GOUD5CUECOUG ANT
GROOT GOUDA
Icjjlcer
(A. I
Ramp met de franeker
eiste 45 slachtoffers
ffS
Honderden vrachtauto’s bij r
Helmstedt opgehouden
'gjga-i
Stakingen in Londen breiden
zich gestadig uit
UEBREGT
f
e
Frans vakverbond
1
Verliezen in Indonesië
«ups
Bijeenkomst der vier
commandanten
ESLAAGD
VEN EEN KAAITJl
betuigt sympathie
Nederlandse commissie naar Bombay
Weer een grensincident
Brits soldaat door Joego
slavische patrouille gedood
Gisteren is te Triëst officieel bekend
gemaakt, dat een Britse soldaat Zondag
avond jl door een Joego-Slavische
grenspatroullle Is gedood. In een verkla
ring van het Britse hooi 'kwartier wordt
medegedeeld, dat het Incident in de nabij
heid van het aan de Morgan-Unie ge
legen Gropada heeft plaats gevonden.
Een onderzoek naar het gebeurde wordt
door geallieerde officieren ingesteld.
De „kleine blokkade”
Parachute redde
de piloot
Bussen weten van niets!
Vele bewijzen van
deelneming
12 Juli, een dag van
vliegrampen
Op de plaats van de ramp
o
Prij« 10 cent per nummer
Woensdag 13 Juli 1949
88ste Jaargang No 22719
Bureau Markt 91. Telefoon 2749.
Dlrocteur-Chefredactear
8. H. VAN DEB KRAAT8
Postrekening 48400.
ge
niet
GEEN SABOTAGE
die
tot k
lore
str<
De
imp een
eerbied
I
een
van
het
ten.
ord
‘«I
Prija abonnement
per week
per maand
per kwartaal
it totaal aantal
ten kunnen niet
PED ASPERA
AD ASTDA
ikilateria
t timen
jultan
1 aan
*hokt
het
vooi_
eenkc
gena
stcs i
Bü
arbeb
-b|j-
inten
zich
ld met
conferer
het wer
te trede:
moeten word<
tweten. Gekote
13 tocii-.:.-
de. onathank
_e in de some
at is do aam..
de aenatorer
Cbef-Ezploitatle i
D. DE KLERK.
kan wo:
'olledig beel
da
aan bo
on van
W. R. 1
De ven
naar i.
C. L. v
land,
Fronczf
uit
overgebracht,
de Franeker
kopar.
jogweltchain,
een kleine ten*
akdoeken met
orceweven rzn-
«ken, die een
keurde de
om uit
ügingen
dat t"
stel.
trokkei
t Londen, daarheen
biografisch c
ikstukken van t
t dorp Ghatki
1 In de lucht
en het Frans,
wereld,
de een-
de zee-
reid over
Indone-
[rotc ge-
i Amerl-
joord wa-
i de New
Matthew*
—rtkaanse
i de New
iere over-
r het ver-
i meegedeeld,
ige zou wor-
wie dit
nevrouw
lat „wij
dat de
zijn",
ïhrijtt
t via
/0J0
tznmuarr
HMKTMMSr
■gaan.
i. in de stede:
begonnen
ig-
Grens tussen Cyrenaïca
en Egypte gesloten
—oordvo.M.r van h.t E^adw
oorlo8 «u marine heeft
verklaard, dat de grens van Egypte met
Cy^aTea la gesloten Egypte zou tot
owe maatregel zjjn overgegaan omdat
rZ^naTea niet de drie Efptenaren heeft
4i everd' op wler hoo*d door de Egyp-
5*8er,r?X een PrU« vijfhonderd
e 11 °P vond van
^huldigingen van terroristische acti-
vliegtuig, de B.92, be-
dtenant-vlieger J. H. J.
Kort, maakte op het vliegveld Gilze-
Rijen een buiklanding en werd daarbij
licht beschadigd.
De beide piloten zijn ongedeerd
gebleven.
Deze teiefoto uit
Bombay radiopr
toont de wraks
by het
Vleesajouwers van de grote Londenae vleesmarkt Smithfield hebben gisteren met
algemene stemmen besloten geen vlees, dat dook- troepen in de havens is gelost in
[het kader van de „noodtoestand”, te vervoeren.
Gisteren waren 13.296 havenarbeiders, ongeveer de helft van ni
arbeiders, dat in de havens van Londen werkt, in staking. 126 Schei
gelost worden.
