WEI II SNAPSHOTS vdn de Indische fronten Radio defect SCHÓONMAAK-RECLAME 2 GROTE OPSLAGZOLDERS KAMER Brielse feesten ingezet Met lunapark en sterrit GOED NIEUWS voor Gouda en omstreken Noteer ons adres: PAKPAPIER PAPIERWOL HOUTWOL GOLFCARTON WINKELZAKKEN --- - gTER» TeL 27M. /vwvvvwx toekomst van VAM SANTEN RADIO - te UTRECHT Lange Tiendeweg 6 Telefoon 3398 Dus - naar PRESTO Gratis afhalen en bezorgen. Dr. Plesman over de Nederlandse luchtvaart HET ADRES voor een begrafenis, cre matie en transport is de Alg. Coöp. Begraf. Veren. F C A LAUGEMAN Rijnvaart Scheldevaart 5ÏMEEPVAAPT - Carrier-pelotpri e MAANDAG 31 MAART 1947. ÉERSTE BLAD PAÓINA 4 GOUDSCHE COURANT. ll V >ibr|fur rter >roZ- ico De harde praktijk ver- uur. 183B90' Heden overleed, diepe droefheid. Ze BRAM VAN DELFT 0 “het renseizoen is begonnen in Engeland. Hter'gaut het om de Imperia! Cup: plaats der handeling. Sandown Pauk. de r rier man ber. kws van II-5 R.I„ Soerabaia. ’-ï het den tortatondig zijde innig en Uitbreiding - van het West-Indische luchtnet „eer larn rqlt de plotseling, omhoog, de m< TE KOOP HUISKAMERAMEUBLEMENT t Fauteuils. 4 Stoelen. Massief eikenhout. Bockenbergstraat 85 ■v Te koop gevraagd Jta.vl- t Trapsaalmaehtae voor a*rtieuU«r, detect gwn bezw Brieven onder no. UH, Bur. van <H Blad. Praat m? niet van Llnggadjati, *k Raak er heus tn'n stuur bij kwijt, Want de zon is weer gaan schijnen, ’t Is jandori^ schoonmaaktijd 1 Wat de winter heeft bedorven, Maakt 't zonnetje weer goed. Vrouwlief zet 't huis op stelten En ze boent met frisse moed NaalerëtnSrgF: Te koop: prima U-K-O. - K.G. 'r- -L.e. Bracht geluid. NS e- uur. Lange Tiendeweg I. Erna Rott-Tandjong Pr Ganymedes 25 v Callao Halllngdai 28 v Aruba' Hast I 22 v Genua n ®an Hedel Rott-Bllbao p 29 Ot Hellenic Hongkong-ROtt 28 Joh de Witt Sydney-Amat J Joh. v. Oldenbarnevelt ’farseltê'n' Te huur: één ervan geschikt voor vestiging bedrijf, waar zonder sterk stroom dus handwerk verricht wördt. Brieven onder $xo. 8380, Burtatt vSn dit Blad. in de van 9 Echtpaar zonder kinderen zoekt 2 Kamers en Keuken op goede stand. Brieven onder no. 8878, Buevan dit Blad. Gep. teelaarde Wed., met eigen Inboedel zoekt z met kost in eenv. rustig ge zin. Brieven onder No. 8382, Bureau van dit Blad. De bekende Stomerij en Ververij thé PRESTO cleaners is van heden af ook gevestigd te GOUDA Onze jarenlange ervaring op .het gèbied van Stomen en Verven garandeert U, dat ons werk aan de hoogste eisen voldoet. eX<4»»> Pav’ rert ..erezaak a het wisselei loten, (de de bomer deze ge„. het verleJ- i nog. luwspel. lort, - het 1 .v...ten voor -trgemeeeter. eerst een “aarna de „jestuurslid, en de auto- medewer- •portleve prestatie, historisch is voor evenzeer voor de snuffelt de advertenties. Als de „Goudsche" wordt gebnacht, 'k Weet niet wat ze in haar schild voert, Omdat ze geheimzinnig lacht I Praat druk met m'n oudste dochter En de juf van d’ overkant, Ik hoor niets dan: advertentie.... Het stond in de Goudsche Krant! Eerezaak op pistool Voor hef eerst sinds vele laren is te Parijs weer gedupl- leerd De Franse ex-ministers Gaston Dcferre en Paul Bastid regelden een ..erezaak" met pistolen Na het wisselen van enkele schoten, (de kogels kwamen in de bomen terecht) behoorde deze gebeurtenis weer tot het verleden. Het rekende óók nog. 't Was een* droevig schot Luchtvasrtpolltiek Wat betreft de politiek en de eco- nomie tn de luchtvaart releveerde dr. Plesman. dat men reeds in1028 de vrijheden, vastgelegd in de m- ternationale lucht vaart conventie, die kort na de eerste wereldoorlog tot stand kwam, begon aan te tas ten Ren luchtvaartmaatschappij.» aldus spr. kan echter niet gered i worden door juridische; voorschrif ten. wanneer zij economisch niet kan concurreren. De ornm.-lorl-A en.