COUD5CUE COURANT BUK .EMS Kjjlcer U! voor Acheson acht Spanje onmisbaar Europa’s defensie ep I zich enste. ANTE TAAR aakt Uw iger! roïfilms. JEWERKER I ..Drie vervoerstakken moeten onder pijnlijke voorwaarden concurreren” I Canada Nieuwe koffiebon Dr Van Mook in Nederland HARRIMAN GEEFT HET NIET OP LEGGER MINISTER WEMMERS over fl i*É® Ontwerp pensioenregeling zeelieden in ministerraad 4 LLEUR land. Week-end thuis, Verhoging goederentarief Nederlandse Spoorwegen Bejaarde man in Den Haag vermoord „Misverstand^ Washington baseert zich op de „realiteit” „Ik leg deze minister Acheson, vuldlge gissingen Eleetrificatie spoorlijnen vrijwilligers in Korea van prof. Lieftinck Cijfers over investering in transportwezen René Mayer zal thans een poging wagen -- ^een nier'"* voormalige z(jn pogingen om een kabinet te vormen opgegeven. prtsident. Vincent Auriol, heeft daarna d katholieke minister^van buitenlandse zakei Robert Schuman, verzocht als formateur o te treden. Schuman heeft het verzoek echte van de hand gewezen. Ten slotte heeft president René Mayer, de radicale min| ter var bereid gevu— een nieuwe Autobus door trein Perzen willen hem iets laten zien Londen en Parijs keuren de Amerikaanse politiek af De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, Woensdag op zijn wekelijkse perconferentie een verklaring hij meedeelde dat de Verenigde Staten besprekingen zijn begonnen teneinde een indruk te krijgen van hetgeen dit land zou kunnen en ter versterking van de verdediging van West-Europa. In Korea gesneuveld .u^.‘ eTSSTX‘1 rbl] nij ae op 1 Mei 1951, waarvan 42000 :ies op de ru*m 50,/*- - Goede vorderingen te Kaesong De Koningin en Prins naar Amerika en gegrepen AG 18 JULI 19SI Donderdag ]9 Juli 1951 Prijs 10 cent per nummer 90ste Jaargang No 23335 Prijs abonnement: Bureau: Ma.kt 31 per week ƒ0.38 Telefoon 2745 (twee lijnen) 1.63 per maand Dlrecteur-Chefredacteur: S. II- VAN DER KRAATS Chef-Exploit*tie: D. DE KLERK Postrekening 48400 per kwartaal ƒ4.90 J Frankrijk heeft nog steeds g« V/JÜ regering. Maurice Petsche, de minister van financiën, heeft zij (Van onze parlementaire redacteur.) gevoi „DE HAMER” N.V. mheden op het was- met elde Jolliepop. lachen als om helemaal niet! KIJKER. 5 l namei even PER ASPERA AD ASTRA EENDRACHT MAAKT MACHT be- rden om- :ono- stroom. runnen stond. ont- Amateurs, GOUDA ge rond rwar- be- derd. bus- l het ‘rale ld” ireau van dit Blad. er Zonen I erp om rgoeden voor be- ezettlnf zijn vc prac iagen, sr eens dat van West- *n met de de Britse iet bepalen igde Staten begrijpen jeten echter rekening rbaasd om zich ei* te bekennen. enz., enz. lij kerk is te bezfchti n trekken dromi zoveel dat een 1 'orden. Van de fi de sde- egen -met van de kosten. Deze akt door de verhoging ■n hem in i later in der Wal werd 3 Mei "'as gehuwd en af- im. aantal vracht- tegen 82.000 - o' till verklai „in ve in de i ■operaties-- raai Sherman. Maan- generaal Franco ■nstemmig, welke Spanje en de ti bereikt, zal --it in <L geklaagd. Leden van Nederlandse gezant- aarden te hopen, dat regering maatregelen zal rzaken der klachten weg te Dean Acheson, heeft voorgelezen, waarin met Spanje, willen doen jnswaardig- r wordt een >oid met de wllle irt, eer :onden, ■1 wor- ikeken,", snexatie.” De over hebben, e Elten naar mde hem zijn Duit nlanders, die hun nbrengen. U ook huls? genieten, verzuinj ie nodige rolfilms ekjes, de prettigste U, door Uw kiek- enoegens nog eens Minister Wemmers heeft gisteren In Twsede Kamer meegedeeld, dat de goe< rentarieven van de Nederlandse Spoorwej iets zullen worden verhoogd in verband r de algemene staging van de kosten. laatste wordt veroorzaak van de kolenprjjzen. Naar aanleiding van de mededeling van minister Wemmers in de Woensdagmiddag