Oi’ GOUD5CUËCOUB ANT weerbericht Ljjker AKKEN! IHK •1 Q JES de beweerde Wysjinski Een kleine boei waar de Dakota viel !'s het ne- ÏTJES” „Rusland bezit waterstofbom' Frans-Russische betrekkingen o ernstig in gevaar zegt Louis Johnson Wat schamele resten bracht de reddingboot mee JUDA-HOLLAND TELEF. 2126 VALLEND VLIEGTUIG ij f Toch uitstel van de volksraadpleging meende id EN SPUTTERDEN DE MOTOREN TOEN EEN IN VLAMMEN GEHULD „Eerste schot in nieuwe Russische campagne” CROOT GOUDA „Maar Amerika kan binnen één uur toeslaan”, Verontwaardiging over Russische erkenning van Ho Tsji Minh Hartelijk dank, schipper Be zeven inzittenden van de PH-TEU De bruine jqs McMahon spoort aan tot „vredesoffensief” van V.S. ivfr—uuie wei- j ledis te ver- V.N.-vergadering in Moskou over atoom-contróle Russen blijven het verkeer in Duitsland saboteren ^en Paar Postzakken en enige kledingstukken geborgen Vrijdag 3 Febr. 1950 Prijs 10 cent per nummer Prlja abonnement: 88ste Jaargang No 22894 ƒ0.30 per week Bureau: Markt 31. Telefoon 2745 per maand Postrekening 48400 per kwartaal F. J. de Raadt. Cath. Lamers. J. v. d. Heide. B. S losser. Alexander Legg. A. v. Seumeren. S l/IF HUID! De Belgische koningskwestie om iNHEIDSZEEPI 1AAGT: I 'EN R AF en I laai KIJKER een coml zal zoeker ovei lef j De oppert Unie, veldi film van de door het i Vrijdag- irg 11É komen. ■t t C. J. de Mink. irfum omhult ut *m v»n dat Rusland over 10 a 15 jaar kapitalistische landen zal overtrel wat pCt. de •rice rend om 1 r en isprek 1 wor- laatste Chef-Exploitatie: D. DE KLERK rweest van .igen, waar talin iren, met wer- in 1939 zal nakomen en l de meest gevorderde BKKORT Direc/enr-Chefredacteur: 8. H. VAN DER KRAAT8 impekappennaaisters. sr Lorre E MORGAN het IEL CURI7 Broz Filn lomatieke kringen vrijelijk gesprt van een alge! imatieke I en de Sm >urg, is aani naar H il hebb< reneens de cialistische ie oorloi :omst Jerde bdwapeni structieve I r babies r de ttella overvette Kinder- door kinderartsen, rm aanbevolen over de post- toen ‘*ir het ri ankrijk, en de Vert ES” altijd weerd isident !e post- uit zee rekken, izetten. in Breskt ingen n dat eciale parft een zacht n jeugd. In E bovlr midd; belang monde ingegaë Spaak zoening Deze t de heer van de (Van onze speciale verslaggever) Het was een zeer vermoeide bemanning, die giateravond om kwart over zeven de reddingboot President Jan Leis de Waterweg biMenbracht en in de donkere Berghoven meerde. Meer dan twaalf uur hadden zjj op zee gezworven, gezocht naar het Deense schip Rigmor, gezocht ook naar wrakstukken van de verongelukte Dakota. Twaalf uur op een zwaar slingerende reddingboot, op een zee die door een stijve bries koppig was geworden. Dat is vermoeiend, vooral als men door de haast om uit te varen geen tyd beeft gehad eten mee te nemen. Maar alles wat restte van wat eens een Dakota was. had de reddingboot bij zich. In de stuurkap lagen vjjf postzakken, een rol kaarten eri een lege navlgatletas. Wat herinnerde aan de zeven mensen, die met de Dakota ver ongelukten, was een bruingestreepte winterjas, gaaf en zonder brandsporen. Stille getuigen, die de Deen en «p Belgische viskotter in zee drijvend hadden gevonden. En hoe men ook heeft gezocht, geen oliespoor op het water kon de plek verraden waar de P.H.-T.E.U. was gezonken. zeven mensen gistermorgen voor zes het leven lieten. ch is het verongelukken van de ’SS, mej. Lamers uit Venlo ge tij zou op 2 Maart a.s. de K L M. verbal •lijk V PER ASPERA AD ASTRA g--T— Op de goede weg „Hallo Seinpost Hoek van Holland, hier is de President Jan Leis. Ik geloof, dat ik op de goede weg ben, want ik zie schepen Schipper Brinkman van de Pret Jan Leis in de stuurkap met de zakken van de P.H.