Door de Rijnstreek snelt de electrische trein Iets vroeger naar Den Haag en Rotterdam Zwervende kinderen in Europa Goede fokVeedag te Stolwijk Electrificatie in cijfers Stadsdeel wordt volgebouwd Gouda in de nieuwe spoordienst Couda-Leiden een. stuk verslechterd Onze bioscopen Aangrijpende film Het was een hoogtijdag voor de veefokkers in de omgeving Stolwijker Karei was kampioenstier Pijnloos scheren! Leiden-Woertlen onder de draad Nieuweling op feestreis overal op enthousiaste wijze begroet Symbool van de vooruitgang Plan voor bouw van 212 wóningen op resterende percelen grond Op kleinste stukjes 15 autoboxen Winterdienstregeling van Citosa AAR.H ANNEER. Goudse spetters Van iemand, die van een koude kermis thuiskwam En toen in Gouda vereniging van philatelisten oprichtte |ERSTE BLAD - PAGINA 2 GOUDSCHE COURANT de morgen Ingaande winterdienst de Nederlandse Spoorwegen is op de i vakken Den Haag/Rotterdam j weinig verande- baanvakki Gouda Utrecht al erg ring in de opzet van de komen. Het voornaamste is, dat de rijtijd Gouda—Utrecht voor de electrische trei nen met twee minuten tot 31 minuten is verkort. De aankomst te Utrecht is onver anderd gebleven, zodat de treinen in de regelmatige uurdienst voortaan om 29 in plaats van 27 minuten over heel uur uit Gouda vertrekken. Dit werkt ook door in de vertrektijden uit Den Haag en Rotterdam, vportaan 2 minuten later uit Den JJaag en 3 minuten later uit Rotter dam, omdat de rijtijd Rotterdam Gouda per electrische met een minuut tot pre cies een kwartier is ingekort. Omgekeerd ook Utrecht Gouda per electrische twee minuten korter. Daar de vertrektijd uit Utrecht is (gelijk geble ven, komen de treinen 2 minuten vroeger in Gouda aan. Het vertrek van Gouda naar Den Hagg wordt hierdoor 2 minuten vroeger (nu 15. minuten na elk»uur) en naar Rotterdam door inkorting van het oponthoud in Gouda 3 minuten vroeger (wordt 17 minuten na elk uur). Reizi gers, die op het nippertje plegen te ko men, moeten dus-wat vroeger van huis, willen zij hun trein halen. Is Rotterdam Gouda per electrische tot een kwartier ingekort, naar Rotter dam duurt de reis een minuut langer, daarentegen per stoomtrein een minuut korter Het wordt nu Gouda—Rotterdam electrisch 17 minuten, stoomtrein' 19 mi nuten. terug resp. 15 en 20 minuten. Het ligt dus nogal uit elkaar op zo'n kort traject. Weinig verschillen In de treinenloop zijn er maar een paar verschillen. De stoomtrein naar Utrecht van 9 16 is vervroegd tcft 9.09 en gaat nu aansluiting geven naar Amers foort en Apeldoorn. Er is op Zondag een electrische sneltrein naar Eindhoven bij gekomen, vertrek Gouda 22<14. Het mate rieel, dat deze trein vormt, gaat eerder op de Svond als een nieuwe •ein naar Rotterdam en Den Haag. Overigens is er niet veel veranderd. Het wachten blijft op de teruekeer vart de electrische halfuursdienst Wel geven de stoomtreinen een aanvulling, waar door er diverse malen per dag practisch een halfuursdienst is, maar de stoomtrei nen rijden om de twee uur, zodat het ook een aantal keren voorkomt, dat er een uur tussen twee treinen lifet. De laatste trein uit Den Haag en Rot terdam blijft om even elf uur gaan, zodat de situatie gehandhaafd wordt, dat Gou wenaars, die in Den Hpae of Rotterdam eens graag een theater willen bezoeken, geen trein meer vinden, daar de laatste te vroeg gaat om na het eindigen van de voorstelling te kunnen halen. Uit Utrecht is dit wel mogelijk, maar Gouda is nu eenmaal op Den Haag en Rotterdam georiënteerd. De treinenloop noopt fei telijk Utrecht als uitgaansavond te kie zen, Siaar in die richting zullen de Gou wenaars het wel niet zoeken. Gedevalueerd Blijft op de „grote" lijn alles vrijwel onveranderd» de dienst op het baanvak Gouda—Alphen a. d. Rijn is geheel ge wijzigd. Dit houdt verband met de elec- trificatie Leiden—Woerden, waardoor de treinenloop op dit traject nieuw opgezet is. Deze electrificatie heeft het niet ge- electrifWerde baanvak Gouda—Alphen a. d. Rijn min of meer gemaakt tot een zijlijn, die zich voor de aansluitingen te Alphen a. d Rijn moet richten naar de electrische treinen LeidenWoerden. Sluiten de treinen in de huidige dienst regeling te Gouda elk uur prachtig aan op een van de electrische treinen naar en van Den Haag, Rotterdam en Utrecht en de uitgaande Dieselexprestreinen, in de nieuwe dienst is dit verband geheel ver- broken. De treinen uit Gouda gaan rijden precies elk Jteel uur. Dit is een stil uur, waarop alleen eens in de twee uur de stoomtreinen uit Den Haag en Rotterdam direct aansluiten. Terug komen de trei nen te 45 minuten na heel uur hier aan. Doordat de stoomtreinen in Gouda een minuut worden opgehouden zal er eens in de twee uur alleen naar Rotterdam een directe verbinding zijn. Overigens is het steeds in Gouda een min of meer lang durig wachten. Blijft nog de vraag of de nieuwe treinenloop ook het lokale ver keer „ligt". De opzet is bij thans vergeleken onge twijfeld een verslechtering. Er wordt mo menteel een onderzoek ingesteld naar de rendabiliteit van de lijn GoudaAlphen, waarbij het er om gaat of dit baanvak al of niet voor het personenvervoer zal worden gesloten. Betere kans nodig Het is duidelijk, dat een dienstregeling, zoals die in de winterdienst gaat gelden, niet bevordelijk is voor gunstige uit komsten. Het is billijk te achten, dat deze lijn een betere kans krijgt om haar be tekenis te tonen. Al meer is hier gezegd, dat het van groot belang is, dat deze streek een goede rechtstreekse dienst met Leiden (en daardoor met Haarlem en verder) houdt, omdat bij opheffing een dure en tijdrovende omweg via Den Haag zou moeten worden gemaakt. Ongetwij feld stelt de streek prijs op het behoud van de lijn, maar dan is het ook zaak, dat de streek attent is, dat dit traject door een ongunstige dienst niet „uitgehold" wordt. Is het door de slechte materieel- positie niet mogelijk dit baanvak thans goed te bedienen, dan dient het onder zoek naar de uitkomsten te worden op geschort tot de tijd, dat de treinenloop verbeterd kan worden. Tot die verbetering-,behoort in de eerste plaats het herstel van een rechtstreekse verbinding GoudaLeiden zpnder over stappen in Alphen en los van de treinen Leiden—Utrecht, een dienst, die te Lei den en Gouda direct aansluiting geeft. Ook in de nieuwe dienst moet steeds ,in Air hen worden overgestapt, waarbij in beide richtingen de wachttijd elf Thi- nuten bwlraagt, hetgeen veel te l§ng is. De reisduur GoudaLeiden duurt daar- dpor 44 minuten. Bij een doorgaande ver binding, zoals vroeger het geval wa», kan het aanmerkelijk vlugger. De eerste drie treinen van Gouda naar Alphen en omgekeerd lopen niet in het vaste uurschema en gaan vroeger dan nu, van Gouda vertrektijden 0.19 (tharts 6.27), 7.19 (thans 7.28) en 8.09 (thans 8.28), daarna steeds 28 minuten vroeger dan thans. Op werkdagen gaat de laatste trein uit - Gouda en Leiden al om 10 uur. Zondags rijdt er, nog een latere trein, om 23 uur uit Gouda en om 23.01 uit Leiden, hetgeen de enige verbetering is, die de winter dienst op dit baanvak brengt. De treinenloop GOUDA—ROTTERDAM (MAAS) 0.17A, 7.17A, 7.53A, 8.17, 8 47, 8.58B, 9.17, 9.39A, 10.17, 10.84C, 10.47, 11.17, 12.17, 13.39A, 13.53E, 14.17, 16 31F, 16 47, 17.17, 19 39G, 20.17, 22.17, 22.47, 13.29, 17.05, 12.31D, 12.47, 13.17, 14.'7, 15.17, 16.17, 1803G, 18.17, 1847, 19.17, 20 47, 20 56H, ,2117, 21.471, 23.17, 23 39G, 0.17. ROTTERDAM (MAAS)—GOUDA 5.08A, 5.33A, 6.08A, 7.08, 7.21p, 7.33, 8.08, 8 41A, 9 08, 9 33, 10.08, 11.08, 11.13F, 11.33, 12.08, 12.53F, 13 08, 13.151, 13.33, 14.08, 14.30E, 15.08, 15.33, 16 08, 17.08, 17.15G, 17.33, 18.08, 19 08, 19.33, 20 08, 20.40H, 21.08, 21.33J, 21.53J, 22.08, 23 08. GOUDA—DEN HAAG 6.15A, 7.15A, 7.48A, 8.07C, 8.15, 8.41, 8.56B, 9 15, 9.36A, 10.15, 10.28C, 10 41, 11 15, 12.15, 12.27D, 12.41, 13 15, 13 36A, 13 48E, 14 15, 14.41, 15.15, 16 15, 16 27F, 16 41. 17.15, 17.58G, 18.15, 1841, 19.15, 1936G, 20.15, 20.41, 20.54H, 21 15, 21.411, 22.15, 22 41, 23.15, 23.36G. 0.15. Alle treinen stoppen te Voorburg, be halve die van 8 07, 9 36, 13.36 en 19.36. DEN HAAG—GOUDA 5.05A, 5.29A, 6.05A, 7.05, V 17D, 7.29, 8.05, 8.37A, 9 05, 9.29, 10 05, H 05, 11.10F, 11.29, 12 05, 12.50F, 13.05, 13.11E, 14.05, 1426E, 15.05, 15.29, 16.05, 17.11G, 17.29, 18.05, 19.05, 19 29, 20.05, 20.37H, 21.05, 21.29J, 21.50J, 22.05, 23.05. Alle treinen stoppen te Voorburg vijf minuten na vertrek uit Den Haag. GOUDA—UTRECHT 5 29A, 6 01A.' 0.29A, 7.29, 7.49D, 8.01, 8 29, 9 09A, 9 29, 10.01. 