Oi’
GOUD5CUËCOUB ANT
weerbericht
Ljjker
AKKEN!
IHK
•1
Q
JES
de
beweerde Wysjinski
Een kleine boei waar de
Dakota viel
!'s
het
ne-
ÏTJES”
„Rusland bezit waterstofbom'
Frans-Russische betrekkingen
o
ernstig in gevaar
zegt Louis Johnson
Wat schamele resten bracht de
reddingboot
mee
JUDA-HOLLAND
TELEF. 2126
VALLEND VLIEGTUIG
ij
f
Toch uitstel van de
volksraadpleging
meende
id
EN SPUTTERDEN DE MOTOREN
TOEN EEN IN VLAMMEN GEHULD
„Eerste schot in nieuwe
Russische campagne”
CROOT GOUDA
„Maar Amerika kan binnen één uur toeslaan”,
Verontwaardiging over Russische erkenning
van Ho Tsji Minh
Hartelijk dank,
schipper
Be zeven
inzittenden
van de
PH-TEU
De bruine jqs
McMahon spoort aan tot
„vredesoffensief” van V.S.
ivfr—uuie wei- j
ledis te ver- V.N.-vergadering in Moskou
over atoom-contróle
Russen blijven het verkeer
in Duitsland saboteren
^en Paar Postzakken en enige kledingstukken geborgen
Vrijdag 3 Febr. 1950
Prijs 10 cent per nummer
Prlja abonnement:
88ste Jaargang No 22894
ƒ0.30
per week
Bureau: Markt 31. Telefoon 2745
per maand
Postrekening 48400
per kwartaal
F. J. de Raadt.
Cath. Lamers.
J. v. d. Heide.
B. S losser.
Alexander Legg.
A. v. Seumeren.
S l/IF HUID!
De Belgische koningskwestie
om
iNHEIDSZEEPI
1AAGT:
I
'EN
R AF
en I
laai
KIJKER
een coml
zal zoeker
ovei
lef j
De oppert
Unie, veldi
film van de
door het
i Vrijdag-
irg
11É komen.
■t
t
C. J. de Mink.
irfum omhult
ut *m v»n
dat Rusland over 10 a 15 jaar
kapitalistische landen zal overtrel
wat
pCt.
de
•rice
rend
om 1
r en
isprek
1 wor-
laatste
Chef-Exploitatie:
D. DE KLERK
rweest van
.igen, waar
talin
iren,
met
wer-
in 1939 zal nakomen en
l de meest gevorderde
BKKORT
Direc/enr-Chefredacteur:
8. H. VAN DER KRAAT8
impekappennaaisters.
sr Lorre
E MORGAN
het
IEL CURI7
Broz Filn
lomatieke kringen
vrijelijk gesprt
van een alge!
imatieke I
en de Sm
>urg,
is aani
naar H
il hebb<
reneens de
cialistische
ie oorloi
:omst
Jerde
bdwapeni
structieve
I
r babies
r de
ttella overvette Kinder-
door kinderartsen,
rm aanbevolen
over de
post-
toen
‘*ir het
ri ankrijk,
en de Vert
ES” altijd weerd
isident
!e post-
uit zee
rekken,
izetten.
in Breskt
ingen n
dat
eciale parft
een zacht
n jeugd.
In E
bovlr
midd;
belang
monde
ingegaë
Spaak
zoening
Deze t
de heer
van de
(Van onze speciale verslaggever)
Het was een zeer vermoeide bemanning, die giateravond om kwart over zeven de
reddingboot President Jan Leis de Waterweg biMenbracht en in de donkere Berghoven
meerde. Meer dan twaalf uur hadden zjj op zee gezworven, gezocht naar het Deense
schip Rigmor, gezocht ook naar wrakstukken van de verongelukte Dakota. Twaalf uur
op een zwaar slingerende reddingboot, op een zee die door een stijve bries koppig was
geworden. Dat is vermoeiend, vooral als men door de haast om uit te varen geen tyd
beeft gehad eten mee te nemen. Maar alles wat restte van wat eens een Dakota was.
had de reddingboot bij zich. In de stuurkap lagen vjjf postzakken, een rol kaarten eri
een lege navlgatletas. Wat herinnerde aan de zeven mensen, die met de Dakota ver
ongelukten, was een bruingestreepte winterjas, gaaf en zonder brandsporen. Stille
getuigen, die de Deen en «p Belgische viskotter in zee drijvend hadden gevonden.
