De dekschuit, een typisch iiianusje-vaii-alles i
haven van Amsterdam
Bevan zal het moeilijk hebben
met de Londense dokwerkers
Bescherming Burgerbevolking
in de stad San Francisco
Toenemende politieke spanning
in
Men vindt ze in alle maten en worden gebruikt
voor zeer uiteenlopende doeleinden
Ook belangstellin« uit
het buitenland
N.S. busdienst Arnhem-
Ni jmegen
Conservenindustrie krijgt redelijk
kwantum bussen voor de export
In 1951 geen grotere
Am. afleveringen
Amsterdamse verkeerspolitie op de
bres voor veiliger verkeer
Wel een bon, maar nog
niet op de bon
Collectieve buitenlandse
inzendingen jaarbeurs
Gezamenlijke reelame in
de V.S. had succes
Verkoop Am. surplusgoederen tegen
lage prijzen gaat nog door
Schenkingen zullen
nu ophouden
Aanmeldingsplicht binnentank
schepen en spoortankwagens
Tweede tankvervoer-
beschikking
te
Sickeszfabrieken komen
weer in bedrijf
Explosievelieden
De V.N. moeten beslissen
inzake overschrijding
breedtegraad
V.N. verwerpen Russische
beschuldiging tegen V.S.
DE MOSSELCULTIWR LIJKT TEN
DODE OPGESCHREVEN
Speciale steunmaatregelen in voorbereiding
Overschakelen niet
mogelijk
Wat ziet men in het
varf een duif?
De twee wetten van
Felix- Gigot
oog
Boze forensen
India behoeft geen honger të lijden
Voorlichting ontbreekt
IN HET BRANDPUNT
Spanjaarden wilden
Franco bombarderen
POM ET I.ICI1I ADKWI KR IN
IrWEEDE BLAD - PAGINA 2
Jn het uitgebreide Amsterdamse havengebied, van de" grotil zeesluis in
IJmuiden tot de eerste binnensluis bijïiel, vervullen de Hekschuiten
de rol van vetpartikels of aminozuren in de menselijke bloedstroom Zij
brengen de grondstoffen voor het ingewikkeld economisch bouwwerk
ener wereld- en handelsstad naar al de vele en verschillende plaatsen
waar zij ten slotte in de vcrbruiksstroom worden opgenomen en zo
eeuwigdurend voedsel vormen voor het leven van stad land en wereld
Want ondanks binnenscheepvaart, ondanks autovrachtvervoer geregeld
of buitengewoon vervoer, zou Amsterdams handel, scheepvaart en nij
verheid niet kunnen leven zonder de aloude befaamde dekschuit.
het schip op de wal gelost te worden om
dan later, gesorteerd weer aan boord van
binnenschepen gebracht te worden.
En hiermee raken wij het tweede punt
dat voor dit bijzondere transportmiddel
van belang is en waaruit de grote liefde
van Amsterdam voor de dekschuit mede
geboren is; een eigenschap die onder
alle pmstaridigheden in het belang van
Amsterdams zee- haven- en handelsver
keer behouden zal moeten blijven: de
dekschuit is ieder uur van de dag of de
nacht ter beschikking!
De Bintang komt.van een proefvaart
op de Noordzee LWnuiden binnen; de
volgende dag moet het schip klaar zijn,
en voor dien moeten ettelijke tonnen
goetü van boord. Eén telefoontje en twee
dekschuiten gaan. achter hun sleepboot
je, naar IJmuiden en binnen enkele
uren zijn de goederen uit het schip op de
dekschuit. Het is gebeurd, dat voor een
binnenkomend schip 's nachts dekschui
ten als loopbruggen werden gebruikt. En
bij herhaling komt het voor dat een ont
vanger in de namiddag de mededeling
"krijgt dat er tien wagons met kolen of
Tussen IJmuiden en het Merwedcka-
naal, tussen Singelgracht en Doklaan va
ren, dag en nacht drie duizend dekschui
ten: van kleine handzame tientonners tot
forse sluisdeurtransporteurs van 415 ton
de grootste dekschuit in Amsterdam,
de grootste dekschuit ter wereld. Nor
maal is het type van 80 tot 110 ton; maar
de bijzondere eisen van handel en in
dustrie hebben talrijke soorten doen ont
staan; dekschuiten van de „Zaanse mast"
die. niet breder dan 4.25. door alle wa
teren hun weg kunnen vinden, dekschui
ten voor 50 ton hout .dekschuiten voor
steenkool, voor stukgoed, voor maïs of
voor wat ge maar wilt. En Amsterdam
maakt van dit zeer bijzondere transport
middel eon dankbaar gebruik. De huur
voor een bakfiets bedraagt op het ogen
blik ƒ2.50 per dag; maar voor 4 kunt
ge vierentwintig uur beschikken over
een dekschuit waar ge liefst veertig ton
goederen op kunt laden en die. met een
minimum aan slcepkracht, door de ge
hele haven en de gehele stad zijn vracht
aan de wal kan brengen.
In het begin van de vorige eeuw kende
ook Amsterdam slechts het open schip.
Tegen de last van overkomend water
werde» deze vrachtvaarders overdekt en
zo ontstonden, eerst de houten, later de
huidige ijzeren dekschuiten. Misschien is
het feit dat de Amsterdamse haven geen
eb- of vloedstroom kent, dat wie de
IJmuidersluis binnengekomen is. zich in
stil water bevindt, dat geen mveauwis-
selingen, geen stroom of golven bezit,
mede van invloed geweest op het ont
staan en het groeiend gebruik yan dit
transportmiddel. Intussen heeft de jong
ste geschiedenis bewezen dat dekschui
ten waarlijk niet op stil water aangewe
zen zijn De oorlog braéht Amsterdamse
dekschuiten ngar Hamburg, bracht ze
bulten om naar Noorwegen; er zijn dek
schuiten. gewoon gesleept, de Noordzee
overgestoken en de Amsterdamse dek
schuitenbouwers hebben heel wat van
hun producten naar Curacao geleverdl
Veelzijdig
IVjANT de dekschuit is een handzaam
en vooral een veelzijdig hulpmid
del. Hout wordt, van het zeeschip op
dekschuiten gelost en tegelijk gesorteerd
IJzer wordt op het dek gesorteerd; brug-
delen en ketels, tramwagens en vliegtui
gen. grond grint en aarde, worden op
dekschuiten her- en der gevoerd. Steen
kool wordt op dekschuiten gelost, de
stad binnengevaren, en voor de wal van
af de schuit en detail verkocht.
In de Noord-Oost polder gebruiken
aannemers Amsterdamse dekschuiten,
voor 1 of IV» jaar gehuurd, voor alle mo
gelijke voorkomende vervoer. Fokker
stuurt motoren en vliegtuigen en onder
delen. per dekschuit van de fabriek naar
Schiphol. Toen de nieuwe Coenhaven
gebouwd moest worden en de afsluitdam
reeds gestort was, werden 20 dekschui
ten door middel van een grote bok over
de dijk in het havenbekken gelaten om
daar graaf werktuigen £n grond te ver
voeren. In de oorlog werden heel wat
vernielde bruggen tijdelijk door uit dek
schuiten gebouwde bruggen vervangen;
het totaal der gebruiksmogelijkheden
van dekschuiten heeft geen einde.
Zoekt men naar de diepere oorzaak
van het groeiend gebruik van dit bij
zondere vervoermiddel, dan komen ep
bovenal twee factoren naar voren. In de
eerste plaats het feit dat de vracht niet
door middel van kranen bij het laden
van de schuit, dn een schip gebracht
hoeft te worden en dat bij het lossen
de vracht vrijwel op gelijke hoogte met
de loswal ligt zodat het overbrengen van
schuit naar wal zeer weinig energie ver
bruikt. Grote stukken worden eenvoudig
weg met een vetslee aan en van boord
gebracht terwijl het feit dat stukgoed op
een plat dek gemakkelijk voor de hand
ligt, waaruit het systeem van sorteren
aan dek. gedurende het lossen yan een
zeeschip geboren werd, van even grofe
betekenis is.
Hout en ijzervervoer maken dan ook
van dit Amsterdamse haventransport
middel een druk gebruik. Er zyn tijden
geweest waarin de Amsterdamse haven,
bij de groeiende houtaanvoer in 1950. het
vervoer niet meer aan köh wijl zelfs een
totaal van 3000 dekschuiten voor de be
hoefte van handel en haven niet vol
doende bleek!
Altijd beschikbaar
"J^RGENS komt een schip met 600 ton
ijzer aan. dertig dekschuiten worden ei
heen gedirigeerd; het ijzer wordt, tijdens
de lossing over de verschillende schuiten
gesorteerd; het hoeft dus niet eerst uit
niet wat dan ook over enkele uren voor
hem klaar staan; de dekschuit biedt hem
onmiddellijk de nodige losgelegenheid.
Zo is het dekschuitbedrljf In Amsterdum^
- er zijn op dit ogenblik 15 dekschuiten-
verhu rende ondernemers geworden
tot een snel. onder alle omstandigheden
werkend hulpajïparaat dat door zijn or
ganisatie, door het juist voorbereiden
van halen en brengen van de schuiten
niet slechts snel maar vooral ook econo
misch werkt.
