«iflliMpPii
Pip! 1®
iJfSlflIil lr!|
JiiPBilS
«Kil
I
numwMiHm nmim
mi< Kï ïBlf !f S! W
Dc Lloyd heeft weer een Blitar
ïÜKKlIrfiilü'ÜÊli
"WfsJWlHsiPliiMl1!! pflISf;«'5;
!PPi^y!K#y^pFi^!i
Mine:
|pi!=SILfIrfp mi "fsi*!M§
iPiPFKUif
;lii
llfpBs HJiüHtiifl!*.? I'IMIIIIH,
Elf tStftóf: iPf^Pl!
l&SiüiH lllifï'illli ifiii
SMyM fit ;i»i iHf* r
zi r:§9 znll:m 6
Luchtbrug wordt geleidelijk
afgebroken
Valken als mensenredders
Industrialisatie in Australië
Jlfls-f
*f?*ir»g liiasEÏfflHsafi*»
.11^1 sl s
»si|i| li:*!*
II-B-3 TS 13-f 11? S l'lf S"? f?"?3TS?l| Jg|i
!f§l§?Pli!i fe f*Sf
Ie fl;f
1fHsS»lfMw imK
mi f f
Hl# ?iifl If id jjflj
ss
S5?!gi"f:
g?i'?3£OTSP
psljspsl
fpWïs
Maar <lc organisatie
blijft intact
33
Ze voorkomen vliegtuigongelukken
Chinezen bezetten het Amerikaanse
consulaat generaal in Sjanghai
Communisten zetten
hun opmars voort
Laatste schip van wederopbouwprogramma
KORTE KRONIEK
Voorbeeldige pogingen en resultaten
Ferrari's maken snelste
tijden te Zandvoort
Het
is nat turnen
de lingiade
op
trg<_B--s!(!*3!5«5lwcr2êSs'rt,?S^a2#,'«
s||3
S"*5g 15 aar P
„SSS-S"^8
.fisSsa-fl-a
S-S"E-?; &S-S-
Süsrs-p^ï's
~a 2 o-atn c 2
S2a"j3<§Sg* £o-fr8§Sj^gi?iw&§8 a 3 ^Bg S 3 S o
S-crl 5'2~ö?T 3fc««y
SsS S-ï^SSio'fsIS
«■|cPn> m 3 w
|i3 I 61 3j3 m S.
3 3 §"g 3 I J"
2s.s l_o.a
ZATERDAG 30 JULI 1949.
TWEEDE BLAD - PAGINA 3.
Officieel ia meegedeeld, dat de Wrpte-
Hike autoriteiten In Duitsland met ingang
van 1 Augustus de luchtbrug naar BerRJn
geleidelUk zullen Inkrimpen.
De installaties en een reserve van vlieg
tuigen zullen echter in gereedheid worden
gehouden om zonodig de luchttransporten
onmiddellijk te kunnen hervatten, aldus
de Brits-Amerikaanse mededeling.
Het besluit is genomen omdat de voor
raden in Berlifn thans voldoende zijn.
De luchtbrug is ingesteld op 28 Juni
1948. nadat twee weken eerder Berlijn
door de Russen werd geblokkeerd. Na een
Beperking haringvangst
Tussen de vereniging van Reders van
Vissersvaartuigen te IJmuiden en de Unie
Verkeer zijn langdurige besprekingen ge
voerd over de overproductie van verse
haring en het bewerkstelligen van een ge
lijke opbrengst voor haring van eenzelfde
kwaliteit over het gehele seizoen tot 31
December' 1949. De in goed overleg en
loyale samenwerking overeengekomen
rfegeling gaat uit van de gedachte, dat de
huidige productiecapaciteit een markt-
overschot laat zien, zodat maatregelen
dienen te worden genomen om een in
zakken van de markt tot ver beneden de
kostprijs te voorkomen, waardoor het ge
vaar, dat een deel van de vloot zou moeten
worden opgelegd, kan worden bezworen.
Daartoe is een minimum irktprijs
vastgesteld: de verse haring, die deze prijs
niet opbrengt, wordt eigendom van de
gezamenlijke producenten en wordt in
hoofdzaak bestemd voor verwerking tot
vismeel, een product waar ons land drin
gend behoefte aan heeft voor agrarische
doeleinden. Bovendien wordt de aanvoer
beperkt door de schepen periodiek een
reis ter verse vis in plaats van ter verse
haring te laten maken, waardoor tege
lijkertijd een blijvende aanvoer van verse
vis, ook tijdens het haringseizoen, wordt
gewaarborgd. Ten aanzien van de op
varenden van de vloot, wier inkomsten
deels bestaan uit een percentage van de
opbrengst der vis, is overeengekomen, dat
voor alle aangevoerde verse haring, de
minimumprijs als opbrengst wordt gega
randeerd, echter wordt voorts ook voor
de bemanning, de egalisatie-gedachte toe
gepast, daar ter compensatie in het ver-
schil in opbrengst tussen de minimum
prijs en de prijs als grondstof voor vis
meel een aftrek van de besomming wordt
toegepast.
