Engeland bouwt u steden
'otterdamse schaakdokter
|erd onbestreden kampioen
yn partij te^en onze
schaakredacteur
Vertellingen uit de mythologie
BOEKENKEUR
ONZE 1001 -KRUISJE OORDPIJ ZZLE
Pim's avontuurlijke reis
door Portugal
Meeste beslaan echter pas op papier
en Wegenwacht haalden
ronde getallen
spütji l*. uw aUluwiu üiptuw
budtcAcren u-dm- m.... lat mud lijkt
nocjWi nutti Jttunp étté. tUluK'. iWi
dit tjtafljt maltin uiiduMi M.
hmcUcJMr. iHuudMjdjdt itoj
du, m.
-fcx. cU*n fsr»t
Kleine tyran deed Westduitsomgekeerde grabbelton
LUCI4N0 LEVERDE HEROÏNE AAN
DE AMERIKAANSE JEUGD
Op de korte Sportgolf
Ahov', Neêrlands grootste zandzuiger
[DAG 30 JUNI 18ST
DUIZEND ENJSES'
34. Le6d5 Ta»—b«
35. Pc5e6t Kg7—f6
38. Pe8Xf» TbSXfg
37. Tdl—bl LbSd7
35. Tbl-b7 Tf8—d»
39 Tb7b8 «8-*5!
Ttointig zetten later d«n ln da bedoeling lag
komt zwart toch tot de gewenate opmar#
op de Koningsvleugel. ditmaal bedoeld om
remiae «te bereiken.
40. Kei—dJ h6h»
41. h2—h3 «4-g4!
42. h3Xg4 h»yg4
43. tSXg* Ld7X'g4?7
Hiermede vergooit zwart zijn vrij zekere
rem lack an#en. welke n« 43Kg5!,
dreigend K «4—Kg3—K X g2 konden wor
den verwezenlijkt. Zwart laat deze voort
zetting na omdat htj ne 43Kg5. 44.
Tb7 verwachtte waarna 44Kg4 fout
ia wegen# TX'tl7 enz. Doch na 43
Kg5. 44.jrTb7. LXg4!. 45. Te7. T'X<!6. 46.
TX'eSt. Kh4 waa remiae niet te vermijden
geweest.
44. Kd2—c3!
De witte Koning dreigt de vrije d-pl«n te
gaan ondersteunen, hetgeen In de bij de 43e
zet aangegeven mogelijkheid niet in aar^
merktng t.ou komen. Deze opmars ven de
Koning ia beslissend. Hiervan bleken beide
apeler» aan de hand ven de hulaanalysegf'
ln de hier afgebroken «tand overtuigd!
44Td8c8f
45. Kc3b4! Tc»-c2
Zwart kan niet in een lijdelijke houding
volharden. 451x17. 46. Tb7. Td8. 47.
Kc5!. Kg7. 48. TXd7! en de d-pion koat een
Toren.
48. Tb8b7 Tc2Xg2
47. Tb7f7t Kf8—g5
48. d6d7 Tg2b2f
49. Kb4c5 Tb2b8
50. Kc5d8 Tb8d8
Nog een laatate poging! Na 50. Kc77. T d7',
51. T d7. LXd7. 52. KXd7. f3. 83 Kd8. Kf4!
Is het nog net remiae. omdat het dreigende
f2 met Lc4 moet wyden beantwoord, waar
na de laatste witte pion valt.
51. Ld»—e«!
Het einde van een illusie!
51Lg4f3
52. Kd8X«5 zwart geeft het op.
Een niet geheel correcte, desondanks zeer
spannende partij!
CHR. vLaGSMA.
11. Lg5 f8 Dd8 X f8
12. Pel1—d3 Pc5 d3
Een kleine onnauwkeurigheid. Het la be
grijpelijk dat zwart zo «nel mogelijk tot
n—f5 wil komen ten einde daarmede de
aanval op de Koningavleugel ln te lelden,
doch met 13 Ld7! had hij méér be
reikt. n 1. een vertraging van de witte actie
op de Damevleugel (14. a3 dan 14a4!
14. 5a3!
Zeer sterk. Thans ia 15. b4 op geen enkele
wijze te verhinderen.
en behendigheid, moest temmen. Hnrades slaagde er op eei
morgen in. de Minolaurus aan zijn drinkp'laats te besluipen. Hi,
greep de stier bij de horens (midden) Halfgod cn stier spandet
hun uiterste krachten in; het was eén mille worsteling van twe»
onbeweeglijke lichamen, waarvan spieren en pezen tot het uiterst»
waren gespannen. Ten slotte moest de stier langzaam vopr Heraclei
overweldigende kracht wijken. Nadat de Minolaurus eenmaal zijr
meester had gevonden, werd hij zacht en volgzaam als^ een -lam
Niet altijd slaagde Heracles er ln, zijn opvliegende aard meestal
te blijven: Hij kreeg de opdracht, de mensen-etende paarden van
koning Diomedes te beteugelen. Nadat hij zich van zijn taak had
gekweten, weigerde Diomedes. een belofte die hiVHeratles had
gedaan, te vervullen. De held werd zo woedend dawhij de koninj
ln het nekvel greep en hem voor ztjn verscheurlnde paarden
wierp, (rechts).
j\e persoonlijke kampioenschappen van
de Rotterdamse Schaakbond 1951 zijn ten
"Inde; 130 Rotterdamse schakers hebben,
"ierdeeld over 5 klaseen en 13 groepen, drie
«Baanden lang elkaar in veelal spannende en
harde partijen de te behalen titels betwist.
In de z.g. Superklasse, waarin rechtstreeks
«m het kampioenschap van Rotterdam werd
«streden, heeft dr K. M. Bergsma zijn titel
Voor een jaar geprolongeerd Een ieder, die
de wedstrijden van nabij heeft gevolgd, zal
„«et. mij beamen, dat ook ditmaal de begeer
de titel in handen ia gekomen van de man.
ie constant het sterkste en ondernemendste
-el heeft vertoond. Geen ogenblik is de
tterdamae dokter in gevaar geweest, in-
gendeel Na 8 ronden leidde dr Bergsma
et 8 punten fn ieder punt was volkomen i
"rdiend! Slechts in de laatate ronde, toen
et kampioenschap reeds een feit was.
olgde de enige inzinking en enige neder-
aag. een overigens bekend verschijnsel in
„tintooien van enige importantie.
Uw redacteur had zich na zijn neder
laag tegen de kampioen tot taak gesteld
de tweede plaats te bezetten. Dat filj hierin.
xij het niet zonder moeite, slaagde, stemt
hem nochtans tot tevredenheid.
De beide laatste prijzen gingen naar de
Kralingenapelers dra T ten Kate en J. v.
d. Betgh. Beiden hadden nog een kans
op een gedeelde tweede, derde en vier
de prijs, doch daarvoor moeat aan twee;
oorwaarden in de laatate ronde worden
.voldaan. Zij moesten winnen en uw redac
teur verliezen. Zij voldeden prompt aan de
erate voorwaarde, doch zagen de tweede
oorwaarde niet in vervulling gaan!
j De overige plaatsen werden bezet door:
en 6. W. Versnel en E. L. Janssens, 7. en
8 C. J. R. Sammenua cn D. 't Hairt. 9. J. W
A. Koster en 10. A. Schenk. Beide laatstge
noemden. die als kampioenen der hoofd
klasse voor hei eerst in de hoogste klasse
meespeelden, hebben zich derhalve in dit
ïiilieu niet kunnen handhaven. Zij maken
thans plaat# voor de kampioenen hoofd
klasse 1951. mr A. W. Sandïfort en L. Kor-
perahoek.
