i
'f
Hoe heet het was in de
Perzische Golf
<ut f,
Limburg aansluitend deel van
Schelde-, Maas- en Rijndelta
egen, wind en nog meer regen had Slijkhuis te
rotseren om de drie mijl te winnen in Londen
fcWTEDE BL'AD - PAGINA 1
MAANDAG U I
Reeds eeuwen wordt gestreefd naar goede
waterverbinding Wesb-Oost
Maasbracht bloeit aan en
door bet water
Scheepskat werd het slachtoffer
Nieuwe reparatiewerf van Sander in
Delfzijl nadert voltooiing
Eerste schip in October
op de helling
Minder inkomende stukgoederen te
Bremen door invoerrestricties
Omslag in de haven nam
in totaal toe
Vederland en Griekenland
sloten handclsaccoord
Londen verwacht herstel
evenwicht op wolmarkt
Perspectieven voor Belgische textiel
industrie niet zeer gunstig
De uitvoer in Juli vrij
aanzienlijk gedaald
Wolverkopen van Australië
en Nieuw-Zeeland
Glorende dekki
Kot tw van ijji-ils^
8 Ijbaal motoren
gi]
Prijspolitiek der V.S. gericht op
lage metaalprijzen in eigen land
Defensie-programma maakt
protectie nu mogelijk
Amerikaanse exportquota
voor metalen
Wereldconferentie over de
textielprijzen voorgesteld
Ondanks verhoogde tarieven namen
netto-ontvangsten nauwelijks toe
Verschil ontvangsten en
uitgaven bijna nihil
De beste prestatie van onze landgenoot
in dit seizoen
Teleu|sfelling bij het
publiek
ANAAL-ZWEMMERS
[DEN ZEEZIEK
votlrloptyi) uitgesteld
morgenochtend
Draverijen te Mereveld
jurses op Duindigt
J b1* 5 8°' /l'0-
UIT EN THUIS....
ORANJEBOOM BIER!
Belgen winnen de Benelux-wedstrijd
in Differdange
Limburgse pyramide
Indonesische uitvoer in
Juni verminderd
xi
dat
Uw «l,j
Nog twee keer moest de Engelse
poloploeg in het water bijten
Overwinningen van 8-2 en 7-4
Zeven doelpunten van
Van Feggelen
Sparta's kampioensteam
verbeterd
Sijs wint van Olek
Goudriaan ging te vroeg
van start
Vanavond:
Geen aardappelmeel in
Atoomkracht kan al liet werk in de wereld doen
Ècn vreedzaam atoom
tijdperk
Ieder genre li goed. behalve het
velende. In het midden latende, of
Franse wijshei^ nu werkelijk absoluut
geldt, op vacanties en vacantiecursusSen kan
men ze loch wel zonder voorbehoud toe
passen. Wat is een vacantie zonder avon
tuur en wat is een reis zonder kleine pech?
Geen woord van protest Is dan ook aan
boord van de „Prinses Juliana" vernomen,
toen de boot motorpech kreeg.
De deelnemers aan de vacantiecursus van
het Koninklijk Onderwijsfonds hadden voor
dien al het overslagbedrijf in Bom bezich
tigd, de gemeentebesturen van Obbicht
Papenhoven, Born en Grevenbicht,
commissies van Toezicht der Lagere Oranje
Nassauschool en Binnenvaartschool te
Bom aan boord ontvangen, met groot ge
noegen naar de fanfare van Buchten ge
luisterd en de sluis van Bom met een
verval van 11.35 meter bekeken. De heer
Kleijn toonde zich een psycholoog, door
de motorpech bekend te maken aan een
van voedsel en indrukken verzadigd gezel
schap, terwijl de sleepboot, door enige Lim
burgse deelnemers met verrassende snel
heid ergens opgediept, reeds langszij lag
om de „Prinses Juliana" naar Maasbracht
te slepen.
Voordien echter had drs P. C. H.
Aerts, secretaris van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken te Maastricht,
het gezelschap medegedeeld, dat er in
1950 een 4.772.000 ton over de water
wegen van Zuid-Limburg was vervoerd,
wat ongeveer 26* van het gehele ver
voer van de gehele Nederlandse wilde
binnenvaart uitmaakt.
Voordat Limburg dit respectabele aan
deel in de Nederlandse binnenvaart bezat,
heeft de vaart in Limburg een even bewo
gen historie doorlopen als de provincie zelf.
De heer Aerts vertelde van de Vikingers,
die reeds op de Maas voeren en daarop
o.a. buit transporteerden van Engelsen en
Denen en van kanaalplannen van keizer
Karei V. Over de rumoerige Spaanse en
Franse tijden had spreker het en over de
ongunstige invloed van dit politieke
militaire rumoer op de vaart.
Tussen die tijden 'en nu, nu Limburg in
economisch-geographisch opzicht in Europa
een belangrijke plaats inneemt en als een
aansluitend deel van het deltagebied van
Schelde. Maas en Rijn kan worden be
schouwd, ligt een historie van afwisselend
goede en slechte bevaarbaarheid en van
kanaalplannen. Naast de functie van ver
keersweg Noord-Zuid kreeg de Maas
immers steeds meer belang voor het ver
keer West-Oost. Dat wil zeggen, in
buiten Limburg steeg het besef voor
noodzaak van een goede verbinding tussen
de Maas en de andere rivieren en een effi
ciënter invoeging van de Maas in het gehele
vaarwegsysteem van West-Europa. Ook in
het Waterwegenrapport wordt het als een
belangrijke taak in de binnenvaart be
schouwd, de industriebekkens onderling met
elkaar te verbinden. De grote Oost-West
transversaal zou deze taakvervulling moge
lijk maken. Op de kaart, die in genoemd
rapport „De grote Transversaal" uitstippelt
komen echter de Limburgse Maas en het
Julianakanaal niet als schakels in deze
Oost-Westverbinding voor.
Oost-West
Is de geschiedenis van de waterwegen
Noord-Zuid een geschiedenis van politiek en
rivaliteit tussen de landen, de geschiedenis
van de waterwegen West-Oost is een ge
schiedenis van gegrepen kansen, onuitge
voerde plannen en een absurditeit: de stop
van Ternaaien.
Verder is er de vurige wens van het ge
bied van Luik een verbinding met de Rijn
tot stand te zien gebracht, een wens, die
ook wel in Limburg leeft. Luik heeft pro
paganda gemaakt voor het Vent-Debout-
kanaal. doch in Limburg vraagt men zich
af, waarom het duur te doen als het ook
goedkoop van Limburg af kan.
Het is thans dus zo. dat Limburg wel een
moderne Noord-Zuid-verbinding heeft, die
intussen in Zuidelijke richting nog gebrek
kig is, maar dat een rechtstreekse korte
verbinding naar de Rijn nog niet tot stand
is gekomen. Wellicht zal dit gehele kanalen-
en waterwegenvraagstuk kunnen worden
opgelost, als naar die stemmen, die thans
reeds voor een oplossing op internationaal
niveau pleiten, wordt geluisterd.
Een pittig plaatsje
Dat was des morgens, en des middags
bezocht het gezelschap Maasbracht, dat de
derde binnenhaven van Nederland is. waar
twee lagere scholen van het Koninklijk
Onderwijsfonds zijn frisser, vrolijker en
lichter dan men in grote steden kent en
waar men ten stadhuize uitmuntend aan
schouwelijk'onderwijs in het eten van uit
muntende Limburgse vla kreeg.
Burgemeester Ewalds gaf enige gegevens
omtrent zijn dorp. dat van een typisch klein
Limburgs boerendorp is gegroeid tot een
fris, bloeiend en optimistisch plaatsje, dank
zij de binnenvaart. In 1851 had Maasbracht
nog 1180 inwoners, in 1900 waren het er
1500. in 1925 1800 en thans zijn het er 3100.
waarin dan circa 450 mensen van de vaart
zijn inbegrepen.
De scholen van het OnderwUsfonds
bloeien er er *Un dagen, dat ze door
70 a 80 leerlingen worden bezocht; de
industrie neemt toe de Industriële MU
„Palembang" bouwt een werf, waarop
schepen tot 2600 ton kunnen worden ge
repareerd; de haven kent een druk ver
in-»1' er ,Un «emïddeld tussen 500 en
1000 mensen per dag In de haven er
worden per dag ruim 150 schepen ge-
schut en een 15.000.000 ton passeren
jaarlijks de sluis. Zou het scheepsver
keer nog toenemen, dan zal Waterstaat
ernstig over de aanleg vab een tweede
sluis moeten denken. IVfaazbracht heeft
een sleepVaartcentrale en een beurs
voor schepen tot 500 ton en bovendien
worden er slepen voor de kanaalvaart
en voor de vaart op het Noorden
samengesteld.
Kort gezegd, een pittig plaatsje.
Levendig debat bij stille motor
Als slot van die voorlaatste dag van de
vacantiecursus was daar dan die motor van
de „Prinses Juliana". Die motor, die eerst
al niet erg goed had gewerkt, daarna met
grote liefde behandeld diende te worden
vervolgens waarschijnlijk niet ging en bij
terugkomst eindelijk helemaal niet meer
ging. Nu komt Maasbracht wel als binnen
haven direct na Amsterdam en Rotterdam,
doch men moet niet menen, dat deze rang
orde ook in andere opzichten geldt. Wie met
motorpech in de haven van Maasbracht
ligt, ligt met motorpech in de haven van
Maasbracht. Daarmee Is de kous af en
daarmede is dan ook voor degeen die enigs
zins de Nederlandse havens kent het ver
schil tussen motorpech in Maasbracht en
motorpech in het IJ, bijvoorbeeld, volkomen
duidelijk omschreven.
Doch wat is een reis zonder kleine pech?
