«iflliMpPii Pip! 1® iJfSlflIil lr!| JiiPBilS «Kil I numwMiHm nmim mi&lt Kï ïBlf !f S! W Dc Lloyd heeft weer een Blitar ïÜKKlIrfiilü'ÜÊli "WfsJWlHsiPliiMl1!! pflISf;«'5; !PPi^y!K#y^pFi^!i Mine: |pi!=SILfIrfp mi "fsi*!M§ iPiPFKUif ;lii llfpBs HJiüHtiifl!*.? I'IMIIIIH, Elf tStftóf: iPf^Pl! l&SiüiH lllifï'illli ifiii SMyM fit ;i»i iHf* r zi r:§9 znll:m 6 Luchtbrug wordt geleidelijk afgebroken Valken als mensenredders Industrialisatie in Australië Jlfls-f *f?*ir»g liiasEÏfflHsafi*» .11^1 sl s »si|i| li:*!* II-B-3 TS 13-f 11? S l'lf S"? f?"?3TS?l| Jg|i !f§l§?Pli!i fe f*Sf Ie fl;f 1fHsS»lfMw imK mi f f Hl# ?iifl If id jjflj ss S5?!gi"f: g?i'?3£OTSP psljspsl fpWïs Maar <lc organisatie blijft intact 33 Ze voorkomen vliegtuigongelukken Chinezen bezetten het Amerikaanse consulaat generaal in Sjanghai Communisten zetten hun opmars voort Laatste schip van wederopbouwprogramma KORTE KRONIEK Voorbeeldige pogingen en resultaten Ferrari's maken snelste tijden te Zandvoort Het is nat turnen de lingiade op trg<_B--s!(!*3!5«5lwcr2êSs'rt,?S^a2#,'« s||3 S"*5g 15 aar P „SSS-S"^8 .fisSsa-fl-a S-S"E-?; &S-S- Süsrs-p^ï's ~a 2 o-atn c 2 S2a"j3<§Sg* £o-fr8§Sj^gi?iw&§8 a 3 ^Bg S 3 S o S-crl 5'2~ö?T 3fc««y SsS S-ï^SSio'fsIS «■|cPn> m 3 w |i3 I 61 3j3 m S. 3 3 §"g 3 I J" 2s.s l_o.a ZATERDAG 30 JULI 1949. TWEEDE BLAD - PAGINA 3. Officieel ia meegedeeld, dat de Wrpte- Hike autoriteiten In Duitsland met ingang van 1 Augustus de luchtbrug naar BerRJn geleidelUk zullen Inkrimpen. De installaties en een reserve van vlieg tuigen zullen echter in gereedheid worden gehouden om zonodig de luchttransporten onmiddellijk te kunnen hervatten, aldus de Brits-Amerikaanse mededeling. Het besluit is genomen omdat de voor raden in Berlifn thans voldoende zijn. De luchtbrug is ingesteld op 28 Juni 1948. nadat twee weken eerder Berlijn door de Russen werd geblokkeerd. Na een Beperking haringvangst Tussen de vereniging van Reders van Vissersvaartuigen te IJmuiden en de Unie Verkeer zijn langdurige besprekingen ge voerd over de overproductie van verse haring en het bewerkstelligen van een ge lijke opbrengst voor haring van eenzelfde kwaliteit over het gehele seizoen tot 31 December' 1949. De in goed overleg en loyale samenwerking overeengekomen rfegeling gaat uit van de gedachte, dat de huidige productiecapaciteit een markt- overschot laat zien, zodat maatregelen dienen te worden genomen om een in zakken van de markt tot ver beneden de kostprijs te voorkomen, waardoor het ge vaar, dat een deel van de vloot zou moeten worden opgelegd, kan worden bezworen. Daartoe is een minimum irktprijs vastgesteld: de verse haring, die deze prijs niet opbrengt, wordt eigendom van de gezamenlijke producenten en wordt in hoofdzaak bestemd voor verwerking tot vismeel, een product waar ons land drin gend behoefte aan heeft voor agrarische doeleinden. Bovendien wordt de aanvoer beperkt door de schepen periodiek een reis ter verse vis in plaats van ter verse haring te laten maken, waardoor tege lijkertijd een blijvende aanvoer van verse vis, ook tijdens het haringseizoen, wordt gewaarborgd. Ten aanzien van de op varenden van de vloot, wier inkomsten deels bestaan uit een percentage van de opbrengst der vis, is overeengekomen, dat voor alle aangevoerde verse haring, de minimumprijs als opbrengst wordt gega randeerd, echter wordt voorts ook voor de bemanning, de egalisatie-gedachte toe gepast, daar ter compensatie in het ver- schil in opbrengst tussen de minimum prijs en de prijs als grondstof voor vis meel een aftrek van de besomming wordt toegepast. Dr B. Wielenga overleden ün het gemeenteziekenhuis aan de Zuidwal te s Gravenhage, waar hij in verband met een hem overkomen onge val verpleegd werd is plotseling over leden. in de ouderdom van 76 jaar, de bekende Amsterdamse emeritus-predi kant en literator dr B. Wielenga. De thans overledene werd 23 Mei 1873 te Amsterdam geboren als zoon van prof. D. K. Wielenga en heeft met vijf van zijn broers de Geref. Kerk gediend