niemAmrihmparfim r PEUNIE SCHOUWBURG Over zoete, zoute en gerookte zalm Hollands glorie iri S PORTPRAET TWQLIQ oningin opende Rotterdam-Ahoy9 Oud-Rotterdam Snelste haven van West-Europa Grote vernielingen werden in 42 maanden hersteld De Saint contra de Tijger Hotel „AU GRAND BALCÖN" GEEN GROTER ZONDE „Mijn kaden wachten op uw schepen",' zegt Rotterdam Rookproces gehuld in nevelgordijn Een gemeentebestuur tegen j Grool-Brittannië IN EEN REEKS MEESTERWERKEN De Dam-stadsvlag geruild vooreen hemd van Eric Zomerhuisje Geniet nu zelf ook van het TOILET zeep BIOSCOOP TUEQTEP BIOSCOOP THECTER ERROli FLVNN DE STRIJD IN DE BURMA-JUNGLE Inbreker piepte een omelet De Volendam gaat studenten halen Van Arend tot Diesel op de Parkkade Pittoresk en gezellig stadje onder de bomen van het Park I Rotterdam.... op de scheepvaart bevochten De Poort van Europa Het Liedje van Ahoy'-verlangen Rovers behouden hun straf TWEEDE BLAD - PAGINA GOUDSCHE COURANT DONDERDAG 15 JUNI 1950. Oude Kralingscheveerders, die gedurende een lange reeks van jaren hun boter ham, al of niet met zalm, door de zalm hebben verdiend, kunnen u graatfijn ver tellen, dat deze vis het goudvinkje onder de binnenwaterbewoners is. Sinds men senheugenis was tot in 1940 Kralingsche- veer het centrum van de handel en de be werking van deze kostbare vissoort Aan de afslag werden jaarlijks vele duizenden zalmen aangevoerd, die over het alge meen in Nederlandse wateren door de vis sers waren verschalkt. Zo 's avonds als het zonnetje de hele dag zijn best heeft gedaan en nadat het is ver dwenen. nog de warmte over de rivier hangt, spreken de ouden op de dijk nog vaak over de dagen van weleer, toen de rivier er plezier in scheen te hebben de vissers rijke vangsten te bezorgen. En dan is er één, die altijd weer een knipseltje te voorschijn haalt uit een oude krant van zo ongeveer zestig jaar geleden, waarin staat, dat er in twee maanden tijd 60.000 zalmen waren gevangen. Dat waren nog eens tijden, zegt hij dan en hij doet driftige halen aan Zijn korte stenen pijp, daar kunnen ze tegen woordig niet meer aan tippen. En hij heeft gelijk, want de vangsten in Nederlandse wateren zijn hard terugge lopen. Er is nu veel Import van buiten landse zalmen, die hier worden gerookt. Maar zowel de binnenlandse als de bui tenlandse komen niet meer in Kralingsche- veer aan, want in 1940 is de afslag overge plaatst naar de Schoutenstraat 99 in Rot terdam. Daar is ook gevestigd het rokerij- bedrijf Luijten, Van Oosten en Verhagen. Deze rokerij is niet van vandaag of gis teren, want hij werd reeds in 1792 op Kra- lingscheveer door een Luijten opgericht. Wanneer één van diens nazaten ons boe ken topnt, waarin de aan- en verkopen zijn gecalligrafeerd van een 150 jaar ge leden en van latere perioden, kunnen wij constateren, dat de zalm altijd een duur beestje is geweest. Vandaar, dat het nim mer een volksvoedsel is geworden en alleen maar bij speciale gelegenheden op tafel komt bij mensen, die. zoals men dat noemt, het kunnen betalen. De bewerking ls in de loop van de eeuwen niet veel veranderd. /o op het eerste gezicht lijkt het dat er aan het zalm schoonmaken en-roken niet zoveel haken en ogen zitten, maar van die gedachte zijn we met grote snel heid teuggekomen door een bezoek, dat wij aan de rokerij aan de Schoutenstraat hebben gebracht. Nauwelijks is de vis, die ongeveer zo groot is als een flinke kabeljouw. binnert, of het mes wordt er ingezet om hem te halveren. Alleen het secure snijden langs de graat is al een kunst dp zichzelf. Het bloed is er finaal uit als er met vakkun dige hand' met zout wordt gewerkt. Van het zouten hangt veel af, daar dit de goede smaak bepaalt De werkers in deze rokerij draaien er echter hun hand niet voor om en gaan met een zekerheid te werk, die piettig aandoet. Vaak gebeurt het, dat de halve zalmen drie weken gepekeld worden bewaard. Bij het binnenkomen van een bestelling (zeer vaak uit het buitenland) worden de helften in het water gelegd om ze voor het grootste gedeelte weer van zout te ontdoen. De mate, waarin dat ge beurt, hangt af van de nationaliteit van de consument, want in het ene land houdt men meer van zogenaamde zoete dan van zoute zalm. Op de droogzolder wordt de vis daarna aan een haak gehangen en door middel van een ventilator gedroogd en dan komt het zeer belangrijke rookproces. In een stenen ruimte wordt pnder de zalm een strovuurtje aangestoken, dat zo veel rook ontwikkelt, dat een levend wezen beslist zou vergeten adem te halen. Als door een kwast met rode verf bestre ken komt de zalm uit het rookgordijn te voorschijn. Vraag echter nooit aan een roker, hoe het roken nu precies in zijn werk gaat, want u krijgt toch nul op het request. Iedere rokerij heeft namelijk een eigen systeem, dat streng geheim wordt gehouden. Een rode zalm prikkelt de eetr lust veel meer dan een, die er uitziet als een pas gewassen kussensloop. De oude Kralingscheveerders - want al is de ro kerij van de firma Luijten dan tegenwoor dig aan de Schoutenstraat gevestigd, er werken nog altijd Kralingscheveermannen zijn echter beroemd door hun rook-ca- paciteiten, zodat men zich in het buiten land voor de kostbare zalm meestal tot Holland wendt, waarbij ons deviezenpotje natuurlijk wel vaart. Het stro wordt aangestoken om de i galmen aan de zoldering te roken. Twee straten ln .het Cyperse plaatsje £imazsol hebben nieuwe namen gekregen, maar paa nadat de oppositie van de bur- femeester en de wethouders was gebro- en door hun gevangenzetting. Hét gemeentebestuur had geweigerd, de naamborden te laten aanbrengen, omdat - een der straten genoemd was naar Sir Richmond Palmer, die het-eiland bestuur de na de ongeregeldheden van 1931. Het Britse bestuur heeft burgemeester en w«- - houders voor onbepaalde tijd gevangen gezet de naamborden laten 'wegbrengen «n een „gemeentelijke commissie" ingc- eteld, die Limassol voorlopig besturen zal. Op de zolder blazen ventilatoren met veel gezoem de wis droog. (Van onze kunstredacteur.) Het hierbij afgebeelde doek van de zeeschilder Simon Jacobsz. de Vlieger is één van de pronkstukken van de verzameling van de Engelse scheeps bouwer captain E. C. Palmer, die het leeuwenaandeel heeft bijgedragen tot de buitengewoon mooie en interessante tentoonstelling „Van Vroom tot Van de Velde" in het Maritiem Museum „Prins .Hendrik" te Rot terdam. Dr C. Nooteboom. de di recteur van het Maritiem Museum, heeft