10 29, 11 29, 11 41F, 1201, 1229, 13 14F, 13.29, 1343E, 14.01, 14.29, 1458E, 15.29, 1601, 1629, 17.29, 17.43G, 18.01, 18.29, 19 29, 20 01, 20 29, 21 01H, 21.29, 22.01J, 22.14J, 22 29, 23 29. Te Woerden stoppen alleen de treinen van 29 minuten na heel uur uit Gouda. UTRECHT—GOUDA 5 42A. 6 42A, 7.15A, 7 42, 8.08, 8.24B, 8,42, 9.42, 9.55C, 10 08, 10.42, 11.42, 11.55D, 12 08, 12:42, 13.15E, 13.42, 14 08, 14.42, 15.42, 15.55F, 16.08, 16 42, 17.25G, 17/12, 18.08, 18.42, 19.42, 20 08, 20 24H, 20.42, 21.081, 21 42, 22 08, 22.42, 23.05G, 23.42. Te Woerden stoppen alleen de treinen van 42 minuten na heel uur uit Utrecht, vertrek Woerden 56 minuten na heel uur. DIESELEXPRESTREINEN Naar Groningen en Leeuwarden (te Amersfoort overstappen voor Diesel- exprestrein naar Enschede): 7.I7A, 1I.I7A, 17.17G, 21 17G. Alleen toegankelijk voor reizigers naar Zwolle, Deventer en verder; de trein van 21.17 voor reizigérs naar Amersfoort en •verder. GOUDA—ALPHEN a. d. RIJN—LEIDEN 6J9A. 7.19A, 809, 9_00, 10 00,,^ 12.00, 13.00A, 14.00, 15 00A, 18.0, 19.00, 2Ö0O 11 OOA, 17.00, 21.00, 22.00, 23.00H. Uit Waddinxveen 10 minuten later, uit Boskoop 15 minuten later. Te Alphen a. d. Rijn overstappen naar'Leiden. LEIDEN—ALPHEN a d. RIJN—GOUDA Uit Leiden: 6 33A, 7 28A, 8.01, 9 01, 10.01, 11.01A, 12.01, 1301A, 14.01, 15.01A, 16.01, 17 01, 18.C1, 19.01, 20.01, 21.01, 22.01, 23.01, (de trein van 23.01 geeft alleen op Zon en feestdagen te Alphen a. d. Rijn aan sluiting naar Gouda). Alle treinen overstappen te Alphen a. d. RlUit Alphen a. d. Rijn: 6.52A, 7.44, 8.35, 9 24, 10.24, 11.24A, 12 24, 13.24A, 14.24, I5 24A, 16 24, 17.24, '8.24, 19.24, 20.24, 21 24, 22,24, 23.24H. Uit Boskoop 7 minuten later, uit Wad dinxveen 12 minuten later. A alleen op werkdagen; B alleen des $g^andags en op Woensdag 27 Decembèr, Dinsdag 2 Januari, Dinsdag 27 Maart, Vrijdag 5 Mei en Dinsdag 15 Mei, echter op Eerste Kerstdag. Nieuwjaarsdag, Paasmaan dag en Pinkstermaandag niet; C als B, maar niet op Vrijdag 5 Mei; D alleen op Woensdag 27 December, Predikbeurten voor Zondag Ned. Herv Gemeente: Sint Janskerk (Achter de Kerk 5) uur ds H. M Cnossen, 10.30 uur ds H. M, Cnossen, bediening H. Avondmaal, 5 uur ds Gerh. Heels, bedie ning H. Avondmaal en dankzegging. Zaterdag 8.30 uur in Koorkerk Avond gebed. Westerkerk (Emmastraat 33) 9 uur ds G. Boer, 10.30 uur ds G. Boer, bediening H. Avondmaal, 5 uur ds H. v. d. Akker, be diening H. Avondmaal en dankzegging. Kinderkerk (in gebouw Calvijn. Turf markt 142) 10 uur de heer J. Teekens. Ver. van Vrijz. Ned. Herv. (Peperstraat 128) 10.30 uur ds J. van Rossum, Winters wijk. Rem Geref. Gemeente (Keizerstraat 2) 10.30 uur ds J. de Wijs. Evang. Lutherse Kerk (Gouwe 134) 10 u. ds W. F. Schroder, oogstdankdienst. Oud Katholieke Kerk (Gouwe 107) 10.30 en 6 uur pastoor G. F. Giskes. Geref Kerk (Turfmarkt 60) 10 en 5 uur ds A. Nühuis. Geref. Kerk art. 31 (Turfmarkt 54a) 9.45 en 4.30 uur ds G. Koenekoop, viering H. Avondmaal. Geref. Gemeente (Stationsplein 15) 10 en 5 uur ds C. Steenblok. Chr. Geref. Kerk (Gouwe 141) 10 en 5 uur ds J. P. Meierink, Zierikzee. Nederd. Geref. Gemeente (Zeugestr. 38) 10 en 5 uur ds Joh. van Weizen, Donderdag 7.30 uur ds Joh. van Weizen. Vrije Evang. Gemeente (Turfmarkt 23) 10 en 5 uur ds J. I. van Wijck, nam. be diening H. Avondmaal, Dinsdag 7.30 uur Bijbellezing ds J. I. van Wijck. Zaterdag 7.30 uur bidstond. Leger des Heils (Turfmarkt 111) 10 uur Heiligingsdienst, 0.45 uur openluchtsamen komst Markt, 7.30 uur Verlossingssamen komst, leiders majoor en mevr. S. Bar- teling. Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen (Spieringstr. 49) 5 uur dienst. Goudse Stadsevangelisatie (Achter de Kerk 5) 10 en 7.30 uur de heer J. F. Snoeks, Haarlem, Zaterdag 8 uur bidstond. NederlandIndonesië Amarapoora 6 v Djakarta n Rotterdam Atlantis 5 te Fremantle (gaat n Java) Celebes Amst-DJak» ta p 6 Oporto Garoet 7 General Sturgls p 7 K. St. Vincent thui Kertosono Java-Rott P 7 Ceylon - 7 te DJeddalt Napoll 6 c i n Djakarta Oct. v Djakarta n Rotterdam New Australia Java-Rott p 6 Slberoet Oranje Amet-Djakarta p 7 Ouessant Otranto verm 11 Oct v Djakarta n Rotter dam erf' wordt 1 Novembe Poelau Laut 9 om 20 u. te Un Tablnta Amst-I r Java te 1 Van 't Hofl 7 v Soerabaya te Semarang Weltevreden 6 op 700 mjtt OZO^MaUa^ Geneesmiddel tegen I huidaandoeningen. 1 '"Doet de Jeuk bedaren en I doodt de ziektekiemen, zodat 1 j de huid zich kan herstellen. I Dinsdag 2 Januari, Dinsdag 27 Maart en Dinsdag 15 Mei; E alleen des Zaterdags; F alleen op de Zaterdag 23 December, 30 December. 24 Maart en 12 Mei; G alleen op werkdagen, behalve d< Zaterdags; H alleen op Zon- en feestdagen; I alleen op Tweede Kerstdag, Nieuw jaarsdag, Paasmaandag en Pinkster maandag; J alleen op Zon- en feestdagen, echter op Zondag 24 December, Eerste Kerstdag, Zondag 31 December, Eerste Paasdag en Eerste Pinksterdag niet; Reünie Bioscoop. De Hongaarse film, „Ergens in Europa", om de plaats nader aan te duiden, ergens aan de Donau, be handelt ongeveer hetzelfde onderwerp, als de beroemde Zwitserse film „Achter de wolken", het probleem van de zwervende kinderen. Deze film geeft een vroeger sta-^ dlum: De oorlog is nog niet afgelopen en er ls dus nog geen officiële instantie, die deze ongelukkige kleine onbekenden op vangt. Vooral het eerste deel van de fllmds aan grijpend, bijna documentair en zo zuiver film, dat de kennismaking met het werk van de regisseur, Gé& Ranvényi, een ver rassing is. Dat eerste deel geeft in flarden, bijna zonder dialoog, weer, hoe kinderen ouders en huis verliezén. Zo is er bijvoorbeeld een bomaanval óp een plaatsje, een lugu-" ber verlaten lunapark met er tussen een verdwaasd angstig kind, terwijl een me chanisch muziekje macaber gaat «pelen. Dit is maar een voorbeeld. Eerst zijn er twee kinderen. Een derde sluit zich er bij aan. Zij ontmoeten een ander groepje. Samen gaan ze verder. De troep ontmoet een andere groep. Vecht partij. Gezamenlijk verder. Lopen. Sloffen. Slepen. Rennen. Vechten. Uit zelfbehoud. Taxi, mijnheer Schouwburg-bioscoop. Men moet met die filmgrapjassen een beetje voorzichtig zijn. Wanneer rrtén het lawaai en de tru cage er af trekt, daq houdt men meestal niet veel zaaks over. Humor op het witte doek is zeldzaam, 't Is' misschien in een eenvoudige filmrecensie wat zwaarwichtig gezegd:, maar men vergeet, dat numor en tragiek vlak naast elkaar liggen. Dat hebben de groten onder de komieken al tijd begrepen. En hoe is h^t nu met Wil liam Bendi*? Zijn figuur en zijn gezicht en voor zover wij konden beoordelen,,ook fcijn stem, heeft hij-mee en hij heeft •su blieme momenten, w Hei18 niet zo, dat men van de ene la"ch- bui in de andere valt. Gelukkig niet. Men zit vol binnenpretjes. Vooral in het eerste deel van de film. dat gaat over de opbouw en bloei van de taxi-onderneming The red circle. In de rest van de film gaat de regie langs platgetreden paden met snel treinvaart met hem op de loop. Dan wordt het een hardhandige grappensmljterlj. De inhoud van de film navertellen is onmo gelijk. Men zou graag de heer Bendix wel eens willen zien in een film die met beide benen op de grond staat. Maar, toch: alf men gezellig wil genieten soms met een schaterlach, soms met een glimlach, maar altijd met een welwillend oog en oor, wel, Williajn Bendix neemt u graag in z'n ouwe taxi mee. De rest stoppe men in de baga ge-ruimte. Deze hongerige kindertroep in vodden lijkt wel een zwerm sprinkhanen als zij een auto aanhouden, de chauffeur overmeeste ren en zich aan de vracht te goed doen. Ze zijn in de ogen van de burgerij gevaarlijk, deze zwervende horden. Geen wonder. Ze stelen en plunderen, maar ze kunnen niet anders. Opgejaagd door met geweren uit geruste lieden jakkeren ze voort, Aan doenlijk lief zijn de kleinsten, als aapjes, die elkaar vlooien. Dan nestelen ze zich in de ruïne van een kasteel, waar een oude musicus woont. Zijn voorraden worden geplunderd, flessen worden onthalsd. De gulzig gedronken wijn maakt hen dronken. Dronken kinde ren! Ze zijn bijna in staat iemand op te hangen, voor de grap. Na het betrekken van de ruïne, die zij als een vesting ver dedigen, wordt de geschiedenis geromanti seerd. De musicus treedt op als Deus ex- machina, door er voor te zorgen, dat zij de ruïne als hun