KADKK^ van hel week-end
mm*-,
De officiële opening van
de llsy
AKKERTJE
Onbereikba.fi
ill sip nm
If^lM
40 Jaar geleden vloog Blériot
over het Kanaal
Suriname op eigen benen
i WIMVIF r en de Wassen Beelden
S,i|S^I||Ei
ff?S-3*a!PIP^5!i
*?"S|Bs.|c^S'glials:
VERGANKELIJK
LEVEN
Als een koning, werd
hij toegejuicht
Invasie van Vikingen
op Nederlandse kust
Grote drukte op en
boven Ypenburg
Voortaan baas in eigen huis
Intern. Vrouwencongres
Shaw verkoopt zijn
bezittingen
Jala-!.^sga^fs-i
ZATERDAG 23 JULI 1949.
EERSTE BLAD - PAGINA 3.
IN de laatste weken zijn* wij meer
malen op ruwe wijze in de
dagelijkse gebeurtenissen herinnerd
aan de kortheid en de vergankelijkheid
van het leven. Rampen, zoals die ons
vliegwezen troffen, spreken sterk aan.
De plotseling afgebroken levens stem
men honderdduizenden tot een ogen
blik nadenken in tegenstelling met die
geëindigde levens, die slechts in de
kring van naaste bloedverwanten of
vrienden ontroering en verdriet plegen
te wekken. Een ramp, die men een
nationale ramp mag noemen, is een
krachtig memento mori, een waar
schuwing. dat alle leven broos is en
kan eindigen op een tijdstip, dat wij
het 't minst vermoeden. Niemand kent
dag en uur van zijn levenseinde en dat
is een groot geluk. Het geeft ons de
innerlijke rust van het niet weten,
maar op sommige momenten ook de
wetenschap, dat wij elk ogenblik
geroepen kunnen worden de laatste
reis te aanvaarden.
De kortheid van ons leven, de tijd,
die heensnelt en vrijwel geen spoor
achterlaat, zij kunnen ons weemoedig
stemmen, ons misschien verontrusten
als wij ons niet die innerlijke zeker
heid, dat onwrikbaar weten hebben
verworven, waaruit alle troost kan
worden geput die wij van node
hebben, dat na dit leven een beter
leven volgt.
tt-O^ING DAVID heeft in véél van
zijn Psalmen zijn gedachten over
dood en leven neergelegd. Maar hij
vond ook het juiste troostwoord tegen
over de kortheid vhn het leVen
„maak mij bekend mijn einde en welke
de mate mijner dagen zij: dat ik wete
hoe vergankelijk ik ben."
Het leven rondom ons laat ons
telkens zien, dat onze dagen kort
kunnen zijn, ook al weten wij niet de
mate onzer dagen. Wie niet ziende
blind en horende doof is, weet, dat hij'
vergankelijk is. En David put alle
troost uit de woorden, die van vol
ledige overgave getuigen, een overgave
die ons alleen de rust van het onbe
vreesd afwachten kan schenken:
„Mijn hoop, die is op U. Verlos mij
van al mijn overtredingen en stel mij
niet tot een smaad der dwazen."
C. B.
Brand bij Van Gelder
te Wormer
Een machinist van de papierfabriek
„De Eendracht" van de firma Van Gelder
tc Wormer zag Vrijdagmiddag rook op
stijgen uit de zolderverdieping boven het
kantoor. Hij waarschuwde onmiddellijk de
bedrijfsbrandweer en stelde de fabrieks
sirene in werking. De dorpsbrandweer
van Wormer en de Wormerveerse brand
weer rukten daarop onmiddelijk uit en
bestreden het vuur. dat woedde in de af
deling bed rijf sternen, de bedrijfsschool,
de loon-administratie en het oude archief,
van het hoogste gedeelte van het kan
toorgebouw af. met twintig stralen.
Het archief brandde geheel uit, de loon.
administratie ging verloren, de lokalen,
waarin de bedrijfsschool was gevestigd,
kregen grote schade en een aantal drijf
riemen werd door het vuur verteerd.
De brand is waarschijnlijk veroorzaakt
door kortsluiting in de telefooncentrale,
die op de bovenverdieping is gelegen. De
fabrlekslokaliteiten zelf liepen geen
schade op, zodat het werk niet wordt ge
stagneerd. De schade is echter vrij aan
zienlijk en wordt op 100 000 geschat.
Nederlandse marine schepen te Gothen
burg. Het Nederlandse werkschip Vulcaan
en de Nederlandse onderzeeboten Tljgerhaal
en O 27 zijn. tezamen met zeven Deense
oorlogsschepen te Gothenburg aangekomen
voor een beleefdheidsbezoek.
Het jaar 1909 is belangrijk geweest voor
de ontwikkeling van de luchtvaart.
Tot in dat jaar had men de uitvinding
van de gebroeders Wright, die op Ame
rikaanse bodem de eerste vlucht met een.
wat wij thans zouden noemen, gemoto
riseerd. zweefvliegtuig ze» Jaar te voren
met succes hadden volbracht als een tijd
verdrijf voor geëxalteerde sportslieden of
avonturier# beschouwd, dat nauwelijks au
sèrieux kon worden genomen. Wilbur en
Orvilb Wright konden zelfs voor hun vin
ding het klinkt ongelooflijk geen
belangstelling, financieel noch Industrieel.
