ïïH'
GEDICHT
DE STILLE WENS
Door de muzen gekust
Voorlopig zal de burgerluchtvaart wel bij
„turboprop" blijven staan
de
Bij de B.E.A. is men nog altijd optimistisch
ten aanzien van de Vickers Viscount
Men moet kunnen verdienen
met een vliegtuig
,.SAFIR", HET TOESTEL MET DE
VELE MOGELIJKHEDEN
Cursussen op Teriet zijn
weer begonnen
Hoe vlug het kan
Les-, sport-, research-
tocstel en luchttaxi
Visserijproducten niet
vrij per 1 Januari
Verlenging werkzaamheden
E.C.A. voorgesteld
Vergeefs pleidooi van
minister Van den Brink
HERBOREN ZUIDERKRUIS GAAT
EMIGRANTEN VAREN
Geslaagde verbouwing
Herziening Italiaans
vredesverdrag
Activa petroleummij-en
te Sjanghai gevorderd
Nijmegen nationaal centrum
groenten- en fruithandel
Dollars voor Spanje
OTne^s
LIEP NEDERLAND TE GOES EEN
BLAUWTJE BIJ BELGIë?
Onjuiste beweringen
van Belgisch blad
Britse artsen eisen
meer salaris
Walvisvangst moet
worden beperkt
VERMANING
LETTERKUNDIGE KRONIEK
K
Onze luchtij
j beroepspfrd
Inodij/'
os
van de week
f
P
h
B"
f velbelovend
Effecten- en geldmarkt
Wij staan er ongunstig voor in
het betalingsverkeer
Achteruitgang t.o.v. E.B.JJ.
en Indonesië
Groter E.B.U.-crediet
geenszins zeker
R ad i oprogra mma
van het weekend
door BARBARA CARTLAND
(Van onza
llattcUnd wordt het ovefjjUd
(cede, derde of vierde zoon, i
gekend wordt, alleen bekend
TWEEDE BLAD PAGINA 4
GOUDSCHE COURANT
Men mag in de luchtvaart zijn fantasie nog vr(j spel laten. Glimlacht dan een
„kenner", ontmoet men een bedenkelijk hoofdschudden, dan heeft men steeds dit alles
•verwinnende argument b(J de hand. „Zou Jtf dertig jaar geleden hebben gedacht
ensovoort. Nee, natuurlijk niet. Dat had dertig jaar geleden en maakt men dit aantal
jaren groter, dan wordt het nóg imposanter niemand kunnen denken. De nog onge
kende mogelijkheden die de luchtvaart heeft, si) maken de luchtvaart fascinerend als
nauwelijks iets anders.
glas ook nog zijn visie gegeven op de lucht-
beveiliging.
Hij constateerde, dat er over de proble
men die uit de systemen voor de luchtbe-
veiliging ontstaan veel is gesproken en ge
schreven Spreker ontkende het bestaan
van deze problemen ftiet, doch hij achtte
ze, zeker bij het gebruik van „turboprops",
niet van al te ernstige aard. Natuurlijk ver
bruiken turbine-motoren meer brandstof
De cultuurperiode die de mensheid thans
doormaakt, is echter niet alleen een bere
kende, maar ook een rekenende periode.
Geneest de wetenschap slechts zeer lang
zaam van haar waan. dat alle qualiteit tot
hoeveelheid is te herleiden, de samenlevin
gen hebben nog niets van de moderne
denkgewoonte verloren, dat iets eerst dan
volkomen nuttig is als het geld opbrengt
of waarden bestendigt. En daarop wordt
voor de burgerluchtvaart geen uitzondering
gemaakt Men mag dus als luchtvaart-
enthousiast vrijuit fantaseren, op voor
waarde dat die fantasieën vroeg of laat te
realiseren zijn. Anders gezegd: een fan
tasie behoort tot klinkende munt te leiden,
anders is ze geen fantasie, doch fantasterij.
Zulk een eis en welk redelijk mens kan
betreuren, dat die eis bestaat maakt de
mens voorzichtig en het is deze voorzichtig
heid. die er weer oorzaak van is. dat men
zich allerwege wel sterk voor de straal
aandrijving interesseert, doch nog lang
niet overal toestellen met straalaandrijving
koopt. Wij hebben daarop in deze kolom-
m&iAreeds gewezen en ook het vermoeden
uitgeSsprQken. dat de tussenvorm, de over
gangsvorm hoogstwaarschijnlijk de „turbo
prop" zal zijn.
Turboprop biedt iets
Over de „turboprop" heeft Lord Douglas
of Kirtleside. directeur van de British
European Airways Corporation, op een le
zing voor de Wings Club te New York.
enige interessante dingen gezegd, zoals wij
in Esso „Air World" lazen.
Men is met deze turbine-toestellen niet
over één nacht ijs gegaai# Men doet dat
trouwens nooit in de burgerluchtvaart Het
vorige jaar heeft men in de zomer een 122
uur mét Vickers Viscount gevlogen, zodat
de B.Ê.A. wel het nodige over de exploi
tatiemogelijkheden van dit type wist. voor
dat ze er 28 van bestelde. Lord Douglas
durfde ei- alles onder te verwedden, dat
men over tien jaar geen zuigermotoren bij
de burgerluchtvaart meer zou gebruiken;
bëhalve dan op korte routes.
De voordelen van de „turboprop" zijn in
derdaad niet gering. Een uitstekend tot
in de puntjes verzorgd ontwerp, een
voudig. betrouwbaar en al is het brand
stofverbruik nog aan de hoge kant, zelfs
nu ziet men in Engeland kans een
vliegtuig met „turboprop" economisch
te exploiteren Natuurlijk bestaat er grote
kans. dat men in de toekomst een ..turbo
prop" zal ontwerpen, waarvan het brand
stofverbruik geringer is.
Men verwacht in Engeland dus veel van
de turbinemotor. Zeker ook omdat de veel
geringere trillingen en het geringere lawaai
de turbine populair bij de reizigers zal ma
ken. En verder omdat er met turboprop -
aandrijving geld te besparen is. Bij de
B.E.A. heeft men berekend, dat men bij
sebruik van de Vickers Viscount op de
langere routes die van gemiddeld 900
miil 20° op de operationele kosten zal
kunnen besparen. De Vickers Viscount ral
met een kruissnelheid van ongeveer 300 mijl
per uur vliegen, tegen een snelheid van
260» miil van de gewone toestellen die voor
deze routes worden gebruikt Alles bij
elkaar genomen verwacht men in Enge
land dat men ttbhalve deze toeneming in
snelheid tussen 10 en 20" op de directe
operationele kosten zal sparen.
Luchtbeveiliging
In genoemde toespraak heeft Lord Dou-
als zij, wachtende om te kunnen landen,
moeten rondvliegen, doch Lord Douglas
verwacht, dat men tot een economische ex
ploitatie kan geraken bij een systeem van
luchtbeveiliging als men thans in Europa
heeft. Natuurlijk gaat men door met zoeken
naar verbeteringen; nu reeds heeft men bij
de B.E.A. ontdekt, dat men in de contróle-
zones met twee motoren kan vliegen, waar
door althans een deel van de onvoordelige
gevolgen van lange wachttijden wordt voor
komen. Men zal dit echter toch slechts in
bijzondere omstandigheden doen.
Lord Douglas gaf als *«n mening te
kennen, dat het beste systeem van
luchtbeveiliging zal zUn, een uitbreiding
van de tegenwoordige controle-gebie
den. waarin de radar-installaties de
binnenvliegende toestellen op veel
groter afstand opvangen dan thans het
geval is. Men zal moeten leren, zulk
een „approach"-systeem uit te werken,
dat de vliegtuigen niet meer tot op ge
ringe hoogte behoeven te dalen en op
Veertig middelbare scholieren uit alle
delen van Nederland hebben op het zweef-
vliegcentrum Teriet hun luchtdoop onder
gaan. toen een begin werd
eerste drieweekse cursus vcior hst behalen
van 't vliegbrevet-B De heer M. J Manting.
leider van 't zweefvliegcentrum heeft de
cursisten bij de officiële opening. d»® g"
paard ging met het hijsen van de Neder
landse driekleur aan de vlaggemast. in het
kort toegesproken en hen veel succes bij de
opleiding toegewenst.
Door middel van deze cursussen, die gra
tis worden gegeven, wil men de jeugd in de
leeftijd van 16 tot 18 jaar interesseren voor
het luchtvaartbedrijf. Teriet is voor de Ne
derlandse zweefvliegerij het centrale punt,
waar men het prestatievliegen bevordert.
Deze opleiding is te beschouwen als een
soort vooropleiding voor verdere vliegtech
nische ontwikkeling. Het instituut ontvangt
Rijkssubsidie, waarin verscheidene departe
menten een aandeel hebben. De
worden geheel vrij gelaten in hun beroeps
keuze. al wordt bij de selectie we» reeds re
kening gehouden met een ernstige, djepe
belangstelling voor de luchtvaart.
In Augustus zal nog een tweede groep
jongeren worden opgeleid. D®
zijn vorig jaar voor het eerst, zij het toen
onder wat primitieve omstandigheden, ge
houden. De outillage en de accommodatie
zijn inmiddels zeer verbeterd. Het grootste
deel van het lesrooster wordt ingenomen
öoor practische vlieglessen. De lessen staan
onder leiding van de Zweedse chef-mstruc-
teur Aberlin.
Om 8.40 des avonds ontving d® vrachtaf
deling "an de B.E.A. een telefonische aan.
vrage van een charter-luchtvaartonderne.
•sning. waarvan een Tudor In Rome op een
vervangingsmotor wachtte. Dadelijk werd
dip motor - een Polls Royce Merlin van 1
?in - naar het vliegveld Northolt getrans
porteerd en met een vrachtvliegtuig naar
Rome gevloRen, waar de motor om 9.10 de
volgende morgen aankwam.
Vervoer van Britse luchtvaart
steeg met een derde
De Britse staatsluchtvaartmaatschappijen
hebben in het jaar per 31 Maart J.l. bijna
1 3 meer verkeer verwerkt dan in het voor
afgaande jaar. Het aantal gevlogen passa
giersmijlen bedroeg 835 m,"\oen
meer en het aantal vrachttonmijlen be
droeg 24 millioen of 30" meer en het aan-
fal mailtonmijlen 13 millioen of 18 meer
dan in het voorafgaande jaar.