Hieronder de strijd tussen nummers 1 en
2. welke reeds ln het begin van het tour-
nooi een zekere aanwijzing inhlald omtrent
de uiteindelijke .kop -formatie.
Wit. dr K. M. Bergsma.
Zwart: Chr. Vlagsma.
Oost-Indisch.
1. d2d4 Pg8—f8
2. PU—f3 g7gfi
4 3. c2—c4 Lf8—«7
l* 4. Pblc3 00
1 S. e2e4 d7—d«
6. Lfle2 PbBd7
7. 0—0 e7—e5
d4—ds
Alzo de doorschuif-variant. een speelwijze,
welke zwart geen bijzondere moeilijkheden
geeft.
8Pd7c5
9. Lel—g5 a7—a5
10.Pf8el
Eeit zeer goed idee.. Wit brengt h*t Ko-
ningspaard over naar de Damevleugel
(ondermijning van Pc5) om zo snel mogelijk
tot de voorgeschreven actie op de Dame
vleugel te komen. Dat hij hierbij het Loper-
paar moet afstaan, betekent in de gesloten
«telling geen nadeel.
Tj'én van de taken die op Heracles' schouders waren gelegd, was
het schoonmaken der stallen van koning Augias Deze vorst
regeerde over vruchtbare valleien en was zelf bezitter van zo
onafzienbare kudden, dat het aantal van zijn stalknechten erbij
in het niet zonk. Door de Jaren heen ksrtJfrte zich het vuil van de
dieren ln de stallen op. Het icheen ondoenlijk voor mensenhanden,
dit alles te redderen. Maar Heracles wist raad: Hij verlegde de
bedding van de rivier AlphiAis. zodat ze door de stallen stroomde
Link» zien we Heracles met een tevreden blik toekijken hoe de
rivier de stallen reinigt.
Hejjcles' volgende opdracht lag op het eiland Kreta, waar hij
de Mlrhtfaurus. een prachtige wilde stier, berucht om zijn kracht
15. bü—b4 f5—f4
18. Ld3e2 9De7—gfi
Verhindert de ruilmogelijkheid Le2—g4 en
dreigt bovendien 17b4. 18. b4.
TXai. ia d al. f3! met stukwinst (LXf3
dan T f3 enz.)
17. f2b7—b8?
Dit leidt tot ernstige moeilijkheden voor
zwart. Juist was 17De7. 18. Pa4. g5.
19 c5. g4 en de aanvallen op Koning- en
Damevleugel wegen tegen elkaar op. De
tekstzet, welke de opmars c4—c5 denkt te
veröiinderen. lokt deze thans uit!
13. c4—c5!
Met dit tijdelijk pionoffer worden niet al
leen de eigen plannen het krachtigst ge
diend. doch wordt tevens een halt toege
roepen aan de zwarte aanvalsplannen.
18aSXbi
Zwart moet zléh wel op een liquidatie In
laten. De witte dreiging 19. c b8, c •■•'b6. 20.
Pb5. De7. 21. Tel! met -binnendringen van
de witte stukken is te sterk, t
19. 83*^4 T«8Xal
Het altijd nieuwe wonder der
DE TEKST VAN HET
PLAN-SCHUMAN
De volledige tekst van het plan-Schuman
voor kolen en étaal, ia thans in de vorm
van een handig boekwerkje door de Uitge
verij Kommentator te Frankfurt a M. uit
gegeven. Het bevat in 300 pagina's de Duit
se en Franse tekst van het verdrag, van
toelichtende noten voorzien door dr Ulrich
Sahm, specialist op dit gebied bij het Duitse
ministerie van buitenlandse Zaken. Verder
zijn in het boekje de overgangsbepalingen
en de aanvullende protocollen opgenomen
en een uitvoerig register maakt er een han
dig* bron van inlichtingen van over deze
eerste zware schrede op de lan|fe weg naar
Europese samenwerking.
21. b4X'cfi f d8Xc5
Ook gedwongen. Wanneer zwart c^.—c6 toe
laat heeft Lc8 géén enkel veld van"ontwik
keling meer. (Lh3 dan Tf2. gevolgd door
Khl).
22. Dal—a7 - Dg5-^e7
23. Pc3b5
Zwart zit met problemen, welke 'onoplos
baar zijn. Dekking van c7 is niet mogelijk:
23Tf7. 24. Lc4De8. 25 d6. Lofi. 26
d>X«7!. LXc4, 2.7. Pd6! enz Doch dit is
geenszins het belangrijke. Hoe kunnen de
zwarte stukken en met name de beide
Lopers ook nog eens tot behoorlijke ont
plooiing komen? Zwart probeert het door
radicaal de beide c-filennen te offeren.
23Lc8—d7
24. Pb5Xc7 Tf8d8
25. Pc7e8 Td8—e8
26* Pe8 - c5. Ld7cl
27. Da7X*7
Wit overschat zijn voordeel. Met 27. Db6
ware meer te bereiken geweest.
27Te8X#7
28. d5d6 Te7a7
29.' Tfl*41 Lg7—f8!
Verhindert 30. d7 (wegens L c5f) en bindt'
door de aanval op pion d6 de witte Toren
aan zijn plaats.
30. Kgl—fl Lc8—d7
31. Le2c4f Kg8-g7
32. Lc4eö
Wit probeert gewelddadig de blokkade op
d7 op te ruimen om de vrije d-pion door
tocht te verghaffen, doch zwart heeft zijn
kansen goed berekend.
3 2Ld7—böt
33. Kfl—el
Een«*rove fout ware hier 33. Rgl? wegens
33LXd6!. 34. TXd6. Telt, 35. Kf2.
Tfl mat!
3 3Ta7a8!
Thans faalt 34. d7 op 34LXc5. 35.
Druppel en
Vit de kraan kwamen Drtippel en Drop,
Toen ze omlaag vielen, klonk het plop.
Ze klemden zich goed aan een emmer vast,
En vonden het leven als druppel een last.
Toen kwam in de emmer een vuile doek,
Het water werd ztuarf en het licht ging zoek,
Drup kon niet meer zien waar Drop wel was,
In die zwarte en vieze waterplas.
Ze zijn toen aan het zoeken gegaan,
En vonden elkaar helemaal onderaan.
Opeens werd het water met veel gedruis.
Gegooid in een diepe en smalle buis.
Druppel en Drop verlangden naar buiten,
Ze huilden samen tranen mets tuiten.
Die buis-kwam uit in een grote rivier.
De zon zag Druppel en Drop drijven hier.
Hij trok ze omhoog schone u-olken in»
Dat was de vrienden zeer naar de zin.
Het vuil bleef aqhter. ze waren weer rein,
Wat voelden de vriendjes zich reuze fijn.
Denk nu niet. dat ze daar steeds bleven,
Ze gingen weer mat anders beleven.
Als regen kwamen ze later omlaap,
En dragen nu zeilbootjes in de Kaag
Deze tekening is van yiOUT VERKERK, 13 JAAR.
