Dierenvervoer door de lucht op wetenschappelijke basis Britse Spoorwegen op Cuba bedreigd met nationalisatie Op 30 Juni waren op de gehele wereld 1214 schepen in aanbouw PANDA EN DE WOUDROVERS ic Spanning in Perzië neemt toe Deens ,,Tovermatje" werkt stroef CUPIDO VERKOOPT PARFUM W ERELD-SCHEEPSBOUW tweede kwartaal Duitse scheepsbouw vertoont grootste toeneming in drie maanden Nederland nu op dc achtste plaats Postduivenjjeschil Glashard Lekke band met fatale gevolgen VI iegt uigongel ukken in België Nieuwe synthetische vezel in V.S. ontdekt Veemarkt Orobingen Kunst in het kort Worden vissen luchtziek? Maar Engelsen lachen Belasting, inflatie en vreemde kinderen zitten Deense jeugd dwars Ook ouders doen kwaad Huiselijk comfort in bos en hei Hioe is het ontstaan? Dit woord: PIETLUTTIG DE Niets meer te zeggen Autobus glibberde tegen een boom U Ziekteverschijnselen in Apeldoorns gezin TWEEDE BLAD - PAGINA 2 GOUDSCHÏ COURANT WOENSDAG 25 JULI 19J] H«f mrk aan Europa', „rootsta Mimen- Amalerdam.ROnleanaul te TM tof dunner «lulj vordert oestmtig. De boggermoten in twee helften scheidde De gebaggerde Montgomery ts nu bezig met het doorgra- grond zal dienen om de ..Streng", een niet ven van een gedeelte van de eeuwenoude rendabel gebied boven de Echteld.se steen- waaibanddijk, dis de voorhaven van het oven een nuttige bestemming te geven (Van een onzer redacteuren.) Zoals steeds het geval is geweest. bl(Jkt de scheepsbouw In Gront-Brittannië en Noord-Ierland ook gedurende het kwartaal eindigende op 30 Juni het grootste aantal •chrpen en de grootste hoeveelheid aan tonnage ter wereld In aanbouw te hebben. Volgens de kwartaalcijfers van Lloyd's Re gister waren namelijk op die datum in deze landen 345 schepen groter dan 100 b.r.t. in aanbouw, tezamen vertegenwoordigend een hoeveelheid van 2.114.319 b.r.t. Hiervan moe ten nog 250 schepen te water worden ge laten. Vergelijkt men hierbij de activiteit van de •cheepsbouw in andere landen dan blijkt, dat deze als steeds, ver bij die in het Ver enigd Koninkrijk ten achter staat, wat de omvang betreft. Voor Nederland bijvoor beeld noteerde Lloyd's op 30 Juni 122 sche pen met 295.296 b.r.t., een achteruitgang van 494 ton vergeleken bij het voorgaande kwar taal. Ons land is met 't hier aangegeven cijfer op de achtste plaats van de wereld-ranglijst belandt want tussen het Verenigd Konink rijk en Nederland vindt men daar thans in de eerste plaats Japan (520.665 Ion) welks •cheepsbouw sterk groeit, vergeleken met Vier leden van de Amsterdamse postdui venvereniging De Postiljon hebben een kort geding aanhangig gemaakt tegen het hoofd bestuur van de Algemene Bortd van Ne derlandse Póstdui venhouders. Betrokken leden hebben namelijk geweigerd, zich aan een controlemaatregel op de klokken te op- derwerpen. hoewel het resultaat van die maatregel uitwees, dat de controle nodig was. want een van de andere leden van de vereniging werd betrapt op geknoei. De bond heeft de vier weigerachtige bestuurs leden geschorst en deze eisen nu intrekking van de schorsing. De president van de Amsterdamse recht bank heeft bij de behandeling van het kort geding gistermorgen getrac ht, de partijen de kwestie in der minne te laten schikken. Mocht dit niet mogelijk blijken, dan zal de president op 30 Juli uitspraak doen. Maandagmorgen reed een bestelauto voor bii een confectiefabriek in de Nieuwe Kerk straat te Amsterdam., Kartonnen dozen met herencostuums en regenjassen werden uit de fabriek en in de auto gedragen. Lang nadat de wagen weer was weggereden, bleek dat dit alles helemaal niet in orde was. Het was een uitzonderlijk brutaal-llstig staaltje van diefstal geweest. De buit aan textiel vertegenwoordigt, ondanks de prijzenoorlog, nog een waarde van niet minder dan I 30 000 Maandagmiddag sprong de linker voorband van een Nederlandse autobus tussen Wezel «n Dinslaken in Duitsland. De bus reed te gen een boom. De chauffeur, de 32-jarige J de Jong uit Hoorn, gehuwd en vader, kwam hierbij om het lpven. Zijn stoffelijk over schot moest met behulp van snijbranders uit de ingedrukte cabine worden verwijderd De tweede chauffeur kreeg een zenuwschok Twee dames moesten in Duitse ziekenhuizen worden opgenomen, de andere 44 passagiers konden per trein naar huis terugkeren, hoe wel verscheidenen verkondingen hadden op- Dit was het voortijdige en droevige einde van een tiendaagse vacantietocht. georgani seerd door een reisbureau tc Scha gen. Het reisdoel was Lucarno in Zwitserland. De Sabena deelt mede. dat een harer twee- motorige C 47-vrachtvliegtuigen Dinsdag te pletter is gevallen bij de start na 'n tussen landing te Gao (Frans W -Afrika) De ge zagvoerder en de eerste officieT weïden ge dood Het derde bemanningslid is zwaar ge- won<k Hij werd naar het ziekenhuis van Niamey overgebracht. Het vliegtuig was 's ochtends van Leo- poldstad naar België vertrokken. Maandagavond is een toestel dat deelnam aan dc ..Zeeleeuwoperatiete Oostende, be stuurd door prins Antolne de Llgne. kapi tein bij de luchtmacht, neergestort. De pi loot is er in geslaagd zich met zijn val scherm te redden, maar werd vrij ern»ng aan armen en benen, gewond Een persoon werd getroffen door een stuk van het neer stortende vliegtuig. HU was onmiddellijk dood. het voorafgaande kwartaal 41.055 b.r.t. In Frankrijk, dat op de tweede plaats komt - de derde op de wereldranglijst is een tegenovergestelde ontwikkeling waar te ne men. De in aanbouw zijnde tonnage, die op het eind van het kwartaal 439.363 b.r.t. be droeg. was 46.525 ton minder dan in de voor afgaande periode, de grootste vermindering van alle belangrijke scheepsbouw. In de cijfers voor de Duitse scheepsbouw worden de opheffingen der beperkende be palingen gereflecteerd in een geweldige sprong van de in aanbouw zijnde tonnage Duitsland bouwde op 30 Juni 126.568 b.r.t meer dan aan het einde van het voorgaande kwartaal en met een totaal van 387.853 b.r.t. staat zijn scheepsbouw op de vierde plaats van de wereldranglijst. De iets toegenomen bedrijvigheid in Ame rika. het volgende land op de lijst, blijkt uit een toeneming van de in aanbouw zijnde tonnage van 63.378 ton, waarmee de totale activiteit is gekomen op 333.662 b.r.t. Zoals uit het bovenstaande blijkt, is deze toene ming echter maar de helft van die in Duitsland. In Zweden, dat de zesde plaats inneemt stonden op 30 Juni ook meer schepen op sta pel dan drie maanden tevoren, namelijk 13.820 ton. Het totale bedrag aan tonnagt verschilt hier niet veel van dat van hei volgende land op de lijst, Italië, dat 311.333 ton in aanbouw heeft vergeleken bij 315.855 ton in Zweden. Na Nederland komt op de ranglijst Noor wegen. welks scheepsbouw sinds het einde van het vorige kwartaal met 20.474 ton is ingekrompen tot 12" 326 b.r.t. Rekent men Rusland. China en Polen niet mee. dan blijkt dat er op de gehele wereld op 30 Juni 1214 stoom- of motorschepen in aanbouw waren tot een totaal van 5.331.214 b.r.t.. van welk totaal 30.7 pet in Groot- Rrittannië en Noord-Ierland onder construc tie is. De wernJdseheepsbouw is met een hoeveelheid van 234.130 b.r.t. gegroeid ver geleken bij het eind van het voorgaande kwartaal. Export en import De totale voor export bestemde tonnage bedroeg op 30 Juni 1.510.710 b.r.t. De Britse werven leveren 48.3 pet van deze hoeveel heid. Ook Nederland blijkt volgens deze cij fers een belangrijke exporteur van scheeps- ruimte te zijn. In ons land wordi zelfs meer voor export gebouwd dan voor eigen ge bruik, namelijk 689 pet (203.571 ton) iets meer dan in Zweden, dat 68.8 pet van zijn scheepsbouwproducten uitvoert. In welke mate Duitsland bezig is zijn koopvaardij vloot te herstellen kgn men eveneens uil de cijfers van Lloyd's afleiden: de scheepsbouw van dit land ls namelijk voor 30.6 pet voor export bestemd. De grootste importeur van scheepsruimte ls nog steeds Nooi wegen 523 166 b.r.t. van alle in aanbouw zijnde ton nage is voor dit land bestemd Andere be langrijke importeurs zijn Brazilië (119.678 ton). Panama 117.990 ton). Frankrijk .108 188 ton). De landen die hun vloten het sterkst uit breiden zijn