I gehouden vergadering der Tweede Kamer over verhoging der vrachtprijzen bij de Ne derlandse Spoorwegen, welke op korte ter mijn zullen ingaan, vernemen wij van de persdienst der Nederlandse Spoorwegen, dat al een een kleine verhoging op het goede rentarief is te verwachten tengevolge van de vermoedelijke verhoging der kolenprij- zen. verve ten >ging van de ordt dit beginsel en moet niet allee roerdei jemeen belang :st. Wij moger ,etere ve ing i ten niet uitsluite een zo hoog mot lijkheid van concurre -Skymaster Groningen uit Woensdagmiddag op Schiphol vroegere luitenant gouver- van Indonesië, dr H. van Met de K.L.M.-i New York is W< gearriveerd de neur-generaal i Mook. ”’j vertelde, dat hij gedurende de laatste a» jaar het hoogleraarsambt in de poli- “eei1 ai .3 wetenschappen aan de universlteit pvpn a van Californië te Berkeley heeft bekleed. Vcorte is hij enige tijd voorzitter geweest der adviescommissie van de United Nations inzake de hulp aan onontwikkelde gebieden. Vcor deze functie zal dr Van Mook in Sep tember a s. voor een tiental dagen teruggaan near de Verenigde Staten. Over zijn plannen voor de toekomst wil de hij zich niet uitlaten. Hij zei nog niet te hjj verder zal gaan* doen en :end gebaar toen hem werd komende weken in Ne- jpaalde personen besprekin- Ook zal dr Van Mook aan uc Leidse universiteit een college houden "“or buitenlandse studenten, die van 22 Ju!' s in Leiden een cursus volgen ..v. verwerp: „Azië en Europa”. s geen argument verhoging van de rnotor- Indien echter de inves- ^gens wegverkeer op essentiële rorden beperkt, aldus mi- 1 Ik mU op maatregelen ire vervoerstakken om iilc-vsorwsarden zoveel >pese landen wordt waardoor de Spoor- eschermde positie in- e van de Spoorwegen t aanzienlijke tekorten, isatie is geen prikkel rstakken. i om een regeling tot stand te brengen, op te geven. De Perzische raad voor de olienationali- satie te Abadan heeft Harriman, in een brief, die hem door premier Mossedeq werd overhandigd, voor een bezoek uitgenodigd, ïn de brief wordt gezegd dat Harriman dan zelf „enige van de redenen, waarom het Perzische volk onvermurwbaar is in zijn wens tot nationalisatie”, zal kunnen waar nemen. Men gelooft, dat hiermee gedoeld wordt op de levensomstandigheden van een deel van de Perzische arbeiders te Abadan. Harriman heeft nog niet op de uitnodiging geantwoord. ïn Amerikaanse kringen’meent men, dat hij mogelijk de uitnodiging zal af slaan, omdat zijn bezoek ban Perjrtë tot be sprekingen met politieke leidej» te Tehe ran beperkt is. Moraal: het is met de Eltense berg nog niet in kannen en kruiken. derhoud dat de chef-o*»» kaanse marine. admir&a, dag j.l. te Madrid met heeft gehad. Elke overeet eventueel uiteindeljjk tussen f Verenigde Staten zal worden gebaseerd zijn op de grondslag van onze Minister Wemmers heeft gisteren in de Tweede Kamer medegedeeld .dat 6 Ja nuari 1952 de geëlectrificeerqe spoorlijn AmersfoortZwolle in gebruijc zal wor den genomen, op 18 Mei 1952 de lijn ZwolleLeeuwardenGroningen en in Mei 1953 de Hjn Arnhem—Zwolle. Dit zal tezamen een kolen besparing betekenen van ƒ28 millioen per jaar. In Mei 1952 zal de dienst Alkmaar— Den Helder worden uitgevoerd met diesel- electrisch materieel van de lijn Zwolle— Leeuwarden. In Mei 1952 zal waarschijnlijk ook de dienst Amsterdam—Enkhuizen met diesel-electrische treinen worden gereden. Een constellation van de K.L.M. met ?1 pas- X°or sagiers aan boord onder wie dr Van Mook, ken met liep Dinsdagmorgen bij de start op het vlieg- veld van New York uit de startbaan. Hoewel het toestel onbeschadigd leek, is het voor on derzoek te New York gebleven. De reizigers zijn met een ander K.L.M.