63
L
h
p
T
CANASTA
een nieuw kaartspel
ga a
a 55 m
HET PAASTESTAMENT
ÏHAAR EIGEN DOMEIN
1* - 3
ir
van een man, die alles weggaf
iïef
[EDICHT
Even piekeren
oooooo
oooooo
oooooo
Onze Paas-kruiswoordpuzzle
Het verhaal
van
de mensheid
van de week
ADOLPHUS
Paas-verrassing.
EEN LOOT VAN DE RUMMY STAM
LES IN CANASTA
met en zonder Rummy
NEDERLANDSE ZAKENVROUWEN
VERENIGEN ZICH
Ze vechten voor elkaar en het landsbelang
BL0EMIGE JURKJES VOOR BLOEM EN IN KNOP
Zeker geen strompelrok
WELGEKOZEN TAS GEEFT ZEKERHEID
Overeenkomst tussen
mannendas en vrouwentas
Vrijgezellen grijpen naar
het uiterste middel
Trouwen
Mantel voor
de slanken
TWEE KIBBELENDE HAASJES
De een is ij del, de ander slordig
Een dansje tot besluit
Ei! Ei!
KLEUREN PLAKKEN EN ZAGEN
Dat is wat voor
Voor de
Paasvacantie
Een olifant en een lintje
CöSSöMÖfiffieö)
mX'.
Van een lege dop
Twee schaalmand jes
ooooooo ooooooo ooooooo ooooooo ooooooo ooooooo ooooooo ooooooo ooooooo ooooooo ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
xmiuj
H'
Armenhuis te Chicago een oude man,
die tot in zijn laatste ogenblikken een
opmerkelijke goedmoedige vriendelijk,
heid ten toon spreidde en blijmoedig af
scheid van het leven nam. In de zak van
zijn gescheurde jas vond men het volgen
de testament, dat op de morgen van de
eerste Paasdag ten aanhore ran honder
den mensen werd voorgelezen. Naar het
oordeel van de geestelijke, die het voor
las, moet het als een van de meest ont.
roerende geschriften worden beschouwd,
die ooit uitdrukking gaven aan menselijke
blijmoedigheid.
„Ik. ondergetekende. Charles Louns-
berry in het volle bezit van mijn ver
standelijke vermogens maak bij dezen mijri
laatste wil en testament bekend opdat
naar recht en gebruik mijn bezit in deze
wereld onder de navolgende mensen
verdeeld worde.
Aan dp gordp vader
pa moedern
geef ik in volledig vertrouwen en ten
behoeve hunner kinderen al de goede
kleine woorden van lof en aanmoediging,
alle grappige bijnaampjes en tederheden
en ik draag genoemde ouders op dit alles
naar rechtvaardigheid, maar vrijgevig en
grootmoedig uit te delen, al naar mate
het gedrag hunner kinderen dit zal ver
eisen.
iian dp hinderen
vermaak ik aan allen zonder uitzonde
ring. voor de duur van hun kinderjaren
alle bloemen in de weiden en alle
bloesems van de bossen, met het recht
temidden daarvan te spelen naar har
telust. gelijk het dit aan kinderen eigen is;
maar ik waarschuw hen tegelijkertijd voor
distels en doornen.
Voorts vermaak ik aan de kinderen de
oevers van de beken, het gouden zand
onder het water, de geur van de wilgen,
die hun takken in hfet water laten hangen
en de witte wolken, die hoog boven de
bomen voortdrijven. En ik laat de kinde
ren de lange, lange dagen na. waarop ze
op duizenderlei wijze vrolijk mogen zijn;
en voor de nachten schenk ik hun de
schittering van de Melkweg om zich daar
over te verwonderen zonder hiermee
overigens de rechten aan te tasten die de
liefhebbende paren hierop kunnen laten
gelden.
Ik vermaak voorts aan alle jongens ge-
meenschanoeliik alle braakliggende vel
den. gronden en vlakten om er te voet
ballen alle vrolijke plassen en beken om
er te iwemmen. alle sneeuwhedekte
heuvels om er met sleden af te gliiden,
alle rivieren en vijvers om er in te vissen
ot. als ze door ijs bedekf ziin. er op te
schaatsen tiidens de grimmige winter.
Dit alles mogen ze voor de duur van hun
jongensjaren bezitten Ook de weiden vol
bloeiende klavers en vlinders ook de bos
sen met alles wat daarbij behoort als
eekhoorntjes, vogels echo's, zonderlinge
geluiden enz en ik laat hun allen de
afgelegen stille plekjes na. om ze on te
zoeken alsmede alle avonturen, die daar
te beleven zijn.
Voorts schenk ik aan genoemde knapen,
elk voor zich. des avonds een plaats aan
het haardvuur, met alle fieuren. die men
daar In hef brandende hout kan ontdek
ken ondat ze zorgeloos en vrij van elke
druk zich mateloos zullen kunnen ver
heugen
Aan de minnende paren
vermaak ik hun ideale wereld met alles
wat ze daarbij passend vinden als de
sterren aan de hemel, de rode rozen tegen
de meidoorn, de
erder no? jouden begeren, u„
duur en de schoonheid van hun liefde
voor elkander zullen kunnen, uitbeelden
Aan ilr jonge mannen
a«engezamenlijk vermaak en «cbenk Ik
alle wilde en geestdriftige wedstrijden en
vermaak hun de verachting voor de
zwakheid en het onbeperkte vertrouwen
in hun eigen krachten En hoewel ze nog
ruw en onbehouwen zijn. vermaak ik hun
nochtans de geweldige mogelijkheid
ameraden te bezitten en duurzame
vriendschap te sluiten. Hierbij aanslui
tend schenk ik hun allen de vrolijkste
liederen* de plechtig-ernstige volksliede
ren. oPdat z.e mogen zingen met wijd-
schallendo stemmen.
En aan degenen, die niet langer
kinderen. Jonge mensen of minnende
paren zijn. vermaak ik de herinnering.
Ik laat hun de gedichten na van Bums.
Shakespeare en andere dichters, opdat zij
de langvergpten dagen hiermede nog een
maal zullen kunnen doorleven, heel
duidelijk en alsof het vandaag was, on
verminderd en echt!
Onze geliefden met de sneeuwwitte
kruinen vermaak ik het geluk van de
ouderdom, de liefde en de dankbaarheid
hunner kinderen, totdat ze in de eeuwige
slaap zullen overgaan.
En waar aldus aan ieder van U en aan
allen iets is nagelaten maakt U op om
Uw erfdeel te aanvaarden. Vaart allen
wel en leef gelukkig!
(w.g.) CHARLES LOUNSBERRY.
Antwoorden bij:
EVEN PIEKEREN
1. Coenobieten zijn monniken, die in
tegenstelling tot de kluiz.enaars, ge
meenschappelijk leven.
2. Cycadeeën zijn een subtropische plan-
tenfamilie, ook wel sago- of varenpal-
men genaamd.
3. Erynieën zijn wraakgodinnen uit de
Griekse mythologie.