Rivierboutpersoneel in de haven van Londen heeft Dinsdag van z||iA bond opdracht
gekregen dienst te weigeren op ieder schip, werk of kade, waar tiroepen of „ge
ïmporteerde arbeidskrachten” worden gebruikt. A
Lagers temperaturen.
“achting, meegedeeld door hot
in Do Bilt, geldig van Woenadag-
Donderdagavond:
het Noorden van het land: meer be-
-4 met een geringe kans op onweer.
Lagere temperaturen. Zwakke tot matige
boofdzakelljk tussen Noordoost en
Voor bet Zuiden van het land:
tr bewolking met hier en daar een regen-
onweersbui. Tets lagere temperatuur.
Veranderlijke wind.
14 Juli Afntmealo aaaagu
Zon o© 4»: onder 36.58
Maan op 23 0?; onder t il
voor het beste wekelijkse i
20 Juni 1949 Is aan een
en de prijs
uitsluitend
l en 28 Febr.
l, is aan een
Frans—Spaanse financiële
besprekingen
Van de tijde van het Franse mk
van financiën is meegedeeld, dat-
F ankrijk en Spanje financiële besprekin
gen zijn begonnen.
Tegengesproken werd, dat overeenstem
ming was bereikt over het verlenen van
een credlet van 13 milliard Franse trance
l aan Spanje door een groep Franse banken.
DE VERONGELUKTE
BEMANNING
De bemanning van de4 verongelukte
Franeker bestond uit:
M. van der Vaart, gezagvoerder,
C. L. van Kooy, 2e bestuurder.
P. Zeeman, 3e bestuurder,
J. W. Hoogland. Ie telegrafist,
P. den Daas, 2e telegrafist.
H. H. R. J. Ftonczek, le boordwerk
tuigkundige.
J. W. Dalman, 2e boordwerktuigkun
dige,
De .steward Verhagen en de stewar
dessen Graf en Bruce.
less seelle-
»eft tot do
■dense ha*
entAttlee te-
venoeht. De
le el -
De vier geallieerde commandanten van
Berlijn zijn gisteren in het gebouw van
de geallieerde bestuursraad in geheime
vergadering bijeengekomen ter bespreking
van maatregelen om de toestand in Ber
lijn te „normaliseren”. Ook de plaatsver
vangers en politieke adviseurs waren aan
wezig.
Vandaag vertrekt een commissie, welke
naar Bombay zal vliegen om een onder
zoek naar de oorzaak van de ramp in te
stellen. Van deze commissie maken onder
meer deel uit ingenieur Lugten, de heer
W. A. Steenstra Toussaint, dr J- J.
Füratner, en dr Knechtman, allen van de
K.L.M. en Ir Falkenhagen van de Rijks
luchtvaartdienst.
De regering van India heeft de K.L.M.
machtigin^DSeven vliegtuigen en Neder
lands tc®!® personeel naar de plaats
van de raWBR zenden om deel te nemen
aan het onaerzoek, dat door de Indiase
regering zal worden geleid.
De directeur-generaal van de burger
luchtvaart in India is bij het wrak van
bet vliegtuig aapgekomen.
Onkosten-opgavo vooruit
rkoop en inruO.
vanaf fl-58 per wee*
gekletste m
TELEFOON
ma toegekend,
montage van
1 Juni J948 e
actualiteiten,
toegekend.
■rijs is toegekend aan de
g die de film „Maclovia"
andez heeft gedraaid.
laraappeien naar overzeese
id met het voorkomen vin
eeft de plantenzlektenkun-
igeningen bepaald dit met
Jult s. alle consumptie,
voor export naar overzees»
erscheept. twaalf dagen in
moeten zUn geweest.
■AND—IN DONES 18
avis p u Flnsterre
‘rdamHe Batavia
:er hoogte van Sabang
rnevelt p 11 K Bon
i 23 u te'Soerabaya
Belawan n T Pandang
itava p Hl Socotra
i-Amit p tt Guardefu!
Batavia p U Perim
lavia p 11 Ouessant
erdam lï v Port Said
nsterdam 1! v Port Said
ibaya te Probollngo
Ha p It Gibraltar
Batavia te Aden verwacM
IT TE ROTTERDAM
12 Juli IMS
tal 3093 stuks, waarvan 3N
ossen. 831 gebruikt vee in
nuchtere kalveren. 495 big*
273 paarden 43? schapen,
ten, 14# varkens
en als volgt: Kalikoeten le
130. 3e 8. 415; Melkkoeien
?se, 3e s 825; Varckotleo
«0 3e s. MO; vaarzen
520. 3e s. f 400; pinken
f 430. 3e s f 350; Graskal-
9 2e s 230. 3e s ƒ130;'
3e a. <5 3e s 4S; Hitten
580, 3e 8. 42S; Paacdea,
3e s. 680,3e 8. f 520: Paar-
e s. /i l# te s, i.ao. 3e s.
oelen: aanvoer iets ruimer,
zen Iets minde:- dan vorige
aanvoer ala vorige reek'
zen bleven gehandhaafd;
aanvoer als vorige week,
'Ijzen iets gedrukt; GraJ-
r als vorige week, handel
biel; Biggen, aanvoer rui-
stug. prUten te kw sHJver.
rd: Paarden: aan voer rul»
el Uk prUzen onveranderd.
