De dekschuit, een typisch iiianusje-vaii-alles i haven van Amsterdam Bevan zal het moeilijk hebben met de Londense dokwerkers Bescherming Burgerbevolking in de stad San Francisco Toenemende politieke spanning in Men vindt ze in alle maten en worden gebruikt voor zeer uiteenlopende doeleinden Ook belangstellin« uit het buitenland N.S. busdienst Arnhem- Ni jmegen Conservenindustrie krijgt redelijk kwantum bussen voor de export In 1951 geen grotere Am. afleveringen Amsterdamse verkeerspolitie op de bres voor veiliger verkeer Wel een bon, maar nog niet op de bon Collectieve buitenlandse inzendingen jaarbeurs Gezamenlijke reelame in de V.S. had succes Verkoop Am. surplusgoederen tegen lage prijzen gaat nog door Schenkingen zullen nu ophouden Aanmeldingsplicht binnentank schepen en spoortankwagens Tweede tankvervoer- beschikking te Sickeszfabrieken komen weer in bedrijf Explosievelieden De V.N. moeten beslissen inzake overschrijding breedtegraad V.N. verwerpen Russische beschuldiging tegen V.S. DE MOSSELCULTIWR LIJKT TEN DODE OPGESCHREVEN Speciale steunmaatregelen in voorbereiding Overschakelen niet mogelijk Wat ziet men in het varf een duif? De twee wetten van Felix- Gigot oog Boze forensen India behoeft geen honger të lijden Voorlichting ontbreekt IN HET BRANDPUNT Spanjaarden wilden Franco bombarderen POM ET I.ICI1I ADKWI KR IN IrWEEDE BLAD - PAGINA 2 Jn het uitgebreide Amsterdamse havengebied, van de" grotil zeesluis in IJmuiden tot de eerste binnensluis bijïiel, vervullen de Hekschuiten de rol van vetpartikels of aminozuren in de menselijke bloedstroom Zij brengen de grondstoffen voor het ingewikkeld economisch bouwwerk ener wereld- en handelsstad naar al de vele en verschillende plaatsen waar zij ten slotte in de vcrbruiksstroom worden opgenomen en zo eeuwigdurend voedsel vormen voor het leven van stad land en wereld Want ondanks binnenscheepvaart, ondanks autovrachtvervoer geregeld of buitengewoon vervoer, zou Amsterdams handel, scheepvaart en nij verheid niet kunnen leven zonder de aloude befaamde dekschuit. het schip op de wal gelost te worden om dan later, gesorteerd weer aan boord van binnenschepen gebracht te worden. En hiermee raken wij het tweede punt dat voor dit bijzondere transportmiddel van belang is en waaruit de grote liefde van Amsterdam voor de dekschuit mede geboren is; een eigenschap die onder alle pmstaridigheden in het belang van Amsterdams zee- haven- en handelsver keer behouden zal moeten blijven: de dekschuit is ieder uur van de dag of de nacht ter beschikking! De Bintang komt.van een proefvaart op de Noordzee LWnuiden binnen; de volgende dag moet het schip klaar zijn, en voor dien moeten ettelijke tonnen goetü van boord. Eén telefoontje en twee dekschuiten gaan. achter hun sleepboot je, naar IJmuiden en binnen enkele uren zijn de goederen uit het schip op de dekschuit. Het is gebeurd, dat voor een binnenkomend schip 's nachts dekschui ten als loopbruggen werden gebruikt. En bij herhaling komt het voor dat een ont vanger in de namiddag de mededeling "krijgt dat er tien wagons met kolen of Tussen IJmuiden en het Merwedcka- naal, tussen Singelgracht en Doklaan va ren, dag en nacht drie duizend dekschui ten: van kleine handzame tientonners tot forse sluisdeurtransporteurs van 415 ton de grootste dekschuit in Amsterdam, de grootste dekschuit ter wereld. Nor maal is het type van 80 tot 110 ton; maar de bijzondere eisen van handel en in dustrie hebben talrijke soorten doen ont staan; dekschuiten van de „Zaanse mast" die. niet breder dan 4.25. door alle wa teren hun weg kunnen vinden, dekschui ten voor 50 ton hout .dekschuiten voor steenkool, voor stukgoed, voor maïs of voor wat ge maar wilt. En Amsterdam maakt van dit zeer bijzondere transport middel eon dankbaar gebruik. De huur voor een bakfiets bedraagt op het ogen blik ƒ2.50 per dag; maar voor 4 kunt ge vierentwintig uur beschikken over een dekschuit waar ge liefst veertig ton goederen op kunt laden en die. met een minimum aan slcepkracht, door de ge hele haven en de gehele stad zijn vracht aan de wal kan brengen. In het begin van de vorige eeuw kende ook Amsterdam slechts het open schip. Tegen de last van overkomend water werde» deze vrachtvaarders overdekt en zo ontstonden, eerst de houten, later de huidige ijzeren dekschuiten. Misschien is het feit dat de Amsterdamse haven geen eb- of vloedstroom kent, dat wie de IJmuidersluis binnengekomen is. zich in stil water bevindt, dat geen mveauwis- selingen, geen stroom of golven bezit, mede van invloed geweest op het ont staan en het groeiend gebruik yan dit transportmiddel. Intussen heeft de jong ste geschiedenis bewezen dat dekschui ten waarlijk niet op stil water aangewe zen zijn De oorlog braéht Amsterdamse dekschuiten ngar Hamburg, bracht ze bulten om naar Noorwegen; er zijn dek schuiten. gewoon gesleept, de Noordzee overgestoken en de Amsterdamse dek schuitenbouwers hebben heel wat van hun producten naar Curacao geleverdl Veelzijdig IVjANT de dekschuit is een handzaam en vooral een veelzijdig hulpmid del. Hout wordt, van het zeeschip op dekschuiten gelost en tegelijk gesorteerd IJzer wordt op het dek gesorteerd; brug- delen en ketels, tramwagens en vliegtui gen. grond grint en aarde, worden op dekschuiten her- en der gevoerd. Steen kool wordt op dekschuiten gelost, de stad binnengevaren, en voor de wal van af de schuit en detail verkocht. In de Noord-Oost polder gebruiken aannemers Amsterdamse dekschuiten, voor 1 of IV» jaar gehuurd, voor alle mo gelijke voorkomende vervoer. Fokker stuurt motoren en vliegtuigen en onder delen. per dekschuit van de fabriek naar Schiphol. Toen de nieuwe Coenhaven gebouwd moest worden en de afsluitdam reeds gestort was, werden 20 dekschui ten door middel van een grote bok over de dijk in het havenbekken gelaten om daar graaf werktuigen £n grond te ver voeren. In de oorlog werden heel wat vernielde bruggen tijdelijk door uit dek schuiten gebouwde bruggen vervangen; het totaal der gebruiksmogelijkheden van dekschuiten heeft geen einde. Zoekt men naar de diepere oorzaak van het groeiend gebruik van dit bij zondere vervoermiddel, dan komen ep bovenal twee factoren naar voren. In de eerste plaats het feit dat de vracht niet door middel van kranen bij het laden van de schuit, dn een schip gebracht hoeft te worden en dat bij het lossen de vracht vrijwel op gelijke hoogte met de loswal ligt zodat het overbrengen van schuit naar wal zeer weinig energie ver bruikt. Grote stukken worden eenvoudig weg met een vetslee aan en van boord gebracht terwijl het feit dat stukgoed op een plat dek gemakkelijk voor de hand ligt, waaruit het systeem van sorteren aan dek. gedurende het lossen yan een zeeschip geboren werd, van even grofe betekenis is. Hout en ijzervervoer maken dan ook van dit Amsterdamse haventransport middel een druk gebruik. Er zyn tijden geweest waarin de Amsterdamse haven, bij de groeiende houtaanvoer in 1950. het vervoer niet meer aan köh wijl zelfs een totaal van 3000 dekschuiten voor de be hoefte van handel en haven niet vol doende bleek! Altijd beschikbaar "J^RGENS komt een schip met 600 ton ijzer aan. dertig dekschuiten worden ei heen gedirigeerd; het ijzer wordt, tijdens de lossing over de verschillende schuiten gesorteerd; het hoeft dus niet eerst uit niet wat dan ook over enkele uren voor hem klaar staan; de dekschuit biedt hem onmiddellijk de nodige losgelegenheid. Zo is het dekschuitbedrljf In Amsterdum^ - er zijn op dit ogenblik 15 dekschuiten- verhu rende ondernemers geworden tot een snel. onder alle omstandigheden werkend hulpajïparaat dat door zijn or ganisatie, door het juist voorbereiden van halen en brengen van de schuiten niet slechts snel maar vooral ook econo misch werkt. Al deze bijzondere voordelen van het Sebruik van dekschuiten zijn in de loop er jaren bij herhaling gebleken. Am