Uitvinders vinden moeilijk erkenning België annexëert zichzelf Dansende wonderkinderen werden wereldberoemd paar De overjiehiing van particuliere bedrijven fs thans voltooid Onduidelijke situatie op het gebied van de Am. prijzen ^ejroorzaakt onzekere stemming Bromfiets verovert de weg, scooter wint veld Reorganisatie van genationaliseerd Engels wegvervoer" nu aan de orde Op korte afstand nog sterke concurrentie Export van visnetten neemt toe Situatie in verschillende takken van gde handel wordt kritiek Wolprijzen iels lager Nog altijd het zwarte schaap, zowel voor de auto als voor /de fiets Afdoende wetgeving een eerste vereiste Uitwisseling technische gegevens in de Westerse wereld Uitbreiding „Know-How" op internationale schaal De octrooiraad is critisch Aflopende en nieuwe stakingen in Londen Talrijke metaaldiefstallen in Amsterdam Oostenrijk heeft nog steeds geen president en wordt „Klein Amerika" BERIA (IN PRAAG) REGEERT TSJECHÖ-SLOWAKIJE Nerveuze spanning Praag Zwitserland weer door lawines geteisterd MEER WERKLOOSHEID Het Lied der Overwinning ïsW/k"k°> Man werd onderscheiden tweede blad - pagina 2 DINSDAG 13 FEBRUARI 195f WEGVERVOER IN ENGELAND - I 1 JJet ,1,1 er uur uit, dat de Knurl,e oartleullere' wegvervoerders op 23 Februari 1.1, opnieuw een illusie armer sullen worden, maar dat zai dan hun eisen schuld en die van de Britse vakpers «Mn. Op die datum komt nametUk In het Lagerhuis in behan deling een door een conservatief lid ingediend - en door het Hogerhuis reeds aangenomen - wetsontwerp tot «Uitging van „de Transport Act 1947 (nationalisatie'), waarvan het doel ig. het lot van de beroepsvervoerder te verzachten. (In Engeland kunnen parlementsleden, daartoe bU loting aangewezen, op beperkte schaal particu liere wetsontwerpen" Indienen - Red H.T.C.). De voornaamste bepalingen "van het ontwerp tUn: een uitbreiding van de straal waarbinnen de particuliere vervoerders mogen werken van 25 tot 60 mUI; bevoegdheid aan het vergunningverlenend gezag tot het geven van ontheffingen van het verbod tot vervoer over grotere afstand; onder werping van de ..British Transport Commission" aan liet vergunningenstelsel, waarvan ■toet tot, nog toe was vrijgesteld, h* vakpers heeft aan dit ontwerp veel aandacht besteed: In vakkringen is er veel over gesproken, maar behalve een zekere politieke goodwill voor de conservatieven zal er wei niets uit voortkomen. De socialistische meerderheid zal het natuurlijk verwerpen, onvoorziene omstandigheden voorbehouden. "EVrlfjk gezegd begrijpen we dit conser- BJ-' vatieve voorstel niet goed. Immers, de in het ontwerp vervatte wijzigingen tasten de essentie van de Transport Act in zulk een mate aan dat men even goed j-ondult net schrapnen uit de Transport Act van de nationalisatie van bet iange-afstands- vervoer bve-r de weg had kunnen voor stellen Uitbreiding van de ..vrije" straal van 25 tot 60 mijl zou betekenen, dat de móeste vervoerders weer geheel zouden worden vrijgelaten, daar 120 mijl naar Engelse begrippen reeds een zeer grote afstand is. De argumentatie van devoorsteller Is overigens vrij zwak. omdat hij zich vrij wel uitsluitend beroept op de noodtoe stand. waarin de beroepsvervoerdars zich thans zouden bevinden en op de unfaire concurrentie van de zifde van het gem- tionaliseerde vervoer Dit ziin dingen, die in J947 bjj de debatten reeds naar voren zijn gebracht en dus niets nieuws opleve ren. of het moet dan zijn. dat de toestand minder ernstig is dan is voorlpeld. Hèt grote argument mist men: de noodzaak om de straal te verlengen, omdat het genationaliseerde vervoer het niet af krfn. Dit zou een argument zün. dat wellicht ook op sommige socialisten indruk zou maken, doch bij gebrek aan noodzaak ontbreekt het argument. Natuurlijk, er zijn tal van klachten over hel werk van de B.T.C:, maar voor we daarop ingaan, eerst iets over de ont wikkeling van de laatste jaren. Zoals bekend is. zijn het eerst de spoor wegen in hun geheel overgenomen Die spoorwegen werkten reeds met verlies en dit is nog het geval, al is er dan een overschot op de exploitatierekening (dat In 1949 vergeleken bij 1948 is afgenomen) Men kan echftr nu eenmataPde kapitaals- lasten niet buiten beschouwing laten. Hoewel het proces langzaam gaat. krijgt men toch de indruk, dat de toestand op spoorweggebied beter wordt De treinen loop is regelmatiger, de stations zien er netter uit (al kunnen zij dan een vergelij king met de Nederlandse nog lang niet doorstaan en men hoort over het alge meen weinig klachten, behalve dw na tuurlijk óver de gestegen tarieven^ Bij deze verbeteringen mag echter nfet uit het oog worden verloren, dat de grote spoorwegmaatschappijen tijdens de oorlofc onder een gemeenschappelijk bewind stonden en men dus op het gebied van de spoorweg-unificatie reeds veel ervaring bezat. British Rond Services Door de overneming van de spoorwegen verkreeg de British Transport Commis sion ook meteen een aantal wegvervoers- bedrijven bezit van de spoorwegmaat schappijen irr eigendom, oa. Pickfords. een bedrijf dat kan worden vergeleken met A T.O./Van Gend Loos. Een deel van dezê bedrijven hield zich ook bezig met vervoer over lange afstand en zo had men een kern.waar omheen de ..British Road Services1' konden worden opge bouwd onder behee^yan de Road Haulage Executive (R.H.E.). Af Men begon met enige andere lange ar- stands-bedrijven ofer te nemen en lang zaam breidden de ^ritish Road Services zich uit tot een enorm apparaat Enkele maanden geleden is de overneming van particuliere bedrijven voltooid: x 2Büu bedrijven waren toen overgegaan In han den van de R.H.E., waarvan #1890 door verplichte overneming. De rest werd door de eigenaars vrijwillig aan de B.T.C. ver kocht De British Rpad Services beschik ken als gevolg hiervan over 40.000 vracht auto's, enz., waarvan 23.296 door ver plichte overneming werden verkregen Vele van de overgenomen bedrijven worden nog geëxploiteerd onder hun oude naam. zodat de R.H.E. kan profiteren van de goodwill, die namen als Plokfords hebben. Zij vormen echter, tesamen met de andere genationaliseerde bedrijven, êèn groot bedrijf. British Road Services, dat ls onderverdeeld ln ongeveer 200 regionale of plaatselijke „groepen". Op de lange afstand heeft het genatio naliseerde bedrijf niet zo heel veel con currentie. al zijn er nog vele particuliere vervoerders, die een ontheffing voor lange afstandsvervoer hebben, in hoofdzaak voor relatievervoer Op de korte afstand is de concurrentie met de particuliere vervoerders echter zeer groot. Op vele wijzen tracht de R.H.E. een zo groot mo gelijk deel van dit vervoer te verkrijgen en men kan met recht van een felle strijd spreken Om de concurrentie te bestrijden schakelt de R.H.E. ook de spoorwegen ln. Deze hebben b.v. kort geleden hun con tract met een aantal particuliere vervoer ders voor plaatselijke afhaal- en bestel diensten opgezegd. Klachten Veel van het lange afstandsvervoer wordt thans door British Road Services overgedragen aan de spoorwegen als onderdeel van de integratie-politiek die Lord Hurcomb. voorzitter van'de het vorige najaar heelt aangekondigd en waarover wij destijds uitvoerig hebben bericht. Vaak geschiedt dit zonder dat de verlader hiervan op de lugCte U en dit heeft aanleiding tot vele klachten gege ven Het overladen van auto op spoor wagon geeft extra vertraging en boven dien duurt het transport per spoor meest al langer dan dat per vrachtauto. Trouwens, ook over de snelheid, waar mede British Road Services werken, hoort men vele klachten. Transporten die vroe ger in één