r
Sta eroP'
Mevrouw
wil dt
VIM
VERF
i
r
jH
G.Z.C. in zwemmen en polo
Cheltenham de baas
HERENHOEDEN
C. J. den Hertog
Rijnvaartoverleg is opnieuw op
een dood punt gekomen
OOSTENRIJK HEEFT ZICII EEN
MODERNE INDUSTRIE GEBOUWD
Drie Hamburgse meningen over
haven-integratie
HEEL SCHIEDAM
stond verbaasd
Limburger in gevangenis
in Oost-Duitsland
Jarige Esso geeft een jeugdherberg
aan de N.J.H.C. cadeau
Tfttnodtgtng
Gorifectle
MODESHOW
Gesclienk van een ton
Zes nieuwe Goudse
clubreeords
De verstandige huisvrouw
VR. PERSONEEL
FRANS VAN CAMP
Westminster Radio
Gaat II emigreren
VERKERK
W. A. Dl BRUIJN
Voortduren samenwerking tussen N.R.V.,
N.P.R.C. en Damco is nog onzeker
Ware wil tot samen
werking ontbreekt
Duitse reactie op Ned.
rapport oyer Rijnvaart
Wereldkatoenverbruik
op recordniveau
Belgisch autopark
groeit snel
Nederlandse credïeten
aan West-Duitsland
MODE-MOOIS van hier en daar
Miskende deugden
DE NIEUWE HANZE-BOND
Brochure voor gebruik
in het buitenland
"himm*
Naar productie utility-goederen
bij Belgische textielindustrie
Bedrijfsleven niet erg
enthousiast"
Rademakers N.V. in
Klazienaveen
ADOLPHUS
Schreeuw.
TWEEDE BLAD - PAGINA 2
GOUDSCHE COURANT
VRIJDAG 30 MAART 19Sf
Boskoop
««meente-secretarla benoemd.
Onze plaalsenoot. de heer A. Carolus,
commies ter gemeente-secretarie, is met
ipgang van 1 Juni benoemd tot secretaris
der gemeente Vledder (Dr.)
«BvU^eriyke sta,u'- Geboren. Cornelia
Mahilda Maria. d. v F. J M Rodenburg en
Binken. Petrus Heijdrikus Marja, d- v
B Rodenburg en E. K. Maijewbure. Dirk
Johann. z v Th RieJ en D. stooker
Ondertrouwd i Corneiis Boos en Johanna
Adrtana van Gfmeren
Overlopen: Johanna Mourits, 67, jaar,
egtftg. vafy J.T. Kerkvliet.
Schaken. Voor de competitie van de
Lejdse Schaakbond speelde Inter-Nos 3
een wedstrijd tegen Leiderdorp 2 en won
«iet 5* 4'
Bodegraven
Klaar voor het huishouden.
Aan de Chr. industrie- en huishoudschool
„Rehoboth" slaagden voor het eindexamen
Vwcc-jarige dagschool: Maartje Blanken,
Tiny Blom, Rietje Burger. Annie Domburg,
Nellie de Cfrauw. Jeanne Groenendijk. Fien-
tje Hofman, Corrie Karens, Lie,s de Knikker,
Adrie Kok, Gerda Kraan, Bep de Leeuw,
Nel Lodder (met lof), Gré v. d. Lede, Gerrie
van Maanen, Corrie Schouten, Annie
Schuurman. Cootje Stigtcr. Corrie Spaan,
Sjani van Tol, Annie Verburg, Leunties
Verduyn (met lof). Bep Verboom. Riet Ver-
bree R;et v. d. Werken en Janny v. d.
Wind. v
G ouder aic
Beroep uit Betracht De Ned. Herv. Ge
meente alhier "heeft thans een beroep uit
gebracht op ds W. L. Tukker te Delft.
Haastrecht
..VAR.A.-afdellng. De V.A.R.A.-af-
deUng kwam in jaa. vergadering bijeen,
goedgekeurd werd het jaarverslag waaruit
bleek dat het ledental was gestegen tot 70
De penningmecsteresse. mej. L Brugh-
mans, berekende in haar jaarverslag een
-• klein hptig saldo.
In beginsel werd besloten een reiskas te
vormen,
In het bestuur
Reeuwijk
mej. L.
werden'gekozt
Brughmans en de heer B. Sterk.
Moordrecht
Propagahda-avond van Volksonderwijs.
In het Posthuis hield de afdeling Moor
drecht van de vereniging Volksonderwijs
een propaganda-avond. De voorzitter, de
heer J. Kasbergen. heette de aanwezigen
welkom, in het bijzonder burgemeester en
mevrouw Brandt. Hierna hield de heer E.
K'.erk. hoofdbestuurslid van de Ned. On
derwijzersvereniging. een rede, met als titel
I „De Vereniging Volksonderwijs en ons
i Openbaar onderwijs". De toneelafdeling van
Volksonderwijs veerde een klucht van R.
i Feenstra „Schandaal in de Groene Köka-
toe" op. Een geanimeerd bal hield de aan.
wezigén nog geruime tijd bijeen.
Dammen. Uitslagen huishoudelijke
petitie damvereniging Moordrecht
Twigt—C. Terlouw 1—1; J. Blom—G. do
Bruin 2—0; G. Twigt—M Boere 0—2; D. de
Lange—M. C. Tcriouw 0—2, M. Boere—P.
Palsgraaf 0—2; P. Twigt—C. Mannekes af-
gebr J. Verhoef—P Palsgraaf afgebr G.
de BruinH. Admiraal 20, J. Blom—D.
de Lange 1—1.
Nieuwerkerk a. d. IJssel
Opbrengst collecte. De collecte voor
het studiefonds heeft in de Ned. Herv. Kerk
338.— opgebracht.
Twee diensten. Daar vooral tijdens de
f ochtenddienst in de Ned- Herv. Kerk vaak
plaats te kort was. zullen met ingang van
a.s. Zondag des morgens twee diensten ge
houden worden. n.L negen uur en kwart
voor elf'.
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk: 9 uur
da J. J. Timmer; 10.45 uur ds J- Ch. W.
Kruishoop van Rotterdam; 6.30 uur ds J. J.
Timmer (bevestiging nieuwe lidmaten).
Geref. Kerk: 10 en 6 uur leesdienst. Ge-
reiorm. Gemeente9.30 en 3.30 uur lees-
dienst.
Ouderkerk a. d. IJssel
Burgerlijke Stand. Geboren: Maria
Christina, d. v. H. C. S.appendel en N Vonk
Noordegraaf; Eeuwc Siegers, z. v. E. Hoog-
hiem en H. J. Coenen.
Ondertrouwd: H. Troost. 27 j. en M. Heu
velman. 21 j.; N. Marelis. 26 j. en G. N. de
Mik. 22 J.
Getrouwd: J. Aantjes, 30 j. en M. A. Hoo-
gendijk, 25 j.; te Wassenaar J. de Jonge. 22
j. en J. Hilgcr8. 20 j.; te Groot-Ammers G.
den Duijf. 24 j. en J. Verkerk. 22 j.
Overleden: C. Twigt. echtg. v. T. v. Duij-
vendijk. 39 j.
Loop der bevolking. Gevestigd J. de
Jonge van Rotterdam naar A 15; H. van
Ommen en gezin van Krimpen ad, Lek
naar Dekkerstraat 8.
Vertrokken. J de Vries van Kerkweg 118
naar Berkenwoude B 127; G. den Duijf naar
Groot-Ammers C 56.
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk: 9.30
uur de heer Roelofsma te Genemuiden; 6.30
uur ds J. Ch. W. Kruishoop te Rotterdam;
wijkgebouw Lageweg: 9 30 uur ds A. J.
Timmer: 6.30 uur de heer Roelofsma te
Genemuiden. Geref Kerk: 9.30 en 6.15
uur ds C. A. Vreugdenhil.
NederlandIndonesië
Ampenan 29 v Belawan te Fenang
Balt 30 v Soerabaya te Singapore
Blilar Belawan-Rott p29 Mlnlkoi
Castelbianco is op 1|0 m W v Stöeroet
Celebes Amet-fl>J»kaita 30 te Djeddah
Garoet 29 v Djakarta ri BelaWan
Indrapoera Java-Rotterdam 29 v Aden
Kedóe 29 op 150 mijl van Semaiang
Krta Agoeng 29 v Singapore n Djakarta
Laertes Amst-Padang p 30 Min kot
Madoera Java-Amst p 30 Djeddah
Manoeran Java-Amstrirdam 30 te „Genua
Mapla p 29 Singapoie n Belawan
Mdampus 27 v Sandakan te Singapore
Minjak Rotterdam-Ja va p 29 Malta
Modjokerto 29 v Singapore te Penang
Roepat 30 v Djakarta Amsterdam
Rott) 29 f Sematarrg te Tjtrebon
Sihajak 29 op 180 m W v S:t>eroet»ell.
