Parijs acht het hoog tijd voor het gesprek met Moskou Alleen Sport kan Per Aspera nog bereiken •mnflTG w mnroxsT -ran Bonn is er te«en Resten prae-historisehe (lieren gevonden Kolenschaarste oorzaak van strijd autobusdiensten en de Spoorwegen Wedstrijdprogramma voor a.s. Zondag Voetbal •Handbal Korfbal ."rnïSi Hockey Moeilijkheden voor de confectiebedrijven China smokkelt opium omwille van deviezen Indonesië als een totalitaire staat Verwijt aan Engeland Dordrecht als wisselstation voor de sleepvaart Van 74.000 schapen maakten wij vlees inplaats van wol Daarna steeg de wolprijs Daarvoor is zege op Moordrecht nodig Betoging te Parijs Am. voorziening van krantenpapier bedreigd door zwaveltekort Nog geen plannen voor toewijzing Psychologische aspecten van onze export Geen rectificatie handvest van Havana Binnenvaart wijst bevrachting van zand en grint buiten de beurzen af Regeling van ministerie vond geen instemming De bevoorrading baart thans grote zorgen in België Financiering stuit op moeilijkheden Eendagkuikensbroedbedrijven Voorstel voor „achteruit vliegen" vindt geen gunstig onthaal Onprettig voor passagiers en weinig doelmatig Gedurende 1950 in België 55.000 wagens meer Twee Bussumse kleuters hadden bus met gevaarlijke inhoud meegenomen ..CLUB VAN SABOTEURS" WILDE TREIN LATEN ONTSPOREN Europese en Atlantische defensie moeten elkaar aanvullen „Verouderd nationalisme" moet overwonnen worden Economie en Financiën Spijkers regenen op wegen in Korea Internationaal congres van „Titoïsten I TWEEDE BL'AD - PA'GUÏA' 2 GOUDSCHE COURANT O (Van onze Parijse correspondent). Met belangstelling; hebben Franse politieke kringen kennis genomen van de redevoering, die dr Adenauer voor een duizendtal studenten, de leidende klasse van morgen, heeft gehouden, en speciaal hebben zijn uitlatingen betref fende een eventuele conferentie der Grote Vier hier de aandacht getrok ken. De Duitse kanselier heeft zich ook enige critiek veroorloofd aan het adres van de Franse regering en spe ciaal van minister Jules Moch, die, zei hij, het de goed willende Duitsers wel erg moeilijk maakt, hun geestdrift voor de Europese samenwerking te be waren. Het is geen gewoonte, dat een regerings chef over de hoofden van zijn gehoor heen in polemiek probeert te treden met bui tenlandse staatslieden. De afwijking op het gebruik, die dr Adenauer zich hier permitteerde, is echter gemakkelijk te verklaren uit de afwezigheid van diploma tieke kanalen ambassadeurs waar door de Duitse regering genoodzaakt wordt, in het publiek haar wensen en critiek te uiten. Vat> aanmerkelijk meer belang dan deze vormkwestie is evenwel de duidelijke vrees, die in Adenanuer's woorden tot uiting kwam voor een conferentie der Grote Vier over het probleem-Duitsland. De Duitsers, die steeds algehele onafhan kelijkheid eisten in ruil voor hun bereid heid tot herbewapening, zijn nu bang. dat de Grote Vier hun bezettingstroepen weg. halen en heel Duitsland weerloos achter laten. Daarom probeert Adenauer nog de voorgenomen bijeenkomst der Grote Vier bij voorbaat te torpederen. Communistische crisis In Parijs is men niet van plan zich tot dit spel te lenen. Wij hebben reeds uit voerig de redenen uiteengezet, die Frank rijk nopen zijn volle medewerking aan deze conferentie te verlenen De jongste gebeurtenissen in Tsjecho-Slowakije en ook in Italië, hebben aan die motieven nog een nieuw argument toegevoegd. De scheuring in Togliatti's partij ét\ de vlucht van de voormalige Boheemse minister Clementis. wijzen duidelijk in de richting van een gewetenscrisis, die vele commu nistische kopstukken thans passeren. Een Mijnwerkersstaking in België breidt zich uit Meer dan de helft van België's 153.000 mijnwerkers is Donderdag niet aan het werk gegaan. De staking ofh vijf procent In plaats van de door de werkgevers aangeboden vier procent loonsverhoging breidt zich uit in het Zuidelijke kolen bekken. In Wallonië is de staking vrijwel algemeen, zij is nog niet doorgedrongen tot de Vlaams sprekende provincies In het Noorden. Donderdagochtend is een afvaardiging van de mijnwerkerscentrale van het Algemeen Belgische Vakverbond en van de Christelijke mijnwerkerscentrale ont vangen door de ministe* van arbeid en aociale voorzorg, Van den Daele. Economie en Financiën T EMISSIE ELECTROMOTOREN- FABRIEK ..DORDT" GESLAAGD. Bij de op 8 Februari gehouden inschrij ving op 850 gewone aandelen van 1000 der N.V. Electromotorenfabriek ..Dordt" tot de koers van 108 procent is door na genoeg alle houders van claims van hun voorkeursrecht gebruik gemaakt. Doel der emissie was *de versterking van de geld- 'middelen tot financiering van aankoop van bedrijfsruimte, grondstoffen en aflos sing van een gedeelte van-het herstelcre- diet. i^MSTERDAMSCHE BANK VERHOOGT DIVIDEND. In de vergadering van de raad van com missarissen der Amsterdamse Bank N.V. is besloten aan de algemene vergadering van aandeelhouders voor te stellen over 1950 een dividend uit te keren van V!» (v. J. 8V»). crisis, die tot een ontbinding kan leiden. Daarom is het geboden, volgens de r t ansen. deze ontwikkeling nauwkeurig te volgen en niets na te laten wat het proces verhaasten kan. Het Titoïsme achter het ijzéren gordijn en de algemene vrees van het Westen in het Atlantische keurslijf te verstikken, zijn, elk in de eigen vorm. symptomen, die Moskou en Washington uiteindelijk tot het inzicht zullen moeten brengen, dat een modus vivendi niet slechts gewenst, doch. ook voor hen. een gebiedende noodzakelijkheid kan worden. Ondanks Adenauers dreigementen acht men in Parijs evenals te Londen het mo ment gekomen, na sedert ruim vier maan den nota's te hebben gewisseld, die het terrein onmiskenbaar effenden, thans ernst met de voorbereiding dezer confe rentie te maken. Men hoopt hier zeer. dat binnen een vijftal weken te Parijs de vertegenwoordigers der vier ministers be ginnen kunnen, de agenda op te stellen. Misschien zou dan vóór de zomer de sa menkomst. waarschijnlijk te Londen, nog kunnen worden georganiseerd. Bij de voorbereidende werkzaamheden voor de drooglegging van de Oostpoldcr zijn verscheidene vondsten gedaan, die nader bestudeerd worden. Naast enkele scherven van ongeglazuurd 14e-15e eeuws Siegbprg-steengoed en enige jongere vondsten, is ook een aantal beenderresten van prae-historische dieren te voorschijn gekomen. De beenderen zijn afkomstig van diepten van 15—18 meter bij de Ke- telmond. Het zijn een onderkaak, midden voetsbeenderen en enige wervels van een steppenwisent. een middenvoetsbeenfrag- ment van een eland en een gedeelte van het dijbeen van een mammoet. Eveneens uit het stroomgebied van de IJsel zijn. bij zandbaggeren op de Noor delijke IJseloever even ten Westen van de mond van bet Ganzendiep. een kies van een mammoet en een wervel van een wol- harige neushoorn gevonden. Bij het be studeren van een aantal monsters, verkre gen bij boringen, Verricht door de dienst der Ooetpolder en het Veluwse randge bied. werden gegevens verkregen over la gen uit de Eemzee uit het Riss-Würm in- terglaciaal en de daarin voorkoi zoutwaterfauna. ue Nederlandse Spoorwegen waren gisteren te Groningen in kort geding ge dagvaard door twee autobusondernemin gen wegens het doen onderhouden van busdiensten op trajecten, waar reeds ge vestigde ondernemingen bussen laten rij den. Op 22 Januari werden tengevolge van het kolentekort de treinen op de lijn GroningenRoodeschool en Groningen Delfzijl vervangen door bussen. De met ccncessie rijdende particuliere maat schappijen zagen hierin een oneerlijke concurrentie, temeer daar de Nederlandse Spoorwegen speciale sneldiensten inleg den. waardoor het mogelijk werd. dat passagiers veel vlugger met een N.S.-bus van de dorpen naar de stad Groningen Jcunnen gaan. De particuliere maatschap pijen zijn wettelijk aan bepaalde routes gebonden. Voorts wordt als een bezwaar aangevoeld, dat dt N.S.