Lijker esfo IV COUD5CME. COURANT W; ÜGE Een drukke nacht in aetherland Je Acheson waarschuwt China uit New York I NBIEDING!! De Prins vertrekt Zaterdag België bedreigt Rotterdam weer met Rijnvaartpremies Nu ook voor geregeld Rijnverkeer /ORDT IERK rste GROOT GOUDA .Wij h.?s ams, ïirïsird’x1: de West-Europese volken vastbesloten zijn tegenstand te bieden aan een aanval. Hy zeide. dat het Noord-Atlantlsche ver drag een van de grootste creditposten is ap de balans van West Europa. Door dit verdrag is volkomen afgehandeld met het denkbeeld van neutraliteit. Neutraliteit leidt thans voor geen rcld meer tot iets, verkl Donderdag 16 Maart 1950 \G 15 MAART igjö, Prijs 10 cent per nummer Prüa abonnement: Ifcste Jaargang No. 22Ö2B t 0 30 per week Markt 31. Telefoon 1745 Bureau: per maand Postrekening 48400 per kwartaal -Maar het wenst geen risico’s te nemen berto naar Amalti De bergingsvaartuigen In actie. iter. :kom wei dri 98 Oostpolder begonnen Te' de „wet van het parlementaire C W. 4 stelden 3HTING hard gewerkt voor jzondere Beheren, het beheer ov«r JECKSVERWALTUNO KIJKER cheer van enige rtementen Eerste Kamer Dlrecteur-Chefredacteur: H. VAN DER KRAAT8 Chef-Exploitatla: D. DE KLERK Dinidai ra van I s de leren OOR l Dan van zien uien nari ie GOUDA de Firma Rien Boeg- gen. den t avoni aan het bljni den an U - zo- ver leken :ep- jkheid dienst gaan, is de een 1 «lepe leeg schei voorl naar verwat duren. Sheernt logsbod, rig te v. bestas* zal w< tan de inge- hoge ikman tart en ntróle- t stuk CAT IE ireau Biji oerende spreekbi waarin woordit tegenwooi waarin lijke Vt larnemen. s zeggen. tan de krijgt. het i op z< ramen -stel. De i holen werden uitj ilicht werd ingei’ sn de k t de deelneming van H. van Maarseveen en inck aan de conferentie i de Nederlands-Indone- 3jal---*- *- rie den zonder Ik en h Inanciê Amerika wil de vriend van het Chinese volk blijven heeft ontva1 ig toestemt te verwatv fens de a regering Beetsjot looft s zich J :man ver- dat het oegaat. itoorman zo op houdt i naai jden ralificeer machi •icht, *n. dat de vooi vrijheid irultgang in het ime en Wij rommui het mid poogt ieding bestaat uit 'eranciers de gehele 50% beneden de *n. Pep boord zijn zoals ;n. De bedoelini Amsterdam of Rotte van le. Onderdel» zijn naar o. Woensdag 26 April a.i. cal te *i-Gra- venhage worden aanbesteed het maken van delen van de afsluitdijk van de Oos- terpolder met aanliggende bouwputten, havendammen, opslagterreinen en bij komende werken. Het is de bedoeling in de loop vin Mei met de werkzaamheden te beginnen. Men zal van het Keteldiep uit en van de in de Oosterpolder geprojecteerde Flevostad uit aanvangen met het maken van de dijk. De Oosterpolder is het Oostelijke ge deelte van de Zuid Oostpolder. niets over zeg) 1 iet grote 1 en F a echter e» top (om. ”g altijd .v ton vooi Voor het ongel le A.T.O., waartegen i .T.O. van prof dr J R. n verband met zijn tel» het beheer van het mi- lomische Zaken tijdelijk minister van Landbouw, ^voorziening S. L Mans.' ■gingsvt (en van de Br je onderzeeër tenminste aantreffen, .«uculent naar n Sheerness te ;zeeër worden >pt en vervolgens zullen de de romp van de onderzeeboot worden gerepareerd, hetgeen achting, verscheidene dagen zal Daarna zal de Truculent naar ness worden gesleept, waar de aor- id^m in dok zal gaan, om nauwkt worden onderzocht'. De mogelijl lat. dat de Truculent weer in d worden gesteld. ikarta. is het beheer voor Unlezaken en tijdelijk opgedragen der portefeuille, mr - het beheer van het ,viën aan de mini», lister van Algemene ft. ptP ASPtRA ad astba meegedeeld dat hij buiten de Rijnvaart- nu ook het geregelde atwerpen te trekken 2” pak zoals het dat van 1939 is afgelopen omdat van l gesteld. Men zou het echter naar iet overleg, dat van Nederlandse zijde is .o<jgen> jjjj wjide echter niet ote zorg vervult. Niets zou België een premiestrijd zou gelukkig gezin” ,-olgende jaar we- Zuid-Amerika te Nederlandse