-toestel vervoerd. De president van de Verenigde Staten van Amerika en mevrouw Truman, als mede de gouvemeur-generaal van Ca nada en lady Alexander of Tunis hebben uitnodigingen gericht tot H.M. de Ko ningin en Z.K.H. de Prins der Nederlan den om in de loop van het volgende jaar officiële staatsbezoeken aan de Verenig de Staten en Canada te brengen. De Koningin en de Prins hebben deze uitnodigingen in beginsel aanvaard. Het tijdstip zal nader worden vastgesteld. 1 een kortgeleden te Tokio gehouden zit ting van een Nederlandse krijgsraad zijn Kolonel Damen sprak de hoop uit. dat andering zal worden geb standen, waarover is gekh ’rsoneel van het Ov.iap te Tokio verklar— de Nederlandse ro“’-i nemen om de oorzé nemen. Een correspondent in Korea van enige* Ne derlandse bladen heeft dezer dagen mede gedeeld dat korporaal S. Heyndeyk van het Nederlandse bataljon Korea-vrijwilligere "’“Stans desertie tot zes maanden voorwaar- gevangenisstraf is veroordeeld Ge meld werd dat de verdediger,kapitein Ane- maet. de krijgsraad heeft medegedeeld det vele vrijwilligers onder valse voorwendsels zijn overgehaald zich voor dienstneming in het Van Heutszbataljon op te geven. Kapi tein Anemaet zei, dat bij de militaire ge neeskundige keuring in Nederland militai ren met chronische ziekten en andere gebre ken werden goedgekeurd voor het verrich ten van zwaré dienst te velde in Korea. inpoldert - wie de ir niets zei, beantwoordde eerst spontaan tweede vraag: Inpolderen, dat doen wij ?v0' zelf. Het was juist, wat de prinses, K*'e< van Nederlandse afkomst, had ver- v r it. Zij kende onze nationale trots op dat gebied. Op de eerste vraag zei de landdrost, wat bedachtzamer: „Als democraat kan ik weinig voelen voor een annexatie, waarbij wordt beslist °P alY.af over het lot van een bevolking, zonder dat "i” deze medezeggenschap heeft. Ik kan de overgang bij Elten en Tudderen naar Ne derland echter niet zien als annexatie, maar ais technische grenscorrectie, waarbij men I?Let be8riÏPen- dat de bevolking aan oeiae kanten van de grens veel onderlinge oetrekkjngen heeft, zodat het weinig uit- paakt .aan welke kant van de grens ze toevallig woont. „Van'die kant heb ik het niet bel zei de prins, „ik dacht aan annexr‘! zouden het er nog eens o De landdrost informeerde te de zu LÖwenstein. Men toonde hem onmiddpllijk een lijvig boek van zijn hand: de niedwste geschiedenis van Duitsland. Deze pijins, die in 1933 door de Nazi’s ver bannen- werd, tot 1946 in Amerika ver- ojeef en sindsdien in Duitsland woont, is aanhanger van de Westeuropese fede ratieve gedachte, maar ook de ziel van de -Deutsche Aktlon". Hij was de man, die i»«° ancl het ®erst bezette. En toevallig Ianddr°st dezer dagen uit de K't„„e,^adiOnieuwsberichten, dat hij in het wasrgebled door de FranM «utoriteiten Minister Wemmers heeft gisteren in de Tweede Kamer een uiteenzetting gegeven van het algemeen vervoersbeleid van de regering, waarL" 2." uitlating van minister Lieftinck met betrekking tot de congesties op wegen schetste als een misverstand, omdat de minister van Financiën in dat verband het probleem voornamelijk bekeek uit een oogpunt van investeringspolitiek. Minister Wemmers was de heer Alge- nemen. De expi ra erkentelijk dat hij naar zijn mening had in al die landen gevraagd over de uitlatingen van minister Lieftinck, omdat hij daardoor de gelegen heid kreeg een aantal misverstanden uit de weg te ruimen, die zijn gerezen over de vraag wat het algemeen vervoersbeleid van de overheid zal worden. Het zou onjuist zfjn, aldus ter, door maatregelen van één der vervoerstakken in e positie te plaatsen of z lasten. De regering is ei l Nederlandse ven [ebaat is met gez< van overheidsv -'ikken moet srzwaard. -- rervoerstal e-voorwaarden op de »n. De overheid zal m, dat z(j niet op - ?aat om