Bij het personenvervoer is uiterlijk nog niet
veel veranderd
Verzekeringswezen en risico's
bij de credietverlening
Op den duur zal bromfiets plaats
maken voor de scooter
Het principiële wantrouwen
B.T.C. heeft reeds grote belangen door
overnemingen op basis van vrijwilligheid
Grote concurrentie in
toerwagenbedri j f
Am. kolen voor Engeland
in Rotterdam gelost
Uitbreiding Italiaanse
ijzer- en staalindustrie
Beleggingspolitiek van verzekeraar moet
gericht zijn op eigen belangen
Risicoloze beleggingen
bestaan niet
Belgische Fairey-fabriek
gaat Meteors bouwen
Vele industrieën denken er over bromfietsen
ter beschikking te stellen vgn werknemers
Bedrijfszekerheid moet
nog groter worden
Westduits agrarisch plan
Algemene prijsverhoging voor de
Westduitse landbouwprodneten
Speciale aandacht voor
de Duitse tuinders
Radio-actieve speur-
stoffen
Gevechten in China
Kabinetscrisis op til
in Griekenland
Dolf kwam de „rotte appeltjes" halen
Het Lied van 't Kievitsei
•tweede BLAb - PAGINA 2
■WOENSDAG 21 FEBRUARI 1951'
WEGVERVOER IN ENGELAND - III
(Van een medewerker).
"Tén van de merkwaardigste feiten b(j
J-J de huidige stand van «aken in het En
gelse personenvervoer over de weg is.
dat hoewel nog geen enkele busonder
neming is genationaliseerd in de eigen
lijke zin van het woord, van de 44 grootste
ondernemingen 21 worden gecontroleerd
door de British Transport Commission,
terwijl de B.T.C. aandelen heeft (doch niet
de meerderheid) in 21 andere. De ver
klaring van deze merkwaardigheid is
echter vrij eenvoudig.
De Transport Act bepaalt namelijk, dat
•lechts bedrijven kunnen worden genatio
naliseerd, wanneer voor het gebied van
hun diensten een „area scheme" een
streekplan is goedgekeurd en een
samenvoegen van bedrijven of reorgani
satie daardoor noodzakelijk wordt Tot
nog toe is echter nog geen enkeLstreekplan
voltooid en de B.T.C. is dus ook nog niet
kuhnen overgaan tot verplichte over
neming van bedrijven. Men vraagt zich
zelfs wel eens af. of het ooit zover zal
komen.
Engeland kent in sterke mate het
streekbedrijf. Vijfhonderd bussen per
streekonderneming is heel gewoon (er zijn
er met ver over de duizend!) Sommige van
déze ondernemingen bedienen dan ook
vaak een gebied van enorme omvang,
soms zo groot als half Nederland. Deze
grote streekondernemingen verzorgen de
voornaamste diensten in hun gebied, waar
bij dan dikwijls secondaire diensten van
meer locaal belang worden verzorgd door
kleinere ondernemingen.
.In de grote steden is het zuiver locale
vervoer vanzelfsprekend in handen van
afzonderlijke ondernemingen, vaak ge-
meehtelijke of semi-gemeentelijke.
Reeds b(j het uitgeven van de vergun
ningen is op alle mogelijke wijzen met de
belangen en de behoeften van de gebrui
kers rekening gehouden en het valt de
Road Passenger Executive dan ook heel
moeilijk, plannen op te stellen, die in een
bepaald gebied nog tot verbetering kunnen
leiden. Twee jaar lang is men nu al bezig
met een ..area scheme" voor het Noorden,
maar er is veel critiek op en vorderingen
zijn eigenlijk nog niet gemaakt. Een voor
het Oosten opgesteld plan heeft men ge
heel laten varen en een nieuw plan op
kleinere schaal is nu in de maak.
frijwillige overnam ing
Dat de B.T.C. desondanks een groot deel
van het autobusverkeer beheerst, vindt
zijn grondoorzaak in de nationalisatie van
de spoorwegmaatschappijen, die omvang
rijke belangen bij het personenvervoer
langs de weg hadden. Op deze wijze ver
wierf de B.T.C. een belangrijk aandelen-
paket in enkele grote autobusondernemin
gen. De volgende stap was de vrijwillige
overneming door de B.T.C. (eert normale
koop dus, al had de B.T.C. reeds een groot
deel van het aandelenkapitaal in handen)
van de Tilling-groep, die op ha&r beurt
weer nauw gelieerd was met een ander
groot concern, British Electric Traction.
De Tilling-groep was de grootste com-
'binatie van autobusbedrijven, omvat
tende 17 van de 44 grootste ondernemin
gen met een totaal van ongeveer 8500
bussen. Op deze ondernemingen heeft de
B.T.C. nu dus de absolute controle, al
zijn enkele aandelen nog in andere han
den. De B.T.C. verkreeg tevens grote
belangen in British Electric Traction,
omvattende 20 ondernemingen met ruim
10.700 bussen, hoewel zij niet de meer
derheid van het aandelenkapitaal ver
kreeg.
Vervolgens werd het vrij grote Red and
White concern overgenomen, evenals een
aantal kleine ondernemingen (in totaal
zijn zeven concerns of ondernemingen
overgenomen). Het gevolg is, dat er slechts
twee kleine gebieden zijn. waarin de
B.T.C. nog geen belangen heeft. Door de
overname van de' Scottish Omnibusses
Group beheerst de B.T.C. thans geheel
Schotland. Tot nog toe is in de overge
nomen bedrijven een bedrag van ruim
80 millloen pond sterling geïnvesteerd.
Niets veranderd
Het publiek merkt van dit alles weinig
Of niets. Alle bedrijven rijden nog onder
hun eigen naam en onder hun oude direc
tie en slechts in enkele gevallen zijn dien
sten samengevoegd of overgegaan van de
ene B.T.C.-onderneming naar de andere.
In sommige districten concurreren zelfs
twee door de B.T C. gecontroleerde onder
nemingen met elkaar!
Ook in verscheidene van de 94 gemeen
telijke ondernemingen (met bijna 20.000
bussen) heeft de B.TX. belangen. Het
werk van de Road Passenger Executive is
bij dit alles anders dan bij de Road
Haulage Executive beperkt gebleven tot
het maken van plannen en het geven van
adviez'en, vooral op boekhoudkundig ge
bied. aan de door de B.T.C. gecontroleerde
ondernemingen. De netto-inkomsten uit
de exploitatie van het personenvervoer
langs de weg (voor rentebetaling, etc.) be
droeg voor de B.T.C. in 1949 ruim 7 mll-
lioen.