-bussen niet van station tot station rijden, doch ook in de kom van diverse plaatsen passagiers op nemen. Het doel van beide ondernemin gen is. om in kort geding door de presi dent van de Groningse rechtbank de Spoorwegen te laten verbieden genoemde diensten te exploiteren. Namens eiseressen werd ter zitting aangevoerd, dat de Spoorwegen van de re. gering alleen maar toestemming hebben gekregen de trein te vervangen, maar men ging thans veel verder Men negeert de afgelegen stations, aldus spreker, en ze-t de passagiers in de kom van de dorpen af. De vertegenwoordiger van de Spoor wegen wees op de grote moeilijkheden, waarmee de Spoorwegen te kampen heb ben. Men had maar een beperkte kolen- voorraad en moest noodgedwongen over gaan tot opheffing van secundaire lijnen. De Nederl. Spoorwegen lijden door deze noodzakelijke maatregel grote verliezen. Aan treinperspneel móest een gedwongen vacantie worden gegeven, terwijl voorts extra chauffeurs in dienst moesten wor den genomen. Ook het vervoer loopt aan- Pluimvee- en eiermarkt te Barneveld Totale aanvoer ca 23.000 sjuks. Er was al een aardige aanvoer van rode en witte jonge haantjes ter markt, waarin een slotte handel was. De handel in oude kippen was eveneens goed. Een en ander hield verband met -het feit, dat er meer export is (ook naar Engeland). Er waren ook veel tamme eenden, maar die haal den slechts een lage prijs. Prijzen: Oude kippen 1.50—ƒ6.50 1.80—2.35 per kg); oude hanen 2.75— 4.25; oude slachteenden ƒ1.50—ƒ2.50; N.H. Blauwe kuikens 2.50—2.90 per kg; ganzen ƒ3.50—ƒ7.75; kalkoenen ƒ2.75—ƒ3.25 per kg; tamme konijnen ƒ2.75—ƒ8.50; wilde duiven ƒ0.40—ƒ0.50: wilde konijnen ƒ1.25—ƒ2. Eiermarkt. Handel met vlotte inzet, doch trage afloop. De aanvoer bedroeg ca 2.000.000 stuks. De prijzen stegen niet onbelangrijk en waren per 100 stuks 11.7513.25, gemiddelde prijsstijging van ƒ2.05. Do. stijging hs een gevolg van de grotere uitvoer naar Duitsland, waar echter waarschijnlijk een importheffing zal worden ingesteld. Vierde Klasse Eerste Klasse A: Leeuwarden—HSC Zw. Boys— Zwartemeer GVAV—Be Quick Sneek—Frisia Achilles—Heerenveen Velocitas—Go Ahead B: AGOVV—Hengelo 't Gooi—Wagenlngen Ensch. Boys—Ajax NEC-DWS VitesseEnschede Heracles—DOS C: De Volewijtskere—VSV ADO—SVV Blauw Wit—DWV HDVS—KFC Haarlem—HBS D: RBC—Feijenoord De BaronieTSC Longa—NOAD Xerxes—BW EmmaSparta E: Sittardia—MVV Spel. Emma—Chevremont EindhovenRrabantia VVV—Maurlts Bleijerheide—Helmondia WEST I Tweede Klasse A: Stormvogels—WA De Spartaan—HVC TOG—OSV Velox—UW Schoten—Vriendenschaar B: HRC—AFC Zeeburgia—Alom. Victrix Watergraafsmeer—Klinkwijk Hercules—Volendam ZFC—Westfrisia WEST II Tweede Klasse A: Leerdam—Fortuna RFC—HOV UVS—VUC HW—iDHC Excelsior—DFC 1 B: Overmaas—Unltas Coal—HFC cw—Soheyenlngen Quick— Sliedrecht N eptunus—EBOH Derde Klasss A: VCS—Laakkwartier DIO-VVP Zandv.meeuwen—TYBB Postduiven—HPSV B: RKAW—iDe Hollandlaan Texas—Vips Hoek v Holland-Waasenaar C: ONA—Moordrecht DCLVFC Hillesluis—De Musschen EDS—BEC D: Dubbeldam—SVW Zwljnd recht—Papendr echt DHZDCV Spartaan '20—VGC LSV—Slikker veer A: Lugdu Docos—A! Meerburg^Llsse B: Zwart Blauw—DHL UrsusGSV Concordia—Te Werve Maasstraat—Het Noorden C: DSO—Rijswijk HDV—Vogel DONK—St. Volharden BTC—Waddinxveen I>: Dindua—Westlandla VDV—Duno Naaldwijk—Velo H-berg—FSV Pretoria Stolwijk—Belvedere -Delft Voerden DVC— SMV—Quick Steps St. Lodewijk—Delft Bodegravi SI OD—Haastrecht Lekkerkerk—Florissant Aeolus—Marti nlt Oudewater—Transvalla G: Moe rcapelle—Merwede PFC—CKC Schoonhoven—Hermandad Hardinxveld—DJS Bolnes—'s Gravendeel H: HionGeluk vogels Hoofdklasse Dames Concordia—DES PSV—UDI V nendschap—Hyglea Vlujfh. 8c Kr.—Zeeburg Hoofdklasse Heren Olymipa Gr—Blauw Wit HGV—DES PSV—Olympia H Nlloc—Hellas DISTRICT WEST B Dames le Klasse Athene—DWS Animo—Dulndigt HMSTurnl us t WIK—AHC '28 Dames Ze. Klasse De Meeuwen—Sportvreugd Hellas—Vlres et Cel. ESDO—Rotterdam SOS—ADO 1 Heren le Klasse D yn amoHermes H VLAnimo Olympia—DWS DZBO SS ZUID-HOLLAND Hellas 2—Turnlust Heren Ze Klasse AHC '28—Phoenix HV '36Wilton F. VODO SC--Wings ESDO—Excelsior SOS—Snelwiek Vtres et Cel.-WIK iCR A: Ready—DKC HKV 2—Dee tos 2 Zwervers—Quick Het Zuiden 2—Die Haghe - Ons Eib. 2—Vic. Or. i n. 2—Olymplaan n burg—Fluks Hou Stand—Velox Regenboog—Deetos HSV 2—ODO Rozenburg 2—Actief 2 B: TOV—HKV 3 Achilles 3 - Zwervers 2—Unicum i 2—Achilles 2 Poortugaal—Hou Stand 2 De Algemene 2—Ons Eib. 1 succes—Velox 2 D: De Raven—Gymn. Het Zuiden 3—ALO Olympiaan 2—Sperwers Vlc. Orientis 3-Actief WESTEN Eerste Klasse Laren—TOGO Amsterdam—Hilversum HOC—'t Gooi HHYC—Be Fair BMHC—HDM Promotieklasse A- TOGO n—BMHC UI MRHC-HHYC Et Delftse St.—Asvlon Groen Geel—HDM TI B- Alliance—Viotorla HOC II—Leiden Tempo '34—HHYC m Rijswijk—GHC DAMES Eerste Klasse •t Gooi—Be Fair RW—Amsterdam Promotieklasse B: Aeolus—MRHC Kieviten—Leonidae BDHC IIIr-HDM - >HC II merkelijk achteruit in tegenstelling met het vervoer van de particuliere onder nemingen, die belangrijke winsten boe ken. De tarieven, die de Nederl Spoor wegen op de bussen nemen, zijn hoger dan die van de particuliere ondernemin gen. Dat men stations in verschillende dorpen nitet aandoet, gebeurt alleen daar. waar de plaatselijke omstandigheden dit beletten. Er zijn vaak stationswegen, die verboden zijn voor de zware bussen en dan stopt men in de kom van de ge- me nte. De president zal uitspraak in dit kort geding doen op Maandag 19 Februari. Onze confectie-lndustrie, die zich na de oorlog zo mooi ontplooide, zit vrij plot seling in de put. Gebrek aan grondstof fen enerzijds en dalende exportkansen anderzijds hebben vooral vele van de jon gere bedrijven in moeilijkheden gebracht en een zekere mate van werkloosheid ver oorzaakt. Dat is dubbel jammer, omdat het Juist 7.o mooi ging. Volgens de voorlopige cij fers behaalde de confectie-industrie in 1950 een omzet van 650 millioen gulden. Er werkten aan het eind van het vorige jaar Ongeveer 55.000 mensen in deze in dustrie, waarvan 45.000 vrouweh en meis jes. In totaal werden 1450 confectiebedrij ven geregistreerd. Ongeveer 1000 hadden een personeel van 10 tot 100 personen. Slechts 45 bedrijven waren er met meer dan 200 krachten. Ons eigen land levert het grootste af zetgebied, maar de export werd steeds belangrijker. In 1946 bracht de export nog maar 10 millioen gulden op, in 1949 reeds 48 millioen. maar in de eerste tien maan den van 1950 werd reeds een uitvoer van 70 millioen gulden bereikt. De meeste be drijven worden aangetroffen te Amster dam, n.l. 600 ondernemingen, die 75van de productie leveren. Verder vindt men belangrijke concentraties van confectiefa brieken te Groningen, en Rotterdam, in Twente en ook op het industrialiserende platteland, zoals de Zuid-Oosthoek van Drente, Z.O. Brabant en Limburg. Het zou wel erg jammer zijn als de ontwrichting van de wereldeconomie voorlopig een einde maakte aan deze mooie ontwik keling. Kleine Chinese neringdoenden zijn har de werkers, die in Oosterse landen vaak verrassend eerlijk zijn tegenover hun klanten Belangrijker zijn de echte Chi nese handelaren. In Oosterse landen, waar corruptie systeem is. zijn zij de meest ta lentvolle beoefenaars vjan dit systeem Worden zij betrapt, dan schreeuwen zij nog vóór zij geslagen worden, maar hun radeloosheid Is comedie. Zij durven grote risico's te nemen en na een strop blijven zij geen moment bij de pakken neerzitten. Het waren veelal dergelijke Chinezen, van wie de Indonesische leiders zich bedien den om Nederlandse rubber- en andere voorraden naar Singapore te smokkelen ter betaling van door Chinezen binnen gesmokkelde wapens. Dergelijke pientere jongens helpen ook al jarenlang Mao aan deviezen. De Chinese volksrepubliek beroemt zich er op. het verbouwen van opium in China met succes te hebben tegengegaan Maar de clandestiene .uitvoer ven opium is de voornaamste deviezenbron van de Chi nese communisten. In de provincies Yoen- nan en Kweitsjow wordt opium gekweekt voor de 6taatsregie. Dê oogst wordt onder militaire bescherming naar Woetsjow overgebracht en vandaar naar Hongkong en Macao binnengesmokkeld of tegen woordig. nu de contröle daar le verscherpt, ook wel over land naar Bangkok en Ran goon. Daarvandaan gaat de opium door vele handen tot de consumenten in Calcutta of Djakarta, In geringere mate zelfs In Amerika en Australië. Het gaat bij grote hoeveelheden; niet lang geleden had Tiensin een voorraad van 400 ton. Canton 200 ton en Hankou 180 ton. Af en toe doet de douane in Hongkong een goede greep en neemt zendingen in beslag, waarbij er zijn geweest van ruim 1.400 kg.! Begin vorige maand werd bijna 200 kg opium gevonden, verborgen in de machinekamer van een schip met bestemming Siiteapore. Men beweert wel eens. dat de commu nisten deze smokkelhandel bedrijvdp, om de Westerse wereld en de nog-nielVcom- munistische Aziatische landen met dè ver dovingsmiddel te verzieken, maar Wet zal waarschijnlijk wel alleen om de diviezen te doen zijn. Pekings schatkist jraart er wel bij en de Chinese handetarëfrs zorgen wel. dat zij rijk beloond worden voor de risico's die zij nemen. KERKELIJKE MUTATIES. