ZIT ZIT SUNLIGHT ZEEP/iZZ/ djl de coöperatie De Waterweg heroverd LOUIS dobbelmann; Stomen JE Herencostoums Modelpersen N.V.DeLandbouwbank @de Trio Truman te Rio Spanning in Peru en Weelderig glanzende haren DUIZENDEN j HUISVROUWEN M. N. BOUT Koopt bij de coöperatie „ONS VOORDEEL AMMERSTO A. G. DE RUYTER PLNCERTJE in Gouda FLINKE JONGE MANNELIJKE LIACII» Strijd tussen trein en vliegtuig Luxe of snelheid Opstand in Ecuador ONS ANTWOORD WAS: t Woens EERSTE BLAD PAGINA 4 GOUDSCHE COURANT Stale Burea Pi Duiven en soldaten aan- p de redden het spel 705 millioer :hade aan d< Adn Joh itavia Dr Z. Y. v. d. Meer VEEMARKT TE ROTTERDAM en Een engevolf rootte heeft ertoe allé OostenrljkM W. Wagenêr. Waarom 'n Octemo zó heerlijk WADDINXVEEN Daar t hem MAAT-CO/tSETTEH Gouwweg D 106 Stolwijkersluit van icn Gouda ir I. Hevige crisis dreigt in Amerika steeds is nog K.L.M. opent AmsterdamGothenburg Accountant en Leraar Boekhouden M.O. Boakoop, RetJenkoop 121, Tel. 5, Gouda Gray. Jlcobaitr. 41. Voor de laatste examen* slaagden 23 en eind* 1938 in totaal 224 mijner leerlingen. lies. De leden hebben :lng. De coöperatie te het werkelijk belinf en Te koop aangeboden: een nieuw Herenrijwiel en een nieuw Herenarmband- horloge. Vlaffifrigsteéar 21. DINSDAG 2 SEPTEMBER 1947 adres- Hoenderpark sunucht zet JJ met ten k wanneer K.I IL— Lafeber Of beter gezegd, zorg* vuldig beweerd. Een rtuk Sunlight Zeep! Det is een goed idee geweest, went nu, meer den ooit, is Sunlight Zeep dubbel welkom. Het is zuinig in k#t gebruik en het voorkomt slijtage. De verstandige huisvrouw beseft, det Sunhght Zeep haar gewicht In goud waard is. verb, i gedacht lemen de luisvesting. zaglijl vrijd, maar nu vrijden, want land, niètwaar? Goederen worden ook aan- genomen door Magazijn „De Kluw". Ooathaven 14. Tele-. loon 2753. kan elke vrouw beeitten. Voorwaard» m ■lacht* een eenvoudige doek doeltreffende behandelingWa»cht Uw haar regehutig met Zwartkop Shampodor het oudite aeep- alkalivrije haarwaïchmiddel. Dit verwijdert den grauwen neerslag, en maakt het haar glanzend en soepel. >r een veel Igens alleen ver- i door uit- tendentie die de leren. Voor ie soort POELIERSWAREN Coreettère.» Mej. M. Stetjn. p/a Mevr, van Holthuyaen. Oorthaven 63. GOCDA. Maandag. Dinsdag en Donderdag ran 10-U en ran 2*4 uur thuis. zagen hierdoor het grote belang van de coöperatie. Tijdens de staking hebben we die vanzclfsprekend-'nf moeten wijzen. Doch thans Begin September vangen de nieuwe cursussen aan voor opleiding 1. Middenstandsexamen Algemene Handelskennis 1948 2. Practijkexamen Boekhouden isie kan niet dat Briels op manier de Wa- veroveren in Brückman dat jze kleinbur- jmheen paste, 'oi dt het niet en Doolaard deviezén de Balkan?viye zijn önt- kan leder zich weer aan melden. De coöperatie 1» om U te dienen en niet om aan U fe verdienen. souvereinitei hoeve van orgar.isati litleke n< garandere voo¥ Oostei over de alg- politieke L'. pgg ASHJ?A AD ASTPA. pre- idspre- kwam loemen- i aan het wat er van zn in die teeld hun .llemaal hoofd- j geval- de man zich ten- DAMES HEBT U STOF’ Wij maken Uw Japon. Ook veranderen en Kinderkleding. Veerstal 2. Weggelopen of medegenomen: jong zwart met bruin op Vrijdag 29 Augustus, lichtingen of terugbrengt tegen bel. Waaleisluis 41. JUFFROUW gevraagd, om ais het nodig is. ‘s-avonds bij twee kjjSderen op te passen. Brieven met prijs opgaaf No. 2417. Bur. v. d BI. Naast coupe, model, vak kundige bediening en af werking spelen onze ge patenteerde Octerno-balei- nen een zeer voorname rol. Ter ruiling aangeboden: een groot Hu|s in Centrum, door 3 gezinnêh bewoond, voor een Beneden- en Bovenhuis of andere Won., gesch. voor afz. dubbelbew. Br. 2422, Bur. Blad. BLOND DONKER KINDER SHAM POON Do eowifa ShamsposiR, seelfe» tt—dt Ugtt rwroorlogtchen grift rtt* 20 ett. rrricrfgbn^r blifft. In Gouda hebben de bakkers niet gestaakt. Wel heeft men gevraagd wat de coöperatie zou doen ingeval gestaakt wordt 1 Bruidstoiletten en avondkleding compleet naar maak OOK VOOR HEREN, huurt U H-' „HET BRUIDSHUIS" Maison van den Hoog»* Sar*hntl*«rk 88. JH2 BI. Haarlem. Iarlal)orl..traa' 4. tolat. 