Van coördinatie is Intussen weinig te
Zoals wij in ons blad van 8 Februari
1.1. meldden, was men van plan. schepen
met Amerikaanse steenkool voor Enge
land in Rotterdam te lossen.
Inmiddels zijn reeds vijf schepen van
ra. 10.000 ton in Rotterdam aangekomen.
De lading werd door de Rotterdamse
Kustvaart Centrale N V. gelost en met
kleine schepen naar Engeland vervoerd.
D<tf hierbij snel werk werd verricht, blijkt
daaruit, dat verleden week de ..New
Rochelle Victory" van ongeveer 9000 ton
In 37 uur werd gelost. Nog een zesde
schip, de ..Whittici Victory", geladen met
kolen, voor Engeland bestemd, doet Rot
terdam nog aan.
Deze wijze van verladen betekent een
groot voordeel voor de Engelse ontvan
gers. daar de kolen dadelijk naar de plaats
van bestemming worden gebracht, zonder
dat overslag in wagons en transport over
land nodig is. Bovendien is door de goede
outillage van de Rotterdamse haven zeer
snel lossen mogelijk.
Britse verliezen In Korea. De Britse mi
nister van defensie. Shinwell. heeft in het
I.ageihuls verklaard, dat de Britse verliezen
in Korea 143 doden. 442 gewonden. 244 vei
misten en 61 gevangenen bedragen. De Ame-
i ikaanse ve: liezen. 48.033. waaronder 8.154
doden.noemde Shinwell ernstig.
bespeuren, zoals uit het bovenstaande
reeds duidelijk zal z(jn. Ook coördinatie
met het spoorwegverkeer ontbreekt nog.
Nergens z(jn totnogtoe onrendabele
spoorlijnen gesloten en vervangen door
autobuslijnen.
De particulieren
Wat met de overgebleven particuliere
bedrijven, meest kleine, zal gebeuren, is
nog niet zeker en het is moeilijk, voor
spellingen t.a.v. de naaste toekomst te
doen. Wel staat vast. dat het autobus- en
toerwagenbedri]f de conjunctuur thans
legen heeft. De kosten, w.o de belasting,
zijn gestegen en tariefsverhoging voor de
vaste lijnen was daarom noodzakelijk.
Daarbij is het aantal passagiers als ge
volg van de grotere schaarste van het
geld aanzienlijk afgenomen.
Ook de Express Services, de sneldien-
sten over grote afstand, waarvan in hoofd
zaak door vacantiegangers gebruik wordt
gemaakt, hebben het vorige jaar een
terugslag te zien gegeven, al zijn nog
goede winsten gemaakt.
Moeilijker hebben het de exploitanten
van ondernemingen, die zich toeleggen op
dagtours en het verhuren van bussen aan
gezelschappen. De concurrentie op dit ge
bied is zeer groot, daar voor dit laatste
soort werk geen vergunningen zijn ver
eist. De tarieven zijn dan ook het vorige
jaar met 25 procent gedaald. En dit on
danks de gestegeft kosten!
In toenemende mate ondervinden deze
bedrijven concurrentie van de B.T.C.-
ondernemingen en tegenwerking van de
spoorwegen. Voor het organiseren van
vaste excursies is wel vergunning vereist
en nu verscheidene ondernemingen ver
gunning hebben aangevraagd voor het
instellen van regelmatige tourdiensten op
Londen in verband met het Festival of
Britain wordt de politiek van de B.T.C.
duidelijk. Vraagt een B.T.C.-bedrijf een
vergunning aan. dan is er van de zijde
van de spoorwegen geen oppositie, doch
tegen alle andere aanvragen zijn be
zwaarschriften ingediend. Het is voor de
exploitanten een gelukkige omstandigheid,
dat de licensing-authorities de met het
verlenen van de vérgunning belaste per
sonen zulk een grote mate van zelf
standigheid en onafhankelijkheid tonen.
Een groot deel van de ondernemers is
aangesloten bij de Passenger Vehicle Ope
rators' Association. De verstandhouding
van deze organisatie met de regering is
slecht en er is niet meer contact dan hoog
nodig wordt geoordeeld.
Het wagenpark is vrij modern, vooral
dat van de toerwagenondernemers. Het
vorige jaar is de maximumbreedte voor
autobussen verhoogd, doch daarmee was
men juist twee jaar te laat. daar de
meeste ondernemingen na de oorlog een
groot aantal nieuwe bussen hebben aan
geschaft.
Buitenlandse tours
Bevreemdend Is. dat de Engelse
toerwagenondernemers zeer weinig be
langstelling tonen voor tours naar het
buitenland. Men ziet daarin, naar de
secretaris van de organisatie ons ver
telde. weinig heil Het vorige jaar
hebben dan ook slechts ruim twintig
ondernemers hun bussen het Kanaal
laten oversteken voornamelijk voor
ritten naar Zwitserland. Frankrijk.
Italië en Scandinavië.
In totaal werden ruim 500 bussen naar
het Continent getransporteerd. Sommige
bleven in Frankrijk gestationneerd. De
meeste van deze toerwagens bieden plaats
aan 21 passagiers, doch verscheidene on
dernemers hebben hun bussen niet kunnen
volboeken. vooral na de gebeurtenissen
in Korea.
De transportkosten van de toerwagens
zijn zeer hoog. hetgeen natuurlijk belem
merend werkt. Wellicht zou het nieuwe
veer Tilbury—Rotterdam hierin verbete
ring kunnen brengen, maar veel verwacht
men er niet van. Men voelt er nu eenmaal
weinig voor. Het is'echter de vraag, of
deze houding bij de toenemende concur
rentie zo zal blijven. Ontwaken de Engelse
ondernemers eenmaal, dan zal dat een
strop zijn voor vele Nederlandse en
andere buitenlandse (Franse onderne
mingen. welker bussen nu vaak door En
gelse reisbureaux worden gecharterd.
(Slot volgt).
Met het in gebruik nemen van de hoog
oven in Piombino (fabrieken van het
staatsbedrijf Tlva aan de ttaliaanse kust
tegenover het eiland Elba) nadert de
volgens plan ter hand genomen uitbrei
ding van de Italiaanse ijzer- en staal
industrie haar voltooiing. Tn de komende
twee jaar worden met korte tussenppzen
hoogovens, staalovens en walsvyerken in
bedrijf genomen
De drie Piombino. Bagnoll en Cornig-
liano zullen hypermoderne bedrijven
worden, die met hun kosten op de inter
nationale markt kunnen concurreren.