als predikant. Hij studeerde te Kampen aan de theologische hogeschool en aan de universiteit te Heidelberg, waar hij in 1899 promoveerde. Hij was predikant te Westmaas. Arnhem en een groot aantal jaren te Amsterdam. Hij had als auteur een grote bekendheid verworven. Tal van standaardwerken heeft hij geschre ven, waarbij er waren die herhaaldelijk herdrukken beleefden en werden vertaald in vele vreemde talen. Dr B. Wielenga was voorzitter van de Stichting Bloemen dal te Loosduinen. Zijn verdiensten werden erkend door zijn benoeming tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij was een kanselredenaar van supe rieure kwaliteiten. jaar was door de lucht bijna twee mil- iioen ton goederen naar Berlijn vervoeVd. Aanvankelijk vervoerde men slechts 2000 ton per dag. Later werd een record van 11.018 ton bereikt. De eerste zeven maan den kostten Engeland ongeveer vier mil- lioen pond sterling en de eerste tien maan den aan de Amerikanen 149.664 200 dollar. Ofschoon geen officiële cijfers over de voorraden voedsel en steenkool, die thans te Berlijn liggen opgestapeld, gegeven zijn, Is men van mening dat er genoeg voorra den voof drie maanden zijn. Voor de luchtbrug werkten in Berlijn 10 000 Duitse arbeiders aan lossen en ver voer. Men vreest, dat zij het leger van de 194 000 geheel werklozen in West-Berlijn zullen vergroten. Tweeduizend man élitetroepen van de Britse, Franse en Amerikaanse lucht strijdkrachten hebben gisteren deelgeno men aan de grootste sinds de oorlog in West-Duitsland gehouden militaire parade op het vliegveld Fassberg bij Hanpover. ter herdenking van 61 man van het perso neel van de luchtbrug, die bij de vervul ling van hun taak het leven lieten. Het zal nog maanden behelpen bhjven voor. voetgangers, fietsers en snelverkeer op de noodbruggen over de Rijn bij de Gelderse hoofdstad, maar aan de nieuwe brug, welke de mooie vaste verbinding van voor de slag om Arnhem moet ver vangen, wordt gestadig gewerfet. Geen amphibietanks, doch vaartuigen Do eerste bestchten, die opgevangen werden over in nood zijnde vaértuigen bij het Franekergat, bleken niet betrek king te hebben op amphibietahks doch op amphibievaartuigen. De ware toe dracht van de zaak blijkt nu de volgende te zijn. Het motorschip Tijdgeest, dat Vrijdag onder Terschelling met zoge naamde amphibievaartuigen aan het oefe nen was, is in moeilijkheden geraakt. De bemanning is door een vlet van de boot gehaald. Ook het douanevaartuig Storm vogels van HarHngen verleende assisten tie. De reddingboot Twente, tijdelijk op Terschelling gestationneerd. was even eens uitgevaren, doch behoefde geen assistentie te verlenen. Inmiddels Is de Tijdgeest op eigen kracht naar Ilarlingen opgestoomd. De amphibievaartuigen waren be mand met personeel van de Nederl. Aardolie Maatschappij te Oldenzaal, die op de Waddenzee metingen liet verrichten. Wild en toch tam, tam en toch wild Op de pluimveemarkt in Bols- ward werd onder meer een mand met eenden aangevoerd. Aan deze eenden viel op het eerste gezicht niets bijzonders op te merken. De politie nam ze echter tyi beslag. de vederdrach: had een die naar van (Jg H. Hermandad zwemvogels n.l. herkend als wilde eenden en daar het jachtseizoen nog niet is Reopend. mag dood noch levend wild worden verhandeld, noch mag men het ten verkoop in voorraad hebben. Het eigenaardige van het geval was echter, dat de eenden helemaal niet wild waren, ze waren even tam. als tamme eenden Wat was het geval? De eigenaar had eieren van een wilde eend laten uitbroe den onder een kip. Ondanks het „wilde" bloed in hun aderen bleven de kuikentjes bij het opgroeien tam. dank zij hun uiterst tamme kip- stiefmoeder. Het was voor de politie zeer moeilijk uit te maken of deze .fwilde" eenden, die Inderdaad tam waren, wilde eenden waren, zij het dan tamme-wilde eenden of niet- De tamme dieren waren, volgens de wet wild. ondanks hun tam voorkomen, maar dank-zij hun wjl- de afkomst. Daar de eigenaar ech ter volkomen