(i)
De vliegtocht
lijks; hij keek door het rond*
venster en was een beetje
teleurgesteld omdat het maar zo
klein was. Hij zag nog de witte,
wapperende zakdoek van oom en
bedacht met een glimlach, dat
tante wel geAfcgd zou hebben
toen oom deze voor de dag
haalde: Is ze wel schoon,
man? Bij tante moest alles
kraakhelder zijn en dat was wel
eens moeilijk, maar ze was toch
een lieve tante.
De Dakota bood plaats aan 45
passagiers, maar het vliegtuig
was lang niet vol en toen er
gestart werd en Iedereen bevo
len was de riemen om het mid
del vast te maken, zei
mijnheer Brouwer, dat ze
naar achteren zouden ver
huizen zodra het toestel boven
was. Stijgen en dalen, daar
kwam het bij een vliegtuig op
aan; dat was ook het gevaar
lijkste. Het vliegen zelf be
tekende niets, kon je wel zeg
gen. Pim zag de schroeven in
beweging komen en voelde dat
er een trilling door de machine
voer. Toch duurde het nog wel
een kwartier voor de aarde
onder hen weggleed. Daarna
ging hft snel de lucht in en de
legkaart van weiden, sloten en
dorpen rolde zich voor hen uit.
Pim trachtte plaatsen te her
kennen, maar dat was niet ge
makkelijk en spoedig gaf hij het
op. De passagiers hadden hun
ripmen weer losgemaakt en de
meesten van hen kozen een
tijdschrift uit de stapel lectuur
die de stewardess hen vporhield.
Land van de port
Zal ik eens vragen of Je een
kijkje in de cockpit mag nemen?
stelde meneer Brouwer voor en
het ls onnodig te zeggen dat
Pim opgetogen was. Een ogen
blik later was hij een bewon
derende en verbijsterende toe
schouwer van de ingewikkelde
machineriedie een cockpit te
zien geeft. De gezagvoerder, die
plezier had in zijn enthousiasme,
legde hem uit wat het werk van
de piloten, mechaniciens en
marconist was. Het verdere ge
deelte van de reis was in alle
opzichten even aangenaam. Tel
kens weer kwam de stewardess
met een kleine verrassing in de
vorm van een kop koffie, een
stuk cake en zelfs kreeg Pim
een half glaasje port.
Eigenlijk weet ik niet, of
het mag van Je vader, zei me
neer Brouwer, maar 't is van
daag een feestdag en we gaan
tdhslotte naar 't land' van da
port. De steward bracht Pim
van tijd tot tijd verslag uit waar
ze zich bevonden, op welke
hoogte ze vlogen en hoe groot
hun snelheid was. Door een
glanzende nevel van schapen
wolkjes heen. zag Pim achter
eenvolgens het Franse grondge
bied, de Golf van Biscaje, met
heel klein een langzaam voort-
kruipende oceaanstomer en ten
slotte Portugal. Toen het vlieg
tuig dealde, leek het of de aarde
opgelicht werd. Pim zag dui
delijk de witte huizen en de
grote pleinen, de kerken en de
parken van Lissabon, liggend op
de heuvels en enkele ogenblik
ken later bevond hij zich met
meneer Brouwer op het vlieg
veld Sacavem. In minder dan
vijf uur hadden zij bijna twee
duizend kilometer afgelegd. Pim
dacht aan al de wonderen der
techniek, die hij bij Jules Verne
gelezen had en, half spijtig, half
trots, moest hij bekennen, dat
ze ln het niet verzonken bij de
schitterende werkelijkheid van
tegenwoordig.
Rondvliegen
Pim, dür staan je oom en tante, wees men*** Brou-
wer, nee. Je mag ze geen hand meer geven, nu je door
de douen* heen bent. Wuif maar eens.
Pim van Oever moest even met zijn ogen de rij mensen afzoeken,
die achter het raster stond, eer hij zijn oom en tante ontdekte.
Ja, nu zag hij ze ook. Oom had zijn zakdoek te voorschijn gehaald
en zwaaide daarmee. Pinfi stak zijn hand op tot een groet; de ge
wichtigheid uuin het ogenblik drong plotseling ten volle tot hem
door. Het w^| tenslotte ook geen kleinigheid voor een twaalfjarige
jongen om naar Portugal te vliegen.
Als het toestel maar niet verongelukt, had tante nog gezucht,
terwijl ze door de chauffeur van meneer Brouwer naar Schiphol
werden gereden.
U hoeft zich niet ongerflst te maken, mevrouw, was het ant
woord van meneer Brouwer geweest, de K.L.M. is een van de
•geriefelijkste en veiligste luchtlijnen van de wereld en bovendien
tot Lissabon is 't maar een kort eindje. We zijn er al om een
uur of zes, als U weer aan tafel zit.
met een gevoel van trots alsof
hij persoonlijk deel had aan dit
prachtig opgebouwde lucht
vaartbedrijf. keek hij naar de
sportieve en waardige unifor
men van piloten en stewardes
sen, die in verschillende rich
tingen over de open ruimte lie
pen.
Ik wil vliegenier worden,
dacht Pim en vergat, dat hij
nauwelijks een week geleden het
besluit had genomen water
bouwkundig ingenieur te wor
den. toen hij zijn oom naar diens
havenwerken had vergezeld.
Ik zal U even uw plaats
wijzen, hoorde hij de stewardess
zeggen en een beetje bedrem
meld volgde hij zijn oom en het
blonde meisje over het met een
zachte loper bedekte middenpad
naar twee comfortabele stoelen,
dicht achter de vleugels.
Jammer, dat we niet wat
verder achteruit zitten, zei
mijnheer Brouwer. je
hebt hier geen goed uit
zicht. Pim hoorde het nauwe-
Hij gaat wel niet zo snel als
een straaljager, maar toch
kun je best plezier hebben van
een vliegtuigje, dat je zelf
maakt. Haal maar mooi stevig
karton voor de dag. Maak dan
de drie onderdelen van de teke-
Ik zou ook geen hap eten
door m'n keel kunnen krijgen
als Pim helemaal met U mee
naar Buenos Aires ging. zei
tante, nu weet ik tenminste
dat hij vanavond veilig en wel
bij zijn vader is. 't Is toch eigen
lijk nog maar een kind.
Nu, toen had het kind toch
«ven moeten protesteren:
Ik ben groter dan U tente
en ik heb pas m'n toelatings
examen voor het gym gedaan.
En ja, dat waren twee argu
menten, waar dat lieve, kleine
tantetje moeilijk een derde be
zwaar tegenover kon stellen.
Bovendien had oom haar
trachten gerust te stellen met
de woorden, dat de kinderen
van deze tijd ln alles de kinde
ren van dertig of veertig jaar
geleden vooruit waren, maar
tante kon de bezorgdheid toch
niet helemaal van zich afzetten.
Ze hield zoveel van het zoontje
van haar jonggestorven zuster
en dat nog temeer omdat zijn
vader zo ver weg zat. Gelukkig
maar, dat meneer Brouwer zo
dikwijls voor zaken naar h«t
buitenland op reis moest en de
jongen hem kon vergezellen. Al
leen zou ze hem beslist niet heb
ben laten gaan.