sterdamse houtfactors hadden een per manente vergunning om in het land hun vaste relaties per dekschuit te bedienen; maar ook voor niet vaste relaties wordt algemeen een vergunning voor bijzonder vervoer gegeven wijl immers het hout bij lossing reeds op dekschuiten gesor teerd ligt en overlading In binnensche pen economisch onverantwoord zou z|jn. Ijzer verdrong hout UZEREN dekschuiten hebben de hou-" ten schuiten vervangen. Inplaats van „op de boom" te varen, zoals de schuitenvoerder enkele decennia geleden placht te doen .hetgeen de ondernemer op" 150 vaarbomen per jaar kwam te staan, is het gesleept varen gekomen. De steeds perfecter organisatie heeft brug- gewachters en sluiswachters ingescha keld bij de despatch en het dirigeren wan de onderweg zijnde dekschuiten. En dag en nacht varen door en rond Amsterdam de stabiele dekschuiten. Merkwaardig is dat de ervaring Amsterdam heeft ge leerd dekschuiten te bouwen die groter stabiliteit hebben, als gevolg van bijzon dere lijn en een eigenaardige zeeg., dan elders gebouwde soortgelijke, schuiten, waarmee Amsterdam een typisch en eigen transportmiddel heeft geschapen dat het gehele zakenleven onschatbare diensten bewijst. De Voorzitter van de Ccmmissie Ver gunningen Personenvervoer maakt bekend, dat de volgende beschikking betreffende een tijdelijke vergunning voor de uitoefe-* ning van een autobusdienst in meer dan éen gemeente met ingang van 16 Februari 1951 gedurende 15 dagen ter inzage zal lig gen ten kantore van de hieronder vermel de Rijksinspecteur van het Verkeer: N V. Nederlandsche Spoorwegen (N.S.), te Utrecht verleend voor het traject Arn hem (station)—Nijmegen (station), langs de kortste weg en zonder dat onderweg wordt gestopt tot het in- en uitlaten van reizi gers, zulks ter vervanging van de snel treinen. die ingaande 22 Januari 1951 jjp het onderhavige traject zijn vervallen, bij de R.I. te Arnhem. Meer export van witte kool Het schijnt er Iets gunstiger uit te zien voor de tuinders uit de Langedijk en om geving door de export van w:tte kool naaf- de Verenigde Staten. In Amerika zou n.l. vrij veel groente bevroren zijn. Men hoopt dat deze transactie van enige om vang zal zijn. daar er nog grote voorra den witte kool aanwezig zijn. Met Oostenrijk is een compensatie- transactie afgesloten, zodat er ook naar dit gebied groenten geëxporteerd worden. De export naar Duitsland heeft nog maar weinig te betekenen. RUK OP DE BLIKSITUATIE De vrijwillige beperking, die de Ame rikaanse staalindustrie zichzelf heeft op gelegd met betrekking tot de afleverin gen naar het buitenland, heeft voor Ne derland dit gevolg gehad, dat deze be perking neerkwam op de hoeveelheid, die geiyk staat met het kwantum dat ons land in één kwartaal van Amerika gele verd kreeg. Het is waarschijnlijk dat in 1951 een kleinere hoeveelheid blik voor de conservenindustrie beschikbaar zal ^ijn 4an in het afgelopen jaar. Een hoeveel heid als ons land in 1949 verwerkte lijkt echter zeker mogelijk. Hierbij is echter geen rekening gehouden met de productie voor defensiedoeleinden- Dit zijn enkele punten uit een uiteenzet ting die de directie van de blikemballage- fabriek Thomassen en Drijver N V. te De venter heeft gegeven met betrekking tot het blikverbruik dat dezer dagen een drastische beperking heieft moeten onder gaan. Het grote aantal ernstige ongelukken met zware vrachtwagens in Amsterdam, vooral gedurende de laatste maanden, heeft eens temeer de aandacht gevestigd op de noodzaak van een geregelde con trole. Hoewel de Amsterdamse politie kampt met een gebrek aan technisch geschoold personeel, of als men het anders wil stellen, hoewel het aantal verkeersongelukken zo groot is in Amster dam. dat het technisch personeel van de verkeerspolitie hieraan alleen reeds de handen Vol heeft, is het noodzakelijk ge bleken van tijd tot tijd mensen te heiasten met de opdracht aan de grote invalswegen een scherpe controle uit te oefenen op do vrachtwagens, die de stad binnen rijden. Maandagmorgen begon een dergelijke contróle met het aanhouden op de Wees- pei trekvaart van een oude legertruck, waaraan een aanhangwagen was gekop peld. De beide wagens waren geladen met zakken cement en misschien wel een beetje te zwaar. De tien ton cement, die op de vrachtwagen was geladen, deed de veren tenminste heel diep doorbuigen. De contróle gaat vlug. Remmen, stuur inrichting, lichten (aan stoplicht en ach terlicht wordt extra aandacht gewijd), richtingaanwijzers, uitlaat, banden, bou ten en carrosserie werden alle met een spiedend en technisch geschoold oog be zien. Voor de contróle der remmen wordt gebruik gemaakt van een vernuftig instru ment, dat in één keer laat zien of de remcapaciteit voldoet aan de wettelijke eisen. Agent en chauffeur controleren de achterlichten en de verlichting van de nummerplaat. Wel, iet eerste contröle-„slachtoffer" maakte een goede beurt, want de rem capaciteit was 25 procent beter dan de wet voorschrijft. De algemene onderhouds- toestand van de wagen was echter minder goed. Het achterlicht en het stoplicht zaten dik onder de modder en het was geen modder van één dag. Bovendien was er ..en veersteun van de aanhangwagen gebroken, hetgeen bij zulk een zware lading gemakkelijk kan leiden tot het breken van de veer. De chauffeur was de agent, die het euvel constateerde, dan ook dankbaar. De stuurinrichting had een beetje veel speling en er waren nog enkele andere foutjes. Alles ongevaarlijke zaken, die bij spoedige reparatie van geen belang zijn, doch die bij verwaarlozing tot grote onkosten en ongelukken kunnen leiden. Allerlei gebreken De tweede gecontroleerde wagen, met stenen geladen, mocht na drie minuten zijn weg vervolgen. „Piekfijn in orde" was het commentaar. De derde wagen maakte echter een slechte beurt. De ben zinetank zat los, de uitlaat vertoonde scheuren ep was afgebroken. Vooral dit laatste mankement is ernstig. De kool- monoxyde, die de uitlaat passeert, kan, als de afvoerleiding niet In orde is, de cabine van de bestuurder binnendringen met het gevolg dat de bestuurder versuft ka;, raken, zodat ongelukken niet uitblij ven. Ook waren van deze vrachtwagen de banden in zeer slechte staat. Bovendien werkte het stoplicht niet. De richtingaan wijzers waren door de grote laadbak van achteren niet te zien. Het gevolg van deze contróle was een bon. Maar niet een bon, die de chauffeur In kennis zou brengen met de kanton rechter, „want", zo vertelde ons de ver keersagent Jansen, die met zijn collega Van Veenhuizen, de contróle uitoefende, „het gaat er ons niet om bekeuringen te maken. Wat wij willen is er voor te zor gen, dat de auto's die in Amsterdam rijden technisch zonder gebreken zijn en als wij een bekeuring geven waar een boete op volgt komen wij niets verder". De bon. die de ehauffeur kreeg was een formulier waarop de fouten nauwkeurig waren vermeld. En waarop verder staat te lezen, dat de eigenaar van wagen zo en zo op die en die datum met zijn auto op het hoofdbureau wordt verwacht, waar de wagen opnieuw aan een onderzoek wordt onderworpen. Inmiddels is er dan gelegenheid geweest de f*uten te herstel len of de noodzakelijke reparaties uit te voeren. Slechts in het geval de wagen dan nog niet In orde is wordt het een kwestie van: „wie niet horen wil moet voelen!" „In het algemeen", zo vertelde ons controleur Jansen, „zijn de chaffeurs van de wagens, die wij controleren zeer vriendelijk en bereid tot alle medewer king. Doordat wij technisch goed op de hoogte zijn en gratis de wagen aan een grondige contróle onderwerpen, vin den wij wel mankementen, waarvan zij zelf niet op de hoogte waren. Onze waar schuwingen worden altijd dankbaar aan vaard". Het ligt in het voornemen van de Am sterdamse verkeerspolitie dit soort con tróle» geregeld te In het overzicht wordt gezegd dat de be perkingen het gevolg zijn van