En hoe men ook heeft gezocht, geen oliespoor op het water kon de plek verraden waar
de P.H.-T.E.U. was gezonken.
zeven mensen gistermorgen
voor zes het leven lieten.
ch is het verongelukken van de
’SS, mej. Lamers uit Venlo ge
tij zou op 2 Maart a.s. de K L M.
verbal
•lijk
V
PER ASPERA
AD ASTRA
g--T—
Op de goede weg
„Hallo Seinpost Hoek van Holland, hier
is de President Jan Leis. Ik geloof, dat ik
op de goede weg ben, want ik zie schepen
Schipper Brinkman van de Pret
Jan Leis in de stuurkap met de
zakken van de P.H.-T.E.U. die ui
loerden opgevist.
aan de kim- Wjj gaap er op af om te kijken
of w(j goed zijn”.
En eerfWwartier later kwam de redding
boot weeFin de aether met de mededeling:
^ngszij van de F
vastgemaakt
ig enkele ding'
Deense schip h
een paar postzakkt
'een en een tas. V<
Hs gevi
'end<
2 FEBRUARI 1950
>aak zou zijn: Ofwel
.ning van de koning.
i de wet van 19
üng uit het land
dus de terug-
•kenen. indien
rderheid kan
waar
kwart
Tragiscl
stewardes
weest. Zij zou op 2 Maart a.s. de K.L.
verlaten in verband met haar voorgeno
men huwelijk met een Australische
piloot. Het huwelijk zou op 2 April
den gesloten. Op gen van haar It
vluchten is zij dus verongelukt.
op
reddingboot een bijna
speurtocht. Zigzag va-
afgezocht en het was
toen de Seinpos
igboot weer door l
matieke betrektiwreil zal adviseren. En
geland is steeds voorstander gev
handhaving van zulke betrekkin]
dat maar enigszins mogeljjk
De Franse rechtse bladen
en „L'Aurore" schreven
Frankrijk een regering
„sterk genoeg om er toe
gaan d<
haai
/L26 EENDRACHT
frn MAAKT MAtHT
Over enkele maanden zaF een belang
rijke wijziging worden gebracht in de
samenwerking tussen het Nederlandse en
Belgische loodswezen op de Wester-
Schelde. Men heeft een nieuwe verdeling
vastgesteld, die hierop neerkomt, dat 1'3
der te beloodsen schepen aan de Neder
landse en 2/3 aan de Belgische loodsdienst
Wordt toegewezen.
„Het feit, dat de Sjjwjet-Unie niet alleen de atoombom maar eve
waterstofbom bezit, betekent nifet alleen een enorm succes voor een soci
ïweldige slag toe aan de imperialistische oorlogs-
i hun toon te matigen en in hun internationale
id aan de dag te leggen,” zo heeft Wysjinski,
in buitenlandse zaken, in een toespraaje te Moskou
ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van
in het tijdschrift „De Sowjet-staat en de wet”
„In alles
vrede. Er is
ter wereld, dat een
beginnen. Wij trachten
te verkrijgen,
'Ier kunnen af-
loet weten, dat,
begint, de str(jd-
uur aan de slag
klaarde Johnson,
lige samenwerking
m luchtmacht.
z~-zrbevelhebber vhn de Westerse
w„ie. veldmaarschalk Montgomery, is van
zijn hoofdkwartier in Fontainebleau per
trein naar het wintervacantieoord Mürren
in het Berner Oberland gereisd. Daar(
werd hij door de dorpsjeugd met bloe
men, vlaggen en muziek van het station
gehaald-.
commentaar
nieuwste
De Bflt
grap
siscl
de
eerste schot i
campagne, wc
gevaar brengt".
De Tim e s b van mening dat in Franse
ogen Indo-China thans evenzeer In het
„front” is gelegen van de „koude oorlog"
tussen Oost en West, als dat verleden
jaar het geval was met Berlijn, „toen
Frankrijk, zij het tegen zijn zin, Engeland
renigd.e Staten getrouw steunde".
Weinig verandering.
Weerverwachting. meegedeeld t
K.N.M.I. in. De Bilt, geldig van
avond tot Zaterdagavond:
Meest zwaar bewolkt met nu en dan enige
regen of motregen enjater enkele verspreide
opklaringen. Matige tot krachtige en aan de
kust tijdelijk wajlichi stormachtige Wind,
aanvankelijk Zuidelijke, later ruimend naar
Zuid-West. Weinig verandering in tempera
tuur.
4 Februari Afnemende maan
Zon op 8 19: onder 17 30
Maan op 19 38- onder 1.18
Toen de schipper van de red
dingboot President Jan Leis gis
teravond achter gesloten deuren
in het gebouw van het Loodswezen
voor de Commissie van Onderzoek
vertelde wat de eerste stuurman
van de Rigmor hem had mede
gedeeld over het verongelukken
van de Dakota, ging de telefoon.
