GOUDÖCHECOUPANT Lijker ®Jé Ithee /V het van weer ».x ML JBLES sbirr dansrn kent GROOf GOUDA Tien dagen op de rotsen CUVP Vijftig jaar groei Nederlandse bedrijfsleven Truman ondertekende twee steunwetten Massa-arrestaties te Praag f Tsjechische geestelijken worden ambtenaren tijer» I HEINTJES •taada tart, het „loccrr altijd weerd Jt Blindenhulp Is Bijeen” ollecte 8 October. De geschiedenis herhaalt zich na- 30 jaar Eerste KJJVL-passagier JJe Lekkerkerk kwam eindelijkvlot Unie-probleem opgelost De Spaarbank-overval te Amsterdam Geleide economie schept problemen RECOgD-JABINET gaan, dan *ij incendc te mogen verwach ten. Er ta blet eens een parlementair debat voor nodig geweest om Queuille en de zijnen de- overtuiging bij te brengen, dat hun dagen geteld waren en zij heb ben van die overtuiging de consequentie *eHet zUn de vakbonden geweest, die de directe stoot tot de huidige kabinetscrisis hebben gegeven. Onverbloemd hebben zij de regering te* verstaan gegeven, dat zij een ppoortzetting van de gevoerde icon en prijspolitiek niet langer zouden dul den. welke mededeling vergezeld ging van het dreigement, dat •"•X'- ^het gehele bedrljfs- IN HET Benejux Voorunie ten voorbeeld gesteld EINDE VAN EEN Hij vl»g op 17 Mei 1920 I Vrijdag 7 Oct. 1949 Prijs 10 cent per/ nummer Mite Junior Mo 3T7S3 t per maand Fo*trok*ntag 4MN per kwartaal en ing, zou ons die portend id vin 3 Aus ties Is in bvglnael b< As ±a“ JMUSS .„J 1 4' de 4 t 5. toHnk, on«. I X Prtia abonnement per weet Ctef-ExpleitaUe i D. DB KLERK de plan- zijn ge- tgiera. -*tee evj ten heerst een zeer opgewonden i meer berichten zuiveringen, ge- igen en schletpar- >g over- igen der e betrouwbaarheid burgers. jonc de ipen. - waarvan IAR VERMOGEN ten nodig, helpt Uw hulp- door U op te geven bij: singel 45. Telefoon 2810, IALLROOM DANCING. FMARKT 117. GOUDA. laatste berichten be- een vraag i: iederéén hoek van .—ven (het onderhan- uit Zuld- con- idere lersoonlijke, in 1931 de post uur en veel pres naar binnen om tot wel als volk dat dat wij zo Z EENDRACHT 171 MAAKT MKXT Vei wórtingt werden zijn aam bedrag, een bedi men. tonder zich e* walt ais bet. LLM f»«t? wantal op. UJé^ogel l erwxim van Een bloeiend najaar In enige tuinen te Middenmeer in de Wieringermeerpolder staan momenteel appel-, kersen- en seringenbomen in bloei. a. i Soeklman, -- naar Indo ken men beslui- woordvoerder. De soesoehoenan van Soerakarta en zjjn adviseurs zullen Maandag mp. naar Indo nesië terugkeren In verbana met nen voor besiuursoverdracht in bied. Pangeran Wlronegoro. een der. advi seurs van de soesoehoenan zal als waar nemer In Den Haag achterblijven. Op dezelfde dag zal ook dr de voorzitter van de Masjoemi, nesiö terugkeren. Hieruit tén. aldus een republikeins- dat het Unie-probleem is opgelost. ijzen voor kinine or Indonesische klnlaej* merkt lijn «nieren me; aagd. in verband met de Ie gulden. De R. W. Greet! nporteura van kinlnepr®' Ie prijsverlagingen aan. enrpdig zijn aan de deva- ilden. Naar het Journal t. blijft de vraag naar ki- op een redelijk goed a* ifd. De prijsverlaging verandering op de kinins' iele jaren. wapenen President Truman heeft de wet onder tekend. waarbij gelden beschikbaar wor den gesteld voor de voOrtzettipg van de hulp aan het buitenland tot 30 Juni 1950. Voor het plan-Marshall is ongeveer 3-778.380.000 dollhr uitgetrokken. In het to tale bedrag van 5.809.990.000 dollar is hulp .aan Griekenland en Turkije en een bedrag voor de bezettlngskosten in Duitsland. Oostenrijk en Japan InbegrepMKe^. De president heeft voorts de Wet onder tekend. waarin bepaald wordt, dat, de lan den in Weat-Europa. die bij het Atlantische Pact zijn aangesloten, en enkele landen in bet