In de Verenigde Staten wekken. Zo wa
rén zij naar de Oude Wereld getogen. Zij
vestigden zich ln Frankrijk. In die tijd
stond Frankrijk aan de spits op het ge
bied van de luchtvaart, een positie, die de
Fransen tot aan het begin van de eerste
wereldoorlog hebben behouden.
Daar in Frankrijk, waar tegen het ein
de van de 18de eeuw de eerste hete
luchtballons van de gebrs Montgolfier
de lucht in gingen, had zich ruim een
eeuw later een groep technici verenigd,
die ieder voor zich experimenteerden met
door hen geconstrueerde, zwaarder dan
de lucht wegende vliegmachines. Elk van
hen bezat een groep supporters, die zich
bij tijd en wijle in de pers uitten. Zo was
men in kampen verdeeld, die elkaar op
vreedzame wijze met de pen bestreden.
Maar onder het publiek was de belang
stelling groot genoeg, dat de Wrights het
waagden een. vliegschool in Zuid-Frank
rijk op te richten. En er kwamen leerlin
gen. zelfs van over de grens.
Mannen als Ader, die zwoer bij een
door een stoommachine voortbewogen
vliegtuig. Ferber..Henri Farman. Penaud.
Deperdussin. Saulnier. Volsin. Nieuport
enz., wij doen slechts een greep, waren
door de aviatiek bevangen. Een van hen,
Louis Blériot. is de man geweest, die in
het beroemde jaar. thans 40 jaar geleden,
de wereld versteld heeft doen staan. En
het scepticisme ten aanzien van het vlieg
tuig. Óat zovele jaren de overhand had
behouden, verdween als sneeuw voor de*
zon. De criticasters werd meteen het zwij
gen opgelegd.
In 37 minuten
Op^5 Juli 1909 Zondagmorgen om half
vijf. stapte de toen 37-jarlge Franse In
genieur Blériot. vader van vijf kinderen,
in zijn vliegtuig in de buurt van Les Ba-
raques bij Calais. Geruime tijd had hij
op windstilte gewacht. Hij steeg op en
om 5 uur 12 daalde hij te North Fall
Meadow bij Dover. Blériot had 37 minuten
nodig gehad om geschiedenis te friakeh
en de Engelsen het bewijs te leveren, dat
Jiun splendid isolation tot het verleden
behoorde. De afstand, die hij aflegde, was
iets meer dan 48 km aan de overzijde
van het Kanaal volgde Blériot enige tijd
de kustlijn om naar een geschikte lan
dingsplaats uit te zien zodat hij een
snelheid van ruim 70 km per uur ont
wikkelde.
Enkele dagen tevoren had Blériot enig
gerucht veroorzaakt door een vlucht-over-
land van 40 km in ongeveer 40 minuten.
Het stond voor hem vast. dat hij in 9taat
was met zijn vliegtuig over het Kanaal
ZATERDAG 83 JULI
AVONDPROGRAMMA
Hllv. I (KRO): 8 Gr.pl 6 15 journalistiek
weekoverzicht: 6.30 Ned Str kr 7 Nieuws;
7.15 Vraaggesprek; 7 30 Plano; 7.45 Reg ultz
I Nieuws: 8 05 Oss: 8.1 J Qr.pl.; 0 20 Licht
baken; 8 45 Werken van Sibelius, 9 Zomer
sproeten: 9.45 Krulsklankpuzzle: 10 Omtoep-
kamerork.; 10 30 Wij lulden de Zondag ln;
21 Nieuws; 10 20 La mer,
Hllv. n (VARA): 6 Nieuws; 615 Populaire
liedjes: 7 Artistieke staalkaart; (VPRO): 7 30
Resolutie Congres Vrljz Prot.; 8 Nieuws:
105 Dingen van de dag: 8 12 Varia; 8 15 Dolf
v d Linden: 8.43 De parade van de glim
lach: 945 Socialistisch commentaar: 10 Vln-
dobona Schrammel'n: 10 25 Mensen die wij
wel eens ontmoeten: 10 40 Orgel ensemble:
II Nieuws; 11.15 Sfeer en rhythme: 11 45 Blng
Crosby.
ZONDAG 24 JULI.
Hllv. I (KRO) 8 Niéuws: 8.15 Plano: 8.25
Hoogmis; 9.30 Nieuws; en waterstanden;
(NCRV) 9.45 Gr.pl.; 10 Kerkdienst; 11.30 Na
de kerkdienst; (KRO) 12.15 Apologie; 12.35
Viool en plano: 12.40 Lunchconcert) 1
Nieuws; 1.20 Lunchconcert; 1.45 Uit boek der
boeken; 2 Viool; 2.30 Boeren- en tumders-
bond. 2.40 Het Residentie Ork.; 3.50 Charles
Trenet; 4 Reportage; 4.15 Plano; 4.25 Vespers
ln het Augustljnenxlooster; (IKOR) 5 Vesper
dienst; 6 Wljdlngsdienst; 8.30 Ned. Strijdkr.;
(NCRV) 7 Het Ned. Kamerkoor; 7.15 Kent gil
uw bijbel; 7 30 Nieuws: (KRO) 7.45 Het Hallé
Ork; 7.50 In het Boeckhuys; 8.05 Plano; 8.12
Uit en thuis: 8.35 Ik zie wat Jij niet ziet;
8 45 'Alleman en de wonderlamp; 9.10 Muzi
kale tombola; 9.55 Hoorspel; 10.37 Actuali
teiten; 10.45 Avondgebed; 11 Nieuws; 11.15
Concert.
