ïïH' GEDICHT DE STILLE WENS Door de muzen gekust Voorlopig zal de burgerluchtvaart wel bij „turboprop" blijven staan de Bij de B.E.A. is men nog altijd optimistisch ten aanzien van de Vickers Viscount Men moet kunnen verdienen met een vliegtuig ,.SAFIR", HET TOESTEL MET DE VELE MOGELIJKHEDEN Cursussen op Teriet zijn weer begonnen Hoe vlug het kan Les-, sport-, research- tocstel en luchttaxi Visserijproducten niet vrij per 1 Januari Verlenging werkzaamheden E.C.A. voorgesteld Vergeefs pleidooi van minister Van den Brink HERBOREN ZUIDERKRUIS GAAT EMIGRANTEN VAREN Geslaagde verbouwing Herziening Italiaans vredesverdrag Activa petroleummij-en te Sjanghai gevorderd Nijmegen nationaal centrum groenten- en fruithandel Dollars voor Spanje OTne^s LIEP NEDERLAND TE GOES EEN BLAUWTJE BIJ BELGIë? Onjuiste beweringen van Belgisch blad Britse artsen eisen meer salaris Walvisvangst moet worden beperkt VERMANING LETTERKUNDIGE KRONIEK K Onze luchtij j beroepspfrd Inodij/' os van de week f P h B" f velbelovend Effecten- en geldmarkt Wij staan er ongunstig voor in het betalingsverkeer Achteruitgang t.o.v. E.B.JJ. en Indonesië Groter E.B.U.-crediet geenszins zeker R ad i oprogra mma van het weekend door BARBARA CARTLAND (Van onza llattcUnd wordt het ovefjjUd (cede, derde of vierde zoon, i gekend wordt, alleen bekend TWEEDE BLAD PAGINA 4 GOUDSCHE COURANT Men mag in de luchtvaart zijn fantasie nog vr(j spel laten. Glimlacht dan een „kenner", ontmoet men een bedenkelijk hoofdschudden, dan heeft men steeds dit alles •verwinnende argument b(J de hand. „Zou Jtf dertig jaar geleden hebben gedacht ensovoort. Nee, natuurlijk niet. Dat had dertig jaar geleden en maakt men dit aantal jaren groter, dan wordt het nóg imposanter niemand kunnen denken. De nog onge kende mogelijkheden die de luchtvaart heeft, si) maken de luchtvaart fascinerend als nauwelijks iets anders. glas ook nog zijn visie gegeven op de lucht- beveiliging. Hij constateerde, dat er over de proble men die uit de systemen voor de luchtbe- veiliging ontstaan veel is gesproken en ge schreven Spreker ontkende het bestaan van deze problemen ftiet, doch hij achtte ze, zeker bij het gebruik van „turboprops", niet van al te ernstige aard. Natuurlijk ver bruiken turbine-motoren meer brandstof De cultuurperiode die de mensheid thans doormaakt, is echter niet alleen een bere kende, maar ook een rekenende periode. Geneest de wetenschap slechts zeer lang zaam van haar waan. dat alle qualiteit tot hoeveelheid is te herleiden, de samenlevin gen hebben nog niets van de moderne denkgewoonte verloren, dat iets eerst dan volkomen nuttig is als het geld opbrengt of waarden bestendigt. En daarop wordt voor de burgerluchtvaart geen uitzondering gemaakt Men mag dus als luchtvaart- enthousiast vrijuit fantaseren, op voor waarde dat die fantasieën vroeg of laat te realiseren zijn. Anders gezegd: een fan tasie behoort tot klinkende munt te leiden, anders is ze geen fantasie, doch fantasterij. Zulk een eis en welk redelijk mens kan betreuren, dat die eis bestaat maakt de mens voorzichtig en het is deze voorzichtig heid. die er weer oorzaak van is. dat men zich allerwege wel sterk voor de straal aandrijving interesseert, doch nog lang niet overal toestellen met straalaandrijving koopt. Wij hebben daarop in deze kolom- m&iAreeds gewezen en ook het vermoeden uitgeSsprQken. dat de tussenvorm, de over gangsvorm hoogstwaarschijnlijk de „turbo prop" zal zijn. Turboprop biedt iets Over de „turboprop" heeft Lord Douglas of Kirtleside. directeur van de British European Airways Corporation, op een le zing voor de Wings Club te New York. enige interessante dingen gezegd, zoals wij in Esso „Air World" lazen. Men is met deze turbine-toestellen niet over één nacht ijs gegaai# Men doet dat trouwens nooit in de burgerluchtvaart Het vorige jaar heeft men in de zomer een 122 uur mét Vickers Viscount gevlogen, zodat de B.Ê.A. wel het nodige over de exploi tatiemogelijkheden van dit type wist. voor dat ze er 28 van bestelde. Lord Douglas durfde ei- alles onder te verwedden, dat men over tien jaar geen zuigermotoren bij de burgerluchtvaart meer zou gebruiken; bëhalve dan op korte routes. De voordelen van de „turboprop" zijn in derdaad niet gering. Een uitstekend tot in de puntjes verzorgd ontwerp, een voudig. betrouwbaar en al is het brand stofverbruik nog aan de hoge kant, zelfs nu ziet men in Engeland kans een vliegtuig met „turboprop" economisch te exploiteren Natuurlijk bestaat er grote kans. dat men in de toekomst een ..turbo prop" zal ontwerpen, waarvan het brand stofverbruik geringer is. Men verwacht in Engeland dus veel van de turbinemotor. Zeker ook omdat de veel geringere trillingen en het geringere lawaai de turbine populair bij de reizigers zal ma ken. En verder omdat er met turboprop - aandrijving geld te besparen is. Bij de B.E.A. heeft men berekend, dat men bij sebruik van de Vickers Viscount op de langere routes die van gemiddeld 900 miil 20° op de operationele kosten zal kunnen besparen. De Vickers Viscount ral met een kruissnelheid van ongeveer 300 mijl per uur vliegen, tegen een snelheid van 260» miil van de gewone toestellen die voor deze routes worden gebruikt Alles bij elkaar genomen verwacht men in Enge land dat men ttbhalve deze toeneming in snelheid tussen 10 en 20" op de directe operationele kosten zal sparen. Luchtbeveiliging In genoemde toespraak heeft Lord Dou- als zij, wachtende om te kunnen landen, moeten rondvliegen, doch Lord Douglas verwacht, dat men tot een economische ex ploitatie kan geraken bij een systeem van luchtbeveiliging als men thans in Europa heeft. Natuurlijk gaat men door met zoeken naar verbeteringen; nu reeds heeft men bij de B.E.A. ontdekt, dat men in de contróle- zones met twee motoren kan vliegen, waar door althans een deel van de onvoordelige gevolgen van lange wachttijden wordt voor komen. Men zal dit echter toch slechts in bijzondere omstandigheden doen. Lord Douglas gaf als *«n mening te kennen, dat het beste systeem van luchtbeveiliging zal zUn, een uitbreiding van de tegenwoordige controle-gebie den. waarin de radar-installaties de binnenvliegende toestellen op veel groter afstand opvangen dan thans het geval is. Men zal moeten leren, zulk een „approach"-systeem uit te werken, dat de vliegtuigen niet meer tot op ge ringe hoogte behoeven te dalen en op Veertig middelbare scholieren uit alle delen van Nederland hebben op het zweef- vliegcentrum Teriet hun luchtdoop onder gaan. toen een begin werd eerste drieweekse cursus vcior hst behalen van 't vliegbrevet-B De heer M. J Manting. leider van 't zweefvliegcentrum heeft de cursisten bij de officiële opening. d»® g" paard ging met het hijsen van de Neder landse driekleur aan de vlaggemast. in het kort toegesproken en hen veel succes bij de opleiding toegewenst. Door middel van deze cursussen, die gra tis worden gegeven, wil men de jeugd in de leeftijd van 16 tot 18 jaar interesseren voor het luchtvaartbedrijf. Teriet is voor de Ne derlandse zweefvliegerij het centrale punt, waar men het prestatievliegen bevordert. Deze opleiding is te beschouwen als een soort vooropleiding voor verdere vliegtech nische ontwikkeling. Het instituut ontvangt Rijkssubsidie, waarin verscheidene departe menten een aandeel hebben. De worden geheel vrij gelaten in hun beroeps keuze. al wordt bij de selectie we» reeds re kening gehouden met een ernstige, djepe belangstelling voor de luchtvaart. In Augustus zal nog een tweede groep jongeren worden opgeleid. D® zijn vorig jaar voor het eerst, zij het toen onder wat primitieve omstandigheden, ge houden. De outillage en de accommodatie zijn inmiddels zeer verbeterd. Het grootste deel van het lesrooster wordt ingenomen öoor practische vlieglessen. De lessen staan onder leiding van de Zweedse chef-mstruc- teur Aberlin. Om 8.40 des avonds ontving d® vrachtaf deling "an de B.E.A. een telefonische aan. vrage van een charter-luchtvaartonderne. •sning. waarvan een Tudor In Rome op een vervangingsmotor wachtte. Dadelijk werd dip motor - een Polls Royce Merlin van 1 ?in - naar het vliegveld Northolt getrans porteerd en met een vrachtvliegtuig naar Rome gevloRen, waar de motor om 9.10 de volgende morgen aankwam. Vervoer van Britse luchtvaart steeg met een derde De Britse staatsluchtvaartmaatschappijen hebben in het jaar per 31 Maart J.l. bijna 1 3 meer verkeer verwerkt dan