m
MJL-' van het week-end
I
h
Gi
Teddy
Parasieten
Wie doodde Valentin Rothe?
HET KAMPIOENSCHAP VAN
ZUID-HOLLAND
e#
Het
EDICHT
Even piekeren
Het verhaal
van
de mensheid
pfilL&GBItL&N
KNE-TIERPRE-T
DAPHNE DU MAURIER's
Meer adem voor de Vrede, maar
niet voor de Begroting
tsu
PANDA EN DE MEESTER-GEMASKERDE
D*
Een stervend ras
Doorlopende Kruisivoordpuzzle
y
1
jpf
SCHOONMOEDERS
WORDEN LAMMERENl
KNUTSELPUZZLE
DANNAAR.B&D.'
STROEBI, DE STRAATHOND
Kris mag hem houden
Da'smijndier
-
Kruiswoord Ra Ra
Mt
HET EIND....
HET GERICHT
LETTERKUNDIGE
KRONIEK
Noonl-Korea beschuldigt
Effecten- en geldmarkt
o H
De mens wil baat hebben bij hard werken
Rentestand op weg
naar Betieluxpeil
Luchtreis per televisie
f
door Glsela Furtmüller
ZATERDAG 30 SEPTEMBER 1950.
DUIZEND EN EEN
Tn deze rhbriek vervolgen en beëindigen
wij onze beschouwingen over de Leidse
kampioen W. Heemskerk. In de 3e ronde
vond de volgende schermutseling plaats
tuss.en Heemskerk (wit) en de Hagenaar B.
G. Grouwstra (zwart).
1. 31—27 19-23 7 33—28 5—10
2. 33—28 17—21 a. 44—39 JOp—14
3. 28X18 14X 23 9. 34—30 20-24
4. 37—31 21-26 10. 30—25 14-Ü0
5. 41—37 10—14 11. 25X14 9X20
8. 39-33 14-19
In dit stadium Is deze afruil m.i. veel te
vroeg. Zwart biyikt de behandeling van deze
opening niet goed aan te voelen Persoonlijk
voel ik meer voor een ontwikkeling via
veld 18 dan via veld 19. daat anders de
rechtervleugel gauw topzwaar wordt De
opstelling van de zwarte linkervleugel is
evenmin economisch en de beruchte schijf
15 zou op de duur een nadeel kunnen blij
ken te zijn.
12. 40-34 4—9 13 34—30 18—22
Zwart denkt door deze afruil zijn stand te
verbeteren, doch wit is met aanzienlijk voor
deel uit de opening gekomen.
14. 27X29 24X22 20 46—41 12—18
15. 30—25 9—14 21. 38—33 11—17
16. 39—33 12—18 22 42—38 17—21
17 31—27 22 X31 23. 47—42 1—7
18. 36X27 18-23 24. 45—40 20—24
19 33—28 7—12 25. 40—34
Wit zet hier met opzet een grote afruil-Tnet
wederzijds dam halen open. Gaat zwart daar
op in. zoals ook In de partij geschiedde, dan
krijgt wit een beter eindspel. In het andere
geval volgt natuurlijk 34—30 waardoor de
linkervleugel lam gelegd wordt.
2526—31 28. 28 .10 39X 48
26. 37X17 24—30 29. 10-4 8—127
27 35 X 24 19 X 39
Zwart realiseerde zich zowel de dreigende
schijfwinst als de mogelijkheden van vang-
stelllngen door de gunstige opstelling der
witte schijven, doch de nu volgende zetten-
reeks beteken'
19. 41—37
10—14
31
29X20
15X24
20. 45-40
17—21
32
45—40
9—13
21. 50-45
21—26
33.
49—44
13—19
22. 38-32
14—20
34.
40—34
4—10
23. 43-38
20X29
35.
32—28
12—18
24 *33X24
5—10
38.
37—32
7—12
25. 39-33
10—14
37.
42—37
2—7
26. 34—29
14—19
38.
36—31
3—8
27. 40—35
19X30
39.
31—27
8—137?
28. 35 -.24
13—19
40.
27—22
29. 24X13
8X19
Zwart ge
eft op.
30. 44—39
19—24
V. F. TRO
MER.
30. 17X19 46X5 33. 43—39 17X44
II. 4X22 15—20 34. 30X39
32. 25X14 5X17
De rest Is slechts een kwestie van techniek
en na een tiental onbetekenende zetten gaf
zwart de partij op.
In de 4e ronde nam de Hagenaar A. J. Ivens
(wit) revanche voor zijn stadgenoot en gaf
hij Heemskerk het volgende lesje.
1 32—28 18—23 10. 47—42 26 X 37
2. 33—29 23X32 11. 32X41 16—21
3. 37X28 20—25 12. 41—37 21—26
4. 38—33 12—18 13. 37—32 18—22
5. 29-34 19X30 14. 28X17 11X22
6. 35X24 7—12 15. 46—41 14—19
7. 42—38 1—7 16. 40—35 19X30
8. 41—37 17—21 17. 35X24 22—27
8. 37—32 21—26 1B. 32X21 26X17
In tegenstelling tot andere partijen ls zwart
hier uiterst passief en blijkt hij. hoewel
veelbelovend, er toch nog lang niet te zijn.
Een blunder, dezelfde welke door Suyk ln
het kampioenschap van Nederland tegen
Keiler werd gemaakt, verhaast bovendien
het einde.
BOSJESMANNEN, het primitieve,
kleine volkje in Zuid-West-Afrika.
dreigt uit te sterven. Er zijn nog slechts
2500 a 3500 Jeden van de stóm overgeble
ven op een oppervlakte van 60 000 vier
kante mijl. voor het merendeel wildernis,
een streek, waar men niet of nauwelijks
kan doordringen, waarvan men nog wei
nig weet en waar bijna geen mensen wo
nen. Er zijn nu stappen gedaan om deze
stam voor ondergang te behoeden Deze
mensen trekken nog met de wilde dieren:
ze gaan op het weerlichten af. want. -zeg
gen ze. daar regent het en dus is er wa
ter en goed jachtterrein.
Een commissie, bestaande uit twee leden,
n.l. prof. P. J. Schoeman en matoor J. W.
Naude, een ex-commissaris van politie stelt
thans in de Kalahari-woestijn een onder
zoek in naar de beste wijze om de Bosjes
mannen te redden. Een denkbeeld is een
reservaat te vormen, niet zozeer om de
Bosjesmannen daar op te sluiten, maar om
hun traditionele vijanden, de Horero en
de Ovambostammen buiten te sluiten. De
Herero's en de Ovambo's stellen de Bos
jesmannen op één lijn met wilde dieren.
Ze vormen echter niet het enige gevaar,
waardoor de Bosjesmannen dreigen uit te
stervert.
De stam roeit zichzelf uit door het doden
van kinderen: meedogenloos worden de
kleintjes vermoord, opdat de groten zullen
kunnen bestaan. Heel vaak gebeurt het.
dat. wanneer een moeder bij de geboorte
van het kind $terft en niemand zich over
de zuigeling wil ontfermen, de baby levend
wordt hegraven, tegelijk met de moeder.
Onwettige kinderen worden gewoonlijk
eveneens gedood. Wordt een tweeling ge
boren. dan moet een van beiden sterven.
Bovendien is de sterfte onder kinderen
groot tengevolge van de harde om
standigheden. waaronder de JJosjesmannen
leven.
Antwoorden bij:
EVEN PIEKEREN
•8J3U0AU1! OOO'OOfi puoa S 'puBj
-JOH BBA U3ABJ8 ap uEA stajed apno jaq
toi apaooqaq jBBZjappjH aa t- tóMpuojo
ap joop pjBBdaq sj ïjq -satuBJo ap
uba )o[suiBjs apno jaq jbbjs aSueao "I z
•SBpsatsuud ipuouissqoA ap Joop uibbu ap
jbbpuba 'uasupd a8uof ap fjjagjnq ap ni
uiajOM Iujuoh apuooj SepsafsutJ^ do T
Omschrijvingen: Horizon
taal: 1. Alles wetend; wig.
2. Bewerkte dierenhuid,
zangdrama; persoonlijk
voornaamwoord. 3. Droom
beeld; god der liefde. 4.
Plaats in Gelderland; leng
temaatje; houding; priester
v. Silo (O.T.). 5. Mededin
ger; grond. 6. Iets dat de
veiligheid bedreigt; adel
lijke titel. 7. Insecteneter.
ploegsnede; Vlaktemaat. 8.
Godin v. d. haard (Myth);
onder anderen; mondwater.
9. Eiland in de Middelland
se Zee; dierentuin; weder
kerig voornaamwoord. 10.
Piet Romeinse. Rijk; vernis,
soort brood; costuum. 11.
Egyptische zonnegod: wa
ter in Friesland; snel. 12.
Bijwoord van ontkenning;
zeer rijk. 13. Duitse cham
pagne; vogelwoning; een
weinig.
Verticaal: 1. Vorentje,
walkant: gewichtje. 2. Be
stuur; uitlating van een on
betoonde klinker. 3. Per
soonlijk voornaamwoord;
stad in Frankrijk; witvis.