Dr B. Wielenga overleden
ün het gemeenteziekenhuis aan de
Zuidwal te s Gravenhage, waar hij in
verband met een hem overkomen onge
val verpleegd werd is plotseling over
leden. in de ouderdom van 76 jaar, de
bekende Amsterdamse emeritus-predi
kant en literator dr B. Wielenga. De
thans overledene werd 23 Mei 1873 te
Amsterdam geboren als zoon van prof.
D. K. Wielenga en heeft met vijf van
zijn broers de Geref. Kerk gediend als
predikant. Hij studeerde te Kampen aan
de theologische hogeschool en aan de
universiteit te Heidelberg, waar hij in
1899 promoveerde. Hij was predikant te
Westmaas. Arnhem en een groot aantal
jaren te Amsterdam. Hij had als auteur
een grote bekendheid verworven. Tal
van standaardwerken heeft hij geschre
ven, waarbij er waren die herhaaldelijk
herdrukken beleefden en werden vertaald
in vele vreemde talen. Dr B. Wielenga
was voorzitter van de Stichting Bloemen
dal te Loosduinen. Zijn verdiensten
werden erkend door zijn benoeming tot
Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
Hij was een kanselredenaar van supe
rieure kwaliteiten.
jaar was door de lucht bijna twee mil-
iioen ton goederen naar Berlijn vervoeVd.
Aanvankelijk vervoerde men slechts 2000
ton per dag. Later werd een record van
11.018 ton bereikt. De eerste zeven maan
den kostten Engeland ongeveer vier mil-
lioen pond sterling en de eerste tien maan
den aan de Amerikanen 149.664 200 dollar.
Ofschoon geen officiële cijfers over de
voorraden voedsel en steenkool, die thans
te Berlijn liggen opgestapeld, gegeven zijn,
Is men van mening dat er genoeg voorra
den voof drie maanden zijn.
Voor de luchtbrug werkten in Berlijn
10 000 Duitse arbeiders aan lossen en ver
voer. Men vreest, dat zij het leger van de
194 000 geheel werklozen in West-Berlijn
zullen vergroten.
Tweeduizend man élitetroepen van de
Britse, Franse en Amerikaanse lucht
strijdkrachten hebben gisteren deelgeno
men aan de grootste sinds de oorlog in
West-Duitsland gehouden militaire parade
op het vliegveld Fassberg bij Hanpover.
ter herdenking van 61 man van het perso
neel van de luchtbrug, die bij de vervul
ling van hun taak het leven lieten.
Het zal nog maanden behelpen bhjven
voor. voetgangers, fietsers en snelverkeer
op de noodbruggen over de Rijn bij de
Gelderse hoofdstad, maar aan de nieuwe
brug, welke de mooie vaste verbinding
van voor de slag om Arnhem moet ver
vangen, wordt gestadig gewerfet.
Geen amphibietanks,
doch vaartuigen
Do eerste bestchten, die opgevangen
werden over in nood zijnde vaértuigen
bij het Franekergat, bleken niet betrek
king te hebben op amphibietahks doch
op amphibievaartuigen. De ware toe
dracht van de zaak blijkt nu de volgende
te zijn. Het motorschip Tijdgeest, dat
Vrijdag onder Terschelling met zoge
naamde amphibievaartuigen aan het oefe
nen was, is in moeilijkheden geraakt. De
bemanning is door een vlet van de boot
gehaald. Ook het douanevaartuig Storm
vogels van HarHngen verleende assisten
tie. De reddingboot Twente, tijdelijk op
Terschelling gestationneerd. was even
eens uitgevaren, doch behoefde geen
assistentie te verlenen. Inmiddels Is de
Tijdgeest op eigen kracht naar Ilarlingen
opgestoomd.
De amphibievaartuigen waren be
mand met personeel van de Nederl.
Aardolie Maatschappij te Oldenzaal,
die op de Waddenzee metingen liet
verrichten.
Wild en toch tam,
tam en toch wild
Op de pluimveemarkt in Bols-
ward werd onder meer een mand
met eenden aangevoerd. Aan deze
eenden viel op het eerste gezicht
niets bijzonders op te merken. De
politie nam ze echter tyi beslag.
de vederdrach: had een die
naar van (Jg H. Hermandad
zwemvogels n.l. herkend als wilde
eenden en daar het jachtseizoen
nog niet is Reopend. mag dood noch
levend wild worden verhandeld,
noch mag men het ten verkoop in
voorraad hebben.
Het eigenaardige van het geval
was echter, dat de eenden helemaal
niet wild waren, ze waren even
tam. als tamme eenden Wat was
het geval? De eigenaar had eieren
van een wilde eend laten uitbroe
den onder een kip. Ondanks het
„wilde" bloed in hun aderen bleven
de kuikentjes bij het opgroeien tam.
dank zij hun uiterst tamme kip-
stiefmoeder.
