COUD5CUE COURANT
BUK
.EMS
Kjjlcer
U!
voor
Acheson acht Spanje onmisbaar
Europa’s defensie
ep
I zich
enste.
ANTE
TAAR
aakt Uw
iger!
roïfilms.
JEWERKER I
..Drie vervoerstakken moeten onder pijnlijke
voorwaarden concurreren”
I
Canada
Nieuwe koffiebon
Dr Van Mook in Nederland
HARRIMAN GEEFT HET NIET OP
LEGGER
MINISTER WEMMERS
over
fl
i*É®
Ontwerp pensioenregeling
zeelieden in ministerraad
4
LLEUR
land. Week-end thuis,
Verhoging goederentarief
Nederlandse Spoorwegen
Bejaarde man in Den Haag
vermoord
„Misverstand^
Washington baseert zich
op de „realiteit”
„Ik leg deze
minister Acheson,
vuldlge gissingen
Eleetrificatie spoorlijnen
vrijwilligers in Korea
van prof. Lieftinck
Cijfers over investering
in transportwezen
René Mayer zal thans
een poging wagen
-- ^een nier'"*
voormalige
z(jn pogingen
om een kabinet te vormen opgegeven.
prtsident. Vincent Auriol, heeft daarna d
katholieke minister^van buitenlandse zakei
Robert Schuman, verzocht als formateur o
te treden. Schuman heeft het verzoek echte
van de hand gewezen. Ten slotte heeft
president René Mayer, de radicale min|
ter var
bereid gevu—
een nieuwe
Autobus door trein
Perzen willen hem
iets laten zien
Londen en Parijs keuren de
Amerikaanse politiek af
De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken,
Woensdag op zijn wekelijkse perconferentie een verklaring
hij meedeelde dat de Verenigde Staten besprekingen zijn begonnen
teneinde een indruk te krijgen van hetgeen dit land zou kunnen en
ter versterking van de verdediging van West-Europa.
In Korea gesneuveld
.u^.‘ eTSSTX‘1
rbl] nij ae op 1 Mei 1951, waarvan 42000
:ies op de ru*m 50,/*-
-
Goede vorderingen
te Kaesong
De Koningin en Prins
naar Amerika en
gegrepen
AG 18 JULI 19SI
Donderdag ]9 Juli 1951
Prijs 10 cent per nummer
90ste Jaargang No 23335
Prijs abonnement:
Bureau: Ma.kt 31
per week
ƒ0.38
Telefoon 2745 (twee lijnen)
1.63
per maand
Dlrecteur-Chefredacteur: S. II- VAN DER KRAATS
Chef-Exploit*tie: D. DE KLERK
Postrekening 48400
per kwartaal ƒ4.90
J Frankrijk heeft nog steeds g«
V/JÜ regering. Maurice Petsche, de
minister van financiën, heeft zij
(Van onze parlementaire redacteur.)
gevoi
„DE HAMER” N.V.
mheden op het was-
met
elde Jolliepop.
lachen als om
helemaal niet!
KIJKER.
5 l
namei
even
PER ASPERA
AD ASTRA
EENDRACHT
MAAKT MACHT
be-
rden
om-
:ono-
stroom.
runnen
stond.
ont-
Amateurs,
GOUDA
ge
rond
rwar-
be-
derd.
bus-
l het
‘rale
ld”
ireau van dit Blad.
er Zonen I
erp om
rgoeden
voor be-
ezettlnf
zijn vc
prac
iagen,
sr eens dat
van West-
*n met de
de Britse
iet bepalen
igde Staten begrijpen
jeten echter rekening
rbaasd om zich
ei* te bekennen.
enz., enz.
lij kerk is te bezfchti
n trekken dromi
zoveel dat een 1
'orden. Van de fi
de
sde-
egen
-met
van de kosten. Deze
akt door de verhoging
■n hem in
i later in
der Wal werd 3 Mei
"'as gehuwd en af-
im.
aantal vracht-
tegen 82.000
- o' till
verklai
„in ve
in de i
■operaties--
raai Sherman. Maan-
generaal Franco
■nstemmig, welke
Spanje en de
ti bereikt, zal
--it in <L
geklaagd. Leden van
Nederlandse gezant-
aarden te hopen, dat
regering maatregelen zal
rzaken der klachten weg te
Dean Acheson, heeft
voorgelezen, waarin
met Spanje,
willen doen
jnswaardig- r
wordt een
>oid met de wllle
irt, eer
:onden,
■1 wor-
ikeken,",
snexatie.” De
over hebben,
e Elten naar
mde hem
zijn
Duit
nlanders, die hun
nbrengen. U ook
huls?
genieten, verzuinj
ie nodige rolfilms
ekjes, de prettigste
U, door Uw kiek-
enoegens nog eens
Minister Wemmers heeft gisteren In
Twsede Kamer meegedeeld, dat de goe<
rentarieven van de Nederlandse Spoorwej
iets zullen worden verhoogd in verband r
de algemene staging van de kosten.
laatste wordt veroorzaak
van de kolenprjjzen.
