SÉ&t
™^COUD5CME COUBANT—
uruuMarkt »1. Teletoo» TT« AR. I N O O C E N OMEN
Lijker
Noel Baker isl niet tevreden
met de Blitse keuken
de
Bresw-sS’
JONGETJE VAN 12 JAAR DE ENIGE
OVERLEVENDE VAN VLIEGTUIGRAMP
Dakota tegen bergwand gébotst
Achtergehouden weerbericht
leidde tot rénip van Nijmegen
Een toelichting van
dr Plesman
over
omstandigheden
2.25
Hij wil oqJ,
Franse fi
Golf van stakingen
over Zuid-Italië
EESMANN
igelse koks bij de
de leer doen
M O?
Amerikaan en Brit te
Boedapest in arrest
Zij zouden bekend hebben
spionnage te hebben gepleegd
Moeilijke redding in mist en tussen
vallende rotsblokken
Modelmelkbesluit
Weer een ongeluk op
onbewaakte overweg
t .Auto en treinwagon in brand
Officier dreef handel
met Rijks-benzine
Samenloop van
Meningen over de oorzaak
Dr Adenauer en de Hoge
Commissie zijn het eens
Doodvonnis voltrokken
Eindbeslissing
de R.T.Q. tegen
Kerstmis
Verslagenheid op Ypenburg
Russen hielden sneltrein
HannoverBerlijn aan
Lidmaatschap der V.N.
weer in discussie
Medeleven in de
gehele wereld
12 NOVEMBER 1M|.
Prijs '10 cent per nummer
88ste Jaargang No 22831
/030
per week
per maand
Postrekening 48400A
per kwartaal
staart van het vliegtuig te voorschijn werd gehaaid.
In
N SINTERKLAAS
Nas
wijts
toen
“I
K1JKEB.
fl.»
Kaan
bovenhand schap»"
karbl. Mar 11,75
K HUverao»
gskln, zacht
oord
m" onthaal!
rmale”
•X van-
-resaie,
ie» per
'angen.
derwij-
ie zou een
hij zijn «a-
>oogd. om nog
die hun
de
zoveel
trjd
nen.
.zie
•rken.
toch
Izaak Altai. 12 jaar. de enige ov^levende
tan de ramp met de Dakota van Aero-
Holland. lipt nu in het ziekenhuis tê
Drammen.
i groot gedeeltt
>te hU in de
die dijn r
nissti
A»n
hij te 1
Ingedeel
Kwartiermeester Gener
benzine heeft verduister
publikf-inen heeft verkrx
11 26 EENDRACHT
ƒ178 MAAIT MACHT
be«
elf ontl
van dr
:h met t
laanvrtigen
c van het v<
Vogelen de Amerikaanse presl-
n de International Standard Elec-
npany en Edgar Sanders de Britse
like vertegenwoordiger van de
Tamelijk zacht weer,
medegedeeld door het
j van Woensdag-
’"bewoikt met plaatse-
vannacht hier en daar
matige wind aanvanke-
Oost. later uit ulteen-
Welnlg verandering in
medege
*0?^ 2°t Donderdagavond.
1Z’*»Me»xl zwaar t-
ZJgS*® regen en
rni»t. Meest
ZLyaen Zuid en
«chtingen.
—watüur.
r Wassende maan
Zon op |.1«; onder 19.97
«*an op U tt: onder 90.90
Het Hongaai
nenlandse zt
Robert V
dent van
trie Comps
plaataelljkt
rtraatar
I groot oi ktest
itkomst sijnl
It wol. in
is, groen-
iu, koren-
js-llchigeij»
Aan de angstige spanning rond de vermiste Dakota van Aero-Holland
is een einde gekomen. Nadat gistermorgen het wrèk van het vliegtuig
op de Westelijke oever van de Oslofjord door een los-arbeider, lid van
een reddingsploeg, was gevonden* werd de intense speurtocht op zee,
vanuit de lucht en te land opgegeven en concentreerde men alle aandacht
op het bos, waarin de machine nareen 40 meter lange glijvlucht door het
geboomte, terecht was gekomen. Het onderzoek is nu reeds zo ver ge
vorderd. dat met zekerheid mag worden aangenomen, daf er slechts
één overlevende is: de 12-jarige Izaak Altai, die vrijwel ongedeerd uit de
terstaat
merkingi
generaal van
aan de Raad
leggen. De Raad zal
handeling van het
Aangenomen mag woi
deling van het rar
de Luchtvaart zee
zal in het openbas
Art«en. verbonden aan de
gMtatatlebureaux voor tubei
■“’Mine mogen In het ver
«fgeven. dat zij. die
«odelmelk wordt ge
*7* In aanraking komer
wm- Deze verklaring la
Mt modelmeikbealuit.
herinneren, dat de Con-
ruim vijf kilometer afstand
egveld tegen hoogspannings-
132.000 volt terecht kwam en
i het brandende toestel 40 perponen
>t leven kwamen. Op een in de na-
_w_._.1 gevonden kaart bleek een hoogte
van 150 meter abusievelijk als 15 meter
te zijn aangegeven.
