I- MUL's CITROEN Pa It lie Het GEDICHT Geheime Opdracht Radio Van Erk, Vredebest 16-18 VANDERGRAAFF BEGRAFENISSEN Nette Dienstbode Eén a twee Jongens JUFFROUW Animali Eindhoven? TAXI Bel 2001 EZSj AANGEBODEN Vrij huis te Utrecht HULP STOFZUIGERS Boerenknecht of Aankomende 4 Lisebomen BESCHAAFD MEISJE ziekenvervoer Zit-Slaapkamer Armoedige treintjes sukkelen door de Bondsrepubliek Aeschylos' „Schatten der aarde" Grote orderportefeuilles bij onze industrie Vrijz. Ned. Hervormden Ds. H. A. ENKLAAR Land in Middenstand 1952 A. SPREEN Uw Costuum smoezelig en verkreukt Stomerij pn Ververij thans spoedig leverbaai N. NOORDEGRAAF KUNSTGEBITTEN HEREN EABRIKANTEN KLEINTJES rii BELLAART, SPINNERIJ, VARKENMARKT 30 METROPA lste MONTEURS HULPMONTEURS H ooi m e y G.A.Belonje MEISJES en JONGENS MACH. HOUTBEWERKER MEUBELMAKER jonge Bankwerkers Metaaldraaier Leerling en Haliwas Lassen en Bankwerkers Volkswagen de Luxe Splinter en balk Pseudo-vogelpest thans bedwongen Monsters van auto's van de week Het Gedicht Vergroten Amerika's oorlogsvoorraad „Denk je, dat ik Lavrion ben?" Effecten- en geldmarkt Eindelijk oog voor schijnwinsten Cijfers op ziph zelf zeggen niets Oud-gouverneur Peters op weg naar Nederland Brussel krijgt een ondergrondse tram VICTOR BRIDGES fWEEDB BLAD - PAGINA 4 GOUDSCHE COURANT ZATERDAG 31 MAART 1951. ROTTERDAM. AANGEKOMEN 29 MAART: Suriname. Nederlands, Amsteidam. ledig. Soeteimeer Fekkes, sti ten ankei Birmiiijf- nam. Ned Grangemouth kolen. SSM. Mir- weh.: Havstraum, Noor, Oslo, ledig. v. Om meren. Petr h.; Wlckenburgh, Ned Casao'an- ca. stg. Muller. Merweh.Lapwing. Eng. Londen, ledig. Gen. Steam. Merweh. 30 MAART: NUenburgh. Ned.. Hamburg, s+g, Muller. Pa rich.- Belfort. Fr.. Saigon, rijst, CCM IJselh Nestor. Ned Jaffa, stg. Hudig 4 Ve* dei Lekh. Delia. Dis. Valencia, fruit. Wam- beisie Merweh Norma. Ned., Londen, suiker. Lijnzaad, Merweh Fairhope, Am.. Galveuon, stg, Runclman. Merweh.; Zadar. Joeg. Rij «ka. stg Kuyper. Van Dam Smeer. IJselhaven; RPS, Ned., Swansea, kolen. RKC, Waalh. p er 2. Audax, It.. Rüeka. VulcBaan. erts. W-talh. C S Oranjepolder. Ned., landen, stg. Mu.ler, JobsOcade: Erkalln, Ned. Beckton. cokes, *ur- ness. Waalh. F.S.- spartak. Rus. Llpaja. ?,a, v. Uden. Rijnh Fiat, Ned Londen, stg. 7n- votra, Binnenh Hope Rtdge. Ene Srr-.js graan, RSA. Maash. 11; Ward, Ned Londen, suiker, Furness.- Maash NZ: MaUstar. Ned.. Londen, ledig. RKC, Werf Waalh.; Leersum, Ned., Houston, stg.. Vinke. Merweh. C. Sw.; Matthew. Ned.. Kopenhagen, ledig, v. Omme ren, BPM stg. II; Amazone, Duits, Zweden, stg.. Maurltz. Dordt.; Petworth, Eng., Shore- ham. ledig. RKC. waalh Fr. Sw.; Seaglamor. Am.. Galveston, graan, Ruys, Maash. 7; Pr. Roosevelt. Ned.. Huil. ledig, Erh. en Dekkers. Parkk.; Myllykoski, Fin, A'dam. stg., Burger. Lekhaven OZ: Brouwersgracht, Ned.. A'dam. ledig, Spliethoff. Werf Waalh.; Euroland, Dts, Oslebshausen.olte, v. Ommeren. BPM stg. io' ROTTERDAM, VERTROKKEN 29 MAART: Antilope. Aberdeen, hout; If of laan. Nantes, kolen; Pollux, Dublin, stg: Bruno Grammers- torf. Londen, stg; Atlas. Gibraltar, stg: leo pard, Hamburg, stg; Clara Clausen, Gdynia, ledig; Five!, Manchester, hout: Holdemah, Huil. ijzer; Malacca. Hamburg, stg: Fridei, Odense. stg; Ivan Kondrup. Kopenhagen, ko len- Belgian Pride. Mena el Altmadl, ledig 3o MAART: Frode. Karlshamn. kolen; Bolder Victory, Antwerpen led.g: Hestmandenl •nt- Werpen. stg.: Seaham. Dover, stg Birming ham., Harlingen. stg Grada, Kastrup. kolen; Kerma, Savona. kolen; Veendam, New York. stg Ellen. Londen, ledig; Sigvard, Malmo, stg Holdernaze, Huil. ijzer; Valbella, Malmo. stukg. GROTE VAART. Aardiik 31 v Galveston te Havre verwacht AkkrumdUk 30 te Bremen Alamak 39 v Genua le Alexandrië Albireo 29 v Hamburg te Antwerpen Algenib 28 v Baltimore n Nederland Alhena p 30 St. Vincent KV huitsreis Almkerk 29 v Hongkong n Manilla Alnati 30 w Rio Janeiro te Santos Alphard 30 v Rott te Buenos Aires Altair 30 v Rotterdam te Pemambuco Alwaki 29 op 780 mijl Oost v Trinidad Amsteldiep 30 v Houston te Gibraltar AndUk 30 v Antwerpen te New Orleans Annenkerk 29 op ooo mijl NW v Fremantle Arendsdijk 29 v Baltimore te Norfolk Ariadne 29 v Leixoes n Rotterdam ArkeldilJt Galvesion-Rott p 30 Key West Arnedtjk 29 te New Orleans Arundo Antw-New Orleans p 30 Abaco eil. Atlantis 30 50 mijl NO v Sfax Atlas 29 v Rotterdam n Gibraltar AverdUk 29 v Rotterdam te Hamburg Baam 29 op 1075 mijl ZW v <i Azoren Baud 30 v TJirebon ie Djakarta ®'f.cHay» ,30 Malta gepass. v Rdam n Priok BHldendUk 29 op 900 mijl W v Scily eil. Bolssevain 29 v Hongkong n Manilla Boschfontein 30 pass Kaap St. Vincent Breda 29 v Aruba n Cristobal Danae 31 te Gibraltar verwacht DlemerdUk 29 op 300 mijl WZW v Azoren Draco 29 v Cadiz n Gibraltar Eendracht 30 110 mijl west v Malta n Vassllikl n Casablanca Enggano Basrah-Rotterdam p 29 Djeddah Garoet 30 bij Banka Gooiland 30 v Santos te Montevideo Gordias 29 v Tunis n Piraeus Gouwe 30 v Dakar n Rochefort Hector 29 v Palermo n Algiers Heelsum 3o v Duinkerken te Antwerpen Hercules 29 v Istanbul te Constantza Hersilla 29 op 100 mijl W v Flndsterre Jagersfontein 30 300 mijl O v Tenerlffe Java 28 v Djakarta le TJirebon J. v. Oldenbarnevelt 30 te IJrmüden Jupiter 29 v Ora-n n Gibraltar Karossa 30 v Manokiwari n Blak Kieldrecht 30 v Barcolona n Antwerpen Klipfontein 29 v Belra n Durban Laagkerk 29 v Bombay n Colombo Larenberg Rott-Savona p 29 Kaap Paloe Lawak 29 v Soerabaya n Balik Papan Leerdam 29 op 420 mijl ZO v Cape Race Lekkerkerk 30 te Genua Lemsterkerk 30 v Basrah n Abadan Leopoldskerk 30 v Rotterdam te Duinkerken Linge Monrovia-Amsterdam p 29 Oeussa-nt Lombok 30 te Priok Loppersum 30 pass. FinJsterre n Sfax n Vlaar- dingen Luna 30 v Rotterdam n Tunis Lutterkerk 30 v Basrah te Antwerpen Maas 29 v Mobile n Houston Maashaven 31 bij St. Vincent KV verwacht Midas 29 v Amsterdam n Hamburg Minjak 30 225 mij! OZO v Malta Mulderkerk 30 v Genua n Marseille Nieuw Amsterdam M v New York n Rott. Nlgerstroom 29 v Takoradi n Lagos Noordam 29 op 480 mijl Oost v Cape Race Oberon 30 v Aruba te Curacao Ophlr 31 v Belawan te Singapore verw. Oranjestad 30 v Barbados te Trinidad Orion 29 v Piraeus te Calamata Plancius 29 v Makassar n Boeleleng Poseidon 30 v New York te La Gualra Prins johan Willem Frlso 30 15 mijl ON Ter schelling v Le Havre n Bremen Prips Ph. Willem p 29 FinJsterre Prins Willem van oranje 30 v Londen n Tri poll Prins Willem 4. 29 v Rott te Antwerpen Prins Willem 3. 30 te Castellon Prins Willem 5. 30 v Antw te Hamburg Raki 30 op rede Cheribon Reyniersz 30 te Belawan Ruys 30 v Santos te Rio Janeiro Rijnland 30 v Santos te Montevideo SoestdUk 29 op 360 m ZW v K. Hatteras Stad Alkmaar verm 30 v Rott n Narvik stad Arnhem l nm te Amsterdam verwacht Stad Breda 30 v Loe Angeles te Panama Stad Dordrecht verm 30 v Rott n Huelva Stad Maassluis 30 v Hoek v. Holland n Pepel Stad Maastricht 30 v Savona n Gibraltar stentor 30 te Alexandrië v Lissabon Tamo B Alres-Rott p 29 Fern. Noronha Teiresias 30 v Port Said n Suez Tero 28 nog steeds te Buenos Aires Tiba 29 op 200 mijl NO v Abrolhos ell. Tjitjalengka 27 v Hongkong n Djakarta Tjipanas 29 v Mirt n Mombassa Tjibadak 29 v Makassar n Soerabaya Tjisaclan» 29 v Penang n Mauritius Tjiwangi 1 April te Hongkong verwacht Tomini 29 op 375 mijl NW v d Azoren Van Riebeeck 31 te Makassar Volendam 29 op 975 mijl ONO v Cape Race Westerdam 29 op 840 mijl O v Cape Sable Westland BahJa-Amst P 30 Fern Noronha Wieboid Böhmer 30 'e Savona verwacht Willem Barendsz 29 425 mijl ZO v St. Helena Zaan 29 v Ahus n zaandam t ZonnewUk 29 naar Hamburg Zijpenberg 29 op 420 mijl W v Quessant TANKVAART. Armllla 29 v Saigon n Haiphong Caltex Delft 31 te Sidon verwacht Caltex Leiden 30 pass Malta v H'dam n Sidon Caltex Nederland 30 v Sidon n Pernis Caltex Pernis 30 pass. the Burlings n Sidon