I; Wm- IMP fjllj i 1 III mi!#!»® jVW4m"i ÉHIiliillÉS De Lloyd heeft weer een' Blitar immm !?lè^fi i'fü M Ï:H*% iiMm 8 l&tlifh Sr ffM'SiJKj Itiltóillilïf InRII,* i'!l!£ifr s^fïiMi3. ilfföltfh lift l fiiifln3si?ïi MÜ nMsms sir P!i|l IsfiPlIifHlflils ^«"ïs infill8 Ml S &11" SI§853 I38S"E® frfesfiif&if;:: £|Fli£;s#£|f!sEi!i ft elffMf3-#!!^ tlfll Diüïrf:»» ijlf; IvM n; ui Hi iff HMiml «>|3 l& irMIn 5 rMïlï lillen I iïKfiC !|#il|Sf'S'*E'?p5t!I Luchtbrug wordt geleidelijk afgebroken Valken als mensenredders Industrialisatie in Australië 3£lo!I '«Sïa^Ass- 2|£Ï-§3Sa8 ssl?|alr§: J||5i JJ*|f IT tl si3^fi«s.its§!ïllilg s fl^s tr libsflferifii" f «*Mf N |fsSI|2(tl %i f!l3 2-35 It.ssfS Vttti j?!ï a 8$k?3 IsS-if 'ïjsajïïa.g S r\ p%?n» 5! Ilv'PJev sHfljl»! II 3 5 ks^N i3x*i II .ElP'lsas; sil3|Ss-=s ï»3,pls Ua^i^Is s-^s-i'i'gsa; ftmJfïiB ^i:H I3:j ?p|Sis i Ipfspij! i»|'E|P!I s'|fï|^ m°.3? list s^i is? 1 :*§i?M ffslkUL •glllNlsï8' ill?!-I 3» Oïfs^ïsssl f»lSs=Ss2si »e33 i£s£giP«S5 Ê?sl a as' &i j3 8 _=»igI I? P II 5 I'!flsa8?i!i» Ijs lla ?Elp-5'g» 3 B-ris ^asillfffrc P3 è^'èg N •»£/-> Ïlïalï^al E »3I<? B tl ÊpplÜSisS ifl& I:»f?ï ll*Al I»|^5 %BÏ s III? Isf?8 111 III Jii S-ff#!* êi I aësI': sf-s-s ïls-ssj" ?C!3^I 1=5 8 ïl Maar de organisatie blijft intaet Ze voorkomen vliegtuigongelukken Chinezen bezetten hef Amerikaanse consulaat generaal in Sjanghai Communisten zetten hun opmars voort Laatste schip van wederopbouwprogramma KORTE KRONIEK Voorbeeldige pogingen en resultaten Ferrari's maken snelste tijden te Zandvoort Bij training voor Grote Prijs Het is riat turnen de Lingiade op San o ^"coiïenoa 333s'5'1g orq «jj g ^«"«srSS^aS^i-eE - c»STa3 S"»£ 2.3-5'S g-3 B S" s SI r a S.3 P22a<?53-c 2'9«rt?Q< P-3 3 3 2."» n se6.^ §Ioa3^-o 5fo3?§pS^ ^'3Èl5 S|sS 5 3 O-O-E 3 33|S1=- «Hf 2i?3 X- m -. X ?lï S-ï-S'ÈSi •9a ni g_3ï==-\3?3?8_ a SSlë-3 g<;~ o ac13 e.« 00 as: rê 3 (E - ió a 3 a»; 2.T35 <c 2£2ggyo S «Tj a 9"a-ï2ïa"ï Kr;*t«-"" ao^«öOtn> rg-tiss0' s i.'i s s s's; s ff X2-Q.3 ?}S!rS O fe ''"o* e: JÈ Ï.5 3 2. s| Sa" g-3?-S§S«3S fl3 atL E f* i|»3 2 *¥3-D6 5.-»£._Q.3 3"M< 3 n s> 5?SIS|| •3 2"crS"S-c: 2 2 Jo- i—o a c 2 en ïEïa^S? tfSSSE I sg^SS-S- »ijd3aaB silsi S52Sff ilpst* c .- j a I I ff3I 3SS-Ss|3g SÜI3?S ïïl.artg: 2.2- 3 2 yC "ftï?SiSS ■j-n "~3 3 5 g "3a ais n 3 a*g-3 -£tL£«~e; c 3 3 n 5 ■a J i»C2? 335" 3 s.sr<s<?;» jt3 asr£ i» n u 3 3.3 2h ?f SS.-S a 06 ?S3I:« i?ny< oOö ESS£3alIfa=E2 3 3 7 c. j. a-~E ÜS- 3'"»&fsSs-8; S S-g,5-IlE3,*!SS'SS5'3 „e st3 iSS-Sa-SBll |s£ !ïi»Sf ?<E ?S°3?j r«'& raspas e-B-i 30-0™ C: 3»t x* 1 as 3S..£3 S Er fjes 3 S-/*j&g Ïb-2 E n-?a. t.ssSq s! alSg- ffS S?M Irfll gs-^ S'g^o S" SsS fï??3 8 -SSïïSS-S-ïï Ia a m-3 a n re c £?3k|5i fE^f? E. 3 n a? oo«°s§»r -« ft5ü a2*t S s ST*3 E< •2tr< E -_£<*■?< *&2.N fï-* 5i),,8tf'"0'< ,w g«f5l"S=|a£?I=2- ^«3- o^Xo_»pra"? c1" 2!^ N 2 "Sj #C:mi is V° 3 «fS-CEL 3«ss;\« w n- s ?3 1» 8 3 I f- N-^ S E5 3-wo-2 w •?ï*S-t&s9g-E 3 SfS&s>rSS: fts?*"8.s aO ®-iv'-2 3 3".ais f sp S1 «Sr* J*"*-ë"»s c E if 3 ao^§;H2^g2'c3 2.:j !ï?2 3 n O 11 J 3 yp a __m «gr 35_ ^aJ' «g-* sa ts. ir<« L a -S: S" 3 "*XS"" SS e ïgi I 6S.r' B3ï'3<EJ£!..0--,? h 3 8-3 5 ees-33 o 3-c; c-f*2-S is-^-scgS^sgTfffc SST'iêïsSïaS-S -«sSiS.Sg.3l- £3|g8 c %.n 3 (tG-* S-5a3Bs<rS«3E ïtfÉl IHgq ïEsjsslias »»-g„ fi5 32 --J --fra!ff0 -ff!? 18 ffaa. *$i9Sg |g «.^acJaaa» 13 et'O ui 3 is is a CT fc Sï5? 3 a c F 3 |k ir 3 s h «s T m iBi te |?eI5"?'ES',saB i- I Ï|||QS?3 - 3 £•-• n 3 E 2 V SATERDAG 30 JULI 1949. TWEEDE BLAD - PAGINA 3. Officieel li meegedeeld, dat de Weate- lyke autoriteiten In Dultiland met Ingang van 1 Auguatua de luchtbrug naar Berlfin geleidelijk zullen Inkrimpen. De Inatallaties en een reaerve van vlieg tuigen zullen echter In gereedheid Horden gehouden om zonodig de luchttramportrn onmiddellijk te kunnen hervatten, aldua de Brita-Amerikaanse mededeling. Het bealult la genomen omdat de voor raden In Berlijn thans voldoende i|Jn. De luchtbrug ia ingesteld op 28 Juni 1M«. nadat twee wéken eerder Berlijn door de Russen werd geblokkeerd. Na een Beperking haringvangst Tussen de vereniging van Reders van Vlsa^m-aartulgen te IJmuiden en de Unie Verkeer, zijn langdurige besprekingen ge voerd over de overproductie vaa verse haring en het bewerkstelligen van een ge lijke opbrengst voor haring van eenzelfde kwaliteit over het gehele seizokn tot 31 December' 1949. De in goed overleg en loyale samenwerking overeengekomen regeling gaat uit van de gbdachte, dat de huidige productiecapaciteit een markt- overschot laat zien. zddat maatregelen dienen te worden génomen om een in zakken van de markt tot ver beneden de kostprijs, te voorkomen, waardoor het ge vaar, dat een deel van de vloot zou moeten worden- opgelegd.