dag werden uitgevoerd, duren nu verschillende dagen. Er s«n klachten over diefstal, schade en gebrek aan ser vice vele verladers ilin dan ook on tevreden, een ontevredenheid, die in ver gaderingen van Kamera van Koophandel, ens., tot uiting komt. uitgebalanceerd oort tionalfseerde vervoer Oordeel nog niet mogelijk Toch is veel van die critlek. die hoofd zakelijk bit kringen van het particuliere vervoer cn van de vakpers (die belang heeft bij het bestaan van een zo groot mogel|jk aantal vervoerders) komt. onge grond of voorbarig, hetgeen ook door objectieve waarnemers, die sterk tegen de nationalisatie zijn, wordt bevestigd. Een van de hoogste fungtionarissen van de Britse eigen vervoerdersorganisatie be streed tegenover ons b.v. met nadruk, dat de toeneming van hef eigen vervoer in hoofdzaak een gevolg van ontevredenheid bij verladers over British Road Services en de spoorwegen zou zijn. Dit heeft "heel andere oorzaken, waarop»wij nog terug komen. Dezelfde functionaris zeide ons: ..Er werden fouten gemaakt, maar dat ge beurde vroeger ook. Het is redelijk om de B.T.C. meer tijd te geven voor men haar beleid gaat beoordelan. Men kan niet eisen dat alles binnen een paar jaar op wieletjes loopt". Deze laatste opmerking is zeer juist: het is vrijwel «tamogelijk reeds thans een irdeel over het gena- vervoer te vormen Tot nog loe heeft de R.H.E. de meeste aandacht •aan het overnemen en reorganiseren van bedrijven moeien besteden Men heeft daarbij een wagenpark moeten overnemen dat een vreemd mengelmoes van werken en typen vormt, mei alle on-economische gevolgen van dien. Ook heeft men bedrij ven moeten overnemen, die men liever ftiet hacl. Voor al deze bedrijven ls een vaak vrij hoge compensatieebetaald (in obligaties) en het gevolg Is. dat de B.T.C. met een enorme rentelast zit. Dit blijkt bijvoorbeeld duidelijk uit de winst en verliesrékening over 1949. die welis waar een exploitatieoverschot van 21 millioen op de vervoersdiensten (w v British Road Services 1.4 millioen) laat zien. doch die sluit met een nadelig Oaldo van 20.7 millioen. hoofdzakelijk als ge volg van een rentelast van liefst 43.9 millioeu Het jaar 1949 was het jaar van overneming van het grootste deel der wegvervoers-bedrijvem Dit heeft de ex ploitatierekening ongunstig beïnvloed. Eerst nu de overneming voltooid Is. kan de R.H.E gaan reorganiseren en verbete ren. Er is trouwens reeds enige verbete ring. Half Januari heeft Lord Hurcomb medegedeeld, dat het wagenpark met 0.3 procent is ingekrompen, doch dat de ver voerde tonnage in 1950 met 6*'» ls toege nomen tot 3 7 millioen ton. Het ganfaJ gereden beiaden mijlen steeg met 20'» y»n de 59 millioen in November j 1 gere den vrachtauto mijl werd slechts- 10 mil lioen, dl. minder dan 47V leeg gereden. Er is zeker reden aan te nemen, dat de R.H.E. verbetering in de service zal bren gen. gepaard .1*11 een economischer ex ploitatie Oqgqiwijfeld zal de concur rtsfitië toenemen en zullen vele particulieren daarvan het slachtoffet worden Men kan dat nog zo betreuren, men mag dit toch niet ala factor rekenen hij oen beoordeling van het beleid van de R H E. Jhet is nu eenmaal het streven van de socialistische regering, een sterk genatio naliseerd verv oersapparaat te scheppen. BIJ een beoordeling van het werk van de B.T.C. mag daarom uiteindelijk slechts als hoofdpunt worden gesteld*of het ge nationaliseerde apparaat aan de behoef ten cn eisen van de verladers woldoet. Zou. na enige jaren, blijken dat de toe stand van voor 1948 het bedrijfsleven betere service bood. dan heeft de B.T.C. gefaald cn is de socialistische politiek een fiasco geworden. Intussen hebben wij reeds wel de in druk. dat het apparaat van de R.H.E. aan een zekére ambtelijke verstarring mank gaat Dit is te merkwaardiger, omdat de topfiguren vroegere kopstukken uit het particuliere vervoer zijn. Zijn zij minder goed als ambtenaar dan als particulier ..Och", zei ons een collega, „waarom zou je je nog langer druk maken als je een contract voor een zeker aantal jaren en een hoog salaris hebt en geen aandeel houders. die je op het matje kunnen roe pen 7" Het wil er bij ons niet in. dat het daaraan ligt Een feit is echter, dat het nog lang niet gesmeerd gaat In een volgend artikel komen w^ terug op de zorgen van de particuliere vervoer ders. De Goudkust. Britse kolonie in Wesf- Afrika, die groter is dan Engeland en een bevolking heeft van 4 millioen, van wie 90' analfabeet is. wil zelfbestuur en heeft nu zijn eerste parlementsverkiezingen ge houden In het dorpje Vakpo stemmen de inboorlingen onder ae tamarinde. Ook de vrouwen hebben stemrecht. De Nederlandse haringvloot heeft drie honderd schepen ln de vaart, die ieder o\*r 124 netten moeten beschikken. Dat maakt een totaal van 36 000 permanent in bedrjjf zijnde netten. Hieruit moge blijken dat fig Nederlandse fabricage van visnetten belangrijk Is. En die be langrijkheid neemt nog to;, als we be denken. dat naar alle landen ter wereld Duitsland neemt een zeer belangrijke plaats In visnetten wordengeëxpor teerd. Enige dagen geleden heèft de Finse regering het contingent voor de invoer van visnetten uit Nederland tsOrlfet zes voudige van het In de handelsovereen komst oorspronkelijk, vastgestelde bedrag verhoogd. Het is stellig» interessant, dat op het ogenblik proeven worden genomen om vismateriaal van nylon te fabriceren. Het is er namelijk zo mee gesteld, dat nylon veel soepeler is, waardoor de vangsten met nylonnetten veel groter zijn. Het spreekt vanzelf, dat nylon- visnetten belangrijk duurder zullen zijn dan de huidige netten, doch als de proe ven slagen, is-de oudste visnettenfabriek van Nederland, de firma Arntzenius, Jannink Co te Goor, toch van plan de fabricage van nylon-visnetten ter hand te nemen» Versperring Mittel land kanaal met politieke achtergrond In het Mittellandkanaal liggen op het ogenblik 110 schepen met kolen, die niet verder kunnen op hun reis naar Berlijn, omdat men doende is met reparatie- werkgaamheden. De hieruit voortvloei ende schade is zeer aanzienlijk, want het liggeld beloopt wel ongeveer 10.000 DN per dag. Men heeft de indruk, dat de reparatie- Averkzaamheden absoluut niet urgent zijn en dat hier moet worden gesproken van een blokkade met een politieke achter grond. (Van onze medeWirker). Het is nog steeds nietj—Glthans ii# gro te HJnen niet duideltfk wat er in Ame rika op het gebied vantóe prijsvaststelling gaat gebeuren. Hierdoor bleef de onzekere stemming ook deze week nog aanhouden. De aituatie is eerder iets verwarrend te noemen en men neemt dagelijks in de han del tegenstrijdige dingen waar. De gemid delde prijzen daalden echter niet. hoewel de aarzelende atemming op de wolmarkten toch wel deed uitkomen dat de boog niet altUd gespannen kan blijven. De dikwijls fabelachtige prijzen van en kele grondstoffen zijn voor menig hande laar of fabrikant zo riskant, dat hij ge dwongen la zijn inkopen te staken, terwijl anderzijds het gevaar voor verminderde aanvoer en lege markten anderen dwingen toch te kopen ondanks de zeer hoge prij zen. Als er geen ontspanning komt wordt de situatie voor menige tak van handel: metalen, verf. conserven, etc. kritiek en het zijn deze ei? andere factoren, welke een nerveuze atemming te weeg brengen. Men is het ter beurze niet eens over het feit of de liberalisatie do regeringen zal weerhouden beperkende maatregelen te ne men. doch zoals men bU blik ziet: binnen landse maatregelen kunnen aJMJd genomen worden, onafhankelijk handelspo litiek. 