Van tanta's ovarwegingen was
Pim zich niets meer bewust, nu
hij naast meneer Brouwer naar
de grote, mooie Dakota toewan-
delde. De hele onderneming
was zo feestelijk en avontuur
lijk, dat hij alleen maar opwin
ding voelde. De zomerwind woel
warm oyer het vlakke polder
land en over de lange, rechte
startbaden en de Nederlandse
vlaggen wapperden vrolijk aan
hun masten. Bij het bestijgen
van de landlngstrap keek hij
nog eenmaal om naar het hek,
waarachter vrienden en beken
den van de reizigers stonden, die
van hier naar alia delan van da
wereld vlogen. Nieuwsgierig en
ning, na. een paar k«er zo groot.
Teken de hulplijnen heel dun.
zodat je die makkelijk uit kunt
vlakken. In de romp maak je
met een scherp mesje twee
gleuven, een bij de staart en een
voor de vleugels. Aan een uit
einde van de vleugel maak je
een mooi rond gat. Daar knoop
je een touwtje door. Zwaai het
vliegtuig als het klaar is boven
je hoofd rond. Pas op, dat Je de
lamp niet raaktl
raar. 26. Tegenstelling van breed, 27. Meis
jesnaam. 29. Aanvullend. 30. Gemeente in
Utrecht. 32. Voorzetsel. 33. Voorzetsel. 35
Gemeente ln Gelderland. 36. Maanstand
(afk.). 39. Sint (afk.). 41. Langwerpig rond
43. Grasland. 45. Zijtak Theiss. 47. Verte-
gehwoordiger. 49 Vaartuig. 50. Ontkenning
(spreektaal) 51 Snavel van een vogel. 52.
Wandversiering 58. Hoofd van een depar
tement. 62. Voornaamwoord. 64. Rivier in
Duitsland, linker zijrivier van de Rijn. 85.
Houten koffer. 67. Slede. 69 Stad in Duits
land. 70. Van voren af aan (afk. muziek)
71 Als 53 hor 73 Gehucht In de Groningse
gemeente Midwolde. 75. Takel. 77. Jon*
schaap. 78, Derhalve. 7». Als 93 hor. 8)
Leeg. 84. Tijdrekening 85. Société (afk 87.
Bijbelse figuur. 88. Bid (Lat.). 90. Geit. 92.
Ambtshalve (afk). 94. Als 63 hor. 95. Af
nemend getij. 96. De oudere (afk.).
Oplossingen van dese pttssle moeten uiter
lijk Donderdag a.a. In ons beait tUn. Voor
goede oplossingen worden een prMs van
en twee prüzen van 2.5» beschikbaar ge-
atrld. Op het adres vermelde men: Pussle-
rubriek. Over dese rubriek wordt niet ge
correspondeerd.
Er zijn weer zomerzegels aan de post'
kantoren te verkrijgen. Door uw oplos
singen er mee te frankeren steunt u een
goed doel. Dus puzzelaars bij voorkeur
zomerzegels gebruiken!
O plotting 1001-lnvulpustle
1. Anthraclat. 2 A.ntrakk.n PUnt.tr-
de 4 Galanterie 5. Zeekantoor. 6. Varplan-
ten 7 Dilettante, i. Aanverwant
VOLGENDE WEEK LISSABON
Oude dame (tot kind tn trai-
ningpakBen je een jongetje
of meisje?
Kind Zijn er nog meer
mogelijkheden?
Moeder Jan, hoe kom je
er bij te denken, dat je evenveel
weet als de onderwijzeres?
Jantje Ze zet vandaag nog.
dat ze me niets kon leren!
Moeder -— O, Tonnie houd
op, met die bal op en neer te
gooien.
Tonnie Ik gooi hem alleen
maar op. moeder. Hij komt
vanzelf neer.
Ze heeft haar armen vol, met
die twee New Foundland-babieg
Hier is nog een tekeningetje van Lineke Zwaak. Weet Je uiat,
kleur het, dat had zij ook gedaan.
KATERDAG 30 JUNI 1951
Schone toekomstmuziek
KEN REUSACHTIG opbouwplan om Enge-
land* groeiende bevolking meer levens-
ruimte te geven kan op hft ogenblik geen
voortgang vinden ten gevolge van hevige
regens, gebrek aan arbeidskrachten en
schaarste van bouwmateriaal.
Er zijn n.l. veertien steden, die volkomen
onafhankelijk van elkaar of van reeds be
staande woonplaatsen zullen zijn, in aan
bouw me. de bedoeling de grote steden te
ontlasten. Waarschijnlijk zullen ze eerst
over tien of vijftien jaar zijn voltooid. Met
de uitvoering van dit stedenbouwplan werd
ln 1946 eenf)PKin gemaakt en dit is het eer
ste plan vin die aurd in Groot Brittannië
sinds meeefdan epn halve eeuw. De behoefte
hieraan ypft1 drineppd gevoeld wegens het
verlorei^faan van "huizen ten gevolge van
jbombarJeipenten. De na-oorlogse moeilijk
heden zftn oorzaak, dat het eerst na 1960 ge
heel sral zijn uitgevoerd. Maar dan zullen
ook nieuwe .woningen tot stand zijn ge
komen, vrolfik in het groen gelegen en in
een prettige oqigeving, voor 500.000 mensen,
die nu zitten saamgepakt in trieste hokken
met uitzicht op eij de geuren van donkere,
door roet besmeurde fabrieksgebouwen. Met
de uitvoering van het project is eerst een
begin gemaakt. Men mene evenwel niet, dat.
wanneer het eenmaal zover is, definitief
een eind zal zijn gemaakt aan woningtekort
en woning-ellende. Want die veertien ste
den betekenen eigenlijk niet veel meer dan
even zoveel druppels op een gloeiende plaat
De bevolking van Groot-Brittannië is met
ongeveer zes millioen mensen gestegen en
sinds de oorlog hebben duizenden, afkomstig
uit alle delen van het koninkrijk een onder
komen in Londen gezocht. Acht van de
nieuwe steden worden dan ook gebouwd ten
fceho*Ve van Londenaars en al die acht ste
den komen te liggen binnen een straal van
50 km van de uitpuilende hoofdstad. Al die
acht steden krijgen een eigen industrie, op
dat de bewoners in hun onderhoud zullen
kunnen voorzien. Tussen de twee oorlogen
werden slechts twee tuinsteden en enkele
dorpen gebouwd ten behoeve van arbeiders,
werkzaam in grote ondernemingen.
Reeds sinds 1919 heeft een onofficiële
groep bouw-enthousiasten geijverd voor de
bouw van nieuwe steden. Hun pogingen ten
apijt evenwel zetten bouwers telkens weer
hele reeksen goedkope bungalows aan de
rand van bestaande steden, zodat die zich
ten slotte gingen uitstrekken langs kilo
meters lange en lelijke wegen. Door dit
planloze bouwen werden grote oppervlakten
natuurgebied en bouwland herschapen in
•traten. die de steden slechts groter maak-
*en, meer fabrieksgebouwen deden ver-
"zen. het verkeer verstopten en de pogin
gen om vuil en rook te verjagen in de war
stuurden. Tussen 1920 en 1930 werden vijf
millioen huizen lukraak gebouwd, zonder
dat een bouw- of uitbreidingsplan was op
gesteld en de meeste daarvan verrezen in
de toch reeds overbevolkte voorsteden van
de grote plaatsen Londen beslaat thans een
oppervlak van 693 vierkante mijlen en hele
woonblokken zijn gebouwd vlak naast fa
brieken.
