ZIT
ZIT
SUNLIGHT ZEEP/iZZ/
djl
de coöperatie
De Waterweg heroverd
LOUIS dobbelmann;
Stomen
JE
Herencostoums
Modelpersen
N.V.DeLandbouwbank
@de
Trio Truman te Rio
Spanning in Peru
en
Weelderig
glanzende
haren
DUIZENDEN j
HUISVROUWEN
M. N. BOUT
Koopt bij
de coöperatie
„ONS VOORDEEL
AMMERSTO
A. G. DE RUYTER
PLNCERTJE
in Gouda
FLINKE JONGE MANNELIJKE
LIACII»
Strijd tussen trein en vliegtuig
Luxe of snelheid
Opstand in Ecuador
ONS ANTWOORD WAS:
t
Woens
EERSTE BLAD PAGINA 4
GOUDSCHE COURANT
Stale
Burea
Pi
Duiven en soldaten
aan-
p de
redden het spel
705 millioer
:hade aan d<
Adn
Joh
itavia
Dr Z. Y. v. d. Meer
VEEMARKT TE ROTTERDAM
en
Een
engevolf
rootte heeft ertoe
allé OostenrljkM
W. Wagenêr.
Waarom
'n Octemo zó heerlijk
WADDINXVEEN
Daar
t hem
MAAT-CO/tSETTEH
Gouwweg D 106 Stolwijkersluit
van
icn
Gouda
ir
I.
Hevige crisis dreigt
in Amerika
steeds
is nog
K.L.M. opent
AmsterdamGothenburg
Accountant en Leraar Boekhouden M.O.
Boakoop, RetJenkoop 121, Tel. 5, Gouda Gray. Jlcobaitr. 41.
Voor de laatste examen* slaagden 23 en eind* 1938 in totaal
224 mijner leerlingen.
lies. De leden hebben
:lng. De coöperatie te
het werkelijk belinf
en
Te koop aangeboden: een
nieuw Herenrijwiel
en een nieuw Herenarmband-
horloge. Vlaffifrigsteéar 21.
DINSDAG 2 SEPTEMBER 1947
adres- Hoenderpark
sunucht zet JJ
met
ten k
wanneer
K.I
IL—
Lafeber
Of beter gezegd, zorg*
vuldig beweerd. Een
rtuk Sunlight Zeep!
Det is een goed idee geweest, went nu, meer den ooit, is
Sunlight Zeep dubbel welkom. Het is zuinig in k#t gebruik en
het voorkomt slijtage. De verstandige huisvrouw beseft, det
Sunhght Zeep haar gewicht In goud waard is.
verb,
i gedacht
lemen de
luisvesting.
zaglijl
vrijd, maar nu
vrijden, want
land, niètwaar?
Goederen worden ook aan-
genomen door Magazijn „De
Kluw". Ooathaven 14. Tele-.
loon 2753.
kan elke vrouw beeitten. Voorwaard» m
■lacht* een eenvoudige doek doeltreffende
behandelingWa»cht Uw haar regehutig met
Zwartkop Shampodor het oudite aeep-
alkalivrije haarwaïchmiddel. Dit verwijdert
den grauwen neerslag, en maakt het haar
glanzend en soepel.
>r een
veel
Igens
alleen ver-
i door uit-
tendentie
die de
leren.
Voor ie soort
POELIERSWAREN
Coreettère.» Mej. M. Stetjn. p/a Mevr, van Holthuyaen.
Oorthaven 63. GOCDA. Maandag. Dinsdag en Donderdag
ran 10-U en ran 2*4 uur thuis.
zagen hierdoor het
grote belang van de coöperatie. Tijdens de staking
hebben we die vanzclfsprekend-'nf moeten wijzen.
Doch thans
Begin September vangen de nieuwe
cursussen aan voor opleiding
1. Middenstandsexamen Algemene
Handelskennis 1948
2. Practijkexamen Boekhouden
isie kan niet
dat Briels op
manier de Wa-
veroveren in
Brückman dat
jze kleinbur-
jmheen paste,
'oi dt het niet
en Doolaard deviezén
de Balkan?viye zijn önt-
kan leder zich weer aan
melden. De coöperatie 1»
om U te dienen en niet om
aan U fe verdienen.
souvereinitei
hoeve van
orgar.isati
litleke n<
garandere
voo¥ Oostei
over de alg-
politieke L'.
pgg ASHJ?A
AD ASTPA.
pre-
idspre-
kwam
loemen-
i aan het
wat er van
zn in
die
teeld
hun
.llemaal
hoofd-
j geval-
de man
zich
ten-
DAMES
HEBT U STOF’
Wij maken Uw Japon. Ook
veranderen en Kinderkleding.
Veerstal 2.
Weggelopen of medegenomen:
jong zwart met bruin
op Vrijdag 29 Augustus,
lichtingen of terugbrengt
tegen bel. Waaleisluis 41.
