SÉ&t ™^COUD5CME COUBANT— uruuMarkt »1. Teletoo» TT« AR. I N O O C E N OMEN Lijker Noel Baker isl niet tevreden met de Blitse keuken de Bresw-sS’ JONGETJE VAN 12 JAAR DE ENIGE OVERLEVENDE VAN VLIEGTUIGRAMP Dakota tegen bergwand gébotst Achtergehouden weerbericht leidde tot rénip van Nijmegen Een toelichting van dr Plesman over omstandigheden 2.25 Hij wil oqJ, Franse fi Golf van stakingen over Zuid-Italië EESMANN igelse koks bij de de leer doen M O? Amerikaan en Brit te Boedapest in arrest Zij zouden bekend hebben spionnage te hebben gepleegd Moeilijke redding in mist en tussen vallende rotsblokken Modelmelkbesluit Weer een ongeluk op onbewaakte overweg t .Auto en treinwagon in brand Officier dreef handel met Rijks-benzine Samenloop van Meningen over de oorzaak Dr Adenauer en de Hoge Commissie zijn het eens Doodvonnis voltrokken Eindbeslissing de R.T.Q. tegen Kerstmis Verslagenheid op Ypenburg Russen hielden sneltrein HannoverBerlijn aan Lidmaatschap der V.N. weer in discussie Medeleven in de gehele wereld 12 NOVEMBER 1M|. Prijs '10 cent per nummer 88ste Jaargang No 22831 /030 per week per maand Postrekening 48400A per kwartaal staart van het vliegtuig te voorschijn werd gehaaid. In N SINTERKLAAS Nas wijts toen “I K1JKEB. fl.» Kaan bovenhand schap»" karbl. Mar 11,75 K HUverao» gskln, zacht oord m" onthaal! rmale” •X van- -resaie, ie» per 'angen. derwij- ie zou een hij zijn «a- >oogd. om nog die hun de zoveel trjd nen. .zie •rken. toch Izaak Altai. 12 jaar. de enige ov^levende tan de ramp met de Dakota van Aero- Holland. lipt nu in het ziekenhuis tê Drammen. i groot gedeeltt >te hU in de die dijn r nissti A»n hij te 1 Ingedeel Kwartiermeester Gener benzine heeft verduister publikf-inen heeft verkrx 11 26 EENDRACHT ƒ178 MAAIT MACHT be« elf ontl van dr :h met t laanvrtigen c van het v< Vogelen de Amerikaanse presl- n de International Standard Elec- npany en Edgar Sanders de Britse like vertegenwoordiger van de Tamelijk zacht weer, medegedeeld door het j van Woensdag- ’"bewoikt met plaatse- vannacht hier en daar matige wind aanvanke- Oost. later uit ulteen- Welnlg verandering in medege *0?^ 2°t Donderdagavond. 1Z’*»Me»xl zwaar t- ZJgS*® regen en rni»t. Meest ZLyaen Zuid en «chtingen. —watüur. r Wassende maan Zon op |.1«; onder 19.97 «*an op U tt: onder 90.90 Het Hongaai nenlandse zt Robert V dent van trie Comps plaataelljkt rtraatar I groot oi ktest itkomst sijnl It wol. in is, groen- iu, koren- js-llchigeij» Aan de angstige spanning rond de vermiste Dakota van Aero-Holland is een einde gekomen. Nadat gistermorgen het wrèk van het vliegtuig op de Westelijke oever van de Oslofjord door een los-arbeider, lid van een reddingsploeg, was gevonden* werd de intense speurtocht op zee, vanuit de lucht en te land opgegeven en concentreerde men alle aandacht op het bos, waarin de machine nareen 40 meter lange glijvlucht door het geboomte, terecht was gekomen. Het onderzoek is nu reeds zo ver ge vorderd. dat met zekerheid mag worden aangenomen, daf er slechts één overlevende is: de 12-jarige Izaak Altai, die vrijwel ongedeerd uit de terstaat merkingi generaal van aan de Raad leggen. De Raad zal handeling van het Aangenomen mag woi deling van het rar de Luchtvaart zee zal in het openbas Art«en. verbonden aan de gMtatatlebureaux voor tubei ■“’Mine mogen In het ver «fgeven. dat zij. die «odelmelk wordt ge *7* In aanraking komer wm- Deze verklaring la Mt modelmeikbealuit. herinneren, dat de Con- ruim vijf kilometer afstand egveld tegen hoogspannings- 132.000 volt terecht kwam en i het brandende toestel 40 perponen >t leven kwamen. Op een in de na- _w_._.1 gevonden kaart bleek een hoogte van 150 meter abusievelijk als 15 meter te zijn aangegeven. Even voordat het toestel zou landen