63 L h p T CANASTA een nieuw kaartspel ga a a 55 m HET PAASTESTAMENT ÏHAAR EIGEN DOMEIN 1* - 3 ir van een man, die alles weggaf iïef [EDICHT Even piekeren oooooo oooooo oooooo Onze Paas-kruiswoordpuzzle Het verhaal van de mensheid van de week ADOLPHUS Paas-verrassing. EEN LOOT VAN DE RUMMY STAM LES IN CANASTA met en zonder Rummy NEDERLANDSE ZAKENVROUWEN VERENIGEN ZICH Ze vechten voor elkaar en het landsbelang BL0EMIGE JURKJES VOOR BLOEM EN IN KNOP Zeker geen strompelrok WELGEKOZEN TAS GEEFT ZEKERHEID Overeenkomst tussen mannendas en vrouwentas Vrijgezellen grijpen naar het uiterste middel Trouwen Mantel voor de slanken TWEE KIBBELENDE HAASJES De een is ij del, de ander slordig Een dansje tot besluit Ei! Ei! KLEUREN PLAKKEN EN ZAGEN Dat is wat voor Voor de Paasvacantie Een olifant en een lintje CöSSöMÖfiffieö) mX'. Van een lege dop Twee schaalmand jes ooooooo ooooooo ooooooo ooooooo ooooooo ooooooo ooooooo ooooooo ooooooo ooooooo ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo xmiuj H' Armenhuis te Chicago een oude man, die tot in zijn laatste ogenblikken een opmerkelijke goedmoedige vriendelijk, heid ten toon spreidde en blijmoedig af scheid van het leven nam. In de zak van zijn gescheurde jas vond men het volgen de testament, dat op de morgen van de eerste Paasdag ten aanhore ran honder den mensen werd voorgelezen. Naar het oordeel van de geestelijke, die het voor las, moet het als een van de meest ont. roerende geschriften worden beschouwd, die ooit uitdrukking gaven aan menselijke blijmoedigheid. „Ik. ondergetekende. Charles Louns- berry in het volle bezit van mijn ver standelijke vermogens maak bij dezen mijri laatste wil en testament bekend opdat naar recht en gebruik mijn bezit in deze wereld onder de navolgende mensen verdeeld worde. Aan dp gordp vader pa moedern geef ik in volledig vertrouwen en ten behoeve hunner kinderen al de goede kleine woorden van lof en aanmoediging, alle grappige bijnaampjes en tederheden en ik draag genoemde ouders op dit alles naar rechtvaardigheid, maar vrijgevig en grootmoedig uit te delen, al naar mate het gedrag hunner kinderen dit zal ver eisen. iian dp hinderen vermaak ik aan allen zonder uitzonde ring. voor de duur van hun kinderjaren alle bloemen in de weiden en alle bloesems van de bossen, met het recht temidden daarvan te spelen naar har telust. gelijk het dit aan kinderen eigen is; maar ik waarschuw hen tegelijkertijd voor distels en doornen. Voorts vermaak ik aan de kinderen de oevers van de beken, het gouden zand onder het water, de geur van de wilgen, die hun takken in hfet water laten hangen en de witte wolken, die hoog boven de bomen voortdrijven. En ik laat de kinde ren de lange, lange dagen na. waarop ze op duizenderlei wijze vrolijk mogen zijn; en voor de nachten schenk ik hun de schittering van de Melkweg om zich daar over te verwonderen zonder hiermee overigens de rechten aan te tasten die de liefhebbende paren hierop kunnen laten gelden. Ik vermaak voorts aan alle jongens ge- meenschanoeliik alle braakliggende vel den. gronden en vlakten om er te voet ballen alle vrolijke plassen en beken om er te iwemmen. alle sneeuwhedekte heuvels om er met sleden af te gliiden, alle rivieren en vijvers om er in te vissen ot. als ze door ijs bedekf ziin. er op te schaatsen tiidens de grimmige winter. Dit alles mogen ze voor de duur van hun jongensjaren bezitten Ook de weiden vol bloeiende klavers en vlinders ook de bos sen met alles wat daarbij behoort als eekhoorntjes, vogels echo's, zonderlinge geluiden enz en ik laat hun allen de afgelegen stille plekjes na. om ze on te zoeken alsmede alle avonturen, die daar te beleven zijn. Voorts schenk ik aan genoemde knapen, elk voor zich. des avonds een plaats aan het haardvuur, met alle fieuren. die men daar In hef brandende hout kan ontdek ken ondat ze zorgeloos en vrij van elke druk zich mateloos zullen kunnen ver heugen Aan de minnende paren vermaak ik hun ideale wereld met alles wat ze daarbij passend vinden als de sterren aan de hemel, de rode rozen tegen de meidoorn, de erder no? jouden begeren, u„ duur en de schoonheid van hun liefde voor elkander zullen kunnen, uitbeelden Aan ilr jonge mannen a«engezamenlijk vermaak en «cbenk Ik alle wilde en geestdriftige wedstrijden en vermaak hun de verachting voor de zwakheid en het onbeperkte vertrouwen in hun eigen krachten En hoewel ze nog ruw en onbehouwen zijn. vermaak ik hun nochtans de geweldige mogelijkheid ameraden te bezitten en duurzame vriendschap te sluiten. Hierbij aanslui tend schenk ik hun allen de vrolijkste liederen* de plechtig-ernstige volksliede ren. oPdat z.e mogen zingen met wijd- schallendo stemmen. En aan degenen, die niet langer kinderen. Jonge mensen of minnende paren zijn. vermaak ik de herinnering. Ik laat hun de gedichten na van Bums. Shakespeare en andere dichters, opdat zij de langvergpten dagen hiermede nog een maal zullen kunnen doorleven, heel duidelijk en alsof het vandaag was, on verminderd en echt! Onze geliefden met de sneeuwwitte kruinen vermaak ik het geluk van de ouderdom, de liefde en de dankbaarheid hunner kinderen, totdat ze in de eeuwige slaap zullen overgaan. En waar aldus aan ieder van U en aan allen iets is nagelaten maakt U op om Uw erfdeel te aanvaarden. Vaart allen wel en leef gelukkig! (w.g.) CHARLES LOUNSBERRY. Antwoorden bij: EVEN PIEKEREN 1. Coenobieten zijn monniken, die in tegenstelling tot de kluiz.enaars, ge meenschappelijk leven. 2. Cycadeeën zijn een subtropische plan- tenfamilie, ook wel sago- of varenpal- men genaamd. 3. Erynieën zijn wraakgodinnen uit de Griekse mythologie. 