JUFFROUW
gevraagd, om ais het nodig is.
‘s-avonds bij twee kjjSderen op
te passen. Brieven met prijs
opgaaf No. 2417. Bur. v. d BI.
Naast coupe, model, vak
kundige bediening en af
werking spelen onze ge
patenteerde Octerno-balei-
nen een zeer voorname rol.
Ter ruiling aangeboden:
een groot Hu|s in Centrum,
door 3 gezinnêh bewoond, voor
een Beneden- en Bovenhuis of
andere Won., gesch. voor afz.
dubbelbew. Br. 2422, Bur. Blad.
BLOND DONKER KINDER SHAM POON
Do eowifa ShamsposiR, seelfe» tt—dt
Ugtt rwroorlogtchen grift rtt* 20 ett.
rrricrfgbn^r blifft.
In Gouda hebben de bakkers niet gestaakt. Wel heeft
men gevraagd wat de coöperatie zou doen ingeval
gestaakt wordt
1
Bruidstoiletten
en avondkleding
compleet naar maak
OOK VOOR HEREN, huurt U H-'
„HET BRUIDSHUIS"
Maison van den Hoog»*
Sar*hntl*«rk 88. JH2
BI. Haarlem. Iarlal)orl..traa' 4. tolat. 2HJ!
M. Dm Haa« Zuljar*arklaan 252. tok
Eloen ateliers
ws.wuw. Jair ni
vlucht? in ovet
en zo'n vlucht
vóór de militaire part
!ind aan maakte. Die r
t was wéér treffende
NEEMT GELDEN IX DEPOSITO - VefStr*'
credieten. ook aan niet-landbouwers. onder hyp
verband en/of borgstelling, dan wel andere ««W*
held. Agenten de Heren
J. F. de With te Gouda. Bodegraafsestraatweg
G. W. C. van Dorth Kroon te Waddlnxveen
tepunten.
gedach
het overige i
van feiten op
we] 'eens aardige schil
vielen, maar waar*"’’
harde werkelijkht.v.
voegd om er dieper:
ven. De spelen van
sterdam waren wel
niet elk oeiaii bolick. al vormde.
^plannen, al waa f™ “'J™
n bij de pre- rnnctrnrtin van na
Maandagmiddag landde op Sfhip-
ï\ol het K.L.M.-toestel PH-TCY,
dat een aantal Zweedse gasten ver
voerde, die de openingsvlucht van
delijn Amsterdam—Gothenburg
Deze lijn zal geëx-
zorden door de K.L.M.
•rking met de A.B.A.
Een ernstig tekort aan energie
tengevolge van de droogte heeft ertoe
geleid, dat M’» van
fabrieken is geslote
Minste vaarwaterdiepten.
2 September.
Pahnetden-IJselkop 1.65; IJselkop-
Malb. haven l.M: Malb. haven-W b.
D 115; W. b. Duurstede-Vreeswijk
1 35: IJselkop-Doesburg 1 25; Does-
burg-Zutphen 155; Zutphen-Deventer
1.70: Deventer-Katerveer 1.75; Weste,-
voort Pley 7.02 —o.M; Minste diepte
Waal heden 2.25.
NEDERLAND—OOST-INDI».
rastus Bat-Ned M v P Swettenham
i vOldenbarntvelt 31 vAmrt n
Batavia
Kota Baroe Rott-Batavia p 31
Finisterre
-Kota inten Rott-Bat p 1 Gibraltar
Modjokerto Rott-Bat 51 te Pangkal
Pinang
Oranje Amst-Batavla 2 te Singapore
Poelau Laut Soerabaya-Amst 1 te
Donggala
Polydorus Amst-Soerabaya 20 v
- RS,
Polyphemus 31 v Amst n Batavia
Volendam 28 v Rott te Batavia. Verm.
17 n Rott
•rs van
n gepraat, en om
gevochten en don-
>ften er omheen en
rd aan de ene
jk blij dat hij ons heeft be-
moet hij zichzelf be-
diér is zijn vSder-
vraagt voor spoedige indiensttreding
op verschillende afdelingen In de
fabriek, waar zoals ietjereen nog on
langs on de tentoonstelliijg ,,’t Hart
van Holland" persoonlijk heeft kunnen
zien in een gezonde, zindelijke om
geving en in luchtige, lichte lokalen
wordt gewerkt.
Jongelui van 17 jaar oud, uit nette
gezinnen, kunnen zich persoonlijk
melden hij de Chef-Portier van Maan
dag t m Vrijdag tussen 9 en 5 uur, on
Zaterdag tbssen 9 en 1 uur of ook schrif
telijk bij de afdeling Personeelzaken.
*-ps. 103 8 berijmd
Heden behaagde het den
Heere. zacht en kalm van
onze zijde weg te nemen,
onze geliefde Vader. Be
huwd- en Grootvader.