Een stem in Den Haag vroeg of de
schipper aan het toestel kon
komen. Arend Brinkman nam de
hoorn op. -Het was dr P lesman.
..De baas" reide dat hij ztch ge
drongen* voelde Brinkman en zijn
bemanning hartelijk dank te zeg
gen voor de vele uren, welke zij
op zee hadden gekruist op* zoek
naar zijn KL M.-mensen.
Voor de Hoekse schipper
zijn mannen was dit korte ges]
wel een grote voldoening.
Onze Brusselse correspondent telefo
neert:
In Brusselse parlementaire kringen wordt
"Inslaande vraag sedert Woensdag-
iag druk besproken. Men hecht groot
4 aan het feit, dat de regering bij
van minister-president Eyskens is
lan op het voorstel ven de heer
een commissie van nationale ver-
:g of overleg In het leven te roepen,
commissie, zal naar de wens van
Spaak, bevatten de oudste leden
_j kamers en de verantwqprdelijke
minister.-. n.l. de heren Eyskens, Carton
de Wiart. Lilar, Devêze. Camiel Huys-
mans Bu«et en Spaak.
Naar wij vernemen, is in ultra-royalis-
tische kringen hiertegen reeds verzet
merkbaaar en is men van oordeel, dat het
hier gaat om een nieuwe socialistische
vertragings-manoeuVré.
Het voorstel van Spaa'
een eervolle terugtrekki:
Ofwel een afschaffing van
Juli 1945. waardoor de koni
wordt gehouden, hetgeen
keer des konings zou betel
daarvoor een regingsmeerc
worden gevonden.
Echter zal het parlement deze wet en
ipso facto de terugkeer slechts over twee
laren behandelen, zodat intussen zou kun
nen wordeh verder gewerkt aan de ver
zoening der standpunten inzake de ko
ningskwestie.
Gistermorgen om half 12 kwam ein
delijk het verlossende bericht via de radio
van de Hoekse Seinpost binnen, een radio-
bericht van schipper Brinkman van de "m l<Kgen
inot1>rreddingboot-^P7rWte<rt-<Ta?rLfni °P h« »«bi
Brinkman had eindelijk op de heiige zee -
de Rigmor, het Deense schip, uat van
nacht de Dakota zag verongelukken, ge
vonden. En toen kwam tegelijkertijd de
melding door, dat een eerste licht wierp
op de omstandigheden, waaronder het on
geluk was geschied. Want Brinkman had
de eerste stuurman van de Rigmor ge
sproken. De man had de wacht vanmor
gen om 5 uur en had hem vertw dat hij
een vliegtuig laag over zag konien. De
muteren sputterden en even daarna zag
hij iets afgiijselijks gebeuren. Het vlieg
tuig vloog plotseling in brand er stortte
in zee. Het bleef nog enige ‘ijd fel bran
dend op de golven liggen. Toen verdween
het vuur.
Voor de opvarenden van de reddingboot
President Jan Leis is deze tocht het zoe
ken naar een speld in de hooiberg ge
weest. Om 7 uur 's morgens was de red
dingboot uitgevaren naar dq opgegeven
plaats, waar de Rigmor zich moest be-
tocht van ongeveer $25
oeg. De zee was Vrij
Jcht was niet goed.
President. Jan Leis
i de reddingboot op
aats dacht te zijn aange-
iets gezien. De zee was
De horizon was dampig. Toen stelde
aper Brinkman zich door middel van
radio in verbinding met Hoek van
vroeg of men hem de
jsitie van het Deense schip kon
Je peilstations kwamen in actie
L_.._ vast, waar
zich kon bevinden. Dit
heidene mijlen Noorda-
ikelijk was aanf
het euvel voor,
»eild kon worde
van Holland. IJi
In diplomatieke kringen te Londen
wordt thans vrijelijk gesproken over de
mogelijkheid van een algeheel afbreken
der diplomatieke betrekkingen tussen
Frankrijk en de Sowjet-Unie als gevolg
van het feit, dat Rusland een Franse nota
van protest tegen de Russische erkenning
van Ho Tsji Minh in Indo-China heeft
^verworpen.
De Franse ambassadeur in de Britse
hoofdstad. René Massigii. heeft gisteren
voor de tweede maal in drie dagen een
bezoek gebracht aan Sir William Strang,
permanent hoofd van het Foreign Office.