- kan wordon bezworen. Daartoe is een minimum i irktprljs vastgesteld: de verae haring' die (|eze prijs niet opbrengt, ""wordt eigendom van de gezamenlijke producenten en wordt In hoofdzaak bestemd voor verwerking tot vismeel, ean product waar ons land drin gend behoefte aan heeft voor agrarische doeleinden. Bovendien wordt de aanvoer bepefrkt doof de schepen periodiek een reis ter vcrae vis in plaats van ter verse haring te laten maken, waardoor tcgé- lijkertijd een blijvende aanvoer van verse vis. ook tijdens het haringseizocn. wordt gewaarborgd. Ten aanzien van de op varenden van de vloot, wier Inkomsten deels bestaan uit een percentage van de opbrengst der vis, is overeengekomen, dat voor alle aangevoerde verse haring, de minimumprijs als opbrengst wordt gega randeerd, échter wordt voorts ook voor de bemanning, de egalisatie-gedachte toe gepast, daar ter compensatie; in het ver schil ln opbrengst tussen de minimum prijs en de prijs als grondstof voor vis meel een aftrek van de besomming wordt toegepast. Dr B. Wielenga overleden 3n het gemeenteziekenhuis" aan de Zuidwal te 's Gravenhage, waar hu in verband met een hem oyerkoihen onge val verpleegd werd Is plotseling over leden, ln de ouderdom van 76> jaar, de bekende Amsterdamse emeritus-nredi- kant cn literator dr B. Wielenga. De thans overledene werd 23 Mei 1873 te Amsterdam geboren als zoon van prof. D. K. Wielenga en heeft met vijf van zijn broers de Geref. Kerk gediend als prèdlkant. Hij studeerde tc Kampen aan de theologische hogeschool en aan de universiteit te Heidelberg, waar hy in 1899 proraovccrcfc HU was predikant tc Westmaas. Arnhem $n een groot aantal jaren te Amsterdanv Hij had als auteur een grote bekendheid verworven. Tal van standaardwerken heeft hij geschre ven. waarbij er waren dil herhaaldelijk herdrukken beleefden en werden vertaald in vele. vreemde, talen. Dr B. Wielenga was voorzitter van de Stichting Blocmen- daal te Loosduinen. ZUn verdiensten werden erkend door zijn benoeming tot Bidder ln de Orde van Oranje-Nassau. Hij was een kanselredenaar van supe rieure kwaliteiten. jaar was door de lucht bijna twee mil- lioen ton goederen naar Berlijn vervoerd.*, AanvankeliJkB'Vervoerde men slechts 2000 ton per dag. Later werd epn record van 11018 ton bereikt. De .eerste zeven maan den kostten Engeland ongeveer vier mil- lioen pond sterling en de eerste tien maan den aan de Amerikanen 149JQ4 200 dollar. Ofschoon geen officiële cijfers over de voorraden voedsel en steenkool, die thans te Berlijn liggen opgestapeld, gegeven zijn, ts men van mening dat ec genoeg voorra den voof drie maanden zijn. Voor de luchtbrug werkten In Bgrlijn 10.000 Duitse arbeiders aan losse» en ver voer, Men vreest, dat zij het leger van de 194 000 geheel werklozen ln West-Berlljn zullen vergroten. Tweedaizend man élitetroepen van de Britse. Franse cn Amcrlkaapse lucht strijdkrachten .hebben gisteren deelgeno men aan de grootste sinds de oorlog in Wcst-Duitsland gehouden militaire parade op het vliegveld Fassberg bij Hanpover, ter herdenking van 61 man van het peréo- neci van de luchtbrug, die^bij de vervul ling vafi hun taak het leven Heten. Het zal nog maanden behelpen 'blijven voor. voetgangers, fietsers en snelverkeer op de noodbruggen over de Rtfn b(j de Gélderse hoofdstad, maar aan denieuwe brug, welke de mooie jvaste'verj>indtng van voor de slag om Arnhem moet ver vangen, wordt gestadig gewerkt. Geen amphibiptanks, doch vaartuigen Wild en toch tam, tam en toch wild Op de pluimvcemarkt in Boll- jyard werd onder meer een mand met eenden aangevoerd. Aan deze eenden viel op het eerste gezicht niets bijzonders op te merken De politie nam ze echter ln beslag. Aan de vederdrach; had feen die naar Van de.,H. Hermandad