deze ten toonstelling niet in de eerste plaats om de kunst zinnige betekenis ervan georganiseerd, maar wel om de uitzonderlijke do cumentaire waarde De grote tentoonstelling „Rot terdam Ahoy" op Dijkzigt vormde de aanleiding daartoe, omdat die veel bezdfek zal trekken, en dat bezoek moet ook elders in Rotterdam iets kunnen be leven, dat met de haven stad heeft te maken. Wel nu. alleen al om de be langrijke rol. die enige Rotterdamse zeeschilders als Simon de Vlieger en Jan Porcellis in de gouden eeuw van onze schilder kunst hebben gespeeld. Is deze tentoonstelling in het Maritiem Museum een wel kome aanvulling van „Rotterdam Ahoy". Hendrick Cornelisz Vroom, een Haarlemmer, is eigen- 'tyrdc Afdeling Gouda stopt behalve voor junioren In verband met het gesloten seizoen 15 Juni—15 Augustus zullen in de Afde ling Gouda geen wedstrijden meer voor de gewone en Zaterdagmiddagcompetitie worden vastgesteld, tenzij van belang voor promotie of degradatie. Vriendschappelijke wedstrijden op weekdagen zijn toegestaan, mifs op die datum geen wedstrijden op het gebied van zomersport in dezelfde gemeente ge houden worden. Voor voetbalwedstrijden op Zondag in het tijdvak 15 Juni—15 Augustus zal bij uitzondering toestemming kunnen worden gegeven aan verenigingen in plat telandsgemeenten, waar geen zomersport wordt beoefend! De wedstrijden vóór de juniorencompe titie gaan gewoon door. Juniorencompetitie. Programma voor Zaterdag: Om het gehele kampioenschap: DONK a Sportlust a, 4 uur. Afdeling A, Groep 1: Ona a—Zwervers a, 4 uur. Groep 2: Jod. Boys aOudewater a, 5.15 uur. Groep 4: Jodan Boys b—Nieuwerkerk a, 4 uur. Afdeling B. Groep 1: Ona c—Zwervers b, 4 uur. Groep 4: Jodan Boys c—WSE a. 2.45 uur (SKG-terrein); Waddinxveen c—Haas trecht b, 4 uur. Groep 5: Waddinxveen d—Boskoop c, 2.45 uur; Jodan Boys d—GDS c. 2.45 uur; Olympia cGroeneweg a, 4 uur. Groep fi: Jodan Boys eOlympia d, 2.45 uur (Olympia-terrein); Donk eOnaf, 2.45 uur. NederlandIndonesië Amarapoora 13 v Port Said n Amsterdam Atlantis 14 op 700 mijl ZO van Ceylon Bantam U v Soroog n Hollandla Borneo Java-Amsterdam 14 te Suez Cas|elbian«o 14 op ISO m W v Malediven celebes 16 v Palembaïig te soerabaya Falrsca 14 op 830 m OZO v Guardaful Garoet 15 v Djakarta n Rotterdam General Greely 18 om 1 u vm te Hoek van van Holland verwacht Groote Beer Java-Amsterdam p 14 Algiers Harpathian 13 v Makassar n Djakarta Hellenic Prince Java-Amst P 14 Pantellarla Japara Java-Rott p 14 Gibraltar Jav* Belawan-Amsterdam p 15 Perlm Kedoe 13 v Probolingo te Soerabaya Kota inten Java-Rott p 14 Colombo Ngtly 12 v Premantle n Melbourne Oranje Java-Amsterdam p 14 Socotra PhrontU 14 v Bela-wan n Amsterdam Rempang 15 v Donggala te Makassar Reynolds Java-Rott 2 Juli te Aden verwacht Rotti 15 v Semarang e Djakarta Sibajak Java-Rotterriam }4 v Colombo Tabinta Amst-Djakarta p 15 DJeddah Weltevreden Rott-Java IS te Antwerpen Willem Ruys Java-Rott 15 v Colombo Zeeland Rott-DjakaiMa p 14 Singapore Zuiderkruis Rott-Djakarta d Voer de tweede maal in 24 uur is in 1 Damstad te Amsterdam een diefstal ge pleegd. Het eerste voorwerp, dat ver- i dween was een gecombineerde volt- I ampère-ohm meter, die een waarde had 1 vjan 350. Deze diefstal werd echter verre in de schaduw gesteld door de uiterst brutaal opgezette ontvreemding van het meest „verheven sieraad" van Damstad: de stadsvlag. Tegen het middernachtelijk uur, toen de feestvreugde nog volop daverde in de miniatuurstad en de wachten op de tinnen het oog meer gevestigd hielden op de schonen uit het gevolg van Catherina de Medici, dan op eventuele gegadigden voor de schandpaal, klom een snoodaard langs het raam van de kamer van de burge meester in de vlaggetoren van de Dam stad. Hij zag kans de vlag, die een tref fende gelijkenis heeft met die vah de hoofdstad des lands, te vervangen door een hemd. Vanmorgen werd bekendgemaakt w,at het motief van de daders (twee mannen en éen vrouw) is geweest. Zij wilden het stadsbestuur erop attenderen, dat het de eerbied jegens de vlag heeft te betrachten door deze bij het vallen van het duister niet sléchts te strijken, doch geheel binnen te halen. Bovendien wilden zij het stadsbestuur erop wijzen, dat het zorg dient te dragen voor een effectieve bewaking der bezit tingen van stad en poorters. Het is zo verklaarden zij niet de bedoeling geweest zich de vlag weder rechtelijk toe te eigenen, doch deze des anderen daags weer in het bezit te stellen van de schout. In ruil voor het hemd. Handelsberichten Katoen (Veren v d KatoenhRotterdam 14 Juni Strict middling one Inch staple ex pakhuis reële taria exel alle rechten S 22' a per kg. Vor not f 3 52'/,. WAT STANDEN li JUNI. Keulen 1.80 0.08; Ruhrort —0.11 0.06; Lo- blth 0 88 -0.03; Nijmegen 7.84 0; Arnhem 7.71 0, Eefde 2.83 —0.02; Deventer 1 95 O; Borg- haien 39.62 —0.22; Belfeld 0.88 —0.03: Grave 4.72 -0.07; Uth 0.22 0.24. Burgemeester d'A illy van Amsterdam is een druk bezet man. Cisteren opende hij Damstad. maar Zondag zat hij nog in Helsinki, waar hij het 4e eeuwfeest van de Finse hoofdstad meevierde Toen h\j op Schiphol terugkwam, wachtte hem een aangename (en smakelijke) verrassing. In samenwerking met de Ned. Bond van Haringhandelaren en een Nederlandse distilleerderij biedt de K.L.M. aan de burge meesters van alle Europese steden, waarop de K.L.M. luchtdiensten onderhoudt, een vaatje haring en een kruikje oude jenever. Burgemeester d'Ailly was de eerste gelukkige lijk de grondlegger va, Hollandse zeeschHders- schoól geweekt. Hij maakte pok ontwerptekeningen voor wandtapijten, die de strijd tegen de Armada uitbeeld den en die de vergaderzaal van het En gelse Parlementsgebouw sierden, totdat ze een eeuw geleden door brand werden vernield. Jan Porcellis, die van Vlaams- Portugese afkomst was en een tijdlang Rotterdammer is geweest, maakte in het genre, dat door zijn oijdqre vriend Vroom was begonnen, eerst recht „school Het zeestuk onderging op «ijn ezel een verrassende vernieuwing. Een heel stel jongere Porcelllssen zat om de ezel heen en nam ook palet en penselen ter hand Maar omdat al die jongere Porcelliisen Julius. Jan, Jan II of Jonas heetten, te kenden zij net als de grote meester hun werken met een I. en een P en dat maakt het identificeren van de stukken nu na drie eeuwen, wel wat moeilijk. En toen kwam De Vlieger bij papa Por cellis in het atelier. Die jongeling bleek dadelUk een leer gierige artiest in de