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Eenrum D. T. Rutgers te Diever; te Schiedam D Goudzwaard te IJsselmonde. Bedankt voor Vriezenveen W. E. Hey- boer te Geldermalsen; voor Klazienaveen H. Bossenbroek te Oosterhauls. Geref. Kerken. Beroepen te Tuindorp- Oostzaan J. van Leeuwen, cand. te Am sterdam. Geref. Kerken onderh. art. 31 K.O. Be dankt voor Zalk en Veecaten C. Stam te Ermelo. Geref. Gemeenten. Beroepen te Kala mazoo (U.S.A.) A. Vergunst te Zeist. Bedankt voor Gieasendam W. de Wit te Middelburg. PROF. GERBRANDY BESCHREEF: politieke en strategische doeleinden zo snel mogelijk coördineren. Zij moeten zor gen, zo zei prof Gerbrandy, dat „de brand weer niet te laat komt". Nieuw-Guinea moet ook daarom in Nederlandse handen blijven, omdat het de Zuid-Molukken en Timor deel uitmaakt van de derde verdedigingslinie in Zuid-Oost-Azië, welke tevens de paraplu vormde voor Australië zowel als Nederlands-Indië in de oorlog en die, ondanks de nederlaag daar, een beschermend schild bleek te zijn. Nederland moet voorts zoveel mogelijk contact zoeken met de talrijke Indone siërs, die eerlijk met het Westen willen samenwerken. (Van onze Londense correspondent) Voor een kleine schare journalisten en andere belangstellenden heeft prof. P. 8. Gerbrandy In Londen op hartstochtelijke w(jze sljn opvatting over het Indonesische probleem uiteengeset. Dit geschiedde ter gelegenheid van de publicatie van zU" boek Indonesia. Waarin hU een overzicht geeft van de voorgeschiedenis\ en verdere ontwikkeling van de nieuwe staat. Er staan vele illustraties in en vooral ook foto's, die volgens de auteur als bewijs moeten gelden dat Soekarno en Moham med Hatta collaborateurs zjjn geweest. Prof. Gerbrandy heeft zijn boek in het •Engels laten verschijnen kennelijk met de bedoeling om zijn standpunt in het bui tenland bekendheid te geven. Mogelijk zal er later ook een Nederlandse uitgave van verschijnen, maar dit is nog niet zeker. De bijeenkomst stond onder leiding van de bekende Engelse conservatieve poli ticus, de oud-minister van koloniën, L. S. Amery, die hulde bracht aan het staats manschap van prof. Gerbrandy en ver klaarde. dat Engeland steeds de grootste bewondering heeft gekoesterd voor de prestaties van de Nederlanders in Oost- Indië. De Engelsen hadden niets, dat de vergelijking met het Nederlandse land bouwsysteem op Java kon doorstaan. Prof. Gerbrandy zei, dat het hem ver heugde, zovele vertegenwoordigers van de publieke opinie te ontmoeten. Hij gaf uiting aan zijn diepe bezorgdheid over de positie van Indonesië wegens de drei ging van een nieuw Korea in Zuid-Óost- Azië. De deur is thans, volgens de heer Gerbrandy. geopend voor het communis me, vooral door de aanwezigheid aldaar van het grote percentage Chinezen. In het land. dat door een kliek beheerst wordt, zoals dat het geval was met het Duitsland van Hitier, heerst chaos. De Nederlands—Indonesische unie is zo verklaarde prof. Gerbrandy niet meer dan een stuk pafHer. In strijd met de diverse bepalingen heeft de Indonesische regering de deelstaten vernietigd en een naakt imperialisme aan de dag gelegd. In donesië moet gezien worden als eert tota litaire staat en niets anders, aldus prof. Gerbrandy. Nieuw-Guinea Wat nu gedaan dient te worden om ver dere rampen af te wenden, is dat de Wes terse mogendheden, waarbij vooral Australië dient te worden genoemd, hun Verbinding van Dordt met zee gaat niet verloren De hinder voor de scheepvaart naar Dordrecht door het Botlekplan van Rot terdam is volgens het oordeel van Gede puteerde Staten van Zuid-Holland niet van zodanige omvang, dat daarin voldoen de grond zou kunnen worden gevonden om de uitvoering te beletten van een plan. dat niet alleen voor de ontwikkeling van Rotterdam als zeehaven en industrie centrum. maar ook uit nationaal oogpunt van zo grote betekenis ls. Ged. Staten hebben dienovereenkomstig de minister van Binnenlandse Zaken ingelicht. Bij het maken van een brug over de Oude Maas naar de Welplaat, die Rotterdam geschikt wil maken voor vestiging van haven industrieën, zal evenwel rekening worden gehouden met de door Dordrecht aange voerde bezwaren over de plaats van de brug. Die bezwaren waren in Dordrecht ontstaan uit de vrees, dat de open zee verbinding van de Merwestad verloren zou gaan. Vqorlopig bestaat voor die vrees echter geen grond. Prof. Gerbrandy herinnerde er nog aan. dat de Britse commandant b(j de bevrij ding van Batavia had verklaard, dat hjj niet was gekomen om het Nederlandse imperialisme te herstellen. Dit kan hU niet hebben gedaan, aldffh prof. Ger brandy. zonder medeweten van de toen malige Engelse regering. Bij de Rijkswaterstaat ia in studie dé positie van Dordrecht als wiseelstatión voor de sleepvaart. Op desbetreffende vragen van raadsleden over dit onder werp hebben Burg, en Weth. geantwoord; Mocht het in de toekomst noodzakelijk blijken de Dordtse Kil af te dammen en ter plaatse een schutsluis te maken, ten gevolge waarvan het België-Rijnverkeér voor het grootste gedeelte over de Nieuwe Merwede zou worden geleid, dan bestaat voor Dordrecht de gelegenheid aan de Zuidzijde van het Eiland van Dórdrecht door het aanleggen van havens een nieu we mogelijkheid te scheppen Het Wantij zal dan, na bevaarbaar te zijn gemaakt voor grotere schepen ala verbindingsweg tussen de echeepvaartkernen Noord en Zuid van grote betekenis worden. Met het oog op deze mogelijkheden is de nieuw te bouwen brug over het Wantij die de stad Dordrecht verbindt met het over het Wantij liggende stadsdeel De Staart ontworpen met een beweegbaar gedcelta voor de doorvaart van schepen tot 2000 ton. Onlanga ontmoetten wU in 'a Graven- hage een Australische functionaris, die na een dag van ingespannen arbeid half mis moedig opmerkte; ..Ik had beter schapen scheerder kunnen worden". Hetgeen ons niet onbegrijpelijk voorkwam, gezien de prijs van 1 pond aterling voor een pond wol. en gelet op de ongetelde massa schapen, die Australië rijk is. Dit bracht ons op de gedachte om eens te informeren naar de Nederlandse schapen- stapel. Zou men ook te onzent profiteren van de hoge wolprjjzen? De uitslag viel echfer tegen, aan ooien en rammen, ooilammen en hoe ze nog verder onderscheiden worden, telde ons land totaal in Mei 1950 390 000. tegen 464 000 in Mei 1949. Dat is een wel opmer kelijke achteruitgang, ruim 16 procent. Op onze vraag aan het departement van landbouw, of de overheid iets doet om de schapenteelt te stimuleren, werd ontken nend geantwoord Als zulks voor de telers van belang is, zullen zij hun stapel vanzelf wel uitbreiden. De grote „hausse" op de wolmarkt da teert pas van de strijd in Korea. U begrijpt dus wel. dat wij met veel belangstelling de a.s. jaarlijkse telling in Mei afwachten, want eerst dan zal blijken, of die prijsstij ging ook van invloed is geweest op onze schapenstapel. Tevoren was de wolproductie niel de voornaamste reden om schapen te houden. Misschien was dit veel vroeger het geval, toen de schapen de ruimte hadden en „op de grote stille heide" in Drente en Gooi. Veluwe en Achterhoek hun kosteloos kostje vonden. Maar sinds de ongerepte natuur in ons land om met generaal Krul» te spreken tot een paar gras. sprietjes is ingekrompen, is schapenteelt een kwestie van vakkundige exploitatie geworden. De kaasbereiding is practisch van geen belang. Men hoort amper nog van Texelse kaas. De wol-opbrengst was voor 1949 niet te verwaarlozen. Onze schaapswol is van goede kwaliteit en er bestaat een centrale organisatie, die de wol naar haar bestem' ming brengt en de schapenhouder