Broeder en Behuwdbroe-
dcr. de Heer
LEENDERT ANTOON
PIETER LAFEBER
Weduwnaar van
Eva Cornelia den Hertog
in de ouderdom van 64 j.
M. A. v. d. WOENSEL—
Lafeber
J. v. d. WOENSEL
Bodegraven:
A. E. GOUDKUI)
HET ADRES
voor een begrafenis, cre
matie en transport Is de
Alg. Coöp. Begraf. Veren
F C A
LAUGEMAN
Zoutmanstraat 60. Gouda.
Telefoon 372S.
Het stoomgemaal te
Waalwijk
Aan het einde van dit jaar zal het
stoomgemaal te Waalwijk, waaraan
thans wordt gewerkt, vermoedelijk
gereed komen. Hèt herstelde gemaal
zal een capaciteit hebben van 235
m’ per minuut. De odde machines
zijn te Breda gereviseerd en inmid
dels gereed. Het gemaal zal voorts
twee nieuwe ketels krijgen met een
verwarmings oppervlakte van 50 m’.
In Peru, heerst thans grote span
ning. Er zijn vele stakingen. De
president zei Maandag, dat hij vast
besloten was. de economische toe
stand van hèt land niet door on
geregeldheden te laten aantasten.
Vanochtend werd een aanslag op
dé president gepleegd. In een ver
trek. gelegen naast de bibliotheek
waar hij iedere dag pleegt te wer
ken. ontplofte een bom.
W. GOUDKUIL
NELLY
EVA
Gouda, 31 Aug. 1947.
Mr D. J. v. Heusdestr. 53.
Dt overledene is opge
baard in de rouwkamer.
Blauwstraat 19 te Gouda.
De teraardebestelling zal
D.V. plaats hebben op
Woensdag 3 September
a.s. te 11.45 uur op de
Algemene Begraafplaats
te Gouda.
Vertrek vanaf de rouw
kamer plm. 11 uur.
Beter en vlugger
„De Pelikaan”
van 1907
ver-
U1, de atoom-
Los Alamos In
„i Kivi’s bezit
"en de samen-
•nde appara-
•k voor
MODERNE
BEDRIJFSADM.
Ainm schriftel. cursus, oplei
ding examen '4S. Prosp. op
aanvr. Ned. St. v. Handels- X
onderwijs, Belgiscbepleln I. VJvxUXx/t.
Scheveningen.
Toeneming typhusgevallen
te Bergen op Zoom
Het aantal typhusgevallen te
Bergen op Zoom heeft zich de laat
ste dagen uitgebreid. Weer moest
een aantal patiënten, zes in getal.
In de barakken van het algemeen
burger gasthuis wordén opgenomen.
Zij behoren allen tot het gézelschap
dat aan dé kampeertocht hééft
deelgenomen, waaruit ook dé éerste
I patiënten zijn voortgekomen.
toed, vastberadenheid en
zou, als er bij het
het veld niet zo op de
L gebroddeld was met het
van marsplaten van ver-
11 zijn
dat
*n Is
naar Amerika
Wat geeft Hilversum
Woensdag 3 September.
Dagprogramma.
H|lv. I N C R V 7 en 8 Nieuws: I h
Gr pi 9 Bij jonge zieken: 9 30 Gr pl
10.J0 Morgendienst: 11.3Q Bach ei
Havdn; 12.15 Orgel: 1 Niéuws; 1M
..Mandolinaba 2 15 Sextet: 3 Viool
concert; 3.30 Plano: 4.15 zingend»
5.W1RA:m4.ti5tHoOr 10nRenS en
Hllv II (V A R.A.): 7 en 8 Nieuws: III
Gr.pl.; 8 50 Voor de huisvrouw; i
Gr.pl.; 9.35 Wagner: (V.P.RO): 11
Morgenwijd.: (VARA): 10 20 Voot
de Vrouw;, 10 35 Bach en Mozart: 11 N
Non Stop; 12 Jan Vogel: 1 Nieuw»; i n
Jootis Nationaal Fonds: 1 20 Orgel en
zang: 2.15 Omroepkamer-ork 3 Voor
de kinderen: 3 45 Ziekenbezoek: 4 4)
Ot‘-'
Avondprogramma.
Hllv I (N C R V.): 8 Cyclus: 8 30 Ned.
