RADKXfl van hei week-end
De officiële opening van
de Ilsy
AKKERTJE
Onbereikba.fi
40 Jaar geleden vloog Blériot
over het Kanaal
Suriname op eigen benen
VERGANKELIJK
LEVEN
Als een koning, werd
hij toegejuicht
Invasie van Vikingen
op Nederlandse kust
Grote drukte op en
boven Ypenburg
Voortaan baas in eigen huis
i WIMVIE r els de Wassen Beelden
'qPODQ. MomY^uC^uJULv
Intern. Vrouwencongres
Shaw verkoopt zijn
bezittingen
ZATERDAG 23 JULI 1949.
EERSTE BLAD - PAGJNAJ.
Ttf de laatste weken zijn* wij mecr-
malen op ruwe wijze in de
dagelijkse gebeurtenissen herinnerd
fan de kortheid en de vergankelijkheid
van het leven. Rampen, zoals die ona
vliegwezen troffen, spreken sterk aan.
De plotseling afgebroken levens stem
men honderdduizenden tot een ogen
blik nadenken in tegenstelling met die
geëindigde levens, die slechts in de
kring van naaste bloedverwanten of
vrienden ontroering en verdriet plegen
te wekken. Een ramp. die men een
nationale ramp mag noemen, is een
krachtig memento mori, een waar
schuwing. dat alle leven broos is en
kan eindigen op een tijdstip, dat wij
het 't minst vermoeden. Niemand kern
dag en uur van zijn levenseinde en dat
is een groot geluk. Het geeft ons de
innerlijke rust van het niet weten,
maar op sommige momenten ook de
wetenschap, dat wU elk ogenblik
geroepen kunnen worden de laatste
reis te aanvaarden.
De kortheid van ons leven, de tijd,
die heensnelt en vrijwel geen spoor
achterlaat, zij kunnen ons weemoedig
stemmen, ons misschien verontrusten
als wij ons niet die innerlijke zeker
heid. dat onwrikbaar weten hebben
verworven, waaruit alle troost kan
worden geput die wij van node
hebben, dat na dit leven een beter
leven volgt.
IRONING DAVID heeft in veel van
zijn Psalmen zijn gedachten over
dood en leven neergelegd. Maar hij
vond ook het juiste troostwoord tegen
over de kortheid van het leven
..maak mij bekend mijn einde en welke
de mate mijner dagen zij: dat lk wete
hoe vergankelijk ik ben."
Het leven rondom ons laat ons
telkens zien, dat onze dagen kort
kunnen zijn, ook al weten wy niet de
mate onzer dagen. Wie niet ziende
blind en horende doof is, weet, dat hij
Vergankelijk is. En David put alle
troost uit de woorden, die van vol
ledige overgave getuigen, een overgave
die ons alleen de rust van het onbe
vreesd afwachten kan schenken:
„Mijn hoop, die is op U. Verlos mij
van al mijn overtredingen en stel mij
niet tot een smaad der dwazen."
C.3.
Brand bij Van Gelder
te Wormer
Een machinist van dc papierfabriek
..De Eendracht" van de firma Van Gelder
tc Wormer zag Vrijdagmiddag rook op
stijgen uit de zolderverdieping boven het
kantoor. Hij waarschuwde onmiddellijk de
bedrijfsbrandweer en stelde de fabrieks
sirene in werking. De dorpsbrandweer
van Wormer en de Wormerveerse brand
weer rukten daarop onmiddelijk uit en
bestreden het vuur. dat woedde in de af
deling bedrijfsriemen. de bedrijfsschool.
de loon-administratie en het oude archief,
van het hoogste gedeelte van het kan
toorgebouw af. met twintig stralen.
Het archief brandde geheel uit, de loon.
administratie ging verloren, de lokalen,
waarin de bedrljfsschool was gevestigd,
kregen grote schade en een aantal drijf
riemen werd door het vuur verteerd.
De brand is waarschijnlijk veroorzaakt
door kortsluiting in de telefooncentrale,
die op de bovenverdieping is gelegen. De
fabrlekslokaliteiten zelf liepen geen
schade op, zodat het werk niet wordt ge
stagneerd De schade is echter vrij aan
zienlijk en wordt op 100 000 geschat.
Nederland»* marine schepen te Gothen
burg. Het Nederlandse werkscblp Vulcasn
en de Nederlandse onderzeeboten Tljgerhsal
en O 27 zijn. tezamen met zeven Deense
oorfogseefcepen te Gothenburg aangekomen
voor een beleefdheidsbezoek.
Het jaar 1908 is belangrijk geweest voor
de ontwikkeling van de luchtvaart.
Tot in dat jaar had men de uitvinding
van de gebroedera Wright, die op Ame
rikaanse bodem dc eerste vlucht met een.
wat wU thans zouden noemen, gemoto
riseerd. zweefvliegtuig zes Jsar te voren
met succes hadden volbracht als een tijd
verdrijf voor geéxalteerde sportslleden of
avonturlere beschouwd, dat nauwelijks au
sërieux kon worden genomen. Wilbur en
Orvilb Wright konden zelfs voor hun vin
ding het klinkt ongelooflijk geen
belangstelling, financieel noch industrieel,
in de Verenigde Staten wekken. Zo wa
ren zij nuar de Oude Wereld getogen. ZU
vestigden zich in Frankrijk. In die tild
stond Frankrijk aan de aplts op het ge
bied van de luchtvaart, een positie, die de
Fransen tot aan het begin van de eerste
wereldoorlog hebben behouden.