4. Independenten waren de Christenen, die in de 17de eeuw in Engeland alle kerkelijk verband verwierpen. Onder Cromwell, die zelf een Independent was. beleefden zij nun grote bloei. 5. Korjaken zijn een Oud-Siberisch volk in Noord-Kamtsjatka, dat hoofdzake lijk van rendierteelt leeft, een echt nomadenvolk. Paaamorgen, maar voorjaar echt voorjaar dan is het niet. Er staat een ijzige wind. de grauwe lucht jchijnt sneeuw te voorspellen, struiken en bomen huiveren nog in winterse naaktheid. Is er dan niets, dat de komst van het voorjaer voorspelt? Jawel, overal in de struiken is er een hevig gekwetter van vogels; spreeuwen, vinken, merels en mussen zijn druk in de weer, zei ft de koekoek laat zich horen. Het kan toch wel met anders; het warmere jaargetijde is nafiij. Ziehier dan de situatie, die aanleiding gaf tot Gezelle's „k is hoore u nog niet Maar wolk een meesterstukje heeft de dichter van dit eenvoudig gegeven gemaakt. Het begin en het eind van het gedicht de eerste en de laatste strofe zijn bijna aan elkaar gelijk, maar er is een duidelijk verschil in toon. In de eerste strofe wordt de nachtegaal aangesproken en de vraag, waarom hij nog altijd wegblijft, is duidelijk door teleurstelling en gemis ingegeven. Weliswaar keert deze vraag in de laatste strofe terug, maar nu wordt er over de nachtegaal gesproken: van de dichter is eigenlijk reeds op andere dingen gericht. Hij weet im dat de lente komt en triomfantelijk klinkt het: vraag de aandacht nu wel. „'t maar zomeren En zomert nog niet zèl T De ommekeer in de stemming wordt in het middengedeelte van het gedicht g«- icentueerd door de tegenstelling van het nog winterse land en de bedrijvigheid der vogels en hier is het dat Gezelle's taal een muzikaliteit krijgt, die het blijde vogel gezang nabij komt. Maar tegelijkertijd weet hij ook nog te suggereren, dat deze vogels, hoe actief ze ook lijken, slechts instrument zijn. bespeeld door de nieuwe levenskracht Gezelle zegt namelijk niet:...de spreeuw en de vink zingen lulde overal maar. het apreeuwt en het vinkt.het must en het meeat, het koekoet in 't hint". Door deze subtiele wending wordt het onmiddellijk duidelijk, dat een onbepaald iets het voor jaar het nieuwe teven, de ontwaakte natuur, bezig is zich door de vogels heen uit te inreken De lezer gaat beseffen dat het kwinkeleren der vogels niet maar een zin- lose toevalligheid Is en M worift hij voorbereid op de triomfantelijke zekerheid, waarmee het gedicht besluit. 'Je En hoore u nog niet •k En hoore u nog niet. o nachtegale, en de paaschzunne zit in 't oosten; waar blijft gij zoo lange, of hebt gij misschien vergeten van ons te troosten 't En zomert'j. 't is waar, •t en loovert. 't en lijdt') geen bladtje nog uit de hagen; 't zit ijs in den wind. 't zit sneeuw in de lucht, 't is stormen, dat 't doet, en vlagen. „Tijdkrans". het zomert niet; het wordt geen zomer. lijden betekent hier: uit komen; dus: er komt nog geen blaadje uit de heggen. Toch spreeuwt het en vinkt het luide, overal; de merelaar lacht en tatelt'); het muscht en het meest, het koekoet in 't hout; het zwaluwt en 't zioiert en 't swatelf). Waar blijft hij zoo lang de nachtegale; en vergeet hij van ons te troosten? 't En zomert nog niet, maar zomeren zal 't: de Paaschzunne zit in 't oosten. GUIDO GEZELLE (1830-1899). tatelen. tateren babbe len. kwebbelen, swatelen een zacht geruis maken. T?EN KAARTSPEL, dat in de laatstè tijd in Amerika veel opgang heeft gemaakt, is ■*-i het Canasta. Het spel is afkomstig uit Argentinië. Evenals bridge wordt het dooV partners gespeeld, meest door vier spelers. Het is een vlot, opwindend spel met drama tische wendingen; een enkel spel kan, volgens deskundigen, een verschil van 5000 punten opleveren. Canasta kan ook door twee. drie, vijf en zes spelers worden gespeeld. Canasta is ontstaan uit Rummy, het is alleen wat ingewikkelder, maar zal voor ieder die Rummy kent, niet moeilijk te spelen zijn. NODIG ZIJN twee spellen whistkaarten, dus 2 x 52 kaarten, plus 4 jokers. Of de spellen aan de achterzijde een ver- schillenc" de stock een kaart (de bovenste natuur lijk) ter vervanging. Rode drieën leveren als men ze annonceert, ze x punten als men dat heeft nagelaten. Zwarte drieën mogen in serie worden geannonceerd, maar alleen in de beurt, waarin men uitggat. Men mag alleen één of meer kaarten v__ bijleggen bij de op tafel gedeponeerde lende kleur hebben, doet er niet toe. series van zijn eigen partij, niet bij de De voornaamste verschillen, die een series van de tegenpartij. Rummy-speler in het oog moet houden. Elke kaart is een aantal punten waard, zyn; die op uw rekening komen als ze is ge- Opeenvolgende kaarten van één kleur i annonceerd. maar in uw nadeel worden (3-. 4-. 5-kaarten) zyn niet geldig. 1 berekend, als ge er aan het eind mee blijft Alle jokers en tweeën zijn wild. i zitten. Een joker telt 50 punten, een twee Elke serie moet bestaan uit minstens of een aas 20. de heer tot en met de acht twee echte kaarten en niet meer dan drie 10- de zeven tot en met de zwarte drie wilde kaarten. Zeven gelijke kaarten 1 5 punten. Een rode drie levert 100 pun- (azen. heren, vrouwen, enz,) vormen een ten op. Canasta. De Canasta levert een groot De „eerste serie" moet. als men ze wil aantal punten op en zonder Canasta kan annonceren, een \yaarde van 50 punten met niet „uitgaan". hebben, maar 90 als uw score reeds 1500 Wanneer men de bovenste van de afge legde kaarten (discards) neemt moet men het hele stapeltje discards nemen. De bovenste discard mag niet genomen wor den als het een zwarte drie of een wilde kaart is Róde drieën mogen niet tot series wor den gevormd Wanneer men er een ont vangt, legt men ze open en neemt van Intelligentie-test is, en 120 als ze tot 3000 is geklommen (men is dan ..vulnerable" oftewel