Bij het personenvervoer is uiterlijk nog niet veel veranderd Verzekeringswezen en risico's bij de credietverlening Op den duur zal bromfiets plaats maken voor de scooter Het principiële wantrouwen B.T.C. heeft reeds grote belangen door overnemingen op basis van vrijwilligheid Grote concurrentie in toerwagenbedri j f Am. kolen voor Engeland in Rotterdam gelost Uitbreiding Italiaanse ijzer- en staalindustrie Beleggingspolitiek van verzekeraar moet gericht zijn op eigen belangen Risicoloze beleggingen bestaan niet Belgische Fairey-fabriek gaat Meteors bouwen Vele industrieën denken er over bromfietsen ter beschikking te stellen vgn werknemers Bedrijfszekerheid moet nog groter worden Westduits agrarisch plan Algemene prijsverhoging voor de Westduitse landbouwprodneten Speciale aandacht voor de Duitse tuinders Radio-actieve speur- stoffen Gevechten in China Kabinetscrisis op til in Griekenland Dolf kwam de „rotte appeltjes" halen Het Lied van 't Kievitsei •tweede BLAb - PAGINA 2 ■WOENSDAG 21 FEBRUARI 1951' WEGVERVOER IN ENGELAND - III (Van een medewerker). "Tén van de merkwaardigste feiten b(j J-J de huidige stand van «aken in het En gelse personenvervoer over de weg is. dat hoewel nog geen enkele busonder neming is genationaliseerd in de eigen lijke zin van het woord, van de 44 grootste ondernemingen 21 worden gecontroleerd door de British Transport Commission, terwijl de B.T.C. aandelen heeft (doch niet de meerderheid) in 21 andere. De ver klaring van deze merkwaardigheid is echter vrij eenvoudig. De Transport Act bepaalt namelijk, dat •lechts bedrijven kunnen worden genatio naliseerd, wanneer voor het gebied van hun diensten een „area scheme" een streekplan is goedgekeurd en een samenvoegen van bedrijven of reorgani satie daardoor noodzakelijk wordt Tot nog toe is echter nog geen enkeLstreekplan voltooid en de B.T.C. is dus ook nog niet kuhnen overgaan tot verplichte over neming van bedrijven. Men vraagt zich zelfs wel eens af. of het ooit zover zal komen. Engeland kent in sterke mate het streekbedrijf. Vijfhonderd bussen per streekonderneming is heel gewoon (er zijn er met ver over de duizend!) Sommige van déze ondernemingen bedienen dan ook vaak een gebied van enorme omvang, soms zo groot als half Nederland. Deze grote streekondernemingen verzorgen de voornaamste diensten in hun gebied, waar bij dan dikwijls secondaire diensten van meer locaal belang worden verzorgd door kleinere ondernemingen. .In de grote steden is het zuiver locale vervoer vanzelfsprekend in handen van afzonderlijke ondernemingen, vaak ge- meehtelijke of semi-gemeentelijke. Reeds b(j het uitgeven van de vergun ningen is op alle mogelijke wijzen met de belangen en de behoeften van de gebrui kers rekening gehouden en het valt de Road Passenger Executive dan ook heel moeilijk, plannen op te stellen, die in een bepaald gebied nog tot verbetering kunnen leiden. Twee jaar lang is men nu al bezig met een ..area scheme" voor het Noorden, maar er is veel critiek op en vorderingen zijn eigenlijk nog niet gemaakt. Een voor het Oosten opgesteld plan heeft men ge heel laten varen en een nieuw plan op kleinere schaal is nu in de maak. frijwillige overnam ing Dat de B.T.C. desondanks een groot deel van het autobusverkeer beheerst, vindt zijn grondoorzaak in de nationalisatie van de spoorwegmaatschappijen, die omvang rijke belangen bij het personenvervoer langs de weg hadden. Op deze wijze ver wierf de B.T.C. een belangrijk aandelen- paket in enkele grote autobusondernemin gen. De volgende stap was de vrijwillige overneming door de B.T.C. (eert normale koop dus, al had de B.T.C. reeds een groot deel van het aandelenkapitaal in handen) van de Tilling-groep, die op ha&r beurt weer nauw gelieerd was met een ander groot concern, British Electric Traction. De Tilling-groep was de grootste com- 'binatie van autobusbedrijven, omvat tende 17 van de 44 grootste ondernemin gen met een totaal van ongeveer 8500 bussen. Op deze ondernemingen heeft de B.T.C. nu dus de absolute controle, al zijn enkele aandelen nog in andere han den. De B.T.C. verkreeg tevens grote belangen in British Electric Traction, omvattende 20 ondernemingen met ruim 10.700 bussen, hoewel zij niet de meer derheid van het aandelenkapitaal ver kreeg. Vervolgens werd het vrij grote Red and White concern overgenomen, evenals een aantal kleine ondernemingen (in totaal zijn zeven concerns of ondernemingen overgenomen). Het gevolg is, dat er slechts twee kleine gebieden zijn. waarin de B.T.C. nog geen belangen heeft. Door de overname van de' Scottish Omnibusses Group beheerst de B.T.C. thans geheel Schotland. Tot nog toe is in de overge nomen bedrijven een bedrag van ruim 80 millloen pond sterling geïnvesteerd. Niets veranderd Het publiek merkt van dit alles weinig Of niets. Alle bedrijven rijden nog onder hun eigen naam en onder hun oude direc tie en slechts in enkele gevallen zijn dien sten samengevoegd of overgegaan van de ene B.T.C.