North State Pinkster- praatje Dansend en koerend bedrijven de korhoenders hun liefdesspel PINKSTEREN LUIDT DE ZOMER IN m iHAAR EIGEN DOMEIN Morgen.... Moederdag! Waterplantenkreeft opereert in de Zuidplaspolder Sterke organisatie vereiste vvoor dorpsontwikkeling BAYREUTH GAAT HERLEVEN Mensen in hun werk (19) DE ORGANIST, schilder van het leven in klanken Een druk, maar een mooi beroep Predikbeurten 4 Iedereen houdt stil om èr, naar te kijken AT AAR. ANNEER. „De grote nul" in Concordia Onze bioscopen '/V VADER VAN EEN BREID HEEFT HET HEES NIET GEMAKKELIJK Maar tenslotte zal hij toch dansen Industrievestiging op platteland moet sociaal en cultureel worden bezien r De dertien stoelen Particulier initiatief noodzakelijk Abbott en Costello BU de gevederde ridders van de heide het balderen is een OPWINDEND GEZICHT In de schuilhut Het gordijn valt DUITSLAND LOKT MET MUZIEK Alle kaarten reeds verkocht Over luilak, de boekrolVan Ruth, de wielewaal en pioenrozen Het Pinksterfeest van vroeger Tegen zonsopgang. Ook voor de kinderlozen, die moeder zijn IN GEEST EN HART Met een lapje crêpe georgette kan men de aandacht op zich vestigen TWEEDE BLAD - PAGINA J GOUDSCHE COUHANT ZATERDAG 12 MEI 1951 EN EERSTE KENNISMAKING op jeuo- dige leeftijd kan vérstrekkend zijn r het verdere leven, vindt Willem Goed- rt, sinds een half jaar de nieuwe organist i de Sint Jan. Voor hem heeft die eerste -nismaking zijn weg door het maatschap- lijke leven bepaald. Op de pastorie van mmelo ia het begonnen, aan het klavier n het twee eeuwen oude orgel van Gouda's nf J/m wordt het voortgezet. De ontroe- die het orgel in de huiskamer van ummelo's pastorie hem op vier-jarige -ftijd heeft gegeven, toen zijn vader, pre- kant ter plaatse, een gezang speelde, is altijd bijgebleven. In de jaren, dat in Arnhem van Simon C. Jansen het onderricht kreeg, later in Amster- toen hij aan het Conservatorium zijn dies en colleges aan de Gem. Universi- liep, onder leiding van dr Anton v. d. orst vervolgde, en na die vijf jaren van rd en veelzijdig studeren en ervaring rwerven op vele orgels in het land, in waar Jean Moreau's orgel het ste van het land die taal der ont- -ring in zovele harten draagt. Er is geen instrument, dat zozeer de ge- ihten en de gevoelens van de mens be iert, als een orgel. Het lijkt wel of het taal van het menselijke hart spreekt. Het t gedachten en gevoelens op als in een rek met een vertrouwd vriend. Het kan langen opwekken en tegelijkertijd een epe nood klagen. Het kan jubelen, tot in hoogste trillingen en treuren in een rtelijkheid, waaruit toch weer een nieuw langen wordt geboren. Een orgelconcert de Sint Jan op een zomerse avond kan -3 panorama van perspectieven openen ~r hem. die de taal van het orgel verstaat. De organist, die zijn toehoorders-iets van t verlangen wil geven, zal zijn instrument lkomen moeten beheersen. Het is het V.um, waardoor hij op zijn toehoorders kan overbrengen wat bij hem leeft. Het 1 wordt onder zijn handen een teer ument. dat reageert op allerlei stem- ngen en, dat ook stemmingen kan afrea- en. Niet alleen voor de organist is dat maar ook voor zijn toehoorders. Het gel kan met majestueuze en warme klan- en van 'n Bach-koraal een diep verborgen vensblijheid opwekken, een blijdschap die Eerste Pinksterdag ed. Herv. Gemeente: nt Janskerk (Achter de Kerk 5) 9 en 10.30 uur ds G. Boer; 5 uur ds H. v. d. Akker, esterkerk (Emmastraat 33l 9 en 10.30 uur ds H. M. Cnossen (jeugddiensten); 5 uur ds. J. J. Koning. nderkerk (in gebouw Calvijn, Turfmarkt 142) 10 uur de heer R. v. d. Berg. van Vrijz. Ned. Hervormden (Peper straat 128) 10.30 uur ds J. H. Loorbach, Rotterdam. emonstr. Geref. Gemeente (Keizerstraat 2) 10.30 uur ds H. J. de Wijs. vang. Lutherse Kerk (Gouwe 134) 10 uur F. Schroder. ud Katholieke Kerk (Gouwe 107) 10.30 uur hoogmis, 6 uur Vespers, ref. Kerk (Turfmarkt 60) 10 uur ds A. Nijhuis. 5 uur ds W van Dijk. -ref. Kerk art. 31 (Turfmarkt 54a) 9.45 en 4.30' uur ds G. Koenekoop. Gemeente (Stationsplein 15) 10 en 5 uur dr C. Steenblok. Geref. Kerk (Gouwe 141) 10 en 5 uur ds L. Kraan, Zeist. Géref. Gemeente (Zeugestraat 38) 10 en 5 uur ds Joh. van Weizen. rije Evang. Gemeente (Turfmarkt 23) 10„ en 5 uur ds J. I. van Wijck. (v.m. beves tiging nieuwe lidmaten). j 7.30 uur Bijbellezing ds J. I. van Wijck, Zaterdag 10 uur bidstond. les Heils (Turfmarkt 111) 10 uur Heiligingsdienst, 6.45 uur openluchtsamen komst Markt. 7.30 uur verlossirtgssamen- komst leider majoor F. Wettimens Soe- -ibaja. -k van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen (Spieringstraat 49) 5 uur dienst. -udse Stadsevangelisatie (Achter de Kerk 6) 10 uuf de heer„W. F Kloos; 7.30 uur de heer D. van Leeuwen, met koorzang. Tweede pinksterdag Herv. Gemeente: Sint Janskerk (Achter de Kerk 5) 10 uur ds Oerh. Huls. Zaterdag 8.30 uur in Koorkerk Avondgebed Geref. Gemeente (Stationsplein 15) 10 uur dr C. Steenblok. "hr. Geref. Kerk (Gouwe 141) 10 uur ds Kraan. Zeist. Nederd. Geref. Gemeente (Zeugestraat 10 uur ds Joh. van Weizen. Vrijdag 7.30 uur ds Joh. van Weizen. Zeugestraat 38: 6 uur ds H. J. Grisnigt. niémand onder woorden kan brengen en die een gehele kerk kan vullen: Het kan klagen als de bedroefdste klaagvrouw. En toch is een orgel niet meer dan een ingenieus samenstel van vierduizend pijpen, die elk een eigen klank hebben. Een mechaniek, dat onder de handen van de organist een men selijke taal gaat spreken Een organist van de Sint Jan heeft een druk leven. Zopdags is hij de gehele dag in de weer voor de kerkdiensten Ih de week komen er nog wel eens extra-diensten bij, of zal hij zich voorbereiden voor con certen. 's Avonds wachten hem de repetities van de zangkoren, waarvan hij dirigent is. En elK moment, dat hij niet direct gebon den is, zal hij benutten om te oefenen, les sen geven en verder studeren. Op de moge lijkheden van het orgel raakt men nooit uit gestudeerd. Want de psychologie van het orgel, is de psychologie van de mens. En die kan men nooit te goed kennen. De schipbreuk. De multl-millionnair G.H.Robertson denkt, dat hfl Alles kan. Hy heeft een zeiljacht gekocht en zich daar op ingescheept met zyn vrouw en 9 kinderen, zes bedienden, twee werksters en een zwarte poedel, die reeds 3 prjjzen gewonnen heeft. Niemand van hen heeft ooit gezeild in z\jn leven, maar de heer Robertson meent, dat zoiets vanzelf gaat. Nu, zolang het bladstil was. ging het ook, al kwam het schip geen cen timeter vooruit. Maar daar steekt een storm opHuizenhoog verheffen zich de zilte baren en zelfs.de meest geharde pikbroeken verbleken, als z(j de toorn der elementen aan schouwen. Wat doet G. H. Robertson? In zijn kombuis een eitje pellend, denkt hij aanvankelijk dat het wel zo n vaart niet lopen zal. Het trekt wel weer bi), zo meent hij. Maar als de verschansing in splinters is geslagen, het roer gespleten en het merendeel zijner bedienden ont wricht. begrflpt hij dat er iets niet in de haak is. Hij begeeft zich aan dek en looft met luide stem een beloning uit van f 30.