rege- j zou echter veel en georganiseerd. ?r nuttig, dat Ne- ,iem hadden ver- aandacht der andno te vestigen lijkheden, gezien een fabriek op te rich, ete vraag naar schoelge] i. die er vóór de oorlog en zijn er thans weer 25 er Bat’a acht de kanien an ^schoeisel van Neder. ’',JJ .._ij;re Oosten Nederland 1 «chtge- - Zwitser- profiteren wij deze vitrage zich nooit had vorige maand getekende !t-Russische verdrag van ip en wederzijdse bijstand had en helder licht geworpen op lussische bedoelingen in China, wordt thans bedreigd 50 millloen men tot de. er millio zoedsel ui le gezonden”, i igen en mogelijkheid met het Amerikt. vooruitzichten vooi ten om zich in dt kaanse staten zouden wordei Ik heb blij.. en sympathie aangetroffen, Nederlandse zouden igrid Bergman gaan met cort naar Amalfi om er i. Zij zullen vermoedelijk ogeren op kamer 7. waar /er Ibsen logeerde toen ■f. Robot. Amerikaanse techniek hebben robot met één arm geconstrueerd, die ra alles kan doen, wat door mensenhan- kan worden verricht De robot wei kt „op eigen kracht” en wordt draadloos be stuurd. Hij kan in radio-getieve omgeving werken, waar het voor menteen gevaarlijk is Volgens de technici kan iemand In een week leren zo n robot te besturen. ..„.ring politiek katholieke rege- ’ige katholieke Maar zij kan oplossen in over- En dat ie nu een SS VrU zacht Weerverwachting. meegedeeld door het K.N.M.I. in De Bilt, geldig van Donderdag avond tot Vrijdagavond: Half tot zwaar bewolkt met plaatselijk enige lichte regen. Matige tot vrij krachtige wind tussen Zuid en Zuid-West. Vrij zacht. 17 Maart Afnemende maan Zon Op 6.52; onder 18.47 Maan op 6 48; onder 17.38 die wij 39|P»r f 089 IJNEN n kant, van f2.79 Friese Brug te Alkmaar en de brug bü Gorinchem behoren tot de werken die noodzakelijk moeten worden uitgevoerd zodra de financiële toestand het rpogelijk maakt. r kan moeilijk ader vuil behoeft irijft: „Als nu in ider wel geboord kan het dan niet arbeider zijn eigen bedrijven is er een eid om zich te was- ikele gaat er echter naar huls. Men gunt ijd om zich te wassen ids één minuut na t werk buiten de poort. ?e zijn handen met wat ken, een dot poet»- IJ.er een gemakke- om een arbeider in rang len aan een kantoorbediende r. Op zeer eenvoudige wijze, en die hem doet denken ia» u m?p van de jongste bediende, die n zijp chef opslag had gevraagd en die “ntwoord kreeg, dat het niet ging, maar dat hij voortaan met „mijnheer" zou jronien aangesproken. Hij wil graag het uuitse woord „arbeider" uit de Neder- taal geschrapt zien en daarvoor n.emor *n de plaats zetten! Dat geldt oor hand- en hoofdarbeider. Hij vraagt jKer. of die wat in de verandering ziet. v2^en' zegt Kijker. Ten eerste zal geen jy«anaig en weldenkend mens ook maar «8 minderwaardigs in het voord arbel- ini 1 en', ab kllnkt het wat Duits. Maar a* d*e woorden uit onze taal appen- ««ft er weinig van over, imnai en 18 het be«rlP arbeider taal- w»n een Semakkelijke onderscheiding, nletvoldoT algemene woord werknemer I vr>n- pestte zit niet in een woord. Het zit fio?5a ,hierIn’ dat de arbeider, de hoofd- teifUr u, het raderwerk der samenleving, ancd en waardering voor anderer •n eigen werk krijgt t. De Britse onderzeeër ..Truculent”die 12 Januari j.l. ten gevolge van een aanvaring met het Zweedse schip „Dvina” in de Theems zonk, waarbij 64 opvaren- om het leven kwamen, is Dinsdag- td gelicht. Hier is de ..Truculent” de oppervlakte van de Theems. In voorste gedeelte van de romp is duidelijk een groot gat te zien. aendische GrundstuecKS- haar lasthebbers omvat, ties voorgedaan, betrek- ils crediteuren van deze Over deze kwesties k van de raad voor h« it thans uit de besChik- tot een eerste liquldatie- onderheden omtrent deze het bedrag, waarvoor de r> alle crediteuren worden ulaire geschiedt In alfa’ >p gewezen, dat door het toezending verschelden» t het Bureau Bijzondere len crediteuren zich ter- a lechts in zeer dringende en slechts