een zo hoog mogelijk rendement waarborgt. Dan kwam de fokkerij. Er bestaat een schapenstamboek, en onze rassen hebben een goede naanï: er wordt dan ook fokvee uitgevoerd. Maai de hoofdzaak is de export van Onder veel spanning worden de laatste wedstrijden van de Goudse biljartcompe titie gehouden. Per Aspera plaatste zich in zijn laatste wedstrijd, door een 80 'overwinning op de vroegere lijstaanvoer der N.S.H., met 98 punten aan de kop. welk aantal alleen De Sport nog kan be reiken. door Moordrecht de volle winst af te dwingen. In een strijd, waarin de spelers van Per Aspera zich volkomen gaven, werd N.S.H. het slachtoffer. Kok (220) scoorde na de zevende beurt in de vijf daarop volgende beurten 183 car., waarvan drie series van on* de 50. Hiertegen kon Voordenhaak (160) niets uitrichten. Hij ging met 78 car. in de 14e beurt ten onder (moyenne 5.57 tegen Kok 15.71). Van Maaren (115) speelde weer een goede partij tegen Evegroen (145) Met een mooie serie van 48 nam hij in de 12e beurt de leiding om haar tot de 25e beurt te behouden en Evegroen op 94 achter te laten. Maree speelde zijn 145 car. in 27 beurten bijeen, waartegenover Eikenboom (160) er slechts 119 kon plaatsen. Blok (115) was met moyenne 2.19 nergens te vinden tegen Mul. moyenne 3.19 in 36 beurten. De ontrrtoeting Centrum A 1—Zuid A werd een nederlaag voor Zuid. In deze ontmoeting speelde Severin 145 car. moyenne 7.63 in 19 beurten zijn partij uit tegen Jongeneel 8.42 moyenne. Ook in de ontmoeting tegen Tunnel A 1, speelde Severin niet onverdienstelijk, door C. Vermeer 190 in 27 beurten met een tekort van 52 car. een nederlaag te geven. Alleen Schenk (115) van de Tunnel speel de een aardige partij door v. Weelde ió 28 beurten, dank zij een serie van 37, te kloppen. Spil A zegevierde over DONK A met 62, waarin alle spelers boven de Ravenstijn, die er al gauw de vaart in zette en na 18 beurten 75 car. voorstond. Bokhoven kon zijn maatgevoel niet vin den en streek na 25 beurten de vlag met moyenne 5.44 tegeh RavenstUn. moyenne 9 Op de andere tafel streden Kok en Jon geneel. Met 'n goed opgebouwde serie van 53 in de 18e beurt liep Kok zijn tegen stander voorbij en behield eerf behoorlijke voorsprong tot de 225e car. Ondanks een serie van 30 kreeg Stampa 4.17 geen kana tegen Eikenaar, die het in de 35e beurt genoeg vond (moyenne 6.42). In een lang dradige partij verloor Crist ten alotte met feen moyenne van 4.12 in 54 beurten van Degenkamp, die twee caramboles meer scoorde. De etaiageverdulsterlng is voorgeschreven om electriclteit te bezuinigen, maar het voorschrift zegt niets over petroleum, dus verscheidene winkeliers, vooral die ln de Amsterdamse kalverstraat, gingen met petro leumlampen werken. Daai heeft de comman. dant van de Amsterdamse brandweer nu een stokje voor gestoken. Het is te gevaarlijk Fransen heroveren Binhloe. Volgens een te Saigon uitgegeven legerberlcht hebben strijdkrachten van de Franse Unie Binhloe. 40 km ten Zuid-Westen van Laokay ln het Noorden van indo-Chtna, dat verleden jaar Növember door de Fransen werd ontruimd, heroverd. Nederland—-Indonesië Amstelveen Padang-Amst p 13 Gibraltar Bantam 15 op 350 mijl Oost van Ceylon J. v .oldenbarnevelt p 15 Point de Gall* Kedoe Rotterdam-Singapore 15 v Aden Kertosono 15 v Djakarta n Semarang Kota Afoeng Rott-Java p 15 K. de Gata Langkoeas Rott-Java p t# Dondia Head Madoera 16 v Ballk Papan te Makassar Manoeran 16 v Soerabaya te Semarang Oranje Amsterdam-Djakarta pl8 Suez Radja Belawan-Amsterdam p 18 Sabang Rlouw Belawan-Amst p 16 Mlnikol Singkep is op 5000 mijl NW v Enggano 30 beurten bjeven. Tegen Centrum A 2 bel VsiJ haalde de Spil een gelijk spel. Invaller Ternate Rott-Djakarta p 15 Port Sc De Groot 100 legde beslag op twee van de Tomlnl 17 om 14 u. te H. v. Hojl vier punten, door v. Oord 100 op 40 te laten staan. Tunnel A 2 behaalde haar eerste over winning en nog wel van Centrum A 2, waarin Heuvelman in 19 beurten voor de eer zorgde. Excelsior B kreeg bij TIG B geen kans. DONK B 1 forceerde een gelijk spel tegen Zuid B 1 en Driesprong B 1 sloeg het Waddinxveense Gouwe Vrienden B met 6—2. DONK C 2 eiste de volle winst van Marktzicht C. De uitslagen waren: NSH A—Per Aspera A 0—8, Spil A— DONK A 6—2. Centrum A 1—Zuid A 6—2, TOG B—Excelsior B 6—2, Driesprong B 1 Gouwe Vr. B 62, Tunnel A 1—Centrum A 1 4—4, Centrum A 2—Spil A 4—4, Tunnel A 2—Centrum A 2 6—2, DONK B 1 —Zuid B 1 4—4, DONK C 2—Marktzicht C 8-0. Cadre 38/2 Deze week begonnen de cadrewedstrlj- den 38/2, waaraan acht spelers van het district Gouda deelnemen. De strijd ving aan met een partij tusaen Bokhoven en Soedan Hojl. verw. Willem Ruys Java-Rott p 15 Mlnikol Tank vaart Aletta 16 v Djakarta n BSlik n Papan Antonia 15 v Port Swetenham n Pladjoe Armilla p 15 Tourane n Haiphong caitex Lelden p is K. Bougaronl thultrels Ca tex The Hague p 13 Kreta uitrei» Caitex utrecht p 15 Gibraltar uitreis Charaa Bandar Ma®hui-su<ez p 15 Str. Oruiuz Clavella 16 v Bombay n Bahrein HSn!or?.14 09 1450 m NO v Marquesas «R. Corilia 16 v Puerto la Cruz n Trinidad Duivendrecht 15 op 450 m O v St. Paul Roek Ena 1 5 v Curacao n Cristobal Ertnna 17 v Singapore te Rangoon verw Esso Den Haag 19 op 600 mijl ZW v Florea Esso Rotterdam Aruba-Rott p 15 Floret E trema 16 v Curacao te Algiers Gadila Rott-Curaqao p 19 San Miguel Macoma 15 v Ballk Papan n Soerabaya Malea 15 v Londen n Curacao Marlsa 15 op 200 mijl O v d A zo ren op 200 m NO v Martinique Mltra Singapore-Hobart p IS K. Leeuwin Myonia 15 v Curacao te Lissabon Rotula 15 op 750 mijl ZW v d Aaoren scherpendrecht 15 te Portland (Maine) stanvac Benakat p 15 Singkep n S Gerong Suneta 15 v Mirl n Singapore Ï?k. ,«8 op 200 mljl NO v s,n Miguel ™>la 15 op 125 mijl NO v Flnisterre Wieldrecht 14 v Lyttleon n Palembang schapenvlees. Ook in ons land wordt nog vrij veel schapenvlees genuttigd, doch de meeste Nederlanders vinden de smaak wat te sterk en huldigen blijkbaar de mening, die onze Oosterburen uitdrukken in het gezegde: „Man 1st was man isst" Eters van schapenvlees, zoals b.v. de Perzen, ont wikkelen een grote neus en krijgen een schapyngezicht, zo luidt de theorie. Hoe dan ook. in Engeland schijnt men daar niet bang voor te zijn. Evenmin ala In Frankrijk, dat de eerste plaats inneemt onder onzé buitenlandse afnemers vah schapenvlees Ook België is een zeer be langrijke markt voor ons. Qver 1950 be droeg de waarde van onze schapenvlees export niet minder dan 10.439.000. wét een flinke deviezenopbrengst betekent. Maar zelfs deze factor van de gunstigè afzet was niet in staat om de veehouders tot uitbreiding van de schapenteelt té brengen Hier en daar ging men zelfe, ge lokt door Me vleesprijzen. over tot het slachten van volwassen rammen, hetgéén door deskundigen zeer wordt betreurd. Zou de wol het getij voor onze schapen teelt doen keren? Tegen Duitse ex-officieren Er ging een waarderend gejuich op u'it de menigte op het Parijse Operaplein, toen politiemannen gisteren een groepje demonstranten opbracht Die waarde ring gold niet de politie, maar drie knappe meisjes, die zich onder de ar restanten bevonden De demonstraties warén georganiseerd door het Nationaal Verbond van Gedeporteerden. Geïnter neerden en Verzetsmannen, uit protest tegen de aanwezigheid van voormalige hoge Wehrmachtsofficieren, die voor de conferentie inzakè een Europees leger in Parijs verblijven. Verscheidene duizenden politiemannen waren op de been om wat door de rege ring ..een communistisch initiatief" werd genoemd de kop in te drukken. De politie drukte zachtaardig de ongeveer 2 000 demonstranten het plein af de zij straten in en 430 mensen werden opge bracht ter ondervraging. De meesten werden kort daarna weer losgelaten. Een klein aantal Panjzenaars kon het niet zonder geweldpleging stellen. Op de Boulevard des Italiens werd gevochten. Een politieman kreeg een steen tegen zijn gezicht. De ruiten van een gepar keerde Amerikaanse auto werden inge slagen bij wijze van meningsuiting. „Wij willen vrede" en „Verenigt u voor de vrede", werd geroepen. Zeepost voor Oost en West Met d* volgende «chepen kan zaapott worden verzonden. De data. waarop de correspondentie uiterlijk ter poat moet zijn bezorgd, etaan achter da naam van het achip vermeld: Indoneeië: ma. Tabinta. 