Tawalt Amst-Djaikarta 30 te Genua
Telreslas l Iverpool-Java 30 te Port Said
Teuoer 29 v Makassar n Soerabaya
Weltevreden Roti-Java p 29 Guardafui
Willem Ruy» 29 op 240 m W v Mlmkoi
Markt te Barneveld
Pluimveemarkt: De aahvoer was Donder
dag iets kleiner dan vorige week, hetgeen
de prijzen ten goede kwam. Oude kippen
2.00-/ 2.60 1,80-/2.30 per kg); 6ude
hanen 2 00— 4,50. oude eenden 1,50-/ 2,30.
piepkuikens 0,50-/ 2,75; N H. blauwe
kuikens I 2A0—3,10; tamme konijnen 2,00
-—7 6.25. ganien 4.00-7,25: kalkoenen
f 2 25—/ 2.7 per kg; wilder konijnen 1.00-
1 50; wilde duiven 0.35—0.50.
Eiermarkt: Prijzen- f 11 25-/ 12.50 per 100
stuks kiloprijs ƒ1,90 (ba«is Bameveldae
markt). Totale aanvoer ca 1.800.000 stuk».
T- Als-predikant bij de Ned.
Schoonhoven
dHk'Tvm wS'J°h °ebore"' Mm-
»or Aiu f dc Heus M Bhx Gie
ter Albeit, z. van C. de Gruijter en M. Vos.
Waddinxveen.
BurgerlUke Stand. - Geboren: Jannigje,
d' v A vaTn n Cn J' df Jon*: In«je-
AiKorf drn Berg cn M Metselaar;
Aioert. z. v. W van Klaveren cn C. A.
Groenewoud. Hendrik Marinus, z. v M
Loef en J. A. Huisman; Gerrit, z. v. ai
Los en K. Verschoor; Nico. z. v G. H.
Heikamp cn C. van dgr Put.
wln70hnd| lnf,nV00QrWe?f nZakmPS' «rijzf
want, ballpen, capuchon van Pegenmantel,
rode portemonnaie metjnhoud.
Zevenhuizen
Ds TJ". Tak 75 jaar.
Ds Tj. Tik, emeritus-predikant van de
^d. Herv.yGejpcente alhier, die hij Re-
dtend heeft/van 1924 tot aan zijn emeritaat
in 1943 en die thans woonachtig is te Oos
terbeek, vierde zijn 75e verjaardag. Voor
.ak J1101' ZJJn intrede deed was hH
predikant te Zijderveld. Nieuw- en St
Joosland en Fijnaart
De Storm vliegers. De postduivenver
eniging „De Stormvliegers" hield op tWedBe
Paasdag een voqrylucht van Rotterdam af.
De uitslagen r Stubbe 1. 2, 4, 5. 6, 7; M.
Rosbergen 3. 12. M van der Wiel f) 20: C.
vAn KrahRgen 9. p. D. van Kranenburg
19i T" van Weijningen 11. 13, 16.
21. H Brands 14, 18. In concours waren
61 duiven.
BurgerlUke Stand. Ondertrouwd: Ger
rit Boon. 34 jaar en Johanna Aaltje Ver
schoor, 23 jaar.
Gehuwd: Arie Pieter Cente Rehorst, 27
jaar en Maria van L<ecuwe, 26 jaar.
Overledep: Jacoba Zonneveld, 64 Jaar.
echtgenote van Dirk van den Bos. Matthijs
van Erk, 87 jaar, weduwnaar van Ger-
ritje Houweling,.
Mièt V nietf
Een inwooristfr van Purmerend
heeft ruim twintig jear lang met een
ha.iknaald in haar dijbeen rondge
lopen. Dit bleek dezer dagen, toen
zij. n» een val. een foto van haar been
fnoest laten nenlen.
Mist u n|et6? vroeg dg behan
delende geneesheer, de vrouw.
Toen zij ontkennend antwoordde,
deelde hij haar mede. dat fer jeen
Stuk van een haaknaald in haar dij
been zat. Eerst begreep de vrouw
het zelf ook niet. maar bij dieper na
denken herinnerde zij zich. dat die
naald reeds twinttg jear geleden in
haar djj tprecht was gekomen.
(Advertentie/
zo'n jenever was er nog nooit gestookt.
..Klinkklaar n prachtige volle pittige
en toch zachte jenever.
Probeert hem eens. U zult er van genieten
en toch maar /5.1t per liter.
DK WIJNKELDER,
Markt 15 Telefoon 3t5«
U weet wel de zaak, die zo'n fijne Prinsen-
bitter voor U heeft (ietskes gezoet) zowel
voor Dames als Heren, en ook maar ƒ5.10
per liter.
Dezer dagen meldde het West-Berlijnse
anti-communistische inlichtingenbureau de
gevangenneming van ..Willi Zahler", een
Nederlander, die als tolk voor de Neder-
lartdsft militaire missie werkzaam zou zijn
geweest. Dit laatste wordt van bevoegde
zijde ontkend. Het betreft hier waarschijn
lijk de in 1926 in Eygèlshoven geboren
Wilhelm Zalar. In de oorlogsjaren heeft
hij zich gemeld voor dienstneming in het
Duitse leger. Later is hij uit Duitsland ge
vlucht. In 1945 is hij toen korte tijd in Ne
derlandse militaire dienst geweest. Toen
men echter achter zijn antecedenten kwam
heeft de P.O.D. te Heerlen hem gear
resteerd. Hij wist toen te ontvluchten en
is naar Duitsland geggan. Nu blijkt hij dus
opnieuw gevangen te zitten.
GROTB VAART.
AactedUk v Antwerpen te New York
Aalsdlik 2» v Rotterdam te Antwerpen
Aardljk 36 op 37$ mijl NO v Azoren
Alamak 30 te Alexandrlé verwacht
Alcyone 29 v Colombo n Madras
Aldaramin 29 v Dakar te Montevideo
De jubilerende Esso op 1 April bestaat de Standaard Amerikaanse Petroleum Com
pagnie N.V. In Den Haag 69 Jaar heeft een bedrag van ƒ190 000 uitgetrokken als
schenking ten behoeve van de Nederlandse jeugd. Op advies van de secretaris-generaal
van het departement van OnderwUs. Kunsten en Wetenschappen Is dit bedrag Donderdag
door de oudate directeur van de Esso aan mr Tupker, de voorzitter van de Nederlandse
Jeugdhcrbergcentrale. overhandigd. Het zal worden gebruikt voor de bouw van een
nieuwe jeugdherberg, waarschijnlijk tussen Ginneken en Hilvai'enbeek.
'DE NEDERLANDSE JEUGDHERBERGEN IN 1951
(Advertentie)
A.
tot het bijwonen
van een mterejsante
op Dinsdag 3. Woensdag 4 cn
Donderdag 5 April 's avonds
van 7.45-10 uur in onze zaak.
Gratis toegangskaarten verkrijg
baar in onse Confectie-afdehng.
AUimrw
aama
WATERSTANDEN 30 MAART
ïheim 4.71 +0.42: Trier 3 99 —0 03. Koulrr.
14RUhrort 6.82 +0.22; LobMtl 12.93
021- Nijmegen 10.52 +0.24: Arnhem .0:8
0.L9: Eefde 5.43 —0.01: Deventer 4.33 J 02
Namen 2 41 0.29: Borgharan 43 12 —0 32: Bc'-
teld 14.90 —0.09 Venlo 14.18 0.07: Grave fi.85
0 18: Vreeswijk 1.54 -0.03; Ltth 3 48 -ri) 13.
Stuwen open te Roermond. Belfeld, Sani
c en Liüh.
De Jeugdherbergcentrale is een stichting,
die de jeugd de gelegenheid geeft, zonder
veel geld te ..trekken" en zowel tijdens de
weekeinden als in de vacantie van de
natuur èn van vrolijk gezelschap te genie
ten. Nederland telde in 1939 reeds 68 bij
deze centrale aangesloten tehuizen, die elk
een eigen karakter hadden Er waren een
voudige gebouwen en woningen, zoèaU»te
Schoorl en te R Uerdam, zonnige, Textra
grote villa's zoals bijvoorbeeld boven Arn
hem en ware kastelen en voorname buiten
plaatsen, zoals het slot Assemburgh te
Heemskerk, het kasteel Rivieren te Klim
men en het buiten Rijnauwen te Bunnik.
