stöuwfta?1
'L
k
I
Nw. Woonarken
op 6t- onderbouw, R.kemr, 4x12 m., ind. naar keuze f 7.000.-
R. BERG - Gron. Woonarkenbouw
de
‘PerSwift
aan
BATA, Hoogstraat 14-Tel. 2829
Z.
11’1
Vereniging voor
Facultatieve
Lijkverbranding
afd? Gouda e.o.
BESTOLITE
Ook bij wegvervoer behoefte
Benelux-samenwerking
en
L\
v-
J
Ki
Critiek op Nederlands
deviezenbeleid
Zoekt U elegance? De Swift-schoentjes
kunnen wedijveren met de ontwerpen, die in
Parijs en Londen thans opgang maken.
Plateelschilders, Schilderessen of
Halfwas Schilders
Diverse andere mo
dellen Super Swift
Spijkerloos, vanaf
f. 31 90
Bekijk terdege de etalages, waar Swift prijkt!
I
KINDERVOEDING
POPULAIRE M1DDAGV00RDRACHTEN
Zelfverloochening als eerste freeze
op de trap der evolutie
Slagersbediende
halfw. Slagersbediende
r Swift brengt dit
seizoen heel Veel moois.
Kijkt U maar eens naar deze
Swift-parade. Dit is een keus uit
de rijke voorjaars-collectie.
Herencostuums
En de Heren interesseren zichnatuurlijk voor de
vermaarde spijkerloze Super Swift-schoenen, die
nu in één jaar reeds een kwart millioen geest
driftige dragers gevonden hebben! Ze zitten
dan ook fantastisch makkelijk.
Wenst U een sportief schoentje? Swift heeft
ntooie en vlotte sportmodellen, waarmee U zeker
succes zult hebben.
ZERSTK BEAD - PAGINA A
GOUDSCHE COURANT
MAANDAG 19 MAART 195t
1
J*
29.75
tegen hoog loon. Aanmelden: Zeugestraat 36. Telef. 4029.
b\
,»m]
uur.
4
c
t
4i
Bilaterale overeenkomsten
ft
•M*
GEVRAAGD:
Lee eefis op de aardige
garnering.
In zwart suède 3O.90
kwart hakje.
klcmcQ calfs
w,ant Het bespaart U guldens.
*ti Knaap van een sport
schoen. Dubbele zool.
Spijkerloos! 35,90
Wij
>ing
de
DAMSTERDIEP 10a. GRONINGEN
Elegante pump. Ideaal bij
Uw cofcktail-japonnetje.
Ia zwart suède 25.90
de 1
waarbij
icurrentie
consumi
zou de I
ien
bijeenti
rechtv
‘e kor
Klpeke sportschoen.
Extra sterk 27.90
Secr.-Penn. Krugerlaan 84.
tel. 3269, postrek. 59344/157127
Nutsspaarbank, rek. 6400
Vraagt onze geïll brochure
over crematie en geloof I
Wordt op schriftelijke aan
vrage gratis toegezondén
Hoofdkantoor: JUouwstr. 18%
te ’s-Gravenhage tel. 554797.
Modieus visite-schoentje. V”
Ter eert» nn aardioi» V
Luxe sphoen met een
eigen karakter. Breed
model. Spijkerloos!
In modi zacht
calfsleer 33.90
ten zijn a
deel aan
over-
stof d<
B heel
i met op 1 Januari 50.000 fra
teersbelasting op tafel te leg-
;rs zitten niet op z<ke hoge
ichts enkele voorbeelden te
•JK' Met «Meer» voor Je samen*
stelling maar ook voor de
kwaliteit en zuiverheid geldt
de bakende Sterovita-garanf ie:
7 x gecontroleerd. Verkrijg-
baar bij de melkhandel.
I
bilaterale overet
Frankrijk is
van het
_>ns hetwell
inningen
z.g td;
Opengewerkt schoentje.
-Zeer origineel. Met drie-
Diverse
27."
Leuke ‘wandelschoen.
Spi^terloos 1 In diverse
tinten sport-calfs 31.90
Pracht schoen voor alle dag.
