weer-caPrioeen
Geheime
Opdracht
He' GEDICHT
K.L.M. besteedt veel aandacht
bij vrachtvervoer door
aan verpakking
de lueht
VS.
TOERISTISCHE MARKT IN DE V.S.
WORDT DOELMATIG BEWERKT
Verdeelde meningen omtrent te verwachten
bezoek van vreemdelingen
Propaganda in Amerika is
gericht op reisbureaux
WW Gler M *n w*van de Brug 19
lSlwMKiikdio,0ob£r^
Kuiken, paard, bloem en vloeistof - voor
bijna alles een speciale oplossing
Voordelen: snelheid en
weinig overslag
„Speedpak", middel om vohime voor
vrachtvervoer te vergroten
Coed bruikbaar op niet
al te lange routes
Ingezonden Stukken
S.N.C.A. du Sud-Est heeft vliegtuig
met straalaandrijving ontworpen
Zal het de Fransen deze
Tegelijk overkluizing
Blauwstraat gewenst
keer lukken
VICTOR BRIDGES
DOORKRUISTE
WEGEN
ONZE VRIJWILLIGERS HEBBEN
GENOEG VAN KOREA
Slechts 20 bereid
tot doordienen
L
Voorjaar
IN NOORWEGEN i
Ill
II
Wijzigen hqcl ligt fpvqn
Tweede blad - pagina 4
GOUDSCHE COURANT
ZATERDAG 7 APRIL 1951'
(Van een onzer redacteuren)
Hoeveel buitenlandse toeristen kan ons
land in het komende seizoen verwachten?
Het Is een, niet zeer sympathieke, gewoonte
geworden om. als men aan het nationale be
lang van het toerisme denkt, toerisme en
harde valuta als één begrip te nemen en
dus in de eerste plaats op een groot be
zoek van Amerikanen te hopen. Wy zeiden
reeds, dat wjj deze visie niet kunnen be
wonderen. doch niemand kan er blind voor
zijn. dat in onze benarde financiële positie
letterlijk elke dollar die ons land binnen
komt welkom moet zijn.
'Om de vraag dus heel eerlijk te stellen
hoeveel Amerikanen verwacht men dit sei
zoen De meningen zijn verdeeld. In Ame
rika is men in dit opzicht zeer optimis
tisch; bij sommige Nederlandse rei6bureaux
echter kijk men bedenkelijk. Nu Is het
tuurlijk mogelijk, dat men in Amerika denkt
aan de Amerikaanse toeristen die naar het
buitenland zullen gaan en dat, men dan
uiteraard ook Mexico en Zuid-Amerika tot
dat buitenland rekent en dat de reisbureaux
alleen afgaan op de boekingen voor Europa.
De kwestie is namelijk deze. dat men in
Amerika de internationale politieke toe
stand iets opgewonder beoordeelt Tlan in
Europa en het is dus zeer wel mogelijk, dat
vele Amerikaanse toeristen nu liever dicht
bij huis blijven en voorzichtigheidshalve
Europa niet op hun programma zetten. Te
genover deze enigszins pessimistische visie
staat de mogelijkheid, dat, als over enige
maanden de internationale toestand niet
critiek is geworden, alsnog vele Amerika
nen zullen besluiten naar Europa te komen
Van ministeriële zijde zijn bij ons hierover
optimistische klanken vernomen. Een ding
is zeker, zou deze politieke onzekerheid niet
bestaan, dan zou beslist een druk toeris
tisch verkeer van Amerikanen naar Europa
dit jaar te verwachten zijn.
Als Nederland van dit Amerikaanse toe
risme zijn deel krijgt, dan heeft het dat
niet daaraan te danken, dat elke Ameri
kaan er automatisch naar verlangt ons land
te zien. doch aan de grondige en deskun
dige bewerking van de „toeristische markt"
in de Verenigde Staten.
Wjj hebben er reeds vroeger op gewezen,
dat wij pas na de oorlog het buitenlandse
toerisme als deviezenbron hebben ontdekt
en dat er dus onontgonnen terrein moest
worden bewerkt. Gemakkelijk was de taak.
waarvoor de Algemene Nederlandse Ver
eniging voor Vreemdelingenverkeer (ANVV)
zich zag geplaatst, zeker niet. Ook al
daarom niet. daar onze armoede ons beper
kingen oplegde in een land. waar men tot
voor kort geen beperkingen kende. Er wordt
in Amerika per jaar voor 5.200.000.000.—
voor advertenties uitgegeven en alle Euro
pese landen by elkaar geven per jaar twee
millioen dollar aan advertenties voor toeris
tische propaganda uit. Geen Sprake van na
tuurlijk, dat ons land zich een advertentie
campagne kan veroorloven, die ook maar in
de verste verte zou beantwoorden aan Ame.
rikaanse maatstaven.
Dat is trouwens ook niet nodig. De Ame
rikanen immers reizen, veel meer dan de
Europeanen, in groepsverband. De Ameri
kaanse toerist laat zich de reizen aanbie
den door de reisbureaux en uit die aanbie
dingen maakt "hij een keus. Men zou kun
nen zeggen, dat de grote reisbureaux de
reizen produceren zij stippelen ze uit,
organiseren ze en ze daarna verkopen
i, kleinere reisbureaux, die ze trach-
r onder het publiék te plaatse». Een
p reizen dus „en gros" erf „en
frat is logischer dan dat degefen, die
J in een bepaald land, of in den be-
ftreek, wil propageren daartoe direct
jisbureaux bewerkt.
A.N.V.V. heeft dit vjtfl den beginne
af ingezien en de activiteit zpwel van het
hoofdkantoor in Den Haag als van het kan
toor in New York is dan ook vooral op de
Amerikaanse reisbureaux gericht. Adver-
Bodegraven
ARJOS. De onlangs opgerichte afdeling
van A.R. Jongeren Studieclubs heeft
In haar eerste vergadering het bestuur als
volgt samengesteld: D. IJdo, voorzitter.
K. Neeren, secretaris; Jac. Bos. penning
meester, mej. E. J. W. Karssen, bibliothe
caresse en T. Zaal, alg. adjunct.
Voor contact met de landelijke organisa
tie werden aangewezen de heren C. Hamoen
en D. Koning. De afdeling is aangesloten bij
het district Gouda en omstreken.
Chr. Wijkverpleging. In de jaarvergade
ring van de Chr. Wijk- en Ziekenverpleging.
thans bekend onder de naam Oranje-Groene
Kruis, werd ds Joh. Dam als voorzitter
herkozen terwijl in de vacatures van ds H.
Roelofsen en de heer T. Poot werden ge
kozen de heren ds Joh. Verwelius en P. J.
G. IJdo. De vereniging besloot zich aan te
sluiten bij het Kraamcentrum.
Geslaagd. De heer A. J. Verlaan slaagde
te Amsterdam voor het diploma vakbe
kwaamheid voor de groothandel in gedistil
leerd en likeuren. De 'heer P. de Bruin
slaagde voor het diploma burgerlijke utili
teitsbouw, uitgereikt door de Stichting voor
het Bouwbedrijf.
Twee vergaderlokalen. Voor rekening van
de Geref. Kerk werd aanbesteed de bouw
van twee vergaderlokalen. Het werk is
gegund aan de laagste inschrijvers, n.l.
beton-, metselwerk en timmerwerk aan de
fa Van Vliet te Aarlanderveen veor 19.350.
Loodgieterswerk aan J. Vitters te Alphen
aan de Rijn voor 1300, Glas- en verfwerk
aan J. Visscher te Bodegraven voor
975. Electrische leidingen aan H. O.
Doornbos te Bodegraven voor 540.
Stolwijk
Burgerlijke Stand. Geboren! Maria. d. van
H. Noordegraaf en W. van Buren; Neeltje
Jannigje. d. van R. Graveland en G. de
Vries; Jan, z. van A. M. Boogaerdt en G. de
dong; Fijgje. d. van W. Korevaar en C. van
Dam; Marrigje Adriana, d. van L. Hoogen-
boezem en S. Stout; Neeltje Jacoba, d. van
J. de Jager en M. Deelen.
Ondertrouwd: D. v. d. Grift te Heken-
dolrp en S. van Put; J. Burger. 31 j. te
Gdóda en D. Stolk 25 j.; J. Honkoop 26 j.
LA Q. Oudenes 23 j. te Berkenwoude: J. v.
G5LJ23 j. en H. van Es 23 j. te Reeuwijk;
j.ne Rhenen.
Getrouwd: M. F. Verburg 28 j. en W. Gol-
verdingen 20 J.; J. van Buren 28 j. en E.
van Es 22 j.; C. Teeuweh 26 j. te Bergam
bacht en N. Zuidbroek 22 j.
Overleden: Metje Verhoeven, 85 j.. wed.
van J. A. de Vries; Jakob Koolwijk, 64 j.
Oudewater
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk: 9.30 «1
9.30 uur ds J. Wieman. Oeref. Kerk: 9.S0 en
s 30 uur de J. U Wielenga. Ver. van Vrijz.
Ned Herv, (in Oud Kath. Kerk): 10.30 wur de
heer E. van boenen te Bilthoven.
teert men. dan zijn het advertenties in de
vakbladen van de reisbureaux. de „Travel
Papers", waarmede men, meer dan in andere
soorten van bladen, direct de geïnteresseer
de categorie bereikt.
