Engeland bouwt u steden 'otterdamse schaakdokter |erd onbestreden kampioen yn partij te^en onze schaakredacteur Vertellingen uit de mythologie BOEKENKEUR ONZE 1001 -KRUISJE OORDPIJ ZZLE Pim's avontuurlijke reis door Portugal Meeste beslaan echter pas op papier en Wegenwacht haalden ronde getallen spütji l*. uw aUluwiu üiptuw budtcAcren u-dm- m.... lat mud lijkt nocjWi nutti Jttunp étté. tUluK'. iWi dit tjtafljt maltin uiiduMi M. hmcUcJMr. iHuudMjdjdt itoj du, m. -fcx. cU*n fsr»t Kleine tyran deed Westduitsomgekeerde grabbelton LUCI4N0 LEVERDE HEROÏNE AAN DE AMERIKAANSE JEUGD Op de korte Sportgolf Ahov', Neêrlands grootste zandzuiger [DAG 30 JUNI 18ST DUIZEND ENJSES' 34. Le6d5 Ta»—b« 35. Pc5e6t Kg7—f6 38. Pe8Xf» TbSXfg 37. Tdl—bl LbSd7 35. Tbl-b7 Tf8—d» 39 Tb7b8 «8-*5! Ttointig zetten later d«n ln da bedoeling lag komt zwart toch tot de gewenate opmar# op de Koningsvleugel. ditmaal bedoeld om remiae «te bereiken. 40. Kei—dJ h6h» 41. h2—h3 «4-g4! 42. h3Xg4 h»yg4 43. tSXg* Ld7X'g4?7 Hiermede vergooit zwart zijn vrij zekere rem lack an#en. welke n« 43Kg5!, dreigend K «4—Kg3—K X g2 konden wor den verwezenlijkt. Zwart laat deze voort zetting na omdat htj ne 43Kg5. 44. Tb7 verwachtte waarna 44Kg4 fout ia wegen# TX'tl7 enz. Doch na 43 Kg5. 44.jrTb7. LXg4!. 45. Te7. T'X<!6. 46. TX'eSt. Kh4 waa remiae niet te vermijden geweest. 44. Kd2—c3! De witte Koning dreigt de vrije d-pl«n te gaan ondersteunen, hetgeen In de bij de 43e zet aangegeven mogelijkheid niet in aar^ merktng t.ou komen. Deze opmars ven de Koning ia beslissend. Hiervan bleken beide apeler» aan de hand ven de hulaanalysegf' ln de hier afgebroken «tand overtuigd! 44Td8c8f 45. Kc3b4! Tc»-c2 Zwart kan niet in een lijdelijke houding volharden. 451x17. 46. Tb7. Td8. 47. Kc5!. Kg7. 48. TXd7! en de d-pion koat een Toren. 48. Tb8b7 Tc2Xg2 47. Tb7f7t Kf8—g5 48. d6d7 Tg2b2f 49. Kb4c5 Tb2b8 50. Kc5d8 Tb8d8 Nog een laatate poging! Na 50. Kc77. T d7', 51. T d7. LXd7. 52. KXd7. f3. 83 Kd8. Kf4! Is het nog net remiae. omdat het dreigende f2 met Lc4 moet wyden beantwoord, waar na de laatste witte pion valt. 51. Ld»—e«! Het einde van een illusie! 51Lg4f3 52. Kd8X«5 zwart geeft het op. Een niet geheel correcte, desondanks zeer spannende partij! CHR. vLaGSMA. 11. Lg5 f8 Dd8 X f8 12. Pel1—d3 Pc5 d3 Een kleine onnauwkeurigheid. Het la be grijpelijk dat zwart zo «nel mogelijk tot n—f5 wil komen ten einde daarmede de aanval op de Koningavleugel ln te lelden, doch met 13 Ld7! had hij méér be reikt. n 1. een vertraging van de witte actie op de Damevleugel (14. a3 dan 14a4! 14. 5a3! Zeer sterk. Thans ia 15. b4 op geen enkele wijze te verhinderen. en behendigheid, moest temmen. Hnrades slaagde er op eei morgen in. de Minolaurus aan zijn drinkp'laats te besluipen. Hi, greep de stier bij de horens (midden) Halfgod cn stier spandet hun uiterste krachten in; het was eén mille worsteling van twe» onbeweeglijke lichamen, waarvan spieren en pezen tot het uiterst» waren gespannen. Ten slotte moest de stier langzaam vopr Heraclei overweldigende kracht wijken. Nadat de Minolaurus eenmaal zijr meester had gevonden, werd hij zacht en volgzaam als^ een -lam Niet altijd slaagde Heracles er ln, zijn opvliegende aard meestal te blijven: Hij kreeg de opdracht, de mensen-etende paarden van koning Diomedes te beteugelen. Nadat hij zich van zijn taak had gekweten, weigerde Diomedes. een belofte die hiVHeratles had gedaan, te vervullen. De held werd zo woedend dawhij de koninj ln het nekvel greep en hem voor ztjn verscheurlnde paarden wierp, (rechts). j\e persoonlijke kampioenschappen van de Rotterdamse Schaakbond 1951 zijn ten "Inde; 130 Rotterdamse schakers hebben, "ierdeeld over 5 klaseen en 13 groepen, drie «Baanden lang elkaar in veelal spannende en harde partijen de te behalen titels betwist. In de z.g. Superklasse, waarin rechtstreeks «m het kampioenschap van Rotterdam werd «streden, heeft dr K. M. Bergsma zijn titel Voor een jaar geprolongeerd Een ieder, die de wedstrijden van nabij heeft gevolgd, zal „«et. mij beamen, dat ook ditmaal de begeer de titel in handen ia gekomen van de man. ie constant het sterkste en ondernemendste -el heeft vertoond. Geen ogenblik is de tterdamae dokter in gevaar geweest, in- gendeel Na 8 ronden leidde dr Bergsma et 8 punten fn ieder punt was volkomen i "rdiend! Slechts in de laatate ronde, toen et kampioenschap reeds een feit was. olgde de enige inzinking en enige neder- aag. een overigens bekend verschijnsel in „tintooien van enige importantie. Uw redacteur had zich na zijn neder laag tegen de kampioen tot taak gesteld de tweede plaats te bezetten. Dat filj hierin. xij het niet zonder moeite, slaagde, stemt hem nochtans tot tevredenheid. De beide laatste prijzen gingen naar de Kralingenapelers dra T ten Kate en J. v. d. Betgh. Beiden hadden nog een kans op een gedeelde tweede, derde en vier de prijs, doch daarvoor moeat aan twee; oorwaarden in de laatate ronde worden .voldaan. Zij moesten winnen en uw redac teur verliezen. Zij voldeden prompt aan de erate voorwaarde, doch zagen de tweede oorwaarde niet in vervulling gaan! j De overige plaatsen werden bezet door: en 6. W. Versnel en E. L. Janssens, 7. en 8 C. J. R. Sammenua cn D. 't Hairt. 9. J. W A. Koster en 10. A. Schenk. Beide laatstge noemden. die als kampioenen der hoofd klasse voor hei eerst in de hoogste klasse meespeelden, hebben zich derhalve in dit ïiilieu niet kunnen handhaven. Zij maken thans plaat# voor de kampioenen hoofd klasse 1951. mr A. W. Sandïfort en L. Kor- perahoek. Hieronder de strijd tussen nummers 1 en 2. welke reeds ln het begin van het tour- nooi een zekere aanwijzing inhlald omtrent de uiteindelijke .kop -formatie. Wit. dr K. M. Bergsma. Zwart: Chr. Vlagsma. Oost-Indisch. 1. d2d4 Pg8—f8 2. PU—f3 g7gfi 4 3. c2—c4 Lf8—«7 l* 4. Pblc3 00 1 S. e2e4 d7—d« 6. Lfle2 PbBd7 7. 