m MJL-' van het week-end I h Gi Teddy Parasieten Wie doodde Valentin Rothe? HET KAMPIOENSCHAP VAN ZUID-HOLLAND e# Het EDICHT Even piekeren Het verhaal van de mensheid pfilL&GBItL&N KNE-TIERPRE-T DAPHNE DU MAURIER's Meer adem voor de Vrede, maar niet voor de Begroting tsu PANDA EN DE MEESTER-GEMASKERDE D* Een stervend ras Doorlopende Kruisivoordpuzzle y 1 jpf SCHOONMOEDERS WORDEN LAMMERENl KNUTSELPUZZLE DANNAAR.B&D.' STROEBI, DE STRAATHOND Kris mag hem houden Da'smijndier - Kruiswoord Ra Ra Mt HET EIND.... HET GERICHT LETTERKUNDIGE KRONIEK Noonl-Korea beschuldigt Effecten- en geldmarkt o H De mens wil baat hebben bij hard werken Rentestand op weg naar Betieluxpeil Luchtreis per televisie f door Glsela Furtmüller ZATERDAG 30 SEPTEMBER 1950. DUIZEND EN EEN Tn deze rhbriek vervolgen en beëindigen wij onze beschouwingen over de Leidse kampioen W. Heemskerk. In de 3e ronde vond de volgende schermutseling plaats tuss.en Heemskerk (wit) en de Hagenaar B. G. Grouwstra (zwart). 1. 31—27 19-23 7 33—28 5—10 2. 33—28 17—21 a. 44—39 JOp—14 3. 28X18 14X 23 9. 34—30 20-24 4. 37—31 21-26 10. 30—25 14-Ü0 5. 41—37 10—14 11. 25X14 9X20 8. 39-33 14-19 In dit stadium Is deze afruil m.i. veel te vroeg. Zwart biyikt de behandeling van deze opening niet goed aan te voelen Persoonlijk voel ik meer voor een ontwikkeling via veld 18 dan via veld 19. daat anders de rechtervleugel gauw topzwaar wordt De opstelling van de zwarte linkervleugel is evenmin economisch en de beruchte schijf 15 zou op de duur een nadeel kunnen blij ken te zijn. 12. 40-34 4—9 13 34—30 18—22 Zwart denkt door deze afruil zijn stand te verbeteren, doch wit is met aanzienlijk voor deel uit de opening gekomen. 14. 27X29 24X22 20 46—41 12—18 15. 30—25 9—14 21. 38—33 11—17 16. 39—33 12—18 22 42—38 17—21 17 31—27 22 X31 23. 47—42 1—7 18. 36X27 18-23 24. 45—40 20—24 19 33—28 7—12 25. 40—34 Wit zet hier met opzet een grote afruil-Tnet wederzijds dam halen open. Gaat zwart daar op in. zoals ook In de partij geschiedde, dan krijgt wit een beter eindspel. In het andere geval volgt natuurlijk 34—30 waardoor de linkervleugel lam gelegd wordt. 2526—31 28. 28 .10 39X 48 26. 37X17 24—30 29. 10-4 8—127 27 35 X 24 19 X 39 Zwart realiseerde zich zowel de dreigende schijfwinst als de mogelijkheden van vang- stelllngen door de gunstige opstelling der witte schijven, doch de nu volgende zetten- reeks beteken' 19. 41—37 10—14 31 29X20 15X24 20. 45-40 17—21 32 45—40 9—13 21. 50-45 21—26 33. 49—44 13—19 22. 38-32 14—20 34. 40—34 4—10 23. 43-38 20X29 35. 32—28 12—18 24 *33X24 5—10 38. 37—32 7—12 25. 39-33 10—14 37. 42—37 2—7 26. 34—29 14—19 38. 36—31 3—8 27. 40—35 19X30 39. 31—27 8—137? 28. 35 -.24 13—19 40. 27—22 29. 24X13 8X19 Zwart ge eft op. 30. 44—39 19—24 V. F. TRO MER. 30. 17X19 46X5 33. 43—39 17X44 II. 4X22 15—20 34. 30X39 32. 25X14 5X17 De rest Is slechts een kwestie van techniek en na een tiental onbetekenende zetten gaf zwart de partij op. In de 4e ronde nam de Hagenaar A. J. Ivens (wit) revanche voor zijn stadgenoot en gaf hij Heemskerk het volgende lesje. 1 32—28 18—23 10. 47—42 26 X 37 2. 33—29 23X32 11. 32X41 16—21 3. 37X28 20—25 12. 41—37 21—26 4. 38—33 12—18 13. 37—32 18—22 5. 29-34 19X30 14. 28X17 11X22 6. 35X24 7—12 15. 46—41 14—19 7. 42—38 1—7 16. 40—35 19X30 8. 41—37 17—21 17. 35X24 22—27 8. 37—32 21—26 1B. 32X21 26X17 In tegenstelling tot andere partijen ls zwart hier uiterst passief en blijkt hij. hoewel veelbelovend, er toch nog lang niet te zijn. Een blunder, dezelfde welke door Suyk ln het kampioenschap van Nederland tegen Keiler werd gemaakt, verhaast bovendien het einde. BOSJESMANNEN, het primitieve, kleine volkje in Zuid-West-Afrika. dreigt uit te sterven. Er zijn nog slechts 2500 a 3500 Jeden van de stóm overgeble ven op een oppervlakte van 60 000 vier kante mijl. voor het merendeel wildernis, een streek, waar men niet of nauwelijks kan doordringen, waarvan men nog wei nig weet en waar bijna geen mensen wo nen. Er zijn nu stappen gedaan om deze stam voor ondergang te behoeden Deze mensen trekken nog met de wilde dieren: ze gaan op het weerlichten af. want. -zeg gen ze. daar regent het en dus is er wa ter en goed jachtterrein. Een commissie, bestaande uit twee leden, n.l. prof. P. J. Schoeman en matoor J. W. Naude, een ex-commissaris van politie stelt thans in de Kalahari-woestijn een onder zoek in naar de beste wijze om de Bosjes mannen te redden. Een denkbeeld is een reservaat te vormen, niet zozeer om de Bosjesmannen daar op te sluiten, maar om hun traditionele vijanden, de Horero en de Ovambostammen buiten te sluiten. De Herero's en de Ovambo's stellen de Bos jesmannen op één lijn met wilde dieren. Ze vormen echter niet het enige gevaar, waardoor de Bosjesmannen dreigen uit te stervert. De stam roeit zichzelf uit door het doden van kinderen: meedogenloos worden de kleintjes vermoord, opdat de groten zullen kunnen bestaan. Heel vaak gebeurt het. dat. wanneer een moeder bij de geboorte van het kind $terft en niemand zich over de zuigeling wil ontfermen, de baby levend wordt hegraven, tegelijk met de moeder. Onwettige kinderen worden gewoonlijk eveneens gedood. Wordt een tweeling ge boren. dan moet een van beiden sterven. Bovendien is de sterfte onder kinderen groot tengevolge van de harde om standigheden. waaronder de JJosjesmannen leven. Antwoorden bij: EVEN PIEKEREN •8J3U0AU1! OOO'OOfi puoa S 'puBj -JOH BBA U3ABJ8 ap uEA stajed apno jaq toi apaooqaq jBBZjappjH aa t- tóMpuojo ap joop pjBBdaq sj ïjq -satuBJo ap uba )o[suiBjs apno jaq jbbjs aSueao "I z •SBpsatsuud ipuouissqoA ap Joop uibbu ap jbbpuba 'uasupd a8uof ap fjjagjnq ap ni uiajOM Iujuoh apuooj SepsafsutJ^ do T Omschrijvingen: Horizon taal: 1. Alles wetend; wig. 2. Bewerkte dierenhuid, zangdrama; persoonlijk voornaamwoord. 3. Droom beeld; god der liefde. 4. Plaats in Gelderland; leng temaatje; houding; priester v. Silo (O.T.). 5. Mededin ger; grond. 6. Iets dat de veiligheid bedreigt; adel lijke titel. 7. Insecteneter. ploegsnede; Vlaktemaat. 8. Godin v. d. haard (Myth); onder anderen; mondwater. 9. Eiland in de Middelland se Zee; dierentuin; weder kerig voornaamwoord. 10. Piet Romeinse. Rijk; vernis, soort brood; costuum. 11. Egyptische zonnegod: wa ter in Friesland; snel. 12. Bijwoord van ontkenning; zeer rijk. 13. Duitse cham pagne; vogelwoning; een weinig. Verticaal: 1. Vorentje, walkant: gewichtje. 2. Be stuur; uitlating van een on betoonde klinker. 3. Per soonlijk voornaamwoord; stad in Frankrijk; witvis. 4. Dopheide; offertafel; be kende motorraces. 5. Teu$ gel; water in Noord-Bra bant; veel: geladen atoom. 6. Plaats in Gelderland, steeds; motorschip; per ex presse. 7. Treurzang; sier lijk. 8. Spoedig: dwaas: ons inziens: Indo-Germaan. 9. z V 9 'O V i e d /z JJefhebber; dekkleed. 10. plaats ln Overysel. 11. Ge- Persoonlijk voornaam- mak gevend; staatslnstel- woord; Gode zij lof; geur; ling. Oplossingen van deze puzzle moeten uiterlijk Donderdag a.s. in ons bezit zijn. Voor goede oplossingen worden een prijs van 5 en twee van ƒ2.50 beschikbaar gesteld. Op het adres vermelde men: Puzzlerubriek. Over deze rubriek wordt niet gecorrespondeerd. Oplossing van de Magische Vierkantpuzzle 1. Grafiek. 