het feit dat de vraag naar conserven sterk is toege nomen door het conflict op Korea, ten gevolge waarvan de voorraden blik sterk terugliepen en de afleveringen uit Ame rika in het vierde kwartaal van 1950 niet zo vlot zijn verlopen als werd verwacht. Teneinde echter de uitvoer van conser ven. die nog steeds toeneemt, zo min mo gelijk te belemmeren, gelden de thans af gekondigde beperkingen uitsluitend voor bepaalde voor Het binnenland bestemde producten. Gedeeltelijk kunnen de hier-, door getroffen fabrikanten ov cartonnageverpakking. Dit zal bijv. •lijk en noodzakelijk zijn voor suikerstroop biscuit, chocolade, olie, verf en pharma- ceutische artikeleh. Hoeveel door Amerika voor 1951 aan Nederland zal worden toe gewezen is thans nog niet bekend. Hoewel dollarverdienende exportorders het mo gelijk zouden maken een grotere hoeveel heid blik dan in 1950 te verwerken, moet wel worden gevreesd, dat deze uitbrei ding niet mogelijk zal zijn. Thans bekende gegevens doen het zelfs waarschijnlijk lij ken dat in 1951 een kleinere hoeveelheid blik voor de conservenindustrie beschik baar zal zijn dan in het afgelopen jaar. Een hoeveelheid als ons land in 1949 ver werkte lijkt echter zeker mogelijk. Defensie-productie De directie vervolgt aldus: „hierbij Is dan rekening gehouden met de productie voor defensiedoeleinden. Ons land leent zich bij uitstek om op dit gebied belang rijke opdrachten uit te voeren. De produc ten ea de industrie om die producten te verwerken, zijn aanwezig en in staat om aan de Westen ropese landen en aan Aipe- rika belangrijke leveranties te doen. Daarvoor zal het echter noodzakelijk zijn om over een voorraad te beschikken, waardoor de leveranties snel kunnen geschieden". Zij verwacht, dat -speciaal aan de uitvoer van zuivel en vleesproduc ten, alsmede van zacht fruit zoveel mogelijk voorrang zal worden verleend met het oog op de deviezen die deze export oplevert. „Hoewel het inblikken van tuinbouw producten sterk zal worden beperkt, lijkt het wel waarschijnlijk, in verband met de agrdïische politiek van de regering, dat voor belangrijke producten als erwten, bonen, champignons, enz. een toewijzing zal worden verstrekt, ook indien dit afzet in het binnenland tengevolge zou hebben. Uiteraard moeten er dan echter geen tegenvallers komen". De directie meent de verwachting te mogen uitspreken, dat de Nederlandse conservenindustrie dit jaar van een rede lijk kwantum bussen voor export zal kunnen worden voorzien. In het landen-paviljoen op het Vreden- burg zullen tijdens de Utrechtse Voor- jaarsbeurs collectieve inzendingen wor den ondergebracht van België. Israël. Luxemburg. Oostenrijk. Polen. Zuld- Afrika. Zuid-Slavië en Zwitserland. Af gezien van deze inzendingen, die uit sluitend consumptie-artikelen en lichte gebruiksgoedern omvatten, zal op het Croeselaantcrrein een viertal technisphc exposities worden ingericht door resp België. Luxemburg, Oostenrijk en Polen De Westduitse industrie zal op dit terrein een eigen paviljoen met een op pervlakte van meer dan 1850 m2 Inrichten In de Belgische inzending op het Vre- denburg zullen onder meer een collectie fraai glaswerk, huishoudelijke artikelen, electro-technische artikelen. kachels, fotografische artikelen worden onder gebracht. Daarenboven zal door de ..G.I.T.E.F" in samenwerking met de Nederlandse Textielbeurs een omvang rijke inzending textielstoffen en -artike len worden geëxposeerd in de Benelux- textielafdeling in de Beatrix- en Irenehal Voorts kullen in de technische afdeling, ondergebracht in hal P op het Croese- laanterrein, electro-technische artikelen, maalinstallaties, machines voor de che mische en pharmaceutische Industrie, lasapparatuur. meetinstrumenten, stamp werk. verfpistolen en compressoren, kabels, oliebranders, electromotoren en textielmachlnes worden gedemonstreerd Luxemburg zal in zijn stand op het Vredenburg de bekende Qrevenmacher- wijnen, electro-technische artikelen en huishoudelijke artikelen exposeren. In de stand op het Croeselaanterrein zullen metaalbewerkingsmachtnes. houtbewer- kingsmachincs, dakbedekking en wegen- bouwmachines worden aangetroffen. WOENSDAG 14 FEBRUARI 19Bf Importeurs van Nederlandse producten n de Verenigde Staten en Nederlandse l roducenten hebben door gezamenlijk te adverteren een gehele pagina van „The New York Times" van 8 December 1.1. kunnen wijden aan propaganda voor het Nederlandse product Het tijdstip was met zorg gekozen om te kunnen profite ren van de Inkopen voor Kerstmis. Deze actie is voor eert belangrijk deel te dan ken aan de activiteit van de Nederlandse Kamer van Koophandel te New York eri aan de Nederlandse Handelsmiaaie. Teneinde deelneming aan deze gemeen schappelijke propaganda te stimuleren had de Nederlandse regering 25'van de advertentlekosten voor haar rekening ge nomen. Deze wijze van gezamenlijk adverteren heeft blijkbaar succes gehad, want vele adverteerders hebben zich bereid ver klaard. bij een eerstvolgende gelegenheid weer aan een dergelijke opzet mee te doen. Afgifte kentekenbewijzen nog aanleiding tot klachten De KNAC heeft zich, ln verband met een onafgebroken reeks van klachten wel ke haar Mierover bereikt, opnieuw tot de minister (van Verkeer en Waterstaat ge wend njlt het verzoek machtiging te ver lenen tol het afgeven van kentekenbewij zen vooenkele typen personenauto's, die niet in/overeenstemming zijn met de be paling® van het Wegenverkeersreglement Dtt zUfi o.m enkele typen Ford. Peugeot. Fiat. Skoda. Oldsmobile. Nash en Ply mouth. De KNAC is van mening dat geen vol doende redenen aanwezig zijn in deze tijd van bezuiniging op alle fronten, houders van deze reeds langere tijd aan het ver keer deelnemende auto's uit een oogpunt van veiligheid, te verplichten de toch nog altijd betrekkelijk kostbare vooczienin- gen te doen uitvoeren. Dat de afwijkende plaats van de stads lichten. waar het hier in bijna alle ge vallen om gaat. de veiligheid van het verkeer in gevaar zou brengen. Is een ar gument dat door de KNAC niet gedeeld kan worden, daar 1 nmers deze lichten al leen dan gevoerd mogen en kunnen wor den indien de weg door de openbare ver lichting goed verlicht is. De Peugeot 203 wordt bovendien reeds geruime tijd geheel volgens de eisen afge leverd. Hel veer Anna JacobaZij pc voorziet in de behoefte Op vragen van het Tweede Kamerlid Stokvis (CPN) betreffende het vervangen van de veerboot met Zijlading door een veerpont met koplading bij het veer Anna JacobaZijpe heeft de minister van Ver keer en Waterstaat schriftelijk geant woord. dat de exploitante van het veer Anna Jacoba—Zijpe niet in etaat is sche pen voor koplading en lossing aan te schaffen en het Rijk staat vooralsnog af wijzend tegenover het stichten van aan legplaatsen voor koplading en lossing Overigens Is hierom niet verzocht. Als gevolg van de enkele jaren geleden aangebrachte verbetering aan dit veer door het in de vaart brengen van een nieuwe veerboot met zijlading en door de Inspanning van de exploitante om de dienst zo goed mogelijk te onderhouden, kan worden gezegd, dat thans behoorlijk in de verkeersbehoeften wordt voorzien en dat voor gegronde klachten geen aan leiding is. Voor verbouwing van het veer tot een veer nfet koplading, waarmee zeer belangritke uitgaven zouden zijn gemoeid. Is. zeker In deze tijd. dan ook geen san- leiding. Het Franse ministerie van Landbouw heeft vandaag bekendgemaakt, dat Frank rijk de maximumprijzen voor oliekoeken heeft opgeheven. De maatregel houdt ver band met de jongste zeer sterke prijsstij ging op de internationale markten voor oliezaden en met de noodzakelijkheid er voor te zorgen, dat er voldoende koeken komen voor Frankrijk, zonder dat enxub- sidies behoeven te worden betaald. 