WEI
II
SNAPSHOTS
vdn de Indische fronten
Radio defect
SCHÓONMAAK-RECLAME
2 GROTE OPSLAGZOLDERS
KAMER
Brielse feesten ingezet
Met lunapark
en sterrit
GOED NIEUWS
voor Gouda
en omstreken
Noteer ons adres:
PAKPAPIER
PAPIERWOL
HOUTWOL
GOLFCARTON
WINKELZAKKEN
--- - gTER»
TeL 27M.
/vwvvvwx
toekomst van
VAM SANTEN
RADIO
-
te UTRECHT
Lange Tiendeweg 6
Telefoon 3398
Dus - naar PRESTO
Gratis afhalen en bezorgen.
Dr. Plesman over
de Nederlandse luchtvaart
HET ADRES
voor een begrafenis, cre
matie en transport is de
Alg. Coöp. Begraf. Veren.
F C A
LAUGEMAN
Rijnvaart
Scheldevaart
5ÏMEEPVAAPT
-
Carrier-pelotpri
e
MAANDAG 31 MAART 1947.
ÉERSTE BLAD PAÓINA 4
GOUDSCHE COURANT.
ll V
>ibr|fur
rter
>roZ-
ico
De harde praktijk
ver-
uur.
183B90'
Heden overleed,
diepe droefheid.
Ze
BRAM VAN DELFT
0
“het renseizoen is begonnen
in Engeland. Hter'gaut het om de
Imperia! Cup: plaats der handeling.
Sandown Pauk.
de r
rier
man
ber.
kws
van
II-5 R.I„
Soerabaia.
’-ï het den
tortatondig
zijde
innig
en
Uitbreiding - van het
West-Indische luchtnet
„eer
larn rqlt de
plotseling,
omhoog, de
m<
TE KOOP
HUISKAMERAMEUBLEMENT
t Fauteuils. 4 Stoelen. Massief
eikenhout. Bockenbergstraat 85
■v Te koop gevraagd
Jta.vl- t Trapsaalmaehtae voor
a*rtieuU«r, detect gwn bezw
Brieven onder no. UH, Bur.
van <H Blad.
Praat m? niet van Llnggadjati,
*k Raak er heus tn'n stuur bij kwijt,
Want de zon is weer gaan schijnen,
’t Is jandori^ schoonmaaktijd 1
Wat de winter heeft bedorven,
Maakt 't zonnetje weer goed.
Vrouwlief zet 't huis op stelten
En ze boent met frisse moed
NaalerëtnSrgF:
Te koop: prima
U-K-O. - K.G. 'r- -L.e.
Bracht geluid. NS e- uur.
Lange Tiendeweg I.
Erna Rott-Tandjong Pr
Ganymedes 25 v Callao
Halllngdai 28 v Aruba'
Hast I 22 v Genua n ®an
Hedel Rott-Bllbao p 29 Ot
Hellenic Hongkong-ROtt 28
Joh de Witt Sydney-Amat J
Joh. v. Oldenbarnevelt
’farseltê'n'
Te huur:
één ervan geschikt voor vestiging bedrijf, waar zonder sterk
stroom dus handwerk verricht wördt.
Brieven onder $xo. 8380, Burtatt vSn dit Blad.
in de
van 9
Echtpaar zonder kinderen zoekt
2 Kamers en Keuken
op goede stand. Brieven onder
no. 8878, Buevan dit Blad.
Gep. teelaarde Wed., met eigen
Inboedel zoekt z
met kost in eenv. rustig ge
zin. Brieven onder No. 8382,
Bureau van dit Blad.
De bekende Stomerij en Ververij
thé PRESTO cleaners
is van heden af ook gevestigd te GOUDA
Onze jarenlange ervaring op .het gèbied
van Stomen en Verven garandeert U, dat
ons werk aan de hoogste eisen voldoet.
eX<4»»>
Pav’
rert ..erezaak
a het wisselei
loten, (de
de bomer
deze ge„.
het verleJ-
i nog.
luwspel.
lort,
- het 1
.v...ten voor
-trgemeeeter.
eerst een
“aarna de
„jestuurslid,
en de auto-
medewer-
•portleve prestatie,
historisch is voor
evenzeer voor de
snuffelt de advertenties.
Als de „Goudsche" wordt gebnacht,
'k Weet niet wat ze in haar schild voert,
Omdat ze geheimzinnig lacht I
Praat druk met m'n oudste dochter
En de juf van d’ overkant,
Ik hoor niets dan: advertentie....
Het stond in de Goudsche Krant!
Eerezaak op pistool
Voor hef eerst sinds vele
laren is te Parijs weer gedupl-
leerd De Franse ex-ministers
Gaston Dcferre en Paul Bastid
regelden een ..erezaak" met
pistolen Na het wisselen van
enkele schoten, (de kogels
kwamen in de bomen terecht)
behoorde deze gebeurtenis
weer tot het verleden. Het
rekende óók nog. 't Was een*
droevig schot
Luchtvasrtpolltiek
Wat betreft de politiek en de eco-
nomie tn de luchtvaart releveerde
dr. Plesman. dat men reeds in1028
de vrijheden, vastgelegd in de m-
ternationale lucht vaart conventie,
die kort na de eerste wereldoorlog
tot stand kwam, begon aan te tas
ten Ren luchtvaartmaatschappij.»
aldus spr. kan echter niet gered i
worden door juridische; voorschrif
ten. wanneer zij economisch niet
kan concurreren. De ornm.-lorl-A
en.- die de KLM.,'
ook elders voel--
behoeven wij niet
)r de toekomst.
de taak, die de
het nader tot
de zverschit-
De Nederlandse
vliegtuigindustrie
Voor de oorlog, aldus Dr. Plesman,
had Nederland een goede vliegtuig
industrie, maar het Is moeilijk deze
wee'r aan de gang te brengen. Spr.
meende, dat men toch tot op zekere
hoogte met het buitenland zou moe
ten samenwerken, daar wij nftt alle
onderdelen geheel zelf zouden kun
nen vervaardigen. Volgens dj:. Ples
man zou op deze manier voor
Nederlandse Ingenieurs en arbei
ders over enige jaren iets te be
reiken zijn. Spr. betreurdehet. dat
Nederland weinig specialisten telt
op het gebied van vliegveldbouw.
