COUD5CME COUQANT WEERBERICHT kijlcer Wat men te Goes gaat bespreken Generaal Ridgway wil conferentie in neutrale zone voortzetten Niet veel vertrouwen in Lieftinck T1- Mossadeq bedreigt de Britten met onthullingen Stille Oeeaanverdrag tussen V.S., Australië, Nw-Zeeland Kabinetswijziging in Italië voor 4 DE BELASTINGVERHOGINGEN De Nieuwe vrijwilligers naar Korea Meevallers niet in de schatkist Millioenenleningen Twee hoge Amerikaanse ambtenaren geschorst Brits prinselijk paar naar de V.S. Franse bezwaren tegen ontwerp-vredesverdrag Japan (iriister werkte grof geschut Volledige vrijheid van beweging noodzakelijk Geallieerd personeel wordt gehinderd Geen rustdag voor Pellenaers (Van onze speciale verslaggever) Wederzijdse bijstand bij agressie lens de Ausf in» op neer waper.d. aan\ en vallt drag wordt steeds duidelijk bepaald, dat de verplichtingen van Australië en Nieuw- Zeeland tegenover de V.S. strikt beperkt zijn tot het gebied van de Stille Oceaan. t Vrijdag 13 Juli 1951 Prij» 10 cent per nummer 80ste Jaargang No 23330 Prijs abonnement: Bureau: Ma.kt 31 per week 0.38 Telefoon 2745 (twee lijnen) 1.05 per maand Chef-Exploitelle: D. DE KLERK Postrekening 48400 per kwartaal 4.00 lus de C.S. »egin ver- rd in A.) het Bijna troef verzaakt m. m< blad perd, Vervolg op pagina 3. rweedf Kamer r door de drie len, wanneer hi EENDRACHT MAAKT MACHT V PfR ASPWA AD ASTDA tegen ef Lucas, de extra ling Ivan ■gestemd geei zwaarder De lid kiai_ het hurt de neus heeft nog Heel wat mei Was-er- mder 20.57 onder twee overge- Zaaf. bij de agedeeld, vertel- j hebben het wel Maar Pellenaers ..Dat kan wel zjjn, maar :e Noord-Afrikanen hele- geen groot vei anciën. Met 6J' kan hem er nu attent op maken, “1 degelijk een instantie is, bij iten over deze zaken een aandach- 'inden. Dat is de Rijksverkeers- sn- <Un.se jarige !t per- >litieke Jandse ind Clubb, .aese aan- iW voor de on veilig- Dlr^teur-Chefredacteur: 8. H. VAN DER KRAATB van Utrecl zijn lijderd hoofdstad klokkei weegt, heeft t. ment, evenr’" J* - tC.P.N.) en Cwo gevoel voor de argumei 'roepsvervoer geen t heeft en 2 'Spoorweger (V.V.D.), di< derteker J aan speu<»> Hoen c-1-- koste wg.u, het niet vr de wegen, de Alleen de verklaards amendement. dag •eizen naar het bui- middags snorren er appen weg om het innen of aan de Rijn i woi. bedr1 nillioen ie is >m het Inmiddels gaat de oorlog verder. Beide partijen doen langs het gehele front proef- aanvallen. Aan het centrale front, ten Zuid oosten van Koemsong rukten de verbonden troepen drie tot vijf kilometer op. De ge- aiuun Allieerde vliegtuigen bleven de Noordelij- ehande- ^en bestoken. Ongeveer 48 kilometer ten sentiële Zuid-Oosten van Kaesong werd een Noor- 1" ont- «lelijk verkenningstoestel door een Ameri- 1 kaans marinevliegtuig neergeschoten, aldus een communiqué. iffden uit de Engelse heeft deze week een Festival of Britain, wiens lijfspreuk is lu een stralend is in vele opzichten ig. Het raadsel steeds: hoe komt rekingen dienen tu- een geheel neut.. 'Jen moeten vrije t eplaats hebben. ..1 'ertegenwoordlgers". van verwachten. de jongens nog >rlijk geklasseen hebben wij de basis jaren. Dan behoeft de .ijen doen langs het gehele ivallen. Aan het centrale froi sten van Koemsong r -y*n drie tot vijf ki’- Allieerde vliegtuigen bUvc>> ken bestoken. Ongeveer 48 1 Kaesong x estel d( ig neergescl thans hervat te itrale atmosfeer. 8 toegang tot de „met Inbegrip heeft Donderdag be- rinses Elizabeth en tog ven Edinburgh, doen toekomen voor ïrenigde Staten. op zijn wekelijkse nadat een verslag- len. det beiden Canada ier zouden bezoeken, en ge- )f de president hen voor een uitnodigen. Truman de uitnodiging juist of Ne- m. Dan ■nde maan .57 j weer te -t-Jnning na gen van de renners, er andei die hun de etapp verkennen, ook op kleine 1 won en de I een Pyrenet te overtuigen, goed kent, n< vroeger tactiek Peller houdt zich volgens her Twee klokken Domtoren te 1 trichtse firma toren verwj Limburgse 1 van de beide 2600 kg Een groep afgevaardii koloniale gebiedsdelen bezoek gebracht aan het A. Soetan uit Nigeria, wiens „Lach en uiord dik" was in humeur. Opklaringen Weerver wach ting, meegedeeld door het K.N.M.I. in De Bilt, feldig van Vrijdag avond tot Zaterdagavond. Tamelijk heldere en koele nacht met weinig wind. Mongen in de loop van de dag toenemende bewolking, maar bijna overal droog weer. Zwakke tot matig» wind tussen Noord en Oost. Warmer dan vandaag. 