KADKK^ van hel week-end mm*-, De officiële opening van de llsy AKKERTJE Onbereikba.fi ill sip nm If^lM 40 Jaar geleden vloog Blériot over het Kanaal Suriname op eigen benen i WIMVIF r en de Wassen Beelden S,i|S^I||Ei ff?S-3*a!PIP^5!i *?"S|Bs.|c^S'glials: VERGANKELIJK LEVEN Als een koning, werd hij toegejuicht Invasie van Vikingen op Nederlandse kust Grote drukte op en boven Ypenburg Voortaan baas in eigen huis Intern. Vrouwencongres Shaw verkoopt zijn bezittingen Jala-!.^sga^fs-i ZATERDAG 23 JULI 1949. EERSTE BLAD - PAGINA 3. IN de laatste weken zijn* wij meer malen op ruwe wijze in de dagelijkse gebeurtenissen herinnerd aan de kortheid en de vergankelijkheid van het leven. Rampen, zoals die ons vliegwezen troffen, spreken sterk aan. De plotseling afgebroken levens stem men honderdduizenden tot een ogen blik nadenken in tegenstelling met die geëindigde levens, die slechts in de kring van naaste bloedverwanten of vrienden ontroering en verdriet plegen te wekken. Een ramp, die men een nationale ramp mag noemen, is een krachtig memento mori, een waar schuwing. dat alle leven broos is en kan eindigen op een tijdstip, dat wij het 't minst vermoeden. Niemand kent dag en uur van zijn levenseinde en dat is een groot geluk. Het geeft ons de innerlijke rust van het niet weten, maar op sommige momenten ook de wetenschap, dat wij elk ogenblik geroepen kunnen worden de laatste reis te aanvaarden. De kortheid van ons leven, de tijd, die heensnelt en vrijwel geen spoor achterlaat, zij kunnen ons weemoedig stemmen, ons misschien verontrusten als wij ons niet die innerlijke zeker heid, dat onwrikbaar weten hebben verworven, waaruit alle troost kan worden geput die wij van node hebben, dat na dit leven een beter leven volgt. tt-O^ING DAVID heeft in véél van zijn Psalmen zijn gedachten over dood en leven neergelegd. Maar hij vond ook het juiste troostwoord tegen over de kortheid vhn het leVen „maak mij bekend mijn einde en welke de mate mijner dagen zij: dat ik wete hoe vergankelijk ik ben." Het leven rondom ons laat ons telkens zien, dat onze dagen kort kunnen zijn, ook al weten wij niet de mate onzer dagen. Wie niet ziende blind en horende doof is, weet, dat hij' vergankelijk is. En David put alle troost uit de woorden, die van vol ledige overgave getuigen, een overgave die ons alleen de rust van het onbe vreesd afwachten kan schenken: „Mijn hoop, die is op U. Verlos mij van al mijn overtredingen en stel mij niet tot een smaad der dwazen." C. B. Brand bij Van Gelder te Wormer Een machinist van de papierfabriek „De Eendracht" van de firma Van Gelder tc Wormer zag Vrijdagmiddag rook op stijgen uit de zolderverdieping boven het kantoor. Hij waarschuwde onmiddellijk de bedrijfsbrandweer en stelde de fabrieks sirene in werking. De dorpsbrandweer van Wormer en de Wormerveerse brand weer rukten daarop onmiddelijk uit en bestreden het vuur. dat woedde in de af deling bed rijf sternen, de bedrijfsschool, de loon-administratie en het oude archief, van het hoogste gedeelte van het kan toorgebouw af. met twintig stralen. Het archief brandde geheel uit, de loon. administratie ging verloren, de lokalen, waarin de bedrijfsschool was gevestigd, kregen grote schade en een aantal drijf riemen werd door het vuur verteerd. De brand is waarschijnlijk veroorzaakt door kortsluiting in de telefooncentrale, die op de bovenverdieping is gelegen. De fabrlekslokaliteiten zelf liepen geen schade op, zodat het werk niet wordt ge stagneerd. De schade is echter vrij aan zienlijk en wordt op 100 000 geschat. Nederlandse marine schepen te Gothen burg. Het Nederlandse werkschip Vulcaan en de Nederlandse onderzeeboten Tljgerhaal en O 27 zijn. tezamen met zeven Deense oorlogsschepen te Gothenburg aangekomen voor een beleefdheidsbezoek. Het jaar 1909 is belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de luchtvaart. Tot in dat jaar had men de uitvinding van de gebroeders Wright, die op Ame rikaanse bodem de eerste vlucht met een. wat wij thans zouden noemen, gemoto riseerd. zweefvliegtuig ze» Jaar te voren met succes hadden volbracht als een tijd verdrijf voor geëxalteerde sportslieden of avonturier# beschouwd, dat