kwetsr baar) Een spel is gewonnen bij een totaal van 5000. Wanneer de bovenste kaart van de dis- cardstapel een wilde kaart of een rode drie is, is de stapel „bevroren". Geen speler mag ze nemen, tenzij hij ze bij twee echte kaarten in zijn hand kan voegen om eer serie te annonceren. In dien een speler een zwarte drie aflegt, is de Stapel bevroren voor de volgende speler, die ze niet mag nemen. De stapel is dan bevroren voor beide partijen tot een „eerste serie" is geannonceerd. I Het bovenstaande is geschreven om de Rummyspelers- enigszins wegwijs te I maken. We zullen in de volgende regels een uiteenzetting van het spel geven voor een ieder, die met Canasta wenst kennis l te maken. Waarmee zullen wij u deze week eens bezighouden. Eigenlijk weet u nu.al zoveel vreemde woorden, dat u er ee» woorden boek mee kunt vullen. Maar misschien ontbreken deze vijf er juist nog aan! Zegt u maar eens, wat zijn: 1. Coenobieten? Een zustergewas van de rode bieten, met een merkwaardige blauwe kleur; monniken, die gemeen schappelijk samen leven; afstammeling van de legendarische vorst Copnob. 2. Cycadeeën? Een krekelsoort; garna- lenpasteitjes; subtropische planten- faroilie. ook^ wel sago- of varenpalmen- genoemd. 3. Erynieën? Wraakgodinnen uit de Griekse mythologie; microscopische diertjes, die het water zuiveren; oor spronkelijke bewoners van Ierland. 4. Independenten? Twee vazen, die bij een pendule behoren; lijfgarde van de Paus; Engelse Christenen, die in de 17de eeuw alle kerkelijk verband ver wierpen, o.a. Cromwell. 8. Korjaken? Oud-Siberisch' volk In Noord-Kamtsjatka; Indiaanse kano's; koraalriffen in Curacao. De Spelregels KAARTEN. Zoals reeds gezegd, wordt gespeeld met 2 x 52 kaarten plus vier jokers. Alle jokers en tweeën zijn wild. WIJ HEBBEN u al eens verteld van de Bond van Vrouwen Werkzaam in Bedrijf en Beroep, die een twintigtal jaren geleden werd opgericht, later ten offer viel aan de bezetting en die na de bevrijding uit zijn as verrees en die nu in Nederland zestien afdelingen heeft. Onder de leden waren ook vrouweliJKe Bedrijfshoofden. die uit de aard der zaak andere belangen hebben dan dames, die hiin of meer ondergeschikte betrekkingen hebben. Daarom gevoelden ze behoefte om in navolging van haar Franse en Belgische collega's, een eigen vereniging te stichten en dit is dan ook gebeurd. In September van het vorige jaar kwam de Nederlandse Vereniging van Vrouwe lijke Bedrijfshoofden tot stand. Pe dames besloten tevens lid te blijven v«n boven genoemde Bond. niet alleen, omdat ze deze niet wilden verzwakken, maar om dat ze hem nodig hadden. Want de Bond maakt deel uit van een Internationale Federatie, welke haar vertakkingen in 22 landen heeft en dus kan de Nederlandse Vereniging van Vrouwelijke Bedrijfs hoofden via de federatie contact hebben met vrouwelijke Bedrijfshoofden in al deze landen. Internationaal contact De Federatie heef t verschillende comité's die voor de internationale contacten zor gen o a. één voor Handelsverkeer, waar van mevrouw B Kiek-Wolffers te Am sterdam lid is Zo is het haar in het korte bestaan van de Nederlandse Vereniging van Bedrijfshoofden al gelukt een aan vraag van behangselpapier, welke een Frans lid deed. in Finland te plaatsen en een Nederlandse persfotografe, die er altijd mee te kampen had gehad, dat haar foto's wel werden geplaatst in Ameri kaanse en Canadese bladen, zonder dat ze betaling ontving, heeft nu via de Vereniging en het bedoelde comité zo danige contacten gekregen, dat zij het haar toekomende honorarium nu pok werkelijk krijgt. Natuurlijk zullen derge- lijke internationale contacten op de duur worden uitgebreid. Een van de doelstellingen van de Jonge Vereniging is samenwerking met Amerika en Engëland naast Europese verbonden heid. Daarnaast wordt gestreefd naar voorlichting, advies en uitbreiding van relaties der leden in het eigen land. Men vindt onder haar hoofden van de meest uiteenlopende zaken en zo zijn er ver scheidene leden, die haar medeleden be langeloos willen helpen met het verschaf fen voor eenmaal van een rechtskundig advies met advies inzake bedrijfskleding, met handschrift-analyse in verband met het aanstellen van personeel en dergelijke. Elke maand hebben de leden een .bijeen komst te Amsterdam, waar het Bestuur is gevestigd, terwijl er naar wordt ge streefd ook in andere steden trefpunten te krijgen. Bedrijfshoofden lopen wel eens De ..Stichting voor Liefdadigheidsdoel einden" In Suriname heeft het eerste Su rinaamse Maandblad vopr de Vrouw het licht doen zien. Het heet ..Aurora en re dactrice la mejuffrouw I. Hering. gevaar te zeer op zichzelf te komen staan en daarom is het goed. wanneer zij col lega's ontmoeten, die misschien dezelfde vraagstukken en moeilijkheden onder vinden als waarmede ze zelf hebben te kampen en dit zal dan bevrijdend en ver helderend werken. Vóór alles echter wil de Vereniging er naar streven goede zakenmanleren, zoals vóór de oorlog be stonden. të doen herleven. De leden van de Nederlandse Vereniging van Vrouwe lijke Bedrijfshoofden willen scherp en «srherozinnig maar toch ook eerlijk concurreren! Mede dank gij[haar ..1 mi,- schien onze naam in het buitenland zijn oude klank terugkrijgen. Meisjesbescherming in 1950 Negen dametjes wdnen in het Rust huis van Servern Cross te Weston-super- Mare en dezer dagen hebben ze schrifte lijk wenken gekregen ten aanzien van haar gedrag. De 58-jarige „Moeder", Stella Street, voelt zich verantwoordelijk voor de eerbaar- en veiligheid van de aan haar zorgen toevertrouwde „meisjes" (de jong. 6te is pas 70 en de oudste 92) en dus heeft zij de volgende voorschriften, vastgesteld in het welbegrepen belang harer „pupil len": le Het is verboden uit te gaan zodra de duisternis is gevallen. 