- die de KLM.,' ook elders voel-- behoeven wij niet )r de toekomst. de taak, die de het nader tot de zverschit- De Nederlandse vliegtuigindustrie Voor de oorlog, aldus Dr. Plesman, had Nederland een goede vliegtuig industrie, maar het Is moeilijk deze wee'r aan de gang te brengen. Spr. meende, dat men toch tot op zekere hoogte met het buitenland zou moe ten samenwerken, daar wij nftt alle onderdelen geheel zelf zouden kun nen vervaardigen. Volgens dj:. Ples man zou op deze manier voor Nederlandse Ingenieurs en arbei ders over enige jaren iets te be reiken zijn. Spr. betreurdehet. dat Nederland weinig specialisten telt op het gebied van vliegveldbouw. „Alvorens geld uit te geven, moet men weten, hoe men het beste kan investeren”, aldus spr. Met betrek king tot de communlcatie-systemen drong dr. Ptotifian erop aan, dat de internationale burgerluchtverkeers- organisatie een wereldsysteem zou instellen, dat door elke maatschappij gebruikt wordt. Spr. verwachtte veel van het radarsysteem Lorfln, speciaal met het oog op de toene mende luchtverkeerscongestle. 'Een goede verkeersregeling, die de toe stellen bij te riruk verkeer, of slechte weersomstandigheden naar andere luchthaveps kan dirigeren, jal de veiligheid e lujfht zeer verhogen. - -'-*J, tot ontte diepe droefheid, na eétt' smartelijk lijden, onze lieve Man en Vader JAN WILLEM •LUIJERINK in de leeftijd van 47 j. M. LUIJERINK— Oqsthoek E. G. L. LUIJERINK Gouda. 29 Maart 1947. GraMf Florisweg 79b. De teraardebestelling zal plaats hebben Woensdag 2 April a.s., te 2 uur van af het sterfhuis, te 2.40 uur op de Algemene Be graafplaats te Gouda. carr.v •ns zien zijn Dok Zoutmanstraat 40, Gouda- Telefoon 3724. ir gelei veest teic jt zi i om voor 946!) wat de icten betrof oorlog te Aten voor d aldus rgewor< ’de oorl Té koop aangeboden: prima eiken Orgel Te bevragen 's avonds na 6 u. bij H. Molendijk. Koningin Wllhelminaweg 3X7 bij Koe- koekplein. is omringd door een luchtoceaan en deze Is vrij voor ieder volk. De luchtweg kost niets, is zeer breed, men heeft verscheidene wegen, naast, maar ook boven elkaar en de lucht kan een on- beperkt volume en gewicht dra gen. Sprekende over de groei van de luchtvaart tijdens de oorlog wijdde Dr. Plesman waarderende woorden aan het Air Transport Command* en de Military Transport, die enorme prestaties leveraeh, over de gehele wereld iuchthavens stichtten en on derhielden en in zeer korte tijd’ een groot aantal vliegers hebben-op- y geleid. Na de oorlog was het woqrd weer aan de burgerluohtvaartmaat- schappijen. maar wij mogen de ver diensten van de A.T.C. en de M.T. nimmer vergeten, aldus spr. Dr. Plesman wees vervolgens lop de technische vooruitgang vtyi de vliegtuigindustrie en op de nieuwe verbeteringen en vjndingen, dié de constructeurs aanbrachten. Wat de straalaandrijving betreft, noemde spr. als voordelen tfet grotere ver mogen bij 'lager gewicht der moto ren: een nadeel 4 was volgens hem het feit, dat de straalmotor bij lage snelheden onvoordelig is en rela tief zeer veel brandstof verbruikt. Dr. Plesman zeide grote ver wachtingen te hebben van het staartloze vliegtuig. Dit type zou ook veel voordelen bieden voor de passagiers,- daar de cabine veel corfcfortabeler ep ruimer kan zjjnjfpr. dacht dat men met de oplossing van dit vraagstuk over een jaar of 10 wel aanmer kelijk verder zou zijn. fXr. F. Tleter. Hoofdred. Leo'Ott Staatk. •■ed. prttf. mr. C. W. de Vries. Chef-red S. H. v. d. Kraats. Uitgave en druk •N-Y^R’damsch Nieuwsblad. Heden behaagde Here, na een koi ziekbed, van onze weg te nemen ons I geliefd Dochtertje Zusje bevel aan dra gromt c! carrier zicl> vooruit. Een half uur horen we niets an ders dan vuurstoten, door <ónze mannen of door den vijand afge geven. Dan meldt de radio: Carrier Tijdens zijn verblijf in West-ln- dië heeft Dr..A. Plesman. pre- sident-directeur der K L.M on langs te Willemstad een lezing .gehouden voor het Koninklijk Instituut voor Ingenieurs. Dr. Plesman, begon zijn rAie met je spreken over de essentiële eigenschap/ van de luchtvaart, dié in principe alle oceanen, landengten, eilanden en schier eilanden opheft, want denaarde n Casablanca »n Carupano 'C C-Ljyaqull i Cadix B- •Rott M te .Londen verw •rtok 26 v Glbr n Valparaiao -----J n Curacao last I 22 v Genua n ®an Antloco ledel Rott-Bllbao p 29 Ouessant ■-lenlc Hongkong-ROtt 2t te Manilla de Witt Sydney-Amat 2S v Fremantle 27 v P Said 8 te Amst. verw. Joost 26 v Marselne n Casablanca June Rott-Bordeaux p 2S Beachy