Caltex The Hague 30 v Pernis n Sidon Caltex Utrecht 30 pass. Gibraltar v Slddn naar Pernis Cistula 29 v Abadan n Piraeus Clavelia 29 op 300 mijl W v d Azoren Coryda 30 v Miri-te Singapore Duivendrecht 30 v Dakar te Calabar Ena 29 v Freetown n Curacao Esso Amsterdam 29 op 540 m No v Flores Esso Rotterdam 29 op 420 m W v Flores Etrema 30 v Livorno n Suez Maeuba Aaiborg-Tripoll p 29 Ouessant Malea 30 v Napels n Abadan Marlsa 29 op 780 mijl O v Montevideo Marpessa 29 op 150 mijl N v Lakkadlven Mitra 29 v Rangoon te Chittagong Mijdrecht 29 op 360 m W v K st vincent Omala Balik Papan-Rott P 29 Perim ondina Aruba-Gem p 29 de Azoren Ovula 29 v Balik Papan n Mirt Rotula 29 v Spezia te Port Said Saroena 29 oo 240 mijl O v Singapore Scherpendrecht 30 180 mijl NNW Flores v Si don n Portland Maine Sliedrecht 30 Nynashamn n Abadan Stanvac Taiang Akar 31 te Singapore verw Tankhaven l 30 te Soengei Gerong n Tg. Oeban Tankhaven 3, 29 v s. Gerong n T. Oeban Taria 29 150 mijl ZO v Port Soedan Tibla 29 op 420 mijl ZW v Kaap Frio Wieldrecht 30 500 mijl WZW v Adelaide Woensdrecht 30 10 mijl O v Bizerta ZEESLEEPVAART. Ebro 29 v Swansea te Dublin Poolzee Casablanca-Colombo p 29 Oran Thames 29 v Piraeus n Bremen met tanker Roland op sleeptouw Zwarte zee Rott-Philadelphia 29 op 39 30 NB en 61.49 WL KLEINE VAART. Adara 29 te Sklrtshals Afiena 29 v Haderslev n Ahus Aktjo 30 v Malmo n Nykobing Mors Albert D Bordeaux-Dublin p 30 Ouessant Aldebaran 29 n R dam Aldo 29 v Newport n Telgnmouth Alpha 29 v Rouaan n Londen Amasus Fluvius 29 p Holtenau n Antwerpen Amazone 29 v Boston n Newcastle Appingedam 29 v Malaga te Cadiz Arbo 30 te Goole Arent M 30 v Antwerpen Ary scheffer 29 v Amsterdam te Bilbao Badzo 27 v Rotterdam te Sunderland Baltic 29 v Par Banka 28 n Ipswich Batavier 3, 28 v Bordeaux-Casablanca Bierum 27 v Rotterdam te Liverpool Biscaya Rott-Djakarta p 29 Kaap Bon Blue Boy 30 v Miüdelharnis n Boston Brem Oporto-Antwerpen p 29 Wight Brinda 29 v Parijs n Londen Caland 29 v Waterford n Swansea Canada 30 te Liverpool verwaoht carpo Belfast-Rotterdam p 29 Lizard Celebes 29 te Casablanca v Rouaan Claes Compaen 27 v Rott te Swansea Confld 29 te Dublin v Ayleford Cormoran 29 te Sunderland Da Capo 30 v Londen te Malmo Da Costa 29 n King's Lynn Davienna Goekoop 29 v Bayonne n Londen Democraat 28 v Antwerpen n Shoreham Deo Gloria 28 v Rouaan Despatch 28 v Rouaan te Londen Dinkei 27 v Swansea te Falmouth Dollard 29 v Rouaan n Berwick Duiveland 29 v Waterford-Bilbao Duurswold 30 te Porsgrunn Eems 30 v Uddevalla n Rouaan Eemshorn 30 p Brunsbutte ln Karlakrona Eban 30 v Vlaardingen te Wexford Elisabeth 26 v Parijs n Londen Elizabeth B 31 te Genua verwacht Eljo 28 v Casablanca n Liverpool Erna 29 v Amsterdam n Londen Fortuna 29 v Londen n Sunderland Gaasterland 29 te Grangemouth v Delfzijl Geja 30 v Brunsbuttel Globe 29 n Vltssingen Hast I, 29 v Londgn te Wisbeck Havik 2.9 te Wlcklow Hebe Nobel 30 v Par te Brussel Henrietta 29 v Middlesbro n Le Havre Heron 27 v Sas van Gent te Plymouth Hilda 29 v Londen te Gent Hoop op Zegen 30 v Colchester Holendrecht 30 v Amst te Plymouth Hondsbosch 30 v Parijs n Manchester Hondsrug 30 v Calais te Antwerpen Hoogland 30 v Kopenhagen te Emden Houtman 29 v Hamburg n Bonesa IMs 29 v Hartlepool te Parijs insp. Mellema 29 v Larvlk n Berwick Jaga 30 v Padstow n Fowey Jans 29 v Amsterdam t» Yarmouth Jantje Eppiena 30 te Huil Johanna te Velde 30 p Holtenau n Harlingen Johnny 29 v Waterford Jozo 29 v Middlesbro n Randers Kaap Falga 27 v Kopenhagen te Norrkoping Koningshaven 30 v Bona te Belfast Larlx 29 v Hull n Gent Ltbelle 28 v Teienmouth n Solvesborg Liberty 29 n Hamburg l lm fjord 30 te Dokkum Lingestroom 29 v Thorshavn n Amsterdam Looiersgracht 29 v Danzig n Amsterdam Majorie 29 n Bridlington Marathon 29 v Casablanca te Algiers Maria Theresia p 29 Oporto n Agadir Martha 29 v Amsterdam te Antwerpen Merak 30 v Boston Metropole 29 te Liverpool Michel Swenden 28 v Bayonne te Boucau Mizar N 29 v Antwerpen te Gareton Meby Dick 29 te Swansea Monica 3o v Fredrlksund te Pemis Mulan 29 v Wismar n Temeuzen Mutua Fldes 29 te Plymouth Nanny 29 v Londen n Goole Narwal 30 te Newcastle on Tyne Nederland 30 te Odense Nero Aarhuus-BUbao p 28 Ouessant Nettie 29 v Grimsiby n Middlesbro Nimrod 29 n Huil Noordstad 29 te Gravesend Noordzee 28 v Plymouth te Par Oise 29 v Rouaan te Parijs Oldambt 29 te Warnemunde Olwe 29 v Kings Lynn te Antwerpen Oranje 3o v Hamburg n Rotterdam Pacific Swansea-Antwerpen p 28 Ldzard ratria 29 te Garston Poseidon 29 v Liverpool te Swansea Prinses Margriet 28 v Dublin n Swansea Quo Vadis 29 v Shoreham te Antwerpen Regulus 28 v Great Yarmouth n Antwerpen Rocket 28 v Southampton n Stockholm Rosemarie 27 v Rott te Kopenhagen Ruja 30 te Middlesbro Saba 29 v Antwerpen n Bristol Setas 29 n Stralsund silvaplana 29 v Rott te Antwerpen Silvretta Rouaan-Malmo p 29 Hoek v HolUnd Strius 29 v Rochester n Sas van Gent skagerak Teignmouth-Denemarken p 29 Wight Soemba 29 v Liverpool te Dungarvan Spora 28 v Sables d'Olonne te Nantes Spurt 29 v Duinkerken te Casablanca Sumatra 28 v Rotterdam te Londen Taurus 29 v Londen n Dordrecht Tim 28 v Penzance te Fowey Timor 30 v Par te La Palltce Rijnvaart LOBITH. 30 Maart voor 13 uur. Gepaaaeerd met bestemming naai Rotterdam; Worms 21, Hofman-, Arteveide. v Kerkhoven- Rhenus 116. Wititunasui: Maria. Weisbartlh.- Judea. Heuvelman: St. An tome. Kiviets- Vertrouwen. Wolthuis; Lorrain, Bui tendijk- Heinrich. Rheinen; IJmlr, Baars: Ru bens. Bos; Molenaa-r. Sohireuders; Hamel i. Reltzer; Joja. Polet: Seljdlltz. Roeofcner; Ha- niel 86. Rohman: Hanlel M Qröthe- Tlgre. RennJngs; Elbe. v. Veen Saxoniia, v. Trierum; Overschie. v d- Dussen; Vljsslngen. Breur; Henri ette. Mtndrup: Uetliberg. De Gelder; Mannheim 246 Zimmermann; Falke. Boshoven; Maithejo. v. d. Spek Edda. Unt; R. Karcher l HermanspakeiR. Karoher 75. Nipken- M. Stinnes 84 Persch# H. Stlnnes 26. Struckman; M Sitnnes 1. Schreider. Amsterdam: Decavtlle Muller Dordrecht: WiJan. Ronge. Wjjk bij Duurstede: Martha 2. Nout. Wagenlngen: Rijn stroom. Furmann. Lochem-. Johanna. Sanders. Kampen: Actief. Kikkert. Groningen: Vrijheid. Hartman. Eerbeek! GeertruIda. Frielln.g. Ter- neuzen: Kanaalvaart U, Baardman. Vlaardin gen; Hispania. Vredenbong. ZwarUlnU: Ond- - neming, v Dorsten. Den Haag: Betsy, Thonjp- sen. De Steeg: Eema. v. Keulen Deventer: Result. Kuipers. Schiedam: Malta. KrJJgsrtian. Delft; Hertha. Geler. Pernis: Fanto 19. Brarike- Esso 4L Walterburger Eist; St. Petrus Can. Witjes. Markelo: De Goede VerwaohUng. De Vries. Emskanaal: Nooit Volmaakt, v. d Va":t. smilde: Goede Verwachting. Schut. Echten: Camelia, Buter. Coevorden: Ziet op U Zelf, Koens. Haren: Spes Vera Verhagen. Hattum: Risico. Brutnsma. Zutphen; Nooit Volmaakt, Seine. Arnhem: Energie 8. Esser; Zagrlba 2, Veldman- Ollevog 2. Slagter; Wagenlngen; Hemcor. Dericsen. Emmeloord: Animo. v. As- peren. Amsterdam: En Avant. BastJaanse: Mangrtetiha Hendriks. Lenten: Gelrla 2. V-Id- man. Assen; Vitesse, Boelsma. IJmuiden: 3 Gebroeders. Wolthuis. Apeldoorn; Gezlena Eli sabeth v. Ooljen Leiden: Damco 30, De Vries Halfweg: Neutraal. Rademakers. Den Briel: Krimpenrwaard. Speksnijder; Christina. Jen sen Deest; Plus 10. Stegers. Veendam.