Nabije en Verre Oosten voor 1.314 mil lioen dollar wapens zullen kunnen aan schaffen. A Volgens deze wet krijgen de acht landen van het Atlantisch Pact 1 milliard dollar voor aankoop van wapenen. Griekenland on Turkjie 211.370,000 dollar. Perzié. Korea en de Philippijnen 27.640.000 dollar en Op 25 Juli Is het Lekkerkerk ven de V.N.S.M. in de Rode Zee nabij het eiland Pertai aan de grond gelopen. Eerst na 19 dagen gelukte het. «adat vele pogipgen waren mislukt, het schip vlot te brengen. In Aden werd He scha'dï gerepareerd en gisteren kwam het whip in Rotterdam aan, We hadden die dag in Aden stookolie Ingenomen, vertelde dc kapitein, 'en 's middags om een uur af een vertrokken we naar Suez, 's Avonds kwam Pèfim High Ljght in zicht en de reis scheen vlot te zullen verlopen, toen plotseling on^haif elf een schok werd gevoeld en bet schip vastliep. Direct werd volle kracht achter uit geslagen, maar het $chip blééf onwrik baar zitten. We constateerden dat efen van de stookolietanks vol water liep. Aden werd radiografisch van de stranding op de hoogtegesteld en hpt respltaat was, dat de volgende dag het a.a. Aagtekerk van dezelfde maatschappij langszij verscheen om assistentie te verlenen. Meteen werd begonnen de Lekkerkerk a n de voorkant lichter te maken, door 440 ton stookolie naar de Aagtekerk over te posopen, terwijl een deel van de stukgoedladlng van de Tito wijst buitenlandse ambassade-leden uit Het Joego-Slavische ministerie van bui tenlandse zaken heeft acht employé s van de Poolse ambassade te Belgrado pit het land gewezen. Ook vijf employé’s van de Tsjecho-Slo- waakse ambassade zijn uitgewezen. Tanjoeg. het Joego-Slavische persbu reau. deelt mede, dat de Joego-Slavische maatregelen een represaille betekenen voor de uitwijzing van Joego-Slavische diplomaten uit de beide landen. >ART KON. SHELL rt Said p S Algiers te Pladjoe h ■t Arthur p 3 Lizard outh te Heysham Rlo Para p 4 Recife Lsurrra*.». 1 Colombo p 4 Str. Ortnoes ■d n Curacao n Pladjoe Said p 5 Singapore PANDEN C OCTOBER 03); Ruhrort i.M l-J; •3); Nijmegen •-« i.«r. Kefde i» -): Borgharen 39.99 .W); Grave S.« (onv.). ELtBERICHTEN v d Katoenh.» Rotterdam -inch staple rechten 8.9» koop; melsjesmantel en re. nmantel, 1ft. S—7 }r. fltr' telckade Ril. tngeb winterm z. bonj. m- sport.mod.. bl. f 33 Lange endeweg 73a. boven, na U. koop: Grijze wintermantel 1. japon m. 44. Veerstal H koop aangeb.: jongehem- t. m. 43-44. z.p. Te bevragea: ugerlaan l«. koop aangeb Erlsla koten- ard. Te zten: liefst tussen c uur. RegentesMeplantaoaa 1». Telefoon 35». koop: Studio-viool en a® elbak, Koekoekplein 4. ■rkster gevr. v. de Vrtfdag* ddag. Burgvlietkade tt. He da yoorste naar meer achter gelegen ruimen 1 werd overgebracht. Toen de voorsteven aldus lichter was geworden, werd een tros vastgemaakt, om met vereend* krachten i te proberen vlot te komen. Het mocht niet 1 gelukken. Tot overmaat van ramp raakte de sleep tros in de schroef van de Aagtekerk ver- ward en er zat niets anders op. dan de verbinding met dit schip te verbreken. j Inmiddels was het bergingsvaartüig Pto- 3 tector langszij verschenen. Een duiker- onderzoek branht aan het licht, dat 'de voorsteven op 8'/» voet gebroken was en j de bodemplaten tot de achterzijde vamde voorsté dieptanks waren verdwenen, fiff- wijl het schip met de wrangen op As «rotsbodem rustte. Na verscheidene vergeef kwam er in de late avond eindelijk enige beweging in Direct werd de Protector op d_ --- gebracht en ditmaal kon het schip worden J losgetrokken. Besloten werd, ondanks de aanzienlijke schade, op eigen kracht naar. Aden terug te stomen, zij het nadat twee tanks met water waren gevuld om d* stabiliteit te verzekeren. Met