0—0 e7—e5 d4—ds Alzo de doorschuif-variant. een speelwijze, welke zwart geen bijzondere moeilijkheden geeft. 8Pd7c5 9. Lel—g5 a7—a5 10.Pf8el Eeit zeer goed idee.. Wit brengt h*t Ko- ningspaard over naar de Damevleugel (ondermijning van Pc5) om zo snel mogelijk tot de voorgeschreven actie op de Dame vleugel te komen. Dat hij hierbij het Loper- paar moet afstaan, betekent in de gesloten «telling geen nadeel. Tj'én van de taken die op Heracles' schouders waren gelegd, was het schoonmaken der stallen van koning Augias Deze vorst regeerde over vruchtbare valleien en was zelf bezitter van zo onafzienbare kudden, dat het aantal van zijn stalknechten erbij in het niet zonk. Door de Jaren heen ksrtJfrte zich het vuil van de dieren ln de stallen op. Het icheen ondoenlijk voor mensenhanden, dit alles te redderen. Maar Heracles wist raad: Hij verlegde de bedding van de rivier AlphiAis. zodat ze door de stallen stroomde Link» zien we Heracles met een tevreden blik toekijken hoe de rivier de stallen reinigt. Hejjcles' volgende opdracht lag op het eiland Kreta, waar hij de Mlrhtfaurus. een prachtige wilde stier, berucht om zijn kracht 15. bü—b4 f5—f4 18. Ld3e2 9De7—gfi Verhindert de ruilmogelijkheid Le2—g4 en dreigt bovendien 17b4. 18. b4. TXai. ia d al. f3! met stukwinst (LXf3 dan T f3 enz.) 17. f2b7—b8? Dit leidt tot ernstige moeilijkheden voor zwart. Juist was 17De7. 18. Pa4. g5. 19 c5. g4 en de aanvallen op Koning- en Damevleugel wegen tegen elkaar op. De tekstzet, welke de opmars c4—c5 denkt te veröiinderen. lokt deze thans uit! 13. c4—c5! Met dit tijdelijk pionoffer worden niet al leen de eigen plannen het krachtigst ge diend. doch wordt tevens een halt toege roepen aan de zwarte aanvalsplannen. 18aSXbi Zwart moet zléh wel op een liquidatie In laten. De witte dreiging 19. c b8, c •■•'b6. 20. Pb5. De7. 21. Tel! met -binnendringen van de witte stukken is te sterk, t 19. 83*^4 T«8Xal Het altijd nieuwe wonder der DE TEKST VAN HET PLAN-SCHUMAN De volledige tekst van het plan-Schuman voor kolen en étaal, ia thans in de vorm van een handig boekwerkje door de Uitge verij Kommentator te Frankfurt a M. uit gegeven. Het bevat in 300 pagina's de Duit se en Franse tekst van het verdrag, van toelichtende noten voorzien door dr Ulrich Sahm, specialist op dit gebied bij het Duitse ministerie van buitenlandse Zaken. Verder zijn in het boekje de overgangsbepalingen en de aanvullende protocollen opgenomen en een uitvoerig register maakt er een han dig* bron van inlichtingen van over deze eerste zware schrede op de lan|fe weg naar Europese samenwerking. 21. b4X'cfi f d8Xc5 Ook gedwongen. Wanneer zwart c^.—c6 toe laat heeft Lc8 géén enkel veld van"ontwik keling meer. (Lh3 dan Tf2. gevolgd door Khl). 22. Dal—a7 - Dg5-^e7 23. Pc3b5 Zwart zit met problemen, welke 'onoplos baar zijn. Dekking van c7 is niet mogelijk: 23Tf7. 24. Lc4De8. 25 d6. Lofi. 26 d>X«7!. LXc4, 2.7. Pd6! enz Doch dit is geenszins het belangrijke. Hoe kunnen de zwarte stukken en met name de beide Lopers ook nog eens tot behoorlijke ont plooiing komen? Zwart probeert het door radicaal de beide c-filennen te offeren. 23Lc8—d7 24. Pb5Xc7 Tf8d8 25. Pc7e8 Td8—e8 26* Pe8 - c5. Ld7cl 27. Da7X*7 Wit overschat zijn voordeel. Met 27. Db6 ware meer te bereiken geweest. 27Te8X#7 28. d5d6 Te7a7 29.' Tfl*41 Lg7—f8! Verhindert 30. d7 (wegens L c5f) en bindt' door de aanval op pion d6 de witte Toren aan zijn plaats. 30. Kgl—fl Lc8—d7 31. Le2c4f Kg8-g7 32. Lc4eö Wit probeert gewelddadig de blokkade op d7 op te ruimen om de vrije d-pion door tocht te verghaffen, doch zwart heeft zijn kansen goed berekend. 3 2Ld7—böt 33. Kfl—el Een«*rove fout ware hier 33. Rgl? wegens 33LXd6!. 34. TXd6. Telt, 35. Kf2. Tfl mat! 3 3Ta7a8! Thans faalt 34. d7 op 34LXc5. 35. Druppel en Vit de kraan kwamen Drtippel en Drop, Toen ze omlaag vielen, klonk het plop. Ze klemden zich goed aan een emmer vast, En vonden het leven als druppel een last. Toen kwam in de emmer een vuile doek, Het water werd ztuarf en het licht ging zoek, Drup kon niet meer zien waar Drop wel was, In die zwarte en vieze waterplas. Ze zijn toen aan het zoeken gegaan, En vonden elkaar helemaal onderaan. Opeens werd het water met veel gedruis. Gegooid in een diepe en smalle buis. Druppel en Drop verlangden naar buiten, Ze huilden samen tranen mets tuiten. Die buis-kwam uit in een grote rivier. De zon zag Druppel en Drop drijven hier. Hij trok ze omhoog schone u-olken in» Dat was de vrienden zeer naar de zin. Het vuil bleef aqhter. ze waren weer rein, Wat voelden de vriendjes zich reuze fijn. Denk nu niet. dat ze daar steeds bleven, Ze gingen weer mat anders beleven. Als regen kwamen ze later omlaap, En dragen nu zeilbootjes in de Kaag Deze tekening is van yiOUT VERKERK, 13 JAAR. (i) De vliegtocht lijks; hij keek door het rond* venster en was een beetje teleurgesteld omdat het maar zo klein was. Hij zag nog de witte, wapperende zakdoek van oom en bedacht met een glimlach, dat tante wel geAfcgd zou hebben toen oom deze voor de dag haalde: Is ze wel schoon, man? Bij tante moest alles kraakhelder zijn en dat was wel eens moeilijk, maar ze was toch een lieve tante. De Dakota bood plaats aan 45 passagiers, maar het vliegtuig was lang niet vol en toen er gestart werd en Iedereen bevo len was de riemen om het mid del vast te maken, zei mijnheer Brouwer, dat ze naar achteren zouden ver huizen zodra het toestel boven was. Stijgen en dalen, daar kwam het bij een vliegtuig op aan; dat was ook het gevaar lijkste. Het vliegen zelf be tekende niets, kon je wel zeg gen. Pim zag de schroeven in beweging komen en voelde dat er een trilling door de machine voer. Toch duurde het nog wel een kwartier voor de aarde onder hen weggleed. Daarna ging hft snel de lucht in en de legkaart van weiden, sloten en