4. Independenten waren de Christenen,
die in de 17de eeuw in Engeland alle
kerkelijk verband verwierpen. Onder
Cromwell, die zelf een Independent
was. beleefden zij nun grote bloei.
5. Korjaken zijn een Oud-Siberisch volk
in Noord-Kamtsjatka, dat hoofdzake
lijk van rendierteelt leeft, een echt
nomadenvolk.
Paaamorgen, maar voorjaar echt voorjaar dan is het niet. Er staat een ijzige wind.
de grauwe lucht jchijnt sneeuw te voorspellen, struiken en bomen huiveren nog in
winterse naaktheid.
Is er dan niets, dat de komst van het voorjaer voorspelt? Jawel, overal in de
struiken is er een hevig gekwetter van vogels; spreeuwen, vinken, merels en mussen
zijn druk in de weer, zei ft de koekoek laat zich horen. Het kan toch wel met anders;
het warmere jaargetijde is nafiij.
Ziehier dan de situatie, die aanleiding gaf tot Gezelle's „k is hoore u nog niet
Maar wolk een meesterstukje heeft de dichter van dit eenvoudig gegeven gemaakt.
Het begin en het eind van het gedicht de eerste en de laatste strofe zijn bijna
aan elkaar gelijk, maar er is een duidelijk verschil in toon. In de eerste strofe wordt
de nachtegaal aangesproken en de vraag, waarom hij nog altijd wegblijft, is
duidelijk door teleurstelling en gemis ingegeven. Weliswaar keert deze vraag in de
laatste strofe terug, maar nu wordt er over de nachtegaal gesproken:
van de dichter is eigenlijk reeds op andere dingen gericht. Hij weet im
dat de lente komt en triomfantelijk klinkt het:
vraag
de aandacht
nu wel.
„'t
maar zomeren
En
zomert nog niet
zèl T
De ommekeer in de stemming wordt in het middengedeelte van het gedicht g«-
icentueerd door de tegenstelling van het nog winterse land en de bedrijvigheid der
vogels en hier is het dat Gezelle's taal een muzikaliteit krijgt, die het blijde vogel
gezang nabij komt. Maar tegelijkertijd weet hij ook nog te suggereren, dat deze vogels,
hoe actief ze ook lijken, slechts instrument zijn. bespeeld door de nieuwe levenskracht
Gezelle zegt namelijk niet:...de spreeuw en de vink zingen lulde overal maar. het
apreeuwt en het vinkt.het must en het meeat, het koekoet in 't hint". Door deze
subtiele wending wordt het onmiddellijk duidelijk, dat een onbepaald iets het voor
jaar het nieuwe teven, de ontwaakte natuur, bezig is zich door de vogels heen uit te
inreken De lezer gaat beseffen dat het kwinkeleren der vogels niet maar een zin-
lose toevalligheid Is en M worift hij voorbereid op de triomfantelijke zekerheid,
waarmee het gedicht besluit.
'Je En hoore u nog niet
•k En hoore u nog niet.
o nachtegale, en
de paaschzunne zit
in 't oosten;
waar blijft gij zoo lange,
of hebt gij misschien
vergeten van ons
te troosten
't En zomert'j. 't is waar,
•t en loovert. 't en lijdt')
geen bladtje nog uit
de hagen;
't zit ijs in den wind.
't zit sneeuw in de lucht,
't is stormen, dat 't doet,
en vlagen.
„Tijdkrans".
het zomert niet; het wordt
geen zomer.
lijden betekent hier: uit
komen; dus: er komt nog
geen blaadje uit de heggen.
Toch spreeuwt het en vinkt
het luide, overal;
de merelaar lacht
en tatelt');
het muscht en het meest,
het koekoet in 't hout;
het zwaluwt en 't zioiert
en 't swatelf).
Waar blijft hij zoo lang
de nachtegale; en
vergeet hij van ons
te troosten?
't En zomert nog niet,
maar zomeren zal 't:
de Paaschzunne zit
in 't oosten.
GUIDO GEZELLE (1830-1899).
tatelen. tateren babbe
len. kwebbelen,
swatelen een zacht
geruis maken.
T?EN KAARTSPEL, dat in de laatstè tijd in Amerika veel opgang heeft gemaakt, is
■*-i het Canasta. Het spel is afkomstig uit Argentinië. Evenals bridge wordt het dooV
partners gespeeld, meest door vier spelers. Het is een vlot, opwindend spel met drama
tische wendingen; een enkel spel kan, volgens deskundigen, een verschil van 5000
punten opleveren. Canasta kan ook door twee. drie, vijf en zes spelers worden
gespeeld. Canasta is ontstaan uit Rummy, het is alleen wat ingewikkelder, maar zal
voor ieder die Rummy kent, niet moeilijk te spelen zijn.
NODIG ZIJN twee spellen whistkaarten,
dus 2 x 52 kaarten, plus 4 jokers. Of
de spellen aan de achterzijde een ver-
schillenc"
de stock een kaart (de bovenste natuur
lijk) ter vervanging. Rode drieën leveren
als men ze annonceert, ze
x punten als men dat heeft
nagelaten.
Zwarte drieën mogen in serie worden
geannonceerd, maar alleen in de beurt,
waarin men uitggat.
Men mag alleen één of meer kaarten
v__ bijleggen bij de op tafel gedeponeerde
lende kleur hebben, doet er niet toe. series van zijn eigen partij, niet bij de
De voornaamste verschillen, die een series van de tegenpartij.
Rummy-speler in het oog moet houden. Elke kaart is een aantal punten waard,
zyn; die op uw rekening komen als ze is ge-
Opeenvolgende kaarten van één kleur i annonceerd. maar in uw nadeel worden
(3-. 4-. 5-kaarten) zyn niet geldig. 1 berekend, als ge er aan het eind mee blijft
Alle jokers en tweeën zijn wild. i zitten. Een joker telt 50 punten, een twee
Elke serie moet bestaan uit minstens of een aas 20. de heer tot en met de acht
twee echte kaarten en niet meer dan drie 10- de zeven tot en met de zwarte drie
wilde kaarten. Zeven gelijke kaarten 1 5 punten. Een rode drie levert 100 pun-
(azen. heren, vrouwen, enz,) vormen een ten op.
Canasta. De Canasta levert een groot De „eerste serie" moet. als men ze wil
aantal punten op en zonder Canasta kan annonceren, een \yaarde van 50 punten
met niet „uitgaan". hebben, maar 90 als uw score reeds 1500
Wanneer men de bovenste van de afge
legde kaarten (discards) neemt moet men
het hele stapeltje discards nemen. De
bovenste discard mag niet genomen wor
den als het een zwarte drie of een wilde
kaart is
Róde drieën mogen niet tot series wor
den gevormd Wanneer men er een ont
vangt, legt men ze open en neemt van
Intelligentie-test
is, en 120 als ze tot 3000 is geklommen
(men is dan ..vulnerable" oftewel kwetsr
baar) Een spel is gewonnen bij een totaal
van 5000.
