i 'f Hoe heet het was in de Perzische Golf <ut f, Limburg aansluitend deel van Schelde-, Maas- en Rijndelta egen, wind en nog meer regen had Slijkhuis te rotseren om de drie mijl te winnen in Londen fcWTEDE BL'AD - PAGINA 1 MAANDAG U I Reeds eeuwen wordt gestreefd naar goede waterverbinding Wesb-Oost Maasbracht bloeit aan en door bet water Scheepskat werd het slachtoffer Nieuwe reparatiewerf van Sander in Delfzijl nadert voltooiing Eerste schip in October op de helling Minder inkomende stukgoederen te Bremen door invoerrestricties Omslag in de haven nam in totaal toe Vederland en Griekenland sloten handclsaccoord Londen verwacht herstel evenwicht op wolmarkt Perspectieven voor Belgische textiel industrie niet zeer gunstig De uitvoer in Juli vrij aanzienlijk gedaald Wolverkopen van Australië en Nieuw-Zeeland Glorende dekki Kot tw van ijji-ils^ 8 Ijbaal motoren gi] Prijspolitiek der V.S. gericht op lage metaalprijzen in eigen land Defensie-programma maakt protectie nu mogelijk Amerikaanse exportquota voor metalen Wereldconferentie over de textielprijzen voorgesteld Ondanks verhoogde tarieven namen netto-ontvangsten nauwelijks toe Verschil ontvangsten en uitgaven bijna nihil De beste prestatie van onze landgenoot in dit seizoen Teleu|sfelling bij het publiek ANAAL-ZWEMMERS [DEN ZEEZIEK votlrloptyi) uitgesteld morgenochtend Draverijen te Mereveld jurses op Duindigt J b1* 5 8°' /l'0- UIT EN THUIS.... ORANJEBOOM BIER! Belgen winnen de Benelux-wedstrijd in Differdange Limburgse pyramide Indonesische uitvoer in Juni verminderd xi dat Uw «l,j Nog twee keer moest de Engelse poloploeg in het water bijten Overwinningen van 8-2 en 7-4 Zeven doelpunten van Van Feggelen Sparta's kampioensteam verbeterd Sijs wint van Olek Goudriaan ging te vroeg van start Vanavond: Geen aardappelmeel in Atoomkracht kan al liet werk in de wereld doen Ècn vreedzaam atoom tijdperk Ieder genre li goed. behalve het velende. In het midden latende, of Franse wijshei^ nu werkelijk absoluut geldt, op vacanties en vacantiecursusSen kan men ze loch wel zonder voorbehoud toe passen. Wat is een vacantie zonder avon tuur en wat is een reis zonder kleine pech? Geen woord van protest Is dan ook aan boord van de „Prinses Juliana" vernomen, toen de boot motorpech kreeg. De deelnemers aan de vacantiecursus van het Koninklijk Onderwijsfonds hadden voor dien al het overslagbedrijf in Bom bezich tigd, de gemeentebesturen van Obbicht Papenhoven, Born en Grevenbicht, commissies van Toezicht der Lagere Oranje Nassauschool en Binnenvaartschool te Bom aan boord ontvangen, met groot ge noegen naar de fanfare van Buchten ge luisterd en de sluis van Bom met een verval van 11.35 meter bekeken. De heer Kleijn toonde zich een psycholoog, door de motorpech bekend te maken aan een van voedsel en indrukken verzadigd gezel schap, terwijl de sleepboot, door enige Lim burgse deelnemers met verrassende snel heid ergens opgediept, reeds langszij lag om de „Prinses Juliana" naar Maasbracht te slepen. Voordien echter had drs P. C. H. Aerts, secretaris van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Maastricht, het gezelschap medegedeeld, dat er in 1950 een 4.772.000 ton over de water wegen van Zuid-Limburg was vervoerd, wat ongeveer 26* van het gehele ver voer van de gehele Nederlandse wilde binnenvaart uitmaakt. Voordat Limburg dit respectabele aan deel in de Nederlandse binnenvaart bezat, heeft de vaart in Limburg een even bewo gen historie doorlopen als de provincie zelf. De heer Aerts vertelde