Daar in Frankrijk, waar tegen het ein
de van de 18de eeuw de eerste hete
luchtballons van de gebrs Montgolfier
de lucht in gingen, had zich ruim een
eeuw later een groep technici verenigd,
die leder voor zich experimenteerden met
door hen geconstrueerde, zwaarder dan
de lucht wegende vliegmachines. Elk van
hen bezat een groep supporters, dit zich
bij tijd «n wijle in de pers uitten. Zo was
men in kampen verdeeld, die elkaar op
vreedzame wijze met de pen bestreden.
Maar onder het publiek waa de belang
stelling groot genoeg, dat de Wrights het
waagden een. vliegschool in Zuid-Frank
rijk op te richten. En er kwamen leerlin
ge». zelfs van over de grens.
Mannen als Ader, die zwoer bij een
door een stoommachine voortbewogen
vliegtuig. Ferber, Henri Farman. Penuud.
Depcrdussin. Ssulnler. Voistn. Ifieuport
enz., wij doen slechts een greep, waren
door de aviatiek bevangen. Een van hen.
Louis Blériot. ts de man geweest, die In
het beroemde jaar. thans 40 jaar geleden,
dc wereld versteld heeft doen,staan. En
het scepticisme ten aanzien van het vlieg
tuig. dat zovele jaren de overhand had
behouden verdween als sneeuw voor de
zon. De criticasters werd meteen het zwij
gen opgelegd.
In 37 minuten
Op 25 Juli 1909. Zondagmorgen on) balf
vijf. stapte de toen 37-jarige Franse in
genieur Blériot. vader van vijf kinderen.
In zijn vliegtuig in de buurt van Les Ba-
raques bij Calais. Geruime tijd had hij
op windstilte gewacht. HU steeg op en
om "5 uur 12 daalde hU te North Fall
Meadow bij Dover. Blériot had 37 minuten
nodig gehad om geschiedenis te htakett
en dc Engelsen het bewU» te leveren, dat
hun splendid isolation tot het verleden
behoorde. De afstand, die hij aflegde, was
iets meer dan 48 km aan de overzijde
van het Kanaal volgde Blériot enige tUd
de kustlijn om naar een geschikte lan
dingsplaats uit te zien zodat hfj een
snelheid van ruim 70 km per uur ont
wikkelde.
Enkele dagen tevoren had Blériot enig
gerucht veroorzaakt door een vlucht-ovcr-
land van 40 km in ongeveer 40 minuten
Het stond voor hem vast. dgt hij in staat
was met zijn vliegtuig over bet Kanaal
ZATERDAG tS JULI
AVONDPROGRAMMA
HUv. I (KRO): S Or.pl; lis Journatiitfek
weekoverzicht: 30 Ned Str kr 7 Nieuw»;
t-15 Vraaggesprek; 7 30 Plano: 7 48 Reg ultx
I Nieuws: «OS Osa: l-lt Gr ol.; 120 Licht
baken; 8 48 Werken van Sibelius. F Zomer
sproeten; 0.45 Krultklankpuuie: 10 Omroep-
kamerork.; 1010 WU lulden do Zondag In;
21 Nieuws; to M La mar
Hllv n (VARA): 0 Nleuwa; 011 Populaire
Bedjes: 7 Artistieke staalkaart; (VPRO): 7 10
Resolutie Coogree Vrijs Prot: Nieuw»:
105 Dingen van de dag: 0 tl Varie: ts Dolf
v d Linden; 1.43 De parade van de glim
lach; 8 43 SoclaUaUteh commentaar: 10 Vln-
dobena Schrammel'n: 10 S3 Mensen die wU
wel een» ontmoeten: 10 40 Orgel eruemble:
II Nleuwa; 11 13 Sfeer en rhythme: U 43 Ring
Croaby.
ZONDAG X4 JULI.
HUv. I (KRO) 0 Niéuws: 0.15 Plano. 0.29
Hoogmis. 940 Nteuwa; en waterstanden;
f NCRV) 9 15 Gr.pl.; 10 Kerkdienst; 1130 Na
de kerkdienst; (KRO) 12.15 Apologie: 12.35
Vloot en plano; 13.40 Lunchconcert; l
Nleuwa; LM Lunchconcert; 1.4S Uit boek der
boeken; 3 Viool. 2.30 Boeren- en tuinders-
bond. 1.40 Het Residentie Ork.; 1.50 Charles
Trenet; 4 Reportage; 4-1» Plano: 4.25 Vespers
in het Augusttjnenklooster; (IKOR) 3 Vesper
dienst; WUdlngsdlenst; 0.90 Ned. Strljdkr.;
(NCRV) 7 Het Ned. Kamerkoor: 7.15 Kent gil
uw bUbel; 7 30 Nieuws. (KRO) 7 45 Het Haiti
Ork.; 7.10 In het Boeckhuys; «05 Ptanoi 0.19
Utt en thuis: 0.33 Ik zte wat JIJ niet ziet;
145 Alleman en dc wonderlamp. 0.10 Muzi
kale tombola: 9.33 Hoorspel: 10 37 Actuali
teiten; 10.48 Avondgebed: 11 Nleuwa. 11.18
Concert.