Wanneer de bovenste kaart van de dis-
cardstapel een wilde kaart of een rode
drie is, is de stapel „bevroren". Geen
speler mag ze nemen, tenzij hij ze bij
twee echte kaarten in zijn hand kan
voegen om eer serie te annonceren. In
dien een speler een zwarte drie aflegt, is
de Stapel bevroren voor de volgende
speler, die ze niet mag nemen. De stapel
is dan bevroren voor beide partijen tot
een „eerste serie" is geannonceerd.
I Het bovenstaande is geschreven om de
Rummyspelers- enigszins wegwijs te
I maken. We zullen in de volgende regels
een uiteenzetting van het spel geven voor
een ieder, die met Canasta wenst kennis
l te maken.
Waarmee zullen wij u deze week eens
bezighouden. Eigenlijk weet u nu.al zoveel
vreemde woorden, dat u er ee» woorden
boek mee kunt vullen. Maar misschien
ontbreken deze vijf er juist nog aan! Zegt
u maar eens, wat zijn:
1. Coenobieten? Een zustergewas van de
rode bieten, met een merkwaardige
blauwe kleur; monniken, die gemeen
schappelijk samen leven; afstammeling
van de legendarische vorst Copnob.
2. Cycadeeën? Een krekelsoort; garna-
lenpasteitjes; subtropische planten-
faroilie. ook^ wel sago- of varenpalmen-
genoemd.
3. Erynieën? Wraakgodinnen uit de
Griekse mythologie; microscopische
diertjes, die het water zuiveren; oor
spronkelijke bewoners van Ierland.
4. Independenten? Twee vazen, die bij
een pendule behoren; lijfgarde van de
Paus; Engelse Christenen, die in de
17de eeuw alle kerkelijk verband ver
wierpen, o.a. Cromwell.
8. Korjaken? Oud-Siberisch' volk In
Noord-Kamtsjatka; Indiaanse kano's;
koraalriffen in Curacao.
De Spelregels
KAARTEN. Zoals reeds gezegd, wordt
gespeeld met 2 x 52 kaarten plus vier
jokers. Alle jokers en tweeën zijn wild.
WIJ HEBBEN u al eens verteld van de
Bond van Vrouwen Werkzaam in
Bedrijf en Beroep, die een twintigtal
jaren geleden werd opgericht, later ten
offer viel aan de bezetting en die na de
bevrijding uit zijn as verrees en die nu
in Nederland zestien afdelingen heeft.
Onder de leden waren ook vrouweliJKe
Bedrijfshoofden. die uit de aard der zaak
andere belangen hebben dan dames, die
hiin of meer ondergeschikte betrekkingen
hebben. Daarom gevoelden ze behoefte
om in navolging van haar Franse en
Belgische collega's, een eigen vereniging
te stichten en dit is dan ook gebeurd.
In September van het vorige jaar kwam
de Nederlandse Vereniging van Vrouwe
lijke Bedrijfshoofden tot stand. Pe dames
besloten tevens lid te blijven v«n boven
genoemde Bond. niet alleen, omdat ze
deze niet wilden verzwakken, maar om
dat ze hem nodig hadden. Want de Bond
maakt deel uit van een Internationale
Federatie, welke haar vertakkingen in 22
landen heeft en dus kan de Nederlandse
Vereniging van Vrouwelijke Bedrijfs
hoofden via de federatie contact hebben
met vrouwelijke Bedrijfshoofden in al
deze landen.
Internationaal contact
De Federatie heef t verschillende comité's
die voor de internationale contacten zor
gen o a. één voor Handelsverkeer, waar
van mevrouw B Kiek-Wolffers te Am
sterdam lid is Zo is het haar in het korte
bestaan van de Nederlandse Vereniging
van Bedrijfshoofden al gelukt een aan
vraag van behangselpapier, welke een
Frans lid deed. in Finland te plaatsen en
een Nederlandse persfotografe, die er
altijd mee te kampen had gehad, dat haar
foto's wel werden geplaatst in Ameri
kaanse en Canadese bladen, zonder dat
ze betaling ontving, heeft nu via de
Vereniging en het bedoelde comité zo
danige contacten gekregen, dat zij het
haar toekomende honorarium nu pok
werkelijk krijgt. Natuurlijk zullen derge-
lijke internationale contacten op de duur
worden uitgebreid.
Een van de doelstellingen van de Jonge
Vereniging is samenwerking met Amerika
en Engëland naast Europese verbonden
heid. Daarnaast wordt gestreefd naar
voorlichting, advies en uitbreiding van
relaties der leden in het eigen land. Men
vindt onder haar hoofden van de meest
uiteenlopende zaken en zo zijn er ver
scheidene leden, die haar medeleden be
langeloos willen helpen met het verschaf
fen voor eenmaal van een rechtskundig
advies met advies inzake bedrijfskleding,
met handschrift-analyse in verband met
het aanstellen van personeel en dergelijke.
Elke maand hebben de leden een .bijeen
komst te Amsterdam, waar het Bestuur
is gevestigd, terwijl er naar wordt ge
streefd ook in andere steden trefpunten
te krijgen. Bedrijfshoofden lopen wel eens
De ..Stichting voor Liefdadigheidsdoel
einden" In Suriname heeft het eerste Su
rinaamse Maandblad vopr de Vrouw het
licht doen zien. Het heet ..Aurora en re
dactrice la mejuffrouw I. Hering.
gevaar te zeer op zichzelf te komen staan
en daarom is het goed. wanneer zij col
lega's ontmoeten, die misschien dezelfde
vraagstukken en moeilijkheden onder
vinden als waarmede ze zelf hebben te
kampen en dit zal dan bevrijdend en ver
helderend werken. Vóór alles echter wil
de Vereniging er naar streven goede
zakenmanleren, zoals vóór de oorlog be
stonden. të doen herleven. De leden van
de Nederlandse Vereniging van Vrouwe
lijke Bedrijfshoofden willen scherp en
«srherozinnig maar toch ook eerlijk
concurreren! Mede dank gij[haar ..1 mi,-
schien onze naam in het buitenland zijn
oude klank terugkrijgen.
Meisjesbescherming in 1950
Negen dametjes wdnen in het Rust
huis van Servern Cross te Weston-super-
Mare en dezer dagen hebben ze schrifte
lijk wenken gekregen ten aanzien van
haar gedrag. De 58-jarige „Moeder", Stella
Street, voelt zich verantwoordelijk voor
de eerbaar- en veiligheid van de aan haar
zorgen toevertrouwde „meisjes" (de jong.
6te is pas 70 en de oudste 92) en dus heeft
zij de volgende voorschriften, vastgesteld
in het welbegrepen belang harer „pupil
len":
le Het is verboden uit te gaan zodra de
duisternis is gevallen.
2e Het is streng verboden u buiten te
vertonen met een tas in de hand.
3e Het verboden buiten Juwelen zicht
baar te dragen.
4e Het is verboden met vreemde mannen
te spreken.
5e Valt iemand u aan, dan schreeuwt u
zo luid om hulp tot u niet meer kunt.
