GOUD5CUECOUG ANT GROOT GOUDA Icjjlcer (A. I Ramp met de franeker eiste 45 slachtoffers ffS Honderden vrachtauto’s bij r Helmstedt opgehouden 'gjga-i Stakingen in Londen breiden zich gestadig uit UEBREGT f e Frans vakverbond 1 Verliezen in Indonesië «ups Bijeenkomst der vier commandanten ESLAAGD VEN EEN KAAITJl betuigt sympathie Nederlandse commissie naar Bombay Weer een grensincident Brits soldaat door Joego slavische patrouille gedood Gisteren is te Triëst officieel bekend gemaakt, dat een Britse soldaat Zondag avond jl door een Joego-Slavische grenspatroullle Is gedood. In een verkla ring van het Britse hooi 'kwartier wordt medegedeeld, dat het Incident in de nabij heid van het aan de Morgan-Unie ge legen Gropada heeft plaats gevonden. Een onderzoek naar het gebeurde wordt door geallieerde officieren ingesteld. De „kleine blokkade” Parachute redde de piloot Bussen weten van niets! Vele bewijzen van deelneming 12 Juli, een dag van vliegrampen Op de plaats van de ramp o Prij« 10 cent per nummer Woensdag 13 Juli 1949 88ste Jaargang No 22719 Bureau Markt 91. Telefoon 2749. Dlrocteur-Chefredactear 8. H. VAN DEB KRAAT8 Postrekening 48400. ge niet GEEN SABOTAGE die tot k lore str< De imp een eerbied I een van het ten. ord ‘«I Prija abonnement per week per maand per kwartaal it totaal aantal ten kunnen niet PED ASPERA AD ASTDA ikilateria t timen jultan 1 aan *hokt het vooi_ eenkc gena stcs i Bü arbeb -b|j- inten zich ld met conferer het wer te trede: moeten word< tweten. Gekote 13 tocii-.:.- de. onathank _e in de some at is do aam.. de aenatorer Cbef-Ezploitatle i D. DE KLERK. kan wo: 'olledig beel da aan bo on van W. R. 1 De ven naar i. C. L. v land, Fronczf uit overgebracht, de Franeker kopar. jogweltchain, een kleine ten* akdoeken met orceweven rzn- «ken, die een keurde de om uit ügingen dat t" stel. trokkei t Londen, daarheen biografisch c ikstukken van t t dorp Ghatki 1 In de lucht en het Frans, wereld, de een- de zee- reid over Indone- [rotc ge- i Amerl- joord wa- i de New Matthew* —rtkaanse i de New iere over- r het ver- i meegedeeld, ige zou wor- wie dit nevrouw lat „wij dat de zijn", ïhrijtt t via /0J0 tznmuarr HMKTMMSr ■gaan. i. in de stede: begonnen ig- Grens tussen Cyrenaïca en Egypte gesloten —oordvo.M.r van h.t E^adw oorlo8 «u marine heeft verklaard, dat de grens van Egypte met Cy^aTea la gesloten Egypte zou tot owe maatregel zjjn overgegaan omdat rZ^naTea niet de drie Efptenaren heeft 4i everd' op wler hoo*d door de Egyp- 5*8er,r?X een PrU« vijfhonderd e 11 °P vond van ^huldigingen van terroristische acti- vliegtuig, de B.92, be- dtenant-vlieger J. H. J. Kort, maakte op het vliegveld Gilze- Rijen een buiklanding en werd daarbij licht beschadigd. De beide piloten zijn ongedeerd gebleven. Deze teiefoto uit Bombay radiopr toont de wraks by het Vleesajouwers van de grote Londenae vleesmarkt Smithfield hebben gisteren met algemene stemmen besloten geen vlees, dat dook- troepen in de havens is gelost in [het kader van de „noodtoestand”, te vervoeren. Gisteren waren 13.296 havenarbeiders, ongeveer de helft van ni arbeiders, dat in de havens van Londen werkt, in staking. 