Bedrijven die in de oorlog zwaar hebben
geleden, worden nu ondernemingen, die
meer kunnen presteren dan ooit tevoren.
Het meest is de Ilvo-fabriek Piombino
gevorderd, die met de nieuwe hoogoven
per jaar 228 000 t ruw ijzer produceert.
De staalfabrieken zijn eind 1951 gereed
en produceren met 5 Martin-ovens 270.000
t per jaar De walsinstallaties. die per
jaar 250.000 t grof halffabrikaat leveren,
worden op het ogenblik gemoderniseerd.
Belangrijk is ook de besparing van
schroot in Piombino.
Het zusterbedrijf Bagnoli (bij Napels)
stelt zijn drie hoogovens in Maart in be
drijf (per jaar 385.000 t. ruw ijzer) en in
Mei zijn staalfabrieken (3 Thomasovens.
5 Martinovens), die per jaar 360 000 t. ruw
staal zullen voortbrengen. Daarbij ko
men tegen eind 1951 twee walswerken
voor 220 000 t per jaar voor kleine pro
fielen Iets langer duurt de voorbereiding
bij de SIAC-fabriek Cornigliano (Genua),
waar de hoogovens met een jaarlijkse
capaciteit van 430 000 t. over een jaar in
bedrijf, worden gesteld en de staalfabrie
ken (5 Martinovens; 500 000 t. per jaar) in
Maart 1952 m.et de productie zullen be
ginnen
De installaties zijn in hoofdzaak uit de
V S. afkomstig en van het nieuwste
model.
Op de „Verzelceringsdag 1951", dezer dagen in Pulchri Studio in Den Haag
gehouden, hebben verschillende sprekers onderwerpen van algemeen economi
sche en financiële aard besproken. Als de belangrijkste voorwaarden voor de
gezonde beleggingspolitiek van de verzekeringsmaatschappijen worden even
wicht in de Nederlandse betalingsbalans en grotere zuinigheid in de staatsuit
gaven beschouwd.
De eerste spreker, lr H. J. Keus ontwik
kelde de volgende stellingen:
1. Zolang de regering vasthoudt aan
een politiek van goedkoop geld. die defi
citspending tot inzet en inflatie tot ge
volg heeft; 2. Zolang zij een fiscale poli
tiek bestendigt, die de kapitaalvorming in
de onderneming en daarmee de conti
nuïteit in de weg staat; 3. Zolang de libe
ralisatie van het handelsverkeer niet door
liberalisatie van de guldenVordt gesteund,
met andere woorden, zolang niet op con
vertibiliteit van onze valuta wordt aan
gestuurd: 4 Zolang de regering consoli
datie. die tot schuldaflossing en crediet-
beperking dient te leiden, blijft afwijzen;
5. Zolang bij het sociaal wenselijke het
economisch mogelijke niet praevaleert,
omdat dit politiek onmogelijk heet; 6. Zo
lang de onvoldoende mobiliteit van kapi
taal door restricties en van arbeid door
te ver reikende sociale maatregelen de
productiviteit in de weg staat; 7 Zolang
sparen geen kapitaalintering uitsluit; 8.
Zolang de beurs haar functie niet in volle
omvang kan vervullen; 9. Zolang de re
gering ons volk niet op de juiste wijze
voorlicht of laat voorlichten, en weigert
de tering naar de nering te zetten en een
voorbeeld te geven; zolang dient bij trans
formatie van institutioneel geld in risi
codragend'kapitaal op grote schaal de
grootste voorzichtigheid te worden be
tracht.
Zelfs bij een aanvankelijke beperking
tot kapitaaltransfusie dient vast te staan,
dat gezonde balansverhoudingen bestaan
of met behulp van reorganisaties wordën
bereikt, die de reële basis voor credietver
lening voor de financiering van een rou
lerende productie en dito goéderenvoor-
raad vormen.
Institutionele beleggers
De heer Th. Ligthart baseerde zijn be
toog op de volgende stellingen:
De beleggingspolitiek van de verzeke
raar moet uitsluitend gericht zijn op de
beste behartiging van de eigen belangen.
Hij mag dus niet tot een bepaald soort
beleggingen overgaan op grond van een
algemeen belang. Het beleggen in ..risi
codragend" kapitaal moet dus zijn grond
vinden in het belang van de verzekeraar.
De veelgebruikte term ..risicodragend ka
pitaal" doet veronderstellen, dat de mo
gelijkheid van risicoloos beleggén ook be
staat. Dit is echter onjuist. Bij beleggen
kan slechts sprake zijn van meer of min
der risico, verder niets.
Een levensverzekering-contract is een
langlopend contract, waarbij de verzeke
raar het risico van abnormale sterfte,
stijging van kosten en wijziging vart de
rentestand loopt.
In de bewogen tijden sinds de afloop
van de eerste wereldoorlog heeft de be
leggingspolitiek van verzekeraars wijzi
gingen ondergaan, die toegeschreven mo
gen worden aan het verlangen naar ver
mindering van het risico door spre ding en
selectie. Na de tweede wereldoorlog zUn
de spaarmogeiykheden bd de particulie
ren sterk verminderd en hebben deze zich
opgehoopt bU de institutionele beleggera.
Tegelijk ontstond een grote vraag naar
kapitaal, dat men de naam ..risicodra
gend" gaf cn zij die dit nodig hadden,
richtten natuurlijk hun blik op de ver
zekeringsmaatschappijen.
De verzekeringsmaatschappijen zochten
naar verdere spreiding van hun belegging
omdat Öe oude beleggingsmethoden niet
steeds bevrediging gaven. Zo naderden
vraag en aanbod elkaar en kon de in
dustrie op betrekkelijk lange termijn soms
terecht bij institutionele beleggers, waar
bij aan verschillende nader te bespreken
voorwaarden voldaan moest worden.
Overheveling van kapitaal
Als derde spreker heeft drs. J. F.
Posthuma de volgende stellingen ontwik
keld:
Principieel gezien is de taak van de In
stitutionele beleggers het beleggen van
de hun toevertrouwde fondsen in de risico
mijdende sector Door de structuurveran
deringen. die in de economische ontwik
keling op de kapitaalmarkt zijn ontstaan.
zijn de foj
beleggers
mate gestegen.