de ^zwemvogels n.J. herkend éls wilde eenden en daar het Jachtseizoen nog niet is Reopend. mag dood noch levend wild worden verhandeld, noch mag men het ten verkoop ln voorraad hebtfcn. Het eigenaardige van het geval was echter, dat de eenden helemaal niet wild waren, ze waren éven tam.als tamme eenden Wat was het géval' De eigenaar had eieren van een wilde eend laten uitbroe den onder een kip. Ondanks, het ..wilde" bloed In hun aderen bleven de kuikentjes bjj het opgroeien tam. dank zij hun uiterst tamme kip- stiefmoeder. f Het was vodr de politie zeer moeilijk uit te maken of deze ..wilde" eenden, die inderdaad tam waren, wilde eenden waren, zij het dan tamme-wllde eenden of niet De tamipe dieren waren, volgens de wet wild. ondanks hun tam vooékomen. maar dank-zij hun wil de afkomst. Daar de eigenaar ech ter volkomen te goeder trouw had gehandeld, werden hem de tkmme- wllde eenden ter verzorging terug gegeven, totdat het Jachtseizoen zou zijn geopend en fleze tamme een den als wild kunnen worden ver kocht Uertljds toog men op Jacht met een valk op de hand gezeten. Sindsdien heeft de valjc voornamelijk" geleefd ln het ge zegde, dat elk ouder zijn uil denkt een valk te zijn. maar de laatste tijd gaan valken weer de lucht In. niet om vogels te vangen, maar om -luchtreizigers tegen vogels te beschermen. Het Britse mi nisterie voor de Luchtvaart heeft on langs besloten de proef, welke genomen was met het zuiveren van de vliegvelden van vogels, uit te breiden, hetgeen ln de vliegwereld als een historische datum mag worden beschouwd. Want tot nu toe dreigt altijd het gevaar, dat vogels vlieg tuigongelukken veroorzaken. De R.A.F. beschikt thans over een aantal valken, waarmee wordt gewerkt op de vlieg velden In Yorkshire en Norfolk. De proefnemingen begonneh In Shrop shire en stonden onder leiding van eén zekere heer Ronald Steven, een plaatse lijke autoriteit op het gebied van valken, valkengewoon'ten en valkenprestatiea Eigenlijk nam genoemde heer deze proé ven puur cn alleen voor zijn plezier en gedreven door een zekere belangstelling. Hij ontdekte, dat roeken, pluvieren, spreeuwen en andere vogel#, die er een slechte gewoonte van maakten in najaar en winter in zwermen neer te strijken, overal, waar ze. maar een plekje gras zager* en dus In de eerste plaats op vlieg velden. een heilige vrees hadden voor valken Deze toevallige en* later opagtte- De eerste berichten, die-opgevangen werden over in nood zijnd/ vaartuigen bij het Franckergat. blekei^nict betrek king td hebben op ampfnblftanks doch op amphibievaarluigen. De ware toe dracht van de zaak blijkt nu de volgende te zijn. Het motorschip Tijdgeest, dat Vrijdag onder Terschelling met jtoge-. naan.de amphiblevaartuigen aan het Oefe nen whs. is in moeilijkheden geraakt De bemanning is door een vlet van de boot gehaald. Ook het douanevaartuig Storm vogels van Harüngen verleende assisten tie. De reddingboot Twente, tijdelijk op Terschelling gestationncerd, was even eens uitgevaren, doch behoêfde geen assistentie te verlenen. Inmiddels is dev Tijdgeest op eigen kracht naar Harlingen opgestoomd De amphibieVaartuigen wJren be mand met personeel van de Nedferl. Aardolie Maatschappij te Oldenzaal, die op de Waddenzee metingen liet verrichten. lijk genomen "proeven hebben de. cfesbe- treffende autoritritfft overtuigd, dat af gerichte valken ér 1 veel toe kunpgn^bij- dragen om ongelukken bij hét sfarten of landen van ^ijë'gtulgcn te voorkomen. Meer dan tweehonderd Chinésen heb ben gisteren de kantoren van het Amerlkaanae conaulaaUgrneraal te Sjanghai bezet om kracht bU te zetten aan hun elaen tot betaling van achter stallige lonen door de Amerikaanse marine, aldua meldt het Amerikaanse ministerie van buitenlandse aaken. In een officieel telegram van bet consulaat- generaal wordt gesegd. dat de staf van het consulaat verhinderd werd het ge bouw te betreden, of te verlaten, eu dat de politie weigerde tussenbeide te komen. Tsjangsjah. de hoofdplaats van de Chinese provincie Hoenan was gisteren, volgens beriphten ul» Hongkong, nog in nationalistische handen/ doch ten zuiden en ten oosten van de stad zetten de com munisten hun opmarg naar het zuiden voort. In het zuiden werden