Naar aanleiding van de mededeling van
minister Wemmers in de Woensdagmiddag I
gehouden vergadering der Tweede Kamer
over verhoging der vrachtprijzen bij de Ne
derlandse Spoorwegen, welke op korte ter
mijn zullen ingaan, vernemen wij van de
persdienst der Nederlandse Spoorwegen, dat
al een een kleine verhoging op het goede
rentarief is te verwachten tengevolge van
de vermoedelijke verhoging der kolenprij-
zen.
verve
ten
>ging van de
ordt dit beginsel
en moet niet allee
roerdei
jemeen belang
:st. Wij moger
,etere ve
ing i
ten niet uitsluite
een zo hoog mot
lijkheid van concurre
-Skymaster Groningen uit
Woensdagmiddag op Schiphol
vroegere luitenant gouver-
van Indonesië, dr H. van
Met de K.L.M.-i
New York is W<
gearriveerd de
neur-generaal i
Mook.
”’j vertelde, dat hij gedurende de laatste a»
jaar het hoogleraarsambt in de poli- “eei1 ai
.3 wetenschappen aan de universlteit pvpn a
van Californië te Berkeley heeft bekleed.
Vcorte is hij enige tijd voorzitter geweest
der adviescommissie van de United Nations
inzake de hulp aan onontwikkelde gebieden.
Vcor deze functie zal dr Van Mook in Sep
tember a s. voor een tiental dagen teruggaan
near de Verenigde Staten.
Over zijn plannen voor de toekomst wil
de hij zich niet uitlaten. Hij zei nog niet te
hjj verder zal gaan* doen en
:end gebaar toen hem werd
komende weken in Ne-
jpaalde personen besprekin-
Ook zal dr Van Mook aan
uc Leidse universiteit een college houden
"“or buitenlandse studenten, die van 22 Ju!'
s in Leiden een cursus volgen
..v. verwerp: „Azië en Europa”.
s geen argument
verhoging van de rnotor-
Indien echter de inves- ^gens
wegverkeer op essentiële
rorden beperkt, aldus mi-
1 Ik mU op maatregelen
ire vervoerstakken om
iilc-vsorwsarden zoveel
>pese landen wordt
waardoor de Spoor-
eschermde positie in-
e van de Spoorwegen
t aanzienlijke tekorten,
isatie is geen prikkel
rstakken. i
om een regeling tot stand te brengen, op te
geven.
De Perzische raad voor de olienationali-
satie te Abadan heeft Harriman, in een
brief, die hem door premier Mossedeq werd
overhandigd, voor een bezoek uitgenodigd,
ïn de brief wordt gezegd dat Harriman dan
zelf „enige van de redenen, waarom het
Perzische volk onvermurwbaar is in zijn
wens tot nationalisatie”, zal kunnen waar
nemen. Men gelooft, dat hiermee gedoeld
wordt op de levensomstandigheden van een
deel van de Perzische arbeiders te Abadan.
Harriman heeft nog niet op de uitnodiging
geantwoord. ïn Amerikaanse kringen’meent
men, dat hij mogelijk de uitnodiging zal af
slaan, omdat zijn bezoek ban Perjrtë tot be
sprekingen met politieke leidej» te Tehe
ran beperkt is.
Moraal: het is met de Eltense berg nog
niet in kannen en kruiken.
derhoud dat de chef-o*»»
kaanse marine. admir&a,
dag j.l. te Madrid met
heeft gehad. Elke overeet
eventueel uiteindeljjk tussen f
Verenigde Staten zal worden
gebaseerd zijn op de grondslag van onze
Minister Wemmers heeft gisteren in de
Tweede Kamer medegedeeld .dat 6 Ja
nuari 1952 de geëlectrificeerqe spoorlijn
AmersfoortZwolle in gebruijc zal wor
den genomen, op 18 Mei 1952 de lijn
ZwolleLeeuwardenGroningen en in
Mei 1953 de Hjn Arnhem—Zwolle. Dit zal
tezamen een kolen besparing betekenen
van ƒ28 millioen per jaar.