De investeri;
1945 zeer
men. dat i
ringen
van de
volk. vei
en reserveringe'
drijfsleven. Mei
besparingen. v«
vingen en ïesci
ren de investerii
Stan Laurel en Oliver Hardy, waar wij
even hard om lachen (of niet) als vorige
generaties om Watt en '/«Watt, hebben
zich na een kortstondige breuk, weer met
elkaar verzoend. Dit betekent, dat zij
elkaar weer in volle overgave vredelie
vend te lijf zullen gaan met alle ingre
diënten, die zich daartoe lenen en waar
van ook deze taart en deze bloemen, die
de hereniging bezegelden, zo veelvuldig
deel uitmaken.
die aan de institutionele
toevertrouwd, in hoge
Nederland z(jn sinds
•st. Men kan aanne-
2 jaren die investe-
bedragen dan de som
ran het Nederlandse
et de afschrijvingen
het Nederlandse be.
ook zeggen, dat de
rd met afschry-
onvoldoende wa-
financieren Daar
de Nederlandse betalingsbalans niet in
evenwicht is. zal het noodzakelijk zijn. de
investeringen te verminderen en de con
sumptie te beperken. Het regeringsbeleid
zal hiermee zeer ernstig rekening moe
ten houden, waarbij men niet uit Het oog
moet verliezen, dat een te grote beperking
van de investeringen de werkloosheid zal
bevorderen, terwyi een te grote beperking
van de consumptie nadelig op de arbeids
markt zal kunnen werken. Men zal de
beide maategelen in onderling verband
moeten trachten te treffen.
In dit verband moet er op worden ge
wezen, dat er reeds een kapitaaltekort
bestaat in de risicomijdende sector Men
kan tot de gevolgtrekking komen, dat
het dan ook niet noodzakelijk is te trach
ten. uit deze sector kapitaal over te he
velen naar die sector, die bereid is de
economische risico's te aanvaarden, omdat
kan worden verwacht, dat door de ver
mindering van de investeringen die niet
terstond productief werken het genoemde
kapitaaltekort zal verdwijnen. Men zal
echter onder alle omstandigheden met
een zekere overheveling van de risico
mijdende sector naar de risicodragende
sector rekening moeten houden.
Polis gekoppeld aan koers
De Indirecte credietverlening van de
institutionele beleggers aan het Neder
landse bedrijfsleven, alsmede de indi
recte deelneming in 'het risicodragend
kapitaal van Nederlandse bedrijven, moet
van zeer grote betekenis worden geacht.
De directe credietverlening alsmede de
directe deelnemingen moeten door insti-
Teneinde de aflevering van Gloster
..Meteor VIII" straaljagers aan de Bel
gische luchtmacht te bespoedigen, heeft
de Gloster vliegtuigenfabriek, een over
eenkomst gesloten met de Fairey vlieg
tuigenfabriek om onmiddellijk met de
fabricage van de genoemde toestellen te
beginnen in de fabriek varf „Avions
Fairey" bij Charleroi in België. Aldus
meldt de Times.
Am. steunprijs voor katoen
Het Amerikaanse departement van Land
bouw heeft bekend gemaakt, dat de basis-
steunprijs voor katoen van de oogst 1951
minstens 29 68 doliarcen'j per lb. voor
middling inch katofn zal bedragen, ver
geleken met verleden iaar 27.90 cents. In
welke mate de steunprijzen voor de ver
schillende soorten en vezellengte en pro
ductiegebieden zullen afwilken. zal later
worden bekend gemaakt.
Katoenhandelaars te New Yofk be
schouwen deze bekendmaking als een
nieuwe poging van het Departement om
oe landbouwers aan te moedigen hun ka
toenproductie dit jaar met minstens 60''»
t? verhogen.
DE BROMFIETS ECONOMISCH BEZIEN
De simpele kleine motor, of die nu. aan
een doodgewone fiets is bevestigd, èf een
wezenlijk onderdeel uitmaakt van een
technisch goed doordachte motorscooter,
brengt in het gehele sociale en Industriële
leven van deze tijd zoveel dicp-ingrtJpen-
de verandering, werpt zoveel nieuwe pro
blemen op. dat dit bijzondere vraagstuk
meer aandacht verdient dan zelfs de bU-
kans 100.000 belangstellenden op de jongste
tentoonstelling te Amsterdam daaraan
hebben besteed.
De moderne techniek heeft tot dusver
in de eerste en voornaamste plaats aan-
aacht gehad voor de menselijke arbeids
kracht in het directe productieproces. In
plaats van handzaag en schaaf kwam de
rfiachine: hijswerktuigen en forktrucks
vervingen de brute menselijke spierkracht
In het totale arbeidsproces echter speelt
ook de verplaatsing van de arbeider bui
ten het fabrieksterrein een rol van grote
betekenis om het even of het daarbij gaat
om het zich verplaatsen «m de reiziger,
de controleur of de verkoper of om de
dagelijks twee keer ondernomfen reis van
woonplaats naar werkplaa's.
De gewone fiets was in rlcn beginne een
sportinstrument; op dit ogenblik is 't voor
al een werktuig om iedere dag van en naar
het werk te gaan. De arbeider échter die
iedere ochtend en iedere namiddag zijn
uurtje fietst en daarbij 16 tyn aflegt, ver
bruikt met dit persoonlijke transport pre
cies evenveel energie ah de bankwerker
die ruim vijf uur aan de draaibank staat!
In beide gevallen gaat het om een energie-
omzet van ongeveer 2 x 300 calorieën.
Al deze energie is in feite verloren
energie En het is begrijpelijk, dat er in
Nederland op dit ogenblik ondernemers
zijn die zeer ernstig overwegen hun arbei
ders fietsen met hulpmoW ter beschik
king te stellen, öpdat zij nfn op hun werk
komen in de toestand van een man'die al
2"« uur zware arbeid achter de rug heeft!
Uit de aard der zaak brengt dft vooruit
zicht tal van bijzonder-- vraagstukken
naar voren. Er zijn gtot.? bedrijven die.