verminder de vaart en de Protector voor alle zeker heid in de nabijheid werd op 4 Augustus Aden weer bereikt. Hier werden voorlo pige reparaties uitgevoerd, waarna weer i zee werd gekozpn. En gisteten liep de Lekkerkerk hier met een lading stükgoed binnen. Te Hengelo, waar het vijftigjarige Ver bond van Nederlandsche werkgevers werd opgericht, heeft op de jubileumver- gaderipg de voorzitter, de heer T. J. Twijnstra. een overzicht gegeven, van het ontstaan en de groei van het Nederlandse bedrijfsleven, welke ontwikkeling er mede toe bijdroeg dat het Verbond van Nederlandse Werk gevers een gestadige groei vertoonde. Het was aanvankelijk een tijd, waarin zich energie en initiatief vrij konden ont plooien, waarin het loonde risico te nemen, omdat *^en wel de kwade kan sen liep van het falen, maar daartegen over zich de resultaten van het succes geheel te nutte kon maken. In die oudste tüd. bedroeg het hoogste percentage aan belasting voor de N.V. 2.5% en voor de4 eenmanszaak of firma 3.2%. rtE hóidige Franse crisis werpt weer U eens .een helder licht op één van de gevaarlijKste ultwagsen van de parlemen taire democratie, namelijk bet feit dat de vak-organisatles zoveel politieke macht in een staat kunnen verwerven, dat die staat zonder de medewerking van die organisa ties eenvoudig niet meer te regeren is. Dat het daarbij niet het minste verschil maakt of die regering _al of niet „reactionnair” is, bewijst de sltuatte-'in Engeland, waar de arbeidersleiders niet schromen hun Labour-kameréden In het kabinet, wan neer het in hun kraam te pas komt, een Hok tussen de benen te steken. Waarschijnlijk zullen de sKiallsten In Frankrijk nu de kans krijgen te tonen wat zij waard zijn. Het lijkt tenminste voor de hand te liggen dat een van hen than*. opdracht z«l Irrijgen een regering te vor- merf. Of zij echter In staat zullen zijn het wonder te bewerken dat de arbeiders ver langen: verhoging van het levenspeil, zon der Frflbkrijk economisch te gronde te richten....? Het zou schoon zijn, maar de Franse arbeiders zullen goed doen er nog maar niet al te zeer op te rekenen! Zwaar beschaUpd werden vier poederen wapens door de botsing van twee goede rentreinen. die pisternacht op de spoor baan Gouda—Utrecht b(j het vroegere station Oudewater gebeurde. De voorste wapon werd totaal vernield, de andere werden gedeeltelijk in elkaar gedrukt. Direct z^n arbeiders beponnen met het opruimen van de ravage, waarvan de foto een beeld geeft. Nadat zij 's morgens een spoor hadden x-rijgemaakt. konden 's middags na half drie de treinen weer van beide banen gebruikmaken. van zijn camera anno 1949. maar de mond van Shaw viel van verbazing open. Bent u die. -r Die ben ik Er lag bijna 30 j»ar tuasen. Uit naam vari dr Plesman. die op net ogenblik buitenlands vertoeft, heette de heer R. Vogels, de eerste van de drie mil- liocn passagiers, die de K.L.M. sindsdien heeft vervoerd, welkom op Schiphol en met hem ex-vlicger Shnyv en de bger Spry Leverton, destijds lid van het grondperso neel van Croydon, die de eerste Londen Amsterdam-machine op Uroydon nawuif- JOp deze gedenkwaardige dag in de ge schiedenis van het luchtvêrkeer Is het voor mij een grOot genoegen om u en de stad Amsterdam van hafte te feliciteren en de beste wensen van de stad London t« zenden”, zo begon een boodschap, welke de lord mayor van Londen met de Albert Cuyp meegaf voor zijn Amsterdamse col lega En hij eindigde zijn schrijven met: HeHïs niet mogelijk te voorspellen wat de toekomst voor ons verborgen houdt, maar het is mijn oprechte wens, dat mijn op volger over 30 jaar zal kunnen spreken over de vervulling van onze wens van vandaag. n.l. dat een met inzicht gel$Jd luchtverkeer