Extra breed. Zwart, bruin,
lichtbruin en roodbruin.
In mooi rundleer 25.90
In fijn calfsleer 29.90
Sportief model met aparte
sluiting Super Swift,
Spijkerloos31.90
y
PtB ASKSA Tel'
AD ASTBA
x door de INGEWIJDE JOHANNES ANDREAS
Elke Woensdagmiddag 2.30 uur. Beursgebouw Zaal 1,
Meent 110. A.s. Woensdag:
Volgeiyle Woensdag: DE CHRISTUS IN U.
TOEGANG VRIJ. DE TRMPELBOUWERS
gen beginnen i
voor de verkee
gen de Duitser
lasten, om slee
noemen.
Wat de overi
sten betreft, pc
tact ovpr
afgoslotei
over ee..
en lang''
ZoaL
men *-*
waarbij
moeten i
vergunnl
niet, mr
in werk-
vroeger reeds
wij nemen met
met de ande—
tische vrijhe.M
Internationale
de deviezenbep
de Belgen toe.
derland loskrj
de Nederlar.
gen. ondanl-
wel een de®
deviezenmai
Men vraagt
een clearint
toegepast. w<
zouden
jn toch
jorgesfeld
t grieven op
»nze zijde t
niet
Gevraagd: nette
en
v. d. SPRONG. Karnemelksloot 18, Gouda, Tel. 2065
Moderne pump. Nieuwe
lijn. Echt iets voor het
voorjaar.
Inchroomleer. 22.90
In calfs of rëptiel 24.90
hage; J. F. Massée—v. Bilsen.
78 j.. Delft; W. M. Bolsterlee—
J. M. v. d. Poel. v. Markenstein, 73 j., Delft, G
N.V. Philips Gloell M. Gerritsen. Arnhem: J. H.
- - L, Oldebroek; J
.„..an—Kaper, 77 j., Zaan
dam; B. Winterwerp. 83 j..
Groningen; H Berghuis, 63 j.,
Groningen: S. Schrage—Scholte
79 j.. E. G. Hoogendijk. 34 j..
Zeist: P. P. Deumer, 69 j Lei
derdorp; C. de Lange, 87 j..
Leiden.
Stomen en Modelperaen
„DE PELIKAAN". GOUDA I
TELEFOON 3066
Wij yerzoeken U, in verband met de enorme drukte
in onze schoenrep.-afd., zoveel mpgelijk zelf Uw
schoenreparatie bij ons te brengen. Wij adviseren
U al uw schoenen door ons te laten repareren met
(Van onze Brusselse correspondent)
Onze korte beschouwing van 5 Maart
J.I., waarin we schreven dat. ondanks Be
nelux en de vele besprekingen, we nog niet
verder gekomen zijn wat betreft het Ne
derlands aandeel aan het internationaal
beroepsvervoer over- de weg via België,
heeft in België «tof doen opwaaien. Toe
vallig liepen we de heer Van de Velde, de
Ijverige secretaris van de UPTR1, de Bel
gische Beroepsvereniging voor het Inter
nationaal Baanvervoer. tegen het Iflf, die
ook ditmaal van z«n hart geen moordkuil
maakte.
Wilt u mijn persoonlijke mening, al
dus de heer Van der Velde, zegt dan tegen
uw landgenoten, dat we niets liever willen
dan dat zij met hun. kritiek voor de dag
fVIJSPRAKEN DE HEER VAN DE VELDE
reeds eerder een
om openhartig te
i tafel te leggen.
alleen de moel-
,j.goed weten tot wie
we ons inlNederland moeten wenden. W
erkennen de NIWO en hebben waarderu
voor deze organisatie op grond van
door haar in het buitenland behaalde r
sultaten, maar we twijfelen er sterk aan
of ook in Nederland zelf concentratie van
krachten en onderlinge eensgezindheid be
staat.
Samenwerking
Overigens is de heer Van de Velde meer
dan ooit voorstander van samenwerking.
