COUD5CUE COUBANT
G RO OT° G O UD A
IQ
WEÈPBEDKHT
CONSTELLATION ROERMOND
BIJ BARI VERGAAN
DEL
BARI
tfTJES’
De K.L.M. verloor...
KLM, treft nieuwe ramp
Moeilijke identificatie
In de lucht ontploft en in zee gevallen
ens
33 Doden. Zoon van drPlesman
was gezagvoerder
‘EHS
asslijpers
van Oostendorp
R
ICORDIA
infavond
Regeringsverklaring
over Indonesië?
Ontploffing in bagage
Schiphol rouwt
De verongelukte
passagiers
sr w..
\G 23 JUNI 1949.
Vrijdag 24 Juni 1949
Prijs 10 cent per nummer
88ste Jaargang No 22703
Bureau Markt U. Telefoon >748.
Chef-Exploitatie l
D. DE KLERK.
Postrekening 48400.
1
1de
de
De omgekomen bemanning: bovenste rij van links naar recht:
nelodle van deze
9
NDHOVEN
Staatssecretaris van Oorlog
onderscheiden f
J. Corn. Plesman, gezagvoerder; J. Tuyt, le piloot; J. van Kuyk, 2e piloot;
Alb. G Modard, 3e piloot; L. Post en J. M. W. van Hout, radto-lelegrafisten.
Onderste rij van links naar rechts:
i D. M. Grandia en J. A. v. d. Moer, boord werktuigkundigen; Mej. C. Timmerman,
i stewardess; Roos, stteward-kok, en P. J. Overbeek, steward.
per«eek
per maand
per kwartaal
nelden:
ie, ROTTERDAM
3 lijnen).
1X1" altijd weerd
AD ASTRA
DAG nog 1 week
en
DUDA
inl «J.
A ANDEMGA8T
Om 10 uur
do gezagvoeró
tuig aan het
Rome meeged
welke ook dot
Amsterdam
alles volkor
zou
over
vanze.'f-
•?r heeft.
U met de
neld. ter-
.de deden,
mevrouw
“'"tereisd.
,...jespro-
•vis in
ra fist,
geon
rdam.
dat
van de di
m gedeponee
1 bedoelt
lag op
serd.
ge-
lurende
i <echt
)e ber-
•A weer
In de
jlen. Telefonisch
-U uur.
bprgemees-
imeenteraad
bare ver-
Al» voor-
agenda o a.
n te komen
ing van het
baren wt
ongelukte
In een
De 1
naliste*
maal
:uyk j-ebr...
iter- Mulo
toBtei
De heer
1 en woor
Tuyt ia
tterdam.
en werkte
ivia. Hij trad
van de
gehuwd,
ie in Den
kon eek
daalden
i de loop van
inkte iicham
Dlrectewr-CbefredMU» I
B. H. VAN DER KRAAT8
iteravond
de zeer
van de
Te hulp
Italianen hulp. Een
•rsschepen en redding-
zen en bereikte spoedig
- waa gezon-
werden de lichamen van de ver-
ukten aan land gebracht en tijdelijk
i noodbargingsplaats bijgezet.
Roermond had Amerikaanse jour
aten naar Indonesië gebracht en
ikte nu een z.g. verdubbelingsvlucht.
Wederom heeft onze nationale luchtvaart binnen luttele maanden een
grote ramp getroffen. Gistermorgen is de Lockheed Constellation
P.H.-T.E.R. „Roermond” bij Bari verongelukt en in zee gestort.
Aan boord van het vliegtuig bevonden zich 33 personen, die allen bij de^e
ramp de dood'vonden. Het vliegtuig bevond zich oj) weg van Batavia
naar Amsterdam. Gistermorgen startte het van Cairo voor het laatste
traject van de thuisreis. Schiphol had radio-contact met de machine,
maar om 10 uur werd dit contact verbroken. Men hoorde de Roermond
'V niet meer. Laat in de middag kwamen berichten binnen dat een
viermotorig vliegtuig bij Bari in zee was gestort. Lang bleef er
onzekerheid hangen rond deze vliegramp. Eerst tegen 4 uur blèek
het gevreesde bittere waarheid te zijn. De bij Bari verongelukte
machine was de Roermond, gevlogen door de tweede zoon van de
president-directeur van de K.L.M., Hans Plesman.
