weer-caPrioeen Geheime Opdracht He' GEDICHT K.L.M. besteedt veel aandacht bij vrachtvervoer door aan verpakking de lueht VS. TOERISTISCHE MARKT IN DE V.S. WORDT DOELMATIG BEWERKT Verdeelde meningen omtrent te verwachten bezoek van vreemdelingen Propaganda in Amerika is gericht op reisbureaux WW Gler M *n w*van de Brug 19 lSlwMKiikdio,0ob£r^ Kuiken, paard, bloem en vloeistof - voor bijna alles een speciale oplossing Voordelen: snelheid en weinig overslag „Speedpak", middel om vohime voor vrachtvervoer te vergroten Coed bruikbaar op niet al te lange routes Ingezonden Stukken S.N.C.A. du Sud-Est heeft vliegtuig met straalaandrijving ontworpen Zal het de Fransen deze Tegelijk overkluizing Blauwstraat gewenst keer lukken VICTOR BRIDGES DOORKRUISTE WEGEN ONZE VRIJWILLIGERS HEBBEN GENOEG VAN KOREA Slechts 20 bereid tot doordienen L Voorjaar IN NOORWEGEN i Ill II Wijzigen hqcl ligt fpvqn Tweede blad - pagina 4 GOUDSCHE COURANT ZATERDAG 7 APRIL 1951' (Van een onzer redacteuren) Hoeveel buitenlandse toeristen kan ons land in het komende seizoen verwachten? Het Is een, niet zeer sympathieke, gewoonte geworden om. als men aan het nationale be lang van het toerisme denkt, toerisme en harde valuta als één begrip te nemen en dus in de eerste plaats op een groot be zoek van Amerikanen te hopen. Wy zeiden reeds, dat wjj deze visie niet kunnen be wonderen. doch niemand kan er blind voor zijn. dat in onze benarde financiële positie letterlijk elke dollar die ons land binnen komt welkom moet zijn. 'Om de vraag dus heel eerlijk te stellen hoeveel Amerikanen verwacht men dit sei zoen De meningen zijn verdeeld. In Ame rika is men in dit opzicht zeer optimis tisch; bij sommige Nederlandse rei6bureaux echter kijk men bedenkelijk. Nu Is het tuurlijk mogelijk, dat men in Amerika denkt aan de Amerikaanse toeristen die naar het buitenland zullen gaan en dat, men dan uiteraard ook Mexico en Zuid-Amerika tot dat buitenland rekent en dat de reisbureaux alleen afgaan op de boekingen voor Europa. De kwestie is namelijk deze. dat men in Amerika de internationale politieke toe stand iets opgewonder beoordeelt Tlan in Europa en het is dus zeer wel mogelijk, dat vele Amerikaanse toeristen nu liever dicht bij huis blijven en voorzichtigheidshalve Europa niet op hun programma zetten. Te genover deze enigszins pessimistische visie staat de mogelijkheid, dat, als over enige maanden de internationale toestand niet critiek is geworden, alsnog vele Amerika nen zullen besluiten naar Europa te komen Van ministeriële zijde zijn bij ons hierover optimistische klanken vernomen. Een ding is zeker, zou deze politieke onzekerheid niet bestaan, dan zou beslist een druk toeris tisch verkeer van Amerikanen naar Europa dit jaar te verwachten zijn. Als Nederland van dit Amerikaanse toe risme zijn deel krijgt, dan heeft het dat niet daaraan te danken, dat elke Ameri kaan er automatisch naar verlangt ons land te zien. doch aan de grondige en deskun dige bewerking van de „toeristische markt" in de Verenigde Staten. Wjj hebben er reeds vroeger op gewezen, dat wij pas na de oorlog het buitenlandse toerisme als deviezenbron hebben ontdekt en dat er dus onontgonnen terrein moest worden bewerkt. Gemakkelijk was de taak. waarvoor de Algemene Nederlandse Ver eniging voor Vreemdelingenverkeer (ANVV) zich zag geplaatst, zeker niet. Ook al daarom niet. daar onze armoede ons beper kingen oplegde in een land. waar men tot voor kort geen beperkingen kende. Er wordt in Amerika per jaar voor 5.200.000.000.— voor advertenties uitgegeven en alle Euro pese landen by elkaar geven per jaar twee millioen dollar aan advertenties voor toeris tische propaganda uit. Geen Sprake van na tuurlijk, dat ons land zich een advertentie campagne kan veroorloven, die ook maar in de verste verte zou beantwoorden aan Ame. rikaanse maatstaven. Dat is trouwens ook niet nodig. De Ame rikanen immers reizen, veel meer dan de Europeanen, in groepsverband. De Ameri kaanse toerist laat zich de reizen aanbie den door de reisbureaux en uit die aanbie dingen maakt "hij een keus. Men zou kun nen zeggen, dat de grote reisbureaux de reizen produceren zij stippelen ze uit, organiseren ze en ze daarna verkopen i, kleinere reisbureaux, die ze trach- r onder het publiék te plaatse». Een p reizen dus „en gros" erf „en frat is logischer dan dat degefen, die J in een bepaald land, of in den be- ftreek, wil propageren daartoe direct jisbureaux bewerkt. A.N.V.V. heeft dit vjtfl den beginne af ingezien en de activiteit zpwel van het hoofdkantoor in Den Haag als van het kan toor in New York is dan ook vooral op de Amerikaanse reisbureaux gericht. Adver- Bodegraven ARJOS. De onlangs opgerichte afdeling van A.R. Jongeren Studieclubs heeft In haar eerste vergadering het bestuur als volgt samengesteld: D. IJdo, voorzitter. K. Neeren, secretaris; Jac. Bos. penning meester, mej. E. J. W. Karssen, bibliothe caresse en T. Zaal, alg. adjunct. Voor contact met de landelijke organisa tie werden aangewezen de heren C. Hamoen en D. Koning. De afdeling is aangesloten bij het district Gouda en omstreken. Chr. Wijkverpleging. In de jaarvergade ring van de Chr. Wijk- en Ziekenverpleging. thans bekend onder de naam Oranje-Groene Kruis, werd ds Joh. Dam als voorzitter herkozen terwijl in de vacatures van ds H. Roelofsen en de heer T. Poot werden ge kozen de heren ds Joh. Verwelius en P. J. G. IJdo. De vereniging besloot zich aan te sluiten bij het Kraamcentrum. Geslaagd. De heer A. J. Verlaan slaagde te Amsterdam voor het diploma vakbe kwaamheid voor de groothandel in gedistil leerd en likeuren. De 'heer P. de Bruin slaagde voor het diploma burgerlijke utili teitsbouw, uitgereikt door de Stichting voor het Bouwbedrijf. Twee vergaderlokalen. Voor rekening van de Geref. Kerk werd aanbesteed de bouw van twee vergaderlokalen. Het werk is gegund aan de laagste inschrijvers, n.l. beton-, metselwerk en timmerwerk aan de fa Van Vliet te Aarlanderveen veor 19.350. Loodgieterswerk aan J. Vitters te Alphen aan de Rijn voor 1300, Glas- en verfwerk aan J. Visscher te Bodegraven voor 975. Electrische leidingen aan H. O. Doornbos te Bodegraven voor 540. Stolwijk Burgerlijke Stand. Geboren! Maria. d. van H. Noordegraaf en W. van Buren; Neeltje Jannigje. d. van R. Graveland en G. de Vries; Jan, z. van A. M. Boogaerdt en G. de dong; Fijgje. d. van W. Korevaar en C. van Dam; Marrigje Adriana, d. van L. Hoogen- boezem en S. Stout; Neeltje Jacoba, d. van J. de Jager en M. Deelen. Ondertrouwd: D. v. d. Grift te Heken- dolrp en S. van Put; J. Burger. 31 j. te Gdóda en D. Stolk 25 j.; J. Honkoop 26 j. LA Q. Oudenes 23 j. te Berkenwoude: J. v. G5LJ23 j. en H. van Es 23 j. te Reeuwijk; j.ne Rhenen. Getrouwd: M. F. Verburg 28 j. en W. Gol- verdingen 20 J.; J. van Buren 28 j. en E. van Es 22 j.; C. Teeuweh 26 j. te Bergam bacht en N. Zuidbroek 22 j. Overleden: Metje Verhoeven, 85 j.. wed. van J. A. de Vries; Jakob Koolwijk, 64 j. Oudewater Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk: 9.30 «1 9.30 uur ds J. Wieman. Oeref. Kerk: 9.S0 en s 30 uur de J. U Wielenga. Ver. van Vrijz. Ned Herv, (in Oud Kath. Kerk): 10.30 wur de heer E. van boenen te Bilthoven. teert men. dan zijn het advertenties in de vakbladen van de reisbureaux. de „Travel Papers", waarmede men, meer dan in andere soorten van bladen, direct de geïnteresseer de categorie bereikt. Persoonlijk contact Natuurlijk is het bewerken der reis bureaux niet de enige weg om toeristische propaganda voor ons land te maken, al is het de belangrijkste. Zo heeft men het per soonlijke contact, dat men met de leiders van Amerikaanse reisbureaux en van de kantoren dier bureaux in Europa had, uit gebreid tot contact met de redactie^ van de grote Amerikaanse bladen. Een prachtige propaganda voor ons land is het bezoek van de Amerikaanse schrijver Sydney Clark geweest. Clark heeft op uit nodiging