Al deze bijzondere voordelen van het
Sebruik van dekschuiten zijn in de loop
er jaren bij herhaling gebleken. Am
sterdamse houtfactors hadden een per
manente vergunning om in het land hun
vaste relaties per dekschuit te bedienen;
maar ook voor niet vaste relaties wordt
algemeen een vergunning voor bijzonder
vervoer gegeven wijl immers het hout
bij lossing reeds op dekschuiten gesor
teerd ligt en overlading In binnensche
pen economisch onverantwoord zou z|jn.
Ijzer verdrong hout
UZEREN dekschuiten hebben de hou-"
ten schuiten vervangen. Inplaats
van „op de boom" te varen, zoals de
schuitenvoerder enkele decennia geleden
placht te doen .hetgeen de ondernemer
op" 150 vaarbomen per jaar kwam te
staan, is het gesleept varen gekomen. De
steeds perfecter organisatie heeft brug-
gewachters en sluiswachters ingescha
keld bij de despatch en het dirigeren wan
de onderweg zijnde dekschuiten. En dag
en nacht varen door en rond Amsterdam
de stabiele dekschuiten. Merkwaardig is
dat de ervaring Amsterdam heeft ge
leerd dekschuiten te bouwen die groter
stabiliteit hebben, als gevolg van bijzon
dere lijn en een eigenaardige zeeg., dan
elders gebouwde soortgelijke, schuiten,
waarmee Amsterdam een typisch en
eigen transportmiddel heeft geschapen
dat het gehele zakenleven onschatbare
diensten bewijst.
De Voorzitter van de Ccmmissie Ver
gunningen Personenvervoer maakt bekend,
dat de volgende beschikking betreffende
een tijdelijke vergunning voor de uitoefe-*
ning van een autobusdienst in meer dan
éen gemeente met ingang van 16 Februari
1951 gedurende 15 dagen ter inzage zal lig
gen ten kantore van de hieronder vermel
de Rijksinspecteur van het Verkeer:
N V. Nederlandsche Spoorwegen (N.S.),
te Utrecht verleend voor het traject Arn
hem (station)—Nijmegen (station), langs de
kortste weg en zonder dat onderweg wordt
gestopt tot het in- en uitlaten van reizi
gers, zulks ter vervanging van de snel
treinen. die ingaande 22 Januari 1951 jjp
het onderhavige traject zijn vervallen, bij
de R.I. te Arnhem.
Meer export van witte kool
Het schijnt er Iets gunstiger uit te zien
voor de tuinders uit de Langedijk en om
geving door de export van w:tte kool naaf-
de Verenigde Staten. In Amerika zou n.l.
vrij veel groente bevroren zijn. Men
hoopt dat deze transactie van enige om
vang zal zijn. daar er nog grote voorra
den witte kool aanwezig zijn.
Met Oostenrijk is een compensatie-
transactie afgesloten, zodat er ook naar
dit gebied groenten geëxporteerd worden.
De export naar Duitsland heeft nog maar
weinig te betekenen.
RUK OP DE BLIKSITUATIE
De vrijwillige beperking, die de Ame
rikaanse staalindustrie zichzelf heeft op
gelegd met betrekking tot de afleverin
gen naar het buitenland, heeft voor Ne
derland dit gevolg gehad, dat deze be
perking neerkwam op de hoeveelheid, die
geiyk staat met het kwantum dat ons
land in één kwartaal van Amerika gele
verd kreeg. Het is waarschijnlijk dat in
1951 een kleinere hoeveelheid blik voor
de conservenindustrie beschikbaar zal ^ijn
4an in het afgelopen jaar. Een hoeveel
heid als ons land in 1949 verwerkte lijkt
echter zeker mogelijk. Hierbij is echter
geen rekening gehouden met de productie
voor defensiedoeleinden-
Dit zijn enkele punten uit een uiteenzet
ting die de directie van de blikemballage-
fabriek Thomassen en Drijver N V. te De
venter heeft gegeven met betrekking tot
het blikverbruik dat dezer dagen een
drastische beperking heieft moeten onder
gaan.
Het grote aantal ernstige ongelukken
met zware vrachtwagens in Amsterdam,
vooral gedurende de laatste maanden,
heeft eens temeer de aandacht gevestigd
op de noodzaak van een geregelde con
trole. Hoewel de Amsterdamse politie
kampt met een gebrek aan technisch
geschoold personeel, of als men het
anders wil stellen, hoewel het aantal
verkeersongelukken zo groot is in Amster
dam. dat het technisch personeel van de
verkeerspolitie hieraan alleen reeds de
handen Vol heeft, is het noodzakelijk ge
bleken van tijd tot tijd mensen te heiasten
met de opdracht aan de grote invalswegen
een scherpe controle uit te oefenen op do
vrachtwagens, die de stad binnen rijden.
Maandagmorgen begon een dergelijke
contróle met het aanhouden op de Wees-
pei trekvaart van een oude legertruck,
waaraan een aanhangwagen was gekop
peld. De beide wagens waren geladen met
zakken cement en misschien wel een
beetje te zwaar. De tien ton cement, die
op de vrachtwagen was geladen, deed de
veren tenminste heel diep doorbuigen.
De contróle gaat vlug. Remmen, stuur
inrichting, lichten (aan stoplicht en ach
terlicht wordt extra aandacht gewijd),
richtingaanwijzers, uitlaat, banden, bou
ten en carrosserie werden alle met een
spiedend en technisch geschoold oog be
zien. Voor de contróle der remmen wordt
gebruik gemaakt van een vernuftig instru
ment, dat in één keer laat zien of de
remcapaciteit voldoet aan de wettelijke
eisen.
Agent en chauffeur controleren de
achterlichten en de verlichting van
de nummerplaat.
Wel, iet eerste contröle-„slachtoffer"
maakte een goede beurt, want de rem
capaciteit was 25 procent beter dan de
wet voorschrijft. De algemene onderhouds-
toestand van de wagen was echter minder
goed. Het achterlicht en het stoplicht
zaten dik onder de modder en het was
geen modder van één dag. Bovendien was
er ..en veersteun van de aanhangwagen
gebroken, hetgeen bij zulk een zware
lading gemakkelijk kan leiden tot het
breken van de veer. De chauffeur was de
agent, die het euvel constateerde, dan
ook dankbaar. De stuurinrichting had een
beetje veel speling en er waren nog enkele
andere foutjes. Alles ongevaarlijke zaken,
die bij spoedige reparatie van geen belang
zijn, doch die bij verwaarlozing tot grote
onkosten en ongelukken kunnen leiden.
Allerlei gebreken
De tweede gecontroleerde wagen, met
stenen geladen, mocht na drie minuten
zijn weg vervolgen. „Piekfijn in orde"
was het commentaar. De derde wagen
maakte echter een slechte beurt. De ben
zinetank zat los, de uitlaat vertoonde
scheuren ep was afgebroken. Vooral dit
laatste mankement is ernstig. De kool-
monoxyde, die de uitlaat passeert, kan,
als de afvoerleiding niet In orde is, de
cabine van de bestuurder binnendringen
met het gevolg dat de bestuurder versuft
ka;, raken, zodat ongelukken niet uitblij
ven. Ook waren van deze vrachtwagen de
banden in zeer slechte staat. Bovendien
werkte het stoplicht niet. De richtingaan
wijzers waren door de grote laadbak van
achteren niet te zien.
Het gevolg van deze contróle was een
bon. Maar niet een bon, die de chauffeur
In kennis zou brengen met de kanton
rechter, „want", zo vertelde ons de ver
keersagent Jansen, die met zijn collega
Van Veenhuizen, de contróle uitoefende,
„het gaat er ons niet om bekeuringen te
maken. Wat wij willen is er voor te zor
gen, dat de auto's die in Amsterdam rijden
technisch zonder gebreken zijn en als wij
een bekeuring geven waar een boete op
volgt komen wij niets verder".
De bon. die de ehauffeur kreeg was een
formulier waarop de fouten nauwkeurig
waren vermeld. En waarop verder staat
te lezen, dat de eigenaar van wagen zo
en zo op die en die datum met zijn auto
op het hoofdbureau wordt verwacht, waar
de wagen opnieuw aan een onderzoek
wordt onderworpen. Inmiddels is er dan
gelegenheid geweest de f*uten te herstel
len of de noodzakelijke reparaties uit te
voeren. Slechts in het geval de wagen
dan nog niet In orde is wordt het een
kwestie van: „wie niet horen wil moet
voelen!"
„In het algemeen", zo vertelde ons
controleur Jansen, „zijn de chaffeurs
van de wagens, die wij controleren zeer
vriendelijk en bereid tot alle medewer
king. Doordat wij technisch goed op de
hoogte zijn en gratis de wagen aan
een grondige contróle onderwerpen, vin
den wij wel mankementen, waarvan zij
zelf niet op de hoogte waren. Onze waar
schuwingen worden altijd dankbaar aan
vaard".
