COUD5CME COUQANT
WEERBERICHT
kijlcer
Wat
men
te Goes gaat
bespreken
Generaal Ridgway wil conferentie in
neutrale zone voortzetten
Niet veel vertrouwen in Lieftinck
T1-
Mossadeq bedreigt de Britten
met onthullingen
Stille Oeeaanverdrag tussen
V.S., Australië, Nw-Zeeland
Kabinetswijziging
in Italië
voor
4
DE BELASTINGVERHOGINGEN
De
Nieuwe vrijwilligers
naar Korea
Meevallers niet in de schatkist
Millioenenleningen
Twee hoge Amerikaanse
ambtenaren geschorst
Brits prinselijk paar
naar de V.S.
Franse bezwaren tegen
ontwerp-vredesverdrag
Japan
(iriister werkte
grof geschut
Volledige vrijheid van beweging
noodzakelijk
Geallieerd personeel
wordt gehinderd
Geen rustdag voor Pellenaers
(Van onze speciale verslaggever)
Wederzijdse bijstand
bij agressie
lens de Ausf
in»
op neer
waper.d.
aan\
en
vallt
drag wordt steeds duidelijk bepaald, dat de
verplichtingen van Australië en Nieuw-
Zeeland tegenover de V.S. strikt beperkt
zijn tot het gebied van de Stille Oceaan.
t
Vrijdag 13 Juli 1951
Prij» 10 cent per nummer
80ste Jaargang No 23330
Prijs abonnement:
Bureau: Ma.kt 31
per week
0.38
Telefoon 2745 (twee lijnen)
1.05
per maand
Chef-Exploitelle: D. DE KLERK
Postrekening 48400
per kwartaal 4.00
lus
de
C.S.
»egin
ver-
rd in
A.)
het
Bijna troef verzaakt
m.
m<
blad
perd,
Vervolg op pagina 3.
rweedf
Kamer
r door de drie
len, wanneer hi
EENDRACHT
MAAKT MACHT
V
PfR ASPWA
AD ASTDA
tegen
ef Lucas,
de extra
ling Ivan
■gestemd
geei
zwaarder
De
lid
kiai_
het hurt
de neus
heeft nog
Heel wat mei
Was-er-
mder 20.57
onder
twee overge-
Zaaf. bij de
agedeeld, vertel-
j hebben het wel
Maar Pellenaers
..Dat kan wel zjjn, maar
:e Noord-Afrikanen hele-
geen groot vei
anciën. Met 6J'
kan hem er nu attent op maken,
“1 degelijk een instantie is, bij
iten over deze zaken een aandach-
'inden. Dat is de Rijksverkeers-
sn-
<Un.se
jarige
!t per-
>litieke
Jandse
ind Clubb,
.aese aan-
iW voor de
on veilig-
Dlr^teur-Chefredacteur: 8. H. VAN DER KRAATB
van
Utrecl
zijn
lijderd
hoofdstad
klokkei
weegt, heeft t.
ment, evenr’" J* -
tC.P.N.) en Cwo
gevoel voor de argumei
'roepsvervoer geen t
heeft en 2
'Spoorweger
(V.V.D.), di<
derteker J
aan speu<»>
Hoen c-1--
koste wg.u,
het niet vr
de wegen, de
Alleen de
verklaards
amendement.
dag
•eizen naar het bui-
middags snorren er
appen weg om het
innen of aan de Rijn
i woi.
bedr1
nillioen
ie is
>m het
Inmiddels gaat de oorlog verder. Beide
partijen doen langs het gehele front proef-
aanvallen. Aan het centrale front, ten Zuid
oosten van Koemsong rukten de verbonden
troepen drie tot vijf kilometer op. De ge-
aiuun Allieerde vliegtuigen bleven de Noordelij-
ehande- ^en bestoken. Ongeveer 48 kilometer ten
sentiële Zuid-Oosten van Kaesong werd een Noor-
1" ont- «lelijk verkenningstoestel door een Ameri-
1 kaans marinevliegtuig neergeschoten, aldus
een communiqué.
iffden uit de Engelse
heeft deze week een
Festival of Britain,
wiens lijfspreuk is
lu een stralend
is in vele opzichten
ig. Het raadsel
steeds: hoe komt
rekingen dienen tu-
een geheel neut..
'Jen moeten vrije t
eplaats hebben. ..1
'ertegenwoordlgers".
van
verwachten.
de jongens nog
>rlijk geklasseen
hebben wij de basis
jaren. Dan behoeft de
.ijen doen langs het gehele
ivallen. Aan het centrale froi
sten van Koemsong r
-y*n drie tot vijf ki’-
Allieerde vliegtuigen bUvc>>
ken bestoken. Ongeveer 48
1 Kaesong x
estel d(
ig neergescl
thans hervat te
itrale atmosfeer.
