Parijs acht het hoog tijd voor
het gesprek met Moskou
Alleen Sport kan Per Aspera
nog bereiken
•mnflTG w mnroxsT -ran
Bonn is er te«en
Resten prae-historisehe
(lieren gevonden
Kolenschaarste oorzaak van strijd
autobusdiensten en de Spoorwegen
Wedstrijdprogramma voor a.s. Zondag
Voetbal
•Handbal
Korfbal
."rnïSi Hockey
Moeilijkheden voor de
confectiebedrijven
China smokkelt opium
omwille van deviezen
Indonesië als een totalitaire staat
Verwijt aan Engeland
Dordrecht als wisselstation
voor de sleepvaart
Van 74.000 schapen maakten wij
vlees inplaats van wol
Daarna steeg de wolprijs
Daarvoor is zege op
Moordrecht nodig
Betoging te Parijs
Am. voorziening van krantenpapier
bedreigd door zwaveltekort
Nog geen plannen voor
toewijzing
Psychologische aspecten
van onze export
Geen rectificatie handvest
van Havana
Binnenvaart wijst bevrachting van
zand en grint buiten de beurzen af
Regeling van ministerie
vond geen instemming
De bevoorrading baart thans grote
zorgen in België
Financiering stuit op
moeilijkheden
Eendagkuikensbroedbedrijven
Voorstel voor „achteruit vliegen"
vindt geen gunstig onthaal
Onprettig voor passagiers
en weinig doelmatig
Gedurende 1950 in België
55.000 wagens meer
Twee Bussumse kleuters
hadden bus met gevaarlijke
inhoud meegenomen
..CLUB VAN SABOTEURS" WILDE
TREIN LATEN ONTSPOREN
Europese en Atlantische defensie
moeten elkaar aanvullen
„Verouderd nationalisme"
moet overwonnen worden
Economie en Financiën
Spijkers regenen op
wegen in Korea
Internationaal congres
van „Titoïsten
I
TWEEDE BL'AD - PA'GUÏA' 2
GOUDSCHE COURANT
O
(Van onze Parijse correspondent).
Met belangstelling; hebben Franse
politieke kringen kennis genomen van
de redevoering, die dr Adenauer voor
een duizendtal studenten, de leidende
klasse van morgen, heeft gehouden, en
speciaal hebben zijn uitlatingen betref
fende een eventuele conferentie der
Grote Vier hier de aandacht getrok
ken. De Duitse kanselier heeft zich
ook enige critiek veroorloofd aan het
adres van de Franse regering en spe
ciaal van minister Jules Moch, die, zei
hij, het de goed willende Duitsers wel
erg moeilijk maakt, hun geestdrift
voor de Europese samenwerking te be
waren.
Het is geen gewoonte, dat een regerings
chef over de hoofden van zijn gehoor heen
in polemiek probeert te treden met bui
tenlandse staatslieden. De afwijking op
het gebruik, die dr Adenauer zich hier
permitteerde, is echter gemakkelijk te
verklaren uit de afwezigheid van diploma
tieke kanalen ambassadeurs waar
door de Duitse regering genoodzaakt
wordt, in het publiek haar wensen en
critiek te uiten.
Vat> aanmerkelijk meer belang dan deze
vormkwestie is evenwel de duidelijke
vrees, die in Adenanuer's woorden tot
uiting kwam voor een conferentie der
Grote Vier over het probleem-Duitsland.
De Duitsers, die steeds algehele onafhan
kelijkheid eisten in ruil voor hun bereid
heid tot herbewapening, zijn nu bang. dat
de Grote Vier hun bezettingstroepen weg.
halen en heel Duitsland weerloos achter
laten. Daarom probeert Adenauer nog de
voorgenomen bijeenkomst der Grote Vier
bij voorbaat te torpederen.
Communistische crisis
In Parijs is men niet van plan zich tot
dit spel te lenen. Wij hebben reeds uit
voerig de redenen uiteengezet, die Frank
rijk nopen zijn volle medewerking aan
deze conferentie te verlenen De jongste
gebeurtenissen in Tsjecho-Slowakije en
ook in Italië, hebben aan die motieven
nog een nieuw argument toegevoegd. De
scheuring in Togliatti's partij ét\ de vlucht
van de voormalige Boheemse minister
Clementis. wijzen duidelijk in de richting
van een gewetenscrisis, die vele commu
nistische kopstukken thans passeren. Een
Mijnwerkersstaking in België
breidt zich uit
Meer dan de helft van België's 153.000
mijnwerkers is Donderdag niet aan het
werk gegaan. De staking ofh vijf procent
In plaats van de door de werkgevers
aangeboden vier procent loonsverhoging
breidt zich uit in het Zuidelijke kolen
bekken. In Wallonië is de staking vrijwel
algemeen, zij is nog niet doorgedrongen
tot de Vlaams sprekende provincies In
het Noorden.
Donderdagochtend is een afvaardiging
van de mijnwerkerscentrale van het
Algemeen Belgische Vakverbond en van
de Christelijke mijnwerkerscentrale ont
vangen door de ministe* van arbeid en
aociale voorzorg, Van den Daele.
Economie en Financiën
T EMISSIE ELECTROMOTOREN-
FABRIEK ..DORDT" GESLAAGD.
Bij de op 8 Februari gehouden inschrij
ving op 850 gewone aandelen van 1000
der N.V. Electromotorenfabriek ..Dordt"
tot de koers van 108 procent is door na
genoeg alle houders van claims van hun
voorkeursrecht gebruik gemaakt. Doel der
emissie was *de versterking van de geld-
'middelen tot financiering van aankoop
van bedrijfsruimte, grondstoffen en aflos
sing van een gedeelte van-het herstelcre-
diet.
i^MSTERDAMSCHE BANK VERHOOGT
DIVIDEND.
In de vergadering van de raad van com
missarissen der Amsterdamse Bank N.V. is
besloten aan de algemene vergadering van
aandeelhouders voor te stellen over 1950 een
dividend uit te keren van V!» (v. J. 8V»).
crisis, die tot een ontbinding kan leiden.
Daarom is het geboden, volgens de
r t ansen. deze ontwikkeling nauwkeurig te
volgen en niets na te laten wat het proces
verhaasten kan. Het Titoïsme achter het
ijzéren gordijn en de algemene vrees van
het Westen in het Atlantische keurslijf te
verstikken, zijn, elk in de eigen vorm.
symptomen, die Moskou en Washington
uiteindelijk tot het inzicht zullen moeten
brengen, dat een modus vivendi niet
slechts gewenst, doch. ook voor hen. een
gebiedende noodzakelijkheid kan worden.
Ondanks Adenauers dreigementen acht
men in Parijs evenals te Londen het mo
ment gekomen, na sedert ruim vier maan
den nota's te hebben gewisseld, die het
terrein onmiskenbaar effenden, thans
ernst met de voorbereiding dezer confe
rentie te maken. Men hoopt hier zeer.
dat binnen een vijftal weken te Parijs de
vertegenwoordigers der vier ministers be
ginnen kunnen, de agenda op te stellen.
Misschien zou dan vóór de zomer de sa
menkomst. waarschijnlijk te Londen, nog
kunnen worden georganiseerd.
Bij de voorbereidende werkzaamheden
voor de drooglegging van de Oostpoldcr
zijn verscheidene vondsten gedaan, die
nader bestudeerd worden. Naast enkele
scherven van ongeglazuurd 14e-15e eeuws
Siegbprg-steengoed en enige jongere
vondsten, is ook een aantal beenderresten
van prae-historische dieren te voorschijn
gekomen. De beenderen zijn afkomstig
van diepten van 15—18 meter bij de Ke-
telmond. Het zijn een onderkaak, midden
voetsbeenderen en enige wervels van een
steppenwisent. een middenvoetsbeenfrag-
ment van een eland en een gedeelte van
het dijbeen van een mammoet.
Eveneens uit het stroomgebied van de
IJsel zijn. bij zandbaggeren op de Noor
delijke IJseloever even ten Westen van de
mond van bet Ganzendiep. een kies van
een mammoet en een wervel van een wol-
harige neushoorn gevonden. Bij het be
studeren van een aantal monsters, verkre
gen bij boringen, Verricht door de dienst
der Ooetpolder en het Veluwse randge
bied. werden gegevens verkregen over la
gen uit de Eemzee uit het Riss-Würm in-
terglaciaal en de daarin voorkoi
zoutwaterfauna.
ue Nederlandse Spoorwegen waren
gisteren te Groningen in kort geding ge
dagvaard door twee autobusondernemin
gen wegens het doen onderhouden van
busdiensten op trajecten, waar reeds ge
vestigde ondernemingen bussen laten rij
den. Op 22 Januari werden tengevolge
van het kolentekort de treinen op de lijn
GroningenRoodeschool en Groningen
Delfzijl vervangen door bussen. De met
ccncessie rijdende particuliere maat
schappijen zagen hierin een oneerlijke
concurrentie, temeer daar de Nederlandse
Spoorwegen speciale sneldiensten inleg
den. waardoor het mogelijk werd. dat
passagiers veel vlugger met een N.S.-bus
van de dorpen naar de stad Groningen
Jcunnen gaan. De particuliere maatschap
pijen zijn wettelijk aan bepaalde routes
gebonden. Voorts wordt als een bezwaar
aangevoeld, dat dt N.S.-bussen niet van
station tot station rijden, doch ook in de
kom van diverse plaatsen passagiers op
nemen. Het doel van beide ondernemin
gen is. om in kort geding door de presi
dent van de Groningse rechtbank de
Spoorwegen te laten verbieden genoemde
diensten te exploiteren.
Namens eiseressen werd ter zitting
aangevoerd, dat de Spoorwegen van de re.
gering alleen maar toestemming hebben
gekregen de trein te vervangen, maar men
ging thans veel verder Men negeert de
afgelegen stations, aldus spreker, en ze-t
de passagiers in de kom van de dorpen af.