'cUar de schatkist deze niet kan betalen. Ofschoon de prijzen van de voedings middelen in de Verenigde Sisten thans op het hoogste, ooit bereikte, niveau staan, kunnen toch buitenlandse kopers van Amerikaanse surplus-voorraden voedsel enkele van deze voedingsmiddelen tegen betrekkelijk lage prijzen kopen Dit blijkt uit een mededeling van het Amerikaanse ministerie van Landbouw, waarin de voedingsmiddelen worden ge noemd. die thans ter verkoop worden aangeboden. Door dergelijke verkopen wordt de normale handel in voedingsmid delen niet benadeeld Beschikbaar zijn: eipoeder. onder-melkpoeder, lijnolie, bo nen. groene erwten en aardappelen. In de Staatscourant van 12 Februari ls verschenen de Tankvervoerbeschikking II 1951 van de minister van Verkeer en Wa terstaat. Ingevolge deze beschikking zijn houders van tankschepen en spoorweg tankwagens verplicht van dat houder schap binnen acht dagen na de inwerking treding van deze beschikking aangifte te doen. ongeacht of de vervoermiddelen al dan niet voor onmiddellijk gebruik gereed zijn. De aangifte geschiedt docr invulling en ondertekening van een ïrschrijvingsfor- irulier. dat kosteloos verkrijgbaar is bij de Nederlandse Tankvervoer-Centrale. en door opzending van het formulier aan het daarin vermelde adres. Indien na het doen van aangifte wijzi ging intreedt van dé in het aangifteformu lier vermelde feiten of omstandigheden, dient daarvan telkenmale binnen acht da gen op gelijke wijze aangifté té worden gedaan. Bovendien zijn houders van inge schreven tankschepen en spoorwegtanks verplicht aan de Nederlandse Tankver voer-Centrale alle door haar gevraagde gegevens te verstrekken omtrent die ver middelen en het vervoer daarmede. Regelen De Nederlandse Tankvervoer-Centrale kan regalen stellen met betrekking tot de economische belangen van de houders dan wel var» verschillende groepen van hou ders van de Ingeschreven tankschepen en spoorwegtankwagens. Deze regelen, als mede eventuele wijzigingen hiervan, be hoeven de goedkeuring van de minister. De Nederlandse Tankvervoer-Centrale is verplicht de aanwijzingen op te volgen, welke door of namens de minister op grond van het algemeen vervoerbelangdan wel ter uitvoering van op het gebied van het vervoer van vloeistoffen in bulk door middel van tankschepen en spoorwegtank wagens gesloten overeenkomsten met vreemde Staten worden gegeven. Binnen een maand, nadat toepassing van en ge regel heeft plaats gehad, kan men dahrover in beroep gaan bij de minister. Van houders van ingeschreven tank schepen en spoorwegtankwagens kunnen voorts retributies worden geheven ten be hoeve van de Nederlandse Tankvervoer- Centrale. In evenredigheid tot de omvang van de vloot of het wagenpark en tot een hoogte, goedgekeurd door de minister- Grote belangstelling voor de RAI.'tentoonstelling Met enige ongewisheid omtrent het te verwachten aantal bezoekers heeft het R.A.I.-bestuur de gang van zaken bij de eerste motorrijwielen-show na dertig jaar. afgewacht. De praktijk der eerste dagen heeft bewezen dat zulk een speciale ten toonstelling inderdaad in een behoefte want bondag hebben meer dan 17.000 bezoekers de tentoonstelling be zocht. d.i. 3000 meer dan het hoogste getal dat ooit een autotentoonstelling met een bezoek vereerde. Het ..personalistisch verkeersmiddel" staat dus wel in het middelpunt van de belangstelling I Bij het eipoeder kan men goed zien tegen welk een lage prijs het aan buiten- andse kopers aangeboden wordt verge leken met de prijs, die door kopers in de V S moet worden betaald Het kan voor export tegen een prijs van 0 60 per pound (0.45 kg) gekocht worden terwijl in de V.S zelf $103 betaald moet worden. Bonen worden aangeboden tegen prijzen van tussen de 5 en 6.10 dollar per 106 pound (45 kg); deze kosten de koper in de V.S. tussen 7.15 en 8 10 dollar. Aardappelen ter verwerking tot aard appelproducten kunnen gekocht worden tegen één »cent per 100 pound (45 kg), hetgeen slechts een fractie Is van de prijs in het binnenland De partijen goederen, die door het mi nisterie te koop worden aangeboden, zijn aangekocht- om een scherpe daling van de binnenlandse prijzen te voorkomen. Een aantal artikelen, die vroeger door het mi nisterie werden aangeboden, zijn van de lijst geschrapt, omdat de voorraden zijn uitgeput. Een der oorzaken, waardoor de voorra den zijn uitgeput ts gelegen ln het feit. dat het ministerie, afgezien van de ver kopen van deze artikelen naar het bui tenland. nog milUoenen kilogrammen gra tis aan liefdadige Instellingen ter be schikking heeft gesteld om deze in het buitenland te verdelen. In het jaar 1950 betroffen deze schen kingen in totaal 91 975 000 kg voedl middelen die in 48 koloniale werden verdeeld. Deze schenkingen bestonden onder meer uit 52.233.000 kg melkpoeder. 13.695.000 kg eipoeder, 18.984.000 kg boter. 3 807.000 kg kaas en 6.255.000 kg aardappelen. Genoemde artikelen, met uitzondering van de aardappelen, kunnen niet meer gratis beschikbaar gesteld wqrden. omdat voor dat doel de voorraden zijn uitgeput. Vo gens een woordvoerder van het minis terie zal binnen een paar maanden aan het gratis beschikbaar stellen van voe dingsmiddelen _eenjdnd_worden gemaakt. Drie Jaar lang hebben de grote 81ekeaa choéoladefabrieken in Amsterdam atü ge staan. Voordien waa dit de grootste cho- coladerepenfabrlek in Europa, die in de loop der jaren, onder het merk „TJoklat" een groot deel van de nationale en inter nationale markt had veroverd. Binnenkort zal de fabriek weer In bedrijf komen. Naar w|j vernemen is men reeds begonnen met het aannemen van werklieden 5 In Emmerschans zal een Industrie tot verwerking van natuursteen worden ge vestigd. Zo spoedig mogeiijk zal met da bouw van de fabriek worden begonnen. Voorlopig zullen er 30 mensen werk kun» r.en vinden. •WOENSDAG 14 FEBRUARI 1951 EERSTE BLAD - PAGINA 1 (V«n onze Londen» correapondent). n, communisten hebben Inderdaad, van bun itendpunt «««ten. het Jut. e o«enb]ik ',un 7onrust ln de Britse havens te veroorzaken, namelijk nu de moeil ik, hellen op veie gebieden zich opatapelen. terwijl bovendien de oonaervat even hun erool offensief legen Labour zdjn begon nen Een slaking Ie dua een krachtig strljd- ffidel Anderzijde leek het niet gemak- iïltlk een «taking teweeg te brengen. Alles wee» er op, dat de Londense havenarbeiders, wie gevraagd werd de actie In het Noordwesten daadwer kelijk te ondersteunen. zich n. het falen wn'hun vroegere stakingen en de ont- ■tioskprinü van He motieven van het com- monistische agitatie-comité, zich dit keer niet zo gauw bij de neus zouden laten „men Bovendien ls het zeer moeilijk, hen warm Ie laten lopen voor actie» op hon derden mijlen afstand Slechte enkele hon derden waren daartoe even voor het week- ''d?regering wilde echter ditmaal de put dempen voor het kolt verdronken was. ZIJ «infl over tot arrestatie van het onoffir c tie stakingscomité, dat na storting van ern borgsom weer werd vrijgelaten, maar wier zaak over tien dagen voor de recht bank komt Alle stakingen, welke niet drie weken van te voren aan arbitrage zijn onderworpen, zijn illegaal ln Engeland en aanzetting daartoe is strafbaar Eind vorig jaar ondernam de regering tegen stakers ln de gasindustrle reeds wet telijke slappen Het Londense havenarbei- derscomité werd echter in de vorige zomer ontzien hetgeen leidde tot het conflict met lord Ammon. de voorzitter van de natio nale raad voor havenarbeid, die wettelijke actie had aanbevolen De Internationale altuatle en de onthulling van communis- De Canadese minister van buitenlandse taken Pearson verklaarde Dinsdag in het Canadese Huis van Afgevaardigden, dat slechts de Verenigde Naties in hun geheel sullen uitmaken of de verbonden troepen de 38ste breedtegraad al dan niet zullen overschrijden. HU zei. dat de vertegen woordigers van alle staten, wier militairen ln Korea strUden. hierover nlet-offlciële besprekingen met de Verenigde Staten hebben gevoerd. ,.En ik kan zeggen", aldui