f - Ai rX 1 33 - - f Alleen electrische treinen in uurdienst Haags drinkwater uit de Lek jÊmmm Rechtstreeks naar Vlissingen Interessant programma op Duindigt Een. filtergebouw te Bergambacht .1 s S S gl S g^f I iNH ïfc M 0 1 ,OT TWEEDE BLAD - PAGINA 2. ii .ii GOUDSCHE COUBANT. ZATERDAG 14 MEI 1949. GOUDA IN NIEUWE SPOORBOEKJE De morgen ingaande jomerdienstrege- ltng van de Nederlanake Spoorwegen geeft voor Gouda een sterke vermeerde ring van het aantal electriache treinen, la-het nu zo, dat in de uurdienst op het baanvak Den Haag/Rotterdam-Gouda- Utrecht en terug het ene uur een elec trische en het andere uur een stoomtrein rijdt, de stoomtreinen gaan in de nieuwe dienstregeling verdwijnen en de uurdienst wordt nu geheel electrisch. Dit is weer een stapje verder naar de situatie van voor de oorlog, die echter, wegens ge-' brek aan materiaal, nog niet geheel her steld kan worden, want toen was er een electrische halfuurdienst. Niettemin kan met voldoening worden geconstateerd, dat er weer een schrede is gedaan op de weg ossr het herstel. Overigens weten de Spoorwegen zelf ook wel. dat de toe stand nog niet ouderwets is. want zij spreken in hun spoorboekje nog van „be perkte dienstregeling". De electrische treinen rijden het ene uur naar en van Arnhem-Nijmcgen. het andere naar en van Weert. Te Utrecht heeft men dan aansluiting met electrische treinen naar Maastricht-Heerlen, en door electrische locomotieven getrokken stoom treinen naar Arnhem. Tot dusver gingen de treinen uit Gouda tot Arnhem resp. Eindhdven, hun traject is dus verlengd. Om de twee uur en bovendien op de spitsuren is er een halfuurdienst Den Haag'Rotterdam-Gouda-Utrecht en terug met de ook nu al rijdende stoomtreinen, waarvoor de verbindingen naar en van Groningen Leeuwarden en Enschede/Win- trswijk zoggen. Deze stoomtreinen stop pen te Woerden geen van alle meer, maar Woerden gaat cr toch op vooruit, want deer de electrische treinen krijgt het nu een uurverbimling, terwijl tot dusver de stoomtreinen van de uurdienst er door reden. Uur later uit Utrecht De opzet van de dienstregeling is in grote lijoea dezelfde gebleven. Alleen de uren van aankomst en vertrek verschillen enige minuten. De treinen gaan iets vroeger uit Utrecht en naar Den Haag en Rotterdam, omgekeerd iets later uit Den Haag en Rotterdam en naar Utrecht. Belangrijk versneld worden de elec trische treinen naar en van Den Haag, dia er vijf minuten korter over gaan doen en nu in twintig minuten de reizigers nasr en van het Haagje brengen. Gouda- Utrecht en omgekeerd ia electrisch twee .-minuten versneld. Met de stoomtreinen gaat het ook ieta vlugger. Wat de treinenloop betreft, zijn er en kele verbeteringen. In beide richting* la er een vroegere eerste trein gekomei Nsar Den Haag 6.18 (waa 8.30), naar Rot terdam 6.19 (6.41) eh naar Utrecht 3.37 8.35). De stoomtrein van 9.16 naar Utrecht ls bijna een uur vervroegd en gast nu om 8.26 als voortTein lopen van de drukke electrische van 9Jfl. Uit Utrecht is er een latere laatste trein ingelegd, daar de uur dienst. die nu om 22.46 eindigt, tot en met 23.43 isverlengd, aankomst Gouda 0.14, waardoor men dagelijka nog een trein om 0.16 naar Den H*ag en om 0.19 naar Rotterdam krijgt. Dit ia een mooie ver- binding, want men kan nu Gouda nog be reiken om 22.10 uit Nijmegen, 2148. uit Arnhem, 22.15 uit Eindhoven, 22.30 uit Den Boach, 23.15 uit Amersfoort. 23.10 uit Hilversum en 22.32 uit Amsterdam. Bovendien rijdt alleen op Zondag een Dicseltrein uit Arnhem, aankomst Gouda 23.32, nagr Den Haag 23.54, naar Rotter dam 23.59. Met deze trein ia men op Zon dag met 22.32 uit Amsterdam vlugger hier, daar men dan 23 minuten korter in Utrecht behoeft te wachten. Exprestreinen Bovendien gaat Gouda profiteren van de vier Dlesel-expreatreinen, die van Maandag tot en met Vrijdag extra naar en van Groningen en Leeuwarden lopen met overstappen te Amersfoort voor de richting Enschede. Deze treinen zijn voor lange afstandsvervoer en alleen toeganke lijk voor reizigers verder dan Amersfoort Ze vertrekken uit Gouda om 7.19. 11.19, 17.19 en 21.19. Om 21.19 dua nog naar Groningen en Leeuwarden en Enschede (thans 17.53, Enschede 19.55). Op Zondig ging de laatste om 19.55. nu 20.03, ook op Zaterdag. Omgekeerd ook later, uit Gro ningen 2040 (19.40), Leeuwarden 20.30 (18Jt8i Zwolle 22.00 (20.39). Enschede 2100 (19 18). Voorts krijgt Gouda van Maandag tot en met Vrijdag eenmaal per dag een rechtstreekse verbinding per Diesel-ex pres naar en van Middelburg en Vlissin gen. Deze Diesel, dia het trotse trelnnum- mtr 1 draagt gaat om 723 uit Gouda, rechtstreeks vla Rotterdam DJ*. (nl»t voor reizigers tot Rotterdam) en rijdt dan zonder te Dordrecht ei\ Roosendaal ta stoppen, haar Bergen op Zoom (aankomst 8.49), Kruiningen-Ierseke (9.08), Goes (9.17), Middelburg (9.32) en Vlissingen (929). 