-onderneming naar de andere. In sommige districten concurreren zelfs twee door de B.T C. gecontroleerde onder nemingen met elkaar! Ook in verscheidene van de 94 gemeen telijke ondernemingen (met bijna 20.000 bussen) heeft de B.TX. belangen. Het werk van de Road Passenger Executive is bij dit alles anders dan bij de Road Haulage Executive beperkt gebleven tot het maken van plannen en het geven van adviez'en, vooral op boekhoudkundig ge bied. aan de door de B.T.C. gecontroleerde ondernemingen. De netto-inkomsten uit de exploitatie van het personenvervoer langs de weg (voor rentebetaling, etc.) be droeg voor de B.T.C. in 1949 ruim 7 mll- lioen. Van coördinatie is Intussen weinig te Zoals wij in ons blad van 8 Februari 1.1. meldden, was men van plan. schepen met Amerikaanse steenkool voor Enge land in Rotterdam te lossen. Inmiddels zijn reeds vijf schepen van ra. 10.000 ton in Rotterdam aangekomen. De lading werd door de Rotterdamse Kustvaart Centrale N V. gelost en met kleine schepen naar Engeland vervoerd. D<tf hierbij snel werk werd verricht, blijkt daaruit, dat verleden week de ..New Rochelle Victory" van ongeveer 9000 ton In 37 uur werd gelost. Nog een zesde schip, de ..Whittici Victory", geladen met kolen, voor Engeland bestemd, doet Rot terdam nog aan. Deze wijze van verladen betekent een groot voordeel voor de Engelse ontvan gers. daar de kolen dadelijk naar de plaats van bestemming worden gebracht, zonder dat overslag in wagons en transport over land nodig is. Bovendien is door de goede outillage van de Rotterdamse haven zeer snel lossen mogelijk. Britse verliezen In Korea. De Britse mi nister van defensie. Shinwell. heeft in het I.ageihuls verklaard, dat de Britse verliezen in Korea 143 doden. 442 gewonden. 244 vei misten en 61 gevangenen bedragen. De Ame- i ikaanse ve: liezen. 48.033. waaronder 8.154 doden.noemde Shinwell ernstig. bespeuren, zoals uit het bovenstaande reeds duidelijk zal z(jn. Ook coördinatie met het spoorwegverkeer ontbreekt nog. Nergens z(jn totnogtoe onrendabele spoorlijnen gesloten en vervangen door autobuslijnen. De particulieren Wat met de overgebleven particuliere bedrijven, meest kleine, zal gebeuren, is nog niet zeker en het is moeilijk, voor spellingen t.a.v. de naaste toekomst te doen. Wel staat vast. dat het autobus- en toerwagenbedri]f de conjunctuur thans legen heeft. De kosten, w.o de belasting, zijn gestegen en tariefsverhoging voor de vaste lijnen was daarom noodzakelijk. Daarbij is het aantal passagiers als ge volg van de grotere schaarste van het geld aanzienlijk afgenomen. Ook de Express Services, de sneldien- sten over grote afstand, waarvan in hoofd zaak door vacantiegangers gebruik wordt gemaakt, hebben het vorige jaar een terugslag te zien gegeven, al zijn nog goede winsten gemaakt. Moeilijker hebben het de exploitanten van ondernemingen, die zich toeleggen op dagtours en het verhuren van bussen aan gezelschappen. De concurrentie op dit ge bied is zeer groot, daar voor dit laatste soort werk geen vergunningen zijn ver eist. De tarieven zijn dan ook het vorige jaar met 25 procent gedaald. En dit on danks de gestegeft kosten! In toenemende mate ondervinden deze bedrijven concurrentie van de B.T.C.- ondernemingen en tegenwerking van de spoorwegen. Voor het organiseren van vaste excursies is wel vergunning vereist en nu verscheidene ondernemingen ver gunning hebben aangevraagd voor het instellen van regelmatige tourdiensten op Londen in verband met het Festival of Britain wordt de politiek van de B.T.C. duidelijk. Vraagt een B.T.C.-bedrijf een vergunning aan. dan is er van de zijde van de spoorwegen geen oppositie, doch tegen alle andere aanvragen zijn be zwaarschriften ingediend. Het is voor de exploitanten een gelukkige omstandigheid, dat de licensing-authorities de met het verlenen van de vérgunning belaste per sonen zulk een grote mate van zelf standigheid en onafhankelijkheid tonen. Een groot deel van de ondernemers is aangesloten bij de Passenger Vehicle Ope rators' Association. De verstandhouding van deze organisatie met de regering is slecht en er is niet meer contact dan hoog nodig wordt geoordeeld. Het wagenpark is vrij modern, vooral dat van de toerwagenondernemers. Het vorige jaar is de maximumbreedte voor autobussen verhoogd, doch daarmee was men juist twee jaar te laat. daar de meeste ondernemingen na de oorlog een groot aantal nieuwe bussen hebben aan geschaft. Buitenlandse tours Bevreemdend Is. dat de Engelse toerwagenondernemers zeer weinig be langstelling tonen voor tours naar het buitenland. Men ziet daarin, naar de secretaris van de organisatie ons ver telde. weinig heil Het vorige jaar hebben dan ook slechts ruim twintig ondernemers hun bussen het Kanaal laten oversteken voornamelijk voor ritten naar Zwitserland. Frankrijk. Italië en Scandinavië. In totaal werden ruim 500 bussen naar het Continent getransporteerd. Sommige bleven in Frankrijk gestationneerd. De meeste van deze toerwagens bieden plaats aan 21 passagiers, doch verscheidene on dernemers hebben hun bussen niet kunnen volboeken. vooral na de gebeurtenissen in Korea. De transportkosten van de toerwagens zijn zeer hoog. hetgeen natuurlijk belem merend werkt. Wellicht zou het nieuwe veer Tilbury—Rotterdam hierin verbete ring kunnen brengen, maar veel verwacht men er niet van. Men voelt er nu eenmaal weinig voor. Het is'echter de vraag, of deze houding bij de toenemende concur rentie zo zal blijven. Ontwaken de Engelse ondernemers eenmaal, dan zal dat een strop zijn voor vele Nederlandse en andere buitenlandse (Franse onderne mingen. welker bussen nu vaak door En gelse reisbureaux worden gecharterd. (Slot volgt). Met het in gebruik nemen van de hoog oven in Piombino (fabrieken van het staatsbedrijf Tlva aan de ttaliaanse kust tegenover het eiland Elba) nadert de volgens plan ter hand genomen uitbrei ding van de Italiaanse ijzer- en staal industrie haar voltooiing. Tn de komende twee jaar worden met korte tussenppzen hoogovens, staalovens en walsvyerken in bedrijf genomen De drie Piombino. Bagnoll en Cornig- liano zullen hypermoderne bedrijven worden, die met hun kosten op de inter nationale markt kunnen concurreren. Bedrijven die in de oorlog zwaar hebben geleden, worden nu ondernemingen, die meer kunnen presteren dan ooit tevoren. Het meest is de Ilvo-fabriek Piombino gevorderd, die met de nieuwe hoogoven per jaar 228 000 t ruw ijzer produceert. De staalfabrieken zijn eind 1951 gereed en produceren met 5 Martin-ovens 270.000 t per jaar De walsinstallaties. die per jaar 250.000 t grof halffabrikaat leveren, worden op het ogenblik gemoderniseerd. Belangrijk is ook de besparing van schroot in Piombino. Het zusterbedrijf Bagnoli (bij Napels) stelt zijn drie hoogovens in Maart in be drijf (per jaar 385.000 t. ruw ijzer) en in Mei zijn staalfabrieken (3 Thomasovens. 