niemAmrihmparfim
r
PEUNIE
SCHOUWBURG
Over zoete, zoute en gerookte zalm
Hollands glorie
iri S PORTPRAET
TWQLIQ
oningin opende
Rotterdam-Ahoy9
Oud-Rotterdam
Snelste haven van West-Europa
Grote vernielingen werden
in 42 maanden hersteld
De Saint contra de Tijger
Hotel „AU GRAND BALCÖN"
GEEN GROTER ZONDE
„Mijn kaden wachten op uw
schepen",' zegt Rotterdam
Rookproces gehuld in
nevelgordijn
Een gemeentebestuur
tegen
j Grool-Brittannië
IN EEN REEKS MEESTERWERKEN
De Dam-stadsvlag geruild vooreen hemd
van Eric
Zomerhuisje
Geniet nu zelf ook van het
TOILET zeep
BIOSCOOP TUEQTEP
BIOSCOOP
THECTER
ERROli FLVNN
DE STRIJD IN DE
BURMA-JUNGLE
Inbreker piepte een
omelet
De Volendam gaat
studenten halen
Van Arend tot Diesel
op de Parkkade
Pittoresk en gezellig stadje onder
de bomen van het Park
I
Rotterdam.... op de scheepvaart bevochten
De Poort van Europa
Het Liedje van Ahoy'-verlangen
Rovers behouden hun straf
TWEEDE BLAD - PAGINA
GOUDSCHE COURANT
DONDERDAG 15 JUNI 1950.
Oude Kralingscheveerders, die gedurende
een lange reeks van jaren hun boter
ham, al of niet met zalm, door de zalm
hebben verdiend, kunnen u graatfijn ver
tellen, dat deze vis het goudvinkje onder
de binnenwaterbewoners is. Sinds men
senheugenis was tot in 1940 Kralingsche-
veer het centrum van de handel en de be
werking van deze kostbare vissoort Aan
de afslag werden jaarlijks vele duizenden
zalmen aangevoerd, die over het alge
meen in Nederlandse wateren door de vis
sers waren verschalkt.
Zo 's avonds als het zonnetje de hele dag
zijn best heeft gedaan en nadat het is ver
dwenen. nog de warmte over de rivier
hangt, spreken de ouden op de dijk nog
vaak over de dagen van weleer, toen de
rivier er plezier in scheen te hebben de
vissers rijke vangsten te bezorgen. En dan
is er één, die altijd weer een knipseltje
te voorschijn haalt uit een oude krant van
zo ongeveer zestig jaar geleden, waarin
staat, dat er in twee maanden tijd 60.000
zalmen waren gevangen.
Dat waren nog eens tijden, zegt hij
dan en hij doet driftige halen aan Zijn
korte stenen pijp, daar kunnen ze tegen
woordig niet meer aan tippen.
En hij heeft gelijk, want de vangsten in
Nederlandse wateren zijn hard terugge
lopen. Er is nu veel Import van buiten
landse zalmen, die hier worden gerookt.
Maar zowel de binnenlandse als de bui
tenlandse komen niet meer in Kralingsche-
veer aan, want in 1940 is de afslag overge
plaatst naar de Schoutenstraat 99 in Rot
terdam. Daar is ook gevestigd het rokerij-
bedrijf Luijten, Van Oosten en Verhagen.
Deze rokerij is niet van vandaag of gis
teren, want hij werd reeds in 1792 op Kra-
lingscheveer door een Luijten opgericht.
Wanneer één van diens nazaten ons boe
ken topnt, waarin de aan- en verkopen
zijn gecalligrafeerd van een 150 jaar ge
leden en van latere perioden, kunnen wij
constateren, dat de zalm altijd een duur
beestje is geweest. Vandaar, dat het nim
mer een volksvoedsel is geworden en
alleen maar bij speciale gelegenheden op
tafel komt bij mensen, die. zoals men dat
noemt, het kunnen betalen. De bewerking
ls in de loop van de eeuwen niet veel
veranderd.
/o op het eerste gezicht lijkt het dat er
aan het zalm schoonmaken en-roken
niet zoveel haken en ogen zitten, maar
van die gedachte zijn we met grote snel
heid teuggekomen door een bezoek, dat
wij aan de rokerij aan de Schoutenstraat
hebben gebracht.
Nauwelijks is de vis, die ongeveer zo
groot is als een flinke kabeljouw. binnert,
of het mes wordt er ingezet om hem te
halveren. Alleen het secure snijden langs
de graat is al een kunst dp zichzelf. Het
bloed is er finaal uit als er met vakkun
dige hand' met zout wordt gewerkt. Van
het zouten hangt veel af, daar dit de goede
smaak bepaalt De werkers in deze rokerij
draaien er echter hun hand niet voor om
en gaan met een zekerheid te werk, die
piettig aandoet. Vaak gebeurt het, dat de
halve zalmen drie weken gepekeld worden
bewaard. Bij het binnenkomen van een
bestelling (zeer vaak uit het buitenland)
worden de helften in het water gelegd om
ze voor het grootste gedeelte weer van
zout te ontdoen. De mate, waarin dat ge
beurt, hangt af van de nationaliteit van
de consument, want in het ene land houdt
men meer van zogenaamde zoete dan van
zoute zalm. Op de droogzolder wordt de
vis daarna aan een haak gehangen en door
middel van een ventilator gedroogd en
dan komt het zeer belangrijke rookproces.
In een stenen ruimte wordt pnder de
zalm een strovuurtje aangestoken, dat zo
veel rook ontwikkelt, dat een levend
wezen beslist zou vergeten adem te halen.
Als door een kwast met rode verf bestre
ken komt de zalm uit het rookgordijn te
voorschijn. Vraag echter nooit aan een
roker, hoe het roken nu precies in zijn
werk gaat, want u krijgt toch nul op het
request. Iedere rokerij heeft namelijk een
eigen systeem, dat streng geheim wordt
gehouden. Een rode zalm prikkelt de eetr
lust veel meer dan een, die er uitziet als
een pas gewassen kussensloop. De oude
Kralingscheveerders - want al is de ro
kerij van de firma Luijten dan tegenwoor
dig aan de Schoutenstraat gevestigd, er
werken nog altijd Kralingscheveermannen
zijn echter beroemd door hun rook-ca-
paciteiten, zodat men zich in het buiten
land voor de kostbare zalm meestal tot
Holland wendt, waarbij ons deviezenpotje
natuurlijk wel vaart.
Het stro wordt aangestoken om de
i galmen aan de zoldering te roken.
Twee straten ln .het Cyperse plaatsje
£imazsol hebben nieuwe namen gekregen,
maar paa nadat de oppositie van de bur-
femeester en de wethouders was gebro-
en door hun gevangenzetting.
Hét gemeentebestuur had geweigerd, de
naamborden te laten aanbrengen, omdat
- een der straten genoemd was naar Sir
Richmond Palmer, die het-eiland bestuur
de na de ongeregeldheden van 1931. Het
Britse bestuur heeft burgemeester en w«-
- houders voor onbepaalde tijd gevangen
gezet de naamborden laten 'wegbrengen
«n een „gemeentelijke commissie" ingc-
eteld, die Limassol voorlopig besturen zal.
Op de zolder blazen ventilatoren met veel gezoem de wis droog.
(Van onze kunstredacteur.)
Het hierbij afgebeelde doek van de zeeschilder Simon Jacobsz. de Vlieger
is één van de pronkstukken van de verzameling van de Engelse scheeps
bouwer captain E. C. Palmer, die het leeuwenaandeel heeft bijgedragen
tot de buitengewoon mooie en interessante tentoonstelling „Van Vroom
tot Van de Velde" in het Maritiem Museum „Prins .Hendrik" te Rot
terdam.