- Geja v. d. Noord. Alphen a. d. Rijn: Maria Wtin Leenman. Hengelo: Avontuur. Ter Wee. België: Leine. Neij: Leona. Coris: Maroru, Pauwels- Navexmotor 5. v. Steen- Domburg Lensen- Majada. v. Troost: Collbri Timmer mans; Ajida. Feenstra- Jasques. Aveimast; Floto. v. Veen. Dreisam. Muller: Wiljo. Van Wijngaarden- Comptolr 2 Raub; Agitato, Leu- nis; Albert. Ulff- Stjlpha, Leunls: Rhananta 13, Hammer- Leonle. Krootjes; De Goede Hoop, De Waardt; Framar. spruljt; Schwarzwald. Jansen- Rheln Uunlon 4, Vergauwen; Bodio. Rlekenbach; Rhone. Klee; St. Rita, Maohiels; Fernanda v. Looij: Rhenus 114. Daun. Antor.la Versluiis. Duitsland: Everdina, Jonkman; Maria. Mel- nen; Comptoir 51. Krane: Eben Haezer. Boersma: R. Karcher 103. Schade; Hooji op Ze gen. Zegers, Cor. Peters; Soeza. Dldden; Har monie 4. Touw; Vitalls. Bongers; Jan. Boon; Repo. Rensen. Jacoja. Grinwis. Anthene. Bakx Christiaan, Brands; Elja, Hut; Rido, Jansen; Wiggerina ottespeer; Snevla. Koenen; Tacan- dria. Baan; Antonlus Maria. Wanders; Frigga. Goemaat; Arina. Molegraaf: Credo, arisen; Rex. Pijl; eBrnardus. Coenen; Richard 7, Kop. pelaars; Nannij. Pruijsers: Borussia, Busker; Pranor. v. Looi]; Hendt. v Zanten; Vertrou wen, De Wet; Disponibel. Duizendstra; Phoe nix. v d. Voorden. Wim. Boer; Alice. De Ruij- ter; Spera. Snijder; Pieter Codde. Meyer, SHV 65, Schadelee: Eburon. Claasen; Helena Dan ser; Fluviale 13. De Meij; Urie. Ploegaeri; Esso 3, Stein; Bertha. Diepenveen; Sanara 119 v. d. Enden; uFrka. Huijzen: Sirlus. Felo; Lloyd 5. Havermehl; Nussia l. Sehweikert; Walrand Behrman. Lusker; Pressburg, Geervliet; Ideaal Enden; Wijkdienst 32. Mouthaan; Dietelinde, Bartels; Fadlr, De Graaf: Borgir. Hartmans; Grimgerde. Klootwijk; LlrriJ. Ceulemans; Energie. Galenkamp; Hunte, Durinck; Lazle. Meier; Johanna Get. Peters; Nijmegen. v. wtjck; Atla. Jansen: SHV 86. Schuitemaker; Vondel, oomens: padoua, Thljsen; Are. Weg- nign; Fluviale 26. Reijqaert; Schuman 6. Dit- tertberger; Esso 43. Schieck; Aere. Tukmanj Albatros. Reljmers! Sabre, Zonruiter; Stad Meenen. Carpentler; Rtkl, Koens; Lema. Nou- wen; wijkdienst 31. Boer; Marglena. Boertien; Marie 2. Vermeeren; Gusje, v. d Poll; CFR 517 De Ruiter; Wingl. Kerkhof: Horand. Koch? Simon de Vlieger, Brink; Allgem. v. d. Kloo:»-- ter; Rijnzeevaart 2. Kleboom. Bazel: Maas. Heymans, Rhelnulon 9, Strijdonck. Baraac. Gerritsen; Spanjaardadlep Den Breeljen; Locarno. Pruijn; Quo Vadle,- Kamphuis; TrooswUk, Groen; Rpseüne. Mar tens; Hos. Dodde; Bosco. Thanhauser; CompT totr 51. Krane: Danube Shel 2, v. Ouden; Ba- sllla. v. d. Gent; Slavonla. Bosman; Palatlnia, Baumeister; Schubert, Duaon; Gounad. De; Pijper. Scheldevaart HAN8WEERT. 29 Maart voor uur. Geoaa- seerd met bestemming naar: Rotterdam: sambria, Smits- Meyerbee. De' Jong- Mentor, Nauwelaarts-, Dlaz. De Vrle»^ Millet. Eetvelde: Quellln v. d. Poel Zuldbrcekt Spes. Tichelaar: Risico, Tichelaar Krallngsche^ veer: Assam 4. Noels. Hansweert; Tramlneri v d. Berg. Aarhnus: Waltraus. Jesse. Dor drecht; St. Jullen. v. d. Zalm: Ludegast. "an- Hof Tello. Den Breker: Lily. Van Kïrk-t. hoven Groningen: Corja, De Leeuw van We-,, nen. Zwammerdam: Risico De Haan. Vegh?l: Jeanne. Van Immerzeel. gt. Maartensdijk: Juf- tlne. Jongekrljg Den Haag: 5 Gebroeders. De Bruyn. Utrecht: Dorothea, v. d. Adel: Ma- chiendteen 17. Den Haag. Deventer: Comcliar Vendevllle Doesburg: Celina 2. Scheoens, Halfweg: Koltbrl. v. d. Zee. Amsterdam: Sari, v d. Breevaart; Adrlana. Larooy. Roosendaalt Vertrouwen, De Korte. Duitsland: Rhenus 24. Göttert: Dakota. Schon Spree. Meertens: Lloyd XI. Hoflirvg- Rhenu^ 73. Verfurden; Mannheim 186. Klef: Rhenus 81* Gerth. Bazel: Jungfrau. Menheere: Schwyz. Emans; Helena Heuvelman; Reewijk. Staal; Ma'heë." Jegen; Lugano. Ducoffre; Navexmotor 3. Van» Heygen. België: Rlffelalp. Goud; Noelle. Maes: Rhein-- fahrt 301. Christ Spes. Hompus KV AG "JL, Mar lander- Merkut, Adler; Maria. He y ut en; Risico. Van Disseldorp: Seolto, Bolyn: Elisa beth. Qen Boer- Roek. Boers; WTAG 75. ouis; Natrix. De Vries: Israëls. Moerland- Vervou-" wen. Kamp: De Rijn Kielen: Marechal Foco. MartZ; La Martlne. Christ- Willy Van Em mer-sloot- Wetterhorn. Bussemer- Maria Petro- nella. De Grauw. Sagttairre. Ebling: Espe< sn ee. Langen; «Thlila 5. Meulmeester; BoileaU." Riff- Cambodge. Stevens- Vertrouwen. Tieu»,. nisse- Pllatus. Beek: Telegraaf 16- Hoek; Aken, Falkenberg; Mosk. Stienstra- Nelly. Van ZnoX.Z Dllles. Van Duynen-, Adrians Cornelia, v d. Vliet; Zeeland Luister, v. d Vliet; Golgotha. Engelen Maria Smits; Vriendschap. Res Nova Hovestad-t- Eljo. Schuller: l'ax; Theunisse; Fiod. Houterman: Charles Ha'.lep.,, Van Dongen; Doris. Van Tongeren: ChrisMan 3 Versluis- Chrlgee. De waal; Dumbo. Ru-tert-' berg; Rlejo, Van Oost: Bertus. Breuie: De Hooo, Van Gent:Jordaens. Van Kauteren: Siad Doornlck. MertensCol a Dow. Van Howe; SB 5952. Stoop; Adrlana. Pauwe: Analyse. Foi> tuin: 3 Gebroeders. Threels- Attentio. Grin.v Syra Akkermans: Clementine, Broekaartr- Storno. Wagenmakers; Machiensteen 15 Fern- hout: Mac-hiensteen 14. v. d Broek- Ma-the donk; Excelsior Janssens: Esperance. Eerkcns; Wanderer. Van Schijndel- Germaine. van Oe- veren. Nothung. Verbeek- Zeeland. Gort- '.v ;- helmina. Vermeulen: Hernia. Janssens: CEM 4. Joele: Nijverheid. Tanis; Lemavi 4. Hoekstra; Gothard. v. d. Bosch- Rhelnunion 1 Janssens: Zore en Vlijt Schuller Heden overleed zacht en kalm in de Hope des eeuwigen Levens, onze lieve Moeder. Behuwd- en Grootmoeder MkRIA JOHANNA DE RUITER. in de ouderdom van ruim 73 jaar Wij rtreuren niet als de genen. die geen „hoop hebben. Psalm 130, vers 3. Utrecht: J. VAN DER DÓOL H. G. v. d. DOOL— van Maaren Gouda E. M. VISSER— van der DOOL G. L VISSER Haarlem: M. VAN DER DOOL M. VAN DER DOOL— v. d. Burg Gouda: J. CHRIST—v. d. Dool L. W CHRIST L. VAN DER DOOL en Kleinkinderen Gouda. 29 Maart 1951. Bockenbergstraat 12. De teraardebestelling zal D.V. plaatshebben Maan dag 2 April a.s., te één uur van het sterfhuis, te 1.45 uur op de Nieuwe Begraafplaats ..IJsselhof" te Gouda. Kleine Kerk. Peperstraat 128. a.s. Zondag 10.30 uur: Blaricum A. C. Korpershoek Op gemakkelijke betalings voorwaarden: bedden, meube len. kleding, enz. C. Eikenaar. Keizerstr. 60. ing. poort. T. 2033 REPARATIES KUNSTGEBITTEN Binnen één dag gereed „De Ulver". Kleiweg 14. GOUDA TELEFOON 2437 bril had Columb •at aerdar ontdekt illan gaarne Tot Ut. d blik versterk» Lange Tiendeweg 74 GOUDA Wilt U met succes aan het examen deelnemen Meldt U dan NU a£n voor de cursus, die half April aanvangt. MAANDAG 2 APRIL: Tontoonstellins van Mediamiek ontvangen kleuren tekeningen Spreker: W. LagerweU. trance medium. Onderwerp: Leert U zelf ontdekken, en leeft als een waarachtig mens. Toegang vrfl. Aanvang 8 uur in de Beursklok, ingang Sint Anthoniestraat. een vertrouwd adres „DE HOOP" Stolwljkergluis bij Gouda. De Algenfcne Vergadering van Aandeelhouders zal gehouden worden op Zaterdag 14 April a.s. te U uur in Hotel „De Zalm" te Gouda. De agenda ligt vanaf heden ter Inzage. Aandelgn aan toonder moeten minstens 4 dagen voor de ver gadering op het kantoor der N V gedeponeerd worden. DE DIRECTIE Psychometrist. geeft 2 April ih Hotel „Central", Markt 23. Gouda, een Openbare Psycho metrische Séance Aanvang 8 uur. Entrée f 1.00. Privé-consult: Maandag 2 April Groqnendaal 28-30, Tel. 4061 /Gebouw Daniël) Gouda Erkend door de Koninkl. Goedgekeurde V.D.P.I.H- T3ot onze diepe droefheid werd heden onverwacht in het Van Iterson- ziekenhuis te Gouda van ons weggenomen, onze lieve Broeder. Zwager, Oom en Huisgenoot PIETER HENDRIK DOELAND, in de ouderdom van 23 j. Boskoop L. NOBEL—Kooren W. C. NOBEL Gouda: Fam. K. VERKERK Gouda, 31 Maart 1951. Regentesseplantsoen 27. De teraardebestelling zal D.V plaatshebben Dinsdag 3 April a.s. te 12.45 uur op de Algemene Begraafplaats „IJsselhof' te Gouda. Vertrek van het woonhuis plm. 12 uur. Overgordijnen stomen of verven „DE PELIKAAN" Gouda Telefoon 3066 voor Machine A Apparatenfabriek „Van der Loo", Speciaalfabr. voor revisie Houtbewerkingsmachines, Waddinxveen. vraagt BANKWERKERS Moeten beslist prima vakmensen zijn TWEE FLINKE JONGENS Leeftijd pl.m. 15 16 jaar. Eén voor lichte kantooi^ werkzaamheden. Eén voor het magazijn. Aanmelden kantoor Noordkade 38a, 's avonds tussen 5 en 6 uur. Geen nood, laat het bij K. Tiendeweg 4. Tel. 3257-3294-4875, Gouda Solventeren en oppersen. Billijke prijzen U belt en wij halen Uw goederen af. comfortabel, betrouwbaar, veilig, snel en nóg zuiniger Voor alle reparaties aanüwCitroën naar tie Citroen Specialist urote voorraad onderdelen GARAGE Kleiweg. Gouda PALTHE-IEXTIELBEHANOELING Vakkundig repareren van alle soorten kunsttanden en gebittert, 20 karaats gouden kunsttanden ƒ17.50. Spoedige aflevering. Burgem. Martenssingel BELASTINGCONSULENT Inlichtingen omtrent erkende opleiding, erkende examens en lidmaatschap bij het Secr Nederl College v Belasting consulenten. Belgischepletn 6 te s-Gravenhage (post Schev i Telefoon 851763. ik heb te koop een complete Motorbrandspuit, tevens een Schulmbluskanon. S SPEKSNIJDER. Spieringstraat 79, Gouda, Telefoon 3013. Maximum drie regels 50 ets. Met brieven onder nummer 60 cent. Kleintjes worden uit sluitend geplaatst bi) voorult- beytllng. Heden is rustig en 'n Vrede van ons heenge gaan, onze lieve, zorg zame Vader, Behuwd-, Groot- en Overgroot vader. de Heer HENDRIK BOTH. Weduwnaar van Margje W. B. Verbree, in de ouderdom van 84 j. Namens de Familie: N. BOTH Geen bloemen. Gouda. 