moge bijdragen tot vred&^n welvaart onder de mensen. Het eerste bezoek gold de burgemeester tiran Amsterdam, bij wie het gezelschap op het Prinsenhof, enige tijd vertoefde. En Amsterdams eerste burger gaf zijn gasten een schrijven mee voor zijn Londense ambtgenoot. Convair- J, waar mee dezelfde heren Shaw en Rhodes de reis uit Londen hebben ondernomen. Dezelfde fotograaf als dertig jaren ge leden heeft hen gefotografeerd Links de heer Shtiw. rechts de heer Rhodes. Twee broers gearresteerd Na een uitgebreid onderzoek in ver band met de gewapende overval op het bijkantoor van de Spaarbank voor de Stad Amstèrdam. heeft de recherche twee broer», J. H M. en H. M., aangehouden, tegen wie ernstige verdenkingen zijn ge rezen. ‘rschillende goederen, welke In de ten van de vermoedelijke daders aangetroffen, en die waarschijnlijk igeschaft van het ontvreemde gt?ld- benevens enige vuurwapenen en irag aan geld, zijn in beslag geno- Het economisch probleem van de is-het probleem van de industrialisatie. Vete knappe mannen en veie aanzienlijk* commissies worstelen met het probleem, waarvoor nog niemand een bevredigende oplossing heeft weten te vinden. Is het daarom nu niet een bijzonder troostrijke ontdekking, te mogen constateren, dat de Nederlandse industrie, in een nog zeer recent verleden, precies datzelfde heeft weten te presteren wat nu van haar ver langd wordt? En dat zij dat heeft gedaan zonder ook zelfs maar een ogenblik industrialisatie als een probleem voor ogen te hebben? Ik stel mij graatf eens voor, dat die vele economen en inge nieurs, die vandaag aan de dag zich ver stouten de gang van de wereld te bereke nen, in 1899 aan het werk zouden zijn getogen met voor zich het probleem om een bevolking, die In 30 jaar van 5 tot J 8 millioen zou groeien, in hoofdzaak in J de industrie te werk te stellen en tege lijkertijd het welvaartspeil Van allen be langrijk te verhogen. De schaarse econo men van omstreeks 1900 hebben dat werk niet gedaan. In één opeicht is dat jam mer. Hun vergeefse pogingen zouden een spiegel kunnen geweest zijn voor het heden. Ik sou willen zeggen, aldus de heer Twfjnitra, dat in de gelelde rconomi* alles tot probleem wordt en dat elk pro bleem op xichseif gezien, uit sijn aard, altijd onoplosbaar zal MQken. Deze god delijke wereld ia veel te groots, veel te samengesteld, dan dat zij aan de groene tafel zou kunnen worden oversien en be paald. Het vraagstuk van de verwijding der grenzen met al de moeilijkheden, die daaraan voor oude cultuurvolken ver bonden zijn, klopt aan onze deur. Wij zijn in de gelukkige omstandigheid, dat de eerste stap op die weg door ons land al is gedaan en «dat wij staah voor de tot standkoming Van de benelux. Sprekende oveMlndonesid.zei de heer Twijnstra. dat dé Nederlandse industrie ook daar haar taak heeft. In nauw over- -ren der Rooms-Katholie- --j christelijke orgunisa- in beginsel besloten tot het vestigen Vertegenwoordiging voor de iederlandse industrie in Indonesië. 5 Milliard aan Marshall-hulp e koop: kinderled, m. i een Jongensjasje, ot .oekopkplejn 4. e koop: mooie D.wlnU._— J. m. 4S—42; l p. br. pua^K 38, z.g.a.n. St, Josephrtr.l ■ngeb.: pr. zw. D.m. m. g w.. en Havana-br. meisje*, t. 103 c.m., z.p. Br. no. ur, van dit Bléd, eiaje. 14 j m. Mulo.diplaau. z.a. voor kantoor. Br on*r >r 34M. Bur, van dit Blad, e koop gevr.: Handnaaimac*. •fect geen bezw. Br. n*. 