's Avonds komt hij terug om 2107 uit Vlissingen, 21.14 uit Middelburg, stopt dan behalve te Goes. Kruiningen-Ierseke cn Bergen op Zoom, ook te Roosendaal en Dordrecht en komt via Rotterdam D.p. om 2325 te Gouda aan. 'a Avonds kan men dus ook rechtstreeks reizen van Zeeland. Roosendaal. Dordrecht naar Gouda. Ten «lotte het baanvak Gouda-Alphen- Lelden. De treinen rijden heen en terug «en paar mijten later, maar overigens is de dienstregeling onveranderd geble ven. Het blijft naar en van Leiden te Alphen overstappen. De reis Gouda- Lelden en <*rug is met vijf minuten tot 40 minuten verkort. Alles bijeen mooie verbeteringen, die het reizend publiek gaarne zal accep teren. De treinenloop Gouda-Retterdaaa. 6 19 NZ. 7.18 NZ. 7.35 NZ. 8.19. 8.32. 9-11 B. 919. 10-19, 10.40 C, 10.32, 11.19, 12.19. 12.40 D. 1222. 13.19, 13.50 Za, 14.W,14.40 E. 14.52 NZ. 13.19, 16.19, 16.40 F. 10.52, 17.19, 17.59 G, 18.19. 19.40 E, 18 32 NZ, 19.19, 20.19, 20.40 H, 20.52, 21.19, 22.19. 22.40 AZ* 22 52. 23.19, 23.39 AZ, 0.19. Katterdaaa-Goad». 5.14 NZ. 3.36 NZ, 6-14 NZ, 7.14, 7.24 K. 7.36. 8 00. 8 14. 9 14, 9.22 E. 11.24 Za. 11.36 NZ, 12.M;1T54 Za, 13.TC 1314 Za. 13 36. Jf 14. 14.34 Za, 15.14 1522 E, 15.36, 10.14, 16.34 L, 17.14, 17J6, 18.14, 1914, 19.36, 20.14. 2144. 22.14. 22.57 L (vertrek Rotterdam D.P.), 23.14. Geada-Dea Haag. 6.16 N* 7.16 NZ, 7.50 NZ, U«. M7, 9.06 B, 9.16, 1046, 1035 C, 10.47, 1146, 1240, 1236 D. 12.47, 13.16. 13.54 Za, 14.16, 14.35 E, 14.47 NZ, 15.16. 16.16, 1635 F. 16.47, 1746. 17.54 G, 19.10. 18.35 E. 19.47 NZ, 1946, 2046, 2035 H, 20.47. 21.10, 22.16. 2235 AZ, 22.47, 23.16. 23.54 AZ, 0.16. Alle treinen stoppen te Voorburg. Dea Haag-Gaada. 8.14 NZ. 3 32 NZ. #.14 NZ. 7.14, 730 K, 7.32, 7.58, 8.14, 9.14, f it E. 932, 1614, 1114, 11.20 Za. 1132 NZ, 1214. 12.32 Za. 18.14 13.20 Za. 1332, 14.14, 14.32 Za. 15.14, 1318 E. 15.32. 18.14. 16.32 L. 17.14, 1732, 18.14, 19.14, J9.32, 20.14. 2144. 22 14. 23 14. Alle treinen stoppen te Voorburg vier minuten na vertrek uit Den Haag Gaada-Utreebt. 537 NZ. 8.03 NZ. 6 37 NZ, 737. 7.51 K. 8.03, 8.26. 8.37, 9.37, 9.49 E. 10.03, 10 37. 11.37, 11.51 Za. 12.03 NZ. 12.37. 13.01 Za, 13.37. 13.31 Za. 14.03, 14.37, 15.01 Za, 1537. 15.48 E. 16.03, 1637, 17.01 L. 17 37. 18.03, 18-37. 1937. 20 03, 20.37, 21.37, 2237, 23.26 L. 23.37. Te Woerden stoppen alleen de treinen van 37 minuten ns heel uur uit Gouda. Doorgaande treinen: 3.37, 7.37 enz. otfi de twee uur tot en met 2137 electrisch naar Nijmegen; 6.37, 8.37 ent. om de twee' uur tot en met 22.37 electrisch naar Weert (22.37 tot Eindhoven); 6.03 NZ. 10.03, 14.03. 18.03 stoomtreinen naar Enschede-Wln- terswijk; 8.03, 12.03 NZ. 16.03, 20.03 (alleen op Zaterdag en Zon- en feestdagen) naar Gronlngen-Leenwarden. Utrecht-Gouds. 3.43 NZ, 0.43 NZi 7.13 Ng, 7.43, 8.13, 830 B, 8 43. 9.43, 10.01 C.710.13. 10.43, 11.43, 12.01 D, 12.13. 12.43. 1330 Za. 13.43. 14.01 E, 1413 NZ. 14.43, 15.43, 16 01 F, 16.13. 16.43. 1730 G. 17 43. 18.01 E. 46.13 NZ. 18.43, 19.43. 20.01 H. 20.13. 20.43. 21.43. 22.01 AZ, 2X13, 33 43. 23.20 AZ, 23.43. Te Woerden stoppen alleen da treinen in 43 minuten na heel uur uit Utrecht, vertrek uit Woerden 58 minuten na heel, uur. Diesel expres-treinen. Rijden alleen van Maandag tot en met Vrijdag en alleen voor lange afstands verkeer: Naar Groningen/Leeuwarden (t# Amers foort overstappen voor Diesel expres-trein naar Ensched): 7.19, 11.19. 17.19, 21.19. Naar Vlissingen: 7.23. Gouda-Alpben a. d. Rü*-Leiden. 034 NZ. 7.36 NZ. 8.43, 9.43. 10.43. 11.43 NZ. 12.43. 13.43 NZ, 14.43. 15.43 NZ, 16 43, 17.43. 18 43, 19 43, 2M3. 21.43, 2143. UitWaddinxfteen tien minuten later, uit Boskoop 16 nnnuten later. Te Alphen t. d. Rijn overstappen en direct aansluiting nasr Leiden. Lelden-Alphen a. 4. Rljn-Goada. 7.45 NZ. 832, 9.52. 10.52. 1132 NZ, 12.52. 1332 NZ. 14.31 1532 NZ, 16.52, 17.51 16.52, 1931 2032, 21.51 22.52. Uit Alphen a. d. Rijn: 630 NZ. 8,04, 9.10, 10.10, 1.10, 1110 NZ. 13.10, 14.10 NZ, 15.10, 16.10 NZ, 17.10, 18.10. 19.10, 2010. 