Het was voor de politie zeer
moeilijk uit te maken of deze
.fwilde" eenden, die Inderdaad tam
waren, wilde eenden waren, zij het
dan tamme-wilde eenden of niet-
De tamme dieren waren, volgens
de wet wild. ondanks hun tam
voorkomen, maar dank-zij hun wjl-
de afkomst. Daar de eigenaar ech
ter volkomen te goeder trouw had
gehandeld, werden hem de tamme-
wilde eenden ter verzorging terug
gegeven. totdat het jachtseizoen zou
zijn geopend en deze tamme een
den als wild kunnen worden ver
kocht.
Tj^ertijds toog men op Jacht met een valk
op de hand gezeten. Sindsdien heeft
de valk voornamelijk geleefd in het ge
zegde, dat elk ouder zijn uil denkt een
valk te zijn, maar de laatste tijd gaan
valken weer de lucht in, niet om vogels
te vangen, maar om luchtreizigers tegen
vogels te beschermen. Het Britse mi
nisterie voor de Luchtvaart heeft on
langs besloten de proef, welke genomen
was met het zuiveren van de vliegvelden
van vogels, uit te breiden, hetgeen in de
vliegwereld als een historische datum
mag worden beschouwd. Want tot nu toe
dreigt altijd het gevaar, dat vogels vlieg
tuigongelukken veroorzaken. De R A F.
beschikt thans over een aantal valken,
waarmee wordt gewerkt op de vlieg
velden in Yorkshire en Norfolk.
De proefnemingen begonnen in Shrop
shire en stonden onder leiding van een
zekere heer Ronald Steven, een plaatse
lijke autoriteit op het gebied van valken,
valkengewoonten en valkenprestatlcs.
Eigenlijk nam genoemde heer deze proe
ven puur en alleen voor zijn plezier en
gêdreven door een zekere belangstelling.
Hij ontdekte, dat roeken, pluvieren,
spreeuwen en andere vogels, die er een
slechte feeWoonte van maakten in najaar
en winter In zwernten neer te strijken,
overal, waar ze maar een plekje gras
zagen en dus in de eerste plaats op vlieg
velden, een heilige vrees hadden voor
valken Deze toevallige en later opzette
lijk genomen proeven hebben de desbe
treffende autoriteiten overtuigd, dat af
gerichte valken er veel toe kunnen bij
dragen om ongelukken bij het starten
of landen van vliegtuigen te voorkomen.
Meer dan tweehonderd Chinezen heb
ben gisteren de kantoren van het
Amerikaanse consulaat-generaal te
Sjanghai bezet om kracht bij te zetten
aan hun eisen tot betaling van achter
stallige lonen door de Amerikaanse
marine, aldus meldt het Amerikaanse
ministerie van buitenlandse zaken. In
een officieel telegram van het consulaat-
generaal wordt gezegd, dat de staf van
het consulaat verhinderd werd het ge
bouw te betreden, of te verlaten, en dat
de politie weigerde tussenbeide te komen.
Tsjangsjah. de hoofdplaats van de
Chinese provincie Hoenan was gisteren,
volgens berichten uit Hongkong, nog in
nationalistische handen, doch ten zuiden
en ten oosten van de stad zetten de com
munisten hun opmars naar het zuiden
voort. In het zuiden werden communis
tische troepen gemeld op 100 km. ten
oosten van Hengjang, welk strategisch
spoorwegknooppunt zij van Kanton
trachten af te snijden.
Regeringsautoriteiten te Kanton lever
den tegenspraak op de berichten, dat de
regering voornemens is deze stad te ver
laten. Indien de regering echter zou
worden gedwongen Kanton te verlaten,
zou zij naar Tejoengking gaan. zo werd
verklaard.
Driehonderd man Chinese communis
tische troepen hebben Vrijdag, bij het
aanbreken van de dag. een aanval uit
gevoerd op een in de nabijheid van de
Buitenland
-- Atlantische Pact. De Italiaanse Senaat
heeft vanmorgen vroeg het Atlantische Pact
goedgekeurd met 175 tegen 81 stemmen bij
een onthouding. De vorige week werd het
Pact reeds door de kamer geratificeerd
John George Haigh. de veertigjarige di
recteur van een maatschappij, die negert
in een scherp zuur tot oplossing bracht
niet in hoger beroep gegaan van het tegen
hem uitgesproken doodvonnis.
Autobusramp. Zeventien mensen vonden
de dood en 83 andenen liepen verwondingen
op. doordat een autobus, op weg van Fez
naar Karl a Ba Mohammed (Marokko) in een
ravijn stortte
Es 1st nicht wahr! Door radio-Moskou Is
omgeroepen dat de venklaringen der Britse
legering over het bestaan van slavenarbeid
in de sowJet-Unle grove leugens zijn. die
door het Vatihaan werden verzonnen
Portugese kolonie Macao gelegen hoofd
kwartier der nationalisten. De aanvallers
slaagden erin zich met de wapens van
het garnizoen uit de voeten te maken.
