H" GEDICHT Geheime npppArHT TREIN OP LIJN KEERT 20 GOUDA—ALPHEN MEI TERUG 777 HET BESTE IN DE FUIK VAN SIJTHOFF MEIREGEN W3!0- Beleggers betalen de rekening van stijgende rentevoet y*st f». ST*TE gjipRgSS Panama beleefde weer eens een bloedige presidentswisseling Ir Den Hollander: Aan de streek zal het zijn of trein in toekomst blijft rszd Huwelijk is geen gokspel, maar taak en opdracht VERNIEUWING LETTERKUNDIGE KRONIEK onvermoeibaar mei de heerlijk verfrissende Hoe is het ontstaan? Effecten- en geldmarkt Is compensatie niet geboden bij gedwongen beleggingen Onbillijkheid kan vermeden worden Gevechten rond paleis De eerste vraagtekenvlucht van de K.L.M. door VICTOR BRIDGES Goed nieuws voor Goudse streek Is#? „Hoe dan ook, we gaan rijden" Voorlopig motortrein Vragen rondom huwelijk' en gezin GOUDSE SPETTERS LIPSEND Verhuizingen binnen de gemeente Loop «Ier bevolking ERSTE BLAD - PAGINA 2 ZATERDAG 12 MEI 1951 t Pinksterfeest viert de grondvesting van de Christelijke Kerk te Jeruza- m. Toen. in het jaar 33, op de 50ste dag de dramatische gebeurtenissen vlak voor asen, verbrak het Christendom zijn greh- rt." kwam het begin van uitvoering van de cht die Christus had gegeven in Zijn atste bijeenkomst met Zijn Volgelingen T £at henen ,n gehele wereld, predikt Evangelie aan alle creaturen. Die gé- dfd zal hebben en gedoopt zal zijn. zal lig worden, maar die niet geloofd dal "bben zal verdoemd worden". En als het ware gesterkt door een hb- ra macht in die wonderlijke gebeurtenis, e de uitstorting van de Heilige Geest ordt genoemd, begonnen de twaalf hun uistocht door de wereld, trokken zij over grenzen van hun geboorteland, naar iéin-Azië, naar Griekenland, naar het Ró- einse imperium. Het Christendom was dp "Tfc. volvoerend de opdracht, toen gegi- Gaat henen en predikt het Evangelie tt alle creaturen. Een opdracht, die nqg iet tot een eind is gebracht en nog steeds "or velen wordt aanvaard en beantwoord zendelingen en de missionarissen. et Christendom ging bijna 20 eeuwt geleden op mars. Het ontmoette t nstand en leed vervolging. Het vroeg vi n verbreiders standvastigheid en offei n, Het maakte crises door omdat de mei., u eenmaal ver van het volmaakte afstaat, aar onweerstaanbaar schreed het voort, redikend de naastenliefde en de goedhei aten wij niet nagaan wat de mens erv; eeft gemaakt. De huidige wereldstaat, aa het ideaal dat de Christelijke leer oorhoudt en het grote voorbeeld, diat hfcietus ons in Zijn handel en wandel gaf. Is goedwillende trachten te leven naör at het Christendom ons aangeeft, dat is ial et minste wat wij op dit Pinksterfeest, d|at ch ook een feest van vernieuwing is, ons unnen voornemen te doen. Want van onfce "rsoonlijke houding, het voorbeeld dat vfü deren geven, zal veel In de naaste top- omst afhangen. Wij komen er niet als wij ij -de pakken blijven neerzitten en menen af onze stem zal blijven als die eens roe- ende in de woestijn, niet gehoord en dus ergeefs. Gaat henen en predikt het Evan- elie aan alle creaturen. Niet ieder heeft e gave, zijn overtuiging op een ander ovpr dragen. Maar ieder mens, belangrijk of "belangrijk, rijk of arm. hooggeplaatst óf ederig dienend, heeft de macht in zich ie het gegeven goede voorbeeld kan uit- efenen. Wij allen hebben een grote ver- ntwoordelijkheid tegenover de gehlle we- eld Hoe wil in het leven staan, is belang ijker dan wij nu wellicht menen dat het an Zijn. En de liefde tot de naaste gaat eorop in alles. Maar wij wisten zeiven niet toaf wij deden En daarom deden wij het vaak zo slecht; Wij doelden de wil strekken onze leden. Om deel te nemen aan het groot ge vecht Dat averal nu wordt gevoerd op aarde. Voelden in ons een drang, warm, licht en grogt Om ons te geven aan de mensgenoOt En toelden, dit gaf aan het leven waarde. 2<5 wekte Henri^tte Roland Holst op tot e liefde tot de naaste, de basis van het [hrlstendom. C. ri. JJE IDEALISTISCHE OPZET van A. W. Sijthoffa Uitgeversmij N V. te Leiden, om het eeuwfeest der onderneming te vieren met een grootscheepse poging tot ontdekking van nieuw, jong talent, is in zover geslaagd, dat de winnaar van de romanprijsvraag, de Gentse leraar in talen Valeer van Kerkhove, inderdaad talent heeft en met „De Weerlozen" verdiende, zijn debuut te kunnen maken. Wat nog niet zeggen wil, dat het talent van Valeer van Kerkhove al rijp is en dat „De Weerlozen" een roman is. die tot opgetogenheid stemt. De jury, bestaande uit Antoon Coolen, Ben van Eysselsteijn en dr P. H. Ritter Jr, heeft de bekroning nochtans zeer aannemelijk gemotiveerd. T)IE MOTIVERING behoeft hier niet te worden overgenomen. Zij betreft zowel de probleemstelling als de structuur, en wat de structuur aangaat bepaalt zij zich zowel t6t de hoofdlijnen, die in toenemende span ning naar een hoogtepunt leiden, als tot de zaken, die de feitelijke grondstof van een roman vormen: de karaktertekening, de sug gestie van sfeer, de dialoog, en nog veel meer andere middelen. Valeer van Kerkhove bezit dus nu een gewaarmerkte begaafdheid. De hoofdpersoon van zijn roman ls een jonge chirurg, die afkomstig is van het platteland en die met zijn in wezen nog on bedorven gevoel voor eeuwige waarden ver zeild raakt in een kleine kring van hyper nerveuze kunstenaars, typische vertegen woordigers van het stedelijk geestesleven. Onvrijwillig raakt hij betrokken in een huwelijksdrama, dat zich afspeelt in die kring. Bij zijn edelmoedige pogingen om een reddersrol te spelen struikelt hijzelf, meegesleept door de verborgen hartstocht, die hij voor de vrouw in het drama koestert. Dat heeft fatale gevolgen. Maar de mys terieuze macht van het geweten, waar de mens ook in zijn driftigste gedragingen weerloos tegenover staat, grijpt beslissend in in zijn leven. JJET IS EEN VAAG OVERZICHT van de inhoud van de roman. Maar de contou ren van het verhaal heeft Valeer van Kerk hove zei/ zeer vaag gelaten. Veel werk heeft hij gemaakt van sfeer bepalende elementen. Daarom boeit het boek terstond. Het lijkt aanvankelijk zelfs virtuoos. Maar na enige tijd voelt men zich verloren in zoveel onstelligheid. dat men kribbig en hyper-critisch allerlei passages, die toch zo boordevol talent leken, gaat ontleden. En dön blijkt het werk van Va leer van Kerkhove uiterst kwetsbaar en zélf weerloos te zijn. Beschrijvingen die aanvankelijk.diepzinnig en origineel leken, verraden een zekere zucht naar oorspron kelijkheid, die-niet in een edele emotie wor telt. maar haar sappen ontvangt uit de wil om óók iets bijzonders te maken van iets eenvoudigs en onopmerkelijks. In. het struweel van dit proza zou enorm veel gekapt moeten worden om de lezer enig uitzicht te bieden in levensperspectieven waar hij in weg dromen kan. Wel bewijst de auteur in allerlei tafereel tjes, dat hij het nut van zelfbeperking be grijpt en in zekere zin ook de zelfbeperking ijk markeert hij de reshoff is in hetzelfde jaar geboren als A. Holand Holst, een jaar later dan Bloem. Maar romanticus als zij is hij niet geworden: tegenover de geluksdroom van het onvervulbare stelt hij het geluk van het hier en het nu. Duidelij: •istand die hem van h^n scheidt, ais hij schrijft: ,.Men zal mij niet voor Ikaros zien spelen Om door de schijnmanoeuvres te verhelen Hoezeer ik ben, o Aarde, aan u gehecht." Deze aarde en dit leven zijn hem, ondanks hun bitterheid, betekenisvol genoeg, en zelfs wanneer hij zich zoals in het gedicht „Meiregen", rekening geeft van de zin van het menselijk bestaan, troost hij zich niet met een verwijzing naar een toekomstige heerlijkheid. Wy bestaan maar als een nietig kruid, dat nauwelijks vindbaar is in de mateloze ruimte. En vraagt men naar de zin van onze aanwezigheid, die is gelegen in de drang om te groeien en allp krachten te ontplooien, In de levensdrift. Zo wordt het bestaan niet veel, een korte tijd. van omhoogreiken, gevolgd door een periode van langzaam vergaan. Maar