In de internationale federatie van jeugd
herbergen waarbij 28 landen zijn aange-
De G Z.C.-dames en heren hebben Zich
uitstekend geweerd in de nationale en in
ternationale zwemtweekamp. die hun club
gisteravond in het S"paardersbad organi
seerde. Voor de dames was het Haagse Vi
tesse en voor de heren 'de Engelse ploeg
Cheltenham de tegenpartijen. Op tien num
mers werden zes Goudse clubrecords verbe
terd. Desondanks werden de Goudse dames
door Vitesse nog net overtroefd en wonnen
de heren met klein verschil, waaruit blijkt,
dat de tegenpartijen zich evenmin onbe
tuigd hebben gelaten.
Het zeer talrijke publiek, waaronder Qok
burgemeester James, heeft kunnen genieten
van een reeks spannende en interessante
zwemwedstrijden Toos Kammeraat zorgde
al direct, op de 100 meter rugslag. na een
uitermate spannende race met de Haagse
Corrie Wilminck. voor een Goudse zege en
een verbetering van haar eigen clubrecord.
Ook het tweede damesnummer, de 100 raeter
Kok werd met zeer
lanrtend duel. Nely
i verschil door R
Schippers geklopt. Zij evenaarde haar club
record, maar het verschil van 4.3 seconde
met haar tegenstandster gaf. gezien het mi
nieme verschil bij het aantikken, reden aan
de juistheid van de tijdopneming te twijfe
len. Op de 100 meter Vrije slag en de 3 x 50
motor wisselslae snelden de Goudse dames
teleur. De 5 x 50 meter vriie slag
bracht meer deinihg onder het publiek. De
te drie Goudse dames R. v. d. Kraats, C.
de Wilde en Tr. Lafeber behaalden een
voorsprong die een veilige leek, maar W.
Boswinkel, blijkbaar met in vorm. verspeel
de daarvan zo veel. dat N. Kok als laatste
een fel gevecht moest leveren met de snelle
B Brinkes om nog met 0,1 seconde verschi
als eerste te kunnen aantikken. Dater^snel
gezwommen werd op dit nummer blijkt wel
hieruit, dat 15.3 seconden van het club
record werd afgeknabbeld.
Bij de heren ging op het eerste nummer
de 200 meter vrije slag. de strijd tussentwee
Gouwenaars. Beijderwellen en CabouL Zij
leverden een vinnig duel met als
taat een zege van Beijderwellen, die meteen
ook Cabouts .clubrecord op zijn n®am
bracht. De Bngelsman
vrijwel niet aan te pas Baües van Chelten
ham wist na een enerverende race met
Hani den Boer op de 100 meter rugslag als
eerste te eindigen. De 100 meter schoolslag
weer door C. Slobbe, een Goudse
overwinning en clubrecordverbeterlng. De
grootste sensatie van deze avond leverde de
3 x 50 meter wisselslag estafette op. Afwis
selend had nu eens Gouda, dan weer Chel
tenham de leiding, doch steeds met nauwe
lijks merkbaar verschil. Tot de laatste me
ter bleef de uitslag twijfelachtig, maar ten
slotte tikte Carout iets eerder aan dan
Jones. Ook deze kamp leverde een record
verbetering op, evenals de 5 x 50 meter
vrije slag, die eveneens een G.Z.C.-zege
bracht.
Met 81 gewonnen
Het zwemsportfestijn werd besloten met
een tweetal polowedstrijden, waarvan de
voornaamste G.Z.C.—Cheltenham was. Hoe
wel het Engelse waterpolo niet erg hoog
aangeschreven staat, werd van deze kam
pioen van Midden-Engeland, met twee in
ternationaals, de broers P en J. S. Jones,
wel wat verwacht. Maar de Britten waren
in effectieve spelopvatting verre de mindere
van G.Z.C. Zij waren in vergelijking met de
Gouwenaars niet beweeglijk genoeg in het
water en bovendien legden zij veel, te wei
nig afwisseling fn hun spel. Steeds ging het
volgens hfetzelfde recept en even onver
anderlijk concentreerde zich het aanvals-
spel op de twee-meter-man, weliswaar de
internationaal P. Jones maar die bij zijn
bewaker Wever vrijwel geen kans had. Zo
trok G.Z.C. bij een maar weinig verschil
lende krachtsverhouding door zijn verras
sender spel, feitelijk steeds aan de touwtjes,
v. d. Tooren opende de score 1—0,'Cabout
maakte met een afgemeten boogje 2—0, heel
handig scoorde v. d. Tooren. na keurig aan
geven van Beijderwellen, nummer drie. Een
doorslagbal van v d. Tooren en een op
listige wijze gemaakt goaltje van Cabout
brachten de stand op S—O.
Na de rust kwam de kolossale Engelse
doelman Armitage in het doel aan de on
diepe zijde, waar hl} kon staan. Zo vulde hij
ongeveer de helft van het doel en dat maak
te dat het scoren, in weerwil van een ster
ker geWorden overwicht, voor de Gouwe
naars heel wat minder makkelijk ging. Tal
rijker dan voor de rust waren de schoten op
het doel. maar met vaste grond onder de
voeten keepte Armitage bewonderenswaar
dig. Pas na geruime tijd kon G.Z.C. weer
bijtellen, eerst dank zij een harde strakke
worp van Cabout. wat later ln een pe
riode van numerieke Goudse minderheid
nog eens door Cabout eA vervolgens had v.
d Tooren met een boogschot succes (8—0).
Intussen had P. Jonea door te hoog richten
een strafworp onbenut gelaten. Tegeh het
einde redde J. S. Jones voor Cheltenham de
eer (8-1).
sloten, telt ryim een millioen jongeren sis
leden. Er zijn 2.500 jeugdherbergen bij be
trokken met 100.000 bedden. Jaarlijks ble
ken die tezamen ongeveer 6 millioen over
nachtingen, waarvan één millioen vodr
buitenlanders. Jonge mensen mèt wat
extra veel tijd en spaargeld kunnen via de
jeugdherbergen een tocht om de wereld
maken!
Tijdens de bezetting kregen vele jeugd
herbergen N.S.B.-ers als „ouders" en met
het geld van de Stichting werd roekeloos
omgesprongen. Na de bevrijding kon dc
centrale nog slechts over 8 van haar jeugd
herbergen beschikken. Met subsidiés van
Rijk, provincies en gemeenten én vart par
ticuliere bedrijven kon het jeugdherbergnet
weer gedeeltelijk worden hersteld, zodat er
thans weer 57 in gebruik zijn.
Tweemaal zoveel trekkers
Toch is dat nog verre val* voldoende,
want smds 1939 is het aantal trekkers ver
dubbeld en overnachtingen moeten
maanden tevoren worden besproken. Er
moeten zeker nog tien jeugdherbergen bij
komen en daar zal minstens een half mil
lioen mee gemoeid zijn. De vorstelijke
schenking van de Esso is in ieder geval een
grote stap in de goede richting, waar dui
zenden jonge Nederlanders en ook buiten
landse trekkers, veel plezier van zullen
hebben.
Naar aanleiding van het radiobericht, dat
sprak over een nieuwe jeugdherberg bU
Princenhage. hebben w(J ons tot de N.J.H-C.
te Amsterdam gewend, waar ons werd mede
gedeeld. dat slechts vaststaat, dat de door
Esso geschonken jeugdherberg in het Zuiden
van het land zal verrijzen, waarschijnlijk
tussen Ginneken en Hilvarenbeek.
Dit mede in verband met het feit. dat dc
jeugdherberg te Hilvarenbeek dit Jaar reeds
wegens ontoereikendheid gesloten zal moe
ten worden. De jeugdherberg Mariëndal te
Ginneken zal dit Jaar Rog doorwerken, maar
voldoet ook niet meer aan de eisen, die
de N.J.H.C. thans stelt.
Alhena 28
op 480 mijl Z v Kaan Vard.
29 V B Air#» l» Montevideo
dB O
19 Fl
all.
De andere polowedstrijd ging tussen
G.Z.C. 2 en een combinatie van S.V.H. 1 en
3. Dt uitslag was 6—6.
De uitslagen
De uitslagen van de zwemwtdatrijden
luiden:
Damea: 100 m rugslag: 1. T. Kammeraat
(G.Z.C.) 1 min. 29.2 sec. (nieuw clubrecord.
oude record 1 min. 33.8 seC.k 2. C. Wilminck
(Vitesse) 1 min 29,4 sec.; 1«0 m schoolslag.