dorpen rolde zich voor hen uit. Pim trachtte plaatsen te her kennen, maar dat was niet ge makkelijk en spoedig gaf hij het op. De passagiers hadden hun ripmen weer losgemaakt en de meesten van hen kozen een tijdschrift uit de stapel lectuur die de stewardess hen vporhield. Land van de port Zal ik eens vragen of Je een kijkje in de cockpit mag nemen? stelde meneer Brouwer voor en het ls onnodig te zeggen dat Pim opgetogen was. Een ogen blik later was hij een bewon derende en verbijsterende toe schouwer van de ingewikkelde machineriedie een cockpit te zien geeft. De gezagvoerder, die plezier had in zijn enthousiasme, legde hem uit wat het werk van de piloten, mechaniciens en marconist was. Het verdere ge deelte van de reis was in alle opzichten even aangenaam. Tel kens weer kwam de stewardess met een kleine verrassing in de vorm van een kop koffie, een stuk cake en zelfs kreeg Pim een half glaasje port. Eigenlijk weet ik niet, of het mag van Je vader, zei me neer Brouwer, maar 't is van daag een feestdag en we gaan tdhslotte naar 't land' van da port. De steward bracht Pim van tijd tot tijd verslag uit waar ze zich bevonden, op welke hoogte ze vlogen en hoe groot hun snelheid was. Door een glanzende nevel van schapen wolkjes heen. zag Pim achter eenvolgens het Franse grondge bied, de Golf van Biscaje, met heel klein een langzaam voort- kruipende oceaanstomer en ten slotte Portugal. Toen het vlieg tuig dealde, leek het of de aarde opgelicht werd. Pim zag dui delijk de witte huizen en de grote pleinen, de kerken en de parken van Lissabon, liggend op de heuvels en enkele ogenblik ken later bevond hij zich met meneer Brouwer op het vlieg veld Sacavem. In minder dan vijf uur hadden zij bijna twee duizend kilometer afgelegd. Pim dacht aan al de wonderen der techniek, die hij bij Jules Verne gelezen had en, half spijtig, half trots, moest hij bekennen, dat ze ln het niet verzonken bij de schitterende werkelijkheid van tegenwoordig. Rondvliegen Pim, dür staan je oom en tante, wees men*** Brou- wer, nee. Je mag ze geen hand meer geven, nu je door de douen* heen bent. Wuif maar eens. Pim van Oever moest even met zijn ogen de rij mensen afzoeken, die achter het raster stond, eer hij zijn oom en tante ontdekte. Ja, nu zag hij ze ook. Oom had zijn zakdoek te voorschijn gehaald en zwaaide daarmee. Pinfi stak zijn hand op tot een groet; de ge wichtigheid uuin het ogenblik drong plotseling ten volle tot hem door. Het w^| tenslotte ook geen kleinigheid voor een twaalfjarige jongen om naar Portugal te vliegen. Als het toestel maar niet verongelukt, had tante nog gezucht, terwijl ze door de chauffeur van meneer Brouwer naar Schiphol werden gereden. U hoeft zich niet ongerflst te maken, mevrouw, was het ant woord van meneer Brouwer geweest, de K.L.M. is een van de •geriefelijkste en veiligste luchtlijnen van de wereld en bovendien tot Lissabon is 't maar een kort eindje. We zijn er al om een uur of zes, als U weer aan tafel zit. met een gevoel van trots alsof hij persoonlijk deel had aan dit prachtig opgebouwde lucht vaartbedrijf. keek hij naar de sportieve en waardige unifor men van piloten en stewardes sen, die in verschillende rich tingen over de open ruimte lie pen. Ik wil vliegenier worden, dacht Pim en vergat, dat hij nauwelijks een week geleden het besluit had genomen water bouwkundig ingenieur te wor den. toen hij zijn oom naar diens havenwerken had vergezeld. Ik zal U even uw plaats wijzen, hoorde hij de stewardess zeggen en een beetje bedrem meld volgde hij zijn oom en het blonde meisje over het met een zachte loper bedekte middenpad naar twee comfortabele stoelen, dicht achter de vleugels. Jammer, dat we niet wat verder achteruit zitten, zei mijnheer Brouwer. je hebt hier geen goed uit zicht. Pim hoorde het nauwe- Hij gaat wel niet zo snel als een straaljager, maar toch kun je best plezier hebben van een vliegtuigje, dat je zelf maakt. Haal maar mooi stevig karton voor de dag. Maak dan de drie onderdelen van de teke- Ik zou ook geen hap eten door m'n keel kunnen krijgen als Pim helemaal met U mee naar Buenos Aires ging. zei tante, nu weet ik tenminste dat hij vanavond veilig en wel bij zijn vader is. 't Is toch eigen lijk nog maar een kind. Nu, toen had het kind toch «ven moeten protesteren: Ik ben groter dan U tente en ik heb pas m'n toelatings examen voor het gym gedaan. En ja, dat waren twee argu menten, waar dat lieve, kleine tantetje moeilijk een derde be zwaar tegenover kon stellen. Bovendien had oom haar trachten gerust te stellen met de woorden, dat de kinderen van deze tijd ln alles de kinde ren van dertig of veertig jaar geleden vooruit waren, maar tante kon de bezorgdheid toch niet helemaal van zich afzetten. Ze hield zoveel van het zoontje van haar jonggestorven zuster en dat nog temeer omdat zijn vader zo ver weg zat. Gelukkig maar, dat meneer Brouwer zo dikwijls voor zaken naar h«t buitenland op reis moest en de jongen hem kon vergezellen. Al leen zou ze hem beslist niet heb ben laten gaan. Van tanta's ovarwegingen was Pim zich niets meer bewust, nu hij naast meneer Brouwer naar de grote, mooie Dakota toewan- delde. De hele onderneming was zo feestelijk en avontuur lijk, dat hij alleen maar opwin ding voelde. De zomerwind woel warm oyer het vlakke polder land en over de lange, rechte startbaden en de Nederlandse vlaggen wapperden vrolijk aan hun masten. Bij het bestijgen van de landlngstrap keek hij nog eenmaal om naar het hek, waarachter vrienden en beken den van de reizigers stonden, die van hier naar alia delan van da wereld vlogen. Nieuwsgierig en ning, na. een paar k«er zo groot. Teken de hulplijnen heel dun. zodat je die makkelijk uit kunt vlakken. In de romp maak je met een scherp mesje twee gleuven, een bij de staart en een voor de vleugels. Aan een uit einde van de vleugel maak je een mooi rond gat. Daar knoop je een touwtje door. Zwaai het vliegtuig als het klaar is boven je hoofd rond. Pas op, dat Je de lamp niet raaktl raar. 26. Tegenstelling van breed, 27. Meis jesnaam. 