14 Juli Zon op 4.33; 01 Maan op 14.54: Onze oude troepen huistoe Een nieuw Nederlands aflossingsdetache- sre ment voor Korea, ter sterkte van ongeveer de 250 man, onder wie 22 officieren, zal Zater dag 21 Juli met het Amerikaanse troepen schip General Mac Rae van Rotterdam ver trekken. Ook een Belgisch detachemi die dag te Rotterdam worJ- Met oorsproi onder cc H. Eekhc keren, den. wordt verwacht. Volgens de Australische ambassadeur te Washington, Percy Spender, komt het er teer, dat volgens dit verdrag een ge- inde aanval op een der partijen als een ival op alle partijen wordt beschouwd dat deze dan verplicht zijn de aange len partij te hulp te komen. In het ver- wordt steeds duidelijk bepaald, dat de ichtingen van Australië en Nieuw- nd tegenover de V.S. strikt beperkt t het gebied van de Stille Oceaan, rerp-verdrag voorziet in de vor- een raad van ministers van bui- s°nï zaken der drie landen of hun P‘ar »ers om het verdrag zijn be- *ak< 1. Evenals in het Handvest der irtijen, elk ‘ind van z(jn pleidooi verklaarde «rkerk. dat hij was opgekomen irticuliere vervoerder omdat hij voorbeeld ziet van de midden- tndernemer „die het behoud van en een zelfstandige levenspositie rdeert dan winst of machtsvor- .5 de middenstander geschilderd tres van de Chr. Middenstands- De schilder van dit portret P. Lieftinck, de. tegenwoordige 'inanciën! (Die erg ontstemd De Perzische premier. Mossadeq. heeft fen, want de Donderdag In de madjlis verklaard, di ie Parus op wanneer Engeland het oliegeschil voor C geschiedenis verenigde Naties zou brengen. Perzië zou I°e/ als die antwoorden door inbeslaggenomen docu menten van de Anglo-Iranian. waaruit Britse inmenging in Perzische binnen landse aangelegenheden zou blaken, open baar te maken. Hij diende drie wetsontwerpen in ter voorziening in de financiële moeilijkheden en strekkende tot het opnemen van alle fondsen in het buitenland (dit zou voor namelijk slaan op de zestien millioen pond sterling, die op Britse banken gedeponeerd zijn) tot het aanvaarden van de door bank voor In- en uitvoer aangeboden nlng van 25 millioen dollar en tot het uit schrijven van een openbare lening van twee milliard rials (220 millioen gulden) met een looptijd van twee jaar en tegen zes procent. Daze drie wetsontwerpen werden door deTnadjlis naar de commis sies verwezen. Mossadeq zei verder, dat de mogelijkheid bestond, dat de oliecrisis maandenlang zou duren en de regering zou nopen de ver kiezingen. die in Februari aanstaande ge houden zouden worden, uit te stellen. Het Amerikaanse ministerie van buitel landse zaken heeft twee hoge Amerikaiiu ambtenaren geschorat, namelijk de 43-js John Paton Davies, een fid van het soneel voor het ontwerpen der poli innen van de minister van buitenli een en de 50-jarige Oliver Edmunc' directeur van het bureau voor Chint gelegenheden. Beiden zullen in Jul raad voor de betrouwbaarheid e heid van het ministerie van buitenlandse zaken moeten verschijnen.’ Het is niet bekendgemaakt, van welke aard de beschuldigingen op het gebied van de veiligheid zijn, die men tegen deze twee personen heeft ingebracht. De schorsing was bij de wet vereist, doch betekent niet, dat de betrokken personen zich hebben mis dragen of de veiligheid in gevaar hebben gebracht, aldus de perschef van het minis terie, McDermott. President Truman kendgemaakt. dat hij pri haar echtgenoot, de herti een uitnodiging heeft een bezoek aan de Vei Truman deelde dit persconferentie mee. gever er ep had gewezt eind September zoudi vraagd had. of de bezoek aan de V. S. zou antwoordde daarop, dat heden verzonden was. De Franse ambassadeurs te Londen en Washington hebben van het ministerie van buitenlandse zaken opdracht ontvangen im ver- ■■ernstige bezwaren” tegen het ontwerp- jent zal vredesverdrag met Japan te doen horen, zo ditzelfde schip xal eind Augustus het volgt samengevat: onkelUke Nederlandse detachement j qc verbonden stateh van Indo-China. commando vat Laos Vietnam en Cambodja, die zwaar on- ihout uit Korea der de jgpanse bezetting geleden hadden. Onvoorziene dienden deel te nemen aan de onderteke- zordt het begin ning. 2. Frankrijk had bezwaren tegen bepaalde economische clausules in het verdrag. „De clausule omtrent de meest begunstigde natie dient ruimer te worden opgevat dan in het verdrag wordt voorzien", aldus de woord voerder. 3. Voorts was er een aantal „zuiver grammaticale” bezwaren tegen de bewoor ding van de tekst. Frankrijk hoopt, zo vervolgde de woord voerder, dat Amerika en Engeland begrip hebben voor de Franse bezwaren en dat dienovereenkomstig veranderingen worden aangebracht. Hij weigerde te antwoorden op de vraag of Frankrijk zou medewerken indien met zijn bezwaren geen rekening werd gehouden Opgegraven lijkkisten bleken leeg By het opgraven van de stoffelijke van vier Nederlandse staatsburgers kerkhof te Eschwege (Heaaen-h bleek, dat twee van de vier kisten let„ ren. Een kapitein van het Nederlandse leger, die in opdracht van de Nederlandse Rijks- dienst voor Identificatie en Berging voor het overbrengen naar Nederla dragen, tracht nu de zaak tol brengen. Vliegtuigongeluk. Bij Dakai; la een Franse militaire Dakota neergestart en in brand ge vlogen. Acht personen zijn in <|e vlammen omgekomen. De negen overlevenden zijn in ernstige toestand naar het ziekenhuis overge bracht. Minister Lieftinck deelde mede, er in z(jn oordeel over de middenst: sedert 1939 geen verandering is gekomen, maar men moet rekening houden met de gewijzigde omstandigheden. Het wetson. werp tot regeling van de belastingheffing op overheidsbedrijven zal binnenkort wor den ingediend. Bij het vergelijken Van de Spoorwegen met het wegvervoer moet men er rekening 8 houden, dat de Spoorwegen een plicht vervoer hebben. Wanneer het beroep" vervoer op de weg wordt vr^„_ de verhoging, ontstaat er verschil in kost prijzen tussen beroepsvervoer en eigen ver voer, waarvoor de verhbging wél zou gel- - den. Dan wordt de controle moeilijk In ge- _z° hee,ft bijvoorbeeld het VI mengde bedrijven. Het amendement zou Pe Standaard de mogelijkheic 4,5 millioen kosten, waarvoor geen com- dat de Belgische tegoeden in pensatle Is te vinden, fis minister moest zouden worden gebruikt voor daarom het amendement ten zeerste ont- ring van een Scbelde-Htinkan raden de door ir Van Konijnenburg g de oplossing van het kanai BU de replieken bleek weer eens. dat mi- doorsnijc nister Lieftinck gaarne êen spelletje speelt in de 1it met de Kamer en niet direct al zijn troeven getrokr- op tafel legt. Want er werd geen gebruik pat gemaakt van de replieken en toen stond minister Lieftinck haastig op om bet amendement alsnog ..onaannemelijk" te verklaren. H(j had die verklaring liever be- het f waard voor het slot van z(jn antwoord op Aeelt de replieken. Maar er kwamen geen replie- ken. Daardoor kwam de grofheid van het nog gteritej. tot uiting. De K.V.P. nu vóór en aldus werd het amen dement verworpen. nals de heer Hoogcarspel ook de heer Hooy (K.V.P.) had enten, dat het be- uitwijkmogelijkheid wordt belast dan de »n. De heer Ritmeester Jie het amendement mede had on- ;nd, merkte op dat het wegvervoer eciale heffingen per jaar 200 rriil- opbrengt, terwijl 50 millioen ten wordt gelegd aan de wegen, zodat bij voorzien in verkeerscongesties op 1, de overheid in gebreke is. heer H o f s t r a (P. v. d. zich tegenstander van ilre redacteur) «'Kamer heeft gisiërgn biyk