communis tische troepen gemeld op 100 km. ten odsten van Hengjang. welk strategisch spoorwegknooppunt zij van Kanton trachten af te snijden. Regeringsautoriteiten to Kanton lever den tegenspraak op de berichten, dat de regering voornemens ls deze stad te ver laten. Indien de regering echter zou worden gedwongen Kanton te verlaten, zou zU naar Tsjoengking gaan. zo werd verklaard. Driehonderd man Chinese communis tische troepen hebben Vrijdag, bij het aanbreken van de dag. een aanval uit gevoerd ap een In de nabijheid van de Buitenland Pact reeds door de kamer geratificeerd John Oeorgs Balgh. de veertigjarige di recteur van een maatschappij, die neger» moorden zou hebben begaan waarbij stoffelijke overschotten van ztjn slacL Jn een scherp auur tot op lotting bracht la niet In hoger beroep ge#aan van het tegen hem uitgesproken doodvonnis. Autohusraaap. Zeventien motsen vonden de dood en 23 andeten Hepen verwondingen op. doordat aen autobus, op weg van Fee naar Karta Ba Mohammed (Marokko) ravijn stortte Ea Ut ptrht wahrt Door radio-Moskou is omgeroepen dat de verklaringen der B regering over het bestaan van aiavenai in de Sowjet-Unle grove leugens ztjn. die door het Vatitaan werden verzonnen Portugese" kolonie Macao gelegen hoofd kwartier der nationalisten. De aanvallers slaagden erin zich met de. wapens van het garnizoen uitsdi voeten te maken. Het aangevallen nationalistische hoofd kwartier is op een afstand van zsstlg kilometer van Hongkong gelegen. De Rotterdamse koopvaardijvloot heeft een nieuwe Blitar. een hyper-modem vracht- en paasagierischip. waarmede de Kon. Rotterdamsehe Lloydhaar na-oor- logs wederopbouwprogramma'heeft afge sloten en daarmede tevens -een slot heelt gemaakt aan een aerie van vijf" na de oorlog op Nederlandae wej/en gebouwde vracht- en paasagiersaotrfpen van 12.ÖM ton met een snelheid Van 16 i 17 mijl. Maandag gaat de Blitaft vuen, voor de eevate reis naar Ind«a«éï/' vDe ov|d^fMUar werd op 4 April 1943 uit een convool dat Mn de Noord Atlantische OccaaAjotr. weggetorpedeerd. De be- matfnlnfïging in de sloepen cn de onder zeeër fcwrtri n de nabijheid en gaf bevel dat de gezagvoerder en de eerste officier aan'boord moesten komen. Daar dè zee iecf hoog was en de sloep gevaar zou lopen, zwom de gezagvoerder naar de onderzeeër. Op de terugweg naar de sloep is hil echter verdronken. Van de Bemanning tan 80 koppen lieten er 26 het leven o w. de gezagvoerder, kafcitein W. E. Knip. Dat ls de tragische geschiedenis, welke aan het eerste Lloyd-schlp. dat de naam Blitar voerde, ls verbonden. Vel» landen wensen ta industrialiseren, maar »1« er één land is. dst ln ^it opzicht niet prast maar doet. dan is dit Australië. J5e hele wereld kan een Voorbeeld nemen aan de fntwikkelini «Vn de Au- Mreliache llpuatrle. welke d« laatste flen jaar met •nrongen la vooruitgegaan, zodat men kan zeggen, dat. *U het onder de drang der onhandigheden, in de tijd va» tien jaar ls bereikt, wat onder normale omstandig heden ecrat in tientallen ja ren gou zijn verkregen. In drlefcie| opzicht heeft de Sndugtrie zich uitgebreid: le werden de ondernemin- *«n deskundiger gedreven d»n voorheen. 3e ls de op- orengst per uur.» per man •o per tnachine gestegen en «tin nieuwe afxetgëbié'- overzee gevonden. De totale waarde van de fa-' weksproductle in 1946- 47 ••droeg het recordcijfer 412 943.00. Juist het dub- V«n hergeen ln 1938- 3» *«d geproduceerd. Nu ls dit beeld iéts geflatteerd, doordat Inmiddels de prlj- ceo van eind-producten zijn geafegen. Het zegt daarom meer. wanneer wordt ge constateerd. ®at ln de af gelopen tien jaar het aan- ital fabrieken ie gestegen ipet 29*/» en nu 34.767 be draagt. terwijl in diezelfde tijd het aantal arbeiden, in fabrieken werkzaam, toe genomen is met 42*/* en thans 803.698 bedraagt. Tij dens de oorlog werd veel gedaan ter verbetering van de techniek, terwijl ook tal van wetenschappelijke on derzoekingen de proauctie ten goede zUn gekomen. Bo vendien heeft Australië zijn natuurlijke hulpbronnen, met name Uzererta. steen kool en non-ferro metalen, aterk ontgonnen. Zodat het over heel wat meer grond- stoffen beschikt. Het ver- ytfër Ia verbeterd: ha vena, luchthavens en wegen wer den nieuw geconstrueerd of verbeterd