Na Kastrup, waar Geysendorffer viel, en Prestwick, waar Parmentier
met bemanning en passagiers het leven lieten, nu Bari. De K.L.M. wordt
wel heel zwaar getroffen.
Kortenhorst. verklaar-
■presldent hem te ken-
het billijk te achtan,
rugkeer van de minister
Gebiedsdelen uit Indo-
....nlsterraad de mening
dat het gepast ware
i voor de Tweede Kamer
Wannéér, dat hangt af van
waarop de minister van O G.
>erd.
J. C. Plesman
gezagvoerder” Johan Cornells
'•an is geboren te Zeist op 8
1918. Hij behaalde diploma
In 1936 bij de ^Uka- D
'erkeersvliegers. Op wm
In brand
raadsel blijven. Wij moeten afgaan op de
talrijke verkillingen van ooggetuigen, die
het ongeluk hebben zien gebeure^ Zij
...jagen de Roermond, die om 5 uur 8 uit
Cairo was vertrokken, op naar schatting
5000 meter hoogte de kust naderen Niets
wees er op dat zo kort daarna een ramp
zou gebeuren. Het vliegtuig schitterde in
de zon. toen men plotseling zag dat uit
romp, vleugels en motoren vlammen
sloegen. Het vliegtuig vloog nog even door
maar draaide toen af. weer naar zee.
alsof de piloot wilde voorkomen, dat zün
machine in de dicht bevolkte havenwijk
van Bari zou neerstorten. Op anderhalve
kilometer uit de kust brak het roer en
scheen het vliegtuig tweemaal over de kop
te slaan. Alles speelde zich zeer snel, n
enkele seconden, af. Het vliegtuig viel in
zee. Een hoge waterfontein spoot op.
Direct was de gevallen machine verdwe
nen. De Roermond zonk even buiten de
kust, waar 30 meter water staat, op twee
kilometer afstand van de vuurtoren San
Cataldo.
kwam hij bij de KLM als telcgrs
De heer Post was gehuwd en had i
kinderen HU woonde te Rotten
J. M. W. Hout
radiotelegrafist Jacques Marinus
...liep» Hout werd geboren 22 April
1920 te NUmegen Hij dporliep de
H.B.S.-b en werkte enige tijd bij de
P.T.T. Hij kwam op 1 Februari 1946
bij de K L M. De heer Hout waa on
gehuwd en woonde te Haarlem.
D. M. Grandia
.._.ge Dirk Mnr-
geboren 31 Mei
doorliep de am-
als monteur
Hij kwam op
als werk-
Grandia was ge-
'eren en woonde
J. H. Ross
De boordkok Jan Hendrik Ross Is ge
boren in Hengelo op 28 Mei 1927 Hij
volgde de Ulo én op 1 October 1947
kwam hij bij de K L M. als kok in de
grondpantry op Schiphol. De heer Ross
was ongehuwd en woonde te Amster
dam.
Zekerheid
Omilr.rk. kwart over vier deelde de
K.L.M. bet volgende officieel mede.
Hedenmorgen om tien uur la hel Con
stellation-toestel van de K.L.M. P.H•-
verongelukt en in zee gestort. De soma*
van de ramp is tot dusver onbekend.
Aangenomen mag worden, dat er geen
overlevenden x«n. De bergingswerkzaam
heden sUn aan de gang.
een De l
van .de gemeer
or een openbar
om 7.30 uur.
rmeidt de s,
en W. om
le verbouwin"
De heer Romme (K.V.P.) vroeg In de
vergadering der Tweede Kamer van gls-
tren aan de voorzitter of hem. nu volgens
een communiqué uit Indonesië, het over
leg over de uitwerking van de Van
Royen-Roem „statements'’ tot bepaalde
resultaten heeft geleld, bekend was, dat
de Regering voornemens is daarvan aan
de Kamer inlichtingen te verstrekken, en,
zo neen, of de voorzitter zou willen In
formeren, welke -de voornemens der Re
gering ten deze waren.