-T.E.U. die ui loerden opgevist. aan de kim- Wjj gaap er op af om te kijken of w(j goed zijn”. En eerfWwartier later kwam de redding boot weeFin de aether met de mededeling: ^ngszij van de F vastgemaakt ig enkele ding' Deense schip h een paar postzakkt 'een en een tas. V< Hs gevi 'end< 2 FEBRUARI 1950 >aak zou zijn: Ofwel .ning van de koning. i de wet van 19 üng uit het land dus de terug- •kenen. indien rderheid kan waar kwart Tragiscl stewardes weest. Zij zou op 2 Maart a.s. de K.L. verlaten in verband met haar voorgeno men huwelijk met een Australische piloot. Het huwelijk zou op 2 April den gesloten. Op gen van haar It vluchten is zij dus verongelukt. op reddingboot een bijna speurtocht. Zigzag va- afgezocht en het was toen de Seinpos igboot weer door l matieke betrektiwreil zal adviseren. En geland is steeds voorstander gev handhaving van zulke betrekkin] dat maar enigszins mogeljjk De Franse rechtse bladen en „L'Aurore" schreven Frankrijk een regering „sterk genoeg om er toe gaan d< haai /L26 EENDRACHT frn MAAKT MAtHT Over enkele maanden zaF een belang rijke wijziging worden gebracht in de samenwerking tussen het Nederlandse en Belgische loodswezen op de Wester- Schelde. Men heeft een nieuwe verdeling vastgesteld, die hierop neerkomt, dat 1'3 der te beloodsen schepen aan de Neder landse en 2/3 aan de Belgische loodsdienst Wordt toegewezen. „Het feit, dat de Sjjwjet-Unie niet alleen de atoombom maar eve waterstofbom bezit, betekent nifet alleen een enorm succes voor een soci ïweldige slag toe aan de imperialistische oorlogs- i hun toon te matigen en in hun internationale id aan de dag te leggen,” zo heeft Wysjinski, in buitenlandse zaken, in een toespraaje te Moskou ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van in het tijdschrift „De Sowjet-staat en de wet” „In alles vrede. Er is ter wereld, dat een beginnen. Wij trachten te verkrijgen, 'Ier kunnen af- loet weten, dat, begint, de str(jd- uur aan de slag klaarde Johnson, lige samenwerking m luchtmacht. z~-zrbevelhebber vhn de Westerse w„ie. veldmaarschalk Montgomery, is van zijn hoofdkwartier in Fontainebleau per trein naar het wintervacantieoord Mürren in het Berner Oberland gereisd. Daar( werd hij door de dorpsjeugd met bloe men, vlaggen en muziek van het station gehaald-. commentaar nieuwste De Bflt grap siscl de eerste schot i campagne, wc gevaar brengt". De Tim e s b van mening dat in Franse ogen Indo-China thans evenzeer In het „front” is gelegen van de „koude oorlog" tussen Oost en West, als dat verleden jaar het geval was met Berlijn, „toen Frankrijk, zij het tegen zijn zin, Engeland renigd.e Staten getrouw steunde". Weinig verandering. Weerverwachting. meegedeeld t K.N.M.I. in. De Bilt, geldig van avond tot Zaterdagavond: Meest zwaar bewolkt met nu en dan enige regen of motregen enjater enkele verspreide opklaringen. Matige tot krachtige en aan de kust tijdelijk wajlichi stormachtige Wind, aanvankelijk Zuidelijke, later ruimend naar Zuid-West. Weinig verandering in tempera tuur. 4 Februari Afnemende maan Zon op 8 19: onder 17 30 Maan op 19 38- onder 1.18 Toen de schipper van de red dingboot President Jan Leis gis teravond achter gesloten deuren in het gebouw van het Loodswezen voor de Commissie van Onderzoek vertelde wat de eerste stuurman van de Rigmor hem had mede gedeeld over het verongelukken van de Dakota, ging de telefoon. Een stem in Den Haag vroeg of de schipper aan het toestel kon komen. Arend Brinkman nam de hoorn op. -Het was dr P lesman. ..De baas" reide dat hij ztch ge drongen* voelde Brinkman en zijn bemanning hartelijk dank te zeg gen voor de vele uren, welke zij op zee hadden gekruist op* zoek naar zijn KL M.