2e Het is streng verboden u buiten te vertonen met een tas in de hand. 3e Het verboden buiten Juwelen zicht baar te dragen. 4e Het is verboden met vreemde mannen te spreken. 5e Valt iemand u aan, dan schreeuwt u zo luid om hulp tot u niet meer kunt. Mode voor jonge Meisjes 7E ZIJN TE GROOT VOOR EEN SER- VET en te klein voor een tafellaken, werd vroeger van de jeugd tussen 14 en 17 gezegd en ook heette die leeftijd wel „tussen mal en dwaas". Daarna vond men de „bakvisjes" uit, vervolgens kregen wij de garconne en de flapper nu hoorden wij zowaar de uitdrukking „jurk voor bak vissen" weer gebruiken. De Mode is de bakvisjes zeer vriendelijk gezind dit jaar. Kijkt u eens naar de drie jongemeisjes- Het steunpunt der vrouw WAT DE DAS VOOR DE MAN IS, is de tas voor de vrouw. n.l. het „tere" Dunt juist omdat zij respectievelijk in das en tas hun kracht zoeken. Men moge wei nig om het uiterlijk geven: de man wens een das. die hem staat en de vrouw wil een tas. die haar past De man wil een das die kleurt bij het pak, dat hij draagt, rie vrouw wil een tas in overeenstemming me^e tint Van het toilet. De man zal er rtprhalve vele dassen op na houden en de vrouw heeft waarlijk abn één ta. niet genoeg. Een bruine tas bij een zwarte J.pon of mantelnak. zij vloekt! Heeft men een l^ren Us. dan behoort ze te zijn. gemaakt van hetzelfde leer als de schoenen, welke men £n heeft. Dit brengt al dadelijk mee dat men verschillende tassen moet hebben. Maar dan zijn er nog ochtend-, middag- en avondtassen. De werkende vrouw die in haar tas minstens zoveel voorwerpen, zij het andere voorwerpen, heeft zitten als een schooljongen in zijn broekzak, moet een tas van andere afme tingen hebben dan de dame, die naar een receptie gaat en bij het avondtoilet be hoort natuurlijk weer iets anders, liefst iets van zijde of brocaat of zo. En dan gehoorzamen tassen nog aan de mode. De schoudertas, enkele jaren gele den nog onmisbaar onderdeel van de da mes-uitrusting. heeft volkomen afgedaan, het was gemakkelijk haar mede te nemen omdat men de handen vrij had om nog iets anders te dragen, wat bijzonder practisch was in een tijd. toen geen winkelier iets thuis bezorgde, nu is dit allemaal anders. En u zult moeten toegeven, dat de riem soms een lelijke kale streep in uw mantel groef.... neen. wij dragen weer tassen met tamelijk brede hengsels, zodat we ze in de hand kunnen houden of om de pols slingeren als wij iets anders in de hand houden. De vierkante vorm, welke we de laatste jaren zagen, is er ook al weer uit: de nieuwste tassen zijn rond of ovaal. Box- en lamsleder zijn klassiek en die leersoorten kunnen dus altijd wel als ma teriaal worden gekozen, maar op het ogen blik geeft men. althans voor middagtasjes, toch de voor keur aan antiloop of kroko dil als leveranciers van tassen. Ze hebben een wei nig opvallend slot wanneer het tasjes zijn. die men des ochtends of voor heel ge wone gelegenheden mee neemt. maar de geklede tas sen hebben een sluiting, die een sieraad op zichzelf is: er komen goud en diaman ten aan te pas. terwijl de tasjes zelf ook vërsierd zijn I met incrustaties e.d. Ook is fijn chevreau leer vaak verwerkt als zijde. d wz. dat ze worden gedrapeerd in plooien, bijeengetrok ken gedeelten e.d. De teke ning laat u enkele van de nieuwste tasjes zien. schijnt toch niet helemaal over rozen te gaan. Daar heeft men de vrijgezellen in het dorp Dent ergens in de Ameri kaanse rimboe Nauw hebben ze zich ver bonden in de Vrijgezellenclubvast besloten alle aanvallen van Amor of aar dige meisjes te weerstaan. Aldu6 denkt u! Maar de practijk toont anders! Het was slechts om hun miezerigheid te vergeten, om bij elkaar troost en heil te zoeken voor de eenzaamheid en zieligheid Maar ziet. dit middel hielp niet. En dus zonnen ze op middelen om aan de ellende van de ongehuwde staat te ont komen. Hoe, hoe kregen deze overgescho ten mannen een vrouw? Toen sprak één der vrijgezellen een magisch woord: Duitsland. In Duitsland zijn geen jonge mannen meer, of zo goed als geen jonge mannen meer, en tal van huwbare doch ters. En zo waagden ze het een adverten tie te plaatsen in een Frankfortse courant, waarin de Dentse vrijgezellen damej zochten, bereid aan hun vrijgezellenstaat een eind te maken. Het stroomde-brieven, 174 dames waag den een kans. De meeste brieven waren afkomstig van Duitse meisjes, maar ook Noorse, Zweedse, Ierse en Belgische meis jes hadden de advertentie gelezen of4*r van gehoord en grepen naar de pen, in de hoop dat deze zou veranderen In een pijl van Amor. Nu roept de voorzitter van de Vrijgezellenclub: Stop! Niet alle meis jes, die hebben geschreven kunnen een man vinden, wantzoveel leden telt de Dentse vrijgezëllenclub niet! jurkjes, welke hier zijn afgebeeld. In het midden een jurk met de half vierkante hals, welke heel nieuw is. De beide meisjes ter weerszijden dragen jurkjes met punthalzen, die altijd aardig staan, vooral wanneer de meisjes nog niet zijn „uitgegroeid", een beetje kort zijn er. een beetje dikker dan haar lief is. Zo n punthals maakt slank. De jurkjes kan men maken van geruite stoffen en van gebloemde en van stoffen, die bloem en streep combineren. U ziet. dat de rokjes tamelijk wijd zijn, al gaan er nog zulke boze geruchten over korte, nauwe rok ken en al zijn er modedictators, die de vrouw weer willen laten strompelen. Voor jonge meisjes, die ieder ogenblik op de fiets springen, die hard achter een tram aanhollen en die zeker niet wensen te worden belemmerd in haar bewegingen, is zo'n wijd rokje ook veel practischer en het staat ook veel aardiger dan de rechte nauwe rok. Zeker voor dunne, gebloemde