COUD5CUE COURANT weepbeuicht k ijker Jonge Hagenaars riepen om een spook ----------- -■’tweede de Einde staat van NAAR 7» De Rijksdienst maakt van 5-tons wagens drietonners o Duits-Frans meningsverschil over de herbewapening oorjog met Duitsland nabij s MMWiffEE last l 4 NIEUW BEROEP VAN TRUMAN OP PREMIER MOSSADEQ Bemiddelingsaanbod te Iaat? VEEL LAWAAI J11 4 1 1 2 3 o.n Ij f s 0 13 1 3—12 0 m draagvermogen KLOPGEEST HOUDT KINDEREN UIT HUN SLAAP I klopgeluïden aan de defecte waterleiding of De bewapening van Oost-Duitsland Moskou verhinderde sluiten van definitief vredesverdrag Meningsverschillen over Laadvermogen met 20% verminderd 2100 Nederlanders varen Amerikaans begripvoor Duitse standpunt in Juli naar Canada Besprekingen te Kaesong vanmorgen begonnen Engeland wordt opnieuw bedreigd door een gebrek aan dollars Gevolg van dalende prijs rubber en tin (Van onze Londense correspondent) Engeland kan «at dollars betreft nog maar sinds kort weer op eigen benen staan en reeds ziet het er naar uit, dat de Britten op de duur toch weer bij Amerika zullen moeten aankloppen om middelen veei v<lor **e uivoering van hun militaire plan- nen. Engeland werd het eerste en enige T” land, dat geen Marshallhulp meer nodig had, maar dat had men uitsluitend aan de overzeese gebiedsdelen te danken. Amerika Het door grote aankopen van rubber en tin in verband met de strijd in Korea de wereld-marktprUzen van die artikelen ge weldig opzwellen en zo kregen de Britten dollars in het laatje, maar dat is nu afge lopen. Ballonvaanlers gaven per televisie verslag Monument voor gevallen artillerisSi Weinig fiducie in plan-Pleven F Dinsdag 10 Juli 1951 Prijs 10 cent per nummer 90ste Jaargang No 23327 Prijs abonnement: Bureau: Markt 31 ƒ0.38 per week Telefoon 2745 (twee lijnen) per maand 1.65 Directeur-Chefredacteur: S. H. VAN DER KRAATS Chef.Exploitatie: D. DE KLERK Postrekening 48400 per kwartaal 4.90 TRANSPORTEURS IN OPSCHUDDING bij het over sding N N.V. du Pau Mos levt Deze maand zullen zich ongeveer 2100 Nederlanders per boot naar Canada bege ven om zich daar te vestigen. Sor ce> lalors en Nederland. A. M. Verbakel G. C.*v. Vliet Zn. zend wezen leek, t gootsteenkastje 5 op ton- die meent e arwijl hij tol :>otaat •nst 1 EENDRACHT MAAKT MACHT aan haal Eer gesp: met alger De rijke deel verve ten i kost kope’ dat in het pand nr. 47 geweld woedde en sommigen De heer L. wilde er het zijne :n en riep de hulp in van de po- V PEP ASPERK AD ASTRA dne, rd was. vraag roepen monumi zal b“* i de ilaatst. oud lectri- *ët te- ver, zou zoals En da meent Daar zal het heid n exce: zich norn den In het nog sche* n ver- zmlsch Br was swape- te- het ook opgevallen, een vreemd geweld bleven staan. ”nn hebbel wanneer rtgaan. Deskundigen liet eens zijn r nages v. het berc der heef de laadi inspect dan th het gev ment vi degedee bij de maakt, vern ond< w 3 M r voor «en vaan voor 30) Son nevel npong HBS Hr Ms Van ZU11. een op 3 Mei te Boston aan Nederland overgedragen fregat Is heden in de haven van Den Helder aangekomen. >k aan ontzag voor een eerzaam Haafn spook, liet de klo] geefs op zich wachten: voor het eerst in een week tijds. Sinds vorige week 1 het vérder dag in dag uit in actie geweest, dat vreemde spook, dat de kinderen in het huis uit de slaap houdt. )OO ER UIT ig. maar ook Bonn wijzen my Robin, ntte doek. mderen Daniel samen ep D-E-F: 3 1113 3-Ji.- «p G-H-I: clang- de opv? Een de Dui it uit x \noe- Dat >ed- voor 5 (StolAc 111. ncolnshlre Gentle- Van der Luur 42) a 258 - en de Lincc esUn 46. V- TliXPOLO Zevental—Rest van Neder- Zaandijk: Robben—Haar- iGmuend: Duitsland—Ita- snt: België—Frankrijk 7“““- niet eens zf ’8“len hp.i,... „,ll« „reserve- Men zou’, van een i een meer Het een 10- VATER 16 JULI 19.56; Vliaalngen 06.39. 1TL54- 22; Wemeldlnge 07.15 19 33: 1.46; Zlerikzee 07.00 ion- 7 1852; Willemstad 08.16; 07.16, 18 40; Dordrecht 09 09 12. 20.25; Hoek van Holland Harlingen 01.10. 