Het ligt in het voornemen van de Am
sterdamse verkeerspolitie dit soort con
tróle» geregeld te
In het overzicht wordt gezegd dat de be
perkingen het gevolg zijn van het feit dat
de vraag naar conserven sterk is toege
nomen door het conflict op Korea, ten
gevolge waarvan de voorraden blik sterk
terugliepen en de afleveringen uit Ame
rika in het vierde kwartaal van 1950 niet
zo vlot zijn verlopen als werd verwacht.
Teneinde echter de uitvoer van conser
ven. die nog steeds toeneemt, zo min mo
gelijk te belemmeren, gelden de thans af
gekondigde beperkingen uitsluitend voor
bepaalde voor Het binnenland bestemde
producten. Gedeeltelijk kunnen de hier-,
door getroffen fabrikanten ov
cartonnageverpakking. Dit zal bijv.
•lijk en noodzakelijk zijn voor suikerstroop
biscuit, chocolade, olie, verf en pharma-
ceutische artikeleh. Hoeveel door Amerika
voor 1951 aan Nederland zal worden toe
gewezen is thans nog niet bekend. Hoewel
dollarverdienende exportorders het mo
gelijk zouden maken een grotere hoeveel
heid blik dan in 1950 te verwerken, moet
wel worden gevreesd, dat deze uitbrei
ding niet mogelijk zal zijn. Thans bekende
gegevens doen het zelfs waarschijnlijk lij
ken dat in 1951 een kleinere hoeveelheid
blik voor de conservenindustrie beschik
baar zal zijn dan in het afgelopen jaar.
Een hoeveelheid als ons land in 1949 ver
werkte lijkt echter zeker mogelijk.
Defensie-productie
De directie vervolgt aldus: „hierbij Is
dan rekening gehouden met de productie
voor defensiedoeleinden. Ons land leent
zich bij uitstek om op dit gebied belang
rijke opdrachten uit te voeren. De produc
ten ea de industrie om die producten te
verwerken, zijn aanwezig en in staat om
aan de Westen ropese landen en aan Aipe-
rika belangrijke leveranties te doen.
Daarvoor zal het echter noodzakelijk zijn
om over een voorraad te beschikken,
waardoor de leveranties snel kunnen
geschieden". Zij verwacht, dat -speciaal
aan de uitvoer van zuivel en vleesproduc
ten, alsmede van zacht fruit zoveel
mogelijk voorrang zal worden verleend
met het oog op de deviezen die deze export
oplevert.
„Hoewel het inblikken van tuinbouw
producten sterk zal worden beperkt, lijkt
het wel waarschijnlijk, in verband met de
agrdïische politiek van de regering, dat
voor belangrijke producten als erwten,
bonen, champignons, enz. een toewijzing
zal worden verstrekt, ook indien dit afzet
in het binnenland tengevolge zou hebben.
Uiteraard moeten er dan echter geen
tegenvallers komen".
De directie meent de verwachting te
mogen uitspreken, dat de Nederlandse
conservenindustrie dit jaar van een rede
lijk kwantum bussen voor export zal
kunnen worden voorzien.
In het landen-paviljoen op het Vreden-
burg zullen tijdens de Utrechtse Voor-
jaarsbeurs collectieve inzendingen wor
den ondergebracht van België. Israël.
Luxemburg. Oostenrijk. Polen. Zuld-
Afrika. Zuid-Slavië en Zwitserland. Af
gezien van deze inzendingen, die uit
sluitend consumptie-artikelen en lichte
gebruiksgoedern omvatten, zal op het
Croeselaantcrrein een viertal technisphc
exposities worden ingericht door resp
België. Luxemburg, Oostenrijk en Polen
De Westduitse industrie zal op dit
terrein een eigen paviljoen met een op
pervlakte van meer dan 1850 m2 Inrichten
In de Belgische inzending op het Vre-
denburg zullen onder meer een collectie
fraai glaswerk, huishoudelijke artikelen,
electro-technische artikelen. kachels,
fotografische artikelen worden onder
gebracht. Daarenboven zal door de
..G.I.T.E.F" in samenwerking met de
Nederlandse Textielbeurs een omvang
rijke inzending textielstoffen en -artike
len worden geëxposeerd in de Benelux-
textielafdeling in de Beatrix- en Irenehal
Voorts kullen in de technische afdeling,
ondergebracht in hal P op het Croese-
laanterrein, electro-technische artikelen,
maalinstallaties, machines voor de che
mische en pharmaceutische Industrie,
lasapparatuur. meetinstrumenten, stamp
werk. verfpistolen en compressoren,
kabels, oliebranders, electromotoren en
textielmachlnes worden gedemonstreerd
Luxemburg zal in zijn stand op het
Vredenburg de bekende Qrevenmacher-
wijnen, electro-technische artikelen en
huishoudelijke artikelen exposeren. In
de stand op het Croeselaanterrein zullen
metaalbewerkingsmachtnes. houtbewer-
kingsmachincs, dakbedekking en wegen-
bouwmachines worden aangetroffen.
WOENSDAG 14 FEBRUARI 19Bf
Importeurs van Nederlandse producten
n de Verenigde Staten en Nederlandse
l roducenten hebben door gezamenlijk te
adverteren een gehele pagina van „The
New York Times" van 8 December 1.1.
kunnen wijden aan propaganda voor het
Nederlandse product Het tijdstip was
met zorg gekozen om te kunnen profite
ren van de Inkopen voor Kerstmis. Deze
actie is voor eert belangrijk deel te dan
ken aan de activiteit van de Nederlandse
Kamer van Koophandel te New York eri
aan de Nederlandse Handelsmiaaie.
Teneinde deelneming aan deze gemeen
schappelijke propaganda te stimuleren
had de Nederlandse regering 25'van de
advertentlekosten voor haar rekening ge
nomen.
Deze wijze van gezamenlijk adverteren
heeft blijkbaar succes gehad, want vele
adverteerders hebben zich bereid ver
klaard. bij een eerstvolgende gelegenheid
weer aan een dergelijke opzet mee te
doen.
Afgifte kentekenbewijzen nog
aanleiding tot klachten
De KNAC heeft zich, ln verband met
een onafgebroken reeks van klachten wel
ke haar Mierover bereikt, opnieuw tot de
minister (van Verkeer en Waterstaat ge
wend njlt het verzoek machtiging te ver
lenen tol het afgeven van kentekenbewij
zen vooenkele typen personenauto's, die
niet in/overeenstemming zijn met de be
paling® van het Wegenverkeersreglement
Dtt zUfi o.m enkele typen Ford. Peugeot.
Fiat. Skoda. Oldsmobile. Nash en Ply
mouth.
De KNAC is van mening dat geen vol
doende redenen aanwezig zijn in deze tijd
van bezuiniging op alle fronten, houders
van deze reeds langere tijd aan het ver
keer deelnemende auto's uit een oogpunt
van veiligheid, te verplichten de toch nog
altijd betrekkelijk kostbare vooczienin-
gen te doen uitvoeren.
Dat de afwijkende plaats van de stads
lichten. waar het hier in bijna alle ge
vallen om gaat. de veiligheid van het
verkeer in gevaar zou brengen. Is een ar
gument dat door de KNAC niet gedeeld
kan worden, daar 1 nmers deze lichten al
leen dan gevoerd mogen en kunnen wor
den indien de weg door de openbare ver
lichting goed verlicht is.
De Peugeot 203 wordt bovendien reeds
geruime tijd geheel volgens de eisen afge
leverd.
Hel veer Anna JacobaZij pc
voorziet in de behoefte
Op vragen van het Tweede Kamerlid
Stokvis (CPN) betreffende het vervangen
van de veerboot met Zijlading door een
veerpont met koplading bij het veer Anna
JacobaZijpe heeft de minister van Ver
keer en Waterstaat schriftelijk geant
woord. dat de exploitante van het veer
Anna Jacoba—Zijpe niet in etaat is sche
pen voor koplading en lossing aan te
schaffen en het Rijk staat vooralsnog af
wijzend tegenover het stichten van aan
legplaatsen voor koplading en lossing
Overigens Is hierom niet verzocht.
Als gevolg van de enkele jaren geleden
aangebrachte verbetering aan dit veer
door het in de vaart brengen van een
nieuwe veerboot met zijlading en door de
Inspanning van de exploitante om de
dienst zo goed mogelijk te onderhouden,
kan worden gezegd, dat thans behoorlijk
in de verkeersbehoeften wordt voorzien
en dat voor gegronde klachten geen aan
leiding is. Voor verbouwing van het veer
tot een veer nfet koplading, waarmee zeer
belangritke uitgaven zouden zijn gemoeid.
Is. zeker In deze tijd. dan ook geen san-
leiding.
Het Franse ministerie van Landbouw
heeft vandaag bekendgemaakt, dat Frank
rijk de maximumprijzen voor oliekoeken
heeft opgeheven. De maatregel houdt ver
band met de jongste zeer sterke prijsstij
ging op de internationale markten voor
oliezaden en met de noodzakelijkheid er
voor te zorgen, dat er voldoende koeken
komen voor Frankrijk, zonder dat enxub-
sidies behoeven te worden betaald. 'cUar
de schatkist deze niet kan betalen.