Dr C. Nooteboom. de di
recteur van het Maritiem
Museum, heeft deze ten
toonstelling niet in de
eerste plaats om de kunst
zinnige betekenis ervan
georganiseerd, maar wel
om de uitzonderlijke do
cumentaire waarde De
grote tentoonstelling „Rot
terdam Ahoy" op Dijkzigt
vormde de aanleiding
daartoe, omdat die veel
bezdfek zal trekken, en dat
bezoek moet ook elders in
Rotterdam iets kunnen be
leven, dat met de haven
stad heeft te maken. Wel
nu. alleen al om de be
langrijke rol. die enige
Rotterdamse zeeschilders
als Simon de Vlieger en
Jan Porcellis in de gouden
eeuw van onze schilder
kunst hebben gespeeld. Is
deze tentoonstelling in het
Maritiem Museum een wel
kome aanvulling van
„Rotterdam Ahoy".
Hendrick Cornelisz Vroom,
een Haarlemmer, is eigen-
'tyrdc
Afdeling Gouda stopt
behalve voor junioren
In verband met het gesloten seizoen
15 Juni—15 Augustus zullen in de Afde
ling Gouda geen wedstrijden meer voor
de gewone en Zaterdagmiddagcompetitie
worden vastgesteld, tenzij van belang
voor promotie of degradatie.
Vriendschappelijke wedstrijden op
weekdagen zijn toegestaan, mifs op die
datum geen wedstrijden op het gebied
van zomersport in dezelfde gemeente ge
houden worden.
Voor voetbalwedstrijden op Zondag in
het tijdvak 15 Juni—15 Augustus zal bij
uitzondering toestemming kunnen
worden gegeven aan verenigingen in plat
telandsgemeenten, waar geen zomersport
wordt beoefend!
De wedstrijden vóór de juniorencompe
titie gaan gewoon door.
Juniorencompetitie.
Programma voor Zaterdag:
Om het gehele kampioenschap: DONK a
Sportlust a, 4 uur.
Afdeling A, Groep 1: Ona a—Zwervers
a, 4 uur.
Groep 2: Jod. Boys aOudewater a,
5.15 uur.
Groep 4: Jodan Boys b—Nieuwerkerk a,
4 uur.
Afdeling B. Groep 1: Ona c—Zwervers
b, 4 uur.
Groep 4: Jodan Boys c—WSE a. 2.45 uur
(SKG-terrein); Waddinxveen c—Haas
trecht b, 4 uur.
Groep 5: Waddinxveen d—Boskoop c,
2.45 uur; Jodan Boys d—GDS c. 2.45 uur;
Olympia cGroeneweg a, 4 uur.
Groep fi: Jodan Boys eOlympia d,
2.45 uur (Olympia-terrein); Donk eOnaf,
2.45 uur.
NederlandIndonesië
Amarapoora 13 v Port Said n Amsterdam
Atlantis 14 op 700 mijl ZO van Ceylon
Bantam U v Soroog n Hollandla
Borneo Java-Amsterdam 14 te Suez
Cas|elbian«o 14 op ISO m W v Malediven
celebes 16 v Palembaïig te soerabaya
Falrsca 14 op 830 m OZO v Guardaful
Garoet 15 v Djakarta n Rotterdam
General Greely 18 om 1 u vm te Hoek van
van Holland verwacht
Groote Beer Java-Amsterdam p 14 Algiers
Harpathian 13 v Makassar n Djakarta
Hellenic Prince Java-Amst P 14 Pantellarla
Japara Java-Rott p 14 Gibraltar
Jav* Belawan-Amsterdam p 15 Perlm
Kedoe 13 v Probolingo te Soerabaya
Kota inten Java-Rott p 14 Colombo
Ngtly 12 v Premantle n Melbourne
Oranje Java-Amsterdam p 14 Socotra
PhrontU 14 v Bela-wan n Amsterdam
Rempang 15 v Donggala te Makassar
Reynolds Java-Rott 2 Juli te Aden verwacht
Rotti 15 v Semarang e Djakarta
Sibajak Java-Rotterriam }4 v Colombo
Tabinta Amst-Djakarta p 15 DJeddah
Weltevreden Rott-Java IS te Antwerpen
Willem Ruys Java-Rott 15 v Colombo
Zeeland Rott-DjakaiMa p 14 Singapore
Zuiderkruis Rott-Djakarta d
Voer de tweede maal in 24 uur is in 1
Damstad te Amsterdam een diefstal ge
pleegd. Het eerste voorwerp, dat ver- i
dween was een gecombineerde volt- I
ampère-ohm meter, die een waarde had 1
vjan 350. Deze diefstal werd echter verre
in de schaduw gesteld door de uiterst
brutaal opgezette ontvreemding van het
meest „verheven sieraad" van Damstad:
de stadsvlag.
Tegen het middernachtelijk uur, toen de
feestvreugde nog volop daverde in de
miniatuurstad en de wachten op de tinnen
het oog meer gevestigd hielden op de
schonen uit het gevolg van Catherina de
Medici, dan op eventuele gegadigden voor
de schandpaal, klom een snoodaard langs
het raam van de kamer van de burge
meester in de vlaggetoren van de Dam
stad. Hij zag kans de vlag, die een tref
fende gelijkenis heeft met die vah de
hoofdstad des lands, te vervangen door
een hemd.
Vanmorgen werd bekendgemaakt w,at
het motief van de daders (twee mannen
en éen vrouw) is geweest. Zij wilden het
stadsbestuur erop attenderen, dat het de
eerbied jegens de vlag heeft te betrachten
door deze bij het vallen van het duister
niet sléchts te strijken, doch geheel binnen
te halen.
Bovendien wilden zij het stadsbestuur
erop wijzen, dat het zorg dient te dragen
voor een effectieve bewaking der bezit
tingen van stad en poorters.
Het is zo verklaarden zij niet de
bedoeling geweest zich de vlag weder
rechtelijk toe te eigenen, doch deze des
anderen daags weer in het bezit te stellen
van de schout. In ruil voor het hemd.
Handelsberichten
Katoen (Veren v d KatoenhRotterdam
14 Juni Strict middling one Inch staple ex
pakhuis reële taria exel alle rechten S 22' a
per kg. Vor not f 3 52'/,.
WAT
STANDEN li JUNI.
Keulen 1.80 0.08; Ruhrort —0.11 0.06; Lo-
blth 0 88 -0.03; Nijmegen 7.84 0; Arnhem 7.71
0, Eefde 2.83 —0.02; Deventer 1 95 O; Borg-
haien 39.62 —0.22; Belfeld 0.88 —0.03: Grave
4.72 -0.07; Uth 0.22 0.24.
Burgemeester d'A illy van Amsterdam is een druk bezet man. Cisteren opende hij
Damstad. maar Zondag zat hij nog in Helsinki, waar hij het 4e eeuwfeest van de
Finse hoofdstad meevierde Toen h\j op Schiphol terugkwam, wachtte hem een
aangename (en smakelijke) verrassing. In samenwerking met de Ned. Bond van
Haringhandelaren en een Nederlandse distilleerderij biedt de K.L.M. aan de burge
meesters van alle Europese steden, waarop de K.L.M. luchtdiensten onderhoudt, een
vaatje haring en een kruikje oude jenever. Burgemeester d'Ailly was de eerste
gelukkige
lijk de grondlegger va,
Hollandse zeeschHders-
schoól geweekt. Hij maakte
pok ontwerptekeningen voor wandtapijten,
die de strijd tegen de Armada uitbeeld
den en die de vergaderzaal van het En
gelse Parlementsgebouw sierden, totdat
ze een eeuw geleden door brand werden
vernield. Jan Porcellis, die van Vlaams-
Portugese afkomst was en een tijdlang
Rotterdammer is geweest, maakte in het
genre, dat door zijn oijdqre vriend
Vroom was begonnen, eerst recht „school
Het zeestuk onderging op «ijn ezel een
verrassende vernieuwing. Een heel stel
jongere Porcelllssen zat om de ezel heen
en nam ook palet en penselen ter hand
Maar omdat al die jongere Porcelliisen
Julius. Jan, Jan II of Jonas heetten, te
kenden zij net als de grote meester hun
werken met een I. en een P en dat
maakt het identificeren van de stukken
nu na drie eeuwen, wel wat moeilijk.