De vertegenwoordiger van de Spoor
wegen wees op de grote moeilijkheden,
waarmee de Spoorwegen te kampen heb
ben. Men had maar een beperkte kolen-
voorraad en moest noodgedwongen over
gaan tot opheffing van secundaire lijnen.
De Nederl. Spoorwegen lijden door deze
noodzakelijke maatregel grote verliezen.
Aan treinperspneel móest een gedwongen
vacantie worden gegeven, terwijl voorts
extra chauffeurs in dienst moesten wor
den genomen. Ook het vervoer loopt aan-
Pluimvee- en eiermarkt
te Barneveld
Totale aanvoer ca 23.000 sjuks. Er was al
een aardige aanvoer van rode en witte
jonge haantjes ter markt, waarin een
slotte handel was. De handel in oude
kippen was eveneens goed. Een en ander
hield verband met -het feit, dat er meer
export is (ook naar Engeland). Er waren
ook veel tamme eenden, maar die haal
den slechts een lage prijs.
Prijzen: Oude kippen 1.50—ƒ6.50
1.80—2.35 per kg); oude hanen 2.75—
4.25; oude slachteenden ƒ1.50—ƒ2.50;
N.H. Blauwe kuikens 2.50—2.90 per
kg; ganzen ƒ3.50—ƒ7.75; kalkoenen
ƒ2.75—ƒ3.25 per kg; tamme konijnen
ƒ2.75—ƒ8.50; wilde duiven ƒ0.40—ƒ0.50:
wilde konijnen ƒ1.25—ƒ2.
Eiermarkt. Handel met vlotte inzet,
doch trage afloop. De aanvoer bedroeg
ca 2.000.000 stuks. De prijzen stegen niet
onbelangrijk en waren per 100 stuks
11.7513.25, gemiddelde prijsstijging
van ƒ2.05. Do. stijging hs een gevolg van
de grotere uitvoer naar Duitsland, waar
echter waarschijnlijk een importheffing
zal worden ingesteld.
Vierde Klasse
Eerste Klasse
A: Leeuwarden—HSC
Zw. Boys— Zwartemeer
GVAV—Be Quick
Sneek—Frisia
Achilles—Heerenveen
Velocitas—Go Ahead
B: AGOVV—Hengelo
't Gooi—Wagenlngen
Ensch. Boys—Ajax
NEC-DWS
VitesseEnschede
Heracles—DOS
C: De Volewijtskere—VSV
ADO—SVV
Blauw Wit—DWV
HDVS—KFC
Haarlem—HBS
D: RBC—Feijenoord
De BaronieTSC
Longa—NOAD
Xerxes—BW
EmmaSparta
E: Sittardia—MVV
Spel. Emma—Chevremont
EindhovenRrabantia
VVV—Maurlts
Bleijerheide—Helmondia
WEST I
Tweede Klasse
A: Stormvogels—WA
De Spartaan—HVC
TOG—OSV
Velox—UW
Schoten—Vriendenschaar
B: HRC—AFC
Zeeburgia—Alom. Victrix
Watergraafsmeer—Klinkwijk
Hercules—Volendam
ZFC—Westfrisia
WEST II
Tweede Klasse
A: Leerdam—Fortuna
RFC—HOV
UVS—VUC
HW—iDHC
Excelsior—DFC 1
B: Overmaas—Unltas
Coal—HFC
cw—Soheyenlngen
Quick— Sliedrecht
N eptunus—EBOH
Derde Klasss
A: VCS—Laakkwartier
DIO-VVP
Zandv.meeuwen—TYBB
Postduiven—HPSV
B: RKAW—iDe Hollandlaan
Texas—Vips
Hoek v Holland-Waasenaar
C: ONA—Moordrecht
DCLVFC
Hillesluis—De Musschen
EDS—BEC
D: Dubbeldam—SVW
Zwljnd recht—Papendr echt
DHZDCV
Spartaan '20—VGC
LSV—Slikker veer
A: Lugdu
Docos—A!
Meerburg^Llsse
B: Zwart Blauw—DHL
UrsusGSV
Concordia—Te Werve
Maasstraat—Het Noorden
C: DSO—Rijswijk
HDV—Vogel
DONK—St. Volharden
BTC—Waddinxveen
I>: Dindua—Westlandla
VDV—Duno
Naaldwijk—Velo
H-berg—FSV Pretoria
Stolwijk—Belvedere
-Delft
Voerden
DVC—
SMV—Quick Steps
St. Lodewijk—Delft
Bodegravi
SI OD—Haastrecht
Lekkerkerk—Florissant
Aeolus—Marti nlt
Oudewater—Transvalla
G: Moe rcapelle—Merwede
PFC—CKC
Schoonhoven—Hermandad
Hardinxveld—DJS
Bolnes—'s Gravendeel
H: HionGeluk vogels
Hoofdklasse Dames
Concordia—DES
PSV—UDI
V nendschap—Hyglea
Vlujfh. 8c Kr.—Zeeburg
Hoofdklasse Heren
Olymipa Gr—Blauw Wit
HGV—DES
PSV—Olympia H
Nlloc—Hellas
DISTRICT WEST B
Dames le Klasse
Athene—DWS
Animo—Dulndigt
HMSTurnl us t
WIK—AHC '28
Dames Ze. Klasse
De Meeuwen—Sportvreugd
Hellas—Vlres et Cel.
ESDO—Rotterdam
SOS—ADO 1
Heren le Klasse
D yn amoHermes
H VLAnimo
Olympia—DWS
DZBO SS
ZUID-HOLLAND
Hellas 2—Turnlust
Heren Ze Klasse
AHC '28—Phoenix
HV '36Wilton F.
VODO SC--Wings
ESDO—Excelsior
SOS—Snelwiek
Vtres et Cel.-WIK
iCR
A: Ready—DKC
HKV 2—Dee tos 2
Zwervers—Quick
Het Zuiden 2—Die Haghe
- Ons Eib. 2—Vic. Or. i
n. 2—Olymplaan
n burg—Fluks
Hou Stand—Velox
Regenboog—Deetos
HSV 2—ODO
Rozenburg 2—Actief 2
B: TOV—HKV 3
Achilles 3 -
Zwervers 2—Unicum
i 2—Achilles 2
Poortugaal—Hou Stand 2
De Algemene 2—Ons Eib. 1
succes—Velox 2
D: De Raven—Gymn.
Het Zuiden 3—ALO
Olympiaan 2—Sperwers
Vlc. Orientis 3-Actief
WESTEN
Eerste Klasse
Laren—TOGO
Amsterdam—Hilversum
HOC—'t Gooi
HHYC—Be Fair
BMHC—HDM
Promotieklasse
A- TOGO n—BMHC UI
MRHC-HHYC Et
Delftse St.—Asvlon
Groen Geel—HDM TI
B- Alliance—Viotorla
HOC II—Leiden
Tempo '34—HHYC m
Rijswijk—GHC
DAMES
Eerste Klasse
•t Gooi—Be Fair
RW—Amsterdam
Promotieklasse
B: Aeolus—MRHC
Kieviten—Leonidae
BDHC IIIr-HDM
- >HC II
merkelijk achteruit in tegenstelling met
het vervoer van de particuliere onder
nemingen, die belangrijke winsten boe
ken. De tarieven, die de Nederl Spoor
wegen op de bussen nemen, zijn hoger
dan die van de particuliere ondernemin
gen. Dat men stations in verschillende
dorpen nitet aandoet, gebeurt alleen daar.
waar de plaatselijke omstandigheden dit
beletten. Er zijn vaak stationswegen, die
verboden zijn voor de zware bussen en
dan stopt men in de kom van de ge-
me
nte.
De president zal uitspraak in dit kort
geding doen op Maandag 19 Februari.
Onze confectie-lndustrie, die zich na de
oorlog zo mooi ontplooide, zit vrij plot
seling in de put. Gebrek aan grondstof
fen enerzijds en dalende exportkansen
anderzijds hebben vooral vele van de jon
gere bedrijven in moeilijkheden gebracht
en een zekere mate van werkloosheid ver
oorzaakt.
Dat is dubbel jammer, omdat het Juist
7.o mooi ging. Volgens de voorlopige cij
fers behaalde de confectie-industrie in
1950 een omzet van 650 millioen gulden.
Er werkten aan het eind van het vorige
jaar Ongeveer 55.000 mensen in deze in
dustrie, waarvan 45.000 vrouweh en meis
jes. In totaal werden 1450 confectiebedrij
ven geregistreerd. Ongeveer 1000 hadden
een personeel van 10 tot 100 personen.
Slechts 45 bedrijven waren er met meer
dan 200 krachten.
Ons eigen land levert het grootste af
zetgebied, maar de export werd steeds
belangrijker. In 1946 bracht de export nog
maar 10 millioen gulden op, in 1949 reeds
48 millioen. maar in de eerste tien maan
den van 1950 werd reeds een uitvoer van
70 millioen gulden bereikt. De meeste be
drijven worden aangetroffen te Amster
dam, n.l. 600 ondernemingen, die 75van
de productie leveren. Verder vindt men
belangrijke concentraties van confectiefa
brieken te Groningen, en Rotterdam, in
Twente en ook op het industrialiserende
platteland, zoals de Zuid-Oosthoek van
Drente, Z.O. Brabant en Limburg. Het zou
wel erg jammer zijn als de ontwrichting
van de wereldeconomie voorlopig een
einde maakte aan deze mooie ontwik
keling.
Kleine Chinese neringdoenden zijn har
de werkers, die in Oosterse landen vaak
verrassend eerlijk zijn tegenover hun
klanten Belangrijker zijn de echte Chi
nese handelaren. In Oosterse landen, waar
corruptie systeem is. zijn zij de meest ta
lentvolle beoefenaars vjan dit systeem
Worden zij betrapt, dan schreeuwen zij
nog vóór zij geslagen worden, maar hun
radeloosheid Is comedie. Zij durven grote
risico's te nemen en na een strop blijven
zij geen moment bij de pakken neerzitten.