doordat hun arbeiders in bepaalde centra
bijeen wonen, deze het besi per bus ver
voeren. Het beschikbaar s'ellen van een
..gemotoriseerde fiets" betekent dat de on
dernemers niet alleen voor de onderhouds-
en rijkosten moéten opkomen, maar oak
voor eventuele reparatiekosten. En ten
slotte zal de overheid in het beschikbaar
stellen van zulk een ..personalistisch" ver
voermiddel Wellicht een verkapte loons
verhoging zien. waartegen verschillende
bezwaren zouden kunnen bestaan
Omwenteling
Dit alles doet echter «eer. afbreuk aan
het feit dat met name ons .3r.d zich op het
ogenblik aan de vooravond bevindt van een
geweldige omwenteling op verkeers- en
vervoersgebied een omwenteling die zeer
v'èrgaande gevolgen zal hebben. Wat een
sterke uitbreiding van he'. individuele
motorvervoer betekent voor het verkeer in
or.s land hebben wij al eerder aan be
schouwingen onderworpen Reeds houden
regering en vakgroepen zich bezig met een
ernstig onderzoek, waarbij in de eerste
plaats een zuivere defimUe van de ver
schillende groepen van «cniotoriseerd in
dividueel vervoer gevoru.en zal moeten
worden, terwijl daarboven dan nieuwe
regels voor het gebruik '-an de weg
autoweg of rijwielpad gevonden zullen
moeten worden
Belangrijker echter nog !ijken ons op dit
ogenblik de vraagstukken d'e er zioh voor
de industrie, voor de fabrikanten van ge
motoriseerde rijwiélen. motorfietsen of
motorscooters voordoen. En de tijd waar
in men dit probleem can de technische
zijde slechts met lapmiddeltjes benaderde
want veel anders kan men de jongste
snelle ontwikkeling van de fiets-met-hulp-
motor eigenlijk niet schetsen is wel
haast voorbij.
Rekent men slechts met technische over
wegingen dan ontkomt .r.en niet aan de
conclusie dat hèt personalistisch motor
vehikel van de naaste toekomst een over
gang zal zijn tussen fiets, scooter en mo
torrijwiel. Voor de neutrale en niet voor
ingenomen beschouwer is een fiets, zoals
wij die in Nederland kennap. eigenliik een
..kunstemakersinstrument" en een ..brom
fiets" een onding. Want de fiets móest dit
ongunstig zwaartepunt hebben, wijl het
feit dat zij door middel van trappen wordt
voortbewogen, de grot? r.fstand tussen
zadel en krengstang bepaalt. Afgezien van
het feit. dat de wet een fiets met trappers
plus motor, als fiets en niet als motorrijwiel
beschouwt, is de toekomst uit de aard der
zaak aan een transportmiddel dat met de
motor als enig aandrijvirtgsmiddel. een
veel lager zwaartepunt en een veel gerin
gere afstand tussen zitplaats en wegheeft
dan de fiets.
Een nieuw landbouwprogram. dat de
kosten van het levensonderhoud met wel
licht tien procent zal doen stijgen, zal
Woensdag door het Westduitse kabinet
worden behandeld. Door dit programma
wil de regering onder meer tegemoet
komen aan de sedert lang door de Duitse
boerenorganisaties uitgeoefende druk tot
een algemene verhoging van de prijzen
van landbouwproducten. Doel van het
plan is om de Duitse landbouw een ver
hoging der opbrengsten met minstens een
milliard mark te garanderen Daardoor
zullen de landbouwprijzen met de ge
stegen industrieprijzen in overeenstem
ming worden gebracht. De waarde der
agrarische productie bedroeg in 1949 elf
milliard mark.
De prijsverhoging zal voor granen kun
nen geschieden door een verhoging van
de vastgestelde prijzen met rond dertig
procent. Deze prijzen waren een half jaar
tutionele beleggers met bijzondere zorg
\vorden bekeken.
In de laatste tijd zUn er stemmen opge
gaan. aldus drs Posthuma. die pleiten voor
het uitgeven van polissen welke geen
recht geven op een vaste uitkering doch
waarbij de uitkering afhankelijk zai zijn
van de koers van de aandelen en de ver
kregen dividenden/ Het verdient aanbe
veling ondanks het feit. dat bekend is.
dat men reeds eerder over deze soort po
lissen heeft gcdalcht. ernstig na te gaan
of deze soort verzekering niet kap worden
ontwikkeld.
geleden reeds aanzienlijk verhoogd, doch
liggen nog altijd aanzienlijk beneden de
wereldmarkt. De verhoging der prijzen
voor melk. groenten en fruit, die even
eens door de boerenorganisatie bepleit is
en volgens dr Adenauer door de regering
in overweging is genomen, zal evenwei
handelspolitieke maatregelen in het ge
ding brengen.
In een bespreking, welke de leiding van
het Deutsche Bauernverband enkele da
gen geleden met dr Adenauer en enkele
leden zijner regering heeft gehad heeft
verklaard, dat het op de eerste plaats
nodig is voor groenten en fruit de eigen
productie, de invoer en de behoefte met
elkaar in overeenstemming te brengen
Men zou het in de gemengde Duits-
Franse deskundigencommissie voor
groenten en fruit en het in dp onderhan
delingen met Zwitserland en Oostenrijk
overeengekomen systeem der leverings
termijnen ook tegenover andere handels
partners moeten doorvoeren, zo verklaarde
de kanselier De regering zal naar hij
toezegde bijzondere aandacht wijden aan
de noodtoestand, waarin de Duitse tuin
ders zich bevinden Deze noodtoestand is
volgens de Duitse boeren uitsluitend te
wijten aan de overmatig geachte Impor
ten onder meer uit Nederland.
Wij beseffen dat het noodzakelijk en
ook verstandiger is de eigen productie te
verhogen, dan alles uitsluitend op de
export te zetten, aldus dr Adenauer.
De kanselier heeft tegelijk tegenover de
Duitse boerenorganisatie evenwel laten
doorschemeren, dat deze haar verwach
tingen niet te hoog mag stellen Hij stond
namelijk voor de moeilijkheid een balans
te vinden tussen de belangen van land
bouw en industrie.
Een dergelijk instrument biedt in wezen
oe scooter Dat de industrie inderdaad in
deze richting wil gaan. bewezen op de
RAI de producten van Mote Guzzi en van
Eysink. die beiden met een tussenvorm
van motorfiets en scooter kwamen.
De industrie pleegt echter en terecht,
niet alleen en niet in de eerste plaats met,
technische desiderata, mair met de wen
sen van het publiek, d.z. haar afnemers
rekening houden. Bij een onlangs gehou
den enquête is gebleken dat 75*'« van de
bromfietskopers Nederlanders zijn boven
de 40 jaar; kopers die een zekere voor
zichtigheid aan de dag leggen en die er
weinig of niet voor voelen met een snel
heid van 70 km langs 's heren wegen te
snellen. Bovendien geldt bij het over
grote deel van de bromfiets-kopers de
overweging dat zij met niet te veel geld
op zak ..uit" willen zijn en dat zij dus
onder alle omstandigheden, ook bij motor-
pech, zonder reparatiekosten, door de
kracht van hun benen, trappende naar
huis willen kunnen komen. Die mogelijk
heid nu biedt de bromfiets
Scooter vervangt auto
en fiets
Noch echter de. voor de gemiddelde ge
bruiker te hoge snelheid, noch grotere
kostbaarheid zijn eigenschappen die in-r
haerent zijn aan de motorscooter De Ita
liaanse industrie is begonnen met scoo
ters te bouwen die 'n auto jouden moeten
vervangen, met een moto» van circa 120
cc en een maximumsnelheid van 70 km.