ejgendom kunnen beschou wen. Er was nog geen ander uitzicht voor deze verwilderde diertjes, ln toom gehou den door de oudsten onder hen, die zich bevrijd voelen als zij van de musicus de Marseillaise hebben leren fluiten. Katinka: meisje voor alles Thalls Theater. Al ls de dienstboden- nood niet meer zo groet als onlangs, toch zouden ook tegenwoordig nog verscheidene mensen erg in hun schik zijn als er in hun huis plotseling een „meisje voor alles" kwam opdagen. Maar als dat meisje voor alles ln zo'n geval zou zijn als Katinka, dan zou de vreugde over haar komst spoe dig vergaan. Doch Katinka kwam ook niet in het huishouden van George Forster en zijp vriend Anton, om er de gedienstige uit te hangen, maar om zich te wreken. George, een beroemd acteur, had als voor zitter van een examencommissie voor ad- spirant artisten, Katinka's talenten op be ledigende wijze ih twijfel getrokken; daar om die wraak. To£n echter deV^aak vol trokken was. was George's mening totaal gewijzigd en was hij bovendien Aog hevig verliefd op die, op <de keper beschouwd, toch w«I aardige, verschrikking. Voor het zover komt. ls er evenwel heel wat gepas seerd ln da£ vrijgezellen huishouden, waar, om de verwarring te vergrote*, ook nog bij vergissing, een baby bgffbrgd werd. Evenzeer beleefd» het gezjfT waaruit Ka tinka, om der willë,van hrtr wraak, spoor loos was verdwenen-^sformachtige dagen en ook andere gezimien erf personen wer den door haar manfipuldties, of vergissin gen, die daar directe of Indirecte gevol gen van waren, op een windhoosje ge- tracteerd. Een dolle film, volkomen pre tentieloos en zonder werkelijkheldazln, maar lachwekkend en vaak geestig ln -han deling en dialoog, met tal van verrassin gen. Verantwoordelijk daarvoor zijn voor namelijk Hannelore Schroth, Willy Fritsch, Theo. Duitlegger en Hilde Hilde- brandt. ZATERDAG 7 OCTOBER 1950. (Van een medewerker) Als wij ons niet vergissen, werd voor de zevende maal de jaarlijkse fokveedag te- Stolwijk gehouden, een dag, die als dè centrale fokveedag van de Krimpenerwaard bekend staat, en waaraan alle fokverenigingen in deze streek en de K.I. Vereniging Gouda en Omstreken medewerken en die steed» van heinde en ver belangstellen den trekt. j In verband met de vele regenbuien van de laatste tijd had men een ander terrein moeten zoeken, dat wel begaanbaar was. Een oplossing werd gevonden op de oude spoorbaan, dit langs de Coöperatie „Ons Belang" te Stolwijk loopt. In deze omstan digheden was het terrein bruikbaar, het was een oplossing, doch de ruimte was, vooral in de keuringsringen, te bekrompen. Laten we hopen, dat volgtend jaar de weergoden gunstiger gezind zijn. Hoewel men vandaag hierover allerminst te klagen had: het was een zeer mooie zomerse dag, waarop mens en dier moeten opfleuren. De Stolwijker stier Karei van C. Verburg. die opnieuw met de erepalm van de fok veedag ging striken. Het bijeengebrachte vee lt ons niet ge heel meegevallen. Er waren goede, soms zelfs beste rubrieken, doch het geheel menen we wel eens beter te hebben ge zien. Eén van de oorzaken is natuurlijk het minder goede weer, waardoor som mige dieren veel hebben geleden. Andere dieren waren voor deze gelegenheid van stal gehaald. We weten, dat dan de dieren ook niet zo tonen. Toch moet de hoofd oorzaak elders gezocht worden. Misschien moeten we daarvoor onze vinger op een pijnlijke wondè leggen, doch dan doen we dft in aller belang, Wij missen de nodige samenwerking in de fokkerij en daardoor mede stieren, die een goede stempel op het nageslacht kuhnen drukken. De oude ren zullen zich o.a. Dina's Adema 2 herin neren, een stier, die in alle opzichten op de voorgrond trad en aan Stolwijk naam gaf. De combinatie is uit elkaar gegaan en velen moesten noodgedwongen tweede rangs materiaal aanschaffen. Immers, hét geld, waarvóór men gezamenlijk goede dieren ter dekking kon stellen, ontbrak aan de enkeling. Doch de impasse, waarin men is geraakt, behoeft niet te blijven. Een oplossing menen wij te zien in de Vereni ging voor kunstmatige inseminatie ln Gouda, waarin men door samenwerking betere stieren (hebben we vandaag kunnen ziefrJ) ter beschikking heeft, van belang voor de veeverbetering en waardoor men tevens het probleenj van het niet-drachtlg- kunnen-krljgen met succes ter hand heeft genomen. Wij geven aan de gezamenlijke fokkers dit punt ter overweging. En lat* men daarbij vooral bedenken, „Eendracht maakt macht". En nu de dieren, waarvoor we u aller eerst meenemen naar het rundvee. Het verheugt ons te kunnen beginnen met de beste rubriek oudere, stieren, een klasse, die inderdaad ver uitstak boven alle andere stierenklassen en waarin de dieren of met een eerste of met een twee de prijs werden bekroond. IA werd de bekende Karei, 25047 S, eig. C. Verburg e.a., Stolwijk, die zich, hoewel hij in de bovenlijn niet geheel onberispe lijk blijft, zeer goed liet zien. Fraai type met veel adel, vlotte gang. Werd aan het eind v/m de middag tot kampioen stier uitgeroepen. 1B: Sjoukje's Adema, 25921 S, eig. de K. I. Vereniging „Gouda en Omstreken", een stier van eveneens fraai type, echter door een onlangs doorstane ziekte niet in die conditie. Werd later reserve-kampioen. JC: Dolik 37, 21038 S, $ig. de K. I. Ver eniging te Gouda, een bul, die zich voor ruim 9-jarige nog uitstekend bewaart. Van even ander type dan de beide eerste. 2A: Albert, 28708 S, eig. de K. I. Ver eniging te Gouda, van .type ook goed, doch vooral het kruis en de niet te fraaie hotfens brachten de stier ln de 2e prijzen. 2B: Ceeszet 29. 28868 S, eig. Wedt Tl. Verburg, Stolwijk, zoon van Karei v.n., hadden we graag iets malser en correcter in de achterhand gezien. Een prima vijftal, die we daarom -iéts uitvoeriger hebbep beschreven. Wij hopen, dat veel van hun kwaliteiten ln deze om geving wordt verspreid. Tweejarige minder De tweejarigen waren minder. IA: de massale, diepe en correcte Adema 33, 29588 S, eig. K. I. Vereniging te Gouda. Het type hadden we gaarne anders gezien. 1B: Roza's Adema, 30301 S, eig. C. Ver burg, e.a. Stolwijk, van goed type, doch nk|t te fraai in kruis en achterbenen. Tweede prijzen voor Jonkheer, 29585 S, eig. C. Bongers, Stolwijk en Rinske's Ade ma, 30130 S, eig. Gebr. de Jong Czn, Stol wijk, terwfjl Relntje's Pels, 29209 S, eig. J. Pons Pzn, Bergambacht een derde prijs behkalde. De éénjarige waren vrij goed, met aan de kop Producent 4, 30920 S, eig. Rundvee- fokvereniging „De Vooruitgang". Stolwijk, goed gelijnde stier met adel. Iets hooglig gend staartstuk. 2e prijs: Bernhard, 31415 S, eigenaar A. G. Graafland, Stolwjik. 3e prijzen: Jonker, 30933 S, eig. m. Bogaard, e.a. Stolwijk, Koosje's Dolik, 30fy4 S, eig. P. de Jong, Krimpen a.d. IffsseV en Enno, 31413 S, eig. C. Voorsluijs, Stolwijk, De stierkalveren waren in grote getale (64 stuks), doch in doorsnede van matige tot zeer matige kwaliteit aanwezig. Een grondige beperking va»i de aanfqk (alleen de beste, van beste vader en goedsoortige productieve moeder hebben enige kans), is de les, die men uit de beoordeling door de jury kan trekken. En wanneer er dan ook nog zeer weinig handel is, ls het totpal mis. Enige toekomst heeft nog Ritsa's Karei, een goedsoprtlg kalf met voldoende kwgliteit, uit een goede, productieve moe der i» van, A. v. d. Bröek, Stolwijk. Kreeg een le prijs en werd uitgeroepen tot kam pioen-stierkalf. Eveneens een le prijs be haalde Grietje's Frans, eig/Dflv. d. Broek, Ouderkerk a.d. IJssel, die hellas niet een «tamboekkoe tot moeder heeft. Tweede prijzen a.e.v. voor Cèrea Adema, eig. J. Vonk—Noordegraaf, Ouderkerk a.d. IJssel; Titus 2, eig. C. Bongers, Stolwijk; Relntje's Karei, eig. J. Pons Pzn, Berg ambacht; Maarten, eig. C. Bongers, v.n., Carmo, eig. H. Verburg, Bergambacht; Marius, eig. H. Oudenes, Stolwijk; Diana's Nero, eig. D. v. d. Berg, Gouderak. Derde prijzen voor: Maurits 4, eig. P. P. Stuurman, Bergambacht; Stolwijker Wel kom, eig. C. BongerB, Stolwijk, Jantje's Sjoukje, eig. Corn, de Jong, Krimpen a.d. Lek; Anna's Reintje'ffi Pels, eig. J. Pons Pzn, Bergambacht, Jopie's Karei, eig. A. de Vries, Stolwijk; Willy's Frans, eig. D. v. d. Broek, Ouderkerk a d. IJssel, An ton, eig. M. Slingerland, Stolwijk; Afke's Adema, eig. A- v. d. Eijk, Benthuizen; Ida's Eduard, eig. T. den Ouden, Lekker- kerk; Olaf, eig. Gebr. Scheer, Berken- woude; Dirk, eig. W. de Vries, Stolwijk; Jannie's Frans, van