En toen kwam De Vlieger bij papa Por
cellis in het atelier.
Die jongeling bleek dadelUk een leer
gierige artiest in de dop te zijn. Hij
„vloog" omhoog. Met niet te evenaren
nauwkeurigheid schiep hij zijn zeestuk
ken. En toen hij zich zelfstandig als
meester vestigde, stróómden hem de leer
lingen toe, onder wie in de eerste plaats
Jacob Adriaensz. Bellevois. ook een Rot
terdammer, later ook Jan van de Cappelle
en het ongemeen grote talent Willem van
de Velde de Jonge, die zich in 1672
ln Engeland vestigde. Vader Van de Velde
nam de begaafde zoon mee en trad zelf
als zeeschilder In dienst van de Engelse
staat. Op een afstand keek ook nog de
Rotterdamse zeeschilder Hendrick Mar-
tensz. Sorgh De Vlieger de kunst af. De
Vlieger leerde zelf ln zijn Amsterdamse
tijd Rembrandt kennen en waagde zich
onder diens Invloed aan andere zaken dan
het realistische zeestuk, dat inmiddels een
uniek genre ln de Nederlandse cultuur
geschiedenis vertegenwoordigde Zo hangt
er op de tentoonstelling in het Maritiem
Museum uit de collectie van captain
Palmer een groot paneel van De Vliegers
hand, voorstellende de brand van Troje.
Wij, die het hart van Rotterdam in vlam
men hebben zien opgaan, staan er ver
baasd over, dat De Vlieger zo realistisch
zijn luguber visioen beleefde. En het stuk
overweldigt ook door de sublieme tech
niek. Veel heeft het weg van „De zfiilen-
heilige" van Willink, dat 300 jaar later
ontstond. Captain Palmer, die ons bij een
voorbezoek aan de tentoonstelling als gids
diende en ons op tal van karakteristieke
eigenschappen van de schilderijen wees,
bleek uiteraard zeer trots op het feit,
dat hij ons in Rotterdam dit merkwaar
dige visionnaire meesterwerk uit zijn
collectie kon tonen.
Ik ben anders dan andere yerzame-
laprs, vertelde hij verder. De#meesten
pikken alleen de krenten uit een taart,
maar mij is het om de hele taart te doen,
daarom verzamel ik de volledige zee
schildersschool. niet alleen sterke stukken
dus, maar ook zwakkere, die sóms toch
juist uiterst karakteristiek zijn.
Hij heeft overigens uit zijn collectie de
mooiste stukken afgestaan Opmerkelijk
ls hoe fraai zij zijn onderhouden en inge
lijst. Hij moet wel de mooiste particuliere
verzameling op het gebied van de Hol
landse zeeschildersschool van heel de
wereld hebben. En hij leeft erin met
hart en ziel. Hij maakt een diepe studie
van die school.
Waarom ik mij Juist op dié school
specialiseerde? Wel. antwoordt hij, omdat
de zeevaart van de wereldservice uil-
maakt en omdat de Hollandse zeeschilders
mij ln de sfeer van het realisme brengen,
ln de sfeer van strijd tegen de elementen.
Wij moeten in deze tijd met dezelfde
weerstand uitgerust zijn, die deze schil
ders zo geniaal hebben gedocumenteerd
Zelf stamt captain Palmer uit een ge
slacht van scheepsbouwers, dat zijn triomf
beleefde in de bouw .van de „Queen
Efisatioth".
Eesf flink aantal schilderijen heeft ook
Woelig waie, mei veerschuit en andere
schepen, een meesterwerk van de Rotter,
damse zeeschilder Simon de Vlieger op
de tentoonstelling „Van Vroom tot Van
de Velde" in het Maritiem Museum.
een andere Londense verzamelaar voor
de tentoonstelling afgestaan, n.l. captain
Bruce Ingram, manager van Illustrated
London News. De Cheltenham Art Gal
lery stond een stuk van Cornells Verbeeck
af (verondersteld wordt dat het doek het
vertrek van Cornelis Houtman naar Oost-
Indië voorstelt). Dit stuk werd door cap
tain Palmer ontdekt. En verder stond het
National Maritime Museum te Greenwich
voor het eerst tn zijn bestaan bruiklenen
af.
Het is een omvangrijke tentoonstelling
geworden, die in. de zalen van het Mari
tiem Museuro voortreffelijk tot haar recht
komt en veel bezoek verdient. Temeer
bezoek, omdat er een mooie expositie van
een groot aantal zeer bijzondere prenten
uit üe Atlas van Stolk over de Neder
landse zeevaart aan toegevoegd is.
jV/fag ik even aan u voorstellen? Sylvia
Cheeseman en Dort' Batt/r Twee
lieftallige Engelse meisjes dia?bovendien
nog goed kunnen hardlopenStval rhijns
inziens voor een meisje, dat er aaidig uit
ziet. niet zo belangrijk is Ik geloof ook
niet dat mannen met meisjes trouwen,
omdat z{j drie tiende van een seconde
korter over de honderd meter doen. dan
haar medezusters, al geef ik toe. dat het
een speciale attractie is te kunnen zeggen,
dat je de echtgenoot bent van Fanny Koen
of van het Engelse meisje Manley. dat met
haar trainer in hel huwelijk ls getreden,
inmiddels moeder is van een welgeschapen
baby en desalniettemin toch de athletxek
trouw blijft. Overigens een uitzondering,
die de regel bevestigt.
Om tot Sylvia en Dort* terug te keren
deze Engelse meisjes gaan zo snel over
de sintelbaan. dat zij werden Uitverkoren
om naar de Empire Spelen te Auckland in
Nieuw Zeeland te gaan Dat is natuurlijk
ook één van de voordelen ah je een paar
seconden sneller bent dan een ander je
ztet nog eens wat van de wereld En een
reisje met een mooi «chip is ook niet te
versmaden Sylvia en Doris hadden er
zich heel wat van voorgesteld, maar toen
wisten ze blijkbaar nog niet wie mevrouw
Ruth Taylor was Deze mtvrouw Taylor
moest als leidster een waakzaam oogje tn
het zeil houden en zij'kweet zich zo nauw
gezet van haar laak. dat de meisjes niet
eens met de manlijke athleten aan één
tafel mochten zitten Dat gaf al horreting
maar de bom klapte pas goed. toen op een
avond, dat er gedanst tot/ worden Sylvia
en Doris om halfelf naar bed werden ge
stuurd. waar ze urenlang wakker lagen
omdat ze van opwinding niet konden sla
pen Er was nog iemand, die zich kwaad
maakte en dat was mevrouw Taylor Want
toen ze haar kooi opzocht, bleek dat
iemand er een ..apple-pie-bed' van had
gemaakt. Al slaat u me dood. dan weet ik
niet wat een „appeltaartbed" is. maar het
moet wel iets ergs zijn geweest, wantde
meisjes kregen er de schuld van en mogen
nu niet meer. „wegens gebrek aan disci
pline" voor Engeland gaan hardlopen in
het buitenland Dat nemen Dons en Sylvta
niet, tij «'sen hijger beroep, niet om de
reisjes, zeggen ze. maar omdat men zich
wel eens zou kunnen afvragen wat voor
soort meisjes deze Sylvia en Doris ztfn.
Ach. dat doen we toch immers niet We
zijn allemaal achttien of negentien jaar
geweest en we begrijpen het best.
Tl^en is onwillekeurig geneigd 'om van
L'* deze mevr Taylor te zeggen wat een
oude tang" maar Lot* Boel jon en Henk
Herberts en Ratje
Verlegh. die er op
moeten toezien dat
het Nederlands elftal
fit en zonder haar
pijn het veld inkomt,
zijn geen haar beter.