be sloot de gezagvoerder rond te vliegen om zo mogelijk een zichtlanding uit te voe ren. Intussen was het wolkendek gedaald tot op honderd meter yan de bodem Was dit ohmiddejlljk aan de gezagvoerder mee gedeeld. dan zou deze, op grond van zun strenge Instructies, de andere ’landings baan niet hebben gebruikt en waarschijn lijk in het geheel niet getracht hebben op Prestwick te landen. Het wa* .een fout uit sleur”, zoals het rapport het uitdrukt. In het rapport, dat 31 pagina’s heslagt. waaraan vijf aanhangsels zijn toegevoegd, wordt critiek geleverd op de wijze waar op de weerrapporten op het vliegveld werden opgesteld, maar men wil het on geval toch wijten aan een samenloop van ongunstige omstandigheden. (Van onze Londense correspondent) TAAT het tussen Engeland en Frank- rijk lang niet altijd botert, is niets vreemds. Er zijn bijna steeds politieke kwesties, die beide landen verdelen. Maar nu lukt het wel of Engeland letterlijk roet in het eten heeft gegooid door het wel zeer ondiplomatieke voorstel om tienduizend Engelse en Franse koks voor een tijdje te laten stuivertje wisselen. Het was de veel bereisde minister Noël-Baker, die met dit snode plan voor de dag is gekomen. De Fransen hebben al met een nieuwe revolutie gedreigd als de Engelse dienaren van de pollepel het zouden wagen voet aan wal te zetten om de Franse collega's van achter hun braad pannen te verdrijven. Toch is het/niet zo kwaad bedoeld. Engeland is zfch schferp bewust van zijn tekortkomingen op het gebied der kook kunst. De eentonigheid der Engelse maal tijden kan immers niet alleen aan de rantsoenering worden geweten Vóór de oorlog was er ook let», dat aan het En gelse eten ontbrak. Het x»t hem niet zo zeer In de grondstoffen, doch In het tekort aan fantasie om die smakelijk te bereiden en behoorlijk op te dienen. Eten betekent voor de meeste Engelsen niet veel meer dan voedsel tot zich nemen. Een restaurant is het tegenovergestelde van een gezelllgheidsoord. Het is door gaans. hoe oneerbiedig het ook klinkt, een menselijke voederplaats.* Maar verwende' Arteen. verbonden aan de distrlcts- vuuerculosebe- •rvolg de ver- ,e In bedrijven gewonnen, met de •n, niet aan t.b.c. voorgeschreven a. B. VAN DKB kiaat, GROOT GOUDA rD— le con- En lard laar lister, die sn zaak, van de i in het Na een langdurig ondersoek naar de oorzaken van de ramp van de K.L.M. Con stellation Nijmegen, die op 20 October 1948 b(j het vliegveld Prestwick in SchoUand Jukte, is het rapport van het En- ministerie vin burgerluchtvaart •nen. In dit rapport wordt het per- van vliegveld Prestwick niet jge» i selfs wordt het nlet-doorgeven bericht over wdaiglngen In de lUndlgheden de voornaamste ramp genoemd. Tevens het echter rechtvaardig. lid van het personeel •t ongeval verantwoordelijk wordt Gistermiddag wercFeen lux'e auto, be stuurd door de 49-jarige J Cortlever uit Papendrecht. bij het passeren van de on bewaakte overweg aan de Schuine Honds- bossclaan te Heiloo door een uit Alkmaar komende Clectrische trein gegrepen De auto, die aan de achterzijde werd geraakt, werd vele meters meegesleurd en vloog in brand. De voorste w; het treinstel vatte eveneens vl. had de trein spoedig tot stilstand i en met behulp van de wonenden kon de bewusteloze beslui..