Trappers kwamen er natuurlijk niet aan
te pas. Maar op de a.s. speelgoedbeurs te
Neurenberg komen gewone kinderscooters
voor in een geperfectionneerde vprm, die
óf door middel van beweging van het
6tuur. óf met behulp van vlak liggende
grote trappers, voortgestuwd kunnen wor
den O i. échter biedt de omwikkeling van
de motortechniek voldoende zekerheid dat
op de duur een moderne moiorscooterfiets
zelden motorpech zal hebben; rijdt
iemand de hele boel in elkaar dan helpt
ook geen trappen meer.
Zo ziet dan ook de voorzichtige Neder
landse industrie in ,ae toekomst twee
soorten ..personalistische vervoermidde
len" een soort fiets-scooter met een motor
tot maximum 50 cc zonden kick-starter
(als de rijder een dergelijke fiets niet met
een paar stappen kan aamopen" krijgt
hij ze ook met geen klek-starter aan de
gang) met een zeer summier"- ..carrosserie"
uit beschuttende platen °n mei een snel
heid die niet hoger is dan die van de hui-
dige bromfietsen Op t-j.fc een modern
motervehikel rijdt ook de bezadiedste en
onhandigste rijder beter, safer en gemak
kelijker dan op een fiets-met-hulpmotor
die bij 30 km snelheid ai heel wat oude
heren ongelukken heeft bezorgd Daar
naast zou dan. in plaats van motorfiets of
auto. de zwaardere sgoot-et komen met
120 cc en een snelheid »ot 75 km. even-'
tueei geschikt voor twee passagiers.
Of op de duur een derge'lik licht motor
vehikel tpgen eten zelfde Drij> als de hui
dige bromfietsen ruim 400 - gele
verd zal kunnen worden is een kwestie én
van afzet èn van zorgvuldige calculatie
in beginsel zal een hulpmotorfiets tn scoo
ter-vorm niet meer kos'-n dan een ge
wone bromfiets Daarbij komen dan ech
ter de kosten van het plan werk de nood
zakelijk beschermende voet,- en knieplaten
en een eventuele afriekkiiv van hei mo
torgedeelte. plaatwerk vereist een om
vangrijke investering in nersen en stem
pels en uit kringen van de industrie hoort
men de opvatting dat Meteoor de basis-
prils met ongeveer f 200 zot stilaan
Maar al dergelijke calculaties blijven
grepen in hel duister, zolang men niet een
overzicht van het markpotentieel heeft;
een dergelijk inzicht zal eeist dié vooruit
ziende ondernemer kriigen die zich los
makend van de idee dal een personalis
tisch motorvehikel mei mie geweld een
fiets" zal moeten zi|n. de moed zal heb
ben aan de markt te komen met een ge
motoriseerd transportmiddel dal voorziet
in de behoeften van allen die het lopen
of het fietsen moe zün. en dat gebruik
maakt van alle vorderingen en mogelijk
heden van de moderne techniek. Vooreen
dergelijk product staat niet alleen de Ne
derlandse jharkt. maar de gehele wereld
nü
Van de Deense natuurkundige He-
vesey word( verteld dat hij op zekere
dag meende zijn hospita op de proef
te moeten stellen Het ging daarbij om
de vraag of Zij wel met voldoende zora
de etensborden waste. Teneinde dit
i)u te 'onderzoeken smeerde Hevesey
een weinig vuil op zijn bord In dit
..vuil" bevond zich een spoortje van
een radioactieve stof. dat als verklik
ker moest dienen.
Hevesey was de eerste, die radio-actieve
stoffen als speurstof gebruikte o a om na
te gaan hoe scheikundige reacties verlo
pen Daarbij heeft hij dingen aangetoond,
die door geen enkele andere methode ont
dekt zouden kunnen worden Maar behal
ve dit soort proeven, die zich in de weten
schappelijke sfeer van een laboratorium
afspelen, vond de methode weldra ook
toepassing in de practijk van het leven.
Zo controleert men met behulp van
radio-actieve speurstoffen de pijpleidin
gen. waardoor de olie van de bron naar
de uitvoerhaven. soms over honderden
kilometers ver. wordt getransporteerd.
Om te voorkomen dat deze leidingen door
paraffine-afzettingen of op andere wijze
verstopt raken, worden zij regelmatig ge
reinigd. Dit geschiedt door middel van
een schroefvormige schraper, die men
in de leiding brengt en die door de druk
op de vloeistof vanzelf voortbeweegt.
Maar soms kan het gebeuren, dat zo'n
schraper ergens In de leiding blijft vast
zitten en dan moet men de plek opsporen,
«vaar hij is blijven steken om de leiding
op die plaats open te maken en de schra
per met het opgehoopte vuil er uit te
kunnen halen
Bij dit opsporingswerk helpen ons de
radio-pctleve stoffen Een kleine hoeveel
heid daarvan In de schraper verwerkt
maakt deze reeds zo sterk „stralend" dat
hij zich door de olie en door de wanden
van de pijpleidingen heen verraad Men
behoeft daarom slechts met een instru
ment. dat de radio-actieve straling aan
toont. langs de pijpleiding te rilden om
met absolute zekerheid de plek van de
verstopping te kunnen aanwijzen.
Het 26000 ton metende luxe lijnschip
.Independence", het eerste grote schip dat
sedert 11 jaar voor de Amerikaanse koop
vaardijvloot Is gebouwd, breekt volgens
de reders alle records Tijdens een serie
proefnemingen bereikte het een snelheid
van 26.8 knopen voor korte periodes, het
geen een record voor Amerikaanse lijn
schepen betekent.
EERSTE BLAD - PAGINA S
60.000 Chinese communisten et. guerril
lastrijders hebben in Ooit-Kwangsi
(China) hevige gevechten geleverd, aldus
wordt zowel uit communistische els
nationalistische bron gemeld. Volgens de
communistische berichten werden 357
guerrillastrijders gedood en 9.120 gevan
gen genomen. 5.304 Guerrillastrijders,
onder wie „de koning der Jao's", Li Joeng
Pao, zouden zich hebben overgegeven.
Kanonnen van zwaar kaliber, machine
geweren en 13.000 geweren zouden met
andere militaire uitrusting zijn buitge
maakt. De strijd ging om het laatste bol
werk van de troepen, die voorheen aan
het leger van generaal Pia Tsjoeng Hsl
in Kwangsi behoorden, aldus dit bericht.
