Gi van het week-end Het kostbare deposito [bridge] Het EDICHT Het verhaal van de mensheid Afstomping in „Arbeitseinsatz" met een glimlach 'in. De politiek der regering en de fondsenwaardering PANDA EN DE MEESTER-EDELMAN TWEE RIVALEN Over Terschelling Rentrants bij Partner Springprocessie van grote vissen Zalm voor het grijpen E Agatha Christie sass PRILLE GRILLEN KNÊ-7TERPRET Ha Ha Een kropje sla Tik, je bent af KNUTSELPUZZLE DAN NAAR. BED.' De aanhouder «int, dat zie je 'IT Schaduwkrijgertje In een cirkel Z. wt: MOEILIJK ft letterkundige kroniek Debuut van Kossmann DT Verschuif-puzzle Waarschuwing Effecten- en geldmarkt Het ideaalde gulden is weer best Bedrijfsbelastingen moeten omlaag ZATERDAG 22 JULI 1950. DUIZEND EN EEN 19—24 10. 46-41 19—23 14—19 11. 28 19 14 23 20—25 12. 50—44 10—14 25X14 13. 37—32 14—19 18s23 14 41—37 5—10 12—18 15. 34—30 10—14 23X32 16 30—24 19X30 7—12 17 25X34 13—19 1—7 De Zuid-Hollandse hoofdklasse is in twee afdelingen gesplitst, waarvan de kampioenen elkaar in een uit- en thuismatch het provinciaal clubkampjoen- schap betwisten. In Rotterdam en omge ving speelt ..Constant" reeds een aantal jaren de eerste viool, terwijl dit in Den Haag Leiden geschiedt door het Haagse „R.D.G.". Deze beide verentgingen ver schillen zo weinig in kracht, dat een uit slag nimmer te voorspellen valt. In 1947 b.v. werd het 1010 en 119 voor ..Con stant". in 1948 was zelfs een beslissings wedstrijd nodig. n.l. 119. 812 en we derom 119 voor ..Constant", terwijl dit jaar de winst voor ..R.D.G." was met 11—9 en 1010. Niet onvermeld mag blijven dat deze rivaliteit tussen deze beide clubs een uiterst sportief karakter draagt en dat de verliezende partij de verdere verrichtingen van de andere steeds met grote belangstelling blijft vol gen. Uit de jongste match geef ik u hieronder de partij aan het 6e bord. gespeeld op 20 Januari te Den Haag tussen schrijver dezes (wjt) en de sterke Hagenaar W. C. v. Rooti (zwart). 1. 33- 35—30 30—25 8. 37*28 9. 41—37 De opening is zonder schokkende ge beurtenissen verlopen en beide spelers hebben hun stukken zo economisch moge lijk opgesteld. 18. 33—28 17—22 19. 28X1? 11X22 Zwart voelt blijkbaar niets voor klas siek spel en zoekt naar een flankspel-op- stelling. 20. 38—33 23—28 24. 37—31 9—13 21. 32 '23 18X38 25. 42—38 22—27 22 43X32 19—23 26. 31X22 18 >'27 23. 31—26 12—18 27. 32X21 16X27 Wit heeft deze afruil natuurlijk zien sankomen. doch niet gevreesd, gezien de opstelling zijner stukken. Een hekstelling via 3227 had weinig zin. 28. 39—33 14—19 31. 44—39 19—23 29. 34—29 23 X 34 32. 29X18 13'X22 3u. 40X29 4—9 bracht wit van het centrum af te halen en tevens schijf 27 steun te verlenen. 33. 47-42 8—13 36. 43—40 2—7 34. 42—37 6—11 37. 48—43 13—19 35. 39—34 7—12 38. 33—29 9—14 Dit is wel het critieke moment van deze partij. Wit had hier nog slechts 7 minuten voor evenveel zetten en over woog de kansrijke voortzetting met 2923. 45832 en 43 - 23. Alvorens daartoe te be sluiten liep hij even langs de nog aan de gang zijnde borden en constateerde toen dat. wanneer hij remise speelde, zijn club waarschijnlijk een 11—9 overwinning zou behalen. Aangezien de gevolgen van de hierboven gememoreerde voortzetting, mede tengevolge van de tijdnood, zeer moeilijk waren te overzien, besloot wit tot het volgende: 39. 37—32 40. 32X21 Op zijn. 45 X18 11—16 16 27 27X38 22—28 19—23 12 23 43. 32-23 44. 36—31 45. 49—43 19X28 14—19 enz. gevolgd 47. De verdediging sluit als een bus en de kansen liggen nog slechts aan wit'* zijde. Dit had wit ook bij zijn 39ste zet bere kend. doch intussen had hij toch spijt ge- gekregen de andere voortzetting niet te hebben gekozen. In tijdnood verspeelde n.l. één zijner medespelers zijn winst kans en een 10—10 uitslag lag in het voor uitzicht. 50. 31—26 13—18 12X21 18—22 48. 40—35 8—13 51. 21—17 49. 26-21 7-12 52. 26X17 Remise gegeven want ook 38—33 helpt niet meer. V. F. TROMER. Er is waarschijnlijk geen zo verant woord. historisch diep nagegaaij en folkloristisch fris en oorspronkelijk docu ment over Terschelling aan te wijzen als het boekje van Gerben Colmjon. getiteld ..Hoe het oude Terschelling zich ver nieuwde". in een tweede, illustratief ook welverzorgde uitgave door ..Boek en Periodiek" te 's Gravenhage zo juist op de markt gebracht. Men kent Terschelling van de^ïran- daris, de oude postboot, het Lutinegoud. maar verdere wetenswaardigheden van het eifand zijn niet bepaald gemeengoed. En nu is het verbazend, zoveel en zo Interessant als de schrijver er van weet te vertellen. Scherp wijst hij de scheids lijn aan. Tot 1907 een sinds eeuwen onveranderde toestand, een volslagen isolement, waaruit de blik nauwelijks naar de nevertgebieden werd gericht en waarin de bevolking trein, motorfiets, noch straatorgel kende. Daarna een golf van modernisme en de behoefte van de auteur de dfitstane ver schillen tegen elkaar af te wegen, de historie vooral ernstig te belijden, waaruit we b.v. leren, dat Terschelling altijd meer Hollands dan Fries georiënteerd was en dat het eiland uitstekend mensenmateriaal voor de zeevaart en het redden van schip breukelingen opleverde. Nogmaals, een juweeltje onder de folklori6che boekjes, dit werkje. YOOR DE tegenpartij is het meestal ge- v wenst om de rentrants bij de partner van de speler zoveel mogelijk weg te spelen. De leider daarentegen moet altijd zorgen die rentrants bij zijn partner zo lang te bewaren als hij deze nodig heeft. In het geval dat zijn partner geen fen- trants heeft, moet hij zorgen deze zien te maken. Het tegenspel is er juist zoveel mogelijk op gericht om de leider uit eigen hand te laten spelen, daar daardoor de grootste kans geschapen wordt om de slagen te maken en voorkomen wordt, dat de leider kan snijden. Het volgende spel geeft hiervan wel een duidelijk voor beeld. Moet Z die 6 H moet spelen, uit eigen hand spelen, dan kan hij het spel alleen winnen, wanneer R b niet viermaal tegenzit en KI h ook goed zit. Kan hij zorgen, in N voldoende aan slag te komen, dan kan hij zijn spel altijd Win nen door de tegenpartij te noodzaken de ruitendekking weg te werpen of anders kan hii de vierde ruiten kwijt op een vrije schoppen van N. De spelyerdeling was als volgt: H 8 3 R b 10 8 7 Het spel is toch lang niet makkelijk. Wanneer u aan deze rubriek iets wilt hebben, moet u altijd eerst zelf trachten de juiste speelwijze te vinden. Hiervan leert men het meest en is het u gelukt, dan heeft ,u daarvan ook voldoening. W kwam uit met R 5 en het spel verliep als volgt: 1. R 5 R 8 R 9 De langste kaart van N is S. Wanneer Z er nu in kan slagen een Sch. vrij te spelen, dan behoeft hij niet op het goed- zitten van de Rb te speculeren en kan dan een ruiten kwijt op de vrije Sch. Hij gaat dus eerst de schoppen aanvallen. 2. Sa S3 S 8 Sh Wat zal W nu naspelen. Daar O S 8, bij- wierp. weet W dat O een schoppendek king heeft. Doch wanneer O ook R h heeft, dan kan O met ruiten nakomen en kan W een introefslag in R maken en daarna schoppen spelen. W speelt dus: 3.R3 R 4 R 7 Rh 4. K7 Kv K 8 Kb Z moet nu wel snijden op K h. want door het spelen van W van R 5 en R 3 weet Z dat R b nu viermaal tegenzit bij O. 5. S 7 S 4 S 2 Ha Z moet nu hoog introeven. om daardoor in N rentrants te maken in troef en in N aai» slag te kunnen komen. Hij moet dus zuinig zijn op zijn lage troefkaarten. 