Lijker
esfo
IV
COUD5CME. COURANT
W;
ÜGE
Een drukke nacht in
aetherland
Je
Acheson waarschuwt China
uit New York
I
NBIEDING!!
De Prins vertrekt Zaterdag
België bedreigt Rotterdam weer
met Rijnvaartpremies
Nu ook voor geregeld Rijnverkeer
/ORDT
IERK
rste
GROOT GOUDA
.Wij
h.?s ams, ïirïsird’x1:
de West-Europese volken vastbesloten
zijn tegenstand te bieden aan een aanval.
Hy zeide. dat het Noord-Atlantlsche ver
drag een van de grootste creditposten is
ap de balans van West Europa. Door dit
verdrag is volkomen afgehandeld met het
denkbeeld van neutraliteit. Neutraliteit
leidt thans voor geen
rcld meer tot iets, verkl
Donderdag 16 Maart 1950
\G 15 MAART igjö,
Prijs 10 cent per nummer
Prüa abonnement:
Ifcste Jaargang No. 22Ö2B
t 0 30
per week
Markt 31. Telefoon 1745
Bureau:
per maand
Postrekening 48400
per kwartaal
-Maar het wenst
geen
risico’s te
nemen
berto naar Amalti
De bergingsvaartuigen In actie.
iter.
:kom
wei
dri
98
Oostpolder begonnen
Te'
de „wet van het parlementaire
C W.
4
stelden
3HTING
hard gewerkt
voor
jzondere Beheren,
het beheer ov«r
JECKSVERWALTUNO
KIJKER
cheer van enige
rtementen
Eerste
Kamer
Dlrecteur-Chefredacteur:
H. VAN DER KRAAT8
Chef-Exploitatla:
D. DE KLERK
Dinidai
ra van I
s de
leren
OOR l
Dan
van
zien
uien
nari
ie
GOUDA
de Firma Rien Boeg-
gen.
den t
avoni
aan
het
bljni
den
an
U
- zo-
ver
leken
:ep-
jkheid
dienst
gaan,
is de
een 1
«lepe
leeg
schei
voorl
naar verwat
duren.
Sheernt
logsbod,
rig te v.
bestas*
zal w<
tan de
inge-
hoge
ikman
tart en
ntróle-
t stuk
CAT IE
ireau Biji
oerende
spreekbi
waarin
woordit
tegenwooi
waarin
lijke Vt
larnemen.
s zeggen.
tan de
krijgt.
het
i op z<
ramen
-stel. De i
holen werden uitj
ilicht werd ingei’
sn de k
t de deelneming van
H. van Maarseveen en
inck aan de conferentie
i de Nederlands-Indone-
3jal---*- *-
rie
den
zonder
Ik en h
Inanciê
Amerika wil de vriend van het
Chinese volk blijven
heeft
ontva1
ig toestemt
te verwatv
fens de
a regering
Beetsjot
looft s
zich J
:man ver-
dat het
oegaat.
itoorman
zo op
houdt i
naai
jden
ralificeer
machi
•icht,
*n. dat de vooi
vrijheid
irultgang
in het
ime en
Wij
rommui
het mid
poogt
ieding bestaat uit
'eranciers de gehele
50% beneden de
*n. Pep
boord
zijn
zoals
;n. De bedoelini
Amsterdam of Rotte
van
le. Onderdel»
zijn naar o.
Woensdag 26 April a.i. cal te *i-Gra-
venhage worden aanbesteed het maken
van delen van de afsluitdijk van de Oos-
terpolder met aanliggende bouwputten,
havendammen, opslagterreinen en bij
komende werken.
Het is de bedoeling in de loop vin Mei
met de werkzaamheden te beginnen. Men
zal van het Keteldiep uit en van de in
de Oosterpolder geprojecteerde Flevostad
uit aanvangen met het maken van de dijk.
De Oosterpolder is het Oostelijke ge
deelte van de Zuid Oostpolder.
niets over zeg)
1 iet grote
1 en F
a
echter e»
top (om.
”g altijd
.v ton vooi
Voor het ongel
le A.T.O., waartegen i
.T.O.
van prof dr J R.
n verband met zijn tel»
het beheer van het mi-
lomische Zaken tijdelijk
minister van Landbouw,
^voorziening S. L Mans.'