„Alvorens geld uit te geven, moet
men weten, hoe men het beste kan
investeren”, aldus spr. Met betrek
king tot de communlcatie-systemen
drong dr. Ptotifian erop aan, dat de
internationale burgerluchtverkeers-
organisatie een wereldsysteem zou
instellen, dat door elke maatschappij
gebruikt wordt. Spr. verwachtte
veel van het radarsysteem Lorfln,
speciaal met het oog op de toene
mende luchtverkeerscongestle. 'Een
goede verkeersregeling, die de toe
stellen bij te riruk verkeer, of
slechte weersomstandigheden naar
andere luchthaveps kan dirigeren,
jal de veiligheid e lujfht zeer
verhogen.
- -'-*J, tot ontte
diepe droefheid, na eétt'
smartelijk lijden, onze
lieve Man en Vader
JAN WILLEM
•LUIJERINK
in de leeftijd van 47 j.
M. LUIJERINK—
Oqsthoek
E. G. L. LUIJERINK
Gouda. 29 Maart 1947.
GraMf Florisweg 79b.
De teraardebestelling zal
plaats hebben Woensdag
2 April a.s., te 2 uur van
af het sterfhuis, te 2.40
uur op de Algemene Be
graafplaats te Gouda.
carr.v
•ns zien
zijn
Dok
Zoutmanstraat 40, Gouda-
Telefoon 3724.
ir gelei
veest
teic
jt zi
i om voor
946!) wat de
icten betrof
oorlog te
Aten voor d
aldus
rgewor<
’de oorl
Té koop aangeboden:
prima eiken Orgel
Te bevragen 's avonds na 6 u.
bij H. Molendijk. Koningin
Wllhelminaweg 3X7 bij Koe-
koekplein.
is omringd door een luchtoceaan
en deze Is vrij voor ieder volk.
De luchtweg kost niets, is zeer
breed, men heeft verscheidene
wegen, naast, maar ook boven
elkaar en de lucht kan een on-
beperkt volume en gewicht dra
gen.
Sprekende over de groei van de
luchtvaart tijdens de oorlog wijdde
Dr. Plesman waarderende woorden
aan het Air Transport Command* en
de Military Transport, die enorme
prestaties leveraeh, over de gehele
wereld iuchthavens stichtten en on
derhielden en in zeer korte tijd’
een groot aantal vliegers hebben-op- y
geleid. Na de oorlog was het woqrd
weer aan de burgerluohtvaartmaat-
schappijen. maar wij mogen de ver
diensten van de A.T.C. en de M.T.
nimmer vergeten, aldus spr. Dr.
Plesman wees vervolgens lop de
technische vooruitgang vtyi de
vliegtuigindustrie en op de nieuwe
verbeteringen en vjndingen, dié de
constructeurs aanbrachten. Wat de
straalaandrijving betreft, noemde
spr. als voordelen tfet grotere ver
mogen bij 'lager gewicht der moto
ren: een nadeel 4 was volgens hem
het feit, dat de straalmotor bij lage
snelheden onvoordelig is en rela
tief zeer veel brandstof verbruikt.
Dr. Plesman zeide grote ver
wachtingen te hebben van het
staartloze vliegtuig. Dit type zou
ook veel voordelen bieden voor
de passagiers,- daar de cabine
veel corfcfortabeler ep ruimer
kan zjjnjfpr. dacht dat men met
de oplossing van dit vraagstuk
over een jaar of 10 wel aanmer
kelijk verder zou zijn.
fXr. F. Tleter. Hoofdred. Leo'Ott
Staatk. •■ed. prttf. mr. C. W. de Vries.
Chef-red S. H. v. d. Kraats. Uitgave
en druk •N-Y^R’damsch Nieuwsblad.
Heden behaagde
Here, na een koi
ziekbed, van onze
weg te nemen ons I
geliefd Dochtertje
Zusje
bevel aan
dra gromt c!
carrier zicl>
vooruit.
Een half uur horen we niets an
ders dan vuurstoten, door <ónze
mannen of door den vijand afge
geven. Dan meldt de radio: Carrier
Tijdens zijn verblijf in West-ln-
dië heeft Dr..A. Plesman. pre-
sident-directeur der K L.M on
langs te Willemstad een lezing
.gehouden voor het Koninklijk
Instituut voor Ingenieurs. Dr.
Plesman, begon zijn rAie met je
spreken over de essentiële
eigenschap/ van de luchtvaart,
dié in principe alle oceanen,
landengten, eilanden en schier
eilanden opheft, want denaarde
n Casablanca
»n Carupano
'C C-Ljyaqull
i Cadix B-
•Rott M te
.Londen verw
•rtok 26 v Glbr
n Valparaiao
-----J n Curacao
last I 22 v Genua n ®an Antloco
ledel Rott-Bllbao p 29 Ouessant
■-lenlc Hongkong-ROtt 2t te Manilla
de Witt Sydney-Amat 2S v
Fremantle
27 v P Said 8
te Amst. verw.
Joost 26 v Marselne n Casablanca
June Rott-Bordeaux p 2S Beachy Hd.
