I-
MUL's
CITROEN
Pa It lie
Het GEDICHT
Geheime
Opdracht
Radio Van Erk, Vredebest 16-18
VANDERGRAAFF
BEGRAFENISSEN
Nette Dienstbode
Eén a twee Jongens
JUFFROUW
Animali
Eindhoven?
TAXI
Bel 2001
EZSj
AANGEBODEN
Vrij huis te Utrecht
HULP
STOFZUIGERS
Boerenknecht
of Aankomende
4 Lisebomen
BESCHAAFD
MEISJE
ziekenvervoer
Zit-Slaapkamer
Armoedige treintjes sukkelen
door de Bondsrepubliek
Aeschylos' „Schatten der aarde"
Grote orderportefeuilles bij
onze industrie
Vrijz. Ned. Hervormden
Ds. H. A. ENKLAAR
Land in
Middenstand
1952
A. SPREEN
Uw Costuum
smoezelig en
verkreukt
Stomerij pn Ververij
thans spoedig leverbaai
N. NOORDEGRAAF
KUNSTGEBITTEN
HEREN EABRIKANTEN
KLEINTJES
rii BELLAART, SPINNERIJ, VARKENMARKT 30
METROPA
lste MONTEURS
HULPMONTEURS
H ooi m e y
G.A.Belonje
MEISJES en JONGENS
MACH. HOUTBEWERKER
MEUBELMAKER
jonge Bankwerkers
Metaaldraaier
Leerling en Haliwas Lassen
en Bankwerkers
Volkswagen de Luxe
Splinter en balk
Pseudo-vogelpest thans
bedwongen
Monsters van auto's
van de week
Het Gedicht
Vergroten Amerika's oorlogsvoorraad
„Denk je, dat ik
Lavrion ben?"
Effecten- en geldmarkt
Eindelijk oog voor schijnwinsten
Cijfers op ziph zelf
zeggen niets
Oud-gouverneur Peters op
weg naar Nederland
Brussel krijgt een
ondergrondse tram
VICTOR BRIDGES
fWEEDB BLAD - PAGINA 4
GOUDSCHE COURANT
ZATERDAG 31 MAART 1951.
ROTTERDAM. AANGEKOMEN 29 MAART:
Suriname. Nederlands, Amsteidam. ledig.
Soeteimeer Fekkes, sti ten ankei Birmiiijf-
nam. Ned Grangemouth kolen. SSM. Mir-
weh.: Havstraum, Noor, Oslo, ledig. v. Om
meren. Petr h.; Wlckenburgh, Ned Casao'an-
ca. stg. Muller. Merweh.Lapwing. Eng.
Londen, ledig. Gen. Steam. Merweh.
30 MAART: NUenburgh. Ned.. Hamburg, s+g,
Muller. Pa rich.- Belfort. Fr.. Saigon, rijst, CCM
IJselh Nestor. Ned Jaffa, stg. Hudig 4 Ve*
dei Lekh. Delia. Dis. Valencia, fruit. Wam-
beisie Merweh Norma. Ned., Londen, suiker.
Lijnzaad, Merweh Fairhope, Am.. Galveuon,
stg, Runclman. Merweh.; Zadar. Joeg. Rij «ka.
stg Kuyper. Van Dam Smeer. IJselhaven;
RPS, Ned., Swansea, kolen. RKC, Waalh. p er
2. Audax, It.. Rüeka. VulcBaan. erts. W-talh.
C S Oranjepolder. Ned., landen, stg. Mu.ler,
JobsOcade: Erkalln, Ned. Beckton. cokes, *ur-
ness. Waalh. F.S.- spartak. Rus. Llpaja. ?,a,
v. Uden. Rijnh Fiat, Ned Londen, stg. 7n-
votra, Binnenh Hope Rtdge. Ene Srr-.js
graan, RSA. Maash. 11; Ward, Ned Londen,
suiker, Furness.- Maash NZ: MaUstar. Ned..
Londen, ledig. RKC, Werf Waalh.; Leersum,
Ned., Houston, stg.. Vinke. Merweh. C. Sw.;
Matthew. Ned.. Kopenhagen, ledig, v. Omme
ren, BPM stg. II; Amazone, Duits, Zweden,
stg.. Maurltz. Dordt.; Petworth, Eng., Shore-
ham. ledig. RKC. waalh Fr. Sw.; Seaglamor.
Am.. Galveston, graan, Ruys, Maash. 7; Pr.
Roosevelt. Ned.. Huil. ledig, Erh. en Dekkers.
Parkk.; Myllykoski, Fin, A'dam. stg., Burger.
Lekhaven OZ: Brouwersgracht, Ned.. A'dam.
ledig, Spliethoff. Werf Waalh.; Euroland, Dts,
Oslebshausen.olte, v. Ommeren. BPM stg. io'
ROTTERDAM, VERTROKKEN 29 MAART:
Antilope. Aberdeen, hout; If of laan. Nantes,
kolen; Pollux, Dublin, stg: Bruno Grammers-
torf. Londen, stg; Atlas. Gibraltar, stg: leo
pard, Hamburg, stg; Clara Clausen, Gdynia,
ledig; Five!, Manchester, hout: Holdemah,
Huil. ijzer; Malacca. Hamburg, stg: Fridei,
Odense. stg; Ivan Kondrup. Kopenhagen, ko
len- Belgian Pride. Mena el Altmadl, ledig
3o MAART: Frode. Karlshamn. kolen; Bolder
Victory, Antwerpen led.g: Hestmandenl •nt-
Werpen. stg.: Seaham. Dover, stg Birming
ham., Harlingen. stg Grada, Kastrup. kolen;
Kerma, Savona. kolen; Veendam, New York.
stg Ellen. Londen, ledig; Sigvard, Malmo,
stg Holdernaze, Huil. ijzer; Valbella, Malmo.
stukg.
GROTE VAART.
Aardiik 31 v Galveston te Havre verwacht
AkkrumdUk 30 te Bremen
Alamak 39 v Genua le Alexandrië
Albireo 29 v Hamburg te Antwerpen
Algenib 28 v Baltimore n Nederland
Alhena p 30 St. Vincent KV huitsreis
Almkerk 29 v Hongkong n Manilla
Alnati 30 w Rio Janeiro te Santos
Alphard 30 v Rott te Buenos Aires
Altair 30 v Rotterdam te Pemambuco
Alwaki 29 op 780 mijl Oost v Trinidad
Amsteldiep 30 v Houston te Gibraltar
AndUk 30 v Antwerpen te New Orleans
Annenkerk 29 op ooo mijl NW v Fremantle
Arendsdijk 29 v Baltimore te Norfolk
Ariadne 29 v Leixoes n Rotterdam
ArkeldilJt Galvesion-Rott p 30 Key West
Arnedtjk 29 te New Orleans
Arundo Antw-New Orleans p 30 Abaco eil.
Atlantis 30 50 mijl NO v Sfax
Atlas 29 v Rotterdam n Gibraltar
AverdUk 29 v Rotterdam te Hamburg
Baam 29 op 1075 mijl ZW v <i Azoren
Baud 30 v TJirebon ie Djakarta
®'f.cHay» ,30 Malta gepass. v Rdam n Priok
BHldendUk 29 op 900 mijl W v Scily eil.
Bolssevain 29 v Hongkong n Manilla
Boschfontein 30 pass Kaap St. Vincent
Breda 29 v Aruba n Cristobal
Danae 31 te Gibraltar verwacht
DlemerdUk 29 op 300 mijl WZW v Azoren
Draco 29 v Cadiz n Gibraltar
Eendracht 30 110 mijl west v Malta n Vassllikl
n Casablanca
Enggano Basrah-Rotterdam p 29 Djeddah
Garoet 30 bij Banka
Gooiland 30 v Santos te Montevideo
Gordias 29 v Tunis n Piraeus
Gouwe 30 v Dakar n Rochefort
Hector 29 v Palermo n Algiers
Heelsum 3o v Duinkerken te Antwerpen
Hercules 29 v Istanbul te Constantza
Hersilla 29 op 100 mijl W v Flndsterre
Jagersfontein 30 300 mijl O v Tenerlffe
Java 28 v Djakarta le TJirebon
J. v. Oldenbarnevelt 30 te IJrmüden
Jupiter 29 v Ora-n n Gibraltar
Karossa 30 v Manokiwari n Blak
Kieldrecht 30 v Barcolona n Antwerpen
Klipfontein 29 v Belra n Durban
Laagkerk 29 v Bombay n Colombo
Larenberg Rott-Savona p 29 Kaap Paloe
Lawak 29 v Soerabaya n Balik Papan
Leerdam 29 op 420 mijl ZO v Cape Race
Lekkerkerk 30 te Genua
Lemsterkerk 30 v Basrah n Abadan
Leopoldskerk 30 v Rotterdam te Duinkerken
Linge Monrovia-Amsterdam p 29 Oeussa-nt
Lombok 30 te Priok
Loppersum 30 pass. FinJsterre n Sfax n Vlaar-
dingen
Luna 30 v Rotterdam n Tunis
Lutterkerk 30 v Basrah te Antwerpen
Maas 29 v Mobile n Houston
Maashaven 31 bij St. Vincent KV verwacht
Midas 29 v Amsterdam n Hamburg
Minjak 30 225 mij! OZO v Malta
Mulderkerk 30 v Genua n Marseille
Nieuw Amsterdam M v New York n Rott.
Nlgerstroom 29 v Takoradi n Lagos
Noordam 29 op 480 mijl Oost v Cape Race
Oberon 30 v Aruba te Curacao
Ophlr 31 v Belawan te Singapore verw.
Oranjestad 30 v Barbados te Trinidad
Orion 29 v Piraeus te Calamata
Plancius 29 v Makassar n Boeleleng
Poseidon 30 v New York te La Gualra
Prins johan Willem Frlso 30 15 mijl ON Ter
schelling v Le Havre n Bremen
Prips Ph. Willem p 29 FinJsterre
Prins Willem van oranje 30 v Londen n Tri
poll
Prins Willem 4. 29 v Rott te Antwerpen
Prins Willem 3. 30 te Castellon
Prins Willem 5. 30 v Antw te Hamburg
Raki 30 op rede Cheribon
Reyniersz 30 te Belawan
Ruys 30 v Santos te Rio Janeiro
Rijnland 30 v Santos te Montevideo
SoestdUk 29 op 360 m ZW v K. Hatteras
Stad Alkmaar verm 30 v Rott n Narvik
stad Arnhem l nm te Amsterdam verwacht
Stad Breda 30 v Loe Angeles te Panama
Stad Dordrecht verm 30 v Rott n Huelva
Stad Maassluis 30 v Hoek v. Holland n Pepel
Stad Maastricht 30 v Savona n Gibraltar
stentor 30 te Alexandrië v Lissabon
Tamo B Alres-Rott p 29 Fern. Noronha
Teiresias 30 v Port Said n Suez
Tero 28 nog steeds te Buenos Aires
Tiba 29 op 200 mijl NO v Abrolhos ell.