6. K 2 7. K 4 8. H 6 9 K 3 10. H 4 11. H 2 K a S 5 H 9 S 9 H b H 7 K 6 S 6 H 3 S 10 H 8 H v H 10 K 10 Wat moet O nu wegwerpen? Gooit hij S v. dan is S b in N vnwen gaat daarop een ruiten in Z weg. Owbit hij een ruiten weg.'dan speelt Z uit N R 2 en maakt dan twee ruitenslagen. Het contract is dus altijd gemaakt. De hele streek, waar doorheen het ri viertje Leven in Dunbartonshire stroomt, was dezer dagen in opschudding. Kinde ren, die op de oever speelden, hadden ge zien hoe honderden grote vissen boven het water uitsprongen als werden ze door een handig kaatser omhoog gegooid en daarna weer in het water terugvielen, waar ze hulpeloos ronddreven. Andere kwamen op de oever terecht. De kleintjes waren ontzet, dachten dat de vissen hen achtervolgden en liepen, om hulp roepend, naar hun moeders. Deze dames kwamen toegesneld, zagen dat er een school zalm door de rivier trok, waarmee iets bijzon ders was gebeurd, al konden ze. en kon niemand, het verschijnsel verklaren. Het nieuws verspreide zich als een lopend vuurtje in de dorpen Renton, Alexandria en Dumbarton, wjiarop de mannen met bakfietsen, wagens en alles wat rijden en bergen kon naar de rivier snelden, waar ze de kos^ijke zalm maar voor het grij pen haddeh. Enkele uren later was er in de gehele omtrek geen woning meer. of men had een voorraad vis, genoeg om een weeklang driemaal per da.g zalm te eten. De Londenaars keken op hun neus, toen ze het nieuwtje hoorden. Zij betalen voor verse zalm meer dan zeven shilling, meer dan vier gulden per pond. Oplossing Hexagram-puzzle 1-2 Verhaal. 2-3 Legende. 1-3 Venetië. 4-5 Betonen. 6-5 Stangen. 4-6 Benares. R zullen wel weinig ouders zijm, die niet een keer aan het bed van hun zieke kind gestaan en wanhopig beseft hebben, dat al hun liefde en goede wil niet in staat Zijn om de pijn van de kleine patiënt weg te nemen. Men zou dan wensen dat het onheil iets tastbaars was. om het aan te pakken, er mee te worstelen, het te bezweren en uit te bannen. We zouden voor één keer magie willen bedrijven, maar het be wuste weten verzet zich daartegen en ons woord heeft al lang zijn magische kracht Ve£°deVhte echter leeft nog altijd iets voort van de magiër, die hij in d^tanvang der tijden geweest is. Zo schreef Gerard den Brabander in een genadeloos héte zomer, toen zijn kind ziek was. onderstaand gedicht waarvan het bezweren<l karakter on miskenbaar is. Voor hem zijn de zon, de wind, de donder en de en hij heft zijn kind naar de lucht van gloeiend staal om de zon tiot medisdogen te hpuzenen Als een reeenmaker van een primitieve stam roept hij de donder, -de wind èn de® regen aan? 5£t komen, geweldig, en de zon m de hitte verslaan en zijn kind, dat dreigt te stikken, verkwikking, adem en leven schenken. Mijn kind wil zegen (voor Marianne). Regen, waar blijft uw zilver wonder? Waar blijft uw matgeel voorhoofd, donder dat anders onze zomers dreigt? Zon ziet gij uw hoog gestoelte niet hoe in deze lamme zwoelte mijn spareend kind naar adem hijgt? Wind waarom blaast gij niet een wimpel van wolkenwit; waarom geen rimpel in 't effen voorhoofd van den dag? Waarom laat g'in de hete zalen der uitgebrande dage' aan 't stalen plafond alleen der zon 't gezag.' Uit: Gebroken Lier". Ik houd mijn naakte lijf gebogen over mijn schreiend kind: mijn ogen monstren vergeefs den hemelkom. Waar blijft gij. kopgebogen kudden van donderbuffels? Waar uw schuddend geloei, dat onheilspellend gromt? Natuur, mijn spartlend kind wil regen. Haar handen grijpen naar den zegen van wind en kouden droppeltik. Les les dan toch dit schreiend dorsten Wo'lk. reik het uwe vette borsten en blus de zon, voordat het tikt GERARD DEN BRABANDER (geb. 1000). VRIJMETSELARIJ Van de hand van J. B. Schouwink is bij W. P. van Stockum en Zoon N.V. in Den Haag een verhandeling verschenen onder de titel van De geestelijke Waarde van de Vrijmetselarij. De welingelichte schrijver gaat de vraag na of de vrijmetselarij nog redenen van bestaan heeft, of dat zij juist nu moet worden verbreid. Op levendige wijze zet hij de betekenis van de vrijmetselarij uit een. De liefde zal immer het geweld over winnen. de haat wordt overwonnen door de genegenheid, de broederschap zal het winnen van de tweespaltde geest zal triomferen over al het duistere van het materialisme, zo schrijft hij en hij ver klaart: De weg daartoe wijzen, het pad daartoe effenen, het hart daartoe ontslui ten wil de vrijmetselarij. Voor hen. die zich' van het wezen der vrijmetselarij op de hoogte willen stellen, vormWhet boek van Schouwink verhel- derende"ftctuur. TERUG UIT INDONESIë OPNIEUW ER HEEN Neen. het is niet gemakkelijk voor een gezin, dat jarenlang in Trldonesië heeft gewoond en dan in Nederland wordt over geplant. Ieder weet nu wel. dat het voor de gerepatrieerden lang niet alles roze- geur en mapeschijn is Daarom lijken de moeilijkheden, welke Mia BruynOuwe hand Marian Manders doet hebben, gezien door de ogen van mensen uit deze tijd. niet zo verschrikkelijk. Marian immers keert terug in een tijd. toen Indië nog Indië wasMaar ook toen was de overgang niet altijd gemakkelijk. Dat de jeugdige lezeressen, voor wie dit boek bestemd is. best een verhaal willen lezen, spelend in vooroorlogse tijd. bewijst, dat bij van Holkema Wa^endorf N.V. te Amsterdam een tweede druk is versche nen van „Hermelijn", waarin Marian's perikelen in Nederland worden verteld, evenals trouwens van het vervolgverhaal „Hermelijns huwelijk". TJET MOEDERLAND HELLAS (Griekenland) heeft door 11 verval van binnenuit en ook door de opkomst en bloei van het Romeinse rijk. steeds meer aan politieke betekenis ingeboet. De waardering voor de Griekse beschaving in het Romeinse Rijk nam echter in de eerste eeuwen na Chr. steeds toe en bereikte haar hoogtepunt onder Hadrianus (117-138 n. Chr.). Het ging tot de goede toon behoren veel Grieks te lezen en geleerde Grieken werden in hoge Romeinse staatsambten aangesteld. Links zien we een bibliotheek te Ephese. in Klein-Azië. in 92 v. Chr. Omstreeks die tijd bestond in de z.g. Griekse koloniën een ware leerhonger. Bovendien verstond men de kunst de leesrollen te vermenigvuldigen volgens een systeem, dat aan ons tegenwoordige „stencillen" herinnert. Mede door de bijna kosteloze arbeid van slaven lag de prijs van een leesrol dan ook niet veel hoger dan van onze na-oorlogse gedrukte boeken. In het midden: Vier munten met afbeeldingen van de keizers Nero (links-boven), Vespasianus (rechts-boven). Trajanus, onder wiens bestuur het rijk zijn grootste afmetingen heeft gehad en Marcus Aurelius (rechts-beneden). Marcus Aurelius. de keizer-wijsgeer. was een overtuigd aanhanger van de Romeinse school der stoïcijnen, waartoe ook Seneca (zie no. 55) behoorde. De oprichter van de school der Stoa (zuilengalerij) was Zeno. die zijn eerste leerlingen om streeks 300 v. Chr. in een zuilengalerij te Athene verzamelde. Omstreeks 150 v. Chr werd het centrum van de Stoa naar Rome verplaatst. De „zelfbeschouwingen" van Marcus Aurelius worden ook tegenwoordig nog veel in moderne vertalingen Rechts zien we de enige Romeinse keizer, die zelf gevangene van een vreemde vorst is geworden: Valerianus. Ondanks.zijn persoonlijke bekwaamheid is het hem steeds tegengelopen. Tijdens zijn