I;
Wm-
IMP
fjllj i
1
III
mi!#!»®
jVW4m"i
ÉHIiliillÉS
De Lloyd heeft weer een' Blitar
immm
!?lè^fi
i'fü
M
Ï:H*%
iiMm 8
l&tlifh
Sr ffM'SiJKj
Itiltóillilïf
InRII,*
i'!l!£ifr
s^fïiMi3.
ilfföltfh
lift l
fiiifln3si?ïi
MÜ
nMsms sir
P!i|l
IsfiPlIifHlflils
^«"ïs infill8 Ml
S &11" SI§853 I38S"E®
frfesfiif&if;::
£|Fli£;s#£|f!sEi!i
ft elffMf3-#!!^
tlfll
Diüïrf:»»
ijlf; IvM
n; ui Hi iff
HMiml
«>|3 l&
irMIn
5 rMïlï
lillen
I iïKfiC !|#il|Sf'S'*E'?p5t!I
Luchtbrug wordt geleidelijk
afgebroken
Valken als mensenredders
Industrialisatie in Australië
3£lo!I
'«Sïa^Ass-
2|£Ï-§3Sa8
ssl?|alr§:
J||5i
JJ*|f
IT
tl
si3^fi«s.its§!ïllilg s
fl^s tr
libsflferifii" f
«*Mf N
|fsSI|2(tl
%i f!l3
2-35
It.ssfS
Vttti
j?!ï a
8$k?3
IsS-if
'ïjsajïïa.g S r\
p%?n» 5!
Ilv'PJev
sHfljl»!
II
3 5 ks^N i3x*i
II .ElP'lsas;
sil3|Ss-=s
ï»3,pls
Ua^i^Is s-^s-i'i'gsa;
ftmJfïiB ^i:H I3:j ?p|Sis i
Ipfspij! i»|'E|P!I s'|fï|^
m°.3? list s^i is? 1 :*§i?M
ffslkUL
•glllNlsï8'
ill?!-I 3»
Oïfs^ïsssl
f»lSs=Ss2si »e33
i£s£giP«S5 Ê?sl
a as' &i
j3 8
_=»igI I? P
II
5 I'!flsa8?i!i» Ijs
lla ?Elp-5'g» 3
B-ris ^asillfffrc
P3
è^'èg N
•»£/->
Ïlïalï^al E
»3I<?
B
tl
ÊpplÜSisS
ifl& I:»f?ï
ll*Al I»|^5 %BÏ
s III? Isf?8 111 III Jii
S-ff#!* êi I aësI': sf-s-s ïls-ssj"
?C!3^I
1=5 8 ïl
Maar de organisatie
blijft intaet
Ze voorkomen vliegtuigongelukken
Chinezen bezetten hef Amerikaanse
consulaat generaal in Sjanghai
Communisten zetten
hun opmars voort
Laatste schip van wederopbouwprogramma
KORTE KRONIEK
Voorbeeldige pogingen en resultaten
Ferrari's maken snelste
tijden te Zandvoort
Bij training voor Grote Prijs
Het
is riat turnen
de Lingiade
op
San o ^"coiïenoa
333s'5'1g orq «jj g
^«"«srSS^aS^i-eE
- c»STa3 S"»£ 2.3-5'S
g-3 B S" s SI r a S.3
P22a<?53-c 2'9«rt?Q<
P-3 3
3 2."» n se6.^
§Ioa3^-o
5fo3?§pS^
^'3Èl5 S|sS
5 3 O-O-E 3
33|S1=-
«Hf
2i?3
X- m
-. X ?lï
S-ï-S'ÈSi
•9a ni
g_3ï==-\3?3?8_
a
SSlë-3
g<;~ o
ac13
e.«
00
as: rê 3 (E
- ió
a 3 a»;
2.T35 <c
2£2ggyo
S «Tj a
9"a-ï2ïa"ï
Kr;*t«-"" ao^«öOtn> rg-tiss0'
s i.'i s s s's; s ff X2-Q.3
?}S!rS
O fe ''"o*
e: JÈ Ï.5
3 2.
s| Sa"
g-3?-S§S«3S fl3
atL E f*
i|»3
2
*¥3-D6
5.-ȣ._Q.3
3"M< 3 n s>
5?SIS||
•3 2"crS"S-c: 2 2 Jo-
i—o a c
2 en
ïEïa^S?
tfSSSE
I sg^SS-S-
»ijd3aaB
silsi
S52Sff
ilpst*
c .- j a
I I ff3I
3SS-Ss|3g
SÜI3?S
ïïl.artg:
2.2- 3 2 yC
"ftï?SiSS
■j-n "~3 3 5 g
"3a ais n
3 a*g-3
-£tL£«~e;
c
3 3 n 5
■a J
i»C2?
335"
3
s.sr<s<?;»
jt3 asr£ i» n u 3 3.3 2h
?f SS.-S a
06
?S3I:«
i?ny<
oOö
ESS£3alIfa=E2
3 3 7 c. j. a-~E
ÜS- 3'"»&fsSs-8;
S S-g,5-IlE3,*!SS'SS5'3
„e st3 iSS-Sa-SBll
|s£ !ïi»Sf
?<E ?S°3?j
r«'& raspas
e-B-i 30-0™
C: 3»t
x* 1 as
3S..£3
S Er
fjes
3 S-/*j&g
Ïb-2 E
n-?a.
t.ssSq
s! alSg-
ffS S?M Irfll
gs-^ S'g^o S"
SsS fï??3 8
-SSïïSS-S-ïï
Ia a m-3
a n re c
£?3k|5i
fE^f?