nauwelijks au sèrieux kon worden genomen. Wilbur en Orvilb Wright konden zelfs voor hun vin ding het klinkt ongelooflijk geen belangstelling, financieel noch Industrieel. In de Verenigde Staten wekken. Zo wa rén zij naar de Oude Wereld getogen. Zij vestigden zich ln Frankrijk. In die tijd stond Frankrijk aan de spits op het ge bied van de luchtvaart, een positie, die de Fransen tot aan het begin van de eerste wereldoorlog hebben behouden. Daar in Frankrijk, waar tegen het ein de van de 18de eeuw de eerste hete luchtballons van de gebrs Montgolfier de lucht in gingen, had zich ruim een eeuw later een groep technici verenigd, die ieder voor zich experimenteerden met door hen geconstrueerde, zwaarder dan de lucht wegende vliegmachines. Elk van hen bezat een groep supporters, die zich bij tijd en wijle in de pers uitten. Zo was men in kampen verdeeld, die elkaar op vreedzame wijze met de pen bestreden. Maar onder het publiek was de belang stelling groot genoeg, dat de Wrights het waagden een. vliegschool in Zuid-Frank rijk op te richten. En er kwamen leerlin gen. zelfs van over de grens. Mannen als Ader, die zwoer bij een door een stoommachine voortbewogen vliegtuig. Ferber..Henri Farman. Penaud. Deperdussin. Saulnier. Volsin. Nieuport enz., wij doen slechts een greep, waren door de aviatiek bevangen. Een van hen, Louis Blériot. is de man geweest, die in het beroemde jaar. thans 40 jaar geleden, de wereld versteld heeft doen staan. En het scepticisme ten aanzien van het vlieg tuig. Óat zovele jaren de overhand had behouden, verdween als sneeuw voor de* zon. De criticasters werd meteen het zwij gen opgelegd. In 37 minuten Op^5 Juli 1909 Zondagmorgen om half vijf. stapte de toen 37-jarlge Franse In genieur Blériot. vader van vijf kinderen, in zijn vliegtuig in de buurt van Les Ba- raques bij Calais. Geruime tijd had hij op windstilte gewacht. Hij steeg op en om 5 uur 12 daalde hij te North Fall Meadow bij Dover. Blériot had 37 minuten nodig gehad om geschiedenis te friakeh en de Engelsen het bewijs te leveren, dat Jiun splendid isolation tot het verleden behoorde. De afstand, die hij aflegde, was iets meer dan 48 km aan de overzijde van het Kanaal volgde Blériot enige tijd de kustlijn om naar een geschikte lan dingsplaats uit te zien zodat hij een snelheid van ruim 70 km per uur ont wikkelde. Enkele dagen tevoren had Blériot enig gerucht veroorzaakt door een vlucht-over- land van 40 km in ongeveer 40 minuten. Het stond voor hem vast. dat hij in 9taat was met zijn vliegtuig over het Kanaal ZATERDAG 83 JULI AVONDPROGRAMMA Hllv. I (KRO): 8 Gr.pl 6 15 journalistiek weekoverzicht: 6.30 Ned Str kr 7 Nieuws; 7.15 Vraaggesprek; 7 30 Plano; 7.45 Reg ultz I Nieuws: 8 05 Oss: 8.1 J Qr.pl.; 0 20 Licht baken; 8 45 Werken van Sibelius, 9 Zomer sproeten: 9.45 Krulsklankpuzzle: 10 Omtoep- kamerork.; 10 30 Wij lulden de Zondag ln; 21 Nieuws; 10 20 La mer, Hllv. n (VARA): 6 Nieuws; 615 Populaire liedjes: 7 Artistieke staalkaart; (VPRO): 7 30 Resolutie Congres Vrljz Prot.; 8 Nieuws: 105 Dingen van de dag: 8 12 Varia; 8 15 Dolf v d Linden: 8.43 De parade van de glim lach: 945 Socialistisch commentaar: 10 Vln- dobona Schrammel'n: 10 25 Mensen die wij wel eens ontmoeten: 10 40 Orgel ensemble: II Nieuws; 11.15 Sfeer en rhythme: 11 45 Blng Crosby. ZONDAG 24 JULI. Hllv. I (KRO) 8 Niéuws: 8.15 Plano: 8.25 Hoogmis; 9.30 Nieuws; en waterstanden; (NCRV) 9.45 Gr.pl.; 10 Kerkdienst; 11.30 Na de kerkdienst; (KRO) 12.15 Apologie; 12.35 Viool en plano: 12.40 Lunchconcert) 1 Nieuws; 1.20 Lunchconcert; 1.45 Uit boek der boeken; 2 Viool; 2.30 Boeren- en tumders- bond. 2.40 Het Residentie Ork.; 3.50 Charles Trenet; 4 Reportage; 4.15 Plano; 4.25 Vespers ln het Augustljnenxlooster; (IKOR) 5 Vesper dienst; 6 Wljdlngsdienst; 8.30 Ned. Strijdkr.; (NCRV) 7 Het Ned. Kamerkoor; 7.15 Kent gil uw bijbel; 7 30 Nieuws: (KRO) 7.45 Het Hallé Ork; 7.50 In het Boeckhuys; 8.05 Plano; 8.12 Uit en thuis: 8.35 Ik zie wat Jij niet ziet; 8 45 'Alleman en de wonderlamp; 9.10 Muzi kale tombola; 9.55 Hoorspel; 10.37 Actuali teiten; 10.45 Avondgebed; 11 Nieuws; 11.15 Concert. Hllv. II (WARA) 8 Nieuws: 8.15 Postduiven; 