126 Schei gelost worden. Rivierboutpersoneel in de haven van Londen heeft Dinsdag van z||iA bond opdracht gekregen dienst te weigeren op ieder schip, werk of kade, waar tiroepen of „ge ïmporteerde arbeidskrachten” worden gebruikt. A Lagers temperaturen. “achting, meegedeeld door hot in Do Bilt, geldig van Woenadag- Donderdagavond: het Noorden van het land: meer be- -4 met een geringe kans op onweer. Lagere temperaturen. Zwakke tot matige boofdzakelljk tussen Noordoost en Voor bet Zuiden van het land: tr bewolking met hier en daar een regen- onweersbui. Tets lagere temperatuur. Veranderlijke wind. 14 Juli Afntmealo aaaagu Zon o© 4»: onder 36.58 Maan op 23 0?; onder t il voor het beste wekelijkse i 20 Juni 1949 Is aan een en de prijs uitsluitend l en 28 Febr. l, is aan een Frans—Spaanse financiële besprekingen Van de tijde van het Franse mk van financiën is meegedeeld, dat- F ankrijk en Spanje financiële besprekin gen zijn begonnen. Tegengesproken werd, dat overeenstem ming was bereikt over het verlenen van een credlet van 13 milliard Franse trance l aan Spanje door een groep Franse banken. DE VERONGELUKTE BEMANNING De bemanning van de4 verongelukte Franeker bestond uit: M. van der Vaart, gezagvoerder, C. L. van Kooy, 2e bestuurder. P. Zeeman, 3e bestuurder, J. W. Hoogland. Ie telegrafist, P. den Daas, 2e telegrafist. H. H. R. J. Ftonczek, le boordwerk tuigkundige. J. W. Dalman, 2e boordwerktuigkun dige, De .steward Verhagen en de stewar dessen Graf en Bruce. less seelle- »eft tot do ■dense ha* entAttlee te- venoeht. De le el - De vier geallieerde commandanten van Berlijn zijn gisteren in het gebouw van de geallieerde bestuursraad in geheime vergadering bijeengekomen ter bespreking van maatregelen om de toestand in Ber lijn te „normaliseren”. Ook de plaatsver vangers en politieke adviseurs waren aan wezig. Vandaag vertrekt een commissie, welke naar Bombay zal vliegen om een onder zoek naar de oorzaak van de ramp in te stellen. Van deze commissie maken onder meer deel uit ingenieur Lugten, de heer W. A. Steenstra Toussaint, dr J- J. Füratner, en dr Knechtman, allen van de K.L.M. en Ir Falkenhagen van de Rijks luchtvaartdienst. De regering van India heeft de K.L.M. machtigin^DSeven vliegtuigen en Neder lands tc®!® personeel naar de plaats van de raWBR zenden om deel te nemen aan het onaerzoek, dat door de Indiase regering zal worden geleid. De directeur-generaal van de burger luchtvaart in India is bij het wrak van bet vliegtuig aapgekomen. Onkosten-opgavo vooruit rkoop en inruO. vanaf fl-58 per wee* gekletste m TELEFOON ma toegekend, montage van 1 Juni J948 e actualiteiten, toegekend. ■rijs is toegekend aan de g die de film „Maclovia" andez heeft gedraaid. laraappeien naar overzeese id met het voorkomen vin eeft de plantenzlektenkun- igeningen bepaald dit met Jult s. alle consumptie, voor export naar overzees» erscheept. twaalf dagen in moeten zUn geweest. ■AND—IN DONES 18 avis p u Flnsterre ‘rdamHe Batavia :er hoogte van Sabang rnevelt p 11 K Bon i 23 u te'Soerabaya Belawan n T Pandang itava p Hl Socotra i-Amit p tt Guardefu! Batavia p U Perim lavia p 11 Ouessant erdam lï v Port Said nsterdam 1! v Port Said ibaya te Probollngo Ha p It Gibraltar Batavia te Aden verwacM IT TE ROTTERDAM 12 Juli IMS tal 3093 stuks, waarvan 3N ossen. 831 gebruikt vee in nuchtere kalveren. 495 big* 273 paarden 43? schapen, ten, 14# varkens en als volgt: Kalikoeten le 130. 3e 8. 415; Melkkoeien ?se, 3e s 825; Varckotleo «0 3e s. MO; vaarzen 520. 3e s. f 400; pinken f 430. 3e s f 350; Graskal- 9 2e s 230. 3e s ƒ130;' 3e a. <5 3e s 4S; Hitten 580, 3e 8. 