W lekkere koffie SCHOUWBURG THPLIQ ZORGEN VOOR MORGEN Q>öpj&za£ieJl Marokko, tuin van Allah HEUVEL&STAUDT nette Meisjes ONZE HANDELSVLOOT THANS GROTER DAN OOIT IN DE GESCHIEDENIS L wol 15)1 Beeldhouw werk BOEKHOUDER TORPEDO'S WESTRAVEN19 - TEL. 3089 - GDIIM „Op de Plabken' Sm qwiz 9^^ «t tof BIOSCOOP ÏUEQTEP BIOSCOOP TUEQTER van 29 Jan. Vm 10 Febr, Wat is er vandaag gebeurd? goud* KLEINTJES met vreedzame doeleinden .ALLES VOOR KANTÖÓR" MET HEILIG GEWELD VLAMMENDE WOUDEN KOOPVAARDIJ OP 1 JANUARI 1950 leeftijdsopbouw is in verschillende categorieën ongunstig Buitenlandse belangen beheersen tankertonnage Wollen artikelen worden onbetaalbaar Verhoging hoogste marge van het margetarief Aanmelding prijsafspraken blijft verplicht Amerikaanse maatschappij gaat de Indon. economie onderzoeken Assen maakt zich op om industrie te kunnen ontvangen Nieuwe haven en Marshall-hulp wordt hulp voor defensie industrieterrein Record productie,in de Yerenigde Staten Reparatie en uitbreiding verkeersmiddelen Zuid-Oost Drente 8000 mannen in Prov. Staten bespraken welvaartsplan moet in 20 jaar industrie plaatsen nV sy r Gezond beroep Ontsnapteter dood veroordeelde Gestago-spionneweer gearresteerd Schuldig aan de dood vtm.vele illegalen Zij vroeg een paspdort aan ÏWEEDE BLAD - PAGINA 2 DONDERDAG 1 FEBRUARI 1951 GOUDSCHE COURANT Bekendmaking BURGEMEESTER EN WET HOUDERS VAN GOUDA maken bekend, dat zij zullen overgaan tot verdeling vare in het Jaar 1950 opgekomen alge mene armengelden tussen de daarvoor in aanmerking ko mende kerkelijke, bijzondere en gemengde instellingen van Weldadigheid Iedere instelling, die ingevolge de bepalingen van de artikelen 14 t m. 16 van het K.B. van II Juli 1812. S. 264. aanspraak maakt op een deel dier gelden, moet uiterlijk in de maand Februari 1951 haar rekening over het boekjaar 1949 aan hun College inzenden. GOUDA. 11 Januari 1931. BURGEMEESTER EN WET HOUDERS VOORNOEMD JAMES. De Secretaris, VAN AS. Stomen en Waterdicht maken. „DE PELIKAAN". GOUDA TELEFOON 30CI Wij hebben ze weer... Die stevige Keuken- ol Slaap- kamerstoelen orin rt afgewerkt, blank of donker noten gelakt. Prijs 12.75 ATTENTIE Laat nu uw zit meubelen opnieuw bekleden Meubelmakerij - StoffeerderU Fa A. C.Zwambach-Zn Warhielstraat 28—29 Pr. Hendrikstraat 92 Telefoon 4368 Het spreekwoord „Wat mep vèr haalt is lekker gaat heus niet altijd op; wel lekker, al tijd en bij elke gelegenheid, is die •chle Boerenkaas uit Gouda's oudste kaaszaak Gevraagd; Prima afwerking Vloile aflevering Zeer billijke prijs Brieven onder No. 1759 aan het Bureau van dit Blad. Jongelui, die wensen te trouwen, zoeken NEDERLANDSCHE REIS VEREEN ICING Afdeling Gouda. FILMAVOND D. VAN SIJN. in het bezit "van practijkdiploma en van goede getuigen voorzien Brieven onder No. 1\79, Bureau van dit Blad. op Woei^ag *1 Februari a.s., des avonds 8 uur in „De Beursklok" Een zeer interessante lezing over Marokko, met epn schit terende film in kleuren, waarin o.a. de veel Besproken ..aapmens" voorkomt. Kearten 1.incL belasting. Bureau Goudsche Courant. Introductie toegestaan. met keuken of gebruik van keuken. Brieven onder no. 1781, Bur. van dit Blad. Gezellige aangeboden, met pension. Gouwe 99, boven. Maximum drie regels 50 ets. Me( brieven onder nummer «0 cent. Kleintjes worden ult- aluitend geplaatst bij vooruit betaling. Te koop: prima tafelbiljart m. bij behoren. Fluwelénsingel 75, telefoon 368L - Te koop: i.pr.st.z. D.K.W.. 200 c.c., met nat.bew.. nwe banden. Kerkstraat 25a. Waddlnxveen. Nette jonge werkster v. bulten, heeft nog enkele dagen p. w. over. Br. no. 144. Bur. v. d. BI Flinke werkster gevr. voor enige dagen p. w. Van Swie- tenstraat 4. Te koop: i.pr.st.z. kleine haard f15.-, Haller petroleumkachel f 10.-. Nieuwe Haven 198. Te koop: 4 cyl. motor, gew. 25 kg., gesch. v. scherp vaart, of r. v. dekzeil of Jol. Nobelstr. i4. Te koop: wringer, l.g.st.z. Koekoekplein 13. Aangeb.: net Jcosthuis. vrije slaapk-, huiselijp: verkeer. Br. no. 139. Bur, van dit Blad. Te koop: bouvier, pracht beest (teef r. 1 J.) Te bevr.: z. IJssel. dijk 1. Haastrecht (bij Sfrttils). Gevr.: nette werkster voor Vrijdag- of Zaterdagmorgen Jeruzalemstraat 2. U kent ze misschien nog van vóór de oorlog, de welbekende Ze zijn er weer. nog meer geperfectionneerd. nog verfijnder, zowel in standaard- (bureau model) als in kofferuitvoering. Vraagt U eens demonstratie aan en "bekijkt de etalage eens bij Kijk in tfe krant! Of et nu iets gebeurt ©p( Marken of Capri, in Rome of op Schiphol - de krant vertelt het U prompt. Wat een weelde is dat eigenlijk! Welk een geruststel lende zekerheid geeft dat tochelke werkdag een krant. Vol met "nieuws. Vo4 met ioiêchtingcn. Vol met wetens- waardigheden. Het is goed dit eens te beseffen es..te waarderen, dat de krant zo oneindig veel geeft voor ao'n Kittel beetje geld. De meests Nederlandse gezinnen acggen dan ookdc krant is akijd interessant? Te Arnhem, goed kosthuis aan geboden voor 2 arbeiders. Klaaskaterlaan Arnhem. Te koop: keukentafel m. stoei- tjes en gasstel met blad f II.