in het voor afgaande jaar. Het aantal gevlogen passa giersmijlen bedroeg 835 m,"\oen meer en het aantal vrachttonmijlen be droeg 24 millioen of 30" meer en het aan- fal mailtonmijlen 13 millioen of 18 meer dan in het voorafgaande jaar. Het totale vervoer van de BOAL sieeg met 31-/. tot 84 millioen ton/mlllenhet aantal vervoerde passagiers tedroeg 196.00» met 669 millioen PMsaglersmljl. Het ver voer van de BEA steeg met 25'/. tot 28 millioen ton mlJI. Het aantal vervoerde pas sagiers bedroeg 940.000 en het aantal ge vlogen passagiersmijlen 266 millioen. (Van onze luchtvaartredacteur) De Safir van de SAAB. de Svenska Aero- plan Aktiebolaget, Is een toesteL waar thans veler ogen op zijn gericht. Enige we ken geleden meldden wij. dat de N V. Ko ninklijke Maatschappij „De Schelde" een aantal van deze Zweedse vliegtuigen in li centie gaat construeren en niet zo lang daarvoor kwam uit Zweden het bericht, dat de Zweedse luchtmacht een bestelling op de oorspronkelijke versie van de Safir. de Sk 50 en op het verbeterde type. de Saab-91 B. had geplaatst. Er bestaat een nauw verband tussen beide berichten, want de SAAB-91 die „De Schelde" gaat maken zijn bestemd voor de Zweedse luchtmacht. Natuurlijk betreurt men het in Zweden, dat men deze bestelling niet in de SAAB-fabrieken in Linköping kan uitvoeren, doch men zit in Zweden der mate vol met militaire bestellingen, dat men wel mogelijkheden in het buitenland moest zoeken. Voor de Zweden staat er dit tegen over. dat men door het uitbesteden aan „De Schelde" de zekerheid heeft, dat de Safir nu ook in de toekomst steeds geproduceerd en verder ontwikkeld kan worden. Er zitten in deze bestelling dus perspectieven en er is voor de leiders van ..De Schelde" alle aanleiding tevreden te zijn. dat de keus van de SAAB juist op deze Nederlandse fabriek is gevallen. De Safir is niet alleen voor oefendoeleinden te gebruiken, maar is ook uitstekend geschikt als luchttaxi en parti culier vliegtuig. Verbeterde versie De SAAB-91 Safir is onder de vliegtuigen die zowel voor civiele als voor militaire doeleinden kunnen worden gebruikt, een bijzonder type. Het toestel wordt gebruikt voor opleiding, bij de verbindingsdienst van de Zweedse luchtmacht en door particulie ren, o.a. voor zakelijke doeleinden. Sedert de eerste proefvlucht in 1945 zijn aan de Safir veel verbeteringen aange bracht. De aandrijving is sterker door in bouw y^n een Amerikaanse Lycoming O-435-A 6 cylinder luchtgekoelde motor van 190 pk bij 2.550 tp.m. De nieuwe versie is ook voorzien van de Hartzell propeller met verstelbare bladen. Het landingsgestel is sterker gemaakt; de brandstoftank ver groot; het uitzicht naar achteren verbeterd door toepassing van grotere ramen; de in richting van de cockpit verbeterd, o.a. door aanbrenging van een nieuw ventilatiever- warmingssysteemhet instrumentarium ver beterd met dubbele instrumentborden, dub bele remmen en dubbele gasregulateurs; de cabinekappen zijn thans demonteerbaar De maximumsnelheid bedraagt thans 275 km per uur, de stijgsnelheid 5.8 meter per seconde, grootste hoogte Is 5.500 meter. De specificatie van de Saab-91 B Safir luidt dus: Driezits laagvleugelig eenmotorig vliegtuig met een Lycoming O-435-A luchtgekoelde motor van 190 pk. Breedte over de vleugels 10.60 m; lengte 7.85 m. hoogte 2.20 m: opper vlakte van de vleugels 13.60 m2: leeg gewicht 720 kg: bruto gewicht 1.165 kg: maximum-snelheid 275 km: maximum- kruissnelheid 245 km: stijgsnelheid 5.8 m per sec.; grootste hoogte 5.500 m; actie radius 1050 km; aanloop bij start van grasbaan 350 m; landing op gras 320 m. Een nieuwe verschijning is de Saab Safir in de luchtvaart niet. doch wel is over het algemeen minder bekend, dat met dit toe stel in Zweden veel aeronautisch resear"- werk wordt verricht. Zo heeft men de Saab 91 Safir gebruikt om proeven te nemen met de achteruit wijkende vleugels. Deze vleugels bieden problemen zowel bij zeer hoge als bij lage snelheden. Hoe sterker de vleugels naar achteres wijken, des te groter het gevaar voor slechte landingshoedanigheden van het toestel bij geringe snelheid. Vooral in Zwe den echter, waar betrekkelijk weinig plaats is voor de aanleg van vliegvelden, is het dringend noodzakelijk, dat een vliegtuig de grootst mogelijke stabiliteit bij de landing heeft. Men heeft echtér niet alleen proeven van aërodynamisch karakter met de Safir ge nomen. Men heeft met dit toestel ook een nieuw „deicing"-ijsbestrijdings-systeem ge- test. dat voor een toekomstig vliegtuigtype bestemd is. Daarbij was de bedoeling een geschikte vloeistof, het verbruik van die vloeistof en de beste methode om de vloei stof langs d§ rand van de vleugel te ver spreiden te vinden, oneconomische wijze naar hun bestem ming moeten vliegen. Van veel belang is ook de opleiding van personeel voor toestellen met turbine-moto ren, daar bij een slechte vliegtechniek zeer gemakkelijk veel brandstof kan worden verspild. De Jet Wat ^u het straalvliegtuig aangaat, Lord Douglas was van mening, dat het hoge brandstofverbruik en de hoge prijs voor benzine een economische exploitatie van het straalvliegtuig zeer moeilijk maakt. Men noemt grotere snelheid en meer eenvoud de grootste voordelen van het straalvlieg tuig. doch Lord Douglas betwijfelt, of het iemand interesseert met een snelheid van 600 -mijl per uur te vliegen, als de reisduur daardoor tien minuten wordt verkort. Tien minuten, die trouwens gemakkelijk weer verloren gaan als Het druk is op de weg van het vliegveld naar het centrum van de stad. Daarom is het gebruik van straal vliegtuigen op afstanden van minder dan 600 of 800 mijl niet aantrekkelijk, terwijl het hoge benzineverbruik het gebruik van straalvliegtuigen op routes van 2000 mijl en meer tot een technisch probleem maakt, vooral bij exploitatie van toestellen van ge middelde klasse. Vandaar dat de B.E.A. althans voorlo pig al haar hoop op de „turboprop" heeft gevestigd. Op het kabinet van de Belgische minister van verkeerswezen wordt bevestigd, dat er geen sprake van is de visserijproducten op 1 Januari 1952 vrij te geven, niettegenstaan de het feit. dat op de conferentie van de Beneluxministers te Oostende de vrij making van deze producten tegen het ge noemde tijdstip in beginsel was over gekomen. Men merkt dienaangaande op. dat de ver- schillende voorwaarden hiertoe van Bel gische zijde niet zijn vervuld. De adviserende commissie van de E.C.A. heeft ln een rapport aan president Truman de voortzetting van de werkzaamheden der E.C.A. gedurende onbepaalde tijd tn een uitbreiding van haar arbeidsveld voorge steld. Men stelt voor de E.C.A. als opyol§" van de organisatie voor de buitenlandse handel te laten optreden, zoals deze gedu rende de tweede wereldoorlog bestond. In het rapport wordt gezegd: Wij moeten onze handel uitbreiden en aanpassen aan het buitenland, om ons doel van internationale veiligheid te bereiken. De commissie vraagt daarom opheffing van de voor het plan- Marshall vastgestelde limiet van vier jaren en uitbreiding van de volmachten der E DeAtaak van de E.C.A. zou na 30 Juni 1952 het volgende moeten omvatten: 1) alles te doei\, om de economische positie van de verbonden landen zodanig te bevorderen, dat zij in hoge mate tot de gemeenschappe lijke verdediging kunnen bijdragen; 2) de gelden voor de hulp aan het buitenland zo te beheren, dat het gestelde doel van veilig heid en verdediging van de Verenigde Sta ten bereikt wordt; 3) contrólemaatregelen in de verbonden landen te bevorderen, waardoor deze hun hulpbronnen behouden; 4) de oprichting van nieuwe bronnen voor strategisch belangrijke grondstoffen in de vrije landen te bevorderen; 5) alle maatre gelen te nemen die door de Amerikaanse regering op het gebied van de buitenlandse handel getroffen worden, om de vrije we reld te versterken. Krachtens de bestaande wetgeving zal de arbeid van de E.C.A. op 30 Juni 1952 worden stopgezet. President Truman heeft het con gres echter reeds om een verlenging ver zocht. De meerderheid van de commissie voor de buitenlandse politiek van het Ame rikaanse huis van afgevaardigden schijnt echter van mening te zijn, dat de E.C.A. op de vastgestelde datum opgeheven moet worden en moet worden vervangen door een nieuwe uniforme organisatie, die de Amerikaanse hulp aan het buitenland zowel op economisch als op militair gebied zou moeten beheren. HANDELSBERICHTEN Katoen. (Veren. v. d. Katoenii.) Rotterdi 20 Juli. Strict middling one inch staple EC A ex pakhuis reële tarra excl. alle rechten per kg. Vor. not. S.Mv*. Rubber. (Bericht v. d. makelaars Cantzlaar Schalkwijk) Londen 20 Juli Termtjnnot. loco 49 Aug 48».. Sept. 43"/.. Oct.