31 Maart 1951. Karnemelksloot 114. De teraardebestelling zal D.V. plaatshebben op Woensdag 4 April a.s. te 2.45 uur op de Algemene Begraafplaats „IJsselhof" te Gouda- Vertrek van het ster/huis plm. 2 uur. Familieberichten Uit andere bladen. [Bevallen: Spijer—Caan AmsterdamHartsuiker—Ki a- 'mer (z.), Amsterdam; Kalt— Slot. Slantar (Ind.); Altona- Smits (d.). Rotterdam: v. Dijk Fongers (d.j. Poortugaal; I Meyer—v. Loon (z Amster dam; v. Bouwdijk Bastiaanse— ide Nerée tot Babberich (d.). Kruyer—v. Ommen Geti en L. R. M. Hendriks. Aarle- RJxtel: H. J. G. v. d. Veer donk en A H. M. Hendriks. Heeswijk: H. K. Persant Snoep en C. M. Pattijn. 's Graven- hage. Overleden: M J Couvée- André. 73 J Amerongen; C- K. Koopmans—Breen. 54 j-, Amsterdam. P. F. Vroombout v d. Poest Clement. 37 j.. Nlsse (Zeel.); P- M. de Wit. 60 j Voorburg; J. Visée. 66 j.. Loosduinen; B. v. d. Lecq, 61 j.. s Gravenhage; J. Andringa, 57 j.. s Gravenhage: J. Schreu- ders. 41 J., Duivendrecht; J. K. Stmus. 72 j., Amsterdam; P- C. Rijndefs—Schouten, 57 j.. Haar lem. A. W. v. Delft—Sparnaay. GO j., Groningen; U. Huygens, 74 j.. Groningen; C. v. Gelder— Crama. 59 j.. Lelden: J. E. Cebol—Wassenaar. 86 j-. Lel den; L. Haspels. 74 J., Poortu gaal; ds H. P. M. de Walle. em. pred. d. Geret. Kerk. 74 J-. Bennekom; J. Naaktgeboren, 80 J.. s Gravendeel; W. H. v Schuppen—Recter. 79 J.. Vee- nenöaalA. Posthumus— Dijkstra. 84 j.. Den Ham (Ov.); H. J. Verkuyl. 82 j.. Beekber gen: W. v. d. Poll. 73 Hil versum; W. v. Dam. 52 J., Dub beldam. wegens huwelijk der tegenwoordige. Leeftijd 25-30 jaar. Aanmelden: 's avonds tussen 78 uur bij Mevr. van Dijk, Gouwe 120, Gouda. Wat wordt Gevraagd voor flink Bedrijf: voor de boekhouding en correspondentie Zelfstandig kunnende werken. Brieven met verlangd salaris onder no. 4382 aan het Bureau van dit Blad. Iets GEWELDIGS voor jong en oud WE KOMEN METEEN TAXIBEDRIJ/ HUWELIJK Wendt li tot onejarenlang bestaand bemiddelingakantoor. On ze Individuele behandeling biedt U de rmntate kan» op auroes Talrijk* dankbatnlglngan. Zeer vele en goede relaties in het gehele land. Vraagt inlichtingen onder strikte geheimhouding in blanan couvert aiMIDDEtlNC SKANTÖ ÖV BEDUIDEND BETERE COUPE door ge bruikmaking van speciale1 per»macbin«»f WATERAFSTOTEND, door toepassmg van een extra behandeling waardoor waterdruppels langs de stol „alparëlen I EXTRA SERVICE. Kleine reparaties en zo nodig plaatselijk chemisch bijverven geheel gratis MOTWEREND De volgens het Pallex- procédé behandelde goederen zijn en blijven voor mot onaantastbaar Kw 25 °e GROTERE SLIJTWEERSTAND. Dit werd wetenschappelijk vastgesteld P Bovendien voelen alle stollen aanmerkelijk steviger aan l Volledige inlichtingen bij middellandplein ai IOXN.tR.Htn. 80 ITEM AM NTÓbV V in ai*H •OTOMMj levraagd: flinke tegen overeenk. woning te Gouda: 2 gr kam. en suite, serre, gang. vestibule, w.c.. keuken balkon; beneden 3 slaapk.. badk., gang. w.c., tuin. veel kasten. Brieven onder No. 4377 aan het Bur. van dit Blad DE JONGs AUTOHANDEL Fluwelensingel 59a. Gouda. vraagt voor spoedige indiensttreding: enkele en enkele Uitsluitend prima krachten gelleven te solliciteren. - r in de huishouding SPOORSTRAAT Laten wij, zonder enige ver plichting, een van onze bekende merken bij U demonstreren ERRES. RITSEMA. HOOVER, EXCELSIOR. RLTON. Zie etalage. Lange Tiendeweg 96. Net meisje. 20—21 Jaar, zoekl dito vriendin. Br no 638. Bur van dit Blad. Gevr werkster voor Maan dagmorgen en Vrijdag, v. Swietenstraat 4. Te koop gevr.: D.K.W.motor. 98 of 125 c.c., moet ln pr st. zijn. Br. no. 640. Bur. v. d. BI Te koop: Jacquetcost.. g. st., 184 m.; 2 nw. bl. overalls, gr. pi.; lp. nw. lage br. schoenen, m. 44. goede kw. Z. Burgvllet- kade 3. 19-21 u. Fabrieken ie Almelo, Amsterdam, Den Haag (en 's-Herlogenbosch i.o.) Service-Stations in alle grote steden Agentschappen overal in Nederland Te koop: motorrljw. m. goede banden en zeer goede 98 c.c. motor ..Sachs" f 189.-. Te be- vragen: Hoogstraat 22, Te koop: witte Engelse kin derwagen. Graaf van Blols- straat 21. en te koop: bij A. Pais graaf. B 96, Gouderak. le Klas Bankerbakkerjj vraag!: voor winkel en zo nodig hulp in de huishouding. Boven 18 j. Brieven onder No. 8177 aan Advcrt.bureau Houtman. Da Costakade 63, Gouda. Gevr.: hulshoudster, bij werk man. zond. kinderen, middelb. leeft. Br. no. 644. Bur Blad HUGO KAHK Zn„ vraagt flinke Aanmelden: Zeugestraat 2. Scherpe prijzen betreffende voor binnen, en buitenland. Telefoon 368, Waddinxveen. Gevraagd: gem. Meubelfabriek in Noord-Holland vraagt prima en prima Woning beschikbaar. Brieven onder no- 4401 aan het Bureau van dit Blad. Meisje zoekt leuke vriendin, leeftijd 16-17 Jaar Br. no Bureau van dit Blad. Dagmeisje gevraagd, boven 18 j jaar. Kusters. Kleiweg 57. tele- foon 2038. - Te koop: jongensjas. 15 J. f 15:1 licht groene meisjesmantel. 16' J.. f20. alles In goede st Br no. 650. Bureau van dit Blad I Gevraagd: enige flinke en een Firma J. H. BODEWES. Machine- en Lierenfabrlek. Telefoon 337. Haastrecht. Te koop: bleu meisjeswinter- mantel. 16 j., f20.-: licht groe-| ne topper. 18 J.. f 15 -. alles In I goede gt. Br. no. 851. Bur Bl. a.: nette jonge werkster voor Maandag. Woensdag enj Vrijdag. E. H. Both. Tempel D- 72. Reeuwijk. Te koop: 2 klnderledikantjes f 20- per stuk. Markt 31. bo venste bel. Gevraagd: Brieven onder no. 4308, aan het Bureau van dit Blad. voor echtpaar z. kinderen, m. .of pens Brieven onder rto 14352, Bur. van dit Blad. -aagd: borduurster voor >eid Adelt". Aanm.: He- gentesseplantsoen 25. Werkster gevr. alleen voor de Donderdag. Veemarktrestau- rant. Aanm Kleiweg 112. Gevr.: fl. werkster voor S halve) dagen, ln kinderl. gezin. Mevr Te koop: Fried. Krugerlaan 95 'Raam 23. Te koop: ZEILBOOT model blanke sharp, geheel compleet met zeil en toe-13 behoren, weg. vertrek zeer billijk aangeboden. Bodegraafsestraatweg 90, Gouda Telefoon 2513. ZiATERDAG 31 MAART 1951 EERSTE BLAD PAGINA 3 TJTflj itaan anel klaar met een oordeel over T' onze medemens. En bijma even «nel spreken wij een veroordeling uit. Dat snelle oordelen ia een gevolg van het feit, dat wij meestal geneigd zijn onszelf beten te achten dan onze medemens die gefaald heeft, waarbij wij vergeten de waarheid die ligt opgesloten ln het gezegde: „Hij die staat, zie toe dat hij niet valle". Een gezegde dat op one een matigende Invloed zou moeten hebben. WIJ zien zo gauw bij een ander Iets dat wil verwerpelijk achten en bij ons zelf niet aanwezig wanen. Wij zijn zo gauw geneigd te denken dat een etruikelen. zoals wij van een ander waarnamen, voor ons tot de onmogelijkheden behoort. Zo zwak zul len wi.t niet zijn. zo zullen wij de moraal niet met voeten treden, zo zullen wij ons- zélf niet vergeten. De basis waaroo ons leven ia gegromd, is een