Mode voor jonge Meisjes
7E ZIJN TE GROOT VOOR EEN SER-
VET en te klein voor een tafellaken,
werd vroeger van de jeugd tussen 14 en
17 gezegd en ook heette die leeftijd wel
„tussen mal en dwaas". Daarna vond men
de „bakvisjes" uit, vervolgens kregen wij
de garconne en de flapper nu hoorden wij
zowaar de uitdrukking „jurk voor bak
vissen" weer gebruiken. De Mode is de
bakvisjes zeer vriendelijk gezind dit jaar.
Kijkt u eens naar de drie jongemeisjes-
Het steunpunt der vrouw
WAT DE DAS VOOR DE MAN IS, is de
tas voor de vrouw. n.l. het „tere"
Dunt juist omdat zij respectievelijk in das
en tas hun kracht zoeken. Men moge wei
nig om het uiterlijk geven: de man wens
een das. die hem staat en de vrouw wil
een tas. die haar past De man wil een
das die kleurt bij het pak, dat hij draagt,
rie vrouw wil een tas in overeenstemming
me^e tint Van het toilet. De man zal er
rtprhalve vele dassen op na houden en de
vrouw heeft waarlijk abn één ta. niet
genoeg.
Een bruine tas bij een zwarte J.pon of
mantelnak. zij vloekt! Heeft men een
l^ren Us. dan behoort ze te zijn. gemaakt
van hetzelfde leer als de schoenen, welke
men £n heeft. Dit brengt al dadelijk
mee dat men verschillende tassen moet
hebben. Maar dan zijn er nog ochtend-,
middag- en avondtassen. De werkende
vrouw die in haar tas minstens zoveel
voorwerpen, zij het andere voorwerpen,
heeft zitten als een schooljongen in zijn
broekzak, moet een tas van andere afme
tingen hebben dan de dame, die naar een
receptie gaat en bij het avondtoilet be
hoort natuurlijk weer iets anders, liefst
iets van zijde of brocaat of zo.
En dan gehoorzamen tassen nog aan de
mode. De schoudertas, enkele jaren gele
den nog onmisbaar onderdeel van de da
mes-uitrusting. heeft volkomen afgedaan,
het was gemakkelijk haar mede te nemen
omdat men de handen vrij had om nog iets
anders te dragen, wat bijzonder practisch
was in een tijd. toen geen winkelier iets
thuis bezorgde, nu is dit allemaal anders.
En u zult moeten toegeven, dat de riem
soms een lelijke kale streep in uw mantel
groef.... neen. wij dragen weer tassen
met tamelijk brede hengsels, zodat we ze
in de hand kunnen houden of om de pols
slingeren als wij iets anders in de hand
houden. De vierkante vorm, welke we de
laatste jaren zagen, is er ook al weer
uit: de nieuwste tassen zijn rond of ovaal.
Box- en lamsleder zijn klassiek en die
leersoorten kunnen dus altijd wel als ma
teriaal worden gekozen, maar op het ogen
blik geeft men. althans voor
middagtasjes, toch de voor
keur aan antiloop of kroko
dil als leveranciers van
tassen. Ze hebben een wei
nig opvallend slot wanneer
het tasjes zijn. die men des
ochtends of voor heel ge
wone gelegenheden mee
neemt. maar de geklede tas
sen hebben een sluiting, die
een sieraad op zichzelf is:
er komen goud en diaman
ten aan te pas. terwijl de
tasjes zelf ook vërsierd zijn
I met incrustaties e.d. Ook
is fijn chevreau leer vaak
verwerkt als zijde. d wz.
dat ze worden gedrapeerd
in plooien, bijeengetrok
ken gedeelten e.d. De teke
ning laat u enkele van de
nieuwste tasjes zien.
schijnt toch niet helemaal over rozen
te gaan. Daar heeft men de vrijgezellen
in het dorp Dent ergens in de Ameri
kaanse rimboe Nauw hebben ze zich ver
bonden in de Vrijgezellenclubvast
besloten alle aanvallen van Amor of aar
dige meisjes te weerstaan. Aldu6 denkt u!
Maar de practijk toont anders! Het was
slechts om hun miezerigheid te vergeten,
om bij elkaar troost en heil te zoeken
voor de eenzaamheid en zieligheid
Maar ziet. dit middel hielp niet.
En dus zonnen ze op middelen om aan
de ellende van de ongehuwde staat te ont
komen. Hoe, hoe kregen deze overgescho
ten mannen een vrouw? Toen sprak één
der vrijgezellen een magisch woord:
Duitsland. In Duitsland zijn geen jonge
mannen meer, of zo goed als geen jonge
mannen meer, en tal van huwbare doch
ters. En zo waagden ze het een adverten
tie te plaatsen in een Frankfortse courant,
waarin de Dentse vrijgezellen damej
zochten, bereid aan hun vrijgezellenstaat
een eind te maken.
Het stroomde-brieven, 174 dames waag
den een kans. De meeste brieven waren
afkomstig van Duitse meisjes, maar ook
Noorse, Zweedse, Ierse en Belgische meis
jes hadden de advertentie gelezen of4*r
van gehoord en grepen naar de pen, in
de hoop dat deze zou veranderen In een
pijl van Amor. Nu roept de voorzitter van
de Vrijgezellenclub: Stop! Niet alle meis
jes, die hebben geschreven kunnen een
man vinden, wantzoveel leden telt
de Dentse vrijgezëllenclub niet!
jurkjes, welke hier zijn afgebeeld. In het
midden een jurk met de half vierkante
hals, welke heel nieuw is. De beide
meisjes ter weerszijden dragen jurkjes
met punthalzen, die altijd aardig staan,
vooral wanneer de meisjes nog niet zijn
„uitgegroeid", een beetje kort zijn er.
een beetje dikker dan haar lief is. Zo n
punthals maakt slank. De jurkjes kan
men maken van geruite stoffen en van
gebloemde en van stoffen, die bloem en
streep combineren. U ziet. dat de rokjes
tamelijk wijd zijn, al gaan er nog zulke
boze geruchten over korte, nauwe rok
ken en al zijn er modedictators, die de
vrouw weer willen laten strompelen. Voor
jonge meisjes, die ieder ogenblik op de
fiets springen, die hard achter een tram
aanhollen en die zeker niet wensen te
worden belemmerd in haar bewegingen,
is zo'n wijd rokje ook veel practischer en
het staat ook veel aardiger dan de rechte
nauwe rok. Zeker voor dunne, gebloemde
jurkjes.
Filmdebutantie
„PN VAN AARDRIJKSKUNDE weet lk
Aj veel meer dan de andere kinderen
in de klas, in welke school ik ook kom."
verklaarde de twaalfjarige Daphne Inge-
Lisa. die van de eerste dag haars levens
langs de Engelse kust heeft gevaren op
een van de weinige zeilschepen, die En
geland nog kent. Aardrijkskunde, althans
die van het eigen land, heeft zij in de
practijk geleerd op het ouderlijk schip,
varend van de ene haven naar de andere.