■DAG 12 JULI 1948.,
fietsendief’
•venaan r
ilmfestival Knocfe
films werd op bet til»,
iko bij eenparigheid
■fdprtjs. de „8t. Michel”
icar) toegekend "aan de
.De fietsendief” van VH.1-;
het beste scenario kreeg U
van Jean Drévllle, naar-
NoW-No».
e film „Salon Mexico*
>or de beste fotografie.
ningen: de beste manne»> l
Bernard Biier In def
’école butssonnlère”; de
e vertolking Anna Mag-
aanse film „Molti sogal;
buitengewone kwaliteiten/
aan de films „Home of tha’
..Kalpana” (India).
de beste regie werd tóe^
window” (V.S). die voor
ging naar „Transport#
rijk), die voor de beste go»
icming naar de Ver. sta-
e beste kleurentekenfUm’
ood of man" (V S die
ispel naar de Nederlandse
van Karei Zeeman, die
jeugdfilm naar „Hlstoira
krijk), die voor de beste j
r het Nederlandse werk:
r de beste documentaire
(Zuld-Afrlka). die voor
chappelijke film naar het
Jgemene gnaesthesle voor
kunde"., die voor de best*
aar „Césepée" (Frankrijk
ir de beste reportag* oaat
werk „Tus?en Scylla en
Het onder communistische leiding staan
de Franse vakverbond van havenarbeiders,
heeft een oproep tot zijn leden gericht over
te gaan tot een sympathiebetuiging met
de Londense stakers.
De gedelegeerden van' de bijna ander
half millloen leden tellende Britse Trans
port and General Workers Union hebben
te Sharborough met applaus gearitwoord
op de rede van hun secretaris-generaal,
Arthur Deakln, die hen waarschuwde, dat
Engeland eisen tot loonsverhoging niet kan
Inwilligen.
Met 12 tegenstemmers van de 760 ge
delegeerden werd een door Deakln inge
diende resolutie adhgenomen, daarin be
zorgdheid werd uitgedrukt over de geste
gen kosten van levensonderhoud en het
ontbreken van belastingvertlchting in do
onlangs Ingediende begroting.
Met 493 tegen 128 stemmèn keu
mtie het besluit van dè TUC
jreldverbond van valnvereni
te treden, good.
De vakvereniging van Cansw
den. welker staking geleld S
sympathiestakingen in de Lol
vens. heeft minister-president'
legrafisch om tussenkomst
vakvereniging bood aan de ei&n, die de
aanleiding tot de staking vormden, te la
ten vallen, wanneer Attlee invloed
zou willen aanwenden b(j de ICanadeao
reders om een oplossing van de kwestie
tot stand te brengen op basla van het
contract yan het vorige jaar.
Naar uit binnengekomen berichten blijkt,
Is de K.L.M. opnieuw door een ernstige
ramp getroffen. De Constellation Franeker
van bet type L 749 op weg van Batavia v/a
New Delhi naar Nederland Is bij Bombay
verongelukt met het gevolg dat alle 45 in-
alttenden om het leven kwamen.
De Franeker kwam b(j het naderen van
Bombay omstreeks 10.60 uur vanmorgen
piaatseiUke tijd in iwaar moeasonweer en
was kennelijk gedwongen boven het vlieg
veld te blijven cirkelen. Daarna heeft de
machine op enige afstand van de stad een
heuvel geraakt, waardoor bet toestel ge
heel werd vernield.
Do K-L.M. meldt, dat van
kaan»© journalisten niet
ren mra Dorothy Brandot
York Herald Tribune en
van de Arizona Star.
De overige met de „Franeker" omgeko-
menpasMglera z'ljn de heer H. van Mer
le, mevr. S. D. J. van Merle*--Selderbeek,
de >eer M. Kinsbergen, Amsterdam; de
heir G. A. Rlncker, Voorburg; mevr. A.
v<n -Ophuy'sen—Muller, Rotterdam; de
heer C. S. Stelling, de heer F. L. M.