te goeder trouw had gehandeld, werden hem de tamme- wilde eenden ter verzorging terug gegeven. totdat het jachtseizoen zou zijn geopend en deze tamme een den als wild kunnen worden ver kocht. Tj^ertijds toog men op Jacht met een valk op de hand gezeten. Sindsdien heeft de valk voornamelijk geleefd in het ge zegde, dat elk ouder zijn uil denkt een valk te zijn, maar de laatste tijd gaan valken weer de lucht in, niet om vogels te vangen, maar om luchtreizigers tegen vogels te beschermen. Het Britse mi nisterie voor de Luchtvaart heeft on langs besloten de proef, welke genomen was met het zuiveren van de vliegvelden van vogels, uit te breiden, hetgeen in de vliegwereld als een historische datum mag worden beschouwd. Want tot nu toe dreigt altijd het gevaar, dat vogels vlieg tuigongelukken veroorzaken. De R A F. beschikt thans over een aantal valken, waarmee wordt gewerkt op de vlieg velden in Yorkshire en Norfolk. De proefnemingen begonnen in Shrop shire en stonden onder leiding van een zekere heer Ronald Steven, een plaatse lijke autoriteit op het gebied van valken, valkengewoonten en valkenprestatlcs. Eigenlijk nam genoemde heer deze proe ven puur en alleen voor zijn plezier en gêdreven door een zekere belangstelling. Hij ontdekte, dat roeken, pluvieren, spreeuwen en andere vogels, die er een slechte feeWoonte van maakten in najaar en winter In zwernten neer te strijken, overal, waar ze maar een plekje gras zagen en dus in de eerste plaats op vlieg velden, een heilige vrees hadden voor valken Deze toevallige en later opzette lijk genomen proeven hebben de desbe treffende autoriteiten overtuigd, dat af gerichte valken er veel toe kunnen bij dragen om ongelukken bij het starten of landen van vliegtuigen te voorkomen. Meer dan tweehonderd Chinezen heb ben gisteren de kantoren van het Amerikaanse consulaat-generaal te Sjanghai bezet om kracht bij te zetten aan hun eisen tot betaling van achter stallige lonen door de Amerikaanse marine, aldus meldt het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken. In een officieel telegram van het consulaat- generaal wordt gezegd, dat de staf van het consulaat verhinderd werd het ge bouw te betreden, of te verlaten, en dat de politie weigerde tussenbeide te komen. Tsjangsjah. de hoofdplaats van de Chinese provincie Hoenan was gisteren, volgens berichten uit Hongkong, nog in nationalistische handen, doch ten zuiden en ten oosten van de stad zetten de com munisten hun opmars naar het zuiden voort. In het zuiden werden communis tische troepen gemeld op 100 km. ten oosten van Hengjang, welk strategisch spoorwegknooppunt zij van Kanton trachten af te snijden. Regeringsautoriteiten te Kanton lever den tegenspraak op de berichten, dat de regering voornemens is deze stad te ver laten. Indien de regering echter zou worden gedwongen Kanton te verlaten, zou zij naar Tejoengking gaan. zo werd verklaard. Driehonderd man Chinese communis tische troepen hebben Vrijdag, bij het aanbreken van de dag. een aanval uit gevoerd op een in de nabijheid van de Buitenland -- Atlantische Pact. De Italiaanse Senaat heeft vanmorgen vroeg het Atlantische Pact goedgekeurd met 175 tegen 81 stemmen bij een onthouding. De vorige week werd het Pact reeds door de kamer geratificeerd John George Haigh. de veertigjarige di recteur van een maatschappij, die negert in een scherp zuur tot oplossing bracht niet in hoger beroep gegaan van het tegen hem uitgesproken doodvonnis. Autobusramp. Zeventien mensen vonden de dood en 83 andenen liepen verwondingen op. doordat een autobus, op weg van Fez naar Karl a Ba Mohammed (Marokko) in een ravijn stortte Es 1st nicht wahr! Door radio-Moskou Is omgeroepen dat de venklaringen der Britse legering over het bestaan van slavenarbeid in de sowJet-Unle grove leugens zijn. die door het Vatihaan werden verzonnen Portugese kolonie Macao gelegen hoofd kwartier der nationalisten. De aanvallers slaagden erin zich met de wapens van het garnizoen uit de voeten te