- aan diegene, die zijn gezin aan de verbolgen oceaan .ontfutselt. Maar acb. wie hoort deze zwakke stem in het ge raas der golven Ja toch, een een voudig visser, die op een duintop zijn pijpje staat te roken, heeft de offerte vernomen. Fluks ontdoet hij zich van wambuis en flanelletje en stroopt de broekspijpen op. Zal hij zich in de golven werpen Neen, hij is ook niet gek. Hij begeeft zich in een roeiboot, diezelfde simpele boot, waarmee bij elke dag het edel zeebanket naar moeder de vrouw brengt. Met forse riemslag stuwt hQ de broze bulk naar het trotse jacht, klimt aan boord en grijpt de 9 kinderen van de millionnalr, die op het voordek aan het knikkeren zijn. bi) hun beentjes. De andere op varenden volgen. „Pikbroek," zegt de millionnalr. als hij de volgende dag de nederige woning van zijn redder betreedt, „dat was op het nippertje. Kom. wat wil je hebben? Ik gooi er met genoegen een tientje tegenaan, dat kan me de pet niet drukken." En wat antwoordt de olijke 'borst? „Geef mij maar een pakje North State, dan knijp ik allang in m'n handjes." En zo was het. dat G. H. Robertson zijn zuinig bewaarde pakje verloor. 7 5 Cts. per pakje T^EN NIEUWE verschijning heeft in de ■*-J Zuidplaspolder zijn intrede gedaan. Het is de „waterplantenmaaimachineraderboot". Of. om het wat eenvoudiger te zeggen: een raderbootje, dat de waterplanten in de wateren van de Zuidplaspolder afmaait. Zo- ais de boer achter het stuur van zijn tractor zit en de maaimachfne trekt over het land, zo zit de machinist van het vijf meier lange bootje achter het stuur van de boot. Hij laat de raderen draaien en snijdt de plan- Laagst ingeschreven >e firma Luxen en Worst, alhier, was voor 697.000 laagste inschrijfster bij de door B en W. van Heemstede gehouden aanbesteding van het bouwen van vijftig won'ngen met schuren en negen garages aan d< Dtepenbrocklaan en de Van Breelaan. UIT VROEGER TIJDEN De Goudsdbe Courant meldde: 75 jaar geleden Hedenmorgen Is Gouda's oudste inwoon ster en meest geèerde burgeresse. mejuf frouw C. C. van Meerten. naar haar laatste rustplaats gebracht. De overledene, dochter van de-bekende schrijfster van kinderboe ken. mevr. Van Meerten— Sch'lperoort. heeft lange tijd aan het hoofd gestaan van een bloeiende kostschool voor mdisjes en in grote mate bijgedragen tot de opvoeding van de vrouwelijke jeugd. Ook de laatste jaren heeft zij zeer veel belangstolling ge had voor het onderwijs. Zij werd 78 jaar. Op het kerkhof waren veel belangstellenden om mej. Meerten de laatste eer te bewijzen. 50 laar geleden Uit een advertentie: Grote vrije voor- Jaarspaardenmarkt op 17 Mei. Op deze /markt zullen voor de verloting vijf-en- twintig paarden worden aangekocht. De verdere prijzen zijn te bezichtigen in de etalages van de winkeliers hief ter stede. Zegt hef voort' 25 jaar geleden Uit Schoonhoven: Bij wijze van proef zal er in het tijdvak van 22 Mei tot 30 Septem ber een Zaterdagavondmarkt worden gehou den Dp markt zal geopend zijn van zes tot negen uur. T.m. 3 Juni 10.30—12.30 en 1.30—5 uur Museum Het (atharina Gasthuis: Tentoi.n-tellins van tekeningen van Maaike Braat en beeldhouw werk van L. P. J Braat (Zondags geopend van 2—4 uur: Maandag en Vrijdags 1.30—5 uur) IZ Mei: S6i aatcoiiecte ten bate van Kon Wllhelminafonds In kader van „Haak-in""- actie. 15 Mei 7.30 uur Vr(je Evang. Gemeente: Bijbellezing door ds G. 1. van Wijck. 15 Mei 7.30 uur Central; Trekking Haak-ln- actie Goudse Middenstand. 15 Mei 2,30 uur Blauwe Kruis: Filmmiddag Ned. Vereniging van Huisviouwen. met mode show. 16 Met 7.30 uur Veemarktrestaurant: Bijeen komst Ned C'hr. Vrouwenbond, spieker ds O van Veldhuizen ovei ..De zeven Sjaaritjes 16 Mei uur Reünie: Spreekbeurt ds J. Bör- ger voor Lagosvei band. 16 Mei 8 uur Centrali Jaarvergadering Ver en -Bit.g vooi Vi eemdeimgenvei koei 16 Mei 8 uur talvUn: Bijbellezing door i G Boer. 17 Mei 9—12 en 7—9 uur- 19 Mei 2—4 uur Am bachtsschool: Openbare les 17 Mei 8 uur Calvijn: Bijeenkomst Geref Bond. spreker C. J Kesting over ..Christus en Oh risten". 17 Mei 8.15 uur Reünie: Piopaganda-avond „Steun Wettig Gezag 18 Mei 9.30—11 uur Markt: Opcnluohtiilm- voorstelllng .Air Ghost 18 Mei 5 uur De Zalm: Jaarvergadering Ned Rode Kruis. 18 Mei 8 uur Cuther.se Kerk: Tweede lezing dr A. Hijmans over ..Gezinszorg"" voor com missie voor bijzondere kerkelijke gezinszorg der Ned. Herv Kerk. onderwerp ..Voorberei ding tot en beleving van het huwelijk gods dienstig bezien'" 19 Mei 7.30 uur Spaardersbad: Jubileum wed strijden Goudse Zwemclub. ter gelegenheid 33- jarlg bestaan. 19 Mei 3 uur Ter Gouw; Bijeenkomst B van Geref. Mannen verenigingen spreiker Kapteyn over „Zondagsopvatting in ;orie en onder de volken" histoi Bioscopen Schouwburg Bioscoop: De dertien stoelen (met Heinz RUhmann en Hans Moser). Reünie Bioscoop: Abbott en Costello ont moeten Boris Karloff (met Abbott en costel lo). Van Tweede Pinksterdag af: Ten Zuiden van Tahiti (met Maria Montez en Brian Don- levy). Thalia Theater: De vader van de brutd (met Spencer Tracy en Joan Bennett). Zaterdag- en Woensdagmiddag 3 uur: Domme Uesje (jeugd voorstelling). Aanvang: i en 9.15 uur Beide Pinksterdagen 3". 5. 7 en 9.16 uur. Overige dagen: 3 en 8.16 uur Sport op Pinksteren Voetbal: Eerste Pinksterdag. Gouda—Velox (Vriendschappelijk), aanvang 2 30 uur. Tweede Pinksterdag: 10.30 uur Junioren- touvnooi Olympia: G S.V-K.R.V.C.: D O N K D.S.O. aanvang 2 36 uur. zeilen: Goudse Zeil week op Elfhoe venpias en 's Gravembroekseplas. Aanvang: Zaterdag 3.30 uur; Eerste Pinksterdag 10 uur en Tweede Pinksterdag 9.30 uur. Gymnastiek;Tweede Pinksterdag terrein jodan Boys Districtswedstrijden Ned. Ohr. Gymnastiek Verbond. Aanvang: wedstrijden 8 uur. demonstratie 2-30 uur- concours tambour- en niiperkorpsen: Veemarkt. 