D. v. d. Broek, Ouder kerk a.d. IJssel; Geertje's Piko, eig. A. van Dam, Stolwijk en Willy's Nero, eig. A. v. d. Berg, Gouderak. Deze 23 bekroonde stierkalverert waren afkomstig van 15 vaderdieren. Sjoukje's Adema stond met 4 bekroonde zonen aan de kop, gevolgd door Karei en Frans 271, die er elk drie hadden. Goede huiskalveren De hulskalveren waren in doorsnede beter. Wij zagen enkele typische diertjes, waaruit, als ze zich blijven ontwikkelen zoals ze zich nu laten zien e.i ook da hiervoor benodigde verzorging krijgen, goede fok- en gebruikskoelen kunnen groeien. In de zeven klassen waren in totaal 84 kalveren bijeengebracht. Hiervan werden met een le prijs bekroond: Truus XI, eig. J. Vonk—Noordegraaf, Ouderkerk a. d. JJssel; Carma, eig. H. Verburg, Bergambacht; Jenny 2, eig. M. Oskam, Stolwijk; Greetje 12, eig. W. de Vries, Stolwijk; Henrüe 2, eig. A. Boer, Gouderak; Diena 10, efg. M. J. Spek, Stol wijk; Janni 5, eig. D. v. d. Broek, Ouder- Gouderak; Diena 10, M. J. Si kerk a d. IJssel; Johanna 8, eig. J. Pons Pzn, Bergambacht; Sonja, eig. C. Verburg, Stolwijk; Karla 2, eig. C. Verburg, Stol wijk; Sjaan 6, eig. D v. d. Broek, Ouder kerk a. d. IJssel; Mies, eig W. de Jont Waddinxveen en Jannie, eig. A. v. a. Berg, Gouderak. Tweede prijzen kregen: Coba 2, eig. M. J. Spek, Stolwijk; Corrie 3, zelfde eigenaar; Pie 2, eig. M. C. Bogaard, Stolwijk; Emma 0, .eig. M. Oskam. Stolwijk; Ten 3, eig. Wed. Fl. Verburg, Stolwijk, Coentje, eig. C. Ver- burg, Stolwijk; Bebje 5, eig. Wed. Ver burg, v.n.; Beatrix, eig. A. Boer, Goude rak; Truida, eig. A. v. d. Berg, Gouderak; Francien 4, eig. D. v. d. Broek, Ouderkerk a. d. IJssel; Corrie 2, eig. C. Verburg, Stolwijk; Roosje 4, eig. K. C. Snoek, Bergambacht; Hanna 11, eig. M. J. Spek, Stolwijk; Ina 3, eig. A. Boer. Gouderak; Aaltje 10, eig. D. v. d. Broek, Ouderkerk a. d. IJssel; Isabella, eig. W. de Jong, Waddinxveen; Roza 6, eig. A. v. Dam, Stolwijk en Margje, eig. A. v. d. Berg, Gouderak. Kalveren van: Boerderij Schouten, Bergambacht; D. Oskam, Bergambacht; K. Graveland Hzn, Stolwijk; C. v. d. Hee, Bergambacht; P. v. d. Linde, Haastrecht; J. Pons, Pzn, Bergambacht; W. Boer, Stolwijk; W. de Vries, Stolwijk; M. J. v. d. Spek, Stolwijk; Wed. Verburg, Stolwijk; W. de Jong, Waddinxveen; A. Boer, Gou derak; C. Bos, Stolwijk en H. Verburg, Bergambacht, verwierven een 3e prijs. De 50 bekroonde dieren waren afkom stig van 14 verschillende vaders. Op de voorgrond kwamen hiervan Nero van Bouwlust, met 8 bekroningen, Karei met 7 en Sjoukje's Adema en Bertus 17, elk met 6| stuks. Bil de drie klassen pinken (25 stuks), in doorsnede van vrij goede kwaliteit, een le prijs voor: Elsje, eig. A. v. d. Berg, Gouderak, en Irene 7, eig. K. Baardman, Bergambacht. Tweede prijzen voor: Ploon, eig. P. v. d. Linde, Haastrecht; Dikktte 2, eig. A. Boer, Stolwijk; Truus 8, zelfde eig. en Ada 3 van M. de Jong, Bergambacht, terwijl een derde prijs ver kregen de pinken van: K. Baardman, Bergambacht, Boerderij Schouten, Berg ambacht; P. v. d. Linde, Haastrecht; C. v. d. Hee, Bergambacht en J. Ai de Vries, Stolwijk. ,11a' -drachtige vaarzen vormden een kleine, doch vrij goede klasse, met een uitgesproken kopnummer in Vlekje 8, eig. J. Vonk—Noordegraaf, Ouderkerk a. d. IJssel, fraaigelijnde, typische Vaars. Tweede prijzen 'niet toegekend. Derde prijzen: Gerrie, eig. J. Anker Jzn, Stol wük en Rieka 28 van A. Boer, Stolwijk. De melkvaarzen waren behoorlijk goed. De kwaliteit van de uiers was over het geheel ook goed te noemen. IA: Margaretha, eig. P. v. d. Linde, Haastrecht en 1 B Rosa 16, eig. Boerderij Schouten, Bergambacht, beide goed typische dieren, elkaar weinig ontlopend. 2e prijzen: Aafke 155, eig. Boerderij Schouten, Bergambacht; Lieza 2, eig. M. de Jong, Bergambacht; Blandlna 3, eig. K. Baardman, Bergambacht; 3e prijzen: SfolV Mina 4, efg. J. A. de Vries, Sfolwijk; Grietje 8, van W. de Vries, Stolwijk en Irene 2, vah K. Baardman, Bergambacht. De' sohotten waren goed met enige goede kopnummers: le prijzen voor: Irene 2, eig. C. Verburg, Stolwijk; Coba 2, eig. L. Anker, Stojwijk; Ditje 2, eig. C. Verburg, Stolwijk en Neeltje 2, eig. C. Bongers. Stolwijk; 2e prijzen: Annie 7 eig. P. v. d. Bos, Stolwijk; Grietje 2?Va M. J v d Spek, Stolwijk; Willy 2 elf' A v d. Berg, Gouderak; Drieka2,' van L. Anker, Stolwijk en Marie4, zelfde eis- 3e prijs: Margo 4, van M J. Spek Stol' wük; Annle 7, eig P. Bongers, Haastreqht* Mieke, eig. C Bongers, Stolwijk; Grletié 7, van M. C Bogaard, Sfolwijk en Poula van A. v. Dam, Stolwijk. Ouder melkvee Het oudere melkvee, in NR.S inse schreven, was vrij goed Aan de kop de latere reserve-kampioene Rookje eig A v d. Broek, Stolwijk, een ruitn'correct gebouwde koe met goede melktekens, kon even meer adel vertonen. 1B: Geertsje 40, van C. Bongers, Stol- wijk; 2e prijzen Marrianne 2, zelfde eig Annie 6, eig P Bongers, Haastrecht Sol fie 8 en Dora 5 van zelfde eigenaar en Pietje 6 van A. Boer, Stolwijk; 3e prtizen- Heiltje 7. eig. M J. Spek, stolwg: Francien 2, van M. Hak. Berkenwoude: Marijke en Marianne van C Bongers' Stolwijk en Beatrix van P Bonaer*' Haastrecht. 8ers' Het melkvee, in fokvereniging of R ingeschreven was goed met dooreenge- nomen goede melktekens. Aan de kon hier een stalgenote van de kampioene en reserve-kampioen, Rika, een ruim ge bouwde, mooi gelijnde koe met adel Kleine bemerking hadden we ln dé spenenstand. 1B: Kee 2, eig. A. Boer, Stolwijk, die in uier de IA de baas ls, doch overigens evon mlnëar even mipder. 2e prijzen: Marijke en Gerda2, van M Hak, Berkenwoude en Fransje van J Hailing, Gouderak, de oudste koe van de fokveedag, een beste gebruikskoe met toont productie' die no8 weinig slijt 3e prijzen: Nükerk 0, eig. J Pons Pzn. Bergambacht en Jaantje, eig. M. Hak, vn De productie-klasse, waarin slechts 5 dieren verschenen, een zware klasse waarvoor naast een goed enterieur tevèné een hoge productie wordt gevraagd was zeer goed, met een extra kopnumm'er in Pietje van A. v. d. Broek. Stolwiik ■fraai gelijnd met adel en prima melk tekens. Werd later terechtP als k a In- pioen e uitgeroepen. De beide andere eerste prijzen waren voor twee goedtypische elkaar weinig toegevende, dieren van M de Jong Berg ambacht, n.l. Clara 12 en Pietje 4. Een 2e prijs'tooor Mietje 8, eig C Bor» gers; een 3e voor Roza 4, eig. Boerderij „Schouten Bergambacht; vermeldens waardig is zeker, dat beide laatste dieren elk in hun leven reeds ruim 45 000 kg melk produceerden! Mietje 8 gaf niet alleen blijk melk te, kunnen produceren, want in de volgende? klasse wist zij als moeder met afstamme-y lingen de le prijs te behalen. Met 3 doch ters vormde zij een beste uniforme groei soortige melkdieren met goede uiers. 3e prijzen: groep van Adrie, eig. C. v. d.. Hee, Bergambacht en groep van Blondina, eig. K. Baardman, Bergambacht. De groepen kalveren van één fokker en één. vader hadden een best kopnummer in de groep van Frans 271, eig. D. v. d. Broek, Ouderkerk a. d. IJssel, goedsoortig groepje. iB: groep van Sjoukje's Adema, eig. W. de Jong, Waddinxveen; IC: groep van Bertus 17, eig. M. J. Spek, Stolwijk. 2e prijzen: groepen van Karei, eig. C. Verburg, Stolwijk; A. van Nero van Bouw lust, eig. A. v. d. Berg. Gouderak en een ander groepje van A. Boer, Gouderak. 