Even voordat het toestel zou landen be
sloot de gezagvoerder rond te vliegen om
zo mogelijk een zichtlanding uit te voe
ren. Intussen was het wolkendek gedaald
tot op honderd meter yan de bodem Was
dit ohmiddejlljk aan de gezagvoerder mee
gedeeld. dan zou deze, op grond van zun
strenge Instructies, de andere ’landings
baan niet hebben gebruikt en waarschijn
lijk in het geheel niet getracht hebben op
Prestwick te landen. Het wa* .een fout
uit sleur”, zoals het rapport het uitdrukt.
In het rapport, dat 31 pagina’s heslagt.
waaraan vijf aanhangsels zijn toegevoegd,
wordt critiek geleverd op de wijze waar
op de weerrapporten op het vliegveld
werden opgesteld, maar men wil het on
geval toch wijten aan een samenloop van
ongunstige omstandigheden.
(Van onze Londense correspondent)
TAAT het tussen Engeland en Frank-
rijk lang niet altijd botert, is niets
vreemds. Er zijn bijna steeds politieke
kwesties, die beide landen verdelen.
Maar nu lukt het wel of Engeland
letterlijk roet in het eten heeft gegooid
door het wel zeer ondiplomatieke
voorstel om tienduizend Engelse en
Franse koks voor een tijdje te laten
stuivertje wisselen. Het was de veel
bereisde minister Noël-Baker, die met
dit snode plan voor de dag is gekomen.
De Fransen hebben al met een nieuwe
revolutie gedreigd als de Engelse
dienaren van de pollepel het zouden
wagen voet aan wal te zetten om de
Franse collega's van achter hun braad
pannen te verdrijven.
Toch is het/niet zo kwaad bedoeld.
Engeland is zfch schferp bewust van zijn
tekortkomingen op het gebied der kook
kunst. De eentonigheid der Engelse maal
tijden kan immers niet alleen aan de
rantsoenering worden geweten Vóór de
oorlog was er ook let», dat aan het En
gelse eten ontbrak. Het x»t hem niet zo
zeer In de grondstoffen, doch In het tekort
aan fantasie om die smakelijk te bereiden
en behoorlijk op te dienen. Eten betekent
voor de meeste Engelsen niet veel meer
dan voedsel tot zich nemen.
Een restaurant is het tegenovergestelde
van een gezelllgheidsoord. Het is door
gaans. hoe oneerbiedig het ook klinkt, een
menselijke voederplaats.* Maar verwende'
Arteen. verbonden aan de distrlcts-
vuuerculosebe-
•rvolg de ver-
,e In bedrijven
gewonnen, met de
•n, niet aan t.b.c.
voorgeschreven
a. B. VAN DKB kiaat, GROOT GOUDA rD—
le con-
En
lard
laar
lister, die
sn zaak,
van de
i in het
Na een langdurig ondersoek naar de
oorzaken van de ramp van de K.L.M. Con
stellation Nijmegen, die op 20 October 1948
b(j het vliegveld Prestwick in SchoUand
Jukte, is het rapport van het En-
ministerie vin burgerluchtvaart
•nen. In dit rapport wordt het per-
van vliegveld Prestwick niet jge»
i selfs wordt het nlet-doorgeven
bericht over wdaiglngen In de
lUndlgheden de voornaamste
ramp genoemd. Tevens
het echter rechtvaardig.
lid van het personeel
•t ongeval verantwoordelijk wordt
Gistermiddag wercFeen lux'e auto, be
stuurd door de 49-jarige J Cortlever uit
Papendrecht. bij het passeren van de on
bewaakte overweg aan de Schuine Honds-
bossclaan te Heiloo door een uit Alkmaar
komende Clectrische trein gegrepen
De auto, die aan de achterzijde werd
geraakt, werd vele meters meegesleurd
en vloog in brand. De voorste w;
het treinstel vatte eveneens vl.
had de trein spoedig tot stilstand i
en met behulp van de
wonenden kon de bewusteloze beslui..—,
uit de auto worden bevrijd. Dr Janssen
uit Heiloo verleende ae eerste hulp, waar
na het slachtoffer met een hersenschud
ding naar het Centraal ziekenhuis te Alk
maar werd vervoerd. Zin toestand Is ra
delijk weL De auto brat
trein kon. zij het met
tracing, de
Gistermiddag heeft de presldent-direc-
teur der K.L.M.. dr A. Plesman. aan een
aantal -journalisten een uiteenzetting ge
geven oihtrent enkele onderdelen van bo
venstaand rapport.