Scheepens, dlr. Ind.-Handel Mij., de heer
R. J. LimmatY, de heer H. H. van der
yegt, mevr. W. F. van der Vegt—Van
Unen, mevr. N. J. S. Kooyman, Valken
burg, de heer H. C. Mlllus, Utrecht, de
heer Jan Stuart, gen. manager Java Mo
tors, mevr G. M. van Leeuwen—Ten
Doeoachate, de heer A. Harteveld, 's'Gra-
venhage, de heer H. van Glnkel, Haarlem,
de heer J E. Bloemlnk, Aalsmeer, de heer
Romen Show en mevr. Roman Show, bel
den uit Kanton, de heer A. E. Pilgrams,
K L M.-vertegenwoordlger ult Singapore,
en A. Richardson, chef operaties van de
K.LM te Karachi.
Bij de aanvang van de vergadering van
de Tweede Kamer heeft de voorzitter dr
Kortenhorst, namens de Kamer zijn diep
medeleven betuigd met het ontstellende
vliegtuigongeluk met de Freneker. Dr Kor
tenhorst noemde deze ramp een nationale
ramp. Spr, bracht een eerbiedige groet
aan al degenen, die 0oor deze ramp tij
dens het vervullen van hun plicht het
leven Jleten.
De mlnister-prealdent, dr W. Drees,
sloot zich namens da regering bij daze
woorden aan.
Van betrouwbare zijde wordt ver
nomen, dat de Joego-Slavische autori
teiten geweigerd hebben toestemming te
verlenen om het Ifjk van de gedode
Britse soldaat te doen wjghalen.
De dreigende staking in de
Amerikaanse staalindustrie
De president van de Amerikaanse bond
van arbeiders in de staalindustrie. Murray,
heeft bekendgemaakt, dat president Tru
man de leden van de bond had verzocht
hun voorgenomen «taking die Zaterdag
a s. zou beginnen 80 dagen uit te stellen.
In die tijd zou een raad j/an onderzoek de
gerezen geschillen bestuderen.
De „U 8. Steel Corporation"' heeft dit
irstel verworpen, daar he/niet 4ver-
tomstlg de wet Taft-Haytley is. Vol-'
i deze wet mogen dergelijke commis-
geen aanbevelingen doen.
staking zouden een millloen
tiders zijn betrokken.
Regeringsverklaring in de
Eerste Kamer
voorzitter v,n de Eerste Kamer
heeft in de gistermiddag gehouden ver
gadering meegedeeld, dat de minister van
Overzeese Gebiedsdelen Dinsdag 19 Juli
as. in deze kamer in cpmité-generaal een
verklaring over Indonèsre zal afleggen.
Bolglscho senaat, De 48 senatoren, dl*
door de provinciale raden moeten worden
gekozen, zijn thans aangewezen. Gekozen
zbn; 24 leden van de C.V.P., 13 socialisten,
7 liberalen, 1 communist en dex onafhanke
lijk» Dorlodot. De laatste faze in de samen
stelling van de nieuwe Senaat is de aanwij
zing van de 23 leden door de senatoren.
Do Britse militaire bevelhebber te Ber
lijn. gtaeraal-majoor Bourne, heeft mede
gedeeld dot het Britse militaire bestuur
opnieyjw een krachtig protest bij de
SowjefrRusslsche autoriteiten heeft Inge-
diend tegen de gedeeltelijke blokkade van
het wegverkeer naar Berlijn. „De toestand
wordt volkomen onhoudbaar", verklaarde
generaal-majoor Bourne tijdens een pers
conferentie, die na de bijeenkomst van de
vier geallieerde commandanten te Berlijnd
is gehouden. i
Bourne deelde nog mede, dat hij ook tij
dens de bijeenkomst, evenals zijn Franse
en Amerikaanse collega's krachtig bij de
De regering maakt bekend, dat tot
haar leedwezen de volgende verliezen
in Indonesië zijn gerapporteerd
Konlnklllke Landmacht:
Gesneuveld tussen 4 Januari en 10
Juni 1949( na vermissing:
Sold, le kl. R. de Groot uit Zwaag
(NJi.).
Gesneuveld 21 Juni 1949:
Huzaar le kl. H. J. van der Sanden
uit Breda.
Gesneuveld 24 Juni. 1949:
Sold, le kl. J. Celie uit Amster-
dem-Z.
Sold. F. H. Llnssen uit Heythuysen.
Gesneuveld 29 Juni 1&48:
Sold. J. L. van Nuland uit Eind
hoven.