-mensen. Voor de Hoekse schipper zijn mannen was dit korte ges] wel een grote voldoening. Onze Brusselse correspondent telefo neert: In Brusselse parlementaire kringen wordt "Inslaande vraag sedert Woensdag- iag druk besproken. Men hecht groot 4 aan het feit, dat de regering bij van minister-president Eyskens is lan op het voorstel ven de heer een commissie van nationale ver- :g of overleg In het leven te roepen, commissie, zal naar de wens van Spaak, bevatten de oudste leden _j kamers en de verantwqprdelijke minister.-. n.l. de heren Eyskens, Carton de Wiart. Lilar, Devêze. Camiel Huys- mans Bu«et en Spaak. Naar wij vernemen, is in ultra-royalis- tische kringen hiertegen reeds verzet merkbaaar en is men van oordeel, dat het hier gaat om een nieuwe socialistische vertragings-manoeuVré. Het voorstel van Spaa' een eervolle terugtrekki: Ofwel een afschaffing van Juli 1945. waardoor de koni wordt gehouden, hetgeen keer des konings zou betel daarvoor een regingsmeerc worden gevonden. Echter zal het parlement deze wet en ipso facto de terugkeer slechts over twee laren behandelen, zodat intussen zou kun nen wordeh verder gewerkt aan de ver zoening der standpunten inzake de ko ningskwestie. Gistermorgen om half 12 kwam ein delijk het verlossende bericht via de radio van de Hoekse Seinpost binnen, een radio- bericht van schipper Brinkman van de "m l<Kgen inot1>rreddingboot-^P7rWte<rt-<Ta?rLfni °P h« »«bi Brinkman had eindelijk op de heiige zee - de Rigmor, het Deense schip, uat van nacht de Dakota zag verongelukken, ge vonden. En toen kwam tegelijkertijd de melding door, dat een eerste licht wierp op de omstandigheden, waaronder het on geluk was geschied. Want Brinkman had de eerste stuurman van de Rigmor ge sproken. De man had de wacht vanmor gen om 5 uur en had hem vertw dat hij een vliegtuig laag over zag konien. De muteren sputterden en even daarna zag hij iets afgiijselijks gebeuren. Het vlieg tuig vloog plotseling in brand er stortte in zee. Het bleef nog enige ‘ijd fel bran dend op de golven liggen. Toen verdween het vuur. Voor de opvarenden van de reddingboot President Jan Leis is deze tocht het zoe ken naar een speld in de hooiberg ge weest. Om 7 uur 's morgens was de red dingboot uitgevaren naar dq opgegeven plaats, waar de Rigmor zich moest be- tocht van ongeveer $25 oeg. De zee was Vrij Jcht was niet goed. President. Jan Leis i de reddingboot op aats dacht te zijn aange- iets gezien. De zee was De horizon was dampig. Toen stelde aper Brinkman zich door middel van radio in verbinding met Hoek van vroeg of men hem de jsitie van het Deense schip kon Je peilstations kwamen in actie L_.._ vast, waar zich kon bevinden. Dit heidene mijlen Noorda- ikelijk was aanf het euvel voor, »eild kon worde van Holland. IJi In diplomatieke kringen te Londen wordt thans vrijelijk gesproken over de mogelijkheid van een algeheel afbreken der diplomatieke betrekkingen tussen Frankrijk en de Sowjet-Unie als gevolg van het feit, dat Rusland een Franse nota van protest tegen de Russische erkenning van Ho Tsji Minh in Indo-China heeft ^verworpen. De Franse ambassadeur in de Britse hoofdstad. René Massigii. heeft gisteren voor de tweede maal in drie dagen een bezoek gebracht aan Sir William Strang, permanent hoofd van het Foreign Office. Uit gewoonlijk welingelichte kringen wordt vernomeh. dat Massigii Strang wenste te spreken over eventueel door Frankrijk te nemen maatregelen. Lon- dense waarnemers geloven, dat Engeland tegen een volkomen afbreken der diplo- Dubbel bestuur in Midden-Java «°uverneur van Midden-Java. de Boediono heeft een comité ge- ui een °Plo®«ini zal zoeken voor