2. Reserve. 3 As. 4. Ferment. 5. Ir. 0. Eyenaar. 7. Ketters. 8. E.t. 9. A.E. IN de zeventiende eeuw breekt in onze lage landen het natuurgevoel op krachtige wijze door; het Hollandse landschap met zijn wijde vergezichten, zijn glinstering van water onder hoge wolkenluchten gaat dan spreken tot een hele rij van schilders, die het op meesterlijke wijze weten weer te geven. Ook bij onze grote dichters en met name bij Hooft kan men herhaaldelijk plaatsen aanwijzen, die getuigen van een liefdevolle aandacht voor de natuur, al moeten we direct de opmerking maken dat hier van een volstrekte natuurpoëzie, zoals we die kennen uit de tijd van tachtig en daama. nog geen sprake is. Bij Jan Luyken echter, de laatste der 17de eeuwse dichters, komt er Iets voor de dag. dat daar veel van weg heeft. Een laatste kans wordt hier benut: straks zal het levende gedicht verstarren door de onnatuur, de rhetoriek en de pruikerige regels der Dichtgenootschappers, nog eenmaal, voor het te laat is en nu zo krachtig en overtuigend als nooit nog in deze eeuw vindt het natuurgevoel zijn uitdrukking in het Nederlandse vers. Men leze onderstaande aanhef van een lang gedicht, dat men Luyken's „Lof van het Buitenleven" zou kunnen noemen. Het is wel duidelijk, dat de eerste 8 regels niet Veel nieuws brengen, heel dat tegenover elkaar stellen van koning en landman, van paleis en hut, van kroon en bloemkrans, is traditie. Maar dan ge beurt er iets wonderlijks. Men voelt opeens bij het verder lezen, dat er een eigen, machtige ervaring achter de woorden staat, en weet zich plot seling betrokken in dat gevoel van geborgenheid, waarmee de landman in zijn bed onder het lage dak ligt te luisteren naar de najaarsbuien buiten. Er zouden moeilijk versregels te noe men zijn, waarin de regenvlagen en d« wind die in de bomen valt. zo wer kelijk aanwezig zijn als ln deze Hier werd niet gesproken, gedicht of ge zongen over de natuur, ze werd opgeroepen en het even didac tische regeltje over de krekel, die maar niet voor de winter wil zorgen, krijgt nog een functie: het helpt mee 9m aan de versbeweging van de laatste yggels de vertraging te geven, waar door" het" msiapen gesuggereerd Gelukkig mens. wlen 't is gegeven. Bij 't vreedzame en onnozele vee, Dat nooit noch kwaad, noch onrecht dee, ln 't veld zijn dagen af te leven De bloemekrans braveert') de gouden kroon Die 's Konings zorg bij nacht doet waken; Geruster zit men onder daken, Van riet gebouwdals op den hogen troon. O, hoe pleizierig is 't te kruipen, Ter kooie, op ene veed'ren zak in 't landhuis, onder 't lage dak, Wanneer de regenvlagen druipen, En koele wind in hoge beuken ruist; De krekel, die geen zorg wil dragen Voor winter, zingt uit ruigte en hagen, Totdat men wordt in zoeten slaap gesuisd. JAN LUYKEN 1649—1112 braveren frotterenook wel: overtreffen Intelligentietest L^nkele vragen over de derde Dinsdag ln -Lj September mogen toch wel gesteld worden, nu de herinnering aan die dag nog vers in het geheugen ligt. Hél is een jaarlijks terugkerend feestelijk vertoon Van kleur en praal, dat vele duizenden 1 *- juwers trekt, maar: h «u, /unV/*3fcjf 1. Waarom spreekt men van deze dag als „Prinsjesdag"? 2. Natuurlijk schrijft bijna iedere krant die dag. dat het Oranjezonnetje tot haar luister bijdroeg tot het welslagen van dit kleurig festijn. Dan denken wij opeens aan de naam Oranje Inderdaad, het komt van Orange, een stadje var» 12.000 inwo ners in het Franse departement Vaucluse. maar wat heeft dit stadje nog met onze historie te maken? 3. Hoe komen we aan die bepaling van de derde Dinsdag van September? 4. De Ridderzaal, waarin de Koningin de Troonrede voorleest, is een zeer oud ge bouw. Eens was het: het gildehuis van de schutters; het verenigingsgebouw van ..Die Haghesangersde grote receptie zaal van de graven van Holland; de plaats waar de Hagepreken werden gehouden Een van de vier is het natuurlijk en het antwoord moet eenvoudig zijn. 5. Op het historische Binnenhof stond eens het houten jachtslot „De Haghe". Graaf Willem II en zijn zoon Floris V stichtten er een paleis, dat de kern van 's Graven- hage zou worden. In de zeventiende eeuw was de stad een tijdlang diplomatiek cen trum van geheel Europa. Toen woonden er 30.000 mensen. Nu heeft 's Gravenhage omstreeks: lOO.OOtf; 200.000; 500.000 of 800.000 inwoner^? T7R ZIJN beschavingen, waarvan wij tegenwoordig heel veel weten Van de Romeinen bijvoorbeeld is zoveel bekend, dat we ons een tamelijk juiste voorstelling kunnen maken van hun dagelijks leven. Dit is voornamelijk mogelijk doordat ze zoveel geschriften hebben nagelaten, die ons een beeld geven van de wijze, waarop men toen leefde en dacht. Ook van de Grieken, van de Egyptenaren en üan de oude Chinese beschaving leert men voortdurend nieuwe Bijzonderheden kennen. Er hebben echter ook volkeren op aarde geleefd, gewerkt en gedacht, die ons maar een enkele ruïne, een paar graven of brokken steen met ingekerfde lettertekens nalieten. Deze volken zijn raadsels voor ons gebleven Eén dier flitsen van een ver borgen wereld geeft ons ..Het grote Zimbabwe", een machtig complex van tempelruïnes in de staat Rhodesia (de twee afbeel dingen in het midden) Uit welke tijd deze bouwwerken stammen is niet met zeker heid te zeggen De overlevering heeft verband gelegd tussen Zimbabwe en het onmetelijk rijke goudland, dat in het Oude Testamen voortdurend wordt aangehaald als „het land Ofir (bijv. Kon 9 28). Sporen van landbouw, van uitgestrekte ont ginningen. overblijfselen van grote mijnen doen vermoeden, dat dit land ln het verre verleden bewoond moet zijn geweest door een talrijke bevolking, die een hoog peil van beschaving had bereikt. De koene en strakke schoonheid van de gebouwen is een bewijs van meesterschap in de bouwkunst. De Ingestorte binnenmuur van de elliptische grote tempel (links) is dubbel en van doordachte constructie Een massieve kegelvormige toren (rechts) staat naast de tbegang tot het heilige Men vermoedt, dat deze toren alleen religieuze, geen practische betekenis heeft gehad. Links zien we een tekening van de bosjesmannen, de tegen woordige bewoners van het deel van Rhodesia, waar het Zim babwe ligt. De bosjesmannen hebben een zuiver gevöel voor verhoudingen Overigens doet deze tekening sterk denken aan de prae-historische tekeningen van herten en andere dieren, die men in grotten in Frankrijk heeft aangetroffen Geheel rechts zien we een bronzen kopje, dat bijna vierduizend jaren geleden door de toenmalige inwoners van Zuid-Nigeria is gegoten De techniek, die daarbij is toegepast, is niet meer in bijzonderheden bekend Het staat echter vast. dat het resultaat niet onderdoet voor de producten van onze tijd. jTWE ARME veel becritiseerde schoon- moeder! Binnenkort zullen ze, al thans voor zover ze in de Engelse stad Bradford wonen èn voor zover ze er zich aan willen onderwerpen, naar de avond school gaan om te leren hoe ze in vrede kunnen leven met haar getrouwde kin deren. Enschoonvader, hoewel hij lang niet in die mate hls schoonmoeder I het mikpunt is, zal naast haar op de bank mogen plaatsnemen. Deze school is