van de Vikingers, die reeds op de Maas voeren en daarop o.a. buit transporteerden van Engelsen en Denen en van kanaalplannen van keizer Karei V. Over de rumoerige Spaanse en Franse tijden had spreker het en over de ongunstige invloed van dit politieke militaire rumoer op de vaart. Tussen die tijden 'en nu, nu Limburg in economisch-geographisch opzicht in Europa een belangrijke plaats inneemt en als een aansluitend deel van het deltagebied van Schelde. Maas en Rijn kan worden be schouwd, ligt een historie van afwisselend goede en slechte bevaarbaarheid en van kanaalplannen. Naast de functie van ver keersweg Noord-Zuid kreeg de Maas immers steeds meer belang voor het ver keer West-Oost. Dat wil zeggen, in buiten Limburg steeg het besef voor noodzaak van een goede verbinding tussen de Maas en de andere rivieren en een effi ciënter invoeging van de Maas in het gehele vaarwegsysteem van West-Europa. Ook in het Waterwegenrapport wordt het als een belangrijke taak in de binnenvaart be schouwd, de industriebekkens onderling met elkaar te verbinden. De grote Oost-West transversaal zou deze taakvervulling moge lijk maken. Op de kaart, die in genoemd rapport „De grote Transversaal" uitstippelt komen echter de Limburgse Maas en het Julianakanaal niet als schakels in deze Oost-Westverbinding voor. Oost-West Is de geschiedenis van de waterwegen Noord-Zuid een geschiedenis van politiek en rivaliteit tussen de landen, de geschiedenis van de waterwegen West-Oost is een ge schiedenis van gegrepen kansen, onuitge voerde plannen en een absurditeit: de stop van Ternaaien. Verder is er de vurige wens van het ge bied van Luik een verbinding met de Rijn tot stand te zien gebracht, een wens, die ook wel in Limburg leeft. Luik heeft pro paganda gemaakt voor het Vent-Debout- kanaal. doch in Limburg vraagt men zich af, waarom het duur te doen als het ook goedkoop van Limburg af kan. Het is thans dus zo. dat Limburg wel een moderne Noord-Zuid-verbinding heeft, die intussen in Zuidelijke richting nog gebrek kig is, maar dat een rechtstreekse korte verbinding naar de Rijn nog niet tot stand is gekomen. Wellicht zal dit gehele kanalen- en waterwegenvraagstuk kunnen worden opgelost, als naar die stemmen, die thans reeds voor een oplossing op internationaal niveau pleiten, wordt geluisterd. Een pittig plaatsje Dat was des morgens, en des middags bezocht het gezelschap Maasbracht, dat de derde binnenhaven van Nederland is. waar twee lagere scholen van het Koninklijk Onderwijsfonds zijn frisser, vrolijker en lichter dan men in grote steden kent en waar men ten stadhuize uitmuntend aan schouwelijk'onderwijs in het eten van uit muntende Limburgse vla kreeg. Burgemeester Ewalds gaf enige gegevens omtrent zijn dorp. dat van een typisch klein Limburgs boerendorp is gegroeid tot een fris, bloeiend en optimistisch plaatsje, dank zij de binnenvaart. In 1851 had Maasbracht nog 1180 inwoners, in 1900 waren het er 1500. in 1925 1800 en thans zijn het er 3100. waarin dan circa 450 mensen van de vaart zijn inbegrepen. De scholen van het OnderwUsfonds bloeien er er *Un dagen, dat ze door 70 a 80 leerlingen worden bezocht; de industrie neemt toe de Industriële MU „Palembang" bouwt een werf, waarop schepen tot 2600 ton kunnen worden ge repareerd; de haven kent een druk ver in-»1' er ,Un «emïddeld tussen 500 en 1000 mensen per dag In de haven er worden per dag ruim 150 schepen ge- schut en een 15.000.000 ton passeren jaarlijks de sluis. Zou het scheepsver keer nog toenemen, dan zal