Het totale vervoer van de BOAL sieeg
met 31-/. tot 84 millioen ton/mlllenhet
aantal vervoerde passagiers tedroeg 196.00»
met 669 millioen PMsaglersmljl. Het ver
voer van de BEA steeg met 25'/. tot 28
millioen ton mlJI. Het aantal vervoerde pas
sagiers bedroeg 940.000 en het aantal ge
vlogen passagiersmijlen 266 millioen.
(Van onze luchtvaartredacteur)
De Safir van de SAAB. de Svenska Aero-
plan Aktiebolaget, Is een toesteL waar
thans veler ogen op zijn gericht. Enige we
ken geleden meldden wij. dat de N V. Ko
ninklijke Maatschappij „De Schelde" een
aantal van deze Zweedse vliegtuigen in li
centie gaat construeren en niet zo lang
daarvoor kwam uit Zweden het bericht,
dat de Zweedse luchtmacht een bestelling
op de oorspronkelijke versie van de Safir.
de Sk 50 en op het verbeterde type. de
Saab-91 B. had geplaatst.
Er bestaat een nauw verband tussen beide
berichten, want de SAAB-91 die „De
Schelde" gaat maken zijn bestemd voor de
Zweedse luchtmacht. Natuurlijk betreurt
men het in Zweden, dat men deze bestelling
niet in de SAAB-fabrieken in Linköping
kan uitvoeren, doch men zit in Zweden der
mate vol met militaire bestellingen, dat men
wel mogelijkheden in het buitenland moest
zoeken. Voor de Zweden staat er dit tegen
over. dat men door het uitbesteden aan „De
Schelde" de zekerheid heeft, dat de Safir
nu ook in de toekomst steeds geproduceerd
en verder ontwikkeld kan worden. Er zitten
in deze bestelling dus perspectieven en er
is voor de leiders van ..De Schelde" alle
aanleiding tevreden te zijn. dat de keus van
de SAAB juist op deze Nederlandse fabriek
is gevallen. De Safir is niet alleen voor
oefendoeleinden te gebruiken, maar is ook
uitstekend geschikt als luchttaxi en parti
culier vliegtuig.
Verbeterde versie
De SAAB-91 Safir is onder de vliegtuigen
die zowel voor civiele als voor militaire
doeleinden kunnen worden gebruikt, een
bijzonder type. Het toestel wordt gebruikt
voor opleiding, bij de verbindingsdienst van
de Zweedse luchtmacht en door particulie
ren, o.a. voor zakelijke doeleinden.
Sedert de eerste proefvlucht in 1945 zijn
aan de Safir veel verbeteringen aange
bracht. De aandrijving is sterker door in
bouw y^n een Amerikaanse Lycoming
O-435-A 6 cylinder luchtgekoelde motor van
190 pk bij 2.550 tp.m. De nieuwe versie is
ook voorzien van de Hartzell propeller met
verstelbare bladen. Het landingsgestel is
sterker gemaakt; de brandstoftank ver
groot; het uitzicht naar achteren verbeterd
door toepassing van grotere ramen; de in
richting van de cockpit verbeterd, o.a. door
aanbrenging van een nieuw ventilatiever-
warmingssysteemhet instrumentarium ver
beterd met dubbele instrumentborden, dub
bele remmen en dubbele gasregulateurs;
de cabinekappen zijn thans demonteerbaar
De maximumsnelheid bedraagt thans 275
km per uur, de stijgsnelheid 5.8 meter per
seconde, grootste hoogte Is 5.500 meter.
De specificatie van de Saab-91 B
Safir luidt dus: Driezits laagvleugelig
eenmotorig vliegtuig met een Lycoming
O-435-A luchtgekoelde motor van 190
pk. Breedte over de vleugels 10.60 m;
lengte 7.85 m. hoogte 2.20 m: opper
vlakte van de vleugels 13.60 m2: leeg
gewicht 720 kg: bruto gewicht 1.165 kg:
maximum-snelheid 275 km: maximum-
kruissnelheid 245 km: stijgsnelheid 5.8 m
per sec.; grootste hoogte 5.500 m; actie
radius 1050 km; aanloop bij start van
grasbaan 350 m; landing op gras 320 m.
Een nieuwe verschijning is de Saab Safir
in de luchtvaart niet. doch wel is over het
algemeen minder bekend, dat met dit toe
stel in Zweden veel aeronautisch resear"-
werk wordt verricht.
Zo heeft men de Saab 91 Safir gebruikt
om proeven te nemen met de achteruit
wijkende vleugels. Deze vleugels bieden
problemen zowel bij zeer hoge als bij lage
snelheden. Hoe sterker de vleugels naar
achteres wijken, des te groter het gevaar
voor slechte landingshoedanigheden van het
toestel bij geringe snelheid. Vooral in Zwe
den echter, waar betrekkelijk weinig plaats
is voor de aanleg van vliegvelden, is het
dringend noodzakelijk, dat een vliegtuig de
grootst mogelijke stabiliteit bij de landing
heeft.
Men heeft echtér niet alleen proeven van
aërodynamisch karakter met de Safir ge
nomen. Men heeft met dit toestel ook een
nieuw „deicing"-ijsbestrijdings-systeem ge-
test. dat voor een toekomstig vliegtuigtype
bestemd is. Daarbij was de bedoeling een
geschikte vloeistof, het verbruik van die
vloeistof en de beste methode om de vloei
stof langs d§ rand van de vleugel te ver
spreiden te vinden,
oneconomische wijze naar hun bestem
ming moeten vliegen.
Van veel belang is ook de opleiding van
personeel voor toestellen met turbine-moto
ren, daar bij een slechte vliegtechniek zeer
gemakkelijk veel brandstof kan worden
verspild.
De Jet
Wat ^u het straalvliegtuig aangaat, Lord
Douglas was van mening, dat het hoge
brandstofverbruik en de hoge prijs voor
benzine een economische exploitatie van
het straalvliegtuig zeer moeilijk maakt. Men
noemt grotere snelheid en meer eenvoud
de grootste voordelen van het straalvlieg
tuig. doch Lord Douglas betwijfelt, of het
iemand interesseert met een snelheid van
600 -mijl per uur te vliegen, als de reisduur
daardoor tien minuten wordt verkort. Tien
minuten, die trouwens gemakkelijk weer
verloren gaan als Het druk is op de weg
van het vliegveld naar het centrum van
de stad. Daarom is het gebruik van straal
vliegtuigen op afstanden van minder dan
600 of 800 mijl niet aantrekkelijk, terwijl het
hoge benzineverbruik het gebruik van
straalvliegtuigen op routes van 2000 mijl en
meer tot een technisch probleem maakt,
vooral bij exploitatie van toestellen van ge
middelde klasse.
Vandaar dat de B.E.A. althans voorlo
pig al haar hoop op de „turboprop" heeft
gevestigd.
Op het kabinet van de Belgische minister
van verkeerswezen wordt bevestigd, dat er
geen sprake van is de visserijproducten op
1 Januari 1952 vrij te geven, niettegenstaan
de het feit. dat op de conferentie van de
Beneluxministers te Oostende de vrij
making van deze producten tegen het ge
noemde tijdstip in beginsel was over
gekomen.
Men merkt dienaangaande op. dat de ver-
schillende voorwaarden hiertoe van Bel
gische zijde niet zijn vervuld.
De adviserende commissie van de E.C.A.
heeft ln een rapport aan president Truman
de voortzetting van de werkzaamheden der
E.C.A. gedurende onbepaalde tijd tn een
uitbreiding van haar arbeidsveld voorge
steld. Men stelt voor de E.C.A. als opyol§"
van de organisatie voor de buitenlandse
handel te laten optreden, zoals deze gedu
rende de tweede wereldoorlog bestond. In
het rapport wordt gezegd: Wij moeten onze
handel uitbreiden en aanpassen aan het
buitenland, om ons doel van internationale
veiligheid te bereiken. De commissie vraagt
daarom opheffing van de voor het plan-
Marshall vastgestelde limiet van vier jaren
en uitbreiding van de volmachten der
E DeAtaak van de E.C.A. zou na 30 Juni 1952
het volgende moeten omvatten: 1) alles te
doei\, om de economische positie van de
verbonden landen zodanig te bevorderen,
dat zij in hoge mate tot de gemeenschappe
lijke verdediging kunnen bijdragen; 2) de
gelden voor de hulp aan het buitenland zo
te beheren, dat het gestelde doel van veilig
heid en verdediging van de Verenigde Sta
ten bereikt wordt; 3) contrólemaatregelen
in de verbonden landen te bevorderen,
waardoor deze hun hulpbronnen behouden;
4) de oprichting van nieuwe bronnen voor
strategisch belangrijke grondstoffen in de
vrije landen te bevorderen; 5) alle maatre
gelen te nemen die door de Amerikaanse
regering op het gebied van de buitenlandse
handel getroffen worden, om de vrije we
reld te versterken.
Krachtens de bestaande wetgeving zal de
arbeid van de E.C.A. op 30 Juni 1952 worden
stopgezet. President Truman heeft het con
gres echter reeds om een verlenging ver
zocht. De meerderheid van de commissie
voor de buitenlandse politiek van het Ame
rikaanse huis van afgevaardigden schijnt
echter van mening te zijn, dat de E.C.A. op
de vastgestelde datum opgeheven moet
worden en moet worden vervangen door
een nieuwe uniforme organisatie, die de
Amerikaanse hulp aan het buitenland zowel
op economisch als op militair gebied zou
moeten beheren.
HANDELSBERICHTEN
Katoen. (Veren. v. d. Katoenii.) Rotterdi
20 Juli. Strict middling one inch staple EC A ex
pakhuis reële tarra excl. alle rechten
per kg. Vor. not. S.Mv*.
Rubber. (Bericht v. d. makelaars Cantzlaar
Schalkwijk) Londen 20 Juli Termtjnnot.
loco 49 Aug 48».. Sept. 43"/.. Oct.-Dec. 38»/..
Jan-Mirt 35'April-Juni 32*/.. De stemming
weifelend.
ZATERDAG 21 JULI lSSf
De Belgische regering heeft besloten met
een hervatting van de ministeriële bespre
kingen over de verwezenlijking van Bene
lux te wachten tot de herfst, teneinde eerst
een inzicht te krijgen in het verloop van de
Nederlandse handelsbalans, zo meldt L a
Libre B e 1 gi q u e. Het blad schr«rt aan
het einde van een gedetailleerd verslag over
de besprekingen der ministers te Goes, dat
de Nederlandse ministers zeer teleurgesteld
zijn over de afwijzing van een door hen ge
daan voorstel om de economische unie ter
stond te proclameren en tegelijk te verkla
ren, dat Nederland bereid is de kwestie der
waterwegen toe te voegen aan de onder
werpen. die binnen bet kader der Benelux
worden besproken.