voortgekomen uit de woningnood, die in Engeland en blijkbaar vooral in Bradford, niet veel minder 1 nijpend is dan te onzent. Evenals hier I moeten heel wat jonggetrouwde paartjes bij de ouders van één der beide echte- lieden intrekken. Op de cursus, georgani. seerd door de Adviesraad inzake het I Huwelijk zal men de leerlingen bijbrengen hoe vraagstukken, welke zich voordoen in een huis. waar twee generaties samen wonen, moeten worden opgelost. Ook jonge paren zijn van harte welkom De directeur van de cursus vertrouwt, dat, dank zij de cursus allerlei conflicten in der minne zullen worden geregeld Wel. misschien lukt dit inderdaad vooral wanneer de leerlingen hun eigen moei lijkheden tijdens de practische lessen als voorbeeld nemen. I i TT RIS zag hem het eerst op een Woensdagmiddag. Hij was vrfl v van school en slenterde in zijn eerittje buiten de stad, zoals hij wel meer deed. Hij liep daar langs de rivier met de handen in de zakken. Hij dacht eigenlijk nergens aan. En toen zag hij voor het eerst Stroebi. Nee. de hele Stroebi zag hij nog niet. Hij zag alleen de angstige ogen in zijn kop. die hij boven water probeerde te houden, en zijn wanhopig worstelen om de oever te bereiken. Hjj zag ook de jongen aan de kant met de lange stok in zijn handen Telkens als de hond bijna aan de kant was, duwde hij hem midden van het water1. Kris bedacht zich niet lang. Hij greep naar de lange stok in de handen van de jongen en met een stem, die oversloeg van drift schreeuwde hij: Ben je gek! Held, die Je bent! Er volgde een vechtpartij, die Kris won. De overwinnaar had wei een buil op zijn hoofd en een gat in zijn knie, maar Stroebi was gered. SUroebi zat naast hem. nat 1 terug naar het en bibberend, hijgend van moe heid en angst. Gemeen was het om zo'n stom dier te mishan delen. Stel je eens voor dat een reus een touw om je hals bond, je in het water smeet en ver bonk. En dat alleen maar. om dat hij je aan kon. Kris wreef het druipende hondje droog met zijn zakdoek. Hij nam het in zijn armen en nam het mee. Naar huis. Moeder vond goed, dat Stroe bi bleef. Vooral toen ze hoorde, wat er allemaal was gebeurd. Kris moest er echter zelf voor zorgen, dat hij zijn eten en drinken kreeg en dat hij op tijd werd uitgelaten. Kris beloofde het. En Stroebi had een nieuw tehuis. Stroebi was eigenlijk hele maal niet mooi. Hij was zwart en op zijn poten zaten bruine vlekken. Het was net of zijn kop. |jn poten en zijn staart niet Dij elkaar hoorden. Stroebi was een echt allegaartje. Toch zou Kris hem voor geen geld van de wereld willen mis sen. Hij was dol op Stroebi en Stroebi op hem. De kleine, lelijke straathond wist heel goed dat Kris hem had gered. Iedereen kon merken, dat er grote vriendschap tussen die twee bestond. Als Kris uit school kwam, was Stroebi gewoon niet meer te houden van blijdschap Hij sprong wel vijf, tien keer tegen hem op, en blafte met zijn schorre stem de buurt bij el kaar Zodra Kris aan zijn huis werk ging beginnen, wist hij echter, dat het uit was met de pret. Geduldig lag hij met zijn neus tussen zijn poten te wachten, tot zijn baasje klaar was met zijn sommen. HU sliep op een matje voor de deur van zUn redder. Nie mand anders mocht hem eten geven dan Kris. Zelfs de lekker, ste hapjes mochten hem alleen door rijn baasje worden aan geboden. Er bestond echter geen groter genot voor Stroebi dan te wandelen en te stoeien met Kris. Onderweg sleept* hU met veel geduld takken en stenen aan. die Kris dan weer weg moest gooien. Hij zwaaide met zijn lange, dunne staart en blafte met zijn schorre bas. dat horen en zien je verging Hij groef kuilen en holen en knaagde aan takken en wortels Bij Kris thuis hielden ze alle maal veel van Stroebi. Alleen Ine. het zusje van Kris, niet. Ine was een nufje van een jaar of twaalf. Ze vond hem ordinair en lelijk. Doodgewoon en alle daags. Ze zei. dat hij het geluid maakte van een verroeste klok en een staart had als een paling Voor geen geld zou ze mei hem over straat willen lopen. Daar schaamde ze zich voor. Nooit had ze een vriendelijk woord voor hem over. Als Stroebi eens bij haar kwam zit ten en haar aankeek met zUn trouwe ogen, deed ze of ze hem niet zag. Soms zei ze vinnig: Ga weg! En als hU zijn vochtige neus tegen haar hand duwde, sprong zij op en ging met een vies ge zicht haar handen wassen. Eens. toen ze alleen met hem in de kamer was. sprong Stroe bi in zijn dartelheid pardoes op haar schoot. Ine sprong ver schrikt overeind en klom gil lend op een stoel. Stroebi die dacht dat zU met hem wilde stoeien, hapte speels naar haar benen en beet in haar schoen. Ine klauterde zenuwachtig van de stoel op de tafel en gilde: - Help! Hij bijt me! Stroebi wil me bijten! Hellep! VOLGENDE WEEK VERDER. 2 i k 5- 8 9 10 Hier is een puizle. Robbtf Hij mans heeft hem gemaakt. Hij is 8 jaar. Let op, we beginnen. Horizontaal: i( vallei; 4. loods; 6 jongensnaam, afk.; 7. meis jesnaam, afk.; 8. wapen; J0 hoort bU een griffel. Verticaal: 1. vrucht; 2 slee; cl lijfknecht; 4. rustplaats; 5 vaat werk; 9. persoonUjk voornaam woord. Jan Plezier Fliere flop Paardje stop We komen'hier De wagen uit Fliere fluit We dansen nu In de maat Zie hoe dat gaat Spookhuis De lucht werd donker, 't Zag er naar uit. dat er een flinke gietbui zou komen En ja hoor, daar had je het al. Daar vielen de eerste druppels. Laten we rennen zei Kees. dan halen we het misschien nog, voordat we kletsnat rege nen. Ik vind het best, ant woordde Hans, maar ik ben dat we er niet droog bang. doorkoi in dier is een poesje. Ik heb hem Teddy genoemd. Toen hl! nog erg klein was kreeg ik hem. Het poesje leek net op een Teddy beer. eo donzig en dik. Daarom heet hö zo. Teddy eet bil na van alles. H(| Is ook wel eens ondeugend. Laatst heeft hR een kous kapot gebeten. Als hR dorst heeft, drinkt hR zo haastig, dat hR een keer zRn hakje met zRn pootje omgooide. Toen waste hij zRn snuit met zRn natte pootje. Teddy Is een echt lief poesje HR is geboren op Koninginne dag! Nellie Bakker, 7 jaar. Kees en Hans hadden de hele middag gespeeld, ver buiten het dorp. Eigenlijk waren ze te laat. want ze moesten allebei vóór donker thuis zijn en het begon al te schemeren. Zo kwam het, dat ze extra hard liepen Kees hijgde: Ik kan niet meer. Hans zette zijn kraag op. Wat een bui! Laten we maar even schuilen, vond hij. Ik zou niet weten waar. Er is hier niets om te schuilen Alleen het spookhuis. O. maar daar ga ik niet in, zei Hans. Ze liepen nu even langzamer - Och jö. laten we er maar heen gaan. Wie weet zijn het maar praatjes Spoken, wie ge looft er nu tegenwoordiè nog in spoken, zei Kees Nou, er zijn anders men sen genoeg, die gebons gehoord hebben en dan steeds dat flik kerende licht. Daar was Jan laatst nog zo van geschrokken. Nou. Hans. schiet op ik word zo nat. Gaan we of gaan w®> niet? We zijn nu toch te laat! wilde meteen weg- maar Kees hield hem P PI Ifg a Hans rennen, tegen. We gaan kijken, fluisterde Hans voelde er niet veel voor. Maar alleen blijvedat deed hij liever ook niet. Zo liepen de twee jongens op hun tenen de gang in. Daar stond een deur open. Opeens bleven zij ver schrikt staan. Het licht! Daar zagen zij het