3e prijzen: groepen van W. de Vries, Stolwijk; P. v. d. Linde, Haastrecht; J. Pons Pzn, Bergambacht en K. Baardman, Bergambacht. Met een groep pinken behaalde de laatste, als enige ln een kitste, een 2e prijs. De le prijs ln de groepen eigengefokte volbloeden was onbetwist voor de groep van C. Bongers, Stolwijk met een regel matige groep Jonge dieren met goede uiers; 2e prijzen voor: M. J. Spek, Stol wijk; P. Bongers, Haastrecht: M. de Jong, Bergambacht en een 3e prijs voor W. de Vries, Stolwijk' en K. Baardman, Berg ambacht. In de klasse 5 oudere dieren van één eigenaar en één vader werd P. Bongers, Haastrecht één.v Op de tweede plaats: M. J. Spek, Stolwijk, terwijl dei groep van W de Vries een 3e prijs behaalde. Een kleine, doch goede klasse waren de fokgroepen van minstens 8 stuks van één vader. Karei ging hier met een uniforme groep ruim gebouwde typische dieren met goede uie/s aan de kop, gevolgd door de groep van Wüfrled van Bouwlust. Geen enkele keer solt U meer klagen dat het scheren pijn doet of dat de huid stok geat of naschrijnt, indien róór het inzepen een weinig Parol mmt—mm wordt in De varkens Zoals het vooral ln een gebied, waarin net product van de rundveehouderij tot kaas en wel, een uitstekend varkensvoe dermiddel wordt omgezet, behoort te zijn, was voor de varkens een ruime plaats in geruimd. En het verheugt ons te verne men, dat zowel het aantal Inzendingen als de kwaliteit vooruitgaat. Er blijkt uit, dat aan de fokkerij van een goedsoortig vlees- warenvarken meer aandacht wordt be steed. Gelukkig, want hier ligt de basis, waarop de varkensmesterij, een belangrijk onderdeel in de bedrijfsvoering in deze omgeving rust. Uit de klasse oudere beren kwam de kampioen, no. 2323, eig. A. de Lely, Stol wijk, eerwsterke, typische beer, kon nog even breder. De 2e prijs was van detel/de eigenaar, no. 2500 Pr, terwijl de oude l(B63 pr, eig. J. P. v. d. Bu. Bergambacht. »de fij «loot. Bij de jongese beren een le prijs voor de goed typische, goed ontwikkelde 12747 l.o. van H. v. d. Vlist, Gouderak 2e prijs: 12754 l.o. en 3e prijs no. 2A22 Pr van dezelfde eigenaar. Oudere zeugen: le prijs np. 3131 Utr., eig. A. de Lely, v.n., vrij goed type, goede lengte; 8e prijs: no. 8687. eig. K. Baard man, Bergambacht. De jongere zeugen waren goed. Een le prijs voor 10548 l.o., goed ontwikkeld en van het gewenste type, eig. A.V. d. Berg, Gouderak, 2e prijs 1091» l.o. eig. P. Blonk, Stolwijk; 3e prijs: 10384 l.o., eig. J. P. v. d. Bas, Bergambacht. De zeugen met biggen waren goed,, met IA prijs voor 8253, «terzeug, vrij goede zeug Qiet flink toomgoedsoortlge biggen, eig. C. Voorsluijs, Stolwijk. 1B zeug no. 9279, wnrvan de biggen vooral best waren. Eig. A. G. Graveland. Stolwijk. 2e "irijs no. 8070, eig. W. Anker, Stolwijk; 3e )rfls no. 9682 l.o., eig. A. G. Graveland v.n. De klasse tweetallen* waren ook goed mét aan de kop IA een^weetal goede zeu gen, waarvan één zei fa best, goede ont wikkeling, eig D. Oskam, Bergambacht, die zich ook gigenaar mag noemen van het tweetal, dat een 2e prijs krèeg. 1B werd een groep van C. Voorsluijs. Stol wijk, terwijl- een groep van K Baardman Bergambacht met een 3e prijs werd be kroond. Bij de drietallen ging een goed uniforme groep goed ontwikelde biggen van J P-| v. d. Bes, Bergambacht veruit aan de kop. 3e prijs: groep van C. Slingerland. Ber kenwoude. WATERSTANDEN 7 OCTOBER Rulirort 0.4J onv Loblth 9 5» 0 02 NU- megen 7.39 OOS: Arnhem 7 48 -0 02; ZATERDAG 7 OCTOBER 1950. GOUDSCHE COURANT TWEEDE BLAri - PAGINA' T De Rijnstreek heeft haar electrische trein en zij heeft hem geestdriftig ontvangen. Uitbundig zelfs, want overal in de plaatsen langs de lijn Leiden-—Woerden was de bevolking uitgelopen om de eerste electrische trein te verwelkomen, toen gistermiddag de officiël^ reis gemaakt werd waarmede de geëlectrificeerde lijn in gebruik gery^men werd. Muziek, Versieringen, vlaggen, toespraken, geschenken, het- was overal hetzelfde en het vertolkte de grote vreugde van de streek, dat zij op het electrische net is aangesloten. Electrificatie van een spoorbaan spreekt. Al twee en zeventig jaar heeft de Rfjn- itreek haar spoorwegverbinding en er rij den elk uur redelijk snelle stoomtreinen in beide richtingen. Wanneer morgen bij de aanvang van de winterdienst de elec trische treinen op het baanvak komzn, - blijft het bij de uurdienst en het gaai op een betrekkelijk kort traject als Léiden— Utrecht met vier tussenstations niet eens zo opvallend veel sneller, acht minuten in de richting Utrtcht en tien minuten in ds richting Leiden. Toch is de ingebruikneming van de electrische exploitatie als een gebeurtenis van groot belang gevierd. Waar zit die steeds opnieuw blijkende vreugde over de electrificatie van een spoorbaan in, zo troeg de presldent-divecteur van de Ned. Spoorwegen, ir F. Q. den Hollander, in een van zijn tpespraken tijdens de feestre i. In het nieuwe, in het geruisloze? Het meest waarschijnlijk is, zei hij, dat het snelle aantrekt. En de autoriteiten, die onderweg op de station» het woord voerden, gaven er nog een antwoord op: electrificatie van een spoorlijn vergroot de ontwikkelings mogelijkheden van een streek. En dit was waarschijnlijk de reden van de grote toeloop ajlerwege: de bevolking voelt irttuïtlef de electrificatie als een stap naar de vooruitgang: goede verkeers verbindingen scheppen goede kansen. En dan is er de altijd optredende voldoening over een aanwinst, men is blij met iets nieuws. Een grote dag Dat bleek zo treffend in Leiden. De Sleu telstad kent al vele jaren op het traject Rotterdam—Amsterdam zijn electrische treinen en de in uitvoering zijnde wer ken bij het station zijn waarschijnlijk van grot ei importantie voor de stad dan de electnficatie van de lijh naar Utrecht. Toch stonden overal mensen langs de spoorbaan, hier en daar hingen vlaggen uit en in bedrfiven was het werk een ogen blik neergelegd en stond het personeel aangetreden oip naar de nieuweling te wuiven. Leiden was het eerste station, dat de feesflrein, een splinternieuw stel met bloe men voor de ramen, aandeed. Hij begon zijn reis in Utrecht, nam in Woerden nieu we gasten aan boord, gleed langs Gouda naar Den Haag S.S., schoot omhoog over de verbindingslijn naar Den Haag HSM en bereikte zo Leiden, waar de politie- muziek stond aangetreden ep loco-burge meester J. C. van Schaick een begroetings woord sprak tot de directie van de Ned. Spoorwegen met ir Den Hollander was er drs D. J. Wansink en de overige autoriteiten, onder wie de heet J. C. Sil- levis als vertegenwoordiger van de Com missaris der Koningin, mr G. H. Dijkmans van punst, inspecteur-generaal van het Verkeer en ir J. Zijderlaan. rijkshoofdin- spectéur van het Verkeer. Een krans van het Lefdse gemeente bestuur werd aan dW trein gehangen en toen begon de glorieuze rit door de Rijn streek. naar Alphen a.d. Rijn met zijn vele vlaggen op het station, waar burgemees ter E. C Witschey het welkom toeriep en toen naar Bodegraven met muziek op het versierde station en een toespraak van burgemeester mr J. J. faoles. Voor Bode graven was het een grWé dag, honderden inwoners, jong en oud, op het perron en langs de spoorbaan. In Woerden was het perron verpierd met bloemen en met het) mooiste wandtapijt uit het stadhuis, voor welk decor als stijivolle achtergrond, bur gemeester H. G. van Kempen, nadat de muziek een welkomstmars had geblazen, de ruim honderd passagiers van de féest- trein begroette. Al die toespraken waien één van toon: vreugde over de totstandkoming van de electrificatie, een verwijzing naa^ de nieuwe ontwikkelffigsmogelijkheden van de verschillende gemeenten en grote dank baarheid jegens de Spoorwegen èn „het werd nergens vergeten de velen, die aan het grote werk hun steentje hebben bij gedragen en w/er vertegenwoordigers mede tot het gezelschap behoorden. Talrijke geschenken Behalvewoorden, overal geschenken. Leiden had een product van een zijner be drijven voor de directie der Spoorwegen Gelukkige jongen in Zoeterwoude Elke dag is een jongen van elf jgflr uit Zoeterwoude tijdens het werk voor de electrificatie van de spoorlijn Leiden—Woerden gaan kijken hoever men al teas. Hij heeft dat verteld Hl een brief aan de di rectie wan de Spoorwegen, een keu rige brief, waarbij hij een knappe tekening tian een electrisch trein stel had gevoegd. En of hij de eer ste reis per electrische trein mocht medemaken? De Spoorwegen hadden gaarne deze jeugdige enthousiast op de feestrit genodigd, maar. zo vroeg men zich af, zou hij zich tussen al die deftige heren wel thuis voelen? Daarom heeft men er wat anders op gevonden. De jongen uit Zoe terwoude heeft een vrij biljet Lei den—Utrecht 2e klasse thuisgestuurd gekregen en daarmede mag hij Zon dag, op de eerste dag, waarop de electrische tteinen rijden, in de kussens heep en weer reizen. Hij heeft bovendien boekjes en plaatjes over de spoorwegen ontvangen Er1 zit morgen een dolgelukkige knaap in de trein.' „om de geest tot wijsheid te inspireren", Alphen a. d. Rijn bood twee gedenkbor den, een voor de directiekamer in Utrecht en een voor het eigen station aan. Maar niet alleen het gemeentebestuur droeg een cadeau aan, ook de Alphense burgerij en de industrie bliezen in de bus: de vereni ging Alphens Belang schonk een door vier leerlingen van de Martha-stichting, die als beloning vlak bij de autoriteiten mochten staan, vervaardigde bank aan en drie Al phense bedrijven bij monde van de heer C. Verruijt een enveloppe roet inhoud voor