hechte, geen drijf zand. En al kunnen wij zwakke momenten hebben, wij bezitten altijd nog de rem. die op het critieke moment wordt aangezet. De rand van de afgrond benaderen wij mis schien wel eens dichter dan wij vermoeden, maar een val in de afgrondgeen sprake Yap. Dat denken wit. En we zijn hiemrede reeds op het héllende vlak. met dat grote zelfvertrouwen, dat geloof in eigen kracht en zelfbeheersing. Daarom oordelen wij zo gemakkelijk en veroordelen wij zo vlot. Want wij zUn Immers niet zó. wij zijn be ter en hebben de plicht een ander op zijn plichtverzaken te wijzen, In het Mjittheüs-evangeQle komt bij de Bergrede de waarschuwing tegen het oordelen voor. ..Oordeelt niet. opdat gij niet geoordeeld wordt. Want met welk oordeel gij oordeelt ruit gij geoordeeld worden en met welke maat gij meet. zal u wederge- meten worden. En wat ziet gij de splinter die in het oog uws broeders is. maar de balk die ln uw oog le. merkt gij niet?" Overtuigender waarschuwing zal men moeilijk kunnen vinden. Het kleine kwaad zien wij bij een ander, maar wij zijn blind vbor het grote kwaad, waaraan wij zelf mank gaan. Aan die splinter ergeren wij ons en. merkwaardig genoeg, die veel hin derlijker balk zien wij niet. Willen wij niet zién. En toch zullen wij er goed aan doen bl) onszelf die balk eerst te verwijderen, voor wij ons gaan bezighouden met de kleine splinter. De wereld en de mensheid zouden er heel wat bij gebaat zijn al? wij onze eigen fouten wat meer met de elle- m'aat gingen uitmeten, voor wij aanvingen met te trachten van een ander een beter mens te maken. De splinter <?n de balk uit de Bergrede vinden een goed Hollands equivalent in het spreekwoord: „Verbeter de wereld, begin bij uzelf". Er werden 90.000 kippen afgemaakt Gedurende de-tweede periode van pseudo- vogelpest behoorden het Noordhollandse dorp Den lip en omgeving tot de gevoeligst getroffen gebieden. Thans echter hoopt men dat de ziekte bedwongen is. dat de Purmer- endse plulmveemarkt binnen afzienbare tijd weer kan worden geopend en het vervoera- verbod voor pluimvee in Noord-Holland kan worden opgeheven. Dezer dagen zijn ln Den lip en omgeving Jonge kuikens gearriveerd Totaal Is er op bijna 300 bedrijven ln Ne derland pseudo-vogeipest geconstateerd, waarvan 65 in de tweede periode Er werden 90 000 stuks pluimvee afgemaakt- Dat is wat minder dan een half procent van de hele pluimveestapel. Begrafenis van Herman van den Eerenbeemt Vanmorgen la het stoffelijk overschot van Herman van den Eerenbeemt, stichter van het Internationaal Cultureel Centrum te Amsterdam, in alle stilte te Vught be graven. 0.m. waren aanwezig de minister van O.. K en W„ prof. dr F J. Th Rutten en de minister zonder portefeuille mr F. G. C J M Teulings. (Van onze correspondent te Bonn) TJET CONFLICT tussen rail- en wegvervoer is in West-Duitsland veel groter van omvang dan in Nederland. Het gaat met de Duitse spoorwegen nog altijd niet naar wens. Aan het algemene herstellingsproces, dat de Westduitse economie sedert de valutahervorming van 1948 te zien heeft gegeven, hebben zij niet vol doende deel gehad. Ook het uiterlijke beeld, dat de vroegere Reichsbahn, nu Bundesbahn. vertoont, is nog weinig florissant. Wagons, die al meer dan een mensenleeftijd rijden, z(jn geen zeldzaamheid. Zij rammelen en tochten vreselijk en de zittingen van de tweede klasse coupé's zouden zelfs landlopers afschrikken. Duitsland zal ook wel het enige Europese land zijn, waar nog honderden wagons uit de negentiende eeuw dienst doen. De Bundesbahn la zich haar altuatie be wust. maar aan haar eigen haren achljnt zij zich niet uit het moeras te kunnen trekken. Zij van haar kant hoopt op buitenlands kapitaal. Of h«t echter komen zal? Wel hee(t onlangs een Amerikaanse commissie van deskundigen de rendabiliteit van de Duitse spoorwegen bestudeerd en zich niet al te pessimistisch betoond, maar daden zijn nog niet gevolgd. Intussen neemt het aantal vracht- en per sonenauto's in recordtempo toe en vraagt men zich af. of het Duitse publiek de spoor wegen nog ooit weer eens als vroeger nodig zal hebben. Ala men b.v. ziet, hoe vol de Duitse wegen tegenwoordig van aanhang wagens zijn. die soms bijna de lengte van een trein hebben, dan vreest men voor de Duitse spoorwegen het ergste. De treinen hebben echter nog altijd warme verdedigers, vooral ook in de Bondsregering, waar de minister van ver keer, Seebohm. een veldtocht tegen te lange en te brede vrachtauto-treinen ls be gonnen. Hij beroept zich daarbij op de vei ligheid van het wegverkeer, maar tegelijk hoopt hij toch ook. de spoorwegen in be scherming te nemen. Het heeft er op ge leken, dat de auto-treinen nog dit jaar van de weg zouden verdwijnen. De regering heeft er echter rekening mee gehouden, dat vele van deze wegmonsters pas voor duur geld gekocht zijn en heeft goedgevonden, dat zij voorlopig nog hun kosten goedma ken. In 1953 moeten zij echter definitief verdwijnen. Dan moeten de ondernemer! andere, minder monsterachtige modellen ge bruiken. De spoorwegen schrijven De Duitse spoorwegen „spreken" niet. zij schrijven. Voor spoorwegvrienden geven zij een blad uit. Der Eisenbahner, waar in voor de spoorwegen reclame wordt ge maakt. Een heel subtiele reclame soms. Zo kon men er onlangs in lezen waarom een Duits zakenman beter per trein dan per auto van Düsseldorf naar München kan reizen. Als hij per auto gaat. moetwil) twee dagen uittrekken, één voor de heen- en één voor de terugtocht. Met nog een dag voor besprekingen wordt dat drie dagen Indien hij echtervper trein gaat. kan hij op de avond vóór zijn besprekingen de nachttrein nemen, slapen, 's morgens ln München uitstappen, zijn zaken afhandelen en 's avonds de nachttrein terugnemen. Wanneer hij de volgende morgen op zijn kantoor komt. ia hij maar één dag weg geweest. „Hat achijnt ons. dat het voor een verantwoordelijk koopman belangrijker is, het stuur van zijn zaak twee dagen langer in zijn handen te houden dan dat van zijn wagen." besluit Der Eisenbahner. De Duitse spoorwegen moeten ook wel eens van zich Waiaan Vooral wanneer rei zigers een aanduiting missen, waarop zij hadden gerekend, willen zü wel eens boos zijn. Dit gebeurde op een koude, late Januarl-avond van dit jaar ook dr Ehlers. de president van de Bondsdag en als zo danig een man van zekere waardigheid. Toen hij op die avond door een vertraging bij Bremen de laatste trein naar Oldenburg miste, werd hij erg kwaad, noemde de Bundesbahn een „zwijnenstal" en haar per soneel „luie bende". De Bundesbahn liet dit niet op zich zitten, gaf publiciteit aan de affaire en wacht nog altijd vol (verontwaardiging op de excuses. De Rheingold herboren Wij zouden er verkeerd aan doen. over de Duitse spoorwegen alleen maar minder V,lên hebben Betracht te zeggen, waarin toch eigenlijk de bekoring van een ver, gelegen is. Sommigen zijn daarbij uitgegaan van de vorm. anderen van de inhoud of van beide tegelijk, maar hoe zou het anders? volkomen bevredigend zijn de resultaten niet. Ji Dat zou men ook kunnen zeggen van wat de Vlaamse dichter Hubert van Heere- weghen als de meest kenmerkende eigenaardigheid van het gedicht naar voren brengt. Het mag dan gelden voor zijn gedichten, zeker is het niet zo. dat in élk vers» de weemoed om de ontoereikendheid der vertolking naspeurbaar is^ Dat deze weemoed bestaat is een andere kwestie, dat geen dichter, hoe licht en gevoelig zijn woord ook mag zijn, de natuur in al haar rijkdom en heer jkheid weer geven kan, dat is een feit. „Het schoone van natuur passeert toch alle konst zei Bredero al. zij het dan in enigszins ander verband. Maar het gaat niet altijd om het weergeven, het vasthouden van de natuurindruk, het kan evengoed de bedoeling zijn deze te herscheppen tot iets van een geheel andere orde. Dat voor Van Heereweghen deze laatste mogelijkheid van w^K jielang blijkt, stempelt hem tpt een dichter, wiens weemoed om de ontoerelkendheid van het dichterschap teruggaat op een diepere weemoed: die oip de vergankelijkheid van alle verschijnselen, waarvan hd de meest waardevolle zou willen redden in de onver gankelijkheid van een volkomen geslaagd gedicht. !