en uitgebreid. BU het eind van de oorlog zag de Australische regering zich voor de taak de pro ductie-capaciteit welke tij dens de oorlog verkregen was. om te zetten ten be hoeve van de voortbrenging van nuttjge goederen. Dienovereenkomstig werd een programma opgesteld. O.a. werd .'regeringssteun verleend voor de vestiging van Induatieën ln afgelegen streken, ver v#n de twee grote Australische steden Melbourne en Sydney. Thans zUn 32 van 42 moder ne fabrieken van oorlogs tuig. welke zijn gebouwd en uitgerust door de regering, omgeschakeld voor vredes doeleinden. Ongeveer 220 nieuwe ondernemingen, alle soorten Industrie betref fend. hebben vestigings vergunning gevraagd of reeds verkregen. ZUn deze kt voUe werking, dan zui len er 41.000 arbeiders plaats vinden. De grote moeilijkheid, waarop Australië bU *Un Industrialisatie stuit, ls het gebrek aan arbeidskrach ten. Men hoopt echter <flt tekort op te heffen dank zU de immigratie-politiek. Wel ke de Australische regering voert en waarvan wij reeds meermalen melding hebben gemaakt. Automobilisme. Als kometen schoten gisteren de rode Ter- rarl's van de Italianen Ascarl en Vllloresl over het circuit van Zandvoort. waar de training begon voor de wedstrijden om de grote prijs van Zandvoort. die morgen wordt verreden. Zij noteerden verreweg de snelite rondetijden cn na hen kwam de Engelsman Whitehead eveneens met Ferrari, dl# echter niet zulk een voortreffelijke bochtentechniek had als zijn Italiaanse collega's. De Zwitser De Oraffenrled wist zich met Maseratt achter de Ferrari a van Aecarl en VUloresi te plaatsen, maar Prins Bira. die nog op zijn blauw-gelc Maserati wachtte, no- Inslders geven de Maeersti's. CSA's. Tal bots en de Alta van Croealey geen kans op dit circuit tegen de Italiaanse Ferrari's. De analate rondetijden en rondegemiddelden waren gisteren: Vllloresl. Ferrari (Italië) 1 min. H.S sec.. 1M.4 km: Ascarl, Ferrari (Ita lië) 1 min. KI sec 1M.2» km; De Graffen- rled. Maseratt (Zwitserland) I min. M.S sec-, 12».5 km: Whitehead. Ferrari (Kngeland) I min. M.4 sec* IMJ km; Harrison. ERA (In geland) 1 min. sa.» sec.. 13SJ km: Etanceiln. Talbot (frankrijk) 3 min »J tec1I4J# km. Donald Campbell, wil een porfing wagen het wereldsnelheidsrecord voor race- boteA, dat zijn vader, wijlen Sir Malcolm Campbell brachf op 141,47 m\jl per ulr, Ie verbeteren. De Bluebird wordt* té uiater gelaten om proef tc varen alvorens de aanval op het record wordt Ned. amateurs winnen te Klagenfurt Een Internationale ontmoeting te Klagen furt tussen een Nederlandae amateur boles ploeg en een vertegenwoordigend team uit Karlntlë Is dool de gasten met 53 gewon nen na sportieve en op hoog pel) staande itrljd. De uitslagen lulden: vlteggewlcht: v. d. Zee (N.) w.o.p. van Oausterer (O ban- tamgewtcht: Boeyen (N.) w.o.p. ven Kuster (O.), vedergewicht: Veldhuis (N.) wint door f.o. In de eerste ronde van Ebner (O.), dete partij duurde slechts enkele tientallen se conden; lichtgewicht; Dekkers (N w.o.p. van Gaaser (O.): weltergewlcht: Kraacner (OJ Meer (N.): rnld- De Lingiade te Stockholm hééft een verloop Alleen kwam er Donderdag plotse ling een eind# aan de hittegolf, die dageh- lang geduurd had. en de ene stortbuj.na de andere ontlaat zich nu boven de Zweedse hoofdstad. Nadat ze hun modderige pakjpa xelf gewassen hadden de Stockholm»# wasserijen kwamen na de zondvloed handen ie kort -r zag men de gymnasten van 1» ver schillende landen gistermiddag andermaalsin actie In het stadion, en weer plensde de Hoogtepunten waren oefenln- lelse en Schotse scholieren, een nummer rhythiniache gymnastiek door AUatraliache meisjea en. niet te vergeten. II* v*(i'Tn»ii*h« Voffa" »n dwarastuk. wint door opgeven v genasr (N.); halfzwaargewlcht:^chagen (N w.o.p. van Otehgan (O.); zwaargewicht: Amelsblchler (O.) .w.ap. van De Jager (N.). Waterpolo. ZIAN KAMPIOEN VAN NlDIKLAND De Haagse waterpoloclub Ztsn ts gitter- avond door een overwinning van 6—1 op de HZ en PC voor de vierde maal tn successie kampioen van Nederland geworden; bU de dames klopte HDZ ODZ met M wielrennen. Glno Bartall heeft aan de Italiaanse wielerbond meegedeeld, dat- hij wegen» baancontracten tot half September nlat ln wegwedstrijden uit kan komen; hij