29. Aanvullend. 30. Gemeente in Utrecht. 32. Voorzetsel. 33. Voorzetsel. 35 Gemeente ln Gelderland. 36. Maanstand (afk.). 39. Sint (afk.). 41. Langwerpig rond 43. Grasland. 45. Zijtak Theiss. 47. Verte- gehwoordiger. 49 Vaartuig. 50. Ontkenning (spreektaal) 51 Snavel van een vogel. 52. Wandversiering 58. Hoofd van een depar tement. 62. Voornaamwoord. 64. Rivier in Duitsland, linker zijrivier van de Rijn. 85. Houten koffer. 67. Slede. 69 Stad in Duits land. 70. Van voren af aan (afk. muziek) 71 Als 53 hor 73 Gehucht In de Groningse gemeente Midwolde. 75. Takel. 77. Jon* schaap. 78, Derhalve. 7». Als 93 hor. 8) Leeg. 84. Tijdrekening 85. Société (afk 87. Bijbelse figuur. 88. Bid (Lat.). 90. Geit. 92. Ambtshalve (afk). 94. Als 63 hor. 95. Af nemend getij. 96. De oudere (afk.). Oplossingen van dese pttssle moeten uiter lijk Donderdag a.a. In ons beait tUn. Voor goede oplossingen worden een prMs van en twee prüzen van 2.5» beschikbaar ge- atrld. Op het adres vermelde men: Pussle- rubriek. Over dese rubriek wordt niet ge correspondeerd. Er zijn weer zomerzegels aan de post' kantoren te verkrijgen. Door uw oplos singen er mee te frankeren steunt u een goed doel. Dus puzzelaars bij voorkeur zomerzegels gebruiken! O plotting 1001-lnvulpustle 1. Anthraclat. 2 A.ntrakk.n PUnt.tr- de 4 Galanterie 5. Zeekantoor. 6. Varplan- ten 7 Dilettante, i. Aanverwant VOLGENDE WEEK LISSABON Oude dame (tot kind tn trai- ningpakBen je een jongetje of meisje? Kind Zijn er nog meer mogelijkheden? Moeder Jan, hoe kom je er bij te denken, dat je evenveel weet als de onderwijzeres? Jantje Ze zet vandaag nog. dat ze me niets kon leren! Moeder -— O, Tonnie houd op, met die bal op en neer te gooien. Tonnie Ik gooi hem alleen maar op. moeder. Hij komt vanzelf neer. Ze heeft haar armen vol, met die twee New Foundland-babieg Hier is nog een tekeningetje van Lineke Zwaak. Weet Je uiat, kleur het, dat had zij ook gedaan. KATERDAG 30 JUNI 1951 Schone toekomstmuziek KEN REUSACHTIG opbouwplan om Enge- land* groeiende bevolking meer levens- ruimte te geven kan op hft ogenblik geen voortgang vinden ten gevolge van hevige regens, gebrek aan arbeidskrachten en schaarste van bouwmateriaal. Er zijn n.l. veertien steden, die volkomen onafhankelijk van elkaar of van reeds be staande woonplaatsen zullen zijn, in aan bouw me. de bedoeling de grote steden te ontlasten. Waarschijnlijk zullen ze eerst over tien of vijftien jaar zijn voltooid. Met de uitvoering van dit stedenbouwplan werd ln 1946 eenf)PKin gemaakt en dit is het eer ste plan vin die aurd in Groot Brittannië sinds meeefdan epn halve eeuw. De behoefte hieraan ypft1 drineppd gevoeld wegens het verlorei^faan van "huizen ten gevolge van jbombarJeipenten. De na-oorlogse moeilijk heden zftn oorzaak, dat het eerst na 1960 ge heel sral zijn uitgevoerd. Maar dan zullen ook nieuwe .woningen tot stand zijn ge komen, vrolfik in het groen gelegen en in een prettige oqigeving, voor 500.000 mensen, die nu zitten saamgepakt in trieste hokken met uitzicht op eij de geuren van donkere, door roet besmeurde fabrieksgebouwen. Met de uitvoering van het project is eerst een begin gemaakt. Men mene evenwel niet, dat. wanneer het eenmaal zover is, definitief een eind zal zijn gemaakt aan woningtekort en woning-ellende. Want die veertien ste den betekenen eigenlijk niet veel meer dan even zoveel druppels op een gloeiende plaat De bevolking van Groot-Brittannië is met ongeveer zes millioen mensen gestegen en sinds de oorlog hebben duizenden, afkomstig uit alle delen van het koninkrijk een onder komen in Londen gezocht. Acht van de nieuwe steden worden dan ook gebouwd ten fceho*Ve van Londenaars en al die acht ste den komen te liggen binnen een straal van 50 km van de uitpuilende hoofdstad. Al die acht steden krijgen een eigen industrie, op dat de bewoners in hun onderhoud zullen kunnen voorzien. Tussen de twee oorlogen werden slechts twee tuinsteden en enkele dorpen gebouwd ten behoeve van arbeiders, werkzaam in grote ondernemingen. Reeds sinds 1919 heeft een onofficiële groep bouw-enthousiasten geijverd voor de bouw van nieuwe steden. Hun pogingen ten apijt evenwel zetten bouwers telkens weer hele reeksen goedkope bungalows aan de rand van bestaande steden, zodat die zich ten slotte gingen uitstrekken langs kilo meters lange en lelijke wegen. Door dit planloze bouwen werden grote oppervlakten natuurgebied en bouwland herschapen in •traten. die de steden slechts groter maak- *en, meer fabrieksgebouwen deden ver- "zen. het verkeer verstopten en de pogin gen om vuil en rook te verjagen in de war stuurden. Tussen 1920 en 1930 werden vijf millioen huizen lukraak gebouwd, zonder dat een bouw- of uitbreidingsplan was op gesteld en de meeste daarvan verrezen in de toch reeds overbevolkte voorsteden van de grote plaatsen Londen beslaat thans een oppervlak van 693 vierkante mijlen en hele woonblokken zijn gebouwd vlak naast fa brieken. BU het eind van de oorlog in 1945 was. ten gevolge van de bombardementen, de toestand eigenlijk iets gunstiger geworden. De mensen zaten in de steden minder dicht op elkaar, in vele steden waren open plek ken gekomen en dit gold met name in het bQzonder v*or Londen. In tal van wijken drong de zon voor de eerste maal sinds twintig jaar door In nauwe, duistere straten, dank zij de open gaten» die de vijandelijke bommen hadden gemaakt. Een regeringscommissie. ingesteW om bouwplannen te ontwerpen, beval aan, dat men zou beginnen, als het ware met een achone lei. in nieuw te bouwen steden, die binnen het bereik zouden liggen van de be gaande. maar die