Van nationalistische zijde wordt gemeld,
dat de communisten zware verliezen
leden, mogelijk 20.000 man, onder wie
twee divisiebevelhebbers. 3000 Communis
ten zouden gevangen genomen zijn en
vele anderen zouden zich vrijwillig bij
d® guerrillastrijders hebben aangesloten.
Het heuvelgebied is door de communisten
opgegeven, aldus dit bericht.
De Griekse premier. Venizelos, zou van
daag, na terugkeer van een reis door
Epirus, door de koning worden ontvangen
in verband met een dreigende regerings
crisis. De leider der unionistische popu
listen. Caneiopoelos. heeft namelijk ver
klaard. dat zijn partij haar steun aan de
regering zal ontnemen. De partij heelt 37
parlementszetels. Venizelos' coalitie be
staat uit de liberalen en de democratische
socialisten en heeft 100 van de 250 zetels.
De heer A. H. C. Gieben, Nederlands
vertegenwoordiger van de Commissie
van de Verenigde Naties voor de Unijjt
ca tie en Rehabilitatie van Korea, vjórdt
verwelkomd door Kolonel John I G.
Coughlin van het 38ste Regiment Infan
terie van de Tweede Infanterie pivisie
van de Verenigde Staten (links op de
voorgrond) op Korea.
(Tslafoto).
DUIVEN KRONIEK
hij won er de kampioen- hem nooit te beurt Jev.llen, tlthens bij
J 1 mijn weten niet. Dé zegepralen waren
schappen mee voor de Staf Dusarduyn. Voor de oorlog
won hij er twee op één jaar met dezelfde
Van een speciale medewerker) vogeli zijn bekende ..Bles". Op St Vincent
g TIJD TOT TIJD schrijft de heer «n op Bordeaux, belde malen met grote
K. Rijnders te Tiel een stukje in het voorsprong. Waarna hij op Dax achter-
Orgaan, zo maar voor de vuist weg bleef, op het veld van eer! En na de oorlog
Isschien juister getypeerd recht ulj een eerste op Bordeaux en een eerste op
i»rA. Verleden week heeft hij weer Dax. Maar alle voordelen waren dan ook
artikel geschreven, getiteld: ..De aan Dusarduyn's kant. Zijn duivers vlogen
is Waarom Weduwschap"? En ik op weduwschap, de duivinnen van Rijnders
zeggen dat ik ook dit eigenlijk natuurlijk op nest. Het afstandsverschil
si opstelletje door een „duivensjarel" tussen Groede in Zeeuwsch-Vlaanderen
;en kilometer van de journalistiek en Tiel in de Betuwe bedraagt meer dan
aat neergepotlood weer heel wat honderd km. Rijnders is dus even ongun-
de moeite van het lezen waard vind, «tig gelegen als Luik of Verviers ten op-
men'ig geleerd betoog. Ge proeft er zichte van Poperinghe. Maar terwijl over
intjes de ervaring, de levenswijsheid zulke bezwaren in België de kranten vol
elfs een trekje van de berusting uit, staan, wordt er in Holland niet meer over
:e onwillekeurig sympathie in U voelt gesproken. Misschien wel om deze reden
men. Deze eenvoudige horlogemaker heeft het er bij Rijnders nooit in gewild
ie Waterstraat in Tiel is, de betrek- dat een dulvin onder gelijke omstandig-
te geringheid der middelen waarover heden op duizend km tegen een weduw-
kon beschikken in aanmerking fe- naar het onderspit moet delven Ander
en, altijd een groot fondkampioen zijds is hij er van overtuigd dat de duivers
iest. Ik heb het Jan de Bruin uit op weduwschap op afstanden van vier- tot
:um meer dan eens horen zeggen: zevenhonderd km ongenaakbaar zijn. Vele.
f kwam bij mij de zogenaamde ..rotte ook oude ervaren liefhebbers in Neder-
ltjes" halen (waarmee hij dan bedoel- land, waren daar tot voor korte tijd met
e afval van het ras De Bruin!) en hij eens zo zeker van. Ze hadden ongelijk,
er alle jaren zijn kampioenschappen Als ze in België gewoond hadden, waren
Het zal wel een beetje over- hun ogen vijftien jaar eerder opengegaan,
en zijn. maar het wijst toch in de rich- Interessant is nu te lezen, waaraan Rijn
van een zekere intuïtie bij de grote. ders de superioriteit der duivers gelooft
ie man uit Tiel. die zijn kweekmate- te moeten toeschrijven. Hij zegt: „Mijns
L wist te kiezen uit ogenschijnlijk inziens ligt het aan de gezondheid. Op het
ge duiven en vogels, waar zelfs de ogenblik zien onze duiven er alle goed
uit. Het zijn net goudhaantjes zo mooi
zijn ze. Men is weer vol hoop. Maar de
misère begint na het opbrengen van de
eerste jongen. Dan begint op de meeste
hokken de forme terug te lopen. Negentig
procent van onze duiven is besmet, de een
al erger dan de ander. Door het azen
schijnen verscheidene bacillen te ontwa
ken en loopt de forme terug. Juist door het
niet kweken en de rust loopt bij de
weduwnaars de forme op. Er zijn #ok wel
nestduiven die goed spelen, maar deze zijn
immuun. Zij zijn echter zeldzaam.
In België denkt men er precies zo over
en verder schrijft men de kracht en de
vurige drift der weduwdoffers toe aan de
sexuele spanning waaraan het gedwongen
..celibaat" wel niet vreemd zal zijn. Som
migen zijn van oordeel dat het weduw
schap crp de duur tot ontaarding zal lei
den. Voorlopig is daar nog niet veel van
te merken, zelfs niet bij een op de spits
drijven van het systeem. De fameuze ..88'
van Maurice Vuylsteke van Wommelgem,
één der beste duiven van Antwerpen en
heel België, heeft in vier jaar tijd nooit
een jong gezien, laat staan geaasd en hij
is nog altijd de zegevierende geweldenaar
die hij in 1947 en 1948 was!
Brandschade in December
en Januari
De directe schade, veroorzaakt door
ybrendeq in de maanden December 1950 en
Januari 1951 wordt respectievelijk op
1 864.695 en 1.271.200 geraamd. Ten
gevolge van brand verloor in December
één persoon het leven en werden 33 perso
nen gewond, waarvan 12 leden van het
brandweerpersoneel. In Januari was het
aantal slachtoffers, dat door brand werd
gedood of gewond veel groter. Acht per
sonen verloren het leven en 40. waarvan
10 leden van het brandweerpersoneel,
werden gewond. In totaal werden gedu
rende deze twee maanden veertien boer
derijen. geheel of gedeeltelijk door brand
vernield en leden handel en industrie met
een totaal van negentien branden een
schade van 1.369.500 gulden.