rnJifr emen V3n het dubbele bestuurs- dlt comlt^ hebben zitting de re- «25??, Dinamo Danoaetmodjo. dr Roesta- d. d van het dagelijks bestuur van ue Miaden-Javaraad) en de residenten van Jjkalongan. Semarang. Benjoemas en Ja- para-Rembang. De gouverneur hoopt, dat uu februari de moeilijkheden met het «ubbele bestuur zullen zijn opg'felost Immigratie naar Australië Times bericht uit Sydney, dat de t*11?.8. s-c^e minister voor Immigratie. Holt, bekend heeft* gemaakt, dat de on- oerhandeUngen mèt de Nederlandse rege ring inzake de immigratie van Nederland se militairen uit Indonesië beëindigd zijn, ue Australische regering zal een selectle- Froep naar Indonesië zenden voor het toezicht op de definitieve selectie van nen die zich in Australië wensen te vestigen. In aanmerking komen ongehuw- oen tussen 18 en 45 jaar of gehuwden tot jaar met hun gezinnen. De Australische regering zal de verantwoordelijkheid dra gen voor voorlopige accommodatie en werkzaamheden. De Nederlandse regering neeft de verantwoordelijkheid aanvaard voor het vervoer naar Australië, de kosten niet voor rekening van „Het verdedigingsstelsel van de V.S. nadert thans een dergelljk peil, dat binhen één pur tot actie kan worden overgegaan” aldus heeft de Amerikaanse minister van defensie. Louis Johnson, tijdens een lezing voor de universiteit van Virginia ver klaard. Door de eenmaking der gewapen de diensten is de -defensie der V.S, in betere vorm en sterker dan ooit sinds de demobilisatie, aldus Johnson, wat wjj doen, zoeken wjj de slechts één land t?r -- oorlog zou kunnen beginne... een militaire uitrusting t' waarmee wjj die aanvaller schrikken. Joe Stalin mc"‘ indien hij iets oih 4 uur bc„. krachten der V.S. om 5 v” zullen zijn." Verder verkl„„ dat er thans een volledige is tussen leger, vloot et. >Uv Gouverneur Van Waardenbyi te Djakarta De gouverneur van Nieuw Guinea, de heer Van Waardenburg, die Donderdag middag te Djakarta is aangekomen, zal Zondag doorreizen naar Holland», nadat hij besprekingen zal hebben gevierd mèt de Nederlands^ Hoge Commissaris. a „L’Epoque” ,'Aurore” schreven gisteren dat rijk een regering moet krijgen, genoeg om er toe over te durven le Franse communistische partij en tr organisaties buiten de wet te stel len”. „L’Aurore” is van mening dat Sts Frankrijk pimmer de oorlog zal verklai omdat hij kans ziet zijn doeleinden, behulp van .de voor do Sowjet-Unie kende „vijfde colonne”, volk wezenlijken. Ook in de Britse en Amerikaanse pers is commentaar geleverd op Stalins diplomatieke zet. ltse conservatieve Daily Tele- raph is van mening dat de Sowjet-Rus- oche erkenning van het „bewind" van rebellenleider Ho Tsji Minh „het is van een nieuwe Russische relke geheel Zuid-Oost-Azië in speld in de hooiberi Om 7 uur 's morgens >ot uitgevaren naar dt waar de Rigmor zk. vindên. Een lange zeemijl lag voor de boei kalm, maar het zie Uren lang heeft de 1 doorgestoomd en toen de opgegeven plas komen werd niet leeg, schipj de rs Holland en hij nadere posi opgeven. Dt en stelden een nieuwe plaats vast het Deense schip zi bestek was versche lijker dan aanvankelijk was aangegeven. Er deed zich echter het euvel voor, dat de reddingboot wel gepeild kon worden door het station te Hoetf van Holland. IJmui- den. het tWeede peilstation. kon de Presi dent Jan Leis echter niet horen, zodat geen kruispeiling verkregen kon worden. De reddingboot wist alleen op welke lijn hij zat en niet precies op welke plaats- Toen begon de - hopeloos lijkende i i werd de zee kwart over elf, stem van de redding en het bericht, dat J>ij afgaf wettigde de hoop, dat de boot nu in de goede koenp was. Schipper Brinkman was zelf aan de telefoon en bijna