Het blad schrijft in zijn résumé van de be
sprekingen, dat deze begonnen zijn met een
aankondiging van minister-president dr
Drees, dat de Nederlandse ministers een
..sensationele aankondiging" zouden doen
Daarop heeft, aldus het blad. minister Van
den Brink een exposé gegeven van de Ne
derlandse financiële moeilijkheden. Deze
samenvatting was volgens het blad zeer
openhartig en zij zou de opvattingen hebben
verstrekt, die de Belgische ministers over de
Va:i den Brink he,eft verklaard; aldj
M e bet "Hl
ger
yto. vastgca
vërklMiHHH
verslag, dat de Nederlandse betalin«t»J
moeilijkheden steeds ernstig
heeft daar de conclysiejji^n
dat het hoogst urgent i& jBei
te verwezenlijken opdat <fej
als een f
vooral in de Eurc
Ikunnen optreden.
Minister Van den Brifl
tigd te zijn zulk
partners te mogen verwijl
het feit. dat volgens heéj
cer.t-liberalisatie van de|
lux voor een groot deel T
Nederlandse betalingsmdi
gisché ministers hebbeftl
d.- L i b r e B e 1 g i q u e, 1
argumentering stelling
Naar uit betrouwbare bron verluidt heeft
het Amerikaanse ministerie van buiten
landse zaken het verzoek van Italië om
een herziening van het Italiaanse vredes
verdrag ondersteund en besprekingen daar
over met de andere belanghebbende landen
hYn Washington gelooft men dat Frankrijk.
Engeland en de V. S. reeds ln principe in
stemmen met de opheffing van de aan
Italië opgelegde beperkingen. De V. S.
willen ook zonder de toestemming van
Moskou handelen en hebben Frankrijk en
Engeland een voorstel in deze zin gedaan.
Volgens te Hongkong gepubliceerde
communistische berichten zijn de Chinese
autoriteiten in Sjanghai overgeghan tot
vordering van de activa van de „Standard
Vacuum Oil Company". Caltex (China)
Limited en de Tsjoeng Mei (Chinees-
Amerikaanse) Oliemaatschappij.
Deze maatregel volgt op de requisitie
van de activa en aandelen van de Shell
drie maanden geleden en stelt alle be
langrijke buitenlandse oliemaatschappijen
in Sjanghai onder communistisch beheer.
Men weet niet of de communisten in
andere delen van China soortgelijke maat
regelen hebben genomen.
(Van één onzer verslaggevers)
Uen geheel herboren Zuiderkruis, het
•*-J voormalige troepentransportschip, lag
gisteren, glanzend van verse verf voor de
Sumatrakade te Amsterdam. Men herkende
het schip niet meer. zo was het uiterlijk
aspect veranderd door de ingrijpende ver
bouwingen, welke het tot een comfortabel
emigrantenschip moesten maken. En het is
een in alle opzichten geslaagd schip voor de
emigrantenvaart geworden. Binnenkort
zullen de Waterman en de Grote Beer even
herboren in de vaart komen, waarmede,
voor dit soort transport drie gewezen troe
penschepen beschikbaar zijn gekomen.
De plSnnen voor de verbouwing zijn ont
worpen door de heer C. Byvoet. hoofd van
de technische dienst van het Directoraat
Generaal van Scheepvaart en men kan er
niet anders dan waardering voor hebben.
De opgave was dat de grote slaapruimten
moesten verdwijnen. Zoveel mogelijk hut
accommodatie. ruime capaciteit voor de te
vervoeren bagage en voldoen aan de Inter
nationale veiligheidsvoorschriften stelden
de ontwerper voor niet weinig problemen.
Maar hij wist deze op te losen.
Boven het bestaande hoofddek werd van
bak tot kampagne een nieuw dek gebouwd.
Daarboven werden nog twee gedeeltelijke
dekken geconstrueerd en zo werd gelegen
heid geschapen meer hutten en verschillende
dekhuizen te bouwen, zodat nu niet min
der dan 700 passagiers in hutten kunnen
worden ondergebracht, welke aan 2 tot 10
bewoners huisvesting bieden. Deze hutten
vallen op door hun goede ruimte en prak
tische inrichting. Daarbij behoren veel
ruimten met toiletten, wastafels en douches.
Op niet minder dan zes plaatsen in het
schip zijn tussen de huttengroepen salons
gebouwd. Deze bieden de passagiers ge
legenheid tof rustige recreatie in de buurt
van hun verblijf. Twee" grote salons een
bioscoopzaal en een eetzaal waar telkens
250 passagiers hun maaltijd kunnen nut-
tieen vullen het comf-rt aan. Inrichting en
betimmering zijn telkens in andere k,®u*e"
uitgevoerd Alles op dit schip draagt het
stempel van eenvoud maar schept een ge
zellige sfeer die de emigranten ongetwn-
feld op prijs zullen stellen. Want zelfs in de
beide slaapzalen, die elk 55 passagiers kun
nen bevatten, zijn de bezwaren die aan der
gelijke massa-verblijven kleven geheel ver
vallen. Air-conditioning. brandwerende
schotten van staal, die het schip in acht
afdelingen verdelen, bevorderen een aan
gename bewoonbaarheid in elk klimaat en
de veiligheid, waartoe de Sprinkler-instal
latie het zijne bijdraagt. Zo is er van de
oorspronkelijke vorm jan deze gewezen
troepen-Victory. die 17 mijl snelheid kan
halen, weinig overgebleven. Het is een een
voudig en comfortabel passagiersschip ge
worden. dat de emigranten deugd zal doen
De Zuiderkruis komt over enkele dagen
naar Rotterdam om voor de Holland-Ame-
r;ka Lijn emigranten naar Canada over te
brengen. Reeds op 25 Augustus zal het schip
met emigranten naar Nieuw Zeeland ver-
trekken. En op deze reis zal het moeten be
wijzen dat het in alle klimaten een goed
tehuis is voor het gemiddelde Nederlandse
burgergezin.
De Nederlandsche Dok- en Scheepsbou-
Mij te Amsterdam voerde deze verbouwing
uit.
In samenwerking met de groothandel en
..stailhandel in groenten en fruit heeft de
Kamer van Koophandfel voor fabrieken in
het rayon Maas en Waal plannen-beraamd
om Nijmegen tot een nationaal middelpunt
te maken van groothandel in groenten »n
fruit. Men overweegt een marktsysteem in
te voeren, volgens het Amsterdamse en
Utrechtse voorbeeld waar ln hallen een
semipermanente markt mogelijk is. Men
zoekt naar een geschikt terrein nabij het
fabrieksterrein van West Nijmegen en de
Nijmeegse veiling.
Amerikaanse onderscheiding
voor hulp apn parachutisten
Aan Sjef de Groot, thans wonende te
Amersfoort, is gistermiddag de medaille van
de Amerikaanse onderscheiding de Bronzen
Ster. wegens hulp aan parachutisten, die
in de maand September 1944 zijn neergela
ten nabij St. Oedenrode. uitgereikt. Door
deze hulp heeft hij op belangrijke wij:
medegewerkt aan het tot stand brengen \m
de corridor van Eindhoven naar Nijmegen.
Sjef de Groot is reeds onderscheiden me»
de Engelse onderscheiding ..Member of the
British Empire".
De Amerikaanse Export-Import Bank
heeft Vrijdag bekendgemaakt, dat zij aan
Spanje een lening van 7.5 millioen dollars
heeft verstrekt voor de verbetering van
de Spaanse spoorwegen. Deze lening werd
gegeven als onderdeel van een bedrag van
62.5 millioen dollar, dat door het Ameri
kaanse Congres ter beschikking van
Spanje is gesteld. Met de thans verstrekte
lening mee heeft Spanje dit jaar in totaal
30,5 millioen dollars aan leningen, ont
vangen.
Gratis radartoestellen
uit Canada
Canada zal 300 radartoestellen voor het
opsporen van vliegtuigen of geleide pro
jectielen naar zes Europese landen zenden.
De toestellen zullen in 1952 kosteloos wor
den geleverd aan België. Engeland, Neder
land. Noorwegen. Denemffrken en Italië.
Met de productie ervan is men reeds be
gonnen.
tak en
Techhisch
het
Tot de vele
drijf van de K.L.M. behoort het, de vlieg
tuigen op gezette tijden van nieuwe pro-
[MltIIl£( Op ZIJII
oriel condent te Shanghai)
iér mrtellcll. dat defArhej
De bladen hier vertel Ie», dat dt
kanen tot vredesMlprektóigen wi
dwongen door de jaWarë )verli#ze:
zij leden in Kore<?i van jde Chin
liezen melden zij hoewel, d<
dan twintigmaal zöfepl befjragèn
één peï honderd £|(Jer enorme t
van Chiha uitmajcéii. De overgro
derheid derl Chlnp^e gevallenen
steeds in de oorlof, plattelandkjew
mqest tweede. defcMeh vierde zot
de oudste zoons v»ir hól (neren
thilis gebreken. D# '«oudste zoons
rkomstiéa hb'ofden der familiëi
vader stérft) en zij moeten thui
r word
tijden van nieuwe pro
pellers te 'voorzien. De bladen der grote
propellers zijn bol en "met nylon gevuld.
Bovendien zijn deze bladeH voorzien van
electrische verwarming, waarmede ijsaf
zetting wordt poonkomen. Op bovenstaan-
de afbeelding ziet men een rek met'nievjwe
propellérs. 1
Nederlandse betalingsbal:
aleer zij zich naar Goes
haddoin 1
begaven, w
meende g-rech-
jneaan van de
n oo grond van
negentig pro
ndel in do Bene
zaak was van de
lijkheuen. De Bel-
aldus nog steeds
rstond tegen deze
nomen. Zij heb
ben het standpunt ingenbmen. dat de Ne
derlandse handelsbalans vrijwel niet door
d Beneluxhandel. maar ttitslullend door (te
algemene liberalisatie Van zestij procent
binren de O.EES is beïnvloed. De der'.'g
procent extra-liberalisatié in de Benelux js
volgens hen ..vrijwel syfnbolisch". en het
bedrag van de handelsomfcet in deze catego
rie goederen telt practiseh niet mee in de
handel tussen België en Nederland.