evenals de plant die sterft, de aarde vruchtbaar maakt voor komende plantengeslachten, gevéh wij iets door aan de volgende generatie; onze instellingen, onze verworvenheden, onze ideeën en dromen. Niet# is daarbij gering en niets gaat daarbij verloren en zo groeit de mensheid verder naar ongekende levensvormen. De kern van wat de mens eenmaal zijn ial, ligt in de mens van nu besloten. Aldus GresH'off. Velen zullen menen dat hier nog niets verklaard is. anderen weer zullen vinden dat dit uitzicht .op het menselijk bestaan allesbehalve hartverheffend is. Tégen de eersten zal Greshoff aanvoeren dat hij met beide voeten op de grond blijft staan en noch metaphysica, noch theologie wenst te bedrijven, tegenover de laatsten loeft te voe: zal hij volhouden dat zijn opvatting allerminst tot pessimisme hoeft te voeren. In feite doet hij dat reeds met zijn ontwapend lied: „Meiregen, maak dat ik groter word", want uitzichtloos of niet, slechts in de groei ligt de kracht. In zulk een plotselinge wending ligt de ^gehele Greshoff, die met zijn zelfironie en onberekenbare invallen liever terecht komt bij een dissonerend kinderliedje, dan bij •en problematische zang der sferen, hoe harmonieus die ook zou kunnen zijn. Zo half verborgen en geheel vergeten Bestaan wij als het onaanzienlijkst kruid Onvindbaar onder de gebogen breedten Waar 't land voorzichtig aan den hemel sluit. De drift om te gedijen en te stijgen Om, sterker dan de wezenloze tijd, Ons eigen deel van 't eeuwige te krijgen, Is heel de zin van onze aanwezigheid. Een kort verlangen en een traag vergaan Waarmee wij de aarde warm en vruchtbaar maken Voor 't nieuw gewas dat op ons veld zal staan, Trillend van lust om aan het licht te raken. Wij zijn de kern van duizend verre vormen: Niets gaat verloren en niets is gering O ziel, in deze lauwe lentestormen Kent gij een lied, hoi^dt goeden moed en zing: Meiregen, maak dat ik groter word, Groter word: Groot j worden wens ik zozeer! f Uit: „TUSSCHEN TWEE WERELDEN". J. GRESHOFF (geb. 1888). beoefent, maar zijn zelfbedwang dient nog aanzienlijk sterker te wotden. Meer criti- sche zin zal Valeer van Kerkhove er ook voor behoeden, dat hij onhandigheden be gaat als deze. Hij tekent een tafereeltje in een restaurant. Daar zit Diana, de begeerde vrouw, achter een café flltre. En nu pikt hij maar een paar details om het tafereeltje visueel zo suggestief mogelijk te maken, Wat wijst op begrip voor de zelfbeperking, doch waarbij hij de volgende onhandigheid be drijft: „Haar vingers streelden het verchroomd metaal van de filter. Ze droeg enkel haar trouwring." Het doel van de versobering van de schrijfstijl is tragi-komisch gemist. De chirurg vraagt haar een bladzij verder: „Heb je geen honger, kind?" „Nee", knikte ze schrijft de schrijver. Knikte ze?Men knikt alleen maar ja. Een paar regels verder barst iemand met de hand voor de mond in een schaterlach uit. Kan een gestopte trompet schateren? Weer iets later duizelt iemand, die op het punt staat een ander de vuist in het ge zicht „te gooien". Méar dan ziet hij een „Frans snorretje naar Diana overgebogen glimlachend praten". Zo leveren twee bladzijden al zoveel lit teraire ongerechtigheden op. dat men be zwaarlijk de bewondering van de jury voor „De Weerlozen" kan delen. Herhaaldelijk bederven ook Franse zins constructies het Vlaams van de auteur. In- plaats van „ik kon je op straat zelfs horen" schrijft hij b.v. „ik kon je wel horen op straat". De auteur heeft zich en dat is loffelijk gedaan goed op de hoogte ge steld van chirurgische aangelegenheden. Maar als de hoofdpersoon een slagader in de hals van Diana ziet pulseren, is de me dische sfeer wel wat overdreven aangezet met het zinnetje: „Jean zag de pols in haar hals op en neer gaan." Het begrip pols voor de bloedklop is in het spraakgebruik afgezakt tot het handgewricht. En daar heeft een romancier tekening mee te houden. We zouden zo kunnen doorgaan met tal loze bewijzen van onmacht bijeen te lezen. Maar dan doen we de' goede opzet van de roman toch tekort. Het werkstuk getuigt wel degelijk van talent en het verdiende de prijs, aangenomen dat „De Weerlozen", liggende Jn de fuik van A. W. Sijthoff's Uit geversmij N.V., volgens de jury nog ver boven de zeer vele andere inzendingen uit stak. De wacht is echter nu op de inlossing van de beloften, die Valeer van Kerkhove in „De Weerlozen" heeft vervat. W. WAGENER U Wljft opgewekt en In één wan de stands van de Internationale Textielbeurs te Lllle, waar 24 landen aan deelnemen, kan men een inlandse schone uit Frans-Guinea aan het spinnewiel bewonderen. Er gaan weer stoomtreinen rijden In overeenstemming met de toezegging van de directie der Nederlandsche Spoorwe gen, zal de dienst der «toom-reizigerstrei- nen, die op een aantal baanvakken op 22 Januari j.l. wegens kolenschaarste moest yorden gestaakt., worden hervat. Van 20 Mei a.s. af zullen op de volgende baanvak ken de door. stroom getrokken reizigers treinen wederom gaan rijden, volgens de dienstregeling, welke de nieuwe reisgids aangeeft: Groningen—Rodeschool, Gronin gen—Delfzijl, GroningenAssen (stoptrei nen, ZuidbroekStadskanaal Leeuwarden —Stavoren, Amersfoort—Zwolle (stoptrei nen), ZutphenWinterswijk, Heerlen—Sim- pelveld—Schin op Geul, Gouda—Alphen a. d. Rijn, Alkmaar—Bergen san Zee en Alk maarHoorn. Met deze maatregelen is tevens de be perkende bepaling die op de omslag van het nieuwe spoorboekje staat, vervallen. Dit tvoord: BOOM TK bedoel nu niet de bomen die veel wind vangen, waardoor mek het bos niet ziet en ook niet de bomen die men opzet, wanneer men een avond gezellig bij elkaar zit. Er 1», 'namelijk nog een andere boom die' voorkomt in de uitdrukking: van de hoge boom teren in de zin wan: er op los leven, veel geld uitgeven. Er is reden om aan te nemen dat deze boom dezelfde is als die uit de zegs wijze: 't is botertje tot de boom, er is overvloed. Dit woord boom is een samentrekking van bodem en in beide uitdrukkingen moet men dus denken aan een vat vol klare boter. Een boom net is een handdikke laag of plak vet, die de vorm heeft van de bodem van het vat. Wie van de hoge. hoogste of bovenste laag> begint te eten, heeft nog voorraad en hoeft zich nog geen zorgen ,te maken. (Van onze financiële medewerker). DE KOERSDALING op de Stutifondien- markt wordt langsamerhand In het oog vallend. Terwijl de dagelijkse koersschom melingen op de obligatiemarkt doorgaans niet meer dan fractioneel ai)n, bedroeg het nadelig koeraverschil op de eerste twee beursdagen van deze week 2 i 3 pet. Hierop is weliswaar enig herstel gevolgd, maar het signaleert toch wel zeer scherp de sinds kort gewijzigde situatie op de kapitaalmarkt. Terwijl minister Lieftinck bij de uitgifte van de 3 pet Grootboekobligaties, waarop begin 1946 voor de houders van geblokkeerd (egoed de inschrijving openstond, het per centage van 3 kwalificeerde als de rente, welke eerlang in ons land voor schuld als deze algemeen zou gelden, zijn die obliga ties deze week tot 87 pet gedaald, dat is nog 2pet beneden het peil. waarop het rendement 4 pet bedraagt (89'/» pet) Ook de andere Staatsobligaties, met uitzondering van de 2pet N.W.S. noteren op of beneden een 4 procents-rendementsbasis en de be kende 3 pet Investeringscertificaten met een koers van 8TU pet op 8 Mei J.l. noteren zelfa 3 pet beneden dat niveau. Van deze Investeringscertificaten, welke destijds voor geblokkeerd tegoed konden Advertentie 20 for fl 1/ Cilly Wang Nederlandse In de vergadering der Tweede Kamer zijn gistermiddag elf naturalisatie-ontwerpen aan de orde geweest. Onder de voor naturalisatie voorgedragenen bevindt zich de danseres Cilly Wang te 's Gravenhage. De ontwerpen zijn zonder beraadslaging of stemming goedgekeurd. De Plet Hein ts Vrijdagmorgen, na een reis om de wereld in tien maanden, de haven van Nieuwediep binnengelopen. Op 17 Augustus 