Hllv. II (WARA) 8 Nieuws: 8.15 Postduiven;
8.20 Boston Symph. Ork.; 8.30 Vacantle; 8.40
Kinderkoor: 9.15 Gr.pl.; 9.45 Qeestlljk leven;
10 Meester-Trto: 10 30 Poëzie; 10.50 De Jonge
Flierefluiters; (AVRO) 12 Kon. Mil. Kapel;
12.30 De Zondagclub: 13.40 Orgel: 1 Nieuws;
1.20 Hongaarse melodieën: 1.50 Even afreke
nen heren; 2 Piano; 20.5 Boekenhalfuur; 2.30
Opera; 4 Fllmptaatje: 4.15 Plano; 4.30 Sport;
(VARA) 5 Meisjeskoor: 5.20 Oefening kweekt
kunst; 5.40 Viool en plano; 6 Nieuws; 6.15
Sport; (VPRO) 8.30 msterdam ontvangt:
(IKOR) 7 Luisterclubs; 7.30 Het woord spreekt
ona aan; 8 Nieuws; (AVRO) 8.05 Reportage;
8.15 Opera; 9.20 Dat kun je begrijpen; 9.30
Zang; 9.55 Waltztlme; 10.20 Een avondje thuis
«uit"; U Nieuws; 11.15 Dansmuziek.
MAANDAG 85 JULI.
dagprogramma.
Hllv. I (NCRV) 7 en 8 Nieuws; 8.15 Te
Deum LaudamUs; 8.45 Vlooi en plano; 9.13
Ochtendbezoek; 9.30 Commentaar; 9.40
Alphons Dlepenbrock; 10.30 Morgendienst;
U Néd. Kamer Ork.; 11.20 Van oude en
nieuwe schrijver?; 11.40 Planorecital; 12.10
The Masqueraders; 12.33 Koor; 1 Nieuws; 1.15
Mandollnata; 1.45 Zang; 2 De vacantle be
gint; 2.35 Opera; 3.30 Recital; 3.45 Lohdens
Symph. Ork.; 4 Bijbellezing; 4.45 Boston
Pops, ork.; 5 Kleuters: 5.15 Orgel; 5.45 Reg.
ultz.
Extra-contingent tomaten voor
export naar Engeland
De Engelse regering heeft goedgekeurd,
dat Nederland behalve de overeenkomstig
het handelsverdrag gedurende Juli te le-
y?re1n wekelijkse contingenten van 1500
ton tomaten, een extra contingent Van 1500
»on tomaten naar Engeland zal kunnen
exporteren.
Hilv. XI (VARA) 7 en 8 Nieuws; 8.18 Gr.pl.;
9 Boston Symph. Ork.; (VPRO) N Voor de
ouden van dagen: 10.05 Morgenwijding;
(VARA) 10.20 Marek Weber; 10.30 Voor de
vrouw; 10 45 De Regenboog; 11.20 Jonge Ned.
kunstenaars: 11.45 De paardendief; 12 Ac-
cordeola; 12.38 The Kilitna Hawaiians; 1
Nieuws; 1.15 Kalender; 1.20 Dolf v. d. Lin
den; 2 Bach; 2.30 Maandaghouders; 2 45 Guus
Deloof; 3.10 Hoorspel; 3.40 EIn Deutsches
Requiem: 5 Voor de kleuters; 5.15 Vacantle-
vertelling; 5.30 Roemeens Ork.
Avondprogramma.
Hilv. I (NCRV) 6 Boston Promenade Ork.;
6.15 Sportrubriek: 630 Ned. Strijdkr.; 7
Nieuws; 7.15 Onder de leeslamp; 7.30 Actueel
Geluid; 7.45 Heg. ultz.; 8 Nieuws. 8.05 Pro
gramma proloog: 8.15 Kerkconcert; 9 Reis
verhaal; 9.20 Gr.pl.; 10.25 Sweellnck Kwartet;
10.45 Avondoverdenking; 11 Nieuws; 11.15
CXDJv^il (VARA) 6 Nieuws; 6.15 Varia; 6.58
Sttffmuziek; 6.45 Parlementair overzicht; 7
Reportage; 7.30 Promenade concert; 8.05
Nieuws; 8.10 Dingen van de dag; 8.20 Opera
concert: 8.50 Van jong en oud; 9.10 Actuele
kentekeningen; 9.45 Rondetafel conferentie;
10 Viool; 10.25 Ned. Kamerkoor; 10.45 Orgel
spel; 11 Nieuwst 11.15 Dansmuziek.
De machine, waarmee Blériot als eerste
over het Kanaal vloog.
le vliegen. Indien de motor van zijn vlieg
tuig het uithield. Want in die tijd waren
vleigtuigmotoren, wanneer zij draaiden,
nauwelijks betrouwbaar voor dertig mi
nuten achtereen.