maken. Het aangevallen nationalistische hoofd kwartier is op een afstand van zestig kilometer van Hongkong gelegen. De Rotterdamse koopvaardijvloot heeft een nieuwe Blitar. een hyper-modern vracht- en passagiersschip, waarmede de Kon. Rotterdamsche Lloyd haar na-oor- logs wederopbouwprogramma heeft afge sloten en daarmede tevens een slot heeft gemaakt aan een serie van vijf na de oorlog op Nederlandse werven gebouwde vracht- en passagiersschepen van 12.000 ton met een snelheid van 16 i 17 mijl. Maandag gaat de Blitar varen, voor de eerste reis naar Indonesië. De oude Blitar werd op 4 April 1943 uit een convooi dat in de Noord Atlantische Oceaan voer, weggetorpedeerd. De be manning ging in de sloepen en de onder zeeër kwsm in de nabijheid en gaf bevel dat de gezagvoerder en de eerste officier aan boord moesten komen. Daar dë zee zeer hoog was en de sloep gevaar zou lopen, zwom de gezagvoerder naar de onderzeeër. Op de terugweg naar de sloep is hij echter verdronken. Van de bemanning van 80 koppen lieten er 26 het leven o w de gezagvoerder, kapitein Mi. E. Knip. Dat is de tragische geschiedenis, welke aan het eerste Lloyd-schip. dat de naam Blitar voerde, is verbonden. Vele landen wensen te Industrialiseren, maar •Is er één land is, dat in «it opzicht niet praat maar doet. dan is dit Australië. De hele wereld kan een voorbeeld nemen aan de ontwikkeling van de Au stralische Industrie, welke de laatste tien jaar met •prongen is vooruitgegaan, zodat men kan zeggen, dat. '•ij het onder de drang der omstandigheden. In de tijd van tien jaar Is bereikt, wat onder normale omstandig heden eerst In tientallen ja ren zou zijn verkregen. In drieërlei opzicht heeft de •industrie zich uitgebreid: le worden de ondernemin gen deskundiger gedreven dan voorheen. 2e is de op brengst per uur. per man en per machine gestegen en lijn nieuwe afzetgebie- «n overzee gevonden. De totale waarde van de fa- brleksproductle in 1946- 47 bedroeg het recordcijfer 412.945.00, Juist het dub bele van hetgeen in 1938- 39 *«rd geproduceerd. Nu ia dit beeld iets geflatteerd, doordat inmiddels de prij zen van eind-producten zijn gestegen. Het zegt daarom meer. wanneer wordt ge constateerd. dat in de af gelopen tien jaar het aan- ital fabrieken is gestegen met 29en nu 34.767 be draagt. terwijl in diezelfde tijd het aantal arbeiders. In fabrieken werkzaam, toe genomen is met 42*/* en thans 803.698 bedraagt. Tij dens de oorlog werd veel gedaan ter verbetering van de techniek, terwijl ook tal van wetenschappelijke on derzoekingen de productie ten goede zijn gekomen. Bo vendien heeft Australië zijn ■natuurlijke hulpbronnen, met name Ijzererts, steen kool en non-ferro metalen, sterk ontgonnen, zodat het over heel wat meer grond stoffen beschikt. Het ver voer is verbeterd: havens, luchthavens en wegen wer den nieuw geconstrueerd of verbeterd en uitgebreid. Bij het eind van de qiorlog zag de Australische regering zich voor de taak de pro ductie-capaciteit welke tij dens de oorlog verkregen was. om te zetten ten be hoeve van de voortbrenging van nuttige goederen. Dienovereenkomstig werd een programma opgesteld. O.a. werd regeringssteun verleend voor de vestiging van industieën In afgelegen streken, ver van de twee grote Australische steden Melbourne en Sydney. Thans zijn 32 van 42 moder ne fabrieken van oorlogs tuig. welke zijn gebouwd en uitgerust door de regering, omgeschakeld voor vredes doeleinden. Ongeveer 220 nieuwe ondernemingen, alle soorten Industrie betref fend. hebben vestigings vergunning gevraagd of reeds verkregen. Zijn deze in volle werking, dan zui len er 41.000 arbeiders plaats vinden. De grote moeilijkheid, waarop Australië bij zijn industrialisatie stuit, is het gebrek aan arbeidskrach ten. Men hoopt echter dit tekort op te heffen dank zij de immigratie-politiek, wel ke de Australische regering voert en waarvan wij reeds meermalen melding hebben gemaakt. Automobilisme. Bij training voor Grote Prijs Als konleten schoten