Dierenvervoer door de lucht op
wetenschappelijke basis
Britse Spoorwegen op Cuba
bedreigd met nationalisatie
Op 30 Juni waren op de gehele
wereld 1214 schepen in
aanbouw
PANDA EN DE WOUDROVERS
ic
Spanning in Perzië neemt toe
Deens ,,Tovermatje" werkt
stroef
CUPIDO VERKOOPT PARFUM
W ERELD-SCHEEPSBOUW tweede kwartaal
Duitse scheepsbouw vertoont grootste
toeneming in drie maanden
Nederland nu op dc
achtste plaats
Postduivenjjeschil
Glashard
Lekke band met fatale
gevolgen
VI iegt uigongel ukken
in België
Nieuwe synthetische vezel
in V.S. ontdekt
Veemarkt Orobingen
Kunst in het kort
Worden vissen luchtziek?
Maar Engelsen lachen
Belasting, inflatie en vreemde kinderen
zitten Deense jeugd dwars
Ook ouders doen
kwaad
Huiselijk comfort
in bos en hei
Hioe is het ontstaan?
Dit woord: PIETLUTTIG
DE
Niets meer te zeggen
Autobus glibberde
tegen een boom
U
Ziekteverschijnselen in
Apeldoorns gezin
TWEEDE BLAD - PAGINA 2
GOUDSCHÏ COURANT
WOENSDAG 25 JULI 19J]
H«f mrk aan Europa', „rootsta Mimen- Amalerdam.ROnleanaul te TM tof dunner
«lulj vordert oestmtig. De boggermoten in twee helften scheidde De gebaggerde
Montgomery ts nu bezig met het doorgra- grond zal dienen om de ..Streng", een niet
ven van een gedeelte van de eeuwenoude rendabel gebied boven de Echteld.se steen-
waaibanddijk, dis de voorhaven van het oven een nuttige bestemming te geven
(Van een onzer redacteuren.)
Zoals steeds het geval is geweest. bl(Jkt
de scheepsbouw In Gront-Brittannië en
Noord-Ierland ook gedurende het kwartaal
eindigende op 30 Juni het grootste aantal
•chrpen en de grootste hoeveelheid aan
tonnage ter wereld In aanbouw te hebben.
Volgens de kwartaalcijfers van Lloyd's Re
gister waren namelijk op die datum in deze
landen 345 schepen groter dan 100 b.r.t. in
aanbouw, tezamen vertegenwoordigend een
hoeveelheid van 2.114.319 b.r.t. Hiervan moe
ten nog 250 schepen te water worden ge
laten.
Vergelijkt men hierbij de activiteit van de
•cheepsbouw in andere landen dan blijkt,
dat deze als steeds, ver bij die in het Ver
enigd Koninkrijk ten achter staat, wat de
omvang betreft. Voor Nederland bijvoor
beeld noteerde Lloyd's op 30 Juni 122 sche
pen met 295.296 b.r.t., een achteruitgang van
494 ton vergeleken bij het voorgaande kwar
taal.
Ons land is met 't hier aangegeven cijfer
op de achtste plaats van de wereld-ranglijst
belandt want tussen het Verenigd Konink
rijk en Nederland vindt men daar thans in
de eerste plaats Japan (520.665 Ion) welks
•cheepsbouw sterk groeit, vergeleken met
Vier leden van de Amsterdamse postdui
venvereniging De Postiljon hebben een kort
geding aanhangig gemaakt tegen het hoofd
bestuur van de Algemene Bortd van Ne
derlandse Póstdui venhouders. Betrokken
leden hebben namelijk geweigerd, zich aan
een controlemaatregel op de klokken te op-
derwerpen. hoewel het resultaat van die
maatregel uitwees, dat de controle nodig
was. want een van de andere leden van de
vereniging werd betrapt op geknoei. De
bond heeft de vier weigerachtige bestuurs
leden geschorst en deze eisen nu intrekking
van de schorsing.
De president van de Amsterdamse recht
bank heeft bij de behandeling van het kort
geding gistermorgen getrac ht, de partijen de
kwestie in der minne te laten schikken.
Mocht dit niet mogelijk blijken, dan zal de
president op 30 Juli uitspraak doen.
Maandagmorgen reed een bestelauto voor
bii een confectiefabriek in de Nieuwe Kerk
straat te Amsterdam., Kartonnen dozen met
herencostuums en regenjassen werden uit
de fabriek en in de auto gedragen. Lang
nadat de wagen weer was weggereden, bleek
dat dit alles helemaal niet in orde was. Het
was een uitzonderlijk brutaal-llstig staaltje
van diefstal geweest. De buit aan textiel
vertegenwoordigt, ondanks de prijzenoorlog,
nog een waarde van niet minder dan I 30 000
Maandagmiddag sprong de linker voorband
van een Nederlandse autobus tussen Wezel
«n Dinslaken in Duitsland. De bus reed te
gen een boom. De chauffeur, de 32-jarige J
de Jong uit Hoorn, gehuwd en vader, kwam
hierbij om het lpven. Zijn stoffelijk over
schot moest met behulp van snijbranders uit
de ingedrukte cabine worden verwijderd De
tweede chauffeur kreeg een zenuwschok
Twee dames moesten in Duitse ziekenhuizen
worden opgenomen, de andere 44 passagiers
konden per trein naar huis terugkeren, hoe
wel verscheidenen verkondingen hadden op-
Dit was het voortijdige en droevige einde
van een tiendaagse vacantietocht. georgani
seerd door een reisbureau tc Scha gen. Het
reisdoel was Lucarno in Zwitserland.
De Sabena deelt mede. dat een harer twee-
motorige C 47-vrachtvliegtuigen Dinsdag
te pletter is gevallen bij de start na 'n tussen
landing te Gao (Frans W -Afrika) De ge
zagvoerder en de eerste officieT weïden ge
dood Het derde bemanningslid is zwaar ge-
won<k Hij werd naar het ziekenhuis van
Niamey overgebracht.
Het vliegtuig was 's ochtends van Leo-
poldstad naar België vertrokken.
Maandagavond is een toestel dat deelnam
aan dc ..Zeeleeuwoperatiete Oostende, be
stuurd door prins Antolne de Llgne. kapi
tein bij de luchtmacht, neergestort. De pi
loot is er in geslaagd zich met zijn val
scherm te redden, maar werd vrij ern»ng
aan armen en benen, gewond Een persoon
werd getroffen door een stuk van het neer
stortende vliegtuig. HU was onmiddellijk
dood.
het voorafgaande kwartaal 41.055 b.r.t. In
Frankrijk, dat op de tweede plaats komt -
de derde op de wereldranglijst is een
tegenovergestelde ontwikkeling waar te ne
men. De in aanbouw zijnde tonnage, die op
het eind van het kwartaal 439.363 b.r.t. be
droeg. was 46.525 ton minder dan in de voor
afgaande periode, de grootste vermindering
van alle belangrijke scheepsbouw.
In de cijfers voor de Duitse scheepsbouw
worden de opheffingen der beperkende be
palingen gereflecteerd in een geweldige
sprong van de in aanbouw zijnde tonnage
Duitsland bouwde op 30 Juni 126.568 b.r.t
meer dan aan het einde van het voorgaande
kwartaal en met een totaal van 387.853 b.r.t.
staat zijn scheepsbouw op de vierde plaats
van de wereldranglijst.
De iets toegenomen bedrijvigheid in Ame
rika. het volgende land op de lijst, blijkt uit
een toeneming van de in aanbouw zijnde
tonnage van 63.378 ton, waarmee de totale
activiteit is gekomen op 333.662 b.r.t. Zoals
uit het bovenstaande blijkt, is deze toene
ming echter maar de helft van die in
Duitsland.
In Zweden, dat de zesde plaats inneemt
stonden op 30 Juni ook meer schepen op sta
pel dan drie maanden tevoren, namelijk
13.820 ton. Het totale bedrag aan tonnagt
verschilt hier niet veel van dat van hei
volgende land op de lijst, Italië, dat 311.333
ton in aanbouw heeft vergeleken bij 315.855
ton in Zweden.
Na Nederland komt op de ranglijst Noor
wegen. welks scheepsbouw sinds het einde
van het vorige kwartaal met 20.474 ton is
ingekrompen tot 12" 326 b.r.t.
Rekent men Rusland. China en Polen niet
mee. dan blijkt dat er op de gehele wereld
op 30 Juni 1214 stoom- of motorschepen in
aanbouw waren tot een totaal van 5.331.214
b.r.t.. van welk totaal 30.7 pet in Groot-
Rrittannië en Noord-Ierland onder construc
tie is. De wernJdseheepsbouw is met een
hoeveelheid van 234.130 b.r.t. gegroeid ver
geleken bij het eind van het voorgaande
kwartaal.
Export en import
De totale voor export bestemde tonnage
bedroeg op 30 Juni 1.510.710 b.r.t. De Britse
werven leveren 48.3 pet van deze hoeveel
heid. Ook Nederland blijkt volgens deze cij
fers een belangrijke exporteur van scheeps-
ruimte te zijn. In ons land wordi zelfs meer
voor export gebouwd dan voor eigen ge
bruik, namelijk 689 pet (203.571 ton) iets
meer dan in Zweden, dat 68.8 pet van zijn
scheepsbouwproducten uitvoert. In welke
mate Duitsland bezig is zijn koopvaardij
vloot te herstellen kgn men eveneens uil de
cijfers van Lloyd's afleiden: de scheepsbouw
van dit land ls namelijk voor 30.6 pet voor
export bestemd. De grootste importeur van
scheepsruimte ls nog steeds Nooi wegen
523 166 b.r.t. van alle in aanbouw zijnde ton
nage is voor dit land bestemd Andere be
langrijke importeurs zijn Brazilië (119.678
ton). Panama 117.990 ton). Frankrijk .108 188
ton).
De landen die hun vloten het sterkst uit
breiden zijn Groot-Brittannië, (1 385 008 ton)
Noorwegen (645.492 ton). Frankrijk (542 829
ton) en Japan (490.895 ton).
Grootte en machines
De aan het einde van Juni in de gehele
wereld in aanbouw zijnde scheepsruimte kan
naar voortstuwing en grootte ais volgt wor
den verdeeld: 24 stoom- en 91 motorschepen
tussen de zes- en acht duizend tort; 15 stoom-
en 51 motorschepen van tussen de acht- en
tienduizend ton; 38 stoom- en 112 motor
schepen \»an tussen de tien- en twaalfdui
zend ton; 20 stoom- en 23 motorschepen van
tussen de vijftien- en twintigduizend tun:
zeven stoom- en zes motorschepen van tus
sen de twintig- en dertigduizend ton elk
Voorts is er nog de „United States". e-n
stoomschip van 51.500 ton. die in de verenig
de Staten te water is gelaten. Zij is hel
grootste schip dat na de oorlog in aanbouw
is.