hoop uit. dat ver- ’bracht in de toe- zerd de 69-jarige M. O., ibtenaar. dood in zijn ^aenstraat in Den -r bewoonde, aan- /Vog geen Franse regering De meeste v da', de vorm! veel tijd dei-parti ben, o.m. over moeïenis in de vraagstuk van c op godsdienstig" De besprekir.H Reuter, in zeke- de linkse groept, gadering gewees duidelijk is geworden, dat ieder. d._ ger.de regering zou vormen, zich zou moe ten bezig houden met een algemene herzie ning der lonen voor de herfst, een herzie ning, die neer zou komen op een a’_ verhoging van het loonpeil. Wensen van huisvrouwen Inzake de winkel sluiting. Het hoofdbestuur der Nederlandse Veren, van Huisvrouwen heeft aan de com missie van rapporteurs van de Tweede KamfiL inzake de regeling van de winkelsluiting, het verzoek gericht ook een regeling over de ver plichte openstelling der winkels tussen <ie mld- ten behoeve van de consument, op te len nemen. Trumans speciale gezant Harriman heeft laten dóórschemeren, dat de eerste twee da gen van z(jn besprekingen met de Per zische premier Mossadeq het Brits—-Per zische oliegeschil niet dichter bij een op lossing hebben gebracht. Hij zei op een persconferentie, dat Mossadcqs standpunt nog steeds Is, dat de nationalisatie van de olie voortgang mpet hebben. Desondanks is Harriman niet van plan, zjjn pogingen „De Amerikaanse militaire autoriteiten zijn het er algemeen ovei Spanje strategisch belangrijk is voor de verdediging in algemene zin Europa. Het is daarom niet minder dan natuurlijk dat wij besprekingei Spaanse regering zijn begonnen. Reeds vele maanden is hierover met en Franse regeringen gesproken. Het was echter niet mogelijk tot ht 5 an een gemeenschappelijk standpunt te komen. De Verenigde Staten begrij] de motieven van hun beide bondgenoten in dezen; wij mor' - houden met de strategische werkelijkheid, aldus Acheson. buitenlandse politiek, namelijk het opbou wen van de verdedigende kracht van West- Europa. Wij waren en zijn vastbesloten West- Europa te verdedigen, indien het wordt iring af", vervolgde aangevallen en er is geen sprake van dat rerband met de veel- wij er dan in hoofdzaak naar zouden stre- e pers over het on- ven West-Europa na een eventuele bezet- «eraties der Ameri- ting weer te gaan bevrijden. Hiervan ge- i oQk de aanwezigheid van Amerikaanse troepen in West-Europa en de benoeming, op verzoek van onze bondgenoten, de sta- ten-leden van het Noord-Atlantische Ver drag. van generaal Eisenhower tot opper bevelhebber der Westerse strijdkrachten in Europa. Een andere aanwijzing voor ons vaste be sluit om West-Europa, indien het zou wor- den aangevallen, te verdedigen, kan men zien in de reusachtige schaal, waarop wij ;wFe militaire en andere hulp aan onze bondge- t>eKe noten verlenen, een hulp die met een hoge van graad van voorrang wordt verleend. Deze politiek zal onveranderd worden voortge zet. Het Atlantische Pact vormt de basis ze Europese politiek en de sleutel te politiek zal onveranderd blijven uit een zo nauw mogelijke samen- met onze bondgenoten, de deelge- in het Atlantische Pact”. uü eson weigerde te zeggen of te Madrid dat ,l.eht. ^Mwor« nor n Spaans-Amerikaanse de Le(dse unlvTOltel «A...-. voor buitenland; De regering maakt bekend, dot tot haar leedwezen in Korea is gesneuveld de, oorspronkelijk als vermist opgege ven, soldaat B van der Wal. legernum- mer 280503185. De soldaat Van 1928 geboren. Hij waf komstig uit Rotterdair van onzf van deze bestaan i werking noten van het Acheson weif gesproken wor_. Spanje als lid-staa_ Pact of dat slechts gest bereiken van een overeenkomst. Ook wilde hij geen antwoord f de vraag wat het struikelblok was voor het bereiken van overeenstemming tussen Engeland. Frankrijk en de Verenig de Staten voor het