een fonds ten bate van het spoorwegperso neel. Bodegraven schoot geweldig uit z'n slof. Er was een comité uit de burgerij gevormd en ook handel en industrie hadden verras singen. een bloemenbak op het wachtlo kaal op het tweede perron, een volvette boerenkaas voor de directie en een elec trische klok aan de gevel van het stations gebouw. Inmiddels waren leerlingen ven de Huishoudschool in de trein gesprongen en zij brachten leder lid van het gezel schap een pakket met producten van de plaatselijke nijverheid, een kaasje, bloem bollen en parfumartikelen. In Woerden kwam er later nog wat „kazigs" bij en elke reiziger was zodoende bepakt en beladen en onder deze omstan digheden was het maar goed, dat Avifauna niet op het idee gekomen was om leder een vogel in een kooitje aan te bieden, want heus, dan was er ook een goederen trein nodig geweest. Maar al etend, snui vend en kijkend zullen stellig de gasten thuis met hartelijke gedachten aan het enthousiaste Bodegraven denken. „Onze" kaas „We voelen ons allen nét kinderen, die het wat leuk vinden iets te krijgen en in elk geval is on» kinderhart verrukt", zo bedankte ir Den Hollander. Behalve de feesttrein, reden nog twee greinen Leiden—Woerden met een krans voorop. Dat was een attentie eveneens van Bodegraven, dat bij het einde van de 72 jaar stoomtractie de trouwe dienst van de stoomtreinen had geëerd door de twee ttei nen. die kort voer de aankomst van de feesttrein uit Bodegraven vertrokken, met een krans te tooien. Met de klank nog in de oren van het burgemeesterlijke loflied op de kaas uit Bodegraven reed het gezelschap Woerden binnen en daar stond dan burgemeester Van Kempen met eengrote kaas en hij vertelde, dat dit nu de echte Woerden- se kaas is. een wereldberoemde van de grootste markt van de streekEn die autoriteiten uit Bodegraven maar kijken! Enfin, Bodegraven en Woerden hebben later; heel genoeglijk bij elkaar op de re ceptie gezeten, 't WaS alleen maar goed, dat de feestrit niet naar Gouda ging, want daar fijn ook kaas en een markt.... Woerden voegde er twee enveloppen bij: één voor de apoorweg-t.b.e.-vereniging en één voor de stichting voor sociale bijstand van het spoorwegpersoneel. Verlanglijstje Het gebeurt niet elke dag, dat de spoor wegdirectie op bezoek komt en daar er in de nijvere Rijnstreek goede kooplieden wonen, werd het ijzer gesmeed om nog ]»- stkande verlangens in de oren van de ne ren uit Utrecht te fluisteren. Leiden, dat aan zijn spoorwegwerkert voorlbplg genoeg heeft, had geen wensen, maaisjn de Rijn streek stond een en ander op het verlang lijstje ln Alphen vroeg de burgemeester aandacht voor de industrialisatieplannen met wat er op spoorweggebied aan vast zit. En de heer P. Groenhart van Alphens Belang zei: We geven wel een bank, maar we hopen, dat we een halfuursdienst krii- gen en er dus niet veel op behoeven te zitten. Wilt u een halfuursdienst. zei de presi dent-directeur, wel zorgt u voor voldoende reizigers, dan komen de treinen wel. Ir Den Hollander was in Alphen begonnen met te zeggen: toen lk hoorde zeggen, dat er nog wen«%n leven, dacht ik nü komt Alphen— Góuda. Maar dat viel mee. U staat mij toe. dat ik daarover op het ogenblik niets zeg. Wel wil ik zeggen, dat wij alles met de grootste ernst zullen bekijken en zul len doen wat wij kunnen ter bevordering van het prachtig streven naar ontwikke ling. In Woerden kwam de heer C. J. P. En gels met twee wensen: help ons af van de steen des aanstoots, die de overweg bij het station is en geef ons de rechtstreekse verbinding met Amsterdam via Harmeien Bleukelen terug. De Woerdense verlangens klonken op de receptie, die de spoorwegdirectie tot be sluit van de reis hield in „Neuf' in de vlaggende hoofdstraat van de gemeente, welker bevolking eveneens in groten ge tale de electrische begroette Daar heeft ir Den Hollander op z'n gezellige manier nog eens gesproken. Tja 't Zou een beetje saai worden, zei hij, als er geen wensen bestondel). Dan zou den we helemaal niets meer te doen heb ben en dan is het niet leuk meer. Wat die tunnel betreft, antwoordde hij de voorzitter van Woerdens Bloei: tech nisch is dat niet zo moeilijk, maar het geld. En dan de electrische verbinding met Amsterdam. Vanochtend hebben we er nog over gesproken. We zeiden: als men soms over die rechtstreekse begint, wat moeten we dan zeggen? Tja, materieel is het op het ogenblik onuitvoerbaar. Laat ik de woorden mogen gebruiken, die men in 's lands vergaderzaal wel kan horen: we zullen het in overweging nemen. Tot slot heeft ir Den Hollander een hartelijk woord van dank gesproken tot het personeel, dat voor de electrificatie gezorgd heeft. Het heeft het wejk op de gestelde datum afgeleverd en voortreffe lijk gewerkt, nauwkeurig en snel. Met de electrificatie van de spoorlijn Leiden—Woerden werd een begin ge maakt in Mei 1949, toen de te Boskoop ingerichte openluchtwerkplaats de eerste funderingsblokken afleverde. In totaal zijn hier 689 van deze betonnen voet stukken aangemaakt, die 's nachts per werktrein langs de spoorbaan werden geplaatst. Op de emplacementen van de langs de lijn gelegen plaatsen zijn de betonfunderingen ter plaats gestort. Hun aantal bedraagt 47 en aan de bijna 750 voetstukken, die dus in totaal zijn geplaatst, werd ongeveer!200 m3 beton ver werkt. Om, ter bevordering van een gelijkmatige slijtage van de stroomafnemers der treinen, de rljdraad zig-zag te trekken, zijn op de andere geëlectrificeerde enkel- sporige baanvakken in ons land de masten afwisselend links en rechts vah de spoorbaan geplaatst. Op het eveneens enkelsporlge traject Leiden—Woerden heeft men dit niet geda&n, omdat rekening is gehouden met de moffeiijkheid, dat dit baanvak in de toekomst dubbelsporig wordt, ofschoon plannen daartoe weliswaar nog niet bestaan. In totaal ls 40 km enkelspoor van bovenleiding voorzien. Hiervan zijn 10 km emplacementsporen en 30 km zg. vrije baan. Hieraan werd 200 on koper verwerkt, terwijl voorts 5500 isolatoren en 60 wielafspanners weiden gebruikt. De electrificatie heeft een aantal wijzigingen in stationsaccommodatie en spo- rensituatie nodig gemaakt. Zo werden te Alphen a. d. Rijn de beide perrons over een lengte van 150 meter opgehoogd. Hetz.elfde geschiedde met het tweede perron te Bodegraven. Op de emplacementen van de stations Alphen, Bodegra ven en Woerden werd door verlegging van wissels enz. de sporensituatie ver beterd. De werkzaamheden ter versterking van de zeer talrijke bruggen en brug getjes z.ijn nog in volle gang. Bij de eveneens zeer talrijke particuliere overwegen in dit 34 km lange traject werden in totaal 605 waarschuwingsborden geplaatst: „Hoogspanning! Aanraking der draden levensgevaarlijk!" Boven de kruisingen met verkeerswegen werden 28 poorten met dezelfde waarschuwing aangebracht. Ook de beveiliging van het traject Leiden—Woerden heeft door de electrificatie verschillende veranderingen en moderniseringen ondergaan. De electrificatie maakte het verplaatsen of nieuw in dienst stellen van 35 seinpalen nodig, terwijl het Seinwezen ongeveer 60 km kabel aan de verschillende wijzigingen en moder niseringen van de beveiliging verwerkte. De grote verbetering voor de reizi gers is de overgang van het stoomtreinmaterieel op de comfortabele electrische stroomiijntreinen. Naast meer comfort brengen deze treinstellen ook rijtijdver kortingen mede. De volledige uurdienst op het baanvak Leiden—Woerden v.v. blijft gehandhaafd. In de late avonduren is nog een trein in beide richtingen toe gevoegd, zodat het aantal treinen op werkdagen van 17 op 18 en op Zon- en Feestdagen van 12 op 13 is gebracht. De electrificatie brengt o6k nog een grote verbetering'piede voor een plaats, cfie zelf niet aan de nieuw geëlectrificeerde lijn ligt, n.i Vleuten. Hier Stopten tot nog toe uitsluitend een aantal stoomtreinen Utrecht—Leiden v.v. Thans is Vleuten in de nieuwe electrische uurdienst Utrecht—Leiden v.v. bij alle treinen opgenomen. Onder grote belangstelling reed de trein Bodegraven binnen, waar de burgemees ter, de heer J. M. Cróles, de president directeur, de heer F. Q. den Hollander en vele spoorweg-autoriteiten dank bracht voor de verbetering van dit traject. Winterdienstregèling van „De Twee Provinciën" (Van onze correspondent). Zondag gaat de winterdienstregeling van „De Twee Provinciën" in. Vergeleken bij de zomerdienstregeling zijn geen