4. Dopheide; offertafel; be
kende motorraces. 5. Teu$
gel; water in Noord-Bra
bant; veel: geladen atoom.
6. Plaats in Gelderland,
steeds; motorschip; per ex
presse. 7. Treurzang; sier
lijk. 8. Spoedig: dwaas: ons
inziens: Indo-Germaan. 9.
z
V
9
'O
V
i
e
d
/z
JJefhebber; dekkleed. 10. plaats ln Overysel. 11. Ge-
Persoonlijk voornaam- mak gevend; staatslnstel-
woord; Gode zij lof; geur; ling.
Oplossingen van deze puzzle moeten
uiterlijk Donderdag a.s. in ons bezit zijn.
Voor goede oplossingen worden een prijs
van 5 en twee van ƒ2.50 beschikbaar
gesteld. Op het adres vermelde men:
Puzzlerubriek. Over deze rubriek wordt
niet gecorrespondeerd.
Oplossing van de Magische
Vierkantpuzzle
1. Grafiek. 2. Reserve. 3 As. 4. Ferment.
5. Ir. 0. Eyenaar. 7. Ketters. 8. E.t. 9. A.E.
IN de zeventiende eeuw breekt in onze lage landen het natuurgevoel op krachtige
wijze door; het Hollandse landschap met zijn wijde vergezichten, zijn glinstering
van water onder hoge wolkenluchten gaat dan spreken tot een hele rij van schilders,
die het op meesterlijke wijze weten weer te geven. Ook bij onze grote dichters en
met name bij Hooft kan men herhaaldelijk plaatsen aanwijzen, die getuigen van een
liefdevolle aandacht voor de natuur, al moeten we direct de opmerking maken dat
hier van een volstrekte natuurpoëzie, zoals we die kennen uit de tijd van tachtig en
daama. nog geen sprake is.
Bij Jan Luyken echter, de laatste der 17de eeuwse dichters, komt er Iets voor de
dag. dat daar veel van weg heeft. Een laatste kans wordt hier benut: straks zal het
levende gedicht verstarren door de onnatuur, de rhetoriek en de pruikerige regels
der Dichtgenootschappers, nog eenmaal, voor het te laat is en nu zo krachtig en
overtuigend als nooit nog in deze eeuw vindt het natuurgevoel zijn uitdrukking in
het Nederlandse vers.
Men leze onderstaande aanhef van een lang gedicht, dat men Luyken's „Lof van
het Buitenleven" zou kunnen noemen.
Het is wel duidelijk, dat de eerste 8 regels niet Veel nieuws brengen, heel dat
tegenover elkaar stellen van koning en landman, van paleis en hut, van kroon en
bloemkrans, is traditie. Maar dan ge
beurt er iets wonderlijks. Men voelt
opeens bij het verder lezen, dat er
een eigen, machtige ervaring achter
de woorden staat, en weet zich plot
seling betrokken in dat gevoel van
geborgenheid, waarmee de landman
in zijn bed onder het lage dak ligt te
luisteren naar de najaarsbuien buiten.
Er zouden moeilijk versregels te noe
men zijn, waarin de regenvlagen en
d« wind die in de bomen valt. zo wer
kelijk aanwezig zijn als ln deze Hier
werd niet gesproken, gedicht of ge
zongen over de natuur, ze werd
opgeroepen en het even didac
tische regeltje over de krekel, die
maar niet voor de winter wil zorgen,
krijgt nog een functie: het helpt mee
9m aan de versbeweging van de laatste
yggels de vertraging te geven, waar
door" het" msiapen gesuggereerd
Gelukkig mens. wlen 't is gegeven.
Bij 't vreedzame en onnozele vee,
Dat nooit noch kwaad, noch onrecht dee,
ln 't veld zijn dagen af te leven
De bloemekrans braveert') de gouden kroon
Die 's Konings zorg bij nacht doet waken;
Geruster zit men onder daken,
Van riet gebouwdals op den hogen troon.
O, hoe pleizierig is 't te kruipen,
Ter kooie, op ene veed'ren zak
in 't landhuis, onder 't lage dak,
Wanneer de regenvlagen druipen,
En koele wind in hoge beuken ruist;
De krekel, die geen zorg wil dragen
Voor winter, zingt uit ruigte en hagen,
Totdat men wordt in zoeten slaap gesuisd.
JAN LUYKEN 1649—1112
braveren frotterenook wel: overtreffen
Intelligentietest
L^nkele vragen over de derde Dinsdag ln
-Lj September mogen toch wel gesteld
worden, nu de herinnering aan die dag
nog vers in het geheugen ligt. Hél is een
jaarlijks terugkerend feestelijk vertoon
Van kleur en praal, dat vele duizenden
1 *- juwers trekt, maar:
h
«u, /unV/*3fcjf
1. Waarom spreekt men van deze dag als
„Prinsjesdag"?
2. Natuurlijk schrijft bijna iedere krant
die dag. dat het Oranjezonnetje tot haar
luister bijdroeg tot het welslagen van dit
kleurig festijn. Dan denken wij opeens
aan de naam Oranje Inderdaad, het komt
van Orange, een stadje var» 12.000 inwo
ners in het Franse departement Vaucluse.
maar wat heeft dit stadje nog met onze
historie te maken?
3. Hoe komen we aan die bepaling van de
derde Dinsdag van September?
4. De Ridderzaal, waarin de Koningin de
Troonrede voorleest, is een zeer oud ge
bouw. Eens was het: het gildehuis van de
schutters; het verenigingsgebouw van
..Die Haghesangersde grote receptie
zaal van de graven van Holland; de plaats
waar de Hagepreken werden gehouden
Een van de vier is het natuurlijk en het
antwoord moet eenvoudig zijn.
5. Op het historische Binnenhof stond eens
het houten jachtslot „De Haghe". Graaf
Willem II en zijn zoon Floris V stichtten
er een paleis, dat de kern van 's Graven-
hage zou worden. In de zeventiende eeuw
was de stad een tijdlang diplomatiek cen
trum van geheel Europa. Toen woonden
er 30.000 mensen. Nu heeft 's Gravenhage
omstreeks: lOO.OOtf; 200.000; 500.000 of
800.000 inwoner^?
T7R ZIJN beschavingen, waarvan wij tegenwoordig heel veel
weten Van de Romeinen bijvoorbeeld is zoveel bekend, dat
we ons een tamelijk juiste voorstelling kunnen maken van hun
dagelijks leven. Dit is voornamelijk mogelijk doordat ze zoveel
geschriften hebben nagelaten, die ons een beeld geven van de
wijze, waarop men toen leefde en dacht. Ook van de Grieken,
van de Egyptenaren en üan de oude Chinese beschaving leert
men voortdurend nieuwe Bijzonderheden kennen.
Er hebben echter ook volkeren op aarde geleefd, gewerkt en
gedacht, die ons maar een enkele ruïne, een paar graven of
brokken steen met ingekerfde lettertekens nalieten. Deze volken
zijn raadsels voor ons gebleven Eén dier flitsen van een ver
borgen wereld geeft ons ..Het grote Zimbabwe", een machtig
complex van tempelruïnes in de staat Rhodesia (de twee afbeel
dingen in het midden)
Uit welke tijd deze bouwwerken stammen is niet met zeker
heid te zeggen De overlevering heeft verband gelegd tussen
Zimbabwe en het onmetelijk rijke goudland, dat in het Oude
Testamen voortdurend wordt aangehaald als „het land Ofir
(bijv. Kon 9 28). Sporen van landbouw, van uitgestrekte ont
ginningen. overblijfselen van grote mijnen doen vermoeden, dat
dit land ln het verre verleden bewoond moet zijn geweest door
een talrijke bevolking, die een hoog peil van beschaving had
bereikt. De koene en strakke schoonheid van de gebouwen is
een bewijs van meesterschap in de bouwkunst. De Ingestorte
binnenmuur van de elliptische grote tempel (links) is dubbel en
van doordachte constructie Een massieve kegelvormige toren
(rechts) staat naast de tbegang tot het heilige Men vermoedt, dat
deze toren alleen religieuze, geen practische betekenis heeft
gehad.
Links zien we een tekening van de bosjesmannen, de tegen
woordige bewoners van het deel van Rhodesia, waar het Zim
babwe ligt. De bosjesmannen hebben een zuiver gevöel voor
verhoudingen Overigens doet deze tekening sterk denken aan de
prae-historische tekeningen van herten en andere dieren, die
men in grotten in Frankrijk heeft aangetroffen
Geheel rechts zien we een bronzen kopje, dat bijna vierduizend
jaren geleden door de toenmalige inwoners van Zuid-Nigeria
is gegoten De techniek, die daarbij is toegepast, is niet meer in
bijzonderheden bekend Het staat echter vast. dat het resultaat
niet onderdoet voor de producten van onze tijd.
jTWE ARME veel becritiseerde schoon-
moeder! Binnenkort zullen ze, al
thans voor zover ze in de Engelse stad
Bradford wonen èn voor zover ze er zich
aan willen onderwerpen, naar de avond
school gaan om te leren hoe ze in vrede
kunnen leven met haar getrouwde kin
deren. Enschoonvader, hoewel hij
lang niet in die mate hls schoonmoeder I
het mikpunt is, zal naast haar op de
bank mogen plaatsnemen.