En hoeveel is er niet nog te wensen en te
bespreken bij iets. dat zich nog zo in volle
ontwikkeling bevindt als het onderwijs aan
schipperskinderen en schippersjeugd? Daar
over is veel gesproken aan boord van de
„Prinses Juliana" langszij de „Oranje Nas
sau School".
uygg-
Zes van de zestien betonbanen voor de
nieuwe en grootste scheepsreparatiewerf in
het Noorden van het land zijn bijna gereed
en met volle kracht wordt gewerkt om wel
licht nog in begin October het eerste schip
op de helling te kunnen trekken. Voor
Delfzijl een belangrijk ogenblik, voor de
eigenaars, de gebrs Sander, niet minder.
Er heerst een grote bedrijvigheid op het
terrein nabij de voormalige spoorbrug over
het Eemskanaal om deze dag zo snel moge
lijk nabij te brengen. In de laatste maanden
van het vorige jaar werd een begin ge
maakt met deze electrische dwarshelling,
die de grootste kustvaartuigen zal kunnen
bergen.
Iedere baan is berekend op 120 ton veilige
belasting, alles zal zo worden vervaardigd,
dat drie coasters naast elkaar geplaatst kun-
In het eerste halfjaar van 1951 bedroeg
de totale omslag in de haven van Bremen
3.3 millioen ton. wat een toeneming met
700.000 ton tegenover het vorige jaar be
tekent. Ondanks de toeneming van het goe
derenverkeer kan de ontwikkeling van de
havenomslag in de eerste zes maanden
van dit jaar toch niet bevredigen, want
bij inkomende stukgoederen trad een niet
onbeduidende achteruitgang op tengevolge
van de invoerrestricties, waardoor ook de
voor Bremen typische goederen als wol,
katoen en tabak werden getroffen. De
stijging in het uitgaande goederenverkeer
moet voornamelijk worden toegeschreven
aan cement en kali.
Van de totale goederenontvangst van 1.7
(1.3) mill. ton. werd in het buitenlands
verkeer 306.000 280.000) ton tarwè, 95.000
ton kolen. 67.000 (78.000) ton suiker ont
vangen. De inkomende ladingen meel zijn
aanmerkelijk toegenomen van 2.000 ton tot
56.000 ton. Daarentegen daalde de ont
vangst van wol aanzienlijk, namelijk met
23.000 tot 26.000 ton, gezaagd hout met
Van 11 Juli tot 1 Augustus werden te
Den Haag handelsbesprekingen gevoerd
tussen een Griekse delegatie onder leiding
de Griekse gezant te Den Haag, de
heer Nicolas G. Lely en een Nederlandse
delegatie onder leiding van de heer J. V.
M. van Toulon van de Koog van het direc
toraat-generaal van de buitenlandse eco
nomische betrekkingen. Deze besprekingen,
die in een goede sfeer werden gevoerd,
leidden op 1 Augustus tot het paraferen
van een handels- en betalingsaccoord. Dit
accoord, dat nog door de regering moet
worden goedgekeurd, is op 1 Augustus
voorlopig in werking getreden en geldt
tot 1 Augustus 1952.
De voornaamste Griekse goederen, die
zullen kunnen worden ingevoerd, zijn o.a.
tabak, krenten, wijn, zuidvruchten, pyriet,
zinkerts, lood, sponzen, magnesiet. scha
pen- en geitenvellen. Hierbij kan nog
worden opgemerkt, dat het overgrote deel
van de Griekse export, die in Nederland
afzetmogelijkheden heeft, in Nederland vrij
kan worden ingevoerd.
Naar Griekenland zullen kunnen worden
uitgevoerd o.m. pootaardappelen, peul
vruchten, melasse, eieren, vee. bokking,
zuivelproducten, insecticiden, chemische
en pharmaceutisch^producten en spéciali
tés, leder en lederartikelen, auto- en an
dere banden, textielweefsels. werken van
glas. diverse machines, dieselmotoren,
landbouwmachines, -apparaten en -werk
tuigen. industriële koelinstallaties, werk
tuigmachines, producten van de electro-
technische industrie, medische en chirur
gische-. electrische en niet-electrische
apparaten.
Compensatie-transacties zijn in het kader
van de bovengenoemde overeenkomsten
in principe niet mogelijk.
19.000 ton tot 21.000 ton en ruwe tabak met
10.000 ton tot 12.000 ton.
Het uitgaande goederenvervoer van de
haven van Bremen in het eerste halfjaar
1951 (1.6 mill, ton) overtrof de overeenkom
stige periode in het vorig jaar met 304.000
ton. De uitgaande ladingen schroot na
men af.
Het verkeer in de overige havens aan de
beneden -Wezer vertoonde in het eerste
halfjaar 1951 tegenover dezelfde periode
In het vorige jaar eveneens een Stijgende
tendens. In Nordenham bereikte het inko
mende goederenverkeer overzee 359.000
(182.000) ton, uitgaand 397 000 (381 000) ton
en te Brake: inkomend 380.000 (283.000)
ton, uitgaand 122.000 (75.000) ton.
In 't eerste halfjaar 1951 heeft de stijgen
de tendens in het zeevaartverkeer in de
haven van Bremen, die zich ook al in 1950
voordeed, zich gehandhaafd.
Er kwamen in het eerste halfjaar 1951
2972 schepen aan met een totale inhoud
van 4.200.995 n.r.t en een lading van
1.687.341 ton. Voor bet eerste halfjaar van
1950 luidden deze cijfers resp.: 2140 sche
pen, 3.514.726 n.r.t. en 1.275.552 ton.
nen worden, zodat men aan zes schepen
tegelijk zal kunnen werken.
Ook arbeidt men reeds aan de bouw van
de grote reparatieloods. Binnenkort zal de
dijk langs het kanaal worden doorgestoken,
waarna een zwaaikolk van 25 meter breedte
toegang tot dq werf zal geven. Tussen het
kanaal en de eigenlijke werf komt een
haven, waar ongeveer 10 schepen een lig
plaats zullen kunnen vinden.
Verscheidene reders, hebben reeds aange
vraagd om op de nieuwe werf, te kunnen
repareren. Wanneer deze eerste schepen op
het droge zullen zijn getrokken, gaan de
bouwers door met de verdere aanleg van
het terrein.
De heren Sander hebben nog veel verder
gaande plannen. Naast de reparatiewerf i»
een nieuwbouwwerf geprojecteerd met een
kadelengte van 160 meter. Ook heeft mer)
rekening gehouden met de toekomstige
zeesluis te Farmsum; achter de nieuwbouw
werf zijn namelijk twee gegraven dokken
geprojecteerd, welke een plaats kunnen
bieden aan nog grotere schepen.
Zover is het echter nog niet, maar reeds
bij hetgeen thans in uitvoering is, blijkt dat
Delfzijl over een niet te verre toekomst de
beschikking zal hebben over een scheqps-
reparatiewerf, die zich met de beste ge
outilleerde soortgelijke werven in den
lande zal kunnen meten.
In kringen van de wolhandel te Londen
is men van mening, dat vraag en aanbod
voor wol op de wereldmarkten in de ko
mende handelsperiode waarschijnlijk on
geveer in evenwicht zullen zijn. Men kan
daarom, aldus deze kringen, voor de naaste
toekomst op een zekere stabiliteit van de
wolprijzen op de wereldmarkten rekenen
Men raamt, dat het aanbod van wol 2.535
millioen lbs zal bedragen of 10 pet meer
dan in het jaar 1950 51. De vraag, die een
jaar geleden 10 pet groter was dan het aan
bod. is sedert begin 1951 in verband met het
dalende verbruik aanzienlijk kleiner ge
worden. Bij het begin van de veilingen te
gen het einde van deze maand zuilen de
prijzen daarom misschien iets lager liggen
dan in Juli doch over het algemeen zullen
de noteringen zich naar verwacht wordt
handhaven. Volgens de In Londen heersen
de mening zal het evenwicht tussen vraag
en aanbod zich op de lange duur stabili
seren. doch hierbij moet rekening worden
gehouden met de volgende factoren.
De particuliere Amerikaanse kopers, die
de laatste tijd ver van de wereldmarkten
werden gehouden zullen spoedig weer aan
de markt verschijnen ter vervanging van
de voorraden en een zekere stijging van de
prijzen veroorzaken. Deze zal echter geen
te omvang aannemen. De Amerikaanse
loefte aan wol op militair gebied kan en
moet zodanig worden gedekt, dat geen aan
zienlijke verstoring van de markt veroor
zaakt wordt. Wat tenslotte de vorming van
wolvoorraden door de Amerikaanse auto
riteiten aangaat, de Verenigde Staten zouden
voorraadvorming stopzetten wanneer zij
verzekering zouden krijgen, dat zij ook
oorlogstijd wol uit Australië, Nieuw-
Zeeland. Zuid-Afrika en Zuid-Amerika zou
den kunnen verkrijgfn.
Zoals verwacht vertonen de Belgische uit-
voercijfers over Juli een daling, maar ten
■lotte vallen de resultaten mee. vooral als
men in aanmerikng neemt, dat Juli een va-
cantiemaand is. Vergeleken met de overeen
komstige periode van het vorig jaar is er
nog een stijging met ca. 50 pet.
Uitvoer van België In millioenen francs
Maandgem. 1948 6.200 Maart 1951 9 800
Maandgerrt. 1949 6.650 April 1951 11.100
Maandgem 1950 6.880 Mei 1951 10.500
Januari 1951 9.000 Juni 1951 11.900
Februari 1951 9.900 Juli 1951 10.450
Vergeleken met de recordmaand Juni 1951
Is er in alle sectoren achteruitgang, maar
deze kan reeds verklaard worden, wanneer
men de resultaten van de twee belangrijkste
branches: metaal en textiel bekijkt. Wat de
metaalindustrie betreft, is de ontwikkeling
niet verontrustend. Juni was een bijzonder
gunstige maaqd en men blijft met de uit
voer toch boven de cijfers van het eerste
halfjaar van 1951. Zo bedroeg de metaal
export in het eerste kwartaal van dit jaar
gemiddeld 3 280 millioen per maand. 3.700
millioen in April, 3 850 millioen in Mei, 4.700
millioen In Juni en 3.900 millioen francs in
Juli 1M1- w -..UI.