nu zelf.TIeen en weer zwaaiend licht. Op hetzelfde ogenblik draai den de jongens zich om en hol. den weg. Bah. wat een schrik. Het was dus toch waar. Ondertussen was de regen iets minder geworden. ipgewonden over hun grieze- avontuur kwamen de jon gens een poosje later thuis Ze sliepen die nacht niet erg rus tig- gende morgen na besloten Kees en Hans nu. bij daglicht toch nog eens te gaan kijken. Het zag er nu niet zo grieze lig uit. De deur stond nog open. Kees ging voor. Daar was het weer Het gebons Ze liepen door. de gang in. Door een open deur keken zij naar binnen en daar zagen zij een oude, kapotte spiegel hangen. Door de wind. die door de kapotte ruiten naar binnen gierde, schommelde de spiegel heen en weer Bons Opgelucht zuchtten de Jon gens. Deze kleine jongen is erg goeie vriendjes met het aapje. Zijn oom heeft Toni, die twee jaar is, voor hem meegebracht. Toni ls ouder dan Johnny, daarom beschouwt hij zich ais zyn be schermer. Toni is bijna niet by zijn baasje weg te krjjgen Hij slaapt in een mand aan het voeteneinde van Johnny's ledi- kantje. En als er iemand, die hij niet kent, by zyn baasje komt. verdedigt hij ohnny, zodra dat nodig is en meestal eerder! vond Dat was het dus. Maar nu nog het licht. Hans keek naar buiten. Ik weet het. riep hij plot seling. Zie je die lantaarnpaal daar Nou. het licht weerkaatst natuurlijk in de spiegel. Hans keek Kees aan en Kees keek Hans aan. Ze lachten. Waren ze daar op de loop ge gaan voor een spiegel! We nemen hem me Hans. En zo deden zij. Onderweg naar huis hadden zij de grootste pret omdat zij het spook ont maskerd hadden. Jan Plezier Fliere flop Paardje hop We gaan nu hier De wagen in Fliere flin Komen terug Volgend keer Tot ziens maar weer. Hans toe. Zo liepen de twee Jongens naar een groot, vervallen huis, dat in een verwaarloosde tuin stond. Kees duwde de deur open. Hu. wat knerpte dat. Ze gin gen naar binnen. In de portiek bleven ze staan. Zc voelden zich toch niet erg op hun ge mak. We staan droog, merkte Kees op. •—Ja Sssst. Stil eens, Kees! Ik ben stil. Ik zeg niets, Hans. Daar hoorden zij het allebei tegelijk. Bons! Bons! Bons! ZO WAS HET KANGOEROE. Horizontaal: 1. peer, 0. kan goeroe, 9. garen. 11. e.d„ 12 na, 13. Ida. Verticaal: 1. pa, 2. en. 3. eg 4. regent, 5. oor, 7. rad, 8. eend, 10. naar. i .TERDAG 30 SEPTEMBER 1950. EERSTE BLAD - PAGINA 3 IJ leven in de tijd van de neergang in de natuur. De herfststormen de regens hebben hun entree ge- _akt. De zomer met zijn volle leven lat over in het langzaam afsterven, ■t blad gaat verkleuren en het zal |et lang meer duren of het zal af- illen en vergaan. Dan blijft er niet iders over dan wat de dood schijnt zijn. Ons leven in het klimaat van de jordelijke streken is nu eenmaal lorbestemd elk'jaar deze opgang en •ergang. dit ontstaan en vergaan laar te nemen en te beleven. En het de vinger die ons op de schouder Jkt en ons waarschuwt dat alles wat dit moment het leven, dat altijd >g goed is en waard geleefd te wor- >n. hoe moeilijk de omstandigheden >k zijn en hoe uitzichtloos de toe- >mst ook is, ons geefti eens zal ver- nken naar het einde. En dan zal het in ons afhangen of wij bij het goede i kwade dat wij hebben ervaren, het >ede en kwade dat wij hebben be- •even, winst hebben gemaakt. Winst e niet is te vinden in het somber invaarden van wat wij verliezen, aar in het vooruitzien op wat na het Sterven weer komt. J X)CH is het verkeerd te menen, dat H in de voorbereiding op de neer- ing, de vreugd die het volle leven edt. verwerpelijk moet worden ge- ■H :ht. Want het was Salomo, die in El rediker schreef; Verblijd u, jonge- WÊ ng, in uw jeugd en laat uw hart ch vermaken in de ogen uwer jonge- ngschap en wandel in de wegen ivs harten en in de aanschouwing iver ogen. De vreugden van het hart hebben j meesten onzJBt in de vacantiedagen ivaren. Ernst legt ons niet de ver- ichting op met gebogen hoofd door Pt leven te gaan. In de aanschouwing izer ogen hebben wy mede vreugde •leefd, of we nog tot de jongeling- TJet is of Daphne du Maurier met haar 11 lezers uitdagend schuilevinkje speelt in haar nieuwe roman „De Parasieten" (oorspronkelijke titel „The Parasites"), !n een goed lopende vertaling van L. de Tombe, uitgegeven door A. W. Sijthoff's Uitgeversmij N.V. te Lelden, 't Is of men haar voortdurend ln die roman hoort roepen: „zoek me, zoek me". Want dat zij er zelf in zit, ls buiten twijfel. Om te beginnen speelt het boek in een sfeer die ze door en door uit eigen levenservaring kent, n.l. de sfeer van een artistenfamillie van wereldreputatie, de sfeer van reizen en trekken, van leven in dure hotels, van zich alles aan laten dragen, van recipiëren en parties geven, van hulde Incasseren en nonchalant zich-maar-laten-gaan Daphne du Maurier's vader was de beroemde acteur Sir Gerald du Maurieir, die verzot was op feesten en met geld smeet (wat een artist, die veel verdiende, indertijd kón. omdat de fiscus uit de school van Alva was. die het tiende penningske eiste en geen cent meer). En haar vader had weer van z ij n vader geleerd te leven. Die was de wereldvermaarde auteur van Trilby" en hij was bovendien een fantastisch goed schap behoorden of niet. Maar in aan sluiting op het geciteerde Schriftwoord staat geschreven: Maar weet, dat God om al deze dingen u zal doen komen voor het gericht. Dan gaat het er om of wij kunnen verantwoorden wat wij ons aan vreug den hebben toegeëigend en of het niet beter was geweest het gebogen hoofd te verkiezen boven de mateloze vreugde. Alles ig aan grenzen ge bonden. Ook de vreugden, die tfrij na jagen. Het overschrijden van de grens zullen wij te verantwoorden hebben als de neergang is uitgelopen in het einde, wanneer ieders rekening -zal worden opgemaakten God ons om al deze dingen zal doen komen voor het gericht. C. B. iHilv. 1 (VARA) 8 Nieuws. 6 15 Vrouwen- 615 Dansmuziek. 7 Artistieke staal kaart (VPRO) 7 30 Causerie. (VARA) 8 pieuws. 8.05 Hein festijn; 8 10 Varia. 8 15 ■leense muziek. 8 45 Gevar progr 8 45 So- pallstlsch commentaar; 10 Promenade-ork 25 "De commissaris vertelt verder; 10 45 Brgeiapel; tl Nieuws; 11.15 Gr.pl. I Hllv. II (KRO) 8 Gr pl 8-20 Journalistiek ■eekoverzléht; 830 Voor de Strijdkrachten; 1 Nieuws: 7 15 Actualiteiten; 7 25 Parlemen tair overzicht; 7 55 Septet. 8 Nleuwa, 8 05 De Mewone man. 8 12 Gr pl 8 15 Lichtbaken. Gr.pl: 8 43 Steek eens op. hereni 9 Ge- Varieerd progr; 8.45 Puzzle; 8 55 Populair Soncert; 10 35 West Indisch commentaar; Avondgebed, U Nieuws; 11 15 Nieuws i Esperanto. 1120 Arnhemse Orkestveren. ZONDAG I OCTOBER 1950. K Hllv. I (KRO) 8 Nieuw»; 8.15 Maria-llede- ren; 8-25 Hoogmis. NCRV) 9 30 Nieuws en I waterstanden; 9 45 Or.pl.; (IKOR) 10 Studlo- t dienst; 10.30 Ned Herv. kerkdienst, (NCRV) 1 it.jo Qr.pl.12 Orgelconcert; (KRO) 12 15 I Apologie; 12 55 Gr.pl 12 «0 Lunchconcert: u-12.55 Zonnewijzer; 1 Nieuws, 1.20 Kamer orkest. (plm 142 causerie); 2 15 Vioolcon cert; 2.33 Discussie. 3 Gr.pl 3 15 Residentie orkest; 4.10 Katholiek Thuisfront overal; 4 15 Reportage, 4 30 Lof; (NCRV) 5 Geref kerk dienst; 6.30 Domkoor, 7 Gewijde muziek. 