Waterstaat ernstig over de aanleg vab een tweede sluis moeten denken. IVfaazbracht heeft een sleepVaartcentrale en een beurs voor schepen tot 500 ton en bovendien worden er slepen voor de kanaalvaart en voor de vaart op het Noorden samengesteld. Kort gezegd, een pittig plaatsje. Levendig debat bij stille motor Als slot van die voorlaatste dag van de vacantiecursus was daar dan die motor van de „Prinses Juliana". Die motor, die eerst al niet erg goed had gewerkt, daarna met grote liefde behandeld diende te worden vervolgens waarschijnlijk niet ging en bij terugkomst eindelijk helemaal niet meer ging. Nu komt Maasbracht wel als binnen haven direct na Amsterdam en Rotterdam, doch men moet niet menen, dat deze rang orde ook in andere opzichten geldt. Wie met motorpech in de haven van Maasbracht ligt, ligt met motorpech in de haven van Maasbracht. Daarmee Is de kous af en daarmede is dan ook voor degeen die enigs zins de Nederlandse havens kent het ver schil tussen motorpech in Maasbracht en motorpech in het IJ, bijvoorbeeld, volkomen duidelijk omschreven. Doch wat is een reis zonder kleine pech? En hoeveel is er niet nog te wensen en te bespreken bij iets. dat zich nog zo in volle ontwikkeling bevindt als het onderwijs aan schipperskinderen en schippersjeugd? Daar over is veel gesproken aan boord van de „Prinses Juliana" langszij de „Oranje Nas sau School". uygg- Zes van de zestien betonbanen voor de nieuwe en grootste scheepsreparatiewerf in het Noorden van het land zijn bijna gereed en met volle kracht wordt gewerkt om wel licht nog in begin October het eerste schip op de helling te kunnen trekken. Voor Delfzijl een belangrijk ogenblik, voor de eigenaars, de gebrs Sander, niet minder. Er heerst een grote bedrijvigheid op het terrein nabij de voormalige spoorbrug over het Eemskanaal om deze dag zo snel moge lijk nabij te brengen. In de laatste maanden van het vorige jaar werd een begin ge maakt met deze electrische dwarshelling, die de grootste kustvaartuigen zal kunnen bergen. Iedere baan is berekend op 120 ton veilige belasting, alles zal zo worden vervaardigd, dat drie coasters naast elkaar geplaatst kun- In het eerste halfjaar van 1951 bedroeg de totale omslag in de haven van Bremen 3.3 millioen ton. wat een toeneming met 700.000 ton tegenover het vorige jaar be tekent. Ondanks de toeneming van het goe derenverkeer kan de ontwikkeling van de havenomslag in de eerste zes maanden van dit jaar toch niet bevredigen, want bij inkomende stukgoederen trad een niet onbeduidende achteruitgang op tengevolge van de invoerrestricties, waardoor ook de voor Bremen typische goederen als wol, katoen en tabak werden getroffen. De stijging in het uitgaande goederenverkeer moet voornamelijk worden toegeschreven aan cement en kali. Van de totale goederenontvangst van 1.7 (1.3) mill. ton. werd in het buitenlands verkeer 306.000 280.000) ton tarwè, 95.000 ton kolen. 67.000 (78.000) ton suiker ont vangen. De inkomende ladingen meel zijn aanmerkelijk toegenomen van 2.000 ton tot 56.000 ton. Daarentegen daalde de ont vangst van wol aanzienlijk, namelijk met 23.000 tot 26.000 ton, gezaagd hout met Van 11 Juli tot 1 Augustus werden te Den Haag handelsbesprekingen gevoerd tussen een Griekse delegatie onder leiding de Griekse gezant te Den Haag, de heer Nicolas G. Lely en een Nederlandse delegatie onder leiding van de heer J. V. M. van Toulon van de Koog van het direc toraat-generaal van de buitenlandse eco nomische betrekkingen. Deze besprekingen, die in een