8.20 Boston Symph. Ork.; 8.30 Vacantle; 8.40 Kinderkoor: 9.15 Gr.pl.; 9.45 Qeestlljk leven; 10 Meester-Trto: 10 30 Poëzie; 10.50 De Jonge Flierefluiters; (AVRO) 12 Kon. Mil. Kapel; 12.30 De Zondagclub: 13.40 Orgel: 1 Nieuws; 1.20 Hongaarse melodieën: 1.50 Even afreke nen heren; 2 Piano; 20.5 Boekenhalfuur; 2.30 Opera; 4 Fllmptaatje: 4.15 Plano; 4.30 Sport; (VARA) 5 Meisjeskoor: 5.20 Oefening kweekt kunst; 5.40 Viool en plano; 6 Nieuws; 6.15 Sport; (VPRO) 8.30 msterdam ontvangt: (IKOR) 7 Luisterclubs; 7.30 Het woord spreekt ona aan; 8 Nieuws; (AVRO) 8.05 Reportage; 8.15 Opera; 9.20 Dat kun je begrijpen; 9.30 Zang; 9.55 Waltztlme; 10.20 Een avondje thuis «uit"; U Nieuws; 11.15 Dansmuziek. MAANDAG 85 JULI. dagprogramma. Hllv. I (NCRV) 7 en 8 Nieuws; 8.15 Te Deum LaudamUs; 8.45 Vlooi en plano; 9.13 Ochtendbezoek; 9.30 Commentaar; 9.40 Alphons Dlepenbrock; 10.30 Morgendienst; U Néd. Kamer Ork.; 11.20 Van oude en nieuwe schrijver?; 11.40 Planorecital; 12.10 The Masqueraders; 12.33 Koor; 1 Nieuws; 1.15 Mandollnata; 1.45 Zang; 2 De vacantle be gint; 2.35 Opera; 3.30 Recital; 3.45 Lohdens Symph. Ork.; 4 Bijbellezing; 4.45 Boston Pops, ork.; 5 Kleuters: 5.15 Orgel; 5.45 Reg. ultz. Extra-contingent tomaten voor export naar Engeland De Engelse regering heeft goedgekeurd, dat Nederland behalve de overeenkomstig het handelsverdrag gedurende Juli te le- y?re1n wekelijkse contingenten van 1500 ton tomaten, een extra contingent Van 1500 »on tomaten naar Engeland zal kunnen exporteren. Hilv. XI (VARA) 7 en 8 Nieuws; 8.18 Gr.pl.; 9 Boston Symph. Ork.; (VPRO) N Voor de ouden van dagen: 10.05 Morgenwijding; (VARA) 10.20 Marek Weber; 10.30 Voor de vrouw; 10 45 De Regenboog; 11.20 Jonge Ned. kunstenaars: 11.45 De paardendief; 12 Ac- cordeola; 12.38 The Kilitna Hawaiians; 1 Nieuws; 1.15 Kalender; 1.20 Dolf v. d. Lin den; 2 Bach; 2.30 Maandaghouders; 2 45 Guus Deloof; 3.10 Hoorspel; 3.40 EIn Deutsches Requiem: 5 Voor de kleuters; 5.15 Vacantle- vertelling; 5.30 Roemeens Ork. Avondprogramma. Hilv. I (NCRV) 6 Boston Promenade Ork.; 6.15 Sportrubriek: 630 Ned. Strijdkr.; 7 Nieuws; 7.15 Onder de leeslamp; 7.30 Actueel Geluid; 7.45 Heg. ultz.; 8 Nieuws. 8.05 Pro gramma proloog: 8.15 Kerkconcert; 9 Reis verhaal; 9.20 Gr.pl.; 10.25 Sweellnck Kwartet; 10.45 Avondoverdenking; 11 Nieuws; 11.15 CXDJv^il (VARA) 6 Nieuws; 6.15 Varia; 6.58 Sttffmuziek; 6.45 Parlementair overzicht; 7 Reportage; 7.30 Promenade concert; 8.05 Nieuws; 8.10 Dingen van de dag; 8.20 Opera concert: 8.50 Van jong en oud; 9.10 Actuele kentekeningen; 9.45 Rondetafel conferentie; 10 Viool; 10.25 Ned. Kamerkoor; 10.45 Orgel spel; 11 Nieuwst 11.15 Dansmuziek. De machine, waarmee Blériot als eerste over het Kanaal vloog. le vliegen. Indien de motor van zijn vlieg tuig het uithield. Want in die tijd waren vleigtuigmotoren, wanneer zij draaiden, nauwelijks betrouwbaar voor dertig mi nuten achtereen. De Franse marine had de torpedoboot- jager Escopette ter beschikking van de Franse vlieger gesteld voor het geval hij een gedwongen daling op zee moest uit voeren. Aan boord van dit vaartuig was mevr. Blériot. die de poging van haar echtgenoot wilde gadeslaan. Zelf had B é- riot als voorzorgsmaatregel een 150 kg we gende metalen cylinder in de staart van zijn vliegtuig ingebouwd om in geval van nood op zee drijvende te blijven. Maar de snelle jager, gelijktijdig vertrokken, kon het vliegtuig niet bijhouden en gedu rende tien minuten was de koene vlieger aan zich zelf overgelaten. Aan boord van het vliegtuig waren geen instrumenten, zelfs geen kompas. Na de vlucht moest Blériot bekennen, dat die tien minuten voor hem heel lang duurden en dat hij blij was de Engelse kust te zien. Die kust bereikte hij ter hoogte van Deal en naar links zwenkende, vloog hij langs de krijt rotsen, totdat hij de Franse journalist van Le Matin zag. die met een Franse vlag stond te zwaaien en wees in de richting van een gunstige landingsplaats, hetgeen hij tevoren met Blériot te Calais had af gesproken. Blériot kon de landing op de weide niet naar behoren uitvoeren en zette zijn vlieg tuig tegen een helling aan de grond, waar bij het licht werd beschadigd. Dit vlieg