21 Februari. Nieuw-Guinea: ma. Mataram 6 Maart. Antillen: e*. Breda. 3 Maart Suriname: m.s. Helena. 22 Februari. Positie Indonesië Vliegtuigen Thuisreis: Da Delft, gezagvoerder Gould, vannacht te Bagdad - Da Rotterdam, ge zagvoerder Sluyter, gisteren te Bangkok. Uitreis: De Walcheren, gezagvoerder Paap, vanochtend te Bangkok. Da Eindhóven. gezagvoerder Scholtmeijer. vanochtend te Kalro. Emigranten vlucht: De Edam, gezagvoerder Bergemann. vannacht te Bangkok. In Japan zoals In Landsberg. De Bowjet- russische regering heeft DonderdagvOnd een nota aan de Verenigde Staten gezonden, waarin wordt gepioteateerd tegen „da vrij- latlng van Japanse oorlogsmisdadigers door generaal MacArthur". Als lid van de geal lieerde raad voor Japan hééft ook Neder land een afschrift dezer nota ontvangen. Scheldevaart HANS WEERT, 14 Februari voor 4 uur. Ge passeerd met bestemming naar: Rotterdam: Broedertrouw. Broeken-. Maria Hendrika Vermeulen; venlo Rink- WiiCór. Van Meel; Telegraaf 15 Petman: Stéma, Kil; Leentje. Van Ijaerloov. Schiedam; Ideaal, v. Denderen. Vlaardlngén; Fel Leo. Govaert Dordrecht: Marianne. Nout. Delft: Harma. De Bruyn Woerden: Tanja, Vermeulen. Utrecht: Jacjo. Heek. Goet; Juma, Leunis Dordrecht: Irene. Schram. Nlgteveght: Nooit Gfcdaéht. Pik. Duitsland: Moldau. De .Voi; Damco !S«. Overeteeg; Baden XI. Kaufmann: Baden 65. Schumann; WTAG 68. Schoone; Muaoadet, Klee- Rhenus 41. Schaden: Damco 1 ttoe- lofs- Adrien De Wit; Philomene. Dhordt; Stad Brussel. Van Kauteren; Damco 1M. Van Rooyen. Bazel; pit Roscg Frledmann: Carl Geldner. Riemens. België: Voor den Tijd. Kornet; Spes, Sta vast; onderneming. Broeken; Ollevoa 1. v. d. M^eri Rlval Kornet; stad Gent. Van Wijk; Stad Utrecht. Ney: Ems. De Raad; Chrlat|na. Wissel. Gerachnlalp. Frledmann; Math, «tin nes 102. Rusoh; Louis. De Kunder' rreya. Wouters; Germisoh De Jong; Rhenua 61. Schonig; Anton Unckel Bunnes: D!avol«z?a. Fortmann-, Ad. Knesseis; Cote» Rottea. De jong; Volnay, Schnepf; Neptun 44. Meckea; Express 35. Fhillpp: La Reunion. Van Ves- sem; Nautilus 4, Durlnck- Sahara. Schott; Basel. Stengel; Edelweiss 13. TUlemanS; B2ei- welss 15. v d. Abbeele; Guma. Goedgezel schap; Metis, Gerritsen; Haeger A Sohmltt l, Brehm; Musigny. Muller; Liso, Wanders; Vis. tor. Krootjes; Potentiia. ReJnerts Martha, v. d. Broeck; JulJer Hansen- Elisabeth, Den Boer- Rhenania. v. d. «eerde; Cem 5. Joeie; Diamant, v. d Vliet, Rijn Schelde 15. Du- rlnck; Egllsau. Ney; Doris, van Tongaren; Dija. Blom; Joeo. Van Parijs; Anna I. G.srt: Parkkade, v. d. Staal. Verwacht te Rotterdam Aspen v Uddevalla 21 Februari Blenvenido v Aalborg 17 Februari Brott v Narvik 17 Februari cabtnda v Duala eind Februari Commandant Mantsiet v Hamburg m Febr. Evros v Haiphong l Maart Harpon v Grytvlken eind Februari Henry Jasper v B. Aires 25 Februari Inger v Piraeus 21 Februari Jean Marie v Antwerpen 22 rebruerl K. c. Rogenaea v New Vork 21 Februari Kéraa v Yokohama 21 Februari JDAG 16 FEBBUARI 1951 EERSTE BL'AD - PAGINA 3 A.n een commieele van het Amerikaanse Contrei l' medetedeeld, dat hoewei er dtt 'Iter een tekort van 130.000 ton krantenpa- mlt in de Ver. Staten wordt verwacht. Se reterlnt op het otenbltk teen plannen Seelt om tot toewljzint van krantenpapier over te taan Deze mededellnt weid te- daan, tijdens de hearinta over de elteme- vooruitzichten voor de voorzienlnt met krantenpapier, door de leider ven de af- dellnt PUlP en papier van de National Production Authority. Hij zeide niet te ■sloven dat de contrólemaatretelen nodig zouden zijn tenzij een van de vijf voorna me critiache factoren voor de voorziening met krantenpapier zich zou voordoen. Be trootate bedreiging voor de productie van krantenpapier is het zeer grote zwa- vsitekort. daar voor elke ton krantenpa- Tijden» een Woensdag gehouden bijeen komst van het Contactcentrum op Voor- lichtingsgebied te Den Haag heeft mr. A. Seret public relations officer van het Centraal Inatituut ter Bevordering van de Buitenlandse Handel (CIHAN). de aandacht gevestigd op een kwestie die zijns Inzien» nog te weinig bekend ia, maar die toch tn brede kring de aan dacht verdient; hot poychologloche effect van de na-oorloga» exportbevordering De heer Seret constateerde, dat het karakter van de export sinds de oorlog Sr is gewijzigd in die zin. dat deze vroeger h min of meer een traditioneel karakter I vertoonde en nu een nationale noodzaak I is geworden. Onze behoefte tot expor- teren wordt nu gedicteerd door de nood- zakelijkheid tot handhaving van de werk- I gelegenheid en het levenspeil, waardoor deze kwestie ook een menselijke kant I krijgt, een kant die hier in vergelijking tot het buitenland dikwijls wordt ver waarloosd. In vele gevallen immer», heeft de ondernemer (en zijn personeel ook) zich nog niet aan de nieuwe toe stand kunnen aanpassen. Een van de psychologische aspecten van dit vraagstuk is de houding van de ondernemer tegenover het afzetgebied. De noodzakelijkheid tot exporteren dwingt hem naar nieuwe afzetgebieden uit te zien. Hij komt voor nieuwe klanten te staan, die en dat wil hij nog wel eens vergeten koning zijn. Aan de ene kant eisen zijn nieuwe klanten bijvoorbeeld beslist geen min derwaardige producten en aan de andere kant komt de fabrikant voor het vreemde geval te staan dat men zijn product tè goed vindt. Het is dua voor de Nederlandse expor teur het best. dat hij zich zelf op de hoogte gaat stellen van de eisen, die men op verschillende plaatsen en onder ver schillende omstandigheden aan zijn product stelt en dat hij open ataat voor hetgeen zich daar voordoet. De jaarbeurzen zijn daartoe zeer ge schikt. Heeft hij aan meer informatief behoefte dan kan de marktexplorateur van het CIHAN hem die verschaffen. Heeft een ondernemer dan geen moge lijkheid om zelf naar zijn afzetgebied te gaan. dan kan hij toch nog praten met iemand die er la geweest. Het is van het grootste gewicht dat de Nederlandse exporteur zich aan de eisen van het buitenland aanpast, want de goede naam van het Nederlandse product loopt andera gevaar De heer Seret legde de nadruk op het belang van exportcom binaties en het opleiden van export managers. In verband met dit laatate punt memoreerde de heer Seret nog het feit. dat de export ook gestremd kan worden door psychologische remmen van de zijde van de ondernemer, indien blijkt dat zijn ondergeschikte, de exportman, meer bereikt dan hijzelf. Dergelijke om standigheden kunnen zich trouwen» ook in expprtcombinaties voordoen. pier ongeveer 40 tot 50 pounds zwatel worden gebruikt. Dit betekent dat dit jaar tussen de 120 en 150.000 ton zwavel zouden nodig zijn om 't Amerikaanse en Canadese productieprogramma voor krantenpapier uit te voeren. De zwavelindustrie heeft de verzendingen naar de producenten van krantenpapier sterk beperkt en wanneer de zwavelleveranties op de huidige voet zouden worden voortgezet, zou een ver mindering van 20ln de productie van krantenpapier er het gevolg van zijn. De vier andere critieke factoren, die door de leider van de N.P.A.