1. R. Schippers (Vitesse) 1 min. 27,7 sec., 2.
N. Kok 1 min. 32 sec.; 100 m vrije slag: 1.
B. Brinkes (Vitesse) 1 min. 18,4 sec., 2. W.
Boswinkel 1 min. 19.5 sec.; 3 x 50 m wissel
slag estafette: 1. Vitesse 1 min. 55.5 sec., 2.
G.Z.C. 2 min 1 sec.; 5 x 50 m vrije slag:
1. G.Z.C. 3 min (nieuw clubrecord, oude re
cord min. 15.3 sec.). 2. Vitesse 3 min. 0.1
sec. Totaal: 1. Vitesse 828.8 p.. 2. G.Z.C.
837,6 p.
Heren: 200 m vrije «lag: 1. W. Beijder
wellen (G.Z.C.) 2 min. 21,2 sec. (nieuw club
record, oude record Cabout 2 min. 22,6 sec),
J. Cabout (G.Z.C.) 2 min. 24.7 aec.; 100 m
rugslag: 1. M. Balles 1 min. 16 sec., 2. H.
den Boer (G.Z.C.) 1 min. 16,5 «ec.; 100 m
schoolslag: 1. C. Slobbe (G.Z.C.) 1 min. 17
sec. (nieuw clubrecord, oude record 18.6
sec.), 2. D. Auchtelopie (Cheltenham) 1 min.
21.5 sec.; 3 x 50 m wisselslag: 1. G.Z.C. 1
min. 37,4 sec. (nieuw clubrecord, oude re
cord 1 min. 40.5 sec.), 2. Cheltenham 1 min.
37,4 gec.; 5 x 50 m vrije slag: 1. G.Z.C. 2 min.
27.4 sec. (niéuw clubrecord. oude record 2
min. 28,1 sëc 2. Cheltenham 2 min. 31.4 aec.
Totaal; 1. G.Z.C. 539,5 p., 2. Cheltenham
563,3 p.
pherat 18 Op 90# mijl O V Ou#d#loupe
Altair Rott-Rectfe p 19 Fern. Nororvha
Aiuctra 28 op 720 mijl NO v Sombrero ei).
Amsleldlep p 28 Madctia n Gibraltar
Anifttclxtad 29 v Bombay te Colombo
Anutelvaart 29 v Casablanca te HaviS
AndUk Aniw-New Orleans p 28 Abaco
Arcndsdtik 28 v Philadelphia te Baltimore
Ariadne 28 v Gibraltar te Leixoes
Aruntlo 29 op ISO mtjl O v Bahama elland'tn
AxeldUk 29 v Philadelphia te Baltimore
Bacchus 29 op 600 mijl Z v Kaap Hattera»
Bagan 28 v Sampit n HOllandla
Bantam 28 y Antwerpen n RotteriUm
Btntang Java-New York p 28 Gibraltar
RllidendUk 28 op 1000 mill W v Scilly eil-
Bonalre 29 v Barbados te Trinidad
Bosrhfontein p 28 Majorca thuisreis
Boskoop 38 on 1128 mill NO v Guadelmm*
Celebes 29 v Suez n Djeddah. 30 te djeddah
jöalerdUk 29 v Seattle n San Francisco
lianas Rott-Oran P 28 Flnieterre
Delft p 28 Concepcion n Lebu
Dtemerdllk 28 op 150 m N v d Azoren
Domburgh 26 v Bordeaux n Casablanca
F.emdUk 29 280 mijl WNW v Flnisterre
F.endracht 28 op 25 mijl Oost van Malta
Friesland 26 v Suez n Djeddah
Frisla, 29 pass. Gibraltar v Le Havre n Louts
Derhone
Ganymede» 29 v Rio Janeiro te Recife
Garoet, 29 v Djakarta n Belawan
Gooiland 28 op 350 mijl ZW van Santos
Gordlas 28 v Algiers te Tunis
Groote Beer 29 te Sydney v Melbourne
Grootekerk 28 op 800 mijl Z v Kaap Frio
Haarlem 28 te Port au Prince
Hector 28 v Catania n Palermo
Heefsum 29 v Duinkerken' n Antwerpen
Helicon 29 v p Plata n Philadelphia
Hera, 29 pass. Kiel v Hoek n Kopbnhagen
Hercules 28 v Istanbul n Constantza
Hermes 26 v Cristobal n Curacao
Hoogkerk 30 te P Soedan v Suez n P. Soedan
Hydra 28 op 720 mijl ZW v d Azoren
Jagersfontein p 29 Dakar thuiareta
Jupiter 28 v Marseille te Orsn
Kalman» 27 v Djakarta n Median
Karsik 30 v Banggaal n Makassar
Katwijk p 28 Flnisterre n Nederland en venn.
1 April te Terneuzen verwacht
Kelbergen, 29 v Sfax n Amsterdam
Kertosono 29 te Lonfden v Poit Said
KieJdrerht 29 v Genua n Marcelona
Kota naroe 28 op 800 mtjl NO v Bermuda
Langleescot Rotterdam-Japan 27 t# Aden
I.ekkerkerk 29 v Rott te Marseille
Leuvekerk 29 te Damnum
Loenerkerk 29 St. John ell. gepass.. v Suez n
Aden
l.oosdrecht 28 v Karachi n Rotterdam
t.oppersum p 29 K- St. Vincent thuisreis
l.utterkerk, 29 dwars van Wight
Maashaven 21 op M m N v St. Paula Rack
Maasktrk 29 v Ta-koradi te Monrovia
Madoera 39 750 mijl ZO v Sufz
Manoeran 29 v Port Said n Genua
Mariekerk 29 v Antw te Rotterdam vaiw.
Marken 28 v Dakar n Amsterdam
Tankvaart w
ArmliU J9 v Saigon n Haiphong
Caltex Welft Rott-Sidon p 29 Kreta
Caltex Leiden p 29 Cap Tres Fercas
Caltex I'ernls P 29 Finlsienre uitrei»
Caltex The Hague p 29 Cap d« Fer uitrst*
Caltex Utrecht Sidon-Roti p 29 Algiers
fistula 29 v Abadan n Piiaeus
f la vel la 2# op 300 mij W v d Azoren
Coryda 30 v Miri te Singapore
Duii end recht 30 v Dakar te Calabar
Ena 29 v Freetown n t^uraijo
Esso Amsterdam 29 op *40 m
Esso Den Haag 29 op 200 r'n Z
Esso Rotterdam 29 op 420 m W v Florea
l.ucita 29 v Newcastle te Schiedam
Macuba AalborgTrtpoU p 29 Ouessant
Marlsa 29 op 780 mijl O i
Marpessa 29 op 180 mijl N
Mltra 29 v Rangooi
Murena Oslo-Port
Mijdrecht 29 op 3«o m W v K. St. Vint
Dmala Ball.k Papan-Rott P
Ondlna Aruba-Cent P 29 de 'Azc
Ovula 29 v Ba lik Papan n Miri
Rotula 29 v Spezla te Port Said
Saroena 29 op 240 mijl O v Singapore
Srher.pendrecht 29 op 200 m N v Azoren
StSnvac Talang Akar 31 te Singapore verw
Tankhaven 2. 30 v Platfjoe te Soerabaya
Tankhaven 3. 29 v S. Gerong n T. oeban
Tibia 29 op 420 mijl ZW v Kaap Frio
Wieldrecht 29 op 180 in Z v Kangaroe «11
Woensdrecht Rott-Fahaheel p 2» Algiers
in te video
Lakkadiv»
- Rangoon te Chlttagon*
Rio-Port Said p 29 Ouessant
Toen haalde ik een bus
M'n jongens hadden in het bad
gespeeld.'., wat 'a viezigheid.
Het wérd maar oiet schoon met
het gewone schuurmiddel, dat
ik in huis had.
VIM, échte VIM! Dat bieJp!
Vlug werd het bad weer helder!
Spiegel U aan dit voorbeeld,
mevrouw Sta er op, dat U VIM
krijgt en niets anders
de gele bus!
VIM SCHUIMT EN KAN' NIET KRASSENI
N.V. NIBO WITLOFKWEKERIJEN v.h. NIC.
BOTH .Zn vragen voor direat
om witlof te wassen,
op gunstige arbeidsvoorwaarden
Aanmelden dagelijks bij de portier: Kwekerij.
P. C. Bothstraat, Gouda.
Ruime sortering
Speciaaliaak voor Herenmode
Nieuwe regering,
Versobering.
Wijlen U helpen
Toch radio.
Lage weektermijnen.
f 2.75. f 3.00 P.W.
Zie de aanbiedingen.
WUdsfraaf 22
Grote sortering
handkoffers
hutkoffers
reistassen
Kleiwegatraat 6-8,
Telefoon 2166 Gouda.
