GOUDÖCHECOUPANT
Lijker
®Jé
Ithee
/V
het
van
weer
».x
ML
JBLES
sbirr dansrn kent
GROOf GOUDA
Tien dagen op de rotsen
CUVP
Vijftig jaar groei
Nederlandse bedrijfsleven
Truman ondertekende
twee steunwetten
Massa-arrestaties
te Praag
f
Tsjechische geestelijken
worden ambtenaren
tijer»
I
HEINTJES
•taada tart,
het „loccrr
altijd weerd
Jt
Blindenhulp
Is Bijeen”
ollecte
8 October.
De geschiedenis herhaalt zich na- 30 jaar
Eerste KJJVL-passagier
JJe Lekkerkerk kwam
eindelijkvlot
Unie-probleem opgelost
De Spaarbank-overval
te Amsterdam
Geleide economie
schept problemen
RECOgD-JABINET
gaan, dan *ij incendc te mogen verwach
ten. Er ta blet eens een parlementair
debat voor nodig geweest om Queuille en
de zijnen de- overtuiging bij te brengen,
dat hun dagen geteld waren en zij heb
ben van die overtuiging de consequentie
*eHet zUn de vakbonden geweest, die de
directe stoot tot de huidige kabinetscrisis
hebben gegeven. Onverbloemd hebben zij
de regering te* verstaan gegeven, dat zij
een ppoortzetting van de gevoerde icon
en prijspolitiek niet langer zouden dul
den. welke mededeling vergezeld ging van
het dreigement, dat
•"•X'- ^het gehele bedrljfs-
IN HET
Benejux Voorunie
ten voorbeeld gesteld
EINDE VAN EEN
Hij vl»g op 17 Mei 1920
I
Vrijdag 7 Oct. 1949
Prijs 10 cent per/ nummer
Mite Junior Mo 3T7S3
t per maand
Fo*trok*ntag 4MN
per kwartaal
en
ing,
zou
ons
die
portend
id vin 3 Aus ties Is in bvglnael b<
As ±a“ JMUSS
.„J
1
4'
de
4
t
5. toHnk,
on«. I X
Prtia abonnement
per weet
Ctef-ExpleitaUe i
D. DB KLERK
de plan-
zijn ge-
tgiera.
-*tee evj
ten
heerst een zeer opgewonden
i meer berichten
zuiveringen, ge-
igen en schletpar-
>g over-
igen der
e betrouwbaarheid
burgers.
jonc
de
ipen. - waarvan
IAR VERMOGEN
ten nodig, helpt Uw hulp-
door U op te geven bij:
singel 45. Telefoon 2810,
IALLROOM DANCING.
FMARKT 117. GOUDA.
laatste berichten be-
een vraag
i: iederéén
hoek van
.—ven (het
onderhan-
uit Zuld-
con-
idere
lersoonlijke,
in 1931
de post
uur en
veel
pres
naar binnen
om tot wel
als volk dat
dat wij zo
Z EENDRACHT
171 MAAKT MKXT
Vei
wórtingt
werden
zijn aam
bedrag,
een bedi
men.
tonder zich e*
walt ais bet.
LLM f»«t?
wantal op.
UJé^ogel l
erwxim van
Een bloeiend najaar
In enige tuinen te Middenmeer in de
Wieringermeerpolder staan momenteel
appel-, kersen- en seringenbomen in bloei.
a.
i
Soeklman,
-- naar Indo
ken men beslui-
woordvoerder.
De soesoehoenan van Soerakarta en zjjn
adviseurs zullen Maandag mp. naar Indo
nesië terugkeren In verbana met
nen voor besiuursoverdracht in
bied.
Pangeran Wlronegoro. een der. advi
seurs van de soesoehoenan zal als waar
nemer In Den Haag achterblijven.
Op dezelfde dag zal ook dr
de voorzitter van de Masjoemi,
nesiö terugkeren. Hieruit
tén. aldus een republikeins-
dat het Unie-probleem is opgelost.
ijzen voor kinine
or Indonesische klnlaej*
merkt lijn «nieren me;
aagd. in verband met de
Ie gulden. De R. W. Greet!
nporteura van kinlnepr®'
Ie prijsverlagingen aan.
enrpdig zijn aan de deva-
ilden. Naar het Journal
t. blijft de vraag naar ki-
op een redelijk goed a*
ifd. De prijsverlaging
verandering op de kinins'
iele jaren.
wapenen
President Truman heeft de wet onder
tekend. waarbij gelden beschikbaar wor
den gesteld voor de voOrtzettipg van de
hulp aan het buitenland tot 30 Juni 1950.