gegeven g zijn functie inhalige minister van Finai A.) werd een amendemenNa&tjgenamen van de he< ivoudig gezegd) dat de belastingverh^ingen vwrf' •nde vier jaar niet meer dan 250 milWfIFper jaar mogen hoger is. zal de tijdsduur van de belastingverhogingen, onderdeel van de belastingverhogingen zal binnen de vier •heven. De heer Lucas wilde voorkomen dat minister Lieftinck fallers sou kunnen gebruiken voor het opsieren byvoorbeeld van vraag niet meer te worden gesteld, derland alsjeblieft mag meedoen spreekt het vanzelf." Er gaan geruchten, dat de bleven Afrikanen, Mayan en Hollandse ploeg worden ing* den wy aan Pellenaers. Wu eens anders meegemaakt! I antwoordde scherp: ik ben op die twee maal niet gesteld. We hebben werk genoeg met die zes van ons. wij kunnen het nauwe lijks aan en om werk zijn we heus niet ver legen. Een officieel verzoek heb ik overi gens van de leiding tot nu toe niet gekre gen." schuld aan België en 1 waterwegen vormen .1 de breedvoerige Jelgische bladen in n de vooruitzichten ebben gewijd. ld het Vlaamse blad lid geopperd, 1 Nederland >r de financie- lanaal. Vooral mijnenburg gepropageer- jplossing van het kanaalvraagstuk, nijding van het Kreekrak, heeft hier laatste weken grote belangstelling riten. men van Belgische zijde hoopt ter conferentie te Goes in staat te zullen zijn het waterwegen-probleem nader tot zijn oplossing te brengen, blijkt ook wel uit het feit, dat de ministers Behogne en Van land er aan de vooravond van de con- intie een bespreking met hun Katholieke senaatsfractie aan hebben gewijd. Een scherpe afwyzing van alle gedachten aan Belgische investeringen in Nederland ia uitgesproken door het Katholieke blad La Nation Beige. België heeft, volgens dit blad, vooreerst nog voldoende in eigen land (Van onze parleml De meerderheid van de Tsyee< wen te hebben in de krachtens 24 stemmen (van de P. v. waarin wordt bepaald (e« militaire inspanning in de komer opbrengen. Als de opbrehgst b moett^i worden bekort o^een 01 jaar moeten worden om extra baten door meads- socialistische stokpaardjes. De heer H o f s t r a (P. v. d. A.) vond het schoolmeestery om de minister so on/zUn vingers te kyken en hij achtte dit niet de taak van de Kamer, waarop de heer/R o ip,4h e (K.V.P.) interrumpeerde: U geeft beter belastingcollege dan college in staatrecht f de meerderheid ^■^^knten niet_heeft ^*0»t ëgn nede«v M^^^^Bbemt men het amendement dreigt met ^Kgcht minister om h< krijgen van ^■l^elk amendement HKgde het Beroepsver voer vrij te stellen van de verhoging van de mo torrijtuigenbelasting. Vlak voor de stemming ver klaarde minister Lief tinck het amendement namens de regering (beter: het kabinet) onaannemelijk, met het gevolg, dat het met 33 tegen 54 stemmen zijn werd verworpen. Vóór stemden A.R., zelf V.V.D., C.P.N., S.G.P. en de C.H.U., van welke laatste party jkvr. Wttewaall van Stoetwegen en de heer Tilanus echter tegenstemden met de P. v. d. A. en de K.V.P., waarvan als uitzonderingen de heren Hooy en Groen vóór stemden. Het „onaannemeiyk" van ministers had de „derde macht" xeer onaangenaam ge troffen, want de minister heeft in totaal ƒ16 millioen geofferd aan verlangei de heer Lucas, maar zodra de jarenlang macht" kwam met een amendement, dat zal echter ƒ4,5 millioen zou kosten, liet de minister KIJKER, het „onsannemeiyk” heren. De heer Verkerk (A.R.) had betoogd, dat Bet beroepsvervoer geen uitwijkmoge lijkheid heeft en dat de kosten en lasten van het wegvervoer sedert 1934 toch reeds enorm zijn gestegen. Van 1934 tot 1951 is de prijs van de benzine, inclusief belasting, met 274 gestegen, van de banden met 500 van onderdelen met 450 van vrachtauto- ««jjassis met 350 enz. Hij maakte er voorts op attent, dat de Spoorwegen geen ven nootschapsbelasting betalen en geen ver- mogensaanwasbelasting hebben betaald en het geen ondernemingsbelasting en dat het de amendement dus slechts het verschil in be lasting tussen het overheidsvervoer