1 Vele kleine landen verkeren dan ook In een moeilijke poaitie. Zwitserland liet reeds enkele weken geleden zün stem ho ren en verklaarde dat het niet kon libera liseren als het geen officiële steun kreeg b(| de toewijzing van de onontbeerlüke zware grondstoffen. In ParUs hebben de Zwitsers dit thans openlijk verklaardI en niemand zal het hun euvel duiden, ook a dreint een algehele vrijgave van de handel hiermede in Europa spaak te lopen. Kentering in wol Het U wel opvallend dat een van de ar tikelen. welke de laatste maanden het meest op de voorgrond was getreden, nd. rvol thsns een kentering in de opbrengst meldt Amerika heett bt) zlln inkopen re kening te hemden met de nrti«tM feit is dat men daar ln het land van 4é dollar niet mede behoeft te wol-inkopers konden dus niet beter doen dan uit de markt blijven en nadere in structies afwachten. Bradford kamgaren- noteringen vertoonden een kjelne terug gang welke op zich zelf weinig zegt. doch die toch een aanleiding kan vormen voor •en kentering in de wolprijzen. Metalen onbetaalbaar In tegenstelling met de wolmarkt, is het aanzien van de metaalhandel de laatste tijd in het geheel niet veranderd. Wij zou den eerder zeggen dat de-situatie er steeds slechter op wordt en het doodgewone lood wordt als een edelmetaal beschouwd. Van 0.50 op 2.55, het is geen kleinigheid. Ook tin steeg boven de 1400 pér ton en het is onbegrijpelijk d«t er voor deze han del geen maxima bestaan. Vele metaal fabrikanten sluiten liever, dan dat zij de fabelachtige prijzen moeten betalen welke op het ogenblik dikwijls worden gevraagd. De voorraden beginnen gevaarlijk te dun nen en het buitenland levert niet. Staal- schroot in Amerika steeg van 46.13 tot 51.50 en was voor de Korea-stemming slechts 29.75 Landen achter het IJzeren Gordijn zouden bereid zijn voor koper 0 53 neer te tellen tegen een normale handelswaarde welke ligt tussen de 042 en 0.45 dollarcent. Ook landen als India zijn actief in de markt en Spanje bijv. zoekt thans alle voordelen op compen- satie-basia te plukken voor zijn ertsen. Katoen krap In Alexandrië waren de prijzen van kar- nak wat leger, doch nu NeW-York niet handelt is het moeilijk een goede tenden tie vast te atelleh. Voor de komende over gangsmaanden wordt in de U.S.A. een zeer krappe katoenpositie verwacht wellicht de kleinste sinds tientallen jaren en de hoop is dan ook gevestigd op de oogst 1951, welke zal beslissen over de toekomstige prijzen. Het Verre Oosten De prijzen van rubber geven nog steeds geen krimp en op Malakka werd I 2.38 be taald voor Februari-leverlng, hetgeen de hoogste prijs is sinds de record stand in November. Thee was met goede vraag toch enigszins aarzelend, doch ook vele andere producten uit het Oosten geven een flinke haukse aan. 0.0. grondnoten. welke sterk door Japan zijn gezocht. Ook specerijen zijn nog steeds zeer hoog ln prijs. Veel vraag bestond er ook voor binnen- en buitenlandse conserven met het oog op dé bllkpositie. Zuidvruchten waren prijs houdend zonder meer. Voor loco partijen bestond enige attentie. Hout en panier zijn ook kostbare artikelen geworden, doch als wij de grote man van de Amerikaanse sta bilisatie, Eric Johnston, mogen geloven, dan treedt er in de a.s. zomermaanden een prijsdaling in. Granen prijshoudend De graanmarkten hebben de prijshou dende stemming niet opgegeven, doch to nen niét wij zouden haast zeggfn ge lukkig de buitensporige hausse van an dere producten. Tarwe op een basis van 2 57' 1 moge dan ongeveer 6 procmt. ho ger zijn bij enkele weken geleden. Hetgeen toch niet als ongezond kan worden geken merkt. Toch viel het op dat 't Amerikaan se departement van Landbouw alle export offertes introk en de aanbiedingen voor binnenlands gebruik met vijftig procent verminderde Engeland kocht niet minder dan 1.300.000 bushels Mamtoba-tarwe en Italië en Nederland kochten flLnke porties mais. dat zelf vast gestemd was. Frank rijk kocht mais in Brazilië en India doet hardnekkige pogingen 2 millioen ton brood graan geleverd te krijgen. Ook lijnzaad is vast gestemd met Ethiopië als goedkoopste leverancier. Italianen en Nederlandets vertonen grote verschillen, niet alleen wat stemk wall tel ten of levendigheid aangaat, maar ook wat het gebruik van kleine motoren voor individuele voortbeweging betreft. In Nederland heeft de flets burgerrecht verkregen, een flets la goedkoop en met een fieta gaat het ook. In Italië siet ge echter gelukskinderen. b(jna sonder kleren aan het HJf. maar op een gemotoriseerd vehikel. En ln Italië «ün de wegen vol scooters, met of xonder aanhangwagens, en selfs aün er bU die een hele carosserle over de rüder gebouwd hebben. Nederland gaat nu langzaam maar zeker de Italiaanze kant op niet.zozeer wat de Scooters, ala wel wat de fletaen met hulp motor aangaat. Er zün in vakkringen lange en vele dlicuiiies gehouden over de vraag of. en zo Ja. wiar het verzadigingspunt voor dit product zou liggen. Tot dusver ziet Nederland echter alleen maar een atljglng van het gebruik, met alle technische en verkeerstechnische gevolgen van dien: terwijl er ln Augustus 1949 82.130 motorfietsen waren en masr 4.508 rüwielen met hulpmotoren, wordt op het ogenblik het aantal bromfietsen geraamd op100.000! Evenveel als er motorfietsen zjjn. De bromfiets belooft in Nederland het motorvoertuig voor de grote massa te worden. Niet als concurrent van de auto mobiel, niet in plaats van de motor motorrijders zijn geen bromfietsrijders maar "als volkomen nieuw technisch object dat ook een volkomen nieuwe plaats in het economische levjen vindt. En terwijl de fiets fot dusver vooral de concurrent van de tram. van het locale verkeers middel was en daarenboven in en rond de grote steden gebruikt werd als verkeers- instruntent voor uitstapjes, ls de bromfiets de concurrent geworden van het inter- locale verkeer, terwijl door het gebruik van dit nieuwe vehikel het gebied, dat door de grootsteedse dagtoeristen bestre ken wordt, aanzienlijk is uitgebreid. Niet alleen in getal, ook in kwaliteit is de fiets-met-hulpmotor vooruitgegaan. Jaren geleden al hestonden er kleine motoren die men met kunst en vliegwérk op een gewone fiets kon hangétt en waar mee men een goed deel van de voor de voortbeweging ftodige energie kon pro duceren. MaAr de bromfiets van het laat ste type heeft een verende voorvork èn een verende achtervork: de motor is zo laag mogelijk, bij de krengstangen. opge hangen en in beginsel is de grens tussen bromfiets en motor steeds kleinfr ge worden. Er is echter nog een Motor- en Rijwiel- wet. En eigenlijk alleen tengevolge daar van heeft de moderne bromfiets nog échte trappers en een écht kettingwiel. Maar heel ver van de vroegere toestand in België, waar motorfietsen rondreden mej^twee naar achteren gebogen trappers en een tandwieltje uit blik, waar niemand met goed fatsoen een ketting omheen kon leggen (als Je er naar keek was het al verbogen), zijn wij toch niet meer ver wijderd. Hoezeer wettelijke bepalingen die achter de technische moeilijkheden aanlopen een funeste invloed kunnen hebben, is vroeger gebleken bij de bepaling dat de kleinste motor niet meer dan 60 kg mocht wegen. Inhoud van de motoren, snelheid van de motorfietsen werden opgevoerd en ten slotte reed men ln Nederland met motoren, die uit zulke dunne buis vervaardigd waren dat er ongelukken, en zeer ernstige ongelukken, uit voortkwamen. Alleen maar vanwege de door de wet voorge schreven gewichtslimiet. 