42S; Paacdea, 3e s. 680,3e 8. f 520: Paar- e s. /i l# te s, i.ao. 3e s. oelen: aanvoer iets ruimer, zen Iets minde:- dan vorige aanvoer ala vorige reek' zen bleven gehandhaafd; aanvoer als vorige week, 'Ijzen iets gedrukt; GraJ- r als vorige week, handel biel; Biggen, aanvoer rui- stug. prUten te kw sHJver. rd: Paarden: aan voer rul» el Uk prUzen onveranderd. ■DAG 12 JULI 1948., fietsendief’ •venaan r ilmfestival Knocfe films werd op bet til», iko bij eenparigheid ■fdprtjs. de „8t. Michel” icar) toegekend "aan de .De fietsendief” van VH.1-; het beste scenario kreeg U van Jean Drévllle, naar- NoW-No». e film „Salon Mexico* >or de beste fotografie. ningen: de beste manne»> l Bernard Biier In def ’école butssonnlère”; de e vertolking Anna Mag- aanse film „Molti sogal; buitengewone kwaliteiten/ aan de films „Home of tha’ ..Kalpana” (India). de beste regie werd tóe^ window” (V.S). die voor ging naar „Transport# rijk), die voor de beste go» icming naar de Ver. sta- e beste kleurentekenfUm’ ood of man" (V S die ispel naar de Nederlandse van Karei Zeeman, die jeugdfilm naar „Hlstoira krijk), die voor de beste j r het Nederlandse werk: r de beste documentaire (Zuld-Afrlka). die voor chappelijke film naar het Jgemene gnaesthesle voor kunde"., die voor de best* aar „Césepée" (Frankrijk ir de beste reportag* oaat werk „Tus?en Scylla en Het onder communistische leiding staan de Franse vakverbond van havenarbeiders, heeft een oproep tot zijn leden gericht over te gaan tot een sympathiebetuiging met de Londense stakers. De gedelegeerden van' de bijna ander half millloen leden tellende Britse Trans port and General Workers Union hebben te Sharborough met applaus gearitwoord op de rede van hun secretaris-generaal, Arthur Deakln, die hen waarschuwde, dat Engeland eisen tot loonsverhoging niet kan Inwilligen. Met 12 tegenstemmers van de 760 ge delegeerden werd een door Deakln inge diende resolutie adhgenomen, daarin be zorgdheid werd uitgedrukt over de geste gen kosten van levensonderhoud en het ontbreken van belastingvertlchting in do onlangs Ingediende begroting. Met 493 tegen 128 stemmèn keu mtie het besluit van dè TUC jreldverbond van valnvereni te treden, good. De vakvereniging van Cansw den. welker staking geleld S sympathiestakingen in de Lol vens. heeft minister-president' legrafisch om tussenkomst vakvereniging bood aan de ei&n, die de aanleiding tot de staking vormden, te la ten vallen, wanneer Attlee invloed zou willen aanwenden b(j de ICanadeao reders om een oplossing van de kwestie tot stand te brengen op basla van het contract yan het vorige jaar. Naar uit binnengekomen berichten blijkt, Is de K.L.M. opnieuw door een ernstige ramp getroffen. De Constellation Franeker van bet type L 749 op weg van Batavia v/a New Delhi naar Nederland Is bij Bombay verongelukt met het gevolg dat alle 45 in- alttenden om het leven kwamen. De Franeker kwam b(j het naderen van Bombay omstreeks 10.60 uur vanmorgen piaatseiUke tijd in iwaar moeasonweer en was kennelijk gedwongen boven het vlieg veld te blijven cirkelen. Daarna heeft de machine op enige afstand van de stad een heuvel geraakt, waardoor bet toestel ge heel werd vernield. Do K-L.M. meldt, dat van kaan»© journalisten niet ren mra Dorothy Brandot York Herald Tribune en van de Arizona Star. De overige met de „Franeker" omgeko- menpasMglera z'ljn de heer H. van Mer le, mevr. S. D. J. van Merle*--Selderbeek, de >eer M. Kinsbergen, Amsterdam; de heir G. A. Rlncker, Voorburg; mevr. A. v<n -Ophuy'sen—Muller, Rotterdam; de heer C. S. Stelling, de heer F. L. M. Scheepens, dlr. Ind.-Handel Mij., de heer R. J. LimmatY, de heer H. H. van der yegt, mevr. W. F. van der Vegt—Van Unen, mevr. N. J. S. Kooyman, Valken burg, de heer H. C. Mlllus, Utrecht, de heer Jan Stuart, gen. manager Java Mo tors, mevr G. M. van Leeuwen—Ten Doeoachate, de heer A. Harteveld, 's'Gra- venhage, de heer H. van Glnkel, Haarlem, de heer J E. Bloemlnk, Aalsmeer, de heer Romen Show en mevr. Roman Show, bel den uit Kanton, de heer A. E. Pilgrams, K L M.