van de A.N.V.V. Nederland be reisd en daarna het charmante boek „All the best in Holland" geschreven, dat een flinke oplage bereikte. Terwijl Clark nog in ons land was, kreeg hij opdracht een artikel over Nederland te schrijven voor „The Na tional Geographical Magazine". Dat artikel verscheen later onder de titel ,.Mid centurv Holland builds her future" en was verlucht met 33 illustraties, waarvan 24 in kleuren. Welke propagandistische waarde zulk een artikel alleen al heeft, blijkt daaruit, dat „The National Geographical Magazine" niet alleen een oplage van 2.000.000 heeft, doch ook in talloze wachtkamers ligt Dat niet strak wordt vastgehouden aan de regel, niet in gewone bladen te adverteren en dat terdege rekening wordt gehouden met de doeltreffendheid van het te bezigen propagandistische middel, blijkt daaruit, dat de A.N.V.V. af en toe in bladen van de Mid-West advertenties plaatst, omdat in dat deel vaii de Verenigde Staten vrij veel men. sen wonen met relaties in ons land. Ten slotte is daar dan nog de kleurenfilm over ons land, die verleden jaar in duizenden theaters in de V.S. is gaan draaien en de lezingen over de radio. Natuurlijk blijft de toeristische propaganda voor ons land niet tot de Verenigde Staten beperkt. Onder de Amerikaanse bezettings troepen in Duitsland wordt de gedachte, het verlof of een deel van het verlof in ons land door te brengen, nog krachtiger dan verle den jaar verbreid. België en Frankrijk worden niet vergeten en men hpudt dit jagr ook rekening met het bezoek van rduizenden Scandinaviërs. Ten slotte dan de ontdekking, die de A N.V.V. de automobilisten in Noord Frank rijk heeft laten doen. namelijk, dat ons land veel dichter bij hun streek ligt dan zij ooit vermoedden. Er is aanleiding te ver wachten, dat deze ontdekking tot meer be zoek van Fransen aanleiding zal geven. Dit laatste voorbeeld toont aan. dat men er zich van bewust is, dat men zich niet uitsluitend op de Verenigde Staten moet oriënteren en dat men de Europese toeris tische markt zeker niet verwaarloost. Ammerstol „Nieuwe Koers". De jongerengroep van de Partij van de Arbeid, „Nieuwe Koers", gaf Donderdag een propaganda-avond in 't Gebouw. De heer T. de Graaf sprak een in leidend woord, waarna de avond gevpld werd met schetsjes, voordracht en muziek. Het programma werd vlot afgewerkt en vond bij het goed opgekomen publiek Veel vordering. Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 10 uur ds P. A. Stapert te Moordrecht. Ned. Herv. Evangelisatie 10 uur dhr. De Groot te Nw.- Lekkerland. 6.30 uur leesdienst. Ouderkerk a. d. IJssel Burgerlijke Stand. Ondertrouwd: H. Nomen, 23 jaar en W. van Winden, 20 jaar, le Nieuwerkerk a. d. IJssel. Loop der bevolking. Ingekomen: in A 216 P. L. de Vrij en echtgen van Berg ambacht; in C 123 J. J. Koutstaal, van Nw. Lekkerland; in C lOlf T. v. d. Heuvel, van Gouderak; in C 58 J. Verbree, van Schoon hoven; in Wilhelminastraat 59 J. J. A. v. Vliet, van Katwijk; in B 34 M. Heuvelman, van Soest; in B 124 J. L. Vane, van Reeu wijk; in B 137 W. van Eijk en gezin, van Capelle a.d. IJssel; in A 15 J. de Jonge, van Rotterdam; in Dekkerstraat 8 H. van Om men en gezin, van Krimpen a.d. Lek; in A 140b L. Groeneweg, van Rotterdam; in C 146 J. H. M. van Reeuwijk en gezin, van Heemstede; in Kalverstraat 3 A. Broere en gezin, van Rotterdam. Vertrokken: van C 52 naar Duitsland C. S. Ouwerkerk; van C 191 naar Bergambacht S. Dekker; van Kw. 10 naar Rotterdam. J. H. van Dienst; van B 125 naar Krimpen a. d. IJssel F. Dekker; van B 137 naar Nieu werkerk a.d. IJssel A. de Jongen gezin; van Kw. 118 naar Berkenwoude J. de Vries en echtgen.; van A 218 naar Groot-Ammers G. den Duijf; van B 69 naar Ottoland M. A. Hoogendljk; van Oudelandseweg 4 naar Berkenwoude, A. v. d. Velden; van A 140b nafcr .Rotterdam C. P. van Oudenallen van A 276 naar Schoonhoven S. J. Elve. Bedrfffstelling. Blijkens mededeling .an het Centraal Bureau voor de Statistiek zijh in Ouderkerk a. d. IJssel 271 vestigin gen met daarin in totaal werkzaam 784 per sonen. Dit is de voorlopige uitkomst van de 1 October 1950 gehouden bedrijf stelling. Ribben gekneusd. Donderdag is de arbei der C. Slingerland, werkzaam in de Graan- maalderij van H. Evengroen en Zoon, zo danig gevallen, dat hij enige ribben kneus de en zich onder doktersbehandeling moest ^Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk: 9.30 en 6 30 uur ds A. J. Timmer; Wijkgebouw Lage- wee: 9.30 en 6.30 uur de heer A. de Redelijk heid. - Geref. Kerk: 9.30 en «.X» uur di c. A. Vreügdenhil. Zevenhuizen Allen geslenffd «P «vomlichocil Ten huize van de heer J. J. Klaasse. on derwijzer aan de openbare lagere school, alhier werd de eindles gehouden van de vervolgcursus van de arbeidersavondschool. De cursusleider, de heer Klaasse. gaf een overzicht van de cursus. Nog veel te weinig wordt dior de jongeren begrepen dot pa- rate kenfiis gevraagd wordt, *0 zei hij. Hij prees df» grote volharding en het doorzet- tingsvettnogen der cursisten. Van de vijf tien. waarmede vorig jaar begonnen is heb ben er elf de gehele cursus gevolgd. Zij behaalden het diploma. De heren C. Schelling en J W. de Groot zullen op grond van hun uitstekende pres taties voorgedragen worden voor verdere opleiding. De heer J. W. de Groona mens de cursisten een woord van dank tot de heer Klaasse voor diens prettige en goede leiding en overhandigd, een cadeau. De heer L. de Koning, voorzitter van de Bestuurdersbond richtte eveneena woorden vin dank tot de leidee «.bood namens de ."Sue.?." cSeXten bate van het N.V.V. t.b.c.-bestrijdingsfonds heeft 169 opgebracht. Schoonhoven Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 10 uur ^nïr«?BTvr-,GSen™ „Zilverjangertjei" zongen. Vele liefhebbers van de kinderzang moes ten bij de ingang van de zaal naar huis toe worden gezonden omdat de grote Nutzaal aan hun geen plaats meer bood, aldus zei de voorzitter van het Schoonhovens Gemengd Koor. waarvan de Zilverzangertjes een on derafdeling vormen. In zijn openingwoo/d tot een geslaagde uitvoering van deze zan gertjes. Dit verheugde spr.. maar hij zou zich nog meer verheugen zei hij als burge meester Aten het erc-voorzltterschap van deze vereniging wilde aanvaarden Burge meester Aten aanvaardde het ere-voorzit- terschap met dankbaarheid, waarop een luid applaus volgde. De Zilverzangertjes o.l.v. Gé van Beek. zongen daarna verschillende aardig kinder liedjes afgewisseld door zang van debu- tantjes van 3 tot 5 turven hoog. Bijzonder aardig was het liedje van de familiecompe titie, waarin vooral de jeugdige soliste zich uitstekend van haar taak kweet. Ook Jantje van Mperkerk en Liesje Schreuder. de eer ste als zanger en de tweede als begeleidende pianiste gaven blijk van hun prestaties Tijdens een korte pauze wekte dokter Barten de aanwezigen op om lid te worden van het Prinses Wilhelminafonds om een steentje bij te dragen aan de kankerbestrij ding. Na de pauze werd door aid. B van het kinderkoor de operette Goudsterretje ten tonele gevoerd. Het spel. waarin moed, trouw en rechtvaardigheid genoemd worden, werd door de aanwezigen met spanning ge volgd en zeer geapprecieerd. Het werd zeer goed gespeeld. Deuk eens even hieraan! Van 9 tot 15 April kloppen de Simavi-col- lectanten weer bij u aan de deur. Beter kan men zeggen: aan de deur van uw hart! Want Simavi doet telkenjare een beroep op het hart van ons volk. Stmavi's werk is immers identiek met naastenliefde en barmhartig heid. Jarenlang ijvert deze vereniging nu reeds, om het onmenselijk lijden van de inwoners der tropenlanden te helpen lenigen. Duizen den melaatsen, framboesia-lijders, malaria patiënten hebben aan de verstrekte medi sche hulp hun leven te danken. Dit jaar tracht Simavi in het bijzonder de onmenselijke medische nood van Suri name en Nieuw Guinea te lenigen. In deze landen moet nog alles gedaan worden op het terrein