Juno Amst-GIbraltar 27 v Barry
Laomedon M»kassar-Amst 25 te Genua
Linze Rott-Casablanca p 28 Flnlsterrq
Luna 28 v Curacao n New York
Manoeran Sealle-Calcutta 21 te Los
Angele*.
Myrto 26 v N York te Batavia
ojestes 27 v Amrt te Ekbjerg
Ornen 28 v Amst te Letxoes
Orpheus Barcelona-Amst p 28 Gi
Overljsei Bombay-Vancouver 28
San Frr
Poelau Laut 27 v P Said 8 v Ba
Amst.
Prins Bernhard 24 v Guadelov
puer.
c_nn \yres
Opktsrincei
Weerverwachtlng. mee
het KN.M.I. in De BI
Dinsdagavond tót Woen
Zwaar bewolkt met
Vooral aanvankelijk no
yk «n plaatseltjk nevel
koude nacht. Morgen
o sachter. Weinig wind.
2 AprlL
Zon op 6.15: ond
Maan qp 11.08; oi
Wassend* Mi
■VEESMOKKELARIJ
7 pet ogenblik tot dp
misdrijven. Dezer dage
-blad uitvoerig verhaald,
varenbeekse veesmqkke
Yuim een maand geiéde
dekt, snee'uwbalallures
gen en hoe ér reeds hom
werden gevat, dieijnet
uitstaande *hadden, ief^i
minste honderd arrests
verwadht.
neaent rni«.
Uit zo'n ihrol
wat Vut
bet if i
blijkbaar
pakt in
bied.
Er zijn enkele onder
bericht, dlF' verdienen e
dacht aai#te besteden,
plaats zijn er „technta
die wonderlijk aandoen,
dat stromannen op de
markten vee kopen, c
cmokkeldepAtM in de
verhuist. Daar zijn pk
de boeren, zonder
tred i nR te srij n, t
nen laten staan tot het
stlg is voor de.vlee
van de Belgisohe en Fi
mark't. „De ambtenan
kunnen constateren, ds
boeten een abnormale
beesten op stal hebben
kunnen niet optreden t
giaan van vee”.
Nu breekt Kjjker
kl*mp! Wel wel. ande
instanties op alles en i
te vine'
HENNY
aanvallige leeftijd
jaar.
H. MOLEMA
T. MOLEMA—
Van den Berg
TRUUSJE
en Familie.
Gouda, 27 Maart 1947.
Vlamingstraat 11.
De teraardebestelling zal
plaats hebben op de
Algemene Begraafplaats
Maandag 31 Maart; ^ver
trek van het sterfhuis
2 uur.
GEREGELDE LIJNEN, c
Aardenburc A.l^xandrië-Antw p 2w*
m Gibraltar
Atbekerk Rott-Auatrallë it v Suez
Aldabi Rott-B Ayres 28 v Santos
Amerskerk Rott-Rangoon 28 v Karachi
Arnhem Atnst-Patamarlbo p 27 Azoren
Ardennes Amst-Alexandrië 25 v Ceuta
Aruba ï#*v Curacao n Punta Cardon
Atlantic Wind 27 v Adelaide n
Melbourne
Bentana Rott-Tandjong Priok 28 op
50 12 Nbr. en 2.49 Wl.
Bentenan RotfcTandjong Priok *29 op
- 50 12 Nbr. en 2.49 Wl.
Bonaventure 29 v Bahia te Rott
Bredero Rott-Shanghal 27 te Aden
Bree Helle 28 v Rott te Rouaan
Britsum Rott-B Afyrds 30 te Rlo de
Janeiro verw.
Calchas Rcftt-Hongkong 27 v Singap
Delfshaven 28 v Rott n Casablanca
Doros 23 v La G.ualra »n Carupano
Douro 25 v Cristobal te Guayaquil
Dundee 29 v Algiers n Carfix b-
Eemdljk Phlladelphla-Rott 29 te
OFFICieLE PUBLltAHE.
De maatachapplj tot financiering van
bat Nationaal Herstel N.V. deelt mede,
dat de directie en alle afdelingen van
haar kantoor te •s-Gravenhage met
ingang van M Maart 1M7 weer nor
maal onder de volgende nummers
telefonisch bereikbaar zijn: 193890'
tm. 1B3S98. tnterlocaal GGG
i Ds. J. C.*v. WIJCK v, d. Vrij Evangelische Gemeente Zepge- I
straat behandelt a.s. Dinsdag 7.30 een krachtig en machtig
onderwerp uit de Schriften (Bijbel): DE 8de SCHEPPINGS
DAG EN HET 1000-JARIG VREDERIJK DAT KOMEN ZAL.
ADAM komt MET EVA voor DE VAL.
(JEZUS CHRISTUS ZAL HEERSEN ALS
KONING over ALLE VOLKEN, .MET DE
GELOVIGEN 1000 JAREN! f
Komt allen, brengt papier en potlood of pen mede I Zeer
leerzaam, toegang Vrij. (Iedere Dinsdag van 7.30» uur).
Te HUUR of te KOOP gevraagd
WINKELPAND op goede stand
omtrek Kleiweg of Markt. Brieven onder
No. 8379 Bureau van dit Blad.
Trots van het bataljon
Ergens aan het Soerabaiafront. Bij
commandopost staan 3 carriers.
Het is wapenstilstand. Elke dag rij
pten de carriers even een rondje
ioor de kampongs, want ze moeten
’elk ogenblik van de dag kunnen
rijden. Pittig worden scherpe boch
ten genomen. Het oog van den
chauffeur zoekt het voorterrein af,
als hij langs de rand van de kam
pong rijdt.