Tjitjalengka 27 v Hongkong n Djakarta
Tjipanas 29 v Mirt n Mombassa
Tjibadak 29 v Makassar n Soerabaya
Tjisaclan» 29 v Penang n Mauritius
Tjiwangi 1 April te Hongkong verwacht
Tomini 29 op 375 mijl NW v d Azoren
Van Riebeeck 31 te Makassar
Volendam 29 op 975 mijl ONO v Cape Race
Westerdam 29 op 840 mijl O v Cape Sable
Westland BahJa-Amst P 30 Fern Noronha
Wieboid Böhmer 30 'e Savona verwacht
Willem Barendsz 29 425 mijl ZO v St. Helena
Zaan 29 v Ahus n zaandam t
ZonnewUk 29 naar Hamburg
Zijpenberg 29 op 420 mijl W v Quessant
TANKVAART.
Armllla 29 v Saigon n Haiphong
Caltex Delft 31 te Sidon verwacht
Caltex Leiden 30 pass Malta v H'dam n Sidon
Caltex Nederland 30 v Sidon n Pernis
Caltex Pernis 30 pass. the Burlings n Sidon
Caltex The Hague 30 v Pernis n Sidon
Caltex Utrecht 30 pass. Gibraltar v Slddn naar
Pernis
Cistula 29 v Abadan n Piraeus
Clavelia 29 op 300 mijl W v d Azoren
Coryda 30 v Miri-te Singapore
Duivendrecht 30 v Dakar te Calabar
Ena 29 v Freetown n Curacao
Esso Amsterdam 29 op 540 m No v Flores
Esso Rotterdam 29 op 420 m W v Flores
Etrema 30 v Livorno n Suez
Maeuba Aaiborg-Tripoll p 29 Ouessant
Malea 30 v Napels n Abadan
Marlsa 29 op 780 mijl O v Montevideo
Marpessa 29 op 150 mijl N v Lakkadlven
Mitra 29 v Rangoon te Chittagong
Mijdrecht 29 op 360 m W v K st vincent
Omala Balik Papan-Rott P 29 Perim
ondina Aruba-Gem p 29 de Azoren
Ovula 29 v Balik Papan n Mirt
Rotula 29 v Spezia te Port Said
Saroena 29 oo 240 mijl O v Singapore
Scherpendrecht 30 180 mijl NNW Flores v Si
don n Portland Maine
Sliedrecht 30 Nynashamn n Abadan
Stanvac Taiang Akar 31 te Singapore verw
Tankhaven l 30 te Soengei Gerong n Tg. Oeban
Tankhaven 3, 29 v s. Gerong n T. Oeban
Taria 29 150 mijl ZO v Port Soedan
Tibla 29 op 420 mijl ZW v Kaap Frio
Wieldrecht 30 500 mijl WZW v Adelaide
Woensdrecht 30 10 mijl O v Bizerta
ZEESLEEPVAART.
Ebro 29 v Swansea te Dublin
Poolzee Casablanca-Colombo p 29 Oran
Thames 29 v Piraeus n Bremen met tanker
Roland op sleeptouw
Zwarte zee Rott-Philadelphia 29 op 39 30 NB
en 61.49 WL
KLEINE VAART.
Adara 29 te Sklrtshals
Afiena 29 v Haderslev n Ahus
Aktjo 30 v Malmo n Nykobing Mors
Albert D Bordeaux-Dublin p 30 Ouessant
Aldebaran 29 n R dam
Aldo 29 v Newport n Telgnmouth
Alpha 29 v Rouaan n Londen
Amasus Fluvius 29 p Holtenau n Antwerpen
Amazone 29 v Boston n Newcastle
Appingedam 29 v Malaga te Cadiz
Arbo 30 te Goole
Arent M 30 v Antwerpen
Ary scheffer 29 v Amsterdam te Bilbao
Badzo 27 v Rotterdam te Sunderland
Baltic 29 v Par
Banka 28 n Ipswich
Batavier 3, 28 v Bordeaux-Casablanca
Bierum 27 v Rotterdam te Liverpool
Biscaya Rott-Djakarta p 29 Kaap Bon
Blue Boy 30 v Miüdelharnis n Boston
Brem Oporto-Antwerpen p 29 Wight
Brinda 29 v Parijs n Londen
Caland 29 v Waterford n Swansea
Canada 30 te Liverpool verwaoht
carpo Belfast-Rotterdam p 29 Lizard
Celebes 29 te Casablanca v Rouaan
Claes Compaen 27 v Rott te Swansea
Confld 29 te Dublin v Ayleford
Cormoran 29 te Sunderland
Da Capo 30 v Londen te Malmo
Da Costa 29 n King's Lynn
Davienna Goekoop 29 v Bayonne n Londen
Democraat 28 v Antwerpen n Shoreham
Deo Gloria 28 v Rouaan
Despatch 28 v Rouaan te Londen
Dinkei 27 v Swansea te Falmouth
Dollard 29 v Rouaan n Berwick
Duiveland 29 v Waterford-Bilbao
Duurswold 30 te Porsgrunn
Eems 30 v Uddevalla n Rouaan
Eemshorn 30 p Brunsbutte ln Karlakrona
Eban 30 v Vlaardingen te Wexford
Elisabeth 26 v Parijs n Londen
Elizabeth B 31 te Genua verwacht
Eljo 28 v Casablanca n Liverpool
Erna 29 v Amsterdam n Londen
Fortuna 29 v Londen n Sunderland
Gaasterland 29 te Grangemouth v Delfzijl
Geja 30 v Brunsbuttel
Globe 29 n Vltssingen
Hast I, 29 v Londgn te Wisbeck
Havik 2.9 te Wlcklow
Hebe Nobel 30 v Par te Brussel
Henrietta 29 v Middlesbro n Le Havre
Heron 27 v Sas van Gent te Plymouth
Hilda 29 v Londen te Gent
Hoop op Zegen 30 v Colchester
Holendrecht 30 v Amst te Plymouth
Hondsbosch 30 v Parijs n Manchester
Hondsrug 30 v Calais te Antwerpen
Hoogland 30 v Kopenhagen te Emden
Houtman 29 v Hamburg n Bonesa
IMs 29 v Hartlepool te Parijs
insp. Mellema 29 v Larvlk n Berwick
Jaga 30 v Padstow n Fowey
Jans 29 v Amsterdam t» Yarmouth
Jantje Eppiena 30 te Huil
Johanna te Velde 30 p Holtenau n Harlingen
Johnny 29 v Waterford
Jozo 29 v Middlesbro n Randers
Kaap Falga 27 v Kopenhagen te Norrkoping
Koningshaven 30 v Bona te Belfast
Larlx 29 v Hull n Gent
Ltbelle 28 v Teienmouth n Solvesborg
Liberty 29 n Hamburg
l lm fjord 30 te Dokkum
Lingestroom 29 v Thorshavn n Amsterdam
Looiersgracht 29 v Danzig n Amsterdam
Majorie 29 n Bridlington
Marathon 29 v Casablanca te Algiers
Maria Theresia p 29 Oporto n Agadir
Martha 29 v Amsterdam te Antwerpen
Merak 30 v Boston
Metropole 29 te Liverpool
Michel Swenden 28 v Bayonne te Boucau
Mizar N 29 v Antwerpen te Gareton
Meby Dick 29 te Swansea
Monica 3o v Fredrlksund te Pemis
Mulan 29 v Wismar n Temeuzen
Mutua Fldes 29 te Plymouth
Nanny 29 v Londen n Goole
Narwal 30 te Newcastle on Tyne
Nederland 30 te Odense
Nero Aarhuus-BUbao p 28 Ouessant
Nettie 29 v Grimsiby n Middlesbro
Nimrod 29 n Huil
Noordstad 29 te Gravesend
Noordzee 28 v Plymouth te Par
Oise 29 v Rouaan te Parijs
Oldambt 29 te Warnemunde
Olwe 29 v Kings Lynn te Antwerpen
Oranje 3o v Hamburg n Rotterdam
Pacific Swansea-Antwerpen p 28 Ldzard
ratria 29 te Garston
Poseidon 29 v Liverpool te Swansea
Prinses Margriet 28 v Dublin n Swansea
Quo Vadis 29 v Shoreham te Antwerpen
Regulus 28 v Great Yarmouth n Antwerpen
Rocket 28 v Southampton n Stockholm
Rosemarie 27 v Rott te Kopenhagen
Ruja 30 te Middlesbro
Saba 29 v Antwerpen n Bristol
Setas 29 n Stralsund
silvaplana 29 v Rott te Antwerpen
Silvretta Rouaan-Malmo p 29 Hoek v HolUnd
Strius 29 v Rochester n Sas van Gent
skagerak Teignmouth-Denemarken p 29 Wight
Soemba 29 v Liverpool te Dungarvan
Spora 28 v Sables d'Olonne te Nantes
Spurt 29 v Duinkerken te Casablanca
Sumatra 28 v Rotterdam te Londen
Taurus 29 v Londen n Dordrecht
Tim 28 v Penzance te Fowey
Timor 30 v Par te La Palltce
Rijnvaart
LOBITH. 30 Maart voor 13 uur. Gepaaaeerd
met bestemming naai
Rotterdam; Worms 21, Hofman-, Arteveide.
v Kerkhoven- Rhenus 116. Wititunasui: Maria.
Weisbartlh.- Judea. Heuvelman: St. An tome.
Kiviets- Vertrouwen. Wolthuis; Lorrain, Bui
tendijk- Heinrich. Rheinen; IJmlr, Baars: Ru
bens. Bos; Molenaa-r. Sohireuders; Hamel i.
Reltzer; Joja. Polet: Seljdlltz. Roeofcner; Ha-
niel 86. Rohman: Hanlel M Qröthe- Tlgre.
RennJngs; Elbe. v. Veen Saxoniia, v. Trierum;
Overschie. v d- Dussen; Vljsslngen. Breur;
Henri ette. Mtndrup: Uetliberg. De Gelder;
Mannheim 246 Zimmermann; Falke. Boshoven;
Maithejo. v. d. Spek Edda. Unt; R. Karcher
l HermanspakeiR. Karoher 75. Nipken- M.