goede sfeer werden gevoerd, leidden op 1 Augustus tot het paraferen van een handels- en betalingsaccoord. Dit accoord, dat nog door de regering moet worden goedgekeurd, is op 1 Augustus voorlopig in werking getreden en geldt tot 1 Augustus 1952. De voornaamste Griekse goederen, die zullen kunnen worden ingevoerd, zijn o.a. tabak, krenten, wijn, zuidvruchten, pyriet, zinkerts, lood, sponzen, magnesiet. scha pen- en geitenvellen. Hierbij kan nog worden opgemerkt, dat het overgrote deel van de Griekse export, die in Nederland afzetmogelijkheden heeft, in Nederland vrij kan worden ingevoerd. Naar Griekenland zullen kunnen worden uitgevoerd o.m. pootaardappelen, peul vruchten, melasse, eieren, vee. bokking, zuivelproducten, insecticiden, chemische en pharmaceutisch^producten en spéciali tés, leder en lederartikelen, auto- en an dere banden, textielweefsels. werken van glas. diverse machines, dieselmotoren, landbouwmachines, -apparaten en -werk tuigen. industriële koelinstallaties, werk tuigmachines, producten van de electro- technische industrie, medische en chirur gische-. electrische en niet-electrische apparaten. Compensatie-transacties zijn in het kader van de bovengenoemde overeenkomsten in principe niet mogelijk. 19.000 ton tot 21.000 ton en ruwe tabak met 10.000 ton tot 12.000 ton. Het uitgaande goederenvervoer van de haven van Bremen in het eerste halfjaar 1951 (1.6 mill, ton) overtrof de overeenkom stige periode in het vorig jaar met 304.000 ton. De uitgaande ladingen schroot na men af. Het verkeer in de overige havens aan de beneden -Wezer vertoonde in het eerste halfjaar 1951 tegenover dezelfde periode In het vorige jaar eveneens een Stijgende tendens. In Nordenham bereikte het inko mende goederenverkeer overzee 359.000 (182.000) ton, uitgaand 397 000 (381 000) ton en te Brake: inkomend 380.000 (283.000) ton, uitgaand 122.000 (75.000) ton. In 't eerste halfjaar 1951 heeft de stijgen de tendens in het zeevaartverkeer in de haven van Bremen, die zich ook al in 1950 voordeed, zich gehandhaafd. Er kwamen in het eerste halfjaar 1951 2972 schepen aan met een totale inhoud van 4.200.995 n.r.t en een lading van 1.687.341 ton. Voor bet eerste halfjaar van 1950 luidden deze cijfers resp.: 2140 sche pen, 3.514.726 n.r.t. en 1.275.552 ton. nen worden, zodat men aan zes schepen tegelijk zal kunnen werken. Ook arbeidt men reeds aan de bouw van de grote reparatieloods. Binnenkort zal de dijk langs het kanaal worden doorgestoken, waarna een zwaaikolk van 25 meter breedte toegang tot dq werf zal geven. Tussen het kanaal en de eigenlijke werf komt een haven, waar ongeveer 10 schepen een lig plaats zullen kunnen vinden. Verscheidene reders, hebben reeds aange vraagd om op de nieuwe werf, te kunnen repareren. Wanneer deze eerste schepen op het droge zullen zijn getrokken, gaan de bouwers door met de verdere aanleg van het terrein. De heren Sander hebben nog veel verder gaande plannen. Naast de reparatiewerf i» een nieuwbouwwerf geprojecteerd met een kadelengte van 160 meter. Ook heeft mer) rekening gehouden met de toekomstige zeesluis te Farmsum; achter de nieuwbouw werf zijn namelijk twee gegraven dokken geprojecteerd, welke een plaats kunnen bieden aan nog grotere schepen. Zover is het echter nog niet, maar reeds bij hetgeen thans in uitvoering is, blijkt dat Delfzijl over een niet te verre toekomst de beschikking zal hebben over een scheqps- reparatiewerf, die zich met de beste ge outilleerde soortgelijke werven in den lande zal kunnen meten. In