Deze school is voortgekomen uit de
woningnood, die in Engeland en blijkbaar
vooral in Bradford, niet veel minder 1
nijpend is dan te onzent. Evenals hier I
moeten heel wat jonggetrouwde paartjes
bij de ouders van één der beide echte-
lieden intrekken. Op de cursus, georgani.
seerd door de Adviesraad inzake het I
Huwelijk zal men de leerlingen bijbrengen
hoe vraagstukken, welke zich voordoen
in een huis. waar twee generaties samen
wonen, moeten worden opgelost. Ook
jonge paren zijn van harte welkom De
directeur van de cursus vertrouwt, dat,
dank zij de cursus allerlei conflicten in
der minne zullen worden geregeld Wel.
misschien lukt dit inderdaad vooral
wanneer de leerlingen hun eigen moei
lijkheden tijdens de practische lessen als
voorbeeld nemen.
I i
TT RIS zag hem het eerst op een Woensdagmiddag. Hij was vrfl
v van school en slenterde in zijn eerittje buiten de stad, zoals hij
wel meer deed. Hij liep daar langs de rivier met de handen in de
zakken. Hij dacht eigenlijk nergens aan.
En toen zag hij voor het eerst Stroebi.
Nee. de hele Stroebi zag hij nog niet. Hij zag alleen de angstige
ogen in zijn kop. die hij boven water probeerde te houden, en zijn
wanhopig worstelen om de oever te bereiken. Hjj zag ook de
jongen aan de kant met de lange stok in zijn handen Telkens als
de hond bijna aan de kant was, duwde hij hem
midden van het water1.
Kris bedacht zich niet lang.
Hij greep naar de lange stok in
de handen van de jongen en
met een stem, die oversloeg
van drift schreeuwde hij:
Ben je gek! Held, die Je
bent!
Er volgde een vechtpartij, die
Kris won. De overwinnaar had
wei een buil op zijn hoofd en
een gat in zijn knie, maar
Stroebi was gered.
SUroebi zat naast hem. nat
1 terug naar het
en bibberend, hijgend van moe
heid en angst. Gemeen was het
om zo'n stom dier te mishan
delen. Stel je eens voor dat een
reus een touw om je hals bond,
je in het water smeet en ver
bonk. En dat alleen maar. om
dat hij je aan kon.
Kris wreef het druipende
hondje droog met zijn zakdoek.
Hij nam het in zijn armen en
nam het mee. Naar huis.
Moeder vond goed, dat Stroe
bi bleef. Vooral toen ze hoorde,
wat er allemaal was gebeurd.
Kris moest er echter zelf voor
zorgen, dat hij zijn eten en
drinken kreeg en dat hij op tijd
werd uitgelaten. Kris beloofde
het. En Stroebi had een nieuw
tehuis.
Stroebi was eigenlijk hele
maal niet mooi. Hij was zwart
en op zijn poten zaten bruine
vlekken. Het was net of zijn
kop. |jn poten en zijn staart
niet Dij elkaar hoorden. Stroebi
was een echt allegaartje.
Toch zou Kris hem voor geen
geld van de wereld willen mis
sen. Hij was dol op Stroebi en
Stroebi op hem. De kleine,
lelijke straathond wist heel
goed dat Kris hem had gered.
Iedereen kon merken, dat er
grote vriendschap tussen die
twee bestond.
Als Kris uit school kwam,
was Stroebi gewoon niet meer
te houden van blijdschap Hij
sprong wel vijf, tien keer tegen
hem op, en blafte met zijn
schorre stem de buurt bij el
kaar Zodra Kris aan zijn huis
werk ging beginnen, wist hij
echter, dat het uit was met
de pret. Geduldig lag hij met
zijn neus tussen zijn poten te
wachten, tot zijn baasje klaar
was met zijn sommen.
HU sliep op een matje voor
de deur van zUn redder. Nie
mand anders mocht hem eten
geven dan Kris. Zelfs de lekker,
ste hapjes mochten hem alleen
door rijn baasje worden aan
geboden. Er bestond echter geen
groter genot voor Stroebi dan
te wandelen en te stoeien met
Kris.
Onderweg sleept* hU met
veel geduld takken en stenen
aan. die Kris dan weer weg
moest gooien. Hij zwaaide met
zijn lange, dunne staart en
blafte met zijn schorre bas. dat
horen en zien je verging Hij
groef kuilen en holen en
knaagde aan takken en wortels
Bij Kris thuis hielden ze alle
maal veel van Stroebi. Alleen
Ine. het zusje van Kris, niet.
Ine was een nufje van een jaar
of twaalf. Ze vond hem ordinair
en lelijk. Doodgewoon en alle
daags. Ze zei. dat hij het geluid
maakte van een verroeste klok
en een staart had als een paling
Voor geen geld zou ze mei
hem over straat willen lopen.
Daar schaamde ze zich voor.
Nooit had ze een vriendelijk
woord voor hem over. Als
Stroebi eens bij haar kwam zit
ten en haar aankeek met zUn
trouwe ogen, deed ze of ze hem
niet zag. Soms zei ze vinnig:
Ga weg!
En als hU zijn vochtige neus
tegen haar hand duwde, sprong
zij op en ging met een vies ge
zicht haar handen wassen.
Eens. toen ze alleen met hem
in de kamer was. sprong Stroe
bi in zijn dartelheid pardoes op
haar schoot. Ine sprong ver
schrikt overeind en klom gil
lend op een stoel. Stroebi die
dacht dat zU met hem wilde
stoeien, hapte speels naar haar
benen en beet in haar schoen.
Ine klauterde zenuwachtig van
de stoel op de tafel en gilde:
- Help! Hij bijt me! Stroebi
wil me bijten! Hellep!
VOLGENDE WEEK VERDER.
2
i
k
5-
8
9
10
Hier is een puizle. Robbtf Hij
mans heeft hem gemaakt. Hij is
8 jaar. Let op, we beginnen.
Horizontaal: i( vallei; 4. loods;
6 jongensnaam, afk.; 7. meis
jesnaam, afk.; 8. wapen; J0
hoort bU een griffel.
Verticaal: 1. vrucht; 2 slee; cl
lijfknecht; 4. rustplaats; 5 vaat
werk; 9. persoonUjk voornaam
woord.
Jan Plezier
Fliere flop
Paardje stop
We komen'hier
De wagen uit
Fliere fluit
We dansen nu
In de maat
Zie hoe dat gaat
Spookhuis
De lucht werd donker, 't Zag
er naar uit. dat er een flinke
gietbui zou komen En ja hoor,
daar had je het al. Daar vielen
de eerste druppels.
Laten we rennen zei Kees.
dan halen we het misschien
nog, voordat we kletsnat rege
nen.
Ik vind het best, ant
woordde Hans, maar ik ben
dat we er niet droog
bang.
doorkoi
in dier is een poesje. Ik heb
hem Teddy genoemd. Toen
hl! nog erg klein was kreeg ik
hem. Het poesje leek net op een
Teddy beer. eo donzig en dik.
Daarom heet hö zo.
Teddy eet bil na van alles. H(|
Is ook wel eens ondeugend.
Laatst heeft hR een kous kapot
gebeten. Als hR dorst heeft,
drinkt hR zo haastig, dat hR een
keer zRn hakje met zRn pootje
omgooide. Toen waste hij zRn
snuit met zRn natte pootje.
Teddy Is een echt lief poesje
HR is geboren op Koninginne
dag!
Nellie Bakker, 7 jaar.
Kees en Hans hadden de hele
middag gespeeld, ver buiten het
dorp. Eigenlijk waren ze te laat.
want ze moesten allebei vóór
donker thuis zijn en het begon
al te schemeren.
Zo kwam het, dat ze extra
hard liepen
Kees hijgde:
Ik kan niet meer.
Hans zette zijn kraag op.
Wat een bui! Laten we
maar even schuilen, vond hij.
Ik zou niet weten waar.
Er is hier niets om te schuilen
Alleen het spookhuis.
O. maar daar ga ik niet in,
zei Hans.
Ze liepen nu even langzamer
- Och jö. laten we er maar
heen gaan. Wie weet zijn het
maar praatjes Spoken, wie ge
looft er nu tegenwoordiè nog
in spoken, zei Kees
Nou, er zijn anders men
sen genoeg, die gebons gehoord
hebben en dan steeds dat flik
kerende licht. Daar was Jan
laatst nog zo van geschrokken.
Nou. Hans. schiet op ik
word zo nat. Gaan we of gaan
w®> niet? We zijn nu toch te
laat!
wilde meteen weg-
maar Kees hield hem
P PI
Ifg a
Hans
rennen,
tegen.
We gaan kijken, fluisterde
Hans voelde er niet veel voor.
Maar alleen blijvedat deed
hij liever ook niet. Zo liepen de
twee jongens op hun tenen de
gang in. Daar stond een deur
open. Opeens bleven zij ver
schrikt staan. Het licht! Daar
zagen zij het nu zelf.TIeen en
weer zwaaiend licht.