vaststellen van een ge meenschappelijke gedragslijn t.a.v. Spanje. Acheson zei verder nog: „De Verenigde Staten zouden niet dommer of gevaarlijker kunnen handelen dan door te luisteren naar het jongste Russische wiegeliedje over de vreedzame bedoelingen van het Kremlin”. (Acheson doelde hier op de uitgave te Mos kou van een nieuw, in de Engelse taal ver schijnend* periodiek). Woensdagavond w« gepensionneerd ambtenaai woning aan de J. P. Coe Haag, waar h(j een kamer getroffen. Een broer van O. vervoegde zich gister- zond aan de deur van O.’s kamer. Hij seg evenwel geen gehoor. De bezoeker vermoedde dat er iets aan de hand was en waarschuwde de politie. Omstreeks negen uur kwam deze en forceerde de deur van de kamer. Men vond in de kamer het ont zielde lichaam van O., vooroverliggend ran. Onder zijn hoofd lag een plas __le kasten en laden in de kamer waren overhoop gehaald, doch het is nog niet bekend of er iets wordt vermist. Ook is nog niet vastgesteld op welke wijze O. werd gedood. REGELING VERVOER BINNENSCHEPEN De Tweede Kamer heeft gistermiddag zonder hoofdelijke stemming het wets ontwerp aangenomen tot regeling van het vervoer met binnenschepen, nadat met 13 tegen 46 stemmen een amendement was verworpen van de heer Algera om de ver laders in de schippersbeurzen geen be stuursbevoegdheid toe te kennen, maar in vloed te geven op de schippersbeurzen volgens bü algemene maatregelen van bestuur te stellen regelen. Alleen de A.R. steunden het amendement. Op 1 Mei 1940 bedroeg het aantal perso nenauto’s 104.000, op 1 Mei 1951 in totaal 155.000, waarvan 110.000 nieuw of 70*/». /n AT 1 1 1 op i Mei 1940 bedroeg het aantal auto- Oneven van JNederlaiidse bussen 4500, op 1 Mei 1951 In totaal 5900, waarvan 4800 nieuw of 80‘/«. Deze cijfers- im het is vraagt of dit proces vooi. de bevrijdlng heeft het wegverkeer vrijer en ruimer kunnen investeren. Wanneer men de huidige herstelplannen van de Spoor wegen legt naast de aanvankelijke plannen, hëï perê dan ziet men dat aan de investeringen van SChap t< de Spoorwegen in belangrijke mate een - rem is opgelegd. Minister Lieftinck heeft het probleem bekeken van de kant van het Investeringsbeleid en niet uit een oogpunt van coördinatiebeleid. Het coördinatiebeleid Is geweest voor de verbogini rUtuigenbelasting. teringen in het i louden wc uJster Wemmers, zal besinnen voor andei dö gelijke concurrentie-voorwaari mogelljk te herstellen. Amerikaanse geniesoldaten brengen de ponton-brug over de Imjin-rivier waarover de leden van de delegatie van de Ver enigde Naties voor de wapenstilstands- onderhandelingen naar Kaesong reizen, in orde. Beide partijen hebben waarborgen gegeven, dat deze brug en de personen, die over de brug gaan, geen gevaar lopen. Maar minister Lieftinck heeft ook gespro ken over het setten van een rem op het wegvervoer uit overwegingen gebaseerd op het investeringsbeleid en de deviexenpositle. moeten er voor waken, dat geen enkele van vervoer op het gebied van de In vesteringen een voornamer positie f krfjgt dan met het algemeen belang te verenigen valt. Sedert 1945 is er meer geïnvesteerd in het wegverkeer dan in de beide andere ver voerstakken tesamen. >tel; twee jaar geleden nog een en ruïne, Is hersteld. In het er honderden diners per dag ene „autobus" heeft gegefer idere binnen, bij wijze v is „lopende band". Op het «t mooie uitzicht op Duitsland "“r gemaakt, met vier roman- ..Ijes; "Tkeei TYE MENSEN, die kaarten uitgeven, zijn ■U gewoonlijk practisch. Daaraan dacht Kijker dezer dagen, toen hij de nieuwe Ford-autokaart van Nederland onder de ogen kreeg. Daarop had men het plaatsje Flten bij Nederland getrokken. De grens correctie was op papier voltooid. En in de nieuwste Duitse Continental-atlas is Elten