Over Benelux-gamenkomst
te Goes
Naar aanleiding van de door La Libre
Belgique gedane mededelingen omtrent het
verloop van de jongste bijeenkomst dei-
ministers van de Beneluxlanden te Goes
heeft het A.N.P. zich tot bevoegde kringen
in Den Haag gewend, vooral wat betreft
hetgeen volgens het genoemde blad van de
zijde der Nederlandse ministers te Goes
tijdens de bijeenkomst zou zijn voorgesteld
en verklaard.
Er is geen sprake van geweest, dat de
Nederlandse minister-president dr Dreei
besprekingen zou zijn begonnen met
„sensationele aankondiging" om de econo
mische unie terstond te proclameren. Ook
alle andere verklaringen, welke het ge
noemde blad de Nederlandse ministers tij
dens dc bijeenkomst te Goes in de mond legt
zijn volkomen uit de lucht gegrepen en
a tot z niet juist.
Van Nederlandse officiële zijde wordt er
nogmaals op gewezen, dat de besprekingen
te (Roes zich uitsluitend hebben bepaald tot
een gedachtenwisseling over die punten,
welke genoemd zijn in het Zaterdagavond
verstrekte communiqué na afloop der bij
eenkomst te Goes.
Weens opera-gezelschap komt in
Nederland zingen, niet spelen
Het in ons land niet onbekende Weense
operagezelschap ..Wiener Opernstudio" zal ln
September een grote tournée door ons land
maken, waarbij alle belangrijke plaatsen
len worden aangedaan. Ditmaal zal geen o
of operette worden uitgevoerd, maar een ope
ra- en operette-concert in Weense sfeer Uit
gevoerd zullen worden werken van Mozart.
Schubert. Strauss en Millöcker.
Aan de tournée nemen een twlntlg-
tweeëntwlnttgtal zangers en zangeressen
onder wie een drietal Nederlanders. Vooi
begeleiding zal een Nederlandse pianist zorg
dragen
Reeds tweemaal trad de W O.St. ln ons land
op. de eerste maal in 1949 met ..Die Fleder-
maus" van Strauss en de tweede maal een
jaar later met ..Figaro's Hochzeit' van Mozart.
Deze beide tournées werden -grote successen
De Wiener Opernstudio werd in 1948 opge
richt door de dirigent van het Boedapester
Symphonic Orkest. Hans Gabor. In de korte
tijd van zijn bestaan heeft het nieuwe ge
zelschap zich een vooraanstaande plaats in
Wenen weten te veroveren, voornamelijk door
de opleiding van jonge kunstenaars. Diverse
leden van het gezelschap zijn dan ook reeds
overgestapt naar de Staatsopera.
(te fapiilié-ilorpjes. De anderen \frnemejt
daarvan inlets. Zo kunnen mlllioenen ver
dwijnen zonder dat er een haan naar Uraajt.
De -gewoonte om vijrliesllisten uit te geven
bestaat hier niet en zelfs, aan dc familie
worflt geen mededeling cedaan. De ge-
vallén zoon is wefe éh kpmt niet terug.
Dat is alles.
vredesonderhandelingen In Korea
hebbpn te Shanghai reeds één gevolg ger
had. To Shanghai waren in vele winkeft
(op order der overheid) propagandfl-voor-
atellingen te zien betreffende de oorlog,
waarbij de Amerikanen steeds slecht mier
den voorgesteld. In verwaarloosde k«de-
rfen smecktqn zo keurig geklede Chinezen
om genade. MacArthur en president Tru
man werden op belachelijke wijze voorge
steld als misdadigers. Amerikaanse sol
daten vluchtten weg voor Chinees geschut
en voor Chinese tanks, diefstallen door
Amerikaanse soldaten w'erden verhinderd
door Chinezen e d. Thans is een groot
deel dezer voorstellingen veranderd. Men
ziet thans meer leden der Kub Min Tang.
die misdaden begaan en door Chinese sol
daten worden neergeschoten of gearresteerd.
Andere voorstellingen zijn erbij geko
men. meer op economische grondslag. Er
zijn vreedzame Chinese dorpjes, waar de
mensen werken en producten voortbren
gen voor de grote stad. waarheen die pro
ducten worden vervoerd. Men ziet fabrie
ken waar allerlei producten vervaardigd
worden voor het platteland, waarheen ze
gezonden worden. Men ziet spoorwegen met
allerlei treinen, die koopwaar van de stad
naar het dorp en van het dorp naar de stad
vervoeren, putowegen vol met auto
mobielen in verschillende richting, die vol
geladen zijn met allerlei artikelen, welke
een voorstelling geven van het leven, niet
zoals het is. maar zoals het zou moéten
zijn, want op dit ogenblik is China nog
zeer arm aan dergelijke voertuigen van
modern verkeer.
Vertegenwoordigers van ongeveer 20.000
Britse huisartsen hebben Donderdagavond
gedreigd, dat de artsen^en masse ontslag
zullen nemen uit de nationale gezondheids
dienst. als hun eis voor hogere salarissen
niet wordt ingewilligd.
Het besluit werd genomen op een. verga
dering van ongeveer 240 afgevaardigden
van plaatselijke medische copimissies uit
geheel Engeland. Als vóór 25 September
niet een aanvaardbare regeling wordt ge
troffen, zullen de artsen hun dreigement
ten uitvoer leggen. Zij zeggen, dat. sinds
de gezondheidsdienst zijn werk in 1948 be
gon. hup inkomens zijn verminderd en hun
werk zeer in omvang is toegenomen Zij
vragen niet een bepaalde salarisverhoging,
maar wensen een onafhankelijk lichaam,
dat een oordeel zal moeten geven over wat
zij behoren te verdienen.
De minister van Gezondheid. Hilary
Marquand, heeft aangeboden ruim twee
millioen gulden meer beschikbaar te stel
len voor hun salarissen. De meeste artsen
achten dit echter onvoldoende.
WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN
20 Juli
De waterstanden op de Gelderse IJssel zijn
boven 2.70 m. Rheinfelden 3.61.»13: Brelsach
3.54 —28; Straatsburg 4.14 —51; Maxau 8.62
4; Mannheim 5.34 27; Malnz 4.20 +22: Bin-
gen 3.10 +21; Caub 3.52 +26. Koblenz 3.26 +18;
Bonn 3.06 +20. Keulen 3.11 +26; Dusseldorf
4 20 +29; Ruhrort 5.05 +26; Wesel 4.75 +21;
Emmerik 4.02 +12: Plochlngen 1.25 —12: Stein-
bach 1.44 +10; Trier 1.30 —6: Loblth 10.94 +9:
Nijmegen 8.69 +11; Arnhem 8.61 +9: Eefde 3.69
+4; Deventer 2.70 +2;,Monstn 55.50 +5; Visé
50.08 +2: Borgharen 39.71 —4; Belfeld 10.98 +2;
Grave 4.00 —12.
De internationale commissie voor de wal
visvaart heeft besloten, dat minder walvis
sen moeten worden gevangen indien men
een verdere daling van de visstand in het
Zuidpoolgebied wil voorkomen.
Professor Bergersen, de voorzitter van de
commissie, die gisteren te Kaapstad is aai'
gekomen uit Oslo om de jaarlijkse bijeen
komst van de commissie, welke volgende
week gehouden wordt, te presideren, ver
klaarde dat het tegenwoordige jaarquotum
van 16.000 blauwe walvissen aan de hoge
kant is en dat de verlaging hiervan een van
de belangrijkste punten op de agenda is
Prof. Bergersen verklaarde, dat hij be
twijfelde of Duitsland de nieuwe Argen
tijnse drijvende fabriek, de 22.000 ton me
tende „Juan Peron'' heeft aangekocht Hij
zeide: „Voor zover ik weet is Duitsland nog
niet gereed om de walvisvangst te hervat
ten".
ZATERDAG 21 Jui,I 1951
EERSTE BLAD - PAGINA 3
Teder mens heeft bijkijd en wijle een ver
inanlng nodig. vAant een fout In on/.e
handelingen kan eenJ vorm aannemen die
een correctie modzakètljk maakt, en dit te
meer als wij niet overtuigd zijn v«n h"t
verkeerde dut in onz* handeling stak. Wd
kennen falen in kleinigheden ei voor ons-
zdf uitmaken dat wl| ,een verkeerde schre
de hebben gedaan V"'
ernstig falen en din
handelwijze niet
ir.el wat men van
tracht zo goed mogeluK ie lev-n en in
goede verhouding tot zijn naau'e te «taa.1.
nu* verwachten Maad wi| kunnen ook. dik
wijls tegen beter wel
nrn een fout te hebl
een vermaning m
we grif toegeven
moeilijk is nooit tets
miming op zijn plaul
mens is mhar een mei
s egcuUsiaanvoeren
alcteit dot jwM dik'
grn.thetd van knral
brengen oip het mim'.
I E t voohal hla het gaat,
gyrr.pathie piet heeft,
heeding vinden die
mens wórdt gevraagd
Verblijdt u nle't als
hij ncderstruikel
niet verheugen, heeft
ken geschreven Het
deel der mensheid 01
dezt vermaning te 01
and ln moeilijkheden
befchouwen en zich
hepi overkomt Wat h
doen. eist meer zelfv
kan bevroeden. Chrij
wijzingen in naastci
Hij leerde: „Hebt'u
zd die u vervloeken,
u.haten en bidt Ifoor
doen en |l vervopen
'Geen schoor gov.
betekeftr d«t wij elk
ping verdienen.
in. blijven ontken-
gemaakt en dan is
el ijk. En nu kunnen
t het zo ontzettend
,e doen dK een ver
zou do-n zijn. ï>n
men dikwijls
'daarin ligt oDgc-
,cn. omda; wij d-
I niet. kunnen op-
:oedc nn le lat'
Iemand die onze
en wij zelden die
dijk van or-i als
Vijand valt
Maat uw hart
«QB
i In zijn Sprea-
Voor het overgrote
Mend moeilijk tijn
len. Want een v --
f een medemen^ tc
te verheugen als
had willen aar-
ichening don men
Jing ln Zijn opd. r-
nog Vérder, toen
knden lief. üfegent
wel degenen di
|nen die u geweld
deze woorden
inblik een venna-
L'én van de verheugendate actuele verschijnselen ln het litteraire leven van ons land
J is de creatie, mogen w8f wel zeggen, van da dichter Ad den Besten ven een serie
bundeltjes, waarin, onder zijn auspiciën. Jongere dichters publiceren (ook wel debu
teren) We hebben ons in deze rubriek al een paar keer over een aantal bundeltjes
uit die serie, de Windroos-serie, heengebogen om ze aandachtig te bestuderen, tot de
conclusie komend, dat Ad den Besten èn de Uitgevers Maatschappij.Holland te Amster
dam. die de bundeltjes beschouwt als sieraden van haar fonds, ons litteraire leven een
grote dlenlst hebben bewezen, al is het alleen maar om de vreugde, die zij de poëzle-
minnaara hebben bereid met de eerste gebundelde uitgaaf van het werk van de te
Rotterdam geboren predikant Gulllaume van der Graft. Diens poëzie is van
zylk een krlstalzulvere klank, dat haar verschijning in ona land zonder twijfel een gebeut-
i is. Er zijn inmlddela weer enige WlndroosjeS opengegaan en opnieuw is er reden
erheugents.
