RADKXfl van hei week-end De officiële opening van de Ilsy AKKERTJE Onbereikba.fi 40 Jaar geleden vloog Blériot over het Kanaal Suriname op eigen benen VERGANKELIJK LEVEN Als een koning, werd hij toegejuicht Invasie van Vikingen op Nederlandse kust Grote drukte op en boven Ypenburg Voortaan baas in eigen huis i WIMVIE r els de Wassen Beelden 'qPODQ. MomY^uC^uJULv Intern. Vrouwencongres Shaw verkoopt zijn bezittingen ZATERDAG 23 JULI 1949. EERSTE BLAD - PAGJNAJ. Ttf de laatste weken zijn* wij mecr- malen op ruwe wijze in de dagelijkse gebeurtenissen herinnerd fan de kortheid en de vergankelijkheid van het leven. Rampen, zoals die ona vliegwezen troffen, spreken sterk aan. De plotseling afgebroken levens stem men honderdduizenden tot een ogen blik nadenken in tegenstelling met die geëindigde levens, die slechts in de kring van naaste bloedverwanten of vrienden ontroering en verdriet plegen te wekken. Een ramp. die men een nationale ramp mag noemen, is een krachtig memento mori, een waar schuwing. dat alle leven broos is en kan eindigen op een tijdstip, dat wij het 't minst vermoeden. Niemand kern dag en uur van zijn levenseinde en dat is een groot geluk. Het geeft ons de innerlijke rust van het niet weten, maar op sommige momenten ook de wetenschap, dat wU elk ogenblik geroepen kunnen worden de laatste reis te aanvaarden. De kortheid van ons leven, de tijd, die heensnelt en vrijwel geen spoor achterlaat, zij kunnen ons weemoedig stemmen, ons misschien verontrusten als wij ons niet die innerlijke zeker heid. dat onwrikbaar weten hebben verworven, waaruit alle troost kan worden geput die wij van node hebben, dat na dit leven een beter leven volgt. IRONING DAVID heeft in veel van zijn Psalmen zijn gedachten over dood en leven neergelegd. Maar hij vond ook het juiste troostwoord tegen over de kortheid van het leven ..maak mij bekend mijn einde en welke de mate mijner dagen zij: dat lk wete hoe vergankelijk ik ben." Het leven rondom ons laat ons telkens zien, dat onze dagen kort kunnen zijn, ook al weten wy niet de mate onzer dagen. Wie niet ziende blind en horende doof is, weet, dat hij Vergankelijk is. En David put alle troost uit de woorden, die van vol ledige overgave getuigen, een overgave die ons alleen de rust van het onbe vreesd afwachten kan schenken: „Mijn hoop, die is op U. Verlos mij van al mijn overtredingen en stel mij niet tot een smaad der dwazen." C.3. Brand bij Van Gelder te Wormer Een machinist van dc papierfabriek ..De Eendracht" van de firma Van Gelder tc Wormer zag Vrijdagmiddag rook op stijgen uit de zolderverdieping boven het kantoor. Hij waarschuwde onmiddellijk de bedrijfsbrandweer en stelde de fabrieks sirene in werking. De dorpsbrandweer van Wormer en de Wormerveerse brand weer rukten daarop onmiddelijk uit en bestreden het vuur. dat woedde in de af deling bedrijfsriemen. de bedrijfsschool. de loon-administratie en het oude archief, van het hoogste gedeelte van het kan toorgebouw af. met twintig stralen. Het archief brandde geheel uit, de loon. administratie ging verloren, de lokalen, waarin de bedrljfsschool was gevestigd, kregen grote schade en een aantal drijf riemen werd door het vuur verteerd. De brand is waarschijnlijk veroorzaakt door kortsluiting in de telefooncentrale, die op de bovenverdieping is gelegen. De fabrlekslokaliteiten zelf liepen geen schade op, zodat het werk niet wordt ge stagneerd De schade is echter vrij aan zienlijk en wordt op 100 000 geschat. Nederland»* marine schepen te Gothen burg. Het Nederlandse werkscblp Vulcasn en de Nederlandse onderzeeboten Tljgerhsal en O 27 zijn. tezamen met zeven Deense oorfogseefcepen te Gothenburg aangekomen voor een beleefdheidsbezoek. Het jaar 1908 is belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de luchtvaart. Tot in dat jaar had men de uitvinding van de gebroedera Wright, die op Ame rikaanse bodem dc eerste vlucht met een. wat wU thans zouden noemen, gemoto riseerd. zweefvliegtuig zes Jsar te voren met succes hadden volbracht als een tijd verdrijf voor geéxalteerde sportslleden of avonturlere beschouwd, dat nauwelijks au sërieux kon