Tankschepen
Uit de cijfers van Lloyd's blijkt dat de hog»
veelheid in aanbouw zijnde tankerruimte
weer is toegenomen; sinds eind Maart mei
85.344 ton. Thans vormt de tankerruimte 39 4
pet van alle in aanbouw zijnde scheeps
ruimte. Eind Juni waren op de gehele
wereld 181 tankschepen van 1000 b.r.t. en
groter in aanbouw. Deze vertegenwoordigen
een ruimte van 2.046.337 ton. waarvan 28
stoomschepen van 367.150 ton en 153 motor
schepen van 1.679.187 ton. Voor Britse reke
ning zijn 54 schepen (610 415 ton) en voot
Noorwegen 46 schepen (537.467 ton).
Van- «le 125.213 b.r.t. tankrulmte. die vol
gens deze cijfers in Nederland In aanbouw
Is. was er geen enkel schip voor ons land
zelf bestemd. Ook in het buitenland blljkl
Nederland niet veel van zulke tonnage in
aanbouw te hebben: slechts één schip van
5600 b.r.t. is op Britse werven in aanbouw
Buitenlandse opdrachten voor onze werven
in deze categorie schepen omvatten vier
schepen van totaal 45 800 ton voor Frankrijk
twee van 28.400 ton voor Brazilië, twee van
22.800 ton voor Noorwegen, een van 16.500
ton voor Panama en een van 11.633 ton voor
Argentinië.
Een nieuw* synthetische vezel, die uit
grondstoffen gemaakt kan worden, welke
tegen lage prijs in overvloed in de Ver.
enigde Staten voorhanden zijn. is door «en
Amerikaanse chemische fabriek tot ontwik-
Weling gebracht. Deze vezel is bekend onder
de naam dynel en men verwacht, dat zij zo
wel voor consumptiegoederen als in de in
dustrie gebruikt zei kunnen worden.
Volgens mededeling ls de vezel warmte-
isolerend, legen aantasting door mot er
schimmel bestand droogt zij «nel en kan
worden geverfd. Zij is bestand tegen zuren
en logen en brandt en krimpt niet. De vezel
wordt vervaardigd door de Carbide en Car
bon Corporation in haar fabriek in South
Charleston in de Staat West Virginia.
Dynel is een verbinding van twee chemi
sche stoffen, vinylchloride en acrylonltril.
De chemische stoffen worden «atv een zijde I
in de machine gebracht en komen er aan oe
andere zijde in de vorm van vezels uit.
De vezel wordt gebruikt voor de vervaar
diging van filterdoek. zakken voor water-1
ontharders netten voor de ververij en de
wasserij, voor zuurbestendige kleding en
poppenprulken. Binnenkort zal zij ook ge
bruikt worden voor de fabricage van de
kens, sokken, schoenvoering en werkkle-1
ding Textielmaatschappijen nemen thans
proeven met dynel voor de toepassing er
van bij een aantal andere artikelen.
De nieuwe vezel is het resultaat van een
onderzoek, dat acht jaar heeft geduurd.
Wielrennen. De uitslag van de vierde etappe
van de Ronde van Duitsland, van Bonn naar
Mannheim (284 km) luidt 1 Peeters (Belg
8 uur 44 min.: 2 Thelssen (Duitsl.); 3 De Santi
(Itahe); 4 Schwavrenbevg (Duitsl.)-. 5 Kuhrv
(Zwitserl 4 Harm Smits (Nederland) op 1 i
min van no. 1 Het algemeen klassement
luidt: 1 Schild (Did) 2 Impanis (Belg): 3
Hendrickx (Belg): 4 Decorte (Belg.); 5 Peeters
(Belg); s Cerami (It.); 7 Bintner (Did): I
Harm Smits (Nederland) op 7' min. van de
leider; B Corriert (It.); 10 Klrchen (Luxem
burg).
Wegens het ongunstige weer ts hei begin
van de avonddriedaagse aan de Kromnje Zand
weg dat op Dinsdagavond was vastgesteld
uitgesteld tot hedenavond.
WATERSTANDEN 25 JVl.l
Mannheim 4.41 —O.OJ- Trier —o.OR- Keu
len 2.9S —0.18 Ruhiwt 5.IR —0 19: Loblth 11 .M
~o 19: Nilmeicn 9.18 -0.14. Arnhem ü.fto -«.14:
Eerde 4 22 —0.02: Deventer 3.1R 004; Namen
1 88 0 10: Borgharen 39 93 -0.32: Belfeld 11.to
0-18; Grave 4.R1 -«.OR
MARKTBERICHTEN
Graanbeurs Groningen
GRONINGEN. 24 Juli. Nieuwe oogst: kool
zaad 40.35—SR.88. karwijr.aad 80.50—70.50. Over-
zlchi: het aanbod van de oude oogst had niets
te betekenen Van de nieuwe oogst wat heden
koolzaad en karwllzaad ter beurze. Voor kohl-
zaad werd In de droogste monsters van f 5R-
I 57 besteed, bij uitzondering nog iets meer
Niet-droge monsters naar kwaliteit van f 50—
52. Van karwllzaad Is de kleur mooi en ook
dc opbrengst schijnt goed te zijn. Al naar ge-
lang van droogte werd hiervoor MO— 70 be
taald. Deze prlizen gelden voor boerenpartijen
franco Groningen, Inclusief provisie.
GRONINGEN. 24 Juli /Kalf. en melkkoeien
le soort f 925-f 975. 2ej soort ISO-/-800. 3e
soort f R50f 775galfvsarzen 825— 923
825— f 750: ln het najaar kalvende koeien
f 750— f 650. f 850f 700y vare koelen f R00-
f «75. f 475—f 525: «tlerën f 2.30— 2.35. f 170
-f 2 05 perïkg slachtgewv; kalveren en pinken
f 175f 550V Slachtvee ?"?49-f2.45. ƒ2.15-
f J.25. f l:l«— f i Kg per kg; nuchtere kalveren
40— f 58; weideschapen f75—ƒ100; vette
lammeren f 85—75; vette schapen ƒ100-
f125; loopvaikens /5O-f80: biggen f 38-
I 42. f28— f32; vette vsrkens 114-/ 118.
f 1.50— f178 per kg levend gewicht; zouters
f 1.74— 1.77 per kg levend gewicht.
Aanvoer- 750 runderen. 339 kalveren. 128
schapen. 872 lammeren. 488 varkens. 558 big
gen, 27 paarden, 35 bokken en geiten, totaal
2973 dieren.
Tielse fruitveiling k
Veiling van Dinsdag 24 Juli:
Kersen Meikersen 44—70. 12—23. volgers 91—
0. 69—93. 15-39. bastaarddlkke 42-49. s13
bieskersen 40—41. 14—23. blanzers 53—83. 22—33.
Beierlanders 48—57. Frans Meilink 39—58. mo-
-eilen 42—50. 15—20. Napoleon 83—70. 38—45
loastkersen 35—40 Varikse zwarte 48—58
3—30. wijnkersen 108—115. 81—105 12—48.
Bessen: rode besaen 38—44", 22—38. zwaite
bessen 120 kruisbessen wit 29—38. 14—23. idem
blond 38—49 20—35
Pruimen: Ruth Gestettpr 39—52, 32—34. kro
zen so—as aardbeien 132. 42—100. frambozen
123—188 28—90
jpelenEerlv Victoria val 9—29. Vellow
transparant 48—87 24—45. val 8—3«.
Peren: Janbazen 15—24. 10—20. kruidenier
val 7—21
Veemarkt Doetinehein
Op (te Dinsdag te Doetlnchem gehouden vee-
rparkt werden aangevoerd 2428 sluks vee. n 1
848 runderen (waaronder begrepen 105 vette
runderen). 285" vette kalveren. 427 nuchtere
kalveren. 255 schapen. 8 gelten. 48 paarden
742 biggen en 15 lopers.
De noteringen waren als volgt: kalf- en
melkkoeien f 700—f 930 kalfvaarzen f 875-
f 850: guiste koeien f 475—f 675: gulste vaar
zen f 475— f 600: nlnken f 325—f 450: fokkalve
f 100—f 125 nuchtere kalveren f 38—55:
schapen f «0— f 110 lammeren f45—f60: gel
f 2 10 per kg levend Gewicht- slachtvee
eerste kwaliteit f 2 70— f 2 85 per kg geslachi
gewicht aan bouten: tweede en derde kwa
liteit f 2 30f 2.55 per kg geslacht gewich'
aan bouten.
De handel ln kalf- en melkkoeien verlteo
zeer kalm. eveneens die van paarden en var
kens. De beste slachtpaarden en varkens wa
ren f 1.70—f 1.80 oer kg geslacht gewicht Jong
fokvee. vooral de graskalveren, waren duut
[prijzen van slachtvee waren Iels lager
Veiling Fijnaart
Op de Fiinaartse veiling werden Maandag
de volgende prijzen genoteerd:
Aardappelen: eerstelingen, grote 14—18. drte-
ingen 12 50—13.. kriel 7—8. eigenheimers, grnte
1516. drielingen 12.50—13. kriel 7—8. bintje*
honken 15—15.50. grote 12-12.50 kriel 7-8.
Doré. grote 15—15.70. drielingen 12 50—13. kriel
7—8 50. Yellow (val) 17 c. per kg: dubbele
stamprlnsessen 53—57 c. per kg; rode bessen
29—31 c. per kg.
Aardappelveiling
St. Annaland
Sint Annaland, 23 Juli Doré gewone-
f, 13.65. Eigenheimers, gewone, f 14 00-
f 15.73 Eigenheimers drielingen f 10.59
Eigenheimers voer f571. Blauw# Eigenhei
mers gewone f 14.50. Bintjes gewone
f 12 23 Alles per 100 kg. Aanvoer: 25.600 kg
Scherpenisse (via de veiling van Sint
Annaland). 23 Juli. Doré gewone 13.06.
Eerstelingen gewone 13 67. Eerstelingen
drielingen f 10.51. Eerstelingen kriel f 6.00.