50 cc de grens Naast deze technische kant van het diep gaande bromfiets-probleem staaa ver- Ruim een jaar geleden was het pro gramma van technische bijstand, dat onder auspiciën staat van de OE.E.S. en de E.C.A. buiten deze zusterorganisaties vrij wel onbekend. Wel werden sinds enige tijd door regeringen van aan de O.EE.S. deelnemende landen en de regering van de Verenigde Staten reizen van deskun- digén georganiseerd, doch het streven naar uitbreiding van technische kennis .Know-How' in het Amerikaans op in ternationale schaal was nog niet verwezen- lllKt. Thans is de O E.E.S. betrokken bij de ontwikkeling otrvoltooiing van ongeveer 75 projecten. In Juli 1951 zullen 34 „teams" hun op drachten hebben beëindjgd en zullen on geveer 600 Amerikaanse en Europese deskundigen aan het onderzoek ter ver betering van de werkwijzen in industrie en landbouw en aan de verspreiding van de op deze wijze verkregen schat van ken nis cn gegevens hebben medegewerkt. Op het ogenblik hebben 19 teams hun raopor- ten opgesteld of zij zijn daarmee bezig. Een zestal van deze rapporten wordt thans gedrukt en zal spoedig verkrflgbaur wer den gesteld Gemiddeld wordt eens per week een nieuw project voor technische oijstand op stapel gezet. Lange tijd geschiedden de voorbereidin gen voor het verlenen van technische bij stand. tJthsns binnen de O.E E.Scp zeer beperkte b»sis. doch thans vergadert de ..Technical Assistance Group", waarin le den van alk delegatie» zitting heoben, eens in de drie weken. Een kleine, doch zich uitbreidende «taf is in het kader van de organisatie samengesteld en er Is voor de technische bijstand een afzonderlijke begroting en een centraal fonds Ingesteld. Bovendien hebben alle technische com missies van de O.E.E.S. ondergroepen ge sticht, die de vraagstukken, welke met het programma van technische bijstand ver band houden, bestuderen. Wat zal blijven De technische bijstand is een van de laatste Amerikaanse werkzaam heden in Europa, welke de Verenigde Staten zullen willen stop zetten. De technische bijstand past geheel ln het kader van de nieuwe richting van de Amerikaanse politiek in Europa en de E.C.A. heeft haar budgetaire aanvrage bU het congres voor technische by- standdoelcinden in bet komende jaar verdubbeld. De projecten voor technische bijstand zijn rekbaar, zowel wat de opzet als wat de uitvoering aangaat. Een project kan het vertrek omvatten van 60 deskundigen uit een twaalftal Europese landen voor bijvoorbeeld een rondreis van 2 maanden langs een sector van de Amerikaanse zware Industrie of voor een studie van de landbouw-voorlichtingsdiensten, welke er zo veel toe kunnen bijdragen, de boer op de hoogte te brengen van de laatste gegevens op het gebied van de landbouw. Voorts kan een „team" bestaan uit 2 of 3 Amerikaanse experts, die Europa be zoeken om advies te geven over verpak kingsmethoden, de bestrijding van hout- ziekten of de textieiproductie. Van ieder „team" wordt echter steeds verwacht, dat het aan het eind van de reia een rapport zal opstellen, door middel waarvan de conclusies van de deskundigen, voor wie alle deuren werden geopend en aan wie tot dusverre steeds bewaarde geheimen werden onthuld, vrij ter beschikking wor den gesteld aan allen, die bij de bestu deerde sector van de Industrie of de landbouw zijn betrokken Het is nog te vroeg om te spreken over de resultaten die de technische bijstand van de O.E.E.S. heeft gehad voor het ver hogen van de productiviteit in West- Europa en het ontplooien van de samen werking. Niettemin blijkt In toenemend# mate de waarde en het succes ervan. keerstechnlsche momenten. Nog is de bromfiets geen vlees en geen vis hij mag niet op de autoweg, hij hoort ook be slist niet op de snelverkeersweg. maar op de hem toegewezen rijwielpaden stoort hij de normale fietsers-stroom pp zo ernsttge wijze, dat een nieuwe oplossing beslist gevonden zal moeten worden. Ook in het verband der bedrijfsorganisaties, der vak groepen doen zich moeilijkheden voor moeten fabrikanten of importeurs van bromfietsen of van de onderdelen daar van bij de rijwiel- of bij de motorindustrie ingedeeld worden? welke problemen er tenslotte toe geleid hebben, dat het be stuur van de R.A.I. er toe overgaat een commissie in te stellen, die normen zal moeten opstellen voor wat als een brom fiets moet worden beschouwd. Deze nor men zullen tén departemente als basis kunnen dienen voor een nieuwe en moderne wetgeving op dit speciale gebied. In afwachting van de resultaten dlejjlt dit overleg geboren zullen worden, willen wij hier slechts één opmerking maken. De grens tussen bromfiets en motorfiets zal men waarschijnlijk aan de hand van de cylinderlnhoud bij ongeveer 50 cc bepalen: dit in verband ook met het feit. dat zowél in buitenlandse verkeersregelingen bIs in de practijk der buitenlandse industrie, de bromfiets onder deze grens pleegt te blijven. Maar iedere bromfiets, ook die met motoren vap een Inhoud onder de 50 cc, blijft in het interlocale fietsverkëer een onding. Dit geldt dan met name van het uitvalverkeer der grote steden, waar dp Zon- en feestdagen tienduizenden, per fiets in gesldlen colonne een weg zoeken naar ververwijderde ontspanningsoorden. In luik een constante stroom van fietsers past de 20 of 30 km per uur rijdende brom fiets zeker niet! O.i. zal men op den duur moeten komen tot aparte paden voor deze gemotoriseerde fietsen, weike eis dan voorlopig niet voor het gehele verkeer ln het land gesteld behoeft te worden, maar welke oplossing ln defé tijd voos de wegen rond de grote steden, on vermijdelijk is. De scooter Met de bromfiets Is de motorscooter een betrekkelijk nieuwe verschijning in ons land. Bromfietsen en fietsen verschillen, gezien van het gezichtspunt van de consu ment uit, niet zo veel. Maar met betrek king tot de motorscooter liggen de ver houdingen anders Geen rechtgeaard motorrijder ln Nederland qf in België zal vooralsnog op zo'n ..kinderachtig" ding gaan zitten. En waar overlevering en mode in Nederland machtige factoren zijn. zullen wij het voorlopig wel niet zover brengen ais Italië, waar men de indruk krijgt, dat ledereen liever per motor- acooter dan op welke andere wijze ook zijns weegs gaat. Het merkwaardige verschijnsel doet zich nu voor. dat b.v. in de detailhandel, niet de motorhandelaar maar wel de auto mobielhandelaar. ala verkoper van motor scooters optreedt, zodat men zich niet aan de indruk kan onttrekken, dat de motor scooter op dit ogenblik voornamelijk het afzetgebied van de automobiel belaagt. In het Zuiden van ons land bevindt slch een houtkaponderneming, die 63 automobielen in gebruik had Deser dagen heeft men het besluit genomen ongeveer 80 stuks te vervangen door motorscooters, omdat men het econo misch niet verantwoord acht. dat de employé, die zich uit hoofde van zjjn beroep moet verplaatsen, dit doet met behulp van 90 pk. waarbU hjj 1'/» ton met zich meesleept en ettelijke vler kante metera van de weg in beslag neemt, terwijl dit verplaatsen even goed met een motoracooter kan ge schieden. Een motorscooter moge minder be scherming bieden tegen weer en wind dan een automobiel, hij heeft in dit opzicht ongetwijfeld voordelen boven een motor fiets. Hij kan ln een land dat gedwongen ls spaarzaam te leven en meer aandacht te besteden aan ecoonmiache vraagstukken in het algemeen en aan besparingen ln het bijzonder, goede diensten bewijzen, mits men de „psychologische" tegenstand weet te overwinnen. Bij dit alles, bij het vraag stuk van bromfiets zo goed als bij het probleem der motorscooters, apelen finan- eieel-economische factoren natuurlijk een belangrijke rol. De gemiddelde Scooter- prijs ligt op het ogenblik tussen de 1300 en 1500. Nu er plannen zlln, In Neder land de