verheugend klonk zijn •tem: Geallieerden overwegen tegenmaatregelen. Het Amerikaanse departement van bui tenlands.e zaken heeft bekendgemaakt, dat het een tegenblokkade van de Sowjet-zone als represaille voor de Russische ver- keersbeiemmeringen op de wegen naar Berlijn „in actieve overweging" heeft. McDermott, de perschef an het departe ment. verklaarde: ..Wij geloven wiet, dat wij werkeloos kunnen toezien, wanneer de Sowjets op deze wijze internationale overeenkomsten schenden. Wij gelovfg, dat wü in overweging moeten o^men. of er geen tegenmaatregelen dienen t* wor den getroffen”. De internationale overeenkomst waar naar McDermott verwijst, is de overeen komst tot beëindiging van de Rerlijnse blokkade in Juni vorig jaar Generaal Hays, de plaatsvervangende Amerikaanse hoge commissaris Duits land. heeft een oezoek aan kanse.ier Ade nauer gebracht en men neemt aan, dat hij Adenauer ervan in kennis gesteld heeft, dat de Verenigde Staten de toestand ern stig opnemen en een wederinvoer.ng Van een alfcehele Russische blokkade van Ber lijn niet uitgesloten achten. /AVER de werkelijke betekenis van de vz loonsverhoging van 5 pCt. zullen weinigen, die deze kolom geregeld volgen, zich illusies hebben gemaakt Wij komen nog altijd eer goederen dan geld te kort. Geld, of iets wat er op lijkt, kan men met papieren maatregelen te voorschijn tove ren, goederen niet. Deze maatregel was te' vergelijken met een aspirientje, dat men soms nodig heeft om een gevoel van onwel zijn te overwinnen. Het aspirientje is aardig geslikt en men kan zeggen, dat zeer onaangename bij komende verschijnselen tot nu toe zijn uitgebleven. De zaak is vrij vlot verlopen en de mannen van Sociale en van Econo mische Zaken kunnen elkaar met een brede glimlach aanzien. Aan de nieuwe weeklonen is men reeds gewend, het nieuwe maandloon is bekeken. Men was er in het algemeen als wijs Nederlander op voorbereid, dat er van de vooruitgang iets af zou moeten. Er zijn gevallen, dat het resultaat door de af ronding, die ook bij de loonbelasting moet Worden toegepast, zelfs sterk kan tegen vallen. Aan de hand van de loonbelasting- tabellen heeft Kijker enkele steekproeven genomen. Hij is tot de conclusie gekomen, dat de percentages van de verhoging, die de fiscus in de wacht sleept, vrij sterk kunnen uiteenlopen. Enkele voorbeelden volgen. Een onge huwde. die ƒ20 per week verdiende, betaalde 41 ct loonbelasting. Als hij na de 5 pCt. opslag 21 verdient, wordt zijn loonbelasting 58 ct. Terwijl zijn loon stijgt met 5 pCt., gaat het resultaat voor de fiscus met ruim 4t) pCt. vooruitl Van de gulden gaat dus meteen 17 ct af. Had zijn weekloon eerst ƒ25 bedragen, dan ware zijn loonbelasting van 1,24 tot 1,45 op gelopen, een vooruitgang van ongeveer 16 pCt. Bij een weekloon van 40, dat tot 42 wordt verhoogd, springt de loon belasting van 4,45 op 4,73, wat eeh zeer bescheiden fiscaal sprongetje is, amper 7 pCt Neemt men daarentegen een ongehuwde van 80 per week, die naar ƒ84 klimt, dan wordt zijn loon belasting van 18,20 op 17,40 gebracht. Het loon wordt dus ƒ4 hoger, maar de heer Fiscus houdt er eerst 1,20 van af, g bijna één der^e. Bij de gehuwden heeft Kijker ook enkele gevallen nagegaan. Daarbij gaat hij uit van een (gezin met twee kindêren. die récht geven op kinderaftrek, omdat dit een veel voorkomend geval is. Bij een oud weekloon van ƒ40 stijgt de loon belasting van 0,68 naar 0,79, een ^^^■Mging van 11 ct, maar nog altijd ruim 15 pCt. Verdiende het gezinshoofd verleden jajK’' ƒ50 dan wordt zijn nieuwe loon belasting ƒ1.90 tegen ƒ1,68 oud. Bij een weekloon van ƒ60 wordt het» 3,37 tegen J 3,03 oud, dus nog altijd een stijging ,van ruim 10 pCt.. bij ƒ80 zijn dF bedragen 6.96 en 6,27. Bij maandlonen komt de zaak ongeveer op hetzelfde neer. Wel treedt bij de maandlonen de progressie duidelijker Raar voren Kijker begint met Jansen, die 300 per maand verdiende. Mynheer Jansen betaalde 19,30 loonbelasting en ziet zich, na ƒ15 „opslag”, ƒ21,80 afgehouden Dat is gen rijksdaalder loonbelasting meer. De eerste klap ig een daalder wgard, voor de fiscus. Verdiende mijnheer Jansen 400, pan klimt zijn offer aan 's lands schatkist van ƒ38,55 op 43,30. of met ƒ4,75. Dat ?’