ook Nederlands geworden! De practijk lost sommige zaken met één pennestreek op. Der staatkundige machine rie werkt langzamer. Nog altijd weet Elten niet, waar het aan toe is. Ruim twee jaar is het geleden, dat het voorlopig werd toe- gevoegd aan het Nederlandse gebied. Sinds dien is in het oude plaatsje een nieuwe welvaart opgebloeid, maar de worm der onzekerheid knaagt aan Eltens hart. De welvaart komt voornamelijk van de vreemdelingenindustrie. Drommen auto bussen uit het hele land bezoeken Hoog Elten en al die bussen gieten een stroom guldens in de buidel van de middenstand. Hoog Elten heeft iets van een kermis. Dit is er daardoor allemaal te Elten ge beurd; het Kurhot; stukgevochter seizoen gaan door. Als de komt de ant spreken. Het terras met hel is een dansvloer tische lantaarntje, er is een parkeerplaats aangelegd, voor zien van een splinternieuw café en een P<“1’ dito uitkijktoren, met de Nederlandse vlag 4 At in top; een ondernemend Amsterdammer heeft een stellage met vijf grote kijkers opge steld. Emmerik, de Rijn, Kleef, Xanten zijn te zien. Nederland kijkt daar door kijkers, bij het groot een speel de Drui heid schep watei mededeling, het in d~ L maar dat c den herstel Minister Wemmers heeft gistermiddag in de Tweede Kamer meegedeeld dat het de bedoeling is van de pensioenregeling ’“^lieden een bedrijfsregeling te ma- - met voorziening van de backpay-ser vice. De regeling is thans in behandeling in de ministerraad en minister Wemmers hoopte dat minister Joekes het wetsont werp op korte termijn zal indienen. Veel bewolking Overwegend zwaar bewolkt met plaat selijk enige regen of motregen. Zwakke tot matige Westelijke wind en weinig verandering in temperatuur. 20 Juli Afnemenoc maan Zon op 4.41; onder 20 51 Maan op 22.02; onder 8.32 Het bedrijfschap voor granen, zaden en ijen, peulvruchten te ’s-Gravenhage heeft bon 506 van Algemeen (voorkomend op de A- en B- kaarten) en bon 514 Algemeen (voorkomend op de D-kaart) aangewezen voor het kopen van 125 gram koffie. Deze bonnen kunnen met ingang van Vrijdag 20 Juli 1951. wor den gebruikt en blijven geldig voor het ko- ““■i van koffie by de detaillist tot en met lugustus 1951. Het rantsoen moet dienen voor zes weken. Dc eerstvolgende bonaanwijzing is bepaald op 30 Augustus 1951. Schadevergoeding Spoorwegen maar aai Minlster Wemmers deed deze mededelingen morwMpn de behandeling van het wetsontwerp om zraaestuk de Spoorwegen 247 millioen te verj tia onder- voo“ oorlogsschade, ƒ73 millioen v j—•- driifsschade en f 5 millioen voor bezettlngs- ade, terwijl de Staat garant zal zijn voor een lening van f 300 millioen door de Spoor wegen voor het herstel. Het aandelenkapi taal van de Spoorwegen zal met ongeveer 290 millioen worden verhoogd tot onge- Investeringsbeleid staat in^a'Snlkri?,tWelke aandelen de eftinek heeft ook gespro- De Kamer betuigde algemene instemming met het wetsontwerp en het werd zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Minister Wemmers deed de toezegging, dat de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat uit de Tweede Kamer in de toekomst ter vertrouwelijke kennisneming Inzage zal krijgen van het accountantsrap port over de Nederlandse Spoorwegen. De Spoorwegen zijn niet beter en niet slechter behandeld dan haar volgens de wettelüke regelingen toekomt. Naar eerst thans te Tokio bekend is maakt, is generaal Ridgway Dinsdagavt uit het vooruitgeschoven „bestandskw tier" in Tokio teruggekeerd. Men schouwt zijn terugkeer als een aanwijzing, ó«t hij van mening was, dat de bespre kingen goed vorderden in de richting van een overeenkomst. Het achtste leger meldde verhoogde activiteit van de Noordelijken aan het centrale front. In het gebied ten Zuiden van Kaesong poogden de