kringen van de wolhandel te Londen is men van mening, dat vraag en aanbod voor wol op de wereldmarkten in de ko mende handelsperiode waarschijnlijk on geveer in evenwicht zullen zijn. Men kan daarom, aldus deze kringen, voor de naaste toekomst op een zekere stabiliteit van de wolprijzen op de wereldmarkten rekenen Men raamt, dat het aanbod van wol 2.535 millioen lbs zal bedragen of 10 pet meer dan in het jaar 1950 51. De vraag, die een jaar geleden 10 pet groter was dan het aan bod. is sedert begin 1951 in verband met het dalende verbruik aanzienlijk kleiner ge worden. Bij het begin van de veilingen te gen het einde van deze maand zuilen de prijzen daarom misschien iets lager liggen dan in Juli doch over het algemeen zullen de noteringen zich naar verwacht wordt handhaven. Volgens de In Londen heersen de mening zal het evenwicht tussen vraag en aanbod zich op de lange duur stabili seren. doch hierbij moet rekening worden gehouden met de volgende factoren. De particuliere Amerikaanse kopers, die de laatste tijd ver van de wereldmarkten werden gehouden zullen spoedig weer aan de markt verschijnen ter vervanging van de voorraden en een zekere stijging van de prijzen veroorzaken. Deze zal echter geen te omvang aannemen. De Amerikaanse loefte aan wol op militair gebied kan en moet zodanig worden gedekt, dat geen aan zienlijke verstoring van de markt veroor zaakt wordt. Wat tenslotte de vorming van wolvoorraden door de Amerikaanse auto riteiten aangaat, de Verenigde Staten zouden voorraadvorming stopzetten wanneer zij verzekering zouden krijgen, dat zij ook oorlogstijd wol uit Australië, Nieuw- Zeeland. Zuid-Afrika en Zuid-Amerika zou den kunnen verkrijgfn. Zoals verwacht vertonen de Belgische uit- voercijfers over Juli een daling, maar ten ■lotte vallen de resultaten mee. vooral als men in aanmerikng neemt, dat Juli een va- cantiemaand is. Vergeleken met de overeen komstige periode van het vorig jaar is er nog een stijging met ca. 50 pet. Uitvoer van België In millioenen francs Maandgem. 1948 6.200 Maart 1951 9 800 Maandgerrt. 1949 6.650 April 1951 11.100 Maandgem 1950 6.880 Mei 1951 10.500 Januari 1951 9.000 Juni 1951 11.900 Februari 1951 9.900 Juli 1951 10.450 Vergeleken met de recordmaand Juni 1951 Is er in alle sectoren achteruitgang, maar deze kan reeds verklaard worden, wanneer men de resultaten van de twee belangrijkste branches: metaal en textiel bekijkt. Wat de metaalindustrie betreft, is de ontwikkeling niet verontrustend. Juni was een bijzonder gunstige maaqd en men blijft met de uit voer toch boven de cijfers van het eerste halfjaar van 1951. Zo bedroeg de metaal export in het eerste kwartaal van dit jaar gemiddeld 3 280 millioen per maand. 3.700 millioen in April, 3 850 millioen in Mei, 4.700 millioen In Juni en 3.900 millioen francs in Juli 1M1- w -..UI. Minder gunstig is echter de ontwikkeling in de textielindustrie. Er is weliswaar altijd een terugslag in deze tijd van het jaar. maar deze is dit jaar veel ernstiger dan in andere jaren, ook wat de activiteit van de spinne rijen en weverijen betreft. De prijsdaling en het annuleren van orders op grote schaal door buitenlanders, waarbij naast de Neder landers de Engelsen worden genoemd, zou den allereerst verantwoordelijk zijn voor het teruglopen der exportcijfers in deze branche. j Terwijl in het eerste kwartaal het maand- BemuMljiite van ét textieluitvoer 2.940 mil- lioen frïncs beliep en in April, Mei en Juni van dit jaar resp. bedragen van 2.950, 2.775 en 2.700 millioen