Hd. Juno Amst-GIbraltar 27 v Barry Laomedon M»kassar-Amst 25 te Genua Linze Rott-Casablanca p 28 Flnlsterrq Luna 28 v Curacao n New York Manoeran Sealle-Calcutta 21 te Los Angele*. Myrto 26 v N York te Batavia ojestes 27 v Amrt te Ekbjerg Ornen 28 v Amst te Letxoes Orpheus Barcelona-Amst p 28 Gi Overljsei Bombay-Vancouver 28 San Frr Poelau Laut 27 v P Said 8 v Ba Amst. Prins Bernhard 24 v Guadelov puer. c_nn \yres Opktsrincei Weerverwachtlng. mee het KN.M.I. in De BI Dinsdagavond tót Woen Zwaar bewolkt met Vooral aanvankelijk no yk «n plaatseltjk nevel koude nacht. Morgen o sachter. Weinig wind. 2 AprlL Zon op 6.15: ond Maan qp 11.08; oi Wassend* Mi ■VEESMOKKELARIJ 7 pet ogenblik tot dp misdrijven. Dezer dage -blad uitvoerig verhaald, varenbeekse veesmqkke Yuim een maand geiéde dekt, snee'uwbalallures gen en hoe ér reeds hom werden gevat, dieijnet uitstaande *hadden, ief^i minste honderd arrests verwadht. neaent rni«. Uit zo'n ihrol wat Vut bet if i blijkbaar pakt in bied. Er zijn enkele onder bericht, dlF' verdienen e dacht aai#te besteden, plaats zijn er „technta die wonderlijk aandoen, dat stromannen op de markten vee kopen, c cmokkeldepAtM in de verhuist. Daar zijn pk de boeren, zonder tred i nR te srij n, t nen laten staan tot het stlg is voor de.vlee van de Belgisohe en Fi mark't. „De ambtenan kunnen constateren, ds boeten een abnormale beesten op stal hebben kunnen niet optreden t giaan van vee”. Nu breekt Kjjker kl*mp! Wel wel. ande instanties op alles en i te vine' HENNY aanvallige leeftijd jaar. H. MOLEMA T. MOLEMA— Van den Berg TRUUSJE en Familie. Gouda, 27 Maart 1947. Vlamingstraat 11. De teraardebestelling zal plaats hebben op de Algemene Begraafplaats Maandag 31 Maart; ^ver trek van het sterfhuis 2 uur. GEREGELDE LIJNEN, c Aardenburc A.l^xandrië-Antw p 2w* m Gibraltar Atbekerk Rott-Auatrallë it v Suez Aldabi Rott-B Ayres 28 v Santos Amerskerk Rott-Rangoon 28 v Karachi Arnhem Atnst-Patamarlbo p 27 Azoren Ardennes Amst-Alexandrië 25 v Ceuta Aruba ï#*v Curacao n Punta Cardon Atlantic Wind 27 v Adelaide n Melbourne Bentana Rott-Tandjong Priok 28 op 50 12 Nbr. en 2.49 Wl. Bentenan RotfcTandjong Priok *29 op - 50 12 Nbr. en 2.49 Wl. Bonaventure 29 v Bahia te Rott Bredero Rott-Shanghal 27 te Aden Bree Helle 28 v Rott te Rouaan Britsum Rott-B Afyrds 30 te Rlo de Janeiro verw. Calchas Rcftt-Hongkong 27 v Singap Delfshaven 28 v Rott n Casablanca Doros 23 v La G.ualra »n Carupano Douro 25 v Cristobal te Guayaquil Dundee 29 v Algiers n Carfix b- Eemdljk Phlladelphla-Rott 29 te OFFICieLE PUBLltAHE. De maatachapplj tot financiering van bat Nationaal Herstel N.V. deelt mede, dat de directie en alle afdelingen van haar kantoor te •s-Gravenhage met ingang van M Maart 1M7 weer nor maal onder de volgende nummers telefonisch bereikbaar zijn: 193890' tm. 1B3S98. tnterlocaal GGG i Ds. J. C.*v. WIJCK v, d. Vrij Evangelische Gemeente Zepge- I straat behandelt a.s. Dinsdag 7.30 een krachtig en machtig onderwerp uit de Schriften (Bijbel): DE 8de SCHEPPINGS DAG EN HET 1000-JARIG VREDERIJK DAT KOMEN ZAL. ADAM komt MET EVA voor DE VAL. (JEZUS CHRISTUS ZAL HEERSEN ALS KONING over ALLE VOLKEN, .MET DE GELOVIGEN 1000 JAREN! f Komt allen, brengt papier en potlood of pen mede I Zeer leerzaam, toegang Vrij. (Iedere Dinsdag van 7.30» uur). Te HUUR of te KOOP gevraagd WINKELPAND op goede stand omtrek Kleiweg of Markt. Brieven onder No. 8379 Bureau van dit Blad. Trots van het bataljon Ergens aan het Soerabaiafront. Bij commandopost staan 3 carriers. Het is wapenstilstand. Elke dag rij pten de carriers even een rondje ioor de kampongs, want ze moeten ’elk ogenblik van de dag kunnen rijden. Pittig worden scherpe boch ten genomen. Het oog van den chauffeur zoekt het voorterrein af, als hij langs de rand van de kam pong rijdt. De motoren der carriers lopen zo- i als een carriermotor lopen moet. De, wagens zien er goed onderhouden uit. Ze zijn de trots van het ba taljon. Ook de jongens buiten het carricrpeloton kennen de moeilijk heden. waarmede men heeft moéten worstelen eer de carriers klaar zijn. ElkSishroefje en elk moertje aan het voertuig is door de