21.10, 22.10, 23.10. Uit Boakoop zeven minuten later, uit Waddlnxveen twaalf minuten later. Alia treinen In Alphen a. d. Rijn Over stappen en direct aanaluitlng naar Gouda. NZ niet op ZoA- en feestdagen alléén op Zon- en feestdagen, echter ie)vaartsdag (28 Mei) en Eerste Pinksterdag (5 Juni) niet. Za alleenTles Zaterdag*' B alleen des Maandags en op Dinsdag 7 Juni, echter op Pinkstermaandag (6 Juni) niet. C alleen op Zaterdag 4 Juni. Dingdag 7 Juni en op de Msandsgen en Zaterdagen van 2 Juli—10 September. D alleen dea Maandags, op Zaterdag 4 Juni, Dinsdag 7 Juni en op de Zaterdagen van 2 Juli—3 September, echter op Pink stermaandag (6 Juni) niet. E alleen op Zaterdag 4 Juni en op de Zaterdagen van 2 Juli—3 September. F alleen op Zaterdag .4 JuqI en op da Zaterdagen van 2 Juli—10 September. G dagelijks, behalve des Zaterdags H alleen op Pinkstermaandag (6 Juni) en op da Zondagen van 17 Juli—4 Sep tember. K alleen des Maandags, op Zaterdag 4 Juni. Dinsdag 7 Juni en op de Zaterdagen van 2 Juli—10 Septamber. echter op Pink stermaandag (6 Juni) niet. L alleen, op werkdagen, behalve des Zaterdags. Verhuizingen binnen de gemeente J Tom, 3 pers., vtn Wlntersdljk 29 nasr Schacpmanstraat 20; M. C. Rond. 6 pers., van Wachtelstraat 27 naar Schaepman- straat 24; B. Hoogendoorn. 3 pera.. van O de Boompjes 95 nasr Schaepminstraat 28; A. Brenkman. 4 pers., van Spoorstraat 5 naar Schaepmanstraat SO; A. Kok. 5 pers..-van Fluwelensingel 49 nasr Schaep manstraat 38: W. E. Kronenburg. 5 pers van Koekoekplein 1 naar Schaepmanstraat 42: P. A Hoefnagel. 11 pers vtn Vondpl- strsat 44 naar Schaepminstraat 40: H. R- Jongman, van Peperstraat 66 naar Schaep manstraat 40; W. O. Brauns. 10 pers., van Lemdulsteeg 12 naar Schaepmanatraat 48; G. Eijnwachter. 3 pers., van Fluwelensin gel 50 nsar Fluwelensingel 49; G. Tblle- naar, 5 perl, van Nieuwe Haven 258 naar Boomgaardstraat 95; A. C. Tollenaar, van R. v. Catsweg 174 naar Boomgaardstraat 95; D. Rietkerk. 2 pers., van Gouwe 136 naar Walvisbaai 78; W. A. Hoogenboom. 4 pers., van Tollcnsstraat 29 naar Wslvls- «traat 32; J. S. de Ruiter. 3 pera.. van Vierde Kade 71 nasr Karnemelksloot 143; C. W Rodermond. 3 nart., van Fluwelen singel 31 naar Kqn. wflh.weg 290; A. Sle- bes, 5 pers., van IJsaellaan 33 naar IJasel- laan 05; Ij. den Boon. 2 pers van IJaael- laan 65 naar IJssellaan 33. L. J. van der Wolf—van Vliet, 2 pers., van Muilenpoort 4 naar Nieuwe Haven 124; G. Relnders. van Westerkade 63 naar v. Swietenatraat 4; E. A. Zuiddam. van Rssm 08. nasr L. Dwarsatraat 11; M. Gravefteijn. van Gou we 19. naar Burg. Martensslngel 121; M. over de Linden van SnoUatraat 2b, naar C. Huygensstraat 22. P. Verkalk, van Nieuwe Markt 12 naar Herenstraat 56; E. Wiltenburg. van Komijnsteeg 30 naar Mos straat 30: J. Rietveld, van Gr. Florlsweg 79a naar Winterdijk 17; E. Llmborg. van Karekietstraat 15 naar Gr. Floriaweg 28c; R. v Deutekom—Scholten. van Burg. Mar tensslngel 52 naar Kon. Wllh weg 251. F. Groenendaal Van Tollensstraat 33 naar v. d. Palmstraat 48; E. M. C. van der Goes, van Bosweg 11. nsar Raam 184; W de Wijs van Krugerlaan 24 nsar Burg. Msrtens- singel 13; P Hofstede—van der Pool. van Herenstraat 171 nsar Zuidelijkt Vierde Kade 54. Jubilaris gehuldigd Gisteren waa de hoofdwaker de heer L. A. Vermey. veertig jaar werkzaam bij de N.V. Verenigde Stearinekaaraenfabrlek Gouda-Apollo". Morgen* la de Jubila- ria door de directie gehuldigd. De belde directeuren Jr C. van Loon en dr J P Treub. hebben hem geluk gewenat en als blijk van waardering voor de trouwe medewerking een geschenk in couvert overhandigd. Het bedrülaziekenfonds en •de bestuursleden daarvan Verrasten de Jubilaris, die bestuurslid la. met geschen ken en de Fabriekaarbeidersbond bood een bloemenhulde aan. Gisteravond heeft de R-K- Harmonie StTcaecilia aan de heer Vermey te diens huize aan de Mr D. J. van Heuadanlaan een serenade gebracht. ONZE BIOSCOPEN Rome open stad Reuaie Bioscoop. Elke verzetsfilm zegt het op haar wijze, maar de taal 4s steeds dezelfde: overal had men balen tabak van de Duitse Indringer, ook In Italié, het partnérland In de z.g. staalharde as. die echter, naar de gezindheid van dg bevolking gemeten, niet veel meer was dan een gammel geval van een overjarige mallejan. Men hoort dikwijls zeggen, da; het tegenwoordig een rare wereld Is, maar als men de filmwerken over de bezet tingstijd ziet. waar ze ook vandaan ko men, dan moet men toch constateren, dat overal een diepe hunkering bestaat nsar vrede en vrijheid. HeJ ls gelukkig en bemoedigend te mo gen waarnemen, dat de grote waarden in het leven in zo sterke mate In de mensen verankerd liggen. ..Rome open stad" is een Italiaanse film uit de bange tijd van de Duitse vloedgolf en het is een bewogen, dikwijls beklem mend relaas. De