13 25 Ter Ur Zoutkamp 02.24 14.26; regeling van vóór de oorlog weer iking van ..kentekenbewijzen", niet „nummerbewijzen”, waarop een door rijksdeskun- achtauto’s wordt genoteerd. Eigenaars van vracht- in wagens laden, dan op deze „kentekenbewijzen” is „Wij willen het spook zien! Wij willen het spook zien!" riepen gisteravond Haagse jon gelui, die met honderden in de Paete van Troostwijkstraat in de hofstad eeh. spreekkoor "Vormden voor het pand met nummer 47. Misschien verontwaardigd door deze brutale aandrang en het gebrek aan ontzag voor een eerzaam Haafu spook, liet de klopgeest ver- Maandag is in wordt gezegd, werkzaamheden zijn”. Truman kan worden 1 kennis van ».en voor de (isch zo belang- igei...n, of meer ,,k was en «“raderen, aring, Om wereldkampioenschi De Bosschenaar Coen van versummer Jan Pletersr - deel te nemen aan C wereldkampioenschap rijs worden gehouden. ■uto-lnduitrlu sterk aan ban- laalpositie wor ker bijzondere. Toch behoeft ropese automo- n voor Neder- •de type A 40 og niet te ver- it feit kan de igelse degelijk rijkwallteiten in ins nog direct ig een proefrit; iaat geheel tot zondere eigen- rt van de A 40 mate zijn ook tednieuwe type bekende Austin Louis Jouvet, Daniel Gelin en Da> drie sterren van het Franse wi zullen we binnenkort kunnen bewoi in de film „Une histoire d’amour". Gelin en Dany Robin repeteerden met veel gevoel, veilig verborgen onder een grote parasol, een scène uit deze lief desgeschiedenis. Helaas niet veilig genoeg voor het alziend oog van de brutale foto graaf, die als lelijke en onzichtbare derde man vlug een plaatje maakte van het genoeglijke téte d téte. He 4e klasse: ep A-B-C: dingen begi in alle Ch dat de strjjdk inodzaakt zi met het lar. zond per vlieg- ruggekeerd om e 26 Juni werd vikkelingen in rek verklaard, te hebben op het resultaat van ingen over een staking van het ^.opgeluiden aan de defecte waterleiding of aan ontploffende gassen in de riolering of n een verzakkende fundering. De politie lalt do schouders op voor deze theorieën. _>n kwajongensstreek dan? Ook dat is niet vastgesteld kunnen wordeft. De twee re chercheurs, die van Maandagavond zes uur af in het spookhuis op de klopsignalen heb ben gewacht om deze mogelijkheid te on derzoeken, hebben niets gehoord, waarop; zij konden afgaan. Volksvermaak icurrentie- want de ïning van _j kosten, -and met de r niet langer mgs de weg 1, dat wij ver zijn waarbij vooral 1 niet door de msten werd be- 36) draw; Spart «veld 27) wint van 108 voor 2 (Wagen- - 237 voor g (Herklots Excelsior 45 (Hagenaar 3 voor 20) verliest Van Rood Oostei holt voor 20). Twee- 110 tegen Sparta n 53 voor ies DVS III 64 tegen HCC ;nd; VOC II 110 voor 9 wint Gelijk met de brieven overhandigde Tru man een ontwerp voor een gemeenschap pelijke resolutie waarin wordt verklaard, dat de staat van oorlog, die op 11 Decem ber 1941 begon, „op een datum, die de presi dent bij proclamatie zal bepalen", dient te worden beëindigd. Uit de resolutie zou ook dienen te blijken dat de Verenigde Staten, ondanks het tech nisch beëindigen van de staat van oorlog, voort zouden kunnen gaan Duitse eigen dommen in beslag te nemen, zulks volgens de wet inzake handel met de vijand. Truman maakte het duidelijk, dat de be voegdheden van de Westelijke bezettings- autoriteiten niet automatisch worden over gedragen door de beëindiging van de staat4- van oorlog Wij zijn echter voornemens, al dus de president, de federale republiek in toenemende mate zeggenschap over eigen passing, niet aangelegenheden te geven opdat Duitsland dus deze 6rii De Rijksdienst van het Wegverkeer heeft een 1 in het leven geroepen. Het betreft hier de uitreil te verwarren met de nieuwe digen bepaald tonnage van vra( wagens mogen niet méér op hun aangegeven. Nu heeft het bepalen van het tonnage der reeds gekeurde vrachtauto’s nogal wat beroering in kringen van beroeps- en eigen vervoer gewekt. De Rijksdienst gaat bij het bepalen van tonnage uit van het draagvermogen, dat door de fabrieken bij aflevering is vermeld. Het gevolg is, dat een vervoerder, die meent een 5 tons wagen te bezitten, zijn auto op 3 of 4 ton ziet vastgesteld, terwijl hij tot 50G0 kg placht te laden. Hieruit volgt, dat zijn vervoercapaciteit bij gelijk blijven van vaste kosten kleiner wordt. stem. „Ik sta er 1!" iet kastje opende slist niet met de 1 hij de bezoeker, •p Joris verbaasd ij uw dagbladen itplaats aanduidt, sou mij waarlijk aldus uw slagzin te zien gaan..,," nden. er een rapport is ver- studie-commissie van oyer de invoer van De kwestie komt Nederlandse vervoer- let goedkope (vsat men joedkoop noemtR>racht- Sinds wij etn eigen hebben, wordt de in merken en typen be- irerbrulkers te dwingen ïng van auto's uit de midden- lie toevallig hier worden ge- voorraad worden ms moet men (ens de studie- ik ons bedrijfs- .