worden genomen. Wilbur en Orvilb Wright konden zelfs voor hun vin ding het klinkt ongelooflijk geen belangstelling, financieel noch industrieel, in de Verenigde Staten wekken. Zo wa ren zij nuar de Oude Wereld getogen. ZU vestigden zich in Frankrijk. In die tild stond Frankrijk aan de aplts op het ge bied van de luchtvaart, een positie, die de Fransen tot aan het begin van de eerste wereldoorlog hebben behouden. Daar in Frankrijk, waar tegen het ein de van de 18de eeuw de eerste hete luchtballons van de gebrs Montgolfier de lucht in gingen, had zich ruim een eeuw later een groep technici verenigd, die leder voor zich experimenteerden met door hen geconstrueerde, zwaarder dan de lucht wegende vliegmachines. Elk van hen bezat een groep supporters, dit zich bij tijd «n wijle in de pers uitten. Zo was men in kampen verdeeld, die elkaar op vreedzame wijze met de pen bestreden. Maar onder het publiek waa de belang stelling groot genoeg, dat de Wrights het waagden een. vliegschool in Zuid-Frank rijk op te richten. En er kwamen leerlin ge». zelfs van over de grens. Mannen als Ader, die zwoer bij een door een stoommachine voortbewogen vliegtuig. Ferber, Henri Farman. Penuud. Depcrdussin. Ssulnler. Voistn. Ifieuport enz., wij doen slechts een greep, waren door de aviatiek bevangen. Een van hen. Louis Blériot. ts de man geweest, die In het beroemde jaar. thans 40 jaar geleden, dc wereld versteld heeft doen,staan. En het scepticisme ten aanzien van het vlieg tuig. dat zovele jaren de overhand had behouden verdween als sneeuw voor de zon. De criticasters werd meteen het zwij gen opgelegd. In 37 minuten Op 25 Juli 1909. Zondagmorgen on) balf vijf. stapte de toen 37-jarige Franse in genieur Blériot. vader van vijf kinderen. In zijn vliegtuig in de buurt van Les Ba- raques bij Calais. Geruime tijd had hij op windstilte gewacht. HU steeg op en om "5 uur 12 daalde hU te North Fall Meadow bij Dover. Blériot had 37 minuten nodig gehad om geschiedenis te htakett en dc Engelsen het bewU» te leveren, dat hun splendid isolation tot het verleden behoorde. De afstand, die hij aflegde, was iets meer dan 48 km aan de overzijde van het Kanaal volgde Blériot enige tUd de kustlijn om naar een geschikte lan dingsplaats uit te zien zodat hfj een snelheid van ruim 70 km per uur ont wikkelde. Enkele dagen tevoren had Blériot enig gerucht veroorzaakt door een vlucht-ovcr- land van 40 km in ongeveer 40 minuten Het stond voor hem vast. dgt hij in staat was met zijn vliegtuig over bet Kanaal ZATERDAG tS JULI AVONDPROGRAMMA HUv. I (KRO): S Or.pl; lis Journatiitfek weekoverzicht: 30 Ned Str kr 7 Nieuw»; t-15 Vraaggesprek; 7 30 Plano: 7 48 Reg ultx I Nieuws: «OS Osa: l-lt Gr ol.; 120 Licht baken; 8 48 Werken van Sibelius. F Zomer sproeten; 0.45 Krultklankpuuie: 10 Omroep- kamerork.; 1010 WU lulden do Zondag In; 21 Nieuws; to M La mar Hllv n (VARA): 0 Nleuwa; 011 Populaire Bedjes: 7 Artistieke staalkaart; (VPRO): 7 10 Resolutie Coogree Vrijs Prot: Nieuw»: 105 Dingen van de dag: 0 tl Varie: ts Dolf v d Linden; 1.43 De parade van de glim lach; 8 43 SoclaUaUteh commentaar: 10 Vln- dobena Schrammel'n: 10 S3 Mensen die wU wel een» ontmoeten: 10 40 Orgel eruemble: II Nleuwa; 11 13 Sfeer en rhythme: U 43 Ring Croaby. ZONDAG X4 JULI. HUv. I (KRO) 0 Niéuws: 0.15 Plano. 0.29 Hoogmis. 940 Nteuwa; en waterstanden; f NCRV) 9 15 Gr.pl.; 10 Kerkdienst; 1130 Na de kerkdienst; (KRO) 12.15 Apologie: 12.35 Vloot en plano; 13.40 Lunchconcert; l Nleuwa; LM Lunchconcert; 1.4S Uit boek der boeken; 3 Viool. 2.30 Boeren- en tuinders- bond. 1.40 Het Residentie Ork.; 1.50 Charles Trenet; 4 Reportage; 4-1» Plano: 4.25 Vespers in het Augusttjnenklooster; (IKOR) 3 Vesper dienst; WUdlngsdlenst; 0.90 Ned. Strljdkr.; (NCRV) 7 Het Ned. Kamerkoor: 7.15 Kent gil uw bUbel; 7 30 Nieuws. (KRO) 7 45 Het Haiti Ork.; 7.10 In het Boeckhuys; «05 Ptanoi 0.19 Utt en thuis: 0.33 Ik zte wat JIJ niet ziet; 145 Alleman en dc wonderlamp. 0.10 Muzi kale tombola: 9.33 Hoorspel: 10 37 Actuali teiten; 10.48 Avondgebed: 11 Nleuwa. 