-. Walvisstraat 4. Te Jtoop: gemeubileerd NEDERLANDSE WEBER MIJ N.V. Dochterondern. van een Zwitserse Maatschappij, Gouwe 200—218, GOUDA, vraagt: aan Reeuwijkse plas.-spoedig teeg. Vraagprijs voor lichte montagewerkzaamhem) werk. Hoog Joon. Gunstige afrï waarden. Aanmelden: dage! yks van 9 tot en met 3 uur aan ons kantoor. Schoon ids voor- Brieven onder no. 1774 aan het Bureau van dit Blad. t DEZE WEEK* 2 HOOFDFILMS Vrijdag - zaterdag' - zondag LORETTA YOUNG CELESTE HOLM IN (COME "TO THE STABLE) HARTVERWARMEND - GEVOELIG VOL HUMOR EN VROLIJKHEID. TOEGANG ELKE LEEFTIJD. Middag en Avond. Vanajf Vrijdag tot en met Woensdag: EEN van.de TIEN meest geliefde acteurs ter wereld. JOHN WAYNE en Gall Russell in Van Vrijdag tpt en met Woensdag een uitbundig vrolijk Carnavalsprogfamma: NILS POPPE de Chtftiie Chaplin evan het Noorden, brengt als AtuntM Maandag 8 bur. JOE E- ÖBOWW lrt - Een gigantisch avontuur op de zeven zeeën. Toeggng boven it jaar. Cassa steeds 1 uur voor aanvang geopend. Ook tel. onder no. 4131. A Aanvang! Vrijdag 7 en 9 15 burZaterdag 3, 7, en 9.15 uur; Zondag 3, 5 7 en 9.15 uur. Maandag. Dinsdag en Woensd. I en 8.15 u. Heden, Donderdagavond 8.15 uur: Laatste voor stelling van het machtige filmwerk: DE LAATSTE DAGEN VAN POMPEII. heel Gouda in opschudding. TOEGANG ALLE LEEFTIJDEN, HEDENAVOND laatste voorstelling 8.13 uui „DE GOEDE AARDE" MAANDAG DINSDAG en WOENSDAG DAGELIJKS OM 3 UUR EN 8.15 UUR CLAUDETTE COLBERT - HENRY FONDA IN DE SPANNENDE SENSATIONELE FILM IN TECHNICOLOR. TOEGANG BOVEN 14 JAAR. Zaterdag vah 2 tot fi.30. Woensdag van 2 tot 4.30 uur, doorlopend, ons gezellig ACTUALITEITENPROGRAMMA Toagang alle leeftijden. Entrée 35 cent. komlsqhe lilm foe Brows. ONDERDAG 1 FEBRUARI 1951 EERSTE BLAD - PAGINA 3 Per ultimo 1950 had de Nederlandse handelsvloot een omvang be- reikt van 1170 schepen met een totale tonnage van 3.082.287 b.r.t. Dit is wat de tonnage aangaat het hoogste bedrag dat ooit in de geschiedenis van de Nederlandse koopvaardij is bereikt. Het hoogst bekende cijfer vóór 1939 was 2.953.019 b.r.t. aan het einde van 1930. Per 1 September 1939 was de omvang van de vloot 2.853.961 b.r.t., welk cijfer zoals bekend is. in de loop van 1950 is overschreden. Een karakteristiek punt in de ontwikkeling van de Nederlandse handelsvloot is het feit, dat in tegen stelling tot de voorgaande jaren, de Nederlandse rederijen hun oude schepen zijn begonnen af te voeren. In 1950 zijn 129.072 b.r.t. naar het buitenland verkocht of gesloopt. De afvoer betrof in hoofdzaak vracht schepen. Door zeerampen werd 3248 b.r.t. aan de vloot onttrokken. Van de in Indonesië thuisbehorende schepen zijn 682 b.r.t. afgeschreven. De brato-aanwas van dc vloot bedroeg gedurende 1958 2gJ.765 b.r.t.. terwöl 133 882 b.r.t. van de Merkte zijn afge voerd. zodat een netto-aanwaa van 121.783 b.r.t. reeulteerde. De aanwiniten gedurende het afgelopen jaar kunnen als volgt worden ingedeeld: Nieuwbouw in Nederland 96.223 b.r.t. of 37van het totaal; nieuwbouw in Enge land 52.919 b.r.t. (20 nieuwbouw in Zweden 10500 b.r.t. (4*.); «ankopen van gerede schepen 78 555 b.r.t. (29 en di verse aanwinsten 25.508 b.r.t. (10 De aankopen omvatten een Cl-B afkom stig van de Phillippijnen voor de Mij .Nederland", een Panamee» Vtctory-achlp voor de Holland-Amerika Lijn. een Grieka en een Brits Empire-echip voor de Hal cyon Lijn, een Noorse en een Franse kust vaarder. resp. voor R. Boerma te Gronin gen en Phs van Ommeren, en tenslotte vijf Panamese tankschepen van het T2-ty- pe voor de Nederlandse Pacific Tankvaart Mij. Drie Britse tankera die door vlagover- dracht aan de Nederlandse handelsvloot zijn toegevoegd, zijn gerangschikt onder het hoofd diverse aanwinsten. Eveneens geldt dit voor een tot vrachtschip ver bouw landingsvaartuig, voorts een schip fcjiat eerst in het afgelopen jaar uit Duits land naar Nederland terugkeerde en ten slotte twee schepen, die in de zeevaart werden gebracht. Leeftijd v. d. tonnage Wanneer men de leeftijdsopbouw van de Nederlandse handelsvloot beschouwt, ziet men dat het grootste percentage van de ^ruto-tonnege wordt gevorrfid1 door sche- pen van 6 tot 10 jaar. namelijk 31Dit is aanzienlijk meej dan in 1939. toen deze groep 19 i van het totagi vormde. De ton- nage in de groep van 05 jaar is daaren tegen nagenoeg dezelfde als toen. Op 1 Januari J951 bedroeg deze namelijk 23 (333 schepen) tegen 24 V» (328 schepen) op 1 September 1939 De groep schepen in de leeftijd van 11 tot 15 jaar is eveneens bijna gelijk aan die In 1939, namelijk 19 (244 schepen), tegen 18'(21$ schepen). Ton nage met een leeftijd van 16—20 jaar ls er thans slechts. weinig: 3 (98 schepen). In 1939 was 23* van de tonnage