De motoren der carriers lopen zo- i
als een carriermotor lopen moet. De,
wagens zien er goed onderhouden
uit. Ze zijn de trots van het ba
taljon. Ook de jongens buiten het
carricrpeloton kennen de moeilijk
heden. waarmede men heeft moéten
worstelen eer de carriers klaar zijn.
ElkSishroefje en elk moertje aan
het voertuig is door de jongens zelf
gemonteerd en voor zover dit niet
bij het bataljon gebeurd is, ‘s' het
dan toch bij de brigade geschied en
daar werken ook vrienden. Orga
niek behoren er eigenlijk meer
carriers te zijn, vooral omdat het
terrein zich voor carriers leem.
Wanneer die aanvulling komt, ja,
dat weten we niet- Komen zullen
ze vroeg of laat. De carrier heeft
zich ingeburgerd bij de lichte in-*
fanterie en zijn geschiedenis zal on
verbrekelijk verbonden l
die van de bataljons dei
fanterie.
Korp. Preger,
En nu.... Soerabaia. Ergens in
een grote kampong® een acht en
twintig mijl van de stad verwijderd,
staan bij de commandopost drie
carriers. Zoals bij de meeste batal
jons zijn zij door de jongens zelf
opgeknapt. Uit de diverse dumps
zijn de onderdelen gehaald. En deze
carriers zijn t volkomen bedrijfs-
zeker.
Het 18 Wuk aan de frontlijn, alle
militairen zijn enthousiast, want
er is vandaag een' zuiveringsactie
en er gaat een carrjer mee. Pa
trouilles gaan vooruit en met hen,
de carrier.'Spoedig klinkt vijande
lijk vuur en nu is de carrier aan
de beurt. Weldra heeft de carrier-
bemanning een vijandelijk .nitrail-
leurnest in de gaten en de kop van
de carrier wendt zich daarheen. De
brenschutter, voorin, zet de veilig
heidspal om en daar klinken de
brenroffels. Het vijandeïijk vuur
zwijgt. De carrier rijdt iets terug.
Van een andere kant wordt vijan
delijk vuur afgegeven. Weer wendt
een onfris zaal
>aar al U veel
Anokkelpoeltje
inzige luchtjes
maar gelukkig,
een beetje w
het klassieke
Het duurde echter niet zo lanf. of
de zes carriers moesten vervapgen
worden. Men gebruikte speciaal
vtoor de beginnelingen niet de beste
carriers.
Wet-d in het begin slechts ge
oefend op de kazwneterreinen. wel
dra ging het naar buiten fn als we
exerceren waren óp de we
id de kazerne, hoorden we
de carriers voorbij dende-
:hts uit de ^ank.... maaórs.
1-zodat de^ Instructeur
draaiden tve onze hoof
stje.uit de -.ichting, zo-
voorbij zagen gaan, de
ingsmanschapn^n prin»heer-
bovenop.
achillende verrassingen in petto. Zij
overhandigden den burgemeester
boodechappen van den Gtemmistari*
van de Koningin in Frieeland en de
burgemeesters van Dokkum. West- 1
dongeradeel en Dantumadeel. een
oorkonde en een grote „soekerbolle"
(suikerbol). De motorclub Voorne
en Putten ontving een echte Dok
kumer „taai” Nadat burgemees
ter de verschillende boodschappen
- »h«d voorgelezen, bracht htj zijn op-
n Brie! rechte dank tot uiting. Deze bood-
375 jaar schappen, -dit meeleven, zo zei hij.
.aterdag zijn enig en overweldigend in de
tock de geschiedenis ytin Den Br:el. Hij véN
de zoefct den woordvoerder van de
de Dokkumers zijn dank aan .de be-’’
treffende gemeenten over' tè bren-
Toen de overig^ prijzen waren
mtgedeeld. keerden de «territrijders j
*t een prettige en sportieve her-
icr.ng naar hun haardkleden te-
“n was de inzet van de fees-
„...leden.,., neen, niet afgelopen.
want ‘s avonds arriveerde de wa
tergeuzenvereniging uit Rotterdam. I
die. na een défilé voor den bur- i
gemeester voor het stadhuis, waarbij
verscheidene van hen het gcuzen-
costuum droegen, een krans legden
op het vrijheidsbeeld De Nymph.
WATERSTANDEN, 31 MAART.
Keulen 3.67 —4.35: Ruhrort 2 52 —4.41;
Lobith. Rijn. 12 99 —4.3*; Nijmegen.
Waal, 14-7^ —4.29: Arnhem, Nederrljn
en Lek. 10.35 —4.36; Westervoort, IJ«-
Bel Pley, 11.02 -4.35; Deventer. IJasel,
5 00 —4 15; Borgharen 4J.75 —4.25; Bel
Ifeld, Beneden Maas. 13.20 —4.27; Gra
ve. benteden de sluis. 5.K 0.38; Uflr.
lang water. Maa». 2.ie —4.90.
Alle stuwen zijn of worden geslo-
ten.
Aangezien de waterstanden van
Westervoort voortaap niet meer zulle»
worden meegedeeld, zal het wense.
lijk zijn, de verlangde gegevens inghet
vervolg te betrekken op Arnhefn. al
dus deelt ons de dienst van de Rljksl.
waterstaat mede. De aflezing aan <l»
jTellschaal te Arnhem komt nauwketi- a-
rig overeen met de aflezing aan d«
schaal te Westervoort. verminderd
met 64 cm. Het verdient aanbeveling
de voor de IJsselacheepvaart karakte
ristieke pellen eens vooral te vermin
deren met 64 cm. en voortaan alleen
op de waterstand te Arnhem te letten.