Pearson, „dat de politieke beteken!» van een diep doordringen der verbon den troepen in Noord-Korea op haar juiste betekenis wordt geschat" 0 Teruggekeerd van zijn bezoek aan het iront in Korea heeft generaal MacArthur verklaard het van zekere zijde opgewor pen Idee om dwars door Korea een linie te vestigen en een stellingen-oorlog te beginnen, volkomen irreëel en illusoir te vinden. Hij voegde er aan toe: „In het huidige etadlum van de campagne te spre ken over overschrijden van de 38ate breed tegraad. behalve dan door verspreide patroutlles en volgens de tactiek van het ogenblik, is een puur academische kwes tie. Wat de toekomst voor Korea nog ln petto heeft, blijft voornamelijk afhangen van tot nog toe hier niet bekende inter nationale-overwegingen en besluiten". De Algemene Vergadering der V.N. heeft Dinsdagavond de Sowjet-Ru»ai«ehe beschuldigingen, dat de V.S. zich schuldig hadden gemaakt aan aggressie jegens China, verworpen met 48 tegen vijf stem men bij drie (inhoudingen Een andere resolutie der Sowjet-Unle. waarin de vergadering verzocht werd de V.S. te veroordelen wegens bombardemen ten op Mandsjoerije. werd met 51 stem men tegen vijf stemmen verworpen. w Joego-SlavW en Afghanistan onthielden zich van stemming- Bij de stemming over de eerste resolu tie. waarin gezegd werd. dat de V.S. For mosa waren binnengevallen en het eiland geblokkeerd hadden en afgesloten voor de strijdkrachten en autoriteiten van de Chinese volksrepubliek, onthielden I n- donesië. Birma en Joego-Slavië zich van «temming. Dt Zuidpool zal volgens de Argentijnse dictator Peron „vqetje voor voetje" door zijn land in beslag' worden genomen en de groeiende macht van het land zal mettertijd bijdragen tot bescherming van Argentlniës rechten. Ook Brazilië wil ln aanmerking komen voor economische en militaire hulp van de Verenigde Staten. Op de a s. jnter-Amerl- kaanse conferentie te Washington zal het land daar op aandringen Een achtste deel van de Australische staat Queensland staat in vlammen, doordat zich 12 afzonderlijke bosbranden hebben verenigd tot een vuurzee van 190 km breedte Duizen den scjiapen worden vermist. In India heerst hongersnood. Truman heeft gisteren het Congres toestemming ver zocht om een mlllloen ton graan naar India te sturen en later eventueel nog een milltoen ton. tische sabotageplannen maakte blijkbaar, dat de regering dit keer niet werkeloos wilde toezien en het conflict ln de klem wilde amoren. ZIJ had echter niet gerekend op de explosiviteit van de dokwerkers, die deze arrestatie niet „namen". Bijna een derde hunner legde Zaterdag de arbeid neer. ZIJ besloten. Maandag het werk te hervatten, doch daarmee is het conflict niet ten einde, want zij „verdaagden" dit tot de znak voorkomt. De staking in Liverpool en Manchester was aan het verlopen, doch het Londense conflict stimuleerde de stakers daar. die zich op hun beurt solidair verklaarden met de Landenaars, die staakten uit soli dariteit met de eigen onofficiële leiders en niet zozeer ter ondersteuning van de Noordelijken! Grieven tegen vakbond De Londenae dokwerkers komen meestal snel in beweging, als zij geloven, dat er een principe In het geding is. Loonkwes- ties zijn vaak secundair. De actie in het Noorden is door de communisten uitge buit. Zij maakten gebruik van ontevreden heid over een loonsverhoging, welke de onzichtbare vakorganisatie juist reden tot juichen had gegeven. De meeste haven arbeiders in het Noorden zijn Rooms- Katholiek, zodat het moeilijk la. hen van communisme te betichten. Zolang echter de verhoudingen tussen de dokwerkers en hun vakbond niet verbeterd worden, behouden de communisten een dankbaar arbeidsveld. Ook de regering is er blijkbaar nog onvoldoende ln geslaagd om de arbeiders duidelijk te maken, dat hun locale grieven niet op zichzelf staan, maar slechts be schouwd kunnen worden uit het oogpunt van een nationale economie. De vakbon den hebben rich tot nu toe echter verzet tegen een centrale loonspolitiek. hoewel zij aan een tijdelijke loonstop meewerkten om inflatie te voorkomen Maar dc span ning tussen de steeds stijgende kosten van levensonderhoud en de lonen is onhoud baar gebleken, zodat thans vrijwel over de gehele linie de lonen omhoog gaan. Dat de vakbonden nog wat trachten te remmen, ma^kt hen bij vele groepen arbeiders, zeker de havenwerkers met hun sterk gevoel van onafhankelijkheid, stam mend uit de dagen dat ieder min of meer zijn eigen baas was. in hoge mate on populair. Dc onberekenbaarheid van de dokwer kers maakt de dingen voor de autoriteiten nog moeilUker dan ze al z(jn. Voor Aneurln Bevan. die als nieuwe minister van arbeid thans het conflict te behande len krUgt. betekent dit dè grote kracht proef. Door de vorming van een reserve-comité is men waarschijnlijk nog verder van huis. De stakers in het Noorden beraamden een „mars naar Londen", maar het valt te betwijfelen of deze doorgaat. Een noviteit in de havenstrijd is dat de vrouwen van het Londense comité de massa hebben toegesproken. Am Tttden, de DieritiB m'til CMitese IHeuwlaar ln de Chinese settle tien Mess) Verk brak brand utt in een der womnaen op de vijfde verdieping van een hutzencomiiteljdMeorouio Saunps Wonp en haar beide kinderen van vier en vijf jaar. die een toevlucht hadden gezocht op een balkonnetje, konden met veel moeite door de (jlinps te hulp peschoten brandweerlieden via de door hen uitgeschoven ladders in veiligheid worden gebracht. Hierboven het moment, waarop mevroruw Wong een der kinderen aan een brandweer man geeft (links) terwijl op de tweede ladder anderen wachten om haar en het andere kind te helpen. (Van onze speciale verslaggever) Vergane glorie zeggen de Brulnissera somber als se op de dUk staan en het mastbos van de ln de haven werkloos lig gende schepen overzien. Dan dwaalt hun blik af over het wijde water van de Krammer en de Grevellngen waar hun werkgebied ligt. de mosselpercelen, waar zU dag-in-dag-uit aan het werk waren met het kweken, het verzaaien en hel vissen van de mosselen, het werk dat hun Ijefde had. het werk dat van vader op zoon was overgegaan en dat nu is stilgelegd omdat de mosselcultuur ten dode schUnt opge schreven. Want de kleine, felle indringer, afkomstig uit de Middellandse Zee. de parasiet Mytllicola Intestinal!» doet de mosselen bfj honderdduizenden sterven. En er is geen k|jk op dat dc enkele hon derden mosselkwekers van Brulnisse en Ierseke er nog een eerlUk stuk brood aan zullen verdienen. Als schipper Kees de Keyzer van de Bru 19 vertelt! dat hij tranen in zijn ogen had toen hij enkele dagen geleden de ver leiding niet kon weerstahn naar zijn per celen te varen en met de kor een paar trekjes te doen, dan kan men veilig aan nemen dat de vangst duidelijk het cata- Etropjple van de parasletenplaag toonde. Westduits spoorwegpersoneel wil ook medezeggenschap Nog voordat het Westduits parlement een beslissing heeft genomen over het wetsontwerp op de medezeggenschap der arbeiders, hebben nu -ook de spoorweg arbeiders hun verlangen naar mede zeggenschap uitgesproken- De vakbond van spoorwegarbeiders, die 440.000 leden omvat, heeft de eis gesteld, dat in het op stapel staande wetsontwerp voor de federale spoorwegen dit recht zal worden erkehd. De vakbond heeft aangekondigd, dat hij met dezelfde vastbeslotenheid als de arbeiders in het Roergebied zal op komen voor de uitbreiding van het recht tot de spoorwegen. Hij heeft evenwel nog niet de mogelijkheid van een staking in overweging genomen. De Westduitse Bondsdag zal Woensdag het zó omstreden wetsontwerp behan delen. Hoewel een der regeringspartijen, de liberale, officieel heeft medegedeeld dat zij het ontwerp zal afwijzen, wordt er rekening mee gehouden, dat het ont werp een grote meerderheid zal krijgen. 