regisseur. Rosellini. heeft sobere middelen gebruikt, de beelden zijn gebonden aan beperkte ruimte, het speelt zich alles af in enkele kamers en zo wordt aan de karakteruitbeeldingen de sfeer een sterk relief gegeven. De actie is niet zo groot, maar zoveel meer spreken het ge baar en het woord. De hoofdrolspelers, de pater en de verzetsleider, weten op prach tige wijze aan de geest gestalte te geven. De pater zegt het: ze willen de geest bre ken. maar ze kunnen slechts het lichaam doden. En deze woorden zijn als het ware uitgebeeld: temidden van verraad en ter reur onbuigzaam de strijders voor recht en Waarheid. Vooral spreekt deze ontroe rende film tot het hart. Motorduivels Thalia theater. Speedway racen is een gevaarlijk en sensationeel beroep; in top snelheid rondjes draalen op een betrek kelijk klein baantje met gevaarlijke bochten. Er zijn mannen die dat beroep uitoefenen, maar waarschijnlijk niet om dat ze dat motorrijden op zichzelf zo prettig vinden, doch omdat ze In de greep zitten van de betovering, die de sfeer van de baan meebrengt, de aanmoedigingen en toejuichingen van het publiek, de snel heid. de spanning, de kans op triomf en tenslotte de baten. Dat wil de film duide lijk maken, doch dat niet alleen; ook nog dat zulke racers te een öf andere tijd voor de keus kunnen komen te staan: de baan of d* liefde, als er een vrouw in hun leven komt, die verstandig en nuchter genoeg Is om de schaduwzijde van het beroep op te merken en de juiste waarde ,|e geven Er komt nog meer bij en dus ia de film veelzijdig, echter In te aterke mate. met gevolg dat niets voldoende sterk wordt geaccentueerd om Indruk te maken. Daar. voor ls bovendien het spel over het alge meen te vlak, het verhaal te oppervlakkig en te fragmentarisch en het tempo er van te ongelijk; sonto te traag, soms te snel. Van de talrijke motorraces die men te zien krijgt brengt «lieert de laatste, waarin Bill Fox de hoofdpersoon Is. bijzondere spanning. Die BUI Fox wordt door Dirk Bogarde goed uitgebeeld en Bonar Col- leano en Bill Owen tekenen twea sterk constrasttrcnde typen. De fatale stem Schouwburg Bioscoop. Het Is niet prettig voor het meisje In deze film. dat zo n zangstemmetje heeft, waarvan alle mensen plezier beleven, maar dat een nog al prikkelbare dokter tot rare daden Inspireert, zo raar. dat het zangeresje geen moment rust heelt. Het ls ook beroerd voor de dokter, dat hij een verloren liefde heeft. Je kunt het de man niet kwalijk nqa$ien. maar de grote last in deze film Is. dat de gtiezeldokter zich een keer ver galoppeerd Jieeft en de pijn uit de ..loat love" tracht te stillen door z'n prima don na tussen duim en wijsvinger In de bal sem te leggen. Er rest-hem dan slechts te zieltogen in z'n mysterieuze kamer bij de erfenis van zijn liefde. Waarschijnlijk zou <fct nog'geen moeilijkheden hebben opgeleverd als het eerkte zangeresje niet een stemmetje had. dat zo sprekend ge leek op dat der gebalsemde prima donna. Daar zit 'm de kneep. En daarmede begint de grlezelhlatorle. waarin Boris Karloff de scepter zwaait. Het hangt er maar van af. in hoeverre u griezelen kunt en zich ln de spanning laat meevoeren. En voor de rest: goede zang en ballet scènes, overgoten met technicolor. Vooraf een muziekfilmpje, met prettige showa, verzorgd door de ..king of boogy- woogy". Count Basle en z'n band. Sanering Baanstraat De percelen Baanstraat 28 t.m. 40 wer den op last van B en W. in 1948 gedeel telijk ontruimd en aan bewoonbare ruimte onttrokken ln verband met de slechte en gevaarlijke toestand, waarin vooral de bovenverdieping verkeerde. B. en W. schreven de eigenaren voorts aan om deze pandjes te slopen met het oog op het gevaar, dat zij voor derden ople verden. De eigenaren hebben daarna vergunning gevraagd tot het verbouwen dezer pandjes tot pakhuisjes. Hiertegen bestonden bij B en W. be zwaren. omdat reeds lang het voornemen bestaat om de Baanstraat en omkevlng te saneren. Overleg met de eigenaren der percelen heeft er toe geleld, dat zij zich bereid ver klaarden tot verkoop hunner eigendom men aan de gemeente. B. en W. stellen de raad voor. voor 650 per perceel aan te kopen van de heer C. A. Verschut te Gouda het perceel 28. van mevr. J. C. G. v. d. Sloot-v. d Berg de percelen 30 en 32. van de heer H. N. Booy te Boskoop de percelen 34. 36 en 38 en van de- heer J. Berkhdliwer te Rijswijk het perceel 40. 