Het waren veelal dergelijke Chinezen, van
wie de Indonesische leiders zich bedien
den om Nederlandse rubber- en andere
voorraden naar Singapore te smokkelen
ter betaling van door Chinezen binnen
gesmokkelde wapens. Dergelijke pientere
jongens helpen ook al jarenlang Mao aan
deviezen.
De Chinese volksrepubliek beroemt zich
er op. het verbouwen van opium in China
met succes te hebben tegengegaan Maar
de clandestiene .uitvoer ven opium is de
voornaamste deviezenbron van de Chi
nese communisten. In de provincies Yoen-
nan en Kweitsjow wordt opium gekweekt
voor de 6taatsregie. Dê oogst wordt onder
militaire bescherming naar Woetsjow
overgebracht en vandaar naar Hongkong
en Macao binnengesmokkeld of tegen
woordig. nu de contröle daar le verscherpt,
ook wel over land naar Bangkok en Ran
goon.
Daarvandaan gaat de opium door vele
handen tot de consumenten in Calcutta of
Djakarta, In geringere mate zelfs In
Amerika en Australië. Het gaat bij grote
hoeveelheden; niet lang geleden had
Tiensin een voorraad van 400 ton. Canton
200 ton en Hankou 180 ton. Af en toe doet
de douane in Hongkong een goede greep
en neemt zendingen in beslag, waarbij er
zijn geweest van ruim 1.400 kg.! Begin
vorige maand werd bijna 200 kg opium
gevonden, verborgen in de machinekamer
van een schip met bestemming Siiteapore.
Men beweert wel eens. dat de commu
nisten deze smokkelhandel bedrijvdp, om
de Westerse wereld en de nog-nielVcom-
munistische Aziatische landen met dè ver
dovingsmiddel te verzieken, maar Wet zal
waarschijnlijk wel alleen om de diviezen
te doen zijn. Pekings schatkist jraart er
wel bij en de Chinese handetarëfrs zorgen
wel. dat zij rijk beloond worden voor de
risico's die zij nemen.
KERKELIJKE MUTATIES.
Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Eenrum
D. T. Rutgers te Diever; te Schiedam D
Goudzwaard te IJsselmonde.
Bedankt voor Vriezenveen W. E. Hey-
boer te Geldermalsen; voor Klazienaveen
H. Bossenbroek te Oosterhauls.
Geref. Kerken. Beroepen te Tuindorp-
Oostzaan J. van Leeuwen, cand. te Am
sterdam.
Geref. Kerken onderh. art. 31 K.O. Be
dankt voor Zalk en Veecaten C. Stam
te Ermelo.
Geref. Gemeenten. Beroepen te Kala
mazoo (U.S.A.) A. Vergunst te Zeist.
Bedankt voor Gieasendam W. de Wit te
Middelburg.
PROF. GERBRANDY BESCHREEF:
politieke en strategische doeleinden zo
snel mogelijk coördineren. Zij moeten zor
gen, zo zei prof Gerbrandy, dat „de brand
weer niet te laat komt". Nieuw-Guinea
moet ook daarom in Nederlandse handen
blijven, omdat het de Zuid-Molukken
en Timor deel uitmaakt van de derde
verdedigingslinie in Zuid-Oost-Azië,
welke tevens de paraplu vormde voor
Australië zowel als Nederlands-Indië in
de oorlog en die, ondanks de nederlaag
daar, een beschermend schild bleek te
zijn.
Nederland moet voorts zoveel mogelijk
contact zoeken met de talrijke Indone
siërs, die eerlijk met het Westen willen
samenwerken.
(Van onze Londense correspondent)
Voor een kleine schare journalisten en
andere belangstellenden heeft prof. P. 8.
Gerbrandy In Londen op hartstochtelijke
w(jze sljn opvatting over het Indonesische
probleem uiteengeset. Dit geschiedde ter
gelegenheid van de publicatie van zU"
boek Indonesia. Waarin hU een overzicht
geeft van de voorgeschiedenis\ en verdere
ontwikkeling van de nieuwe staat. Er
staan vele illustraties in en vooral ook
foto's, die volgens de auteur als bewijs
moeten gelden dat Soekarno en Moham
med Hatta collaborateurs zjjn geweest.
Prof. Gerbrandy heeft zijn boek in het
•Engels laten verschijnen kennelijk met de
bedoeling om zijn standpunt in het bui
tenland bekendheid te geven. Mogelijk
zal er later ook een Nederlandse uitgave
van verschijnen, maar dit is nog niet
zeker.
De bijeenkomst stond onder leiding van
de bekende Engelse conservatieve poli
ticus, de oud-minister van koloniën, L. S.
Amery, die hulde bracht aan het staats
manschap van prof. Gerbrandy en ver
klaarde. dat Engeland steeds de grootste
bewondering heeft gekoesterd voor de
prestaties van de Nederlanders in Oost-
Indië. De Engelsen hadden niets, dat de
vergelijking met het Nederlandse land
bouwsysteem op Java kon doorstaan.
Prof. Gerbrandy zei, dat het hem ver
heugde, zovele vertegenwoordigers van
de publieke opinie te ontmoeten. Hij gaf
uiting aan zijn diepe bezorgdheid over
de positie van Indonesië wegens de drei
ging van een nieuw Korea in Zuid-Óost-
Azië. De deur is thans, volgens de heer
Gerbrandy. geopend voor het communis
me, vooral door de aanwezigheid aldaar
van het grote percentage Chinezen. In het
land. dat door een kliek beheerst wordt,
zoals dat het geval was met het Duitsland
van Hitier, heerst chaos.
De Nederlands—Indonesische unie is
zo verklaarde prof. Gerbrandy niet
meer dan een stuk pafHer. In strijd met de
diverse bepalingen heeft de Indonesische
regering de deelstaten vernietigd en een
naakt imperialisme aan de dag gelegd. In
donesië moet gezien worden als eert tota
litaire staat en niets anders, aldus prof.
Gerbrandy.
Nieuw-Guinea
Wat nu gedaan dient te worden om ver
dere rampen af te wenden, is dat de Wes
terse mogendheden, waarbij vooral
Australië dient te worden genoemd, hun
Verbinding van Dordt met zee
gaat niet verloren
De hinder voor de scheepvaart naar
Dordrecht door het Botlekplan van Rot
terdam is volgens het oordeel van Gede
puteerde Staten van Zuid-Holland niet
van zodanige omvang, dat daarin voldoen
de grond zou kunnen worden gevonden
om de uitvoering te beletten van een
plan. dat niet alleen voor de ontwikkeling
van Rotterdam als zeehaven en industrie
centrum. maar ook uit nationaal oogpunt
van zo grote betekenis ls. Ged. Staten
hebben dienovereenkomstig de minister
van Binnenlandse Zaken ingelicht. Bij het
maken van een brug over de Oude Maas
naar de Welplaat, die Rotterdam geschikt
wil maken voor vestiging van haven
industrieën, zal evenwel rekening worden
gehouden met de door Dordrecht aange
voerde bezwaren over de plaats van de
brug. Die bezwaren waren in Dordrecht
ontstaan uit de vrees, dat de open zee
verbinding van de Merwestad verloren
zou gaan. Vqorlopig bestaat voor die vrees
echter geen grond.
Prof. Gerbrandy herinnerde er nog aan.
dat de Britse commandant b(j de bevrij
ding van Batavia had verklaard, dat hjj
niet was gekomen om het Nederlandse
imperialisme te herstellen. Dit kan hU
niet hebben gedaan, aldffh prof. Ger
brandy. zonder medeweten van de toen
malige Engelse regering.
Bij de Rijkswaterstaat ia in studie dé
positie van Dordrecht als wiseelstatión
voor de sleepvaart. Op desbetreffende
vragen van raadsleden over dit onder
werp hebben Burg, en Weth. geantwoord;
Mocht het in de toekomst noodzakelijk
blijken de Dordtse Kil af te dammen en
ter plaatse een schutsluis te maken, ten
gevolge waarvan het België-Rijnverkeér
voor het grootste gedeelte over de Nieuwe
Merwede zou worden geleid, dan bestaat
voor Dordrecht de gelegenheid aan de
Zuidzijde van het Eiland van Dórdrecht
door het aanleggen van havens een nieu
we mogelijkheid te scheppen Het Wantij
zal dan, na bevaarbaar te zijn gemaakt
voor grotere schepen ala verbindingsweg
tussen de echeepvaartkernen Noord en
Zuid van grote betekenis worden. Met het
oog op deze mogelijkheden is de nieuw te
bouwen brug over het Wantij die de
stad Dordrecht verbindt met het over het
Wantij liggende stadsdeel De Staart
ontworpen met een beweegbaar gedcelta
voor de doorvaart van schepen tot 2000
ton.
Onlanga ontmoetten wU in 'a Graven-
hage een Australische functionaris, die na
een dag van ingespannen arbeid half mis
moedig opmerkte; ..Ik had beter schapen
scheerder kunnen worden". Hetgeen ons
niet onbegrijpelijk voorkwam, gezien de
prijs van 1 pond aterling voor een pond
wol. en gelet op de ongetelde massa
schapen, die Australië rijk is.
Dit bracht ons op de gedachte om eens te
informeren naar de Nederlandse schapen-
stapel. Zou men ook te onzent profiteren
van de hoge wolprjjzen?
De uitslag viel echfer tegen, aan ooien
en rammen, ooilammen en hoe ze nog
verder onderscheiden worden, telde ons
land totaal in Mei 1950 390 000. tegen
464 000 in Mei 1949. Dat is een wel opmer
kelijke achteruitgang, ruim 16 procent. Op
onze vraag aan het departement van
landbouw, of de overheid iets doet om de
schapenteelt te stimuleren, werd ontken
nend geantwoord Als zulks voor de telers
van belang is, zullen zij hun stapel vanzelf
wel uitbreiden.
De grote „hausse" op de wolmarkt da
teert pas van de strijd in Korea. U begrijpt
dus wel. dat wij met veel belangstelling de
a.s. jaarlijkse telling in Mei afwachten,
want eerst dan zal blijken, of die prijsstij
ging ook van invloed is geweest op onze
schapenstapel.