E. 3 n a?
oo«°s§»r
-« ft5ü a2*t S s ST*3 E<
•2tr< E
-_£<*■?< *&2.N
fï-* 5i),,8tf'"0'< ,w
g«f5l"S=|a£?I=2-
^«3-
o^Xo_»pra"?
c1" 2!^ N 2
"Sj #C:mi is
V° 3 «fS-CEL
3«ss;\«
w n- s
?3 1» 8 3 I f- N-^
S E5 3-wo-2 w
•?ï*S-t&s9g-E
3 SfS&s>rSS: fts?*"8.s
aO ®-iv'-2 3 3".ais
f sp S1 «Sr* J*"*-ë"»s c E if
3 ao^§;H2^g2'c3 2.:j !ï?2
3 n O 11 J 3 yp
a __m «gr
35_
^aJ' «g-* sa
ts. ir<« L a -S:
S" 3 "*XS"" SS e
ïgi I 6S.r'
B3ï'3<EJ£!..0--,? h
3 8-3 5
ees-33
o 3-c;
c-f*2-S
is-^-scgS^sgTfffc
SST'iêïsSïaS-S
-«sSiS.Sg.3l-
£3|g8
c %.n 3 (tG-*
S-5a3Bs<rS«3E
ïtfÉl
IHgq
ïEsjsslias
»»-g„
fi5 32 --J
--fra!ff0 -ff!? 18
ffaa. *$i9Sg |g
«.^acJaaa»
13 et'O ui 3 is is a CT fc
Sï5?
3 a c F 3 |k ir 3 s
h «s T m iBi te
|?eI5"?'ES',saB i-
I Ï|||QS?3
- 3 £•-• n 3 E 2
V
SATERDAG 30 JULI 1949.
TWEEDE BLAD - PAGINA 3.
Officieel li meegedeeld, dat de Weate-
lyke autoriteiten In Dultiland met Ingang
van 1 Auguatua de luchtbrug naar Berlfin
geleidelijk zullen Inkrimpen.
De Inatallaties en een reaerve van vlieg
tuigen zullen echter In gereedheid Horden
gehouden om zonodig de luchttramportrn
onmiddellijk te kunnen hervatten, aldua
de Brita-Amerikaanse mededeling.
Het bealult la genomen omdat de voor
raden In Berlijn thans voldoende i|Jn.
De luchtbrug ia ingesteld op 28 Juni
1M«. nadat twee wéken eerder Berlijn
door de Russen werd geblokkeerd. Na een
Beperking haringvangst
Tussen de vereniging van Reders van
Vlsa^m-aartulgen te IJmuiden en de Unie
Verkeer, zijn langdurige besprekingen ge
voerd over de overproductie vaa verse
haring en het bewerkstelligen van een ge
lijke opbrengst voor haring van eenzelfde
kwaliteit over het gehele seizokn tot 31
December' 1949. De in goed overleg en
loyale samenwerking overeengekomen
regeling gaat uit van de gbdachte, dat de
huidige productiecapaciteit een markt-
overschot laat zien. zddat maatregelen
dienen te worden génomen om een in
zakken van de markt tot ver beneden de
kostprijs, te voorkomen, waardoor het ge
vaar, dat een deel van de vloot zou moeten
worden- opgelegd.- kan wordon bezworen.
Daartoe is een minimum i irktprljs
vastgesteld: de verae haring' die (|eze prijs
niet opbrengt, ""wordt eigendom van de
gezamenlijke producenten en wordt In
hoofdzaak bestemd voor verwerking tot
vismeel, ean product waar ons land drin
gend behoefte aan heeft voor agrarische
doeleinden. Bovendien wordt de aanvoer
bepefrkt doof de schepen periodiek een
reis ter vcrae vis in plaats van ter verse
haring te laten maken, waardoor tcgé-
lijkertijd een blijvende aanvoer van verse
vis. ook tijdens het haringseizocn. wordt
gewaarborgd. Ten aanzien van de op
varenden van de vloot, wier Inkomsten
deels bestaan uit een percentage van de
opbrengst der vis, is overeengekomen, dat
voor alle aangevoerde verse haring, de
minimumprijs als opbrengst wordt gega
randeerd, échter wordt voorts ook voor
de bemanning, de egalisatie-gedachte toe
gepast, daar ter compensatie; in het ver
schil ln opbrengst tussen de minimum
prijs en de prijs als grondstof voor vis
meel een aftrek van de besomming wordt
toegepast.
Dr B. Wielenga overleden
3n het gemeenteziekenhuis" aan de
Zuidwal te 's Gravenhage, waar hu in
verband met een hem oyerkoihen onge
val verpleegd werd Is plotseling over
leden, ln de ouderdom van 76> jaar, de
bekende Amsterdamse emeritus-nredi-
kant cn literator dr B. Wielenga. De
thans overledene werd 23 Mei 1873 te
Amsterdam geboren als zoon van prof.
D. K. Wielenga en heeft met vijf van
zijn broers de Geref. Kerk gediend als
prèdlkant. Hij studeerde tc Kampen aan
de theologische hogeschool en aan de
universiteit te Heidelberg, waar hy in
1899 proraovccrcfc HU was predikant tc
Westmaas. Arnhem $n een groot aantal
jaren te Amsterdanv Hij had als auteur
een grote bekendheid verworven. Tal
van standaardwerken heeft hij geschre
ven. waarbij er waren dil herhaaldelijk
herdrukken beleefden en werden vertaald
in vele. vreemde, talen. Dr B. Wielenga
was voorzitter van de Stichting Blocmen-
daal te Loosduinen. ZUn verdiensten
werden erkend door zijn benoeming tot
Bidder ln de Orde van Oranje-Nassau.