20.000 Bezeüingsschade Het bestuur der R.K. Inrichting van Liefdadigheid heeft een aanvrage tot de raad gericht om medewerking voor de beschikbaarstelling van gelden In verband met bezettingsschade aan de R.K. scholen Spieringstraat 16—18 en Lethmaetstraat 45. B. en W. «tellen voor de gevraagde mede werking te verlenen. De totale schade bedraagt 20.052.70. Dit bedrag moet worden verminderd met 6.539.46. wegens ontvangen huur van Duitse zUde. zodat het schoolbestuur recht heeft op ƒ13513 24. PLAATSELIJK NIEUWS Reeuwijk Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk Reeuwljk-dorp: 910 uur ds E. V. J. Japchen te Waarder. 0.30 uur de heer D. G. van Hoeven te Waddlnxveen. Ned. Herv. Kerk Sluipwijk: 10 uur de heer D-. G. van Hoeven te Waddinxveen. 3 uur ds A. Baars. Geref. Kerk 10 en 5 uur ds v. Anken te Delft. Stoltvijk Kerk wordt In Juni geepend. De werkzaamheden der kerkbouw der Ned. Herv. Gemeente vorderen gestsd'g. Deze week zijn de glas in lood ramen en d« deuren aangebracht en ie met de aan-*, leg van de electriache verwarming een aanvang gemaakt. Het ligt in de bedoeling de kerk in de tweede helft van Juni in gebruik te nemen. Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 10 uur ds mr H. van Ewijck. Ned. Herv. Evangelisatie 9.30 en 6J0 uur dr Hooykaas. Geref. Gemeente 9.30 en 010 uur lees- dienat. ZONDAGSDIENST ARTSEN. Van Zaterdagmiddag 2 uur tot Maan dagochtend 8 uur zijn aanwezig de artsen: Krimpenerwssrd: G. J. Barten te Schoonhoven (tel. K 1823-339); H. Frese te Bergambacht (tel. K 1825-214); W. J. Leeuwenburg te Ouderkerk ad. IJzsel (tel. K 1894-266); C. G. A. von Lindern te Krimpen ad Lek (tel. K 1895-451). Boskoop: C. H. Film (tel. 38). Moordrecht en Nleuwerkerk a.d. IJssel: S. J. Hage te Nleuwerkerk a. d. IJssel (tel. K 1803-305). Haastrecht. Polsbroek en Oudewater: K. J. Muhrlng te Polsbroek (tel. K 1822-203). Zevenhuizen en Blelswjjk: J. Tol te Blicswijk (tel. K 1802-500). Waddlnxveen: E. M. L. Hemminga (tel. K 1828-278). Bergambacht Predikbeurten. "Ned. Herv. Kerk 9.30 en 610 uur ds Ewoldt (v.m. doopsbe- dienlng). Uitgetr. Ned. Herv. Kerk 9.30 en 0.30 uur leesdienit. Geref. Kerk 10 en 0 uur ds A. NQhuls te Gouda. Berkenwoude Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 30 uur ds A. Priester. Geref. Gemeente 9.30 en 7 uur leesdienst. Boskoop VAN RESTAURANT TOT GARAGE. N.V. Flora overgedragen aan de Spoorwegen. ln de aandeelhoudersvergadering van de N.V. ..Flora" werd besloten tot overdracht de N.V. aan de gemachtigde van de N.V. Ned. Spoorwegen. De N.V. ..Flora" was exploitante van het in deze gemeente gelegen gebouw van dezelfde naam. Dit bij het apoorwegstation Boskoop ge legen gebouw werd omstreeks 1933 opge richt door hel RUk. Vervolgens werd het ln gebruik gegeven aan de N.V. Ned. Spoorwegen, die het op haar beurt weer ter beschikking stelde vsn de in 1932 op gerichte „Maatschappij tot Exploitatie van het gebouw voor algemene doeleinden ..Flora" N.V. In de kosten van oprichting werd voor verreweg het grootste gedeelte deelgenomen door het Rijk. een kleiner gedeelte werd gestort door de gemeente Boskoop, terwijl het overige werd bijeen- gebrachf dogr de N.V. Dit gebouw maakte indertijd deel uit van een gebouwencomplex, dat bedoeld was ala permanente gelegenheid voor bloemententoonstellingen, waarvan de laatste ln 1938 werd gehouden. Sindsdien heeft het nog enige tijd dienst gedaan al* restaurant, terwijl de grote zaal vooruitvoeringen door plaatselijke verenigingen een uitgezochte gelegenheid bood. In de mobilisatiedagen deden de aange bouwde tentoonstellingshallen met een groot deel ven het gebouw ..Flora" reeds dienst al» Militair Veterinair Hospitaal van het Nederlandse Leger. De* bezettingstijd 19491945 bracht nog grotere veranderingen, want. nfcdat eerst de z.g. Opbouwdienst van het gebouw he«l gebruikgemaakt, liet al spoedig de Duitse weermacht begerige blikken vallen op deze. gelegenheid voor inkwartiering en onderbrenging van oorlogsmateriaal. De periode van vordering door de Duitaer^ liep van 1 October 1941 tot het einde van' de oorlog. Na de bevrijding bleef aan het gebouw de oorspronkelijke bestemming ontnomen. De tentoonstellingshallen werden ver anderd In een carrosseiéefabrick. terwijl het geoouw „Flora", als garage ging dienst doen. Thans ls dit gebouw het centrale punt VQor het autobusbedrijf de N.V. Citosa. Zodoende staan thans zeer prozaïsch de autobussen ln de ruimten van het gebouw, gestatlonneerd: een toestand, die onge twijfeld voor de toekomst definitief zal zijn. De onderhandelingen met het doel de gehele N.V. over te doen aan de N.V. Ned. Spoorwegen. Resulteerden in een voorstel van de Spoorwegen om de aandelen over te