Groot-Brittannië, (1 385 008 ton) Noorwegen (645.492 ton). Frankrijk (542 829 ton) en Japan (490.895 ton). Grootte en machines De aan het einde van Juni in de gehele wereld in aanbouw zijnde scheepsruimte kan naar voortstuwing en grootte ais volgt wor den verdeeld: 24 stoom- en 91 motorschepen tussen de zes- en acht duizend tort; 15 stoom- en 51 motorschepen van tussen de acht- en tienduizend ton; 38 stoom- en 112 motor schepen \»an tussen de tien- en twaalfdui zend ton; 20 stoom- en 23 motorschepen van tussen de vijftien- en twintigduizend tun: zeven stoom- en zes motorschepen van tus sen de twintig- en dertigduizend ton elk Voorts is er nog de „United States". e-n stoomschip van 51.500 ton. die in de verenig de Staten te water is gelaten. Zij is hel grootste schip dat na de oorlog in aanbouw is. Tankschepen Uit de cijfers van Lloyd's blijkt dat de hog» veelheid in aanbouw zijnde tankerruimte weer is toegenomen; sinds eind Maart mei 85.344 ton. Thans vormt de tankerruimte 39 4 pet van alle in aanbouw zijnde scheeps ruimte. Eind Juni waren op de gehele wereld 181 tankschepen van 1000 b.r.t. en groter in aanbouw. Deze vertegenwoordigen een ruimte van 2.046.337 ton. waarvan 28 stoomschepen van 367.150 ton en 153 motor schepen van 1.679.187 ton. Voor Britse reke ning zijn 54 schepen (610 415 ton) en voot Noorwegen 46 schepen (537.467 ton). Van- «le 125.213 b.r.t. tankrulmte. die vol gens deze cijfers in Nederland In aanbouw Is. was er geen enkel schip voor ons land zelf bestemd. Ook in het buitenland blljkl Nederland niet veel van zulke tonnage in aanbouw te hebben: slechts één schip van 5600 b.r.t. is op Britse werven in aanbouw Buitenlandse opdrachten voor onze werven in deze categorie schepen omvatten vier schepen van totaal 45 800 ton voor Frankrijk twee van 28.400 ton voor Brazilië, twee van 22.800 ton voor Noorwegen, een van 16.500 ton voor Panama en een van 11.633 ton voor Argentinië. Een nieuw* synthetische vezel, die uit grondstoffen gemaakt kan worden, welke tegen lage prijs in overvloed in de Ver. enigde Staten voorhanden zijn. is door «en Amerikaanse chemische fabriek tot ontwik- Weling gebracht. Deze vezel is bekend onder de naam dynel en men verwacht, dat zij zo wel voor consumptiegoederen als in de in dustrie gebruikt zei kunnen worden. Volgens mededeling ls de vezel warmte- isolerend, legen aantasting door mot er schimmel bestand droogt zij «nel en kan worden geverfd. Zij is bestand tegen zuren en logen en brandt en krimpt niet. De vezel wordt vervaardigd door de Carbide en Car bon Corporation in haar fabriek in South Charleston in de Staat West Virginia. Dynel is een verbinding van twee chemi sche stoffen, vinylchloride en acrylonltril. De chemische stoffen worden «atv een zijde I in de machine gebracht en komen er aan oe andere zijde in de vorm van vezels uit. De vezel wordt gebruikt voor de vervaar diging van filterdoek. zakken voor water-1 ontharders netten voor de ververij en de wasserij, voor zuurbestendige kleding en poppenprulken. Binnenkort zal zij ook ge bruikt worden voor de fabricage van de kens, sokken, schoenvoering en werkkle-1 ding Textielmaatschappijen nemen thans proeven met dynel voor de toepassing er van bij een aantal andere artikelen. De nieuwe vezel is het resultaat van een onderzoek, dat acht jaar heeft geduurd. Wielrennen. De uitslag van de vierde etappe van de Ronde van Duitsland, van Bonn naar Mannheim (284 km) luidt 1 Peeters (Belg 8 uur 44 min.: 2 Thelssen (Duitsl.); 3 De Santi (Itahe); 4 Schwavrenbevg (Duitsl.)-. 5 Kuhrv (Zwitserl 4 Harm Smits (Nederland) op 1 i min van no. 1 Het algemeen klassement luidt: 1 Schild (Did) 2 Impanis (Belg): 3 Hendrickx (Belg): 4 Decorte (Belg.); 5 Peeters (Belg); s Cerami (It.); 7 Bintner (Did): I Harm Smits (Nederland) op 7' min. van de leider; B Corriert (It.); 10 Klrchen (Luxem burg). Wegens het ongunstige weer ts hei begin van de avonddriedaagse aan de Kromnje Zand weg dat op Dinsdagavond was vastgesteld uitgesteld tot hedenavond. WATERSTANDEN 25 JVl.l Mannheim 4.41 —O.OJ- Trier —o.OR- Keu len 2.9S —0.18 Ruhiwt 5.IR —0 19: Loblth 11 .M ~o 19: Nilmeicn 9.18 -0.14. Arnhem ü.fto -«.14: Eerde 4 22 —0.02: Deventer 3.1R 004; Namen 1 88 0 10: Borgharen 39 93 -0.32: Belfeld 11.to 0-18; Grave 4.R1 -«.OR MARKTBERICHTEN Graanbeurs Groningen GRONINGEN. 24 Juli. Nieuwe oogst: kool zaad 40.35—SR.88. karwijr.aad 80.50—70.50. Over- zlchi: het aanbod van de oude oogst had niets te betekenen Van de nieuwe oogst wat heden koolzaad en karwllzaad ter beurze. Voor kohl- zaad werd In de droogste monsters van f 5R- I 57 besteed, bij uitzondering nog iets meer Niet-droge monsters naar kwaliteit van f 50— 52. Van karwllzaad Is de kleur mooi en ook dc opbrengst schijnt goed te zijn. Al naar ge- lang van droogte werd hiervoor MO— 70 be taald. Deze prlizen gelden voor boerenpartijen franco Groningen, Inclusief provisie. GRONINGEN. 24 Juli /Kalf. en melkkoeien le soort f 925-f 975. 2ej soort ISO-/-800. 3e soort f R50f 775galfvsarzen 825— 923 825— f 750: ln het najaar kalvende koeien f 750— f 650. f 850f 700y vare koelen f R00- f «75. f 475—f 525: «tlerën f 2.30— 2.35. f 170 -f 2 05 perïkg slachtgewv; kalveren en pinken f 175f 550V Slachtvee ?"?49-f2.45. ƒ2.15- f J.25. f l:l«— f i Kg per kg; nuchtere kalveren 40— f 58; weideschapen f75—ƒ100; vette lammeren f 85—75; vette schapen ƒ100- f125; loopvaikens /5O-f80: biggen f 38- I 42. f28— f32; vette vsrkens 114-/ 118. f 1.50— f178 per kg levend gewicht; zouters f 1.74— 1.77 per kg levend gewicht. Aanvoer- 750 runderen. 339 kalveren. 128 schapen. 872 lammeren. 488 varkens. 558 big gen, 27 paarden, 35 bokken en geiten, totaal 2973 dieren. Tielse fruitveiling k Veiling van Dinsdag 24 Juli: Kersen Meikersen 44—70. 12—23. volgers 91— 0. 69—93. 15-39. bastaarddlkke 42-49. s13 bieskersen 40—41. 14—23. blanzers 53—83. 22—33. Beierlanders 48—57. Frans Meilink 39—58. mo- -eilen 42—50. 15—20. Napoleon 83—70. 38—45 loastkersen 35—40 Varikse zwarte 48—58 3—30. wijnkersen 108—115. 81—105 12—48. Bessen: rode besaen 38—44", 22—38. zwaite bessen 120 kruisbessen wit 29—38. 14—23. idem blond 38—49 20—35 Pruimen: Ruth Gestettpr 39—52, 32—34. kro zen so—as aardbeien 132. 42—100. frambozen 123—188 28—90 jpelenEerlv Victoria val 9—29. Vellow transparant 48—87 24—45. val 8—3«. Peren: Janbazen 15—24. 10—20. kruidenier val 7—21 Veemarkt Doetinehein Op (te Dinsdag te Doetlnchem gehouden vee- rparkt werden aangevoerd 2428 sluks vee. n 1 848 runderen (waaronder begrepen 105 vette runderen). 285" vette kalveren. 427 nuchtere kalveren. 255 schapen. 8 gelten. 48 paarden 742 biggen en 15 lopers. De noteringen waren als volgt: kalf- en melkkoeien f 700—f 930 kalfvaarzen f 875- f 850: guiste koeien f 475—f 675: gulste vaar zen f 475— f 600: nlnken f 325—f 450: fokkalve f 100—f 125 nuchtere kalveren f 38—55: schapen f «0— f 110 lammeren f45—f60: gel f 2 10 per kg levend Gewicht- slachtvee eerste kwaliteit f 2 70— f 2 85 per kg geslachi gewicht aan bouten: tweede en derde kwa liteit f 2 30f 2.55 per kg geslacht gewich' aan bouten. De handel ln kalf- en melkkoeien verlteo zeer kalm. eveneens die van paarden en var kens. De beste slachtpaarden en varkens wa ren f 1.70—f 1.80 oer kg geslacht gewicht Jong fokvee. vooral de graskalveren, waren duut [prijzen van slachtvee waren Iels lager Veiling Fijnaart Op de Fiinaartse veiling werden Maandag de volgende prijzen genoteerd: Aardappelen: eerstelingen, grote 14—18. drte- ingen 12 50—13.. kriel 7—8. eigenheimers, grnte 1516. drielingen 12.50—13. kriel 7—8. bintje* honken 15—15.50. grote 12-12.50 kriel 7-8. Doré. grote 15—15.70. drielingen 12 50—13. kriel 7—8 50. Yellow (val) 17 c. per kg: dubbele stamprlnsessen 53—57 c. per kg; rode bessen 29—31 c. per kg. Aardappelveiling St. Annaland Sint Annaland, 23 Juli Doré gewone- f, 13.65. Eigenheimers, gewone, f 14 00- f 15.73 Eigenheimers drielingen f 10.59 Eigenheimers voer f571. Blauw# Eigenhei mers gewone f 14.50. Bintjes gewone f 12 23 Alles per 100 kg. Aanvoer: 25.600 kg Scherpenisse (via de veiling van Sint Annaland). 