Persoonlijk contact
Natuurlijk is het bewerken der reis
bureaux niet de enige weg om toeristische
propaganda voor ons land te maken, al is
het de belangrijkste. Zo heeft men het per
soonlijke contact, dat men met de leiders
van Amerikaanse reisbureaux en van de
kantoren dier bureaux in Europa had, uit
gebreid tot contact met de redactie^ van
de grote Amerikaanse bladen.
Een prachtige propaganda voor ons land
is het bezoek van de Amerikaanse schrijver
Sydney Clark geweest. Clark heeft op uit
nodiging van de A.N.V.V. Nederland be
reisd en daarna het charmante boek „All
the best in Holland" geschreven, dat een
flinke oplage bereikte. Terwijl Clark nog in
ons land was, kreeg hij opdracht een artikel
over Nederland te schrijven voor „The Na
tional Geographical Magazine". Dat artikel
verscheen later onder de titel ,.Mid centurv
Holland builds her future" en was verlucht
met 33 illustraties, waarvan 24 in kleuren.
Welke propagandistische waarde zulk een
artikel alleen al heeft, blijkt daaruit, dat
„The National Geographical Magazine" niet
alleen een oplage van 2.000.000 heeft, doch
ook in talloze wachtkamers ligt
Dat niet strak wordt vastgehouden aan de
regel, niet in gewone bladen te adverteren
en dat terdege rekening wordt gehouden
met de doeltreffendheid van het te bezigen
propagandistische middel, blijkt daaruit,
dat de A.N.V.V. af en toe in bladen van de
Mid-West advertenties plaatst, omdat in dat
deel vaii de Verenigde Staten vrij veel men.
sen wonen met relaties in ons land. Ten
slotte is daar dan nog de kleurenfilm over
ons land, die verleden jaar in duizenden
theaters in de V.S. is gaan draaien en de
lezingen over de radio.
Natuurlijk blijft de toeristische propaganda
voor ons land niet tot de Verenigde Staten
beperkt. Onder de Amerikaanse bezettings
troepen in Duitsland wordt de gedachte, het
verlof of een deel van het verlof in ons land
door te brengen, nog krachtiger dan verle
den jaar verbreid.
België en Frankrijk worden niet vergeten
en men hpudt dit jagr ook rekening met het
bezoek van rduizenden Scandinaviërs.
Ten slotte dan de ontdekking, die de
A N.V.V. de automobilisten in Noord Frank
rijk heeft laten doen. namelijk, dat ons
land veel dichter bij hun streek ligt dan zij
ooit vermoedden. Er is aanleiding te ver
wachten, dat deze ontdekking tot meer be
zoek van Fransen aanleiding zal geven.
Dit laatste voorbeeld toont aan. dat men
er zich van bewust is, dat men zich niet
uitsluitend op de Verenigde Staten moet
oriënteren en dat men de Europese toeris
tische markt zeker niet verwaarloost.
Ammerstol
„Nieuwe Koers". De jongerengroep van
de Partij van de Arbeid, „Nieuwe Koers",
gaf Donderdag een propaganda-avond in 't
Gebouw. De heer T. de Graaf sprak een in
leidend woord, waarna de avond gevpld
werd met schetsjes, voordracht en muziek.
Het programma werd vlot afgewerkt en
vond bij het goed opgekomen publiek Veel
vordering.
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 10 uur ds
P. A. Stapert te Moordrecht. Ned. Herv.
Evangelisatie 10 uur dhr. De Groot te Nw.-
Lekkerland. 6.30 uur leesdienst.
Ouderkerk a. d. IJssel
Burgerlijke Stand. Ondertrouwd: H.
Nomen, 23 jaar en W. van Winden, 20 jaar,
le Nieuwerkerk a. d. IJssel.
Loop der bevolking. Ingekomen: in
A 216 P. L. de Vrij en echtgen van Berg
ambacht; in C 123 J. J. Koutstaal, van Nw.
Lekkerland; in C lOlf T. v. d. Heuvel, van
Gouderak; in C 58 J. Verbree, van Schoon
hoven; in Wilhelminastraat 59 J. J. A. v.
Vliet, van Katwijk; in B 34 M. Heuvelman,
van Soest; in B 124 J. L. Vane, van Reeu
wijk; in B 137 W. van Eijk en gezin, van
Capelle a.d. IJssel; in A 15 J. de Jonge, van
Rotterdam; in Dekkerstraat 8 H. van Om
men en gezin, van Krimpen a.d. Lek; in
A 140b L. Groeneweg, van Rotterdam; in
C 146 J. H. M. van Reeuwijk en gezin, van
Heemstede; in Kalverstraat 3 A. Broere en
gezin, van Rotterdam.
Vertrokken: van C 52 naar Duitsland C. S.
Ouwerkerk; van C 191 naar Bergambacht
S. Dekker; van Kw. 10 naar Rotterdam. J.
H. van Dienst; van B 125 naar Krimpen a.
d. IJssel F. Dekker; van B 137 naar Nieu
werkerk a.d. IJssel A. de Jongen gezin; van
Kw. 118 naar Berkenwoude J. de Vries en
echtgen.; van A 218 naar Groot-Ammers G.
den Duijf; van B 69 naar Ottoland M. A.
Hoogendljk; van Oudelandseweg 4 naar
Berkenwoude, A. v. d. Velden; van A 140b
nafcr .Rotterdam C. P. van Oudenallen van
A 276 naar Schoonhoven S. J. Elve.
Bedrfffstelling. Blijkens mededeling
.an het Centraal Bureau voor de Statistiek
zijh in Ouderkerk a. d. IJssel 271 vestigin
gen met daarin in totaal werkzaam 784 per
sonen. Dit is de voorlopige uitkomst van de
1 October 1950 gehouden bedrijf stelling.
Ribben gekneusd. Donderdag is de arbei
der C. Slingerland, werkzaam in de Graan-
maalderij van H. Evengroen en Zoon, zo
danig gevallen, dat hij enige ribben kneus
de en zich onder doktersbehandeling moest
^Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk: 9.30 en
6 30 uur ds A. J. Timmer; Wijkgebouw Lage-
wee: 9.30 en 6.30 uur de heer A. de Redelijk
heid. - Geref. Kerk: 9.30 en «.X» uur di c. A.
Vreügdenhil.
Zevenhuizen
Allen geslenffd «P «vomlichocil
Ten huize van de heer J. J. Klaasse. on
derwijzer aan de openbare lagere school,
alhier werd de eindles gehouden van de
vervolgcursus van de arbeidersavondschool.
De cursusleider, de heer Klaasse. gaf een
overzicht van de cursus. Nog veel te weinig
wordt dior de jongeren begrepen dot pa-
rate kenfiis gevraagd wordt, *0 zei hij. Hij
prees df» grote volharding en het doorzet-
tingsvettnogen der cursisten. Van de vijf
tien. waarmede vorig jaar begonnen is heb
ben er elf de gehele cursus gevolgd. Zij
behaalden het diploma.
De heren C. Schelling en J W. de Groot
zullen op grond van hun uitstekende pres
taties voorgedragen worden voor verdere
opleiding. De heer J. W. de Groona
mens de cursisten een woord van dank tot
de heer Klaasse voor diens prettige en
goede leiding en overhandigd, een cadeau.
De heer L. de Koning, voorzitter van de
Bestuurdersbond richtte eveneena woorden
vin dank tot de leidee «.bood namens de
."Sue.?." cSeXten bate
van het N.V.V. t.b.c.-bestrijdingsfonds heeft
169 opgebracht.
Schoonhoven
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 10 uur
^nïr«?BTvr-,GSen™
„Zilverjangertjei" zongen.
Vele liefhebbers van de kinderzang moes
ten bij de ingang van de zaal naar huis toe
worden gezonden omdat de grote Nutzaal
aan hun geen plaats meer bood, aldus zei de
voorzitter van het Schoonhovens Gemengd
Koor. waarvan de Zilverzangertjes een on
derafdeling vormen. In zijn openingwoo/d
tot een geslaagde uitvoering van deze zan
gertjes. Dit verheugde spr.. maar hij zou
zich nog meer verheugen zei hij als burge
meester Aten het erc-voorzltterschap van
deze vereniging wilde aanvaarden Burge
meester Aten aanvaardde het ere-voorzit-
terschap met dankbaarheid, waarop een
luid applaus volgde.
De Zilverzangertjes o.l.v. Gé van Beek.
zongen daarna verschillende aardig kinder
liedjes afgewisseld door zang van debu-
tantjes van 3 tot 5 turven hoog. Bijzonder
aardig was het liedje van de familiecompe
titie, waarin vooral de jeugdige soliste zich
uitstekend van haar taak kweet. Ook Jantje
van Mperkerk en Liesje Schreuder. de eer
ste als zanger en de tweede als begeleidende
pianiste gaven blijk van hun prestaties
Tijdens een korte pauze wekte dokter
Barten de aanwezigen op om lid te worden
van het Prinses Wilhelminafonds om een
steentje bij te dragen aan de kankerbestrij
ding.
Na de pauze werd door aid. B van het
kinderkoor de operette Goudsterretje ten
tonele gevoerd. Het spel. waarin moed,
trouw en rechtvaardigheid genoemd worden,
werd door de aanwezigen met spanning ge
volgd en zeer geapprecieerd. Het werd zeer
goed gespeeld.
Deuk eens even hieraan!
Van 9 tot 15 April kloppen de Simavi-col-
lectanten weer bij u aan de deur. Beter kan
men zeggen: aan de deur van uw hart! Want
Simavi doet telkenjare een beroep op het
hart van ons volk. Stmavi's werk is immers
identiek met naastenliefde en barmhartig
heid.