11.18 Concert. HUv. H (VARA) 8 Nleuwa: 8.13 Postduiven; 120 Boston Symph. Ork.; 0.30 Vacantle: 8.40 Kinderkoor: 9.1! Gr.pl.0.43 OeeatUJk leven; 10 Mee»ter-Trlo; 10 90 Poëzie; 18.58 De Jonge Flierefluiters. (AVRO) 19 Kon. MIL Klpëi; 12JS De Zondagclub: 13.40 Orgel; 1 Nieuws; l.M Hongaarse melodteOn; IJS Rven. afreke nen heren; 3 Plano; M.5 Boekenhalfuur; 2.30 Opera; 4 rtlmpraatje: 4.13 Plano; 440 Sport; (VARA) 5 Meisjeskoor: 5.30 Oefening kweekt kunst; 5 4# Viool en plano; Nleuwa; 4.18 Sport; (VPRO) IJS materdam ontvangt: (IKOR) 7 Luisterclubs; 740 Het woord spreekt ons san: Nleuwa: (AVRO) «03 Reportage; 9.19 Opera; S.M Dat kun le begrijpen; 140 Zeng; 0.53 Waltztlme: 10.10 Een avondje thuis „Uit"; 11 Nleuwa; 11.13 Dansmuziek. MAANDAG U JULL Dagprogramma. Hllv. I (NCRV) 7 en 0 Nleuwa; S-18 Te Deum Laudamua; 0.43 Vloot en plano-, 0.13 0«g»tendbezoek; 0.30 Commentaar; 9.40 Alphons Dlepenbrock; 1030 Morgendienst 11 Ned. Kamer Ork.: 1140 Van oude en nieuwe schrijvers: 11AS Pianorecital; 13.it The Maaquerpders; 12.33 Koor; 1 Nieuw»; 1.13 Mendollnata: 1.49 Zeng; I De vacantte be gint; 243 Opera; 940 Recital. 9.48 Londens symph, Ork.; 4 Bijbellezing; 4.43 Boston pops. Ork.; 9 Kleuters: 8.13 Orgel: 9.48 Keg. uitx. Extra-contingent tomaten voor export naar Engeland Oe Engelse regering heeft goedgekeurd, ast Nederland behalve de overeenkomstig het handelsverdrag gedurende Juli te le veren wekelijkse contingenten van 1500 wo tomaten, een extra contingent van \500 tot» tomaten naar Engeland zal kunnen exporteren. vrouw; 18.43 De Regenboog: 1LM Jonge Ned. kunstenaars: 31.45 De paardendief; 12 Ac- cordeola; 12 M The Klllma Hawaiian»; 1 Nleuwa; 1.15 Kalender; 1.20 Dolf v. d. Lin den; 2 Bach; 2.30 Maandaghouders. 2 43 Guus Detoof; 3.10 Hoorspel; 3.40 Etn Deutaches Requiem: 5 Voor de kleuters; 8.18 Vacantle- vertetllng; 5.30 Roemeens Ork. Avondprogramma. Hllv. I (NCRV) I Boston Promenade Ork. 5.15 Sportrubrtek; 8 30 Ned 8trl)dkr Nieuws; 7.15 Onder de leeslamp: 740 Actueel Geluld; 7.45 Reg. ultz.; 8 Nieuws. 8.05 Pro gramma proloog: 1.13 Kerkconcert; I Reis verhaal: 3.20 Gr.pl.. 10.23 Sweeltnck Kwartet. 10.45 Avondoverdenking; 11 Nleuwa; 11.19 Concert. Hllv. II (VARA) 8 Nieuws: 8.13 Varia; 0.» Staf muziek. 8.49 Parlementair overzicht; 7 Reportage; 740 Promenade conceit; 1.05 Nieuws; 8.10 Dingen van de dag; 1.20 Opera concert; 1.80 Van Jong en oud; 9.10 Actuele hentekeningen; 0.43 Rondetafel conferentie; 10 Vloot; 1045 Hed. Kamerkoor; 10.45 Orgel spel; 11 Nieuws*. 11.15 Dansmuziek. Omstreeks halfvijf Vrijdagmiddag vuurde opper-Vlking Jensen KJaers- gaard voor de iJmuldense pieren rijn 52 Vikingen per megafoon aan voor de laatste riemslagen van de reis Esbjerg—IJmiuden. Op dat ogenblik ■tak de Hugln haar gouden di hout De machine, waarmee Blériot als eerste over het Kanaal uloop. te vliegen, indien de motor van zijn vlieg tuig het uithield. Want in die tijd waren vleigtuigmotoren. wanneer zU draaiden, nauwelijks betrouwbaar voor dertig mi nuten achtereen. De Franse marine had de torpedoboot- jager Escopette ter beschikking van de Franse vlieger gesteld voor het geval hij een gedwongen daling op zee moest uit voeren. Aan boord van dit vaartuig was mevr. Blériot. die de poging van haar echtgenoot wilde gadeslaan. Zelf hud B é- riot als voorzorgsmaatregel een 150 kg we gende metalen cylinder in de staart van xljn vliegtuig ingebouwd om in geval van nood op zee drijvende tc blijven. Maar de snelle jager, gelijktijdig vertrokken, kon het vliegtuig niet bijhouden en gedu rende tien minuten was de koene vlieger aan zich zelf overgelaten. Aan boord van het Vliegtuig waren geen instrumenten, zelfs geen kompas. Na de vlucht moest Blériot bekennen, dat die tien minuten voor hem heel lang duurden en dat hij blij was de Engelse kust te zien. Die kust bereikte hij ter hoogte van Deal en naar links zwenkend?, vloog hij langs de krij"- rotsen. totdat hij de Franse Journalist van Le Matln zag. die met een Franse vla s stond te zwaaien en wees in de richting van een gunstige landingsplaats, hetgeen hij tevoren met Blériot te Calais had af gesproken. Blériot kon de landing op de weide niet naar behoren uitvoeren en zette zün vlieg tuig tegen een helling aan de