en het particuliere vervoer zou verkleinen. Oud schilderij van Lieftinck Volgens waarnemers moet achter het recente besluit van Britse zijde om de olie- technici niet uit Abadan terug te halen en sluiting van de raffinaderij te vermijden, Amerikaanse Invloed gezien worden. Te Washington is men van mening, dat een regeringswisseling in Teheran thans de kwestie voor het Westen slechts ongunstig zou kunnen beïnvloeden, daar de invloed van de communistische Toedeh-party er nen‘ door vergroot zou worden. Washington en renr Londen zouden daarom tot een accoord met Hebt Mossadeq willen geraken en dit zou de zin r zijn van Harrimans reis. Grady’s tijd is om 1 J J 1 In betrouwbare kringen te Washington 1 de is vernomen, dat de Amerikaanse ambas- le- sadeur in Perzië, dr Henry» G^ady. binnen 1 zes of acht weken zal worden opgevolgd door Loy Henderson, op het ogenblik am- 1 bassadeur in India. Volgens persberichten I ging Grady een jaar geleden naar Per^. 1 met dè bedoeling, dat hij daar maar jaar zou blijven. Enige maanden gclec^B1 schreef hij een brief aan president Trumart®] waarin hij zei, dat hij in Juni v* plichten ontheven zou willen word< dus de berichten. Na de ontwikkelii de oliekwestie had Grady er in toej tot September te blijven. Donderdag heeft de parlementsfractie (450 leden) van de Italiaanse Christen-democra- tische partij premier Alcide de Gasperi gemachtigd zijn kabinet te wijzigen. Deze machtiging zal niet een kabinetshervorming op grote schaal veroorzaken, doch de mier in staat stellen bepaalde „tijdeli posten in zijn kabinet te verstevigen. De Gasperi heeft de parlementsfractie medegedeeld, dat de vraag, of de sociaal democraten en liberalen opnieuw tot de regering zullen toetreden (zij traden een jaar geleden uit de regering) zich waar schijnlijk opnieuw in de herfst zou voor doen, dan zullen nl. in geheel Italië de gemeenteraadsverkiezingen achter de rug zijn. te investeren en kan er niet aan denken zyn geld in Nederland te laten. Het blad verheelt niet, dat de industrialisering van Nederland velen in België verontrust, aan gezien men een scherpere concurrentie van Nederlandse bedryven ’vreest. Anderzijds ziet men in België natuurlijk wel in, dat de Nederlandse politiek van opvoering van de industriële productie bitterb noodzaak is. Men heeft in het al gemeen in de jongste beschouwingen over de stand van zaken der Benelux niet na gelaten erkentelijkheid uit te spreken voor wat in Nederland in dit opzicht bereikt is. De Nederlandse betalingsmoeilijkheden zullen vooreerst nog van zodanige aard blijven, dat deze werkelijke unie thans nog niet in het bereik der mogelijkheden zou liggen. Maar men hoopt tenminste een streefdatum te kunnen vaststellen en al vast te kunnen beginnen met de vorming van de uitvoerende organen, die de Bene lux in haar eindstadium zal behoeven. gemak. Men zo’n reis naai bezwaar van men niet kent, tot een (ebracht. De reisleider kent e gebruiken, hij kent ook :ek, waar men verblijft, inneer het een goed leider is. seft toevallig een deel van zijn zeemaal achtereen aan Parijs be ien najaar ging hij per bus, dit r trein. Hij kon dus beide jefondervindelijk tegen elkaar Ifs wanneer Kijker, die ook oorlog enige malen te Parijs was, in aanmerking neemt, dat sommige voor delen van de bus voor hem minder zwaar wogen, dan komt de reis per bus er niet zo slecht af Wanneer men de zaak zuiver geldelijk bekijkt, constateert men, dat de F1®”' reiskosten per bus laag zijn. Toen Kijker K dit voorjaar te Parijs eens naging, wat de „n trips naar Versailles en Fontainebleau >(p kosten, wanneer men deze als zelfstandig wor^ toerist van Parijs uit maakt, welke uit- Beid stapjes bij de meeste gezelschapsreizen per bus zijn inbegrepen, dan komt hij alleen ^op die grond tot de conclusie, dat de bus goedkoop is. Er zijn ondernemingen, die op het gebied van uitstapjes en rondritten de gasten zo'n service bieden, dat men bijna de totale