3M ur. van dit Blad. koop: Weckgl.. alle uu tat- emolen, nW.; 1il. w-jap. 1JZ mantels, br. zw. manulc. m Snoygtrsst 17 rvr flinke yerstelnssMer. n dag in de drie weken, trr. in gr? droogrek te koop. Pr. rntli tkstraat N, t koop':" 'énige woU. meisjs* rken, D.winterm. en regents, bard., alles kl. m Groenen- iel 1M, koop: z.g.a.n. ledikant, otó- ilsh Akkerboom. Wielewaal. koop: zw D.mantel m. 4I-4J l.a.n. H.demi m M, ixgrt ijs. billijk, z.p. v Baerlertr. Heden Is te Praag onthuld dat de TsJe- eteo-8lowaakse regering één November bjl aanhoudt als de datum, waarop de rege- ringsplannen. waarbij de staat contrflle zal uitoefenen op kerkelijke gezindten in Tsjecho-SlewaklJe, moet zijn -verwezen lijkt. Leden van de Tsjecbo-Slowaakae volksvertegenwoordiging ontvingen de tekst van het wetsontwerp, beuevena die van een ander ontwerp, strekkend tot het instellen van een nieuw departement, dat zich met de regeling van kerkelflke aan gelegenheden in Tsjecho-SlowakUe zal bezig houden. Men verwacht, dat des* wetten zonder wUsiglng zullen warden goedgekeurd. Volgens de wetsontwerpen zullen pries ters geen ambten mogen bekleden, zonder dat hun benoeming daartoe door de re gering Is goedgekeurd. Deze goedkeuring zal slechts worden verleend, indien de te benoemen priester ongeacht de ker- keliike gezindte. waartoe hij behoort. ..door de regering betrouwbaar wordt ge acht". Ook mag het niet aan de geringste twijfri onderhevig zijn dat de betrokken priester ..in staat is te voldoen aan alle voorwaarden, verbonden aan het In dienst treden van de overheid". De aan te stel len geestelijken moeten vóór hun ambts aanvaarding een eed afleggen. De tekst hiervan zal In een nog te publiceren re geringsbesluit worden bekendgemaakt. De Praagse politie heeft gisteren ap grote schaal arrestaties uifgevoerd. Al het weg- en spoorwegverkeer uit en .naar Praag werd gecontroleerd. Tedere reizi ger moest zich op afdoende w|jse kunnen legitimeren. Er werden voortdurend ar restaties vêrricht. Er ziln incidenten voorgevallen, waarbij !s geschoten. Vele afdelingshoofden van ministeries zijn gearresteerd, of worden door de öölitle itt verzekerds bewaring gehouden, om ondervraagd te worden. Vele honderden personen, die van onbe trouwbaarheid jegens de Tsjecho-Slowaak se staat worden veitlacht, zijn gearres teerd. Te Praag l stemming. Er doen steeds de ronde over arrestaties. heimzinnige verdwijninj tijen. De thans uitgevoerde zulverini treft alle „normale” onderzoeklm politie naar de politieke der Tsjecho-SloWaakse t selegd. wanneer de re gering de waarschuwing der bonden in de wind zou slaan. Een geregeld ultimatum dlDe' socialistische ministers, die verant woording schuldig zijn aan de partij (en dat betekent tegenwoordig, zonderling ge noeg. aan de vakbonden!) ondersteunden in de ministerraad de eisen van de arbei ders en daarmee ^as bet conflict in de regering geschapen.-waarvan het resul taat nu bekend L. De heer Clerene, Hunter, hootd yin (tri speciale EC.A Missie in Nederland legde gisteren de volgende verklaring af ten aanzien van de onUkerpovereenkömst betreffende de Benelux Voorunie., De aankondiging dat de ontwerpover eenkomst zal worden voorgelegd aan de Nederlandse. Belgische en Luxemburgse duidelijk, dat de vruchten van de Benelux Unie spoedig ten goede zullen komen aan de drie samenwerkende volken. Van E.C.A.-st«ndpunt bezien is het beis n gr ijker, dat zij een levend voorbeeld ter navolging voor de rest van Europa zal vormen, hoe volken kunnen samenwerken in een economisch? unie. Het ta wel duidelijk, dat. wanneer Europa In 1952 op eigen benen z»l moeten Haan, de uitbouw van deze economische unie ter hand moet ï’„rud?.n‘Xman.^dr"ht^ S! B%’.e".nd»« naties - Nirow TWeed.