De voorzitter, mr Kortenhorst, verklaar
de. dat de minister-j
nen had gegeven. I
wanheer, na ten
van Overzeese
nesië, in de mini
overheersen,
deze punten
verschUnen. 1
het tijdstip, w
is teruggekeei
Misschien kan aan het einde van de
volgende week een Regeringsverklaring
tgemoet worden gezien.
De heer Romme achtte deze mededelin
gen niet van hoogst bevredigende aard.
Hij had gedacht, dat zes dagen van de 14,
welke de minister van O. G in Indonesië
zou vertoeven, al om waren en dat wij.
dus nog acht dagen op diens terugkeer
moeten wachten. In afwachting van deze
terugkeer zou het mogelljk «ijn voor de
Kamer om kennis te nemen van de stuk
ken tot uitwerking van de Van Royen-
Roem „Statements".
De voorzitter verklaarde,
stukken in de loop
griffie zouden wordei
De angstige spanning, welke om deze
ramp urenlang heeft gehangen, la wel een
zeer bittere bUkomstigheid geweest. Na
gistermorgen 10 uur. toen de Roermond
uit de lucht verdween, heeft men op
Schiphol ellendige uren vol onzekerheid
doorgebracht. En toen de Constellation
niet op de vastgestelde tijd, kwart voor
drie, op Schiphol verscheen en de zeker
heid steeds naderkwam dat het bU Bari
verongelukte vliegtuig de Roermond
moest zijn, heeft men de talrijke bloed
verwanten. die op de Amsterdamse lucht
haven bUeen waren gekomen om fami 1 e-
leden welkom te heten. In de conferentie
zaal genodigd om daar van het ongeluk
mededeling te doen. Gezegd werd dat bU
het naderen van de Italiaanse kust op
5000 meter hoogte zich aan boord van het
vliegtuig een ontploffing had voorgedaan*
Het toestel is terstond daarna bij de kust
In zee gestort en de Inzittenden kwamen
allen om het leven. De heer en mevrouw
Plesman kwamen even later op het vlieg
veld en dr Slotboom, hoofd van de me
dische dienst, begaf zich om 6 uur per
extrl vliegtuig naar Bari voor het onder
zoek.
De K.L.M. Constellation „Roermond",
welke op weg van Indonesië naar
Nederland nabij Bari h verongelukt
Inzet: de gezagvoerder van het toestel,
H. Plesman, zoon van de president-
directeur der K.L.M., dr A. Plesman.
Direct boden de It
groot aantal vissers»
boten verliet de haven en bere
de plaats, waar de Roermond
ken.
Hulp kon echter niet meer baten.
Duikers daalden naar het wrak af en
wisten in de loop van de dag 26 verbrande
b en verminkte lichamen te bergen. Vele
slachtoffers waren onherkenbaar, daar
hun papieren vernietigd waren of zich nog
In het wrak bevonden
Later op de dag moesten de bergings-
pogingen worden opgegeven, ohidat {Je zee
te ruw werd. De schepen kwamen toen
naar de haven. Op geïmproviseerde draag.
zorgde dat de lange
en verbroken.
d. IJ zeel
onderscheiding
«luit la toegekend de
Iranje-Nassau ver bon-
zilver aan de heer A.
'olonderwijzer alhier.
1 F. Jas heeft Woens-
heer Vink de onder
toegekend wegens
enst aan de Zondagi-
.v.egrafist Leendert Post werd
op 9 Mei 1921 te Delft Hij
de MULO en kwam daarna
PTT Op 1 September 1945
I weer met nu en
-elden en voornam
Jen van het land
Zwakke tot -
ost en Noordv.
t iet* minder kou<
verandering van
/1JI
EENDRACHT
ftn HMKTHMBT
zich
de vijand
morgen
van een
„Scherm
.indelijke valschermjagers
?id landden, onmiddellljk
•e hiervan onschadelUk te
door toen hij bericht had
zich In Delft een sterke
patrouille had genesteld zich
begeven, zijn afdeling onder
ruur op flinke wUze te leiden,
sen de vijand grotendeels
ht te stellen en daarbij per- k
lichte mitrailleur te bedienen
en
De boordwerktuigkundig!
tlnus Grandia werd geb
1910 te Schoten. HU C.
bachtsschool en werkte
In verschillende garages. HU
15 Maart 1937 bij de K L M
tuigkundige. De heer G“ a'
huwd. had twee kindei
in Badhoevedorp.
