W
lekkere
koffie
SCHOUWBURG THPLIQ
ZORGEN VOOR MORGEN
Q>öpj&za£ieJl
Marokko, tuin van Allah
HEUVEL&STAUDT
nette Meisjes
ONZE HANDELSVLOOT THANS GROTER
DAN OOIT IN DE GESCHIEDENIS
L
wol 15)1
Beeldhouw
werk
BOEKHOUDER
TORPEDO'S
WESTRAVEN19 - TEL. 3089 - GDIIM
„Op de
Plabken'
Sm qwiz 9^^ «t tof
BIOSCOOP ÏUEQTEP
BIOSCOOP TUEQTER
van 29 Jan. Vm 10 Febr,
Wat is er vandaag gebeurd?
goud*
KLEINTJES
met vreedzame doeleinden
.ALLES VOOR KANTÖÓR"
MET HEILIG GEWELD
VLAMMENDE WOUDEN
KOOPVAARDIJ OP 1 JANUARI 1950
leeftijdsopbouw is in verschillende
categorieën ongunstig
Buitenlandse belangen
beheersen tankertonnage
Wollen artikelen worden
onbetaalbaar
Verhoging hoogste marge
van het margetarief
Aanmelding prijsafspraken
blijft verplicht
Amerikaanse maatschappij gaat de
Indon. economie onderzoeken
Assen maakt zich op om industrie
te kunnen ontvangen
Nieuwe haven en
Marshall-hulp wordt
hulp voor defensie
industrieterrein
Record productie,in de
Yerenigde Staten
Reparatie en uitbreiding
verkeersmiddelen
Zuid-Oost Drente
8000 mannen in
Prov. Staten bespraken
welvaartsplan
moet in 20 jaar
industrie plaatsen
nV
sy r
Gezond beroep
Ontsnapteter dood veroordeelde
Gestago-spionneweer gearresteerd
Schuldig aan de dood vtm.vele illegalen
Zij vroeg een paspdort aan
ÏWEEDE BLAD - PAGINA 2
DONDERDAG 1 FEBRUARI 1951
GOUDSCHE COURANT
Bekendmaking
BURGEMEESTER EN WET
HOUDERS VAN GOUDA
maken bekend, dat zij zullen
overgaan tot verdeling vare in
het Jaar 1950 opgekomen alge
mene armengelden tussen de
daarvoor in aanmerking ko
mende kerkelijke, bijzondere
en gemengde instellingen van
Weldadigheid
Iedere instelling, die ingevolge
de bepalingen van de artikelen
14 t m. 16 van het K.B. van
II Juli 1812. S. 264. aanspraak
maakt op een deel dier gelden,
moet uiterlijk in de maand
Februari 1951 haar rekening
over het boekjaar 1949 aan hun
College inzenden.
GOUDA. 11 Januari 1931.
BURGEMEESTER EN WET
HOUDERS VOORNOEMD
JAMES.
De Secretaris,
VAN AS.
Stomen en Waterdicht
maken.
„DE PELIKAAN".
GOUDA TELEFOON 30CI
Wij hebben ze weer...
Die stevige
Keuken- ol Slaap-
kamerstoelen
orin rt afgewerkt, blank of
donker noten gelakt.
Prijs 12.75
ATTENTIE Laat nu uw zit
meubelen opnieuw bekleden
Meubelmakerij - StoffeerderU
Fa A. C.Zwambach-Zn
Warhielstraat 28—29
Pr. Hendrikstraat 92
Telefoon 4368
Het spreekwoord „Wat mep
vèr haalt is lekker gaat heus
niet altijd op; wel lekker, al
tijd en bij elke gelegenheid, is
die
•chle Boerenkaas
uit Gouda's oudste kaaszaak
Gevraagd;
Prima afwerking
Vloile aflevering
Zeer billijke prijs
Brieven onder No. 1759 aan
het Bureau van dit Blad.
Jongelui, die wensen te
trouwen, zoeken
NEDERLANDSCHE REIS VEREEN ICING
Afdeling Gouda.
FILMAVOND D. VAN SIJN.
in het bezit "van practijkdiploma
en van goede getuigen voorzien
Brieven onder No. 1\79, Bureau van dit Blad.
op Woei^ag *1 Februari a.s., des avonds 8 uur in
„De Beursklok"
Een zeer interessante lezing over Marokko, met epn schit
terende film in kleuren, waarin o.a. de veel Besproken
..aapmens" voorkomt.
Kearten 1.incL belasting. Bureau Goudsche Courant.
Introductie toegestaan.
met keuken of gebruik van
keuken. Brieven onder no.
1781, Bur. van dit Blad.
Gezellige
aangeboden, met pension.
Gouwe 99, boven.
Maximum drie regels 50 ets.
Me( brieven onder nummer
«0 cent. Kleintjes worden ult-
aluitend geplaatst bij vooruit
betaling.
Te koop: prima tafelbiljart m.
bij behoren. Fluwelénsingel 75,
telefoon 368L -
Te koop: i.pr.st.z. D.K.W.. 200
c.c., met nat.bew.. nwe banden.
Kerkstraat 25a. Waddlnxveen.
Nette jonge werkster v. bulten,
heeft nog enkele dagen p. w.
over. Br. no. 144. Bur. v. d. BI
Flinke werkster gevr. voor
enige dagen p. w. Van Swie-
tenstraat 4.
Te koop: i.pr.st.z. kleine haard
f15.-, Haller petroleumkachel
f 10.-. Nieuwe Haven 198.
Te koop: 4 cyl. motor, gew. 25
kg., gesch. v. scherp vaart, of
r. v. dekzeil of Jol. Nobelstr. i4.
Te koop: wringer, l.g.st.z.
Koekoekplein 13.
Aangeb.: net Jcosthuis. vrije
slaapk-, huiselijp: verkeer. Br.
no. 139. Bur, van dit Blad.
Te koop: bouvier, pracht beest
(teef r. 1 J.) Te bevr.: z. IJssel.
dijk 1. Haastrecht (bij Sfrttils).
Gevr.: nette werkster voor
Vrijdag- of Zaterdagmorgen
Jeruzalemstraat 2.