Hij was een kanselredenaar van supe
rieure kwaliteiten.
jaar was door de lucht bijna twee mil-
lioen ton goederen naar Berlijn vervoerd.*,
AanvankeliJkB'Vervoerde men slechts 2000
ton per dag. Later werd epn record van
11018 ton bereikt. De .eerste zeven maan
den kostten Engeland ongeveer vier mil-
lioen pond sterling en de eerste tien maan
den aan de Amerikanen 149JQ4 200 dollar.
Ofschoon geen officiële cijfers over de
voorraden voedsel en steenkool, die thans
te Berlijn liggen opgestapeld, gegeven zijn,
ts men van mening dat ec genoeg voorra
den voof drie maanden zijn.
Voor de luchtbrug werkten In Bgrlijn
10.000 Duitse arbeiders aan losse» en ver
voer, Men vreest, dat zij het leger van de
194 000 geheel werklozen ln West-Berlljn
zullen vergroten.
Tweedaizend man élitetroepen van de
Britse. Franse cn Amcrlkaapse lucht
strijdkrachten .hebben gisteren deelgeno
men aan de grootste sinds de oorlog in
Wcst-Duitsland gehouden militaire parade
op het vliegveld Fassberg bij Hanpover,
ter herdenking van 61 man van het peréo-
neci van de luchtbrug, die^bij de vervul
ling vafi hun taak het leven Heten.
Het zal nog maanden behelpen 'blijven
voor. voetgangers, fietsers en snelverkeer
op de noodbruggen over de Rtfn b(j de
Gélderse hoofdstad, maar aan denieuwe
brug, welke de mooie jvaste'verj>indtng
van voor de slag om Arnhem moet ver
vangen, wordt gestadig gewerkt.
Geen amphibiptanks,
doch vaartuigen
Wild en toch tam,
tam en toch wild
Op de pluimvcemarkt in Boll-
jyard werd onder meer een mand
met eenden aangevoerd. Aan deze
eenden viel op het eerste gezicht
niets bijzonders op te merken De
politie nam ze echter ln beslag.
Aan de vederdrach; had feen die
naar Van de.,H. Hermandad de
^zwemvogels n.J. herkend éls wilde
eenden en daar het Jachtseizoen
nog niet is Reopend. mag dood noch
levend wild worden verhandeld,
noch mag men het ten verkoop ln
voorraad hebtfcn.
Het eigenaardige van het geval
was echter, dat de eenden helemaal
niet wild waren, ze waren éven
tam.als tamme eenden Wat was
het géval' De eigenaar had eieren
van een wilde eend laten uitbroe
den onder een kip. Ondanks, het
..wilde" bloed In hun aderen bleven
de kuikentjes bjj het opgroeien tam.
dank zij hun uiterst tamme kip-
stiefmoeder. f
Het was vodr de politie zeer
moeilijk uit te maken of deze
..wilde" eenden, die inderdaad tam
waren, wilde eenden waren, zij het
dan tamme-wllde eenden of niet
De tamipe dieren waren, volgens
de wet wild. ondanks hun tam
vooékomen. maar dank-zij hun wil
de afkomst. Daar de eigenaar ech
ter volkomen te goeder trouw had
gehandeld, werden hem de tkmme-
wllde eenden ter verzorging terug
gegeven, totdat het Jachtseizoen zou
zijn geopend en fleze tamme een
den als wild kunnen worden ver
kocht
Uertljds toog men op Jacht met een valk
op de hand gezeten. Sindsdien heeft
de valjc voornamelijk" geleefd ln het ge
zegde, dat elk ouder zijn uil denkt een
valk te zijn. maar de laatste tijd gaan
valken weer de lucht In. niet om vogels
te vangen, maar om -luchtreizigers tegen
vogels te beschermen. Het Britse mi
nisterie voor de Luchtvaart heeft on
langs besloten de proef, welke genomen
was met het zuiveren van de vliegvelden
van vogels, uit te breiden, hetgeen ln de
vliegwereld als een historische datum
mag worden beschouwd. Want tot nu toe
dreigt altijd het gevaar, dat vogels vlieg
tuigongelukken veroorzaken. De R.A.F.
beschikt thans over een aantal valken,
waarmee wordt gewerkt op de vlieg
velden In Yorkshire en Norfolk.
De proefnemingen begonneh In Shrop
shire en stonden onder leiding van eén
zekere heer Ronald Steven, een plaatse
lijke autoriteit op het gebied van valken,
valkengewoon'ten en valkenprestatiea
Eigenlijk nam genoemde heer deze proé
ven puur cn alleen voor zijn plezier en
gedreven door een zekere belangstelling.
Hij ontdekte, dat roeken, pluvieren,
spreeuwen en andere vogel#, die er een
slechte gewoonte van maakten in najaar
en winter in zwermen neer te strijken,
overal, waar ze. maar een plekje gras
zager* en dus In de eerste plaats op vlieg
velden. een heilige vrees hadden voor
valken Deze toevallige en* later opagtte-
De eerste berichten, die-opgevangen
werden over in nood zijnd/ vaartuigen
bij het Franckergat. blekei^nict betrek
king td hebben op ampfnblftanks doch
op amphibievaarluigen. De ware toe
dracht van de zaak blijkt nu de volgende
te zijn. Het motorschip Tijdgeest, dat
Vrijdag onder Terschelling met jtoge-.
naan.de amphiblevaartuigen aan het Oefe
nen whs. is in moeilijkheden geraakt De
bemanning is door een vlet van de boot
gehaald. Ook het douanevaartuig Storm
vogels van Harüngen verleende assisten
tie. De reddingboot Twente, tijdelijk op
Terschelling gestationncerd, was even
eens uitgevaren, doch behoêfde geen
assistentie te verlenen. Inmiddels is dev
Tijdgeest op eigen kracht naar Harlingen
opgestoomd
De amphibieVaartuigen wJren be
mand met personeel van de Nedferl.