zwik epn krl
tenis is. Er
tot verheugi
IIVCI
v^e(k
Ven opmerkelijk feit is. dat dé Jonge dich-
■Vters, die in de Windroos-serlé publl
Bij deiluchtmacjht 1
"de snelle uitbreid ng.
san beroepsmilitairen,
It. «Is gevolg vin'
steertR een tekort
hele land verspreid wonen
Eén. Simon Vinkenoog]
werkt ln het buitenland. In elk
I blijkt Amsterdam niet «meer
v-oejdingsbodem van dichterlijW, talent te
zijrt. De stad Rotterdam heeffl weliswaar
nooit de pretentie gehad, een literair cenl
triUn te zijn, al genoot de verlifex Tollens
ar eens een nationale faami die niet meer
et-troffen werd, maar het blijkt nu. dat de
ele opmerkelijkste figuren van de jonge
dichtersgeneratie. Guülaumfe van der Graft
(aufeur van de Windfoos-bundel ..Mytho-
1 o g i s c h") en de dichter B e d'g m a n
(auteur van dé Windroos-bundel .Modus
[venaan
dammer
die met zijn roman „De Neds
geleden de Van der Hoogt-prijs verwierf
en die met de bundel „D
recent uitgegeven poor de N.vi Em. Que-
ihdo's Uitgeversmij te Amsterdam bewijst,
pp zijn beurt mee tot de begaafptite jongere
dichters van ons land ite behagen. En zij
i ijn geen tpevallighecje
i erlinge speling van I
I zerdén, in een stad. idi
uurloos" wordt bescl
cht te zien, of er he
pr,dienen, W'Bnt wie
i Rotterdammers zijn Ru
il óók Alfred Kossmann
Nederlaag" kort
gt-prijs verwiei
De Bosheks
N.vi F
:erdim
laafpsit
behawei
die dóoreen^B
t lqt gedwongen
vaak nog als „Cülf
uwd. het levens-
dagclljkp brood in
vreemdeling ly
^^Hwaai
n der
vigueu
ing te nem
het Rotterdamse lev
tatistieken. belansen
giingen en cognossementen
ir dinjen bepalen, die ,z<ju
ertellen vap In het verbor-
alent. dichterlijk talent. Ge-
HMerkènd talent, MB
schoorstenen
[et re
'g dc elfde wijzfc
beroc-pa-
oori pmeo oip.
e« n aaftzien-
et 1 estcpming
itmac H. ió op-
Ter slotje zal
otplstreeks September e&n opleidin beginnen
v'éor pile fjjii|cti)es (behalve v< or lucht-
varenden) bij dcf luchtmacht, v in jonge
lieden lin de iepftjijd van 16 tot 1 jaar. die
itpjhet bezit zijn !van het getuigs hrift am
bachtsschool. dan wel het diploma M.U.L.O..
alj^us de minlstet van Oorlog in zijn me
morie van antwoord inzake de Rijksbegro
ting voor 1951 van zijn departement.
dat deel v
waarde
r kun
leven, z-eker niet
kunnen warden gere-;
dal vaHvGuilla'ume
toptalfr
Graft
Welke
vblgtrék
wordqn
onderzocht d
t zifléx
|l de wejtert van qe
d aan de Maas moést
•taajj tri
chë ge-
kunnen
f.eker
niet hier,
Ëegen).
,-orden. myfryt
\v/»i Van Jiir Graftta poëzi^ kenr
een algemene WnsflUkhrld', die Ir
deze tjjd van sterMiI parasitqreiid expert
menteren weldadig aandoet. De vrees dat
zulke algenjene menselijkheid ..grootste gr
mene delrr'-poëzie voortbrengt, is niei
ongegrond. De predikanten-poëzie van het
midden van de vorige eeuw is er de huive
ringwekkendste consequentie van geweest.
DE DWAAS
Ditmaal een gedicht dat
nauwelijks commentaar be
hoeft. We kennen ze immers Nu stuif ik weer de vlakke velden tegen
maar al te goed. die motor- van uit den schemer van een dennenlaan
rijders en automobilisten, myn motor hromf langs de verzengde wegen.
voor wie naar buiten gaan een wolk van stof achter de wielen aan.
W£ts anders betekent dan
met een razende vaart langs Mijn motor is een sterk, gewillig beest;
de wegen stormen Het liefe- ik ken de driestheid van zijn dolle zinnen.
lijkste plekje vermag hen bij groter snelheid heeft hy proter feest.
slechts zeer korte tijd te en ik laat mijn brommert graag den wedloop winnen.
Boeien, zij genieten pas ten
volle, als de motor ronkt en Vooruit, vooruil, de snelheid maakt mj) dronken;
het lint van de asfaltweg mei de bomen schuwen schielijk langs mij heen.
fabelachtige snelheid onder *oai» mpn motor kan geen tweede ronken
i sneller dan m(jri u-apen is er geen!
hen wegglijdt.
Zulk een motorrijder wordt
door Francois Pauwels in
het gedicht „De Dwaas ge
confronteerd met de „luie.
zwerfse vrijheid" der zigeu
ners. Een ogenblik vraagt hij
2lch zelfs af. of hier, in hei
zigeunerkamp, misschien de
Mist te vinden is. dip, hij
altijd zocht maar nooit ge
bonden heeft. Maar weldra
heeft de snelheidsduivel hem
weer te pakken, de bezinning
is van korte duur geweest.
Ongetwijfeld zou het mo
tief van dit gedicht - de
vervreemding van de natuur
met grotere klem behan- een magre heks zie k naar de kleuters grauwen.
+deld zijn, Indien het verhaal
niet in de ik-vorm verteld
was. Nu immers wordt de
tegenstelling getekend door
middel van de gedachten van
de motorrijder en dit bete-
i u 'en stotte, dat hij over
zichzelf en de wereld na
denkt. De man. die het lachje
waarmee de zigeuner hem
nakijkt, interpreteert als in-
ïfs tfjH' dt,or spot en ivop unl ik.
medelijden, is niet zon innas het ziaeune
dwaas als de titel zou doen *l°*une
vermoeden. De eerste stap op
«e weg naar de zelfkennis
neeft hij reeds gezet.
Dit is het groene, heuvelrijke dal
met oude linden by een koelen vijver,
waar 'k in de schaduw even rusten zal
van al de zon en van mijn wilden ijver.
Nog hijgt de jacht door mijn onstuimig wezen,
de snelheid davert in mijn ziedend bloed,
en 'k voel mi) by dit plekjen uitgelezen
als een die verder, altijd verder moet.
Ginds slaan de wagens van 't zigeunerkamp;
wat vuile kindren stoeien bi) de paarden;
in 't windloos luchtruim stpgt een blauwe damp
en bruine kerels, sloom, met donkre baarden,
Spreken hun vreemde landstaal bij de vrouwen,
wier zwarte hoofdhaar glimt mt kleurgen doek;
een magre heks zie 'k
ze prypt er een en slaat hem voor z'n broek.
En aan dit'bont taf reel houdt mij de lust
naar luie, zwerfse vrijheid vastgebonden;
ik zie 'i benijdend aav is dit de rust.
die 'k immer zocht en nimmer heb gevonden?
't Is tijd te gaan: ik doe myn motor razen;
een weeig-zoete walm slaat stinkend uit;
de snelheid heeft mijn bloed weer aangeblazen,
weer heb ik maar één wens: vooruit, vooruit!
'k den heerweg ga.
zigeunerkamp ten afscheid ryden;
een bruingebrande zwerver lacht mij na.
een schampre lach van spot en medelijdenI
Uit: „Verzamelde Gedichten" Francois Pauwels Igeb. 1SS8)
Maar laat ons het begrip „grootst gemene
deler" wat nuanceren. I.aal ons spreken van
„diepst gemene deler". D4<r laat de poëzie
van de predikant Van der Graft zich onder
vangen. En dat maakte haar van bijzondere
betekenis, omdat niemand zich niét geraakt
kan voelen door zjjn zeer verdiepte ge
dichten.
„Toevallig" óók in Nijmegen staat de
predikant van de Waalse gemeente Jan
W11, wiens gehele poëtische oeuvre van
10 jaar dichterlijke praktijk (ongeveer) ver
schenen is in de Windroos-bundel „Rites
de Passage vDe titel duidt op bepaalde
handelingen, die' in verschillende godsdien
sten dienen tej- bekrachtiging van overgang
van de ene jopsland ln de andere. De var-
wachting dat da verzen van Jan Wtt dus
de gedachtestreepjes en leestekens zijn.
waarmee hij de zin van zijn leven bevrij
dende overzichtelijkheid geeft, is gegrond
En in veiband daarmee ook de verwachting,
dat de verzen van Jan Wit een persoonlijker
nt hebben dan die van Guillaume van
Magr zij zijn niet zo kristalhel-
accent heb
dej- Graft,
der van toe
Ziedaar i
ntussen dan toch poëzie van een
predikant, welke totaal niets van zending,
van belering o( van gemgenschappelijk-met-
ons-verkeren-willen op gebaande paden
verraadt
Van eën sentiment, dat daaraan verwanit
is. getuigt véélj meel dè poëzie van J.