BU het eind van de oorlog in 1945 was.
ten gevolge van de bombardementen, de
toestand eigenlijk iets gunstiger geworden.
De mensen zaten in de steden minder dicht
op elkaar, in vele steden waren open plek
ken gekomen en dit gold met name in het
bQzonder v*or Londen. In tal van wijken
drong de zon voor de eerste maal sinds
twintig jaar door In nauwe, duistere straten,
dank zij de open gaten» die de vijandelijke
bommen hadden gemaakt.
Een regeringscommissie. ingesteW om
bouwplannen te ontwerpen, beval aan, dat
men zou beginnen, als het ware met een
achone lei. in nieuw te bouwen steden, die
binnen het bereik zouden liggen van de be
gaande. maar die toch een geheel zelf
standig bestaan zouden hebben. Op dit laat
ste werd vooral de nadruk gelegd: de com
missie waarschuwde geen steden te bouwen,
die eigenlijk slechts „slaapoorden" zouden
zijn, waar de mensen de nacht zouden door
brengen, maar die ze des ochtends zouden
verlaten om elders hun brood te gaan ver
dienen.
Geen „slaap"-steden
Ieder nieuw te bouwen stad moet zijn
eigen industrie hebben, vond de commissie,
zodat er werk genoeg is voor degenen, die
er zullen wonen. Londen en andere grote
steden, zouden geleidelijk moeten worden
uitgedund totdat een millioen mensen
zouden zijn overgebracht naar nieuwe
steden, waar ze ongetwijfeld onder gunsti
ger omsnmdigheden zouden wonen dan ze
het thans doen. Tegelijkertijd zouden plan
nen kunnen worden ontworpen om de be
staande steden te verbeteren: de straten
verbreden, ruimere huizen bouwen en de
"fabrieken onderbrengen in speciale wijken
Langzaam, maar met grote nauwgezetheid
is men begonnen aan de uitwerking van die
breed opgezette plannen. Helaas is tot dus
ver nog weinig bereikt, om redenen, welke
we boven reeds hebben genoemd. Daar de
door de oorlog beschadigde huizen moesten
worden hersteld, kwam men bouwmateriaal
tekort en het valt te vrezen, dat de toestand
in dit opzicht eer slechter dan b^ter wordt
ten gevolge van de herbewapening.
Maar. hoewel er slechts duizend huizen
voltooid zijn en er 3000'hun voltooiing na
deren, is het ontwerp voor de veertien ste
den die elk 10 60.000 huizen zullen krij
gen toch kant en klaar. Alle veertien
Steden zullen hun eigen openbare diensten
krijgen, scholen, schouwburgen, concert
zalen. vergaderlokalen enz. Sommige zul
len gemeentelijke restaurants, wasinrichtin
gen en stads-centrale verwarming hebben.
De grond, geschikt els bouwland rondom
de steden, is zorgvuldig uitgespaard, zodat
degenen, die geen arbeid in de Industrie vin
den. hun brood kunnen verdienen in het
boerenbedrijf.
Land wordt stad
Peterlee in Durham, is de enige splinter
nieuwe stad, die op maagdelijke grond is ge
bouwd. De andere steden zijn uitbreidingen
van bestaande gehuchten en dorpjes Peter
lee is bestemd voor mijnwerkers uit de na
burige mijnen en hun vrouwen en dochters
zullen er werk kunnen vinden in verschil
lende soorten lichte Industrie, waarmee een
lang gekoesterde wens in vervulling zal
gaan.
Een van de grootste nieuwe steden, Ba
sildon, zal een vah Londens meest overbe
volkte wijken onllasten, het East End; dui
zenden dokwerkers zullen er onderdak vin
den. Een andere nieuwe stad. Hatfield, niet
ver van Londen, 'wordt gebouwd rondom
een grote vllegtuigenfabriek, terwijl Steven
age, op de Noordweg, eveneens een indus
triecentrum zal worden.
In Harlow. Essex, staan grandiose denk
beelden te worden verwezenlijkt. Enkele
jarrn geleden alechts was hier een klein
dorpje, bestaande uit enkele, ver van elkaar
gelegen boerderijen. Nu Is daar een blok van
negen verdiepingen hoge luxe flats ge
bouwd. Het gemeentebestuur zal er worden
gevestigd jn een vijftien verdiepingen hoog
ggbouw. en zal e*n verkleinde copie zijn van
het nieuwe secretariaatsgebouw van de Ver
enigde Naties in Manhattan.
Op sommige plaatsen zijn de ontwerpers
gestuit op verzet. In Stevenage, in de buurt
van Londen, bijvoorbeeld, hebben grondbe
zitters zich er over, beklaagd, dat ten ge
volge van de stedenbouw hun bezit in waar
de zou achteruitgaan. Ze hebben zelfs "en
beroep op de rechter gedaan, maar het pro
ces verloren. Ze hebben echtér één troost:
het werk in Stevenage schiet niet erg vlug
op.
"T\E A.N.W.B. HEEFT dezer dagen zijn 250.000ste lid ingeschreven, de Wegenwacht telt
thans 100.000 leden. Déze ronde getallen zijn voor de Bond geen aanleiding om op
zijn lauweren te gaan rusten.. j
Wanneer de A.N.W.B. een lijstje van wensen zou produceren, dan zou het een respec
tabel stuk papier worden en men mag gerust zeggen, dat de dynamiek, waardoor de
oprichter Edo Bergsma werd gedreven ook vandaag nog de A.N.W.B. kenmerkt.
ZU sal worden uitgerust met 50 1 cylinder
B.S.A.-motoren, terwijl binnenkort op het
traject Den HaagRotterdam een proef zal
worden genomen met scooters met sUspan.
Kampeerregeling
Over de uitgifte van kampeerkaarten zijn
moeilijkheden gerezen met de padvinders
organisaties. Deze moeilijkheden zijn thans
alle uit de weg geruimd. Een centralisatie
op dit punt wordt gewenst geacht. Aan een
wettelijke regeling wordt gewerkt en naar
het zich laat aanzien, zullen in deze regeling
bevredigende oplossingen worden gevonden.
Een ingewikkeld probleem vormen
steeds de plaatselijke kampeerverordenin-"*
gen. Er waren er niet minder dan 345. Welis
waar hebben vele gemeenten thans 'n uni
forme regeling, maar er' zijn gemeenten
en dat zijn juist de gemeenten, die in 't kam-
peerwezen 'n centrale plaats innemen, zoals
b.v. in 't Gooi en in Overijssel die tegen
deze uniformiteit bezwaar maken, omdat zij
de inkomsten uit de leges niet kunnen
derven.
Gemeentenaambordjes
Er staat nog zo het een en ander op het
programma.
Vroeger vóór de oorlog was iedere
plaats ln ons land aangeduid met een naam
bordje, Dat is fatsoenlijk tegenover een
bezpeker: men stelt zich voor. Maar gelei
delijk aan zijn er tal van naambórden ver
dwenen en wie niet beter weet. zou kunnen
denken, dat Den Haag eindigt, waar Haarlem
begint. Wij wonen nu eenmaal verschrikke
lijk dicht op elkaar en verwarringen zijn
dus voor de hand liggend.