Eigenheimers gewone f 13,17 Blauwe Eigen
heimers gewone f 12.75. Bintjes gewone
f 11,99. Alles per 100 kg. Aanvoer 17.000 kg
Aardappelen, nieuwe 11—18; andijvie 12—15
per kg: bloemkool 8—.13 per st snijbonen 50—
83. stamprinseslen 52—80. tuinbonen 11—25
komkommers 11—17. kroten 22—27. rodekoo!
7—9. spitskool 21—23 per kg. bospeen 38 p bos;
waspeen 41 per kg. sla 2.30—5.80 per 100 st
tomaten 36—51. uien 10—16: aardbeien 82—1 80
tode bessen 35—38. zwarte bessen 70—1.14 pei
kg: meloenen 54—64 perziken 9—26 per st
pruimen 63—1.16. druiven 1.70—1.80 per kg.
Russische plannen voor een
net van waterwegen
Moskou, dat ongeveer 649 km van een
zeehaven verwijderd ligt. zal door een uit
gebreid netwerk van waterwegen met vijf
zeeen worden verbonden, aldus het blad
„Rode Vloot Het project zal tussen 1955
en 1957 gereed zijn.
Het blad schrijft, dat het Wolga—Donka
naal. dat Stalingrad met Rostof verbindt, het
volgend iaar gereed zal zijn. De Wolga zal
dieper en bevaarbaarder worden gemaakt.
Het Zuidoekrainse kanaal zal dieper wor
den gemaakt door water, dat van de Dniepr
binnenstroomt, en bevaarbaar worden voor
grote rivierschepen, aldus „Rode Vloot".
De Amoe-Darja. die in het Araimeer uit
stroomt. zal door het kanaal van Toerkmenie
verbonden worden met de Kaspuu he 7-cc en
eveneens bevaarbaar worden gemaakt voor
grote schepen.
Er zullen direct* verbindingen tot stand
worden gebracht tussen Moskou en de Zui
delijke kusten- Grote meren in het binnen
land. gevormd door dammen te Koeibisjef.
Stalingrad en Tslmlayanskaya. zullen ha
venhoofd eh golfbrekers hebben, zoal* het
geval is bü havens aan de kust. aldus „Rode
Vloot"
R. Flaherty. In Dummerston (Vermont) is op
67-jarige leeftijd na langdurige ziekte overle
den Robert Flaherty, bekend ontdekkingsrei
ziger en maker van documentaire films Hij
heeft o.a. „Elephant Boy „Louisiana Story".
„Nanook of the North", en ..Tabu" vervaar
digd.
Dt 18-Jarige schrijfster Ank van Vlaardlngen
uit Soest, schrijfster o.m. van Kruisridders in
Tiopenland" en „lh het Laaiende Licht", kreeg
tijdens een vacanlle-reis. die zij ln Engeland
maakte, in gezelschap van de oud-directrice
ven het Chr. Zeemanshuis te Rotterdam, mej.
G. J. Valkenier, een attaque en wordt nu. ge
deeltelijk verlamd, verpleegd ten huize van
een kleindochter van wijlen William Booth, de
het Leger des Hells,
stichter
Londen.
De waarnemende gezaghebber van Aruba, mr
F A. Jas, heeft In het gebouw van de Sociedad
Bolivariana te Oranjestad (Aruba) een ten
toonstelling van de schilderijen en tekeningen
van de hand van Prinses Wilhelmina
Na Aruba Is Paramaribo aan de beiu
Het 'cabaretgezelschap van Wlm Sonneveld
zal ook het programma van de Boekenweek
1952 verzorgen
ROTTERDAM, AANGEKOMEN 23 JULI:
Badzo, Nederlands. Pernoviken. hout,
Wagenboig Rljnh.- Katherin. Pan.. Daben
«iaan, Eurovracht. Maash. 6.- Eljo. Ned.
Dronthelm, hout. Vermaas 2e Kat.h.; Beau,
Noor. Mena el Ahmadi, olie. Ruys. Pernis
BPM Armanlstan, Eng., Basrah, gerst. Ruys,
Maash. 3. Coryda, Nea, Amuay. oUe. v. Om
meren. Pernls BPM: Valhall. NooiNorfolk,
kol-ek Lijnzaad Waalb. 32: Julius Rutgers, D*s.
Giavancon, olie. v ommeren. Vlaardlngen M
KUntholm. Deen. Kopenhagen, stg. Ruys. Mer-
24 JULI: Frisian Coast. Eng., Newcastle, stg.
Burger, IJselh. OZ; Westropa. Ned Finland.
Holschei bijl. H. v H. Blue Boy, Ned, Bos
ton. ledig. Vonk Maassluis. Casana. Ned
Horsens stg. Schellen. Rijnh ZZ; Cornelia, Dts
Lapaluoto. hout. Nubel, Rljnh. 5: Pltea Dts
Hamina. hout. Nubel, Merweh. QD: Van Bra-
kel, Ned Wasa. hout. Vermaas. Schlekanaal.
Black Falcon, Noor. Antweipen. stg, Niev.
Goudi Lekh SUvaplana. Ned Antweipen
Ipdig. Schellen. Gem. dok i; sa,n Ambroslo.
Eng. Curacao olie. v. Ommeren, Pdinls BPM,
Juno. Eng.. Bristol, stg. Muller, Meiweh, M:
Marianne. Dts. Straderskiand. benzine. Van
Ommeren. Pernls boeien: Golden City, Am.
New York. Runciman. Merweh QD; Oranje
Nassau. Ned.. Tilbury, pass. Muller. Jobskade
.vmassiui». ntu oiim, r
Pernls AJ*C: l.afleche. Can Ne\
kolen. Waalh. C: I.udwig Fdriedrieeh. Dts
Port Jerome, olie. Dammers S* v. «J. Heijde.
Petr.h.: Germinal. F Las Piedras. olie Van
Ommeren. Peti .h.: Patrla. Zw Gothenburg,
stg. Kuyper v. Dam. IJselh Alpha. Dts. Yx-
pila hout. ijnzaad Rijnh. 7: Mizar N, Ned..
Dordrecht, ledig. Oostkous. v. Niev, Goudi
Walenburgh, Ned.. Bordeaux, stg. Mulle
Paiklv; Viking. Ned Halmstad, hout. G Mau-
rits. Dordrecht; Midsland. Ned terug v pi oef-
tocht. ledig SSM, Meiweh Wlhelmne. Ned
Topllla, hout. Schellen. 2e Kat h Zuiderkruis.
Ned Amsterdam, ledig. R.S.A.. Wllh k Neree
Fr.. Amsterdam, ledig. Rotrama. India. Deen
Gothenburg l. v. IJmulden, stk.. Cornelder.
Maashaven: Pionier, Dis Wasa, hout. D.S A
Maassluis; Holderness, Eng.. tonden, ledig
Lenders. Waalh. Fr. Sw.; Spolanda, Ned Bnu
logne. ledig. Eurovracht. 2e Kat.h.
VERTROKKEN 23 JULI: Berend N., Boa-
ton: Fauvette. Harlingen; Uabian, Gor)vievnle.
Clanangus.. Antwerpen. Banana. Antweipen
Rita, Gent J. Duncan. Swansea. Export, Lon
den; Wlckenburgh. Casablanca; Kaap Falga.
Delfzijl: Venus, Rostock- Kgerland. Helsing-
fois Hestmanden. Gdynia; Atlantis. Hull Bei
dam; Limatula. Hammei fëst: Cornelia
Antwerpen WlU'am Sturgls. Hampton Roads:
Tal Yang, SydnfV. froma. Port Salri Sussex
Oak. Dublin; Miduland, proeftocht: Julius Rut
gers, Port Jerome Thisbe, Algiers Westland.
Hull, Dulveland, Dover; Prinses Beatrix, Hai -
wlch; Alcyone, Moermansk: Porjus. Aruba:
Oda. Gravenjohn Rautas, Aruba Ampenan,
Antwerpen Godafoss. Reykjavik: Nooyd, Le
Havre: WUlem Ruys, Djakarta; Janna, Geor
getown, Audax, Porto Marghera: Brest. Duin
kerken: Motto. Gdynia; Prinsengracht, Kotka;
Leognan, Bagnolt. Nleuwland. Grangemouth;
Blueboy,. Boston.
GROTE VAAKT.
AardUk 23 op 350 mül NO v Bermuda ell.
Akkrumdllk 14 «oo m ZtW Tentriffe v Kaap
stad n Tanarlffe
Alblrsn 33 op 1.70 mijl W v Kaap Blaneo
Alhlrco p 23 Ksap Va d ell. uitreis
Alblasserdltk 23 le Biownsville uitreis
Alrvone Rott-Melbourne p 2 3Guardafui
Alrlabl 2.1 op 800 m il N v St. Pauls Roeks
Alriegonda 25 le Bangkok \erw. v Sambu
Alkaid 23 op 300 mijl ZW v Las Palmas
Untiltjk 22 V Galveston te Houston
Almkerk 23 v Genua n Port Said
Alnati 23 v Montevideo n Santos
Alphard 21 v Pamainbuco te Bahla
Alpherat 36 v Rotteidam te Montreal verw.