zal du» niet deelnemen ean'de lelectlewed- utrljdën te Florence voor de uitzending naar de wereldkampioenschappen te Kopenhagen. tie van Indische ..Yogs" en ..i nlngen op 'n evenwlchtsbalk met» dwarsstuk Tegen 1» uur gisteravond hield de tegen op en konden de Fransen aonder nat te worden hun volksdansen uitvoeren. Maar mi)V-van t stadion, in de voorstad Brumma, was gister avond de brandweer nog altijd bezig met bet redden van voorraden uit de overstroomde kelders van villa's. Urenlang was er 1 mil limeter regen per minuut gevallen Achthonderd gymnasten werden ln het ko ninklijk palels. waar champagne en thee werd geserveerd, ontvangen door kroonprtnh Gustaaf Adolf, die als gastheer optrad btj afwezigheid van de beschermheer der Lin giade. koning Gustaaf. leden van het corps dipte eveneens tegenwoordig Wielrennen. De Nederlandse renners voor Kopenhagen De volgende kmateur-wegrenner» sullen naer de wereldkampioenschappen te Kopen hagen worden uitanaonden: Wagtmana (Breda). Dekker» (ElHtaoven Vinkan (O#- leen). Faanhoff (Amsterdam). Vos (Den Bosch) en La Orouw (Amsterdam); eerste reserve ls De Groot (Lelden), tweede reser ve Van Breenen (Amsterdam). Nog een derde stayer sei deelnamen aen het wereldkampioenschap achter grote mo toren, nX de Haarlemmer Cor de Best dJe voor eigen rekening gaat. Ook de prftfeaslo- nal-eprinter Ben Femke» (Amsterdam) ul voor eigen rekening Inschrijven, la totaal bestaat de Nederlandae ploeg, dia te Kopen hagen op weg en baan aan de atari ul ver schijnen. uit 33 renners. En nu is er een nieuwe Blitar, groter, mooier, moderner en sneller dan de eerste, wélke In 1923 werd gebouwd een iileuw schip 'waarmpde de Kon Rotter damsehe Lloyd, zoals gezegd, het weder opbouwprogramma heeft besloten, waar door de vloot nu weer 32 schepen telt tegen 31 vpor de oorlog uitbrak Niet minder dan 19 sèhepen verloor deze re derij door oorlogshandelingen. Nu telt h$t gedeelte der passagiers- en vrachtschepen weer 343.000 ton dw. tegen 263.000 ton d w. vóór de oorlog. Het aantal passagiereacbe- pen liep terug van ftjf tot twee maar over het geheel genomen bezit d» Lloyd 78 000 ton d.w. aan schepen van het type gecombineerd vracht- en passagier# meer dan vóór de oorlog. En onder de nieuwe schepen zijn de /neeste van het moderne na-oorlogse type, dat ln snelheid en in- rlchtjng ln da» toekomst met een gerust hart de cdncurrentlestrijd*op de zeeën zal aankunnen De Blitar werd op de wérf van Wllton- Fljenoord te Schiedam gebouwd. Het schip heeft ruim 12.000 ton draagvermogen en een knachlnevermogen van 8400 as pk. Het meet over alles 157 meter lengte. Aan inrichting en uitrusting ts de uiterste zorg besteed. Vooral de verblijven van de op varenden zijn bijzonder doelmatig Inge richt en vormen een werkelijk tehuis. Het onderwaterschip van de Blitar ls geheel hetzelfde als bi/ de reeds ln de vaart zijnde nieuw»Ichepen Qaroet. Sla mat. Mataram en >Langkoeas. De boven bouw Is echter anders, daar de Bljtar. evenals de Langkoeas, een zgn. pel grimsschip" is Deze schepen kunnen elk ongeveer 1400 pelgrims vervoeren en hebben boyendieiveen hutaccommodatie voor 26 passagie^" Ondergebracht in 2- persoonshutten, voorzien van stromend koud en warm zoetwater'hn mechanische ventilatie. Ruime eet- en rookralons staan ter beschikking van de passagiers. Als' pelgrimsschip is de Blitar bovendien uit gerust met teakhouten dekken, waarovér zonnetenten kunnen worden gespannen. Door deze speciale pelgrlms-apcommodatle weegt het schip 230 300 ton zwaarder dan normaal. Hët laadgerel is zeer uitgebreid. Een deel van de laadruimen van het achip ts* uitgevoerd als dieptanks voor het ver voer van eetbare olie. terwijl twee tanks boven de voorpiek voor het vervoer van l la té*, kunnen worden gebruikt. Voor fiet aan bederf onderhevige deel van'het pro viand zijn de nodige koel- en vrlesrulmten gemaakt. Ook voor de lrfding is er een koelkamer en ecnfvrleakamer. De kwijnende handel met Duitsland Het NQjerlindec hencfeftjerkeer met Duitsland ls nog alleszins onbevredigend, zo merkte mr H. R. Marlus, directeur van het bureau van de Nederlandse Kamer van Koqphandel voor Duitsland op in de toespraak, die hij Vrijdag te VGraven- hage beeft gehouden ln de