Jarenlang ijvert deze vereniging nu reeds,
om het onmenselijk lijden van de inwoners
der tropenlanden te helpen lenigen. Duizen
den melaatsen, framboesia-lijders, malaria
patiënten hebben aan de verstrekte medi
sche hulp hun leven te danken.
Dit jaar tracht Simavi in het bijzonder
de onmenselijke medische nood van Suri
name en Nieuw Guinea te lenigen. In deze
landen moet nog alles gedaan worden op het
terrein van de volksgezondheid. De giftige
tropische ziekten heersen daar onbeperkt
en zijn bijna onbestreden.
Met grote aandrang doet Simavi een
hartstochtelijk beroep op u. om de schou
ders onder dit onbaatzuchtige werk van
menslievendheid te zetten. Het Schoonho-
vense comité nodigt de burgerij dringend
uit. om zich bij de komende collecte niet on
betuigd te laten en diep in de beurs te tas
ten. Ontelbare mannen, vrouwen en kinde
ren strekken hun handen in nood naar u
uit!
Autobus reed van de weg
Op de buslijn SchoonhovenUtrecht heeftl
zich met de bus, die om 8.40 uit Sthoonho-
ven vertrekt een ongeluk voorgedaan, dat
gelukkig zonder persoonlijke ongelukken is
afgelopen. Enkele kilometers buiten Schoon
hoven, waar de berm van de Lopikerweg ten
gevolge van de vele regens zeer zacht is.
moest de chauffeör van de bus voor een
motorrijder uitwijken en is toen bij deze
manoeuvre, waarschijnlijk verblind door het
liqjit, te ver van het verharde gedeelte van
de weg geraakt en in de- berm weggezakt.
De bus hing half in het water. De vier pas
sagiers konden het voertuig rustig door een
der ramen verlaten en kwamen met de
schrik Vrij. Een kraanwagen heeft de bus op
de begane weg getrokken. De bus had hoe
genaamd geen materiële schade»
Ryksvakschool exposeerde.
Voor het eerst heeft de directeur van de
Rijksvakschool het werk van de leerlingen,
die deze school in hun vriie avonduren be
zoeken, voor de ouders en belangstellenden
tentoongesteld. Het werk van de ruim 30
leerlingen getuigde van grote ijver en nauw
keurigheid. Het tekenwerk, zowel bouw
kundig als in ontwerpen, uitslagen van
doosjes etc. zag er keurig uit. Zeer de aan
dacht trokken de werkstukken op het ge
bied der edelmetaalkunst. Zaag-, giet-,
drijf- en graveerwerk alsmede uit de hand
gemaakte serviezen, gaven blijk van liefde
voor het zilversmidsvak. Burgemeester en
mevrouw Aten en vele werkgevers kwamen
het werk bezichtigen en lieten zich door de
leraren inlichten over de prestaties van de
jonge werknemers.
Burgerlijke Stand. Geboren: Elisabeth
Geertruida Maria, d. van A. van Vliet en
A. J. Deckers.
By de vraag, welke invloed luohtvraehtvervoer op de verpakking kan hebben, dient
men in de eerste plaats in het oog te houden, dat de verzendverpakklng voor de lucht-
vaart'maatschappyen van veel groter belang is dan de detailverpakking, welke laatste
slechts by enkele artikelen een vraagstuk vormt. In de tweede plaats wordt de wyee
van verpakking van goederen die door de lucht zullen worden vervoerd daardoor be
ïnvloed. dat by luchtvervoer weinig overslag nodig is. En door de betrekkeiyk geringe
overslag èn door de „individuele" behandeling van de vracht, kan by luchtvervoer byna
steeds met lichtere verpakking worden volstaan. DU laatste is in- de eerste plaats een
voordeel voor dc verlader, zeker in een tyd van stygende pryzen voor verpakkings
materiaal. In de tweede plaats echter ook voor de luchtvaartmaatschappyen. aangezien
iedere kilogram meer de lucht in een gevecht met d* zwaartekracht betekent. Hel ver-
myden van dood gewicht is wel een van de eerste eisen In de luchtvaart.
Een luchtvaartmaatschappij accepteert een
vracht alleen, als de veiligheid geen gevaar
loopt en als ze niet in staat is. het vliegtuig
op enigerlei wijze aan te tasten. Door de
IATA zijn enige regels voor zogenaamde
..restricted articles" uitgewerkt, waaraan
door de luchtvaartmaatschappijen natuurlijk
nog verdere voorschriften kunnen worden
toegevoegd. In Nederland bestaat een spe
ciale commissie die zich bezighoudt met het
uitwerken van richtlijnen voor het vervoer
van bijzondere ladingen en met de contróle
daarop. Tot deze bijzondere ladingep be
horen radio-actieve stoffen, oxyderende stof
fen. giftige stoffen.
Nu is het zeer vaak mogelijk, dat derge
lijke stoffen door een speciale wijze van
verpakking toch vervoerd kunnen worden.
Daarbij is natuurlijk ook de hoeveelheid van
belang. Zo vervoert de KLM corrosieve
stoffen zo verpakt, dat zij volkomen zijn af
gesloten. In speciale hoeveelheden bijvoor
beeld ig het mogelijk, ze in aardewerk te
vervoeren.
Breekbare goederen worden uiteraard al
tijd in schokwerende verpakking vervoerd.
Een vraagstuk, waar men nu reeds mee
te maken heeft, doch dat in 'de toekomst
nog van groter belang zal zijn, is dat van
het vervoer van vloeibare stoffen bij het
vliegen op grote hoogte. Men rekent er mee,
dat men in de toekomst op zulke hoogten
zal vliegen, dat het drukverschil een halve
atmosfeer zal bedragen. Op het ogenblik
lost men'hü de KLM dit prohjeem zo op,
(Van onze luchtvaartredacteur)
Nieuw is de „Speedpak" niet. Zoals
veel in de burgerluchtvaart, is ook dit
middel om het volume voor te vervoeren
vracht te vergroten, reeds in de oorlog in
Amerika ontwikkeld. Bij de Lockheed-
fabrieken heeft men de „Speedpak" ont
worpen en zo vervaardigd, dat men er in de
burgerluchtvaart gebruik van kon maken
Zoals men op de foto ziet, lijkt de
„Speedpak" nog het meest op een kleine
boot. Dit hulpmiddel wordt onder aan de
buik van de romp van een toestel geplaatst
en met kabels aan het vliegtuig bevestigd.
De rand van de „Speedpak" geheel aan de
vorm van de romp aangepast, bestaat uit
zacht rubber, zodat deze extra-laadruimte
Zich als het ware aan de romp vastzuigt.
Daardoor is het ook onmogelijk, dat vocht
naar binnen dringt.
De hoeveelheid „payload", betalende
lading, die een vliegtuig kan meenemen
wordt begrensd, enerzijds door het aantal
kilogram en anderzijds door het volume
van de lading. Heeft men dus in een toestel
een vrij volumineuze vracht te vervoeren,
dan is het mogelijk, dat men kilogram
ouerhoudt, dat wil zeggen, dat men meer
zou kunnen meenemen, indien men op de
een of andere manier het volume van het
toestel zou kunnen vergroten. In deze ge
vallen nu kan men de „Speedpak" gebruiken.
Natuurlijk is het gebruik van de „Speed
pak" aan zekere voorwaarden gebonden.
In de eerst® plaats heeft de Lockheed het
ontworpen vnor gebruik aan zijn vliegtuigen,
dat wil zeggen aan de Constellation. De
Conny is het toestel voor de lange afstand
Op lange routes echter, men denke aan het
transatlantische verkeer, moet een grote
hoeveelheid benzine worden meegenomen,
ook al. omdat op die afstanden een be
hoorlijke reserve-voorraad noodzakelijk is.
De „Speedpak'* vergroot de luchtweerStand
„Speedpak" gereed om onder de romp van
een vliegtuig te worden bevestigd.
een weinig, waardoor het verbruik van
brandstof natuurlijk enigszins stijgt. Hier
uit blijkt, dat de „Speedpak" alleen op
betrekkeiyk korte afstanden, bevlogen door
Constellations, goed bruikbaar is. In het
algemeen dan voor lichte goederen en
lange stukken.
Constructie
De „Speedpak" is van aluminium;
voorzien van kleine wielen, zodat het
toestel, nadat de „Speedpak" van de
romp verwyderd is, dadeiyk weer kan
vertrekken, aangezien de „Speedpak" op
de grond kan worden verplaatst: de
lengte is circa 10 m.. de breedte circa
2.20 m., de diepte circa 90 c.m., het
draagvermogen circa 900 k.g. De ruimte
is door schotten in vakken verdeeld.
Kleine luchtgaatjes zorgen er voor, dat
de luchtdruk in deze extra-vrachtruimtc
steeds geiyk is aan de druk van de
lucht van buiten. Zou dit niet het geval
zyn, dan zou op grote hoogte spanning
tussen de druk binnen en buiten ont
staan, en de lueht zou een uitweg kun
nen zoeken door de naden tussen de
romp van het toestel en de „Speedpak".
De Lockheed construeert thans toestellen
met een hoger „payload". Dat wil dus
zeggen, dat per toestel ook meer gewicht
kan worden meegenomen en daaruit spruit
voort, dat het wellicht mogelijk zal zyn,
de „Speedpak" bij deze vliegtuigen ook op
langere routes te gebruiken.