U kent ze misschien nog van vóór de
oorlog, de welbekende
Ze zijn er weer. nog meer geperfectionneerd.
nog verfijnder, zowel in standaard- (bureau
model) als in kofferuitvoering.
Vraagt U eens demonstratie aan en "bekijkt
de etalage eens bij
Kijk in tfe krant! Of et nu iets gebeurt ©p(
Marken of Capri, in Rome of op Schiphol - de
krant vertelt het U prompt. Wat een weelde is
dat eigenlijk! Welk een geruststel lende zekerheid
geeft dat tochelke werkdag een krant. Vol met
"nieuws. Vo4 met ioiêchtingcn. Vol met wetens-
waardigheden. Het is goed dit eens te beseffen
es..te waarderen, dat de krant zo oneindig veel
geeft voor ao'n Kittel beetje geld. De meests
Nederlandse gezinnen acggen dan ookdc krant
is akijd interessant?
Te Arnhem, goed kosthuis aan
geboden voor 2 arbeiders.
Klaaskaterlaan Arnhem.
Te koop: keukentafel m. stoei-
tjes en gasstel met blad f II.-.
Walvisstraat 4.
Te Jtoop: gemeubileerd
NEDERLANDSE WEBER MIJ N.V.
Dochterondern. van een Zwitserse Maatschappij,
Gouwe 200—218, GOUDA,
vraagt:
aan Reeuwijkse plas.-spoedig
teeg. Vraagprijs
voor lichte montagewerkzaamhem)
werk. Hoog Joon. Gunstige afrï
waarden.
Aanmelden: dage! yks van 9 tot en met 3 uur aan
ons kantoor.
Schoon
ids voor-
Brieven onder no. 1774 aan
het Bureau van dit Blad.
t DEZE WEEK* 2 HOOFDFILMS
Vrijdag - zaterdag' - zondag
LORETTA YOUNG CELESTE HOLM IN
(COME "TO THE STABLE)
HARTVERWARMEND - GEVOELIG VOL
HUMOR EN VROLIJKHEID.
TOEGANG ELKE LEEFTIJD.
Middag en Avond.
Vanajf Vrijdag tot en met Woensdag: EEN van.de
TIEN meest geliefde acteurs ter wereld.
JOHN WAYNE en Gall Russell in
Van Vrijdag tpt en met Woensdag een uitbundig
vrolijk Carnavalsprogfamma: NILS POPPE
de Chtftiie Chaplin evan het Noorden, brengt als
AtuntM
Maandag 8 bur.
JOE E- ÖBOWW
lrt -
Een gigantisch avontuur op de zeven zeeën.
Toeggng boven it jaar.
Cassa steeds 1 uur voor aanvang geopend. Ook tel.
onder no. 4131. A
Aanvang! Vrijdag 7 en 9 15 burZaterdag 3, 7, en
9.15 uur; Zondag 3, 5 7 en 9.15 uur.
Maandag. Dinsdag en Woensd. I en 8.15 u.
Heden, Donderdagavond 8.15 uur: Laatste voor
stelling van het machtige filmwerk:
DE LAATSTE DAGEN VAN POMPEII.
heel Gouda in opschudding.
TOEGANG ALLE LEEFTIJDEN,
HEDENAVOND laatste voorstelling 8.13 uui
„DE GOEDE AARDE"
MAANDAG DINSDAG en WOENSDAG
DAGELIJKS OM 3 UUR EN 8.15 UUR
CLAUDETTE COLBERT - HENRY FONDA
IN DE SPANNENDE SENSATIONELE FILM IN
TECHNICOLOR.
TOEGANG BOVEN 14 JAAR.
Zaterdag vah 2 tot fi.30. Woensdag van 2 tot 4.30
uur, doorlopend, ons gezellig
ACTUALITEITENPROGRAMMA
Toagang alle leeftijden. Entrée 35 cent.
komlsqhe lilm
foe Brows.
ONDERDAG 1 FEBRUARI 1951
EERSTE BLAD - PAGINA 3
Per ultimo 1950 had de Nederlandse handelsvloot een omvang be-
reikt van 1170 schepen met een totale tonnage van 3.082.287 b.r.t. Dit is
wat de tonnage aangaat het hoogste bedrag dat ooit in de geschiedenis
van de Nederlandse koopvaardij is bereikt. Het hoogst bekende cijfer
vóór 1939 was 2.953.019 b.r.t. aan het einde van 1930. Per 1 September
1939 was de omvang van de vloot 2.853.961 b.r.t., welk cijfer zoals bekend
is. in de loop van 1950 is overschreden. Een karakteristiek punt in de
ontwikkeling van de Nederlandse handelsvloot is het feit, dat in tegen
stelling tot de voorgaande jaren, de Nederlandse rederijen hun oude
schepen zijn begonnen af te voeren. In 1950 zijn 129.072 b.r.t. naar het
buitenland verkocht of gesloopt. De afvoer betrof in hoofdzaak vracht
schepen. Door zeerampen werd 3248 b.r.t. aan de vloot onttrokken. Van
de in Indonesië thuisbehorende schepen zijn 682 b.r.t. afgeschreven.
De brato-aanwas van dc vloot bedroeg
gedurende 1958 2gJ.765 b.r.t.. terwöl
133 882 b.r.t. van de Merkte zijn afge
voerd. zodat een netto-aanwaa van 121.783
b.r.t. reeulteerde.
De aanwiniten gedurende het afgelopen
jaar kunnen als volgt worden ingedeeld:
Nieuwbouw in Nederland 96.223 b.r.t. of
37van het totaal; nieuwbouw in Enge
land 52.919 b.r.t. (20 nieuwbouw in
Zweden 10500 b.r.t. (4*.); «ankopen van
gerede schepen 78 555 b.r.t. (29 en di
verse aanwinsten 25.508 b.r.t. (10
De aankopen omvatten een Cl-B afkom
stig van de Phillippijnen voor de Mij
.Nederland", een Panamee» Vtctory-achlp
voor de Holland-Amerika Lijn. een Grieka
en een Brits Empire-echip voor de Hal
cyon Lijn, een Noorse en een Franse kust
vaarder. resp. voor R. Boerma te Gronin
gen en Phs van Ommeren, en tenslotte
vijf Panamese tankschepen van het T2-ty-
pe voor de Nederlandse Pacific Tankvaart
Mij.