J. A. van der Meer
De boordwerktuigkundige Johan Al
bert van der Meer werd geboren 2
'ebruari 1926 In Enschedé. Hij doorliep
Mulo en MT.S en kwam op 17 Oc-
‘ober 1946 in dienst van de KLM
;r Van der Meer was ongehuwd
inde te Amsterdam.
P. J. Overbeek
\De steward Pieter Jelles Overbeek
«verd geboren 27 Juli 1917 In Amster
dam. HU werkte in verschillende
restaurants en kwam op 7 Januari 1946
in dienst van de K.L.M. als steward
De heer Overbeek was gehuwd, had
een kind en woonde In Amsterdam.
Mej C. A. Timmerman^
tie stewardess Cornelia Antoinette
Timmermans Is geboren 25 September
1921 te Heerlen. Zij volgde de H.B.S.
en de schooi voor Beeldende Kunsten
en was enige lijd telegrafiste bij de
Marva. Op 1 November 1946 trad zU
in dienst van de K.L.M. als stewardess.
Mej. Timmermans woonde in NU
megen.
Alle tot dusverre gevonden lUken wa
ren slechts gedeeltelijk gekleed. terwUl
aan geen der stoffelUke overschotten
schoenen werden aangetroffen. Dit feit
heeft de mening doen postvatten, dat ge-
zagvoerder Plesman. toen het vliegtuig
zijn val in de richting van de zee begon,
opdracht gaf het toestel te verlaten. Deze
veronderstelling wordt nog versterkt door
de verklaringen van ooggetuigen, die
zien-hebben hoe het vliegtuig gedt
verscheidene minuten poogde zich
te zetten vóór het neerstorten. De ber
gingswerken. die wegens het slechte v.’“r
stopgezet moesten worden, werden in de
loop van de avond hervat, toen de wind
was gaan liggen.
De politie van Bari was giste
bezig met het onderzoek van
zwaar verminkte slachtoffers van de
verongelukte Roermond. Uit zée opgeviste
bagage en kleren van de slachtoffers
werden zorgvuldig nagegaan, doch men
kwam nog tot weinig volkomen zekere
identificaties. Een van deze was die van
gezagvoerder Plesman.
Het wordt als bijna zeker best
dat de nog niet geborgen stoffelijk
schotten der slachtoffers zich
de riemen aan de zitplaatsen b<
het wrak van de Roermond mot
den. dat op de bodem van de
Naar Bari
Gistermiddag om 5 uur vertrok het
K.L.M -vliegtuig P H -TC Er met een
groep experts aan boord naar de plaats
van het ongeluk met de Roermond. Be
halve de gezagvoerder, de heer Sluyter,
algemeen chef vllegdienst; de heer Ma-
louin. hoofd Operations KLM de heer
J. J. van Balkom. secretaris vllegdienst
K. L.M-.; mr A. C. Kooreman. hoofd
materiaaldienst KLM.; de heer H. J W.-
van der Muelen. flight operations officer;
de heer J. Edwards; de heer P. M. van
Dam van de lijndienst; dr K. M Slotboom.
Medische Dienst, en de heer Ebes, even
eens van de Medische Dienst, zUn tevens
aan boord de heren Kamminga. Schipper.
Van der Wal en Goossen. allen van de
RUksluchtvaartdienst.