-uim 27.5 millioen per jaar en voor f 150 millioen meer dan nodig vrachtwagens moeten steken. Daar voor zijn wij te arm. 3eze zaken zijn nogal ingewikkeld, maar elk geval Is het verheugend, dat zoveel tegorieën, nu zelfs twee tegelijk in :tor van ons economisch leven, zo I voor het land zijn in verband met lationale armoede. Men zou er haast l van worden Er bestaan plannen om in de legerplaats bij Oldebroek een monument voor de ge vallen artilleristen op te richten. Het mo nument zal bestaan uit een monumentaal voetstuk, waarop een vooroorlogse vuur mond, van 7-veld wordt geplaatst. Op het voetstuk worden plaquettes aangebracht ”°n de artillerie-emblemen en van de waarin artilleristen zijn gevallen. ....datiefnemers, met aan het hoofd d~ inspecteur der artillerie, kolonel J. F. I Steenmetser, hebben artilleristen en oud- artilleristen opgeroepen om een ontwerp te zenden voor het monumentale voetstuk. In- dien mogelijk zal het monument op het 'U K'woX MTJTX o1» cierspaviljoen aan de rand van de heide. KIJKER, öichap accordeon spelen, ven Orsouw en de HU- irse zijn aangewezen om de wedstrijden om het accordson, die te Pa uiteindelijk weer een volledige souverelne natie zal wordep. De beëindiging van de staat van oorlog zal ook geen invloed heb ben op de rechtéft en privileges, die de Ver enigde Staten en hun burgers door de oor log op Duitsland hebben verworven zoals het recht op herstelbetalingen in de brieven zegt Truman voorts, dat Rusland ..actief de groei van een represen tatieve democratische regering in een ver enigd Duitsland heeft verhinderd waardoor een definitieve vredesregeling voorlopig on- Re staat van oorlog met Duitsland Is Maandag, formeel geëindigd, aldus heeft het Fransmjnlnisterie van buitenlandse zaken bekendgemaakt „Het einde van de staal van oo4og met Duitsland zal echter pas van kracht worden, wanneer Frankrijk, de V.S. en Engeland elk afzonderlek en van hun kant de noodzakeiyke binnenlandse maat regelen hebben genomen”, aldus wordt hier aan in officiële kringen toegevoegd. De maatregelen In verband met het eindigen van de staat van oorlog ztjn voor alle Duit se onderdanen zonder uitzondering van toe- ssing. n-ie|nj1e,jen West-Dultsers. al- (Van onze correspondent te Bonn) JQE BONDSREGERING heeft plotseling de Bondsdagafgevaardigde'Blank, die aan Duitse zijde de militair-technische besprekingen met vertegenwoordigers van de drie hoge commissarissen op de Petersberg Heeft geleid, aangewezen als hoofd van de Duitse dele gatie, die in Parijs onderhandelingen over het z.g. plan-Pieven voert. Men hoopt hier, dat het hem in ParijÉ zal gelukken, de resultaten van de besprekingen op itagktersberg, waarbij het Duitse standpunt tot gelding is gekomen, met de wensen denH^PTsen. die zich nog altijd tegen een voor de Duitsers aannemelijke organisatie van ar Westerse verdediging verzetten, te verzoenen. er op. dat de Amerikanen er op uit zijn, enerzijds de Fransen inzake het Europese aspect van de Westerse verdediging gelijk te geven, maar anderzijds ook willen voor komen, dat het Atlantische aspect van de zelfde verdediging, waarover op de Peters berg is gesproken, daar onder zou gaan lijden. Enkele buien Weerverwachting. meegedeeld door het K.N.M I. in De Bilt, geldig van Dinsdag avond tot Woensdagavond. Veranderlijke bewolking met plaatse lijk enkele buien hier en daar vergezeld van onWeer. Matige tot vrij krachtige Zuidelijke tot Zuid-Westelijke wind Weinig verandering in temperatuur. 