-afdeling werden opgesomd, waren de mogelijkheid, dat door maximumprijzen voor kranten papier de invoer uit andere landen be perkt zou worden; de vraagstukken, die voortvloeien uit het tekort aan arbeids krachten in Canada: de mogelijkheid van gebrek aan vervoersgelegenheid in Cana da. zoals deze zich ook aan het eind van het vorige jaar voordeed en tenslotte de mogelijkheid, dat door de algemene nood toestand ln de wereld de Scandinavische verschepingen naar de V.S. zouden wor den afgesneden, evenéls naar andere delen van de wereld, waardoor de vraag in de V.S. en Canada zou kunnen stijgen. Omtrent het zwaveltekort zeide hij. dat de N.P.A. tracht meer zwavel voor de in dustrie te krijgen en dat de onlangs in Mexico ontdekte nieuwe zwavellaag enige hoop biedt. Deze laag zou tegen het einde van dit jaar op een basis van 200 000 ton per jaar kunnen produceren. Wanneer men aanneemt, dat een groot deel van de ze productie voor de V.S. beschikbaar zou komen, zou men al een heel eind op weg zijn om verbetering in de toestand te brengen. De ministers van Economische Zaken, van Buitenlandse Zaken, van Financiën, van Verkeer en Waterstaat, van Land bouw. Visserij en Voedaelvooralening. van Sociale Zaken, van Uniezaken en Over- zese Rijksdelen en de minister «onder por tefeuille Goetzen, hebben in een brief aan de Tweede Kamer medegedeeld, dat zil met de handhaving van het ontwerp van wet tot ratificatie van het handvest van Havana geen actueel belang gediend ach ten. Deze omstandigheid heeft hun leiding gegeven aan Hare Majesteit de Kaningin machtiging te vragen het ont werp in te trekken. De deelneming van de Verenigde Staten van Amerika wier handel circa 25 van die der gehele wereld vormt, is voor de internationale handelsorganisatie (het handvest van Havana) conditio sine qua non. Nu de president der Verenigde Sta ten heeft medegedeeld dat het niet in zijn bedoeling lag het handvest opnieuw aan het Congres ter goedkeuring voor te leg gen. gezien de tegenwoordige ernstige we reldsituatie. hebben de bovengenoemde ministers zich beraden of het nog wel zin heeft de parlementaire behandeling van het onderhavige wetsontwerp voort te zetten. Met. het bovengenoemde resultaat. Slecht» Liberia heeft de «lotacte gerati ficeerd; de overige landen hebben een af wachtende houding aangenomen. Een beslissing t.a.v. de definitieve vorm van de G.A.T.T.-organisatie zal ln de loop van dit jaar worden genomen. In Engeland heeft de president van de Board of Trade. Harold Wilson, op vragen ln het parlement een antwoord gegeven dat overeenkomt met de bovenaangehaal de verklaring van de Nederlandse minis ter». In een dezer dagen gehouden hoofdbe«tuursvergadering van de Stichting Nederlandse Particuliere Binnenvaart is van gedachten gewisseld over een voorstel van het depar tement van Verkeer en Waterstaat om het vervoer van zand en grind geheel buiten de beursen te houden. Men kon «leh evenwel niet met deze plannen verenigen. Deae regeling had men zich op het ministerie naar oh» werd medegedeeld na gepleegd overleg met de Bevrachtingacommissarlssen gedacht door het afgeven van vergunningen voor bijzonder vervoer gedurende de tijd van drie maanden. terpartUen. Hierdoor la het mogelijk, dat de «chipper officieel tekent voor een tarief van 80 maar in werkeljjkhelfl een veel geringer bedrag beurt. Indien wilde concurrentie hem hiertoe zou dwingen. Zou nu de bevrachting buiten de beurt om gaan, dan sou men stellig tot afbraaktarieven komen. Men acht het merkwaardig, dat men op velerlei gebied de organisatorische en ge leide weg volgt en juist op het gebied van de binnenscheepvaart weer wil trachten eens verfoeide practijken te herstellen. Men vraagt toch ook niet aan de bouw vakarbeiders of zij, ter wille van de wederopbouw tegen lagere lonen willen werken? De gezamenlijke schipperaorganisaties voelen geen eqkele noodzaak om van de bestaande wettelijke regeling af te wijken en hebben nog minder lust om zich accoord te verklaren met een regeling, die aanleiding kan geven tot allerlei exceaaen. Bedoelde vengunning zou slechts gelden voor het vervóer van zand en grind. Tevens was daarbij bepaald, dat een schip per in het bezit van een dergelijke ver gunning, gedurende deze periode van drie maanden niet aan de normale bevrachting via de beurzen zou kunnen deelnemen. De bestuurders van de verschillende schippersorganisatles zijn sterk tegen deze regeling gekant. In de eerste plaats, zo zeggén zij. dient dit vervoer dat speci fiek watervervoer is op de beurs te worden bevracht. In de tweede plaats zal bij aanvaarding van dit systeem de ongebreidelde concur rentie weer ontstaan, die men juist door 'de instelling van de wet Evenredige vrachtverdeling van 1933 heeft willen op heffen. In de bij deze wet behorende memorie van toelichting wordt speciaal gewezen op de mogelijkheid om op deze wijze bij te dragen tot de sociale verhef fing Van de binnenscheepvaart. Indien men nu weer begint met een zo typisch water vervoer buiten de beurs te houden, dan haalt men de toestand van voor 1933 weer terug. Beneden 80 procent Binnen het kader van het marge-tarief kan worden bevracht voor 80V« van het tarief zoals dat door het directoraat van de Prijzen is vastgesteld, zo zegt men voorts. Dit tarief ligt reeds zeer laag. Nu is het weliswaar so dat beneden de 80'/« geen bevrachtingen mogen worden afgesloten, maar reeds thans bestaat de wantoestand dat scheepsbevrachter en ■chipper elkaar vinden op het onge oorloofde paadje van de dubbele char- (Van onze Brusselse correspondent) De interventie van de Katholieke se nator Schot dus van een lid van de regeringspartij tijdena de debatten over de begroting over 1951, heelt in België de aandacht getrokken. Deze «prak als zijn óórdeel uit dat wat tot nu toe in België gedaan werd om in het land minimum-voorraden te houden, onvol doende ls. Volgens spr. moet trien be schikken over 400.000 ton broodgraan, 100.000 ton peulvruchten, 100.000 ton olie producten en 100.000 tot 200.000 ton vee voeders. Bovendien zou een reserve van 10.000 ton vlees voor het leger moeten worden aangelegd. Mocht het leger nu beginnen te kopen, dan zou het de ver deling ontwrichten. Reeds zal men thans door gemis aan een vooruitziend beleid de wol. die *het leger nodig heeft, twee en een halve maal zo duur moeten 'betalen. Voorts oefende spr. kritiek uit op de beperkende crediet- politiek van de Belgische Nationale Bank. die acht maanden geleden te verantwoor den was. maar op dit ogenblik niet meer te verdedigen is. Voor het dagelijks ver- bruiki aldus spreker, heeft d» lank een reeks van maatregelen getrofft», die elke bevoorrading onmogelijk maken, wan neer het aanvankelijk crediet langer dan 80 dagen loopt. De minister van Economische Zaken, de heer Coppé, heeft in antwoord hierop verklaard, dat de regering zich met het probleem van de bevoorrading bezig houdt en zich er verder mede zal bezig houden, terwijl wat de critiek op de fi nanciële politiek van de Nationale Bank betreft, hieromtrent door deze bewinds man speciaal contact zal worfien geno men met zijn collega van financiën. In de pers wordt er naar aanleiding van bovengenoemde interventie op ge wezen, dat België, met zijn grote Ant- werpse haven, die steeds spoedige be voorrading mogelijk maakte, er steeds „werkvoorraden", maar geen „veiligheids- voorraden" op na hield Zo kon men b.v. - in 1938 ten tijde van München, al was het vrij duur. 100.000 ton tarwe als reserve aankopen. Ook afgezien van oorlog kunnen zich gevallen voordoen, waarin men blij zal zijn over voorraden te be schikken, zodat er aanleiding bestaat deze politiek te herzien. Twee problemen Er zijn twee moeilijke problemen die daarvoor moeten worden opgelost. Toen België in 1Ö40 200.000 ton graan als reserve opsloeg, moest men daarvoor van schepen gebruik makeh of van andere gelegen heids-opslagplaatsen. Men mist hier de nodige installaties voor het ojislaan van de door de senator genoemde hoeveel heden, ook bijzondere installaties voor olieproducten. Er zijn weliswaar zekere voorschriften door de regering gegeven voor het opslaan van voorraden in de meelfabrieken, maar de quantiteiten zijn miniem vergeleken met de hlerboven- genoemde. Wellicht zou men leegstaande molens hierbij kunnen Inschakelen. Het tweede probleem dat om een op lossing vraagt, is de financiering van deze vöbrraden. Alleen met het aanleg gen van een voorraad van 400.000 ton broodgraan is een kapitaal van minsten» l'/t milliard francs gemoeid. Dit zou een bijkomende last betekenen, die nog niet in de productiekosten van het brood is verwerkt. Wat de beperkende credietpolltiek van de Nationale Bank betreft (voor de im porteurs enz. van koffie zouden slechts wissels met een looptijd van 60 dagen zijn toegestaan, ln de handel van wol en bij producten worden slechts wissels met een looptijd van 60 120 dagen verdiscon teerd), lijkt het verstandig dat de Bank haar goudvoorraad verdedigt, maar men kan zich afvragen wat men over enige maanden liever zal hebben: goud of goederen. Het is voor België geen slechte saak geweest dat het een deel van xUn goud heeft opgeofferd om textielgrondstoffen aan te kopen. Het beroep op het tekort op de betalingsbalans gaat sinds de snelle verbetering vaji de afgelopen maanden