Door de Rijnstreek snelt de
electrische trein
Iets vroeger naar Den Haag
en Rotterdam
Zwervende kinderen in Europa
Goede fokVeedag te Stolwijk
Electrificatie in cijfers
Stadsdeel wordt volgebouwd
Gouda in de nieuwe spoordienst
Couda-Leiden een. stuk
verslechterd
Onze bioscopen
Aangrijpende film
Het was een hoogtijdag voor de
veefokkers in de omgeving
Stolwijker Karei was
kampioenstier
Pijnloos scheren!
Leiden-Woertlen onder de draad
Nieuweling op feestreis overal op
enthousiaste wijze begroet
Symbool van de
vooruitgang
Plan voor bouw van 212 wóningen
op resterende percelen grond
Op kleinste stukjes
15 autoboxen
Winterdienstregeling
van Citosa
AAR.H
ANNEER.
Goudse spetters
Van iemand, die van een
koude kermis thuiskwam
En toen in Gouda vereniging
van philatelisten oprichtte
|ERSTE BLAD - PAGINA 2
GOUDSCHE COURANT
de morgen Ingaande winterdienst
de Nederlandse Spoorwegen is op de
i vakken Den Haag/Rotterdam
j weinig verande-
baanvakki
Gouda Utrecht al erg
ring in de opzet van de
komen. Het voornaamste is, dat de rijtijd
Gouda—Utrecht voor de electrische trei
nen met twee minuten tot 31 minuten is
verkort. De aankomst te Utrecht is onver
anderd gebleven, zodat de treinen in de
regelmatige uurdienst voortaan om 29 in
plaats van 27 minuten over heel uur uit
Gouda vertrekken. Dit werkt ook door
in de vertrektijden uit Den Haag en
Rotterdam, vportaan 2 minuten later uit
Den JJaag en 3 minuten later uit Rotter
dam, omdat de rijtijd Rotterdam Gouda
per electrische met een minuut tot pre
cies een kwartier is ingekort.
Omgekeerd ook Utrecht Gouda per
electrische twee minuten korter. Daar
de vertrektijd uit Utrecht is (gelijk geble
ven, komen de treinen 2 minuten vroeger
in Gouda aan. Het vertrek van Gouda
naar Den Hagg wordt hierdoor 2 minuten
vroeger (nu 15. minuten na elk»uur) en
naar Rotterdam door inkorting van het
oponthoud in Gouda 3 minuten vroeger
(wordt 17 minuten na elk uur). Reizi
gers, die op het nippertje plegen te ko
men, moeten dus-wat vroeger van huis,
willen zij hun trein halen.
Is Rotterdam Gouda per electrische
tot een kwartier ingekort, naar Rotter
dam duurt de reis een minuut langer,
daarentegen per stoomtrein een minuut
korter Het wordt nu Gouda—Rotterdam
electrisch 17 minuten, stoomtrein' 19 mi
nuten. terug resp. 15 en 20 minuten. Het
ligt dus nogal uit elkaar op zo'n kort
traject.
Weinig verschillen
In de treinenloop zijn er maar een
paar verschillen. De stoomtrein naar
Utrecht van 9 16 is vervroegd tcft 9.09 en
gaat nu aansluiting geven naar Amers
foort en Apeldoorn. Er is op Zondag een
electrische sneltrein naar Eindhoven bij
gekomen, vertrek Gouda 22<14. Het mate
rieel, dat deze trein vormt, gaat eerder
op de Svond als een nieuwe
•ein naar Rotterdam en Den Haag.
Overigens is er niet veel veranderd.
Het wachten blijft op de teruekeer vart
de electrische halfuursdienst Wel geven
de stoomtreinen een aanvulling, waar
door er diverse malen per dag practisch
een halfuursdienst is, maar de stoomtrei
nen rijden om de twee uur, zodat het ook
een aantal keren voorkomt, dat er een
uur tussen twee treinen lifet.
De laatste trein uit Den Haag en Rot
terdam blijft om even elf uur gaan, zodat
de situatie gehandhaafd wordt, dat Gou
wenaars, die in Den Hpae of Rotterdam
eens graag een theater willen bezoeken,
geen trein meer vinden, daar de laatste
te vroeg gaat om na het eindigen van
de voorstelling te kunnen halen. Uit
Utrecht is dit wel mogelijk, maar Gouda
is nu eenmaal op Den Haag en Rotterdam
georiënteerd. De treinenloop noopt fei
telijk Utrecht als uitgaansavond te kie
zen, Siaar in die richting zullen de Gou
wenaars het wel niet zoeken.
Gedevalueerd
Blijft op de „grote" lijn alles vrijwel
onveranderd» de dienst op het baanvak
Gouda—Alphen a. d. Rijn is geheel ge
wijzigd. Dit houdt verband met de elec-
trificatie Leiden—Woerden, waardoor de
treinenloop op dit traject nieuw opgezet
is. Deze electrificatie heeft het niet ge-
electrifWerde baanvak Gouda—Alphen
a. d. Rijn min of meer gemaakt tot een
zijlijn, die zich voor de aansluitingen te
Alphen a. d Rijn moet richten naar de
electrische treinen LeidenWoerden.
Sluiten de treinen in de huidige dienst
regeling te Gouda elk uur prachtig aan
op een van de electrische treinen naar en
van Den Haag, Rotterdam en Utrecht en
de uitgaande Dieselexprestreinen, in de
nieuwe dienst is dit verband geheel ver-
broken. De treinen uit Gouda gaan rijden
precies elk Jteel uur. Dit is een stil uur,
waarop alleen eens in de twee uur de
stoomtreinen uit Den Haag en Rotterdam
direct aansluiten. Terug komen de trei
nen te 45 minuten na heel uur hier aan.
Doordat de stoomtreinen in Gouda een
minuut worden opgehouden zal er eens in
de twee uur alleen naar Rotterdam een
directe verbinding zijn. Overigens is het
steeds in Gouda een min of meer lang
durig wachten. Blijft nog de vraag of de
nieuwe treinenloop ook het lokale ver
keer „ligt".
De opzet is bij thans vergeleken onge
twijfeld een verslechtering. Er wordt mo
menteel een onderzoek ingesteld naar de
rendabiliteit van de lijn GoudaAlphen,
waarbij het er om gaat of dit baanvak
al of niet voor het personenvervoer zal
worden gesloten.
Betere kans nodig
Het is duidelijk, dat een dienstregeling,
zoals die in de winterdienst gaat gelden,
niet bevordelijk is voor gunstige uit
komsten. Het is billijk te achten, dat deze
lijn een betere kans krijgt om haar be
tekenis te tonen. Al meer is hier gezegd,
dat het van groot belang is, dat deze
streek een goede rechtstreekse dienst met
Leiden (en daardoor met Haarlem en
verder) houdt, omdat bij opheffing een
dure en tijdrovende omweg via Den Haag
zou moeten worden gemaakt. Ongetwij
feld stelt de streek prijs op het behoud
van de lijn, maar dan is het ook zaak, dat
de streek attent is, dat dit traject door
een ongunstige dienst niet „uitgehold"
wordt. Is het door de slechte materieel-
positie niet mogelijk dit baanvak thans
goed te bedienen, dan dient het onder
zoek naar de uitkomsten te worden op
geschort tot de tijd, dat de treinenloop
verbeterd kan worden.
Tot die verbetering-,behoort in de eerste
plaats het herstel van een rechtstreekse
verbinding GoudaLeiden zpnder over
stappen in Alphen en los van de treinen
Leiden—Utrecht, een dienst, die te Lei
den en Gouda direct aansluiting geeft.
Ook in de nieuwe dienst moet steeds
,in Air hen worden overgestapt, waarbij
in beide richtingen de wachttijd elf Thi-
nuten bwlraagt, hetgeen veel te l§ng is.
De reisduur GoudaLeiden duurt daar-
dpor 44 minuten. Bij een doorgaande ver
binding, zoals vroeger het geval wa», kan
het aanmerkelijk vlugger.
De eerste drie treinen van Gouda naar
Alphen en omgekeerd lopen niet in het
vaste uurschema en gaan vroeger dan nu,
van Gouda vertrektijden 0.19 (tharts 6.27),
7.19 (thans 7.28) en 8.09 (thans 8.28),
daarna steeds 28 minuten vroeger dan
thans.
Op werkdagen gaat de laatste trein uit -
Gouda en Leiden al om 10 uur. Zondags
rijdt er, nog een latere trein, om 23 uur
uit Gouda en om 23.01 uit Leiden, hetgeen
de enige verbetering is, die de winter
dienst op dit baanvak brengt.
De treinenloop
GOUDA—ROTTERDAM (MAAS)
0.17A, 7.17A, 7.53A, 8.17, 8 47, 8.58B, 9.17,
9.39A, 10.17, 10.84C, 10.47, 11.17, 12.17,
13.39A, 13.53E, 14.17,
16 31F, 16 47, 17.17,
19 39G, 20.17,
22.17, 22.47,
13.29,
17.05,
12.31D, 12.47, 13.17,
14.'7, 15.17, 16.17,
1803G, 18.17, 1847, 19.17,
20 47, 20 56H, ,2117, 21.471,
23.17, 23 39G, 0.17.
ROTTERDAM (MAAS)—GOUDA
5.08A, 5.33A, 6.08A, 7.08, 7.21p, 7.33,
8.08, 8 41A, 9 08, 9 33, 10.08, 11.08, 11.13F,
11.33, 12.08, 12.53F, 13 08, 13.151, 13.33,
14.08, 14.30E, 15.08, 15.33, 16 08, 17.08,
17.15G, 17.33, 18.08, 19 08, 19.33, 20 08,
20.40H, 21.08, 21.33J, 21.53J, 22.08, 23 08.
GOUDA—DEN HAAG
6.15A, 7.15A, 7.48A, 8.07C, 8.15, 8.41, 8.56B,
9 15, 9.36A, 10.15, 10.28C, 10 41, 11 15, 12.15,
12.27D, 12.41, 13 15, 13 36A, 13 48E, 14 15,
14.41, 15.15, 16 15, 16 27F, 16 41. 17.15,
17.58G, 18.15, 1841, 19.15, 1936G, 20.15,
20.41, 20.54H, 21 15, 21.411, 22.15, 22 41,
23.15, 23.36G. 0.15.
Alle treinen stoppen te Voorburg, be
halve die van 8 07, 9 36, 13.36 en 19.36.
DEN HAAG—GOUDA
5.05A, 5.29A, 6.05A, 7.05, V 17D, 7.29,
8.05, 8.37A, 9 05, 9.29, 10 05, H 05, 11.10F,
11.29, 12 05, 12.50F, 13.05, 13.11E,
14.05, 1426E, 15.05, 15.29, 16.05,
17.11G, 17.29, 18.05, 19.05, 19 29, 20.05,
20.37H, 21.05, 21.29J, 21.50J, 22.05, 23.05.