In Mei 1952 zal de dienst Alkmaar—
Den Helder worden uitgevoerd met diesel-
electrisch materieel van de lijn Zwolle—
Leeuwarden. In Mei 1952 zal waarschijnlijk
ook de dienst Amsterdam—Enkhuizen met
diesel-electrische treinen worden gereden.
Een constellation van de K.L.M. met ?1 pas- X°or
sagiers aan boord onder wie dr Van Mook, ken met
liep Dinsdagmorgen bij de start op het vlieg-
veld van New York uit de startbaan. Hoewel
het toestel onbeschadigd leek, is het voor on
derzoek te New York gebleven. De reizigers
zijn met een ander K.L.M.-toestel vervoerd.
De president van de Verenigde Staten
van Amerika en mevrouw Truman, als
mede de gouvemeur-generaal van Ca
nada en lady Alexander of Tunis hebben
uitnodigingen gericht tot H.M. de Ko
ningin en Z.K.H. de Prins der Nederlan
den om in de loop van het volgende jaar
officiële staatsbezoeken aan de Verenig
de Staten en Canada te brengen.
De Koningin en de Prins hebben deze
uitnodigingen in beginsel aanvaard. Het
tijdstip zal nader worden vastgesteld.
1 een kortgeleden te Tokio gehouden zit
ting van een Nederlandse krijgsraad zijn
Kolonel Damen sprak de hoop uit. dat
andering zal worden geb
standen, waarover is gekh
’rsoneel van het
Ov.iap te Tokio verklar—
de Nederlandse ro“’-i
nemen om de oorzé
nemen.
Een correspondent in Korea van enige* Ne
derlandse bladen heeft dezer dagen mede
gedeeld dat korporaal S. Heyndeyk van het
Nederlandse bataljon Korea-vrijwilligere
"’“Stans desertie tot zes maanden voorwaar-
gevangenisstraf is veroordeeld Ge
meld werd dat de verdediger,kapitein Ane-
maet. de krijgsraad heeft medegedeeld det
vele vrijwilligers onder valse voorwendsels
zijn overgehaald zich voor dienstneming in
het Van Heutszbataljon op te geven. Kapi
tein Anemaet zei, dat bij de militaire ge
neeskundige keuring in Nederland militai
ren met chronische ziekten en andere gebre
ken werden goedgekeurd voor het verrich
ten van zwaré dienst te velde in Korea.
inpoldert
- wie de ir
niets zei, beantwoordde eerst spontaan
tweede vraag: Inpolderen, dat doen wij ?v0'
zelf. Het was juist, wat de prinses, K*'e<
van Nederlandse afkomst, had ver- v r
it. Zij kende onze nationale trots op dat
gebied. Op de eerste vraag zei de landdrost,
wat bedachtzamer:
„Als democraat kan ik weinig voelen
voor een annexatie, waarbij wordt beslist °P alY.af
over het lot van een bevolking, zonder dat "i”
deze medezeggenschap heeft. Ik kan de
overgang bij Elten en Tudderen naar Ne
derland echter niet zien als annexatie, maar
ais technische grenscorrectie, waarbij men
I?Let be8riÏPen- dat de bevolking aan
oeiae kanten van de grens veel onderlinge
oetrekkjngen heeft, zodat het weinig uit-
paakt .aan welke kant van de grens ze
toevallig woont.
„Van'die kant heb ik het niet bel
zei de prins, „ik dacht aan annexr‘!
zouden het er nog eens o
De landdrost informeerde te
de zu LÖwenstein. Men toonde hem
onmiddpllijk een lijvig boek van zijn hand:
de niedwste geschiedenis van Duitsland.
Deze pijins, die in 1933 door de Nazi’s ver
bannen- werd, tot 1946 in Amerika ver-
ojeef en sindsdien in Duitsland woont, is
aanhanger van de Westeuropese fede
ratieve gedachte, maar ook de ziel van de
-Deutsche Aktlon". Hij was de man, die
i»«° ancl het ®erst bezette. En toevallig
Ianddr°st dezer dagen uit de
K't„„e,^adiOnieuwsberichten, dat hij in het
wasrgebled door de FranM «utoriteiten
Minister Wemmers heeft gisteren in de Tweede Kamer een uiteenzetting
gegeven van het algemeen vervoersbeleid van de regering, waarL" 2."
uitlating van minister Lieftinck met betrekking tot de congesties op
wegen schetste als een misverstand, omdat de minister van Financiën in
dat verband het probleem voornamelijk bekeek uit een oogpunt van
investeringspolitiek.
Minister Wemmers was de heer Alge- nemen. De expi
ra erkentelijk dat hij naar zijn mening had in al die landen
gevraagd over de uitlatingen van minister
Lieftinck, omdat hij daardoor de gelegen
heid kreeg een aantal misverstanden uit
de weg te ruimen, die zijn gerezen over de
vraag wat het algemeen vervoersbeleid van
de overheid zal worden.