11 Juli Wassende maan Zon op 4-30; onder 21.00 Maan op 12.30: onder 23.30 President Truman heeft in een brief aan de Perzische minister-president, Mossadeq, aangeboden zijn adviseur voor buitenlandse aangelegenheden. Averell Harriman, naar Trum Perzië te zenden om te helpen bü een op- v: lossing van het Perzische oliegeschil. Uit ®n’ stelt gezaghebbende bron te Washington wordt vernomen, dat het niet de bedoeling van Truman was aan Perzië voor te stellen, dat de ae Verenigde Staten zouden bemiddelen in M. het oliegeschil tussen Engeland en Perzië. Waarnemers te Washington beschouwen deze brief, die een antwoord is op epn enige weken geleden door Mossadeq ge zonden brief, ais een nieuw beroep op Perzië om de matiging en behoedzaamheid te betrachten, waarop Truman voortdurend heeft aangedrongen. zelf is slechts weinig gestegen, terwijl het land daarentegen meer Invoert uit dollar- gebieden. Als men bovendien geen olie meer uit Perzië krijgt, zal Engeland jaar lijks ruim 300 millioen dollar moeten uit geven om van elders olie te betrekken. Bovendien gaat het niet naar wens in de steenkolen- en staalindustrie. Men heeft een permanent gebrek aan werkkrachten en de staalindustrie heeft onvoldoende oud metaal als grondstof. Ook aan de elei citeitsvoorzlening hapert veel, door het kort aan moderne centrales. Het Engelse publiek ziet de prijzen nog steeds stijgen, ondanks de wapenstilstands besprekingen in Korea. De Labourregering beseft de noodzaak, daar iets tegen te doen maar anderzijds moet de regering hoge uit gaven doen voor de bewapening en derge lijke uitgaven hebben als nfevenresultaat doorgaans een grotere geldruimte en een versterking van de neiging der prijzen om te stijgen Amerika zal vermoedelijk te zijner tijd wel weer een handje moeten helpen. van vrachtauto’s, die vallen onder croepsvervoer (iedere beroepsvervoer- -eft een vastgesteld bedrijfstonnage). ladvermogens door de Rijksverkeers- riies belangrijk hoger werden gesteld, thans bij de nieuwe kentekenregeling eval is. Van de zijde van het departe- van Verkeer en Waterstaat werd me- ;eld. dat de Rijksdienst Wegvervoer vaststelling van deskundigen gebruik t, terwijl eertijds de R-V.I.'s de laad- rmogens op gegevens van de vervoer- iernemers vaststelden. Bedrijfskosten stijgen i—n uit vervoerskringen. die het ,v.. met de normen van dc RQks- ;zen dat juist voor beroepsver- loor deze normen grote gioeilijk- heden zullen ontstaan. Om hun vervoers capaciteit op peil te houden-zullen zy óf wel grotere vrachtwagens moeien aanschaffen df wel méér vrachtwagens. Hun kosten, vaste Jasten en investeringen zullen stagen in verhouding tot hun inkomsten. Indien z(| zich geen wijzigingen in hun wagenpark zullen kunnen veroorloven, dan zal hun vervoerscapaciteit en daarmee hun inkomen inkrimpen. In elk geval zullen voor velp ondernemers de kosten per ton/kilometer gaan stijgen en het is de vraag, of zij deze in de vrachtprijzen zullen mogen gaan door berekenen. afc waars< mumta hoogd. Zo'n detail toont aan, van de oude verhouding, dqor vraag en aanbod en overheid de prijs vdor diei paald. Toch blijft ook hier de com factor niet geheel buiten geding, voorzitter vreesde, dat doorberekei de hogere tarieven vervoer zou Veel verladers kunnen in verbarJ hoge lasten op het wegvervoer de prijs voor het transport lai opbrengen. Een andere kwestidB die direct of in direct de verbruiker geld kan gaan kosten, Is de kentekenregeling. Een wagen, die volgens de catalogus of volgens de normen bijv, met 5 ton mag worden beladen, kan in de practijk doorgaans wel wat meer hebben. En soms k r ij g t hij wel wat. zelfs veel meer. Volgens de nieuwe kenteken regeling mag dat niet meer. De voorzitter vreesde, dat Nederland 30 tot 4O‘/« meer vrachtauto’s zou nodig hebben om dezelfde vervoersprestaties te bereiken als tot dus- r, indien men het wegvervoer inderdaad 1 binden aan de belading van de wagens, 'i die op het papier staat aangegeven. laarvoor zijn we toch eigenlijk te arm, ar is iets van waar, maar in de practijk gp^oden t er wel op neerkomen, dat de over- De nu meer vat heeft op schadelijke :essen, waaraan sommige vervoerders vh geregeld schuldig maakten, terwijl de irmale overbelasting ongemoeid zal wor- »n gelaten. verband met 1 wegvervoer wi' aanstippen, dat schenen van een 6 B.O.V.A.G. en R.A.I. mobielen, r, dat de akelijk m< lig dan go 1 werkt. vracntwagenindüstrie voer van bepaalde r perkt om aldus de v< tot aanschaffir'- prijsklasse, die toevallig maakt. Deze kunnen uit geleverd, op andere wagei wachten en wachten. Volgi commissie kost deze tactiel leven zelfs ruim 27,5 millio zou men Is in voor 2 Dez* in t.