jurkjes. Filmdebutantie „PN VAN AARDRIJKSKUNDE weet lk Aj veel meer dan de andere kinderen in de klas, in welke school ik ook kom." verklaarde de twaalfjarige Daphne Inge- Lisa. die van de eerste dag haars levens langs de Engelse kust heeft gevaren op een van de weinige zeilschepen, die En geland nog kent. Aardrijkskunde, althans die van het eigen land, heeft zij in de practijk geleerd op het ouderlijk schip, varend van de ene haven naar de andere. Ligt het schip een paar dagen aan wal, dan gaat ze naar school, telkens in eert andere stad bij een andere onderwijzer en met andere klasgenoten en zij heeft helemaal niet het gevoel achter te zijn bij de anderen. Te hooi en te gras pikt ze de nodige kennis op en tussen de be drijven door is zij op het scheepje een goede hulpkracht: ze schrobt en zwab bert het dek en als het mooi weer is, mag zij zelfs sturen. En nu wacht de film haar. Zij zal n.l. de rol spelen van een jeugdige vluchte linge in de Napoleontische tijd, die op een schoener de wijk neemt naar Enge land. De film, waarin zij deze rol zal vervullen, heet „De onvindbare Pimper nel". Ziehier het nieuwste van het nieuwste op mantelgebied voor jonge, slanke fi guurtjes. Een jas met ruimte op de rug, die In het midden bijeenkomt en wijde vleermuis- mouwen. Werkelijk, als men niet tot de allerslanksten be hoort, kan men deze jas niet dragen, maar voor de geluk kigen, die een ten ger figuurtje heb ben, is dit een wei kont nieuwtje. w. z. ze kunnen elke andere kaart ver vangen. De rode drieën zijn bonuskaar ten. d.w.z. ze kunnen de bezitter extra- punten opleveren. De zwarte drieën zijn stopkaarten. zoals nader zal worden aan gegeven. HET GEVEN. De kaarten worden ge geven en het spel gespeeld in de richting, welke de wijzers van de klok lopen. Elka speler ontvangt één voor één elf kaarten: Qe overbliiyende kaarten worden omge keerd op taKeFgelegd. Ze vormen de stock. Degeen, die vóór het spel begint, de hoogste kaart heeft getrokken, speelt het eerst. Rechts van hem zit de gever. Voordat men begint te spelen, legt iedere speler op zijn beurt open op tafel elke rode drie, die hem is gegeven en neemt van de stock evenveel kaarten ter vervanging. (Elke rode drie die tijdens het spel wordt getrokken, wordt onmid dellijk open neergelegd en uft de stock door een andere kaart vervangen. Rode drieën worden het team. dat ze niet heeft geannonceerd, aan het eind van het spel in de minus-rekening gebracht). De gever legt de bovenste kaart van de stock (de upcard) er open naast. Alle weggelegde kaarten worden open op deze kaart gelegd. Alleen de laatste kaart mag gezien worden. Indien de upcard „wild" is of een rode drie. wordt ze onmiddellijk door de volgende kaart van stock bedekt. DOEL. Het doel is van zijn kaarten series te vormen en er Canasta's uit op te bouwen. Een serie is een combinatie van drie of meer kaarten van gelijke sterkte (geen opeenvolgende kaarten) met of zonder hulp van de wilde kaarten. Een serie moet bestaan uit tenminste twee echte kaarten en niet meer dan drie wilde kaarten. Jokers en tweeën kunnen nooit een serie vormen zonder natuurlijke kaarten. Rode drieën mogen nooit in eeft serie voorkomen. Zwarte drieën worden alleen in een serie gecombineerd, wan neer de speler uitgaat. Series, die men voor puntentelling annonceert, moeten open op tafel worden gelegd. Elke serie en elke kaart, die een speler nog in han den heeft, wanneer de tegenpartij uitgaat, wordt tegen hem en zijn partner in reke ning gebracht. Een speler mag. als het zijn beurt is. zoveel series annonceren als hij in handen heeft en zoveel kaarten aan de reeds neergelegde series van hem en zijn part ner bijleggen, als hij verkiest. MINIMUM COUNT. Elke kaart In een serie heeft de volgende waarde: een joker 50. een twee 20. een aas 20, een heer. een vrouw, een boer, een 10, een 9 en eeh 8 ieder 10 punten, elke zeven, zes, vijf. vier en zwarte drie 5 punten. De „eerste serie'' door een paar gean nonceerd» moet een minimum aantdl punten (minimum count) hebben, dat afhangt van het op dat moment door het paar verkrege- punten, en wel bij eèb totale jcore van 0 tot 1495 moeten de seriekaarten gezamenlijk 50 punten waard zijn, bij een totale score van '1500 tot 2995 90 punten en bij 3000 en meer 120 punten Om die minimum count te berekenen, telt men van een serie de kaarten, waar uit ze bestaat, samen. Een speler mag in dezelfde beurt twee of meer series annon ceren om de minimum count bij elkaar te krijgen. (Zelfs 'een Canasta mag niet als eerste serie geannonceerd worden, wanneer haar kaarten niet het vereiste minimum opleveren). EEN CANASTA wordt gevormd door 7 of meer kaarten van gelijke sterkte mét of zonder wilde kaarten. Een Canasta kan worden opgebouwd uit een „eerste serie" van drie of meer kaarten en de laterp toevoeging van andere kaarten. (Een Canasta is van belang in tweeërlei op zicht: ze levert een extra aantal punten op en de partners moeten tenminste een Canasta hebben, voordat ze kunnen uit gaan). Zeven echte kaarten (7 azen. 7 heren, 7 vrouwen enz.) vormen een echte Canasta. n Vier ot meer normale kaarten met niet meer dan drie wilde kaarten vormen eèh gemengde Canasta. Geen paar kan uitgaan, zonder dat het een Canasta heeft. Kaarten kunnen aan een Canasta worden toegevoegd uitslui tend met het oog op het te verkrijgen aantal punten, maar geen wilde kaar! mag worden bijgelegd, nadat ze eenma?1 in een serie is geannonceerd. Een wil kaart, toegevoegd aan een echte Cam verlaagt deze tot een gemengde Can i Een complete Canasta krijgt een kaart bovenop om aan te geven, da n een echte, en een zwarte kaart, wan het een gemengde Canasta is. Een speler mag te allen tijde combi meer series combineren, die niet «w dan drie wilde kaarten bevatten. iv"" geen kaart mag aan een eenmaal geain m- ceerde serie onttrokken worden. Een volgende maal iets over het spelöh- 4 0000000 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 O O O O O O O O O O O O O O >o O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O "CHop flopperde flop. Hop hopperde hop. Hoor je dat geflopper en gehopper Zo gaat het nu de hele dag. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Flop. Hop. Flop flop flop. Hop hop hop. Dat ls Hazijdel. Dit haasje danst de hele dag Alleen als hij eet en als hij slaapt danst hij niet. Vader en moeder Haas hebben al op allerlei manieren geprobeerd, hem dit af te leren. Maar. het lukt niet. Vooral vandaag is moeder erg boos Zij hebben het allemaal ver schrikkelijk druk met het verven en verstoppen van de eieren. Ja. dat gaat zo. als vader Paashaas is Hazijdel trekt zich er niets van aan. Hij springt en huppelt, alsof er niets bijzonders aan de hand is. Het leukste van dat gedans en gespring vindt Hazijdel. dat zijn lange oren zo grappig flopperen Daar doet hij het eigenlijk alleen voor. Dan kftipt hij nog in zijn pootjes op de maat. Zijn zusje. Hazelientje weet dat. Wacht denkt zij. ik zal het hem wel eens afleren. Die avond, als haar broertje slaapt, bindt zij een lint om zijn oren. Heel strak, en mee een heleboel knopen, zodat hij het er niet af kan krijgen. De volgende morgen merkt Hazijdel meteen, dat er iets raars met zijn oren is. Ze zijn bij elkaar gebonden Hij huilt bijna van boosheid Hij stampt met zijn pootje op de grond. Hij maakt allerlei rare buitelingen, maar het lint zit zo stevi", dat het er niet afgaat. Vader en moeder hebben het te druk. zich met hem te bemoeien. Een beetje pret hebben zij ook wel. Hazelientje lacht. Als je mee helpt met het werk. zal ik je oren losmaken plaagt zij. Maar Hazijdel loopt boos weg. Hij denkt, dat hij wel een van zijn vriendjes zal te- blijft weg. Tranen springen in haar ogen. Wat moet zij begin nen Hazijdel O. kwam Hazijdel nu maar terug. Het lint om zijn oren is ook geel. Als hij kwam. kan ze dat ge bruiken. Vlug loopt Hazelientje naar buiten. Voor het tuinhekje kijkt zij de weg af. Verder gaan durft ze niet. Ze mag niet naar buiten, voor ze klaar is. Hazijdel is ner gens te zien. Kwam hij nu maar. Ongeduldig wipt het haasje van de ene poot op de andere. Dan gaat ze maar weer naar binnen. Ze doet net. alsof ze heel erg druk bezig is. Gelukkig merkt vader nog niets. Daar hoort ze iemand komen. Gelukkig het is Hazijdel. Hij heeft het lint i om zijn oren. - Hazelien. ik zal je helpen, maar haal dan het lint van mijn yioKAisjecA. fkjcjyt Heb je al eieren gekleurd? Ja? Dan moet je nu nog een rekje maken, waar ze alle maal In kunnen staan. Haal je figuurzaag maar voor de dag. Als je geen triplex hebt, kun je ook hard karton gebruiken. Je moet het voorbeeld van de te kening ongeveer vijf maal ver groten. dan heb je de juiste maat. Het rekje wordt dan on geveer 20 cm lang. Het is een erg precies karweitje, de gaten, Waarom heb je zo'n haast Stil nu. beweeg je niet. Het laatste ei. Zo even had ik het lint nog. Maar nu is het weg. Nu ga ik er dit om doen. Vlug. voor vader het merkt Hazijdel z'n kop schudt. Hou toch stil, moppert Hazelientje. Ik kan niet. Hazijdel proest het uit van de lach. Hi hi. Heb jij even in angst gezeten. Als ik nu eens weg loop hè Dat komt er van als je zelf slordig bent. Dan lacht Hazelientje ook. Samen binden zij het lint keurig om het ei. Nu is alles klaar. Ze mogen naar buiten. En daar is het weer Flop flopper flop. Hazijdel huppelt en Hazelientje huppelt mee. Van die dag af is het ene haasje niet zo slordig meer en het andere doet ook nog wel iets anders dan huppelen, slapen en eten. Paashaas Puzzletje A tfe kinderen krijgen een blaadje papier waarop staat „Paashaas" De letters staan onder elkaar. Het is nu de bedoeling, dat namen van voorwerpen in gevuld ipoeten worden. Je moet zelf maar bedenken wat je kiest, vruchten, bomen, vogels of iets anders. Het eerste woord moet met een P her tweede met een A, het derde ook met een A en het vierde met een S beginnen. Zo ga je door. Wie het eerst klaar is en zonder fouten heeft ge wonnen. ZO WAS HET. Een ei; een weg; voor de kap per; de stilte; V, IV; de spijkers van je schoenen. ÏVTATUURLLIK kun je in de Paasvacantie met je vriend jes en vriendinnetjes allerlei sRelletjes spelen. Dat is gewel dig leuk. maar het zou nog leu ker zijn, als je voor één dag eens een echt programma samenstelde, bijvoorbeeld voor Paasdag. Dan moet et je eerst endjes en waar de eieren staan, mooi rond uit te zagen en op gelijke afstanden. Je kunt e%, natuurlijk ook minder ma ken. De twee steunen timmer je met kleine spijkertjes vast. Als alles klaar is, ga je kleuren, de haasjes bruin, het grote ei geel en het plankje groen. Doe je best maar. vriendinnetjes een afspraakje maken. Ieder kind doet dan iets Vader, moeder grote broers en zussen en kleine kinderen zijn het publiek. Je tekent ook pro grammakaarten. Dat kun je heel aardig doen, met een paar kui kentjes of iets dérgelijks in de hoek. Maar nu wil je natuurlijk wel Weten, waar dat programma uit bestaat. Luister maar. TTier zijn twee maniertjes, om iets grappigs van een ei te maken. Knip een reepje papier, net als op de tekening, zodat het op kant lijkt. Het ei had je al van te voren gekleurd en laten drogen. Over het papier strik je nu nog een lintje. Je t nog O. kom gauw hier. Vlug bukken. Nee. ik kan er nog niqt goed bij. Hazijdel begrijpt er niets van. ROBBY MAATEN IS 6 JAAR. Hij heeft voor de Rommel p< deze grappige ning gemaakt, hooby had het allemaal mooi geverfd, maar daar zie je nu niets van. Kleur