grond, waar bij het licht werd beschadigd. Dit vlieg tuig. dat hi) zelf had ontworpen, was ceh eendekker. Het was de Blériot XI. voor zien van een 25 pk Anzani-motor. Zowe! te Londen als Parijs is het na de histo rische vlucht.enige tijd voor het publiek tentoongesteld geweest. Roem Als een koning werd Blériot te Londen ontvangen, waar hij uit handen van Lord Northcllffe eigenaar van de Daily Mail. de prijs van 1000 ln ontvangst nam. welke dit blad had uitgeloofd voor de eerste vlie ger. die over het Kanaal vloog. En toen hU enige tijd later naar Parijs terugkeer de om daar de hulde, die hij verdiend had. te ontvangen, werd hij door een mensenmenigte van naar schatting 150.000 personen op zUn weg van de Gare du Nord naar de bureaux van Le Matin toe- gejuicht. De Blériomanie. die zich zelfs tot het domein van de damesmode uit strekte. had zün intrede gedaan Blériot, die in 1936 Is overleden en dus 64 Jaar ls geworden, heeft de voldoening gehad, dat ht) de ontwikkeling van de verkeersvliegerii heeft aanschouwd. Djjlg jaren vóór zijn dood nsm hij'Bis pnisa- gier deel aan een langcrafstandsvlucht. die van Parijo naar Klein-Azlë reikte. Na de Blériot XI. waarmee hU over het Ka naal vloog, zijn er nog verscheidene typen vliegtuigen door hem ontworpen. Maar met de Jaren werd de concurrentie zowel in aLs buiten Frankrijk groter. Oorspronkelijk bezat Blériot. die te Cam- brai in Noord-Frankrijk was geboren, een fabriek van -auto-accessoires, speciaal carbid-lampen. waarop hij patent had ge nomen. Het construeren van vliegtuigen. waarmee de Franse Ingenieur zich onledig hield, dateerde van 1900. Het was voor hem een hobby, die pas later omstreeks 1908 op commerciële leest werd geschoeid. Uiterlijk was deze Fransman een typische vertegenwoordiger van zijn ras. Zijn don kere neerhangende knével, model 1900. gaf hem het voorkomen van een Gallische aanvoerder van het slag van Vercinge- torix of Amblorix, die wist van doorzetten en volhouden en niet schroomde zich tep volle te geven aan het grote doél. dat hij zich voor ogen hijd gesteld. Toen hij zich voor zün vlucht over het Kanaal naar tUn vliegtuig begaf, liep hij op krukken ge volg van ernstige brandwonden, die hij kort te voren op een van xUn proefvluch ten aan belde benen had opgelopen. Maar Blériot voelde geen pUn, hU volhardde ^en won. Een eenvoudig gedenkteken op de plaats, waar Blériot de Engelse grond raakte, vormt tot in lengte van dagen een der mijlpalen in dc geschiedenis der lucht vaart. om de hoek van de Noorderpler en daarmee waa een stukje voortreffelijk nagebootste historie in Nederland ge arriveerd. De voorganger van deze Hugln heeft 1500 jaar geleden de spits afgebeten voor een vloot van Vikingschepen, die uit Scandinavië de Engelse krijtrotsen nader de en een geslaagde invasie op touw zette- De Vikingen van 1949, koffiebruine leden van diverse Deense roeiclubs, gaan het op dc 28e Juli dunnetjes overdoen, maar met minder uitgesproken vijandige bedoelingen dan hun voorvaderen. IJmuiden was de eerste haven, die na EabJerg werd overvallen. Een vier dagen roeien of zeilen, al nqar de wind wildé waaien, hebben het ranke eikenhouten scheepje, waar een klein Deens korvet als waakzame geleidehond omheen zwom. naar ons land gebracht. Zaterdagmiddag, als het water hoog wordt, steekt de Hugln weer van wal en dan gaat het recht door naar de Engelse kust, die de 28e bereikt moet zijn. De sportieve Denen werden door land genoten. die toevallig met eep touringcar in de buurt waren, hartelijk toegezongen op de Oude Sluis te IJmuiden, waar zich een vriendelijk gezinde menigte had ver zameld om deze operatie gade te slaan. De „oorlogsbodem", welke zeer nauwkeurig naar oude tekeningen is nagebouwd, bleek te zijn uitgerust met een rood-wit zeil, een prachtig besneden zijroer en schilden boven de roeidollen. zodat een eventuele vijand de bemanning niet één, twee. drie zou kunnen spietsen. Gistermiddag U da eerste Internationale Luchtvaart Show Ypenburg officieel ge opend. Voor deze gelegenheid was het vliegveld van een rijke vlaggentool voor zien. talrijke vliegtuigen cirkelden In de lucht, terwijl