8 toegang tot de
„met Inbegrip
heeft Donderdag be-
rinses Elizabeth en
tog ven Edinburgh,
doen toekomen voor
ïrenigde Staten.
op zijn wekelijkse
nadat een verslag-
len. det beiden Canada
ier zouden bezoeken, en ge-
)f de president hen voor een
uitnodigen. Truman
de uitnodiging juist
of Ne-
m. Dan
■nde maan
.57
j weer te
-t-Jnning na
gen van de
renners,
er andei
die hun
de etapp
verkennen,
ook op
kleine 1
won en
de I
een
Pyrenet
te overtuigen,
goed kent, n<
vroeger
tactiek
Peller
houdt zich
volgens her
Twee klokken
Domtoren te 1
trichtse firma
toren verwj
Limburgse 1
van de beide
2600 kg
Een groep afgevaardii
koloniale gebiedsdelen
bezoek gebracht aan het
A. Soetan uit Nigeria, wiens
„Lach en uiord dik" was in
humeur.
Opklaringen
Weerver wach ting, meegedeeld door het
K.N.M.I. in De Bilt, feldig van Vrijdag
avond tot Zaterdagavond.
Tamelijk heldere en koele nacht met
weinig wind. Mongen in de loop van de
dag toenemende bewolking, maar bijna
overal droog weer. Zwakke tot matig»
wind tussen Noord en Oost. Warmer dan
vandaag.
14 Juli
Zon op 4.33; 01
Maan op 14.54:
Onze oude troepen huistoe
Een nieuw Nederlands aflossingsdetache-
sre ment voor Korea, ter sterkte van ongeveer
de 250 man, onder wie 22 officieren, zal Zater
dag 21 Juli met het Amerikaanse troepen
schip General Mac Rae van Rotterdam ver
trekken. Ook een Belgisch detachemi
die dag te Rotterdam worJ-
Met
oorsproi
onder cc
H. Eekhc
keren,
den. wordt
verwacht.
Volgens de Australische ambassadeur te
Washington, Percy Spender, komt het er
teer, dat volgens dit verdrag een ge-
inde aanval op een der partijen als een
ival op alle partijen wordt beschouwd
dat deze dan verplicht zijn de aange
len partij te hulp te komen. In het ver-
wordt steeds duidelijk bepaald, dat de
ichtingen van Australië en Nieuw-
nd tegenover de V.S. strikt beperkt
t het gebied van de Stille Oceaan,
rerp-verdrag voorziet in de vor-
een raad van ministers van bui- s°nï
zaken der drie landen of hun P‘ar
»ers om het verdrag zijn be- *ak<
1. Evenals in het Handvest der
irtijen, elk
‘ind van z(jn pleidooi verklaarde
«rkerk. dat hij was opgekomen
irticuliere vervoerder omdat hij
voorbeeld ziet van de midden-
tndernemer „die het behoud van
en een zelfstandige levenspositie
rdeert dan winst of machtsvor-
.5 de middenstander geschilderd
tres van de Chr. Middenstands-
De schilder van dit portret
P. Lieftinck, de. tegenwoordige
'inanciën! (Die erg ontstemd
De Perzische premier. Mossadeq. heeft
fen, want de Donderdag In de madjlis verklaard, di
ie Parus op wanneer Engeland het oliegeschil voor C
geschiedenis verenigde Naties zou brengen. Perzië zou
I°e/ als die antwoorden door inbeslaggenomen docu
menten van de Anglo-Iranian. waaruit
Britse inmenging in Perzische binnen
landse aangelegenheden zou blaken, open
baar te maken.
Hij diende drie wetsontwerpen in ter
voorziening in de financiële moeilijkheden
en strekkende tot het opnemen van alle
fondsen in het buitenland (dit zou voor
namelijk slaan op de zestien millioen pond
sterling, die op Britse banken gedeponeerd
zijn) tot het aanvaarden van de door
bank voor In- en uitvoer aangeboden
nlng van 25 millioen dollar en tot het uit
schrijven van een openbare lening van
twee milliard rials (220 millioen gulden)
met een looptijd van twee jaar en tegen
zes procent. Daze drie wetsontwerpen
werden door deTnadjlis naar de commis
sies verwezen.
Mossadeq zei verder, dat de mogelijkheid
bestond, dat de oliecrisis maandenlang zou
duren en de regering zou nopen de ver
kiezingen. die in Februari aanstaande ge
houden zouden worden, uit te stellen.
Het Amerikaanse ministerie van buitel
landse zaken heeft twee hoge Amerikaiiu
ambtenaren geschorat, namelijk de 43-js
John Paton Davies, een fid van het
soneel voor het ontwerpen der poli
innen van de minister van buitenli
een en de 50-jarige Oliver Edmunc'
directeur van het bureau voor Chint
gelegenheden. Beiden zullen in Jul
raad voor de betrouwbaarheid e
heid van het ministerie van buitenlandse
zaken moeten verschijnen.’