van 16 tot 20 Jaar oud (157 schepen). De tonnage-groe pen in de leeftijd van 21—25 jaar en van 26 jaar en ouder zijn groter, namelijk belde 11 dan in 1939 toen de tonnages reap. 9 en 7 van hef totaal vormden. Passagiersschepen Het aantal passagiersschepen bedroeg op VI Januari j.l. 35- met een totale tonnage van 364 994 b.r.t. tegen 49 in 1939 (552 038 b.r.t.). Hoewel 14 van de 35 passagierssche pen in het afgelopen jaar de leeftijd van 20 jaar hebben overschreden zijn er slechts weinig nieuwe aanwinsten in deze categor rie te vermelden. Er werden in 1950 slechts twee schepen met een accomodate van honderd of meer passagiers aan de vloot toegevoegd, namelijk de „Jagersfontein" en de „Tjiwangi" De gemiddelde leeftijd van deze groep Is thsns 15.8 jaar tegen 10.9 jaar In 1939 De gAniddelde leeftijd voor de groep passa giersschepen is. vergeleken bij het vooraf gaande jaar slechts weinig veranderd: in 1949 bedroeg zij 15.7 jaar per b.r.t. Dit was mede te danken aan het feit dat en kele vrachtschepen de „Oranjestad" en ..Willemstad" van de K.N.S.M tot pas sagiersschepen zijn verbouwd. Vsn de schepen die de leeftijd van twin tig jaar hebben overschreden zijn "er slecht» enkele die door reconversie zijn verbéterd. w Behalve de schepen als de „Maasdam" «n de „Rijndam" vart de H.A.L. en de j-Tjiloewah" van de K.XC.P.L.. die op het bouwprogramma staan. zullRp er. naar het zich laat aanzien, fn de eerstkomende tijd slechts weinig nieuwe opdrachten worden geplaatst. Vracht/pas», schepen De gemiddelde ouderdom in de cate gorie der vrachtpassagiersschepen ia thana eveneens 18,8 jaar per b.r.t., even hoog dua ala dl« der paseagiereschepen en na genoeg dezelfde als in 1939, toen deze 13,4 jaar bedroeg. Hoewel dit gemiddelde leta beter la dan «et voorafgaande jaar, biedt de leeftijds opbouw van deze groep een ongufiatig beeld. Het ia namelijk zo, dat 44 van oe achepen jonger is dan 11 'Jaar, waar tegenover ataat dat# 49'/» ouder la dan twintig Jaar. Da leefttj da grepen 11-18 Jaar en 18—21 Jaar styn slechts matig be zet. nameljjk raap. 1 en 2 schepen, dia ta tamen IVvan de totale bruto-tonnage vormen. w Dit verachijnael vindt zijn oorzaak in het Jeit. dat de vooroorlogse eenheden in hoofdzaak dateren van vóór de Jaren dertig. Bovendien belastegf verschillende oudere vrachtschepen, die door vergro ting van de passaglersaccomodatie in deze groep zijn gekomen, na 1945 da oudste leeftijdsgroepen. m Behalve de oude „Delftdijk". dia yrachtpassagiersschip „DongendUk" in loop van dit J#ar in de vaart tal kon zijn verdere aanwinaten niet ta verwach ten. Vrachtschepen De groep vrachtschapen omvatte op 1 Januari in totaal 403 schepen met een ge zamenlijke tonnage van 1.770.884 b.r.t. tegen 400 schepen met een totale tonnage van 1.411.517 b.r.t. in 1939. Da gemiddelde leeftijd par ton d.w. was hlar 13,4 Jaar. Inclusief de Liberty-, En\pii;e- en Ocean- schepen was dit 11.3 jaar, exclusief deze schepen was dit 12,1 jaar. Deze laatste groep, waarin 43 achepen zijn ondergebracht met een tonnage van 299.887 b.r.t. en 437.028 d.w., heeft een ge middelde leeftijd van 7.7 jaar per ton d.w. De tonnage die ouder was dan 20 jsar is in het afgelopen jaar gedaald van 855 049 d.w.t. of 22 in 1950 tot 529.417 d.w t. of 21 op 1 Januari 1951. Van de tegen woordige vloot is 69 (v. j. 63'/») jonger dan 11 jaar, waarbij men echter in aan merking dient te nemen, dat in de leef tijdsgroep van 6—10 Jaar die 1.123.093 t.d.w. omvat. 437 028 t.d.w. of 39 aan Ocean-, Liberty- en Empire-sëhepen zijn onder gebracht. De staatsvloot bestaat thans nog uit twee Liberty-schepen en één Canadees Victory-schlp daar verschillende rederijen hun vloten met staatsschepen uitbreiden. Voorts zijn in de loop van het jaar nog verschillende belangrijke gprders voor zfieuwbouw geplaatst. Niettemin is het tekort aan schepen van de grootten tusaen 580 en 4999 Kr.t. ver der vergroot. Op 1 Januari bedroeg dit tekort 212.52-7 d.w.t. ten opzichte van 1939, per ultimo 1950 waa het 256.323 t.d.w. Vele Van de in deze groep vervatte aehepen zUn bovendien verouderd. In 1939 waz het aantal vraehteehepe» van rond 5M b.r.t. nihil, maar fhana ko men er 28 voor. Tankers De Nederlandse tankvloot heeft het peil van voor de oorlog overschreden. Dit- is het gevolg van het feit, dat in 1950 13 schepen aan de vloot zijn toegevoegd. Zeven, hiervan hadden een deadweight- tonnage van ruim 16 000 ton. Afgevoerd werden drie klejne achepen. Naar verhouding blijft de Nederlandae tankvloot echter van bescheiden omvang, waarbU men er rekening mee dient te houden, dat de meeste tonnage ressorteert onder Britse en Amerikaanse belangen. Met inbegrip van de kustvaarders had de vloot op 1 Januari 1951 een bruto- tonnage van 8S4.653 d.w.t. Deze; tonnage kan als volgt gerekend naar de eigenaars worden onderverdeeld: Britse belangen 584.479 d.w.t. of 68 Amerikaanse