jaarlijkse le denvergadering dezer organisatie. Hij verwees ln dit verband neer de djfers betreffende deze hendel. Terwijl ln 1938 21,27* van de totale Nederlandae invoer werd geleverd door Duitsland en 144WV» van de totale Nederlandse uitvoer weg bestemd voor Duitsland, bedroegen deze percentages ln het jaar 1948 resp 3,43 en 5.98. ZUn deze cUfera reeds ongunstig, nog teleurstellender wordt het beeld, wanneer men rekening houdt met da aanzienlijke stijging der grijzen ln ver gelijking met voor de oorlog en zich realiseert, dat 1938 reeds geen bevredi gend jaar was al» gevolg van de beper kingen, die de toenmalige Duitse regering de buitenlandse Handel in de weg legde. Wat het volume van het handelsverkeer betrMt deelde de heer Marlus mede. dat de Nederlandse invoer uit Duitsland ln 1948 7 millloen ton beliep en de uitvoer naar Duitsland 4 millloen. tegen resp. 21 millloen ton en 22 millloen ton in 1938. Onder de huidige omstandigheden ls de Kamer van mening, dat uitbreiding van het handelsverkeer met Duitsland het best kan worden gediend met herstel, zowel aan Nederlandse als aan Duitse zijde, van een vrije deviezen-economie. De thana geldende beperkingen op het gebléd van het devlezenverkeer. de totale gebonden heid van het bedrijfsleven aan toewUzin- gen uit contingenten, belemmeren de ont plooiing van handel en Industrie ln ern stige mate. Verder beveelt d» kamer voor directe Invoering aan: Afschaffing van visa, zowel voor reizen van Nederlanders naar Duitsland als voor reizen van Duitsers -naar Nederland; ruime beschlkbaArottUta* van deviezen voor zakenreizen naar Duitsland; ruime beschikbaarstelling van deviezen voor Nederlandse exposanten op Duitse jaar beurzen. en voor Duitse exposanten op de Urechtae jaarbeurs; beidt Ikbaarstellinr van overheidswege van gelden ter sub sidiëring van collectieve exposities op Duitse jaarbeurzen: uitbreiding van de mogelijkheden voor de transitohandel naar sterllng-gebieden en naar Indonesië. Het vraagstuk van vogels. <iie met 4Ufg- tulgen ln botsing komen en zodoende on gelukken veroorzaken, is zo oud al» hat vliegwezen zelf. zegt David Gunston* ln het te Londen verschijnende blad Flight". Zo gebeurde het In 1910 bij Longbeach in Californië. dat een zeemeeuw In botsing kwam met een.vliegtuig, en wel zo onge lukkig. dat het stuur onklaar raakte, het vHegtuig te pletter viel eh de piloot werd gedood Sindsdien zijn talloze vliegtuigen verongelukt door de schuld van vogel». Ongetwijfeld, zegt DéVid Gunston. njoeten tal van vliegtuigongelukken, waarvan de oorzaak niet kon worden'ontdekt, worden toegeschreven aan botsingen met vogels. Met de toenemende luchtvaart Is het aan-, tal van dergelijkjf ongelukken natuurlijk* ook gedegen.* Er ia.een tU'd geweest, dat piloten in de Verenigde Staten flke week twee of meer botsingen met vogels rap porteerden-en in tijden van de grote trék waren er nog meer. Tijdens de oorlof kwamen botsingen tussen vogels en vlieg tuigen van de Britse en Amerikaanse luchtmacht ao veelvuldig voor, dat des kundigen van belde landen Intensieve proeven pamen om een materiaal te ont dekken, waaruit windschermen zouden kunnen worden gemaakt, die tegen bot singen .met vogels' bestand zouden zijn. Gevaarlijke botsingen Het gevaar van botsingen als hier be doeld is zo groot, ofndat zelfs de kleinste vogel met een enorme kracht botst tegen een snel vliegende machine. In 1944 drong een klein vogeltje geheel door een kogel- 3ij windscherm van .een Spitfire ter dikte n enkele'centimeters. Nog sterker: eena drong een wilde eend in het' geraamte van een vliegtuig (JodV de nauwe opening, welkë de vogel met zijn eigen kop had gemaakt: de vier pond wegende vogel was door deze kleine opening gedreven door een druk. welke ongevëer twee ton een vierkante inch nfoet zijn geweest Natuurlijk kunnen dergelijke botsingen op vrijwel elke hoogte plaats hebben, maar het gevaar is het grootst op ge ringe hoogte, vooral bij dalen or opstijgen. Daarom zijn de proeven.'welke ''mob m«t valken worden genomen, van het grootste belang. Hlerveor worden één soort Lij zonder stouttnoedige, snelle valken, dte men op de rotsige kust van Engeland aantreft, gebruikt. Hun taak Is zwermat vogels te verjagen, welke