oude adressen (c q. bewindvoerders en iet bovengenoemd bureau icht onverwijld naam Midden en Ven n bezoek aan I. a. die met zijn écht jonden of naar 7 Ing van de arbeider een vakman nodig de puntjes te be- •chter op te merken, •tij, dat het volleerd in slechts geldt voor kantoorwerkzaam- perspectief voor dat werkniveau vrijwel geheel ming in ijver, erlnnering zodra het hnisch m het aan- irlijk Opheffing onrendabele spoorlijnen Minister Spitzen bevestigde dat de Nederlandse Spoorwegen bij hem een verzoek hebben ingediend tot opheffing van enkele spoorlijnen, waarop in totaal een verlies wordt geleden van ƒ3.518.000. Daarbij is o.a. de spoorlijn ‘s Hertogen- bosch—Lage Zwaluwe, die een verlies oplevert van 600 000. Voorts willen de Spoorwegen opheffen de lijnen Zwolle— Apeldoorn, Apeldoorn—Dieren, de Haar- lemmermeerlijnen. Boxtel—Gennep, Assen —Stadskanaal en Alkmaar—Bergen aan Zee. Er is over deze opheffingen nog niets beslist. Er wordt eerst een onderzoek ingesteld of autobussen het reizigersvervoer op deze lijnen willen en kunnen overnemen en ook Gedeputeerde Staten in de betref fende nrovincies zullen om advies worden gevraagd. Het goederenvervoer op de betreffende lijnen wcwdt gehandhaafd. De Spoorwegen hebben het verzoek gedaan om daardoor een sluitende begroting te kunnen houden. De Truculent gelicht De gezonken Britse onderzeeboot Tru culent is gisteren door tien bergingsvaar tuigen gelicht. Deskundigen van de Britse marine verwachten in de onderzeeër de stoffelijke overschotten van twintig opvarenden te zullen Men is voornemens de Trui a"n landtong ter hoogte van „.epen. Hier zal de onderzi 1 gepompt en vervolge suren in de romp van de rlopig worden gereparee verscheidt zal de 1 gesleel zal gaan o >chf. De i t z e n had voor d°f arsu- ip. maar hij was nu eenmaal i herleving van de „wilde Daarom blijft contróle nodig. plan van de minister om weer heffen voor de bewoners, van Zeeuws-Vlaanderen. die met het veer de Schelde willen oversteken, waren de meeste Kamerleden slecht te spreken De heer Kraayvanger (KVP) alleen wilde er in berusten omdat de toestand zo zal blijven dat een voetganger en een fietser niets zullen hoeven te betalen en voor een auto slechts een tarief zal wor den geheven alsof er een weg was waarop eeih auto toch ook benzinekosten zou hebben De heer Kramer (Pv d A diende een rpotle In waarla wordt betreurd d«t weer een tarief voor de veren over de Wester- schelde wordt ingevoerd De motie werd zonder hoofdelljke stemming aangenomen evenals de begroting. A.T.O. zondebok De minister had verwacht dat zijn maat regel tot beperking van de tonnage-capa- citeit van de A.T.O. een betere ontvangst zou hebben genoten, want de maatregel had ten doel het bedrijfsleven enigszins geruat te «tellen ten «anzien ven de uit- enkel land ter we- ilaarde de Prins. em gestelde vraag - van te z|jn. dat _>eaan in een ver- er ooit aan heeft voor een zou de ikelljk zfjn I. *doch het twijfel vastbe- ens tot vr(j- terk. In de nacht van Dinsdag op Woensdag zijn ook de zenders van het station Hil versum overgegaan op de nieuwe golf lengten. Het was een grote drukte In aetherland. Overal zochten de stations hun nieuwe piekje, hetgeen na de tech nische handelingen geschiedde met proef- ultzendingen. Een enkele was er wel zeer vroeg bjj. Zo kreeg Hilversum II op de 415 m Dinsdagavond tijdens een uitzen ding van de R.V.U., plotseling een hin derlijke storing. Dat was kennelijk een station, dat veel te vroeg aan zjjn proef nemingen begon, want de officiële tijd' van wijziging was vannacht drie uur. O Het station Hilversum, dat wat de zen ders betreft Lopik zou moeten heten, heeft zich aan de bepalingen gehouden. In Lopik is men 's nachts druk In actie geweest. Technisch moesten vrij veel veranderin gen worden aangebracht, hoewel de golf lengten slechts weinig veranderden. Er moest worden overgeschakeld op een nieuw kristal, dat bepalend is voor de