23 Juli. Doré gewone 13.06. Eerstelingen gewone 13 67. Eerstelingen drielingen f 10.51. Eerstelingen kriel f 6.00. Eigenheimers gewone f 13,17 Blauwe Eigen heimers gewone f 12.75. Bintjes gewone f 11,99. Alles per 100 kg. Aanvoer 17.000 kg Aardappelen, nieuwe 11—18; andijvie 12—15 per kg: bloemkool 8—.13 per st snijbonen 50— 83. stamprinseslen 52—80. tuinbonen 11—25 komkommers 11—17. kroten 22—27. rodekoo! 7—9. spitskool 21—23 per kg. bospeen 38 p bos; waspeen 41 per kg. sla 2.30—5.80 per 100 st tomaten 36—51. uien 10—16: aardbeien 82—1 80 tode bessen 35—38. zwarte bessen 70—1.14 pei kg: meloenen 54—64 perziken 9—26 per st pruimen 63—1.16. druiven 1.70—1.80 per kg. Russische plannen voor een net van waterwegen Moskou, dat ongeveer 649 km van een zeehaven verwijderd ligt. zal door een uit gebreid netwerk van waterwegen met vijf zeeen worden verbonden, aldus het blad „Rode Vloot Het project zal tussen 1955 en 1957 gereed zijn. Het blad schrijft, dat het Wolga—Donka naal. dat Stalingrad met Rostof verbindt, het volgend iaar gereed zal zijn. De Wolga zal dieper en bevaarbaarder worden gemaakt. Het Zuidoekrainse kanaal zal dieper wor den gemaakt door water, dat van de Dniepr binnenstroomt, en bevaarbaar worden voor grote rivierschepen, aldus „Rode Vloot". De Amoe-Darja. die in het Araimeer uit stroomt. zal door het kanaal van Toerkmenie verbonden worden met de Kaspuu he 7-cc en eveneens bevaarbaar worden gemaakt voor grote schepen. Er zullen direct* verbindingen tot stand worden gebracht tussen Moskou en de Zui delijke kusten- Grote meren in het binnen land. gevormd door dammen te Koeibisjef. Stalingrad en Tslmlayanskaya. zullen ha venhoofd eh golfbrekers hebben, zoal* het geval is bü havens aan de kust. aldus „Rode Vloot" R. Flaherty. In Dummerston (Vermont) is op 67-jarige leeftijd na langdurige ziekte overle den Robert Flaherty, bekend ontdekkingsrei ziger en maker van documentaire films Hij heeft o.a. „Elephant Boy „Louisiana Story". „Nanook of the North", en ..Tabu" vervaar digd. Dt 18-Jarige schrijfster Ank van Vlaardlngen uit Soest, schrijfster o.m. van Kruisridders in Tiopenland" en „lh het Laaiende Licht", kreeg tijdens een vacanlle-reis. die zij ln Engeland maakte, in gezelschap van de oud-directrice ven het Chr. Zeemanshuis te Rotterdam, mej. G. J. Valkenier, een attaque en wordt nu. ge deeltelijk verlamd, verpleegd ten huize van een kleindochter van wijlen William Booth, de het Leger des Hells, stichter Londen. De waarnemende gezaghebber van Aruba, mr F A. Jas, heeft In het gebouw van de Sociedad Bolivariana te Oranjestad (Aruba) een ten toonstelling van de schilderijen en tekeningen van de hand van Prinses Wilhelmina Na Aruba Is Paramaribo aan de beiu Het 'cabaretgezelschap van Wlm Sonneveld zal ook het programma van de Boekenweek 1952 verzorgen ROTTERDAM, AANGEKOMEN 23 JULI: Badzo, Nederlands. Pernoviken. hout, Wagenboig Rljnh.- Katherin. Pan.. Daben «iaan, Eurovracht. Maash. 6.- Eljo. Ned. Dronthelm, hout. Vermaas 2e Kat.h.; Beau, Noor. Mena el Ahmadi, olie. Ruys. Pernis BPM Armanlstan, Eng., Basrah, gerst. Ruys, Maash. 3. Coryda, Nea, Amuay. oUe. v. Om meren. Pernls BPM: Valhall. NooiNorfolk, kol-ek Lijnzaad Waalb. 32: Julius Rutgers, D*s. Giavancon, olie. v ommeren. Vlaardlngen M KUntholm. Deen. Kopenhagen, stg. Ruys. Mer- 24 JULI: Frisian Coast. Eng., Newcastle, stg. Burger, IJselh. OZ; Westropa. Ned Finland. Holschei bijl. H. v H. Blue Boy, Ned, Bos ton. ledig. Vonk Maassluis. Casana. Ned Horsens stg. Schellen. Rijnh ZZ; Cornelia, Dts Lapaluoto. hout. Nubel, Rljnh. 5: Pltea Dts Hamina. hout. Nubel, Merweh. QD: Van Bra- kel, Ned Wasa. hout. Vermaas. Schlekanaal. Black Falcon, Noor. Antweipen. stg, Niev. Goudi Lekh SUvaplana. Ned Antweipen Ipdig. Schellen. Gem. dok i; sa,n Ambroslo. Eng. Curacao olie. v. Ommeren, Pdinls BPM, Juno. Eng.. Bristol, stg. Muller, Meiweh, M: Marianne. Dts. Straderskiand. benzine. Van Ommeren. Pernls boeien: Golden City, Am. New York. Runciman. Merweh QD; Oranje Nassau. Ned.. Tilbury, pass. Muller. Jobskade .vmassiui». ntu oiim, r Pernls AJ*C: l.afleche. Can Ne\ kolen. Waalh. C: I.udwig Fdriedrieeh. Dts Port Jerome, olie. Dammers S* v. «J. Heijde. Petr.h.: Germinal. F Las Piedras. olie Van Ommeren. Peti .h.: Patrla. Zw Gothenburg, stg. Kuyper v. Dam. IJselh Alpha. Dts. Yx- pila hout. ijnzaad Rijnh. 7: Mizar N, Ned.. Dordrecht, ledig. Oostkous. v. Niev, Goudi Walenburgh, Ned.. Bordeaux, stg. Mulle Paiklv; Viking. Ned Halmstad, hout. G Mau- rits. Dordrecht; Midsland. Ned terug v pi oef- tocht. ledig SSM, Meiweh Wlhelmne. Ned Topllla, hout. Schellen. 2e Kat h Zuiderkruis. Ned Amsterdam, ledig. R.S.A.. Wllh k Neree Fr.. Amsterdam, ledig. Rotrama. India. Deen Gothenburg l. v. IJmulden, stk.. Cornelder. Maashaven: Pionier, Dis Wasa, hout. D.S A Maassluis; Holderness, Eng.. tonden, ledig Lenders. Waalh. Fr. Sw.; Spolanda, Ned Bnu logne. ledig. Eurovracht. 2e Kat.h. VERTROKKEN 23 JULI: Berend N., Boa- ton: Fauvette. Harlingen; Uabian, Gor)vievnle. Clanangus.. Antwerpen. Banana. Antweipen Rita, Gent J. Duncan. Swansea. Export, Lon den; Wlckenburgh. Casablanca; Kaap Falga. Delfzijl: Venus, Rostock- Kgerland. Helsing- fois Hestmanden. Gdynia; Atlantis. Hull Bei dam; Limatula. Hammei fëst: Cornelia Antwerpen WlU'am Sturgls. Hampton Roads: Tal Yang, SydnfV. froma. Port Salri Sussex Oak. Dublin; Miduland, proeftocht: Julius Rut gers, Port Jerome Thisbe, Algiers Westland. Hull, Dulveland, Dover; Prinses Beatrix, Hai - wlch; Alcyone, Moermansk: Porjus. Aruba: Oda. Gravenjohn Rautas, Aruba Ampenan, Antwerpen Godafoss. Reykjavik: Nooyd, Le Havre: WUlem Ruys, Djakarta; Janna, Geor getown, Audax, Porto Marghera: Brest. Duin kerken: Motto. Gdynia; Prinsengracht, Kotka; Leognan, Bagnolt. Nleuwland. Grangemouth; Blueboy,. Boston. GROTE VAAKT. AardUk 23 op 350 mül NO v Bermuda ell. Akkrumdllk 14 «oo m ZtW Tentriffe v Kaap stad n Tanarlffe Alblrsn 33 op 1.70 mijl W v Kaap Blaneo Alhlrco p 23 Ksap Va d ell. uitreis Alblasserdltk 23 le Biownsville uitreis Alrvone Rott-Melbourne p 2 3Guardafui Alrlabl 2.1 op 800 m il N v St. Pauls Roeks Alriegonda 25 le Bangkok \erw. v Sambu Alkaid 23 op 300 mijl ZW v Las Palmas Untiltjk 22 V Galveston te Houston Almkerk 23 v Genua n Port Said Alnati 23 v Montevideo n Santos Alphard 21 v Pamainbuco te Bahla Alpherat 36 v Rotteidam te Montreal verw. Aludra 23 op 360 mijl O v Delawarabaai Alwakl 23 v Trinidad n Rio janairo Amstelkerk 23 nog te Lobito (rede) Amstelland rf 23 Si. Pauls Rocks uitiels Amstelvaart Amst-Galveston P 33 Liaard Amstelveen 23 op 780 mijl W v d Atoren Annenkerk sydnev-Rotterdam 28 v Genua V Arendskerk 24 le Suez ArnedUk 23 v Galveston n N«w Orleans A verdijk 23 op 100 mijl Z v Cape Sable Baud 21 v Singapore n Belawan Bengkalis 28 le Padang verw. v Prlok Bonaire 23 op 825 mijl WZW ven Madeira Boschfoniein 28 v Marseille ri Amsierdaih Ckllisto 21 op 100 mijl ZO v Cape Race Celebes 24 210 m O Gibraltar v Malta n A dam Cirrus 23 v Plymouth te Rotterdam verwacht Cottlca 24 v West indie te Plymouth varwacht Cronenburgh. 