Het is niet bekendgemaakt, van welke
aard de beschuldigingen op het gebied van
de veiligheid zijn, die men tegen deze twee
personen heeft ingebracht. De schorsing
was bij de wet vereist, doch betekent niet,
dat de betrokken personen zich hebben mis
dragen of de veiligheid in gevaar hebben
gebracht, aldus de perschef van het minis
terie, McDermott.
President Truman
kendgemaakt. dat hij pri
haar echtgenoot, de herti
een uitnodiging heeft
een bezoek aan de Vei
Truman deelde dit
persconferentie mee.
gever er ep had gewezt
eind September zoudi
vraagd had. of de
bezoek aan de V. S. zou
antwoordde daarop, dat
heden verzonden was.
De Franse ambassadeurs te Londen en
Washington hebben van het ministerie van
buitenlandse zaken opdracht ontvangen
im ver- ■■ernstige bezwaren” tegen het ontwerp-
jent zal vredesverdrag met Japan te doen horen, zo
ditzelfde schip xal eind Augustus het volgt samengevat:
onkelUke Nederlandse detachement j qc verbonden stateh van Indo-China.
commando vat Laos Vietnam en Cambodja, die zwaar on-
ihout uit Korea der de jgpanse bezetting geleden hadden.
Onvoorziene dienden deel te nemen aan de onderteke-
zordt het begin ning.
2. Frankrijk had bezwaren tegen bepaalde
economische clausules in het verdrag. „De
clausule omtrent de meest begunstigde natie
dient ruimer te worden opgevat dan in het
verdrag wordt voorzien", aldus de woord
voerder.
3. Voorts was er een aantal „zuiver
grammaticale” bezwaren tegen de bewoor
ding van de tekst.
Frankrijk hoopt, zo vervolgde de woord
voerder, dat Amerika en Engeland begrip
hebben voor de Franse bezwaren en dat
dienovereenkomstig veranderingen worden
aangebracht.
Hij weigerde te antwoorden op de vraag
of Frankrijk zou medewerken indien met
zijn bezwaren geen rekening werd gehouden
Opgegraven lijkkisten
bleken leeg
By het opgraven van de stoffelijke
van vier Nederlandse staatsburgers
kerkhof te Eschwege (Heaaen-h
bleek, dat twee van de vier kisten let„
ren. Een kapitein van het Nederlandse leger,
die in opdracht van de Nederlandse Rijks-
dienst voor Identificatie en Berging voor
het overbrengen naar Nederla
dragen, tracht nu de zaak tol
brengen.
Vliegtuigongeluk. Bij Dakai; la een Franse
militaire Dakota neergestart en in brand ge
vlogen. Acht personen zijn in <|e vlammen
omgekomen. De negen overlevenden zijn in
ernstige toestand naar het ziekenhuis overge
bracht.
Minister Lieftinck deelde mede,
er in z(jn oordeel over de middenst:
sedert 1939 geen verandering is gekomen,
maar men moet rekening houden met de
gewijzigde omstandigheden. Het wetson.
werp tot regeling van de belastingheffing
op overheidsbedrijven zal binnenkort wor
den ingediend.
Bij het vergelijken Van de Spoorwegen
met het wegvervoer moet men er rekening
8 houden, dat de Spoorwegen een plicht
vervoer hebben. Wanneer het beroep"
vervoer op de weg wordt vr^„_
de verhoging, ontstaat er verschil in kost
prijzen tussen beroepsvervoer en eigen ver
voer, waarvoor de verhbging wél zou gel- -
den. Dan wordt de controle moeilijk In ge- _z° hee,ft bijvoorbeeld het VI
mengde bedrijven. Het amendement zou Pe Standaard de mogelijkheic
4,5 millioen kosten, waarvoor geen com- dat de Belgische tegoeden in
pensatle Is te vinden, fis minister moest zouden worden gebruikt voor
daarom het amendement ten zeerste ont- ring van een Scbelde-Htinkan
raden de door ir Van Konijnenburg g
de oplossing van het kanai
BU de replieken bleek weer eens. dat mi- doorsnijc
nister Lieftinck gaarne êen spelletje speelt in de 1it
met de Kamer en niet direct al zijn troeven getrokr-
op tafel legt. Want er werd geen gebruik pat
gemaakt van de replieken en toen stond
minister Lieftinck haastig op om bet
amendement alsnog ..onaannemelijk" te
verklaren. H(j had die verklaring liever be- het f
waard voor het slot van z(jn antwoord op Aeelt
de replieken. Maar er kwamen geen replie-
ken. Daardoor kwam de grofheid van het
nog gteritej. tot uiting. De K.V.P.
nu vóór en aldus werd het amen
dement verworpen.
