stöuwfta?1 'L k I Nw. Woonarken op 6t- onderbouw, R.kemr, 4x12 m., ind. naar keuze f 7.000.- R. BERG - Gron. Woonarkenbouw de ‘PerSwift aan BATA, Hoogstraat 14-Tel. 2829 Z. 11’1 Vereniging voor Facultatieve Lijkverbranding afd? Gouda e.o. BESTOLITE Ook bij wegvervoer behoefte Benelux-samenwerking en L\ v- J Ki Critiek op Nederlands deviezenbeleid Zoekt U elegance? De Swift-schoentjes kunnen wedijveren met de ontwerpen, die in Parijs en Londen thans opgang maken. Plateelschilders, Schilderessen of Halfwas Schilders Diverse andere mo dellen Super Swift Spijkerloos, vanaf f. 31 90 Bekijk terdege de etalages, waar Swift prijkt! I KINDERVOEDING POPULAIRE M1DDAGV00RDRACHTEN Zelfverloochening als eerste freeze op de trap der evolutie Slagersbediende halfw. Slagersbediende r Swift brengt dit seizoen heel Veel moois. Kijkt U maar eens naar deze Swift-parade. Dit is een keus uit de rijke voorjaars-collectie. Herencostuums En de Heren interesseren zichnatuurlijk voor de vermaarde spijkerloze Super Swift-schoenen, die nu in één jaar reeds een kwart millioen geest driftige dragers gevonden hebben! Ze zitten dan ook fantastisch makkelijk. Wenst U een sportief schoentje? Swift heeft ntooie en vlotte sportmodellen, waarmee U zeker succes zult hebben. ZERSTK BEAD - PAGINA A GOUDSCHE COURANT MAANDAG 19 MAART 195t 1 J* 29.75 tegen hoog loon. Aanmelden: Zeugestraat 36. Telef. 4029. b\ ,»m] uur. 4 c t 4i Bilaterale overeenkomsten ft •M* GEVRAAGD: Lee eefis op de aardige garnering. In zwart suède 3O.90 kwart hakje. klcmcQ calfs w,ant Het bespaart U guldens. *ti Knaap van een sport schoen. Dubbele zool. Spijkerloos! 35,90 Wij >ing de DAMSTERDIEP 10a. GRONINGEN Elegante pump. Ideaal bij Uw cofcktail-japonnetje. Ia zwart suède 25.90 de 1 waarbij icurrentie consumi zou de I ien bijeenti rechtv ‘e kor Klpeke sportschoen. Extra sterk 27.90 Secr.-Penn. Krugerlaan 84. tel. 3269, postrek. 59344/157127 Nutsspaarbank, rek. 6400 Vraagt onze geïll brochure over crematie en geloof I Wordt op schriftelijke aan vrage gratis toegezondén Hoofdkantoor: JUouwstr. 18% te ’s-Gravenhage tel. 554797. Modieus visite-schoentje. V” Ter eert» nn aardioi» V Luxe sphoen met een eigen karakter. Breed model. Spijkerloos! In modi zacht calfsleer 33.90 ten zijn a deel aan over- stof d< B heel i met op 1 Januari 50.000 fra teersbelasting op tafel te leg- ;rs zitten niet op z<ke hoge ichts enkele voorbeelden te •JK' Met «Meer» voor Je samen* stelling maar ook voor de kwaliteit en zuiverheid geldt de bakende Sterovita-garanf ie: 7 x gecontroleerd. Verkrijg- baar bij de melkhandel. I bilaterale overet Frankrijk is van het _>ns hetwell inningen z.g td; Opengewerkt schoentje. -Zeer origineel. Met drie- Diverse 27." Leuke ‘wandelschoen. Spi^terloos 1 In diverse tinten sport-calfs 31.90 Pracht schoen voor alle dag. Extra breed. Zwart, bruin, lichtbruin en roodbruin. In mooi rundleer 25.90 In fijn calfsleer 29.90 Sportief model met aparte sluiting Super Swift, Spijkerloos31.90 y PtB ASKSA Tel' AD ASTBA x door de INGEWIJDE JOHANNES ANDREAS Elke Woensdagmiddag 2.30 uur. Beursgebouw Zaal 1, Meent 110. A.s. Woensdag: Volgeiyle Woensdag: DE CHRISTUS IN U. TOEGANG VRIJ. DE TRMPELBOUWERS gen beginnen i voor de verkee gen de Duitser lasten, om slee noemen. Wat de overi sten betreft, pc tact ovpr afgoslotei over ee.. en lang'' ZoaL men *-* waarbij moeten i vergunnl niet, mr in werk- vroeger reeds wij nemen met met de ande— tische vrijhe.M Internationale de deviezenbep de Belgen toe. derland loskrj de Nederlar. gen. ondanl- wel een de® deviezenmai Men vraagt een clearint toegepast. w< zouden jn toch jorgesfeld t grieven op »nze zijde t niet Gevraagd: nette en v. d. SPRONG. Karnemelksloot 18, Gouda, Tel. 2065 Moderne pump. Nieuwe lijn. Echt iets voor het voorjaar. Inchroomleer. 22.90 In calfs of rëptiel 24.90 hage; J. F. Massée—v. Bilsen. 