f
- Ai
rX 1 33
- - f
Alleen electrische treinen
in uurdienst
Haags drinkwater uit de Lek
jÊmmm
Rechtstreeks naar
Vlissingen
Interessant programma
op Duindigt
Een. filtergebouw te
Bergambacht
.1
s S S gl S g^f I
iNH
ïfc
M 0
1
,OT
TWEEDE BLAD - PAGINA 2.
ii .ii
GOUDSCHE COUBANT.
ZATERDAG 14 MEI 1949.
GOUDA IN NIEUWE SPOORBOEKJE
De morgen ingaande jomerdienstrege-
ltng van de Nederlanake Spoorwegen
geeft voor Gouda een sterke vermeerde
ring van het aantal electriache treinen,
la-het nu zo, dat in de uurdienst op het
baanvak Den Haag/Rotterdam-Gouda-
Utrecht en terug het ene uur een elec
trische en het andere uur een stoomtrein
rijdt, de stoomtreinen gaan in de nieuwe
dienstregeling verdwijnen en de uurdienst
wordt nu geheel electrisch. Dit is weer
een stapje verder naar de situatie van
voor de oorlog, die echter, wegens ge-'
brek aan materiaal, nog niet geheel her
steld kan worden, want toen was er een
electrische halfuurdienst. Niettemin kan
met voldoening worden geconstateerd,
dat er weer een schrede is gedaan op de
weg ossr het herstel. Overigens weten
de Spoorwegen zelf ook wel. dat de toe
stand nog niet ouderwets is. want zij
spreken in hun spoorboekje nog van „be
perkte dienstregeling".
De electrische treinen rijden het ene
uur naar en van Arnhem-Nijmcgen. het
andere naar en van Weert. Te Utrecht
heeft men dan aansluiting met electrische
treinen naar Maastricht-Heerlen, en door
electrische locomotieven getrokken stoom
treinen naar Arnhem. Tot dusver gingen
de treinen uit Gouda tot Arnhem resp.
Eindhdven, hun traject is dus verlengd.
Om de twee uur en bovendien op de
spitsuren is er een halfuurdienst Den
Haag'Rotterdam-Gouda-Utrecht en terug
met de ook nu al rijdende stoomtreinen,
waarvoor de verbindingen naar en van
Groningen Leeuwarden en Enschede/Win-
trswijk zoggen. Deze stoomtreinen stop
pen te Woerden geen van alle meer, maar
Woerden gaat cr toch op vooruit, want
deer de electrische treinen krijgt het nu
een uurverbimling, terwijl tot dusver de
stoomtreinen van de uurdienst er door
reden.
Uur later uit Utrecht
De opzet van de dienstregeling is in grote
lijoea dezelfde gebleven. Alleen de uren
van aankomst en vertrek verschillen enige
minuten. De treinen gaan iets vroeger uit
Utrecht en naar Den Haag en Rotterdam,
omgekeerd iets later uit Den Haag en
Rotterdam en naar Utrecht.
Belangrijk versneld worden de elec
trische treinen naar en van Den Haag, dia
er vijf minuten korter over gaan doen en
nu in twintig minuten de reizigers nasr
en van het Haagje brengen. Gouda-
Utrecht en omgekeerd ia electrisch twee
.-minuten versneld. Met de stoomtreinen
gaat het ook ieta vlugger.
Wat de treinenloop betreft, zijn er en
kele verbeteringen. In beide richting*
la er een vroegere eerste trein gekomei
Nsar Den Haag 6.18 (waa 8.30), naar Rot
terdam 6.19 (6.41) eh naar Utrecht 3.37
8.35). De stoomtrein van 9.16 naar Utrecht
ls bijna een uur vervroegd en gast nu om
8.26 als voortTein lopen van de drukke
electrische van 9Jfl. Uit Utrecht is er een
latere laatste trein ingelegd, daar de uur
dienst. die nu om 22.46 eindigt, tot en met
23.43 isverlengd, aankomst Gouda 0.14,
waardoor men dagelijka nog een trein
om 0.16 naar Den H*ag en om 0.19 naar
Rotterdam krijgt. Dit ia een mooie ver-
binding, want men kan nu Gouda nog be
reiken om 22.10 uit Nijmegen, 2148. uit
Arnhem, 22.15 uit Eindhoven, 22.30 uit
Den Boach, 23.15 uit Amersfoort. 23.10 uit
Hilversum en 22.32 uit Amsterdam.
Bovendien rijdt alleen op Zondag een
Dicseltrein uit Arnhem, aankomst Gouda
23.32, nagr Den Haag 23.54, naar Rotter
dam 23.59. Met deze trein ia men op Zon
dag met 22.32 uit Amsterdam vlugger hier,
daar men dan 23 minuten korter in
Utrecht behoeft te wachten.
Exprestreinen
Bovendien gaat Gouda profiteren van
de vier Dlesel-expreatreinen, die van
Maandag tot en met Vrijdag extra naar
en van Groningen en Leeuwarden lopen
met overstappen te Amersfoort voor de
richting Enschede. Deze treinen zijn voor
lange afstandsvervoer en alleen toeganke
lijk voor reizigers verder dan Amersfoort
Ze vertrekken uit Gouda om 7.19. 11.19,
17.19 en 21.19. Om 21.19 dua nog naar
Groningen en Leeuwarden en Enschede
(thans 17.53, Enschede 19.55). Op Zondig
ging de laatste om 19.55. nu 20.03, ook op
Zaterdag. Omgekeerd ook later, uit Gro
ningen 2040 (19.40), Leeuwarden 20.30
(18Jt8i Zwolle 22.00 (20.39). Enschede
2100 (19 18).