Schulte Nordholt, die-tn de illegale
bundel „Het bloeiend steen" (na de oorli
herdrukt onder hét pseudoniem
Noordhout) debuteërde,
terlijke i loopbaan in
voortzet met de bundel
scha p". Hij is trouwt
diensthistorrcus. Zonder
•ItP aanf
nochtans gew
i die zijn dich-
i Windroos-serie
evend Land-
'cultuml- en gods-
h persoonlijkheid
loen. tiient 1 hij
van dé an|ieke
idelirgon
ndsöhap.
nde!
polderlam
LVQiidlgste. algo-
rtgen zegt.
die
Toch is
gn hij zal Ir niet over dl
té vereenzelvigen Dat
wel durven.'doen. Hij heef$
Mdüus Vivendi"
omen.' waarin/hij
met een inktvis. Ma
bundel
Öjpgenon
Heeft m<
«én and'
Rredikar
ómdat zij
werstervlr
Mn het 1
rei.'
nog een koe,
ken. zich ermee
ergrik&n gèrust
uwensftin zijn
■eeksjapoërpen
vereenzelvigd
eerst nog even
oortfokken ijs vjn het
•n vkn de ontledigihg
hoeve van de laatste
bundel poëzie, jdie men moderne
Rxedikanten-poëzie zou kunnen
zij uitèrmipte doort)
itervingsbeginsel en
leven len behi
reis naar het goddelijk licht. Het us
'lundel „De Tra p" van Kees van Dut-
De tittfl is ontleend aan het laatste
ledicht. datKees van Duinen, voor hij
Itierf, heeft geschreven En de bundel is
samengesteld uit wat hij aarzelend nu en
dan bij zijn leven publiceerde cn wat hij
naliet. Ifidy van EySselsteijn en Ido Keek-
tra hebben de bundel, die uitgegeven is
loor da N.V. Bosch en Keuning te Baarn.
erzorgd.
De glans van verijling. waarin eenvou
dige levensfeiten, die de dichter, trachtte te
doorschouwen, zijn gehuld, geven aan zijn
poëzie iets irreëels, dat ontroert en dat ons
heenhelpt over de vormgebreken.
-«man dan is een wonderlijke figuur,
die een briljant vuurwerk van geest
n gratie en voor&I van speelse intelligentie
in ons letterkundig leven ontsteekt.
Na Van der Graft is hij de tweede grote
•errassing in de Windi
ulturele leven. Zijn fantastische humor
heeft wel iets bitters, maar wat wil men
Hij zou in deze wereld niet kunnen leven
zónder dat „modus vivendi". Zeldzaam
grappig past hij algebraïsche en pla nime-
trische methoden op zijn aandoeningen toe
Op een wandeling met een lief meisje
levert hij een dichterlijk commentaar, dat
van alle romantiek is gespeend en waarin
zelfs zinnetjes uit de schoolse mathematica
oorkomen. Kriebelend geestig Hij spéélt
in kwatrijntjes met- onze intelligentie, als
een goochelaar En toch zijn die fratsen niet
an diepzinnigheid ontbloot Luister maar
aar een kwatrijntje dat „Goochel-
h a a s" heet:
Ik ben uit koek en ei geboren,
mijn vruchtcel is een hoge hoed;
nu heeft een man mij bij mijn oren
en zegt. dat 'k weer verdwijnen moet.
Fascinerend in hoge mate zijh de „over
peinzingen van een inktvis", waarin Berg
man jongleert op een wijze, die van een
verwonderingwekkend verbeeldingsleven
getuigt.
ün nu dan de bundel, bij Querido uitge-
geven, van de derde prominente Rot
terdammer. Alfred Kossmann. „De Bos
heks'. waarin óók zeer intelligente bewijzen
van een werkzaam verbeeldingsleven voor
komen. Maar ze zijn niet zo virtuoos, omdat
de natuur van Kossmann romantisch-ge-
voeliger is. In een reeksje park-gedichten,
waarmee andere verzen verbonden zijn,
hetzij door attributen, die aan de parksfeer
zijn ontleend, o' door wijsgerige bespiege
lingen. heeft de auteur zich J»et volledigst
kunnen uiten. Hij overtuigt daarin van
ongemene dichterlijke begaafdheid.
En tenslotte enkele woorden over de
Windroos-bundel „W o n d k o o r t s" van de
Parfjse Nederlander Simon Vinkerjoog. Vin
kenoog is de uitgever van een geavanceerd
geschriftje, „Blurb", dat op jeugdige
Een deux pièces. met een jakje, waarvan
het schootje een draperie vormt Een stem
mig pakje van donkerblauw of zwart otto
man. geschikt Poor een kitfe. regenachtige
zomerdag en uüfiarvan men ook in de herfst
nog genoegen kan beleren. Ontwerp Ger-
rnamp Lecoyue, foto Jacques Decaux.
Een i'.fjarig knaapje tn de Engelse
plapts Fentan zei tegen zijn zesjaripe
broertje „Stap maar in". Daarop nam
hij zelf achter het stuur van de gepar
keerde autobus plaats en reed er mee
weg. Na eert rondrit van 5 kilometer
bracht hij filet voertuig terug naar de
parkeerplaats. Zijn broertje was een
tevreden passagier. Miitder tevreden
was een man ran de biifconderneminp.
die de jongen in jpti kraag pakte en
naar het bureau brttcht al protesteerde
de kléine chauffeur „Ik heb hem toch
teruggebracht waar ik hem vond.'"
Woensdag stond de jongen voor de
kinderrechter. Hij kreeg 10 shilling
boete voor rijden zonder r\jbew\)s.
t' 2.'— voor het wegnemen van de
autobus en de belofte van de f echter,
l,| dpt die1 hem een technische baan zou
J bezrtrpAn, zodra hij van school komt.
De jon pen is zoon van een chauffeur
fjiaar had zelf nop noott eerder achter
hel stuur van een auto gezeten, want
zijn vader stond het hem niet toe. Hij
presteerde hrft, door deistad te manoeu
vreren zonder bfokkén te maken.
Af leen de spatborden ran de bus zijn
wat geschramd.
„Vandaag de dag hebben wij jongens
ram dit slag rrodig", zei de rechter,
..alleen moet hun ondernemingsgeest in
bétere bénen tporden geleid."
geesten nogal een prikkelende werking
heeft. Zijn poëzie is uiterst experimenteel
ourrealistisch Maar zijn vondsten zijn ma
ger De bodem waarop hij zich beweegt is
al zó uitgegraven, dat hij zich met scherfjes
moet vergenoegen Bovendien contrasteert
zijn wijsbegeerte, die maar één thema kent.
het thema van de haat, wel zeer (en weinig
bemoedigend) met die van alle voorgaande
dichters. Dus laten wij het daar maar bij,
want hij lijkt ons voorlopig het minst van
allen door de muzen gekust!
W. WAGENER.
(Van onze financiële medewerker)
MEN OOK aan de beheerder van
de Nederlandse schatkist moge
verwijten, zijn felste tegenstander zal
moeten toegeven, dat het hem aan acti
viteit, bekwaamheid en documentatie
met ontbreekt. Vacantie bestaat blijk
baar in „Den Haag'' nog niet. De nieu
we belastingontwerpen zijn thans de
Tweede Tiamer gepasseerd en uit het
ministerie van Financiën vloeit bijna
onafgebroken een stroom witte en gele
stukken, üjaaruit men de financiële po
sitie van ons land en de grote moeilijk
heden, waarin we verkeren, kan af
lezen.
Wat de belastingen betreft is het bedrag
van 16 millioen, dat aan de gevraagde
f 250 millioen kwam te ontbreken, op het
Nederlandse bedrijfsleven afgewenteld. Ook
al zijn de vooruitzichten van het lopende
jaar voor vele bedrijven nog niet bepaald
ongunstig, men zal er toch rekening mee
moeten houden, dat de bedrijfswinsten in
vele gevallen beneden die van de topjaren
1949 en 1930 zullen blijven. Over lagere
winsten zal dus een hogere belasting moe
ten worden betaald, hetgeen aan de zo
noodzakelijke kapitaalvorming in de be
drijven afbreuk zal doen en de liquiditeit
verder zal bemoeilijken, nadat deze dooi
de credietbeperking hier en daar reeds in
het gedrang is gekomen.
Wanneer men ziet, dat de opbrengst van
Rijksmiddelen over de eerste vijf maan-
n van dit jaar rond 250 millioen hoger
is dan 5 12 van de raming, is men geneigd
die leden van de Kamer gelijk te geven, die
betoogden, dat de door de minister prijs
gegeven 16 millioen wel door de over
schrijding van de ramingscijfers zou wor
den gevonden. Afgezien hiervan kan de
•raag worden gesyeld of een bezuiniging
an 150 millioent gelijkstaande met ca
van de totale staatsuitgaven, wel vol
doende is in een tijd. dat de bevolking haar
uitgaven met een heel wat groter percen
tage moet verminderen om op haar huis
houding een tekort te voorkomen en aan de
fiscale verplichtingen te voldoen.
I I ET ZIET ER met de Nederlandse volks-
huishouding nog maar steeds niet best
uit. In de jangste Deviezennola heeft de
regering medegedeeld, dat het tekort op
de betalingsbalans over de eerste vier
maanden van 1951 niet minder dan J 501
millioen heeft bedragen, ofwel nog 78
millioen meer dan in dezelfde periode van
het vorige jaar. toen er bijzonder ongun
stige omstandigheden in het spel waren.
Opvallend is" dat onze positie tegenover de
V S niet onbelangrijk vooruitging het
tekort daalde van 191 millioen tot 94
millioen maar dat de verhouding tot dc
landen van de E B U. en ook tot Indonesië
een scherpe achteruitgang toont. Bij de
E.B.U. steeg het tekort van 271 millioen
tot J 304 millioen. bij Indonesië verkeerde
het voordelig saldo van 20 millioen voor
de eerste vier maanden van 1950 in een
nadelig saldo van 146 millioen. Immer»,
de gocderenimport steeg in sterkere mete
diTn de export, terwijl in verband met de
transitohandel in Indonesische producten
belangrijke uitgaven aan Ind. valuta moes
ten worden gedaan. Het is duidelijk, dat
wanneer in Indonesië meer gordende toe
standen heersten, qe Nederlandse export
daarheen belangrijk groter had kunnen
zijn, gelijk ook In het verslag van de Java-
sche Bank is opgemerkt.
Nu met Japan vrede is gesloten en dit
land ten aanzien van zijn buitenlandse
handel weer de vrije hand krijgt, zal de
Nederlandse export met een nieuwe con-
currentiefactor rekening moeten houden.
Wat de lahden van de E.B.U betreft is
het bekend, dat het nadelig saldo van het
handels- en betalingsverkeer hoofdzakelijk
op rekening van België komt. De uitvoer
van Belgic en Luxemburg naar Nederland
bedroeg in 1950 22.4 van de totale Bel
gisch-Luxemburgse uitvoer tegen 14.5 in
1948, de Nederlandse uitvoer naar genoem
de landen bedroeg 13 3 van de totale Ne
derlandse uitvoer tegen 13.1*. in 1948. Ne
derland is dus een zeer belangrijk afzet
gebied geworden voor de Belgisch-Luxem
burgse economie en de. regering hoopt, dat
deze omstandigheid er'toe zal leiden, dat
met name België bereid zal zijn aan de
oplossing van de bestaande onevenwichtig
heid mede te werken.