«. categ- sect-, zorgd onze ns angstig Vanmorgen om half tien plastselQke t(jd zün de afgevaardigden der Verenigde Na ties voor de onderhandelingen over een staking van het vuren uit Imdjin naar Kaesong vertrokken. Z(j landden om 10.04 plaatselljke t(jd te Kaesong. Een uur later zouden de onderhandelingen beginnen. Radio-Peking heeft in alle Chinese dia- 1 lecten omgeroepen, dat de strijdkrachten der Verenigde Naties genoodzaakt z(jn naar vrede in Korea te trachten met het oog op de militaire nederlagen aldhr Trygve Lie, die Maandagavt tuig naar Noorwegen is ten zijn vacantie te hervatten, die onderbroken door de ontwi Korea, heeft bij het vertre goede hoop te hebben op het de besprekir- - vuren. Volgens een woordvoerder der Verenigde Naties te Seoêl zullen ongeveer zestien ver slaggevers en fotografen der verbondenen de delegatie naar Kaesong mogen verge zellen, aoch aiet de zittingen bijwonen. Zo duurt het mysterie dan voort tot groot verdriet van de bewoners van de Paets van Troostwijkstraat. Al dadelijk na schooltijd verdrongen zich Maandagmiddag talrijke kinderen voor het huis. Met de neus plat tegen de ruit gedrukt keken zijn naar bin nen. alsof zij verwachtten, het spook aan tafel te zien zitten. Andere hingen met hun oren tegen de muren en de deun om even tuele klopgeluiden op te vangen. Tegen acht uur werd de belangstelling van de grieten zo groot en zo hinderlijk het verkeer moest worden pmgelegd dat de politie met zachte dwang de menigte voor het spookhuis begon uiteen te drijven. De agepten hadden echter hun hielen nog niet gelicht of alle nieuwsgierigen stroom den weer samen voor nr 47. Af en Joe riep fen grappenmaker ..Sssst!” om dan in de doodse stilte, die daarop volgde te verkla ren „Mijn been slaapt". Later op de avond werd het nogal rumoerig. Opgeschoten jon gens en meisjes begonnen een spreekkoor aan te heffen, afgewisseld met toepasselijk gezang als „Hoort, wie klopt daar kinde ren" en hei ..Boem, boem, boem refrein” van „Het Ding”-Iied. Tegen het middernachtelijk uur begon men eindelijk naar huis te trekken. Het is te hopen, dat het raadsel spoedig zal zijn opgelost, want de bewoners van het spook huis vrezen, dat zij zenuwziek zullen wor den, wanneer de^rukte nog enige dagen zal voortgaan. N Maandag heeft president Truman het Amerikaanse Congres verzocht de staai van oorlog tussen de Verenigde Staten en Duitsland te beëindigen. Het verzoek van Truman was vervat in gelijkluidende brieven aan de vice-president, Alben Barkley, en de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, Sam Rayburn. Truman zegt in de brieven, dat de beëindiging van de staat van oorlog „het Duitse volk een nieuw bewijs zal geven van onze wens, hen te helpen opnieuw hun plaats In te nemen onder de landen van de vrije wereld”. „Het zal een volgende en logische stap zijn op de w;g, die leidt naar een eventueel herstel van de Duitse dnafhankelijkheid”, aldus de president. Volgens mededelingen uit vervoerskrin gen worden bij de keuringen zodanige maatstaven aangelegd, dat gevreesd mqet worden voor een vermindering van de ver voerscapaciteit van het Nederlandse vracht-; autopark met tenminste twintig percent. Sommige deskundigen verdubbelen dit per centage in hun somberste verwachtingen. Men geeft in vervoerskringen algemeen toe. dat het omwille van de veiligheid ge boden is, de laadvermogens van vracht auto's te begrenzen. Men wijst er echti dat de door fabrieken aangegeven lar mogens van weinig waarde zijn, aange,..»