Stinnes 84 Persch# H. Stlnnes 26. Struckman;
M Sitnnes 1. Schreider. Amsterdam: Decavtlle
Muller Dordrecht: WiJan. Ronge. Wjjk bij
Duurstede: Martha 2. Nout. Wagenlngen: Rijn
stroom. Furmann. Lochem-. Johanna. Sanders.
Kampen: Actief. Kikkert. Groningen: Vrijheid.
Hartman. Eerbeek! GeertruIda. Frielln.g. Ter-
neuzen: Kanaalvaart U, Baardman. Vlaardin
gen; Hispania. Vredenbong. ZwarUlnU: Ond- -
neming, v Dorsten. Den Haag: Betsy, Thonjp-
sen. De Steeg: Eema. v. Keulen Deventer:
Result. Kuipers. Schiedam: Malta. KrJJgsrtian.
Delft; Hertha. Geler. Pernis: Fanto 19. Brarike-
Esso 4L Walterburger Eist; St. Petrus Can.
Witjes. Markelo: De Goede VerwaohUng. De
Vries. Emskanaal: Nooit Volmaakt, v. d Va":t.
smilde: Goede Verwachting. Schut. Echten:
Camelia, Buter. Coevorden: Ziet op U Zelf,
Koens. Haren: Spes Vera Verhagen. Hattum:
Risico. Brutnsma. Zutphen; Nooit Volmaakt,
Seine. Arnhem: Energie 8. Esser; Zagrlba 2,
Veldman- Ollevog 2. Slagter; Wagenlngen;
Hemcor. Dericsen. Emmeloord: Animo. v. As-
peren. Amsterdam: En Avant. BastJaanse:
Mangrtetiha Hendriks. Lenten: Gelrla 2. V-Id-
man. Assen; Vitesse, Boelsma. IJmuiden: 3
Gebroeders. Wolthuis. Apeldoorn; Gezlena Eli
sabeth v. Ooljen Leiden: Damco 30, De Vries
Halfweg: Neutraal. Rademakers. Den Briel:
Krimpenrwaard. Speksnijder; Christina. Jen
sen Deest; Plus 10. Stegers. Veendam.- Geja
v. d. Noord. Alphen a. d. Rijn: Maria Wtin
Leenman. Hengelo: Avontuur. Ter Wee.
België: Leine. Neij: Leona. Coris: Maroru,
Pauwels- Navexmotor 5. v. Steen- Domburg
Lensen- Majada. v. Troost: Collbri Timmer
mans; Ajida. Feenstra- Jasques. Aveimast;
Floto. v. Veen. Dreisam. Muller: Wiljo. Van
Wijngaarden- Comptolr 2 Raub; Agitato, Leu-
nis; Albert. Ulff- Stjlpha, Leunls: Rhananta 13,
Hammer- Leonle. Krootjes; De Goede Hoop,
De Waardt; Framar. spruljt; Schwarzwald.
Jansen- Rheln Uunlon 4, Vergauwen; Bodio.
Rlekenbach; Rhone. Klee; St. Rita, Maohiels;
Fernanda v. Looij: Rhenus 114. Daun. Antor.la
Versluiis.
Duitsland: Everdina, Jonkman; Maria. Mel-
nen; Comptoir 51. Krane: Eben Haezer.
Boersma: R. Karcher 103. Schade; Hooji op Ze
gen. Zegers, Cor. Peters; Soeza. Dldden; Har
monie 4. Touw; Vitalls. Bongers; Jan. Boon;
Repo. Rensen. Jacoja. Grinwis. Anthene. Bakx
Christiaan, Brands; Elja, Hut; Rido, Jansen;
Wiggerina ottespeer; Snevla. Koenen; Tacan-
dria. Baan; Antonlus Maria. Wanders; Frigga.
Goemaat; Arina. Molegraaf: Credo, arisen;
Rex. Pijl; eBrnardus. Coenen; Richard 7, Kop.
pelaars; Nannij. Pruijsers: Borussia, Busker;
Pranor. v. Looi]; Hendt. v Zanten; Vertrou
wen, De Wet; Disponibel. Duizendstra; Phoe
nix. v d. Voorden. Wim. Boer; Alice. De Ruij-
ter; Spera. Snijder; Pieter Codde. Meyer, SHV
65, Schadelee: Eburon. Claasen; Helena Dan
ser; Fluviale 13. De Meij; Urie. Ploegaeri; Esso
3, Stein; Bertha. Diepenveen; Sanara 119 v.
d. Enden; uFrka. Huijzen: Sirlus. Felo; Lloyd
5. Havermehl; Nussia l. Sehweikert; Walrand
Behrman. Lusker; Pressburg, Geervliet; Ideaal
Enden; Wijkdienst 32. Mouthaan; Dietelinde,
Bartels; Fadlr, De Graaf: Borgir. Hartmans;
Grimgerde. Klootwijk; LlrriJ. Ceulemans;
Energie. Galenkamp; Hunte, Durinck; Lazle.
Meier; Johanna Get. Peters; Nijmegen. v.
wtjck; Atla. Jansen: SHV 86. Schuitemaker;
Vondel, oomens: padoua, Thljsen; Are. Weg-
nign; Fluviale 26. Reijqaert; Schuman 6. Dit-
tertberger; Esso 43. Schieck; Aere. Tukmanj
Albatros. Reljmers! Sabre, Zonruiter; Stad
Meenen. Carpentler; Rtkl, Koens; Lema. Nou-
wen; wijkdienst 31. Boer; Marglena. Boertien;
Marie 2. Vermeeren; Gusje, v. d Poll; CFR 517
De Ruiter; Wingl. Kerkhof: Horand. Koch?
Simon de Vlieger, Brink; Allgem. v. d. Kloo:»--
ter; Rijnzeevaart 2. Kleboom.
Bazel: Maas. Heymans, Rhelnulon 9,
Strijdonck. Baraac. Gerritsen; Spanjaardadlep
Den Breeljen; Locarno. Pruijn; Quo Vadle,-
Kamphuis; TrooswUk, Groen; Rpseüne. Mar
tens; Hos. Dodde; Bosco. Thanhauser; CompT
totr 51. Krane: Danube Shel 2, v. Ouden; Ba-
sllla. v. d. Gent; Slavonla. Bosman; Palatlnia,
Baumeister; Schubert, Duaon; Gounad. De;
Pijper.
Scheldevaart
HAN8WEERT. 29 Maart voor uur. Geoaa-
seerd met bestemming naar:
Rotterdam: sambria, Smits- Meyerbee. De'
Jong- Mentor, Nauwelaarts-, Dlaz. De Vrle»^
Millet. Eetvelde: Quellln v. d. Poel Zuldbrcekt
Spes. Tichelaar: Risico, Tichelaar Krallngsche^
veer: Assam 4. Noels. Hansweert; Tramlneri
v d. Berg. Aarhnus: Waltraus. Jesse. Dor
drecht; St. Jullen. v. d. Zalm: Ludegast. "an-
Hof Tello. Den Breker: Lily. Van Kïrk-t.
hoven Groningen: Corja, De Leeuw van We-,,
nen. Zwammerdam: Risico De Haan. Vegh?l:
Jeanne. Van Immerzeel. gt. Maartensdijk: Juf-
tlne. Jongekrljg Den Haag: 5 Gebroeders. De
Bruyn. Utrecht: Dorothea, v. d. Adel: Ma-
chiendteen 17. Den Haag. Deventer: Comcliar
Vendevllle Doesburg: Celina 2. Scheoens,
Halfweg: Koltbrl. v. d. Zee. Amsterdam: Sari,
v d. Breevaart; Adrlana. Larooy. Roosendaalt
Vertrouwen, De Korte.
Duitsland: Rhenus 24. Göttert: Dakota. Schon
Spree. Meertens: Lloyd XI. Hoflirvg- Rhenu^
73. Verfurden; Mannheim 186. Klef: Rhenus 81*
Gerth.
Bazel: Jungfrau. Menheere: Schwyz. Emans;
Helena Heuvelman; Reewijk. Staal; Ma'heë."
Jegen; Lugano. Ducoffre; Navexmotor 3. Van»
Heygen.
België: Rlffelalp. Goud; Noelle. Maes: Rhein--
fahrt 301. Christ Spes. Hompus KV AG "JL,
Mar lander- Merkut, Adler; Maria. He y ut en;
Risico. Van Disseldorp: Seolto, Bolyn: Elisa
beth. Qen Boer- Roek. Boers; WTAG 75. ouis;
Natrix. De Vries: Israëls. Moerland- Vervou-"
wen. Kamp: De Rijn Kielen: Marechal Foco.
MartZ; La Martlne. Christ- Willy Van Em
mer-sloot- Wetterhorn. Bussemer- Maria Petro-
nella. De Grauw. Sagttairre. Ebling: Espe< sn
ee. Langen; «Thlila 5. Meulmeester; BoileaU."
Riff- Cambodge. Stevens- Vertrouwen. Tieu»,.
nisse- Pllatus. Beek: Telegraaf 16- Hoek; Aken,
Falkenberg; Mosk. Stienstra- Nelly. Van ZnoX.Z
Dllles. Van Duynen-, Adrians Cornelia, v d.
Vliet; Zeeland Luister, v. d Vliet; Golgotha.
Engelen Maria Smits; Vriendschap.
Res Nova Hovestad-t- Eljo. Schuller: l'ax;
Theunisse; Fiod. Houterman: Charles Ha'.lep.,,
Van Dongen; Doris. Van Tongeren: ChrisMan
3 Versluis- Chrlgee. De waal; Dumbo. Ru-tert-'
berg; Rlejo, Van Oost: Bertus. Breuie: De
Hooo, Van Gent:Jordaens. Van Kauteren: Siad
Doornlck. MertensCol a Dow. Van Howe;
SB 5952. Stoop; Adrlana. Pauwe: Analyse. Foi>
tuin: 3 Gebroeders. Threels- Attentio. Grin.v
Syra Akkermans: Clementine, Broekaartr-
Storno. Wagenmakers; Machiensteen 15 Fern-
hout: Mac-hiensteen 14. v. d Broek- Ma-the
donk; Excelsior Janssens: Esperance. Eerkcns;
Wanderer. Van Schijndel- Germaine. van Oe-
veren. Nothung. Verbeek- Zeeland. Gort- '.v ;-
helmina. Vermeulen: Hernia. Janssens: CEM 4.