bestuur woedde in Rome pest: in het Noorden van het schiereiland vielen de Alemannen binnen, in Gallië. de Franken, in de Noordoostelijke provinciën de Goten Hijzelf rukte op tegen de Perzen. Door verraad viel hij in het jaar 260 in handen van koning Schapoer Keizer Valerianus is in ge vangenschap gestorven. Op een reliëf te Persepolis heeft men deze voorstelling aangetroffen: Valerianus. die eerbied aan zijn overwinnaar betuigt. Mysteriën en moorden Weer wordt de (brede) massa onthaald op twee nieuwe Agatha Christie's, waarin Engelands first-lady op het gebied der thrillerschrijverïi zich van haar beste zijde toont, en dus zullen ze er ingaan als messen in malse bout. om het beeld van de |oete koek nu eens door een- ander te vervangen. Want Agatha Christie, die met zeldzaam een volstrekt eigen stijl ten aanzien van de garnering en vooral de ontknoping, waarbij ze telkens door frisse originaliteit smeuïg gemak moordhistories opdist, bezit veel groter blijkt te zijp dan van de eer een volstrekt eigen stijl ten aanzien van ste verdachte. „Bruisende drank" laat de lezer even eens tot de laatste bladzijde in twijfel over de aard van twee hoogst sensationele vergiftigingsg&vallen in de Londense So ciety en ook hier leidt een foutloze de ductie uit een meesterlijk geconstrueerd labyrinth naar de uitgangswaarheid A. W. Sijthoffs Uitg. Mij. N V Leiden stak de beide uitgaven in een prettig han teerbaar bandje en maakte ze daardoor eens te meer tot ideale reis. en vacantia lectuur. het een In „het A.B.C. Mysterie" is alphabetische puzzle, gehecht spoorwegboekje dat als visitekaartje bij elke moord wordt gedeponeerd, en welke aanvankelijk regelrecht naar de schuldige voert, om aan het slot toch nog om te klappen naar een geheel andere figuur, wiens aandeel in de geruchtmakende zaak Even uitrusten. Ansje: Ik heeft geen schrift. Onderwijzeres: Nee Ansje, dat is niet goed. Het is zo: Ik heb geen schriftlij hebt geen schrift. Hij heeft gtftn schrift. Wij hebben geen schriften. Ansqe: Als niemand een schrift heb, kunnen we wel naar huis gaan. Onderwijzer: Wat zou je doen. als je in een bos een beer tegenkwam? Jantje: In een boom klim- men. Onderwijzer: Maar beren kunnen ook In bomen klimmen. Jantje: Niet in mijn-boom, die zou te hard schudden! Jongen: Ik heb in dagen niet geslapen. Vriendje: Hoe komt dat? Jongen: Ik slaap 's nachts. Vang het klosje in het kroesje TTIER is een spelletje, dat je AA zelf kunt maken en dat je dan buiten (anders gooi je mis schien de lamp in de kamer siuk kunt spelen. Je hebt er niet veel voor nodig. Een leeg klosje, een kroesje en een stuk. je niet te dik touw. Je kunt dit nemen zo lang gis je zelf wilt. Nu moeten je vriendinnetjes proberen het klosje op te gooien en het dan in het bekertje op te vangen. Spreek bijvoorbeeld af. dat ieder kind tien keer mag gooien. Wie dan het meest het klosje vangt, heeft gewonnen. Doe je-best maar. groenteman. Nee, niet echt. 't Is maar een spelletje. Luister maar. Een jongen is de groente man. In zijn winkel verkoopt hij van alles. Sla. worteltjes, snijbonen, bloemkool, komkom mer, radijs en nog veel meer. Dat hangt er vap af, hoeveel jongens en meisjes er mee doen. Ieder kind zit n.l. in de groentewinkel. De een is sla, de ander 'is bloemkool, de derde is een bosje warteleiT. Nu komt er een klant in de groentewinkel. De klant zegt: Een kropje sla, alstublieft. Meteen rent het kind dat sla heet weg. Nu moet de klant proberen heni af te tikken. Lukt dat. dan fs zij een groente en het getikte kind is klant. De groenteman geeft de kinderen weer andere namen. Zusje: Jij nam het gróótste koekje. Broertje: Dat weet ik. Zusje: Als ik jou was had ik het kleinste genomen. BroertjeNou, dat heb je nu toch. jan Plezier Fliere flop Paardje stop We komen hier De wagen uit Fliere fluit En dansen nu In de maat Zie hoe dat gaat. Een stout sterretje HET was avond. Alle sterre tjes aan de hemel waren aangestoken. Het ene schitter de al mooier dan het andere. Er was echter één sterretje dat het niet erg naar zijn zin had. Dat sterretje vond het helemaal niet leuk, om altijd aan de lucht te hangen. En bovendien, het ge beurde dikwijls, dat het hele maal verscholen was achter een wolk. Nee. dat sterretje zou nu best eens naar de aarde willen. Als er geen wolken waren, kon het de aarde zien. Niet goed. daar was de aarde te ver voor weg. Het sterretje was echt nieuwsgierig. Op een avond nam het een besluit. Ik maak me los en ik spring naar beneden, mompelde het. En zo gebeurde. Fffffjjjjjttt wat ging dat hard. Het sterre tje deed de ogen dicht. Kijken durfde het niet. Het was koud ook. Eigenlijk had hegteterretje een beetje spijt. MetjBIn schok kwam het even laWr op de aarde terecht. Het sterretje bleef even versuft liggen. Toen deed het zijn ogen open. Ge lukkig was het niet stuk geval len. Het keek om zich heen. Zo, nu had h«t dan toch zijn zin. Het was op de aarde. Het poetste zich eens extra op en ging een eindje wandelen. Het sterretje was op eeir weiland terechtgekomen. In de verte lag een stad. Daar wilde het been wandelen. Onderweg kwam het sterretje bij een sloot. Het keek in het water. Het zag ziehzejf en ooo. wat een schrik. Het sterretje was helemaal dof ge worden. Dof en donker, zonder glans. Wat was hKpterretje be droefd. Nu pas •besefte het, dat het niet op aarde thuishoorde. O. kon ik maar weer terug, huilde het. iGou net aan de wind vragen, of die hem terug kon brengen? Wind. wind. riep het zo hard het kon. Wind. wil je mij alsjeblieft helpen? In spanning wachtte het sterretje of de wind hem had gehoord. Wie roept mij? Wie roept mij? klonk het. Ik, ik. antwoordde het sterretje blij. WinjJ,-vi/il je mij alsjeblieft naar Boven blazen. Ik wil zo graag terug. Ik heb helemaal geen glans meer. Ik zou het wel willen, maar ik weet niet. of ik wel zo hoog kan komen, antwoordde de wind. Bovendien ben ik van daag niet erg sterk. Maar mis schien kan ik je een zetje geven. Och, huilde het sterretje, dat helpt niet. Dan kan ik zelf toch niet verder. wat, sprak de het eens aan de bloemenfee vragen, misschien weet zij raad. Het sterretje kreeg weer hoop. Misschien zou alles nu toch nog goed komen. Na een poosje kwam de wind terug met de bloemenfee. Het sterretje maakte een diepe bui ging. Is dit het sterretje? vroeg zij aan de wind. Ik weet geen middel om je naar boven terug te brengen, sprak de fee. Maar wel kan ik er voor zorgen, dat je je hier op aarde thuisvoelt en gelukkig wordt. Wil je dat? O. bloemenfee. alstublieft. Ik zal je dan in een bloempje veranderen. Voortaan ben je dan geen sterretje meer. maar een plahtje met witte bloempjes, dat bijna het hele jaar bloeit, langs akkers en Weet je wind. ik zal 1 wegen. -Doe dan nu Je ogen maar even dicht. En op de plaats waar het sterretje zo bedroefd had ge zeten, stond een klein plantje met witte bloempjes fris en nooit over. zucht Loek Bergsma. als zij haar overgangsrapport van het vorig jaar bekijkt. Ze weet het. ze is niet zo best. Het eerste jaar was ze blijven zitten. Eer lijk gezegd had ze niet hard ge. noeg gewerkt. Daarna voor het tweede jaar was het nog maar net met de hakken over de sloot. Maar nu, hoe zal het nu gaan? Weer blijven zitten? Nee, dat nooit. Maar als het nu niet gaat? Als zij het niet