Alle treinen stoppen te Voorburg vijf
minuten na vertrek uit Den Haag.
GOUDA—UTRECHT
5 29A, 6 01A.' 0.29A, 7.29, 7.49D, 8.01,
8 29, 9 09A, 9 29, 10.01. 10 29, 11 29, 11 41F,
1201, 1229, 13 14F, 13.29, 1343E, 14.01,
14.29, 1458E, 15.29, 1601, 1629, 17.29,
17.43G, 18.01, 18.29, 19 29, 20 01, 20 29,
21 01H, 21.29, 22.01J, 22.14J, 22 29, 23 29.
Te Woerden stoppen alleen de treinen
van 29 minuten na heel uur uit Gouda.
UTRECHT—GOUDA
5 42A. 6 42A, 7.15A, 7 42, 8.08, 8.24B,
8,42, 9.42, 9.55C, 10 08, 10.42, 11.42, 11.55D,
12 08, 12:42, 13.15E, 13.42, 14 08, 14.42, 15.42,
15.55F, 16.08, 16 42, 17.25G, 17/12, 18.08,
18.42, 19.42, 20 08, 20 24H, 20.42, 21.081,
21 42, 22 08, 22.42, 23.05G, 23.42.
Te Woerden stoppen alleen de treinen
van 42 minuten na heel uur uit Utrecht,
vertrek Woerden 56 minuten na heel uur.
DIESELEXPRESTREINEN
Naar Groningen en Leeuwarden (te
Amersfoort overstappen voor Diesel-
exprestrein naar Enschede): 7.I7A, 1I.I7A,
17.17G, 21 17G.
Alleen toegankelijk voor reizigers naar
Zwolle, Deventer en verder; de trein van
21.17 voor reizigérs naar Amersfoort en
•verder.
GOUDA—ALPHEN a. d. RIJN—LEIDEN
6J9A. 7.19A, 809, 9_00, 10 00,,^
12.00, 13.00A, 14.00, 15 00A,
18.0, 19.00, 2Ö0O
11 OOA,
17.00,
21.00, 22.00, 23.00H.
Uit Waddinxveen 10 minuten later, uit
Boskoop 15 minuten later. Te Alphen a. d.
Rijn overstappen naar'Leiden.
LEIDEN—ALPHEN a d. RIJN—GOUDA
Uit Leiden: 6 33A, 7 28A, 8.01, 9 01, 10.01,
11.01A, 12.01, 1301A, 14.01, 15.01A, 16.01,
17 01, 18.C1, 19.01, 20.01, 21.01, 22.01, 23.01,
(de trein van 23.01 geeft alleen op Zon
en feestdagen te Alphen a. d. Rijn aan
sluiting naar Gouda).
Alle treinen overstappen te Alphen a. d.
RlUit Alphen a. d. Rijn: 6.52A, 7.44, 8.35,
9 24, 10.24, 11.24A, 12 24, 13.24A, 14.24,
I5 24A, 16 24, 17.24, '8.24, 19.24, 20.24, 21 24,
22,24, 23.24H.
Uit Boskoop 7 minuten later, uit Wad
dinxveen 12 minuten later.
A alleen op werkdagen;
B alleen des $g^andags en op Woensdag
27 Decembèr, Dinsdag 2 Januari,
Dinsdag 27 Maart, Vrijdag 5 Mei en
Dinsdag 15 Mei, echter op Eerste
Kerstdag. Nieuwjaarsdag, Paasmaan
dag en Pinkstermaandag niet;
C als B, maar niet op Vrijdag 5 Mei;
D alleen op Woensdag 27 December,
Predikbeurten voor Zondag
Ned. Herv Gemeente: Sint Janskerk
(Achter de Kerk 5) uur ds H. M Cnossen,
10.30 uur ds H. M, Cnossen, bediening H.
Avondmaal, 5 uur ds Gerh. Heels, bedie
ning H. Avondmaal en dankzegging.
Zaterdag 8.30 uur in Koorkerk Avond
gebed.
Westerkerk (Emmastraat 33) 9 uur ds G.
Boer, 10.30 uur ds G. Boer, bediening H.
Avondmaal, 5 uur ds H. v. d. Akker, be
diening H. Avondmaal en dankzegging.
Kinderkerk (in gebouw Calvijn. Turf
markt 142) 10 uur de heer J. Teekens.
Ver. van Vrijz. Ned. Herv. (Peperstraat
128) 10.30 uur ds J. van Rossum, Winters
wijk.
Rem Geref. Gemeente (Keizerstraat 2)
10.30 uur ds J. de Wijs.
Evang. Lutherse Kerk (Gouwe 134) 10 u.
ds W. F. Schroder, oogstdankdienst.
Oud Katholieke Kerk (Gouwe 107) 10.30
en 6 uur pastoor G. F. Giskes.
Geref Kerk (Turfmarkt 60) 10 en 5 uur
ds A. Nühuis.
Geref. Kerk art. 31 (Turfmarkt 54a) 9.45
en 4.30 uur ds G. Koenekoop, viering H.
Avondmaal.
Geref. Gemeente (Stationsplein 15) 10 en
5 uur ds C. Steenblok.
Chr. Geref. Kerk (Gouwe 141) 10 en 5
uur ds J. P. Meierink, Zierikzee.
Nederd. Geref. Gemeente (Zeugestr. 38)
10 en 5 uur ds Joh. van Weizen, Donderdag
7.30 uur ds Joh. van Weizen.
Vrije Evang. Gemeente (Turfmarkt 23)
10 en 5 uur ds J. I. van Wijck, nam. be
diening H. Avondmaal, Dinsdag 7.30 uur
Bijbellezing ds J. I. van Wijck. Zaterdag
7.30 uur bidstond.
Leger des Heils (Turfmarkt 111) 10 uur
Heiligingsdienst, 0.45 uur openluchtsamen
komst Markt, 7.30 uur Verlossingssamen
komst, leiders majoor en mevr. S. Bar-
teling.
Kerk van Jezus Christus van de
Heiligen der Laatste Dagen (Spieringstr.
49) 5 uur dienst.
Goudse Stadsevangelisatie (Achter de
Kerk 5) 10 en 7.30 uur de heer J. F.
Snoeks, Haarlem, Zaterdag 8 uur bidstond.
NederlandIndonesië
Amarapoora 6 v Djakarta n Rotterdam
Atlantis 5 te Fremantle (gaat n Java)
Celebes Amst-DJak» ta p 6 Oporto
Garoet 7
General Sturgls p 7 K. St. Vincent thui
Kertosono Java-Rott P 7 Ceylon
- 7 te DJeddalt
Napoll 6 c
i n Djakarta
Oct. v Djakarta n Rotterdam
New Australia Java-Rott p 6 Slberoet
Oranje Amet-Djakarta p 7 Ouessant
Otranto verm 11 Oct v Djakarta n Rotter
dam erf' wordt 1 Novembe
Poelau Laut 9 om 20 u. te Un
Tablnta Amst-I
r Java te 1
Van 't Hofl 7 v Soerabaya te Semarang
Weltevreden 6 op 700 mjtt OZO^MaUa^
Geneesmiddel tegen I
huidaandoeningen. 1
'"Doet de Jeuk bedaren en I
doodt de ziektekiemen, zodat 1
j de huid zich kan herstellen. I
Dinsdag 2 Januari, Dinsdag 27 Maart
en Dinsdag 15 Mei;
E alleen des Zaterdags;
F alleen op de Zaterdag 23 December,
30 December. 24 Maart en 12 Mei;
G alleen op werkdagen, behalve d<
Zaterdags;
H alleen op Zon- en feestdagen;
I alleen op Tweede Kerstdag, Nieuw
jaarsdag, Paasmaandag en Pinkster
maandag;
J alleen op Zon- en feestdagen, echter
op Zondag 24 December, Eerste
Kerstdag, Zondag 31 December,
Eerste Paasdag en Eerste Pinksterdag
niet;
Reünie Bioscoop. De Hongaarse film,
„Ergens in Europa", om de plaats nader
aan te duiden, ergens aan de Donau, be
handelt ongeveer hetzelfde onderwerp, als
de beroemde Zwitserse film „Achter de
wolken", het probleem van de zwervende
kinderen. Deze film geeft een vroeger sta-^
dlum: De oorlog is nog niet afgelopen en
er ls dus nog geen officiële instantie, die
deze ongelukkige kleine onbekenden op
vangt.
Vooral het eerste deel van de fllmds aan
grijpend, bijna documentair en zo zuiver
film, dat de kennismaking met het werk
van de regisseur, Gé& Ranvényi, een ver
rassing is.
Dat eerste deel geeft in flarden, bijna
zonder dialoog, weer, hoe kinderen ouders
en huis verliezén. Zo is er bijvoorbeeld
een bomaanval óp een plaatsje, een lugu-"
ber verlaten lunapark met er tussen een
verdwaasd angstig kind, terwijl een me
chanisch muziekje macaber gaat «pelen.
Dit is maar een voorbeeld.
Eerst zijn er twee kinderen. Een derde
sluit zich er bij aan. Zij ontmoeten een
ander groepje. Samen gaan ze verder. De
troep ontmoet een andere groep. Vecht
partij. Gezamenlijk verder. Lopen. Sloffen.
Slepen. Rennen. Vechten. Uit zelfbehoud.
Taxi, mijnheer
Schouwburg-bioscoop. Men moet met
die filmgrapjassen een beetje voorzichtig
zijn. Wanneer rrtén het lawaai en de tru
cage er af trekt, daq houdt men meestal
niet veel zaaks over. Humor op het witte
doek is zeldzaam, 't Is' misschien in een
eenvoudige filmrecensie wat zwaarwichtig
gezegd:, maar men vergeet, dat numor
en tragiek vlak naast elkaar liggen. Dat
hebben de groten onder de komieken al
tijd begrepen. En hoe is h^t nu met Wil
liam Bendi*? Zijn figuur en zijn gezicht
en voor zover wij konden beoordelen,,ook
fcijn stem, heeft hij-mee en hij heeft •su
blieme momenten, w
Hei18 niet zo, dat men van de ene la"ch-
bui in de andere valt. Gelukkig niet. Men
zit vol binnenpretjes. Vooral in het eerste
deel van de film. dat gaat over de opbouw
en bloei van de taxi-onderneming The
red circle. In de rest van de film gaat de
regie langs platgetreden paden met snel
treinvaart met hem op de loop. Dan wordt
het een hardhandige grappensmljterlj. De
inhoud van de film navertellen is onmo
gelijk. Men zou graag de heer Bendix wel
eens willen zien in een film die met beide
benen op de grond staat. Maar, toch: alf
men gezellig wil genieten soms met een
schaterlach, soms met een glimlach, maar
altijd met een welwillend oog en oor, wel,
Williajn Bendix neemt u graag in z'n ouwe
taxi mee. De rest stoppe men in de baga
ge-ruimte.