Dat geeft ook wel
eens aanleiding tot
moeilijkheden, al ko-
yt men deze maar zel-
t den aan de grote
klok Ik wil U wel
eens zon verhaaltje
Vóór een wedstrijd
te Parijs hadden Piet
Kraak en Faas Wilkes zin om 's avonds
nop wat de ilad in te gaan Geef hun maar
eens ongefijk, is er erger straf dan
's avonds óm half elf in Parijs ln je bed te
moeten, kruipenLangs de normale weg
het hotel vertalen was geen kans op Boel-
r met de pijp - en Herberts - met
sigaar bewaakten als Cerberus de
uitgang Een achteruitgang was ook niet te
bereiken en er was maar één uitweg:
langs het,raam. had Piet Kraak ontdekt,
Lep een regenpijp De hoogte viel wel mee,
hoofdzaak was dat de pgp het hield Piet
het zich het eerst 2akken, maar toen Faas
halverwege was werden de-man-met-de-
pijp en de-man-met-de-sigaar opgeschrikt
door een verschrikkelijke herrie Ze ren
den naar buiten en zagen Faas met een
afgeknapte regenpijp
Ik behoef er nauwelijks aan toe te voe
gen. dat van het uitstapje niets meer ge
komen is en binnenskamers is er ook nog
wel wat over gezegd Maar wie zou er nu
echt kwaad over kunnen worden I
Tk hoorde nog een aardig verhaaltje over
Piet van de Pol. De Rotterdammer
zou dezer dagen een demonstratie geven
bij Aviolanda in Papend recht samen met
zijn stadgenoot Bar-
zilay Ze gingen eerst
in Papendrecht een
glaasje bie* drinken
in een café waarvan
de patroon zei. dal
hij weinig tijd had
want dat hij die
avond naai Piet van
de Pol ging Ie ijken.
Weel u wel. zei
hij tegen Piet. die
vent. die zo goed kan
biljarten
Sakkerloot, ze»
Pan de Pol die al
tijd luk is op een
geintje die knaap zou i
len zien
Zijn de heren met d* auto vroeg de
waard Als tk met u met kan rijden zal
ik m n best doen om u binnen te loodsen.
Want de zaal is uitverkocht
Graag, zei Piel En man vertelde hij
later, terwijl h{zich op de knieën-sloeg
van de lach. je had t'n gezicht moeten
zien, toen bij de ingang van de zaal
iemand op me afstormde^ met Dag me
neer Van de Pol hoe maakt u hei
met gas en electricltelt. met of
zonder pension, gel tussen
Arnhem en Apeldoorn.
Br No. «212. Bur. van dit Blad
Wegens vertrek
goed tehuia gezocht voor
Mechel6e Herder. teef,
waakzaam en lief voor kinde
ren, liefst plattéland. Brieven
ontjer no 6200, Bur. van dit
Blad.
KV
Zaterdag 6.30 en 9 uur
Zondag 3, €.30 ca 9 u.
Maandag 8 u«ir
Spencer Tracy
Noord-Westelijke
Doortocht
Een tocht vol gevaren, met
als doelde*ontzettende
overval van een Indianen
dorp.
Duizenden Nederlandse vrouwen doen het alEn
U weetin Amerika maakre het deze zeep tot de
meest gekochte toiletzeep. U zult ook merken
hoe prettig het nieuwe model aanvoelt,
hoe snel en overvloedig het schuimt.
Geef Uw huid de zachtste
y verzorging I - Neem witte,
7* zuivere Lux Tollet Zeep.
9 van de 10 filmsterren doen het
/■"•ster
ai
MIDDAG EN AVOND
Vanaf VRIJDAG tot en met WOENSDAG:
een nieuw avontuur van de held uit de wereld
beroemde boeken van LESLIE CHARTERIS.
HUGH SINCLAIR JEAN CILLIE In:
Een d
■jjrui
Het smokkelaarsnest van Baycombe.
nieuwste detective-verhalen vol spanM
sensatie. Toegang boven 14 Jaar.
Vrijdag 79.15 uur; Zaterdag 7—Mftair;
Zondag 3—5—7—915 uur; Maandag, Dinsdag en
woensdag 3 en 8.15 uur.
"assa steeds een uur vnrtr aftnvane «»-npend nok
•„lpfonn 4139
VRIJDAG - ZATERDAG ZONDIG
Een film van avontuur en overwinning
PIERRE FRESNAY GEORGE MARCHAL
met medewerking van het Franse Ministerie van
Luchtstrijdkrachten. Toegang 14 Jaar.
MAANDAG DINSDAG WOENSDAG
LEON AMES - LUANA WALTERS
in de fel realistische tendenzllim
Van VRIJDAG tot en mei WOENSDAG:
Een historie van wereldvermaardheid vereeuwigd
In EEN MEESTERWERK.
ln dg, Warner Bros Film
„OBJECTIVE BURMA"
Het gele gevaar, dat achter elke boomstam loerde
was nog vre^lljker dan de moordlust van honger ge
roofdieren Toegang I» Jaar.
RDAG 15 JUNI 1950.
EERSTE BLAD - PAGINA I
Vanmorgen om 10 uur heeft de Koningin de grote haven- en scheep
vaarttentoonstelling Rotterdafti Ahoy' geopend met een kort woord en
het luiden van de scheepsbel van de in de Meidagen voor Rotterdam
vergane torpedoboot jager Jan van Galen.
Pe voorzitter van de Raad van Beheer van de stichting, wethouder J. van
Tilburg, hield een rede, waarin hij wees op de oude zeemansroep Ahoy',
die nu voor Rotterdam betekent: Ik ben weer tot uw dienst. Mijn kaden
wachten op uw schepen.
Uenamel
PdM f
nampje ii
Omstreeks kwart voor 10 Jfwam de
Koninklijke auto aan de grens van de ge-
gttente in Kralingen aan. waar de
Koningin en prins Bernhard werden be
groet door burgemeester Oud. Voorafge
gaan door de motorpolitie ging het in vrij
snelle vaart door de stad naar Dijkzigt.
Even voor 10 uur kwam de stoet op het
tentoonstellingsterrein aan. De Koningin
inspecteerde de ere-wacht van marinier®,
w«lke daar stond opgesteld ert begaf zich
toen daar de kleine tent waar haar bij
het binnentreden door het 7-jarig dochter
tje van ir J. P. van Bruggen, voorzitter
vah de Technisch* Commissie, bloemen
«arden aangeboden
pe heer Van Tilburg hield hier de
L ningsrede, waarin hij er op wees dat
tterdam de harde les heeft gelqerd dat
crisistijd de haven van Rotterdam
'-re klappen krUgt te verwerken dan
heer zusterhavens. Het heeft geleerd de
basis te verbreden omdat, om in crisis
tijd een redelijk welvaartspeil te hand
haven. een eigen industriële ondergrond
onmisbaar is. Daarom ook de vreugde dat
Onze industrieën hier zo overtuigend zijn
vertegenwoordigd.
Zinvol acht het bestuur dat in de werk-
gttd Rotterdam bijzondere aandacht
wordt gevraagd voor de arbeider in de
haven. Zich tot de Koningin wendende
aeide de heer Van Tilburg o.a.: De klank
van de scheepsbel van de ondergegane
Vin Galen luidt door Uw hand nu in, wat
wij allen beschouwen als een symbool van
jneldt ons uit Rotterdam:
het verbreken van een keuken-
s is gisternacht 'n inbreker binnen-
tkomen in de woning van de familie M.
J. van der S. aan de Graven weg.
Terwijl de bewoners boven rustig sliepen,
heeft de man beneden alles overhoop ge-
hiakl. In de keuken keek hij op zijn ge
mak alle gevonden portefeuilles, porte-
monnaie's en een actetas na. Bij elkaar
mükte hij circa honderd gulden buit.
Toen hij hier niets meer van zijn gading
kon vinden ging hij naar de overkant van
de weg, waar hij met hetzelfde foefje de
woning van de weduwe L. M. van S. -P
binnenwandelde. Die bleef ook doorslapen
terwijl haar ongenode gaat zich in de keu
ken te goed deed.
Aiaof hU thuis was, bakte de Inbreker
stcli een stevige omelet van aea eitjes,
makte ilch broodjes klaar en spoelde dat
alle* weg met een lekker glaasje wUn.
dat er toevallig stond. HU at niet lomadr
alt het vuisje! Netjes van twee bordjes
en met mee èn vork.