5 Martinovens), die per jaar 360 000 t. ruw staal zullen voortbrengen. Daarbij ko men tegen eind 1951 twee walswerken voor 220 000 t per jaar voor kleine pro fielen Iets langer duurt de voorbereiding bij de SIAC-fabriek Cornigliano (Genua), waar de hoogovens met een jaarlijkse capaciteit van 430 000 t. over een jaar in bedrijf, worden gesteld en de staalfabrie ken (5 Martinovens; 500 000 t. per jaar) in Maart 1952 m.et de productie zullen be ginnen De installaties zijn in hoofdzaak uit de V S. afkomstig en van het nieuwste model. Op de „Verzelceringsdag 1951", dezer dagen in Pulchri Studio in Den Haag gehouden, hebben verschillende sprekers onderwerpen van algemeen economi sche en financiële aard besproken. Als de belangrijkste voorwaarden voor de gezonde beleggingspolitiek van de verzekeringsmaatschappijen worden even wicht in de Nederlandse betalingsbalans en grotere zuinigheid in de staatsuit gaven beschouwd. De eerste spreker, lr H. J. Keus ontwik kelde de volgende stellingen: 1. Zolang de regering vasthoudt aan een politiek van goedkoop geld. die defi citspending tot inzet en inflatie tot ge volg heeft; 2. Zolang zij een fiscale poli tiek bestendigt, die de kapitaalvorming in de onderneming en daarmee de conti nuïteit in de weg staat; 3. Zolang de libe ralisatie van het handelsverkeer niet door liberalisatie van de guldenVordt gesteund, met andere woorden, zolang niet op con vertibiliteit van onze valuta wordt aan gestuurd: 4 Zolang de regering consoli datie. die tot schuldaflossing en crediet- beperking dient te leiden, blijft afwijzen; 5. Zolang bij het sociaal wenselijke het economisch mogelijke niet praevaleert, omdat dit politiek onmogelijk heet; 6. Zo lang de onvoldoende mobiliteit van kapi taal door restricties en van arbeid door te ver reikende sociale maatregelen de productiviteit in de weg staat; 7 Zolang sparen geen kapitaalintering uitsluit; 8. Zolang de beurs haar functie niet in volle omvang kan vervullen; 9. Zolang de re gering ons volk niet op de juiste wijze voorlicht of laat voorlichten, en weigert de tering naar de nering te zetten en een voorbeeld te geven; zolang dient bij trans formatie van institutioneel geld in risi codragend'kapitaal op grote schaal de grootste voorzichtigheid te worden be tracht. Zelfs bij een aanvankelijke beperking tot kapitaaltransfusie dient vast te staan, dat gezonde balansverhoudingen bestaan of met behulp van reorganisaties wordën bereikt, die de reële basis voor credietver lening voor de financiering van een rou lerende productie en dito goéderenvoor- raad vormen. Institutionele beleggers De heer Th. Ligthart baseerde zijn be toog op de volgende stellingen: De beleggingspolitiek van de verzeke raar moet uitsluitend gericht zijn op de beste behartiging van de eigen belangen. Hij mag dus niet tot een bepaald soort beleggingen overgaan op grond van een algemeen belang. Het beleggen in ..risi codragend" kapitaal moet dus zijn grond vinden in het belang van de verzekeraar. De veelgebruikte term ..risicodragend ka pitaal" doet veronderstellen, dat de mo gelijkheid van risicoloos beleggén ook be staat. Dit is echter onjuist. Bij beleggen kan slechts sprake zijn van meer of min der risico, verder niets. Een levensverzekering-contract is een langlopend contract, waarbij de verzeke raar het risico van abnormale sterfte, stijging van kosten en wijziging vart de rentestand loopt. In de bewogen tijden sinds de afloop van de eerste wereldoorlog heeft de be leggingspolitiek van verzekeraars wijzi gingen ondergaan, die toegeschreven mo gen worden aan het verlangen naar ver mindering van het risico door spre ding en selectie. Na de tweede wereldoorlog zUn de spaarmogeiykheden bd de particulie ren sterk verminderd en hebben deze zich opgehoopt bU de institutionele beleggera. Tegelijk ontstond een grote vraag naar kapitaal, dat men de naam ..risicodra gend" gaf cn zij die dit nodig hadden, richtten natuurlijk hun blik op de ver zekeringsmaatschappijen. De verzekeringsmaatschappijen zochten naar verdere spreiding van hun belegging omdat Öe oude beleggingsmethoden niet steeds bevrediging gaven. Zo naderden vraag en aanbod elkaar en kon de in dustrie op betrekkelijk lange termijn soms terecht bij institutionele beleggers, waar bij aan verschillende nader te bespreken voorwaarden voldaan moest worden. Overheveling van kapitaal Als derde spreker heeft drs. J. F. Posthuma de volgende stellingen ontwik keld: Principieel gezien is de taak van de In stitutionele beleggers het beleggen van de hun toevertrouwde fondsen in de risico mijdende sector Door de structuurveran deringen. die in de economische ontwik keling op de kapitaalmarkt zijn ontstaan. zijn de foj beleggers mate gestegen. De investeri; 1945 zeer men. dat i ringen van de volk. vei en reserveringe' drijfsleven. Mei besparingen. v« vingen en ïesci ren de investerii Stan Laurel en Oliver Hardy, waar wij even hard om lachen (of niet) als vorige generaties om Watt en '/«Watt, hebben zich na een kortstondige breuk, weer met elkaar verzoend. Dit