francs werden bereikt, beliep het uitvoercijfer ln Juli 2.175 mil lioen, francs. Hoewel er belangrijke bewapeningsorders uit Engeland zijn ontvangen, waarvan som mige sectoren profiteren en ook voor reke ning van het Belgische, leger orders zijn ge plaatst, kunnen, naar men mij meedeelde deze op de algemene gang van zaken in een industrie met zulk een belangrijk pro ductie-apparaat als de Belgische textielnij verheid bezit, geen noemenswaardige in vloed hebben, zodat men over de perspectie ven vrij somber gestemd lijkt. De National Council of Wooleelling Bro ker» meldt, dat in de eerste helft van het seizoen 1951 '52 op de diverse Australische wolveilingen in totaal 1.747.000 balen wol zullen Worden aangeboden. Deze voor Kerst mis a.s. te veilen hoeveelheid omvat 896.000 balen in de Noordelijke veillngcentra en 851.000 balen in de Zuidelijke veilingcentra. Te Sydney zal het aanbod 525 000 balen, te Brisbane 240 000 balen, te New Castle 110.000 balen en te Goulburn 21.000 balen bedragen. Wat de Zuidelijke centra betreft zullen te Adelaide 212.500 balen, te Perth 174.000 balen. Melbourne 275.000 balen, Albury 68.000 balen. Geelong 120.000 balen en Bal- larat 3.500 balen worden aangebodeiy Dertigduizend balen wol, welke aanvan kelijk waren bestemd voor verkoop op 5 Maart j.l. zullen op 15 Augustus te Auck land woeden akngeboden. Dit zal de eerste zijn van de door de staking vertraagde vel lingen. In aansluiting hierop zal de wol, welke sinds Maart 1951 in pakhuizen te Auckland werd opgeslagen, te zamen met het aanbod voor de geannuleerde veiling van crutchings van Juli v orden geveild op 6 October op de slotveiling te Auckland wat beterft de verkoop van wol van 1950 51. Wat het te verwachten prijsverloop be treft tonen de makelaar» zich zeer gereser veerd. Men hoopt op voldoende concurrentie om de prijzen iets hoger te doen zijn dan de onlangs over zee bedongen noteringen. Spanje gebruikt crediet voor ontwikkeling nietaalprodiictie Van de nieüwe credieten ten gedrage van 5.600 000 dollar, die door de Export Im port Bknk zijn verleend aan Spanje, zijn 3.200.000 dollar bestemd voor de ontwikke ling van de Spaanse productie van minera len. Van dit laatste bedrag zijn 1.220 000 dollar toegewezen aan de Rio Tinto maat schappij ter vergroting van de productie van pyriet, zwavel en koper, voornamelijk voor de aankoop van nieuwe machines. Andere credieten zijn verstrekt aan maat schappijen, die ijzererts. Wolfram en lood produceren. Aan de ijzerertsmijnen in Ma rokko van de Compania Espanola de Minas de Rif, die high grade erts produceren voor West-Europa is een crediet van 200.000 dol lars verstrekt. Voorts werden credieten van ongeveer 1.600.000 dollars verstrekt aan niet nader genoemde maatschappijen ter ver groting van de loodproductie. terwijl een crediet van 230.000 dollars werd verstrekt aan een maatschappij voor de winning van wolfram teneinde de productie en de uit voer naar de Ver. Staten te vergroten. WIE WIL weten hoe onverdraaglijk de hitte kan «l|n I» volle zomertijd in de Fersiache Golf. kan het best een der offi cieren of manschappen van de Meiaina, een tanklandlngivaartuig van de Britse marine, er naar vragen. Ongetwijfeld zal degene aan wie de vraag gesteld wordt, het verhaal op dissen van Sneeuwbal, de seheepskét. Sneeuwbal heeft inderdaad aan de opvareri- den van de Messina gedemonstreerd wat de bëtekenls is van door het vuur gaan. Het verhaal begint op Malta, de basis van de Messina. Schepen oefenen een grote ai