tuig. dat hij zelf had ontworpen, was een eendekker. Het was de Blériot XI. voor zien van een 25 pk Anzani-motor. Zowel te Londen als Parijs is het na de histo rische vlucht enige tijd voor het publiek tentoongesteld geweest. Roem Als een koning werd Blériot te Londen ontvangen, waar hij uit handen van Lord Northcliffe eigenaar van de Daily Mail. de prijs van 1000 in ontvangst nam, welke dit blad had uitgploofd voor de eerste vlie ger, die over het Kanaal vloog. En toen hij enige tijd later naar Parijs terugkeer de om daar de hulde, die hij verdiend had. te ontvangen, werd hij door een mensenmenigte van naar schatting 150.000 personen op zijn weg van de Gare du Nord naar de bureaux van Le Matin toe gejuicht. De Blériomanie. die zich zelfs tot het domein van de damesmode uit strekte. had zijn intrede gedaan Blériot, die in 1936 is overleden en dus 64 jaar is geworden, heeft de voldoening gehad, dat hij de ontwikkeling van de verkeersvl'.egerij heeft aanschouwd. Drig jaren vóór zijn dood nam hij als passa gier deel aan een lange-afstandsvlucht. die van Parijs naar Klein-Azië.reikte. Na de Blériot XI. waarmee hij over het Ka naal vloog, zijn er nog verscheidene typen vliegtuigen door hem ontworpen. Maar met de jaren werd de concurrentie zowel in als buiten Frankrijk groter. Oorspronkelijk bezat Blériot. die te Cam- brai in Noord-Frankrijk was geboren, een fabriek van "auto-accessoires."'speciaal carbid-lampen, waarop hij patent had ge nomen. Het construeren van vliegtuigen, waarmee de Franse ingenieur ziph onledig hield, dateerde van 1900. Het was voor hem een hobby, die pas later omstreeks 1908 op commerciële leest werd geschoeid. Uiterlijk wa6 deze Fransman een typische Vertegenwoordiger van zijn ras. Zijn don kere neerhangende knével, model 1909. gaf hem .het voorkomen van een Gallische aanvoerder vap het slag van Vercinge- torix of AmbioHx, die wist van doorzetten en volhouden en niet schropmde zich ten volle te geven aan het grote doél, dat hij zich voor ogen had gesteld. Toen hij zich voor zijn vlucht over het Kanaal naar zijn vliegtuig begaf, liep hij op krukken ge volg van ernstige brandwonden, die hij kort te voren op feen van zijn proefvluch ten aan beide benen had opgelopen. Maar Blériot voelde geen pijn, hij volhardde en won. Een eenvoudig gedenkteken op de plaats, waar Blériot de Engelse grond raakte, vormt tot in lengte van dagen een der mijlpalen in de geschiedenis der lucht vaart. Omstreeks halfvijf Vrijdagmiddag vuurde opper-Vlklng Jensen KJaers- gaard voor de IJmuidense pieren zijn 52 Vikingen per megafoon aan voor de laatste riemslagen van de reis Esbjerg—IJmulden. Op dat ogenblik stak de Hugin haar gouden drakenkop om de hoek van de Noorderpier en daarmee was een stukje voortreffelijk nagebootste historie in Nederland ge arriveerd. De voorganger van deze Hugin heeft 1500 jaar geleden de spits afgebeten vöor een vloot van Vikingschepen, die uit Scandinavië de Engelse krijtrotsen nader de en een geslaagde invasie op touw zette- De Vikingen van 1949, koffiebruine leden van diverse Deense roeiclubs, gaan het op d<ÊB8e Juli dunnetjes overdoen, maar met n#ider uitgesproken vijandige bedoelingen dan hun voorvaderen. IJmuiden was de eerste haven, die na Esbjerg werd overvallen. Een vier dagen roeien of zeilen, al naar de wind wilde waaien, hebben het ranke eikenhouten scheepje, waar een klein Deens korvet als waakzame geleidehond omheen zwom, naar ons land gebracht. Zaterdagmiddag, als het water hoog wordt, steekt de Hugin weer van wal en dan gaat het recht door naar de Engelse kust, die de 28e bereikt moet zijn. De sportieve Denen werden door land genoten. die toevallig met een touringcar in de buurt waren, hartelijk toegezongen op de Oude Sluis te IJmulden. waar zich een vriendelijk gezinde menigte had ver zameld om deze operatie gade te slaan. De „oorlogsbodem", welke zeer nauwkeurig naar oude tekeningen Is nagebouwd, bleek te zijn uitgerust met een rood-wit zeil, een prachtig besneden zijroer en schilden boven de roeidolten. zodat een eventuele vijand de bemapining niet één, twee, drie zou kunnen spietsen. H Gistermiddag Is de eerste Internationale