Eigen reparatie-Inrichting
éfi gereedschappen voor
alle doeleinden.
Groencndaal 82.
Telefoon 2394 en 3686.
Eieren. 10 stuks
Roomkaas, van 32. nu
Oude kaas,
98 Ct
28 Ct
34 et
Margarine, van 52. nu - 48 ct
Choco-po Ier, van 70, nu 52 ct
Corned-Beef, van 48 nu 21 ct
Lunchworst, van 40 nu 81 ct
Ontbijtspek, van 46. nu 38 ct
Zeuge«traat 84.
Gouda s goedkoopste adres f
VXIJPAG 30 MAART 1951
EERSTE BliAD PAGINA 8
(Van een onzer redacteuren).
Nor slechts weinige dagen schelden ons
van d<f f.erste April, de dag. die ala voor
lopig eindpunt was geateld voor de aamen
werking tusaen de Nederlandse Rijnvaart
Vereniging, de Nederlandae Particuliere
Rijnvaart Centrale en de Rederij Damco.
Aan de voorwaarde van uitbreiding van dit
gezelschap met andere Nederlandse rede
rijen Is evenmin voldaan als aan die van een
regeling Aiet de Dultaera en daarmede ia de
kana vrU groot geworden, dat dit begin van
samenwerking op de Rijn reeda weer on
gedaan zal worden gemaakt.
Zo blijft het Rijnvaart-overleg volkomen
in een vicieuze cirkel ronddraaien. Er is
een groep, die redeneert, dat men pas tot
nationale samenwerking kan komen als de
zaak m,et de Duitsers is geregeld en er is
ook e«n redenering, dat er pas een Duits—
Nederlandse regeling kan komen, ais men
certt in Néderland orde op zaken heeft ge
steld. Üuérfiard Jjjkt vooral de tweede
redenering iter plausibel en dat is zij ook
wel. maap hierbij mag toch niet uit hgt oog
worden verloren, dat het bij de Rijnvaart
!>aat om de vaart in Duitsland, zddat een
ntern-NederJandse regeling in feite geen
betekenis heeft als de vaart in* Duitsland
niet Is geregeld. J
Goed beschouwd zouden beide zaken dus
gelijktijdig moeten worden geregeld, of wel
zo. dat in Nederland een vorm van samen
werking wordt gevonden, die practlache
betékenis krijgt, ala het Duits—Nederlandae
ovéiTeg tot resultaten heeft geleid. Het te
leurstellende, bijna ontmoedigende in deze
ontwikkeling is evenwel, dat er zo weinig
werkelijke bereidheid is tot stmenwerklng.
Alle partijen zijn het er over eens, dat h«t
gebrek aan samepwtriring een groot gevaar
is, maar als hetV op aan komt offers te
brengen ter wille van die samenwerking,
U de bereidheid daartoe vrijwel nihil.
Noch in het nationale, noch in het inter-
nationale overleg zijn dan ook in de laatate
tijd vorderingen van betekenis gemaakt.
Ook de jongste besprekingen te Duisburg
hebben zeer weinig resultaten opgeleverd en
zoals de toestand nu is. moet het zeifs zeer
de vraag worden geacht of de samenwer
king tussen N.R.V., N.P.R C. en Damco nog
voortgang zal vinden, omdat de voordélen
v#n zulk oen onvolledige samenwerking wel
hetl betrekkelijk zijn.
Rijnvaart politiek
Ook de ministerwlssfeling bij het Neder
landse ministerie van Verkeer en Water-
In Duitse Rijnvaartkringen te Duisburg
tegt men verrast te zijn over het memoran
dum vhn de Nederlandse werknemers in de
Rijnvaart, waarin op maatregelen ter bo-
scherming der Nederlandse Rijnvaart wordt
aangedrongen. Van Duitse zijde wordt ln
verbarM hferinee verklaard, 'dat ontoere*
kende vrachten in het verkeer op de Rijn
over de Nederlandse grens in hoofdzaak
zouden berusten op de „onduidelijke vrach-
tenpolitiek", welke door de Nederlandse
Rijnscheepvaatt zou worden geyolgd.
Wat het verkeer binnen Wüitslnnd betref^,
wordt in Duisbarg het standpunt ingenomen
dat vóór de oorlog de Nederlandse v]gg
slechts in zovetre aan dit verkeer zou heb
ben deelgenomen als het Nederlandse rede
rijen betrof, die met zuiver Duits kaRttaal
waren gesticht. Ngdat deze ondernemingen
sedert 1945 in Nederlands benü zijn overge
gaan is. aldus de Duitse opvMibg. de nood
zaak om haar schepen in hl« jminenlandse
Duitse verkeer te betrekken, niet meer aan
wezig. Bovendterj moet men, zó wordt In
rederskringén te Duisburg verklaard, aan
Nederlandse zijde rekening houden met de
omstandigheid, dat ook de Duitse Rijnvloot
nog steeds niet volledig in emplooi is.
Het wereldkatoenverbruik heeft dit sei
zoen een na-oorlog» recordniveau bereikt
vsn ruim 32 millioen balen per jaar. aldus
meldt de internationale adviescommissie
vcor katoen. Dit verbruik was aanzienlijk
Sioter dan de wereldproductie, welke voor
it seizoen wordt geraamd op 27.200.000 ba
len. Het verbruik bedroeg het vorige jaar
29.300.000 balen.
Volgens de commissie kan een aanzien-
bjk# afneming van de katoenVoorraden wor
den verwacht en het grootste gedeelte van
deze daling zal vermoedelijk in de V.S. in
treden. Er bestaat enige twijfel of het ka-
toenverbruik gedurende de rest van het sei
zeen op het huidige hoge niveau gehand-
htalfd kan blijvèn. De fabrieken in vele lan-
?$h ondervinden moeilijkheden bij de hand-
l.évingflftn de huidige productie in verband
«het de afnemende katoenvoorraden.
De speculatieve vraag en de vraag voor
Vrorraadvorming zullen vermoedelijk on-;
gunstig worden nelnvloed door de ontwik
kelingen in de internationale politieke si
tuatie en tengevolge van de instelling van
prhscontróles en credietbeperkingen in de
V.S. Bovendien zullen de vooruitzichten oo
een aanzienlijk grotere katoenoogst ln het
komende seizoen vermoedelijk enige invloed
i beoefenen op de schaarstepsychologie. wel
ke dit seizoen tot dusverre heeft geheerst.
Bijna een half millioen
(Van onze Brusselse correspondent).
Het Belgisch bureau voor de Statistiek
heeft een statistiek gepubliceerd van de in
^België aan de verkeersbelasting onderwor
pen motorvoertuigen. Wanneer men hierbij
de van de belasting vrijgestelde voertuigen
telt, ten behoeve van de openbare diensten,
komt men voor einde 1950 tot een totaal van
429 500 wagens (exclusief die van het leger)
tegen 369 200 wagens in 1949, en 240 350 in
1939. Het tijdstip waarop de 500.000 wagens
zullen worden bereikt, lijkt niet ver meer
af. Het aantal personenwagens steeg van
155.900 in 1939 tot 229.137 ln 1949 en 275 900
in 1950. Hieronder zijn in 1950 begrepen
2 325 autobussen en toerwagens (1.106 in 1939
en 2.176 in 1949) en 6.022 taxis (5.524 in 1949
en 7.623 in 1939). Het aantal motorfietsen be
loopt thans 139.932 (122.472 ln 1949 en 84.561
in 1939).
Wat de voertuigen voor goederenverkeer
betreft, ook daarvoor zien wij weer een stij
ging. zowel voor de zwaardere als lichtere
vrachtwagens. Die in de categorie van 2.500
kg en minder stegen van 60.524 in 1939 tot
93 142 ln 1950 (88 178 in 1949). die van meer
dan 2 500 kg van 17 328 in 1939 tot 42 633 ln
1949 en 49 099 in 1950.
Naar verluidt hebben West-Dultsland en
Nederland In principe overeenstemming be
reikt over het verstrekken van credïeten
aan Wébt-Dultalknd voor de aankoop van
belangrijke grondstoffen. De credïeten sul
len echter niet worden verstrekt vóór de
Westduit«e regerlpg haar embargo op de
Invoer heeft opgeheven.
De credïeten zullen een voortzetting vor
men van het „tredefina"-systeem (treuhand-
veripaltung für das Deutsch-Niederlöndische
Finanzabkommen). Tot 1939 waren credie-
ten ter waarde van ongeveer 200 millioen
Nederlandse guldens aan de Duitse econo
mie verstrekt. Deze waren verbruikt op
2300.000 gulden na. De Nederlandse autori
teiten zouden er than» in toegestemd heb
ben dit saldo vrij fe geven en te verhogen
met deelneming van Nederlandse banken
tot een bedrag van ongeveer 15.500.000
gulden.