Nu de prijzen in Nederland zijn bijgetrok
ken, bestaat daartoe ook de mogelijkheid
De klacht dat België nog steeds op basis
van vooroorlogse vergunningen met Ne
derland werkt, is niet gegrond. Dat is een
zaak die de Nederlanders allereerst on
derling dienen te regelen.
Juist in de eerste periode van
baby's leven is het van zo groot
belang,.om hem de voor zijn ge
stel juiste voeding te geven.
SterOVITA brengt daarom vele soor*
|en kindervoeding in de handel,
Waaruit Uw dokter de meest ge
schikte voor de kleine wereld
burger kan kiezen U herkent der
soort direct aan een duidelijk
Cijfer «p hel etiket
Vlotte sportschoen voor
het sportieve meisje.
Met crêpezool.
Onverslijtbaar!
•rige bilaterale overeenkom-
jok met Frankrijk is er,con-
n'’$r vernieuwing van het in 1934
.oten accoord, volgens hetwelk België
'sen*aantar-*vergunningen voor korte
Inge afstand, de z.g, TDlf, beschikt.
ils gezegd, het zou wenselijk Zijn dat
tot regionale overeenkomsten komt,
■bij toch de Benelux het voorbeeld zou
geven Op'het feit dat in België
Hngen bestaan, en in Nederland
noeten we ons niet doodstaren Want
rkelijkheid handhaven de Belgen hun
gedane verklaringdat
de ene hand wat wij geven
Jere. d.w.z. dat er wel theore-
!ieid bij ons voor het Belgische
lale vervoer bestaat, maar dat
bepalingen zo streng zijn, dat
>ch vrijwel geen lading fn Ne-
vSkrijgen En omgekeerd kunnen
'mders wel lading in België krij-
mks de vergunningen, al zal er
leel van de opbrengst op de vrije
irkt worden te gelde gemaakt.
zich dan ook af of er niet beter
igsysteem zou kunnen worden-
A’aarvan ten slotte beide landen
profiteren.
komen. We hebbei
bijeenkomst voc
praten en onze
Er bestaat1 van ons
lijkheid dat we
we ons in [Nedei
kennen
deze
TVTIJ WETEN nu me
W nieuwe regering
schrgfuwen het uit, Brc
garine duurder, bak- e
der. en als proloog op
werd de suiker -duurd
meer bij.
Om zo iets kan men n>
En Kijker belooft u.
wordt gekeken. Toch k
ring heeft gedaan, en ze
op niets anders neer, di
tracht te maken aan
toestand, waarvan de
steeds duidelijker aan r
Na de bevrijding he
vrij aanzienlijke subsli
levensmiddelen ingsste
was op zichzelf met o
men dacht, dat de were
verschillende artikelen
len Men had de prijzen
dus eerst laten stijgen
maar de ervaring heel
een heel pijnlijk proces
middel bij de Nederlar
men de subsidies toe. C
het prijspeil laag, yen
kracht van de eigen inc
alles leek even mooi,
marktprijzen daalden
verwachting. Nu men
beziet, is het niet ee
baar. Er waren meer li
op de eertte levensbel
wilde dat zeggen? M(
beter gesitueerden h<
minder gesitueerden v<
len. Daarmee stelde m
mechanisme van vraag
werking.
Als vroeger iets erg
den er twee dingen: de
pen zich op dat artikel
deden het zuinigjes aa
de natuurlijke correct,
niet meer bij. Het br
goedkoop, d.w.z. de p
neden de natuurlijke
het verbruik, ja zelfs
niet geremd.
Wie niet blind was.
merkwaardige en son
volgen van zien. Wai
leven heeft Kijker zoa
op straat zien liggen,
en al. als in de laatsti
en onbegrijpelijk, een
j men voor deze verk
hebben. En ieder, die
tpaken heeft, zal het I
lijker en beter be wij
dat de natuurlijke ren
hoeft niet te worden f
Men Tiolt nu van de
Kijkers mening niet i
Is gekomen, al heeft
doen<e geleerd, dat
langer a la baisse kc
ook omdat4 men andci
king van consumptie
delijk is. doch die nil
bij een kunstmatig la
wanneer ihen daarbf
energieverslindende
wil instellen.