-Dec. 38»/.. Jan-Mirt 35'April-Juni 32*/.. De stemming weifelend. ZATERDAG 21 JULI lSSf De Belgische regering heeft besloten met een hervatting van de ministeriële bespre kingen over de verwezenlijking van Bene lux te wachten tot de herfst, teneinde eerst een inzicht te krijgen in het verloop van de Nederlandse handelsbalans, zo meldt L a Libre B e 1 gi q u e. Het blad schr«rt aan het einde van een gedetailleerd verslag over de besprekingen der ministers te Goes, dat de Nederlandse ministers zeer teleurgesteld zijn over de afwijzing van een door hen ge daan voorstel om de economische unie ter stond te proclameren en tegelijk te verkla ren, dat Nederland bereid is de kwestie der waterwegen toe te voegen aan de onder werpen. die binnen bet kader der Benelux worden besproken. Het blad schrijft in zijn résumé van de be sprekingen, dat deze begonnen zijn met een aankondiging van minister-president dr Drees, dat de Nederlandse ministers een ..sensationele aankondiging" zouden doen Daarop heeft, aldus het blad. minister Van den Brink een exposé gegeven van de Ne derlandse financiële moeilijkheden. Deze samenvatting was volgens het blad zeer openhartig en zij zou de opvattingen hebben verstrekt, die de Belgische ministers over de Va:i den Brink he,eft verklaard; aldj M e bet "Hl ger yto. vastgca vërklMiHHH verslag, dat de Nederlandse betalin«t»J moeilijkheden steeds ernstig heeft daar de conclysiejji^n dat het hoogst urgent i& jBei te verwezenlijken opdat <fej als een f vooral in de Eurc Ikunnen optreden. Minister Van den Brifl tigd te zijn zulk partners te mogen verwijl het feit. dat volgens heéj cer.t-liberalisatie van de| lux voor een groot deel T Nederlandse betalingsmdi gisché ministers hebbeftl d.- L i b r e B e 1 g i q u e, 1 argumentering stelling Naar uit betrouwbare bron verluidt heeft het Amerikaanse ministerie van buiten landse zaken het verzoek van Italië om een herziening van het Italiaanse vredes verdrag ondersteund en besprekingen daar over met de andere belanghebbende landen hYn Washington gelooft men dat Frankrijk. Engeland en de V. S. reeds ln principe in stemmen met de opheffing van de aan Italië opgelegde beperkingen. De V. S. willen ook zonder de toestemming van Moskou handelen en hebben Frankrijk en Engeland een voorstel in deze zin gedaan. Volgens te Hongkong gepubliceerde communistische berichten zijn de Chinese autoriteiten in Sjanghai overgeghan tot vordering van de activa van de „Standard Vacuum Oil Company". Caltex (China) Limited en de Tsjoeng Mei (Chinees- Amerikaanse) Oliemaatschappij. Deze maatregel volgt op de requisitie van de activa en aandelen van de Shell drie maanden geleden en stelt alle be langrijke buitenlandse oliemaatschappijen in Sjanghai onder communistisch beheer. Men weet niet of de communisten in andere delen van China soortgelijke maat regelen hebben genomen. (Van één onzer verslaggevers) Uen geheel herboren Zuiderkruis, het •*-J voormalige troepentransportschip, lag gisteren, glanzend van verse verf voor de Sumatrakade te Amsterdam. Men herkende het schip niet meer. zo was het uiterlijk aspect veranderd door de ingrijpende ver bouwingen, welke het tot een comfortabel emigrantenschip moesten maken. En het is een in alle opzichten geslaagd schip voor de emigrantenvaart geworden. Binnenkort zullen de Waterman en de Grote Beer even herboren in de vaart komen, waarmede, voor dit soort transport drie gewezen troe penschepen beschikbaar zijn gekomen. De plSnnen voor de verbouwing zijn ont worpen door de heer C. Byvoet. hoofd van de technische dienst van het Directoraat Generaal van Scheepvaart en men kan er niet anders dan waardering voor hebben. De opgave was dat de grote slaapruimten moesten verdwijnen. Zoveel mogelijk hut accommodatie. ruime capaciteit voor de te vervoeren bagage en voldoen aan de Inter nationale veiligheidsvoorschriften stelden de ontwerper voor niet weinig problemen. Maar hij wist deze op te losen. Boven het bestaande hoofddek werd van bak tot kampagne een nieuw dek gebouwd. Daarboven werden nog twee gedeeltelijke dekken geconstrueerd en zo werd gelegen heid geschapen meer hutten en verschillende dekhuizen te bouwen, zodat nu niet min der dan 700 passagiers in hutten kunnen worden ondergebracht, welke aan 2 tot 10 bewoners huisvesting bieden. Deze hutten vallen op door hun goede ruimte en prak tische inrichting. Daarbij behoren veel ruimten met toiletten, wastafels en douches. Op niet minder dan zes plaatsen in het schip zijn tussen de huttengroepen salons gebouwd. Deze bieden de passagiers ge legenheid tof rustige recreatie in de buurt van hun verblijf. Twee" grote salons een bioscoopzaal en een eetzaal waar telkens 250 passagiers hun maaltijd kunnen nut- tieen vullen het comf-rt aan. Inrichting en betimmering zijn telkens in andere k,®u*e" uitgevoerd Alles op dit schip draagt het stempel van eenvoud maar schept een ge zellige sfeer die de emigranten ongetwn- feld op prijs zullen stellen. Want zelfs in de beide slaapzalen, die elk 55 passagiers kun nen bevatten, zijn de bezwaren die aan der gelijke massa-verblijven kleven geheel ver vallen. Air-conditioning. brandwerende schotten van staal, die het schip in acht afdelingen verdelen, bevorderen een aan gename bewoonbaarheid in elk klimaat en de veiligheid, waartoe de Sprinkler-instal latie het zijne bijdraagt. Zo is er van de oorspronkelijke vorm jan deze gewezen troepen-Victory. die 17 mijl snelheid kan halen, weinig overgebleven. Het is een een voudig en comfortabel passagiersschip ge worden. dat de emigranten deugd zal doen De Zuiderkruis komt over enkele dagen naar Rotterdam om voor de Holland-Ame- r;ka Lijn emigranten naar Canada over te brengen. Reeds op 25 Augustus zal het schip met emigranten naar Nieuw Zeeland ver- trekken. En op deze reis zal het moeten be wijzen dat het in alle klimaten een goed tehuis is voor het gemiddelde Nederlandse burgergezin. De Nederlandsche Dok- en Scheepsbou- Mij te Amsterdam voerde deze verbouwing uit. In samenwerking met de groothandel en ..stailhandel in groenten en fruit heeft de Kamer van Koophandfel voor fabrieken in het rayon Maas en Waal plannen-beraamd om Nijmegen tot een nationaal middelpunt te maken van groothandel in groenten »n fruit. Men overweegt een marktsysteem in te voeren, volgens het Amsterdamse en Utrechtse voorbeeld waar ln hallen een semipermanente markt mogelijk is. Men zoekt naar een geschikt terrein nabij het fabrieksterrein van West Nijmegen en de Nijmeegse veiling. Amerikaanse onderscheiding voor hulp apn parachutisten Aan Sjef de Groot, thans wonende te Amersfoort, is gistermiddag de medaille van de Amerikaanse onderscheiding de Bronzen Ster. wegens hulp aan parachutisten, die in de maand September 1944 zijn neergela ten nabij St. Oedenrode. uitgereikt. Door deze hulp heeft hij op belangrijke wij: medegewerkt aan het tot stand brengen \m de corridor van Eindhoven naar Nijmegen. Sjef de Groot is reeds onderscheiden me» de Engelse onderscheiding ..Member of the British Empire". De Amerikaanse Export-Import Bank heeft Vrijdag bekendgemaakt, dat zij aan Spanje een lening van 7.5 millioen dollars heeft verstrekt voor de verbetering van de Spaanse spoorwegen. Deze lening werd gegeven als onderdeel van een bedrag van 62.5 millioen dollar, dat door het Ameri kaanse Congres ter beschikking van Spanje is gesteld. Met de thans verstrekte lening mee heeft Spanje dit jaar in totaal 30,5 millioen dollars aan leningen, ont vangen. Gratis radartoestellen uit Canada Canada zal 300 radartoestellen voor het opsporen van vliegtuigen of geleide pro jectielen naar zes Europese landen zenden. De toestellen zullen in 1952 kosteloos wor den geleverd aan België. Engeland, Neder land. Noorwegen. Denemffrken en Italië. Met de productie ervan is men reeds be gonnen. tak en Techhisch het Tot de vele drijf van de K.L.M. behoort het, de vlieg tuigen op gezette tijden van nieuwe pro- [MltIIl£( Op ZIJII oriel condent te Shanghai) iér mrtellcll. dat defArhej De bladen hier vertel Ie», dat dt kanen tot vredesMlprektóigen wi dwongen door de jaWarë )verli#ze: zij leden in Kore<?i van jde Chin liezen melden zij hoewel, d< dan twintigmaal zöfepl befjragèn één peï honderd £|(Jer enorme t van Chiha uitmajcéii. De overgro derheid derl Chlnp^e gevallenen steeds in de oorlof, plattelandkjew mqest tweede. defcMeh vierde zot de oudste zoons v»ir hól (neren thilis gebreken. D# '«oudste zoons rkomstiéa hb'ofden der familiëi vader stérft) en zij moeten thui r word tijden van nieuwe pro pellers te 'voorzien. De bladen der grote propellers zijn bol en "met nylon gevuld. Bovendien zijn deze bladeH voorzien van electrische verwarming, waarmede ijsaf zetting wordt poonkomen. Op bovenstaan- de afbeelding ziet men een rek met'nievjwe propellérs. 