-vertegenwoordlger ult Singapore, en A. Richardson, chef operaties van de K.LM te Karachi. Bij de aanvang van de vergadering van de Tweede Kamer heeft de voorzitter dr Kortenhorst, namens de Kamer zijn diep medeleven betuigd met het ontstellende vliegtuigongeluk met de Freneker. Dr Kor tenhorst noemde deze ramp een nationale ramp. Spr, bracht een eerbiedige groet aan al degenen, die 0oor deze ramp tij dens het vervullen van hun plicht het leven Jleten. De mlnister-prealdent, dr W. Drees, sloot zich namens da regering bij daze woorden aan. Van betrouwbare zijde wordt ver nomen, dat de Joego-Slavische autori teiten geweigerd hebben toestemming te verlenen om het Ifjk van de gedode Britse soldaat te doen wjghalen. De dreigende staking in de Amerikaanse staalindustrie De president van de Amerikaanse bond van arbeiders in de staalindustrie. Murray, heeft bekendgemaakt, dat president Tru man de leden van de bond had verzocht hun voorgenomen «taking die Zaterdag a s. zou beginnen 80 dagen uit te stellen. In die tijd zou een raad j/an onderzoek de gerezen geschillen bestuderen. De „U 8. Steel Corporation"' heeft dit irstel verworpen, daar he/niet 4ver- tomstlg de wet Taft-Haytley is. Vol-' i deze wet mogen dergelijke commis- geen aanbevelingen doen. staking zouden een millloen tiders zijn betrokken. Regeringsverklaring in de Eerste Kamer voorzitter v,n de Eerste Kamer heeft in de gistermiddag gehouden ver gadering meegedeeld, dat de minister van Overzeese Gebiedsdelen Dinsdag 19 Juli as. in deze kamer in cpmité-generaal een verklaring over Indonèsre zal afleggen. Bolglscho senaat, De 48 senatoren, dl* door de provinciale raden moeten worden gekozen, zijn thans aangewezen. Gekozen zbn; 24 leden van de C.V.P., 13 socialisten, 7 liberalen, 1 communist en dex onafhanke lijk» Dorlodot. De laatste faze in de samen stelling van de nieuwe Senaat is de aanwij zing van de 23 leden door de senatoren. Do Britse militaire bevelhebber te Ber lijn. gtaeraal-majoor Bourne, heeft mede gedeeld dot het Britse militaire bestuur opnieyjw een krachtig protest bij de SowjefrRusslsche autoriteiten heeft Inge- diend tegen de gedeeltelijke blokkade van het wegverkeer naar Berlijn. „De toestand wordt volkomen onhoudbaar", verklaarde generaal-majoor Bourne tijdens een pers conferentie, die na de bijeenkomst van de vier geallieerde commandanten te Berlijnd is gehouden. i Bourne deelde nog mede, dat hij ook tij dens de bijeenkomst, evenals zijn Franse en Amerikaanse collega's krachtig bij de De regering maakt bekend, dat tot haar leedwezen de volgende verliezen in Indonesië zijn gerapporteerd Konlnklllke Landmacht: Gesneuveld tussen 4 Januari en 10 Juni 1949( na vermissing: Sold, le kl. R. de Groot uit Zwaag (NJi.). Gesneuveld 21 Juni 1949: Huzaar le kl. H. J. van der Sanden uit Breda. Gesneuveld 24 Juni. 1949: Sold, le kl. J. Celie uit Amster- dem-Z. Sold. F. H. Llnssen uit Heythuysen. Gesneuveld 29 Juni 1&48: Sold. J. L. van Nuland uit Eind hoven. Gesneuveld 28 Juni 1949: Sold, la kl. J. Donkera^t Someren Vliegtuig na botsing brandend .neergeatort Tijdens oefeningen voor de vlieg- feesten, wdke a.s. Zaterdag op het vliegveld Gilze-Rijen ten bate van het Van Weerden Poelmanfonds zullen worden gehouden, zijn gistermiddag, waarschijnlijk tten gevolge van motor storing, twee Harvards met elkaar in botsing gekomen. De B39, bestuurd door 1ste luitenant-vlieger A. J. W. Wijting, vloog onmiddellük in brartd en stortte langs de rijksleg Breda,— Tilburg neer. De piloot had zich echter met behulp van zijn parachute weten te redden. Het andere 'R stuurd door luitenant-: In antwoord op