Minder gunstig is echter de ontwikkeling
in de textielindustrie. Er is weliswaar altijd
een terugslag in deze tijd van het jaar. maar
deze is dit jaar veel ernstiger dan in andere
jaren, ook wat de activiteit van de spinne
rijen en weverijen betreft. De prijsdaling en
het annuleren van orders op grote schaal
door buitenlanders, waarbij naast de Neder
landers de Engelsen worden genoemd, zou
den allereerst verantwoordelijk zijn voor
het teruglopen der exportcijfers in deze
branche. j
Terwijl in het eerste kwartaal het maand-
BemuMljiite van ét textieluitvoer 2.940 mil-
lioen frïncs beliep en in April, Mei en Juni
van dit jaar resp. bedragen van 2.950, 2.775
en 2.700 millioen francs werden bereikt,
beliep het uitvoercijfer ln Juli 2.175 mil
lioen, francs.
Hoewel er belangrijke bewapeningsorders
uit Engeland zijn ontvangen, waarvan som
mige sectoren profiteren en ook voor reke
ning van het Belgische, leger orders zijn ge
plaatst, kunnen, naar men mij meedeelde
deze op de algemene gang van zaken in
een industrie met zulk een belangrijk pro
ductie-apparaat als de Belgische textielnij
verheid bezit, geen noemenswaardige in
vloed hebben, zodat men over de perspectie
ven vrij somber gestemd lijkt.
De National Council of Wooleelling Bro
ker» meldt, dat in de eerste helft van het
seizoen 1951 '52 op de diverse Australische
wolveilingen in totaal 1.747.000 balen wol
zullen Worden aangeboden. Deze voor Kerst
mis a.s. te veilen hoeveelheid omvat 896.000
balen in de Noordelijke veillngcentra en
851.000 balen in de Zuidelijke veilingcentra.
Te Sydney zal het aanbod 525 000 balen, te
Brisbane 240 000 balen, te New Castle 110.000
balen en te Goulburn 21.000 balen bedragen.
Wat de Zuidelijke centra betreft zullen te
Adelaide 212.500 balen, te Perth 174.000
balen. Melbourne 275.000 balen, Albury
68.000 balen. Geelong 120.000 balen en Bal-
larat 3.500 balen worden aangebodeiy
Dertigduizend balen wol, welke aanvan
kelijk waren bestemd voor verkoop op 5
Maart j.l. zullen op 15 Augustus te Auck
land woeden akngeboden. Dit zal de eerste
zijn van de door de staking vertraagde vel
lingen. In aansluiting hierop zal de wol,
welke sinds Maart 1951 in pakhuizen te
Auckland werd opgeslagen, te zamen met
het aanbod voor de geannuleerde veiling
van crutchings van Juli v orden geveild op
6 October op de slotveiling te Auckland wat
beterft de verkoop van wol van 1950 51.
Wat het te verwachten prijsverloop be
treft tonen de makelaar» zich zeer gereser
veerd. Men hoopt op voldoende concurrentie
om de prijzen iets hoger te doen zijn dan
de onlangs over zee bedongen noteringen.
Spanje gebruikt crediet voor
ontwikkeling nietaalprodiictie
Van de nieüwe credieten ten gedrage van
5.600 000 dollar, die door de Export Im
port Bknk zijn verleend aan Spanje, zijn
3.200.000 dollar bestemd voor de ontwikke
ling van de Spaanse productie van minera
len. Van dit laatste bedrag zijn 1.220 000
dollar toegewezen aan de Rio Tinto maat
schappij ter vergroting van de productie
van pyriet, zwavel en koper, voornamelijk
voor de aankoop van nieuwe machines.
Andere credieten zijn verstrekt aan maat
schappijen, die ijzererts. Wolfram en lood
produceren. Aan de ijzerertsmijnen in Ma
rokko van de Compania Espanola de Minas
de Rif, die high grade erts produceren voor
West-Europa is een crediet van 200.000 dol
lars verstrekt. Voorts werden credieten van
ongeveer 1.600.000 dollars verstrekt aan niet
nader genoemde maatschappijen ter ver
groting van de loodproductie. terwijl een
crediet van 230.000 dollars werd verstrekt
aan een maatschappij voor de winning van
wolfram teneinde de productie en de uit
voer naar de Ver. Staten te vergroten.
WIE WIL weten hoe onverdraaglijk de
hitte kan «l|n I» volle zomertijd in de
Fersiache Golf. kan het best een der offi
cieren of manschappen van de Meiaina, een
tanklandlngivaartuig van de Britse marine,
er naar vragen. Ongetwijfeld zal degene aan
wie de vraag gesteld wordt, het verhaal op
dissen van Sneeuwbal, de seheepskét.
Sneeuwbal heeft inderdaad aan de opvareri-
den van de Messina gedemonstreerd wat de
bëtekenls is van door het vuur gaan.
Het verhaal begint op Malta, de basis van
de Messina. Schepen oefenen een grote ai
trekkingkracht uit op bepaalde dieren,
brengt men je telkens xyeer aan land, hai
nekkig keren ze aan boord terug, zodat
schepelingen ze ten einde raad maar aocej
teren als mascotte.
Zo kwam er op Malta aan boord van
Messina een grauwgrijze kat; aan booi
kreeg het dier een goetje beurt en toen hj
uit zijn bad kwam, bleek het e?n opvallei
helder witte vacht te hebben. De keuze vj
een naam voor deze pieuwe aanwinst tl
vpor de hand. de naaiji werd Sneeuwb
Het leven aan boord vön de Messina gi
zijn gewone gang. totdat jde order kwam, c
het schip zich naar de Perzische Golf moi
begeven in verband met het oliegeschil.
Messina werd zeewaardig gemaakt,
hond. die steeds aan boord vertoefde, we d
op Malta achtergelaten, Sneeuwbal
echter de eer te beurt te worden
genomen. Naarmate de Messina het qiri
van de reis naderde, steeg de temperatwu
'In de Perzische Golf zelf was dp hitte c)
zettend. De leden vafl djj> bemanning
richtten hun ,taak met dfiiets aan q dan j
kort broekje en sandalen, hun bafrenlijjl
kregen langzamerhand (Je kleur f-an f'
tanjes. De Messina was hiet gebouwd i
de tropen en als men meöde hand het een|
andere van metakl veiHflïar digde deel
het schip aanraakte, wajjljhet alsof pri
stuk gloeiend ijzer voelde
Sneeuwbal had er yoojal erg vgn tg 1
niet over
lüet
f het brandde zijn
jerlfaor zijn eetlust
«lahgstelling meer
nrd afspeelde Wat
'en slotte'nam men
jètiwbal werd bjj de
5 die het dier een
het voorgoed in
•eft men zijn stoffe*
den. Het arme diep
gloeiend hete dek li
tere pootjes. Sneeuw)
en had helemaal ge
voor wat er zich
met Sneeuwbal te Men
een resoluut besluit. Snj
scheepsdokter gebracl
spuitje gaf, wa»jd<
slaap raakte en toén h<
lijk overschot aan de golven togver-j
trouwd.
Dit is een wel zeer tragisch verhaal, doch
uw zegsman kan u bok nog wgl iets gréppi-
gers vertellen. Wanlt ook aan boord vah de
Britse kruiser Mauritius, die'eveneens naar
de Perzische Golf was gedirigeerd. is] iets
gebeurd, dat evenéens duidelijk demon
streert. hoe heet hetlin die wateren wel was.
De Mauritius kreeg opdracht ligplaai
kiezen bij Abadan. de plaats, waar ziel
grootste olieraffinaderij ter wereld bevi
Het schip ging voqr anker op de Sjgt el
Arab, een rivier, die de grens tussen Irak en
Perzië vormt.
Geen muziek
Hoewel de Mauritius evenmin als de Hïes-
sina een voor de tropen geschikt schip is,
bleef deze kruiser daar ongeveer veertien
dagen De bemanning had danig te lijden
van de abnormale hitte en meermalen vie
len er opvarenden flauw Toen kwam de
order op te stomen naar Basra, waar de op
varenden aan land konden gaan, de benen
eens flink koWden strekken en waar ook ge
legenheid was te zwemmen.
Het wps voor hen dan ook een grote dag)
toen het fregat Flamingo arriveerde om de
Mauritius te Abadan te vervangen. De
Mauritius lichtte met spoed de ankers en
stoomde de rivier op.
De mjrinekapel. die aan boord was en
verblijf hield op het achterdek, kreeg van de
dirigent) hfet seintje wat lichte muziek te
spelen, pe mondstukken van de instrumen
ten waijen echter zo heet, dat de muzikanten'
hun lippen brandden. Dit was op zichzelf al
erg genoeg, doch bovendien had de warmte
de kleppen van hoorns, saxofoons en trom
petten doen uitzetten, zodat ze volkomen on-!
Uruikbajar waren. De orkestleden kondentl
.1
n-.
eenvoudig niet spelen. Toen ze echter tegei»)
|de avond te Basra aankwamen, speélden z
er lustig op los. Onderweg hadden zij d«üj
mondstukke» en instrumenten in het rK"t
J/ierwater Vargekoeld. F M
I Te Bksra vertelde men [dat de zomer varw
dit jaap de heetste was itfnds 1938. toen hon-i'
derden mensen zijrf gesjtfjrven ten gevolge T
van de hjite. Deze «W*r was het aantal
sterfgevallen in vei-houBtlfig zeer gering. In
<Se schadüw- liep de thermometer sommige
«jageri op'tol meer dan 1» draden Fahren
heit eji daar de lucht sper vochtig was,
ipaaktp dit de hitte absoluutjpnverdraaglijk.
l|>or het genootschap van .Britse
bliceerd ovèrzicht
c 2n niet minder
d|an ne|ènulanden B«i,tse slra»ln(iotorèn :n
licentief worden gebouwd.
ie en België bouwen del Rolls.