Voor het plan-Marshall is ongeveer
3-778.380.000 dollhr uitgetrokken. In het to
tale bedrag van 5.809.990.000 dollar is hulp
.aan Griekenland en Turkije en een bedrag
voor de bezettlngskosten in Duitsland.
Oostenrijk en Japan InbegrepMKe^.
De president heeft voorts de Wet onder
tekend. waarin bepaald wordt, dat, de lan
den in Weat-Europa. die bij het Atlantische
Pact zijn aangesloten, en enkele landen in
bet Nabije en Verre Oosten voor 1.314 mil
lioen dollar wapens zullen kunnen aan
schaffen. A
Volgens deze wet krijgen de acht landen
van het Atlantisch Pact 1 milliard dollar
voor aankoop van wapenen. Griekenland
on Turkjie 211.370,000 dollar. Perzié. Korea
en de Philippijnen 27.640.000 dollar en
Op 25 Juli Is het Lekkerkerk ven de
V.N.S.M. in de Rode Zee nabij het eiland
Pertai aan de grond gelopen. Eerst na
19 dagen gelukte het. «adat vele pogipgen
waren mislukt, het schip vlot te brengen.
In Aden werd He scha'dï gerepareerd en
gisteren kwam het whip in Rotterdam
aan,
We hadden die dag in Aden stookolie
Ingenomen, vertelde dc kapitein, 'en
's middags om een uur af een vertrokken
we naar Suez, 's Avonds kwam Pèfim
High Ljght in zicht en de reis scheen vlot
te zullen verlopen, toen plotseling on^haif
elf een schok werd gevoeld en bet schip
vastliep. Direct werd volle kracht achter
uit geslagen, maar het $chip blééf onwrik
baar zitten. We constateerden dat efen
van de stookolietanks vol water liep. Aden
werd radiografisch van de stranding op
de hoogtegesteld en hpt respltaat was, dat
de volgende dag het a.a. Aagtekerk van
dezelfde maatschappij langszij verscheen
om assistentie te verlenen. Meteen werd
begonnen de Lekkerkerk a n de voorkant
lichter te maken, door 440 ton stookolie
naar de Aagtekerk over te posopen, terwijl
een deel van de stukgoedladlng van de
Tito wijst buitenlandse
ambassade-leden uit
Het Joego-Slavische ministerie van bui
tenlandse zaken heeft acht employé s van
de Poolse ambassade te Belgrado pit het
land gewezen.
Ook vijf employé’s van de Tsjecho-Slo-
waakse ambassade zijn uitgewezen.
Tanjoeg. het Joego-Slavische persbu
reau. deelt mede, dat de Joego-Slavische
maatregelen een represaille betekenen
voor de uitwijzing van Joego-Slavische
diplomaten uit de beide landen.
>ART KON. SHELL
rt Said p S Algiers
te Pladjoe h
■t Arthur p 3 Lizard
outh te Heysham
Rlo Para p 4 Recife
Lsurrra*.». 1
Colombo p 4 Str. Ortnoes
■d n Curacao
n Pladjoe
Said p 5 Singapore
PANDEN C OCTOBER
03); Ruhrort i.M l-J;
•3); Nijmegen •-«
i.«r. Kefde i»
-): Borgharen 39.99
.W); Grave S.« (onv.).
ELtBERICHTEN
v d Katoenh.» Rotterdam
-inch staple
rechten 8.9»
koop; melsjesmantel en re.
nmantel, 1ft. S—7 }r. fltr'
telckade Ril.
tngeb winterm z. bonj. m-
sport.mod.. bl. f 33 Lange
endeweg 73a. boven, na U.
koop: Grijze wintermantel
1. japon m. 44. Veerstal H
koop aangeb.: jongehem-
t. m. 43-44. z.p. Te bevragea:
ugerlaan l«.
koop aangeb Erlsla koten-
ard. Te zten: liefst tussen
c uur. RegentesMeplantaoaa
1». Telefoon 35».
koop: Studio-viool en a®
elbak, Koekoekplein 4.
■rkster gevr. v. de Vrtfdag*
ddag. Burgvlietkade tt.
He da
yoorste naar meer achter gelegen ruimen 1
werd overgebracht. Toen de voorsteven
aldus lichter was geworden, werd een tros
vastgemaakt, om met vereend* krachten i
te proberen vlot te komen. Het mocht niet 1
gelukken.
Tot overmaat van ramp raakte de sleep
tros in de schroef van de Aagtekerk ver-
ward en er zat niets anders op. dan de
verbinding met dit schip te verbreken. j
Inmiddels was het bergingsvaartüig Pto- 3
tector langszij verschenen. Een duiker-
onderzoek branht aan het licht, dat 'de
voorsteven op 8'/» voet gebroken was en j
de bodemplaten tot de achterzijde vamde
voorsté dieptanks waren verdwenen, fiff-
wijl het schip met de wrangen op As
«rotsbodem rustte.