golflengten. Vervolgens werden daarop de vele spoelen en condensatoren afgestemd. waardoor de zes trappen van versterking worden geregeld. Dit vergde de gehele nacht. Om twaalf uur werd met de werk zaamheden begonnen en mer omstreeks zes uur gereed. Amerikaan- immonwealth de Ameri- s zaken, er voor zijn zou Ltl- e of ten de gren- seft niet het aggressief »lk en het [enwoordige 'hlnese volk Sowjet- Chinese daartoe gedwongen is, Het Amerikaanse volk *>t de vriend van het en, zoals het dat ook Is geweest. vervolgde Acheson, ziet voor het vooruitzicht, China mogelijk zullen voor hun politiek In antwoord op een hei zeide de Prins er zeker geen enkele West-Europ< antvvoordeljjke functie e; gedacht het hoofd te buigen i machtige aanvaller. Natuurlijk kracht van de tegenstand afhanl van de graad *an paraatheid, volk is zonder de minste sloten vry te biyven. Deze wei heid is in Nederland zeer stt; Prins Bernhard verklaarde verder dat hij aan de Nederlandse regering verslag zou uitbrengen van zijn bezoek aan de beide Amerika’s. De Prins wilde geen bijzonderheden over dit rapport medede len; hij verklaarde wel. dat zijn ondervin dingen en zijn gezichtspunten betreffende de mogelijkheid van Nederlandse handel ,v .kaanse vasteland en de - -nr Nederlandse emigran- <..vA in de verschillende Ameri- staten te kunnen vestigen, erin worden vermeld ;b blijken van grote belangstelling -.. „ympathie voor het Nederlandse volk letroffen, ik ben er zeker van. dat ..vv.v>*a»u<ie immigranten hartelijk wel kom zouden worden geheten, aldus de Prins, die vervolgde: Het was een van de belangwekkende en prettigste reizen, die ik ooit heb gemaakt, doch het was ook een van mijn vermoeiendste. Prins Bernhard hield zijn persconferen tie in het gebouw van de Nederlandse Club te New York. Voor de conferentie begon, begroette hij leder der aanwezige verslaggevers en verslaggeefsters per soonlijk. Amerikaanse verslaggeefsters Nnodreparaties aan de Cygnct De Cygnet ligt nog steeds op de Vlieree, circa drie mijl uit de kust van Terschel ling aan de waddenzijde. Onderdelen van de vernielde ankerspil zijn naar de werf te Harlingen vervoerd ter reparatie. Men hoopt deze nog vandaag weer op het schip aan te brengen. Personeel van Doeksen en de weer aan boord gegane leden van de bemanning zijn bezig met voorlopige reparaties, zoals het stoppen van de lekken. De bedoeling is de Cygnet naar terdam te slepen. was men zo ver gevorderd, dat een korte proefuitzending kon worden gehouden. Toen verschenen de stations voor de eer ste maal op hun nieuwe plaats: Hilversum I op de 402 en Hilversum II op de 298 meter. Voor de radioliethebbers was er In de nanacht volop gelegenheid te genieten van de proefuitzendingen op de nieuwe golven. <8* ,lM EENDRACHT f3M MAAK1 MACHT vormen een heel (Van onze parlementaire redacteur) Minister Spitzen heeft gisteren in de Eerste Kamer onofficieel heeft vernomen dat België het voornemen heeft premie van 4 francs per ton voor het ongeregelde vervoer, n verkeer met een premie te steunen om verkeer naar Ani ten koste van Rotterdam. Als dit waar is, is het een ernstige zaa ook vóór de oorlog reeds was. Het verdrag van 1939 is afgeloi Belgische zijde op verlenging geen prijs werd de geest willen naleven. Hangende hi geopend, wilde de minister er verder ontveinzen dat deze aangelegenheid hem me verderfelijker zijn dan dat tussen Nederland ontstaan. o vlug 1 Seretse Khama terug naar Beelsjocanaland Mevrouw Seretse Khama, die te Serowe in Beetsjoeanaland verblijft, heeft een telegram van haar echtgenoot ontvangen waarin hij verklaard spoedig toestemming van de Britse regering te verwachten om terug te komen. Volgens de Daily Herald zou de Britse regering Seretse willen toestaan naar Beetsjoeanaland terug t(^ keren, mits hij belooft zijn land te zullen verlaten wanqeer zich moeilijk heden voor zouden doeh. VANDAAG komt Kijker terug op het V gesprek met de man. die de brief