Het zou onjuist zfjn, aldus
ter, door maatregelen van
één der vervoerstakken in e
positie te plaatsen of z
lasten. De regering is ei
l Nederlandse ven
[ebaat is met gez<
van overheidsv
-'ikken moet
srzwaard. --
rervoerstal
e-voorwaarden op de
»n. De overheid zal
m, dat z(j niet op
- ?aat om
hoop uit. dat ver-
’bracht in de toe-
zerd de 69-jarige M. O.,
ibtenaar. dood in zijn
^aenstraat in Den
-r bewoonde, aan-
/Vog geen Franse regering
De meeste v
da', de vorm!
veel tijd
dei-parti
ben, o.m. over
moeïenis in de
vraagstuk van c
op godsdienstig"
De besprekir.H
Reuter, in zeke-
de linkse groept,
gadering gewees
duidelijk is geworden, dat ieder. d._
ger.de regering zou vormen, zich zou moe
ten bezig houden met een algemene herzie
ning der lonen voor de herfst, een herzie
ning, die neer zou komen op een a’_
verhoging van het loonpeil.
Wensen van huisvrouwen Inzake de winkel
sluiting. Het hoofdbestuur der Nederlandse
Veren, van Huisvrouwen heeft aan de com
missie van rapporteurs van de Tweede KamfiL
inzake de regeling van de winkelsluiting, het
verzoek gericht ook een regeling over de ver
plichte openstelling der winkels tussen <ie mld-
ten behoeve van de consument, op te
len nemen.
Trumans speciale gezant Harriman heeft
laten dóórschemeren, dat de eerste twee da
gen van z(jn besprekingen met de Per
zische premier Mossadeq het Brits—-Per
zische oliegeschil niet dichter bij een op
lossing hebben gebracht. Hij zei op een
persconferentie, dat Mossadcqs standpunt
nog steeds Is, dat de nationalisatie van de
olie voortgang mpet hebben. Desondanks
is Harriman niet van plan, zjjn pogingen
„De Amerikaanse militaire autoriteiten zijn het er algemeen ovei
Spanje strategisch belangrijk is voor de verdediging in algemene zin
Europa. Het is daarom niet minder dan natuurlijk dat wij besprekingei
Spaanse regering zijn begonnen. Reeds vele maanden is hierover met
en Franse regeringen gesproken. Het was echter niet mogelijk tot ht
5 an een gemeenschappelijk standpunt te komen. De Verenigde Staten begrij]
de motieven van hun beide bondgenoten in dezen; wij mor' -
houden met de strategische werkelijkheid, aldus Acheson.
buitenlandse politiek, namelijk het opbou
wen van de verdedigende kracht van West-
Europa.
Wij waren en zijn vastbesloten West-
Europa te verdedigen, indien het wordt
iring af", vervolgde aangevallen en er is geen sprake van dat
rerband met de veel- wij er dan in hoofdzaak naar zouden stre-
e pers over het on- ven West-Europa na een eventuele bezet-
«eraties der Ameri- ting weer te gaan bevrijden. Hiervan ge-
i oQk de aanwezigheid van Amerikaanse
troepen in West-Europa en de benoeming,
op verzoek van onze bondgenoten, de sta-
ten-leden van het Noord-Atlantische Ver
drag. van generaal Eisenhower tot opper
bevelhebber der Westerse strijdkrachten in
Europa.
Een andere aanwijzing voor ons vaste be
sluit om West-Europa, indien het zou wor-
den aangevallen, te verdedigen, kan men
zien in de reusachtige schaal, waarop wij ;wFe
militaire en andere hulp aan onze bondge- t>eKe
noten verlenen, een hulp die met een hoge van
graad van voorrang wordt verleend. Deze
politiek zal onveranderd worden voortge
zet. Het Atlantische Pact vormt de basis
ze Europese politiek en de sleutel
te politiek zal onveranderd blijven
uit een zo nauw mogelijke samen-
met onze bondgenoten, de deelge-
in het Atlantische Pact”. uü
eson weigerde te zeggen of te Madrid
dat ,l.eht. ^Mwor« nor
n Spaans-Amerikaanse de Le(dse unlvTOltel
«A...-. voor buitenland;
De regering maakt bekend, dot tot
haar leedwezen in Korea is gesneuveld
de, oorspronkelijk als vermist opgege
ven, soldaat B van der Wal. legernum-
mer 280503185.