Natuurlijk hebben
alarmklok geluid. De
enigszins vóór gewee
pensaties had toe
slechts ten del
dinale punt. Want als
s iri overeenstemming
1 zen gaat verhogen. I
perking niets terecht
voor de reeds door
i' noemde groep van
E kleine renteniers, me
ven niet kunnen verf
de buikriem tot in h<
ten trekken.
De vakcentrales
V* tegen gemaakt, dat
zijn, bij de thans g<
Van het standpunt
mannen is het volkoi
ker kan zich echter d
ambtenaren (want d
partementale eieren
I ben het aardig in h
de regering mocht z
I dienen) verklaren, ei
nen. In de eerste pli
op haar vingers natt
trales tegen de maat
dat de Ijoopkracht v;
teruit gaat. Doch wa
eenmaal moet gesch
nig of de geneeshere
en breed gaan overi
er in en dat is noo
heeft de keus tussen
doorzieken. In de t
ervaringen inzake
laatste tijd niet zo 1
innert aan het lek.
suiker is-de boel al
te veel was uitgelei
gé'hbmen maatregele
waren genomen, ha
hamster en gespecu.'
I ring hegft met de
veel leergeld betaal
rtiaar zwijgen is gou
handelen, wef achti
vaar voor allerlei
De vakbeweging sta
K haar recht, als zij a|
vaardige verdeling
voortspruiten uit dl
Ra. internationale toest
daag ook door de
gingen, hier en dt
winstjes gemaakt.
E. In verband daan
I leden week afgeleg
centrale werkgever
aandicht. De werkg
waar de schoen
drommels goed.
E consumptiebeperkin
roepen, spanninger
de rode streep blij
dat ieder zijn porti<
krijgt. Dat beteken
de dure prijzen ma
de extra winsten
gevers willen nu.
de extra winsten,
grote inspanningen
takken, aan de g>
j doen komen. Een
K de practische waa
rijk kèn zijn, doch
af te wachten.
De prijsstijginge
met die extra wins
niet. Meestal weet
mee. zegt men.
Er zit stormacht
de komende wekei
ft proef gesteld. Ws
zelfstandigheid ovt
■K Dat moet. En go
brood meer op sti
Afwachten 1
Eigen vervoer en de spoorwegen maken
de Belgische wegvervoerders weliswaar
het leven nog zuur, maar er is thans hier
tenminste in de laatste tijd een goede sa
menwerking ontstaan met het ministerie
van Verkeerswezen, waarvoor een z.g. con
sultatieve commissie functiónneert. onder
leiding van de heer Mariamé, de jnspec-
teur-generaal van het wegvervoer Het is
er voor het internationaal wegvervoer
en dus ook ’hier niet nergens gemakke-
iijker op geworden, nu de spoorwegen met
ruime credieten weer hun apparaat heb
ben kunnen herstellen. Wa ’t eigen vervoer
betreft hoopt men hier steeds dat dit in t
.internationaal vervoer evenals het be
roepsvervoer aan banden wordt gelegd.
Dit zou niet meer dan billijk zijn.
lijke'bilaterale overeenkorpst, wlaarvan al
lereerst de voorbereiding zal geschieden
in een vergadering van de UPTRI met de
Arbeitsgemeinschaft i Güternfernverkehr
die op 30 Mrt a.s. te Düsseldorf zal worden
gehouden O.a. zullen daar het systeem
van vergunningen, alsmede de tarieven .en
belastingkwestie aan de orde komen
Nederland heeft al dergel(jke besprekin
gen met de Duitsen gehouden. maar 'Tlelgië
staat er Iets gunstiger voor, omdat het
Duitsland reciprociteit kan aanbieden.
'TBelgië. dat zelf voor eigen en beroepsver
voer vai| de Duitsers 150 verkeersvergun-
ningen kreeg, kan een dergelljk aantal ook
aan de Duitsers aanbieden, m.tfi.w. er be
staat de mogelijkheid het verkéfer «Amen te
delen, terwijl Nederland met zijn 1000
vergunningen deze reciprociteit niet zou
kunnen aanvaatvlen.