Deze hongerige kindertroep in vodden lijkt
wel een zwerm sprinkhanen als zij een
auto aanhouden, de chauffeur overmeeste
ren en zich aan de vracht te goed doen. Ze
zijn in de ogen van de burgerij gevaarlijk,
deze zwervende horden. Geen wonder. Ze
stelen en plunderen, maar ze kunnen niet
anders. Opgejaagd door met geweren uit
geruste lieden jakkeren ze voort, Aan
doenlijk lief zijn de kleinsten, als aapjes,
die elkaar vlooien.
Dan nestelen ze zich in de ruïne van een
kasteel, waar een oude musicus woont.
Zijn voorraden worden geplunderd, flessen
worden onthalsd. De gulzig gedronken
wijn maakt hen dronken. Dronken kinde
ren! Ze zijn bijna in staat iemand op te
hangen, voor de grap. Na het betrekken
van de ruïne, die zij als een vesting ver
dedigen, wordt de geschiedenis geromanti
seerd. De musicus treedt op als Deus ex-
machina, door er voor te zorgen, dat zij de
ruïne als hun ejgendom kunnen beschou
wen. Er was nog geen ander uitzicht voor
deze verwilderde diertjes, ln toom gehou
den door de oudsten onder hen, die zich
bevrijd voelen als zij van de musicus de
Marseillaise hebben leren fluiten.
Katinka: meisje voor alles
Thalls Theater. Al ls de dienstboden-
nood niet meer zo groet als onlangs, toch
zouden ook tegenwoordig nog verscheidene
mensen erg in hun schik zijn als er in hun
huis plotseling een „meisje voor alles"
kwam opdagen. Maar als dat meisje voor
alles ln zo'n geval zou zijn als Katinka,
dan zou de vreugde over haar komst spoe
dig vergaan. Doch Katinka kwam ook
niet in het huishouden van George Forster
en zijp vriend Anton, om er de gedienstige
uit te hangen, maar om zich te wreken.
George, een beroemd acteur, had als voor
zitter van een examencommissie voor ad-
spirant artisten, Katinka's talenten op be
ledigende wijze ih twijfel getrokken; daar
om die wraak. To£n echter deV^aak vol
trokken was. was George's mening totaal
gewijzigd en was hij bovendien Aog hevig
verliefd op die, op <de keper beschouwd,
toch w«I aardige, verschrikking. Voor het
zover komt. ls er evenwel heel wat gepas
seerd ln da£ vrijgezellen huishouden, waar,
om de verwarring te vergrote*, ook nog
bij vergissing, een baby bgffbrgd werd.
Evenzeer beleefd» het gezjfT waaruit Ka
tinka, om der willë,van hrtr wraak, spoor
loos was verdwenen-^sformachtige dagen
en ook andere gezimien erf personen wer
den door haar manfipuldties, of vergissin
gen, die daar directe of Indirecte gevol
gen van waren, op een windhoosje ge-
tracteerd. Een dolle film, volkomen pre
tentieloos en zonder werkelijkheldazln,
maar lachwekkend en vaak geestig ln -han
deling en dialoog, met tal van verrassin
gen. Verantwoordelijk daarvoor zijn voor
namelijk Hannelore Schroth, Willy
Fritsch, Theo. Duitlegger en Hilde Hilde-
brandt.
ZATERDAG 7 OCTOBER 1950.
(Van een medewerker)
Als wij ons niet vergissen, werd voor de zevende maal de jaarlijkse fokveedag te-
Stolwijk gehouden, een dag, die als dè centrale fokveedag van de Krimpenerwaard
bekend staat, en waaraan alle fokverenigingen in deze streek en de K.I. Vereniging
Gouda en Omstreken medewerken en die steed» van heinde en ver belangstellen
den trekt. j
In verband met de vele regenbuien van de laatste tijd had men een ander terrein
moeten zoeken, dat wel begaanbaar was. Een oplossing werd gevonden op de oude
spoorbaan, dit langs de Coöperatie „Ons Belang" te Stolwijk loopt. In deze omstan
digheden was het terrein bruikbaar, het was een oplossing, doch de ruimte was, vooral
in de keuringsringen, te bekrompen. Laten we hopen, dat volgtend jaar de weergoden
gunstiger gezind zijn. Hoewel men vandaag hierover allerminst te klagen had: het
was een zeer mooie zomerse dag, waarop mens en dier moeten opfleuren.
De Stolwijker stier Karei van C. Verburg. die opnieuw met de erepalm van de fok
veedag ging striken.
Het bijeengebrachte vee lt ons niet ge
heel meegevallen. Er waren goede, soms
zelfs beste rubrieken, doch het geheel
menen we wel eens beter te hebben ge
zien. Eén van de oorzaken is natuurlijk
het minder goede weer, waardoor som
mige dieren veel hebben geleden. Andere
dieren waren voor deze gelegenheid van
stal gehaald. We weten, dat dan de dieren
ook niet zo tonen. Toch moet de hoofd
oorzaak elders gezocht worden. Misschien
moeten we daarvoor onze vinger op een
pijnlijke wondè leggen, doch dan doen we
dft in aller belang, Wij missen de nodige
samenwerking in de fokkerij en daardoor
mede stieren, die een goede stempel op
het nageslacht kuhnen drukken. De oude
ren zullen zich o.a. Dina's Adema 2 herin
neren, een stier, die in alle opzichten op
de voorgrond trad en aan Stolwijk naam
gaf. De combinatie is uit elkaar gegaan en
velen moesten noodgedwongen tweede
rangs materiaal aanschaffen. Immers, hét
geld, waarvóór men gezamenlijk goede
dieren ter dekking kon stellen, ontbrak
aan de enkeling. Doch de impasse, waarin
men is geraakt, behoeft niet te blijven. Een
oplossing menen wij te zien in de Vereni
ging voor kunstmatige inseminatie ln
Gouda, waarin men door samenwerking
betere stieren (hebben we vandaag kunnen
ziefrJ) ter beschikking heeft, van belang
voor de veeverbetering en waardoor men
tevens het probleenj van het niet-drachtlg-
kunnen-krljgen met succes ter hand heeft
genomen. Wij geven aan de gezamenlijke
fokkers dit punt ter overweging. En lat*
men daarbij vooral bedenken, „Eendracht
maakt macht".
En nu de dieren, waarvoor we u aller
eerst meenemen naar het rundvee.
Het verheugt ons te kunnen beginnen
met de beste rubriek oudere, stieren, een
klasse, die inderdaad ver uitstak boven
alle andere stierenklassen en waarin de
dieren of met een eerste of met een twee
de prijs werden bekroond.
IA werd de bekende Karei, 25047 S, eig.
C. Verburg e.a., Stolwijk, die zich, hoewel
hij in de bovenlijn niet geheel onberispe
lijk blijft, zeer goed liet zien. Fraai type
met veel adel, vlotte gang. Werd aan het
eind v/m de middag tot kampioen stier
uitgeroepen.
1B: Sjoukje's Adema, 25921 S, eig. de
K. I. Vereniging „Gouda en Omstreken",
een stier van eveneens fraai type, echter
door een onlangs doorstane ziekte niet in
die conditie. Werd later reserve-kampioen.
JC: Dolik 37, 21038 S, $ig. de K. I. Ver
eniging te Gouda, een bul, die zich voor
ruim 9-jarige nog uitstekend bewaart. Van
even ander type dan de beide eerste.
2A: Albert, 28708 S, eig. de K. I. Ver
eniging te Gouda, van .type ook goed, doch
vooral het kruis en de niet te fraaie hotfens
brachten de stier ln de 2e prijzen.
2B: Ceeszet 29. 28868 S, eig. Wedt Tl.
Verburg, Stolwijk, zoon van Karei v.n.,
hadden we graag iets malser en correcter
in de achterhand gezien.
Een prima vijftal, die we daarom -iéts
uitvoeriger hebbep beschreven. Wij hopen,
dat veel van hun kwaliteiten ln deze om
geving wordt verspreid.
Tweejarige minder
De tweejarigen waren minder.
IA: de massale, diepe en correcte Adema
33, 29588 S, eig. K. I. Vereniging te Gouda.
Het type hadden we gaarne anders gezien.
1B: Roza's Adema, 30301 S, eig. C. Ver
burg, e.a. Stolwijk, van goed type, doch
nk|t te fraai in kruis en achterbenen.
Tweede prijzen voor Jonkheer, 29585 S,
eig. C. Bongers, Stolwijk en Rinske's Ade
ma, 30130 S, eig. Gebr. de Jong Czn, Stol
wijk, terwfjl Relntje's Pels, 29209 S, eig.
J. Pons Pzn, Bergambacht een derde prijs
behkalde.
De éénjarige waren vrij goed, met aan
de kop Producent 4, 30920 S, eig. Rundvee-
fokvereniging „De Vooruitgang". Stolwijk,
goed gelijnde stier met adel. Iets hooglig
gend staartstuk. 2e prijs: Bernhard, 31415
S, eigenaar A. G. Graafland, Stolwjik. 3e
prijzen: Jonker, 30933 S, eig. m. Bogaard,
e.a. Stolwijk, Koosje's Dolik, 30fy4 S, eig.
P. de Jong, Krimpen a.d. IffsseV en Enno,
31413 S, eig. C. Voorsluijs, Stolwijk,
De stierkalveren waren in grote getale
(64 stuks), doch in doorsnede van matige
tot zeer matige kwaliteit aanwezig. Een
grondige beperking va»i de aanfqk (alleen
de beste, van beste vader en goedsoortige
productieve moeder hebben enige kans), is
de les, die men uit de beoordeling door
de jury kan trekken. En wanneer er dan
ook nog zeer weinig handel is, ls het totpal
mis. Enige toekomst heeft nog Ritsa's
Karei, een goedsoprtlg kalf met voldoende
kwgliteit, uit een goede, productieve moe
der i» van, A. v. d. Bröek, Stolwijk. Kreeg
een le prijs en werd uitgeroepen tot kam
pioen-stierkalf. Eveneens een le prijs be
haalde Grietje's Frans, eig/Dflv. d. Broek,
Ouderkerk a.d. IJssel, die hellas niet een
«tamboekkoe tot moeder heeft.
Tweede prijzen a.e.v. voor Cèrea Adema,
eig. J. Vonk—Noordegraaf, Ouderkerk a.d.
IJssel; Titus 2, eig. C. Bongers, Stolwijk;
Relntje's Karei, eig. J. Pons Pzn, Berg
ambacht; Maarten, eig. C. Bongers, v.n.,
Carmo, eig. H. Verburg, Bergambacht;
Marius, eig. H. Oudenes, Stolwijk; Diana's
Nero, eig. D. v. d. Berg, Gouderak.
Derde prijzen voor: Maurits 4, eig. P. P.