Op hetzelfde ogenblik draai
den de jongens zich om en hol.
den weg. Bah. wat een schrik.
Het was dus toch waar.
Ondertussen was de regen
iets minder geworden.
ipgewonden over hun grieze-
avontuur kwamen de jon
gens een poosje later thuis Ze
sliepen die nacht niet erg rus
tig-
gende morgen na
besloten Kees en
Hans nu. bij daglicht toch nog
eens te gaan kijken.
Het zag er nu niet zo grieze
lig uit.
De deur stond nog open.
Kees ging voor. Daar was het
weer Het gebons Ze liepen
door. de gang in. Door een open
deur keken zij naar binnen en
daar zagen zij een oude, kapotte
spiegel hangen. Door de wind.
die door de kapotte ruiten naar
binnen gierde, schommelde de
spiegel heen en weer Bons
Opgelucht zuchtten de Jon
gens.
Deze kleine jongen is erg goeie
vriendjes met het aapje. Zijn
oom heeft Toni, die twee jaar
is, voor hem meegebracht. Toni
ls ouder dan Johnny, daarom
beschouwt hij zich ais zyn be
schermer. Toni is bijna niet by
zijn baasje weg te krjjgen Hij
slaapt in een mand aan het
voeteneinde van Johnny's ledi-
kantje. En als er iemand, die
hij niet kent, by zyn baasje
komt. verdedigt hij ohnny,
zodra dat nodig is en meestal
eerder!
vond
Dat was het dus. Maar nu
nog het licht.
Hans keek naar buiten.
Ik weet het. riep hij plot
seling. Zie je die lantaarnpaal
daar Nou. het licht weerkaatst
natuurlijk in de spiegel.
Hans keek Kees aan en Kees
keek Hans aan. Ze lachten.
Waren ze daar op de loop ge
gaan voor een spiegel!
We nemen hem me
Hans.
En zo deden zij. Onderweg
naar huis hadden zij de grootste
pret omdat zij het spook ont
maskerd hadden.
Jan Plezier
Fliere flop
Paardje hop
We gaan nu hier
De wagen in
Fliere flin
Komen terug
Volgend keer
Tot ziens maar weer.
Hans toe.
Zo liepen de twee Jongens
naar een groot, vervallen huis,
dat in een verwaarloosde tuin
stond.
Kees duwde de deur open.
Hu. wat knerpte dat. Ze gin
gen naar binnen. In de portiek
bleven ze staan. Zc voelden
zich toch niet erg op hun ge
mak.
We staan droog, merkte
Kees op.
•—Ja Sssst. Stil eens, Kees!
Ik ben stil. Ik zeg niets,
Hans.
Daar hoorden zij het allebei
tegelijk.
Bons! Bons! Bons!
ZO WAS HET
KANGOEROE.
Horizontaal: 1. peer, 0. kan
goeroe, 9. garen. 11. e.d„ 12 na,
13. Ida.
Verticaal: 1. pa, 2. en. 3. eg 4.
regent, 5. oor, 7. rad, 8. eend, 10.
naar.
i
.TERDAG 30 SEPTEMBER 1950.
EERSTE BLAD - PAGINA 3
IJ leven in de tijd van de neergang
in de natuur. De herfststormen
de regens hebben hun entree ge-
_akt. De zomer met zijn volle leven
lat over in het langzaam afsterven,
■t blad gaat verkleuren en het zal
|et lang meer duren of het zal af-
illen en vergaan. Dan blijft er niet
iders over dan wat de dood schijnt
zijn.
Ons leven in het klimaat van de
jordelijke streken is nu eenmaal
lorbestemd elk'jaar deze opgang en
•ergang. dit ontstaan en vergaan
laar te nemen en te beleven. En het
de vinger die ons op de schouder
Jkt en ons waarschuwt dat alles wat
dit moment het leven, dat altijd
>g goed is en waard geleefd te wor-
>n. hoe moeilijk de omstandigheden
>k zijn en hoe uitzichtloos de toe-
>mst ook is, ons geefti eens zal ver-
nken naar het einde. En dan zal het
in ons afhangen of wij bij het goede
i kwade dat wij hebben ervaren, het
>ede en kwade dat wij hebben be-
•even, winst hebben gemaakt. Winst
e niet is te vinden in het somber
invaarden van wat wij verliezen,
aar in het vooruitzien op wat na het
Sterven weer komt.
J X)CH is het verkeerd te menen, dat
H in de voorbereiding op de neer-
ing, de vreugd die het volle leven
edt. verwerpelijk moet worden ge-
■H :ht. Want het was Salomo, die in
El rediker schreef; Verblijd u, jonge-
WÊ ng, in uw jeugd en laat uw hart
ch vermaken in de ogen uwer jonge-
ngschap en wandel in de wegen
ivs harten en in de aanschouwing
iver ogen.
De vreugden van het hart hebben
j meesten onzJBt in de vacantiedagen
ivaren. Ernst legt ons niet de ver-
ichting op met gebogen hoofd door
Pt leven te gaan. In de aanschouwing
izer ogen hebben wy mede vreugde
•leefd, of we nog tot de jongeling-
TJet is of Daphne du Maurier met haar
11 lezers uitdagend schuilevinkje speelt
in haar nieuwe roman „De Parasieten"
(oorspronkelijke titel „The Parasites"), !n
een goed lopende vertaling van L. de
Tombe, uitgegeven door A. W. Sijthoff's
Uitgeversmij N.V. te Lelden, 't Is of men
haar voortdurend ln die roman hoort
roepen: „zoek me, zoek me". Want dat zij
er zelf in zit, ls buiten twijfel. Om te
beginnen speelt het boek in een sfeer die
ze door en door uit eigen levenservaring
kent, n.l. de sfeer van een artistenfamillie
van wereldreputatie, de sfeer van reizen
en trekken, van leven in dure hotels, van
zich alles aan laten dragen, van recipiëren
en parties geven, van hulde Incasseren en
nonchalant zich-maar-laten-gaan Daphne
du Maurier's vader was de beroemde
acteur Sir Gerald du Maurieir, die verzot
was op feesten en met geld smeet (wat een
artist, die veel verdiende, indertijd kón.
omdat de fiscus uit de school van Alva
was. die het tiende penningske eiste en
geen cent meer). En haar vader had weer
van z ij n vader geleerd te leven. Die was
de wereldvermaarde auteur van Trilby"
en hij was bovendien een fantastisch goed
schap behoorden of niet. Maar in aan
sluiting op het geciteerde Schriftwoord
staat geschreven: Maar weet, dat God
om al deze dingen u zal doen komen
voor het gericht.
Dan gaat het er om of wij kunnen
verantwoorden wat wij ons aan vreug
den hebben toegeëigend en of het niet
beter was geweest het gebogen hoofd
te verkiezen boven de mateloze
vreugde. Alles ig aan grenzen ge
bonden. Ook de vreugden, die tfrij na
jagen. Het overschrijden van de grens
zullen wij te verantwoorden hebben
als de neergang is uitgelopen in het
einde, wanneer ieders rekening -zal
worden opgemaakten God ons om
al deze dingen zal doen komen voor
het gericht. C. B.
iHilv. 1 (VARA) 8 Nieuws. 6 15 Vrouwen-
615 Dansmuziek. 7 Artistieke staal
kaart (VPRO) 7 30 Causerie. (VARA) 8
pieuws. 8.05 Hein festijn; 8 10 Varia. 8 15
■leense muziek. 8 45 Gevar progr 8 45 So-
pallstlsch commentaar; 10 Promenade-ork
25 "De commissaris vertelt verder; 10 45
Brgeiapel; tl Nieuws; 11.15 Gr.pl.
I Hllv. II (KRO) 8 Gr pl 8-20 Journalistiek
■eekoverzléht; 830 Voor de Strijdkrachten;
1 Nieuws: 7 15 Actualiteiten; 7 25 Parlemen
tair overzicht; 7 55 Septet. 8 Nleuwa, 8 05 De
Mewone man. 8 12 Gr pl 8 15 Lichtbaken.
Gr.pl: 8 43 Steek eens op. hereni 9 Ge-
Varieerd progr; 8.45 Puzzle; 8 55 Populair
Soncert; 10 35 West Indisch commentaar;
Avondgebed, U Nieuws; 11 15 Nieuws
i Esperanto. 1120 Arnhemse Orkestveren.
ZONDAG I OCTOBER 1950.