dop te zijn. Hij „vloog" omhoog. Met niet te evenaren nauwkeurigheid schiep hij zijn zeestuk ken. En toen hij zich zelfstandig als meester vestigde, stróómden hem de leer lingen toe, onder wie in de eerste plaats Jacob Adriaensz. Bellevois. ook een Rot terdammer, later ook Jan van de Cappelle en het ongemeen grote talent Willem van de Velde de Jonge, die zich in 1672 ln Engeland vestigde. Vader Van de Velde nam de begaafde zoon mee en trad zelf als zeeschilder In dienst van de Engelse staat. Op een afstand keek ook nog de Rotterdamse zeeschilder Hendrick Mar- tensz. Sorgh De Vlieger de kunst af. De Vlieger leerde zelf ln zijn Amsterdamse tijd Rembrandt kennen en waagde zich onder diens Invloed aan andere zaken dan het realistische zeestuk, dat inmiddels een uniek genre ln de Nederlandse cultuur geschiedenis vertegenwoordigde Zo hangt er op de tentoonstelling in het Maritiem Museum uit de collectie van captain Palmer een groot paneel van De Vliegers hand, voorstellende de brand van Troje. Wij, die het hart van Rotterdam in vlam men hebben zien opgaan, staan er ver baasd over, dat De Vlieger zo realistisch zijn luguber visioen beleefde. En het stuk overweldigt ook door de sublieme tech niek. Veel heeft het weg van „De zfiilen- heilige" van Willink, dat 300 jaar later ontstond. Captain Palmer, die ons bij een voorbezoek aan de tentoonstelling als gids diende en ons op tal van karakteristieke eigenschappen van de schilderijen wees, bleek uiteraard zeer trots op het feit, dat hij ons in Rotterdam dit merkwaar dige visionnaire meesterwerk uit zijn collectie kon tonen. Ik ben anders dan andere yerzame- laprs, vertelde hij verder. De#meesten pikken alleen de krenten uit een taart, maar mij is het om de hele taart te doen, daarom verzamel ik de volledige zee schildersschool. niet alleen sterke stukken dus, maar ook zwakkere, die sóms toch juist uiterst karakteristiek zijn. Hij heeft overigens uit zijn collectie de mooiste stukken afgestaan Opmerkelijk ls hoe fraai zij zijn onderhouden en inge lijst. Hij moet wel de mooiste particuliere verzameling op het gebied van de Hol landse zeeschildersschool van heel de wereld hebben. En hij leeft erin met hart en ziel. Hij maakt een diepe studie van die school. Waarom ik mij Juist op dié school specialiseerde? Wel. antwoordt hij, omdat de zeevaart van de wereldservice uil- maakt en omdat de Hollandse zeeschilders mij ln de sfeer van het realisme brengen, ln de sfeer van strijd tegen de elementen. Wij moeten in deze tijd met dezelfde weerstand uitgerust zijn, die deze schil ders zo geniaal hebben gedocumenteerd Zelf stamt captain Palmer uit een ge slacht van scheepsbouwers, dat zijn triomf beleefde in de bouw .van de „Queen Efisatioth". Eesf flink aantal schilderijen heeft ook Woelig waie, mei veerschuit en andere schepen, een meesterwerk van de Rotter, damse zeeschilder Simon de Vlieger op de tentoonstelling „Van Vroom tot Van de Velde" in het Maritiem Museum. een andere Londense verzamelaar voor de tentoonstelling afgestaan, n.l. captain Bruce Ingram, manager van Illustrated London News. De Cheltenham Art Gal lery stond een stuk van Cornells Verbeeck af (verondersteld wordt dat het doek het vertrek van Cornelis Houtman naar Oost- Indië voorstelt). Dit stuk werd door cap tain Palmer ontdekt. En verder stond het National Maritime Museum te Greenwich voor het eerst tn zijn bestaan bruiklenen af. Het is een omvangrijke tentoonstelling geworden, die in. de zalen van het Mari tiem Museuro voortreffelijk tot haar recht komt en veel bezoek verdient. Temeer bezoek, omdat er een mooie expositie van een groot aantal zeer bijzondere prenten uit üe Atlas van Stolk over de Neder landse zeevaart aan toegevoegd is. jV/fag ik even aan u voorstellen? Sylvia Cheeseman en Dort' Batt/r Twee lieftallige Engelse meisjes dia?bovendien nog goed kunnen hardlopenStval rhijns inziens voor een meisje, dat er aaidig uit ziet. niet zo belangrijk is Ik geloof ook niet dat mannen met meisjes trouwen, omdat z{j drie tiende van een seconde korter over de honderd meter doen. dan haar medezusters, al geef ik toe. dat het een speciale attractie is te kunnen zeggen, dat je de echtgenoot bent van Fanny Koen of van het Engelse meisje Manley. dat met haar trainer in hel huwelijk ls getreden, inmiddels moeder is van een welgeschapen baby en desalniettemin toch de athletxek trouw blijft. Overigens een uitzondering, die de regel bevestigt. Om tot Sylvia en Dort* terug te keren deze Engelse meisjes gaan zo snel over de sintelbaan. dat zij werden Uitverkoren om naar de Empire Spelen te Auckland in Nieuw Zeeland te gaan Dat is natuurlijk ook één van de voordelen ah je een paar seconden sneller bent dan een ander je ztet nog eens wat van de wereld En een reisje met een mooi «chip is ook niet te versmaden Sylvia en Doris hadden er zich heel wat van voorgesteld, maar toen wisten ze blijkbaar nog niet wie mevrouw Ruth Taylor was Deze mtvrouw Taylor moest als leidster een waakzaam oogje tn het zeil houden en zij'kweet zich zo nauw gezet van haar laak. dat de meisjes niet eens met de manlijke athleten aan één tafel mochten zitten Dat gaf al horreting maar de bom klapte pas goed. toen op een avond, dat er gedanst tot/ worden Sylvia en Doris om halfelf naar bed werden ge stuurd. waar ze urenlang wakker lagen omdat ze van opwinding niet konden sla pen Er was nog iemand, die zich kwaad maakte en dat was mevrouw Taylor Want toen ze haar kooi opzocht, bleek dat iemand er een ..apple-pie-bed' van had gemaakt. Al slaat u me dood. dan weet ik niet wat een „appeltaartbed" is. maar het moet wel iets ergs zijn geweest, wantde meisjes kregen er de schuld van en mogen nu niet meer. „wegens gebrek aan disci pline" voor Engeland gaan hardlopen in het buitenland Dat nemen Dons en Sylvta niet, tij «'sen hijger beroep, niet om de reisjes, zeggen ze. maar omdat men zich wel eens zou kunnen afvragen wat voor soort meisjes deze Sylvia en Doris ztfn. Ach. dat doen we toch immers niet We zijn allemaal achttien of negentien jaar geweest en we begrijpen het best. Tl^en is onwillekeurig geneigd 'om van L'* deze mevr Taylor te zeggen wat een oude tang" maar Lot* Boel jon en Henk Herberts en Ratje Verlegh. die er op moeten toezien dat het Nederlands elftal fit en zonder haar pijn het veld inkomt, zijn geen haar beter. Dat geeft ook wel eens aanleiding tot moeilijkheden, al ko- yt men deze maar zel- t den aan