Luchtvaart Show Ypenburg officieel ge opend. Voor deze gelegenheid was het vliegveld van een rtfke vlaggentool voor zien. talrijke vliegtuigen cirkelden in de lucht. terwUI vele sprekers achtereenvol gens b(j de opening het woord voerden en de betekenis van de luchtvaart voor het maatschappelijk leven uiteenzetten. De heer C. Kolff uit Rotterdam, waar- SNEL EN ZEKER I PRUS PER POEDER 6 CT den (70 tegen 0) heeft de Tweede gisteren een regeling aangenomen volgens welke het gebiedsdeel Suriname (dat deel olijft uitmaken van het Koninkrijk) voort aan de eigen belangen op cultureel, eco nomisch. sociaal en financieel gebied zelf zal behartigen. Den Haag zal zich niet meer mengen in de binnenlandse aange legenheden van Suriname. De eigen lands- organen van Suriname, ruim viermaal zo •groot als Nederland maar met nauwelijks 200.000 inwoners, zullen voortaan de ver antwoordelijkheid dragen die voorheen bij de Ijlederlandse regering berustte. Dat ka n nu na de toekenning van het alge meen kiesrecht aan de bevolking van Su riname een statencollege is samengesteld, dat als representatief voor de rechtsover tuiging der bevolking dient te worden oe- schouwd. De gisteren getroffen regeling is een tussen-regeling, die zal worden vervangen dpor een definitieve wanneer, na de rondetafelconferentie, met Indonesië een overeen komst wordt bereikt en zekerheid zal bestaan om trent de vorm van dé N ederlands-Indr nesische Unie, waarvan het nieuwe, drieledige Ko ninkrijk (Nederland-Suriname-Nederland- se Antillen) een der partners zal zijn. Tweede Kamer Toen het postvliegtuig Soerabaja op Mauritius een tussenlanding maakte, kwam een circa 200 jaar oude schildpad met een gewicht van 150 kg, nieuwsgierig de indringer bekijken. Die nieuwsgierig heid kwam hem en zijn twee metgezellen dun r te staan, want met vereende kracht werden zij door de bynanning in het vliegtuig getild. Op Schipnol mochten de dieren even lopen alvorens naar Artls te worden gebracht. 'tSr In hooggestemde redevoeringen met het oog ook op de radio-uitzending naar West-Indië hebben de Kamerleden v. d Wetering (C.H.U.), Ritmeester (V.V D Schermerhorn (P. v. d. A.). De Kort (K.V.P.). Wagenaar (C.P.N en zelfs de ne ren Meyerink (A.R.) en Welter (K.N.P hun warme instemming betuigd met de overdracht van de interne souvereinitelt aan Suriname en hun vertrouwen uitge sproken in de bevolking, die op de bij stand van Nederland zal kunnen rekenen. Op één punt was een groot deel van de Kamer niet tevreden. De heer De Kort (K.V.P.) had met de steun van de heer Meyerink (A.R.) en freule Wttewaall vj Stoetwegen (C.H.U.) een amenc gediend om in de regeling op te nemen dat het bijzonder algemeen vormend ,a- ger onderwijs, alsmede de opleiding van leerkrachten daartoe naar dezelfde maat staf als het openbaar onderwijs zullen worden bekostigd uit de openbare kas. Tevens zouden voorwaarden moeten wor den vastgesteld waarop voor het bijzonder algemeen vormend middelbaar en voor bereidend hoger onderwij# bijdragen uit de openbare kas kunnen worden ver leend. Voor minister v. Schalk was dit een moeilijk geval, want hij verklaarde per soonlijk voorstander van het amendement te zijn. In het voor-ontwerp van de rege ling was de financiële gelijkstelling tus sen bijzonder en openbaar onderwijs op genomen en hij stelde zich op het stand punt, dat dit geen binnenlandse aangele genheid was van Suriname. Maar in Su riname heeft men tegen de financiële ge lijkstelling ernstig bezwaar gemaakt, ook om financiële redenen. En omdat overeen komstig art. 210 van de Grondwet de re geling het resultaat moet zijn van ge meenschappelijk overleg, heeft hij ten slotte de bepaling uit het definitieve ont werp weggelaten omdat men toch ook de ogen niet mag sluiten voor de gevoelens van de wederpartij. Wanneer men aan ^Suriname de bevoegdheid schenkt eigen aangelegenheden voortaan zelf te behar tigen naar eigen inzicht, moet men niot beginnen met Suriname zijn wil op te leggen en zich nog even ln zijn binnen landse aangelegenheden te mengen. De Kamer had echter geen oor voor d» verstandige en bezadigde woorden van de minister en met 52 tegen 18 stemmen (van