K Hllv. I (KRO) 8 Nieuw»; 8.15 Maria-llede-
ren; 8-25 Hoogmis. NCRV) 9 30 Nieuws en
I waterstanden; 9 45 Or.pl.; (IKOR) 10 Studlo-
t dienst; 10.30 Ned Herv. kerkdienst, (NCRV)
1 it.jo Qr.pl.12 Orgelconcert; (KRO) 12 15
I Apologie; 12 55 Gr.pl 12 «0 Lunchconcert:
u-12.55 Zonnewijzer; 1 Nieuws, 1.20 Kamer
orkest. (plm 142 causerie); 2 15 Vioolcon
cert; 2.33 Discussie. 3 Gr.pl 3 15 Residentie
orkest; 4.10 Katholiek Thuisfront overal; 4 15
Reportage, 4 30 Lof; (NCRV) 5 Geref kerk
dienst; 6.30 Domkoor, 7 Gewijde muziek. 7 15
Kent gij uw Bijbel? (KRO) 7.30 Nleijws, 7.45
Actualiteiten; 7 52 Boekbespreking; 8 05 De
S gewone man; 8 12 Gevar. progr.; 10.45 Avond-
gebed; 1 Nieuws, 1115 Gr.pl
Hllv. II (VARA) 8 Nieuws; 8.15 Or.pl.; 8 30
Voor het platteland; 8 40 Voor de militairen;
113 Sportmededellngen9 15 Verzoekprogr
11.45 Causerie; 10 Trio; 10 25 Met en zonder
omslag; 10.50 Amusementsmuziek; 1115
Cabaret; (AVRO) 12 Politiekapel; 12 30 De
spoorwegen spreken; 12 40 Orgelspel. 1
Nieuws; 115 Or.pl.. 120 Musette orkest. 150
Even afrekenen, heren; 2 Gr pl 2 05 Boeken
halfuur; 2.30 Omroepkoor en orkest. 3.30
filmpraatje; 3.45 Gr.pl 4 30 Sportrevue;
(VARA) 5 Dansokest; 5 25 Voodracht; 5.45
Gr.pl.; 8 sport; 6.15 Nieuws en sportuitsla
gen; 6.30 Voor de Strijdkrachten; fIKOR) 7
Kinderdlenst; 7 33 Bljbelvertelling; (AVRO)
I Nieuws; 8 05 ConcertgeWouworkest; 8 55
i Pianospel. 9 05 Hoorspel. 9 45 Orkestconcerl
10.20 Actualiteiten, 10.30 Planoconcert; 11
i Nleuwa; 11.15 Or.pl.
Radtodlstributle 3e LRn.
I VI Br Nieuws; 9.05 Or.pl.; 8 40 Fr Br.:
Verzoekprogr 9 VI. Br Nieuws; 9.15 Gr.pl-:
B 20 Apéritlef; 9.30 Vrolijke muziek; 10 Lux.:
i Si j'avals la change; 10.15 Eng. H. 8.: Gr.pl.;
11.15 VI. Gew. Omroep: Zondagmorgen zon-
6 der zorgenl 12 VI. Br Ork. The Rainbow.
E 12.15 Journaal; 12.30 Weer; 12.32 Ork The
Rainbow: 1 Nieuws; 115 Liedjes; 1.30 Voor de
soldaten: 2 Opera- en zangplaten, 3 30 Gr pl
I.55 Eng. H. s.: BBC Opera ork.. 5 VI Br.
Omroep orkest van Bêromünster; 6 35 Eng
L.P.; Song-time; 7 VI. Br.: Nieuws, 7 30 Non
Stopt Rechtdoor! 9 30 Act.; 9 45 Orgel; 10
Nieuws, 10.15 Verzoekprogr. 11 Nleuwa;
II.05 Dansmuziek.
Radiodistributie 4e LUn.
I Eng. L. P.: Plano; 8 20 Ranchers; 840
Larry Macarl; 9 Nieuws: 9.10 Strings in
Harmony en Silver Chords Chplr; 9.30
Theatre Orch.; 10 30 Have a go; 11 Orgel; 11 30
Fr Br; Nieuwe gr.pl 1140 Jazzmuziek; 12
VI. Gew Omroep: Operetteconcert; 12.30
Eng. L. P Verzoekprogr.; 130 Orkest Cot
ton; 2 Phillips Trio; 2 3r Fr. Br Musette
orkest; 3 Gr.pl.; 3.45 Pianomuziek: 4 Eng. L.
P: Songs from the Shows; 4 45 Gr.pl.515
Top Score; 6 Round Britain Quiz (London-
Scotland); 6 30 Song-time; 7 Nieuws; 7 30
Madame Clara; 9 Variety Bandbox; 10
Nieuws: 10.15 Ivor Moreton en Dave Kaye;
10.30 Think on these things; 10.45 Sandy
Macpherson; 11.13 B.F.N. Theater orkest;
II 56 Nieuws.
MAANDAG 2 OCTOBER 1950.
Dagprogramma.
Hllv. I (NCRV) 7 Nieuws; 7.15 Gewijde mu
ziek: 7 45 Een woord voor de dag. 8 Nieuws;
8.10 Sportultsiagenf 8.20 Gr.pl 8.45 Amuse
mentsmuziek; 9.15 Voor de zieken; 9.30 Wa
terstanden. 9 35 Gr.pl.; 10 30 Morgendienst;
11 Gr.pl.; 1120 Voordracht; 11.40 Gr.pl.; 12
Cello en plano, 12.23 Orgelconcert; 1 Nleuwa;
I.15 Vrolijke muziek; 1 45 Gr.pl 2 School
radio; 2.35 Gr.pl.3.30 Pianotrio; 4 Bijbelle
zing; 4.45 Vocaal ensemble. 5 Voor de kinde
ren; 515 Orgelspel; 5.45 Gr.pl.
Hllv. II (VARA) 7 Nieuws; 7.15 Ochtend-
gymn 7 30 Gr.pl 8 Nieuws; 8.18 Gr.pl
(VPRO) 10 Causerie; 10.05 Morgenwijding;
(VARA) 10.20 Voor de kinderen; 10.35 Voor
de vrouw; 10 50 Voor de zieken 11.30 Gr.pt.;
12 15 Accordeonmuziek. (12 33—12 38 voor het
platteland); 1 Nieuws; 1.15 Voor de midden
stand; 1.20 Metropole orkest; 1.50 Gr.pl.; 2
Causerie, 2.15 Trio, 3 Hoorspel; 4 15 Gr.pl.;
5 Voor de Jeugd; 5.30 Gr.pl.; 5 45 Reg.-ultz.
Avondprogramma.
Hllv. I (NCRV) 6 Voor de kinderen: 8.15
Sportpraatje; 6.30 Grpl.; 7 Nieuws; 7.15 En
gelse les; 7 30 Boekbespreking; 7.40 Radio
krant; 8 Nieuws; 8 05 Salonorkest; 8 40
Hoorspel; 9 30 Strijkorkest; 10 20 Internatio
naal Evangelisch commentaar. 10 30 Cau
serie; 10 45 Avondoverdenking; 11 Nieuws;
11 15 Gramofoonplaten.
Hllv. II (VARA) 6 Nieuws. 6.15 Varia: 6.20
Grpl.; 8 30 Voor de Strijdkrachten. 7 Parle-
mentsoverzicht 7 15 Alt en plano; 7.45 Reg -
uitzendlng; 8 Nieuws; 8 05 Actualiteiten; 8 15
Sextet, 8 40 Cabaret 9.10 Populaire muziek.
9 35 Causerie; 9 50 Radio Philharm orkest. 11
Nieuws; 11.15 Orgelspel; 11.40 Gr.pl.'
Radiodistributie 3e L()n.
8 VI. Br Nieuws, 8.15 Concert; 9 Nieuws;
9 05 Gr pl 10 Lux Ménage en Muslque (VI.);
10.45 VI. Gew Omroep: Verzoekprogr 11.15
Grpl: 1155 Orkest Koatelanetz; 12 VI. Br.:
Ork Gould; 12 15 Trio Marcel de Ville. 12.30
Weer; 12 40 Trio de Ville: 1 Nieuws 1.18 Eng
H S Those were the days; 2 VI. Gew. Om
roep: Qr.pl 3 VI. Br Hef doek gaat op; 4
VI Gew Omroep Mars en theeconcert; 4 45
Frans cabaret; 5 VI Br Nieuws: 5 10 Orkest
Eloward; 6 Eng. L. P Orgel; 6 20 VI Br
Or.pl.; 8.30 Voor de soldaten; 7 Nieuws; 7 30
Metropole orkest; 7 50 Feuilleton; 8 Romant
kamermuziek; 9 Fr. Br Amusementsmuz.
9 15 Omroep orkest; 10 VI Br Nieuws; 10.15
Volksdansen; 11 Nieuws; 11.05 Gr.pl.
Radiodistributie 4e LUn.
7 Eng. H. S Nieuws: 7 15 Celeste Octet:
7 50 Lift up your hearts; 7 55 Weer; 8 Fr Br
Nieuws; 8.10 Concert; 9 Eng L P.: Nieuws;
9.10 Verzoekprogr 10 Orgel: 10 30 Mil ork
U Dagboek. 11 15 Ork Ternent; 12 Eng.
H. S: Grpl.; 12 25 Eng. L. P Hawaiian
Serenaders 1 BBC Opera ork 1 45 Fr Br
Gevar. muz 2 Symph. ork 3 Eng. L P
Orkest Salisbury. 3 30 Voor de soldalen: 3 45
Ork Tate: 4 15 Dagboek. 4 30 Fr. Br.: Plano;
4 50 Ballade v Jaubert; 5 Ber 5.10 Gevar
muziek, 5 30 Voordracht: 5.45 Gevar muziek;
6 Voor de soldaten. 6.30 Vioolmuziek. 6.45
L. P.:
Ork.;
8 45 Bêromünster: Verzoekconcert; 9.15 Eng.