Kinderpostzegels brachten
ƒ800.000 op
De verkoop van „Kinderpostzegels" en
„Prentbriefkaarten voor het kind" heeft
ongeveer f800.000 opgebracht In 1949 be
droeg de opbrengst circa f700.000. Namen
in 1949 ongeveer 140.000 kinderen uit 5600
schoolklassen aan de actie deel. in 1950
waren het 240.000 kinderen uit 9500 school
klassen. Een tegenvaller was dat de
frankering met kinderpostzegels bij abon
nement. waarvan grote instellingen en
firma's vroeger veel gebruik maakten,
dit jaar niet mogelijk was. Het comité
«chat de hierdoor gederfde inkomsten pp
circa f50.000.
mooie ei geproduceerd. Het mag dan
wel een Lentesein-zijn, en in de smaak
bijzonder fijn zfcln, dit ei is van een
ander dier. 't Is van de Steltloper
Plevier!"
nET IS IN NEDERLAND traditie
(en dat ontroert ons steeds een
pietsie!), dat 't eerste Kievitsei, het
fraaie, dat ons in geestdrift doet ont
laaien, de Koningin wordt aangeboden.
Het is gewoon een Erecode, geen gril
van tijdelijke Mode. maar klinkt als
jubellied, als Ode. en blijft élk voor
jaar weer van node. Het is het Elfde
der Geboden-
DIT IS geen stomme willekeur, en
evenmin een domme sleur. Het
Kievitsei geldt als Primeur, en 't Aller
eerste. vérs van geur. is van Primeurs
wel DE Primeur. En vól van Vader
landse zin, zendt men dat aan de Ko
ningin. Het is een schóón, een hoofs
gebaar een hulde, kléér en wéar voor
Haar. die wij zo eren en beminnen.
Het zegt: „De Lente gaat beginnen!
En 't eerste sein van Lentetijd, dat
wordt De Koningin gewijd. Ja. échte
trouw moet als een Rots zijn. Op die
traditie kan men trots zijn.
WAT DEELT HET A.N.P. NU MEE?
In Dordrecht woont d'Heer H. van P..
goed Vaderlander, goud-op-snéé. dót is
die heer. naar mijn idee. Hij vond een
ei. in fraaie schil, en dacht: De Lente
is op til' Hij was hiermee ontzettend
blij. want dit Ei. gevonden in een
Weiland dit ei, dat zei: „het wordt
haast Mei! O. dat Uw vondst gezégend
zij! Dit is het eerste Kievitsei. Nu wis
selt 't gure jaargetij, voor Zonnestraal
op bos en wei! Kom, waarde heer.
kom. pak het inen stuur het aan
de Koningin!"
WAT DEED TOEN DE HEER H.
van P Hij deed. wat men sinds
eeuwen deê. Dat ei. zo fraai en zo ge
spikkeld. werd in de watten ingewik
keldmaar ingewikkeld bleek
daarné, de situatiewant wèidra.
werd in Soestdijk geconstateerd: „Geen
Kievit heeft dit gepresteerd, en 't
DE GEESTDRIFT mag dan wat be
koelen. ik kan van hórte medevoelen,
met 't Leed van de heer H. van P. Zo'n
droeve toestand valt niet mee. Hij
dacht: Primeur van Nederland, hij
dacht: primeur óók voor de krant hij
wou van vreugd wel dit-of-dót
doendan zegt d'Ornithotoog: „EEN
MAT-HOEN. 't is een Plevier, ook wel
Pluvier, een Snip-achtig. heel aardig
djer, bij óns de Goud-Pluvier, of Wil
sterIs zulk een Vogel trooster,
stilster. van 't grote Leed, het schrij
nend wee. van onze goede H. van P
DE NEDERLANDSE INDUSTRIE
\productTe\
RRBEIOS.
prmvcfMTErr
IK BEN NU EEN GEWAARSCHUWD
MAN (homme averti), ik weet er van!
En mij kan zoiets niet gebeuren! O
neen. ik zal straks niet gaan treuren,
om de Primeur van de Primeuren. Ook
ik wil graag Soestdijk verrassen, en
zit er hevig op te vlassen. Maar ik vind.
voor die Erecode, een óndere, nieuwe
Methode! Ik zoek DE KIEVIT (Was
senaar). en 't Eerste ei is voor-elkaar. I
Die Uitspanning bezit véél kippen, die
straks mijn handgreep niet ontglippen.
Des ochtends, bij Haan, Kip en Kieken,
als men de dageraad hoort krieken,
dan sluip ik naar het grote leghok, na
dat ik éérst de Waakhond wèglok En
neem een ei, verrukt en blij. het
EERSTE KIEVITSEI IS MIJ! Dat
wordt dan naar Soestdijk gezonden,
men zal alóm mijn roem verkonden
En de Gemeente 's Gravenhage, geeft
óók geen reden mij tot klagen: voor
't Ei. dat kort-gezegd. terecht, wel
haast persoonlijk werd gelegd, geeft zij.
als soort Edelgesteente: DE LEGPEN
NING VAN DE GEMEENTE!
WOUTERTJE
PERSONEELS.
STERKTE
In deze grafiek geven wij een beeld van enkele belangwekkende cijfers
betreffende de Nederlandse Industrie, welke door het CB S. zijn samen
gesteld. Zonder af te dalen in de ingewikkelde berekeningsmethoden van
deze cijfers is hieruit toch wel een interessante conclusie te trekken.
Zo is het opvallend dat de vermeerdering van de personeelssterkte in
onze na-oorlogse industrie wordt achterhaald- door de verhoging van
de productie. Vergelijk hiervoor het jaargemiddelde 1950 van de per
soneelssterkte met het laatste kwartaalcijfer 1950 van de pro
ductie. Ook de ontwikkeling van de jaargemiddelden van deze beide
groepen wijst in deze richting. Het is dus duidelijk dat direct na de
oorlog met meer mensen minder werd gepresteerd dan vóór de oorlog.
(De eerste moeilijkheden in de materiaalvoorziening en het gebrek aan
outillage waren hier oorzaak van.) Deze ontwikkeling vindt zyn
bevestiging in de opklimmende cijfers van de arbeidsproductiviteit die
thans (eind 1950) eveneens voor de eerste maal het peil van 1938
bereikten.