Aludra 23 op 360 mijl O v Delawarabaai
Alwakl 23 v Trinidad n Rio janairo
Amstelkerk 23 nog te Lobito (rede)
Amstelland rf 23 Si. Pauls Rocks uitiels
Amstelvaart Amst-Galveston P 33 Liaard
Amstelveen 23 op 780 mijl W v d Atoren
Annenkerk sydnev-Rotterdam 28 v Genua V
Arendskerk 24 le Suez
ArnedUk 23 v Galveston n N«w Orleans
A verdijk 23 op 100 mijl Z v Cape Sable
Baud 21 v Singapore n Belawan
Bengkalis 28 le Padang verw. v Prlok
Bonaire 23 op 825 mijl WZW ven Madeira
Boschfoniein 28 v Marseille ri Amsierdaih
Ckllisto 21 op 100 mijl ZO v Cape Race
Celebes 24 210 m O Gibraltar v Malta n A dam
Cirrus 23 v Plymouth te Rotterdam verwacht
Cottlca 24 v West indie te Plymouth varwacht
Cronenburgh. 24 82 m NO Ouessant v IJrnui-
den n Bilbao
Da capo 22 v Monrovia n Grand Bassa
naje Böhmer 23 v Napels n Livorno
Dalerdilk 23 v Vancouver te Los Angeles
Danae 23 v Algiers te Orart
Delft 23 v San Antonio n Chamaral
DiemerfUlk 23 op 200 m ZO V Costa R4ca
Eemdiik 22 v Vera Cruz te Port Tampa
Kernland 23 op 450 mtjl ZW v Las Palmas
Kltnina 24 n og steeds te Monrovia
Enggano 23 nog steeds te Basrah
Kntre Hlos 25 nm te Amsterdam verwacht
Gaasterland 24 v Bahla te Rio Janeiro
Gooiland 23 v Rio Janeiro n llheos
Gouwe 2.1 op 270'mljl ZO v Takoradl
Groote Beer 24 340 m ZOtO Guardafui v Priok
n Suez
Grootekerk p 23 de Evenaar thuisreis
Haarlem 23 op 180 mtjl N v Cristobal
Hasewint 20 v Lagos n Kribi
Hector 24 1 30 m O Pan teilaria v Iskenderun n
Gibraltar
Helder Montevldeo-Londen p 22 Abrolhoe
Mo, 23 v New York n Cap Haltien
Japara verm 24 nm v Londen n Rotterdam
Jupiter 24 v Gibraltar n Antwerpen
Katwijk 24 ie Hoek v Setubal n Krallngseveer
Kedoe 23 1000 m NWtN Petlm v Suez n Bela-
Kllpfontein D 23 Port Soedan n Suez
Kota Agoeng 23 v Baltimore n Newport Newi
I.aagkerk 24 pass. Ouessant V Amsterdam n
Port Said
I.arenberg 24 90 m NtO Flnisterre v R dam n
Bagnoii
Leerdam Antw-New York p 23 Landset-d
Lemsterkerk Rott-Bahreln p 33 Aden
Leopoldskerk 24 200 m WZW Boulogne van
Genua n Boulogne
Loenerkerk 23 120 WNW Gibraltar v R'dam n
Marseille
Loosdreeht Rott-Calcutta 24 v Colombo
Lutterkark 23 v Calcutta n Vlzagapatam
Maas 23 op 300 mljl West van Las Palmas
Maashaven 21 op 100 mijl ZW v K St Vincent
Maaskerk Antw-Dakar p 23 Finisterr#
Madoera New York-Kowelt 23 v Suez
Mariekerk n op 480 mijl WZW v Cocos ed.
Markelo 21 v Beiia te Duiban
Meiiskerk 2.1 op 250 mijl O v Madias
Merak N Amsterdam-Dakar p 21 Oporto
Mulderkerk 24 pass. Dover v Cyprus n Ham
burg
Nestor 23 v galias n Piraeus
Nieuw Amsterdam 26 vm te southamnton verw
Ntobe Kotka-Rott 22 te Topplla
Nuordwllk 24 p. St. Vincent v R'dam n Ceuta
Oberon 23 op 200 mijl Z Cape Sable
Oranjestad 24 v La Guaira tee Curacao verw
Polyphemus 25 te Colombo verw. v Soerabaja
Cape Wrath van
Color
Prins Alexander, 24 75
Hamburg n Montreal
Prins WUlem 2. o 23 Anticostl el thuisreis
prins WUlem 4. 23 op 500 m O v Belle Isle
Prins W v Oranje 23 op 600 m W v K. Wrath
Prtns Ph. Wlllehi 23 op 1000 m ZW v Fayal
Riouw 24 v Rangoon te Betawan
Rotti 24 pass. Gibraltar- v A dam n Napels
RUn 24 v Aarhuus n Vaasa
RUndam: 23 op 14® ml'l ZO v Sable Island
Sandenburgh 23 v Rott te Casablanca
Saparoea 22 v Amsterdam te Hamburg
Sarangan 24 270 m W Algieis v R dam n Algiers
gchie p 23 de Noordoostkust van Cuba
Slamat 24 v Bombay n Madras
Sloterdiik 24 v Suez te Djeddah
Stad Arnhem 24 pass, finisterre v R dam n
Huetva
Stad Breda 23 270 m WNW Mazatlan v Los An
gelos n Bilbao
Stad Maassluis 24 v Emden te Lulea
Stad Maastricht 22 v Gibraltar n Cssablanca
Stad Vlaardlngen 24 pass Vega v Hoek n Nar
vik.
Strabo 23 v Bilbao te Lissabon
Tawali 23 op 180 m W v K. st Vincent
Tegelberg 20 v Kaapstad n Buenos Aires
Telamon New York-Curacao p 24 Monr. eil
Tcuoer 24 pa-s San Miguel v New York n
Alexandra
Theseus Amsterdam-Malta p 24 K Bengut
Tiberius 24 v Curacao te New Ydrk
Titus Rott-Alexandne p 23 Gibraltar
TJlbodas 33 nog lei ïede Tandj. P'lok
Triton 24 v West Indié te New York
Veendam 23 op 325 mijl W v Scilly eil.
Venus 23 v Aiexandrië te Beyroeth
Volendam 23 v Montreal n Rotterdam
Vulcaniis 23 v Catama te DjidJelli
Waterland 28 nm te lJmuid.»n verwacht
Weltevreden Java-New York p 23 de Azoren
Wlckenburgh 23 v Rott n Casablanca
Willemstad 21 78 m ZW Flnisterre v Madeira
n Plymouth
ZonnewUk 23 op 480 m Z v Cape Race
NederlandIndonesië
Bengkalis Js^a-Amsterdam 25 te Padang
Blltar 25 v Djakarta te TJtrebon
Celebes Belawan-Amst p 25 Gibraltar
Groote Beer 24 op 360 m ZO V Guardafui
Indrapoera 24 op 580 m ZO v d Malediven
Kedoe Rotteidam-Belawan p 24 Djeddah
Oranje Belawan-Amst p 24 Sabang
Radja 24 v Makassar n Singapore
Rondo 24 nog te Belawan
Rotti Amst-Djakarta p 24 Gibraltar
Sarangan Rott-Djakai ta 25 te Algiers
Sibajak Djakarta-Rotterdam 24 v Aden
Tabian 25. v Soerabaya te Amsterdam
WUlem Ruys 24 v Rotterdam n Djakarta
Tankvaart
Adtnda 24 v Singapore n Saigon
Al(te*onda 25 v Singapore te Bangkok
Caltex Delft 24 v Sidon n Rotterdam
tarpo Rotterdam-Dublin P 24 Liaard
n Grangemouth
lirkanhead
raltex I.eiden Rott-Sidon p 24 Kreta
Caltex Nederland p 34 Cyprus n Sidon
Caltex Pernis p I Gibraltar uitrei»
Caltex The Hague p 24 Keap Bon uitreis
Caltex l trecht p 14 Flnisterre n Rotterdam
Cleodnra 24 op 80« mijl W v d Meledhen
Dulvendrecht 24 op 300 in NO v Ls» Pa|m,.
Ksso Amsterdam 24 op 490 m v FlnUten»
Esso Den Haag p 24 Guadeloupe n Aruba
Mamma 24 v Bona n Tunis
Malta 24 v Miri te S.ngapore
Marlaa 24 v Mm n aTrakan
Mlrza 24 op tooo mtjl NO v Sombrero ell
Mltra Fredericia-Curacao p 24 Texel
Muren» 24 v Rotterdam te Amsterdam
Mynnia Mui-Sydney p 24 Sandakan
rivula 25 v Mlrl te Slngapc e
Rapendreeht 24 op 150 m NO v Floras
Rndas as v uadeloupe te Cuiacao
Rotula Tamplc^-Kaapstad. p 24 Barbados
Srherpendrecht p 24 Miquelon n Montreal
Rtanvac Pendopo 24 v S eGrong n T. Oeban
Utanvar Talang Akar 22 te P Swettenhim
Tankhaven t. 21 v sebarok te P Swetenhtm
lankhaien 3. 34 v Diakeila n s Geiong
Taria Fahaheel-Londen o 24 Massowah
ZEESLEEPVAART
Ells 33 V Rotterdam n Southampton
H umber 21 v Hongkong te Osaka
gehelde 23 v stavanger n Arvtwernen
Thames 24 v Antweipen n Piraeus
KLEINE VAART.
Actinia 33 v Annan n
Adara 24 v Limbamn
Agiena 23 v St Austel.
Aldo 24 pass Vllssingan n Gent
AU 21 te Sundavall
Aktjo 23 v Kopenhagen
Albert n u v Hamburg te Helilnki
Alpha B) 2t v Biemen n Stockholm
A mas us Flu v i us p El Lizard n Odanse
Amstelstroom 23 v Amsterdam te Laith
Antilope 23 te Stockholm
Arnoudspnlder 24 v Rott te Lissabon
Aripn 24 v Harllngen
Aruba 24 p Brunsbuttel
Atlantic 21 v Londen n Emden
Barbara 23 v Limhamn
Baiavler 3, p 23 Flnisterre uitrade
Birmingham 23 v Leith n d Tynt
Brandarls Od«nse-Abo p 21 Gotland
Rrinda 21 v Koplng te Kesko
Campen 23 v Simrishamn
Carlbla 24 te Hernosand
tarpo R
Celebes 21 v Mlnoica HI
Citadel p 23 de Gallopei
Cormoran 23 te Hamburg
Cornells 21 v Skeiskor ie Aarhuus
Dagnv 31 v Duinkerken te Londen
DclfsUl 24 v Delfzijl
Deo Gloria 23 te Rafso
Din» 23 v Walkom
Duur,wold 23 v Rostock
Eban 23 v Caialff n Antwerpen
Kben Haezer 23 v Kings Lynn n RoUerdgJB
Kemstroom 22 v Amsteidam te Bristol
Emke 23 te Rouen
Elma 23 v Lovisa n Nederland
Erkalin 24 v Rotterdam te Rostock
Ern» 22 V Rotterdam te Port Talbot
Ferocia Rochefoi t-LI verpoot p 23 Landund
Fiat 22 v Rotterdam te Londen
Ftducta N 23 n Hull
Frans ït v Southampton n Dublin
Fraternité p 22 Utkllppan n Ipswich
Frem 24 te Gothenburg
Frtsia verm 25 v stanlow n: Hey sham
Geslna 23 v Hudlksvall
Glashaven 23 v Malmo te Kopenhagen
Globe 23 naar Belfast
Gruno (H) 24 pass. Brunabuttel
Heerengrarht p 23 Sandhamn n Helsinki
Helvetia 22 v Kotk< te Abo
Hnlendrecht 24 v Liverpool n Bordeaux
Hondsbosch 20 p BuinabuUel
Horst 23 n L°w*etoft
Ibis 2.1 v Stettin n Norrkoplng
Iris 23 te Gothenburg
Irene (Si 22 v Rotterdam te Londan
Jozo 24 -te Par
Jutland 38 v Delfzijl te Londen
Kathleen 21 v Delfzijl te Londan
Kitty 23 v Hamburg n Tolkls (Finland)
Kolga 23 te Londen
Kon. Juliana Barry-Malta p 23 K Vlllane
Kortenaer 23 v Gothenburg te Norresundet
Kunlabori p 24 FJnietene en wordt 1» vm t»
Flixboro verwacht van Huelva
Kuwi 23 v Tunadal te Naestved
I.eendert B 22 v Gothenburg n Tromso
Igicas Bol, 2, Bordeeux-Sfax p 24 Villano
Major! 22 v Mantyluoto n Rotterdam
Man 23 pass. Brunsbuttel n Rostock X
Maraat V 22 v Antweipen te Londen
Marathon Rotte 1 dam-Sltgo p 23 Lizard
Marcetta 24 v P Couronne n Pauillac
Martje 23 n Tore
Mary 2t v Rotterdam te Londen
Matthew 25 v Oslo te Rotterdam verwaeht
Maymere p 23 Kaap St Vincent n LivarpflOl
Meike p 23 Beachy Head n Port Talbot
Merak 23 v Helainkl
Merel 24 v Wasa te Londen
Mercurtua 22 v Saltend n Keadby
Meteoor 23 to Helsinki
Mulan Domsjo-Rotterdam p 23 Kjel
Neptunus 23 v Hull n Aarhuus
NJord 23 v Bordeaux te Hull
Nilenhurgh 23 v Rotterdam te Hamburg
Oceaan 23 p Haitenau
Oldambt 24 v Malmo
Oise 22 v Rotteidam te Kings Lynn
Olwe 22 v Delfzijl n Biemen
Oranje 23 p Brunsbuttel
Pacific 2t v HOlmsund
Paraat 23 te Thisted
Pavo Hamina-Zaandam p El Bornholm
Phoenix 22 v Newcastle n Esbjerg
Poortvliet Rott Kotka p 23 Holtenau
Pollux 23 pass. Brunsbuttel n Umea
Poseidon Amsterdam-Skutskar p 23 Borku»
Prima p 24 Burlings 27 te Bordeaux verw.