Na verscheidene vergeef
kwam er in de late avond
eindelijk enige beweging in
Direct werd de Protector op d_ ---
gebracht en ditmaal kon het schip worden J
losgetrokken. Besloten werd, ondanks de
aanzienlijke schade, op eigen kracht naar.
Aden terug te stomen, zij het nadat twee
tanks met water waren gevuld om d*
stabiliteit te verzekeren. Met verminder
de vaart en de Protector voor alle zeker
heid in de nabijheid werd op 4 Augustus
Aden weer bereikt. Hier werden voorlo
pige reparaties uitgevoerd, waarna weer i
zee werd gekozpn. En gisteten liep de
Lekkerkerk hier met een lading stükgoed
binnen.
Te Hengelo, waar het vijftigjarige Ver
bond van Nederlandsche werkgevers
werd opgericht, heeft op de jubileumver-
gaderipg de voorzitter, de heer T.
J. Twijnstra. een overzicht gegeven,
van het ontstaan en de groei van
het Nederlandse bedrijfsleven, welke
ontwikkeling er mede toe bijdroeg dat
het Verbond van Nederlandse Werk
gevers een gestadige groei vertoonde. Het
was aanvankelijk een tijd, waarin zich
energie en initiatief vrij konden ont
plooien, waarin het loonde risico te
nemen, omdat *^en wel de kwade kan
sen liep van het falen, maar daartegen
over zich de resultaten van het succes
geheel te nutte kon maken.
In die oudste tüd. bedroeg het hoogste
percentage aan belasting voor de N.V.
2.5% en voor de4 eenmanszaak of firma
3.2%.
rtE hóidige Franse crisis werpt weer
U eens .een helder licht op één van de
gevaarlijKste ultwagsen van de parlemen
taire democratie, namelijk bet feit dat de
vak-organisatles zoveel politieke macht in
een staat kunnen verwerven, dat die staat
zonder de medewerking van die organisa
ties eenvoudig niet meer te regeren is. Dat
het daarbij niet het minste verschil maakt
of die regering _al of niet „reactionnair”
is, bewijst de sltuatte-'in Engeland, waar
de arbeidersleiders niet schromen hun
Labour-kameréden In het kabinet, wan
neer het in hun kraam te pas komt, een
Hok tussen de benen te steken.
Waarschijnlijk zullen de sKiallsten In
Frankrijk nu de kans krijgen te tonen wat
zij waard zijn. Het lijkt tenminste voor
de hand te liggen dat een van hen than*.
opdracht z«l Irrijgen een regering te vor-
merf. Of zij echter In staat zullen zijn het
wonder te bewerken dat de arbeiders ver
langen: verhoging van het levenspeil, zon
der Frflbkrijk economisch te gronde te
richten....? Het zou schoon zijn, maar de
Franse arbeiders zullen goed doen er nog
maar niet al te zeer op te rekenen!
Zwaar beschaUpd werden vier poederen
wapens door de botsing van twee goede
rentreinen. die pisternacht op de spoor
baan Gouda—Utrecht b(j het vroegere
station Oudewater gebeurde. De voorste
wapon werd totaal vernield, de andere
werden gedeeltelijk in elkaar gedrukt.
Direct z^n arbeiders beponnen met het
opruimen van de ravage, waarvan de
foto een beeld geeft. Nadat zij 's morgens
een spoor hadden x-rijgemaakt. konden
's middags na half drie de treinen weer
van beide banen gebruikmaken.
van zijn camera anno 1949. maar de mond
van Shaw viel van verbazing open.
Bent u die.
-r Die ben ik
Er lag bijna 30 j»ar tuasen.
Uit naam vari dr Plesman. die op net
ogenblik buitenlands vertoeft, heette de
heer R. Vogels, de eerste van de drie mil-
liocn passagiers, die de K.L.M. sindsdien
heeft vervoerd, welkom op Schiphol en
met hem ex-vlicger Shnyv en de bger Spry
Leverton, destijds lid van het grondperso
neel van Croydon, die de eerste Londen
Amsterdam-machine op Uroydon nawuif-
JOp deze gedenkwaardige dag in de ge
schiedenis van het luchtvêrkeer Is het
voor mij een grOot genoegen om u en de
stad Amsterdam van hafte te feliciteren
en de beste wensen van de stad London
t« zenden”, zo begon een boodschap, welke
de lord mayor van Londen met de Albert
Cuyp meegaf voor zijn Amsterdamse col
lega En hij eindigde zijn schrijven met:
HeHïs niet mogelijk te voorspellen wat de
toekomst voor ons verborgen houdt, maar
het is mijn oprechte wens, dat mijn op
volger over 30 jaar zal kunnen spreken
over de vervulling van onze wens van
vandaag. n.l. dat een met inzicht gel$Jd
luchtverkeer moge bijdragen tot vred&^n
welvaart onder de mensen.