de grote klok Ik wil U wel eens zon verhaaltje Vóór een wedstrijd te Parijs hadden Piet Kraak en Faas Wilkes zin om 's avonds nop wat de ilad in te gaan Geef hun maar eens ongefijk, is er erger straf dan 's avonds óm half elf in Parijs ln je bed te moeten, kruipenLangs de normale weg het hotel vertalen was geen kans op Boel- r met de pijp - en Herberts - met sigaar bewaakten als Cerberus de uitgang Een achteruitgang was ook niet te bereiken en er was maar één uitweg: langs het,raam. had Piet Kraak ontdekt, Lep een regenpijp De hoogte viel wel mee, hoofdzaak was dat de pgp het hield Piet het zich het eerst 2akken, maar toen Faas halverwege was werden de-man-met-de- pijp en de-man-met-de-sigaar opgeschrikt door een verschrikkelijke herrie Ze ren den naar buiten en zagen Faas met een afgeknapte regenpijp Ik behoef er nauwelijks aan toe te voe gen. dat van het uitstapje niets meer ge komen is en binnenskamers is er ook nog wel wat over gezegd Maar wie zou er nu echt kwaad over kunnen worden I Tk hoorde nog een aardig verhaaltje over Piet van de Pol. De Rotterdammer zou dezer dagen een demonstratie geven bij Aviolanda in Papend recht samen met zijn stadgenoot Bar- zilay Ze gingen eerst in Papendrecht een glaasje bie* drinken in een café waarvan de patroon zei. dal hij weinig tijd had want dat hij die avond naai Piet van de Pol ging Ie ijken. Weel u wel. zei hij tegen Piet. die vent. die zo goed kan biljarten Sakkerloot, ze» Pan de Pol die al tijd luk is op een geintje die knaap zou i len zien Zijn de heren met d* auto vroeg de waard Als tk met u met kan rijden zal ik m n best doen om u binnen te loodsen. Want de zaal is uitverkocht Graag, zei Piel En man vertelde hij later, terwijl h{zich op de knieën-sloeg van de lach. je had t'n gezicht moeten zien, toen bij de ingang van de zaal iemand op me afstormde^ met Dag me neer Van de Pol hoe maakt u hei met gas en electricltelt. met of zonder pension, gel tussen Arnhem en Apeldoorn. Br No. «212. Bur. van dit Blad Wegens vertrek goed tehuia gezocht voor Mechel6e Herder. teef, waakzaam en lief voor kinde ren, liefst plattéland. Brieven ontjer no 6200, Bur. van dit Blad. KV Zaterdag 6.30 en 9 uur Zondag 3, €.30 ca 9 u. Maandag 8 u«ir Spencer Tracy Noord-Westelijke Doortocht Een tocht vol gevaren, met als doelde*ontzettende overval van een Indianen dorp. Duizenden Nederlandse vrouwen doen het alEn U weetin Amerika maakre het deze zeep tot de meest gekochte toiletzeep. U zult ook merken hoe prettig het nieuwe model aanvoelt, hoe snel en overvloedig het schuimt. Geef Uw huid de zachtste y verzorging I - Neem witte, 7* zuivere Lux Tollet Zeep. 9 van de 10 filmsterren doen het /■"•ster ai MIDDAG EN AVOND Vanaf VRIJDAG tot en met WOENSDAG: een nieuw avontuur van de held uit de wereld beroemde boeken van LESLIE CHARTERIS. HUGH SINCLAIR JEAN CILLIE In: Een d ■jjrui Het smokkelaarsnest van Baycombe. nieuwste detective-verhalen vol spanM sensatie. Toegang boven 14 Jaar. Vrijdag 79.15 uur; Zaterdag 7—Mftair; Zondag 3—5—7—915 uur; Maandag, Dinsdag en woensdag 3 en 8.15 uur. "assa steeds een uur vnrtr aftnvane «»-npend nok •„lpfonn 4139 VRIJDAG - ZATERDAG ZONDIG Een film van avontuur en overwinning PIERRE FRESNAY GEORGE MARCHAL met medewerking van het Franse Ministerie van Luchtstrijdkrachten. Toegang 14 Jaar. MAANDAG DINSDAG WOENSDAG LEON AMES - LUANA WALTERS in de fel realistische tendenzllim Van VRIJDAG tot en mei WOENSDAG: Een historie van wereldvermaardheid vereeuwigd In EEN MEESTERWERK. ln dg, Warner Bros Film „OBJECTIVE BURMA" Het gele gevaar, dat achter elke boomstam loerde was nog vre^lljker dan de moordlust van honger ge roofdieren Toegang I» Jaar. RDAG 15 JUNI 1950. EERSTE BLAD - PAGINA I Vanmorgen om 10 uur heeft de Koningin de grote haven- en scheep vaarttentoonstelling Rotterdafti Ahoy' geopend met een kort woord en het luiden van de scheepsbel van de in de Meidagen voor Rotterdam vergane torpedoboot jager Jan van Galen. Pe voorzitter van de Raad van Beheer van de stichting, wethouder J. van Tilburg, hield een rede, waarin hij wees op de oude zeemansroep Ahoy', die nu voor Rotterdam betekent: Ik ben weer tot uw dienst. Mijn kaden wachten op uw schepen. Uenamel PdM f nampje ii Omstreeks kwart voor 10 Jfwam de Koninklijke auto aan de grens van de ge- gttente in Kralingen aan. waar de Koningin en prins Bernhard werden be groet door burgemeester Oud. Voorafge gaan door de motorpolitie ging het in vrij snelle vaart door de stad naar Dijkzigt. Even voor 10 uur kwam de stoet op het tentoonstellingsterrein aan. De Koningin inspecteerde de ere-wacht van marinier®, w«lke daar stond opgesteld ert begaf zich toen daar de kleine tent waar haar bij het binnentreden door het 7-jarig dochter tje van ir J. P. van Bruggen, voorzitter vah de Technisch* Commissie, bloemen «arden aangeboden pe heer Van Tilburg hield hier de L ningsrede, waarin hij er op wees dat tterdam de harde les heeft gelqerd dat crisistijd de haven van Rotterdam '-re klappen krUgt te verwerken dan heer zusterhavens. Het heeft geleerd de basis te verbreden omdat, om in crisis tijd een redelijk welvaartspeil te hand haven. een eigen industriële ondergrond onmisbaar is. Daarom ook de vreugde dat Onze industrieën hier zo overtuigend zijn vertegenwoordigd. Zinvol acht het bestuur dat in de werk- gttd Rotterdam bijzondere aandacht wordt gevraagd voor de arbeider in de haven. Zich tot de Koningin wendende aeide de heer Van Tilburg o.a.: De klank van de scheepsbel van de ondergegane Vin Galen luidt door Uw hand nu in, wat wij allen beschouwen als een symbool van jneldt ons uit Rotterdam: het verbreken van een keuken- s is gisternacht 'n inbreker binnen- tkomen in de woning van de familie M. J. van der S. aan de Graven weg. Terwijl de bewoners boven rustig sliepen, heeft de man beneden alles overhoop ge- hiakl. In de keuken keek hij op zijn ge mak alle gevonden portefeuilles, porte- monnaie's en een actetas na. Bij elkaar mükte hij circa honderd gulden buit. Toen hij hier niets meer van zijn gading kon vinden ging hij naar de overkant van de weg, waar hij met hetzelfde foefje de woning van de weduwe L. M. van S. -P binnenwandelde. Die bleef ook doorslapen terwijl haar ongenode gaat zich in de keu ken te goed deed. Aiaof hU thuis was, bakte de Inbreker stcli een stevige omelet van aea eitjes, makte ilch broodjes klaar en spoelde dat alle* weg met een lekker glaasje wUn. dat er