- De woorden die elkaar beminnen i en glanzen in hetzelfde licht rfjen aaneen tot zuivre zinnen dansen de rei van het pedicht. Als regen kan een vers beginnen of wiegend als de meeuw, en licht, C Plots hoort ge in de rei daarbinnen de dichter die te schreien lipt. Uit: DE VLAAMSE GIDS XXXII Gij hoort hem onder het bewegen der woorden, waar 't verdriet in vaart, omdat geen zin zo zoel als regen kan ruisen op het loof in Maart, omdat geen woorals aneeuto mag wegen, geen klank de geur der bloem bewaart. HUBERT VAN HEEREWEGHEN. prettige dingen te zeggen. Er zijn ook lichtzijden. Een belangrijke verbetering zijn de Schnelltriebwagen, waarmee men bin nenkort tussen alle grote Westduitse steden op en neer kan razen. Ook mogen wij niet vergeten te vermelden, dat de internatio nale verbindingen door Duitsland dit Jaar niets meer te wensen zullen overlaten. Van 20 Mei af rijdt b.v. tussen Hoek van Holland en Bazel weer de befaamde Rheingold. Dit 900 km lange traject zal in circa 12"i uur worden afgelegd, het mooiste stuk, dat tus sen Koblenz en Bingen, steeda bij daglicht. Voor Nederland is yerder van betekenis, dat de verbindingen via Arnhem—Emmerik en NijmegenKranenburg rrfinder stiefmoe derlijk bedeeld zullen zijn dan dit in de afgelopen jaren het geval was. Over Arn hem—Emmerik zal 's nachts een Holland— Italië express en overdag een D-trein naar Wenen rijden. Over Nijmegen—Kranenburg loopt een nieuwe D-trein Amsterdam- Keulen. De Scandinavië—Holland-express via Oldenzaal—Bentheim is wederom ver sneld. Zijn trein op de tentoonstelling van de model spoorwegbouwersclub in Londen was twee minuten te Iaat omdat de con structeur en stationschef, de heer Denny, even een seinpaal moest repareren. Twee jaar heeft hij er voor nodig gehad om spoorlijn en trein te maken. Mevrouw Denny is er niet zo enthousiast over, want het echtpaar huist in een eenkamerwoning en daar is eigenlijk geen plaats voor een modelspoorlijn. \Tijf en twintig-honderd jaar geleden put- ten de Atheners hun rijkdommen uit de zilver-, lood- en* zinkmijnen van Lavrion. Hun thans levende nazaten gaan dit voor beeld volgen en de oude. reeds lang verla ten mijnen in het uiterst zuidelijke puntje van Attica, dicht bv dc tempel van Poseidon, opnieutu exploiteren. AmeriJca's voorraad oorlogstuig zal daarmede tevens gebaat zijn. Eigenlijk zal de heropening van de mtinen in het belang zijn van het gehele Europese herstel, want men verwacht, dat, dank zij de grotere productie van genoemde metalen, Griekenland daarvan meer zal kun nen uitvoeren naar alle Marshalllanden. Lavrion komt tot nieuw leven. De mijnen zijn aan een grondig onderzoek onderwor pen en spoedig zal de streek trillen van ar beidzaamheid. Niet langer is het een dood haventje en een pleisterplaats voor troepen rijke Amerikanen. Reeds zijn arbeiden; aan het werk getogen om de oude gangen te ontdoen van aarde en puin, nieuwe schach ten te graven en Amerikaanse werktuigen en machines te verzamelen. Maar eigenlijk zijn niet alleen Grieken en Amerikanen bij die stoutmoedige onderneming betfbkken, want tal van Europese mijndeskundigen hebben reeds hun belangstelling getoond voor de nieuwe onderneming. Aan ht t eind van de vorige eeuw meerde een Griekse „kalk" (een soort van sloep), tijdens een avontuurlijke zwerftocht in de Middellandse zee, in een haventje van Sar dinië. Het vaartuigje had als ballast aan boord enige zware „stenen", die, na onder zoek, stukken kalamijn, zinkèrts, bleken te zijn. Een Sardijnse mijneigenaar, Serpieri genaamd, vroeg de Griekse zeelieden of ze wisten, waar die z.g. „stenen" vandaan kwa men, waarop ze antwoordden, dat ze die hadden opgeraapt in de buurt van Lavrion, dicht bij kaap Soenion. Thans siert het mar meren borstbeeld van de heer Serpieri het centrale plein van de stad Lavrion, als een hulde aan de nagedachtenis van de man, die tot de bloei van de streek heeft begedragen. Zilver voor stenen De familie Serpieri heeft zich n 1., nadat het hoofd van het gezin de „stenen" had ont dekt, ln Griekenland gevestigd en er grote stukken grond in de omgeving van Lavrion gekocht. Hierna vestigde de heer Serpiëri een Franse vennootschap tot exploitatie van de mijnen. Hij investeerde in die mijtien een bedrag van twee millioen Franse francs, hetgeen in die dagen een aanzienlijk kapitaal vertegenwoordigde. De mijnen bleken een dergelijke investering waard te zijn. Van 1873 tot 1939 leverde de intensieve exploi tatie van de mijnen ongeveer 722.000 ton kostbaar looderts op; van 1900 tot 1938 gaf Lavrlons galinieterts, dat ter plaatse werd geraffineerd, 900 ton zilver. Binnen de tijd van enkele jaren werd La vrion van een onaanzienlijk vissersplaatsje herschapen in een bloeiende bezige stad met fabrieken en andere bedrijven. Zo groot was de bedrijvigheid er, dat de bevolking de oorspronkelijke naam „Lavrion" wijzigde in „Ergastiria" (werkplaats). De rijkdommen welke de grond tiv de streek van Lavrion bevatte, waron reeds eeuwen vroeger ontdekt en zelfs heden ten dage bestaat in Griekenland een uitdruk king, welke ongeveer dezelfde betekenis heeft als ons „Denk je, dat het geld op mijn rug groeit?". De Grieken zeggen in zo'r geval: „Denk je, dat ik Lavrion ben?" In de zesde eeuw voor Christus, ten tijde van Solon en Pisistratus, werd Lavrion reeds intensief geëxploiteerd. De Atheense eigenaars van de mijnen hoopten grote schatten op. Het is bekend, dat Athene zijn zeekoloniaal rijk kon vestigen, dank zij de schatten van Lavrion, welke Aeschylos, de beroemde schrijver uit de oudheid, schatten der aarde" heeft genoemd. In de laatste twintig jaar is de opbrengst van de mijnen van Lavrion geleidelijk ach teruit gegaan. De productie van mangaan, pyriet, lood, zink en zilver verminderde dermate, dat de exploitatie van de mijnen niet langer lonend was. Omstreeks 1915 wa ren de rijkste en gemakkelijkst bereikbare schachten geheel uitgeput en daalde de pro ductie tot 50.000 ton lood tegen een gemid delde van 170.000 ton in voorafgaande jaren terwijl slechts 16000 ton zink werd gedol ven tegen de vroegere jaarlijkse 36.000 ton. Later werden de mijnen geheel verlaten. Amerika vindt het l Deskundigen hielden echter vol, dat de streek onvoldoende geprospecteerd was, m.a.w,. dat men niet voldoende had nage gaan, welke kostbaarheden de bodem bevat te. Gezien de grote verscheidenheid van ert sen, welke ln het gebied van Lavrion werd aangetroffen, zeiden ze overtuigd te zijn, dat, wanneer men met moderne hulpmiddelen en yolgens moderne methoden, de bodem nog eens ging onderzoeken stellig zou blijken, dat deze nog heel wat kon opleveren, genoeg om nieuwe investeringen lonend te maken. Op advies van deze deskundigen begonnen functionnarissen van de Europese Economi sche Samenwerking Administratie hun aandacht aan de streek te wijden. Een Ame rikaans mljnconcern interesseerde zich voor het geval en na een groot aautal aan delen van de oude mijncompagnieën, welke ter plaatse hebben gewerkt, te hebben Ver kocht, verpachtte het de grond aan de Griekse Maatschappij tot exploitatie van de mijnen van Lavrion. De Amerikaanse firma heeft een overeen komst aangegaan met de vertegenwoordi gers van de ECA in Griekenland, waarbij de ontginners een voorschot van 1.310.000 dollars, ongeveer 7.700.000 gulden wordt toe- de Marshallhulp, ng van 600.000 dol lars verstrekt voor de aankoop van moder ne machines De Amerikaanse Mijncompagnie zal de ECA-leningen terugbetalen in de vorm van scheepsladingen lood en zink. welke de eerstvolgende