nals de heer Hoogcarspel
ook de heer Hooy (K.V.P.) had
enten, dat het be-
uitwijkmogelijkheid
wordt belast dan de
»n. De heer Ritmeester
Jie het amendement mede had on-
;nd, merkte op dat het wegvervoer
eciale heffingen per jaar 200 rriil-
opbrengt, terwijl 50 millioen ten
wordt gelegd aan de wegen, zodat bij
voorzien in verkeerscongesties op
1, de overheid in gebreke is.
heer H o f s t r a (P. v. d.
zich tegenstander van
ilre redacteur)
«'Kamer heeft gisiërgn biyk gegeven g
zijn functie inhalige minister van Finai
A.) werd een amendemenNa&tjgenamen van de he<
ivoudig gezegd) dat de belastingverh^ingen vwrf'
•nde vier jaar niet meer dan 250 milWfIFper jaar mogen
hoger is. zal de tijdsduur van de belastingverhogingen,
onderdeel van de belastingverhogingen zal binnen de vier
•heven. De heer Lucas wilde voorkomen dat minister Lieftinck
fallers sou kunnen gebruiken voor het opsieren byvoorbeeld van
vraag niet meer te worden gesteld,
derland alsjeblieft mag meedoen
spreekt het vanzelf."
Er gaan geruchten, dat de
bleven Afrikanen, Mayan en
Hollandse ploeg worden ing*
den wy aan Pellenaers. Wu
eens anders meegemaakt! I
antwoordde scherp:
ik ben op die twee
maal niet gesteld. We hebben werk genoeg
met die zes van ons. wij kunnen het nauwe
lijks aan en om werk zijn we heus niet ver
legen. Een officieel verzoek heb ik overi
gens van de leiding tot nu toe niet gekre
gen."
schuld aan België en 1
waterwegen vormen
.1 de breedvoerige
Jelgische bladen in
n de vooruitzichten
ebben gewijd.
ld het Vlaamse blad
lid geopperd,
1 Nederland
>r de financie-
lanaal. Vooral
mijnenburg gepropageer-
jplossing van het kanaalvraagstuk,
nijding van het Kreekrak, heeft hier
laatste weken grote belangstelling
riten.
men van Belgische zijde hoopt ter
conferentie te Goes in staat te zullen zijn
het waterwegen-probleem nader tot zijn
oplossing te brengen, blijkt ook wel uit
het feit, dat de ministers Behogne en Van
land er aan de vooravond van de con-
intie een bespreking met hun Katholieke
senaatsfractie aan hebben gewijd.
Een scherpe afwyzing van alle gedachten
aan Belgische investeringen in Nederland
ia uitgesproken door het Katholieke blad
La Nation Beige. België heeft, volgens dit
blad, vooreerst nog voldoende in eigen land
(Van onze parleml
De meerderheid van de Tsyee<
wen te hebben in de krachtens
24 stemmen (van de P. v.
waarin wordt bepaald (e«
militaire inspanning in de komer
opbrengen. Als de opbrehgst b
moett^i worden bekort o^een 01
jaar moeten worden om
extra baten door meads-
socialistische stokpaardjes. De heer H o f s t r a (P. v. d. A.) vond het schoolmeestery om
de minister so on/zUn vingers te kyken en hij achtte dit niet de taak van de Kamer,
waarop de heer/R o ip,4h e (K.V.P.) interrumpeerde: U geeft beter belastingcollege dan
college in staatrecht f
de meerderheid
^■^^knten niet_heeft
^*0»t ëgn nede«v
M^^^^Bbemt men het
amendement
dreigt met
^Kgcht minister
om h<
krijgen van
^■l^elk amendement
HKgde het Beroepsver
voer vrij te stellen van
de verhoging van de mo
torrijtuigenbelasting. Vlak
voor de stemming ver
klaarde minister Lief
tinck het amendement namens de regering
(beter: het kabinet) onaannemelijk, met het
gevolg, dat het met 33 tegen 54 stemmen
zijn werd verworpen. Vóór stemden A.R.,
zelf V.V.D., C.P.N., S.G.P. en de C.H.U., van
welke laatste party jkvr. Wttewaall van
Stoetwegen en de heer Tilanus echter
tegenstemden met de P. v. d. A. en de
K.V.P., waarvan als uitzonderingen de
heren Hooy en Groen vóór stemden.
Het „onaannemeiyk" van ministers had
de „derde macht" xeer onaangenaam ge
troffen, want de minister heeft in totaal
ƒ16 millioen geofferd aan verlangei
de heer Lucas, maar zodra de
jarenlang macht" kwam met een amendement, dat
zal echter ƒ4,5 millioen zou kosten, liet de minister
KIJKER, het „onsannemeiyk” heren.