-KanierUd. D» voorzitter van hst Centrsal Stembureau heeft benoemd verklaard tcM lid van de Tweede Kamer, in de vpcature-Stetnmetz de heer C. J. van oer piOHt te Haarlem. Weinig verandering Weerverwachtfns. meegedeeld door het K N-M-f ,n De B,!t van Vrijdagavond tot Zaterdagavond: Vannacht weer plaatselijk mist en .weinig wind Morgen overdag enkele overdrijvende wolkenvelden, maar overigens vrij zonnig en droog weer. Ziwakke tol matige w nd uit richtingen tussen Oost en Zuid, weinig ver- anderlng In temperatuur. I October - Afaewende asaao. Zon op 1.52; onder 13 03 Maan op U II: onder 8.18 men dat heeft een land nodig welvaart te komen. Voelen wjj onbewust aan? U het daarom, „luchtvaart-mfnded” zijn? Dertig jaar l» geen jubileum. Goed, alle» onder vrienden dan. Er zijn volgens dé jongste telüngon nu zo’n tien mlntoen vrienden. Zij .wensen de KUL: goede vlucht! KIJKER ad int. nraTIG JAAR 1» geen jubileum. Wie IZdertig j«*r getróuwd i* doet het met -n huiselijk etentje en een avondje mot benden af. Zo ongeveer doet ook de rju gfjn dertlg-jarig bestaan af: een taUelöke viering, wat vrienden bij elkaar. Llini» drukte. Maar toch - zelfs met al Lxe matiging en bescheidenheid kin het xo heel arg huiselijk en zo heel erg to 't klein gaan. Dat komt omdat het de ri.M is. Hoe moet dat nu verklaard worden? Hoe komt het. dat vrijwel iedere Neder-; er persoonlijk bij betrokken it, in vreugde of leed, om de Wht zweepte die intense toen in October 1934 de Uivpr mesjoeg achter de t de Melbourne-race. wat de straat op toen die spanning büM ondraaglijk werd? Wat was de oor aak van die dolle en nationale vreugde toto eindelijk het bericht doorkwam, dat ds UJver tweede was en eerste in de laeificapweditrijd? En vraag een jouma- JM niet of dat medeleven nu heus zo totensief was: tien uur lang waren 'alle telefoonlijnen van alle dagbladen ononder- taeken geblokkeerd op die 24ste October a Öei uur lang losten de telefonisten tftur af om zonder ademhalen op te foMMM: „Volgen» laa‘.;t; tcri aad de Ulver zich Op behoefde men niet te wachten: noeg naar d^ Ui ver. BH maakte ons hart zo groot en ruim wa trots, van die warme, onpt asNbaale trots, toen de Pelikaan e* die onvergetelijke Kerstvlucbt star Batavia bracht in 4 dagen, 4 minuten? Een record maar nog ■ter dan een record: een nationale i totie. die de enkeling in donkere, neer- fookkende tijd even boven de miezerige. mteriële zorg om het dagelijks-brood-in- wHstijd verhief, die het Nederlandse volk toen boven zichzelf verhief. Van hoeveel vaarde dit aiieen ai is het is nauwe lijks te schatten Ea wat maakte ons hart zo zwaar in de dagen vgn rouw als zo'n trotse vogpl blijft tp de vlucht? Zwaar alsof het ona zelf bttrof? Wat is het antwoord op deze vragen? Mm zegt: het Nederlandse volk is lucht- folrt-minded. Maar dat is geen anLwjwcd! fa blijft immers de vraag hoe het won- fortet stand kwam, dat een volk in ïijn Jaar tijd eeri in wezen commerciële be- drijriEbeid. die de statisticus nuchter ne* tak van verkeer” moet noemen, érnsm in zijn hart als een nationaal in- MM. H«Il dit de K L_M tot itend gebracht of is het zo. dat de K L-M. kop groeien tot vierde op de ranglijst der fattfMÜwale luchtvaartmaatschappijen A»nk sM dat wonder? De moderne mens teett sen vost antwoord op zulk* vragen: het la een wisaelwerking. Goed. Maar dé KLM. beeft, zwoegend en ploeterend tegen eindeloze moeilijkheden In. Neder land dan toch maar gemaakt tot een grote ïuchVraart-mogendheid. Dat is haar werk geweest, ook al sliepen wij dan niet In oe dagen ven de Me'.bourne-race. Haar werk en dal van dr Albert Plesman. Uit het (gestencilde) jaarverslag van de KXJL over 1920. dertig jaar geleden: .Het pubBek Hond nog enigszin* vreemd en an*fl< tegenover dit nieuwe vervoer middel, tiarvoor het onbekend-maakt- oabemtad nog geldf; niettegenstaande ruime propaganda en bekendstelling op verschillende manieren”. Uit ditzelfde verslag: luchtnet 1.013 km., luchtvloot 4 