belangen 163.631 d.w.t. of 19 Vt, Nederlandae belangen (vnl. Ph«. van Ommeren N.V.) 136.552 d.w.t of 1,5 De leeftijdsopbouw vertoont een gunstig beeld, dank zij de vele aanwiftsfèlt^an ns de oorlog (o.a. 10 T2-tankers). De gemid delde ouderdom is sinds het vorig jaar van 12.5 jaar tot 11,9 jaar gedaald Da middelste leeftijdsgroepen zijn in tegen stelling tot dg andere categorieën flink bezet, hetgeen medg het gevolg ia van de opdrachten van het Shell-concern in de crisisjaren van 1930. Op 1 Januari waren er in Engeland nog twee tankers van de G-klasse inbouw voojr de Curapaose Scheepvaart Mij. Voorts hebben Phs. van Omfneren N.V. en Wilthp-Fljenoord tegen eind 1950 nog over- atemnilng bereikt over een tankschip van 19.500 ton, maar waarschijnlijk zal dit schip niet onder de Nederlandse vlag in de vaart komen. De kustvloot ia ook in het afgelopen Jaar weer sterk uitgebreid. Op 1 Januari waren in deze categorie 70 schepen in be stelling of in aanbouw, te zamen metende 48 000 ton d.w. De leeftijdsopbouw is gun stig. Over deze categorie in een volgend artikel meer. „De wolhandel moet nu eenmaal altijd rekening houden met prvjsrlsico's. zeer zeker onder de tegenwoordige^ omstandig heden. Het gebeurt dat rnen aan een vaste kl nt uit zijn voorraad verkoopt en dat. Vanneer deze voorraad twee dagen later wordt aangevuld, men voor dezelfde soort veel m-er betaalt. De wolvoorraad ia op de balans conservatief gewaardeerd en de buitengewone reserve is tot 500 000 op gevoerd." Deze mededelingen zijn gedaan in de gisteren gehouden aandeelhoudersvergade ring van de Nederlandache Wol Maat schappij N.V., waar de uitgebrachte jaar stukken over 1949/ 50 werden goedgekeurd. Het dividend is bepaald op 8 pet (v.J. 7 pet). Dé heer A. A. ven Sandlck is als commis saris herkozen. Het bestuur was voorts van mening, dat bij „et tegenwoordige prijsniveau, wollen artikelen zoals dekens, costuums enz. voor het grote publiek onbetaalbaar zullen worden. Naar wjj vernemen maakt bet op bet ogenblik een punt van erutlge overweging nit om over te gaan tot verhoging van do hoogsto marge van hot margotariof voor de binnenscheepvaart. Zoala bekend be dragen do marges op het ogenblik en lll'/i van het basistarief, welke laatste onlangs reeds met l"r'ts verhoogd. "Het ligt nu in de bedoeling do hoogste marge te brengen op 12>'/« Zoals bekend is, is men Ingevolge het kartelbesluit o.m. verplicht tot agnmelding vsn onder de werking van dit besluit val lende prijsafspraken. Voort» worden aan de uitvoerende instanties van alle aange melde prijsafspraken nadere inlichtingen omtrent de opbouw dor vastgestelde prij zen gevraagd. Op dergelijke aanmeldingen of verstrek te inlichtingen volgt veelal van de zijd# van <2e bevoegde overheidainstantiea geen reactie. Bij sommigen blijkt nu het mis verstand te zijn gerezen, dat het uitblijven van een dergelijke reactie zou inhouden, dat van overheidswege accoord wordt ge gaan met de'vastgestelde prijzen. Van de zijde van het ministerie van Economische Zaken vestigt men er nog eens de aandacht op. dat dit niet het geval ls. De aanmel dingsplicht en de verplichtingen om na dere inlichtingen te verstrekken op grond van het kartelbesluit hebben uitsluitend ten doel, de overheid gegevens te verstrekken over prijsafspraken en andere bedrijfs regelingen. Het uitblijven van een reactie op deze gegevens impliceert niet een stil zwijgende goedkeuring van de betrokken afspraak. JSen enkele maal i« ook het misverstand gerezen, dat ln geval van een prijsafspraak alleen zou kunnen woeden opgetreden op grond van het kartelbealuit. Naar aanlei ding hiervan wordt er op gewezen, dat ook in geval van een piffssfspraak de ma ximumprijsvoorschriften onverminderd van kracht zijn. Bouw van schepen, vliegtuigen en auto's in Nedetland Volgent onlangs in Amerika gehouden bespreking, sa wordt ia Amsterdam ver nomen. ssl de Morsholï-hulp. in ieder ge val worden voortgezet. Jij het dat de klem toon dan meer op het dcfensieprogram van de Europesche en Aziatische landen ge legd zal worden. „De blagzin van de E C.A. I» gewijzigd in: „strength for a fre« World", waarmede het accent dus nb-t meer op. Europa wordt gelegd zoals voor heen. doch de gehele wreld betrokken wordt in het Ameriksanse streven naat een vrije economie. Volgen» welingelichte kringen is van het Amerikaanse bedrag voor defensie-uit gaven ad 41 milliard dollar, 7milliard uitgetrokken voor huip in en buiten Europa,» waarvan de helft voor militair» en de andere helft voor economische doel einden zal worden aangewend. ÏMeraard zal bij bet bewapeningspro- ♦gram veel von de Europese landen ge vraagd worden, doch het io geenszins de bedoeling dat dit gaat ten koste van het geen reeds op economisch gebied bereikt ia. Wat Nederland betreft onderzoekt men thans in Amerikaanse kringen in hoe verre ons land voor de andere