2 uur vertrek rendigarug door de stad: 6 uur taptoe op markt. Doktersdicnst 3 tot Zondagavond 12 id van de huisarts te de dokïoren P. d. Boer. Gouwe 115. tel 2273 en C van Elk Kattensingel 79. iel 12 tot Maandagavond 12 artsen H. A. M. Eijkman, 2 en A. J Kettler. Gouwe Van Zondagavond ur zijn aanwezig de .'esthaven 83. tel- 258 166. tel. 3368. Apothckcrsdiensl Sleeds geopend, des nachts alléén voor re- repten. Apotheek E. Grendel. Prins Hendrik straat 16 en Apotheek J. Rond. Kleiweg 78. ten onder water af. Eén verschil heeft hij echter met zijn collega op het land De boer ziet het resultaat van zijn werken, de maaier op het water „voelthet. Hoogstens ziet hij de afgesneden bladeren achter de boot naar de kant drijven, maar daar heeft hij soms niet eens erg in. Vorige week is het bootje afgeleverd. Het is waarschijnlijk de tweede, die in Neder land zijn» werk doet. Daarom is er voor de ontwikkeling van deze maaimachine grote belangstelling bij andere polderbesturen. Voldoet do boot. dan zal zijn aanwezigheid in de Hollandse rivieren en sloten niet nieuw meer zijn en dan zal een automobi list niet meer even aan de kant van de weg bij de ringvaart van de Zuidplaspolder stil houden om te zien. wat dat vreemdsoortige bootje daar in het water doet. Want vreemd ziet het er uit. Aan de voor kant de scharen, die door een ingewikkeld mechanisme onder water een snijdende be weging maken. Op elke diepte kan het mes worden bevestigd. Daarvovr zit aan de steven een soort glijbaan, waarmee de snij- dieselmotor. Er naast zit de „bestuurder" op een bankje achter het stuur. De schep raderen draaien in de twee kasten aan weerskanten van de boot. Het water spat schuimend uiteen achter het gevaarte, dat een snelheid van vijf kilometer per uur kan halen. Welk een grote tijdsbesparing het gebruik van de waterplantentnaaier geeft, laat zich begrijpen. Vroeger moesten de wateringen met de hand worden „uitgedund". Vooral in de zomer, als de waterplant welig tiert, bracht dat veel werk met zich mee. En toih moest het water schoon zijn. Anders loopt men de kans. dat het water verstopt raken en het stoomgemaal het water er niet kan „doortrekken". Na de enkele dagen, dat het bootje bezig is in de ringvaart langs de weg van de Julianasluis naar het Moordrechtse station, kan men de resullaten zien. gen strook van afgesneden bladeren en takken vormt een groen lint aan de oever. Hel bootje maait er nog lustig voort, baantje heen, baantje terug. Alleen de naam is nog een handicap. Want„watcrplantenmaaimachineraderboot" is toch wel een erg ingewikkeld en lang woord voor de nieuwe vinding. Daarom heeft men er maar kortweg „Zuidplaspol der" op geschilderd. Opvoering in het kader van de „Haak-in"-actie Voor de Haak-in-actie heeft de Goudse Onderwijzers toneelvereniging „De Gouds bloem" gisteravond in Concordia opgevoerd „De Grote Nul", een blijspel, dat deze ver eniging blijkbaar als vast nummer op haar repertoire heeft staan De inhoud rechtvaar digt deze keuze wel niet ten volle, maar er zitten goed speelbare rollen in. De Gouds bloem beschikt over materiaal, waarmee ze het stuk naar behoren kan bezetten. Het kwam vlot op de planken, de pointes kwa men met de nodige veerkracht in de zaal te recht en meer dan een bleek, van hoe groot gewicht een zuivere klemtoon en een precies afgemeten pauze kan zijn. We zagen: een le vendige dochter des huizes van mej. Terp stra. een waardige moeder van mevrouw Van Spengen-Versloot, twee doktersrollen. ir. een waarvan de heer Beretty glansde met goede mimiek, een bpëren-neef van de heer Jacobs en een iets te overdreven, maar goed volgehouden kellner Van de heer Wiltenburg en een geestige oude professor van de heer Kramer. We zagen ook een decor, dat iet wat aan ondervoeding leed. en dat met de costumes in bruikleen was afgestaan door Goudse firma's. Tot slot hoorden we een daverend applaus, dat niet in overeenstemming was met het klein aantal toeschouwers, maar wel met het verdiende succes. OP STRAAT OVERLEDEN. Gistermiddag is de 69-jarige heer M. L. Heijdt, die in Huize Juliana woont, in de Emmastraat plotseling overleden. DIEFSTAL VAN BOUWWERK. Op het bouwterrein van de nieuwe huis houdschool aan het Jan van Renesseplein werd een rateldraadspij-ijzer ter waarde van 25 ontvreemd: LAGE GOUWE AFGESLOTEN. In verband met de bouw van de nieuwe Sint Joostbrug over de Gouwe zal de Lage Gouwe voorlopig voor alle verkeer zijn af gesloten. Thalia Theater. Zo nu en dan zeggen ze in Hollywood tegen elkaar: „Nou zij- we ineens al die kitsch beu. Laten we nou eens iets aardigs maken. Een daalder voor een idee 't Moet iets zijn, waar de hele familie naar kan kijken, geen probleem stellingen, geen blotigheld en geen opsmuk, zo maar een eenvoudig gevalletje, waar iedereen plezier pan kan beleven". En dan ontstaat een film als „De vader van de bruid". Spencer Tracy met z'n degelijk, sympathiek gezicht, z'n rustig gebaar en z'n gevoelige stem hebben ze de hoofdrol gegeven. Hij is advocaat Stanley Bank en hij heeft een dochter, die wil gaan trouwen. Als een dochter gaat trouwen, grijpt dat meestal veel dieper In het leven van va der en moeder, dan wanneer een zoon die stap doet. Vader Bank is dan ook helemaal niet enthousiast. Hij voelt, dat zijn dochter hem ontvalt. Ze kiest een ander boven hem. En wie is die ander? Misschien een vent van niks, misschien wel een valse munter of een oplichter. Kostelijk is de scène, waarin hij zijn vermoedens, die groeien tot monsterachtige kwellingen, mee deelt aan zijn vrouw. Dan gaat hij rustig slapen, want als men iemand anders ang stig heeft gemaakt, dan ben je je eigen angst kwijt. Dan komt de kennismaking met de ouders van Burkley. Heeft iemand ooit een zotter voornaam gehoord dan Burkley en die lui zulen wel in 'n hutje wonen. De a s. schoonvader drinkt echter Martini en aan gezien Bank ook graag Martini drinkt vooruit schenk fiog eens in «en zeg maar Stanley inplaats van meneer en diè. Burkley is een pracht van een kerel, we zijn echt in onze schik, dat hij onze doch ter gaat trouwen en ..We hebben In deze paar minuten meer gelogen dan in ons ge- Tankvaart Anson Agatha 8 v Pladjoe n Saigon Aletta 9 v P. Swettenharn te Teli Antonia 11 v Pladjoe n Djakarta t'altex Delft Rott-Sldon P 12 Gibraltar (altex Leiden p U Flrusterre uitreis (altex Pernis 12 v Sidon te Pernis cerunia 12 v Tripoli te Havre verwacht Chama 15 v Cristobal te San Pedro verwacht cistula U op 300 mijl ZW V Ras Madraka tlavella 19 v Curacao te Tripoli verwacht orilla 11 op 150 miji NW van Algiers Caitex The Hague 11 v Rotterdam n Sidon Duivendrecht ll op 150 m ZW v Firüstene Ena 20 v Aruba te Gent verwacht Etrema 12 v Soerabaya te Balik Papan Esso Amsterdam ll op 900 m ZW v Flores Kclipes 12 v Singapore te pladjoe Macoma 9 v Mlri te Yokohama Malea li v Mena el Ahmaói te Swansea Marlsa li v Singapore n Wellington Mitra Massowah-Abadan p 11 Makalah Paula 10 v Bangkok n Pladjoe Perna 8 v Mlri n Aden daarna Abadan Stanvac Benakat U op 550 m NO v Singapore Tankhaven 1. 