productie op grote schaal ter hand te nemen, ls de kans. dat deze prijs be langrijk zal kunnen dalen, natuurlijk groter geworden. Ook de bromfiets wordt technisch steeds beter, en In prijs jager waarbij wij de kwestie ln hoeverre de kostprijs beheerst wordt door algemene economische factoren die op de grond stoffen noteringen van invloed zijn. buiten beschouwing laten - zodat men uit dezen hoofde een toeneming van het verbruik zal mogen verwachten. Met deze waarschijnlijke groei voor ogen I Ia een afdoende wetgeving op dit bUzon- der# verkaersgebitd een aersta verelata. llNSDAG 13 FEBRUARI 1951 EERSTE BLAD - PAGINA 3 Van ome speciale verslaggever). J De wereld wemelt van uitvinders minder van grate, dan wel van kleine en ieel kleine. Menigeen meent met een aardig idee het ei van Columbus gevonden ie hebben en zegt dan: „Daar nfeem ik patent op". De uitvinder heeft echter Kiets te nemen Odk niet, al heeft hij een briljante vondst gedaan, die h^m Kouden horizonten voortovert. In Den Haag zetelt namelijk een critische octrooi- «asd met 300 man personeel, waaronder 100 experts (voornamelijk ingenieurs), Mie uit moeten maken, of het verschil tussen hetgeen bekend is en êen nieuwe finding zodanig is, dat van een geniale vonk gesproken kan worden. J Totnogtoe zijn in Nederland ln totaal kofO octrooien verleend en men zou Eitult de conclusie kunnen trekken, dat EU in Den Haag met octrooien smijt. Zo ü».t evenwel allerminst. Als u oen nieuw ■Kft eierdopje, een vernuftige kleerhon- Er of een'of ander nieuw systeem ult- Enkt moet u werkelijk niet verwachten, lat hét verkrijgen van een patent eigen- tftk niet meer ls. dan het vervullen vèn En aantal formaliteiten, die wat geld en Fat tijd vragen. F Terdege wordt ook In uw eierdopje naar 4e geniale vonk gezocht. En dit gebeurt in de hand vnn millioenen octrooi-schrlf- ,n uit alle delen der wereld. Niemand ou in deze papieren doolhof de weg we- >n. indien men niet een bepaald Inde- nffcRvsteem opgesteld had Zo heeft men a een onderverdeling gemaakt in 18.000 roepen van techniek, en iedere expert ehandelt nu een vast aantal rubrieken. Het eierdopje komt bij de ingenieur te- «echt die op zijn kamer in stalen systeem asten de beschrijvingen heeft van pa- ■nten op het gebied van messen en vor- en. theemutsen en alles wat nnex is. Hij bestudeert de octrooibe schrijvingen van eierdopjes uit Californië en Mexico en wellicht blijkt dan jam mer genoeg voor u dat uw eierdopje al tientallen jaren geleden (om maar eens wat te nqemen) ontdekt werd door een vernuftige meneer in een voorstadje van Londen. Of er is zoveel overeenkomst, dat de zaak „geketst" wordt. Het is ook wel voorgekomen, dat een bepaald Idee maar eventjes ln botsing kwanj|met 14 octrooischriften tegelijk en soms Roemen ook allerleijuridische puzzles op: t Weinig nieuws onder de zon Bij de octrooiraad weet men heel goed. dat er in feite weinig nieuws onder de zon iszelfs op het gebied van uitvin dingen. Dit neemt niet weg. dat toch jaar lijks vele uitvindingen zeer ten Bate van onze nijverheid (en dikwijls ook van onze deviezenpot) een octrooi krijgen, d.w.z. wettelijk beschermd worden tegen naboot sing. Is e^en bepatüd bekertje, vulpen of kraantje door de deskundige aan een vooronderzoek onderworpen, dan gaat de vinding met een advies naar een van de leden \{an de octrooiraad (twintig in ge tal. die elk voor zich o6k weer expert zijn op het terrein van bepaalde technische groepen). De uitvinder wordt hierna op geroepen en dan zijn er maar twee mo gelijkheden openbaarmaking of afwijzing. In het laatste geval (denkt u) ls de ge schiedenis uit. maar dat is niet waar. De mogelijkheid tot hoger beroep staat nog open en de uitvinder kan zijn idee voor een commissie van drie verdedigen, waar bij hij zich meestal terzijde laat staan door een octrooi-gemachtigde. Indien de vin ding er dan doorheen komt. volgt alsnog openbaarmaking. De nieuwe gedachte wordt, nauwkeurig beschreven en toege licht in gedrukte vorm (schrik niet uit vinders) vier maanden voor het publiek tw inzage gelegd in de leeszaal van de octrooiraad. Veelal stelt de uitvinder zijn eigen octrooischrift op, maar hij kan het toch maar zelden stellen zonder de tussenkomst van een reeds genoemde octrooigemach tigde. die het klappen van de zweep kent. Wanneer men het Haagse telefoonboek openslaat, zal men zien. dat het aantal octrooibureaux legio is. Op die bureaux doet men niets anders dan uitvindingen beschrijven „pasklaar" maken, verdedi gen. enz. Natuurlijkdit alles kost wel wat geld. Wanneer men in beroep moet komen of. op ander terrein moeilijkheden onder vindt, stijgen kosten automatisch. In dien de zaak op rolletjes loopt, kost een octrooi .naar schatting ongeveer 300 gulden (inclusief het drukken, dat voor rekening van de octrooiraad komt), maar een aanzienlijke stijging is ook niet bui tengesloten. wanter is o.a. nog een tweede beroepsinstantie! Nog meer onkosten Indien de vinding riamelijk vier maan den ter Inzage heeft gelegen (het gevaar (Voor diefstal is dan al heel gering, om dat de octrooiraad immers reeds de nieu we gedachte kent), bestaat altijd een kans. dat er oppositie komt. Want ten slotte zijn niet alle vroegere vindingen algemeen be kend. Het is heel goed mogelijk, dat een bepaalde fabriek ineens komt vertellen: „Ik kan u bewijzen, dat ik het eierdopje of het automatische vloeiblad. waarvoor die mijnheer patent vraagt, reeds meer dan drie jaar vervaardig en op de markt breng De uitvinder kan nu bij de afdeling van beroep (ditmaal vijf leden) opnieuw protest aantekenen, waarbij het wenselijk is, dat hij zich wederom juridisch-deskundig laat bijstaan. Gevolg: nieuwe kosten. Komt de nieuwe vinding van het eierdopje er door. dan wordt het octrooi verleend en de zaak Js in orde. want de uitvinder kan zijn nieuwe idee op de markt gaan brengen. Men ziet dus. dat de weg van de uitvin der naar wettelijke erkenning verre van gemakkelijk kan zijn. Het voordeel is ech ter. dat het passeren van een dergelijk nauwe vooronderzoekings-buis de uitvin der garandeert, dat zijn octrooi inderdaad geldig is. De zeef van de oppositie-ter mijn van vier^naanden heeft zulke f!i_~ mazen, dat her maar hoogst zelden vc komt. dat een octrooi naderhand nog nie tig wordt verklaard. 1 Bepaalde landen verlenen eefcoctrool zonder meer zoals Frankrijk eïHatèn de vraag naar de geldigheid over aan de rechter, wat wel eens tot vreemde toe standen kan lelden. Over het algemeen is het in ons land zo. dat 50 procent van de aangevraagde octrooien de eindstreep niet haalt. Jam mer is daarbü. dat veie uitvinders bU gebrek aan geld niet in staat zijn een be paald idee er door te krijgen. Het dient echter gezegd te worden, dat het octrooi apparaat in ons land vernuftig functio neert om bepaalde nieuwe geestelijke goe deren van ons volk te bes Prins Michel van Bourbon Parma en de prinses Jolande de Broglie voor de villa -van ex-koning Michael van Roemenië te Villefranc?