—, uit de auto worden bevrijd. Dr Janssen uit Heiloo verleende ae eerste hulp, waar na het slachtoffer met een hersenschud ding naar het Centraal ziekenhuis te Alk maar werd vervoerd. Zin toestand Is ra delijk weL De auto brat trein kon. zij het met tracing, de Gistermiddag heeft de presldent-direc- teur der K.L.M.. dr A. Plesman. aan een aantal -journalisten een uiteenzetting ge geven oihtrent enkele onderdelen van bo venstaand rapport. Dr Plesman noemde liet rapport ern stig en degelijk. Naar zijn oordeel was het ongeluk te wijten aan een samen loop van omstandigheden. Voor ons. al- du» dr Plesman. blijft het onverklaar baar hoe de gezagvoerder van de Nii- megen in de onmiddellijke nabijheid van het vliegveld bij Prestwick zo laag is gaan vliegen. Niemand weet dit. Ook het rapport geeft in dit opzicht geen zekerheid. Vast staat dat het weer op de rampzalige avond zeer slecht was. onstabiel met herhaaldelijk optredende windstoten. Wat de kaart betreft waarvan het rap- «■port gewag maakt, deelde dr Plesman mede, dat deze kaart een getrouwe copie was van een officiële kaart, die reeds vele jaren bij de Amerikaanse luchtstrijd krachten in gebruik was. Eer) soortgelijke kaart was ook in gebruik in de ..control tower” op Prestwick. Deze kaart vertoon de dezelfde fout -als de kaart, die in het vliegtuig, werd gebruikt en die men. enig^ziruf beschadigd, in de wrakhooo heeft teruggevonden. Het rapport laat In het midden of <je fout op de kaart heeft" bijgedragen tot Nie ramp. Dr Plesman verklaarde, dat de fout in de kaart geen rol heeft gespeeld, evenmin als storing in een der motoren, waarover het rapport trouwens geen conclusie geeft. Hij zeide nog dat de vliegdlenst van de K.L.M. voor het gebied van Prestwick als minimum-hoogte 700 voet heeft voosge- schreven als zgn. circllng-limit. Het Departement van Verkeer en Wa- ïrstaat zal het rapport, voorzien van op- gen en conclusies van de directeur- il van de Rijksluchtvaartdienst. Raad voor de Luchtvaart over- De Raad zal zich beraden of be- ;..t rapport gewenst is. K worden, dat de behan- ipport door de Raad voor •er waarschijnlijk is. Dit aar gebeuren. v An>* te Marseille I mijl ONO v Barnsdoe ntwy n Bangkok nsterre tt Piymothh nuiden n d Humber wt-Dakar pT» Ftntsteh» II v VIgo n Amsterdam raltar te Amsterdam vtrw andc-Amst p u Fintsterr» >bal n Buena Ventura v Bilbao te Vanger Rotterdam n Casablanca il-Brake p de Evenaar tmburg te Amsterdam 'anger te* Antwerpen verw. Casablanca te Bordeaux P Montt n Montevideo ombo n Belawan lahia-te Ameterdam verw. e Evenaar n Cristobal raltar te Tunis nmingham te B Aires Sydney te Rotterdam tobai n Curasao o Limorf n Cristobal tanbul n Constants ia p 1» Victoria itwerpen te Barbidoa Finlsterre n A v Gent >-Aden p de Evenaar Antwerpen p 21 Lizard Een golf van stakingen heeft zich Dins dag over Zuid-Italië voortgeplant in ver band met de eisen van de landloze boe ren. van wie velen bezit hebben geno men van grond. In de provincie Salerno riepen de communisten een algemene sta king af uit solidariteit met de boeren, die 3 000 ha land hadden bezet, zy beschul digde de politie, die tegen hen optrad, van ..geweldpleging en willekeurige arrestaties”. Landarbeiders in Apnllë legden het werk neer uit sympathie met 200 werkloze boeren, die door de politie van gronden in de provincie Fnggla wa ren verwyderd. het t verongelt gelse r verschel soneel spaard en van een l weersomstan e...... oorzaak van <de acht het rapport dat niet een bepaald voor hef gesteld. Men zal zich stellatlori op van het vilei draden van 1 dat in om het bijheld oSo-Jjord. In het midden een gedeelte van de romp. buitenlanders behoeven niet te wanhopen, want de talrijke continentale eethuizen, vooral de Italiaanse en Griekse, zorgen voor de nodige compensatie. Air oorzaak van de slechte kokerij van de Engelsen en het steeds maar weer voorzetten van cliché-maaltijden. beschouwt men een zeker gebrek aan'-scheppend vermogen, dat op talrijke andere gebieden eveneens tot uiting komt Houden de Engelsen daar om niet veelal krampachtig vast aan ver ouderde gewoonten en tradities’ Maar Noël Hstkefs plan is op zichzelf al het bewijs, dat er iets aan het ver anderen is. Zelfbezinning is het, kenmerk