gisteren de rode Fer rari's van de Italianen Ascarl en Vllloresl over het circuit van Zandvoort. waar de training begon voor de wedstrijden om de grote prijs van Zandvoort die morgen wordt verreden. Zij noteerden verreweg de snelste rondetijden en na hen kwam de Engelsman Whttehead eveneens met Ferrari, die echter niet zulk een voortreffelijke bochtentechntek had als zijn Italiaanse collega's. De Zwitser De Graffenried wist zich met Ma^erati achter de Ferrari s van Ascari en Vllloresl te plaatsen, maar Prins Bira. die nog op zijn blauw-gele Maseratt wachtte, no teerde ln de wagen van De Graffenried een iets minder snelle tijd dan de Zwitser. Insidërs geven de Maseratl's. ERA S, Tal bots en de Alta van Crossley geen kans op dit circuit tegen de Italiaanse Farrari's. De snelste rondetijden en rondegemiddelden waren gisteren: Vllloresl, Ferrari (Italië) i min. 55.3 sec.. 130.4 km: Ascari. Ferrari (Ita lië) l min. 56.2 sec.. 129.3» km; De Graffen ried. Maserati (Zwitserland) 1 min. 59.3 sec., 126.5 km; Whitehead. Ferrari (Engeland) l min. 59-4 sec., 126.3 km; Harrison, ERA (En geland) t min. 59.9 sec., 125.9 km; Etancelln, Talbot (Frankrijk) 2 min 0.9 sec.. 124.95 km. Boksen. Ned. amateurs winnen te Klagenfurt Donald Campbell, wil een poging wagen het wereldsnelheidsrecord voor race- boten, dat zijn vader, wijlen Sir Malcolm Campbell bracht op 141.47 mijl per uir, te verbeteren. De Bluebird wordt te water gelaten om proef te varen alvorens de aanval op het record wordt ondernomen. En nu is er een nieuwe Blitar, groter, mooier, moderner en sneller dap de eerste, welke in 1Ö23 werd gebouwd een nieuw schip waarmede de Kon. Rotter damsche Lloyd. zoals geze^i. het weder opbouwprogramma heeft besloten, waar door de vloot nu weer 32 schepen telt tegen 31 voor de oorlog uitbrak Niet minder dan 19 schepen verloor deze re derij door oorldfeshandelingen. Nu telt het gedeelte der passagiers- en vrachtschepen weer 343 000 ton dw. tegen 265.000 ton d w. vóór de oorlog. Het aantal passagieresche pen liep terug van vijf tot twee maaf over het geheel genomen bezit dp Lloyd 78 000 ton d w. aan schepen van het type gecombineerd vrdcht- en passagiers meet dan vóór de oorlog. En onder de nieuwe schepen zijn de meeste van het moderne na-oorlogse type, dat in snelheid en in- richtjng in de toekomst met een gerust hart de concurrentiestrijd op de zeeën zal aankunnen. De Blitar "werd op de werf van Wilton- Fijenoord te Schiedam gebouwd. Het Schip heeft ruim 12000 ton draagvermogen en een machinevermogen van 8400 as pk Het meet over alles 157 meter lengte. Aan inrichting en uitrusting is de uiterste zorg besteed. Vooral de verblijven van de op varenden zijn bijzonder doelmatig inge richt en vormen een werkelijk tehuis. Het onderwaterschip van de Blitar is geheel hetzelfde als bij de reeds in de vaart zijnde nieuwe schepen Garoet. Sla mat, Mataram en -Langkoeas. De boven bouw is echter anders, daar de Blitar, evenals de. Langkoeas, een zgn. „pel grimsschip" is. Deze schepen kunnen elk ongeveer 1400 pelgrims vervoeren en hebben bovendien een hutaccommodatie voof 26 passagiers, ondergebracht in 2- persoonshutten, voorzien van stromend koud en warm zoetwater en mechanische 'entilatie. Ruime eet- en rooksalons staan ter beschikking van de passagiers Als pelgrimsschip is de Blitar bovendien -Uit gerust met teakhouten dekken, waarover zonnetenten kunnen worden gespannen. Door deze speciale pelgrims-accommodatie weegt het schip 250 300 ton zwaarder dan normaal. Het laadgerel is zeer uitgebreid. Een deel van de laadruimen van het schip is uitgevoerd ais dieptanks voor het ver voer van eetbare olie. terwijl twee tanks boven de voorpielf voor het vervoer van latex kunnen worden gebruikt. Voor het aan bederf onderhevige deel van het pro viand zijn de nodige koel- eh vrlesruimten gemaakt. Ook voor de lading is fer een koelkamer en een vrieskamer. Het vraagstuk van vogels, die met vlieg tuigen in botsing komen en zodoende on-* gelukken