Voorts krijgt Gouda van Maandag tot
en met Vrijdag eenmaal per dag een
rechtstreekse verbinding per Diesel-ex
pres naar en van Middelburg en Vlissin
gen. Deze Diesel, dia het trotse trelnnum-
mtr 1 draagt gaat om 723 uit Gouda,
rechtstreeks vla Rotterdam DJ*. (nl»t
voor reizigers tot Rotterdam) en rijdt dan
zonder te Dordrecht ei\ Roosendaal ta
stoppen, haar Bergen op Zoom (aankomst
8.49), Kruiningen-Ierseke (9.08), Goes
(9.17), Middelburg (9.32) en Vlissingen
(929). 's Avonds komt hij terug om 2107
uit Vlissingen, 21.14 uit Middelburg, stopt
dan behalve te Goes. Kruiningen-Ierseke
cn Bergen op Zoom, ook te Roosendaal
en Dordrecht en komt via Rotterdam D.p.
om 2325 te Gouda aan. 'a Avonds kan men
dus ook rechtstreeks reizen van Zeeland.
Roosendaal. Dordrecht naar Gouda.
Ten «lotte het baanvak Gouda-Alphen-
Lelden. De treinen rijden heen en terug
«en paar mijten later, maar overigens
is de dienstregeling onveranderd geble
ven. Het blijft naar en van Leiden te
Alphen overstappen. De reis Gouda-
Lelden en <*rug is met vijf minuten tot
40 minuten verkort.
Alles bijeen mooie verbeteringen, die
het reizend publiek gaarne zal accep
teren.
De treinenloop
Gouda-Retterdaaa.
6 19 NZ. 7.18 NZ. 7.35 NZ. 8.19. 8.32.
9-11 B. 919. 10-19, 10.40 C, 10.32, 11.19, 12.19.
12.40 D. 1222. 13.19, 13.50 Za, 14.W,14.40 E.
14.52 NZ. 13.19, 16.19, 16.40 F. 10.52, 17.19,
17.59 G, 18.19. 19.40 E, 18 32 NZ, 19.19, 20.19,
20.40 H, 20.52, 21.19, 22.19. 22.40 AZ* 22 52.
23.19, 23.39 AZ, 0.19.
Katterdaaa-Goad».
5.14 NZ. 3.36 NZ, 6-14 NZ, 7.14, 7.24 K.
7.36. 8 00. 8 14. 9 14, 9.22 E.
11.24 Za. 11.36 NZ, 12.M;1T54 Za, 13.TC
1314 Za. 13 36. Jf 14. 14.34 Za, 15.14 1522 E,
15.36, 10.14, 16.34 L, 17.14, 17J6, 18.14, 1914,
19.36, 20.14. 2144. 22.14. 22.57 L (vertrek
Rotterdam D.P.), 23.14.
Geada-Dea Haag.
6.16 N* 7.16 NZ, 7.50 NZ, U«. M7,
9.06 B, 9.16, 1046, 1035 C, 10.47, 1146, 1240,
1236 D. 12.47, 13.16. 13.54 Za, 14.16, 14.35 E,
14.47 NZ, 15.16. 16.16, 1635 F. 16.47, 1746.
17.54 G, 19.10. 18.35 E. 19.47 NZ, 1946, 2046,
2035 H, 20.47. 21.10, 22.16. 2235 AZ, 22.47,
23.16. 23.54 AZ, 0.16.
Alle treinen stoppen te Voorburg.
Dea Haag-Gaada.
8.14 NZ. 3 32 NZ. #.14 NZ. 7.14, 730 K,
7.32, 7.58, 8.14, 9.14, f it E. 932, 1614, 1114,
11.20 Za. 1132 NZ, 1214. 12.32 Za. 18.14
13.20 Za. 1332, 14.14, 14.32 Za. 15.14, 1318 E.
15.32. 18.14. 16.32 L. 17.14, 1732, 18.14, 19.14,
J9.32, 20.14. 2144. 22 14. 23 14.
Alle treinen stoppen te Voorburg vier
minuten na vertrek uit Den Haag
Gaada-Utreebt.
537 NZ. 8.03 NZ. 6 37 NZ, 737. 7.51 K.
8.03, 8.26. 8.37, 9.37, 9.49 E. 10.03, 10 37. 11.37,
11.51 Za. 12.03 NZ. 12.37. 13.01 Za, 13.37.
13.31 Za. 14.03, 14.37, 15.01 Za, 1537. 15.48 E.
16.03, 1637, 17.01 L. 17 37. 18.03, 18-37. 1937.
20 03, 20.37, 21.37, 2237, 23.26 L. 23.37.
Te Woerden stoppen alleen de treinen
van 37 minuten ns heel uur uit Gouda.
Doorgaande treinen: 3.37, 7.37 enz. otfi
de twee uur tot en met 2137 electrisch
naar Nijmegen; 6.37, 8.37 ent. om de twee'
uur tot en met 22.37 electrisch naar Weert
(22.37 tot Eindhoven); 6.03 NZ. 10.03, 14.03.
18.03 stoomtreinen naar Enschede-Wln-
terswijk; 8.03, 12.03 NZ. 16.03, 20.03 (alleen
op Zaterdag en Zon- en feestdagen) naar
Gronlngen-Leenwarden.
Utrecht-Gouds.
3.43 NZ, 0.43 NZi 7.13 Ng, 7.43, 8.13, 830 B,
8 43. 9.43, 10.01 C.710.13. 10.43, 11.43, 12.01 D,
12.13. 12.43. 1330 Za. 13.43. 14.01 E, 1413 NZ.
14.43, 15.43, 16 01 F, 16.13. 16.43. 1730 G.
17 43. 18.01 E. 46.13 NZ. 18.43, 19.43. 20.01 H.
20.13. 20.43. 21.43. 22.01 AZ, 2X13, 33 43.
23.20 AZ, 23.43.
Te Woerden stoppen alleen da treinen
in 43 minuten na heel uur uit Utrecht,
vertrek uit Woerden 58 minuten na heel,
uur.
Diesel expres-treinen.
Rijden alleen van Maandag tot en met
Vrijdag en alleen voor lange afstands
verkeer:
Naar Groningen/Leeuwarden (t# Amers
foort overstappen voor Diesel expres-trein
naar Ensched): 7.19, 11.19. 17.19, 21.19.
Naar Vlissingen: 7.23.
Gouda-Alpben a. d. Rü*-Leiden.
034 NZ. 7.36 NZ. 8.43, 9.43. 10.43. 11.43 NZ.
12.43. 13.43 NZ, 14.43. 15.43 NZ, 16 43, 17.43.