Een m-jarlgo ln Vllsslngsn. Vandaag viert
mevr. E. M Goote—Landman, de oudste in
woonster van Vllaamgen. haar 101ste Jaardag.
Daar hef sleèhU eert ..mopperjaardag" is zo.
als zij het zejf uitdrukte en geen „kroon
jaar". heeft zij prijs gesteld op een in beslo
ten kringviering.
staat speelt hierbij nog een rol, want het
bedrijfsleven vraagt zich nu af. of minister
Wemmers ten aanzien van de Rijnvaart de
zelfde lijn zal volgen als zijn voorganger. Te
dien opzichte moet van een zekere afwach
tende houding van het Nederlandse Rijn
vaart-bedrijfsleven worden gesproken, en
dat is toch eigenlijk een houding, die op
hoogst bedenkelijke wijze een onmacht om
zelf orde op zaken te stellen verraadt. Want
in alle nuchterheid moet toch worden vast
gesteld. dat de inzichten van een minister
heel weinig ter zake behoren te doen, als
het er op aan komt tot een samenwerking
het bedrijfsleven te geraken, tenzij moet
worden aangenomen, dat die samenwerking
een gevaar zou kunnen opleveren voor het
algemeen belang. Aangezien hiervan ten
aanzien van een samenwerking bij de Rijn
vaart echter in geen enkel opzicht sprake
kan zijn, is het moei^jk in te zien in hoe
verre de ministerwisseling werkelijk een
factor kan zijn, die bij het Rijnvaartoverleg
een rol kan spelen.
Slechts kan men vaststellen, dat de toe
stand bij de Rijnvaart blijkbaar toch nog niet
zo slecht is, als men er niet in slaagt tot sa
menwerking te geraken. Want wij weigeren
vooralsnog aan te nemen, dat het bedrijfs
leven zozeer gezond verstand mist, dat het
niet tot overeenstemming zou kunnen ge
raken als het werkelijk gaat om een kwestie
te zijn of niet te zijn.
1TOOR DE PAR1S1ENNE is zwart het toppunt van chic en het zwarte jurkje, dat
nimmer in haar garderobe ontbreekt, is het plechtanker, waaraan zij zich vast-
klampt in de ogenblikken, waarin ze „niets heeft om aan te doen". Daar hebt u nu
het verrukkelijk zwart wollen voorjaarsjurkje. Het lijfje heeft een zeer ruim aan
gezet schootje, waar de lange revers van gespikkelde zijde met een overdadige
hoeveelheid stof op de linker heup overheen valt. Het rokje loopt kokervormig toe.
Een jurkje, dat letterlijk voor alle gelegenheden dienst kan doen. De handige Pari-
sienne ziet stellig kans de revers afneembaar te maken, zodat het toiletje óók te
gebruiken is, wanneer zwart zónder lichte noot geboden is.
TRAMES met te dikke of dunne bovenarmen, mitsgaders dames, die de eerste jeugd
*-* definitief achter de rug hebben, kunnen een zucht van verlichting slaken. Had
den ze niet met ontzetting gehoord, dat alle japonnen, welke op de voorjaarsshows
zijn getoond, heel korte vleugelmouwtjes hebben, schattig voor jonge meisjes, maar
met driekwart mouw, een elegant toilet van zwarte zijde met een rok die van voren
minder flatteus voor de niet-mecr-helemaal-jongen. En hier is nu een middagtoilet
recht valt maar van achteren een ingezette klok vertoont. Menigeen mag de ont
werper, de Amerikaan Leohard Arken, er dankbaar voor zijn.
(Van onze correspondent in Wenen)
Kort geleden heeft de Oostenrijkse pers zich heftig gekeerd tegen die buiten
landse bigden, die minder gunstig over Oostenrijk schreven. Dit is fiemakkf11^
te verklaren. De Oostenrijker is overgevoelig voor buitenlandse cntiek, jgrat nu
eenmaal een gevolg is van zyn overschatting van alles wat uit het buitenland
komt. Zo werd bijvoorbeeld een serie ongunstige artikelen in. een kleine Aurn-
Limburgse krant voor een groot Weens blad de aanleiding tot een heftig verweer.
naamdé „Weense school" bij voetbal, die
zich niet zozeer door physieke kracht als
wel door elegant samenspel openbaart. Bij
het schaatsenrijden is hij geen meester op
de lange baan, maar wei ln het kunstrüden,
wat de „Weense ijsrevue" ook in ons land
heeft bewezen.
Hetzelfde geldt voor de alalomloop op
skies, waarvan Oostenrijk het wereldkam
pioenschap op zijn naam heeft staan. Nu
denke men niet, dat dit voor de economi-1
sche bloei óan een land van geen betekenis
is. De skisport heeft een grote ski-industrie
in 't levan geroepen, die ook naar het bui
tenland exporteert. Ook de ijsreVae brengt
deviezen naap, het land. evenzeer als de
Weense opera, die de hele wereld rondtrekt.
Buitenlander#', die Oostenrijk Van vóór de
vijl! van mening dat
vijls van mening dat
Van de andere kant la zulk een verweer
soms op zijn plaats, vooral wanfleer geble
ken ia zoals, in het onderhavige geval
dat de buitenlandse schrijver niet goed op
de hoogte was. Om een land te leren ken
nen en juist te beoordelen heeft men tijd
nodig. Ook Oostenrijk ook al is het nog
zo klein en arm heeft daar recht op.
Nu is de Oostenrijker een mens. waar
van men de eigenlijke waarde eerst na lang
contact leert kennen. Bij een eerste ken
nismaking valt hij wel mep; hij is gemoe
delijk en tegemoetkomend, maar is men iets
langer in het land, dan bemerkt men al
spoedig een paar minder prettige eigen
schappen. Dan ziet men dat hij slordig is.
veel belooft, maar het niet zo nauw neemt
met zijn verplichtingen. Hij komt graag
te laat. is een beetje lichtzinnig en niet heel
spaarzaam.
Op dit punt aangekomen, menen vele cri
tici,, dat ze de kern van Oostenrijk hebben
benaderd. Uw correspondent heeft een jonge
Nederlandse vriend in Wenen, die zich nog
altijd ergert aan dit gebrek aan degelijk
heid. maar hoe langer hij hier woont, des
te meer komt hij tot de ontdekking, dat
zijn gastheren toch ook bepaalde goede
eigenschappen bezitten, welke men niet
moef onderschatten.
Laten wij als buitenlanders nooit gelo
ven. dat wij een ander volk kunnen ver
anderen. Wij zelf laten ons ook niet ver
vormen en de Fransman zal altijd luch
tig blijven, de Engelsman saai, de Pool las
tig, de Italiaan kinderlijk en de Duitser voor
ons gevoel veel te gewichtig.
Ingewikkeld karakter
De eigenlijke kern van de Oostenrijker
met zijn goede eigenschappen ligt dieper.
Hij is een eigenaardige mengeling van
Franse charme, Slavisch temperament. Ita
liaanse muzikaliteit en Duitse werklust. Om
bij het laatste te blijven: de Oostenrijker is
niet lui, maar ook geen werkpaard als de
Duitser. Hij toont zich een buitengewoon
begaafd handwerker, di^jaor zijn plezier
mooie en goede dingefl^Saxt. In de grond
van zijn hart is hij een klein baasje, geen
groot-industrieel. Hij is een meester op het
gebied van de mode. kunstnijverheid, luxe-
industrie. fijne lederwaren enz.
Hij weet zelfs van sport iets moois te
maken. Bekend is bijvoorbeeld de zoge-
KERKELIJKE MUTATIES
Ned. Herv. Kerk. Drietal te Amsterdam-
Watergraafsmeer H. A. van Herwaarden
te Hellendoom, G W Korevaar te Zwolle
en S. W de Vries te Hengelo (O.).
Beroepen te Gouderak W L. Tukker te
Delft; te Benschop J. van Rootselaar te
Oud-Alblas.
Aangenomeji naar Oostermeer H. J. N.
Zuidersma te Birdaard.
(V«nonze correspondent)
In een soort enquête, welke door het
„Staatliche Aussenhandelskontor" te Ham
burg is gehouden hebben leidende figuren
uit scheepvaart- en fiavenbringen van Ham
burg duidelijk hun standpunt ten aanzien
van het Nederlandae denkbeeld met betrek
king lot de oprichting van een nieuwe
Hanze-bond uiteengezet. Deze uiteenzetting
van de Duitsers Is opgenomen In een bro
chure. welke zoals on#e correspondent
aantekent'-— kennelijk slechts voor het bui
tenland is besfémd. daar men in Duitstand
zelf van Rel bestaan daarvan niets blUkt af
te Weten.