HUv. H (VARA) 8 Nleuwa: 8.13 Postduiven;
120 Boston Symph. Ork.; 0.30 Vacantle: 8.40
Kinderkoor: 9.1! Gr.pl.0.43 OeeatUJk leven;
10 Mee»ter-Trlo; 10 90 Poëzie; 18.58 De Jonge
Flierefluiters. (AVRO) 19 Kon. MIL Klpëi;
12JS De Zondagclub: 13.40 Orgel; 1 Nieuws;
l.M Hongaarse melodteOn; IJS Rven. afreke
nen heren; 3 Plano; M.5 Boekenhalfuur; 2.30
Opera; 4 rtlmpraatje: 4.13 Plano; 440 Sport;
(VARA) 5 Meisjeskoor: 5.30 Oefening kweekt
kunst; 5 4# Viool en plano; Nleuwa; 4.18
Sport; (VPRO) IJS materdam ontvangt:
(IKOR) 7 Luisterclubs; 740 Het woord spreekt
ons san: Nleuwa: (AVRO) «03 Reportage;
9.19 Opera; S.M Dat kun le begrijpen; 140
Zeng; 0.53 Waltztlme: 10.10 Een avondje thuis
„Uit"; 11 Nleuwa; 11.13 Dansmuziek.
MAANDAG U JULL
Dagprogramma.
Hllv. I (NCRV) 7 en 0 Nleuwa; S-18 Te
Deum Laudamua; 0.43 Vloot en plano-, 0.13
0«g»tendbezoek; 0.30 Commentaar; 9.40
Alphons Dlepenbrock; 1030 Morgendienst
11 Ned. Kamer Ork.: 1140 Van oude en
nieuwe schrijvers: 11AS Pianorecital; 13.it
The Maaquerpders; 12.33 Koor; 1 Nieuw»; 1.13
Mendollnata: 1.49 Zeng; I De vacantte be
gint; 243 Opera; 940 Recital. 9.48 Londens
symph, Ork.; 4 Bijbellezing; 4.43 Boston
pops. Ork.; 9 Kleuters: 8.13 Orgel: 9.48 Keg.
uitx.
Extra-contingent tomaten voor
export naar Engeland
Oe Engelse regering heeft goedgekeurd,
ast Nederland behalve de overeenkomstig
het handelsverdrag gedurende Juli te le
veren wekelijkse contingenten van 1500
wo tomaten, een extra contingent van \500
tot» tomaten naar Engeland zal kunnen
exporteren.
vrouw; 18.43 De Regenboog: 1LM Jonge Ned.
kunstenaars: 31.45 De paardendief; 12 Ac-
cordeola; 12 M The Klllma Hawaiian»; 1
Nleuwa; 1.15 Kalender; 1.20 Dolf v. d. Lin
den; 2 Bach; 2.30 Maandaghouders. 2 43 Guus
Detoof; 3.10 Hoorspel; 3.40 Etn Deutaches
Requiem: 5 Voor de kleuters; 8.18 Vacantle-
vertetllng; 5.30 Roemeens Ork.
Avondprogramma.
Hllv. I (NCRV) I Boston Promenade Ork.
5.15 Sportrubrtek; 8 30 Ned 8trl)dkr
Nieuws; 7.15 Onder de leeslamp: 740 Actueel
Geluld; 7.45 Reg. ultz.; 8 Nieuws. 8.05 Pro
gramma proloog: 1.13 Kerkconcert; I Reis
verhaal: 3.20 Gr.pl.. 10.23 Sweeltnck Kwartet.
10.45 Avondoverdenking; 11 Nleuwa; 11.19
Concert.
Hllv. II (VARA) 8 Nieuws: 8.13 Varia; 0.»
Staf muziek. 8.49 Parlementair overzicht; 7
Reportage; 740 Promenade conceit; 1.05
Nieuws; 8.10 Dingen van de dag; 1.20 Opera
concert; 1.80 Van Jong en oud; 9.10 Actuele
hentekeningen; 0.43 Rondetafel conferentie;
10 Vloot; 1045 Hed. Kamerkoor; 10.45 Orgel
spel; 11 Nieuws*. 11.15 Dansmuziek.
Omstreeks halfvijf Vrijdagmiddag
vuurde opper-Vlking Jensen KJaers-
gaard voor de iJmuldense pieren rijn
52 Vikingen per megafoon aan voor
de laatste riemslagen van de reis
Esbjerg—IJmiuden. Op dat ogenblik
■tak de Hugln haar gouden di
hout
De machine, waarmee Blériot als eerste
over het Kanaal uloop.
te vliegen, indien de motor van zijn vlieg
tuig het uithield. Want in die tijd waren
vleigtuigmotoren. wanneer zU draaiden,
nauwelijks betrouwbaar voor dertig mi
nuten achtereen.