Str kr 7 Nieuws: 7.15 Land- en Tuin-
bouw: 7 45 Gr.pl 8 Nieuw»; 8 15 Me-
Iropole-ork9 05 Piet Post, orgel; 9 3|
Pljper-herdenking; 9.50 Pijperprogr.-
inaOjNieuws: to 45 Avondoveidenklng;
Hilv. II (VA RA. 8 Nieuws; SM
Orkest: 7 Lezing; 7 15 Nieuws uii
Indlë; (V.PRO): 7.30 Cursus: 7 41
Lezen in de Bijbel: (VARA): l
Nieuws: 8.15 Kurhaus; 9 15 Hoorspel-
015 Malando: 10 45 Geestelijk leven-
Dr Z. Y. Van der Meer, directeur-
generaal van de Volkshuisvesting,
Is per K.L.M. naar Néw-York ver
trokken. Hij hoopt een maand in
Amerika te verblijven teneinde al
daar van gedachten te wisselen over
de problemen der woningbouw en
volksht
Oorlogen hebben ’één lichtzij
de, bij alle afschuwelijkheden,
die zij over het lijdzame mens
dom brengen. En dat is het con
structieve element, dat gelegen
is in de enorme Industriële en
geestelijke Inspanning. €ie de
strijdende volken zich moeten
getroosten om hun overwin-
ningskansen te vergroten.
Deze intensieve wetenschappelij
ke bedrijvigheid heeft zowel in dé
eerste als in de tweede wereldoor
log de techniek met sprongen voor
uitgebracht. De zeer snelle ont
wikkeling van de burgerluchtvaart
na. 1918 is daar een voorbeeld van.
De tweede werelloorlog heeft ons
o.a. de radar, de atoomenergie en
wederom talrijke verbeteringen ‘n
de techniek van het vliegwezen
(straalbuismotoren!) opgeleverd.
De luchtvaart heeft in de laatste
tijd een geweldige „vlucht" geno
men en alle vliegtuigrampen van het
afgelopen jaar ten spijt, neemt het
passagiersvervoer met de dag toe.
De tijd schijnt niet ver meer, dat
lijn Ami
meemaakten,
ploiteerd wc
in samenwei
2 September
Aanvoer in totaal- 2607 stuks vee,
waarvan 700 vette koeien en ossen,
277 gebruiksvee. 267 graskalveren,
159 nuchtere kalveren. 31 varkens,
328 biggen. 134 veulens. 213 paarden,
305 schapen en lammeren. 103 bok
ken en geiten.
De prijzen ware/i als volgt: gras
kalveren le s. 100, 2é s. 80, 3e s.
50 ct p. kg. Kalikoeien le s. 550,
2e s. 450, 3e s. 300; melkkoeien
le s. 550, 2e s. 4S0, 3e s. 300;
vare koeien le 400, 2e s. 325,
3e s. 250; vaarzen le s. 400, 2e s.
300, 3e s. 200; pinken le s.
300, 2e s. 200, 3e s. 150; big
gen le s. 25. 2e s. 20. 2e s. 15.
Graskalveren, aanvoer groter,
handel stroef, prijzen niet geheel
prijshoudend; kalt- en melkkoeien,
aanvoer klein, handel zeer lui. prij
zen niet geheel prijshoudend; vare
koeien, aanvoer iets ruimer, handel
flauw, prijzen iets lager; vaarzen
en pinken, aanvoer gering, handel
traag, prijzen onveranderd; biggen,
aanvoer iets kleiner, handel luste
loos, prijzen als vorige week.
Gemechaniseerde strijdkrach
ten van het leger vnn Ecuador
en het garnizoen van Guayaquil,
de voornaamste haven van
Ecuador, hebben slch aangeslo
ten bü een opstand, die- te
Rlobamba tussen Guayaquil en
de hoofdstad Quito is uitgebro
ken.
Do regering van kolónel Carlos
Mencheno, welke verleden week die
van president Ibarra heeft omver-
geworpen, heeft in geheel Ecuador
de staat van beleg afgekondigd.
Tengevolge van de censuur en
het verbreken der verbindingen be
schikt men niet over betrouwbaar
tjieuws uit de centra van de op
stand.
De voornaamste regeringsautori
teiten te Guayaquil hebben de wijk
genomen. De opstandelingen wei
geren de regering van kolonel Men-
chenos te erkennen en willen dr
Ibarra terug.
„Het is een Ereschuld om in
Dankbaarheid de doden te herden
ken van wier offer wij. levenden,
de profiteurs zijn", heeft A. den
Doolaard, de schrijver van het sta-
dionspel ..De Waterweg Heroverd”
geschreven.
Tal van duizenden hebben Za
terdag- en Maandagmiddag zich van
die schuld gekweten, in de eerste
plaats de massa's burgers en mili
tairen. die het spel speelden.