kan? Vreselijk, wat moet dat worden. Loek zucht nog eens diep. Het is drie maanden later Drie maanden in de tweede klas. De rapporten worden uit gedeeld. Gelukkig het valt mee. Twee onvoldoende cijfers. Een drie voor geschiedenis. Dal haalt ze wel op. Een vier voor meetkunde. Meetkunde is haar zwakste punt. Maar Loek is vol goede moed. Het zal wel mee vallen. Met een gerust hart gaat ze die avond naór de feestavond van school. Als het zover is. dat het tussenrapport komt, voelt Loek zich minder op haar gemak Allesbehalve rustig kijkt zij naar de stapel witte papiertjes in de hand van de directeur. DIT spelletje kun je het best spelen als de zon schijnt. Er is n.l. schaduw voor nodig. Bij krijgertje spelen geeft het meisje of de jongen die hem is. een van de anderen een tik. Nu moet zij proberen op* de scha duw van een van de kinderen te stappen. Is dat gelukt, dan mag zij weglopen en het kind op wiens schaduw zij stapte, m hem dan. En zo ga je maar door Net zo lang, tot je geen zin meer hebt. ALLE kinderen zitten irj een cirkel in het gras. Eén kind is hem. Zij kijkt heel naden kend rond. Dan kiest zij een kleur of een voorwerp, uit de omgeving, welke zij kfyi zien. Zij schrijft het op een stukje pa pier. Nu moeten de kinderen raden, wat het is. Zij moet ver tellen of het een kleur is. een persoon of een voorwerp. Het kind. dat geraden heeft, wat er óp het briefje staat mag dan iets bedenken. Vind je dit spel. letje niet leuk meer, blijf dan toch maar zitten. Ieder kind noemt om de Ifeurt de naam van een vogel. Zo'kun je doorgaan, tot niemand meer een vogel op kan noemen. Geen vogel mag twee keer genoemd worden. Wie niets meer weet valt af. Zo blijft er tenslotte een win naar over. Je kunt dit spel ook spelen mat bloemen, bomen enz. groen. Het plantje kreeg de naam sterremuur. Voordat de wind en de bloe menfee weggingen had het nog juist tijd om Dank u wel, bloemenfee, te roepen. En dat het bloempje gelukkig was. blijkt wel hieruit, dat er steeds meer sterremuurplantjes kwamen. Jan Plezier Fliere flop Paardje hop We gaan nu hier De wagen in Fliere flin Komen terug Volgend keer Tot ziens maar weer. Niet fraai. Zeven vijven en een vier. weer voor meetkunde Vader en moeder gaan naar de ouderavond. Het blijkt, dat de meetkundeleraar nog al het een en ander op haar gedrag heeft aan te merken. Ze let lang niet altijd goed op. Loek denkt: Die vijven haal ik wel op. Die ene vier mag dan blijven staan Vader en moeder zijn er niet zo zeker van Ze trekken ernstige gezichten Vader neemt Loek eens flink onder handen. Bij het tweede rapport is de spanning nog groter. Drie vieren en twee vijven. Op ver- schillende vakken is Loek pun ten vooruitgegaan De direc teur geeft haar een oemoedigend knikje. Opgelucht stapt Look naar huis. waar zij de resulta ten laat zien. Het val: mee Lock mag -veer gaan zwemmen, want dat was een poosje afgelopen geweest. Proefwerken De ene repetitie na de andere. Loek zwoegt op een meetkundc- repetitie. Haar ogen vliegen over de opgaven O. nu had ze de stellingen en alles zo goed geleerd. Maar het gaat niet. Het gaat weer mis. Een twee plus. Als Loek dat hoort laat ze bijna de moed zakken Bijna Loek zft gebogen over nr.ar agenda. Ze telt cijfers i neemt het gemiddelde, rekent haar kans. Zou ze net halen? Zou ze over gaan? Ik moet en ik zal over Ik ga nog harder werken, nog harder. En Loek repeteert, vooral meetkunde Ze leert woorden maakt zelf vertalingen en doet wat ze kan Zwemmen, nee, al is het nog zo warm. iwemmen gaat Loek niet. Loek krijgt er plezier in Het >gaat beter Ze voelt bet. Zou ze het d~n toch nog halen? Het-is half Juli Loek is thuis. Als er vandaag geen bericht komt. dat ze is blijven zitien.... Vanmorgen was er niets Straks komt de post Loek wacht en wacht Dï-ar komt hij aan. O, ze durft haast niet 'e kijken Zal hij \oorbijgaan? Als die post bode eetis wist Hij kijkt naar het stapeltje brieven in de hand. Nu is hij bli bun hekje. Hij staat even stil en loopt door. Loek valt op een stoel neer. Ze is er Ze is ei Nfis- schien met een taak. maar ze is*- over! Even later wordt er gebeld Het zijn José en Ingrid. twee meisjes uit haar klas. haar beste vriendinnen. Heb ie berirh» fié- kregen. vragen re .Nee. jubelt Loek Hoera! Hoera' Hoera! Wij ook niet we zijn over. De meisjes maken een ronde dans in de gang Als moeder even later thuiskomt, en Loek het vertelt zegt moeder blij' Zie je wel Loek. dat bet goed is. dat je hebt volge houden Je weet .het. de aan houder wint. BEP DE VOS. 16 jaar. ZO WAS HET Hier is de oplossing van de puzzle van Dick de Haan Kijk maar r»a. Horizontaal: 1 paard. 5 sla 7 To. 8 oog. 9 er. 11 tol 12 parel, 16 la. 17 dag, 18 te Verticaal 2 as? 3 als. 4 ra 6 Stoel. 10 oor: 13 lor. 14 ie 15 wagen. 18 lat. Broer en sus. ZATERDAG 22 JULI 1950. EERSTE BLAD - PAGINA 3 niet luchtig door het leven gaat, zich niet onttrekt aan de proble men, die zeker in onze zo ontwrichte tijd bijna elke dag op ons aönstormen; wie het niet met zijn geweten op een accoordje gooit in ernstige of eenvou dige zaken, ervaart hoe moeilijk het is te leven naar de lünen, die het Chris tendom ons aangeeft. Het lsaajihet einde van elke levens] Wij to vee. zelfs bij een oppervlakkige terug- telkens weer te constateren dat •1 gefaald hebben, in*"veel gestruikeld zijn en niet de kans heb ben gezien ons evenwicht te herstel len. Over de vele kleine gevallen van falen lopen we meestal achteloos heen. Het is begrijpelijk. De grote dingen, de ernstige zaken waarin wij de wetten van de Christelijke moraal hebben overtreden, zullen ons meestal bezwa ren, maar al te veel zullen wij ons ge weten sussen met de erkenning, dat wij gedwaald hebben, omdat wij nu een maal zwak zijn. Zeifs de sterke karakters zullen tel kens tot de ontdekking komen, dat ook zij aan het falen niet ontkomen. En zij zullen zich de meeste zorgen maken hoe in de toekomst daaraan te ont- TJUIZENDEN jonge mannen zijn in de oorlog uit Nederland naar Duitsland gevoerd waar zij gedwongen tewerk werden gesteld.. Hun verslagen over die slavernij zouden, indien zij teboek werden gesteld, natfhirlijk zeer uiteenlopen, alleen al door de omstandigheden, waaronder zij gedeporteerd werden, of door de plaats, waar zij heen gestuurd werden, of door de soort werk. die zij te verrichten kregen, of door de inrichting van het kamp en het mentaliteitsverschil van het Duitse bewakingspersoneel. Maar als één van hen met een zeer scherp observatievermogen en met een ongemeen talent om de gevoelswaarden te wegen van allerhande reacties op datgene wat ten slotte essentieel is en niet zomaar toevallig als zo één dan töch aan zo'n verslag begint, nadat hij voldoende afstand heeft genomen, en er een litterair werkstuk van weet te maken, dat, op een ononderbroken grondtoon, vol. afwisseling is, dan zullen allen, die de slavernij eveneens aan den lijve hebben ondervonden, al waren de feiten anders dan in dat verslag, er de lijnen van hun eigen lot zeker in herkennen! 