Natuurlijk heeft hij niet vergeten de
eigendommen van de weduwe na te plui-
len. Uit een tae. die op een stoel stond,
stak hij 270 in zijn zak. Tot nu toe ont
breekt elk spoor van deze „gentleman"-
inbreker.
Prins Bernhard Fonds en KLM
zenden kunstschilders uit
Al geruime tijd bestonden bij het Prins
Bernhard Fonda en de K.L.M plannen
om kunstschilders naar het buitenland te
zenden. Velerlei moeilijkheden hebben tot
duaver de uitvoering van dit plen verhin
derd. Nu is men zover gevorderd, dat de
volgende «childere zullen worden uitge
zonden: de Rotterdamse dierenachilder
Cee« Timmer naar Zuid-Afrika. P. Kraus
naar Ietanboel. C. Andrea naar Nice en
Coraica en A. van Loo naar Rome en
Napels.
Als de ervaringen gunetlg zijn. rullen
nog meer schilders ln de gelegenheid wor-
buitenlands% trip# te
den gesteld
de opgang van Rotterdam. Moge het klin
ken ale een welkom van onze haven.
De Koningin en de prins maakten ver
volgens een rondgang over het tentpon-
stellingsterreln ep door het Park.
Vervolgens begaf, het Koninklijk paar
zich naar de Parkkade waar het zich aan
boord van de Prinsesseplaat begaf voor
een korte rondvaart door de haven. Om
streeks halfeen kwam de boot in de
feestelijk bevlagde Veerhaven aan. waar
werd gedebarkeerd.
Per auto vertrokken Koningin en prins
vervolgens naar Soestdijk.
Dinsdagmiddag om 5 uur is het s.s. Vo
lendam naar Quebec vertrokken. Aan
boord bevinden zich o.a. ruim 800 emi
granten. Op de terugreis zal de Volen
dam 1300 Amerikaanse studenten vervoe
ren voor een tienweekse vacantie in
Europa. Zij zullen op 6 Juli in Rotterdam
aankomen waar zij zullen worden verwel
komd door Prins Bernhard.
Aan boord van de Volendam bevindt
zich ook een internationale oriëntatiestaf,
die de studenten op de terugweg zal voor
lichten omtrent toestanden ln Europa.
De staf is gekozen uit de landen, waar
heen de studenten zich zullen begeven na
aankomst in Rotterdam.
Aan boord zullen in samenwerking met
de Unesco documentaire films worden
vertoond over Europa.
Achterberg weer bekroond
Burg. en Weth. van Amsterdam hebben
een prijs van 125— toegekend aan
Gerrit Achterberg voor zijn gedicht
Afreis, voorkomende in het Mei-nummer
van 1948 van Criterium, als de literatuur
prijs D-1949.
De literatuurprijs E-1949, bestemd voor
een ingezonden bundel ongepubliceerde
gedichten van een dichter, die in 1949 de
leeftijd van 35 jaar nog niet had bereikt,
hebben Burg. en Weth. niet toegekend.
Werk voor Chileense soldaten
Chileense militaire troepen hebben de
jsost- en telegraafdienst ln het land over
genomen, omdat het personeel der poste
rijen voor 24 uur in staking is gegaan.
Ook de stadsbussen te Santiago worden
door soldaten gereden, omdat het perso
neel van het openbare vervoer nog steeds
in staking is.
Een haven zonder rollend materieel om
goederen in te vervoeren ls niet denk
baar Vandaar, dat ook de spoorwegen
thuishoren op Rotterdam-Ahoy'.
Op de Parkkade zijn stukken spoorbaan
aangelegd, wt^rop zowel de N.S. als de
N.V. Allan, oud en modern materieel ex
poseren. Het meest de aandacht trekt van
zelfsprekend de prae-historisch aandoende
oudste locomotief van de Spoorwegen. De
Arend, met drie z.g. diligence-rijtuigen
daarachter Allan laat o.m zien. hoe van
een in de oorlog verwoeste wagon een
nieuwe wordt gemaakt Dicht in de buurt
van deze «poorweg-spullen staan een om
nibusje van de R.E.T. uit 1878, vêlocipèdes
uit dezelfde tijd en een Dyon Bouton-
auto uit het jaar 1890
rPtDee maanden lang zal Rotterdam een
-» stadje in een stad bezitten en het zal
daar onder de lommerrijke bomen van ons
Park. in de straatjes van dat Oud-Rotter
dam. heel wat gezelliger en plezanter zijn
dan in onze nog zo verschrikkelijk lege
city. En u zult er zich onmiddellijk thuis-
voelen, want gelukkig is het stadje geen
brave en keurig nette verzameling van
alsmaar trapgeveltjes geworden, maar een
kakelbont allegaartje van klassieke en
barokke gevels, net zoals het vroeger was
in het Rotterdam van onze vaders en
grootvaders.
Het ontwerp ls van architect Bakker en
enkele jonge Rotterdamse kunstenaars,
Vally van der VFeerd, Wim 'ïlenbaas en
Guus de Ruyter, die met kwast en verfpot,
hun soms gedurlde fantasie hebben ^kun
nen uitleven op de houten muurvlakken.
Vooral in de achteraffftraatjes van het
stadje hebben zij menig dwaas gevalletje
met speelse charme gepenseeld. Het markt
pleintje daarentegen doet echt ouderwets
aan met de kinderhoofdjes, de gaslan
taarns, telefoonpalen en de omringende
bebouwing van: het Hof van Weena, waar
de magistraat zal resideren en een imitatie
van café-restaurant Spaan. En dan is er de
oud-Hollandse taveerne Cosmopoliet, waar
het bier weer best zal smaken en zelfs een
dansje .mogelijk is. En wie buiten z'n
boekje gaat in Oud-Rotterdam, gaat zon
der mankeren aan de schandpaal.
Een muziektent op het plein is er ook en
daarin zal op de openingsavond een mu
ziekkorps Ir) Schutters-costuum, vroujka
deuntjes blazen. En ook het Ahoy' man
netje zal er dirigeren.
Aardig idee, om niet alleen in de huisjes
en kramen aan het marktplein, maar ook
in die aan de straatjes en stegen, aller
hande oude ambachten en neringkjes in
al hun pittoreske bedrijvigheid te demon
streren. En wat gemaakt wordt, is veelal
ook te koop.
Klassieke straat-typen, zoals de man met
het buikorgeltje, plus apie op een stokkie
en Jan Loerd met z'n zuurwagen }can je
om de haverklap tegenkomen in de „bin
nenstad". Het zal ons benieuwen, of er ook
ouderwetse zakkenrollers en gauwdieven
zijn! Het ging natuurlijk niet aan, om een
getrouwe copie van-het rosse leven op de
Schiedamsedijk of aan de Zandstraat- te
brengen, maar Je hebt in Oud-R'dam heel
wat kroegjes met bekende namen als: De
Onderwereld, de Buik van Parijs, Het
Scharretje of het Paard ln de Wieg, dat
eertijds aan de Zandstraat stond. De
brandweer zorgt ook voor een natje, zei
het dan met een heel antieke spuit. Moe
van de stadsdrukte kun Je in een buiten
café met een terrasje aan de singel, even
uitrusten.
Vooral 's avonds onder het stemmige
licht van de gaslantaarns en de kleurige
ballonnetjes, zal het oer-gezellig kunnen
worden in dat stadje. Er zal hoogstens é^n
knies-oor zijn in Oud-Rotterdam: de roem
ruchte acfmiraal Piet Hein. die daar. in zijn
dooie eentje, achter de in lood gevatte
ruiten van zijn huisje zit te zitten, als een
wassenbeeld, wlt-ie dan ook is in dit
geval
i\\
JJET GEBEURDE op 1 Juni J.L by het afmeren van Hr. Ma. vliegkampschip
Karei Doorman toen het schip terugkeerde van de vlootoefeningen van de
Westerse Unie in de Golf van Biscaye. De Rotterdamse sleepboten hadden de
reus prachtig doen zwaaien en de trossen werden op de boeien gebracht. De
Journalisten, die de reis hadden meegemaakt, namen op de brug afscheid van
de commandant, kapitein ter zee C. W. Slot, en deze zeide, wijzend op de sleep
boten: „Aan die heb ik nog wel eens gedacht toen we in de West waren en
daar moesten meren. Zoals deze Rotterdammers hun vak verstaan
De commandant van de Karei Doorman gaf met deze uitlating ongewild de reden
aan. waaraan Bet te danken is dat de Rotterdamse haven groot is geworden.