reissom aan vervoer kwijt zou zijn, Indien men deze uitstapjes en ritten afzon derlijk wilde financieren. Want een rit in een Parijse stadsbus is vrij duur, en zelfs de ritten in „goedkope" Parijse taxi's lopen heel erg op. Bovendien is zo'n busreis geheel uitge kiend. In weinig tijd ziet men veel. En wan neer de reisleider goed is Kijker vond, ddk hij het daarmee had getroffen, want de IflBer van Kijkers tocht kende zijn duimpje, hij kende de j van de Skin te Chapelle evengc^ van elke zaal in de kastelen van Fontaine bleau en Versailles komt men van een stad zeer veel te weten. Daarbij gaf deze leider tal van practische wenken, hij vertelde precies, welke percentages als fooi gebrui kelijk waren en hij wist de vogels van ver schillende pluimage, die nu eenmaal in zo'n gezelschap samenkomen, wanneer nodig, met tact onder de duim te houden. De vrije reis heeft ook haar voordelen, maar zij is in menig opzicht veel duurder dan de gezelschapsrels. Beide systemen hebben hun licht- en schaduwzijden en Kijker hoopt nog menige vacantie van beide afwisselend te profiteren. De grote trek naar de tourifigcarreis is volkomen verklaarbaar. Er ontstaat echter licht op zo'n terrein een felle concurren tie en dan ontstaan er licht misbruiken. Kijker las onlangs het klaaglied van een reiziger, die zich door het bureau van een onderneming lelijk bij de neus achtte geno men. Het prospectus was rpooier dan de reis, beter in orde dan de bus zelf en er kwam bitter weinig van de mondelinge beloften uit. aldus zijn klacht. Daaruit ziet men. dat men wel uit de ogen moet kijken, aan wie men zijn dierbare vacantiepot toe vertrouwt. Deze gedupeerde had een brief op poten geschreven aan het kantoor der onderneming, doch hy had er niets op ver nomen. Kyker dat er wel wie klachten over deze zaki tig oor vinden. Dat is de Inspectie. Men kan bij deze inspectie niet klagen <iver het hotel in Oostenrijk, dat zq matig was, maart wanneer de bus technisch niet in orde was. zoals in dit geval, wanneer de uïuu eur niet v00r zi^n taak berekend blijkt te zijn, dan wordt de zaak anders. Het is met deze dingen gewoonlijk zo: óf bus, chauffeur, leiding, logies en verzorging zijn prima, èt er mankeert aan alles wat. Deze ondernemingen hebben alle voor de uitoefening van hun bedrijf vergunningen nodig en wanneer het ovór een bepaalde onderneming klachten regent, dan wordt er licht een spaak tussen de minder betrouw bare wielen gestoken. De klachten worden namelijk terdege onderzocht. Het publiek is in dat opzicht lang nief zo weerloos als het wellicht meent en de ondernemers zijn «er gevoelig voor klachten, die bU de Rijksverkeersinspectie over hun bedrijf binnenkomen. Zo geweldig is de opbloei van het tou- ringcarwezen, dat men op de duur zelfs een internationale coördinatie van allerlei voorschriften kan verwachten, bijv, inzake de rijtijden van chauffeurs. Er worden tegenwoordig enorme trajecten in hoog tempo door bussen gereden, vaak op zeer moeilijk terrein. Wanneer er twee chauf feurs zijn, kan dat veilig. Bij één bestuurder wordt de HMpanning veel te groot. Infefiet binnenland heeft de overheid daarop hog enige contröle, in het buitenland staat zij bij misbruiken machtloos, tenzij men hier, ter verhoging van de veiligheid op de weg, tot Internationaal geldende voorschriften komt. De practijk zal daar wel toe dwingen. Overigens is het merkwaardig, hoe het publiek allerlei maatregelen, die tot •igen bescherming worden genomen, zelf krachteloos maakt, bijv, door bij de chauf feur er op aan te dwingen ergens een uur tje langer te blijven, Dat is wel aardig, maar dan moet er met de rijtijden worden geknoeid. En als er dan door oververmoeid heid van de chauffeur een ongeluk gebeurt, klaagt detzelfde publiek graag over gebrek *an cöntróle. Het touringcarbedrijf mooie wej vóór rich. w» denken aan een prettige bustocht met genoegen terug. Het bedrijf tuinig moeten zijn op zijn naam 1 het carillon van :ht die door een aangekocht, zijn en.per auto naar de J vervoerd. De eerste een, een gevaarte, dat bijna de grond bereikt. De opperbevelhebber van de troepen der Verenigde Naties, generaal Ridgway, heeft de Noordelijken per radio voorgesteld de wapenstilstands besprekingen in een „absoluut neutrale zone” met een radius van acht kilometer rond Kaesong „of een andere gewenste plaats” te hervatten. De huidige impasse weet Ridgway aan „onredelijke en onnodige beper kingen” ten aanzien van het personeel der Verenigde Naties. Ridgway verzocht hervatting van de besprekingen op basis van wederzijdse vrij heid van beweging en vrijheid van keuze van het personeel. Beide par tijen dienden zich dan te beperken tot een delegatie van 150 man, alle categorieën inbegrepen. Sinds het begin der' conferentie, aldt Ridgway, heeft de gelijkheid van behandi ling op de conferentie, „van zo esst knmt waarde bij dergelijke besprekingen", ont hef broken. De Verenigde Naties hadden ,r Kaesong als conferentieplaats aanvaard „opdat niets het beëindigen van de oorlog in de weg zou staan, en na de Noordelijke verzekering, dat Kaesong neutraal gebied zou zijn". In feite was dit echter niet het geval ge weest en de communisten hadden bij Kaesong gewapende wachtposten opgesteld, die de bewegingsvrijheid van het geallieerde personeel belemmerden. De geallieerde vertegenwoordigers hadden bij herhaling doch tevergeefs tegen het Noordeiyke optreden geprotesteerd. De Noordeljken hadden koeriers, die van en naar hun eigen linies reden, gehinderd. Ridgway wees er op. dat de verbondenen bil de voorbereidende besprekingen oor- spronkeiyk hadden aangedrongen op de in stelling van een neutrale corridor van 16 imeter aan weerszijden van Kaesong. t Chinezen verwierpen zulks echter als onnodig". De bespri rden in »eide party< conferentie?: van persve. Limoges, Donderdagavond. 1 Ae Nederlandse ploeg heeft de vrije dag in Limoges gebruikt om lang uit te slapen, extra .stevig te eten en 's middags prey nog weer te rusten. Eeh dag dus van ont- lijke” spanning na de spanningen en inspannin- de voorafgaande dagen. Er zijn en niet de eerste de beste, die ‘.re opvattingen op na ijouden en rustdag voor een deel besteden om ippe van de volgende dag te gaan nen, niet alleen in een auto, maar de fiets. Dat doet bijv. Robic, de vinnige Breton, die in 1947 de tour .1 nog altijd doorgaat voor een van beste bergspecialisten. Hij gaat er op vrije dag altijd op uit, zowel in de •een als in de Alpen om er zich van rtuigen, dat hij de cols, die hij toch zo nog even rap kan nemen als ;r. En Robic is niet de enige, diq deze t volgt. •naers denkt er niet zo over. Hij aan de letter en een rustdag is •m om te rusten. Die rust is ook een voorbereiding, mepnt hij, en een betere voorbereiding dan dat een renner nu al dc cols ingaat. Dan maakt hij zijn eigen taak nog maar moeilijken Elke man heeft ge noeg aan zijn eigen karwei. Pellenaers en zijn helpers zijn de hele dag in de weer geweest om de rit van morgen op hun manier voor te bereiden en te zor gen. dat er niets aan het materiaal ont breekt. Overigens moet men ook niet me nen, dat de heerlijk luierende Nederlandse iners de komende rit geheel pit het hoofd ?ben gezet. Integendeel, hebben zij er zwaar' over gepiekerd. Zij kennen de etappe niet, maar zij horen er genoeg over van anderen, want iedereen in Limoges kan hun wegwijs maken en zij zien er niet wei nig tegen op. Wij willen evenmin verhelen, dat de Nederlandse volgers van de Tour met enige beklemdheid aan die etappe naar Clermont-Ferrand denken. De bergen van Auvergne zijn geen Pyreneeën of Alpen, maar er zijn er toch een paar bij, die tochi boven de duizend meter reiken en die ge-l rangschikt zijn onder de derde en de tweede categorie. En men weet nu dat iGoddet en ook Garnault, wiens oordeel ge- heel overeenstemt met dat van zijn chef, van zijn veel van onze jongens v~ rden,/ al- Wat Pellenaers van d< wacht? „Dat