Ligt het schip een paar dagen aan wal,
dan gaat ze naar school, telkens in eert
andere stad bij een andere onderwijzer
en met andere klasgenoten en zij heeft
helemaal niet het gevoel achter te zijn
bij de anderen. Te hooi en te gras pikt ze
de nodige kennis op en tussen de be
drijven door is zij op het scheepje een
goede hulpkracht: ze schrobt en zwab
bert het dek en als het mooi weer is, mag
zij zelfs sturen.
En nu wacht de film haar. Zij zal n.l.
de rol spelen van een jeugdige vluchte
linge in de Napoleontische tijd, die op
een schoener de wijk neemt naar Enge
land. De film, waarin zij deze rol zal
vervullen, heet „De onvindbare Pimper
nel".
Ziehier het nieuwste
van het nieuwste op
mantelgebied voor
jonge, slanke fi
guurtjes. Een jas
met ruimte op de
rug, die In het
midden bijeenkomt
en wijde vleermuis-
mouwen. Werkelijk,
als men niet tot de
allerslanksten be
hoort, kan men deze
jas niet dragen,
maar voor de geluk
kigen, die een ten
ger figuurtje heb
ben, is dit een wei
kont nieuwtje.
w. z. ze kunnen elke andere kaart ver
vangen. De rode drieën zijn bonuskaar
ten. d.w.z. ze kunnen de bezitter extra-
punten opleveren. De zwarte drieën zijn
stopkaarten. zoals nader zal worden aan
gegeven.
HET GEVEN. De kaarten worden ge
geven en het spel gespeeld in de richting,
welke de wijzers van de klok lopen. Elka
speler ontvangt één voor één elf kaarten:
Qe overbliiyende kaarten worden omge
keerd op taKeFgelegd. Ze vormen de stock.
Degeen, die vóór het spel begint, de
hoogste kaart heeft getrokken, speelt het
eerst. Rechts van hem zit de gever.
Voordat men begint te spelen, legt
iedere speler op zijn beurt open op tafel
elke rode drie, die hem is gegeven en
neemt van de stock evenveel kaarten ter
vervanging. (Elke rode drie die tijdens
het spel wordt getrokken, wordt onmid
dellijk open neergelegd en uft de stock
door een andere kaart vervangen. Rode
drieën worden het team. dat ze niet heeft
geannonceerd, aan het eind van het spel
in de minus-rekening gebracht).
De gever legt de bovenste kaart van
de stock (de upcard) er open naast. Alle
weggelegde kaarten worden open op deze
kaart gelegd. Alleen de laatste kaart mag
gezien worden. Indien de upcard „wild"
is of een rode drie. wordt ze onmiddellijk
door de volgende kaart van stock bedekt.
DOEL. Het doel is van zijn kaarten
series te vormen en er Canasta's uit op
te bouwen. Een serie is een combinatie
van drie of meer kaarten van gelijke
sterkte (geen opeenvolgende kaarten) met
of zonder hulp van de wilde kaarten. Een
serie moet bestaan uit tenminste twee
echte kaarten en niet meer dan drie wilde
kaarten. Jokers en tweeën kunnen nooit
een serie vormen zonder natuurlijke
kaarten. Rode drieën mogen nooit in eeft
serie voorkomen. Zwarte drieën worden
alleen in een serie gecombineerd, wan
neer de speler uitgaat. Series, die men
voor puntentelling annonceert, moeten
open op tafel worden gelegd. Elke serie
en elke kaart, die een speler nog in han
den heeft, wanneer de tegenpartij uitgaat,
wordt tegen hem en zijn partner in reke
ning gebracht.
Een speler mag. als het zijn beurt is.
zoveel series annonceren als hij in handen
heeft en zoveel kaarten aan de reeds
neergelegde series van hem en zijn part
ner bijleggen, als hij verkiest.
MINIMUM COUNT. Elke kaart In een
serie heeft de volgende waarde: een joker
50. een twee 20. een aas 20, een heer. een
vrouw, een boer, een 10, een 9 en eeh
8 ieder 10 punten, elke zeven, zes, vijf.
vier en zwarte drie 5 punten.
De „eerste serie'' door een paar gean
nonceerd» moet een minimum aantdl
punten (minimum count) hebben, dat
afhangt van het op dat moment door het
paar verkrege- punten, en wel bij eèb
totale jcore van 0 tot 1495 moeten de
seriekaarten gezamenlijk 50 punten waard
zijn, bij een totale score van '1500 tot 2995
90 punten en bij 3000 en meer 120 punten
Om die minimum count te berekenen,
telt men van een serie de kaarten, waar
uit ze bestaat, samen. Een speler mag in
dezelfde beurt twee of meer series annon
ceren om de minimum count bij elkaar
te krijgen. (Zelfs 'een Canasta mag niet
als eerste serie geannonceerd worden,
wanneer haar kaarten niet het vereiste
minimum opleveren).
EEN CANASTA wordt gevormd door 7
of meer kaarten van gelijke sterkte mét
of zonder wilde kaarten. Een Canasta kan
worden opgebouwd uit een „eerste serie"
van drie of meer kaarten en de laterp
toevoeging van andere kaarten. (Een
Canasta is van belang in tweeërlei op
zicht: ze levert een extra aantal punten
op en de partners moeten tenminste een
Canasta hebben, voordat ze kunnen uit
gaan). Zeven echte kaarten (7 azen. 7
heren, 7 vrouwen enz.) vormen een echte
Canasta. n
Vier ot meer normale kaarten met niet
meer dan drie wilde kaarten vormen eèh
gemengde Canasta.
Geen paar kan uitgaan, zonder dat het
een Canasta heeft. Kaarten kunnen aan
een Canasta worden toegevoegd uitslui
tend met het oog op het te verkrijgen
aantal punten, maar geen wilde kaar!
mag worden bijgelegd, nadat ze eenma?1
in een serie is geannonceerd. Een wil
kaart, toegevoegd aan een echte Cam
verlaagt deze tot een gemengde Can i
Een complete Canasta krijgt een
kaart bovenop om aan te geven, da n
een echte, en een zwarte kaart, wan
het een gemengde Canasta is.
Een speler mag te allen tijde
combi
meer series combineren, die niet «w
dan drie wilde kaarten bevatten. iv""
geen kaart mag aan een eenmaal geain m-
ceerde serie onttrokken worden.
Een volgende maal iets over het spelöh-
4
0000000 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
>o
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
"CHop flopperde flop. Hop hopperde hop. Hoor je dat geflopper en
gehopper Zo gaat het nu de hele dag. Van 's morgens vroeg
tot 's avonds laat. Flop. Hop. Flop flop flop. Hop hop hop. Dat ls
Hazijdel. Dit haasje danst de hele dag Alleen als hij eet en als hij
slaapt danst hij niet. Vader en moeder Haas hebben al op allerlei
manieren geprobeerd, hem dit af te leren. Maar. het lukt niet.
Vooral vandaag is moeder erg boos Zij hebben het allemaal ver
schrikkelijk druk met het verven en verstoppen van de eieren.
Ja. dat gaat zo. als vader Paashaas is Hazijdel trekt zich er niets
van aan. Hij springt en huppelt, alsof er niets bijzonders aan de
hand is. Het leukste van dat gedans en gespring vindt Hazijdel. dat
zijn lange oren zo grappig flopperen Daar doet hij het eigenlijk
alleen voor. Dan kftipt hij nog in zijn pootjes op de maat.