Het eerste bezoek gold de burgemeester
tiran Amsterdam, bij wie het gezelschap
op het Prinsenhof, enige tijd vertoefde. En
Amsterdams eerste burger gaf zijn gasten
een schrijven mee voor zijn Londense
ambtgenoot.
Convair-
J, waar
mee dezelfde heren Shaw en Rhodes de
reis uit Londen hebben ondernomen.
Dezelfde fotograaf als dertig jaren ge
leden heeft hen gefotografeerd Links
de heer Shtiw. rechts de heer Rhodes.
Twee broers gearresteerd
Na een uitgebreid onderzoek in ver
band met de gewapende overval op het
bijkantoor van de Spaarbank voor de
Stad Amstèrdam. heeft de recherche twee
broer», J. H M. en H. M., aangehouden,
tegen wie ernstige verdenkingen zijn ge
rezen.
‘rschillende goederen, welke In de
ten van de vermoedelijke daders
aangetroffen, en die waarschijnlijk
igeschaft van het ontvreemde gt?ld-
benevens enige vuurwapenen en
irag aan geld, zijn in beslag geno-
Het economisch probleem van de
is-het probleem van de industrialisatie.
Vete knappe mannen en veie aanzienlijk*
commissies worstelen met het probleem,
waarvoor nog niemand een bevredigende
oplossing heeft weten te vinden. Is het
daarom nu niet een bijzonder troostrijke
ontdekking, te mogen constateren, dat de
Nederlandse industrie, in een nog zeer
recent verleden, precies datzelfde heeft
weten te presteren wat nu van haar ver
langd wordt? En dat zij dat heeft gedaan
zonder ook zelfs maar een ogenblik
industrialisatie als een probleem voor
ogen te hebben? Ik stel mij graatf eens
voor, dat die vele economen en inge
nieurs, die vandaag aan de dag zich ver
stouten de gang van de wereld te bereke
nen, in 1899 aan het werk zouden zijn
getogen met voor zich het probleem om
een bevolking, die In 30 jaar van 5 tot J
8 millioen zou groeien, in hoofdzaak in J
de industrie te werk te stellen en tege
lijkertijd het welvaartspeil Van allen be
langrijk te verhogen. De schaarse econo
men van omstreeks 1900 hebben dat werk
niet gedaan. In één opeicht is dat jam
mer. Hun vergeefse pogingen zouden een
spiegel kunnen geweest zijn voor het
heden.
Ik sou willen zeggen, aldus de heer
Twfjnitra, dat in de gelelde rconomi*
alles tot probleem wordt en dat elk pro
bleem op xichseif gezien, uit sijn aard,
altijd onoplosbaar zal MQken. Deze god
delijke wereld ia veel te groots, veel te
samengesteld, dan dat zij aan de groene
tafel zou kunnen worden oversien en be
paald.
Het vraagstuk van de verwijding der
grenzen met al de moeilijkheden, die
daaraan voor oude cultuurvolken ver
bonden zijn, klopt aan onze deur. Wij
zijn in de gelukkige omstandigheid, dat
de eerste stap op die weg door ons land
al is gedaan en «dat wij staah voor de
tot standkoming Van de benelux.
Sprekende oveMlndonesid.zei de heer
Twijnstra. dat dé Nederlandse industrie
ook daar haar taak heeft. In nauw over-
-ren der Rooms-Katholie-
--j christelijke orgunisa-
in beginsel besloten tot het vestigen
Vertegenwoordiging voor de
iederlandse industrie in Indonesië.
5 Milliard aan Marshall-hulp
e koop: kinderled, m.
i een Jongensjasje, ot
.oekopkplejn 4.
e koop: mooie D.wlnU._—
J. m. 4S—42; l p. br. pua^K
38, z.g.a.n. St, Josephrtr.l
■ngeb.: pr. zw. D.m. m. g
w.. en Havana-br. meisje*,
t. 103 c.m., z.p. Br. no.
ur, van dit Bléd,
eiaje. 14 j m. Mulo.diplaau.
z.a. voor kantoor. Br on*r
>r 34M. Bur, van dit Blad,
e koop gevr.: Handnaaimac*.