2HJ! M. Dm Haa« Zuljar*arklaan 252. tok Eloen ateliers ws.wuw. Jair ni vlucht? in ovet en zo'n vlucht vóór de militaire part !ind aan maakte. Die r t was wéér treffende NEEMT GELDEN IX DEPOSITO - VefStr*' credieten. ook aan niet-landbouwers. onder hyp verband en/of borgstelling, dan wel andere ««W* held. Agenten de Heren J. F. de With te Gouda. Bodegraafsestraatweg G. W. C. van Dorth Kroon te Waddlnxveen tepunten. gedach het overige i van feiten op we] 'eens aardige schil vielen, maar waar*"’’ harde werkelijkht.v. voegd om er dieper: ven. De spelen van sterdam waren wel niet elk oeiaii bolick. al vormde. ^plannen, al waa f™ “'J™ n bij de pre- rnnctrnrtin van na Maandagmiddag landde op Sfhip- ï\ol het K.L.M.-toestel PH-TCY, dat een aantal Zweedse gasten ver voerde, die de openingsvlucht van delijn Amsterdam—Gothenburg Deze lijn zal geëx- zorden door de K.L.M. •rking met de A.B.A. Een ernstig tekort aan energie tengevolge van de droogte heeft ertoe geleid, dat M’» van fabrieken is geslote Minste vaarwaterdiepten. 2 September. Pahnetden-IJselkop 1.65; IJselkop- Malb. haven l.M: Malb. haven-W b. D 115; W. b. Duurstede-Vreeswijk 1 35: IJselkop-Doesburg 1 25; Does- burg-Zutphen 155; Zutphen-Deventer 1.70: Deventer-Katerveer 1.75; Weste,- voort Pley 7.02 —o.M; Minste diepte Waal heden 2.25. NEDERLAND—OOST-INDI». rastus Bat-Ned M v P Swettenham i vOldenbarntvelt 31 vAmrt n Batavia Kota Baroe Rott-Batavia p 31 Finisterre -Kota inten Rott-Bat p 1 Gibraltar Modjokerto Rott-Bat 51 te Pangkal Pinang Oranje Amst-Batavla 2 te Singapore Poelau Laut Soerabaya-Amst 1 te Donggala Polydorus Amst-Soerabaya 20 v - RS, Polyphemus 31 v Amst n Batavia Volendam 28 v Rott te Batavia. Verm. 17 n Rott •rs van n gepraat, en om gevochten en don- >ften er omheen en rd aan de ene jk blij dat hij ons heeft be- moet hij zichzelf be- diér is zijn vSder- vraagt voor spoedige indiensttreding op verschillende afdelingen In de fabriek, waar zoals ietjereen nog on langs on de tentoonstelliijg ,,’t Hart van Holland" persoonlijk heeft kunnen zien in een gezonde, zindelijke om geving en in luchtige, lichte lokalen wordt gewerkt. Jongelui van 17 jaar oud, uit nette gezinnen, kunnen zich persoonlijk melden hij de Chef-Portier van Maan dag t m Vrijdag tussen 9 en 5 uur, on Zaterdag tbssen 9 en 1 uur of ook schrif telijk bij de afdeling Personeelzaken. *-ps. 103 8 berijmd Heden behaagde het den Heere. zacht en kalm van onze zijde weg te nemen, onze geliefde Vader. Be huwd- en Grootvader. Broeder en Behuwdbroe- dcr. de Heer LEENDERT ANTOON PIETER LAFEBER Weduwnaar van Eva Cornelia den Hertog in de ouderdom van 64 j. M. A. v. d. WOENSEL— Lafeber J. v. d. WOENSEL Bodegraven: A. E. GOUDKUI) HET ADRES voor een begrafenis, cre matie en transport Is de Alg. Coöp. Begraf. Veren F C A LAUGEMAN Zoutmanstraat 60. Gouda. Telefoon 372S. Het stoomgemaal te Waalwijk Aan het einde van dit jaar zal het stoomgemaal te Waalwijk, waaraan thans wordt gewerkt, vermoedelijk gereed komen. Hèt herstelde gemaal zal een capaciteit hebben van 235 m’ per minuut. De odde machines zijn te Breda gereviseerd en inmid dels gereed. Het gemaal zal voorts twee nieuwe ketels krijgen met een verwarmings oppervlakte van 50 m’. In Peru, heerst thans grote span ning. Er zijn vele stakingen. De president zei Maandag, dat hij vast besloten was. de economische toe stand van hèt land niet door on geregeldheden te laten aantasten. Vanochtend werd een aanslag op dé president gepleegd. In een ver trek. gelegen naast de bibliotheek waar hij iedere dag pleegt te wer ken. ontplofte een bom. W. GOUDKUIL NELLY EVA Gouda, 31 Aug. 1947. Mr D. J. v. Heusdestr. 