.Derwent" turbine-straalmotor, At-i
inië voor een Argentijns jachtvliegtuig
België voor de Nederlandse en Belg'
Meteor" straaljagers,Tdie N.
ldnd in licentie bouvrt'
k Rolls Royce „Avpn". „Nene^' en jTi
en de' Vei
en België voor de Nederlt
Glcfcter ..Meteor" strqafj,
|dnd in licentie bouwt'
pe Rolls Royce „Avdn". ..NeneA' en „tray"
urbine straalmotoren' worden In licfent.e
Sëpouwd in Australië, Canada,' Frankrijki
In de' Verenigde P' - -
„Öoblip" eji „Ghc
in I Italië. EWeden
se Itriöalja.1
thins geb
Staten, pe De1 Havillan
Ghost" turBincstr^almotorcnij
eden en Zwitserlartij. ii
Rngelse ftiiiialjager» en bommenwerpers!
wojrden thins gebouwd in Australië (Deij
Havilland ..Vampire" en English Electrics
j,.Canherra'V|Frankrijk („Vampire"). Italië
nen Zwitserland (Vampire en De WavillapdJ
Vepom) en dfe yerenigde Staten (Cjanberra-
bommenwerj»r).
in de vel
gebouwd
strong SidcfePëy (de Sapphire, de Python, de
Mamba en (He; Double Mamba) en voorts de
Bristol „Olympus".
jjnigde Staten worden voorts
Britse straalmotoren van Arm-
Zoals wij reeds meldden, hebben
Ver. Staten Bolivia een pr|js van 1,18
dlr per I b aangeboden voor tin. Dete prijs
ligt 9 ct boven de door de Reconstruction
Finance Corporation genoteerde prijs.
In een uitvoerig artikel wijst The Tii
naar aanleiding van dit tincontract op de
toenemende neiging der Ver. Staten om
de Amerikaanse metaalprijzen beneden de
wereldmarktprijzen te houden en waar
mogelijk de metaalproductie te subsidiëren.
Het contract dat de R.F.C. met Bolivia
(naar zij zei) „iedere dag kan afsluiten",
staat niet op zichzelf. Marginale metaal
productie in de Ver. Staten wordt nu al
gestimuleerd met behulp van premies,
die uit officiële fondsen worden betaald.
Bovendien worden de loco-prijzen voor
koper, lood en zink beneden het prijsniveau
op de vrije markt gehouden, door officiële
maximum-prijzen. Weliswaar is de prijs
an geraffineerd kopeT uit geïmporteerd
erts in de Ver. Staten onlan&s gestegen
van 3 c. tot 27,50 c. per 1b. Maar deze
prijsstijging geldt niet voor koper geraf
fineerd uit erts dat in de Ver. Staten zelf
wordt geproduceerd. En hier ligt de prijs
nog' altijd 10 procent beneden de export
prijs. De prijs van lood is nog steeds niet
boven het niveau van 17 ets gestegen,
waarop de loodprijs zich al negen maanden
lang bevindt, hoewel de Ver. Staten aan
zienlijke hoeveelheden lood invoeren, tegen
de vrije marktprijs, die meer dan een
derde hoger is dan de vastgestelde prijs
op de binnenlandse markt.
The Times laat in het midden of deze
politiek om de metaalprijzen tijdelijk laag
te houden met het doel de defensiekosten
te beperken, juist is of niet. In elk geval
is de politiek die de Ver. Staten nu volgen
niet ongelijk aan de politiek die de Ver.
Staten toepasten in 1941 toen zij in de oor
log werden betrokken.
Het Amerikaanse Departement van Han
del heeft de volgende exportquota voor
diverse metaalproducten bekendgemaakt
(alles in short ton): messing en bronsingots
3de kwartaal van dit jaar 781, vierde kwar
taal 781. Het aanvullende quotum voor blik
voor het derde kwartaal bedraagt 15.000 aan
secondaire producten (aanvankelijk werd
voor het derde kwartaal een quotum vast
gesteld van 125.0QQ). Zink schroot, sheets,
platen, strips, dust voor het derde kwartaal
3100; zink slabs, pigs en blocks voor het
derde kwartaal 11.100. De exportquota voor
het vierde kwartaal voor blik, zink en
fabrikaten zijn nog niet vastgesteld.
Scheepsbouw-nieuwtje. Voor de eerste faaal
ln de geschiedenis is een tankschip in twe*
delen gebouwd op verschillende werven. Het
voorschip van de 23 000 ton metende Hon-
defjell. dat gebouwd Is in Sunderland (Eng)
zal Maandag naar de Tyne worden versleept,
waar volgende maand het achterschip van
stapel zal lopen. Daarna zullen in het droog
dok te South Shields da twee 'delen worden
samengevoegd.
Gevaren
The Times wijst wel op de gevaren die
in internationaal opzicht kunnen voort
komen uit een te lang voortzetten van deze
politiek. Amerikaanse metaalverbruikers
zijn bijvoorbeeld nu in staat een groot deel
van hun grondstoffen te betrekken tegen
aanzienlijk lagere prijzen dan hun concur
renten in het buitenland. Deze positie is
volmaakt tegengesteld aan die in normale
tijden. Gewoonlijk waren de Amerikaanse
prijzen, tengevolge van de relatief hoge
kosten van de mijnbouw en de raffinage in
hun eigen land, en door de protectie op de
productie van de voornaamste metalen,
veel hoger dan ln andere landen. Zo lang
de oorlogsproductie concurrentie op de
internationale markt beperkt, zal deze toe
stand niet veel moeilijkheden brengen.
Maar men mag verwachten dat het anders
zal worden wanneer de hoogconjunctuür.
veroorzaakt door de uitvoering van het
defensie-programma een? voorbij zal zijn
en wanneer op de internationale export
markt voor metaalwaren de concurrentie
weer zal opleven.
Te Manchester is een wereldconferentie
voorgesteld om te trachten internationale
overeenstemming te bereiken over het tex-
tielprijsniveau als oplossing voor de vrees
van Lancashire, dat ér weer oneerlijke con
currentie zal ontstaan van de zijde v»n de
Japanse textielfabrieken. Het voorstefi^werd
gedaan doop mev». S. I. Kato, lid van de
Japanse Senaat, die reeds eerder informele
besprekingen heeft gevoerd met de Katoen-
raad. Volgehs Mevr. Kato wil Japan geen
goederen uitvoeren tegen zeer lage prijzen,
doch is het land verplicht uit te voeren
teneinde te kunnen leven. Bovendien heeft
Japan een werkloosheidsprobleem, terwijl
er in Engeland evi tekort aan arbeidskrach
ten bestaat. De oplossing voor de vrees
van Lancashire is het bijeenroepen van een
Wereldraad teneinde internationale over
eenstemming te bereiken over de prijzen
en sterkere banden tot stand te brengen
tussen de textielproducerende landen, ln het
bijzonder Lancashire en Japan.
Amerikaanse graanuitvocr dit
jaar op één na grootste
Het Amerikaanse departement van land
bouw deelt mede. dat de Amoaikaanse uit
voer van graan in dit jaar per 30 Juni
607.520 000 bushels heeft bedragen, hetgeen
op één na de grootste uitvoer is. die ooit
werd gemeld. Het record van 680 millioen
biishels werd bereikt in het jaar 1948 49. De
export omvatte 361.665 000 bushels tarwe en
tarweproducten en 245.855.000 bushels andere
granen, Incl. mals, haver graansorghum.
gerst en rogge.
Ongeveer 56 pet van de uitvoer ging naar
landen, die economische hulp van de Ver
enigde Staten ontvangen, 11 pet naar de
door de V. S. bezette gebieden in de Paci
fic en ongeveer 25 pet naar Brazilië Ca
nada, Egypte. India. Israël. Mexico en
Joego-Slavië.
ONTWIKKELING „DEENSE KOOPVAARDIJ"
KOPENHAGEN. De Deense trampvaart
heeft tegenover het voorafgaande jaar gun
stiger resultaten kunnen bereiken, doordat
de tarieven waren gestegen Ongeveer 25"«
van de Deense handelsvloot is in de tramp
vaart. ruim de helft in de lijnvaart en on
geveer 20". In de tankvaart werkzaam (de
laatste op grond van langlopende charter-
overeenkomsten). De tarieven in de lijn
vaart werden slechts voor enkele lijnen
verhoogd en strfön in geen enkele verhou
ding tot de gestegen bedrijfskosten.
Volgens de heer Maegaard. directeur van
de Deense rederij vereniging is de bepaling
van de V.S., dat ten minste 50*/» van de
Marshall-goederen op eigen schepen ver
voerd moeten worden, een slecht voorbeeld,
dat reeds door enkele landen als Zuid-Ame
rika en landen in Azië wordt nagevolgd
Voor de Deense koopvaardij, die geen enke
le subsidie krijgt en deze ook niet wenst
te ontvangen, maar met andere, door de
staat gesubsidieerde lijnen moet concurre
ren, kan zich in haar positie slechts hand
haven door betere schepen en beter ge
schoold personeel. De Deense scheepvaart
maatschappijen moeten dan ook het meren
deel van de winst voor verdere moderni
sering en vernieuwing van hun vloot be
steden om ook in de toekomst hun taak
in het belang van hun land te kunnen ver
vullen.
Eind 1950 omvatte de Deense handelsvloot
551 schepen met ruim 1.220.000 b.r.t Van
deze tonnages is 41.8*/. minder dan 5 jaar
oud. maar 27.3* reeds ouder dan 20 jaar.
Begin 1951 werden 59 schepen met 318.000
b.r.t. besteld. Daarvan zullen 32 schepen
met 147.000 b.r.t. nog in de loop van dit
jaar worden opgeleverd, terwijl 14 schepen
met 84.000 b.r.t. in 1952, 10 schepen met
85.000 b.r.t. in 1953 en 3 schepen met 22.000
b.r.t pas in 1954 in de vaart gebracht zullen
worden. Verder 20 schepen met 115.000
««'"rende het eerste half jaar
1951 besteld.