herhaalde protesten tegen de vertraging waaraan het vrachtauto verkeer. naaf Berlijn wordt blootgeateld, werd door een Sowjet-Ruaaiache functionary van het vervoerwezen tegenover de Britse autoriteiten telefonisch medegedeeld, dat hen» nieta bekend waa omtrent enig te Helmstedt veroorzaakt oponthoud. Intussen wachen honderden geleden vrachtauto's met aanhangwagens te Helmstedt om hun rit near Berlijn te kunnen voortzetten. Het oponthoud ia veroorzaakt doordat de* ’’Russl- sche wachtposten in de afgelopen drie dagen zijn begonnen een kwartier te gebruiken v<Ar het onderzoek van elke passerende vrachtauto, in plaats van de twee of drie minuten, die gebruikelijk waren. Sowjet-Russische grensposten hebben de vrachtauto- bestuufdera medegedeeld, dat zij mogelijk „na een klein oponthoud, van een drie of vier dagen" in Itaat zullen zijn de rit naar Berlijn voort te zetten. Russische bevelhebber van Berlijn, gene raal Kotikof, had geprotesteerd. Zij waren er gedrieën echter niet-in geslaagd tot een bespreking van de vervoersmoeilijkheden met hun Russische collega te komen Ge neraal Kotikof had n.l. verklaard, dat voor zover hem bekend was, alles normaal ver liep. Daar bovendien het ophouden van vrachtauto's buiten Berlijn geschiedde, kon deze aangelegenheid niet tijdens een eenkomst van de Berlijnse commandai worden besproken. Hij verklaarde echter bereid, deze aangelegenheid zijn meerderen op te nemen. H.M. de Koningin en Prins Bernhard hebben telegrafisch aan dr Plesman en de directie van de K.L.M. hun diep medele ven betuigd met het ongeluk van de Fra neker. Zij hebben de K.L.M. verzocht hun deelneming te willen overbrengen aan de familieleden der Nederlandse slachtoffers Onder de vele bewijzen van deelneming, bevinden zich telegrammen van de Neder landse regering, de gouverneur van Cu racao, dr Van Royen en de Nederlandse delegatie in Indonesië, ambassadeurs ge zanten consulaire ambtenaren, organisa ties en vele buitenlandse luchtvaartmaat schappijen. Ook in de Eerst* Kamer ia de rarhp herdacht, door de voorzitter, prof. Kra nenburg eji door minister mr Wijers. De voorzitter van de BFO, su’.~r. Hamid II, heeft In een communiqué - de pers verklaard, dat hij diep geschc... was door de tragedie, die zo plotseling leven beëindigde van de Amerikaanse journalisten. Hij kon Hechts hopen, dat hun hier begonnen werk op de een of andere wijze kan worden voortgezet, tot dat een volledig beeld verkregen is van Indonesië. Uit Los Angeles wordt gemeld, dat een vliegtuig van de Standard Airlines nabil de top van de bergpas Santa Susanna bran dend is neergestart. 34 van de 48 inzit tenden vonden de dood. De 14 anderen overleefden de ramp. De piloot seinde kort voordat Nj te Long Beach (Callfornië) zou landen, dat hij van koers veranderde en Mar het nabijgele gen Burbank vloog. Hij venoeht de poli tie zich naar bet vliegveld te begeven, om- er hevig gevochten werd In het toe- Het vliegtuig was uit New York ver- Overlevenden verklaarden, dat de vechtpartij begon toen een mannelijke passagier het op zijn zenuwen kreeg omdat het vliegtuig door een storm vloog. Een Frans militair vliegtuig is ten Zui den van Agadir In Frans Marokko in zee gestort. Alle achttien inzittenden kwamen om het leven. Het toestel Was een van de Duitsers overgenomen driemotorige Jun kers 82. De machine was met een beman ning van zes koppen en met 12 passagiers to- Agadir opgestegen met bestemming Dakar. Een vliegtuig, dat de Ronde van Frank rijk vplgde. is neergestort op de pas van de TourtMlet. De bestuurder werd hierbij levensgevaarlijk gewond, de enige inzit tende passagier