53. Dt overledene is opge baard in de rouwkamer. Blauwstraat 19 te Gouda. De teraardebestelling zal D.V. plaats hebben op Woensdag 3 September a.s. te 11.45 uur op de Algemene Begraafplaats te Gouda. Vertrek vanaf de rouw kamer plm. 11 uur. Beter en vlugger „De Pelikaan” van 1907 ver- U1, de atoom- Los Alamos In „i Kivi’s bezit "en de samen- •nde appara- •k voor MODERNE BEDRIJFSADM. Ainm schriftel. cursus, oplei ding examen '4S. Prosp. op aanvr. Ned. St. v. Handels- X onderwijs, Belgiscbepleln I. VJvxUXx/t. Scheveningen. Toeneming typhusgevallen te Bergen op Zoom Het aantal typhusgevallen te Bergen op Zoom heeft zich de laat ste dagen uitgebreid. Weer moest een aantal patiënten, zes in getal. In de barakken van het algemeen burger gasthuis wordén opgenomen. Zij behoren allen tot het gézelschap dat aan dé kampeertocht hééft deelgenomen, waaruit ook dé éerste I patiënten zijn voortgekomen. toed, vastberadenheid en zou, als er bij het het veld niet zo op de L gebroddeld was met het van marsplaten van ver- 11 zijn dat *n Is naar Amerika Wat geeft Hilversum Woensdag 3 September. Dagprogramma. H|lv. I N C R V 7 en 8 Nieuws: I h Gr pi 9 Bij jonge zieken: 9 30 Gr pl 10.J0 Morgendienst: 11.3Q Bach ei Havdn; 12.15 Orgel: 1 Niéuws; 1M ..Mandolinaba 2 15 Sextet: 3 Viool concert; 3.30 Plano: 4.15 zingend» 5.W1RA:m4.ti5tHoOr 10nRenS en Hllv II (V A R.A.): 7 en 8 Nieuws: III Gr.pl.; 8 50 Voor de huisvrouw; i Gr.pl.; 9.35 Wagner: (V.P.RO): 11 Morgenwijd.: (VARA): 10 20 Voot de Vrouw;, 10 35 Bach en Mozart: 11 N Non Stop; 12 Jan Vogel: 1 Nieuw»; i n Jootis Nationaal Fonds: 1 20 Orgel en zang: 2.15 Omroepkamer-ork 3 Voor de kinderen: 3 45 Ziekenbezoek: 4 4) Ot‘-' Avondprogramma. Hllv I (N C R V.): 8 Cyclus: 8 30 Ned. Str kr 7 Nieuws: 7.15 Land- en Tuin- bouw: 7 45 Gr.pl 8 Nieuw»; 8 15 Me- Iropole-ork9 05 Piet Post, orgel; 9 3| Pljper-herdenking; 9.50 Pijperprogr.- inaOjNieuws: to 45 Avondoveidenklng; Hilv. II (VA RA. 8 Nieuws; SM Orkest: 7 Lezing; 7 15 Nieuws uii Indlë; (V.PRO): 7.30 Cursus: 7 41 Lezen in de Bijbel: (VARA): l Nieuws: 8.15 Kurhaus; 9 15 Hoorspel- 015 Malando: 10 45 Geestelijk leven- Dr Z. Y. Van der Meer, directeur- generaal van de Volkshuisvesting, Is per K.L.M. naar Néw-York ver trokken. Hij hoopt een maand in Amerika te verblijven teneinde al daar van gedachten te wisselen over de problemen der woningbouw en volksht Oorlogen hebben ’één lichtzij de, bij alle afschuwelijkheden, die zij over het lijdzame mens dom brengen. En dat is het con structieve element, dat gelegen is in de enorme Industriële en geestelijke Inspanning. €ie de strijdende volken zich moeten getroosten om hun overwin- ningskansen te vergroten. Deze intensieve wetenschappelij ke bedrijvigheid heeft zowel in dé eerste als in de tweede wereldoor log de techniek met sprongen voor uitgebracht. De zeer snelle ont wikkeling van de burgerluchtvaart na. 1918 is daar een voorbeeld van. De tweede werelloorlog heeft ons o.a. de radar, de atoomenergie en wederom talrijke verbeteringen ‘n de techniek van het vliegwezen (straalbuismotoren!) opgeleverd. De luchtvaart heeft in de laatste tijd een geweldige „vlucht" geno men en alle vliegtuigrampen van het afgelopen jaar ten spijt, neemt het passagiersvervoer met de dag toe. De tijd schijnt niet ver meer, dat lijn Ami meemaakten, ploiteerd wc in samenwei 2 September Aanvoer in totaal- 2607 stuks vee, waarvan 700 vette koeien en ossen, 277 gebruiksvee. 