78 j.. Delft; W. M. Bolsterlee— J. M. v. d. Poel. v. Markenstein, 73 j., Delft, G N.V. Philips Gloell M. Gerritsen. Arnhem: J. H. - - L, Oldebroek; J .„..an—Kaper, 77 j., Zaan dam; B. Winterwerp. 83 j.. Groningen; H Berghuis, 63 j., Groningen: S. Schrage—Scholte 79 j.. E. G. Hoogendijk. 34 j.. Zeist: P. P. Deumer, 69 j Lei derdorp; C. de Lange, 87 j.. Leiden. Stomen en Modelperaen „DE PELIKAAN". GOUDA I TELEFOON 3066 Wij yerzoeken U, in verband met de enorme drukte in onze schoenrep.-afd., zoveel mpgelijk zelf Uw schoenreparatie bij ons te brengen. Wij adviseren U al uw schoenen door ons te laten repareren met (Van onze Brusselse correspondent) Onze korte beschouwing van 5 Maart J.I., waarin we schreven dat. ondanks Be nelux en de vele besprekingen, we nog niet verder gekomen zijn wat betreft het Ne derlands aandeel aan het internationaal beroepsvervoer over- de weg via België, heeft in België «tof doen opwaaien. Toe vallig liepen we de heer Van de Velde, de Ijverige secretaris van de UPTR1, de Bel gische Beroepsvereniging voor het Inter nationaal Baanvervoer. tegen het Iflf, die ook ditmaal van z«n hart geen moordkuil maakte. Wilt u mijn persoonlijke mening, al dus de heer Van der Velde, zegt dan tegen uw landgenoten, dat we niets liever willen dan dat zij met hun. kritiek voor de dag fVIJSPRAKEN DE HEER VAN DE VELDE reeds eerder een om openhartig te i tafel te leggen. alleen de moel- ,j.goed weten tot wie we ons inlNederland moeten wenden. W erkennen de NIWO en hebben waarderu voor deze organisatie op grond van door haar in het buitenland behaalde r sultaten, maar we twijfelen er sterk aan of ook in Nederland zelf concentratie van krachten en onderlinge eensgezindheid be staat. Samenwerking Overigens is de heer Van de Velde meer dan ooit voorstander van samenwerking. Nu de prijzen in Nederland zijn bijgetrok ken, bestaat daartoe ook de mogelijkheid De klacht dat België nog steeds op basis van vooroorlogse vergunningen met Ne derland werkt, is niet gegrond. Dat is een zaak die de Nederlanders allereerst on derling dienen te regelen. Juist in de eerste periode van baby's leven is het van zo groot belang,.om hem de voor zijn ge stel juiste voeding te geven. SterOVITA brengt daarom vele soor* |en kindervoeding in de handel, Waaruit Uw dokter de meest ge schikte voor de kleine wereld burger kan kiezen U herkent der soort direct aan een duidelijk Cijfer «p hel etiket Vlotte sportschoen voor het sportieve meisje. Met crêpezool. Onverslijtbaar! •rige bilaterale overeenkom- jok met Frankrijk is er,con- n'’$r vernieuwing van het in 1934 .oten accoord, volgens hetwelk België 'sen*aantar-*vergunningen voor korte Inge afstand, de z.g, TDlf, beschikt. ils gezegd, het zou wenselijk Zijn dat tot regionale overeenkomsten komt, ■bij toch de Benelux het voorbeeld zou geven Op'het feit dat in België Hngen bestaan, en in Nederland noeten we ons niet doodstaren Want rkelijkheid handhaven de Belgen hun gedane verklaringdat de ene hand wat wij geven Jere. d.w.z. dat er wel theore- !ieid bij ons voor het Belgische lale vervoer bestaat, maar dat bepalingen zo streng zijn, dat >ch vrijwel geen lading fn Ne- vSkrijgen En omgekeerd kunnen 'mders wel lading in België krij- mks de vergunningen, al zal er leel van de opbrengst op de vrije irkt worden te gelde gemaakt. zich dan ook af of er niet beter igsysteem zou kunnen worden- A’aarvan ten slotte beide landen profiteren. komen. We hebbei bijeenkomst voc praten en onze Er bestaat1 van ons lijkheid dat we we ons in [Nedei kennen deze TVTIJ WETEN nu me W nieuwe regering schrgfuwen het uit, Brc garine duurder, bak- e der. en als proloog op werd de suiker -duurd meer bij. Om zo iets kan men n> En Kijker belooft u. wordt gekeken. Toch k ring heeft gedaan, en ze op niets anders neer, di tracht te maken aan toestand, waarvan de steeds duidelijker aan r Na de bevrijding he vrij aanzienlijke subsli levensmiddelen ingsste was