de P. v. d. A. en de communisten) werd het amendement-De Kort aangenomen. Overeenkomstig het verlangen van Su riname om in staat te worden gesteld door middel van vertegenwoordigers deel e nemen aan beraadslagingen in de Eerste en, Tweede Kamer over aangelegenheden die de gemeenschappelijke belangen van Nederland en Suriname betreffen, werd zonder hoofdelijke stemming een amen dement aangenomen, waarin dp regering wordt uitgenodigd de Kamer over d<t denkbeeld voor te lichten en eventueel een desbetreffend wetsvoorstel bij de Staten- Generaal aanhangig te maken. In Suriname zijn vandaag de vlaggen uitgestoken: de Nederlandse driekleur. nemend voorzitter van de Kon. Ver. voor Luchtvaart, heette de vele genodigden, opder wie minister Spitzen, welkom. Hij hoopte, dat de Hsy zou bijdragen om de belangstelling van het Nederlandse pu bliek voor de luchtvaart te vergroten en bracht hulde aan de organisatoren, onder wie de heer L. Jagers, directeur-haven meester van Ypenburg, de voornaamste plaats inneemt. De minister van Verkeer en Waterstaat, mr D. G. W. Spitzen zei. dat het doel van de llsy is, dat het publiek zich dieper in dringt in de structuur van de luchtvaart, waardoor grotere belangstelling kan ont staan. Spr. zei, dat het aantal Nederlandse jongelui, dat zich voor de luchtvaart aan meldt niet voldoende is om in de behoefte aan Nederlandse vliegers te voorzien. De minister wilde daarmee niets kwaads zeg gen van de buitenlandse verkeersvliegers, die in Nederlandse dienst staan. Hij hoop te, dat de llsy haar taak in dit opzicht zou vervullen en-blijvende belangstelling voor de luchtva|rt zoyi wekken. Vervolgens sprak ir Beeling, lid van de directie van de Kon. Vliegtulgenfabriek Fokker te Amsterdam, die herinnerde aan de EIta in 1921 te Amsterdam gehouden, op welks terrein later de Fokker-fabriek Is verrezen. De Elta was de eerste en enige tentoonstelling voor luchtvaart te Amsterdam. Ir Beeling hoopte dat de llsy elk jaar zou worden gehouden en uitte uit naam van de Ned. industrie zijn beste wensen voor het welslagen van deze ten- toonstelling, bij welke woorden mr E. Menten, president-commissaris van de N.V. Ypenburg, die als laatste het woord voerde, zich gaarne aansloot. Daarna knipte minister Spitzen het tra- ditionele lint, dat toegang gaf naar het terrein, waar de grote tentoonstelling staat. door. waarna de genodigden een rondgang ondernamen over dit terrein. Daar stond een aantal militaire vliegtui gen. o.a. een Seafury en een Firefly van de Marineluchtvaartdienst, zomede tal van verkeers- en sportvliegtulgen van ver schillend type opgesteld. Het gezelschap, waartoe de commandant van de luchtmacht Nederland, generaal- majoor A. Baretta, die de minister van Oorlog vertegenwoordigde en de heep J. W. F Bpcker, directeur-generaal van de Rijksluchtvaartdienst, benevens een aantal hoge marine-officieren behoorden, begaf zich vervolgens naar de tent om de ver schillende stands te bezichtigen. Ondertussen heerste er op het vliegveld een ongekende bedrijvigheid. Uit alle windrichtingen arriveerden kleine sport- vliegtuigen. die vandaag aan de Benelux- V rondvlucht zullen deelnemen, de eerste vliegtocht voor sportvliegers na de wereld oorlog over Nederland, België en Luxem- burg. Vrijdagavond zijn deze deelnemers ontvangen door het Haagse" gemeentebe stuur. neem een Na enkele uren kwam de reus weer terug. Hij ontdeed Wimpie van zijn boeien. „Kom maar mee" verzocht hij het knaapje. „En geen grappies hoor! Anders zou ik je pijn motte doen. en als ik je aan de directriese beschadigd aflever, houdt ze het van m'n salaris af" Wimpie stond moeilijk op. Hij voelde hoe het bloed weer door zijn ver stijfde ledematen begon te stromen. Strompelend volgde hij de reus. die hem even later een weelderig inge richt vertrek binnenduwde. „Hier is ie. madam!" kondigde de reus aan en trok zich toen terug ln de gang. De oude dame keek niet op. maar ging vlijtig door met het verzorgen van haar neus en kapsel. Nu en dan gromde ze tevreden als een krul bij zonder mooi uitviel. Eindelijk was ze echter klaar en vond ze tijd om zich met Wimpie te bemoeien, die al die tijd bedremmeld bij de