267 graskalveren, 159 nuchtere kalveren. 31 varkens, 328 biggen. 134 veulens. 213 paarden, 305 schapen en lammeren. 103 bok ken en geiten. De prijzen ware/i als volgt: gras kalveren le s. 100, 2é s. 80, 3e s. 50 ct p. kg. Kalikoeien le s. 550, 2e s. 450, 3e s. 300; melkkoeien le s. 550, 2e s. 4S0, 3e s. 300; vare koeien le 400, 2e s. 325, 3e s. 250; vaarzen le s. 400, 2e s. 300, 3e s. 200; pinken le s. 300, 2e s. 200, 3e s. 150; big gen le s. 25. 2e s. 20. 2e s. 15. Graskalveren, aanvoer groter, handel stroef, prijzen niet geheel prijshoudend; kalt- en melkkoeien, aanvoer klein, handel zeer lui. prij zen niet geheel prijshoudend; vare koeien, aanvoer iets ruimer, handel flauw, prijzen iets lager; vaarzen en pinken, aanvoer gering, handel traag, prijzen onveranderd; biggen, aanvoer iets kleiner, handel luste loos, prijzen als vorige week. Gemechaniseerde strijdkrach ten van het leger vnn Ecuador en het garnizoen van Guayaquil, de voornaamste haven van Ecuador, hebben slch aangeslo ten bü een opstand, die- te Rlobamba tussen Guayaquil en de hoofdstad Quito is uitgebro ken. Do regering van kolónel Carlos Mencheno, welke verleden week die van president Ibarra heeft omver- geworpen, heeft in geheel Ecuador de staat van beleg afgekondigd. Tengevolge van de censuur en het verbreken der verbindingen be schikt men niet over betrouwbaar tjieuws uit de centra van de op stand. De voornaamste regeringsautori teiten te Guayaquil hebben de wijk genomen. De opstandelingen wei geren de regering van kolonel Men- chenos te erkennen en willen dr Ibarra terug. „Het is een Ereschuld om in Dankbaarheid de doden te herden ken van wier offer wij. levenden, de profiteurs zijn", heeft A. den Doolaard, de schrijver van het sta- dionspel ..De Waterweg Heroverd” geschreven. Tal van duizenden hebben Za terdag- en Maandagmiddag zich van die schuld gekweten, in de eerste plaats de massa's burgers en mili tairen. die het spel speelden. ..Een manifestatie van het volk, voor het Volk, detor het volk”, dat moest het zijn. Maar de vorm van het gemeenschapsspel, waaraan mensen van elke godsdienstige en politieke overtuiging en van all.c rangen en standen deel namen, was van Carel Briels. Was de vorm goed of had hij beter gekund’ Daar over valt niet met de medewerken den te twisten, want die gaven zich voor honderd procent omdat ze wa ren wat ze moesten zijn: de henge laars, die bij het ontwaken van de stad in vredestijd op hun dobber tuurden waren échte hengelaars, ^dus geen vissers in troebel sta- dion-water, en de melkrijders wa ren échte melkrijders, geen dilet tanten. en de surveillerende politie agenten waren geen toneelklabak- ken, maar heuse volgelingen van de H. Hermandad. Men raadplege zelf verder de regie-staten maar op het hoofdkwartier van „generaal" Briels. En al klopte niet elk detail van het spel met de-4 er wel eens een grpeu_- brandde Rotterdam bij de mière iets eerder dan de luie ders verkondigden en. al Zaterdagmiddag van de bic regen uit def vliegtuigen slot niet datgene terecht w verwacht was en wat de kinderen het zeehospitium te Katwijk, de duizenden, gladiolen ontstc hadden er op dat moment in I bedjes van droomden (allen kwesties waarover op het kwartier wel een dondertje len zal zijn), toch is Briels c die alle lof c.q. blaam tot trekt, ook al is Den Doolaard slotte de schrijver geweest. Want Briels heeft de idee van het spel ontworpen, hij heeft er de vorm aan gegeven eri Den Doolaard voeg de er de tekst aan toe. Alles was Briels. Zelfs de Maas, die dwars over het veld liep, was een „Briel- se Maas" (zei een spotter). Een smalle Maas.... En daar