toevallig stond. HU at niet lomadr alt het vuisje! Netjes van twee bordjes en met mee èn vork. Natuurlijk heeft hij niet vergeten de eigendommen van de weduwe na te plui- len. Uit een tae. die op een stoel stond, stak hij 270 in zijn zak. Tot nu toe ont breekt elk spoor van deze „gentleman"- inbreker. Prins Bernhard Fonds en KLM zenden kunstschilders uit Al geruime tijd bestonden bij het Prins Bernhard Fonda en de K.L.M plannen om kunstschilders naar het buitenland te zenden. Velerlei moeilijkheden hebben tot duaver de uitvoering van dit plen verhin derd. Nu is men zover gevorderd, dat de volgende «childere zullen worden uitge zonden: de Rotterdamse dierenachilder Cee« Timmer naar Zuid-Afrika. P. Kraus naar Ietanboel. C. Andrea naar Nice en Coraica en A. van Loo naar Rome en Napels. Als de ervaringen gunetlg zijn. rullen nog meer schilders ln de gelegenheid wor- buitenlands% trip# te den gesteld de opgang van Rotterdam. Moge het klin ken ale een welkom van onze haven. De Koningin en de prins maakten ver volgens een rondgang over het tentpon- stellingsterreln ep door het Park. Vervolgens begaf, het Koninklijk paar zich naar de Parkkade waar het zich aan boord van de Prinsesseplaat begaf voor een korte rondvaart door de haven. Om streeks halfeen kwam de boot in de feestelijk bevlagde Veerhaven aan. waar werd gedebarkeerd. Per auto vertrokken Koningin en prins vervolgens naar Soestdijk. Dinsdagmiddag om 5 uur is het s.s. Vo lendam naar Quebec vertrokken. Aan boord bevinden zich o.a. ruim 800 emi granten. Op de terugreis zal de Volen dam 1300 Amerikaanse studenten vervoe ren voor een tienweekse vacantie in Europa. Zij zullen op 6 Juli in Rotterdam aankomen waar zij zullen worden verwel komd door Prins Bernhard. Aan boord van de Volendam bevindt zich ook een internationale oriëntatiestaf, die de studenten op de terugweg zal voor lichten omtrent toestanden ln Europa. De staf is gekozen uit de landen, waar heen de studenten zich zullen begeven na aankomst in Rotterdam. Aan boord zullen in samenwerking met de Unesco documentaire films worden vertoond over Europa. Achterberg weer bekroond Burg. en Weth. van Amsterdam hebben een prijs van 125— toegekend aan Gerrit Achterberg voor zijn gedicht Afreis, voorkomende in het Mei-nummer van 1948 van Criterium, als de literatuur prijs D-1949. De literatuurprijs E-1949, bestemd voor een ingezonden bundel ongepubliceerde gedichten van een dichter, die in 1949 de leeftijd van 35 jaar nog niet had bereikt, hebben Burg. en Weth. niet toegekend. Werk voor Chileense soldaten Chileense militaire troepen hebben de jsost- en telegraafdienst ln het land over genomen, omdat het personeel der poste rijen voor 24 uur in staking is gegaan. Ook de stadsbussen te Santiago worden door soldaten gereden, omdat het perso neel van het openbare vervoer nog steeds in staking is. Een haven zonder rollend materieel om goederen in te vervoeren ls niet denk baar Vandaar, dat ook de spoorwegen thuishoren op Rotterdam-Ahoy'. Op de Parkkade zijn stukken spoorbaan aangelegd, wt^rop zowel de N.S. als de N.V. Allan, oud en modern materieel ex poseren. Het meest de aandacht trekt van zelfsprekend de prae-historisch aandoende oudste locomotief van de Spoorwegen. De Arend, met drie z.g. diligence-rijtuigen daarachter Allan laat o.m zien. hoe van een in de oorlog verwoeste wagon een nieuwe wordt gemaakt Dicht in de buurt van deze «poorweg-spullen staan een om nibusje van de R.E.T. uit 1878, vêlocipèdes uit dezelfde tijd en een Dyon Bouton- auto uit het jaar 1890 rPtDee maanden lang zal Rotterdam een -» stadje in een stad bezitten en het zal daar onder de lommerrijke bomen van ons Park. in de straatjes van dat Oud-Rotter dam. heel wat gezelliger en plezanter zijn dan in onze nog zo verschrikkelijk lege city. En u zult er zich onmiddellijk thuis- voelen, want gelukkig is het stadje geen brave en keurig nette verzameling van alsmaar trapgeveltjes geworden, maar een kakelbont allegaartje van klassieke en barokke gevels, net zoals het vroeger was in het Rotterdam van onze vaders en grootvaders. Het ontwerp ls van architect Bakker en enkele jonge Rotterdamse kunstenaars, Vally van der VFeerd, Wim 'ïlenbaas en Guus de Ruyter, die met kwast en verfpot, hun soms gedurlde fantasie hebben ^kun nen uitleven op de houten muurvlakken. Vooral in de achteraffftraatjes van het stadje hebben zij menig dwaas gevalletje met speelse charme gepenseeld. Het markt pleintje daarentegen doet echt ouderwets aan met de kinderhoofdjes, de gaslan taarns, telefoonpalen en de omringende bebouwing van: het Hof van Weena, waar de magistraat zal resideren en een imitatie van café-restaurant Spaan. En dan is er de oud-Hollandse taveerne Cosmopoliet, waar het bier weer best zal smaken en zelfs een dansje .mogelijk is. En wie buiten z'n boekje gaat in Oud-Rotterdam, gaat zon der mankeren aan de schandpaal. Een muziektent op het plein is er ook en daarin zal op de openingsavond een mu ziekkorps Ir) Schutters-costuum, vroujka deuntjes blazen. En ook het Ahoy' man netje zal er dirigeren. Aardig idee, om niet alleen in de huisjes en kramen aan het marktplein, maar ook in die aan de straatjes en stegen, aller hande oude ambachten en neringkjes in al hun pittoreske bedrijvigheid te demon streren. En wat gemaakt wordt, is veelal ook te koop. Klassieke straat-typen, zoals de man met het buikorgeltje, plus apie op een stokkie en Jan Loerd met z'n zuurwagen }can je om de haverklap tegenkomen in de „bin nenstad". Het zal ons benieuwen, of er ook ouderwetse zakkenrollers en gauwdieven zijn! Het ging natuurlijk niet aan, om een getrouwe copie van-het rosse leven op de Schiedamsedijk of aan de Zandstraat- te brengen, maar Je hebt in Oud-R'dam heel wat kroegjes met bekende namen als: De Onderwereld, de Buik van Parijs, Het Scharretje of het Paard ln de Wieg, dat eertijds aan de Zandstraat stond. De brandweer zorgt ook voor een natje, zei het dan met een heel antieke spuit. Moe van de stadsdrukte kun Je in een buiten café met een terrasje aan de singel, even uitrusten. Vooral 's avonds onder het stemmige licht van de gaslantaarns en de kleurige ballonnetjes, zal het oer-gezellig kunnen worden in dat stadje. Er zal hoogstens é^n knies-oor zijn in Oud-Rotterdam: de roem ruchte acfmiraal Piet Hein. die daar. in zijn dooie eentje, achter de in lood gevatte ruiten van zijn huisje zit te zitten, als een wassenbeeld, wlt-ie