18 43, 19 43, 2M3. 21.43, 2143.
UitWaddinxfteen tien minuten later, uit
Boskoop 16 nnnuten later.
Te Alphen t. d. Rijn overstappen en
direct aansluiting nasr Leiden.
Lelden-Alphen a. 4. Rljn-Goada.
7.45 NZ. 832, 9.52. 10.52. 1132 NZ, 12.52.
1332 NZ. 14.31 1532 NZ, 16.52, 17.51 16.52,
1931 2032, 21.51 22.52.
Uit Alphen a. d. Rijn: 630 NZ. 8,04, 9.10,
10.10, 1.10, 1110 NZ. 13.10, 14.10 NZ, 15.10,
16.10 NZ, 17.10, 18.10. 19.10, 2010. 21.10,
22.10, 23.10.
Uit Boakoop zeven minuten later, uit
Waddlnxveen twaalf minuten later.
Alia treinen In Alphen a. d. Rijn Over
stappen en direct aanaluitlng naar Gouda.
NZ niet op ZoA- en feestdagen
alléén op Zon- en feestdagen, echter
ie)vaartsdag (28 Mei) en Eerste
Pinksterdag (5 Juni) niet.
Za alleenTles Zaterdag*'
B alleen des Maandags en op Dinsdag
7 Juni, echter op Pinkstermaandag (6 Juni)
niet.
C alleen op Zaterdag 4 Juni. Dingdag 7
Juni en op de Msandsgen en Zaterdagen
van 2 Juli—10 September.
D alleen dea Maandags, op Zaterdag 4
Juni, Dinsdag 7 Juni en op de Zaterdagen
van 2 Juli—3 September, echter op Pink
stermaandag (6 Juni) niet.
E alleen op Zaterdag 4 Juni en op de
Zaterdagen van 2 Juli—3 September.
F alleen op Zaterdag .4 JuqI en op da
Zaterdagen van 2 Juli—10 September.
G dagelijks, behalve des Zaterdags
H alleen op Pinkstermaandag (6 Juni)
en op da Zondagen van 17 Juli—4 Sep
tember.
K alleen des Maandags, op Zaterdag 4
Juni. Dinsdag 7 Juni en op de Zaterdagen
van 2 Juli—10 Septamber. echter op Pink
stermaandag (6 Juni) niet.
L alleen, op werkdagen, behalve des
Zaterdags.
Verhuizingen binnen de
gemeente
J Tom, 3 pers., vtn Wlntersdljk 29 nasr
Schacpmanstraat 20; M. C. Rond. 6 pers.,
van Wachtelstraat 27 naar Schaepman-
straat 24; B. Hoogendoorn. 3 pera.. van
O de Boompjes 95 nasr Schaepminstraat
28; A. Brenkman. 4 pers., van Spoorstraat
5 naar Schaepmanstraat SO; A. Kok. 5
pers..-van Fluwelensingel 49 nasr Schaep
manstraat 38: W. E. Kronenburg. 5 pers
van Koekoekplein 1 naar Schaepmanstraat
42: P. A Hoefnagel. 11 pers vtn Vondpl-
strsat 44 naar Schaepminstraat 40: H. R-
Jongman, van Peperstraat 66 naar Schaep
manstraat 40; W. O. Brauns. 10 pers., van
Lemdulsteeg 12 naar Schaepmanatraat 48;
G. Eijnwachter. 3 pers., van Fluwelensin
gel 50 nsar Fluwelensingel 49; G. Tblle-
naar, 5 perl, van Nieuwe Haven 258 naar
Boomgaardstraat 95; A. C. Tollenaar, van
R. v. Catsweg 174 naar Boomgaardstraat
95; D. Rietkerk. 2 pers., van Gouwe 136
naar Walvisbaai 78; W. A. Hoogenboom.
4 pers., van Tollcnsstraat 29 naar Wslvls-
«traat 32; J. S. de Ruiter. 3 pera.. van
Vierde Kade 71 nasr Karnemelksloot 143;
C. W Rodermond. 3 nart., van Fluwelen
singel 31 naar Kqn. wflh.weg 290; A. Sle-
bes, 5 pers., van IJsaellaan 33 naar IJasel-
laan 05; Ij. den Boon. 2 pers van IJaael-
laan 65 naar IJssellaan 33. L. J. van der
Wolf—van Vliet, 2 pers., van Muilenpoort
4 naar Nieuwe Haven 124; G. Relnders.
van Westerkade 63 naar v. Swietenatraat
4; E. A. Zuiddam. van Rssm 08. nasr L.
Dwarsatraat 11; M. Gravefteijn. van Gou
we 19. naar Burg. Martensslngel 121; M.
over de Linden van SnoUatraat 2b, naar
C. Huygensstraat 22. P. Verkalk, van
Nieuwe Markt 12 naar Herenstraat 56; E.
Wiltenburg. van Komijnsteeg 30 naar Mos
straat 30: J. Rietveld, van Gr. Florlsweg
79a naar Winterdijk 17; E. Llmborg. van
Karekietstraat 15 naar Gr. Floriaweg 28c;
R. v Deutekom—Scholten. van Burg. Mar
tensslngel 52 naar Kon. Wllh weg 251. F.
Groenendaal Van Tollensstraat 33 naar v.
d. Palmstraat 48; E. M. C. van der Goes,
van Bosweg 11. nsar Raam 184; W de Wijs
van Krugerlaan 24 nsar Burg. Msrtens-
singel 13; P Hofstede—van der Pool. van
Herenstraat 171 nsar Zuidelijkt Vierde
Kade 54.
Jubilaris gehuldigd
Gisteren waa de hoofdwaker de heer
L. A. Vermey. veertig jaar werkzaam bij
de N.V. Verenigde Stearinekaaraenfabrlek
Gouda-Apollo". Morgen* la de Jubila-
ria door de directie gehuldigd. De belde
directeuren Jr C. van Loon en dr J P
Treub. hebben hem geluk gewenat en als
blijk van waardering voor de trouwe
medewerking een geschenk in couvert
overhandigd. Het bedrülaziekenfonds en
•de bestuursleden daarvan Verrasten de
Jubilaris, die bestuurslid la. met geschen
ken en de Fabriekaarbeidersbond bood
een bloemenhulde aan.