vele sprekers achtereenvol gens bi) de opening het woord voerden en de betekenis van de luchtvaart voor het maatschappelijk leven uiteenzetten. De heer C. Kolff uit Rotterdam, waar- 1 35 dom 15 ituti Etui 6 U. 36 ct WERKEN SNEL EN ZEKER I PIUS PEI POEDEt t (T. om Met alle stemmen van de aanwezige 'e- den (70 tegen 0) heeft de Tweede Kantor gisteren een regeling aangenomen volgens welke het gebiedsdeel Suriname (dat deel blijft uitmaken van het Koninkrijk) voort aan de eigen belangen op cultureel, eco nomisch. sociaal en financieel gebied zelf zal behartigen. Den Haag zal zich niet meer mengen in de binnenlandse aange legenheden van Suriname. Dc eigen lands- organcn van Suriname..-ruim viermaal zo Vtroot als Nederland maar met nauwelijks 200 000 inwoner», zullen voortaan de ver antwoordelijkheid dragen die voorheen bi4 de Nederlandse regering berustte. Dat kon nu na de toekenning van het alge meen kiesrecht aan de bevolking van Su riname een statencollege is .samengesteld, dut als representatief voor de rechtsover tuiging der bevolking dient te worden Ge schouwd. De gisteren getroffen regeling is een tussen-rcgeling. die zal worden vervangen dpor een definitieve wanneer, na de rondetafelconferentie, met Indonesië een overeen komst Wordt bereikt en zekerheid zal bestaan om trent de vorm van de Nederlanda-Indi-nesische Unie, waarvan het nieuwe, drieledige Ko ninkrijk (Nederland-Suriname-Nederland- se Antillen) een der partners xal zUn. Tweede Kamer Toen het postvliegtuig Soerabaja op Mauritius een tussenlanding maakte. kwam een circa 200 Jaar oude schildpad met een gewicht van 150 kg. nieuwsgierig de indringer bekijken. Die nieuwsgierig, heid ktcam hem en rijn twee metgezellen staan, want met Vereende kracht u-erden rij hef vlieptuip petitt de dieren even lopen alvorens naar Artls te worden gebracht. In hooggestemde redevoeringen met het oog ook op de radio-uitzending naar West-Indlë hebben de Kamerleden v. d Wetering (C.H.U.). Ritmeester (V.V-D Schermerhooi (P. v. d. A.). De Kort (K.V.P.) Wagenaar (C.P.N-) en zelfs de he ren Meyorink (A R.) en Welter (K.N.P hun warme Instemming betuigd met de overdracht van de jnternc souvereinltelt aan Suriname er hun vertrouwen uitge sproken ln de bevolking, die op de bij stand van Nederland zal kunnen rekenen. Op één punt was een groot deel van de Kamer niet tevreden. De heer De Kort (K.V.P.) had met de steun van de heer Meyerink (A R.) en freule Wttewaall vso Stoetwegen (C.H.U.) een amendement gediend om in de regeling op te nemen dat het bijzonder algemeen vormend »- ger onderwijs, alsmede de opleiding Jan leerkrachten daartoe naar dezelfde maat staf als het openbaar onderwijs «ullan worden bekostigd uit de opeqbare kat. Tevens zouden voorwaarden moeten wor den vastgesteld waarop voor het bijzonder algemeen vormend middelbaar eti voor bereidend hoger onderwijs bijdragen uit de openbare kas kunnen worden ver leend. Voor minister v. Schalk was dit een moeilijk geval, want hU verklaarde per soonlijk voorstander van het amendement te zijn. In het voor-ontwerp van de rege ling was de financiële gelijkstelling tus sen bijzonder en openbaar onderwijs op genomen en hij stelde zich op het stand punt. dat dit geen binnenlandse aangele genheid was van Suriname. Maar ln Su riname heeft men tegen de financftle ge lijkstelling ernstig bezwaar gemaakt, ook om financiële redenen. En omdat overeen komstig art. 210 van de Grondwet de re geling het resultaat moet zijn van ge meenschappelijk overleg, heeft hU ten slotte de bepaling uit het definitieve ont werp weggelaten omdat men toch ook de ogen niet mag sluiten voor de gevoelens v*h de wederpartij. Wanneer men aan Suriname de bevoegdheid schenkt eigen aangelegenheden voortaan zelf te behir- ligen naar eigen Inzicht, moet men niet beginnen met Suriname zijn wil op 'e leggen en zich nog even ln zijn binnen landse aangelegenheden te mengen. De Kamer had echter geen oor voor d» verstandige en bezadigde woorden van dz minister en met 52 tegen 18 stemmen (van de P. v, d. A. en de communisten) werJ het amandement-De Kort aangenomen. Overeenkomstig het verlangen