niet meer op. Waarschuwing De „Llbre Belgique" wijst er op. ,dat de toestand in Antwerpen, waar men in normale tijden aanzienlijke hoeveel heden wol verhandelde, thans zeer ge spannen is, aangezien de firma's, die zich met de bevoorrading van deze markt bezighouden, thans wegens gebrek aan fondsen niet de transacties op de ge bruikelijke schaal kunnen verrichten. Ook in de katoenindustrie hoort men dergelijke klachten. Tengevolge van de sterke prijsstijging moeten alle firma s. -die betrokken zijn bij de import, ver werking of voltooiing van textielproduc ten over een veel groter bedrijfskapitaal beschikken. Voor een groot deel hebbeh zij dat met hun eigen fondsen gedaan, maar volgens het blad zouden zij meer hebben mogen rekenen op de Nationale Bank. die zonder haar steun te weigeren deze verminderd hééft op een tijdstip dat de behoeften bijzonder groot waren. Het blad waarschuwt tegen een verscherping yan deze politiek, zoals zij ln de Jongste tijd tot uiting komt. Volgens de Nieuwe Gids wordt er ln de kringen van de Nationale Bank ge repliceerd, dat de bestrijding van de in flatie op het ogenblik haar voornaamste taak ia. Men zou wellicht een oplossing kunnen vinden, aldus het blad. indien in samenwerking met de bedrijfsgroeperin- gen voorraden zouden' worden aangelegd. Waarvoor de financiering, vla de Natio nale Bank, zou worden vergemakkelijkt. Millioenen eieren land naar het t Millioenen eieren worden uit Neder land naar het buitenland geëxpor teerd, waardoor kapitalen aan deviezen door de pluimveebedrijyen worden bin nengebracht. Nu is het tijxi om de pluim veestapel. welke vorig jaar ernstig door de vogelpest is geteisterd weer op peil te brengen. Tot Mei heerst er grote bedrijvigheid in de pluimveebedrijven en worden de grote broedmachines vol gestopt met eieren. Deze bedrijven heten „Eendag- kuikensbroederijen" omdat, wanneer de kuikens uit het ei komen, deze nog de zelfde dag worden verzonden naar pluim veebedrijven in binnen- en buitenland. Drie dagen voedsel nemen de pasgebo ren kuikens n.l. zelf mede. Twee films aan de top De films „All about Eve" en „Sunset Boulevard" hebben ln Hollywood de hoogste onderscheidingen van het Jaar 1950 gekregen. „All about Eve", een sa tire op het theaterleven, levereje nog 13 andere Oscars op, n.l. voor de filmster ren Ann Baxter en Bette Davis, voor de vertolkers der nevenrollen George San ders. Celeste Holm en Thelma Ritter. voor het beste scenario en de beste regie, ge voerd dobr Joseph Mankiewicz. „Sunset Boulevard", de geschiedenis van een ouder geworden filmster, kreeg in totaal 11 onderscheidingen. Oscars ontvin gen de hoofdrolvertolkers Gloria Swan- son en William Holden, voor de bijrollen Nancy Olspn en Erich von Strofieim, voor de regie Billy Wilter en voor het scenario Wilder Charles en D. M. Marshman. Toscanini beëindigt zijn loopbaan üe dirigent Arturo Toscanini zal zijn reeks radioconcerten in New York beperken en mogelijk een einde maken aan zijn loop baan. in verband met een oude kwetsuur aan zijn knie. die hem thans last bezorgt. Iemand uit zijn nabije omgeving zei. dat Toscanini. die de leeftijd van 84 Jaar heeft bereikt. Zaterdagavond zijn laatste concert ln de symphonische reeks voor de N B c. zou geven. Wellicht zou dit tevens zijn al lerlaatste concert zijn. Zoals men weet, zal Engeland op de conferentie, die volgende maand in Mon treal wordt gehouden, voorstellen alle passagier» in burgervliegtuigen met het gelaat naar de staart van het toestel te plaatsen, teneinde „hun kansen om lucht- rampen te overleven te vergroten". Voorts zou worden aanbevolen de zetels ln de vliegtuigen te versterken. Zouden dergelijke maatregelen inder daad de passagiers bij een ongeval meer kans geven? Volgens de din^teur-gene- raal van de Rijksluchtvaartdienst, de heer J. W. F. Backer, zou men deze maatregel technisch-theoretisch inderdaad een ver betering kunnen noemen. Of deze facto ren echter in de practijk nut zullen af werpen, is zeer de vraag. Bij een werke lijk groot ongeluk zal het maar weinig verschil maken. Bij kleinere ongevallen misschien iets meer. De heer Backer staat ook sceptisch tegenover de waarde van versterkte zetels bij een grote „crash". Bij een ongeluk als van de Constellation, die op Schiphol op aijn neus kwam te staan, blijkt, dat de tegenwoordige con structie van stoelen en veiligheidsriemen, die aan bepaalde eisen moeten beant woorden. ruim voldoende is. De heer Backer is bovendien van mening, dat de gemiddelde passagier het niet erg prettig zal vinden, achteruit te vliegen. Allemaal onzin De heer James Woodruff, stationschef van de Pan American World Airways, is ook van mening, dat de voorgestelde maatregelen bij kleinere ongelukken mis schien een betere kans bieden, dat ver wondingen aan het hoofd worden verme den. maar dat bij dergelijke gevallen de meeste passagiers er toch zonder schram men afkomen. Er is al veel over geschre ven, maar niemand beeft er tot op heden kennelijk wat in gezien. De bekende vlieger Smirnoff zei tegen een verslaggever van het A.N.P.: „Alle maal on^in. Ja. je hebt natuurlijk men sen, die als ze in een trein stappen niet in de wagon onmiddellijk achter de locomo- Van de ln 1950 door België ingevoerde auto's kwamen er 27.300 uit de Verenigde Staten. 20.100 uit Groot-Brittannië. 15800 uit Frankrijk, 13.000 uit Duitsland. 1.600 uit Tsjechoslowakije. 1000 uit Italië en 290 uit Zweden. In het begin van dit jaar waren er in België naar schatting 413.000 wagens, waarvan 265.000 personenauto's. Hierbij moeten nog 10.500 wagen&JForden bijge teld. die vrijgesteld zijn van verkeers belasting. De uitbreiding van het Belgisch wagen park heeft zich geleidelijk voltrokken. In 1930 reden er op de Belgische wegen 143.000 voertuigen. Juist vóór de oorlog waren het er 234.000. Na 1945 werd de in zinking. welke zich tijdens de oorlogsjaren had voorgedaan spoedig Ingelopen. In 1950 steeg het aantal auto's in België met 55.000 eenheden. In verhouding tot de bevolking Is België het meest gemotoriseerde land. Zwitser land. Frankrijk en Nederland volgen OP de tweede, derde en vierde plaats. Uit de bestellingen, die tijdens de jongste autosalon te Brussel zijn gedaan, valt op te maken, dat de voorkeur uitgaat naar kleine wagens tief willen zitten. Neen. met zulke maat regelen maak je het publiek alleen maar kopschuw voor het vliegen. En wie heeft er nu zin in achteruit te vliegen? Het enige om het vlipgen nog veiliger te maken dan het al Is, is de constructie nog sterker te maken, de motoren nog krachtiger. En wat te zeggen over de belasting van de toestellen, wanneer je dat systeem van „naar de staart kijken" zou gaan toepas sen? Een vliegtuig moet zeer nauwgezet worden geladen. Het komt me voor, dat bij die manier van zitten daar niets van terecht zou komen. Het zou de zaak maar slechter maken en bij grotere ongeluk ken helpt het allemaal niets. Neen, ge loof me: Allemaal onzin". Ook een stewardess gaf haar mening; „Komt niets van in. want dan kijken ze allemaal naar mij. Mijn plaats is name lijk achterin het vliegtuig, ziet u!" Het controleren van de broedmachine, vooral voor de temperatuur De dertigste dag. De kuikens worden nadat zij uit de dop zijn gekomen on middellijk in de uit laden bestaande droogmachine gebracht. Enige uren hierna vindt de verzending plaats in spe ciale dozen. De vrouw verwijdert de doppen, die nog tussen de kuikens liggen De cylinder met chloormethyl. die enige dagen geleden te Bussum werd ontvreemd, is terecht. Twee kleuters van 4 en 5 iaar. die uit de bewaarschool kwamen, zagen de cylinder op het trottoir staan. Ze von den de bus een aardig stuk speelgoed. Zij droegen de bus om beurten en verstopten hem in de omgeving van hun woning op een erf in een reeds jaren niet gebruikte handkar. Toen een buurvrouw het radio bericht hoorde herinnerde zij zich d« twee knaapjes bij de handkar. Zij atelds de politie op de hoogte en inderdaad werd de cylinder met het gevaarlijke gas ge vonden. Luitenant bij avondoefening door jeep overreden Bij een militaire avondoefening in de omgeving van Apeldoorn is Woensdag avond de eerste luitenant van het depot der Koninklijke Marechaussee W S. Eschauzier