veroorzaken, is zo oud als het vliegwezen zelf, zegt David Gunston in het te Londen verschijnende blad „Flight". Zo gebeurde het in 1910 bij Longbeach in Californië. dat een zeemeeuw in botsing kwam met een vliegtuig, en wel zo onge lukkig, dat het stuur onklaar raakte, het vliegtuig te pletter viel en de piloot werd gedood Sindsdien zijn talloze vliegtuigen verongelukt door de schuld van vogels. Ongetwijfeld, zegt David Gunston, moeten tal van vliegtuigongelukken, waarvan de oorzaak niet kon worden ontdekt, worden toegeschreven aan botsingen met vogels. Met de toenemende luchtvaart is het aan tal van dergelijke ongelukken natuurlijk, ook gestegen. F.r is een tijd geweest, dat piloten in de Verenigde Staten elke week twee qf meer botsingen met vogels rap porteerden en in tijden van de grote trek waren er nog meer. Tijdens de 1 oorlQf kwamen botsingen tussten vogels en vlieg tuigen van de Britse en Amerikaanse luchtmacht zo veelvuldig voor, dat des kundigen van beide landen intensieve proeven namen om een materiaal te ont dekken, waaruit windschermen zouden kunnen worden gemaakt, die tegen bot singen met vogels bestand zouden zijn- Gevaarlijke botsingen Het gevaar van botsingen als hier be doeld is zo groot, omdat zelfs de kleinste vogel met een enorme kracht botst tegen een snel vliegende machine. In 1944 drong een klein vogeltje geheel door een kogel vrij windscherm van een Spitfire ter dikte van enkele centimeters. Nog sterker: eens drong een wilde eend in het geraamte van een vliegtuig door de nauwe opening, welkë de vogel met zijn eigen kop had gemaakt: de vier pond wegende vogel was door deze kleine opening gedreven door een druk, welke ongeveer twee ton op een vierkante inch moet zijn geweest. Natuurlijk kunnen dergelijke botsijagen op vrijwel elke hoogte plaats hebben, maar het gevaar is het grootst op ge ringe hoogte, vooral bij dalen of opstijgen. Daarom zijn de proeven, welke v.an? rr.et valken worden genomen, van het gfootste belang. Hiervoor worden een soort tij zonder stoutmoedige, snelle valken, dte men op de rotsige kust van Engeland aantreft, gebruikt. Hun taak Is zwermqp vogels te verjagen, welke de gevaarlijke gewoonte hebben op t$ /liegen als e«i vliegtuig nadert, juist op hft ogenblik, waarop dit het meest trefbaar is. In Nor folk heeft men speciale studie gemaakt van de gedragingen van zeemeeuwen ten aanzien van vliegtuigen en valken. De R.A.F. heeft thans enige employé's op geleid tot „valkenier"' De valken zijn on dergebracht in kooien op het vliegveld én worden vastgehouden op hun itok zolartg ze niet in actie behoeven te komen. Ze worden geoefend met een lokaas, elke dag mogen ze een eind vliegen en elke dig krijgen ze een dood konijn als maaltijd. Ze leveren ,ieen gevaar op voor postdui ven en zij# zé goed afgericht, dat andere vogels niet doden, maar slechts verdrijven. Vogels zijn zo bang voor val ken, dat, als «r ook maar één vogel dopr de valk is verdreven, alle vogels van de zelfde soort dagenlang de gevreesde plek angstvallig vermijden. In 1947 kwamen ongelukken, verootzaaKt door vogels, de R.A.F. op een schade vfn 20000 te staan en in het laatste jaar vin .de oorlog zelfs op 120000 D: nieuwe methode om te trachten dergelijke onge lukken te voorkomen, kan er belangnjic toe bijdragen om het luchtverkeer veiliger te maken. iartntië Is door de gasten met 5—3 gewon nen na sportieve en op hoog peil staande strijd. De uitslagen luiden: vlieggewicht: v. d. Zee (N.) W.o.p. van Gausterer (O ban- tamgewicht: Boeyen (N.) w.o.p. van Kuster (O.); vedergewicht: Veldhuis (N.) wint door k.o. tn de eerste ronde van Ebner (O.), deze partij duurde slechts enkele tientallen se conden; lichtgewicht: Dekkers (N w.o.p. van Gasser (O.): wel tergewicht: Krascner (O.) wint door opgeven van v. d Meer (N mid- dengewicht: Kohlegger (O.) w.o.p. van Ha genaar (N halfzwaargewlcht: Schagen (N w.o.p. van Oschgan (O.); zwaargewicht: Ametsbichler (O.) w.o.p. van De Jager (N.). Waterpolo. ZIAN