12 v T. Oeban te S Gerong Tibia 14 v Curacao te Gothenbutg verwacht ■rarla Rott-Fahaheel "V> 11 Kaap de Gata Wielclrecht II op 400 m Z v Guardafui Woensdrecht p -12 Massowah n F aha heel WATERSTANDEN 12 MEI. Mannheim 3.48 -<-0.05; Trier 1.72 —0.06; Keu len 2 32 -i 0.03; Ruhrort 4.36 —0 03: Lobith 10 49 04. Nijmegen 8 28 —0 04; Arnhem 8.27 -0 03; Eefde 3 51 -0.02, Deventer 2.53 -0.03; Namen La Plarite) 1 68 0 03 Borgharen 40 80 —0.63; Belfeld 11.88 —0 02: Grave 541 —0.27; Vreeswijk -0.03; Lith 1.08 —0.43. NederlandIndonesië 12 v Soerabaya n i ..11-Java 11 te Colomoo Padang-Rotterdam 12 te Suez Kota Inten 11 v Blak n I'ollandia Phronlis Amst-Java p 11 Singapore Radja ia v Belawan ie Singapore Raki 10 v Blltoeng n Menado salawati Java-Londen p 11 Gibraltar Tabinta 12 v Semarang te DJkart Teireslas p 11 Pontlanak n Sandakan Ternate Djakaita-Rotterdam 11 te Suez Teucer Djakarta-Amsterdam p 11 Malta Tomlni Rott-Djakarta 11 tee Salaga lorl Java-Rotterdam p 11 Sagres tevreden U v Djakarta n Soerabaya (Van een onzer verslaggevers) HERKENWOUDE. Over „De betekenis van het platteland, nu en In de toekomst" heeft prof. dr P. J. Bouman. hoogleraar in de sociologie aan de Rijksuniversiteit te 'Groningen, gjsteravond In café „De Vriendschap" te Berkenwoude op een vergadering van afgevaardigden van dc Stichting Krlmpenerwaard een rede gehouden, die zeer belangwekkend was. omdat z(j in hoofdzaak neerkwam op het werk, dat de Stichting als streekorganisatie heeft ter hand genomen. Prof. Bouman greep in de aanvang van zijn rede even terug op het verleden, omdat het heden zonder kennis van de ge schiedenis zich moeiiyk Iaat begrijpen. Iiy ging de ontwikkeling na van het platteland de oudste vorm van een gemeenschap ten opzichte van de stad. In het verleden is het zo geweest, dat men het platteland achter stelde by de stad, zeide hy. Wel sprak men waarderend over dc landbouw en had daarom wei vriendeiyke woorden voor de dorpsgemeenschap, maar de grote aandacht kreeg de stad. bevolking, die zich onderscheidt door een sterke gebondenheid aan de natuur en een daaraan verwant trager levensrhythme. dat zeer scherp contrasteert met het haastige levensrhythme van de stad. Daardoor komt het ook. dat men op het land bewuster leeft, de dingen eerst wil onderzoeken, voordat haastige besluiten worden ge-, nomen en alle dingen gelijk de natuur dat leert eerst een periode van groei wil geven. Die bewuste levenshouding is ook de reden waarom radicalisme het platte land-goeddeels vreemd is en op het dorps leven dikwijls weinig invloed heeft. Planning nodig Er bestaat dus een groot verschil tussen de levensvorm van de stad en het platte land. Zulien deze verschillende levens vormen elkaar kunnen verdragen, als zij bij elkaar gebracht worden? vroeg prof. Bouman. En hij doelde daarbij op het in- dustrialisatievraagstuk voor het platteland, waardoor in het dorpsleven naast de eigen levensvorm een volkomen andere levens vorm zal moeten groeien. Vele plattelands gemeenten zyn voorstander van het aan trekken van industrie. Het betekent, zo is de gedachtengang, een verlichting van de financiële zorgen, het geeft een eventueel voorkomend arbeidsoverschot werkgelegen heid. Men beschouwt met die argumenten de industrialisatie alleen van de economi sche zijde. Maar bekijkt men het zo. dan beschouwt men het vraagstuk wel zeer eenzijdig. Want veel zwaarder wegen de sociale en culturele zijden van de in dustrialisatie. Een gemeentebestuur, dat daarvoor geen oog heeft, begeeft zich in gevaar. Vestiging Van industrie in een plattelandsgemeente ent een andere levens vorm op die van het dorp. Er komt een stukje stad in de dorpsgemeenschap en daaruit kunnen conflicten voorkomen, waarbij de levensvormen zich niet aan elkaar kunnen aanpassen. Daardoor kun nen ongewenste toestanden ontstaan en een ontbinding in de gemeenschap optreden, die de gehele gemeenschap op de helling plaatst. Om deze toestanden te voorkomen moet met allerlei factoren worden rekening gehouden. En daarvoor is een zekere plan ning nodig, zoals ook gebeurd is in de Noord-Oost-polder. Wat geiven8t is Men moet de strategische sleutelposities in de dorpsgemeenschap blijven beheersen en daarvoor zal nodig zyn, dat de leiding berust bij bekwame, sterke mensen, die leiding kunnen geven en een open oog hebben vodr de sociale en culturele zijden van de industrievestiging. Daarvoor zullen organisatievoi Alle moeilijkheden en allp rompslomp, die bij een bruiloft te onpas komen, worden voorgeschoteld. De film loopt over van geestige scènes en heeft een pittige dialoog. De receptie en de bruiloft een da verend feest Er zijn zoveel gasten, dat de vader geen kans ziet afscheid tc nemen van zijn dochter, die op huwelijksreis gaat. Dan zit hij na afloop in zijn stoel; boord en das los. op één schoen en één sok. Hé, hé, 't zit er op. Wat een bedoening eer een dochter het huis uit is. Tussen de rommel, die de gasten hebben achtergelaten, danst hij met zijn vrouw op de tonen van het lievelings lied van zijn dochter. Ze heeft hem net nog even opgebeld. Een buitengewoon aardige film. Schouwburg Bioscoop. Tante Barbara houdt van een grapje, zelfs haar laatste wilsbeschikking getuigt daarvan. Ze ver maakt haar neef. een barbier die meer deurwaarders dan klanten in zijn zaak krijgt, dertien oude stoelen en arrangeert dit legaat zo, dat de hevig teleurgestelde erfgenaam eerst naderhand te weten komt, dat er in één van die stoelen honderddui zend mark verstopt is. Maar intussen verkoopt de nijdig gewor den barbier de stoelen al aan een hande laar in tweedehands goederen en die. op zijn beurt, verkoopt die stoelen al weer door. Het gevolg is. dat er een koortsach tige jacht georganiseerd wordt op de naar alle windstreken verdwenen stoelen. De ja gers in kwestie zijn Heinz Rühmann en Hans Moser en deze filmkomieken zyn in die jacht op hun best. De listen en lagen, die zij 'toepassen om de zittingen van de stoe len binnen het bereik van Heinz' scheermes en .het Inwendige ervan binnen het bereik van Hans' zoekgrage viqgers te brengen, zijn bijzonder grappig, de avonturen, die zij zUh komisch en verrassend er bU beleven. en het geheel is c nisch en i te gieren. Of ze de schat vinden? Het zou niet aar dig zijn dtt te verklappen, echter, op een zeker moment hoort