de tekening zelf maar. Lucht blauw, weg grijs, gras groen met rood en geel, eieren blauw, rood en geel, kuiken tje geel, wagentje en haas bruin. je de stokjes in het ei Voor zichtig. dat de schaal niet erg knapt. Zo. nu begint het al een beetje te lijken. Kijk maar naar de eerste tekening. Nu nog èen paar stukjes gekleurd papier als deken over zijn rug en dan de oren opplakken. De staart is een klein stukje touw. Als alles klaar is moet het er uit zien als op de tweede tekening. genkomen. die het lint los zal maken. Maar er is niemand te zien. Een enkele keer rënt een haasje hem voorbij, maar nie mand heeft er tijd. O. o. o. wat voelt Hazijdel zich ongelukkig. Hazelientje is druk in dè weer. Het is haar werk. om de eieren, die effen gekleurd zijn. een lint te binden, met bovenop een mooie grote strik. Dat is een erg precies werkje. Het mag niet scheef zitten. Vooral voor Hazelientje is het erg moeilijk, want zij is zo slor dig. Ze doet bijna alles maar half Dan heeft ze weer een lint van een verkeerde kleur, dan weer zit de strik gedraaid en zo is er iedere keer iets. Vader en moeder zijn streng. Als er maar iets niet goed is. moet zij het overdoen. Maar gelukkig, nog één ei, dan is zij klaar. Hazelientje zucht ervan. Oef. Waar is nu het lint? O hemeltje, waar heeft zij het lint gelaten, dat mooie gele lint. Net had ze het nog. O. het is het laatste. Er zijn geen linten meer. Hazelientje zoekt en zoekt, maar ze kan het niet vinden. Als vader Paashaas dat merkt! Dan zwaait er wat! Hoe het haas je ook zoekt, het lint is weg en a m kun je Dit meisje kreeg van haar vader een zijdeaapje, een heel klein Dat vond zij erg leuk, maar toen het daar zo vlak voor haar in een eierdopje zat, vond zij het ihaar griezelig. Vrolijk Paas Ei VTraag aan moeder, of je voor v je vriendjes en vriendin netjes een zakje paaseitjes hebben. Als dat mag, Sn leuk spelletje gaan et is niet alleen leuk ook lekker. Je heht er echter nog meer >or nodig. Knip stukjes kar- vorm van een ei. aan één kant met bloemen, figuurtjes, enz. De an dere kant blijft wit. Je legt de kartonnen eieren met de gekleurde kant boven in een platte mand. Ieder kind neemt er één uit. Het karton mag niet omgedraaid worden. Als alle kinderen een karton netje hebben, roep je; Nu! Iedereen draait zijn ei om. Op één staat aan de achterkant: Vrolijk Pasen Dat kind roept dan: Vrolijk Paas Ei en mag dan een echt eitje uit het schaaltje opeten. Zo kun je door gaan. tot de feitjes op zijn. Telkens staat Vrolijk Pasen natuurlijk op een ander kartonnetje. Het kind. dat een eitje heeft, houdt het zult eens zien, hoe leuk dat staat. Maar nu die olifant. Dat wordt moeilijker. Verf eerst het ei. dat is de -romp van de oli fant. grijs. Zijn oog maak je zwart met potlood. Nu de slurf en de poten. Maak eerst een patroontje van kladpapier. Pas net zo lang, tot je de goede grootte hebt. Maak dan van stijf papier twee oren, twee slurven en acht poten. Je kleurt dit ook allemaal grijs. De twee slurven plak je tegen elkaar, met daartussen een scherp, piin- tig. schoon houtje. Ditzelfde doe je ook met de poten. Zo hou je er dan dus vier over. Dan prik EEN PAASVERHAAL. Een kind vertelt het en als dat te moeilijk is. mag het ook voor gelezen worden. PAASGEDICHTJE55. Het kind dat het best kan voordragen, zegt een gedichtje op. Je mag er natuurlijk ook zelf een maken. PASEN IN ANDERE LAN DEN OF STREKEN. Weer een ander vertelt iets over Paas- gebruiken. ZANG. Een paar kinderen kunnen Paasliedjes zingen. Als er een kind is, dat een muziek instrument bespeelt, kan zij, of hij, mooi begeleiden. ÈAZENDANS. Ook leuk is. om een hazendansje uit te voe ren. SPELLETJES. Een of ander spelletje, waar iedereen aan meedoet, bijvoorbeeld na af loop is ook leuk TENTOONSTELLING. En dén tenslotte nog een Paas- tentoonstelling. Van foto's teke. ningen en Jansje Waarom zijn zwarte kippen knapper dan witte kippen? Els Dat weet ik niet. Jansje Ztoarte kippen kun. tien witte eieren leggen, maar witte kippen geen zwarte. geknutselde voor in je best een ten toonstelling inrichten. Hier doen natuurlijk ook alle kin deren aan mee. Veel plezier! gewonnen Wacht even. voor je de kop van dat ei slaat! Maak eerst met een schaartje rondom in het midden allemaal gaatjes in de schaal. Probeer dan of je de beide helften er zo af kunt krijgen. Lukt dat niet. dan is het ook niet zo heel erg, want dan moet je maar één helft ge bruiken. Hoe dan ook. zorg. dat je een mooie gelijke lege halve dop krijgt Zoals op de tweede tekening. Als je zover bent, maak je er van stevig papier een thengseltje aan. Het leukst is van gekleurd papier. Je kunt dit schaalmandje, dat natuurlijk van binnen goed schoon is. met chocolade- of suikereitjes vul len. Zie je. helemaal niet moei- Ujk. Hier is niemand thuis. De hele familie is bezig met het ver stoppen van eieren. MAARTEN DE JONG, IQ, jaar, heeft deze tekening gemaakt. O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O r-» O O O O O O O O O O - O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O Horizontaal: 1. Bezit, have; 8. Kamer- Juffrouw; 14. Rivier ln Italië; 15. Tijdreke ning; 16. Muze van het minnedicht; 17. Lusthof; 18. Bevroren water; 20. Zwem vogel; 22. Kaatsplankje; 24. Houten klep per; 26. Europeaan; 27. Plaats voor dieren; 29. Bijwoord; 30. Schuurmiddel; 32. Munt ln Japan; 33. Voorgeschreven kerkgebruik; 34. KJein soort van hert; 36. Scheidings lijn; 38. Bril; 39. Vergelding van goed met kwaad; 41. Jongensnaam; 42. Dorp bij Sittard; 44. Melkschaap; 47. Vis: 48. Ont kenning (Eng.); 50. Muzieknoot; 51 Maan stand (afk.); 5j3. Laatstleden (afk.); 54. Meesterwerk van Bizet; 56. Aangezicht! 