De Franse marine had de torpedoboot-
jager Escopette ter beschikking van de
Franse vlieger gesteld voor het geval hij
een gedwongen daling op zee moest uit
voeren. Aan boord van dit vaartuig was
mevr. Blériot. die de poging van haar
echtgenoot wilde gadeslaan. Zelf had B é-
riot als voorzorgsmaatregel een 150 kg we
gende metalen cylinder in de staart van
zijn vliegtuig ingebouwd om in geval van
nood op zee drijvende te blijven. Maar
de snelle jager, gelijktijdig vertrokken,
kon het vliegtuig niet bijhouden en gedu
rende tien minuten was de koene vlieger
aan zich zelf overgelaten. Aan boord van
het vliegtuig waren geen instrumenten,
zelfs geen kompas. Na de vlucht moest
Blériot bekennen, dat die tien minuten
voor hem heel lang duurden en dat hij
blij was de Engelse kust te zien. Die kust
bereikte hij ter hoogte van Deal en naar
links zwenkende, vloog hij langs de krijt
rotsen, totdat hij de Franse journalist van
Le Matin zag. die met een Franse vlag
stond te zwaaien en wees in de richting
van een gunstige landingsplaats, hetgeen
hij tevoren met Blériot te Calais had af
gesproken.
Blériot kon de landing op de weide niet
naar behoren uitvoeren en zette zijn vlieg
tuig tegen een helling aan de grond, waar
bij het licht werd beschadigd. Dit vlieg
tuig. dat hij zelf had ontworpen, was een
eendekker. Het was de Blériot XI. voor
zien van een 25 pk Anzani-motor. Zowel
te Londen als Parijs is het na de histo
rische vlucht enige tijd voor het publiek
tentoongesteld geweest.
Roem
Als een koning werd Blériot te Londen
ontvangen, waar hij uit handen van Lord
Northcliffe eigenaar van de Daily Mail. de
prijs van 1000 in ontvangst nam, welke
dit blad had uitgploofd voor de eerste vlie
ger, die over het Kanaal vloog. En toen
hij enige tijd later naar Parijs terugkeer
de om daar de hulde, die hij verdiend
had. te ontvangen, werd hij door een
mensenmenigte van naar schatting 150.000
personen op zijn weg van de Gare du
Nord naar de bureaux van Le Matin toe
gejuicht. De Blériomanie. die zich zelfs
tot het domein van de damesmode uit
strekte. had zijn intrede gedaan
Blériot, die in 1936 is overleden en dus
64 jaar is geworden, heeft de voldoening
gehad, dat hij de ontwikkeling van de
verkeersvl'.egerij heeft aanschouwd. Drig
jaren vóór zijn dood nam hij als passa
gier deel aan een lange-afstandsvlucht.
die van Parijs naar Klein-Azië.reikte. Na
de Blériot XI. waarmee hij over het Ka
naal vloog, zijn er nog verscheidene typen
vliegtuigen door hem ontworpen. Maar
met de jaren werd de concurrentie zowel
in als buiten Frankrijk groter.
Oorspronkelijk bezat Blériot. die te Cam-
brai in Noord-Frankrijk was geboren, een
fabriek van "auto-accessoires."'speciaal
carbid-lampen, waarop hij patent had ge
nomen. Het construeren van vliegtuigen,
waarmee de Franse ingenieur ziph onledig
hield, dateerde van 1900. Het was voor
hem een hobby, die pas later omstreeks
1908 op commerciële leest werd geschoeid.
Uiterlijk wa6 deze Fransman een typische
Vertegenwoordiger van zijn ras. Zijn don
kere neerhangende knével, model 1909. gaf
hem .het voorkomen van een Gallische
aanvoerder vap het slag van Vercinge-
torix of AmbioHx, die wist van doorzetten
en volhouden en niet schropmde zich ten
volle te geven aan het grote doél, dat hij
zich voor ogen had gesteld. Toen hij zich
voor zijn vlucht over het Kanaal naar zijn
vliegtuig begaf, liep hij op krukken ge
volg van ernstige brandwonden, die hij
kort te voren op feen van zijn proefvluch
ten aan beide benen had opgelopen. Maar
Blériot voelde geen pijn, hij volhardde en
won.
Een eenvoudig gedenkteken op de plaats,
waar Blériot de Engelse grond raakte,
vormt tot in lengte van dagen een der
mijlpalen in de geschiedenis der lucht
vaart.
Omstreeks halfvijf Vrijdagmiddag
vuurde opper-Vlklng Jensen KJaers-
gaard voor de IJmuidense pieren zijn
52 Vikingen per megafoon aan voor
de laatste riemslagen van de reis
Esbjerg—IJmulden. Op dat ogenblik
stak de Hugin haar gouden drakenkop
om de hoek van de Noorderpier en
daarmee was een stukje voortreffelijk
nagebootste historie in Nederland ge
arriveerd.
De voorganger van deze Hugin heeft
1500 jaar geleden de spits afgebeten vöor
een vloot van Vikingschepen, die uit
Scandinavië de Engelse krijtrotsen nader
de en een geslaagde invasie op touw zette-
De Vikingen van 1949, koffiebruine leden
van diverse Deense roeiclubs, gaan het op
d<ÊB8e Juli dunnetjes overdoen, maar met
n#ider uitgesproken vijandige bedoelingen
dan hun voorvaderen.