Ofschoon de prijzen van de voedings
middelen in de Verenigde Sisten thans op
het hoogste, ooit bereikte, niveau staan,
kunnen toch buitenlandse kopers van
Amerikaanse surplus-voorraden voedsel
enkele van deze voedingsmiddelen tegen
betrekkelijk lage prijzen kopen
Dit blijkt uit een mededeling van het
Amerikaanse ministerie van Landbouw,
waarin de voedingsmiddelen worden ge
noemd. die thans ter verkoop worden
aangeboden. Door dergelijke verkopen
wordt de normale handel in voedingsmid
delen niet benadeeld Beschikbaar zijn:
eipoeder. onder-melkpoeder, lijnolie, bo
nen. groene erwten en aardappelen.
In de Staatscourant van 12 Februari ls
verschenen de Tankvervoerbeschikking II
1951 van de minister van Verkeer en Wa
terstaat. Ingevolge deze beschikking zijn
houders van tankschepen en spoorweg
tankwagens verplicht van dat houder
schap binnen acht dagen na de inwerking
treding van deze beschikking aangifte te
doen. ongeacht of de vervoermiddelen al
dan niet voor onmiddellijk gebruik gereed
zijn.
De aangifte geschiedt docr invulling en
ondertekening van een ïrschrijvingsfor-
irulier. dat kosteloos verkrijgbaar is bij de
Nederlandse Tankvervoer-Centrale. en
door opzending van het formulier aan het
daarin vermelde adres.
Indien na het doen van aangifte wijzi
ging intreedt van dé in het aangifteformu
lier vermelde feiten of omstandigheden,
dient daarvan telkenmale binnen acht da
gen op gelijke wijze aangifté té worden
gedaan. Bovendien zijn houders van inge
schreven tankschepen en spoorwegtanks
verplicht aan de Nederlandse Tankver
voer-Centrale alle door haar gevraagde
gegevens te verstrekken omtrent die ver
middelen en het vervoer daarmede.
Regelen
De Nederlandse Tankvervoer-Centrale
kan regalen stellen met betrekking tot de
economische belangen van de houders dan
wel var» verschillende groepen van hou
ders van de Ingeschreven tankschepen en
spoorwegtankwagens. Deze regelen, als
mede eventuele wijzigingen hiervan, be
hoeven de goedkeuring van de minister.
De Nederlandse Tankvervoer-Centrale
is verplicht de aanwijzingen op te volgen,
welke door of namens de minister op
grond van het algemeen vervoerbelangdan
wel ter uitvoering van op het gebied van
het vervoer van vloeistoffen in bulk door
middel van tankschepen en spoorwegtank
wagens gesloten overeenkomsten met
vreemde Staten worden gegeven.
Binnen een maand, nadat toepassing van
en ge regel heeft plaats gehad, kan men
dahrover in beroep gaan bij de minister.
Van houders van ingeschreven tank
schepen en spoorwegtankwagens kunnen
voorts retributies worden geheven ten be
hoeve van de Nederlandse Tankvervoer-
Centrale. In evenredigheid tot de omvang
van de vloot of het wagenpark en tot een
hoogte, goedgekeurd door de minister-
Grote belangstelling voor de
RAI.'tentoonstelling
Met enige ongewisheid omtrent het te
verwachten aantal bezoekers heeft het
R.A.I.-bestuur de gang van zaken bij de
eerste motorrijwielen-show na dertig jaar.
afgewacht. De praktijk der eerste dagen
heeft bewezen dat zulk een speciale ten
toonstelling inderdaad in een behoefte
want bondag hebben meer dan
17.000 bezoekers de tentoonstelling be
zocht. d.i. 3000 meer dan het hoogste getal
dat ooit een autotentoonstelling met een
bezoek vereerde.
Het ..personalistisch verkeersmiddel"
staat dus wel in het middelpunt van de
belangstelling I
Bij het eipoeder kan men goed zien
tegen welk een lage prijs het aan buiten-
andse kopers aangeboden wordt verge
leken met de prijs, die door kopers in de
V S moet worden betaald Het kan voor
export tegen een prijs van 0 60 per
pound (0.45 kg) gekocht worden terwijl in
de V.S zelf $103 betaald moet worden.
Bonen worden aangeboden tegen prijzen
van tussen de 5 en 6.10 dollar per 106
pound (45 kg); deze kosten de koper in de
V.S. tussen 7.15 en 8 10 dollar.
Aardappelen ter verwerking tot aard
appelproducten kunnen gekocht worden
tegen één »cent per 100 pound (45 kg),
hetgeen slechts een fractie Is van de prijs
in het binnenland
De partijen goederen, die door het mi
nisterie te koop worden aangeboden, zijn
aangekocht- om een scherpe daling van de
binnenlandse prijzen te voorkomen. Een
aantal artikelen, die vroeger door het mi
nisterie werden aangeboden, zijn van de
lijst geschrapt, omdat de voorraden zijn
uitgeput.
Een der oorzaken, waardoor de voorra
den zijn uitgeput ts gelegen ln het feit.
dat het ministerie, afgezien van de ver
kopen van deze artikelen naar het bui
tenland. nog milUoenen kilogrammen gra
tis aan liefdadige Instellingen ter be
schikking heeft gesteld om deze in het
buitenland te verdelen.
In het jaar 1950 betroffen deze schen
kingen in totaal 91 975 000 kg voedl
middelen die in 48 koloniale
werden verdeeld.
Deze schenkingen bestonden onder meer
uit 52.233.000 kg melkpoeder. 13.695.000 kg
eipoeder, 18.984.000 kg boter. 3 807.000 kg
kaas en 6.255.000 kg aardappelen.
Genoemde artikelen, met uitzondering
van de aardappelen, kunnen niet meer
gratis beschikbaar gesteld wqrden. omdat
voor dat doel de voorraden zijn uitgeput.
Vo gens een woordvoerder van het minis
terie zal binnen een paar maanden aan
het gratis beschikbaar stellen van voe
dingsmiddelen _eenjdnd_worden gemaakt.
Drie Jaar lang hebben de grote 81ekeaa
choéoladefabrieken in Amsterdam atü ge
staan. Voordien waa dit de grootste cho-
coladerepenfabrlek in Europa, die in de
loop der jaren, onder het merk „TJoklat"
een groot deel van de nationale en inter
nationale markt had veroverd. Binnenkort
zal de fabriek weer In bedrijf komen.
Naar w|j vernemen is men reeds begonnen
met het aannemen van werklieden
5 In Emmerschans zal een Industrie tot
verwerking van natuursteen worden ge
vestigd. Zo spoedig mogeiijk zal met da
bouw van de fabriek worden begonnen.
Voorlopig zullen er 30 mensen werk kun»
r.en vinden.
•WOENSDAG 14 FEBRUARI 1951
EERSTE BLAD - PAGINA 1
(V«n onze Londen» correapondent).
n, communisten hebben Inderdaad, van
bun itendpunt «««ten. het Jut. e o«enb]ik
',un 7onrust ln de Britse havens
te veroorzaken, namelijk nu de moeil ik,
hellen op veie gebieden zich opatapelen.
terwijl bovendien de oonaervat even hun
erool offensief legen Labour zdjn begon
nen Een slaking Ie dua een krachtig strljd-
ffidel Anderzijde leek het niet gemak-
iïltlk een «taking teweeg te brengen.
Alles wee» er op, dat de Londense
havenarbeiders, wie gevraagd werd de
actie In het Noordwesten daadwer
kelijk te ondersteunen. zich n. het falen
wn'hun vroegere stakingen en de ont-
■tioskprinü van He motieven van het com-
monistische agitatie-comité, zich dit keer
niet zo gauw bij de neus zouden laten
„men Bovendien ls het zeer moeilijk, hen
warm Ie laten lopen voor actie» op hon
derden mijlen afstand Slechte enkele hon
derden waren daartoe even voor het week-
''d?regering wilde echter ditmaal de put
dempen voor het kolt verdronken was. ZIJ
«infl over tot arrestatie van het onoffir
c tie stakingscomité, dat na storting van
ern borgsom weer werd vrijgelaten, maar
wier zaak over tien dagen voor de recht
bank komt Alle stakingen, welke niet drie
weken van te voren aan arbitrage zijn
onderworpen, zijn illegaal ln Engeland en
aanzetting daartoe is strafbaar
Eind vorig jaar ondernam de regering
tegen stakers ln de gasindustrle reeds wet
telijke slappen Het Londense havenarbei-
derscomité werd echter in de vorige zomer
ontzien hetgeen leidde tot het conflict met
lord Ammon. de voorzitter van de natio
nale raad voor havenarbeid, die wettelijke
actie had aanbevolen De Internationale
altuatle en de onthulling van communis-
De Canadese minister van buitenlandse
taken Pearson verklaarde Dinsdag in het
Canadese Huis van Afgevaardigden, dat
slechts de Verenigde Naties in hun geheel
sullen uitmaken of de verbonden troepen
de 38ste breedtegraad al dan niet zullen
overschrijden. HU zei. dat de vertegen
woordigers van alle staten, wier militairen
ln Korea strUden. hierover nlet-offlciële
besprekingen met de Verenigde Staten
hebben gevoerd. ,.En ik kan zeggen",
aldui Pearson, „dat de politieke beteken!»
van een diep doordringen der verbon
den troepen in Noord-Korea op haar juiste
betekenis wordt geschat"
0 Teruggekeerd van zijn bezoek aan het
iront in Korea heeft generaal MacArthur
verklaard het van zekere zijde opgewor
pen Idee om dwars door Korea een linie
te vestigen en een stellingen-oorlog te
beginnen, volkomen irreëel en illusoir te
vinden. Hij voegde er aan toe: „In het
huidige etadlum van de campagne te spre
ken over overschrijden van de 38ate breed
tegraad. behalve dan door verspreide
patroutlles en volgens de tactiek van het
ogenblik, is een puur academische kwes
tie. Wat de toekomst voor Korea nog ln
petto heeft, blijft voornamelijk afhangen
van tot nog toe hier niet bekende inter
nationale-overwegingen en besluiten".