1 Nederlandse betalingsbal: aleer zij zich naar Goes haddoin 1 begaven, w meende g-rech- jneaan van de n oo grond van negentig pro ndel in do Bene zaak was van de lijkheuen. De Bel- aldus nog steeds rstond tegen deze nomen. Zij heb ben het standpunt ingenbmen. dat de Ne derlandse handelsbalans vrijwel niet door d Beneluxhandel. maar ttitslullend door (te algemene liberalisatie Van zestij procent binren de O.EES is beïnvloed. De der'.'g procent extra-liberalisatié in de Benelux js volgens hen ..vrijwel syfnbolisch". en het bedrag van de handelsomfcet in deze catego rie goederen telt practiseh niet mee in de handel tussen België en Nederland. Over Benelux-gamenkomst te Goes Naar aanleiding van de door La Libre Belgique gedane mededelingen omtrent het verloop van de jongste bijeenkomst dei- ministers van de Beneluxlanden te Goes heeft het A.N.P. zich tot bevoegde kringen in Den Haag gewend, vooral wat betreft hetgeen volgens het genoemde blad van de zijde der Nederlandse ministers te Goes tijdens de bijeenkomst zou zijn voorgesteld en verklaard. Er is geen sprake van geweest, dat de Nederlandse minister-president dr Dreei besprekingen zou zijn begonnen met „sensationele aankondiging" om de econo mische unie terstond te proclameren. Ook alle andere verklaringen, welke het ge noemde blad de Nederlandse ministers tij dens dc bijeenkomst te Goes in de mond legt zijn volkomen uit de lucht gegrepen en a tot z niet juist. Van Nederlandse officiële zijde wordt er nogmaals op gewezen, dat de besprekingen te (Roes zich uitsluitend hebben bepaald tot een gedachtenwisseling over die punten, welke genoemd zijn in het Zaterdagavond verstrekte communiqué na afloop der bij eenkomst te Goes. Weens opera-gezelschap komt in Nederland zingen, niet spelen Het in ons land niet onbekende Weense operagezelschap ..Wiener Opernstudio" zal ln September een grote tournée door ons land maken, waarbij alle belangrijke plaatsen len worden aangedaan. Ditmaal zal geen o of operette worden uitgevoerd, maar een ope ra- en operette-concert in Weense sfeer Uit gevoerd zullen worden werken van Mozart. Schubert. Strauss en Millöcker. Aan de tournée nemen een twlntlg- tweeëntwlnttgtal zangers en zangeressen onder wie een drietal Nederlanders. Vooi begeleiding zal een Nederlandse pianist zorg dragen Reeds tweemaal trad de W O.St. ln ons land op. de eerste maal in 1949 met ..Die Fleder- maus" van Strauss en de tweede maal een jaar later met ..Figaro's Hochzeit' van Mozart. Deze beide tournées werden -grote successen De Wiener Opernstudio werd in 1948 opge richt door de dirigent van het Boedapester Symphonic Orkest. Hans Gabor. In de korte tijd van zijn bestaan heeft het nieuwe ge zelschap zich een vooraanstaande plaats in Wenen weten te veroveren, voornamelijk door de opleiding van jonge kunstenaars. Diverse leden van het gezelschap zijn dan ook reeds overgestapt naar de Staatsopera. (te fapiilié-ilorpjes. De anderen \frnemejt daarvan inlets. Zo kunnen mlllioenen ver dwijnen zonder dat er een haan naar Uraajt. De -gewoonte om vijrliesllisten uit te geven bestaat hier niet en zelfs, aan dc familie worflt geen mededeling cedaan. De ge- vallén zoon is wefe éh kpmt niet terug. Dat is alles. vredesonderhandelingen In Korea hebbpn te Shanghai reeds één gevolg ger had. To Shanghai waren in vele winkeft (op order der overheid) propagandfl-voor- atellingen te zien betreffende de oorlog, waarbij de Amerikanen steeds slecht mier den voorgesteld. In verwaarloosde k«de- rfen smecktqn zo keurig geklede Chinezen om genade. MacArthur en president Tru man werden op belachelijke wijze voorge steld als misdadigers. Amerikaanse sol daten vluchtten weg voor Chinees geschut en voor Chinese tanks, diefstallen door Amerikaanse soldaten w'erden verhinderd door Chinezen e d. Thans is een groot deel dezer voorstellingen veranderd. Men ziet thans meer leden der Kub Min Tang. die misdaden begaan en door Chinese sol daten worden neergeschoten of gearresteerd. Andere voorstellingen zijn erbij geko men. meer op economische grondslag. Er zijn vreedzame Chinese dorpjes, waar de mensen werken en producten voortbren gen voor de grote stad. waarheen die pro ducten worden vervoerd. Men ziet fabrie ken waar allerlei producten vervaardigd worden voor het platteland, waarheen ze gezonden worden. Men ziet spoorwegen met allerlei treinen, die koopwaar van de stad naar het dorp en van het dorp naar de stad vervoeren, putowegen vol met auto mobielen in verschillende richting, die vol geladen zijn met allerlei artikelen, welke een voorstelling geven van het leven, niet zoals het is. maar zoals het zou moéten zijn, want op dit ogenblik is China nog zeer arm aan dergelijke voertuigen van modern verkeer. Vertegenwoordigers van ongeveer 20.000 Britse huisartsen hebben Donderdagavond gedreigd, dat de artsen^en masse ontslag zullen nemen uit de nationale gezondheids dienst. als hun eis voor hogere salarissen niet wordt ingewilligd. Het besluit werd genomen op een. verga dering van ongeveer 240 afgevaardigden van plaatselijke medische copimissies uit geheel Engeland. Als vóór 25 September niet een aanvaardbare regeling wordt ge troffen, zullen de artsen hun dreigement ten uitvoer leggen. Zij zeggen, dat. sinds de gezondheidsdienst zijn werk in 1948 be gon. hup inkomens zijn verminderd en hun werk zeer in omvang is toegenomen Zij vragen niet een bepaalde salarisverhoging, maar wensen een onafhankelijk lichaam, dat een oordeel zal moeten geven over wat zij behoren te verdienen. De minister van Gezondheid. Hilary Marquand, heeft aangeboden ruim twee millioen gulden meer beschikbaar te stel len voor hun salarissen. De meeste artsen achten dit echter onvoldoende. WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN 20 Juli De waterstanden op de Gelderse IJssel zijn boven 2.70 m. Rheinfelden 3.61.»13: Brelsach 3.54 —28; Straatsburg 4.14 —51; Maxau 8.62 4; Mannheim 5.34 27; Malnz 4.20 +22: Bin- gen 3.10 +21; Caub 3.52 +26. Koblenz 3.26 +18; Bonn 3.06 +20. Keulen 3.11 +26; Dusseldorf 4 20 +29; Ruhrort 5.05 +26; Wesel 4.75 +21; Emmerik 4.02 +12: Plochlngen 1.25 —12: Stein- bach 1.44 +10; Trier 1.30 —6: Loblth 10.94 +9: Nijmegen 8.69 +11; Arnhem 8.61 +9: Eefde 3.69 +4; Deventer 2.70 +2;,Monstn 55.50 +5; Visé 50.08 +2: Borgharen 39.71 —4; Belfeld 10.98 +2; Grave 4.00 —12. De internationale commissie voor de wal visvaart heeft besloten, dat minder walvis sen moeten worden gevangen indien men een verdere daling van de visstand in het Zuidpoolgebied wil voorkomen. Professor Bergersen, de voorzitter van de commissie, die gisteren te Kaapstad is aai' gekomen uit Oslo om de jaarlijkse bijeen komst van de commissie, welke volgende week gehouden wordt, te presideren, ver klaarde dat het tegenwoordige jaarquotum van 16.000 blauwe walvissen aan de hoge kant is en dat de verlaging hiervan een van de belangrijkste punten op de agenda is Prof. Bergersen verklaarde, dat hij be twijfelde of Duitsland de nieuwe Argen tijnse drijvende fabriek, de 22.000 ton me tende „Juan Peron'' heeft aangekocht Hij zeide: „Voor zover ik weet is Duitsland nog niet gereed om de walvisvangst te hervat ten". ZATERDAG 21 Jui,I 1951 EERSTE BLAD - PAGINA 3 Teder mens heeft bijkijd en wijle een ver inanlng nodig. vAant een fout In on/.e handelingen kan eenJ vorm aannemen die een correctie modzakètljk maakt, en dit te meer als wij niet overtuigd zijn v«n h"t verkeerde dut in onz* handeling stak. Wd kennen falen in kleinigheden ei voor ons- zdf uitmaken dat wl| ,een verkeerde schre de hebben gedaan V"' ernstig falen en din handelwijze niet ir.el wat men van tracht zo goed mogeluK ie lev-n en in goede verhouding tot zijn naau'e te «taa.1. nu* verwachten Maad wi| kunnen ook. dik