De heer Verkerk (A.R.) had betoogd,
dat Bet beroepsvervoer geen uitwijkmoge
lijkheid heeft en dat de kosten en lasten
van het wegvervoer sedert 1934 toch reeds
enorm zijn gestegen. Van 1934 tot 1951 is de
prijs van de benzine, inclusief belasting, met
274 gestegen, van de banden met 500
van onderdelen met 450 van vrachtauto-
««jjassis met 350 enz. Hij maakte er voorts
op attent, dat de Spoorwegen geen ven
nootschapsbelasting betalen en geen ver-
mogensaanwasbelasting hebben betaald en
het geen ondernemingsbelasting en dat het
de amendement dus slechts het verschil in be
lasting tussen het overheidsvervoer en het
particuliere vervoer zou verkleinen.
Oud schilderij van Lieftinck
Volgens waarnemers moet achter het
recente besluit van Britse zijde om de olie-
technici niet uit Abadan terug te halen en
sluiting van de raffinaderij te vermijden,
Amerikaanse Invloed gezien worden. Te
Washington is men van mening, dat een
regeringswisseling in Teheran thans de
kwestie voor het Westen slechts ongunstig
zou kunnen beïnvloeden, daar de invloed
van de communistische Toedeh-party er nen‘
door vergroot zou worden. Washington en renr
Londen zouden daarom tot een accoord met Hebt
Mossadeq willen geraken en dit zou de zin r
zijn van Harrimans reis.
Grady’s tijd is om 1
J J 1
In betrouwbare kringen te Washington 1
de is vernomen, dat de Amerikaanse ambas-
le- sadeur in Perzië, dr Henry» G^ady. binnen 1
zes of acht weken zal worden opgevolgd
door Loy Henderson, op het ogenblik am- 1
bassadeur in India. Volgens persberichten I
ging Grady een jaar geleden naar Per^. 1
met dè bedoeling, dat hij daar maar
jaar zou blijven. Enige maanden gclec^B1
schreef hij een brief aan president Trumart®]
waarin hij zei, dat hij in Juni v*
plichten ontheven zou willen word<
dus de berichten. Na de ontwikkelii
de oliekwestie had Grady er in toej
tot September te blijven.
Donderdag heeft de parlementsfractie (450
leden) van de Italiaanse Christen-democra-
tische partij premier Alcide de Gasperi
gemachtigd zijn kabinet te wijzigen. Deze
machtiging zal niet een kabinetshervorming
op grote schaal veroorzaken, doch de
mier in staat stellen bepaalde „tijdeli
posten in zijn kabinet te verstevigen.
De Gasperi heeft de parlementsfractie
medegedeeld, dat de vraag, of de sociaal
democraten en liberalen opnieuw tot de
regering zullen toetreden (zij traden een
jaar geleden uit de regering) zich waar
schijnlijk opnieuw in de herfst zou voor
doen, dan zullen nl. in geheel Italië de
gemeenteraadsverkiezingen achter de rug
zijn.
te investeren en kan er niet aan denken
zyn geld in Nederland te laten. Het blad
verheelt niet, dat de industrialisering van
Nederland velen in België verontrust, aan
gezien men een scherpere concurrentie van
Nederlandse bedryven ’vreest.
Anderzijds ziet men in België natuurlijk
wel in, dat de Nederlandse politiek van
opvoering van de industriële productie
bitterb noodzaak is. Men heeft in het al
gemeen in de jongste beschouwingen over
de stand van zaken der Benelux niet na
gelaten erkentelijkheid uit te spreken voor
wat in Nederland in dit opzicht bereikt is.
De Nederlandse betalingsmoeilijkheden
zullen vooreerst nog van zodanige aard
blijven, dat deze werkelijke unie thans nog
niet in het bereik der mogelijkheden zou
liggen. Maar men hoopt tenminste een
streefdatum te kunnen vaststellen en al
vast te kunnen beginnen met de vorming
van de uitvoerende organen, die de Bene
lux in haar eindstadium zal behoeven.
gemak. Men
zo’n reis naai
bezwaar van
men niet kent, tot een
(ebracht. De reisleider kent
e gebruiken, hij kent ook
:ek, waar men verblijft,
inneer het een goed leider is.
seft toevallig een deel van zijn
zeemaal achtereen aan Parijs be
ien najaar ging hij per bus, dit
r trein. Hij kon dus beide
jefondervindelijk tegen elkaar
Ifs wanneer Kijker, die ook
oorlog enige malen te Parijs was,
in aanmerking neemt, dat sommige voor
delen van de bus voor hem minder zwaar
wogen, dan komt de reis per bus er niet
zo slecht af Wanneer men de zaak zuiver
geldelijk bekijkt, constateert men, dat de F1®”'
reiskosten per bus laag zijn. Toen Kijker K
dit voorjaar te Parijs eens naging, wat de „n
trips naar Versailles en Fontainebleau >(p
kosten, wanneer men deze als zelfstandig wor^
toerist van Parijs uit maakt, welke uit- Beid
stapjes bij de meeste gezelschapsreizen per
bus zijn inbegrepen, dan komt hij alleen
^op die grond tot de conclusie, dat de bus
goedkoop is. Er zijn ondernemingen, die op
het gebied van uitstapjes en rondritten de
gasten zo'n service bieden, dat men bijna
de totale reissom aan vervoer kwijt zou zijn,
Indien men deze uitstapjes en ritten afzon
derlijk wilde financieren. Want een rit in
een Parijse stadsbus is vrij duur, en zelfs
de ritten in „goedkope" Parijse taxi's lopen
heel erg op.