toestellen, aantal bevlogen steden 3. aan tal bevlogen landen 2, gevlogen kilometers DOW. gevlogen uren 800. passagiers 345. vracht 22.900 kg post 3000 kgpersoneel U man. Onbekend maakt onbemind In 1MI: luchtnet 188.800 km luchtvloot II toestellen plus 26 in het „interinsulatr bedrijf (het verkeer tuasen de Indone- aUche eilanden), aantal bevlogen steden 119, aantal bevlogen landen 50. gevlogen kilometers 45.100.000. gevlogen uren 160.000, passagiers (130.000, vracht 12 270.000 kg., post 2.150 000 kg., personeel 13 000 man. Niet bepaald onbekend meer! En knet een roep van veiligheid en betrouw- ^harheid en dienstvaardigheid tot in de vnboeken der wereld. Het was niet pret tig voor de Engelse luchtvaart, dat in HM de Indische maharadjah» naar de kroningsfeesten in Londen vlogen allen met de K.LM.I Maar bet was ^e- Dat la wat in de eerote pl«>ta dr A. Plesman tot stand heeft gebracht.. Een herinnering aan Plesman uit de jaren dertig Toen nog zonder honoris causa titel ut hij in een afgeschoten hoi het houten restaurant op Waalhavi diep betreurde Waalhaven) te delen met hoogmogendheden Amerikaanse Haten. Het ging om con cessies voor luchtlijnen. In een andere hoek van het restaurant fat Kljker-ad-int.. die er de lucht van had gekregen, te po pelen. want.... de K.L.M. was nieuws. En toen het later en later werd, schreef hij op een velletje uit zijn blocnote: „Meneer Plesman, is er al iets bereikt?" w liet hij dat briefje door de kcllner near de heer Plesman brengen. Het ant woord kwam per kerende kellner: „Nog nleta. Zit mooi, kwispelstaart en geef Pootjes Plesman Dat was het begin van het luchtnet in de West. Dat antwoord geeft een beeld van d* "ten: van de harde werker, dife met een •nverstoorbaar gevoel voor de nuchtere werkelijkheid d* dingen ziet zoal» ze zijn, in hun allereenvoudigste proporties, zodat hij ze met zijn Hevige handed beet kan Pekken en dwingen naar zijn wil. Het type man. dat groeien kan tot grote hoq^te ronder te vergeten, dat hij mooi moet ritten en ppotjes geven om een concessie k* te branden van Zuid-Amerikaanse Potentaten. En die het dan ook dóét "gt het kostbare gevoel voor humor, dat rita waardigheid bewaart en.zijn over wicht op de tegenpartij verzekert. Zonder A. Plesman was de K L.M. de K UM- niet geworden. luchtnet van 1.013 km In 1920 - iN.800 km. in 1M8. van 4 op 107 toe- ’’e“en Het lijn cijfers. Indrukwekkende "fcr*> maar toch maar cijfers. Gelukkig im *r ln Nróerland meer bedrijven, die «nponerende cijfers kunnen tonen. Maar de tot K L.M. het niet alleen om de cijfers D* K-U.M i» voor ons land niet een fabriek van gevlogen kllome- gev’ogen uren. Zij is een gevel ’"3^1 nationale gebod#, een gevel, dia w-r.-j °p wereld en waarnaar d« rXilon;’e’ E®’» me! «eefl een tand CóMteLii 200 wvcl 'fhenkt vertrouwen. TOC|wiU en vertrouwen naar bulten en TRINDELIJK, na ruim een Jaar heeft A-J Frankrijk dan weer eens een rege- ringscrisll. Het heeft de-ze keer lang ge- dat zes maanden van het jaar door sionnaire kabinetten wordt Queuille heeft het duur-record royaal ge slagen. maar de economische aardbeving, die de devaluatie van het pond Merllng in West-Europa heeft veroorzaakt, heeft hem d peronmlddeBUke aanleiding tot de hui dige moeilijkheden in Frankrijk ligt na melijk niet In Parijs. maar» in Londen.Zo min als de i Westeuropese I kon Frankrijk veroorloren de koers van zijn valuta tegenover de -dollar te handhaven toen Engeland eenmaal had besloten het pond te devalueren. Had het dit wel gedaan (zoals België met zijn harde valuta trouwena-vergeefs heeft ge tracht). dan had het onmogelijk de con currentie tegen de andere riaar AmewKa exporterende landen kunnen volhouden en de gevolgen voor de