IJmuiden was de eerste haven, die na
Esbjerg werd overvallen. Een vier dagen
roeien of zeilen, al naar de wind wilde
waaien, hebben het ranke eikenhouten
scheepje, waar een klein Deens korvet als
waakzame geleidehond omheen zwom,
naar ons land gebracht. Zaterdagmiddag,
als het water hoog wordt, steekt de Hugin
weer van wal en dan gaat het recht door
naar de Engelse kust, die de 28e bereikt
moet zijn.
De sportieve Denen werden door land
genoten. die toevallig met een touringcar
in de buurt waren, hartelijk toegezongen
op de Oude Sluis te IJmulden. waar zich
een vriendelijk gezinde menigte had ver
zameld om deze operatie gade te slaan. De
„oorlogsbodem", welke zeer nauwkeurig
naar oude tekeningen Is nagebouwd, bleek
te zijn uitgerust met een rood-wit zeil,
een prachtig besneden zijroer en schilden
boven de roeidolten. zodat een eventuele
vijand de bemapining niet één, twee, drie
zou kunnen spietsen. H
Gistermiddag Is de eerste Internationale
Luchtvaart Show Ypenburg officieel ge
opend. Voor deze gelegenheid was het
vliegveld van een rtfke vlaggentool voor
zien. talrijke vliegtuigen cirkelden in de
lucht. terwUI vele sprekers achtereenvol
gens b(j de opening het woord voerden en
de betekenis van de luchtvaart voor het
maatschappelijk leven uiteenzetten.
De heer C. Kolff uit Rotterdam, waar-
SNEL EN
ZEKER
I PRUS PER POEDER 6 CT
den (70 tegen 0) heeft de Tweede
gisteren een regeling aangenomen volgens
welke het gebiedsdeel Suriname (dat deel
olijft uitmaken van het Koninkrijk) voort
aan de eigen belangen op cultureel, eco
nomisch. sociaal en financieel gebied zelf
zal behartigen. Den Haag zal zich niet
meer mengen in de binnenlandse aange
legenheden van Suriname. De eigen lands-
organen van Suriname, ruim viermaal zo
•groot als Nederland maar met nauwelijks
200.000 inwoners, zullen voortaan de ver
antwoordelijkheid dragen die voorheen bij
de Ijlederlandse regering berustte. Dat
ka n nu na de toekenning van het alge
meen kiesrecht aan de bevolking van Su
riname een statencollege is samengesteld,
dat als representatief voor de rechtsover
tuiging der bevolking dient te worden oe-
schouwd.
De gisteren getroffen regeling is een
tussen-regeling, die zal worden vervangen
dpor een definitieve wanneer, na de
rondetafelconferentie, met
Indonesië een overeen
komst wordt bereikt en
zekerheid zal bestaan om
trent de vorm van dé
N ederlands-Indr nesische
Unie, waarvan het nieuwe, drieledige Ko
ninkrijk (Nederland-Suriname-Nederland-
se Antillen) een der partners zal zijn.
Tweede
Kamer
Toen het postvliegtuig Soerabaja op
Mauritius een tussenlanding maakte,
kwam een circa 200 jaar oude schildpad
met een gewicht van 150 kg, nieuwsgierig
de indringer bekijken. Die nieuwsgierig
heid kwam hem en zijn twee metgezellen
dun r te staan, want met vereende
kracht werden zij door de bynanning in
het vliegtuig getild. Op Schipnol mochten
de dieren even lopen alvorens naar Artls
te worden gebracht.
'tSr
In hooggestemde redevoeringen met
het oog ook op de radio-uitzending naar
West-Indië hebben de Kamerleden v. d
Wetering (C.H.U.), Ritmeester (V.V D
Schermerhorn (P. v. d. A.). De Kort
(K.V.P.). Wagenaar (C.P.N en zelfs de ne
ren Meyerink (A.R.) en Welter (K.N.P
hun warme instemming betuigd met de
overdracht van de interne souvereinitelt
aan Suriname en hun vertrouwen uitge
sproken in de bevolking, die op de bij
stand van Nederland zal kunnen rekenen.
Op één punt was een groot deel van de
Kamer niet tevreden. De heer De Kort
(K.V.P.) had met de steun van de heer
Meyerink (A.R.) en freule Wttewaall vj
Stoetwegen (C.H.U.) een amenc
gediend om in de regeling op te nemen
dat het bijzonder algemeen vormend ,a-
ger onderwijs, alsmede de opleiding van
leerkrachten daartoe naar dezelfde maat
staf als het openbaar onderwijs zullen
worden bekostigd uit de openbare kas.
Tevens zouden voorwaarden moeten wor
den vastgesteld waarop voor het bijzonder
algemeen vormend middelbaar en voor
bereidend hoger onderwij# bijdragen uit
de openbare kas kunnen worden ver
leend.