Gesneuveld 28 Juni 1949:
Sold, la kl. J. Donkera^t Someren
Vliegtuig na botsing brandend
.neergeatort
Tijdens oefeningen voor de vlieg-
feesten, wdke a.s. Zaterdag op het
vliegveld Gilze-Rijen ten bate van het
Van Weerden Poelmanfonds zullen
worden gehouden, zijn gistermiddag,
waarschijnlijk tten gevolge van motor
storing, twee Harvards met elkaar in
botsing gekomen. De B39, bestuurd
door 1ste luitenant-vlieger A. J. W.
Wijting, vloog onmiddellük in brartd
en stortte langs de rijksleg Breda,—
Tilburg neer. De piloot had zich echter
met behulp van zijn parachute weten
te redden.
Het andere 'R
stuurd door luitenant-:
In antwoord op herhaalde protesten tegen de vertraging waaraan het vrachtauto
verkeer. naaf Berlijn wordt blootgeateld, werd door een Sowjet-Ruaaiache functionary
van het vervoerwezen tegenover de Britse autoriteiten telefonisch medegedeeld, dat
hen» nieta bekend waa omtrent enig te Helmstedt veroorzaakt oponthoud. Intussen
wachen honderden geleden vrachtauto's met aanhangwagens te Helmstedt om hun rit
near Berlijn te kunnen voortzetten. Het oponthoud ia veroorzaakt doordat de* ’’Russl-
sche wachtposten in de afgelopen drie dagen zijn begonnen een kwartier te gebruiken
v<Ar het onderzoek van elke passerende vrachtauto, in plaats van de twee of drie
minuten, die gebruikelijk waren. Sowjet-Russische grensposten hebben de vrachtauto-
bestuufdera medegedeeld, dat zij mogelijk „na een klein oponthoud, van een drie of
vier dagen" in Itaat zullen zijn de rit naar Berlijn voort te zetten.
Russische bevelhebber van Berlijn, gene
raal Kotikof, had geprotesteerd. Zij waren
er gedrieën echter niet-in geslaagd tot een
bespreking van de vervoersmoeilijkheden
met hun Russische collega te komen Ge
neraal Kotikof had n.l. verklaard, dat voor
zover hem bekend was, alles normaal ver
liep. Daar bovendien het ophouden van
vrachtauto's buiten Berlijn geschiedde, kon
deze aangelegenheid niet tijdens een
eenkomst van de Berlijnse commandai
worden besproken. Hij verklaarde
echter bereid, deze aangelegenheid
zijn meerderen op te nemen.
H.M. de Koningin en Prins Bernhard
hebben telegrafisch aan dr Plesman en de
directie van de K.L.M. hun diep medele
ven betuigd met het ongeluk van de Fra
neker. Zij hebben de K.L.M. verzocht hun
deelneming te willen overbrengen aan de
familieleden der Nederlandse slachtoffers
Onder de vele bewijzen van deelneming,
bevinden zich telegrammen van de Neder
landse regering, de gouverneur van Cu
racao, dr Van Royen en de Nederlandse
delegatie in Indonesië, ambassadeurs ge
zanten consulaire ambtenaren, organisa
ties en vele buitenlandse luchtvaartmaat
schappijen.
Ook in de Eerst* Kamer ia de rarhp
herdacht, door de voorzitter, prof. Kra
nenburg eji door minister mr Wijers.
De voorzitter van de BFO, su’.~r.
Hamid II, heeft In een communiqué
- de pers verklaard, dat hij diep geschc...
was door de tragedie, die zo plotseling
leven beëindigde van de Amerikaanse
journalisten. Hij kon Hechts hopen, dat
hun hier begonnen werk op de een of
andere wijze kan worden voortgezet, tot
dat een volledig beeld verkregen is van
Indonesië.
Uit Los Angeles wordt gemeld, dat een
vliegtuig van de Standard Airlines nabil
de top van de bergpas Santa Susanna bran
dend is neergestart. 34 van de 48 inzit
tenden vonden de dood. De 14 anderen
overleefden de ramp.
De piloot seinde kort voordat Nj te Long
Beach (Callfornië) zou landen, dat hij van
koers veranderde en Mar het nabijgele
gen Burbank vloog. Hij venoeht de poli
tie zich naar bet vliegveld te begeven, om-
er hevig gevochten werd In het toe-
Het vliegtuig was uit New York ver-
Overlevenden verklaarden, dat de
vechtpartij begon toen een mannelijke
passagier het op zijn zenuwen kreeg omdat
het vliegtuig door een storm vloog.