wijzigin gen van betekenis aangebracht. Alleen vertrekken alle bussen in 't vervolg uit Bergambacht naar tGouda twee minuten vroeger, ten einde de aansluiting op de treinenloop te handhaven. Dus in plaats van 15 minuten vóór elk hele uur, ver- trekken de bussen 17 minuten vóór het hele uur uit Bergambacht en komen dan om 10 ml»uten^ver het uur in Gouda aan. De wens /fan de burgemeesters van Bergambacht en Stolwijk om weer een halfuurverjlinding te krijgen is niet in vervulling gegaan. Aan het verzoek om weer de bussen voor 44 personen in ge bruik te nenyn is wel voldaan, want sedert enige weken is dit grote materiaal weer ingelegd op de lijn Schoonhoven— Gouda. r Spoorkaartjes in bussen fei-krijgbaar Met ingang van 8 October zullen ln de bussen van „De Twee Provinciën" bij wijze van proef plaatsbewijzen- van de Spoorwegen van Gouda naar Rotterdam, Den Haag en Utrecht verkrijgbaar worden gesteld. Buspassagiers behoeven dus niet meer in Gouda aan het loket een plaatsbewijs te kopen, doch kunnen zich onmiddellijk na aankomst van de bus naar de perrons begeven. T«n gevolge vsn het gedurende de na oorlogse jaren op vrij ruime,schaal in „De Korte Akkeren" bouwen van wonin gen en het vaststellen van nog uit te voeren bouwplannen in die wijk, zijn geen grote aaneengesloten -percelen bouwgrond daar meer voorradig, zodat in de zeer nabije toekomst over bouwgrond/ elders moet kunnen worden beschikt. De gemeenteraad zal daartoe strekken de voorstellen van ons, zo delen B. en W. mede, kunnen tegemoet zien. Er zijn in dit stadsdeel evenwel nog ver schillende kleinere percelen onbebouwd, welke terreinen voor het grootste gedeel te reeds vóór de oorlog bouwrijp werden gemaakt en daardoor onmiddellijk zou den kunnen worden bebouwd. Die per ceeltjes behoren voor het merendeel in eigendom aan particulieren, die bereid werden gevonden de grond aan de ge meente te verkopen. Het laat zich aanzien, dat eerlang de mogelijkheid zich zal voordéen om nu ook op die verspreid liggende perceeltjes grond woningen te bouwen. j De besprekingen met het ministerie van Wederopbouw en Volkshuisvesting over een daartoe strekkend plgn verkeren in een stadium, waarin mag worden ver wacht, dat overeenstemming voor de bouw zal worden bereikt. Het plan omvat de bouw van 106 pan den, ell{ bestaande uit een h$iedenwoni»g voor |fen „onvolledig" gezin, bijvoorbeeld jonge kinderloze gezinnen of ouden van dagen, en een bovenwoning voor een nor maal gezin, zodat bij verwezenlijking van de plannen ,hier in totaal 212 woningen aan de woningvoorraad zullen kunnen Worden toegevoegd. Op <üt ogenblik wordt nog nagegaan, op welke wijze de nog overblijvende per ceeltjes grond, welke door geringe af-' metingen rtiet voor huizenbouw kunnen worden .gebruikt, kufmen worden benut; overwogen wordt om op deze overblij vende grond autoboxen te bouwen, waar aan ook in hét onderhavige stadsgedeelte grote behoefte bestaat. Del bpuw maakt een renderende exploitatie mogelijk. De totale bouwkosten, met inbegrip van de grondkosten en de bouw yan 15 auto-* boxen, worden op 1.506.009 geraamd. Om te voorkomen, dat, wanneer de be trokken instanties zich met het bouw plan accoord verklaard zullen hebben, de uitvoering van deze bouw, bij gebrek aan de nodigebesluiten van de zijde der ge- meentq zou worden opgehouden, komt het B. en W. gewenst voor, dat de raad zich reeds thans over die bouw uitspreekt. Te dien einde vragen B. en W. de raad een crediet van 1.506.000, alsmede mach tiging om de nodige voorbereidingen te treffen. Moerkapelle en Zevenhuizen houden hun late dienst In de winterdienstregeling van de N.V. Citosa te Boskoop morgen ingaande zijn op de lijn Boskoop—Den Haag de vertrektijden uit Boskoop Bulksebrug één minuut (nu 27 minuten na heel uur) en van halte v. d. Geur twee minuten (nu 31 minuten na heel uur) later gesteld. Op de lijn Leiden Alphen Bodegra ven Gouda Waddinxveen Boskoop Hazerswoude Leiden vertrekken alle ritteh van Bodegraven richting Gouda niet meer 25 doch 23 minuten na heel uur. De dienst van 20.05 uit Gouda naar Bode graven, die momenteel eindigi te Alphen, loopt door naar Leiden, aankomst 21.23. Bfigfekomen een dienst om 21 25 urt LeP- den richting Alphen en Gouda. Deze rit gaat om 22.30 uit Bodegraven. Voorts bij gekomen een dienst om 22.52 van Gouda naar Boskoop. Op de lijn Bodegraven Woerden Harmeien Utrecht vervallen de diensten 6.02 uit Woerden naar Bodegraven en 22.27 van Bodegraven naar Woerden. Van Bodegraven naar Utrecht gaat de eej|te dienst om 5.27, voorheen 0.27, terwijWie dienst van 23.00 uit Utrecht niet meer eindigt te Woerden, doch doorloopt tot Bodegraven, aankomst 23.55. *Op Zondag vertrekt de eerste dienst uit Bodegraven naar Utrecht om 7.27 en loopt de dienst uit Utrecht om 23.15 door naar Bode- kapelle en Zevenhuizen naar Gouda en terug, welke tot dusver als zomerdiensten golden, worden bij wijze van proef in de winterdienstregeling gehandhaafd. Bijge komen een dienst om 8.45 uit Gouöa tot Moerlfapelle, aankomst 9,20. Voorts wordt een proef genomen met speciale diensten op Zondag voor ziekenhuisbezoek te Gouda en wel pp de Zondagen 8, 15, 22 en 29 October'en 5 November a.s. uit Moerkapelle en Zevenhuizen. De vertrek tijden van deze diensten, welke niet in de dienstregeling zijn opgenomen, luiden: id 4 dags en Vrijdags 1.30—4 uur). 7 Oct. 4—8 uur Concordia: Receptie bestuur vereniging van ouden van dagen „Ons Be lang" ter gelegenheid eerste lustrum. 7 Oct. s uur Kattenslngel: Start Goudse Singeüoopestafette. 7 Oct. 7.31 uur Café Duynstee: Bijeenkomst - ixi- Oct. I uur Central: Vergadering comité „Sint Nicolaas aotie 1930" Mlddenstandscen- G-oudse Middenstandsverenlging voor 11 Oct S uur CalvUn: Vergadering Geref Bond. spreker ds J. J. Timmer over ..Ezra1® Oct. I uur Reünie: Vergadering Goudse Fotoclub, voordracht L. A. v. A. Velden over „Motieven". Oct. i uur TUdelUk stadhuis: Vergade ring gemeenteraad S Oct. 8 uur Reünie- Bijeenkomst Huma nistisch Verbond, tweede voordracht cursus ds J. van Rossum, onderwerp „Oosterse in vloeden in het Christendom" S Oct. I uur Aula Gemeente Museum: Bij eenkomst Volksuniversiteit, eerste voor dracht cursus Nieuwste Geschiedenis door A. L. Constandse onderwerp „Verbreiding der Westeise civilisatie over Amerika en Azië" 12 Oct. I uur Reünie: Filmavond Volksuni versiteit' vertoning „De bezoeker". 1 it Oct. 8 uur Reünie: Spreekbeurt ds J. Börger voor L>ogosverband tl oct 11.3» uur Geref. Kerk: Provinciale dag Bond van Geref. vrouwenverenigingen ln Nederland. 12 Oct. 1.15 uur Nieuwe Schouwburg; Op voering afscheidsrevue „Tabé" door „De Scherpschutters". 18 Oct. 7.38 uur VrUe Evang. Gemeente: Bij bellezing ds J I van Wijck 12 Oct. 7.38 uur Nederd. Geref. Gemeente: Spreekbeurt ds Joh. van Weizen. 13 Oct. 8 uur Het Blauwe Kruis: Hersen- g ymnastieka vond Bond van Arbeiderseape- ranttsten 4 13 Oct. I mor Het Blauwe Krul»: Ledenver gadering Remonstr. Geref Gemeente; 14 Oct. 3—5 uur Kazernestraat 14: Receptie besturen Goudse Bond van Dilettantenvereni gingen, ter gelegenheid 30-jarig bestaan 14 Oct 8 uur Concordia: Opvoering revue Mierfst-zotternij" dOor „Het Kameleon", njiff oct. t uur Nieuwe Schouwburg: Eerste JKnnemen-tsconcert „Gouds volksconcert" Rotterdams Phil harmonisch Orkest Eduard Flipse, solist Cor de Groot, OLIEBOLLEN Uit een brief van een dame, die Za terdag een poosje zich met oliebollen heeft beziggehouden. Opeens bevond ik'mij in een lange laan. Aan weerszijdeii waren bomen, die in plaats van bladeren oliebollen droegen. De straat wak geplaveid met oliebollen. Toen kwaml er eenfbakfiets aan. Op het zadel zat qen dikke, arro gante oliebol met een pet van de P.T.T. op. ..'t Is allemaal jouw schuld", zei hij en h\j spuwde een krent in mijn richting. Toen zag ik het. Op de bakfiets lag een brievenbus. Uit het bovenste gleufje stak een oliebol en uit het Qn- derste gleufje ook een oliebol. Hij zag erg rood, net of hij ergens moeite mee had. „Gestikt in de oliebollen", zei de oliebol, 't Was een droevig gezicht. Toen heb ik m'n mand opengedaan en hun een oliebol gepresenteerd. Toen werd hij kwaad. Op zijn ge schreeuw kwamen van alle kanten oliebollen toerollen: dikke, dunne, zachte, harde, gladde, ruwe, nette, on beleefde, bruine, lichte, gele, kleine, warme, koude, stugge, malse. „Breng ons weg", nepen ze, want we zijn be steld." Eerst was het een troep, to?n