Het aangevallen nationalistische hoofd
kwartier is op een afstand van zestig
kilometer van Hongkong gelegen.
De Rotterdamse koopvaardijvloot heeft
een nieuwe Blitar. een hyper-modern
vracht- en passagiersschip, waarmede de
Kon. Rotterdamsche Lloyd haar na-oor-
logs wederopbouwprogramma heeft afge
sloten en daarmede tevens een slot heeft
gemaakt aan een serie van vijf na de
oorlog op Nederlandse werven gebouwde
vracht- en passagiersschepen van 12.000
ton met een snelheid van 16 i 17 mijl.
Maandag gaat de Blitar varen, voor de
eerste reis naar Indonesië.
De oude Blitar werd op 4 April 1943 uit
een convooi dat in de Noord Atlantische
Oceaan voer, weggetorpedeerd. De be
manning ging in de sloepen en de onder
zeeër kwsm in de nabijheid en gaf bevel
dat de gezagvoerder en de eerste officier
aan boord moesten komen. Daar dë zee
zeer hoog was en de sloep gevaar zou
lopen, zwom de gezagvoerder naar de
onderzeeër. Op de terugweg naar de
sloep is hij echter verdronken. Van de
bemanning van 80 koppen lieten er 26 het
leven o w de gezagvoerder, kapitein Mi.
E. Knip. Dat is de tragische geschiedenis,
welke aan het eerste Lloyd-schip. dat de
naam Blitar voerde, is verbonden.
Vele landen wensen te
Industrialiseren, maar
•Is er één land is, dat in
«it opzicht niet praat maar
doet. dan is dit Australië.
De hele wereld kan een
voorbeeld nemen aan de
ontwikkeling van de Au
stralische Industrie, welke
de laatste tien jaar met
•prongen is vooruitgegaan,
zodat men kan zeggen, dat.
'•ij het onder de drang der
omstandigheden. In de tijd
van tien jaar Is bereikt, wat
onder normale omstandig
heden eerst In tientallen ja
ren zou zijn verkregen. In
drieërlei opzicht heeft de
•industrie zich uitgebreid:
le worden de ondernemin
gen deskundiger gedreven
dan voorheen. 2e is de op
brengst per uur. per man
en per machine gestegen en
lijn nieuwe afzetgebie-
«n overzee gevonden. De
totale waarde van de fa-
brleksproductle in 1946- 47
bedroeg het recordcijfer
412.945.00, Juist het dub
bele van hetgeen in 1938- 39
*«rd geproduceerd. Nu ia
dit beeld iets geflatteerd,
doordat inmiddels de prij
zen van eind-producten zijn
gestegen. Het zegt daarom
meer. wanneer wordt ge
constateerd. dat in de af
gelopen tien jaar het aan-
ital fabrieken is gestegen
met 29en nu 34.767 be
draagt. terwijl in diezelfde
tijd het aantal arbeiders. In
fabrieken werkzaam, toe
genomen is met 42*/* en
thans 803.698 bedraagt. Tij
dens de oorlog werd veel
gedaan ter verbetering van
de techniek, terwijl ook tal
van wetenschappelijke on
derzoekingen de productie
ten goede zijn gekomen. Bo
vendien heeft Australië zijn
■natuurlijke hulpbronnen,
met name Ijzererts, steen
kool en non-ferro metalen,
sterk ontgonnen, zodat het
over heel wat meer grond
stoffen beschikt. Het ver
voer is verbeterd: havens,
luchthavens en wegen wer
den nieuw geconstrueerd of
verbeterd en uitgebreid. Bij
het eind van de qiorlog zag
de Australische regering
zich voor de taak de pro
ductie-capaciteit welke tij
dens de oorlog verkregen
was. om te zetten ten be
hoeve van de voortbrenging
van nuttige goederen.
Dienovereenkomstig werd
een programma opgesteld.
O.a. werd regeringssteun
verleend voor de vestiging
van industieën In afgelegen
streken, ver van de twee
grote Australische steden
Melbourne en Sydney.
Thans zijn 32 van 42 moder
ne fabrieken van oorlogs
tuig. welke zijn gebouwd en
uitgerust door de regering,
omgeschakeld voor vredes
doeleinden. Ongeveer 220
nieuwe ondernemingen, alle
soorten Industrie betref
fend. hebben vestigings
vergunning gevraagd of
reeds verkregen. Zijn deze
in volle werking, dan zui
len er 41.000 arbeiders
plaats vinden.
De grote moeilijkheid,
waarop Australië bij zijn
industrialisatie stuit, is het
gebrek aan arbeidskrach
ten. Men hoopt echter dit
tekort op te heffen dank zij
de immigratie-politiek, wel
ke de Australische regering
voert en waarvan wij reeds
meermalen melding hebben
gemaakt.