drie jaar naar de Verenigde Staten zullen worden gezonden en die zul len bijdragen tot vergroting van de voor raad oorlogsmateriaal, welke de Verenigde Staten bezig zijn te vormen. Het feit, dat de mijnen weer in bedrijf zijn, zal zeker de be strijding van de werkloosheid ter plaatse ten goede komen. gekend op grond van Hiervan is reeds een lenii WANNEER 1951, gelUk verwacht wordt, een kritiek jaar zal sfjo, houdt dit, naar het «Ich laat aanzien, geen verband met de vreea voor een teruggang van de Induatriële productie. Wanneer de grondstoffenvoor- ziening geen al te grote belemmering on dervindt, zullen we vermoedelijk op een toenemende industriële bedrijvigheid in ons land kunnen rekenen, waartoe ook de defensie-opdrachten^ in belangrijke mate zullen bijdragen. De hoop wordt gekoesterd, dat dit niet enkel binnenlandse opdrachten zullen zijn, maar dat Amerika bereid zal zijn ten be hoeve van het Noordatlantisch Pact ook in Nederland orders te plaatsen en deze met dollars te betalen, hetgeen onze dollar positie aanmerkelijk ten goede zou komen, vooral wanneer de Marshall-hulp voor eco nomische doeleinden dit jaar in piaats van het volgend jaar zal eindigen. Uit de jongste weekstaat van de Nederlandsche Bank blijkt, dat onze deviezenpositie de laatste tijd gaandeweg slechter wordt en er is weinig kans, dat hierin, zonder Amerikaanse hulp, spoedig verandering zal komen. Minister Van den Brink heeft gezegd dat onze ruilvoet, die in 1950 reeds 15°/» slechter was dan in 1947 en 1948, ln de loop van 1951 nog met allicht 5zal achteruitgaan, wat wil zeggen dat we voor eenzelfde hoeveel heid import 20®/o meer zulien moeten expor teren om aan de toestand van 1947/48 gelijk te blijven. Hieruit blijkt wel hoe groot de krachtsinspanning van het Nederlandse be drijfsleven moet zijn om tot een verbetering van onze betalingsbalans te kunnen komen. De arbeidsproductiviteit en de daarmee verb'and houdende loonpolitiek is hierbij uiteraard een hoogst belangrijke factor en de vraag hoever men thans bij de nood zakelijke verbruiksbeperking met de loons verhogingen kan gaan, niet minder. Maar tevens treedt hierbij de vraag inzake de financieringsmogelijkheden naar voren, een vraag, die temeer gaat klemmen omdat, naarmate de prijzen stijgen, ook voor de financiering van de nieuwe investeringen grotere bedragen nodig zijn. En dat terwijl Na om elf uur 's avonds ten gouverne mentshuize te Willemstad afscheid te heb ben genomen van de Regeringsraad, de Raad van Advies, de Statenleden, de mili taire commandanten en de vertegenwoordi gers van bestuursinstellingen, geestelijk heid, justitie, handel, industrie, enz., is de oud-gouverneur van de Nederlandse Antil len, ir L. A. H. Peters, in de nacht van Donderdag op Vrijdag met aanzienlijke ver traging, met de „Rotterdam" van de K.L.M. naar Nederland vertrokken. Hij werd uit geleid door een Hleine commissie, onder wie de waarnemend gouverneur, mr F. A. Jas. Mevrouw Peters en de kinderen zullen later volgen. Weer gevallen van vogelpest In Lichtenvoorde (Gld) zijn gevallen van Pseudo-vogelpest geconstateerd De kippen van vijf bedrijven moesten worden afge maakt. De pluimveemarkt, die vandaag Lichtenvoorde zou worden gehouden, is gelast. In de gemeente is een ophokgebod voor kippen uitgevaardigd. Mooie order voor Werkspoor (Van onze Brusselse correspondent) De Werkspoor-bedrijven te Amsterdam zorgen in samenwerking met een grote electrotechnische industrie te Charleroi voor de aanleg van een ventilatiesysteem in de tunnel voor de Brusselse Noord-Zuld- verbinding. Zij kregen daardoor een order van circa 17 millioen Belgische francs of 1.3 millioen gulden. Door de bouw van de tunnel wordt de basis gelegd voor de toe komst Brusselse metro of ondergrondse tram Het ligt in de bedoeling om op de zes sporen, en in beide richtingen, 800 treinen per et maal te laten rijden, dit is één trein per vier minuten. Er is sedert 1945 in een zeer snel tempo gewerkt aan dit enorme project. Ziehier de balans van de nu bereikte resultaten: Brus sel heeft drie nieuwe stations. De nieuwe Zuid- en Noord-stations zijn vrijwel klaar gekomen en worden reeds gebruikt. Het Zuidstation, met zijn kostbare wanden in Gongolees hout, ls werkelijkmooi. Het nieuwe Noordstation is gedeeltelijk in ge bruik, namelijk voor de electrische treinen van Brussel naar Antwerpen. Het derde station, dat zo goed als klaar is, is het Centrale station nabij de Sinter Goedele kerk, op vijf minuten van de Grote Markt De Noord-Zuid-verbinding is in principe niets anders dan de boven- en ondergrondse verbinding van de drie stations, waarlangs de treinen van Antwerpen onmiddellijk zul len doorrijden naar Charleroi en Bergen. Deze twee kilometer lange tunnel^ welke voor de helft klaar is en waardoor dus da gelijks 800 treinen zullen daveren, zal In geschakeld worden in het plan voor de bur gerlijke verdediging. Het ligt in de bedoe ling, er atoombom- vrije schuilkelders in te bouwen. j Wat het gehele werk kost? Alleen reeds op de buitengewone dienst worden over 1951 uitgaven voorzien van 364 millioen francs. In 1949 werd voor 392 millioen francs en in 1950 voor 339 millioen francs aan werken van hogerhand op beperking van investe ringsuitgaven wordt aangedrongen. De geldnood, welke thans bij vele bedrij ven bestaat, blijkt wel zeer duidelijk uit de jaarverslagen en uit het toenemend aantal nieuwe emissies. Een voorbeeld van het laatste levert' de Leidsche Textielfabriek Gebrs. Van Wijk Co. te Lolden, die !n 1950 haar kapitaal ver* dubbelde van 2' millioen tot 5 millioen, maar thans met 1 millioen 3'obligaties aan de markt komt, in verband met de sterk gestegen prijzen der grondstoffen (wol) en de toeneming van de omzetten. Hieruit blijkt wel hoezeer een oppervlakkige beoordeling van de recente winstcijfers der Nederlandse bedrijven tot Verkeerde conclusies aanlei ding kan geven. Deze winstcijfers gijn in vele gevallen hoog en belangrijk hoger dan een en twee jaar geleden. Van Wijk rap porteert voor 1950 een winst van 4'/* mil lioen tegen f, 2.8 millioen in het voorgaande jaar, dóch wanneer men deze cijfers etelt tegenover de voor de bedrijfsexploitatle nodige kapitalen, krijgt men een geheel andere indruk en treedt ook de grote onbil lijkheid naar voren, dat deze winsten, welke voor een goed deel het gevolg zijn van tus sentijdse prijsstijgingen, door de fiscus als normale bedrijfswinsten worden beschouwd en belast. Een nog sprekender voorbeeld vindt men in de jaarcijfers van de Holland—Amerika Lijn. Een inderdaad „geweldige" winst van 20 millioen tegen 19'millioen in het vorig jaar, zijnde bijna 100'/» van het ge plaatste kapitaal en meer dan 50°/é van de boekwaarde van de vloot. En welk een sterke positie heeft deze rederij! Naast eén kapitaal van 31 millioen niet minder dan 59 millioen reserves, meer dan de boek waarde van de gehele vloot. Maar al deze c(jfers z(jn daarom zo In drukwekkend (en laat ons er biJ zeggen: misleidend) omdat de HollandAmerika L(jn haar vloot uit vroegere winsten ge heel heeft afgeschreven en de uitkeringen sterk heeft beperkt. Ook over 1950 is voor die uitkeringen slechts 3 millioen nodig. Wanneer men de winsten van 1950 echter eens tegenover de huidige aanschaffings prijs van de schepen stelt, komt men tot een ander resultaat. De vloot van 32 sche pen heeft 136 millioen gekost, maar zou vandaag drie a viermaal zoveel kosten, d.f. rond 500 millioen. De winst van 1950 ad 29 millioen bedraagt dus slechts 5 a 6 van de huidige kostprijs van de schepen. Voor twee schepen in aanbouw, tezamen metende 29 000 ton, heelt de Maatschappij reeds 18 millioen betaald, d.i. 600 per ton en de totale prijs zal vermoedelijk niet ver van de 1000 per ton blijven. Kapitaal en reserves bedragen bij de Hol land—Amerika Lijn thans rond 100 mil lioen, maar