L P Orkest Yorke; 10 Nieuws: 10 20 Corn-
huskers; 11 Fr Br Melodische dansmuziek;
II.55 Nieuws
ZENDERWISSELING
Vanaf 1 October worden de program
ma's van de K.R.O. en N.C.R.V. uit
gezonden over Hilversum I op 402
meter (Radiodistributie lste U)n), de
A.V.R.O.. V.A.R.A. en V.P.R.O. zullen
de komende drie maanden uitzenden
over Hilversum II op 298 meter
(Radiodistributie 2de lUn).
gehonoreerd tekenaar van „Punch".
Daphne du Mauriei
Ja.
moét wel iets van
haar eigen levenservaring hebben neer
gelegd in de geschiedenis van de Delaney's
in „De Parasieten", de geschiedenis van
een beroemde vader, die zanger ts, van
een beroemde moeder, die danseres is, van
Maria, die een dochter uit het eerste
huwelijk van- de vader ls en die zelf net
voldoende talent heeft geërfd om de ge
vierde toneelspeelster te kunnen uithan
gen. van Niall, die een zoon is uit het
eerste huwelijk vaq de moeder en die een
leren vechten en z'n succes zoekt in goed
kope songs, en van Celia, die een kind ls
uit het twee'de huwelijk en dubbel sterk
getalenteerd is, dte een ^ekenares van
grote reputatie zou kunnen zijn. ware het
niet dat zij uitgebuit wordt door allen
omdat ze zo iets zorgzaams heeft
"Tjaphne du Maurier heeft het boek
trouwens in de „wij"-vorm geschre
ven De lezer verwacht dus natuurlijk al
heel gauw te ontdekken met wte de
schrijfster zich (al detaillerend) zal Iden
tificeren, maar ze vereenzelvigt zich met
niemand, ze beschrijft in de derde per
soon allen, in heel hun doen en laten (veel
laten, weinig doen, al gebeurt er een
massa ln het boek in al Daphne du
Maurier's boeken gebeurt veel en dat
maakt ze voor lezers, die njet op litteraire
diepgang gesteld zijn. zo boeiend).
Zo speelt ze schuilevinkje op een luch
tige. bijna uitdagende manier. Zonder
voorbehoud kan men zeggen dat de manier
ls geslaagd De schrijfster moést er wel
ln slagen, haar Identiteit ln het boek niet
te verrmien. want zij heeft een filmachtig
werkende geest, die alle romanstof gemak
kelijk los van zichzelf kan gouden, ook al
moest zij in stof als deze zoveel van zich
zelf overhevelen. De enige keer, dat zij
dat niet kon. dat zij onmogelijk meer kon
wegkruipen tn de struiken van haar fan
tasie. dat men Dahne du Maurier's char
merende gestalte door het gebladerte van
de groeisels van haar verbeeldingskracht
ten volle blééf zien, was in de roman van
een naamloos vrouwtje, dat in het kasteel
Manderley bijna bezweek onder de alom
tegenwoordigheid van een gestorven
vrouw, het mooiste „kasteelspook" (die
Rebecca) welke we in de romantische lit
teratuur van de laatste eeuw zouden kun
nen aanwijzen.
Het is natuurlijk wel prachtig, dat een
auteur de gave bezit om zichzelf in zijn
werk totaal te verbergen; de kunst van
het schrijven is tot op zekere hoogte zelfs
de kunst van zich te camoufleren, maar
de filmachtige werkmethode van Daphne
du Maurier's geest maakt leeg wat vol
had kunnen zijn. Sleehts Rebecca'' was
grotendeels vol, want de hunkering
van een onervaren vrouwtje om bezit te
nemen van een kasteel dat een ander toe
behoorde, n.l. het fantoom Rebecca, was
de gecamoufleerde obsederende droorri van
haarzelf om het kasteel „Mënabilly" in de
romantische streek, waar zij „Lady Dona"
en „Jamaica Inn" situeerde, en waar zij
nu zelf woont met haar man. de Alrborne-
generaal Sir Fredèrick A M Browning
en met haar kinderen Tessa. Flavia en
Christian, te mogen bezitten Hoezeer zij
zich in „Rebecca" ook verhuld moge heb
ben, zij lééft er ln. ze ademt er ln. men
voelt er haar warmte in, en dót is litterair
„scheppen Litterair scheppen ls overi
gens helemóél niet „scheppen", maar
levenswaarheid ómvormen. En dat heeft
Daphne du Maurier maar zeer betrekkelijk
in „De Parasieten" gedaan, hoewel zij.
met haar talent. Iets meesterlijks van de
stof. die haar zó aangaat, had kunnen
maken, 't Is allemaal te luchtig, te speels
behandeld, met trucjes die succes garan
deren. Zelfs ln do tragische dood van
Niall heerst nog jjlie luchtige toon. Mis
schien schuilt er ln
Olympia is
complex in
een enorm tentoonste
complex in de Engelse hoofdstad en de
ene maand worden er de nieuwste radio-
en televisie-toestellen geëxposeerd de
volgende maand katten. Tweeduizend
prachtexemplaren zijn er thans te be
wonderen, waarvan er hierboven vijf zijn
afgebeeld, tezamen met de lieftallige
eigenares, die er hopelijk niet kat tig van
Wordt. v
Radio-Pjongjang meldt, dat op 28 Sep
tember de Noordkoreaanse regering een
protestnota heeft gezonden aan de secre
taris-generaal van de V N. en %an de voor
zitter van de Veiligheidsraad In deze nota
beschuldigt zij de Verenigde Staten en de
Zuidkoreaanse regering er van een bur
geroorlog in Korea te hebben ontketend.
In de nota maakt de Noordkoreaanse mi
nister van buitenlandse zaken gewag van
.talrijke documenten, die door het volks
leger bij de inneming van Seoel werden
gevonden en die de'geheime oorzaken van
de burgeroorlog in Korea onthullen" Deze
documenten zijn per vliegtuig naar het
secretariaat-generaal van de V N. gezon
den. In de nota wordt bovendien gezegd,
dat de burgeroorlog ..door de Amerikanen
aan Syngman Rhee is opgedrongen
De V N. -worden verder verzocht „de
middelen te zoeken om een einde te ma
ken aan de Amerikaanse aggressie in
Korea en de terugtrtkking van het Ame
rikaanse expeditiekorps te bewerkstelli
gen".
Prijscontrole in Frankrijk
De Franse ministerraad is overgegaan
tot de instelling van een „permanent actie
comité". belast met de centralisatie van
het regeringsoptreden op het gebied van
de prijzen. Verder heeft de ministerraad
eep aantal maatregelen genomen, die on
der meer omvatten een verbod van uit
voer van énkele grondstoffen, als non-
ferro-metalen. katoenen garens enz.
Tegen bedrijven, die overdreven voor
raden hebben aangelegd en tegen degenen,
weigerden te verkopen, zal worden
jtreden. Voorts werd besloten tot
itsvervolgingen tegen hen. die de
prijsstijging in de hand hebben gewerkt
en tot eventuele wederinvoering van de
contróle op producten, waarvan de prijzen
aanleiding geven tot speculatie.
HET IS psychologisch volkomen ver
klaarbaar. dat de ommekeer in Korea
de prijsstijging op de goederen- en aan-
ienmarkten tot stand heeft gebnacht en
>r en daar zelfs een lichte teluggang
cft veroorzaakt. Het waren immers de
rechts'
de figuur van deze
jongeman nog het meest van haarzelf,
idat ook héér lot dreigt te zijn. dat zij
„vlotte" dingen maakt, zeer geslaagde
dingen, terwijl zij toch eigenlijk tot tets
groots is geroepen. De titel van het boek,
„De Parasieten", ls ook niet volledig ver
antwoord geworden Hij verraadt wel iets
omtrent haar eigen innerlijke verhouding
tot de sfeer van de familie Deianey. maar
het thema van het parasitisme van deze
vreemde, tragisch verwende familie is
toch te weinig klemmend verwerkt.
Maar 't is alweer een boek dat ge
lézen zal worden In leeibare-boeken-
maken is Daphne du Maurier onnavolg
baar.
W. WAGENER
hier
eroorzaakt.
financiële en economische gevolgen Van
de oorlog in Korea, welke gedurende de
laatste maanden de vraag naar goederen
en aandelen in sterke mate hebben be
ïnvloed en de vrees voor een nieuwe In
flatie hebben wakker geroepen..al kan
niet elke prijsstijging met Inflatie worden
gelijkgesteld.
Een daadwerkelijke oorlog, vooral wan
neer deze het .voorspel zou kunnen zijn
van een wereldoorlog, is uiteraard voor
de ontwikkeling van de economische en
nyiatschappelijke verhoudingen meer ruï
neus dan een zgn koude oorlog. Het zou
echter een illusie zijn te denken, dat het
einde van het Koreaanse conflict, waarop
thans alle kans bestaat, de terugkeer tot
een volledige vredeseconomie ten gevolge
zal hebben De maatregelen, die de rege
ringen van verschillende landen tegen in
flatie hebben genomen, behoeven daarom
zeker niet als mosterd na de maaltijd te
worden beschouwd, want het conflict ln
Korea heeft opnieuw de oude waarheid
bevestigd, dat wie de vrede wil. tot de
oorlog bereid en gereed moet zijn.