Dr Plesman noemde liet rapport ern
stig en degelijk. Naar zijn oordeel was
het ongeluk te wijten aan een samen
loop van omstandigheden. Voor ons. al-
du» dr Plesman. blijft het onverklaar
baar hoe de gezagvoerder van de Nii-
megen in de onmiddellijke nabijheid
van het vliegveld bij Prestwick zo laag
is gaan vliegen. Niemand weet dit. Ook
het rapport geeft in dit opzicht geen
zekerheid. Vast staat dat het weer op
de rampzalige avond zeer slecht was.
onstabiel met herhaaldelijk optredende
windstoten.
Wat de kaart betreft waarvan het rap-
«■port gewag maakt, deelde dr Plesman
mede, dat deze kaart een getrouwe copie
was van een officiële kaart, die reeds vele
jaren bij de Amerikaanse luchtstrijd
krachten in gebruik was. Eer) soortgelijke
kaart was ook in gebruik in de ..control
tower” op Prestwick. Deze kaart vertoon
de dezelfde fout -als de kaart, die in het
vliegtuig, werd gebruikt en die men.
enig^ziruf beschadigd, in de wrakhooo
heeft teruggevonden. Het rapport laat In
het midden of <je fout op de kaart heeft"
bijgedragen tot Nie ramp.
Dr Plesman verklaarde, dat de fout in
de kaart geen rol heeft gespeeld, evenmin
als storing in een der motoren, waarover
het rapport trouwens geen conclusie geeft.
Hij zeide nog dat de vliegdlenst van de
K.L.M. voor het gebied van Prestwick als
minimum-hoogte 700 voet heeft voosge-
schreven als zgn. circllng-limit.
Het Departement van Verkeer en Wa-
ïrstaat zal het rapport, voorzien van op-
gen en conclusies van de directeur-
il van de Rijksluchtvaartdienst.
Raad voor de Luchtvaart over-
De Raad zal zich beraden of be-
;..t rapport gewenst is.
K worden, dat de behan-
ipport door de Raad voor
•er waarschijnlijk is. Dit
aar gebeuren.
v An>* te Marseille
I mijl ONO v Barnsdoe
ntwy n Bangkok
nsterre tt Piymothh
nuiden n d Humber
wt-Dakar pT» Ftntsteh»
II v VIgo n Amsterdam
raltar te Amsterdam vtrw
andc-Amst p u Fintsterr»
>bal n Buena Ventura
v Bilbao te Vanger
Rotterdam n Casablanca
il-Brake p de Evenaar
tmburg te Amsterdam
'anger te* Antwerpen verw.
Casablanca te Bordeaux
P Montt n Montevideo
ombo n Belawan
lahia-te Ameterdam verw.
e Evenaar n Cristobal
raltar te Tunis
nmingham te B Aires
Sydney te Rotterdam
tobai n Curasao
o Limorf n Cristobal
tanbul n Constants
ia p 1» Victoria
itwerpen te Barbidoa
Finlsterre n A v Gent
>-Aden p de Evenaar
Antwerpen p 21 Lizard
Een golf van stakingen heeft zich Dins
dag over Zuid-Italië voortgeplant in ver
band met de eisen van de landloze boe
ren. van wie velen bezit hebben geno
men van grond. In de provincie Salerno
riepen de communisten een algemene sta
king af uit solidariteit met de boeren, die
3 000 ha land hadden bezet, zy beschul
digde de politie, die tegen hen optrad,
van ..geweldpleging en willekeurige
arrestaties”. Landarbeiders in Apnllë
legden het werk neer uit sympathie met
200 werkloze boeren, die door de politie
van gronden in de provincie Fnggla wa
ren verwyderd.
het t
verongelt
gelse r
verschel
soneel
spaard en
van een l
weersomstan e......
oorzaak van <de
acht het rapport
dat niet een bepaald
voor hef
gesteld.