Europese- landen vrachtauto's, vliegtuigen en sche pen kan vervaardigen, uiteraard zou dit onze betalingabalana ten goede komen. De inspanning, die wij ons echter zollen moe. ten getroosten bij de uitvoering van ons bewapenlngsprogram zal, volgens hoge Amerikaanse kringen, een verlaging van het welvaartspeil tengevolge hebben, in dien de productiviteit niet sterk wordt opgevoerd. Amerikaanse experts zijn van mening, dat door een grotere efficiency en door betere aanwending van de netuur- lifke hulpbronnen, het nationale inkomen in Europa en ook ln ons land zeer belang rijk vergroot kan worden. ^esén. atad van ambtenaren, van milital- rfen en van de T.T„ wil meer zijn. Zij wil ook meer industrie^aantrekken. Niet dat er helemaal geen industrie is. Integendeel, er ia een bloeiende en zich nog voortdu rend uitbreidende Stortafveitiging. er is een Drentex en een Wilcoj er 2ijn tal van ander# industrieën, maar voor Assen ls dit niet genoeg. Voor er echter nieuw# Industrieën J»en oogje op Assen lafen vallen, moet het kli maat nog een beetje worden verbeterd. Met deze werkzaamheden is men nu bezig. De oude kolk. waar nu en dan eens eèn binnenschip een rustig plekje zocht is ge-, dempt. Wet verder op aan het Noord- Willemskanaal, wordt een geheel nieuw# haven apngelegd Deze wordt twintig maal zo groot al# de voormüige kolk in het stadscentrum. Volledig voorzien van loe- en laadplaatoen. e.d Hier biedt een haven veel meer fhogo- lljkheden hier la de Industrie van de laat ste jaj*n gevestigd en hier hoopt men nog veel meer industrie te krijgen, door het nieuwe Industrieterrein van 80 000 vierkante meter, dat ook in aanleg la. -Dit terrein ligt tussen de oude N.TM.- baan en de spoorlijn Groningen—Asoen. terwijl het bovendien wordt begrensd door de Rolderstraat en het rteord-Wlllems- kanaal. Wet .zou men zich nog moer kun nen wensen, spoor-, weg- on watoraan- aluitingl Bij dit*werk geldt me» recht hot gezeg de „van het een komt het ander". Hot ge projecteerde industrieterrein moet namo- lijk vrij belangrijk worden opgehoogd Een deel van de benodigde grond komt nu door het Noord-Willemskanaal over een lengte De Amerikaanse regering heeft tnede- ideeld. dat de Amerikaanse industriële productie het hoogste punt sinds bet elude van de oOrlog heeft bereikt. .Volgens raming van de Federal Reserve Board bereikte de nationale productie in fabrieken en mijnen deze maand hVt hoogste niveau sinda Juni 1945. Het offi ciële indexcijfer (op basis gemiddelde 1935—1939 - 100) wordt voor Januari 1951 geraamd op 220 In October—November 1943 werd met 247 het hoogatb punt voor het indexcijfer, bereikt. Onderzoek seizoenwerklooiheid in het bouwbedrijf V De commissie voor het bouwbedrijf. In gesteld door de ratd van beheer van het Internationale Arbeidsbureau komt van 1* tot 24 Februari a.s. te Genève in derde vergadering bijeen. De Nederlandse delegatie voor deze commissie is als volgt samengesteld: Regeringsafgevaardigden: ir N. C. Win kel. hoofdinspecteur-Srecteun van de arbeid; C. A. Kruis, referendaris bij het Rijksarbeidsbureau. Werkgeversafgevaardigden: ir J. J. C. van Hoek te Leiden en ir F. S. A. van der Werf te Breda Technisch adviseur van de werkgevers- afgevaardigden: jhr mr W. C. S. Laman Trip, algemeen secretarie van de «tichting Raad van Beetuura-Bouwbedrijf. Arbeidersafgevaafdigden: G. Klein, voorzitter van de Algemene Nederlandae Bouwarbeidersbond; C. A. Bakker, secre taris vsn dei Nederlandse Christelijke Bouwkrbeldertbond. Technisch adviseur van de arbeiders- afgevaardigden: G. A. Collignon, voorzit ter van de Nederlandse R.K. Bouwvak- arbeidersbond St. Joseph. De agenda bevat naast enige zaken Y#n algemene en formele aard, de bespreking van het welzijn yen de arbeiders -in de bouwindustrie. Ook de selzoenwerklooe- heid ln het bouwbedrijf en de meest doel treffende wijze om deze te verminderen, zullen worden behandeld. Nu hel Concertgebouworke»t grotendeel» i« ontslagen Dr B. H. S.Jet, die all lid vsn dt Am- sterdam»^ gemeenteraad de motie tegen Van Kempen indiende, heeft ala .lid van de Prov. Staten van NoorfUHolland Ged. Staten de schriftelijke vraat gesteld, welke maatregelen zij zullen nemen met betrek king tot de uitkering van het uubaldle voor de N.V. Het Concertgebouw over 1951, nu een groot deel vairhet orkeit 1# ontilagen. Het bestuur van de vereniging „Het ConcertgebouwrOrchest" heeft zich tot minister van O-, K. en W. en tot B. W. van Amsterdam gewend met een v zoek tot „Interventie op korte termijn, ten einde de voor het Amsterdamse en Neder- landse muziekleven onhoudbare situatie tof een oplossing te brengen". Levenslange gevangenisstraf gehand- haafd. De bijzonder» Raad van Cassatie heeft verworpen het beroep ven Sender Borgers. B. blijft dus tot levenslang verooa» deeld. De procur#ur*flaeaal had tot twaalf jsar geconcludeerd maar de Raad acht de levenslange