dan ook is in dit geval i\\ JJET GEBEURDE op 1 Juni J.L by het afmeren van Hr. Ma. vliegkampschip Karei Doorman toen het schip terugkeerde van de vlootoefeningen van de Westerse Unie in de Golf van Biscaye. De Rotterdamse sleepboten hadden de reus prachtig doen zwaaien en de trossen werden op de boeien gebracht. De Journalisten, die de reis hadden meegemaakt, namen op de brug afscheid van de commandant, kapitein ter zee C. W. Slot, en deze zeide, wijzend op de sleep boten: „Aan die heb ik nog wel eens gedacht toen we in de West waren en daar moesten meren. Zoals deze Rotterdammers hun vak verstaan De commandant van de Karei Doorman gaf met deze uitlating ongewild de reden aan. waaraan Bet te danken is dat de Rotterdamse haven groot is geworden. Uitzonderiyk vakmanschap. By de sleepbootkapiteins. Maar ook by de haven arbeiders, de kraanmachinisten, de roeiers, de loodsen, de expediteurs, kortom by allen die er dag en nacht zwoegen. Ook by hen die achter hun bureau zaten en wier brede blik en durf afstraalden op hen, die hun plannen uitvoerden. Zy allen waren havenbouwers by uitnemendheid. Zy maakten en maken nog Rotterdam groot. Petter dom heeft van twee voordelen altyd een soed gebruik kunnen ma ken, n.l. het feit dat het verschil tussen eb en vloed serins was. sodat het een open haven kon blUven, en tU» n»tw lQke listing aan de mond van een stroom. toen de tUd daarvoor röp werd, een achterland ontsloot, dat Rotterdam met mht de bUnaam van de Toegangspoort tan Europa besorgde. Omstreeks 1600 bezat Rotterdam reeds Leuvehaven on de Haringvliet. Doch het zou tot de acht- t eeuw duren, voor de handel op indlë ln bloei snel toenam en de door- voer naar Duitsland belangrijk w®rd. Tegelijkertijd sagen slj, die ln Rotter dam leiding gaven op handelsgebied, de noodzakelijkheid om de groeiende handel •n het toenemende verkeer tegemoet te «omen met een havenoutillage, die d*ar- in overeenstemming was. Het was het midden van de 18e eeuw, dat de - lit* H.,i a. W.il.rh.v.n werd gegraven en dat kaden ter «everjn het WeetiKUk de.el ven de •arden aangelegd. Toen volgden o, dn eted volgden en ven de letute leren n> linkeroever het Spoorweghavencomplex en hiermede was.de basis gefegd voor wat later, dank zij hen die immer het oog gericht hielden op de toekomst en de mo gelijkheden onderkenden, kon uitgroeien tot een wereldhaven van eerste betekenis, die en dat was zeer belangrijk - de naam kreeg de snelste haven van West- Europa te zijn. waar laden en lossen met een vakbekwaamheid geschiedde, die moeilijk te evenaren wa* Een haven, ge wild b« reder, verscheper en ontvanger om de snelheid van zijn werkwijze, maar ook wel eens verguisd door de schepe ling. die zijn passagieren danig bekort sag. Dese haven vond sUn grootste uitbrei dingen In de eerete helft van de 2«»te eeuw, toen het dorp Katendrecht moest verdwUnen voor de graafmachines, die RUn- en Maashavens aan het eomplex toevoegden, toen de Waalhaven nog voor de eerste wereldoorlog als grootste haven van Europa gedeeltelük reeds In gebruik kon wordon genomen: De grote haveneomplexen aan de reeh- Uk 4a,1 wan Ra teert de aanleg van de grote petroleum havens rond Pernis. Deze uitbreidingen zouden niet verant woord zijn geweest als niet een toene mende bloei hen hadden gerechtvaardigd, een bloei die behalve aan de gunstige lig ging van Rotterdam te danken was aan de nijvere bevolking, die er een eer in stelde door zijn arbeid de service op te voeren en te vervolmaken. Waarmede wij weer op ons punt van uitgang zijn terug gekomen, de uitlating van de comman dant van Hr. Ms Karei Doorman, wiens waardering voor de vakkennis van de - Rotterdamse sleepbootkapiteins voor zich zelf spreekt, omdat deze Rotterdam in de maalstroom van de tijd omhoog stuwde Caland's Waterweg Rotterdams scheepvaart heeft een be scheiden omvang gekend en bescheiden was toen ook zijn havenoutillage. Het graven van de Nieuwe Waterweg heeft de grote opgang ingeluid. Een directe weg naar zee. die ln enkele decennia zichzelf, door de geniale ontdekking van Caland. waardoor de vaarweg zich door de stromingen uitdiepte, een diepte van 11 meter bij laag water gaf. In 1880 wer den 3456 binnengekomen schepen geteld, 4535 in 1890, 7269 in 1900, 9368 In 1910, 10.203 In 1913 en na de Inzinking na de eerste wereldoorlog geleidelijk weer op lopend tot in 1938 als "hoogste cijfer 15.306 binnengekomen schepen werden geno teerd. met een totale inhoud van 27.610.162 brufo registerton. En met de havenuitbreldlngen hielden gelijke tred de modernisering van zijn installaties, het In dienst stellen van kra nen van grote capaciteit, het bouwen van zijn massale brugkranen ter behandeling van massagoed, een artikel waarin Rot terdam recordlossing op recordlossing wist te behalen, prestaties, die ln geen haven ter wereld werden geëvenaard. Tot de tweede wereldbrand zijn nijvere drukte stlllegde en zijn trotae Installaties, kade en opslagplaatsen voor een groot deel vernielde. Een slag, die hard trof, maar die de wil om weer op te bouwen, ten einde de oude welvaart terug te win nen. eerder prikkelde dan neersloeg. Rotterdam richtte zich op, herwon het verlorene en ging de weg naar volledig herstel op. Een pronkstuk van Rotterdam Ahoy1 mag dit tchip-op-het-droge heten. Op de Parkkade is het opgebouwd, voorsteven, dek, luikhoofd, mast met laadbomen, dekhuis, machine en krukas met schroef. Zo ziet een modern koopvaardijschip er uit. En het ligt op het land, voor elk Ahoy'-bezoeker bereikbaar en het be zichtigen waard. "^annacht kon ik de slaap niet vatten, geen muizen waren het, geen rat ten. geen radio's of katera, katten, die steeds eikaas Per Kreet omvatten, neen. er was geen plaag, geen boosheid, waardoor ik leed aan slapeloosheid., die slaap wou mij maar niet bevan gen, door slechts één oorzaak; HET VERLANGEN! TT weet: Ik ben geen Rotterdammer. '-'En thans Is dit bijsonder jammer, want als Ik Rotterdammer was. had ik geslapenéérste klas. Maar. daar ik vér woon van de Maas is alles slechts een wéés. he laas! En ln een Waas zag Ikoh bojr! het grootse: „ROTTERDAM AHOY'!". T^en liedjeszanger leeft van Zangen.. maar heeft toch (eerlijk) z'n ver langen. En op mijn bed. naast Hen- riëtte. (die. zoals steeds, trouw op mij lette) sprak deze Vrouw, de nauwge zette. terwijl zij koel mijn Voorhoofd bette, omdat zij dacht, dat ik de koorts had. en ik twee nWngen als een toorts had- ..Wat TS