Men zal zich
stellatlori op
van het vilei
draden van 1
dat in
om het
bijheld
oSo-Jjord. In het midden een gedeelte
van de romp.
buitenlanders behoeven niet te wanhopen,
want de talrijke continentale eethuizen,
vooral de Italiaanse en Griekse, zorgen
voor de nodige compensatie. Air oorzaak
van de slechte kokerij van de Engelsen
en het steeds maar weer voorzetten van
cliché-maaltijden. beschouwt men een
zeker gebrek aan'-scheppend vermogen,
dat op talrijke andere gebieden eveneens
tot uiting komt Houden de Engelsen daar
om niet veelal krampachtig vast aan ver
ouderde gewoonten en tradities’
Maar Noël Hstkefs plan is op zichzelf
al het bewijs, dat er iets aan het ver
anderen is. Zelfbezinning is het, kenmerk
op velerlei terrein In het na-oorlog»e
Engeland. Het Is een poging om boven de
toestand van nog maar aj te vaak ver
nomen zelfbeklag uit te komen Dit was
een typische eiland-mentahteit Men be-
seft nog vaak te weinig, hoe het elders is
gesteld De Engelsen zijn altijd stomver
baasd geweest, dat de buitenwereld niet
net zo was ais ..good old England" Al»
er iets mis was met die wereld, kwam het
omdat dezq de hooggeroemde Britse
levenstrant niet deelde Zeker, de Engel
sen hebben voortreffelijke eigenschappen,
die de wereld goed zou doen over te
nemen Maar Engeland heeft eveneens van
anderen nog veel tg leren De Engelsen
beginnen thans de neiging te vertonen
van hun eenzaam en verheven voetstuk
af te stappen Daarvan zijn de koks, die
elders hun licht willen gaan opsteken
een sprekend voorbeeld
Zou het Verenigd Europa misschien in
de keuken een kans maken, nu het in de
raadzalen en aan de groene tafels niet
zo erg vlot?
piloot kwam om het leven.
iistera, als
«.•komen. En
iisschien niet,
c wiens naam
zij dan troost
Verliezen in Indonesië
De regering maakt bekend, dat tot
haar leedwezen de volgende verliezen
in Indonesië zijn gerapporteerd:
K.NJ.L.:
Gesneuveld 23 October 1949:
Men. sergt inf. H. W. Damapoll.
Gesneuveld 24 October 1949:
Mad. sergt«2e kl. inf. Abdoelrachman
Mal. sold. 2e kl. inf. Engkam.
Mal. sold. 2e kl. inf. Nisan.
Jav. sold. 2e kL inf. Sastro.
'■?sneuveld 26 October 1949:
Mad. sold. 2e kL inf. Halll.
Gesneuveld 29 October 19^:
Jav korpl. inf. Soescno. allen afkom
stig uit Indonesië.
twaalfjarige Izaak Allai. die
een zusje en twee broertjes
gestapt en die op de
i het vliegtuig had ge-
^rnitig gewond te
tegen zijn redder»
toch angstig en
zodra men heth Iets over
ing vragen. Volgens
draaide het toestel
rond, voor het tegen de grond
voor een groot gedeelte ult-
retig hapte hij in de chocolade
isappels. die Ain redder, de
g Martinsen. beril gaf.
Moeilijke redding
Het bergfngswerk werd benioellljkt door
de zeer slechte weersomstandigheden in
deze streek van Noorwegen In* de dikke
mint, die in dit gedeelte van het wpeste,
onherbergzame bergland «elk uitzfcht be
lemmerde. raakten verscheidene dragers
van baren, waarop de slachtoffers van de
ramp vervoerd werden, de weg kwijt,
waardoor zij gevaar liepen In de moe
rassen terecht te komen, die zich dichtbij
de plaats van de ramp bevinden Ook
kwam het voor, dat grote rotsblokken van
400 tot 500 kilogram plotseling In bewe
ging kwamen en met oorverdovend geweld
en grote snelheid langs de hellingen
omlaagstortten. waardoor *het werk van
de hulpverleningstroepen levensgevaarlijk
werd. Niettemin hebben de Noren zich-
geen ogenblik bedacht hun leven voor de
redding van de slachtoffers in te zetten.
Tegen zes uur gisteravond moest het ber
gingswerk. wegens de ingëvallen duis-.
Het Hoog Militair Gerechtshof te Gra-
venhage heeft de W-Jarige reserve eerste
luitenant M. J. K. uit Amsterdam veroor
deeld tot 1 jaar en 6 maanden gevange-
traf en ontslag uit de militaire dienst
luitenant K was ten laste gelegd, dat
Tandjong Prlok. toen hij daar was
ield bij de eerste compagnie Dienst
trmeester Generaal. 14.000 liter
heeft verduisterd en aan de Re-
'cocht.