-sur-Mer (Rlvièra). Het paar trouwt in Mei. 8.000 Stakende Londense havenarbeiders zijn weer an het werk gegaan en men ver wacht. dat de 9 000 stakers in Liverpool. Birkenhead en Manchester dit voorbeeld t zullen volgen. De kwestie waar het om t gaat. het ontslag van zeven arbeiders we gens het aahzetten tot onwettige staking, zal gerechtelijk worden behandeld In een document met Instructies voor zeelieden, hoe zij zich van hun „kapitalis- I tische bazen" kunnen ontdoen, meende het r? officiële Britse vakvejtoond van zeelieden T een bewijs te bezitten vodr het commu- B r.istische streven naar sabotage op koop- K vaardijschepen. Er ls echter twijfel gere- f. ren aan de- echtheid van dit document. Mogelijk is de vakverenigingsleiders een 1 vervalst document in handen gespeeld. Maandag zijn 1 200 sjouwerlieden van 1 een opslagplaats der Spoorwegen in Lon- den een Jangzaam-aan-s'aking" begon- ren. omdat vier van hen. geheel in over eenstemming met het dienstrooster, ander werk hadden gekregen. De 200 electriciens. die werken voor het Festival of Britain i gaan weer aan het werk. Zij zullen waar schijnlijk l\et verlangde hogere loon krij- i gen. De Amsterdamse politie heeft zich de I laatste weken speciaal beziggehouden met 14 de bestrijding van dc nvnaaldiefstallen. gldlc in Amsterdam veelvuldig voorkwamen. Oud lood brengt op het ogenblik NÉ per kg op, geel koper 2; brons 2.50 en rood koper zelfs 3 per kg. Deze prijzen zijn wel bijzonder verleidelijk. ;net name voor arbeiders Jn sloopbedrijven en in metaal- fabrieken. In de week van 20 tot 27 Januari en ook ln de afgelopen week zijn door de politie op het Waterlooplein en omgeving steek- jBr; proeven genomen. In tot uil zijn dertien mensen gearresteerd, die met partijtjes oud metaal een der arrestanten had 42 r opkopers onmiddel- te hebben gepleegd. Al deze arrestanten zijn voor de I officier van justitie geleid en in voorlopige hechtenis gèsteld. Twee werden voor de politierechter geleid, die een hunner vér- oordeelde tot twee weken hechtenis en de ander, die geen brandschoon verleden had. E tot zes weken. Terwijl de belde grote partijen in Oos tenrijk na het overlijden van president Renner nog geen candidate» voor het pre sidentschap hebben genoemd, heeft het grote Oostenrijkse blad dc Salzburger N a c h r i c h t e n, de candidatuur gelan ceerd van de hertog Von Hohenberg. j»id- ste zoon van wijlen aartshertog Efönsz Ferdinand van Oostenrijk uit diens morg*- natisch huwelijk. De hertog, die zich tot nog toe niet met de politieke strijd heeft ingelaten, heeft tijdens de Duitse bezet ting twee en een half jaar in het concen tratiekamp Dachau doorgebracht. Na de bevrijding van Oostenrijk aan vaardde hij op verzoek van de Sowjet- Russiaehe bezettingsmacht het burgemees terschap van het dorp Artstetten in de Russische zone. waar hll woonachtig is, een benoeming, die bij de burgemeesters verkiezingen werd bekrachtigd. Alle po- Ringen der volkspartij, hem bij de verkie zingen. zowel in 1945 als in 1949. een plaats in het parlement te doen innemen, heett hll afgewezen. Dc hertog Von Hohenberg is geboren op 29 September 1902 te Wenen, en op 28 No vember 1926 In het huwelijk getreden met Elisabeth gravin Von Waldburg-Wolfegg. KS Hij heeft vijf zoons. ,yuu meiaai een aer arrestanten kg lood bij zich op weg naar op ■l:. waren. Zij legden allen vrijwel onn lijk de bekentenis af diefstal te 1 De regering van India heeft ten behoeve van de strijdkrachten van de Ver. Naties in Korea een ambulance beschikbaar gesteld, die 326 man met gen. Onlangs bulancc uit Calcutti trokken. Vóór het ver trek werd de troep geïnspecteerd door de bevelhebber van het le ger in India, generaal K. M. Cariappa. in Volgens de Weense correspondent van de Daily Telegraph bevindt Beria. de Sowjet-Russische vice-prcmier en lid van het politieke bureau, zich thans met 76 Russische specialisten op het gebied van Tsjecho-Slowaakse zaken te Praag. Deze groep zou in feite het bestuur van Tsjecho-Slowaküe overgenomen hebben. Reizigers uit Praag, aldus de correspon dent. hadden de eerdere berichten ofn- trent Beria's aanwezigheid in Praag be vestigd. Hij zou met een speciaal vliegtuig ge komen zijn. De Russische groep had zich onmiddellijk na aankomst verdeeld en kleine groepen hadden zich naar de ver schillende ministeries begeven. Thans kon geen enkel ministerieel besluit wor den genomen zonder de goedkeuring van de Russen. Voorts waren drie Tsjecho- Slowaken medegekomen, die naar men meent enige tijd. in de Sowjet-Unie heb ben doorgebracht. In Praag heerste een sfeer van „on beschrijflijke spanning en angst" Alle nauwe verwanten van dementis, de ge wezen minister van Buitenlanse Zaken, ovet wiens lot men in de Westerse pers in het duister tast. zouden gearresteerd zijn. Zelfs de (kok en andere leden van zijn huishouding waren voor verhoren gearresteerd. Reeds eerder werd gemeld, dat Zorin, plaatsvervangend minister van Buiten landse Zaken der Sowjet-Unie, in Praag is. 13 Doden, 4 vermisten Te Tschamutt in Graubiinden zijn Zon dagavond electrische leidingen en tele foonverbindingen door lawines vernield. Een deel van de plaats moest worden ge ëvacueerd. Het dorpje Somfo bU Beliingzona (Z.W. kanton Tesslno) is eveneens door een la wine getroffen Er zijn geen slachtoffer». De Zwitserse meteorologische dienst heeft bekend gemaakt, dat het lawinege vaar ten Noorden van de St. Gothard „kri tiek" is. De lawine te Airoio. nabil de St. Gothard. heeft 6 personen het leven ge kost. onder wie twee vrouwen en twee kinderen. Men heeft de ljoop opgegeven verscheidene vermisten nog levend gan te treffen. De lawine kwam in de buurt van de dorpskerk tot stilstand. De lawine te Fraeco werd voorafgegaan door een hevige sneeuwstorm gepaard gaande met onweer. Het dorpje is volledig bedolven onder de sneeuw Slechts dc kerktoren is zichtbaar. Tien van de 16 on der de sneeuw bedolven personen zijn tot dusver gered. Men vreest de overigen niet meer te kunnen redden. Volgens de laatste gegevens ls de toe stand aldus: Airoio: zes doden, vier personen nog be dolven. twee gewonden; Frasco: zes do den; Onserone: één dode. Tal VAN BELGEN wrijven zich de ogen uit. Langzamerhand begint het verrassende feit tot hen door te dringen. dat het land er anders uitziet dan in hun jonpe jaren en hun verbazing geven ze lucht in brieuen, dte in stromen de re dacties van de onderscheidene daob aden bereiken. In sommige van die brieven komt een zeker misnoegen tot uitdruk king. andere laten echter woorden van lof horen. £>e lofzangers menen, dat de verande ring" cén bewijs van vooruitgang is. België is. naar het schijnt, bezig zijn oude karak ter te verliezen en een soort van -.Ame rika" in het klein te worden. Uiterlijk en innerlijk is de verandering zó groot en zo diep. dat Amerikanen zich. afgezien van dc taal. in België dadelijk thuis gevoelen. Reeds vóór de oorlog begon de hemel boven België er anders uit te zien. dank zij de bouw van de „Boewntoren" te Ant werpen. een gebouw van 23 verdiepingen, dat zich bij de haven verheft. Hierop volg de de bouw van het „Palais de la Rési- dence". een ekyskraper ln het hartje van Brussel, dat in verschillende stadia van dc laatste oorlog de Duitse Luftwaffe en de Britse Luchtmacht tot hoofdkwartier Het na-oorlogse] woningvraagstuk en het gebrek aan grond waren oorzaak, dat na de oorlog tal dan „opwaartsstrevende woonblokken weifden gebouwd. De aanwezigheid van Amerikaanse troe pen in Belgie nsj de tweede wereldoorlog, de Marshall-hulp en het aanmerkelijke doUarcrediet. dat België heeft ontvangen, dit alles heeft er toe bijgedragen de ste den van aanzien te doen veranderen. En ook de vele Amerikaanse films, welke in geheel Belaië worden vertoond, hebben hun stempm^ op het leven bij onze Zui derburen gezet Vorige maand bij voor beeld vertoonden van de 19 bioscopen, welke Brussel rijk .is. er veertien een Amerikaanse hoofdfilm in dezelfde week. Twee bioscopen ln het centrum van de Belgische hoofdstad vertonen geregeld Amerikaanse films, die titels dragen al» „Hollywood Peep show" en ..Broadway revels" en die worden aangekondigd als Amerikaanse burlesken die echter streng