LOBITH, 27 Maart Gepasseerd mé
bestemming naar:
Rotterdam: Kara. -Isere, PMul K
Vaart I. Bego. all* at.sl.b.; Llna
Reitsma; Albania. Radema; Contra-
bia. Tempelaars; TUWsla. v. d. Stroom
A'Pjna 2. Larooy; Wilma. Jlskoot: Cito
2. Keljzer; Damco 42. Heuvelman: Mo-
zart Meeuwsen Dordrecht: Duo, «t
sl.b.: Vesta. LubbeUnkhop. MlllIngeDi
Teuna 4. st.sl.b. Amsterdam: <Nfcl)y.
Siebenga. Den Haagi J’akla. Groen:
Anna. Tak. Deventer: Comptoir 15.
Janssens. Alknfaar: Alt, Borger. Al-
phen a. d. RJJn: Johanna. Tack. Leer
dam: Tempo. Dljkes
hansweert 28 Maart vóór 4 uur.
gepasseerd met bestemming naar:
Rotterdam: Storno. Wagenmaker:
Delft Lassage: Jaco. Goumare: Beu-
nlngen: Trave. Nelj Almelo: Wllvlna,
Bondeweï; Bergen op Zoomt .Maria
Anna. Hooglander. Amsterdaml Stad
Amsterdam 4. Spoiuelee Werkendam:
Variatie. Versluis., Schiedam: Ideaal.
Van Denderen. Krallngschaveer: Al
batros 1. 'Leeuwtnstéln. Neer: Scbel-
destad. Somers.
zich de kop van de carrier, weei
ratelt de bren- Langzai
carrier vooruit. Dan.
een oorverdovende knal.
Een rookzuil schiet
carrier wordt bijna 20 meter weg
geslingerd. en blijft op zijn kant
liggen. Her en der ligt de beman
ning verspreid. „De carrier is op
een, vliegtuigbom gereden”, gaat
het <ê»n mond tot mond. De nuifcr
ploeg-rukt uit en bergt de llcha»
men, tefwijl de vijarfdelijke kogels* E
hen om de oren fluiten. Mortier- fcde
Vuur wordt afgegeven. 'ile
De volgende dag rijden vele Inter
auto's tot een begrafenMtbet te- flor
zamen gevoegd, naar Kembang relk
Koening en worden twee gesneu
velden ter aarde besteld.
Weer is het een zonnige dag* De
bamboestoelen trlifcn in de felle
tropenhitle. In het voorterrein lig
gen de pelotons. Er ^vordt een grote
zuiveringsactie gehouden. Drie car
riers staan ^ergens in het voorter
rein onder een groepje bomen. De
bemanning ligt er om heen op de
grond. De hitte maakt loom- .Zou er
nog wat te doen zijn voor ons? luidt
de vraag. Daar nadert de comman-
:dantf»Hij heeft een stafkaart In zijn
hand. Een der carriercommanddn-
ten wordt geroepen. De order is
kort maar krachtig: Dóar ligt een
peloton voor ons. dóór staat een
vijandelijke zwaje mitrailleur, ga
dat ding halen.
De vinger van den cor
wijst enkele punten aan,
riersergeant groet, geeft
bevel aan zijn manschappen,
de motor én werl
b floor het dorre terrein
4>p thuisreis, opdracht volbracht.
Weer wat latei* zien we de carrier
zich in de verte door ,de droge
■sawah's worstelen. Als huweer bij
de anderen staat, vectellen'^ie glun
deren gezichten van de bemanning
al dat alles volgens de plannen is
verlopen. Vol trots wijzen ze op
mitrailleur, die flhderii) de car
er ligt. Tegen de middag zijn alle
anschappen. die aanjde actie heb-
m deelgenotnen. heamuids in hui)
•artie»en en wetenjde mannen
n hun carriers, dat ook zij _yan-
d/iag weer een belangrijk steentje
hebben bijgedragen tot het slagen
van de actife. 5
M.,or jurii
-?er zij
kan conffirreren.
iche moeilijkheden,
ondervindt, zijn
baai; en daarom
beangst te zijn voor
Spr. wees voorts op c
K L M. heeft. Inzake
elkaar brengen van
immandant
n, de car-
een kort
wel-
rkt de
Glbr*
28 v
"rancisco
Jat te
st. verw.
aupe n
—jrto Rico
Salland 27 v Amst te B Ayres
Socrates 28 v Rio de Jan. n W IndlÖ
Straat Malakka Singapore n Rlo d«
Janeiro Tl v Beha
Sumatra 25 v Bat rt Soerabaya
Tabtan 25 v Rangoon n Batavia
Tabinta 27 v St John N B n Amst.
Taboelan Rott-Tandjong priok 28 op
50 12 Nbr. cn 2.49 Wl.
blijven met
»r lichte in- Als 'de geheimenissen «an de
tropennacht zich openbaren in de
dageraad steken in een lange rV de
,r mariniers de rivier over.
TMiri Bst-Rott 28 u Port Sëld
übJIm R,ott-T*ndjon« Briok 81 v St
Nazane
Van der Velé* L*gaspi-En«eland p 27
Van der Waals 22 v Lake Charln n
Weetplein p'ïl Oueuant 38 v Batra^e
Antw verw
Wilde Rott-Tahdlont Priok 1» v
Gi'
Witp* 39 v Bott te Lissabon
TANKV^ART KON.’‘•SHELL.