Zilveren urn met aarde van
Indonesische erevelden
In December zal te Bandoeng en Batavia
de zilveren urn tentoongesteld wordgn.
die In het nationaal monument op het
Damplein te Amsterdam zal worden ge
plaatst. Deze urn is verbeeld In '22 sec
toren. waarvan elke de aarde van een der
22 erevelden In Indonesië bevat. Zij zal
opgeborgen worden in een Sonohouten
tabernakel van 55 cm hoogte. In dit taber
nakel is ruimte voor een oorkonde aan
Koningin Juliana.
Nadat 1
het openl
mer vier
missies het. resultaat van -..
de loupe zullen hebben genomen en
regering naar aanleiding dadrvan even
eens schrlftelijk haar standpunt te kennen
za! hebben gegeven, kómt op Dinsdag 6
December het resultaat van de R.T.C. 'tn
de Kamer in openbare discussie. Met het
oóg op de behandeling in de perste Kamer
moet de Tweede Kamer de overdracht
van de souvereinltelt over Indonesië uiterK
lijk 8 December af of niet goedkeuren. i
Indien het desbetreffende wetsontwerp
wgrdt aangenomen, zal de Eerste Kamer,
die ?erst kennis moet nemen van het ste
nografisch verslag van het •debat.in'’ de
dTweede Kamer, op Dinsdag 13 December
kunnen beginnen huar oordeel vast te leg
gen in een voorlopig verslag, waarop de
regering dsn weer een memorie van ant
woord moet inzenden. Daarmee zal allicht
bijna een week gemoeid zijn, zodat op
Dinsdag 20 December het owenbaar debat
in de Eerste Kamer kan bannen. Kort
vóór Kerstmis valt dus de beslissing orde
souvereiniteit Ingevolge het resultaat van
de XT C. al of niet wordt overgedragen.
Ook indign voor de rege^ng alles naar
wens gaat, is het dan de hoogste tijd, want
.uit Indonesië moet dan nog een speciale
delegatie overkomen om vóór 31 December
in het Koninklijk Paleis op de Dam te
Amsterdam de souvereinltelt in ontvangst
te nemen.
grijpen, hoe het ongeluk ziek toegedragen
heeft, waWt er was een voortreffelijke -be
manning aan boord en in normale om
standigheden hadden zij. naar zijn mening,
wel kans gezien de Dakota op een of an
der vliegveld aan de grond te krijgen.
Aan. de hand van de'uiteraard gebirft-
kige iRgevens, die men tot dusver heeft,
hebben de deskundigen het ongeval ge
reconstrueerd in afwachting van het of
ficiële onderzoek. dat door de Noorse
autoriteiten op Luchtvaartgebied inge-
steld zal worden. Men vermoedt, dat de
Dakota, bij haar pogingen om m mist en
regen op het vliegveld Fomebu te landen,
met een vleugdtop de hoge bomen van
het bos raakte, dóór de bomen ploegde en
tenslotte in een steengroeve stortte, waar
een van <Je motoren explodeerde. Op hét
volgende ogenblik moet er brand zijn uit
gebroken Vaardoor het de volwassenen
en de kleine pasagigrs onmogelijk werd
het toestel te verlaten. Er is geen voor
stelling -van te maken, welk een ver
schrikkelijke paniek er in het neergeatorte
toestel geheerst heeft. -
Vanmorgen vertrok gezagvoerder An
derson opnieuw per Dakota naar Osló. in
gezelschap van een commissie vanwonder-
zoek, bestaande uit de heren Diében.
Hoekstra en Van .Eendenburg. Reeds eer
der vertrok de heer M. S. Kamminga van
de Rijksluchtvaartdienst naar Noor-
wegeif
De ramp heeft -over de gehele wereld
diepe ontroering veroorzaakt en de deel
neming gaat vooral uit naar de familie
leden van de slachtoffers, die na een et
maal van Martelend af wachten tenslotte
de hoop op redding van hun bloedver
wanten op hebben moeten geven
De besprekingen tussen de drie Weste
lijke hoge commissarissen en dr Konrad
Adenauer, de Westduitse bondskanselier,
die een week hebben geduurd en gevoerd
werden ingevolge de instructies van de
ministers van buitenlandse zaken der drie
Westelijke grote mogendheden, zijn gis
teravond geëindigd. Er zijn een aantal
overeenkomsten tot stand gekomen, waar
van de bijzonderheden Donderdag as.
zullen worden gepubliceerd. Het
van de bereikte overeenkomsten zal door
de hoge commissarissen en
lier worden getekend na verificatie van de
vertalmgen.