Joele: Nijverheid. Tanis; Lemavi 4. Hoekstra;
Gothard. v. d. Bosch- Rhelnunion 1 Janssens:
Zore en Vlijt Schuller
Heden overleed zacht en
kalm in de Hope des
eeuwigen Levens, onze
lieve Moeder. Behuwd-
en Grootmoeder
MkRIA JOHANNA
DE RUITER.
in de ouderdom van ruim
73 jaar
Wij rtreuren niet als de
genen. die geen „hoop
hebben.
Psalm 130, vers 3.
Utrecht:
J. VAN DER DÓOL
H. G. v. d. DOOL—
van Maaren
Gouda
E. M. VISSER—
van der DOOL
G. L VISSER
Haarlem:
M. VAN DER DOOL
M. VAN DER DOOL—
v. d. Burg
Gouda:
J. CHRIST—v. d. Dool
L. W CHRIST
L. VAN DER DOOL
en Kleinkinderen
Gouda. 29 Maart 1951.
Bockenbergstraat 12.
De teraardebestelling zal
D.V. plaatshebben Maan
dag 2 April a.s., te één
uur van het sterfhuis, te
1.45 uur op de Nieuwe
Begraafplaats ..IJsselhof"
te Gouda.
Kleine Kerk. Peperstraat 128.
a.s. Zondag 10.30 uur:
Blaricum
A. C. Korpershoek
Op gemakkelijke betalings
voorwaarden: bedden, meube
len. kleding, enz. C. Eikenaar.
Keizerstr. 60. ing. poort. T. 2033
REPARATIES
KUNSTGEBITTEN
Binnen één dag gereed
„De Ulver". Kleiweg 14.
GOUDA TELEFOON 2437
bril had Columb
•at aerdar ontdekt
illan gaarne
Tot Ut. d
blik versterk»
Lange Tiendeweg 74
GOUDA
Wilt U met succes aan het
examen
deelnemen
Meldt U dan NU a£n voor
de cursus, die half April
aanvangt.
MAANDAG 2 APRIL:
Tontoonstellins van Mediamiek
ontvangen kleuren tekeningen
Spreker: W. LagerweU. trance medium.
Onderwerp: Leert U zelf ontdekken, en leeft als een
waarachtig mens. Toegang vrfl. Aanvang 8 uur
in de Beursklok, ingang Sint Anthoniestraat.
een vertrouwd adres
„DE HOOP"
Stolwljkergluis bij Gouda.
De Algenfcne Vergadering van
Aandeelhouders zal gehouden
worden op Zaterdag 14 April
a.s. te U uur in Hotel „De
Zalm" te Gouda.
De agenda ligt vanaf heden
ter Inzage.
Aandelgn aan toonder moeten
minstens 4 dagen voor de ver
gadering op het kantoor der
N V gedeponeerd worden.
DE DIRECTIE
Psychometrist. geeft 2 April ih
Hotel „Central", Markt 23.
Gouda, een
Openbare Psycho
metrische Séance
Aanvang 8 uur. Entrée f 1.00.
Privé-consult: Maandag 2 April
Groqnendaal 28-30, Tel. 4061
/Gebouw Daniël) Gouda
Erkend door de Koninkl.
Goedgekeurde V.D.P.I.H-
T3ot onze diepe droefheid
werd heden onverwacht
in het Van Iterson-
ziekenhuis te Gouda van
ons weggenomen, onze
lieve Broeder. Zwager,
Oom en Huisgenoot
PIETER HENDRIK
DOELAND,
in de ouderdom van 23 j.
Boskoop
L. NOBEL—Kooren
W. C. NOBEL
Gouda:
Fam. K. VERKERK
Gouda, 31 Maart 1951.
Regentesseplantsoen 27.
De teraardebestelling zal
D.V plaatshebben
Dinsdag 3 April a.s. te
12.45 uur op de Algemene
Begraafplaats „IJsselhof'
te Gouda.
Vertrek van het woonhuis
plm. 12 uur.
Overgordijnen
stomen of verven
„DE PELIKAAN"
Gouda Telefoon 3066
voor
Machine A Apparatenfabriek „Van der Loo",
Speciaalfabr. voor revisie Houtbewerkingsmachines,
Waddinxveen. vraagt
BANKWERKERS
Moeten beslist prima vakmensen zijn
TWEE FLINKE JONGENS
Leeftijd pl.m. 15 16 jaar. Eén voor lichte kantooi^
werkzaamheden. Eén voor het magazijn.
Aanmelden kantoor Noordkade 38a, 's avonds tussen
5 en 6 uur.
Geen nood, laat het bij
K. Tiendeweg 4.
Tel. 3257-3294-4875, Gouda
Solventeren en oppersen.
Billijke prijzen
U belt en wij halen Uw
goederen af.
comfortabel, betrouwbaar, veilig, snel
en nóg zuiniger
Voor alle reparaties aanüwCitroën
naar tie Citroen Specialist
urote voorraad onderdelen
GARAGE
Kleiweg. Gouda
PALTHE-IEXTIELBEHANOELING
Vakkundig repareren van
alle soorten kunsttanden en
gebittert, 20 karaats gouden
kunsttanden ƒ17.50.
Spoedige aflevering.
Burgem. Martenssingel
BELASTINGCONSULENT
Inlichtingen omtrent erkende
opleiding, erkende examens en
lidmaatschap bij het Secr
Nederl College v Belasting
consulenten. Belgischepletn 6
te s-Gravenhage (post Schev i
Telefoon 851763.
ik heb te koop een complete
Motorbrandspuit, tevens een
Schulmbluskanon.
S SPEKSNIJDER.
Spieringstraat 79, Gouda,
Telefoon 3013.
Maximum drie regels 50 ets.
Met brieven onder nummer
60 cent. Kleintjes worden uit
sluitend geplaatst bi) voorult-
beytllng.
Heden is rustig en 'n
Vrede van ons heenge
gaan, onze lieve, zorg
zame Vader, Behuwd-,
Groot- en Overgroot
vader. de Heer
HENDRIK BOTH.
Weduwnaar van
Margje W. B. Verbree,
in de ouderdom van 84 j.
Namens de Familie:
N. BOTH
Geen bloemen.
Gouda. 31 Maart 1951.
Karnemelksloot 114.
De teraardebestelling zal
D.V. plaatshebben op
Woensdag 4 April a.s. te
2.45 uur op de Algemene
Begraafplaats „IJsselhof"
te Gouda-
Vertrek van het ster/huis
plm. 2 uur.
Familieberichten
Uit andere bladen.
[Bevallen: Spijer—Caan
AmsterdamHartsuiker—Ki a-
'mer (z.), Amsterdam; Kalt—
Slot. Slantar (Ind.); Altona-
Smits (d.). Rotterdam: v. Dijk
Fongers (d.j. Poortugaal;
I Meyer—v. Loon (z Amster
dam; v. Bouwdijk Bastiaanse—
ide Nerée tot Babberich (d.).
Kruyer—v. Ommen
Geti
en L. R. M. Hendriks. Aarle-
RJxtel: H. J. G. v. d. Veer
donk en A H. M. Hendriks.
Heeswijk: H. K. Persant Snoep
en C. M. Pattijn. 's Graven-
hage.
Overleden: M J Couvée-
André. 73 J Amerongen; C-
K. Koopmans—Breen. 54 j-,
Amsterdam. P. F. Vroombout
v d. Poest Clement. 37 j..
Nlsse (Zeel.); P- M. de Wit.
60 j Voorburg; J. Visée. 66 j..
Loosduinen; B. v. d. Lecq, 61 j..
s Gravenhage; J. Andringa,
57 j.. s Gravenhage: J. Schreu-
ders. 41 J., Duivendrecht; J. K.
Stmus. 72 j., Amsterdam; P- C.
Rijndefs—Schouten, 57 j.. Haar
lem. A. W. v. Delft—Sparnaay.
GO j., Groningen; U. Huygens,
74 j.. Groningen; C. v. Gelder—
Crama. 59 j.. Lelden: J. E.
Cebol—Wassenaar. 86 j-. Lel
den; L. Haspels. 74 J., Poortu
gaal; ds H. P. M. de Walle.
em. pred. d. Geret. Kerk. 74 J-.
Bennekom; J. Naaktgeboren,
80 J.. s Gravendeel; W. H. v
Schuppen—Recter. 79 J.. Vee-
nenöaalA. Posthumus—
Dijkstra. 84 j.. Den Ham (Ov.);
H. J. Verkuyl. 82 j.. Beekber
gen: W. v. d. Poll. 73 Hil
versum; W. v. Dam. 52 J., Dub
beldam.
wegens huwelijk der tegenwoordige. Leeftijd 25-30 jaar.
Aanmelden: 's avonds tussen 78 uur bij Mevr. van Dijk,
Gouwe 120, Gouda.
Wat wordt
Gevraagd voor flink Bedrijf:
voor de boekhouding en correspondentie
Zelfstandig kunnende werken.
Brieven met verlangd salaris onder no. 4382 aan het
Bureau van dit Blad.
Iets GEWELDIGS voor jong
en oud
WE KOMEN METEEN
TAXIBEDRIJ/
HUWELIJK
Wendt li
tot onejarenlang bestaand
bemiddelingakantoor. On
ze Individuele behandeling
biedt U de rmntate kan»
op auroes
Talrijk* dankbatnlglngan.
Zeer vele en goede relaties
in het gehele land. Vraagt
inlichtingen onder strikte
geheimhouding in blanan
couvert
aiMIDDEtlNC SKANTÖ ÖV
BEDUIDEND BETERE COUPE door ge
bruikmaking van speciale1 per»macbin«»f
WATERAFSTOTEND, door toepassmg
van een extra behandeling waardoor
waterdruppels langs de stol „alparëlen I
EXTRA SERVICE. Kleine reparaties en
zo nodig plaatselijk chemisch bijverven
geheel gratis
MOTWEREND De volgens het Pallex-
procédé behandelde goederen zijn en
blijven voor mot onaantastbaar
Kw 25 °e GROTERE SLIJTWEERSTAND.
Dit werd wetenschappelijk vastgesteld
P Bovendien voelen alle stollen aanmerkelijk
steviger aan l
Volledige inlichtingen bij
middellandplein ai
IOXN.tR.Htn. 80 ITEM AM
NTÓbV V
in ai*H
•OTOMMj
levraagd: flinke
tegen overeenk. woning te Gouda:
2 gr kam. en suite, serre, gang. vestibule, w.c.. keuken
balkon; beneden 3 slaapk.. badk., gang. w.c., tuin. veel
kasten. Brieven onder No. 4377 aan het Bur. van dit Blad
DE JONGs AUTOHANDEL
Fluwelensingel 59a. Gouda.
vraagt voor spoedige indiensttreding: enkele
en enkele
Uitsluitend prima krachten gelleven te solliciteren.