Tevoren was de wolproductie niel de
voornaamste reden om schapen te houden.
Misschien was dit veel vroeger het geval,
toen de schapen de ruimte hadden en „op
de grote stille heide" in Drente en Gooi.
Veluwe en Achterhoek hun kosteloos
kostje vonden. Maar sinds de ongerepte
natuur in ons land om met generaal
Krul» te spreken tot een paar gras.
sprietjes is ingekrompen, is schapenteelt
een kwestie van vakkundige exploitatie
geworden. De kaasbereiding is practisch
van geen belang. Men hoort amper nog
van Texelse kaas.
De wol-opbrengst was voor 1949 niet te
verwaarlozen. Onze schaapswol is van
goede kwaliteit en er bestaat een centrale
organisatie, die de wol naar haar bestem'
ming brengt en de schapenhouder een zo
hoog mogelijk rendement waarborgt.
Dan kwam de fokkerij. Er bestaat een
schapenstamboek, en onze rassen hebben
een goede naanï: er wordt dan ook fokvee
uitgevoerd.
Maai de hoofdzaak is de export van
Onder veel spanning worden de laatste
wedstrijden van de Goudse biljartcompe
titie gehouden. Per Aspera plaatste zich
in zijn laatste wedstrijd, door een 80
'overwinning op de vroegere lijstaanvoer
der N.S.H., met 98 punten aan de kop.
welk aantal alleen De Sport nog kan be
reiken. door Moordrecht de volle winst af
te dwingen.
In een strijd, waarin de spelers van Per
Aspera zich volkomen gaven, werd N.S.H.
het slachtoffer. Kok (220) scoorde na de
zevende beurt in de vijf daarop volgende
beurten 183 car., waarvan drie series van
on* de 50. Hiertegen kon Voordenhaak
(160) niets uitrichten. Hij ging met 78 car.
in de 14e beurt ten onder (moyenne 5.57
tegen Kok 15.71).
Van Maaren (115) speelde weer een
goede partij tegen Evegroen (145) Met een
mooie serie van 48 nam hij in de 12e beurt
de leiding om haar tot de 25e beurt te
behouden en Evegroen op 94 achter te
laten. Maree speelde zijn 145 car. in 27
beurten bijeen, waartegenover Eikenboom
(160) er slechts 119 kon plaatsen. Blok (115)
was met moyenne 2.19 nergens te vinden
tegen Mul. moyenne 3.19 in 36 beurten.
De ontrrtoeting Centrum A 1—Zuid A
werd een nederlaag voor Zuid. In deze
ontmoeting speelde Severin 145 car.
moyenne 7.63 in 19 beurten zijn partij uit
tegen Jongeneel 8.42 moyenne.
Ook in de ontmoeting tegen Tunnel A 1,
speelde Severin niet onverdienstelijk, door
C. Vermeer 190 in 27 beurten met een
tekort van 52 car. een nederlaag te geven.
Alleen Schenk (115) van de Tunnel speel
de een aardige partij door v. Weelde ió 28
beurten, dank zij een serie van 37, te
kloppen. Spil A zegevierde over DONK A
met 62, waarin alle spelers boven de
Ravenstijn, die er al gauw de vaart in
zette en na 18 beurten 75 car. voorstond.
Bokhoven kon zijn maatgevoel niet vin
den en streek na 25 beurten de vlag met
moyenne 5.44 tegeh RavenstUn. moyenne 9
Op de andere tafel streden Kok en Jon
geneel. Met 'n goed opgebouwde serie van
53 in de 18e beurt liep Kok zijn tegen
stander voorbij en behield eerf behoorlijke
voorsprong tot de 225e car. Ondanks een
serie van 30 kreeg Stampa 4.17 geen kana
tegen Eikenaar, die het in de 35e beurt
genoeg vond (moyenne 6.42). In een lang
dradige partij verloor Crist ten alotte met
feen moyenne van 4.12 in 54 beurten van
Degenkamp, die twee caramboles meer
scoorde.
De etaiageverdulsterlng is voorgeschreven
om electriclteit te bezuinigen, maar het
voorschrift zegt niets over petroleum, dus
verscheidene winkeliers, vooral die ln de
Amsterdamse kalverstraat, gingen met petro
leumlampen werken. Daai heeft de comman.
dant van de Amsterdamse brandweer nu een
stokje voor gestoken. Het is te gevaarlijk
Fransen heroveren Binhloe. Volgens een
te Saigon uitgegeven legerberlcht hebben
strijdkrachten van de Franse Unie Binhloe.
40 km ten Zuid-Westen van Laokay ln het
Noorden van indo-Chtna, dat verleden jaar
Növember door de Fransen werd ontruimd,
heroverd.
Nederland—-Indonesië
Amstelveen Padang-Amst p 13 Gibraltar
Bantam 15 op 350 mijl Oost van Ceylon
J. v .oldenbarnevelt p 15 Point de Gall*
Kedoe Rotterdam-Singapore 15 v Aden
Kertosono 15 v Djakarta n Semarang
Kota Afoeng Rott-Java p 15 K. de Gata
Langkoeas Rott-Java p t# Dondia Head
Madoera 16 v Ballk Papan te Makassar
Manoeran 16 v Soerabaya te Semarang
Oranje Amsterdam-Djakarta pl8 Suez
Radja Belawan-Amsterdam p 18 Sabang
Rlouw Belawan-Amst p 16 Mlnikol
Singkep is op 5000 mijl NW v Enggano
30 beurten bjeven. Tegen Centrum A 2 bel VsiJ
haalde de Spil een gelijk spel. Invaller Ternate Rott-Djakarta p 15 Port Sc
De Groot 100 legde beslag op twee van de Tomlnl 17 om 14 u. te H. v. Hojl
vier punten, door v. Oord 100 op 40 te
laten staan.
Tunnel A 2 behaalde haar eerste over
winning en nog wel van Centrum A 2,
waarin Heuvelman in 19 beurten voor de
eer zorgde.
Excelsior B kreeg bij TIG B geen kans.
DONK B 1 forceerde een gelijk spel tegen
Zuid B 1 en Driesprong B 1 sloeg het
Waddinxveense Gouwe Vrienden B met
6—2.
DONK C 2 eiste de volle winst van
Marktzicht C.
De uitslagen waren:
NSH A—Per Aspera A 0—8, Spil A—
DONK A 6—2. Centrum A 1—Zuid A 6—2,
TOG B—Excelsior B 6—2, Driesprong B 1
Gouwe Vr. B 62, Tunnel A 1—Centrum
A 1 4—4, Centrum A 2—Spil A 4—4,
Tunnel A 2—Centrum A 2 6—2, DONK B 1
—Zuid B 1 4—4, DONK C 2—Marktzicht C
8-0.
Cadre 38/2
Deze week begonnen de cadrewedstrlj-
den 38/2, waaraan acht spelers van het
district Gouda deelnemen. De strijd ving
aan met een partij tusaen Bokhoven en
Soedan
Hojl. verw.
Willem Ruys Java-Rott p 15 Mlnikol
Tank vaart
Aletta 16 v Djakarta n BSlik n Papan
Antonia 15 v Port Swetenham n Pladjoe
Armilla p 15 Tourane n Haiphong
caitex Lelden p is K. Bougaronl thultrels
Ca tex The Hague p 13 Kreta uitrei»
Caitex utrecht p 15 Gibraltar uitreis
Charaa Bandar Ma®hui-su<ez p 15 Str. Oruiuz
Clavella 16 v Bombay n Bahrein
HSn!or?.14 09 1450 m NO v Marquesas «R.
Corilia 16 v Puerto la Cruz n Trinidad
Duivendrecht 15 op 450 m O v St. Paul Roek
Ena 1 5 v Curacao n Cristobal
Ertnna 17 v Singapore te Rangoon verw
Esso Den Haag 19 op 600 mijl ZW v Florea
Esso Rotterdam Aruba-Rott p 15 Floret
E trema 16 v Curacao te Algiers
Gadila Rott-Curaqao p 19 San Miguel
Macoma 15 v Ballk Papan n Soerabaya
Malea 15 v Londen n Curacao
Marlsa 15 op 200 mijl O v d A zo ren
op 200 m NO v Martinique
Mltra Singapore-Hobart p IS K. Leeuwin
Myonia 15 v Curacao te Lissabon
Rotula 15 op 750 mijl ZW v d Aaoren
scherpendrecht 15 te Portland (Maine)
stanvac Benakat p 15 Singkep n S Gerong
Suneta 15 v Mirl n Singapore
Ï?k. ,«8 op 200 mljl NO v s,n Miguel
™>la 15 op 125 mijl NO v Flnisterre
Wieldrecht 14 v Lyttleon n Palembang
schapenvlees. Ook in ons land wordt nog
vrij veel schapenvlees genuttigd, doch de
meeste Nederlanders vinden de smaak wat
te sterk en huldigen blijkbaar de mening,
die onze Oosterburen uitdrukken in het
gezegde: „Man 1st was man isst" Eters van
schapenvlees, zoals b.v. de Perzen, ont
wikkelen een grote neus en krijgen een
schapyngezicht, zo luidt de theorie.
Hoe dan ook. in Engeland schijnt men
daar niet bang voor te zijn. Evenmin ala In
Frankrijk, dat de eerste plaats inneemt
onder onzé buitenlandse afnemers vah
schapenvlees Ook België is een zeer be
langrijke markt voor ons. Qver 1950 be
droeg de waarde van onze schapenvlees
export niet minder dan 10.439.000. wét
een flinke deviezenopbrengst betekent.
Maar zelfs deze factor van de gunstigè
afzet was niet in staat om de veehouders
tot uitbreiding van de schapenteelt té
brengen Hier en daar ging men zelfe, ge
lokt door Me vleesprijzen. over tot het
slachten van volwassen rammen, hetgéén
door deskundigen zeer wordt betreurd.