betekent, dat zij elkaar weer in volle overgave vredelie vend te lijf zullen gaan met alle ingre diënten, die zich daartoe lenen en waar van ook deze taart en deze bloemen, die de hereniging bezegelden, zo veelvuldig deel uitmaken. die aan de institutionele toevertrouwd, in hoge Nederland z(jn sinds •st. Men kan aanne- 2 jaren die investe- bedragen dan de som ran het Nederlandse et de afschrijvingen het Nederlandse be. ook zeggen, dat de rd met afschry- onvoldoende wa- financieren Daar de Nederlandse betalingsbalans niet in evenwicht is. zal het noodzakelijk zijn. de investeringen te verminderen en de con sumptie te beperken. Het regeringsbeleid zal hiermee zeer ernstig rekening moe ten houden, waarbij men niet uit Het oog moet verliezen, dat een te grote beperking van de investeringen de werkloosheid zal bevorderen, terwyi een te grote beperking van de consumptie nadelig op de arbeids markt zal kunnen werken. Men zal de beide maategelen in onderling verband moeten trachten te treffen. In dit verband moet er op worden ge wezen, dat er reeds een kapitaaltekort bestaat in de risicomijdende sector Men kan tot de gevolgtrekking komen, dat het dan ook niet noodzakelijk is te trach ten. uit deze sector kapitaal over te he velen naar die sector, die bereid is de economische risico's te aanvaarden, omdat kan worden verwacht, dat door de ver mindering van de investeringen die niet terstond productief werken het genoemde kapitaaltekort zal verdwijnen. Men zal echter onder alle omstandigheden met een zekere overheveling van de risico mijdende sector naar de risicodragende sector rekening moeten houden. Polis gekoppeld aan koers De Indirecte credietverlening van de institutionele beleggers aan het Neder landse bedrijfsleven, alsmede de indi recte deelneming in 'het risicodragend kapitaal van Nederlandse bedrijven, moet van zeer grote betekenis worden geacht. De directe credietverlening alsmede de directe deelnemingen moeten door insti- Teneinde de aflevering van Gloster ..Meteor VIII" straaljagers aan de Bel gische luchtmacht te bespoedigen, heeft de Gloster vliegtuigenfabriek, een over eenkomst gesloten met de Fairey vlieg tuigenfabriek om onmiddellijk met de fabricage van de genoemde toestellen te beginnen in de fabriek varf „Avions Fairey" bij Charleroi in België. Aldus meldt de Times. Am. steunprijs voor katoen Het Amerikaanse departement van Land bouw heeft bekend gemaakt, dat de basis- steunprijs voor katoen van de oogst 1951 minstens 29 68 doliarcen'j per lb. voor middling inch katofn zal bedragen, ver geleken met verleden iaar 27.90 cents. In welke mate de steunprijzen voor de ver schillende soorten en vezellengte en pro ductiegebieden zullen afwilken. zal later worden bekend gemaakt. Katoenhandelaars te New Yofk be schouwen deze bekendmaking als een nieuwe poging van het Departement om oe landbouwers aan te moedigen hun ka toenproductie dit jaar met minstens 60''» t? verhogen. DE BROMFIETS ECONOMISCH BEZIEN De simpele kleine motor, of die nu. aan een doodgewone fiets is bevestigd, èf een wezenlijk onderdeel uitmaakt van een technisch goed doordachte motorscooter, brengt in het gehele sociale en Industriële leven van deze tijd zoveel dicp-ingrtJpen- de verandering, werpt zoveel nieuwe pro blemen op. dat dit bijzondere vraagstuk meer aandacht verdient dan zelfs de bU- kans 100.000 belangstellenden op de jongste tentoonstelling te Amsterdam daaraan hebben besteed. De moderne techniek heeft tot dusver in de eerste en voornaamste plaats aan- aacht gehad voor de menselijke arbeids kracht in het directe productieproces. In plaats van handzaag en schaaf kwam de rfiachine: hijswerktuigen en forktrucks vervingen de brute menselijke spierkracht In het totale arbeidsproces echter speelt ook de verplaatsing van de arbeider bui ten het fabrieksterrein een rol van grote betekenis om het even of het daarbij gaat om het zich verplaatsen «m de reiziger, de controleur of de verkoper of om de dagelijks twee keer ondernomfen reis van woonplaats naar werkplaa's. De gewone fiets was in rlcn beginne een sportinstrument; op dit ogenblik is 't voor al een werktuig om iedere dag van en naar het werk te gaan. De arbeider échter die iedere ochtend en iedere namiddag zijn uurtje fietst en daarbij 16 tyn aflegt, ver bruikt met dit persoonlijke transport pre cies evenveel energie ah de bankwerker die ruim vijf uur aan de draaibank staat! In beide gevallen gaat het om een energie- omzet van ongeveer 2 x 300 calorieën. Al deze energie is in feite verloren energie En het is begrijpelijk, dat er in Nederland op dit ogenblik ondernemers zijn die zeer ernstig overwegen hun arbei ders fietsen met hulpmoW ter beschik king te stellen, öpdat zij nfn op hun werk komen in de toestand van een man'die al 2"« uur zware arbeid achter de rug heeft! Uit de aard der zaak brengt dft vooruit zicht tal van bijzonder-- vraagstukken naar voren. Er zijn gtot.? bedrijven die. doordat hun arbeiders in bepaalde centra bijeen wonen, deze het besi per bus ver voeren. Het beschikbaar s'ellen van een ..gemotoriseerde fiets" betekent dat de on dernemers niet alleen voor de onderhouds- en rijkosten moéten opkomen, maar oak voor eventuele reparatiekosten. En ten slotte zal de overheid in het beschikbaar stellen van zulk een ..personalistisch" ver voermiddel Wellicht een verkapte loons verhoging zien. waartegen verschillende bezwaren zouden kunnen bestaan Omwenteling Dit alles doet echter «eer. afbreuk aan het feit dat met name ons .3r.d zich op het ogenblik aan de vooravond bevindt van een geweldige omwenteling op verkeers- en vervoersgebied een omwenteling