De Franse marine had de torpedoboot-
jager Escopette ter beschikking van de
Franse vlieger gesteld voor het geval hij
een gedwongen daling op zee moest uit
voeren. Aan boord van dit vaartuig was
mevr. Blériot. die de poging van haar
echtgenoot wilde gadeslaan. Zelf hud B é-
riot als voorzorgsmaatregel een 150 kg we
gende metalen cylinder in de staart van
xljn vliegtuig ingebouwd om in geval van
nood op zee drijvende tc blijven. Maar
de snelle jager, gelijktijdig vertrokken,
kon het vliegtuig niet bijhouden en gedu
rende tien minuten was de koene vlieger
aan zich zelf overgelaten. Aan boord van
het Vliegtuig waren geen instrumenten,
zelfs geen kompas. Na de vlucht moest
Blériot bekennen, dat die tien minuten
voor hem heel lang duurden en dat hij
blij was de Engelse kust te zien. Die kust
bereikte hij ter hoogte van Deal en naar
links zwenkend?, vloog hij langs de krij"-
rotsen. totdat hij de Franse Journalist van
Le Matln zag. die met een Franse vla s
stond te zwaaien en wees in de richting
van een gunstige landingsplaats, hetgeen
hij tevoren met Blériot te Calais had af
gesproken.
Blériot kon de landing op de weide niet
naar behoren uitvoeren en zette zün vlieg
tuig tegen een helling aan de grond, waar
bij het licht werd beschadigd. Dit vlieg
tuig. dat hi) zelf had ontworpen, was ceh
eendekker. Het was de Blériot XI. voor
zien van een 25 pk Anzani-motor. Zowe!
te Londen als Parijs is het na de histo
rische vlucht.enige tijd voor het publiek
tentoongesteld geweest.
Roem
Als een koning werd Blériot te Londen
ontvangen, waar hij uit handen van Lord
Northcllffe eigenaar van de Daily Mail. de
prijs van 1000 ln ontvangst nam. welke
dit blad had uitgeloofd voor de eerste vlie
ger. die over het Kanaal vloog. En toen
hU enige tijd later naar Parijs terugkeer
de om daar de hulde, die hij verdiend
had. te ontvangen, werd hij door een
mensenmenigte van naar schatting 150.000
personen op zUn weg van de Gare du
Nord naar de bureaux van Le Matin toe-
gejuicht. De Blériomanie. die zich zelfs
tot het domein van de damesmode uit
strekte. had zün intrede gedaan
Blériot, die in 1936 Is overleden en dus
64 Jaar ls geworden, heeft de voldoening
gehad, dat ht) de ontwikkeling van de
verkeersvliegerii heeft aanschouwd. Djjlg
jaren vóór zijn dood nsm hij'Bis pnisa-
gier deel aan een langcrafstandsvlucht.
die van Parijo naar Klein-Azlë reikte. Na
de Blériot XI. waarmee hU over het Ka
naal vloog, zijn er nog verscheidene typen
vliegtuigen door hem ontworpen. Maar
met de Jaren werd de concurrentie zowel
in aLs buiten Frankrijk groter.
Oorspronkelijk bezat Blériot. die te Cam-
brai in Noord-Frankrijk was geboren, een
fabriek van -auto-accessoires, speciaal
carbid-lampen. waarop hij patent had ge
nomen. Het construeren van vliegtuigen.
waarmee de Franse Ingenieur zich onledig
hield, dateerde van 1900. Het was voor
hem een hobby, die pas later omstreeks
1908 op commerciële leest werd geschoeid.
Uiterlijk was deze Fransman een typische
vertegenwoordiger van zijn ras. Zijn don
kere neerhangende knével, model 1900. gaf
hem het voorkomen van een Gallische
aanvoerder van het slag van Vercinge-
torix of Amblorix, die wist van doorzetten
en volhouden en niet schroomde zich tep
volle te geven aan het grote doél. dat hij
zich voor ogen hijd gesteld. Toen hij zich
voor zün vlucht over het Kanaal naar tUn
vliegtuig begaf, liep hij op krukken ge
volg van ernstige brandwonden, die hij
kort te voren op een van xUn proefvluch
ten aan belde benen had opgelopen. Maar
Blériot voelde geen pUn, hU volhardde ^en
won.
Een eenvoudig gedenkteken op de plaats,
waar Blériot de Engelse grond raakte,
vormt tot in lengte van dagen een der
mijlpalen in dc geschiedenis der lucht
vaart.
om de hoek van de Noorderpler en
daarmee waa een stukje voortreffelijk
nagebootste historie in Nederland ge
arriveerd.
De voorganger van deze Hugln heeft
1500 jaar geleden de spits afgebeten voor
een vloot van Vikingschepen, die uit
Scandinavië de Engelse krijtrotsen nader
de en een geslaagde invasie op touw zette-
De Vikingen van 1949, koffiebruine leden
van diverse Deense roeiclubs, gaan het op
dc 28e Juli dunnetjes overdoen, maar met
minder uitgesproken vijandige bedoelingen
dan hun voorvaderen.
IJmuiden was de eerste haven, die na
EabJerg werd overvallen. Een vier dagen
roeien of zeilen, al nqar de wind wildé
waaien, hebben het ranke eikenhouten
scheepje, waar een klein Deens korvet als
waakzame geleidehond omheen zwom.
naar ons land gebracht. Zaterdagmiddag,
als het water hoog wordt, steekt de Hugln
weer van wal en dan gaat het recht door
naar de Engelse kust, die de 28e bereikt
moet zijn.