5 wraakzucht, de prikkel om ande- 1 ren te vergelden, wat zij ons heb ben aangedaan, beheerst elk mens in meer of mindere mate. Hoe gemakke lijk was het niet. na het herwinnen van onze vrijheid, onze wraakgevoe lens de vrije loop te laten. Velen had den zo geleden en waren zo vervolgd, dat wij het hoofd bogen voor de roep om vergelding, ook al werden hier mede de wetten van Christendom en menselijkheid overtreden. De tijd, die alle wonden heelt, heeft ons een mil der oordeel gegeven, een oordeel dat door velen echter ten onrechte als zwakte werd uitgelegd. Maar wie in ernst een Christen trachtte te zijn in geheel zijn levenswandel, zal juist toen ervaren hebben hoe moeilijk het is aan die innerlijke roepstem om wraak of slechts gerechtigheid het zwijgen op Te T)E jonge dichter Alfred Kossmann. die A-' tot zo'n groep gedeporteerden heeft be hoord. hód dat scherpe waarnemingsver mogen en bezèt de concentratie om, toen hij eenmaal afstand had genomen, eigen reacties in hun gekristalliseerde vorm nog eens te toetsen aan de algemene aspecten op het onderwerp. En hij schreef daarop zijn roman ..De Nederlaag", die bij de N V. Querldo's Uitgevers Maatschappij is ver- Het is een boek geworden met bijzon der scherp getekende situaties, maar si tuaties. die zich aanvankelijk niet goed willen samenvoegen tot iets wat op epiek lijkt. Een verhaal is weliswaar niet iets noodzakelijks voor een roman. Dit boek zou zelfs litteraire betekenis hebben als het niet de minste compositie had verra den. maar een systeemloze film van in drukken was gebleven, Indrukken die ge woon maar in de tijdsorde waarin Koss- de Bergrede heeft Christus on- dubbélzinnig stelling genomen tegen het ..Oog om oog en tand om tand". Hu leerde: „Zo wie u op de rechter wang slaat, keert hem ook de andere toe. Zo iemand met u vechten wil en uw rok neme. laat hem ook de mantel. En zo wie u zal dwingen één mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen". Zo tegenover onze vijand te staan lijkt een bovenmenselijke opgave. En toch is het noodzakelijk dat wij in ernstig pogen, deze weg gaan bewan delen. Het is moeilijk, ontzaglijk moei lijk Christen te zijn. Maar het mag ons niet vervreemden van de plicht elk uur, elke minuut van de dag te trach ten zo te leven. C.B. /PRO) 7.30 VARA) 8 'ARA) 8 Nieuws; 813 Propaganda- toespraak; 8 20 Fanfarekorps: 6.40 Zang en orgel; 7 Artistieke staalkaart; (VPRO) Bijbellezing; 7 45 Causerie; Nieuws; 8.05 Actualiteiten. 8 12 Varia; «.ia Weense muziek; 8.45 Gevar progr.; 0 45 So cialistisch commentaar; 10 Metropole-orkest; 10 40 Voordracht; 11 Nieuws; 11.15 Gr.pl. HUW n (KRO) 6 .Trio: 6-20 Journalistiek weekoverzicht; 6 30 Voor de Strijdkrachten; I Nieuws; 7 15 Schaakoverzicht; 7.20 Actuali teiten; 7 25 Gr.pl.; 7.35 Lichte muziek; 8 Nieuws; 8 0S Gr pi.; 8 15 Lichtbaken; 8.40 Gr.pl.; 8.43 Steek eens op heren; 9 Gr pl.; 9 45 Puzzle; 9.55 Populair concert; 10 35 Ame rikaans commentaar; 10.45 Avondgebed; 11 Nieuws^; 1115 Nieuws in het esperanto; 11.20 ZONDAG 23 JULI 1950. Hllv. I (VARA) 8 Nieuws; 0.15 Postduiven- berichten; 8.20 Gr.pl.: 8.30 Voor het platte land; 8.40 Voor militairen; 9.10 Postduiven- berichten; 9.15 Verzoekprogr.: 9 45 Causerie; 10 Kamerorkest: 10-30 Met en zonder omslag; II Meisjeskoor; 11.15 Cabaret; (AVRO) 12 Theater-orkest; 12.30 Voor de jeugd; 12.40 Gr.pl.; 1 Nieuws; 1.20 Musette-orkest: 1.50L Even afrekenen, heren; 2 Boekbespreking; 2.25 Concertgebouworkest en koor; 4.40 Sport revue; (VARA) 5 Harmonie-concert: 5.20 Dameskoor, 5.35 Reportage; 6 45 Nieuws; (VPRQ) 6 Klankbeeld; 8.30 Ned Herv. kerk dienst: (IKOR) 7 Klnderdienst; 7.35 Bijbel vertelling, (AVRO) 8 Nieuws; 8.05 Actuali teiten; 8 15 Gr.pl.; 8.45 Cabaret. 0 15 Amuse mentsmuziek; 9 45 Zangspel; 1Q.30 Gr.pl.; U Nieuws; 1115 9r.pi. Hllv. II (KRO) 8 Nieuws; 8.15 Gr.pl.; 8.25 Plechtige Hoogmis: (NCRV) 9.30 Nieuwa; 9.45 Omroeporkest; 10 Geref kerkdienst; 1130 Gewijde muziek; (KRO) 12.15 Apologie; 12.35 Gr.pl.; 12.40 Lunchconcert; 12.58 Zonnewijzer: 1 Nieuws; 1.20 Gr.pl.; 2.15 Uit het Boek der Boeken. 2.30 Maastrichts Stedel. Orkest; 4.10 Katholiek Thuisfront; 4.15 Reportage: 4.30 Pontificaal Sluitingslof; (IKOR) 5 Prot. kerkdienst; (NCRV) 6.30 Voor de Strijdkrach ten; 7 Gr.pl.; 7.15 Kent gij uw Bijbel? (KRO) 7.30 Nieuws: 7.45 Actualiteiten; 7.52 Boekbe spreking; 80S Gr.pl.; 8.12 Gevar progr 10 15 Eerste lustrum Katholieke arbeidersjeugd in Nederland; 10.45 Avondgebed en Liturgische kalender; li Nieuws; 11.15 Gr.pl. Radiodistributie 3e IUn.0 8 VI. Br Nieuws; 8 05 Gr.pl.; 8.30 Fr. Br.: Weerber.; 8.32 Verzoekprogr.; 9 VI. Br: Nieuws; 8.15 VI. Gew. Omroep: Gr.pl.; 10 VI. Br.: Or.pl.; 10.15 Beiaard; 10.30 Gr.pl.; 10.45 Vervolg beiaard; 11 Harmonle-muzlek; 11.45 Journaal; 12 Liederen; 12.15 Kwartet Geklere; 12.30 Weer: 12.32 Gr.pl.: 12.45 Ver volg kwartet: 1 Nieuws; 1.15 Prairielledjes; L30 Voor de soldaten: 2 Opera v. Mozart; 4 Plano; 4.30 Gr.pl.; 5 Koor Capella Minor, uit Breda; 5.55 Sport; 6 Rr. Br Amusements muziek: 7 vi. Br Nieuws en verslag Ronde v Frankrijk; 7.30 Non stop! Rechtdoor/ 8.30 Actualiteiten; 9.43 Orgel; 10 Nieuws; 10.15 Gevar. muziek; 11 Nieuws; 11.05 Gr.pl. Radiodistributie 4e HJn. - Eng. L. p.: plano; 8.20 Ranchers; 8.40 Ork. Leger des Hells; 9 Nieuws; 9.10 Macpherson: 9.80 Gr.pl.; io Orkest Hartley: 10.30 Orkest Cotton; li Militair orkest; 11.30 VI. Gew. Omroep: Zondagmorgen zonder zorgen; 12 Gr.pl.; 12.30 Eng. L. P.: Verzoekprogr.; 1.45 Y Gew. omroep: Cabaret; 2 Schlagerpara- ae; 2 30 Eng. H. S.: Londens Symph. orkest m- planosol.: 3.18 Eng. L P.: Sing Song from Blackpool; 8.45 Cowboyliedjes; 4 Eng. H. S.: BBC Opera orkest; 5 Eng. L. PFilmfcirogr.; i-U Much binding In the Marsh; 5.45 Orkest Black; 6.30 Gr.pl.; 7 Eng. H. S.: New London Orcb.; 7.45 Eng. L. P Ens. Leopold: 8 J Community singing. 9 Fr. Br Gevar. mt ziek; 10 Eng. L. P. Nieuws: 1015 Macpher son; 10.45 Onbi 11.58 Nieuws 11.15 orkest Pleydell; MAANDAG 24 JULI 1950. Dagprogramma. Hllv. I (VARA) 7 Nieuws; 7.18 Gr.pl.; 8 Nieuws: 8.18 Gr.pl.; (VPRO) 10 Causerie; 10.05 Morgenwijding: (VARA) 10.20 Gr.pl.; 10.30 Voor de vrouw; 10 45 Voor de zieken; 11.20 Zang en piano; 11.40 Voordracht; 12 Gr.- pl.; 1216 Dansmuziek; 1 Nieuws: 1.15 Voor de middenstand; 1.20 Orgelspel en koor; 1.50 Gr.pl.; 2.30 Causerie: 2.45 Utrechts stedel. Orkest en koor; 3.45 Hoorspel; 4.50 Gr.pl.; 5 Voor de kinderen; 5.15 Voor de jeugd; 5.30 Gr.pl. t Hllv. II (NCRV) 7 Nieuws; 7.15 Ochtend- gymn.; 7 30 Gr.pl.; 7 45 Een woord voor de dag: 8 Nieuws; 8.15 Gewijde muziek; 8 45 Gr pl 9 15 Voor de zieken; 9.30 Gr.pt.; 10.30 Morgendienst; 11 Gr.pl.; 11.20 Voordracht; 11.40 Planorecital; 12.10 Gr.pl.; 12.33 Orgel concert: 1 Nieuws; 1.15 Mandoltnemuzlek; I.45 Gr.pl.; 2 Voor de kinderen: 2.30 Gr.pl.; 3.30 Tenor en plano; 4 Bijbellezing; 4.45 Gr.- pl.: 5 Voor de kinderen; 5.15 Orgelspel; 5.45 Regeringsuitzending. Avondprogramma. Hllv. I (VARA) 6 Nieuws; 8.15 Varia; 8.20 Metropole orkest; 7 Causerie. 