Stuurman, Bergambacht; Stolwijker Wel
kom, eig. C. BongerB, Stolwijk, Jantje's
Sjoukje, eig. Corn, de Jong, Krimpen a.d.
Lek; Anna's Reintje'ffi Pels, eig. J. Pons
Pzn, Bergambacht, Jopie's Karei, eig.
A. de Vries, Stolwijk; Willy's Frans, eig.
D. v. d. Broek, Ouderkerk a d. IJssel, An
ton, eig. M. Slingerland, Stolwijk; Afke's
Adema, eig. A- v. d. Eijk, Benthuizen;
Ida's Eduard, eig. T. den Ouden, Lekker-
kerk; Olaf, eig. Gebr. Scheer, Berken-
woude; Dirk, eig. W. de Vries, Stolwijk;
Jannie's Frans, van D. v. d. Broek, Ouder
kerk a.d. IJssel; Geertje's Piko, eig. A.
van Dam, Stolwijk en Willy's Nero, eig.
A. v. d. Berg, Gouderak.
Deze 23 bekroonde stierkalverert waren
afkomstig van 15 vaderdieren. Sjoukje's
Adema stond met 4 bekroonde zonen aan
de kop, gevolgd door Karei en Frans 271,
die er elk drie hadden.
Goede huiskalveren
De hulskalveren waren in doorsnede
beter. Wij zagen enkele typische diertjes,
waaruit, als ze zich blijven ontwikkelen
zoals ze zich nu laten zien e.i ook da
hiervoor benodigde verzorging krijgen,
goede fok- en gebruikskoelen kunnen
groeien.
In de zeven klassen waren in totaal
84 kalveren bijeengebracht. Hiervan
werden met een le prijs bekroond:
Truus XI, eig. J. Vonk—Noordegraaf,
Ouderkerk a. d. JJssel; Carma, eig. H.
Verburg, Bergambacht; Jenny 2, eig. M.
Oskam, Stolwijk; Greetje 12, eig. W. de
Vries, Stolwijk; Henrüe 2, eig. A. Boer,
Gouderak; Diena 10, efg. M. J. Spek, Stol
wijk; Janni 5, eig. D. v. d. Broek, Ouder-
Gouderak; Diena 10,
M. J. Si
kerk a d. IJssel; Johanna 8, eig. J. Pons
Pzn, Bergambacht; Sonja, eig. C. Verburg,
Stolwijk; Karla 2, eig. C. Verburg, Stol
wijk; Sjaan 6, eig. D v. d. Broek, Ouder
kerk a. d. IJssel; Mies, eig W. de Jont
Waddinxveen en Jannie, eig. A. v. a.
Berg, Gouderak.
Tweede prijzen kregen:
Coba 2, eig. M. J. Spek, Stolwijk;
Corrie 3, zelfde eigenaar; Pie 2, eig. M.
C. Bogaard, Stolwijk; Emma 0, .eig. M.
Oskam. Stolwijk; Ten 3, eig. Wed. Fl.
Verburg, Stolwijk, Coentje, eig. C. Ver-
burg, Stolwijk; Bebje 5, eig. Wed. Ver
burg, v.n.; Beatrix, eig. A. Boer, Goude
rak; Truida, eig. A. v. d. Berg, Gouderak;
Francien 4, eig. D. v. d. Broek, Ouderkerk
a. d. IJssel; Corrie 2, eig. C. Verburg,
Stolwijk; Roosje 4, eig. K. C. Snoek,
Bergambacht; Hanna 11, eig. M. J. Spek,
Stolwijk; Ina 3, eig. A. Boer. Gouderak;
Aaltje 10, eig. D. v. d. Broek, Ouderkerk
a. d. IJssel; Isabella, eig. W. de Jong,
Waddinxveen; Roza 6, eig. A. v. Dam,
Stolwijk en Margje, eig. A. v. d. Berg,
Gouderak.
Kalveren van: Boerderij Schouten,
Bergambacht; D. Oskam, Bergambacht;
K. Graveland Hzn, Stolwijk; C. v. d. Hee,
Bergambacht; P. v. d. Linde, Haastrecht;
J. Pons, Pzn, Bergambacht; W. Boer,
Stolwijk; W. de Vries, Stolwijk; M. J. v. d.
Spek, Stolwijk; Wed. Verburg, Stolwijk;
W. de Jong, Waddinxveen; A. Boer, Gou
derak; C. Bos, Stolwijk en H. Verburg,
Bergambacht, verwierven een 3e prijs.
De 50 bekroonde dieren waren afkom
stig van 14 verschillende vaders. Op de
voorgrond kwamen hiervan Nero van
Bouwlust, met 8 bekroningen, Karei met
7 en Sjoukje's Adema en Bertus 17, elk
met 6| stuks.
Bil de drie klassen pinken (25 stuks),
in doorsnede van vrij goede kwaliteit,
een le prijs voor: Elsje, eig. A. v. d. Berg,
Gouderak, en Irene 7, eig. K. Baardman,
Bergambacht.
Tweede prijzen voor:
Ploon, eig. P. v. d. Linde, Haastrecht;
Dikktte 2, eig. A. Boer, Stolwijk; Truus 8,
zelfde eig. en Ada 3 van M. de Jong,
Bergambacht, terwijl een derde prijs ver
kregen de pinken van: K. Baardman,
Bergambacht, Boerderij Schouten, Berg
ambacht; P. v. d. Linde, Haastrecht; C.
v. d. Hee, Bergambacht en J. Ai de Vries,
Stolwijk.
,11a' -drachtige vaarzen vormden een
kleine, doch vrij goede klasse, met een
uitgesproken kopnummer in Vlekje 8,
eig. J. Vonk—Noordegraaf, Ouderkerk
a. d. IJssel, fraaigelijnde, typische Vaars.
Tweede prijzen 'niet toegekend. Derde
prijzen: Gerrie, eig. J. Anker Jzn, Stol
wük en Rieka 28 van A. Boer, Stolwijk.
De melkvaarzen waren behoorlijk goed.
De kwaliteit van de uiers was over het
geheel ook goed te noemen.
IA: Margaretha, eig. P. v. d. Linde,
Haastrecht en 1 B Rosa 16, eig. Boerderij
Schouten, Bergambacht, beide goed
typische dieren, elkaar weinig ontlopend.
2e prijzen: Aafke 155, eig. Boerderij
Schouten, Bergambacht; Lieza 2, eig. M.
de Jong, Bergambacht; Blandlna 3, eig.
K. Baardman, Bergambacht; 3e prijzen:
SfolV
Mina 4, efg. J. A. de Vries, Sfolwijk;
Grietje 8, van W. de Vries, Stolwijk en
Irene 2, vah K. Baardman, Bergambacht.
De' sohotten waren goed met enige
goede kopnummers: le prijzen voor:
Irene 2, eig. C. Verburg, Stolwijk; Coba 2,
eig. L. Anker, Stojwijk; Ditje 2, eig. C.
Verburg, Stolwijk en Neeltje 2, eig. C.
Bongers. Stolwijk; 2e prijzen: Annie 7
eig. P. v. d. Bos, Stolwijk; Grietje 2?Va
M. J v d Spek, Stolwijk; Willy 2 elf'
A v d. Berg, Gouderak; Drieka2,' van
L. Anker, Stolwijk en Marie4, zelfde eis-
3e prijs: Margo 4, van M J. Spek Stol'
wük; Annle 7, eig P. Bongers, Haastreqht*
Mieke, eig. C Bongers, Stolwijk; Grletié
7, van M. C Bogaard, Sfolwijk en Poula
van A. v. Dam, Stolwijk.
Ouder melkvee
Het oudere melkvee, in NR.S inse
schreven, was vrij goed Aan de kop de
latere reserve-kampioene Rookje eig A
v d. Broek, Stolwijk, een ruitn'correct
gebouwde koe met goede melktekens, kon
even meer adel vertonen.
1B: Geertsje 40, van C. Bongers, Stol-
wijk; 2e prijzen Marrianne 2, zelfde eig
Annie 6, eig P Bongers, Haastrecht Sol
fie 8 en Dora 5 van zelfde eigenaar en
Pietje 6 van A. Boer, Stolwijk; 3e prtizen-
Heiltje 7. eig. M J. Spek, stolwg:
Francien 2, van M. Hak. Berkenwoude:
Marijke en Marianne van C Bongers'
Stolwijk en Beatrix van P Bonaer*'
Haastrecht. 8ers'
Het melkvee, in fokvereniging of R
ingeschreven was goed met dooreenge-
nomen goede melktekens. Aan de kon
hier een stalgenote van de kampioene en
reserve-kampioen, Rika, een ruim ge
bouwde, mooi gelijnde koe met adel
Kleine bemerking hadden we ln dé
spenenstand.
1B: Kee 2, eig. A. Boer, Stolwijk, die
in uier de IA de baas ls, doch overigens
evon mlnëar
even mipder.
2e prijzen: Marijke en Gerda2, van M
Hak, Berkenwoude en Fransje van J
Hailing, Gouderak, de oudste koe van de
fokveedag, een beste gebruikskoe met
toont productie' die no8 weinig slijt
3e prijzen: Nükerk 0, eig. J Pons Pzn.
Bergambacht en Jaantje, eig. M. Hak, vn
De productie-klasse, waarin slechts 5
dieren verschenen, een zware klasse
waarvoor naast een goed enterieur tevèné
een hoge productie wordt gevraagd was
zeer goed, met een extra kopnumm'er in
Pietje van A. v. d. Broek. Stolwiik
■fraai gelijnd met adel en prima melk
tekens. Werd later terechtP als k a In-
pioen e uitgeroepen.
De beide andere eerste prijzen waren
voor twee goedtypische elkaar weinig
toegevende, dieren van M de Jong Berg
ambacht, n.l. Clara 12 en Pietje 4.
Een 2e prijs'tooor Mietje 8, eig C Bor»
gers; een 3e voor Roza 4, eig. Boerderij
„Schouten Bergambacht; vermeldens
waardig is zeker, dat beide laatste dieren
elk in hun leven reeds ruim 45 000 kg
melk produceerden!
Mietje 8 gaf niet alleen blijk melk te,
kunnen produceren, want in de volgende?
klasse wist zij als moeder met afstamme-y
lingen de le prijs te behalen. Met 3 doch
ters vormde zij een beste uniforme groei
soortige melkdieren met goede uiers.
3e prijzen: groep van Adrie, eig. C. v. d..
Hee, Bergambacht en groep van Blondina,
eig. K. Baardman, Bergambacht.
De groepen kalveren van één fokker en
één. vader hadden een best kopnummer
in de groep van Frans 271, eig. D. v. d.
Broek, Ouderkerk a. d. IJssel, goedsoortig
groepje.
iB: groep van Sjoukje's Adema, eig.
W. de Jong, Waddinxveen; IC: groep van
Bertus 17, eig. M. J. Spek, Stolwijk.
2e prijzen: groepen van Karei, eig. C.