Resultaten
In weerwil van de gestegen tarieven la
gen ae netto ontvangsten van de Deense
koopvaardij in 1950 slechts weinig boven
net resultaat van het voorafgaande jaar.
De bruto ontvangsten stegen van 658 mill,
kronen in 1949 op 780 mill. In 1950 Deze
stijging is echter niet het gevolg van de
verhoogde tarieven, maar alleen te danken
aan net feit. dat de Deense handelsvloot
met 8'. werd uitgebreid en de dollaront
vangsten tengevolge van de devaluatie ho
gere bedragen in kronen opleverden. De
Ü—o ?,?tv,angfiten stegen van 367.2 mill op
4081 mm. kronen; de uitgaven stegen met
214 terwijl de ontvangsten slechts met
18.2 toenamen. Sedert 1946 is het verschil
tussen ontvangsten en uitgaven per t dw.
voortdurend gekrompen en nu bijna nihil
Volgens een door de Deense rederij-ver
eniging opgestelde analyse betreffende de
.Van 4 dÜ ^Zangrijkste lJeensc
scheepvaartmastschappiicn bedroeg timen
1930 en 1950 het gemiddelde dividend 7.9'
van het aandelenkapitaal, maar slechts 3.6''.
^f"H.het .tot1ale kapitaal. Dit verschijnsel
k Üls eeJn Y8n de voornaamste re-
S«n« «i!h0,»F<! dat het ln Denemarken
bijna onmogelijk is om nieuwe scheepvaart
maatschappijen te stichten. Voor de bouw
uhiP 18Jïp het ogenblik driemaal
meer kapitaal nodig dan voor de oorlog en
de typische „Noordzee-Baltic-Tramper". die
vroeger een overheersende plaats ln de
Deerne koopvaardijvloot Innam, beant-
P]ot "Z. °°g °P de tegenwoordige
Zsen, die aan de bemanning in
stallaties en lonen worden gesteld, niet
meer aan het algemene peil van de scheeps
bouw.
ANDAG 13 AUGUSTUS 1951
GOUDSCHE COURANT
EERSTE BLAD - PAGINA I'
o i9 \Vim Slijkhuis. Het gehele seizoen heeft hij nog weinig of niets
ijionders laten zien om dan plotseling zoals Zaterdag in Londen
dereen in verbazing te brengen door in een volkomen vreemd milieu
n voor een volkomen vreemd publiek de drie mijji, een afstand, die
gna gelijk staat met de 5000 meter te winnen in een op die van
ooderson na (13 min. 53.2) snelste tijd ooit in Engejian^top deze afstand
eniaakt: 14 min. 0.8 sec. Endat terwijl de weersomsta||jdigheden alles-
halve ideaal waren te noemen.
egen.' wind en nog meer regen het
Was de moeite waard om dit alles
uterdagmiddaR in White City te Londen
trotseren, al »vai het alleen al om één
.n de grootste drie mijl-races te zien, die
n t ln Londen zijn gelopen. Vijf en dertig
iniend toeschouwers liqten zich nat wor-
ïn om Slijkhuis - Willie Slijkhuis, zoals
ij in Engeland genoemd wordt, toe te jui-
hen en nog een stuk of wat andere kam-
loenen uit Amerika, Ehgeland en van het
^In'dên«trom«hde regen en een «tormach-
tics wind tegeft werd dé eerste van de drie
miil afgelegd ih 4 nhinuten en 40 seconden.
In de eerste mijl domineerde de Oxford-
man Philip Mprgan, maar dat duurde niet
lang AAA. kampioen Roy Beckett nam
vlug het Initlsgief over en voerde het veld
san op de twefcdq mijl.. Weer een sprint en
lt Slijkpuw. Gordon Plrie en Alan
j hadden fich los gemaakt van de
tst.
Plotseling
1 Engelse
Becketj, de rai
kramp/ De «I
SlUklAis. Pirj'
rondefr voor de boeg
een hoog tempo in in
twee los té kunnen Jopdn. Parki
mast' t.Slijky"
op <Je'hielen
ging zelfs san dq ki
ftiet,
teleurstelling bij Rft
iliftk, toen de kahrpioeji
loept «taken wegen^ spiel
ging .das verder tur
n Rawer. Met n^g
ieg zette de Sib-jarige
sde hoopïde anïW
daar i
Pirie kvj
gevolgd é>br zijp j
i de srtua
wai de sftuatie bi
Toen gebeyrde he
Met nor SM
Slijkhui*, met s\
de drie. de leidt
zelfde plants all
had tegen Sydne
keer was er geej
halen en yoorbl.
te iterk voor Fii
■tand tussen
z»kt«
,gde Pfrie
kwam wèer oij|en
lopen. Lang bleef; hij
r naar voren.
Slijkhuis. ZO
Ifn van'de bel.
am mer
ihaduw Sll
[et lufcen
voofr de boeg nam
|S Jaar de ouijste van
over.forecie» op de-
1 het In 1946 gedaan
ooderson. Doch deze
tydney om hem in té
'e gaan. Slijkhuis wa*
Met elke pa* de af-
vergrotend, ging hij
ai* eerste en met een vooriprong van 2t
yard door de finieh.
j In training voor de strijd
tegen Gaston Reifr
Op d» ochtend voor de race had Slijkhui»
op de vraag van een Engelse reporter,
wet bij van plan was te doen, gezegd: ,,Ik
vreet niet vrat Ik kan doen. Ik heb dit sei-
*o#n nog met veel bijzonders gepresteerd,
I will do my best. Over twee
wena moet lk in Zweden Gaston Reiff
ontmoeten en laat dit dan voor deze moei
lijke strijd m*n training zijn
Welnu, Slijkhuis ken tevreden zijn en els
bij over twee weken tegen de Belg in deze
vorm iteekt, kan iedereen in Nederland de
Strijd met een gerust hart te^jmoet zien.
JA1 liep.
Puck Brt
I
liepen er dan ook Zaterdag behalve
Brouwer uit Den l^aag, die vijfde
werd op de 100 yard* voor dames, verder
geen Hollanders mee in deze internationale
athletiekwedstrijden, die door „The News
of the World" georganiseerd warén, een
•aar uitslagen zullen onze lezers nog wel
nteresseren. Zo won de Engelsman BUI
Nankevllle de mij# in de uitstekende tijd
van 4 min. 10.8 sec. Dq wereldrecordhou
der Herb Mc. Kenley 'jvas mikschien wat
teleurgestelfl dat zijn voornemen Wint'B
Engelse record van 47.2 sec. op de kwart
mijl*te breken mislukte wel moest mis
lukken onder deze Omstandigheden doch
:ijn overwinning ih de tijd van 47 4 sec.
vas er niets minder :om. Mc .Donald Bailey
deed door de 100 yards in 9.7 slee. te win-,
nen wat en, van hem yefwacht werd en op'
de 100 yard* voor dames was Sylvia Cbëe-
leman de ftnelstei-en niet de Engelse kamf'
jioetrê June Foulds. Een van de besje presy
alles was dé halVje mijl van Wint in 1 mirt,
51.7 sec. !®as hffl mooi zonnig weer gejb
weest. dan had dp?e snelle man van JamaicH
het wereldrecord van 1 min. 49.2 gqkraakCi
'*b de franse Kanaalj
Aorcjft gemeld: ln verbadjd met
Daily liï|iItocht uitgesteld tot Dln*u_.
bok dén Jilet e,p evenmin in 0' loop van de komende twee
wrvallenll «Me door het Londtnse blad uitgeloofde prijzen.
af en 'AW
It worijfl gemeld: In verbaRd met het slechte weer van de
laatste dage| is de start vaiLïe Daily M|iltocht uitgesteld tot Dinsdagmorgen kwarlj over
onverhoopt A^ok dén
orden geetjart.'
zich gisteren, af en RW Het zien bleef het Kanaal woelig eij volgens
Ij zal hét nog urfii lang (d,uren voordat de éware deining afneemt. Intussen
mmeri en zwerfster* iqij de buurt van hojel Normandie, hopend da^ het
1
i
Zwethmen.
Geertje Wielema verbetert
Engels record
Een ploeg van de Robben uit Hilversum,
die een tien-daagse tournee maakt door En
geland. heeft Zaterdagavond een wedstrijd
gezwommen tegen een Engels team. Onze
landgenoten wonnen m$t 19 tegen 17 pun-
teh. Geertje Wielema hkd de 15-jarige En
gelse kampioene Margaret MacDowall tot
tegenstandster op de 100 yard* rugslag en
won onbedreigd in 1 min. 6.4, een nieuw
Engels record. Het oude record was 1 min.
8 sec Geertjé Wielema kwam ook uit op ie
220 yards vrije slag en werd tweede achter
de Britse kampioene op de kwart mijl?
Daphne Wilkinson, die een tijd maakte van
2 min. 35.4 sec.
Uitslagen van Zaterdagmiddag.
Condilet-prUi! 1 Parel Holland C 2. Po-
mond. Tolo w. 4.—, pi. 1.80, 1 30, c.c.
3.10, k. S.80. Niet gelopen Petronella, Peli
kaan S.
Goud*ter-prl)s: 1. Lee Axklt; 2. Narciso G.
Toto w. f 4.10, pl. 1.70, 1.30, c.c. 170, k.
/8.J0.
Q'
ff l
paatden gelopen
n|dmond-prUs: 1 Osemorgan; 2 Olga S. Toto
w.jf 2.10, pl. 1.80. c.c. 4.00, k. 7 Niet
gejwpen Odysseus. Otto Diamant.
lHhud Murry-prUs: 1. Nelson: 2 Nanda. Totq
W ij 1 20, pl 1.10, 1.10, C.C f 2.80. k. 2.60.