jongens zelf gemonteerd en voor zover dit niet bij het bataljon gebeurd is, ‘s' het dan toch bij de brigade geschied en daar werken ook vrienden. Orga niek behoren er eigenlijk meer carriers te zijn, vooral omdat het terrein zich voor carriers leem. Wanneer die aanvulling komt, ja, dat weten we niet- Komen zullen ze vroeg of laat. De carrier heeft zich ingeburgerd bij de lichte in-* fanterie en zijn geschiedenis zal on verbrekelijk verbonden l die van de bataljons dei fanterie. Korp. Preger, En nu.... Soerabaia. Ergens in een grote kampong® een acht en twintig mijl van de stad verwijderd, staan bij de commandopost drie carriers. Zoals bij de meeste batal jons zijn zij door de jongens zelf opgeknapt. Uit de diverse dumps zijn de onderdelen gehaald. En deze carriers zijn t volkomen bedrijfs- zeker. Het 18 Wuk aan de frontlijn, alle militairen zijn enthousiast, want er is vandaag een' zuiveringsactie en er gaat een carrjer mee. Pa trouilles gaan vooruit en met hen, de carrier.'Spoedig klinkt vijande lijk vuur en nu is de carrier aan de beurt. Weldra heeft de carrier- bemanning een vijandelijk .nitrail- leurnest in de gaten en de kop van de carrier wendt zich daarheen. De brenschutter, voorin, zet de veilig heidspal om en daar klinken de brenroffels. Het vijandeïijk vuur zwijgt. De carrier rijdt iets terug. Van een andere kant wordt vijan delijk vuur afgegeven. Weer wendt een onfris zaal >aar al U veel Anokkelpoeltje inzige luchtjes maar gelukkig, een beetje w het klassieke Het duurde echter niet zo lanf. of de zes carriers moesten vervapgen worden. Men gebruikte speciaal vtoor de beginnelingen niet de beste carriers. Wet-d in het begin slechts ge oefend op de kazwneterreinen. wel dra ging het naar buiten fn als we exerceren waren óp de we id de kazerne, hoorden we de carriers voorbij dende- :hts uit de ^ank.... maaórs. 1-zodat de^ Instructeur draaiden tve onze hoof stje.uit de -.ichting, zo- voorbij zagen gaan, de ingsmanschapn^n prin»heer- bovenop. achillende verrassingen in petto. Zij overhandigden den burgemeester boodechappen van den Gtemmistari* van de Koningin in Frieeland en de burgemeesters van Dokkum. West- 1 dongeradeel en Dantumadeel. een oorkonde en een grote „soekerbolle" (suikerbol). De motorclub Voorne en Putten ontving een echte Dok kumer „taai” Nadat burgemees ter de verschillende boodschappen - »h«d voorgelezen, bracht htj zijn op- n Brie! rechte dank tot uiting. Deze bood- 375 jaar schappen, -dit meeleven, zo zei hij. .aterdag zijn enig en overweldigend in de tock de geschiedenis ytin Den Br:el. Hij véN de zoefct den woordvoerder van de de Dokkumers zijn dank aan .de be-’’ treffende gemeenten over' tè bren- Toen de overig^ prijzen waren mtgedeeld. keerden de «territrijders j *t een prettige en sportieve her- icr.ng naar hun haardkleden te- “n was de inzet van de fees- „...leden.,., neen, niet afgelopen. want ‘s avonds arriveerde de wa tergeuzenvereniging uit Rotterdam. I die. na een défilé voor den bur- i gemeester voor het stadhuis, waarbij verscheidene van hen het gcuzen- costuum droegen, een krans legden op het vrijheidsbeeld De Nymph. WATERSTANDEN, 31 MAART. Keulen 3.67 —4.35: Ruhrort 2 52 —4.41; Lobith. Rijn. 12 99 —4.3*; Nijmegen. Waal, 14-7^ —4.29: Arnhem, Nederrljn en Lek. 10.35 —4.36; Westervoort, IJ«- Bel Pley, 11.02 -4.35; Deventer. IJasel, 5 00 —4 15; Borgharen 4J.75 —4.25; Bel Ifeld, Beneden Maas. 13.20 —4.27; Gra ve. benteden de sluis. 5.K 0.38; Uflr. lang water. Maa». 2.ie —4.90. Alle stuwen zijn of worden geslo- ten. Aangezien de waterstanden van Westervoort voortaap niet meer zulle» worden meegedeeld, zal het wense. lijk zijn, de verlangde gegevens inghet vervolg te betrekken op Arnhefn. al dus deelt ons de dienst van de Rljksl. waterstaat mede. De aflezing aan <l» jTellschaal te Arnhem komt nauwketi- a- rig overeen met de aflezing aan d« schaal te Westervoort. verminderd met 64 cm. Het verdient aanbeveling de voor de IJsselacheepvaart karakte ristieke pellen eens vooral te vermin deren met 64 cm. en voortaan alleen op de waterstand te Arnhem te letten. LOBITH, 27 Maart Gepasseerd mé bestemming