toch een geheel zelf standig bestaan zouden hebben. Op dit laat ste werd vooral de nadruk gelegd: de com missie waarschuwde geen steden te bouwen, die eigenlijk slechts „slaapoorden" zouden zijn, waar de mensen de nacht zouden door brengen, maar die ze des ochtends zouden verlaten om elders hun brood te gaan ver dienen. Geen „slaap"-steden Ieder nieuw te bouwen stad moet zijn eigen industrie hebben, vond de commissie, zodat er werk genoeg is voor degenen, die er zullen wonen. Londen en andere grote steden, zouden geleidelijk moeten worden uitgedund totdat een millioen mensen zouden zijn overgebracht naar nieuwe steden, waar ze ongetwijfeld onder gunsti ger omsnmdigheden zouden wonen dan ze het thans doen. Tegelijkertijd zouden plan nen kunnen worden ontworpen om de be staande steden te verbeteren: de straten verbreden, ruimere huizen bouwen en de "fabrieken onderbrengen in speciale wijken Langzaam, maar met grote nauwgezetheid is men begonnen aan de uitwerking van die breed opgezette plannen. Helaas is tot dus ver nog weinig bereikt, om redenen, welke we boven reeds hebben genoemd. Daar de door de oorlog beschadigde huizen moesten worden hersteld, kwam men bouwmateriaal tekort en het valt te vrezen, dat de toestand in dit opzicht eer slechter dan b^ter wordt ten gevolge van de herbewapening. Maar. hoewel er slechts duizend huizen voltooid zijn en er 3000'hun voltooiing na deren, is het ontwerp voor de veertien ste den die elk 10 60.000 huizen zullen krij gen toch kant en klaar. Alle veertien Steden zullen hun eigen openbare diensten krijgen, scholen, schouwburgen, concert zalen. vergaderlokalen enz. Sommige zul len gemeentelijke restaurants, wasinrichtin gen en stads-centrale verwarming hebben. De grond, geschikt els bouwland rondom de steden, is zorgvuldig uitgespaard, zodat degenen, die geen arbeid in de Industrie vin den. hun brood kunnen verdienen in het boerenbedrijf. Land wordt stad Peterlee in Durham, is de enige splinter nieuwe stad, die op maagdelijke grond is ge bouwd. De andere steden zijn uitbreidingen van bestaande gehuchten en dorpjes Peter lee is bestemd voor mijnwerkers uit de na burige mijnen en hun vrouwen en dochters zullen er werk kunnen vinden in verschil lende soorten lichte Industrie, waarmee een lang gekoesterde wens in vervulling zal gaan. Een van de grootste nieuwe steden, Ba sildon, zal een vah Londens meest overbe volkte wijken onllasten, het East End; dui zenden dokwerkers zullen er onderdak vin den. Een andere nieuwe stad. Hatfield, niet ver van Londen, 'wordt gebouwd rondom een grote vllegtuigenfabriek, terwijl Steven age, op de Noordweg, eveneens een indus triecentrum zal worden. In Harlow. Essex, staan grandiose denk beelden te worden verwezenlijkt. Enkele jarrn geleden alechts was hier een klein dorpje, bestaande uit enkele, ver van elkaar gelegen boerderijen. Nu Is daar een blok van negen verdiepingen hoge luxe flats ge bouwd. Het gemeentebestuur zal er worden gevestigd jn een vijftien verdiepingen hoog ggbouw. en zal e*n verkleinde copie zijn van het nieuwe secretariaatsgebouw van de Ver enigde Naties in Manhattan. Op sommige plaatsen zijn de ontwerpers gestuit op verzet. In Stevenage, in de buurt van Londen, bijvoorbeeld, hebben grondbe zitters zich er over, beklaagd, dat ten ge volge van de stedenbouw hun bezit in waar de zou achteruitgaan. Ze hebben zelfs "en beroep op de rechter gedaan, maar het pro ces verloren. Ze hebben echtér één troost: het werk in Stevenage schiet niet erg vlug op. "T\E A.N.W.B. HEEFT dezer dagen zijn 250.000ste lid ingeschreven, de Wegenwacht telt thans 100.000 leden. Déze ronde getallen zijn voor de Bond geen aanleiding om op zijn lauweren te gaan rusten.. j Wanneer de A.N.W.B. een lijstje van wensen zou produceren, dan zou het een respec tabel stuk papier worden en men mag gerust zeggen, dat de dynamiek, waardoor de oprichter Edo Bergsma werd gedreven ook vandaag nog de A.N.W.B. kenmerkt. ZU sal worden uitgerust met 50 1 cylinder B.S.A.-motoren, terwijl binnenkort op het traject Den HaagRotterdam een proef zal worden genomen met scooters met sUspan. Kampeerregeling Over de uitgifte van kampeerkaarten zijn moeilijkheden gerezen met de padvinders organisaties. Deze moeilijkheden zijn thans alle uit de weg geruimd. Een centralisatie op dit punt wordt gewenst geacht. Aan een wettelijke regeling wordt gewerkt en naar het zich laat aanzien, zullen in deze regeling bevredigende oplossingen worden gevonden. Een ingewikkeld probleem vormen steeds de plaatselijke kampeerverordenin-"* gen. Er waren er niet minder dan 345. Welis waar hebben vele gemeenten thans 'n uni forme regeling, maar er' zijn gemeenten en dat zijn juist de gemeenten, die in 't kam- peerwezen 'n centrale plaats innemen, zoals b.v. in 't Gooi en in Overijssel die tegen deze uniformiteit bezwaar maken, omdat zij de inkomsten uit de leges niet kunnen derven. Gemeentenaambordjes Er staat nog zo het een en ander op het programma. Vroeger vóór de oorlog was iedere plaats ln ons land aangeduid met een naam bordje, Dat is fatsoenlijk tegenover een bezpeker: men stelt zich voor. Maar gelei delijk aan zijn er tal van naambórden ver dwenen en wie niet beter weet. zou kunnen denken, dat Den Haag eindigt, waar Haarlem begint. Wij wonen nu eenmaal verschrikke lijk dicht op elkaar en verwarringen zijn dus voor de hand liggend. Nu schrijft dé wet voor, dat de gemeen ten voor de plaatsaanduidingen moeten zor gen. Waarom doen die gemeenten dat dan niet, enkele gunstige uitzonderingen daar gelaten? Het is een simpel dienstbetoon jegens de vreemdeling, die graag wil weten, waar hij is. Wie onderweg is. zal ongetwijfeld bord jes met telefoonaanduiding zijn tegenge komen. Van zulke telefoonaanduidingen zijn er in ons land al 4770. Binnenkort komen er nog 60 bij. De