30-000 Bootwerker» in Calcutta zijn gtste- hen gekozen van advies worue pen In de haven worden gewerkt. de medische i opgenomen. Op 50 sche- an door deze staking niet DUIVEN KRONIEK Evenals Rotterdam heeft ook de stad San hFranclsco zfju Hoofd Bescherming Burgerbevolking, een gepenslonneerde ad miraal. Het burgerlUke verdedigingscorps aldaar heeft zelfs enkel© concrete plannen en de burgers zijn over die plannen hele maal niet goed te spreken. „Als op San Francisco atoombommen vallen, dan t>ni- vcn wij, waar we zfjn en verdedigen ons", heeft de admiraal in mannentaal gespro ken. Geen mens mag de xtad uit. De elf voornaamste toegangswegen zullen worden bewaakt door politiemannen, die opdracht hebben, raak te schieten op een ieder, die dat toch probeert. Dat is nu niet precies het denkbeeld, wat de inwoners van San Francisco zich van Bescherming Burgerbevolking hebben ge vormd. Vooral de forensen die buiten de stad wonen, vinden, dat hun plicht tegen over hun gezin zwaarder weegt dan hun verplichting tegenover hun werkgever. Laat ze maar proberen, ons tegen te hou den. Wij zullen wel zorgen, dat we het eerst schieten", was het bittere com mentaar op des admiralen woorden in de forensentreinen. - In Amerika is geen algemene wapenwet zoals in Nederland. Men hééft daar vuurwapens Machines tcordcn beschermd De admiraal-uit-ruste gaat uit- van het standpunt, dat de vijand vooral de bevol king van de Industriegebieden zal willen verdrijven en die mag zich naar zijn me nig niet laten verdrijven, aangezien anders oe oorlog al verloren zou zijn Deskundi gen hebben de overblijfselen bestudeerd van de bij Bikini met atoombommen be stookte schepen en zij achten het mogelijk, gebouwen en machineriën een soort be schermende laag te geven, waardoor zij na een aanval slech*«in gemak^fh3kv.tew^r" raditfactlev\laag zuilen hebben. tal slachtoffers bij een aloomaanval tot een tiende van 'ttot dusver becijferde te reduceren De fabrieken kunnen dus door werken en gesneuvelden kunnen worden aangevuld uit de overlevende niet-fa- brieksarbeiders in de Ahd. De Hunters Point marinewerf, een van de grootste ter wereld, wil men op die manier tot elke prijs laten doorwerken. Uit de reacties onder de bevolking is wel duidelük. dat de mensen meer voor weg lopen voelen. De forensen z|jn zeer posi tief op dit punt. „De bezittingen van onze baas gaan beschermen, terwijl onze gezin nen ons nodig hebben? Gec-n sprake van!" is hun commentaar. Stedelingen hebben de admiraal ge vraagd. of hij ook de kinderen in de stad wil vasthouden. Daar heeft hU slechts op willen antwoorden, dat Jit punt nog in studie is. De San Franciscoërs voelen zich niet al te best beschermd. (Van een speciale medewerker). /IJN ER door nauwkeurige observatie van het oog der duif vaste gegevens te verkrijgen met betrekking tot haar vlieg en kweekwaarde? Er is eer spreekwoord dat zegt: De ogen zijn de spiegels van de ziel. Dit spreek woord schijht negen liefhebbers van de tien. bij de beoordeling op zicht stilzwij gend tot richtsnoer te zijn ZU nemen de duif in handen. En het eerste wat zij doen is haar enige ogenblikken strak aankUken. In deze stereotiepe houding hebben on telbare liefhebbers, grote en kleine kam pioenen. zich op de gevoelige plaat laten vastleggen. Buitenstaanders die er zoveel van snappen als een koe v;.n kaartspelen, maar er gekscherend van uit gaan dat de liefhebber in kwestie alleen maar een beetje gewichtig doet. gooien er een kwinkslag overheen: ..Leg ons eens uit wat ae duif je nu voor geheimen vertelt!" De eerste serieuze ogentheorie die ge lanceerd werd. had Pierie Beerens van Houdeng-Aimeries tot geestelijke vader. Het zal ongeveer een halve eeuw geleden zi»n. dat hU en zUn vrienden Barbier en Batagia doelbewust op de ogen begonnen te „werken". Felix Gigot, gepensionneerd officier, re dacteur van het. Brusselse duivensport weekblad ..Le Martinet" (dat reeds lang ter ziele is) schreef er in 1907 in samen werking met twee collega'-., de dierenarts André. redacteur van .La Fregate Charleroi en Durieux. redacteur van Courier Beige te Doornik een boekje over. dat getiteld is: ..Le professeur chez sof', hetgeen vrij vertaald zoveel betekent als: Ieder zUn eigen duivenkeurdcr. De gedachten daarin over hzt oog der duif als kwaliteitsobject neergelegd, zijn nog altijd de moeite van een nadere overwe ging waard. Evenals Mendel heeft ook Gigot twee wetten opgesteld. ZUn eerste luidt als volgi De reisduif van zuiver ras en tot volle wasdom geko- men. heeft bijna altijd een sterk ontwik kelde pupil. Deze heeft de tendens om het grootste deel van de oogbol in beslag te nemen. Zodoende blijft er voor de iris irde gedeelte slechts een be- smalle rand over. het ook mogelUk. wiidei De geleerden achtt tenminste ln theorif'en als alle mnatrege- ltn in acht wordeofgenomen. om het aan- Profcssor Edelman: In India heerst, als vanouds hongers nood In het algemeen wordt aangeno- jnen. dat dit voor India een chronische kwaal is, nog verergerd door de afschei ding van Pakistan, die een volksverhui zing van millioenen tot gevolg had. Presi dent Truman wil de ergste nood van het ogenblik lenigen door het zenden van een gt-Qte hoeveelheid graan. Professor dr lr C, H. Edelman, hoogleraar aan de land bouwschool te Wageningen. acht het heel goed mogelUk, de oorzaken van de hon gersnood weg te nemen, zodat herhaling wordt voorkomen. Als vertegenwoordiger van onze rege ring was hU vier weken In India, waar «U deelnam aan belangrijke congressen te Calcutta en Bangalore. Het viel hem ln India op. hoe weinig vooraanstaande In diërs van ons land afweten. „Nederland neeft zich nooit bUzonder ingespannen, Propaganda te maken ln het buitenland voor zUn wetenschappelijke en technische Prestaties", aldus de professor. (De Rege ringsvoorlichtingsdienst heeft tijdens de oorlog in Amerika een voor dat doel uit stekend geschikt boekwerk uitgegeven onder de titel „Science and Scientists In the Netherlands East Indies" Red.). In India liggen, naar prof. Edelman heeft geconstateerd, vele millioenen ha vruchtbare kustmoerassen op ontginning te wachten, maar van da Nederlandsè er varing in het droogleggen van lage gron den heeft men in India slechts bij geruchte vernomen Hétzelfde geldt voor de in Ne derland en Indonesië verkregen ervaring ten aanzien van de landbouwvoorlichting. De landbouwhogescholen in India zyn best in orde. maar er bestaat geen traditie op het gebied van de voorlichting en de wetenschappelijke methoden worden in de practijk nauwelijks toegepast. De Indiase regering geeft enorm veel geld uit voor de bevloeiingswerken, maar dat leidt eerst op de lange duur tot pro ductieverhoging. De toestand eist een pro ductieverhoging op de thans in cultuur zijnde gronden en dat is gemakkelijk te bereiken door bemesting. Kunstmest heeft op deze uitgeputte gronden een fantas tische uitwerking en met een bescheiden gebruik daarvan op enige percentages van de beteelde oppervlakte zou de voedsel- 'nood al tot het verleden behoren Koemest ls er ook genoeg, maar die wordt in de dorpen als brandstof gebruikt. India is rUk aan steenkool. Kon men de middelen vinden om de steenkool naar de dorpen te vervoeren, dan zou de koemest vrUkomen voor bemesting. De landbouwkundigen zUn in India niet in tel en ook de landbouwer geniet welntg achting. De landbouwdeskundigen worden zeer slecht betaald. Voor aanstelling van buitenlanders ln overheidsdienst bestaat zeer weinig* kans. Wel z||n er mogelijk heden ln het particuliere bedrijfsleven, zoals op de suikerfabrieken en in thee-, rubber- en koffieplantages. De professor heeft met tal van vertegenwoordigers van landen om de Indische Oceaan, de moge lijkheden voor In Nederland afgestudeer den besproken. "I AE SPANIgBftJn de wereld tussen de -L* vertegenwoordigers van communisti sche en de democratische staatsleer is in de laatste weken weer aanmerkelUk toe genomen. De situatie ln Korea, nog altijd het meest spectaculaire, maar wellicht niet eens meer het belangrijkste toneel van de grote worsteling, wordt met de dag raad selachtiger. Het nieuwe tegenoffensief van de communisten bewUst, dat China's kracht nog lang niet is uitgeput en de veronder stelling dat Peking door zijn militaire inactiviteit van de laatste weken de Ame rikanen wilde bewijzen wel tot onderhan delen bereid te zUn. wordt er plotseling weer minder aanne melijk door. Ook om trent het onmiddel lijke oorlogsdoel der Verenigde Naties tast men in het duister. Velen. o a. de Britse regering (zie Attlee s verklaring in het Lagerhuis), zijn er van overtuigd, dat het zeer onverstandig zou zijn de kansen op een vergelUk met China te bederven door ten tweeden male de 38e breedtegraad te overschrijden (zo men daartoe althans in staat zou zijn). Het hoofdkwartier der V.N. ln Tokio meldt echter, dat ten aanzien van deze kwestie, nog geen beslissing is genomen en dat het enige doel der V.N.