1950 vertrok deze torpedobootjager udt Rotterdam. Het schip heeft o.m Hawaï en Nleuw-Gulnea aangedaan. Opvarenden uit met pokken be smette gebieden gaan ook naar hula, maar mogen dan voorlopig niet terugkeren. Panama had Donderdag twee presidenten President Arnulfo Arias had eigenmachtig de grondwet opgeheven en de Nationale Vergadering ontbonden en door dit dicta toriale optreden zelfs groepen, die hem aanvankelijk steunden, van zich vervreemd. De Nationale Vergadering riep daarop de vice-president, Alcibiades Arosemana, tot president uit en 37 afgevaardigden ver zochten het Hooggerechtshof Arias te laten arresteren. Arias verschanste zich in zijn paleis, dat omgeven was doof zijn wacht posten, gewapend met mitrailleurs en dopr gewapende burgers, aanhangers van Arias. Woensdag werd in Panama overal ge- Schiphol werd gisteren beheerst door het vraag teken. Wat zou generaal Eisenhower zeggen over de vooruitgang, die onze defen sie maakt? Wat zou de heer Louwers zeggen, die te Praag was vrijgelaten en onverwacht de vaderlandse bodem weer zou betreden? Deze twee belangrijke vra gen overschaduwen zonder twijfel het derde bèlkng- rijke vraagteken. Dat was: waar zou gezagvoerder Flemer zijn negentien pas sagiers heenvoeren, nadat hij om precies elf uur, acht minuten voordat het vlieg tuig van generaal Eisen hower neerstreek, zijn DC-3 deed opstijgen? Op de vierkante venster ruiten van het vliegtuig waren grote oranje vraag tekens geplakt. Waarheen? Dit was de vraag, die alle passagiers van deze eerste vraagtekenvlucht van de K.L.M. zich stelden. Geen bordje Rome, Parijs of Teheran wees hen ditmaal in de grote douanehal de weg, waar zij zich kwamen melden, doch enkele on doorgrondelijke vraagtekens waren voor deze negentien avontuurlijke luchtreizigers het herkenningsteken. Het bleek, dat over hpt alge meen de avontuurlijke geest was gevaren in mensen van middelbare leeftijd. De jeugd was op deze vlucht slechts zeer schaars ver tegenwoordigd. Soortgelijke vluchten werden in de Ver enigde Staten talrijke malen met succes uitgevoerd. Ver wacht mag worden, dat zo deze eerste K.L.M.-vlucht met onbekende bestemming aan de verwachtingen zal voldoen, deze zomer meer dergelijke reizen zullen worden georganiseerd. staakt. Een radiostation, dat Arias had ge steund. werd door een menigte bestormd en in'de hoofdstraten werden etalageruiten vernield en autobussen omvergeworpen. Nadat het Hooggerechtshof de benoeming van Arosemana wettig had verklaard, ver anderde de voornaamste aanhanger van Arias, het hoofd van de politie, van inzicht en begaf zich met zijn manschappen naar het paleis, om Arias in arrest te stellen. Bij het gevecht, dat hier ontstond, wer den- 2 personen gedood en 20 gewond. De strijd, die werd gevoerd met geweren, pistolen, automatische wapenen en grana ten, duurde de gehele Donderdag. Nadat de leider van de paleiswacht, majoor Alfredo Gomez Lezcano, was gesneuveld, gaf Arias zich over en hij werd met zijn vrouw naar de gevangenis overgebracht. Nog lang bleven zijn aanhangers van ge bouwen in de omtrek uit op de politie vuren. In Panama keerde Vrijdag de normale toestand snel terug. De nieuwe president, Alcibiades Arosemena, verklaarde, dat in 1952 vrije presidentsverkiezingen zullen worden gehouden. De verliezen tengevolge Van de jongzte ongeregeldheden bedroegen 12 doden, waaronder een majoor en een luitenant van de nationale politie, en 9* gewonden, waarvan de meezte ernstig. De nieuwe president heeft een coalitie kabinet gevormd. Miguel Angel Ordones is premier. Hij behoort tot de „authentieke revolutionnaire partij". De gearresteerde echtgenote van de af gezette Panamese president Arias, die twee dagen geleden werd gearresteerd, heeft Vrijdagavond geweigerd haar man te ver laten. Het corps diplomatique in Panama Cjty was tussenbeiden gekomen om haar vrijlating te bewerkstelligen. Volgens de laatste gegevens zijn 1.024 personen ge arresteerd. Er teas geen Bijbel Naar men zich wellicht herinnert, vergeleek minister Stikker te Straats burg de tariefmuren met de muren van Jericho. Het onverwachte gevolg van deze Bijbelse vergelijking is. dat de bibliotheek van het Huis van Europa te Straatsburg verrijkt is met een Bijbel. Een der algevaardigden, die des he ren Stikkers bijbelvastheid wilde con troleren, vond in die bibliotheek na melijk geen Bijbel. Toen de gvnode- commissie van de Hervormde Kerken van Elzae en Lotharingen dit hoorde, heeft zij minister Spaak een in leer gebonden exemplaar van de Heilige Schrift doen aanbieden. vertaald uk het Engels J rertssta u« «e* c-ngea. t 87) Ja. dat is hi) juist en één van de sohurkachtigste Fransen, die er ooit rond selopen hebben. Met een rustige, min- fohtende stem gat Nlgel een tela.s van Marais' optreden gédurende de oorlog. De inspecteur luisterde zwijgend toe. Eerst toen het verhaal afgelopen was, maakte hij zijn eerste opmerking. Hj hoop u niet te beledigen, meneer Graham, als ik u zeg. dat u één ding hebt, waarmee je in ons vak in de hoogste re gionen terecht komt, n.l.: flair.' Dat is ver reweg de belangrijkste factor bij detec- tiveweric. detectivewerkNigel drukte zijn sigaret uit. Nu u alles gehoord hebt, zou ik graag eens horen, wat u er van denkt. Misschien is mijn wantrouwen misplaatst, maar als Maxwell en die Ma rais niets met deze zaak te maken heb- "ik durf er mijn pensioen onder te verwedden. De uitdrukking van Jamie- son's gezicht had zich opmerkelijk gewij zigd. Ik kan u zeggen, dat we al gedu rende enige tijd Maxwell en zijn kornui ten in de gaten hóuden. Er zijn geen con crete gegevens, maar we hebben de in druk, dat hij onze aandacht verdient. In een paar gevallen heeft hij wat je noemt zeer scherp bij de wind gezeild, maar hij had altijd gertoeg gezond ver stand om buiten schot te blijven. Zo iets heb ik ook al opgemaakt uit wat Fairfax me vertelde. Een en ander vormt wel een aanknopingspunt met de zaak, die we behandelen. Oppervlakkig gezien zeker. Het is echter niet goed, daar al te veel op te vertrouwen. Ik herinner me gevallen, waarin alles als een bus scheen te sluiten, maar die op het laatste moment volkomen andera uitkwamen, dan het aanvankelijk had geschenen. Nigel stond op en begon heen en weer te lopen. Wat we nodig hebben is een defini tief bewijsstuk, waardoor het verhaal van het barmeisje bevestigd zou worden. Ik zou er alles voor geven, als ik een half uurtje in Maxwells flat mocht rondneu zen. Ik zou waarschijnlijk wel een bevel tot huiszoeking kunnen krijgen, maar dat zou betekenen, dat onze hele opzet naar buiten zou blijken. De moeilijkheid is, dat alles zo volkomen geheirrt moet blijven. Ik geloof wel, dat we er iets op zul len kunnen vinden. Jamieson nam zijn pijp uit de mond en streek ermee langs zijn wang. Ik zou graag horen, wat? Maxwell's huisknecht, of hoe je de man wilt noemen, is toevallig een oude bekende van me. Ik behoef niet op de tails in te gaan, maar het enige wat ik zal zeggen, is, dat er in zijn leven iets is voorgevallen, dat hij liever niet opgera keld wil zien. Als ik hem hieraan herin ner, zal hij waarschijnlijk wel bereid zijn ons van dienst te zijn. Dat komt schitterend van pas. Maar kan''dit wel volgens de regels? De Inspecteur glimlachte. Ik ben niet officieel verantwoorde lijk voor de wijze, waarop deze zaak wordt aangepakt. Zoals ik al eerder zei, heb ik instructies van u af te wachten. Misschien ben ik het met uw methoden zo nu en dan niet helemaal eens, maar dót is voor mij geen reden om uw instructies niet uit te voeren. Er kwam een glimlach op Nigel's ge zicht. We zouden het dus wel voor elkaar kunnen krijgen? Er zullen echter wel meer bedignden zijn dan die ene knecht. Stel dat een van hen ons ziet Die moeilijkheid is gemakkelijk op te lossen. We geven ons uit voor contróle- ambtenaren van de Electriciteit. Ik kan wel voor de gewenste kledij