van de metaalarbeider had bestudeerd, de blDe ïïbeider had* gewezen op de hersen- irbeid die een bekwaam vakman as machine moet verrichten om een wikkeld werkstuk met de vereiste nauwkeurigheid af te leveren. De val heeft dan te maken met de tariefkaa als zijn werk met al die fijne cont apparaten wordt nagemeten en het Is niet geheel in orde, dan heeft hij soms alle moeite om zijn tariefkaart uitbetaald B krijgen. De kantoorheer heeft met geen Jrief te maken. De opmerking aldus de mar. een en ander lijk weer aat historische vooi dige probleem eeuw, die in hi geschoten, merking c plaatsen en massaproductie 1 van nauwkeurig gesproken. De ir uitkomsten zijn ti brelding van de A.T.O. De A.T.O. zelf heeft historische rechten op een capa citeit van 1500 ton plus 1100 ton voor overgenomen historische rechten. Tezamen dus 2600 ton. Daarbij komt 600 ton voor overschakeling van paardentractie op no- tortractie. In totaal dus 3200 ton. Volgens de voor het particuliere bedrijfsleven geldende regeling zou aan de A.T.O, toe komen 1400 ton voor ge regeld vervoer en 1800 ton voor ongeregeld ver voer. Voor het geregelde vervoer heeft de minister een tonnage vast gesteld van 3000 top (omdat de A.T.O. na de bevrijding nog altijd spoorwegvervoer vervangt) en 2000 ton voor het ongeregelde vervoer. Voor het ongeregelde vervoer van de A.T.O., waartegen het meest wordt geageerd, heeft de A.T.O. dus slechts 200 ton meer en dat komt in de particuliere sector ook wel voor. De minister blijft bij zijn mening sdat richtingaanwijzers aan de trams belang rijk kunnen bijdragen tot de veiligheid van het verkeer. In België en Denemarken en andere landen zijn richtingaanwijzers aan de trams vaorgeschreven De directe kosten zijn niet meer zo hoog. De hervatting van de bouw van de tunnel bij Vellen acht de minister van de allereerste urgentie ei) hij meent dat dit hem ook de verplichting oplegt alles In het werk te stollen opdtyt volgend jaar weer met de verdere uitvoering van het werk kan ^worden begonnen. Ook de In een uiteenzetting van de •e politiek In Azië voor de Coi Club te San Francisco heeft kaanse minister van buitenlandse Dean Acheson, het Chinese volk f gewaarschuwd dat het „zichzelf en vrienden in ernstige moeilijkheden kunnen brengen” Indien het communist! sche regiem het volk tot „aggressiei revolutionnaire avonturen buiten de i zen” zou leiden. Amerika het., plan deel te nemen aan enig i avontuur tegen het Chinese voi begrypt volledig, dat de teg< ..ongelukkige status" van het Cl binnen de Invloedssfeer van de Unie" niet de keuze is van het volk, doch dat het daartoe gedi aldus de minister. Het Amerik» zal In de toekomst Chinese volk bl(jvei In het verleden ii De wereld, zo i zich thans geplaatst dat de communisten gebruiken als basis offensief in Azië. De Amerikaanse bereid handel met ren. Voor een dei. echter een bepaalde te worden. Schepen, lieden dienden veilig behoorde men te voorts op redelijke een betalingsi De Ameriki niet voor, den verkopen. ten r.a :h st ’-’ Geen storingen Vanmorgen om zeven uur verschenen „de zusjes Hilversum" voor het eerst op hun nieuwe plekjes in de aether. pro gramma s over beide golflengten, zo bleek de experts, waren zuiver en ongestoord te ontvangen. Dit is overigens nog geen reden om hoera te roepen, zo vertelde ons de tech nisch commissaris van de Nederlandse Radio Unie, de heer W. Vogt, er moet eerst eens gewacht worden op de sche mering als de indireéte golven gaan op treden, die steeds ernstig storen. Dan pas zal blijken of het nieuwe home voor onze stations ongestoord za) zijn of niet. Over dag treden de storingen niet zo sterk op. Maar in de avond zal blijken of er nog snoodaards In de aether op hun oude plekje zijn blijven zitten of in belangrijke mate hun buurman storen. Vooralsnog meent men. dat alle stations zich aan de men was eerst In 1948 in Kopenhagen gemaakte afspra- I. Om halfvier ken hebben gehouden. Belgische