Gisteravond heeft de R-K- Harmonie
StTcaecilia aan de heer Vermey te diens
huize aan de Mr D. J. van Heuadanlaan
een serenade gebracht.
ONZE BIOSCOPEN
Rome open stad
Reuaie Bioscoop. Elke verzetsfilm
zegt het op haar wijze, maar de taal 4s
steeds dezelfde: overal had men balen
tabak van de Duitse Indringer, ook In
Italié, het partnérland In de z.g. staalharde
as. die echter, naar de gezindheid van dg
bevolking gemeten, niet veel meer was
dan een gammel geval van een overjarige
mallejan. Men hoort dikwijls zeggen, da;
het tegenwoordig een rare wereld Is, maar
als men de filmwerken over de bezet
tingstijd ziet. waar ze ook vandaan ko
men, dan moet men toch constateren, dat
overal een diepe hunkering bestaat nsar
vrede en vrijheid.
HeJ ls gelukkig en bemoedigend te mo
gen waarnemen, dat de grote waarden in
het leven in zo sterke mate In de mensen
verankerd liggen.
..Rome open stad" is een Italiaanse film
uit de bange tijd van de Duitse vloedgolf
en het is een bewogen, dikwijls beklem
mend relaas. De regisseur. Rosellini. heeft
sobere middelen gebruikt, de beelden zijn
gebonden aan beperkte ruimte, het speelt
zich alles af in enkele kamers en zo wordt
aan de karakteruitbeeldingen de sfeer een
sterk relief gegeven. De actie is niet zo
groot, maar zoveel meer spreken het ge
baar en het woord. De hoofdrolspelers, de
pater en de verzetsleider, weten op prach
tige wijze aan de geest gestalte te geven.
De pater zegt het: ze willen de geest bre
ken. maar ze kunnen slechts het lichaam
doden. En deze woorden zijn als het ware
uitgebeeld: temidden van verraad en ter
reur onbuigzaam de strijders voor recht
en Waarheid. Vooral spreekt deze ontroe
rende film tot het hart.
Motorduivels
Thalia theater. Speedway racen is een
gevaarlijk en sensationeel beroep; in top
snelheid rondjes draalen op een betrek
kelijk klein baantje met gevaarlijke
bochten. Er zijn mannen die dat beroep
uitoefenen, maar waarschijnlijk niet om
dat ze dat motorrijden op zichzelf zo
prettig vinden, doch omdat ze In de greep
zitten van de betovering, die de sfeer van
de baan meebrengt, de aanmoedigingen en
toejuichingen van het publiek, de snel
heid. de spanning, de kans op triomf en
tenslotte de baten. Dat wil de film duide
lijk maken, doch dat niet alleen; ook nog
dat zulke racers te een öf andere tijd voor
de keus kunnen komen te staan: de baan
of d* liefde, als er een vrouw in hun leven
komt, die verstandig en nuchter genoeg
Is om de schaduwzijde van het beroep op
te merken en de juiste waarde ,|e geven
Er komt nog meer bij en dus ia de film
veelzijdig, echter In te aterke mate. met
gevolg dat niets voldoende sterk wordt
geaccentueerd om Indruk te maken. Daar.
voor ls bovendien het spel over het alge
meen te vlak, het verhaal te oppervlakkig
en te fragmentarisch en het tempo er van
te ongelijk; sonto te traag, soms te snel.
Van de talrijke motorraces die men te
zien krijgt brengt «lieert de laatste, waarin
Bill Fox de hoofdpersoon Is. bijzondere
spanning. Die BUI Fox wordt door Dirk
Bogarde goed uitgebeeld en Bonar Col-
leano en Bill Owen tekenen twea sterk
constrasttrcnde typen.
De fatale stem
Schouwburg Bioscoop. Het Is niet
prettig voor het meisje In deze film. dat
zo n zangstemmetje heeft, waarvan alle
mensen plezier beleven, maar dat een
nog al prikkelbare dokter tot rare daden
Inspireert, zo raar. dat het zangeresje geen
moment rust heelt. Het ls ook beroerd
voor de dokter, dat hij een verloren liefde
heeft. Je kunt het de man niet kwalijk
nqa$ien. maar de grote last in deze film
Is. dat de gtiezeldokter zich een keer ver
galoppeerd Jieeft en de pijn uit de ..loat
love" tracht te stillen door z'n prima don
na tussen duim en wijsvinger In de bal
sem te leggen. Er rest-hem dan slechts te
zieltogen in z'n mysterieuze kamer bij
de erfenis van zijn liefde. Waarschijnlijk
zou <fct nog'geen moeilijkheden hebben
opgeleverd als het eerkte zangeresje niet
een stemmetje had. dat zo sprekend ge
leek op dat der gebalsemde prima donna.
Daar zit 'm de kneep. En daarmede begint
de grlezelhlatorle. waarin Boris Karloff de
scepter zwaait. Het hangt er maar van af.
in hoeverre u griezelen kunt en zich ln
de spanning laat meevoeren.
En voor de rest: goede zang en ballet
scènes, overgoten met technicolor.
Vooraf een muziekfilmpje, met prettige
showa, verzorgd door de ..king of boogy-
woogy". Count Basle en z'n band.
Sanering Baanstraat
De percelen Baanstraat 28 t.m. 40 wer
den op last van B en W. in 1948 gedeel
telijk ontruimd en aan bewoonbare
ruimte onttrokken ln verband met de
slechte en gevaarlijke toestand, waarin
vooral de bovenverdieping verkeerde.
B. en W. schreven de eigenaren voorts aan
om deze pandjes te slopen met het oog
op het gevaar, dat zij voor derden ople
verden.
De eigenaren hebben daarna vergunning
gevraagd tot het verbouwen dezer pandjes
tot pakhuisjes.
Hiertegen bestonden bij B en W. be
zwaren. omdat reeds lang het voornemen
bestaat om de Baanstraat en omkevlng te
saneren.
Overleg met de eigenaren der percelen
heeft er toe geleld, dat zij zich bereid ver
klaarden tot verkoop hunner eigendom
men aan de gemeente.