Qulrlna Par-Amsterdam p 24 Wight
Kabcnhaupt 24 v Rotterdam te Antweipen
Refuge I 23 v Skasen
Regeja 23 te Krlstiansand v Fowey
Rema 23 v Kopenhagen te Kotka
Rika 23 v Hull n Swansea
R.P.S. 23 v Swansea n Rotterdam
Samhre Norrkoping-Rott p 24 Kiel
Seaham 23 v Poole n Hamburg
Shamrock 23 v Dublin n Maassluis
Skagerrak 23 te Leith
"■Soemba 24 v Blyth te Hayle
Spes Bai 1 ow-IJmulden p 23 Wight
Rpolanda 24 om 16 u te Rotterdam verwaeht
Spora Bayonne-t.onden p 23 Wight
Spurt 23 v Emden te Krlatlnestad
Stientje Mensinga 24 te Duhlin veiwacht
Taurus 24 v Middlesbro n Rotterdam
Texel 23 te Hamburg
Thea Goedkoop 23 v Rouaan n Zeebrugfe
Theodora p 22 Sandhamn n Kotka
Timor 22 v i.a Palltce te Rochefort
Ton S 23 v Oporto te Guernsey
Too, 24 v Delfzijl le Riistol veiwacht
Twente 21 v Hamburg te Londen
Tyro 24 v Rotterdam te Dublin
Van Gelder 23 v Goole te Fredrikshavn
Veenenburgh 23 v Rotterdam te Middltsbro
Vera 24 te Sundsvall
Vlndlcat Atque Polit 25 te Setubal verw.
Ward 23 v Valdemarsvlk
Wegro 23 te Helsinki
Weltevreden 7, 23 te Norrsundet
Westlaan verm 24 v Hamburg n Rotterdam
wtehold RitUmer n v Odense n Kopenhagen
Zeeland SSM Gdynla-Bayonne p 23 Dover
De MOTORRIJDER WAS EIGENLIJK nog niet klaar met het
voorlezen van die keurige brief, die hij bij zich had.
„Zijne Excellentie de Minister-President verklaart, dat hij de
heer Panda gaarne vertrouwelijk zou spreken!" riep de
boodschapper met stemverheffing uiten het wai maar goed
ook, dat hij nogal hard riep. want Panda rende het huis al
binnen.
Goed. goed!" schreeuwde hij over zijn schouder. „Ik kom al:
Zeg maar. dat ik onderweg ben! Jolliepop, zorg dat die motor
rijder iets te drinken krijgt. en jij. Zwilbikker. laat mijn auto
voorkomen! Ik moet weg' Ik ga pakken! Vlug! Ik heb haast!"
Nu werden dua ijlings toebereidselen getroffen voor Panda's
onverwachte en eervolle reis. Maar terwijl Huize Hobbeldonk
hierdoor gonsde van ongewekte bedrijvigheid, kwam er heel
toevallig een zonderlinge voorbijganger langs
Dat was niemand minder dan Graaf Isen Grim - een verarmd,
maar niettemin boosaardig edelman, wiens lage Inborst door h«t
gehele land berucht was en waar ook Panda al eens onaange
name ervaringen mee had gehad. De Graaf, die ogenschijnlijk zo
doeuoos aan de wandel was. bleef staan, toen hij Huize Hobbel»
dcjbi goed kon bezichtigen en grommende geluiden welden hem
n^«flde bittere keel
,V<lli! Huh!" bromde hij op onaangename toon. „Dat ls dus
het huis, waarin tegenwoordig die proletariër Panda woont' Zo!
Terwij! Ik. de edele Graaf Isen Grim. zo goed als dakloos benj
Huhl Dat maakt me kwaad! Daar moet leta aan gedaan worden!"
Diegenen, die de graaf van vroeger kennen, zullen er niet aan
twijfelen, dat, in zijn gemoed allerlei slechte ingevingen om de
voorrang streden nu hij eenmaal besloten had, Panda een hak ta
zetten.
WOENSDAG 25 JULI 1951
EERSTE BLAD - PAGINA
Ctanley en Livingstone hebben elkaar dezer
•5 dagen ontmoet. Nee. niet in de bran
dend» hart van Afrika, maar op het hyper
moderne vliegveld van New York. Stanley
sprak ook geen woorden in de geest van:
,Mr Livingstone, I presume?" Want deze
Stanley kon geen woord uitbrengen. Het
was nl. een middelgrote olifant, luisterend
naar de naam van de beroemde ontdek
kingsreiziger Hij had per „Vliegende Hol
lander' over de halve aardbol gevlogen en
we,rd bij aankomst uit het vliegtuig geleid
door een dierenoppassev, die toevalliger
wijze John Livingstone heette.
De „emancipatie" van het dier heeft in
onze tijd een hoogtepunt bereikt. Hele
drommen oerwoudbewoners trekken met
het modernste vervoermiddel van het ene
deel der aarde naar het andere Handelaren,
dierentuinen en circussen zijn geregelde af
nemers en hat vliegtuig is door haar snelheid
het aangewezen vervoermiddel.
Er is wel iets veranderd sedert de twinti
ger jaren, toen op een goede dag op het Rot
terdamse vliegveld Waalhaven een K.L.M.-
Fokkervliegtuigje vertrok naar Parijs, met
als enige passagier de befaamde Nico III,
een pracht van een fokstier. Een sensatie,
die werd door enkele honderden
samengestroomde boeren, die, toen het dier
eenmaal aan de horizon was verdwenen,
hun verdriet over dit „riskante experiment"
bij een Hollandse borrel trachtten te ver
geten.
Een jaar geleden vloog een stier, verge
zeld door elf koeien, per Vliegende Hollan
der van Kopenhagen naar de koninklijke
stallen te Athene en het werd al« een heel
gèwoon vluchtje beschouwd
Allerlei soorten dieren vullen tegenwoor
dig de ruimen van de vrachtvliegtuigen,
van parasolmieren tot olifanten
De luchtvaartmaatschappij, die dit niet
gemakkelijke vervoer succesrijk en zonder
schade wil doen verlopen, moet hieraan de
uiterste zorg besteden.De dieren zijn ge*-
voelig voor tocht, ze moeten op tijd en het
juiste voedsel ontvangen, ze moeten goed
behuisd zijn. enz. Vandaar dat de K.L.M.,
die ai pnkele jaren geleden een speciale
handleiding voor dierenvervoer samen
stelde. kort geleden een oproep plaatste
voor dierensteWards. ZIJ, die liefde voor en
kennis van dieren bezaten en die bovendien
physiek aan de eisen voldeden, konden sol
liciteren.
Hét resultaat was een grote stroom brieven.
7-es werden er uit gekozen voor dii bijzon
dere beroep. Ze kregen de kans zich met
behulp van adviezen van dierenéxperts ver
der te bekwamen en thans zijn zij om
beurten heer en meester In een vliegende
dierentuin. Eén van hen viel het onlangs op,
dat ip één hok een vijftiental aapjes mis
troostig zat te kijken, zonder hel voedsel
aan te raken. Hij nam ze tijdens de vlucht
stuk voor stuk op de arm en voederde ze
„En óf ze later wilden eten", vertelde deze
oppasser trots na aankomst op het vliegveld
Schiphol.
Renpaarden en
tropische vissen
Hf K.L.M. ls thans begonnen aan dieren-
vluchten op wetenschappelijke basis.