De sportieve Denen werden door land
genoten. die toevallig met eep touringcar
in de buurt waren, hartelijk toegezongen
op de Oude Sluis te IJmuiden, waar zich
een vriendelijk gezinde menigte had ver
zameld om deze operatie gade te slaan. De
„oorlogsbodem", welke zeer nauwkeurig
naar oude tekeningen is nagebouwd, bleek
te zijn uitgerust met een rood-wit zeil,
een prachtig besneden zijroer en schilden
boven de roeidollen. zodat een eventuele
vijand de bemanning niet één, twee. drie
zou kunnen spietsen.
Gistermiddag U da eerste Internationale
Luchtvaart Show Ypenburg officieel ge
opend. Voor deze gelegenheid was het
vliegveld van een rijke vlaggentool voor
zien. talrijke vliegtuigen cirkelden In de
lucht, terwijl vele sprekers achtereenvol
gens bi) de opening het woord voerden en
de betekenis van de luchtvaart voor het
maatschappelijk leven uiteenzetten.
De heer C. Kolff uit Rotterdam, waar-
1 35
dom 15 ituti
Etui 6 U. 36 ct
WERKEN
SNEL EN
ZEKER
I PIUS PEI POEDEt t (T. om
Met alle stemmen van de aanwezige 'e-
den (70 tegen 0) heeft de Tweede Kantor
gisteren een regeling aangenomen volgens
welke het gebiedsdeel Suriname (dat deel
blijft uitmaken van het Koninkrijk) voort
aan de eigen belangen op cultureel, eco
nomisch. sociaal en financieel gebied zelf
zal behartigen. Den Haag zal zich niet
meer mengen in de binnenlandse aange
legenheden van Suriname. Dc eigen lands-
organcn van Suriname..-ruim viermaal zo
Vtroot als Nederland maar met nauwelijks
200 000 inwoner», zullen voortaan de ver
antwoordelijkheid dragen die voorheen bi4
de Nederlandse regering berustte. Dat
kon nu na de toekenning van het alge
meen kiesrecht aan de bevolking van Su
riname een statencollege is .samengesteld,
dut als representatief voor de rechtsover
tuiging der bevolking dient te worden Ge
schouwd.
De gisteren getroffen regeling is een
tussen-rcgeling. die zal worden vervangen
dpor een definitieve wanneer, na de
rondetafelconferentie, met
Indonesië een overeen
komst Wordt bereikt en
zekerheid zal bestaan om
trent de vorm van de
Nederlanda-Indi-nesische
Unie, waarvan het nieuwe, drieledige Ko
ninkrijk (Nederland-Suriname-Nederland-
se Antillen) een der partners xal zUn.
Tweede
Kamer
Toen het postvliegtuig Soerabaja op
Mauritius een tussenlanding maakte.
kwam een circa 200 Jaar oude schildpad
met een gewicht van 150 kg. nieuwsgierig
de indringer bekijken. Die nieuwsgierig,
heid ktcam hem en rijn twee metgezellen
staan, want met Vereende
kracht u-erden rij
hef vlieptuip petitt
de dieren even lopen alvorens naar Artls
te worden gebracht.
In hooggestemde redevoeringen met
het oog ook op de radio-uitzending naar
West-Indlë hebben de Kamerleden v. d
Wetering (C.H.U.). Ritmeester (V.V-D
Schermerhooi (P. v. d. A.). De Kort
(K.V.P.) Wagenaar (C.P.N-) en zelfs de he
ren Meyorink (A R.) en Welter (K.N.P
hun warme Instemming betuigd met de
overdracht van de jnternc souvereinltelt
aan Suriname er hun vertrouwen uitge
sproken ln de bevolking, die op de bij
stand van Nederland zal kunnen rekenen.
Op één punt was een groot deel van de
Kamer niet tevreden. De heer De Kort
(K.V.P.) had met de steun van de heer
Meyerink (A R.) en freule Wttewaall vso
Stoetwegen (C.H.U.) een amendement
gediend om in de regeling op te nemen
dat het bijzonder algemeen vormend »-
ger onderwijs, alsmede de opleiding Jan
leerkrachten daartoe naar dezelfde maat
staf als het openbaar onderwijs «ullan
worden bekostigd uit de opeqbare kat.
Tevens zouden voorwaarden moeten wor
den vastgesteld waarop voor het bijzonder
algemeen vormend middelbaar eti voor
bereidend hoger onderwijs bijdragen uit
de openbare kas kunnen worden ver
leend.