Uit gewoonlijk welingelichte kringen
wordt vernomeh. dat Massigii Strang
wenste te spreken over eventueel door
Frankrijk te nemen maatregelen. Lon-
dense waarnemers geloven, dat Engeland
tegen een volkomen afbreken der diplo-
Dubbel bestuur in Midden-Java
«°uverneur van Midden-Java. de
Boediono heeft een comité ge-
ui een °Plo®«ini zal zoeken voor
rnJifr emen V3n het dubbele bestuurs-
dlt comlt^ hebben zitting de re-
«25??, Dinamo Danoaetmodjo. dr Roesta-
d. d van het dagelijks bestuur van
ue Miaden-Javaraad) en de residenten van
Jjkalongan. Semarang. Benjoemas en Ja-
para-Rembang. De gouverneur hoopt, dat
uu februari de moeilijkheden met het
«ubbele bestuur zullen zijn opg'felost
Immigratie naar Australië
Times bericht uit Sydney, dat de
t*11?.8. s-c^e minister voor Immigratie.
Holt, bekend heeft* gemaakt, dat de on-
oerhandeUngen mèt de Nederlandse rege
ring inzake de immigratie van Nederland
se militairen uit Indonesië beëindigd zijn,
ue Australische regering zal een selectle-
Froep naar Indonesië zenden voor het
toezicht op de definitieve selectie van
nen die zich in Australië wensen te
vestigen. In aanmerking komen ongehuw-
oen tussen 18 en 45 jaar of gehuwden tot
jaar met hun gezinnen. De Australische
regering zal de verantwoordelijkheid dra
gen voor voorlopige accommodatie en
werkzaamheden. De Nederlandse regering
neeft de verantwoordelijkheid aanvaard
voor het vervoer naar Australië,
de kosten niet voor rekening van
„Het verdedigingsstelsel van de V.S.
nadert thans een dergelljk peil, dat binhen
één pur tot actie kan worden overgegaan”
aldus heeft de Amerikaanse minister van
defensie. Louis Johnson, tijdens een lezing
voor de universiteit van Virginia ver
klaard. Door de eenmaking der gewapen
de diensten is de -defensie der V.S, in
betere vorm en sterker dan ooit sinds de
demobilisatie, aldus Johnson,
wat wjj doen, zoeken wjj de
slechts één land t?r --
oorlog zou kunnen beginne...
een militaire uitrusting t'
waarmee wjj die aanvaller
schrikken. Joe Stalin mc"‘
indien hij iets oih 4 uur bc„.
krachten der V.S. om 5 v”
zullen zijn." Verder verkl„„
dat er thans een volledige
is tussen leger, vloot et. >Uv
Gouverneur Van Waardenbyi
te Djakarta
De gouverneur van Nieuw Guinea, de
heer Van Waardenburg, die Donderdag
middag te Djakarta is aangekomen, zal
Zondag doorreizen naar Holland», nadat
hij besprekingen zal hebben gevierd mèt
de Nederlands^ Hoge Commissaris.
a „L’Epoque”
,'Aurore” schreven gisteren dat
rijk een regering moet krijgen,
genoeg om er toe over te durven
le Franse communistische partij en
tr organisaties buiten de wet te stel
len”.
„L’Aurore” is van mening dat Sts
Frankrijk pimmer de oorlog zal verklai
omdat hij kans ziet zijn doeleinden,
behulp van .de voor do Sowjet-Unie
kende „vijfde colonne”, volk
wezenlijken.
Ook in de Britse en Amerikaanse pers
is commentaar geleverd op Stalins
diplomatieke zet.
ltse conservatieve Daily Tele-
raph is van mening dat de Sowjet-Rus-
oche erkenning van het „bewind" van
rebellenleider Ho Tsji Minh „het
is van een nieuwe Russische
relke geheel Zuid-Oost-Azië in
speld in de hooiberi
Om 7 uur 's morgens
>ot uitgevaren naar dt
waar de Rigmor zk.
vindên. Een lange
zeemijl lag voor de boei
kalm, maar het zie
Uren lang heeft de 1
doorgestoomd en toen
de opgegeven plas
komen werd niet
leeg,
schipj
de rs
Holland en hij
nadere posi
opgeven. Dt
en stelden een nieuwe plaats vast
het Deense schip zi
bestek was versche
lijker dan aanvankelijk was aangegeven.
Er deed zich echter het euvel voor, dat de
reddingboot wel gepeild kon worden door
het station te Hoetf van Holland. IJmui-
den. het tWeede peilstation. kon de Presi
dent Jan Leis echter niet horen, zodat
geen kruispeiling verkregen kon worden.