59. Toonval (muziek); 60. Barmhartigheid; 62. Lidwoord (Fr.); 63. Voornaamwoord; 64. Bijwoord; 65. Gewicht (afk.); 67. Voed sel om te lokken; 71. Vreemde munt; 73 Grootste woestijn der aarde; 75. Iedere keer: 81. Munt in Oostenrijk; *83 Lied; 85. Gesponnen draad; 87. Heks; 88. Denk beeld; 90 Als 34 hor 92. Oude benaming voor liter; 93 Jongensnaam; 95. Meisjes naam; 97. Plechtige gelofte; 98. Rivier in Gelderland; 100. Gespannen, stijf; 102. Meisjesnaam; 103. Lengtemaat (afk.); 104. Rivier in Limburg; 105. Ijverig; 106. Meer op de grens van de Verenigde Staten en Canada; 108 Lengtemaat; 109. Voor komend; 110. Gemeente in Noord-Holland. Vertteaal: 1. Eenheid van electromoto- rische kracht; 2. Heeft een schip: 3. On verwachte klap; 4. Stad in Algerië aan de Middellandse Zee. 5. Weefsel van goud- of zilverspinsel; 6. Keurig; 7. Gelogen kwgad; 8. Voorwerp om oesters, mosselen j en alikruiken te vangen; 9. Lengtemaat; 10. Als 17 hor.; 11. Troefkaart; 12. Voor zetsel; 13. Graangewas (O.I.)14. Gees telijke; 19. Fort; 21. R.K. scharlaken rode hoed als teken van waardigheid 23. Land bouwwerktuig; 25. Spil van een wiel; 26. Schubvleujtelig insect; 28. Vrouw van Jacob; 30.wPapegaai; 31. Voorvoegsel; 33. Zeehond; ^5. Boomloot; 36. Gebod; 37. Afkorting voor selenium; 38. Modepop: 40. Als 48 hor.; 43. En omstreken (afk). 45. Predikstoel; 46. Zwaar register van het kadaster; 49 Ridderteken; 50 Soort van kabeljauw; 52. Maal. 53. Tegenover gestelde van hoog; 54. Collectief contract (afk.); 55. Moeder; 57. Nationaliteitsteken voor vliegtuigen van Noorwegen; 58 Voor zetsel; 61. Stopsel bij het voegen van muren; 66. Vertelling; 68. Water in Noord- Brabant; 69. Vlaktemaat, 70 Snavel van een vogel; 72. Muzieknoot; 74. Vaarwel; 76. Als 23 vert., 77. Vernis; 78. Uitbars- tlngsmond van een vuurspuwende berg; 79. Telwoord. 80. Onbekende (afk). 82. Pret; 84. Soort; 86. Jongensnaam. 89. Dunne overjas; 90. Gordel; 91. Als 23 vert.; 93. Sint (afk.); 94 Rugkorf; 96. Jn- wendig lichaamsdeel; 98. Water in Zuid- Holland; 99. Eind; 100 Gebod; 101. Rand boven de gezichteinder; 104. Als 80 vert.; 107. Water ln Friesland. Bij juiste oplossing leest men op de cijfers; 1. 2, 4, 7. 18. 21. 22, 25. 30. 32. 38. 43, 61, 53, 73, 75 een wens voor al onze lezers(essen). tTOE WOONDEN de Romeinen? ^Hun hulzen leken ln vele 1opzichten reeds erg veel op wat wij thans onder „huis" verstaan De woning, waarvan hierboven een plattegrond, een overzicht en een inkijk ln de grootste ruimte, het „atrium" te zien is. behoorde vermoedelijk niet aan een zeer rijk man De ruimten links en rechts van de vooringang waren winkel ruimten dip afzonderlijk werden verhuurd. Zij zijn binnendoor dan ook niet met de rest van het huis verbonden. Daar de Romeinse dichter Vergilius reeds van Pyrrhus schrijft, dat deze een deur intrapte toen hij kwaad werd. moeten er al zéér vroeg deuren zijn geweest. De armen woonden in huurkazernes die vaak uit meer dan één verdieping bestonden. Deze woning blokken waren meestal ln het bezit van speculanten en werden tegen een naar verhouding erg hoge prijs verhuurd. De voordeur ging naar binnen open Door van een ringvormige klopper gebruik te maken diende men zich aan. Bij aanzienlijke bewoners werd de voordeur bewaakt door een deurwachter die in de prilste tijden van Rome zelfs met een ketting aan het huis was bevestigd De grote middenruimte, het atrium, was oorspronkelijk de ver- amelplaats van de familie. Later, toen de Romeinen meer aan uiterlijke vormen gingen doen. werd het Atrium meestal gebruikt als ontvangkamer voor gasten Men vond er ook de huisaltaren met de houten en wassen beeltenissen van geliefde jverledenen. Ook de met ijzer beslagen geldkist had hier zijn De hygiëne stond bij de Romeinen op een hoog peil Aanzienlijke huizen hadden vaak twee badkamers. Ook maakte men reeds gebruik van centrale verwarming met behulp van Installaties die tussen vloeren en muren waren aangebracht. De Romeinen bepeakten zich. wat het gebruik van meubelen betreft, meestal tot het allernoodzakelijkste Oplossingen van deze puzzle moeten uiterlijk Donderdag a.s. in ons bezit zijn. Voor goede oplossingen worden een prijs van 10. een van 5 en vier van 2.50 beschikbaar gesteld. Op het adres ver melde men. Puzzlerubriek. Over deze rubriek wordt niet gecorrespondeerd. OPLOSSING VAN DE PALMPAAS- KRUISWOORDPUZZLE Horizontaal: I. Praler. 5. Meester. 10. Rasrite. 15. Lam. 16. Si. 17. Pet. 18. O.E. 20. R.A.I. 21 Estamlnet. 24. Amsterdam. 27. Sa. 28. Teren. 2». Les. 31. Eland. 32 N.S. 33 L.k. 35 Rol. 36. Malta 37. Ara 38. V.K 39. Perk. 40. Klei. 42. Opa. 43. Mis. 45. Oer 47. Ore. 48. Abeel. 50. Snede. 52. Tenor. 54. Larie. 58 Ulver. 57. Imker. 58. Ogief 60 Abeel. 62. Alg. 64. Eis 65. Nuf 66 Ede. 68 Lier. «9. Veen 70. S.l. 71 Den 73. Knoet. 77. Bes. '79. Dl. 80. Os. 81. Paria 83. Ata. 84. Genet. 86 Ha. 88 Peter 90 Ems. 91. Vee. 92. Grein. 94. Eerste 96. Lee. 98. Entree. 100. Nornen. 101. Naar- den. 102. Leende. Verticaal: 1 Poes. 2. Alt. 3. Laat 4 Em mer. 5. Mien. 6. E.p. 7. Seoel. 8. T.t. 9 Rome. 11. Arena. 12. Aard. 13. Lid. 14. Eems. Iff Snel. 19. Esla. 22 Salep. 23. Ironie. 25. Tarten. 26. Anker. 29. La. 30. St. 34 Kraanvogel. 38. Vloerkleed. 39. Por tugal. 41. Iedereen. 43. Merrie. 44 Slaafs 15. Osmaan. 46. Reliëf. 49. Boeg 51. Dame. 53. Ei. 55. I.e. 59 Eiker 61 Buren. 63. Llsse. 67 Delhi. 71. Darre. 72 Niet. 74.. Na. 75. Otter 76 E.a 77 Been 78 Segre. 80. Open. 81 Peen. 82 Amen 84 Geen. 85 Tree 87 Ante 89 Ter 93. Een 95 Sn. 96. La 97 Ed 99 Tl. De eerste regel van het palmpaas-liedje luidt: Palm Palm Pasen! ET beste van het leven wordt mls- schien gevormd door herinneringen. GEORGES CAIN

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1950 | | pagina 5