de gevaarlUlte gewoonte hebben op te .Mtegen als een u~* 'blll, vliegtuig nadert, juist op hft ogenblik, waarop dit het meest trefbaar Is. In Nor folk hééft men speciale studie gemaaft van de gedragingen van zeemeeuwen tan aanzien van vliegtuigen en valken. Da R.A.F. heeft thans enige employé's op geleid tot „valkenier" De valken zUn on dergebracht ta kooien op hot vliegveld én worden vastgehouden op hun 9tok zolang ze niet ln actie bch°even*le komen. Ze worden geoefend met een lokaas, alke dag mogen ze een eind vliegen en elke d|g krijgen ze een "dood konijn maaltijd. Ze leveren geen gevaar óp voör postdui ven en zijn zó goed afgericht, dat te andere vogels niet doden, maar riechrts verdrijven. Vogels zijn zo bang voor val ken, dat, als er ook maar één voget dopr de valk la verdreven, alle vogels van de zelfde soort dagenlang dc gevrëpsde plak. angstvallig vermijden ln 1947 kwamen ongelukken. vcrootzaAt door vogelt, de RJV..F. op een schadé vin X 20000 te staan en ln het laatste jaar vin .de oorlog zelfs op 120000. D: methode om te trachten dergolijkc onge lukken te voorkomen* kan er belangrijk toe bUdragen om het luchtverkeer velUger Sterftecijfer t.b.c.-lijder» daalt Aan hét 45ste jaarverslag over 194# vyn de Nederlands* Centrale Vereniging lot bést rijding der tuberculose ls het volgende ontleend: In 1945 wa* het aterftecUfer voor de tuberculose gestegen tot 85.9; tn 1946 bedroeg dit nog 46 9. ln 1947 was bet reeds gedaald tot 37-3. thans ls het 38.3 op de 100.000. Het aantal "sterfgevallen Ije- droek ln 1948 2770. De pterfte aan longtuberculose vertoont volgens deze voorlopige djfers van Bet Centfaal Bureau voor de Statistiek «en dalende lUn. en ls zelfs lager dan. In 1*9. toen het sterftecüfer het laagste wa». gat ooit in Nederland waa voorgekomen. Het aantal ziektegevallen ls evenwel nog zeer hoog. In dit verslagjaar waren bü de dlatricUconaultaNebureaux totaal 17.947 nieuwe lijder» aan actieve tubeiv culose Ingeschreven. Berekend op 100.000 van de gemiddelde bevolking geeft dat het getal: 184.70. De gevolgen voor de toe komst van dit hoge ziektedjfer zullen ernstig kunnen zijn. vooral daar vele pa tiënten, die besmettelijk voor hun om geving zUn. nog dikwijl» lang moeten wachten, alvösens zU ln het sanatorium kunnen worden opgenomen- De nog ateeda heersende woningnood la mede van on gunstige Invloed óp het aantal patiënten; beperkte woonruln-te verhoogt lmmerl de kans op besmetting. Er blUft voor de tuber culose-bestrljdtng «n>te activiteit nodig Postduivenhouderabond vijftig jaar De Nederlandse Algemene Bond *aa PoatdUtvenhouders zal 22 October* a.s. vijftig jaar bestaan. Hij bestond aanvan kelijk uit drie afdelingen, n.l. Noord- Holland. Utrecht en Zuld-Hollhnd. met een ledental van tweehonderd. Later werden de afdelingen Gelderland, Overijsel. Groningen en Drenthe gevormd. BIJ het begin van de tweede wereldoorlog stonden zes-en-zeventlghonderd leden ingeschreven. ln de laatste wereldoorlog moest do bond worden geliquideerd. Alle bealttin- gen (circa 40.000 aangeld en 10 000 aan materiaal) werdeö In beslag genomen. In Augustus 1942 werd bevolen, dal men geen duiven meer mocht houden an dat alle postduiven moesten worden gedood. Na de bevrijding werden door enlgo oude bestuurdert de handen lnëen ge slagen om de oude bond te doen herrijzen. Op 10 Augustus 1945 werd de eerste be stuursvergadering te Utrecht belegd. Drie weken na deze vergadering hadden zich reeds ruim 4500 leden gemeld en ter al gemene ledenvergadering ln November 1945 waren aanwezig de vertegenwoor digers van ruim 7000 leden. Onmiddellijk werd een vliegprogramma samengesteld, daar er inmiddels door do Royal Air Force 2000 duiven aan de Ne derlandse liefhebber» waren geschonken. Bovendien hadden verscheidene liefheb bers kans gezien bun duiven gedurende do bezetting te laten onderduiken, daarmede de doodstraf riskerende. Thans ls het aantal leden ruim 21.000. Lawntcanls. Nadat Sedgman ln Jle Ame rlkaanae internationale finale van le Davti Cup in vtlf seta van Armando Vega had gewonnen, versloeg Bromwtch mat S—e. s— 1 Orlando Vega; Australië laidt thana mat ttegen Mexico.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1949 | | pagina 10