die zeer v'èrgaande gevolgen zal hebben. Wat een sterke uitbreiding van he'. individuele motorvervoer betekent voor het verkeer in or.s land hebben wij al eerder aan be schouwingen onderworpen Reeds houden regering en vakgroepen zich bezig met een ernstig onderzoek, waarbij in de eerste plaats een zuivere defimUe van de ver schillende groepen van «cniotoriseerd in dividueel vervoer gevoru.en zal moeten worden, terwijl daarboven dan nieuwe regels voor het gebruik '-an de weg autoweg of rijwielpad gevonden zullen moeten worden Belangrijker echter nog !ijken ons op dit ogenblik de vraagstukken d'e er zioh voor de industrie, voor de fabrikanten van ge motoriseerde rijwiélen. motorfietsen of motorscooters voordoen. En de tijd waar in men dit probleem can de technische zijde slechts met lapmiddeltjes benaderde want veel anders kan men de jongste snelle ontwikkeling van de fiets-met-hulp- motor eigenlijk niet schetsen is wel haast voorbij. Rekent men slechts met technische over wegingen dan ontkomt .r.en niet aan de conclusie dat hèt personalistisch motor vehikel van de naaste toekomst een over gang zal zijn tussen fiets, scooter en mo torrijwiel. Voor de neutrale en niet voor ingenomen beschouwer is een fiets, zoals wij die in Nederland kennap. eigenliik een ..kunstemakersinstrument" en een ..brom fiets" een onding. Want de fiets móest dit ongunstig zwaartepunt hebben, wijl het feit dat zij door middel van trappen wordt voortbewogen, de grot? r.fstand tussen zadel en krengstang bepaalt. Afgezien van het feit. dat de wet een fiets met trappers plus motor, als fiets en niet als motorrijwiel beschouwt, is de toekomst uit de aard der zaak aan een transportmiddel dat met de motor als enig aandrijvirtgsmiddel. een veel lager zwaartepunt en een veel gerin gere afstand tussen zitplaats en wegheeft dan de fiets. Een nieuw landbouwprogram. dat de kosten van het levensonderhoud met wel licht tien procent zal doen stijgen, zal Woensdag door het Westduitse kabinet worden behandeld. Door dit programma wil de regering onder meer tegemoet komen aan de sedert lang door de Duitse boerenorganisaties uitgeoefende druk tot een algemene verhoging van de prijzen van landbouwproducten. Doel van het plan is om de Duitse landbouw een ver hoging der opbrengsten met minstens een milliard mark te garanderen Daardoor zullen de landbouwprijzen met de ge stegen industrieprijzen in overeenstem ming worden gebracht. De waarde der agrarische productie bedroeg in 1949 elf milliard mark. De prijsverhoging zal voor granen kun nen geschieden door een verhoging van de vastgestelde prijzen met rond dertig procent. Deze prijzen waren een half jaar tutionele beleggers met bijzondere zorg \vorden bekeken. In de laatste tijd zUn er stemmen opge gaan. aldus drs Posthuma. die pleiten voor het uitgeven van polissen welke geen recht geven op een vaste uitkering doch waarbij de uitkering afhankelijk zai zijn van de koers van de aandelen en de ver kregen dividenden/ Het verdient aanbe veling ondanks het feit. dat bekend is. dat men reeds eerder over deze soort po lissen heeft gcdalcht. ernstig na te gaan of deze soort verzekering niet kap worden ontwikkeld. geleden reeds aanzienlijk verhoogd, doch liggen nog altijd aanzienlijk beneden de wereldmarkt. De verhoging der prijzen voor melk. groenten en fruit, die even eens door de boerenorganisatie bepleit is en volgens dr Adenauer door de regering in overweging is genomen, zal evenwei handelspolitieke maatregelen in het ge ding brengen. In een bespreking, welke de leiding van het Deutsche Bauernverband enkele da gen geleden met dr Adenauer en enkele leden zijner regering heeft gehad heeft verklaard, dat het op de eerste plaats nodig is voor groenten en fruit de eigen productie, de invoer en de behoefte met elkaar in overeenstemming te brengen Men zou het in de gemengde Duits- Franse deskundigencommissie voor groenten en fruit en het in dp onderhan delingen met Zwitserland en Oostenrijk overeengekomen systeem der leverings termijnen ook tegenover andere handels partners moeten doorvoeren, zo verklaarde de kanselier De regering zal naar hij toezegde bijzondere aandacht wijden aan de noodtoestand, waarin de Duitse tuin ders zich bevinden Deze noodtoestand is volgens de Duitse boeren uitsluitend te wijten aan de overmatig geachte Impor ten onder meer uit Nederland. Wij beseffen dat het noodzakelijk en ook verstandiger is de eigen productie te verhogen, dan alles uitsluitend op de export te zetten, aldus dr Adenauer. De kanselier heeft tegelijk tegenover de Duitse boerenorganisatie evenwel laten doorschemeren, dat deze haar verwach tingen niet te hoog mag stellen Hij stond namelijk voor de moeilijkheid een balans te vinden tussen de belangen van land bouw en industrie. Een dergelijk instrument biedt in wezen oe scooter Dat de industrie inderdaad in deze richting wil gaan. bewezen op de RAI de producten van Mote Guzzi en van Eysink. die beiden met een tussenvorm van motorfiets en scooter kwamen. De industrie pleegt echter en terecht, niet alleen en niet in de eerste plaats met, technische desiderata, mair met de wen sen van het publiek, d.z. haar afnemers rekening houden. Bij een onlangs gehou den enquête is gebleken dat 75*'« van de bromfietskopers Nederlanders zijn boven de 40 jaar; kopers die een zekere voor zichtigheid aan de dag leggen en die er weinig of niet voor voelen met een snel heid van 70 km langs 's heren wegen te snellen. Bovendien geldt bij het over grote deel van de bromfiets-kopers de overweging dat zij met niet te veel geld op zak ..uit" willen zijn en dat zij dus onder alle