Drie Britse tankera die door vlagover-
dracht aan de Nederlandse handelsvloot
zijn toegevoegd, zijn gerangschikt onder
het hoofd diverse aanwinsten. Eveneens
geldt dit voor een tot vrachtschip ver
bouw landingsvaartuig, voorts een schip
fcjiat eerst in het afgelopen jaar uit Duits
land naar Nederland terugkeerde en ten
slotte twee schepen, die in de zeevaart
werden gebracht.
Leeftijd v. d. tonnage
Wanneer men de leeftijdsopbouw van de
Nederlandse handelsvloot beschouwt, ziet
men dat het grootste percentage van de
^ruto-tonnege wordt gevorrfid1 door sche-
pen van 6 tot 10 jaar. namelijk 31Dit is
aanzienlijk meej dan in 1939. toen deze
groep 19 i van het totagi vormde. De ton-
nage in de groep van 05 jaar is daaren
tegen nagenoeg dezelfde als toen. Op 1
Januari J951 bedroeg deze namelijk 23
(333 schepen) tegen 24 V» (328 schepen) op 1
September 1939 De groep schepen in de
leeftijd van 11 tot 15 jaar is eveneens bijna
gelijk aan die In 1939, namelijk 19 (244
schepen), tegen 18'(21$ schepen). Ton
nage met een leeftijd van 16—20 jaar ls er
thans slechts. weinig: 3 (98 schepen). In
1939 was 23* van de tonnage van 16 tot 20
Jaar oud (157 schepen). De tonnage-groe
pen in de leeftijd van 21—25 jaar en van 26
jaar en ouder zijn groter, namelijk belde
11 dan in 1939 toen de tonnages reap.
9 en 7 van hef totaal vormden.
Passagiersschepen
Het aantal passagiersschepen bedroeg op
VI Januari j.l. 35- met een totale tonnage
van 364 994 b.r.t. tegen 49 in 1939 (552 038
b.r.t.). Hoewel 14 van de 35 passagierssche
pen in het afgelopen jaar de leeftijd van
20 jaar hebben overschreden zijn er slechts
weinig nieuwe aanwinsten in deze categor
rie te vermelden. Er werden in 1950 slechts
twee schepen met een accomodate van
honderd of meer passagiers aan de vloot
toegevoegd, namelijk de „Jagersfontein"
en de „Tjiwangi"
De gemiddelde leeftijd van deze groep Is
thsns 15.8 jaar tegen 10.9 jaar In 1939 De
gAniddelde leeftijd voor de groep passa
giersschepen is. vergeleken bij het vooraf
gaande jaar slechts weinig veranderd: in
1949 bedroeg zij 15.7 jaar per b.r.t. Dit
was mede te danken aan het feit dat en
kele vrachtschepen de „Oranjestad" en
..Willemstad" van de K.N.S.M tot pas
sagiersschepen zijn verbouwd.
Vsn de schepen die de leeftijd van twin
tig jaar hebben overschreden zijn "er
slecht» enkele die door reconversie zijn
verbéterd. w
Behalve de schepen als de „Maasdam"
«n de „Rijndam" vart de H.A.L. en de
j-Tjiloewah" van de K.XC.P.L.. die op het
bouwprogramma staan. zullRp er. naar het
zich laat aanzien, fn de eerstkomende tijd
slechts weinig nieuwe opdrachten worden
geplaatst.
Vracht/pas», schepen
De gemiddelde ouderdom in de cate
gorie der vrachtpassagiersschepen ia thana
eveneens 18,8 jaar per b.r.t., even hoog
dua ala dl« der paseagiereschepen en na
genoeg dezelfde als in 1939, toen deze 13,4
jaar bedroeg.
Hoewel dit gemiddelde leta beter la dan
«et voorafgaande jaar, biedt de leeftijds
opbouw van deze groep een ongufiatig
beeld. Het ia namelijk zo, dat 44 van
oe achepen jonger is dan 11 'Jaar, waar
tegenover ataat dat# 49'/» ouder la dan
twintig Jaar. Da leefttj da grepen 11-18
Jaar en 18—21 Jaar styn slechts matig be
zet. nameljjk raap. 1 en 2 schepen, dia ta
tamen IVvan de totale bruto-tonnage
vormen. w
Dit verachijnael vindt zijn oorzaak in het
Jeit. dat de vooroorlogse eenheden in
hoofdzaak dateren van vóór de Jaren
dertig. Bovendien belastegf verschillende
oudere vrachtschepen, die door vergro
ting van de passaglersaccomodatie in
deze groep zijn gekomen, na 1945 da
oudste leeftijdsgroepen. m
Behalve de oude „Delftdijk". dia
yrachtpassagiersschip „DongendUk" in
loop van dit J#ar in de vaart tal kon
zijn verdere aanwinaten niet ta verwach
ten.
Vrachtschepen
De groep vrachtschapen omvatte op 1
Januari in totaal 403 schepen met een ge
zamenlijke tonnage van 1.770.884 b.r.t.
tegen 400 schepen met een totale tonnage
van 1.411.517 b.r.t. in 1939. Da gemiddelde
leeftijd par ton d.w. was hlar 13,4 Jaar.
Inclusief de Liberty-, En\pii;e- en Ocean-
schepen was dit 11.3 jaar, exclusief deze
schepen was dit 12,1 jaar.
Deze laatste groep, waarin 43 achepen
zijn ondergebracht met een tonnage van
299.887 b.r.t. en 437.028 d.w., heeft een ge
middelde leeftijd van 7.7 jaar per ton d.w.
De tonnage die ouder was dan 20 jsar
is in het afgelopen jaar gedaald van 855 049
d.w.t. of 22 in 1950 tot 529.417 d.w t. of
21 op 1 Januari 1951. Van de tegen
woordige vloot is 69 (v. j. 63'/») jonger
dan 11 jaar, waarbij men echter in aan
merking dient te nemen, dat in de leef
tijdsgroep van 6—10 Jaar die 1.123.093 t.d.w.
omvat. 437 028 t.d.w. of 39 aan Ocean-,
Liberty- en Empire-sëhepen zijn onder
gebracht.