op velerlei terrein In het na-oorlog»e Engeland. Het Is een poging om boven de toestand van nog maar aj te vaak ver nomen zelfbeklag uit te komen Dit was een typische eiland-mentahteit Men be- seft nog vaak te weinig, hoe het elders is gesteld De Engelsen zijn altijd stomver baasd geweest, dat de buitenwereld niet net zo was ais ..good old England" Al» er iets mis was met die wereld, kwam het omdat dezq de hooggeroemde Britse levenstrant niet deelde Zeker, de Engel sen hebben voortreffelijke eigenschappen, die de wereld goed zou doen over te nemen Maar Engeland heeft eveneens van anderen nog veel tg leren De Engelsen beginnen thans de neiging te vertonen van hun eenzaam en verheven voetstuk af te stappen Daarvan zijn de koks, die elders hun licht willen gaan opsteken een sprekend voorbeeld Zou het Verenigd Europa misschien in de keuken een kans maken, nu het in de raadzalen en aan de groene tafels niet zo erg vlot? piloot kwam om het leven. iistera, als «.•komen. En iisschien niet, c wiens naam zij dan troost Verliezen in Indonesië De regering maakt bekend, dat tot haar leedwezen de volgende verliezen in Indonesië zijn gerapporteerd: K.NJ.L.: Gesneuveld 23 October 1949: Men. sergt inf. H. W. Damapoll. Gesneuveld 24 October 1949: Mad. sergt«2e kl. inf. Abdoelrachman Mal. sold. 2e kl. inf. Engkam. Mal. sold. 2e kl. inf. Nisan. Jav. sold. 2e kL inf. Sastro. '■?sneuveld 26 October 1949: Mad. sold. 2e kL inf. Halll. Gesneuveld 29 October 19^: Jav korpl. inf. Soescno. allen afkom stig uit Indonesië. twaalfjarige Izaak Allai. die een zusje en twee broertjes gestapt en die op de i het vliegtuig had ge- ^rnitig gewond te tegen zijn redder» toch angstig en zodra men heth Iets over ing vragen. Volgens draaide het toestel rond, voor het tegen de grond voor een groot gedeelte ult- retig hapte hij in de chocolade isappels. die Ain redder, de g Martinsen. beril gaf. Moeilijke redding Het bergfngswerk werd benioellljkt door de zeer slechte weersomstandigheden in deze streek van Noorwegen In* de dikke mint, die in dit gedeelte van het wpeste, onherbergzame bergland «elk uitzfcht be lemmerde. raakten verscheidene dragers van baren, waarop de slachtoffers van de ramp vervoerd werden, de weg kwijt, waardoor zij gevaar liepen In de moe rassen terecht te komen, die zich dichtbij de plaats van de ramp bevinden Ook kwam het voor, dat grote rotsblokken van 400 tot 500 kilogram plotseling In bewe ging kwamen en met oorverdovend geweld en grote snelheid langs de hellingen omlaagstortten. waardoor *het werk van de hulpverleningstroepen levensgevaarlijk werd. Niettemin hebben de Noren zich- geen ogenblik bedacht hun leven voor de redding van de slachtoffers in te zetten. Tegen zes uur gisteravond moest het ber gingswerk. wegens de ingëvallen duis-. Het Hoog Militair Gerechtshof te Gra- venhage heeft de W-Jarige reserve eerste luitenant M. J. K. uit Amsterdam veroor deeld tot 1 jaar en 6 maanden gevange- traf en ontslag uit de militaire dienst luitenant K was ten laste gelegd, dat Tandjong Prlok. toen hij daar was ield bij de eerste compagnie Dienst trmeester Generaal. 14.000 liter heeft verduisterd en aan de Re- 'cocht. Zilveren urn met aarde van Indonesische erevelden In December zal te Bandoeng en Batavia de zilveren urn tentoongesteld wordgn. die In het nationaal monument op het Damplein te Amsterdam zal worden ge plaatst. Deze urn is verbeeld In '22 sec toren. waarvan elke de aarde van een der 22 erevelden In Indonesië bevat. Zij zal opgeborgen worden in een Sonohouten tabernakel van 55 cm hoogte. In dit taber nakel is ruimte voor een oorkonde aan Koningin Juliana. Nadat 1 het openl mer vier missies het. resultaat van -.. de loupe zullen hebben genomen en regering naar aanleiding dadrvan even eens schrlftelijk haar standpunt te kennen za! hebben gegeven, kómt op Dinsdag 6 December het resultaat van de R.T.C. 