De reddingboot wist alleen op welke lijn
hij zat en niet precies op welke plaats-
Toen begon de -
hopeloos lijkende i
i werd de zee
kwart over elf,
stem van de redding
en het bericht, dat J>ij afgaf wettigde de
hoop, dat de boot nu in de goede koenp
was. Schipper Brinkman was zelf aan de
telefoon en bijna verheugend klonk zijn
•tem:
Geallieerden overwegen
tegenmaatregelen.
Het Amerikaanse departement van bui
tenlands.e zaken heeft bekendgemaakt, dat
het een tegenblokkade van de Sowjet-zone
als represaille voor de Russische ver-
keersbeiemmeringen op de wegen naar
Berlijn „in actieve overweging" heeft.
McDermott, de perschef an het departe
ment. verklaarde: ..Wij geloven wiet, dat
wij werkeloos kunnen toezien, wanneer
de Sowjets op deze wijze internationale
overeenkomsten schenden. Wij gelovfg,
dat wü in overweging moeten o^men. of
er geen tegenmaatregelen dienen t* wor
den getroffen”.
De internationale overeenkomst waar
naar McDermott verwijst, is de overeen
komst tot beëindiging van de Rerlijnse
blokkade in Juni vorig jaar
Generaal Hays, de plaatsvervangende
Amerikaanse hoge commissaris Duits
land. heeft een oezoek aan kanse.ier Ade
nauer gebracht en men neemt aan, dat
hij Adenauer ervan in kennis gesteld heeft,
dat de Verenigde Staten de toestand ern
stig opnemen en een wederinvoer.ng Van
een alfcehele Russische blokkade van Ber
lijn niet uitgesloten achten.
/AVER de werkelijke betekenis van de
vz loonsverhoging van 5 pCt. zullen
weinigen, die deze kolom geregeld volgen,
zich illusies hebben gemaakt Wij komen
nog altijd eer goederen dan geld te kort.
Geld, of iets wat er op lijkt, kan men met
papieren maatregelen te voorschijn tove
ren, goederen niet. Deze maatregel was te'
vergelijken met een aspirientje, dat men
soms nodig heeft om een gevoel van
onwel zijn te overwinnen.
Het aspirientje is aardig geslikt en men
kan zeggen, dat zeer onaangename bij
komende verschijnselen tot nu toe zijn
uitgebleven. De zaak is vrij vlot verlopen
en de mannen van Sociale en van Econo
mische Zaken kunnen elkaar met een
brede glimlach aanzien. Aan de nieuwe
weeklonen is men reeds gewend, het
nieuwe maandloon is bekeken.
Men was er in het algemeen als wijs
Nederlander op voorbereid, dat er van de
vooruitgang iets af zou moeten. Er zijn
gevallen, dat het resultaat door de af
ronding, die ook bij de loonbelasting moet
Worden toegepast, zelfs sterk kan tegen
vallen. Aan de hand van de loonbelasting-
tabellen heeft Kijker enkele steekproeven
genomen. Hij is tot de conclusie gekomen,
dat de percentages van de verhoging, die
de fiscus in de wacht sleept, vrij sterk
kunnen uiteenlopen.
Enkele voorbeelden volgen. Een onge
huwde. die ƒ20 per week verdiende,
betaalde 41 ct loonbelasting. Als hij na
de 5 pCt. opslag 21 verdient, wordt zijn
loonbelasting 58 ct. Terwijl zijn loon stijgt
met 5 pCt., gaat het resultaat voor de
fiscus met ruim 4t) pCt. vooruitl Van de
gulden gaat dus meteen 17 ct af. Had zijn
weekloon eerst ƒ25 bedragen, dan ware
zijn loonbelasting van 1,24 tot 1,45 op
gelopen, een vooruitgang van ongeveer
16 pCt. Bij een weekloon van 40, dat
tot 42 wordt verhoogd, springt de loon
belasting van 4,45 op 4,73, wat eeh
zeer bescheiden fiscaal sprongetje is,
amper 7 pCt Neemt men daarentegen
een ongehuwde van 80 per week, die
naar ƒ84 klimt, dan wordt zijn loon
belasting van 18,20 op 17,40 gebracht.
Het loon wordt dus ƒ4 hoger, maar de
heer Fiscus houdt er eerst 1,20 van af,
g bijna één der^e.