deur had staan wachten. „Zo. en daar hebben we Napoleon" merkte ze. met een niet onvriendelijke glimlach op. Wimpie werd bleek van schrik „Ik ben Wimpiestamelde hij. gpqpct J{u*f*vaC£iulbi>t^, Hij aarzelde nog en plotseling zag Kitty de andere zijde van de kwestie Peters zijde. Ze wilde hem graag op Mal low hebben ze wilden .hel allemaal. Maar ze had er niet aan gedacht wat het voor hem zou zijn. Nu ze wist, dat hij van Nan hield, begreep ze, dat het bitter hard voor hem zou zijn onder één dak te wonen met tie vrouw, die hij liefhad en toch door de wet van haar gescheiden te zijn en, voor zover Kitty wist, door haar alleen te worden beschouwd als een vriend. Zelfs ale Nan van Peter ging houden zou dat alleen de zaak maar ingewikkelder maken. Toen ze weer begon te spreken was het op een toon vol zelfverwijt. Peter. Ik ben een akelig, zelfzuchtig schepsel. Ik heb geen ogenblik aan jou gedacht alleen aan onszelf. Dat is ge loof ik, je eigen schuld. Je hebt ons alle maal geleerd zoveel van jou te verwach ten en zo weinig te geven. Maliory maakte een haastig, afwerend gebaar. —O jawel, hield ze vol. Je geeft altijd en wij nemen maar. Ik heb er nooit over gedacht, hoe hard ik Was toen ik je vroeg om naar Mallow te komen, terwijl Nan bij ons logeert. Vergeef het me Peter. Maar lieve Kit, er is niets te ver geven. Je weet, dat ik Nqn liefheb, dat ze altijd de enige vrouw voor mij zal blijven. Maar je weet ook, dat Celia er 1«, en dat Nan en ik nooit méér voor elkaar kunnen zijn dan we nu zijn alleen vrienden. Ik ben niet van plan die vriend schap te verknoeien tenzij het voor Nan het beste zou blijken te vergeten, dat we vrienden zijn geweest. En ik zal niet zeggqp, dat het geen pijn doet bij haar te zijn, maar er is een pijn, die je liever draagt dan te verliezen wat er bij hoort. Kitty's ogen sprongen vol tranen. O, Peter, snikte ze opeens. Waarom ben je niet vrij? Jij en Nan zijn Voor el kaar geschapen. Hij kromp even ineen, alsof ze haar vinger op een pUnlUke plek had gelefd. Stil Kitty, zei hij. Niet huilen, we moeten deze dingen nu eenmaal onder de ogen zien. Er klonken voetstappen en de stemmen van Barry en Penelope. Ik ben je éen shilling schuldig, zei Barry op zijn vlotte goedgehumeurde manier. 4e hebt me geslagen. Penny- Kitty sprong op. ineens denkend aan haar behuild gezichtt. O. ze mogen me nu niet zien. Peter, laat ze niet binnen komen. Een ogenblik later kwam Maliory de kamer uit en ging het paar tegemoet voor zé bij de deur waren. t Ik kwam juist Kitty goede dag zeg gen, begon Penelope. Ik had geen idee. dat het al zo laat was. pat komt door nüjn gezelschap, mompelde Barry. Peters gezicht was nogal bleek en strak, doCh hU slaagde er in om met een stem. die vrU normaal klonk, te antwoorden: Kitty is doodmoe en gaat even rus ten voor het diner. Ze vroeg me je voor haar te groeten. Penelope. Dan rust op mij de taak de vertrek kende gasten uitgeleide, te doen, zei Barry vrolUk. Peter, ouwe jongen, kan <le auto jpu ergens afzetten als je Penny hebt weggebracht? Peter schrok terug. HU voelde, dat hij *dit pgenblik zelfs de nabUheld van een end niet kon verdragen. Neen. dank je, zei hij, lk loop. HOOFDSTUK VIII. Het midden van de trap. Mallow Court, het landhuis van de Sey mours, lag nog geen mUl van het dorp St Wennys af. Het was een laag huis van twee verdiepingen, begroeid met klim planten en keek uit over de woeste zee, die tegen de kust van C0rni6h sloeg. Het huis zelf was op een eigenaardige manier gebouwd, het middengedeelte en de beide vleugels, die er rechthoekig op stonden, omsloten een diep gelegen gras veld. waaromheen een breed tegelpad liep. Een lage grijze muur aan de zetjtant vormde de vierde zUde van het vierkant en aan het eind gaf een poort toegang tot een verweerde, met gras begroeide weg. die naar de rand van de klip voerde. Edh rU bomen omringde het hul# ge deeltelijk en deze temperden de hevigheid van de wind, die zelfs ln de zomer de kuiten plaagde. Achter het hufs, onder beschutting van het oploper.de land, lagen de tuinen van Mallow, getuigende van de liefdevolle zorg van generaties. Uitge strekte prachtig geschoren grasvelden liepen