Zou de wol het getij voor onze schapen
teelt doen keren?
Tegen Duitse ex-officieren
Er ging een waarderend gejuich op u'it
de menigte op het Parijse Operaplein,
toen politiemannen gisteren een groepje
demonstranten opbracht Die waarde
ring gold niet de politie, maar drie
knappe meisjes, die zich onder de ar
restanten bevonden De demonstraties
warén georganiseerd door het Nationaal
Verbond van Gedeporteerden. Geïnter
neerden en Verzetsmannen, uit protest
tegen de aanwezigheid van voormalige
hoge Wehrmachtsofficieren, die voor de
conferentie inzakè een Europees leger in
Parijs verblijven.
Verscheidene duizenden politiemannen
waren op de been om wat door de rege
ring ..een communistisch initiatief"
werd genoemd de kop in te drukken. De
politie drukte zachtaardig de ongeveer
2 000 demonstranten het plein af de zij
straten in en 430 mensen werden opge
bracht ter ondervraging. De meesten
werden kort daarna weer losgelaten.
Een klein aantal Panjzenaars kon het
niet zonder geweldpleging stellen. Op de
Boulevard des Italiens werd gevochten.
Een politieman kreeg een steen tegen
zijn gezicht. De ruiten van een gepar
keerde Amerikaanse auto werden inge
slagen bij wijze van meningsuiting.
„Wij willen vrede" en „Verenigt u voor
de vrede", werd geroepen.
Zeepost voor Oost en West
Met d* volgende «chepen kan zaapott
worden verzonden. De data. waarop de
correspondentie uiterlijk ter poat moet
zijn bezorgd, etaan achter da naam van
het achip vermeld:
Indoneeië: ma. Tabinta. 21 Februari.
Nieuw-Guinea: ma. Mataram 6 Maart.
Antillen: e*. Breda. 3 Maart Suriname:
m.s. Helena. 22 Februari.
Positie Indonesië Vliegtuigen
Thuisreis: Da Delft, gezagvoerder Gould,
vannacht te Bagdad - Da Rotterdam, ge
zagvoerder Sluyter, gisteren te Bangkok.
Uitreis: De Walcheren, gezagvoerder Paap,
vanochtend te Bangkok. Da Eindhóven.
gezagvoerder Scholtmeijer. vanochtend te
Kalro.
Emigranten vlucht: De Edam, gezagvoerder
Bergemann. vannacht te Bangkok.
In Japan zoals In Landsberg. De Bowjet-
russische regering heeft DonderdagvOnd een
nota aan de Verenigde Staten gezonden,
waarin wordt gepioteateerd tegen „da vrij-
latlng van Japanse oorlogsmisdadigers door
generaal MacArthur". Als lid van de geal
lieerde raad voor Japan hééft ook Neder
land een afschrift dezer nota ontvangen.
Scheldevaart
HANS WEERT, 14 Februari voor 4 uur. Ge
passeerd met bestemming naar:
Rotterdam: Broedertrouw. Broeken-. Maria
Hendrika Vermeulen; venlo Rink- WiiCór.
Van Meel; Telegraaf 15 Petman: Stéma, Kil;
Leentje. Van Ijaerloov. Schiedam; Ideaal, v.
Denderen. Vlaardlngén; Fel Leo. Govaert
Dordrecht: Marianne. Nout. Delft: Harma. De
Bruyn Woerden: Tanja, Vermeulen. Utrecht:
Jacjo. Heek. Goet; Juma, Leunis Dordrecht:
Irene. Schram. Nlgteveght: Nooit Gfcdaéht.
Pik.
Duitsland: Moldau. De .Voi; Damco !S«.
Overeteeg; Baden XI. Kaufmann: Baden 65.
Schumann; WTAG 68. Schoone; Muaoadet,
Klee- Rhenus 41. Schaden: Damco 1 ttoe-
lofs- Adrien De Wit; Philomene. Dhordt;
Stad Brussel. Van Kauteren; Damco 1M. Van
Rooyen.
Bazel; pit Roscg Frledmann: Carl Geldner.
Riemens.
België: Voor den Tijd. Kornet; Spes, Sta
vast; onderneming. Broeken; Ollevoa 1. v. d.
M^eri Rlval Kornet; stad Gent. Van Wijk;
Stad Utrecht. Ney: Ems. De Raad; Chrlat|na.
Wissel. Gerachnlalp. Frledmann; Math, «tin
nes 102. Rusoh; Louis. De Kunder' rreya.
Wouters; Germisoh De Jong; Rhenua 61.
Schonig; Anton Unckel Bunnes: D!avol«z?a.
Fortmann-, Ad. Knesseis; Cote» Rottea. De
jong; Volnay, Schnepf; Neptun 44. Meckea;
Express 35. Fhillpp: La Reunion. Van Ves-
sem; Nautilus 4, Durlnck- Sahara. Schott;
Basel. Stengel; Edelweiss 13. TUlemanS; B2ei-
welss 15. v d. Abbeele; Guma. Goedgezel
schap; Metis, Gerritsen; Haeger A Sohmltt l,
Brehm; Musigny. Muller; Liso, Wanders; Vis.
tor. Krootjes; Potentiia. ReJnerts Martha,
v. d. Broeck; JulJer Hansen- Elisabeth, Den
Boer- Rhenania. v. d. «eerde; Cem 5. Joeie;
Diamant, v. d Vliet, Rijn Schelde 15. Du-
rlnck; Egllsau. Ney; Doris, van Tongaren;
Dija. Blom; Joeo. Van Parijs; Anna I. G.srt:
Parkkade, v. d. Staal.
Verwacht te Rotterdam
Aspen v Uddevalla 21 Februari
Blenvenido v Aalborg 17 Februari
Brott v Narvik 17 Februari
cabtnda v Duala eind Februari
Commandant Mantsiet v Hamburg m Febr.
Evros v Haiphong l Maart
Harpon v Grytvlken eind Februari
Henry Jasper v B. Aires 25 Februari
Inger v Piraeus 21 Februari
Jean Marie v Antwerpen 22 rebruerl
K. c. Rogenaea v New Vork 21 Februari
Kéraa v Yokohama 21 Februari
JDAG 16 FEBBUARI 1951
EERSTE BL'AD - PAGINA 3
A.n een commieele van het Amerikaanse
Contrei l' medetedeeld, dat hoewei er dtt
'Iter een tekort van 130.000 ton krantenpa-
mlt in de Ver. Staten wordt verwacht.
Se reterlnt op het otenbltk teen plannen
Seelt om tot toewljzint van krantenpapier
over te taan Deze mededellnt weid te-
daan, tijdens de hearinta over de elteme-
vooruitzichten voor de voorzienlnt met
krantenpapier, door de leider ven de af-
dellnt PUlP en papier van de National
Production Authority. Hij zeide niet te
■sloven dat de contrólemaatretelen nodig
zouden zijn tenzij een van de vijf voorna
me critiache factoren voor de voorziening
met krantenpapier zich zou voordoen.
Be trootate bedreiging voor de productie
van krantenpapier is het zeer grote zwa-
vsitekort. daar voor elke ton krantenpa-
Tijden» een Woensdag gehouden bijeen
komst van het Contactcentrum op Voor-
lichtingsgebied te Den Haag heeft mr. A.
Seret public relations officer van het
Centraal Inatituut ter Bevordering van
de Buitenlandse Handel (CIHAN). de
aandacht gevestigd op een kwestie die
zijns Inzien» nog te weinig bekend ia,
maar die toch tn brede kring de aan
dacht verdient; hot poychologloche effect
van de na-oorloga» exportbevordering
De heer Seret constateerde, dat het
karakter van de export sinds de oorlog
Sr is gewijzigd in die zin. dat deze vroeger
h min of meer een traditioneel karakter
I vertoonde en nu een nationale noodzaak
I is geworden. Onze behoefte tot expor-
teren wordt nu gedicteerd door de nood-
zakelijkheid tot handhaving van de werk-
I gelegenheid en het levenspeil, waardoor
deze kwestie ook een menselijke kant
I krijgt, een kant die hier in vergelijking
tot het buitenland dikwijls wordt ver
waarloosd. In vele gevallen immer»,
heeft de ondernemer (en zijn personeel
ook) zich nog niet aan de nieuwe toe
stand kunnen aanpassen.
Een van de psychologische aspecten
van dit vraagstuk is de houding van de
ondernemer tegenover het afzetgebied.
De noodzakelijkheid tot exporteren
dwingt hem naar nieuwe afzetgebieden
uit te zien. Hij komt voor nieuwe klanten
te staan, die en dat wil hij nog wel eens
vergeten koning zijn.
Aan de ene kant eisen zijn nieuwe
klanten bijvoorbeeld beslist geen min
derwaardige producten en aan de andere
kant komt de fabrikant voor het vreemde
geval te staan dat men zijn product tè
goed vindt.
Het is dua voor de Nederlandse expor
teur het best. dat hij zich zelf op de
hoogte gaat stellen van de eisen, die men
op verschillende plaatsen en onder ver
schillende omstandigheden aan zijn
product stelt en dat hij open ataat voor
hetgeen zich daar voordoet.
De jaarbeurzen zijn daartoe zeer ge
schikt. Heeft hij aan meer informatief
behoefte dan kan de marktexplorateur
van het CIHAN hem die verschaffen.
Heeft een ondernemer dan geen moge
lijkheid om zelf naar zijn afzetgebied te
gaan. dan kan hij toch nog praten met
iemand die er la geweest.