was op slag dood. Een Spitfire van de Italiaanse lucht macht I* brandend neergestort óp een mi litair vliegveld nabij Brescia. De .piloot kwam om het leven. - Stakingen in Italië, in ItalM zijn een millioen bouw, en metaalarbeiders in sta king gegaan. ZU etsen hoger loon. In het Noorden. In de steden Milaan, Genua. Turijn e.a. begonnen 3W.0OT bouwarbeiders een staking rqmp ten aan beid de heuvel. Ht lag temldi t koffers, igen schrijfmat telgen!. dan 50 De leden van de eerste ontwaar- reddingsgroep vonden er de zwarte nog een overlevende, een wolken de vróuw, die met een lan- nsten van dingsgordel in haar stoel u Inzittenden was vastgeinoerd. Toen zij terde bomen in de redders zag. wuifde zij met de band en trachtte haar stem te - verbette^ doch voordat zij een woord had kunnen uitbreni “irloor zij voorgoed ewustzijn. Toen de schemering In- !?5en ge borgen en n*ar.het vlieg veld van Sant* Crux over gebracht vervuld van benzinelucht. De rqmp van de Frane ker lag doortnlddenge- broken aan beide zijden van de heuvel. Het staart- «tuk lag temidden van in de ramp open koffers, stukge- 'ëe »>n- slagen schrijfmachines en moesson, tafelger dan 50 De It isr- reddingsgroep irte nog een overlet met ee in haai /'ONTDEKKINGSTOCHTEN op het ge- U bied van de kortegolf behoren niet tot de dagelijkse uitstapjes van de "ge middelde radlo-lulsteraar. Ali hij een nieuw apparaat heeft, wil hij wel eens horen wat zo'n technisch wonderding op die kortegolfbanden doet, maar gewoon^, lijk brengt de toestelbezltter het weinig verder dan de dlstributielulsteraar, die yan de vier kansen er nog maar twee gebruikt. Zo'n avonturier op de korte- golfband komt ook wel eens Nederlandse uitzendingen tegen. Ze zijn niet altijd van Nederlandse makelij. Doch meestal wel. Dsn hoort hij de stem van PCJ. PCJ is de naam van Radio Nederland Wereldomroep. Het 'onlangs uitgekomen verslag over 1948 van de Stichting Radio Nederland Wereldomroep gaf KUker aan leiding om deze instelling eens in het ge zichtsveld der lenzen te plaatsen, omdat zij, bestemd als zij is om vooral de be langstelling van het buitenland en de daar wonende Nederlanders te trekken, in het binnenland in een weinig animerende radlo-stilte haar werk doet. PCJ maakt jadio-programma's voor de wereld bulten het Rijksgebied in Euro pa Het wil de band met alle Nederlanders, waar ook ter wereld, verstevigen en wil in den vreemde kennis verspreiden over Nederland, om daar goodwill te kweken. Daarvoor Is een uitgebreid apparaat In de weer, dat werkt met enkele zenders, waaronder min of meer aftandse, die ech ter door moderne zendlnstallatles zullen worden vervangen, verder met een meer dan honderd man tellende staf, terwijl naait de eigen technische apparatuur de studio's van enkele omroepverenigingen voor de uitzendingen bijspringen. De kot ten van dat alles zijn niet zo gering: on geveer f 1.350.000 over 1948, wat neer komt op rond 275 per progremma-uur. Voor het belangrijkste deri komt hét geld natuurlijk van de radiozegels. Dit zou misschien wat zuur kunnen stemmen, omdat de luisteraars hier dus mee betalen aan iets, waar misschien één op de zoveel honderd ooit naar luistert. Ons huidige radlobestel werkt echter cul turele en politieke liefhebberijen in de hand en al kan men het betreuren, dat een zender met een in wezen politiek gericht doel uitsluitend door» de lülsteraars en niet door allo Nederlanders wordt be taald. het zou nog meer ziln te betreu- i» ren als PCJ niet bestond, en dat zon E waarschijnlijk het geval zijn, als de rege ring er zelf vobr moest zorgen. De hul- t dige oplossing heeft bovendien voor, dat PCJ als stichting geheel los van de re gering staat. Vele uren daags is PCJ J In het Engels.»hpt Spaans e>, bereikt men een groot deel van de in het Nederlands spreekt men tot i zame planter In de rimboe, tot lui. tot de Nederlanders, verspre, de hele aardbol,.