24 82 m NO Ouessant v IJrnui- den n Bilbao Da capo 22 v Monrovia n Grand Bassa naje Böhmer 23 v Napels n Livorno Dalerdilk 23 v Vancouver te Los Angeles Danae 23 v Algiers te Orart Delft 23 v San Antonio n Chamaral DiemerfUlk 23 op 200 m ZO V Costa R4ca Eemdiik 22 v Vera Cruz te Port Tampa Kernland 23 op 450 mtjl ZW v Las Palmas Kltnina 24 n og steeds te Monrovia Enggano 23 nog steeds te Basrah Kntre Hlos 25 nm te Amsterdam verwacht Gaasterland 24 v Bahla te Rio Janeiro Gooiland 23 v Rio Janeiro n llheos Gouwe 2.1 op 270'mljl ZO v Takoradl Groote Beer 24 340 m ZOtO Guardafui v Priok n Suez Grootekerk p 23 de Evenaar thuisreis Haarlem 23 op 180 mtjl N v Cristobal Hasewint 20 v Lagos n Kribi Hector 24 1 30 m O Pan teilaria v Iskenderun n Gibraltar Helder Montevldeo-Londen p 22 Abrolhoe Mo, 23 v New York n Cap Haltien Japara verm 24 nm v Londen n Rotterdam Jupiter 24 v Gibraltar n Antwerpen Katwijk 24 ie Hoek v Setubal n Krallngseveer Kedoe 23 1000 m NWtN Petlm v Suez n Bela- Kllpfontein D 23 Port Soedan n Suez Kota Agoeng 23 v Baltimore n Newport Newi I.aagkerk 24 pass. Ouessant V Amsterdam n Port Said I.arenberg 24 90 m NtO Flnisterre v R dam n Bagnoii Leerdam Antw-New York p 23 Landset-d Lemsterkerk Rott-Bahreln p 33 Aden Leopoldskerk 24 200 m WZW Boulogne van Genua n Boulogne Loenerkerk 23 120 WNW Gibraltar v R'dam n Marseille Loosdreeht Rott-Calcutta 24 v Colombo Lutterkark 23 v Calcutta n Vlzagapatam Maas 23 op 300 mljl West van Las Palmas Maashaven 21 op 100 mijl ZW v K St Vincent Maaskerk Antw-Dakar p 23 Finisterr# Madoera New York-Kowelt 23 v Suez Mariekerk n op 480 mijl WZW v Cocos ed. Markelo 21 v Beiia te Duiban Meiiskerk 2.1 op 250 mijl O v Madias Merak N Amsterdam-Dakar p 21 Oporto Mulderkerk 24 pass. Dover v Cyprus n Ham burg Nestor 23 v galias n Piraeus Nieuw Amsterdam 26 vm te southamnton verw Ntobe Kotka-Rott 22 te Topplla Nuordwllk 24 p. St. Vincent v R'dam n Ceuta Oberon 23 op 200 mijl Z Cape Sable Oranjestad 24 v La Guaira tee Curacao verw Polyphemus 25 te Colombo verw. v Soerabaja Cape Wrath van Color Prins Alexander, 24 75 Hamburg n Montreal Prins WUlem 2. o 23 Anticostl el thuisreis prins WUlem 4. 23 op 500 m O v Belle Isle Prins W v Oranje 23 op 600 m W v K. Wrath Prtns Ph. Wlllehi 23 op 1000 m ZW v Fayal Riouw 24 v Rangoon te Betawan Rotti 24 pass. Gibraltar- v A dam n Napels RUn 24 v Aarhuus n Vaasa RUndam: 23 op 14® ml'l ZO v Sable Island Sandenburgh 23 v Rott te Casablanca Saparoea 22 v Amsterdam te Hamburg Sarangan 24 270 m W Algieis v R dam n Algiers gchie p 23 de Noordoostkust van Cuba Slamat 24 v Bombay n Madras Sloterdiik 24 v Suez te Djeddah Stad Arnhem 24 pass, finisterre v R dam n Huetva Stad Breda 23 270 m WNW Mazatlan v Los An gelos n Bilbao Stad Maassluis 24 v Emden te Lulea Stad Maastricht 22 v Gibraltar n Cssablanca Stad Vlaardlngen 24 pass Vega v Hoek n Nar vik. Strabo 23 v Bilbao te Lissabon Tawali 23 op 180 m W v K. st Vincent Tegelberg 20 v Kaapstad n Buenos Aires Telamon New York-Curacao p 24 Monr. eil Tcuoer 24 pa-s San Miguel v New York n Alexandra Theseus Amsterdam-Malta p 24 K Bengut Tiberius 24 v Curacao te New Ydrk Titus Rott-Alexandne p 23 Gibraltar TJlbodas 33 nog lei ïede Tandj. P'lok Triton 24 v West Indié te New York Veendam 23 op 325 mijl W v Scilly eil. Venus 23 v Aiexandrië te Beyroeth Volendam 23 v Montreal n Rotterdam Vulcaniis 23 v Catama te DjidJelli Waterland 28 nm te lJmuid.»n verwacht Weltevreden Java-New York p 23 de Azoren Wlckenburgh 23 v Rott n Casablanca Willemstad 21 78 m ZW Flnisterre v Madeira n Plymouth ZonnewUk 23 op 480 m Z v Cape Race NederlandIndonesië Bengkalis Js^a-Amsterdam 25 te Padang Blltar 25 v Djakarta te TJtrebon Celebes Belawan-Amst p 25 Gibraltar Groote Beer 24 op 360 m ZO V Guardafui Indrapoera 24 op 580 m ZO v d Malediven Kedoe Rotteidam-Belawan p 24 Djeddah Oranje Belawan-Amst p 24 Sabang Radja 24 v Makassar n Singapore Rondo 24 nog te Belawan Rotti Amst-Djakarta p 24 Gibraltar Sarangan Rott-Djakai ta 25 te Algiers Sibajak Djakarta-Rotterdam 24 v Aden Tabian 25. v Soerabaya te Amsterdam WUlem Ruys 24 v Rotterdam n Djakarta Tankvaart Adtnda 24 v Singapore n Saigon Al(te*onda 25 v Singapore te Bangkok Caltex Delft 24 v Sidon n Rotterdam tarpo Rotterdam-Dublin P 24 Liaard n Grangemouth lirkanhead raltex I.eiden Rott-Sidon p 24 Kreta Caltex Nederland p 34 Cyprus n Sidon Caltex Pernis p I Gibraltar uitrei» Caltex The Hague p 24 Keap Bon uitreis Caltex l trecht p 14 Flnisterre n Rotterdam Cleodnra 24 op 80« mijl W v d Meledhen Dulvendrecht 24 op 300 in NO v Ls» Pa|m,. Ksso Amsterdam 24 op 490 m v FlnUten» Esso Den Haag p 24 Guadeloupe n Aruba Mamma 24 v Bona n Tunis Malta 24 v Miri te S.ngapore Marlaa 24 v Mm n aTrakan Mlrza 24 op tooo mtjl NO v Sombrero ell Mltra Fredericia-Curacao p 24 Texel Muren» 24 v Rotterdam te Amsterdam Mynnia Mui-Sydney p 24 Sandakan rivula 25 v Mlrl te Slngapc e Rapendreeht 24 op 150 m NO v Floras Rndas as v uadeloupe te Cuiacao Rotula Tamplc^-Kaapstad. p 24 Barbados Srherpendrecht p 24 Miquelon n Montreal Rtanvac Pendopo 24 v S eGrong n T. Oeban Utanvar Talang Akar 22 te P Swettenhim Tankhaven t. 21 v sebarok te P Swetenhtm lankhaien 3. 34 v Diakeila n s Geiong Taria Fahaheel-Londen o 24 Massowah ZEESLEEPVAART Ells 33 V Rotterdam n Southampton H umber 21 v Hongkong te Osaka gehelde 23 v stavanger n Arvtwernen Thames 24 v Antweipen n Piraeus KLEINE VAART. Actinia 33 v Annan n Adara 24 v Limbamn Agiena 23 v St Austel. Aldo 24 pass Vllssingan n Gent AU 21 te Sundavall Aktjo 23 v Kopenhagen Albert n u v Hamburg te Helilnki Alpha B) 2t v Biemen n Stockholm A mas us Flu v i us p El Lizard n Odanse Amstelstroom 23 v Amsterdam te Laith Antilope 23 te Stockholm Arnoudspnlder 24 v Rott te Lissabon Aripn 24 v Harllngen Aruba 24 p Brunsbuttel Atlantic 21 v Londen n Emden Barbara 23 v Limhamn Baiavler 3, p 23 Flnisterre uitrade Birmingham 23 v Leith n d Tynt Brandarls Od«nse-Abo p 21 Gotland Rrinda 21 v Koplng te Kesko Campen 23 v Simrishamn Carlbla 24 te Hernosand tarpo R Celebes 21 v Mlnoica HI Citadel p 23 de Gallopei Cormoran 23 te Hamburg Cornells 21 v Skeiskor ie Aarhuus Dagnv 31 v Duinkerken te Londen DclfsUl 24 v Delfzijl Deo Gloria 23 te Rafso Din» 23 v Walkom Duur,wold 23 v Rostock Eban 23 v Caialff n Antwerpen Kben Haezer 23 v Kings Lynn n RoUerdgJB Kemstroom 22 v Amsteidam te Bristol Emke 23 te Rouen Elma 23 v Lovisa n Nederland Erkalin 24 v Rotterdam te Rostock Ern» 22 V Rotterdam te Port Talbot Ferocia Rochefoi t-LI verpoot p 23 Landund Fiat 22 v Rotterdam te Londen Ftducta N 23 n Hull Frans ït v Southampton n Dublin Fraternité p 22 Utkllppan n Ipswich Frem 24 te Gothenburg Frtsia verm 25 v stanlow n: Hey sham Geslna 23 v Hudlksvall Glashaven 23 v Malmo te Kopenhagen Globe 23 naar Belfast Gruno (H) 24 pass. Brunabuttel Heerengrarht p 23 Sandhamn n Helsinki Helvetia 22 v Kotk< te Abo Hnlendrecht 24 v Liverpool n Bordeaux Hondsbosch 20 p BuinabuUel Horst 23 n L°w*etoft Ibis 2.1 v Stettin n Norrkoplng Iris 23 te Gothenburg Irene (Si 22 v Rotterdam te Londan Jozo 24 -te Par Jutland 38 v Delfzijl te Londen Kathleen 21 v Delfzijl te Londan Kitty 23 v Hamburg n Tolkls (Finland) Kolga 23 te Londen Kon. Juliana Barry-Malta p 23 K Vlllane Kortenaer 23 v Gothenburg te Norresundet Kunlabori p 24 FJnietene en wordt 1» vm t» Flixboro verwacht van Huelva Kuwi 23 v Tunadal te Naestved I.eendert B 22 v Gothenburg n Tromso Igicas Bol, 2, Bordeeux-Sfax p 24 Villano Major! 22 v Mantyluoto n Rotterdam Man 23 pass. Brunsbuttel n Rostock X Maraat V 22 v Antweipen te Londen Marathon Rotte 1 dam-Sltgo p 23 Lizard Marcetta 24 v P Couronne n Pauillac Martje 23 n Tore Mary 2t v Rotterdam te Londen Matthew 25 v Oslo te Rotterdam verwaeht Maymere p 23 Kaap St Vincent n LivarpflOl Meike p 23 Beachy Head n Port Talbot Merak 23 v Helainkl Merel 24 v Wasa te Londen Mercurtua 22 v Saltend n Keadby Meteoor 23 to Helsinki Mulan Domsjo-Rotterdam p 23 Kjel Neptunus 23 v Hull n Aarhuus NJord 23 v Bordeaux te Hull Nilenhurgh 23 v Rotterdam te Hamburg Oceaan 23 p Haitenau Oldambt 24 v Malmo Oise 22 v Rotteidam te Kings Lynn Olwe 22 v Delfzijl n Biemen Oranje 23 p Brunsbuttel Pacific 2t v HOlmsund Paraat 23 te Thisted Pavo Hamina-Zaandam p El Bornholm Phoenix 22 v Newcastle n Esbjerg Poortvliet Rott Kotka p 23 Holtenau Pollux 23 pass. Brunsbuttel n Umea Poseidon Amsterdam-Skutskar p 23 Borku» Prima p 24 Burlings 27 te Bordeaux verw. Qulrlna Par-Amsterdam p 24 Wight Kabcnhaupt 24 v Rotterdam te Antweipen Refuge I 23 v Skasen Regeja 23 te Krlstiansand v Fowey Rema 23 v Kopenhagen te Kotka Rika 23 v Hull n Swansea R.P.S. 23 v Swansea n Rotterdam Samhre Norrkoping-Rott p 24 Kiel Seaham 23 v Poole n Hamburg Shamrock 23 v Dublin n Maassluis Skagerrak 23 te Leith "■Soemba 24 v Blyth te Hayle Spes Bai 1 ow-IJmulden p 23 Wight Rpolanda 24 om 16 u te Rotterdam verwaeht Spora Bayonne-t.onden p 23 Wight Spurt 23 v Emden te Krlatlnestad Stientje Mensinga 24 te Duhlin veiwacht Taurus 24 v Middlesbro n Rotterdam Texel 23 te Hamburg Thea Goedkoop 23 v Rouaan n Zeebrugfe Theodora p 22 Sandhamn n Kotka Timor 22 v i.a Palltce te Rochefort Ton S 23 v Oporto te