De KLM. gebruikt „speedpaks" al
sedert 1947 en zij heeft daarvan vooral In
het Nabije en Verre Oosten, in West-
Indië en incidenteel ook in Europa veel
gemak gehad. Natuuriyk houdt de K.L.M.
deze „speedpaks" gereed op die lucht
havens. waar „surplus-vracht" voor het
vervoer per Constellation over betrekkelijk
korte routes kan worden verwacht.
dat men flessen bijvoorbeeld slechts voor
negen tiende vult. Of in de toekomst nog
andere oplossingen zullen worpen gevonden,
is thans natuurlijk nog niet te zeggen-
Er worden In sommige gevallen al goede
resultaten bereikt met nieuwe materialen.
Zo heeft de KLM bijvoorbeeld darmen, die
in ruwe staat nat zijn en een sterke, on
aangename geur verspreiden, in jutezakken
verpakt met daaromheen pliofilm, welke
laatste stof ondoordringbaar is èn voor het
vocht èn voor de geur.
Dieren
Bij het vervoer van levende dieren heeft
de practijk, en die is bij do KLM langza
merhand groot geworden, de weg naar de
juiste „verpakkingen" gewezen. Voor le
vende vissen heeft men thans speciale ge
galvaniseerde bussen en geëmailleerde con
tainers. waarin de vissen steeds de nodige
zuurstof hebben.
Het vervoer van eendagskuikens biedt
weer een ander probleem. Deze diertjes ge
ven namelijk zoveel warmte af. dat bil hen
in de eerste plaats voor een goede luchtver
versing moet worden gezorgd. Tegelijker
tijd moet bij kuikens, zoals trouwens bij alle
levende dieren, tegen tocht worden gewaakt
en het „verblijf" van de diertjes moet zo
zijn ingericht, dat zij bij bewegingen van
het toestel niet op een kluitje in een hoekje
worden gedrongen. Aan al deze eisen wordt
voldaan door de ronde, speciaal ontworpen
kartonnen dozen, waarin de KLM deze kui
kens vervoert. Deze dozen wordén in het
vliegtuig op rekken gezet. Aangezien er
onder de dozen nokken zijn, komen zij nooit
geheel op elkaar te staan en is er steeds
luchttoevoer ook tussen de dozen mogelijk
Leverde het vervoer van eendagskuikem
vraagstukken op met betrekking tot de tem
peratuur. het vervoer van paarden steldi
problemen door het temperament. Een paard
is een nerveus en vaak argwanend dier «n
als daar dan hoogwaardige race-paarden,
waarbij er zijn van 350.000. door de lucht
moeten worden vervoerd, dan wordt wel
het nodige vernuft en de nodige vinding
rijkheid vereist, voordat men de ideale op
lossing heeft gevonden. De box. die by de
KLM wordt gebruikt, is geniaal van een
voud. De loopbrug is met enkele handgrepen
in een box te herscheppen, die het dier vol
doende ruimte biedt en toch sprongen on-
mogeiyk maakt cn trappen opvangt. Een
oplossing, die paard, bezitter, begeleider en
ook de luchtvaartmaatschappy kan bevre
digen. ook al. omdat op deze wyze dood ge
wicht wordt vermeden.
Buiten verantwoordelUkheid van de Redactie
Het is ongetwijfeld een voor Gouda zeer
belangrijk besluit wat a.s. Maandagavond in
de gemeenteraad zal vallen voor de toe
komst van onze stad.
Het initiatief tot dit voorstel is toe te
juichen. Alles wat het verkeer ten goede
komt. zal door de meeste inwoners worden
geapprecieerd.
Naar de mening van velen zou de situatie
op de Turfmarkt nu gelijk moeten worden
opgelost en dit is een logisch idee. Immers
als de Naaierstraat zijn nieuwe aspect zal
hebben komt het verkeer Richting Turfmarkt
daar plotseling in een impasse, gezien
smalle Blauwstraat. Een mooie oplossing zou
zijn de thans vaste ophaalbrug te doen ver
dwijnen en daarop aansluitend het water
der Blauwstraat te overkluizen en voor het
grootste gedeelte als parkeerterrein te ge
bruiken. Hieraan is grote behoefte. Dit ls
voor de zaken in de omgeving van groot
belang.
Nu het water der Blauwstraat is uitgediept
kan het te water raken aldaar ernstige ge
volgen hebben. Overkluizing ls dus mede
uit een oogpunt van veiligheid aan te be
velen.
Een geboren Gouwenaar.
(Van een medewerker)
Na het belangrijke bericht, dat de Air
France is overgegaan tot het plaatsen van
een order voor zes sehroeffurbine-ver-
keersvliegtuigen van het type Vickers Vis
count. komen uit Frankrijk thans berichten
over experimenten op het gebied van ver
keersvliegtuigen met zuivere straalaandrij
ving.
De genationaliseerde fabriek S.N.C.A.
da Sud-Est heeft een ontwerp aange
kondigd voor een straal-verkeersvlleg-
tutg met vier Atar 191-B motoren, die
aan weerszyden van de romp twee aan
twee boven elkaar geplaatst zfln. De
romp is een lange cylinder met een
puntige neus, ongeveer als by de Cana
dese Jetliner, terwyi de staart, die
met een lange vin op de romp uitloopt,
sterk doet denken aan de Vlekers Vis-
eount. De vlevgel heeft een reehte ach-
•B stompe ttppsQ en het stabUs
is hooggeplaatst om het vry te houden
van de hete uitlaatgassen. Verder
wordt rr nog niets over dit ontwerp
losgelaten; zelfs geen type-aanduiding.
Van <^e serie SO-30 vliegtuigen, die mo
menteel aan de Air France wordt geleverd,
is er een bij wijze van experiment uitge
rust met twee in Frankrijk vervaardigde
Rolls Royce Nene straalmotoren. Ook van
de serie SE-2010 Armagnacs voor de Air
France krijgt er een een speciale uitrus
ting; de laatste van de serie wordt nl. uit
gerust met vier Amerikaanse Allison T-40
schApfturbines en krijgt bovendien een
langere romp; deze uitvoering wordt aan
geduid als SE-2040.
Reeds eerder werd een Frans ontwerp
aangekondigd, dat veel leek op de Comet
van De HaviHand: van dit toestel, de SO-
5100 Champagne, heeft men sindsdien ech
ter niets meer gehoord.
Waterpolo.
kring gouda.
Dinsdag worden in het Spaardersbad voor
de wintercompetitie van de Kring Gouda ge
speeld: DONK-GZC 3 (dames); GZC-Bos-
koop (adspiranten) en DONK 2—SZ cn PC-
eombinatie (heren).
NederlandIndonesië
Bantam Rott-Java 6 te Southampton
Indrapoera J-ava-Rott p 7 Kaap Bon
Madoera Java-Amst 7 te Marseille
Manoeran Java-Amst p 6 Gibraltar
Phrontls Atmat-Djakarta p 6 K. de Gata
Radja Amst-DJakairta p 6 Kaap la Hague
Rotti 7 v Makassar te Sorong
SI ha Jak Djakarta-Rotterdam 7 te Aden
Tallsse 7 v Soerabaya te Makassar
Tawall Amst-DJakrta p 7 Kreta
Telresias 6 op 930 mijl NW v Mindkol
Tomori 7 v Donggala te Makassar
Weltevreden Amst-Java 7 te Penanj?
Blltar Java-Rott 6 v Port Soedan
Bali 6 v Singapore te Beliawan
Castelbianco Java-Amst p 6 Socotra
Dorsetshire S op 250 mijl JfW v MilnMtoi
Tarakan e v Amsterdam n Djakarta
Roma 8 om 22 u te H. v. Holland verwacht
ontscheping 9 om u. vm te Rotterdam
Celebes 6 op 420 mijl W v Mtalkod
Mapla 6 op 490 mux O v Dontdra Head
Tosarl 6 op 330 mijl NW van Miutkot
Roeblah 5 v Soerabaya te Semairamg
WATERSTANDEN 7 APRIL
Mannheim 3.59 —0.10. Trier 2.M —0.20- Keu
len 3.50 04,7: Riuhrotrt 5.04 —0.15: Lobtth 12.71
-0.06: Nijmegen 9.9i -0.07; Arhem 9.07 -O.W;
Eerde 5 04 —0.08Deventer 3.95 0.10- Borg
haren 42 14 0.28: Namen 2.04 —0.18-Bel feu
13.28 —0.15; Venlo 12.70 —0.14; Grave f»4 0.09,
Vreeswijk 1.43 -0.07: Ltth 2.34 -0.11.
Bloemen cn planten
Bloemen worden, de koppen met vloei
papier omwikkeld zo in lange eartönnen
dozen verpakt, dat die dozen precies vol
zitten. Voor de schijnbaar tegenstrijdige
eisen, dat een bloem moet kunnen uit
wasemen, maar dat ze des te langer vers
blijft, hoe minder ze uitwasemt, heeft men
er dit op gevonden, dat men bij lang ver-
r droog ijs gebruikt. Droog ijs smelt
niet, doch verdampt. De koelte vertraagt
de uitwaseming van de bloemen en het gas.
door verdamping van het ijs ontstaan is
volkomen ongevaarlijk. Bij de meeste plan
ten is het voldoende, dat men wat aarde
om de wortels laat zitten.