'tn de Kamer in openbare discussie. Met het oóg op de behandeling in de perste Kamer moet de Tweede Kamer de overdracht van de souvereinltelt over Indonesië uiterK lijk 8 December af of niet goedkeuren. i Indien het desbetreffende wetsontwerp wgrdt aangenomen, zal de Eerste Kamer, die ?erst kennis moet nemen van het ste nografisch verslag van het •debat.in'’ de dTweede Kamer, op Dinsdag 13 December kunnen beginnen huar oordeel vast te leg gen in een voorlopig verslag, waarop de regering dsn weer een memorie van ant woord moet inzenden. Daarmee zal allicht bijna een week gemoeid zijn, zodat op Dinsdag 20 December het owenbaar debat in de Eerste Kamer kan bannen. Kort vóór Kerstmis valt dus de beslissing orde souvereiniteit Ingevolge het resultaat van de XT C. al of niet wordt overgedragen. Ook indign voor de rege^ng alles naar wens gaat, is het dan de hoogste tijd, want .uit Indonesië moet dan nog een speciale delegatie overkomen om vóór 31 December in het Koninklijk Paleis op de Dam te Amsterdam de souvereinltelt in ontvangst te nemen. grijpen, hoe het ongeluk ziek toegedragen heeft, waWt er was een voortreffelijke -be manning aan boord en in normale om standigheden hadden zij. naar zijn mening, wel kans gezien de Dakota op een of an der vliegveld aan de grond te krijgen. Aan. de hand van de'uiteraard gebirft- kige iRgevens, die men tot dusver heeft, hebben de deskundigen het ongeval ge reconstrueerd in afwachting van het of ficiële onderzoek. dat door de Noorse autoriteiten op Luchtvaartgebied inge- steld zal worden. Men vermoedt, dat de Dakota, bij haar pogingen om m mist en regen op het vliegveld Fomebu te landen, met een vleugdtop de hoge bomen van het bos raakte, dóór de bomen ploegde en tenslotte in een steengroeve stortte, waar een van <Je motoren explodeerde. Op hét volgende ogenblik moet er brand zijn uit gebroken Vaardoor het de volwassenen en de kleine pasagigrs onmogelijk werd het toestel te verlaten. Er is geen voor stelling -van te maken, welk een ver schrikkelijke paniek er in het neergeatorte toestel geheerst heeft. - Vanmorgen vertrok gezagvoerder An derson opnieuw per Dakota naar Osló. in gezelschap van een commissie vanwonder- zoek, bestaande uit de heren Diében. Hoekstra en Van .Eendenburg. Reeds eer der vertrok de heer M. S. Kamminga van de Rijksluchtvaartdienst naar Noor- wegeif De ramp heeft -over de gehele wereld diepe ontroering veroorzaakt en de deel neming gaat vooral uit naar de familie leden van de slachtoffers, die na een et maal van Martelend af wachten tenslotte de hoop op redding van hun bloedver wanten op hebben moeten geven De besprekingen tussen de drie Weste lijke hoge commissarissen en dr Konrad Adenauer, de Westduitse bondskanselier, die een week hebben geduurd en gevoerd werden ingevolge de instructies van de ministers van buitenlandse zaken der drie Westelijke grote mogendheden, zijn gis teravond geëindigd. Er zijn een aantal overeenkomsten tot stand gekomen, waar van de bijzonderheden Donderdag as. zullen worden gepubliceerd. Het van de bereikte overeenkomsten zal door de hoge commissarissen en lier worden getekend na verificatie van de vertalmgen. Bil Koninklijk Besluit is afwijzend be schikt over de in^ende grette-w*0®- ken ten behoeve van K. P. Berg, tot de doodstraf veroordeeld bU het Bijzonder Hof te Amsterdam. Het vonnis is inmiddels voltrokkën. ter degelijke voorbereiding van ibare debat in de Tweede Ka- speclale. deskundige Kamercom- »et resultaat van de R.T C. onder de innn en leiders van grote ondernemin- m, die vaak aardig m de commissariaten ritten, zal Kijker maar in het