B. en W. stellen de raad voor. voor 650
per perceel aan te kopen van de heer C.
A. Verschut te Gouda het perceel 28. van
mevr. J. C. G. v. d. Sloot-v. d Berg de
percelen 30 en 32. van de heer H. N. Booy
te Boskoop de percelen 34. 36 en 38 en van
de- heer J. Berkhdliwer te Rijswijk het
perceel 40.
20.000 Bezeüingsschade
Het bestuur der R.K. Inrichting van
Liefdadigheid heeft een aanvrage tot de
raad gericht om medewerking voor de
beschikbaarstelling van gelden In verband
met bezettingsschade aan de R.K. scholen
Spieringstraat 16—18 en Lethmaetstraat 45.
B. en W. «tellen voor de gevraagde mede
werking te verlenen.
De totale schade bedraagt 20.052.70.
Dit bedrag moet worden verminderd met
6.539.46. wegens ontvangen huur van
Duitse zUde. zodat het schoolbestuur recht
heeft op ƒ13513 24.
PLAATSELIJK NIEUWS
Reeuwijk
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk
Reeuwljk-dorp: 910 uur ds E. V. J.
Japchen te Waarder. 0.30 uur de heer D.
G. van Hoeven te Waddlnxveen. Ned.
Herv. Kerk Sluipwijk: 10 uur de heer D-.
G. van Hoeven te Waddinxveen. 3 uur ds
A. Baars. Geref. Kerk 10 en 5 uur ds
v. Anken te Delft.
Stoltvijk
Kerk wordt In Juni geepend.
De werkzaamheden der kerkbouw der
Ned. Herv. Gemeente vorderen gestsd'g.
Deze week zijn de glas in lood ramen en
d« deuren aangebracht en ie met de aan-*,
leg van de electriache verwarming een
aanvang gemaakt. Het ligt in de bedoeling
de kerk in de tweede helft van Juni in
gebruik te nemen.
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk
10 uur ds mr H. van Ewijck. Ned. Herv.
Evangelisatie 9.30 en 6J0 uur dr Hooykaas.
Geref. Gemeente 9.30 en 010 uur lees-
dienat.
ZONDAGSDIENST ARTSEN.
Van Zaterdagmiddag 2 uur tot Maan
dagochtend 8 uur zijn aanwezig de artsen:
Krimpenerwssrd: G. J. Barten te
Schoonhoven (tel. K 1823-339); H. Frese te
Bergambacht (tel. K 1825-214); W. J.
Leeuwenburg te Ouderkerk ad. IJzsel
(tel. K 1894-266); C. G. A. von Lindern te
Krimpen ad Lek (tel. K 1895-451).
Boskoop: C. H. Film (tel. 38).
Moordrecht en Nleuwerkerk a.d. IJssel:
S. J. Hage te Nleuwerkerk a. d. IJssel
(tel. K 1803-305).
Haastrecht. Polsbroek en Oudewater: K.
J. Muhrlng te Polsbroek (tel. K 1822-203).
Zevenhuizen en Blelswjjk: J. Tol te
Blicswijk (tel. K 1802-500).
Waddlnxveen: E. M. L. Hemminga (tel.
K 1828-278).
Bergambacht
Predikbeurten. "Ned. Herv. Kerk
9.30 en 610 uur ds Ewoldt (v.m. doopsbe-
dienlng). Uitgetr. Ned. Herv. Kerk 9.30 en
0.30 uur leesdienit. Geref. Kerk 10 en 0
uur ds A. NQhuls te Gouda.
Berkenwoude
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk
30 uur ds A. Priester. Geref. Gemeente
9.30 en 7 uur leesdienst.
Boskoop
VAN RESTAURANT TOT GARAGE.
N.V. Flora overgedragen aan de
Spoorwegen.
ln de aandeelhoudersvergadering van de
N.V. ..Flora" werd besloten tot overdracht
de N.V. aan de gemachtigde van de
N.V. Ned. Spoorwegen.
De N.V. ..Flora" was exploitante van
het in deze gemeente gelegen gebouw van
dezelfde naam.
Dit bij het apoorwegstation Boskoop ge
legen gebouw werd omstreeks 1933 opge
richt door hel RUk. Vervolgens werd het
ln gebruik gegeven aan de N.V. Ned.
Spoorwegen, die het op haar beurt weer
ter beschikking stelde vsn de in 1932 op
gerichte „Maatschappij tot Exploitatie van
het gebouw voor algemene doeleinden
..Flora" N.V. In de kosten van oprichting
werd voor verreweg het grootste gedeelte
deelgenomen door het Rijk. een kleiner
gedeelte werd gestort door de gemeente
Boskoop, terwijl het overige werd bijeen-
gebrachf dogr de N.V.
Dit gebouw maakte indertijd deel uit
van een gebouwencomplex, dat bedoeld
was ala permanente gelegenheid voor
bloemententoonstellingen, waarvan de
laatste ln 1938 werd gehouden.
Sindsdien heeft het nog enige tijd dienst
gedaan al* restaurant, terwijl de grote
zaal vooruitvoeringen door plaatselijke
verenigingen een uitgezochte gelegenheid
bood.
In de mobilisatiedagen deden de aange
bouwde tentoonstellingshallen met een
groot deel ven het gebouw ..Flora" reeds
dienst al» Militair Veterinair Hospitaal
van het Nederlandse Leger.
De* bezettingstijd 19491945 bracht nog
grotere veranderingen, want. nfcdat eerst
de z.g. Opbouwdienst van het gebouw he«l
gebruikgemaakt, liet al spoedig de
Duitse weermacht begerige blikken vallen
op deze. gelegenheid voor inkwartiering
en onderbrenging van oorlogsmateriaal.
De periode van vordering door de Duitaer^
liep van 1 October 1941 tot het einde van'
de oorlog.
Na de bevrijding bleef aan het gebouw
de oorspronkelijke bestemming ontnomen.
De tentoonstellingshallen werden ver
anderd In een carrosseiéefabrick. terwijl
het geoouw „Flora", als garage ging dienst
doen. Thans ls dit gebouw het centrale
punt VQor het autobusbedrijf de N.V.