Een Frans militair vliegtuig is ten Zui
den van Agadir In Frans Marokko in zee
gestort. Alle achttien inzittenden kwamen
om het leven. Het toestel Was een van de
Duitsers overgenomen driemotorige Jun
kers 82. De machine was met een beman
ning van zes koppen en met 12 passagiers
to- Agadir opgestegen met bestemming
Dakar.
Een vliegtuig, dat de Ronde van Frank
rijk vplgde. is neergestort op de pas van
de TourtMlet. De bestuurder werd hierbij
levensgevaarlijk gewond, de enige inzit
tende passagier was op slag dood.
Een Spitfire van de Italiaanse lucht
macht I* brandend neergestort óp een mi
litair vliegveld nabij Brescia. De .piloot
kwam om het leven.
- Stakingen in Italië, in ItalM zijn een
millioen bouw, en metaalarbeiders in sta
king gegaan. ZU etsen hoger loon. In het
Noorden. In de steden Milaan, Genua. Turijn
e.a. begonnen 3W.0OT bouwarbeiders een
staking
rqmp
ten aan beid
de heuvel. Ht
lag temldi
t koffers,
igen schrijfmat
telgen!.
dan 50 De leden van de eerste
ontwaar- reddingsgroep vonden er
de zwarte nog een overlevende, een
wolken de vróuw, die met een lan-
nsten van dingsgordel in haar stoel
u Inzittenden was vastgeinoerd. Toen zij
terde bomen in de redders zag. wuifde zij
met de band en trachtte
haar stem te - verbette^
doch voordat zij een woord
had kunnen uitbreni
“irloor zij voorgoed
ewustzijn.
Toen de schemering In-
!?5en ge
borgen en n*ar.het vlieg
veld van Sant* Crux over
gebracht
vervuld van benzinelucht.
De rqmp van de Frane
ker lag doortnlddenge-
broken aan beide zijden
van de heuvel. Het staart-
«tuk lag temidden van
in de ramp open koffers, stukge-
'ëe »>n- slagen schrijfmachines en
moesson, tafelger
dan 50 De It
isr- reddingsgroep
irte nog een overlet
met ee
in haai
/'ONTDEKKINGSTOCHTEN op het ge-
U bied van de kortegolf behoren niet
tot de dagelijkse uitstapjes van de "ge
middelde radlo-lulsteraar. Ali hij een
nieuw apparaat heeft, wil hij wel eens
horen wat zo'n technisch wonderding op
die kortegolfbanden doet, maar gewoon^,
lijk brengt de toestelbezltter het weinig
verder dan de dlstributielulsteraar, die
yan de vier kansen er nog maar twee
gebruikt. Zo'n avonturier op de korte-
golfband komt ook wel eens Nederlandse
uitzendingen tegen. Ze zijn niet altijd van
Nederlandse makelij. Doch meestal wel.
Dsn hoort hij de stem van PCJ.
PCJ is de naam van Radio Nederland
Wereldomroep. Het 'onlangs uitgekomen
verslag over 1948 van de Stichting Radio
Nederland Wereldomroep gaf KUker aan
leiding om deze instelling eens in het ge
zichtsveld der lenzen te plaatsen, omdat
zij, bestemd als zij is om vooral de be
langstelling van het buitenland en de daar
wonende Nederlanders te trekken, in het
binnenland in een weinig animerende
radlo-stilte haar werk doet.
PCJ maakt jadio-programma's voor
de wereld bulten het Rijksgebied in Euro
pa Het wil de band met alle Nederlanders,
waar ook ter wereld, verstevigen en wil
in den vreemde kennis verspreiden over
Nederland, om daar goodwill te kweken.
Daarvoor Is een uitgebreid apparaat In
de weer, dat werkt met enkele zenders,
waaronder min of meer aftandse, die ech
ter door moderne zendlnstallatles zullen
worden vervangen, verder met een meer
dan honderd man tellende staf, terwijl
naait de eigen technische apparatuur de
studio's van enkele omroepverenigingen
voor de uitzendingen bijspringen. De kot
ten van dat alles zijn niet zo gering: on
geveer f 1.350.000 over 1948, wat neer
komt op rond 275 per progremma-uur.
Voor het belangrijkste deri komt hét geld
natuurlijk van de radiozegels.
Dit zou misschien wat zuur kunnen
stemmen, omdat de luisteraars hier dus
mee betalen aan iets, waar misschien één
op de zoveel honderd ooit naar luistert.