..Een manifestatie van het volk,
voor het Volk, detor het volk”, dat
moest het zijn. Maar de vorm van
het gemeenschapsspel, waaraan
mensen van elke godsdienstige en
politieke overtuiging en van all.c
rangen en standen deel namen, was
van Carel Briels. Was de vorm
goed of had hij beter gekund’ Daar
over valt niet met de medewerken
den te twisten, want die gaven zich
voor honderd procent omdat ze wa
ren wat ze moesten zijn: de henge
laars, die bij het ontwaken van de
stad in vredestijd op hun dobber
tuurden waren échte hengelaars,
^dus geen vissers in troebel sta-
dion-water, en de melkrijders wa
ren échte melkrijders, geen dilet
tanten. en de surveillerende politie
agenten waren geen toneelklabak-
ken, maar heuse volgelingen van de
H. Hermandad. Men raadplege zelf
verder de regie-staten maar op het
hoofdkwartier van „generaal"
Briels. En al klopte niet elk detail
van het spel met de-4
er wel eens een grpeu_-
brandde Rotterdam bij de
mière iets eerder dan de luie
ders verkondigden en. al
Zaterdagmiddag van de bic
regen uit def vliegtuigen
slot niet datgene terecht w
verwacht was en wat de kinderen
het zeehospitium te Katwijk,
de duizenden, gladiolen ontstc
hadden er op dat moment in I
bedjes van droomden (allen
kwesties waarover op het
kwartier wel een dondertje
len zal zijn), toch is Briels c
die alle lof c.q. blaam tot
trekt, ook al is Den Doolaard
slotte de schrijver geweest. Want
Briels heeft de idee van het spel
ontworpen, hij heeft er de vorm
aan gegeven eri Den Doolaard voeg
de er de tekst aan toe. Alles was
Briels. Zelfs de Maas, die dwars
over het veld liep, was een „Briel-
se Maas" (zei een spotter).
Een smalle Maas.... En daar
werd in gevist alsof het de echte
was (dat ging nog), maar daar wer
den ook daverende vredescijfei
transito tegenaan gepraat, e
hét Maasje werd gevochten ei
derbussen ontploften er omh<
bengauls vuur were'
©ever ontstoken....
Dat was de ramp van 14 Mei 1940.
Erg primitief. Symbolisch be
doeld natuurlijk. Maar iets symbo
lisch vqorstellen is niet iet© ipxhet
klein voorstellen! De duivenvlucht
ervoor, dat opdwarrelen van de
honderden vogels, die hun scha
duw over'het zonnige grastapijt de
den zwieren, ja. dèt was, als sym
bolische vorstelling van de hoge
vlucht van Rotterdam, een geslaagd
moment, het eqrste dat met applaus-
werd beloond. Daór nam het spel
„een vlucht? in overdrachtelijke
zin. en zo'n vlucht nam het niet
meer vóór de militaire parade er
een eind aan maakte. Die militaire
parade was wéér treffende symbo
liek van m<
trouw. Zij zou, als er
treden in het veld niet zo
speeltafel gebroddeld was m<
opzetten van marsplaten v«"
schillend tempo, magistraal zijn ge
weest. We begrijpen best, dat het
aan de speeltafel even een lastig
probleem is geweest, maar dat had
van te voren uitgekiend moeten
zijn. Duizenden soldaten met hun
officieren een figuuf te l^p slaan
tegenover de hoogste legerleiding
op de tribune (luitenant-admiraal
Helfrich nam de parade af) zou in
een militaire staat een onvergeef
lijkheid zijn geweest. Tegenover de
ambassadeurs, die de première bij
woonden, was het een blunder. De
Initenant-dirigenten Rocus van
Yperen en Gijsbert Nieuwland. die
met de Koninklijke Militaire Kapel
en de Marinierskapel werkeloos
moesten toezien, zullen zich wel ge
ërgerd hebben. Hadden de leden van
het Philharmonisch Orkest ook dit
deel van de vertoning niet mogen
verzorgen?
De duivenvlucht en de parade
het aantreden op het veld niet
meegerekend waren dus de hoog-
-- want (jaarbij kwamen
t e n tot uitdrukking. Voor
was alles nabootsing
kleine schaal, waarbij
schikkingen op-
raarbij niets aan de
-heid werd toege-
epere zin aan te ge-
van Briels in Am-
wel één en al sym-
ïden reële handelin-
Het waren ipe-
e Waterweg her-
geestesarme re
constructie van naakte gebeurtenis
sen: strijd om de Maasbrug, parle
mentariërs. bombardement. EHBO,
puinruimen, jacht op verzetsmen
sen, razzia, hongertochten.Daar
tussendoor herdenkingen, die niet
plcjt^tig werden omdat zij geen
schóne vorm hadden (dan verleden
jaar.'die ene dijkwerker van Wal
cheren, die de doden herdacht!) En
te dikwijls was er na Dolle Dins
dag helemaal niets te zien.
Het verweer kan luiden, dat men
hier te maken had met een zicht
baar gemaakt luisterspel, dus dat
men het zwaartepunt op de tekst
van Den Doolaard moest leggen,
levendige tekst, ongetwijfeld, felle
soms, op het ongearcheveerde af,
en een beetje bitter voor de Rot
terdammers toen de grote razzia
werd gecommentarieerd (hoewel de
critiek op de kalvêrachtigheid van
de Rotterdammers heel wat zach
ter was dan die Den Doolaard des
tijds door Radio Oranje uitte); maar
tekst en beeld hadden elkaar moe
ten vinden in het zinnebeeldige,
dat is maar twee keer geweest,
gezien van do ingelaste herdenkin
gen en afgezien van de zang.