7 15 Kent gij uw Bijbel? (KRO) 7.30 Nleijws, 7.45 Actualiteiten; 7 52 Boekbespreking; 8 05 De S gewone man; 8 12 Gevar. progr.; 10.45 Avond- gebed; 1 Nieuws, 1115 Gr.pl Hllv. II (VARA) 8 Nieuws; 8.15 Or.pl.; 8 30 Voor het platteland; 8 40 Voor de militairen; 113 Sportmededellngen9 15 Verzoekprogr 11.45 Causerie; 10 Trio; 10 25 Met en zonder omslag; 10.50 Amusementsmuziek; 1115 Cabaret; (AVRO) 12 Politiekapel; 12 30 De spoorwegen spreken; 12 40 Orgelspel. 1 Nieuws; 115 Or.pl.. 120 Musette orkest. 150 Even afrekenen, heren; 2 Gr pl 2 05 Boeken halfuur; 2.30 Omroepkoor en orkest. 3.30 filmpraatje; 3.45 Gr.pl 4 30 Sportrevue; (VARA) 5 Dansokest; 5 25 Voodracht; 5.45 Gr.pl.; 8 sport; 6.15 Nieuws en sportuitsla gen; 6.30 Voor de Strijdkrachten; fIKOR) 7 Kinderdlenst; 7 33 Bljbelvertelling; (AVRO) I Nieuws; 8 05 ConcertgeWouworkest; 8 55 i Pianospel. 9 05 Hoorspel. 9 45 Orkestconcerl 10.20 Actualiteiten, 10.30 Planoconcert; 11 i Nleuwa; 11.15 Or.pl. Radtodlstributle 3e LRn. I VI Br Nieuws; 9.05 Or.pl.; 8 40 Fr Br.: Verzoekprogr 9 VI. Br Nieuws; 9.15 Gr.pl-: B 20 Apéritlef; 9.30 Vrolijke muziek; 10 Lux.: i Si j'avals la change; 10.15 Eng. H. 8.: Gr.pl.; 11.15 VI. Gew. Omroep: Zondagmorgen zon- 6 der zorgenl 12 VI. Br Ork. The Rainbow. E 12.15 Journaal; 12.30 Weer; 12.32 Ork The Rainbow: 1 Nieuws; 115 Liedjes; 1.30 Voor de soldaten: 2 Opera- en zangplaten, 3 30 Gr pl I.55 Eng. H. s.: BBC Opera ork.. 5 VI Br. Omroep orkest van Bêromünster; 6 35 Eng L.P.; Song-time; 7 VI. Br.: Nieuws, 7 30 Non Stopt Rechtdoor! 9 30 Act.; 9 45 Orgel; 10 Nieuws, 10.15 Verzoekprogr. 11 Nleuwa; II.05 Dansmuziek. Radiodistributie 4e LUn. I Eng. L. P.: Plano; 8 20 Ranchers; 840 Larry Macarl; 9 Nieuws: 9.10 Strings in Harmony en Silver Chords Chplr; 9.30 Theatre Orch.; 10 30 Have a go; 11 Orgel; 11 30 Fr Br; Nieuwe gr.pl 1140 Jazzmuziek; 12 VI. Gew Omroep: Operetteconcert; 12.30 Eng. L. P Verzoekprogr.; 130 Orkest Cot ton; 2 Phillips Trio; 2 3r Fr. Br Musette orkest; 3 Gr.pl.; 3.45 Pianomuziek: 4 Eng. L. P: Songs from the Shows; 4 45 Gr.pl.515 Top Score; 6 Round Britain Quiz (London- Scotland); 6 30 Song-time; 7 Nieuws; 7 30 Madame Clara; 9 Variety Bandbox; 10 Nieuws: 10.15 Ivor Moreton en Dave Kaye; 10.30 Think on these things; 10.45 Sandy Macpherson; 11.13 B.F.N. Theater orkest; II 56 Nieuws. MAANDAG 2 OCTOBER 1950. Dagprogramma. Hllv. I (NCRV) 7 Nieuws; 7.15 Gewijde mu ziek: 7 45 Een woord voor de dag. 8 Nieuws; 8.10 Sportultsiagenf 8.20 Gr.pl 8.45 Amuse mentsmuziek; 9.15 Voor de zieken; 9.30 Wa terstanden. 9 35 Gr.pl.; 10 30 Morgendienst; 11 Gr.pl.; 1120 Voordracht; 11.40 Gr.pl.; 12 Cello en plano, 12.23 Orgelconcert; 1 Nleuwa; I.15 Vrolijke muziek; 1 45 Gr.pl 2 School radio; 2.35 Gr.pl.3.30 Pianotrio; 4 Bijbelle zing; 4.45 Vocaal ensemble. 5 Voor de kinde ren; 515 Orgelspel; 5.45 Gr.pl. Hllv. II (VARA) 7 Nieuws; 7.15 Ochtend- gymn 7 30 Gr.pl 8 Nieuws; 8.18 Gr.pl (VPRO) 10 Causerie; 10.05 Morgenwijding; (VARA) 10.20 Voor de kinderen; 10.35 Voor de vrouw; 10 50 Voor de zieken 11.30 Gr.pt.; 12 15 Accordeonmuziek. (12 33—12 38 voor het platteland); 1 Nieuws; 1.15 Voor de midden stand; 1.20 Metropole orkest; 1.50 Gr.pl.; 2 Causerie, 2.15 Trio, 3 Hoorspel; 4 15 Gr.pl.; 5 Voor de Jeugd; 5.30 Gr.pl.; 5 45 Reg.-ultz. Avondprogramma. Hllv. I (NCRV) 6 Voor de kinderen: 8.15 Sportpraatje; 6.30 Grpl.; 7 Nieuws; 7.15 En gelse les; 7 30 Boekbespreking; 7.40 Radio krant; 8 Nieuws; 8 05 Salonorkest; 8 40 Hoorspel; 9 30 Strijkorkest; 10 20 Internatio naal Evangelisch commentaar. 10 30 Cau serie; 10 45 Avondoverdenking; 11 Nieuws; 11 15 Gramofoonplaten. Hllv. II (VARA) 6 Nieuws. 6.15 Varia: 6.20 Grpl.; 8 30 Voor de Strijdkrachten. 7 Parle- mentsoverzicht 7 15 Alt en plano; 7.45 Reg - uitzendlng; 8 Nieuws; 8 05 Actualiteiten; 8 15 Sextet, 8 40 Cabaret 9.10 Populaire muziek. 9 35 Causerie; 9 50 Radio Philharm orkest. 11 Nieuws; 11.15 Orgelspel; 11.40 Gr.pl.' Radiodistributie 3e L()n. 8 VI. Br Nieuws, 8.15 Concert; 9 Nieuws; 9 05 Gr pl 10 Lux Ménage en Muslque (VI.); 10.45 VI. Gew Omroep: Verzoekprogr 11.15 Grpl: 1155 Orkest Koatelanetz; 12 VI. Br.: Ork Gould; 12 15 Trio Marcel de Ville. 12.30 Weer; 12 40 Trio de Ville: 1 Nieuws 1.18 Eng H S Those were the days; 2 VI. Gew. Om roep: Qr.pl 3 VI. Br Hef doek gaat op; 4 VI Gew Omroep Mars en theeconcert; 4 45 Frans cabaret; 5 VI Br Nieuws: 5 10 Orkest Eloward; 6 Eng. L. P Orgel; 6 20 VI Br Or.pl.; 8.30 Voor de soldaten; 7 Nieuws; 7 30 Metropole orkest; 7 50 Feuilleton; 8 Romant kamermuziek; 9 Fr. Br Amusementsmuz. 9 15 Omroep orkest; 10 VI Br Nieuws; 10.15 Volksdansen; 11 Nieuws; 11.05 Gr.pl. Radiodistributie 4e LUn. 7 Eng. H. S Nieuws: 7 15 Celeste Octet: 7 50 Lift up your hearts; 7 55 Weer; 8 Fr Br Nieuws; 8.10 Concert; 9 Eng L P.: Nieuws; 9.10 Verzoekprogr 10 Orgel: 10 30 Mil ork U Dagboek. 11 15 Ork Ternent; 12 Eng. H. S: Grpl.; 12 25 Eng. L. P Hawaiian Serenaders 1 BBC Opera ork 1 45 Fr Br Gevar. muz 2 Symph. ork 3 Eng. L P Orkest Salisbury. 3 30 Voor de soldalen: 3 45 Ork Tate: 4 15 Dagboek. 4 30 Fr. Br.: Plano; 4 50 Ballade v Jaubert; 5 Ber 5.10 Gevar muziek, 5 30 Voordracht: 5.45 Gevar muziek; 6 Voor de soldaten. 6.30 Vioolmuziek. 6.45 L. P.: Ork.; 8 45 Bêromünster: Verzoekconcert; 9.15 Eng. L P Orkest Yorke; 10 Nieuws: 10 20 Corn- huskers; 11 Fr Br Melodische dansmuziek; II.55 Nieuws ZENDERWISSELING Vanaf 1 October worden de program ma's van de K.R.O. en N.C.R.V. uit gezonden over Hilversum I op 402 meter (Radiodistributie lste U)n), de A.V.R.O.. V.A.R.A. en V.P.R.O. zullen de komende drie maanden uitzenden over Hilversum II op 298 meter (Radiodistributie 2de lUn). gehonoreerd tekenaar van „Punch". Daphne du Mauriei Ja. moét wel iets van haar eigen levenservaring hebben neer gelegd in de geschiedenis van de Delaney's in „De Parasieten", de geschiedenis van een beroemde vader, die zanger ts, van een beroemde moeder, die danseres is, van Maria, die een dochter uit het eerste huwelijk van- de vader ls en die zelf net voldoende talent heeft geërfd om de ge vierde toneelspeelster te kunnen uithan gen. van Niall, die een zoon is uit het eerste huwelijk vaq de moeder en die een leren vechten en z'n succes zoekt in goed kope songs, en van Celia, die een kind ls uit het twee'de huwelijk en dubbel sterk getalenteerd is, dte een ^ekenares van grote reputatie zou kunnen zijn. ware het niet dat zij uitgebuit wordt door allen omdat ze zo iets zorgzaams heeft "Tjaphne du Maurier heeft het boek trouwens in de „wij"-vorm geschre ven De lezer verwacht dus natuurlijk al heel gauw te ontdekken met wte de schrijfster zich (al detaillerend) zal Iden tificeren, maar ze vereenzelvigt zich met niemand, ze beschrijft in de derde per soon allen, in heel hun doen en laten (veel laten, weinig doen, al gebeurt er een massa ln het boek in al Daphne du Maurier's boeken gebeurt veel en dat maakt ze voor lezers, die njet op litteraire diepgang gesteld zijn. zo boeiend). Zo speelt ze schuilevinkje op een luch tige. bijna uitdagende manier. Zonder voorbehoud kan men zeggen dat de manier ls geslaagd De schrijfster moést er wel ln slagen, haar Identiteit ln het boek niet te verrmien. want zij heeft een filmachtig werkende geest, die alle romanstof gemak kelijk los van