De staatsvloot bestaat thans nog uit
twee Liberty-schepen en één Canadees
Victory-schlp daar verschillende rederijen
hun vloten met staatsschepen uitbreiden.
Voorts zijn in de loop van het jaar nog
verschillende belangrijke gprders voor
zfieuwbouw geplaatst.
Niettemin is het tekort aan schepen van
de grootten tusaen 580 en 4999 Kr.t. ver
der vergroot. Op 1 Januari bedroeg dit
tekort 212.52-7 d.w.t. ten opzichte van 1939,
per ultimo 1950 waa het 256.323 t.d.w. Vele
Van de in deze groep vervatte aehepen
zUn bovendien verouderd.
In 1939 waz het aantal vraehteehepe»
van rond 5M b.r.t. nihil, maar fhana ko
men er 28 voor.
Tankers
De Nederlandse tankvloot heeft het peil
van voor de oorlog overschreden. Dit- is
het gevolg van het feit, dat in 1950 13
schepen aan de vloot zijn toegevoegd.
Zeven, hiervan hadden een deadweight-
tonnage van ruim 16 000 ton. Afgevoerd
werden drie klejne achepen.
Naar verhouding blijft de Nederlandae
tankvloot echter van bescheiden omvang,
waarbU men er rekening mee dient te
houden, dat de meeste tonnage ressorteert
onder Britse en Amerikaanse belangen.
Met inbegrip van de kustvaarders had
de vloot op 1 Januari 1951 een bruto-
tonnage van 8S4.653 d.w.t.
Deze; tonnage kan als volgt gerekend
naar de eigenaars worden onderverdeeld:
Britse belangen 584.479 d.w.t. of 68
Amerikaanse belangen 163.631 d.w.t. of
19 Vt, Nederlandae belangen (vnl. Ph«. van
Ommeren N.V.) 136.552 d.w.t of 1,5
De leeftijdsopbouw vertoont een gunstig
beeld, dank zij de vele aanwiftsfèlt^an ns
de oorlog (o.a. 10 T2-tankers). De gemid
delde ouderdom is sinds het vorig jaar
van 12.5 jaar tot 11,9 jaar gedaald Da
middelste leeftijdsgroepen zijn in tegen
stelling tot dg andere categorieën flink
bezet, hetgeen medg het gevolg ia van de
opdrachten van het Shell-concern in de
crisisjaren van 1930.
Op 1 Januari waren er in Engeland nog
twee tankers van de G-klasse inbouw voojr
de Curapaose Scheepvaart Mij. Voorts
hebben Phs. van Omfneren N.V. en
Wilthp-Fljenoord tegen eind 1950 nog over-
atemnilng bereikt over een tankschip van
19.500 ton, maar waarschijnlijk zal dit
schip niet onder de Nederlandse vlag in de
vaart komen.
De kustvloot ia ook in het afgelopen
Jaar weer sterk uitgebreid. Op 1 Januari
waren in deze categorie 70 schepen in be
stelling of in aanbouw, te zamen metende
48 000 ton d.w. De leeftijdsopbouw is gun
stig. Over deze categorie in een volgend
artikel meer.
„De wolhandel moet nu eenmaal altijd
rekening houden met prvjsrlsico's. zeer
zeker onder de tegenwoordige^ omstandig
heden. Het gebeurt dat rnen aan een vaste
kl nt uit zijn voorraad verkoopt en dat.
Vanneer deze voorraad twee dagen later
wordt aangevuld, men voor dezelfde soort
veel m-er betaalt. De wolvoorraad ia op
de balans conservatief gewaardeerd en de
buitengewone reserve is tot 500 000 op
gevoerd."
Deze mededelingen zijn gedaan in de
gisteren gehouden aandeelhoudersvergade
ring van de Nederlandache Wol Maat
schappij N.V., waar de uitgebrachte jaar
stukken over 1949/ 50 werden goedgekeurd.
Het dividend is bepaald op 8 pet (v.J. 7 pet).
Dé heer A. A. ven Sandlck is als commis
saris herkozen.
Het bestuur was voorts van mening, dat
bij „et tegenwoordige prijsniveau, wollen
artikelen zoals dekens, costuums enz. voor
het grote publiek onbetaalbaar zullen
worden.
Naar wjj vernemen maakt bet op bet
ogenblik een punt van erutlge overweging
nit om over te gaan tot verhoging van do
hoogsto marge van hot margotariof voor
de binnenscheepvaart. Zoala bekend be
dragen do marges op het ogenblik
en lll'/i van het basistarief, welke laatste
onlangs reeds met l"r'ts verhoogd.
"Het ligt nu in de bedoeling do hoogste
marge te brengen op 12>'/«
Zoals bekend is, is men Ingevolge het
kartelbesluit o.m. verplicht tot agnmelding
vsn onder de werking van dit besluit val
lende prijsafspraken. Voort» worden aan
de uitvoerende instanties van alle aange
melde prijsafspraken nadere inlichtingen
omtrent de opbouw dor vastgestelde prij
zen gevraagd.
Op dergelijke aanmeldingen of verstrek
te inlichtingen volgt veelal van de zijd#
van <2e bevoegde overheidainstantiea geen
reactie. Bij sommigen blijkt nu het mis
verstand te zijn gerezen, dat het uitblijven
van een dergelijke reactie zou inhouden,
dat van overheidswege accoord wordt ge
gaan met de'vastgestelde prijzen. Van de
zijde van het ministerie van Economische
Zaken vestigt men er nog eens de aandacht
op. dat dit niet het geval ls. De aanmel
dingsplicht en de verplichtingen om na
dere inlichtingen te verstrekken op grond
van het kartelbesluit hebben uitsluitend ten
doel, de overheid gegevens te verstrekken
over prijsafspraken en andere bedrijfs
regelingen. Het uitblijven van een reactie
op deze gegevens impliceert niet een stil
zwijgende goedkeuring van de betrokken
afspraak.
JSen enkele maal i« ook het misverstand
gerezen, dat ln geval van een prijsafspraak
alleen zou kunnen woeden opgetreden op
grond van het kartelbealuit. Naar aanlei
ding hiervan wordt er op gewezen, dat ook
in geval van een piffssfspraak de ma
ximumprijsvoorschriften onverminderd
van kracht zijn.