omstandigheden, ook bij motor- pech, zonder reparatiekosten, door de kracht van hun benen, trappende naar huis willen kunnen komen. Die mogelijk heid nu biedt de bromfiets Scooter vervangt auto en fiets Noch echter de. voor de gemiddelde ge bruiker te hoge snelheid, noch grotere kostbaarheid zijn eigenschappen die in-r haerent zijn aan de motorscooter De Ita liaanse industrie is begonnen met scoo ters te bouwen die 'n auto jouden moeten vervangen, met een moto» van circa 120 cc en een maximumsnelheid van 70 km. Trappers kwamen er natuurlijk niet aan te pas. Maar op de a.s. speelgoedbeurs te Neurenberg komen gewone kinderscooters voor in een geperfectionneerde vprm, die óf door middel van beweging van het 6tuur. óf met behulp van vlak liggende grote trappers, voortgestuwd kunnen wor den O i. échter biedt de omwikkeling van de motortechniek voldoende zekerheid dat op de duur een moderne moiorscooterfiets zelden motorpech zal hebben; rijdt iemand de hele boel in elkaar dan helpt ook geen trappen meer. Zo ziet dan ook de voorzichtige Neder landse industrie in ,ae toekomst twee soorten ..personalistische vervoermidde len" een soort fiets-scooter met een motor tot maximum 50 cc zonden kick-starter (als de rijder een dergelijke fiets niet met een paar stappen kan aamopen" krijgt hij ze ook met geen klek-starter aan de gang) met een zeer summier"- ..carrosserie" uit beschuttende platen °n mei een snel heid die niet hoger is dan die van de hui- dige bromfietsen Op t-j.fc een modern motervehikel rijdt ook de bezadiedste en onhandigste rijder beter, safer en gemak kelijker dan op een fiets-met-hulpmotor die bij 30 km snelheid ai heel wat oude heren ongelukken heeft bezorgd Daar naast zou dan. in plaats van motorfiets of auto. de zwaardere sgoot-et komen met 120 cc en een snelheid »ot 75 km. even-' tueei geschikt voor twee passagiers. Of op de duur een derge'lik licht motor vehikel tpgen eten zelfde Drij> als de hui dige bromfietsen ruim 400 - gele verd zal kunnen worden is een kwestie én van afzet èn van zorgvuldige calculatie in beginsel zal een hulpmotorfiets tn scoo ter-vorm niet meer kos'-n dan een ge wone bromfiets Daarbij komen dan ech ter de kosten van het plan werk de nood zakelijk beschermende voet,- en knieplaten en een eventuele afriekkiiv van hei mo torgedeelte. plaatwerk vereist een om vangrijke investering in nersen en stem pels en uit kringen van de industrie hoort men de opvatting dat Meteoor de basis- prils met ongeveer f 200 zot stilaan Maar al dergelijke calculaties blijven grepen in hel duister, zolang men niet een overzicht van het markpotentieel heeft; een dergelijk inzicht zal eeist dié vooruit ziende ondernemer kriigen die zich los makend van de idee dal een personalis tisch motorvehikel mei mie geweld een fiets" zal moeten zi|n. de moed zal heb ben aan de markt te komen met een ge motoriseerd transportmiddel dal voorziet in de behoeften van allen die het lopen of het fietsen moe zün. en dat gebruik maakt van alle vorderingen en mogelijk heden van de moderne techniek. Vooreen dergelijk product staat niet alleen de Ne derlandse jharkt. maar de gehele wereld nü Van de Deense natuurkundige He- vesey word( verteld dat hij op zekere dag meende zijn hospita op de proef te moeten stellen Het ging daarbij om de vraag of Zij wel met voldoende zora de etensborden waste. Teneinde dit i)u te 'onderzoeken smeerde Hevesey een weinig vuil op zijn bord In dit ..vuil" bevond zich een spoortje van een radioactieve stof. dat als verklik ker moest dienen. Hevesey was de eerste, die radio-actieve stoffen als speurstof gebruikte o a om na te gaan hoe scheikundige reacties verlo pen Daarbij heeft hij dingen aangetoond, die door geen enkele andere methode ont dekt zouden kunnen worden Maar behal ve dit soort proeven, die zich in de weten schappelijke sfeer van een laboratorium afspelen, vond de methode weldra ook toepassing in de practijk van het leven. Zo controleert men met behulp van radio-actieve speurstoffen de pijpleidin gen. waardoor de olie van de bron naar de uitvoerhaven. soms over honderden kilometers ver. wordt getransporteerd. Om te voorkomen dat deze leidingen door paraffine-afzettingen of op andere wijze verstopt raken, worden zij regelmatig ge reinigd. Dit geschiedt door middel van een schroefvormige schraper, die men in de leiding brengt en die door de druk op de vloeistof vanzelf voortbeweegt. Maar soms kan het gebeuren, dat zo'n schraper ergens In de leiding blijft vast zitten en dan moet men de plek opsporen, «vaar hij is blijven steken om de leiding op die plaats open te maken en de schra per met het opgehoopte vuil er uit te kunnen halen Bij dit opsporingswerk helpen ons de radio-pctleve stoffen Een kleine hoeveel heid daarvan In de schraper verwerkt maakt deze reeds zo sterk „stralend" dat hij zich door de olie en door de wanden van de pijpleidingen heen verraad Men behoeft daarom slechts met een instru ment. dat de radio-actieve straling aan toont. langs de pijpleiding te rilden om met absolute zekerheid de plek van de verstopping te kunnen aanwijzen. Het 26000 ton metende luxe lijnschip .Independence", het eerste grote schip dat sedert 11 jaar voor de Amerikaanse koop vaardijvloot Is gebouwd, breekt volgens de reders alle records Tijdens een serie proefnemingen bereikte het een snelheid van 26.8 knopen voor korte periodes, het geen een record voor Amerikaanse lijn schepen betekent. EERSTE BLAD - PAGINA S 60.000 Chinese communisten et. guerril lastrijders hebben in Ooit-Kwangsi (China) hevige gevechten geleverd, aldus wordt zowel uit communistische els nationalistische bron gemeld. Volgens de communistische berichten werden 357 guerrillastrijders gedood en 9.120 gevan gen genomen. 