wijls tegen beter wel nrn een fout te hebl een vermaning m we grif toegeven moeilijk is nooit tets miming op zijn plaul mens is mhar een mei s egcuUsiaanvoeren alcteit dot jwM dik' grn.thetd van knral brengen oip het mim'. I E t voohal hla het gaat, gyrr.pathie piet heeft, heeding vinden die mens wórdt gevraagd Verblijdt u nle't als hij ncderstruikel niet verheugen, heeft ken geschreven Het deel der mensheid 01 dezt vermaning te 01 and ln moeilijkheden befchouwen en zich hepi overkomt Wat h doen. eist meer zelfv kan bevroeden. Chrij wijzingen in naastci Hij leerde: „Hebt'u zd die u vervloeken, u.haten en bidt Ifoor doen en |l vervopen 'Geen schoor gov. betekeftr d«t wij elk ping verdienen. in. blijven ontken- gemaakt en dan is el ijk. En nu kunnen t het zo ontzettend ,e doen dK een ver zou do-n zijn. ï>n men dikwijls 'daarin ligt oDgc- ,cn. omda; wij d- I niet. kunnen op- :oedc nn le lat' Iemand die onze en wij zelden die dijk van or-i als Vijand valt Maat uw hart «QB i In zijn Sprea- Voor het overgrote Mend moeilijk tijn len. Want een v -- f een medemen^ tc te verheugen als had willen aar- ichening don men Jing ln Zijn opd. r- nog Vérder, toen knden lief. üfegent wel degenen di |nen die u geweld deze woorden inblik een venna- L'én van de verheugendate actuele verschijnselen ln het litteraire leven van ons land J is de creatie, mogen w8f wel zeggen, van da dichter Ad den Besten ven een serie bundeltjes, waarin, onder zijn auspiciën. Jongere dichters publiceren (ook wel debu teren) We hebben ons in deze rubriek al een paar keer over een aantal bundeltjes uit die serie, de Windroos-serie, heengebogen om ze aandachtig te bestuderen, tot de conclusie komend, dat Ad den Besten èn de Uitgevers Maatschappij.Holland te Amster dam. die de bundeltjes beschouwt als sieraden van haar fonds, ons litteraire leven een grote dlenlst hebben bewezen, al is het alleen maar om de vreugde, die zij de poëzle- minnaara hebben bereid met de eerste gebundelde uitgaaf van het werk van de te Rotterdam geboren predikant Gulllaume van der Graft. Diens poëzie is van zylk een krlstalzulvere klank, dat haar verschijning in ona land zonder twijfel een gebeut- i is. Er zijn inmlddela weer enige WlndroosjeS opengegaan en opnieuw is er reden erheugents. zwik epn krl tenis is. Er tot verheugi IIVCI v^e(k Ven opmerkelijk feit is. dat dé Jonge dich- ■Vters, die in de Windroos-serlé publl Bij deiluchtmacjht 1 "de snelle uitbreid ng. san beroepsmilitairen, It. «Is gevolg vin' steertR een tekort hele land verspreid wonen Eén. Simon Vinkenoog] werkt ln het buitenland. In elk I blijkt Amsterdam niet «meer v-oejdingsbodem van dichterlijW, talent te zijrt. De stad Rotterdam heeffl weliswaar nooit de pretentie gehad, een literair cenl triUn te zijn, al genoot de verlifex Tollens ar eens een nationale faami die niet meer et-troffen werd, maar het blijkt nu. dat de ele opmerkelijkste figuren van de jonge dichtersgeneratie. Guülaumfe van der Graft (aufeur van de Windfoos-bundel ..Mytho- 1 o g i s c h") en de dichter B e d'g m a n (auteur van dé Windroos-bundel .Modus [venaan dammer die met zijn roman „De Neds geleden de Van der Hoogt-prijs verwierf en die met de bundel „D recent uitgegeven poor de N.vi Em. Que- ihdo's Uitgeversmij te Amsterdam bewijst, pp zijn beurt mee tot de begaafptite jongere dichters van ons land ite behagen. En zij i ijn geen tpevallighecje i erlinge speling van I I zerdén, in een stad. idi uurloos" wordt bescl cht te zien, of er he pr,dienen, W'Bnt wie i Rotterdammers zijn Ru il óók Alfred Kossmann Nederlaag" kort gt-prijs verwiei De Bosheks N.vi F :erdim laafpsit behawei die dóoreen^B t lqt gedwongen vaak nog als „Cülf uwd. het levens- dagclljkp brood in vreemdeling ly ^^Hwaai n der vigueu ing te nem het Rotterdamse lev tatistieken. belansen giingen en cognossementen ir dinjen bepalen, die ,z<ju ertellen vap In het verbor- alent. dichterlijk talent. Ge- HMerkènd talent, MB schoorstenen [et re 'g dc elfde wijzfc beroc-pa- oori pmeo oip. e« n aaftzien- et 1 estcpming itmac H. ió op- Ter slotje zal otplstreeks September e&n opleidin beginnen v'éor pile fjjii|cti)es (behalve v< or lucht- varenden) bij dcf luchtmacht, v in jonge lieden lin de iepftjijd van 16 tot 1 jaar. die itpjhet bezit zijn !van het getuigs hrift am bachtsschool. dan wel het diploma M.U.L.O.. alj^us de minlstet van Oorlog in zijn me morie van antwoord inzake de Rijksbegro ting voor 1951 van zijn departement. dat deel v waarde r kun leven, z-eker niet kunnen warden gere-; dal vaHvGuilla'ume toptalfr Graft Welke vblgtrék wordqn onderzocht d t zifléx |l de wejtert van qe d aan de Maas moést •taajj tri chë ge- kunnen f.eker niet hier, Ëegen). ,-orden. myfryt \v/»i Van Jiir Graftta poëzi^ kenr een algemene WnsflUkhrld', die Ir deze tjjd van sterMiI parasitqreiid expert menteren weldadig aandoet. De vrees dat zulke algenjene menselijkheid ..grootste gr mene delrr'-poëzie voortbrengt, is niei ongegrond. De predikanten-poëzie van het midden van de vorige eeuw is er de huive ringwekkendste consequentie van geweest. DE DWAAS Ditmaal een gedicht dat nauwelijks commentaar be hoeft. We kennen ze immers Nu stuif ik weer de vlakke velden tegen maar al te goed. die motor- van uit den schemer van een dennenlaan rijders en automobilisten, myn motor hromf langs de verzengde wegen. voor wie naar buiten gaan een wolk van stof achter de wielen aan. W£ts anders betekent dan met een razende vaart langs Mijn motor is een sterk, gewillig beest; de wegen stormen Het liefe- ik ken de driestheid van zijn dolle zinnen. lijkste plekje vermag hen bij groter snelheid heeft hy proter feest. slechts zeer korte tijd te en ik laat mijn brommert graag den wedloop winnen. Boeien, zij genieten pas ten volle, als de motor ronkt en Vooruit, vooruil, de snelheid maakt mj) dronken; het lint van de asfaltweg mei de bomen schuwen schielijk langs mij heen. fabelachtige snelheid onder *oai» mpn motor kan geen tweede ronken i sneller dan m(jri u-apen is er geen! hen wegglijdt. Zulk een motorrijder wordt door Francois Pauwels in het gedicht „De Dwaas ge confronteerd met de „luie. zwerfse vrijheid" der zigeu ners. Een ogenblik vraagt hij 2lch zelfs af. of hier, in hei zigeunerkamp, misschien de Mist te vinden is. dip, hij altijd zocht maar nooit ge bonden heeft. Maar weldra heeft de snelheidsduivel hem weer te pakken, de bezinning is van korte duur geweest. Ongetwijfeld zou het mo tief van dit gedicht - de vervreemding van de natuur met grotere klem behan- een magre heks zie k naar de kleuters grauwen. +deld zijn, Indien het verhaal niet in de ik-vorm verteld was. Nu immers wordt de tegenstelling getekend door middel van de gedachten van de motorrijder en dit bete- i u 'en stotte, dat hij over zichzelf en de wereld na denkt. De man. die het lachje waarmee de zigeuner hem nakijkt, interpreteert als in- ïfs tfjH' dt,or spot en ivop unl ik. medelijden, is niet zon innas het ziaeune dwaas als de titel zou doen *l°*une vermoeden. De eerste stap op «e weg naar de zelfkennis neeft hij reeds gezet. Dit is het groene, heuvelrijke dal met oude linden by een koelen vijver, waar 'k in de schaduw even rusten zal van al de zon en van mijn wilden ijver. Nog hijgt de jacht door mijn onstuimig wezen, de snelheid davert in mijn ziedend bloed, en 'k voel mi) by dit plekjen uitgelezen als een die verder, altijd verder moet. Ginds slaan de wagens van 't zigeunerkamp; wat vuile kindren stoeien bi) de paarden; in 't windloos luchtruim stpgt een blauwe damp en bruine kerels, sloom, met donkre baarden, Spreken hun vreemde landstaal bij de vrouwen, wier zwarte hoofdhaar glimt mt kleurgen doek; een magre heks zie 'k ze prypt er een en slaat hem voor z'n broek. En aan dit'bont taf reel houdt mij de lust naar luie, zwerfse vrijheid vastgebonden; ik zie 'i benijdend aav is dit de rust. die 'k immer zocht en nimmer heb gevonden? 't Is tijd te gaan: ik doe myn motor razen; een weeig-zoete walm slaat stinkend uit; de snelheid heeft mijn bloed weer aangeblazen, weer heb ik maar één wens: vooruit, vooruit! 