op zichzelf met o men dacht, dat de were verschillende artikelen len Men had de prijzen dus eerst laten stijgen maar de ervaring heel een heel pijnlijk proces middel bij de Nederlar men de subsidies toe. C het prijspeil laag, yen kracht van de eigen inc alles leek even mooi, marktprijzen daalden verwachting. Nu men beziet, is het niet ee baar. Er waren meer li op de eertte levensbel wilde dat zeggen? M( beter gesitueerden h< minder gesitueerden v< len. Daarmee stelde m mechanisme van vraag werking. Als vroeger iets erg den er twee dingen: de pen zich op dat artikel deden het zuinigjes aa de natuurlijke correct, niet meer bij. Het br goedkoop, d.w.z. de p neden de natuurlijke het verbruik, ja zelfs niet geremd. Wie niet blind was. merkwaardige en son volgen van zien. Wai leven heeft Kijker zoa op straat zien liggen, en al. als in de laatsti en onbegrijpelijk, een j men voor deze verk hebben. En ieder, die tpaken heeft, zal het I lijker en beter be wij dat de natuurlijke ren hoeft niet te worden f Men Tiolt nu van de Kijkers mening niet i Is gekomen, al heeft doen<e geleerd, dat langer a la baisse kc ook omdat4 men andci king van consumptie delijk is. doch die nil bij een kunstmatig la wanneer ihen daarbf energieverslindende wil instellen. Natuurlijk hebben alarmklok geluid. De enigszins vóór gewee pensaties had toe slechts ten del dinale punt. Want als s iri overeenstemming 1 zen gaat verhogen. I perking niets terecht voor de reeds door i' noemde groep van E kleine renteniers, me ven niet kunnen verf de buikriem tot in h< ten trekken. De vakcentrales V* tegen gemaakt, dat zijn, bij de thans g< Van het standpunt mannen is het volkoi ker kan zich echter d ambtenaren (want d partementale eieren I ben het aardig in h de regering mocht z I dienen) verklaren, ei nen. In de eerste pli op haar vingers natt trales tegen de maat dat de Ijoopkracht v; teruit gaat. Doch wa eenmaal moet gesch nig of de geneeshere en breed gaan overi er in en dat is noo heeft de keus tussen doorzieken. In de t ervaringen inzake laatste tijd niet zo 1 innert aan het lek. suiker is-de boel al te veel was uitgelei gé'hbmen maatregele waren genomen, ha hamster en gespecu.' I ring hegft met de veel leergeld betaal rtiaar zwijgen is gou handelen, wef achti vaar voor allerlei De vakbeweging sta K haar recht, als zij a| vaardige verdeling voortspruiten uit dl Ra. internationale toest daag ook door de gingen, hier en dt winstjes gemaakt. E. In verband daan I leden week afgeleg centrale werkgever aandicht. De werkg waar de schoen drommels goed. E consumptiebeperkin roepen, spanninger de rode streep blij dat ieder zijn porti< krijgt. Dat beteken de dure prijzen ma de extra winsten gevers willen nu. de extra winsten, grote inspanningen takken, aan de g> j doen komen. Een K de practische waa rijk kèn zijn, doch af te wachten. De prijsstijginge met die extra wins niet. Meestal weet mee. zegt men. Er zit stormacht de komende wekei ft proef gesteld. Ws zelfstandigheid ovt ■K Dat moet. En go brood meer op sti Afwachten 1 Eigen vervoer en de spoorwegen maken de Belgische wegvervoerders weliswaar het leven nog zuur, maar er is thans hier tenminste in de laatste tijd een goede sa menwerking ontstaan met het ministerie van Verkeerswezen, waarvoor een z.g. con sultatieve commissie functiónneert. onder leiding van de heer Mariamé, de jnspec- teur-generaal van het wegvervoer Het is er voor het internationaal wegvervoer en dus ook ’hier niet nergens gemakke- iijker op geworden, nu de spoorwegen met ruime credieten weer hun apparaat heb ben kunnen herstellen. Wa ’t eigen vervoer betreft hoopt men hier steeds dat dit in t .internationaal vervoer evenals het be roepsvervoer aan banden wordt gelegd. Dit zou niet meer dan billijk zijn. lijke'bilaterale overeenkorpst, wlaarvan al lereerst de voorbereiding zal geschieden in een vergadering van de UPTRI met de Arbeitsgemeinschaft i Güternfernverkehr die op 30 Mrt a.s. te Düsseldorf zal worden gehouden O.a. zullen daar het systeem van vergunningen, alsmede de tarieven .en belastingkwestie aan de orde komen Nederland heeft al dergel(jke besprekin gen met de Duitsen gehouden. maar 'Tlelgië staat er Iets gunstiger voor, omdat het Duitsland reciprociteit kan aanbieden. 