Bij de gehuwden heeft Kijker ook enkele
gevallen nagegaan. Daarbij gaat hij uit
van een (gezin met twee kindêren. die
récht geven op kinderaftrek, omdat dit
een veel voorkomend geval is. Bij een
oud weekloon van ƒ40 stijgt de loon
belasting van 0,68 naar 0,79, een
^^^■Mging van 11 ct, maar nog altijd ruim
15 pCt. Verdiende het gezinshoofd verleden
jajK’' ƒ50 dan wordt zijn nieuwe loon
belasting ƒ1.90 tegen ƒ1,68 oud. Bij een
weekloon van ƒ60 wordt het» 3,37 tegen
J 3,03 oud, dus nog altijd een stijging ,van
ruim 10 pCt.. bij ƒ80 zijn dF bedragen
6.96 en 6,27.
Bij maandlonen komt de zaak ongeveer
op hetzelfde neer. Wel treedt bij de
maandlonen de progressie duidelijker Raar
voren Kijker begint met Jansen, die 300
per maand verdiende. Mynheer Jansen
betaalde 19,30 loonbelasting en ziet zich,
na ƒ15 „opslag”, ƒ21,80 afgehouden Dat
is gen rijksdaalder loonbelasting meer. De
eerste klap ig een daalder wgard, voor de
fiscus. Verdiende mijnheer Jansen 400,
pan klimt zijn offer aan 's lands schatkist
van ƒ38,55 op 43,30. of met ƒ4,75. Dat
?’/°k „alweer een hap uit die ƒ20 „ver-
n^ging Als mijnheer Jansen 500 ver
diende. mocht hij wegens 25 opslag nu
J 69.10 loonbelasting betalen, in plaats van
tot dusver 63,70, ofwel 5.40 meer. Ruim
een vijfde van de verhoging is afgeroomd.
Bij een inkomen van 600 stijgt de loon-
van. J 92-10 °P f 101-30- du* met
a j Dat dus zeSgen, dat bijna één
derde van de verhoging door de heer
iiscus wordt opgeëist.
Kijker heeft willen aantonen, dat wèt
ook het werkelijke effect van de 5 pCt.
verhoging moge zijn, de fiscus met de
winst gaat strijken, dank zij de sterËe
progressie. De opbrengsten uit de loon-
lonen n^lfZU"en Vee^ meer dan de
_Dit is yoor het Rijk natuurlijk een aan
gename bijkomstigheid, maar het was
er de. bedoeling van het reeds
Bi^uar bedrijfsleven onze nationale
slokop een extra douceurtje toe te stop
pen. Kijker ziet in deze ontwikkeling een
steun voor zijn betoog, d^t de invoering
Xi de huurverhoging onherroepelijk moet
fu" gebonden aan een fiscale tegemoet-
nog’a'ngsHg'stiT6 kwestie bli^lt het echter
Vóór schipper Brinkman om 5 uur van
de plaats van de ramp op de thuisreis
ging, heeft hij op verzoek van de „wal”
een kleine rood-swit-blauwe boei met de
vlag van de Koninklijke Zuid Hollandsche
Maatschappij tot Redding van Schipbreu
kelingen in zee verankerd. Dat was zo
ongeveer 24 mijl recht wijzend West van
Scheveningen. Daar ergens in wijde om
geving moet het, wrak liggen op een
diepte Van bijna 3fÓ nTeter volgens de zee
kaart. Van zeg uur gistermorgen af heeft
de Hoek in hoogspanning geleefd. De
reddingboot W"« uit. Op de Seinpost waren
vertegenwoordigers van de K.L.M. als een
vooruitgeschoven post van de luchtvaart
maatschappij bijeen om contact te onder
houden tussen wat op zee gebeurde en de
leiding van het bedrijf. Onophoudelijk
rinkelden de telefoons, werd er gevraagd
naar nieuws, werden plannen ontworpen
voor pogingen, die gedaan moesten wor
den om tenminste te doen wat gedaan kon
worden voor de verongelukte vliegers.
De sleepboot Maas passeerde op weg
naar zee. Die zou ook gaan zoeken op
de èangeduide plaats. En tusse^ de caca-
phonie van geluiden, die uit de luidspreker
van de radio-telefonie-ontvanger stroom
de. kwam soms zwak de stem van de
reddingboot door. Een reddingboot die van
10 uur af al om aanwijzingen vroeg omdat
hij op de aangegeven plaats niets vond
dan een lege zee en een horizon die geen
3 mijl ver was.
De peilstations kwamen in actie maar
de telefoniezender van de President Jan
Leis bleek te zwak te zijn om in IJmuiden
te worden gehoord. En dus moest schipper
Brinkman het maar doen met de weten
schap, dat hij op de peilingslijn stond, die
Hoek van Holland aangaf. En hij moest
maar schatten hoever. Dat brackt^wee
uur ingespannen zoeken met zich, 4j^e. Tij-
vonden, even voor het middaguii^^^’
die de summiere'bijzonderheden
ramp medédeelde, dfl^gevonden i
zakken, en anderé zakenWivergaf en
zijn reis ging voortzetten.