Laatste telegram
Om 10 uur 25 (Nede’rlandse tijd» heeft
do gezagvoerder de positie van het vlieg
tuig aan het luchtvaart-radiostation van
Rome meegedeeld. Uit deze boodschap,
welke ook door het Rijksradlostation van
Amsterdam werd opgevangen, bleek, dat
alles volkomen normaal was. Het vlieg
tuig beVond zich op zUn gewone route op
5.000 meter hoogte In goed weer op
ongeveer een half uur vliegen van de
plaats van de ramp verwUderd. Zoals
gebruikelUk was er te Cairo een andere,
zgn. „slip-bemanning" aan boord gekomen
Deze had de plaats ingenomen van de
bemanning, die het vliegtuig van Mauri
tius af gevlogen had.
Twt- sleepboten van de Italiaanse marlde
«m een drijvende kraan bevinden zich In
de omgeving van de plaats, waar het
.7 -vliegtuig is gezonken. Vandaag zou een
lng JpJ°^lng wonlcn gedaan oin het wrak te
Een woordvoerder van de „Lockheed"-
vllegtuigfabrleken die de ..Constella
tion" vervaardigen verklaarde gister
avond. dat men denkt aan de mogelUkheid,
dat de ramp met de „Roermond" veroor
zaakt la door het tot ontploffing kom on
van een of ander voorwerp io de bagage
van één der passagiers
.’.Zeer kort voordat de ontploffing aan
boord van de „Roermond" plast* vond,
zond de gezagvoerder via radio-Bari een
normale radioboodschap waarin hij mede
deelde. dat aan boord „alles volkomen :n
orde was". De theorie, dat een ontplof
fing In de bagage van één der passagiers
de oorzaak is van de ramp, vindt steun
in het feit, dat de gezagvoerder van da
„Roermond" zich met zün toestel hoog ge
noeg bevond op ongeveer 4500 meter
om melding te hebben kunnen maken van
eike andere oorzaak van de ramp", aldus
de woordvoerder.
De secretaris-generaal van de K L M..
de heer Kooreman. heeft aan een corres
pondent van Reuter te Bari verklaard,
dat de suggestie van een woordvoerder
van de Lockheed-fabricken. dat er zich
ontplofbare stoffen aan boord van de ver
ongelukte Roermond bevonden zouden
hqbben. fantastisch is.
Zolang de luchtvaart bestaat, zullen
rampen, zoals nu bij Bari. niet tot de on
mogelijkheden behoren. Het moge vreemd
klinken, maar de vcrkccrsvliegerij heeft
voor een zeer groot deel haar tegenwoor
dige omvgng aan rampen te danken. Want
van rampen hebben allen, die In de lucht
vaart een werkkring hebbed gevonden,
kunnen leren. Elke ramp was een les. die
nieuwe voorschriften deed ontstaan of
aanleiding gaf tot technische verbeterin
gen. Het is daarom zo diep-ongelukkig,
dat geen der passagiers, noch leden der
bemanning de ramp bij Bari hebben over
leefd: Meermalen zijn uit mededelingen
van overlevenden ftostbare aanwijzingen
vergaard, die de technici inzicht hebben
verschaft omtrent de toedracht van het
ongeluk. Ditmaal is er niemand, die daar
over iets kan rapporteren. Men kan zich
baseren op vage mededelingen van oog-
getulgeir. die maar al te vaak niet vrij
zUn van fantasie. Het is misschien moge-
slijk. dat het wrak kan worden gelicht en
dat er daardoor iets van het gesluierde
geheim kan worden ontdekt.
Een ramp als bij Bari komt In de ver-
keersvllcgenj niet hcrhaaldelUk voor.
Kastrup en Prestwick, ongelukken, die
nog niet zijn vergeten, gaven enige aan
wijzingen omtrent de toedracht. Een
soortgelijke ramp trof de K.L M enige
jaren voor de oorlog, toen een Douglas
De 2-vlicgtuig. op wegvan Amsterdam
naar Parij* ter hoogte van de Bc|giach-
Franse grens in de luchtdn brand vloog en
viel. Ook daar waren geen overlevenden
en men heeft naar de oorzaak slechts kun
nen gifsen. Thans, nu tientallen Constel
lations dagelijks door het luchtruim vlie
gen. sneller en volmaakter dan de Dou
glas De 2 blijken ongelukken, waarbij het
vliegtuig met man en muis vergaat, helaas
toch nog voor te komen.