«n in de Bahasa 1 sla" (het levend Maleis) tot het gt bied" overzoe. Luistert die wereld? Ja, zegt het ver* slag bij moncte van de programma-lelder, die de brieven van luisteraars in het En gels, het Spaans, het Frans en natuurlijk het Nederlands, soms tot 80 brieven ult ■11e delen der wereld per dag, tot getui gen neemt. Brieven, „die vertellen, dat een Braziliaan geniet vancons concertgebouw, dat een Nleuw-Zeelander causerieën over onze landbouw „most interesting" vindt, dat men In Spanje onze goede informatie waardeert, dat een Voor-lndlër met zijn hele familie trouw naar ons Happy Sta- tion-programma luistert, dat een Ameri kaan uit San Francisco de uiteenzetting over onze Indonesische politiek met be langstelling heeft gevolgd, ook al is hij het er niet mee eens". Dit citaat geeft de kern van het PCJ- werk weer. Men begrijpt, dat de voor lichting överen aan Indonesië zeer be langrijk 16. Men begrijpt, dat het bevor deren van vriendschap tussen Indonesiërs en Nederlanders een ander werkzaam middel tot het kweken van een betere ver standhouding kan zijn, en in dat verband mag het samenbrengen van „penvrienden" worden genoemd. Opmerkelijk is zeker, dat het aantal verzoeken van Indonesiërs om Nederlandse penvrienden na de tweede politionele actie naar verhouding is toe genomen en dat zich daaronder ook ver scheidene openlijk Republikeinse brief schrijvers bevinden. Tussen de regels door leest men dat de berichtgeving over de Indonesische kwestie niet altijd gemakke lijk Js geweest. De perstelegrammen wa ren vaak tegenstrijdig en Kijker leest ook van „de niet altijd zeer duidelijke poli tieke lijn, hetzij In Den Haag, hetzij in Batavia, hetzij In belde plaatsen". Op een andere plaats, waar wordt gewaagd van het streven naar een volstrekt onpartij dige berichtgeving, verneemt men nog eens van de moeilijkheden, die men had, „toen ieder te onpa© gesproken woord on overzienbare gevolgen hebben kon, toen overal dynamletladlngen dicht onder de oppervlakte verbórgen legen, toen de openbare mening in Nederland al even verdeeld was ala die onder de landgenoten in Indonesië, 'toen zelfs Den Haag en Ba tavia niet altijd dezelfde taal spréken". Toch is er nooit, zoals dat familiair heet, een ongeluk gebeurd! Een aardig hoofdstuk is dat van het Hoofd van de Oosjerse Dienst over „Oos terse Luisteraars", waarin een beeld wordt gegeven, hoe het Oosten met aoma heel oude toestellen luistert. Het bezoek aan de kleine Chinese toko, waarachter zich een verrassend groot en rijk aangekleed vertrek bevindt, met radio, is typerend. De Chinese toko-houder is dol,op de citermuzlek van zijn eigen volk, op krontjong, vooral met zangeressen en clowns. Hij Is verzot op hoorspelen, waar bij hij'81 zijn vrienden uitnodigt.-Ze luis teren naar de keiharde radio, terwijl de t benzlnelantaarn gezellig suist. Het nieüws, de koersen, de at’em uit China vindt hij Interessant, hij luister ook naar het bui tenland: Singapore, Tajoenktog, Saigon, Manilla. Melbourne, San Francisco en PCJ Hllverrun. Oosterlingen luisteren veel en ssndacb- tlg naar de radio (als zij een toestel heb ben!). Eén toestel heeft daar veel meer luisteraars dan bij onl. PCJ. kan goed *erk doen. En er zal waarschijnlijk nog en*l d*1 te|£Praten tuS8en Nederland KIJKER Volgens een bericht in de Ameriki pers, zou mevrouw