Adinda 21 v Singapore te Saigon
Agatha 12# v Tafakan 5: Singapore
Aldeso^fta 26 v Singapore n PuU
AStta Suez-Singapore l ie Bahrein
Corllta 29 v Singapore te Abadan”*
CoryA s v Antw Ie Curacao
Ena 29 v La» Piedra» re Manchester 4
Gadll^n v Pu.o Bamboe te Hongkong
omala *n»w te Southampton
saMJa 22 v TWrakan n Singapore
saroena 25.y Pulo Samboe n Pladlo*
Taria 24 v Singapore te Mjn
Tibia Ui® S Franclaco te Shanghai
J verwacht
NEDERLANDSE SCHERIN.
KIMne Vaart.
«4,-s. In ver nes» n Dundee
Aktjo Antw-Bo*ton 28 v Vliac
Albatros M v Faveroham te Rocheat
AU 27 v Tetgnmouth n Ronne
Amstelstroom BriStoi-Amtt 27 te
Newport Mon
Arbo 25 v Grimaby te Strood
Atlantic 25 v, Antwerpen te, Cowes
Audacta Rott-Dublin p 28 Dungenese
Bellatrix te v Antw te King’s Lynn
Biervliet 23 v Antw n Oslo o
Bomen Grangemoulh-Londen o 2» Gt’
Yarmouth Rd»
Bornrif 27 v Hayle te Port Talbot
confid 28 v Anw n Londen
Delta 29 v Antw te Vlieringen
Dg Ruyter 28 v Swansea te Londen
Eemttroom 28 v Amst te Londen
Export 27 v Rott t< Londén
Frtela 28 v Rouaan n Poet Jerome
Glory 26 v Rott te Shorehem
Grebbeitroom Amat-Reykjavlk 2»
Gruno Doyer-Gweeic p.2J Dungeneék
Haiewint p v Marypórt te Falmouth
Heemkkerk\29 v Rott! te DplfzUl.
Hilda 25 v Berwick te Blyth
Hoogland 28 v Londen n Blyth
Houtman 28 v Portland n Glasgow
Jans Goole-Plymouth p 27 DungeneM
Jo 28 v HuU te irnmlngham
Jupiter Londen-PartJs 28 te Rouaan
Kempbgan Goole^Penzance 27, te
Gt Yarmouth
Libelle 27 v Goote n Mldd.bro
Liberty 27 v Rott op Tyne
Margretha 28.v Rott te Londen
Mary 2« v Mïwport te Rochester
Mkar 27 v Weston Point te Kllkeel
Mudo 28 v Londen te Mlddlesbro
Nettle 29 v Embden n Grangemouth
oleum 27 v Rott op Tyne
Ponto 28’ v Antw te Maryport
Reiger 27 v Cowes
Rolf 25.^ Fremlngton n Bayonne
Tempo 27"y Ramsey -
Theodora 26 v Rott te LonCfen
Tim 29 v Rott te Antwerpen
Twente^Goole-Plym. p 27 Dungeness.
Vecht 27 CNéwiyne te* Londen
Verba 28 Berwick te Warkworth
Voorwaarts 27 v Dover
Wegro 27 Par te Telgnmöuth
Weltevreden Vil 24 v Cork n
BalHmctor*
Westlaan Londen-Mlbb bro p 87
WHJ» 28 v Ardroasan^te^arjTwt***1
zeeland (Hartigft) X v Londen te
zeester 25 v Grangemouth te
Mgntroae
Zeeland (Mcuiman) M v Antw Htfl
Zutdland Boom-Pembroke p 27 Vila»
Zwerver 26 Harwich te Vliaatoge»
SLEEPBEDRIJF
De sleepboten Tyne en Witte zee
met de tlnbaggermolen Dendang r«s
IJmuiden naar Manggar. 23 Maart op
«33 Nbr. en 5.41 Wl.
De Ebro met baggenmoten en bak
van Rotterdam naar Liverpool paas. 18
Maart Dungeness.
Het lunapark
*g|rfiddag8 nam het geroezemoes
toe. Steeds meer qjensen vulden de
1 straten, die nu een speciale glans'’
gaven door hun feestdracht en de
winkelétaiages. die extra waren op-
genfeakt. De poorten, dié hier en
daar waren opgetrokken ondergin
gen de laatste bewerking, terwijl een
groepje muzikanten speelden voor
wat zij waard waren. Doch lang-
zaaip werd het overstemd door het
gerucht van motoreq en het Luna
park, dat al drukker werd bezocht
Ieder kan hier Iets naar zijn ga-
ding vinden. Voor den schutter is
er de schiettent, voor den’'riitgen-
werper is er de ringentent, waarop
de vlaggen van veïscnillende na
ties vrolijk wapperen. En naast de
flraal- en zweefmolens zijn er aan
lopende en mysterieuze dingen,
zoals het levende lijk, de motor*
duivels, die hun leven wagen in een
«talen koker van 7 meter hoog en
de onderzeebootflottille. En dit ge-
.hele wereldje wórdt „omspeeld"
door bellen, die- een- ritje aankon
digen. door eest loeiende sirene,
dpor moderne dansrythmen en een
S fftiderwets draaiorgelwijsje. die met
elkaar in strijd zijn, maar die elkaar
ter wille van het fe^st der geuzen
herdenking verdragen. Het zijn de
geluiden, die alleen van een ker-
9 mis kunnen tljn.
Motorrijders-invasie
Om even over twaalf lieten de
eerste sterritrijders zich zien. De
meesten Jjadden komende «van
•het Noorden een lang traject af
gelegd en velen stopten nauwelijks
onderweg om even een kopje koffie
of een glaasje te drinken. Neen,
zij gingen direct naar Brielle, want
tenslotte zijn er aan zo'n rit ook
regels verbonden.
De tijd van binnenkomst was ge
steld van 17—3 uur. De motorclub
Voorne en ^Putten organiseerde in
samenwerking met V.V.V. hiermêe
het eerste grote motorsport-evene-
ment, dat het stadje ooit kende. 158
motorrijders beëindigden op „wet
tige” wijze de sterrit en zij hadden
er reden toe. Er waren nJ. aantrek
kelijke prijzen uitgeloofd.