... om verkooptechnische redenen de „reserve capaciteit” hoog gehouden wordt. bij deze cijfers moeten spreken „minimum-laadvermogen”aangezien vrachtauto op de vlakke weg vrij wat 1 kan vervoeren, dan in berglandschap, is in Nederland reeds lang usance, vrachtauto met een „fabrieks-laadvermc gen" van 3,5 tot 4 ton als 5-tonner te b< schouwen. Hogere en lagere laadvermogens worden navenant, doorgaans aan de hand van practijkervaring, vastgesteld. Hier spe len kracht van de motor, sterkte van over brenging en chassis en maat en aantal ban den belangrijke rollen. In vervoerskringen wijst men voorts het feit, dat bij het vaststellen van de t Maandag een week geleden hoorden de bewoners van het benedenhuis harde slag Het begon om half acht 's avonds. „Al er met een heiblok tegen de binnenmi werd geramd vertelde ons de heer L. dacht, dat de bovenbuur overdreven lui ruchtig aan het timmeren was. maar om half tien hield het lawaai op en hij wilde hem er niet over lastig vallen. Maar de voU gende avond was het precies hetzelfde eri dat ging zo door tot Zondagavond. Toen de timmeraar zelfs de Zondagsrust niet res pecteerde, werd het de heer L. te gortig. Met opgestreken zeil ging hij naar boven om te vragen, of het nou eens uit was met dat gehei. De bovenbuur trok een dom ge zicht. want hij stond juist op het punt, naar beneden te gaan om L. te vragen, of die een ameublement in elkaar timmerde. De bewoner van twee hoog bleek het lawaai ook te hebben gehoord. Voorbijgangers was T\E BEROEPSVERVOERDERS hebben ver- -L' leden week te Amsterdam hun congres gehouden. Daar kwamen de léden van de N OB- (Ned. Organisatie v. h. Beroeps- goedferenvervoer Wegtransport) bijeen, velen met hun dames en zoiets duidt er op, dat het N.O.B.-congres tevens het dagje-uit voor de bazen van het wegtransport bete kent, terwijl men er ook als wijlen Sher lock Holmes uit kan besluiten, dat de vrou wen in deze typische middenstandsbedrij- ven een woordje meepraten. Zo'n congres heeft, naar Kijkers indruk, meer waarde als een gelegenheid waar bedrijfsgenoten uit het hele land elkaar ontmoeten en aan tafel of bij het uitstapje allerlei ervaringen uitwisselen, dan als bijeenkomst, waar men werkelijk allerlei vakbelangen beraadslaagt. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft het congres geopend met de gebrui kelijke vriendelijke woorden. De voorzitter van de N.O.B. had hem met veel wolken van wierook aangekondigd, dus de minister vond het nodig er óp te wijzen, dat hij deel uitmaakte van een regering, hetgfeen wilde zeggen, dat men min of meer voor eikaars daden verantwoordelijk was en dat hij niei als goede Sint wilde paraderen, terwijl van iegei andere leden der regering, die minder acht( prettig werk hadden, soms zoveel kwaads werd beweerd. Het deed zo denken aan de goede Sint en de Zwarte Piet en voor de ingewijden was het een aardig moment, juist omdat een andere minister in deze kringen weer veel minder om zijn belas tingvoorstellen werd gewaardeerd. Doch al met al zou men dan besluiten, dat N.O.B. en overheid uitstekend met elkaar overweg kunnen. Dian van De secretaris van de Kamer van Koop- Secht8 Tfafië handel voor Friesland hield een referaat pai e over de plaats van de middenstand In het economisch leven. Het ware veel gezegd te beweren, dat de stof deze middenstanders in deze vorm zeer boeide. Als hun chauf feurs achter het stuur maar half zo slaperig waren geworden als veel patroons onder deze verhandeling, zou er die middag een catastrophale toestand op onze wegen hebben geheerst. De belangstelling voor het onderwerp nam zienderogen (in alle moge lijke betekenissen) toe. wanneer de inleider de wegen der practijk insloeg en met wen kan kwem, bijv, dat de middenstander er wat gauwer bij moest zijn om nota's te scrijvèn en zijn vorderingen te incassen omdat velen van hen een onnodig grt kapitaal onder derden hebben uitstaan, met ■11e kosten, daaraan verbonden. Over het algemeen past het buitenstaan ders niet zich met interne aangelegenheden van allerlei Organisaties te bemoeien, doch omdat het hier in zeker opzicht ook een publieke zaak betreft, jvil Kijker toch niet verhelen, dat hij zich tijdens deze rede voering heeft afgevraagd, of zo'n ietwat academische verhandeling, die in feite een kernpunt van het congres moest vormen, al deze benzine, al deze reizen en al die kosten waard was. Voor zichzelf heeft JMjker deze vraag volstrekt ontkennend Beantwoord. De voorzitter heeft echter een slotwoord gesproken erf daarin werden enkele spijkers met koppen geslagen, die ook van meer algemeen belang zijn. De wegvervoerders vormen e rijke schakel in het transport! deel van het productieproces vervoer. Grondstoff ten naar hun plaat kost geld. Hoe koper men kan werken. Welnu, over de tarieven van het weg vervoer wordt reeds lang onderhandeld met de afdeling Tarieven van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De N.O.B.