KAMPIOEN VAN NEDERLAND De Haagse waterpoloclub Zlan is gister avond door oen overwinning van 5—1 op de HZ en PC voor de vierde maal In successie kampioen van Nederland geworden; bij de dames klopte RDZ ODZ met 6—0. Wielrennen. Gino Bartall heeft aan de Italiaanse wielerbond meegedeeld, dat hij wegens baancontracten tot half September niet in wegwedstrijden uit kan komen; hij zal dus niet deelnemen aan de selectiewed strijden te Florence voor de uitzending naar de wereldkampioenschappen te Kopenhagen. De Lingiade te Stockholm heeft een vlot verloop Alleen kwam er Donderdag plotse- ling een einde aan de hittegolf, die dagen- I lang geduurd had. en de ene stortbui na de werd andere ontlast zich nu bóven de Zweedse hoofdstad. Nadat ze hun modderige pakjes zelf gewassen hadden de Stockholmse wasserijen kwamen na de zondvloed handen te kort zag men de gymnasten van 15 ver schillende landen gistermiddag andermaal in actie in het stadion, en weer plensde de regen neerHoogtepunten waren oefenin gen aan paard en brug van Zweedse. En gelse en Schotse scholleren, een nummer rhythmlsche gymnastiek door Australische meisjes en. niet te vergeten, een demonstra tie van Indische „Yoga" en „malkamb" .oefe ningen op 'n evenwlchtsbalk met dwarsstuk. Tegen 10 uur gisteravond hield de tegen op en konden de Fransen zonder nat te worden hun volksdansen uitvoeren. Maar 8 mijl van t stadion, in de voorstad Bromma. was gister avond de brandweer nog altijd bezig met het redden van voorraden uit de overstroomde kelders van villa s. Urenlang was er 1 mil limeter regen per minuut gevallen Achthonderd gymnasten werden in het ko ninklijk paleis, waar champagne en thee werd geserveerd, ontvangen door kroonprins Gustaaf Adolf, die als gastheer optrad btj afwezigheid van de beschermheer der Lin giade. koning Gustaaf. Prins Bertil en de leden van hgvoorps diplomatique waren hier eveneens tegenwoordig Wielrennen. De Nederlandse renners voor Kopenhagen De volgende amateur-wegrenners zullen naar de wereldkampioenschappen te Kopen hagen worden uitgezonden: Wagtmane (Breda). Dekkers (Eindhoven, Vinken (Ga leen), Faanhoff (Amsterdam), Voa (Den Bosch) en La Orouw (Amsterdam), aersta reserva is De Groot (Leiden), tweede reser ve Van Breenen (Amsterdam). Nog etn derde stayer zal deelnemen aan het wereldkampioenschap achter grote mo toren, n.l- de Haarlemmer Cor de Beat. dia voor eigen rekening gaat. Ook de professio nal-sprinter Ben Femkea (Amsterdam) zal voor eigen rekening inschrijven. In totaal bestaat de Nederlandae ploeg, die te Kopen hagen op weg en baan aan dutart zal ver schijnen, uit 25 renners. De kwijnende handel met Duitsland Het Nederlandse handelsverkeer met Duitsland Is nog alleszins onbevredigend, zo merkte mr H. R. Marius, directeur van het bureau van de Nederlandse Kamer van Koqphandel voor Duitsland op in de toespraak, die hij Vrijdag te 'a-Graven- hage heeft gehouden ih de jaarlijkse le denvergadering dezer organisatie. Hij verwees in dit verband naar de cijfers betreffende deze handel. Terwijl In 1938 van de totale Nederlandse invoer werd geleverd door Duitsland en 14.90"''# van de totale Nederlandse uitvoer was bestemd voor Duitsland, bedroegen deze percentages In het jaar 1948 resp 5,43 en 5 98. Zijn deze cijfers reeds ongunstig, nog teleurstellender wordt het beeld, wanneer men rekening houdt met de aanzienlijke stijging der grijzen in ver gelijking met voor de oorlog en zich realiseert,' dat 1938 reeds geen bevredi gend jaar was als gevolg van de beper kingen. dje de toenmalige Duitse regering de buitenlandse handel in de weg legde. Wat het volume van het handelsverkeer betreft deelde de heer Marius mede. dat de Nederlandse invoer uit Duitsland in 1948 7 millioen ton beliep en de uitvoer naar Duitsland 4 millioen. tegen resp. 21 millioen ton en 22 millioen ton in 1938. Onder de huidige omstandigheden i9 de Kamer van mening, dat uitbreiding van het handelsverkeer met Duitsland het best kan worden