geheel niets er zyn ook nog heel andere ge vallen. Kijker kan niet in de boeken van anderen lezen, maar hij meent, dat er heel wat bescheiden zaken bestaan, waafin een degelijk middenstander een inkomen ver dient. dat voor geen minuterasalaris. ge- kapitaliseerd pensioen inbegrepen, uit de weg hoeft te gaan. Deze mening grondt Kijker op velt fidelities en op vele waarnemingen, waarom zou men dat zo’n pientere, hai werkende zakenman niet gunnen’ Mat dan moet men ook voor de miniat niet de verantwoording voor éer naar voor een belangrijk deel welvaart des lands draagt, de zon water kunnen zien schijnen. Hetzelfde geldt voor de hoge ambte- aeren als directeuren-generaal. directeu ren, vooral in de economische sector en natuurlijk de secretanasen-generaal. Deze mannen, op wier schouders het loodswerk door de bewogen vaarwaters van de moei lijke economische omstandigheden rust, wuden in het algemeen in het bedrijfs leren meer w®**** Tiin ^ar’ *1® staat wil betalen. 1 reaux al lani ambtenaren o Het was toen «en fout van delijk millioenen kostte, den fouten van directeuren »uw opgemerkt. Ook dat kan nog zo zijn. Maar een goede zet bracht het tand mu ltonnen op. Onder zulke omstandigheden 1* het duidelijk, dat men als gemeenschap ”iet zo dom doet, wanneer men voor deze functies salacisaén betaalt, waardoor men •erkelijk de^besten a»nlokt. irhoging onze mini de arbeid, wel bek len het hun mi •t aan die ene. pen is laten zM - - gedachte dat ook zijn ver- «mini voor een lief tinkelend deel bij zijn 2**«mvriend, zijn tweede ik, de fiscus terecht komt. VKEMARKT lag 22 November taal 458J dieren Vette koeien ibruiksvee 15M; Graskalvma alveren M7. Varkens M; Big. m 214- Veulens N. Schapen l: Bokken of geiten 11 koelen le i 1.10—1 M. >e g. I 40-1.SS: Stachtpaerden le a. i. I Lammeien le i Hg 40 alles per kg Graskalve- s ISO. 3e s. SS: Nuchter» kal- e a. 33. Je s 30. Biggen le i i 33: Werkpaarden le ate M: Hitten le i 800. 3e a M, >eien le a SU 2e a ?M Se a. le.a SSS. Se a 7S0. 3e i es 530 2e e 425. te t 3M: Vaar. 450 3e s 350. Pinken le a. 275' aanvoer Iets korter handel t‘ ieAs hoger dan vorige week ianvoer Iets kleiner, handel als vorige week. Nuohtere >er al» vorige week, handel stijver; Biggen aanvoer let» tamelijk, prijzen iets hoger, paarden aanvoer als vorige alm. prijzen constant; Lam- lets ruimer handel redelijk, eren. Kalf- én melkkoeien: ter. handel vooral voor melk prijzen iets stijgende; Vare iet» ruimer, hendel traag, iderd: Vaarzen en pinken: >ter. handel lui. prtjien at*- PU SALARISSEN van onze Excellente 1/ excellenties worden verhoogd, al- 4hfW< wanneer de Eerste Kamer er mee .yperd gaat. Dat zal wel. want 4aar ze- «rij veel leden, die uit eigen ervaring Lften dat het ministeriële salaris in de Mcttjfe niet io meevalt. ïarst had xie regering de, ministers bij kan achttien mille een representatje- toejsge vaó zes mijle willen geven De Kamer voelde daar weinig voor Kijker ken zich dat voorstellen, want dat zou •eetkomen op een belastingvrije sataris- mbofing. waartoe op zichzelf misschien wei enige aanleiding kan bestaan, maar au joch geen lichtend voorbeeld mag wor gen geacht voor de bevolking. Er zijn zo ree! andere baantjes, die ook allerlei bij- Modere verplichtingen -meebrengen en waarvoor zou de één dan wel een royale eftrtk voor dergeltjke kosten krijgen ‘en ge ander niet. Het is nu gekomen tot een ..norm eie* belastingvrije, salarisverhoging Jfii, hetgeen, gezien de sterke progn tt op neerkomt, dat de excellentie» BMnd tang geen f 500 meer ontva 4och menige arbeider, menige ond< ut en mjnige kantoorbediend! pt in de lucht springen, als h Icria met eén kierde zag verhc te twijgen van de rondedansjes. vrouwen zouden maken Want door hard geworden werkhanden