Der.er dagen vertrok een Skymaster met
vier renpaarden in door de luchtvaartmaat
schappij voor dit vervoer ontworpen boxen
naar New York. Aan boord bevond zich dr
N. C. W. Hesse, docent in de veeartsenij
kunde aan de universiteit van Utrecht. Hij
is door de K.L.M. aangezocht om het ver
voer van de paarden door de lucht aan een
nauwgezet onderzoek te onderwerpen. Op
grond van zijn bevindingen zal dr Hesse aan
de K.L.M. een wetenschappelijk verslag uit
brengen Het ligt in de bedoeling dat hij
binnenkort tijdens een vlucht met apen,
tijgers, slangen, vogels, enz., eenzelfde on
derzoek zal doen
Een onderzoek zal geschieden om vast te
stellen hoe het vervoer van tropische vis
sen het beste kan geschieden. De K.L.M.
heeft zich ln verbinding gesteld met een be
kend# handelaar in tropische vissen, die In
de loop der tijden nauwkeurig aantekening
heeft gehouden van alle omstandigheden,
die het -vervoer van deze dieren bunnen be
ïnvloeden. Het ligt in de bedoeling dat het
vervoer van deze vissen door de lucht van
het begin tot het einde van de reis wordt
nagegaan. Er zijn n.l. verschillende omstan
digheden, welke nog niet bekend zijn. Eén
van de vragen is bijvoorbeeld; „Wordt een
vis luchtziek" Men is het hierover namelijk
nog niet eens. Binnenkort zal de K.L.M
proeven nemen met het vervoeren van le
vende vis in half met water gevulde spe
ciaal ontworpen plastic zakken. Tevens is
de K.L.M. bezig om, op grond van de op
gedane ervaringen en met steun van dieren-
experts, vogel- en apenhokken te ontwer
pen. speciaal geschikt voor luchtvervoer
Tegen het eind van het jaar zal op Schip
hol een modern vrachtgebouw gereed ko
men Hierin zal een speciaal „dierenhotel"
worden ondergebracht voor de uit alle de
len van de wereld aangevoerde dieren, die
op doorrreis zijn naar verdere bestemming
Eveneens nieuw is een vinding van de be
faamde oud-K.L.M.-vlieger Boon Sillevis.
De ontwerper van de handige, opvouwbare
laadbrug. die zeer onlangs werd gebruikt,
toen een Engelse auto en een K.L.M.-vlieg-
tuig een reis om de wereld in 22 dagen
maakten, heeft nu een ander werkstuk af
geleverd. Het is een aan boord van de be
treffende Vliegende Hollander te gebrui
ken... olifantentoilet. Een tegenwoordig
zeker niet overbodig gebleken attribuut
heeft hiermede zijn intrede in deze tak van
de luchtvaart gedaan
SPANNING over hA olieconflict in
Perzië neemt hand over hand toe. maar
de Engelten zouden geen Engelsen ztfn,
wanneer' ze daarin geen tprankje humor
ontdekten Allerlei vermakelijke verhalen
doen de ronde, die, al zijn ze door het tel
kens weer oververtellen allicht wat opge
smukt, allemaal toch een grond van waar
heid bevatten.
Volgens een van die verhalen was de
Mauritius nauwelijks onder Abadan voor
anker gegaan of een dapper klein Perzisch
kanonneerbootje kwam «angestoomd en
koos ligplaats niet ver van de Mauritius.
Dit bootje was de Palang, dat tijdens de
oorlog in Engeland werd gebouwd. Niet
lang, nadat de Palang «ich op schoots-
DHE PRIJS van „tovermatjes" begint te
hoog te worden voor de sestigjarige
Deense „tovenaar" Christian Oestrup. Zelfs
tovenaars hebben te Hjden van Inflatie en
belastingverhoging.
In het gewone maatschappelijke leven
staat Christian Oestrup te boek als inspec
teur hij het onderwijs. Hij ziét evenwel niet
uitsluitend toe, dat de jeugd het haar toe
komende deel aan „leerstof" verwerkt,
maar vijf en twintig jaar lang is hij de ziel
geweest van een beweging om de Kopen-
haagte schoolkinderen elke zomer te laten
Renieten van een gratis vaeantie van zes
wek«n bij de Deense boeren Duizenden
klein# Assepoestertjes uit de duistere slop
pen van Kopenhagen hebben, «fank zij de
heer Oestrup. zes weken lang kunnen leven
in een sprookjeswereld van een heerlijk
ichooh bed. volop lucht, zon en een
overvloed van voedsel De Deense Spoor
wegen zorgden voor gratis vervoer en zo
kon men jaarlijks een uittocht aanschouwen
van vijfduizend kinderen, die de warme,
stoffige stad de rug toekeerden op weg naar
het vruchtbare land, waarvan ze zich slechts
een vaag denkbeeld konden vormen.
Hoeveel werk de dynamische heer Oestrup
heeft verzet om die vijfduizend kinderen
„zes weken naar buiten" te bezorgen, weet
niemand, maar wei, dat het hem nu de
grootste moeite kost het „tovermatje" in
beweging te brengen
ln de eerste Jaren na de oorlog heeft De-
nemarken en niemand weet dit beter dan
wij Nederlanders duizenden buitenlandse
kinderen ontvangen, want Denemarken was
de oorlog wat beter doorgekomen dan me
nig ander land. De bevolking van de steden
8]nf. toen hand in hand met de boeren om
al die Nederlandse, Franse, Italiaanse, Oos
tenrijkse, Belgische en Noorse kinderen
gastvrijheid te verlenen en op te knappen.
Hel gevolg was echter, dat de heer Oestrup
minder gastvrije woningen voor zijn vijf
duizend Kopenhaagse kinderen vond.
Tc goed gekleed
De veranderde tijden maakten dit nog
wat moeilijker. Want kleine boeren begon
nen de prijsstijgingen te gevoelen en zes
weken leng een kind gratis voeden maakte de
economische last. waaronder ze gebukt
«aan, toch altijd nog een beetje zwaarder.
OTMW kleine boertjes vergeleken hun
jeugdige gasten met hun eigen spruiten en
Kwamen tot de slotsom, dat de bleekneuzen
uit de stad toch heel wat beter in de kleren
«aken dan hun eigen kroost. Want nood-
uftige Kopenhaagse kinderen ontvingen
an een liefdadige instelling een nieuw stel
kieren voor ze uit logeren gaan.
0°k, ontdekte men. dat de ouders van
«ii!ü e uitgesonden kinderen er helemaal
met «o slecht aan toe waren, maar dat ze
'i"volut"« kans hadden gezien op die ma/-
hun kinderen gratis onderdak te bren-
v»?i.ui?,rna ,e *e,f van dp «morgens van een
,9' «kb In een duur hotel gingen
t»n *°nder met hun kinderen te tll-
,en opgescheept.
nl!1»1!be8011 klachten te regenen van de
plattelandsbevolking en zo komt het. dat de
vfnü» lrup boe '«"Rei" boe moeilijker
nat zijn schaapjes onder dak te brengen,
ito,-t ben verscheidene partijen, die bij
nr„ ,®tie bplr°kken zijn, het geval eens
8 ondig besproken. Niemand twijfelt aan
ru v.- !n nood*aak van het werk. dat
»hJ w 0estruP l°t nu toe heeft verricht. Er
jn bovendien tal van ouders, die. al kun-
ïun kinderen wel behoorlijk voe-
p" kleden, toch geen lange vaeantie aan
ee 01 op het land voor hun jongens en
meisjes kunnen bekostigen, zeker niet. wan-
'eirE* v0"e P®nsionprijs moeten beta-
\i nu een commissie gevormd, die
«en onderzoek moet Instellen naar de kin-
"eruitzending en deze-heeft de ouders, dte
wel iets. maar niet veel kunnen missen voor
de vaeantie van hun kinderen, geraden de
boer, die hun kinderen gastvrijheid wil
bieden, iets te betalen, zodat voor hem al
thans een deel van de kosten worden ge
dekt.
De dagbladen in Kopenhagen hebben deze
zomer een actie gevoerd om het voor de
arme bleekneusjes mogelijk te maken hun
vaeantie buiten door te brengen. Eén dag
blad heeft zelfs een eigen kamp ingericht
voor tachtig kinderen.
De eerste minister. Erik Eriksen, zelf een
boer. heeft in een radio-rede een beroep ge
daan op de gastvrijheid van de plattelands
bevolking. Zelf heeft hij één van Oestrups
klantjes op zijn boerderij in Funen te lo
geren.
Gelukkig ziet men nog vele treinen Ko
penhagen verlaten, volgepakt mei snate
rende, lachende en juichende kinderen,
maar talloze kleinen moeten in de stad blij
ven.
Het ttelael, dat m een royaler tijd ».o uil-
stekend heeft gewerkt, begint thans te kra
ken onder het dubbele gewicht van belas
tingen en inflatie.
terug! zegt een Frans spreekwoord We
zouden hierop een variant kunnen maken
en zeggen: Keer terug tot de natuur en u
neemt zoveel mogelijk de hulpmiddelen van.
de moderne beschaving mee! Geen ver-
woeder trekkers dan Amerikanen. In dat
land met enorme steden, enorme aantallen
auto's en enorm lange afstanden trekt leder
er op uit, naar buiten, als het maar even
kan. Maat denkt u dat de stedelingen er ge
nieten van een natuurlijke levenswijze?
Nergens heeft men zulke verfijnde picnic-
benodigdheden bedacht als in Amerika:
trouw gaat de picnicmand mee en als het op
eten aankomt, vindt ieder een bord, mes en
vork en andere dingen, die zoveel mogelijk
aan thuis doen denken. Sommigen bezitten
al oen draagbaar tjskastje, waarin de maal
tijd is geborgen en ook slepen ze wel een
opklaptafel en klapstoeltjes mee. Ze kun
nen zich toch niet neervlijen zo maar in het
gras of op een met mos begroeide bosgrond?
Het nieuwste, dat vernuftig Amerika heeft
bedacht, is een opklaptafel met vier zit
bankjes ineen. Hier ziet men ze klaar voor
gebruik. Het geheel kan In elkaar worden
gevouwen en in de autokoffer gestopt of
eventueel bovenop de wagen geborgen
Geef ons maar liever de berm van de weg of
de bemosle bosgrond Maar zo'n opklaptafel
plus i*nk.jes inéén Is wel heel practised
voor kleinbehulsden. Daarom laten we u het
geval zien en óók. omdat u toch behoort te
weten hoe men aan de andere kant van de
Oceaan gaat picknicken!
Met Bolivia kan op werkdagen van 16.30 tot
17.00 urn Nederlandse tijd telefonisch worden
gesproken.
F.en 16-jarige Jongen te Baarn leed gister
morgen met een geparkeerde auto van het
destructiebedrijf te Schiedam weg. verloor de
macht over het «tuur en reed een 12-jarig
knaapje dood.
afstand van de Mauritius had gewaagd,
wisten de Perzen elkaar opgetogen te ver-
lellen. dat het de Mauritius had „buit ge
maakt".
Natuurlijk was de komst van de kanon
neerboot niet onopgemerkt aan de opva
renden van de Mauritius voorbijgegaan. De
opvarenden van het Britse oorlogsschip had
den, dit ligt voor de hand. even grote be
langstelling voor de Perzische zeelui als
omgekeerd. Heel spoedig hadden ze in de
gaten, dat er dag en nacht een uitkijk zat
in het kraaiennest van de Palang en die
man gaven ze onder elkaar de naam van
Abdoel Ieder wist wie met Abdoel werd
bedoeld en zo was het gemakkelijk over
hem te praten. Wel, op een dag wist de
bemanning ven de Mauritius precies wat
er in Abdoel omging, ze waren overtuigd,
dat hij had gerapporteerd, dat er op de
Mauritius grote activiteit heerste. Kijkers
werden gericht op het Britse oorlogsschip.