- r in de huishouding
SPOORSTRAAT
Laten wij, zonder enige ver
plichting, een van onze
bekende merken bij U
demonstreren
ERRES. RITSEMA.
HOOVER, EXCELSIOR.
RLTON.
Zie etalage.
Lange Tiendeweg 96.
Net meisje. 20—21 Jaar, zoekl
dito vriendin. Br no 638. Bur
van dit Blad.
Gevr werkster voor Maan
dagmorgen en Vrijdag, v.
Swietenstraat 4.
Te koop gevr.: D.K.W.motor.
98 of 125 c.c., moet ln pr st.
zijn. Br. no. 640. Bur. v. d. BI
Te koop: Jacquetcost.. g. st.,
184 m.; 2 nw. bl. overalls, gr.
pi.; lp. nw. lage br. schoenen,
m. 44. goede kw. Z. Burgvllet-
kade 3. 19-21 u.
Fabrieken ie Almelo, Amsterdam,
Den Haag (en 's-Herlogenbosch i.o.)
Service-Stations in alle grote steden
Agentschappen overal in Nederland
Te koop: motorrljw. m. goede
banden en zeer goede 98 c.c.
motor ..Sachs" f 189.-. Te be-
vragen: Hoogstraat 22,
Te koop: witte Engelse kin
derwagen. Graaf van Blols-
straat 21.
en te koop:
bij A. Pais graaf. B 96,
Gouderak.
le Klas Bankerbakkerjj
vraag!:
voor winkel en zo nodig hulp
in de huishouding. Boven 18 j.
Brieven onder No. 8177 aan
Advcrt.bureau Houtman. Da
Costakade 63, Gouda.
Gevr.: hulshoudster, bij werk
man. zond. kinderen, middelb.
leeft. Br. no. 644. Bur Blad
HUGO KAHK Zn„ vraagt flinke
Aanmelden: Zeugestraat 2.
Scherpe prijzen betreffende
voor binnen, en buitenland.
Telefoon 368, Waddinxveen.
Gevraagd: gem.
Meubelfabriek in Noord-Holland vraagt prima
en prima
Woning beschikbaar.
Brieven onder no- 4401 aan het Bureau van dit Blad.
Meisje zoekt leuke vriendin,
leeftijd 16-17 Jaar Br. no
Bureau van dit Blad.
Dagmeisje gevraagd, boven 18 j
jaar. Kusters. Kleiweg 57. tele-
foon 2038. -
Te koop: jongensjas. 15 J. f 15:1
licht groene meisjesmantel. 16'
J.. f20. alles In goede st Br
no. 650. Bureau van dit Blad I
Gevraagd: enige flinke
en een
Firma J. H. BODEWES. Machine- en Lierenfabrlek.
Telefoon 337. Haastrecht.
Te koop: bleu meisjeswinter-
mantel. 16 j., f20.-: licht groe-|
ne topper. 18 J.. f 15 -. alles In I
goede gt. Br. no. 851. Bur Bl.
a.: nette jonge werkster
voor Maandag. Woensdag enj
Vrijdag. E. H. Both. Tempel
D- 72. Reeuwijk.
Te koop: 2 klnderledikantjes
f 20- per stuk. Markt 31. bo
venste bel.
Gevraagd:
Brieven onder no. 4308, aan het Bureau van dit Blad.
voor echtpaar z. kinderen, m.
.of pens Brieven onder rto
14352, Bur. van dit Blad.
-aagd: borduurster voor
>eid Adelt". Aanm.: He-
gentesseplantsoen 25.
Werkster gevr. alleen voor de
Donderdag. Veemarktrestau-
rant. Aanm Kleiweg 112.
Gevr.: fl. werkster voor S halve)
dagen, ln kinderl. gezin. Mevr Te koop:
Fried. Krugerlaan 95 'Raam 23.
Te koop:
ZEILBOOT
model blanke sharp, geheel
compleet met zeil en toe-13
behoren, weg. vertrek zeer
billijk aangeboden.
Bodegraafsestraatweg 90,
Gouda Telefoon 2513.
ZiATERDAG 31 MAART 1951
EERSTE BLAD PAGINA 3
TJTflj itaan anel klaar met een oordeel over
T' onze medemens. En bijma even «nel
spreken wij een veroordeling uit. Dat snelle
oordelen ia een gevolg van het feit, dat wij
meestal geneigd zijn onszelf beten te achten
dan onze medemens die gefaald heeft,
waarbij wij vergeten de waarheid die ligt
opgesloten ln het gezegde: „Hij die staat,
zie toe dat hij niet valle". Een gezegde dat
op one een matigende Invloed zou moeten
hebben. WIJ zien zo gauw bij een ander
Iets dat wil verwerpelijk achten en bij ons
zelf niet aanwezig wanen. Wij zijn zo gauw
geneigd te denken dat een etruikelen. zoals
wij van een ander waarnamen, voor ons tot
de onmogelijkheden behoort. Zo zwak zul
len wi.t niet zijn. zo zullen wij de moraal
niet met voeten treden, zo zullen wij ons-
zélf niet vergeten. De basis waaroo ons
leven ia gegromd, is een hechte, geen drijf
zand. En al kunnen wij zwakke momenten
hebben, wij bezitten altijd nog de rem.
die op het critieke moment wordt aangezet.
De rand van de afgrond benaderen wij mis
schien wel eens dichter dan wij vermoeden,
maar een val in de afgrondgeen sprake
Yap. Dat denken wit. En we zijn hiemrede
reeds op het héllende vlak. met dat grote
zelfvertrouwen, dat geloof in eigen kracht
en zelfbeheersing. Daarom oordelen wij zo
gemakkelijk en veroordelen wij zo vlot.
Want wij zUn Immers niet zó. wij zijn be
ter en hebben de plicht een ander op zijn
plichtverzaken te wijzen,
In het Mjittheüs-evangeQle komt bij de
Bergrede de waarschuwing tegen het
oordelen voor. ..Oordeelt niet. opdat gij niet
geoordeeld wordt. Want met welk oordeel
gij oordeelt ruit gij geoordeeld worden en
met welke maat gij meet. zal u wederge-
meten worden. En wat ziet gij de splinter
die in het oog uws broeders is. maar de
balk die ln uw oog le. merkt gij niet?"
Overtuigender waarschuwing zal men
moeilijk kunnen vinden. Het kleine kwaad
zien wij bij een ander, maar wij zijn blind
vbor het grote kwaad, waaraan wij zelf
mank gaan. Aan die splinter ergeren wij
ons en. merkwaardig genoeg, die veel hin
derlijker balk zien wij niet. Willen wij niet
zién. En toch zullen wij er goed aan doen
bl) onszelf die balk eerst te verwijderen,
voor wij ons gaan bezighouden met de
kleine splinter. De wereld en de mensheid
zouden er heel wat bij gebaat zijn al? wij
onze eigen fouten wat meer met de elle-
m'aat gingen uitmeten, voor wij aanvingen
met te trachten van een ander een beter
mens te maken. De splinter <?n de balk uit
de Bergrede vinden een goed Hollands
equivalent in het spreekwoord: „Verbeter
de wereld, begin bij uzelf".
Er werden 90.000 kippen
afgemaakt
Gedurende de-tweede periode van pseudo-
vogelpest behoorden het Noordhollandse
dorp Den lip en omgeving tot de gevoeligst
getroffen gebieden. Thans echter hoopt men
dat de ziekte bedwongen is. dat de Purmer-
endse plulmveemarkt binnen afzienbare tijd
weer kan worden geopend en het vervoera-
verbod voor pluimvee in Noord-Holland kan
worden opgeheven.
Dezer dagen zijn ln Den lip en omgeving
Jonge kuikens gearriveerd
Totaal Is er op bijna 300 bedrijven ln Ne
derland pseudo-vogeipest geconstateerd,
waarvan 65 in de tweede periode Er werden
90 000 stuks pluimvee afgemaakt- Dat is wat
minder dan een half procent van de hele
pluimveestapel.
Begrafenis van Herman van
den Eerenbeemt
Vanmorgen la het stoffelijk overschot
van Herman van den Eerenbeemt, stichter
van het Internationaal Cultureel Centrum
te Amsterdam, in alle stilte te Vught be
graven. 0.m. waren aanwezig de minister
van O.. K en W„ prof. dr F J. Th Rutten
en de minister zonder portefeuille mr F.
G. C J M Teulings.
(Van onze correspondent te Bonn)
TJET CONFLICT tussen rail- en wegvervoer is in West-Duitsland veel groter van
omvang dan in Nederland. Het gaat met de Duitse spoorwegen nog altijd niet
naar wens. Aan het algemene herstellingsproces, dat de Westduitse economie
sedert de valutahervorming van 1948 te zien heeft gegeven, hebben zij niet vol
doende deel gehad.
Ook het uiterlijke beeld, dat de vroegere Reichsbahn, nu Bundesbahn. vertoont,
is nog weinig florissant. Wagons, die al meer dan een mensenleeftijd rijden, z(jn
geen zeldzaamheid. Zij rammelen en tochten vreselijk en de zittingen van de
tweede klasse coupé's zouden zelfs landlopers afschrikken. Duitsland zal ook wel
het enige Europese land zijn, waar nog honderden wagons uit de negentiende
eeuw dienst doen.
De Bundesbahn la zich haar altuatie be
wust. maar aan haar eigen haren achljnt zij
zich niet uit het moeras te kunnen trekken.
Zij van haar kant hoopt op buitenlands
kapitaal. Of h«t echter komen zal? Wel
hee(t onlangs een Amerikaanse commissie
van deskundigen de rendabiliteit van de
Duitse spoorwegen bestudeerd en zich niet
al te pessimistisch betoond, maar daden
zijn nog niet gevolgd.
Intussen neemt het aantal vracht- en per
sonenauto's in recordtempo toe en vraagt
men zich af. of het Duitse publiek de spoor
wegen nog ooit weer eens als vroeger nodig
zal hebben. Ala men b.v. ziet, hoe vol de
Duitse wegen tegenwoordig van aanhang
wagens zijn. die soms bijna de lengte van
een trein hebben, dan vreest men voor de
Duitse spoorwegen het ergste.