zorgen. Prachtig. Wanneer zouden we er heen kunnen gaan? Dat kan ik- nog niet zeggen, ik zal eerst met die knecht moeten praten. Mis schien kan het morgenmiddag al. Ik zal u er over opbellen, laten we zeggen, tussen vijf en zes uur. Dan zal ik hier op uw telefoon wach ten. Nigel stak zijn bezoeker de hand toe. Ik ken de opperste politiechef niet, merk te hij op. Maar ik moet zeggen, dat hij zijn mensen weet te kiezen. Ik zou hem graag persoonlijk willen bedanken, dat hij mij met u in kennis heeft gebracht. Dat is helemaal niet nodig, meneer Graham. Inspecteur Jamieson lachte vro lijk. Gelooft u maar, dat ik deze zaak met even veel plezier aanpak als u! Een vlot sportmodel Austin reed over de kronkelende weg langs de kust ert hield ten slotte stil voor de ietwat vervallen garage van Sam Mosett, die met zijn twee zoons een gemoedelijk garagebedrijf in stand hield. Toen de auto stilstond en de bestuurder er uit te voorschijn kwam, trad Sam Mossett tussen de benzinepompen, naar voren. Hij herkende zijn klant en sloeg met zijn vingers tegen zijn pet. Goedenavond, meneer, zei hij. U bent vroeg, nietwaar? Ja, ik kon eerder wégrijden dan ik dacht, antwoordde Gordon Maxwell, ter wijl hij een leren reistas uit de auto haal de en op de grond neerzetten. Heb Je Fel- gate in de buurt gezien? Hij was hier een uurtje geleden nog en nam iemand mee in de aanhangboot. Mossett keek in de richting van de „Zeemeeuw", die in de kreek, een meter of honderd van de kust, voor anker lag. Eén van mijn zoons kan u er wel even heen roeien. Graag. Dan behoef ik Felgate niet te soepen. In antwoord op Mossett's geschreeuwde bevelen, kwam een lange, blonde stug- kïjkende jongen uit de garage te voor schijn. Zijn vadera Instructies opvolgend, nam hij de koffer van de grond op en be geleidde de bezoeker de weg over naar een kleine houten steiger. Hieraan lagen enige vervallen bootjes in het water te deinen. De jongen koos de enige boot, die over riemen beschikte, er uit en liet zijn metgezel instappen. Zwijgend begon hij te roeien. Juist toen te bij het grote, witte motorjacht aankwamen, verscheen Fel- gate's hoofd boven het achterluik. Hij hees zich snel omhoog en haaste zich naar de ladder om de bange van zijn baas in ont vangst te nemenÏ Maxwell gaf de jongen een flinke fooi en klom aan dek. Is Murray hier? vroeg hij kortaf. In de kajuit, meneer. De schipper aarzelde even. Ik vertelde hem juist iets, dat u ook dadelijk moet horen. Het gaat over die Wentworth, u weet wel. die man die we in het oog moesten houden. Wentworth? Kom maar mee en ver tel me alles. Het heeft geen zin tijd te verknoeien, als er Iets werkelijks belang rijks te melden is. Terwijl hij sprak was Maxwell doorgelopen en Felgate kwam achter hem aan. Via een smal gangetje bereikte hij een luxueus ingerichte ka juit, met aan weerszijden brede banken. Op één er van lag Paul Maralc voFo- men op zijn gemak, met een sigai'.? *c«.n de lippen. Toen Maxwell binncckvw.n, richtte hij zich op tot een zittende hou ding. (wordt vervolgd). worden verkregen, ataat thans nog ca 77® millioen uit. Van dit bedrag is nog ruin» 150 millioen geblokkeerd; dit gedeelte kan dus nog niet worden verhandeld, maar komt op 1 Juni a.s. vrij. Aan deze Invei- teringscertificaten is de faciliteit verbonden dat ze 100 pet kunnen worden gebruikt voor de betaling van belastingschulden over vóór 1 Jan. 194«*geëindigde belastingjaren, van welke faciliteit uiteraard een veelvuldig gebruik is gemaakt, hoewel nog steeds blijk* dat sommigen daarvan onkundig zijn. Er moge derhalve nog eena met nadruk aan worden herinnerd, dat alle belastingen tot en met 31 Dee. 1915 verschuldigd, door inlevering van genoemde Investeringacerti- flcaten kunnen worden betaald, hetgeen een voordeel van ruim 16 pet betekent. Voor aover nog bijzondere heffingen (vermogena- aanwasbflasting en vermogenaheffing) ver schuldigd zijn, kunnen voor de betaling daarvan alle Nederlandse Staatsfondsen worden aangewend en de 3 pot Grootboek 1946 s(jn dgn op dit moment het jvoordeligst. "LTET IS DUIDELIJK, dat door de scherpe koersdaling op de Staatsfondsenmarkt aan beleggend Nederland een groot verliea wordt berokkend. Alleen op het nog uit staand bedrag Investeringscertificaten be draagt dit verlies thans reeds rond 100 millioen. Nu is het onder normale omstan digheden niet meer dan natuurlijk, dat elke belegger van zijn effectenbelegging en dus ook van zijn belegging in Staatsobligaties het koersrisico draagt. Maar gelijk reeds opgemerkt, zijn de Investeringacertificaten, de Beleggingscertificaten en de 3 pet Groot boek 1948 voortgekomen utt de bij de geid- aanering geblokkeerde tegoeden. En dat het hier ntet om geringe bedragen gaat, blijkt wel uit het feit, dat op de 3 pet Grootboejs 1 1946 voor meer dan 1,8 milliard werd in geschreven. Dez^inschrijvingen v/aren. be halve voor zover zij werden aangewend voor de betaling van belastingen, tot 1 Maart 1940 niet overdraagbaar, doch op die datum noteerden de stukken reeds beneden pari. Wat het op 1 Juni a.s. vrijkomende bedrag van 156 millioen Investeringacertificaten betreft, wordt het toch wel als een ernstige benadeling van de houden beschouwd, dat sJJ atraka bij de in vele gevallen noodzake lijke liquidatie van dit bezit, een verlies van 13 pet (bijna 26 millioen) moeten „in casseren", een verliee dat hun door de minister van Financiën ls opgedrongen. TTflJ VRAGEN ONS AF of dit verlies niet op de een of andere wijze door de regering kan worden gecompenseerd. Wij denken hier aan de mogelijkheid om de ge dupeerde houders van thans nog geblok keerde Investeringscertificaten tegemoet 'e komen door aan do laatste tranche tie faci liteit te verbinden, dat ze niet slechts voor de betaling van belasting over de jaren t/m 1945, maar ook voor de Inkomsten-ver mogensbelasting en vennootschapsbelasting over latere jaren kunnen worden aange wend. Hierdoor zou worden bereikt, dat de koers van de per 1 Juni 1951 verhandelbare Investeringscertificaten, welke laatste dsn afzonderlijke notering zou moeten hebben, naar met vrij grote zekerheid mag worden aangenomen, zich slechts weinig beneden pari zou stellen. Want aan genoemde L-e'.at- tingen werd in het eerste kwartaal 1951 meer dan 400 millioen betaald en voor de In vesteringscertificaten met de door ons be doelde belastingfaciliteit zal dus, zolang za beneden pari te krijgen zijn, een zo grota vraag ontstaan, dat ze vermoedelijk enkele dagen na 1 Juni a.s. naar de schatkist verdwenen zullen zijn. Deze regeling kost de schatkist in eerste instantie geen geld. omdat de Investerings- certificaten t.z.t. (de aflossing begint in 1959) toch pari moeten worden afgelost. Alleen de kaspositie van het Rijk zal de nadelige invloed er van ondervinden, want betaling van belasting met staatspapier betekent een extra aflossing op de staats schuld. in dit geval van 150 millioen, welke de schatkist op dit moment niet gelegen zal komen. Daarom zou ook kunnen worden over wogen de houders van de per 1 Juni ver handelbare Investeringacertificaten in de gelegenheid te stellen hun stukken tegen 3'/» pets Staatsobligaties te verwisselen. De-e opwaartse conversie zou voor de Staat een verzwaring van de rentelast met 750.000 betekenen, maar de hhidige positie van de, schatkist niet in gevaar brengen. De financiering van de Staats-uitgaven is door de goedkoop-geld-politiek vastgelopen, maar het is toch wel een grote onbillijkheid een bepaalde categorie van de bevolking de financiële gevolgen daarvan te laten dragen. ZATERDAG 12 MEI 195Ï GOUDSCHE COURANT TWEEDE BUMS - PAGINA T 'Als een primeur naar aanleiding van een enkele uren geleden genomen beslissing kan ik u mededelen, dat bij het ingaan van de zomerdienst- regeling op 20 Mei a.s. het treinverkeer voor passagiers op het baanvak GoudaAlphen a. d. Rijn, op welke lijn in verband met de kolenschaarste in