OOE ONEVENWICHTIG de positie van
11 de E.B.U. (Europese Betalings Unie) is,
blijkt wel uit het feit. dat het totale tekort
van Nederland 30 Juni j.l. 1024 millioen
bedroeg. <Bit wil zoggen, dat Nederland
73 van het toegestane quotum heelt ver
bruikt en voor verdere tekorten een steeds
groter percentage in goud of dollars moet
afstaan De maand Juni leverde voor het
eerst sinds Februari een kleiner tekort op
54 millioen tegen 121 millioen in Mei),
maar terecht waarschuwt de regering er
tegen hieruit voorbarige conclusies te trek
ken. Bevredigend is. dat dank zij een nieu
we regeling de Nederlandse export naar
West-Duitsland van 1 Juni af ca S 20 mil
lioen kan bedragen, maar overigens staan,
zoals ook weer uit de handelscijfers over de
maand Juni blijkt, de kansen op een ferme
verbetering van de handels- en betalings
balans nog niet gunstig. Wel gaat de export
flink vooruit, maar de import wijst nog een
grotere toeneming öan. zodat het tekort
over Juni dat van Mei weer overtreft.
Het cal nog zeer de vraag c(jn of in het
kader van de E.B.U.-overeenkomst een
groter erediet aan Nederland wordt toege
staan en of ten slotte de invoer van pro
ducten cn goederen voor burgerlijk gebruik
niet verder moet worden beperkt, nu on
danks de hoop op vrede in Korea, achter
de uitvoering van het derensieprogram van
de V.S. en de landen van het Atlantic Pact
vaart wordt gezet. Want ook aan de bui
tenlandse rredietcn voor Nederland komt
eenmaal een einde. Hetgeen ook maar ge
lukkig is. omdat credieten de „eigenaardig
heid" hebben, dat ze moeten worden terug
betaald...
ippositie
- - _.ndag In
Portugal, heeft zich teruggetrokken, aange
zien leden van de oppositie geen zitting krij
gen in de commissies, die toezicht houden
op het verloop van de verkiezingen
Hilvers
i I.
(V A R A.) 9 00 Nieuws: 8.15 Koorzang; 9 30
Voor hel platteland, 8.40 Gr.pi 9 12 Postdui-
venbenchten; 9.13 Verzoekprogi9 45 Geeste
lijk leven 10 00 Voor de jeugd 10.25 Met en
zonder omslag. 10 50 Gr.pl 1120 Voordrachl:
1! 35 Lichte muz.. (A V R O.) 12 00 Lichte muz
12 30 Voor de Jeugd: 12.40 Gr.pl 13 00 Nieuws
13 20 Orkestconc.; 13.50 Even afrekenen, heien.
14 00 Gr.pl 14.05 Boekbespreking: 14 30 Hol
land Festival: L'n ballo in maschera. opeia:
16 00 Filmpraatje: 16 15 Or.pl.; 18.30 Sport;
(VAR A 17 00 Mannenkooi 17.20 Martins ge
heime raketvlucht naar de maan. hoorspel:
17 40 Gr.pl 18.00 Sport: 18 15 Nieuws; (V.PR O.)
18 30 Korte ke: kdienst; (I K O R 19.00 Voor
de jeugd: 19.35 Bijbelvertelling voor de jeugd:
(AVRO) 20.00 Nieuws. 20 05 Actualiteiten;
20.15 Holland Festival Un ballo in maschera.
opera; 2100 Gevar. progr.: 22.25 Gr.pl 23.00
Nieuws; 23.15 Dansmuz.. 23.45 Gr.pl.
HUvei
i II.
(K.R.O.) 8 00 Nieuws: 8.15 Gr.pl 8 25 Hoog
mis; (N-CR.V) 9.30 Nieuws; 9 45 Vocaal kwar
tet: 10 00 Gei ef. kerkdienst 11 30 Kerkmuz
(K.R.O.) 12.15 Apologie: 12.35 Gr.pl 12.40
I.unchconc 12 55 Zonnewijzer 13 00 Nieuws.
13.20 Amusemmuz.; 13 45 Uit het Boek der
Boeken: 14 00 Polltiekapel14 50 Gr pl 15.15
Kamerork. 16 10 Katt* Thuisfront overal: 16 15
Or.pl 16 30 Vespers; (I K O.R 17 00 Zang-
Qienst. (N C R V 19 00 Gi.pl 19 15 In de Discl-
pelktfng van de Heie Jezus Christus: En Jezus
stelde er twaalf, causerie: 19.30 Niéuws;
(K R.O.I 19 45 Ronde van Frankrijk: 19.52 Bock-
bespreking 20.05 Gevar piogi 22.45 Avond
gebed: 23 00 Nieuws; 23.15 Gr.pl.
Engeland. B.B.t. Home Service. 330 meter.
12.10 Critieken; 13 00 Nieuws; 13 lo Country
Magazine 13.40 Operamuz 14 05 Wenken voor
de tutu; 14J30 Hoorspel: 16 00 Opera-ork 17.00
Voor de-kinderen. 18 00 Nieuws. 18.15 Orkest-
concert; 19 45 Kerkdienst: 20.25 Liefdadigheids-
oproep 20 30 Hoorspel- 21.00 Nieuws; 2115
Causeri-: 21.30 Klankbeeld. 22.30 Viool cn
piano; 22.52 Epiloog; 23.00 Nieuws
Engeland. B.n.C. T ight Programme.
1500 en 247 meter.
Gevar progr 16 00 Hoorspel met muz.; 16.30
Gr pl 17 30 Hoorspel. 18 00 Transatlantic Quiz;
18 30 Gr.pl 19.00 Nieuws; 19.30 Gevar. muz
20 30 Community hymn-singing; 21.00 Gevar.
progr.; 22.00 Nieuws; 22.15 Pianospel; 22 30
Muz. causerie; 22 45 Orgelspel; 23 15 Lichte
muz.; 23.56 Nieuws
België, 324 meter.
11.45 Gr.pl.: 12,15 Radiojournaal: 12.32 Vlaam
se liederen .13.00 Nieuws; 13.15 Gr.pl.; 13 30
Voor de soldaten; 14 00 Gr.pl.; 16 00 Pianoreci
tal 16 25 Dansmuz.: 17.00 Gr.pl.; 17.55 Spoit:
18 oo Gi pl 18.30 Godsdienstig halfuur; 19.00
Nieuws. 19 30 Gevar progr. 21.30 Actualitei-
ien: 21.45 Gr.pl.: 22.00 Nieuws: 22 15 Verzoek
progi., 23.00 Nieuws; 23.05 Gr.pl.
België, 484 meter.
12 08 Omroepork 13.00 Nieuws; 13.10 Ver
zoekprogi 14 30 Lichte muz.: 15.00 Orkestcon
cert 16 25 Or.pl.: 16 30 Dansmuz 18 00 Gr.pl.;
19.00 Godsdienstig halfuur; 19 45 Nieuws: 20 00
Omroepoi k en solisten; 2100 Festival van Aix-
en-Provence: Orkestconcert; 23.30 Dansmuz
23.55 Nieuws.
MAANDAG 23 JULI 1951.
Ililxe
i I.
leter.
(V.A.R.A.) 7 00 Nieuws 7.15 Gr.pl.: 8 00
Nieuws: 8 15 Gi.pl. (VPRO) ÏOOO Voor dc
oude dag causerie. 10.05 Morgenwijding;
(V A R A 10 20 Voor de kleuters 10.35 Vooi de
vrouw. 10 50 Voor de zieken: 11 40 Pianorecital
12.00 Gr.pl 12 30 Land- en tuinbouw 12.33
Voor het platteland: 12.38 Instrum. trio: 1300
13 15 Voor dc middenstand; 13 20 Dans-
pl.; 14 00 Lichaam en gezond-
'5 Cello en piano; 14 4a Gf.pl.
muz.; 13.50
heM. causei
15.15 De m
spel^ 16 0'
kooi en
Rotterdai
V raag en
Gr.pl
hoofd
16.20 -Rotterdams Philh. orkal.
i; 17.00- Voor de jeugd; 17.25
h Orkèst; 18 00 Nieuws: 18.15
18.20\ Gr.pl.
19.00 Parlementair overz ;\19 15 Cello en pia
19.45 Regei Ingsuitzending20.00 Nieuws: 20.05
Actualiteiten: 20.15 Dansfnuz 21 00 Cabaret:
21 30 De Ronde van Frankrijk: 21 40 Lezing
Perzië. de zere zenuw 21.85 Concertgebouw
oikest; 23 00 Nieuws
Hilvi
(N.C.R.V.)
ter.
15 Ochtendgymn
Gr.pl 7 45 Een woord'voor de dag; 8 00
Nieuws; 8 18 Gewijde muz.: 8.45 Gr.pl ts
Voor de zieken 9 30 Gr.pl.; 10 00 Predikanten-
forum; 10.15 Gr.pl.: 10.30 Morgendienst; 1100
Fluit en plano: tl 30 Gi.pl 11 45 Amusem.muz
12.30 Land- en tuinbouw 12.33 Orgelconc.; 13 00
Nieuws. 13.15 Mandoline muz. 13 45 Gr.pl.: 14 00
Voor de jeugd: 14.35 Gr.pl 14.45 Voor de
ouw; J5.15 Gr.pl.; 15.30 Tenor en piano; 16 00
Bijbellezing: 16 45 Vocaal ensemble; 17 00 Voor
de kleuteis: 17 15 Orgelconc 17.45 Regerings-
nitzending: 18 00 Voor de Jeugd; 18.15 Gr.pl.;
18.45 Boekbespreking; 19 00 Nieuws; 19.15 Volk
en Staat; 19 30 Gr.pl; 19 40 Radioklant. 20 00
Nieuws 20 05 Omroepork; 2105 Oostloorn.
hoorspel: 22.05 Gr pl 22.10 Internat. Evang.
commentaar 22 20 Carillon en orgel: 22.45
Avondoverdenking; 23 00 Nieuws; 23.15 Gr.pl.
Engeland. B.B.C. Home Service, 330 meter.