De soldaat Van
1928 geboren. Hij waf
komstig uit Rotterdair
van onzf
van deze
bestaan i
werking
noten van het
Acheson weif
gesproken wor_.
Spanje als lid-staa_
Pact of dat slechts gest
bereiken van een
overeenkomst.
Ook wilde hij geen antwoord f
de vraag wat het struikelblok was
voor het bereiken van overeenstemming
tussen Engeland. Frankrijk en de Verenig
de Staten voor het vaststellen van een ge
meenschappelijke gedragslijn t.a.v. Spanje.
Acheson zei verder nog: „De Verenigde
Staten zouden niet dommer of gevaarlijker
kunnen handelen dan door te luisteren naar
het jongste Russische wiegeliedje over de
vreedzame bedoelingen van het Kremlin”.
(Acheson doelde hier op de uitgave te Mos
kou van een nieuw, in de Engelse taal ver
schijnend* periodiek).
Woensdagavond w«
gepensionneerd ambtenaai
woning aan de J. P. Coe
Haag, waar h(j een kamer
getroffen.
Een broer van O. vervoegde zich gister-
zond aan de deur van O.’s kamer. Hij
seg evenwel geen gehoor. De bezoeker
vermoedde dat er iets aan de hand was en
waarschuwde de politie. Omstreeks negen
uur kwam deze en forceerde de deur van
de kamer. Men vond in de kamer het ont
zielde lichaam van O., vooroverliggend
ran. Onder zijn hoofd lag een plas
__le kasten en laden in de kamer
waren overhoop gehaald, doch het is nog
niet bekend of er iets wordt vermist. Ook
is nog niet vastgesteld op welke wijze O.
werd gedood.
REGELING VERVOER
BINNENSCHEPEN
De Tweede Kamer heeft gistermiddag
zonder hoofdelijke stemming het wets
ontwerp aangenomen tot regeling van het
vervoer met binnenschepen, nadat met 13
tegen 46 stemmen een amendement was
verworpen van de heer Algera om de ver
laders in de schippersbeurzen geen be
stuursbevoegdheid toe te kennen, maar in
vloed te geven op de schippersbeurzen
volgens bü algemene maatregelen van
bestuur te stellen regelen. Alleen de A.R.
steunden het amendement.
Op 1 Mei 1940 bedroeg het aantal perso
nenauto’s 104.000, op 1 Mei 1951 in totaal
155.000, waarvan 110.000 nieuw of 70*/». /n AT 1 1 1
op i Mei 1940 bedroeg het aantal auto- Oneven van JNederlaiidse
bussen 4500, op 1 Mei 1951 In totaal 5900,
waarvan 4800 nieuw of 80‘/«.
Deze cijfers-
im het is
vraagt of dit proces vooi.
de bevrijdlng heeft het wegverkeer vrijer
en ruimer kunnen investeren. Wanneer men
de huidige herstelplannen van de Spoor
wegen legt naast de aanvankelijke plannen, hëï perê
dan ziet men dat aan de investeringen van SChap t<
de Spoorwegen in belangrijke mate een -
rem is opgelegd. Minister Lieftinck heeft
het probleem bekeken van de kant van het
Investeringsbeleid en niet uit een oogpunt
van coördinatiebeleid.
Het coördinatiebeleid Is
geweest voor de verbogini
rUtuigenbelasting.
teringen in het i
louden wc
uJster Wemmers, zal
besinnen voor andei
dö gelijke concurrentie-voorwaari
mogelljk te herstellen.
Amerikaanse geniesoldaten brengen de
ponton-brug over de Imjin-rivier waarover
de leden van de delegatie van de Ver
enigde Naties voor de wapenstilstands-
onderhandelingen naar Kaesong reizen, in
orde. Beide partijen hebben waarborgen
gegeven, dat deze brug en de personen,
die over de brug gaan, geen gevaar lopen.
Maar minister Lieftinck heeft ook gespro
ken over het setten van een rem op het
wegvervoer uit overwegingen gebaseerd op
het investeringsbeleid en de deviexenpositle.
moeten er voor waken, dat geen enkele
van vervoer op het gebied van de In
vesteringen een voornamer positie f krfjgt
dan met het algemeen belang te verenigen
valt.
Sedert 1945 is er meer geïnvesteerd in
het wegverkeer dan in de beide andere ver
voerstakken tesamen.