■gingsvt
(en van de Br
je onderzeeër
tenminste
aantreffen,
.«uculent naar
n Sheerness te
;zeeër worden
>pt en vervolgens zullen de
de romp van de onderzeeboot
worden gerepareerd, hetgeen
achting, verscheidene dagen zal
Daarna zal de Truculent naar
ness worden gesleept, waar de aor-
id^m in dok zal gaan, om nauwkt
worden onderzocht'. De mogelijl
lat. dat de Truculent weer in d
worden gesteld.
ikarta. is het beheer
voor Unlezaken en
tijdelijk opgedragen
der portefeuille, mr
- het beheer van het
,viën aan de mini»,
lister van Algemene ft.
ptP ASPtRA
ad astba
meegedeeld dat hij
buiten de Rijnvaart-
nu ook het geregelde
atwerpen te trekken
2” pak zoals het dat
van 1939 is afgelopen omdat van
l gesteld. Men zou het echter naar
iet overleg, dat van Nederlandse zijde is
.o<jgen> jjjj wjide echter niet
ote zorg vervult. Niets zou
België een premiestrijd zou
gelukkig gezin”
,-olgende jaar we-
Zuid-Amerika te
Nederlandse rege-
j zou echter veel
en georganiseerd.
?r nuttig, dat Ne-
,iem hadden ver-
aandacht der
andno te vestigen
lijkheden, gezien
een fabriek op te rich,
ete vraag naar schoelge]
i. die er vóór de oorlog
en zijn er thans weer 25
er Bat’a acht de kanien
an ^schoeisel van Neder.
’',JJ .._ij;re Oosten
Nederland
1 «chtge- -
Zwitser-
profiteren
wij deze vitrage
zich nooit had
vorige maand getekende
!t-Russische verdrag van
ip en wederzijdse bijstand had
en helder licht geworpen op
lussische bedoelingen in China,
wordt thans bedreigd
50 millloen men
tot de.
er millio
zoedsel ui
le gezonden”, i
igen en
mogelijkheid
met het Amerikt.
vooruitzichten vooi
ten om zich in dt
kaanse staten
zouden wordei
Ik heb blij..
en sympathie
aangetroffen,
Nederlandse
zouden
igrid Bergman gaan met
cort naar Amalfi om er
i. Zij zullen vermoedelijk
ogeren op kamer 7. waar
/er Ibsen logeerde toen
■f.
Robot. Amerikaanse techniek hebben
robot met één arm geconstrueerd, die
ra alles kan doen, wat door mensenhan-
kan worden verricht De robot wei kt
„op eigen kracht” en wordt draadloos be
stuurd. Hij kan in radio-getieve omgeving
werken, waar het voor menteen gevaarlijk is
Volgens de technici kan iemand In een
week leren zo n robot te besturen.
..„.ring
politiek
katholieke rege-
’ige katholieke
Maar zij kan
oplossen in over-
En dat ie nu een
SS
VrU zacht
Weerverwachting. meegedeeld door het
K.N.M.I. in De Bilt, geldig van Donderdag
avond tot Vrijdagavond:
Half tot zwaar bewolkt met plaatselijk
enige lichte regen. Matige tot vrij krachtige
wind tussen Zuid en Zuid-West. Vrij zacht.
17 Maart Afnemende maan
Zon Op 6.52; onder 18.47
Maan op 6 48; onder 17.38
die wij
39|P»r f 089
IJNEN
n kant,
van f2.79
Friese Brug te Alkmaar en de brug bü
Gorinchem behoren tot de werken die
noodzakelijk moeten worden uitgevoerd
zodra de financiële toestand het rpogelijk
maakt.
r kan moeilijk
ader vuil behoeft
irijft: „Als nu in
ider wel geboord
kan het dan niet
arbeider zijn eigen
bedrijven is er een
eid om zich te was-
ikele gaat er echter
naar huls. Men gunt
ijd om zich te wassen
ids één minuut na
t werk buiten de poort.
?e zijn handen met wat
ken, een dot poet»-
IJ.er een gemakke-
om een arbeider in rang
len aan een kantoorbediende
r. Op zeer eenvoudige wijze,
en die hem doet denken
ia» u m?p van de jongste bediende, die
n zijp chef opslag had gevraagd en die
“ntwoord kreeg, dat het niet ging,
maar dat hij voortaan met „mijnheer" zou
jronien aangesproken. Hij wil graag het
uuitse woord „arbeider" uit de Neder-
taal geschrapt zien en daarvoor
n.emor *n de plaats zetten! Dat geldt
oor hand- en hoofdarbeider. Hij vraagt
jKer. of die wat in de verandering ziet.
v2^en' zegt Kijker. Ten eerste zal geen
jy«anaig en weldenkend mens ook maar
«8 minderwaardigs in het voord arbel-
ini 1 en', ab kllnkt het wat Duits. Maar
a* d*e woorden uit onze taal
appen- ««ft er weinig van over,
imnai en 18 het be«rlP arbeider taal-
w»n een Semakkelijke onderscheiding,
nletvoldoT algemene woord werknemer
I vr>n- pestte zit niet in een woord. Het zit
fio?5a ,hierIn’ dat de arbeider, de hoofd-
teifUr u, het raderwerk der samenleving,
ancd en waardering voor anderer
•n eigen werk krijgt
t.