gevangenisstraf de Juiste, gaaien het feit, dat B. heeft meegewerkt aan en kele Sllbertanne-moorden in Furmerend en Groningen. van ruim 400 meter met twintig meter te verbreden, waardoor de nieuwe heven ontstaat. De rasterende hoeveelheid wordt even eens gehaald uit het Noord-Willemakanaal. dat vangf de Drentse .Hoefdvaart tot aan brug 5 zal worden uitgebaggerd. Zo zorgt ook de hoofdstad van Drenthe voor een gunstige ligging en goede voor zieningen in de hoop «trake een of meer (en liefst meer) industrieën naar de nieu we terreinen te krijgen. De Indonesische regering heeft een con tract gesloten met de J. C. White Engi neering Corporation te New York. waarbij een alomvattend technisch ondersoek door dc maatschappij sal morden ingesteld op de gehele Indonesische eeonomie voor sover dese door de E.C.A. wordt gefinan cierd, aldua verneemt Aneta te Washing ton. Het onderzoekingsplan. zal meer dan een millioen dollar kosten en de E.C.A. zal onmiddellijk 700 000 dollar in Ameri kaanse courant toewijzen om de eerste kosten te dekkeii. De E.C.A. ging er mee accoord het onderzoek te financieren ten einde de ondernemingsgeest en de pro ductie in Indonesië te stimuleren hetgeen de E.C.A. beschouwt als e n deel van haar taak in het kader van de technische bij stand. Dpze taak ls echter geheel afgescheiden van het zogenaamde „punt 4" program van de Amerikaanse regering en van het soortgelijke program der Verengde Na ties. Hoewel de E.C.A. de benodigde fond sen verstrekt, blijft de verbintenis van de Indonesische regering met tie White'cor- Rijnvrachtenpool voor Zwitserland ïinds 1948 bestaat een vrachtencommis sie voor de Riinyaart op Zyfitsenand. Hier uit i# thans onwtaan e#n vrachtenafspraak op enigszins groter schaal tussen Neder landse,. 7witserse en t /ee Belgische maat schappijen en een Franse maatschappij. Van Nederlandse zijde zijn erbij betfok- ken de Nederlandse RijnvaaNvereniging. de Pamco Scheepvaart Maatschappij, de Nederlandse Rijnvaart Maatschappij, het Rotterdamse Rijnvaartbedrijf, de Neder landse stoombootrederij Akkermans en de N.V. Koenigsfeld. De overeenkomst, die enige dagen geleden te Amsterdam defini tief t haar beslag heeft gekregen, betreft de verdeling van de hoeveelheden vervoer uitsluitend stroomopwaarts, dus ln de rich ting van Basel, met inbegrip van he) tran- sitoverkeer via Zwiteerland! Slechts vaste en vloeibare brandstoffen zijn uitgesloten, maar men hoopt de over eenkomst ook sppedig geldend te kunnen maken voor het vervoe? vbn vaste brand stoffen. In totaal zfljn er ongeveer twintig partijen bij dé pool betrokkA. De ver deling der percentages staat nog niet vol komen wast,/ maar dat zal voor de Neder landse maatschappijen liggen tussen de 20 en 3%pct van het totale poolvervoer. Minder difrect dan de overige Nederlandse rederijen is ook de N.V. W. van Driel's Stoomboot- en Transportondernemingen bij de pool betreken, echter zonder per centagevaststelling. Itate de ring 'van Drente onder voorUtterechaD van de commlssari* der koningin mr dr H. baron de Vos van Steenwijk,, werd het welvaarteplan voor Zuid-Ooet Drenje aan de orde gesteld. Dit plan werd opge steld ln opdracht van de minister van Economisehe Zaken en beoogt een, oplos sing te geven van het ernstige sociaaj- economlsche probleem ln de veenstreek van Z.-O. Drente. Dit probleem heeft twee aspecten. In dé eerste plaats de turfwlnning, welke lr het vesleden het «atuurlijke middel van bestaan vormde voor het overgrote deel van de bevolking. De turf kan els brand stof evenwel niet meer concurreren met de steenkool en een gevolg hiervan is dat vele arbeiders ln het - veen geen werk gelegenheid meer kunnen vinden. In de tweede pitfall beeft Zuid-Oost Drent# een sterk groeiende bevolking, waarvoor werk gelegenheid moet worden gevonden. Het aantal mannen waarvoor ln de eerst komende jaren werk moet worden ge- schaper, wordt geschat op 10.000, waarvan minstens 8000 in de industrie moeten worden opgenomen. Voorzichtigheid geboden In de Statenvergadering werd door de heer Hemel (K.V.P.) een waarschuwend# vinger opgestoken ln verband met het feit dat men het vraagstuk van de verveningen wenst op te lonen door mechanisatie. Daarvan dient men niet al te grote ver wachtingen te koesteren, zo meende spr., omdat bij eventuele mechanisatie van elke tien veenarbeiders nog slechts 4ri« werk zullen kunnen vinden ln het veen- bedrijf. D?ze kunnen dan ook nog niet worden opgenomen in de industrie, zodat opr. pleitte voor een geleidelijke mecha nisatie, waprdoor de dan overtollig ge worden veenarbeider» ln d^eteeds groeien de Industrie kunnen worden geplaatst. De heer Prummel flÉ.H.U.)