Guernsey Too, 24 v Delfzijl le Riistol veiwacht Twente 21 v Hamburg te Londen Tyro 24 v Rotterdam te Dublin Van Gelder 23 v Goole te Fredrikshavn Veenenburgh 23 v Rotterdam te Middltsbro Vera 24 te Sundsvall Vlndlcat Atque Polit 25 te Setubal verw. Ward 23 v Valdemarsvlk Wegro 23 te Helsinki Weltevreden 7, 23 te Norrsundet Westlaan verm 24 v Hamburg n Rotterdam wtehold RitUmer n v Odense n Kopenhagen Zeeland SSM Gdynla-Bayonne p 23 Dover De MOTORRIJDER WAS EIGENLIJK nog niet klaar met het voorlezen van die keurige brief, die hij bij zich had. „Zijne Excellentie de Minister-President verklaart, dat hij de heer Panda gaarne vertrouwelijk zou spreken!" riep de boodschapper met stemverheffing uiten het wai maar goed ook, dat hij nogal hard riep. want Panda rende het huis al binnen. Goed. goed!" schreeuwde hij over zijn schouder. „Ik kom al: Zeg maar. dat ik onderweg ben! Jolliepop, zorg dat die motor rijder iets te drinken krijgt. en jij. Zwilbikker. laat mijn auto voorkomen! Ik moet weg' Ik ga pakken! Vlug! Ik heb haast!" Nu werden dua ijlings toebereidselen getroffen voor Panda's onverwachte en eervolle reis. Maar terwijl Huize Hobbeldonk hierdoor gonsde van ongewekte bedrijvigheid, kwam er heel toevallig een zonderlinge voorbijganger langs Dat was niemand minder dan Graaf Isen Grim - een verarmd, maar niettemin boosaardig edelman, wiens lage Inborst door h«t gehele land berucht was en waar ook Panda al eens onaange name ervaringen mee had gehad. De Graaf, die ogenschijnlijk zo doeuoos aan de wandel was. bleef staan, toen hij Huize Hobbel» dcjbi goed kon bezichtigen en grommende geluiden welden hem n^«flde bittere keel ,V<lli! Huh!" bromde hij op onaangename toon. „Dat ls dus het huis, waarin tegenwoordig die proletariër Panda woont' Zo! Terwij! Ik. de edele Graaf Isen Grim. zo goed als dakloos benj Huhl Dat maakt me kwaad! Daar moet leta aan gedaan worden!" Diegenen, die de graaf van vroeger kennen, zullen er niet aan twijfelen, dat, in zijn gemoed allerlei slechte ingevingen om de voorrang streden nu hij eenmaal besloten had, Panda een hak ta zetten. WOENSDAG 25 JULI 1951 EERSTE BLAD - PAGINA Ctanley en Livingstone hebben elkaar dezer •5 dagen ontmoet. Nee. niet in de bran dend» hart van Afrika, maar op het hyper moderne vliegveld van New York. Stanley sprak ook geen woorden in de geest van: ,Mr Livingstone, I presume?" Want deze Stanley kon geen woord uitbrengen. Het was nl. een middelgrote olifant, luisterend naar de naam van de beroemde ontdek kingsreiziger Hij had per „Vliegende Hol lander' over de halve aardbol gevlogen en we,rd bij aankomst uit het vliegtuig geleid door een dierenoppassev, die toevalliger wijze John Livingstone heette. De „emancipatie" van het dier heeft in onze tijd een hoogtepunt bereikt. Hele drommen oerwoudbewoners trekken met het modernste vervoermiddel van het ene deel der aarde naar het andere Handelaren, dierentuinen en circussen zijn geregelde af nemers en hat vliegtuig is door haar snelheid het aangewezen vervoermiddel. Er is wel iets veranderd sedert de twinti ger jaren, toen op een goede dag op het Rot terdamse vliegveld Waalhaven een K.L.M.- Fokkervliegtuigje vertrok naar Parijs, met als enige passagier de befaamde Nico III, een pracht van een fokstier. Een sensatie, die werd door enkele honderden samengestroomde boeren, die, toen het dier eenmaal aan de horizon was verdwenen, hun verdriet over dit „riskante experiment" bij een Hollandse borrel trachtten te ver geten. Een jaar geleden vloog een stier, verge zeld door elf koeien, per Vliegende Hollan der van Kopenhagen naar de koninklijke stallen te Athene en het werd al« een heel gèwoon vluchtje beschouwd Allerlei soorten dieren vullen tegenwoor dig de ruimen van de vrachtvliegtuigen, van parasolmieren tot olifanten De luchtvaartmaatschappij, die dit niet gemakkelijke vervoer succesrijk en zonder schade wil doen verlopen, moet hieraan de uiterste zorg besteden.De dieren zijn ge*- voelig voor tocht, ze moeten op tijd en het juiste voedsel ontvangen, ze moeten goed behuisd zijn. enz. Vandaar dat de K.L.M., die ai pnkele jaren geleden een speciale handleiding voor dierenvervoer samen stelde. kort geleden een oproep plaatste voor dierensteWards. ZIJ, die liefde voor en kennis van dieren bezaten en die bovendien physiek aan de eisen voldeden, konden sol liciteren. Hét resultaat was een grote stroom brieven. 7-es werden er uit gekozen voor dii bijzon dere beroep. Ze kregen de kans zich met behulp van adviezen van dierenéxperts ver der te bekwamen en thans zijn zij om beurten heer en meester In een vliegende dierentuin. Eén van hen viel het onlangs op, dat ip één hok een vijftiental aapjes mis troostig zat te kijken, zonder hel voedsel aan te raken. Hij nam ze tijdens de vlucht stuk voor stuk op de arm en voederde ze „En óf ze later wilden eten", vertelde deze oppasser trots na aankomst op het vliegveld Schiphol. Renpaarden en tropische vissen Hf K.L.M. ls thans begonnen aan dieren- vluchten op wetenschappelijke basis. Der.er dagen vertrok een Skymaster met vier renpaarden in door de luchtvaartmaat schappij voor dit vervoer ontworpen boxen naar New York. Aan boord bevond zich dr N. C. W. Hesse, docent in de veeartsenij kunde aan de universiteit van Utrecht. Hij is door de K.L.M. aangezocht om het ver voer van de paarden door de lucht aan een nauwgezet onderzoek te onderwerpen. Op grond van zijn bevindingen zal dr Hesse aan de K.L.M. een wetenschappelijk verslag uit brengen Het ligt in de bedoeling dat hij binnenkort tijdens een vlucht met apen, tijgers, slangen, vogels, enz., eenzelfde on derzoek zal doen Een onderzoek zal geschieden om vast te stellen hoe het vervoer van tropische vis sen het beste kan geschieden. De K.L.M. heeft zich ln verbinding gesteld met een be kend# handelaar in tropische vissen, die In de loop der tijden nauwkeurig aantekening heeft gehouden van alle omstandigheden, die het -vervoer van deze dieren bunnen be ïnvloeden. Het ligt in de bedoeling dat het vervoer van deze vissen door de lucht van het begin tot het einde van de reis wordt nagegaan. Er zijn n.l. verschillende omstan digheden, welke nog niet bekend zijn. Eén van de vragen is bijvoorbeeld; „Wordt een vis luchtziek" Men is het hierover namelijk nog niet eens. Binnenkort zal de K.L.M proeven nemen met het vervoeren van le vende vis in half met water gevulde spe ciaal ontworpen plastic zakken. Tevens is de K.L.M. bezig om, op grond van de op gedane ervaringen en met steun van dieren- experts, vogel- en apenhokken te ontwer pen. speciaal geschikt voor luchtvervoer Tegen het eind van het jaar zal op Schip hol een modern vrachtgebouw gereed ko men Hierin zal een speciaal „dierenhotel" worden ondergebracht voor de uit alle de len van de wereld aangevoerde dieren, die op doorrreis zijn naar verdere bestemming Eveneens nieuw is een vinding van de be faamde oud-K.L.M.-vlieger Boon Sillevis. De ontwerper van de handige, opvouwbare laadbrug. die zeer onlangs werd gebruikt, toen een Engelse auto en een K.L.M.