De treinen hebben echter nog altijd
warme verdedigers, vooral ook in de
Bondsregering, waar de minister van ver
keer, Seebohm. een veldtocht tegen te
lange en te brede vrachtauto-treinen ls be
gonnen. Hij beroept zich daarbij op de vei
ligheid van het wegverkeer, maar tegelijk
hoopt hij toch ook. de spoorwegen in be
scherming te nemen. Het heeft er op ge
leken, dat de auto-treinen nog dit jaar van
de weg zouden verdwijnen. De regering
heeft er echter rekening mee gehouden, dat
vele van deze wegmonsters pas voor duur
geld gekocht zijn en heeft goedgevonden,
dat zij voorlopig nog hun kosten goedma
ken. In 1953 moeten zij echter definitief
verdwijnen. Dan moeten de ondernemer!
andere, minder monsterachtige modellen ge
bruiken.
De spoorwegen schrijven
De Duitse spoorwegen „spreken" niet. zij
schrijven. Voor spoorwegvrienden geven zij
een blad uit. Der Eisenbahner, waar
in voor de spoorwegen reclame wordt ge
maakt. Een heel subtiele reclame soms. Zo
kon men er onlangs in lezen waarom een
Duits zakenman beter per trein dan per
auto van Düsseldorf naar München kan
reizen. Als hij per auto gaat. moetwil) twee
dagen uittrekken, één voor de heen- en
één voor de terugtocht. Met nog een dag
voor besprekingen wordt dat drie dagen
Indien hij echtervper trein gaat. kan hij
op de avond vóór zijn besprekingen de
nachttrein nemen, slapen, 's morgens ln
München uitstappen, zijn zaken afhandelen
en 's avonds de nachttrein terugnemen.
Wanneer hij de volgende morgen op zijn
kantoor komt. ia hij maar één dag weg
geweest. „Hat achijnt ons. dat het voor een
verantwoordelijk koopman belangrijker is,
het stuur van zijn zaak twee dagen langer
in zijn handen te houden dan dat van zijn
wagen." besluit Der Eisenbahner.
De Duitse spoorwegen moeten ook wel
eens van zich Waiaan Vooral wanneer rei
zigers een aanduiting missen, waarop zij
hadden gerekend, willen zü wel eens boos
zijn. Dit gebeurde op een koude, late
Januarl-avond van dit jaar ook dr Ehlers.
de president van de Bondsdag en als zo
danig een man van zekere waardigheid.
Toen hij op die avond door een vertraging
bij Bremen de laatste trein naar Oldenburg
miste, werd hij erg kwaad, noemde de
Bundesbahn een „zwijnenstal" en haar per
soneel „luie bende".
De Bundesbahn liet dit niet op zich zitten,
gaf publiciteit aan de affaire en wacht nog
altijd vol (verontwaardiging op de excuses.
De Rheingold herboren
Wij zouden er verkeerd aan doen. over
de Duitse spoorwegen alleen maar minder
V,lên hebben Betracht te zeggen, waarin toch eigenlijk de bekoring van een ver,
gelegen is. Sommigen zijn daarbij uitgegaan van de vorm. anderen van de inhoud
of van beide tegelijk, maar hoe zou het anders? volkomen bevredigend zijn de
resultaten niet. Ji
Dat zou men ook kunnen zeggen van wat de Vlaamse dichter Hubert van Heere-
weghen als de meest kenmerkende eigenaardigheid van het gedicht naar voren
brengt. Het mag dan gelden voor zijn gedichten, zeker is het niet zo. dat in élk vers»
de weemoed om de ontoereikendheid der vertolking naspeurbaar is^
Dat deze weemoed bestaat is een andere kwestie, dat geen dichter, hoe licht en
gevoelig zijn woord ook mag zijn, de natuur in al haar rijkdom en heer jkheid weer
geven kan, dat is een feit. „Het schoone van natuur passeert toch alle konst zei
Bredero al. zij het dan in enigszins ander verband.
Maar het gaat niet altijd om het weergeven, het vasthouden van de natuurindruk,
het kan evengoed de bedoeling zijn deze te herscheppen tot iets van een geheel andere
orde. Dat voor Van Heereweghen deze laatste mogelijkheid van w^K jielang
blijkt, stempelt hem tpt een dichter, wiens weemoed om de ontoerelkendheid van het
dichterschap teruggaat op een diepere weemoed: die oip de vergankelijkheid van
alle verschijnselen, waarvan hd de meest waardevolle zou willen redden in de onver
gankelijkheid van een volkomen geslaagd gedicht.
!- De woorden die elkaar beminnen
i en glanzen in hetzelfde licht
rfjen aaneen tot zuivre zinnen
dansen de rei van het pedicht.
Als regen kan een vers beginnen
of wiegend als de meeuw, en licht,
C Plots hoort ge in de rei daarbinnen
de dichter die te schreien lipt.
Uit: DE VLAAMSE GIDS XXXII
Gij hoort hem onder het bewegen
der woorden, waar 't verdriet in vaart,
omdat geen zin zo zoel als regen
kan ruisen op het loof in Maart,
omdat geen woorals aneeuto mag
wegen,
geen klank de geur der bloem bewaart.
HUBERT VAN HEEREWEGHEN.
prettige dingen te zeggen. Er zijn ook
lichtzijden. Een belangrijke verbetering zijn
de Schnelltriebwagen, waarmee men bin
nenkort tussen alle grote Westduitse steden
op en neer kan razen. Ook mogen wij niet
vergeten te vermelden, dat de internatio
nale verbindingen door Duitsland dit Jaar
niets meer te wensen zullen overlaten. Van
20 Mei af rijdt b.v. tussen Hoek van Holland
en Bazel weer de befaamde Rheingold. Dit
900 km lange traject zal in circa 12"i uur
worden afgelegd, het mooiste stuk, dat tus
sen Koblenz en Bingen, steeda bij daglicht.
Voor Nederland is yerder van betekenis,
dat de verbindingen via Arnhem—Emmerik
en NijmegenKranenburg rrfinder stiefmoe
derlijk bedeeld zullen zijn dan dit in de
afgelopen jaren het geval was. Over Arn
hem—Emmerik zal 's nachts een Holland—
Italië express en overdag een D-trein naar
Wenen rijden. Over Nijmegen—Kranenburg
loopt een nieuwe D-trein Amsterdam-
Keulen. De Scandinavië—Holland-express
via Oldenzaal—Bentheim is wederom ver
sneld.
Zijn trein op de tentoonstelling van de
model spoorwegbouwersclub in Londen
was twee minuten te Iaat omdat de con
structeur en stationschef, de heer Denny,
even een seinpaal moest repareren. Twee
jaar heeft hij er voor nodig gehad om
spoorlijn en trein te maken. Mevrouw
Denny is er niet zo enthousiast over, want
het echtpaar huist in een eenkamerwoning
en daar is eigenlijk geen plaats voor een
modelspoorlijn.
\Tijf en twintig-honderd jaar geleden put-
ten de Atheners hun rijkdommen uit de
zilver-, lood- en* zinkmijnen van Lavrion.
Hun thans levende nazaten gaan dit voor
beeld volgen en de oude. reeds lang verla
ten mijnen in het uiterst zuidelijke puntje
van Attica, dicht bv dc tempel van
Poseidon, opnieutu exploiteren. AmeriJca's
voorraad oorlogstuig zal daarmede tevens
gebaat zijn. Eigenlijk zal de heropening van
de mtinen in het belang zijn van het gehele
Europese herstel, want men verwacht, dat,
dank zij de grotere productie van genoemde
metalen, Griekenland daarvan meer zal kun
nen uitvoeren naar alle Marshalllanden.
Lavrion komt tot nieuw leven. De mijnen
zijn aan een grondig onderzoek onderwor
pen en spoedig zal de streek trillen van ar
beidzaamheid. Niet langer is het een dood
haventje en een pleisterplaats voor troepen
rijke Amerikanen. Reeds zijn arbeiden; aan
het werk getogen om de oude gangen te
ontdoen van aarde en puin, nieuwe schach
ten te graven en Amerikaanse werktuigen
en machines te verzamelen. Maar eigenlijk
zijn niet alleen Grieken en Amerikanen bij
die stoutmoedige onderneming betfbkken,
want tal van Europese mijndeskundigen
hebben reeds hun belangstelling getoond
voor de nieuwe onderneming.
Aan ht t eind van de vorige eeuw meerde
een Griekse „kalk" (een soort van sloep),
tijdens een avontuurlijke zwerftocht in de
Middellandse zee, in een haventje van Sar
dinië. Het vaartuigje had als ballast aan
boord enige zware „stenen", die, na onder
zoek, stukken kalamijn, zinkèrts, bleken te
zijn. Een Sardijnse mijneigenaar, Serpieri
genaamd, vroeg de Griekse zeelieden of ze
wisten, waar die z.g. „stenen" vandaan kwa
men, waarop ze antwoordden, dat ze die
hadden opgeraapt in de buurt van Lavrion,
dicht bij kaap Soenion. Thans siert het mar
meren borstbeeld van de heer Serpieri het
centrale plein van de stad Lavrion, als een
hulde aan de nagedachtenis van de man, die
tot de bloei van de streek heeft begedragen.
Zilver voor stenen
De familie Serpieri heeft zich n 1., nadat
het hoofd van het gezin de „stenen" had ont
dekt, ln Griekenland gevestigd en er grote
stukken grond in de omgeving van Lavrion
gekocht. Hierna vestigde de heer Serpiëri
een Franse vennootschap tot exploitatie van
de mijnen. Hij investeerde in die mijtien een
bedrag van twee millioen Franse francs,
hetgeen in die dagen een aanzienlijk kapitaal
vertegenwoordigde. De mijnen bleken een
dergelijke investering waard te zijn. Van
1873 tot 1939 leverde de intensieve exploi
tatie van de mijnen ongeveer 722.000 ton
kostbaar looderts op; van 1900 tot 1938 gaf
Lavrlons galinieterts, dat ter plaatse werd
geraffineerd, 900 ton zilver.
Binnen de tijd van enkele jaren werd La
vrion van een onaanzienlijk vissersplaatsje
herschapen in een bloeiende bezige stad met
fabrieken en andere bedrijven. Zo groot was
de bedrijvigheid er, dat de bevolking de
oorspronkelijke naam „Lavrion" wijzigde
in „Ergastiria" (werkplaats).
De rijkdommen welke de grond tiv de
streek van Lavrion bevatte, waron reeds
eeuwen vroeger ontdekt en zelfs heden ten
dage bestaat in Griekenland een uitdruk
king, welke ongeveer dezelfde betekenis
heeft als ons „Denk je, dat het geld op mijn
rug groeit?". De Grieken zeggen in zo'r
geval: „Denk je, dat ik Lavrion ben?"