In genoemde brochure dan is de Ham
burgse senator voor economie en verkeer,
prof dr K. SchRler. van oordeel, dat de
liberaliserende versie van het klassieke
schema van <rie „Volmaakte concurrentie"
op de tegenwoordige «ituatie van de con
tinentale Noordzefenavens niet meer kan
worden toegepast.
H-ij wijst er op. dat het in het belang van
alle havens en ten leste ook in het belang
van een nauwere economische samenwer
king in Europa is, dat er een „geordende
concurrentie" tot stand wordt gebracht De
feitelijke kosten van tSén zeehaven worden
door uitermate uiteenlopende factoren be
paald; per slot varFéekéning is het enig tast
bare kostenelement het spoorwegtarief.
Volgens prof. Schiller kan het in econo
misch opzicht niet worden verdedigd, dat
juist dit koetehelement tot aanvalspunt
wordt gekozen, wanneer er van onder eikaar
verschillende concurrentievoorwaarden van
de havens sprake is. Louter uit het oog
punt van verkeer zijn de Noordduitse zee
havens zowel door het verlies van hun ach
terland als oqk" door het feit, dat er nog
geen Duitse koopvaardijvloot ls, die de con
currentiestrijd kan aanvaarden, flink in het
nadeel. Een geheel vrije concurrentie van
de havens is dan ook pas mogelijk, wan
neer ie internationale ruil van goederen
cn dietéstert ook aan Duitse zijde op gelijke
voorwaarden plaats vindt.
Europese integratie
Prof. Schiller verdedigt de opvatting, dat
daor' een algehele economische integratie
het gehele sociale product van Europa aan
zienlijk zou kunnen worden opgevoerd en
len o'f banken worden gestoken.
Het gaat er tenslotte ook om dat aan de
andere zijde offers worden gebracht- In hoe
grote mate Hamburg ook begrip heeft voor
de problemen van de Rijnhavens^ men dient
ook aan de andere zijde te begrijpen, dat
Hamburg zich inspant oirt delen van zijn
vroeger ladinggebied ln het Zuid-Oosten,
maar ook in Zuid-Duitsland cn Zwitserland
terug te winnéft. Hamburg heeft zich ove
rigens in het bestek opmaken van zijn ha
venbeleggingen beperkingen opgelegd ep
zich ingesteld op een jaarlijkse overslhg van
ongeveer 15 millioen ton. terwijl de voor
oorlogse overslag ruim 26 mill, totf heeft
bedragen
Bedrij fscontacten
Al« vertegenwoordiger van het expeditie
bedrijf te Hamburg is dr Ulrich, ScharUbbe
van mening, dat in de toekomst niet slechts
de haveninstanties, maér ook de zeehaven
expediteurs en makelaars met "élkaar in. con
tact dienen te treden om de speciale proble-
daarmee ook het totale verkeerivolume van
- y
alle belanghebbende havens. Reeds om deze
reden dienen de Hanzesteden meer nog dan
tot nu toe het geval was. als pleitbezorgers
van de Europese economische unie op te
treden.
In elk geval moet in de toekomst een
moordende concurrentie tussen de Europese
Noordzeehavens, evenals onjuiste beleggin
gen, door welke overtollig» capaciteiten in
de havens worden bevorderd, worden ver
meden.
Als brandende kwesties, die ook bij de a.s.
besprekingen te Hamburg onder ogen gezien
moeten worden, beschouwt prof. Schiller
afspraken betreffende de haventarieven,
wederkerigheid in de behandeling van
scheepvaart, zeehavenexpeditie en verze
keringen. compensaties van loon- en ar
beidsvoorwaarden en last but not least
de uilschakeling van een tariefstrUd lus
sen binnenvaart en spoorwegen
Herstel na koude oorlog
De directeur van de Hamburger Hafen-
und Lager ha usgesellschaft, E. Plate, legt
eveneens de klemtoon op het belang van
de haven van Hamburg bij een samenwer
king tussen alle continentale Noordzeeha
vens. Hij wijst er ln dit verband op, dat de
met elkander concurrerende Duitse zeeha
vens in het Zentralverband deutscher See-
hafenbetriebe reeds een basis voor gemeen
schappelijk overleg hebben gevonden. Deze
instelling zou boven de nationale grenzen
uit verruimd en uitgebreid moeten worden.
Plater herinnert aan de bestaande ..Asso
ciation of American Ports", waarvan ook
Canadese en «ndere niet-Noordamerikaanse
havens deel uitmaken. Plato acht het even
als prof. Schiller noodzakelijk, dat overtol
lige capaciteiten, die niet in overeenstem
ming zijn met het verkeersvolume van de
betrokken havens, in elk geval vermeden
dienen te worden Op dit gebied zou de eer
ste stap tot overwinning van een al te nauw
egoïsme gedaan kunnen worden.
Hamburg heeft een zorgzame inachtne
ming van zijn belangen nodig, omdat een
volledig herstel van deze grote zeehaven
pas na afloop van de koude oorlog mogelijk
zal zijn. Groot-Berlljn, Midden-Dultsland.
Saksen. Silezië, Tsjechoslowakije. Hongarije,
Polen, Roemenië en Joegoslavië behoorden
vroeger tot het ladinggebied van Hamburg,
dat door de politieke ontwikkeling na de
oorlog aanzienlijke beperkingen heeft moe
ten ondergaan. Dit feit mag volgens Plate
bij de a.s. besprekingen over de concurrentie
van de Europese zeehavens niet onder etoe-
men van hun bedrijf te bespreken» Ook dr
Scharlibbe gaat uit van het standpunt, dat
een onbeperkte concurrentie tussen de Euro
pese zeehavens pas mogelijk is. wanneer
dit onder gelijke voorwaarden gebeurt
dit verband dienen niet slechts beleggingen
voor overslaginstallaties en het herstel van
een Duits net van lijnen, maar ook de fi
nancieringsmogelijkheden voor vrachten en
voorvrachten, alsmede problemen betref
fende de tarieven en deviezen onder de
loupe te worden genomen. Evenals bij de
zeehavenbedrijven is het ook op het gebied
van de expeditie noodzakelijk, dat het na
tionale contact tussen de Duitse zeehavens
over de grenzen wordt uitgebreid.
In de kringen van de expeditie van Ham
burg is men zeer zeker van goede wille
om met de expediteurs van de Benelux-
havens aan een tafel te gaan zitten. Ook al
laat de Europese integratie nog geruime
tijd op zich wachten, dan nog zal men niets
onbeproefd laten om door samenwerking
tussen de continentale Noordzeehavens tot
tastbare resultaten te geraken....
Ik jH
HhMmKmh mlÊKÊÊBÊÊi.
Hoewel blind en beide
armen missend vervult de
heer Bas uan^WoIueren
de fundtie van centralist
aan de huis-telefooncen
trale van het gas- en wa
terleidingbedrijf te Apel
doorn Toetsen en kies-
schijf zijn bij dit apparaat
vervangen door hefbomen
volgens een model, dat in
Engeland in gebruik is,
doch dat onze P.T.T. ge-
per fectionneerd heeft.
(Van onze Brusselse correspondent).
Hoewel het officiële indexcijfer der detail
prijzen voor Maart nog niet bekend is,
verwacht men dat het opnieuw met ruim
11 punten tot boven de 410 zal zijn gestegen.
De prijzen van de levensmiddelen hebben
behalve het vlees, geen al te sterke schom
melingen ondergaan, maar het is vooral in
de reeks der ntet-eetbare producten, textiel
en leer, dat de stijging groot is-
Het is waarschijnlijk in verband hiermede,
dat de planngn van de regering om r ook in
België tot de productie van z.g. „utility-
goederen" over te gaan. vastere vorm heb
ben aangenomen. Thans is n.l. een besluit
uitgevaardigd, waarin de textielfabrikanten
en de handelaren wordt voorgeschreven
tegen aangegeven maximum-prijzen 20 pro
cent van hun maandelijkse leveringen te
reserveren voor werkkleding (blauOvkatoe-
nen buizen, pantalons en overalls) en 5 pro
cent voor goedkope confectie. Zo wordt de
prijs van een biauwkatoenen werkpantalon
met twee zakken en dubbele naden voor ver
koop aan de verbruiker vastgesteld op 143
Belgische francs. De prijs aan de verbrui
ker voor een tweedelig doorsnee herencon
fectiepak, maten 44 tot 52 is gefixeerd op
fr. 1.500 de prijs van een herenpantalon
op fr. 500.—, die voor een mannenhemd met
vast boord en enkele manchet in gebleekt
creton op fr. 98,50, die van een wollen
damesmantel, model doörsnee-confectie,
seriewerk op fr. 895 dito-damesjapon
fr. 395 D- producenten en detailhandelaren
in hemden en boorden voor mannen, man
tels. mantelpakken en japonnen voor dames,
meisjes en costuums en pantalons voor
mannen en jongens, die kunnen aantonen,
dat zij bovengenoemde kwaliteiten niet in
de loop van 1950 fabriceerden of verkoch
ten, vallen buiten de toepassing van deze
voorschriften. De maximumprijzen treden
op 28 Februari. 1951 in werking.