7.15 Viool- recital: 7 45 Reg.ultz 8 Nieuws; 8.05 Actuali teiten; 8.15 Dansmuziek; 8.50 Gr.pl.; 8.55 Ca baret: 9.35 Causerie; 9.50 Residentie-orkest; 11 Nieuws: (VPRO) 11.15 Reportage; (VARA) II.30 Orgelspel. Hllv. H (NCRV) 6 Volksmelodieën; 6 20 Gr.pl.; 6 30 Voor de Strijdkrachten; 7 Nieuws; 7.18 Planoduo; 7.38 Gr pl.; 7.40 Ra diokrant: 8 Nieuws; 8.05 Gr.pl.; 8.15 Radio Phllh. orkest; 9.10 Indrukken van de Inter nationale conferentie van Joden-Christenen; 9.30 Gr.pl.; 10 Causerie: 10.15 Kleinkoor; 10.45 Avondoverdenking: 11 Nieuws; 11.15 Schaak overzicht; 11.20 Gr.pl. Radiodistributie Se HJn. 7 VI Br Nieuws; 7 0S Gr.pl.; 7.30 Kron.; 7.40 Gymn.; 7.50 Gr pl.; 8 Nieuws; 8 05 Conc.: 9 Nieuws; 9.05 Lichte muz.: 10 Lux Ménage en Muslque (VI); 10 45 VI Gew Omroep: Svmph concert: 1140 Gr.pl.; 12 VI Br.: Potpourri's; 12.15 Ork. Denayer; 12.30 Weer; 13 40 Vervolg ork. Denayer; 1 Nieuws; 1.15 Eng H. S.: Those were the days: 1.88 Cricketuitslagen; 2 BBC Welsh Orch 3 VI. Br Operettemuziek: 4 Ellas, oratorium van Mendelssohn; 4.30 The Ramblers; 5 Nieuws; 5.10 Gr pl 8 Kalundborg: Gr.pl 630 VI. Br.: Voor de soldaten; 7 Nieuws; 7 30 Gr pl.; 7.50 Feuilleton; 8 Fr. Br.: Omroeporkest; 10 Nieuws: 10.15 VerzoekprogFamma11 Nieuws; 11.05 Gramofoonplaten. Radiodistributie 4e HJn. 7 Eng. H. S.: Nieuws; 7.15 BBC Light Orch.; 7.50 Lift up your hearts; 7.55 Weer, 8 Fr. Br.: Nieuws; 8.10 Concert; 9 Eng. L P.: Nieuws; 9.10 Verzoekprogramma; 10 Orgel;, 10.30 Pol. orkest: 11 Eng. H. S.: Cub. Rhyth. orkest; 11.30 Kamaran Trio: 12 Gr.pl.; 12 25 Fr. Br.: Omroeporkest; 1 Nieuws; 1.10 Gr.pl.; 1.25 Toeristenkroniek; 1.30 Gr.pl.; 2 Werken v. Mendelssohn: 3 Lichte muziek; 4 Kamermu ziek; 4.48 Vrouwenkoor; 5 Ber.; 5.10 Gevar. dansmuziek; 6 Voor de Soldaten; 8.30 Eng. L. P.; Macpherson; 7 Eng. H S.: Follies of the air; 7.30 Henry Wood Prom, concert; 9 Eng. L P Verzoek programma; 9.30 Gevar muziek; 10 Nieuws; 10.1,5 Testmatch; 10.20 Orkest Wlnstone: 11 Leslie Baker kwintet; 11.15 E na. Muted Strings: 11.38 Nieuwa: mann ze opdeed aaneengelijmd zouden zijn geweest. Want Kossmann heeft zijn in drukken vinnig ontleed en er nooit één aan het papier toevertrouwd of er moest op geploeterd zijn. Dus de stof, alleen maar de stof van zijn roman, is al dermate fascinerend, dat men het eerste deel van zijn roman uitleest vóór men zich over enige compositie heeft bekommerd. Tot dóór is van compositie, zoals gezegd, wei nig sprake. Wel is in het eerste deel op merkelijk. dat Kossmann telkens terug keert tot figuren, die hij met een zekere wellust uitvoerig heeft getekend. Maar in het tweede deel ordent de ma terie zich onder zijn handen tot epiek, die draden verbindt waar men dacht dat geen draden (meer) waren. Het tweede deel heeft hoogtepunten. die een bewogen structuur aan „D.e Nederlaag" geven. Het onafwendbare van een gruwelilk noodlot dringt dan zo diep door in de«d»len van het stompzinnig geworden leven, waar nog enkele lichtwormpjes van geloof en hyop en gevoel voor eigenwaarde rondkruipen dat alles, tot het geringste toe. er door wordt aangetast en vaal en vies wordt, en niet meer de moeite waard. Het is dón ook. dat de helderst denkende figuur in het boek. de student Johannes, wiens fa milienaam. minder prettig. ..Honigmond" luidt (een naam die de lezer nooit ver trouwd wordt, omdat die naam ook maar een heel vage litteraire functie heeft) „ge kraakt" wordt en tot dezelfde stompzinnig heid vervalt, die velen van zijn mede gedeporteerden al van het begin af hebben omhelsd, want die stompzinnigheid is de laatste schuilkelder van het individu in de strijd om het naakte bestaan. „De Ne derlaag" krijgt als titel daardoor een dub bele betekenis, 't Is de nederlaag niet al leen van Duitsland, die men in dit aan grijpende en regelmatig toch ook zo pi kant-humoristische boek beleeft, 't is ook de nederlaag van Hët laatste restje opstan dige Intelligentie dat een mens, die in zo'n chaos afstand wil houden, met zich mee sjouwt. 7V/TAAR toch is Johannes Honigmond niet de enige figuur, die de schrijver met groot inzicht en overleg tot in de uiterste schuilhoeken van zijn ziel heeft bestudeerd Een verbazend knap geob serveerde figuur Is ook* de gewezen hop man van de padvinders en speelgoedfabri kant Van de Vegt („maar noefn mij maar Bill", zegt hij joviaal, als hij zijn run naar het „leiderschap" in die kring va» ont wortelden neemt). Tn zekere zin is Bill de tegenhanger van Johannes, niet beklem mend intelligent, maar bevrijdend pienter, niet bespiegelend, maar dynamisch geen edel Hamletje dat tot dadenloosheid ge doemd is. maar een gewiekste zonder ge- wetenslast. Hèm krijgt het noodlot er dan ook niet onder. En misschien is dat wel de zwaarste nederlaag, die de mensen in deze roman moeten lijden, dat juist en alleen het type .Bill zich niet klein laat krijgen. Zijn proestlach blijft dë lezer in de oren klinken als het boek allang geslo ten ligt. TITENIGEEN zal er misschien een beetje teleurgesteld over zijn, dat er in deze roman zo weinig sprake is van doelmatig verzet of van |eorganiseerde sabotage. Het schuiven, dat verticaal twee zegswijzen Schande. Meester. Stappen. Titelblad. Grasmaand. Vermaken. Delegatie Oplossingen uiterlijk Donderdag as i ons bezit zijn. r goede oplossingen worden een prijs van fS en twee van f2 50 beschikbaar gesteld Op bet adres vermelde men; Puzzlerubrfek Over deze rubriek wordt niet gecorrespondeerd Het bestuur van de Nederlandse Jeugd Gemeenschap verzoekt ons mede te delen, dat het van vele kanten verzoeken om in lichtingen krijgt over circulaires en oproe pen over jeugd-vredesacties, die de laat ste weken aan personen, organisaties en jeugdclubs zijn toegezonden. Het bestuur van de N.J.G. geeft aan ge heel jong Nederland in ernsfige overwe ging nauwkeurig na te gaan. welke organi saties en personen deze actie organiseren. Het blijkt namelijk herhaaldelijk, dat men geheel argeloos en te goeder trouw in stemming betuigt met het streven van communistische mantelorganisaties, die willens en wetens, vaak door valse en een zijdigs voorstellingen, de vredeswil van de jeugd voor eigen politieke doeleinden mis bruiken. Men zij dus gewaarschuwd. boek ontkleedt enkele „helden" wel! Maar zeer ontroerend heeft Kossmann daarente gen vertel d van de offerdood van de tere voor zo heel weinig geschikte,, tot in Duitsland van zijn verre vader afhanke lijke Simon Coster, een heldendood uit zielige goedheid en angst. j "T\IT is dus wel een heel opmerkelijk romandebuut. De jonge auteur plaatst zich met zijn cfitiscti-analvtisch talent en zijn bijna verlammende lust tot relativeren in de voorhoede van een generatie, die daar een cultus van maakt en zich door geen schone leuzen meer laat vangen. Maar zijn tintelende humor onderscheidt hem in die voorhoede. Die humor maakt dan ook, dat men zich het hart niet om hert! behoeft vast te houden. Hij kan nooit wreed, nooit cynisch worden met zijn wrange visie, omdat hij niets van die visie séhilnt te willen verspreidén of het moet doorlicht zijn door de glimlach. W. WAGENER TITEW KAN NIET ZEGGEN, dat de beurs zich elke dag met de rege- ringspolitiek ten aanzien van het be drijfsleven bezighoudt, maar wel staat vast, dat ten slotte ook de waardering der fondsen met die regeringspolitiek ten nauwste verband houdt en dat het daarom ook voor de fondsenhouder van de grootste betekenis is op welke wijze de regering voor haar deel de nationale welvaart wtr bevorderen. De vorige week hebben we er dp ge wezen dat als gevolg van de oorlogs handelingen in Korea de goederenprijzen stegen en de aandelenkoersen daalden, een ontwikkeling, waarin deze week ge lukkig een keer is gekomen, maar die als een symptoom kan gplden voor de invloed, welke de regeringspolitiek op het bedrijfsleven en ook op de waardering van de fondsen uitoefent. Immers, logisch zou zijn. dat wanneer de prijzen Van pro ducten en goederen stijgen, ook