Men heeft bij dit vervoer door de lucht
van bloemen wel spectaculaire resultaten
behaald. Een aardi" voorbeeld is de zen
ding bloemen, die eerst van Nederland naar
Djakarta word vervoerd, daar 3 dagen op
een tentbonstelling stond en ten slotte wer
den de bloemen nog aan een ziekenhuis
geschonken. En alleen door luchtvervoer is
het mogelijk, dat In Mei aanstaande een
tulpenralley Djakarta-Bandoeng zal wor
den gehouden.
Lage temperatuur
Speciale maatregelen zijn natuurlijk nodig
bij het vervoer van goederen, die op een
bepaalde temperatuur moeten worden ge
houden. zoals bloedplasma. biergist, sera etc.
Bij kleine hoeveelheden worden de con
tainers in een kist met geïsoleerde buiten
wand geplaatst en wordt tussen container
en kist natuurys gedaan. Natuurijs heeft
geen vriezende werking en de container is
omgeven door een luchtlaag van om en nabij
de nul graden.
Bfj grote zendingen, van sera bijvoorbeeld,
wordt een frigidaire gebruikt, een box van
circa 8 meter lang. 1.40 k 1.50 breed en U7
meter hoog. Een koelings-aggregaat blaast
de koele lucht door de container heen. Een
nadeel by deze wijze van vervoer is echter,
dat het aggregaat per vliegtuig teruggezon
den moet worden.
Bij fruit, vooral bij zacht fruit als aard
beien. kersen, perziken, hebben verladers en
ontvangers hetrélfde voordeel als bij bloe
men, namelijk, dat het artikel in smakelijke
verpakking bij fruit bijvoorbeeld in dozen
met cellophaan-venstertjes via de K.L.M
zo van de zender naar de winkel kan wor
den verzonden.
Verleden jaar werd 10.000.000 kg vracht
door de K.L.M. vervoerd en tot op dit ogen
blik is dit jaar weer meer vervoerd dan ln
dezelfde periode van het vorige jaar. Aan
deze verhoging van hoeveelheid gaat een
uitbreiding van de aard van de goederen
gepaard. Daaruit spruit logischerwijze voort
dat het verpakkingsvraagstuk bij luchtver
voer zich nog in volle ontwikkeling bevindt
en dat het ten enenmale onmogelijk is. een
afgerond overzicht van alle op dit gebied
reeds bereikte resultaten te geven. Zeker is.
dat de stijging van vrachtvervoer door de
lucht de belangstelling voor het verpak
kingsvraagstuk bij dat vervoer zowel bij
verladers als by de verpakkingsindustrie
heeft doen toenemen.
Resultaten van T.W.A.
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij
Trans World Airlines behaalde over 1950 een
netto winst van $6.495.000. In 1949 werd
$3 729.000 verdiend; in 1948 werd een verlies
van 1.278.000 geleden. De totale inkomsten
bedroegen $117.073.000, d.w.z. $11.428.000
meer dan ln 1949. De inkomsten uit het pas
sagiersvervoer stegen met 10.133.000. die uit
het vrachtvervoer met 828.000. De inkom
sten stegen met 10,8*/», de onkosten stegen
met 6,VI* vergeleken met 1949. In 1950 wer
den 20 nieuwe Constellations aan de vloot
toegevoegd. In Juli van dit jaar zullen nog
5 Constellations worden geleverd. In het be
gin van het volgende jaar zullen tien 1049
Super Constellations worden afgeleverd.
De T.W.A. verving DC-3 toestellen en
Boeing Stratoliners voor korte routes door
twaalf twee-motorlge Martins en de bestel
ling op nieuwe Martin 404-toestellen werd
tot 40 stuks verhoogd. Dertig zullen ln 1951
worden afgeleverd, tien ln 1952.
A De Nederlandse Vereniging voor Lucht
vaarttechniek zal op 25 April a.s. haar 10-
jarlg bestaan vieren met een bijeenkomst
ln „Bellevue" te Amsterdam. Prof. dr ir W.
T. Koiter zal een voordracht houden over
het onderwerp: „Moeilijkheden en moge
lijkheden van de Nederlandse vliegtuig
industrie".
iDEND CULTllURÉANK
KOLONIALE BANK) j
Ir Cufttuur-, Handel- en,
I. deelt mede. dat een b«
n een,, voorstel nn aants
dividend ul( teiAe^en. 1
t genomen, nfxli In a
GEEN Ds
(VROEGf
De directie'
dustrlebanK N'
tot Jiet doen
houders om
door het besti!
door
I vert—ld nit het EngcL. 1
Hazel installeerde zich aan de andere
kant van de tafel. Nadat ze even haar
haar in orde gebracht en haar neusje bij-
gepoederd had, verdiepte zij zich ln het
haar opgedragen werk.
De bus van Tolesford naar Melchester,
die in de zomer om het tïur en ln de win
ter om de twee uur llép, was werkelijk
een voorbeeld van een gemoedelijke en
democratische instelling. Het merendeel
van degenen, die er gebruik van maakten,
kende elkaar, zo niet zeer Intiem, dan
toch van gezicht, en aangezien de passa
giers twee aan twee op banken zaten,
was het algemeen geaccepteerd goed ge
bruik om met Je buurman een gesprek
aan te knopen.
Mensen, die hiervoor niet voelden,
werden als hooghartig beschouwd.
Op deze speciale middag kwam Samuel
Pullen, een kleine blonde groenteboer, op
het laatste moment voor vertrek, hijgend
en puffend, naast Maurice Wentworth te
recht. De zaak van Pullen als men het
ietwat wankele groentestalletje met een
dergelijke naam mocht betitelen lag aan
Beach Road, bijna recht tegenover de
„Waterlelie". Bovendien behoorde Pullen
tot de regelmatige bezoekers van de ge
lagkamer van „Het Anker" en was hij
captain van het aldaar beoefende werp
spel.
Ik ben op het nippertje, merkte hij
op, toen de bus onmiddellijk nadat hij
binnen was, de acht kilometer lange reis
begon. Ik was bezig een kist sinaasappels
uit te pakken en lette niet op de tijd. Hij
haalde een bonte zakdoek te voorschijn en
begon zijn voorhoofd af te vegen U gaat
zeker naar de bloemententoonstelling, zo
als de meesten hier?
Om je de waarheid te zeggen, had ik
helemaal vergeten, dat die er was. Ik ben
voor Iets anders onderweg. Maurice stak
een sigaret aan en bood zijn buurman er
ook een aan. Ik moet inlichtingen zien te
krijgen over een van de boten bij ons in
de haven
Welke boot is het als het niet te
onbescheiden is, dat te vragen?
Een kleine groene motorboot heb ik
op het oog, die de naam „Eekhoorn"
draagt. Nobby Clark vertelde mij, dat die
waarschijnlijk te koop is.
Dat zou wel kunnen. Pullen knikte.
Die boot was eigendom van meneer Bar
ton van de „Herald". De aardigste man,
die u zich kunt denken.
Kende je hem persoonlijk?
Maar natuurlijk! Hij kwam bijna
ieder weekend in Tolesford en dan liep hij
altijd even bij mij aan om te vragen, of ik
champignons had. Daar was hij dol op!
Ik deel zijn smaak wat dat betreft,
Ik vind ze ook heerlijk. Maurice zweeg
even. Ik moet zijn dochter spreken, ver
volgde hij. Ik heb begrepen, dat zij de
tegenwoordige eigenaresse is van de boot.
Dat klopt. Zij of haar moeder.
O, bestaat er ook een mevrouw Barton?
Wat is dat voor iemand?
Ze is een bijzonder aardige vrouw, al
ken ik haar niet goed. aangezien ze niet
vaak meekomt naar Tolesford. Ze schijnt
iets aan haar hart te hebben
Het lijkt me het beste, dat ik maar
eens met die dochter ga praten. Nobby
vertelde me, dat ik haar kan treffen op
het kantoor van de „Herald Is dat niet
ergens in Highstreet?
Ja. ongeveer halverwege, naast het
postkantoor. Pullen hield even op om zijn
beurs voor de dag te halen en te betalen
voor zijn transport. Een aardig bootje, die
„Eekhoorn", vervolgde hij dan. Ik wed.
dat u wel tot zaken met haar komt. Als u
dat bootje werkelijk voor een behoorlijke
prijs op de kop tikt, meneer Wentworth,
dan mag u zich gelukkig prijzen.
Het was precies halfvier, toen de bus
halt hield op het grote plein met hobbe
lige keien, dat Melchesters marktplein
vormde. Via een smal straatje kwam
men vandaar in Highstreet. Al gauw
kreeg Maurice het dnel van zijn tocht in
het oog. Waarschijnlijk tengevolge van de
attracties van de bloemententoonstelling,
waren er in de winkelstraat minder men
sen dan anders.
Maurice liep het kantoor van de „He
rald" binnen, waar achter een lange balie
enige meisjes ijverig zaten te tikken. Eén
van de meisjes stond op en kwam op hem
toe.
Zoudt u me kunnen zeggen, of juf
frouw Barton aanwezig is? vroeg hij. Ik
zou haar graag even spreken.
Ze is inderdaad aanwezig, maar ze ls
erg bezet vanmiddag. Het meisje keek
hem taxerend aan. Gaat het over een per
soonlijke aangelegenheid of heeft het iets
met de krant te maken?
Maurice haalde zijn portefeuille te voor
schijn, waaruit hij een visitekaartje nam.
Hierop schreef hij de woorden: „Nobby
Clark ried mij aan u te bezoeken in ver
band met de „Eekhoorn".