Bil Koninklijk Besluit is afwijzend be
schikt over de in^ende grette-w*0®-
ken ten behoeve van K. P. Berg, tot de
doodstraf veroordeeld bU
het Bijzonder Hof te Amsterdam. Het
vonnis is inmiddels voltrokkën.
ter degelijke voorbereiding van
ibare debat in de Tweede Ka-
speclale. deskundige Kamercom-
»et resultaat van de R.T C. onder
de
innn en leiders van grote ondernemin-
m, die vaak aardig m de commissariaten
ritten, zal Kijker maar in het geheel niets
er zyn ook nog heel andere ge
vallen. Kijker kan niet in de boeken van
anderen lezen, maar hij meent, dat er heel
wat bescheiden zaken bestaan, waafin een
degelijk middenstander een inkomen ver
dient. dat voor geen minuterasalaris. ge-
kapitaliseerd pensioen inbegrepen, uit de
weg hoeft te gaan.
Deze mening grondt Kijker op velt
fidelities en op vele waarnemingen,
waarom zou men dat zo’n pientere, hai
werkende zakenman niet gunnen’ Mat
dan moet men ook voor de miniat
niet de verantwoording voor éer
naar voor een belangrijk deel
welvaart des lands draagt, de zon
water kunnen zien schijnen.
Hetzelfde geldt voor de hoge ambte-
aeren als directeuren-generaal. directeu
ren, vooral in de economische sector en
natuurlijk de secretanasen-generaal. Deze
mannen, op wier schouders het loodswerk
door de bewogen vaarwaters van de moei
lijke economische omstandigheden rust,
wuden in het algemeen in het bedrijfs
leren meer w®**** Tiin ^ar’ *1® staat
wil betalen. 1
reaux al lani
ambtenaren o
Het was toen
«en fout van
delijk millioenen kostte,
den fouten van directeuren
»uw opgemerkt. Ook dat kan nog zo zijn.
Maar een goede zet bracht het tand mu
ltonnen op. Onder zulke omstandigheden
1* het duidelijk, dat men als gemeenschap
”iet zo dom doet, wanneer men voor deze
functies salacisaén betaalt, waardoor men
•erkelijk de^besten a»nlokt.
irhoging onze mini
de arbeid, wel bek
len het hun mi
•t aan die ene.
pen is laten zM - -
gedachte dat ook zijn ver-
«mini voor een lief tinkelend deel bij zijn
2**«mvriend, zijn tweede ik, de fiscus
terecht komt.
VKEMARKT
lag 22 November
taal 458J dieren Vette koeien
ibruiksvee 15M; Graskalvma
alveren M7. Varkens M; Big.
m 214- Veulens N. Schapen
l: Bokken of geiten 11
koelen le i 1.10—1 M. >e g.
I 40-1.SS: Stachtpaerden le a.
i. I Lammeien le i Hg
40 alles per kg Graskalve-
s ISO. 3e s. SS: Nuchter» kal-
e a. 33. Je s 30. Biggen le i
i 33: Werkpaarden le ate
M: Hitten le i 800. 3e a M,
>eien le a SU 2e a ?M Se a.
le.a SSS. Se a 7S0. 3e i es
530 2e e 425. te t 3M: Vaar.
450 3e s 350. Pinken le a.
275'
aanvoer Iets korter handel
t‘ ieAs hoger dan vorige week
ianvoer Iets kleiner, handel
als vorige week. Nuohtere
>er al» vorige week, handel
stijver; Biggen aanvoer let»
tamelijk, prijzen iets hoger,
paarden aanvoer als vorige
alm. prijzen constant; Lam-
lets ruimer handel redelijk,
eren. Kalf- én melkkoeien:
ter. handel vooral voor melk
prijzen iets stijgende; Vare
iet» ruimer, hendel traag,
iderd: Vaarzen en pinken:
>ter. handel lui. prtjien at*-
PU SALARISSEN van onze Excellente
1/ excellenties worden verhoogd, al-
4hfW< wanneer de Eerste Kamer er mee
.yperd gaat. Dat zal wel. want 4aar ze-
«rij veel leden, die uit eigen ervaring
Lften dat het ministeriële salaris in de
Mcttjfe niet io meevalt.
ïarst had xie regering de, ministers bij
kan achttien mille een representatje-
toejsge vaó zes mijle willen geven De
Kamer voelde daar weinig voor Kijker
ken zich dat voorstellen, want dat zou
•eetkomen op een belastingvrije sataris-
mbofing. waartoe op zichzelf misschien
wei enige aanleiding kan bestaan, maar
au joch geen lichtend voorbeeld mag wor
gen geacht voor de bevolking. Er zijn zo
ree! andere baantjes, die ook allerlei bij-
Modere verplichtingen -meebrengen en
waarvoor zou de één dan wel een royale
eftrtk voor dergeltjke kosten krijgen ‘en
ge ander niet.