uit Den Haag door een jeep overreden en op 6lag gedood. Zijn stoffe lijk overschot zal Maandagmiddag a.s. met militaire eer op de begraafplaats Oud Eik en Duinen in Den Haag ter aarde worden besteld. Paulusherdenking in April Een aantal predikanten van de Her vormde, Doopsgezinde, Remonstrantse, Gereformeerde. Lutherse, Baptisten en Vrij Evangelische gemeenten tf Utrecht, alsmede een pastoor van de Oud-Katho lieke Kerk. hebben een interkerkelijk comité gevormd, dat het initiatief heeft genomen tot een Paulusherdenking in April aanstaande. De historici hebben over het juiste jaartal geen overeenstemming kunnen krijgen, maar aangenomen wordt, dat het ongeveer in het jaar 51 was, toen de apostel Paulus in Macedonië voet aan wal zette. Het zal dus in het lopende jaar negentien eeuwen geleden zijn, dat het Evangelie naar Europa werd gebracht en het is dit feit en niet de herdenking van een bepaald persoon dat met de Paulusherdenking onder de aandacht wordt gebracht. In verschillende andere plaatsen van ons land worden eveneens voorbereidin gen getroffen voor een herdenking. Zo zal ln Den Haag een grote bijeenkomst worden gehouden en in Friesland wordt een streekherdenking georganiseerd. In Dokkum wordt in de Grote Kerk het ora torium Paulus, van Mendelssohn, uitge voerd en in honderd kerken in de om geving zal aan de herdenking van de komst van Paulus eveneens aandacht worden geschonken. Wandaden van drie in dwaze uniform geklede jongens Drie Jongelieden uit Delft, die al een half jaar gevangen zitten, gaven voor de Haagse rechtbank grif het bedrijven van een aantal diefstallen en baldadigheden toe. Zij hebben onder andere in „club verband" op 9 September 1950 een ijzeren hek, een paar palen, basaltblokken en ijzeren deksels op de rails van de «Ppor- baan tussen Delft en Schiedam gelegd met de bedoeling een trein te laten ont sporen. De controlerende blokwachter vond de obstakels, zodat ongelukken uit bleven. De jongens hebben voorts in Delft en omgeving telefoondraden door gesneden. bliksemafleider» vernield, kip pen gestolen en verder autokussens en een dekzeil bij een autosloperij ontvreemd. Dezé jongens, van 17 tot 19 jaar oud, hadden een „club van saboteurs' ge vormd en droegen dwaze uniformen en onderscheidingstekens. Zij hadden een „hol" op een verlaten zolder. Zij noem den zich „communisten", hoewel zij naar de mening van de officier van justitie geen flauw benul hadden, wat deze ideologie inhoudt". De jongens hebben elkaar met dwaze bedenksels -opge- lierd" en zij vormden een bendetje, aat in wilde anarchie uit was op het ver- COHFEREyTlE OVER EUROPEES LEGER Op het Franse ministerie van buiten- landae zaken la giateren de eerste verga dering begonnen van de conferentie over de vorming van een Europees leger. De Franse minister van buitenlandse zaken. Robert Schuman. die als voorzitter op trad. sprak een kort 'openingswoord. HU schetste in grote lUnen het Franse memo randum voor de organisatie van een Euro pees leger, dat zijn regering als basis voor de besprekingen zou voorstellen. Schuman zei. dat, als het Franse plan een vertraging der Atlantische defensie zou betekenen, men het zonder aarzeling zou laten varen. „Niets dient ons van de Atlantische defensie af te leidenHet Pact voorziet wel in bepaalde behoeften doch er blijft nog steeds het ..Europese vraagstuk". Europa moet georganiseerd worden en men moet over „het verouder de nationalisme" heenstappen. De orga nisatie der Atlantische defensie en die der Europese defensie moeten elkaar aanvul len. Het fundamentele punt ln het Franse plan is het voorstel dat een boven-natlo- AFLOSSING J NEDERLANDSE STAATSLENINGEN 1151 I EN 1556 II. Het mintsterio van Financiën deelt mede. dat van de 3' Nederlandse staatslening 1350 en van 3'V» Nederlandse staatslening 1330 tweede uitgifte, op 15 Maart 1851 aflosbaar zal worden gestéld l/100ste deel van de op die datum uitstaande bedragen dezer leningen, zijnde van de VW'* lening 1950 2 000.000. en van de 3'lt'l» lening 1950. tweede ttglfte 4.300 000. of zoveel meer of minder als uit het systeem van uttlottng op eindcijfers van de nummers der schuldbewijzen en afronding van de aflossing op de inschrijvingen 'n de schuldregisters zal voortvloeien De uitloting van schuldbewijzen zal geschie den op 26 Februari 1951 te 9 30 uur tn bet gebouw van het ministerie van Financier, te 's-Gravenhage. Uitgeloot zullen worden tien reeksen sohuldbewljzen. De aflossing cp de inschrijvingen ln de schuldregisters dezer leningen zal naar evenredigheid geschieden, met dien verstande dat op 15 Maart 1951 een honderdste gedeelte van het op die datum op elke rekening uitstaande bedrag zal worden aflosbaar gesteld. Het per rekening af te lossen bedrag wordt afgerond op 1000 of een veelvoud daarvan. naai leger zou komen in de plaats van de nationale legers. Op voorstel van de Belgische minister van buitenlandse zaken, Paul van Zee land. is Hervé Alphand. Frans vertegen woordiger in het permanente comité van de plaatsvervangers van het Atlantiaehe Pact, tot voorzitter van de conferentie gedurende de gehele zitting gekozen. Westerling naar de Molukken? Volgens een correspondent van het Parijse blad Figaro is Westerling onder de naam Petrus Lambrechts onlangs per particulier vliegtuig te Tanger aangeko men. Hij is vergezeld van een eigen lijf wacht en geeft voor „handelsbediendete zijn. Verder zou het doel van zijn reis zijn, de Molukken te bereiken, waar hij rustig aan zijn memoires zou willep .werken. Wat ook van dit verhaal waar moge zijn het nog niet door Indonesië bezette deel van de Zuid-Molukken lijkt ons niet de meest voor de hand liggende plaats voor een man, die een rustig plekje zoekt om te schrijven. Red. Op de scheepswerf „De Dollard' te Landsmeer wordt de „Prins Hendrik' van het Koninklijk Ondenoijsfonds van een nieuw dek. een nieuwe stuurhut en van nieuwe mastkokers voorzien. Boven- krijgt het schip een nieuwe laag verf nielen van installaties, desnoods ten koste van mensenlevens. Zij wilden zich laten gelden en door hun „sabotage" de be staande wereldorde vernietigen. Volgens psychiatrische rapporten was de een licht debiel, de tweede vermin derd toerekeningsvatbaar en de derde normaal. Tegen de een werd voor diefstal vier maanden en wegens het in gevaar bren gen van het railverkeer een jaar tucht huis geëist. Tegen nummer twee een jaar en negen maanden jeugdgevangenis en legen de derde twee jaar jeugdgevangenis. Uitspraak 1 Maart. Een belangrijk strijdmiddel in Korea vormen spijljers van vier centimeter De leiding van de geallieerde luchtmacht heeft gemerkt, dat de Chinezen tengevolge van de absolute beheersing van de lucht door de geallieerde luchtmacht practiach er van hebben afgezien, om hun auto konvooien overdag te laten rijden. Zolang het daglicht ls houdt de vijand zijn colonnes, behendig gecamoufleerd, bewe gingloos. Bij het vallen van de avond worden zij in beweging gebracht, voor zichtig met gedoofde lichten voortrijdend. Het is om deze tactiek te dwarsbomen, dat de lichte Amerikaanse bommenwer pers op zekere dag 3.700.000 spijkert hebben gestrooid op de wegen, die door de Chinese convooien worden gebruikt. Een woordvoerder van de luchtmacht heeft verklaard; „Als wij er in slagen, de vijandelijke convooien .tijdens^ de nacht op te houden, dan kunnen wij een einde maken aan de oorlog". Het middel is eenvoudig en doeltreffend: de vrachtwagens rijden over de spijkert en banden springen. Dit brengt het con- vooi tot 6taan. De Chinezen hebben slechts één verdedigingsmiddel: uit hun wagens stappen en de spijkers oprapen, hetgeen zij niet in het donker kunnen doen. Een groep communistische dissidenten heeft het initiatief genomen tot het hou den van een congres van alle richtingen, die de Cominform vijandig gezind zijn, onder de naam ..Congres van de Com munistische Unie", zo meldt het blad „II Momento". Het blad geeft voorts te ken nen. dat bovendien de vertegenwoordigers van een groep, die het tegen de Comin- formpolitiek heeft opgenomen, zonder ont slag te hebben genomen uit de commu nistische partij, aan het congres zullen deelnemen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 3