En Brinkman gaf het door naar I
van Holland. Zijn stem spoelde soms
in de stroom van Engelse gesprU
plotseling ook de golflengte bezetten. De
stemmen van de reddingboot in Breskens
en de roeierswacht van Vlissingen meng
den zich er ook in en bewezen dat voor
noodverkeer eigenlijk op deze telefonie-
gol( ook radio-stilte dient te worden
voorgeschrevën, omdat niet iedereen direct
door heeft dat hij moet zwijgen als een
noodgeval de golflengte wil gebruiken. De
schipper van de loodsboot Rigel toonde
direct begrip voor wat er aan de hand
was. Hij wachtte even met het antwoor
den naar de Hoekse Seinpost. zoals hij
later zeide. omdat hij de reddingboot
hoorde en die in elk geval voorging.
Toen de kleine karavaan, welke uit Den
Haag en van Schiphol tegen 12 uur in
Hoek van Holland aankwam o.a. met
reddingsmiddelen, besloot niet meer naar
zee te gaan maar de Deen in Londen op
te vangen voor het ooggetuigeverslag,
week de spanning.
En het wachten werd op de President
Jan Leis, die de zee nog een paar uur
zou afzoëfcen om dan naar Hoèk van
•Holland terug te keren.
Zoals gezegd liej? de reddingboot om
kwart over zeven de Waterweg binnen.
Vijf postzakken, twee zeildoekse van een
groene kleur, een gonjezak en twee van
de bekende kleine P.T.T.-zakken met de
smalle rood-wit-blauwe band kon Brink
man overgeven aan de opsporingsdienst
v-an de PT T. En er bleven nog over*de
rol kaarten en de bruine winterjas. Een
jas waarvan nog niet bekend was wie
van de verongelukte vliegers hij heeft
toebehbord.
Schipper Brinkman heeft Sn het Loods-
gebouw voor de commissie van onderzoek
van de Rijksluchtvaartdienst en He aan
wezige K.L.M.-officials verteld wat hij
wist. Het Was niet veel. Slechts wat hij
gehoord had van de eerste stuurman van
de Rtamor. de man die op zijn wacht de
Dakota met sputterende motoren bad zien
overkomen en in brand had zi’en vliegen.
Hij heeft lit alles ons later ook verteld,
hoe hij geacht heeft en eindélijk het
schip heeft gevonden, dat de zee koppig
was en dat hij nergens een sp^or van
olievlekken heeft kunnen ontdekken. Ook -
dat de stuurman vertelde dat hij direct
na het ongeluk geen wraksttil^ heeft ge
zien. Eerst toen (bet dag werd, vond men
hier en daar kleine voorwerpen drijven,
dre opgevist werden twee postzakken,
de rol kaarten, de lege navigatietas en de
jas. En dat hij later van de Belgische vis
kotter Zeebrugge 418 nog drie postzakken
kreeg, die zij in zee hadden gevonden, pie
zakken waren opengemaakt, omdat de
Belgen van geen ongeluk wisten en
nieuwsgierig waren naar wat er in zat.
Geen spoor hebben zij kunnen ontdekken
van de verongelukten.
Om 5 uur gingen zij de dertig mijl lange
thuisreis op.
Daar ver in zee drijft een kleine rood-
waarvan t wit-blauwe boei met de Z.H.R.M.-vïag er
an Austra- op. dicht bij de plaats waar een K.L.M.-
I vliegtuig onderging. Een boei bij de plapts
..Rusland moet worden uitgedaagd om
een vergadering van de V.N. In Moskou
toe te staan ter bespreking van de
„atoomvrede”,” zo verklaarde senator
Brien McMahon, voorzitter van de Con
grescommissie voor atoomenergie Donder
dag In de Amerikaanse Senaat. Hfj stelde
voor, dat de V.8. door middel van radie-
uitzendlngen en mlllioenen vlugschriften,
Rusland en de wereld een nieuw voorstel
voor contröle o«> atoomwapens zouden
dóén. McMahon waarschuwde, dat de V.S.
niet het monopolie van de waterstof-bom
bezaten. Het was een kwestie van t(jd en
wellicht korte tijd, of het Kremlin zou
eveneens succes hebben.