Bouw van schepen, vliegtuigen
en auto's in Nedetland
Volgent onlangs in Amerika gehouden
bespreking, sa wordt ia Amsterdam ver
nomen. ssl de Morsholï-hulp. in ieder ge
val worden voortgezet. Jij het dat de klem
toon dan meer op het dcfensieprogram van
de Europesche en Aziatische landen ge
legd zal worden. „De blagzin van de E C.A.
I» gewijzigd in: „strength for a fre«
World", waarmede het accent dus nb-t
meer op. Europa wordt gelegd zoals voor
heen. doch de gehele wreld betrokken
wordt in het Ameriksanse streven naat
een vrije economie.
Volgen» welingelichte kringen is van het
Amerikaanse bedrag voor defensie-uit
gaven ad 41 milliard dollar, 7milliard
uitgetrokken voor huip in en buiten
Europa,» waarvan de helft voor militair»
en de andere helft voor economische doel
einden zal worden aangewend.
ÏMeraard zal bij bet bewapeningspro-
♦gram veel von de Europese landen ge
vraagd worden, doch het io geenszins de
bedoeling dat dit gaat ten koste van het
geen reeds op economisch gebied bereikt
ia.
Wat Nederland betreft onderzoekt men
thans in Amerikaanse kringen in hoe
verre ons land voor de andere Europese-
landen vrachtauto's, vliegtuigen en sche
pen kan vervaardigen, uiteraard zou dit
onze betalingabalana ten goede komen. De
inspanning, die wij ons echter zollen moe.
ten getroosten bij de uitvoering van ons
bewapenlngsprogram zal, volgens hoge
Amerikaanse kringen, een verlaging van
het welvaartspeil tengevolge hebben, in
dien de productiviteit niet sterk wordt
opgevoerd. Amerikaanse experts zijn van
mening, dat door een grotere efficiency en
door betere aanwending van de netuur-
lifke hulpbronnen, het nationale inkomen
in Europa en ook ln ons land zeer belang
rijk vergroot kan worden.
^esén. atad van ambtenaren, van milital-
rfen en van de T.T„ wil meer zijn. Zij wil
ook meer industrie^aantrekken. Niet dat
er helemaal geen industrie is. Integendeel,
er ia een bloeiende en zich nog voortdu
rend uitbreidende Stortafveitiging. er is
een Drentex en een Wilcoj er 2ijn tal van
ander# industrieën, maar voor Assen ls dit
niet genoeg.
Voor er echter nieuw# Industrieën J»en
oogje op Assen lafen vallen, moet het kli
maat nog een beetje worden verbeterd.
Met deze werkzaamheden is men nu bezig.
De oude kolk. waar nu en dan eens eèn
binnenschip een rustig plekje zocht is ge-,
dempt. Wet verder op aan het Noord-
Willemskanaal, wordt een geheel nieuw#
haven apngelegd Deze wordt twintig maal
zo groot al# de voormüige kolk in het
stadscentrum. Volledig voorzien van loe-
en laadplaatoen. e.d
Hier biedt een haven veel meer fhogo-
lljkheden hier la de Industrie van de laat
ste jaj*n gevestigd en hier hoopt men
nog veel meer industrie te krijgen, door
het nieuwe Industrieterrein van 80 000
vierkante meter, dat ook in aanleg la.
-Dit terrein ligt tussen de oude N.TM.-
baan en de spoorlijn Groningen—Asoen.
terwijl het bovendien wordt begrensd door
de Rolderstraat en het rteord-Wlllems-
kanaal. Wet .zou men zich nog moer kun
nen wensen, spoor-, weg- on watoraan-
aluitingl
Bij dit*werk geldt me» recht hot gezeg
de „van het een komt het ander". Hot ge
projecteerde industrieterrein moet namo-
lijk vrij belangrijk worden opgehoogd Een
deel van de benodigde grond komt nu door
het Noord-Willemskanaal over een lengte
De Amerikaanse regering heeft tnede-
ideeld. dat de Amerikaanse industriële
productie het hoogste punt sinds bet elude
van de oOrlog heeft bereikt.
.Volgens raming van de Federal Reserve
Board bereikte de nationale productie in
fabrieken en mijnen deze maand hVt
hoogste niveau sinda Juni 1945. Het offi
ciële indexcijfer (op basis gemiddelde
1935—1939 - 100) wordt voor Januari 1951
geraamd op 220 In October—November
1943 werd met 247 het hoogatb punt voor
het indexcijfer, bereikt.
Onderzoek seizoenwerklooiheid
in het bouwbedrijf
V
De commissie voor het bouwbedrijf. In
gesteld door de ratd van beheer van het
Internationale Arbeidsbureau komt van 1*
tot 24 Februari a.s. te Genève in derde
vergadering bijeen.
De Nederlandse delegatie voor deze
commissie is als volgt samengesteld:
Regeringsafgevaardigden: ir N. C. Win
kel. hoofdinspecteur-Srecteun van de
arbeid; C. A. Kruis, referendaris bij het
Rijksarbeidsbureau.
Werkgeversafgevaardigden: ir J. J. C.
van Hoek te Leiden en ir F. S. A. van der
Werf te Breda
Technisch adviseur van de werkgevers-
afgevaardigden: jhr mr W. C. S. Laman
Trip, algemeen secretarie van de «tichting
Raad van Beetuura-Bouwbedrijf.
Arbeidersafgevaafdigden: G. Klein,
voorzitter van de Algemene Nederlandae
Bouwarbeidersbond; C. A. Bakker, secre
taris vsn dei Nederlandse Christelijke
Bouwkrbeldertbond.
Technisch adviseur van de arbeiders-
afgevaardigden: G. A. Collignon, voorzit
ter van de Nederlandse R.K. Bouwvak-
arbeidersbond St. Joseph.
De agenda bevat naast enige zaken Y#n
algemene en formele aard, de bespreking
van het welzijn yen de arbeiders -in de
bouwindustrie. Ook de selzoenwerklooe-
heid ln het bouwbedrijf en de meest doel
treffende wijze om deze te verminderen,
zullen worden behandeld.
Nu hel Concertgebouworke»t
grotendeel» i« ontslagen
Dr B. H. S.Jet, die all lid vsn dt Am-
sterdam»^ gemeenteraad de motie tegen
Van Kempen indiende, heeft ala .lid van
de Prov. Staten van NoorfUHolland Ged.