Januari de trein tijdelijk door de autobus werd vervangen, zal worden hervat. Dat was de belangrijke mededeling, die de president van de Nederlandse Spoorwegen, ir F. Q. den Hollander, deed ten aanhore van leden van gemeentebesturen, van vertegenwoordigers v^n de Kamer van Koophandel en van talrijke figuren uit handel en industrie, die tezamen els leden en genodigden van het departement de belangstelling van de Goudse streek toonden voor spoorwegvraagstukken in het algemeen en in het Goudse gebied in het bijzonder. Het departement Gouda voor de Nederlandse Maatschappij voor Nijyerheid erf Handel had ir Den Hol lander gistermiddag in „De Zalm aan een koffiemaaltijd in zijn midden genodigd en op deze contactbijeenkomst heeft de president gesproken over .verkeersproblemen". Ovefhet lot van de lijn Gouda-Alphen #en baanvak, dat deze slreek na aan het hart ligt, heef ir Den Hollander met zijn hoarders openhartig gesproken. Wij keren dus op GoudaAlpnen met de trein terug, zo zei hij. maar vandaag, negen dagen voor de aanvang van de nieuwe dienst weet ik nog niet hoe. De motor- treinen. die vroeger op deze lijn reden en in Januari naar Zwolle-Kampen verhuis den zijn inmiddels zodanig achteruitge- «aaii dat de technische staf heeft meege- oécld dat deze treinstellen moeilijk meer te gebruiken zijn. Wij zullen dus op andere wijze moeten proberen de dienst te her vatten. maar ,hoe is op dit ogenblik nog niet te zeggen. Maar hoe dan ook, de trein komt terug, een mededeling, die de aanwezigen met, applaus begroetten. En tcat si rak a En nu vraagt u natuurlijk direct, ver volgde ir Den Hollander, keert de trein terug om straks definitief te verdwijnen of blijft de situatie zoals ze was of komt er straks een verbetering op dit traject? En nu spijt het me wel, maar daar geef ik geen antwoord op. Zo dikwijls hoor men op een vraag: dit is in studie, maar het vraagstuk voor het verkeer Gouda-Alphen is werke lijk in studie. Binnen afzienbare tijd moeten wij trachten het antwoord te vinden op de vraag, moeten wij en is het economisch verantwoord electrificeren of moeten wij op andere moderne wijze voor het vervoer zorge/i door middel van diesel-electrische treinen in afwachtig van de komst van de gasturbine, die ir Den Hollander in de toe komst verwacht. Of, als derde mogelijk heid. moet de bus de trein gaan vervangen? Een bus op rails, een andere mogelijkheid, die men in het buitenland wel ziet, wees de president af Bij grote snelheden is dit licht» materieel op de spoorbaan onge wenst. Gemiddeld slechts vijf en dertig reizigers Op het baanvak Gouda—Alphen is de situatie zo. dat de gemiddelde treinbezetting slechts vijf en dertig reizigers bedraagt. Gemiddeld Dat wil zeggen, dat op de spits uren de treinen goed bezet zijn. maar dat daar buiten nauwelijks van een bezetting kan worden gesproken. Het zoeken is naar een vervoermiddel wat niet licht is, dat een spoorwegkarakter heeft en dat- aan de eisen voldoet. De ge dachte staat voor ogen. dat een trein van het eenrijtmgstelsel de oplossinR is. een trein, die niet te groot en met te klein is. De Spoorwegen zijn bezig te onderzoeken wat de Nederlandse industrie op dit gebied kan leveren, maar de situatie is zo. dat pas over twee jaar een aflevering zou kunnen worden gedaan om een proef mee te ne men. zodat het eerste over drie jaar even tueel kan worden in dienst gesteld. Wanneer wij er in zouden slagen zulk een trein te krijgen, zal er op de lijn Gouda Alphen in elk geval een proef mee worden genomen. Aan de streek is het dan de proef te laten slagen of tc bewijzen, dat de trein kan worden opgeheven. Op dit ogenblik zullen wij. aldus ir Den Holander, ons best doen bij de hervatting van het treinverkeer het traject Gouda Alphen zo goed mogelijk te helpen, maar. ro zeide spreker, stel u er niet te veel van voor. want we hebben niets. Als u op dit ogenblik vijftig autobussen op Gouda- Alphen er bij zoudt w.llen hebben, u kunt op slag krijgen, maar zegt u geef ons één treinstel, dan kan ik het. al hakt u m'rt hand af. niet geven De situatie is dus niet ge makkelijk. maar niettemin we gaan rijden en we zullen onze best doen. Spoor in grote lijn Deze uiteenzetting gaf ir Den Hollander tegen de achtergrond van een beschouwing, waarin hij de aanwezigen de algemene ver- keers- en vervoersvraagstukken in het grote verband liet zien. Hij zag daarin het verkeer over de weg, te water, over de rails en door de lucht als één geheel, omdét voor een juiste vervoersbediening het^fn niet zonder het ander kan en ieder een taak vervult. De vier vormen zijn de componen ten. die tezamen de resultante geven de re sultante van de voorzieningen de behoefte. Het verkeer dient om té kunnen vervoeren, het is een van de meest belangrijke peilers van onze samenleving. Door de toeneming van de bevolkingsdichtheid wordt het ver voer groter en dus ook het verkor. Deze dingen moeten op lange termijn worden gezien en tegen deze achtergrond staan fan tastische investeringen, wordt ontzettend veel van de uitgaven van een vpilk ge vraagd. Verkeerstechnisch en vervoerseco- notrisch is het vervoer in 'e mensen samen leving een element van groot belang. Het publieke vervoermiddel ziet ir Den Hollander als een nationaal apparaat en dan is het grote punt hierbij: welk systeem moet uitgaande van de behoefte worden ge volgd? Als een spoorlijn voor reizigersver keer wordt gesloten, dan rijst hiertegen grote oppositie Deze nader bekijkende, ki men we tot het inzicht, dat het protest zich met richt tegen het verdwijnen van de trein, maar dat het publiek onbewust op- Poneert tegen het verdwijnen van een scha kol in de nationale keten. Doet het er eigen Hik toe of men vervoerd wordt over de rail langs de weg? De hoofdzaak is. dat men deel van de nationale keten blijft.. Daarbij is het de vraag hoe hanteer je dit nationale apparaat? Knagende trajecten Ir Den Hollander ging er van uit. dat het appariat moet bevredigen, aan Zedelijke (met onderstreping van redelijke) eisen moet voldoen en bovendien rendabel dient te zijn het nationale systeem is geen even wicht te scheppen op de wijze als tot dus ver is gedaan. Kijkende naai de Nederland se spoorwegen merkte ir Den Hollander op. dat 10 pet van het net 43 pet van de inkom sten oplevert, 70 pet geeft 95 pet van de in komsten en de overige 30 pet dragen dus slechts 5 pet in de inkomsten bij. Moeten nu deze 30 pet worden gehandhaafd of af gestoten? De president zag het zo, dat d« huidige exploitatievorm van deze 30 pet niet vol te houden is zonder het geheel te schaden. Deze. 30 pet. zei hij knaagt aan het geheel', dus aan datgene, wat dienen moet om de onderneming in stand te hou den. Deze 30 pet brengt de rendabiliteit in gevaar. Daarbij komt. dat de Spoorwegen met hun beslissingen over een grote tijdsduur han delen. Het weg- en luchtvervoer heeft te denken over perioden van 5 tot 10 jaar. De KLM stoot nu de vlievelden al af. die zij direct na de oorlog heeft gekocht. Waar rijdt nog een autobus van voor de oorlog? Maar dc Spoorwegen moeten beslissingen nemen ten aanzien van materiaal, dat een levensduur heaft tot veertig jaar, soms nog veel langer. Er zijn nu dagelijks nog tach tig locomotieven in gebruik, die in 1899 wer den in dienst gesteld. Fantasie en voorzichtigheid De Spoorwegen moeten alles over een veel langere termijn bekijken en dat bete kent groter fantasie en groter voorzichtig heid. Als wij bij wijze van spreken de baan Gouda—Atphen gaan verzwaren, dan wil dat zeggen, dat wij spoorstaven gaan neerleggen, die dertig jaar meegaan. Wij kunnen dus niet zeggen „leg ze maar even neer", maar moeten ver vooruitzien en zo is het met alles. En de geweldige investeringen en de draagwijdte der beslissingen voor lange duur nopen de Spoorwegen tot voorzichtig heid en beperking. Zij moeten Nedgrland in het kader van het nationale systeem zo