•fect geen bezw. Br. n*. 3M
ur. van dit Blad.
koop: Weckgl.. alle uu tat-
emolen, nW.; 1il. w-jap. 1JZ
mantels, br. zw. manulc.
m Snoygtrsst 17
rvr flinke yerstelnssMer.
n dag in de drie weken, trr.
in gr? droogrek te koop. Pr.
rntli tkstraat N,
t koop':" 'énige woU. meisjs*
rken, D.winterm. en regents,
bard., alles kl. m Groenen-
iel 1M,
koop: z.g.a.n. ledikant, otó-
ilsh Akkerboom. Wielewaal.
koop: zw D.mantel m. 4I-4J
l.a.n. H.demi m M, ixgrt
ijs. billijk, z.p. v Baerlertr.
Heden Is te Praag onthuld dat de TsJe-
eteo-8lowaakse regering één November bjl
aanhoudt als de datum, waarop de rege-
ringsplannen. waarbij de staat contrflle
zal uitoefenen op kerkelijke gezindten in
Tsjecho-SlewaklJe, moet zijn -verwezen
lijkt. Leden van de Tsjecbo-Slowaakae
volksvertegenwoordiging ontvingen de
tekst van het wetsontwerp, beuevena die
van een ander ontwerp, strekkend tot het
instellen van een nieuw departement, dat
zich met de regeling van kerkelflke aan
gelegenheden in Tsjecho-SlowakUe zal
bezig houden. Men verwacht, dat des*
wetten zonder wUsiglng zullen warden
goedgekeurd.
Volgens de wetsontwerpen zullen pries
ters geen ambten mogen bekleden, zonder
dat hun benoeming daartoe door de re
gering Is goedgekeurd. Deze goedkeuring
zal slechts worden verleend, indien de
te benoemen priester ongeacht de ker-
keliike gezindte. waartoe hij behoort.
..door de regering betrouwbaar wordt ge
acht". Ook mag het niet aan de geringste
twijfri onderhevig zijn dat de betrokken
priester ..in staat is te voldoen aan alle
voorwaarden, verbonden aan het In dienst
treden van de overheid". De aan te stel
len geestelijken moeten vóór hun ambts
aanvaarding een eed afleggen. De tekst
hiervan zal In een nog te publiceren re
geringsbesluit worden bekendgemaakt.
De Praagse politie heeft gisteren ap
grote schaal arrestaties uifgevoerd. Al het
weg- en spoorwegverkeer uit en .naar
Praag werd gecontroleerd. Tedere reizi
ger moest zich op afdoende w|jse kunnen
legitimeren. Er werden voortdurend ar
restaties vêrricht.
Er ziln incidenten voorgevallen, waarbij
!s geschoten. Vele afdelingshoofden van
ministeries zijn gearresteerd, of worden
door de öölitle itt verzekerds bewaring
gehouden, om ondervraagd te worden.
Vele honderden personen, die van onbe
trouwbaarheid jegens de Tsjecho-Slowaak
se staat worden veitlacht, zijn gearres
teerd.
Te Praag l
stemming. Er doen steeds
de ronde over arrestaties.
heimzinnige verdwijninj
tijen.
De thans uitgevoerde zulverini
treft alle „normale” onderzoeklm
politie naar de politieke
der Tsjecho-SloWaakse t
selegd. wanneer de re
gering de waarschuwing der bonden in de
wind zou slaan. Een geregeld ultimatum
dlDe' socialistische ministers, die verant
woording schuldig zijn aan de partij (en
dat betekent tegenwoordig, zonderling ge
noeg. aan de vakbonden!) ondersteunden
in de ministerraad de eisen van de arbei
ders en daarmee ^as bet conflict in de
regering geschapen.-waarvan het resul
taat nu bekend L.
De heer Clerene, Hunter, hootd yin (tri
speciale EC.A Missie in Nederland legde
gisteren de volgende verklaring af ten
aanzien van de onUkerpovereenkömst
betreffende de Benelux Voorunie.,
De aankondiging dat de ontwerpover
eenkomst zal worden voorgelegd aan de
Nederlandse. Belgische en Luxemburgse
duidelijk, dat de vruchten van de Benelux
Unie spoedig ten goede zullen komen aan
de drie samenwerkende volken.
Van E.C.A.-st«ndpunt bezien is het
beis n gr ijker, dat zij een levend voorbeeld
ter navolging voor de rest van Europa zal
vormen, hoe volken kunnen samenwerken
in een economisch? unie. Het ta wel
duidelijk, dat. wanneer Europa In 1952 op
eigen benen z»l moeten Haan, de uitbouw
van deze economische unie ter hand moet
ï’„rud?.n‘Xman.^dr"ht^
S! B%’.e".nd»«
naties
- Nirow TWeed.-KanierUd. D» voorzitter
van hst Centrsal Stembureau heeft benoemd
verklaard tcM lid van de Tweede Kamer, in
de vpcature-Stetnmetz de heer C. J. van oer
piOHt te Haarlem.