voor de aandelen van de producerende onderne mingen hogere koersen werden betaald omdat stijgende prijzen doorgaans mei grotere winsten gepaard gaan En even logisch zou het zijn. dat wanneer een re gering. vrijwillig of gedwongen, inflatie bedrijft, de koersen van zakelijke waar den moeten stijgen, omdat als gevolg van een waardevermindering van het geld de zakelijke tegenwaarde vüpi aandelen ii» geld uitgedrukt groter wordt en ook de winsten, in geld uitgedrukt, stijgen. Toch hebben we het verschijnsel gezien dat bijv. de devaluatie van de gulden in September 1949. welke bij de bedrijven inderdaad tot grotere geldiyinsten heeft geleid, op de beurs niet door een koers stijging der aandelen is gevolgd, maar dat deze integendeel zijn gedaald. FnÓook nu de gebeurtenissen in het Verre Oosten op de goederenmarkten tot jeen prijsstij ging hebben geleid en tot grotere defensie uitgaven en dus tot nieuwe aanvullende geldschepping nopen, is van een hausse op de effectenbeurzen geen sprake. Hier signaleert zich de regeringspolitiek. die niet alleen de winsten bij de bedrijven afroomt, maar tevens de «pitkëïing aan aandeelhouders beperkt éfl het kapitaól De Vtlssingse dokiersvrouw. mevrouw Sissirtgh, die reeds één jonge zeehond -be moedert, heef t thans ie zorg voor een tweede dier op zich genomen. „Als hef nu maar de laatste" is, anders moet ik binnenkort met een bewdarschool gaan zwemmenver klaarde zij. Hier ziet men haar inkopen doen met haar huisdiertjes. pANDA VOND HET MAAR HALF PRETTIG, dat nu juist A Joris Goedbloed weer zijn eerste klant moest zijn en hij geloofde ook maar half. dat deze Joris, deze schelm, nu werkelijk ineens van adel was Maar Joris deed zeer zelfverzekerd en toen hij nu naast Panda instapte en riep: „Voorwaarts! Op naar •het Koninklijk Hof!" toen gehoorzaanfae Panda dus maar Hij had werkelijk niet gedacht, dat hij tó5h nog met een adelman op het Koninklijk Hof terecht zou komen! Hij gaf flink gas en reed lekker door 'en na verloop van tijd "zagen zij dus de ontelbare muren en kantelen van het Koninklijk Paleis voor zich opdoemen. „Aha!" kreet Joris Goedbloed tevreden. „Daar naderen we reeds. Een fraai optrek in neo-Louis-Treize-stijl. om het eens ge moedelijk uit te drukken Een enkel vleugeltje mag dan wat ver vallen zijn. maar als totaal i£ dit toch wel een riant bouwwerkje, waar Zijne (Majesteit mij thans vol ongeduld verbeidt!" „Zit jij soms ook achter die Gemaskerde aan?" vroeg Panda nieuwsgierig. „Dat is te zeggen min of meer", gaf Joris toe. „Gij, die mijn vertrouwensman zljt geweest in menige moeilijke stonde mijns levens, ijioogt wel weten. Panda, dat ik niet zozeer achter de Gemaskerde aanzit, maer wel aelyter de beloning, die Zijne Majesteit uit gaat loven voor het vangen van deze schelm!" Hieruit bleek dus. dat aJoris wel onverbeterlijk, maar ook openhartig was. daardoor bij de arbeid ten achter stelt. De politieke constellatie is immers zo. dat lonen en salarissen zich op vrij korte termijn bij de waardevermindering van het geld weten aan te passen, hetgeen op zichzelf zeker niet onbillijk is. Maar wel is onbillijk, dat zij. die aan het bedrijfs leven het nodige kapitaal verschaffen en daarmee een nuttige economische functie vervullen, voor de waardevermindering van het geld geen compensatie ontvangen, omdat de ondernemingen aan hun aan deelhouders. ook al zijn ze er toe in staat, niet mogen uitkeren, wat hun krachtens hel statuut en dus rechtens toekomt. Aan de ene kant dwingt de overheid door de zware heffingen, ook over schijn winsten. de ondernemingen tot een be perking van het bedrag, dat voor aandeel houders beschikbaar is. anderzijds kan hiervan als gevolg van de dividendstop in vele gevallen slechts een deel worden uit gekeerd met het gevolg, dat bijv. van de aandelen der grote concerns, als Konink lijke. Leverbros en Philips niet meer dan 3 3' 'irendement wordt gemaakt, een percentage dat niet hoger is dan dat van prima obligaties ep belangrijk lager dan •vóór de oorlog. ÊIER IS de zaak dan nog slechts van de zijde der aandeelhouders bekeken. Maar ook het bedrijfsleven zelf staat in sterke mate onder de Invloed v^i de re geringspolitiek. Dat is ook de reden waar om de leiders van onze grote bedrijven zich voortdurend met die regeringspoli tiek bezighouden Wij denken hier aan wat de president van de Nederlandsche Handel Mij. in het jongste verslag opmerkt over de economische positie van ons land. die thans in sterke mate wordt bedreigd door het economisch herstel van Duitsland en de zeker te vervrachten scherpe concur- i. rentie van Japan op de wereldmarkt. Wat Japan betreft, de V.S. zijn. ook uit politieke en strategische oogmerken, bezig dat land zijn economische zelfstandigheid en onafhankelijkhefd te doen terugwin nen. Dat het op dit punt flinke vorderin gen maakt, blijkt wel uit zijn export in 1949. welke 511 millioen dollar bedroeg tegen 259 millioen dollar in 1948. ten gevolge waarvan het dekkingspercentage van zijn invoer van 38 tot H9'/t kon stijgen. In dit verband wtlst het verslag er op, dat industrialisatie en productieverhoging op zichzelf geen oplossing brengen van de vraagstukken, waarvoor we ons gesteld sien en waarvan de bevoiklngstoenemfng' wel het voornaamste la. De productie moet ook kunnen worden afgezet en moet wer kelijk lonend sijn. Andera ontstaat een toestand, waarbij wel aan velen werk wordt verschaft, maar waarbij de ge- sonde basis der bedrijven wordt onder graven en het levenspeil algemeen aal In zoverre is het bemoedigend, dat, blij kens de jongste nota over de werkgele- genheidspolitiek. de regering meer oog be gint te krijgen voor de werkelijkheid en bestrijding van werkloosheid door middel van openbare werken herhaaldelijk door mr Van Rhijn bepleit in beginsel onjuist acht. omdat op die wijze geen blij vende oplossing wordt geschapen en in tegendeel de noodzakelijke'-aanpassingen (bijv. overgang van werklozen haar een andere bedrijfstak) wordt belemmerd. Maar de president van de Nederlandiche Handel Mij. gaat nog verder Terecht be toogt hij. dat, willen loonsverlagingen worden vermeden en de sociale voorzie ningen onverkort worden gehandhaafd de noodzakelijkheid temeer klemt om de op de bedrijven drukkende belastingen te verlagen, ten einde middelen beschikbaar te doen blijven, die de ondernemingen in staat stellen uit eigen kracht het bedrijf tijdig te verbeteren en te vernieuwen en aldus gezond te houden. Waaraan we zou den willen toevoegen: en de werkgelegen heid te verruimen. De leiding van de N.H.M. is van oordeel dat tot deze belastingverlaging zelfs dient te worden overgegaan, ook al lijkt dit aan vankelijk voor het staatsbudget niet aan vaardbaar Want een bij een toenemende internationale concurrentie en verzadiging der afzetmarkten kwijnend bedrijfsleven zal voor de overheidsinkomsten gevolgetf hebben van nog veel ingrijpender aard Daarom zal met de belastingverlaging niet moeten Aorden gewacht totdat de omslag der conjunctuur voor ieder waarneembaar ia. Duidelijk la dat ook de innerlijke waar de van het geld hiermee verband houdt. Ir Keus, met wie men het niet altijd eens behoeft te zijn. maar die de dingen scherp en klaar weet te zeggen, heeft dezer dagen een pleidooi gehouden voor het herstel van ..een harde