Verboden zijn voor de jeugd bene den de achttien jaar. „Hot dogs Het jongste voorbeeld van de wijze, waarop Belgie allerlei Amerikaanse ge woonten begint over te nemen, vindt men ft, een Brussels warenhui», waar een kwiek meisje in een witte jas. op het hoofd een witte muts. zoals de verkoopstertjes in de Amerikaanse drugstoresplegen te dragen, achter een glanzende machine „popcorn" (gepoft graan) staat te verko pen. In de winkels vindt men volop Ame rikaanse sigaretten, kauwgum en Pakjes met allerlei Amerikaanse lekkernijen. Ook vindt men in België tal van ..zelfbedie ningswinkels" waar de huisvrouwen, alles naar Amerikaanse trant, bij binnenkomst een wagentje grijpen, waarna ze zich voorzien van de waren, die ze nodig heb ben. deze op het karretje laden en ten slotte bij de uitgang betalen De rekken in de winkels zien er bijna net zo uit als die ln overeenkomstige Amerikaanse zaken: men vindt er flessen en blikken met al lerlei Amerikaanse sausen, ketchup, fruit, kip. kalkoen, vlees en soepen. Het laatste ls Amerikaans bier ln blik. En een andere nieuwigheid is. dat een ma gazijn adverteerde- ..Amerikaanse metho de van kleermaken", bij welk «ysteem het mogelijk fs een „pre-fab". half klaar cos- tuum. te krijgen binnen tweemaal vier en twintig uur na bestelling en na éénmaal passen. Coca cola die in België, net al» in Amerika, ook wel „coke" wordt genoemd, wint snel terrein en is zelfs bezig een na tionale drank te worden. De café's nemen grote hoeveelheden van die drank, die in België zelf wordt gebotteld, af. maar er gaan ook duizenden flessen naar de mi nisteries. fabrieken en kantoren. De rage gum te kauwen is zo groot geworden, dat de kauwgum-automaten, die men bij de vleet aantreft in Brussels straten, dage lijks moeten worden bijgevuld. Het sterkst echter is misschien de Ame rikaanse Invloed nog te zien op de grote verkeerswegen, waar van alle tien wagens, die de Belgische letters dragen, er zeker zes van Amerikaanse oorsprong zijn De stedelijke taxi's in Brussel zijn kort ge leden in Amerika ontworpen. De reus achtige wagens bezorgen de Brusselse po litie heel wat hoofdbrekens wan» de stro ten in de hoofdstad van België zijn niet breed. Het model van een Amer-kaans.: tram is onlangs uit de Verenigde Staten in Beléië ingevoerd en naar dit model zal de Belgische industrie -nu heel BetRtfë -tun tramwagens gaan voorzien. De woorden „American Soda FoiraflBT ziet men des avonds in neonletters btfven tenmin*e ze» inrichtingen langs de bou levard. Drie van die restaurants hebben bovendien borden met de woorden „Hot dogs 6 francs: Hamburg-rs 8 francs" Brusselse „Times square" Voor de oorlog plachten gidsen de Place de Brouckère in het centrum van Brussel de „Belgische Piccadilly" te noemen. Te genwoordig heet ze in de taal der gidsen „De Brusselse Times Square". En in de grote hotels moet het kamer meisje tegenwoordig aan de mannelijke gasten vragen: Want your pants pressed. Sir' fWi.t u dat uw broek wordt opgeperst mijn heel') en dit kunnen ze heus al me. een aardig Amerikaans accent uitspieken Verder houden de hotels er rekening mee. dat de gasten aan tafel ijswate zulr Ier vragen Tal van „maïtres d'hótel" d'% voor de oorlog hun wenkbrauwen oo-.ok- ken wanneer een gast een glas water turf de vragen bevelen deze tafeldrank thans aan als een middel ter bevordering van de spijsvertering. Op het plein voor het station Brussel- Noord zit tegenwoordig een eenzaam schoenenpoetser. Op een ooidje boven zijn hoofd staat te lezen: Shoe Shine 4 francs. Geheel veramerikaanst is België echter nog niet. Nog steeds heeft het geen melk man. die in de vroege ochtend een fles melk voor de huisdeur zet. En ook ziet men des ochtends vroeg geen krantenjon gens. die dagbladen huls aan huis bezor- fen. Op dit punt blijft men de traditie ge trouw. d.w.z. dat de heren op weg naar hun werk of terugkerend, een krant kopen ln de winkel waar ze langs komen. De vakverenigingen zien intussen de ver-amerikanisering met lede ogen aan en hebben daarover reeds klachten geuit. Door de Amerikaanse verkoop en produc tie-methoden. door het systeem van cafe taria's en automatische restaurants en los se automaten is. naar de vakverenigingen menen, het werkloosheidsvraagstuk in België, dat toch reed» een ernstig karak ter droeg, nog vergroot. DE BENELUX Bijvoorbeeld'hic kostprijs van haólt het B< prijs ligt bij de Tol-Unie dien. kracht wei van (slaat d< heeft moeilijkheden, een kleine reden: de Hollands Ei, daar ei niet bij! Die kost- veel léger, dat maakt ager. Maar boven- nze hennen! Hun Leg- met een moyenne, len in elkaar!) schier U stond er op, dat het goed moest lijken, meneer. Q Het Italiaanse parlement heeft zich moeten bezighouden met een baby of eigenlijk met de moeder van de baby iq kwestie. Het ontving n.l. bericht van het Christen Democratische parlementslid. Maria Pucêt, dat zij haar mandaat wenste neer te leggen, daar zij moeder tyas oe- worden en haar kind haar nodig had. Nadat haar brtef was voorgelezen, dron gen enkele, mannelijke leden er op aan, dat haar verzoek zou worden verworpen, maar tenslotte kreeg zij toch haar zin. honderdtachtig in het jaar. terwijl d$ Kip der Bel'genbroeders. nog èfgezien van dure voeders, maar komt tot Hon- <Jerd-Vijf-ep-Veertig. Jaja, die kip van Jbns. die Wéért zich! HET GAAT NIET GOED met Neêr- lands Voetbal. Zo menig speler, jong, maar goed al. doet voor God Mam mon grif een voetval, hij tékenten verdwijnt met spoed al! Hoe heer lijk is het. dat de Hennen, door haar prestaties, die wij kennen, als zij door kippenrennen rennen, en dan met eitjes ons verwennen, de Sport-Eer weten hóóg te houden, door heur pro ducten. die vertrouwde. Op voetbal basis zijn wij stumpers, al dragen wij de mooiste jumpers, met stopper-spil len. fors als bumpers. Wij kijken tróts zo n flinke Hen na, alsof 't een Kraak was of een Lenstra, want op 't gebied van eierleggen. heait Nederland het nog voor 't zeggen. DE VOETBALCRACK mag ons ont glippen. het water komt ons tot de lippen, er valt toch één feit aan te stippen: de redding komt van onze kippen. Zojuist zijn wij hier. ongedeerd, uit Deurne weer teruggekeerd, wanr Wij (U kunt ons heus vertrouwen), een LEGWEDSTRIJD mochten- aan schou wen. Elf Nederlandse kloeke kloeken, ja. hennen, die men vér moet zoeken, zij lieten in gënót ons zwelgen, ver sloegen 't elftal van de Belgen, in lèg- gingsdrang gewoon uniek, luid toege juicht door het publiek. De sportroem gaat niet naar de kelder! Wij zagen daar een Barnevelder, (kip Alida uit Roodeschool). die scoorde fèrm de tiende goal. met H glanzendbruine en ovale, dat ei. dat wij ten enenmale, in Nederland wel duur betalen, maw waar geen ander bij kan halen Ons»«\ is zwaarder, rijker, puurder, en der Belgen is nog duurder. Wij jui daar op de tribunenu ja. 