van vrouwen immers, moet de spannende str tussen loon en prijzen worden gewonnei Voor de grote massa is deze ministeriel 3polag" niét gemakkelijk te verwei’ Voor het volte als geheel kan het eigenlijk moeilijk anders. Want deze loons verhoging i» niets anders dan eep loon- tonéctie Het woord minuter betekent eigenlijk dienaar. De ministers behoren 4e dienaren van het landsbelang bij uit stek te zijn en in ons land mogen zij in 4e regel op die titel aanspraak mSken. ook bij hen die het niet altijd met hun beleid eens zijn. Maar al te dikwhjls moet de man. op wie een beroep wordt gedaan hef ministersambt te aanvaarden, er vdbr taffidren omdat het hem te veel zou koeten Men heeft voor dit ambt de flink ste mannen nodig, de aanpakkers. kerëls net hersens, met dóórzicht, tevens door- kneed in het politieke spel. Naar zulke figuren is altijd vraag. Deze mannen kun nen wel werk krijgen En voor hen was ichttien mille gewoonlijk niet zó’n attrac tie. dat ze daarvoor altijd zwichtten. In tegendeel. In onze maatschappij was langzamer hand een groot verschil in beloning ont staan tusrfe» het hoogste ambtelijke werk en de arbeid in handel en vrije beroepen Htstaan De ambtelijke functie was eer vol en bracht aanzien, en ..men" ver- wachtte. dat zij in volstrekte onkreuk baarheid zou worden vervuld. De an deren konden verdienen en daarmee mocht het doel vaak de middelen heiligen. Doch IR wat voor wonderlijke toestanden heeft dat niet geleid! Het ministerssalaris ziet tr nu aantrekkelijker uit maar hoeveel advocaten zijn er niet, die voor zo'n arm- ri|l vier-en-twintig mille een mede- 4knd lachje zouden hebben. Om van de nstariasen niet te spreken En dat toch m verschil in verantwoording, i specialist, die in trek is. §laat r met stukken, en ook menig met-Zijne Excellentie geenk- oversteken. Van bankdircc- leiders van grote ondernemin- ternls, gestaakt worden. Bij de veroryft- lukte machine werden wachten geplaatst. De ontzielde lichatnen werden in rijen ip <dë grote schuur van'•een boerderij in de omgeving neergelegd. De gezichten van de kinderen waren over het algeme'en'on- besdhadigd. al waren de lichamen ver wrongen. maar de lichamen van de vttl- wassenen waren soms onherkenbaar ver minkt. De identificatie van de kinderen wordt bemoeilijkt, doordat zij allen kort geknipt haar hadden en -dezelfde korte broekjes en sokken droegen Toen gistermiddag in het restaurant van Aero Holland, waaj belangstellenden en leden van het personeel op nadere ge geven» over de vliegtuigramp wachtten, het bericht binnenkwam, dat slechts één var\ de 35 inzittenden van de Dakota de ramp overleefd had. was er een moment van zó grote verslagenheid, dat niemand iets te zeggen wist. Men had nog gehoopt op gunstige berichten, over de kinderen, de verpleegsters en- over de leden van de bemanning, die allen zo goed hadden gekend en die om J»un kameraadschap en hun vakmanschap bij allen gezien waren. Nu moest men aannemen, dat de mannen gevallen waren tijdens de uitoefening van» het beroep, dat hen lief wa». Om halfdrie. nog voordat de berichten binnen waren, arriveerde c. zyn ver- zagvoerder van de tweede Dakota tl enkeleAero Holland, die kinderen naar N wegen had gebracht. Thorvald Andei op Ypenburg. In Tunis had hij voor de laatste maal de bemanning van de PH- TFA gesproken. Tijdens de vlucht hoorde de gezagvoerder, dat zijn collega's niet Parijs, maar Brussel aan zouden doen. Door het oponthoud, dat fiet andere toe stel in de Belgische hoofdstad had door een reparatie aan de radio-installatie. ar riveerde Andersom drie uur vóór de an deren op Fornebu. Op het vliegveld stond een deputatie van het Noorse Rode Kruis gereed om de vergwakte kinderen uit de beide toestellen te ontvangen en te ver