-vlieg- tuig een reis om de wereld in 22 dagen maakten, heeft nu een ander werkstuk af geleverd. Het is een aan boord van de be treffende Vliegende Hollander te gebrui ken... olifantentoilet. Een tegenwoordig zeker niet overbodig gebleken attribuut heeft hiermede zijn intrede in deze tak van de luchtvaart gedaan SPANNING over hA olieconflict in Perzië neemt hand over hand toe. maar de Engelten zouden geen Engelsen ztfn, wanneer' ze daarin geen tprankje humor ontdekten Allerlei vermakelijke verhalen doen de ronde, die, al zijn ze door het tel kens weer oververtellen allicht wat opge smukt, allemaal toch een grond van waar heid bevatten. Volgens een van die verhalen was de Mauritius nauwelijks onder Abadan voor anker gegaan of een dapper klein Perzisch kanonneerbootje kwam «angestoomd en koos ligplaats niet ver van de Mauritius. Dit bootje was de Palang, dat tijdens de oorlog in Engeland werd gebouwd. Niet lang, nadat de Palang «ich op schoots- DHE PRIJS van „tovermatjes" begint te hoog te worden voor de sestigjarige Deense „tovenaar" Christian Oestrup. Zelfs tovenaars hebben te Hjden van Inflatie en belastingverhoging. In het gewone maatschappelijke leven staat Christian Oestrup te boek als inspec teur hij het onderwijs. Hij ziét evenwel niet uitsluitend toe, dat de jeugd het haar toe komende deel aan „leerstof" verwerkt, maar vijf en twintig jaar lang is hij de ziel geweest van een beweging om de Kopen- haagte schoolkinderen elke zomer te laten Renieten van een gratis vaeantie van zes wek«n bij de Deense boeren Duizenden klein# Assepoestertjes uit de duistere slop pen van Kopenhagen hebben, «fank zij de heer Oestrup. zes weken lang kunnen leven in een sprookjeswereld van een heerlijk ichooh bed. volop lucht, zon en een overvloed van voedsel De Deense Spoor wegen zorgden voor gratis vervoer en zo kon men jaarlijks een uittocht aanschouwen van vijfduizend kinderen, die de warme, stoffige stad de rug toekeerden op weg naar het vruchtbare land, waarvan ze zich slechts een vaag denkbeeld konden vormen. Hoeveel werk de dynamische heer Oestrup heeft verzet om die vijfduizend kinderen „zes weken naar buiten" te bezorgen, weet niemand, maar wei, dat het hem nu de grootste moeite kost het „tovermatje" in beweging te brengen ln de eerste Jaren na de oorlog heeft De- nemarken en niemand weet dit beter dan wij Nederlanders duizenden buitenlandse kinderen ontvangen, want Denemarken was de oorlog wat beter doorgekomen dan me nig ander land. De bevolking van de steden 8]nf. toen hand in hand met de boeren om al die Nederlandse, Franse, Italiaanse, Oos tenrijkse, Belgische en Noorse kinderen gastvrijheid te verlenen en op te knappen. Hel gevolg was echter, dat de heer Oestrup minder gastvrije woningen voor zijn vijf duizend Kopenhaagse kinderen vond. Tc goed gekleed De veranderde tijden maakten dit nog wat moeilijker. Want kleine boeren begon nen de prijsstijgingen te gevoelen en zes weken leng een kind gratis voeden maakte de economische last. waaronder ze gebukt «aan, toch altijd nog een beetje zwaarder. OTMW kleine boertjes vergeleken hun jeugdige gasten met hun eigen spruiten en Kwamen tot de slotsom, dat de bleekneuzen uit de stad toch heel wat beter in de kleren «aken dan hun eigen kroost. Want nood- uftige Kopenhaagse kinderen ontvingen an een liefdadige instelling een nieuw stel kieren voor ze uit logeren gaan. 0°k, ontdekte men. dat de ouders van «ii!ü e uitgesonden kinderen er helemaal met «o slecht aan toe waren, maar dat ze 'i"volut"« kans hadden gezien op die ma/- hun kinderen gratis onderdak te bren- v»?i.ui?,rna ,e *e,f van dp «morgens van een ,9' «kb In een duur hotel gingen t»n *°nder met hun kinderen te tll- ,en opgescheept. nl!1»1!be8011 klachten te regenen van de plattelandsbevolking en zo komt het. dat de vfnü» lrup boe '«"Rei" boe moeilijker nat zijn schaapjes onder dak te brengen, ito,-t ben verscheidene partijen, die bij nr„ ,®tie bplr°kken zijn, het geval eens 8 ondig besproken. Niemand twijfelt aan ru v.- !n nood*aak van het werk. dat »hJ w 0estruP l°t nu toe heeft verricht. Er jn bovendien tal van ouders, die. al kun- ïun kinderen wel behoorlijk voe- p" kleden, toch geen lange vaeantie aan ee 01 op het land voor hun jongens en meisjes kunnen bekostigen, zeker niet. wan- 'eirE* v0"e P®nsionprijs moeten beta- \i nu een commissie gevormd, die «en onderzoek moet Instellen naar de kin- "eruitzending en deze-heeft de ouders, dte wel iets. maar niet veel kunnen missen voor de vaeantie van hun kinderen, geraden de boer, die hun kinderen gastvrijheid wil bieden, iets te betalen, zodat voor hem al thans een deel van de kosten worden ge dekt. De dagbladen in Kopenhagen hebben deze zomer een actie gevoerd om het voor de arme bleekneusjes mogelijk te maken hun vaeantie buiten door te brengen. Eén dag blad heeft zelfs een eigen kamp ingericht voor tachtig kinderen. De eerste minister. Erik Eriksen, zelf een boer. heeft in een radio-rede een beroep ge daan op de gastvrijheid van de plattelands bevolking. Zelf heeft hij één van Oestrups klantjes op zijn boerderij in Funen te lo geren. Gelukkig ziet men nog vele treinen Ko penhagen verlaten, volgepakt mei snate rende, lachende en juichende kinderen, maar talloze kleinen moeten in de stad blij ven. Het ttelael, dat m een royaler tijd ».o uil- stekend heeft gewerkt, begint thans te kra ken onder het dubbele gewicht van belas tingen en inflatie. terug! zegt een Frans spreekwoord We zouden hierop een variant kunnen maken en zeggen: Keer terug tot de natuur en u neemt zoveel mogelijk de hulpmiddelen van. de moderne beschaving mee! Geen ver- woeder trekkers dan Amerikanen. In dat land met enorme steden, enorme aantallen auto's en enorm lange afstanden trekt leder er op uit, naar buiten, als het maar even kan. Maat denkt u dat de stedelingen er ge nieten van een natuurlijke levenswijze? Nergens heeft men zulke verfijnde picnic- benodigdheden bedacht als in Amerika: trouw gaat de picnicmand mee en als het op eten aankomt, vindt ieder een bord, mes en vork en andere dingen, die zoveel mogelijk aan thuis doen denken. Sommigen bezitten al oen draagbaar tjskastje, waarin de maal tijd is geborgen en ook slepen ze wel een opklaptafel en klapstoeltjes mee. Ze kun nen zich toch niet neervlijen zo maar in het gras of op een met mos begroeide bosgrond? Het nieuwste, dat vernuftig Amerika heeft bedacht, is een opklaptafel met vier zit bankjes ineen. Hier ziet men ze klaar voor gebruik. Het geheel kan In elkaar worden gevouwen en in de autokoffer gestopt of eventueel bovenop de wagen geborgen Geef ons maar liever de berm van de weg of de bemosle bosgrond Maar zo'n opklaptafel plus i*nk.jes inéén Is wel heel practised voor kleinbehulsden. Daarom laten we u het geval zien en óók. omdat u toch behoort te weten hoe men aan de andere kant van de Oceaan gaat picknicken! Met Bolivia kan op werkdagen van 16.30 tot 17.00 urn Nederlandse tijd telefonisch worden gesproken. F.en 16-jarige Jongen te Baarn leed gister morgen met een geparkeerde auto van het destructiebedrijf te Schiedam weg. verloor de macht over het «tuur en reed een 12-jarig knaapje dood. afstand van de Mauritius had gewaagd, wisten de Perzen elkaar opgetogen te ver- lellen. dat het de Mauritius had „buit ge maakt". Natuurlijk was de komst van de kanon neerboot niet onopgemerkt aan de opva renden van de Mauritius voorbijgegaan. De opvarenden van het Britse oorlogsschip had den, dit ligt voor de hand. even grote be langstelling voor de Perzische zeelui als omgekeerd. Heel spoedig hadden ze in de gaten, dat er dag en nacht een uitkijk zat in het kraaiennest van de Palang en die man gaven ze onder elkaar de naam van Abdoel Ieder wist wie met Abdoel werd bedoeld en zo was het gemakkelijk over hem te praten. Wel, op een dag wist de bemanning ven de Mauritius precies wat er in Abdoel omging, ze waren overtuigd, dat hij had gerapporteerd, dat er op de Mauritius grote activiteit heerste. Kijkers werden gericht op het Britse oorlogsschip. Wat was het van plan te ondernemen? En wat onthulden de kijkers' Op het achter dek ging een zeildoek omlaag, waardoor de monden van de machtige en dreigende kanonnen te zien kwamen. De spanning aan boord van de Palang werd beklemmend. En daar werd een ander scherm opgesteld om de vinnige stralen van de stekende zon te weren. Anders niet! f)e kijkers op de Palang gingen neerper slot ge beurde er toch niets! Engeland gaat nooit verloren '"POEN de kapiteins ven de tankers wei- gèrden de Perzische ontvangstbewij zen van olie te tekenen en sommigen hun ner doodgemoedereerd de olie terugpomp ten irvde voorraadtanks van de raffinaderij te Abadan, zag Hoessein MakKi. een van premier Mossadecqs rechterhanden, zich ln een uiterst moeilijk parket geplaatst. Hij wist niet betei te doen dan zijn aandacht te wijden aan de luchthaven. De evacuatie van Britse, Indiase en Pakifitanse vrouwen hal bijna haar beslag gekregen En dus begaf Makkl, in gezelschap van enkele assistenten, zich naar de luchthaven en eiste, dat dQ benzine, die de vliegtuigen, waarmee de vrouwen en kinderen op het punt waven te vertrekken, hadden