Het is nu gekomen tot een ..norm
eie* belastingvrije, salarisverhoging
Jfii, hetgeen, gezien de sterke progn
tt op neerkomt, dat de excellentie»
BMnd tang geen f 500 meer ontva
4och menige arbeider, menige ond<
ut en mjnige kantoorbediend!
pt in de lucht springen, als h
Icria met eén kierde zag verhc
te twijgen van de rondedansjes.
vrouwen zouden maken Want door
hard geworden werkhanden van
vrouwen immers, moet de spannende str
tussen loon en prijzen worden gewonnei
Voor de grote massa is deze ministeriel
3polag" niét gemakkelijk te verwei’
Voor het volte als geheel kan het
eigenlijk moeilijk anders. Want deze loons
verhoging i» niets anders dan eep loon-
tonéctie Het woord minuter betekent
eigenlijk dienaar. De ministers behoren
4e dienaren van het landsbelang bij uit
stek te zijn en in ons land mogen zij in
4e regel op die titel aanspraak mSken.
ook bij hen die het niet altijd met hun
beleid eens zijn. Maar al te dikwhjls moet
de man. op wie een beroep wordt gedaan
hef ministersambt te aanvaarden, er vdbr
taffidren omdat het hem te veel zou
koeten Men heeft voor dit ambt de flink
ste mannen nodig, de aanpakkers. kerëls
net hersens, met dóórzicht, tevens door-
kneed in het politieke spel. Naar zulke
figuren is altijd vraag. Deze mannen kun
nen wel werk krijgen En voor hen was
ichttien mille gewoonlijk niet zó’n attrac
tie. dat ze daarvoor altijd zwichtten. In
tegendeel.
In onze maatschappij was langzamer
hand een groot verschil in beloning ont
staan tusrfe» het hoogste ambtelijke werk
en de arbeid in handel en vrije beroepen
Htstaan De ambtelijke functie was eer
vol en bracht aanzien, en ..men" ver-
wachtte. dat zij in volstrekte onkreuk
baarheid zou worden vervuld. De an
deren konden verdienen en daarmee mocht
het doel vaak de middelen heiligen. Doch
IR wat voor wonderlijke toestanden heeft
dat niet geleid! Het ministerssalaris ziet
tr nu aantrekkelijker uit maar hoeveel
advocaten zijn er niet, die voor zo'n arm-
ri|l vier-en-twintig mille een mede-
4knd lachje zouden hebben. Om van de
nstariasen niet te spreken En dat toch
m verschil in verantwoording,
i specialist, die in trek is. §laat
r met stukken, en ook menig
met-Zijne Excellentie geenk-
oversteken. Van bankdircc-
leiders van grote ondernemin-
ternls, gestaakt worden. Bij de veroryft-
lukte machine werden wachten geplaatst.
De ontzielde lichatnen werden in rijen ip
<dë grote schuur van'•een boerderij in de
omgeving neergelegd. De gezichten van
de kinderen waren over het algeme'en'on-
besdhadigd. al waren de lichamen ver
wrongen. maar de lichamen van de vttl-
wassenen waren soms onherkenbaar ver
minkt. De identificatie van de kinderen
wordt bemoeilijkt, doordat zij allen kort
geknipt haar hadden en -dezelfde korte
broekjes en sokken droegen
Toen gistermiddag in het restaurant
van Aero Holland, waaj belangstellenden
en leden van het personeel op nadere ge
geven» over de vliegtuigramp wachtten,
het bericht binnenkwam, dat slechts één
var\ de 35 inzittenden van de Dakota de
ramp overleefd had. was er een moment
van zó grote verslagenheid, dat niemand
iets te zeggen wist. Men had nog gehoopt
op gunstige berichten, over de kinderen,
de verpleegsters en- over de leden van
de bemanning, die allen zo goed hadden
gekend en die om J»un kameraadschap en
hun vakmanschap bij allen gezien waren.
Nu moest men aannemen, dat de mannen
gevallen waren tijdens de uitoefening van»
het beroep, dat hen lief wa».
Om halfdrie. nog voordat de
berichten binnen waren, arriveerde c.
zyn ver- zagvoerder van de tweede Dakota
tl enkeleAero Holland, die kinderen naar N
wegen had gebracht. Thorvald Andei
op Ypenburg. In Tunis had hij voor de
laatste maal de bemanning van de PH-
TFA gesproken. Tijdens de vlucht hoorde
de gezagvoerder, dat zijn collega's niet
Parijs, maar Brussel aan zouden doen.