De Britse onderzeeër ..Truculent”die
12 Januari j.l. ten gevolge van een
aanvaring met het Zweedse schip „Dvina”
in de Theems zonk, waarbij 64 opvaren-
om het leven kwamen, is Dinsdag-
td gelicht. Hier is de ..Truculent”
de oppervlakte van de Theems. In
voorste gedeelte van de romp is
duidelijk een groot gat te zien.
aendische GrundstuecKS-
haar lasthebbers omvat,
ties voorgedaan, betrek-
ils crediteuren van deze
Over deze kwesties
k van de raad voor h«
it thans uit de besChik-
tot een eerste liquldatie-
onderheden omtrent deze
het bedrag, waarvoor de
r> alle crediteuren worden
ulaire geschiedt In alfa’
>p gewezen, dat door het
toezending verschelden»
t het Bureau Bijzondere
len crediteuren zich ter- a
lechts in zeer dringende
en slechts oude adressen
(c q. bewindvoerders en
iet bovengenoemd bureau
icht onverwijld naam
Midden en Ven
n bezoek aan I.
a. die met zijn écht
jonden of naar 7
Ing van de arbeider
een vakman nodig
de puntjes te be-
•chter op te merken,
•tij, dat het volleerd
in slechts geldt voor
kantoorwerkzaam-
perspectief voor
dat werkniveau
vrijwel geheel
ming in ijver,
erlnnering
zodra het
hnisch
m het
aan-
irlijk
Opheffing onrendabele
spoorlijnen
Minister Spitzen bevestigde dat de
Nederlandse Spoorwegen bij hem een
verzoek hebben ingediend tot opheffing
van enkele spoorlijnen, waarop in totaal
een verlies wordt geleden van ƒ3.518.000.
Daarbij is o.a. de spoorlijn ‘s Hertogen-
bosch—Lage Zwaluwe, die een verlies
oplevert van 600 000. Voorts willen de
Spoorwegen opheffen de lijnen Zwolle—
Apeldoorn, Apeldoorn—Dieren, de Haar-
lemmermeerlijnen. Boxtel—Gennep, Assen
—Stadskanaal en Alkmaar—Bergen aan
Zee. Er is over deze opheffingen nog niets
beslist.
Er wordt eerst een onderzoek ingesteld
of autobussen het reizigersvervoer op
deze lijnen willen en kunnen overnemen
en ook Gedeputeerde Staten in de betref
fende nrovincies zullen om advies worden
gevraagd. Het goederenvervoer op de
betreffende lijnen wcwdt gehandhaafd. De
Spoorwegen hebben het verzoek gedaan
om daardoor een sluitende begroting te
kunnen houden.
De Truculent gelicht
De gezonken Britse onderzeeboot Tru
culent is gisteren door tien bergingsvaar
tuigen gelicht. Deskundigen van de Britse
marine verwachten in de onderzeeër de
stoffelijke overschotten van
twintig opvarenden te zullen
Men is voornemens de Trui
a"n landtong ter hoogte van
„.epen. Hier zal de onderzi
1 gepompt en vervolge
suren in de romp van de
rlopig worden gereparee
verscheidt
zal de
1 gesleel
zal gaan o
>chf. De
i t z e n had voor d°f arsu-
ip. maar hij was nu eenmaal
i herleving van de „wilde
Daarom blijft contróle nodig.
plan van de minister om weer
heffen voor de bewoners, van
Zeeuws-Vlaanderen. die met het veer de
Schelde willen oversteken, waren de
meeste Kamerleden slecht te spreken De
heer Kraayvanger (KVP) alleen
wilde er in berusten omdat de toestand
zo zal blijven dat een voetganger en een
fietser niets zullen hoeven te betalen en
voor een auto slechts een tarief zal wor
den geheven alsof er een weg was waarop
eeih auto toch ook benzinekosten zou
hebben
De heer Kramer (Pv d A diende een
rpotle In waarla wordt betreurd d«t weer
een tarief voor de veren over de Wester-
schelde wordt ingevoerd De motie werd
zonder hoofdelljke stemming aangenomen
evenals de begroting.
A.T.O. zondebok
De minister had verwacht dat zijn maat
regel tot beperking van de tonnage-capa-
citeit van de A.T.O. een betere ontvangst
zou hebben genoten, want de maatregel
had ten doel het bedrijfsleven enigszins
geruat te «tellen ten «anzien ven de uit-
enkel land ter we-
ilaarde de Prins.
em gestelde vraag
- van te z|jn. dat
_>eaan in een ver-
er ooit aan heeft
voor een
zou de
ikelljk zfjn
I. *doch het
twijfel vastbe-
ens tot vr(j-
terk.