goed mogelijk blijven voorzien, maar zij-moeten ook met de financiële consequenties reke ning houden, dat wil zeggen zorgen, dat het publiek niet behoeft bij te betalen en dat de Spoorwegen aan de opbrengst van de plaatskaarten en de vrachtbrieven vol doende hebben. De Spoorwegen moeten er op uit zijn datgene waf" ze te doen hebben. goed mogelijk te doen. Dan blijven we op gelijk niveau en gaan liefst nog een eindje vooruit. elk soort tractie ij de vraag hoe het spoorwegbedrijf op juiste wijze verkeerstechnisch en ver- voerseconomisch te organiseren, komt ook de wijze van vervoer ter sprake en hierbij is een grote voorzichtigheid in het gebruik an energie noodzakelijk, daar Nederland een derde van zijn steenkolenbehoefte en twee derde van zijn vloeibare energiebe hoefte importeert. Het is taak de energie zo zuinig mogelijk te verbruiken. Bezuiniging door toepassing van electrische energie, dus electrische treinen, is zeer relatief, want om de energie naar de voertuigen te leiden zijn zeer grote kapitaalsinvesteringen Dit is alleen te doen op trajecten waar de verkeersintensiteit heel groot is. Een andere vorm is de dieselmotor Voor dieseltreinen zijn zware motoren nodig, wat eveneens grote uitgaven vraagt. Daardoor moeten dieseltreinen beperkt blijven tót trajecten met grote verkeersdichtheden. Voor de overige trajecten komt men dan tot een eenvoudiger vorm. dat is de bus, niet rails, maar op de weg. Gouda's positie eerste klas n vtl lijn i Langs deze lijnen de tot de positie wegnet, zei ir Den sprake is van eni| etoog komen- in het spoor- x, dat er geen of de baam Ir F. Q. den Hollander. „U krijgt uw trein terug". ken van Gouda naar Rotterdam. Den Haag en Utrecht zijn eerste klasse trajecten, die zo goed mogelijk bediend worden, wat men heeft kunnen zien aan de electrificatie en aan de evenzeer grote bedragen vergende werken voor de baanversterking Goud: Oudej$ater. Gouda is met zijn achterland een groot centrum en dat betekent voor de Spoorwegen iets goeds. In hoofdzaak richt Gouda zich voor personenvervoer op Rot terdam en Den Haag. De president gaf in dit verband enkele Interessante cijfers. Van de uit Gouda vertrekkende reizigers gaat 33 pet naar Rotterdam. 32 pet naar Den Haag en Voorburg. 10 pet naar Utrecht, 2.3 pet naar Amsterdam, 3.4 pc naar Woerden. 2.9 pet naar Leiden en 6.5 pet naar versjfreid liggende plaatsen. U zegt nu misschien, aldus'ir Den Hollan der. Spoorwegen u accepteert graag het ver voer naar Rotterdam en Den Haag, maar daar moeten wij het mee doen. de andere plaatsen tellen niet mee en worden niet in de gelegenheid gesteld mee te doen. 't Is echter de vraag, zei spreker, moeten wij die gelegenheid opwekken oï hangt dit van de streek zelf af- Belangrijk station in goederendienst De heer Den Hollander wees er op. dat Gouda niet alleen een belangrijk reizigers- vervoer heeft, maar ook van belang is als station in de goederendienst. En de beteke nis zal nog toenemen door de aanleg van Rotterdams nieuwe goederenemplacement Hillegersberg. Het is de bedoeling meer goederentreinen over Gouda te dirigeren. De lijn Gouda—Alphen krijgt in dit verband misschien meer betekenis voor onze goede rendienst. Ir Den Hollander besloot zijn betoog met te zeggen, dat de Spoorwegen trots zijn op de conditie van Gouda met station en weg verbindingen als centraal punt. Hij ver bond aan zijn uiteenzetting de belofte, dat de Spoorwegen alles zullen doen om de ver- keersontwikkeling in deze streek te bevor deren en hij sprak de hoop uit, dat Gouda, mede door bijdragen van overheidslichamen zakenleven cn Spoorwegen een goede toe komst zal mogen beleven. Boskoop mist de trein Er bestond gelegenheid vragen tot de spr. te richten. Het gebeurt niet elke dag, dat de heer Den Hollander in het midden is en dus werd van de gelegenheid dankbaar ge bruik gemaakt om enkele harlewensen aan de president van de Spoorwegen kenbaar te maken. De heer W. C- Hage uit Boskoop merkte op, dat zijn gemeente zich destijds grote financiële opofferingen heeft getroost om op de spoorweg aangesloten te worden. Deze schuld is nog niet gedelgd, maar reeds wordt er over opheffing gesproken. Voorts zei hij, dat Boskoop de opheffing van de treindienst zwaar aan het hart is gegaan, omdat daardoor de gelegenheid is vervallen expresgoederen te verzenden. Het gebeurt dikwijls, dat telefonisch bloemen en planten worden besteld, die in enkele uren tijds ter plaatse moeten zijn. Dat kon. want elk uur reed een trein, die expresgoederen mee nam. De bus doet dat echter niet. Boskoop heeft nu één goederentrein per dag- Is er expresgoed te verzenden, dan moet dat per auto naar het station Gouda of het sta tion Alphen gebracht worden en daar het meestal kleine zendingen betreft is dit een dure grap. De heer Hage slaat de spijker op de kop, antwoordde ir Den Hollander *en hij beves tigt mijn stelling: het verzet richt zich.er^ niet tegen, dat de train weg is. maar dat de schakel uit de nationale keten is ver dwenen. Het gaat er niet om hoe Boskoop het goed wegkrljgt. maar dit het «nel z'n goed kan verzenden. Overigens, zei hij. u hebt het gehoord, de trein is nog niet weg. Stellig zal ik niet licht over de lijn Gouda- Alphen denken, alles zal ernstig bekeken worden. Slechte dienstregeling holde trein uit Waddinxveens burgemeester, de heer A. Warnaar, was van mening, dat niet zo streng aan de eisen van de rendabiliteit mag worden vastgehouden. Als een gemeente dat deed. zouden buitenwijken nooit gas of wa ter krijgen, maar het is juist zo. dat de ge meente er die wijken bijneemt. Spreker heeft tot zijn vreugde gehoord, dat de lijn Gouda—Alphen een faire kans krij-gt en hij is daar zeer dankbaar voor. Wat de magere bezetting der treinen betreft, merkte hij op, dat vorige zomer het reizigersvervoer stij gende was, maar de zeer slechte dienstre geling, die bij de winterdienst werd inge voerd, heeft de trein achterop gebracht. Overigens zei de burgemeester, dat men de resultaten niet op een korte termijn moet bezien, het pybliek moet gelegenheid krij gen zich op hel reizen per trein te richten Het is sprekers overtuiging\iat de spoorlijn Gouda—Alphen aan de rand va* het indus triecentrum Holland allerlei mogelijkheden biedt en hij heeft vertrouwen dat de lijn Gouda—Alphen zal blijven. De vergelijking van de burgemeester met gas en waterleiding in de buitenwijken gaat voor de Spoorwegen niet op, aldus ir Den Hollander in zijn antwoord. De gemeente heeft een monopolistische positie en kan desnoods de tarieven verhogen, maar ais de Spoorwegen op een bepaalde lijn niet uit komen, kunnen zij landelijk geen tariefsver hoging" invoeren. Dat is nie» alleen onbillijk voor drukke tra/jecten. maar verzwakt de concurrentiepositie want de Spoorwegen hebben geen vervoersmonopolie. Wat dienstregeling betreft, deze richt zich op een doelmatige bezetting der treinen. De rege ling Gouda—Alphen is moeilijk, want er moeten aansluitingen beslaan zowel te Gou da als te Alphen en dat valt op de cnkel- spprige baanvakken niet mee. De Spoor wegen zijn er zich echter van bewust, dat de vorige dienstregeling niet deugde en streven naar verbetering. GoudaA msterdam De heer G. C. de Vooys te Gouda bracht ter sprake het voornemen van de Spoorwe gen om naast de treinen een autobusdienst j Rotterdam—Amsterdam te openen. Hij vroeg of het niet mogelijk is mplaatg hiervan treinen RotterdamAmsterdam via Gouda in te leggen en daarmee de rechtstreekse veftrindig met Amsterdam via Harmeien— Breukelen te herstellen. Hierop antwoordde de heer Den Hollan der. dat de Spoorwegen een autobusdienst willen openen niet tussen Rotterdam en Amsterdam, maar tussen Den Haag en Am sterdam. Naar zijn mening zijn de Spoor wegen met deze tweede verbinding 25 jaar te laat. Al in 1908 is voor het verkeer Rot terdam—Den Haag een tweede spoorlijn Rot terdam HofpleinPijnacker—Den