'k den heerweg ga. zigeunerkamp ten afscheid ryden; een bruingebrande zwerver lacht mij na. een schampre lach van spot en medelijdenI Uit: „Verzamelde Gedichten" Francois Pauwels Igeb. 1SS8) Maar laat ons het begrip „grootst gemene deler" wat nuanceren. I.aal ons spreken van „diepst gemene deler". D4<r laat de poëzie van de predikant Van der Graft zich onder vangen. En dat maakte haar van bijzondere betekenis, omdat niemand zich niét geraakt kan voelen door zjjn zeer verdiepte ge dichten. „Toevallig" óók in Nijmegen staat de predikant van de Waalse gemeente Jan W11, wiens gehele poëtische oeuvre van 10 jaar dichterlijke praktijk (ongeveer) ver schenen is in de Windroos-bundel „Rites de Passage vDe titel duidt op bepaalde handelingen, die' in verschillende godsdien sten dienen tej- bekrachtiging van overgang van de ene jopsland ln de andere. De var- wachting dat da verzen van Jan Wtt dus de gedachtestreepjes en leestekens zijn. waarmee hij de zin van zijn leven bevrij dende overzichtelijkheid geeft, is gegrond En in veiband daarmee ook de verwachting, dat de verzen van Jan Wit een persoonlijker nt hebben dan die van Guillaume van Magr zij zijn niet zo kristalhel- accent heb dej- Graft, der van toe Ziedaar i ntussen dan toch poëzie van een predikant, welke totaal niets van zending, van belering o( van gemgenschappelijk-met- ons-verkeren-willen op gebaande paden verraadt Van eën sentiment, dat daaraan verwanit is. getuigt véélj meel dè poëzie van J. Schulte Nordholt, die-tn de illegale bundel „Het bloeiend steen" (na de oorli herdrukt onder hét pseudoniem Noordhout) debuteërde, terlijke i loopbaan in voortzet met de bundel scha p". Hij is trouwt diensthistorrcus. Zonder •ItP aanf nochtans gew i die zijn dich- i Windroos-serie evend Land- 'cultuml- en gods- h persoonlijkheid loen. tiient 1 hij van dé an|ieke idelirgon ndsöhap. nde! polderlam LVQiidlgste. algo- rtgen zegt. die Toch is gn hij zal Ir niet over dl té vereenzelvigen Dat wel durven.'doen. Hij heef$ Mdüus Vivendi" omen.' waarin/hij met een inktvis. Ma bundel Öjpgenon Heeft m< «én and' Rredikar ómdat zij werstervlr Mn het 1 rei.' nog een koe, ken. zich ermee ergrik&n gèrust uwensftin zijn ■eeksjapoërpen vereenzelvigd eerst nog even oortfokken ijs vjn het •n vkn de ontledigihg hoeve van de laatste bundel poëzie, jdie men moderne Rxedikanten-poëzie zou kunnen zij uitèrmipte doort) itervingsbeginsel en leven len behi reis naar het goddelijk licht. Het us 'lundel „De Tra p" van Kees van Dut- De tittfl is ontleend aan het laatste ledicht. datKees van Duinen, voor hij Itierf, heeft geschreven En de bundel is samengesteld uit wat hij aarzelend nu en dan bij zijn leven publiceerde cn wat hij naliet. Ifidy van EySselsteijn en Ido Keek- tra hebben de bundel, die uitgegeven is loor da N.V. Bosch en Keuning te Baarn. erzorgd. De glans van verijling. waarin eenvou dige levensfeiten, die de dichter, trachtte te doorschouwen, zijn gehuld, geven aan zijn poëzie iets irreëels, dat ontroert en dat ons heenhelpt over de vormgebreken. -«man dan is een wonderlijke figuur, die een briljant vuurwerk van geest n gratie en voor&I van speelse intelligentie in ons letterkundig leven ontsteekt. Na Van der Graft is hij de tweede grote •errassing in de Windi ulturele leven. Zijn fantastische humor heeft wel iets bitters, maar wat wil men Hij zou in deze wereld niet kunnen leven zónder dat „modus vivendi". Zeldzaam grappig past hij algebraïsche en pla nime- trische methoden op zijn aandoeningen toe Op een wandeling met een lief meisje levert hij een dichterlijk commentaar, dat van alle romantiek is gespeend en waarin zelfs zinnetjes uit de schoolse mathematica oorkomen. Kriebelend geestig Hij spéélt in kwatrijntjes met- onze intelligentie, als een goochelaar En toch zijn die fratsen niet an diepzinnigheid ontbloot Luister maar aar een kwatrijntje dat „Goochel- h a a s" heet: Ik ben uit koek en ei geboren, mijn vruchtcel is een hoge hoed; nu heeft een man mij bij mijn oren en zegt. dat 'k weer verdwijnen moet. Fascinerend in hoge mate zijh de „over peinzingen van een inktvis", waarin Berg man jongleert op een wijze, die van een verwonderingwekkend verbeeldingsleven getuigt. ün nu dan de bundel, bij Querido uitge- geven, van de derde prominente Rot terdammer. Alfred Kossmann. „De Bos heks'. waarin óók zeer intelligente bewijzen van een werkzaam verbeeldingsleven voor komen. Maar ze zijn niet zo virtuoos, omdat de natuur van Kossmann romantisch-ge- voeliger is. In een reeksje park-gedichten, waarmee andere verzen verbonden zijn, hetzij door attributen, die aan de parksfeer zijn ontleend, o' door wijsgerige bespiege lingen. heeft de auteur zich J»et volledigst kunnen uiten. Hij overtuigt daarin van ongemene dichterlijke begaafdheid. En tenslotte enkele woorden over de Windroos-bundel „W o n d k o o r t s" van de Parfjse Nederlander Simon Vinkerjoog. Vin kenoog is de uitgever van een geavanceerd geschriftje, „Blurb", dat op jeugdige Een deux pièces. met een jakje, waarvan het schootje een draperie vormt Een stem mig pakje van donkerblauw of zwart otto man. geschikt Poor een kitfe. regenachtige zomerdag en uüfiarvan men ook in de herfst nog genoegen kan beleren. Ontwerp Ger- rnamp Lecoyue, foto Jacques Decaux. Een i'.fjarig knaapje tn de Engelse plapts Fentan zei tegen zijn zesjaripe broertje „Stap maar in". Daarop nam hij zelf achter het stuur van de gepar keerde autobus plaats en reed er mee weg. Na eert rondrit van 5 kilometer bracht hij filet voertuig terug naar de parkeerplaats. Zijn broertje was een tevreden passagier. Miitder tevreden was een man ran de biifconderneminp. die de jongen in jpti kraag pakte en naar het bureau brttcht al protesteerde de kléine chauffeur „Ik heb hem toch teruggebracht waar ik hem vond.'" Woensdag stond de jongen voor de kinderrechter. Hij kreeg 10 shilling boete voor rijden zonder r\jbew\)s. t' 2.'— voor het wegnemen van de autobus en de belofte van de f echter, l,| dpt die1 hem een technische baan zou J bezrtrpAn, zodra hij van school komt. De jon pen is zoon van een chauffeur fjiaar had zelf nop noott eerder achter hel stuur van een auto gezeten, want zijn vader stond het hem niet toe. Hij presteerde hrft, door deistad te manoeu vreren zonder bfokkén te maken. Af leen de spatborden ran de bus zijn wat geschramd. „Vandaag de dag hebben wij jongens ram dit slag rrodig", zei de rechter, ..alleen moet hun ondernemingsgeest in bétere bénen tporden geleid." geesten nogal een prikkelende werking heeft. Zijn poëzie is uiterst experimenteel ourrealistisch Maar zijn vondsten zijn ma ger De bodem waarop hij zich beweegt is al zó uitgegraven, dat hij zich met scherfjes moet vergenoegen Bovendien contrasteert zijn wijsbegeerte, die maar één thema kent. het thema van de haat, wel zeer (en weinig bemoedigend) met die van alle voorgaande dichters. Dus laten wij het daar maar bij, want hij lijkt ons voorlopig het minst van allen door de muzen gekust! W. WAGENER. (Van onze financiële medewerker) MEN OOK aan de beheerder van de Nederlandse schatkist moge verwijten, zijn felste tegenstander zal moeten toegeven, dat het hem aan acti viteit, bekwaamheid en documentatie met ontbreekt. Vacantie bestaat blijk baar in „Den Haag'' nog niet. De nieu we belastingontwerpen zijn thans de Tweede Tiamer gepasseerd en uit het ministerie van Financiën vloeit bijna onafgebroken een stroom witte en gele stukken, üjaaruit men de financiële po sitie van ons land en de grote moeilijk heden, waarin we verkeren, kan af lezen. Wat de belastingen betreft is het bedrag van 16 millioen, dat aan de gevraagde f 250 millioen kwam te ontbreken, op het Nederlandse bedrijfsleven afgewenteld. Ook al zijn de vooruitzichten van het lopende jaar voor vele bedrijven nog niet bepaald ongunstig, men zal er toch rekening mee moeten houden, dat de bedrijfswinsten in vele gevallen beneden die van de topjaren 1949 en 1930 zullen blijven. Over lagere winsten zal dus een hogere belasting moe ten worden betaald, hetgeen aan de zo noodzakelijke kapitaalvorming in de be drijven afbreuk zal doen en de liquiditeit verder zal bemoeilijken, nadat deze dooi de credietbeperking hier en daar reeds in het gedrang is gekomen. Wanneer men ziet, dat de opbrengst van Rijksmiddelen over de eerste vijf maan- n van dit jaar rond 250 millioen hoger is dan 5 12 van de raming, is men geneigd die leden van de Kamer gelijk te geven, die betoogden, dat de door de minister prijs gegeven 16 millioen wel door de over schrijding van de ramingscijfers zou wor den gevonden. Afgezien hiervan kan de •raag worden gesyeld of een bezuiniging an 150 millioent gelijkstaande met ca van de totale staatsuitgaven, wel vol doende is