Automobilisme.
Bij training voor Grote Prijs
Als konleten schoten gisteren de rode Fer
rari's van de Italianen Ascarl en Vllloresl
over het circuit van Zandvoort. waar de
training begon voor de wedstrijden om de
grote prijs van Zandvoort die morgen wordt
verreden. Zij noteerden verreweg de snelste
rondetijden en na hen kwam de Engelsman
Whttehead eveneens met Ferrari, die echter
niet zulk een voortreffelijke bochtentechntek
had als zijn Italiaanse collega's.
De Zwitser De Graffenried wist zich met
Ma^erati achter de Ferrari s van Ascari en
Vllloresl te plaatsen, maar Prins Bira. die
nog op zijn blauw-gele Maseratt wachtte, no
teerde ln de wagen van De Graffenried een
iets minder snelle tijd dan de Zwitser.
Insidërs geven de Maseratl's. ERA S, Tal
bots en de Alta van Crossley geen kans op
dit circuit tegen de Italiaanse Farrari's.
De snelste rondetijden en rondegemiddelden
waren gisteren: Vllloresl, Ferrari (Italië) i
min. 55.3 sec.. 130.4 km: Ascari. Ferrari (Ita
lië) l min. 56.2 sec.. 129.3» km; De Graffen
ried. Maserati (Zwitserland) 1 min. 59.3 sec.,
126.5 km; Whitehead. Ferrari (Engeland) l
min. 59-4 sec., 126.3 km; Harrison, ERA (En
geland) t min. 59.9 sec., 125.9 km; Etancelln,
Talbot (Frankrijk) 2 min 0.9 sec.. 124.95 km.
Boksen.
Ned. amateurs winnen
te Klagenfurt
Donald Campbell, wil een poging wagen
het wereldsnelheidsrecord voor race-
boten, dat zijn vader, wijlen Sir Malcolm
Campbell bracht op 141.47 mijl per uir,
te verbeteren. De Bluebird wordt te
water gelaten om proef te varen alvorens
de aanval op het record wordt
ondernomen.
En nu is er een nieuwe Blitar, groter,
mooier, moderner en sneller dap de
eerste, welke in 1Ö23 werd gebouwd een
nieuw schip waarmede de Kon. Rotter
damsche Lloyd. zoals geze^i. het weder
opbouwprogramma heeft besloten, waar
door de vloot nu weer 32 schepen telt
tegen 31 voor de oorlog uitbrak Niet
minder dan 19 schepen verloor deze re
derij door oorldfeshandelingen. Nu telt het
gedeelte der passagiers- en vrachtschepen
weer 343 000 ton dw. tegen 265.000 ton d w.
vóór de oorlog. Het aantal passagieresche
pen liep terug van vijf tot twee maaf
over het geheel genomen bezit dp Lloyd
78 000 ton d w. aan schepen van het type
gecombineerd vrdcht- en passagiers meet
dan vóór de oorlog. En onder de nieuwe
schepen zijn de meeste van het moderne
na-oorlogse type, dat in snelheid en in-
richtjng in de toekomst met een gerust
hart de concurrentiestrijd op de zeeën
zal aankunnen.
De Blitar "werd op de werf van Wilton-
Fijenoord te Schiedam gebouwd. Het Schip
heeft ruim 12000 ton draagvermogen en
een machinevermogen van 8400 as pk
Het meet over alles 157 meter lengte. Aan
inrichting en uitrusting is de uiterste zorg
besteed. Vooral de verblijven van de op
varenden zijn bijzonder doelmatig inge
richt en vormen een werkelijk tehuis.
Het onderwaterschip van de Blitar is
geheel hetzelfde als bij de reeds in de
vaart zijnde nieuwe schepen Garoet. Sla
mat, Mataram en -Langkoeas. De boven
bouw is echter anders, daar de Blitar,
evenals de. Langkoeas, een zgn. „pel
grimsschip" is. Deze schepen kunnen
elk ongeveer 1400 pelgrims vervoeren en
hebben bovendien een hutaccommodatie
voof 26 passagiers, ondergebracht in 2-
persoonshutten, voorzien van stromend
koud en warm zoetwater en mechanische
'entilatie. Ruime eet- en rooksalons staan
ter beschikking van de passagiers Als
pelgrimsschip is de Blitar bovendien -Uit
gerust met teakhouten dekken, waarover
zonnetenten kunnen worden gespannen.
Door deze speciale pelgrims-accommodatie
weegt het schip 250 300 ton zwaarder
dan normaal.
Het laadgerel is zeer uitgebreid. Een
deel van de laadruimen van het schip is
uitgevoerd ais dieptanks voor het ver
voer van eetbare olie. terwijl twee tanks
boven de voorpielf voor het vervoer van
latex kunnen worden gebruikt. Voor het
aan bederf onderhevige deel van het pro
viand zijn de nodige koel- eh vrlesruimten
gemaakt. Ook voor de lading is fer een
koelkamer en een vrieskamer.