Niet gelopeii Narcis, Norbert M Nijlreiger S
Vint d'Quest-prtJs: 1. Nanco M Norbert
M. foto W. 28.70, pl. 7.20. f 1.50, C.C. 2.10,
32 40. Niet gelopen Pearl Spencer, Phéré-
Kpnlng Axklt, Margaretha Hanover.
worthy-prlJs: 1. Lucky Saint; 2. Matador;
ere! S. Tolo w. 10—pl. 2 60., 2 30.
_,.0. C.c. 5.40, k. 30 20. Alle Daalden ge-
ïqpén.
Uitslagen van Zorjdag.
">ra;«i. Olga
v. S pl.
f 18.10. Niet
'pi ('laude-prlls: 1 Princess Nora
orthy: 3. Peter Spencer. Toto w.
(0. 1 70. 1.80. A C. 10. k.
gelqpen Parel Holland C Prltjce Malre, Oefe
ning. Otis S Ostara.i Olivia Gjregor.
Senator-pri)*: 1. Eloile du Nord: 2. Amon.
L '•■*10, pl. 2.30, ƒ2.30, c.c. ,4.60. k
gelopen' Bonheur Perdu, young
8an Remo-prUs: 1. Nanco M.: 2 Niqo Nar-
3. O Maryke. Toto w. 45.40, pl. f 16-50.
ƒ2.70, cc.13 20, k. ƒ23 10. Niet ge-
I Napoleon. Nijlreiger S„ Nooitgfedacht,
fe M Kate Bonner.
ingendaal-Ren: l. Willy II: 2 Brifojy; 3.
(Advertentie)
De drielanden ontmoeting Luxemburg-
België B—Zuid Nederland heeft zeer te
lijden gehad van de ongunstige weersge
steldheid. Het tijdstip van aanvang moest
wegens de zware regenval een uur ver
schoven worden, en slechts ongeveer 500
toeschouwers woonden de wedstrijd bij
Het slechte weer deed uiteraard ook geen
goed aan het gehalte der prestaties, dat
over het algemeen beneden het middel
matige bleef. In de Zuidnederlandse ploeg
zaten ook enkéle athleten uit andere delen
(Van e
i speciale verslaggever)
scnaior-prui
tölh vv. fiM
f 11.30, Niet
Sfl'ida.
324.40. Niet gelopen
Dé 'évertoqht van Engeland naar
rijk z^l» de meesten nog wel qven l)l|
Deze geschiedde -met een motorjacht
scheepje slingerde zo geweldig! h'
weer. flat vrijwel alle zwemmers en
e aan bciprd waren, zeeziek werden,
iet alleen de zwemmers, maar ook
inning had het zwaar te verduren.
1 nog een straffe wind toen h$t
eep kille regen de haven binnen-
zwemmers en zwemsters gingen
door naar het naburige Wissant,
vertoeven zullén totdat het start-
tevén wordt. Yerscheidenen hunner
hadderéViSpeciaal voedsel bij zich. De drie
Egyptfnaren brachten uien. dadels en noten
mee. ëh de Argentijn Antönio Abertondo
droeg een grote doos met suikerpreparaten.
In volgorde van de loting zijn de namen
van de 7 zwemsters en de 13 zwemmers:
Saied El Araby (Egypte). Jenny James
(G.B Hassan Abd el Rekim (Egypte).
Jason Zirganos (Griekenland). Antonio
I
Aberlondo (Argentinië). Brenda Fisher
(G.B.) Louis Bombard (Frankrijk). Lars
Boriil Watlle (Sweden). Eileen Fenton
(G.B), Ned) Barnie (G.B Godfrey Chap
man (G.B.)j Winnie Roach—Lueszler (Ca
nada). Jan van Hemsberge'n (Ned.).
Raphael Morland (Fr.). Hassan Hamad
/Egypte), Jenny Kammersgaard (Deriemar-
fen). Rogeij le Morvan (Fr.). Sally Bauer
JZweden). Ejnriquefa Duarte (Argentinië) en
Daniel Carpio (Peru). De 55-jarige Barnie
is de oudste van het gezelschap en Enri-
queta Duarte. die 22 lentes telt, de jongste.
Von Cramm verslagen
De halve eindstrijd van het heren enkel
spel der ihternationale kampioenschappen
van Duitsjand. tussen Lennart Bergelin
(Zweden) en Gottfried von Cramm (Duits
land). had een zeer spannend verloop. De
partij, welke drie uren duurde, werd door
Bergelin met 6—1 3—6 8—10 6—4 8—6 ge
wonnen.
■rta. Toto
cc ƒ4.20.
Plator.
ate PHI* van de K N.H. en R.V.: 1. Nellie
r- 2. Notekraker S.; 3. Overste van Fre-
Toto W. 2.—. pl. 1.20. 1 30. 2 80.
5.10. k. 4 Niet gelopen Mc Heny
ote PrU* der K.N.H. en R.V.: 1 Rivallté:
'osto. Toto w. 2 60. pl. 1.20. 1.20. C.C.
ƒ,3—k. ƒ4.— Niet gelopeq Noordwester.
Klamila. Missive. Duroc. Taragas. Marjoletta.
Mees Broekman.
'Santiago-priJs: l Maryanne; 2 New Vla-
nlingman 3 O Nelly Zora Toto w. f 10 20, pl.
5.10. f 2 80. 6.80. C.C. 7 k 10.—. Alle
paarden gelopen.
Sansovino-prUs: l Kieviet S 2. Kentucky's
Queen B 3. Lord Heny Toto w 1.80. pl-
1.40. 1.40. 2.10, C.C. 3.40, k. 5.10. Alle
paarden gelopen.
De een na de ander gaan de boeren in
Zuid-Limburg het terrein van hun werk
naar onder de grond verplaatsen. Eens was
de mijnstreek een landbouwgebied, maar
de mijnen vreten de grond weg en aan
gezien de boer' voor het geld van zijn scha
deloosstelling pok elders in het land geen
behoorlijk stuk grond meer kan kopen,
wordt hij veeljal mijnwerker Weer zijn 45
ha landbouwgrond onteigend. Hier zal de
nieuwe steenslort vah de Oranje Nassau-
mijnen l en IJl komen, bestaande uit ge
steenten die mjoeten worden verwijderd om
de kolen vrij tip maken.
In dertig jaaj- tijds zal deze steenstort uit
groeien tot een berg van 180 meter hoogte.
40 meter hoge? dan de beroemde pyramide
van Cheops, bijna een kilometer lang en
met een gewicht van 35
een inhoud van 25 mil-
400 meter bri
millioen ton
lioen m3.
Seh
ie'dc
De beste lennisleraren
In Den Haag werden de wedstrijden om
het Nederlands tenniskampioenschap oefen-
meesters beëindigd. De uitslagen luiden:
Enkelspel finale: J. de Mos si. H. Hem
mes 6—3 3—6 60 6—0; om de derde plaats
J B. Mulder si. Schuur.ng 6—2 6—3 4—6
6-2. dubbelspel finale J B. Mulder en H
Hemmes si. G. W. Mulder en Van Beem
6-1 6—4 2-6 7-5; om de derde plaats: A
Dekkers en Bruin si. A. Hemmes en Schuu
ring 63 86.
Vergelekefi (net de maand Mei is de ex
port van Indonesië gedurende Juni vermin
derd met circa 200 millioen ruplah aldus
blijkt uit de'door het Centrale Kantoor voor
de Statistiek gepubliceerde cijfers. De totale
export bedrpeg in Juni 395.6 millioen rupiahs
aan deviezen, in Mei was dit cijfer 598.8
millioen. Exclusief aardolie zijn deze cijfers
respectievelijk 320.4 en 515.9. Niettemin was
de totale uitvoerwaarde in de eerste helf:
van het lopende jaar 2.303.7 tegenover het
gehele jaar 1950: 2.741.7 en het jaar 1949
1.477.5 millioen.
Een arboidsconfliot bij de
Indonesische luchtvaart
Volgens een persbericht uit Djakarta zou
het aan de Indonesische Luchtvaartmaat
schappij „Garoeda" uitgeleende grond
personeel van de K.L.M. een tot dusver
mislukte actie tot verbetering in zijn po
sitie besloten hebben met de mededeling,
dat het in staking zal gaan. De K.L.M. in
Nederland verklaart over een voorgenomen
staking niets te hebben gehoord. Wel weet
de K.L.M.dat het personeel bij de Garoeda
ontevreden is, maar dat is een kwestie
tussen de betrokkenen en de Indonesische
maatschappij, waar de K.L M. buiten staat.
van het land, o.a Buys van Tempo (Bus-
sum) die de 400 meter horden won in 55.2
sec een goede tijd. De Belgen namen de
leiding na het tweede nummer en stonderf
die niet meer af In het eindklassement be
zetten zij met 176 punten de eerste plaats,
voor Zuid Nederland 163 en Luxemburg
15Ö punten.
Gedetailleerde uitslag: ioo meter: 1 Ver-
cruysse (B11.4 sec. 2 Van Gestel (B.) 11.5
3 F. Hammer (L 11-8 sec.. 4 Mooy (N.)
iec., 5 Rulander (N 11.6 sec.. 6 SchaeHer
11.7 sec 200 meter: l Vercruysse (B
23 7 sec.. 2 Scliaeffer (L.) 23.8 sec.. 3 F Ham
mer (L.) 23.8 sec.. 4 Cortebeek (B.) 23.9 sec.,
5 Ruyters (N 8 Rulander (N.). 1000 meter:
1 Rasquin (L.) 50.4 sec., 2 Hamillus (L51.2.
sec.. 3 Meynfrotd (B.) 51.2 sec 4 De Mulnck
(B.) 52 sec 5 Metselaar (N.) 52.8 sec.. 6 Bezen-
broek (N 53.4 sec. 800 meter 1 Barthel (L.)