Nu schrijft dé wet voor, dat de gemeen
ten voor de plaatsaanduidingen moeten zor
gen. Waarom doen die gemeenten dat dan
niet, enkele gunstige uitzonderingen daar
gelaten?
Het is een simpel dienstbetoon jegens de
vreemdeling, die graag wil weten, waar
hij is.
Wie onderweg is. zal ongetwijfeld bord
jes met telefoonaanduiding zijn tegenge
komen. Van zulke telefoonaanduidingen zijn
er in ons land al 4770. Binnenkort komen er
nog 60 bij. De betekenis ervan is. dat van
wege de dienst Wegenwacht een net van
telefoonposten is gelegd. Van deze posten
kan men gebruik maken, om de hulp van de
Wegenwacht in te roepen.
Met betrekking tot de Wegenwacht kan
nog worden medegedeeld, dat zij zal mede
werken aan de bestrijding van bosbranden.
Allereerst door in de bosrijke streken de
waarschuwing „brandgevaar" te voeren
hoeveel onheil is er al door achteloos uit
auto's weggeworpen sigaretten gesticht -
vervolgens door alarmering van de bos-
brandweren en ten slotte door het treffen
van eerste blussingsmaatregelen.
Scooters gezonder dan
automobilisten
Van vele z(jden wordt de opmerking ge
hoord: waarom wordt de Wegenwacht niet
met een auto uitgerust? De ervaring heeft
geleerd, dat een auto schadelijker is voor
de gezondheid.
Beter de Wegenwacht op een motor, dan
de Wegenwachter met verkoudheid in bed.
Plotselinge ziekte h^eft de zanger Petei
Pears, na ingewonnen medisch advies genoopt,
onmiddelijk naa'r Engeland terug te keren, en
de liedeicnavond. die htj op 30 Juni in het Con
certgebouw te Amsterdam in het kader van
het Holland Festival zou geven, te laten ver
vallen
Een P T-T.-besteller te Amsterdam, die
enkele pakketten heeft gestolen, is tot 2 jaar
gevangenisstraf veroordeeld
—Een Noorse rederij heeft in Nederland een
28.000-tons tankschip besteld, dat ln 1956 zal
worden geleverd en reeds voor verscheidene
jaren ls gecharterd!
Het Bronzen Kruis is toegekend aan le It.
J. J. Mol en tijd. sergt. le KI. A. Budding,
belden van de infanterie
De Belgische minister van Landsverdedi
ging. de chefs-staf en, de kabinetschef van
Defensie komen Dinsdag voor besprekingen
in Den Haag
Indonesië is van mening, dat communis
tisch China moet deelnemen aa i besprekingen
vredesverdrag met Js lan
Tien ton suiker Is door per oneel van een
Haagse sulkerwerkfabrtek estolen. Een
chauffeur, een magazljnmeest» r. een portier
suikerwerker zijn gearresteerd.
De Effectenhandelaren te Amsterdam, die
ongeregistreerde effecten hebben verhandeld,
zijn thans tot voorwaardelijke straffen ver
oordeeld.
De gemeente-ambtenaar, die 27.655 van de
Amsterdamse havendienst heeft verduisterd,
ls tot 2 jaar met aftrek veroordeeld.
Een menje van 14 Jaar kwam Donderdag
middag te Amsterdam met haar fiets onder
een gevechtswagen en was op slag dood.
13 piloten van onze luchtstrijdkrachten zijn
Vrijdag na een opleiding ln Amerika op
Schiphol aangekomen
Zk lijdt (j&alpaton
'Jn. ddiatvalxiln uoonaajli'von^
tjlutLC tudtm.
maak tv Um ülk Ul qiiötcUuM^
UK Audid(Kvan uoadetujemdit lduMpt,MUAt jitpuittle-ij
m. du uvuthd luj mti dtii tpdju ut uwddid Etjtldi PüZöMElo
uatut'uli' toutt tui*.
\jpBMtijM li' toiju DOK
j dón nca UK Jelutul^^Ê i Cn ab Wt itxjl ui< QMlltfJUtKi 4n4i
Li- /.h uw ü/üCiTKrftgA <dMu)M,Jepunand#ltk.,ui jwaaU
tn icMM&t tK Unittctn U«jl,mbu<ctlttA pok M-
n VAtsJeitun Üniulsé?) 7
jtmtut
jf| ft :"Tr™T'H3 toE ucin, wMizmactA.uil
Cl/z lulim !ut mandjt toMtklom -tu/U ltd not jaM&jte,
i i Ij. ,7 c Ktmn nu, rmmuj* i
odltufa uH&pm&jiionuliU/tLfpin Uit
iMntUt ott MiManqtu.Mht/vtavlit Cfaatlatm MttUn dt!*^.jprjgar
IcJditt/ujn.1 IjoejOu'Esd ItdaclEmOndjt ojunwdtl
dïu LtdcvtvtlaUnq Qj u.jlwtmn van tjulvMin tunv-
j
domme dingen Onze hanaelsdelesatie was te arrosant
domme dingen
Een driftig man, de 55-jarige winkelier J.
W. J. te Nijmegen, sloeg in 1948 een vrouw.
Er waren veel getuigen en hij werd aange
klaagd wegens mishandeling. Niet alleen
ontkende hij ondanks dat alles, bovendien
preste hij verscheidene getuigen tot mein
eed en tegen twee politiemannen, die tegen
hem getuigden, diende hii een aanklacht in.
Vanzelfsprekend kon hem dit alles alleen
maar schaden. Het Arnhemse gerechtshof
heeft hem thans voor de mishandeling en
de valse aangifte tot een maand en voor het
uitlokken van meineed tot een jaar en twee
maanden gevangenisstraf veroordeeld, met
ter beschikkingstelling van de regering, om
dat zijn heethoofdigheid hem tot uitersten
kan drijven.
Onze handelsdelegatie was te arrogant
(Van onze correspondent te Bonn.)
ONMIDDELLIJK nadat de raad van de O.E.E.S. het eens gewoTden was over de ver
deling vac, de export naar Duitsland in de eerstvolgende maanden, is onder leiding
van de heer Teppema de Nederlandse handelsdelegatie naar Bonn gereisd om, aangevuld
door leden van de Nederlandse ambassade aldaar, afspraken te maken over de manier,
waarop de Duitsers het Nederlandse aandeel van de import, ten bedrage van ongeveer
20 millioen dollar per maand, zullen besteden.
Het eerste deel van de besprekingen, die dit weekeinde onderbroken werden, verliep tn
een atmosfeer, die zich gunstig onderscheidde van het overleg, dat in de weken voor
en na de importstop gepleegd was.
Nu een toontje lager
i beter
Infantensten der Verenigde Strijdkrachten
in Korea velzamelen zich om nieuwe
posities aan het front te gaan betrekken.
Op de achtergrond soldaten die zich reeds
op weg begeven.
De Nederlandse gesprekspartners staken
toen hun teleurstelling over de huns inziens
povere prestaties van de Duitse economie
niet onder stoelen of banken. Meer dan
eens liep de discussie op een soort boks-
partij uit, waarbij de Duitsers in de touwen
werden gedreven. Mr Teppema is fcn man.
die met de vuist op de tafel kan skn. De
voornaamste Duitse onderhandelaar,Mül-
ler-Graf daarentegen, is van een veel zacht
aardiger aanleg.