Het vraagstuk van vogels, die met vlieg
tuigen in botsing komen en zodoende on-*
gelukken veroorzaken, is zo oud als het
vliegwezen zelf, zegt David Gunston in
het te Londen verschijnende blad „Flight".
Zo gebeurde het in 1910 bij Longbeach in
Californië. dat een zeemeeuw in botsing
kwam met een vliegtuig, en wel zo onge
lukkig, dat het stuur onklaar raakte, het
vliegtuig te pletter viel en de piloot werd
gedood Sindsdien zijn talloze vliegtuigen
verongelukt door de schuld van vogels.
Ongetwijfeld, zegt David Gunston, moeten
tal van vliegtuigongelukken, waarvan de
oorzaak niet kon worden ontdekt, worden
toegeschreven aan botsingen met vogels.
Met de toenemende luchtvaart is het aan
tal van dergelijke ongelukken natuurlijk,
ook gestegen. F.r is een tijd geweest, dat
piloten in de Verenigde Staten elke week
twee qf meer botsingen met vogels rap
porteerden en in tijden van de grote trek
waren er nog meer. Tijdens de 1 oorlQf
kwamen botsingen tussten vogels en vlieg
tuigen van de Britse en Amerikaanse
luchtmacht zo veelvuldig voor, dat des
kundigen van beide landen intensieve
proeven namen om een materiaal te ont
dekken, waaruit windschermen zouden
kunnen worden gemaakt, die tegen bot
singen met vogels bestand zouden zijn-
Gevaarlijke botsingen
Het gevaar van botsingen als hier be
doeld is zo groot, omdat zelfs de kleinste
vogel met een enorme kracht botst tegen
een snel vliegende machine. In 1944 drong
een klein vogeltje geheel door een kogel
vrij windscherm van een Spitfire ter dikte
van enkele centimeters. Nog sterker: eens
drong een wilde eend in het geraamte
van een vliegtuig door de nauwe opening,
welkë de vogel met zijn eigen kop had
gemaakt: de vier pond wegende vogel
was door deze kleine opening gedreven
door een druk, welke ongeveer twee ton
op een vierkante inch moet zijn geweest.
Natuurlijk kunnen dergelijke botsijagen
op vrijwel elke hoogte plaats hebben,
maar het gevaar is het grootst op ge
ringe hoogte, vooral bij dalen of opstijgen.
Daarom zijn de proeven, welke v.an? rr.et
valken worden genomen, van het gfootste
belang. Hiervoor worden een soort tij
zonder stoutmoedige, snelle valken, dte
men op de rotsige kust van Engeland
aantreft, gebruikt. Hun taak Is zwermqp
vogels te verjagen, welke de gevaarlijke
gewoonte hebben op t$ /liegen als e«i
vliegtuig nadert, juist op hft ogenblik,
waarop dit het meest trefbaar is. In Nor
folk heeft men speciale studie gemaakt
van de gedragingen van zeemeeuwen ten
aanzien van vliegtuigen en valken. De
R.A.F. heeft thans enige employé's op
geleid tot „valkenier"' De valken zijn on
dergebracht in kooien op het vliegveld én
worden vastgehouden op hun itok zolartg
ze niet in actie behoeven te komen. Ze
worden geoefend met een lokaas, elke dag
mogen ze een eind vliegen en elke dig
krijgen ze een dood konijn als maaltijd.
Ze leveren ,ieen gevaar op voor postdui
ven en zij# zé goed afgericht, dat
andere vogels niet doden, maar slechts
verdrijven. Vogels zijn zo bang voor val
ken, dat, als «r ook maar één vogel dopr
de valk is verdreven, alle vogels van de
zelfde soort dagenlang de gevreesde plek
angstvallig vermijden.
In 1947 kwamen ongelukken, verootzaaKt
door vogels, de R.A.F. op een schade vfn
20000 te staan en in het laatste jaar vin
.de oorlog zelfs op 120000 D: nieuwe
methode om te trachten dergelijke onge
lukken te voorkomen, kan er belangnjic
toe bijdragen om het luchtverkeer veiliger
te maken.
iartntië Is door de gasten met 5—3 gewon
nen na sportieve en op hoog peil staande
strijd. De uitslagen luiden: vlieggewicht: v.
d. Zee (N.) W.o.p. van Gausterer (O ban-
tamgewicht: Boeyen (N.) w.o.p. van Kuster
(O.); vedergewicht: Veldhuis (N.) wint door
k.o. tn de eerste ronde van Ebner (O.), deze
partij duurde slechts enkele tientallen se
conden; lichtgewicht: Dekkers (N w.o.p. van
Gasser (O.): wel tergewicht: Krascner (O.)
wint door opgeven van v. d Meer (N mid-
dengewicht: Kohlegger (O.) w.o.p. van Ha
genaar (N halfzwaargewlcht: Schagen (N
w.o.p. van Oschgan (O.); zwaargewicht:
Ametsbichler (O.) w.o.p. van De Jager (N.).