>tel; twee jaar geleden nog een
en ruïne, Is hersteld. In het
er honderden diners per dag
ene „autobus" heeft gegefer
idere binnen, bij wijze v
is „lopende band". Op het
«t mooie uitzicht op Duitsland
"“r gemaakt, met vier roman-
..Ijes;
"Tkeei
TYE MENSEN, die kaarten uitgeven, zijn
■U gewoonlijk practisch. Daaraan dacht
Kijker dezer dagen, toen hij de nieuwe
Ford-autokaart van Nederland onder de
ogen kreeg. Daarop had men het plaatsje
Flten bij Nederland getrokken. De grens
correctie was op papier voltooid. En in de
nieuwste Duitse Continental-atlas is Elten
ook Nederlands geworden!
De practijk lost sommige zaken met één
pennestreek op. Der staatkundige machine
rie werkt langzamer. Nog altijd weet Elten
niet, waar het aan toe is. Ruim twee jaar
is het geleden, dat het voorlopig werd toe-
gevoegd aan het Nederlandse gebied. Sinds
dien is in het oude plaatsje een nieuwe
welvaart opgebloeid, maar de worm der
onzekerheid knaagt aan Eltens hart.
De welvaart komt voornamelijk van de
vreemdelingenindustrie. Drommen auto
bussen uit het hele land bezoeken Hoog
Elten en al die bussen gieten een stroom
guldens in de buidel van de middenstand.
Hoog Elten heeft iets van een kermis.
Dit is er daardoor allemaal te Elten ge
beurd;
het Kurhot;
stukgevochter
seizoen gaan
door. Als de
komt de ant
spreken. Het
terras met hel
is een dansvloer
tische lantaarntje,
er is een parkeerplaats aangelegd, voor
zien van een splinternieuw café en een P<“1’
dito uitkijktoren, met de Nederlandse vlag 4 At
in top;
een ondernemend Amsterdammer heeft
een stellage met vijf grote kijkers opge
steld. Emmerik, de Rijn, Kleef, Xanten
zijn te zien. Nederland kijkt daar door
kijkers,
bij het
groot
een speel
de Drui
heid
schep watei
mededeling,
het in d~ L
maar dat c
den herstel
Minister Wemmers heeft gistermiddag
in de Tweede Kamer meegedeeld dat het
de bedoeling is van de pensioenregeling
’“^lieden een bedrijfsregeling te ma-
- met voorziening van de backpay-ser
vice. De regeling is thans in behandeling
in de ministerraad en minister Wemmers
hoopte dat minister Joekes het wetsont
werp op korte termijn zal indienen.
Veel bewolking
Overwegend zwaar bewolkt met plaat
selijk enige regen of motregen. Zwakke
tot matige Westelijke wind en weinig
verandering in temperatuur.
20 Juli Afnemenoc maan
Zon op 4.41; onder 20 51
Maan op 22.02; onder 8.32
Het bedrijfschap voor granen, zaden en
ijen, peulvruchten te ’s-Gravenhage heeft bon 506
van Algemeen (voorkomend op de A- en B-
kaarten) en bon 514 Algemeen (voorkomend
op de D-kaart) aangewezen voor het kopen
van 125 gram koffie. Deze bonnen kunnen
met ingang van Vrijdag 20 Juli 1951. wor
den gebruikt en blijven geldig voor het ko-
““■i van koffie by de detaillist tot en met
lugustus 1951.
Het rantsoen moet dienen voor zes weken.
Dc eerstvolgende bonaanwijzing is bepaald
op 30 Augustus 1951.
Schadevergoeding Spoorwegen
maar aai Minlster Wemmers deed deze mededelingen
morwMpn de behandeling van het wetsontwerp om
zraaestuk de Spoorwegen 247 millioen te verj
tia onder- voo“ oorlogsschade, ƒ73 millioen v
j—•- driifsschade en f 5 millioen voor bezettlngs-
ade, terwijl de Staat garant zal zijn voor
een lening van f 300 millioen door de Spoor
wegen voor het herstel. Het aandelenkapi
taal van de Spoorwegen zal met ongeveer
290 millioen worden verhoogd tot onge-
Investeringsbeleid staat in^a'Snlkri?,tWelke aandelen de
eftinek heeft ook gespro- De Kamer betuigde algemene instemming
met het wetsontwerp en het werd zonder
hoofdelijke stemming aangenomen.
Minister Wemmers deed de toezegging,
dat de vaste commissie voor Verkeer en
Waterstaat uit de Tweede Kamer in de
toekomst ter vertrouwelijke kennisneming
Inzage zal krijgen van het accountantsrap
port over de Nederlandse Spoorwegen. De
Spoorwegen zijn niet beter en niet slechter
behandeld dan haar volgens de wettelüke
regelingen toekomt.
Naar eerst thans te Tokio bekend is
maakt, is generaal Ridgway Dinsdagavt
uit het vooruitgeschoven „bestandskw
tier" in Tokio teruggekeerd. Men
schouwt zijn terugkeer als een aanwijzing,
ó«t hij van mening was, dat de bespre
kingen goed vorderden in de richting van
een overeenkomst.