werd in gevist alsof het de echte was (dat ging nog), maar daar wer den ook daverende vredescijfei transito tegenaan gepraat, e hét Maasje werd gevochten ei derbussen ontploften er omh< bengauls vuur were' ©ever ontstoken.... Dat was de ramp van 14 Mei 1940. Erg primitief. Symbolisch be doeld natuurlijk. Maar iets symbo lisch vqorstellen is niet iet© ipxhet klein voorstellen! De duivenvlucht ervoor, dat opdwarrelen van de honderden vogels, die hun scha duw over'het zonnige grastapijt de den zwieren, ja. dèt was, als sym bolische vorstelling van de hoge vlucht van Rotterdam, een geslaagd moment, het eqrste dat met applaus- werd beloond. Daór nam het spel „een vlucht? in overdrachtelijke zin. en zo'n vlucht nam het niet meer vóór de militaire parade er een eind aan maakte. Die militaire parade was wéér treffende symbo liek van m< trouw. Zij zou, als er treden in het veld niet zo speeltafel gebroddeld was m< opzetten van marsplaten v«" schillend tempo, magistraal zijn ge weest. We begrijpen best, dat het aan de speeltafel even een lastig probleem is geweest, maar dat had van te voren uitgekiend moeten zijn. Duizenden soldaten met hun officieren een figuuf te l^p slaan tegenover de hoogste legerleiding op de tribune (luitenant-admiraal Helfrich nam de parade af) zou in een militaire staat een onvergeef lijkheid zijn geweest. Tegenover de ambassadeurs, die de première bij woonden, was het een blunder. De Initenant-dirigenten Rocus van Yperen en Gijsbert Nieuwland. die met de Koninklijke Militaire Kapel en de Marinierskapel werkeloos moesten toezien, zullen zich wel ge ërgerd hebben. Hadden de leden van het Philharmonisch Orkest ook dit deel van de vertoning niet mogen verzorgen? De duivenvlucht en de parade het aantreden op het veld niet meegerekend waren dus de hoog- -- want (jaarbij kwamen t e n tot uitdrukking. Voor was alles nabootsing kleine schaal, waarbij schikkingen op- raarbij niets aan de -heid werd toege- epere zin aan te ge- van Briels in Am- wel één en al sym- ïden reële handelin- Het waren ipe- e Waterweg her- geestesarme re constructie van naakte gebeurtenis sen: strijd om de Maasbrug, parle mentariërs. bombardement. EHBO, puinruimen, jacht op verzetsmen sen, razzia, hongertochten.Daar tussendoor herdenkingen, die niet plcjt^tig werden omdat zij geen schóne vorm hadden (dan verleden jaar.'die ene dijkwerker van Wal cheren, die de doden herdacht!) En te dikwijls was er na Dolle Dins dag helemaal niets te zien. Het verweer kan luiden, dat men hier te maken had met een zicht baar gemaakt luisterspel, dus dat men het zwaartepunt op de tekst van Den Doolaard moest leggen, levendige tekst, ongetwijfeld, felle soms, op het ongearcheveerde af, en een beetje bitter voor de Rot terdammers toen de grote razzia werd gecommentarieerd (hoewel de critiek op de kalvêrachtigheid van de Rotterdammers heel wat zach ter was dan die Den Doolaard des tijds door Radio Oranje uitte); maar tekst en beeld hadden elkaar moe ten vinden in het zinnebeeldige, dat is maar twee keer geweest, gezien van do ingelaste herdenkin gen en afgezien van de zang. Over die zang nog een enkel woord De koren onder leiding van Eduard Flipse deden hun werk uit stekend. De acoustiek liet, wat zang en muziek betreft, in het stadion niets te wensen over. Het gespro ken woord paarentegen weerkaat ste. En nu dc conclusie. De critische conclusi’ anders luiden dan zo: d. de gemakkelijkste manl terweg heeft willen v? een kraagdècor van Bri er met zijn fantasielozi gerlijkheid volkomen or* Bnels is moe. En wok tijd dat Den Doolaard krijgt voor - - - De coöperatie staakt- piet. De coöperatie stelt het belang van haar leden B&ven a(. alleen maar nadeel yan een stakl het bestuur handelt alleen In I van haar leden In woord 'en daad?