nemen van de aandeelhouders, die zich hoofdzakelijk onder de Boskoopse boom kwekers bevinden. De meerderheid der aandeelhouders bleek hiermede in te stemmen. Met dit beslyit der aandeelhoudersvergadering zal het grootste gedeelte der aandelen komen ln handen van de N.V. Ned. Spoorwegen. De N.V. „Flora" bllj/t evenwel bestaan Candldaatstelllng. Bij de candidaat-* stelling voor de verkiezing van de ge meenteraad werden vier candidatenlljsten ingeleverd, van de Protestants-Christelijke Partijen gomvattende de Ant. Rëv.. de Chr. Hlst. en de Staatk. Geref), de Katho lieke Volkspartij, de Partij van de Arbeid en de VolkspartU voor Vrijheid en Demo cratie. De lijsten worden reeds gepubli ceerd. Straf verminderd. Het Haagse Ge rechtshof heeft ln hoger beroep S. den O. te Boskoop, die verdacht werd een door zijn zoontje op school gestolenportemon- nale en portefeuille te hebb^ÉRhouden. opgelegd een gevangenise^^^Rn tien dagen. De jjblltlerechter ha<Wi?m wegens schuldheling tot één maand gevangenis straf veroordeeld. Da Blaemenveiling. Coöp. Vereniging ..De Boakoopee Velling", 13 Mei. Rozen, grootbloemig per bos van 20 at.: Butterfly 1.50—2.80. Roealandia 1.29—2.00, Better Times 2.00—3.00. Briarcllff 0.50—0.80. Duis burg 1.90—2.20. Parel v. Aalsmeer 1.30— 2.60. Vlerlanden 3 40—3.80. Pechthold 1.80 —2 40. Hadley 260—3.80. Talisman 1.40 2.20. Queen Mary 0 80. gemengde rozen 0.50—0.80. Babyrozen per boa van 10 st.: Sweet Heart 1.30—2 00. Ellen Poulaen 0 95—1.40. Else Poulsen 1.20—2.10. Juweeltjes 0.55, Ingar Olsson 1 80 Diversen per boa van 10 at.: Leeuwen bek jes 0.40-0.55. Lathyrus 0.37—0.61, Pyrethrum 0.40—0.70. Campanula wit 1-00. Balrozen 012—0.31. Rhododendronbloemen 0 90—1.30. idem Pink Pearl 1.30—2 00. GeuUta 0.32—0 54. Margriet 0.14. Lelietjes van fialen 0.35. Iris 0.350.39. Anemonen 0 28-41.31. Violieren dubb. 1.60. Diversen per tak: Clematis Prins Hen drik 0.34—0.51. Lelies 0.25—0.28. Seringen 0.13-0.49. Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 9 en 1010 uur ds A. de Leeuw. 4.30 uur ds G. C. Tromp. Geref. Kerk 0.30 en 5 uur ds Wagenaar te Zwammerdam. Chr. Geref. Kerk 910 en 410 uur ds P. J. de Bruijn. Rem. Geref Gemeente 10 uur mej. ds A. Torensma te Gouda. Geref. Gemeente 10 en 6 uur leesdienst. Ned. Geref. Gemeente (in openbare school Nleuwstraat) Donderdag 710 uur ds Joh. van Weizen te Gouda. Gouderak Predlkbaurten. Ned. Herv. Kerk 9.30 en 010 uur ds W. Rljnaburger te Amersfoort. Haastrecht Predikbeurten. Ned Herv. Kerk 10 uur ds W. de Voogd van der Straaten. Ned. Herv. Geref. Evangelisatie 910 en 8.30 uur de heer G. de Pm. Geref. Kerk 910 en 610 uur ds G. Visser. Waddinxveen Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 8.45 en 10.30 uur ds A. Baai's te Sluipwijk. 610 uur ds Gerh. Huls te Gouda. Geref. Kerk 10 en 810 uur ds J. Snoey. Chr. Afgesch. Gemeente 910 en 5 uur ds N. v. d. Kraats. Ver. Wet en Evangelie 3.15 uur da W. S. van Leeuwen te Rotterdam. Ver. van Vrij Gereformeerden (in Rem. kerk) Donderdag 710 uur ds J. Overduin te Sliedrecht. Moordrecht MELKBAD. Toen een melkrijder met een met melk bussen geladen vrachtauto de Stenenbt^ig wilde passeren, braken de achterveren van de wagen De achterwielen kwamen dwars onder de wagen te staan, die tegen de be tonnen leuning van.de brug reed Door de schok vielen enkele bussen met melk van de wagen, waarvan de inhoud op de straat terecht kwam. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. De vrachtauto is met een takelwagen weggesleept. Op dit smalle verkeerspunt veroorzaakte het ongeval enige verkeersopstopping. CandtdatenlUst. Voor de gemeente raadsverkiezingen zijn vijf candidaten- lijsten ingeleverd. Deze lijsten zijn: Partij van de Arbeid: 1. P. M. van Kers bergen; 2. B. van Gent; 3. mevr. W. Schud- debeurs Prummel; 4. C. M. Bongers; 5. C. P Terlouw; 6. J. D. van Westendorp; 7 L. van Vliet; 8. M. Bocre; 9 Dan. Slob be; 10 C. Palsgraaf. Anti Revolutionnalre Pértij: 1. H. Riet veld; 2. Jasp. van dec Bas; 3. D Rijneveld; 4. C. BoskITB. Bloot; 6 M. Bongers. 7 G. Buiji; 8 A Termorshuizen; 9. P. Tober; 10. Joh. Admiraal. -Partij voor VrijiuHd en Democratie: 1. J. G Dirkzwager; 2. P. Goudriaan; 3. P. de Bruin; 4. J. van Adrlchcm; 5. P. van den Heuvel: 6 B. Nieuwburg. R.K. Volkspartij; 1. J. W^ de Jong: 2. A. A. A. van der Klelj; 3. J. Mols; 4. H. T. Carlier. Staatkundig Geref. Partij: 1. G. Anker; 2. J. Vlok; 3 C. Hogendoorn; 4. J. de Jong: 5. J. Verboom. Predikbeurten^ Ned. Herv. Kerk 10 uur ds Goedhart te Hilversum. 