zichzelf kan gouden, ook al moest zij in stof als deze zoveel van zich zelf overhevelen. De enige keer, dat zij dat niet kon. dat zij onmogelijk meer kon wegkruipen tn de struiken van haar fan tasie. dat men Dahne du Maurier's char merende gestalte door het gebladerte van de groeisels van haar verbeeldingskracht ten volle blééf zien, was in de roman van een naamloos vrouwtje, dat in het kasteel Manderley bijna bezweek onder de alom tegenwoordigheid van een gestorven vrouw, het mooiste „kasteelspook" (die Rebecca) welke we in de romantische lit teratuur van de laatste eeuw zouden kun nen aanwijzen. Het is natuurlijk wel prachtig, dat een auteur de gave bezit om zichzelf in zijn werk totaal te verbergen; de kunst van het schrijven is tot op zekere hoogte zelfs de kunst van zich te camoufleren, maar de filmachtige werkmethode van Daphne du Maurier's geest maakt leeg wat vol had kunnen zijn. Sleehts Rebecca'' was grotendeels vol, want de hunkering van een onervaren vrouwtje om bezit te nemen van een kasteel dat een ander toe behoorde, n.l. het fantoom Rebecca, was de gecamoufleerde obsederende droorri van haarzelf om het kasteel „Mënabilly" in de romantische streek, waar zij „Lady Dona" en „Jamaica Inn" situeerde, en waar zij nu zelf woont met haar man. de Alrborne- generaal Sir Fredèrick A M Browning en met haar kinderen Tessa. Flavia en Christian, te mogen bezitten Hoezeer zij zich in „Rebecca" ook verhuld moge heb ben, zij lééft er ln. ze ademt er ln. men voelt er haar warmte in, en dót is litterair „scheppen Litterair scheppen ls overi gens helemóél niet „scheppen", maar levenswaarheid ómvormen. En dat heeft Daphne du Maurier maar zeer betrekkelijk in „De Parasieten" gedaan, hoewel zij. met haar talent. Iets meesterlijks van de stof. die haar zó aangaat, had kunnen maken, 't Is allemaal te luchtig, te speels behandeld, met trucjes die succes garan deren. Zelfs ln do tragische dood van Niall heerst nog jjlie luchtige toon. Mis schien schuilt er ln Olympia is complex in een enorm tentoonste complex in de Engelse hoofdstad en de ene maand worden er de nieuwste radio- en televisie-toestellen geëxposeerd de volgende maand katten. Tweeduizend prachtexemplaren zijn er thans te be wonderen, waarvan er hierboven vijf zijn afgebeeld, tezamen met de lieftallige eigenares, die er hopelijk niet kat tig van Wordt. v Radio-Pjongjang meldt, dat op 28 Sep tember de Noordkoreaanse regering een protestnota heeft gezonden aan de secre taris-generaal van de V N. en %an de voor zitter van de Veiligheidsraad In deze nota beschuldigt zij de Verenigde Staten en de Zuidkoreaanse regering er van een bur geroorlog in Korea te hebben ontketend. In de nota maakt de Noordkoreaanse mi nister van buitenlandse zaken gewag van .talrijke documenten, die door het volks leger bij de inneming van Seoel werden gevonden en die de'geheime oorzaken van de burgeroorlog in Korea onthullen" Deze documenten zijn per vliegtuig naar het secretariaat-generaal van de V N. gezon den. In de nota wordt bovendien gezegd, dat de burgeroorlog ..door de Amerikanen aan Syngman Rhee is opgedrongen De V N. -worden verder verzocht „de middelen te zoeken om een einde te ma ken aan de Amerikaanse aggressie in Korea en de terugtrtkking van het Ame rikaanse expeditiekorps te bewerkstelli gen". Prijscontrole in Frankrijk De Franse ministerraad is overgegaan tot de instelling van een „permanent actie comité". belast met de centralisatie van het regeringsoptreden op het gebied van de prijzen. Verder heeft de ministerraad eep aantal maatregelen genomen, die on der meer omvatten een verbod van uit voer van énkele grondstoffen, als non- ferro-metalen. katoenen garens enz. Tegen bedrijven, die overdreven voor raden hebben aangelegd en tegen degenen, weigerden te verkopen, zal worden jtreden. Voorts werd besloten tot itsvervolgingen tegen hen. die de prijsstijging in de hand hebben gewerkt en tot eventuele wederinvoering van de contróle op producten, waarvan de prijzen aanleiding geven tot speculatie. HET IS psychologisch volkomen ver klaarbaar. dat de ommekeer in Korea de prijsstijging op de goederen- en aan- ienmarkten tot stand heeft gebnacht en >r en daar zelfs een lichte teluggang cft veroorzaakt. Het waren immers de rechts' de figuur van deze jongeman nog het meest van haarzelf, idat ook héér lot dreigt te zijn. dat zij „vlotte" dingen maakt, zeer geslaagde dingen, terwijl zij toch eigenlijk tot tets groots is geroepen. De titel van het boek, „De Parasieten", ls ook niet volledig ver antwoord geworden Hij verraadt wel iets omtrent haar eigen innerlijke verhouding tot de sfeer van de familie Deianey. maar het thema van het parasitisme van deze vreemde, tragisch verwende familie is toch te weinig klemmend verwerkt. Maar 't is alweer een boek dat ge lézen zal worden In leeibare-boeken- maken is Daphne du Maurier onnavolg baar. W. WAGENER hier eroorzaakt. financiële en economische gevolgen Van de oorlog in Korea, welke gedurende de laatste maanden de vraag naar goederen en aandelen in sterke mate hebben be ïnvloed en de vrees voor een nieuwe In flatie hebben wakker geroepen..al kan niet elke prijsstijging met Inflatie worden gelijkgesteld. Een daadwerkelijke oorlog, vooral wan neer deze het .voorspel zou kunnen zijn van een wereldoorlog, is uiteraard voor de ontwikkeling van de economische en nyiatschappelijke verhoudingen meer ruï neus dan een zgn koude oorlog. Het zou echter een illusie zijn te denken, dat het einde van het Koreaanse conflict, waarop thans alle kans bestaat, de terugkeer tot een volledige vredeseconomie ten gevolge zal hebben De maatregelen, die de rege ringen van verschillende landen tegen in flatie hebben genomen, behoeven daarom zeker niet als mosterd na de maaltijd te worden beschouwd, want het conflict ln Korea heeft opnieuw de oude waarheid bevestigd, dat wie de vrede wil. tot de oorlog bereid en gereed moet zijn. Dat de militaire uitgaven op de staats begrotingen zullen worden verminderd. U niet te verwachten. Truman heeft trou wens juist zijn handtekening gezet onder het wetsontwerp, waarbij ruim 17 milliard dollar voor de versterking van de defensie Zaterdag 30 Septernber a.s. zal voor het eerst door de BBC een televisie-program ma uit de lucht worden opgenomen. De opname-apparatuur zal zijn aangebracht in een Bristol-,,Freighter", een groot vrachtvliegtuig. Toeschouwers zullen thuis op het televisiescherm een deel van Londen en omgeving uit de lucht kunnen aanschouwen en daarna, de nieuwste bur ger- en militaire vliegtuigen van Engelse makelil zien en horen voorbU vliegen. De Bristol-Freighter zal van Hampton Court af de Theems stroomafwaarts vol gen tot de monding, dan naar het noorden vliegen en boven Essex bekende Engelse verkeersvliegtuigen ontmoeten. Op Zondag 1 October zullen de televi- sie^toeschouwers kunnen zien hoe beman ningen van toestellen van de Royal Air Force worden geoefend De bekende lucht vaartcorrespondent van de BBC, Charges Gardner, zal een reportage met televisie geven van ziin eerste vlucht met een Glos* ter-Meteor oefentoestel. HIER doet zich voor Aan Practische toepassing atoomenergie