In de nacht van Dinsdag op Woensdag
zijn ook de zenders van het station Hil
versum overgegaan op de nieuwe golf
lengten. Het was een grote drukte In
aetherland. Overal zochten de stations
hun nieuwe piekje, hetgeen na de tech
nische handelingen geschiedde met proef-
ultzendingen. Een enkele was er wel zeer
vroeg bjj. Zo kreeg Hilversum II op de
415 m Dinsdagavond tijdens een uitzen
ding van de R.V.U., plotseling een hin
derlijke storing. Dat was kennelijk een
station, dat veel te vroeg aan zjjn proef
nemingen begon, want de officiële tijd'
van wijziging was vannacht drie uur.
O Het station Hilversum, dat wat de zen
ders betreft Lopik zou moeten heten, heeft
zich aan de bepalingen gehouden. In Lopik
is men 's nachts druk In actie geweest.
Technisch moesten vrij veel veranderin
gen worden aangebracht, hoewel de golf
lengten slechts weinig veranderden. Er
moest worden overgeschakeld op een
nieuw kristal, dat bepalend is voor de
golflengten. Vervolgens werden daarop de
vele spoelen en condensatoren afgestemd.
waardoor de zes trappen van versterking
worden geregeld. Dit vergde de gehele
nacht. Om twaalf uur werd met de werk
zaamheden begonnen en mer
omstreeks zes uur gereed.
Amerikaan-
immonwealth
de Ameri-
s zaken,
er voor
zijn
zou
Ltl-
e of
ten de gren-
seft niet het
aggressief
»lk en het
[enwoordige
'hlnese volk
Sowjet-
Chinese
daartoe gedwongen is,
Het Amerikaanse volk
*>t de vriend van het
en, zoals het dat ook
Is geweest.
vervolgde Acheson, ziet
voor het vooruitzicht,
China mogelijk zullen
voor hun politiek
In antwoord op een hei
zeide de Prins er zeker
geen enkele West-Europ<
antvvoordeljjke functie e;
gedacht het hoofd te buigen i
machtige aanvaller. Natuurlijk
kracht van de tegenstand afhanl
van de graad *an paraatheid,
volk is zonder de minste
sloten vry te biyven. Deze wei
heid is in Nederland zeer stt;
Prins Bernhard verklaarde verder dat
hij aan de Nederlandse regering verslag
zou uitbrengen van zijn bezoek aan de
beide Amerika’s. De Prins wilde geen
bijzonderheden over dit rapport medede
len; hij verklaarde wel. dat zijn ondervin
dingen en zijn gezichtspunten betreffende
de mogelijkheid van Nederlandse handel
,v .kaanse vasteland en de
- -nr Nederlandse emigran-
<..vA in de verschillende Ameri-
staten te kunnen vestigen, erin
worden vermeld
;b blijken van grote belangstelling
-.. „ympathie voor het Nederlandse volk
letroffen, ik ben er zeker van. dat
..vv.v>*a»u<ie immigranten hartelijk wel
kom zouden worden geheten, aldus de
Prins, die vervolgde: Het was een van de
belangwekkende en prettigste reizen, die
ik ooit heb gemaakt, doch het was ook
een van mijn vermoeiendste.
Prins Bernhard hield zijn persconferen
tie in het gebouw van de Nederlandse
Club te New York. Voor de conferentie
begon, begroette hij leder der aanwezige
verslaggevers en verslaggeefsters per
soonlijk.
Amerikaanse verslaggeefsters
Nnodreparaties aan de Cygnct
De Cygnet ligt nog steeds op de Vlieree,
circa drie mijl uit de kust van Terschel
ling aan de waddenzijde. Onderdelen van
de vernielde ankerspil zijn naar de werf
te Harlingen vervoerd ter reparatie. Men
hoopt deze nog vandaag weer op het schip
aan te brengen. Personeel van Doeksen en
de weer aan boord gegane leden van de
bemanning zijn bezig met voorlopige
reparaties, zoals het stoppen van de
lekken. De bedoeling is de Cygnet naar
terdam te slepen.
was men zo ver gevorderd, dat een korte
proefuitzending kon worden gehouden.
Toen verschenen de stations voor de eer
ste maal op hun nieuwe plaats: Hilversum
I op de 402 en Hilversum II op de 298
meter.
Voor de radioliethebbers was er In de
nanacht volop gelegenheid te genieten
van de proefuitzendingen op de nieuwe
golven. <8*
,lM EENDRACHT
f3M MAAK1 MACHT
vormen een heel
(Van onze parlementaire redacteur)
Minister Spitzen heeft gisteren in de Eerste Kamer
onofficieel heeft vernomen dat België het voornemen heeft
premie van 4 francs per ton voor het ongeregelde vervoer, n
verkeer met een premie te steunen om verkeer naar Ani
ten koste van Rotterdam. Als dit waar is, is het een ernstige zaa
ook vóór de oorlog reeds was. Het verdrag van 1939 is afgeloi
Belgische zijde op verlenging geen prijs werd
de geest willen naleven. Hangende hi
geopend, wilde de minister er verder
ontveinzen dat deze aangelegenheid hem me
verderfelijker zijn dan dat tussen Nederland
ontstaan.
o vlug 1
Seretse Khama terug naar
Beelsjocanaland
Mevrouw Seretse Khama, die te Serowe
in Beetsjoeanaland verblijft, heeft een
telegram van haar echtgenoot ontvangen
waarin hij verklaard spoedig toestemming
van de Britse regering te verwachten om
terug te komen. Volgens de Daily
Herald zou de Britse regering Seretse
willen toestaan naar Beetsjoeanaland
terug t(^ keren, mits hij belooft zijn land
te zullen verlaten wanqeer zich moeilijk
heden voor zouden doeh.