betekenis ervan is. dat van wege de dienst Wegenwacht een net van telefoonposten is gelegd. Van deze posten kan men gebruik maken, om de hulp van de Wegenwacht in te roepen. Met betrekking tot de Wegenwacht kan nog worden medegedeeld, dat zij zal mede werken aan de bestrijding van bosbranden. Allereerst door in de bosrijke streken de waarschuwing „brandgevaar" te voeren hoeveel onheil is er al door achteloos uit auto's weggeworpen sigaretten gesticht - vervolgens door alarmering van de bos- brandweren en ten slotte door het treffen van eerste blussingsmaatregelen. Scooters gezonder dan automobilisten Van vele z(jden wordt de opmerking ge hoord: waarom wordt de Wegenwacht niet met een auto uitgerust? De ervaring heeft geleerd, dat een auto schadelijker is voor de gezondheid. Beter de Wegenwacht op een motor, dan de Wegenwachter met verkoudheid in bed. Plotselinge ziekte h^eft de zanger Petei Pears, na ingewonnen medisch advies genoopt, onmiddelijk naa'r Engeland terug te keren, en de liedeicnavond. die htj op 30 Juni in het Con certgebouw te Amsterdam in het kader van het Holland Festival zou geven, te laten ver vallen Een P T-T.-besteller te Amsterdam, die enkele pakketten heeft gestolen, is tot 2 jaar gevangenisstraf veroordeeld —Een Noorse rederij heeft in Nederland een 28.000-tons tankschip besteld, dat ln 1956 zal worden geleverd en reeds voor verscheidene jaren ls gecharterd! Het Bronzen Kruis is toegekend aan le It. J. J. Mol en tijd. sergt. le KI. A. Budding, belden van de infanterie De Belgische minister van Landsverdedi ging. de chefs-staf en, de kabinetschef van Defensie komen Dinsdag voor besprekingen in Den Haag Indonesië is van mening, dat communis tisch China moet deelnemen aa i besprekingen vredesverdrag met Js lan Tien ton suiker Is door per oneel van een Haagse sulkerwerkfabrtek estolen. Een chauffeur, een magazljnmeest» r. een portier suikerwerker zijn gearresteerd. De Effectenhandelaren te Amsterdam, die ongeregistreerde effecten hebben verhandeld, zijn thans tot voorwaardelijke straffen ver oordeeld. De gemeente-ambtenaar, die 27.655 van de Amsterdamse havendienst heeft verduisterd, ls tot 2 jaar met aftrek veroordeeld. Een menje van 14 Jaar kwam Donderdag middag te Amsterdam met haar fiets onder een gevechtswagen en was op slag dood. 13 piloten van onze luchtstrijdkrachten zijn Vrijdag na een opleiding ln Amerika op Schiphol aangekomen Zk lijdt (j&alpaton 'Jn. ddiatvalxiln uoonaajli'von^ tjlutLC tudtm. maak tv Um ülk Ul qiiötcUuM^ UK Audid(Kvan uoadetujemdit lduMpt,MUAt jitpuittle-ij m. du uvuthd luj mti dtii tpdju ut uwddid Etjtldi PüZöMElo uatut'uli' toutt tui*. \jpBMtijM li' toiju DOK j dón nca UK Jelutul^^Ê i Cn ab Wt itxjl ui< QMlltfJUtKi 4n4i Li- /.h uw ü/üCiTKrftgA <dMu)M,Jepunand#ltk.,ui jwaaU tn icMM&t tK Unittctn U«jl,mbu<ctlttA pok M- n VAtsJeitun Üniulsé?) 7 jtmtut jf| ft :"Tr™T'H3 toE ucin, wMizmactA.uil Cl/z lulim !ut mandjt toMtklom -tu/U ltd not jaM&jte, i i Ij. ,7 c Ktmn nu, rmmuj* i odltufa uH&pm&jiionuliU/tLfpin Uit iMntUt ott MiManqtu.Mht/vtavlit Cfaatlatm MttUn dt!*^.jprjgar IcJditt/ujn.1 IjoejOu'Esd ItdaclEmOndjt ojunwdtl dïu LtdcvtvtlaUnq Qj u.jlwtmn van tjulvMin tunv- j domme dingen Onze hanaelsdelesatie was te arrosant domme dingen Een driftig man, de 55-jarige winkelier J. W. J. te Nijmegen, sloeg in 1948 een vrouw. Er waren veel getuigen en hij werd aange klaagd wegens mishandeling. Niet alleen ontkende hij ondanks dat alles, bovendien preste hij verscheidene getuigen tot mein eed en tegen twee politiemannen, die tegen hem getuigden, diende hii een aanklacht in. Vanzelfsprekend kon hem dit alles alleen maar schaden. Het Arnhemse gerechtshof heeft hem thans voor de mishandeling en de valse aangifte tot een maand en voor het uitlokken van meineed tot een jaar en twee maanden gevangenisstraf veroordeeld, met ter beschikkingstelling van de regering, om dat zijn heethoofdigheid hem tot uitersten kan drijven. Onze handelsdelegatie was te arrogant (Van onze correspondent te Bonn.) ONMIDDELLIJK nadat de raad van de O.E.E.S. het eens gewoTden was over de ver deling vac, de export naar Duitsland in de eerstvolgende maanden, is onder leiding van de heer Teppema de Nederlandse handelsdelegatie naar Bonn gereisd om, aangevuld door leden van de Nederlandse ambassade aldaar, afspraken te maken over de manier, waarop de Duitsers het Nederlandse aandeel van de import, ten bedrage van ongeveer 20 millioen dollar per maand, zullen besteden. Het eerste deel van de besprekingen, die dit weekeinde onderbroken werden, verliep tn een atmosfeer, die zich gunstig onderscheidde van het overleg, dat in de weken voor en na de importstop gepleegd was. Nu een toontje lager i beter Infantensten der Verenigde Strijdkrachten in Korea velzamelen zich om nieuwe posities aan het front te gaan betrekken. Op de achtergrond soldaten die zich reeds op weg begeven. De Nederlandse gesprekspartners staken toen hun teleurstelling over de huns inziens povere prestaties van de Duitse economie niet onder stoelen of banken. Meer dan eens liep de discussie op een soort boks- partij uit, waarbij de Duitsers in de touwen werden gedreven. Mr Teppema is fcn man. die met de vuist op de tafel kan skn. De voornaamste Duitse onderhandelaar,Mül- ler-Graf daarentegen, is van een veel zacht aardiger aanleg. Deze keer zijn onze onderhandelaars heel rustig van stapel gelopen en zij daarmee hun partners aangenaam Deze schrijven de verandering aan Nederlands inzicht in de Duitse ecoi moeilijkheden toe. Tot nog toe aan, dat de Nederlanders aan voorstellingen vasthielden, die e< baar begrip voor eikaars wensen tingen uitsloten en de Nederlands-Duitse handelsbetrekkingen niet boven improvi saties van zeer beperkte en tijdelijke aard lieten uitkomen. De Duitse opvatting was in het algemeen, dat