Zijn zusje. Hazelientje weet
dat. Wacht denkt zij. ik zal het
hem wel eens afleren. Die
avond, als haar broertje slaapt,
bindt zij een lint om zijn oren.
Heel strak, en mee een heleboel
knopen, zodat hij het er niet
af kan krijgen. De volgende
morgen merkt Hazijdel meteen,
dat er iets raars met zijn oren
is. Ze zijn bij elkaar gebonden
Hij huilt bijna van boosheid Hij
stampt met zijn pootje op de
grond. Hij maakt allerlei rare
buitelingen, maar het lint zit zo
stevi", dat het er niet afgaat.
Vader en moeder hebben het te
druk. zich met hem te bemoeien.
Een beetje pret hebben zij ook
wel. Hazelientje lacht.
Als je mee helpt met het
werk. zal ik je oren losmaken
plaagt zij. Maar Hazijdel loopt
boos weg. Hij denkt, dat hij wel
een van zijn vriendjes zal te-
blijft weg. Tranen springen in
haar ogen. Wat moet zij begin
nen Hazijdel O. kwam
Hazijdel nu maar terug. Het
lint om zijn oren is ook geel.
Als hij kwam. kan ze dat ge
bruiken.
Vlug loopt Hazelientje naar
buiten. Voor het tuinhekje kijkt
zij de weg af. Verder gaan durft
ze niet. Ze mag niet naar buiten,
voor ze klaar is. Hazijdel is ner
gens te zien. Kwam hij nu maar.
Ongeduldig wipt het haasje van
de ene poot op de andere. Dan
gaat ze maar weer naar binnen.
Ze doet net. alsof ze heel erg
druk bezig is. Gelukkig merkt
vader nog niets. Daar hoort ze
iemand komen. Gelukkig het is
Hazijdel. Hij heeft het lint i
om zijn oren.
- Hazelien. ik zal je helpen,
maar haal dan het lint van mijn
yioKAisjecA.
fkjcjyt
Heb je al eieren gekleurd?
Ja? Dan moet je nu nog
een rekje maken, waar ze alle
maal In kunnen staan. Haal je
figuurzaag maar voor de dag.
Als je geen triplex hebt, kun je
ook hard karton gebruiken. Je
moet het voorbeeld van de te
kening ongeveer vijf maal ver
groten. dan heb je de juiste
maat. Het rekje wordt dan on
geveer 20 cm lang. Het is een
erg precies karweitje, de gaten,
Waarom heb je zo'n haast
Stil nu. beweeg je niet. Het
laatste ei. Zo even had ik het
lint nog. Maar nu is het weg.
Nu ga ik er dit om doen. Vlug.
voor vader het merkt Hazijdel
z'n kop schudt.
Hou toch stil, moppert
Hazelientje.
Ik kan niet.
Hazijdel proest het uit van de
lach.
Hi hi. Heb jij even in angst
gezeten. Als ik nu eens weg
loop hè Dat komt er van als
je zelf slordig bent.
Dan lacht Hazelientje ook.
Samen binden zij het lint keurig
om het ei. Nu is alles klaar. Ze
mogen naar buiten. En daar is
het weer Flop flopper flop.
Hazijdel huppelt en Hazelientje
huppelt mee.
Van die dag af is het ene
haasje niet zo slordig meer en
het andere doet ook nog wel iets
anders dan huppelen, slapen en
eten.
Paashaas Puzzletje
A tfe kinderen krijgen een
blaadje papier waarop
staat „Paashaas" De letters
staan onder elkaar.
Het is nu de bedoeling, dat
namen van voorwerpen in
gevuld ipoeten worden. Je moet
zelf maar bedenken wat je
kiest, vruchten, bomen, vogels
of iets anders.
Het eerste woord moet met
een P her tweede met een A,
het derde ook met een A en het
vierde met een S beginnen. Zo
ga je door. Wie het eerst klaar
is en zonder fouten heeft ge
wonnen.
ZO WAS HET.
Een ei; een weg; voor de kap
per; de stilte; V, IV; de spijkers
van je schoenen.
ÏVTATUURLLIK kun je in de
Paasvacantie met je vriend
jes en vriendinnetjes allerlei
sRelletjes spelen. Dat is gewel
dig leuk. maar het zou nog leu
ker zijn, als je voor één dag
eens een echt programma
samenstelde, bijvoorbeeld voor
Paasdag. Dan moet
et je eerst
endjes en
waar de eieren
staan, mooi rond uit te zagen
en op gelijke afstanden. Je kunt
e%, natuurlijk ook minder ma
ken. De twee steunen timmer je
met kleine spijkertjes vast. Als
alles klaar is, ga je kleuren, de
haasjes bruin, het grote ei geel
en het plankje groen. Doe je
best maar.
vriendinnetjes een afspraakje
maken. Ieder kind doet dan iets
Vader, moeder grote broers en
zussen en kleine kinderen zijn
het publiek. Je tekent ook pro
grammakaarten. Dat kun je heel
aardig doen, met een paar kui
kentjes of iets dérgelijks in de
hoek.
Maar nu wil je natuurlijk wel
Weten, waar dat programma uit
bestaat. Luister maar.
TTier zijn twee maniertjes, om
iets grappigs van een ei te
maken. Knip een reepje papier,
net als op de tekening, zodat
het op kant lijkt. Het ei had je
al van te voren gekleurd en
laten drogen. Over het papier
strik je nu nog een lintje. Je
t nog
O. kom gauw hier. Vlug
bukken. Nee. ik kan er nog niqt
goed bij. Hazijdel begrijpt er
niets van.
ROBBY MAATEN IS
6 JAAR. Hij heeft
voor de Rommel p<
deze grappige
ning gemaakt, hooby
had het allemaal mooi
geverfd, maar daar
zie je nu niets van.
Kleur de tekening
zelf maar. Lucht
blauw, weg grijs, gras
groen met rood en
geel, eieren blauw,
rood en geel, kuiken
tje geel, wagentje en
haas bruin.
je de stokjes in het ei Voor
zichtig. dat de schaal niet erg
knapt. Zo. nu begint het al een
beetje te lijken. Kijk maar naar
de eerste tekening. Nu nog èen
paar stukjes gekleurd papier
als deken over zijn rug en dan
de oren opplakken. De staart is
een klein stukje touw. Als alles
klaar is moet het er uit zien
als op de tweede tekening.
genkomen. die het lint los zal
maken. Maar er is niemand te
zien. Een enkele keer rënt een
haasje hem voorbij, maar nie
mand heeft er tijd. O. o. o. wat
voelt Hazijdel zich ongelukkig.
Hazelientje is druk in dè weer.
Het is haar werk. om de eieren,
die effen gekleurd zijn. een lint
te binden, met bovenop een
mooie grote strik.
Dat is een erg precies werkje.
Het mag niet scheef zitten.