Verburg, Stolwijk; A. van Nero van Bouw
lust, eig. A. v. d. Berg. Gouderak en een
ander groepje van A. Boer, Gouderak.
3e prijzen: groepen van W. de Vries,
Stolwijk; P. v. d. Linde, Haastrecht; J.
Pons Pzn, Bergambacht en K. Baardman,
Bergambacht.
Met een groep pinken behaalde de
laatste, als enige ln een kitste, een 2e prijs.
De le prijs ln de groepen eigengefokte
volbloeden was onbetwist voor de groep
van C. Bongers, Stolwijk met een regel
matige groep Jonge dieren met goede
uiers; 2e prijzen voor: M. J. Spek, Stol
wijk; P. Bongers, Haastrecht: M. de Jong,
Bergambacht en een 3e prijs voor W. de
Vries, Stolwijk' en K. Baardman, Berg
ambacht.
In de klasse 5 oudere dieren van één
eigenaar en één vader werd P. Bongers,
Haastrecht één.v Op de tweede plaats: M.
J. Spek, Stolwijk, terwijl dei groep van
W de Vries een 3e prijs behaalde.
Een kleine, doch goede klasse waren de
fokgroepen van minstens 8 stuks van één
vader. Karei ging hier met een uniforme
groep ruim gebouwde typische dieren met
goede uie/s aan de kop, gevolgd door de
groep van Wüfrled van Bouwlust.
Geen enkele keer solt U meer klagen
dat het scheren pijn doet of dat de
huid stok geat of naschrijnt, indien
róór het inzepen een weinig Parol
mmt—mm wordt in
De varkens
Zoals het vooral ln een gebied, waarin
net product van de rundveehouderij tot
kaas en wel, een uitstekend varkensvoe
dermiddel wordt omgezet, behoort te zijn,
was voor de varkens een ruime plaats in
geruimd. En het verheugt ons te verne
men, dat zowel het aantal Inzendingen als
de kwaliteit vooruitgaat. Er blijkt uit, dat
aan de fokkerij van een goedsoortig vlees-
warenvarken meer aandacht wordt be
steed. Gelukkig, want hier ligt de basis,
waarop de varkensmesterij, een belangrijk
onderdeel in de bedrijfsvoering in deze
omgeving rust.
Uit de klasse oudere beren kwam de
kampioen, no. 2323, eig. A. de Lely, Stol
wijk, eerwsterke, typische beer, kon nog
even breder. De 2e prijs was van detel/de
eigenaar, no. 2500 Pr, terwijl de oude l(B63
pr, eig. J. P. v. d. Bu. Bergambacht. »de
fij «loot. Bij de jongese beren een le prijs
voor de goed typische, goed ontwikkelde
12747 l.o. van H. v. d. Vlist, Gouderak 2e
prijs: 12754 l.o. en 3e prijs no. 2A22 Pr van
dezelfde eigenaar.
Oudere zeugen: le prijs np. 3131 Utr.,
eig. A. de Lely, v.n., vrij goed type, goede
lengte; 8e prijs: no. 8687. eig. K. Baard
man, Bergambacht.
De jongere zeugen waren goed. Een le
prijs voor 10548 l.o., goed ontwikkeld en
van het gewenste type, eig. A.V. d. Berg,
Gouderak, 2e prijs 1091» l.o. eig. P. Blonk,
Stolwijk; 3e prijs: 10384 l.o., eig. J. P. v.
d. Bas, Bergambacht.
De zeugen met biggen waren goed,, met
IA prijs voor 8253, «terzeug, vrij goede
zeug Qiet flink toomgoedsoortlge biggen,
eig. C. Voorsluijs, Stolwijk. 1B zeug no.
9279, wnrvan de biggen vooral best
waren. Eig. A. G. Graveland. Stolwijk. 2e
"irijs no. 8070, eig. W. Anker, Stolwijk; 3e
)rfls no. 9682 l.o., eig. A. G. Graveland v.n.
De klasse tweetallen* waren ook goed
mét aan de kop IA een^weetal goede zeu
gen, waarvan één zei fa best, goede ont
wikkeling, eig D. Oskam, Bergambacht,
die zich ook gigenaar mag noemen van
het tweetal, dat een 2e prijs krèeg. 1B
werd een groep van C. Voorsluijs. Stol
wijk, terwijl- een groep van K Baardman
Bergambacht met een 3e prijs werd be
kroond.
Bij de drietallen ging een goed uniforme
groep goed ontwikelde biggen van J P-|
v. d. Bes, Bergambacht veruit aan de kop.
3e prijs: groep van C. Slingerland. Ber
kenwoude.
WATERSTANDEN 7 OCTOBER
Rulirort 0.4J onv Loblth 9 5» 0 02 NU-
megen 7.39 OOS: Arnhem 7 48 -0 02;
ZATERDAG 7 OCTOBER 1950.
GOUDSCHE COURANT
TWEEDE BLAri - PAGINA' T
De Rijnstreek heeft haar electrische trein en zij heeft hem geestdriftig
ontvangen. Uitbundig zelfs, want overal in de plaatsen langs de lijn
Leiden-—Woerden was de bevolking uitgelopen om de eerste electrische
trein te verwelkomen, toen gistermiddag de officiël^ reis gemaakt werd
waarmede de geëlectrificeerde lijn in gebruik gery^men werd. Muziek,
Versieringen, vlaggen, toespraken, geschenken, het- was overal hetzelfde
en het vertolkte de grote vreugde van de streek, dat zij op het electrische
net is aangesloten.
Electrificatie van een spoorbaan spreekt.
Al twee en zeventig jaar heeft de Rfjn-
itreek haar spoorwegverbinding en er rij
den elk uur redelijk snelle stoomtreinen
in beide richtingen. Wanneer morgen bij
de aanvang van de winterdienst de elec
trische treinen op het baanvak komzn,
- blijft het bij de uurdienst en het gaai op
een betrekkelijk kort traject als Léiden—
Utrecht met vier tussenstations niet eens
zo opvallend veel sneller, acht minuten
in de richting Utrtcht en tien minuten in
ds richting Leiden.
Toch is de ingebruikneming van de
electrische exploitatie als een gebeurtenis
van groot belang gevierd. Waar zit die
steeds opnieuw blijkende vreugde over de
electrificatie van een spoorbaan in, zo
troeg de presldent-divecteur van de Ned.
Spoorwegen, ir F. Q. den Hollander, in een
van zijn tpespraken tijdens de feestre i.
In het nieuwe, in het geruisloze? Het meest
waarschijnlijk is, zei hij, dat het snelle
aantrekt. En de autoriteiten, die onderweg
op de station» het woord voerden, gaven
er nog een antwoord op: electrificatie van
een spoorlijn vergroot de ontwikkelings
mogelijkheden van een streek.
En dit was waarschijnlijk de reden van
de grote toeloop ajlerwege: de bevolking
voelt irttuïtlef de electrificatie als een
stap naar de vooruitgang: goede verkeers
verbindingen scheppen goede kansen. En
dan is er de altijd optredende voldoening
over een aanwinst, men is blij met iets
nieuws.
Een grote dag
Dat bleek zo treffend in Leiden. De Sleu
telstad kent al vele jaren op het traject
Rotterdam—Amsterdam zijn electrische
treinen en de in uitvoering zijnde wer
ken bij het station zijn waarschijnlijk van
grot ei importantie voor de stad dan de
electnficatie van de lijh naar Utrecht.
Toch stonden overal mensen langs de
spoorbaan, hier en daar hingen vlaggen uit
en in bedrfiven was het werk een ogen
blik neergelegd en stond het personeel
aangetreden oip naar de nieuweling te
wuiven.
Leiden was het eerste station, dat de
feesflrein, een splinternieuw stel met bloe
men voor de ramen, aandeed. Hij begon
zijn reis in Utrecht, nam in Woerden nieu
we gasten aan boord, gleed langs Gouda
naar Den Haag S.S., schoot omhoog over
de verbindingslijn naar Den Haag HSM
en bereikte zo Leiden, waar de politie-
muziek stond aangetreden ep loco-burge
meester J. C. van Schaick een begroetings
woord sprak tot de directie van de Ned.
Spoorwegen met ir Den Hollander was
er drs D. J. Wansink en de overige
autoriteiten, onder wie de heet J. C. Sil-
levis als vertegenwoordiger van de Com
missaris der Koningin, mr G. H. Dijkmans
van punst, inspecteur-generaal van het
Verkeer en ir J. Zijderlaan. rijkshoofdin-
spectéur van het Verkeer.
Een krans van het Lefdse gemeente
bestuur werd aan dW trein gehangen en
toen begon de glorieuze rit door de Rijn
streek. naar Alphen a.d. Rijn met zijn vele
vlaggen op het station, waar burgemees
ter E. C Witschey het welkom toeriep en
toen naar Bodegraven met muziek op het
versierde station en een toespraak van
burgemeester mr J. J. faoles. Voor Bode
graven was het een grWé dag, honderden
inwoners, jong en oud, op het perron en
langs de spoorbaan. In Woerden was het
perron verpierd met bloemen en met het)
mooiste wandtapijt uit het stadhuis, voor
welk decor als stijivolle achtergrond, bur
gemeester H. G. van Kempen, nadat de
muziek een welkomstmars had geblazen,
de ruim honderd passagiers van de féest-
trein begroette.
Al die toespraken waien één van toon:
vreugde over de totstandkoming van de
electrificatie, een verwijzing naa^ de
nieuwe ontwikkelffigsmogelijkheden van
de verschillende gemeenten en grote dank
baarheid jegens de Spoorwegen èn „het
werd nergens vergeten de velen, die aan
het grote werk hun steentje hebben bij
gedragen en w/er vertegenwoordigers
mede tot het gezelschap behoorden.
Talrijke geschenken
Behalvewoorden, overal geschenken.
Leiden had een product van een zijner be
drijven voor de directie der Spoorwegen
Gelukkige jongen in
Zoeterwoude
Elke dag is een jongen van elf
jgflr uit Zoeterwoude tijdens het
werk voor de electrificatie van de
spoorlijn Leiden—Woerden gaan
kijken hoever men al teas. Hij heeft
dat verteld Hl een brief aan de di
rectie wan de Spoorwegen, een keu
rige brief, waarbij hij een knappe
tekening tian een electrisch trein
stel had gevoegd. En of hij de eer
ste reis per electrische trein mocht
medemaken?
De Spoorwegen hadden gaarne
deze jeugdige enthousiast op de
feestrit genodigd, maar. zo vroeg
men zich af, zou hij zich tussen al
die deftige heren wel thuis voelen?
Daarom heeft men er wat anders
op gevonden. De jongen uit Zoe
terwoude heeft een vrij biljet Lei
den—Utrecht 2e klasse thuisgestuurd
gekregen en daarmede mag hij Zon
dag, op de eerste dag, waarop de
electrische tteinen rijden, in de
kussens heep en weer reizen. Hij
heeft bovendien boekjes en plaatjes
over de spoorwegen ontvangen
Er1 zit morgen een dolgelukkige
knaap in de trein.'