In de zesde eeuw voor Christus, ten tijde
van Solon en Pisistratus, werd Lavrion
reeds intensief geëxploiteerd. De Atheense
eigenaars van de mijnen hoopten grote
schatten op. Het is bekend, dat Athene zijn
zeekoloniaal rijk kon vestigen, dank zij de
schatten van Lavrion, welke Aeschylos, de
beroemde schrijver uit de oudheid,
schatten der aarde" heeft genoemd.
In de laatste twintig jaar is de opbrengst
van de mijnen van Lavrion geleidelijk ach
teruit gegaan. De productie van mangaan,
pyriet, lood, zink en zilver verminderde
dermate, dat de exploitatie van de mijnen
niet langer lonend was. Omstreeks 1915 wa
ren de rijkste en gemakkelijkst bereikbare
schachten geheel uitgeput en daalde de pro
ductie tot 50.000 ton lood tegen een gemid
delde van 170.000 ton in voorafgaande jaren
terwijl slechts 16000 ton zink werd gedol
ven tegen de vroegere jaarlijkse 36.000 ton.
Later werden de mijnen geheel verlaten.
Amerika vindt het l
Deskundigen hielden echter vol, dat de
streek onvoldoende geprospecteerd was,
m.a.w,. dat men niet voldoende had nage
gaan, welke kostbaarheden de bodem bevat
te. Gezien de grote verscheidenheid van ert
sen, welke ln het gebied van Lavrion werd
aangetroffen, zeiden ze overtuigd te zijn, dat,
wanneer men met moderne hulpmiddelen en
yolgens moderne methoden, de bodem nog
eens ging onderzoeken stellig zou blijken,
dat deze nog heel wat kon opleveren, genoeg
om nieuwe investeringen lonend te maken.
Op advies van deze deskundigen begonnen
functionnarissen van de Europese Economi
sche Samenwerking Administratie hun
aandacht aan de streek te wijden. Een Ame
rikaans mljnconcern interesseerde zich
voor het geval en na een groot aautal aan
delen van de oude mijncompagnieën, welke
ter plaatse hebben gewerkt, te hebben Ver
kocht, verpachtte het de grond aan de
Griekse Maatschappij tot exploitatie van de
mijnen van Lavrion.
De Amerikaanse firma heeft een overeen
komst aangegaan met de vertegenwoordi
gers van de ECA in Griekenland, waarbij
de ontginners een voorschot van 1.310.000
dollars, ongeveer 7.700.000 gulden wordt toe-
de Marshallhulp,
ng van 600.000 dol
lars verstrekt voor de aankoop van moder
ne machines
De Amerikaanse Mijncompagnie zal de
ECA-leningen terugbetalen in de vorm van
scheepsladingen lood en zink. welke de
eerstvolgende drie jaar naar de Verenigde
Staten zullen worden gezonden en die zul
len bijdragen tot vergroting van de voor
raad oorlogsmateriaal, welke de Verenigde
Staten bezig zijn te vormen. Het feit, dat de
mijnen weer in bedrijf zijn, zal zeker de be
strijding van de werkloosheid ter plaatse
ten goede komen.
gekend op grond van
Hiervan is reeds een lenii
WANNEER 1951, gelUk verwacht wordt,
een kritiek jaar zal sfjo, houdt dit, naar
het «Ich laat aanzien, geen verband met de
vreea voor een teruggang van de Induatriële
productie. Wanneer de grondstoffenvoor-
ziening geen al te grote belemmering on
dervindt, zullen we vermoedelijk op een
toenemende industriële bedrijvigheid in ons
land kunnen rekenen, waartoe ook de
defensie-opdrachten^ in belangrijke mate
zullen bijdragen.
De hoop wordt gekoesterd, dat dit niet
enkel binnenlandse opdrachten zullen zijn,
maar dat Amerika bereid zal zijn ten be
hoeve van het Noordatlantisch Pact ook
in Nederland orders te plaatsen en deze met
dollars te betalen, hetgeen onze dollar
positie aanmerkelijk ten goede zou komen,
vooral wanneer de Marshall-hulp voor eco
nomische doeleinden dit jaar in piaats van
het volgend jaar zal eindigen. Uit de jongste
weekstaat van de Nederlandsche Bank
blijkt, dat onze deviezenpositie de laatste
tijd gaandeweg slechter wordt en er is
weinig kans, dat hierin, zonder Amerikaanse
hulp, spoedig verandering zal komen.
Minister Van den Brink heeft gezegd dat
onze ruilvoet, die in 1950 reeds 15°/» slechter
was dan in 1947 en 1948, ln de loop van 1951
nog met allicht 5zal achteruitgaan, wat
wil zeggen dat we voor eenzelfde hoeveel
heid import 20®/o meer zulien moeten expor
teren om aan de toestand van 1947/48 gelijk
te blijven. Hieruit blijkt wel hoe groot de
krachtsinspanning van het Nederlandse be
drijfsleven moet zijn om tot een verbetering
van onze betalingsbalans te kunnen komen.
De arbeidsproductiviteit en de daarmee
verb'and houdende loonpolitiek is hierbij
uiteraard een hoogst belangrijke factor en
de vraag hoever men thans bij de nood
zakelijke verbruiksbeperking met de loons
verhogingen kan gaan, niet minder. Maar
tevens treedt hierbij de vraag inzake de
financieringsmogelijkheden naar voren, een
vraag, die temeer gaat klemmen omdat,
naarmate de prijzen stijgen, ook voor de
financiering van de nieuwe investeringen
grotere bedragen nodig zijn. En dat terwijl
Na om elf uur 's avonds ten gouverne
mentshuize te Willemstad afscheid te heb
ben genomen van de Regeringsraad, de
Raad van Advies, de Statenleden, de mili
taire commandanten en de vertegenwoordi
gers van bestuursinstellingen, geestelijk
heid, justitie, handel, industrie, enz., is de
oud-gouverneur van de Nederlandse Antil
len, ir L. A. H. Peters, in de nacht van
Donderdag op Vrijdag met aanzienlijke ver
traging, met de „Rotterdam" van de K.L.M.
naar Nederland vertrokken. Hij werd uit
geleid door een Hleine commissie, onder wie
de waarnemend gouverneur, mr F. A. Jas.
Mevrouw Peters en de kinderen zullen later
volgen.
Weer gevallen van vogelpest
In Lichtenvoorde (Gld) zijn gevallen van
Pseudo-vogelpest geconstateerd De kippen
van vijf bedrijven moesten worden afge
maakt. De pluimveemarkt, die vandaag
Lichtenvoorde zou worden gehouden, is
gelast. In de gemeente is een ophokgebod
voor kippen uitgevaardigd.
Mooie order voor Werkspoor
(Van onze Brusselse correspondent)
De Werkspoor-bedrijven te Amsterdam
zorgen in samenwerking met een grote
electrotechnische industrie te Charleroi
voor de aanleg van een ventilatiesysteem
in de tunnel voor de Brusselse Noord-Zuld-
verbinding. Zij kregen daardoor een order
van circa 17 millioen Belgische francs of
1.3 millioen gulden. Door de bouw van de
tunnel wordt de basis gelegd voor de toe
komst Brusselse metro of ondergrondse tram
Het ligt in de bedoeling om op de zes sporen,
en in beide richtingen, 800 treinen per et
maal te laten rijden, dit is één trein per vier
minuten.
Er is sedert 1945 in een zeer snel tempo
gewerkt aan dit enorme project. Ziehier de
balans van de nu bereikte resultaten: Brus
sel heeft drie nieuwe stations. De nieuwe
Zuid- en Noord-stations zijn vrijwel klaar
gekomen en worden reeds gebruikt. Het
Zuidstation, met zijn kostbare wanden in
Gongolees hout, ls werkelijkmooi. Het
nieuwe Noordstation is gedeeltelijk in ge
bruik, namelijk voor de electrische treinen
van Brussel naar Antwerpen. Het derde
station, dat zo goed als klaar is, is het
Centrale station nabij de Sinter Goedele
kerk, op vijf minuten van de Grote Markt
De Noord-Zuid-verbinding is in principe
niets anders dan de boven- en ondergrondse
verbinding van de drie stations, waarlangs
de treinen van Antwerpen onmiddellijk zul
len doorrijden naar Charleroi en Bergen.
Deze twee kilometer lange tunnel^ welke
voor de helft klaar is en waardoor dus da
gelijks 800 treinen zullen daveren, zal In
geschakeld worden in het plan voor de bur
gerlijke verdediging. Het ligt in de bedoe
ling, er atoombom- vrije schuilkelders in te
bouwen. j
Wat het gehele werk kost? Alleen reeds
op de buitengewone dienst worden over 1951
uitgaven voorzien van 364 millioen francs.
In 1949 werd voor 392 millioen francs en in
1950 voor 339 millioen francs aan werken
van hogerhand op beperking van investe
ringsuitgaven wordt aangedrongen.
De geldnood, welke thans bij vele bedrij
ven bestaat, blijkt wel zeer duidelijk uit de
jaarverslagen en uit het toenemend aantal
nieuwe emissies.
Een voorbeeld van het laatste levert' de
Leidsche Textielfabriek Gebrs. Van Wijk
Co. te Lolden, die !n 1950 haar kapitaal ver*
dubbelde van 2' millioen tot 5 millioen,
maar thans met 1 millioen 3'obligaties
aan de markt komt, in verband met de sterk
gestegen prijzen der grondstoffen (wol) en
de toeneming van de omzetten. Hieruit blijkt
wel hoezeer een oppervlakkige beoordeling
van de recente winstcijfers der Nederlandse
bedrijven tot Verkeerde conclusies aanlei
ding kan geven. Deze winstcijfers gijn in
vele gevallen hoog en belangrijk hoger dan
een en twee jaar geleden. Van Wijk rap
porteert voor 1950 een winst van 4'/* mil
lioen tegen f, 2.8 millioen in het voorgaande
jaar, dóch wanneer men deze cijfers etelt
tegenover de voor de bedrijfsexploitatle
nodige kapitalen, krijgt men een geheel
andere indruk en treedt ook de grote onbil
lijkheid naar voren, dat deze winsten, welke
voor een goed deel het gevolg zijn van tus
sentijdse prijsstijgingen, door de fiscus als
normale bedrijfswinsten worden beschouwd
en belast.