Uitzonderiyk vakmanschap. By de sleepbootkapiteins. Maar ook by de haven
arbeiders, de kraanmachinisten, de roeiers, de loodsen, de expediteurs, kortom by
allen die er dag en nacht zwoegen. Ook by hen die achter hun bureau zaten en
wier brede blik en durf afstraalden op hen, die hun plannen uitvoerden. Zy
allen waren havenbouwers by uitnemendheid. Zy maakten en maken nog
Rotterdam groot.
Petter dom heeft van twee voordelen
altyd een soed gebruik kunnen ma
ken, n.l. het feit dat het verschil tussen
eb en vloed serins was. sodat het een
open haven kon blUven, en tU» n»tw
lQke listing aan de mond van een stroom.
toen de tUd daarvoor röp werd, een
achterland ontsloot, dat Rotterdam met
mht de bUnaam van de Toegangspoort
tan Europa besorgde.
Omstreeks 1600 bezat Rotterdam reeds
Leuvehaven on de
Haringvliet. Doch het zou tot de acht-
t eeuw duren, voor de handel op
indlë ln bloei snel toenam en de door-
voer naar Duitsland belangrijk w®rd.
Tegelijkertijd sagen slj, die ln Rotter
dam leiding gaven op handelsgebied, de
noodzakelijkheid om de groeiende handel
•n het toenemende verkeer tegemoet te
«omen met een havenoutillage, die d*ar-
in overeenstemming was. Het was
het midden van de 18e eeuw, dat de - lit* H.,i a.
W.il.rh.v.n werd gegraven en dat kaden ter «everjn het WeetiKUk de.el ven de
•arden aangelegd. Toen volgden o, dn eted volgden en ven de letute leren n>
linkeroever het Spoorweghavencomplex
en hiermede was.de basis gefegd voor
wat later, dank zij hen die immer het oog
gericht hielden op de toekomst en de mo
gelijkheden onderkenden, kon uitgroeien
tot een wereldhaven van eerste betekenis,
die en dat was zeer belangrijk - de
naam kreeg de snelste haven van West-
Europa te zijn. waar laden en lossen met
een vakbekwaamheid geschiedde, die
moeilijk te evenaren wa* Een haven, ge
wild b« reder, verscheper en ontvanger
om de snelheid van zijn werkwijze, maar
ook wel eens verguisd door de schepe
ling. die zijn passagieren danig bekort
sag.
Dese haven vond sUn grootste uitbrei
dingen In de eerete helft van de 2«»te
eeuw, toen het dorp Katendrecht moest
verdwUnen voor de graafmachines, die
RUn- en Maashavens aan het eomplex
toevoegden, toen de Waalhaven nog voor
de eerste wereldoorlog als grootste haven
van Europa gedeeltelük reeds In gebruik
kon wordon genomen:
De grote haveneomplexen aan de reeh-
Uk 4a,1 wan Ra
teert de aanleg van de grote petroleum
havens rond Pernis.
Deze uitbreidingen zouden niet verant
woord zijn geweest als niet een toene
mende bloei hen hadden gerechtvaardigd,
een bloei die behalve aan de gunstige lig
ging van Rotterdam te danken was aan
de nijvere bevolking, die er een eer in
stelde door zijn arbeid de service op te
voeren en te vervolmaken. Waarmede wij
weer op ons punt van uitgang zijn terug
gekomen, de uitlating van de comman
dant van Hr. Ms Karei Doorman, wiens
waardering voor de vakkennis van de
- Rotterdamse sleepbootkapiteins voor zich
zelf spreekt, omdat deze Rotterdam in de
maalstroom van de tijd omhoog stuwde
Caland's Waterweg
Rotterdams scheepvaart heeft een be
scheiden omvang gekend en bescheiden
was toen ook zijn havenoutillage. Het
graven van de Nieuwe Waterweg heeft
de grote opgang ingeluid. Een directe
weg naar zee. die ln enkele decennia
zichzelf, door de geniale ontdekking van
Caland. waardoor de vaarweg zich door
de stromingen uitdiepte, een diepte van
11 meter bij laag water gaf. In 1880 wer
den 3456 binnengekomen schepen geteld,
4535 in 1890, 7269 in 1900, 9368 In 1910,
10.203 In 1913 en na de Inzinking na de
eerste wereldoorlog geleidelijk weer op
lopend tot in 1938 als "hoogste cijfer 15.306
binnengekomen schepen werden geno
teerd. met een totale inhoud van 27.610.162
brufo registerton.
En met de havenuitbreldlngen hielden
gelijke tred de modernisering van zijn
installaties, het In dienst stellen van kra
nen van grote capaciteit, het bouwen van
zijn massale brugkranen ter behandeling
van massagoed, een artikel waarin Rot
terdam recordlossing op recordlossing wist
te behalen, prestaties, die ln geen haven
ter wereld werden geëvenaard.
Tot de tweede wereldbrand zijn nijvere
drukte stlllegde en zijn trotae Installaties,
kade en opslagplaatsen voor een groot
deel vernielde. Een slag, die hard trof,
maar die de wil om weer op te bouwen,
ten einde de oude welvaart terug te win
nen. eerder prikkelde dan neersloeg.
Rotterdam richtte zich op, herwon het
verlorene en ging de weg naar volledig
herstel op.
Een pronkstuk van Rotterdam Ahoy1 mag
dit tchip-op-het-droge heten. Op de
Parkkade is het opgebouwd, voorsteven,
dek, luikhoofd, mast met laadbomen,
dekhuis, machine en krukas met schroef.
Zo ziet een modern koopvaardijschip er
uit. En het ligt op het land, voor elk
Ahoy'-bezoeker bereikbaar en het be
zichtigen waard.
"^annacht kon ik de slaap niet vatten,
geen muizen waren het, geen rat
ten. geen radio's of katera, katten, die
steeds eikaas Per Kreet omvatten,
neen. er was geen plaag, geen boosheid,
waardoor ik leed aan slapeloosheid.,
die slaap wou mij maar niet bevan
gen, door slechts één oorzaak; HET
VERLANGEN!
TT weet: Ik ben geen Rotterdammer.
'-'En thans Is dit bijsonder
jammer, want als Ik Rotterdammer
was. had ik geslapenéérste klas.
Maar. daar ik vér woon van de
Maas is alles slechts een wéés. he
laas! En ln een Waas zag Ikoh
bojr! het grootse: „ROTTERDAM
AHOY'!".
T^en liedjeszanger leeft van Zangen..
maar heeft toch (eerlijk) z'n ver
langen. En op mijn bed. naast Hen-
riëtte. (die. zoals steeds, trouw op mij
lette) sprak deze Vrouw, de nauwge
zette. terwijl zij koel mijn Voorhoofd
bette, omdat zij dacht, dat ik de koorts
had. en ik twee nWngen als een toorts
had- ..Wat TS er. lieve man. wat woel
Je? Wat zücht je toch ateetls. wat
bedoel je? Och echtgenoot, in deug
den groot, die nimmer van mijn zijde
vlood, denk jij aan financiële nood?