Het is van het grootste gewicht dat de
Nederlandse exporteur zich aan de eisen
van het buitenland aanpast, want de
goede naam van het Nederlandse product
loopt andera gevaar De heer Seret legde
de nadruk op het belang van exportcom
binaties en het opleiden van export
managers. In verband met dit laatate
punt memoreerde de heer Seret nog het
feit. dat de export ook gestremd kan
worden door psychologische remmen van
de zijde van de ondernemer, indien blijkt
dat zijn ondergeschikte, de exportman,
meer bereikt dan hijzelf. Dergelijke om
standigheden kunnen zich trouwen» ook
in expprtcombinaties voordoen.
pier ongeveer 40 tot 50 pounds zwatel
worden gebruikt. Dit betekent dat dit jaar
tussen de 120 en 150.000 ton zwavel zouden
nodig zijn om 't Amerikaanse en Canadese
productieprogramma voor krantenpapier
uit te voeren. De zwavelindustrie heeft de
verzendingen naar de producenten van
krantenpapier sterk beperkt en wanneer
de zwavelleveranties op de huidige voet
zouden worden voortgezet, zou een ver
mindering van 20ln de productie van
krantenpapier er het gevolg van zijn.
De vier andere critieke factoren, die
door de leider van de N.P.A.-afdeling
werden opgesomd, waren de mogelijkheid,
dat door maximumprijzen voor kranten
papier de invoer uit andere landen be
perkt zou worden; de vraagstukken, die
voortvloeien uit het tekort aan arbeids
krachten in Canada: de mogelijkheid van
gebrek aan vervoersgelegenheid in Cana
da. zoals deze zich ook aan het eind van
het vorige jaar voordeed en tenslotte de
mogelijkheid, dat door de algemene nood
toestand ln de wereld de Scandinavische
verschepingen naar de V.S. zouden wor
den afgesneden, evenéls naar andere delen
van de wereld, waardoor de vraag in de
V.S. en Canada zou kunnen stijgen.
Omtrent het zwaveltekort zeide hij. dat
de N.P.A. tracht meer zwavel voor de in
dustrie te krijgen en dat de onlangs in
Mexico ontdekte nieuwe zwavellaag enige
hoop biedt. Deze laag zou tegen het einde
van dit jaar op een basis van 200 000 ton
per jaar kunnen produceren. Wanneer
men aanneemt, dat een groot deel van de
ze productie voor de V.S. beschikbaar zou
komen, zou men al een heel eind op weg
zijn om verbetering in de toestand te
brengen.
De ministers van Economische Zaken,
van Buitenlandse Zaken, van Financiën,
van Verkeer en Waterstaat, van Land
bouw. Visserij en Voedaelvooralening. van
Sociale Zaken, van Uniezaken en Over-
zese Rijksdelen en de minister «onder por
tefeuille Goetzen, hebben in een brief aan
de Tweede Kamer medegedeeld, dat zil
met de handhaving van het ontwerp van
wet tot ratificatie van het handvest van
Havana geen actueel belang gediend ach
ten. Deze omstandigheid heeft hun
leiding gegeven aan Hare Majesteit de
Kaningin machtiging te vragen het ont
werp in te trekken.
De deelneming van de Verenigde Staten
van Amerika wier handel circa 25 van
die der gehele wereld vormt, is voor de
internationale handelsorganisatie (het
handvest van Havana) conditio sine qua
non. Nu de president der Verenigde Sta
ten heeft medegedeeld dat het niet in zijn
bedoeling lag het handvest opnieuw aan
het Congres ter goedkeuring voor te leg
gen. gezien de tegenwoordige ernstige we
reldsituatie. hebben de bovengenoemde
ministers zich beraden of het nog wel zin
heeft de parlementaire behandeling van
het onderhavige wetsontwerp voort te
zetten. Met. het bovengenoemde resultaat.
Slecht» Liberia heeft de «lotacte gerati
ficeerd; de overige landen hebben een af
wachtende houding aangenomen.
Een beslissing t.a.v. de definitieve vorm
van de G.A.T.T.-organisatie zal ln de loop
van dit jaar worden genomen.
In Engeland heeft de president van de
Board of Trade. Harold Wilson, op vragen
ln het parlement een antwoord gegeven
dat overeenkomt met de bovenaangehaal
de verklaring van de Nederlandse minis
ter».
In een dezer dagen gehouden hoofdbe«tuursvergadering van de Stichting Nederlandse
Particuliere Binnenvaart is van gedachten gewisseld over een voorstel van het depar
tement van Verkeer en Waterstaat om het vervoer van zand en grind geheel buiten
de beursen te houden. Men kon «leh evenwel niet met deze plannen verenigen.
Deae regeling had men zich op het ministerie naar oh» werd medegedeeld na
gepleegd overleg met de Bevrachtingacommissarlssen gedacht door het afgeven van
vergunningen voor bijzonder vervoer gedurende de tijd van drie maanden.
terpartUen.
Hierdoor la het mogelijk, dat de «chipper
officieel tekent voor een tarief van 80
maar in werkeljjkhelfl een veel geringer
bedrag beurt. Indien wilde concurrentie
hem hiertoe zou dwingen. Zou nu de
bevrachting buiten de beurt om gaan, dan
sou men stellig tot afbraaktarieven komen.
Men acht het merkwaardig, dat men op
velerlei gebied de organisatorische en ge
leide weg volgt en juist op het gebied van
de binnenscheepvaart weer wil trachten
eens verfoeide practijken te herstellen.
Men vraagt toch ook niet aan de bouw
vakarbeiders of zij, ter wille van de
wederopbouw tegen lagere lonen willen
werken?
De gezamenlijke schipperaorganisaties
voelen geen eqkele noodzaak om van de
bestaande wettelijke regeling af te wijken
en hebben nog minder lust om zich
accoord te verklaren met een regeling, die
aanleiding kan geven tot allerlei exceaaen.
Bedoelde vengunning zou slechts gelden
voor het vervóer van zand en grind.
Tevens was daarbij bepaald, dat een schip
per in het bezit van een dergelijke ver
gunning, gedurende deze periode van drie
maanden niet aan de normale bevrachting
via de beurzen zou kunnen deelnemen.
De bestuurders van de verschillende
schippersorganisatles zijn sterk tegen deze
regeling gekant. In de eerste plaats, zo
zeggén zij. dient dit vervoer dat speci
fiek watervervoer is op de beurs te
worden bevracht.
In de tweede plaats zal bij aanvaarding
van dit systeem de ongebreidelde concur
rentie weer ontstaan, die men juist door
'de instelling van de wet Evenredige
vrachtverdeling van 1933 heeft willen op
heffen. In de bij deze wet behorende
memorie van toelichting wordt speciaal
gewezen op de mogelijkheid om op deze
wijze bij te dragen tot de sociale verhef
fing Van de binnenscheepvaart. Indien men
nu weer begint met een zo typisch water
vervoer buiten de beurs te houden, dan
haalt men de toestand van voor 1933 weer
terug.
Beneden 80 procent
Binnen het kader van het marge-tarief
kan worden bevracht voor 80V« van het
tarief zoals dat door het directoraat van
de Prijzen is vastgesteld, zo zegt men
voorts. Dit tarief ligt reeds zeer laag.
Nu is het weliswaar so dat beneden de
80'/« geen bevrachtingen mogen worden
afgesloten, maar reeds thans bestaat de
wantoestand dat scheepsbevrachter en
■chipper elkaar vinden op het onge
oorloofde paadje van de dubbele char-
(Van onze Brusselse correspondent)
De interventie van de Katholieke se
nator Schot dus van een lid van de
regeringspartij tijdena de debatten
over de begroting over 1951, heelt in
België de aandacht getrokken. Deze «prak
als zijn óórdeel uit dat wat tot nu toe
in België gedaan werd om in het land
minimum-voorraden te houden, onvol
doende ls. Volgens spr. moet trien be
schikken over 400.000 ton broodgraan,
100.000 ton peulvruchten, 100.000 ton olie
producten en 100.000 tot 200.000 ton vee
voeders. Bovendien zou een reserve van
10.000 ton vlees voor het leger moeten
worden aangelegd. Mocht het leger nu
beginnen te kopen, dan zou het de ver
deling ontwrichten.
Reeds zal men thans door gemis aan
een vooruitziend beleid de wol. die *het
leger nodig heeft, twee en een halve maal
zo duur moeten 'betalen. Voorts oefende
spr. kritiek uit op de beperkende crediet-
politiek van de Belgische Nationale Bank.
die acht maanden geleden te verantwoor
den was. maar op dit ogenblik niet meer
te verdedigen is. Voor het dagelijks ver-
bruiki aldus spreker, heeft d» lank een
reeks van maatregelen getrofft», die elke
bevoorrading onmogelijk maken, wan
neer het aanvankelijk crediet langer dan
80 dagen loopt.
De minister van Economische Zaken,
de heer Coppé, heeft in antwoord hierop
verklaard, dat de regering zich met het
probleem van de bevoorrading bezig
houdt en zich er verder mede zal bezig
houden, terwijl wat de critiek op de fi
nanciële politiek van de Nationale Bank
betreft, hieromtrent door deze bewinds
man speciaal contact zal worfien geno
men met zijn collega van financiën.
In de pers wordt er naar aanleiding
van bovengenoemde interventie op ge
wezen, dat België, met zijn grote Ant-
werpse haven, die steeds spoedige be
voorrading mogelijk maakte, er steeds
„werkvoorraden", maar geen „veiligheids-
voorraden" op na hield Zo kon men b.v.
- in 1938 ten tijde van München, al was het
vrij duur. 100.000 ton tarwe als reserve
aankopen. Ook afgezien van oorlog
kunnen zich gevallen voordoen, waarin
men blij zal zijn over voorraden te be
schikken, zodat er aanleiding bestaat deze
politiek te herzien.
Twee problemen
Er zijn twee moeilijke problemen die
daarvoor moeten worden opgelost. Toen
België in 1Ö40 200.000 ton graan als reserve
opsloeg, moest men daarvoor van schepen
gebruik makeh of van andere gelegen
heids-opslagplaatsen. Men mist hier de
nodige installaties voor het ojislaan van
de door de senator genoemde hoeveel
heden, ook bijzondere installaties voor
olieproducten. Er zijn weliswaar zekere
voorschriften door de regering gegeven
voor het opslaan van voorraden in de
meelfabrieken, maar de quantiteiten zijn
miniem vergeleken met de hlerboven-
genoemde. Wellicht zou men leegstaande
molens hierbij kunnen Inschakelen.