gujden". waarbij hij een zelfde gedachtengang volgt als de presi dent van de Nederlandsche Handel Mij Als voorbeeld wijst hij naar de bekende slagzin „het bier is weer best" wat wil zeggen, dat de verhouding van water tot alcohol ten gunste van de alcohol is ge wijzigd. Ook al zullen er zijn, die dit geen voor uitgang achten, het beeld is volkomen dui-., delijk Noch de Benelux, noch de Europese Betalings-Unie of de plannen Schuman en Stikker zullen onze welvaart blijvend kunnen bevorderen, wanneer niet een zo- danig#koverheidspolitiek wprdt gevolgd, dat gezltd kan worden: De Gulden It weer beat 39) Een bediende kwam binnen en Lucille wendde zich tot hem. «jT J even legen meneer Ronald, dat mijnheer Dutiey hier is. zei zij. le graag willen, dat ik me even nng verkleden en dat wé nog een uurtje lif gen^ stelde Dutley voor. Zij schudde het hoofd. Vanavond niet. denk ik. Jij ziet er ;en beetje moe uit en het zal mij ook h„? fwaad doen om eens een avond thuis te blijven Ronnie verscheen even later. n«i„„ 8 eens' waarom sla je mijn aan- r? <naar beneden7 vroeg Dutley hem. uejongeman zag er voor zijn doen at i iUit- H1J glng met zijn handen In Z£/ n op de rand Vfln de tafel zitten. mand begrijpt, wat er aan de 'af.d l8, Charles, zei hij. Om je de waar- R le .ze®gen- vroeg ik mij juist af, of \i ,ts kon zeggen. Je bent net van e iabriek terug, hoor ik. Er lopen aller- ei geruchten. Bijvoorbeeld? wel. ze zeggen, dat «lnda Jullie che- door E. Phillips Oppenhelm mlcup doodgeschoten i«, de fabriek de goede spullen niet meer maakt pn dat er een hoop rommel op de markt gekomen is. De aandelen waren om vijf uur tot 72 gedaald. Ze herstelden zich nog enigs- -zin8. maar ze sloten zwak op 73. Als dit zo doorgaat, zal jullie directie een ver klaring moeten afleggen. Waarom zouden we dat doen? Maar beste kerel, wierp Ronnie tegen. En je aandeelhouders dan? Denk er eens even aan. hoe jë hun de angst op het lijf Jaagt. Natuurlijk willen zij weten, of er iets niet in orde ia. Afge scheiden daarvan, ging de jongeman na enige aarzeling voort, is er, voor je een verklaring aflegt, ook nog de persoonlijke kant van de zaak. Je bent er toch zeker niet op geBteld Je vrienden in de soep te laten zitten, is het wel? Als je ons enig^ definitieve inlichtingen kon geven, zou ons dat heel wat helpen. Wij verhandelen een groot deel van julÜ£ aandelen, zoals Je weet. en de gehele dag hebben wij cliënten over deze aangelegenheid aan de telefoon gehad. Ik geloof niet, dat Ik Je ietB meer zou kunnen vertellen dan je al Ronnie, zei Dutley. na even te nagedacht De jongeman veranderde met een beetje ongeduldig gebaar van houding. Maar zeg eens even. protesteerde hij, je kunt mij als vriend toch wel zeggen, of de geruchten over die slechtë produc ten waar zijn en hoe lang dat aj aan de gang is? We weten niet. waar we staan. Ik kan je wel vertellen, dat ié de laatste paar dagen een formidabele balssler's rekening tegen' Bpothroyd geopend is ik heb idee. dat het een „pool" is. die door een zeer handige financier geleid wordt. En ik heb jé gesproken over dat kleine mannetje, dat bij ons kwam en probeerde bij ons een dergelijke rekening te openen. Ik hoorde toevallig, dat hij er bij Hartupp een geopend had en nrietzo'n kleintje ook. Ik vraag me af, of je ooit van hem gehoord hebt? Thomas Ryde heet hij. Dutley. die in de regel niet onhandig was. liet onverwachts zijn sigaret op de grond vallen. Hij greep die echter onmid dellijk weer en zei. terwijl hij de as van zijn pantalon sloeg: Ik geloof, dat ik die naam wel eens meer gehoord heb. maar ik ken hem niet. Ik vraag me alleen maar af, waar hij zijn inlichtingen vandaan heeft, zei Ik geloof, dat het beter zou zijn. als je eens even met de oude heer pfraatte, voor je wegging. Charles, ging hij voort. Een dalinj? van 10 shilling in aandelen zo als die van Boothroyd. is genoeg om dp gehele markt in de war te brengen. Maar voor je gaat zal ik je nog iets anders ver tellen. waar je van op zult kijken. Je weet. dat Parkinson een paar dagen/ geleden hier 4j/as. Dutley knikte. Ja. hij kwam mij opzoeken. Wel, hij verkoopt aandelen aande len van Boothroyd en verkoopt boven dien voor aflevering, niet voor een reke ning. Gelukkig, dat er niet veel mensen zijn. die dat weten, want anders zou het nor veel erger zijn. De gedelegeerd com missaris van Boothroyd! Wat zeg je me daarvan. Charles' Ik wist het. was. het bedaarde ant woord. Wist je dat hij aandelen verkocht? Hij was er zeer openhartig over. Hij kwam naar de stad om mij dat te vertel- Er volgde een stilte De jongeman open de en sloot .zijn sigarettenkoker met een zenuwachtig gebaar. Een bediende kwam met een briefje op een blad de kamer bin nen en gaf dit aan Lucille. Een boodschappenjongen wacht op antwoord, juffrouw, kondigde hij aan. Lucille scheurde de enveloppe open. Een ogenblik bleef zij nadenkend zitten. Toen stond zij op en kwam op Dutley af. Kun je raden van wie dat bcièfje is? vroeg zij. Het is van Slgismund dë Brest. Zo. van Sigismund? Nog meer bloe men? -* Doe niet zo mal! Hoe zou hij mij op dit'uur vat} de dag bloemén kunnen zen den? Hij vraagt mij om morgen mei hem te lunchen, teneinde zijn tante Prinses Enterfeldt en zijn broer te ontmoeten. Een hele familie-reünie, merkte Dut ley op. Wil je liever niet. dat lk ga? Ik wil. dat Je doet. wat je graag zou wjllen doen. verzekerde hij hsar. Ik vrees dat ik mijn gevoelens tegenover die jongeman vrij duidelijk gemaakt heb. maar ik ben .niet ouderwets genoeg om te trachten mijn vooroordeel aan anderen op te dragep. Ik zou graag de prinses eens ontmoe ten. gaf Lucille een beetje aarzelend toe. Zij geeft in de in Deauville. De Brest wordt langzamerhand een vrii belangrijke cliënt van ons. viel Ron nie in. In welk geval je dus niet behoeft te aarzelen voegde Dutley er aan toe. Lucille wendde zich om en krabbelde een antwoord, dat zij aan de bediende overhandigde. Dutley keek even op de klok en stond op Als ik je vader nog even moet b«- heerlijke partijtjty groeten, zei hij. geloof ik. dat ik maar eens moet gaan opstappen. Kom mij nog even goedennacht zeg gen, als ik nog op ben. nodigde Lutllle hem uit. toen de twee Jongemannen het vertrek verlieten. De heer Bessiter waa blijkbaar in geen al te best humeur Hij was een knap man van even in de vijftig, met een ietwat nerveuze manier van doen die bij tijden veel op geïrriteerdheid leek. Hoe gaat het. Charlea - hoe gaat het? verwelkomde hij hem. Ben ie naar Leeds geweest? Ben eerst vanavond teruggekomen, meneer antwoordde Dutley zi:h in een gemakkelijke stoel latende zakken. Ik ben blij je te zien. opgelucht zelfs, vervolgde Bessiter. Ik veronderstel, dat je de bladen gezien hebt. Er wordt eer. storm loop op Boothroyd gehouden De baissiers zijn in actie. Zou nooit hebben kunnen ge loven. dat zo iets mogtelijk was Wat moet dat allemaal? Weet ie op welke notering Boothroyd vanavond sloot? y Ja dat heb lk gehoord. gaiDutlev toë. Ongeveer op 72. Is het nietT En dan nog zwak En bovendien is er niet alleen door een van onze cliënten een baissier's rekening tegen je geopend maar mensen, die weten kunnen, wat er aan de hand is. verkopen aandelen in groU blok ken voor aflevering. (Wordt vervolgd)

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1950 | | pagina 4