Citosa.
Zodoende staan thans zeer prozaïsch de
autobussen ln de ruimten van het gebouw,
gestatlonneerd: een toestand, die onge
twijfeld voor de toekomst definitief zal
zijn.
De onderhandelingen met het doel de
gehele N.V. over te doen aan de N.V.
Ned. Spoorwegen.
Resulteerden in een voorstel van
de Spoorwegen om de aandelen over te
nemen van de aandeelhouders, die zich
hoofdzakelijk onder de Boskoopse boom
kwekers bevinden.
De meerderheid der aandeelhouders
bleek hiermede in te stemmen. Met dit
beslyit der aandeelhoudersvergadering zal
het grootste gedeelte der aandelen komen
ln handen van de N.V. Ned. Spoorwegen.
De N.V. „Flora" bllj/t evenwel bestaan
Candldaatstelllng. Bij de candidaat-*
stelling voor de verkiezing van de ge
meenteraad werden vier candidatenlljsten
ingeleverd, van de Protestants-Christelijke
Partijen gomvattende de Ant. Rëv.. de
Chr. Hlst. en de Staatk. Geref), de Katho
lieke Volkspartij, de Partij van de Arbeid
en de VolkspartU voor Vrijheid en Demo
cratie. De lijsten worden reeds gepubli
ceerd.
Straf verminderd. Het Haagse Ge
rechtshof heeft ln hoger beroep S. den O.
te Boskoop, die verdacht werd een door
zijn zoontje op school gestolenportemon-
nale en portefeuille te hebb^ÉRhouden.
opgelegd een gevangenise^^^Rn tien
dagen. De jjblltlerechter ha<Wi?m wegens
schuldheling tot één maand gevangenis
straf veroordeeld.
Da Blaemenveiling. Coöp. Vereniging
..De Boakoopee Velling", 13 Mei. Rozen,
grootbloemig per bos van 20 at.: Butterfly
1.50—2.80. Roealandia 1.29—2.00, Better
Times 2.00—3.00. Briarcllff 0.50—0.80. Duis
burg 1.90—2.20. Parel v. Aalsmeer 1.30—
2.60. Vlerlanden 3 40—3.80. Pechthold 1.80
—2 40. Hadley 260—3.80. Talisman 1.40
2.20. Queen Mary 0 80. gemengde rozen
0.50—0.80.
Babyrozen per boa van 10 st.: Sweet
Heart 1.30—2 00. Ellen Poulaen 0 95—1.40.
Else Poulsen 1.20—2.10. Juweeltjes 0.55,
Ingar Olsson 1 80
Diversen per boa van 10 at.: Leeuwen
bek jes 0.40-0.55. Lathyrus 0.37—0.61,
Pyrethrum 0.40—0.70. Campanula wit 1-00.
Balrozen 012—0.31. Rhododendronbloemen
0 90—1.30. idem Pink Pearl 1.30—2 00.
GeuUta 0.32—0 54. Margriet 0.14. Lelietjes
van fialen 0.35. Iris 0.350.39. Anemonen
0 28-41.31. Violieren dubb. 1.60.
Diversen per tak: Clematis Prins Hen
drik 0.34—0.51. Lelies 0.25—0.28. Seringen
0.13-0.49.
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk
9 en 1010 uur ds A. de Leeuw. 4.30 uur
ds G. C. Tromp. Geref. Kerk 0.30 en 5
uur ds Wagenaar te Zwammerdam. Chr.
Geref. Kerk 910 en 410 uur ds P. J. de
Bruijn. Rem. Geref Gemeente 10 uur
mej. ds A. Torensma te Gouda. Geref.
Gemeente 10 en 6 uur leesdienst. Ned.
Geref. Gemeente (in openbare school
Nleuwstraat) Donderdag 710 uur ds Joh.
van Weizen te Gouda.
Gouderak
Predlkbaurten. Ned. Herv. Kerk
9.30 en 010 uur ds W. Rljnaburger te
Amersfoort.
Haastrecht
Predikbeurten. Ned Herv. Kerk
10 uur ds W. de Voogd van der Straaten.
Ned. Herv. Geref. Evangelisatie 910 en
8.30 uur de heer G. de Pm. Geref. Kerk
910 en 610 uur ds G. Visser.
Waddinxveen
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk
8.45 en 10.30 uur ds A. Baai's te Sluipwijk.
610 uur ds Gerh. Huls te Gouda. Geref.
Kerk 10 en 810 uur ds J. Snoey. Chr.
Afgesch. Gemeente 910 en 5 uur ds N.
v. d. Kraats. Ver. Wet en Evangelie 3.15
uur da W. S. van Leeuwen te Rotterdam.
Ver. van Vrij Gereformeerden (in Rem.
kerk) Donderdag 710 uur ds J. Overduin
te Sliedrecht.
Moordrecht
MELKBAD.
Toen een melkrijder met een met melk
bussen geladen vrachtauto de Stenenbt^ig
wilde passeren, braken de achterveren van
de wagen De achterwielen kwamen dwars
onder de wagen te staan, die tegen de be
tonnen leuning van.de brug reed Door de
schok vielen enkele bussen met melk van
de wagen, waarvan de inhoud op de straat
terecht kwam. Persoonlijke ongelukken
kwamen niet voor. De vrachtauto is met
een takelwagen weggesleept. Op dit smalle
verkeerspunt veroorzaakte het ongeval
enige verkeersopstopping.
CandtdatenlUst. Voor de gemeente
raadsverkiezingen zijn vijf candidaten-
lijsten ingeleverd. Deze lijsten zijn:
Partij van de Arbeid: 1. P. M. van Kers
bergen; 2. B. van Gent; 3. mevr. W. Schud-
debeurs Prummel; 4. C. M. Bongers; 5.
C. P Terlouw; 6. J. D. van Westendorp;
7 L. van Vliet; 8. M. Bocre; 9 Dan. Slob
be; 10 C. Palsgraaf.
Anti Revolutionnalre Pértij: 1. H. Riet
veld; 2. Jasp. van dec Bas; 3. D Rijneveld;
4. C. BoskITB. Bloot; 6 M. Bongers. 7
G. Buiji; 8 A Termorshuizen; 9. P. Tober;
10. Joh. Admiraal.
-Partij voor VrijiuHd en Democratie: 1. J.