Het tweede probleem dat om een op
lossing vraagt, is de financiering van
deze vöbrraden. Alleen met het aanleg
gen van een voorraad van 400.000 ton
broodgraan is een kapitaal van minsten»
l'/t milliard francs gemoeid. Dit zou een
bijkomende last betekenen, die nog niet
in de productiekosten van het brood is
verwerkt.
Wat de beperkende credietpolltiek van
de Nationale Bank betreft (voor de im
porteurs enz. van koffie zouden slechts
wissels met een looptijd van 60 dagen zijn
toegestaan, ln de handel van wol en bij
producten worden slechts wissels met
een looptijd van 60 120 dagen verdiscon
teerd), lijkt het verstandig dat de Bank
haar goudvoorraad verdedigt, maar men
kan zich afvragen wat men over enige
maanden liever zal hebben: goud of
goederen.
Het is voor België geen slechte saak
geweest dat het een deel van xUn goud
heeft opgeofferd om textielgrondstoffen
aan te kopen. Het beroep op het tekort
op de betalingsbalans gaat sinds de snelle
verbetering vaji de afgelopen maanden
niet meer op.
Waarschuwing
De „Llbre Belgique" wijst er op. ,dat
de toestand in Antwerpen, waar men in
normale tijden aanzienlijke hoeveel
heden wol verhandelde, thans zeer ge
spannen is, aangezien de firma's, die zich
met de bevoorrading van deze markt
bezighouden, thans wegens gebrek aan
fondsen niet de transacties op de ge
bruikelijke schaal kunnen verrichten.
Ook in de katoenindustrie hoort men
dergelijke klachten. Tengevolge van de
sterke prijsstijging moeten alle firma s.
-die betrokken zijn bij de import, ver
werking of voltooiing van textielproduc
ten over een veel groter bedrijfskapitaal
beschikken. Voor een groot deel hebbeh
zij dat met hun eigen fondsen gedaan,
maar volgens het blad zouden zij meer
hebben mogen rekenen op de Nationale
Bank. die zonder haar steun te weigeren
deze verminderd hééft op een tijdstip dat
de behoeften bijzonder groot waren. Het
blad waarschuwt tegen een verscherping
yan deze politiek, zoals zij ln de Jongste
tijd tot uiting komt.
Volgens de Nieuwe Gids wordt er ln
de kringen van de Nationale Bank ge
repliceerd, dat de bestrijding van de in
flatie op het ogenblik haar voornaamste
taak ia. Men zou wellicht een oplossing
kunnen vinden, aldus het blad. indien in
samenwerking met de bedrijfsgroeperin-
gen voorraden zouden' worden aangelegd.
Waarvoor de financiering, vla de Natio
nale Bank, zou worden vergemakkelijkt.
Millioenen eieren
land naar het t
Millioenen eieren worden uit Neder
land naar het buitenland geëxpor
teerd, waardoor kapitalen aan deviezen
door de pluimveebedrijyen worden bin
nengebracht. Nu is het tijxi om de pluim
veestapel. welke vorig jaar ernstig door
de vogelpest is geteisterd weer op peil
te brengen.
Tot Mei heerst er grote bedrijvigheid
in de pluimveebedrijven en worden de
grote broedmachines vol gestopt met
eieren. Deze bedrijven heten „Eendag-
kuikensbroederijen" omdat, wanneer de
kuikens uit het ei komen, deze nog de
zelfde dag worden verzonden naar pluim
veebedrijven in binnen- en buitenland.
Drie dagen voedsel nemen de pasgebo
ren kuikens n.l. zelf mede.
Twee films aan de top
De films „All about Eve" en „Sunset
Boulevard" hebben ln Hollywood de
hoogste onderscheidingen van het Jaar
1950 gekregen. „All about Eve", een sa
tire op het theaterleven, levereje nog 13
andere Oscars op, n.l. voor de filmster
ren Ann Baxter en Bette Davis, voor de
vertolkers der nevenrollen George San
ders. Celeste Holm en Thelma Ritter. voor
het beste scenario en de beste regie, ge
voerd dobr Joseph Mankiewicz.
„Sunset Boulevard", de geschiedenis
van een ouder geworden filmster, kreeg in
totaal 11 onderscheidingen. Oscars ontvin
gen de hoofdrolvertolkers Gloria Swan-
son en William Holden, voor de bijrollen
Nancy Olspn en Erich von Strofieim, voor
de regie Billy Wilter en voor het scenario
Wilder Charles en D. M. Marshman.
Toscanini beëindigt zijn
loopbaan
üe dirigent Arturo Toscanini zal zijn reeks
radioconcerten in New York beperken en
mogelijk een einde maken aan zijn loop
baan. in verband met een oude kwetsuur
aan zijn knie. die hem thans last bezorgt.
Iemand uit zijn nabije omgeving zei. dat
Toscanini. die de leeftijd van 84 Jaar heeft
bereikt. Zaterdagavond zijn laatste concert
ln de symphonische reeks voor de N B c.
zou geven. Wellicht zou dit tevens zijn al
lerlaatste concert zijn.
Zoals men weet, zal Engeland op de
conferentie, die volgende maand in Mon
treal wordt gehouden, voorstellen alle
passagier» in burgervliegtuigen met het
gelaat naar de staart van het toestel te
plaatsen, teneinde „hun kansen om lucht-
rampen te overleven te vergroten". Voorts
zou worden aanbevolen de zetels ln de
vliegtuigen te versterken.
Zouden dergelijke maatregelen inder
daad de passagiers bij een ongeval meer
kans geven? Volgens de din^teur-gene-
raal van de Rijksluchtvaartdienst, de heer
J. W. F. Backer, zou men deze maatregel
technisch-theoretisch inderdaad een ver
betering kunnen noemen. Of deze facto
ren echter in de practijk nut zullen af
werpen, is zeer de vraag. Bij een werke
lijk groot ongeluk zal het maar weinig
verschil maken. Bij kleinere ongevallen
misschien iets meer. De heer Backer staat
ook sceptisch tegenover de waarde van
versterkte zetels bij een grote „crash".
Bij een ongeluk als van de Constellation,
die op Schiphol op aijn neus kwam te
staan, blijkt, dat de tegenwoordige con
structie van stoelen en veiligheidsriemen,
die aan bepaalde eisen moeten beant
woorden. ruim voldoende is. De heer
Backer is bovendien van mening, dat de
gemiddelde passagier het niet erg prettig
zal vinden, achteruit te vliegen.
Allemaal onzin
De heer James Woodruff, stationschef
van de Pan American World Airways, is
ook van mening, dat de voorgestelde
maatregelen bij kleinere ongelukken mis
schien een betere kans bieden, dat ver
wondingen aan het hoofd worden verme
den. maar dat bij dergelijke gevallen de
meeste passagiers er toch zonder schram
men afkomen. Er is al veel over geschre
ven, maar niemand beeft er tot op heden
kennelijk wat in gezien.
De bekende vlieger Smirnoff zei tegen
een verslaggever van het A.N.P.: „Alle
maal on^in. Ja. je hebt natuurlijk men
sen, die als ze in een trein stappen niet in
de wagon onmiddellijk achter de locomo-
Van de ln 1950 door België ingevoerde
auto's kwamen er 27.300 uit de Verenigde
Staten. 20.100 uit Groot-Brittannië. 15800
uit Frankrijk, 13.000 uit Duitsland. 1.600
uit Tsjechoslowakije. 1000 uit Italië en 290
uit Zweden.
In het begin van dit jaar waren er in
België naar schatting 413.000 wagens,
waarvan 265.000 personenauto's. Hierbij
moeten nog 10.500 wagen&JForden bijge
teld. die vrijgesteld zijn van verkeers
belasting.
De uitbreiding van het Belgisch wagen
park heeft zich geleidelijk voltrokken. In
1930 reden er op de Belgische wegen
143.000 voertuigen. Juist vóór de oorlog
waren het er 234.000. Na 1945 werd de in
zinking. welke zich tijdens de oorlogsjaren
had voorgedaan spoedig Ingelopen. In
1950 steeg het aantal auto's in België met
55.000 eenheden.
In verhouding tot de bevolking Is België
het meest gemotoriseerde land. Zwitser
land. Frankrijk en Nederland volgen OP
de tweede, derde en vierde plaats.
Uit de bestellingen, die tijdens de jongste
autosalon te Brussel zijn gedaan, valt op
te maken, dat de voorkeur uitgaat naar
kleine wagens
tief willen zitten. Neen. met zulke maat
regelen maak je het publiek alleen maar
kopschuw voor het vliegen. En wie heeft er
nu zin in achteruit te vliegen? Het enige
om het vlipgen nog veiliger te maken dan
het al Is, is de constructie nog sterker te
maken, de motoren nog krachtiger. En
wat te zeggen over de belasting van de
toestellen, wanneer je dat systeem van
„naar de staart kijken" zou gaan toepas
sen? Een vliegtuig moet zeer nauwgezet
worden geladen. Het komt me voor, dat
bij die manier van zitten daar niets van
terecht zou komen. Het zou de zaak maar
slechter maken en bij grotere ongeluk
ken helpt het allemaal niets. Neen, ge
loof me: Allemaal onzin".
Ook een stewardess gaf haar mening;
„Komt niets van in. want dan kijken ze
allemaal naar mij. Mijn plaats is name
lijk achterin het vliegtuig, ziet u!"
Het controleren van de broedmachine,
vooral voor de temperatuur
De dertigste dag. De kuikens worden
nadat zij uit de dop zijn gekomen on
middellijk in de uit laden bestaande
droogmachine gebracht. Enige uren
hierna vindt de verzending plaats in spe
ciale dozen. De vrouw verwijdert de
doppen, die nog tussen de kuikens liggen
De cylinder met chloormethyl. die enige
dagen geleden te Bussum werd ontvreemd,
is terecht. Twee kleuters van 4 en 5 iaar.
die uit de bewaarschool kwamen, zagen
de cylinder op het trottoir staan. Ze von
den de bus een aardig stuk speelgoed. Zij
droegen de bus om beurten en verstopten
hem in de omgeving van hun woning op
een erf in een reeds jaren niet gebruikte
handkar. Toen een buurvrouw het radio
bericht hoorde herinnerde zij zich d«
twee knaapjes bij de handkar. Zij atelds
de politie op de hoogte en inderdaad werd
de cylinder met het gevaarlijke gas ge
vonden.