Staten de schriftelijke vraat gesteld, welke
maatregelen zij zullen nemen met betrek
king tot de uitkering van het uubaldle voor
de N.V. Het Concertgebouw over 1951, nu
een groot deel vairhet orkeit 1# ontilagen.
Het bestuur van de vereniging „Het
ConcertgebouwrOrchest" heeft zich tot
minister van O-, K. en W. en tot B.
W. van Amsterdam gewend met een v
zoek tot „Interventie op korte termijn, ten
einde de voor het Amsterdamse en Neder-
landse muziekleven onhoudbare situatie tof
een oplossing te brengen".
Levenslange gevangenisstraf gehand-
haafd. De bijzonder» Raad van Cassatie
heeft verworpen het beroep ven Sender
Borgers. B. blijft dus tot levenslang verooa»
deeld. De procur#ur*flaeaal had tot twaalf
jsar geconcludeerd maar de Raad acht de
levenslange gevangenisstraf de Juiste, gaaien
het feit, dat B. heeft meegewerkt aan en
kele Sllbertanne-moorden in Furmerend en
Groningen.
van ruim 400 meter met twintig meter te
verbreden, waardoor de nieuwe heven
ontstaat.
De rasterende hoeveelheid wordt even
eens gehaald uit het Noord-Willemakanaal.
dat vangf de Drentse .Hoefdvaart tot aan
brug 5 zal worden uitgebaggerd.
Zo zorgt ook de hoofdstad van Drenthe
voor een gunstige ligging en goede voor
zieningen in de hoop «trake een of meer
(en liefst meer) industrieën naar de nieu
we terreinen te krijgen.
De Indonesische regering heeft een con
tract gesloten met de J. C. White Engi
neering Corporation te New York. waarbij
een alomvattend technisch ondersoek
door dc maatschappij sal morden ingesteld
op de gehele Indonesische eeonomie voor
sover dese door de E.C.A. wordt gefinan
cierd, aldua verneemt Aneta te Washing
ton.
Het onderzoekingsplan. zal meer dan
een millioen dollar kosten en de E.C.A.
zal onmiddellijk 700 000 dollar in Ameri
kaanse courant toewijzen om de eerste
kosten te dekkeii. De E.C.A. ging er mee
accoord het onderzoek te financieren ten
einde de ondernemingsgeest en de pro
ductie in Indonesië te stimuleren hetgeen
de E.C.A. beschouwt als e n deel van haar
taak in het kader van de technische bij
stand.
Dpze taak ls echter geheel afgescheiden
van het zogenaamde „punt 4" program
van de Amerikaanse regering en van het
soortgelijke program der Verengde Na
ties. Hoewel de E.C.A. de benodigde fond
sen verstrekt, blijft de verbintenis van de
Indonesische regering met tie White'cor-
Rijnvrachtenpool voor
Zwitserland
ïinds 1948 bestaat een vrachtencommis
sie voor de Riinyaart op Zyfitsenand. Hier
uit i# thans onwtaan e#n vrachtenafspraak
op enigszins groter schaal tussen Neder
landse,. 7witserse en t /ee Belgische maat
schappijen en een Franse maatschappij.
Van Nederlandse zijde zijn erbij betfok-
ken de Nederlandse RijnvaaNvereniging.
de Pamco Scheepvaart Maatschappij, de
Nederlandse Rijnvaart Maatschappij, het
Rotterdamse Rijnvaartbedrijf, de Neder
landse stoombootrederij Akkermans en de
N.V. Koenigsfeld. De overeenkomst, die
enige dagen geleden te Amsterdam defini
tief t haar beslag heeft gekregen, betreft
de verdeling van de hoeveelheden vervoer
uitsluitend stroomopwaarts, dus ln de rich
ting van Basel, met inbegrip van he) tran-
sitoverkeer via Zwiteerland!
Slechts vaste en vloeibare brandstoffen
zijn uitgesloten, maar men hoopt de over
eenkomst ook sppedig geldend te kunnen
maken voor het vervoe? vbn vaste brand
stoffen. In totaal zfljn er ongeveer twintig
partijen bij dé pool betrokkA. De ver
deling der percentages staat nog niet vol
komen wast,/ maar dat zal voor de Neder
landse maatschappijen liggen tussen de
20 en 3%pct van het totale poolvervoer.
Minder difrect dan de overige Nederlandse
rederijen is ook de N.V. W. van Driel's
Stoomboot- en Transportondernemingen
bij de pool betreken, echter zonder per
centagevaststelling.
Itate
de ring 'van Drente onder voorUtterechaD
van de commlssari* der koningin mr dr
H. baron de Vos van Steenwijk,, werd het
welvaarteplan voor Zuid-Ooet Drenje
aan de orde gesteld. Dit plan werd opge
steld ln opdracht van de minister van
Economisehe Zaken en beoogt een, oplos
sing te geven van het ernstige sociaaj-
economlsche probleem ln de veenstreek
van Z.-O. Drente. Dit probleem heeft twee
aspecten.
In dé eerste plaats de turfwlnning, welke
lr het vesleden het «atuurlijke middel van
bestaan vormde voor het overgrote deel
van de bevolking. De turf kan els brand
stof evenwel niet meer concurreren met
de steenkool en een gevolg hiervan is dat
vele arbeiders ln het - veen geen werk
gelegenheid meer kunnen vinden. In de
tweede pitfall beeft Zuid-Oost Drent# een
sterk groeiende bevolking, waarvoor werk
gelegenheid moet worden gevonden. Het
aantal mannen waarvoor ln de eerst
komende jaren werk moet worden ge-
schaper, wordt geschat op 10.000, waarvan
minstens 8000 in de industrie moeten
worden opgenomen.
Voorzichtigheid geboden
In de Statenvergadering werd door de
heer Hemel (K.V.P.) een waarschuwend#
vinger opgestoken ln verband met het feit
dat men het vraagstuk van de verveningen
wenst op te lonen door mechanisatie.