-mensen willen deze op grond van de zeer gestegen exploitatiekosten omhoog zien gaan mei ongeveer 10’/». Volgens de voorzitter zullen schijnlijk binnenkort de oude maxi- tarieven met 10 La mogen worden ver- •ren van we binnt film „Unt en Dany j jeel gevoel, parasol, iedenis. Helaas alziend oog van als lelijke en een plaatje mat oeglijke téte d In de brief van Trumai dat „verlamming van de dreigt, hetgeen een ramp zou hSöpt dar een weg gevonden k. om „de Britse vaardigheid en k het bedrijf te blijven gebruiker exploitatie van de strategi rijke olie” Truman legt nadruk op „de onpartijdig- van het Internationale Gerechtshof” stelt voor de uitspraak niet ais een al of niet bindende beslissing te beschouwen, doch als een voorstel van een onpartijdig lichaam. De Amerikaanse ambassadeur te Teheran, Henry Grady, heeft op een pers conferentie verklaard, dat de reactie van Mossadeq op het aanbod van Truman „te leurstellend” is. Volgehs Mossadeq zijn de genomen besluiten*, niet meer te herroepen en is het aanbod van Truman te laat ge komen. van t zoek in. Zij nm Of er iets n aan de* van de verdiepin) niet opsch Maar nergens was een aanwijzing te vin den. en alhoewel talrijke veronderstellingen werden geopperd, die varieerden van het verzakken van het huis, tot het ontwikkelen van gassen in de riolering, een werkelijke oplossing voor het gehqel werd tot od heden niet gevonden en de vraag blijft immers open, waarom alleen dagelijks enige uren deze vreemde geluiden hoorbaar zijn. De bewoners van het huis zijn nuchtere mensen. Zij geloven niet aan spoken en al lerlei griezelige dingen, die gedienstige lieden hun aan de hand doen, zoals bij voorbeeld: „de geest van de enkele jaren geleden gestorven oude heer die boven woonde, en geen rust kan vinden, en de hui dige bewoners nu aan zijn verscheiden I, komt herinneren". „Ik maak me er niet zenuwachtig om", zegt mevrouw L„ die de parterre bewoont. ..Het is alleen zo ver velend voor de kinderen, z(j kunnen er niet van slapen”. De politie heeft Zondagavond vastgesteld. De politie arriveerde en stelde met een jloeg van twaalf man een uitgebreid onder- j kroop onder de vloer, om te zien met de funderingen van het huis de*hand was. Zij onderzocht de kalk die de muren viel, en bezette alle twee de iU^Ingen, opdat men zeker kon zijn, dat een of andere „grappenmaker” ai deze thudding verwekte, aar nergens was een alhoewel talrijke geopperd, die varh van het huis, tot 1 7 in de riolering, het gehqel wei en de vraag alleen dagelijl De Inkomsten uit die producten zijn ge weldig gedaald en de export uit Engeland Volgens een verklaring van het Westduit- se ministerie voor zaken betreffende geheel Duitsland ondergaat de Oostduitse volkspo- litie een radicale verandering, teneinde haar in overeenstemming te brengén met bewa pening en organisatie van het SoWjet-leger. De totale sterkte zal tot 100.000 man uitge breid worden. De politie zal bestaan uit eenheden ter sterkte van brigades naar het voorbeeld van een „gemechaniseerd Sowjet regiment" waarin artillerie, pantsertroepen. infanterie-eenheden en andere wapens vertegenwoordigd zullen zijn Men is thans doende 24 dergelijke eenhe den in het leven te roepen, waarvan de uit eindelijke sterkte 2.400 man zal zijn. Er zijn 13 scholen voor technici en officieren. Het hoofdkwartier bevindt zich te Adlerhof bij Oost-Berlijn. De oorspronkelijke Duitse standaardwa- worden meer en meer vervangen door .