van Su riname om in staat tc worden gesteld door middel van vertegenwoordigers deel e nemen aan beraadslagingen ln de Eerste en Tweede Kamer over aangelegenheden die de gemeenschappelijke belangen van Nederland en Suriname betreffen, werd ronder hoofdelijke stemming een amen dement aangenomen, waarin jie regering wordt uitgenodigd de Kamer over d't denkbeeld voor te lichten en eventueel een desbetreffend wetsvoorstel bij de Staten- Gcneraal aanhangig te maken. In Suriname zijn vandaag dc vlaggen uitgestoken: de Nederlandse driekleur. nemend voorzitter ven de Kon. Ver. voor Luchtvaart, heette de vele genodigden, onder wie minister Spitzen, welkom. Hij hoopte, dat de flay zou bijdragen om de belangstelling ven het Nederlandse pu bliek voot de luchtvaart te vergroten en bracht hulde aan de organisatoren, onder Iwle de heer L. Jügers, directeur-havelw meester van Ypenburg, de voornaamste plaats inneemt. De minister van Verkeer en Waterstaat, mr D. G. W. Spitzen zei, dat het doel van de Ilsy is, dat het publiek zich dieper in dringt in de structuur van de luchtvaart, waardoor grotere belangstelling kan ont staan. Spr. zei. dat het aantal Nederlandse (Jongelui, dat zich voor de luchtvaart aan-, meldt niet voldoende is om ln de behoefte aan Nederlandse vliegers te voorzien. De [minister wilde daarmee niets kwaads zeg- |gen van de buitenlandse verkeersvliegers, die in Nederlandse dienst staan. Hij hoop te. dat de Ilsy haar taak ln dit opzicht zou vervullen en blijvende belangstelling voor de luchtvaart zou wekken. Vervolgens sprak lr Becling, lid van de directie van de Kon. Vliegtulgenfabriek Fokker te Amsterdam, die herinnerde aan de Elta in 1921 tc Amsterdam gehouden, op welks terrein later de FcAker-fabrJek ls verrezen. De Elta wal de eerste en enige tentoonstelling voor luchtvaart te Amsterdam. Ir Beeling hoopte dat de flsy elk Jaar zou worden gehouden en uitte uit naam van de* Ned. industrie zijn beste wensen voor het welslagen van deze ten- toonstelling. b|j welke woorden mr E. Menten. president-commissaris van de N.V. Ypenburg, die als laatste het woord voerde, zich gaarne aansloot. Daarna knipte minister Spitzen het tra- dilionele lint, dat toegang gat naar het terrein, waar de grote tentoonstelling staat. door. waarna de genodigde!) een rondgang ondernamen over dit terrein. Daar stond een aantal militaire vliegtui gen. o.a. een Seafury en een Firefly van de Marineluchtvaartdienst, zomede tal van Iverkeers- en sportvllegtuigen van ver- 10. Na enkele uren kwam de reus weer terug. Hij ontdeed Wimple van zijn boeien. „Kom maar mee" verzocht hU het knaapje. „En geen grappies hoori Anders zou ik Je pijn motte doen. en madam!" kondigd^ de reus aan en trok zich toen terug in de gang. De oude dame keek niet op. maar ging vlijtig door met het verzorgen van haar neus en kapsel. Nu en dan gromde ze tevreden ala een krul bij zonder mooi uitviel. Eindelijk was ze als ik je aan de directriesc beschadigd echter klaar en vond ze tijd om zich aflever, houdt ze het van m'n salaris met Wimple te bemoeien, die al die tliii j tijd bedremmeld bij de deur bad staan Wimple stond wopilUk op. Hij voelde wachten. hof,Jb<rl, *!'oed we7 dooT zi}n r8fw «i daar hebben we Napoleon" stijfde ledematen begon te stromen, merkte ze. met een niet onvriendelijke Strompelend volgde hij de reus. die glimlach op hem even later een weelderig inge- Wimple werd bleak van schrik „Ik rlebt vertrek binnenduwde. „Hier is ie. ben Wlmpie.stamelde hij verleid door Huibert Vet Kitty de andere zijde van de kwestie Peters zijde. Ze wilde hem graag op Mal low hebben ze wilden het allemaal. Maar ze had er niet aan gedacht watTiet voor hem zou zijn. Nu ze wist, dat hij van Nan hield, begreep ze, dat het bitter hard voor hem zou zijn onder één dak te wonen met de vrouw, die hij liefhad en toch door de wet van haar gescheiden te zün en. voor zover Kltty wist. door haar alleen te worden beschouwd als een vriend. Zelfs als Nan van Peter ging houden zou dat alleen de zaak maar Ingewikkelder maken. Toen te wéér begon te spreken was het op een toon vol zelfverwijt. Peter, lk ben een