er. lieve man. wat woel Je? Wat zücht je toch ateetls. wat bedoel je? Och echtgenoot, in deug den groot, die nimmer van mijn zijde vlood, denk jij aan financiële nood? Kom. Woutertje, ga slapen, dromen., wij zijn er toch nog steeds gekómen. .1" /"Ach lieve Vrouw, och Henriëtte. ItJ prompte, trouwe nauwgezette, er is iets énders dat mij hindert, en dat mijn kans op slaap vermindert Ik wtl naar Rotterdam, met JOU. met kin deren en 'k wil dat GAUWI Ik wil naar Rotterdam-Ahoy'-gaan en nlet- maar op de bonnefooi gaan. Ik wü wat guldens l i mijn vestzak, al staat ook verder héél de rest zwak. Ik wil niet voor het Geld gaan wijken, maar Rot terdam-Ahoy' bekijken!" Toen sprak Henriëtte fyn-besnaard, en zo echt-vrouweltjk van aard: „O. lieve man, je w o 11 toch zo! Steeds kraken onze Lits-Jumeauxl Maar als Ik le gerust kan stéllen, dan wil Ik Je hier wél vertellen- Ik heb(voor kruideniers-adressen) nog zeven lege mooie flessen, en jampotjes, (het zijn er negen) Dat valt je toch beslist niet tegen? 't Is samen wel een dealder wéérd. en zélf heb ik nog wet ge spaard. Vijf gulden Ja. die 1*1 'k op-zij. kom ik bij Jou nu ln 't geviel?" Met veel ontroering zet *k: „Hen riëtte. jij. die als Hulavrouw véél verzette, maar nooit op domme wetten lette, doch greag. (natuurlijk In het nette), de bakens vól van moed ver zette. JU zult. door niemand te belet ten. beleven thans de Fret der Pretten. en al verslijt je ook j'e schoenen je gaat door Hallen. Paviljoenen, door Parken en langs bomen, struiken, en zult een Duiker écht zien duiken I Nog méérje.ziet hem daarbij 1 a s nl Je ogen pullen uit hun kaasen. Je zult als hoogst-verbgas#e .Vrouw, de scheepvaart zien, geheel-ln-touw. in een bassin daar stomen schepen, waar alle kinderen mee dwepen, maar elke Vader (ln het kader, van speelgoed liefde) komt óók nader 1: Ie ziet de Rijn, in pracht-tafrelen. die t oog. ala op een Rljn-rels, strelen. Bij Blngen roep je: „Laat-ie-f ij n zijn! Ja. zó moet werkelijk de Rijn zijn!" Nu zprak Henriëtte, onomwonden: „Zeg man. je raakt co opgewon den 1 Is Rotterdam-Ahoy' z prachtig? Is dan de Indruk daar z o machtig?" Ik antwoordde: „Henriëtte luister, maar 't geen ik hier nog vérder fluis ter. 't Is niet slechts machtig, neen, veel méér. 't Is overweldlgen.d, dit keer!" „Je ziet óók Burgemeester Oud. die daar een fraaie toespraak houdt. Je ziet hem niet, zoals de Jura. In tech nicolor, maar natural En dan.... O Vrouwdie ik beminde ^.OPENING, wees blij van zin, geschiedt (wat lk bijzónder vin), door onze lieve KONINGIN! Maar niet met 't door knippen van 'n lint.... (wat m,en niet meer bijzónder vindt), meer doordat Hare Majesteit, haar Moeder lijke krachten wijdt, aan héél lets Énders. letz apértsja. heus. mijn brein krijgt iets verwardsde Ko ningin zal 't feestmaal kruidendoor daar een SCHEEPSBEL. zélf. te luide*! Waarmee ZIJ dan het seintje gééft; ONS OUDE ROTTERDAM HERLEEFT! En zie daarop de Gymnasiasten, die zwiir gebukt gaan onder lasten Die Gymnasiasten, groten, kleinen, dié stonden èf hun Sportterreinen Maar kregen (dat ia minder fraai), een boel gehamer en lawaai. Wat hen. juist in examen-tijden, natuurlijk minder deed verblijden. Nu horen zij opééna die Bel. Ho* opgeruimd raakt hun ge stel! Zij juichen: „Deze Bel beduidt het la gedaan De school gaat uit". Dan zegt de Rector (o verdriét!). „Die bel, dat la de Schoolbel niet!" Maar alle Gymnasiasten juichen: U gooit niet onze vreugd in duigen! Dit is een KONINKLIJKE BEL! Zo n BEL is voor óns een bevél! WIJ scheiden uit. bij dit geluld. Wij weten wel. wat het be duidt. 't Is Boeg-en Sprlet-en Bak- boord-Loef-werk! Wég repetities! Wég het ProefwerkI" TJenriëtte scheen mij één te voelan. J-J- Zij ging nu óók. in 't bed. aan 't woelen. En vroeg: „Zeg man, vertel •ena «juw: ia er nu k iets voor DE VROUW?" Ik zei: „O vrouw, door mij verkozen! Gij wandelt door een Parlj vol Rozen. GU kunt weer zoete zuchten lozen als ééns. bij 't eertte minnekozen. GIJ ziet, (een Vrouw ziet 't met bghagen). de Mode, uit zeer oude dagenGij kunt die oude sfeer herkrijgen, door n Diligence te bestijgen. Die Diligence fraai bespannen, en op de Bok. nóg fraaier mannen. O vrouw. nUjn dier baar-lieve kleintje, beaèf er is daar ook een Pleintje. Een Pleintje waar ja nimmer kwam. precter als ln Oud- Rotterdam. Je kunt daar. na de hitte) zitten, op 't eten hoef je niet te vitten, want heua, de prijzen zijn er schap'lijk, en leder hapje ls er hap'Iijk En mócht Je tóch nog honger krijgen, don Is S??t *rom het verzwijgen*), een WALVIS, waaraan Je mag knagen dia alle honger wég doet vagen Nu ja het zijn alleen maar benen, waarmee die walvis ls verschenen, maar ach wat gééft datl Hoor myn roep. dat Vla- Skelet geaft bette soep! TJenriëtte Ie toen Ingeslapen, zag, in haar droom de Knaap der Knapen. "-_W*Lv1'.' dl* (beleefd, heel blijde), (uviceia. neej oiuae), naar, ateeds maar zwemmend bege leidde. Zij zag (in droom), een fraaie toren. Een Vuurtoren, zeer naar be horen. Die Vuurtoren mocht zü bestH- ,en' 2?? n beerlijk uitzicht te verkrij- Cn. ZU zag een JEEPTREIN. met een ch. waarin zij zat. en alles zég ZU schepen.o zo velen. machinestot ln onderdelenzij ,0 «eberp als op een foto de eerste Nederlandse auto zij droom- r,?uverd,er Vln een HAVEN, zo heer- Hjk. vol van gotde Gaven, uit verre streken aangevoerd. en hoe ons land steeds béter boert. zij zat Tn 'n heerlijk motorbootje en nam da kapi- iuu °°^e- #n deze Kapitein een flinke, liet allebei z'n ogen blinken. *!LJp£#k:-"Mevrouw- Gehéél be wijst. dat Rotterdam aubliem Herrüst". (En t wonder waa. dat het geen dróóm waz. geen slaapje, lusteloos en sloom waa. maar werk'lijkheld, voort- du"n.d bezig, op „ROTTERDAM AHOY"' aanwezig!) TT*» toen Henriëtte plot* ontwaakte, wat aan haar droom een einde toen «fcrak ze: „Men Ik ben (evréé. ik aarzel niet. neen. Ik ga méé .Wijn antwoord waa: .Jouw woord klinkt zuiver! Ik geef mijn allerlaatste stuiver, om zonder zucht of klacht of traan, mat JOU naar Rotterdam te rs naar noneraam ie gaan. De kinderen nemen we méé. Geen schoner dag. ne#r mijn l<f En mét ons gaan OMA en OPA naar Rotterdam; POORT TAN EUROPA! WOUTERTJE, DEN HAAG (Nadruk verboden) Het Haagse gerechtshof heeft bevestigd de vonnissen, die de rechtbanken te Mid delburg en Rotterdam hebben gewezen tegen drie zware jongens, die op 22 Sep tember 1949 een overval hebben gepleegd op de landbouwers C. en J. A. van Enge len te Oud Vossemeer. J. A. F. behoudt dus een gevangenisstraf van drie Jaar. P. H. H. van twee Jaar. en M. J. N. zijn atraf van vilf Jaar. De procureur-ggneraal had geconcludeerd reap, tot een Tevangetila- •traf van vier en drie JasWen bevestiging "van de atraf van vijf jaar Tegen troepsn als staking brekers. Het nationale comité van het machtig* Britse verbond van mecanJolëi» en maehineperso- nee! heeft Woensdag met 37 tegen 35 stam men het gebruik van troepen om officiële •rbeldegeeohdlien te breken afgekeurd. KERKELIJKE MUTATIES Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Nijkerk J. -C- Stelwagen te Wezep. Te Oude water J. v. Wier te Ketteren. Te Rijssen W. Rijnsburger, res.