Aardolie Maatschappij te Oldenzaal,
die op de Waddenzee metingen liet
verrichten.
lijk genomen "proeven hebben de. cfesbe-
treffende autoritritfft overtuigd, dat af
gerichte valken ér 1 veel toe kunpgn^bij-
dragen om ongelukken bij hét sfarten
of landen van ^ijë'gtulgcn te voorkomen.
Meer dan tweehonderd Chinésen heb
ben gisteren de kantoren van het
Amerlkaanae conaulaaUgrneraal te
Sjanghai bezet om kracht bU te zetten
aan hun elaen tot betaling van achter
stallige lonen door de Amerikaanse
marine, aldua meldt het Amerikaanse
ministerie van buitenlandse aaken. In
een officieel telegram van bet consulaat-
generaal wordt gesegd. dat de staf van
het consulaat verhinderd werd het ge
bouw te betreden, of te verlaten, eu dat
de politie weigerde tussenbeide te komen.
Tsjangsjah. de hoofdplaats van de
Chinese provincie Hoenan was gisteren,
volgens beriphten ul» Hongkong, nog in
nationalistische handen/ doch ten zuiden
en ten oosten van de stad zetten de com
munisten hun opmarg naar het zuiden
voort. In het zuiden werden communis
tische troepen gemeld op 100 km. ten
odsten van Hengjang. welk strategisch
spoorwegknooppunt zij van Kanton
trachten af te snijden.
Regeringsautoriteiten to Kanton lever
den tegenspraak op de berichten, dat de
regering voornemens ls deze stad te ver
laten. Indien de regering echter zou
worden gedwongen Kanton te verlaten,
zou zU naar Tsjoengking gaan. zo werd
verklaard.
Driehonderd man Chinese communis
tische troepen hebben Vrijdag, bij het
aanbreken van de dag. een aanval uit
gevoerd ap een In de nabijheid van de
Buitenland
Pact reeds door de kamer geratificeerd
John Oeorgs Balgh. de veertigjarige di
recteur van een maatschappij, die neger»
moorden zou hebben begaan waarbij
stoffelijke overschotten van ztjn slacL
Jn een scherp auur tot op lotting bracht la
niet In hoger beroep ge#aan van het tegen
hem uitgesproken doodvonnis.
Autohusraaap. Zeventien motsen vonden
de dood en 23 andeten Hepen verwondingen
op. doordat aen autobus, op weg van Fee
naar Karta Ba Mohammed (Marokko)
ravijn stortte
Ea Ut ptrht wahrt Door radio-Moskou is
omgeroepen dat de verklaringen der B
regering over het bestaan van aiavenai
in de Sowjet-Unle grove leugens ztjn. die
door het Vatitaan werden verzonnen
Portugese" kolonie Macao gelegen hoofd
kwartier der nationalisten. De aanvallers
slaagden erin zich met de. wapens van
het garnizoen uitsdi voeten te maken.
Het aangevallen nationalistische hoofd
kwartier is op een afstand van zsstlg
kilometer van Hongkong gelegen.
De Rotterdamse koopvaardijvloot heeft
een nieuwe Blitar. een hyper-modem
vracht- en paasagierischip. waarmede de
Kon. Rotterdamsehe Lloydhaar na-oor-
logs wederopbouwprogramma'heeft afge
sloten en daarmede tevens -een slot heelt
gemaakt aan een aerie van vijf" na de
oorlog op Nederlandae wej/en gebouwde
vracht- en paasagiersaotrfpen van 12.ÖM
ton met een snelheid Van 16 i 17 mijl.
Maandag gaat de Blitaft vuen, voor de
eevate reis naar Ind«a«éï/'
vDe ov|d^fMUar werd op 4 April 1943 uit
een convool dat Mn de Noord Atlantische
OccaaAjotr. weggetorpedeerd. De be-
matfnlnfïging in de sloepen cn de onder
zeeër fcwrtri n de nabijheid en gaf bevel
dat de gezagvoerder en de eerste officier
aan'boord moesten komen. Daar dè zee
iecf hoog was en de sloep gevaar zou
lopen, zwom de gezagvoerder naar de
onderzeeër. Op de terugweg naar de
sloep is hil echter verdronken. Van de
Bemanning tan 80 koppen lieten er 26 het
leven o w. de gezagvoerder, kafcitein W.
E. Knip. Dat ls de tragische geschiedenis,
welke aan het eerste Lloyd-schlp. dat de
naam Blitar voerde, ls verbonden.
Vel» landen wensen ta
industrialiseren, maar
»1« er één land is. dst ln
^it opzicht niet prast maar
doet. dan is dit Australië.
J5e hele wereld kan een
Voorbeeld nemen aan de
fntwikkelini «Vn de Au-
Mreliache llpuatrle. welke
d« laatste flen jaar met
•nrongen la vooruitgegaan,
zodat men kan zeggen, dat.