Daarvan dient men niet al te grote ver
wachtingen te koesteren, zo meende spr.,
omdat bij eventuele mechanisatie van
elke tien veenarbeiders nog slechts 4ri«
werk zullen kunnen vinden ln het veen-
bedrijf. D?ze kunnen dan ook nog niet
worden opgenomen in de industrie, zodat
opr. pleitte voor een geleidelijke mecha
nisatie, waprdoor de dan overtollig ge
worden veenarbeider» ln d^eteeds groeien
de Industrie kunnen worden geplaatst.
De heer Prummel flÉ.H.U.)> betreurde
het dat het welvaartsplan beperkt (s ge
bleven tot Emmen. In Odoorn bijvoorbeeld
ls het percentage werkloze veenarbeiders
groter dan in Emmen. Spr. had daarom
gaarntf een ultbrieldlng van het rayon
zien met die plhatsen, die ook met een
arbeidersoverschot uit het veenbedrijf
hebben te kampen. De heer Th- Brouwer
(P.v.d.A.) wees op andere platfften In de
provincie, mdt nam# Smllcfe en Aden. Men
dient in verband met het wewaartaplan
voor Zuid-Oost Drente de og« niet te
sluiten voor andere (jelen van deferovincle.
poj-ation dus een verbintenis Van strik],
particuliere aard. De maatschappij zal d<
verkillende aspecten onderzoeken van
de Indonesische economie en daarna advi
seren welke projecten prioriteit moeten
krijgen bij de wederopbouw en welke
natuurwetenschappelijke faeiliteiten moe-
t worden verbeterd.
Speciale aandacht zal wordei. geschon
ken aan de maximum ontwikkeling van
kleine Industrieën voor de productie van
textiel, landbouwgereedschappen, con
sumptiegoederen, bosexplo tatie, het rub
ber- en copraprocédé, de huizenbouw, de
productie van ruwe materialen voor deze
industrieën.
Voorts zal White zich bezighouden met
andere projecten zoals de reparatie en
uitbreiding van spoorwegen, havens, ver
keerswegen en het vergroten van de
productie van de landbouwbedrijven en de
fabrieken. Alle Indonesische hulpbronnen
sullen aan een onderzoek worden onder
worpen.
Het vooronderzoek moet binnen 90 dagen
zijn voltooid waarna over een periode van
twee jaren verdere onderzoeken zullen
worden ingesteld. Aan het project zal
worden gewerkt door zestien employees
van wie zich vier reeds in Indonesië be
vinden.
Gratje voor 21 Duitse
oorlogsmisdadigers
Van 28 ter dood veroordeelde Duitse
oorlogsmisdadigers zijn er 21 tot een lich
tere straf veroordeeld. De andere zeven
zullen ter dood worden gebracht. Dit is
vandaag officieel medegedeeldt
Aile veroordeelden bevinden zich in de
Landsberg-gevangenis in Beieren. Zij heb
ben jarenlang niet geweten, of zij al of
niet ter dood zouden worden gebracht.
Degenen in wier doodvonnis geen wij
ziging is aangebracht, zijn:
è- Oswald Pohl. oud-administrateur van
een concentratiekamp. Hij had persoonlijk
het toezicht bij de uitroeiing v»n het
ghetto te Warschau. 57.000 Jodep werden
verftioord of gedeporteerd- 2. Ex-generaai
der SS Otto Ohlendorf. 3. Ex-generaal
der S.S. Erich Ngumann. 4. Paul Blobel. 5
Wemer Braune. (Deze vier zijn oud-S.S.-
officieren. die deel hebben uitgemaakt
van z.g. verdelgingscomipando's. die alle
te aartlen twee millioen mensen hebben om
gebracht). 6. Georg SchaJlermair. (Hij
heeft het bevel gevoerd iifceen afdeling
van het concentratiekamp Dachau en ia
verantwoordelijk %oV de dood van vele
gevangenen). 7. Hans Schmidt '(oud-adju
dant van het concentratiekamp Buchen-
wald en verantwoordelijk -voor de dpod
van duizenden gevangenen)
•r- Of
;«n I
Men heeft becijferd, dat in Bejgië
de ambtenaren gemiddeld de leef
tijd ven 75 jaar bereiken. Op de
begroting ia ongeFeer 10 milliard
franco uitgetreden voor -pensioe
nen. D# minister van financiën zou
nu overwegen, de pensioengerech
tigd» léeftijd te verhogen.
Ie l»eftijd te ver
l Radloproirammi
iet bestuur van
■Het. Rédloproiramtns bok niet versche-
iep. Het bestuur var
Radioluisteraar s heeft
na uitvoerige beraadslagingen besloten
Het Radioprogramma deze week nog niet'
te laten verschijnen, aangezien het Organ)-
satle-appapaat van de jonge vereniging geen
gelijke tred heeft kunnen Kouden met de
ontwikkellnj van het snel «tijgende abon
nementental.
Het geld it er.
Van de zijde van Gedeputeerde Staten
werd opgemerkt, dat men er slechts zijn
blijdschap over kan uiten, dat Zuid-Oost
Lipnte de primeur heeft. Er zijn In ons
land zeven k acht welvaartsbronnen ont
worpen. o.a. een voor Zuld-Ooat Gronin
gen. In Drente is men evenwel nü* zover
gevorderd, dat ook de gelden er voor be
schikbaar zijn. Voorts werd de mededeling
gedaan dat het Drents Economisch Tech
nologisch Ingtituut^-veel moeit# heeft ge
daan om het welvaartsplan voor Zufd-Oosl
Drente uit te breiden tot het gehele veen
gebied. doch die pogingen zijn niet met
succes bekroond.
Er werd tenslotte algemene waardering
uitgesproken voor het plan en de Statën
sloten, zich gaarne aan bij de door de
mlnistw van Economische Zaken namens
l'e regering uitgesproken bijzondere waar
dering voor de medewerking, «elke in
tieze door de EC.A.-autorlteUfi werd
verleend.
s
Russische controleurs op
Nederlandse scheepsvterven
Op vragen van het Tweede Ka'meslid,
de heer Fens (KVP). betreffende hei nier
te lande toelaten van Russische contro-
leurs in verband met de levering van
sfhepen aan Rusland, hééft de n^nister
van Oorlog en Marine, mede namens de
minister van Economische Zaken geant
woord:
Gelijk bekend ls, heeft Nederland, evetl-
als vrijwHl alle andere Westeurapese lan
den. een verdrag met ,Rusland ter rtge-
liM van het handelsverkeer tusserv de
beide landen afgesloten. Dit handelsver
drag kwam in 1948 tot stand.