Naar wij vernemen zou éen dergelijk
besluit omtrent katoenen weefsels nog
volgen.
Men kan niet zeggen dat dfeze regerings
maatregelen in de Belgische textielindustrie
oorlog kennen, zljia dikwijl* van mening dat
oorleg kennen zijn dikwijls van mening dat
hier tiles bij 't oude W gebleven. Dat is een
met enthousiasme zijn ontvangen. Vooral
over de hoogte van de vastgestelde prijzen
is men niet te spreken. Er heerst op het
gebied der prijzen op het ogenblik een vrij
grote verwarring. Hoe kan men b.v. vast
stellen. aldus redeneren de textielfabrikan
ten. wat thans een normale en lonende prijs
is? De katoen in de Verenigde Staten kost
65 fr. per kilo, die uit Brazilië fr. 120.—.
Spinners en wevers stellen hun prijzen vast
naar gelang van de hoogte van huft inkoops
prijzen der grondstoffen. De regering zou
van oordeel zijn dat men kap uitgaan van'
een prijs van fr 75.— per kilb*voor katoenen
garens bij leveringen aan de binnenlandse
markt, de Industrie oordeelt dat deze
notering te laag is en de prijs 95.— francs
zou moeten zijn.
Het schijnt» dat bovengenoemd besluit dan
ook wel zonder instemming van de betrok
kenen tot stand is gekomen, met het gevolg,
dat op het ogenblik de transacties vrijwel
tot stilstand zijn gekomen. Deze toestand
kan natuurlijk niet voortduren. Over en
weer hoopt men elkaar te kunen overtuigen.
De regering Schijnt inmiddels de vergunning
voor dg uitvoer van katoenen weefsels te
hebben stopgezet, waarschijnlijk om haar
„argumenten" meer kracht bij te zetten.
vergissing: het verarmde Oostenrijk !s een
modern industrieland geworden, da* boven
dien het geluk heeft, over vrij rijke bodem
schatten te beschikken, o.a. over ijzer,
bruinkool, magnesiet, zout en olie. De zware
industrie heeft hier na de oorlog zulk een
vlucht genomen, dat het vroegere stadje
Linz nu een industrie-centrum van de eer-
sfè grootte is, zó belangrijk, dat de KLM
haar vlucht naar Wenen nu in Linz gaat
onderbreken.
Bovendien heeft men hier een aantal wa
terwerken gebouwd, waardoor de binnen
landse behoefte aan electrlsche stroom gro
tendeels wordt gedekt. Ja, er wordt stroom
aan het buitenland geleverd, tot zelfs aan
onze staatsmijnen toe. Onder de landen, die
met Oostenrijk handel drijven, neemt Ne
derland de zevende plaats in en op de jong
ste jaarbeurs in Wenen had ons land een
prachtig paviljoen, dat vooral om de bloe
menweelde werd bedonderd.
Communistische politie
Natuurlijk zijn hier ook schaduwzijden.
Telkens hoort men van grote corruptie
schandalen en van het toenemen van de
criminaliteit onder de jeugd. Vooral op po
litiek gebied is verder de toestand onzeker.
De bevolking is zeker niet eommunUtiwb,
maar de politie vooral in Wenen is het
wèl. Dezer dagen reed er in de Russische
sector van de stad een luidsprekerwagen,
die reclame maakte voor een Salsburgae
nieuwe krant. Een politie-agent vroeg naar
de vergunning en omdat deze alleep voor
Salzburg afgegeven was, bracht hU de
chauffeur naar het bureau. Daar belde de
commissaris van politie onmiddellijk de Rua-
sische commandant opca nu zitten die
twee Salzburgers b(J de Russen gevangen.
Iets dergelijks is alleen mogelijk, omdat een
derde van het politiepersoneel communis
tisch is (bU do rechercheurs meer dan de
helft) en met de Russen samenwerkt.
De Russen willen niet uit Oostenrijk weg
gaan en daarom saboteren zij het vredes-
of staatsverdrag, bij het tot stand komen
waarvan zij Oostenrijk zouden moeten ver
laten en ook hun verbindingstroepen uit
Hongarije en Roemenië zouden moeten te
rugtrekken. Die troepen bedreigen niet ai-
leen Oostenrijk, maar vooral het ..afval
lige" Joegoslavië en daarmee de wereld-
vrede.
Oostenrijk ls het laatste land vóór het
ijzeren gordijn, het laatste toevluchtsoord
voor de vrijheid. Het ligt ingeklemd tusaen
zes verschillende landen (Duitsland. Tsj«cho-
Slowakije. Hongarije. Joego-Slavië. Italië en
Zwitserland) en heef* daardoor grote han
delsmogelijkheden. Politiek bezien beteke
nen dgze vele grenzen echter een groot ge-
vaar.
Het is een uitstekende uitkijkpost door de
inlichtingen, die zakenlui en vluchtelingen
uit het oosten meebrengen. Hét is wel een
klein land, maar het kan een belangrijke
rol spelen in het opbouwen van een goede
verstandhouding tussen Oost en West.
Staking in Perzic breidt zich uit
Als gevolg van het in staking gaan van
arbeiders der voor de Perzische oliebedrij-
ven werkende vervoers-bedrijven is het
aantal tot werkloosheid gedwongen werk
nemers in deze industrie tot tienduizend
gestegen. Het aantal eigenlijke stakers is
drie duizend. De stakende arbeiders der
vervoersbedrijven eisen loonsverhoging. De
staking heeft zich Woensdag uitgebreid tot
het olieveld van Madjidi. dat 250 kilome
ter ten Noorden van Abadan is gelegen.
De autoriteiten in Zuld-Perzië zijn er ze
ker van dat de stakingen zijn uitgelokt en
worden bevorderd door de communistische
Toedeh-partij. die groot voordeel trekt uit
de campagne van het (niet-communistische)
„nationale front" dat nationalisatie der
Perzische olie-lnaustrie eist.
Rotterdamse pionier
Gistermiddag heeft de commissaris der
Koningin In de provincie Drente, mr dr R.
H. baron de Vos van SteenwUk. de nieuwe
afdeling ..gemechaniseerde ijzergieterij" In
werking gesteld, welke het Rotterdamse
metaalbedrUf Rademakers N.V. In Klaslena-
veen heeft gesticht.
De directeur, prof ir D. A. A. Kooien,
noemde als oorzaken van deze vestiging te
Klazienaveen de onmogelijkheid, om de
huidige fabriek te Rotterdam uit te breiden,
voorts het woninggebrek te Rotterdam en
het gebrek aan geschoolde arbeidskrachten.
E'mmen noemde hij een van de weinigê
gemeenten, die vochten om de bestaans
mogelijkheid van haar inwoners en daar
van de zijde van provlrtcie en gebeente
alle medewerking was toegezegd en ook de
aspecten ten aanzien van de werklieden
gunstig waren, werd tot deze nieuwe vesti
ging te Klazienaveen besloten.
Spr. vi^>eg vervolgens aandacht vbor de
toestand van de Nederlandse industrie in
het algemeen en van de metaalnijverheid in
het bijzonder en gewaagde van gevoelens
van groté zorg voor de toekomst van deze
bedrijfstak. Spr noemde de nivellering van
de lonen funest', omdat iedere prikkel tot
meer inspanning om een' volslagen vakman
te worden, wordt weggenomen. Toch zijn
de mogelijkheden tot productieverhoging
zeker niet uitgeput, mits werkgevers en
werknemers zich blijven inspannen.
De commissaris der Koningin wees erop,
dat het metaalbedrijf Rademakers begroet
kan worden als pionier voor deze streek.
Mede dank zij het aandringen van dit Rot
terdamse bedrijf zal binnenkort het kanaal
te Klazienaveen, zo belangrijk voor de
aanvoer van grondstoffen voor deze fabriek,
bevaarbaar worden gemaakt voor schepen
van 300 ton.