éen hoop en toen een berg. Midden op die berg stond ineens een politie-agent. Hij had een neus als een oliebol. „Dat kan zo niet, dame", zei hij. „U zit <fe veiligheid van 't verkeer in 't vaar water." „Weet u wat", zei' ik, „we dempen er de singel mee." Toen wer den ze bang en liepen allemaal weg de huizen binnen. Ze kropen door open staande ramen en dakvensters en sleu telgaten. Op de weg stond nog de bak fiets. De brievenbus was weg. Op de Graaf Florisweg krijgen ze een nieuwe. Toen ben ik teruggegaan naar de Agnieten-kapel. Daar kon je tegen de oliebollenlucht wel leunen. „Ha", zei den ze. '„Hier zijn zakjes voor de Kor te Akkeren en hier zijn de adressen." In de Korte Akkeren bekeek ik de adressen eens. Van de schrik ben ik flauw gévallen, 'k Moest in de Wel- schen-woningen zijn! Toen ik weer bij kwam stond m'n man naast m'n bed. Mannen zijn fijn gevoelig. „Drink eens wat", zei hij. In z'n ene hand had hiji een glas water. „En eet een hapje", zei hij. In z'n an dere hand had hij een oliebol. Toen ben ik wéér flauwgevallen. Nu is 't Woensdag en ik ben net weer bij. Ik dacht, dat ik u dat'eens moest ver tellen.... l'i-Y Ijoscopen Taxi, mijnheer? iioscoop; (met WJUfianT-Bendix) Thalial Theater: Katinka meisje voor-alles (met WMly Fritsch en Hamnelore Schroth). Zaterdag? en Woensdagmiddag van 2 uur af actualiteiten. (met Willy Fritsch en Hannelore Schroth). Reünie Bioscoop: Ergens in Europa (met Koukghi). Aanvang 3 7 en 9 15 uur; Zondag I. 5, 7 en 9 15 uur, overige dagen 3 en 8.15 uur. Sport op Zondaj Moerkapelle, Viersprong V J2.40 17.10 V 12.50 17.20 A 13.15 17.45 V 15.50. 19.45 V 16.15 20.10 A 16.25 20.20 Linschoten 'ng Zevenhuizen, Hotel Vo* Gouda, Station Gouda, Station Zevenhuizen, Hotel Vos Moerkapelle. Viersprong Op de lijn Woerden - Montfoort Oudewater is vervallen de dienst van 6.30 uit Woerden naar Oude water. Vertrektijden van Woerden stad huis: 7.35, 11.15, 12.35 (alléén op Zaterdag), 14.05, 16.10. 17.45, 19.25. Vertrektijden uit Oudewater: 7.00, 8.10, 11.55, 13.10 (alleen op Zaterdag), 14.55, 16.55, 18.50 en 20.05. Chr. Besturenbond 35 jaar Zaterdag 21 October herdenkt de Goudse Chr. Besturenbond zijn 35-jarig bestaan. Het feit zal herdacht worden tijdens een receptie, welke 's middags in Kunstmin zal worden gehouden, 's Avonds is er voor de leden een feestvergadering. Puzzle-winnaar» Een doorlopende kruiswoordpuzzle, van het oude maar beproefde recept blijkt de puzzelaars toch altijd weer goed te be vallen. Velen hebben de puzzle goed op gelost. Prijswinnaars werden: prijs van ƒ5: T. Koopman, Pieter Maritzstraat 4 te Gouda, pnjzen van 2,50; R. Kuilenburg. Tuinstraat IA te Gouda en Tlni Terlouw, Acaciastraat 37 te Waddinxveen De prijzen kunnen a'an ons bureau, Markt 31, worden afgehaald of worden op V( Zondagsdienst doktoren Van Zaterdagmiddag 3 tot Zondagavond IJ uur zijn bij afwezigheid van de huisarts te consulteren de artsen N. Tom. Burg. Mar- «ensingel «9 (tel. 2S09) en H. Reedijk, Cra. bethstraat 45 (tel. 3132). Apothekersdienst f Steeds geopend des nachts, alléén voor re cepten; ApJllsswf y. Weijer. Gouwe 181. Verhuizingen binnen de gemeente C. Sanders (5 pers.) van Goejanverwel- lendijk 37 naar van Baerlestraat 8; P. den Ouden (4 pers.) van Kanaalstraat 23 naar Kattensingel 84; H. J. Hofstede (3 pers.) van C. Ketelstraat 23 naar Slappendel 8; G. J. de Bruijn (3 pers.) van Kon. Wilhel- ■minaweg 311 naar Herzogstraat 16; A. Ver- kaik 42 pers.) van Vrouwesteeg 25 naar C. Huygenstraat 22; M. H. Worst (3 pers.) van •Derde Kade 125 naar Krugerlaan 19; W. Revet (2 pers.) van v. Middellantstraat 2 naar v. d. Palmstraat 118: K. Lugthart (2 pers.) van Burg. Martenssingel 79 naar Goejanverwelledijk 51; J. S. Romeijn (2 pers.) van Crabethstraat 32 naar R. v. Cats- weg 132; A. Hordijk (4 pers.) van Kon. Wilhelminaweg 179 naar BosXveg 43; P. R. Prevo 3 pers.) van Kanaalstraat 4 naar Uiverplein 57; A. Boom (3 pers.* van Groe- neweg 43 naar Uiverplein 53; J. van der •Wolf (4 pers.) van Vorstmanstraat 28 naar Uiverplein 47; D. Hortensius (4 pers.l van Cronjéstraat 2 naar Uiverplein 43; W.«. J. Eggen (3 pers.) van Tollensstraat 113 naar Uiverplein 39; A. Montagne (3 pers.) van Crabethstraat 9 naar Burg. Martenssingel 57: W. P. Pruschen van Fluweiensingel 33 naar Burgvlietkade 35; G. Schouten van Tollensstraat 12 naar Z. Vierde Kade 5. VIRES-PROGRAMMA. Het programma van Vires voér Zondag luidt: Dames: Vires—Meeuwen; Vires 2— A.D.O. 2; Vires 3—B.E.C. Heren: W.I.K.—Vires; Turnlust 2—Vires 2; Meeuwen 2—Vires 3. In 1934 kwam er iemand in Haastrecht wonen. Een gewone man, maar met een voor die dagen in Gouda bijna onbekende hobby. Hij verzamelde postzegels. Toen hij een paar weken na zijn komst naar Gouda ging om zich daar aan te sluiten bij een postzegelverzamelaarsvereniging, kwam hij echter van een koude kermis thuis. Er was geen club in de pijpenstad. Hij zocht contact hier en daar en zo kon het gebeuren, dat er op een Zondagmor gen een jongetje bij hem aanbelde met een postzegelalbum onder zijn arm. Plan nen werden er toen gesmeed bij het kopje koffie. Het gevolg was. dat de mensen, waarvan zij wisten dat dezen ook de post zegelhobby hadden, op zeven October in Het Schaakbord bijeenkwamen om de ver. eniging van postzegelverzamelaars „Gou da" op te richten. Zeven leden telde de pasgeboren vereniging toen. Dat was in 1935. En gisteravond stond diezelfde meneer, die naar Haastrecht kwam, de heer J. G. J. Polling, op het toneel van De Beurs- klok, om als voorzitter zijn leden bij het vijftienjarig bestaan toe te spreken. Tot over de honderd leden is de philatelisten- vereniging uitgegroeid. En ook dat kleine jongetje van toen zat op de eerstt rij. Maar nu heet hij d^ heer D. Palsgraag en schrijft al die vijftien jaren de no tulen var» de hobbyclub. „De mensen denken helaas, dat wij zo maar postzegels als plaatjes ip. een boek plakken en dan doen wie er de meeste heeft. Maar ach, wa^vergissen zij zich", vertelde de heer Porring. „De geschiede nis van een land wordt uitgebeeld in zijn postzegels. Voor elke gebeurtenis van be lang worden ér postzegels uitgegeven. Nu is het de philatelisten niet te doen om de zegels alleen. Maar ook om de geschiede nis die de zegel uitboeldt. Het i6 een zaak van algemene ontvjkkeling. Zo zijneer verzamelaars, die me geschiedenis vanvde gehele eerste wereldoorlog in zegels van erschillende landen bij elkaar hebben •aan de vereniging lïaar populari teit dtfflkr? Aan de vergaderingen, die eenmaal ia de maand worden gehouden, waaron de zegels geruild en geveild wor den. Qok worden op zo'n avond de be tekenis van de postzegels besproken en de aantallen verschillende tandjes uit geplozen en middelties bedacht om ze uit elkaar te houden. Bovendien worden er van tijd tot tijd tentoonstellingen ingericht en hersengymnastiekavonden gehouden". Gisteravond hebben de leden het album echter thuis gelalen. Zij hebben, met het jeugd-revuegezelschap „de Scherpschut ters", ,jop prettige wijze het derde lustrum gevierd. Burgerlijke Stand Geboren: Douwe Jan Ferdinand, zn van J. Groenendijk en G. N. Lim.*Leeuwerik- straat 14; Liebertha Jantina, dr van A. van der Ree en J. van Kooten, Nieuwe Haven 298; Berendina Elizabeth Brigitte, dr van A. A van Unen en C. A. Th. Stolk, Konin gin Wilhelminaweg 349; Paulina Anne Henriëtte, dr van A. Roozemeijer en J. Dorenbos, Crabethstraat 47; Theodorus Adrianus Nicolaas, zn van Th. H. Wijnhof en A. M. E. van der Meer. Karnemelk- sloot 112; Margaretha Johanna, dr van M. IJsselstijn en M. A. Broekhuizen. Foune- weg 3; Johannes Paul, zn van J. v. Midde en H. Witlox, Gansstraat 12. Ondertrouwd: D. Broekhuizen en J. F. den Ouden; H. B. Revet en J. W. de Knegt: G. Kooijman en W. H. Rietveld; S. P. J. A. de Jong en C. Kuijf; L. J. van Unen en Th. J. P. Spruijt; C. T. Boer en E. Vermij; C. Steenwinkel en A. W. van der Kleljn. Overleden: Maria Adrlana den Held, 77 jaar. Dammen. DAMCLUB GOUDA. Einduitslag Huishoudelijke coéipetitie: 1. A. A. de Jong 23 gesp. 42 p.; 2. P. v. d. Linde 21 gesp. 36 p.; 3. I. Goudriaan 23 gesp. 35 p.; 4. Th. v. d. Veer 20 gesp, 29 p.; 5. I. Hoogendoorn 17 gesp. 23 p.; 6. D. v. d. Linde 16 gesp. 21 p.; 7 A. den Ouden 24 gesp. .10 p.; 8. P. v. d. Pouw 18 gesp. 22 p.; 9. D. v. d. Broek 17 gesp 18 p.; lig A. v. Setten 22 gesp. 21 p.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1950 | | pagina 2