/°k „alweer een hap uit die ƒ20 „ver- n^ging Als mijnheer Jansen 500 ver diende. mocht hij wegens 25 opslag nu J 69.10 loonbelasting betalen, in plaats van tot dusver 63,70, ofwel 5.40 meer. Ruim een vijfde van de verhoging is afgeroomd. Bij een inkomen van 600 stijgt de loon- van. J 92-10 °P f 101-30- du* met a j Dat dus zeSgen, dat bijna één derde van de verhoging door de heer iiscus wordt opgeëist. Kijker heeft willen aantonen, dat wèt ook het werkelijke effect van de 5 pCt. verhoging moge zijn, de fiscus met de winst gaat strijken, dank zij de sterËe progressie. De opbrengsten uit de loon- lonen n^lfZU"en Vee^ meer dan de _Dit is yoor het Rijk natuurlijk een aan gename bijkomstigheid, maar het was er de. bedoeling van het reeds Bi^uar bedrijfsleven onze nationale slokop een extra douceurtje toe te stop pen. Kijker ziet in deze ontwikkeling een steun voor zijn betoog, d^t de invoering Xi de huurverhoging onherroepelijk moet fu" gebonden aan een fiscale tegemoet- nog’a'ngsHg'stiT6 kwestie bli^lt het echter Vóór schipper Brinkman om 5 uur van de plaats van de ramp op de thuisreis ging, heeft hij op verzoek van de „wal” een kleine rood-swit-blauwe boei met de vlag van de Koninklijke Zuid Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreu kelingen in zee verankerd. Dat was zo ongeveer 24 mijl recht wijzend West van Scheveningen. Daar ergens in wijde om geving moet het, wrak liggen op een diepte Van bijna 3fÓ nTeter volgens de zee kaart. Van zeg uur gistermorgen af heeft de Hoek in hoogspanning geleefd. De reddingboot W"« uit. Op de Seinpost waren vertegenwoordigers van de K.L.M. als een vooruitgeschoven post van de luchtvaart maatschappij bijeen om contact te onder houden tussen wat op zee gebeurde en de leiding van het bedrijf. Onophoudelijk rinkelden de telefoons, werd er gevraagd naar nieuws, werden plannen ontworpen voor pogingen, die gedaan moesten wor den om tenminste te doen wat gedaan kon worden voor de verongelukte vliegers. De sleepboot Maas passeerde op weg naar zee. Die zou ook gaan zoeken op de èangeduide plaats. En tusse^ de caca- phonie van geluiden, die uit de luidspreker van de radio-telefonie-ontvanger stroom de. kwam soms zwak de stem van de reddingboot door. Een reddingboot die van 10 uur af al om aanwijzingen vroeg omdat hij op de aangegeven plaats niets vond dan een lege zee en een horizon die geen 3 mijl ver was. De peilstations kwamen in actie maar de telefoniezender van de President Jan Leis bleek te zwak te zijn om in IJmuiden te worden gehoord. En dus moest schipper Brinkman het maar doen met de weten schap, dat hij op de peilingslijn stond, die Hoek van Holland aangaf. En hij moest maar schatten hoever. Dat brackt^wee uur ingespannen zoeken met zich, 4j^e. Tij- vonden, even voor het middaguii^^^’ die de summiere'bijzonderheden ramp medédeelde, dfl^gevonden i zakken, en anderé zakenWivergaf en zijn reis ging voortzetten. En Brinkman gaf het door naar I van Holland. Zijn stem spoelde soms in de stroom van Engelse gesprU plotseling ook de golflengte bezetten. De stemmen van de reddingboot in Breskens en de roeierswacht van Vlissingen meng den zich er ook