*U het onder de drang der
onhandigheden, in de tijd
va» tien jaar ls bereikt, wat
onder normale omstandig
heden ecrat in tientallen ja
ren gou zijn verkregen. In
drlefcie| opzicht heeft de
Sndugtrie zich uitgebreid:
le werden de ondernemin-
*«n deskundiger gedreven
d»n voorheen. 3e ls de op-
orengst per uur.» per man
•o per tnachine gestegen en
«tin nieuwe afxetgëbié'-
overzee gevonden. De
totale waarde van de fa-'
weksproductle in 1946- 47
••droeg het recordcijfer
412 943.00. Juist het dub-
V«n hergeen ln 1938- 3»
*«d geproduceerd. Nu ls
dit beeld iéts geflatteerd,
doordat Inmiddels de prlj-
ceo van eind-producten zijn
geafegen. Het zegt daarom
meer. wanneer wordt ge
constateerd. ®at ln de af
gelopen tien jaar het aan-
ital fabrieken ie gestegen
ipet 29*/» en nu 34.767 be
draagt. terwijl in diezelfde
tijd het aantal arbeiden, in
fabrieken werkzaam, toe
genomen is met 42*/* en
thans 803.698 bedraagt. Tij
dens de oorlog werd veel
gedaan ter verbetering van
de techniek, terwijl ook tal
van wetenschappelijke on
derzoekingen de proauctie
ten goede zUn gekomen. Bo
vendien heeft Australië zijn
natuurlijke hulpbronnen,
met name Uzererta. steen
kool en non-ferro metalen,
aterk ontgonnen. Zodat het
over heel wat meer grond-
stoffen beschikt. Het ver-
ytfër Ia verbeterd: ha vena,
luchthavens en wegen wer
den nieuw geconstrueerd of
verbeterd en uitgebreid. BU
het eind van de oorlog zag
de Australische regering
zich voor de taak de pro
ductie-capaciteit welke tij
dens de oorlog verkregen
was. om te zetten ten be
hoeve van de voortbrenging
van nuttjge goederen.
Dienovereenkomstig werd
een programma opgesteld.
O.a. werd .'regeringssteun
verleend voor de vestiging
van Induatieën ln afgelegen
streken, ver v#n de twee
grote Australische steden
Melbourne en Sydney.
Thans zUn 32 van 42 moder
ne fabrieken van oorlogs
tuig. welke zijn gebouwd en
uitgerust door de regering,
omgeschakeld voor vredes
doeleinden. Ongeveer 220
nieuwe ondernemingen, alle
soorten Industrie betref
fend. hebben vestigings
vergunning gevraagd of
reeds verkregen. ZUn deze
kt voUe werking, dan zui
len er 41.000 arbeiders
plaats vinden.
De grote moeilijkheid,
waarop Australië bU *Un
Industrialisatie stuit, ls het
gebrek aan arbeidskrach
ten. Men hoopt echter <flt
tekort op te heffen dank zU
de immigratie-politiek. Wel
ke de Australische regering
voert en waarvan wij reeds
meermalen melding hebben
gemaakt.
Automobilisme.
Als kometen schoten gisteren de rode Ter-
rarl's van de Italianen Ascarl en Vllloresl
over het circuit van Zandvoort. waar de
training begon voor de wedstrijden om de
grote prijs van Zandvoort. die morgen wordt
verreden. Zij noteerden verreweg de snelite
rondetijden cn na hen kwam de Engelsman
Whitehead eveneens met Ferrari, dl# echter
niet zulk een voortreffelijke bochtentechniek
had als zijn Italiaanse collega's.
De Zwitser De Oraffenrled wist zich met
Maseratt achter de Ferrari a van Aecarl en
VUloresi te plaatsen, maar Prins Bira. die
nog op zijn blauw-gelc Maserati wachtte, no-
Inslders geven de Maeersti's. CSA's. Tal
bots en de Alta van Croealey geen kans op
dit circuit tegen de Italiaanse Ferrari's.
De analate rondetijden en rondegemiddelden
waren gisteren: Vllloresl. Ferrari (Italië) 1
min. H.S sec.. 1M.4 km: Ascarl, Ferrari (Ita
lië) 1 min. KI sec 1M.2» km; De Graffen-
rled. Maseratt (Zwitserland) I min. M.S sec-,
12».5 km: Whitehead. Ferrari (Kngeland) I
min. M.4 sec* IMJ km; Harrison. ERA (In
geland) 1 min. sa.» sec.. 13SJ km: Etanceiln.
Talbot (frankrijk) 3 min »J tec1I4J# km.
Donald Campbell, wil een porfing wagen
het wereldsnelheidsrecord voor race-
boteA, dat zijn vader, wijlen Sir Malcolm
Campbell brachf op 141,47 m\jl per ulr,
Ie verbeteren. De Bluebird wordt* té
uiater gelaten om proef tc varen alvorens
de aanval op het record wordt
Ned. amateurs winnen
te Klagenfurt
Een Internationale ontmoeting te Klagen
furt tussen een Nederlandae amateur boles
ploeg en een vertegenwoordigend team uit
Karlntlë Is dool de gasten met 53 gewon
nen na sportieve en op hoog pel) staande
itrljd. De uitslagen lulden: vlteggewlcht: v.
d. Zee (N.) w.o.p. van Oausterer (O ban-
tamgewtcht: Boeyen (N.) w.o.p. ven Kuster
(O.), vedergewicht: Veldhuis (N.) wint door
f.o. In de eerste ronde van Ebner (O.), dete
partij duurde slechts enkele tientallen se
conden; lichtgewicht; Dekkers (N w.o.p. van
Gaaser (O.): weltergewlcht: Kraacner (OJ
Meer (N.): rnld-
De Lingiade te Stockholm hééft een
verloop Alleen kwam er Donderdag plotse
ling een eind# aan de hittegolf, die dageh-
lang geduurd had. en de ene stortbuj.na de
andere ontlaat zich nu boven de Zweedse
hoofdstad. Nadat ze hun modderige pakjpa
xelf gewassen hadden de Stockholm»#
wasserijen kwamen na de zondvloed handen
ie kort -r zag men de gymnasten van 1» ver
schillende landen gistermiddag andermaalsin
actie In het stadion, en weer plensde de
Hoogtepunten waren oefenln-
lelse en Schotse scholieren, een nummer
rhythiniache gymnastiek door AUatraliache
meisjea en. niet te vergeten.