koningskwestie Langdurige besprekingen met koning Leopold Frans van Cauwelaert en Robert Gillon, resp. voorzitter van de Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers en van de Senaat, zijn Woensdagmiddag te Genève bijna twee uur bij koning Leopold ge weest. Na hun terugkeer in hun hotel hadden zij onmiddellijk een bespreking met minister-president Eyskens, die daarop 20 minuten met Brussel telefo neerde. In de ochtend had Eyskens een onderhoud met de koning. De reis van de twee voorzitters naar Genève wordt aldaar als een bewijs be schouwd. dat de besprekingen tussen de koning en de premier niet ?-o vlot ver lopen. Men beschouwt Eyskens als buis van het Belgische kabinet, ook de liberale partij is vertegen- igd. en de twee voorzitters als ver- .oordigers van het parlement, i de socialistische- en de Christe- Zolkspartij de meerderheid hebben Uitgifte Opbouwobligaties Maximum f 500 millioen tegen 2’/« In de Nederlandse Staatscourant is een uitvoeringsbeschikking van de minister van Financiën gepubliceerd, welke de uitgifte regelt van opbouwobligaties, zo als is voorzien in de wet op de materiële oorlogsschaden. Deze wet kent de mogelijkheid om ont heffing van de op de bijdrage rustende bestedingsplicht te verkrijgen. Hierdoor zal het mogelijk worden, dat personen, die riet tot herbouw willen of kunnen overgaan, hun bijdrage in verhandelbare opbouwobligaties uitbataald krijgen, zo dat zij uiteindelijk na verkoop der obli gaties het bedrag van hun bijdrage in geld in handen kunnen krijgen. Tevens zal het hierdoor mogelijk worden op ver woeste objecten rustende hypotheken af te lossen. De hypotheekhouder krijgt dan zijn vordering uitbetaald in opbouwobli- gatics. De opbouwobligaties in coupures vor 1000. ƒ500 en 100 kunnen, vóórziet van de niet verschenen coupons, te aller tijde door de houder ter aflossing a par worden aangeboden, mits aan bepaaldt voorwaarden is voldaan. de Prins vele vragen over zijn gezin. „Hoe gevoelt U zich nu wel. als enige man in Uw gezin?", vroeg een van haar. De prins glimlachte en haalde de schouders op. „Het is geen probleem", antwoordde hij. „Is er wel eens onenigheid tussen U en Uw echtgenote ovei-db wijze, waarop Uw dochters moeten worden opgevoed", vroeg dezelfde verslaggeefster. „O nee", gaf de prins lachend ten antwoord, „wij vormen een heel gelukkig gezin”. De Prins zeide het vol derom een reis naar f zullen maken, indien de l ring zulks wenst. Deze rustiger moeten wordei. De Prins achtte het zeer Jerlandse journalisten hi gezeld, alleen reeds om de Nederlanders op deze landt en te wijzen op de ipogelijl. door een Nederlandse brik Het is bovendien belangrijk, zo zeide de Prins, dat de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordigers in de betrokken lan den vooraf goed contact met de pers op nemen. prins'vertrekt Zaterdag naar Neder- aangezien In het vliegtuig van Vrij- ig geen plaats meer was. Angst voor „wilde bussen” Aan de hand van de Wet Autovervoer Personen moet kunnen worden gecontro leerd of langs de weg van incidenteel vervoer het geregelde vervoer niet wordt afgeroomd. Daarom moet voor ritten met toerwagens een vergunning worden aan gevraagd. Het toeren in een bus met een gezelschap heeft wel een speciale at tractie, maar voetbalsupporters hebben in de eerste plaats ten doel zich te bege ven naar een bepaald punt voor een be paalde wedstrijd. Er zal steeds met tact en voorzichtigheid moeten worden opge treden, want het betreft hier een nationaal economisch belang omdat moet worden gewaakt tegen over-investering in het verkeersapparaat. Inderdaad is het terrein van het toer- bedrijf een gebied met voetangels en klemmen, want de heer W e n d e 1 a a r had snedig opgemerfct dat hem de logica ontging waarom iemand geen vergunning nodig heeft wanneer hij met zijn auto op reis gaat, maar wel wanneer een gezel schap met een autobus gaat toeren. De consequentie daarvan is dat de