> betreurde het dat het welvaartsplan beperkt (s ge bleven tot Emmen. In Odoorn bijvoorbeeld ls het percentage werkloze veenarbeiders groter dan in Emmen. Spr. had daarom gaarntf een ultbrieldlng van het rayon zien met die plhatsen, die ook met een arbeidersoverschot uit het veenbedrijf hebben te kampen. De heer Th- Brouwer (P.v.d.A.) wees op andere platfften In de provincie, mdt nam# Smllcfe en Aden. Men dient in verband met het wewaartaplan voor Zuid-Oost Drente de og« niet te sluiten voor andere (jelen van deferovincle. poj-ation dus een verbintenis Van strik], particuliere aard. De maatschappij zal d< verkillende aspecten onderzoeken van de Indonesische economie en daarna advi seren welke projecten prioriteit moeten krijgen bij de wederopbouw en welke natuurwetenschappelijke faeiliteiten moe- t worden verbeterd. Speciale aandacht zal wordei. geschon ken aan de maximum ontwikkeling van kleine Industrieën voor de productie van textiel, landbouwgereedschappen, con sumptiegoederen, bosexplo tatie, het rub ber- en copraprocédé, de huizenbouw, de productie van ruwe materialen voor deze industrieën. Voorts zal White zich bezighouden met andere projecten zoals de reparatie en uitbreiding van spoorwegen, havens, ver keerswegen en het vergroten van de productie van de landbouwbedrijven en de fabrieken. Alle Indonesische hulpbronnen sullen aan een onderzoek worden onder worpen. Het vooronderzoek moet binnen 90 dagen zijn voltooid waarna over een periode van twee jaren verdere onderzoeken zullen worden ingesteld. Aan het project zal worden gewerkt door zestien employees van wie zich vier reeds in Indonesië be vinden. Gratje voor 21 Duitse oorlogsmisdadigers Van 28 ter dood veroordeelde Duitse oorlogsmisdadigers zijn er 21 tot een lich tere straf veroordeeld. De andere zeven zullen ter dood worden gebracht. Dit is vandaag officieel medegedeeldt Aile veroordeelden bevinden zich in de Landsberg-gevangenis in Beieren. Zij heb ben jarenlang niet geweten, of zij al of niet ter dood zouden worden gebracht. Degenen in wier doodvonnis geen wij ziging is aangebracht, zijn: è- Oswald Pohl. oud-administrateur van een concentratiekamp. Hij had persoonlijk het toezicht bij de uitroeiing v»n het ghetto te Warschau. 57.000 Jodep werden verftioord of gedeporteerd- 2. Ex-generaai der SS Otto Ohlendorf. 3. Ex-generaal der S.S. Erich Ngumann. 4. Paul Blobel. 5 Wemer Braune. (Deze vier zijn oud-S.S.- officieren. die deel hebben uitgemaakt van z.g. verdelgingscomipando's. die alle te aartlen twee millioen mensen hebben om gebracht). 6. Georg SchaJlermair. (Hij heeft het bevel gevoerd iifceen afdeling van het concentratiekamp Dachau en ia verantwoordelijk %oV de dood van vele gevangenen). 7. Hans Schmidt '(oud-adju dant van het concentratiekamp Buchen- wald en verantwoordelijk -voor de dpod van duizenden gevangenen) •r- Of ;«n I Men heeft becijferd, dat in Bejgië de ambtenaren gemiddeld de leef tijd ven 75 jaar bereiken. Op de begroting ia ongeFeer 10 milliard franco uitgetreden voor -pensioe nen. D# minister van financiën zou nu overwegen, de pensioengerech tigd» léeftijd te verhogen. Ie l»eftijd te ver l Radloproirammi iet bestuur van ■Het. Rédloproiramtns bok niet versche- iep. Het bestuur var Radioluisteraar s heeft na uitvoerige beraadslagingen besloten Het Radioprogramma deze week nog niet' te laten verschijnen, aangezien het Organ)- satle-appapaat van de jonge vereniging geen gelijke tred heeft kunnen Kouden met de ontwikkellnj van het snel «tijgende abon nementental. Het geld it er. Van de zijde van Gedeputeerde Staten werd opgemerkt, dat men er slechts zijn blijdschap over kan uiten, dat Zuid-Oost Lipnte de primeur heeft. Er zijn In ons land zeven k acht welvaartsbronnen ont worpen. o.a. een voor Zuld-Ooat Gronin gen. In Drente is men evenwel nü* zover gevorderd, dat ook de gelden er voor be schikbaar zijn. Voorts werd de mededeling gedaan dat het Drents Economisch Tech nologisch Ingtituut^-veel moeit# heeft ge daan om het welvaartsplan voor Zufd-Oosl Drente uit te breiden tot het gehele veen gebied. doch die pogingen zijn niet met succes bekroond. Er werd tenslotte algemene waardering uitgesproken voor het plan en de Statën sloten, zich gaarne aan bij de door de mlnistw van Economische Zaken namens l'e regering uitgesproken bijzondere waar dering voor de medewerking, «elke in tieze door de EC.A.