7 uur ds J. J. Koning le Gouda. Ned. Herv. Evangelisatie op Geref. grondslag 10 en 6.30 uur de heer H. ,Ockerse. Gerefor meerde Kerk 8.45, 10.30 en 6.30 uur ds D. P Kalkman. Oud-Geref. Gemeente 10 en 5 uur leesdienst. R.K. Kerk 7.30 en 10 uur Heilige Mis. 5 uur Lof. Nieutverkerk h. d. IJssel Predikbeurten. Ncd. Herv. Kerk 10 uur ds Elzenga te Gouda. 6 pur ds G. A. Pott'te Krallngen. Geref. Kerk 10 en 6 uur ds Van Rijn te Leiderdorp. Geref. Gemeente 9.30 en 330 uur ds v. Neerbos. Schoonhoven Burgerlijke Stand. Henderlna. d. P. Bot en G. M. Stekelenburg; Aart zoon van G. P. van den Berg en A. G. van der VIJat. Ondèrtrouwd; J. Kara 23 J. en A. P Brouwer 24 J. Kolonel Termaten vertrekt. Naar de Nieuwe Courant verneemt is de benoeming te verwachten van kolonel J. Termaten. commandant van het depot van de Kon. Landmacht In Schoonhoven, tot directeur van de Nationale Reserve. Al» z(jn opvolger ln Schoonhoven zal worden benoemd kolonel J. W. Slüyter van net K.N.I.L. Er studeren meer jongelui aan de Tech nische Hogeschool dan Delft kan huij- vesten en om in die woonruimtenood te uoorzien zullen aan de Twee Molentjes kade negen barakken worden gebouwd, waarvoor minister Ruiten Vrijdag de eerste'spade in de grond heeft gestoken. Voor hef verdere graafwerk achtten de rector-magnificus en andere professoren ■zich niet te hoop. zoals de foto Iaat zien en ook de studenten staken de handen uit de mouwen. Toto-Tips (Van onze paardenspprtredacteur). Amalia-prUs- Draverij. af»t. l»4# m. Ken tucky King zowel al» zijn aUlgenoot LUUr Anton D. zuilen hun tegenstander» weinig kans geven. Lady V. zou een eervolle plaats kunnen bezetten. Alclone-prUs. Draverij. »fst. *M0 m. Met 24 Inschrijvingen in n voorspelling van de uitslag niet zo eenvoudig. Luck Heny la volgens de getoonde tijd n zeer ernstige emotie bezorgen, terwijl Lion ook wel n gokje waard ls St Slmon-prljs. Ren over 24W m. Brlnio zal wel over deze afstand 'n betere verrichting laten zien dan op 3 April. Llberté kan nlat ver. achter zijn Alwlna-prü*- Draverij atat. 2040 m. Laelua A. Is 'n ei'nstlge tegenstander. De ruin toon de ln Mareveld 1.28.4. King Spencer zou wel eens voor 'n spannende course kunnen tor* gen. lie ml|l van Duindigt. Handicap-ren over 1600 m Een race met paarden, die door joc keys van 45 Kilo moeien worden gemonteerd is In Holland n moeilijk probleem 't Is regel geworden, dat door meerdere deelnemer* I tot 0 kilo overwicht wordt meegenomen, waardoor de kansen om te. winnen voor y hen vrijwel tot ihhll worden teruggebracht. Een voorspelling wordt daardoor ulteTit moeilijk. Ondanks de korte afstand aeeft Qualln (mits pl.m 48 kllodragend) 'n ifoed# kans Ook Majcito. hoewel een stayer, zal dicht bij kunnen eindigen. Arabrlla-prUs. Draverij Internationaal »f*t. 2040 m Met vlotte start en rustig dravend zou Juliana Lee wel een* een vprra*slng kunnen geven. ZIJ heeft daurenböven ds steun van haar Rtalgcnote Irene Frances, die gereden door de leerllng-plkeiir Arzbach. 20 m ontheffing zal krijgen Zware tegenstaitó wacht hen van 't entralnement Geerten (Jaap Eden en Loqts Axklt) AlcanUra-prU*. Ren v. paarden van I f. en ouder afst. 2000 m. Marvellous zonder be langrijk overwicht ial moeilijk te slaan rijn Col des aravls. op wie velep vorige Zondag rekenden, zal hun verlies mluchlen kunnen herrtellen. Biljarten. OM DE MARATHONCOUPE. De uitslagen van de eerste partijen om de Marathoncoupe, kader 47/2. welke gister avond te Kaatsheuvel begonnen, luiden: Mets 400 21 64 10 04 Jacobs 232 21 51 11-04 Van de Pol 400 0 122 50 De Ruyter A 68 I 32 656 Binnenkort, wellicht nog dese maand, sal worden begonnen aan de uitvoering ven bet /.ek-DuInpJen. een mJJiioenen- object. dat de gemeente 'a Gravenhage en mogflllk nog andere «tedem» in Zuid- Holland zal voorzien van drinkwater, af komstig uit de rivier de Lek. Het ligt In de bedoeling om dese gebeurtenis, gesymboli seerd door het steken van de eerste apade. luisterrijk te vieren, o.m. door de komst van vele autoriteiten naar het dorp aan de- Lek. d*t ruim 23 ha van sjjn grond zal moeten afstaan voer dit plan. Het la bet nljvero Bergambacht. Het Lek-Duinpian ls ontworpen, omdat aan de stijgende waterbehoefte van de gemeente 's Gravenhage niet voldaan kon worden met het water, dat sinds 18M uit de duinen tussen 's Gravenhage en wasse naar wordt, gepompt In de laatste veertig jaren is er namelijk roofbouw gepleegd op het daar aanwezige zoetwaterkapitaal. Bij voortzetting daarvan zou weldra het even wicht tussen zoet en zout water worden verbroken en nooit meer zou de Hagenaar met het