„-.pra ouwjet-wapens. De eerste lading zware wa- ’chnici Pens arriveerde in Augustus 1950 uit de n bib Sowjet-unie. De arsenalen worden thans meer en meer uitgebreid. Tankpersoneel wordt geoefend in de Sow- sische T-34 en de Stalintank. alsmede 1» xju.cse tijgertank. SBERICHTEN r. d. K*toenh.) Rotterdam ng one inch staple eca ex öle recht*n 144 Voor de eerste maal in de geschiedenis van de televisie is een opname uit een luchtballon gemaakt. De Henri Dunant van 't echtpaar Boesman steeg Zaterdagmiddag van het P.S.V.-veld te Eindhoven op voor een experimentele vlucht. Experimenteel. gowjel omdat zich aan boord een televisiecamera pensJ bevond, die bediend door twee technici gowje( van Philips de televisiekijkers een sug- roo,. gestief beeld gaf van „Eindhoven van de lucht uit". Op een hoogte van ongeveer 60 jetrussische meter voer de ballon over de sftid. De vrije jn <je Duitst ballonvaart onder leiding van mevrouw Boesman en de heer De Vos die daarna werd gemaakt, eindigde in Venray. Hedenavond om 20.15 uur zal Philips een vervolg geven over de televlsiereis van de Henri Dunant. Het echtpaar Boesman zal dan een toelichting geven. laarli 'eslaj —g zij:_ roerders vormen een belat in het transportwezen, productieproces bestaat idstoffen en producten 1 plaats worden gebracht. 1 minder het kost, des te got in wei de reeds --- Tarieven van het 1 Waters op gFG tosten z O’Z». Volgens lijk binnenkt waarbij het Duitse standpunt tot zich nog altijd tegen een voor c* J-digin- Het is geen geheim, dat de onderhande lingen over het plan-Pleven nog lang niet mét succes zijn bekrpond. De Fransen hou den vast aan het door hen ontworpen Euro pese leger, waarin de Duitsers slechts over eenheden beschikken, die kleiner dan di visies zijn, en waarvoor zij noch een eigen generale staf, noch een eigen ministerie van Oorlog bezitten. Niet alleen om die reden, maar vooral omdat de meeste militair-tech nische vaklieden nog niet in het Europese _sr gelpven. althans het nu niet de tijd achten, met dit novum te experimenteren, dat zelfs op papier nog niet gereed is, is men over het plan erg sceptisch. In Frankrijk zelf heeft generaal De Gaulle die in het Franse leger veel aanhang heeft, het bepaald belachelijk gemaakt. Ook Ame rikaanse militairen hebben, beleefder, de mening uitgedrukt dat het onpractisch is. En van de andere Europese staten, die door Frankrijk uitgenodigd ziin over het plan van gedachten te wisselen, hebben aiië. België, Luxemburg en de uMx.uo.epubliek aan de beraadslagingen deel genomen. Engeland, Nederland. Denemarken Noorwegen en Portugal, hebben sleéhts waarnemers gezonden. De Bondsregering is na deze beraadslagin gen ook tot de conclusie gekomen, dat het Franse plan voor Duitsland onaannemelijk is. Desondanks gingen de beraadslagingen der. hoewel zy 'n uitgesproken acaden karakter kregen. Des te opmerkelilkei het, dat de met nieuwe Duitse herbei ningsplannen uit de Verenigde Staten ruggekeerde Amerikaanse Hoge Commissa ris McCloy bij aankomst in Duitsland de be ren. sprekingen over het plan-Pleven releveerde, root wat in Bonn een grote verrassing teweeg bracht. Wat McCloy's bedoeling was. be greep men niet recht. Blijkbaar wilde hij dc Fransen een concessie doen en de Duit sers aan de Fransen een concessie liten doen Aan de andere kant was het echter ondui delijk. wat men in de Ver. Staten plotseling in het plan zag. Of wilde men daar alleen maar, dat het plan een eervolle dood zou sterven? Nu is dan Blank, die niemand voor een militarist aanziet, en over wie de Fransen dus gerust kunnen zijn, naar Parijs gereisd. Men verwacht, dat hij daar de principiële bereidheid van de Bondsregering, de Duitse verdedigingsblidrage in het kader van een Europees leger te leveren, zal uitdrukken. .Dit hoeft echter niet te betekenen”, al dus de Deutschland Union Dienst, dié altijd ratting van dr Adenauer weergeeft, dat litse voorbereidingen zo lang worden uitgesteld tot de opbouw van dit Europese leger beëindigd is of zich toch zo duidelijk aftekent, dat men in theorie van een vol ledige klaarheid kan spreken.” Niet alleen deze formulerin, andere officiële uitingen in Z

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 1