af van het terras, dat langs de ge hele lengte van het huls liep. Daarachter lagen mooie lanen, overwelfd door bomen en omzoomd door bloembedden, verbon den door korte trapjes van met gras be groeide stenen treden. (Wordt vervolgd) verleid door Huibert Vet Na de vrUe Donderdag kwamen de con gressisten gisterochtend opnieuw bUeen voor de bespreking van programmapun ten. Met algemene stemmen aanvaardde het congres richtsnoeren van de volgende inhoud voor de periode 1949—1950: De In ternational Alliance of Women zal voort gaan steun te verlenen aan nationale en internationale maatregelen, die erop ge richt zijn te doen ophouden ,0e discrimi natie tussen mensen onderling wegens ras, kleur. sexe. nationale of sociale afkomst. Met dit doel zal de Alliance voortgaan zich te concentreren op de bevrUding van. de vrouwen in die landen, waar haar nog niet stemrecht en gelUkgerechtigheid zUn verleend. De Alliance zal haar aandacht gericht houden op politieke gelijkheid zon der onderscheid van raé en sexe, en voorts op geüjkheid op economisch en sociaal terrein evenals op dat der opvoeding, ver volgens streeft de Alliance naar gelUk salaris voor gelijk De benoeming van daarvoor geschikte vrouwen op be-. langrUke posten zowel nationaal als in ternationaal De Alliance zoekt een groter aantal mogelijkheden voor de theoreti sche en practische voorbereiding ten einde de vrouwen bekwaam te maken voor het bekleden van deze belangrijke nationale en internationale posities. De Alliance zal haar werk voor de uni versele en blUvende vrede door bemid deling van de Verenigde Naties voortzet ten. Met dit doel zal de Alliance bUdra- gen leveren voor uitgebreide discussie over de verklaring van de rechten van de mens teneinde een daarvoor gunstige openbare mening te verkrUgen. Aan de algemene resolutie, die op de eerste zittingsdag door het congres is aan vaard, werd een door Griekenland inge diend amendement met algemene stem men aanvaard. Dit amendement stelde voor een toevoeging aan de originele tekst, waarin nog meer zou worden onderstreept het democratisch kar-akter van de Alliance en de afwijzende houding tegen net tota- De bekende schrUver, G. B. Shaw gaat verhuizen. De flat, die hU totnutoe in Whitehall te Londen heeft bewoond, is hem te groot geworden en derhalve gaat hij kleiner wonen. Met het gevolg, dat hij een deel van zUn meubels en boeken van de hand heeft moeten doen. Meubels en dergelUke met inbegrip van Europees en Chinees porcelein en aardewerk zUn reeds onder de hamer gekomen; zUn boe ken zullen volgen. De hoogste prils, welke op de dezer dagen gehouden veiling werd betaald, was 130 pond sterling voor een achttiende eeuws gelakt bureau; een klok, die uit het laatst van de zeventiende of het begin van de achttiende eeuw dateert, heeft 76 pond sterling opgebracht. Voor andere stukken werden prijzen betaald variërend van £4 tot £55. welk laatst® bedrag werd gegeven voor een mahonie houten boekenkast. Op 29 Juli komen de boeken aan de beurt en vooral deze ver koping zien velen nbet spanning tegemoet. Shaw zelf heeft bekend gemaakt, dat men zich van zUn boeken niet al te veel moet voorstellen en verzekerd, dat er werken zijn, zelfs van heel bekende wijsgeren, die hij nimmer heeft gelezen. En ook moet men zich geen grote voorstelling maken van de aantekeningen, waarvan hij de boeken zou hebben voorzien: het gebeurt misschien een» in de vijf en twintig Jaar, dat ik iets in de maöge van een hóek «chrUf, heeft de grote mgn den volke kond gedaan. Dit neemt niet weg. dat het niet uitsluitend boekenliefhebbers zijn, die de boekenveiling met belangstelling tegemoet zien. Hilbrandt Boschma Vrijdag 5 Augustus hoopt Hilbrandt Boschma zUn 80ste verjaardag te vieren. HU was vele jaren evangelist te Ruurlo en heeft onder andere geschreven Hel dengestalten uit Israël# geestelijke wor stelstrijd, Eenvoudig Christendom en De tragedie van het Godsrijk. Verder de ver halenbundel Om den Wiehmenhof, waar van de naam ontleend is aan die van een dorpspastorie ergens ln het Oosten van tns land en de brochure. Het GodsrUk ls abU.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1949 | | pagina 3