Deze keer zijn onze onderhandelaars heel
rustig van stapel gelopen en zij
daarmee hun partners aangenaam
Deze schrijven de verandering aan
Nederlands inzicht in de Duitse ecoi
moeilijkheden toe. Tot nog toe
aan, dat de Nederlanders aan
voorstellingen vasthielden, die e<
baar begrip voor eikaars wensen
tingen uitsloten en de Nederlands-Duitse
handelsbetrekkingen niet boven improvi
saties van zeer beperkte en tijdelijke aard
lieten uitkomen.
De Duitse opvatting was in het algemeen,
dat de Nederlandse onderhandelaars hoog
te paard zaten. Dit uitte zich volgens hen
op twee manieren. In de eerste plaats was
er aan Nederlandse z(jde een neiging om
te doen alsof de Duitsers het als een gunst
moeten beschouwen, dat Nederland handel
met hen drüft.
In de tweede plaats bcgrypen de Duitsers
niet, waarom sommige Nederlandse onder
handelaars het vaak nodig vonden, de libe
rale economische koers van prof. Erhard af
te keuren en zjjn medewerkers voor de
vrucht-
i opvat-
„Ongelooflijke winst
Voor dc Amerikaanse Senaatscommissie,
l^jferhoren afneemt inzake het gebruik
a^verdovende middelen door de Ameri
kaanse jeugd, heeft een Amerikaanse tus
senpersoon bü deze handel. Charles Sira-
gusa. verklaard, dat wjjlen de Siciliaanse
bandiet. Charles I.uciano de leiding had by
de smokkel van verdovende, middelen in
Italië. Het verhoor werd door de televisie
uitgezonden, doch bekort, omdat de Se
naatscommissie niet wilde, dat het gezicht
van Siragusa in wijde kring bekend werd.
Volgens Siragusa heeft Luciano, die vijf
jaar geleden naar Italië werd overgebracht
na zijn ontslag uit de gevangenis, de leiding
gehad van een bende, die heroïne in grote
hoeveelheden uit Italië naar Amerika ver-
De Nationale Demobilisatie Raad heeft
Donderdag ter gelegenheid van het beëin-
»®«n van zijn werkzaamheden een officiële
veenkomst gehouden tn Esplanade te
'recht. Z K.H Prins Bemhard, voorzitter
on de Nationale Demobilisatie Raad, hield
de openingsrede. V.l n.r. minister-president
dr W. Drees, Prins Bemhard. mr Kranen
burg, Staatssecretaris van Oorlog en de
heer W. J. van Rhijn, algemeen secretaris
van de N.D.R.
scheepte. Siragusa las een verklaring van
Luciano voor. waarin deze toegaf, dat Ame
rikaanse „vrienden" hem sinds zijn depor
tatie duizenden dollars hadden bezorgd.
Siragusa verklaarde, dat Luciano over ge
wapende handlangers in Amerika had be
schikt, die zijn bevelep met geweld uitvoer
den en dat internationale boodschappers
Luciano zijn winst hadden doen toekomen.
Siragusa. wiens voorouders uit Sicilië
stammen, vertelde van zijn ondergrondse
werk in de Vérenigde Staten en Italië, waar
hij de zaken van Luciano behartigde en van
anderen, die hij leiders van Mafia noemde.
De handel in verdovende middelen is vol
gens Siragusa het meest winstgevende be
drijf van de Mafia. Joe Pici, die na een ver
oordeling wegens slavenhandel naar Italië
werd gedeporteerd, was Luciano's agent
voor verdovende middelen, aldus Siragusa;
hij had reden om te geloven, dat Pici enige
jaren geleden op clandestiene wijze de V.S.
weer binnenkwam met een fortuin aan
heroïne en zich misschien zelfs nu nog in
Amerika bevindt, op ander avontuur uit.
Te Kansas City had Pici vijftien kilogram
heroïne afgeleverd aan de Mafia-bende. het
geen ongelooflijke winst moet hebben opge
leverd, aldus Siragusa.
Tennis. John Olliff. de vroegere En
gelse Davls Cup-speler is Vrijdag in de leeftijd
van 42 Jaar te Londen overleden. Donderdag
verzorgde hij nog de reportage van de tennis
kampioenschappen te Wimbledon voor de
Daily Telegraph, waaraan htj als sportjour
nalist was verbonden.
Wielrennen. Olno Bartali werd win
naar In de Ronde van Plemont, welke mee
telt voor het kampioenschap op de weg van
Italië.
Zwemmen. Ragnhild Hveger won op
internationale wedstrijden te Wenen de 100
meter vrije slag in 1 min. 9.9 sec.
Automobilisme. Voor de Alpenrit, die
van 12 t.m. 19 Juli wordt gehouden, hebben
vier Nederlandse équipes ingeschreven: v.
Puyenbroek—Vroom—A. J. de Beer met Lan
cia—Aurelia. Reischmann—jhr C. A. de Pes
ters met Talbot—Lago. R. Tlelens—Chr. Polls
met een Delahaye of een Bentley en A. Kou-
wenberg—mevr Van Puyenbroek—Vroom met
Lancia—Aurelia.
Boksen. Job Roos bokst 12 Juli a.s. te
Cagtlari (Sardinië) een partij over 10 ronden
tegen de oud-welterkamploen van Europa
Livio Minelli die ook als middengewicht uit
komt. Theo Nolten zal diezelfde dag tegen eetl
nader aan te wijzen tegenstander aantreden.
Athletlek. Tijdens internationale wed
strijden te Helsinki won Gaston Relff het
nummer over 2 mijl In de tijd van min. 57.2
sec.; het wereldrecord staat op I min. 42,1 sec.
Ontwerp van schipperszoon
met 3 jaar lagere school
renswaardig stuk techniek, de hierbij
afgebeelde zandzuiger „Ahoy". in afmetin
gen en capaciteit de grootste van Nederland,
hoogstwaarschijnlijk zelfs van West-Europa,
die 25.000 ton zand en water per uur opzuigt
en twee schepen tegelijk van 3000 ton elk in
vier minuten de vracht geeft. Dat is vier
maal zoveel als de tot dusver gebruikte
zandzuiger kon verwerken.
Deze cijfers zijn gemakkelijk neergeschre
ven. doch ieder zal begrijpen dat aan een
dergelijke prestatie een geniale gedachte
ten grondslag moet liggen. Deze geniale ge
dachte is ontstaan in het brein van de heer
J. C. Oosterwijk, directeur van het Rotter
damse Zandoverslag-, Transport- en Han
delsbedrijf Boele en Oosterwijk. De heer
Oosterwijk is de zoon van een eenvoudig
zandschippertje; hij had maar drie jaar la
gere school en techniek heeft hij helemaal
niet gestudeerd, maar de berekeningen, die
hij voor het bouwen van deze zandzuiger
in enkele uren maakte, werden door de in
genieurs na weken cijferen in alle opzich
ten nauwkeurig bevonden.
De zandzuiger „Ahoy", die als zijn le
venswerk beschouwd kan worden, heeft
Donderdag op de Oude Maas proefgedraaid
ten aanschouwe van ruim 800 mensen rela
ties en lederf^van het personeel van de fa.