John L. Kuranz. vice-voorzitter van de „Chemical Corporation" te Chicago, en Robert Moon, assistent-professor aan de universiteit van dezelfde stad. hebben een practische methode ontdekt om de atoomenergie in electrlsche 6troom om te zetten. De onderzoekingen begonnen in 1942 en Dinsdag heeft de commissie voor de atoomenergie machtiging verleend deze bekend te maken. vecht met de Gemaskerde heen was. begon hij het echt naar zijn zin te krijgen. „Is dat nu niet leuk?" vroeg hij aan Joris, terwijl zij samen terugwandelden naar de schuur „Ik heb toch lekker maar mijn beurs terug! O! En lk heb nog veel meer leuke dingen, want ik heb in de schuur ook iets ontdekt! De taxi! Begrijp je. Joris de taxi. waar de Gemaskerde mee verdween met jouw koffers er bovenop „Kom, kom! Tjonge!" riep Joris Goedbloed verrast. „Die kleine Panda nu tochl Ge hebt toch waarlijk aanleg voor een speurdertje, mijn kleine! Merkwaardige ontdekkingen doet ge daar! Hm laat eens kijken en hij stapte vastberaden op de taxi af om vlug te gaan zien of de schat van de Koning er ook nog ln zat. Maar misschien kwam het. omdat hij zo vlug liep en niet goed oppastetn ieder geval wapperde er op dat ogenblik iets uit zijn zak. „Hé. Joris. Je verliest Iets!" zei Panda eerst nog maar toen verstrakte zijn gezicht plotseling, want hij herkende het voorwerp, dat daar uit Joris' zak wapperde Dat was im mersdat was immers Dat ls het masker'" riep hij uit „Dat ls het masker van de Gemaskerde! Maar maar maar Joris... nu begrijp ik alles! Joris, dan ben jij de Gemaskerde!" Schrandere lezers zullen dit misschien al eerder begrepen hebben, maar een avontuur lezen ls nu eenmaal heel Iets anders dan het meemaken en het behoeft ons dus niet te verwonderen, dat Panda eerst nu deze ontdekking deed en dat hij er zeer van ontdaan was „Jij bent de Gemaskerde! Jijjijoplichter!" stiet hij uit. Joris scheen werkelijk onthutst „Hoe nu?" mompelde hij „Ben ik de Gemaskerde? Tja alles schijnt het uit te wijzen! Quod sigarlum demonstratium, zouden de Klassieken hier zonQer twij fel opmerken. Welnu dan dat is een afgrUselijke ontdekking, die ge daar doet. manneke! Hadt ge dat maar eerder geweten, nietwaar?" Zo sprak hij. de schurk! der V S. wordt beschikbaar gesteld, waar van 4 milliard dollar bestemd is voor hulp aan bevriende landen, merendeels in Europa. En ook het milliard gulden, dat blijkens de jongste staatsbegroting van Nederland in 1951 Voor militaire uitgaven nodig zal zijn (ongeveer een kwart van de totale staatsuitgaven), zal niet wor den verminderd, vooral niet. nu men van Amerikaanse zijde een nog grotere mili taire paraatheid van Nederland verlangt. Al hebben de verheugende resultaten van Amerika s oorlogspotentieel en Mac Arthurs krijgskunde een welkome ont spanning gebracht en voor het behoud van de vrede nieuwe perspectieven geopend, toch zal het Amerikaanse en Europese productie-apparaat ook in de naaste toe komst voor een groot deel door de her bewapening in beslag worden genomen, hetgeen op de ontwikkeling der financiële en economische verhoudingen nationaal en Internationaal van invloed zal blijven Wanneer men zelfs in de V.S., waar een aanzienlijke stijging van de productie kan worden geconstateerd, bevreesd is voor inflatie en als daar de belastingen op par ticuliere inkomens van 1 Oct. af met 20 worden verhoogd, terwijl voor de bedrij ven een extra-winstbelasting te wachten is. dan ligt het voor de hand. dat in om land (waar de productiestijging, hoewel niet onbelangrijk, toch nog altijd onvol doende wordt geacht) met de mogelijk heid van nieuwe inflatie rekening wordt gehouden. Nu ook Augustus geen merkbare verbe tering van onze handelsbalans heeft gé bracht en het nadelige saldo van de Ne derlandse betalingsbalans voor dit jaar op J 800 millioen wordt geraamd, ongeacht de verplichte aflossingen aan net buiten land. is de zorg van de regering voor de ontwikkeling der economische en sociale ;ngen aanmerkelijk groter gewor- Dtt blijkt niet alleen uit de nieuwe Industrialisatienota van minister Van den prink, volgens welke tot eind 1953 bijna 6 milliard zal moeten worden geïnves teerd om de toevloed van 165 000 arbeiders te kunnen opvangen, fnaar ook uit de be sprekingen in de Kamer over de nood zaak van een stijgende arbeidsproductivi teit en de maatregelen, welke ten behoeve daarvan zouden kunnen worden genomen. tegenstrijdigheid Aan de ene kant wordt een gro tere investering bepleit, terwijl aan de andere kant het disconto van de Neder- landsche Bank wordt verhoogd Dit ge schiedt om de credieten aan het bedrijfs leven te beperken, teneinde bij de banken meer geld voor de financiering der over heidsuitgaven vrij te houden en de sterk gestegen import van de laatste maanden te breidelen Vandaar dat bet. naar ons oordeel vol komen luist is. wanneer thans in de Ka mer wordt aangedrongen op maatregelen, waardoor, ook bij het bestaande produc tie-apparaat. de productie kan worden verhoogd De sterke progressie van de In komstenbelasting is door ir Keus des tijds een straf voor harder werken ge noemd en verscheidene Kamerleden, ook uit de kring van de vakverenigingen, hebben thans aan de regering haar oor deel gevraagd over denkbeelden als lan ger werken en tariefloon met belasting- faciliteiten om extra-arbeid aantrekkelijk te maken Het wordt inderdaad tijd dat de regering, die zich tot dusver op dit punt in allerlei vage termen heeft gehuld, in voor ieder verstaanbare taal over deze suggesties haar mei^jng zegt Want pok uit de ïeacties op de begrenzing van de 5 pet loons- en salarisverhoging tot 180 Is wel gebleken.„dat een dergelijke maat regel geen stimu'ans kan zijn voor gro'ere krachtsinspanning, wanneer dit bedrag voor een groot deel (in sommige gevallen zelfs geheel!) in de zak van de fiscus ver dwijnt. Men zal tot de conclusie moeten komen, dat allerlei kunstmatige middelen als prljs- stop en discontoverhoging ons tenslotte niet uit bet moeras zullen helpen De vol komen menselijke prikkels tot arbeid, n.l. de kans-op een hogere beloning en de be perking van fiscale en monetaire aansla gen op de besparingen, zijn nodig om het ideaal van een grotere arbeidsproductivi teit en een toenemende productie, ook bij het bestaande productie-apparaat, te be reiken. TYfAT DE recente discontoverhoging be- treft, wij hebben daarover afzonder lijk reeds geschreven en men za 1 de ge volgen van deze maatregel nu moeten af wachten. Naar verluidt kunnen straks richtlijnen van de Nederlandsche Bank worden verwacht, volgens welke de ban ken zullen worden gedwongen een zeker percentage van hun middelen in schat kistpapier te beleggen Dit zal vermoe delijk een sterkere rem blijken te zijn dan de discontoverhoging, ook al zal ln de meeste gevallen bij de banken tot verho ging van de debetrente worden overge gaan. Er is vermoedelijk verband tussen het feit. dat de regering de budgetaire te korten voor 1950 en 1951 door de uitgifte van schatkistpapier en'of leningen zal moeten dekken en de thans door haar ge nomen en beoogde maatregelen. Zij houdt hierbij tot dusver min of meer kramp achtig vast aan haar goedkoopgeid-poli- tiek. maar naar het zich laat aanzien, zul len deze maatregelen toch niet kunnen verhinderen, dat ook de rentestand ln het algemeen stijgt en zich bij die van de an dere Benelux-landen aanpast. (Vertaald uit het DuiU) 18) Er bleef Urban niet veel anders over dan bij de concierge van het blok huizen om inlichtingen te vragen. Gelukkig bleek deze concierge een zeer nieuwsgierig en «praakzaam mens te zijn. De jeugdige po litieman hoorde met iets van ontsteltenis diens verhaal aan over het vertrek van Wilhelm Nordmann met koffer. De chemi cus was naar München vertrokken, voeg de de concierge er met kennelijke genoeg doening over zijn kennis van zaken aan toe. Urban keek verwonderd. Had Nord mann zélf verklaard, dat hij naar Mün chen ging? Dat was wonderlijk. Stemde dat overeen met het gedrag van iemand, likdie er van door gaat? Of was het slechts poging om de politie op een dwaal-. 