II* v*(i'Tn»ii*h« Voffa" »n
dwarastuk.
wint door opgeven v
genasr (N.); halfzwaargewlcht:^chagen (N
w.o.p. van Otehgan (O.); zwaargewicht:
Amelsblchler (O.) .w.ap. van De Jager (N.).
Waterpolo.
ZIAN KAMPIOEN VAN NlDIKLAND
De Haagse waterpoloclub Ztsn ts gitter-
avond door een overwinning van 6—1 op de
HZ en PC voor de vierde maal tn successie
kampioen van Nederland geworden; bU de
dames klopte HDZ ODZ met M
wielrennen. Glno Bartall heeft aan de
Italiaanse wielerbond meegedeeld, dat- hij
wegen» baancontracten tot half September
nlat ln wegwedstrijden uit kan komen; hij
zal du» niet deelnemen ean'de lelectlewed-
utrljdën te Florence voor de uitzending naar
de wereldkampioenschappen te Kopenhagen.
tie van Indische ..Yogs" en ..i
nlngen op 'n evenwlchtsbalk met» dwarsstuk
Tegen 1» uur gisteravond hield de tegen op
en konden de Fransen aonder nat te worden
hun volksdansen uitvoeren. Maar mi)V-van
t stadion, in de voorstad Brumma, was gister
avond de brandweer nog altijd bezig met bet
redden van voorraden uit de overstroomde
kelders van villa's. Urenlang was er 1 mil
limeter regen per minuut gevallen
Achthonderd gymnasten werden ln het ko
ninklijk palels. waar champagne en thee
werd geserveerd, ontvangen door kroonprtnh
Gustaaf Adolf, die als gastheer optrad btj
afwezigheid van de beschermheer der Lin
giade. koning Gustaaf.
leden van het corps dipte
eveneens tegenwoordig
Wielrennen.
De Nederlandse renners
voor Kopenhagen
De volgende kmateur-wegrenner» sullen
naer de wereldkampioenschappen te Kopen
hagen worden uitanaonden: Wagtmana
(Breda). Dekker» (ElHtaoven Vinkan (O#-
leen). Faanhoff (Amsterdam). Vos (Den
Bosch) en La Orouw (Amsterdam); eerste
reserve ls De Groot (Lelden), tweede reser
ve Van Breenen (Amsterdam).
Nog een derde stayer sei deelnamen aen
het wereldkampioenschap achter grote mo
toren, nX de Haarlemmer Cor de Best dJe
voor eigen rekening gaat. Ook de prftfeaslo-
nal-eprinter Ben Femke» (Amsterdam) ul
voor eigen rekening Inschrijven, la totaal
bestaat de Nederlandae ploeg, dia te Kopen
hagen op weg en baan aan de atari ul ver
schijnen. uit 33 renners.
En nu is er een nieuwe Blitar, groter,
mooier, moderner en sneller dan de
eerste, wélke In 1923 werd gebouwd een
iileuw schip 'waarmpde de Kon Rotter
damsehe Lloyd, zoals gezegd, het weder
opbouwprogramma heeft besloten, waar
door de vloot nu weer 32 schepen telt
tegen 31 vpor de oorlog uitbrak Niet
minder dan 19 sèhepen verloor deze re
derij door oorlogshandelingen. Nu telt h$t
gedeelte der passagiers- en vrachtschepen
weer 343.000 ton dw. tegen 263.000 ton d w.
vóór de oorlog. Het aantal passagiereacbe-
pen liep terug van ftjf tot twee maar
over het geheel genomen bezit d» Lloyd
78 000 ton d.w. aan schepen van het type
gecombineerd vracht- en passagier# meer
dan vóór de oorlog. En onder de nieuwe
schepen zijn de /neeste van het moderne
na-oorlogse type, dat ln snelheid en in-
rlchtjng ln da» toekomst met een gerust
hart de cdncurrentlestrijd*op de zeeën
zal aankunnen
De Blitar werd op de wérf van Wllton-
Fljenoord te Schiedam gebouwd. Het schip
heeft ruim 12.000 ton draagvermogen en
een knachlnevermogen van 8400 as pk.
Het meet over alles 157 meter lengte. Aan
inrichting en uitrusting ts de uiterste zorg
besteed. Vooral de verblijven van de op
varenden zijn bijzonder doelmatig Inge
richt en vormen een werkelijk tehuis.
Het onderwaterschip van de Blitar ls
geheel hetzelfde als bi/ de reeds ln de
vaart zijnde nieuw»Ichepen Qaroet. Sla
mat. Mataram en >Langkoeas. De boven
bouw Is echter anders, daar de Bljtar.
evenals de Langkoeas, een zgn. pel
grimsschip" is Deze schepen kunnen
elk ongeveer 1400 pelgrims vervoeren en
hebben boyendieiveen hutaccommodatie
voor 26 passagie^" Ondergebracht in 2-
persoonshutten, voorzien van stromend
koud en warm zoetwater'hn mechanische
ventilatie. Ruime eet- en rookralons staan
ter beschikking van de passagiers. Als'
pelgrimsschip is de Blitar bovendien uit
gerust met teakhouten dekken, waarovér
zonnetenten kunnen worden gespannen.