akelig, zelfzuchtig schepsel. Ik heb geen ogenblik aan Jou gedacht alleen aan onszelf. Dat ls ge loof lk. Je eigen schuld. Je hebt one alle maal geleerd zoveel van Jou te verwacht ten en zo weinig te geven. Mallory maakte een haastig, afwerend gebsar. t —O Jawel, hield ze vol. Je geeft altijd en wil nemen maar. Ik~heb er nooit over gedacht, hoe hard ik Was toen lk Je vroeg qm naar Mallow te komen, terwijl Nan bij ona logeert Vergeef het me Peter. Maar lieve Kit er ls niets te ver geven. Je weet. dat ik Nan liefheb, dat ze altijd de enige vrouw voor ml) zal blijven. Maar je weet ook. dat .Ceils-er ls, en dat Nan en ik nooit méér voor elkaar kunnen zijn dan we nu zijn alleen vrienden. Ik ben niet van plan die vriend schap. te verknoeien tenzij het voor Nen net beste zou blijken te vergeten, dat we vrienden zijn geweest. En Jk zal niet zeggep, dat het geen pijn doet bij haar te rijm, maar er ia een pijn. die je liever draagt dan te verliezen wat er bij hoort Kitty's ogen sprongen vol tranen. O, Peter, snikte ze opeens. Waarom ben Je niet vrijl JIJ en Nan zijn voor el kaar geschapen. Hij kromp even ineen, alsof ze baar vinger op een pijnlijke plek bad gelegd. Stil Kitty, zei hij. Niet hullen, we moeten deze dingen nu edlimas' de ogen zien. H aal onder Er klonken voetstappen en de stemmen van Barry en Penelope. Ik ben je ien shilling schuldig, zei Barry op zijn vlotte goedgehumeurde manier. Je hebt me geslagen. Penny. Kltty sprong op. ineens denkend ean haar behuild godchtt. O. ze mogen me nu niet zien. Peter, laat ze niet binnen komen. Een ogenblik later kwam Mallory de kamer uit en flng het paar tegemoet voor ze bij de deur waren. /k kwam Juist Kltty goede dag zeg gen. begon Penelope. Ik had geen Idee. dat het al zo laat was. Dat komt door mijn gezelschap, mompelde Barry. Peters gezicht was nogal bleek en atrak, doéh hij slaagde er in om met een stem. die vrij normaal klonk, te antwoord*): Kltty doodmoe en gaat even rus ten voor het diner. Ze vroeg me Je voor haar te groetdn. Penelope. Dan rust op mij de taak de vertrek kende gasten uitgeleide, te doen. zei Barry vrolijk Peter, ouwe Jongen, ken de auto Jou ergens afzetten sis Je Penny hebt weggebracht? Peter schrok terug. HU voelde, dat hU op 4Üt ogenblik zelfs da nabijheid van een wlèod niet kon verdragen. Neen, dank Je, z^bü.. ik loop. schillend type opgesteld. Het gezelschap, waartoe de commandant van de luchtmacht Nederland, generaal- majoor A. Baretta, die de minister van Oorlog vertegenwoordigde en de heer J. W. F. Backer, directeur-generaal van de Rijksluchtvaartdienst, benevens een aantal hoge marine-officieren behoorden, begaf zich vervolgéna naar de tent om de ver- - schillende stands te bezichtigen. Ondertussen heerste er op het vliegveld een ongekende bedrijvigheid. Uit alle windrichtingen arriveerden kleine sport- vliegtuigen, die vandaag aan de Benelux- rondvlucht zullen deelnemen, de eerste vliegtocht voor sportvliegers na de wereld oorlog over Nederland, België en Luxem- burg. Vrijdagavond zijn deze deelnemers-- ontvangen door het Haagse gemeentebe- stuur. Na de vrije Donderdag kwamen de con-' gresslsten gisterochtend opnieuw bijeen voor de bespreking van programmapun ten. Met algemene stemmen aanvaardde het congres richtsnoeren van de volgende inhoud voor de periode 1949—1950: De In ternational Alliance of Women zal voort gaan steun te verlenen aan nationale en Internationale maatregelen, die erop ge richt zijn te doen ophouden de discrimi natie tussen mensen onderling wegens ras, kleur, sexe, nationale of sociale afkomst. Met dit doel zal de Alliance voortgaan zich te concentreren op de bevrijding van dc vrouwen in die landen, waar haar nog niet stemrecht en gelijkgerechtlgheid zijn verleend. De Alliance zal haar aandacht Sericht houden op politieke gelijkheid zon- er onderscheid van ras en sexe. en voorts op gelijkheid op economisch en sociaal terrein evenals op dat der opvoeding, ver volgens streeft de Alliance naar gelijk salaris voor gelijk werk. De benoeming van dra-voor geschikte vrouwen op be-, langrijke posten zowel nationaal als In ternationaal De Alliance