-troepen is de com munisten afbreuk te doen waar men hen ook aantreft. Het Koreaanse con flict dreigt een slepende affaire te worden; redden van het eigen prestige schUnt voor beide partUen (Amerika en China) zwaarder te wegen dan het herstel van de vrede. OOK ln andere delen van de wereld neemt de spanning toe. De plannen tot herbewapening van West-Duitsland vor men het zwaartepunt van de politieke strijd in Europa en het voornaamste ele ment in de diplomatieke onderhandelin gen tussen Rusland en de Westelijke ge allieerden over de eventuele vier-mogend- hedenconferentle. Moskou heeft thans een nieuw „argument" in het geding gebracht door de Westduitse communistenleider. Max Reimann, openlijk actief verzet tegen de herbewapening te laten aankondigen. Het ls te vrezen, dat dit de atmosfeer waarin de voorbesprekingen gevoerd wor- den nog verder zal vertroebelen. In Tsjecho-Slowakije is. onder leiding van het Kremlin, een grote politieke schoonmaak aan de gang. De oud-minister van buitenlandse zaken. Clementls. is spoorloos verdwenen. Het heet. dat hij (gewaarschuwd door president Gottwald, dat arrestatie dreigde?) naar Joego-Slavië is gevlucht, maar zUn aankomst aldaar is niet officieel bevestigd. Andereh beweren dat hU ln een Praagse gevangenis zit en dat de verhalen over zijn vlucht verzinsels zijn van de Tsjechische geheime politie, ter motivering van de grote zuivering, die thans begonnen schUnt te zUn. Kopstukken der Tsjecho-Slowaakse communistische partij, o;a. president Gottwald zelf. staan onder verdenking. Het gerucht wil. dat Tsjecho-Slowakije thans in feite geregeerd wordt door de Russische minister Beria, oud-chef van de Russische geheime staats politie. die zich met een aantal Russische ..deskundigen" in Praag bevindt. Tsjecho- Slowakije. voorpost van het Sowjet-blok. ordt met harde hand gezuiverd van alle elementen, die de solidariteit van de communistische wereld in gevaar zouden kunnen brengen. Dat de vrees van Moskou voor rebellie onder de satellieten niet zonder zin is, wordt overigens ook bewezen door de gebeurtenissen in Ita- het gekleu: trekkelijk l. Gigot onderscheidt in het oog drie „cir kels" De eerste is de begrenzing van de pupil. De tweede, waaraan Ln rijn studie overwegend belang geheent wordt en die hij „cercle de corrélation de qualité" noemt, ligt halverwege tussen pupil en iris De derde is de meer of minder brede ring. die er daarna nog van de iris resteert en die. naar de buitenkant, overgaat in het grauwe oogvlies. Gigot's tweede wet luldi als volgt: De ondervinding heeft ons geleerd, dat naar mate de „correlatie- of kwaliteitscirkel" krachtiger ontwikkeld en .scherper afgete kend is in zwart bU de duiven met don kere ogen en in grijsachtig blauw in de families met witte ogen de kwaliteit menigvuldiger (rijker) is. Deze wetten zijn geen wetten van Meden »n Perzen geble ken. Een zeer groot percentage goede dui ven van vroeger en tegenwoordig heeft ze ontdoken en ontduikt ze nog altijd. De eerste wet lijkt mU er faliekant naast te zijn en de tweede heeft esn ander ernstig bezwaar dat ik met een patr woorden zal belichten. Wanneer Gigot spreekt van een duif „van zuiver ras" bedoelt hij daarmee een exemplaar dat behoort tot de een of andere waardevolle duivenfamilie die in de regel de naam draagt van de kweker, ras Weg ge. ras Collin, ras Bricoux. ras Cattrijsse enz HU bedoelt er kennelijk niet mee het postduivenras in zijn gehe *i. dat nog altijd een uiterst variabel mengelmoes van vele (op zichzelf reeds onZuiv?re) stamrass-en is. Nochtans is het zUn bedoeling geweest c-en theorie van algemene geldigheid op te stellen. Dit generaliseren i u, waarmee de ogentheorie, zoals Gigot opvatte, ten slotte staat of valt.' is zelfs niet gerecht vaardigd gebleken, binnen de nauwe be grenzing der beroemde duivenfamilies. Er bestaan geen duivenfamilies van een zo hoge graad van uniformiteit en zuiverheid, dat de pure kwaliteit er door middel van correlatieve kenmerken aan de buiténkant op te lezen zou zijn. Ware dit wel het ge val dan zou men aan de*e ogentheorie. met grote restricties ten aanzien van haar „actie-radius", niet alle betekenis mogen ontzeggen. De kwaliteitscirkel-theorie zou oan zekere aanwijzingen kunnen geven bijv. inzake de vitaliteit, de doorbloeding van de weefsels in de iris (eiy in de her senen!) enz. Wat trachten de ervaren liefhebbers van tegenwoordig dan nog voor geheimen in het oog te rntdekken? Dr Bricoux van Jo- limont. de grootste duivenspeler in de periode tussen de twee wereldoorlogen, nam van de ogen geen notitie. Hij was een uitzonderlUk man. die zwijgende zün eigen weg ging Toch meen ik dat de geleerden het er over eens zijn dat de gla.is en de schitte ring van het oog en de frisheid van de kleuren in de iris een belangrijke aanwij zing vormen voor de algemene vitaliteit. Ik bedoel daarmee zowel do vitaliteit van de „klas" als de vitaliteit van de „forme". Er is een enorm verschil in kwalitei^s- cirkels. Ge raakt er niet ut wijs. Maar ik moet eerlUk zeggen dat ik ent attribuut nog altijd graag zie. ondanks het evidente feit dat de ogen van ontelbare slechte vliegers (en kwekers) ermee versierd zUn. Lege schelpen, dode mosselen bracht de kor boven water. En die nog leefden zaten vol met die kleine kreeftachtige diertjes, waren ziek en uitgeteerd Als iemand verleden jaar voor dc mosselen op mijn percelen een halve ton had geboden, had hij ze niet gekregen, zegt De Keyzer. Nu zeg ik op een bod van honderd gulden Neem mee en gauw, voor je je bedenkt. Zo is het met al die mosselkwekers In Ierseke en Brulnisse gesteld Ze hébben de mededelingen van dr Korrlnga. de bio loog van het Rijksinstituut voor Visserij- onderzoek. gehoord en gelezen. En deze kenner van de visserij op de Zeeuwse stromen kan niet anders zeggen, dan dat er stellig moeilijke jaren voor de boeg voordat de cultuur ln een nieuwe en nieuwe uitbreiding is gestabili seerd. Er blijft natuurlijk altijd de kans bestaan dat een afdoend bestrijdingsmid del wordt gevonden, waardoor de cultuur tot de oude omvang van productie en kwa liteit kan worden opgebeurd. In een door de parasieten besmet terrein zal een nieuw .niveau van productie moeten wor den gevonden, waarbij de besmetting zo bescheiden blijft, dat de mosselen redelUk groeien en een behoorlijk visgewicht krij gen. Zover is het nog niet. Nog lang niet. zeggen de Bruinissers somber. Wat de per celen nu te zien geven, is niet anders dan een massa-sterfte. En dan kan men 't hen niet kwalijk nemen, dat zij vrezen dat het nooit meer goed zal komen. Wat moe ten we dan beginnen, vragen ze. Actief als ze zijn, hebben ze direct naar andere arbeid uitgekeken, arbeid waarbij man en schip betrokken konden zijn. Want niet iedereen kon zo gelukkig zijn een permissie te krijgen in de nog niet be smette Waddenzee op mosselen te gaan vissen. Dat waren er maar enkele tien tallen. Zij gingen op de Zeeuwse stromen op zeebliek vissen en dat leverde een be staan op. Toen verdween de zeebliek maar hij kwam op de Wadden weer le voorschijn. Zij gingen naar de Wadden, hadden er vóór Kerstmis nog een goede boterham aan. Daarna was het mis. En zij verspeelden niet alleen wat zU in' die eerste maanden hadden verdiend, maar moesten voor de visserij van de laatste weken bijpassen. Toen kwamen zij maar op huis aan. Je kan je niet armvissen zoals dat gaat met 6 uur trekken en je motor laten draaien voor 50 kg zeebliek die 8 cent per kilo opbrengt plus 3 gulden voor het kilo schubben, waarvan men te genwoordig kunstparels maakt. De vloot ligt stil. Ze zijn gedwongen om steun aan te kloppen. Ze zijn ingedeeld*in de rubriek Sociale Bijstand, maar dat geeft van beide kanten geen voldoening. Dat heeft-Den Haag ook begrepen en men doktert daar aan een speciale regeling voor de tot niets-doen gedoemde vissers. Dat kan nog wel even aanlopen. Er schij nen plannen te zUn hen in D.U.W.