Voor minister v. Schalk was dit een
moeilijk geval, want hij verklaarde per
soonlijk voorstander van het amendement
te zijn. In het voor-ontwerp van de rege
ling was de financiële gelijkstelling tus
sen bijzonder en openbaar onderwijs op
genomen en hij stelde zich op het stand
punt, dat dit geen binnenlandse aangele
genheid was van Suriname. Maar in Su
riname heeft men tegen de financiële ge
lijkstelling ernstig bezwaar gemaakt, ook
om financiële redenen. En omdat overeen
komstig art. 210 van de Grondwet de re
geling het resultaat moet zijn van ge
meenschappelijk overleg, heeft hij ten
slotte de bepaling uit het definitieve ont
werp weggelaten omdat men toch ook de
ogen niet mag sluiten voor de gevoelens
van de wederpartij. Wanneer men aan
^Suriname de bevoegdheid schenkt eigen
aangelegenheden voortaan zelf te behar
tigen naar eigen inzicht, moet men niot
beginnen met Suriname zijn wil op te
leggen en zich nog even ln zijn binnen
landse aangelegenheden te mengen.
De Kamer had echter geen oor voor d»
verstandige en bezadigde woorden van de
minister en met 52 tegen 18 stemmen (van
de P. v. d. A. en de communisten) werd
het amendement-De Kort aangenomen.
Overeenkomstig het verlangen van Su
riname om in staat te worden gesteld door
middel van vertegenwoordigers deel e
nemen aan beraadslagingen in de Eerste
en, Tweede Kamer over aangelegenheden
die de gemeenschappelijke belangen van
Nederland en Suriname betreffen, werd
zonder hoofdelijke stemming een amen
dement aangenomen, waarin dp regering
wordt uitgenodigd de Kamer over d<t
denkbeeld voor te lichten en eventueel een
desbetreffend wetsvoorstel bij de Staten-
Generaal aanhangig te maken.
In Suriname zijn vandaag de vlaggen
uitgestoken: de Nederlandse driekleur.
nemend voorzitter van de Kon. Ver. voor
Luchtvaart, heette de vele genodigden,
opder wie minister Spitzen, welkom. Hij
hoopte, dat de Hsy zou bijdragen om de
belangstelling van het Nederlandse pu
bliek voor de luchtvaart te vergroten en
bracht hulde aan de organisatoren, onder
wie de heer L. Jagers, directeur-haven
meester van Ypenburg, de voornaamste
plaats inneemt.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
mr D. G. W. Spitzen zei. dat het doel van
de llsy is, dat het publiek zich dieper in
dringt in de structuur van de luchtvaart,
waardoor grotere belangstelling kan ont
staan. Spr. zei, dat het aantal Nederlandse
jongelui, dat zich voor de luchtvaart aan
meldt niet voldoende is om in de behoefte
aan Nederlandse vliegers te voorzien. De
minister wilde daarmee niets kwaads zeg
gen van de buitenlandse verkeersvliegers,
die in Nederlandse dienst staan. Hij hoop
te, dat de llsy haar taak in dit opzicht zou
vervullen en-blijvende belangstelling voor
de luchtva|rt zoyi wekken.
Vervolgens sprak ir Beeling, lid van de
directie van de Kon. Vliegtulgenfabriek
Fokker te Amsterdam, die herinnerde aan
de EIta in 1921 te Amsterdam gehouden,
op welks terrein later de Fokker-fabriek
Is verrezen. De Elta was de eerste en
enige tentoonstelling voor luchtvaart te
Amsterdam. Ir Beeling hoopte dat de llsy
elk jaar zou worden gehouden en uitte uit
naam van de Ned. industrie zijn beste
wensen voor het welslagen van deze ten-
toonstelling, bij welke woorden mr E.
Menten, president-commissaris van de
N.V. Ypenburg, die als laatste het woord
voerde, zich gaarne aansloot.
Daarna knipte minister Spitzen het tra-
ditionele lint, dat toegang gaf naar het
terrein, waar de grote tentoonstelling
staat. door. waarna de genodigden een
rondgang ondernamen over dit terrein.
Daar stond een aantal militaire vliegtui
gen. o.a. een Seafury en een Firefly van
de Marineluchtvaartdienst, zomede tal van
verkeers- en sportvliegtulgen van ver
schillend type opgesteld.
Het gezelschap, waartoe de commandant
van de luchtmacht Nederland, generaal-
majoor A. Baretta, die de minister van
Oorlog vertegenwoordigde en de heep J.
W. F Bpcker, directeur-generaal van de
Rijksluchtvaartdienst, benevens een aantal
hoge marine-officieren behoorden, begaf
zich vervolgens naar de tent om de ver
schillende stands te bezichtigen.
Ondertussen heerste er op het vliegveld
een ongekende bedrijvigheid. Uit alle
windrichtingen arriveerden kleine sport-
vliegtuigen. die vandaag aan de Benelux- V
rondvlucht zullen deelnemen, de eerste
vliegtocht voor sportvliegers na de wereld
oorlog over Nederland, België en Luxem-
burg. Vrijdagavond zijn deze deelnemers
ontvangen door het Haagse" gemeentebe
stuur.
neem een
Na enkele uren kwam de reus weer
terug. Hij ontdeed Wimpie van zijn
boeien. „Kom maar mee" verzocht hij
het knaapje. „En geen grappies hoor!
Anders zou ik je pijn motte doen. en
als ik je aan de directriese beschadigd
aflever, houdt ze het van m'n salaris
af"
Wimpie stond moeilijk op. Hij voelde
hoe het bloed weer door zijn ver
stijfde ledematen begon te stromen.