1 58 2, 2 Lowagie (B1.59.2. 3 Desmet (B
2 00 8. 4 Van Ras (ND 2.01.2. 5 Muller (L.) 2 03.4,
6 Van der Heuvel (N.). 1500 meter: 1 Fiieden
(L.) 4 08 0, 2 Horstenbach (N.) 4 09.4. 3 Hans?
wijck (B.) 4.09.6. 4 Van Zeeland (N.) 4.12.2. 8
Tanghe B6 Mathlussi (L.) 5000 meter: 1
Linckriet (B 15.31-6. 2 Van der Veerdonk (N
15.43 0. 3 Dllllen (B.) 15.54.0. 4 Lataster (N.)
15 58 4 5 Schlltz (L). 110 meter horden: '1
Broeken (N 15.9 sec.. 2 Laermans (B16-2
sec 3 Bultiauw (B.) 16.4 sec.. 4 Fonck (L.f
10 5 sec. 5 Vlamlngs (N lti.8 sec 6 Klnsch
(L.). 400 meter horden 1 Buys (N.) 55.2 sec.,
2 Stockiet (B.)- 57.5 sec 3 Van Beneden <B.)
58.3 sec.. 4 Vlamlngs (N.) 1 min., 5 Fonck (L.).
o Klnsch (LDiscdswcrnenl Derlchs (N
40 11 m. 2 Blgelbach (L.) 37 81 m. 3 Claesen (N.)
39.45 m, 4 Druyts (B.) 39 38 m. 5 Claus (B.)
38 66 m. 6 Kremer (L.) 38.52 m. Kogelstoten:
t Derlchs (N 13.70 m. 2 Houtzager (N13 34
m. 3 Depre (B.l 13.14 m. 4 Bamps (B.) 13.01 m,
5 Kremer (L 12.82 m. 6 Fcipel (L 1153 m.
Speerwerpen l poncelet (L.) 49.06 m. 2 Don-
dellnger (L.) 48.77 m. 3 Bemien <N.) 48.47 m.
4 Van der Haegen (B.) 48 43 m, 5 Luyten (B.,
47.58 m. 6 Kamerbeek (- 46.36 m Polsstok
hoogspringen: l A. Knepper (L3 50 m. 2
Corn» (B.) 3 40 m. 3 Plrlot (B3.30 m. 4
Nauta (N.) 3.20 m. 5 Wijnhoven (N 3.10 m.
6 P. Knepper (L.) 2 40 m. Vèrspringen: 1 Mooy
(N 6 98 m. 2 P. Knepper (L.) 6.73 m. 3 J
4 smets (N 6.52 m. fi
Gestel (B.) 6 43 m. Hoog
springen: l Week (B.l 1.75 m. 2 Vlanvngs (N
"5 m. 3 Depauvv (B 1.75 m. 4 B(OCken (N
0 m. 5 Pixius (L.) 1.70 m 6 Friesink (L.)
5 m. 4 x 100 m est.: 1 Luxemburg 44 6 sec
Z.-Nederland 44.6 sec., 3 Belgle gedeclas-
erd. 4 x 400 m est. 1 België B 3.25.6. 2
Luxemburg 3.28.2. 3 Z.-Nederland gedeclas
seerd.
(Advertentie)
het blauwt pakje
dat 9 van dt 10
rollers eistn!
De Nederlandse wmterpoloploeg heeft de nfgelopen dagen in Jerary nog twee onoffi-
riële - wedstrijden gespeeld tegen de Engelse poloploeg. De uitslag van de tweede
wedstrijd. 8—2. kwam de 9-0 van de eerste dicht nabU en pas in de derde krachtmeting
hebben de Engelsen een klein stukje van de Union Jack weten te redden. Want met de
rust was de stand 4—4 en Braasem en i n mannen hebben krachtig moeten doorzetten om
ten slotte nog met 74 te winnen.
De tweede wedstrijd, die Zaterdag werd
gespeeld, was met de rust, toen de Engelsen
met 6—1 achterstonden, reeds verkeken.
Van Feggelen (2), Braasem (2), Bijlsma en
Smol hadden de stand op 6—0 gebracht en
pas even voor rust was het de Engelsman
Weber, die de eerste tegengoal scoorde.
Miller bracht na de rust de stand op 62 en
daarna was het weer één en al Oranje, met
doelpunten van Braasem en Van Feggelen,
dat de klok sloeg. En gisteren was dan de
laatste ontmoeting van de drie. Het Neder
landse zevental had z'n opstelling iets gewij-
rigd Fiftee van Dolfijn verdedigde het
doel, terwijl Keetelaar als midachter was
vervangen door Max van Gelder en wel
licht was het daaraan te wijten, dat het in
de gelederen niet zo klopte als in de twee
andere wedstrijden. Bovendien waren de
Engelsen vanzelfsprekend tuk op revanche.
Het was voor hen geen geringe voldoe
ning. dat *U het waren, die door hun ge
vaarlijkste man Miller de score open
den. Weliswaar had Van Feggelen nog geen
minuut later de stand geëffend en was hU
het. die Oranje ook de leiding gaf. maar de
Engelsen bleven verbeten aanvallen en het
was Weber, die de stand op 2—2 bracht.
Door een strafworp nam Engeland op
nieuw de leiding en zo heet ging het er
toe, dat Van Gelder en Miller, die het
nogal eens met elkaar aan, de stok hadden,
•amen het water uit werden gestuurd. Van
feggelen scoorde 3—3, Miller scoorde 4—3
en weer was het Van Feggelen. die nog
voor de rust gelijk maakte.
Na de hervatting pakten de Nederlander»
de zaken wat steviger aan en er was nog
geen minuut gespeeld toen Van Feggelen
door Smol in staat werd gesteld zijn pioeg
de leiding te geven. Weer verdwenen Van
Gelder en Miller aan de kant. Zonder
Miller bleek het Engelse team nog ma»r
Wemig aanvalskracht te bezitten en toen
Braasem een vrije worp kreeg te nemen
■jon Bijlsma in één lange rush doelpunten.
Nog eenmaal kreeg Van Feggelen een kant
nadat hij zich had vrijgemaakt van zijn
bewaker, passeerde hij Hardie voor de
zevende maal. Tegen het einde moest Miller
nog eenmaal alleen het water verlaten,
maar de Engelse defensie hield stand en
gescoord werd niet meer.
Honkbal.
Zonder dat Sparta gisteren ln het veld
kwam (het maakte een vergeefse reis naar
Amsterdam) verbeterden de kampioens
kansen van de Spartanen aanzienlijk door
de verrassende 1514 nederlaag van EHS
tegen AJax 2. De strijd om de eerste plaats
gaat nu nog uitsluitend tussen ABC en
Sparta.
Boksen.
In een partij van 10 ronden heeft de Bel
gische zwaargewicht Karei Sijs op pun^en
gewonnen van de Franse kampioen Olek.
CRICKET
Eerste klasse; Haarlem 61 (PeeieboOm 8 voor
33) verliest van Rood en Wit 98 voor 2 (Van
Rossum 49. De Nljs 43); Kampong 150 voor 8
(Eikelboom 61. Klink 4 voor 38) tegen VRA 6U
voor 6 (v. d BUI 4 voor 26) draw: VOC 12 voor
1 tegen Quick (N) 78 gestaakt; Sparta 69 tegen
HBS gestaakt- overige wedstrUden niet door-
RCTw"ede klasse: ACC III 41 verliest van Her
cules 185 voor 4; Aiax (A) 167 voor 6 wint van
LC: 124: HCC III 111 V. 4 wint van ACC II 109.
Rood en Wit III 136 verliest van SCHC 140
6. Quick (H) 100 voor 7 wint van Hermes
DVS II 62 Quick kampioen): Garrison Hook
t van Sparta II 1" TTT
HCC IV
f 127; HBS III 172 ver-
Eerste klasse: Blauw-VVGA 1-1 gestaakt;
OVVO—SC Haarlem 14—1: Schoten—HHC 3—7
Overgangsklasse A: Ajax 2—EHS 15—14: B: DWS
TYBB 3—1 gestaakt- DOS—HFC Haarlem 4—1.
The Catchers—Ajax 6—8: Tweede A: Celeritas
-Schiedam 12-8B HFC Haailem 2-Zand-
voortmeeuwen 13—10; RooswUk—TYBB 2 11—13,
Schoten 3—Kennemerlsnd 010 (Kennemer-
Land kampioeti); C: Zeeburgia—DWV 13—10.
De Fastnet-race
Zaterdagmiddag is het vertreksein ge
geven voor de 14e Fastnet-race van de
Royal Ocean Racing Club. na een uitstel
van verscheidene uren, wat voor de 29 deel
nemende jachten het voordeel meebracht
dat ze van de eb konden profiteren.
De wedstrijd gaat rond de Fastnct-rots
aan de Z.W -kust van Ierland naar Ply-
mputh. afstand ongeveer 1015 km.
In klasse 1 hadden „Circe" van de Zweeu
Hardeberg en „Bloodhound" van de Engels
man Wyatt een voorspoedige start, maar de
„Olivier van Noort" van onze landgenoot A.
Goudriaan moest terugkeren en opnieuw
vertrekken, omdat instructies waren opgï-
volgd, die voor een ander jacht waren be
stemd. De Fransman Barbou, die in deze
klasse met ..Janabel" had ingeschreven, liet
verstek gaan.
Bi? de inschrijvers ln klasse 2 waren de
Fransman Marin met „Farewell" en de Ne
derlander C. Bruynzeel met Zeevalk".
Git Yarmouth komt het bericht, dat de
reddingboot Zaterdag is uitgevaren om hulp
te bieden aan een van de jachten, die aan
de Fastnet-race deelnemen. Naar verluidt
dreef het zonder mast in de richting van
eten gevaarlijke zandbank.^ maar de naam
i het jacht was nog niet bekend.
lioelei
Geen Zwitserse acht naar Mai;on
Tijdens selectiewedstrijden, welke door de
Zwitserse roelbond, met het oog op de kO'
mende Europese kampioenschappen te Ma-
(.on. op de Rotsee bij Luzern werden ge
houden, werd het nummer vier zonde
stuurman gewonnen door de ploeg van d>
Rowing Club de Lausanne in 6.55.9. De R C
de Lausanne zal Zwitserland te Magon ver
tegenwoordigen.