Door deze speciale pelgrlms-apcommodatle
weegt het schip 230 300 ton zwaarder
dan normaal.
Hët laadgerel is zeer uitgebreid. Een
deel van de laadruimen van het achip ts*
uitgevoerd als dieptanks voor het ver
voer van eetbare olie. terwijl twee tanks
boven de voorpiek voor het vervoer van
l la té*, kunnen worden gebruikt. Voor fiet
aan bederf onderhevige deel van'het pro
viand zijn de nodige koel- en vrlesrulmten
gemaakt. Ook voor de lrfding is er een
koelkamer en ecnfvrleakamer.
De kwijnende handel
met Duitsland
Het NQjerlindec hencfeftjerkeer met
Duitsland ls nog alleszins onbevredigend,
zo merkte mr H. R. Marlus, directeur van
het bureau van de Nederlandse Kamer
van Koqphandel voor Duitsland op in de
toespraak, die hij Vrijdag te VGraven-
hage beeft gehouden ln de jaarlijkse le
denvergadering dezer organisatie. Hij
verwees ln dit verband neer de djfers
betreffende deze hendel. Terwijl ln 1938
21,27* van de totale Nederlandae invoer
werd geleverd door Duitsland en 144WV»
van de totale Nederlandse uitvoer weg
bestemd voor Duitsland, bedroegen deze
percentages ln het jaar 1948 resp 3,43 en
5.98. ZUn deze cUfera reeds ongunstig,
nog teleurstellender wordt het beeld,
wanneer men rekening houdt met da
aanzienlijke stijging der grijzen ln ver
gelijking met voor de oorlog en zich
realiseert, dat 1938 reeds geen bevredi
gend jaar was al» gevolg van de beper
kingen, die de toenmalige Duitse regering
de buitenlandse Handel in de weg legde.
Wat het volume van het handelsverkeer
betrMt deelde de heer Marlus mede. dat
de Nederlandse invoer uit Duitsland ln
1948 7 millloen ton beliep en de uitvoer
naar Duitsland 4 millloen. tegen resp. 21
millloen ton en 22 millloen ton in 1938.
Onder de huidige omstandigheden ls de
Kamer van mening, dat uitbreiding van
het handelsverkeer met Duitsland het best
kan worden gediend met herstel, zowel
aan Nederlandse als aan Duitse zijde, van
een vrije deviezen-economie. De thana
geldende beperkingen op het gebléd van
het devlezenverkeer. de totale gebonden
heid van het bedrijfsleven aan toewUzin-
gen uit contingenten, belemmeren de ont
plooiing van handel en Industrie ln ern
stige mate. Verder beveelt d» kamer voor
directe Invoering aan:
Afschaffing van visa, zowel voor reizen
van Nederlanders naar Duitsland als voor
reizen van Duitsers -naar Nederland;
ruime beschlkbaArottUta* van deviezen
voor zakenreizen naar Duitsland; ruime
beschikbaarstelling van deviezen voor
Nederlandse exposanten op Duitse jaar
beurzen. en voor Duitse exposanten op de
Urechtae jaarbeurs; beidt Ikbaarstellinr
van overheidswege van gelden ter sub
sidiëring van collectieve exposities op
Duitse jaarbeurzen: uitbreiding van de
mogelijkheden voor de transitohandel naar
sterllng-gebieden en naar Indonesië.
Het vraagstuk van vogels. <iie met 4Ufg-
tulgen ln botsing komen en zodoende on
gelukken veroorzaken, is zo oud al» hat
vliegwezen zelf. zegt David Gunston* ln
het te Londen verschijnende blad Flight".
Zo gebeurde het In 1910 bij Longbeach in
Californië. dat een zeemeeuw In botsing
kwam met een.vliegtuig, en wel zo onge
lukkig. dat het stuur onklaar raakte, het
vHegtuig te pletter viel eh de piloot werd
gedood Sindsdien zijn talloze vliegtuigen
verongelukt door de schuld van vogel».
Ongetwijfeld, zegt DéVid Gunston. njoeten
tal van vliegtuigongelukken, waarvan de
oorzaak niet kon worden'ontdekt, worden
toegeschreven aan botsingen met vogels.
Met de toenemende luchtvaart Is het aan-,
tal van dergelijkjf ongelukken natuurlijk*
ook gedegen.* Er ia.een tU'd geweest, dat
piloten in de Verenigde Staten flke week
twee of meer botsingen met vogels rap
porteerden-en in tijden van de grote trék
waren er nog meer. Tijdens de oorlof
kwamen botsingen tussen vogels en vlieg
tuigen van de Britse en Amerikaanse
luchtmacht ao veelvuldig voor, dat des
kundigen van belde landen Intensieve
proeven pamen om een materiaal te ont
dekken, waaruit windschermen zouden
kunnen worden gemaakt, die tegen bot
singen .met vogels' bestand zouden zijn.
Gevaarlijke botsingen
Het gevaar van botsingen als hier be
doeld is zo groot, ofndat zelfs de kleinste
vogel met een enorme kracht botst tegen
een snel vliegende machine. In 1944 drong
een klein vogeltje geheel door een kogel-
3ij windscherm van .een Spitfire ter dikte
n enkele'centimeters. Nog sterker: eena
drong een wilde eend in het' geraamte
van een vliegtuig (JodV de nauwe opening,
welkë de vogel met zijn eigen kop had
gemaakt: de vier pond wegende vogel
was door deze kleine opening gedreven
door een druk. welke ongevëer twee ton
een vierkante inch nfoet zijn geweest
Natuurlijk kunnen dergelijke botsingen
op vrijwel elke hoogte plaats hebben,
maar het gevaar is het grootst op ge
ringe hoogte, vooral bij dalen or opstijgen.