Heinz RUhmann ziels gelukkige weesjes ter ere van een onbe kende -schenker zingen: „Wie geeft die zal gegeven worden". Mtyir dan is de film nog niet helemaal uit. Vermelding verdient ook hot charmante filmpje „Donau Wals", dat in het voorpro gramma draait. Men had oog voor de levensbehoeften van de stad. voor haar expansienoodzaal^, maar verwaarloosde daarbij soms de be langen van de dorpsgemeenschap. En dat kwam omdat men stad en land te eenzijdig bekeek, alleen lette op de economische zijde en de culturele en sociale zijden daarbij ten achter stelde. Maar de ontwik keling van de sociologie heeft de blikken verruimd en men is ondanks de ogen schijnlijk tegenstrijdige belangen van stad en platteland tot het begip gekomen, dat 1 beide in aard van elkaar verschillende [levensvormen zijn. maar toch als gelijk waardig beschouwd moeten worden. Deze gedachte heeft vooral de laatste vijftig jaar ingang gevonden en is er de stimulans toe geweest, dat stad en platteland elkaar gevonden hebben en elkaar beter zijn gaan begrijpen. Prof. Bouman constateerde een aantal krachten, die het plattelandsleven verster ken en krachten, die daarop een verzwak kende invloed hebben. Tot de krachten, die het plattelandsleven dreigen uit te hollen, rekende hij de sterke concentratie van macht (politieke en culturele macht) in de steden, de voortschrijdende industrialisatie, die tot dusver hoofdzakelijk een stedelijk karakter heeft gehad en de trek van Iplatteland naar stad. waardoor vaak de beste krachten aan een dorpsgemeenschap verloren gaan. Deze factoren oefenen een druk op het plattelandsleven uit, zo leidt industrialisatie tot vergroting van de macht van een stad, die zal moeten uitbreiden daardoor in botsing komt met de be langen van de dorpsgemeenschap. Versterkende krachten Daartegenover zag prof. Bouman krach ten, die de dorpsgemeenschap versterken. Daartoe rekende hij o.a. de groeiende be tekenis van de gemoderniseerde landbouw, de dorpsgemeenschap economisch ge- een vastere plaats heeft gegeven, de sociale en culturele vooruitgang in de dorpsgemeenschap (betere huisvesting, een goede sociale en geneeskundige ver zorging. beter en meer gevarieerd onder wijs. dat niet alleen op de landbouw is afgestemd) en als zeer belangrijke factor de ontwikkeling van het verkeeV. waar door de dorpen uit hun isolement töerden verlost (autobus, radio, verspreiding van dagbladen, telefoon). De dorpen werden daardoor meer betrokken in de stroom van het maatschappelijke leven. Dat heeft ook invloed gehad op de aard der plattelands- Reünie Bioscoop. De lange en de dikke «Malen weer de scepter aan de Oostha- >n Dat betekent, dat er een lawine van malligheden en stommigheden de zaal In ndert. De fascinerende' ogen van Boris Karloff kunnen de vrolijkheid niet tem en. Integendeel, zij zorgen er voor, dat arme Freddy, die met zijn compagnon in een ingewikkelde moordzaak is geraakt. por meer hachelijke situaties kan oplossen Het verhaal? Zoals alle andere films met dit poDulalre tweetal. Aangepast aan de mogelijkheden, die een onafscheidelijk tweetal biedt. Een verhaal ook, waaraan op het laatste ogenblik een punt moet worden gedraaid om een slot te krijgen De misdaad op zijn vrolijkst, een detec tive oo zijn domst, een dwaas vangt een driedubbele moordenaar. En hoe. Er komen nachtuilen, reuze schildpadden, stoomka- rr.ers. afgrijswekkende grotten en ravijnen bij te pas. Abbott en Costello alleen kunnen deze attributen goed uitbuiten. Bijna eist de detective de eer op de moordenaar (..dat is de schuldige", zegt de dikkerd, „en de schuldige is de moordenaar, maar dat weet de inspecteur niet eens") in de boeien te slaan, maar dan dat is het geheim van Abbott en Costello. die in de bar on een rondje limonade tracteren op de goede af loop. G.Z.C.' 65ste Gisteravond vergaderde de Goudse Zwem club in Central voor de 65e maal in haar be staan. De vergadering verliep zeer geani meerd. De heer L. E. Bicknese stelde zich niet herkiesbaar als bestuurslid. In deze va cature werd gekozen de heer A. de Bruyn. De jaarverslagen van de diverse functio narissen werden goedgekeurd. pen: niet alleen een stad mag een brand punt van organisatievorm zijn. ook het platteland heeft organisatie nodig. De ont wikkeling in de laatste vijftig jaren, waar aan organisaties als de Maatschappijen van Landbouw de departementen van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen en de afdelingen van de Bond van Plattelands vrouwen zeer positieve bijdragen hebben geleverd, zal moeten doorgaan. Men zal de ingeslagen weg moeten vervolgen, zich offervaardig tonen om de sociale behoeften te bevredigen. Het particulier initiatief zal moeten leiden tot bijvoorbeeld de stichting van sportterreinen en zwembaden, ver enigingsgebouwen. onderwijsgelegenheden, enz. Dan zullen beide levensvormen in de plattelandsgemeenschap kunnen aarden en samenwerken aan een goede toekomst van het platteland, zo besloot prof. Bouman. Voor deze beschouwing van prof. Bou man heeft de vergadering van afgevaardig den onder voorzitterschap van burgemees- te Aalbers van Krimpe a d. IJssel nog enige huishoudelijke zaken behandeld In de commissie voor jeugdbeiangen werden in de vacatures, ontstaan door het vertrek van ds mr H. van Ewijck en het overlijden van de heer Den Bouter. gekozen ds J. Eikema te Stolwyk en de heer J. v. d. Ha- tert te Krimpen a. d. Lek. Burgemeester Van Oordt van Krimpen a. d. Lek heeft namens het bestuur van de Stichting bur gemeester Aalbers van harte gecomplimen teerd met diens benoeming tot ridder in de Orde van Oranje Nassau en hem als stof felijk biyk van dankbaarheid een boek werk aani J.P i* Pinksteren, de zon en een heerlijk rustig plekje, waar men zich eens even terug kan trekken uit het gejaagde, zorgelijke leven. De beslommeringen van alle dag ruilen voor een uurtje toeven aan de Vecht met zijn waterlelies en blanke donzige zutanen. Een paar huisjes-ffi een pittoresk molentje, slechts om geven door landelijke rust en vrede. Een fata morgana? Niet voor degenen, die werkelijk zoeken! Ons landje kent meer van deze plekjes, waar het rumoer van de grote stad de stilte van de natuur iiiet vermag te storen Fietsers, fietst niet met zijn vieren, Bromfietsfietsers, geeft goed acht.' Vrijers, fietst niet arm-in-armpje. Wacht tot 't bos. daar val je zacht. Autorijders, spaart de fietsers En de honden en elkair En lantaarn en telegraafpaal En desnoods de wandelaar. Heten motorrijders, vliegt ons Niet met knal-effect voorbij, Waarom propaganda maken