Kom. Woutertje, ga slapen, dromen.,
wij zijn er toch nog steeds gekómen. .1"
/"Ach lieve Vrouw, och Henriëtte. ItJ
prompte, trouwe nauwgezette, er
is iets énders dat mij hindert, en dat
mijn kans op slaap vermindert Ik wtl
naar Rotterdam, met JOU. met kin
deren en 'k wil dat GAUWI Ik wil
naar Rotterdam-Ahoy'-gaan en nlet-
maar op de bonnefooi gaan. Ik wü wat
guldens l i mijn vestzak, al staat ook
verder héél de rest zwak. Ik wil niet
voor het Geld gaan wijken, maar Rot
terdam-Ahoy' bekijken!"
Toen sprak Henriëtte fyn-besnaard,
en zo echt-vrouweltjk van aard: „O.
lieve man, je w o 11 toch zo! Steeds
kraken onze Lits-Jumeauxl Maar als
Ik le gerust kan stéllen, dan wil Ik Je
hier wél vertellen- Ik heb(voor
kruideniers-adressen) nog zeven lege
mooie flessen, en jampotjes, (het zijn
er negen) Dat valt je toch beslist niet
tegen? 't Is samen wel een dealder
wéérd. en zélf heb ik nog wet ge
spaard. Vijf gulden Ja. die 1*1 'k op-zij.
kom ik bij Jou nu ln 't geviel?"
Met veel ontroering zet *k: „Hen
riëtte. jij. die als Hulavrouw véél
verzette, maar nooit op domme wetten
lette, doch greag. (natuurlijk In het
nette), de bakens vól van moed ver
zette. JU zult. door niemand te belet
ten. beleven thans de Fret der Pretten.
en al verslijt je ook j'e schoenen je
gaat door Hallen. Paviljoenen, door
Parken en langs bomen, struiken, en
zult een Duiker écht zien duiken I Nog
méérje.ziet hem daarbij 1 a s nl
Je ogen pullen uit hun kaasen. Je zult
als hoogst-verbgas#e .Vrouw, de
scheepvaart zien, geheel-ln-touw. in
een bassin daar stomen schepen, waar
alle kinderen mee dwepen, maar elke
Vader (ln het kader, van speelgoed
liefde) komt óók nader 1: Ie ziet de Rijn,
in pracht-tafrelen. die t oog. ala op
een Rljn-rels, strelen. Bij Blngen roep
je: „Laat-ie-f ij n zijn! Ja. zó moet
werkelijk de Rijn zijn!"
Nu zprak Henriëtte, onomwonden:
„Zeg man. je raakt co opgewon
den 1 Is Rotterdam-Ahoy' z prachtig?
Is dan de Indruk daar z o machtig?"
Ik antwoordde: „Henriëtte luister,
maar 't geen ik hier nog vérder fluis
ter. 't Is niet slechts machtig, neen,
veel méér. 't Is overweldlgen.d,
dit keer!"
„Je ziet óók Burgemeester Oud. die
daar een fraaie toespraak houdt. Je
ziet hem niet, zoals de Jura. In tech
nicolor, maar natural En dan....
O Vrouwdie ik beminde
^.OPENING, wees blij van zin, geschiedt
(wat lk bijzónder vin), door onze lieve
KONINGIN! Maar niet met 't door
knippen van 'n lint.... (wat m,en
niet meer bijzónder vindt), meer
doordat Hare Majesteit, haar Moeder
lijke krachten wijdt, aan héél lets
Énders. letz apértsja. heus. mijn
brein krijgt iets verwardsde Ko
ningin zal 't feestmaal kruidendoor
daar een SCHEEPSBEL. zélf. te luide*!
Waarmee ZIJ dan het seintje gééft;
ONS OUDE ROTTERDAM
HERLEEFT!
En zie daarop de Gymnasiasten, die
zwiir gebukt gaan onder lasten Die
Gymnasiasten, groten, kleinen, dié
stonden èf hun Sportterreinen Maar
kregen (dat ia minder fraai), een boel
gehamer en lawaai. Wat hen. juist in
examen-tijden, natuurlijk minder deed
verblijden. Nu horen zij opééna die
Bel. Ho* opgeruimd raakt hun ge
stel!
Zij juichen: „Deze Bel beduidt het
la gedaan De school gaat uit". Dan
zegt de Rector (o verdriét!). „Die bel,
dat la de Schoolbel niet!" Maar alle
Gymnasiasten juichen: U gooit niet
onze vreugd in duigen! Dit is een
KONINKLIJKE BEL! Zo n BEL is voor
óns een bevél! WIJ scheiden uit. bij
dit geluld. Wij weten wel. wat het be
duidt. 't Is Boeg-en Sprlet-en Bak-
boord-Loef-werk! Wég repetities! Wég
het ProefwerkI"
TJenriëtte scheen mij één te voelan.
J-J- Zij ging nu óók. in 't bed. aan 't
woelen. En vroeg: „Zeg man, vertel
•ena «juw: ia er nu k iets voor DE
VROUW?"
Ik zei: „O vrouw, door mij verkozen!
Gij wandelt door een Parlj vol Rozen.
GU kunt weer zoete zuchten lozen als
ééns. bij 't eertte minnekozen. GIJ
ziet, (een Vrouw ziet 't met bghagen).
de Mode, uit zeer oude dagenGij
kunt die oude sfeer herkrijgen, door
n Diligence te bestijgen. Die Diligence
fraai bespannen, en op de Bok. nóg
fraaier mannen. O vrouw. nUjn dier
baar-lieve kleintje, beaèf er is daar
ook een Pleintje. Een Pleintje waar ja
nimmer kwam. precter als ln Oud-
Rotterdam. Je kunt daar. na de hitte)
zitten, op 't eten hoef je niet te vitten,
want heua, de prijzen zijn er schap'lijk,
en leder hapje ls er hap'Iijk En mócht
Je tóch nog honger krijgen, don Is
S??t *rom het verzwijgen*), een
WALVIS, waaraan Je mag knagen dia
alle honger wég doet vagen Nu ja het
zijn alleen maar benen, waarmee die
walvis ls verschenen, maar ach wat
gééft datl Hoor myn roep. dat Vla-
Skelet geaft bette soep!
TJenriëtte Ie toen Ingeslapen, zag, in
haar droom de Knaap der Knapen.
"-_W*Lv1'.' dl* (beleefd, heel blijde),
(uviceia. neej oiuae),
naar, ateeds maar zwemmend bege
leidde. Zij zag (in droom), een fraaie
toren. Een Vuurtoren, zeer naar be
horen. Die Vuurtoren mocht zü bestH-
,en' 2?? n beerlijk uitzicht te verkrij-
Cn. ZU zag een JEEPTREIN. met een
ch. waarin zij zat. en alles zég ZU
schepen.o zo velen.
machinestot ln onderdelenzij
,0 «eberp als op een foto de
eerste Nederlandse auto zij droom-
r,?uverd,er Vln een HAVEN, zo heer-
Hjk. vol van gotde Gaven, uit verre
streken aangevoerd. en hoe ons
land steeds béter boert. zij zat Tn 'n
heerlijk motorbootje en nam da kapi-
iuu °°^e- #n deze Kapitein een
flinke, liet allebei z'n ogen blinken.
*!LJp£#k:-"Mevrouw- Gehéél be
wijst. dat Rotterdam aubliem Herrüst".
(En t wonder waa. dat het geen dróóm
waz. geen slaapje, lusteloos en sloom
waa. maar werk'lijkheld, voort-
du"n.d bezig, op „ROTTERDAM
AHOY"' aanwezig!)
TT*» toen Henriëtte plot* ontwaakte,
wat aan haar droom een einde
toen «fcrak ze: „Men Ik ben
(evréé. ik aarzel niet. neen. Ik ga
méé
.Wijn antwoord waa: .Jouw woord
klinkt zuiver! Ik geef mijn allerlaatste
stuiver, om zonder zucht of klacht of
traan, mat JOU naar Rotterdam te
rs naar noneraam ie
gaan. De kinderen nemen we méé.
Geen schoner dag. ne#r mijn l<f
En mét ons gaan OMA en OPA
naar Rotterdam;
POORT TAN EUROPA!