Strompelend volgde hij de reus. die
hem even later een weelderig inge
richt vertrek binnenduwde. „Hier is ie.
madam!" kondigde de reus aan en
trok zich toen terug ln de gang.
De oude dame keek niet op. maar
ging vlijtig door met het verzorgen
van haar neus en kapsel. Nu en dan
gromde ze tevreden als een krul bij
zonder mooi uitviel. Eindelijk was ze
echter klaar en vond ze tijd om zich
met Wimpie te bemoeien, die al die
tijd bedremmeld bij de deur had staan
wachten.
„Zo. en daar hebben we Napoleon"
merkte ze. met een niet onvriendelijke
glimlach op.
Wimpie werd bleek van schrik „Ik
ben Wimpiestamelde hij.
gpqpct J{u*f*vaC£iulbi>t^,
Hij aarzelde nog en plotseling zag
Kitty de andere zijde van de kwestie
Peters zijde. Ze wilde hem graag op Mal
low hebben ze wilden .hel allemaal.
Maar ze had er niet aan gedacht wat het
voor hem zou zijn. Nu ze wist, dat hij van
Nan hield, begreep ze, dat het bitter hard
voor hem zou zijn onder één dak te wonen
met tie vrouw, die hij liefhad en toch
door de wet van haar gescheiden te zijn
en, voor zover Kitty wist, door haar alleen
te worden beschouwd als een vriend.
Zelfs ale Nan van Peter ging houden zou
dat alleen de zaak maar ingewikkelder
maken.
Toen ze weer begon te spreken was het
op een toon vol zelfverwijt.
Peter. Ik ben een akelig, zelfzuchtig
schepsel. Ik heb geen ogenblik aan jou
gedacht alleen aan onszelf. Dat is ge
loof ik, je eigen schuld. Je hebt ons alle
maal geleerd zoveel van jou te verwach
ten en zo weinig te geven.
Maliory maakte een haastig, afwerend
gebaar.
—O jawel, hield ze vol. Je geeft altijd
en wij nemen maar. Ik heb er nooit over
gedacht, hoe hard ik Was toen ik je vroeg
om naar Mallow te komen, terwijl Nan
bij ons logeert. Vergeef het me Peter.
Maar lieve Kit, er is niets te ver
geven. Je weet, dat ik Nqn liefheb, dat
ze altijd de enige vrouw voor mij zal
blijven. Maar je weet ook, dat Celia er 1«,
en dat Nan en ik nooit méér voor elkaar
kunnen zijn dan we nu zijn alleen
vrienden. Ik ben niet van plan die vriend
schap te verknoeien tenzij het voor
Nan het beste zou blijken te vergeten, dat
we vrienden zijn geweest. En ik zal niet
zeggqp, dat het geen pijn doet bij haar
te zijn, maar er is een pijn, die je liever
draagt dan te verliezen wat er bij hoort.
Kitty's ogen sprongen vol tranen.
O, Peter, snikte ze opeens. Waarom
ben je niet vrij? Jij en Nan zijn Voor el
kaar geschapen.
Hij kromp even ineen, alsof ze haar
vinger op een pUnlUke plek had gelefd.
Stil Kitty, zei hij. Niet huilen, we
moeten deze dingen nu eenmaal onder
de ogen zien.
Er klonken voetstappen en de stemmen
van Barry en Penelope.
Ik ben je éen shilling schuldig, zei
Barry op zijn vlotte goedgehumeurde
manier. 4e hebt me geslagen. Penny-
Kitty sprong op. ineens denkend aan
haar behuild gezichtt.
O. ze mogen me nu niet zien. Peter,
laat ze niet binnen komen.
Een ogenblik later kwam Maliory de
kamer uit en ging het paar tegemoet
voor zé bij de deur waren.
t Ik kwam juist Kitty goede dag zeg
gen, begon Penelope. Ik had geen idee.
dat het al zo laat was.
pat komt door nüjn gezelschap,
mompelde Barry.
Peters gezicht was nogal bleek en strak,
doCh hU slaagde er in om met een stem.
die vrU normaal klonk, te antwoorden:
Kitty is doodmoe en gaat even rus
ten voor het diner. Ze vroeg me je voor
haar te groeten. Penelope.
Dan rust op mij de taak de vertrek
kende gasten uitgeleide, te doen, zei Barry
vrolUk. Peter, ouwe jongen, kan <le auto
jpu ergens afzetten als je Penny hebt
weggebracht?
Peter schrok terug. HU voelde, dat hij
*dit pgenblik zelfs de nabUheld van een
end niet kon verdragen.
Neen. dank je, zei hij, lk loop.
HOOFDSTUK VIII.
Het midden van de trap.
Mallow Court, het landhuis van de Sey
mours, lag nog geen mUl van het dorp
St Wennys af. Het was een laag huis van
twee verdiepingen, begroeid met klim
planten en keek uit over de woeste zee,
die tegen de kust van C0rni6h sloeg.
Het huis zelf was op een eigenaardige
manier gebouwd, het middengedeelte en
de beide vleugels, die er rechthoekig op
stonden, omsloten een diep gelegen gras
veld. waaromheen een breed tegelpad liep.