5.304 Guerrillastrijders, onder wie „de koning der Jao's", Li Joeng Pao, zouden zich hebben overgegeven. Kanonnen van zwaar kaliber, machine geweren en 13.000 geweren zouden met andere militaire uitrusting zijn buitge maakt. De strijd ging om het laatste bol werk van de troepen, die voorheen aan het leger van generaal Pia Tsjoeng Hsl in Kwangsi behoorden, aldus dit bericht. Van nationalistische zijde wordt gemeld, dat de communisten zware verliezen leden, mogelijk 20.000 man, onder wie twee divisiebevelhebbers. 3000 Communis ten zouden gevangen genomen zijn en vele anderen zouden zich vrijwillig bij d® guerrillastrijders hebben aangesloten. Het heuvelgebied is door de communisten opgegeven, aldus dit bericht. De Griekse premier. Venizelos, zou van daag, na terugkeer van een reis door Epirus, door de koning worden ontvangen in verband met een dreigende regerings crisis. De leider der unionistische popu listen. Caneiopoelos. heeft namelijk ver klaard. dat zijn partij haar steun aan de regering zal ontnemen. De partij heelt 37 parlementszetels. Venizelos' coalitie be staat uit de liberalen en de democratische socialisten en heeft 100 van de 250 zetels. De heer A. H. C. Gieben, Nederlands vertegenwoordiger van de Commissie van de Verenigde Naties voor de Unijjt ca tie en Rehabilitatie van Korea, vjórdt verwelkomd door Kolonel John I G. Coughlin van het 38ste Regiment Infan terie van de Tweede Infanterie pivisie van de Verenigde Staten (links op de voorgrond) op Korea. (Tslafoto). DUIVEN KRONIEK hij won er de kampioen- hem nooit te beurt Jev.llen, tlthens bij J 1 mijn weten niet. Dé zegepralen waren schappen mee voor de Staf Dusarduyn. Voor de oorlog won hij er twee op één jaar met dezelfde Van een speciale medewerker) vogeli zijn bekende ..Bles". Op St Vincent g TIJD TOT TIJD schrijft de heer «n op Bordeaux, belde malen met grote K. Rijnders te Tiel een stukje in het voorsprong. Waarna hij op Dax achter- Orgaan, zo maar voor de vuist weg bleef, op het veld van eer! En na de oorlog Isschien juister getypeerd recht ulj een eerste op Bordeaux en een eerste op i»rA. Verleden week heeft hij weer Dax. Maar alle voordelen waren dan ook artikel geschreven, getiteld: ..De aan Dusarduyn's kant. Zijn duivers vlogen is Waarom Weduwschap"? En ik op weduwschap, de duivinnen van Rijnders zeggen dat ik ook dit eigenlijk natuurlijk op nest. Het afstandsverschil si opstelletje door een „duivensjarel" tussen Groede in Zeeuwsch-Vlaanderen ;en kilometer van de journalistiek en Tiel in de Betuwe bedraagt meer dan aat neergepotlood weer heel wat honderd km. Rijnders is dus even ongun- de moeite van het lezen waard vind, «tig gelegen als Luik of Verviers ten op- men'ig geleerd betoog. Ge proeft er zichte van Poperinghe. Maar terwijl over intjes de ervaring, de levenswijsheid zulke bezwaren in België de kranten vol elfs een trekje van de berusting uit, staan, wordt er in Holland niet meer over :e onwillekeurig sympathie in U voelt gesproken. Misschien wel om deze reden men. Deze eenvoudige horlogemaker heeft het er bij Rijnders nooit in gewild ie Waterstraat in Tiel is, de betrek- dat een dulvin onder gelijke omstandig- te geringheid der middelen waarover heden op duizend km tegen een weduw- kon beschikken in aanmerking fe- naar het onderspit moet delven Ander en, altijd een groot fondkampioen zijds is hij er van overtuigd dat de duivers iest. Ik heb het Jan de Bruin uit op weduwschap op afstanden van vier- tot :um meer dan eens horen zeggen: zevenhonderd km ongenaakbaar zijn. Vele. f kwam bij mij de zogenaamde ..rotte ook oude ervaren liefhebbers in Neder- ltjes" halen (waarmee hij dan bedoel- land, waren daar tot voor korte tijd met e afval van het ras De Bruin!) en hij eens zo zeker van. Ze hadden ongelijk, er alle jaren zijn kampioenschappen Als ze in België gewoond hadden, waren Het zal wel een beetje over- hun ogen vijftien jaar eerder opengegaan, en zijn. maar het wijst toch in de rich- Interessant is nu te lezen, waaraan Rijn van een zekere intuïtie bij de grote. ders de superioriteit der duivers gelooft ie man uit Tiel. die zijn kweekmate- te moeten toeschrijven. Hij zegt: „Mijns L wist te kiezen uit ogenschijnlijk inziens ligt het aan de gezondheid. Op het ge duiven en vogels, waar zelfs de ogenblik zien onze duiven er alle goed uit. Het zijn net goudhaantjes zo mooi zijn ze. Men is weer vol hoop. Maar de misère begint na het opbrengen van de eerste jongen. Dan begint op de meeste hokken de forme terug te lopen. Negentig procent van onze duiven is besmet, de een al erger dan de ander. Door het azen schijnen verscheidene bacillen te ontwa ken en loopt de forme terug. Juist door het niet kweken en de rust loopt bij de weduwnaars de forme op. Er zijn #ok wel nestduiven die goed spelen, maar deze zijn immuun. Zij zijn echter zeldzaam. In België denkt men er precies zo over en verder schrijft men de kracht en de vurige drift der weduwdoffers toe aan de sexuele spanning waaraan het gedwongen ..celibaat" wel niet vreemd zal zijn. Som migen zijn van oordeel dat het weduw schap crp de duur tot ontaarding zal lei den. Voorlopig is daar nog niet veel van te merken, zelfs niet bij een op de spits drijven van het systeem. De fameuze ..88' van Maurice Vuylsteke van Wommelgem, één der beste duiven van Antwerpen en heel België, heeft in vier jaar tijd nooit een jong gezien, laat staan geaasd en hij is nog altijd de zegevierende geweldenaar die hij in 1947 en 1948 was! Brandschade in December en Januari De directe