Door het oponthoud, dat fiet andere toe
stel in de Belgische hoofdstad had door
een reparatie aan de radio-installatie. ar
riveerde Andersom drie uur vóór de an
deren op Fornebu. Op het vliegveld stond
een deputatie van het Noorse Rode Kruis
gereed om de vergwakte kinderen uit de
beide toestellen te ontvangen en te ver
zorgen. Zodra men zekerheid had. dat het
tweede vliegtuig in moeilijkheden was.
steeg Anderson op om aan de nasporingen
deel te nemen.
De Noorse piloot verklaarde diet be-
Krachtig Brits protest
Generaal Bourne, de Britse comman
dant vin Berlijn, heeft een ..kraebtic
protest’ ingedjend by de Sowjet-Rusai-
»che autoriteiten tegen het feit, dat de
Sow jets op 17 en 18 November de snel
trein van Hannover naar de Britse zone
van Beriyn hebben aangehouden, aldus
werd gisteren officieel te Beriyn bekend
gemaakt.
De eerste maal hielden dc Russen de
trein bij Marienborn aan en openden op
bevel van eert Russische officier een ver-
zegelde postwagon. Zij bedreigden de A
daarin aanwezige postambtenaar met ar
restatie en namen de gehele wagon in
beslag. De volgende dag deed zich bij y
Marienborn een dergelijk Incident vobr.
In zijn protestbrief noemt generaal
Boume de Russische actie een schehdlng
van dc overeenkomst van New York van
Mei 1949 en van de overeenkomst, die de
Grote Vier op 20 Juni te Parijs aangingen
over de vergemakkelijking van het per
sonen- en goederenverkeer tussen de
Westelijke zones en Berlijn. Boume vraagt
de Russische autoriteiten om onmiddel
lijke terugkeer van de postwagon én zijn
inhoud en om de verzekering, dat derge-
lijke incidenten niet meer zullen voorko-
men, f
De Algemene Vergadering der V.N.
heeft besloten de Veiligheidsraad te ver
zoeken de llrimaatschapsaanvragen van
negen landen opnieuw in behandeling te
nemen. Deze landen zy^ Ceylon. Fin
land. Ierland. Italië, de republiek Zuid r
Korea. Nepal. Oostenryk. Portugal en
Transjordanië. Het besluit was het resul
taat van^negen afzonderlijke resoluties,
waarin eveneens werd gezegd, dat alle
negert candidaten ..vredelievende staten**
waren en verdienden te worden toegala-
ten.
Het Sowjet-Russische blok «temde tegen
alle resoluties. Ethiopië verzette zich tegen
toelating van Italië.
De Algemene Vergadering besloot
tevens met 42 tegen negen stemmen en
bij zes onthoudingen het Internationaal
Gerechtshof te vragen, of een lidmaat-
gchapsaanvrage. welke geen gunstige aan
beveling van de zijde van de Veiligheids
raad heeft verkregen, door de Algemene
Vergadering kan worden goedgekeurd
De Assemblee besloot met 42 tegen vijf
stemmen bij elf onthoudingen de perma
nente leden van de Veiligheidsraad te
verzoeken zich met betrekking tot de lid-
maatschppsaanvrkgen te onthouden van
het gebruik van het veto
Zodra de eerste reddingsploegen bij de
plaats van de ramp gearriveerd waren, en
terwijl vliegtuigen, vllegboten. Sthepen.
auto's en ambulances nog op weg warén
naar de onhellsplek. maakte men een
aanvang met de pogingen de inzittenden
te bevrijden en de gedeeltelijk Verkoolde
lichamen van hen, die door "de schok van
het neerstortende toestel Tiaar buiten ge
slingerd waren, te bergen. De redder»
werden opgezweept tot een koortsachtige
krachtsinspanning,, toen een zwak gekrêun
uit de romp Fan het toestel bewees, dat
zich in de ruïqe van staal en aluminium
hog levende süezens bevonden. En werke
lijk vond mén In de staart van dp Dakota
vastgeklemd tussen twee stoelen, een
jongetje, dat geheel door roet en olie
overdekt was.
Het WM dg
in Tunis met
in het toestel wa» i
acliterste plaat» van
zelen. HU bleek niet
zUn. maar hoewel hij
glimlachte, werd hij
zenuwachiig.
de ramp gini
klaringen d.
malen
sloeg en
braadde Gr<
en de »inaai<
Noor Hilding
it de definitieve
•riveerde de ge-
Jv «^«kvta van
-Noor-
iraon,
de
PH
ord<
<erd
"gesleurd
wageni-van
veneens vlam Men
>t stilstand gebracht.
passagier» en om-
••isteloze besluurdeP1
Dr
hull
een hei
ziekenhuis
Zin toestand is ra-
-andde geheel oit. De
zij het met een half uur ver-
reis voortzetten