Wat was het van plan te ondernemen? En
wat onthulden de kijkers' Op het achter
dek ging een zeildoek omlaag, waardoor de
monden van de machtige en dreigende
kanonnen te zien kwamen. De spanning aan
boord van de Palang werd beklemmend. En
daar werd een ander scherm opgesteld
om de vinnige stralen van de stekende
zon te weren. Anders niet! f)e kijkers op
de Palang gingen neerper slot ge
beurde er toch niets!
Engeland gaat nooit
verloren
'"POEN de kapiteins ven de tankers wei-
gèrden de Perzische ontvangstbewij
zen van olie te tekenen en sommigen hun
ner doodgemoedereerd de olie terugpomp
ten irvde voorraadtanks van de raffinaderij
te Abadan, zag Hoessein MakKi. een van
premier Mossadecqs rechterhanden, zich ln
een uiterst moeilijk parket geplaatst. Hij
wist niet betei te doen dan zijn aandacht te
wijden aan de luchthaven. De evacuatie van
Britse, Indiase en Pakifitanse vrouwen hal
bijna haar beslag gekregen En dus begaf
Makkl, in gezelschap van enkele assistenten,
zich naar de luchthaven en eiste, dat dQ
benzine, die de vliegtuigen, waarmee de
vrouwen en kinderen op het punt waven
te vertrekken, hadden getankt, contant zou
worden betaald Natuurlijk hadden de pilo
ten niet genoeg geld bij zich en daar hel
te vrezen was, dat de evacuatie hierdoor
zou worden veftraagd. werd het geval haas
tig geseind aan de heer Drake, de president
directeur van de Anglo Iranian Oil Com
pany. die op advies van de BWtse ambas
sadeur te Teheran zijn verblijf naar Basra
had verplaatst. EJyake seinde teruA dat
MaKki een „afperser" was, maar gaf toch
opdracht, dat men de Anglo-Iranian Oil
Company zou betalen voor de brandstof, die'
de vliegtuigen aan boord hadden genomen
en dus kon de evacuatie voortgang vinden
Eén van de vliegtuigen, die op de bewuste
dag aan de evacuatie zou deelnemen, was
een Hermes van de British O' erseas Air
ways Corporation, bestuurd door een Britse
piloot, die al heel wat jaartjes achter de
rug 'had.
Toen men hem meedeelde, dat hg de
benzine aan boord moest betalen, zclde h\h
„dat nooit, dan liever elders opnieuw tan
ken.'" Hij nam vervolgens zoveel mogelijk
vroirtten en kinderen aan boord, taaide
langs de startbaan, terwijl een klein Brits
i laggetje buiten de cabine wapperde. Britse
toeschouwers juichten en zongen gezamen-
Hi1\ uit volle borst „There 'U tthunys be an
England" (hetgeen we vrij zouden vertalen
met: Engeland gaat nooit verloren').
Een van de vermakelijkste incidenten ge-
beyrde op het vliegveld van Teheran, waar
de Perzische autoriteiten trachtten een
vliegtuig, dat zich in de lucht bevond, te
nationaliseren. De Anglo Iranion Oil Com
pany zond n.l. een vrachtvliegtuig van
Abadan naar Teheran met een bijzondere
missie. Terwijl het boven de luchthaven
cirkelde, die buiten de hoofdstad is ge
legen, gaf het zijn Brits teken, waarmee
de wens te kennen wordt gegeven te lan
den en waarmee hiervoor toestemming
wordt gevraagd. De Perzen seinden de
Britse piloot evenwel terug, dat zijn toestel
efgendom was van de „vroegere" Olie
Compagnie, derhalve genationaliseerd was
en dat hij dus het Perzische landingssein
moest geven. Het geschil was nog niet bij
gelegd. toen de piloot zijn kist op de lan-
dingsbaarj neerzette.
Stof voor ven operette
DE DAG. waarop DraKe. na van
Basra naar Londen te zijn gevlogen, in
Londen een reeks van conferenties hield,
o.a. een met het Britse kabinet, werd in de
grootste ontspanningszaal van de compagnie
te Abadan een concert gegeven. Het gehoor
bestond uit Britten en Perzen, die zich
allemaal evenveel amuseerden Tot een
Engelsman met een diepe basstem het
podium oetraa en het schone lied aanhief:
..Drake Goes West" (Drake gaat naar het
Westen). Op dit ogenblik verlieten enige
Perzen demonstratief de zaal. Iemand in
Teheran maakte onlangs de opmerking, dat.
wanneer alle gebeurienissen, die gepaard
gaan met de nationalisatie-rel, op muziek
werden gezet, men een eersterangs operette
zou krijgen. Waarop een geestig journalist
onmiddellijk aanhief:
When nationalisation must be dove
must be done
The Persian lot is not a happy one
happy one
(Als de nationalisatie onvermijdelijk: is
onvermijdelijk is
Is Perzië nog lang niet gelukkig
niet gelukkig)
De Engelse vierling van de familie Good
vierde haar derde verjaardag. De zusjes
brachten een bezoek aan hun 99-jarige
overgrootmoeder, Mrs. Fairclouplv in
Keynsham. De vier meisjes luisteren aan
dachtig naar een verhaal, dat misschien
wel bijna een eeuw 'geleden is gebeurd.
V.l.n.r.: Frances, Elizabeth, Bridget en
Jennifer.
TK HEB DIKWIJLS bewondering
tioor de scherpzinnigheid, waar
mee de geleerden woorden weten te
verklaren. Maar soms stellen zij te
hoge eisen aan onze goedgelovigheid.
Zo is iemand op de gedachte gekomen
het woord pietluttig tn verband te
brengen met het Bijbelboek Ezechiël
waar te lezen ntaai: Moorenland en
Put en Lud en al de gemengde hoop
en Kub en de kinderen van het land
des ver bouds zullen vallen door het
zwaard. (Ezech. xxx 5) De redene
ring is dan: Put en Lud zijn weinig
belangrijke landen of: deze hele tekst
betekent eigenlijk niet veel. Maar van
daar tot Pietlut: pietepeuterige, over-
preciese vent, is nog een hele sprong.
Ik denk liever aan woorden als Jan
Hen. Piet Snot. Jan Gat, Houten
Klaas e.d. Lut kennen wif in luttel:
weinig en in het Engels little: klein.
Een Piet Lut is dus een weerloos,
zwak mannetje en dan i» de overgang
naar de bovengenoemde betekenissen
wel aanvaardbaar.
De. tweë en een halfjarige Prins Charles,
zoon van prinses Elizabeth van Engeland
en de Hertog van Edinburgh, haalde zijn
vader af, op een Londens vliegveld. De
hertog kwam terug uit Malta, waar hij
het commando van het fregat „Magpic"
had overgedragen.
/yenschUMUk heeft de Cubaanse regering
een voorbeeld genomen aan de Perzi
sche. Wel heeft Cuba geen olieraffinade
rijen. waarnaar de begerige blikken kun
nen worden gericht, maar Groot-Brittannië
bezit ln Cuba spoorwegen, de Verenigde
Spoorwegen van Havana en nu heeft de re
gering voorgesteld deze te natiorialiseren,
liefst nog voor de regeringsperiode van pre
sident Prlo is geëindigd, d.w.z. nog voor 10
October van dit Jaar. Van officiële z(jde is
•echter nog geen datum genoemd, waarop tot
die nationalisering zou worden overgegaan
noch fondsen aangewezen om die stap mo
gelijk te maken.
Dc eerstvolgende bijeenkomst van het
Cor.gres, dat een dergelijke maatregel zou
moeten goedkeuren, wordt in September ge
opend. Er is echter geen eprake van. Jat er
eer. bijzondere vergadering zal worden ge
houden in Augustus, voor de behandeling
ven allerlei bijzondere aangelegenheden en
de mogelijkheid wordt niet uitgesloten ge
acht. dat dan ook de nationalisatie Van de
spoorwegen aan de orde zal worden vesteld.
President Prio heeft de arbeidersleiders,
die hem een memorandum aanboden betref
fende de eisen van de spoorweglieden. wel
ke waTen goedgekeurd door het zevende
Arbeiderscongres, dat lrv Mei ln Havana Is
gehouden beloofd, dat hij bij het Congres
een voorstel zou indienen strekkende de
spoorwegen te nationaliseren. Hij voegde er
a«n Joe. dat hij hoopte, dat de kwestie nog
voor zijn aftreden zou worden geregeld.
De andere eisen, welke het memorandum
behelsde, hadden betrekking op een loons
verhoging van 30' instelling van een „zo
mer arbeidsweek" waerin de arbeiders in
de maanden Juni, Juli en Augustus weke
lijks twee halve dagen vrij krijgen met b;-
I houd van loon. en coördinatie van de trans-
l por (tarieven, welke hij de spoorwegen gel
den met die. welke bij het wegvervoer vin
kracht zijn. H
Er ls echter een uitgifte van 50.000.000dol
lars van een 120.000.000 dollars lening han
gende. Mogelijk zal worden uitgemaakt, dat
de nationalisatie van de Verenigde Spoor
wegen valt onder de bepalingen van de
wet die de uitgifte van de obligatielening
regelde en waarin is vastgelegd, dat het
geld moet worden besteed o.a. voor verbe
tering van het verkeer. Er ia evenwel ook
een mogelijkheid, dat de wet tot nationali
satie van de spoorwegen tevens zal voor
zien in de uitgifte van bonds of van be
lastingverhoging. Dit alles zijn evenwel
slechts gissingen
VERENIGDE SPOORWEGEN Xle
reeds te kampen hadden gehad met
•5 GpmojhIcii naar zickrnlmiB
(Van onze correspondent).
Een autobus van V.I.O.8. uit Wateringen
is vannacht in volle vaart op dé rijksweg
van Bergen op Zoom—Roosendaal onder de
gemeéhte Wouw tegen een boom gereden.
Van de 25 inzittenden, die allen door de
glasscherven werden gewond, moest de
chauffeur met een ziekenauto naar het Al
gemeen Burgergasthuis te Bergen op Zoom
worden vervoerd. Van de passagier*, dl*
door dokter Maasseland uit Wouw werden
verbonden, moest een viertal naar een
ziekenhuis te Roosendaal worden gebracht.