Kamerle den straks ook niet meer met hun auto naar de vergadering mogen reizen omdat er ook een trein naar Den Haag rijdt. Zo wordt men geperst in het keurslijf van de overheidsbemoeiing. Voetbalsupporters worden gedwongen met de trein te Maar dat willen zij juist niet Dan aardigheid er af. Minister S p 1 ment wel begrl) bang voor een bussen" Over het veergeld te regering was volledig t.China te blijven voe- ?rgelijke handel diende gedragslijn aanvaard vliegtuigen en zaken- ..g te zijn en contracten eerbiedigen. Men diende wUijke wijze een regeling voor {smiddel te bespreken. kaanse regering stelde echter dat Amerikanen goederen zou den verkopen, welke gebruikt konden worden ten nadele van de Verenigde Sta ten. noch stelde de regering der Verenig de Staten zich voor crediet te verlenen aan een regering, die zich vijandig ver klaard had tegenover de Verenigde Staten en alles waarvoor de Verenigde Staten opkwamen. Het in de Chinees-Sowjet vriendschap ei een 'nieuw d«Sowjet-Ri „China wordt thans bedreigd door hongersnood voor 50 millloen mensen In de tyd van nu tot de volgende oogst. Mogeiyk sullen er millioenen sterven en toch wordt er voedsel uit China naar de Sowjet-Unle gezonden", aldus Acheson. In verband met de rest van Azië zei Acheson, dat de volken van Azië „het feit onder ogen moeien zien, dat de voornaam ste bedreiging van hun vryheid en de sociale en economische vooruitgang wordt gevormd door de pogingen van het Sow- jet-communistische imperialisme en het hierin opgesloten kolonialisme, wy zyn tegenstanders van het Sowjet-communis- me, omdat het het werktuig, het middel is, waarmede Sowjet-Rusland poogt de absolute overheersing van een zo groot mogeiyk gebied te verkrygen. van deze arbeider Is juist. >an van de practijlc. Er is het op te zeggen, wat dan eigen- inknoopt aan wat over de irgeschiedenis van het hui- is gezegd, nl. over die 19e ,iaar sociale taak was tekort Maar eerst een algemene op- over het tarief, die voor alle alle tijden geldt: alleen bij kan met enige zekefheid tarief vaststellen worden invloeden op de tarief- talrijk en zij werken op zeer gecompliceerde wijze op elkaar in. Bij werkstukken, die technisch hoge eisen aan de vakman stellen, is tarief stellen wel benaderend, maar niet nauwkeurig mogelijk. Daarmee is het tarief op zich- telf allerminst veroordeeld, maar het lysteem omvat wel de eis. dat bij de vaststelling van de uitkomst billijkheid wordt betracht, waarbij de vakman ver trouwen moet kunnen hebben, dat het Inderdaad rechtvaardig daarbij toegaat De werkzaamheden van de kantoorman liggen anders, hij werkt niet zo op de maat als de arbeider, maar dat houdt ook In. dat hij wel eens werk mee naar huis neemt en dat hij in drukke tijden over werkt En terwijl de hoog gekwalificeerde vakarbeider, die aan een dure machine zijn verantwoordelijke taak verricht, elk kwartier dat hij werkt in zijn werkboekje secuur aantekent, vooral wanneer het om overwerk gaat, mag hij wel bedenken, dat naarmate de verantwoordelijkheid van de heren op het kantoor groter wordt ook hun arbeidstijden zich minder aan fluit signalen storen, m.a.w. de mannen, die de hoogste positie in een onderneming In nemen. werken vaak zeer veel buiten de vastgestelde kantoortijden, iets wat men ook bij hoge ambtenaren kan waa l Samenvattend zou Kijker dus fat de vakarbeider van de man ai andere kant in zeker opzicht gelijk I doch dat men tracht de fouten van itelsel zoveel mogelijk te beperken. De vakman merkte op, dat je aan de machine tot 8’ i uur moet staan, terwijl de kantoorheer zit. Tegen dat bezwaar is niets in te brengen, aldus Kijkers zegs man. Punt! Uit! De volgende opmerkir betrof de lange tijd, die heeft om het werk in heersen. Daarbij is e< <!dus de andere part ïijn van de kantoormai de allereenvoudigste heden. Het financieel kantoormensen, die op blijven, Is beperkt en moet worden gevonden in toeneming h. betrouwbaarheid, ervaring en