Voor minister v. Schalk was dit een
moeilijk geval, want hU verklaarde per
soonlijk voorstander van het amendement
te zijn. In het voor-ontwerp van de rege
ling was de financiële gelijkstelling tus
sen bijzonder en openbaar onderwijs op
genomen en hij stelde zich op het stand
punt. dat dit geen binnenlandse aangele
genheid was van Suriname. Maar ln Su
riname heeft men tegen de financftle ge
lijkstelling ernstig bezwaar gemaakt, ook
om financiële redenen. En omdat overeen
komstig art. 210 van de Grondwet de re
geling het resultaat moet zijn van ge
meenschappelijk overleg, heeft hU ten
slotte de bepaling uit het definitieve ont
werp weggelaten omdat men toch ook de
ogen niet mag sluiten voor de gevoelens
v*h de wederpartij. Wanneer men aan
Suriname de bevoegdheid schenkt eigen
aangelegenheden voortaan zelf te behir-
ligen naar eigen Inzicht, moet men niet
beginnen met Suriname zijn wil op 'e
leggen en zich nog even ln zijn binnen
landse aangelegenheden te mengen.
De Kamer had echter geen oor voor d»
verstandige en bezadigde woorden van dz
minister en met 52 tegen 18 stemmen (van
de P. v, d. A. en de communisten) werJ
het amandement-De Kort aangenomen.
Overeenkomstig het verlangen van Su
riname om in staat tc worden gesteld door
middel van vertegenwoordigers deel e
nemen aan beraadslagingen ln de Eerste
en Tweede Kamer over aangelegenheden
die de gemeenschappelijke belangen van
Nederland en Suriname betreffen, werd
ronder hoofdelijke stemming een amen
dement aangenomen, waarin jie regering
wordt uitgenodigd de Kamer over d't
denkbeeld voor te lichten en eventueel een
desbetreffend wetsvoorstel bij de Staten-
Gcneraal aanhangig te maken.
In Suriname zijn vandaag dc vlaggen
uitgestoken: de Nederlandse driekleur.
nemend voorzitter ven de Kon. Ver. voor
Luchtvaart, heette de vele genodigden,
onder wie minister Spitzen, welkom. Hij
hoopte, dat de flay zou bijdragen om de
belangstelling ven het Nederlandse pu
bliek voot de luchtvaart te vergroten en
bracht hulde aan de organisatoren, onder
Iwle de heer L. Jügers, directeur-havelw
meester van Ypenburg, de voornaamste
plaats inneemt.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
mr D. G. W. Spitzen zei, dat het doel van
de Ilsy is, dat het publiek zich dieper in
dringt in de structuur van de luchtvaart,
waardoor grotere belangstelling kan ont
staan. Spr. zei. dat het aantal Nederlandse
(Jongelui, dat zich voor de luchtvaart aan-,
meldt niet voldoende is om ln de behoefte
aan Nederlandse vliegers te voorzien. De
[minister wilde daarmee niets kwaads zeg-
|gen van de buitenlandse verkeersvliegers,
die in Nederlandse dienst staan. Hij hoop
te. dat de Ilsy haar taak ln dit opzicht zou
vervullen en blijvende belangstelling voor
de luchtvaart zou wekken.
Vervolgens sprak lr Becling, lid van de
directie van de Kon. Vliegtulgenfabriek
Fokker te Amsterdam, die herinnerde aan
de Elta in 1921 tc Amsterdam gehouden,
op welks terrein later de FcAker-fabrJek
ls verrezen. De Elta wal de eerste en
enige tentoonstelling voor luchtvaart te
Amsterdam. Ir Beeling hoopte dat de flsy
elk Jaar zou worden gehouden en uitte uit
naam van de* Ned. industrie zijn beste
wensen voor het welslagen van deze ten-
toonstelling. b|j welke woorden mr E.
Menten. president-commissaris van de
N.V. Ypenburg, die als laatste het woord
voerde, zich gaarne aansloot.
Daarna knipte minister Spitzen het tra-
dilionele lint, dat toegang gat naar het
terrein, waar de grote tentoonstelling
staat. door. waarna de genodigde!) een
rondgang ondernamen over dit terrein.
Daar stond een aantal militaire vliegtui
gen. o.a. een Seafury en een Firefly van
de Marineluchtvaartdienst, zomede tal van
Iverkeers- en sportvllegtuigen van ver-
10.
Na enkele uren kwam de reus weer
terug. Hij ontdeed Wimple van zijn
boeien. „Kom maar mee" verzocht hU
het knaapje. „En geen grappies hoori
Anders zou ik Je pijn motte doen. en
madam!" kondigd^ de reus aan en
trok zich toen terug in de gang.
De oude dame keek niet op. maar
ging vlijtig door met het verzorgen
van haar neus en kapsel. Nu en dan
gromde ze tevreden ala een krul bij
zonder mooi uitviel. Eindelijk was ze
als ik je aan de directriesc beschadigd echter klaar en vond ze tijd om zich
aflever, houdt ze het van m'n salaris met Wimple te bemoeien, die al die
tliii j tijd bedremmeld bij de deur bad staan
Wimple stond wopilUk op. Hij voelde wachten.
hof,Jb<rl, *!'oed we7 dooT zi}n r8fw «i daar hebben we Napoleon"
stijfde ledematen begon te stromen, merkte ze. met een niet onvriendelijke
Strompelend volgde hij de reus. die glimlach op
hem even later een weelderig inge- Wimple werd bleak van schrik „Ik
rlebt vertrek binnenduwde. „Hier is ie. ben Wlmpie.stamelde hij
verleid door Huibert Vet
Kitty de andere zijde van de kwestie
Peters zijde. Ze wilde hem graag op Mal
low hebben ze wilden het allemaal.