-legerpredikant te Amersfoort. Bedankt voor Eist (U.) N. Wermoltz te Aalst. Voor Molenaarsgraaf W. L. Mul der te Maartensdijk. Geref. Kerken. Beroepen te Appingedam D. J. Modderaar te Oude-Pekela. Te Heerj#isdam en te Spijkenisse J. H. Post te Wierlngerwerf. - Te Amersfoort H W. Engelkes te Delft. - Te Lichtenvoorde H. C. Endedijk, cand. te Amstelveen. Te Opperdoes P. Rullmann, woonachtig te Utrecht Ohr. Geref. Kerk. Tweetal te Tholen W- Baan ta Dordrecht en N. de Jong te Middelharnis. TN DE HARDE JAREN 1940 tot 1948 werd Rotterdam een verwaarloosde haven, een stille haven waar de-bezetter slechts sporadisch een convooi schepen kon beladen en doen vertrekken. Aan onderhoud werd weiqig gedaan. Slibaanzetting verminderde de diepte. Maar de grootste slag viel in de herfst van 1944 toen de bezetter in blinde vernielzucht, wat in vele jaren moeizaam was opgebouwd, stelselmatig ging verwoesten. Wie herinnert zich niet uit die dagen het geweld van de ontploffingen, die elke dag de bodem van Rotterdam deden trillen, explo sies, die degeiyk opgebouwde kademuren deden spiyten, opslagruimten ver nielden en kranen in elkaar deed zakken. Rotterdam scheen ten ondergang ge doemd. Want de verwachte bevrijding bleef uit En elke dag vraten de vernielin gen veftier in ons grote, trotse bezit w DE BEVRIJDING kwam na efn winter, die de nood van elke Rotterdammer tot het uiterste deed stijgen. Maar Rotter dam had ln deze winter niet stilgezeten. Plkpnen werden uitgewerkt om zo spoe dig mogelijk te beginnen met het herstel van de haven. Niet minder dan acht kilo meter kade was grondig vernield door on derwaterexplosies. Loodsen en grote op slagruimten waren zo ernstig beschadigd dat slopen een eerste vereiste was. Brug kranen en kranen waren opgeblazen en een groot aantal was gedemonteerd en naar Duitsland overgeljracht. Reeds op 15 Juni 1945 werd een bëgin gemaakt met het heratellen van, de vernielde kaden langs de Maashiwen door Christlanl en Nielsen, terwijl een maand later de N.V Bato dit werk aanving in de Lekhaven. Materiaalgebrek veroorzaakte grote moei lijkheden, maar allengs kwam er gang ln het werk. In Januari werd het herstel werk gecoördineerd ln de N.V. Haven herstel. waarin vijf Nederlandse en drie Engelse maatschappijen werden verenigd Niet minder dan 42 maanden van uiterst Ingespannen arbeid van 1200 arbeiders ?ou het duren voor het volledig herstel een feit zou zijn. Vyftig millioen gulden zou dit werk vergen. De explosies, dia onder water veel ver» tdeld hadden, \8sel hoofdbrekens. bezorgden de herstellers - .sns. Met, groot materieel tbog men,, aan de arbeid. Pontons, duiker klokken, baggermolens en zuigers wer den in da strijd geworpen. Vele betonnen caissons van de kaden bleken niet meer te repareren en moesten eerst worden op geruimd en daarna vervangen. Dam wan den werden geslagen. En op de wal ving tegelijkertijd het herstel van de vernielde loodsen aan en werd gebruik gemaakt van de gelegenheid tot uitbreiding en verbetering van de outillage. ■pOTTERDAMS HAVEN zou niet ajleen 1 hersteld worden, maar grootaar en nog beter ingericht uit de donkere tijden naar voren treden. Een enorme hoeveel heid materiaal was nodig om al deze om vangrijke heratelwerken uit te voeren Alleen ln de Maashaven en de Rijnhaven gebruikte men 10.000 betonnen pelen voor funderingen. In niet minder dan 25 loodsen moesten nieuwe betonnen vloeren worden gelegd De Rijnhaven en de Maashaven waren gereed in het begin van 1949. Langer duurde het herstelwerk aan da Merwe- haven. die wel het zwaarst was bescha digd. Hier was het nodig de kademuren geheel te vernieuwen. In Juli 1949 waa ook deze haven TN CIJFERS ia dit gigantische herstel- werk ook weer te geven. In de Lek haven moesten 121 meter kademuur wor den gerepareerd, ln de Rynhaven 1086 meter, in de Maashaven 1829 meter, de Waalhaven 2399 meter, de Merwehaven 760 meter, terwijl stifte Wilhelmlnakade 698 meter moest woraen gerepareerd. Er waren 12.275 betonnen heipalen nodig, 165.000 kubieke meter betbn en 15.000 ton betonUzer. Enjn deze jaren van herstel werden de nevëiiaweer op diepte gebracht. Bij Ptr- nla werd een olleztad uit de grond ge- stampt, dia 1.500.000 ton minerals olie en 290.000 ton eetbare olie kan bergen. Nfet minder dan 102 drijvende kranen en 210 walkranen staan nu ter beschikking van laden en lossen. Rotterdam kan 100.000 ton massagoed per uur loeten Zet drij vende bunkermachlnee kunnen elk ISO ton steenkool per uur aan schepen leveren. En niet minder den 26 drijvende graan elevators kunnen elk van 150 tot 250 ton graan per uur verplaatsen. Het herstel van kranen eti ander* werktuigen en het terughalen van die welke neer Duitse havent waren afgevoerd, kreeg eveneena zijn beslag en zo Icon het enkele maanden geleden gebeuren, dat een schip met 20.000 ton Ijzererts weer ln de wel zeer korte tijd van 16 uur kon worden geloat Wie ln deze afwisselend zomerse dagen aan Rotterdams voorpost aan zee, de Hoek van Holland, de afwisseling van de dagelijkse arbeid zoekt, ziet daar voer de Waterweg op zee een moderne loods boot dienst verrichten. Ook deze ken menM rekenen tot het havenher»tel. De schepen, w die met grote regelmaat uitvaren en bin nenkomen. zijn een levendige etofferlng van het beeld van zee en rivier, maar te vens het bewtja. dat Rotterdams haven weer opgenomen ls ln het grote wereld verkeer en dat de «chepen een service wacht, die men van Rotterdam gewend la. De tentoonstelling Ahoy' geeft van de historie van deze wereldhaven, van zijn snelle opkomst ln de eerste helft van deze eeuw. maar ook vèn »Un glorieus herstel, dat op een néblje ondergang volgde, treft» fende beelden. t

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1950 | | pagina 3