Onze diepe deernis gaat uit naar de
president-directeur van de K.L.M.. dr A.
Plesman. die een wreed, persoonlijk ver
lies heeft geleden Zijn oudste zoon Hans
Plesman. de veelbelovende gezagvoerder,
die met zoveel geestdrift zUn taak als
gezagvoerder met de vier gouden banden
vervulde, is niet meer. De tweede zoon
Jan gedurende de bezetting naar Enge
land ontkomen, vielIn het najaar van
1944. ingcdecld bij de luchtmacht der Ge
allieerden. boven Frankrijk Het offer,
dat dr Plesman aan de luchtvaart per
soonlijk heeft gebracht, weegt wel heel
zwaar....
Bliksem treft K.L.M.-vliegtuig
Prinses Beatrix
Gisteravond, op dezelfde dag dat het
verschrikkelUke ongeluk met het K L M -
toestel Roermond gebeurde, is de bliksem
ingeslagen in het K.L M -lijntoestel Ph-
T P T Prinses Beatrix van Amsterdam op
weg naar Zuid-Afrika DU toestel, een
DC-6. dat om 12 uur des middags van
Schiphol was vertrokken, bevond zich hl
de nabUheid van Lissabon in een onweers
bui. De bliksem sloeg in de radio-lnstsl-
latie. die onklaar geraakte Gezagvoerder
Abspoel zette het toestel op het vliegveld
van Lissabon aan de grond en nadat de
ladio-instaliatie was hersteld, kon de
reis met 45 minuten vertraging worden
voortgezet.
Aanhoudend droog weer
Weerverwachting. meegedeeld door het
K N MI. m De Bilt geldig van Vrijdag
avond tot Zaterdagavond.
Droog weer met nu en dan overdrijvende
wolkenvelden en voornamelijk in het Zuiden
en midden van het land perioden van zonne-
«chijn. Zwakke tot matige wind luwen
Noordoost en Noordwest Op de meeste
plaatsen let* minder koude nacht, overigens
weinig verandering van temperatuur.
ts Juni Afnemende maan
Zon op 4 17: onder 31 S7
Maan op 2«-. or-dei 3< 4#
Aan mr W. H. Fockema Andreae, staats
secretaris van het Ministerie van Oorlog,
Is het bronzen kruis toegekend als re-
serve-majoor van de grenadiers.
Majoor Fockema Andreae heeft zich
dqor moedig optreden tegenover de vUand
onderscheiden door in de vroege
van 10 Mei 1940. als commandant
settle grenadiers, vormende bet
Delft", toen vUandelijke valscherr
in zijn nabUheid landden, onmlddell
persoonlUk twee hiervan onschadelUk
maken. Voorts
ontvangen, dat
vijandelUke pr
daarheen te
vijundelijk vt
er In te stage
bulten gevecht
soonlijk een IK
(Van onze speciale verAaggevcr)
Er ging een schok van ontroering door
het K.L.M.-personeel op Schiphol, toen
het bericht van de tragisch® dood van 12
collega's via de persdienst bekend werd.
Na de eerste ontzetting dacht een ieder
meteen aan de ..baas”, aan de vader v$n
de verongelukte Hans Plesman. Na het
sneuvelen van zün zoon Jan Leendert.
tUdens de Invasie in FrankrUk, moet de
heer Plesman nu dus ook zün tweede
jóngen, op wie hU zo gesteld was. afstaan.
ZUn zoon, die korte tijd vóór het ongeluk
plaats ^ond. nog geseind had naar zün
vrouw, die mét andere familieleden op de
om kwart voor drie verwachte Roermond
wachtte. x-. o
Ook toen het toestel niet\op tijd arri
veerde wilde men niet dadelhk het ergste
aannemen, tot het hoofd vanxde stations
dienst. de heer Thoenes da familieleden
van de droeve tijding op de‘hoogte stelde.