Dat de militaire uitgaven op de staats
begrotingen zullen worden verminderd. U
niet te verwachten. Truman heeft trou
wens juist zijn handtekening gezet onder
het wetsontwerp, waarbij ruim 17 milliard
dollar voor de versterking van de defensie
Zaterdag 30 Septernber a.s. zal voor het
eerst door de BBC een televisie-program
ma uit de lucht worden opgenomen. De
opname-apparatuur zal zijn aangebracht
in een Bristol-,,Freighter", een groot
vrachtvliegtuig. Toeschouwers zullen
thuis op het televisiescherm een deel van
Londen en omgeving uit de lucht kunnen
aanschouwen en daarna, de nieuwste bur
ger- en militaire vliegtuigen van Engelse
makelil zien en horen voorbU vliegen.
De Bristol-Freighter zal van Hampton
Court af de Theems stroomafwaarts vol
gen tot de monding, dan naar het noorden
vliegen en boven Essex bekende Engelse
verkeersvliegtuigen ontmoeten.
Op Zondag 1 October zullen de televi-
sie^toeschouwers kunnen zien hoe beman
ningen van toestellen van de Royal Air
Force worden geoefend De bekende lucht
vaartcorrespondent van de BBC, Charges
Gardner, zal een reportage met televisie
geven van ziin eerste vlucht met een Glos*
ter-Meteor oefentoestel.
HIER doet zich
voor Aan
Practische toepassing
atoomenergie
John L. Kuranz. vice-voorzitter van de
„Chemical Corporation" te Chicago, en
Robert Moon, assistent-professor aan de
universiteit van dezelfde stad. hebben een
practische methode ontdekt om de
atoomenergie in electrlsche 6troom om te
zetten. De onderzoekingen begonnen in
1942 en Dinsdag heeft de commissie voor
de atoomenergie machtiging verleend
deze bekend te maken.
vecht met de Gemaskerde heen was. begon hij het echt naar
zijn zin te krijgen.
„Is dat nu niet leuk?" vroeg hij aan Joris, terwijl zij samen
terugwandelden naar de schuur „Ik heb toch lekker maar mijn
beurs terug! O! En lk heb nog veel meer leuke dingen, want ik
heb in de schuur ook iets ontdekt! De taxi! Begrijp je. Joris
de taxi. waar de Gemaskerde mee verdween met jouw koffers
er bovenop
„Kom, kom! Tjonge!" riep Joris Goedbloed verrast. „Die
kleine Panda nu tochl Ge hebt toch waarlijk aanleg voor een
speurdertje, mijn kleine! Merkwaardige ontdekkingen doet ge
daar! Hm laat eens kijken en hij stapte vastberaden op de
taxi af om vlug te gaan zien of de schat van de Koning er ook
nog ln zat. Maar misschien kwam het. omdat hij zo vlug liep en
niet goed oppastetn ieder geval wapperde er op dat ogenblik
iets uit zijn zak.
„Hé. Joris. Je verliest Iets!" zei Panda eerst nog
maar toen verstrakte zijn gezicht plotseling, want hij herkende
het voorwerp, dat daar uit Joris' zak wapperde Dat was im
mersdat was immers
Dat ls het masker'" riep hij uit „Dat ls het masker van de
Gemaskerde! Maar maar maar Joris... nu begrijp ik
alles! Joris, dan ben jij de Gemaskerde!"
Schrandere lezers zullen dit misschien al eerder begrepen
hebben, maar een avontuur lezen ls nu eenmaal heel Iets anders
dan het meemaken en het behoeft ons dus niet te verwonderen,
dat Panda eerst nu deze ontdekking deed en dat hij er zeer van
ontdaan was
„Jij bent de Gemaskerde! Jijjijoplichter!" stiet hij uit.
Joris scheen werkelijk onthutst „Hoe nu?" mompelde hij „Ben
ik de Gemaskerde? Tja alles schijnt het uit te wijzen! Quod
sigarlum demonstratium, zouden de Klassieken hier zonQer twij
fel opmerken. Welnu dan dat is een afgrUselijke ontdekking,
die ge daar doet. manneke! Hadt ge dat maar eerder geweten,
nietwaar?"
Zo sprak hij. de schurk!
der V S. wordt beschikbaar gesteld, waar
van 4 milliard dollar bestemd is voor hulp
aan bevriende landen, merendeels in
Europa. En ook het milliard gulden, dat
blijkens de jongste staatsbegroting van
Nederland in 1951 Voor militaire uitgaven
nodig zal zijn (ongeveer een kwart van de
totale staatsuitgaven), zal niet wor
den verminderd, vooral niet. nu men van
Amerikaanse zijde een nog grotere mili
taire paraatheid van Nederland verlangt.
Al hebben de verheugende resultaten
van Amerika s oorlogspotentieel en Mac
Arthurs krijgskunde een welkome ont
spanning gebracht en voor het behoud van
de vrede nieuwe perspectieven geopend,
toch zal het Amerikaanse en Europese
productie-apparaat ook in de naaste toe
komst voor een groot deel door de her
bewapening in beslag worden genomen,
hetgeen op de ontwikkeling der financiële
en economische verhoudingen nationaal en
Internationaal van invloed zal blijven
Wanneer men zelfs in de V.S., waar een
aanzienlijke stijging van de productie kan
worden geconstateerd, bevreesd is voor
inflatie en als daar de belastingen op par
ticuliere inkomens van 1 Oct. af met 20
worden verhoogd, terwijl voor de bedrij
ven een extra-winstbelasting te wachten
is. dan ligt het voor de hand. dat in om
land (waar de productiestijging, hoewel
niet onbelangrijk, toch nog altijd onvol
doende wordt geacht) met de mogelijk
heid van nieuwe inflatie rekening wordt
gehouden.
Nu ook Augustus geen merkbare verbe
tering van onze handelsbalans heeft gé
bracht en het nadelige saldo van de Ne
derlandse betalingsbalans voor dit jaar op
J 800 millioen wordt geraamd, ongeacht
de verplichte aflossingen aan net buiten
land. is de zorg van de regering voor de
ontwikkeling der economische en sociale
;ngen aanmerkelijk groter gewor-
Dtt blijkt niet alleen uit de nieuwe
Industrialisatienota van minister Van den
prink, volgens welke tot eind 1953 bijna
6 milliard zal moeten worden geïnves
teerd om de toevloed van 165 000 arbeiders
te kunnen opvangen, fnaar ook uit de be
sprekingen in de Kamer over de nood
zaak van een stijgende arbeidsproductivi
teit en de maatregelen, welke ten behoeve
daarvan zouden kunnen worden genomen.
tegenstrijdigheid
Aan de ene kant wordt een gro
tere investering bepleit, terwijl aan de
andere kant het disconto van de Neder-
landsche Bank wordt verhoogd Dit ge
schiedt om de credieten aan het bedrijfs
leven te beperken, teneinde bij de banken
meer geld voor de financiering der over
heidsuitgaven vrij te houden en de sterk
gestegen import van de laatste maanden
te breidelen
Vandaar dat bet. naar ons oordeel vol
komen luist is. wanneer thans in de Ka
mer wordt aangedrongen op maatregelen,
waardoor, ook bij het bestaande produc
tie-apparaat. de productie kan worden
verhoogd De sterke progressie van de In
komstenbelasting is door ir Keus des
tijds een straf voor harder werken ge
noemd en verscheidene Kamerleden,
ook uit de kring van de vakverenigingen,
hebben thans aan de regering haar oor
deel gevraagd over denkbeelden als lan
ger werken en tariefloon met belasting-
faciliteiten om extra-arbeid aantrekkelijk
te maken Het wordt inderdaad tijd dat
de regering, die zich tot dusver op dit
punt in allerlei vage termen heeft gehuld,
in voor ieder verstaanbare taal over deze
suggesties haar mei^jng zegt Want pok
uit de ïeacties op de begrenzing van de
5 pet loons- en salarisverhoging tot 180
Is wel gebleken.„dat een dergelijke maat
regel geen stimu'ans kan zijn voor gro'ere
krachtsinspanning, wanneer dit bedrag
voor een groot deel (in sommige gevallen
zelfs geheel!) in de zak van de fiscus ver
dwijnt.
Men zal tot de conclusie moeten komen,
dat allerlei kunstmatige middelen als prljs-
stop en discontoverhoging ons tenslotte
niet uit bet moeras zullen helpen De vol
komen menselijke prikkels tot arbeid, n.l.
de kans-op een hogere beloning en de be
perking van fiscale en monetaire aansla
gen op de besparingen, zijn nodig om het
ideaal van een grotere arbeidsproductivi
teit en een toenemende productie, ook bij
het bestaande productie-apparaat, te be
reiken.