12 00 Sport: 12 25 Fanfare muz.: 13.00 Nieuws:
13 10 Lichte muz 13.55 Sport; 14 00 Schots ork
15 00 Interviews; 15 30 Wedstrijd tussen jongens
en meisjesscholen; 16 00 Gr.pl 16.30 Sport;
17 00 Voor de kinderen: 18.00 Nieuws; 18.15
Sport 18.20 Causerie: 18 30 Orkestconc: 15 30
Klankbee'd 19 45 Crazy People. 20 15 Twintig
vragen, 20.45 Braziliaans commentaar: 21 00
Nieuws. 21.15 Hoorspel; 22 45 Parlementsovei-
zicht. 23.00 Nieuws.
Engeland. B.B.C. Light Programme,
1500 en 247 meter.
12 00 Populaire muz.; 12.25 Fanfare mu».;
12.55 Pianokwartet: 13 15 Voor de teugd: 13 45
Voor de kinderen 14 00 Schots ork.; 15.00 Lich
te muz 15 45 Dansmuz 16.15 Mrs Dale s Dag-
16 30 Hoorspel: 18 00 Orgelspel: 18.15
muz.; 18.45 Hoorspel: 19 00 Nieuws: 19.25
19.30 Gevar progr 20.00 Scrapbook for
progr 21 45 Voordracht: 22 00
0 Vooi dracht: 23.15
23.56 Nieuws.
boek
10.W. ii.uu Gevai pix
Nietfws; 22 15 Dansm
Lichte
België. 324 meter.
11.45 Huismuziek; 12.15 Omroepork.- 12 35
Voor de landbouwers: 12.40 Omroepork 13 00
Nieuws. 13.15 Gr.pl.; 14 00 Voor de vrouw; 15.0#
Russische muziek: 16.00 Gr.pl 17 00 Nieuws;
17 10 Lichte muziek: 18 00 Franse les 18 28
Gramofoonpl 18.25 Duivensportkroniek. 18 30
Voor de soldaten: 19 00 Nieuws; 19.30 Gr pl
19.50 Radiofeuilleton 20.00 Kamermuz.; 21.00
Actualiteiten: 2115 Gr.pl.; 22.00 Nieuws- 22 15
Vlaamse muz.; 23.00 Nieuws; 23.05 Verzoek
programma.
België. 484 meter.
12.05 Omroepork.; 13 00 Nieuws; 13.30 Jazz-
muz 14 00 Gr pl 16.30 Lichte muz. 18 30 Om-
inepork 19.00 Gr.pl.; 19 45 Nieuws: 20.00 Gr
pl. 21 15 Kamermuz.: 21.50 Gr.pl 22.00 Nieuws:
22.10 Gr.pl: 22.55 Nieuws: 23 00 Gr.pl.: 23-15
Lichte muz.; 23.55 Nieuws.
Luxemburg. 1293 meter.
7.35 Nieuws: 8.20 Liederen en dansen 815
Muz. bij het huishouden; 10.01 Nederl. morgen-
uitzending: 1101 Muz bij het huishouden: 12.54
Gr pi 13.15 Mus ork 13 27 Muz zwerftocht;
14 30 Italiaanse muz.; 17.30 Voor de vrouw. 21.82
Samson en Dalilaj 22.30 Goede avond, beste
lenden; 23.01 Engels programma.
Wilt u niet gaan zitten?
«jij wees naar een stoel.
liiWK- a nk oen zekere warmte en harte-
zebTÜ.'? haar *tem- al klonk die met een
tc*er dialect
b™ Het.'s vriendelijk van u mij te ontvan-
«en. zei Mangold.
mnru» n hce*1 al veel over u gesproken,
merkte mevrouw Barlow op. Ik hoorde,
kl" en Uw zusters naar Londen zijn ge-
8rote stad*U?6 Werken" H°e bCV8U deZC
En"",i?'i!.Z0Kndei.' ?oed- antwoordde Marigold.
den gelukkig al een baantje gevon-
vertelde Ben mij- Draagt U nu
MarfsfUd u ,dle bil U verkocht wordt?
had he? eens naar wat zij aan
welicp „,.m as ven eenvoudige middagjurk.
*ou koeten Mlchacl Sorell flink wat
- J«. antwoordde zij, wij kunnen eteeda
modellen kopen legen gereduceerde prijs.
Dat is een echte meevaller voor mij.
Dat kan ik mij voorstellen, merkte
mevrouw Barlow op. Ik vraag mij vaak
af. hoe de jonge meisjes van tegenwoordig
de eindjes aan elkaar kunnen knopen Toen
ik nog jong was. rekende men nog niet
van die hoge prijzen.
Zij keek met enige bewondering naar
Marigold.
Wat heb je vandaag gedaan. Ben? Je
hebt je geld toch niet wéér weggesmeten
bij de paardenrennen?
Ja, ik ben naar de racebaan geweest.
Wanneer zul jij nu eens verstandig
worden.
Zij zweeg enige tijd en ging loen voort:
Nu ja, je moet ook je pleziertjes
hebben!
Mevrouw Barlow wendde zich tot
Marigold;
En toch vind ik het prettig als Ben
zich niet al te veel zorgen maakt en een
vrolijk leven leidt. Zijn vader we»kte al
tijd veel te hard cn dat heb ik ook gedaan,
totdat wij genoeg geld hadden om stil te
gaan leven Ja, als je jong bent. dan be-*
geert je hart vrij veel.
Dat is zeker, «ntwoodde Marigold.
Toen Ben en Marigold vertrokken, drong
hij er sterk op aan om ergens te gaan
dansen. Marigold bezweek voor de aan
drang.
Zij zagen natuurlijk weer vele bekenden
en het feest eindigde met een rijkelijk
souper.
Waar peins je toch over? vroeg Ben
meerdere malen, daar Marigold vaak voor
zich uit zat te staren.
Zij dacht terug aan het gesprek met
Bens moeder en vroeg zich af. welke Ben
de natuurlijke zou zijn: de luchthartige of
de ernstige.
Pas tegen een uur of twee bracht Ben
haar naar huis.
Ik ben moe, dacht zij, loen ze lang
zaam de trappen opklom.
Tot haar niet geringe verbazing hoorde
ze in hun kamer praten. Zij opende de
deur: de lichten brandden en David liep
cr rond!
Zo David, wat doe jij hier op dit uur?
Sally kwam van achter de gordijnen
vandaan.
Anne is ziek. zei zij. Ik heb daarom
David maar geroepen, omdat ik mij erg
ongerust maakte.
haar'
Ziek? riep Marigold uit, wat scheelt
Ik hoop, dat het niet erger is dan een
heel lichte pleuris, antwoordde David,
maar morgen kom ik weer even kijken
Probeer jij nu wat te slapen. Sally.
Hij legde zijn handen op haar schouders
en keek haar vriendelijk aan. Toen wendde
hij zich tot Marigold.
Heb je een gezellige avotrd gehad?
Zijn stem had een enigszins onaange
name klank en er lag een vreemde blik
in zijn ogen. Marigold voelde zich aio-f hij
haar een fikse tik had gegeven.
Het was heel gezellig, zeide zij en zij
voegde er aan toe als een soort zelfver
dediging: ik had er geen idee van, dat
Anne ziek was toen ik wegging.
Nee, natuurlijk niet. antwoordde
Sallv snel. voordat David iets zou kunnen
zeggen. Anne vertelde nu pas, dat zij zich
de gehele dag al vervelend had gevoeld.
Echt iets voor h^ar om niets te zeggen!
David begon enkele dingen in te pakken.
Je bent een hele tijd niet bij ons ge
weest. David, merkte Marigold op.
Ik had het druk.
Zijn .er zoveel zieke mensen?
Nee. maar ik' werk op 't ogenblik in
het laboratorium. Vertelde Sallv je dat
niet?
O, ja. natuurlijk, nu herinner ik het
mij.
David wendde zich tot Sally.
Je weet dus nu precies wat je doen
moet. hè? Indien je ongerust wordt, bel mij
dan eventjes op. In ieder geval zal ik mor
gen tegen een uur of elf nog even langs
komen.
Graag David, en nog wel bedankt dat
je gekomen bent.
Doe %iet zö' gek! zei David bijna ruw,
slapen juine lekker, al rest cr dan niet veel
nachtrust meer voor jullie.
Toen David vertrokken was. vroeg Mari
gold aan Sally.
Vertel mij de waarheid, is Anne werke
lijk ziek?
Ik maakte mij erg angstig over haar.
antwoordde Sally. Zij ademde zo vreemd.
Daarom heb ik David opgebeld, hij heeft
haar een slaappoedertje gegeven.
Marigold keek tussen de gordijnen door
naar Anne.
Sally, ik moet het wel bekennen. Voor
een groot deel is het mijn schuld. Ik had
vergeten melk te kopen en vroeg Anne dat
even te doen. Zij ging toen weer in de ver
schrikkelijke regen naar buiten. Ik heb er
werkelijk niet bij nagedacht Het was
wel egoïstisch van mij.
Marigold, maak je «toch geen zorgen»
Toen ZU hier kwam was zij al door «n door
nat. Al weken geleden had zij haar schoe
nen moeten laten maken.
Al* zij werkelijk ernstig ziek wordt, zal
ik het mijzelf nooit vergeven, zei Marigold
•beschaamd.
Davids diagnose werd bevestigd door
dr Drayson. die de volgende morgen met
hem meekwam.
Hij onderzocht Anne met zulk een tact
dat hij er geen idee van had hoe zorgvuldig
hij wel te werk ging.
Nadat hij met 't onderzoek gereed was,
ging hij met Sally naar de gang om rustig
te kunnen praten.
Jk wil uw zuster direct opnemen in het
Anthony s Ziekenhuis. Daar werk ik
overigens.
Sally staarde hem vrij verbaasd aan.
Maakt u zich geen zorgen, stelde de
dokter haar gerust. Zij verkeert niet in
levensgevaar. Ik wil haar echter onder ob
servatie houden en enkele Röntgenfoto's
laten nemen.
I* zij erg ziek?
»ntwoOTd?U' dat lk gcheel en al °Penhj"'tlg
Natuurlijk!
Nu, ik maak mij enige zorgen over een
van haar longen. Het is best mogelijk, dat
Jf'111.' ve.el betekenen heeft. m«ar ik
moet haar toch grondig onderzoeken. Ver-
df5 u Ueen blindedarm, die er beter
uitgehaald kan worden.
Sally maakte een wanhopig gebaar
n rr "auweH1k* bij. Anne w»a al
tijd zo door an door gezond Zij is nog nooit
ziek geweest, afgezien natuurlijk van enkel*
kinderziekten.
(Wordt vervolgd).