De Algemene Vergadering der V.N.
heeft Dinsdagavond de Sowjet-Ru»ai«ehe
beschuldigingen, dat de V.S. zich schuldig
hadden gemaakt aan aggressie jegens
China, verworpen met 48 tegen vijf stem
men bij drie (inhoudingen
Een andere resolutie der Sowjet-Unle.
waarin de vergadering verzocht werd de
V.S. te veroordelen wegens bombardemen
ten op Mandsjoerije. werd met 51 stem
men tegen vijf stemmen verworpen.
w Joego-SlavW en Afghanistan onthielden
zich van stemming-
Bij de stemming over de eerste resolu
tie. waarin gezegd werd. dat de V.S. For
mosa waren binnengevallen en het eiland
geblokkeerd hadden en afgesloten voor
de strijdkrachten en autoriteiten van de
Chinese volksrepubliek, onthielden I n-
donesië. Birma en Joego-Slavië zich
van «temming.
Dt Zuidpool zal volgens de Argentijnse
dictator Peron „vqetje voor voetje" door
zijn land in beslag' worden genomen en de
groeiende macht van het land zal mettertijd
bijdragen tot bescherming van Argentlniës
rechten.
Ook Brazilië wil ln aanmerking komen
voor economische en militaire hulp van de
Verenigde Staten. Op de a s. jnter-Amerl-
kaanse conferentie te Washington zal het
land daar op aandringen
Een achtste deel van de Australische staat
Queensland staat in vlammen, doordat zich
12 afzonderlijke bosbranden hebben verenigd
tot een vuurzee van 190 km breedte Duizen
den scjiapen worden vermist.
In India heerst hongersnood. Truman
heeft gisteren het Congres toestemming ver
zocht om een mlllloen ton graan naar India
te sturen en later eventueel nog een milltoen
ton.
tische sabotageplannen maakte blijkbaar,
dat de regering dit keer niet werkeloos
wilde toezien en het conflict ln de klem
wilde amoren. ZIJ had echter niet gerekend
op de explosiviteit van de dokwerkers, die
deze arrestatie niet „namen". Bijna een
derde hunner legde Zaterdag de arbeid
neer. ZIJ besloten. Maandag het werk te
hervatten, doch daarmee is het conflict
niet ten einde, want zij „verdaagden" dit
tot de znak voorkomt.
De staking in Liverpool en Manchester
was aan het verlopen, doch het Londense
conflict stimuleerde de stakers daar. die
zich op hun beurt solidair verklaarden
met de Landenaars, die staakten uit soli
dariteit met de eigen onofficiële leiders
en niet zozeer ter ondersteuning van de
Noordelijken!
Grieven tegen vakbond
De Londenae dokwerkers komen meestal
snel in beweging, als zij geloven, dat er
een principe In het geding is. Loonkwes-
ties zijn vaak secundair. De actie in het
Noorden is door de communisten uitge
buit. Zij maakten gebruik van ontevreden
heid over een loonsverhoging, welke de
onzichtbare vakorganisatie juist reden tot
juichen had gegeven. De meeste haven
arbeiders in het Noorden zijn Rooms-
Katholiek, zodat het moeilijk la. hen van
communisme te betichten. Zolang echter
de verhoudingen tussen de dokwerkers
en hun vakbond niet verbeterd worden,
behouden de communisten een dankbaar
arbeidsveld.
Ook de regering is er blijkbaar nog
onvoldoende ln geslaagd om de arbeiders
duidelijk te maken, dat hun locale grieven
niet op zichzelf staan, maar slechts be
schouwd kunnen worden uit het oogpunt
van een nationale economie. De vakbon
den hebben rich tot nu toe echter verzet
tegen een centrale loonspolitiek. hoewel
zij aan een tijdelijke loonstop meewerkten
om inflatie te voorkomen Maar dc span
ning tussen de steeds stijgende kosten van
levensonderhoud en de lonen is onhoud
baar gebleken, zodat thans vrijwel over de
gehele linie de lonen omhoog gaan.
Dat de vakbonden nog wat trachten te
remmen, ma^kt hen bij vele groepen
arbeiders, zeker de havenwerkers met hun
sterk gevoel van onafhankelijkheid, stam
mend uit de dagen dat ieder min of meer
zijn eigen baas was. in hoge mate on
populair.
Dc onberekenbaarheid van de dokwer
kers maakt de dingen voor de autoriteiten
nog moeilUker dan ze al z(jn. Voor
Aneurln Bevan. die als nieuwe minister
van arbeid thans het conflict te behande
len krUgt. betekent dit dè grote kracht
proef.
Door de vorming van een reserve-comité
is men waarschijnlijk nog verder van huis.
De stakers in het Noorden beraamden een
„mars naar Londen", maar het valt te
betwijfelen of deze doorgaat. Een noviteit
in de havenstrijd is dat de vrouwen van
het Londense comité de massa hebben
toegesproken.
Am
Tttden, de DieritiB m'til CMitese IHeuwlaar ln de Chinese settle tien Mess) Verk brak
brand utt in een der womnaen op de vijfde verdieping van een hutzencomiiteljdMeorouio
Saunps Wonp en haar beide kinderen van vier en vijf jaar. die een toevlucht hadden
gezocht op een balkonnetje, konden met veel moeite door de (jlinps te hulp peschoten
brandweerlieden via de door hen uitgeschoven ladders in veiligheid worden gebracht.
Hierboven het moment, waarop mevroruw Wong een der kinderen aan een brandweer
man geeft (links) terwijl op de tweede ladder anderen wachten om haar en het
andere kind te helpen.
(Van onze speciale verslaggever)
Vergane glorie zeggen de Brulnissera
somber als se op de dUk staan en het
mastbos van de ln de haven werkloos lig
gende schepen overzien. Dan dwaalt hun
blik af over het wijde water van de
Krammer en de Grevellngen waar hun
werkgebied ligt. de mosselpercelen, waar
zU dag-in-dag-uit aan het werk waren met
het kweken, het verzaaien en hel vissen
van de mosselen, het werk dat hun Ijefde
had. het werk dat van vader op zoon was
overgegaan en dat nu is stilgelegd omdat
de mosselcultuur ten dode schUnt opge
schreven. Want de kleine, felle indringer,
afkomstig uit de Middellandse Zee. de
parasiet Mytllicola Intestinal!» doet de
mosselen bfj honderdduizenden sterven.
En er is geen k|jk op dat dc enkele hon
derden mosselkwekers van Brulnisse en
Ierseke er nog een eerlUk stuk brood aan
zullen verdienen.
Als schipper Kees de Keyzer van de
Bru 19 vertelt! dat hij tranen in zijn ogen
had toen hij enkele dagen geleden de ver
leiding niet kon weerstahn naar zijn per
celen te varen en met de kor een paar
trekjes te doen, dan kan men veilig aan
nemen dat de vangst duidelijk het cata-
Etropjple van de parasletenplaag toonde.
Westduits spoorwegpersoneel
wil ook medezeggenschap
Nog voordat het Westduits parlement
een beslissing heeft genomen over het
wetsontwerp op de medezeggenschap der
arbeiders, hebben nu -ook de spoorweg
arbeiders hun verlangen naar mede
zeggenschap uitgesproken- De vakbond
van spoorwegarbeiders, die 440.000 leden
omvat, heeft de eis gesteld, dat in het
op stapel staande wetsontwerp voor de
federale spoorwegen dit recht zal worden
erkehd. De vakbond heeft aangekondigd,
dat hij met dezelfde vastbeslotenheid als
de arbeiders in het Roergebied zal op
komen voor de uitbreiding van het recht
tot de spoorwegen. Hij heeft evenwel nog
niet de mogelijkheid van een staking in
overweging genomen.
De Westduitse Bondsdag zal Woensdag
het zó omstreden wetsontwerp behan
delen. Hoewel een der regeringspartijen,
de liberale, officieel heeft medegedeeld
dat zij het ontwerp zal afwijzen, wordt
er rekening mee gehouden, dat het ont
werp een grote meerderheid zal krijgen.