Tégen de knalpotterij? Laat uw motor niet staan razen Voor 't terras van een café. Laat ons liever 't strijkje horen En deel ons géén dampen mee. Wie moedwillig wil gaan wand'len, Wandele er maar op los; (Camoufleer u op de heide of verstop u in het bos). Roeiers, zeilers, wilt bedenken, Dat een boot. die lek is. zinkt, Dat een zwemmer zonder zwemvest, Die niet zwemmen kan. verdrinkt. iPiknikkers, die pik wilt nikken. Pikt maar nik in bos en veld, Maar bedenkt, 't kan niemand schelen Waar uw eitjes zijn gepeld. Snijdt uw naam niet in een boomstam: Eérstens is een dwaas idee, En ondanks de dikste boomstam Krijgt u er géén stamboom mee. Denkt er om. de heide brandt al Door één vonkje, nietig, klein. Dennenbossen zijn te mooi om Bosbrand-materiaal te zijn, Pinkstergangers: Viert uw Pinkster Met véél zon en véél plezier, Houdt vier dingen: rechts uw hoofd koel, ■Schillen en vetvrij papier, CLmai DOORENBOS. (Nadruk verboden Dc voorbereiding TN DE OUD-CHRISTELIJKE TIJD duurde de voorbereiding voor het Pinksterfeest heel wat langer dan één dag. die men nog wel de twijfelachtige naam luilak gaf. Vol gons Handelingen 1 14 bereidden de apos telen en de vrouwen zich na Christus' He melvaart gedurende negen dagen voor op het Pinksterfeest: het feest van de Heilige Geest De R.K. kerk kent deze negendaagse voorbereiding, de Novenae nog. Gevast wordt" er die tijd niet. doch op dc Zaterdag voor Pinksteren wordt voor het laatst in de kerken de Paaskaars ontstoken. Luilakviering NOG HIER EN DAAR in het land „viert" men luilak, doch meer en meer ver dwijnt dit oude gebruik. In Drente spreekt men van Nustekook. Nest heet in Drente nust en volgens prof. dr A. v. Veldhuizen zal Nustekook overeenkomen met Dotnest, dat men vroeger in het Sticht hoorde als aanduiding van het zwakste vogeltje uit het nest. het achteraankomertje. dat er door de anderen tussen genomen wordt. Ook hier dus de spot met de langslaper en de ach terlijke. terwijl tussen spot en vertroetelen weinig veréchil is: men denke aan apen liefde en het Duitse spreekwoord „Was sich liebt. das neckt sich". Een overgang heeft men te zien in ae te Schermerhorn rondgedragen pinksterbloem Bij al deze gebruiken zijn (wee richtingen te constateren: nu eens plaagt men de laat komer als langslaper, dan weer is de zomer de langverwachte, welkome gast nu eens is het de zegenbrenger, dan de geschuwde afgod van het verlaten heidendom. De oorsprong van het feest PINKSTEREN MAG IN DE LOOP DER ecuwen wat van oude heidense gebrui ken hebben meegekregen, het feest vindt zijn oorsprong in de Joodse godsdienst. Op dit feest werd in de synagogen de boekrol van Ruth voorgelezen Het Pinksterfeest was het feest van de eerstelingen der tarwe. Israëls waardevolste graansoort, doch tevens herinnerde het aan de wetgeving op de SLaurillard heeft eens gezegd, dat de Christelijke feesten ons voeren van sneeuw xvjlE IN WINTERTIJD de Veluwe be- W lean daar op vele plaateen het trekken van ie korhoenders, hanen en linnen gadeslaan. De korhoenders be- E» tot het edelste wild der eenzame heideolakten en men ziet ze nog op de r vkelse hei bij Ede. de Leusderhei bu G} _n fi„ Hoae Veluwe, bij Koot- S"óp de Deelense hei b« Arnhem, bij Ïïntioitk en b() LunteTen. Vroeger veel tdoentener den nu noorkomend, normen J korhoenders deze merkwaardige, schuwe hoenderochtise noSels no0 steeds iJn attractie voor elke ware ttotuurlief- JzjsM fii.hpr In de Meimaand kan men op de ri'toten heidevelden en in het stuifzand de spantténde tonrnooie» der j,ere stnal- iï hanen om de (junst der hennen bewonderen. vergeten Het is een indrukwekkend JhZwsoel die dansende, spnngenie. «Ede hanen, d.e m het heetst van de stnjd sissende, blazende of koerende Beluiden utten. MEESTAL IS «ET EEN TOEVAL «Is men M™ so opwindend tafereel tc zien kriiet De echte natuurvriend poogt echter St er achter te komen, waar de hanen hun balderplaats hebben zij keren ex na melijk elke ochtend terug om hun mede- dingers te bekampen. Weet men eenmaal welk terrein zij voor hun strijd hebben ge kozen. dan is men ln de 8^leRonhfldm^ vechtersbazen rustig te bespieden, imi1's zich zeer verdekt opstelt en zich doodstil houdt. korhoenders in actie wil zien. moet zéér vroeg de veren uit En als men shmd 'fvIh SI"6 r" de vroege m°rgen- =♦„1^ h i staat de haan met uitge* otn hno?»8 e" fonkelende ogen boven op Wnt-Hni' ^eer.waaie«'t hij zijn Staart uit. Plotseling stormt over het stuifzand een in»*!6dan weer een derde. Ge- dr eèn staan ze op de hoogte, prachtige vo zen en de eei»te stralen van de Nu kan het balderen beginnen. De vogels draalen om elkaar heen. de vleugels langs de grond slepend de staarten wijd uitge spreid. de koppen naar de grond gebogen. Ze lopen naar elkaar toe, gaan weer van elkaar af kortom zij schijnen de krachten van hun tegenstanders te meten alvorens de strijd aan te binden. Dan is het eensklaps een warreling van yogellijven, een verwoed geblaas, gesis en koe-loe-loe geroep. Een ogenblik iater sta ken de rivalen het gevecht even om op adem te komen en dan vangt de strijd op nieuw aan In hun geweldige opwinding voeren de vogels de wonderlijkste sprongen en danspassen. PLOTSELING IS HET STIL in de na- A tuurltjke arena. De ene haan na de an dere drukt zich ineen en met een sprong gaat het de wieken uitslaande omhoog. De drie vechtersbazen verdwUnen. Zouden zij de waarnemer ontdekt hebben of pas seerde ergens een bosarbeider. op weg naar zyn werk Het is mogeiyk, maar de bol derplaats ligt eensklaps verlaten. Hetgeen de waarnemer gezien heeft, was de moeite waard, hij heeft genoten van een kostelijk lentegcbeuren op de heide en als hij de schuilplaats verlaat, zingt overal het veel stemmige vogeikoor, terwijl van drie. vier kanten hem onophoudelijk uit de heide het koe-loe-loe in de oren klinkt. ■A/fUZlEK IN DUITSLANDi« het 97 motto, waarondef de Duitse vereni gingen voor vreemdelingenverkeer in 1951 zoveel mogelijk toeristen naar de deviezenarme bondsrepubliek willen trachten te trekken. Het vorige jaar was het motto „Romantisch Duitsland" en IJET PAASFEEST LIGT WEER ACHTER ONS. veertig dagen van rouw, van 1Ainkeer Ringen het vooraf, er op volgden veertig vreugdedagen, die hun einde vonden in de Hemelvaartsdag. Tien dagen daarna, dus vijftig dagen na Pasen is het Pinksteren, in het .Grieks is vijftig pentêkonta. de vijftigste dag heet pentêkostê. men vindt in de Franse benaming van het Pinksterfeest dit Griekse stamwoord nog terug. Wanneer we afzien van de kerkelijke betekenis van het Pinksterfeest, kunnen