Waterpolo.
ZIAN KAMPIOEN VAN NEDERLAND
De Haagse waterpoloclub Zlan is gister
avond door oen overwinning van 5—1 op de
HZ en PC voor de vierde maal In successie
kampioen van Nederland geworden; bij de
dames klopte RDZ ODZ met 6—0.
Wielrennen. Gino Bartall heeft aan de
Italiaanse wielerbond meegedeeld, dat hij
wegens baancontracten tot half September
niet in wegwedstrijden uit kan komen; hij
zal dus niet deelnemen aan de selectiewed
strijden te Florence voor de uitzending naar
de wereldkampioenschappen te Kopenhagen.
De Lingiade te Stockholm heeft een vlot
verloop Alleen kwam er Donderdag plotse-
ling een einde aan de hittegolf, die dagen- I
lang geduurd had. en de ene stortbui na de werd
andere ontlast zich nu bóven de Zweedse
hoofdstad. Nadat ze hun modderige pakjes
zelf gewassen hadden de Stockholmse
wasserijen kwamen na de zondvloed handen
te kort zag men de gymnasten van 15 ver
schillende landen gistermiddag andermaal in
actie in het stadion, en weer plensde de
regen neerHoogtepunten waren oefenin
gen aan paard en brug van Zweedse. En
gelse en Schotse scholleren, een nummer
rhythmlsche gymnastiek door Australische
meisjes en. niet te vergeten, een demonstra
tie van Indische „Yoga" en „malkamb" .oefe
ningen op 'n evenwlchtsbalk met dwarsstuk.
Tegen 10 uur gisteravond hield de tegen op
en konden de Fransen zonder nat te worden
hun volksdansen uitvoeren. Maar 8 mijl van
t stadion, in de voorstad Bromma. was gister
avond de brandweer nog altijd bezig met het
redden van voorraden uit de overstroomde
kelders van villa s. Urenlang was er 1 mil
limeter regen per minuut gevallen
Achthonderd gymnasten werden in het ko
ninklijk paleis, waar champagne en thee
werd geserveerd, ontvangen door kroonprins
Gustaaf Adolf, die als gastheer optrad btj
afwezigheid van de beschermheer der Lin
giade. koning Gustaaf. Prins Bertil en de
leden van hgvoorps diplomatique waren hier
eveneens tegenwoordig
Wielrennen.
De Nederlandse renners
voor Kopenhagen
De volgende amateur-wegrenners zullen
naar de wereldkampioenschappen te Kopen
hagen worden uitgezonden: Wagtmane
(Breda). Dekkers (Eindhoven, Vinken (Ga
leen), Faanhoff (Amsterdam), Voa (Den
Bosch) en La Orouw (Amsterdam), aersta
reserva is De Groot (Leiden), tweede reser
ve Van Breenen (Amsterdam).
Nog etn derde stayer zal deelnemen aan
het wereldkampioenschap achter grote mo
toren, n.l- de Haarlemmer Cor de Beat. dia
voor eigen rekening gaat. Ook de professio
nal-sprinter Ben Femkea (Amsterdam) zal
voor eigen rekening inschrijven. In totaal
bestaat de Nederlandae ploeg, die te Kopen
hagen op weg en baan aan dutart zal ver
schijnen, uit 25 renners.
De kwijnende handel
met Duitsland
Het Nederlandse handelsverkeer met
Duitsland Is nog alleszins onbevredigend,
zo merkte mr H. R. Marius, directeur van
het bureau van de Nederlandse Kamer
van Koqphandel voor Duitsland op in de
toespraak, die hij Vrijdag te 'a-Graven-
hage heeft gehouden ih de jaarlijkse le
denvergadering dezer organisatie. Hij
verwees in dit verband naar de cijfers
betreffende deze handel. Terwijl In 1938
van de totale Nederlandse invoer
werd geleverd door Duitsland en 14.90"''#
van de totale Nederlandse uitvoer was
bestemd voor Duitsland, bedroegen deze
percentages In het jaar 1948 resp 5,43 en
5 98. Zijn deze cijfers reeds ongunstig,
nog teleurstellender wordt het beeld,
wanneer men rekening houdt met de
aanzienlijke stijging der grijzen in ver
gelijking met voor de oorlog en zich
realiseert,' dat 1938 reeds geen bevredi
gend jaar was als gevolg van de beper
kingen. dje de toenmalige Duitse regering
de buitenlandse handel in de weg legde.
Wat het volume van het handelsverkeer
betreft deelde de heer Marius mede. dat
de Nederlandse invoer uit Duitsland in
1948 7 millioen ton beliep en de uitvoer
naar Duitsland 4 millioen. tegen resp. 21
millioen ton en 22 millioen ton in 1938.