Misschien wilt u haar dit kaartje
overhandigen, vroeg hij. Als het haar op
dit moment niet schikt, me te ontvangen,
zegt u haar dan. dat ik terug kan komen
op een ander uur.
Het meisje nam het kaartje aan en ver
dween zonder verder iets te zeggen. Er
gingen enige minuten voorbij, waarna het
meisje terugkwam met een veel toeschie
telijker uitdrukking op haar gezicht.
Juffrouw Barton zal u graag ontvan
gen, deelde ze mede. Als u de gang door
loopt en rechts een trapje opgaat, dan
vindt u haar in de redactiekamer
Maurice mompelde enkele woorden van
dank en volgde de aanwijzingen op. De
reactie op zijn visitiekaartje was zeer
gunstig te noemen, en toen hij de enkele
treden opliep, die leidden naar de deur
van de redactiekamer, welke uitnodigend
open stond, kreeg hij een vaag voorgevoel,
dat dit bezoek heel plezierig zou verlopen.
En dit voorgevoel werd onmiddellijk be
vestigd door de eerste aanblik van Hazel
Barton. Toen hij het vertrek binnenkwam,
stond zé op van een grote tafel, waaraan
ze had zitten werken, en terwijl ze een
weerbarstige lok roodblond haar van haar
voorhoofd streek, liep ze hem met een
stralende glimlach tegemoet Hij had de
indruk, dat hij nog nooit in zijn leven een
aantrekkelijker meisje gezien had
Ik vind het prettig u te leren kennen,
zei ze vriendelijk, nadat hij zich had voor
gesteld, en ze reikte hem een hand, waar
op enige inktvlekken waren.
Maurice vond het een bijzonder aange
name gewaarwording haar hand in de
zijne te drukken.
Ik hoop, dat u al deze rommel niet
erg vindt, vervolgde ze, maar weet u. we
zitten midden in de opmaak van ons blad
en dat brengt altijd nog al wat soesah mee.
Mag ik u ook even voorstellen aan onze
redacteur. Sherry, dat is meneer Went
worth, de bekende schrijver.
De heer met het witte haar, die aan de
andere kant van de tafel zat, knikte vrien
delijk:
Het is me aangenaam met u kennie
te maken, zei hij vormelijk.
De omschrijving, die u van mij geeft,
is lichtelijk overdreven, merkte Maurice
met een glimlach op. U hebt waarschijn
lijk de advertenties van mijn uitgever ge.
lezen. (wordt vervolgd).
IN de hoogste klasse van een middelbare
school werd de leerlingen, die op het
punt stonden de maatschappij binnen te
treden, gevraagd een opstel te maken over
de verwachtingen, die zij van de toekomst
hadden Uit elk opstel sprak een groot
idealisme en een grote levensmoed. Alle
leerlingen hadden grootse plannen, die zij
ten uitvoer wilden brengen en allen zagen
een schitterende carrière voor zich. Zij
stippelden in enkele regels de weg uit.
waarlangs zij dachten te kunnen lopen; zij
wisten nauwkeurig te vertellen, hoé zij
hun doel zouden bereiken en hoeveel tijd
rij daarvoor nodig meenden te hebben.
Jammer is. dat deze enthousiaste, spontane
en eerlijke jeugd niet op haar verdere
levensweg was te volgen Maar één ding
is met zekerheid te zeggen: het zal haar
anders zijn gegaan, dan zij had gedacht.
Het gaat immers in een mensenleven altijd
anders dan hij dénkt. De levensweg wordt
altijd doorkruist door een andere weg, die
wij beslist niet wensen te volgen en die
we toch moeten inslaan. Laten we maar
eens een blik achter ons werpen en zien
wat er van onze verwachtingen is terecht
gekomen. We moeten dan erkennen, dat
er dikwijls een ander was, die onze weg
bfepaalde, die „neen" zei als wij „ja" wil
den zeggen, die onze weg omboog en tegen
wiens wil wij ons nooit hebben kunnen
verzetten. Sommigen hebben dit genoemd,
het tragische van hun leven en de tragiek
zat voor hen hierin, dat zij niet de baas
bleken te zijn over hun eigen wil.
DE tragiek van het leven. Het harde le
ven. zoals men meent. Het harde
leven dat niemand spaart! Jezus zeide het
tot Petrus. „Toen jij jonger waart gordde
gij uzelven en wandelde alwaar gij wilde,
maar wanneer gij zult oud geworden zijn,
zult gij uw handen uitstrekken en een
ander zal u gorden en brengen waai: gij
niet wilt." Een woord, dat voor ons allen
geldt. Een ontzettend woord, voor ons,
mensen. Wij willen niet geleid worden,
wij wensen onszelf te leiden. Wij dulden
niet, dat onze weg doorkruist wordt. Maar
het gebeurt. Door een ander. Door God.
Er is dat ontroerende vers:
God heeft mijn leven
anders geweven
dan ik had gedacht.
Ji. anders geweven dan wij denken.
Doorkruiste wegen. Maar de troost is, dat
God het doet. Dat HU ons zegt welke weg
wU hebben te volgen en dat Hij ons wel
eens brengt waar wU niet willen. Onze
troost. God doet het, de Heer over leven
en dood, ook over ons leven. Dit te weten
zal ons elk verzet doen staken en ons de
kracht kunnen geven om. hoe het ook
loopt, in volle overgave te zeggen: „Heer,
ga Uw gang maar met mU. want alleen
met U kan het uiteindelijk goed worden."
H. J. W.
I Uien naar de mesthoop
of de sloot in
In het Noordwesten van Friesland liggen
tienduizenden kilo's uien in sloten en vaar-
ter te rotten en de gardeniers vullen deze
enorme hoeveelheden nog steeds aan Ze
brengen de uien niet op de veiling, omdat
de opbrengst te geWng is (ongeveer 3 a 4
cent per kilo) waarvan zelfs het sorteerloon
r.;e' kan worden betaald. Op sommige plaat
sen. bijvoorbeeld te Berlikum. worden de
uien bij karren vol de sloten in gereden
Anderén gooien de uien op het land om als
mest te dienen. In het vorige seizoen brach
ten de uien ongeveer 50 cent per kilo op
De eerste luitenant Wim Dussei schrijft
uit Korea:
Onze mannen liggen ver achter de voorste
iyn die zich momenteel steeds verder
Noordeiyk verplaatst maar zy zyn toch
nog aetlef genoeg. Zy bewaken bruggen en
stations, patrouilleren en houden kampongs
in de gaten, waar infiltranten maat al te
graag een schuilplaats zoeken; Cheehon li
hun basis. Cheehon. een voor Korea vry be-
hooriyke stad. die als elke andere plaats
zwaar te lyden heeft gehad van deze oorlog.
Het lz erg droog op het ogenblik en het
waalt er flink hard b||. Het gevolg la duz:
stof. Onze wagens zitten er onder en de
chauffeurs hebben veel weg van de be
kende meelpakhufsknechten In het goede
vaderland. Stof in de oren. stof In de oren.
stof In, de kleren, in het haar. Stof in het
eten. )h de koffie of de thee. In de hulzjea.
De salarisverhoging met honderd gulden
per maand kwam als een vplkomen verras
sing Daarom was de vreugde des te groter,
toen het bericht op appèl werd voorgelezen.
En een diepe stilte volgde er, toen het
klonk: „Dit hebt ge voor een groot gedeelte
te danken aan het voortdurend streven van
wUlen overste Den Ouden".
De mening ls er echter niet door veran
derd: „Na een Jaar naar huis". Enkele dagen
vóór het bekend worden van de verhoging
heeft elke militair een formulier in drievoud
kunnen invullen waarop hij te kennen gaf,
zijn contract niet te willen verlengen.
Slechts een twintigtal heeft van deze ge
legenheid géén gebruik gemaakt, waardoor
zij dus wel langer dan een Jaar aangehouden
zouden kunnen worden. Na de bekend
making. dat de salariëring herzien is, is er
echter niemand geweest, die van gedachten
vergnderd is.
Hét is nu een beetje zoals in Indonesië
destijds kleine postjes, waar weinig mensen
hun eigen wereldje leven. Nu hebben de
mannen in deze weken eens tijd om een
beetje tot zichzelf te komen. Je gaat hier
wel eens vergelijkingen met Indië maken.
We zouden morgen desnoods voor zes jaar
daarheen terug willen. Wat een verschil met
hier! Wat een liefde hadden we daar voor
dat land. Het is hier alles zo anders.
Hier hebv je geen moment van de
dag dat je zegt: „Dit is mooi. dit is prettig.
Dit zal me altijd bijblijven als iets onver
getelijks".
Hoe moet dat straks thuis
De rotsen zijn wit of grauw Het land ls
koud, heet, droog of nat, alles met het
AdviescoinniiftHie wederopbouw
van Groningen
Prof. ir M. J Grampé Molière heeft aan
Burgem. en Weth. van Groningen medege
deeld, dat hij zijn functie van algemeen
adviseur voor de wederopbouw van de
stad Groningen wil neerleggen. Daar de
adviseurstaak nog niet geheel is beëindigd,
zouden B. en W die taak thans willen zien
opgedragen aan de Supervisie Commissie
voor de wederopbouw, bestaande uit de
heren ir A J. van der Steur te Amster
dam. ir W van Tijen te Rotterdam en H.
W van Boven, directeur van de dienst der
Stadsuitbreiding en Volkshuisvesting dezer
gemeente, welke commissie zich inmiddels
reeds bereid heeft verklaard een even
tuele opdracht te aanvaarden.