wij lettende op de natuur zeggen, dat met hét Pinksterfeest het volle zomergetij wordt ingeluid. Het oude volksgebruik om de Zaterdag voor Pinksteren luilak te noemen wijst er op. dat men die d^g als het einde van de periode van niets doen beschouwde, met Pinksteren is het zomerdienst, dan hebbett de lang slapers hun tijd gehad. tot rozen. Op het Pinksterfeest bloeien rozen echter nog niet, of hoogst zelden. Beter kan men zeggen, als men het woord „roos" wil handhaven, ze voeren ons van de ene roos. die er geen is, tot de andere, die er evenmin een is; van de kerst- tot de 30s. Deze bekende bloemen toch be- geen van beide tot het geslacht der doch het zijn ranonkels, boterbloem- achtlgen. De pioenroos is de „Pinkster- blomme". haar bloemblaadjes zouden de vlammende tongen van het Pinksterwonder moeten voorstellen. In de volksmond heet tegenwoordig echter algemeen pinkster bloem de kruisbloemige plant, wier tere violette bloempjes in deze tijd onze weiden sieren, de eardamine pratensis. Kinderen zijn er dol op ze te plukken en de bloemen worden druk bezocht door de elegante oranjetipvlinders. Ook 'n vogelnaam ver bindt men met het Pinksterfeest: de wiele waal. die prachtige zwart-gele vogel, die omstreeks Pinksteren zijn luide melodieuze stem l»at horen. Het eigenlijke feest ■VfAAR LATEN WIJ ONS tot het Pink- ■L'-I sterfeest zelf bepalen. Zoali reeds ge zegd. is Pinksteren afgeleid van het Griekse Pentékostè. vijfstigete. een bijvoeglijk naam woord, dat Het eerst voorkomt in een canon van het in 305 p. Chr. gehouden concilie van Elvira, waar er tegen wordt gewaarschuwd, op ketterse wijze alleen de 40ste dag. de Hemelvaartsdag, te vieren en niet de 50ste. De vrome vrouwelijke "pelgrim Sylvia schetst uitvoerig de viering te Rome om streeks 385. Chrysostomus noemt het Pink sterfeest de metropool der feesten. In de 9de eeuw vierde men het feest acht dagen lang. Later achtte men de termijn tot Don derdag voldoende. Van vijf dagen kwam men tot vier en het concilie van Kohstantz stelde in 1094 de viering vast op drie dagen. Een herinnering daaraan is nu nog de ver ouderde Pinkster drie! Eerst in de 18de eeuw stelden de Hervormden de viering vast op twee dagen. Kerkelijksymbolen e F DE MIDDELEEUWEN poogdp. de kerk het feest op te luisteren door allerlei symbolen Zo liet men in de kerken kunst duiven neer als zinnebeelden van de Reder- dalende Heilige Geest. Men liet daarbij bloembladeren van pioenrozen, zelfs bran dend vlas omlaag dalen als aanschouwelijke voorstelling van de vurige tongen. Bazuin geschal stelde de wind van de eerste Pink- St Jong8 en oud zong hier en daar Pinkster liederen hier te lande was dit gebruik na genoeg niet in zwang. Merkwaardig is dat ook op dit feest, dal een feest des geestes is. het vlees zich ook steeds laat gelden en vele plaatsen vierden of vieren nog op de Pinksterdagen hun ker mis. met name op de tweede dag. Die tweede dag toch vooral trekt men er op uit om volop te genieten van de vrije natuur, iets. dat van ouds zelfs door de vroedschap pen werd bevorderd. Algemeen kwam vroe ger het Pinksterrijden voor en in de Zui delijke Nederlanden gaan nog op veie plaat sen de ruiters met hun versierde paarden driemaal om de kerk heen, omdat, zoals men beweert driemaal om de kerk gaan even goed ts als eens er in! Met het Pinksterfeest wordt de helft van het kerkelijk jaar afgesloten, de anoug Do mini is ten einde, de annus ecclesiae begint hoewel dat voor het na-oorlogse Duits land, waar de romantiek letterlijk en figuurlijk een zware knauw heeft gekre gen. wel een beetje over-optimistisch klonk, schijnt die attractie het, vooral bij de Amerikanen, toch gedaan te heb ben. Nu hoopt men op een even grote ontvankelijkheid voor de Duitse muziek. Niet minder dan 1500 muzikale gebeurte nissen zijn voor deze zomer aangekondigd, de ene van meer. de andere van minder be lang. De rij is reeds geopend door de ..In ternationale Maifestspiele" van 1 Mei tot 2 Juni te Wiesbaden. De beste Spaanse. Franse. Zwitsease. Italiaanse. Engelse en Oostenrijkse operagroepen komen daar naast gezelschappen uit Wiesbaden zelf voorstellingen geven in het Staatstheater. Op het programma staat o.a de première van een opera van Richard Strauss. „Die Frau ohne Schatten". Verder hebben de Duitsers veel belangstelling voor het optre den als dirigent van Wolfgang Stresemann, een zoon van de Duitse staatsman, die zich geheel aan de muziek heeft gewijd en nu in Amerika werkt. Verder komen o,a. aan de beurt Frank fort met nieuwe muziek. Würzburg met zijn Mozartfeest. Bonn met zijn 18de Beethoven- feest, en München met opera's. De sensatie van deze rhuzikale Duitse zomer beleven echter de „Bayreuther Festspielc" te wor den, die na een veelbetekenende onderbre king dit jaar van 29 Juli tot 19 Augustus voor het eerst weer gehouden zullen wor den. Zoals men weet zijn de Bayreuther Fest- spiele een cause célèbre in de internationale muziekwereld, enerzijds doordat Wagner zelf een nogal omstreden figuur was en an derzijds doordat Bayreuth voor de politieke en geestelijke leiders van het derde rijk bedevaartsoord is geworden. Na de oorlog heeft dit hier en daar tot verwerping van het Wagneranisme muzikaal en anderzijds, geleid, 'yoor altijd scheen Bayreuth als mu ziekcentrum te hebben afgedaan. Zo duurde het in Duitsland tot 1950 voor men weer aan een herleving van de Bayreuther Festspiele kon gaan denken. Twee broers van Winifred Wagner de vrouw, voor wie Hitier onmiskenbaar een zwak had. hebben de leiding in handen. Winifred heeft zich teruggetrokken; zij U te zeer politiek belast. Bijna alle kaarten, d.w.z. 33.000 (de goedkoopste kost 30 mark!), zijn thans in binnen- en buitenland ver kocht. Op een basis van bijna twee millioen martc. waartoe de Beierse 6taat en de Beierse r£dio elk 200.000 mark hebben bij gedragen. is het commerciële succes, zo niet overweldigend, dy toch verzekerd. Dit is des te opmerkelijker, omdat de Bayreuther spelen bijna tegelijk met die van Salzburg vallen. Oude bomen met een jonge make-up van zacht rose bloesem maken van een eenvoudige boerenschuur een paleis van de lente-godin. Altijd weer zal Koning Winters kijle adem moeten vluchten voor de toverstaf van de lente. Altijd, al wordt ons geduld ivel vaak op de proef gesteld IN DE VROEGE MIDDELEEUWEN ver- L sierde men tijdens het Pinksterfeest de kerken en altaren met tapijten en groen, waarop men bloemen strooide, terwijl men ook pas ontloken boomtakken in de kerken plaatste. De woningen der burgers