30-000 Bootwerker» in Calcutta zijn gtste-
hen gekozen
van advies worue
pen In de haven
worden gewerkt.
de medische
i opgenomen. Op 50 sche-
an door deze staking niet
DUIVEN KRONIEK
Evenals Rotterdam heeft ook de stad
San hFranclsco zfju Hoofd Bescherming
Burgerbevolking, een gepenslonneerde ad
miraal. Het burgerlUke verdedigingscorps
aldaar heeft zelfs enkel© concrete plannen
en de burgers zijn over die plannen hele
maal niet goed te spreken. „Als op San
Francisco atoombommen vallen, dan t>ni-
vcn wij, waar we zfjn en verdedigen ons",
heeft de admiraal in mannentaal gespro
ken. Geen mens mag de xtad uit. De elf
voornaamste toegangswegen zullen worden
bewaakt door politiemannen, die opdracht
hebben, raak te schieten op een ieder, die
dat toch probeert.
Dat is nu niet precies het denkbeeld, wat
de inwoners van San Francisco zich van
Bescherming Burgerbevolking hebben ge
vormd. Vooral de forensen die buiten de
stad wonen, vinden, dat hun plicht tegen
over hun gezin zwaarder weegt dan hun
verplichting tegenover hun werkgever.
Laat ze maar proberen, ons tegen te hou
den. Wij zullen wel zorgen, dat we het
eerst schieten", was het bittere com
mentaar op des admiralen woorden in de
forensentreinen. - In Amerika is geen
algemene wapenwet zoals in Nederland.
Men hééft daar vuurwapens
Machines tcordcn beschermd
De admiraal-uit-ruste gaat uit- van het
standpunt, dat de vijand vooral de bevol
king van de Industriegebieden zal willen
verdrijven en die mag zich naar zijn me
nig niet laten verdrijven, aangezien anders
oe oorlog al verloren zou zijn Deskundi
gen hebben de overblijfselen bestudeerd
van de bij Bikini met atoombommen be
stookte schepen en zij achten het mogelijk,
gebouwen en machineriën een soort be
schermende laag te geven, waardoor zij na
een aanval slech*«in gemak^fh3kv.tew^r"
raditfactlev\laag zuilen hebben.
tal slachtoffers bij een aloomaanval tot
een tiende van 'ttot dusver becijferde te
reduceren De fabrieken kunnen dus door
werken en gesneuvelden kunnen worden
aangevuld uit de overlevende niet-fa-
brieksarbeiders in de Ahd. De Hunters
Point marinewerf, een van de grootste ter
wereld, wil men op die manier tot elke
prijs laten doorwerken.
Uit de reacties onder de bevolking is wel
duidelük. dat de mensen meer voor weg
lopen voelen. De forensen z|jn zeer posi
tief op dit punt. „De bezittingen van onze
baas gaan beschermen, terwijl onze gezin
nen ons nodig hebben? Gec-n sprake van!"
is hun commentaar.
Stedelingen hebben de admiraal ge
vraagd. of hij ook de kinderen in de stad
wil vasthouden. Daar heeft hU slechts op
willen antwoorden, dat Jit punt nog in
studie is. De San Franciscoërs voelen zich
niet al te best beschermd.
(Van een speciale medewerker).
/IJN ER door nauwkeurige observatie
van het oog der duif vaste gegevens te
verkrijgen met betrekking tot haar vlieg
en kweekwaarde?
Er is eer spreekwoord dat zegt: De ogen
zijn de spiegels van de ziel. Dit spreek
woord schijht negen liefhebbers van de
tien. bij de beoordeling op zicht stilzwij
gend tot richtsnoer te zijn ZU nemen de
duif in handen. En het eerste wat zij doen
is haar enige ogenblikken strak aankUken.
In deze stereotiepe houding hebben on
telbare liefhebbers, grote en kleine kam
pioenen. zich op de gevoelige plaat laten
vastleggen. Buitenstaanders die er zoveel
van snappen als een koe v;.n kaartspelen,
maar er gekscherend van uit gaan
dat de liefhebber in kwestie alleen maar
een beetje gewichtig doet. gooien er een
kwinkslag overheen: ..Leg ons eens uit wat
ae duif je nu voor geheimen vertelt!"
De eerste serieuze ogentheorie die ge
lanceerd werd. had Pierie Beerens van
Houdeng-Aimeries tot geestelijke vader.
Het zal ongeveer een halve eeuw geleden
zi»n. dat hU en zUn vrienden Barbier en
Batagia doelbewust op de ogen begonnen
te „werken".
Felix Gigot, gepensionneerd officier, re
dacteur van het. Brusselse duivensport
weekblad ..Le Martinet" (dat reeds lang
ter ziele is) schreef er in 1907 in samen
werking met twee collega'-., de dierenarts
André. redacteur van .La Fregate
Charleroi en Durieux. redacteur van
Courier Beige te Doornik een boekje
over. dat getiteld is: ..Le professeur chez
sof', hetgeen vrij vertaald zoveel betekent
als: Ieder zUn eigen duivenkeurdcr. De
gedachten daarin over hzt oog der duif
als kwaliteitsobject neergelegd, zijn nog
altijd de moeite van een nadere overwe
ging waard.
Evenals Mendel heeft ook Gigot twee
wetten opgesteld.
ZUn eerste luidt als volgi De reisduif
van zuiver ras en tot volle wasdom geko-
men. heeft bijna altijd een sterk ontwik
kelde pupil. Deze heeft de tendens om het
grootste deel van de oogbol in beslag te
nemen. Zodoende blijft er voor de iris
irde gedeelte slechts een be-
smalle rand over.
het ook mogelUk.
wiidei
De geleerden achtt
tenminste ln theorif'en als alle mnatrege-
ltn in acht wordeofgenomen. om het aan-
Profcssor Edelman:
In India heerst, als vanouds hongers
nood In het algemeen wordt aangeno-
jnen. dat dit voor India een chronische
kwaal is, nog verergerd door de afschei
ding van Pakistan, die een volksverhui
zing van millioenen tot gevolg had. Presi
dent Truman wil de ergste nood van het
ogenblik lenigen door het zenden van een
gt-Qte hoeveelheid graan. Professor dr lr
C, H. Edelman, hoogleraar aan de land
bouwschool te Wageningen. acht het heel
goed mogelUk, de oorzaken van de hon
gersnood weg te nemen, zodat herhaling
wordt voorkomen.
Als vertegenwoordiger van onze rege
ring was hU vier weken In India, waar
«U deelnam aan belangrijke congressen te
Calcutta en Bangalore. Het viel hem ln
India op. hoe weinig vooraanstaande In
diërs van ons land afweten. „Nederland
neeft zich nooit bUzonder ingespannen,
Propaganda te maken ln het buitenland
voor zUn wetenschappelijke en technische
Prestaties", aldus de professor. (De Rege
ringsvoorlichtingsdienst heeft tijdens de
oorlog in Amerika een voor dat doel uit
stekend geschikt boekwerk uitgegeven
onder de titel „Science and Scientists In
the Netherlands East Indies" Red.).
In India liggen, naar prof. Edelman
heeft geconstateerd, vele millioenen ha
vruchtbare kustmoerassen op ontginning
te wachten, maar van da Nederlandsè er
varing in het droogleggen van lage gron
den heeft men in India slechts bij geruchte
vernomen Hétzelfde geldt voor de in Ne
derland en Indonesië verkregen ervaring
ten aanzien van de landbouwvoorlichting.
De landbouwhogescholen in India zyn
best in orde. maar er bestaat geen traditie
op het gebied van de voorlichting en de
wetenschappelijke methoden worden in de
practijk nauwelijks toegepast.
De Indiase regering geeft enorm veel
geld uit voor de bevloeiingswerken, maar
dat leidt eerst op de lange duur tot pro
ductieverhoging. De toestand eist een pro
ductieverhoging op de thans in cultuur
zijnde gronden en dat is gemakkelijk te
bereiken door bemesting. Kunstmest heeft
op deze uitgeputte gronden een fantas
tische uitwerking en met een bescheiden
gebruik daarvan op enige percentages van
de beteelde oppervlakte zou de voedsel-
'nood al tot het verleden behoren
Koemest ls er ook genoeg, maar die
wordt in de dorpen als brandstof gebruikt.
India is rUk aan steenkool. Kon men de
middelen vinden om de steenkool naar de
dorpen te vervoeren, dan zou de koemest
vrUkomen voor bemesting.
De landbouwkundigen zUn in India niet
in tel en ook de landbouwer geniet welntg
achting. De landbouwdeskundigen worden
zeer slecht betaald. Voor aanstelling van
buitenlanders ln overheidsdienst bestaat
zeer weinig* kans. Wel z||n er mogelijk
heden ln het particuliere bedrijfsleven,
zoals op de suikerfabrieken en in thee-,
rubber- en koffieplantages. De professor
heeft met tal van vertegenwoordigers van
landen om de Indische Oceaan, de moge
lijkheden voor In Nederland afgestudeer
den besproken.