Over die zang nog een enkel
woord De koren onder leiding van
Eduard Flipse deden hun werk uit
stekend. De acoustiek liet, wat zang
en muziek betreft, in het stadion
niets te wensen over. Het gespro
ken woord paarentegen weerkaat
ste.
En nu dc conclusie.
De critische conclusi’
anders luiden dan zo: d.
de gemakkelijkste manl
terweg heeft willen v?
een kraagdècor van Bri
er met zijn fantasielozi
gerlijkheid volkomen or*
Bnels is moe. En wok
tijd dat Den Doolaard
krijgt voor - - -
De coöperatie staakt- piet. De coöperatie stelt het
belang van haar leden B&ven a(.
alleen maar nadeel yan een stakl
het bestuur handelt alleen In I
van haar leden In woord 'en daad?|
het vliegtuig het normale vervoer
middel voor grote afstanden zal
zijn en dat de zoveel ..tragere"
spoorwegen nog slechts betekenis
zullen hebben voor het vervoer van
massa-goederen en voor het local»
reizigersverkeer.
De Amerikaanse spoorwegen heb
ben de strijd tegen het vliegtuig en'
dc andere concurrenten (de grote
autobuslijnen én de. particulier»
auto!) nog niet opgeven.
Sneller, veiliger, gemakkelljker.
-Ijn de leuzen, waaron-
strijd wordt gevoerd. Hel
>amste concurrentiemiddel
c Amerikaanse spoorwegen i,
ce-trein. waarin men zo snel
Ig en comfortabel reist, dat
sr niet alleen elk ander ver*
óód-l. maar zelfs zijn eigen
luxueuser, zijn
der die strijd
voornaamste
van de Ar
de luxe-t.v„
gezellin
men. er niet
voermiddel.
huis vergeet.
De „Astradome”
Het tot nu toé volmaaktste pro.
duet op dit gebied is. merkwaard!-
gerwijs, niet afkomstig uit een fa*
briek van spoorwegmaterieel, maai
uit de werkplaatsen van de Gene*
ral Motors Corporation.^Amerika'»
grootste auto-concern. Het is een
uit vier wagons bestaande trein, die
plaats biedt aan 216 passagiers, an
derhalf millioen dollar heeft ge
kost en een gemiddelde snelheid
heeft van 160 km per uur. Dez»
..super-de-luxe"-trcln draagt de
schone naam van „Astradome". De
wagons voeren bovendien nog zeer
poëtische eigennamen - als „Droom-
wolk” of jjiemelzicht". Zij bevatten
drie verdiepingen, waarvan de bo-
I venste als een langgerekte glazen
koepel over ongeveer een derde van
de lengte van de wagon boven het
I gewone dakprofiel uitsteekt. D»
fauteuils in de salon (middenver-
dieping) zijn in negen standen ver-
stelbaar. Men kan er behaaglijk in
rusten en daarbij luisteren naar de
1 discrete klanken van de radio, die
I diep In de zwaar gecapitonneerde
rugleuningen verborgen zit.
I De passagiers kunnen van elke
WHgoh uit met de hele wereld te
lefoneren. Bij de proefrit spraken
de gasten met de kapitein van d»
„Quccn Elizabethdie zich in voilé
zee bevond.
De tijd zal moeten leren of de
sprookjes-luxe van de „Astrado,
me" zich in de concurrentiestrijd
tegen de snelheid en efficiency v»n
het vliegtuig zal kunnen, handha-
ven.
De president van de Vereplgde
Staten, Harry Truman. Is' met
vrauw en dochter op feestelijke Wij
ze in de Braziliaanse hoofdstad ont
vangen. Onder een kleurige regen
van confetti werden de Amerikaan
se gasten in een van kogel-,jiroof"
glas voorziene auto, geëscorteerd
door Braziliaanse troepen over de
vournaamSte ooulevard van de stad
gereden. Naast president Truman
zat president Dutra ,vi.n Brazilië.
Er deden zich geen incidenten vqor.
ofschoon de communistische pers
spriik van „het bezoek van een ver
tegenwoordiger var. net fascisme’
Wel werden enkele affknes, waar
op Truman was afgebeedd, ver
scheurd of met een hakenkruis be
smeurd.
^Sportvliegers rond
de aardbol
Maandagmiddag onutreeka kwart
voor vijf landden de twee aport-
•vllager* Truman en Evans jr* met.
hun Piper'Club, super cruisera op
het vHegveltL/l^enburg Woensdag
zullen zij tteir tfirijs vertrekken,
om hun ^wer^dyltreht te vervolgen.