naar: Rotterdam: Kara. -Isere, PMul K Vaart I. Bego. all* at.sl.b.; Llna Reitsma; Albania. Radema; Contra- bia. Tempelaars; TUWsla. v. d. Stroom A'Pjna 2. Larooy; Wilma. Jlskoot: Cito 2. Keljzer; Damco 42. Heuvelman: Mo- zart Meeuwsen Dordrecht: Duo, «t sl.b.: Vesta. LubbeUnkhop. MlllIngeDi Teuna 4. st.sl.b. Amsterdam: <Nfcl)y. Siebenga. Den Haagi J’akla. Groen: Anna. Tak. Deventer: Comptoir 15. Janssens. Alknfaar: Alt, Borger. Al- phen a. d. RJJn: Johanna. Tack. Leer dam: Tempo. Dljkes hansweert 28 Maart vóór 4 uur. gepasseerd met bestemming naar: Rotterdam: Storno. Wagenmaker: Delft Lassage: Jaco. Goumare: Beu- nlngen: Trave. Nelj Almelo: Wllvlna, Bondeweï; Bergen op Zoomt .Maria Anna. Hooglander. Amsterdaml Stad Amsterdam 4. Spoiuelee Werkendam: Variatie. Versluis., Schiedam: Ideaal. Van Denderen. Krallngschaveer: Al batros 1. 'Leeuwtnstéln. Neer: Scbel- destad. Somers. zich de kop van de carrier, weei ratelt de bren- Langzai carrier vooruit. Dan. een oorverdovende knal. Een rookzuil schiet carrier wordt bijna 20 meter weg geslingerd. en blijft op zijn kant liggen. Her en der ligt de beman ning verspreid. „De carrier is op een, vliegtuigbom gereden”, gaat het <ê»n mond tot mond. De nuifcr ploeg-rukt uit en bergt de llcha» men, tefwijl de vijarfdelijke kogels* E hen om de oren fluiten. Mortier- fcde Vuur wordt afgegeven. 'ile De volgende dag rijden vele Inter auto's tot een begrafenMtbet te- flor zamen gevoegd, naar Kembang relk Koening en worden twee gesneu velden ter aarde besteld. Weer is het een zonnige dag* De bamboestoelen trlifcn in de felle tropenhitle. In het voorterrein lig gen de pelotons. Er ^vordt een grote zuiveringsactie gehouden. Drie car riers staan ^ergens in het voorter rein onder een groepje bomen. De bemanning ligt er om heen op de grond. De hitte maakt loom- .Zou er nog wat te doen zijn voor ons? luidt de vraag. Daar nadert de comman- :dantf»Hij heeft een stafkaart In zijn hand. Een der carriercommanddn- ten wordt geroepen. De order is kort maar krachtig: Dóar ligt een peloton voor ons. dóór staat een vijandelijke zwaje mitrailleur, ga dat ding halen. De vinger van den cor wijst enkele punten aan, riersergeant groet, geeft bevel aan zijn manschappen, de motor én werl b floor het dorre terrein 4>p thuisreis, opdracht volbracht. Weer wat latei* zien we de carrier zich in de verte door ,de droge ■sawah's worstelen. Als huweer bij de anderen staat, vectellen'^ie glun deren gezichten van de bemanning al dat alles volgens de plannen is verlopen. Vol trots wijzen ze op mitrailleur, die flhderii) de car er ligt. Tegen de middag zijn alle anschappen. die aanjde actie heb- m deelgenotnen. heamuids in hui) •artie»en en wetenjde mannen n hun carriers, dat ook zij _yan- d/iag weer een belangrijk steentje hebben bijgedragen tot het slagen van de actife. 5 M.,or jurii -?er zij kan conffirreren. iche moeilijkheden, ondervindt, zijn baai; en daarom beangst te zijn voor Spr. wees voorts op c K L M. heeft. Inzake elkaar brengen van immandant n, de car- een kort wel- rkt de Glbr* 28 v "rancisco Jat te st. verw. aupe n —jrto Rico Salland 27 v Amst te B Ayres Socrates 28 v Rio de Jan. n W IndlÖ Straat Malakka Singapore n Rlo d« Janeiro Tl v Beha Sumatra 25 v Bat rt Soerabaya Tabtan 25 v Rangoon n Batavia Tabinta 27 v St John N B n Amst. Taboelan Rott-Tandjong priok 28 op 50 12 Nbr. cn 2.49 Wl. blijven met »r lichte in- Als 'de geheimenissen «an de tropennacht zich openbaren in de dageraad steken in een lange rV de ,r mariniers de rivier over. TMiri Bst-Rott 28 u Port Sëld übJIm R,ott-T*ndjon« Briok 81 v St Nazane Van der Velé* L*gaspi-En«eland p 27 Van der Waals 22 v Lake Charln n Weetplein p'ïl Oueuant 38 v Batra^e Antw verw Wilde Rott-Tahdlont Priok 1» v Gi' Witp* 39 v Bott te Lissabon TANKV^ART KON.’