-autorlteUfi werd verleend. s Russische controleurs op Nederlandse scheepsvterven Op vragen van het Tweede Ka'meslid, de heer Fens (KVP). betreffende hei nier te lande toelaten van Russische contro- leurs in verband met de levering van sfhepen aan Rusland, hééft de n^nister van Oorlog en Marine, mede namens de minister van Economische Zaken geant woord: Gelijk bekend ls, heeft Nederland, evetl- als vrijwHl alle andere Westeurapese lan den. een verdrag met ,Rusland ter rtge- liM van het handelsverkeer tusserv de beide landen afgesloten. Dit handelsver drag kwam in 1948 tot stand. Het ls juist, dat enig Russisch personeel hier te lande wordt toegelaten voor het houden van het ir/cle scheepsbouw gebrui kelijke toezitht bij de aanbouw van sche pen. welke binnen het raam van dit han delsverdrag hier te lande voor Russische rekening word^l gebouwd. Voor zover bo venbedoelde personen worden, toegelaten tot bedrijven, wagr ook orders voor de Nederlandse krijgsmacht In uitvoering zijn. wordt zulks njet van. ovenvelend bezwaar geacht, aangezien bij bedrijven, waar met militaire geheimen wordt ge werkt." zodinige beveiligingsmaatregelen zijn gbnomen. dat onbevoegden tvan die geheimen geeq kennis kunnen nemen Groot showman overleden De grootete ..ehqwmao" van Groot-Brlt- tannlë sir Charlee Cochfan- „de Zi#gfeld van Londen", is Dinsdag op 79-jarige leef tijd overleden, nadat hij verleden week^ ernetige brandwonden in zijn bad had op- gèlopen. Sir Charles Cochran „lanceerde" in zijn loopbaan honderpen qterren. Ierseke. om) ln Aaar oude kind ter wereld Te brenggn Te*ferseke ls dezer jagen door de dis- trletarecherche van de Rijkspolitie een Jonge moeder gearrëeteerd in het huis van haar vader. In de oorlogajaren was dese vrouw. de<31^|arige Pauline Vjamings, een beruchte Gestapo-agentr en slnonne ert.tU heeft de dood van veie verzetsstrijders, onder wie enkele Nederlanders, op haar geweten. Voor de oorlog was haar v<9er een 'welV gesteld man. Hij handelde in Joesters. woonde in een fraaie villa, en Inleid «r twee auto's op pa. In 1938 verliet hij zijn vrouw en trouwde in België met een Bel gische. In 1941 ging Paüline ook mar België en woonde daar bij 'haar vader 'inVverscheidene plaatsen. In samenwer king met eën Belgische, Marie Demey, verrichtte zij spionnagafwerk vbor de Gestapo. Zo kreeg zij van haar Duitse lastgevers de qpdracht na te gaan lan^s welke weg geallieerde piloten in veiligheid werden gebracht. Bannen met de Belgische ging zij naar Baarle Hertog, waar de vrouwen zich uitgaven voor verloofden van twëe ille- galefwerkers die een belangrijk aandeel hadden bij de redding van geallieerde piloten. Op dezè wijze kwamen zij achter de adressen ^an alle' betrokkenen, die door de Gesfapo werden gearresteerd en nooit meer terugkwamen Op soortgelijke wRze wisten déze vrou wen de naar België uitgeweken Neder landse marechaussees Van .Gestel en Ger ritsen aan de Gestapo over te leveren. Deze mannen Werden gearresteerd) even als do vrouw, die hunonderdJk had vit- sehaft en in de nabijheid van Breda wer den sU gefusilleerd. v In 1944 vluchtte Pauline met de Duitseiv mee uit Breda en in België zette «ij haar verraderlijke werk voort. tot. zij doot de Amerikanen werd gegrppen en aan de Belgische tustitie overgeleverd. In eerste instantie kreeg zij levenslang, maar tij dens de behandeling van haar zaak in hoger beroep wist zij te vluchten. Het Belgische gerechtshof ver&ordeelde haar bij verstek ter dood. Ten slotte kwam zij in Nederland terecht. Zij woonde tea maanden in Amsterdam en ging toen naar ouderlijk huis een Tijdens haar verblijf ln Ierseke vroeg zij brutaalweg een paaooort aan en «at werd haar noodlottig. In verband met deze aanvraag werden/inlichtingen inge wonnen in Den Haafcven in België en toen bleek, dat men' n)et ter dood veroordeelde spionnete doen had. De rijkspolitie heeft de géboorte van naar* baby afgewacht en» .haar- nadien, enkele dagen geleden, tn arrest gestéld Pauline Vlaming heeft nog de Neder landse nationaliteit- en kan. aangezien haar misdrijven van aolitieke aard zijn. rilet aan België worden%Ugelev«rd. Zij zal zich hier te lande echter te verantwoorden hebben voor het verraad, dat zij, aan de Nederlandse marechauseees heeft ge pleegd. Overdag mistKoplampén aan BU mist mofeten auto's en motorrHwielen overdag met brandende koplampen rU- den. Sinds de invoering der nieuw» ver keersregels ia dit een wettelijke verplich ting. waarop de politie streng sal letten: de veiligheid ls er ImmAi nauw mee ver bon deh. e Stadslichtjet hebben in de mist overdag weinig waartie. aldus de A.N W.B. Meest al ziet men éérst de omtrekken van een auto of motorfiets uit de mist opdoemen en paa daarna .bemerkt men die „kléine pijjes". Dat is ook de reden, waarom te genwoordig het voeren van de hoofdver lichting (koplampen aanf; hetzij „vol", het zij „dim") wettelijk is verplicht bij mist o verdia*. 4 Bij avondmist daarentegen maken vol- brapdende koplampen het rijden onmoge lijk Wie geen speciale Wilatlemp beztt dient in het donker hoogstens de dim-ver- lichtirtf te ontsteken. De.A.N.WB. ver zoekt dringend om bij het fil6-rijden in dn mist, op te passen, de voorrijder niet nodeloos te verblinden. Wie bitvoorbeeld gebruik maakt van de Rlijkbaar grotere plaatselijke kennisvan een bepaalde auto- mobiej en deze als „loods" laat fungeren, moet óf. dim-verlichting. ontstekgn. óf tn het donker, met alleen de stadslampjes aan deze glda-rljder volgen op behoor lijke afstand najffclijk. y v

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 3