getankt, contant zou worden betaald Natuurlijk hadden de pilo ten niet genoeg geld bij zich en daar hel te vrezen was, dat de evacuatie hierdoor zou worden veftraagd. werd het geval haas tig geseind aan de heer Drake, de president directeur van de Anglo Iranian Oil Com pany. die op advies van de BWtse ambas sadeur te Teheran zijn verblijf naar Basra had verplaatst. EJyake seinde teruA dat MaKki een „afperser" was, maar gaf toch opdracht, dat men de Anglo-Iranian Oil Company zou betalen voor de brandstof, die' de vliegtuigen aan boord hadden genomen en dus kon de evacuatie voortgang vinden Eén van de vliegtuigen, die op de bewuste dag aan de evacuatie zou deelnemen, was een Hermes van de British O' erseas Air ways Corporation, bestuurd door een Britse piloot, die al heel wat jaartjes achter de rug 'had. Toen men hem meedeelde, dat hg de benzine aan boord moest betalen, zclde h\h „dat nooit, dan liever elders opnieuw tan ken.'" Hij nam vervolgens zoveel mogelijk vroirtten en kinderen aan boord, taaide langs de startbaan, terwijl een klein Brits i laggetje buiten de cabine wapperde. Britse toeschouwers juichten en zongen gezamen- Hi1\ uit volle borst „There 'U tthunys be an England" (hetgeen we vrij zouden vertalen met: Engeland gaat nooit verloren'). Een van de vermakelijkste incidenten ge- beyrde op het vliegveld van Teheran, waar de Perzische autoriteiten trachtten een vliegtuig, dat zich in de lucht bevond, te nationaliseren. De Anglo Iranion Oil Com pany zond n.l. een vrachtvliegtuig van Abadan naar Teheran met een bijzondere missie. Terwijl het boven de luchthaven cirkelde, die buiten de hoofdstad is ge legen, gaf het zijn Brits teken, waarmee de wens te kennen wordt gegeven te lan den en waarmee hiervoor toestemming wordt gevraagd. De Perzen seinden de Britse piloot evenwel terug, dat zijn toestel efgendom was van de „vroegere" Olie Compagnie, derhalve genationaliseerd was en dat hij dus het Perzische landingssein moest geven. Het geschil was nog niet bij gelegd. toen de piloot zijn kist op de lan- dingsbaarj neerzette. Stof voor ven operette DE DAG. waarop DraKe. na van Basra naar Londen te zijn gevlogen, in Londen een reeks van conferenties hield, o.a. een met het Britse kabinet, werd in de grootste ontspanningszaal van de compagnie te Abadan een concert gegeven. Het gehoor bestond uit Britten en Perzen, die zich allemaal evenveel amuseerden Tot een Engelsman met een diepe basstem het podium oetraa en het schone lied aanhief: ..Drake Goes West" (Drake gaat naar het Westen). Op dit ogenblik verlieten enige Perzen demonstratief de zaal. Iemand in Teheran maakte onlangs de opmerking, dat. wanneer alle gebeurienissen, die gepaard gaan met de nationalisatie-rel, op muziek werden gezet, men een eersterangs operette zou krijgen. Waarop een geestig journalist onmiddellijk aanhief: When nationalisation must be dove must be done The Persian lot is not a happy one happy one (Als de nationalisatie onvermijdelijk: is onvermijdelijk is Is Perzië nog lang niet gelukkig niet gelukkig) De Engelse vierling van de familie Good vierde haar derde verjaardag. De zusjes brachten een bezoek aan hun 99-jarige overgrootmoeder, Mrs. Fairclouplv in Keynsham. De vier meisjes luisteren aan dachtig naar een verhaal, dat misschien wel bijna een eeuw 'geleden is gebeurd. V.l.n.r.: Frances, Elizabeth, Bridget en Jennifer. TK HEB DIKWIJLS bewondering tioor de scherpzinnigheid, waar mee de geleerden woorden weten te verklaren. Maar soms stellen zij te hoge eisen aan onze goedgelovigheid. Zo is iemand op de gedachte gekomen het woord pietluttig tn verband te brengen met het Bijbelboek Ezechiël waar te lezen ntaai: Moorenland en Put en Lud en al de gemengde hoop en Kub en de kinderen van het land des ver bouds zullen vallen door het zwaard. (Ezech. xxx 5) De redene ring is dan: Put en Lud zijn weinig belangrijke landen of: deze hele tekst betekent eigenlijk niet veel. Maar van daar tot Pietlut: pietepeuterige, over- preciese vent, is nog een hele sprong. Ik denk liever aan woorden als Jan Hen. Piet Snot. Jan Gat, Houten Klaas e.d. Lut kennen wif in luttel: weinig en in het Engels little: klein. Een Piet Lut is dus een weerloos, zwak mannetje en dan i» de overgang naar de bovengenoemde betekenissen wel aanvaardbaar. De. tweë en een halfjarige Prins Charles, zoon van prinses Elizabeth van Engeland en de Hertog van Edinburgh, haalde zijn vader af, op een Londens vliegveld. De hertog kwam terug uit Malta, waar hij het commando van het fregat „Magpic" had overgedragen. /yenschUMUk heeft de Cubaanse regering een voorbeeld genomen aan de Perzi sche. Wel heeft Cuba geen olieraffinade rijen. waarnaar de begerige blikken kun nen worden gericht, maar Groot-Brittannië bezit ln Cuba spoorwegen, de Verenigde Spoorwegen van Havana en nu heeft de re gering voorgesteld deze te natiorialiseren, liefst nog voor de regeringsperiode van pre sident Prlo is geëindigd, d.w.z. nog voor 10 October van dit Jaar. Van officiële z(jde is •echter nog geen datum genoemd, waarop tot die nationalisering zou worden overgegaan noch fondsen aangewezen om die stap mo gelijk te maken. Dc eerstvolgende bijeenkomst van het Cor.gres, dat een dergelijke maatregel zou moeten goedkeuren, wordt in September ge opend. Er is echter geen eprake van. Jat er eer. bijzondere vergadering zal worden ge houden in Augustus, voor de behandeling ven allerlei bijzondere aangelegenheden en de mogelijkheid wordt niet uitgesloten ge acht. dat dan ook de nationalisatie Van de spoorwegen aan de orde zal worden vesteld. President Prio heeft de arbeidersleiders, die hem een memorandum aanboden betref fende de eisen van de spoorweglieden. wel ke waTen goedgekeurd door het zevende Arbeiderscongres, dat lrv Mei ln Havana Is gehouden beloofd, dat hij bij het Congres een voorstel zou indienen strekkende de spoorwegen te nationaliseren. Hij voegde er a«n Joe. dat hij hoopte, dat de kwestie nog voor zijn aftreden zou worden geregeld. De andere eisen, welke het memorandum behelsde, hadden betrekking op een loons verhoging van 30' instelling van een „zo mer arbeidsweek" waerin de arbeiders in de maanden Juni, Juli en Augustus weke lijks twee halve dagen vrij krijgen met b;- I houd van loon. en coördinatie van de trans- l por (tarieven, welke hij de spoorwegen gel den met die. welke bij het wegvervoer vin kracht zijn. H Er ls echter een uitgifte van 50.000.000dol lars van een 120.000.000 dollars lening han gende. Mogelijk zal worden uitgemaakt, dat de nationalisatie van de Verenigde Spoor wegen valt onder de bepalingen van de wet die de uitgifte van de obligatielening regelde en waarin is vastgelegd, dat het geld moet worden besteed o.a. voor verbe tering van het verkeer. Er ia evenwel ook een mogelijkheid, dat de wet tot nationali satie van de spoorwegen tevens zal voor zien in de uitgifte van bonds of van be lastingverhoging. Dit alles zijn evenwel slechts gissingen VERENIGDE SPOORWEGEN Xle reeds te kampen hadden gehad met •5 GpmojhIcii naar zickrnlmiB (Van onze correspondent). Een autobus van V.I.O.8. uit Wateringen is vannacht in volle vaart op dé rijksweg van Bergen op Zoom—Roosendaal onder de gemeéhte Wouw tegen een boom gereden. Van de 25 inzittenden, die allen door de glasscherven werden gewond, moest de chauffeur met een ziekenauto naar het Al gemeen Burgergasthuis te Bergen op Zoom worden vervoerd. Van de passagier*, dl* door dokter Maasseland uit Wouw werden verbonden, moest een viertal naar een ziekenhuis te Roosendaal worden gebracht. Het gezelschap bestond uit bruiloftsvier- ders, die van een feest ln Huybergen op weg waren naar Moerdijk. VermoedQjJjk ls de bestuurder de macht over het stuui» kwijt geraakt, toen hij op dit zeer beruchte ge deelte van het betonweggedeelte op de kleine stenen kwam, die door de regen glibberig waren geworden. De Rijkspolitie van Wouw en de RUksverkeersbngnde van Breda waren ter assistentie aanwezig. Bedrijfsongeval. Waarschijnlijk tengevolge van een verkeerde manoeuvre i* In de Fvles- Gronihgse suikerfabriek te Groningen een centrifuge uit elkaar