in en bewezen dat voor noodverkeer eigenlijk op deze telefonie- gol( ook radio-stilte dient te worden voorgeschrevën, omdat niet iedereen direct door heeft dat hij moet zwijgen als een noodgeval de golflengte wil gebruiken. De schipper van de loodsboot Rigel toonde direct begrip voor wat er aan de hand was. Hij wachtte even met het antwoor den naar de Hoekse Seinpost. zoals hij later zeide. omdat hij de reddingboot hoorde en die in elk geval voorging. Toen de kleine karavaan, welke uit Den Haag en van Schiphol tegen 12 uur in Hoek van Holland aankwam o.a. met reddingsmiddelen, besloot niet meer naar zee te gaan maar de Deen in Londen op te vangen voor het ooggetuigeverslag, week de spanning. En het wachten werd op de President Jan Leis, die de zee nog een paar uur zou afzoëfcen om dan naar Hoèk van •Holland terug te keren. Zoals gezegd liej? de reddingboot om kwart over zeven de Waterweg binnen. Vijf postzakken, twee zeildoekse van een groene kleur, een gonjezak en twee van de bekende kleine P.T.T.-zakken met de smalle rood-wit-blauwe band kon Brink man overgeven aan de opsporingsdienst v-an de PT T. En er bleven nog over*de rol kaarten en de bruine winterjas. Een jas waarvan nog niet bekend was wie van de verongelukte vliegers hij heeft toebehbord. Schipper Brinkman heeft Sn het Loods- gebouw voor de commissie van onderzoek van de Rijksluchtvaartdienst en He aan wezige K.L.M.-officials verteld wat hij wist. Het Was niet veel. Slechts wat hij gehoord had van de eerste stuurman van de Rtamor. de man die op zijn wacht de Dakota met sputterende motoren bad zien overkomen en in brand had zi’en vliegen. Hij heeft lit alles ons later ook verteld, hoe hij geacht heeft en eindélijk het schip heeft gevonden, dat de zee koppig was en dat hij nergens een sp^or van olievlekken heeft kunnen ontdekken. Ook - dat de stuurman vertelde dat hij direct na het ongeluk geen wraksttil^ heeft ge zien. Eerst toen (bet dag werd, vond men hier en daar kleine voorwerpen drijven, dre opgevist werden twee postzakken, de rol kaarten, de lege navigatietas en de jas. En dat hij later van de Belgische vis kotter Zeebrugge 418 nog drie postzakken kreeg, die zij in zee hadden gevonden, pie zakken waren opengemaakt, omdat de Belgen van geen ongeluk wisten en nieuwsgierig waren naar wat er in zat. Geen spoor hebben zij kunnen ontdekken van de verongelukten. Om 5 uur gingen zij de dertig mijl lange thuisreis op. Daar ver in zee drijft een kleine rood- waarvan t wit-blauwe boei met de Z.H.R.M.-vïag er an Austra- op. dicht bij de plaats waar een K.L.M.- I vliegtuig onderging. Een boei bij de plapts ..Rusland moet worden uitgedaagd om een vergadering van de V.N. In Moskou toe te staan ter bespreking van de „atoomvrede”,” zo verklaarde senator Brien McMahon, voorzitter van de Con grescommissie voor atoomenergie Donder dag In de Amerikaanse Senaat. Hfj stelde voor, dat de V.8. door middel van radie- uitzendlngen en mlllioenen vlugschriften, Rusland en de wereld een nieuw voorstel voor contröle o«> atoomwapens zouden dóén. McMahon waarschuwde, dat de V.S. niet het monopolie van de waterstof-bom bezaten. Het was een kwestie van t(jd en wellicht korte tijd, of het Kremlin zou eveneens succes hebben. Volgens de senator zouden de V.S. door een „nieuwe stoutmoedige stap" hun jaar lijkse uitgaven voor bewapening ten bedrage van 15.000 millioen dollar met tweederde moeten besnoeien en het sur plus besteden aan de bevordering van de vrede in de wereld voor een periode van vijf jaar. Het surplus zou over drie pro gramma's moeten worden verdeeld: president Trumans punt vier, de ontwik keling van de atoomenergie over de gehele wereld ten nutte