Maar ze had er niet aan gedacht watTiet
voor hem zou zijn. Nu ze wist, dat hij van
Nan hield, begreep ze, dat het bitter hard
voor hem zou zijn onder één dak te wonen
met de vrouw, die hij liefhad en toch
door de wet van haar gescheiden te zün
en. voor zover Kltty wist. door haar alleen
te worden beschouwd als een vriend.
Zelfs als Nan van Peter ging houden zou
dat alleen de zaak maar Ingewikkelder
maken.
Toen te wéér begon te spreken was het
op een toon vol zelfverwijt.
Peter, lk ben een akelig, zelfzuchtig
schepsel. Ik heb geen ogenblik aan Jou
gedacht alleen aan onszelf. Dat ls ge
loof lk. Je eigen schuld. Je hebt one alle
maal geleerd zoveel van Jou te verwacht
ten en zo weinig te geven.
Mallory maakte een haastig, afwerend
gebsar. t
—O Jawel, hield ze vol. Je geeft altijd
en wil nemen maar. Ik~heb er nooit over
gedacht, hoe hard ik Was toen lk Je vroeg
qm naar Mallow te komen, terwijl Nan
bij ona logeert Vergeef het me Peter.
Maar lieve Kit er ls niets te ver
geven. Je weet. dat ik Nan liefheb, dat
ze altijd de enige vrouw voor ml) zal
blijven. Maar je weet ook. dat .Ceils-er ls,
en dat Nan en ik nooit méér voor elkaar
kunnen zijn dan we nu zijn alleen
vrienden. Ik ben niet van plan die vriend
schap. te verknoeien tenzij het voor
Nen net beste zou blijken te vergeten, dat
we vrienden zijn geweest. En Jk zal niet
zeggep, dat het geen pijn doet bij haar
te rijm, maar er ia een pijn. die je liever
draagt dan te verliezen wat er bij hoort
Kitty's ogen sprongen vol tranen.
O, Peter, snikte ze opeens. Waarom
ben Je niet vrijl JIJ en Nan zijn voor el
kaar geschapen.
Hij kromp even ineen, alsof ze baar
vinger op een pijnlijke plek bad gelegd.
Stil Kitty, zei hij. Niet hullen, we
moeten deze dingen nu edlimas'
de ogen zien. H
aal onder
Er klonken voetstappen en de stemmen
van Barry en Penelope.
Ik ben je ien shilling schuldig, zei
Barry op zijn vlotte goedgehumeurde
manier. Je hebt me geslagen. Penny.
Kltty sprong op. ineens denkend ean
haar behuild godchtt.
O. ze mogen me nu niet zien. Peter,
laat ze niet binnen komen.
Een ogenblik later kwam Mallory de
kamer uit en flng het paar tegemoet
voor ze bij de deur waren.
/k kwam Juist Kltty goede dag zeg
gen. begon Penelope. Ik had geen Idee.
dat het al zo laat was.
Dat komt door mijn gezelschap,
mompelde Barry.
Peters gezicht was nogal bleek en atrak,
doéh hij slaagde er in om met een stem.
die vrij normaal klonk, te antwoord*):
Kltty doodmoe en gaat even rus
ten voor het diner. Ze vroeg me Je voor
haar te groetdn. Penelope.
Dan rust op mij de taak de vertrek
kende gasten uitgeleide, te doen. zei Barry
vrolijk Peter, ouwe Jongen, ken de auto
Jou ergens afzetten sis Je Penny hebt
weggebracht?
Peter schrok terug. HU voelde, dat hU
op 4Üt ogenblik zelfs da nabijheid van een
wlèod niet kon verdragen.
Neen, dank Je, z^bü.. ik loop.
schillend type opgesteld.
Het gezelschap, waartoe de commandant
van de luchtmacht Nederland, generaal-
majoor A. Baretta, die de minister van
Oorlog vertegenwoordigde en de heer J.
W. F. Backer, directeur-generaal van de
Rijksluchtvaartdienst, benevens een aantal
hoge marine-officieren behoorden, begaf
zich vervolgéna naar de tent om de ver- -
schillende stands te bezichtigen.
Ondertussen heerste er op het vliegveld
een ongekende bedrijvigheid. Uit alle
windrichtingen arriveerden kleine sport-
vliegtuigen, die vandaag aan de Benelux-
rondvlucht zullen deelnemen, de eerste
vliegtocht voor sportvliegers na de wereld
oorlog over Nederland, België en Luxem-
burg. Vrijdagavond zijn deze deelnemers--
ontvangen door het Haagse gemeentebe-
stuur.
Na de vrije Donderdag kwamen de con-'
gresslsten gisterochtend opnieuw bijeen
voor de bespreking van programmapun
ten. Met algemene stemmen aanvaardde
het congres richtsnoeren van de volgende
inhoud voor de periode 1949—1950: De In
ternational Alliance of Women zal voort
gaan steun te verlenen aan nationale en
Internationale maatregelen, die erop ge
richt zijn te doen ophouden de discrimi
natie tussen mensen onderling wegens ras,
kleur, sexe, nationale of sociale afkomst.