| het vliegtuig het normale vervoer middel voor grote afstanden zal zijn en dat de zoveel ..tragere" spoorwegen nog slechts betekenis zullen hebben voor het vervoer van massa-goederen en voor het local» reizigersverkeer. De Amerikaanse spoorwegen heb ben de strijd tegen het vliegtuig en' dc andere concurrenten (de grote autobuslijnen én de. particulier» auto!) nog niet opgeven. Sneller, veiliger, gemakkelljker. -Ijn de leuzen, waaron- strijd wordt gevoerd. Hel >amste concurrentiemiddel c Amerikaanse spoorwegen i, ce-trein. waarin men zo snel Ig en comfortabel reist, dat sr niet alleen elk ander ver* óód-l. maar zelfs zijn eigen luxueuser, zijn der die strijd voornaamste van de Ar de luxe-t.v„ gezellin men. er niet voermiddel. huis vergeet. De „Astradome” Het tot nu toé volmaaktste pro. duet op dit gebied is. merkwaard!- gerwijs, niet afkomstig uit een fa* briek van spoorwegmaterieel, maai uit de werkplaatsen van de Gene* ral Motors Corporation.^Amerika'» grootste auto-concern. Het is een uit vier wagons bestaande trein, die plaats biedt aan 216 passagiers, an derhalf millioen dollar heeft ge kost en een gemiddelde snelheid heeft van 160 km per uur. Dez» ..super-de-luxe"-trcln draagt de schone naam van „Astradome". De wagons voeren bovendien nog zeer poëtische eigennamen - als „Droom- wolk” of jjiemelzicht". Zij bevatten drie verdiepingen, waarvan de bo- I venste als een langgerekte glazen koepel over ongeveer een derde van de lengte van de wagon boven het I gewone dakprofiel uitsteekt. D» fauteuils in de salon (middenver- dieping) zijn in negen standen ver- stelbaar. Men kan er behaaglijk in rusten en daarbij luisteren naar de 1 discrete klanken van de radio, die I diep In de zwaar gecapitonneerde rugleuningen verborgen zit. I De passagiers kunnen van elke WHgoh uit met de hele wereld te lefoneren. Bij de proefrit spraken de gasten met de kapitein van d» „Quccn Elizabethdie zich in voilé zee bevond. De tijd zal moeten leren of de sprookjes-luxe van de „Astrado, me" zich in de concurrentiestrijd tegen de snelheid en efficiency v»n het vliegtuig zal kunnen, handha- ven. De president van de Vereplgde Staten, Harry Truman. Is' met vrauw en dochter op feestelijke Wij ze in de Braziliaanse hoofdstad ont vangen. Onder een kleurige regen van confetti werden de Amerikaan se gasten in een van kogel-,jiroof" glas voorziene auto, geëscorteerd door Braziliaanse troepen over de vournaamSte ooulevard van de stad gereden. Naast president Truman zat president Dutra ,vi.n Brazilië. Er deden zich geen incidenten vqor. ofschoon de communistische pers spriik van „het bezoek van een ver tegenwoordiger var. net fascisme’ Wel werden enkele affknes, waar op Truman was afgebeedd, ver scheurd of met een hakenkruis be smeurd. ^Sportvliegers rond de aardbol Maandagmiddag onutreeka kwart voor vijf landden de twee aport- •vllager* Truman en Evans jr* met. hun Piper'Club, super cruisera op het vHegveltL/l^enburg Woensdag zullen zij tteir tfirijs vertrekken, om hun ^wer^dyltreht te vervolgen. Vertronweiijke foto’s *Te New York heeft het Federaal Amerikaans Recherchebureau ge arresteerd zekere Frederick Kivi, wegens diefstal van „hoogst trouwelijke foto's" uit de at( energie-fabrieken te Lc; Nieuw-Mexico. De in 1 gevonden foto's betreffei stelling .van verschillen ten, welke bij het onderzoek de vervaardiging van atoombom men gebruikt worden. Dure zomer in België De schade, die door de aanhou dende droogte aan de Belgische landbouw is aangericht, wordt op 5 milliard francs geraamd. In dit be drag is 705 millioen francs begrepen voor schade aan de Belgische melk productie. Staking bij de