Het ls juist, dat enig Russisch personeel
hier te lande wordt toegelaten voor het
houden van het ir/cle scheepsbouw gebrui
kelijke toezitht bij de aanbouw van sche
pen. welke binnen het raam van dit han
delsverdrag hier te lande voor Russische
rekening word^l gebouwd. Voor zover bo
venbedoelde personen worden, toegelaten
tot bedrijven, wagr ook orders voor de
Nederlandse krijgsmacht In uitvoering
zijn. wordt zulks njet van. ovenvelend
bezwaar geacht, aangezien bij bedrijven,
waar met militaire geheimen wordt ge
werkt." zodinige beveiligingsmaatregelen
zijn gbnomen. dat onbevoegden tvan die
geheimen geeq kennis kunnen nemen
Groot showman overleden
De grootete ..ehqwmao" van Groot-Brlt-
tannlë sir Charlee Cochfan- „de Zi#gfeld
van Londen", is Dinsdag op 79-jarige leef
tijd overleden, nadat hij verleden week^
ernetige brandwonden in zijn bad had op-
gèlopen.
Sir Charles Cochran „lanceerde" in zijn
loopbaan honderpen qterren.
Ierseke. om) ln Aaar oude
kind ter wereld Te brenggn
Te*ferseke ls dezer jagen door de dis-
trletarecherche van de Rijkspolitie een
Jonge moeder gearrëeteerd in het huis van
haar vader. In de oorlogajaren was dese
vrouw. de<31^|arige Pauline Vjamings, een
beruchte Gestapo-agentr en slnonne ert.tU
heeft de dood van veie verzetsstrijders,
onder wie enkele Nederlanders, op haar
geweten.
Voor de oorlog was haar v<9er een 'welV
gesteld man. Hij handelde in Joesters.
woonde in een fraaie villa, en Inleid «r
twee auto's op pa. In 1938 verliet hij zijn
vrouw en trouwde in België met een Bel
gische. In 1941 ging Paüline ook mar
België en woonde daar bij 'haar vader
'inVverscheidene plaatsen. In samenwer
king met eën Belgische, Marie Demey,
verrichtte zij spionnagafwerk vbor de
Gestapo.
Zo kreeg zij van haar Duitse lastgevers
de qpdracht na te gaan lan^s welke weg
geallieerde piloten in veiligheid werden
gebracht. Bannen met de Belgische ging zij
naar Baarle Hertog, waar de vrouwen zich
uitgaven voor verloofden van twëe ille-
galefwerkers die een belangrijk aandeel
hadden bij de redding van geallieerde
piloten. Op dezè wijze kwamen zij achter
de adressen ^an alle' betrokkenen, die
door de Gesfapo werden gearresteerd en
nooit meer terugkwamen
Op soortgelijke wRze wisten déze vrou
wen de naar België uitgeweken Neder
landse marechaussees Van .Gestel en Ger
ritsen aan de Gestapo over te leveren.
Deze mannen Werden gearresteerd) even
als do vrouw, die hunonderdJk had vit-
sehaft en in de nabijheid van Breda wer
den sU gefusilleerd. v
In 1944 vluchtte Pauline met de Duitseiv
mee uit Breda en in België zette «ij haar
verraderlijke werk voort. tot. zij doot de
Amerikanen werd gegrppen en aan de
Belgische tustitie overgeleverd. In eerste
instantie kreeg zij levenslang, maar tij
dens de behandeling van haar zaak in
hoger beroep wist zij te vluchten. Het
Belgische gerechtshof ver&ordeelde haar
bij verstek ter dood. Ten slotte kwam zij
in Nederland terecht. Zij woonde tea
maanden in Amsterdam en ging toen naar
ouderlijk huis een
Tijdens haar verblijf ln Ierseke vroeg
zij brutaalweg een paaooort aan en «at
werd haar noodlottig. In verband met
deze aanvraag werden/inlichtingen inge
wonnen in Den Haafcven in België en
toen bleek, dat men' n)et ter dood
veroordeelde spionnete doen had. De
rijkspolitie heeft de géboorte van naar*
baby afgewacht en» .haar- nadien, enkele
dagen geleden, tn arrest gestéld
Pauline Vlaming heeft nog de Neder
landse nationaliteit- en kan. aangezien
haar misdrijven van aolitieke aard zijn.
rilet aan België worden%Ugelev«rd. Zij zal
zich hier te lande echter te verantwoorden
hebben voor het verraad, dat zij, aan de
Nederlandse marechauseees heeft ge
pleegd.
Overdag mistKoplampén aan
BU mist mofeten auto's en motorrHwielen
overdag met brandende koplampen rU-
den. Sinds de invoering der nieuw» ver
keersregels ia dit een wettelijke verplich
ting. waarop de politie streng sal letten:
de veiligheid ls er ImmAi nauw mee ver
bon deh. e
Stadslichtjet hebben in de mist overdag
weinig waartie. aldus de A.N W.B. Meest
al ziet men éérst de omtrekken van een
auto of motorfiets uit de mist opdoemen
en paa daarna .bemerkt men die „kléine
pijjes". Dat is ook de reden, waarom te
genwoordig het voeren van de hoofdver
lichting (koplampen aanf; hetzij „vol", het
zij „dim") wettelijk is verplicht bij mist
o verdia*. 4
Bij avondmist daarentegen maken vol-
brapdende koplampen het rijden onmoge
lijk Wie geen speciale Wilatlemp beztt
dient in het donker hoogstens de dim-ver-
lichtirtf te ontsteken. De.A.N.WB. ver
zoekt dringend om bij het fil6-rijden in
dn mist, op te passen, de voorrijder niet
nodeloos te verblinden. Wie bitvoorbeeld
gebruik maakt van de Rlijkbaar grotere
plaatselijke kennisvan een bepaalde auto-
mobiej en deze als „loods" laat fungeren,
moet óf. dim-verlichting. ontstekgn. óf tn
het donker, met alleen de stadslampjes
aan deze glda-rljder volgen op behoor
lijke afstand najffclijk. y v