‘•SHELL. Adinda 21 v Singapore te Saigon Agatha 12# v Tafakan 5: Singapore Aldeso^fta 26 v Singapore n PuU AStta Suez-Singapore l ie Bahrein Corllta 29 v Singapore te Abadan”* CoryA s v Antw Ie Curacao Ena 29 v La» Piedra» re Manchester 4 Gadll^n v Pu.o Bamboe te Hongkong omala *n»w te Southampton saMJa 22 v TWrakan n Singapore saroena 25.y Pulo Samboe n Pladlo* Taria 24 v Singapore te Mjn Tibia Ui® S Franclaco te Shanghai J verwacht NEDERLANDSE SCHERIN. KIMne Vaart. «4,-s. In ver nes» n Dundee Aktjo Antw-Bo*ton 28 v Vliac Albatros M v Faveroham te Rocheat AU 27 v Tetgnmouth n Ronne Amstelstroom BriStoi-Amtt 27 te Newport Mon Arbo 25 v Grimaby te Strood Atlantic 25 v, Antwerpen te, Cowes Audacta Rott-Dublin p 28 Dungenese Bellatrix te v Antw te King’s Lynn Biervliet 23 v Antw n Oslo o Bomen Grangemoulh-Londen o 2» Gt’ Yarmouth Rd» Bornrif 27 v Hayle te Port Talbot confid 28 v Anw n Londen Delta 29 v Antw te Vlieringen Dg Ruyter 28 v Swansea te Londen Eemttroom 28 v Amst te Londen Export 27 v Rott t< Londén Frtela 28 v Rouaan n Poet Jerome Glory 26 v Rott te Shorehem Grebbeitroom Amat-Reykjavlk 2» Gruno Doyer-Gweeic p.2J Dungeneék Haiewint p v Marypórt te Falmouth Heemkkerk\29 v Rott! te DplfzUl. Hilda 25 v Berwick te Blyth Hoogland 28 v Londen n Blyth Houtman 28 v Portland n Glasgow Jans Goole-Plymouth p 27 DungeneM Jo 28 v HuU te irnmlngham Jupiter Londen-PartJs 28 te Rouaan Kempbgan Goole^Penzance 27, te Gt Yarmouth Libelle 27 v Goote n Mldd.bro Liberty 27 v Rott op Tyne Margretha 28.v Rott te Londen Mary 2« v Mïwport te Rochester Mkar 27 v Weston Point te Kllkeel Mudo 28 v Londen te Mlddlesbro Nettle 29 v Embden n Grangemouth oleum 27 v Rott op Tyne Ponto 28’ v Antw te Maryport Reiger 27 v Cowes Rolf 25.^ Fremlngton n Bayonne Tempo 27"y Ramsey - Theodora 26 v Rott te LonCfen Tim 29 v Rott te Antwerpen Twente^Goole-Plym. p 27 Dungeness. Vecht 27 CNéwiyne te* Londen Verba 28 Berwick te Warkworth Voorwaarts 27 v Dover Wegro 27 Par te Telgnmöuth Weltevreden Vil 24 v Cork n BalHmctor* Westlaan Londen-Mlbb bro p 87 WHJ» 28 v Ardroasan^te^arjTwt***1 zeeland (Hartigft) X v Londen te zeester 25 v Grangemouth te Mgntroae Zeeland (Mcuiman) M v Antw Htfl Zutdland Boom-Pembroke p 27 Vila» Zwerver 26 Harwich te Vliaatoge» SLEEPBEDRIJF De sleepboten Tyne en Witte zee met de tlnbaggermolen Dendang r«s IJmuiden naar Manggar. 23 Maart op «33 Nbr. en 5.41 Wl. De Ebro met baggenmoten en bak van Rotterdam naar Liverpool paas. 18 Maart Dungeness. Het lunapark *g|rfiddag8 nam het geroezemoes toe. Steeds meer qjensen vulden de 1 straten, die nu een speciale glans'’ gaven door hun feestdracht en de winkelétaiages. die extra waren op- genfeakt. De poorten, dié hier en daar waren opgetrokken ondergin gen de laatste bewerking, terwijl een groepje muzikanten speelden voor wat zij waard waren. Doch lang- zaaip werd het overstemd door het gerucht van motoreq en het Luna park, dat al drukker werd bezocht Ieder kan hier Iets naar zijn ga- ding vinden. Voor den schutter is er de schiettent, voor den’'riitgen- werper is er de ringentent, waarop de vlaggen van veïscnillende na ties vrolijk wapperen. En naast de flraal- en zweefmolens zijn er aan lopende en mysterieuze dingen, zoals het levende lijk, de motor* duivels, die hun leven wagen in een «talen koker van 7 meter hoog en de onderzeebootflottille. En dit ge- .hele wereldje wórdt „omspeeld" door bellen, die- een- ritje aankon digen. door eest loeiende sirene, dpor moderne dansrythmen en een S fftiderwets draaiorgelwijsje. die met elkaar in strijd zijn, maar die elkaar ter wille van het fe^st der geuzen herdenking verdragen. Het zijn de geluiden, die alleen van een ker- 9 mis kunnen tljn. Motorrijders-invasie Om even over twaalf lieten de eerste sterritrijders zich zien. De meesten Jjadden komende «van •het Noorden een lang traject af gelegd en velen stopten nauwelijks onderweg om even een kopje koffie of een glaasje te drinken. Neen, zij gingen direct naar Brielle, want tenslotte zijn er aan zo'n rit ook regels verbonden. De tijd van binnenkomst was ge steld van 17—3 uur. De motorclub Voorne en ^Putten organiseerde in samenwerking met V.V.V. hiermêe het eerste grote motorsport-evene- ment, dat het stadje ooit kende. 