Holland stagneert veevoeder- voorziening De staking bij de N.V. meelfabriek Holland te Amsterdam duurt nbg steeds voort. Ook de productie van veevoeder in de Holland ligt stil, hetgeen bij de huidige droogte de veevoeder- voorziening ernstig atagneert. Indien de staking zou worden beëindigd, zouden toch minster» twee dagen verlopen, eer de fabriek weer in bedrijf kan gaan, daar op het ogen blik de meelmot welig tiert in de machines, waarvan de vitale delen eerst uit elkaar moeten wordep ge nomen en grondig gereinigd. Besluiten van Montreux Het congres van de Unie van Europese Federalisten te Montreux is Zaterdag geëindigd. Er is een centraal comité gekozen, bestaande uit 20 leden, .die Zwitserland. Italië Duitsland. België, Nederland, Frankrijk. Denemarken, Enge land. Oostenrijk en Luxem burg vertegenwoordigen. Met algemene stemmen heeft het con gres een motie aangenomen, waar in wordt verklaard, dat van een Furopese federatie ook Duitsland oeel moet uitmaken, dat. evenals de andere landen, een deel van zijn "iit moet atetaan ten be- de gemeenschappelijke tie. De federatie zal de po- leutralitelt van Duitsland ■ren. Deze motie geldt ook •enrijk. Efen andere motie Igemene politiek verwerpt blokvorming. Philip Murray, voorzitter van een der giote Amerikaanse vakverbon den. heeft verklaard: „De Verenig de Staten worden bedreigd dooi economische crisis, oneindig heviger dan de vorige". >Vol| Murray zou die crisis 1 meden kunnen woiden roeiing van de huidige naar winstvermeerdering, koopkracht doet vermindi Het Lied van Noordeloos In Noordeloos. dat vredig dorp. 1 doet men naar Wereldroem een ^fvorp! Want.diar deed de ge meenteraad een daad, waar ieder over praat. 'n Verordening werd daar van kracht, die werkelijk sensatie bracht. „De burgers mogen niet verzuimen op stoepen sneeuw en ijs te ruimen!" Reeds thins is het ervan gekomen en is dit kloek besluit genomen. De Raad, die zich zijn taak bewust is, deed dat reeds medio Augustus. Wij waren onder hittegolven nog alle dagen schier bedolven. Wij liepen hemd- én boordeloos. maar niet daarginds in Noorde loos! Daór had men 't blijkbaar nergens zwoel ‘.huis, daar heerste stemming als in 't koelhuis. Men zag. op 't Noordeloos' gebied, het IJstijdperk 'reeds in 't ver schiet. ja dit bericht is heus geen 1 klucht, geen loos, geen Noorde- I loos gerucht, maar 't werd ge seind. vér over zee. door 't of ficiële A.N.P. Wij snakten naar een klare koelte, na él die veel te zware zwoelte, maar sprakeloos en woordeloos maakt mij het plaats je Noordeloos. Men ziet vooruit, al klinkt het raar!. Ja. gouver- ner is déér prévolr Ik heb een spoorkaartje gekocht, en Wonderdorp eens opgezocht. Ik dacht: nu voel ik winterstemming, en voelde al een soort beklemming, toen Ik daar stond, in hete zon op het perron van het station. Ik inspecteerde de gezinnen, men liet mij uiterst gastvrij binnen. Wat ik ver wachtte. zag Ik niet, noch Kerst boom. noch een Zwarte Piet, geen Sinterklaas, zo wijs en goed, geen sneeuwpop met een hoge hoed. De burgert leken zéér gezond en liepen zonder ijsmuts rond, maar wat mij wél getroffen heeft? De nieuwe Wet wordt nageleefd! Want nergens lag op het trot toir een spoor van sneeuw, ja, wcrk’lijk waar. En allerlei be volkingsgroepen vertoonden zin delijke atoepen. WOUTERTJE. Tj’R is enige roering in vaart. Neen,, Kijker niet over de helicoptère, vliegveld Ypenburg met tékracht aardige spelletj. Hij bedoelt evenmin de kwestie, die Rotterdam bezig houdt. Kijker heeft op de scheepvaartmaatsi die willen vliegen, om 1 en vracht te vervoeren. Het gebeurt vaker, x schappijen, die bepaalde leveren, van het oorsp: materiaal afstand doen, o mische redenen. Zo zijn land tramwegmaatschapB