Als honorarium wordt voorgesteld een
bedrag van 10.000 aan te houden.
woordje „te" er voor Iemand zei deze week
tegen me: Er zijn maar drie woorden met
„te" die goed zijn: „Tehuis, tevreden
en telor (el)"Korea ls veVnield en er is
geen oude schoonheid. Men kan er niets ko
pen en niets bekUken Ik heb een soldaat
gesproken die zei: „Wil je wel geloven, dat
wij niet'weten wat „geld" is en wat „kopen"
betekent? Je kunt hier Immers niets kopen?
Er ls toch Immers niets?
Een ander zei: „Ik vraag me wel eens Bf hoe
dat straks moet 'gaan als we thuiskomen.
Toen we uit Indië terugkwamen vonden ze,
dat we veranderd waren op zijn zachtst
uitgedrukt. Hoe gaat dat dan straks? Nog
een paar weken en we hebben een half Jaar
lang op de grond gesnurkt, ons eens per
twee dagen gewassen en al die tijd niet
meer op e^p stoel gezeten.
We geven soms „shows", ln navolging van
de Amerikaanse echte shows die voor
lopig alleen ver ln het Zuiden van Korea, in
Pusan en Taegu worden gegeven. Ik heb
een „cowboy met zijn jonge echtgenote" ge
zien, voorgesteld door twee Limburgse ser
geanten. „Zij" was een dikke jongen uit
Sittard met een zacht meisjesgezicht (zelfs
dlè hebben we) en „hij" was gekleed in een
lange onderbroek, compleet met „koppel op
de heup" en cowboyhoed. Waar ,,de"vrouw"
de vitrages en lappen vandaan heeft ge
haald, waarmee „ze" zich tot echtgenote had
omgetoverd, is een raadsel. Maar ze gaf
gracieuze dansen en bewoog zich tussen de
soldaten-toeschouwers onder groot gejoel
en gefluit.
"u moet die opschriften 'eens zien op de
vaal-witte muren van de wankele huisjes:
„Bier heden uitverkocht", „Alleen rum van
daag". „Heden geen ijs". „Bami 1.50". En I
een veel bekeken opschrift ^Reisbureau
Lindemap. Boek Ujdig voor Nederland, al
leen enkele reis. Vertrek beslist half Augus
tus".
„Zeg teken
aten. ..d|ai -
en Nederland", vragen my de sol
daten. „d|at we na een Jaar terug willpn.
Zeg. dat dit onse Hoop Is. dat. wat ons doet
leven. Laiat dit geen Indië worden. Ljtain
er geen beriehten komen: „De regering^net
zich tot haar spyt genoodzaakt, de repa
triëring uit te stellen", wy doen ons jpeft.
zolang we moeten en zolang we kuipnen.
Wy weten, dat we een goede naam helmen.
Wy weten nu' een beetje, wat commuptsme
lz en als dit hier, deze rot-oorlog. de wéreld
voor een derde wereld-oorlog kan behoeden,
dan hebben wy het er best voor llbver
gehad". i
TVTET het voorjaar, in zyn geheel overzien, maar het aanbreien van een eerste
feestelyke lentedag is het onderwerp van onderstaand gedicht van Jac Schreurs.
Het ls nog vroeg in de morgen, de wereld is wyd. wit en stil. de nevel hangt nog over
de landen. Maar er is iets milds in de lucht, het is of de wind reeds de geur van
bloemen aanvóert en er iets schoons te gebeuren staat
Het is niet veel wat er gebeurd, maar genoeg om het hart van de dichter te ver
rukken. Een grote vogel komt aangedreven uit de mist. hU wordt gevolgd door een
tweede, een klok begint te luiden en de mist wordt dunner.
En dan. plotseling is de zon er. een stralend blauwe hemel welft zich over een aarde,
die als JjU toverslag gloed en kleur gekregen heeft en bU deze Qnverwachte feestelijk
heid past het teken van het feest: de vlag die uitgestoken wordt.
Uit: „VOORJAAR".
Hoor even! ik vertel je wat:
Ik heb vandaag de vlag maar uitgestoken
Omdat de lucht iets zeer bijzonders had.
Omdat de minden zo naar .bloemen roken.
Men zei: „Daar is iets schoons op til!"
En keek of men de Koninpin verwachtte.
De wereld was zo wijd. zo wit, zo stil.
Ik keek eens hier, ik keek eens daar, en lacht*.
Toen dreef een grote vogel aan.
En bleef wat spelen op zijn zilvren zeilen.
Die had twee stelte' om in een poel te staan
En nog een stok om slootjes mee te peilen.
Daar pinp nog eens iets mits voorbij
Heel in de verte hing een klok te klingen,
De witte mist hinp op de proene mei
En daarin stond een druipend paard te blinken.
De wereld kreeg eensklaps een kleurt
De grote hemel was opeens ontloken
De rijpe zon verguldde een oude deur
En toen heb ik de vlap maar uitpestoken.
JAC. SCHREURS (geb.
OVER HET jALQflMEEN hcïïdi
ren niet 'van "praatjes ot%
ren niet
Ze hebben elke
wel iets anders
regent", „nog w<
peestipheden. w
vaak hun grote ki
en de Ho-
het méér.
if blijkbaar! gewoonlijk
zeggen djan .dat ..het
frisjes ié 0/ andere
rin de Nederlanders
,cht zoeken wanneer ze
een praatje met él;kaar willen maken De
laatste maanden W echter op die regel in
breuk pemaakt. fWet weer is geleidelijk
iets geworden dal fun volle belangstelling
heeft wegens de M heel zonderlinge ca
priolen welke «et in de ajpelopen elf
maanden heeft vertoond.
Het begon ln Mei van het vorige jaar.
toen er plotseling een warmtegolf kwam
opzetten, die de mensen dwong hun zomer
kleren voor de dag te halen en de kinderen
toestemming te geyen blootbeens te lopen,
zeker een maand vroeger dan dit gewoon
lijk geschiedt. Toen volgde er een zomer,
zo nat ais men nimmer had gekend. Va-
lantiegangers zaten mistroostig in hotel-
en pensionkamers opgesloten en sommigen
lieten helemaal de moed zakken en keerden
huiswaarts nog voor de vacantie er hele
maal op zat. En het bleef maar gudsen. De
hele herfst viel de regen ln stromen. Geen
sprake van ÜeflUke zonnige herfstdagen met
een mooie blauwe lucht en een plezierig
kruidige herfstatmosfeer. In October viel
het eerste pak sneeuw al en met Kerstmis
kon men zelfs op de heuvels vlak bij Oslo
zijn hart ophalen met ski-en.
Zelfs in de straten van de hoofdstad lag
een dikke vracht sneeuw. Sneeuwploegen
moesten er aan te pas komen en hele
wagonladingen sneeuw werden uit de stra
ten geschept en naar de fjord gereden,
waar ze in zee werd gestort.
Geen hinkelhanen
Kinderen en wintersport-enthousiasten
waren verrukt! De laatste jaren had men
maar zelden met Kerstmis gelegenheid ge
had in de onmiddellijke nabijheid van Oslo
te ski-en. De sneeuw bleef vallen en gedu
rende heel Januari en Februari was
lucht grauw en half Maart sneeuwde het
"nog steeds. De daken waren wit, de stads
straten, waar sneeuwruimers voortdurend
in de weer waren om sneeuw te vegen,
waren telkens na enkele uren weer met èen
wit laagje bedekt. Het Oslose gemeentebe
stuur moest het budget ovwschrijden, al
leen tengevolge van het noodzakelijke
sneeuwruimen. In de voorsteden op de heu
vels, die Oslo beheersen, werden
sneeuwmuren langs de weg opgeworpen
door de sneeuwploegen, hoe langer hoe ho
ger, zodat ze ten slotte boven de hoofden
der voetgangers uitstaken. De mensen kre
gen genoeg van de sneeuw. Ze verlangden
naar een zonnetje. En ze begonnen elkaar
af te vragen of ze ooit zo'n lange, donkere
sneeuwrijke winter hadden meegemaakt.
Het Meteorologische Instituut meldde,
ln December de zon slechts op negen dagen
had geschenen, vijf dagen in Januari, negen
ln Februari en zeven in Maart. Dit betekent
echter niet, dat ze dan héle dagen scheen.
De weerkundigen deden hun waarnemingen
n.l. elke dag om twaalf uur en dan stelden
ze slechts vast, dat op die dag en dat uur
de zon scheen.
Een soldaat van de Vèr, Naties op wacht
in een'l'an de vele krijgsgevangenkampen,
waarim commy/piiptische troepen in Kqfea
worcA ondergebracht. i
In lAaart begoinen de mfensdrtlje denken
aan dé lente. Maar in plaatk vaiUftet feefste
vogelgekwette^ of -gezang harden
slechts het gorgelend, tikkelend geluid Van
sneeuw, dat begint te smelten en kleine
beekite, die zich beginnen los te makyn uit
«e kluisters van éneeuw en ijs. Zelfs kinfie-
sn kregen gehoeg van sleetje .rijden en
baantje glijden. Zij wilden eindelijk ook wel
weer eens de gewone straat zien, het pla
veisel, waarop ze met krijt hun hihkelba-
nen konden tqkeijen *ien andere voorjaars
spelen bedrijven. En ze verlangden ook
naar de zon. De thermometer bleef echter
hardnekkig beneden het nulpunt wijzen.