gesprongen. Hierbij werd een 27-jarige arbeider op slag gedood. Pseudo-vogelpest in Apeldoorn Ook In de gemeente Apeldoorn, waar verleden jaar te Uddel de pseudo-vogelpest heeft geheerst, hééft zich thans een nieuw geval voorgedaan. Vijftig kippen zijn afgemaakt en voor de naaste omgeving zijn de gebruikelijke veilig heidsmaatregelen getroffen. Schadeloosstelling TN ZIJN ANTWOORD op deze eisen zeide 8 de president, dat. wanneer de Spoorwe gen op het ogenblik niet in staat zijn de kosten van de ionen te bestrijden er zeker geen sprake zou kunnen zijn van loonsver hoging of meer vrije tijd met behoud van ioor Hij voegde er aan toe daf fle regering in. de afgelopen drie jaar de Spoorwegen heeft gesubsidieerd teneinde hen in staat te stellen de lonen, volgens het huidige Deil te betalen. Hiermede is echter de moeilijk heid niet opgelost, daar het noodzakelijk l« gebleken ingrijpende verbeteringen aan weg en materieel aan te brengen, terwijl ook een deel van het materieel zal moeten worden vervangen. Door nationaliBatie. Voegde hij e- aan toe. konden de financiën van de Spoorwegen worden gestabiliseerd en de ncd(ge herstelwerkzaamheden Worden uit gevoerd en bovendien nieuw mater eci aan geschaft. ïjet woord „gesubsidieerd" gehrutkte d? Piesident zonder er al te veel nadruk op le leggen. Helemaal juist, volgens onze begrip pen. was die uitdrukking ook niet Want al les wat de regering de laatste jaren heeft gecaan Is. dat zij. op rekening van e?n schuld, die tn de loop der jaren w«s geste gen tot twaalf millioen dollars van tijd tot tijd verschillende bedragen heeft afbetaald waardoor het mogelijk werd de lonen te be talen en de pensioenpremies in het Pen sioenfonds van de Spoorwegarbeider te storten. Op 2'! Mei van dit jaar legde de President een verklaring af. betreffende eigendommen, di - in buitenlandse handen zijn in het alge meen en aangaande de spoorwegen in ni bijzonder, waarin hij zeide. dat tot nation- lisatie zou worden overgegaan alleen wan neer het o penbaar nut of het maatschappe lijk belang dit eiste en steeds nadöt een vergoeding was betaald, overeenkomstig de bepalingen van de Grondwet. Het bedrag van de compensatie moet de Volksvertegen woordiging vaststellen, maar waar het geld eventueel vandaan zou moeten komen weet niemand. ernstige financiële moeilijkheden 1949 toen de achteruitgang van het vervoer tengevolge van de oorlog, begon door te werken Het aantal mensen ln dienst vart de Spoorwegen was gestegen van 5.303 in 1940 1941 tot 6 610 in 1948 1949 en in diezelf de periode was het bedrag dat aan lonen werd betaald, toegenomen van 3.871 393 dol* lars tot 11 390.280 dollars. Deze cijfers zijn ontleend aan een rapport van de directie van de Verenigde Spoorwegen. Pogingen om laatstgenoemd bedrag te drukken stuitten af op de onwil van de spoorweglieden. die noch wilden berusten in vermindering van personeel noch ln verlaging der lonen. De werknemers kregen steun van de regering, die een verhoging van de tarieven goed keurde teneinde de spoorwegen te helpen de financiële lasten te dragen. Die tariefs verhoging had echter alleen ten gevolge, dat het verkeer langs de weg gemakkelijker kon concurreren. Toen benoemde de regering een consulent, die opdracht kreeg een onderzoek in te stellen naar de positie waarin de Spoorwe gen zich bevonden, pij een tweede besluit van 9 Juni 1949 sperd een Gevolmachtigde benoemd. Iemand, die volledige bevoegd heid kreeg de Verengde Spoorwegen te lei den en sindsdien werken ze onder die Ge volmachtigde liet eigen bestuur van de Verenigde Spoorwegen heeft niets meer in te brengen en kr(jgt zelfs geen inzage van de boeken. Onder het beheer van de Gevolmachtigde hebben de Spoorwegen geen financieel ver slag gepubliceerd, maar men schat, dat het tekort meer dan zes millioen dollars be draagt. Het onderhoud ls bedroevend, het materieel werdt hoe langer hoe slechter en de „nieuw ste" locomotief, waarover de spoorwegen beschikken is toch alweer een 29 jaar in gebruik Op het moment, waarop de Gevol machtigde werd aangesteld, werd de waarde v-.n de bezittingen van de Verenigde Spoor wegen geschat op een slordige 120 millioen dollars Cijfers over tegenwoordige waar de van de bezittingen der Spoorwegen zijn niet bekend, maar men meent, dat het her stel van de lijn Havana—Santa Clara reeds vier millioen dollars zsl koeten. De Britse regering heeft geen enkele st.io gedaan met betrekking tot de Verenigde Spoorwegen. Zij gaat er van uit, det de spoorwegen een particulier bezit vormen en tenzij de Bestuursraad de regering ver zoekt handelend op te treden ls er geen re- d»n dit te doen Voor de economie van het land is het van vitaal belang dat de spoortreinen in Cuba blijven lopen. Dit Is voor Iedere Cubaan zo klaar als een klontje en daarop wordt trou wens ook nog eens de nadruk gelegd in een rapport, dat een missie van de Wereld Bank die op verzoek van de Cubaanse regerjng een onderzoek heeft Ingesteld naar Cube's economische positie, aan de regering h*-ft uitgebracht In dit rapport is het denkbeeld aan de hand gedaan alle spoorwegen op Cuba te consolideren met de spoorwegmaat schappijen. de suikerbelangen en de stoom- bootondernemingen. die het verkeer tussen Cuba en het vasteland van dc Verenigde Staten onderhouden. Tot dusver is dit rap port voor kennisgeving aangenomen ZOUDT er ook voor ^Istilstaan, voor deze [etalage, als u door Parijs liep. Trouwens, het halve o driekwart lopen door Parijs bestaat wit ..winkels kijken". En Amor, die par fum moet verkopen, is zeker een blik waard. Met dat al gelooft n toch niet, dat deze dame werkelijk verdiept is in A mor of Cupido, als 11 deze naam liever heeftZij laat zich braaf op de rug zien, het geen op dit ogenblik haar dure plicht is. De Parijse couturiers gaan er n.l. hqe langer hoe meer toe over de mannequins te fotogra feren, niet in een atelier, maar in passende, typisch Parijse ompevinf»: aan de oevers van de Seine, op de binnenplaats van het Lou vre. bü het Luxembourg en in dit geval voor een winkelruit. Bruyère doet in dit geval niet onder voor zijn collega's. De bedoeling van de foto (van Maurice Petil) is deze jas (ontwerp Bruyè re) te laten zien. Voor ons heeft ze eigenlijk weinig ontstellend nieuws, wat het model betreft, behalve dan. dat deze swagger drie kwart mouwen heeft. iets. waarop de meeste Neder landse vrouwen minder ge steld .zijn Ons klimaat vraagt lange mouwen, wanneer we zo'n gezellige wollen jas dragen, want anders blaast de wind er in Het opmerkelijke is. dat de mantel kanariegeel is en dat een marine- ÜfiK blauwe hoed hitrbty wordt gedragen. Eén ge lukkige kleurencombina tie. mits ook blauwe schoenen worden gekozen en blauwe handschoenen. Dp mocdrr overleden In een gezin te Apeldoorn, hebben zich ernstige ziekteverschijnselen geopenbaard bij de vader en de moeder, een dochtertje van 7 en een zoon van 18 jaar In de nacht van Maandag op Dinsdag is de 48-jarige moeder overleden. De drie andere zieken zijn naar het ziekenhuis vervoerd. Hun toe stand is nog ernstig. Van de drie overige kinderen het gezin bestond uit zeven personen was één met vaeantie. terwijl zich bij de twee anderen vrijwel geen ziekteverschijnselen hebben voorgedaan. Of hier van ziekte of van vergiftiging «preke is, staat nog niet vast. KERKELIJKE MUTATIES Ned. Hcrv. Kerk. Bproepen te Arnemui- den R. W. Steur te Ouddorp. —Te Raams- donk-Raamsdonksveer J. M. D. v. d„ Bei g. cand. en hulpprediker te Kerkdriel. Te Nieuwe Tonge' J Zwijnenburg te Huizen. Bedankt voor Nieuw-Lekkerland G. M. van Dieren te Ede. Voor Enschede P. L. Schoonheim te Aalten. Voor Zwijndrecht E. Kempenaar te Nleuw-Stadakanaal. Geref. Kerken. Beroepen te Mlnnertsga W F van Brussel te Zoutkamp Te Oos terend (Fr.) J. A. v. d. Peppel, cand. te Amsterdam. Gercf. Kerken onderh. art. 31 K.O. Beroe. pen te Bilthoven en te Musselkanaal-Twee- de Exloërmond K. Dedd^ne. eend. te Kem pen. Chr. Geref Kerk. Beroepen te Bunachoten B Bijleveld cand. te Haarlem Geref. Gemeenten. Beroepen-de Leerdim G. Zwerus te Middelharnla.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 3