Waarom niet gezamenlijk
De vraag dringt zich natuurlijk aan een
buitenstaander op. waarom de Benelux-
oartners hier niet gezamenlijk de bespre
kingen voerden Want volgens mijn zegs-
than is toch niet Nederland, maar juist
Duitsland nu de grote concurrent. Het
Duitse wegvervoer beschikt allereerst over
in Duitsland zelf vervaardigd materiaal,
dat België moet importeren Zo komt een
wagen met aanhangwagen België op 1
millioen Belgische francs *als deze in
Duitsland zelf 800.000 francs kost. De Bei-
Familieberichten
Uit andere bladen.
Bevallen: v. Laer—-Stevense
(d.). Kruininge: v. d. Plank—
v. Haaren (z.), Curasao; M. jn
t Veld—Visser (d.). Ooltgens-
plaat: A. P. Bastiaans—De Win
ter (d.). Rotterdam.
Getrouwd: J. M. Ruskamp en
C. G. v. Baak, Amsterdam: J.
Orbaan en G. J. H. Versluys.
Rijswijk; O. Wiemeyer en M.
N. .Fabius, 's Gravenhage: J.
Meddes en J. L. Enthoven. Hil
versum; Jonk—Sandvoort. Am
sterdam; J. M. Louwerse en F.
i-L Toft Smith. Nairobi (Afr.);
N. Pfcifle en C. v. d. Wal,
Leiden.
Overleden: _T. v. P??'.
Hoofdlng. N.V. Philips Gloei). M. Gerritsen. Ar
Fabr. Eindhoven: C. ten Hove, Dalhuisen. 73 j.,
59 j., Meppel: F v Misset, 39 j.. Janneman—Kape
Hilversum: J. C. v. Herwerden,
38 j., Hilversum; H. Berghuis,
63 j., Groningen: A. G. Stee-
llnk. 62 .1., Amsterdam: A. Par
don, 71 j.. Leiden; N. G- Zand
vliet. 63 j.. Leiden; L. s. Doon
Lageman. 65 j., 's Graven-
Tk profiteer van deze gelegenhe‘d om
de heer Van de Velde te vragen hoe het
nu met de internationale samenwerking
staat Wat de IRU en Genève betreft,
daaruit heeft de UPTRI zich teruggetrok
ken Voor schoonklinkende moties karf
men nu eenmaal niet geld van de Belgische
beroepsvervoerders vragen Dan heeft
mijn zegsman meer vertrouwen in bilate
rale en regionale overeenkomsten.
Het Bundesverkehrsministerium te Bonn
heeft thans de Belgische regering ul'geno-
digd voor een bespreking over een derge-
En wat het verlenen van transitover-
gunningen naar Frankrijk 'betreft, voor
bonafide gevallen wordt deze altyd toege
staan. Men moet echter eisen dat er ook
een Franse vergunning is. omdat het her-
haaidelijft is voorgekomen dat mén aan
de NederlandsBelgische grens ëpgeeft
dat de reis naar Frankrijk gkat, terwijl
men in België blijft om daar de Belgen
concurrentie aan te doen. Ook heeft men
wel boter en kaas tot de Belgische grens
per spoor gebracht, daarna om delvlezen
te sparen overgeladen op Nederlandse
vrachtwagens om in Frankrijk weer per
spoor verder te gaan.
Maar al deze kwesties kunnen beter be
sproken worden, ook b.t> de kwestje van
het mosselentransport, waarbij men elkaar
ook al onmatige eoftcurrentie aandeed,
waarvan ten,fslotte de consument niet eens
profiteerde. Ookjiier zou de heer Van de
Velde alle betrokkenen eveneens de
spQorwegep "'willep bijeentrommelen ojn
tot een billijke en rechtvaardige yerde-
ling van het vervoer te komen.
Dat men In België het internationaal
wegvervoer aart eep systeem van vergun
ningen heeft onderworp'en. blijkt achteraf
ndg niet zo slecht Nederland met zijn 3500
wegvervoerders aldus dc heer Van de
Velde zucht nu onder de/gevolge|n van'
een te liberaal systeem dat na de bevrij
ding werd toegepast.