zoekt een groter aantal mogelijkheden voor de theoreti sche en practlsche voorbereiding ten einde de vrouwen bekwaam te maken voor het bekleden van deze belangrijke nationale en internationale posities. De Alliance zal haar werk voor de uni versele en blijvende vrede door bemid deling van de Verenigde Naties voortzet ten. Met dit doel zal de Alliance bijdra gen léveren voor uitgebreide discussie over de verklaring van de rechten van de mens teneinde een daarvoor gunstige openbare mening te verkrijgen. Aan dc algemene resolutie, die op de eerste zittingsdag door het congres is aan vaard, werd een door Griekenland inge diend amendement met algemene stera men aanvaard. Dit amendement stelde voor een toevoeging aan de originele tekst, waarin nog meer zou worden onderstreept het democratisch karakter van de Alliance en de afwijzende houding tegen Het tota litarisme. HOOFDSTUK VIII. Het midden van de trap. Mallow Court, het landhuis van de Sey mours. lag nog geen rajjl van het dorp St Weonys af. Het was een laag huls van twee verdiepingen, begroeid met klim planten en keek uit over de woeste zee. die tegen de kust van Cornish sloeg. Het huls zelf was op een eigenaardige manier gebouwd, het middengedeelte en de belde vleugels, die er rechthoekig op stonden, omsloten een diep gelegen gras veld. waaromheen een breed tegelpad litp. Een lage grijze muur aan de zeekant vormde de vierde zijde van het vierkant en aan het eind gaf een poort toegang tot een verweerde, met gras begroeide weg. die naar de rand van de klip voerde. Een rij bomen omringde het huls ge deeltelijk en deze temperden ie hevigheid van de wind, die zelfs in de zomer de kusten plaagde. Achter het huls, onder beschutting van het oplopende land, lagen de tuinen ven Mallow, getuigende van de liefdevolle zorg van generatie*. Uitge strekte. prachtig geschoren grasvelden Hepen af ven het terras, dat langs de ge hele lengte van het huis liep. Daarachter lagen mooie lanen, ovtrwelfd door bomen en omzoomd door bloembedden, verbon* den door korte trapjes van met gras be groeide stenen treden. (Wordt vervolgd) De bekende schrijver, G. B. Shaw gast verhuizen. De flat, die hij totnutoe in Whitehall te Londen heeft bejvoond. is hem te groot geworden en derhalve gaat hij kleiner wonen. Met het gevolg, dat hij een deel van Zijn meubels en boeken van de hand heeft moeten doen. Meubels en dergelijke met inbegrip van Europees en Chinee# porceleln en aardewerk zün reeds onder de hamer gekomen; zün boe ken zullen volgen. De hoogste prijs. Welke op de dezer dagen gehouden veiling werd betaald, waa 130 pond aterling voor een achttiende eeuws gelakt bureau; een klok, die uit het laatst van de zeventiende of het begin van de achttiende eeuw dateert, heeft 76 pond aterling opgebracht. Voor andere stukken werden prijzen betaald variërend van <4 tot £55. welk laatste bedrag werd gegeven voor een mahonie houten boekenkast Op 28 Juli komen da boeken aan de beurt en vooral deze ver koping zien velen met spanning tegemoet Shaw «elf heeft bekend gemaakt, dat men zich van zijn boeken niet al te veel moet voorstellen en verzekerd, dat er werken zijn, zelfs van heel bekende wijsgeren, die hij nimmer heeft gelezen. En ook moet men zich geen grote voorstelling maken van de aantekeningen, waarvan hij de boeken zou hebben voorzien: het gebeurt misschien eens in de vjjf en twintig Jaar, dat lk teta in de marge van een boek schrijf, heeft de grote man den volke kond gedaan. DU neemt niet weg. dat het niet uitsluitend boekenliefhebbers zijn. die de boekenveiling met belangstelling tegemoet zien. ri- Hilbrandt Boschma Vrijdag 8 Augustus hoopt Hilbrandt Boschma riln 80ste verjaardag te vieren. HU was vele jaren evangelist te Ruurlo en heeft onder andere geschreven Hel dengestalten uit Iaraëls geestelijke wor stelstrijd, Eenvoudig Christendom en De tragedie van het Godsrijk. Verder de ver balenbundel Om den Wiehmenhof, waar van de naam ontleend ls aan die van een dorpepastorie ergens ln het Oosten van ona land en de brochure. Het Godsrijk ts nabij.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1949 | | pagina 8