Ons huidige radlobestel werkt echter cul
turele en politieke liefhebberijen in de
hand en al kan men het betreuren, dat een
zender met een in wezen politiek gericht
doel uitsluitend door» de lülsteraars en
niet door allo Nederlanders wordt be
taald. het zou nog meer ziln te betreu-
i» ren als PCJ niet bestond, en dat zon
E waarschijnlijk het geval zijn, als de rege
ring er zelf vobr moest zorgen. De hul-
t dige oplossing heeft bovendien voor, dat
PCJ als stichting geheel los van de re
gering staat.
Vele uren daags is PCJ J
In het Engels.»hpt Spaans e>,
bereikt men een groot deel van de
in het Nederlands spreekt men tot i
zame planter In de rimboe, tot
lui. tot de Nederlanders, verspre,
de hele aardbol,.«n in de Bahasa 1
sla" (het levend Maleis) tot het gt
bied" overzoe.
Luistert die wereld? Ja, zegt het ver*
slag bij moncte van de programma-lelder,
die de brieven van luisteraars in het En
gels, het Spaans, het Frans en natuurlijk
het Nederlands, soms tot 80 brieven ult
■11e delen der wereld per dag, tot getui
gen neemt. Brieven, „die vertellen, dat een
Braziliaan geniet vancons concertgebouw,
dat een Nleuw-Zeelander causerieën over
onze landbouw „most interesting" vindt,
dat men In Spanje onze goede informatie
waardeert, dat een Voor-lndlër met zijn
hele familie trouw naar ons Happy Sta-
tion-programma luistert, dat een Ameri
kaan uit San Francisco de uiteenzetting
over onze Indonesische politiek met be
langstelling heeft gevolgd, ook al is hij
het er niet mee eens".
Dit citaat geeft de kern van het PCJ-
werk weer. Men begrijpt, dat de voor
lichting överen aan Indonesië zeer be
langrijk 16. Men begrijpt, dat het bevor
deren van vriendschap tussen Indonesiërs
en Nederlanders een ander werkzaam
middel tot het kweken van een betere ver
standhouding kan zijn, en in dat verband
mag het samenbrengen van „penvrienden"
worden genoemd. Opmerkelijk is zeker,
dat het aantal verzoeken van Indonesiërs
om Nederlandse penvrienden na de tweede
politionele actie naar verhouding is toe
genomen en dat zich daaronder ook ver
scheidene openlijk Republikeinse brief
schrijvers bevinden. Tussen de regels door
leest men dat de berichtgeving over de
Indonesische kwestie niet altijd gemakke
lijk Js geweest. De perstelegrammen wa
ren vaak tegenstrijdig en Kijker leest ook
van „de niet altijd zeer duidelijke poli
tieke lijn, hetzij In Den Haag, hetzij in
Batavia, hetzij In belde plaatsen". Op een
andere plaats, waar wordt gewaagd van
het streven naar een volstrekt onpartij
dige berichtgeving, verneemt men nog
eens van de moeilijkheden, die men had,
„toen ieder te onpa© gesproken woord on
overzienbare gevolgen hebben kon, toen
overal dynamletladlngen dicht onder de
oppervlakte verbórgen legen, toen de
openbare mening in Nederland al even
verdeeld was ala die onder de landgenoten
in Indonesië, 'toen zelfs Den Haag en Ba
tavia niet altijd dezelfde taal spréken".
Toch is er nooit, zoals dat familiair heet,
een ongeluk gebeurd!
Een aardig hoofdstuk is dat van het
Hoofd van de Oosjerse Dienst over „Oos
terse Luisteraars", waarin een beeld wordt
gegeven, hoe het Oosten met aoma heel
oude toestellen luistert. Het bezoek aan
de kleine Chinese toko, waarachter zich
een verrassend groot en rijk aangekleed
vertrek bevindt, met radio, is typerend.
De Chinese toko-houder is dol,op de
citermuzlek van zijn eigen volk, op
krontjong, vooral met zangeressen en
clowns. Hij Is verzot op hoorspelen, waar
bij hij'81 zijn vrienden uitnodigt.-Ze luis
teren naar de keiharde radio, terwijl de
t benzlnelantaarn gezellig suist. Het nieüws,
de koersen, de at’em uit China vindt hij
Interessant, hij luister ook naar het bui
tenland: Singapore, Tajoenktog, Saigon,
Manilla. Melbourne, San Francisco en
PCJ Hllverrun.