van de volksgezondheid. De giftige tropische ziekten heersen daar onbeperkt en zijn bijna onbestreden. Met grote aandrang doet Simavi een hartstochtelijk beroep op u. om de schou ders onder dit onbaatzuchtige werk van menslievendheid te zetten. Het Schoonho- vense comité nodigt de burgerij dringend uit. om zich bij de komende collecte niet on betuigd te laten en diep in de beurs te tas ten. Ontelbare mannen, vrouwen en kinde ren strekken hun handen in nood naar u uit! Autobus reed van de weg Op de buslijn SchoonhovenUtrecht heeftl zich met de bus, die om 8.40 uit Sthoonho- ven vertrekt een ongeluk voorgedaan, dat gelukkig zonder persoonlijke ongelukken is afgelopen. Enkele kilometers buiten Schoon hoven, waar de berm van de Lopikerweg ten gevolge van de vele regens zeer zacht is. moest de chauffeör van de bus voor een motorrijder uitwijken en is toen bij deze manoeuvre, waarschijnlijk verblind door het liqjit, te ver van het verharde gedeelte van de weg geraakt en in de- berm weggezakt. De bus hing half in het water. De vier pas sagiers konden het voertuig rustig door een der ramen verlaten en kwamen met de schrik Vrij. Een kraanwagen heeft de bus op de begane weg getrokken. De bus had hoe genaamd geen materiële schade» Ryksvakschool exposeerde. Voor het eerst heeft de directeur van de Rijksvakschool het werk van de leerlingen, die deze school in hun vriie avonduren be zoeken, voor de ouders en belangstellenden tentoongesteld. Het werk van de ruim 30 leerlingen getuigde van grote ijver en nauw keurigheid. Het tekenwerk, zowel bouw kundig als in ontwerpen, uitslagen van doosjes etc. zag er keurig uit. Zeer de aan dacht trokken de werkstukken op het ge bied der edelmetaalkunst. Zaag-, giet-, drijf- en graveerwerk alsmede uit de hand gemaakte serviezen, gaven blijk van liefde voor het zilversmidsvak. Burgemeester en mevrouw Aten en vele werkgevers kwamen het werk bezichtigen en lieten zich door de leraren inlichten over de prestaties van de jonge werknemers. Burgerlijke Stand. Geboren: Elisabeth Geertruida Maria, d. van A. van Vliet en A. J. Deckers. By de vraag, welke invloed luohtvraehtvervoer op de verpakking kan hebben, dient men in de eerste plaats in het oog te houden, dat de verzendverpakklng voor de lucht- vaart'maatschappyen van veel groter belang is dan de detailverpakking, welke laatste slechts by enkele artikelen een vraagstuk vormt. In de tweede plaats wordt de wyee van verpakking van goederen die door de lucht zullen worden vervoerd daardoor be ïnvloed. dat by luchtvervoer weinig overslag nodig is. En door de betrekkeiyk geringe overslag èn door de „individuele" behandeling van de vracht, kan by luchtvervoer byna steeds met lichtere verpakking worden volstaan. DU laatste is in- de eerste plaats een voordeel voor dc verlader, zeker in een tyd van stygende pryzen voor verpakkings materiaal. In de tweede plaats echter ook voor de luchtvaartmaatschappyen. aangezien iedere kilogram meer de lucht in een gevecht met d* zwaartekracht betekent. Hel ver- myden van dood gewicht is wel een van de eerste eisen In de luchtvaart. Een luchtvaartmaatschappij accepteert een vracht alleen, als de veiligheid geen gevaar loopt en als ze niet in staat is. het vliegtuig op enigerlei wijze aan te tasten. Door de IATA zijn enige regels voor zogenaamde ..restricted articles" uitgewerkt, waaraan door de luchtvaartmaatschappijen natuurlijk nog verdere voorschriften kunnen worden toegevoegd. In Nederland bestaat een spe ciale commissie die zich bezighoudt met het uitwerken van richtlijnen voor het vervoer van bijzondere ladingen en met de contróle daarop. Tot deze bijzondere ladingep be horen radio-actieve stoffen, oxyderende stof fen. giftige stoffen. Nu is het zeer vaak mogelijk, dat derge lijke stoffen door een speciale wijze van verpakking toch vervoerd kunnen worden. Daarbij is natuurlijk ook de hoeveelheid van belang. Zo vervoert de KLM corrosieve stoffen zo verpakt, dat zij volkomen zijn af gesloten. In speciale hoeveelheden bijvoor beeld ig het mogelijk, ze in aardewerk te vervoeren. Breekbare goederen worden uiteraard al tijd in schokwerende verpakking vervoerd. Een vraagstuk, waar men nu reeds mee te maken heeft, doch dat in 'de toekomst nog van groter belang zal zijn, is dat van het vervoer van vloeibare stoffen bij het vliegen op grote hoogte. Men rekent er mee, dat men in de toekomst op zulke hoogten zal vliegen, dat het drukverschil een halve atmosfeer zal bedragen. Op het ogenblik lost men'hü de KLM dit prohjeem zo op, (Van onze luchtvaartredacteur) Nieuw is de „Speedpak" niet. Zoals veel in de burgerluchtvaart, is ook dit middel om het volume voor te vervoeren vracht te vergroten, reeds in de oorlog in Amerika ontwikkeld. Bij de Lockheed- fabrieken heeft men de „Speedpak" ont worpen en zo vervaardigd, dat men er in de burgerluchtvaart gebruik van kon maken Zoals men op de foto ziet, lijkt de „Speedpak" nog het meest op een kleine boot. Dit hulpmiddel wordt onder aan de buik van de romp van een toestel geplaatst en met kabels aan het vliegtuig bevestigd. De rand van de „Speedpak" geheel aan de vorm van de romp aangepast, bestaat uit zacht rubber, zodat deze extra-laadruimte Zich als het ware aan de romp vastzuigt. Daardoor is het ook onmogelijk, dat vocht naar binnen dringt. De hoeveelheid „payload", betalende lading, die een vliegtuig kan meenemen wordt begrensd, enerzijds door het aantal kilogram en anderzijds door het volume van de lading. Heeft men dus in een toestel een vrij volumineuze vracht te vervoeren, dan is het mogelijk, dat men kilogram ouerhoudt, dat wil zeggen, dat men meer zou kunnen meenemen, indien men op de een of andere manier het volume van het toestel zou kunnen vergroten. In deze ge vallen nu kan men de „Speedpak" gebruiken. Natuurlijk is het gebruik van de „Speed pak" aan zekere voorwaarden gebonden. In de eerst® plaats heeft de Lockheed het ontworpen vnor gebruik aan zijn vliegtuigen, dat wil zeggen aan de Constellation. De Conny is het toestel voor de lange afstand Op lange routes echter, men denke aan het transatlantische verkeer, moet een grote hoeveelheid benzine worden meegenomen, ook al. omdat op die afstanden een be hoorlijke reserve-voorraad noodzakelijk is. De „Speedpak'* vergroot de luchtweerStand „Speedpak" gereed om onder de romp van een vliegtuig te worden bevestigd. een weinig, waardoor het verbruik van brandstof natuurlijk enigszins stijgt. Hier uit blijkt, dat de „Speedpak" alleen op betrekkeiyk korte afstanden, bevlogen door Constellations, goed bruikbaar is. In het algemeen dan voor lichte goederen en lange stukken. Constructie De „Speedpak" is van aluminium; voorzien van kleine wielen, zodat het toestel, nadat de „Speedpak" van de romp verwyderd is, dadeiyk weer kan vertrekken, aangezien de „Speedpak" op de grond kan worden verplaatst: de lengte is circa 10 m.. de breedte circa 2.20 m., de diepte circa 90 c.m., het draagvermogen circa 900 k.g. De ruimte is door schotten in vakken verdeeld. Kleine luchtgaatjes zorgen er voor, dat de luchtdruk in deze extra-vrachtruimtc steeds geiyk is aan de druk van de lucht van buiten. Zou dit niet het geval zyn, dan zou op grote hoogte spanning tussen de druk binnen en buiten ont staan, en de lueht zou een uitweg kun nen zoeken door de naden tussen de romp van het toestel en de „Speedpak". De Lockheed construeert thans toestellen met een hoger „payload". Dat wil dus zeggen, dat per toestel ook meer gewicht kan worden meegenomen en daaruit spruit voort, dat het wellicht mogelijk zal zyn, de „Speedpak" bij deze vliegtuigen ook op langere routes te gebruiken. De KLM. gebruikt „speedpaks" al sedert 1947 en zij heeft daarvan vooral In het Nabije en Verre Oosten, in West- Indië en incidenteel ook in Europa veel gemak gehad. Natuuriyk houdt de K.L.M. deze „speedpaks" gereed op die lucht havens. waar „surplus-vracht" voor het vervoer per Constellation over betrekkelijk korte routes kan worden verwacht. dat men flessen bijvoorbeeld slechts voor negen tiende vult. Of in de toekomst nog andere oplossingen zullen worpen gevonden, is thans natuurlijk nog niet te zeggen- Er worden In sommige gevallen al goede resultaten bereikt met nieuwe materialen. Zo heeft de KLM bijvoorbeeld darmen, die in ruwe staat nat zijn en een sterke, on aangename geur verspreiden, in jutezakken verpakt met daaromheen pliofilm, welke laatste stof ondoordringbaar is èn voor het vocht èn voor de geur. Dieren Bij het vervoer van levende dieren heeft de practijk, en die is bij do KLM langza merhand groot geworden, de weg naar de juiste „verpakkingen" gewezen. Voor le vende vissen heeft men thans speciale ge galvaniseerde bussen en geëmailleerde con tainers. waarin de vissen steeds de nodige zuurstof hebben. Het vervoer van eendagskuikens biedt weer een ander probleem. Deze diertjes ge ven namelijk zoveel warmte af. dat bil hen in de eerste plaats voor een goede luchtver versing moet worden gezorgd. Tegelijker tijd moet bij kuikens, zoals trouwens bij alle levende dieren, tegen tocht worden gewaakt en het „verblijf" van de diertjes moet zo zijn ingericht, dat zij bij bewegingen van het toestel niet op een kluitje in een hoekje worden gedrongen. Aan al deze eisen wordt voldaan door de ronde, speciaal ontworpen kartonnen dozen, waarin de KLM deze kui kens vervoert. Deze dozen wordén in het vliegtuig op rekken gezet. Aangezien er onder de dozen nokken zijn, komen zij nooit geheel op elkaar te staan en is er steeds luchttoevoer ook tussen de dozen mogelijk Leverde het vervoer van eendagskuikem vraagstukken op met betrekking tot de tem peratuur. het vervoer van paarden steldi problemen door het temperament. Een paard is een nerveus en vaak argwanend dier «n als daar dan hoogwaardige race-paarden, waarbij er zijn van 350.000. door de lucht moeten worden vervoerd, dan wordt wel het nodige vernuft en de nodige vinding rijkheid vereist, voordat men de ideale op lossing heeft gevonden. De box. die by de KLM wordt gebruikt, is geniaal van een voud. De loopbrug is met enkele handgrepen in een box te herscheppen, die het dier vol doende ruimte biedt en toch sprongen on- mogeiyk maakt cn trappen opvangt. Een oplossing, die paard, bezitter, begeleider en ook de luchtvaartmaatschappy kan bevre digen. ook al. omdat op deze wyze dood ge wicht wordt vermeden. Buiten verantwoordelUkheid van de Redactie Het is ongetwijfeld een voor Gouda zeer belangrijk besluit wat a.s. Maandagavond in de gemeenteraad zal vallen voor de toe komst van onze stad. Het initiatief tot dit voorstel is toe te juichen. Alles wat het verkeer ten goede komt. zal door de meeste inwoners worden geapprecieerd. Naar de mening van velen zou de situatie op de Turfmarkt nu gelijk moeten worden opgelost en dit is een logisch idee. Immers als de Naaierstraat zijn nieuwe aspect zal hebben komt het verkeer Richting Turfmarkt daar plotseling in een impasse, gezien smalle Blauwstraat. Een mooie oplossing zou zijn de thans vaste ophaalbrug te doen ver dwijnen en daarop aansluitend het water der Blauwstraat te overkluizen en voor het grootste gedeelte als parkeerterrein te ge bruiken. Hieraan is grote behoefte. Dit ls voor de zaken in de omgeving van groot belang. Nu het water der Blauwstraat is uitgediept kan het te water raken aldaar ernstige ge volgen hebben. Overkluizing ls dus mede uit een oogpunt van veiligheid aan te be velen. Een geboren Gouwenaar. (Van een medewerker) Na het belangrijke bericht, dat de Air France is overgegaan tot het plaatsen van een order voor zes sehroeffurbine-ver- keersvliegtuigen van het type Vickers Vis count. komen uit Frankrijk thans berichten over experimenten op het gebied van ver keersvliegtuigen met zuivere straalaandrij ving. De genationaliseerde fabriek S.N.C.A. da Sud-Est heeft een ontwerp aange kondigd voor een straal-verkeersvlleg- tutg met vier Atar 191-B motoren, die aan weerszyden van de romp twee aan twee boven elkaar geplaatst zfln. De romp is een lange cylinder met een puntige neus, ongeveer als by de Cana dese Jetliner, terwyi de staart, die met een lange vin op de romp uitloopt, sterk doet denken aan de Vlekers Vis- eount. De vlevgel heeft een reehte ach- •B stompe ttppsQ en het stabUs is hooggeplaatst om het vry te houden van de hete uitlaatgassen. Verder wordt rr nog niets over dit ontwerp losgelaten; zelfs geen type-aanduiding. Van <^e serie SO-30 vliegtuigen, die mo menteel aan de Air France wordt geleverd, is er een bij wijze van experiment uitge rust met twee in Frankrijk vervaardigde Rolls Royce Nene straalmotoren. Ook van de serie SE-2010 Armagnacs voor de Air France krijgt er een een speciale uitrus ting; de laatste van de serie wordt nl. uit gerust met vier Amerikaanse Allison T-40 schApfturbines en krijgt bovendien een langere romp; deze uitvoering wordt aan geduid als SE-2040. Reeds eerder werd een Frans ontwerp aangekondigd, dat veel leek op de Comet van De HaviHand: van dit toestel, de SO- 5100 Champagne, heeft men sindsdien ech ter niets meer gehoord. Waterpolo. kring gouda. Dinsdag worden in het Spaardersbad voor de wintercompetitie van de Kring Gouda ge speeld: DONK-GZC 3 (dames); GZC-Bos- koop (adspiranten) en DONK 2—SZ cn PC- eombinatie (heren). NederlandIndonesië Bantam Rott-Java 6 te Southampton Indrapoera J-ava-Rott p 7 Kaap Bon Madoera Java-Amst 7 te Marseille Manoeran Java-Amst p 6 Gibraltar Phrontls Atmat-Djakarta p 6 K. de Gata Radja Amst-DJakairta p 6 Kaap la Hague Rotti 7 v Makassar te Sorong SI ha Jak Djakarta-Rotterdam 7 te Aden Tallsse 7 v Soerabaya te Makassar Tawall Amst-DJakrta p 7 Kreta Telresias 6 op 930 mijl NW v Mindkol Tomori 7 v Donggala te Makassar Weltevreden Amst-Java 7 te Penanj? Blltar Java-Rott 6 v Port Soedan Bali 6 v Singapore te Beliawan Castelbianco Java-Amst p 6 Socotra Dorsetshire S op 250 mijl JfW v MilnMtoi Tarakan e v Amsterdam n Djakarta Roma 8 om 22 u te H. v. Holland verwacht ontscheping 9 om u. vm te Rotterdam Celebes 6 op 420 mijl W v Mtalkod Mapla 6 op 490 mux O v Dontdra Head Tosarl 6 op 330 mijl NW van Miutkot Roeblah 5 v Soerabaya te Semairamg WATERSTANDEN 7 APRIL Mannheim 3.59 —0.10. Trier 2.M —0.20- Keu len 3.50 04,7: Riuhrotrt 5.04 —0.15: Lobtth 12.71 -0.06: Nijmegen 9.9i -0.07; Arhem 9.07 -O.W; Eerde 5 04 —0.08Deventer 3.95 0.10- Borg haren 42 14 0.28: Namen 2.04 —0.18-Bel feu 13.28 —0.15; Venlo 12.70 —0.14; Grave f»4 0.09, Vreeswijk 1.43 -0.07: Ltth 2.34 -0.11. Bloemen cn planten Bloemen worden, de koppen met vloei papier omwikkeld zo in lange eartönnen dozen verpakt, dat die dozen precies vol zitten. Voor de schijnbaar tegenstrijdige eisen, dat een bloem moet kunnen uit wasemen, maar dat ze des te langer vers blijft, hoe minder ze uitwasemt, heeft men er dit op gevonden, dat men bij lang ver- r droog ijs gebruikt. Droog ijs smelt niet, doch verdampt. De koelte vertraagt de uitwaseming van de bloemen en het gas. door verdamping van het ijs ontstaan is volkomen ongevaarlijk. Bij de meeste plan ten is het voldoende, dat men wat aarde om de wortels laat zitten. Men heeft bij dit vervoer door de lucht van bloemen wel spectaculaire resultaten behaald. Een aardi" voorbeeld is de zen ding bloemen, die eerst van Nederland naar Djakarta word vervoerd, daar 3 dagen op een tentbonstelling stond en ten slotte wer den de bloemen nog aan een ziekenhuis geschonken. En alleen door luchtvervoer is het mogelijk, dat In Mei aanstaande een tulpenralley Djakarta-Bandoeng zal wor den gehouden. Lage temperatuur Speciale maatregelen zijn natuurlijk nodig bij het vervoer van goederen, die op een bepaalde temperatuur moeten worden ge houden. zoals bloedplasma. biergist, sera etc. Bij kleine hoeveelheden worden de con tainers in een kist met geïsoleerde buiten wand geplaatst en wordt