VANDAAG komt Kijker terug op het
V gesprek met de man. die de brief van
de metaalarbeider had bestudeerd, de
blDe ïïbeider had* gewezen op de hersen-
irbeid die een bekwaam vakman as
machine moet verrichten om een
wikkeld werkstuk met de vereiste
nauwkeurigheid af te leveren. De val
heeft dan te maken met de tariefkaa
als zijn werk met al die fijne cont
apparaten wordt nagemeten en het
Is niet geheel in orde, dan heeft hij soms
alle moeite om zijn tariefkaart uitbetaald
B krijgen. De kantoorheer heeft met geen
Jrief te maken.
De opmerking
aldus de mar.
een en ander
lijk weer aat
historische vooi
dige probleem
eeuw, die in hi
geschoten,
merking c
plaatsen en
massaproductie 1
van nauwkeurig
gesproken. De ir
uitkomsten zijn ti
brelding van de A.T.O. De A.T.O. zelf
heeft historische rechten op een capa
citeit van 1500 ton plus 1100 ton voor
overgenomen historische rechten. Tezamen
dus 2600 ton. Daarbij komt 600 ton voor
overschakeling van paardentractie op no-
tortractie. In totaal dus 3200 ton. Volgens
de voor het particuliere bedrijfsleven
geldende regeling zou aan de A.T.O, toe
komen 1400 ton voor ge
regeld vervoer en 1800
ton voor ongeregeld ver
voer. Voor het geregelde
vervoer heeft de minister
een tonnage vast
gesteld van 3000 top (omdat de A.T.O. na
de bevrijding nog altijd spoorwegvervoer
vervangt) en 2000 ton voor het ongeregelde
vervoer. Voor het ongeregelde vervoer
van de A.T.O., waartegen het meest wordt
geageerd, heeft de A.T.O. dus slechts 200
ton meer en dat komt in de particuliere
sector ook wel voor.
De minister blijft bij zijn mening sdat
richtingaanwijzers aan de trams belang
rijk kunnen bijdragen tot de veiligheid
van het verkeer. In België en Denemarken
en andere landen zijn richtingaanwijzers
aan de trams vaorgeschreven De directe
kosten zijn niet meer zo hoog.
De hervatting van de bouw van de
tunnel bij Vellen acht de minister van de
allereerste urgentie ei) hij meent dat dit
hem ook de verplichting oplegt alles In
het werk te stollen opdtyt volgend jaar
weer met de verdere uitvoering van het
werk kan ^worden begonnen. Ook de
In een uiteenzetting van de
•e politiek In Azië voor de Coi
Club te San Francisco heeft
kaanse minister van buitenlandse
Dean Acheson, het Chinese volk f
gewaarschuwd dat het „zichzelf en
vrienden in ernstige moeilijkheden
kunnen brengen” Indien het communist!
sche regiem het volk tot „aggressiei
revolutionnaire avonturen buiten de i
zen” zou leiden. Amerika het.,
plan deel te nemen aan enig i
avontuur tegen het Chinese voi
begrypt volledig, dat de teg<
..ongelukkige status" van het Cl
binnen de Invloedssfeer van de
Unie" niet de keuze is van het
volk, doch dat het daartoe gedi
aldus de minister. Het Amerik»
zal In de toekomst
Chinese volk bl(jvei
In het verleden ii
De wereld, zo i
zich thans geplaatst
dat de communisten
gebruiken als basis
offensief in Azië.
De Amerikaanse
bereid handel met
ren. Voor een dei.
echter een bepaalde
te worden. Schepen,
lieden dienden veilig
behoorde men te
voorts op redelijke
een betalingsi
De Ameriki
niet voor,
den verkopen.
ten r.a
:h st ’-’
Geen storingen
Vanmorgen om zeven uur verschenen
„de zusjes Hilversum" voor het eerst op
hun nieuwe plekjes in de aether. pro
gramma s over beide golflengten, zo bleek
de experts, waren zuiver en ongestoord te
ontvangen.