de Nederlandse onderhandelaars hoog te paard zaten. Dit uitte zich volgens hen op twee manieren. In de eerste plaats was er aan Nederlandse z(jde een neiging om te doen alsof de Duitsers het als een gunst moeten beschouwen, dat Nederland handel met hen drüft. In de tweede plaats bcgrypen de Duitsers niet, waarom sommige Nederlandse onder handelaars het vaak nodig vonden, de libe rale economische koers van prof. Erhard af te keuren en zjjn medewerkers voor de vrucht- i opvat- „Ongelooflijke winst Voor dc Amerikaanse Senaatscommissie, l^jferhoren afneemt inzake het gebruik a^verdovende middelen door de Ameri kaanse jeugd, heeft een Amerikaanse tus senpersoon bü deze handel. Charles Sira- gusa. verklaard, dat wjjlen de Siciliaanse bandiet. Charles I.uciano de leiding had by de smokkel van verdovende, middelen in Italië. Het verhoor werd door de televisie uitgezonden, doch bekort, omdat de Se naatscommissie niet wilde, dat het gezicht van Siragusa in wijde kring bekend werd. Volgens Siragusa heeft Luciano, die vijf jaar geleden naar Italië werd overgebracht na zijn ontslag uit de gevangenis, de leiding gehad van een bende, die heroïne in grote hoeveelheden uit Italië naar Amerika ver- De Nationale Demobilisatie Raad heeft Donderdag ter gelegenheid van het beëin- »®«n van zijn werkzaamheden een officiële veenkomst gehouden tn Esplanade te 'recht. Z K.H Prins Bemhard, voorzitter on de Nationale Demobilisatie Raad, hield de openingsrede. V.l n.r. minister-president dr W. Drees, Prins Bemhard. mr Kranen burg, Staatssecretaris van Oorlog en de heer W. J. van Rhijn, algemeen secretaris van de N.D.R. scheepte. Siragusa las een verklaring van Luciano voor. waarin deze toegaf, dat Ame rikaanse „vrienden" hem sinds zijn depor tatie duizenden dollars hadden bezorgd. Siragusa verklaarde, dat Luciano over ge wapende handlangers in Amerika had be schikt, die zijn bevelep met geweld uitvoer den en dat internationale boodschappers Luciano zijn winst hadden doen toekomen. Siragusa. wiens voorouders uit Sicilië stammen, vertelde van zijn ondergrondse werk in de Vérenigde Staten en Italië, waar hij de zaken van Luciano behartigde en van anderen, die hij leiders van Mafia noemde. De handel in verdovende middelen is vol gens Siragusa het meest winstgevende be drijf van de Mafia. Joe Pici, die na een ver oordeling wegens slavenhandel naar Italië werd gedeporteerd, was Luciano's agent voor verdovende middelen, aldus Siragusa; hij had reden om te geloven, dat Pici enige jaren geleden op clandestiene wijze de V.S. weer binnenkwam met een fortuin aan heroïne en zich misschien zelfs nu nog in Amerika bevindt, op ander avontuur uit. Te Kansas City had Pici vijftien kilogram heroïne afgeleverd aan de Mafia-bende. het geen ongelooflijke winst moet hebben opge leverd, aldus Siragusa. Tennis. John Olliff. de vroegere En gelse Davls Cup-speler is Vrijdag in de leeftijd van 42 Jaar te Londen overleden. Donderdag verzorgde hij nog de reportage van de tennis kampioenschappen te Wimbledon voor de Daily Telegraph, waaraan htj als sportjour nalist was verbonden. Wielrennen. Olno Bartali werd win naar In de Ronde van Plemont, welke mee telt voor het kampioenschap op de weg van Italië. Zwemmen. Ragnhild Hveger won op internationale wedstrijden te Wenen de 100 meter vrije slag in 1 min. 9.9 sec. Automobilisme. Voor de Alpenrit, die van 12 t.m. 19 Juli wordt gehouden, hebben vier Nederlandse équipes ingeschreven: v. Puyenbroek—Vroom—A. J. de Beer met Lan cia—Aurelia. Reischmann—jhr C. A. de Pes ters met Talbot—Lago. R. Tlelens—Chr. Polls met een Delahaye of een Bentley en A. Kou- wenberg—mevr Van Puyenbroek—Vroom met Lancia—Aurelia. Boksen. Job Roos bokst 12 Juli a.s. te Cagtlari (Sardinië) een partij over 10 ronden tegen de oud-welterkamploen van Europa Livio Minelli die ook als middengewicht uit komt. Theo Nolten zal diezelfde dag tegen eetl nader aan te wijzen tegenstander aantreden. Athletlek. Tijdens internationale wed strijden te Helsinki won Gaston Relff het nummer over 2 mijl In de tijd van min. 57.2 sec.; het wereldrecord staat op I min. 42,1 sec. Ontwerp van schipperszoon met 3 jaar lagere school renswaardig stuk techniek, de hierbij afgebeelde zandzuiger „Ahoy". in afmetin gen en capaciteit de grootste van Nederland, hoogstwaarschijnlijk zelfs van West-Europa, die 25.000 ton zand en water per uur opzuigt en twee schepen tegelijk van 3000 ton elk in vier minuten de vracht geeft. Dat is vier maal zoveel als de tot dusver gebruikte zandzuiger kon verwerken. Deze cijfers zijn gemakkelijk neergeschre ven. doch ieder zal begrijpen dat aan een dergelijke prestatie een geniale gedachte ten grondslag moet liggen. Deze geniale ge dachte is ontstaan in het brein van de heer J. C. Oosterwijk, directeur van het Rotter damse Zandoverslag-, Transport- en Han delsbedrijf Boele en Oosterwijk. De heer Oosterwijk is de zoon van een eenvoudig zandschippertje; hij had maar drie jaar la gere school en techniek heeft hij helemaal niet gestudeerd, maar de berekeningen, die hij voor het bouwen van deze zandzuiger in enkele uren maakte, werden door de in genieurs na weken cijferen in alle opzich ten nauwkeurig bevonden. De zandzuiger „Ahoy", die als zijn le venswerk beschouwd kan worden, heeft Donderdag op de Oude Maas proefgedraaid ten aanschouwe van ruim 800 mensen rela ties en lederf^van het personeel van de fa. Boele en Oosterwijk. die tot een excursie met de salonboot Kasteel Staverden langs het zandwinningsbedrijf aan de Brielse en Oude Maas waren uitgenodigd. Het werd algemeen betreurd dat de heer Oosterwijk zelf. wegens ziekte, ^ce tocht en de in be- drijfstelling van zij^geesteskind niet kon bijwonen. Het zandprobleem is al eens eerder in de kolommen van onze krant behandeld. Het is bekend, dat Rotterdam voor de