tussen container en kist natuurys gedaan. Natuurijs heeft geen vriezende werking en de container is omgeven door een luchtlaag van om en nabij de nul graden. Bfj grote zendingen, van sera bijvoorbeeld, wordt een frigidaire gebruikt, een box van circa 8 meter lang. 1.40 k 1.50 breed en U7 meter hoog. Een koelings-aggregaat blaast de koele lucht door de container heen. Een nadeel by deze wijze van vervoer is echter, dat het aggregaat per vliegtuig teruggezon den moet worden. Bij fruit, vooral bij zacht fruit als aard beien. kersen, perziken, hebben verladers en ontvangers hetrélfde voordeel als bij bloe men, namelijk, dat het artikel in smakelijke verpakking bij fruit bijvoorbeeld in dozen met cellophaan-venstertjes via de K.L.M zo van de zender naar de winkel kan wor den verzonden. Verleden jaar werd 10.000.000 kg vracht door de K.L.M. vervoerd en tot op dit ogen blik is dit jaar weer meer vervoerd dan ln dezelfde periode van het vorige jaar. Aan deze verhoging van hoeveelheid gaat een uitbreiding van de aard van de goederen gepaard. Daaruit spruit logischerwijze voort dat het verpakkingsvraagstuk bij luchtver voer zich nog in volle ontwikkeling bevindt en dat het ten enenmale onmogelijk is. een afgerond overzicht van alle op dit gebied reeds bereikte resultaten te geven. Zeker is. dat de stijging van vrachtvervoer door de lucht de belangstelling voor het verpak kingsvraagstuk bij dat vervoer zowel bij verladers als by de verpakkingsindustrie heeft doen toenemen. Resultaten van T.W.A. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Trans World Airlines behaalde over 1950 een netto winst van $6.495.000. In 1949 werd $3 729.000 verdiend; in 1948 werd een verlies van 1.278.000 geleden. De totale inkomsten bedroegen $117.073.000, d.w.z. $11.428.000 meer dan ln 1949. De inkomsten uit het pas sagiersvervoer stegen met 10.133.000. die uit het vrachtvervoer met 828.000. De inkom sten stegen met 10,8*/», de onkosten stegen met 6,VI* vergeleken met 1949. In 1950 wer den 20 nieuwe Constellations aan de vloot toegevoegd. In Juli van dit jaar zullen nog 5 Constellations worden geleverd. In het be gin van het volgende jaar zullen tien 1049 Super Constellations worden afgeleverd. De T.W.A. verving DC-3 toestellen en Boeing Stratoliners voor korte routes door twaalf twee-motorlge Martins en de bestel ling op nieuwe Martin 404-toestellen werd tot 40 stuks verhoogd. Dertig zullen ln 1951 worden afgeleverd, tien ln 1952. A De Nederlandse Vereniging voor Lucht vaarttechniek zal op 25 April a.s. haar 10- jarlg bestaan vieren met een bijeenkomst ln „Bellevue" te Amsterdam. Prof. dr ir W. T. Koiter zal een voordracht houden over het onderwerp: „Moeilijkheden en moge lijkheden van de Nederlandse vliegtuig industrie". iDEND CULTllURÉANK KOLONIALE BANK) j Ir Cufttuur-, Handel- en, I. deelt mede. dat een b« n een,, voorstel nn aants dividend ul( teiAe^en. 1 t genomen, nfxli In a GEEN Ds (VROEGf De directie' dustrlebanK N' tot Jiet doen houders om door het besti! door I vert—ld nit het EngcL. 1 Hazel installeerde zich aan de andere kant van de tafel. Nadat ze even haar haar in orde gebracht en haar neusje bij- gepoederd had, verdiepte zij zich ln het haar opgedragen werk. De bus van Tolesford naar Melchester, die in de zomer om het tïur en ln de win ter om de twee uur llép, was werkelijk een voorbeeld van een gemoedelijke en democratische instelling. Het merendeel van degenen, die er gebruik van maakten, kende elkaar, zo niet zeer Intiem, dan toch van gezicht, en aangezien de passa giers twee aan twee op banken zaten, was het algemeen geaccepteerd goed ge bruik om met Je buurman een gesprek aan te knopen. Mensen, die hiervoor niet voelden, werden als hooghartig beschouwd. Op deze speciale middag kwam Samuel Pullen, een kleine blonde groenteboer, op het laatste moment voor vertrek, hijgend en puffend, naast Maurice Wentworth te recht. De zaak van Pullen als men het ietwat wankele groentestalletje met een dergelijke naam mocht betitelen lag aan Beach Road, bijna recht tegenover de „Waterlelie". Bovendien behoorde Pullen tot de regelmatige bezoekers van de ge lagkamer van „Het Anker" en was hij captain van het aldaar beoefende werp spel. Ik ben op het nippertje, merkte hij op, toen de bus onmiddellijk nadat hij binnen was, de acht kilometer lange reis begon. Ik was bezig een kist sinaasappels uit te pakken en lette niet op de tijd. Hij haalde een bonte zakdoek te voorschijn en begon zijn voorhoofd af te vegen U gaat zeker naar de bloemententoonstelling, zo als de meesten hier? Om je de waarheid te zeggen, had ik helemaal vergeten, dat die er was. Ik ben voor Iets anders onderweg. Maurice stak een sigaret aan en bood zijn buurman er ook een aan. Ik moet inlichtingen zien te krijgen over een van de boten bij ons in de haven Welke boot is het als het niet te onbescheiden is, dat te vragen? Een kleine groene motorboot heb ik op het oog, die de naam „Eekhoorn" draagt. Nobby Clark vertelde mij, dat die waarschijnlijk te koop is. Dat zou wel kunnen. Pullen knikte. Die boot was eigendom van meneer Bar ton van de „Herald". De aardigste man, die u zich kunt denken. Kende je hem persoonlijk? Maar natuurlijk! Hij kwam bijna ieder weekend in Tolesford en dan liep hij altijd even bij mij aan om te vragen, of ik champignons had. Daar was hij dol op! Ik deel zijn smaak wat dat betreft, Ik vind ze ook heerlijk. Maurice zweeg even. Ik moet zijn dochter spreken, ver volgde hij. Ik heb begrepen, dat zij de tegenwoordige eigenaresse is van de boot. Dat klopt. Zij of haar moeder. O, bestaat er ook een mevrouw Barton? Wat is dat voor iemand? Ze is een bijzonder aardige vrouw, al ken ik haar niet goed. aangezien ze niet vaak meekomt naar Tolesford. Ze schijnt iets aan haar hart te hebben Het lijkt me het beste, dat ik maar eens met die dochter ga praten. Nobby vertelde me, dat ik haar kan treffen op het kantoor van de „Herald Is dat niet ergens in Highstreet? Ja. ongeveer halverwege, naast het postkantoor. Pullen hield even op om zijn beurs voor de dag te halen en te betalen voor zijn transport. Een aardig bootje, die „Eekhoorn", vervolgde hij dan. Ik wed. dat u wel tot zaken met haar komt. Als u dat bootje werkelijk voor een behoorlijke prijs op de kop tikt, meneer Wentworth, dan mag u zich gelukkig prijzen. Het was precies halfvier, toen de bus halt hield op het grote plein met hobbe lige keien, dat Melchesters marktplein vormde. Via een smal straatje kwam men vandaar in Highstreet. Al gauw kreeg Maurice het dnel van zijn tocht in het oog. Waarschijnlijk tengevolge van de attracties van de bloemententoonstelling, waren er in de winkelstraat minder men sen dan anders. Maurice liep het kantoor van de „He rald" binnen, waar achter een lange balie enige meisjes ijverig zaten te tikken. Eén van de meisjes stond op en kwam op hem toe. Zoudt u me kunnen zeggen, of juf frouw Barton aanwezig is? vroeg hij. Ik zou haar graag even spreken. Ze is inderdaad aanwezig, maar ze ls erg bezet vanmiddag. Het meisje keek hem taxerend aan. Gaat het over een per soonlijke aangelegenheid of heeft het iets met de krant te maken? Maurice haalde zijn portefeuille te voor schijn, waaruit hij een visitekaartje nam. Hierop schreef hij de woorden: „Nobby Clark ried mij aan u te bezoeken in ver band met de „Eekhoorn". Misschien wilt u haar dit kaartje overhandigen, vroeg hij. Als het haar op dit moment niet schikt, me te ontvangen, zegt u haar dan. dat ik terug kan komen op een ander uur. Het meisje nam het kaartje aan en ver dween zonder verder iets te zeggen. Er gingen enige minuten voorbij, waarna het meisje terugkwam met een veel toeschie telijker uitdrukking op haar gezicht. Juffrouw Barton zal u graag ontvan gen, deelde ze mede. Als u de gang door loopt en rechts een trapje opgaat, dan vindt u haar in de redactiekamer Maurice mompelde enkele woorden