Noordelijken in groepen ter sterkte van een peloton de opmars van de verbondenen ten Westen i Noorden van de Imdjin tegen te hou- -Westen van Kansong aan ■d een Noordelijk bataljon verbondenen trokken zich inder door de Noordelijken ien. de m 1 n 1 s- de overheid een gunstiger zwaarder te be- tr van overtuigd, dat het Nederlandse vervoersbestel het meest gebaat is met gezonde concurren tie, die van overheidswege voor geen der vervoerstakken moet worden ver gemakkelijkt of verzwaard. In beginsel moeten de drie vervoerstakken onder gelijke concurrentie-voorwaarden op <le markt kunnen optreden. De ovei’ er voor moeten waken, dat zjj unfaire wijze concurreren. Het gaat om het opstellen van zoveel mogelijk gelijke spelregels. Elke tak van vervoer moet zoveel moge lijk gelijke lasten dragen. Door de ver hoging van de motorrijtuigenbelasting wordt dit beginsel geen geweld aangedaan. Men moet niet alleen letten op de beian- gen van vervoerders en verladers, maar W(j ook op het algemeen belang en de toestand tak van de schatkist. Wij mogen echter bij de pogingen om betere verhoudingen te schep pen de werking van de economische krach- Da efficiency moet op igelijk peil komen. Met ge- rentievoorwaarden wor- den ook de belangen van de verlader het beste gediend. In vergelijkbare Euroj een beleid gevoerd, w wegen een zekere bes - De exploitatie ...w landen toont b De ambtelijke organist tot concurrentie met andere vervoers De Nederlandse regering denkt er daar om geen ogenblik aan de Spoorwegen hier in een bevoorrechte positie te plaatsen, punten so omdat de nadelen daarvan voor ons volk nister Wei en de schatkist niet gering zouden zijn. Minister Lieftinck heeft geconstateerd, dat er in het goederenvervoer een verschui ving valt waar te nemen ten nadele van de Spoorwegen naar het wegvervoer. Hij heeft opgemerkt, dat dit mogelijk een ver schuiving is van structurele aard, maar dat het ook mogelijk is, dat de Spoorwegt sen de opvattingen van minister Wemmers en minister Lieftinck. Vice-admiraal Turner J. Joy (links) en Generaal-Majoor Henry P. Hodes, die deel uitmaken van de delegatie van de Ver enigde Naties bij de wapenstilstandsonder- handelingen te Kaesong, passeren de Koreaanse wacht. Twee doden en één gewonde Woensdagmiddag is qp de onbewaakte j overweg onder Nijeholtwolde gelegen op het traject HeerenveenWolvega, een autobus uit Heerenveen, door een trein '"—■'’nen en totaal vernield. Het ongeluk aan twee van de drie inzittenden het leven gekost, twee chauffeurs uit Heeren- j veen. Het 11-jarig zoontje van een der chauffeurs, die met zijn vader mee mocht rijden, werd ernstig gewond naar het zie kenhuis te Heerenveen gebracht. Beide chauffeurs waren gehuwd en hadden ieder twee kinderen. De bus was op weg om to.U.W.-arbeiders af te halen en naar huis te brengen. De I autobus werd totaal vernield en vloog in I brand. Ook het voorste gedeelte van de locomotief werd zwaar beschadigd, zodat de trein in haar geheel naar Heerenveen terug moest worden gesleept. De passa- 1 giers konden daar overstappen in de diesel naar het Zuiden. Het spoorwegverkeer werd een paar uur over enkel spoor ge- hoof< iden doe... wordt v op wel st café naast de Drususput is een t terras aangelegd, ook voorzien van •’"“daal panoramaplatform; ^zususput is officieel beziel geworden. Prijs 0,25. Er - -—‘er naar beneden gegoc .deling, dat het 14 seconden duur n de bodem ploft. ‘(Het zijn 6 seco deert nienjand). De put zal sld; de verwoeste abdijkerk is te bezichtigen. Op de drukke uren trekken drommen be zoekers er bUmen, zoveel dat een bioscoop er jaloers op zou worden. Van de opbrengst wordt later het herstel bekostigd. (Maar lang niet alle bezoekers geven wat, zegt de waakster). De toren, die