-ver- band hun percqlen volledig te laten schoonvissen om jater weer met nieuw zaad een nieuwe tultuur op te bouwen, in de hoop^let^dfe parasiet dan verdwe nen is. Zar den er zelf weinig heil in. Overschakelen op een andere tak van visserij? Praktisch een onmogelijkheid af gezien va\ t feit. dat het een gevaarlijk experiment is 't aantal van onze kustvte- sersschepen uit te breiden met een kleine honderdvijftig vaartuigen. Die schepen zijn er trouwens niet geschikt voor. Hun uitrusting zou schatten gelds kosten en zeevisser wordt men niet in één seizoen, nog in geen tien seizoenen. Ze hebben goede jaren gemaakt. Zij hebben nieuwe scheepjes laten bouwen en die „boven water" gevaren, nijver als ze zijn Maar nu dreigt dit alles ten gronde te gaan. Want daar onder water gaat de parasiet voort, doordringend in elke mos sel die dan ten dode is opgeschreven. Hun enige hoop is nog dat zij een toe stemming krijgen in het komende seizoen in de Waddenzee mosselen te mogen vis sen. In die Waddenzee is alles nog in orde. Maar voor allen zal er geen plaats zijn. lië„ munistische parlementsleden, die genoeg hadden van de Russische heerszucht, de gehoorzaamheid aan het Kremlin hebben opgezegd en thans druk bezig zUn een nieuwe communistische partU te stichten, die een nationaal karakter zal dragen. TAIT ALLES toont duidelUk hoe fnuikend L' voor het politieke prestige van Moskou de afvalligheid van de Joego-Slavische dictator Tito is geweest. Want het is aan geen twUfel onderhevig, dat de partisa- nen-maarschalk als inspiratiebron heeft gefungeerd voor alle communistische on afhankelijkheidsbewegingen. die na hem zijn gekomen. Het is dan ook geen won der. dat het Kremlin alle intimidatie-mid delen waarover het beschikte in het vuur heeft gebracht om de rebel Tito tot rede te brengen. Het feit. dat dit tot nog toe geen resultaat heeft' opgeleverd kan de WestelUke wereld enerzUds tot vreugde stemmen, maar anderzijds dient men er zich van bewust te zyn. dat Tito's hard nekkig verzet tegen Moskou een gevaarlijk wrijvingspunt vormt, dat op den duur. wel eens de fatale vonk-in-het-kruitvat zou kunnen teweegbrengen. Tito zelf houdt, naar zUn zeggen, ernstig rekening met de mogelijkheid van een gewapende aanval door één of meer van Rusland» satellieten op de Balkan ln het komende voorjaar. Zowel in de Verenigde Staten als in Engeland (Eden in het Lagerhuis) gaan thans stemmen op om de Satellietsta ten in het Oosten onomwonden te verstaan te geven, dat elke aggressie hunnerzUds onverwijld militaire tegenmaatregelen van de grote WestelUke mogendheden ten gevolge zou hebben. Politieke rust in Europa blijft dus voor lopig nog een schone droom. De Grot# Vier zullen, als zU inderdaad tot het houden van een conferentie besluiten, geen gebrek aan onderwerpen hebben. Hogere productie van de Willem Ba- rendsz. Tot 8 Februari J.l. had de Willem Barendsz geproduceerd 49.907 barrels (8.318 ton) traan; tn de overenekomstige vangst periode van het vorig Jaar bedroeg de pro ductie 47.807 barrels (7.968 ton). Voor sperm- olle luiden de cijfers resp. 12.191 barrels (2 032 ton) en 4 957 barrels (826 ton). De transporttanker Barendrecht is weer op thuisreis naar Nederland, waar het schip midden Maart kan worden verwacht. VlipgluiR in beslap; genomen De Franse veiligheidspolitie heeft be slag gelegd op een vliegtuig, dat door Spaanse anarchisten gebruikt werd om geld en personen beide landen bitjnen te smokkelen, zo heeft het Franse ministerie van binnenlandse zaken verklaard. Het toestel, een éénmotorige machine van Franse makelij, werd op het vliegveld Guvaccourt bij Versailles in beslag geno men De vorige maand werden 29 Spaanse anarchisten door de politie van Lyon ge arresteerd na een overval op een postauto op 18 Januari. De overval, die door vijf jonge mannen werd gepleegd, mislukte doordat twee politie-agenten de zakken met 6 millioen franc, die zich in de auto bevonden, bewaakten. Eén der politieman nen werd by een vuurgevecht gedood, de andere zwaar gewond. Uit het verhoor van één der arrestanten bleek, dat de vereniging van Spaanse anarchisten een vliegtuig tot haar beschik king had zo werd van de zijde der politie verklaard. Volgens het Franse blad C e S o 1 r bestond het voornemen, met het toestel een bomaanval te doen op een residentie van generaal Franco te San Sebastian. Het plan zou echter op het laatste moment opgegeven zUn. De Viermogendheden-conferentie De Franse hoge commissaris in Duits land. Francois Poncet, heeft Bondskanse lier Adenauer gisteren namens zijn re gering beloofd, dat hU voortdurend op de hoogte zal worden gehouden ovef de voorbereidende bespreking over een con ferentie tussen de Grote Vier. Na «en onderhoud, dat waarschUnhjk het eferste van een reeks periodieke besprekingen met Adenauer was, gaf de hoge commis saris tegenover de pers te kennen, dat de Duitsers over het algemeen afkerig zUn van herbewapening, zolang niet vaststaat, dat de geallieerden in staat zUn West- Duitsland in geval van oorlog te be- schèfmen. Op een bijeenkomst Yan journalisten zei Poncet. dat een Viermogendheden-confe- rentie alleen al nodig zou zijn om te we ten te komen ..wat er van de Sowjet- Russische voorstellen ernstig gemeend en wat er als propaganda bedoeld is". Men zou verder de houding van de Sowjets ten aanzien van herbewapening van Duitsland moeten trachten te determi neren. Amerikanen hebben geen haast In kringen van het Amerikaanse mi nisterie van btiitenlandse zaken is ver klaard. dat een conferentie van de mi nisterraad der Grote Vier niet voor April op zijn vroegst zou kunnen worden ge houden, omdat de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Dean Acheson van 10 tot ongeveer 20 Maart een confe rentie van ministers van buitenlandse za ken zal bijwonen. Functionarissen verklaarden, dat de plaatsvervangers der ministers van de Grote Vier wellicht tussen 10 en 15 Maart in Parijs bijeen zouden kunnen komen om een agenda voor een Viermogend- hedenconferentie op te stellen. Er zullen echter geen voorbereidingenr voor deze preliminaire bUeenkomst getroffen kun nen worden, voordat de houding van de Sowjet-Unie t.a.v. de agenda is ver duidelijkt. Muziek op liet witte doek Naar men zegt als afweermiddel tegen de concurrentie, die de televisie de film aandoet, heeft de Twentieth Century Fox de film „Of men and music" („Mensen en muziek") gemaakt. Aan deze film, gere gisseerd door Irving Reis, werkten mee de pianist Arthur Rubinstein, de violist Jascha Heifetz, de zangers Jan Peerce en Nadine Conner en het New Yorks Phil- harmonisch Orkest onder leiding van Dimitri Mitropoulis. Alle solisten bren gen een recjtal ten gehorè. het orkest re peteert de Faust-symphonie van Liszt. In het komend seizoen komt de film ia ons land.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 3