Dit is overigens nog geen reden om
hoera te roepen, zo vertelde ons de tech
nisch commissaris van de Nederlandse
Radio Unie, de heer W. Vogt, er moet
eerst eens gewacht worden op de sche
mering als de indireéte golven gaan op
treden, die steeds ernstig storen. Dan pas
zal blijken of het nieuwe home voor onze
stations ongestoord za) zijn of niet. Over
dag treden de storingen niet zo sterk op.
Maar in de avond zal blijken of er nog
snoodaards In de aether op hun oude
plekje zijn blijven zitten of in belangrijke
mate hun buurman storen. Vooralsnog
meent men. dat alle stations zich aan de
men was eerst In 1948 in Kopenhagen gemaakte afspra-
I. Om halfvier ken hebben gehouden.
Belgische koningskwestie
Langdurige besprekingen
met koning Leopold
Frans van Cauwelaert en Robert Gillon,
resp. voorzitter van de Belgische Kamer
van Volksvertegenwoordigers en van de
Senaat, zijn Woensdagmiddag te Genève
bijna twee uur bij koning Leopold ge
weest. Na hun terugkeer in hun hotel
hadden zij onmiddellijk een bespreking
met minister-president Eyskens, die
daarop 20 minuten met Brussel telefo
neerde. In de ochtend had Eyskens een
onderhoud met de koning.
De reis van de twee voorzitters naar
Genève wordt aldaar als een bewijs be
schouwd. dat de besprekingen tussen de
koning en de premier niet ?-o vlot ver
lopen. Men beschouwt Eyskens als
buis van het Belgische kabinet,
ook de liberale partij is vertegen-
igd. en de twee voorzitters als ver-
.oordigers van het parlement,
i de socialistische- en de Christe-
Zolkspartij de meerderheid hebben
Uitgifte Opbouwobligaties
Maximum f 500 millioen
tegen 2’/«
In de Nederlandse Staatscourant is een
uitvoeringsbeschikking van de minister
van Financiën gepubliceerd, welke de
uitgifte regelt van opbouwobligaties, zo
als is voorzien in de wet op de materiële
oorlogsschaden.
Deze wet kent de mogelijkheid om ont
heffing van de op de bijdrage rustende
bestedingsplicht te verkrijgen. Hierdoor
zal het mogelijk worden, dat personen,
die riet tot herbouw willen of kunnen
overgaan, hun bijdrage in verhandelbare
opbouwobligaties uitbataald krijgen, zo
dat zij uiteindelijk na verkoop der obli
gaties het bedrag van hun bijdrage in
geld in handen kunnen krijgen. Tevens
zal het hierdoor mogelijk worden op ver
woeste objecten rustende hypotheken af
te lossen. De hypotheekhouder krijgt dan
zijn vordering uitbetaald in opbouwobli-
gatics.
De opbouwobligaties in coupures vor
1000. ƒ500 en 100 kunnen, vóórziet
van de niet verschenen coupons, te aller
tijde door de houder ter aflossing a par
worden aangeboden, mits aan bepaaldt
voorwaarden is voldaan.
de Prins vele vragen over zijn gezin. „Hoe
gevoelt U zich nu wel. als enige man in
Uw gezin?", vroeg een van haar. De prins
glimlachte en haalde de schouders op.
„Het is geen probleem", antwoordde hij.
„Is er wel eens onenigheid tussen U en
Uw echtgenote ovei-db wijze, waarop Uw
dochters moeten worden opgevoed", vroeg
dezelfde verslaggeefster. „O nee", gaf de
prins lachend ten antwoord, „wij vormen
een heel gelukkig gezin”.
De Prins zeide het vol
derom een reis naar f
zullen maken, indien de l
ring zulks wenst. Deze
rustiger moeten wordei.
De Prins achtte het zeer
Jerlandse journalisten hi
gezeld, alleen reeds om de
Nederlanders op deze landt
en te wijzen op de ipogelijl.
door een Nederlandse brik
Het is bovendien belangrijk, zo zeide de
Prins, dat de Nederlandse diplomatieke
vertegenwoordigers in de betrokken lan
den vooraf goed contact met de pers op
nemen.
prins'vertrekt Zaterdag naar Neder-
aangezien In het vliegtuig van Vrij-
ig geen plaats meer was.
Angst voor „wilde bussen”
Aan de hand van de Wet Autovervoer
Personen moet kunnen worden gecontro
leerd of langs de weg van incidenteel
vervoer het geregelde vervoer niet wordt
afgeroomd. Daarom moet voor ritten met
toerwagens een vergunning worden aan
gevraagd. Het toeren in een bus met een
gezelschap heeft wel een speciale at
tractie, maar voetbalsupporters hebben
in de eerste plaats ten doel zich te bege
ven naar een bepaald punt voor een be
paalde wedstrijd. Er zal steeds met tact
en voorzichtigheid moeten worden opge
treden, want het betreft hier een nationaal
economisch belang omdat moet worden
gewaakt tegen over-investering in het
verkeersapparaat.