Brandon van dv York Herald Tribune aan de andere I levende journalist Mathews voor trek van het vliegtuig hebben dat zij verwachtte dat sabotai den gepleegd. Mathews, van bericht afkomstig is, ze! dat mevrou' Brandon sabotage vreesde omdi eenparig van mening waren, Indonesiërs niet rijp voor zelfbestuur z De New York Herald Tribune sell echter, dat mevrouw Brandon niet Nederland is teruggekeerd wegens een eerder gemaakte afspraak voor Manilla. In de Amerikaanse pers wordt verder aan de geruchten over sabotage geen aan dacht besteed. Rogers, republikeins afgevaardigde van Massachusetts, heeft, het Amerikaanse Congres verzocht, een commissie v*c on derzoek in te stellen naar aanleiding van de jongate luchtvaartrampen. In verband met het ongeluk met de Franeker venoeht mevr. Rogers een onderzoek* of er geen sabotage in het apel is. Herdenking in de r Tweede Kamer TN een tropische regen A en stormvlagen, die bij tijd en wtyle het uitzicht onmogelUk maakten, aton. den gisteren tientallen luchtvBartfunctlonarissen, dokters, consulaire ver- tegenwoordigers1, zieken- me. dragers en Indiase journa- de listen op de plaats, waar 1"; de grootste vliegtuigramp ver) in de geschiedenis van vlie India 45 personen bet en leven heeft gekost het- Zij zochten in de dichte Zes uur m de ramp plantengroei op de heuvel zocht men nog naar de van Ghatkobar naar de stoffelijke resten, waadde verkoolde resten. men door de rljstvlden ve: Het ongeluk gebeurde en baggerde men, tot op de bei een uur voor de middag, huid doorweekt, door de 1-- maer er was ten minste modder. De vier machtige viel waren 33 lijk* nog een uur nodig voordat motoren vond men meer de hulpploegen de heuvel* dan een halve mijl van top konden bereiken, waar elkaar cn de lucht was erongelukte bemanning. Van link* rechts: bovenste r(j Af. V- d. Vaart, van Koog, P. Zeeman, J. W. Hoog- P. den Dans en H. H. R. J. Fronczek; onderste rij: J. W. Dalman, f. Verhagen, mei. Graf en mej. Bruce. De Amerikanen zeiden voor hun vertrek Onze correspondent te Batavia seint ons enige uitlatingen, gedaan door de Amerikaanse journalisten, vlak voor hun so noodlottig ge ëindigde reis aanving. Allen waren enthousiast over de ontvangst en de bewegingsvrijheid welke zU hadden, zodat zty beide partijen konden horen. William H. Newton van Scripps Howard Newspaper Alliance solde: De Amerikanen hebben de ontwik keling in China geilen. WÜ sullen de Amerikanen op de hoogte bren gen van wat hier gebeurt en bet onze ertoe bedragen, dat bier niet ■al gebeuren wat China overkwam. S. Burton Heath van Newspaper Enterprise Association sei; Do situatie Is seer gecompliceerd en moeilijk oplosbaar. Deze eilanden ■Un aeer belangrijk. W(j zullen do wereld vertellen, dat z(j een aeer belangrijke rol kan spelen In de wereldgeschiedenis. De bekende radlo-commentater II. R. Knickerbocker verklaarde: De Nederlanders hebben in 3M jaar I Indonesië opgebouwd op een zo l succesvolle wUze ala geen andere Europese natie is gelukt. Ik heb er vertrouwen in dat de Neder landse moed de huidige moeilijk heden zal overwinnen. Woerverwaeht K N.M L avond tot Voor Ir wolklng wind lux Zuidoost. mee: ot I de reusachtlge vier motorige Constellation in stukken geslagen lag. De plaats van dê bood een droevige blik. In de zware die niet meer ~ieter zicht liet, _3 men onder d< laaghangende verkoolde i Je-gtulg en - de geolake „_i rond. Zes uur na men nog naar lUke door de r terde men, --kweekt, modder. De vier ■noteren vond men i een halve mijl en de lucht O£ PLAATS VAN X RAMP

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1949 | | pagina 4