gediend met herstel, zowel aan Nederlandse als aan Duitse zijde, van een vrije deviezen-economie. De thans geldende beperkingen op het gebied van het deviezenverkeer, de totale gebonden heid van het bedrijfsleven aan toewijzin gen uit contingenten, belemmeren de ont plooiing van handel en industrie ln ern stige mate. Verder beveelt de kamer voor directe invoering aan: Afschaffing van visa, zowel voor reizen van Nederlanders naar Duitsland als voor reizen van Duitsers naar Nederland; ruime beschikbaarstelling van deviezen voor zakenreizen naar Duitsland; ruime beschikbaarstelling van deviezen voor Nederlandse exposanten op Duitse jaar beurzen en voor Duitse exposanten op de Urechtie jaarbeurs; beschikbaarstelling van overheidswege van gelden ter sub sidiëring van collectieve exposities op Duitse jaarbeurzen; uitbreiding van de mogelijkheden voor de transitohandel naar sterling-gebieden en naar Indonesië. Sterftecijfer t.b.c.-lijders daalt Aan het 45ste jaarverslag oVer 1948 vpn de Nederlandss, Centrale Vereniging tot bestrijding der tuberculose is het volgende ontleend: In 1945 was het sterftecijfer voor de tuberculose gestegen tot 85.9; in 1946 bedroeg dit nog 46 9. in 1947 was het reeds gedaald tot 37-3. thans is het 38.3 op de 100.000. Het aantal sterfgevallen be droeg in 1948: 2770. De sterfte aan longtuberculose vertoont volgens deze voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek een dalende lijn. en is zelfs lager dan in 1909. toen het sterftecijfer het laagste was. dat ooit in Nederland was voorgekomen. Het aantal ziektegevallen is evenwel nog zeer hoog. In dit verslagjaar waren bij de districtsconsultatfebureaux totaal 17.947 nieuwe lijders aan actieve tuber* culose ingeschreven. Berekend op 100.000 van de gemiddelde bevolking geeft dat het getal: 184.70. De gevolgen voor de toe komst van dit hoge ziektecijfer zullen ernstig kunnen zijn. vooral daar vele pa tiënten, die besmettelijk voor hun om geving zijn, nog dikwijls lang moeten wachten, alvbsens uil in het sanatorium kunnen worden opgenomen. De nog steeds heersende woningnood ia mede van on gunstige invloed op het aantal patiënten; beperkte woonruin-te verhoogt immeri de kans op besmetting. Er blijft voor de tuber culose-bestrUdtng grote activiteit nodig. Postduivenhoudersbond vijftig jaar De Nederlandse Algemene Bond Van Postduivenhouders zal 22 October a.«. vijftig jaar bestaan. Hij bestond aanvan kelijk uit drie afdelingen, n.l. Noord- Holland. Utrecht en Zuid-Holland, met een ledental van tweehonderd. Later werden de afdelingen Gelderland, Overijsel, Groningen en Drenthe gevormd. Bij het begin van de tweede wereldooflog stonden zes-en-zeventighonderd leden ingeschreven. In de laatste wereldoorlog moest de bond worden geliquideerd. Alle bezittin gen (circa 40.000 aangeld en 10 000 aan materiaal) werden in beslag genomen. In Augustus 1942 werd bevolen, dat men geen duiven meer mocht houden en dat alle postduiven moesten worden gedood. Na de bevrijding werden door enige oude bestuurders de handen inéeh ge slagen om de oude bond te doen herrijzen. Op 10 Augustus 1945 werd de eerste be stuursvergadering te Utrecht belegd. Drie weken na deze vergadering hadden zich reeds ruim 4500 leden gemeld en ter al gemene ledenvergadering in Nqvember 1945 waren aanwezig de vertegenwoor digers van ruim 7000 leden. Onmiddellijk werd een vliegprogramma samengesteld, daar er inmiddels door de Royal Air Force 2000 duiven aan de Ne derlandse liefhebbers waren geschonken. Bovendien hadden verscheidene liefheb bers kans gezien huo duiven gedurende de bezetting te laten onderduiken, daarmede de doodstraf riskerende. Thans is het aantal leden ruim 21 000. Lawntennls. Nadat Sedgman tnjrte Ame rikaanse Internationale finale van He Davia Cup in vijf «ets van Armando Vega had gewonnen, versloeg Bromwtch met (t—0. 9—2, 8—1 Orlando Vega; Australië leidt thana mei 2—0 tegen Mexico.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1949 | | pagina 4