Met dit doel zal de Alliance voortgaan
zich te concentreren op de bevrijding van
dc vrouwen in die landen, waar haar nog
niet stemrecht en gelijkgerechtlgheid zijn
verleend. De Alliance zal haar aandacht
Sericht houden op politieke gelijkheid zon-
er onderscheid van ras en sexe. en voorts
op gelijkheid op economisch en sociaal
terrein evenals op dat der opvoeding, ver
volgens streeft de Alliance naar gelijk
salaris voor gelijk werk. De benoeming
van dra-voor geschikte vrouwen op be-,
langrijke posten zowel nationaal als In
ternationaal De Alliance zoekt een groter
aantal mogelijkheden voor de theoreti
sche en practlsche voorbereiding ten
einde de vrouwen bekwaam te maken
voor het bekleden van deze belangrijke
nationale en internationale posities.
De Alliance zal haar werk voor de uni
versele en blijvende vrede door bemid
deling van de Verenigde Naties voortzet
ten. Met dit doel zal de Alliance bijdra
gen léveren voor uitgebreide discussie
over de verklaring van de rechten van
de mens teneinde een daarvoor gunstige
openbare mening te verkrijgen.
Aan dc algemene resolutie, die op de
eerste zittingsdag door het congres is aan
vaard, werd een door Griekenland inge
diend amendement met algemene stera
men aanvaard. Dit amendement stelde
voor een toevoeging aan de originele tekst,
waarin nog meer zou worden onderstreept
het democratisch karakter van de Alliance
en de afwijzende houding tegen Het tota
litarisme.
HOOFDSTUK VIII.
Het midden van de trap.
Mallow Court, het landhuis van de Sey
mours. lag nog geen rajjl van het dorp
St Weonys af. Het was een laag huls van
twee verdiepingen, begroeid met klim
planten en keek uit over de woeste zee.
die tegen de kust van Cornish sloeg.
Het huls zelf was op een eigenaardige
manier gebouwd, het middengedeelte en
de belde vleugels, die er rechthoekig op
stonden, omsloten een diep gelegen gras
veld. waaromheen een breed tegelpad litp.
Een lage grijze muur aan de zeekant
vormde de vierde zijde van het vierkant
en aan het eind gaf een poort toegang
tot een verweerde, met gras begroeide
weg. die naar de rand van de klip
voerde.
Een rij bomen omringde het huls ge
deeltelijk en deze temperden ie hevigheid
van de wind, die zelfs in de zomer de
kusten plaagde. Achter het huls, onder
beschutting van het oplopende land, lagen
de tuinen ven Mallow, getuigende van
de liefdevolle zorg van generatie*. Uitge
strekte. prachtig geschoren grasvelden
Hepen af ven het terras, dat langs de ge
hele lengte van het huis liep. Daarachter
lagen mooie lanen, ovtrwelfd door bomen
en omzoomd door bloembedden, verbon*
den door korte trapjes van met gras be
groeide stenen treden.
(Wordt vervolgd)
De bekende schrijver, G. B. Shaw gast
verhuizen. De flat, die hij totnutoe in
Whitehall te Londen heeft bejvoond. is
hem te groot geworden en derhalve gaat
hij kleiner wonen. Met het gevolg, dat
hij een deel van Zijn meubels en boeken
van de hand heeft moeten doen. Meubels
en dergelijke met inbegrip van Europees
en Chinee# porceleln en aardewerk zün
reeds onder de hamer gekomen; zün boe
ken zullen volgen. De hoogste prijs. Welke
op de dezer dagen gehouden veiling werd
betaald, waa 130 pond aterling voor een
achttiende eeuws gelakt bureau; een klok,
die uit het laatst van de zeventiende of
het begin van de achttiende eeuw dateert,
heeft 76 pond aterling opgebracht. Voor
andere stukken werden prijzen betaald
variërend van <4 tot £55. welk laatste
bedrag werd gegeven voor een mahonie
houten boekenkast Op 28 Juli komen da
boeken aan de beurt en vooral deze ver
koping zien velen met spanning tegemoet
Shaw «elf heeft bekend gemaakt, dat men
zich van zijn boeken niet al te veel moet
voorstellen en verzekerd, dat er werken
zijn, zelfs van heel bekende wijsgeren, die
hij nimmer heeft gelezen. En ook moet
men zich geen grote voorstelling maken
van de aantekeningen, waarvan hij de
boeken zou hebben voorzien: het gebeurt
misschien eens in de vjjf en twintig Jaar,
dat lk teta in de marge van een boek
schrijf, heeft de grote man den volke kond
gedaan. DU neemt niet weg. dat het niet
uitsluitend boekenliefhebbers zijn. die de
boekenveiling met belangstelling tegemoet
zien.
ri-
Hilbrandt Boschma
Vrijdag 8 Augustus hoopt Hilbrandt
Boschma riln 80ste verjaardag te vieren.
HU was vele jaren evangelist te Ruurlo
en heeft onder andere geschreven Hel
dengestalten uit Iaraëls geestelijke wor
stelstrijd, Eenvoudig Christendom en De
tragedie van het Godsrijk. Verder de ver
balenbundel Om den Wiehmenhof, waar
van de naam ontleend ls aan die van een
dorpepastorie ergens ln het Oosten van
ona land en de brochure. Het Godsrijk ts
nabij.