Vertronweiijke foto’s
*Te New York heeft het Federaal
Amerikaans Recherchebureau ge
arresteerd zekere Frederick Kivi,
wegens diefstal van „hoogst
trouwelijke foto's" uit de at(
energie-fabrieken te Lc;
Nieuw-Mexico. De in 1
gevonden foto's betreffei
stelling .van verschillen
ten, welke bij het onderzoek
de vervaardiging van atoombom
men gebruikt worden.
Dure zomer in België
De schade, die door de aanhou
dende droogte aan de Belgische
landbouw is aangericht, wordt op 5
milliard francs geraamd. In dit be
drag is 705 millioen francs begrepen
voor schade aan de Belgische melk
productie.
Staking bij de Holland
stagneert veevoeder-
voorziening
De staking bij de N.V. meelfabriek
Holland te Amsterdam duurt nbg
steeds voort.
Ook de productie van veevoeder
in de Holland ligt stil, hetgeen bij
de huidige droogte de veevoeder-
voorziening ernstig atagneert. Indien
de staking zou worden beëindigd,
zouden toch minster» twee dagen
verlopen, eer de fabriek weer in
bedrijf kan gaan, daar op het ogen
blik de meelmot welig tiert in de
machines, waarvan de vitale delen
eerst uit elkaar moeten wordep ge
nomen en grondig gereinigd.
Besluiten van Montreux
Het congres van de Unie van
Europese Federalisten te Montreux
is Zaterdag geëindigd. Er is een
centraal comité gekozen, bestaande
uit 20 leden, .die Zwitserland. Italië
Duitsland. België, Nederland,
Frankrijk. Denemarken, Enge
land. Oostenrijk en Luxem
burg vertegenwoordigen. Met
algemene stemmen heeft het con
gres een motie aangenomen, waar
in wordt verklaard, dat van een
Furopese federatie ook Duitsland
oeel moet uitmaken, dat. evenals de
andere landen, een deel van zijn
"iit moet atetaan ten be-
de gemeenschappelijke
tie. De federatie zal de po-
leutralitelt van Duitsland
■ren. Deze motie geldt ook
•enrijk. Efen andere motie
Igemene politiek verwerpt
blokvorming.
Philip Murray, voorzitter van een
der giote Amerikaanse vakverbon
den. heeft verklaard: „De Verenig
de Staten worden bedreigd dooi
economische crisis, oneindig
heviger dan de vorige". >Vol|
Murray zou die crisis 1
meden kunnen woiden
roeiing van de huidige
naar winstvermeerdering,
koopkracht doet vermindi
Het Lied van
Noordeloos
In Noordeloos. dat vredig dorp.
1 doet men naar Wereldroem een
^fvorp! Want.diar deed de ge
meenteraad een daad, waar ieder
over praat.
'n Verordening werd daar van
kracht, die werkelijk sensatie
bracht. „De burgers mogen niet
verzuimen op stoepen sneeuw en
ijs te ruimen!" Reeds thins is
het ervan gekomen en is dit
kloek besluit genomen. De Raad,
die zich zijn taak bewust is,
deed dat reeds medio Augustus.
Wij waren onder hittegolven
nog alle dagen schier bedolven.
Wij liepen hemd- én boordeloos.
maar niet daarginds in Noorde
loos! Daór had men 't blijkbaar
nergens zwoel ‘.huis, daar heerste
stemming als in 't koelhuis. Men
zag. op 't Noordeloos' gebied,
het IJstijdperk 'reeds in 't ver
schiet. ja dit bericht is heus geen
1 klucht, geen loos, geen Noorde-
I loos gerucht, maar 't werd ge
seind. vér over zee. door 't of
ficiële A.N.P.
Wij snakten naar een klare
koelte, na él die veel te zware
zwoelte, maar sprakeloos en
woordeloos maakt mij het plaats
je Noordeloos. Men ziet vooruit,
al klinkt het raar!. Ja. gouver-
ner is déér prévolr
Ik heb een spoorkaartje
gekocht, en Wonderdorp eens
opgezocht. Ik dacht: nu voel ik
winterstemming, en voelde al een
soort beklemming, toen Ik daar
stond, in hete zon op het perron
van het station. Ik inspecteerde
de gezinnen, men liet mij uiterst
gastvrij binnen. Wat ik ver
wachtte. zag Ik niet, noch Kerst
boom. noch een Zwarte Piet,
geen Sinterklaas, zo wijs en
goed, geen sneeuwpop met een
hoge hoed.
De burgert leken zéér gezond
en liepen zonder ijsmuts rond,
maar wat mij wél getroffen
heeft? De nieuwe Wet wordt
nageleefd!
Want nergens lag op het trot
toir een spoor van sneeuw, ja,
wcrk’lijk waar. En allerlei be
volkingsgroepen vertoonden zin
delijke atoepen.
WOUTERTJE.
Tj’R is enige roering in
vaart. Neen,, Kijker
niet over de helicoptère,
vliegveld Ypenburg met
tékracht aardige spelletj.