in een tijd. dat de bevolking haar uitgaven met een heel wat groter percen tage moet verminderen om op haar huis houding een tekort te voorkomen en aan de fiscale verplichtingen te voldoen. I I ET ZIET ER met de Nederlandse volks- huishouding nog maar steeds niet best uit. In de jangste Deviezennola heeft de regering medegedeeld, dat het tekort op de betalingsbalans over de eerste vier maanden van 1951 niet minder dan J 501 millioen heeft bedragen, ofwel nog 78 millioen meer dan in dezelfde periode van het vorige jaar. toen er bijzonder ongun stige omstandigheden in het spel waren. Opvallend is" dat onze positie tegenover de V S niet onbelangrijk vooruitging het tekort daalde van 191 millioen tot 94 millioen maar dat de verhouding tot dc landen van de E B U. en ook tot Indonesië een scherpe achteruitgang toont. Bij de E.B.U. steeg het tekort van 271 millioen tot J 304 millioen. bij Indonesië verkeerde het voordelig saldo van 20 millioen voor de eerste vier maanden van 1950 in een nadelig saldo van 146 millioen. Immer», de gocderenimport steeg in sterkere mete diTn de export, terwijl in verband met de transitohandel in Indonesische producten belangrijke uitgaven aan Ind. valuta moes ten worden gedaan. Het is duidelijk, dat wanneer in Indonesië meer gordende toe standen heersten, qe Nederlandse export daarheen belangrijk groter had kunnen zijn, gelijk ook In het verslag van de Java- sche Bank is opgemerkt. Nu met Japan vrede is gesloten en dit land ten aanzien van zijn buitenlandse handel weer de vrije hand krijgt, zal de Nederlandse export met een nieuwe con- currentiefactor rekening moeten houden. Wat de lahden van de E.B.U betreft is het bekend, dat het nadelig saldo van het handels- en betalingsverkeer hoofdzakelijk op rekening van België komt. De uitvoer van Belgic en Luxemburg naar Nederland bedroeg in 1950 22.4 van de totale Bel gisch-Luxemburgse uitvoer tegen 14.5 in 1948, de Nederlandse uitvoer naar genoem de landen bedroeg 13 3 van de totale Ne derlandse uitvoer tegen 13.1*. in 1948. Ne derland is dus een zeer belangrijk afzet gebied geworden voor de Belgisch-Luxem burgse economie en de. regering hoopt, dat deze omstandigheid er'toe zal leiden, dat met name België bereid zal zijn aan de oplossing van de bestaande onevenwichtig heid mede te werken. OOE ONEVENWICHTIG de positie van 11 de E.B.U. (Europese Betalings Unie) is, blijkt wel uit het feit. dat het totale tekort van Nederland 30 Juni j.l. 1024 millioen bedroeg. <Bit wil zoggen, dat Nederland 73 van het toegestane quotum heelt ver bruikt en voor verdere tekorten een steeds groter percentage in goud of dollars moet afstaan De maand Juni leverde voor het eerst sinds Februari een kleiner tekort op 54 millioen tegen 121 millioen in Mei), maar terecht waarschuwt de regering er tegen hieruit voorbarige conclusies te trek ken. Bevredigend is. dat dank zij een nieu we regeling de Nederlandse export naar West-Duitsland van 1 Juni af ca S 20 mil lioen kan bedragen, maar overigens staan, zoals ook weer uit de handelscijfers over de maand Juni blijkt, de kansen op een ferme verbetering van de handels- en betalings balans nog niet gunstig. Wel gaat de export flink vooruit, maar de import wijst nog een grotere toeneming öan. zodat het tekort over Juni dat van Mei weer overtreft. Het cal nog zeer de vraag c(jn of in het kader van de E.B.U.-overeenkomst een groter erediet aan Nederland wordt toege staan en of ten slotte de invoer van pro ducten cn goederen voor burgerlijk gebruik niet verder moet worden beperkt, nu on danks de hoop op vrede in Korea, achter de uitvoering van het derensieprogram van de V.S. en de landen van het Atlantic Pact vaart wordt gezet. Want ook aan de bui tenlandse rredietcn voor Nederland komt eenmaal een einde. Hetgeen ook maar ge lukkig is. omdat credieten de „eigenaardig heid" hebben, dat ze moeten worden terug betaald... ippositie - - _.ndag In Portugal, heeft zich teruggetrokken, aange zien leden van de oppositie geen zitting krij gen in de commissies, die toezicht houden op het verloop van de verkiezingen Hilvers i I. (V A R A.) 9 00 Nieuws: 8.15 Koorzang; 9 30 Voor hel platteland, 8.40 Gr.pi 9 12 Postdui- venbenchten; 9.13 Verzoekprogi9 45 Geeste lijk leven 10 00 Voor de jeugd 10.25 Met en zonder omslag. 10 50 Gr.pl 1120 Voordrachl: 1! 35 Lichte muz.. (A V R O.) 12 00 Lichte muz 12 30 Voor de Jeugd: 12.40 Gr.pl 13 00 Nieuws 13 20 Orkestconc.; 13.50 Even afrekenen, heien. 14 00 Gr.pl 14.05 Boekbespreking: 14 30 Hol land Festival: L'n ballo in maschera. opeia: 16 00 Filmpraatje: 16 15 Or.pl.; 18.30 Sport; (VAR A 17 00 Mannenkooi 17.20 Martins ge heime raketvlucht naar de maan. hoorspel: 17 40 Gr.pl 18.00 Sport: 18 15 Nieuws; (V.PR O.) 18 30 Korte ke: kdienst; (I K O R 19.00 Voor de jeugd: 19.35 Bijbelvertelling voor de jeugd: (AVRO) 20.00 Nieuws. 20 05 Actualiteiten; 20.15 Holland Festival Un ballo in maschera. opera; 2100 Gevar. progr.: 22.25 Gr.pl 23.00 Nieuws; 23.15 Dansmuz.. 23.45 Gr.pl. HUvei i II. (K.R.O.) 8 00 Nieuws: 8.15 Gr.pl 8 25 Hoog mis; (N-CR.V) 9.30 Nieuws; 9 45 Vocaal kwar tet: 10 00 Gei ef. kerkdienst 11 30 Kerkmuz (K.R.O.) 12.15 Apologie: 12.35 Gr.pl 12.40 I.unchconc 12 55 Zonnewijzer 13 00 Nieuws. 13.20 Amusemmuz.; 13 45 Uit het Boek der Boeken: 14 00 Polltiekapel14 50 Gr pl 15.15 Kamerork. 16 10 Katt* Thuisfront overal: 16 15 Or.pl 16 30 Vespers; (I K O.R 17 00 Zang- Qienst. (N C R V 19 00 Gi.pl 19 15 In de Discl- pelktfng van de Heie Jezus Christus: En Jezus stelde er twaalf, causerie: 19.30 Niéuws; (K R.O.I 19 45 Ronde van Frankrijk: 19.52 Bock- bespreking 20.05 Gevar piogi 22.45 Avond gebed: 23 00 Nieuws; 23.15 Gr.pl. Engeland. B.B.t. Home Service. 330 meter. 12.10 Critieken; 13 00 Nieuws; 13 lo Country Magazine 13.40 Operamuz 14 05 Wenken voor de tutu; 14J30 Hoorspel: 16 00 Opera-ork 17.00 Voor de-kinderen. 18 00 Nieuws. 18.15 Orkest- concert; 19 45 Kerkdienst: 20.25 Liefdadigheids- oproep 20 30 Hoorspel- 21.00 Nieuws; 2115 Causeri-: 21.30 Klankbeeld. 22.30 Viool cn piano; 22.52 Epiloog; 23.00 Nieuws Engeland. B.n.C. T ight Programme. 1500 en 247 meter. Gevar progr 16 00 Hoorspel met muz.; 16.30 Gr pl 17 30 Hoorspel. 18 00 Transatlantic Quiz; 18 30 Gr.pl 19.00 Nieuws; 19.30 Gevar. muz 20 30 Community hymn-singing; 21.00 Gevar. progr.; 22.00 Nieuws; 22.15 Pianospel; 22 30 Muz. causerie; 22 45 Orgelspel; 23 15 Lichte muz.; 23.56 Nieuws België, 324 meter. 11.45 Gr.pl.: 12,15 Radiojournaal: 12.32 Vlaam se liederen .13.00 Nieuws; 13.15 Gr.pl.; 13 30 Voor de soldaten; 14 00 Gr.pl.; 16 00 Pianoreci tal 16 25 Dansmuz.: 17.00 Gr.pl.; 17.55 Spoit: 18 oo Gi pl 18.30 Godsdienstig halfuur; 19.00 Nieuws. 19 30 Gevar progr. 21.30 Actualitei- ien: 21.45 Gr.pl.: 22.00 Nieuws: 22 15 Verzoek progi., 23.00 Nieuws; 23.05 Gr.pl. België, 484 meter. 12 08 Omroepork 13.00 Nieuws; 13.10 Ver zoekprogi 14 30 Lichte muz.: 15.00 Orkestcon cert 16 25 Or.pl.: 16 30 Dansmuz 18 00 Gr.pl.; 19.00 Godsdienstig halfuur; 19 45 Nieuws: 20 00 Omroepoi k en solisten; 2100 Festival van Aix- en-Provence: Orkestconcert; 23.30 Dansmuz 23.55 Nieuws. MAANDAG 23 JULI 1951. Ililxe i I. leter. (V.A.R.A.) 7 00 Nieuws 7.15 Gr.pl.: 8 00 Nieuws: 8 15 Gi.pl. (VPRO) ÏOOO Voor dc oude dag causerie. 10.05 Morgenwijding; (V A R A 10 20 Voor de kleuters 10.35 Vooi de vrouw. 10 50 Voor de zieken: 11 40 Pianorecital 12.00 Gr.pl 12 30 Land- en tuinbouw 12.33 Voor het platteland: 12.38 Instrum. trio: 1300 13 15 Voor dc middenstand; 13 20 Dans- pl.; 14 00 Lichaam en gezond- '5 Cello en piano; 14 4a Gf.pl. muz.; 13.50 heM. causei 15.15 De m spel^ 16 0' kooi en Rotterdai V raag en Gr.pl hoofd 16.20 -Rotterdams Philh. orkal. i; 17.00- Voor de jeugd; 17.25 h Orkèst; 18 00 Nieuws: 18.15 18.20\ Gr.pl. 19.00 Parlementair overz ;\19 15 Cello en pia 19.45 Regei Ingsuitzending20.00 Nieuws: 20.05 Actualiteiten: 20.15 Dansfnuz 21 00 Cabaret: 21 30 De Ronde van Frankrijk: 21 40 Lezing Perzië. de zere zenuw 21.85 Concertgebouw oikest; 23 00 Nieuws Hilvi (N.C.R.V.) ter. 15 Ochtendgymn Gr.pl 7 45 Een woord'voor de dag; 8 00 Nieuws; 8 18 Gewijde muz.: 8.45 Gr.pl ts Voor de zieken 9 30 Gr.pl.; 10 00 Predikanten- forum; 10.15 Gr.pl.: 10.30 Morgendienst; 1100 Fluit en plano: tl 30 Gi.pl 11 45 Amusem.muz 12.30 Land- en tuinbouw 12.33 Orgelconc.; 13 00 Nieuws. 