Het achtste leger meldde verhoogde
activiteit van de Noordelijken aan het
centrale front. In het gebied ten Zuiden
van Kaesong poogden de Noordelijken in
groepen ter sterkte van een peloton de
opmars van de verbondenen ten Westen
i Noorden van de Imdjin tegen te hou-
-Westen van Kansong aan
■d een Noordelijk bataljon
verbondenen trokken zich
inder door de Noordelijken
ien.
de m 1 n 1 s-
de overheid
een gunstiger
zwaarder te be-
tr van overtuigd,
dat het Nederlandse vervoersbestel het
meest gebaat is met gezonde concurren
tie, die van overheidswege voor geen
der vervoerstakken moet worden ver
gemakkelijkt of verzwaard. In beginsel
moeten de drie vervoerstakken onder
gelijke concurrentie-voorwaarden op <le
markt kunnen optreden. De ovei’
er voor moeten waken, dat zjj
unfaire wijze concurreren. Het gaat om
het opstellen van zoveel mogelijk gelijke
spelregels.
Elke tak van vervoer moet zoveel moge
lijk gelijke lasten dragen. Door de ver
hoging van de motorrijtuigenbelasting
wordt dit beginsel geen geweld aangedaan.
Men moet niet alleen letten op de beian-
gen van vervoerders en verladers, maar W(j
ook op het algemeen belang en de toestand tak
van de schatkist. Wij mogen echter bij de
pogingen om betere verhoudingen te schep
pen de werking van de economische krach-
Da efficiency moet op
igelijk peil komen. Met ge-
rentievoorwaarden wor-
den ook de belangen van de verlader het
beste gediend.
In vergelijkbare Euroj
een beleid gevoerd, w
wegen een zekere bes
- De exploitatie
...w landen toont b
De ambtelijke organist
tot concurrentie met andere vervoers
De Nederlandse regering denkt er daar
om geen ogenblik aan de Spoorwegen hier
in een bevoorrechte positie te plaatsen, punten so
omdat de nadelen daarvan voor ons volk nister Wei
en de schatkist niet gering zouden zijn.
Minister Lieftinck heeft geconstateerd,
dat er in het goederenvervoer een verschui
ving valt waar te nemen ten nadele van
de Spoorwegen naar het wegvervoer. Hij
heeft opgemerkt, dat dit mogelijk een ver
schuiving is van structurele aard, maar dat
het ook mogelijk is, dat de Spoorwegt
sen de opvattingen van minister Wemmers
en minister Lieftinck.
Vice-admiraal Turner J. Joy (links) en
Generaal-Majoor Henry P. Hodes, die deel
uitmaken van de delegatie van de Ver
enigde Naties bij de wapenstilstandsonder-
handelingen te Kaesong, passeren de
Koreaanse wacht.
Twee doden en één gewonde
Woensdagmiddag is qp de onbewaakte j
overweg onder Nijeholtwolde gelegen op
het traject HeerenveenWolvega, een
autobus uit Heerenveen, door een trein
'"—■'’nen en totaal vernield. Het ongeluk
aan twee van de drie inzittenden het
leven gekost, twee chauffeurs uit Heeren- j
veen. Het 11-jarig zoontje van een der
chauffeurs, die met zijn vader mee mocht
rijden, werd ernstig gewond naar het zie
kenhuis te Heerenveen gebracht. Beide
chauffeurs waren gehuwd en hadden ieder
twee kinderen.
De bus was op weg om to.U.W.-arbeiders
af te halen en naar huis te brengen. De I
autobus werd totaal vernield en vloog in I
brand. Ook het voorste gedeelte van de
locomotief werd zwaar beschadigd, zodat
de trein in haar geheel naar Heerenveen
terug moest worden gesleept. De passa- 1
giers konden daar overstappen in de diesel
naar het Zuiden. Het spoorwegverkeer
werd een paar uur over enkel spoor ge-
hoof<
iden
doe...
wordt v
op wel
st café naast de Drususput is een
t terras aangelegd, ook voorzien van
•’"“daal panoramaplatform;
^zususput is officieel beziel
geworden. Prijs 0,25. Er
- -—‘er naar beneden gegoc
.deling, dat het 14 seconden duur
n de bodem ploft. ‘(Het zijn 6 seco
deert nienjand). De put zal
sld;
de verwoeste abdijkerk is te bezichtigen.