Daarom zijn de proeven.'welke ''mob m«t
valken worden genomen, van het grootste
belang. Hlerveor worden één soort Lij
zonder stouttnoedige, snelle valken, dte
men op de rotsige kust van Engeland
aantreft, gebruikt. Hun taak Is zwermat
vogels te verjagen, welke de gevaarlUlte
gewoonte hebben op te .Mtegen als een
u~* 'blll,
vliegtuig nadert, juist op hft ogenblik,
waarop dit het meest trefbaar Is. In Nor
folk hééft men speciale studie gemaaft
van de gedragingen van zeemeeuwen tan
aanzien van vliegtuigen en valken. Da
R.A.F. heeft thans enige employé's op
geleid tot „valkenier" De valken zUn on
dergebracht ta kooien op hot vliegveld én
worden vastgehouden op hun 9tok zolang
ze niet ln actie bch°even*le komen. Ze
worden geoefend met een lokaas, alke dag
mogen ze een eind vliegen en elke d|g
krijgen ze een "dood konijn maaltijd.
Ze leveren geen gevaar óp voör postdui
ven en zijn zó goed afgericht, dat te
andere vogels niet doden, maar riechrts
verdrijven. Vogels zijn zo bang voor val
ken, dat, als er ook maar één voget dopr
de valk la verdreven, alle vogels van de
zelfde soort dagenlang dc gevrëpsde plak.
angstvallig vermijden
ln 1947 kwamen ongelukken. vcrootzaAt
door vogelt, de RJV..F. op een schadé vin
X 20000 te staan en ln het laatste jaar vin
.de oorlog zelfs op 120000. D:
methode om te trachten dergolijkc onge
lukken te voorkomen* kan er belangrijk
toe bUdragen om het luchtverkeer velUger
Sterftecijfer t.b.c.-lijder» daalt
Aan hét 45ste jaarverslag over 194# vyn
de Nederlands* Centrale Vereniging lot
bést rijding der tuberculose ls het volgende
ontleend: In 1945 wa* het aterftecUfer
voor de tuberculose gestegen tot 85.9; tn
1946 bedroeg dit nog 46 9. ln 1947 was bet
reeds gedaald tot 37-3. thans ls het 38.3 op
de 100.000. Het aantal "sterfgevallen Ije-
droek ln 1948 2770.
De pterfte aan longtuberculose vertoont
volgens deze voorlopige djfers van Bet
Centfaal Bureau voor de Statistiek «en
dalende lUn. en ls zelfs lager dan. In 1*9.
toen het sterftecüfer het laagste wa». gat
ooit in Nederland waa voorgekomen.
Het aantal ziektegevallen ls evenwel
nog zeer hoog. In dit verslagjaar waren
bü de dlatricUconaultaNebureaux totaal
17.947 nieuwe lijder» aan actieve tubeiv
culose Ingeschreven. Berekend op 100.000
van de gemiddelde bevolking geeft dat
het getal: 184.70. De gevolgen voor de toe
komst van dit hoge ziektedjfer zullen
ernstig kunnen zijn. vooral daar vele pa
tiënten, die besmettelijk voor hun om
geving zUn. nog dikwijl» lang moeten
wachten, alvösens zU ln het sanatorium
kunnen worden opgenomen- De nog ateeda
heersende woningnood la mede van on
gunstige Invloed óp het aantal patiënten;
beperkte woonruln-te verhoogt lmmerl de
kans op besmetting. Er blUft voor de
tuber culose-bestrljdtng «n>te activiteit
nodig
Postduivenhouderabond
vijftig jaar
De Nederlandse Algemene Bond *aa
PoatdUtvenhouders zal 22 October* a.s.
vijftig jaar bestaan. Hij bestond aanvan
kelijk uit drie afdelingen, n.l. Noord-
Holland. Utrecht en Zuld-Hollhnd. met
een ledental van tweehonderd. Later
werden de afdelingen Gelderland,
Overijsel. Groningen en Drenthe gevormd.
BIJ het begin van de tweede wereldoorlog
stonden zes-en-zeventlghonderd leden
ingeschreven.
ln de laatste wereldoorlog moest do
bond worden geliquideerd. Alle bealttin-
gen (circa 40.000 aangeld en 10 000 aan
materiaal) werdeö In beslag genomen.
In Augustus 1942 werd bevolen, dal men
geen duiven meer mocht houden an dat
alle postduiven moesten worden gedood.
Na de bevrijding werden door enlgo
oude bestuurdert de handen lnëen ge
slagen om de oude bond te doen herrijzen.
Op 10 Augustus 1945 werd de eerste be
stuursvergadering te Utrecht belegd. Drie
weken na deze vergadering hadden zich
reeds ruim 4500 leden gemeld en ter al
gemene ledenvergadering ln November
1945 waren aanwezig de vertegenwoor
digers van ruim 7000 leden.
Onmiddellijk werd een vliegprogramma
samengesteld, daar er inmiddels door do
Royal Air Force 2000 duiven aan de Ne
derlandse liefhebber» waren geschonken.
Bovendien hadden verscheidene liefheb
bers kans gezien bun duiven gedurende do
bezetting te laten onderduiken, daarmede
de doodstraf riskerende.
Thans ls het aantal leden ruim 21.000.
Lawntcanls. Nadat Sedgman ln Jle Ame
rlkaanae internationale finale van le Davti
Cup in vtlf seta van Armando Vega had
gewonnen, versloeg Bromwtch mat S—e. s—
1 Orlando Vega; Australië laidt thana mat
ttegen Mexico.