Boele en Oosterwijk. die tot een excursie
met de salonboot Kasteel Staverden langs
het zandwinningsbedrijf aan de Brielse en
Oude Maas waren uitgenodigd. Het werd
algemeen betreurd dat de heer Oosterwijk
zelf. wegens ziekte, ^ce tocht en de in be-
drijfstelling van zij^geesteskind niet kon
bijwonen.
Het zandprobleem is al eens eerder in de
kolommen van onze krant behandeld. Het is
bekend, dat Rotterdam voor de ophoging
van straten en terreinen jaarlijks millioenen
kubieke meters zand nodig heeft. Om aan
die steeds toenemende vraag naar zand snel
en volledig te kunnen voldoen heeft de fa.
Boele en Oosterwijk haar baggermateriaal
steeds meer uitgebreid en geperfection-
neerd. Haar jongste aanwinst, de „Ahoy".
slaat alle records aan snelheid en capaciteit.
Het 98 meter lange en 14.50 meter brede
vaartuig was eens een Duits vliegtuigkata-
pultschip en is door de N V Scheepswerven
„Piet Hein" v.h. Fa. W Schram en Zonen
te Bolnes op aanwijzingen van de heer Oos
terwijk tot zandzuiger omgebouwd. De mo
tor zet twee centrifugaalpompen van 2.80 m
doorsnede in werking, één om te zuigen en
één om het zand schoon te spoelen. De 36 m
lange en 90 cm brede zuigbuis zuigt tot 32
meter diepte, zodat de „Ahoy" ook op zee
gebruikt kan worden. Onderin de buis zit
ten scherpe messen om boomstammen en
moppen klei door te snijden en verder een
zuignap, die een circulatie teweegbrengt
van water en zand. want zand alleen is niet
op te zuigen. De opgezogen specie bevat ge
middeld 20 zand.
Een vernuftig onderdeel van de „Ahoy" is
de z.g. rivier, een lange 2"t m brede ijzeren
goot. waarin het zand sneller zinkt dan het
water stroomt, een soort zeef dus. waarop
aan beide zijden zes goten uitkomën elk
met drie mond An. Het spuiten van de specie
uit deze 18 openingen levert, een fantastisch
schouwspel op. he „Sahara", een schip met
zes ruimen werd er in vier minuten mee
volgespoten.
Voor de vier getrouwde leden van het
zeven man tellende personeel zijn er keu
rig ingerichte woningen aan boord, voor
zien van electriciteit om te koken en te
verlichten, warm en koud water, huistele
foon. koelkasten enz. Er i# ook een mobilo
foon aan boord. Het 2700 ton wegende schip
wordt door zes ankers van elk 5 ton op zijn
plaats gehouden.
Het Nederlandse zandprobleem is door de
zandzuiger „Ahoy" een eind dichter tot een
oplossing gekomen.
buitenlandse handel de raad te geven, de
Duitse betalingsbalans te verbeteren door
minder „luxueus" te leven.
Vaak kan men in Bonn in dit verband de
vraag horen, hoe het kwam, dat de Neder
landers in hun buitenlandse handelspolitiek
na de oorlog dectrinaire socialisten gewor
den waren; en of zij er wel rekening mee
hielden, dat als Duitsland de vrije economie
over boord werpt, het begrip luxe ook wel
eens tot Nederlandse groente zou kunnen
worden uitgebreid, die in Duitsland niet
absoluut nodig zijn, omdat ook daar groente
wordt verbouwd.
Vreemde zaakjes
Het liberallsatiejaar 1950 heeft Nederland
in Duitsland geen windeieren gelegd. De
tegenwoordige Duitse eéonomische leldé»
gunnen Nederland zulke buitenkansjes en
zijn zelfs bereid, allerlei minder fraaie
nevenverschijnselen van vrije Nederlandse
invoer in Duitsland door de vingers te zien
Zo weten wij, dat in het kader van de libe
ralisatie kwistig met Nederlandse certifi
caten van oorsprong is gestrooid, hoewel de
betreffende goederen helemaal niet uit
Nederland kwamen. Alleen als het 41 te
dwaas werd, en b.v. via Bazel Zwitserse
goederen met een Nederlands certificaat
van oöf|#éong naar Duitsland werden, ver
scheep. A,^ben zij ingegrepen.
D^ls##s in tegenwoordige Europese
econjb|>#*n soort van „omgekeerde g?ab-
(beltcAéfJ'ijvvorden, waarin alle exporterende
lande» Zoveel mogelijk surprises willen
deponeren. De Duitsers zelf vatten deze
toestand niet zo tragisch op Zij hebben in
derdaad veel nodig. Economisch is Duits
land lange tijd een vacuum geweest, en
alle gaten zijn nog niet gestopt. Maar lang
zamerhand moet het. gedwongen door zijn
deviezen-mogelijkheden, duidelijker tussen
c»*isumptlegoederen en grondstoffen kiezen.
Onze koopvaardijvloot
Blijkens het jaarverslag over 1950 van de
Nederlandse Redersvereniging bedroeg per
1 Januari 1951 de totale omvang van de Ne
derlandse koopvaardijvloot (inclusief eoas-
lCno2 ooi'!70 6chePen- nietende tezamen
3.082 287 brt.
Rekening houdende met een vermindering
door verkoop, sloop of zeerampen van 50
schepen met 133.002 brt. betekende het to
tale vlootcijfer op 1 Januari 1951. vergele
ken met dat van 1 Januari 1950 een toene
ming van 57 schepen met 136.108 brt. De
bruto-tonnage van de Nederlandse koop
vaardijvloot bedroeg per 1 Januari 1951 8
pet meer dan de totale tonnage per 1 Sep
tember 1939.
In de loop van 1950 werden van de fn
eigendom aan de Staat toebehorende sche
pen 22 schepen, metende 153.440 brt. aan
Nederlandse rederijen verkocht. De Staat
heeft op het ogenblik nog zes schepen, me
tende 44 540 brt. in eigendom, waarvan er 3
zijn vercharterd aan Nederlands? rederijen
en de overige drie dienst doen als troepen
schepen.
Voor Nederlandse rekening waren op 1
Januari in totaal 95 schepen (inclusief coas
ters) in aanbouw, metende 187 480 brt. Hier
van stonden 90 schepen, metende 156.480 brt
op Nederlandse werven op stapel.
Dijkonderhoud als taak
van de provincie
Iedere Nederlander moet in de lasten van
het dijkonderhoud bijdragen en niet alleen
degenen, die direct door het water worden
bedreigd, aldus prof. ir J. W. Thierry in
zijn toespraak tot de jaarvergadering van
de Nederlandse Vereniging voor Landaan
winning. welke Donderdag te Groningen
werd gehouden.
Naar zijn smaak dienen onderhoud en be-
reeP ressorteren onder de provinciën,
.it al in enkele delen van het land als
1, Zuid- en Noord-Holland min of
geval is. Ondanks bezwaren van
hptAjHsche aard acht hij deze oplossing de
juiste. Zowel het onderhoud en het beheer
van de dijken als het onderhoud van wegeri
en andere kunstwerken werden te zwaar
voor de waterschappen, vobral ook omdat de
pachten van de poldergronden niet over
een kunnen stemmen met de werkelijke
pachtwaarden. Men moet echter niet zo ver
gaan. dat alle dijkbeheer en onderhoujj
rechtstreeks onder het Rijk zouden komen.