van de vrede en economische steun aan alle landen. Rus land inbegrepen Als tegenprestatie voor een dergelijk Marshall-plan voor de gehele wereld zouden de V.S. moeten vragen opi: 1) algemene aanvaarding van een effectief program voor de internatio nale contróle van de atoomenergie en 2) een aan inspectie onderhevige overeeu- komst tussen alle landen, waarbij twee derde van hun huidige uitgaven aan ning besteed worden voor con- ve doeleinden. de suwe vt •rkomt, •pen aan de lelgische loods Sfwjet- aetekent staat, maar brengt tevens een get stokers, die nu genoodzaakt zijn betrekkingen meer omzichtigheic de Sowjet-Russische minister var op 19 December j.l. verklaard, Stalin. Deze rede is pas gisteren gepubliceerd. Wysjinski zei, dat de Sowjet-Unie Stalins belofte vat ia a is 4— Op economisch gebied jffen. £je (Van een eigen verslaggever) aan de kim. Wy gaan er op af om te kRken roed zyn irflfwartier eerin de aether met de medech i langszij van de Rigmor. Ik Chip vastgemaakt en ben op ogenblik bezig enkele dingen over te men. die het Deense schip heeft gevonden. Het z(jn een paar postzakken, enkele kle dingstukken en een tas. Verder heeft de Deen ni|ts gevonden. Wmkstukken zyn niet dravende gevonden. V*n een wrak is ook geen sprake. Het moet gezonken zijn.” Daarna brak het gesprek weer af. Maar vanuit de Seinppst, waaf reeds urenlang hoogspanning heerste, omdat daar ver scheidene officials van de K.L.M.. loods-’ commissaris J. C. de Hondt en de inspec teur van de reddingmaatschappij. de heer A. J. Drenth. aanwezig waiipn óm de po gingen. het wrak te vinden, te leiden. Te lefoons rinkelden- de hele morgen door en telkens.kwamen weer de stemmen van zee via de radio, waaruit het geoefende oor van de kustwachters maar moest schif ten wat zij wensten, nl. de reddingboot. Deze gesprekken werden telkens zwaar gestoord door Engelse schepen, die met elkaar in contact kwamen. Maar er kon toch een vrij geregelde verbinding met de reddingboot worden gehouden, zodat men a la minute op de hoogte'bleef van de gang vay zaken Om 11 uur was de sleepboot Maas uitgevaren om ook naar wrakstukken te zieken, terwijl omstreeks 12 uur de bergingsblazer Meermin van Hoek van Holland zou vertrekken met aan boord leden van de commissie van onderzoek van de Rijksluchtvaartdienst en technici en officials van de K.L M.. teneinde op de plaats van de ramp een onderzoek in te stellen. Deze commissie kwam omstreeks het middaguur te Hoek van Holland aan. maar besloot toen niet naar zee te vertrekker), omdat zojuist radioberichten waren binnengekomen, dat het Deense schip, nu hij de postzakken en andere bescheiden aan de reddingboot had afgegeven, had besloten zijn reis naar Londen voort te zetten. De reddingboot kreeg order nog enige tijd op de plaats rond te kruisen en indien mogelijk een boei met anker en een vlag erop in zee te zetten op de plaats, waar men ver moedde, dat de Dakota was gezonken. Schipper Brinkman kon niet anders zeg gen. dan dat men- niets had gemerkt van eventuele Wrakstukken. Slechts de post- :t was zakken en enkele andye voorwerpen wa ist de ren drijvend op zeg aangetroffen kreeg In de namiddag is de rust in de Sein- J post weergekeerd Het Deense schip zette de reis voort. De reddingboot maakte aan- aanstalten om naar de thuishaven terug te keren en de leden van de onderzoekscom- missie van de Rijksluchtvaartdienst, bene vens de K.L.M.-vertegenwoor4igers. o.w. de piloot Sillevis. keerden naar Schiphol terug, om vandaar per vliegtuig naar Lon den te vertrekken teneinde de stuurman van het Deense schip te horen ais enige getuige van de ramp.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1950 | | pagina 1