van dank en volgde de aanwijzingen op. De reactie op zijn visitiekaartje was zeer gunstig te noemen, en toen hij de enkele treden opliep, die leidden naar de deur van de redactiekamer, welke uitnodigend open stond, kreeg hij een vaag voorgevoel, dat dit bezoek heel plezierig zou verlopen. En dit voorgevoel werd onmiddellijk be vestigd door de eerste aanblik van Hazel Barton. Toen hij het vertrek binnenkwam, stond zé op van een grote tafel, waaraan ze had zitten werken, en terwijl ze een weerbarstige lok roodblond haar van haar voorhoofd streek, liep ze hem met een stralende glimlach tegemoet Hij had de indruk, dat hij nog nooit in zijn leven een aantrekkelijker meisje gezien had Ik vind het prettig u te leren kennen, zei ze vriendelijk, nadat hij zich had voor gesteld, en ze reikte hem een hand, waar op enige inktvlekken waren. Maurice vond het een bijzonder aange name gewaarwording haar hand in de zijne te drukken. Ik hoop, dat u al deze rommel niet erg vindt, vervolgde ze, maar weet u. we zitten midden in de opmaak van ons blad en dat brengt altijd nog al wat soesah mee. Mag ik u ook even voorstellen aan onze redacteur. Sherry, dat is meneer Went worth, de bekende schrijver. De heer met het witte haar, die aan de andere kant van de tafel zat, knikte vrien delijk: Het is me aangenaam met u kennie te maken, zei hij vormelijk. De omschrijving, die u van mij geeft, is lichtelijk overdreven, merkte Maurice met een glimlach op. U hebt waarschijn lijk de advertenties van mijn uitgever ge. lezen. (wordt vervolgd). IN de hoogste klasse van een middelbare school werd de leerlingen, die op het punt stonden de maatschappij binnen te treden, gevraagd een opstel te maken over de verwachtingen, die zij van de toekomst hadden Uit elk opstel sprak een groot idealisme en een grote levensmoed. Alle leerlingen hadden grootse plannen, die zij ten uitvoer wilden brengen en allen zagen een schitterende carrière voor zich. Zij stippelden in enkele regels de weg uit. waarlangs zij dachten te kunnen lopen; zij wisten nauwkeurig te vertellen, hoé zij hun doel zouden bereiken en hoeveel tijd rij daarvoor nodig meenden te hebben. Jammer is. dat deze enthousiaste, spontane en eerlijke jeugd niet op haar verdere levensweg was te volgen Maar één ding is met zekerheid te zeggen: het zal haar anders zijn gegaan, dan zij had gedacht. Het gaat immers in een mensenleven altijd anders dan hij dénkt. De levensweg wordt altijd doorkruist door een andere weg, die wij beslist niet wensen te volgen en die we toch moeten inslaan. Laten we maar eens een blik achter ons werpen en zien wat er van onze verwachtingen is terecht gekomen. We moeten dan erkennen, dat er dikwijls een ander was, die onze weg bfepaalde, die „neen" zei als wij „ja" wil den zeggen, die onze weg omboog en tegen wiens wil wij ons nooit hebben kunnen verzetten. Sommigen hebben dit genoemd, het tragische van hun leven en de tragiek zat voor hen hierin, dat zij niet de baas bleken te zijn over hun eigen wil. DE tragiek van het leven. Het harde le ven. zoals men meent. Het harde leven dat niemand spaart! Jezus zeide het tot Petrus. „Toen jij jonger waart gordde gij uzelven en wandelde alwaar gij wilde, maar wanneer gij zult oud geworden zijn, zult gij uw handen uitstrekken en een ander zal u gorden en brengen waai: gij niet wilt." Een woord, dat voor ons allen geldt. Een ontzettend woord, voor ons, mensen. Wij willen niet geleid worden, wij wensen onszelf te leiden. Wij dulden niet, dat onze weg doorkruist wordt. Maar het gebeurt. Door een ander. Door God. Er is dat ontroerende vers: God heeft mijn leven anders geweven dan ik had gedacht. Ji. anders geweven dan wij denken. Doorkruiste wegen. Maar de troost is, dat God het doet. Dat HU ons zegt welke weg wU hebben te volgen en dat Hij ons wel eens brengt waar wU niet willen. Onze troost. God doet het, de Heer over leven en dood, ook over ons leven. Dit te weten zal ons elk verzet doen staken en ons de kracht kunnen geven om. hoe het ook loopt, in volle overgave te zeggen: „Heer, ga Uw gang maar met mU. want alleen met U kan het uiteindelijk goed worden." H. J. W. I Uien naar de mesthoop of de sloot in In het Noordwesten van Friesland liggen tienduizenden kilo's uien in sloten en vaar- ter te rotten en de gardeniers vullen deze enorme hoeveelheden nog steeds aan Ze brengen de uien niet op de veiling, omdat de opbrengst te geWng is (ongeveer 3 a 4 cent per kilo) waarvan zelfs het sorteerloon r.;e' kan worden betaald. Op sommige plaat sen. bijvoorbeeld te Berlikum. worden de uien bij karren vol de sloten in gereden Anderén gooien de uien op het land om als mest te dienen. In het vorige seizoen brach ten de uien ongeveer 50 cent per kilo op De eerste luitenant Wim Dussei schrijft uit Korea: Onze mannen liggen ver achter de voorste iyn die zich momenteel steeds verder Noordeiyk verplaatst maar zy zyn toch nog aetlef genoeg. Zy bewaken bruggen en stations, patrouilleren en houden kampongs in de gaten, waar infiltranten maat al te graag een schuilplaats zoeken; Cheehon li hun basis. Cheehon. een voor Korea vry be- hooriyke stad. die als elke andere plaats zwaar te lyden heeft gehad van deze oorlog. Het lz erg droog op het ogenblik en het waalt er flink hard b||. Het gevolg la duz: stof. Onze wagens zitten er onder en de chauffeurs hebben veel weg van de be kende meelpakhufsknechten In het goede vaderland. Stof in de oren. stof In de oren. stof In, de kleren, in het haar. Stof in het eten. )h de koffie of de thee. In de hulzjea. De salarisverhoging met honderd gulden per maand kwam als een vplkomen verras sing Daarom was de vreugde des te groter, toen het bericht op appèl werd voorgelezen. En een diepe stilte volgde er, toen het klonk: „Dit hebt ge voor een groot gedeelte te danken aan het voortdurend streven van wUlen overste Den Ouden". De mening ls er echter niet door veran derd: „Na een Jaar naar huis". Enkele dagen vóór het bekend worden van de verhoging heeft elke militair een formulier in drievoud kunnen invullen waarop hij te kennen gaf, zijn contract niet te willen verlengen. Slechts een twintigtal heeft van deze ge legenheid géén gebruik gemaakt, waardoor zij dus wel langer dan een Jaar aangehouden zouden kunnen worden. Na de bekend making. dat de salariëring herzien is, is er echter niemand geweest, die van gedachten vergnderd is. Hét is nu een beetje zoals in Indonesië destijds kleine postjes, waar weinig mensen hun eigen wereldje leven. Nu hebben de mannen in deze weken eens tijd om een beetje tot zichzelf te komen. Je gaat hier wel eens vergelijkingen met Indië maken. We zouden morgen desnoods voor zes jaar daarheen terug willen. Wat een verschil met hier! Wat een liefde hadden we daar voor dat land. Het is hier alles zo anders. Hier hebv je geen moment van de dag dat je zegt: „Dit is mooi. dit is prettig. Dit zal me altijd bijblijven als iets onver getelijks". Hoe moet dat straks thuis De rotsen zijn wit of grauw Het land ls koud, heet, droog of nat, alles met het AdviescoinniiftHie wederopbouw van Groningen Prof. ir M. J Grampé Molière heeft aan Burgem. en Weth. van Groningen medege deeld, dat hij zijn functie van algemeen adviseur voor de wederopbouw van de stad Groningen wil neerleggen. Daar de adviseurstaak nog niet geheel is beëindigd, zouden B. en W die taak thans willen zien opgedragen aan de Supervisie Commissie voor de wederopbouw, bestaande uit de heren ir A J. van der Steur te Amster dam. ir W van Tijen te Rotterdam en H. W van Boven, directeur van de dienst der Stadsuitbreiding en Volkshuisvesting dezer gemeente, welke commissie zich inmiddels reeds bereid heeft verklaard een even tuele opdracht te aanvaarden. Als honorarium wordt voorgesteld een bedrag van 10.000 aan te houden. woordje „te" er voor Iemand zei deze week tegen me: Er zijn maar drie woorden met „te" die goed zijn: „Tehuis, tevreden en telor (el)"Korea ls veVnield en er is geen oude schoonheid. Men kan er niets ko pen en niets bekUken Ik heb een soldaat gesproken die zei: „Wil je wel geloven, dat wij niet'weten wat „geld" is en wat „kopen" betekent? Je kunt hier Immers niets kopen? Er ls toch Immers niets? Een ander zei: „Ik vraag me wel eens Bf hoe dat straks moet 'gaan als we thuiskomen. Toen we uit Indië terugkwamen vonden ze, dat we veranderd waren op zijn zachtst uitgedrukt. Hoe gaat dat dan straks? Nog een paar weken en we hebben een half Jaar lang op de grond gesnurkt, ons eens per twee dagen gewassen en al die tijd niet meer op e^p stoel gezeten. We geven soms „shows", ln navolging van de Amerikaanse echte shows die voor lopig alleen ver ln het Zuiden van Korea, in Pusan en Taegu worden gegeven. Ik heb een „cowboy met zijn jonge echtgenote" ge zien, voorgesteld door twee Limburgse ser geanten. „Zij" was een dikke jongen uit Sittard met een zacht meisjesgezicht (zelfs dlè hebben we) en „hij" was gekleed in een lange onderbroek, compleet met „koppel op de heup" en cowboyhoed. Waar ,,de"vrouw" de vitrages en lappen vandaan heeft ge haald, waarmee „ze" zich tot echtgenote had omgetoverd, is een raadsel. Maar ze gaf gracieuze dansen en bewoog zich tussen de soldaten-toeschouwers onder groot gejoel en gefluit. "u moet die opschriften 'eens zien op de vaal-witte muren van de wankele huisjes: „Bier heden uitverkocht", „Alleen rum van daag". „Heden geen ijs". „Bami 1.50". En I een veel bekeken opschrift ^Reisbureau Lindemap. Boek Ujdig voor Nederland, al leen enkele reis. Vertrek beslist half Augus tus". „Zeg teken aten. ..d|ai - en Nederland", vragen my de sol daten. „d|at we na een Jaar terug willpn. Zeg. dat dit onse Hoop Is. dat. wat ons doet leven. Laiat dit geen Indië worden. Ljtain er geen beriehten komen: „De regering^net zich tot haar spyt genoodzaakt, de repa triëring uit te stellen", wy doen ons jpeft. zolang we moeten en zolang we kuipnen. Wy weten, dat we een goede naam helmen. Wy weten nu' een beetje, wat commuptsme lz en als dit hier, deze rot-oorlog. de wéreld voor een derde wereld-oorlog kan behoeden, dan hebben wy het er best voor llbver gehad". i TVTET het voorjaar, in zyn geheel overzien, maar het aanbreien van een eerste feestelyke lentedag is het onderwerp van onderstaand gedicht van Jac Schreurs. Het ls nog vroeg in de morgen, de wereld is wyd. wit en stil. de nevel hangt nog over de landen. Maar er is iets milds in de lucht, het is of de wind reeds de geur van bloemen aanvóert en er iets schoons te gebeuren staat Het is niet veel wat er gebeurd, maar genoeg om het hart van de dichter te ver rukken. Een grote vogel komt aangedreven uit de mist. hU wordt gevolgd door een tweede, een klok begint te luiden en de mist wordt dunner. En dan. plotseling is de zon er. een stralend blauwe hemel welft zich over een aarde, die als JjU toverslag gloed en kleur gekregen heeft en bU deze Qnverwachte feestelijk heid past het teken van het feest: de vlag die uitgestoken wordt. Uit: „VOORJAAR". Hoor even! ik vertel je wat: Ik heb vandaag de vlag maar uitgestoken Omdat de lucht iets zeer bijzonders had. Omdat de minden zo naar .bloemen roken. Men zei: „Daar is iets schoons op til!" En keek of men de Koninpin verwachtte. De wereld was zo wijd. zo wit, zo stil. Ik keek eens hier, ik keek eens daar, en lacht*. Toen dreef een grote vogel aan. En bleef wat spelen op zijn zilvren zeilen. Die had twee stelte' om in een poel te staan En nog een stok om slootjes mee te peilen. Daar pinp nog eens iets mits voorbij Heel in de verte hing een klok te klingen, De witte mist hinp op de proene mei En daarin stond een druipend paard te blinken. De wereld kreeg eensklaps een kleurt De grote hemel was opeens ontloken De rijpe zon verguldde een oude deur En toen heb ik de vlap maar uitpestoken. JAC. SCHREURS (geb. OVER HET jALQflMEEN hcïïdi ren niet 'van "praatjes ot% ren niet Ze hebben elke wel iets anders regent", „nog w< peestipheden. w vaak hun grote ki en de Ho- het méér. if blijkbaar! gewoonlijk zeggen djan .dat ..het frisjes ié 0/ andere rin de Nederlanders ,cht zoeken wanneer ze een praatje met él;kaar willen maken De laatste maanden W echter op die regel in breuk pemaakt. fWet weer is geleidelijk iets geworden dal fun volle belangstelling heeft wegens de M heel zonderlinge ca priolen welke «et in de ajpelopen elf maanden heeft vertoond. Het begon ln Mei van het vorige jaar. toen er plotseling een warmtegolf kwam opzetten, die de mensen dwong hun zomer kleren voor de dag te halen en de kinderen toestemming te geyen blootbeens te lopen, zeker een maand vroeger dan dit gewoon lijk geschiedt. Toen volgde er een zomer, zo nat ais men nimmer had gekend. Va- lantiegangers zaten mistroostig in hotel- en pensionkamers opgesloten en sommigen lieten helemaal de moed zakken en keerden huiswaarts nog voor de vacantie er hele maal op zat. En het bleef maar gudsen. De hele herfst viel de regen ln stromen. Geen sprake van ÜeflUke zonnige herfstdagen met een mooie blauwe lucht en een plezierig kruidige herfstatmosfeer. In October viel het eerste pak sneeuw al en met Kerstmis kon men zelfs op de heuvels vlak bij Oslo zijn hart ophalen met ski-en. Zelfs in de straten van de hoofdstad lag een dikke vracht sneeuw. Sneeuwploegen moesten er aan te pas komen en hele wagonladingen sneeuw werden uit de stra ten geschept en naar de fjord gereden, waar ze in zee werd gestort. Geen hinkelhanen Kinderen en wintersport-enthousiasten waren verrukt! De laatste jaren had men maar zelden met Kerstmis gelegenheid ge had in de onmiddellijke nabijheid van Oslo te ski-en. De sneeuw bleef vallen en gedu rende heel Januari en Februari was lucht grauw en half Maart sneeuwde het "nog steeds. De daken waren wit, de stads straten, waar sneeuwruimers voortdurend in de weer waren om sneeuw te vegen, waren telkens na enkele uren weer met èen wit laagje bedekt. Het Oslose gemeentebe stuur moest het budget ovwschrijden, al leen tengevolge van het noodzakelijke sneeuwruimen. In de voorsteden op de heu vels, die Oslo beheersen, werden sneeuwmuren langs de weg opgeworpen door de sneeuwploegen, hoe langer hoe ho ger, zodat ze ten slotte boven de hoofden der voetgangers uitstaken. De mensen kre gen genoeg van de sneeuw. Ze verlangden naar een zonnetje. En ze begonnen elkaar af te vragen of ze ooit zo'n lange, donkere sneeuwrijke winter hadden meegemaakt. Het Meteorologische Instituut meldde, ln December de zon slechts op negen dagen had geschenen, vijf dagen in Januari, negen ln Februari en zeven in Maart. Dit betekent echter niet, dat ze dan héle dagen scheen. De weerkundigen deden hun waarnemingen n.l. elke dag om twaalf uur en dan stelden ze slechts vast, dat op die dag en dat uur de zon scheen. Een soldaat van de Vèr, Naties op wacht in een'l'an de vele krijgsgevangenkampen, waarim commy/piiptische troepen in Kqfea worcA ondergebracht. i In lAaart begoinen de mfensdrtlje denken aan dé lente. Maar in plaatk vaiUftet feefste vogelgekwette^ of -gezang harden slechts het gorgelend, tikkelend geluid Van sneeuw, dat begint te smelten en kleine beekite, die zich beginnen los te makyn uit «e kluisters van éneeuw en ijs. Zelfs kinfie- sn kregen gehoeg van sleetje .rijden en baantje glijden. Zij wilden eindelijk ook wel weer eens de gewone straat zien, het pla veisel, waarop ze met krijt hun hihkelba- nen konden tqkeijen *ien andere voorjaars spelen bedrijven. En ze verlangden ook naar de zon. De thermometer bleef echter hardnekkig beneden het nulpunt wijzen. Geen electriciteit Inmiddels beleefde men in het Noorden van Noorwegen een merkwaardig zachte winter met zeer weinig regen en sneeuw. Daar deze periode volgde op een warme, droge zomer, waarmee het arctische ge bied was verblijd, betekende dit, dat de hydro-electrische centrales in het Noorden van het