In het nummer acht kwam slechts één
ploeg uit. Het was de acht van Belvolr R.C
die de 2000 m aflegde in 6.29 6, een matigs
prestatie, die de officials deed besluiten
geen acht naar de Europese kampioenschap
pen af te vaardigen.
Athletiek.
Nieuw jeugdrecord vèrspringen
van Visser
Zondagmiddag heeft de Amsterdammei
Henk Visser tijdens districtswedstrijden
voor heren en juniores op de sintelbaan te
Amsterdam zijn jeugdrecord vèrspringen
verbeterd. Op 15 Juli j.l., tijdens de natio
nale kampioenschappen ln Hilversum,
bracht Visser het record op 7.03 meter cn
Zondag verbeterde hij in het nummer vèr
springen voor junioren zijn prestatie met
een sprong van 7.16 meter.
Verdeeldheid inzake Spanje
Derksen won de Grand Prix
van Kopenhagen
De internationale sprintwedstrijd om de
grote prijs van Kopenhagen, welke te Ko
penhagen werd gehouden, werd gewonnei;
door onze landgenoot Jan Derksen. Hij won
de finale vóór de Australiër Patterson en
Senfftleben (Frankrijk) met een laatste
m ln li.5 sec.
de baankainpioenschappen
Wegens de slechte weersomstandigheden
zijn de wedstrijden voor de Nederlandse
baankampioenschappen, die Zondagmiddag
in het Olympisch stadion te Amsterdam
zouden worden verreden, uitgesteld tot
anavond 13 Augustus, aanvang halfacht
Bij de achtervolging zijn de series voor
Ie halve finales als volgt ingedeeld: pro
fessionals: eerste rit: Schulte—Van der
Kamp; tweede rit' Van Est—Peters; ama
teurs: eerste rit: WillekesDe Moor, twee
de rit: Visser—Brinkman.
Volleybal.
Nederland naar de Europese
kampioenschappen
Van 15—23 September worden te Parij3
de derde Europese kampioenschappen voi-
levbal gehouden. Hiervoor hebben tot nu
toe de volgende landen ingeschreven:
Heren-kampioenschap: Bulgarije. Frank
rijk. Nederland. Italië. Polen, Portugal.
Z.-Slavië. Tsjecho Slowakije en België. In
beginsel schreven nog in: Israël, Roemeni*
en Rusland.
Dames-kampioenschap: Bulgarije. Frank
rijk. Nederland. Italië, Polen. Z-Slavié
er. Tsjecho Slowakije. De inschrijvingen van
Roemenië en Rusland moeten nog nader
bevestigd worden.
De voorwedstrijden worden in het ge
reconstrueerde Pierre de Coubertin-stadion
gehouden; de halve finales en de final«s in
het Palals des Sports.
Tijdens de kampioenschappen komt het
congres van de internationale volleybal-
federatie in de universiteitsstad te Parijs
bijeen.
Uitvoer van groente naar
Duitsland «eer vrij
Met Ingang van heden Is de uitvoer Van
groente naar Duitsland weer geheel vrij
De van Nederlandse zijde opgelegde beper
kingen in de uit te voeren soorten zijn op
geheven-
Op vragen van de heer Welter in ver
band met de militaire samenwerking tus
sen de Verenigde Staten van Amerika en
Spanje heeft minister Stikker geantwoord.
dat de Nederlandse regering zich er van
bewust is, dat de militaire toenadering
tussen de Verenigde Staten en Spanje,
welke een bilateraal karakter draagt, hier
te lande enerzijds met ongerustheid wordt
gadegeslagen, anderzijds in tegengestelde
zin wordt opgevat. Mede met het oog op
het bestaan in Nederland van deze twee
stromingen (hetgeen algemene bekend
heid heeft) ziet de Nederlandse regering
nog geen aanleiding zich tegenover de
Verenigde Staten over deze aangelegen
heid in bepaalde zin uit te spreken.
Wel goedkopere prijsklasse
op komst
De ondervakgroep margarinefabrikanten
deelt mede. dat het niet. zoals er geruchten
gaan. in de bedoeling van de margarine-
fabrikanten ligt binnenkort een gering per
centage aardappelmeel aan de margarine
van de lagere prijsklasse toe te voegen.
Wel overwegen de fabrikanten een
kwaliteitsonderscheiding van de twee
prijsklassen Er is evenwel nog geen plan
uitgewerkt. In de ondervakgroep marga-
rinefabrikanten houdt men zich voorlopig
nog bezig met.de vraag op welke wijze de
margarine op controleerbare wijze in twee
prijsklassen kan worden ingedeeld. Ter be
scherming van de consument zouden de
officiële keuringsinstanties dan de mar
garine indelen in prijskasse i: „zuivere
margarine" en prijsklasse 2 (goedkopere
soort): „margarine met een z.g. verklik-
kerstof".
Nadrukkelijk werd ons verklaard, dat de.
kwaliteit van de margarine van goed-,
kopere soort (waarin dus een „verklikker-
stof" zou worden gemengd) geen wijziging
zal mogen ondergaan Wanneer de onder
vakgroep een plan heeft vastgesteld zal dit
voor verkrijging van een margebeschik
king aan de officiële regeringsinstanties
worden voorgelegd.
Er bestaan verscheidene middelen om
een kwaliteitsonderscheiding mogelijk te
maken, zonder dat de voedingswaarde ot
het vetgehalte van de margarine minder,
wordt.
In Italië is de verwerking van aardappel
meel in margarine van de laagste prijs
klasse wettelijk voorgeschreven. Het is ge
bleken. dat deze met aardappelmeel ver
werkte margarine niet slechter is dan an
dere margarine.
Lichtschip te water gelaten. Op de Rijks
wei f in Den Heidei is een lichtschip te water
telaten Het schip zal waarschijnlijk worden
geplaatst in het Zuideltik gedeelte van het
kustgebied. Op de Rijkswerf ls nog een licht
schip in aanbouw, dat vermoedelUk in Januari
;e water zal worden gelaten. Thans zijn reeds
in dienst de schepen Goeree, Texel en T»r-
schelltngerbank.
DHe Amerikaanse Voorlichtingsdienst
geeft een artikel weer over de atoom
energie. geschreven door dr Gerald Wendt,
waarin al het goede wordt opgesomd, dat
hiermee in de volgende eeuw verricht kan
worden. De schrijver zegt dat de menshetd
een duizendjarig tijdperk tegemoet gaat,
dat omstreeks het jaar 2000 zal beginnen
en dat. naar men mag hopen, een „tijdvak
zal zijn van vrede en geluk.
Het is te hopen, dat dr Wendt gelijk zal
krijgen, maar het bewijs daarvoor moet
nog geleverd worden. Hij zegt nJ. dat de
atoomenergie ertoe kan bijdragen die op
timistische verwachtingen in vervulling
te doen gaan. Wij zijn zo vrij daar een
klein beetje gereserveerd tegenover te
staan. Tot nu toe hebben we van de
atoomenergie bij rechtstreekse toepassing
nog slechts kennis gekregen door bom
ontploffingen en dat is nu niet bepaald
een goede entree voor een vreedzaam
tijdperk. Bovendien zijn we zo critisch
geworden ten aanzien van nieuwe verove
ringen van de techniek, dat de mens van
vandaag niet zo onbeperkt enthousiast kan
zijn over de ontketening van de atoom
kracht als zijn grootvader cn betovergroot
vader dat nog in alle argeloosheid kon zijn
bij de eerste toepassingen van stoom en
electriciteit. Toen geloofden we nog in de
vooruitgang en namen we zelfs aan, dat
techniek en beschaving hand in hand gin
gen. Sindsdien hebben we heel wat bittere
lessen moeten leren om te beseffen, dat
niet tets Is dat vanzelf
spreekt. Integendeel, we krijgen vaak de
indruk, dat de mensheid krachten hanteert
e ze niet voldoende kan beheersen.
Dr Wendt schrijft, dat de atoomkrach
ten voldoende energie kunnen leveren om
al het werk te doen. dat er in de wereld
te verrichten valt. Wanneer het eenmaal
zover is zullen industrie en welvaart niet
slechts gereserveerd blijven voor de paar
landen, die de beschikking hebben over
steenkolenmijnen en oliebronnen. De vol
keren zullen dan (in het atoomtijdperk)
gebruik maken van atoombrandstoffen,
die overal in de wereld gemakkelijk en
goedkoop geleverd kunnen worden.
Atoomenergie zal het mwgelijk maken
staalfabrieken te vestigen in Zuid-Ame
rika., katoenfabrieken iif Egypte, chemi
sche fabrieken in India en Indonesië^
kunstmestfabrieken in alle delen van Azië
enz. enz.
Voorts somt dr Wendt een aantal niet
oninteressante bijzonderheden over de
atoomkracht op. Een kilogram van de
atoombrandstof heeft een omvang van
slechts 35 kub. centimeter, dat is een bal
letje ter grootte van een citroen. Niette
min zit daar evenveel energie in als in 3
millioen kg steenkool. Voor een transatlan
tische vlucht heeft een groot vliegtuig op
het ogenblik 38.000 liter benzine nodig
met een gewicht van 30 ton. Had men
atoommotoren, dan zou voor dezelfde
vlucht slechts 10 tot 12 gram brandstof
nodig zijn. waardoor het vliegtuig 30 ton
meer lading zou kunnen vervoeren. Vlie
gen zal, zegt dr Wendt, in de atoom tijd
even goedkoop worden als elke andere
vorm van transport (tenminste als de
atoomenergie niet per gram duurder komt
dan benzine per 2'/i ton!).