Op de drukke uren trekken drommen be
zoekers er bUmen, zoveel dat een bioscoop
er jaloers op zou worden. Van de opbrengst
wordt later het herstel bekostigd. (Maar
lang niet alle bezoekers geven wat, zegt de
waakster). De toren, die verleden jaar nog
door zware kabels werd getuid, staat nu
weer stevig in de steigers. Het geraamte
van de spits is alweer present. Kosten
100.000;
de restaurants bij het aardige plein zijn
onherkenbaar in hun voordeel veranderd.
Zij kunnen alle de vreemdelingen bij
sen tegelijk spijzigen en laven. Vooral b
lalden gaat best. Zij hebben, alle centra
verwarming, en op de kranen staat „kou<
en „warm";
de winkels zijn, wat de merkartikelen I
treft, bijna volkomen Nederlands gewon
en tonen duidelijk hoe het daar drupt,
dat het op zoveel plaatsen gestaag ec<
misch regent, vanwege die toeristenst
Het zou in deze sector nog beter ki
zijn, als die onzekerheid maar niet best
Onzekerheid werkt remmend op elke
wikkeling.
De aanpassing aan Nederlandse toestan
den gaat overigens stilaan door.
Er is een Nederlands ambulant school
hoofd gekomen, ambulant, omdat het on
derwijs, wat leerplan enz. betreft, op
Duitse leest blijft geschoeid. Wel staat het
vak Nederlands op het leerplan. Voor hen.
die in Nederland Ulo of vakonderwijs gaan
volgen, is (op eigen verzoek!) een aanvul-
lingscursus in zuiver Nederlands ingesteld!
Voor het middelbaar en het hoger onderwijs
blijft de bevolking zich op Duitsland oriën
teren. Emmerik ligt dichtbij. De gemeente
raad, in 1948 gekozen volgens een Engels
gericht stelsel, vergadert maandelijks en
werkt uitstekend met de landdrost samen.
Elten heeft nu een mooi voetbalveld en de
club Fortuna speelt mee in K.N.V.B.-
verband. Het gaat prima. De vereniging van
Nederlanders, nu Oranjevereniging geheten. sch<
maakt het ook uitstekend. Op nationale dat
feestdagen wappert van menig huis de drie-
kleur. De straten hebben nu Nederlandse
namen. Aan Nederlandse gemeentelijke
liefhebberijen als plantso^naanleg wordt
veel gedaan.
Uit allerlei details kan men vaststellen,
hoe het Nederlands bestuursapparaat, dat
zijn personificatie in de gemoedelijke, hard
werkende landdrost vindt, door de bevol- „.n
king zeer wordt gewaardeerd. Doch deze N“'de" “J
bevolking is Duits. En over de toekomst denkT N
•taat nog niets vast. Natuurlijk, er is een de Oostkust deed
zeer oude waarheid: ubi bene, ibi patria e®n aanval. De v
(waar ik het goed heb, is mijn vaderland), hierop terug zone
Maar.... gevolgd te wordt
Een leerzame, Interessante geschiedenis
tot slot. Onlangs werd de landdrost te
s Gravenhage telefonisch uitgenodigd tot
een onderhoud met de Prinz zu LÖwenstein.
Tijdens dit onderhoud, dat in uitstekende
verstandhouding verliep, stelde de prins de
landdrost twee vragen:
le. of hij iets voelde voor een volks-
de gecorrigeerde gebieden:
Jjihoe hij stond tegenover het denkbeeld,
«■■Nederland en Duitsland gezamenlijk de
Dollart zouden inpolderen.
De landdrost, wie de naam van de prins
hog niets zei, beantwoordde eerst spontaan
de twe"-’ - -
liever
zelf vL„
wacht. Zij
gebied. Op
iacl
der
van
kabit
leuwe -I
lalige
ingen [I
- -De il
Vincent Auriol, heeft daarna de |l
minister^van buitenlandse zaken. II
ert Schuman, verzqcht als formateur op
reden. Schuman heeft het verzoek echter
a hand gewezen. Ten slotte heeft de
lent René Mayer, de radicale minis- Iffl
m justitie in het afgetreden kabinet,
I gevonden zich met het vormen van
re regering te belasten.
waarnemers zijn van mening,
ning van een nieuwe regering
en moeite zal vergen, daar de mld-
tijen zeer verschillende ideeën heb-
>r de omvang van de staatsbe- I
nationale economie en het I
de subsidiëring der scholen
tige grondslag,
ringen van Petsche zijn, aldus I i
kere zin een overwinning voor I
’peringen van de Nationale Ver- I
ïst. daar bij de besprekingen
vorden, dat ieder, die de vol- 1
i vormen, zich zou moe-
iet een algemene herzie-
in herzie- t
algemene
>r
k(