Hij bedoelt evenmin de
kwestie, die Rotterdam
bezig houdt. Kijker heeft
op de scheepvaartmaatsi
die willen vliegen, om 1
en vracht te vervoeren.
Het gebeurt vaker, x
schappijen, die bepaalde
leveren, van het oorsp:
materiaal afstand doen, o
mische redenen. Zo zijn
land tramwegmaatschapB
geen tram meer exploitei
bussen. er zljq ook; rede
van de boot op de auto
gegaan, en het is geen w<
grote Nederlandse rederiji
dusver een rol In het ‘vei
Amerika en vooral met I
vulden, de weg door de h
mbréleel willen gebruikei
De regering blijkt daarve
te voelen. In de huidige oj
tige positie, waarin het
dat regering heet zich be
tekent dat voorlopig voor
rijen: varen, maar niet vl
regering heeft volgens ee
van kracht geworden we
meerderheid van de K.
delen voorbehouden. Onze
luchtvaartmaatschappij, di
ticulier bedrijf met v
van de overheid is gro'
den. is nu een gepiengd
waarin particuliere en c
belangen verstrengeld zijr
drijfsvorm. die tot de mee:
gebruikelijke weg gaat bel:
is nu echter wel zeer de
de regering de weg door
voor de scheepvaartmaats
heeft, afgesneden alleen or
de onwelgevallige concut
besparen. De ervaring, di
vorige eeuw met de,-spoot
ons land heeft opgedaan,
schillende maatschappijn
het leven zuur maakten e
bliek vaak de dupe van h
llng geharrewar werd, ii
bemoedigend om de „vriji
rentie'1 maar Ih de lucht
ten, temeer, omdat bijv, b
tatiemoeüijkhéden In ee
vaartbedrijf de gevolgen
noodlottig kunnen zijn.
Want redelijkerwijze I
voorlopig niet verwachte)
luchtvaart rendabel zal
K.L.M. heeft enige tijd ge!
beweerd, dat het bedrijf
bedruipt, maar het ligt
aan, hoe men zoiets opvt
meent, dat Nederland z«
nttf'zQfi op deze maatsch
torde grootste ter wereld
die enige duizenden per
L den telt, waaronder ongev
honderd piloten, en die on
de derde mogendheid ter
de burgerluchtvaart heeft
Maar wie wel eens op vl
heeft rondgekeken, weet
vervoer ontzaglijk duur 1
«n dat de werkelijke ,ko
hoger liggen dan pass:
bedragen. Wanneer het p
werkelijke kosten zou mot
len, zou er misschien he
worden gevlogen. Maar a
kennen het militaire belai
luchtvaart, ook van de bui
vaart. Duitsland had nool
zijn Luftwaffe kunnen o
als het céen Lufthansa ha<
Dub in*allerlei vorm k
luchtvervoer steun: de vl
worden ver beneden kos
schikbaar gesteld, het I
voor een uitgebreidc mc
sche en radiotechnische
posterijen sluiten voorde
trActen voor 't mallvervoc
lucht, en zo komt de prijs
passagiers- en goederenv
betaalbare regionen. Hoe
luchtvervoer met zijn serv
zen is, kan men langs dc v
nemen, wanneer men dt
prachtige K.L.M.-busscn
ziet snorren, op weg vai
Schiphol, met soms twei
passagiers. Wie iets van 1
tatle afweet, zal vermot
die rit soms in werkelijk!)
veel aan de maatschappij
ten, als de gehele passage
die enkele passagiers
Brussel bfedraagt. En t
de K.L.M. uit....
Ja. toch waren er zelf)
oorlog kleine luchtvnartir
pijen, die de „wilde luchti
oefenden, ook een Nederli
een Engelse naam, die op
erg verbasterd werd, ti
maatschappij heeft geen
houden.
In Engeland en vooral
ka schijnen zlj> wel te ki
staan. Het is nu te begr
sommige Nederlanders, di
voor ons land zoeken, in
tuiglng, dat de luchtvaar
vorm van transport in voll
keling is. gaarne hun kam
voorbereiden. De regerin
ver zien, dat zij K.L.M.
nemen, doch daar gaat he
Sommige Nederlandse
verwervep gaarne zelf er
hebben liever zelf wat
geld te zeggen.
Voor en tegen belde sta
die elkaar achter de sche
niet genaderd zijn, valt e,
der te zeggen. De tegenwoo
stellatie legt een zeer gn
in één hand. Wanneer di
directie meent, dat Rotte:
omliggende belangrijke s
Dprdt en Gouda geen v
nodig heeft, dan kunnen
ners van dit gebied, di
vliegen, voorlopig naar
nussen. Wanneer scheep’
•en. die ook zaken-doen
•‘ijl gewend zijn, mqt luch
tonnen, zouden zij dóén
•chien anders denken
der aspecten van de huid
*°Pig door de scheepv
•ohappijen verloren strijd
kan leren dat er 1
roering in de luchtvaart
oan men oppervlakkig ve