13.15 Mandoline muz. 13 45 Gr.pl.: 14 00 Voor de jeugd: 14.35 Gr.pl 14.45 Voor de ouw; J5.15 Gr.pl.; 15.30 Tenor en piano; 16 00 Bijbellezing: 16 45 Vocaal ensemble; 17 00 Voor de kleuteis: 17 15 Orgelconc 17.45 Regerings- nitzending: 18 00 Voor de Jeugd; 18.15 Gr.pl.; 18.45 Boekbespreking; 19 00 Nieuws; 19.15 Volk en Staat; 19 30 Gr.pl; 19 40 Radioklant. 20 00 Nieuws 20 05 Omroepork; 2105 Oostloorn. hoorspel: 22.05 Gr pl 22.10 Internat. Evang. commentaar 22 20 Carillon en orgel: 22.45 Avondoverdenking; 23 00 Nieuws; 23.15 Gr.pl. Engeland. B.B.C. Home Service, 330 meter. 12 00 Sport: 12 25 Fanfare muz.: 13.00 Nieuws: 13 10 Lichte muz 13.55 Sport; 14 00 Schots ork 15 00 Interviews; 15 30 Wedstrijd tussen jongens en meisjesscholen; 16 00 Gr.pl 16.30 Sport; 17 00 Voor de kinderen: 18.00 Nieuws; 18.15 Sport 18.20 Causerie: 18 30 Orkestconc: 15 30 Klankbee'd 19 45 Crazy People. 20 15 Twintig vragen, 20.45 Braziliaans commentaar: 21 00 Nieuws. 21.15 Hoorspel; 22 45 Parlementsovei- zicht. 23.00 Nieuws. Engeland. B.B.C. Light Programme, 1500 en 247 meter. 12 00 Populaire muz.; 12.25 Fanfare mu».; 12.55 Pianokwartet: 13 15 Voor de teugd: 13 45 Voor de kinderen 14 00 Schots ork.; 15.00 Lich te muz 15 45 Dansmuz 16.15 Mrs Dale s Dag- 16 30 Hoorspel: 18 00 Orgelspel: 18.15 muz.; 18.45 Hoorspel: 19 00 Nieuws: 19.25 19.30 Gevar progr 20.00 Scrapbook for progr 21 45 Voordracht: 22 00 0 Vooi dracht: 23.15 23.56 Nieuws. boek 10.W. ii.uu Gevai pix Nietfws; 22 15 Dansm Lichte België. 324 meter. 11.45 Huismuziek; 12.15 Omroepork.- 12 35 Voor de landbouwers: 12.40 Omroepork 13 00 Nieuws. 13.15 Gr.pl.; 14 00 Voor de vrouw; 15.0# Russische muziek: 16.00 Gr.pl 17 00 Nieuws; 17 10 Lichte muziek: 18 00 Franse les 18 28 Gramofoonpl 18.25 Duivensportkroniek. 18 30 Voor de soldaten: 19 00 Nieuws; 19.30 Gr pl 19.50 Radiofeuilleton 20.00 Kamermuz.; 21.00 Actualiteiten: 2115 Gr.pl.; 22.00 Nieuws- 22 15 Vlaamse muz.; 23.00 Nieuws; 23.05 Verzoek programma. België. 484 meter. 12.05 Omroepork.; 13 00 Nieuws; 13.30 Jazz- muz 14 00 Gr pl 16.30 Lichte muz. 18 30 Om- inepork 19.00 Gr.pl.; 19 45 Nieuws: 20.00 Gr pl. 21 15 Kamermuz.: 21.50 Gr.pl 22.00 Nieuws: 22.10 Gr.pl: 22.55 Nieuws: 23 00 Gr.pl.: 23-15 Lichte muz.; 23.55 Nieuws. Luxemburg. 1293 meter. 7.35 Nieuws: 8.20 Liederen en dansen 815 Muz. bij het huishouden; 10.01 Nederl. morgen- uitzending: 1101 Muz bij het huishouden: 12.54 Gr pi 13.15 Mus ork 13 27 Muz zwerftocht; 14 30 Italiaanse muz.; 17.30 Voor de vrouw. 21.82 Samson en Dalilaj 22.30 Goede avond, beste lenden; 23.01 Engels programma. Wilt u niet gaan zitten? «jij wees naar een stoel. liiWK- a nk oen zekere warmte en harte- zebTÜ.'? haar *tem- al klonk die met een tc*er dialect b™ Het.'s vriendelijk van u mij te ontvan- «en. zei Mangold. mnru» n hce*1 al veel over u gesproken, merkte mevrouw Barlow op. Ik hoorde, kl" en Uw zusters naar Londen zijn ge- 8rote stad*U?6 Werken" H°e bCV8U deZC En"",i?'i!.Z0Kndei.' ?oed- antwoordde Marigold. den gelukkig al een baantje gevon- vertelde Ben mij- Draagt U nu MarfsfUd u ,dle bil U verkocht wordt? had he? eens naar wat zij aan welicp „,.m as ven eenvoudige middagjurk. *ou koeten Mlchacl Sorell flink wat - J«. antwoordde zij, wij kunnen eteeda modellen kopen legen gereduceerde prijs. Dat is een echte meevaller voor mij. Dat kan ik mij voorstellen, merkte mevrouw Barlow op. Ik vraag mij vaak af. hoe de jonge meisjes van tegenwoordig de eindjes aan elkaar kunnen knopen Toen ik nog jong was. rekende men nog niet van die hoge prijzen. Zij keek met enige bewondering naar Marigold. Wat heb je vandaag gedaan. Ben? Je hebt je geld toch niet wéér weggesmeten bij de paardenrennen? Ja, ik ben naar de racebaan geweest. Wanneer zul jij nu eens verstandig worden. Zij zweeg enige tijd en ging loen voort: Nu ja, je moet ook je pleziertjes hebben! Mevrouw Barlow wendde zich tot Marigold; En toch vind ik het prettig als Ben zich niet al te veel zorgen maakt en een vrolijk leven leidt. Zijn vader we»kte al tijd veel te hard cn dat heb ik ook gedaan, totdat wij genoeg geld hadden om stil te gaan leven Ja, als je jong bent. dan be-* geert je hart vrij veel. Dat is zeker, «ntwoodde Marigold. Toen Ben en Marigold vertrokken, drong hij er sterk op aan om ergens te gaan dansen. Marigold bezweek voor de aan drang. Zij zagen natuurlijk weer vele bekenden en het feest eindigde met een rijkelijk souper. Waar peins je toch over? vroeg Ben meerdere malen, daar Marigold vaak voor zich uit zat te staren. Zij dacht terug aan het gesprek met Bens moeder en vroeg zich af. welke Ben de natuurlijke zou zijn: de luchthartige of de ernstige. Pas tegen een uur of twee bracht Ben haar naar huis. Ik ben moe, dacht zij, loen ze lang zaam de trappen opklom. Tot haar niet geringe verbazing hoorde ze in hun kamer praten. Zij opende de deur: de lichten brandden en David liep cr rond! Zo David, wat doe jij hier op dit uur? Sally kwam van achter de gordijnen vandaan. Anne is ziek. zei zij. Ik heb daarom David maar geroepen, omdat ik mij erg ongerust maakte. haar' Ziek? riep Marigold uit, wat scheelt Ik hoop, dat het niet erger is dan een heel lichte pleuris, antwoordde David, maar morgen kom ik weer even kijken Probeer jij nu wat te slapen. Sally. Hij legde zijn handen op haar schouders en keek haar vriendelijk aan. Toen wendde hij zich tot Marigold. Heb je een gezellige avotrd gehad? Zijn stem had een enigszins onaange name klank en er lag een vreemde blik in zijn ogen. Marigold voelde zich aio-f hij haar een fikse tik had gegeven. Het was heel gezellig, zeide zij en zij voegde er aan toe als een soort zelfver dediging: ik had er geen idee van, dat Anne ziek was toen ik wegging. Nee, natuurlijk niet. antwoordde Sallv snel. voordat David iets zou kunnen zeggen. Anne vertelde nu pas, dat zij zich de gehele dag al vervelend had gevoeld. Echt iets voor h^ar om niets te zeggen! David begon enkele dingen in te pakken. Je bent een hele tijd niet bij ons ge weest. David, merkte Marigold op. Ik had het druk. Zijn .er zoveel zieke mensen? Nee. maar ik' werk op 't ogenblik in het laboratorium. Vertelde Sallv je dat niet? O, ja. natuurlijk, nu herinner ik het mij. David wendde zich tot Sally. Je weet dus nu precies wat je doen moet. hè? Indien je ongerust wordt, bel mij dan eventjes op. In ieder geval zal ik mor gen tegen een uur of elf nog even langs komen. Graag David, en nog wel bedankt dat je gekomen bent. Doe %iet zö' gek! zei David bijna ruw, slapen juine lekker, al rest cr dan niet veel nachtrust meer voor jullie. Toen David vertrokken was. vroeg Mari gold aan Sally. Vertel mij de waarheid, is Anne werke lijk ziek? Ik maakte mij erg angstig over haar. antwoordde Sally. Zij ademde zo vreemd. Daarom heb ik David opgebeld, hij heeft haar een slaappoedertje gegeven. Marigold keek tussen de gordijnen door naar Anne. Sally, ik moet het wel bekennen. Voor een groot deel is het mijn schuld. Ik had vergeten melk te kopen en vroeg Anne dat even te doen. Zij ging toen weer in de ver schrikkelijke regen naar buiten. Ik heb er werkelijk niet bij nagedacht Het was wel egoïstisch van mij. Marigold, maak je «toch geen zorgen» Toen ZU hier kwam was zij al door «n door nat. Al weken geleden had zij haar schoe nen moeten laten maken. Al* zij werkelijk ernstig ziek wordt, zal ik het mijzelf nooit vergeven, zei Marigold •beschaamd. Davids diagnose werd bevestigd door dr Drayson. die de volgende morgen met hem meekwam. Hij onderzocht Anne met zulk een tact dat hij er geen idee van had hoe zorgvuldig hij wel te werk ging. Nadat hij met 't onderzoek gereed was, ging hij met Sally naar de gang om rustig te kunnen praten. Jk wil uw zuster direct opnemen in het Anthony s Ziekenhuis. Daar werk ik overigens. Sally staarde hem vrij verbaasd aan. Maakt u zich geen zorgen, stelde de dokter haar gerust. Zij verkeert niet in levensgevaar. Ik wil haar echter onder ob servatie houden en enkele Röntgenfoto's laten nemen. I* zij erg ziek? »ntwoOTd?U' dat lk gcheel en al °Penhj"'tlg Natuurlijk! Nu, ik maak mij enige zorgen over een van haar longen. Het is best mogelijk, dat Jf'111.' ve.el betekenen heeft. m«ar ik moet haar toch grondig onderzoeken. Ver- df5 u Ueen blindedarm, die er beter uitgehaald kan worden. Sally maakte een wanhopig gebaar n rr "auweH1k* bij. Anne w»a al tijd zo door an door gezond Zij is nog nooit ziek geweest, afgezien natuurlijk van enkel* kinderziekten. (Wordt vervolgd).

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 5