Nadat de rijders een rondrit dodr
de straten hadden gemaakt, verza
melden zij zich in het café Ded<
waar de burgemeester en'
April-comité hen opwdchtter
de prijsuitreiking. De bjrg
de heer Van Sleen. spfffc
1 woord van welkom, wat
heer Zuurbier als hoofdbes
van de K.N.M.V„ hen
riteiten dankte voor hun
king aan deze sportieve
die niet alleen .«v
Brielle, maar
motorsport
Hierna reikte hij de beide hoofd
prijzen. bestaande uit zilveren ,Jje-
kers, uit aan dten heer Van Wljk.'diq
In Appingedam gestart, niet alleen
de langste afstand (293 km.) had
afgelegd, doch daarbij nog het
dichtst bij de, vastgestelde tijd was II
De tweede afetandsprijs werd ge
wonnen door een groep uit D?k-
kum met 287 km., die een plaquette
en medaille# ontving.
De Dokkummers hadden
I ROTTERDAM aarui*k 28 Maart Kai-
I ier»«racbt. San Anttoco Kammerstein.
Jflbsh erts. Hondsrug. Middelharnt».
Wasenbora Pat lKcade. u:en. Thcodop
Londen Fumeis. stroom ten anker,
teer: Methan. Bremejshaven Burger,
stroom ïen anker, graan: Goncaio
Vclho. Lissabqn. Kersten en Hunlk
Merweh Q D stukg Hast v. Par.
I Schellen. Waalh H kiel. Twee G«-
areaders. towerioft. Furoess. s-roon)
ten anger, tadljg Plat Hein. NteuWF-
rixep. Rott Rustv CenlrBolne«.f.le-
cüg.*Elblns IV. Bremen Wambereie,
stroom ten anker, great: 0
Ma*rt. Zachary Taylor. Charles
ton. «Gans Transp ,Merweh QD
hou». Bonaventure. Bahia, v Ntevelt
Goudriaan. l.ekh stukg Fiducia M..
Lohden. James. Ie Katendr hav W Z
cement; Nat*. I eixoea. Hammersfeia.
Jóbsh stukg Beauregard. Baltimore
Waterman L'ón Merweh Q D stukg
F'arncourt. Aruba. Funiess. BPM stei
ger 2 olie; Perrian Coast. NewcaafJe.
Burger IJselh/ stukg GuSrld. ®al-
langen. Soetennecr enU Fgkke*. Krel»
Ve*r pyriet; Albatros. Londen. Japes.
Ie Katendr havcement. Norness.
Balumore Hudta en Veder JA/aa’h 34.
kolen: Beaconsfield. Haltfaz» v Es.
I Lekh WZstukg Narita. Curacao.
v Ommeren. BPM steiger 3. ohe;
Hr. Ms* Flores. Londen. -Marine
ParKkade
ROTTERDAM aangek 28 Maart
Tuko. Queentooro. FurneM. Merweh
C. Sw.. ledig: Borneo. Londen, v
Nievelt Goudrlaan. Parkkade, ledig,
(.oanda. Londen. Ruya. IJselh.. stukg
ROTTERDAM vertr 28 Maart Mah-
inn Pitney. -Hampton Roads, tod**-
Cyrus Adler. Baltimore ledig; Soetn-
ba. Dundee, hout: Despatch. Delfzijl,
ledig: Delfshaven.. Casablanca, ledig;
Veendam. N York. Stukg Tint,«Antw
stukg,; vllestroom. Lelth. hout: Mag
na. Haifa, stukg; CreehoslovakK Vic
tory. New Yoik. stukgoed
ROTTERDAM velt; 29 Maart Dul-
velaad, Lelth, stukg Norden. «Hel
singborg. stukg Eems, Gothehburg.
stukg Plnheri. Lissabon. kolen;
Prins Alexander. Montreal, stukg.;
Norlago, Hampton Roails. ledig: Oran
jepolder. Londen, stukg Farmsum.
Baltimore, stukg 8t«rK. Lxtnden.
stukg Joseph Lykes, Houston, stuk
goederen; Derwent Field, 'Falmouth,
ledig
AMSTERDAM aangek. It Maart
Vinga. Rott.; IJerkel, Huelva; Kosta-
nis. Baltimore; Emanuel, Skarrehage.
Vertr. 29 Maart Nada, Rott.
IJMUIDEN aangek. 28 Maart OksU-
wle. Amst.; Amsterdam, Rott.; Danaa
Qaen.
Vertr. 28 Maart Quentin, Grange-
mouth.
i'endé delfen des Rijk#, nu het mo-
géfijlcltefclnncn 2 x 24 uur uit Oost
en West naar Nederland té vliegen.
Hij betoogde, dat de' luchtvaart, die
het mógtelUlt maakt in 4® uur vdn
elke .-willekeurige plaats op aarde
naar elke andere willekeurige plaats
te vliegen, de volkeren als het ware
dwingt tot samenwerking.
Met betrekking tot de hablje
toekomstplannen van het West-
Ihdlsch Bedrijf der K L M ver-
klaar'de dr. Plesman, dat de
lijn’Curacao Aruba Bargan-
quilla s'poedir’zól worden doór-
getrokken naar Costa Rica en
dat óe landing-te Camaguey op
weg naar'Miami zal worden ver
vangen door een te Havana. Er
zijn grote lijnen in het Caraibi-
sche gebied mogelijk en hierbij
zal Curacao een belangrijk cen
trum kunnen vormen.