Weinig verandering
Weerverwachtfns. meegedeeld door het
K N-M-f ,n De B,!t van Vrijdagavond
tot Zaterdagavond:
Vannacht weer plaatselijk mist en .weinig
wind Morgen overdag enkele overdrijvende
wolkenvelden, maar overigens vrij zonnig
en droog weer. Ziwakke tol matige w nd uit
richtingen tussen Oost en Zuid, weinig ver-
anderlng In temperatuur.
I October - Afaewende asaao.
Zon op 1.52; onder 13 03
Maan op U II: onder 8.18
men dat heeft een land nodig
welvaart te komen. Voelen wjj
onbewust aan? U het daarom,
„luchtvaart-mfnded” zijn?
Dertig jaar l» geen jubileum. Goed,
alle» onder vrienden dan. Er zijn volgens
dé jongste telüngon nu zo’n tien mlntoen
vrienden. Zij .wensen de KUL: goede
vlucht!
KIJKER ad int.
nraTIG JAAR 1» geen jubileum. Wie
IZdertig j«*r getróuwd i* doet het met
-n huiselijk etentje en een avondje mot
benden af. Zo ongeveer doet ook de
rju gfjn dertlg-jarig bestaan af: een
taUelöke viering, wat vrienden bij elkaar.
Llini» drukte. Maar toch - zelfs met al
Lxe matiging en bescheidenheid kin het
xo heel arg huiselijk en zo heel erg
to 't klein gaan. Dat komt omdat het de
ri.M is.
Hoe moet dat nu verklaard worden?
Hoe komt het. dat vrijwel iedere Neder-;
er persoonlijk bij betrokken
it, in vreugde of leed, om de
Wht zweepte die intense
toen in October 1934 de
Uivpr mesjoeg achter de
t de Melbourne-race. wat
de straat op toen die spanning
büM ondraaglijk werd? Wat was de oor
aak van die dolle en nationale vreugde
toto eindelijk het bericht doorkwam, dat
ds UJver tweede was en eerste in de
laeificapweditrijd? En vraag een jouma-
JM niet of dat medeleven nu heus zo
totensief was: tien uur lang waren 'alle
telefoonlijnen van alle dagbladen ononder-
taeken geblokkeerd op die 24ste October
a Öei uur lang losten de telefonisten
tftur af om zonder ademhalen op te
foMMM: „Volgen» laa‘.;t; tcri
aad de Ulver zich Op
behoefde men niet te wachten:
noeg naar d^ Ui ver.
BH maakte ons hart zo groot en ruim
wa trots, van die warme, onpt
asNbaale trots, toen de Pelikaan
e* die onvergetelijke Kerstvlucbt
star Batavia bracht in 4 dagen, 4
minuten? Een record maar nog
■ter dan een record: een nationale i
totie. die de enkeling in donkere, neer-
fookkende tijd even boven de miezerige.
mteriële zorg om het dagelijks-brood-in-
wHstijd verhief, die het Nederlandse volk
toen boven zichzelf verhief. Van hoeveel
vaarde dit aiieen ai is het is nauwe
lijks te schatten
Ea wat maakte ons hart zo zwaar in de
dagen vgn rouw als zo'n trotse vogpl blijft
tp de vlucht? Zwaar alsof het ona zelf
bttrof?
Wat is het antwoord op deze vragen?
Mm zegt: het Nederlandse volk is lucht-
folrt-minded. Maar dat is geen anLwjwcd!
fa blijft immers de vraag hoe het won-
fortet stand kwam, dat een volk in ïijn
Jaar tijd eeri in wezen commerciële be-
drijriEbeid. die de statisticus nuchter
ne* tak van verkeer” moet noemen,
érnsm in zijn hart als een nationaal in-
MM. H«Il dit de K L_M tot itend
gebracht of is het zo. dat de K L-M. kop
groeien tot vierde op de ranglijst der
fattfMÜwale luchtvaartmaatschappijen
A»nk sM dat wonder? De moderne mens
teett sen vost antwoord op zulk* vragen:
het la een wisaelwerking. Goed. Maar dé
KLM. beeft, zwoegend en ploeterend
tegen eindeloze moeilijkheden In. Neder
land dan toch maar gemaakt tot een
grote ïuchVraart-mogendheid. Dat is haar
werk geweest, ook al sliepen wij dan niet
In oe dagen ven de Me'.bourne-race. Haar
werk en dal van dr Albert Plesman.