Onder de huidige omstandigheden i9 de
Kamer van mening, dat uitbreiding van
het handelsverkeer met Duitsland het best
kan worden gediend met herstel, zowel
aan Nederlandse als aan Duitse zijde, van
een vrije deviezen-economie. De thans
geldende beperkingen op het gebied van
het deviezenverkeer, de totale gebonden
heid van het bedrijfsleven aan toewijzin
gen uit contingenten, belemmeren de ont
plooiing van handel en industrie ln ern
stige mate. Verder beveelt de kamer voor
directe invoering aan:
Afschaffing van visa, zowel voor reizen
van Nederlanders naar Duitsland als voor
reizen van Duitsers naar Nederland;
ruime beschikbaarstelling van deviezen
voor zakenreizen naar Duitsland; ruime
beschikbaarstelling van deviezen voor
Nederlandse exposanten op Duitse jaar
beurzen en voor Duitse exposanten op de
Urechtie jaarbeurs; beschikbaarstelling
van overheidswege van gelden ter sub
sidiëring van collectieve exposities op
Duitse jaarbeurzen; uitbreiding van de
mogelijkheden voor de transitohandel naar
sterling-gebieden en naar Indonesië.
Sterftecijfer t.b.c.-lijders daalt
Aan het 45ste jaarverslag oVer 1948 vpn
de Nederlandss, Centrale Vereniging tot
bestrijding der tuberculose is het volgende
ontleend: In 1945 was het sterftecijfer
voor de tuberculose gestegen tot 85.9; in
1946 bedroeg dit nog 46 9. in 1947 was het
reeds gedaald tot 37-3. thans is het 38.3 op
de 100.000. Het aantal sterfgevallen be
droeg in 1948: 2770.
De sterfte aan longtuberculose vertoont
volgens deze voorlopige cijfers van het
Centraal Bureau voor de Statistiek een
dalende lijn. en is zelfs lager dan in 1909.
toen het sterftecijfer het laagste was. dat
ooit in Nederland was voorgekomen.
Het aantal ziektegevallen is evenwel
nog zeer hoog. In dit verslagjaar waren
bij de districtsconsultatfebureaux totaal
17.947 nieuwe lijders aan actieve tuber*
culose ingeschreven. Berekend op 100.000
van de gemiddelde bevolking geeft dat
het getal: 184.70. De gevolgen voor de toe
komst van dit hoge ziektecijfer zullen
ernstig kunnen zijn. vooral daar vele pa
tiënten, die besmettelijk voor hun om
geving zijn, nog dikwijls lang moeten
wachten, alvbsens uil in het sanatorium
kunnen worden opgenomen. De nog steeds
heersende woningnood ia mede van on
gunstige invloed op het aantal patiënten;
beperkte woonruin-te verhoogt immeri de
kans op besmetting. Er blijft voor de
tuber culose-bestrUdtng grote activiteit
nodig.
Postduivenhoudersbond
vijftig jaar
De Nederlandse Algemene Bond Van
Postduivenhouders zal 22 October a.«.
vijftig jaar bestaan. Hij bestond aanvan
kelijk uit drie afdelingen, n.l. Noord-
Holland. Utrecht en Zuid-Holland, met
een ledental van tweehonderd. Later
werden de afdelingen Gelderland,
Overijsel, Groningen en Drenthe gevormd.
Bij het begin van de tweede wereldooflog
stonden zes-en-zeventighonderd leden
ingeschreven.
In de laatste wereldoorlog moest de
bond worden geliquideerd. Alle bezittin
gen (circa 40.000 aangeld en 10 000 aan
materiaal) werden in beslag genomen.
In Augustus 1942 werd bevolen, dat men
geen duiven meer mocht houden en dat
alle postduiven moesten worden gedood.
Na de bevrijding werden door enige
oude bestuurders de handen inéeh ge
slagen om de oude bond te doen herrijzen.
Op 10 Augustus 1945 werd de eerste be
stuursvergadering te Utrecht belegd. Drie
weken na deze vergadering hadden zich
reeds ruim 4500 leden gemeld en ter al
gemene ledenvergadering in Nqvember
1945 waren aanwezig de vertegenwoor
digers van ruim 7000 leden.
Onmiddellijk werd een vliegprogramma
samengesteld, daar er inmiddels door de
Royal Air Force 2000 duiven aan de Ne
derlandse liefhebbers waren geschonken.
Bovendien hadden verscheidene liefheb
bers kans gezien huo duiven gedurende de
bezetting te laten onderduiken, daarmede
de doodstraf riskerende.
Thans is het aantal leden ruim 21 000.
Lawntennls. Nadat Sedgman tnjrte Ame
rikaanse Internationale finale van He Davia
Cup in vijf «ets van Armando Vega had
gewonnen, versloeg Bromwtch met (t—0. 9—2,
8—1 Orlando Vega; Australië leidt thana mei
2—0 tegen Mexico.