ophoging van straten en terreinen jaarlijks millioenen kubieke meters zand nodig heeft. Om aan die steeds toenemende vraag naar zand snel en volledig te kunnen voldoen heeft de fa. Boele en Oosterwijk haar baggermateriaal steeds meer uitgebreid en geperfection- neerd. Haar jongste aanwinst, de „Ahoy". slaat alle records aan snelheid en capaciteit. Het 98 meter lange en 14.50 meter brede vaartuig was eens een Duits vliegtuigkata- pultschip en is door de N V Scheepswerven „Piet Hein" v.h. Fa. W Schram en Zonen te Bolnes op aanwijzingen van de heer Oos terwijk tot zandzuiger omgebouwd. De mo tor zet twee centrifugaalpompen van 2.80 m doorsnede in werking, één om te zuigen en één om het zand schoon te spoelen. De 36 m lange en 90 cm brede zuigbuis zuigt tot 32 meter diepte, zodat de „Ahoy" ook op zee gebruikt kan worden. Onderin de buis zit ten scherpe messen om boomstammen en moppen klei door te snijden en verder een zuignap, die een circulatie teweegbrengt van water en zand. want zand alleen is niet op te zuigen. De opgezogen specie bevat ge middeld 20 zand. Een vernuftig onderdeel van de „Ahoy" is de z.g. rivier, een lange 2"t m brede ijzeren goot. waarin het zand sneller zinkt dan het water stroomt, een soort zeef dus. waarop aan beide zijden zes goten uitkomën elk met drie mond An. Het spuiten van de specie uit deze 18 openingen levert, een fantastisch schouwspel op. he „Sahara", een schip met zes ruimen werd er in vier minuten mee volgespoten. Voor de vier getrouwde leden van het zeven man tellende personeel zijn er keu rig ingerichte woningen aan boord, voor zien van electriciteit om te koken en te verlichten, warm en koud water, huistele foon. koelkasten enz. Er i# ook een mobilo foon aan boord. Het 2700 ton wegende schip wordt door zes ankers van elk 5 ton op zijn plaats gehouden. Het Nederlandse zandprobleem is door de zandzuiger „Ahoy" een eind dichter tot een oplossing gekomen. buitenlandse handel de raad te geven, de Duitse betalingsbalans te verbeteren door minder „luxueus" te leven. Vaak kan men in Bonn in dit verband de vraag horen, hoe het kwam, dat de Neder landers in hun buitenlandse handelspolitiek na de oorlog dectrinaire socialisten gewor den waren; en of zij er wel rekening mee hielden, dat als Duitsland de vrije economie over boord werpt, het begrip luxe ook wel eens tot Nederlandse groente zou kunnen worden uitgebreid, die in Duitsland niet absoluut nodig zijn, omdat ook daar groente wordt verbouwd. Vreemde zaakjes Het liberallsatiejaar 1950 heeft Nederland in Duitsland geen windeieren gelegd. De tegenwoordige Duitse eéonomische leldé» gunnen Nederland zulke buitenkansjes en zijn zelfs bereid, allerlei minder fraaie nevenverschijnselen van vrije Nederlandse invoer in Duitsland door de vingers te zien Zo weten wij, dat in het kader van de libe ralisatie kwistig met Nederlandse certifi caten van oorsprong is gestrooid, hoewel de betreffende goederen helemaal niet uit Nederland kwamen. Alleen als het 41 te dwaas werd, en b.v. via Bazel Zwitserse goederen met een Nederlands certificaat van oöf|#éong naar Duitsland werden, ver scheep. A,^ben zij ingegrepen. D^ls##s in tegenwoordige Europese econjb|>#*n soort van „omgekeerde g?ab- (beltcAéfJ'ijvvorden, waarin alle exporterende lande» Zoveel mogelijk surprises willen deponeren. De Duitsers zelf vatten deze toestand niet zo tragisch op Zij hebben in derdaad veel nodig. Economisch is Duits land lange tijd een vacuum geweest, en alle gaten zijn nog niet gestopt. Maar lang zamerhand moet het. gedwongen door zijn deviezen-mogelijkheden, duidelijker tussen c»*isumptlegoederen en grondstoffen kiezen. Onze koopvaardijvloot Blijkens het jaarverslag over 1950 van de Nederlandse Redersvereniging bedroeg per 1 Januari 1951 de totale omvang van de Ne derlandse koopvaardijvloot (inclusief eoas- lCno2 ooi'!70 6chePen- nietende tezamen 3.082 287 brt. Rekening houdende met een vermindering door verkoop, sloop of zeerampen van 50 schepen met 133.002 brt. betekende het to tale vlootcijfer op 1 Januari 1951. vergele ken met dat van 1 Januari 1950 een toene ming van 57 schepen met 136.108 brt. De bruto-tonnage van de Nederlandse koop vaardijvloot bedroeg per 1 Januari 1951 8 pet meer dan de totale tonnage per 1 Sep tember 1939. In de loop van 1950 werden van de fn eigendom aan de Staat toebehorende sche pen 22 schepen, metende 153.440 brt. aan Nederlandse rederijen verkocht. De Staat heeft op het ogenblik nog zes schepen, me tende 44 540 brt. in eigendom, waarvan er 3 zijn vercharterd aan Nederlands? rederijen en de overige drie dienst doen als troepen schepen. Voor Nederlandse rekening waren op 1 Januari in totaal 95 schepen (inclusief coas ters) in aanbouw, metende 187 480 brt. Hier van stonden 90 schepen, metende 156.480 brt op Nederlandse werven op stapel. Dijkonderhoud als taak van de provincie Iedere Nederlander moet in de lasten van het dijkonderhoud bijdragen en niet alleen degenen, die direct door het water worden bedreigd, aldus prof. ir J. W. Thierry in zijn toespraak tot de jaarvergadering van de Nederlandse Vereniging voor Landaan winning. welke Donderdag te Groningen werd gehouden. Naar zijn smaak dienen onderhoud en be- reeP ressorteren onder de provinciën, .it al in enkele delen van het land als 1, Zuid- en Noord-Holland min of geval is. Ondanks bezwaren van hptAjHsche aard acht hij deze oplossing de juiste. Zowel het onderhoud en het beheer van de dijken als het onderhoud van wegeri en andere kunstwerken werden te zwaar voor de waterschappen, vobral ook omdat de pachten van de poldergronden niet over een kunnen stemmen met de werkelijke pachtwaarden. Men moet echter niet zo ver gaan. dat alle dijkbeheer en onderhoujj rechtstreeks onder het Rijk zouden komen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 4