werden eveneens met groen, de vensters met bloe men getooid. „Het Pinksterfeest was een feest der zichtbare natuur en een feest der onzichtbare heerlijkheid, waarmede God de aarde had bekleed, een heerlijkheid, die nooit verandert, altijd jeugdig groen blijft". Met grote pracht en luister werd het feest gevierd. De bloemen en de groene twijgen, die minderen aan meerderen, ambtenaren aan de magistraat, studenten aan hun leer meesters vereerden, hetinneren aan de Ro meinse Floralia, die tegelijk met het Pink sterfeest gevierd werden. Gewoonlijk hielden de schutterijen die dagen hun optochten naar een schietbaan of open veld om er«de vogel van de mast te schieten. Nog in de 19e eeuw was dit gebruik alom in ere, te Dordrecht trok men bijv. naar het veld van Mars. Zowel hier te lande als elders ging de Pinksterviering steeds gepaard met min of meer plechtige maaltijden en drinkgelagen. Pinkstermaan dag vooral koos men daarvoor uit. Meisjes dansten in ons land en in Engeland „de Moorse dans", waarbij zij hand aan hand achter een met bloemen en linten versierd lam dansten, totdat een harer het met de lippen had gegrepen Op die festijnen ging het vaak ruw en woest toe. hetgeen tal van predikers aanleiding gaf tot het uitspreken van scherp afkeurende sermoenen dan ln de grauwe schemering van de koude voorjaarsdag doodstil in zijn tfaggenhutje zit. is door het loergat nog geen daglicht te zien, rondom is het al niets dan een grauwgrijze, vale onbestemdheid Hier en daar flonkert een ster. IJzig koud blaast de Oostenwind door de plaggenwanden Mtm huivert, doch geeft de moed niet op. om iets ongewoons te kunnen zien. moet men er wat voor over hebben! Praten is verboden, •roken eveneens. Hoewel het nog wel een half uur kan duren eer het daglicht zijn strijd tegen de schemering aanvangt, kan zeer goed een matineuze haan tussen de heidestruiken zijn neergestreken. F.indelijk kleurt een oranjerode gloed de Oosterkim Een enkele leeuwerik heft zijn morgenzang aan. een specht lacht alsof hij spot met f de koude lijdende natuurminnaar van een ver verwijderde boerenhoeve klinkt de mor gengroet van koning Canteclaer. JE MORGEN IS AANGEBROKEN en wel- dra zal de zon haar koesterende stralen over de nevelige hc.de zenden Opeens klinkt het snorrend geluid van vo- gelwieken boven de schuilplaats. Door het loergat kan men de balderplek voortreffelijk waarnemen en zo waar, daar staat, de liervormige staart uitgespreid, trots en fier de eerste blauwglanzende kor- haan. Bloedrode lellen sieren zijn kop enl met uitgestrekte hals bespiedt hU nauwkeu rig de omgeving. Plotseling maakt de haan een zonderlinge capriool, zijn vleugels han gen tot op de grond, zijn stnart met witte zoom spreidt hy uit. de kop met rode lellen buigt hy neer: hij heeft zijn gevechtshou ding aangenomen. Hij trippel-danst in het rond. sist en blaast, gorgelt en ineens staat hij stil. Koe-loe-loe; koe-loe-loe. klinkt het. Een jrfiof geluid, op verre afstand echter hoor- MorgenMoederdag! Kloppende hartjes, biyde gezichtjes, feestelijke ■temming ln huis waar Moederdag een van de hoogtepunten van het jaar is. Schampere opmerkingen elders! Moederdag u verworden tot een rec.a- mecatnpagne voor bloemisten, banketoas- kers en andere leveranciers, die er ten slaatje uit willen slaan, zeggen de enen. Waarom geen ongetrouwde-tante-dag. vragen anderen. Moeders hebben elke d«g al de aardigheid van het moederschap, laten de tantes nu een» in het zonnetje worden *elTwaarom geen dag der kinderlozen? Waarom moest de Vaderdag op een mislukking uitlopen? Moederdag is geworden tot een (eest voor de kinderen het moest een dag zijn. die moeder nu eens helemaal voor zich .can besteden! (Maar vindt Moeder de plezierig ste besteding van de Zondag dan niet d!e door te brengen met de kinderen?). Moeder moest Moederdag nu eens :n volkomen rust doorbrengen. Vader i» op de Zondag thuis, laat hU met de kinderen sa men nu eens de hele hulshouding beredde ren! Voor en na hebben we ai die opmerkingen gehoord en ook allemaal tegelijk zijn ze ge maakt. Maar beste moeders en lieve kinde ren. laat de mensen rustig praten en viert u Moederdag zoals u dit zelf het prettigst lijkt. Feesten zijn voor het goede gezinsle ven onontbeerlijk, ze versterken de onder linge band. ze tinten sommige dagen met een extra-kleur, verspreiden een licht, dat nog naglanst als de kinderen reeds lang het ouderlijk huis hebben verlaten. Maar.... laten we het moederbegrip zo uitgebreid mogelijk nemen. Daar zijn de di rectrices en assistenten van Tehuizen, vrou wen. die nooit zelf kinderen hebben gehad en ze misschien nooit zullen krijgen, mair die moederliefde en moederlijke zorgsfchen- ken aan hele scharen kinderen, daar zijn verpleegsters die haar moederlijkheid ge ven aan patiënten, daar zijn oneindig veel vrouwen, die in de geest moeder zyn en er nagr handelen. Mogen ook zij niet worden bedacht op Moederdag? En laten we ook de oudjes niet vergeten: de ex-gouvernante, die jaren en jarenlang heeft gezorgd voor de kinderen van anderen en die nu haar laatste levensdagen shjt in een Rusthuisverdient zy niet even goed een aardige attentie als die andere vrouwen in het Rusthuis, die in haar bejte jaren haar eigen kinderen hebben mogen verzorgen? Ën zo zijn er zoveel meer! Laten we haar ge denken! Moederdag zij d« dag des moederlijkheid: Zo ziét een echt Engelse bruidstaart er uitt Twee kunsten komen eraan te pas: ban ketbakkerskunst om ze te vervaardigen en ontleedkunst om ze aan te snijden zonder ongelukken te maken. Na de plech tigheid in de kerk, waarbij de ringen wor den geiuisseld en de eeuwige trouw be loofd „in goede en slechte dagen", levert het aansnijden van de bruidstaart het piechtigste ogenblik van heel de huwelijks dag. JgEJV kostelijk bezit Is zo'n vierkant sjaal tje van kleurrijk organdie of crêpe georgette! Het doet dienst als das onder een zedig hoog boordje, wordt zwierig gehaald door de band, die de bo venarm omsluit wanneer men een kort vlinder mouwtje draagt, maar ook kan het door het knoops gat van de revers worden getrokken, men kan het om de pols binden of quasi achteloos uit een tas laten gluren (maar alstublieft, maakt u het dan op een of andere ma nier vast anders bent u het zo kwijt), mogelijkheden genoeg als u ze maar ont dekt en uitbuit. Wü eeuen u de verzekering: zó trekt u de aandacht en in elk geval geeft u op die manier uw uiterlijk een heel apart cachet, toont u een eigen persoonljjkheié te bezitten.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 3