'TBelgië. dat zelf voor eigen en beroepsver voer vai| de Duitsers 150 verkeersvergun- ningen kreeg, kan een dergelljk aantal ook aan de Duitsers aanbieden, m.tfi.w. er be staat de mogelijkheid het verkéfer «Amen te delen, terwijl Nederland met zijn 1000 vergunningen deze reciprociteit niet zou kunnen aanvaatvlen. Waarom niet gezamenlijk De vraag dringt zich natuurlijk aan een buitenstaander op. waarom de Benelux- oartners hier niet gezamenlijk de bespre kingen voerden Want volgens mijn zegs- than is toch niet Nederland, maar juist Duitsland nu de grote concurrent. Het Duitse wegvervoer beschikt allereerst over in Duitsland zelf vervaardigd materiaal, dat België moet importeren Zo komt een wagen met aanhangwagen België op 1 millioen Belgische francs *als deze in Duitsland zelf 800.000 francs kost. De Bei- Familieberichten Uit andere bladen. Bevallen: v. Laer—-Stevense (d.). Kruininge: v. d. Plank— v. Haaren (z.), Curasao; M. jn t Veld—Visser (d.). Ooltgens- plaat: A. P. Bastiaans—De Win ter (d.). Rotterdam. Getrouwd: J. M. Ruskamp en C. G. v. Baak, Amsterdam: J. Orbaan en G. J. H. Versluys. Rijswijk; O. Wiemeyer en M. N. .Fabius, 's Gravenhage: J. Meddes en J. L. Enthoven. Hil versum; Jonk—Sandvoort. Am sterdam; J. M. Louwerse en F. i-L Toft Smith. Nairobi (Afr.); N. Pfcifle en C. v. d. Wal, Leiden. Overleden: _T. v. P??'. Hoofdlng. N.V. Philips Gloei). M. Gerritsen. Ar Fabr. Eindhoven: C. ten Hove, Dalhuisen. 73 j., 59 j., Meppel: F v Misset, 39 j.. Janneman—Kape Hilversum: J. C. v. Herwerden, 38 j., Hilversum; H. Berghuis, 63 j., Groningen: A. G. Stee- llnk. 62 .1., Amsterdam: A. Par don, 71 j.. Leiden; N. G- Zand vliet. 63 j.. Leiden; L. s. Doon Lageman. 65 j., 's Graven- Tk profiteer van deze gelegenhe‘d om de heer Van de Velde te vragen hoe het nu met de internationale samenwerking staat Wat de IRU en Genève betreft, daaruit heeft de UPTRI zich teruggetrok ken Voor schoonklinkende moties karf men nu eenmaal niet geld van de Belgische beroepsvervoerders vragen Dan heeft mijn zegsman meer vertrouwen in bilate rale en regionale overeenkomsten. Het Bundesverkehrsministerium te Bonn heeft thans de Belgische regering ul'geno- digd voor een bespreking over een derge- En wat het verlenen van transitover- gunningen naar Frankrijk 'betreft, voor bonafide gevallen wordt deze altyd toege staan. Men moet echter eisen dat er ook een Franse vergunning is. omdat het her- haaidelijft is voorgekomen dat mén aan de NederlandsBelgische grens ëpgeeft dat de reis naar Frankrijk gkat, terwijl men in België blijft om daar de Belgen concurrentie aan te doen. Ook heeft men wel boter en kaas tot de Belgische grens per spoor gebracht, daarna om delvlezen te sparen overgeladen op Nederlandse vrachtwagens om in Frankrijk weer per spoor verder te gaan. Maar al deze kwesties kunnen beter be sproken worden, ook b.t> de kwestje van het mosselentransport, waarbij men elkaar ook al onmatige eoftcurrentie aandeed, waarvan ten,fslotte de consument niet eens profiteerde. Ookjiier zou de heer Van de Velde alle betrokkenen eveneens de spQorwegep "'willep bijeentrommelen ojn tot een billijke en rechtvaardige yerde- ling van het vervoer te komen. Dat men In België het internationaal wegvervoer aart eep systeem van vergun ningen heeft onderworp'en. blijkt achteraf ndg niet zo slecht Nederland met zijn 3500 wegvervoerders aldus dc heer Van de Velde zucht nu onder de/gevolge|n van' een te liberaal systeem dat na de bevrij ding werd toegepast.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 4