158 motorrijders beëindigden op „wet tige” wijze de sterrit en zij hadden er reden toe. Er waren nJ. aantrek kelijke prijzen uitgeloofd. Nadat de rijders een rondrit dodr de straten hadden gemaakt, verza melden zij zich in het café Ded< waar de burgemeester en' April-comité hen opwdchtter de prijsuitreiking. De bjrg de heer Van Sleen. spfffc 1 woord van welkom, wat heer Zuurbier als hoofdbes van de K.N.M.V„ hen riteiten dankte voor hun king aan deze sportieve die niet alleen .«v Brielle, maar motorsport Hierna reikte hij de beide hoofd prijzen. bestaande uit zilveren ,Jje- kers, uit aan dten heer Van Wljk.'diq In Appingedam gestart, niet alleen de langste afstand (293 km.) had afgelegd, doch daarbij nog het dichtst bij de, vastgestelde tijd was II De tweede afetandsprijs werd ge wonnen door een groep uit D?k- kum met 287 km., die een plaquette en medaille# ontving. De Dokkummers hadden I ROTTERDAM aarui*k 28 Maart Kai- I ier»«racbt. San Anttoco Kammerstein. Jflbsh erts. Hondsrug. Middelharnt». Wasenbora Pat lKcade. u:en. Thcodop Londen Fumeis. stroom ten anker, teer: Methan. Bremejshaven Burger, stroom ïen anker, graan: Goncaio Vclho. Lissabqn. Kersten en Hunlk Merweh Q D stukg Hast v. Par. I Schellen. Waalh H kiel. Twee G«- areaders. towerioft. Furoess. s-roon) ten anger, tadljg Plat Hein. NteuWF- rixep. Rott Rustv CenlrBolne«.f.le- cüg.*Elblns IV. Bremen Wambereie, stroom ten anker, great: 0 Ma*rt. Zachary Taylor. Charles ton. «Gans Transp ,Merweh QD hou». Bonaventure. Bahia, v Ntevelt Goudriaan. l.ekh stukg Fiducia M.. Lohden. James. Ie Katendr hav W Z cement; Nat*. I eixoea. Hammersfeia. Jóbsh stukg Beauregard. Baltimore Waterman L'ón Merweh Q D stukg F'arncourt. Aruba. Funiess. BPM stei ger 2 olie; Perrian Coast. NewcaafJe. Burger IJselh/ stukg GuSrld. ®al- langen. Soetennecr enU Fgkke*. Krel» Ve*r pyriet; Albatros. Londen. Japes. Ie Katendr havcement. Norness. Balumore Hudta en Veder JA/aa’h 34. kolen: Beaconsfield. Haltfaz» v Es. I Lekh WZstukg Narita. Curacao. v Ommeren. BPM steiger 3. ohe; Hr. Ms* Flores. Londen. -Marine ParKkade ROTTERDAM aangek 28 Maart Tuko. Queentooro. FurneM. Merweh C. Sw.. ledig: Borneo. Londen, v Nievelt Goudrlaan. Parkkade, ledig, (.oanda. Londen. Ruya. IJselh.. stukg ROTTERDAM vertr 28 Maart Mah- inn Pitney. -Hampton Roads, tod**- Cyrus Adler. Baltimore ledig; Soetn- ba. Dundee, hout: Despatch. Delfzijl, ledig: Delfshaven.. Casablanca, ledig; Veendam. N York. Stukg Tint,«Antw stukg,; vllestroom. Lelth. hout: Mag na. Haifa, stukg; CreehoslovakK Vic tory. New Yoik. stukgoed ROTTERDAM velt; 29 Maart Dul- velaad, Lelth, stukg Norden. «Hel singborg. stukg Eems, Gothehburg. stukg Plnheri. Lissabon. kolen; Prins Alexander. Montreal, stukg.; Norlago, Hampton Roails. ledig: Oran jepolder. Londen, stukg Farmsum. Baltimore, stukg 8t«rK. Lxtnden. stukg Joseph Lykes, Houston, stuk goederen; Derwent Field, 'Falmouth, ledig AMSTERDAM aangek. It Maart Vinga. Rott.; IJerkel, Huelva; Kosta- nis. Baltimore; Emanuel, Skarrehage. Vertr. 29 Maart Nada, Rott. IJMUIDEN aangek. 28 Maart OksU- wle. Amst.; Amsterdam, Rott.; Danaa Qaen. Vertr. 28 Maart Quentin, Grange- mouth. i'endé delfen des Rijk#, nu het mo- géfijlcltefclnncn 2 x 24 uur uit Oost en West naar Nederland té vliegen. Hij betoogde, dat de' luchtvaart, die het mógtelUlt maakt in 4® uur vdn elke .-willekeurige plaats op aarde naar elke andere willekeurige plaats te vliegen, de volkeren als het ware dwingt tot samenwerking. Met betrekking tot de hablje toekomstplannen van het West- Ihdlsch Bedrijf der K L M ver- klaar'de dr. Plesman, dat de lijn’Curacao Aruba Bargan- quilla s'poedir’zól worden doór- getrokken naar Costa Rica en dat óe landing-te Camaguey op weg naar'Miami zal worden ver vangen door een te Havana. Er zijn grote lijnen in het Caraibi- sche gebied mogelijk en hierbij zal Curacao een belangrijk cen trum kunnen vormen. (Van onzen «pecialen verslaggever). Vreemd toch, dat het leven, de loop van de geschiedenis eoma af hangt van futillteiten dat een sim- pelheidje van een wmdverandering de watergeuzen niet naar hun eigenlijke bestemming - Enkhuizen »l voerden, .doch naar Den Brlel 1 Kleinigheden, die rich over 375 jaai nog laten gelden, want Zaterdar heeft de etad van Coppelstc 1 April-festiviteiten ingezet met opening van het Lunapark en motorsternt Een geslaagder Inzet