Bovendien is zo'n busreis geheel uitge
kiend. In weinig tijd ziet men veel. En wan
neer de reisleider goed is Kijker vond,
ddk hij het daarmee had getroffen, want de
IflBer van Kijkers tocht kende
zijn duimpje, hij kende de j
van de Skin te Chapelle evengc^
van elke zaal in de kastelen van Fontaine
bleau en Versailles komt men van een stad
zeer veel te weten. Daarbij gaf deze leider
tal van practische wenken, hij vertelde
precies, welke percentages als fooi gebrui
kelijk waren en hij wist de vogels van ver
schillende pluimage, die nu eenmaal in zo'n
gezelschap samenkomen, wanneer nodig,
met tact onder de duim te houden.
De vrije reis heeft ook haar voordelen,
maar zij is in menig opzicht veel duurder
dan de gezelschapsrels. Beide systemen
hebben hun licht- en schaduwzijden en
Kijker hoopt nog menige vacantie van
beide afwisselend te profiteren.
De grote trek naar de tourifigcarreis is
volkomen verklaarbaar. Er ontstaat echter
licht op zo'n terrein een felle concurren
tie en dan ontstaan er licht misbruiken.
Kijker las onlangs het klaaglied van een
reiziger, die zich door het bureau van een
onderneming lelijk bij de neus achtte geno
men. Het prospectus was rpooier dan de
reis, beter in orde dan de bus zelf en er
kwam bitter weinig van de mondelinge
beloften uit. aldus zijn klacht. Daaruit ziet
men. dat men wel uit de ogen moet kijken,
aan wie men zijn dierbare vacantiepot toe
vertrouwt. Deze gedupeerde had een brief
op poten geschreven aan het kantoor der
onderneming, doch hy had er niets op ver
nomen.
Kyker
dat er wel
wie klachten over deze zaki
tig oor vinden. Dat is de
Inspectie.
Men kan bij deze inspectie niet klagen
<iver het hotel in Oostenrijk, dat zq matig
was, maart wanneer de bus technisch niet
in orde was. zoals in dit geval, wanneer de
uïuu eur niet v00r zi^n taak berekend
blijkt te zijn, dan wordt de zaak anders.
Het is met deze dingen gewoonlijk zo: óf
bus, chauffeur, leiding, logies en verzorging
zijn prima, èt er mankeert aan alles wat.
Deze ondernemingen hebben alle voor de
uitoefening van hun bedrijf vergunningen
nodig en wanneer het ovór een bepaalde
onderneming klachten regent, dan wordt er
licht een spaak tussen de minder betrouw
bare wielen gestoken. De klachten worden
namelijk terdege onderzocht. Het publiek
is in dat opzicht lang nief zo weerloos als
het wellicht meent en de ondernemers zijn
«er gevoelig voor klachten, die bU de
Rijksverkeersinspectie over hun bedrijf
binnenkomen.
Zo geweldig is de opbloei van het tou-
ringcarwezen, dat men op de duur zelfs
een internationale coördinatie van allerlei
voorschriften kan verwachten, bijv, inzake
de rijtijden van chauffeurs. Er worden
tegenwoordig enorme trajecten in hoog
tempo door bussen gereden, vaak op zeer
moeilijk terrein. Wanneer er twee chauf
feurs zijn, kan dat veilig. Bij één bestuurder
wordt de HMpanning veel te groot. Infefiet
binnenland heeft de overheid daarop hog
enige contröle, in het buitenland staat zij bij
misbruiken machtloos, tenzij men hier,
ter verhoging van de veiligheid op de weg,
tot Internationaal geldende voorschriften
komt. De practijk zal daar wel toe dwingen.
Overigens is het merkwaardig, hoe het
publiek allerlei maatregelen, die tot
•igen bescherming worden genomen, zelf
krachteloos maakt, bijv, door bij de chauf
feur er op aan te dwingen ergens een uur
tje langer te blijven, Dat is wel aardig,
maar dan moet er met de rijtijden worden
geknoeid. En als er dan door oververmoeid
heid van de chauffeur een ongeluk gebeurt,
klaagt detzelfde publiek graag over gebrek
*an cöntróle.