G Dirkzwager; 2. P. Goudriaan; 3. P. de
Bruin; 4. J. van Adrlchcm; 5. P. van den
Heuvel: 6 B. Nieuwburg.
R.K. Volkspartij; 1. J. W^ de Jong: 2. A.
A. A. van der Klelj; 3. J. Mols; 4. H. T.
Carlier.
Staatkundig Geref. Partij: 1. G. Anker;
2. J. Vlok; 3 C. Hogendoorn; 4. J. de
Jong: 5. J. Verboom.
Predikbeurten^ Ned. Herv. Kerk
10 uur ds Goedhart te Hilversum. 7 uur
ds J. J. Koning le Gouda. Ned. Herv.
Evangelisatie op Geref. grondslag 10 en
6.30 uur de heer H. ,Ockerse. Gerefor
meerde Kerk 8.45, 10.30 en 6.30 uur ds D.
P Kalkman. Oud-Geref. Gemeente 10 en
5 uur leesdienst. R.K. Kerk 7.30 en 10
uur Heilige Mis. 5 uur Lof.
Nieutverkerk h. d. IJssel
Predikbeurten. Ncd. Herv. Kerk
10 uur ds Elzenga te Gouda. 6 pur ds G. A.
Pott'te Krallngen. Geref. Kerk 10 en 6
uur ds Van Rijn te Leiderdorp. Geref.
Gemeente 9.30 en 330 uur ds v. Neerbos.
Schoonhoven
Burgerlijke Stand. Henderlna. d. P.
Bot en G. M. Stekelenburg; Aart zoon van
G. P. van den Berg en A. G. van der VIJat.
Ondèrtrouwd; J. Kara 23 J. en A. P
Brouwer 24 J.
Kolonel Termaten vertrekt.
Naar de Nieuwe Courant verneemt is de
benoeming te verwachten van kolonel J.
Termaten. commandant van het depot van
de Kon. Landmacht In Schoonhoven, tot
directeur van de Nationale Reserve. Al»
z(jn opvolger ln Schoonhoven zal worden
benoemd kolonel J. W. Slüyter van net
K.N.I.L.
Er studeren meer jongelui aan de Tech
nische Hogeschool dan Delft kan huij-
vesten en om in die woonruimtenood te
uoorzien zullen aan de Twee Molentjes
kade negen barakken worden gebouwd,
waarvoor minister Ruiten Vrijdag de
eerste'spade in de grond heeft gestoken.
Voor hef verdere graafwerk achtten de
rector-magnificus en andere professoren
■zich niet te hoop. zoals de foto Iaat zien
en ook de studenten staken de handen
uit de mouwen.
Toto-Tips
(Van onze paardenspprtredacteur).
Amalia-prUs- Draverij. af»t. l»4# m. Ken
tucky King zowel al» zijn aUlgenoot LUUr
Anton D. zuilen hun tegenstander» weinig
kans geven. Lady V. zou een eervolle plaats
kunnen bezetten.
Alclone-prUs. Draverij. »fst. *M0 m. Met
24 Inschrijvingen in n voorspelling van de
uitslag niet zo eenvoudig. Luck Heny la
volgens de getoonde tijd n zeer ernstige
emotie bezorgen, terwijl Lion ook wel n
gokje waard ls
St Slmon-prljs. Ren over 24W m. Brlnio zal
wel over deze afstand 'n betere verrichting
laten zien dan op 3 April. Llberté kan nlat
ver. achter zijn
Alwlna-prü*- Draverij atat. 2040 m. Laelua
A. Is 'n ei'nstlge tegenstander. De ruin toon
de ln Mareveld 1.28.4. King Spencer zou wel
eens voor 'n spannende course kunnen tor*
gen.
lie ml|l van Duindigt. Handicap-ren over
1600 m Een race met paarden, die door joc
keys van 45 Kilo moeien worden gemonteerd
is In Holland n moeilijk probleem 't Is regel
geworden, dat door meerdere deelnemer* I
tot 0 kilo overwicht wordt meegenomen,
waardoor de kansen om te. winnen voor y
hen vrijwel tot ihhll worden teruggebracht.
Een voorspelling wordt daardoor ulteTit
moeilijk. Ondanks de korte afstand aeeft
Qualln (mits pl.m 48 kllodragend) 'n ifoed#
kans Ook Majcito. hoewel een stayer, zal
dicht bij kunnen eindigen.
Arabrlla-prUs. Draverij Internationaal »f*t.
2040 m Met vlotte start en rustig dravend
zou Juliana Lee wel een* een vprra*slng
kunnen geven. ZIJ heeft daurenböven ds
steun van haar Rtalgcnote Irene Frances, die
gereden door de leerllng-plkeiir Arzbach. 20
m ontheffing zal krijgen Zware tegenstaitó
wacht hen van 't entralnement Geerten
(Jaap Eden en Loqts Axklt)
AlcanUra-prU*. Ren v. paarden van I f.
en ouder afst. 2000 m. Marvellous zonder be
langrijk overwicht ial moeilijk te slaan rijn
Col des aravls. op wie velep vorige Zondag
rekenden, zal hun verlies mluchlen kunnen
herrtellen.
Biljarten.
OM DE MARATHONCOUPE.
De uitslagen van de eerste partijen om de
Marathoncoupe, kader 47/2. welke gister
avond te Kaatsheuvel begonnen, luiden:
Mets 400 21 64 10 04
Jacobs 232 21 51 11-04
Van de Pol 400 0 122 50
De Ruyter A 68 I 32 656
Binnenkort, wellicht nog dese maand,
sal worden begonnen aan de uitvoering
ven bet /.ek-DuInpJen. een mJJiioenen-
object. dat de gemeente 'a Gravenhage en
mogflllk nog andere «tedem» in Zuid-
Holland zal voorzien van drinkwater, af
komstig uit de rivier de Lek. Het ligt In de
bedoeling om dese gebeurtenis, gesymboli
seerd door het steken van de eerste apade.
luisterrijk te vieren, o.m. door de komst
van vele autoriteiten naar het dorp aan de-
Lek. d*t ruim 23 ha van sjjn grond zal
moeten afstaan voer dit plan. Het la bet
nljvero Bergambacht.