Inderdaad is het terrein van het toer-
bedrijf een gebied met voetangels en
klemmen, want de heer W e n d e 1 a a r
had snedig opgemerfct dat hem de logica
ontging waarom iemand geen vergunning
nodig heeft wanneer hij met zijn auto op
reis gaat, maar wel wanneer een gezel
schap met een autobus gaat toeren. De
consequentie daarvan is dat de Kamerle
den straks ook niet meer met hun auto
naar de vergadering mogen reizen omdat
er ook een trein naar Den Haag rijdt. Zo
wordt men geperst in het keurslijf van de
overheidsbemoeiing. Voetbalsupporters
worden gedwongen met de trein te
Maar dat willen zij juist niet Dan
aardigheid er af.
Minister S p 1
ment wel begrl)
bang voor een
bussen"
Over het
veergeld te
regering was volledig
t.China te blijven voe-
?rgelijke handel diende
gedragslijn aanvaard
vliegtuigen en zaken-
..g te zijn en contracten
eerbiedigen. Men diende
wUijke wijze een regeling voor
{smiddel te bespreken.
kaanse regering stelde echter
dat Amerikanen goederen zou
den verkopen, welke gebruikt konden
worden ten nadele van de Verenigde Sta
ten. noch stelde de regering der Verenig
de Staten zich voor crediet te verlenen
aan een regering, die zich vijandig ver
klaard had tegenover de Verenigde Staten
en alles waarvoor de Verenigde Staten
opkwamen.
Het in de
Chinees-Sowjet
vriendschap ei
een 'nieuw
d«Sowjet-Ri
„China wordt thans bedreigd door
hongersnood voor 50 millloen mensen In
de tyd van nu tot de volgende oogst.
Mogeiyk sullen er millioenen sterven en
toch wordt er voedsel uit China naar de
Sowjet-Unle gezonden", aldus Acheson.
In verband met de rest van Azië zei
Acheson, dat de volken van Azië „het feit
onder ogen moeien zien, dat de voornaam
ste bedreiging van hun vryheid en de
sociale en economische vooruitgang wordt
gevormd door de pogingen van het Sow-
jet-communistische imperialisme en het
hierin opgesloten kolonialisme, wy zyn
tegenstanders van het Sowjet-communis-
me, omdat het het werktuig, het middel
is, waarmede Sowjet-Rusland poogt de
absolute overheersing van een zo groot
mogeiyk gebied te verkrygen.
van deze arbeider Is juist.
>an van de practijlc. Er is het
op te zeggen, wat dan eigen-
inknoopt aan wat over de
irgeschiedenis van het hui-
is gezegd, nl. over die 19e
,iaar sociale taak was tekort
Maar eerst een algemene op-
over het tarief, die voor alle
alle tijden geldt: alleen bij
kan met enige zekefheid
tarief vaststellen worden
invloeden op de tarief-
talrijk en zij werken op
zeer gecompliceerde wijze op elkaar in.
Bij werkstukken, die technisch hoge eisen
aan de vakman stellen, is tarief stellen
wel benaderend, maar niet nauwkeurig
mogelijk. Daarmee is het tarief op zich-
telf allerminst veroordeeld, maar het
lysteem omvat wel de eis. dat bij de
vaststelling van de uitkomst billijkheid
wordt betracht, waarbij de vakman ver
trouwen moet kunnen hebben, dat het
Inderdaad rechtvaardig daarbij toegaat
De werkzaamheden van de kantoorman
liggen anders, hij werkt niet zo op de
maat als de arbeider, maar dat houdt ook
In. dat hij wel eens werk mee naar huis
neemt en dat hij in drukke tijden over
werkt En terwijl de hoog gekwalificeerde
vakarbeider, die aan een dure machine
zijn verantwoordelijke taak verricht, elk
kwartier dat hij werkt in zijn werkboekje
secuur aantekent, vooral wanneer het om
overwerk gaat, mag hij wel bedenken, dat
naarmate de verantwoordelijkheid van de
heren op het kantoor groter wordt ook
hun arbeidstijden zich minder aan fluit
signalen storen, m.a.w. de mannen, die de
hoogste positie in een onderneming In
nemen. werken vaak zeer veel buiten de
vastgestelde kantoortijden, iets wat men
ook bij hoge ambtenaren kan waa
l Samenvattend zou Kijker dus
fat de vakarbeider van de man ai
andere kant in zeker opzicht gelijk I
doch dat men tracht de fouten van
itelsel zoveel mogelijk te beperken.
De vakman merkte op, dat je aan de
machine tot 8’ i uur moet staan, terwijl
de kantoorheer zit. Tegen dat bezwaar is
niets in te brengen, aldus Kijkers zegs
man. Punt! Uit!