"I AE SPANIgBftJn de wereld tussen de
-L* vertegenwoordigers van communisti
sche en de democratische staatsleer is in
de laatste weken weer aanmerkelUk toe
genomen. De situatie ln Korea, nog altijd
het meest spectaculaire, maar wellicht niet
eens meer het belangrijkste toneel van de
grote worsteling, wordt met de dag raad
selachtiger. Het nieuwe tegenoffensief van
de communisten bewUst, dat China's kracht
nog lang niet is uitgeput en de veronder
stelling dat Peking door zijn militaire
inactiviteit van de laatste weken de Ame
rikanen wilde bewijzen wel tot onderhan
delen bereid te zUn. wordt er plotseling
weer minder aanne
melijk door. Ook om
trent het onmiddel
lijke oorlogsdoel der
Verenigde Naties tast
men in het duister.
Velen. o a. de Britse regering (zie Attlee s
verklaring in het Lagerhuis), zijn er van
overtuigd, dat het zeer onverstandig zou
zijn de kansen op een vergelUk met China
te bederven door ten tweeden male de 38e
breedtegraad te overschrijden (zo men
daartoe althans in staat zou zijn). Het
hoofdkwartier der V.N. ln Tokio meldt
echter, dat ten aanzien van deze kwestie,
nog geen beslissing is genomen en dat het
enige doel der V.N.-troepen is de com
munisten afbreuk te doen waar men hen
ook aantreft. Het Koreaanse con
flict dreigt een slepende affaire te
worden; redden van het eigen prestige
schUnt voor beide partUen (Amerika en
China) zwaarder te wegen dan het herstel
van de vrede.
OOK ln andere delen van de wereld
neemt de spanning toe. De plannen tot
herbewapening van West-Duitsland vor
men het zwaartepunt van de politieke
strijd in Europa en het voornaamste ele
ment in de diplomatieke onderhandelin
gen tussen Rusland en de Westelijke ge
allieerden over de eventuele vier-mogend-
hedenconferentle. Moskou heeft thans een
nieuw „argument" in het geding gebracht
door de Westduitse communistenleider.
Max Reimann, openlijk actief verzet tegen
de herbewapening te laten aankondigen.
Het ls te vrezen, dat dit de atmosfeer
waarin de voorbesprekingen gevoerd wor-
den nog verder zal vertroebelen.
In Tsjecho-Slowakije is. onder leiding
van het Kremlin, een grote politieke
schoonmaak aan de gang. De oud-minister
van buitenlandse zaken. Clementls. is
spoorloos verdwenen. Het heet. dat hij
(gewaarschuwd door president Gottwald,
dat arrestatie dreigde?) naar Joego-Slavië
is gevlucht, maar zUn aankomst aldaar is
niet officieel bevestigd. Andereh beweren
dat hU ln een Praagse gevangenis zit en dat
de verhalen over zijn vlucht verzinsels
zijn van de Tsjechische geheime politie, ter
motivering van de grote zuivering, die
thans begonnen schUnt te zUn. Kopstukken
der Tsjecho-Slowaakse communistische
partij, o;a. president Gottwald zelf. staan
onder verdenking. Het gerucht wil. dat
Tsjecho-Slowakije thans in feite geregeerd
wordt door de Russische minister Beria,
oud-chef van de Russische geheime staats
politie. die zich met een aantal Russische
..deskundigen" in Praag bevindt. Tsjecho-
Slowakije. voorpost van het Sowjet-blok.
ordt met harde hand gezuiverd van alle
elementen, die de solidariteit van de
communistische wereld in gevaar zouden
kunnen brengen.
Dat de vrees van Moskou voor rebellie
onder de satellieten
niet zonder zin is,
wordt overigens ook
bewezen door de
gebeurtenissen in Ita-
het gekleu:
trekkelijk l.
Gigot onderscheidt in het oog drie „cir
kels" De eerste is de begrenzing van de
pupil. De tweede, waaraan Ln rijn studie
overwegend belang geheent wordt en die
hij „cercle de corrélation de qualité"
noemt, ligt halverwege tussen pupil en
iris De derde is de meer of minder brede
ring. die er daarna nog van de iris resteert
en die. naar de buitenkant, overgaat in het
grauwe oogvlies.
Gigot's tweede wet luldi als volgt: De
ondervinding heeft ons geleerd, dat naar
mate de „correlatie- of kwaliteitscirkel"
krachtiger ontwikkeld en .scherper afgete
kend is in zwart bU de duiven met don
kere ogen en in grijsachtig blauw in de
families met witte ogen de kwaliteit
menigvuldiger (rijker) is. Deze wetten zijn
geen wetten van Meden »n Perzen geble
ken. Een zeer groot percentage goede dui
ven van vroeger en tegenwoordig heeft
ze ontdoken en ontduikt ze nog altijd. De
eerste wet lijkt mU er faliekant naast te
zijn en de tweede heeft esn ander ernstig
bezwaar dat ik met een patr woorden zal
belichten.
Wanneer Gigot spreekt van een duif
„van zuiver ras" bedoelt hij daarmee een
exemplaar dat behoort tot de een of andere
waardevolle duivenfamilie die in de regel
de naam draagt van de kweker, ras Weg
ge. ras Collin, ras Bricoux. ras Cattrijsse
enz HU bedoelt er kennelijk niet mee het
postduivenras in zijn gehe *i. dat nog altijd
een uiterst variabel mengelmoes van vele
(op zichzelf reeds onZuiv?re) stamrass-en
is. Nochtans is het zUn bedoeling geweest
c-en theorie van algemene geldigheid op te
stellen. Dit generaliseren i u, waarmee de
ogentheorie, zoals Gigot opvatte, ten
slotte staat of valt.' is zelfs niet gerecht
vaardigd gebleken, binnen de nauwe be
grenzing der beroemde duivenfamilies. Er
bestaan geen duivenfamilies van een zo
hoge graad van uniformiteit en zuiverheid,
dat de pure kwaliteit er door middel van
correlatieve kenmerken aan de buiténkant
op te lezen zou zijn. Ware dit wel het ge
val dan zou men aan de*e ogentheorie.
met grote restricties ten aanzien van haar
„actie-radius", niet alle betekenis mogen
ontzeggen. De kwaliteitscirkel-theorie zou
oan zekere aanwijzingen kunnen geven
bijv. inzake de vitaliteit, de doorbloeding
van de weefsels in de iris (eiy in de her
senen!) enz.
Wat trachten de ervaren liefhebbers van
tegenwoordig dan nog voor geheimen in
het oog te rntdekken? Dr Bricoux van Jo-
limont. de grootste duivenspeler in de
periode tussen de twee wereldoorlogen,
nam van de ogen geen notitie. Hij was een
uitzonderlUk man. die zwijgende zün eigen
weg ging
Toch meen ik dat de geleerden het er
over eens zijn dat de gla.is en de schitte
ring van het oog en de frisheid van de
kleuren in de iris een belangrijke aanwij
zing vormen voor de algemene vitaliteit.
Ik bedoel daarmee zowel do vitaliteit van
de „klas" als de vitaliteit van de „forme".
Er is een enorm verschil in kwalitei^s-
cirkels. Ge raakt er niet ut wijs. Maar ik
moet eerlUk zeggen dat ik ent attribuut nog
altijd graag zie. ondanks het evidente feit
dat de ogen van ontelbare slechte vliegers
(en kwekers) ermee versierd zUn.
Lege schelpen, dode mosselen bracht de
kor boven water. En die nog leefden zaten
vol met die kleine kreeftachtige diertjes,
waren ziek en uitgeteerd
Als iemand verleden jaar voor dc
mosselen op mijn percelen een halve ton
had geboden, had hij ze niet gekregen,
zegt De Keyzer. Nu zeg ik op een bod
van honderd gulden Neem mee en gauw,
voor je je bedenkt.
Zo is het met al die mosselkwekers In
Ierseke en Brulnisse gesteld Ze hébben
de mededelingen van dr Korrlnga. de bio
loog van het Rijksinstituut voor Visserij-
onderzoek. gehoord en gelezen. En deze
kenner van de visserij op de Zeeuwse
stromen kan niet anders zeggen, dan dat
er stellig moeilijke jaren voor de boeg
voordat de cultuur ln een nieuwe
en nieuwe uitbreiding is gestabili
seerd. Er blijft natuurlijk altijd de kans
bestaan dat een afdoend bestrijdingsmid
del wordt gevonden, waardoor de cultuur
tot de oude omvang van productie en kwa
liteit kan worden opgebeurd. In een door
de parasieten besmet terrein zal een
nieuw .niveau van productie moeten wor
den gevonden, waarbij de besmetting zo
bescheiden blijft, dat de mosselen redelUk
groeien en een behoorlijk visgewicht krij
gen.
Zover is het nog niet. Nog lang niet.
zeggen de Bruinissers somber. Wat de per
celen nu te zien geven, is niet anders dan
een massa-sterfte. En dan kan men 't hen
niet kwalijk nemen, dat zij vrezen dat
het nooit meer goed zal komen. Wat moe
ten we dan beginnen, vragen ze.