had me i niet kunnen verwachten. Zeker, „de dag” van Brielle moet nog komen" Doch daarvoor was nodig, een aan- rhet loop, die de Bnellenaars met be- ’;nn< langsteHing volgden en beleefden. rug en van achter het vensterglas, op de telijkhe «traat of van de trap of ladder af. die als hulp dienen bij de diverse w ver«leringen. waaraan nog «tced« wordt gewerkt Doe joe oefc nleks, is dA inlei ding van een Ibdig buurpranTje. die wel niet de enige zal zijn geweest. Want De Briel kwam op toeren. het Spul begon te draaien 's Ochtends verschenen reeds de eerste feest- toerlst’en en een waar fotografen leger belegerden de aloude vesting Om 12 uur 's middags was het jrote ogenblik aangebroken. De Sftite Cathrijne gaf het sein. Haar klokken bëgonpen te luiden, het n. Lunapark op de Turfkade opende zijn toegang en tegelijk klonk het geknetter van de eerste motoren, die 'aan de 0t.errit deelnamen en zich naar de finish op het terreifr van de kalkfabriek begavéh. De Stemming was er In gekomen. Brielle was begonnen met de aan- loop. op niet vet ekt Wel wel. 1 itics op alles iden, iemand, di naar Engeland moet s verbaasd hoe prachtig Tcgcld, men probere 1 geland te veel sigaret brengen, en zelfs wanne daag de snoodheid zc 's avonds op een buitel licht op een fiets te rijc verbaasd staan, hbé wordt opgevangen, mai er elke week naar sc een half mlllioen aan oorloofde wijze over c voerd en.... wegens di van de veeboekjes kun tenaren „niet optrede opslaan van vee”. f- Er zijn tn ons land tó van die geheimzinnige een gewoon men# maar begrijpen. ue aldus vérdwijner heid vlees wordt gescha lioen rantsoenen per komt neer op ruim 10 en vesper hoofd. Och niet» zoveel, maar het weer niet te verwaar) tijd, waarin zoals Kijk aangetoond, het vetra niet met 10 gram per v derd zou kunnen word, het zeepgebrek, voora merende gebrek aan ti op aanzienlijke hoogte gen. Aandacht trekt de b ‘dat het meeste van dii Brabant over de gren ■mokkeld, uit Friesian zou zijn. Het moet noga' lijke afstand afleggen, Friese boeren verkoper kcr gelooft niet, dat zi «temming geheel onk Zijn, en met de hulp vai bantse boeren gaat h over. Wejk een samen sen Noord en Zuid! "V meenschapszin. Er woi kriftgen zd gaarne op rij" gescholden, en daa boeren niet bepaald nel: als hij dqze dingen lees ker zich toch af, hoev vet het Nederlandse v gen, als er geen ambte die de zaken regelden, 1 miezen en doortastem die zorgden dat èr me gen niet helemaal een genomen. Kijker, die begiftigd soms vervelend goed g< innerde zich iets van t van ir. Louwes, niet t sicrijk man als sommi die lang geleden al ov< de bon” spraken. Hij 1 eens opgezocht. Op 5 bij na 1'/» jaai Louwes, dat de Hoen melkkoeien I vóór de oorlog. Het mogelijk zijn - jaar (düs 1946 zuivelproduc vóór de vooruitzicht zlening waren, veel gunstiger beëindigen van verhoging zou binnen plaats hebben, doch v< tering hing samen me van de varkensstapel. Tegenwoordig luiden veel pessimistischer. 2 de smokkelarij daarv meer weten?-Wtfht wat «napt, is getyoonlijk e van wat er wordt gegi Kijker wil zeggen, dat ambtenaren nodig blij van goede, voor wie Is zo nodig wél op te Ik herinner'me nog goed de dag. dót we als drie weken oude „bigge tjes” zés brencarriers het kazerne- terrein op hoorden ratelen. H»t duurde niet lang of alle jongens, die op dat’ piomcnt vrij van dienst had den, stonden bij de garage, waar de zes parriers nétjes op een rij stond- den. ^let meest benijde onderdeel van ons bataljon was in de komen de dagen zeker het carrierpeloton. De training begon onder leiding van een sergt.-majoor van de Irene Brigade, die in Frankrijk zijn «po- ren reeds verdiend had. en een En- gelsen carriersergeant. Een dei- meest geliefde oefeningen bestond uit het vastzetten van een carrier in een greppel door een der instruc teurs. De leerlingeh moesten het voertuig dan weer op de weg bren gen. Het duurJ zes carr irden. M« vtoor carrie— Weto oefent1 - dra ging aan het - gen ron< dikwijls ren. Reel En stiekem, het niet zag, den een beet dat we hem bedieningsmr lijk er t Din 88 Bure

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1947 | | pagina 3