Een lage grijze muur aan de zetjtant
vormde de vierde zUde van het vierkant
en aan het eind gaf een poort toegang
tot een verweerde, met gras begroeide
weg. die naar de rand van de klip
voerde.
Edh rU bomen omringde het hul# ge
deeltelijk en deze temperden de hevigheid
van de wind, die zelfs ln de zomer de
kuiten plaagde. Achter het hufs, onder
beschutting van het oploper.de land, lagen
de tuinen van Mallow, getuigende van
de liefdevolle zorg van generaties. Uitge
strekte prachtig geschoren grasvelden
liepen af van het terras, dat langs de ge
hele lengte van het huls liep. Daarachter
lagen mooie lanen, overwelfd door bomen
en omzoomd door bloembedden, verbon
den door korte trapjes van met gras be
groeide stenen treden.
(Wordt vervolgd)
verleid door Huibert Vet
Na de vrUe Donderdag kwamen de con
gressisten gisterochtend opnieuw bUeen
voor de bespreking van programmapun
ten. Met algemene stemmen aanvaardde
het congres richtsnoeren van de volgende
inhoud voor de periode 1949—1950: De In
ternational Alliance of Women zal voort
gaan steun te verlenen aan nationale en
internationale maatregelen, die erop ge
richt zijn te doen ophouden ,0e discrimi
natie tussen mensen onderling wegens ras,
kleur. sexe. nationale of sociale afkomst.
Met dit doel zal de Alliance voortgaan
zich te concentreren op de bevrUding van.
de vrouwen in die landen, waar haar nog
niet stemrecht en gelUkgerechtigheid zUn
verleend. De Alliance zal haar aandacht
gericht houden op politieke gelijkheid zon
der onderscheid van raé en sexe, en voorts
op geüjkheid op economisch en sociaal
terrein evenals op dat der opvoeding, ver
volgens streeft de Alliance naar gelUk
salaris voor gelijk De benoeming
van daarvoor geschikte vrouwen op be-.
langrUke posten zowel nationaal als in
ternationaal De Alliance zoekt een groter
aantal mogelijkheden voor de theoreti
sche en practische voorbereiding ten
einde de vrouwen bekwaam te maken
voor het bekleden van deze belangrijke
nationale en internationale posities.
De Alliance zal haar werk voor de uni
versele en blUvende vrede door bemid
deling van de Verenigde Naties voortzet
ten. Met dit doel zal de Alliance bUdra-
gen leveren voor uitgebreide discussie
over de verklaring van de rechten van
de mens teneinde een daarvoor gunstige
openbare mening te verkrUgen.
Aan de algemene resolutie, die op de
eerste zittingsdag door het congres is aan
vaard, werd een door Griekenland inge
diend amendement met algemene stem
men aanvaard. Dit amendement stelde
voor een toevoeging aan de originele tekst,
waarin nog meer zou worden onderstreept
het democratisch kar-akter van de Alliance
en de afwijzende houding tegen net tota-
De bekende schrUver, G. B. Shaw gaat
verhuizen. De flat, die hU totnutoe in
Whitehall te Londen heeft bewoond, is
hem te groot geworden en derhalve gaat
hij kleiner wonen. Met het gevolg, dat
hij een deel van zUn meubels en boeken
van de hand heeft moeten doen. Meubels
en dergelUke met inbegrip van Europees
en Chinees porcelein en aardewerk zUn
reeds onder de hamer gekomen; zUn boe
ken zullen volgen. De hoogste prils, welke
op de dezer dagen gehouden veiling werd
betaald, was 130 pond sterling voor een
achttiende eeuws gelakt bureau; een klok,
die uit het laatst van de zeventiende of
het begin van de achttiende eeuw dateert,
heeft 76 pond sterling opgebracht. Voor
andere stukken werden prijzen betaald
variërend van £4 tot £55. welk laatst®
bedrag werd gegeven voor een mahonie
houten boekenkast. Op 29 Juli komen de
boeken aan de beurt en vooral deze ver
koping zien velen nbet spanning tegemoet.
Shaw zelf heeft bekend gemaakt, dat men
zich van zUn boeken niet al te veel moet
voorstellen en verzekerd, dat er werken
zijn, zelfs van heel bekende wijsgeren, die
hij nimmer heeft gelezen. En ook moet
men zich geen grote voorstelling maken
van de aantekeningen, waarvan hij de
boeken zou hebben voorzien: het gebeurt
misschien een» in de vijf en twintig Jaar,
dat ik iets in de maöge van een hóek
«chrUf, heeft de grote mgn den volke kond
gedaan. Dit neemt niet weg. dat het niet
uitsluitend boekenliefhebbers zijn, die de
boekenveiling met belangstelling tegemoet
zien.
Hilbrandt Boschma
Vrijdag 5 Augustus hoopt Hilbrandt
Boschma zUn 80ste verjaardag te vieren.
HU was vele jaren evangelist te Ruurlo
en heeft onder andere geschreven Hel
dengestalten uit Israël# geestelijke wor
stelstrijd, Eenvoudig Christendom en De
tragedie van het Godsrijk. Verder de ver
halenbundel Om den Wiehmenhof, waar
van de naam ontleend is aan die van een
dorpspastorie ergens ln het Oosten van
tns land en de brochure. Het GodsrUk ls
abU.