Haag— Scheveningen geopend, en het is gebleken, dat er plaats is voor deze lijn. Even goed is er plaats voor een tweede spoorlijn tus sen Den Haag—Adam. een rechtstreekse lijn Amsterdam Leidseplein—Deai Haag. Dit zal naar sprekers mening een goede lijn zijn, die absoluut noodzakelijk is in het groeiende Westen. Hij acht daarom de autobusdienst niets bijzonders en een voorloper van een tweede spoorlijn tussen Den Haag en Am sterdam, als is aanleg op dit moment niet te verwezenlijken, daar dit te veel kapitaal zpu vragen en zoveel geld er niet is. Men vergist zich echter ais men meent, dat treinen Rotterdam—Amsterdam via Gouda de oude lijn via Den Haag zouden kunnen ontlasten. Er is daaraan n.l. geen behoefte, omdat het verkeer Rotterdam—Amsterdam niet zo groot is. Dit „breekt" in Den Haag in verkeer Rotterdam—Den Haag en Den Haag—Amsterdam. In Den Haag lopen de treinen leeg en vol. Rechtstreekse terug Iets anders is, aldus de president, of er niet enkele treinen via Harmeien—Breuke len kunnen rijden. Als er een kleine kans is. dat deze verbinding rendeert en de eindjes aan elkaar geknoopt kunnen worden, zal ik, zei spreker, doen wat ik kan. De lijn Ust er eh wordt reeds gebruikt voor goederen vervoer en als uitwijklijn in bijzondere ge vallen. Het is dus nodig, dat het personeel het traject keót. Wellicht is dat te combi neren meyhet laten dijdén van enkele trei nen. al 'tras het maar in de spitsuren. Bij me zelf heb ik, zei ir Den Hollander, een zekere geneigdheid te proberen of dit in het kader van onze bedrijfspolitiek mogelijk is en daarmee dan Gouda en Woerden te helpen. Hij acht het niet uitgesloten, dat de verbinding er komt al, zal men nog enige jaren moeten wachten, want thans is er geen materieel. Aan het eind van zijn betoog heeft de president verklaard, dat hij getroffen is door de grote belangstelling die de Goudse streek hier voor de Spoorwegen heeft ge toond en hij verzekerde, dat deze belang stelling hem in gedachten zal blijven. Wederzijds waren de aanwezigen ir Den Hollander dankbaar voor zijn betoog ir G. J. Schott, de departementsvoorzitter, ver- tolke die erkentelijkheid en de Maat schappij voor Nijverheid en Handel voor haar gelukkig initiatief een door Gouda's burgemeester bevorderde gelegenheid te hebben geschapen om in kennis te worden gesteld met.de grote lijnen van de verkeers- vraagstukken en de positie van de Goudse streek hierbij. Tot de aanwezigen behoorden o.a. burge meester mr dr James te Gouda, burgemees ter Warnaar. wethouder Oudijk en secretaris Jenné uit Waddinxveen, wethouder mr dr Taal uit Boskoop, de heren Goedewaagen en Hagedorn. voorzitter en secretaris van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Gouda en omstreken en de heer Nicolaï, se cretaris van het hoofdbestuur van de Ned. Maatschappij voor Nijverheid en Handel. .Inmiddels vernemen wij nader van de zijde van de Spoorwegen, dat het de bedoeling is voor korte tijd de vroegere motortrein op het baanvak GoudaAfphen terug te bren gen „Ome Keesje", zoals in de spoorwegtaai deze motortrein genoemd wordt, keert dus weer. De conditie van deze motortrein noopt er echter toe een ander soort treinen in te leggen. Dat kan echter in verband met de schaarste aan materieel niet een-twee- drie geregeld worden en moet nog nader worden bezien. In afwachting van de be slissing gaat nu de motortreinL tijdelijk rijden. 11 Puzzle tvinuaars De kriiiswoordpuzzle was niet moeilijk deze keer. De eerste woorden waren het grootst, zodat de laatste loodjes nu eens niet de zwaarste waren. De winnaars zijn: prijs van 5: mevr. G. B. Smeenk—v. d. Garde, Van Zwietenstraat 13 te Gouda; prijzen van 2,50: J. Dessing. Westhaven 45 te Gouda en C. van Viaardingen, Tussen- lanen D 14 te Bergambacht. De prijzen kunnen aan ons bureau, Markt 31, worden afgehaald pf worden op verzoek toegezonden. Nou, vooruit, de hele familie weet het toch al en de buren ook. Dus, vrienden, zal ik het nu maar aan de openbaarheid cadeau geven, 't Is nog leerzaam ook. Want er blijkt uit, dat een mens nooit zeker van zijn zaak kan zijn. D'r zijn altijd nog een paar duistere factoren, die op een gegeven moment gaan meespreken. Maar, om een lang verhaaltje kort te maken: zo zit de zaak. In verband met het optreden van het gilde der langvinge- rigen hier ter stede, hadden mevrouw Ter gouw en ik maatregelen genomen om onze schamele bezittingen tegen ontvreemding te beveiligen. Laten we vooropstellen, dat ons bezit inderdaad schamel is en dat het nog te lijden heeft onder het versoberings program, dat wij, net als alle landgenoten, op verzoek van de regering bezig zijn een vorm van uitvoering te geven. Wij bewe gen ons al jaar en dag met uiterste be hoedzaamheid op de rand van het mi nimum. Maar een mens wil graag houden wat hij heeft en daarom zou ik raar op kijken als op een kwade morgen m'n ouwe leunstoel, waarin ik nou al een kwart eeuw lief en leed zit te delen en waaraan ik zeer gehecht ben, met ene losse veer, verdwenen tvas en ik het ontbijt moest nuttigen op de matten. Dus hebben we ons huis in een haast onneembare vesting veranderd. Er is een timmerman bij geweest en die heeft alle sloten en knippen en grendels nagekeken we hebben nog enige zeer ingewikkelde mechanismen van eigen vinding toegepast, 't Hele huis is dichtgelipst. Wat zeg ik: ook de poort, en de schuur en mevrouw Tergouw wilde zelfs een slot op het deur tje van de kachel. Op de avond van de dag, dat de tim merman geweest was, hebben mevrouw Tergouw en ik nog een plechtige rondgang gemaakt en alles nagekeken. Een mens moet secuur zijn. Toen hebben we ons ter ruste begeven met een veilig gevoel. Anders denkt mevrouw Tergouw nog wel eens dat er een trede kraakt of een deur piept, maar nu kon niets de nachtrust storen. De volgende morgen ben ik een half uur eerder opgestaan om de deuren voor hun normaal gebruik gereed te maken. Met een bos sleutels begaf ik mij neuriënd door het hele huis. Laat nou de hele nacht het touw, waar mee Keesje de voordeur pleegt open te trekken, uit de brievenbus hebben gehan gen JAN TERGOUW. DOCTORAAL EXAMEN. Aan de Nederlandse Economische Hoj school te Rotterdam is geslaagd voor 1 doctoraal examen in de economische weten schappen onze stadgenoot de heer W. Zuy- dam. EXAMEN KEURMEESTER geslaagd voor het an vee en vlei De commissie voor bijzondere kerkelijke gezinszorg der Ned. Herv. Gerpeente heeft dr A. Hijmans. arts te Rotterdam, uitgeno digd op een drietal avonden in de Lutherse Kerk te spreken ovër „Vragen rondom hu welijk en gezin". Dr Hijmans. die gisteravond sprak over de voorbereiding tot en de beleving van het huwelijk, begon met op te merken, dat hij duidelijk wenste te zijn en klare wijn wilde schenken. Er wordt vaak beweerd, dat het huwelijk een waagstuk is. Dat is waar. maar het wil niet zeggen, dat het een sprong in het duister, een gokspel, is. Alle bewust leven is een waagstuk, het Teven is onzeker en in het huwelijksleven sp itst zich dat nog toe. Er heerst ten aanzien van het sexuele leven grote verwarring van denkbeelden en begrippen onder de mensen. Star en kramp achtig houdt men zich vast aan allerlei vooropgestelde stelregels en vooroordelen Eén van de vooroordelen, waarover wij thans heenraken is. dat het sexuele leven iets minderwaardigs is. waarover men niet spreekt. .Sexuele voorlichting acht men nu noodzakelijk en hiervoor bestaat grote be langstelling. een teken dat wij op dit ter rein niet langer passief willen blijven, doch willen handelen en leven als verantwoorde lijke mensen. Eén van de symptomen der verwarring, die zich ook buiten het sexuele leven uit strekt'. is. dat wij de juiste verhouding tot de medemens kwijt geraakt zijn en ook de verhouding tot one zelf. zo zeide de inlei der. Wij weten niet hoe wij de juiste ver houding tot de andere sexe moeten bepalen, wat enorm veel leed en grote catastrofes