Actief als ze zijn, hebben ze direct naar
andere arbeid uitgekeken, arbeid waarbij
man en schip betrokken konden zijn. Want
niet iedereen kon zo gelukkig zijn een
permissie te krijgen in de nog niet be
smette Waddenzee op mosselen te gaan
vissen. Dat waren er maar enkele tien
tallen. Zij gingen op de Zeeuwse stromen
op zeebliek vissen en dat leverde een be
staan op. Toen verdween de zeebliek
maar hij kwam op de Wadden weer le
voorschijn. Zij gingen naar de Wadden,
hadden er vóór Kerstmis nog een goede
boterham aan. Daarna was het mis. En
zij verspeelden niet alleen wat zU in' die
eerste maanden hadden verdiend, maar
moesten voor de visserij van de laatste
weken bijpassen. Toen kwamen zij maar
op huis aan. Je kan je niet armvissen
zoals dat gaat met 6 uur trekken en je
motor laten draaien voor 50 kg zeebliek
die 8 cent per kilo opbrengt plus 3 gulden
voor het kilo schubben, waarvan men te
genwoordig kunstparels maakt.
De vloot ligt stil. Ze zijn gedwongen om
steun aan te kloppen. Ze zijn ingedeeld*in
de rubriek Sociale Bijstand, maar dat
geeft van beide kanten geen voldoening.
Dat heeft-Den Haag ook begrepen en men
doktert daar aan een speciale regeling
voor de tot niets-doen gedoemde vissers.
Dat kan nog wel even aanlopen. Er schij
nen plannen te zUn hen in D.U.W.-ver-
band hun percqlen volledig te laten
schoonvissen om jater weer met nieuw
zaad een nieuwe tultuur op te bouwen,
in de hoop^let^dfe parasiet dan verdwe
nen is. Zar den er zelf weinig heil in.
Overschakelen op een andere tak van
visserij? Praktisch een onmogelijkheid af
gezien va\ t feit. dat het een gevaarlijk
experiment is 't aantal van onze kustvte-
sersschepen uit te breiden met een kleine
honderdvijftig vaartuigen. Die schepen
zijn er trouwens niet geschikt voor. Hun
uitrusting zou schatten gelds kosten en
zeevisser wordt men niet in één seizoen,
nog in geen tien seizoenen.
Ze hebben goede jaren gemaakt. Zij
hebben nieuwe scheepjes laten bouwen en
die „boven water" gevaren, nijver als ze
zijn Maar nu dreigt dit alles ten gronde
te gaan. Want daar onder water gaat de
parasiet voort, doordringend in elke mos
sel die dan ten dode is opgeschreven.
Hun enige hoop is nog dat zij een toe
stemming krijgen in het komende seizoen
in de Waddenzee mosselen te mogen vis
sen. In die Waddenzee is alles nog in orde.
Maar voor allen zal er geen plaats zijn.
lië„
munistische parlementsleden, die genoeg
hadden van de Russische heerszucht, de
gehoorzaamheid aan het Kremlin hebben
opgezegd en thans druk bezig zUn een
nieuwe communistische partU te stichten,
die een nationaal karakter zal dragen.
TAIT ALLES toont duidelUk hoe fnuikend
L' voor het politieke prestige van Moskou
de afvalligheid van de Joego-Slavische
dictator Tito is geweest. Want het is aan
geen twUfel onderhevig, dat de partisa-
nen-maarschalk als inspiratiebron heeft
gefungeerd voor alle communistische on
afhankelijkheidsbewegingen. die na hem
zijn gekomen. Het is dan ook geen won
der. dat het Kremlin alle intimidatie-mid
delen waarover het beschikte in het vuur
heeft gebracht om de rebel Tito tot rede
te brengen. Het feit. dat dit tot nog toe
geen resultaat heeft' opgeleverd kan de
WestelUke wereld enerzUds tot vreugde
stemmen, maar anderzijds dient men er
zich van bewust te zyn. dat Tito's hard
nekkig verzet tegen Moskou een gevaarlijk
wrijvingspunt vormt, dat op den duur.
wel eens de fatale vonk-in-het-kruitvat
zou kunnen teweegbrengen. Tito zelf
houdt, naar zUn zeggen, ernstig rekening
met de mogelijkheid van een gewapende
aanval door één of meer van Rusland»
satellieten op de Balkan ln het komende
voorjaar. Zowel in de Verenigde Staten
als in Engeland (Eden in het Lagerhuis)
gaan thans stemmen op om de Satellietsta
ten in het Oosten onomwonden te verstaan
te geven, dat elke aggressie hunnerzUds
onverwijld militaire tegenmaatregelen
van de grote WestelUke mogendheden ten
gevolge zou hebben.
Politieke rust in Europa blijft dus voor
lopig nog een schone droom. De Grot#
Vier zullen, als zU inderdaad tot het
houden van een conferentie besluiten,
geen gebrek aan onderwerpen hebben.
Hogere productie van de Willem Ba-
rendsz. Tot 8 Februari J.l. had de Willem
Barendsz geproduceerd 49.907 barrels (8.318
ton) traan; tn de overenekomstige vangst
periode van het vorig Jaar bedroeg de pro
ductie 47.807 barrels (7.968 ton). Voor sperm-
olle luiden de cijfers resp. 12.191 barrels
(2 032 ton) en 4 957 barrels (826 ton). De
transporttanker Barendrecht is weer op
thuisreis naar Nederland, waar het schip
midden Maart kan worden verwacht.
VlipgluiR in beslap; genomen
De Franse veiligheidspolitie heeft be
slag gelegd op een vliegtuig, dat door
Spaanse anarchisten gebruikt werd om
geld en personen beide landen bitjnen te
smokkelen, zo heeft het Franse ministerie
van binnenlandse zaken verklaard. Het
toestel, een éénmotorige machine van
Franse makelij, werd op het vliegveld
Guvaccourt bij Versailles in beslag geno
men
De vorige maand werden 29 Spaanse
anarchisten door de politie van Lyon ge
arresteerd na een overval op een postauto
op 18 Januari. De overval, die door vijf
jonge mannen werd gepleegd, mislukte
doordat twee politie-agenten de zakken
met 6 millioen franc, die zich in de auto
bevonden, bewaakten. Eén der politieman
nen werd by een vuurgevecht gedood, de
andere zwaar gewond.
Uit het verhoor van één der arrestanten
bleek, dat de vereniging van Spaanse
anarchisten een vliegtuig tot haar beschik
king had zo werd van de zijde der politie
verklaard. Volgens het Franse blad C e
S o 1 r bestond het voornemen, met het
toestel een bomaanval te doen op een
residentie van generaal Franco te San
Sebastian. Het plan zou echter op het
laatste moment opgegeven zUn.
De Viermogendheden-conferentie
De Franse hoge commissaris in Duits
land. Francois Poncet, heeft Bondskanse
lier Adenauer gisteren namens zijn re
gering beloofd, dat hU voortdurend op de
hoogte zal worden gehouden ovef de
voorbereidende bespreking over een con
ferentie tussen de Grote Vier. Na «en
onderhoud, dat waarschUnhjk het eferste
van een reeks periodieke besprekingen
met Adenauer was, gaf de hoge commis
saris tegenover de pers te kennen, dat de
Duitsers over het algemeen afkerig zUn
van herbewapening, zolang niet vaststaat,
dat de geallieerden in staat zUn West-
Duitsland in geval van oorlog te be-
schèfmen.
Op een bijeenkomst Yan journalisten zei
Poncet. dat een Viermogendheden-confe-
rentie alleen al nodig zou zijn om te we
ten te komen ..wat er van de Sowjet-
Russische voorstellen ernstig gemeend en
wat er als propaganda bedoeld is". Men
zou verder de houding van de Sowjets
ten aanzien van herbewapening van
Duitsland moeten trachten te determi
neren.
Amerikanen hebben
geen haast
In kringen van het Amerikaanse mi
nisterie van btiitenlandse zaken is ver
klaard. dat een conferentie van de mi
nisterraad der Grote Vier niet voor April
op zijn vroegst zou kunnen worden ge
houden, omdat de Amerikaanse minister
van buitenlandse zaken Dean Acheson
van 10 tot ongeveer 20 Maart een confe
rentie van ministers van buitenlandse za
ken zal bijwonen.
Functionarissen verklaarden, dat de
plaatsvervangers der ministers van de
Grote Vier wellicht tussen 10 en 15 Maart
in Parijs bijeen zouden kunnen komen
om een agenda voor een Viermogend-
hedenconferentie op te stellen. Er zullen
echter geen voorbereidingenr voor deze
preliminaire bUeenkomst getroffen kun
nen worden, voordat de houding van de
Sowjet-Unie t.a.v. de agenda is ver
duidelijkt.
Muziek op liet witte doek
Naar men zegt als afweermiddel tegen
de concurrentie, die de televisie de film
aandoet, heeft de Twentieth Century Fox
de film „Of men and music" („Mensen en
muziek") gemaakt. Aan deze film, gere
gisseerd door Irving Reis, werkten mee
de pianist Arthur Rubinstein, de violist
Jascha Heifetz, de zangers Jan Peerce en
Nadine Conner en het New Yorks Phil-
harmonisch Orkest onder leiding van
Dimitri Mitropoulis. Alle solisten bren
gen een recjtal ten gehorè. het orkest re
peteert de Faust-symphonie van Liszt.
In het komend seizoen komt de film ia
ons land.