frisse duinwater zijn dorst kun nen lessen. De gemeente 's Gravenhage stond dus voor het probleem: waar halen wij een aanvullende hoeveelheid drink water vandaan? Proefboringen leidden er toe. dat de rivier de Lek nog vóór de oorlog gekozen werd ala bron voor de toe komstige aanvullende watervoorziening vani'a Gravenhage. Als het geschiktste punt voor de onttrekking werd Bergam bacht beschouwd. Het uitbreken van de oorlOR belemmerde de uitvoering van het plan Na de oorlog bleek er op het gebied van drinkwater voorziening veel veranderd te zijn. De Leldse Duinwatermaatschappij, die in 1939 graag water van 's Gravenhage had willen betrekken kon zich toen zelf behelpen en ook Gouda, dat eerst mee zou doen. tóon- de geen grote haast meer. Dubbele zuivering Het Lek-Duinpian is ln de loop der Jaren aan allerlei veranderingen onder worpen geweëst. Eerst wilde men het water ongezuiverd naar 's Gravenhage pompen, toen weer gezuiverd. Thans schijnt men een tussenweg gekozen te hebben. Het water wordt bij Bergambacht voor de helft gezuiverd, dan naar 's Gra venhage gepompt, in de duinen uitgespo ten en dan later weer opgepompt en ge heel gezuiverd de Haagse burgera aange boden. Dit onttrekl^en van water aan de Lek moet men zich niet te eenvoudig voor stellen. Alleen bij Bergambacht moeten werkzaamheden worden verricht en ge bouwen worden gezet, waarmee een be drag van ruim 23 millioen gulden ge- moeJd zal zjjn. Langs de weg. die over de Lekdijk loopt v*n Bergambacht naar Krimpen aan de IJael. Is een atrook grond uitgekozen voor de waterwinning. De uiterwaarden, waar *1 (hans nog riet en wat grlcndhout groeit. zulJén daar over een brede strook worden afgegraven, sodat er als het ware een diep# vijver ontstaat. Deze ijver, het eerste be- zlnkingsbekken. zal van de rivier worden afgescheiden door een nog aan te leggen dijk, die mede- ten doel heeft de Lekdijk daar ter plaatse te verstevigen. Het Lek- water nu komt door buizen via de buitenste dijk In het eerst bezlnkingsbekken en wordt vervolgen* door twee V vrll-ldlnign door de brede Lekdijk gevoerd. Het water wordt dan ln bulzen ondergrortj gepompt naar het terrein waar het filti? gebouw geplaatst zal wordenOp dat terrpl dat thana onteigend wordt, zullen enkele gebouwen en Installaties veerden. Het grootste la een gebouw van ISoJHR meter Na de filtratie te Bergambai^Lf^vdt het water door hogedrukpompen trans portleiding geperst. De inwendige middellijn van de transportleiding Is gesteld op 128 meter. Deze leiding zal bestaan uit bulzen van gewapend beton, voorzien van een metalen -kern doch naar verluidt zou de Nederlandse fabriek, die deze buizen zal leveren, nog gebouwd moeten worden. De lengte van de transportleiding bedraagt ruim 43 km Het gedeelte tussen Bergam bacht en Gouda, zal wegens de zeer drassige grond, op paaljukken worden gefundeerd De boeren van Bergambacht zijn niet erg Ingenomen met het verlies van grasland. Ook de opkomende Industrie ter plaatse ziet met angst en vreze het begin der werk zaamheden naderen. Zullen de losse werk krachten. die thans nog op de vijf timmer fabrieken en de veevoederfabrieken wer ken, ipet liever bij de watcrj^ldlng gaan werken? vraagt men zich bezorgd af Het grootste gedeelte van het ruim IT00 Inwonen lellende dorp verheugt zich op de grote be drijvigheid In hun landelijk bestaan. Fluis tert men niet. dat ruim «00 man gedurenda 3 4 4 jaar zullen werken aan deze water- leiding, die ruim millioen gulden ln totaal zal kosten? Florence Nightingale-medaille voor twee Ned. verpleegsters Het hoofdbestuur van het Nederlandse Rode Kruis heeft van het internationale comité van het Rode Kruis te Genève berich t ontvangen, dat de Florence Nightingale-medaille is verleend ian zuster Sjoukje Holting. van de gemeente lijke sociale dienst te Arnhem, en aan mej. Eike Flikkema. verpleeghulp in de mobiele teams van het Nederlandse Rode Kruis in Indonesië •De Florence Nightingale-medaille Is de hoogste onderscheiding, die een ver pleegster gediplomeerd of ongediplo meerd ten deel kan vallen voor bij zondere toewijding aan de aan haar zor gen toevertrouwde patiënten. ZU ingesteld door de IXe internationale Rode Krui» conferentie te Washington in 1912. De Florence Nightingale-medaille wordt eenmaal in de twee jaren op of omstreeks de geboortedag van Florence Nightingale, 12 Mel. wieend aan te# hoogste 36 verpleegsters over de gehele wereld. «>£-o«-a= SiSgi.»» H C H C jC .O WWW. ■2 de CC- I o "O

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1949 | | pagina 3