Het touringcarbedrijf
mooie wej vóór rich. w»
denken aan een prettige bustocht
met genoegen terug. Het bedrijf
tuinig moeten zijn op zijn naam
1 het carillon van
:ht die door een
aangekocht, zijn
en.per auto naar de
J vervoerd. De eerste
een, een gevaarte, dat
bijna de grond bereikt.
De opperbevelhebber van de troepen der Verenigde Naties, generaal
Ridgway, heeft de Noordelijken per radio voorgesteld de wapenstilstands
besprekingen in een „absoluut neutrale zone” met een radius van acht
kilometer rond Kaesong „of een andere gewenste plaats” te hervatten.
De huidige impasse weet Ridgway aan „onredelijke en onnodige beper
kingen” ten aanzien van het personeel der Verenigde Naties. Ridgway
verzocht hervatting van de besprekingen op basis van wederzijdse vrij
heid van beweging en vrijheid van keuze van het personeel. Beide par
tijen dienden zich dan te beperken tot een delegatie van 150 man, alle
categorieën inbegrepen.
Sinds het begin der' conferentie, aldt
Ridgway, heeft de gelijkheid van behandi
ling op de conferentie, „van zo esst
knmt waarde bij dergelijke besprekingen", ont
hef broken. De Verenigde Naties hadden
,r Kaesong als conferentieplaats aanvaard
„opdat niets het beëindigen van de oorlog
in de weg zou staan, en na de Noordelijke
verzekering, dat Kaesong neutraal gebied
zou zijn".
In feite was dit echter niet het geval ge
weest en de communisten hadden bij
Kaesong gewapende wachtposten opgesteld,
die de bewegingsvrijheid van het geallieerde
personeel belemmerden.
De geallieerde vertegenwoordigers hadden
bij herhaling doch tevergeefs tegen het
Noordeiyke optreden geprotesteerd. De
Noordeljken hadden koeriers, die van en
naar hun eigen linies reden, gehinderd.
Ridgway wees er op. dat de verbondenen
bil de voorbereidende besprekingen oor-
spronkeiyk hadden aangedrongen op de in
stelling van een neutrale corridor van 16
imeter aan weerszijden van Kaesong.
t Chinezen verwierpen zulks echter als
onnodig".
De bespri
rden in
»eide party<
conferentie?:
van persve.
Limoges, Donderdagavond.
1 Ae Nederlandse ploeg heeft de vrije dag
in Limoges gebruikt om lang uit te
slapen, extra .stevig te eten en 's middags
prey nog weer te rusten. Eeh dag dus van ont-
lijke” spanning na de spanningen en inspannin-
de voorafgaande dagen. Er zijn
en niet de eerste de beste, die
‘.re opvattingen op na ijouden en
rustdag voor een deel besteden om
ippe van de volgende dag te gaan
nen, niet alleen in een auto, maar
de fiets. Dat doet bijv. Robic, de
vinnige Breton, die in 1947 de tour
.1 nog altijd doorgaat voor een van
beste bergspecialisten. Hij gaat er op
vrije dag altijd op uit, zowel in de
•een als in de Alpen om er zich van
rtuigen, dat hij de cols, die hij toch zo
nog even rap kan nemen als
;r. En Robic is niet de enige, diq deze
t volgt.
•naers denkt er niet zo over. Hij
aan de letter en een rustdag is
•m om te rusten. Die rust is ook
een voorbereiding, mepnt hij, en een betere
voorbereiding dan dat een renner nu al dc
cols ingaat. Dan maakt hij zijn eigen taak
nog maar moeilijken Elke man heeft ge
noeg aan zijn eigen karwei.
Pellenaers en zijn helpers zijn de hele dag
in de weer geweest om de rit van morgen
op hun manier voor te bereiden en te zor
gen. dat er niets aan het materiaal ont
breekt. Overigens moet men ook niet me
nen, dat de heerlijk luierende Nederlandse
iners de komende rit geheel pit het hoofd
?ben gezet. Integendeel, hebben zij er
zwaar' over gepiekerd. Zij kennen de etappe
niet, maar zij horen er genoeg over van
anderen, want iedereen in Limoges kan
hun wegwijs maken en zij zien er niet wei
nig tegen op. Wij willen evenmin verhelen,
dat de Nederlandse volgers van de Tour
met enige beklemdheid aan die etappe naar
Clermont-Ferrand denken. De bergen van
Auvergne zijn geen Pyreneeën of Alpen,
maar er zijn er toch een paar bij, die tochi
boven de duizend meter reiken en die ge-l
rangschikt zijn onder de derde en de
tweede categorie. En men weet nu dat
iGoddet en ook Garnault, wiens oordeel ge-
heel overeenstemt met dat van zijn chef,
van zijn veel van onze jongens v~
rden,/ al- Wat Pellenaers van d<
wacht? „Dat zij behooi
Parijs terugkeren, dan 1
gelegd voor volgende jr
Algemeen verwacht men in België, dat
<1*1 de morgen beginnende conferentie van
land Goes, ofschoon zij niet bedoeld is om tot
formele besluiten te komen, tot zeer be
de langrjjke beslissingen zal kunnen voeren,
>nt- die voor de ontwikkeling der Benelux-
unie van de grootste betekenis zouden
kunnen biyken. In officiële kringen is hier
te verstaan gegeven, dat het in de bedoe
ling ligt, het gehele terrein der hangende
problemen nog eens te overzien.