schade, veroorzaakt door ybrendeq in de maanden December 1950 en Januari 1951 wordt respectievelijk op 1 864.695 en 1.271.200 geraamd. Ten gevolge van brand verloor in December één persoon het leven en werden 33 perso nen gewond, waarvan 12 leden van het brandweerpersoneel. In Januari was het aantal slachtoffers, dat door brand werd gedood of gewond veel groter. Acht per sonen verloren het leven en 40. waarvan 10 leden van het brandweerpersoneel, werden gewond. In totaal werden gedu rende deze twee maanden veertien boer derijen. geheel of gedeeltelijk door brand vernield en leden handel en industrie met een totaal van negentien branden een schade van 1.369.500 gulden. Kinderpostzegels brachten ƒ800.000 op De verkoop van „Kinderpostzegels" en „Prentbriefkaarten voor het kind" heeft ongeveer f800.000 opgebracht In 1949 be droeg de opbrengst circa f700.000. Namen in 1949 ongeveer 140.000 kinderen uit 5600 schoolklassen aan de actie deel. in 1950 waren het 240.000 kinderen uit 9500 school klassen. Een tegenvaller was dat de frankering met kinderpostzegels bij abon nement. waarvan grote instellingen en firma's vroeger veel gebruik maakten, dit jaar niet mogelijk was. Het comité «chat de hierdoor gederfde inkomsten pp circa f50.000. mooie ei geproduceerd. Het mag dan wel een Lentesein-zijn, en in de smaak bijzonder fijn zfcln, dit ei is van een ander dier. 't Is van de Steltloper Plevier!" nET IS IN NEDERLAND traditie (en dat ontroert ons steeds een pietsie!), dat 't eerste Kievitsei, het fraaie, dat ons in geestdrift doet ont laaien, de Koningin wordt aangeboden. Het is gewoon een Erecode, geen gril van tijdelijke Mode. maar klinkt als jubellied, als Ode. en blijft élk voor jaar weer van node. Het is het Elfde der Geboden- DIT IS geen stomme willekeur, en evenmin een domme sleur. Het Kievitsei geldt als Primeur, en 't Aller eerste. vérs van geur. is van Primeurs wel DE Primeur. En vól van Vader landse zin, zendt men dat aan de Ko ningin. Het is een schóón, een hoofs gebaar een hulde, kléér en wéar voor Haar. die wij zo eren en beminnen. Het zegt: „De Lente gaat beginnen! En 't eerste sein van Lentetijd, dat wordt De Koningin gewijd. Ja. échte trouw moet als een Rots zijn. Op die traditie kan men trots zijn. WAT DEELT HET A.N.P. NU MEE? In Dordrecht woont d'Heer H. van P.. goed Vaderlander, goud-op-snéé. dót is die heer. naar mijn idee. Hij vond een ei. in fraaie schil, en dacht: De Lente is op til' Hij was hiermee ontzettend blij. want dit Ei. gevonden in een Weiland dit ei, dat zei: „het wordt haast Mei! O. dat Uw vondst gezégend zij! Dit is het eerste Kievitsei. Nu wis selt 't gure jaargetij, voor Zonnestraal op bos en wei! Kom, waarde heer. kom. pak het inen stuur het aan de Koningin!" WAT DEED TOEN DE HEER H. van P Hij deed. wat men sinds eeuwen deê. Dat ei. zo fraai en zo ge spikkeld. werd in de watten ingewik keldmaar ingewikkeld bleek daarné, de situatiewant wèidra. werd in Soestdijk geconstateerd: „Geen Kievit heeft dit gepresteerd, en 't DE GEESTDRIFT mag dan wat be koelen. ik kan van hórte medevoelen, met 't Leed van de heer H. van P. Zo'n droeve toestand valt niet mee. Hij dacht: Primeur van Nederland, hij dacht: primeur óók voor de krant hij wou van vreugd wel dit-of-dót doendan zegt d'Ornithotoog: „EEN MAT-HOEN. 't is een Plevier, ook wel Pluvier, een Snip-achtig. heel aardig djer, bij óns de Goud-Pluvier, of Wil sterIs zulk een Vogel trooster, stilster. van 't grote Leed, het schrij nend wee. van onze goede H. van P DE NEDERLANDSE INDUSTRIE \productTe\ RRBEIOS. prmvcfMTErr IK BEN NU EEN GEWAARSCHUWD MAN (homme averti), ik weet er van! En mij kan zoiets niet gebeuren! O neen. ik zal straks niet gaan treuren, om de Primeur van de Primeuren. Ook ik wil graag Soestdijk verrassen, en zit er hevig op te vlassen. Maar ik vind. voor die Erecode, een óndere, nieuwe Methode! Ik zoek DE KIEVIT (Was senaar). en 't Eerste ei is voor-elkaar. I Die Uitspanning bezit véél kippen, die straks mijn handgreep niet ontglippen. Des ochtends, bij Haan, Kip en Kieken, als men de dageraad hoort krieken, dan sluip ik naar het grote leghok, na dat ik éérst de Waakhond wèglok En neem een ei, verrukt en blij. het EERSTE KIEVITSEI IS MIJ! Dat wordt dan naar Soestdijk gezonden, men zal alóm mijn roem verkonden En de Gemeente 's Gravenhage, geeft óók geen reden mij tot klagen: voor 't Ei. dat kort-gezegd. terecht, wel haast persoonlijk werd gelegd, geeft zij. als soort Edelgesteente: DE LEGPEN NING VAN DE GEMEENTE! WOUTERTJE PERSONEELS. STERKTE In deze grafiek geven wij een beeld van enkele belangwekkende cijfers betreffende de Nederlandse Industrie, welke door het CB S. zijn samen gesteld. Zonder af te dalen in de ingewikkelde berekeningsmethoden van deze cijfers is hieruit toch wel een interessante conclusie te trekken. Zo is het opvallend dat de vermeerdering van de personeelssterkte in onze na-oorlogse industrie wordt achterhaald- door de verhoging van de productie. Vergelijk hiervoor het jaargemiddelde 1950 van de per soneelssterkte met het laatste kwartaalcijfer 1950 van de pro ductie. Ook de ontwikkeling van de jaargemiddelden van deze beide groepen wijst in deze richting. Het is dus duidelijk dat direct na de oorlog met meer mensen minder werd gepresteerd dan vóór de oorlog. (De eerste moeilijkheden in de materiaalvoorziening en het gebrek aan outillage waren hier oorzaak van.) Deze ontwikkeling vindt zyn bevestiging in de opklimmende cijfers van de arbeidsproductiviteit die thans (eind 1950) eveneens voor de eerste maal het peil van 1938 bereikten.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 3