herir-- en ten slotte in medelijden. zuulo «alaris stijgt boven een kantoor-techi verantwoord niveau. Het krijgen var, moeilijkste werk is voor de vakman leiding tot bevrediging van zijn natuurlijk eergevoel. Juist het bestaan van het tanefsysteem kan er aan tegemoet komen, dat goed en snel volbracht moeilijk werk ook beloning vindt in hogere verdiensten. Bil ontbreken van een tarief is er steeds neiging bij de bedrijfsleiding aanwezig om toe te geven aan de behoefte, waardevolle prestaties te compenseren door bijzondere toelagen, hetzij in geld of anderszins. Over het vuile werk is de vorige maal vu[eeds uitvoeri8 gesproken. Kijker komt er op terug naar aanleiding van een brief van een kantoorman, die eerst ook arbeider is geweest. Een vak man is volgens deze briefschrijver ten evenvc?l waard als de gewone sjantoorman Zijn verantwoordelijkheid is oij een kostbaar werkstuk zelfs veel groter Maar deze ex-arbeider ■annemen, dat een arbeidc muis te komen Hij schr., andere landen een arbeic1' naar huis kan. waarom m ons land? Het is de a jchuld! Op de meeste L Behoorlijke gelegenheid •en Slechts een enk^ RWassen en gekamd r~ *‘ch‘gewoon niet de tiju en de meesten zijn ree< peeindiging van het Men volstaat er mee ««olie schoon te maker «atoen en roets weg. Wijk te stelh ambtenaar, i Zes uren In Mei wordt aan de Regeringsmeerderheid T^EN democratisch-pariementalre meer- derheid is een noodzakelijkheid voor een parlementaire monarchie zoals deze in Nederland en in België bestaat. In België is, na Kamerontbinding en Kamerverkiezing, een katholieke meer derheid in Senaat en Volkskamer moge lijk. Dan komt er in België een uitsluitend katholieke regering. Die uitsluitend katholieke regering, steunt dan op een kleine meerderheid, waartegen oppositie gevoerd kon worden met kans op succes. Jarenlang, op het einde van de vorige eeuw, was er een katholieke meerderheid, waartegen eenvoudig niet te vechten vii In 1895 konden de katholieken de schoc wet van dit jaar doorzetten. De gemeent konden „vrije scholen" erkennen en de genoten dan staatssubsidie. Dit stelsel werkte goed. In 1911 kwam er een nieuw schoolwets- voorstel. maar nu voorgesteld door een katholieke regering, die steunde op een kleine meerderheid In het parlement. Toen kon oppositiè succes hebben. En de oppositie van liberalen en socialisten had succes De bedoeling was aan de ge zinshoofden een „schoolbon" uit te reiken. Met de „schoolbon” gewapend, zouden naar dit voorstel de ouders een school uitzoeken. Men zag reeds de reclame van een vrije school (dat behoefde niet een katholieke school te zijn): „Levert hier uw schoolbon irfDe gemeentebesturen zouden op de schoolbon. door het school bestuur ingediend, geld uitkeren. Het katholieke ministerie van 1911 heeft het niet kunnen houden. De meerderheid in het Huls van Afgevaardigden was trou wens toen maar zes zetels. Bij de ver kiezingen van 1912 streden de socialisten en de liberalen tezamen tegen de ..school bon". Deze politieke combinatie wenste tevens leerplicht en dienstplicht Het liberaal-socialistlsch „kartel". als de combinatie werd genoemd loor. De ~rrtèërderheid der katholle kwam van zes op zestien. En toen kwamen de katholieken zelf met een voorstel. De subsidies aan de vrije scholen werden uitgebreid, maar óók de leerplicht werd ingevoerd. Op dit laat ste punt hadden de katholieken toege geven. Toen kwam de wereldoorlog 19141918. Wanneer de katholieken in 1950 de vol ledige meerderheid halen, zal het een kleine meerderheid zijn. Een kleine meerderheid moet met de wensen van de minderheid rekening hodden. Zo is stelsel". Daarom kan de labour-regerlng niet een zelfstandige socialistische politiek voeren. Daarom zal In België een k<- ring niet een zelfstandij politiek kunnen voeren, wel de koningskwestie 0“' leg met de vorst zelf. En dat staatkundige noodzakelijkheid.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1950 | | pagina 1