zorgen. Zodra men zekerheid had. dat het tweede vliegtuig in moeilijkheden was. steeg Anderson op om aan de nasporingen deel te nemen. De Noorse piloot verklaarde diet be- Krachtig Brits protest Generaal Bourne, de Britse comman dant vin Berlijn, heeft een ..kraebtic protest’ ingedjend by de Sowjet-Rusai- »che autoriteiten tegen het feit, dat de Sow jets op 17 en 18 November de snel trein van Hannover naar de Britse zone van Beriyn hebben aangehouden, aldus werd gisteren officieel te Beriyn bekend gemaakt. De eerste maal hielden dc Russen de trein bij Marienborn aan en openden op bevel van eert Russische officier een ver- zegelde postwagon. Zij bedreigden de A daarin aanwezige postambtenaar met ar restatie en namen de gehele wagon in beslag. De volgende dag deed zich bij y Marienborn een dergelijk Incident vobr. In zijn protestbrief noemt generaal Boume de Russische actie een schehdlng van dc overeenkomst van New York van Mei 1949 en van de overeenkomst, die de Grote Vier op 20 Juni te Parijs aangingen over de vergemakkelijking van het per sonen- en goederenverkeer tussen de Westelijke zones en Berlijn. Boume vraagt de Russische autoriteiten om onmiddel lijke terugkeer van de postwagon én zijn inhoud en om de verzekering, dat derge- lijke incidenten niet meer zullen voorko- men, f De Algemene Vergadering der V.N. heeft besloten de Veiligheidsraad te ver zoeken de llrimaatschapsaanvragen van negen landen opnieuw in behandeling te nemen. Deze landen zy^ Ceylon. Fin land. Ierland. Italië, de republiek Zuid r Korea. Nepal. Oostenryk. Portugal en Transjordanië. Het besluit was het resul taat van^negen afzonderlijke resoluties, waarin eveneens werd gezegd, dat alle negert candidaten ..vredelievende staten** waren en verdienden te worden toegala- ten. Het Sowjet-Russische blok «temde tegen alle resoluties. Ethiopië verzette zich tegen toelating van Italië. De Algemene Vergadering besloot tevens met 42 tegen negen stemmen en bij zes onthoudingen het Internationaal Gerechtshof te vragen, of een lidmaat- gchapsaanvrage. welke geen gunstige aan beveling van de zijde van de Veiligheids raad heeft verkregen, door de Algemene Vergadering kan worden goedgekeurd De Assemblee besloot met 42 tegen vijf stemmen bij elf onthoudingen de perma nente leden van de Veiligheidsraad te verzoeken zich met betrekking tot de lid- maatschppsaanvrkgen te onthouden van het gebruik van het veto Zodra de eerste reddingsploegen bij de plaats van de ramp gearriveerd waren, en terwijl vliegtuigen, vllegboten. Sthepen. auto's en ambulances nog op weg warén naar de onhellsplek. maakte men een aanvang met de pogingen de inzittenden te bevrijden en de gedeeltelijk Verkoolde lichamen van hen, die door "de schok van het neerstortende toestel Tiaar buiten ge slingerd waren, te bergen. De redder» werden opgezweept tot een koortsachtige krachtsinspanning,, toen een zwak gekrêun uit de romp Fan het toestel bewees, dat zich in de ruïqe van staal en aluminium hog levende süezens bevonden. En werke lijk vond mén In de staart van dp Dakota vastgeklemd tussen twee stoelen, een jongetje, dat geheel door roet en olie overdekt was. Het WM dg in Tunis met in het toestel wa» i acliterste plaat» van zelen. HU bleek niet zUn. maar hoewel hij glimlachte, werd hij zenuwachiig. de ramp gini klaringen d. malen sloeg en braadde Gr< en de »inaai< Noor Hilding it de definitieve •riveerde de ge- Jv «^«kvta van -Noor- iraon, de PH ord< <erd "gesleurd wageni-van veneens vlam Men >t stilstand gebracht. passagier» en om- ••isteloze besluurdeP1 Dr hull een hei ziekenhuis Zin toestand is ra- -andde geheel oit. De zij het met een half uur ver- reis voortzetten

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1949 | | pagina 5