Luitenant bij avondoefening
door jeep overreden
Bij een militaire avondoefening in de
omgeving van Apeldoorn is Woensdag
avond de eerste luitenant van het depot
der Koninklijke Marechaussee W S.
Eschauzier uit Den Haag door een jeep
overreden en op 6lag gedood. Zijn stoffe
lijk overschot zal Maandagmiddag a.s. met
militaire eer op de begraafplaats Oud Eik
en Duinen in Den Haag ter aarde worden
besteld.
Paulusherdenking in April
Een aantal predikanten van de Her
vormde, Doopsgezinde, Remonstrantse,
Gereformeerde. Lutherse, Baptisten en
Vrij Evangelische gemeenten tf Utrecht,
alsmede een pastoor van de Oud-Katho
lieke Kerk. hebben een interkerkelijk
comité gevormd, dat het initiatief heeft
genomen tot een Paulusherdenking in
April aanstaande.
De historici hebben over het juiste
jaartal geen overeenstemming kunnen
krijgen, maar aangenomen wordt, dat het
ongeveer in het jaar 51 was, toen de
apostel Paulus in Macedonië voet aan wal
zette. Het zal dus in het lopende jaar
negentien eeuwen geleden zijn, dat het
Evangelie naar Europa werd gebracht en
het is dit feit en niet de herdenking
van een bepaald persoon dat met de
Paulusherdenking onder de aandacht
wordt gebracht.
In verschillende andere plaatsen van
ons land worden eveneens voorbereidin
gen getroffen voor een herdenking. Zo
zal ln Den Haag een grote bijeenkomst
worden gehouden en in Friesland wordt
een streekherdenking georganiseerd. In
Dokkum wordt in de Grote Kerk het ora
torium Paulus, van Mendelssohn, uitge
voerd en in honderd kerken in de om
geving zal aan de herdenking van de
komst van Paulus eveneens aandacht
worden geschonken.
Wandaden van drie in dwaze
uniform geklede jongens
Drie Jongelieden uit Delft, die al een
half jaar gevangen zitten, gaven voor de
Haagse rechtbank grif het bedrijven van
een aantal diefstallen en baldadigheden
toe. Zij hebben onder andere in „club
verband" op 9 September 1950 een ijzeren
hek, een paar palen, basaltblokken en
ijzeren deksels op de rails van de «Ppor-
baan tussen Delft en Schiedam gelegd
met de bedoeling een trein te laten ont
sporen. De controlerende blokwachter
vond de obstakels, zodat ongelukken uit
bleven. De jongens hebben voorts in
Delft en omgeving telefoondraden door
gesneden. bliksemafleider» vernield, kip
pen gestolen en verder autokussens en
een dekzeil bij een autosloperij ontvreemd.
Dezé jongens, van 17 tot 19 jaar oud,
hadden een „club van saboteurs' ge
vormd en droegen dwaze uniformen en
onderscheidingstekens. Zij hadden een
„hol" op een verlaten zolder. Zij noem
den zich „communisten", hoewel zij naar
de mening van de officier van justitie
geen flauw benul hadden, wat deze
ideologie inhoudt". De jongens hebben
elkaar met dwaze bedenksels -opge-
lierd" en zij vormden een bendetje, aat
in wilde anarchie uit was op het ver-
COHFEREyTlE OVER EUROPEES LEGER
Op het Franse ministerie van buiten-
landae zaken la giateren de eerste verga
dering begonnen van de conferentie over
de vorming van een Europees leger. De
Franse minister van buitenlandse zaken.
Robert Schuman. die als voorzitter op
trad. sprak een kort 'openingswoord. HU
schetste in grote lUnen het Franse memo
randum voor de organisatie van een Euro
pees leger, dat zijn regering als basis voor
de besprekingen zou voorstellen.
Schuman zei. dat, als het Franse plan
een vertraging der Atlantische defensie
zou betekenen, men het zonder aarzeling
zou laten varen. „Niets dient ons van de
Atlantische defensie af te leidenHet
Pact voorziet wel in bepaalde behoeften
doch er blijft nog steeds het ..Europese
vraagstuk". Europa moet georganiseerd
worden en men moet over „het verouder
de nationalisme" heenstappen. De orga
nisatie der Atlantische defensie en die der
Europese defensie moeten elkaar aanvul
len.
Het fundamentele punt ln het Franse
plan is het voorstel dat een boven-natlo-
AFLOSSING J NEDERLANDSE
STAATSLENINGEN 1151 I EN 1556 II.
Het mintsterio van Financiën deelt mede.
dat van de 3' Nederlandse staatslening 1350
en van 3'V» Nederlandse staatslening 1330
tweede uitgifte, op 15 Maart 1851 aflosbaar
zal worden gestéld l/100ste deel van de op die
datum uitstaande bedragen dezer leningen,
zijnde van de VW'* lening 1950 2 000.000. en
van de 3'lt'l» lening 1950. tweede ttglfte
4.300 000. of zoveel meer of minder als uit
het systeem van uttlottng op eindcijfers van
de nummers der schuldbewijzen en afronding
van de aflossing op de inschrijvingen 'n de
schuldregisters zal voortvloeien
De uitloting van schuldbewijzen zal geschie
den op 26 Februari 1951 te 9 30 uur tn bet
gebouw van het ministerie van Financier,
te 's-Gravenhage. Uitgeloot zullen worden
tien reeksen sohuldbewljzen. De aflossing cp
de inschrijvingen ln de schuldregisters dezer
leningen zal naar evenredigheid geschieden,
met dien verstande dat op 15 Maart 1951 een
honderdste gedeelte van het op die datum
op elke rekening uitstaande bedrag zal
worden aflosbaar gesteld. Het per rekening
af te lossen bedrag wordt afgerond op 1000
of een veelvoud daarvan.
naai leger zou komen in de plaats van de
nationale legers.
Op voorstel van de Belgische minister
van buitenlandse zaken, Paul van Zee
land. is Hervé Alphand. Frans vertegen
woordiger in het permanente comité van
de plaatsvervangers van het Atlantiaehe
Pact, tot voorzitter van de conferentie
gedurende de gehele zitting gekozen.
Westerling naar de Molukken?
Volgens een correspondent van het
Parijse blad Figaro is Westerling onder
de naam Petrus Lambrechts onlangs per
particulier vliegtuig te Tanger aangeko
men. Hij is vergezeld van een eigen lijf
wacht en geeft voor „handelsbediendete
zijn. Verder zou het doel van zijn reis zijn,
de Molukken te bereiken, waar hij rustig
aan zijn memoires zou willep .werken.
Wat ook van dit verhaal waar moge zijn
het nog niet door Indonesië bezette deel
van de Zuid-Molukken lijkt ons niet de
meest voor de hand liggende plaats voor
een man, die een rustig plekje zoekt om
te schrijven. Red.
Op de scheepswerf „De Dollard' te
Landsmeer wordt de „Prins Hendrik'
van het Koninklijk Ondenoijsfonds van
een nieuw dek. een nieuwe stuurhut en
van nieuwe mastkokers voorzien. Boven-
krijgt het schip een nieuwe laag verf
nielen van installaties, desnoods ten koste
van mensenlevens. Zij wilden zich laten
gelden en door hun „sabotage" de be
staande wereldorde vernietigen.
Volgens psychiatrische rapporten was
de een licht debiel, de tweede vermin
derd toerekeningsvatbaar en de derde
normaal.
Tegen de een werd voor diefstal vier
maanden en wegens het in gevaar bren
gen van het railverkeer een jaar tucht
huis geëist. Tegen nummer twee een jaar
en negen maanden jeugdgevangenis en
legen de derde twee jaar jeugdgevangenis.
Uitspraak 1 Maart.
Een belangrijk strijdmiddel in Korea
vormen spijljers van vier centimeter De
leiding van de geallieerde luchtmacht
heeft gemerkt, dat de Chinezen tengevolge
van de absolute beheersing van de lucht
door de geallieerde luchtmacht practiach
er van hebben afgezien, om hun auto
konvooien overdag te laten rijden. Zolang
het daglicht ls houdt de vijand zijn
colonnes, behendig gecamoufleerd, bewe
gingloos. Bij het vallen van de avond
worden zij in beweging gebracht, voor
zichtig met gedoofde lichten voortrijdend.
Het is om deze tactiek te dwarsbomen,
dat de lichte Amerikaanse bommenwer
pers op zekere dag 3.700.000 spijkert
hebben gestrooid op de wegen, die door
de Chinese convooien worden gebruikt.
Een woordvoerder van de luchtmacht
heeft verklaard; „Als wij er in slagen,
de vijandelijke convooien .tijdens^ de nacht
op te houden, dan kunnen wij een einde
maken aan de oorlog".
Het middel is eenvoudig en doeltreffend:
de vrachtwagens rijden over de spijkert
en banden springen. Dit brengt het con-
vooi tot 6taan. De Chinezen hebben
slechts één verdedigingsmiddel: uit hun
wagens stappen en de spijkers oprapen,
hetgeen zij niet in het donker kunnen
doen.
Een groep communistische dissidenten
heeft het initiatief genomen tot het hou
den van een congres van alle richtingen,
die de Cominform vijandig gezind zijn,
onder de naam ..Congres van de Com
munistische Unie", zo meldt het blad „II
Momento". Het blad geeft voorts te ken
nen. dat bovendien de vertegenwoordigers
van een groep, die het tegen de Comin-
formpolitiek heeft opgenomen, zonder ont
slag te hebben genomen uit de commu
nistische partij, aan het congres zullen
deelnemen.