Het gezelschap bestond uit bruiloftsvier-
ders, die van een feest ln Huybergen op weg
waren naar Moerdijk. VermoedQjJjk ls de
bestuurder de macht over het stuui» kwijt
geraakt, toen hij op dit zeer beruchte ge
deelte van het betonweggedeelte op de
kleine stenen kwam, die door de regen
glibberig waren geworden. De Rijkspolitie
van Wouw en de RUksverkeersbngnde van
Breda waren ter assistentie aanwezig.
Bedrijfsongeval. Waarschijnlijk tengevolge
van een verkeerde manoeuvre i* In de Fvles-
Gronihgse suikerfabriek te Groningen een
centrifuge uit elkaar gesprongen. Hierbij werd
een 27-jarige arbeider op slag gedood.
Pseudo-vogelpest in Apeldoorn Ook In de
gemeente Apeldoorn, waar verleden jaar te
Uddel de pseudo-vogelpest heeft geheerst,
hééft zich thans een nieuw geval voorgedaan.
Vijftig kippen zijn afgemaakt en voor de
naaste omgeving zijn de gebruikelijke veilig
heidsmaatregelen getroffen.
Schadeloosstelling
TN ZIJN ANTWOORD op deze eisen zeide
8 de president, dat. wanneer de Spoorwe
gen op het ogenblik niet in staat zijn de
kosten van de ionen te bestrijden er zeker
geen sprake zou kunnen zijn van loonsver
hoging of meer vrije tijd met behoud van
ioor Hij voegde er aan toe daf fle regering
in. de afgelopen drie jaar de Spoorwegen
heeft gesubsidieerd teneinde hen in staat te
stellen de lonen, volgens het huidige Deil
te betalen. Hiermede is echter de moeilijk
heid niet opgelost, daar het noodzakelijk l«
gebleken ingrijpende verbeteringen aan weg
en materieel aan te brengen, terwijl ook een
deel van het materieel zal moeten worden
vervangen. Door nationaliBatie. Voegde hij
e- aan toe. konden de financiën van de
Spoorwegen worden gestabiliseerd en de
ncd(ge herstelwerkzaamheden Worden uit
gevoerd en bovendien nieuw mater eci aan
geschaft.
ïjet woord „gesubsidieerd" gehrutkte d?
Piesident zonder er al te veel nadruk op le
leggen. Helemaal juist, volgens onze begrip
pen. was die uitdrukking ook niet Want al
les wat de regering de laatste jaren heeft
gecaan Is. dat zij. op rekening van e?n
schuld, die tn de loop der jaren w«s geste
gen tot twaalf millioen dollars van tijd tot
tijd verschillende bedragen heeft afbetaald
waardoor het mogelijk werd de lonen te be
talen en de pensioenpremies in het Pen
sioenfonds van de Spoorwegarbeider te
storten.
Op 2'! Mei van dit jaar legde de President
een verklaring af. betreffende eigendommen,
di - in buitenlandse handen zijn in het alge
meen en aangaande de spoorwegen in ni
bijzonder, waarin hij zeide. dat tot nation-
lisatie zou worden overgegaan alleen wan
neer het o penbaar nut of het maatschappe
lijk belang dit eiste en steeds nadöt een
vergoeding was betaald, overeenkomstig de
bepalingen van de Grondwet. Het bedrag
van de compensatie moet de Volksvertegen
woordiging vaststellen, maar waar het geld
eventueel vandaan zou moeten komen weet
niemand.
ernstige financiële moeilijkheden
1949 toen de achteruitgang van het vervoer
tengevolge van de oorlog, begon door te
werken Het aantal mensen ln dienst vart
de Spoorwegen was gestegen van 5.303 in
1940 1941 tot 6 610 in 1948 1949 en in diezelf
de periode was het bedrag dat aan lonen
werd betaald, toegenomen van 3.871 393 dol*
lars tot 11 390.280 dollars. Deze cijfers zijn
ontleend aan een rapport van de directie
van de Verenigde Spoorwegen. Pogingen om
laatstgenoemd bedrag te drukken stuitten af
op de onwil van de spoorweglieden. die
noch wilden berusten in vermindering van
personeel noch ln verlaging der lonen. De
werknemers kregen steun van de regering,
die een verhoging van de tarieven goed
keurde teneinde de spoorwegen te helpen
de financiële lasten te dragen. Die tariefs
verhoging had echter alleen ten gevolge, dat
het verkeer langs de weg gemakkelijker kon
concurreren.
Toen benoemde de regering een consulent,
die opdracht kreeg een onderzoek in te
stellen naar de positie waarin de Spoorwe
gen zich bevonden, pij een tweede besluit
van 9 Juni 1949 sperd een Gevolmachtigde
benoemd. Iemand, die volledige bevoegd
heid kreeg de Verengde Spoorwegen te lei
den en sindsdien werken ze onder die Ge
volmachtigde
liet eigen bestuur van de Verenigde
Spoorwegen heeft niets meer in te brengen
en kr(jgt zelfs geen inzage van de boeken.
Onder het beheer van de Gevolmachtigde
hebben de Spoorwegen geen financieel ver
slag gepubliceerd, maar men schat, dat het
tekort meer dan zes millioen dollars be
draagt.
Het onderhoud ls bedroevend, het materieel
werdt hoe langer hoe slechter en de „nieuw
ste" locomotief, waarover de spoorwegen
beschikken is toch alweer een 29 jaar in
gebruik Op het moment, waarop de Gevol
machtigde werd aangesteld, werd de waarde
v-.n de bezittingen van de Verenigde Spoor
wegen geschat op een slordige 120 millioen
dollars Cijfers over tegenwoordige waar
de van de bezittingen der Spoorwegen zijn
niet bekend, maar men meent, dat het her
stel van de lijn Havana—Santa Clara reeds
vier millioen dollars zsl koeten.
De Britse regering heeft geen enkele st.io
gedaan met betrekking tot de Verenigde
Spoorwegen. Zij gaat er van uit, det de
spoorwegen een particulier bezit vormen en
tenzij de Bestuursraad de regering ver
zoekt handelend op te treden ls er geen re-
d»n dit te doen
Voor de economie van het land is het van
vitaal belang dat de spoortreinen in Cuba
blijven lopen. Dit Is voor Iedere Cubaan zo
klaar als een klontje en daarop wordt trou
wens ook nog eens de nadruk gelegd in een
rapport, dat een missie van de Wereld Bank
die op verzoek van de Cubaanse regerjng
een onderzoek heeft Ingesteld naar Cube's
economische positie, aan de regering h*-ft
uitgebracht In dit rapport is het denkbeeld
aan de hand gedaan alle spoorwegen op
Cuba te consolideren met de spoorwegmaat
schappijen. de suikerbelangen en de stoom-
bootondernemingen. die het verkeer tussen
Cuba en het vasteland van dc Verenigde
Staten onderhouden. Tot dusver is dit rap
port voor kennisgeving aangenomen
ZOUDT er ook voor
^Istilstaan, voor deze
[etalage, als u door Parijs
liep. Trouwens, het halve
o driekwart lopen door
Parijs bestaat wit ..winkels
kijken". En Amor, die par
fum moet verkopen, is
zeker een blik waard. Met
dat al gelooft n toch niet,
dat deze dame werkelijk
verdiept is in A mor of
Cupido, als 11 deze naam
liever heeftZij laat zich
braaf op de rug zien, het
geen op dit ogenblik haar
dure plicht is. De Parijse
couturiers gaan er n.l. hqe
langer hoe meer toe over
de mannequins te fotogra
feren, niet in een atelier,
maar in passende, typisch
Parijse ompevinf»: aan de
oevers van de Seine, op de
binnenplaats van het Lou
vre. bü het Luxembourg
en in dit geval voor een
winkelruit. Bruyère doet
in dit geval niet onder
voor zijn collega's.
De bedoeling van de foto
(van Maurice Petil) is
deze jas (ontwerp Bruyè
re) te laten zien. Voor ons
heeft ze eigenlijk weinig
ontstellend nieuws, wat
het model betreft, behalve
dan. dat deze swagger drie
kwart mouwen heeft. iets.
waarop de meeste Neder
landse vrouwen minder ge
steld .zijn Ons klimaat
vraagt lange mouwen,
wanneer we zo'n gezellige
wollen jas dragen, want
anders blaast de wind er
in Het opmerkelijke is.
dat de mantel kanariegeel
is en dat een marine-
ÜfiK
blauwe hoed hitrbty
wordt gedragen. Eén ge
lukkige kleurencombina
tie. mits ook blauwe
schoenen worden gekozen
en blauwe handschoenen.
Dp mocdrr overleden
In een gezin te Apeldoorn, hebben zich
ernstige ziekteverschijnselen geopenbaard
bij de vader en de moeder, een dochtertje
van 7 en een zoon van 18 jaar In de nacht
van Maandag op Dinsdag is de 48-jarige
moeder overleden. De drie andere zieken
zijn naar het ziekenhuis vervoerd. Hun toe
stand is nog ernstig. Van de drie overige
kinderen het gezin bestond uit zeven
personen was één met vaeantie. terwijl
zich bij de twee anderen vrijwel geen
ziekteverschijnselen hebben voorgedaan. Of
hier van ziekte of van vergiftiging «preke is,
staat nog niet vast.
KERKELIJKE MUTATIES
Ned. Hcrv. Kerk. Bproepen te Arnemui-
den R. W. Steur te Ouddorp. —Te Raams-
donk-Raamsdonksveer J. M. D. v. d„ Bei g.
cand. en hulpprediker te Kerkdriel. Te
Nieuwe Tonge' J Zwijnenburg te Huizen.
Bedankt voor Nieuw-Lekkerland G. M.
van Dieren te Ede. Voor Enschede P. L.
Schoonheim te Aalten. Voor Zwijndrecht
E. Kempenaar te Nleuw-Stadakanaal.
Geref. Kerken. Beroepen te Mlnnertsga
W F van Brussel te Zoutkamp Te Oos
terend (Fr.) J. A. v. d. Peppel, cand. te
Amsterdam.
Gercf. Kerken onderh. art. 31 K.O. Beroe.
pen te Bilthoven en te Musselkanaal-Twee-
de Exloërmond K. Dedd^ne. eend. te Kem
pen.
Chr. Geref Kerk. Beroepen te Bunachoten
B Bijleveld cand. te Haarlem
Geref. Gemeenten. Beroepen-de Leerdim
G. Zwerus te Middelharnla.