zij behooi Parijs terugkeren, dan 1 gelegd voor volgende jr Algemeen verwacht men in België, dat <1*1 de morgen beginnende conferentie van land Goes, ofschoon zij niet bedoeld is om tot formele besluiten te komen, tot zeer be de langrjjke beslissingen zal kunnen voeren, >nt- die voor de ontwikkeling der Benelux- unie van de grootste betekenis zouden kunnen biyken. In officiële kringen is hier te verstaan gegeven, dat het in de bedoe ling ligt, het gehele terrein der hangende problemen nog eens te overzien. De Nederlandse het beroeps- probleem van de waterw rrijgesteld van belangrijkste punten van rschil in kost- beschouwingen, die de Be de laatste dagen aan d voor de conferentie het*-- Zo heeft bijvoorbeelc ministers van buitenlandse zaken terug trekken, wanneer zij een jaar tevoren de Australische regering hiervan in kennia heeft gesteld, die de andere partij hiervan op de hoogte zal stellen. Wanne/r een van de Kamer J kunnen ybvertuiB laag t zullen^ grof obschu^H oiu/nnen aft/*don .,.1 he\r De Verenigde Staten. Australië en Nieuw-Zeeland hebben Donderdag te Washington het ontwerp van een Stille-Oceaanverdrag geparafeerd. Deze drie landen erkennen, dat een aanval in het gebied van de Stille Oceaan op één van hen een gevaar voor de vrede en veiligheid van de anderen zal zyn. Het verdrag, dat nog door de drie regeringen moet worden goedgekeurd, zal waarschyniyk van kracht worden, wanneer het vredesverdrag mei Japan is geUoten. Het ontwerp-verdrag voorziet in de vor ming van een raad van ministers van bui tenlandse zaken der drie 1 I plaatsvervangers om het verdrag zijn w- slag te geven. Evenals in het Handvest J-“ Verenigde Naties beloven de partijen, elk internationaal geschil, waarin zij mogelijk Maas- gewikkeld zouden raken, op een dusdanige uit de wijze te zullen oplossen, dat er internatio nale vrede en veiligheid en het interna tionale recht geen gevaar lopen. Het verdrag blijft onbepaalde tijd van kracht. -Elke partij kan zich uit de raad van een iensen snlar - :al echter KIJKER. e resten 1 op het -Nassau) eeg wa if Ier rfandse RIJ1 Berging v< land zou zorg- at klaarheid te By de replieken bleek weer eens lister Lieftinck r "lamer en legt. Want van de rei Lieftinck alsnog erklaren. Htf had die v< 'aard voor het slot t ■aar er kwar.*> erker 4 repli. I wvwwa v---v I- Dt •ns van pikante vraag stelde, waar het wetsontwerp geschut „derde blijft dat de belastingheffing zal regelen op stemde Aan het ei de heer Vei voor de pai in hem het stander en 01 eigen zaak e* hoger waarde, ming Zo is op het congre bond in 1939. is de heer P. 1 minister van Fi keek). De heer v. d. Wetering (C.H.U.) on dersteunde het amendement, waarbij hij de pikante vraag stelde, waar het wetsontwer- _.Ijft dat de belastingheffing zal regelen overheidsbedrijven en semi-overheidsbe- drijven. Ook de heer v. Dis (S.G.P.) be tuigde volle sympathie met het amende- T?R MOGE dan in «ommige branches een •*-< achteruitgang in de afzet zijn te consta teren, niet aldus in het touringcarbedrijf, dat zijn door de oorlog onderbroken opgang heeft hervat. En hoe! Honderden bussen gaan iedere dag op pad alleen reeds naar het buitenland. Maandags begint op verschillende pun ten de grote uittocht, maar elke dag ver trekken er bussen voor re' tenland en 's Zaterdagsmi vlug nog grote gezelschap weekeinde in de Arder door te brengen. Deze ontwikkeling 1 allesbehalve raadselachtij voor de buitenstaander ia de massa aan het geld? De busreis biedt het voordeel van een groot al zittende overal. Bij buitenland wordt het vreemde taal, die men niet kent, minimum teruggebracht. De reisleider kent <ie taal, hij kent de gebruiken, hij kent de stad of de streek, waar men ver! Althans wanneer het een goed leider i« Kijker he< vacantie twee steed. Verledt voorjaar per manieren prot afwegen. Zelf vóór de irking i de bi dan komt de reis 1 :ht af. Wanneer men

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 1