De volgende opmerkir
betrof de lange tijd, die
heeft om het werk in
heersen. Daarbij is e<
<!dus de andere part
ïijn van de kantoormai
de allereenvoudigste
heden. Het financieel
kantoormensen, die op
blijven, Is beperkt en moet
worden gevonden in toeneming h.
betrouwbaarheid, ervaring en herir--
en ten slotte in medelijden. zuulo
«alaris stijgt boven een kantoor-techi
verantwoord niveau. Het krijgen var,
moeilijkste werk is voor de vakman
leiding tot bevrediging van zijn natuurlijk
eergevoel. Juist het bestaan van het
tanefsysteem kan er aan tegemoet komen,
dat goed en snel volbracht moeilijk werk
ook beloning vindt in hogere verdiensten.
Bil ontbreken van een tarief is er steeds
neiging bij de bedrijfsleiding aanwezig om
toe te geven aan de behoefte, waardevolle
prestaties te compenseren door bijzondere
toelagen, hetzij in geld of anderszins.
Over het vuile werk is de vorige maal
vu[eeds uitvoeri8 gesproken.
Kijker komt er op terug naar aanleiding
van een brief van een kantoorman, die
eerst ook arbeider is geweest. Een vak
man is volgens deze briefschrijver ten
evenvc?l waard als de gewone
sjantoorman Zijn verantwoordelijkheid is
oij een kostbaar werkstuk zelfs veel
groter
Maar deze ex-arbeider
■annemen, dat een arbeidc
muis te komen Hij schr.,
andere landen een arbeic1'
naar huis kan. waarom
m ons land? Het is de a
jchuld! Op de meeste L
Behoorlijke gelegenheid
•en Slechts een enk^
RWassen en gekamd r~
*‘ch‘gewoon niet de tiju
en de meesten zijn ree<
peeindiging van het
Men volstaat er mee
««olie schoon te maker
«atoen en roets weg.
Wijk te stelh
ambtenaar, i
Zes uren
In Mei wordt aan de
Regeringsmeerderheid
T^EN democratisch-pariementalre meer-
derheid is een noodzakelijkheid voor
een parlementaire monarchie zoals deze
in Nederland en in België bestaat.
In België is, na Kamerontbinding en
Kamerverkiezing, een katholieke meer
derheid in Senaat en Volkskamer moge
lijk. Dan komt er in België een uitsluitend
katholieke regering.
Die uitsluitend katholieke regering,
steunt dan op een kleine meerderheid,
waartegen oppositie gevoerd kon worden
met kans op succes.
Jarenlang, op het einde van de vorige
eeuw, was er een katholieke meerderheid,
waartegen eenvoudig niet te vechten vii
In 1895 konden de katholieken de schoc
wet van dit jaar doorzetten. De gemeent
konden „vrije scholen" erkennen en de
genoten dan staatssubsidie. Dit stelsel
werkte goed.
In 1911 kwam er een nieuw schoolwets-
voorstel. maar nu voorgesteld door een
katholieke regering, die steunde op een
kleine meerderheid In het parlement.
Toen kon oppositiè succes hebben. En de
oppositie van liberalen en socialisten
had succes De bedoeling was aan de ge
zinshoofden een „schoolbon" uit te reiken.
Met de „schoolbon” gewapend, zouden
naar dit voorstel de ouders een school
uitzoeken. Men zag reeds de reclame van
een vrije school (dat behoefde niet een
katholieke school te zijn): „Levert hier
uw schoolbon irfDe gemeentebesturen
zouden op de schoolbon. door het school
bestuur ingediend, geld uitkeren.
Het katholieke ministerie van 1911 heeft
het niet kunnen houden. De meerderheid
in het Huls van Afgevaardigden was trou
wens toen maar zes zetels. Bij de ver
kiezingen van 1912 streden de socialisten
en de liberalen tezamen tegen de ..school
bon". Deze politieke combinatie wenste
tevens leerplicht en dienstplicht
Het liberaal-socialistlsch „kartel".
als de combinatie werd genoemd
loor. De ~rrtèërderheid der katholle
kwam van zes op zestien.
En toen kwamen de katholieken zelf
met een voorstel. De subsidies aan de
vrije scholen werden uitgebreid, maar óók
de leerplicht werd ingevoerd. Op dit laat
ste punt hadden de katholieken toege
geven.
Toen kwam de wereldoorlog 19141918.
Wanneer de katholieken in 1950 de vol
ledige meerderheid halen, zal het een
kleine meerderheid zijn.
Een kleine meerderheid moet met de
wensen van de minderheid rekening
hodden.
Zo is
stelsel".
Daarom kan de labour-regerlng niet een
zelfstandige socialistische politiek voeren.
Daarom zal In België een k<-
ring niet een zelfstandij
politiek kunnen voeren,
wel de koningskwestie 0“'
leg met de vorst zelf. En dat
staatkundige noodzakelijkheid.