't is a la fortunede Toss was lijk oké. we legden aanstonds n set IIs werk WIJ JUICHTEN DAAR aan ^én stuk doorhet werd een groot suppor ters-koor. Hup, witte leghorn, ouwe. trouwe, gij zijt de zuil. waarop wij bouwen! huphupdaar gaat ons Wyandotje, o kijk dat dotje. vr(j van 't snotje, en kijk die Parelhoenders drukkenja, goal! Die aanval moest wel lukken. Die parelhennen. hoog in tel, in wèlberekend samenspel, gekleed in spikkeltjes? van truien, zij légden, ondanks hevig ruien. De Ster van 't Veld bleek toch, weldra die meergenoemde Alida, zij heeft ons véél geluk verschaft, werd nóóit voor na- pikken gestraft. Hup Witkuif' Geef 'm van katoen.jaja. jij bent een prach tig hoen. nog even doorzetten 'hoera! Alwéér een ei van Alida. Ons hoender-team. dat heus niet suf is. legt nóóit een ei, dat slecht of muf is. de Krielkip zit er wel als kind. bij. maar legt een écht, en niet een wind-ei. De Eindstand is tenslotte prachtig: want Nederland kreeg hon derdtachtig, en luid klonk op de Keizerlei, in Antwerpen, het Lied van 't Ei. (De tekst vertel ik U hierbij: 't is niet'het schone Ay Ay Ay, maar „Toffe Kippen benne wij!"). HELAAS. DE PECH KOMT na deJBof. Zojuist vernemen wij. hoe gróf. een zware slag ons elftal trof. Kip Alida. (schrik niet!) wordt Prof!! Ja, als nu zelfs de beste kippen door 't bui tenland ons gaan ontglippen, dan moet hier worden ingegrepen. Royóél zijn, gul. en niet benépen. Kip Alida heeft ons onthuld, wét haar met bitterheid vervult. ..Men geeft hier" - (sprak zij) „nooit van dank blijk. Dus tekende tk maar voor Frankrijk, 'k Bedank er voor. (wat geen schandaal is), te leggen voor Pluimvee-Centrales". Ja, Alida be kijkt het zó. Zij ligt en legt nu int Bordeaux, en krijgt er dagelijks vérs stro. met extra gerst en mais cadeau. En wie dus het nabij verschiet, niet kippig, niet kortzichtig, ziet. die zegt: „thans een besluit genomen' 't Ver trek der hennen dient voorkómen. Geen uittocht, geen massaal-vertrek. voor hennen alle hens aan dek' Van 'n schone overwinning rèp-je. de mond werkt als een juichend klepj^ behagen zo'n elftal schep je nijet Kip ik "je. Kip, ik h b je* Dót moet zijn. en dus: bezinmng. Niet kakelen, maar overwinning! WOUTERTJE DE SPAANSE REGERING heeft Span- je's grootste danser ..Antonio" onder scheiden met het Grootkruis van Isabella de Katholieke In de twintigste eeuw heeft Spanje, twee grote dansgenieën gehad: Antonia Marca. ook hier te lande bekend als „La Argen tina" en „Antonlo". wiens werkelijke naam is Antonio Rui2 Soler. De Republiek heeft La Argentina in 1932 onderscheiden met het Grootkruis van Isabella de Katholieke, dat gebeurde dus vier jaar voor haar plotselinge dood in Saint Jean de Luz in 1936. Nu heeft de regering van generaal Franco dezelfde CLOWNTJE RICK OP AVONTUUR 1053/54 Juist, toen Pilon de hoek van die straat wilde omslaan, stond hij op eens voor 'n heleboel mensenEn opeens zette hij grote ogen van verba zing. Want. zag hij goed. of droomde hij?Dat waren toch zijn dorpsgeno ten, zijn eigen vrienden?! De andere Kabouters stonden al even verbaasd te kijken als hij. Pilon!! riepen ze. Neen maar. wat 'n verrassing! Hoe kom Jij hier? Hoe komen jullie hier?! riep Pilon op zijn beurt. Toen «tonden zé allemaal opeens te dansen van plezier, zo blij waren ze. el kaar te zien. We dachten, dat je bij die storm toen verongelukt was. want we hoorden of zagen nooit meer iets van je! zei de burgemeester. Pilon vertelde, wat er met hem was gebeurd. En nu woon ik al een hele tijd hier, en ik heb het wèt goed! zei hij Maar hoe komen jullie nu zo opeens hier in Speelgoedstad verzeild? Tja dat is een hele geschiedenis: zei de burgemeester. onderscheiding toegekend aan de 29-jarige Seviliaan.se danser, die door interpretatie van Spaanse volksdansen wereldberoemd is geworden. Geen onderscheiding kreeg evenwel An tonio's partner, Rosario Perez, de sndere „helft" van het danspaar Antonio en Rosario". Hoewel Rosario vermoedelijk wel nooit de hoogte van La Argentina zal bereiken, heeft zij toch een onmiskenbaar groot talent eri het feit. dat zij niet in de hulde is begrepen heeft dan ook menig bitter commentaar in de pers opgeleverd. Beiden zijn thans 29 jaar en ze dansen reeds 22 jaar tezamen Toen Antonio zes jaar was verdiende hij al enkele armzalige centen met dansen op de muziek van draaiorgels. Op zijn zevende jaar leerde hij dansen onder leiding van een balletmees- ter in Sevilla. die hem een aardig partner- tje gaf. een eveneens zevenjarig meisje. Rosario. Toen ze acht jaar waren traden ze samen op in het Teatro Duque te S{villa en hiervoor kregen ze samen een gqge van 25 peseta's per keer. Jaren later striken ze 11.000 dollars op voor een enkele dans ten behoeve an een film, die in Hollywood werd opgenomen. New York is hun tweede tehuis. Rosario heeft een flat in New York en één in Madrid. Zij is in 1939 in Mexico gehuwd met de pianist van het danspaar. Silvio Masciarelli, van wie zij echter sedertdien gescheiden is. Als broer en zuster Wij leven als broer en zuster. Geen van beiden kunnen wij er eenvoudig aan denken ooit met een andere partner te dansen, heeft Antonio verteld aan Leoca- dio Mejias, die in het Madrileense blad ..El Alcazar" het levensverhaal van het danspaar ln 24 afleveringen heeft gepu bliceerd. Antonio is een van de tien kinderen van een chauffeur te Sevilla. Hij en Rosario hebben al dansend tienduizenden, kilo meters in Europa, en Noord- en Zuid- Amerika afgelegd. In deze 22 j.h; „opgeklommen" van goedkope n in Barcelona naar het Waldori hotel in New York De meeste ai reiken snel een zeker niveau dan daarop staan. Maar Antoi Rosario zijn voortdurend hoger gestegen In 1949. toen het paar na een 14-jarige afwezigheid in Madrid terugkeerde, moest de politie de straat tegenover het Madri leense Fontalba theater afzetten Dit be tekende op zichzelf al een triomf, want het U heel wat gemakkelij! danser^ (e laten bejubelen door New Yorkers op zoek naar exotische en kleur rijke taferelen dan de Madrilenen tot er kenning te brengen, dat een kunstuiting werkelijk de moeite waard is. Toch. toen Antonio in 1950 andermaal in Madrid terugkwam, bleek zijn kunst nog meer le hebben gewonnen Een jaar Jn Europa had zijn dansen gepolijst en ge vijld. Hij heeft zich leren hoeden voor het iets overdrevene, het iets te uitbundige, dat bijna iets clownesks aan zijn danfen gaf. Tijdens de burgeroorlog vertrokken An tonio en Rosario als derde klasse passa giers in een emigrantenschip naar Ame rika. Ze hadden bij het uitbreken van het conflict een engagement in Barcelona, en toen een gezelschap Spaanse dansers een bezoek aan Zuid-Frankrijk ging brengen om gelden in te zamelen voor de Repu blikeinse oorlogvoering, gingen ze mee, deserteerden in Marseille en vertrokken, beiden 16 jaar oud. op de bonnefooi naar Amerika. Trionifale thuiskomst Vier jaar lang voerden ze Spaanse dan sen uit in heel Zuid-Amerika van Buenos Aires tot Cuba, van Santiago in Chili tot Rio de Janeiro en eindelijk, in 1940. kregen ze een contract in New York. waar ze zouden dansen in het Waldorf Astoria hotel. Ze gingen er voor zes maanden heen en bleven er zes jaar. welk «verblijf werd onderbroken door enkele tournée's naar Mexico en Centraal Amerika. Ze vertrok ken uit Spanje in 1936. twee onbekende mensjes op een emigrantenschip. Ze keer den terug op een ochtend te Algeciras in het Zuiden aantrekkelijk douane had het doorzoi fers, waarin j borgen. Toen het douaneonderzoek ten slotte achter de rug was en de bagage vrij gegeven, hield de plaatselijke politie de vrachtauto aan om te zien of er niet iets van sigaretten of andere contrabande in werd vervoerd. De druppel van de emmer der beproevingen liep over toea ze de armzalige bus. die zo aftands was. dat ze ieder ogenblik in duiRen scheen te zullen vallen, ontwaarden Ze begonnen er toen aan te wanhopen of ae hun geboorteplaats ooit zouden bereiken. Daarom huurden ze verscheidene taxi's om hen en hun bagage naar de plaats van bestemming te brengen. Sedertdien hebben ze geheel Europa kriskras doorgereisd Maar Rosario begint er genoeg van te krijgen. Aiies. i^at ik. na 22 jaar te hebben gereisd, verlang, is een rustig thuis. Ik wilde, dat ik ml)n flat in Madrid en New York tot één werkelijk rustig thuis kon

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 3