Het Lek-Duinpian ls ontworpen, omdat
aan de stijgende waterbehoefte van de
gemeente 's Gravenhage niet voldaan kon
worden met het water, dat sinds 18M uit
de duinen tussen 's Gravenhage en wasse
naar wordt, gepompt In de laatste veertig
jaren is er namelijk roofbouw gepleegd op
het daar aanwezige zoetwaterkapitaal. Bij
voortzetting daarvan zou weldra het even
wicht tussen zoet en zout water worden
verbroken en nooit meer zou de Hagenaar
met het frisse duinwater zijn dorst kun
nen lessen. De gemeente 's Gravenhage
stond dus voor het probleem: waar halen
wij een aanvullende hoeveelheid drink
water vandaan? Proefboringen leidden er
toe. dat de rivier de Lek nog vóór de
oorlog gekozen werd ala bron voor de toe
komstige aanvullende watervoorziening
vani'a Gravenhage. Als het geschiktste
punt voor de onttrekking werd Bergam
bacht beschouwd.
Het uitbreken van de oorlOR belemmerde
de uitvoering van het plan Na de oorlog
bleek er op het gebied van drinkwater
voorziening veel veranderd te zijn. De
Leldse Duinwatermaatschappij, die in 1939
graag water van 's Gravenhage had willen
betrekken kon zich toen zelf behelpen en
ook Gouda, dat eerst mee zou doen. tóon-
de geen grote haast meer.
Dubbele zuivering
Het Lek-Duinpian is ln de loop der
Jaren aan allerlei veranderingen onder
worpen geweëst. Eerst wilde men het
water ongezuiverd naar 's Gravenhage
pompen, toen weer gezuiverd. Thans
schijnt men een tussenweg gekozen te
hebben. Het water wordt bij Bergambacht
voor de helft gezuiverd, dan naar 's Gra
venhage gepompt, in de duinen uitgespo
ten en dan later weer opgepompt en ge
heel gezuiverd de Haagse burgera aange
boden. Dit onttrekl^en van water aan de
Lek moet men zich niet te eenvoudig voor
stellen. Alleen bij Bergambacht moeten
werkzaamheden worden verricht en ge
bouwen worden gezet, waarmee een be
drag van ruim 23 millioen gulden ge-
moeJd zal zjjn.
Langs de weg. die over de Lekdijk loopt
v*n Bergambacht naar Krimpen aan de
IJael. Is een atrook grond uitgekozen voor
de waterwinning. De uiterwaarden, waar
*1
(hans nog riet en wat grlcndhout groeit.
zulJén daar over een brede strook worden
afgegraven, sodat er als het ware een diep#
vijver ontstaat. Deze ijver, het eerste be-
zlnkingsbekken. zal van de rivier worden
afgescheiden door een nog aan te leggen
dijk, die mede- ten doel heeft de Lekdijk
daar ter plaatse te verstevigen. Het Lek-
water nu komt door buizen via de buitenste
dijk In het eerst bezlnkingsbekken en wordt
vervolgen* door twee V vrll-ldlnign door
de brede Lekdijk gevoerd.
Het water wordt dan ln bulzen ondergrortj
gepompt naar het terrein waar het filti?
gebouw geplaatst zal wordenOp dat terrpl
dat thana onteigend wordt, zullen enkele
gebouwen en Installaties veerden. Het
grootste la een gebouw van ISoJHR meter
Na de filtratie te Bergambai^Lf^vdt het
water door hogedrukpompen trans
portleiding geperst. De inwendige middellijn
van de transportleiding Is gesteld op 128
meter. Deze leiding zal bestaan uit bulzen
van gewapend beton, voorzien van een
metalen -kern doch naar verluidt zou de
Nederlandse fabriek, die deze buizen zal
leveren, nog gebouwd moeten worden. De
lengte van de transportleiding bedraagt
ruim 43 km Het gedeelte tussen Bergam
bacht en Gouda, zal wegens de zeer drassige
grond, op paaljukken worden gefundeerd
De boeren van Bergambacht zijn niet erg
Ingenomen met het verlies van grasland. Ook
de opkomende Industrie ter plaatse ziet
met angst en vreze het begin der werk
zaamheden naderen. Zullen de losse werk
krachten. die thans nog op de vijf timmer
fabrieken en de veevoederfabrieken wer
ken, ipet liever bij de watcrj^ldlng gaan
werken? vraagt men zich bezorgd af Het
grootste gedeelte van het ruim IT00 Inwonen
lellende dorp verheugt zich op de grote be
drijvigheid In hun landelijk bestaan. Fluis
tert men niet. dat ruim «00 man gedurenda
3 4 4 jaar zullen werken aan deze water-
leiding, die ruim millioen gulden ln totaal
zal kosten?
Florence Nightingale-medaille
voor twee Ned. verpleegsters
Het hoofdbestuur van het Nederlandse
Rode Kruis heeft van het internationale
comité van het Rode Kruis te Genève
berich t ontvangen, dat de Florence
Nightingale-medaille is verleend ian
zuster Sjoukje Holting. van de gemeente
lijke sociale dienst te Arnhem, en aan
mej. Eike Flikkema. verpleeghulp in de
mobiele teams van het Nederlandse
Rode Kruis in Indonesië
•De Florence Nightingale-medaille Is
de hoogste onderscheiding, die een ver
pleegster gediplomeerd of ongediplo
meerd ten deel kan vallen voor bij
zondere toewijding aan de aan haar zor
gen toevertrouwde patiënten. ZU
ingesteld door de IXe internationale Rode
Krui» conferentie te Washington in 1912.
De Florence Nightingale-medaille
wordt eenmaal in de twee jaren op of
omstreeks de geboortedag van Florence
Nightingale, 12 Mel. wieend aan te#
hoogste 36 verpleegsters over de gehele
wereld.
«>£-o«-a= SiSgi.»»
H C H C jC .O
WWW.
■2 de CC-
I o "O