1 ipoor te brengen? Hoe het ook zij. dit plot- i «elinge vertrek, zo onmiddellijk na de moord op Valentin Rothe, was verdacht. Was hier miischien sprake van één van de bekende fouten, die misdadigers plegen t« maken? Het zou allemaal wel opgehel derd worden, maar nu op dit moment kwam het er Ln de eerste plaats op aan. «e spraakzaamheid van de concierge tilt te buiten om te weten te komen, met wie de chemicus in het algemeen omgang had. Het was niet moeililk de man hiervoor aan het spreken te krijgen. Weldra was Urban ,ervan op de hoogte, dat Welhelm Nordmann geen bloedverwanten in Wenen had, maar verloofd was met een zekere Liselotte Falkner. die analyste was op een bekend laboratorium. Urban noteerde deze gegevens. Elk spoor was van be lang.... De analyste Liselotte Falkner nam de volgende morgen met trillende knieën en een wee gevoel in haar maag haar plaats in'op de laboratoriumzaal, waar ze sinds een jaar werkte. Ze groette haar collega's zonder er zich van bewust te zijn. De le vendige gesprekken die gevoerd werden, drongen slechts vaag tot haar door. Met een automatisch gebaar draaide ze de gas vlam van haar Bunsenbrander op de tafel, waaraan ze werkte, hoger en greep naar een reageerbuis. Haar gedachten waren geheel en al ln beslag genomen door Wilhelm Nordmann. Zou hij werkelijk gisteravond nog naar Dirk Svensen gegaan zijn? Die reis is niets anders dan een voor wendsel. piekerde ze ongelukkig. Een voorwendsel om te kunnen vluchten Ze kon deze afschuwelijke gedachte niet kwijt raken- Plotseling richtte ze haar hoofd op en legde een buisje uit haar hand, toen ze ergens de naam Valentin Rothe hoorde noemen Hebben jullie het gehoord? Het schijnt een geheimzinnig geval te zijn Hij is zo maar neergeschoten. De arme man! Rothe wilde het geld beschermen en heeft daarvoor met z'n leven moeten boe ten. Is er al iets omtrent de dader bekend? Nee, voorlopig laat men nog niets los. Maar het zal voor de politie wel geen al te zware opgave zijn de hand op hem te leggen. De stemmen die dit zeiden, schenen vager te worden, als verwijderden de sprekers zich. Liselotte Falkner had niet de moed zich in het gesprek te mengen. Zë had zelfs niet gekeken, wie naast haar stonden te praten. Hoe kwam Wilhelm aan het geld om de reis naar Svensen te betalen? Had hij iets overgelegd? Ofofze wilde de in haar opkomende gedachte niet na der formuleren. Met ongewone haast werd één van de toegangsdeuren tot de laboratoriumzaal opengerukt. De binnenkomende bediende wenkte Liselotte. terwijl hij op haar toe liep. Juffrouw Falkner. er is hier een me neer voor u. die u wil spreken. Een meneer? Was het Wilhelm? Was hii toch niet vertrokken. Wie is het? vroeg ze ademloos en haar hart bonsde vol verwachting. Een vreemde meneer, juffrouw, ik ken hem niet. Teleurgesteld boog ze haar hoofd. Ik kom. mompelde ze. Met gebogen hoofd betrad ze de gang en zonder opkijken hoorde ze een man- Bent u juffrouw Liselotte Falkner? Ze knikte en de vraag, wat men van haar wilde kon ze niet over haar bleke lippen krijgen. Ik ben politie-inspecteur. verklaarde Urban, terwijl hij zijn papieren liet zien. en ik ben hierheen gekomen ofn u te vra gen. wat u weet van Wilhelm Nordmann? Ze probeerde te glimlachen Wilhelm Nordmann? Hij is mijn ver loofde. Wat wilt u weten? zei ze zo rustig mogelijk, maar in haar ogen was vertwij feling en angst te lezen Het spijt me. dat u hem zo na staat. Waarom spijt u dat? onderbrak ze hem en ze trachtte haar stem vaag en van niets wetend te doen klinken. Omdat er eenWnstig vermoeden be staat. dat hij degen* ia, die Valentin Rothe heeft neergeschoten. In een klein café in München zat een magere donkerharige man met een scherp gesneden gezicht op een ouderwetse pluchen sofa in een afgezonderd hoekje. Het bier, dat hij besteld had stond onaan geroerd het schuim neergeslagen voor hem. Voorovergebogen en als ge fascineerd staarde Dirk Svensen naar de brief, die hij in zijn handen hield. Voor de zoveelste maal herlas hij de woorden, die een aanklacht, een eis èn grote ver twijfeling in hielden. Twee diepe groe ven tekenden zich om zijn mond met dun ne. st. akkelippen af. Hij wil dus ko men. peinsde hij, hu wil komen wel, laat hem komen! Wat kunnen mij zijn bedreigingen séhelen, zijn klachten en verwijten Wat weg is. is weg! Een mens werd hard in het onrustige, onzekere avonturiersbestaan. Een ander moest maar zien. hoe hij zijn eigen zorgen op knapte Hij had het óók niet bepaald ge makkelijk! Werk was ?r genoeg, maar wat moest hij, Dirk Svensen. met werk? Als je werk had. moest je de onderda nige dienaar spelen, regelmaat betrachten en geh oorzamen. Nee. dat was hij niet meer gewend. Gokken en een vrolijk leven lijden, ook al ging het dan vaak van het geld van anderen, dat was het wat hem lag. De schrijver van de brief, die hij ln handen hield, verlangde een verklaring en afrekening. Welnu, hij mocht komen, hii zou hem wel te woord staan. Hij had nu genoeg gepiekerd over de inhoud van dit ongeluksschrijven weg ermee! De lange, slanke vingers van Dirk Svensen scheurden de brief aan snippers. Hij haalde een sigarettenaan steker uit zijn zak. waaruit hij tevergeefs een vlammetje te voorschijn trachtte te brengen. Ongeduldig haalde hij zijn op. Dan maar niet Misschien iok wel beter deze brief niet schouders i was het ook te verbrandenMet een automatisch gebaar schoof hij de snippers bij elkaar Je kon nooit weten, hoe deze brief nog te gebruiken was. Misschien zelfs tégen de schrijver! Hy moest 'm alleen goed opbergen De inhoud was niet bepaald eervol voor hem. Zijn hand speelde met de sigarettenaansteker, terwijl hij hier over nadacht. Opeens kwam hij op een idee Toen Dirk Svensen een poosje later naar zijn appartement terugkeerde het welk bestond uit een mooie grote zit- slaapkamer met aangrenzende badkamer, gehuurd tegen een hoge prijs van een alleenwonende professorsweduwe liep bij de voordeur een magere man tegen lijf. die daar kennelijk had staan wachten BH de aanblik van de slecht- geklede armelijke man. op wiens gezicht duidelijke sporen van honger en ontbe ring zichtbaar waren, week Dirk Svensen even achteruit, maar onmiddellijk daarna herstelde hij zich. (Wordt vervolgd).

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1950 | | pagina 4