TYfAT DE recente discontoverhoging be-
treft, wij hebben daarover afzonder
lijk reeds geschreven en men za 1 de ge
volgen van deze maatregel nu moeten af
wachten. Naar verluidt kunnen straks
richtlijnen van de Nederlandsche Bank
worden verwacht, volgens welke de ban
ken zullen worden gedwongen een zeker
percentage van hun middelen in schat
kistpapier te beleggen Dit zal vermoe
delijk een sterkere rem blijken te zijn dan
de discontoverhoging, ook al zal ln de
meeste gevallen bij de banken tot verho
ging van de debetrente worden overge
gaan. Er is vermoedelijk verband tussen
het feit. dat de regering de budgetaire te
korten voor 1950 en 1951 door de uitgifte
van schatkistpapier en'of leningen zal
moeten dekken en de thans door haar ge
nomen en beoogde maatregelen. Zij houdt
hierbij tot dusver min of meer kramp
achtig vast aan haar goedkoopgeid-poli-
tiek. maar naar het zich laat aanzien, zul
len deze maatregelen toch niet kunnen
verhinderen, dat ook de rentestand ln het
algemeen stijgt en zich bij die van de an
dere Benelux-landen aanpast.
(Vertaald uit het DuiU)
18)
Er bleef Urban niet veel anders over dan
bij de concierge van het blok huizen om
inlichtingen te vragen. Gelukkig bleek
deze concierge een zeer nieuwsgierig en
«praakzaam mens te zijn. De jeugdige po
litieman hoorde met iets van ontsteltenis
diens verhaal aan over het vertrek van
Wilhelm Nordmann met koffer. De chemi
cus was naar München vertrokken, voeg
de de concierge er met kennelijke genoeg
doening over zijn kennis van zaken aan
toe. Urban keek verwonderd. Had Nord
mann zélf verklaard, dat hij naar Mün
chen ging? Dat was wonderlijk. Stemde
dat overeen met het gedrag van iemand,
likdie er van door gaat? Of was het slechts
poging om de politie op een dwaal-.
1 ipoor te brengen? Hoe het ook zij. dit plot-
i «elinge vertrek, zo onmiddellijk na de
moord op Valentin Rothe, was verdacht.
Was hier miischien sprake van één van
de bekende fouten, die misdadigers plegen
t« maken? Het zou allemaal wel opgehel
derd worden, maar nu op dit moment
kwam het er Ln de eerste plaats op aan.
«e spraakzaamheid van de concierge tilt
te buiten om te weten te komen, met wie
de chemicus in het algemeen omgang had.
Het was niet moeililk de man hiervoor
aan het spreken te krijgen. Weldra was
Urban ,ervan op de hoogte, dat Welhelm
Nordmann geen bloedverwanten in Wenen
had, maar verloofd was met een zekere
Liselotte Falkner. die analyste was op
een bekend laboratorium. Urban noteerde
deze gegevens. Elk spoor was van be
lang....
De analyste Liselotte Falkner nam de
volgende morgen met trillende knieën en
een wee gevoel in haar maag haar plaats
in'op de laboratoriumzaal, waar ze sinds
een jaar werkte. Ze groette haar collega's
zonder er zich van bewust te zijn. De le
vendige gesprekken die gevoerd werden,
drongen slechts vaag tot haar door. Met
een automatisch gebaar draaide ze de gas
vlam van haar Bunsenbrander op de tafel,
waaraan ze werkte, hoger en greep naar
een reageerbuis.
Haar gedachten waren geheel en al ln
beslag genomen door Wilhelm Nordmann.
Zou hij werkelijk gisteravond nog naar
Dirk Svensen gegaan zijn?
Die reis is niets anders dan een voor
wendsel. piekerde ze ongelukkig. Een
voorwendsel om te kunnen vluchten
Ze kon deze afschuwelijke gedachte niet
kwijt raken- Plotseling richtte ze haar
hoofd op en legde een buisje uit haar
hand, toen ze ergens de naam Valentin
Rothe hoorde noemen
Hebben jullie het gehoord? Het
schijnt een geheimzinnig geval te zijn
Hij is zo maar neergeschoten. De
arme man!
Rothe wilde het geld beschermen en
heeft daarvoor met z'n leven moeten boe
ten.
Is er al iets omtrent de dader bekend?
Nee, voorlopig laat men nog niets
los. Maar het zal voor de politie wel
geen al te zware opgave zijn de hand op
hem te leggen.
De stemmen die dit zeiden, schenen
vager te worden, als verwijderden de
sprekers zich. Liselotte Falkner had niet
de moed zich in het gesprek te mengen.
Zë had zelfs niet gekeken, wie naast haar
stonden te praten.
Hoe kwam Wilhelm aan het geld om
de reis naar Svensen te betalen? Had hij
iets overgelegd? Ofofze wilde
de in haar opkomende gedachte niet na
der formuleren.
Met ongewone haast werd één van de
toegangsdeuren tot de laboratoriumzaal
opengerukt. De binnenkomende bediende
wenkte Liselotte. terwijl hij op haar toe
liep.
Juffrouw Falkner. er is hier een me
neer voor u. die u wil spreken.
Een meneer? Was het Wilhelm? Was
hii toch niet vertrokken.
Wie is het? vroeg ze ademloos en
haar hart bonsde vol verwachting.
Een vreemde meneer, juffrouw, ik
ken hem niet.
Teleurgesteld boog ze haar hoofd.
Ik kom. mompelde ze.
Met gebogen hoofd betrad ze de gang
en zonder opkijken hoorde ze een man-
Bent u juffrouw Liselotte Falkner?
Ze knikte en de vraag, wat men van
haar wilde kon ze niet over haar bleke
lippen krijgen.
Ik ben politie-inspecteur. verklaarde
Urban, terwijl hij zijn papieren liet zien.
en ik ben hierheen gekomen ofn u te vra
gen. wat u weet van Wilhelm Nordmann?
Ze probeerde te glimlachen
Wilhelm Nordmann? Hij is mijn ver
loofde. Wat wilt u weten? zei ze zo rustig
mogelijk, maar in haar ogen was vertwij
feling en angst te lezen
Het spijt me. dat u hem zo na staat.
Waarom spijt u dat? onderbrak ze
hem en ze trachtte haar stem vaag en van
niets wetend te doen klinken.
Omdat er eenWnstig vermoeden be
staat. dat hij degen* ia, die Valentin
Rothe heeft neergeschoten.
In een klein café in München zat een
magere donkerharige man met een scherp
gesneden gezicht op een ouderwetse
pluchen sofa in een afgezonderd hoekje.
Het bier, dat hij besteld had stond onaan
geroerd het schuim neergeslagen
voor hem. Voorovergebogen en als ge
fascineerd staarde Dirk Svensen naar de
brief, die hij in zijn handen hield. Voor
de zoveelste maal herlas hij de woorden,
die een aanklacht, een eis èn grote ver
twijfeling in hielden. Twee diepe groe
ven tekenden zich om zijn mond met dun
ne. st. akkelippen af. Hij wil dus ko
men. peinsde hij, hu wil komen wel,
laat hem komen! Wat kunnen mij zijn
bedreigingen séhelen, zijn klachten en
verwijten Wat weg is. is weg! Een mens
werd hard in het onrustige, onzekere
avonturiersbestaan. Een ander moest
maar zien. hoe hij zijn eigen zorgen op
knapte Hij had het óók niet bepaald ge
makkelijk! Werk was ?r genoeg, maar
wat moest hij, Dirk Svensen. met werk?
Als je werk had. moest je de onderda
nige dienaar spelen, regelmaat betrachten
en geh oorzamen. Nee. dat was hij niet
meer gewend. Gokken en een vrolijk
leven lijden, ook al ging het dan vaak
van het geld van anderen, dat was het
wat hem lag.
De schrijver van de brief, die hij ln
handen hield, verlangde een verklaring
en afrekening. Welnu, hij mocht komen,
hii zou hem wel te woord staan.
Hij had nu genoeg gepiekerd over de
inhoud van dit ongeluksschrijven
weg ermee! De lange, slanke vingers van
Dirk Svensen scheurden de brief aan
snippers. Hij haalde een sigarettenaan
steker uit zijn zak. waaruit hij tevergeefs
een vlammetje te voorschijn trachtte te
brengen. Ongeduldig haalde hij zijn
op. Dan maar niet Misschien
iok wel beter deze brief niet
schouders i
was het ook
te verbrandenMet een automatisch
gebaar schoof hij de snippers bij elkaar
Je kon nooit weten, hoe deze brief nog
te gebruiken was. Misschien zelfs tégen
de schrijver! Hy moest 'm alleen goed
opbergen De inhoud was niet bepaald
eervol voor hem. Zijn hand speelde met
de sigarettenaansteker, terwijl hij hier
over nadacht. Opeens kwam hij op een
idee
Toen Dirk Svensen een poosje later
naar zijn appartement terugkeerde het
welk bestond uit een mooie grote zit-
slaapkamer met aangrenzende badkamer,
gehuurd tegen een hoge prijs van een
alleenwonende professorsweduwe liep
bij de voordeur een magere man tegen
lijf. die daar kennelijk had staan
wachten BH de aanblik van de slecht-
geklede armelijke man. op wiens gezicht
duidelijke sporen van honger en ontbe
ring zichtbaar waren, week Dirk Svensen
even achteruit, maar onmiddellijk daarna
herstelde hij zich.
(Wordt vervolgd).