„om de geest tot wijsheid te inspireren",
Alphen a. d. Rijn bood twee gedenkbor
den, een voor de directiekamer in Utrecht
en een voor het eigen station aan. Maar
niet alleen het gemeentebestuur droeg een
cadeau aan, ook de Alphense burgerij en
de industrie bliezen in de bus: de vereni
ging Alphens Belang schonk een door vier
leerlingen van de Martha-stichting, die als
beloning vlak bij de autoriteiten mochten
staan, vervaardigde bank aan en drie Al
phense bedrijven bij monde van de heer
C. Verruijt een enveloppe roet inhoud voor
een fonds ten bate van het spoorwegperso
neel.
Bodegraven schoot geweldig uit z'n slof.
Er was een comité uit de burgerij gevormd
en ook handel en industrie hadden verras
singen. een bloemenbak op het wachtlo
kaal op het tweede perron, een volvette
boerenkaas voor de directie en een elec
trische klok aan de gevel van het stations
gebouw. Inmiddels waren leerlingen ven
de Huishoudschool in de trein gesprongen
en zij brachten leder lid van het gezel
schap een pakket met producten van de
plaatselijke nijverheid, een kaasje, bloem
bollen en parfumartikelen.
In Woerden kwam er later nog wat
„kazigs" bij en elke reiziger was zodoende
bepakt en beladen en onder deze omstan
digheden was het maar goed, dat Avifauna
niet op het idee gekomen was om leder
een vogel in een kooitje aan te bieden,
want heus, dan was er ook een goederen
trein nodig geweest. Maar al etend, snui
vend en kijkend zullen stellig de gasten
thuis met hartelijke gedachten aan het
enthousiaste Bodegraven denken.
„Onze" kaas
„We voelen ons allen nét kinderen, die
het wat leuk vinden iets te krijgen en in
elk geval is on» kinderhart verrukt", zo
bedankte ir Den Hollander.
Behalve de feesttrein, reden nog twee
greinen Leiden—Woerden met een krans
voorop. Dat was een attentie eveneens van
Bodegraven, dat bij het einde van de 72
jaar stoomtractie de trouwe dienst van de
stoomtreinen had geëerd door de twee ttei
nen. die kort voer de aankomst van de
feesttrein uit Bodegraven vertrokken, met
een krans te tooien.
Met de klank nog in de oren van het
burgemeesterlijke loflied op de kaas uit
Bodegraven reed het gezelschap Woerden
binnen en daar stond dan burgemeester
Van Kempen met eengrote kaas en
hij vertelde, dat dit nu de echte Woerden-
se kaas is. een wereldberoemde van de
grootste markt van de streekEn die
autoriteiten uit Bodegraven maar kijken!
Enfin, Bodegraven en Woerden hebben
later; heel genoeglijk bij elkaar op de re
ceptie gezeten, 't WaS alleen maar goed,
dat de feestrit niet naar Gouda ging, want
daar fijn ook kaas en een markt....
Woerden voegde er twee enveloppen bij:
één voor de apoorweg-t.b.e.-vereniging en
één voor de stichting voor sociale bijstand
van het spoorwegpersoneel.
Verlanglijstje
Het gebeurt niet elke dag, dat de spoor
wegdirectie op bezoek komt en daar er in
de nijvere Rijnstreek goede kooplieden
wonen, werd het ijzer gesmeed om nog ]»-
stkande verlangens in de oren van de ne
ren uit Utrecht te fluisteren. Leiden, dat
aan zijn spoorwegwerkert voorlbplg genoeg
heeft, had geen wensen, maaisjn de Rijn
streek stond een en ander op het verlang
lijstje ln Alphen vroeg de burgemeester
aandacht voor de industrialisatieplannen
met wat er op spoorweggebied aan vast
zit. En de heer P. Groenhart van Alphens
Belang zei: We geven wel een bank, maar
we hopen, dat we een halfuursdienst krii-
gen en er dus niet veel op behoeven te
zitten.
Wilt u een halfuursdienst. zei de presi
dent-directeur, wel zorgt u voor voldoende
reizigers, dan komen de treinen wel. Ir Den
Hollander was in Alphen begonnen met te
zeggen: toen lk hoorde zeggen, dat er nog
wen«%n leven, dacht ik nü komt Alphen—
Góuda. Maar dat viel mee. U staat mij
toe. dat ik daarover op het ogenblik niets
zeg. Wel wil ik zeggen, dat wij alles met
de grootste ernst zullen bekijken en zul
len doen wat wij kunnen ter bevordering
van het prachtig streven naar ontwikke
ling.
In Woerden kwam de heer C. J. P. En
gels met twee wensen: help ons af van
de steen des aanstoots, die de overweg bij
het station is en geef ons de rechtstreekse
verbinding met Amsterdam via Harmeien
Bleukelen terug.
De Woerdense verlangens klonken op de
receptie, die de spoorwegdirectie tot be
sluit van de reis hield in „Neuf' in de
vlaggende hoofdstraat van de gemeente,
welker bevolking eveneens in groten ge
tale de electrische begroette Daar heeft
ir Den Hollander op z'n gezellige manier
nog eens gesproken.
Tja
't Zou een beetje saai worden, zei hij,
als er geen wensen bestondel). Dan zou
den we helemaal niets meer te doen heb
ben en dan is het niet leuk meer.
Wat die tunnel betreft, antwoordde hij
de voorzitter van Woerdens Bloei: tech
nisch is dat niet zo moeilijk, maar het
geld. En dan de electrische verbinding
met Amsterdam. Vanochtend hebben we
er nog over gesproken. We zeiden: als men
soms over die rechtstreekse begint, wat
moeten we dan zeggen? Tja, materieel is
het op het ogenblik onuitvoerbaar. Laat ik
de woorden mogen gebruiken, die men in
's lands vergaderzaal wel kan horen: we
zullen het in overweging nemen.
Tot slot heeft ir Den Hollander een
hartelijk woord van dank gesproken tot
het personeel, dat voor de electrificatie
gezorgd heeft. Het heeft het wejk op de
gestelde datum afgeleverd en voortreffe
lijk gewerkt, nauwkeurig en snel.
Met de electrificatie van de spoorlijn Leiden—Woerden werd een begin ge
maakt in Mei 1949, toen de te Boskoop ingerichte openluchtwerkplaats de eerste
funderingsblokken afleverde. In totaal zijn hier 689 van deze betonnen voet
stukken aangemaakt, die 's nachts per werktrein langs de spoorbaan werden
geplaatst. Op de emplacementen van de langs de lijn gelegen plaatsen zijn de
betonfunderingen ter plaats gestort. Hun aantal bedraagt 47 en aan de bijna
750 voetstukken, die dus in totaal zijn geplaatst, werd ongeveer!200 m3 beton ver
werkt.
Om, ter bevordering van een gelijkmatige slijtage van de stroomafnemers der
treinen, de rljdraad zig-zag te trekken, zijn op de andere geëlectrificeerde enkel-
sporige baanvakken in ons land de masten afwisselend links en rechts vah de
spoorbaan geplaatst. Op het eveneens enkelsporlge traject Leiden—Woerden
heeft men dit niet geda&n, omdat rekening is gehouden met de moffeiijkheid,
dat dit baanvak in de toekomst dubbelsporig wordt, ofschoon plannen daartoe
weliswaar nog niet bestaan.
In totaal ls 40 km enkelspoor van bovenleiding voorzien. Hiervan zijn 10 km
emplacementsporen en 30 km zg. vrije baan. Hieraan werd 200 on koper verwerkt,
terwijl voorts 5500 isolatoren en 60 wielafspanners weiden gebruikt.
De electrificatie heeft een aantal wijzigingen in stationsaccommodatie en spo-
rensituatie nodig gemaakt. Zo werden te Alphen a. d. Rijn de beide perrons
over een lengte van 150 meter opgehoogd. Hetz.elfde geschiedde met het tweede
perron te Bodegraven. Op de emplacementen van de stations Alphen, Bodegra
ven en Woerden werd door verlegging van wissels enz. de sporensituatie ver
beterd. De werkzaamheden ter versterking van de zeer talrijke bruggen en brug
getjes z.ijn nog in volle gang. Bij de eveneens zeer talrijke particuliere overwegen
in dit 34 km lange traject werden in totaal 605 waarschuwingsborden geplaatst:
„Hoogspanning! Aanraking der draden levensgevaarlijk!" Boven de kruisingen
met verkeerswegen werden 28 poorten met dezelfde waarschuwing aangebracht.
Ook de beveiliging van het traject Leiden—Woerden heeft door de electrificatie
verschillende veranderingen en moderniseringen ondergaan. De electrificatie
maakte het verplaatsen of nieuw in dienst stellen van 35 seinpalen nodig, terwijl
het Seinwezen ongeveer 60 km kabel aan de verschillende wijzigingen en moder
niseringen van de beveiliging verwerkte. De grote verbetering voor de reizi
gers is de overgang van het stoomtreinmaterieel op de comfortabele electrische
stroomiijntreinen. Naast meer comfort brengen deze treinstellen ook rijtijdver
kortingen mede. De volledige uurdienst op het baanvak Leiden—Woerden v.v.
blijft gehandhaafd. In de late avonduren is nog een trein in beide richtingen toe
gevoegd, zodat het aantal treinen op werkdagen van 17 op 18 en op Zon- en
Feestdagen van 12 op 13 is gebracht.
De electrificatie brengt o6k nog een grote verbetering'piede voor een plaats,
cfie zelf niet aan de nieuw geëlectrificeerde lijn ligt, n.i Vleuten. Hier Stopten
tot nog toe uitsluitend een aantal stoomtreinen Utrecht—Leiden v.v. Thans is
Vleuten in de nieuwe electrische uurdienst Utrecht—Leiden v.v. bij alle treinen
opgenomen.
Onder grote belangstelling reed de trein
Bodegraven binnen, waar de burgemees
ter, de heer J. M. Cróles, de president
directeur, de heer F. Q. den Hollander en
vele spoorweg-autoriteiten dank bracht
voor de verbetering van dit traject.
Winterdienstregèling van
„De Twee Provinciën"
(Van onze correspondent).
Zondag gaat de winterdienstregeling van
„De Twee Provinciën" in. Vergeleken bij
de zomerdienstregeling zijn geen wijzigin
gen van betekenis aangebracht. Alleen
vertrekken alle bussen in 't vervolg uit
Bergambacht naar tGouda twee minuten
vroeger, ten einde de aansluiting op de
treinenloop te handhaven. Dus in plaats
van 15 minuten vóór elk hele uur, ver-
trekken de bussen 17 minuten vóór het
hele uur uit Bergambacht en komen dan
om 10 ml»uten^ver het uur in Gouda aan.