(Van onzen «pecialen verslaggever).
Vreemd toch, dat het leven, de
loop van de geschiedenis eoma af
hangt van futillteiten dat een sim-
pelheidje van een wmdverandering
de watergeuzen niet naar hun
eigenlijke bestemming - Enkhuizen »l
voerden, .doch naar Den Brlel 1
Kleinigheden, die rich over 375 jaai
nog laten gelden, want Zaterdar
heeft de etad van Coppelstc
1 April-festiviteiten ingezet met
opening van het Lunapark en
motorsternt
Een geslaagder Inzet had me i niet
kunnen verwachten. Zeker, „de
dag” van Brielle moet nog komen"
Doch daarvoor was nodig, een aan- rhet
loop, die de Bnellenaars met be- ’;nn<
langsteHing volgden en beleefden. rug en
van achter het vensterglas, op de telijkhe
«traat of van de trap of ladder af.
die als hulp dienen bij de diverse
w ver«leringen. waaraan nog «tced«
wordt gewerkt
Doe joe oefc nleks, is dA inlei
ding van een Ibdig buurpranTje. die
wel niet de enige zal zijn geweest.
Want De Briel kwam op toeren. het
Spul begon te draaien 's Ochtends
verschenen reeds de eerste feest-
toerlst’en en een waar fotografen
leger belegerden de aloude vesting
Om 12 uur 's middags was het
jrote ogenblik aangebroken. De
Sftite Cathrijne gaf het sein. Haar
klokken bëgonpen te luiden, het
n. Lunapark op de Turfkade opende
zijn toegang en tegelijk klonk het
geknetter van de eerste motoren,
die 'aan de 0t.errit deelnamen en
zich naar de finish op het terreifr
van de kalkfabriek begavéh. De
Stemming was er In gekomen.
Brielle was begonnen met de aan-
loop.
op
niet
vet
ekt
Wel wel. 1
itics op alles
iden, iemand, di
naar Engeland moet s
verbaasd hoe prachtig
Tcgcld, men probere 1
geland te veel sigaret
brengen, en zelfs wanne
daag de snoodheid zc
's avonds op een buitel
licht op een fiets te rijc
verbaasd staan, hbé
wordt opgevangen, mai
er elke week naar sc
een half mlllioen aan
oorloofde wijze over c
voerd en.... wegens di
van de veeboekjes kun
tenaren „niet optrede
opslaan van vee”. f-
Er zijn tn ons land tó
van die geheimzinnige
een gewoon men# maar
begrijpen.
ue aldus vérdwijner
heid vlees wordt gescha
lioen rantsoenen per
komt neer op ruim 10
en vesper hoofd. Och
niet» zoveel, maar het
weer niet te verwaar)
tijd, waarin zoals Kijk
aangetoond, het vetra
niet met 10 gram per v
derd zou kunnen word,
het zeepgebrek, voora
merende gebrek aan ti
op aanzienlijke hoogte
gen.
Aandacht trekt de b
‘dat het meeste van dii
Brabant over de gren
■mokkeld, uit Friesian
zou zijn. Het moet noga'
lijke afstand afleggen,
Friese boeren verkoper
kcr gelooft niet, dat zi
«temming geheel onk
Zijn, en met de hulp vai
bantse boeren gaat h
over. Wejk een samen
sen Noord en Zuid! "V
meenschapszin. Er woi
kriftgen zd gaarne op
rij" gescholden, en daa
boeren niet bepaald nel:
als hij dqze dingen lees
ker zich toch af, hoev
vet het Nederlandse v
gen, als er geen ambte
die de zaken regelden, 1
miezen en doortastem
die zorgden dat èr me
gen niet helemaal een
genomen.
Kijker, die begiftigd
soms vervelend goed g<
innerde zich iets van t
van ir. Louwes, niet t
sicrijk man als sommi
die lang geleden al ov<
de bon” spraken. Hij 1
eens opgezocht. Op 5
bij na 1'/» jaai
Louwes, dat de
Hoen melkkoeien I
vóór de oorlog. Het
mogelijk zijn -
jaar (düs 1946
zuivelproduc
vóór de
vooruitzicht
zlening waren,
veel gunstiger
beëindigen van
verhoging zou binnen
plaats hebben, doch v<
tering hing samen me
van de varkensstapel.
Tegenwoordig luiden
veel pessimistischer. 2
de smokkelarij daarv
meer weten?-Wtfht wat
«napt, is getyoonlijk e
van wat er wordt gegi
Kijker wil zeggen, dat
ambtenaren nodig blij
van goede, voor wie
Is zo nodig wél op te
Ik herinner'me nog goed de dag.
dót we als drie weken oude „bigge
tjes” zés brencarriers het kazerne-
terrein op hoorden ratelen. H»t
duurde niet lang of alle jongens, die
op dat’ piomcnt vrij van dienst had
den, stonden bij de garage, waar de
zes parriers nétjes op een rij stond-
den. ^let meest benijde onderdeel
van ons bataljon was in de komen
de dagen zeker het carrierpeloton.
De training begon onder leiding
van een sergt.-majoor van de Irene
Brigade, die in Frankrijk zijn «po-
ren reeds verdiend had. en een En-
gelsen carriersergeant. Een dei-
meest geliefde oefeningen bestond
uit het vastzetten van een carrier in
een greppel door een der instruc
teurs. De leerlingeh moesten het
voertuig dan weer op de weg bren
gen.
Het duurJ
zes carr
irden. M«
vtoor
carrie—
Weto
oefent1 -
dra ging
aan het -
gen ron<
dikwijls
ren. Reel
En stiekem,
het niet zag,
den een beet
dat we hem
bedieningsmr
lijk er t
Din
88
Bure