Oosterlingen luisteren veel en ssndacb-
tlg naar de radio (als zij een toestel heb
ben!). Eén toestel heeft daar veel meer
luisteraars dan bij onl. PCJ. kan goed
*erk doen. En er zal waarschijnlijk nog
en*l d*1 te|£Praten tuS8en Nederland
KIJKER
Volgens een bericht in de Ameriki
pers, zou mevrouw Brandon van dv
York Herald Tribune aan de andere
I levende journalist Mathews voor
trek van het vliegtuig hebben
dat zij verwachtte dat sabotai
den gepleegd. Mathews, van
bericht afkomstig is, ze! dat mevrou'
Brandon sabotage vreesde omdi
eenparig van mening waren,
Indonesiërs niet rijp voor zelfbestuur z
De New York Herald Tribune sell
echter, dat mevrouw Brandon niet
Nederland is teruggekeerd wegens een
eerder gemaakte afspraak voor Manilla.
In de Amerikaanse pers wordt verder
aan de geruchten over sabotage geen aan
dacht besteed.
Rogers, republikeins afgevaardigde van
Massachusetts, heeft, het Amerikaanse
Congres verzocht, een commissie v*c on
derzoek in te stellen naar aanleiding van
de jongate luchtvaartrampen. In verband
met het ongeluk met de Franeker venoeht
mevr. Rogers een onderzoek* of er geen
sabotage in het apel is.
Herdenking in de
r Tweede Kamer
TN een tropische regen
A en stormvlagen, die bij
tijd en wtyle het uitzicht
onmogelUk maakten, aton.
den gisteren tientallen
luchtvBartfunctlonarissen,
dokters, consulaire ver-
tegenwoordigers1, zieken- me.
dragers en Indiase journa- de
listen op de plaats, waar 1";
de grootste vliegtuigramp ver)
in de geschiedenis van vlie
India 45 personen bet en
leven heeft gekost het-
Zij zochten in de dichte Zes uur m de ramp
plantengroei op de heuvel zocht men nog naar de
van Ghatkobar naar de stoffelijke resten, waadde
verkoolde resten. men door de rljstvlden ve:
Het ongeluk gebeurde en baggerde men, tot op de bei
een uur voor de middag, huid doorweekt, door de 1--
maer er was ten minste modder. De vier machtige viel waren 33 lijk*
nog een uur nodig voordat motoren vond men meer
de hulpploegen de heuvel* dan een halve mijl van
top konden bereiken, waar elkaar cn de lucht was
erongelukte bemanning. Van link*
rechts: bovenste r(j Af. V- d. Vaart,
van Koog, P. Zeeman, J. W. Hoog-
P. den Dans en H. H. R. J.
Fronczek; onderste rij: J. W. Dalman,
f. Verhagen, mei. Graf en mej. Bruce.
De Amerikanen zeiden
voor hun vertrek
Onze correspondent te Batavia
seint ons enige uitlatingen, gedaan
door de Amerikaanse journalisten,
vlak voor hun so noodlottig ge
ëindigde reis aanving. Allen waren
enthousiast over de ontvangst en
de bewegingsvrijheid welke zU
hadden, zodat zty beide partijen
konden horen.
William H. Newton van Scripps
Howard Newspaper Alliance solde:
De Amerikanen hebben de ontwik
keling in China geilen. WÜ sullen
de Amerikanen op de hoogte bren
gen van wat hier gebeurt en bet
onze ertoe bedragen, dat bier niet
■al gebeuren wat China overkwam.
S. Burton Heath van Newspaper
Enterprise Association sei; Do
situatie Is seer gecompliceerd en
moeilijk oplosbaar. Deze eilanden
■Un aeer belangrijk. W(j zullen do
wereld vertellen, dat z(j een aeer
belangrijke rol kan spelen In de
wereldgeschiedenis.
De bekende radlo-commentater
II. R. Knickerbocker verklaarde: De
Nederlanders hebben in 3M jaar
I Indonesië opgebouwd op een zo
l succesvolle wUze ala geen andere
Europese natie is gelukt. Ik heb
er vertrouwen in dat de Neder
landse moed de huidige moeilijk
heden zal overwinnen.
Woerverwaeht
K N.M L
avond tot
Voor Ir
wolklng
wind lux
Zuidoost.
mee:
ot I
de reusachtlge vier
motorige Constellation in
stukken geslagen lag.
De plaats van dê
bood een droevige
blik. In de zware
die niet meer
~ieter zicht liet,
_3 men onder d<
laaghangende
verkoolde i
Je-gtulg en
- de geolake
„_i rond.
Zes uur na
men nog naar
lUke
door de r
terde men,
--kweekt,
modder. De vier
■noteren vond men
i een halve mijl
en de lucht
O£ PLAATS VAN X RAMP