Uit het (gestencilde) jaarverslag van de
KXJL over 1920. dertig jaar geleden:
.Het pubBek Hond nog enigszin* vreemd
en an*fl< tegenover dit nieuwe vervoer
middel, tiarvoor het onbekend-maakt-
oabemtad nog geldf; niettegenstaande
ruime propaganda en bekendstelling op
verschillende manieren”. Uit ditzelfde
verslag: luchtnet 1.013 km., luchtvloot 4
toestellen, aantal bevlogen steden 3. aan
tal bevlogen landen 2, gevlogen kilometers
DOW. gevlogen uren 800. passagiers 345.
vracht 22.900 kg post 3000 kgpersoneel
U man. Onbekend maakt onbemind
In 1MI: luchtnet 188.800 km luchtvloot
II toestellen plus 26 in het „interinsulatr
bedrijf (het verkeer tuasen de Indone-
aUche eilanden), aantal bevlogen steden
119, aantal bevlogen landen 50. gevlogen
kilometers 45.100.000. gevlogen uren
160.000, passagiers (130.000, vracht 12 270.000
kg., post 2.150 000 kg., personeel 13 000
man. Niet bepaald onbekend meer! En
knet een roep van veiligheid en betrouw-
^harheid en dienstvaardigheid tot in de
vnboeken der wereld. Het was niet pret
tig voor de Engelse luchtvaart, dat in
HM de Indische maharadjah» naar de
kroningsfeesten in Londen vlogen
allen met de K.LM.I Maar bet was ^e-
Dat la wat in de eerote pl«>ta dr A.
Plesman tot stand heeft gebracht.. Een
herinnering aan Plesman uit de jaren
dertig Toen nog zonder honoris causa
titel ut hij in een afgeschoten hoi
het houten restaurant op Waalhavi
diep betreurde Waalhaven) te
delen met hoogmogendheden
Amerikaanse Haten. Het ging om con
cessies voor luchtlijnen. In een andere
hoek van het restaurant fat Kljker-ad-int..
die er de lucht van had gekregen, te po
pelen. want.... de K.L.M. was nieuws.
En toen het later en later werd, schreef
hij op een velletje uit zijn blocnote:
„Meneer Plesman, is er al iets bereikt?"
w liet hij dat briefje door de kcllner
near de heer Plesman brengen. Het ant
woord kwam per kerende kellner: „Nog
nleta. Zit mooi, kwispelstaart en geef
Pootjes Plesman Dat was het begin van
het luchtnet in de West.
Dat antwoord geeft een beeld van d*
"ten: van de harde werker, dife met een
•nverstoorbaar gevoel voor de nuchtere
werkelijkheid d* dingen ziet zoal» ze zijn,
in hun allereenvoudigste proporties, zodat
hij ze met zijn Hevige handed beet kan
Pekken en dwingen naar zijn wil. Het
type man. dat groeien kan tot grote hoq^te
ronder te vergeten, dat hij mooi moet
ritten en ppotjes geven om een concessie
k* te branden van Zuid-Amerikaanse
Potentaten. En die het dan ook dóét
"gt het kostbare gevoel voor humor, dat
rita waardigheid bewaart en.zijn over
wicht op de tegenpartij verzekert. Zonder
A. Plesman was de K L.M. de K UM-
niet geworden.
luchtnet van 1.013 km In 1920 -
iN.800 km. in 1M8. van 4 op 107 toe-
’’e“en Het lijn cijfers. Indrukwekkende
"fcr*> maar toch maar cijfers. Gelukkig
im *r ln Nróerland meer bedrijven, die
«nponerende cijfers kunnen tonen. Maar
de tot K L.M.
het niet alleen om de cijfers
D* K-U.M i» voor ons land niet
een fabriek van gevlogen kllome-
gev’ogen uren. Zij is een gevel
’"3^1 nationale gebod#, een gevel, dia
w-r.-j °p wereld en waarnaar d«
rXilon;’e’ E®’» me! «eefl een tand
CóMteLii 200 wvcl 'fhenkt vertrouwen.
TOC|wiU en vertrouwen naar bulten en
TRINDELIJK, na ruim een Jaar heeft
A-J Frankrijk dan weer eens een rege-
ringscrisll. Het heeft de-ze keer lang ge-
dat zes maanden van het jaar door
sionnaire kabinetten wordt
Queuille heeft het duur-record royaal ge
slagen. maar de economische aardbeving,
die de devaluatie van het pond Merllng in
West-Europa heeft veroorzaakt, heeft hem
d peronmlddeBUke aanleiding tot de hui
dige moeilijkheden in Frankrijk ligt na
melijk niet In Parijs.