De wens /fan de burgemeesters van
Bergambacht en Stolwijk om weer een
halfuurverjlinding te krijgen is niet in
vervulling gegaan. Aan het verzoek om
weer de bussen voor 44 personen in ge
bruik te nenyn is wel voldaan, want
sedert enige weken is dit grote materiaal
weer ingelegd op de lijn Schoonhoven—
Gouda. r
Spoorkaartjes in bussen
fei-krijgbaar
Met ingang van 8 October zullen ln de
bussen van „De Twee Provinciën" bij
wijze van proef plaatsbewijzen- van de
Spoorwegen van Gouda naar Rotterdam,
Den Haag en Utrecht verkrijgbaar worden
gesteld.
Buspassagiers behoeven dus niet meer in
Gouda aan het loket een plaatsbewijs te
kopen, doch kunnen zich onmiddellijk na
aankomst van de bus naar de perrons
begeven.
T«n gevolge vsn het gedurende de na
oorlogse jaren op vrij ruime,schaal in
„De Korte Akkeren" bouwen van wonin
gen en het vaststellen van nog uit te
voeren bouwplannen in die wijk, zijn geen
grote aaneengesloten -percelen bouwgrond
daar meer voorradig, zodat in de zeer
nabije toekomst over bouwgrond/ elders
moet kunnen worden beschikt.
De gemeenteraad zal daartoe strekken
de voorstellen van ons, zo delen B. en W.
mede, kunnen tegemoet zien.
Er zijn in dit stadsdeel evenwel nog ver
schillende kleinere percelen onbebouwd,
welke terreinen voor het grootste gedeel
te reeds vóór de oorlog bouwrijp werden
gemaakt en daardoor onmiddellijk zou
den kunnen worden bebouwd. Die per
ceeltjes behoren voor het merendeel in
eigendom aan particulieren, die bereid
werden gevonden de grond aan de ge
meente te verkopen.
Het laat zich aanzien, dat eerlang de
mogelijkheid zich zal voordéen om nu ook
op die verspreid liggende perceeltjes
grond woningen te bouwen. j
De besprekingen met het ministerie van
Wederopbouw en Volkshuisvesting over
een daartoe strekkend plgn verkeren in
een stadium, waarin mag worden ver
wacht, dat overeenstemming voor de bouw
zal worden bereikt.
Het plan omvat de bouw van 106 pan
den, ell{ bestaande uit een h$iedenwoni»g
voor |fen „onvolledig" gezin, bijvoorbeeld
jonge kinderloze gezinnen of ouden van
dagen, en een bovenwoning voor een nor
maal gezin, zodat bij verwezenlijking van
de plannen ,hier in totaal 212 woningen
aan de woningvoorraad zullen kunnen
Worden toegevoegd.
Op <üt ogenblik wordt nog nagegaan, op
welke wijze de nog overblijvende per
ceeltjes grond, welke door geringe af-'
metingen rtiet voor huizenbouw kunnen
worden .gebruikt, kufmen worden benut;
overwogen wordt om op deze overblij
vende grond autoboxen te bouwen, waar
aan ook in hét onderhavige stadsgedeelte
grote behoefte bestaat. Del bpuw maakt
een renderende exploitatie mogelijk.
De totale bouwkosten, met inbegrip van
de grondkosten en de bouw yan 15 auto-*
boxen, worden op 1.506.009 geraamd.
Om te voorkomen, dat, wanneer de be
trokken instanties zich met het bouw
plan accoord verklaard zullen hebben, de
uitvoering van deze bouw, bij gebrek aan
de nodigebesluiten van de zijde der ge-
meentq zou worden opgehouden, komt het
B. en W. gewenst voor, dat de raad zich
reeds thans over die bouw uitspreekt.
Te dien einde vragen B. en W. de raad
een crediet van 1.506.000, alsmede mach
tiging om de nodige voorbereidingen te
treffen.
Moerkapelle en Zevenhuizen
houden hun late dienst
In de winterdienstregeling van de N.V.
Citosa te Boskoop morgen ingaande
zijn op de lijn Boskoop—Den Haag de
vertrektijden uit Boskoop Bulksebrug één
minuut (nu 27 minuten na heel uur) en
van halte v. d. Geur twee minuten (nu 31
minuten na heel uur) later gesteld.
Op de lijn Leiden Alphen Bodegra
ven Gouda Waddinxveen Boskoop
Hazerswoude Leiden vertrekken alle
ritteh van Bodegraven richting Gouda
niet meer 25 doch 23 minuten na heel uur.
De dienst van 20.05 uit Gouda naar Bode
graven, die momenteel eindigi te Alphen,
loopt door naar Leiden, aankomst 21.23.
Bfigfekomen een dienst om 21 25 urt LeP-
den richting Alphen en Gouda. Deze rit
gaat om 22.30 uit Bodegraven. Voorts bij
gekomen een dienst om 22.52 van Gouda
naar Boskoop.
Op de lijn Bodegraven Woerden
Harmeien Utrecht vervallen de diensten
6.02 uit Woerden naar Bodegraven en
22.27 van Bodegraven naar Woerden. Van
Bodegraven naar Utrecht gaat de eej|te
dienst om 5.27, voorheen 0.27, terwijWie
dienst van 23.00 uit Utrecht niet meer
eindigt te Woerden, doch doorloopt tot
Bodegraven, aankomst 23.55. *Op Zondag
vertrekt de eerste dienst uit Bodegraven
naar Utrecht om 7.27 en loopt de dienst
uit Utrecht om 23.15 door naar Bode-
kapelle en Zevenhuizen naar Gouda en
terug, welke tot dusver als zomerdiensten
golden, worden bij wijze van proef in de
winterdienstregeling gehandhaafd. Bijge
komen een dienst om 8.45 uit Gouöa tot
Moerlfapelle, aankomst 9,20. Voorts wordt
een proef genomen met speciale diensten
op Zondag voor ziekenhuisbezoek te
Gouda en wel pp de Zondagen 8, 15, 22
en 29 October'en 5 November a.s. uit
Moerkapelle en Zevenhuizen. De vertrek
tijden van deze diensten, welke niet in de
dienstregeling zijn opgenomen, luiden:
id 4
dags en Vrijdags 1.30—4 uur).
7 Oct. 4—8 uur Concordia: Receptie bestuur
vereniging van ouden van dagen „Ons Be
lang" ter gelegenheid eerste lustrum.
7 Oct. s uur Kattenslngel: Start Goudse
Singeüoopestafette.
7 Oct. 7.31 uur Café Duynstee: Bijeenkomst
- ixi-
Oct. I uur Central: Vergadering comité
„Sint Nicolaas aotie 1930" Mlddenstandscen-
G-oudse Middenstandsverenlging voor
11 Oct S uur CalvUn: Vergadering Geref
Bond. spreker ds J. J. Timmer over ..Ezra1®
Oct. I uur Reünie: Vergadering Goudse
Fotoclub, voordracht L. A. v. A. Velden over
„Motieven".
Oct. i uur TUdelUk stadhuis: Vergade
ring gemeenteraad
S Oct. 8 uur Reünie- Bijeenkomst Huma
nistisch Verbond, tweede voordracht cursus
ds J. van Rossum, onderwerp „Oosterse in
vloeden in het Christendom"
S Oct. I uur Aula Gemeente Museum: Bij
eenkomst Volksuniversiteit, eerste voor
dracht cursus Nieuwste Geschiedenis door
A. L. Constandse onderwerp „Verbreiding
der Westeise civilisatie over Amerika en
Azië"
12 Oct. I uur Reünie: Filmavond Volksuni
versiteit' vertoning „De bezoeker".
1 it Oct. 8 uur Reünie: Spreekbeurt ds J.
Börger voor L>ogosverband
tl oct 11.3» uur Geref. Kerk: Provinciale
dag Bond van Geref. vrouwenverenigingen
ln Nederland.
12 Oct. 1.15 uur Nieuwe Schouwburg; Op
voering afscheidsrevue „Tabé" door „De
Scherpschutters".
18 Oct. 7.38 uur VrUe Evang. Gemeente: Bij
bellezing ds J I van Wijck
12 Oct. 7.38 uur Nederd. Geref. Gemeente:
Spreekbeurt ds Joh. van Weizen.
13 Oct. 8 uur Het Blauwe Kruis: Hersen-
g ymnastieka vond Bond van Arbeiderseape-
ranttsten 4
13 Oct. I mor Het Blauwe Krul»: Ledenver
gadering Remonstr. Geref Gemeente;
14 Oct. 3—5 uur Kazernestraat 14: Receptie
besturen Goudse Bond van Dilettantenvereni
gingen, ter gelegenheid 30-jarig bestaan
14 Oct 8 uur Concordia: Opvoering revue
Mierfst-zotternij" dOor „Het Kameleon",
njiff oct. t uur Nieuwe Schouwburg: Eerste
JKnnemen-tsconcert „Gouds volksconcert"
Rotterdams Phil harmonisch Orkest
Eduard Flipse, solist Cor de Groot,
OLIEBOLLEN
Uit een brief van een dame, die Za
terdag een poosje zich met oliebollen
heeft beziggehouden.
Opeens bevond ik'mij in een lange
laan. Aan weerszijdeii waren bomen,
die in plaats van bladeren oliebollen
droegen. De straat wak geplaveid met
oliebollen. Toen kwaml er eenfbakfiets
aan. Op het zadel zat qen dikke, arro
gante oliebol met een pet van de P.T.T.
op. ..'t Is allemaal jouw schuld", zei
hij en h\j spuwde een krent in mijn
richting.
Toen zag ik het. Op de bakfiets lag
een brievenbus. Uit het bovenste
gleufje stak een oliebol en uit het Qn-
derste gleufje ook een oliebol. Hij zag
erg rood, net of hij ergens moeite mee
had. „Gestikt in de oliebollen", zei de
oliebol, 't Was een droevig gezicht.
Toen heb ik m'n mand opengedaan en
hun een oliebol gepresenteerd.
Toen werd hij kwaad. Op zijn ge
schreeuw kwamen van alle kanten
oliebollen toerollen: dikke, dunne,
zachte, harde, gladde, ruwe, nette, on
beleefde, bruine, lichte, gele, kleine,
warme, koude, stugge, malse. „Breng
ons weg", nepen ze, want we zijn be
steld." Eerst was het een troep, to?n
éen hoop en toen een berg. Midden op
die berg stond ineens een politie-agent.
Hij had een neus als een oliebol. „Dat
kan zo niet, dame", zei hij. „U zit <fe
veiligheid van 't verkeer in 't vaar
water." „Weet u wat", zei' ik, „we
dempen er de singel mee." Toen wer
den ze bang en liepen allemaal weg de
huizen binnen. Ze kropen door open
staande ramen en dakvensters en sleu
telgaten. Op de weg stond nog de bak
fiets. De brievenbus was weg. Op de
Graaf Florisweg krijgen ze een nieuwe.