veroorzaakt. Het huwelijk is geen noodlot, maar taak en opdracht voor heden en toekomst, het i9 de scheppende daad midden in de stroom van deze tijd. waarbij twee r geroepen worden om iets tot stand te bren gen. gezamenlijk. Ad Ier heeft terecht gezegd, dat men in een huwelijk alleen datgene vindt, wat men er ingedragen en ingebracht heeft. Niet eigen ik Vanavond, aldqs^dr Hijmans. zullen wij een en ander van*psychologische zijde be zien. Niet bekneld blijven in eigen ik. maar open staan voor anderen. Eerbied voor eigen leven en levenstaak, ook voor dat van leven en levenstaak van de medemens, dit alles is nodig voor een juiste verhouding van man tot vrouw. De geschiktheid en de bereidheid tot liefde en huwelijk hangen af van het openstaan voor zijn medemens, om in volledige vrijheid samen te smelten tot één verbondenheid in verantwoordelijkheid en vrijheid. Allerlei aangeleerde voorstellingen en vooroordelen beperken de ontplooiingsmogelijkheden van de individu en beperken zo ook de ge schiktheid tot het geven en ontvangen van liefde. Het zijn vaak vaste regels, waarnaar het leven moet worden gericht en ontwikkeld en waarnaar anderen gedwongen worden te leven, althans men wil ze dwingen daar naar te leven. Wie zich niet opsluit in zijn eigen ik en zijn voorstellingen en vooroordelen, leert ook rustig te wachten. Het hoogste is nooit of in elk geval niet terstond te bereiken. Deze regel zal men ook dienen toe te passen in het stuk leven, dat huwelijk heet. Wie niet weet te wacht«m>zal nooit gelukkig zijn. Dit moedig wachten is vol belofte van beloning. Spreker noemde verschillende voorbeel den van regels, die de ontplooiingsmogelijk heden beperjten; zo o.a. ..alle* of niets' „nu dadelijk of anders helemaal niet". ..de vrouw behoort zich aan de man te onder werpen". Tegenover degene, die zich laat leiden door de snelle greep naar succes, staat de besluiteloze, die,,, als maar Wacht en uitstelt totdat hij zeker ia van het succes en het de andere partij ernstig kwalijk neemt, als die niet langer kan wachten. Deze houding leidt altijd tot een ontgoocheling of vrese lijke nederlaag en wordt veroorzaakt door een sterk geldingsstreven. Men wil geen moeite doen. men wil zijn behoefte aan liefde niet erkennen. Een ander verschijnsel, dat catastrofaal is, is de houding, dat men heel hoog tegen de ander aanziet, zodat men denkt, dat de liefde toch niet voor hem is weg gelegd. Verschillende vooroordelen be staan vaak in een mengeling dooreen. Dwaze geringschatting en dwaze verering treft men beurtelings aan. Hierachter zit de vrees voor werkelijke gemeenschap met de 'medemens, de vrees voor intimiteit. Het is op den duur ontmaskerend voor de an dere partij en voor zichzelf. Veel echtelijke ontrouw is een vlucht uit de werkelijkheid van het huwelijksleven. Er is dan wel vaak een opleving, maar dit is streling s streling der eigen Vlucht in idylle Een andere halstarrige en wijdverbreide gedachte is deze. dat wanneer maar een maal ..-de grote liefde" er is. dan alle leed en ellende voorbij zullen zijn. Dan zal de gelukszon voor goed schijnen. Geluk wordt gezocht in de idylle. Allee wordt eenmaal goed. als wij elkaar eenmaal ongestoord kunnen liefhebben. Het grote struikelblok ligt in ons zelf door het besloten zijn in ons zelf en wij niet volkomen Kunnen liefhebben. Als de idylle niet in vervulling gaat of voorbij ie. dan heet het. dat er geen liefde op aarde is. Een andere remming van onze persoon kan haar oorzaak hebben in een betrek kingepersoon (het kunnen ook personen xijn of een groep). Voortdurend houdt men re kening met de mening of de houding van degene, tot wie men in betrekking staat b.v. ouders, die men gunstig of ongunstig wil stammen. De beslissing wordt zo afhan kelijk gesteld van het oordeel van de be trekkingspersoon. waardoor men dus de verantwoordelijkheid afschuift. Spreker sprak ten slotte over de sexuele rijping, de sexuele opvoe- Amsterdam examen keurmeesti heer C. A. Teekens, alhier. Burgerlijke Stand Geboren: Adriana, d. v. R. D. Hilbrands en H. M. van Willigen, IJssellaan 75; Berend Frederik, z. v. P. Jacobs en A. F. Sijl, Graaf Florisweg 16. Hendrikus Pieter, z. v. H. D. Lugtenburg en J. M. Slinger. Tweede H. v. Alphenstraat 2. Margaretha Aaltje, d. v. A. Boekhout en E. C. Nieuwveld, Kon. Wil- heiminaweg 60, Wilhelmus Marinus Maria, z. v. H. J. Geul en C. M. Brenkman, Onder de Boompjes 7; lngrid Maria, d. v. P. A. Schouten en C M H. van Dijck, Jacob v. Lennepkade 7; Paulus Cornelis Carolus, z. v. W. v. d. Hoeven en E. M. Breugelmans, Vossiusstraat 76. Ondertrouwd: C. H. Brokke en H. Schaap; S. de Jong en A. de Ruwe; J. J. Zoetekouw en G. van Kempen; J. A de Jong en M. R. Eikenboom; G. G. M. Geertzen en P. H. de Korte. Overleden: Willem Blok, 80 jr. L. A. Janssen van Graaf Florisweg 79c naar Naaierstraat 32; M. J. Janssen—v. Ar- denne v Turfmarkt 90 n. Naaierstraat 32; v. Duivendijk (4 pers), v. Peperstraat 110 Kon. Wilhelminaweg 20; W. D. Blonk (4 pers.) v. Fluwelensingel 47 n. Kon. Wilhel minaweg 26; G. Palsgraaf (4 pers.) v. Hout mansplantsoen 5 n. Kon. Wilhelminaweg 36; H. IJsselstein v. Bosweg 19 n. Jan v. d. Heijdenstr. 23; W. Blok v. Boelekade 147 n. Kon. Wilhelminaweg 251, D. Terlouw (3 pers.) v. Winterdijk 19 n. Koekoekstraat 72; A. Spee (5 pers.) v. Koekoekstraat 72 r. Winterdijk 19. A. Pouw v. Tweede E. J. Pot gieterstraat 81 n. Crabethstraat 5; P. v. Wijngaarden (4 per.) v. Pretoriaplein 45 n. Cronjéstraat 20: F. J. Verwoerd (2 pers.) v. Bosweg 60 n. Willens 24a; J. M. Burger (2 pers.) v. Boelekade 60 n. Karnemelksloot A. Kerrebijn (2 pers.) v. Tuinstraat 23 Boomgaardstraat 106; P. J. Klaasse (3 pers.) v. Nieuwehaven 23 n. Kon. Wilhel minaweg 34. R. R. Vierhout (2 pers.) v. Kru- gerlaan 98 n. Blekerssingel 23; W. J. Joos- ten (5 pers.) v. IJssellaan 155 n. Kon. Wilhel minaweg 16; Wed. Gelderblom (3 pers.) v. Boelekade 57 n. Bogen "18; C. J. Ewoldt (2 v. Crabethstraat 49 n. Krugerlaan 106; H. Borst v. Westerkade 91 n. Herenstraat 21; Nieuwenhuijzen v. Bockenbergstraat 83 Tuinstraat 23; J. M. de Roos (3 pers.) v. Reigerstraat 9 n. Coornhertstraat 30; M. A. Hommels v. Raam 43 n. Bockenbergstraat 71. Gevestiaden: D. J. de Rijk—Hak v. Reeu- wijk n. Markt 38; G. Vonk (5 pers.) v. Lopik Boelekade 133. B. Ensing (2 pers.) V. Oudewater n. Jan Philipsweg 26; N. E. Grunder—Mulder v. Ouderkerk a. d. IJssel n. Krugerlaan 33; L. Verruijt—Heikoop v. Capelle a. d. IJssel n. Vondelstraat 5; F. v. d. Pijl v. Stolwijk n. woonschip Jaagpad; M. E. Vonk v. Utrecht n. Westhaven 11; J. F. M. Ringeling v. Rotterdam n. Gansstraat 32; J. F. Ringeling (2 pers.) r. Rotterdam n. Jansstraat 321. K. Jansen v. Staphorst n. Bockenbergstraat 78; A. v. Staveren v. Ha- zerswoude n. de la Reijlaan 40; Th. C. J. Brouwers (2 pers.) v. Utrecht n. Markt 56. Vertrokken A. Wabbijn v. Gouwe 33 n. Rotterdam. Duivenvoordestraat 85c; A. Tij- seling v. Westhaven 11 n. Winterswijk» Eelinkstraat 37; W. Dijksman v. Blauwstraat Rotterdam. Westzeedijk 126E; M. Ver maningv. d. Geest v. Raam 242a n. En schede. Emmastraat 8a; C. J. Rooze—Tuinen- burg v. v. Persijnstraat 1 n. Haastrecht, Goudseweg 29; Wed. Ziel—Buitenhuijs v. Gooi straat 17 n. Rotterdam. Slaghek- straat 59b. P. J. M. Brouwers v. WeithaveO 25 n. Oudenbosch. Markt 61. Commandeur Broekhuija gaat naar Djakarta Met ingang van 16 Mei deur F. T. Burghard eervol ontheven van zijn functie van hoofd der afdeling Zee macht van de Nederlandse militaire missie in Indonesië. Hij wordt afgelost door ka pitein ter zee J. G. Broekhuijsen, die met ingang van dezelfde datum tijdelijk wordt bevorderd tot commandeur. Commandeur Broekhuijsen vertrekt op 25 Mei met het dung en de moeilijkheden, die de pas ge- I motorschip Willem Ruys naar Djskart», zij* alachterijpe psychisch heeft. geboorteplaat*.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 2