maar» in Londen.Zo
min als de i
Westeuropese I
kon Frankrijk
veroorloren de koers
van zijn valuta tegenover de -dollar te
handhaven toen Engeland eenmaal had
besloten het pond te devalueren. Had het
dit wel gedaan (zoals België met zijn
harde valuta trouwena-vergeefs heeft ge
tracht). dan had het onmogelijk de con
currentie tegen de andere riaar AmewKa
exporterende landen kunnen volhouden en
de gevolgen voor de Franse economie zou
den catartrofaaP zijn geweest FrankriJR
moest dus mee eg» het onmiddellijke ge
volg was. zoals overal elders, dat binnen
landse koopkracht vrfn de franc vermin
derde. Anders gezegd, de prijzen van di
verse artikelen gingen ofahoog en de ta
nen bleven op hetzelfde peil laatste
is nu eenmaal een noodzakelljke voor
waarde voor het welslagen van ae
devaluatie als middel tot sanering
van da economie Immers, wanneer men
de lonen verhoogt stijgen de productie
kosten en daarmee de prijzen van de voor
export bestemde goederen, waarmee dan
het voordeel van de devaluatie taeteen
weer teniet is gedaan.
•yODRA de devaluatie van het pona oe-
kend werd, was het de Franse regering
duidelijk, dat dit voor Frankrijk wel eens
zeer onplelzierige gevolgen kon hebben
Het was namelijk te vrezen, dat de Franse
arbeiders een verdere verlaging van de
levensstandaard niet zouden „nemen en
dus zag men een verstoring van de met
zorg en moeite in stand gehouden arbelds-
vrede in het verschiet, met alle Q"*’1}-
gename gevolgen (zowel op politiek als
economisch terrein) daaraan verbonden.
Inderdaad heeft de toestand in Frank
rijk'zich ontwikkeld zoals de regering
vreesde. Het is allee» qog wat gneller ge-
Schiphol had gisteren een blender aar-
dig bésoek. De eerste K-LM.-passagier,
die van Londen naar Schlphdl vloog, en
de piloot die het toestel bestuurde, kwa
men met een Convair oVer. En zij hadden
een ontmoeting met de fotograaf die toen
van desa, bijzondere gebeurtenis een foto
Maakte. Op 17 Mei 1929 Vlogen zU als
oorsta pauagiers In de burgerluchtvaart
naar Amsterdam. Drie millioen anderen
volgden tot op heden.
Het begon zo: ..Wie wjl naar Amster
dam vliegen?" vroeg de hoofdredacteur
van de Londense Evening Standard op een
zonnig* Meidag in 1920. aan zijn redac-
“’SS’pünlijke stilte Hel op de redactie,
die omsloeg tot een algemene
toen een der jongste leden, de 24-jarige
verslaggever Rhodes. met hauwelijks
hoorbare Hem uitbracht: Ik wil wql.
met Gereende krachten «eworpen op het
samenMellen van een goede biografi® van
Rhodes, wiens schuchter uitgebrachte
woorden in wijdep kring werden be
schouwd als ee« uiting van levensmoe-
heGezagvoerder Shaw. die op 17 Mei 1920
zijn Airtta 18 G-EalU. een omgebouwd oor-
IbusvUegtulg van de startbaan op Croydon
IXakte. was echter vastbesloten de
sceptische collega's van Rhodes, alsmede
vele anderen te overtuigen van hun mls-
pfaatste wantrouwen in de jonge burgen-
ne H..n rtcM.
te zich op Shaw en op Rhodes. Zo ge-
des. 'n kleine 30 Jaar ouder, maar nog even
mKrU«nJ'.'>.,r0’u.,Ü.V'd.HKnLM laar
pl s een paar maanden onderhouden ae
Vliegende Hollanders een pendeldienst
tussen Londen en Amsterdam. Vandaar,
dat al deze pioniers vandaag, aan de
vooravond van het 30-jarig bestaan van
onze nationale luchtvaartmaatschappij
bijeengekomen waren op dat *0 veran
derde Schiphol.
Shaw en Rhodes kwamen uit Londen j
met de Convair ..Albert Cuyp". belden als
passagiers Maar Shaw nam boven del
Noordzee evfp de stuurknuppel in zijn
knuisten en toen de Convair voor het
stationsgebouw taxiede stak hij vanuit de
stuurstoel trots zijn hoofd uit de cockpit.
FotqjRaaf De Haan ontspande de sluiter
Dit was het eerste (gehtlurde) passagiers
vliegtuig van de K.L.M. dat dertig jaren
geleden op Schiphol is gedaald en waar
mee de luchtlVn Amsterdhm—Londen
V.v. ioerd geopend. Met enige moeite
verlaten de passagiers de Engelse heren
Rhodes en O'Brien het vliegtuig, dat
bestuuiM ioerd door de Engelse vlieger
Shaw. Links de heer Plesman. die "de
eerste passagiers verwelkomt.
Bureu: Markt U. T*tefooo INB
MMraa.
JuTöSX
MTMtewCWnMaui'
n. vam not nun