Vooral voor Hazelientje is het
erg moeilijk, want zij is zo slor
dig. Ze doet bijna alles maar
half Dan heeft ze weer een lint
van een verkeerde kleur, dan
weer zit de strik gedraaid en zo
is er iedere keer iets. Vader en
moeder zijn streng. Als er maar
iets niet goed is. moet zij het
overdoen.
Maar gelukkig, nog één ei, dan
is zij klaar. Hazelientje zucht
ervan. Oef. Waar is nu het lint?
O hemeltje, waar heeft zij het
lint gelaten, dat mooie gele lint.
Net had ze het nog. O. het is
het laatste. Er zijn geen linten
meer. Hazelientje zoekt en zoekt,
maar ze kan het niet vinden.
Als vader Paashaas dat merkt!
Dan zwaait er wat! Hoe het haas
je ook zoekt, het lint is weg en
a m
kun je
Dit meisje kreeg van haar vader een zijdeaapje, een heel klein
Dat vond zij erg leuk, maar toen het daar zo vlak voor haar in een
eierdopje zat, vond zij het ihaar griezelig.
Vrolijk Paas Ei
VTraag aan moeder, of je voor
v je vriendjes en vriendin
netjes een zakje paaseitjes
hebben. Als dat mag,
Sn leuk spelletje gaan
et is niet alleen leuk
ook lekker.
Je heht er echter nog meer
>or nodig. Knip stukjes kar-
vorm van een ei.
aan één kant met
bloemen, figuurtjes, enz. De an
dere kant blijft wit.
Je legt de kartonnen eieren
met de gekleurde kant boven in
een platte mand. Ieder kind
neemt er één uit. Het karton
mag niet omgedraaid worden.
Als alle kinderen een karton
netje hebben, roep je;
Nu!
Iedereen draait zijn ei om.
Op één staat aan de achterkant:
Vrolijk Pasen
Dat kind roept dan:
Vrolijk Paas Ei en mag dan
een echt eitje uit het schaaltje
opeten. Zo kun je door gaan.
tot de feitjes op zijn. Telkens
staat Vrolijk Pasen natuurlijk
op een ander kartonnetje. Het
kind. dat een eitje
heeft, houdt het
zult eens zien, hoe leuk dat
staat.
Maar nu die olifant. Dat
wordt moeilijker. Verf eerst het
ei. dat is de -romp van de oli
fant. grijs. Zijn oog maak je
zwart met potlood. Nu de slurf
en de poten. Maak eerst een
patroontje van kladpapier. Pas
net zo lang, tot je de goede
grootte hebt. Maak dan van
stijf papier twee oren, twee
slurven en acht poten. Je kleurt
dit ook allemaal grijs. De twee
slurven plak je tegen elkaar,
met daartussen een scherp, piin-
tig. schoon houtje. Ditzelfde doe
je ook met de poten. Zo hou je
er dan dus vier over. Dan prik
EEN PAASVERHAAL. Een
kind vertelt het en als dat te
moeilijk is. mag het ook voor
gelezen worden.
PAASGEDICHTJE55. Het kind
dat het best kan voordragen,
zegt een gedichtje op. Je mag
er natuurlijk ook zelf een
maken.
PASEN IN ANDERE LAN
DEN OF STREKEN. Weer een
ander vertelt iets over Paas-
gebruiken.
ZANG. Een paar kinderen
kunnen Paasliedjes zingen. Als
er een kind is, dat een muziek
instrument bespeelt, kan zij, of
hij, mooi begeleiden.
ÈAZENDANS. Ook leuk is.
om een hazendansje uit te voe
ren.
SPELLETJES. Een of ander
spelletje, waar iedereen aan
meedoet, bijvoorbeeld na af
loop is ook leuk
TENTOONSTELLING. En
dén tenslotte nog een Paas-
tentoonstelling. Van foto's teke.
ningen en
Jansje Waarom zijn zwarte
kippen knapper dan witte
kippen?
Els Dat weet ik niet.
Jansje Ztoarte kippen kun.
tien witte eieren leggen, maar
witte kippen geen zwarte.
geknutselde voor
in je best een ten
toonstelling inrichten. Hier
doen natuurlijk ook alle kin
deren aan mee.
Veel plezier!
gewonnen
Wacht even. voor je de kop
van dat ei slaat! Maak
eerst met een schaartje rondom
in het midden allemaal gaatjes
in de schaal. Probeer dan of je
de beide helften er zo af kunt
krijgen. Lukt dat niet. dan is
het ook niet zo heel erg, want
dan moet je maar één helft ge
bruiken. Hoe dan ook. zorg. dat
je een mooie gelijke lege halve
dop krijgt Zoals op de tweede
tekening. Als je zover bent,
maak je er van stevig papier
een thengseltje aan. Het leukst
is van gekleurd papier. Je kunt
dit schaalmandje, dat natuurlijk
van binnen goed schoon is. met
chocolade- of suikereitjes vul
len. Zie je. helemaal niet moei-
Ujk.
Hier is niemand thuis. De hele
familie is bezig met het ver
stoppen van eieren. MAARTEN
DE JONG, IQ, jaar, heeft deze
tekening gemaakt.
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
r-»
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
- O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
Horizontaal: 1. Bezit, have; 8. Kamer-
Juffrouw; 14. Rivier ln Italië; 15. Tijdreke
ning; 16. Muze van het minnedicht; 17.
Lusthof; 18. Bevroren water; 20. Zwem
vogel; 22. Kaatsplankje; 24. Houten klep
per; 26. Europeaan; 27. Plaats voor dieren;
29. Bijwoord; 30. Schuurmiddel; 32. Munt
ln Japan; 33. Voorgeschreven kerkgebruik;
34. KJein soort van hert; 36. Scheidings
lijn; 38. Bril; 39. Vergelding van goed met
kwaad; 41. Jongensnaam; 42. Dorp bij
Sittard; 44. Melkschaap; 47. Vis: 48. Ont
kenning (Eng.); 50. Muzieknoot; 51 Maan
stand (afk.); 5j3. Laatstleden (afk.); 54.
Meesterwerk van Bizet; 56. Aangezicht!
59. Toonval (muziek); 60. Barmhartigheid;
62. Lidwoord (Fr.); 63. Voornaamwoord;
64. Bijwoord; 65. Gewicht (afk.); 67. Voed
sel om te lokken; 71. Vreemde munt; 73
Grootste woestijn der aarde; 75. Iedere
keer: 81. Munt in Oostenrijk; *83 Lied;
85. Gesponnen draad; 87. Heks; 88. Denk
beeld; 90 Als 34 hor 92. Oude benaming
voor liter; 93 Jongensnaam; 95. Meisjes
naam; 97. Plechtige gelofte; 98. Rivier in
Gelderland; 100. Gespannen, stijf; 102.
Meisjesnaam; 103. Lengtemaat (afk.); 104.
Rivier in Limburg; 105. Ijverig; 106. Meer
op de grens van de Verenigde Staten en
Canada; 108 Lengtemaat; 109. Voor
komend; 110. Gemeente in Noord-Holland.