WOUTERTJE, DEN HAAG
(Nadruk verboden)
Het Haagse gerechtshof heeft bevestigd
de vonnissen, die de rechtbanken te Mid
delburg en Rotterdam hebben gewezen
tegen drie zware jongens, die op 22 Sep
tember 1949 een overval hebben gepleegd
op de landbouwers C. en J. A. van Enge
len te Oud Vossemeer. J. A. F. behoudt
dus een gevangenisstraf van drie Jaar. P.
H. H. van twee Jaar. en M. J. N. zijn atraf
van vilf Jaar. De procureur-ggneraal had
geconcludeerd reap, tot een Tevangetila-
•traf van vier en drie JasWen bevestiging
"van de atraf van vijf jaar
Tegen troepsn als staking brekers. Het
nationale comité van het machtig* Britse
verbond van mecanJolëi» en maehineperso-
nee! heeft Woensdag met 37 tegen 35 stam
men het gebruik van troepen om officiële
•rbeldegeeohdlien te breken afgekeurd.
KERKELIJKE MUTATIES
Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Nijkerk
J. -C- Stelwagen te Wezep. Te Oude
water J. v. Wier te Ketteren. Te Rijssen
W. Rijnsburger, res.-legerpredikant te
Amersfoort.
Bedankt voor Eist (U.) N. Wermoltz te
Aalst. Voor Molenaarsgraaf W. L. Mul
der te Maartensdijk.
Geref. Kerken. Beroepen te Appingedam
D. J. Modderaar te Oude-Pekela. Te
Heerj#isdam en te Spijkenisse J. H. Post
te Wierlngerwerf. - Te Amersfoort H W.
Engelkes te Delft. - Te Lichtenvoorde
H. C. Endedijk, cand. te Amstelveen.
Te Opperdoes P. Rullmann, woonachtig te
Utrecht
Ohr. Geref. Kerk. Tweetal te Tholen
W- Baan ta Dordrecht en N. de Jong te
Middelharnis.
TN DE HARDE JAREN 1940 tot 1948 werd Rotterdam een verwaarloosde haven,
een stille haven waar de-bezetter slechts sporadisch een convooi schepen kon
beladen en doen vertrekken. Aan onderhoud werd weiqig gedaan. Slibaanzetting
verminderde de diepte. Maar de grootste slag viel in de herfst van 1944 toen de
bezetter in blinde vernielzucht, wat in vele jaren moeizaam was opgebouwd,
stelselmatig ging verwoesten. Wie herinnert zich niet uit die dagen het geweld
van de ontploffingen, die elke dag de bodem van Rotterdam deden trillen, explo
sies, die degeiyk opgebouwde kademuren deden spiyten, opslagruimten ver
nielden en kranen in elkaar deed zakken. Rotterdam scheen ten ondergang ge
doemd. Want de verwachte bevrijding bleef uit En elke dag vraten de vernielin
gen veftier in ons grote, trotse bezit w
DE BEVRIJDING kwam na efn winter,
die de nood van elke Rotterdammer
tot het uiterste deed stijgen. Maar Rotter
dam had ln deze winter niet stilgezeten.
Plkpnen werden uitgewerkt om zo spoe
dig mogelijk te beginnen met het herstel
van de haven. Niet minder dan acht kilo
meter kade was grondig vernield door on
derwaterexplosies. Loodsen en grote op
slagruimten waren zo ernstig beschadigd
dat slopen een eerste vereiste was. Brug
kranen en kranen waren opgeblazen en
een groot aantal was gedemonteerd en
naar Duitsland overgeljracht. Reeds op 15
Juni 1945 werd een bëgin gemaakt met
het heratellen van, de vernielde kaden
langs de Maashiwen door Christlanl en
Nielsen, terwijl een maand later de N.V
Bato dit werk aanving in de Lekhaven.
Materiaalgebrek veroorzaakte grote moei
lijkheden, maar allengs kwam er gang ln
het werk. In Januari werd het herstel
werk gecoördineerd ln de N.V. Haven
herstel. waarin vijf Nederlandse en drie
Engelse maatschappijen werden verenigd
Niet minder dan 42 maanden van uiterst
Ingespannen arbeid van 1200 arbeiders
?ou het duren voor het volledig herstel
een feit zou zijn. Vyftig millioen gulden
zou dit werk vergen.
De explosies, dia onder water veel ver»
tdeld hadden,
\8sel hoofdbrekens.
bezorgden de herstellers
- .sns. Met, groot materieel
tbog men,, aan de arbeid. Pontons, duiker
klokken, baggermolens en zuigers wer
den in da strijd geworpen. Vele betonnen
caissons van de kaden bleken niet meer
te repareren en moesten eerst worden op
geruimd en daarna vervangen. Dam wan
den werden geslagen. En op de wal ving
tegelijkertijd het herstel van de vernielde
loodsen aan en werd gebruik gemaakt
van de gelegenheid tot uitbreiding en
verbetering van de outillage.
■pOTTERDAMS HAVEN zou niet ajleen
1 hersteld worden, maar grootaar en
nog beter ingericht uit de donkere tijden
naar voren treden. Een enorme hoeveel
heid materiaal was nodig om al deze om
vangrijke heratelwerken uit te voeren
Alleen ln de Maashaven en de Rijnhaven
gebruikte men 10.000 betonnen pelen voor
funderingen.
In niet minder dan 25 loodsen moesten
nieuwe betonnen vloeren worden gelegd
De Rijnhaven en de Maashaven waren
gereed in het begin van 1949. Langer
duurde het herstelwerk aan da Merwe-
haven. die wel het zwaarst was bescha
digd. Hier was het nodig de kademuren
geheel te vernieuwen. In Juli 1949 waa
ook deze haven
TN CIJFERS ia dit gigantische herstel-
werk ook weer te geven. In de Lek
haven moesten 121 meter kademuur wor
den gerepareerd, ln de Rynhaven 1086
meter, in de Maashaven 1829 meter, de
Waalhaven 2399 meter, de Merwehaven
760 meter, terwijl stifte Wilhelmlnakade
698 meter moest woraen gerepareerd. Er
waren 12.275 betonnen heipalen nodig,
165.000 kubieke meter betbn en 15.000 ton
betonUzer.
Enjn deze jaren van herstel werden de
nevëiiaweer op diepte gebracht. Bij Ptr-
nla werd een olleztad uit de grond ge-
stampt, dia 1.500.000 ton minerals olie en
290.000 ton eetbare olie kan bergen. Nfet
minder dan 102 drijvende kranen en 210
walkranen staan nu ter beschikking van
laden en lossen. Rotterdam kan 100.000
ton massagoed per uur loeten Zet drij
vende bunkermachlnee kunnen elk ISO
ton steenkool per uur aan schepen leveren.
En niet minder den 26 drijvende graan
elevators kunnen elk van 150 tot 250 ton
graan per uur verplaatsen. Het herstel
van kranen eti ander* werktuigen en het
terughalen van die welke neer Duitse
havent waren afgevoerd, kreeg eveneena
zijn beslag en zo Icon het enkele maanden
geleden gebeuren, dat een schip met 20.000
ton Ijzererts weer ln de wel zeer korte
tijd van 16 uur kon worden geloat
Wie ln deze afwisselend zomerse dagen
aan Rotterdams voorpost aan zee, de
Hoek van Holland, de afwisseling van de
dagelijkse arbeid zoekt, ziet daar voer
de Waterweg op zee een moderne loods
boot dienst verrichten. Ook deze ken menM
rekenen tot het havenher»tel. De schepen, w
die met grote regelmaat uitvaren en bin
nenkomen. zijn een levendige etofferlng
van het beeld van zee en rivier, maar te
vens het bewtja. dat Rotterdams haven
weer opgenomen ls ln het grote wereld
verkeer en dat de «chepen een service
wacht, die men van Rotterdam gewend la.
De tentoonstelling Ahoy' geeft van de
historie van deze wereldhaven, van zijn
snelle opkomst ln de eerste helft van deze
eeuw. maar ook vèn »Un glorieus herstel,
dat op een néblje ondergang volgde, treft»
fende beelden.
t