Volgens de senator zouden de V.S. door
een „nieuwe stoutmoedige stap" hun jaar
lijkse uitgaven voor bewapening ten
bedrage van 15.000 millioen dollar met
tweederde moeten besnoeien en het sur
plus besteden aan de bevordering van de
vrede in de wereld voor een periode van
vijf jaar. Het surplus zou over drie pro
gramma's moeten worden verdeeld:
president Trumans punt vier, de ontwik
keling van de atoomenergie over de
gehele wereld ten nutte van de vrede en
economische steun aan alle landen. Rus
land inbegrepen Als tegenprestatie voor
een dergelijk Marshall-plan voor de
gehele wereld zouden de V.S. moeten
vragen opi: 1) algemene aanvaarding van
een effectief program voor de internatio
nale contróle van de atoomenergie en 2)
een aan inspectie onderhevige overeeu-
komst tussen alle landen, waarbij twee
derde van hun huidige uitgaven aan
ning besteed worden voor con-
ve doeleinden.
de
suwe vt
•rkomt,
•pen aan de
lelgische loods
Sfwjet-
aetekent
staat, maar brengt tevens een get
stokers, die nu genoodzaakt zijn
betrekkingen meer omzichtigheic
de Sowjet-Russische minister var
op 19 December j.l. verklaard,
Stalin. Deze rede is pas gisteren
gepubliceerd.
Wysjinski zei, dat de Sowjet-Unie Stalins belofte vat
ia a is 4— Op economisch gebied
jffen.
£je (Van een eigen verslaggever) aan de kim. Wy gaan er op af om te kRken
roed zyn
irflfwartier
eerin de aether met de medech
i langszij van de Rigmor. Ik
Chip vastgemaakt en ben op
ogenblik bezig enkele dingen over te
men. die het Deense schip heeft gevonden.
Het z(jn een paar postzakken, enkele kle
dingstukken en een tas. Verder heeft de
Deen ni|ts gevonden. Wmkstukken zyn
niet dravende gevonden. V*n een wrak is
ook geen sprake. Het moet gezonken zijn.”
Daarna brak het gesprek weer af. Maar
vanuit de Seinppst, waaf reeds urenlang
hoogspanning heerste, omdat daar ver
scheidene officials van de K.L.M.. loods-’
commissaris J. C. de Hondt en de inspec
teur van de reddingmaatschappij. de heer
A. J. Drenth. aanwezig waiipn óm de po
gingen. het wrak te vinden, te leiden. Te
lefoons rinkelden- de hele morgen door en
telkens.kwamen weer de stemmen van zee
via de radio, waaruit het geoefende oor
van de kustwachters maar moest schif
ten wat zij wensten, nl. de reddingboot.
Deze gesprekken werden telkens zwaar
gestoord door Engelse schepen, die met
elkaar in contact kwamen. Maar er kon
toch een vrij geregelde verbinding met
de reddingboot worden gehouden, zodat
men a la minute op de hoogte'bleef van
de gang vay zaken Om 11 uur was de
sleepboot Maas uitgevaren om ook naar
wrakstukken te zieken, terwijl omstreeks
12 uur de bergingsblazer Meermin van
Hoek van Holland zou vertrekken met
aan boord leden van de commissie van
onderzoek van de Rijksluchtvaartdienst
en technici en officials van de K.L M..
teneinde op de plaats van de ramp een
onderzoek in te stellen. Deze commissie
kwam omstreeks het middaguur te Hoek
van Holland aan. maar besloot toen niet
naar zee te vertrekker), omdat zojuist
radioberichten waren binnengekomen, dat
het Deense schip, nu hij de postzakken en
andere bescheiden aan de reddingboot had
afgegeven, had besloten zijn reis naar
Londen voort te zetten. De reddingboot
kreeg order nog enige tijd op de plaats
rond te kruisen en indien mogelijk een
boei met anker en een vlag erop in zee
te zetten op de plaats, waar men ver
moedde, dat de Dakota was gezonken.
Schipper Brinkman kon niet anders zeg
gen. dan dat men- niets had gemerkt van
eventuele Wrakstukken. Slechts de post-
:t was zakken en enkele andye voorwerpen wa
ist de ren drijvend op zeg aangetroffen
kreeg In de namiddag is de rust in de Sein-
J post weergekeerd Het Deense schip zette
de reis voort. De reddingboot maakte aan-
aanstalten om naar de thuishaven terug te
keren en de leden van de onderzoekscom-
missie van de Rijksluchtvaartdienst, bene
vens de K.L.M.-vertegenwoor4igers. o.w.
de piloot Sillevis. keerden naar Schiphol
terug, om vandaar per vliegtuig naar Lon
den te vertrekken teneinde de stuurman
van het Deense schip te horen ais enige
getuige van de ramp.