Vertteaal: 1. Eenheid van electromoto-
rische kracht; 2. Heeft een schip: 3. On
verwachte klap; 4. Stad in Algerië aan de
Middellandse Zee. 5. Weefsel van goud-
of zilverspinsel; 6. Keurig; 7. Gelogen
kwgad; 8. Voorwerp om oesters, mosselen
j en alikruiken te vangen; 9. Lengtemaat;
10. Als 17 hor.; 11. Troefkaart; 12. Voor
zetsel; 13. Graangewas (O.I.)14. Gees
telijke; 19. Fort; 21. R.K. scharlaken rode
hoed als teken van waardigheid 23. Land
bouwwerktuig; 25. Spil van een wiel; 26.
Schubvleujtelig insect; 28. Vrouw van
Jacob; 30.wPapegaai; 31. Voorvoegsel; 33.
Zeehond; ^5. Boomloot; 36. Gebod; 37.
Afkorting voor selenium; 38. Modepop:
40. Als 48 hor.; 43. En omstreken (afk).
45. Predikstoel; 46. Zwaar register van
het kadaster; 49 Ridderteken; 50 Soort
van kabeljauw; 52. Maal. 53. Tegenover
gestelde van hoog; 54. Collectief contract
(afk.); 55. Moeder; 57. Nationaliteitsteken
voor vliegtuigen van Noorwegen; 58 Voor
zetsel; 61. Stopsel bij het voegen van
muren; 66. Vertelling; 68. Water in Noord-
Brabant; 69. Vlaktemaat, 70 Snavel van
een vogel; 72. Muzieknoot; 74. Vaarwel;
76. Als 23 vert., 77. Vernis; 78. Uitbars-
tlngsmond van een vuurspuwende berg;
79. Telwoord. 80. Onbekende (afk). 82.
Pret; 84. Soort; 86. Jongensnaam. 89.
Dunne overjas; 90. Gordel; 91. Als 23
vert.; 93. Sint (afk.); 94 Rugkorf; 96. Jn-
wendig lichaamsdeel; 98. Water in Zuid-
Holland; 99. Eind; 100 Gebod; 101. Rand
boven de gezichteinder; 104. Als 80 vert.;
107. Water ln Friesland.
Bij juiste oplossing leest men op de
cijfers; 1. 2, 4, 7. 18. 21. 22, 25. 30. 32. 38.
43, 61, 53, 73, 75 een wens voor al onze
lezers(essen).
tTOE WOONDEN de Romeinen? ^Hun hulzen leken ln vele
1opzichten reeds erg veel op wat wij thans onder „huis"
verstaan De woning, waarvan hierboven een plattegrond, een
overzicht en een inkijk ln de grootste ruimte, het „atrium"
te zien is. behoorde vermoedelijk niet aan een zeer rijk man
De ruimten links en rechts van de vooringang waren winkel
ruimten dip afzonderlijk werden verhuurd. Zij zijn binnendoor
dan ook niet met de rest van het huis verbonden. Daar de
Romeinse dichter Vergilius reeds van Pyrrhus schrijft, dat deze
een deur intrapte toen hij kwaad werd. moeten er al zéér vroeg
deuren zijn geweest. De armen woonden in huurkazernes die
vaak uit meer dan één verdieping bestonden. Deze woning
blokken waren meestal ln het bezit van speculanten en werden
tegen een naar verhouding erg hoge prijs verhuurd.
De voordeur ging naar binnen open Door van een ringvormige
klopper gebruik te maken diende men zich aan. Bij aanzienlijke
bewoners werd de voordeur bewaakt door een deurwachter die
in de prilste tijden van Rome zelfs met een ketting aan het
huis was bevestigd
De grote middenruimte, het atrium, was oorspronkelijk de ver-
amelplaats van de familie. Later, toen de Romeinen meer aan
uiterlijke vormen gingen doen. werd het Atrium meestal
gebruikt als ontvangkamer voor gasten Men vond er ook de
huisaltaren met de houten en wassen beeltenissen van geliefde
jverledenen. Ook de met ijzer beslagen geldkist had hier zijn
De hygiëne stond bij de Romeinen op een hoog peil Aanzienlijke
huizen hadden vaak twee badkamers. Ook maakte men reeds
gebruik van centrale verwarming met behulp van Installaties
die tussen vloeren en muren waren aangebracht. De Romeinen
bepeakten zich. wat het gebruik van meubelen betreft, meestal
tot het allernoodzakelijkste
Oplossingen van deze puzzle moeten
uiterlijk Donderdag a.s. in ons bezit zijn.
Voor goede oplossingen worden een prijs
van 10. een van 5 en vier van 2.50
beschikbaar gesteld. Op het adres ver
melde men. Puzzlerubriek. Over deze
rubriek wordt niet gecorrespondeerd.
OPLOSSING VAN DE
PALMPAAS-
KRUISWOORDPUZZLE
Horizontaal: I. Praler. 5. Meester. 10.
Rasrite. 15. Lam. 16. Si. 17. Pet. 18. O.E. 20.
R.A.I. 21 Estamlnet. 24. Amsterdam. 27. Sa.
28. Teren. 2». Les. 31. Eland. 32 N.S. 33
L.k. 35 Rol. 36. Malta 37. Ara 38. V.K
39. Perk. 40. Klei. 42. Opa. 43. Mis. 45. Oer
47. Ore. 48. Abeel. 50. Snede. 52. Tenor.
54. Larie. 58 Ulver. 57. Imker. 58. Ogief
60 Abeel. 62. Alg. 64. Eis 65. Nuf 66 Ede.
68 Lier. «9. Veen 70. S.l. 71 Den 73.
Knoet. 77. Bes. '79. Dl. 80. Os. 81. Paria
83. Ata. 84. Genet. 86 Ha. 88 Peter 90
Ems. 91. Vee. 92. Grein. 94. Eerste 96.
Lee. 98. Entree. 100. Nornen. 101. Naar-
den. 102. Leende.
Verticaal: 1 Poes. 2. Alt. 3. Laat 4 Em
mer. 5. Mien. 6. E.p. 7. Seoel. 8. T.t. 9
Rome. 11. Arena. 12. Aard. 13. Lid. 14.
Eems. Iff Snel. 19. Esla. 22 Salep. 23.
Ironie. 25. Tarten. 26. Anker. 29. La. 30.
St. 34 Kraanvogel. 38. Vloerkleed. 39. Por
tugal. 41. Iedereen. 43. Merrie. 44 Slaafs
15. Osmaan. 46. Reliëf. 49. Boeg 51.
Dame. 53. Ei. 55. I.e. 59 Eiker 61 Buren.
63. Llsse. 67 Delhi. 71. Darre. 72 Niet. 74..
Na. 75. Otter 76 E.a 77 Been 78 Segre.
80. Open. 81 Peen. 82 Amen 84 Geen.
85 Tree 87 Ante 89 Ter 93. Een 95 Sn.
96. La 97 Ed 99 Tl.
De eerste regel van het palmpaas-liedje
luidt: Palm Palm Pasen!
ET beste van het leven wordt mls-
schien gevormd door herinneringen.
GEORGES CAIN