De Nederlandse
het beroeps- probleem van de waterw
rrijgesteld van belangrijkste punten van
rschil in kost- beschouwingen, die de Be
de laatste dagen aan d
voor de conferentie het*--
Zo heeft bijvoorbeelc
ministers van buitenlandse zaken terug
trekken, wanneer zij een jaar tevoren de
Australische regering hiervan in kennia
heeft gesteld, die de andere partij hiervan
op de hoogte zal stellen.
Wanne/r een
van de Kamer J
kunnen ybvertuiB
laag t zullen^
grof obschu^H
oiu/nnen
aft/*don
.,.1
he\r
De Verenigde Staten. Australië en Nieuw-Zeeland hebben Donderdag te Washington het
ontwerp van een Stille-Oceaanverdrag geparafeerd. Deze drie landen erkennen, dat een
aanval in het gebied van de Stille Oceaan op één van hen een gevaar voor de vrede en
veiligheid van de anderen zal zyn. Het verdrag, dat nog door de drie regeringen moet
worden goedgekeurd, zal waarschyniyk van kracht worden, wanneer het vredesverdrag
mei Japan is geUoten.
Het ontwerp-verdrag voorziet in de vor
ming van een raad van ministers van bui
tenlandse zaken der drie 1 I
plaatsvervangers om het verdrag zijn w-
slag te geven. Evenals in het Handvest J-“
Verenigde Naties beloven de partijen, elk
internationaal geschil, waarin zij mogelijk
Maas- gewikkeld zouden raken, op een dusdanige
uit de wijze te zullen oplossen, dat er internatio
nale vrede en veiligheid en het interna
tionale recht geen gevaar lopen.
Het verdrag blijft onbepaalde tijd van
kracht. -Elke partij kan zich uit de raad van
een
iensen
snlar -
:al echter
KIJKER.
e resten
1 op het
-Nassau)
eeg wa
if Ier
rfandse RIJ1
Berging v<
land zou zorg-
at klaarheid te
By de replieken bleek weer eens
lister Lieftinck r
"lamer en
legt. Want
van de rei
Lieftinck
alsnog
erklaren. Htf had die v<
'aard voor het slot t
■aar er
kwar.*>
erker 4
repli.
I wvwwa v---v I- Dt
•ns van pikante vraag stelde, waar het wetsontwerp geschut
„derde blijft dat de belastingheffing zal regelen op stemde
Aan het ei
de heer Vei
voor de pai
in hem het
stander en 01
eigen zaak e*
hoger waarde,
ming Zo is
op het congre
bond in 1939.
is de heer P. 1
minister van Fi
keek).
De heer v. d. Wetering (C.H.U.) on
dersteunde het amendement, waarbij hij de
pikante vraag stelde, waar het wetsontwer-
_.Ijft dat de belastingheffing zal regelen
overheidsbedrijven en semi-overheidsbe-
drijven. Ook de heer v. Dis (S.G.P.) be
tuigde volle sympathie met het amende-
T?R MOGE dan in «ommige branches een
•*-< achteruitgang in de afzet zijn te consta
teren, niet aldus in het touringcarbedrijf,
dat zijn door de oorlog onderbroken opgang
heeft hervat. En hoe!
Honderden bussen gaan iedere dag op
pad alleen reeds naar het buitenland.
Maandags begint op verschillende pun
ten de grote uittocht, maar elke dag ver
trekken er bussen voor re'
tenland en 's Zaterdagsmi
vlug nog grote gezelschap
weekeinde in de Arder
door te brengen.
Deze ontwikkeling 1
allesbehalve raadselachtij
voor de buitenstaander ia
de massa aan het geld? De busreis biedt het
voordeel van een groot
al zittende overal. Bij
buitenland wordt het
vreemde taal, die men niet kent,
minimum teruggebracht. De reisleider kent
<ie taal, hij kent de gebruiken, hij kent
de stad of de streek, waar men ver!
Althans wanneer het een goed leider i«
Kijker he<
vacantie twee
steed. Verledt
voorjaar per
manieren prot
afwegen. Zelf
vóór de
irking
i de bi
dan komt de reis 1
:ht af. Wanneer men