Toen ben ik teruggegaan naar de
Agnieten-kapel. Daar kon je tegen de
oliebollenlucht wel leunen. „Ha", zei
den ze. '„Hier zijn zakjes voor de Kor
te Akkeren en hier zijn de adressen."
In de Korte Akkeren bekeek ik de
adressen eens. Van de schrik ben ik
flauw gévallen, 'k Moest in de Wel-
schen-woningen zijn!
Toen ik weer bij kwam stond m'n
man naast m'n bed. Mannen zijn fijn
gevoelig. „Drink eens wat", zei hij. In
z'n ene hand had hiji een glas water.
„En eet een hapje", zei hij. In z'n an
dere hand had hij een oliebol.
Toen ben ik wéér flauwgevallen. Nu
is 't Woensdag en ik ben net weer bij.
Ik dacht, dat ik u dat'eens moest ver
tellen....
l'i-Y
Ijoscopen
Taxi, mijnheer?
iioscoop;
(met WJUfianT-Bendix)
Thalial Theater: Katinka meisje voor-alles
(met WMly Fritsch en Hamnelore Schroth).
Zaterdag? en Woensdagmiddag van 2 uur af
actualiteiten.
(met Willy Fritsch en Hannelore Schroth).
Reünie Bioscoop: Ergens in Europa (met
Koukghi).
Aanvang 3 7 en 9 15 uur; Zondag I. 5, 7
en 9 15 uur, overige dagen 3 en 8.15 uur.
Sport op Zondaj
Moerkapelle, Viersprong
V J2.40 17.10
V 12.50 17.20
A 13.15 17.45
V 15.50. 19.45
V 16.15 20.10
A 16.25 20.20
Linschoten
'ng
Zevenhuizen, Hotel Vo*
Gouda, Station
Gouda, Station
Zevenhuizen, Hotel Vos
Moerkapelle. Viersprong
Op de lijn Woerden -
Montfoort Oudewater is vervallen de
dienst van 6.30 uit Woerden naar Oude
water. Vertrektijden van Woerden stad
huis: 7.35, 11.15, 12.35 (alléén op Zaterdag),
14.05, 16.10. 17.45, 19.25.
Vertrektijden uit Oudewater: 7.00, 8.10,
11.55, 13.10 (alleen op Zaterdag), 14.55,
16.55, 18.50 en 20.05.
Chr. Besturenbond 35 jaar
Zaterdag 21 October herdenkt de Goudse
Chr. Besturenbond zijn 35-jarig bestaan.
Het feit zal herdacht worden tijdens een
receptie, welke 's middags in Kunstmin zal
worden gehouden, 's Avonds is er voor
de leden een feestvergadering.
Puzzle-winnaar»
Een doorlopende kruiswoordpuzzle, van
het oude maar beproefde recept blijkt de
puzzelaars toch altijd weer goed te be
vallen. Velen hebben de puzzle goed op
gelost.
Prijswinnaars werden:
prijs van ƒ5: T. Koopman, Pieter
Maritzstraat 4 te Gouda, pnjzen van
2,50; R. Kuilenburg. Tuinstraat IA te
Gouda en Tlni Terlouw, Acaciastraat 37
te Waddinxveen
De prijzen kunnen a'an ons bureau,
Markt 31, worden afgehaald of worden
op V(
Zondagsdienst doktoren
Van Zaterdagmiddag 3 tot Zondagavond IJ
uur zijn bij afwezigheid van de huisarts te
consulteren de artsen N. Tom. Burg. Mar-
«ensingel «9 (tel. 2S09) en H. Reedijk, Cra.
bethstraat 45 (tel. 3132).
Apothekersdienst f
Steeds geopend des nachts, alléén voor re
cepten; ApJllsswf y. Weijer. Gouwe 181.
Verhuizingen binnen
de gemeente
C. Sanders (5 pers.) van Goejanverwel-
lendijk 37 naar van Baerlestraat 8; P. den
Ouden (4 pers.) van Kanaalstraat 23 naar
Kattensingel 84; H. J. Hofstede (3 pers.)
van C. Ketelstraat 23 naar Slappendel 8;
G. J. de Bruijn (3 pers.) van Kon. Wilhel-
■minaweg 311 naar Herzogstraat 16; A. Ver-
kaik 42 pers.) van Vrouwesteeg 25 naar C.
Huygenstraat 22; M. H. Worst (3 pers.) van
•Derde Kade 125 naar Krugerlaan 19; W.
Revet (2 pers.) van v. Middellantstraat 2
naar v. d. Palmstraat 118: K. Lugthart (2
pers.) van Burg. Martenssingel 79 naar
Goejanverwelledijk 51; J. S. Romeijn (2
pers.) van Crabethstraat 32 naar R. v. Cats-
weg 132; A. Hordijk (4 pers.) van Kon.
Wilhelminaweg 179 naar BosXveg 43; P. R.
Prevo 3 pers.) van Kanaalstraat 4 naar
Uiverplein 57; A. Boom (3 pers.* van Groe-
neweg 43 naar Uiverplein 53; J. van der
•Wolf (4 pers.) van Vorstmanstraat 28 naar
Uiverplein 47; D. Hortensius (4 pers.l van
Cronjéstraat 2 naar Uiverplein 43; W.«. J.
Eggen (3 pers.) van Tollensstraat 113 naar
Uiverplein 39; A. Montagne (3 pers.) van
Crabethstraat 9 naar Burg. Martenssingel
57: W. P. Pruschen van Fluweiensingel 33
naar Burgvlietkade 35; G. Schouten van
Tollensstraat 12 naar Z. Vierde Kade 5.
VIRES-PROGRAMMA.
Het programma van Vires voér Zondag
luidt:
Dames: Vires—Meeuwen; Vires 2—
A.D.O. 2; Vires 3—B.E.C.
Heren: W.I.K.—Vires; Turnlust 2—Vires
2; Meeuwen 2—Vires 3.
In 1934 kwam er iemand in Haastrecht
wonen. Een gewone man, maar met een
voor die dagen in Gouda bijna onbekende
hobby. Hij verzamelde postzegels. Toen
hij een paar weken na zijn komst naar
Gouda ging om zich daar aan te sluiten
bij een postzegelverzamelaarsvereniging,
kwam hij echter van een koude kermis
thuis. Er was geen club in de pijpenstad.
Hij zocht contact hier en daar en zo kon
het gebeuren, dat er op een Zondagmor
gen een jongetje bij hem aanbelde met
een postzegelalbum onder zijn arm. Plan
nen werden er toen gesmeed bij het kopje
koffie. Het gevolg was. dat de mensen,
waarvan zij wisten dat dezen ook de post
zegelhobby hadden, op zeven October in
Het Schaakbord bijeenkwamen om de ver.
eniging van postzegelverzamelaars „Gou
da" op te richten. Zeven leden telde de
pasgeboren vereniging toen. Dat was in
1935.
En gisteravond stond diezelfde meneer,
die naar Haastrecht kwam, de heer J. G.
J. Polling, op het toneel van De Beurs-
klok, om als voorzitter zijn leden bij het
vijftienjarig bestaan toe te spreken. Tot
over de honderd leden is de philatelisten-
vereniging uitgegroeid. En ook dat kleine
jongetje van toen zat op de eerstt rij.
Maar nu heet hij d^ heer D. Palsgraag
en schrijft al die vijftien jaren de no
tulen var» de hobbyclub.
„De mensen denken helaas, dat wij zo
maar postzegels als plaatjes ip. een boek
plakken en dan doen wie er de meeste
heeft. Maar ach, wa^vergissen zij zich",
vertelde de heer Porring. „De geschiede
nis van een land wordt uitgebeeld in zijn
postzegels. Voor elke gebeurtenis van be
lang worden ér postzegels uitgegeven. Nu
is het de philatelisten niet te doen om de
zegels alleen. Maar ook om de geschiede
nis die de zegel uitboeldt. Het i6 een zaak
van algemene ontvjkkeling. Zo zijneer
verzamelaars, die me geschiedenis vanvde
gehele eerste wereldoorlog in zegels van
erschillende landen bij elkaar hebben
•aan de vereniging lïaar populari
teit dtfflkr? Aan de vergaderingen, die
eenmaal ia de maand worden gehouden,
waaron de zegels geruild en geveild wor
den. Qok worden op zo'n avond de be
tekenis van de postzegels besproken
en de aantallen verschillende tandjes uit
geplozen en middelties bedacht om ze uit
elkaar te houden. Bovendien worden er
van tijd tot tijd tentoonstellingen ingericht
en hersengymnastiekavonden gehouden".
Gisteravond hebben de leden het album
echter thuis gelalen. Zij hebben, met het
jeugd-revuegezelschap „de Scherpschut
ters", ,jop prettige wijze het derde lustrum
gevierd.
Burgerlijke Stand
Geboren: Douwe Jan Ferdinand, zn van
J. Groenendijk en G. N. Lim.*Leeuwerik-
straat 14; Liebertha Jantina, dr van A. van
der Ree en J. van Kooten, Nieuwe Haven
298; Berendina Elizabeth Brigitte, dr van
A. A van Unen en C. A. Th. Stolk, Konin
gin Wilhelminaweg 349; Paulina Anne
Henriëtte, dr van A. Roozemeijer en J.
Dorenbos, Crabethstraat 47; Theodorus
Adrianus Nicolaas, zn van Th. H. Wijnhof
en A. M. E. van der Meer. Karnemelk-
sloot 112; Margaretha Johanna, dr van M.
IJsselstijn en M. A. Broekhuizen. Foune-
weg 3; Johannes Paul, zn van J. v. Midde
en H. Witlox, Gansstraat 12.
Ondertrouwd: D. Broekhuizen en J. F.
den Ouden; H. B. Revet en J. W. de Knegt:
G. Kooijman en W. H. Rietveld; S. P. J. A.
de Jong en C. Kuijf; L. J. van Unen en
Th. J. P. Spruijt; C. T. Boer en E. Vermij;
C. Steenwinkel en A. W. van der Kleljn.
Overleden: Maria Adrlana den Held,
77 jaar.
Dammen.
DAMCLUB GOUDA.
Einduitslag Huishoudelijke coéipetitie:
1. A. A. de Jong 23 gesp. 42 p.; 2. P. v. d.
Linde 21 gesp. 36 p.; 3. I. Goudriaan 23
gesp. 35 p.; 4. Th. v. d. Veer 20 gesp, 29 p.;
5. I. Hoogendoorn 17 gesp. 23 p.; 6. D. v. d.
Linde 16 gesp. 21 p.; 7 A. den Ouden
24 gesp. .10 p.; 8. P. v. d. Pouw 18 gesp.
22 p.; 9. D. v. d. Broek 17 gesp 18 p.; lig
A. v. Setten 22 gesp. 21 p.