hiervan steekt thans reeds meer dan 70 millioen in de vloot en de deel nemingen en wat de Maatschappij nog aan liquide middelen nodig h^aft zal zij dub bel en dwars voor de noodzakelijke nieuw bouw nodig hebben. Dat de fiscus thans een soepeler houding wil aannemen tegen over „schijnwinsten", zoals die uit de hier boven toegelichte cijfers blijken, wordt dan ook meer dan tijd, omdat anders de intering op het vermogen der ondernemingen en daarmee op het nationaal vermogen steeds grotere proporties aanneemt. Kinderen stookten vuurtje in een kast De Amsterdamse brandweer werd Vrijdag gealarmeerd voor een kleine brand ln een huis aan de Wljttenbachstraat. Met een en kele straal kon het vuur. dat ln een kast woedde, bedwongen worden. Bij onderzoek bleek, dat twee kinderen, die alleen thuis waren, in deze kast een vuurtje hadden ge stookt. Een voorbijganger had de brand lucht geroken en politie en brandweer ge waarschuwd. gefinancierd. Men moet echter toegeven, dat de zaak momenteel zeer snel opschiet en misschien zullen de electrische treinen nog dit jaar doorrijden van het Noord- naar het Centrale station, dat voorzeker een van de meest moderne stations van de wereld zal zijn. Het is voor de "helft onderaards ge bouwd. Om de pullman te halen, zal men eerst enkele etages naar beneden moeten, met de roltrap of met de lift. Het nieuwe Centrale Station te Brussel. Op de achtergrond de middeleeuwse Sinter Goedele kerk vertaald uit het Engels. 'Ik «nap niat. hoe ze het hem leveren, maar tot nu toe hebben ze het gepresteerd niet in moeilijkheden te geraken. Fairfax maakte de auto open en nam achter het atuur plaats. Praat niet met me, terwijl Ik'rijd, zei h», Al a Ik me niet volkomen con tentreer, heb ik de neiging door alle veirtfrrslich- ten heen te rijden. rij Terwijl de avondzon een gouïrai glans over de slordige verveloze huizen van de eens zo welvarende Bakerstreet wierp, reden ze in snelle vaart yoort en kwamen al spoedig in Mayfair, welke deftige Lon- dense wijk er eveneens afgetakeld uit zag. Volgens instructie deed Graham zijn mond niet open. Hij hield zich bezig met het observeren van de vele „aantrekkelijke herenhuizen", die leeg stonden, en peinsde er over, hoe weinig solide eigenlijk de grondslagen geweest waren, waarop de bezitters van de grote fortuinen uit de Victoriaanse tijd met zulk een onwankel baar vertrouwen gebouwd hadden. Hij vroeg zich af of de economische theorieën van degenen, die na hen kwamen, even weinig hecht en solide zouden blijken te zijn- Ze staken Piccadilly over en reden Jer- myn Street door, vanwaar Fairfax een zijstraat naar rechts Insloeg. Na enige tien tallen meters sloeg hij opnieuw af en reed een nauwe poort door, die toegang gaf tot een vierkante binnenplaats met hobbe lige keien, die aan drie kanten begrensd werd door de achterkanten van grote hui zenblokken. Een oude, enigszins geheim- zinnig-uitziende man met een gedeukt dophoedje op zijn hoofd, kwam naar vo-- ren om hen te ontvangen. Goedenavond, Joe. Fairfax knikte hem als een goede bekende toe en stapte uit de auto. Ik zal de wagen hier maar laten staan, lijkt me. We blijven niet langwe willen alleen maar even een stukje eten in de „Dragon Fly". Dat la ln orde. meneer. Zal Ik u eVen voorgaan7 Laat maar, we hoeven niet door de voordeur naar binnen, we kunnen ook hier wel langs gaan. Fairfax Uep het binnenplaatjes over en begeleidde zijn gast naar een openstaande deur aan de andere kant, welke toegang gaf tot een stenen gang Aan het eind van deze gang was weer een deur, waarnaast een trap recht omhoog voerde. Ze liepen deze deur door en kwamen in een kleine hall, welke kennelijk de hoofd-entrée van het restaurant vormde. Een bediende, met een slanke figuur, Aziatische trekken, en een groen met gouden tulband op het hoofd, kwam naar voren en nam hun hoe den aan. De eerste Indruk, die een nieuweling bij het betreden van het restaurant kreeg, was op zijn zachtst uitgedrukt dat het een zeldzaam excentrieke Inrichting was. De wandtaferelen waren klaarblij kelijk geschilderd door een futuristisch kunstenaar met een ziekelijke fantasie. Een griezeliger verzameling van onsmake lijke, verwrongen naaktfiguren dan hier op de muren was aangebracht, zou moei lijk zijn samen te stellen. Op de achtergrond klonken de droef geestige stemmen van drie negers, die de band vormden en die muziek voortbrach ten, passend in deze ietwat lugubere sfeer. Ik moet zeggen, dat het er hier ge zellig uitziet, merkte Graham met een glimlach op. Het heeft lets van een diner- tje in een lijkenhuis, waar men vergeten heeft de lijken toe te dekken Trek je er niets van aan, antwoordde Fairfax bemoedigend. Het eten is hier voortreffelijk en wat nog belangrijker ls de wijn is onvergetelijk. Hij draaide zich om om een stevige, plechtig-uitziende rrvair'te begroeten, -die zich juist had losgemaakt van een luidruchtig groepje bezoekers in de verste hoek van de zaal. Dag Louis, hier zijn we, precies op tijd. Ik hoop, dat je vanavond op je best bent, want ik heb een vriend meegebracht, aan wie ik sterke verhalen heb verteld over je prestaties Ik zou niet weten, hoe ik moest kijken, als je me vanavond te leurstelde U behoeft niet bang te zijn, meneer. Met een zelfverzekerd lachje ging de gérant hun voor naar een gereserveerde tafel en wenkte een ober. HIJ boog zich over Fairfax heen en fluisterde: Ik kan u aanbevelen gebakken tong en daarna gebraden eend, terwijl ik als I en toast. lx heb die zo luist vers binnengekregen. Niet zo gek antwoordde Fairfax met een goedkeurend knikje. En hoe zit het met die Chablis van verleden week. Heb je daar nog een flesje van? Zeker, en wat denkt u van een glas sherry vooraf? Uitstekend. 1e raadt mlin wensen. Met een stralende glimlach trok de gé rant zich terug. Graham leunde behaag lijk achterover in zijn stoel en begon de andere gasten te bekijken. Hoewel het nog vroeg was,'waren toch al veel ta feltjes bezet. De meesten van de aanwezi gen schenen te behoren tot de „nieuwe rijken", dat begaafde slag mensen uit de hedendaagse samenleving, dat het ont duiken van de wet verheven heeft tot een nobele bezigheid, ja bijna tot een kunst. Te oordelen naar hun voortdurend gebab bel en het vele gelach, scheen iedereen in een uitstekende stemming te verkeren. Een goudmijn hier, merkte hij op. Wie is de eigenaar en hoe lang bestaat deze gelegenheid al? Ze werd ongeveer 18 maanden ge leden geopend en het liep onmiddellijk atorm. Fairflax' blik richtte zich naar de andere kant van de zaal Ik weet het niet zeker, maar lk geloof, dat die knappe vent aan de overkant, daar bij die mensen, dia net weg willen gaan, de grootste belang hebbende in deze beweging is. Hij heet Gordon Maxwell en ik geloof, dat hij naar ons toekomt. Tersluiks opzij kijkend nam Graham de vreemde man, die zich in de richting van hun tafeltje bewoog op; een opvallend knappe verschijning in avondkleding, wiens hele wezen een onmiskenbare wel stand verried. Vriendelijk knikkend naar enkele bekenden, kwam hU naderbij. Hallo Fairfax, hoe gaat 't jou. Je bent zeker naar de cricketmatch geweest? Een opwindend einde hè? 't Was schitterend, antwoordde Mi chael. Misschien een tikje tè dramatisch. Enkele bejaarde oud-cricketers kregen ei- een hartzwakte van. Het spijt me, dat ik er niet heen kon gaan, maar ik heb de laatste dagen ln mijn boot rondgezwalkt Het was zo warm in de stad en ik kreeg opeens behoefte aan wat frisse lucht. Geluksvogel, die je bent om zo maar vacantie te kunnen nemen, merkte Fair fax op. Wij arme overwerkte ambtenaren en universiteitsprofessoren Mag ik j -s misschien even voorstellen aan mijn vriend, professor Graham uit Cambridge. Hoe maakt u 't professor, 't doet mij genoegen kennis met u te mogen maken. (wordt vervolgd).

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 5