verleden jaar nog door zware kabels werd getuid, staat nu weer stevig in de steigers. Het geraamte van de spits is alweer present. Kosten 100.000; de restaurants bij het aardige plein zijn onherkenbaar in hun voordeel veranderd. Zij kunnen alle de vreemdelingen bij sen tegelijk spijzigen en laven. Vooral b lalden gaat best. Zij hebben, alle centra verwarming, en op de kranen staat „kou< en „warm"; de winkels zijn, wat de merkartikelen I treft, bijna volkomen Nederlands gewon en tonen duidelijk hoe het daar drupt, dat het op zoveel plaatsen gestaag ec< misch regent, vanwege die toeristenst Het zou in deze sector nog beter ki zijn, als die onzekerheid maar niet best Onzekerheid werkt remmend op elke wikkeling. De aanpassing aan Nederlandse toestan den gaat overigens stilaan door. Er is een Nederlands ambulant school hoofd gekomen, ambulant, omdat het on derwijs, wat leerplan enz. betreft, op Duitse leest blijft geschoeid. Wel staat het vak Nederlands op het leerplan. Voor hen. die in Nederland Ulo of vakonderwijs gaan volgen, is (op eigen verzoek!) een aanvul- lingscursus in zuiver Nederlands ingesteld! Voor het middelbaar en het hoger onderwijs blijft de bevolking zich op Duitsland oriën teren. Emmerik ligt dichtbij. De gemeente raad, in 1948 gekozen volgens een Engels gericht stelsel, vergadert maandelijks en werkt uitstekend met de landdrost samen. Elten heeft nu een mooi voetbalveld en de club Fortuna speelt mee in K.N.V.B.- verband. Het gaat prima. De vereniging van Nederlanders, nu Oranjevereniging geheten. sch< maakt het ook uitstekend. Op nationale dat feestdagen wappert van menig huis de drie- kleur. De straten hebben nu Nederlandse namen. Aan Nederlandse gemeentelijke liefhebberijen als plantso^naanleg wordt veel gedaan. Uit allerlei details kan men vaststellen, hoe het Nederlands bestuursapparaat, dat zijn personificatie in de gemoedelijke, hard werkende landdrost vindt, door de bevol- „.n king zeer wordt gewaardeerd. Doch deze N“'de" “J bevolking is Duits. En over de toekomst denkT N •taat nog niets vast. Natuurlijk, er is een de Oostkust deed zeer oude waarheid: ubi bene, ibi patria e®n aanval. De v (waar ik het goed heb, is mijn vaderland), hierop terug zone Maar.... gevolgd te wordt Een leerzame, Interessante geschiedenis tot slot. Onlangs werd de landdrost te s Gravenhage telefonisch uitgenodigd tot een onderhoud met de Prinz zu LÖwenstein. Tijdens dit onderhoud, dat in uitstekende verstandhouding verliep, stelde de prins de landdrost twee vragen: le. of hij iets voelde voor een volks- de gecorrigeerde gebieden: Jjihoe hij stond tegenover het denkbeeld, «■■Nederland en Duitsland gezamenlijk de Dollart zouden inpolderen. De landdrost, wie de naam van de prins hog niets zei, beantwoordde eerst spontaan de twe"-’ - - liever zelf vL„ wacht. Zij gebied. Op iacl der van kabit leuwe -I lalige ingen [I - -De il Vincent Auriol, heeft daarna de |l minister^van buitenlandse zaken. II ert Schuman, verzqcht als formateur op reden. Schuman heeft het verzoek echter a hand gewezen. Ten slotte heeft de lent René Mayer, de radicale minis- Iffl m justitie in het afgetreden kabinet, I gevonden zich met het vormen van re regering te belasten. waarnemers zijn van mening, ning van een nieuwe regering en moeite zal vergen, daar de mld- tijen zeer verschillende ideeën heb- >r de omvang van de staatsbe- I nationale economie en het I de subsidiëring der scholen tige grondslag, ringen van Petsche zijn, aldus I i kere zin een overwinning voor I ’peringen van de Nationale Ver- I ïst. daar bij de besprekingen vorden, dat ieder, die de vol- 1 i vormen, zich zou moe- iet een algemene herzie- in herzie- t algemene >r k(

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 1