land in moeilijkheden geraakten. „Geen regen" betekent lege reservoirs en strenge rantsoenering van electrische stroom, zowel voor licht als voor krachtin*- slallaties. Gedurende bijna drie winter maanden was de stroom een groot deel var de nacht uitgeschakeld, terwijl ze overdag streng was gerantsoeneerd. Tijdens de maanden van duisternis in het Noorden, wanneer de zon nimmer op gaat, moesten de mensen werken bij het schijnsel van olielampjes en kaarsen en koken op petroleum- of paraffine kom foortjes. Ook in West-Noorwegen was er niet vol doende electrische stroom tengevolge van de droogte. De stad Bergen, berucht om de voortdurende hevige regenval waardoor het wordt geteisterd, kreeg nu haast geen spatje regen. Tegelijkertijd kon, tengevolge van de hevige koude, geen water, ontstaan uit ge smolten sneeuw van de bergen, naar! de re servoirs stromen. In Trondjhem en omge ving zit men elke nacht gedurende 10'uur zonder stroom, hetgeen de ernstigste gevol gen heeft voor de industrie. In Romsdal is een kledingbedrijf noodgedwongen terug gekeerd tot de ouderwetse trapnaaimachi- nes. In Zuid-Noorwegen, waar gewoonlijk geen of weinig sneeuw valt. heeft de sneeuw deze winter alle records gebroken. Tweemaal is de voornaamstë spoorverbin ding volkomen geblokkeerd door de witte wade en eens is de Oslo-Stavanger express met 170 passagiers ingesneeuwd bij een af gelegen stationnetje en duurde het vier da gen voor hij de reis kon voortzetten. Wanneer zal de winter afscheid nemen' is thans het onderwerp van de dag. terwijl sommigen ook vrezen voor de overstromin gen. die zeilen ontstaan, wanneer al die pakken, lagen en vrachten sneeuw eenmaal beginnen te smelten. Deskundigen verze keren. dat dit voornameiyk afhangt van de vraag of de dool snel zal invallen en of by het begin van dc dooi de temperatuur in de bergen aanvankelijk nog zo laag zal bl|| ven. dat de rivieren de gesmolten sneeuw uit de dalen kunnen wegvoeren vóór de grote waterstromen uit de bergen omlaag komen donderen. is ingetreden (i vraag opkomen of vye soms van de hausse op de goederenmarkt]zyn gekomen en een economisch^ tcrurfslag moet worden verwacjit. Een feit is. dat wat de V.S. betreft, de voorraden bij de fabrikanten gedurende de laatste maanden sterk zijn toegenomen. In Februari bedroeg die toeneming 500 mil lioen tot de respectabele hoogte van 36 milliard. Een feit is ook. dat de verbruikers in hun kooplust terughoudender worden. De zware belastingen, welke van de winsten zullen wprden geheven, leiden bij sommi gen tot de verwachting, dat de bedrijven als gevolg v!an de grote defensie-orders wel grote winsten zullen maken, maar dat er per saldo minder voor de bedrijven en dus ook voor de aandeelhouders zal overblijven, zodat ook op die grond een verdere koers stijging van de aandelenmarkt niet zou mo gen worden verwacht. Dezelfde fiscale overweging ligt ten grondslag aan de opvat ting. dat men in de V.S. de verdere inflatie zal weten te bestrijden en dat er eerder re den is met de mogelijkheid van een deflatie rekening te houden Vrees voor verdere in flatie, zp schrijft Wallstreet Journal, zou alleen gerechtvaardigd zijn, indien de hoe veelheid geld. waarover verbruikers en za kenwereld beschikken, de waarde van goe deren en diensten te boven zou gaan. Maar nu de warenhuizen uitpuilen van goederen en de kopers zich terugtrekken, kan, van inflatie alleen op papier geen sprake zijn. Nu moet hierbij worden bedacht, dat de gewijzigde mentaliteit van het Amerikaanse publiek ongetwijfeld ook verband houdt, althans heeft gehouden met de grotere kans op vrede in Korea, welke hier en daar kort geleden werd gekoesterd. Wanneer echter blijkt, dat daar vooreerst van vrede geen sprake is, keert de kooplust terug. Ook de mening over het tempo, waarin de defensie opdrachten in de V.S. moeten worden uitge voerd, wordt door het verloop van de oor log in Korea beheerst. Er moet rekening mee worden gehouden, dat de bewapenings orders in de V.S., evenals trouwens in ons land, nog lang niet in volle omvang zijn ver strekt en zeker nog niet zijn betaald, zodat dus ook de grotere geldcirculatie, welke daarvan het gevolg zal zijn, nog moet komeh. Een en ander heeft een zodanige situatie geschapen, dat er ten aanzien van de naaste ontwikkeling van de economie in de V.S. onzekerheid bestaat. De een is beducht voor inflatie, de ander voor deflatie. (bfiteerfd. BU velen be- J dat Èe Nederlari'die l |ite zél/teijn de wedlrfop bedwingen, dat et is tegen te 'ai} betrektf|lijk lóonrondcW aan >$et staat wel gevaren dast*- 'aring van jdr devaluatie van dp welk» kMlt rechter de vraag l rfe hand heeft, deel ooifm af- tyriklfeling in*h« hul de vjraag of net Ne- zal|kunnen "«lijven beschikken over de grondstoffen, wqlkë zij 1 voor de verhoging van de productie,mede in het belang van, de defensie, nodig heeft! Wat voorlopig alleen zeker is, dat is de grote kapitaalbehoefte bU overheid en be-* drijven, zoméde tie achteruitgang van de Nederlandse deviez^xpositië-, welke ook uit de jongste weekstaat van tie Nederlandse Bank. zowel als uit de balans van de E.B.U. gebleken is. Wat deze deviezenpositie be treft, het feit, dat Duitsland zijn import uit ons land voor een goed deel heeft stop ge zet betekent niet alleen voor de betrokken bedryvpn (o.m. land- en tuinbouw) grote verliezen Het tekort van Nederland bU de E.B.U. ral daardoor opnieuw worden ver groot en de betalingsbalans, die toch reeds zo ver uit het lood hangt, zal daardoor in ongunstige zin worden beïnvloed. Het la wel een bittere ironie, dat in het kader van de E.B.U. de E.C.A. en de liberalisatie, de ministers Stikkers en Van den Brink in Parijs met represaillemaatregelen moeten dreigen om een langdurige stagnatie in de Nederlandse export tegen te gaan! Dat de kapitaalnood in ons land groot is, treedt steeds helderder aan het licht. Men kan het zien uit de vele emissies van aan delen door de Nederlandse industrie en tevens aan de scherpe teruggang van de spaargelden en de uitgifte van een nieuwe S' t'o staatslening, welke deze week is afge komen. Minster Lieftinck doet hiermee een nieuwe stap terug op de weg van de goed- koopgeld-politiek. welke meer en meer on begaanbaar blijkt te zUn. Zijn rentegamma is door de practijk reeds lang doorbroken, maar wordt nu ook door hemzelf losgela ten blijkens de leningsvoorwaarden van de nieuwe uitgifte. Het is echter nog zeer de vraag of deze aantrekkelijk genoeg zullen zijn om particulier kapitaal naar de staats kas te voeren. Vooral nu tal van goede in dustriële aandelen door de uitbreiding van het kapitaal op een lager koersniveau ko men. kan worden verwacht, dat de belang stelling voor deze aandelen zal toenemen. Aandelen Albatros. Berghuizer Papier. Che mische Fabriek Naarden, Leijmpf. Van Gel der Papier bieden thans bU eyn maximum dividend van 9#«. dat ruimschoots wordt verdiend, een rendement van 5 a 6" waar voor de belegger bij de stUgende kosten van levensonderhoud, zeker niet ongevoelig zal zUn. Ook met zijn nieuwe lening kan minister Lieftinck daar niet tegen op! ONZENT is het feitelijk niet anders. *De fluctuatie van het dollaragio op de Amsterdamse beurs is er een sprekend be- wUs van, dat men nu eens een verdere waardevermindering van de gulden tegen over de dollar, dan weer het omgekeerde verwacht. Deze week is dat dollaragio, een paar weken geleden tot pl.m. 8°'o was gedaald, weer boven 10'opgelopen, waar van met name ook de Nederlandse dollar- De deelnemers aan het plan-Schu- man zullen ook het materiaal leveren, waarmee het verdragsdocument zal worden vervaardigd. Nederland levert het papier. Frankrijk de let tertypes. België de leren band, Italië het garen om het geheel in te bin den. Luxemburg de lijm en de Duitse Bondsrepubliek de drukinkt. ZATERDAG 7 APRIL 1951 EERSTE BLAD PAGINA S

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 5