Franse economie zou den catartrofaaP zijn geweest FrankriJR moest dus mee eg» het onmiddellijke ge volg was. zoals overal elders, dat binnen landse koopkracht vrfn de franc vermin derde. Anders gezegd, de prijzen van di verse artikelen gingen ofahoog en de ta nen bleven op hetzelfde peil laatste is nu eenmaal een noodzakelljke voor waarde voor het welslagen van ae devaluatie als middel tot sanering van da economie Immers, wanneer men de lonen verhoogt stijgen de productie kosten en daarmee de prijzen van de voor export bestemde goederen, waarmee dan het voordeel van de devaluatie taeteen weer teniet is gedaan. •yODRA de devaluatie van het pona oe- kend werd, was het de Franse regering duidelijk, dat dit voor Frankrijk wel eens zeer onplelzierige gevolgen kon hebben Het was namelijk te vrezen, dat de Franse arbeiders een verdere verlaging van de levensstandaard niet zouden „nemen en dus zag men een verstoring van de met zorg en moeite in stand gehouden arbelds- vrede in het verschiet, met alle Q"*’1}- gename gevolgen (zowel op politiek als economisch terrein) daaraan verbonden. Inderdaad heeft de toestand in Frank rijk'zich ontwikkeld zoals de regering vreesde. Het is allee» qog wat gneller ge- Schiphol had gisteren een blender aar- dig bésoek. De eerste K-LM.-passagier, die van Londen naar Schlphdl vloog, en de piloot die het toestel bestuurde, kwa men met een Convair oVer. En zij hadden een ontmoeting met de fotograaf die toen van desa, bijzondere gebeurtenis een foto Maakte. Op 17 Mei 1929 Vlogen zU als oorsta pauagiers In de burgerluchtvaart naar Amsterdam. Drie millioen anderen volgden tot op heden. Het begon zo: ..Wie wjl naar Amster dam vliegen?" vroeg de hoofdredacteur van de Londense Evening Standard op een zonnig* Meidag in 1920. aan zijn redac- “’SS’pünlijke stilte Hel op de redactie, die omsloeg tot een algemene toen een der jongste leden, de 24-jarige verslaggever Rhodes. met hauwelijks hoorbare Hem uitbracht: Ik wil wql. met Gereende krachten «eworpen op het samenMellen van een goede biografi® van Rhodes, wiens schuchter uitgebrachte woorden in wijdep kring werden be schouwd als ee« uiting van levensmoe- heGezagvoerder Shaw. die op 17 Mei 1920 zijn Airtta 18 G-EalU. een omgebouwd oor- IbusvUegtulg van de startbaan op Croydon IXakte. was echter vastbesloten de sceptische collega's van Rhodes, alsmede vele anderen te overtuigen van hun mls- pfaatste wantrouwen in de jonge burgen- ne H..n rtcM. te zich op Shaw en op Rhodes. Zo ge- des. 'n kleine 30 Jaar ouder, maar nog even mKrU«nJ'.'>.,r0’u.,Ü.V'd.HKnLM laar pl s een paar maanden onderhouden ae Vliegende Hollanders een pendeldienst tussen Londen en Amsterdam. Vandaar, dat al deze pioniers vandaag, aan de vooravond van het 30-jarig bestaan van onze nationale luchtvaartmaatschappij bijeengekomen waren op dat *0 veran derde Schiphol. Shaw en Rhodes kwamen uit Londen j met de Convair ..Albert Cuyp". belden als passagiers Maar Shaw nam boven del Noordzee evfp de stuurknuppel in zijn knuisten en toen de Convair voor het stationsgebouw taxiede stak hij vanuit de stuurstoel trots zijn hoofd uit de cockpit. FotqjRaaf De Haan ontspande de sluiter Dit was het eerste (gehtlurde) passagiers vliegtuig van de K.L.M. dat dertig jaren geleden op Schiphol is gedaald en waar mee de luchtlVn Amsterdhm—Londen V.v. ioerd geopend. Met enige moeite verlaten de passagiers de Engelse heren Rhodes en O'Brien het vliegtuig, dat bestuuiM ioerd door de Engelse vlieger Shaw. Links de heer Plesman. die "de eerste passagiers verwelkomt. Bureu: Markt U. T*tefooo INB MMraa. JuTöSX MTMtewCWnMaui' n. vam not nun

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1949 | | pagina 1