Geen electriciteit
Inmiddels beleefde men in het Noorden
van Noorwegen een merkwaardig zachte
winter met zeer weinig regen en sneeuw.
Daar deze periode volgde op een warme,
droge zomer, waarmee het arctische ge
bied was verblijd, betekende dit, dat de
hydro-electrische centrales in het Noorden
van het land in moeilijkheden geraakten.
„Geen regen" betekent lege reservoirs en
strenge rantsoenering van electrische
stroom, zowel voor licht als voor krachtin*-
slallaties. Gedurende bijna drie winter
maanden was de stroom een groot deel var
de nacht uitgeschakeld, terwijl ze overdag
streng was gerantsoeneerd.
Tijdens de maanden van duisternis in
het Noorden, wanneer de zon nimmer op
gaat, moesten de mensen werken bij het
schijnsel van olielampjes en kaarsen en
koken op petroleum- of paraffine kom
foortjes.
Ook in West-Noorwegen was er niet vol
doende electrische stroom tengevolge van
de droogte. De stad Bergen, berucht om de
voortdurende hevige regenval waardoor het
wordt geteisterd, kreeg nu haast geen spatje
regen. Tegelijkertijd kon, tengevolge van de
hevige koude, geen water, ontstaan uit ge
smolten sneeuw van de bergen, naar! de re
servoirs stromen. In Trondjhem en omge
ving zit men elke nacht gedurende 10'uur
zonder stroom, hetgeen de ernstigste gevol
gen heeft voor de industrie. In Romsdal is
een kledingbedrijf noodgedwongen terug
gekeerd tot de ouderwetse trapnaaimachi-
nes.
In Zuid-Noorwegen, waar gewoonlijk
geen of weinig sneeuw valt. heeft de
sneeuw deze winter alle records gebroken.
Tweemaal is de voornaamstë spoorverbin
ding volkomen geblokkeerd door de witte
wade en eens is de Oslo-Stavanger express
met 170 passagiers ingesneeuwd bij een af
gelegen stationnetje en duurde het vier da
gen voor hij de reis kon voortzetten.
Wanneer zal de winter afscheid nemen'
is thans het onderwerp van de dag. terwijl
sommigen ook vrezen voor de overstromin
gen. die zeilen ontstaan, wanneer al die
pakken, lagen en vrachten sneeuw eenmaal
beginnen te smelten. Deskundigen verze
keren. dat dit voornameiyk afhangt van de
vraag of de dool snel zal invallen en of by
het begin van dc dooi de temperatuur in de
bergen aanvankelijk nog zo laag zal bl||
ven. dat de rivieren de gesmolten sneeuw
uit de dalen kunnen wegvoeren vóór de
grote waterstromen uit de bergen omlaag
komen donderen.
is ingetreden (i
vraag opkomen of vye soms
van de hausse op de goederenmarkt]zyn
gekomen en een economisch^ tcrurfslag
moet worden verwacjit.
Een feit is. dat wat de V.S. betreft, de
voorraden bij de fabrikanten gedurende de
laatste maanden sterk zijn toegenomen. In
Februari bedroeg die toeneming 500 mil
lioen tot de respectabele hoogte van 36
milliard. Een feit is ook. dat de verbruikers
in hun kooplust terughoudender worden. De
zware belastingen, welke van de winsten
zullen wprden geheven, leiden bij sommi
gen tot de verwachting, dat de bedrijven als
gevolg v!an de grote defensie-orders wel
grote winsten zullen maken, maar dat er
per saldo minder voor de bedrijven en dus
ook voor de aandeelhouders zal overblijven,
zodat ook op die grond een verdere koers
stijging van de aandelenmarkt niet zou mo
gen worden verwacht. Dezelfde fiscale
overweging ligt ten grondslag aan de opvat
ting. dat men in de V.S. de verdere inflatie
zal weten te bestrijden en dat er eerder re
den is met de mogelijkheid van een deflatie
rekening te houden Vrees voor verdere in
flatie, zp schrijft Wallstreet Journal, zou
alleen gerechtvaardigd zijn, indien de hoe
veelheid geld. waarover verbruikers en za
kenwereld beschikken, de waarde van goe
deren en diensten te boven zou gaan. Maar
nu de warenhuizen uitpuilen van goederen
en de kopers zich terugtrekken, kan, van
inflatie alleen op papier geen sprake zijn.
Nu moet hierbij worden bedacht, dat de
gewijzigde mentaliteit van het Amerikaanse
publiek ongetwijfeld ook verband houdt,
althans heeft gehouden met de grotere kans
op vrede in Korea, welke hier en daar kort
geleden werd gekoesterd. Wanneer echter
blijkt, dat daar vooreerst van vrede geen
sprake is, keert de kooplust terug. Ook de
mening over het tempo, waarin de defensie
opdrachten in de V.S. moeten worden uitge
voerd, wordt door het verloop van de oor
log in Korea beheerst. Er moet rekening
mee worden gehouden, dat de bewapenings
orders in de V.S., evenals trouwens in ons
land, nog lang niet in volle omvang zijn ver
strekt en zeker nog niet zijn betaald, zodat
dus ook de grotere geldcirculatie, welke
daarvan het gevolg zal zijn, nog moet
komeh.
Een en ander heeft een zodanige situatie
geschapen, dat er ten aanzien van de
naaste ontwikkeling van de economie in de
V.S. onzekerheid bestaat. De een is beducht
voor inflatie, de ander voor deflatie.
(bfiteerfd. BU velen be-
J dat Èe Nederlari'die l
|ite zél/teijn de wedlrfop
bedwingen, dat
et is tegen te
'ai} betrektf|lijk
lóonrondcW aan
>$et staat wel
gevaren dast*-
'aring van jdr
devaluatie van
dp welk» kMlt
rechter de vraag
l rfe hand heeft,
deel ooifm af-
tyriklfeling in*h« hul
de vjraag of net Ne-
zal|kunnen "«lijven
beschikken over de grondstoffen, wqlkë zij 1
voor de verhoging van de productie,mede
in het belang van, de defensie, nodig heeft!
Wat voorlopig alleen zeker is, dat is de
grote kapitaalbehoefte bU overheid en be-*
drijven, zoméde tie achteruitgang van de
Nederlandse deviez^xpositië-, welke ook uit
de jongste weekstaat van tie Nederlandse
Bank. zowel als uit de balans van de E.B.U.
gebleken is. Wat deze deviezenpositie be
treft, het feit, dat Duitsland zijn import uit
ons land voor een goed deel heeft stop ge
zet betekent niet alleen voor de betrokken
bedryvpn (o.m. land- en tuinbouw) grote
verliezen Het tekort van Nederland bU de
E.B.U. ral daardoor opnieuw worden ver
groot en de betalingsbalans, die toch reeds
zo ver uit het lood hangt, zal daardoor in
ongunstige zin worden beïnvloed. Het la
wel een bittere ironie, dat in het kader van
de E.B.U. de E.C.A. en de liberalisatie, de
ministers Stikkers en Van den Brink in
Parijs met represaillemaatregelen moeten
dreigen om een langdurige stagnatie in de
Nederlandse export tegen te gaan!
Dat de kapitaalnood in ons land groot is,
treedt steeds helderder aan het licht. Men
kan het zien uit de vele emissies van aan
delen door de Nederlandse industrie en
tevens aan de scherpe teruggang van de
spaargelden en de uitgifte van een nieuwe
S' t'o staatslening, welke deze week is afge
komen. Minster Lieftinck doet hiermee een
nieuwe stap terug op de weg van de goed-
koopgeld-politiek. welke meer en meer on
begaanbaar blijkt te zUn. Zijn rentegamma
is door de practijk reeds lang doorbroken,
maar wordt nu ook door hemzelf losgela
ten blijkens de leningsvoorwaarden van de
nieuwe uitgifte. Het is echter nog zeer de
vraag of deze aantrekkelijk genoeg zullen
zijn om particulier kapitaal naar de staats
kas te voeren. Vooral nu tal van goede in
dustriële aandelen door de uitbreiding van
het kapitaal op een lager koersniveau ko
men. kan worden verwacht, dat de belang
stelling voor deze aandelen zal toenemen.
Aandelen Albatros. Berghuizer Papier. Che
mische Fabriek Naarden, Leijmpf. Van Gel
der Papier bieden thans bU eyn maximum
dividend van 9#«. dat ruimschoots wordt
verdiend, een rendement van 5 a 6" waar
voor de belegger bij de stUgende kosten van
levensonderhoud, zeker niet ongevoelig
zal zUn.
Ook met zijn nieuwe lening kan minister
Lieftinck daar niet tegen op!
ONZENT is het feitelijk niet anders.
*De fluctuatie van het dollaragio op de
Amsterdamse beurs is er een sprekend be-
wUs van, dat men nu eens een verdere
waardevermindering van de gulden tegen
over de dollar, dan weer het omgekeerde
verwacht. Deze week is dat dollaragio,
een paar weken geleden tot pl.m. 8°'o was
gedaald, weer boven 10'opgelopen, waar
van met name ook de Nederlandse dollar-
De deelnemers aan het plan-Schu-
man zullen ook het materiaal leveren,
waarmee het verdragsdocument zal
worden vervaardigd. Nederland
levert het papier. Frankrijk de let
tertypes. België de leren band, Italië
het garen om het geheel in te bin
den. Luxemburg de lijm en de Duitse
Bondsrepubliek de drukinkt.
ZATERDAG 7 APRIL 1951
EERSTE BLAD PAGINA S