geen tram meer exploitei bussen. er zljq ook; rede van de boot op de auto gegaan, en het is geen w< grote Nederlandse rederiji dusver een rol In het ‘vei Amerika en vooral met I vulden, de weg door de h mbréleel willen gebruikei De regering blijkt daarve te voelen. In de huidige oj tige positie, waarin het dat regering heet zich be tekent dat voorlopig voor rijen: varen, maar niet vl regering heeft volgens ee van kracht geworden we meerderheid van de K. delen voorbehouden. Onze luchtvaartmaatschappij, di ticulier bedrijf met v van de overheid is gro' den. is nu een gepiengd waarin particuliere en c belangen verstrengeld zijr drijfsvorm. die tot de mee: gebruikelijke weg gaat bel: is nu echter wel zeer de de regering de weg door voor de scheepvaartmaats heeft, afgesneden alleen or de onwelgevallige concut besparen. De ervaring, di vorige eeuw met de,-spoot ons land heeft opgedaan, schillende maatschappijn het leven zuur maakten e bliek vaak de dupe van h llng geharrewar werd, ii bemoedigend om de „vriji rentie'1 maar Ih de lucht ten, temeer, omdat bijv, b tatiemoeüijkhéden In ee vaartbedrijf de gevolgen noodlottig kunnen zijn. Want redelijkerwijze I voorlopig niet verwachte) luchtvaart rendabel zal K.L.M. heeft enige tijd ge! beweerd, dat het bedrijf bedruipt, maar het ligt aan, hoe men zoiets opvt meent, dat Nederland z« nttf'zQfi op deze maatsch torde grootste ter wereld die enige duizenden per L den telt, waaronder ongev honderd piloten, en die on de derde mogendheid ter de burgerluchtvaart heeft Maar wie wel eens op vl heeft rondgekeken, weet vervoer ontzaglijk duur 1 «n dat de werkelijke ,ko hoger liggen dan pass: bedragen. Wanneer het p werkelijke kosten zou mot len, zou er misschien he worden gevlogen. Maar a kennen het militaire belai luchtvaart, ook van de bui vaart. Duitsland had nool zijn Luftwaffe kunnen o als het céen Lufthansa ha< Dub in*allerlei vorm k luchtvervoer steun: de vl worden ver beneden kos schikbaar gesteld, het I voor een uitgebreidc mc sche en radiotechnische posterijen sluiten voorde trActen voor 't mallvervoc lucht, en zo komt de prijs passagiers- en goederenv betaalbare regionen. Hoe luchtvervoer met zijn serv zen is, kan men langs dc v nemen, wanneer men dt prachtige K.L.M.-busscn ziet snorren, op weg vai Schiphol, met soms twei passagiers. Wie iets van 1 tatle afweet, zal vermot die rit soms in werkelijk!) veel aan de maatschappij ten, als de gehele passage die enkele passagiers Brussel bfedraagt. En t de K.L.M. uit.... Ja. toch waren er zelf) oorlog kleine luchtvnartir pijen, die de „wilde luchti oefenden, ook een Nederli een Engelse naam, die op erg verbasterd werd, ti maatschappij heeft geen houden. In Engeland en vooral ka schijnen zlj> wel te ki staan. Het is nu te begr sommige Nederlanders, di voor ons land zoeken, in tuiglng, dat de luchtvaar vorm van transport in voll keling is. gaarne hun kam voorbereiden. De regerin ver zien, dat zij K.L.M. nemen, doch daar gaat he Sommige Nederlandse verwervep gaarne zelf er hebben liever zelf wat geld te zeggen. Voor en tegen belde sta die elkaar achter de sche niet genaderd zijn, valt e, der te zeggen. De tegenwoo stellatie legt een zeer gn in één hand. Wanneer di directie meent, dat Rotte: omliggende belangrijke s Dprdt en Gouda geen v nodig heeft, dan kunnen ners van dit gebied, di vliegen, voorlopig naar nussen. Wanneer scheep’ •en. die ook zaken-doen •‘ijl gewend zijn, mqt luch tonnen, zouden zij dóén •chien anders denken der aspecten van de huid *°Pig door de scheepv •ohappijen verloren strijd kan leren dat er 1 roering in de luchtvaart oan men oppervlakkig ve

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1947 | | pagina 3