Een nog sprekender voorbeeld vindt men
in de jaarcijfers van de Holland—Amerika
Lijn. Een inderdaad „geweldige" winst van
20 millioen tegen 19'millioen in het
vorig jaar, zijnde bijna 100'/» van het ge
plaatste kapitaal en meer dan 50°/é van de
boekwaarde van de vloot. En welk een
sterke positie heeft deze rederij! Naast eén
kapitaal van 31 millioen niet minder dan
59 millioen reserves, meer dan de boek
waarde van de gehele vloot.
Maar al deze c(jfers z(jn daarom zo In
drukwekkend (en laat ons er biJ zeggen:
misleidend) omdat de HollandAmerika
L(jn haar vloot uit vroegere winsten ge
heel heeft afgeschreven en de uitkeringen
sterk heeft beperkt. Ook over 1950 is voor
die uitkeringen slechts 3 millioen nodig.
Wanneer men de winsten van 1950 echter
eens tegenover de huidige aanschaffings
prijs van de schepen stelt, komt men tot
een ander resultaat. De vloot van 32 sche
pen heeft 136 millioen gekost, maar zou
vandaag drie a viermaal zoveel kosten, d.f.
rond 500 millioen. De winst van 1950 ad
29 millioen bedraagt dus slechts 5 a 6
van de huidige kostprijs van de schepen.
Voor twee schepen in aanbouw, tezamen
metende 29 000 ton, heelt de Maatschappij
reeds 18 millioen betaald, d.i. 600 per ton
en de totale prijs zal vermoedelijk niet ver
van de 1000 per ton blijven.
Kapitaal en reserves bedragen bij de Hol
land—Amerika Lijn thans rond 100 mil
lioen, maar hiervan steekt thans reeds meer
dan 70 millioen in de vloot en de deel
nemingen en wat de Maatschappij nog aan
liquide middelen nodig h^aft zal zij dub
bel en dwars voor de noodzakelijke nieuw
bouw nodig hebben. Dat de fiscus thans een
soepeler houding wil aannemen tegen
over „schijnwinsten", zoals die uit de hier
boven toegelichte cijfers blijken, wordt dan
ook meer dan tijd, omdat anders de intering
op het vermogen der ondernemingen en
daarmee op het nationaal vermogen steeds
grotere proporties aanneemt.
Kinderen stookten vuurtje
in een kast
De Amsterdamse brandweer werd Vrijdag
gealarmeerd voor een kleine brand ln een
huis aan de Wljttenbachstraat. Met een en
kele straal kon het vuur. dat ln een kast
woedde, bedwongen worden. Bij onderzoek
bleek, dat twee kinderen, die alleen thuis
waren, in deze kast een vuurtje hadden ge
stookt. Een voorbijganger had de brand
lucht geroken en politie en brandweer ge
waarschuwd.
gefinancierd. Men moet echter toegeven,
dat de zaak momenteel zeer snel opschiet
en misschien zullen de electrische treinen
nog dit jaar doorrijden van het Noord- naar
het Centrale station, dat voorzeker een van
de meest moderne stations van de wereld
zal zijn. Het is voor de "helft onderaards ge
bouwd. Om de pullman te halen, zal men
eerst enkele etages naar beneden moeten,
met de roltrap of met de lift.
Het nieuwe Centrale Station te Brussel.
Op de achtergrond de middeleeuwse Sinter
Goedele kerk
vertaald uit het Engels.
'Ik «nap niat. hoe ze het hem leveren,
maar tot nu toe hebben ze het gepresteerd
niet in moeilijkheden te geraken.
Fairfax maakte de auto open en nam
achter het atuur plaats.
Praat niet met me, terwijl Ik'rijd, zei
h», Al a Ik me niet volkomen con tentreer,
heb ik de neiging door alle veirtfrrslich-
ten heen te rijden. rij
Terwijl de avondzon een gouïrai glans
over de slordige verveloze huizen van de
eens zo welvarende Bakerstreet wierp,
reden ze in snelle vaart yoort en kwamen
al spoedig in Mayfair, welke deftige Lon-
dense wijk er eveneens afgetakeld uit
zag. Volgens instructie deed Graham zijn
mond niet open. Hij hield zich bezig met
het observeren van de vele „aantrekkelijke
herenhuizen", die leeg stonden, en peinsde
er over, hoe weinig solide eigenlijk de
grondslagen geweest waren, waarop de
bezitters van de grote fortuinen uit de
Victoriaanse tijd met zulk een onwankel
baar vertrouwen gebouwd hadden. Hij
vroeg zich af of de economische theorieën
van degenen, die na hen kwamen, even
weinig hecht en solide zouden blijken te
zijn-
Ze staken Piccadilly over en reden Jer-
myn Street door, vanwaar Fairfax een
zijstraat naar rechts Insloeg. Na enige tien
tallen meters sloeg hij opnieuw af en reed
een nauwe poort door, die toegang gaf tot
een vierkante binnenplaats met hobbe
lige keien, die aan drie kanten begrensd
werd door de achterkanten van grote hui
zenblokken. Een oude, enigszins geheim-
zinnig-uitziende man met een gedeukt
dophoedje op zijn hoofd, kwam naar vo--
ren om hen te ontvangen.
Goedenavond, Joe. Fairfax knikte
hem als een goede bekende toe en stapte
uit de auto. Ik zal de wagen hier maar
laten staan, lijkt me. We blijven niet
langwe willen alleen maar even een
stukje eten in de „Dragon Fly".
Dat la ln orde. meneer. Zal Ik u eVen
voorgaan7
Laat maar, we hoeven niet door de
voordeur naar binnen, we kunnen ook
hier wel langs gaan.
Fairfax Uep het binnenplaatjes over en
begeleidde zijn gast naar een openstaande
deur aan de andere kant, welke toegang
gaf tot een stenen gang Aan het eind van
deze gang was weer een deur, waarnaast
een trap recht omhoog voerde. Ze liepen
deze deur door en kwamen in een kleine
hall, welke kennelijk de hoofd-entrée van
het restaurant vormde. Een bediende, met
een slanke figuur, Aziatische trekken, en
een groen met gouden tulband op het
hoofd, kwam naar voren en nam hun hoe
den aan.
De eerste Indruk, die een nieuweling bij
het betreden van het restaurant kreeg,
was op zijn zachtst uitgedrukt dat
het een zeldzaam excentrieke Inrichting
was. De wandtaferelen waren klaarblij
kelijk geschilderd door een futuristisch
kunstenaar met een ziekelijke fantasie.
Een griezeliger verzameling van onsmake
lijke, verwrongen naaktfiguren dan hier
op de muren was aangebracht, zou moei
lijk zijn samen te stellen.
Op de achtergrond klonken de droef
geestige stemmen van drie negers, die de
band vormden en die muziek voortbrach
ten, passend in deze ietwat lugubere sfeer.
Ik moet zeggen, dat het er hier ge
zellig uitziet, merkte Graham met een
glimlach op. Het heeft lets van een diner-
tje in een lijkenhuis, waar men vergeten
heeft de lijken toe te dekken
Trek je er niets van aan, antwoordde
Fairfax bemoedigend. Het eten is hier
voortreffelijk en wat nog belangrijker
ls de wijn is onvergetelijk.
Hij draaide zich om om een stevige,
plechtig-uitziende rrvair'te begroeten, -die
zich juist had losgemaakt van een
luidruchtig groepje bezoekers in de verste
hoek van de zaal.
Dag Louis, hier zijn we, precies op
tijd. Ik hoop, dat je vanavond op je best
bent, want ik heb een vriend meegebracht,
aan wie ik sterke verhalen heb verteld
over je prestaties Ik zou niet weten, hoe
ik moest kijken, als je me vanavond te
leurstelde
U behoeft niet bang te zijn, meneer.
Met een zelfverzekerd lachje ging de
gérant hun voor naar een gereserveerde
tafel en wenkte een ober. HIJ boog zich
over Fairfax heen en fluisterde:
Ik kan u aanbevelen gebakken tong
en daarna gebraden eend, terwijl ik als
I
en toast. lx heb die zo luist vers
binnengekregen.
Niet zo gek antwoordde Fairfax met
een goedkeurend knikje. En hoe zit het
met die Chablis van verleden week. Heb
je daar nog een flesje van?
Zeker, en wat denkt u van een glas
sherry vooraf?
Uitstekend. 1e raadt mlin wensen.
Met een stralende glimlach trok de gé
rant zich terug. Graham leunde behaag
lijk achterover in zijn stoel en begon de
andere gasten te bekijken. Hoewel het
nog vroeg was,'waren toch al veel ta
feltjes bezet. De meesten van de aanwezi
gen schenen te behoren tot de „nieuwe
rijken", dat begaafde slag mensen uit de
hedendaagse samenleving, dat het ont
duiken van de wet verheven heeft tot een
nobele bezigheid, ja bijna tot een kunst.
Te oordelen naar hun voortdurend gebab
bel en het vele gelach, scheen iedereen
in een uitstekende stemming te verkeren.
Een goudmijn hier, merkte hij op.
Wie is de eigenaar en hoe lang bestaat
deze gelegenheid al?
Ze werd ongeveer 18 maanden ge
leden geopend en het liep onmiddellijk
atorm. Fairflax' blik richtte zich naar de
andere kant van de zaal Ik weet het niet
zeker, maar lk geloof, dat die knappe vent
aan de overkant, daar bij die mensen, dia
net weg willen gaan, de grootste belang
hebbende in deze beweging is. Hij heet
Gordon Maxwell en ik geloof, dat hij naar
ons toekomt.
Tersluiks opzij kijkend nam Graham de
vreemde man, die zich in de richting van
hun tafeltje bewoog op; een opvallend
knappe verschijning in avondkleding,
wiens hele wezen een onmiskenbare wel
stand verried. Vriendelijk knikkend naar
enkele bekenden, kwam hU naderbij.
Hallo Fairfax, hoe gaat 't jou. Je
bent zeker naar de cricketmatch geweest?
Een opwindend einde hè?
't Was schitterend, antwoordde Mi
chael. Misschien een tikje tè dramatisch.
Enkele bejaarde oud-cricketers kregen ei-
een hartzwakte van.
Het spijt me, dat ik er niet heen kon
gaan, maar ik heb de laatste dagen ln mijn
boot rondgezwalkt Het was zo warm in
de stad en ik kreeg opeens behoefte aan
wat frisse lucht.
Geluksvogel, die je bent om zo maar
vacantie te kunnen nemen, merkte Fair
fax op. Wij arme overwerkte ambtenaren
en universiteitsprofessoren Mag ik j -s
misschien even voorstellen aan mijn
vriend, professor Graham uit Cambridge.
Hoe maakt u 't professor, 't doet mij
genoegen kennis met u te mogen maken.
(wordt vervolgd).