Blizonder tragisch was dit ongeluk wel
voor de familie Post uit Overschie. wier
eerste zoon in de öorlog op een getorpe
deerd schip was omgekomen en wier
andere zoon nu ah radio-telegrafist bij
Bari het leven liet.
Door de gebrekkige communicatiemid
delen met Bari. waar de K.L.M. vanze.'f-
«orekend geen vertegenwoordiger
konden de juiste gegevens slechts
grootste moeiteg^prden verzatne:
wijl er ook veldluchten de ronde
Men wist m^MMe delen, dat
Spoor in het vneRtuig was meege.
maar dit kon spoedig worden tegenge*
xen Mevrouw Spoor had haar rei_
Batavia een dag uitgesteld en zal eerst
later in Holland arriveren.
Schiphol rouwtmaar ulterlük
laten al die mensen nieta merken. Zü
doen hun plicht, als elke dag en de ma
chines landen en stUgen. stipt als steeds.
Schiphol rouwt...maar 'twerk
gaat door.
_schouwd,
-.lijke over-
hog. door
>evestigd. in
)eten bevln-
oceaan ligt.
De
Plesman is - *-
September 1918. Hij behaalde
H B.S-b en kwam in 1936 bU d<
opleiding voor verkeersvliegers." Op
1 November 1940 kwam hU in dienst
bij de K.L.M. Tijdens de oorlog werkte
hij bij de autobevrachtingsdlenst in
Den Haag en op het RUksbureau voor
Voedselvoorziening. De heer Plesman
was gehuwd, had twee zqons
woonde in Den Haag
J. Tuyt
De vlieger 2e klasse Jacobus
geboren op 24 April 1915 te Roti
Hij doorliep de H B S-
daarpa enige tUd te Bata
op 1 Augustus 1947 In dienst
KLWMais vlieger. Hij was
had een dochter en woonde
Haag.
J. van Kuyk
De vlipger 3e klasse Jan van Kv:
werd op 11 November 1918 te Rotter
dam geboren. Hij doorliep het Neder
lands Luchtvaart Instituut le Utrecht
cn is enige tüd gestatlonneerd geweest
op het vliegveld Socsterberg. Tijdens
dc oorlog heeft hü bij de R A F. ge
diend en later bU de luchtstrijdkrach
ten als sergeant-vlieger. Op 1 Maart
1946 trad hU bij de KLM in dienst
als vlieger De heer Van Kuyk was
gehuwd, had drie kinderen en woonde
In Haarlem.
A. G. Modard
De vlieger 3e klasse Albert George
Modard (Engelsman) is geboren In
Glossop (Eng op 20 December 1917.
Hij volgde de High School cn diende
tüdens de oorlog bij de R A F. Na de
ooriog trad hij in dienst van dc Bel
gische luchtvaartmaatschappij Sabena
en daarna bü de maatschappij Air
Transport In Brussel. Op 15 Novem
ber 1948 trad hij in dienst van de
K L M. als vlieger. De heer Moöard
was ongehuwd
^L. Post
De radiotclegrafist Leendert
geboren op 9 Mei 1921 te
doorliep
bU de
In Batavia werden als pasMglera
*oor het vliegtuig geboekt:
de heer M. S. Roos, mevrouw Roos
en kind;
de heer W. van Hasselt, mevrouw*
Van Hasselt en kind;
de heer W. J. van Dort, mevrouw
Van Dort en kind;
de heer dr ir A. G A. Idenburg,
A functionaris van de K.L.M.;
mevrouw H Eaeer en twee kinde
ren. een Jongen en een meisje.
mevrouw J. C. C- Meelhuyzen;
de heer S. C. van 't Hof en echt
genote-
De volgende passagiers zün in
Cairo Ingestapt:
F- G. Dikken uit Delden;
Mohammed Mustafa Ahmed;
Mahmud Ibrahim Albaki;
Taha Ahmed Eltaucbt;
Mohammed Ghasi;
Mohammed Abdellatlch Mohassam
Bey. alien Egyptenaren.
mp verM
•r te Cali
aan
is ingenon
vliegtuig
id.
n de
raan be'.
de i*lar
inken. Var„
gedaan om
V
TV 'V