trekkingkracht uit op bepaalde dieren, brengt men je telkens xyeer aan land, hai nekkig keren ze aan boord terug, zodat schepelingen ze ten einde raad maar aocej teren als mascotte. Zo kwam er op Malta aan boord van Messina een grauwgrijze kat; aan booi kreeg het dier een goetje beurt en toen hj uit zijn bad kwam, bleek het e?n opvallei helder witte vacht te hebben. De keuze vj een naam voor deze pieuwe aanwinst tl vpor de hand. de naaiji werd Sneeuwb Het leven aan boord vön de Messina gi zijn gewone gang. totdat jde order kwam, c het schip zich naar de Perzische Golf moi begeven in verband met het oliegeschil. Messina werd zeewaardig gemaakt, hond. die steeds aan boord vertoefde, we d op Malta achtergelaten, Sneeuwbal echter de eer te beurt te worden genomen. Naarmate de Messina het qiri van de reis naderde, steeg de temperatwu 'In de Perzische Golf zelf was dp hitte c) zettend. De leden vafl djj> bemanning richtten hun ,taak met dfiiets aan q dan j kort broekje en sandalen, hun bafrenlijjl kregen langzamerhand (Je kleur f-an f' tanjes. De Messina was hiet gebouwd i de tropen en als men meöde hand het een| andere van metakl veiHflïar digde deel het schip aanraakte, wajjljhet alsof pri stuk gloeiend ijzer voelde Sneeuwbal had er yoojal erg vgn tg 1 niet over lüet f het brandde zijn jerlfaor zijn eetlust «lahgstelling meer nrd afspeelde Wat 'en slotte'nam men jètiwbal werd bjj de 5 die het dier een het voorgoed in •eft men zijn stoffe* den. Het arme diep gloeiend hete dek li tere pootjes. Sneeuw) en had helemaal ge voor wat er zich met Sneeuwbal te Men een resoluut besluit. Snj scheepsdokter gebracl spuitje gaf, wa»jd< slaap raakte en toén h< lijk overschot aan de golven togver-j trouwd. Dit is een wel zeer tragisch verhaal, doch uw zegsman kan u bok nog wgl iets gréppi- gers vertellen. Wanlt ook aan boord vah de Britse kruiser Mauritius, die'eveneens naar de Perzische Golf was gedirigeerd. is] iets gebeurd, dat evenéens duidelijk demon streert. hoe heet hetlin die wateren wel was. De Mauritius kreeg opdracht ligplaai kiezen bij Abadan. de plaats, waar ziel grootste olieraffinaderij ter wereld bevi Het schip ging voqr anker op de Sjgt el Arab, een rivier, die de grens tussen Irak en Perzië vormt. Geen muziek Hoewel de Mauritius evenmin als de Hïes- sina een voor de tropen geschikt schip is, bleef deze kruiser daar ongeveer veertien dagen De bemanning had danig te lijden van de abnormale hitte en meermalen vie len er opvarenden flauw Toen kwam de order op te stomen naar Basra, waar de op varenden aan land konden gaan, de benen eens flink koWden strekken en waar ook ge legenheid was te zwemmen. Het wps voor hen dan ook een grote dag) toen het fregat Flamingo arriveerde om de Mauritius te Abadan te vervangen. De Mauritius lichtte met spoed de ankers en stoomde de rivier op. De mjrinekapel. die aan boord was en verblijf hield op het achterdek, kreeg van de dirigent) hfet seintje wat lichte muziek te spelen, pe mondstukken van de instrumen ten waijen echter zo heet, dat de muzikanten' hun lippen brandden. Dit was op zichzelf al erg genoeg, doch bovendien had de warmte de kleppen van hoorns, saxofoons en trom petten doen uitzetten, zodat ze volkomen on-! Uruikbajar waren. De orkestleden kondentl .1 n-. eenvoudig niet spelen. Toen ze echter tegei») |de avond te Basra aankwamen, speélden z er lustig op los. Onderweg hadden zij d«üj mondstukke» en instrumenten in het rK"t J/ierwater Vargekoeld. F M I Te Bksra vertelde men [dat de zomer varw dit jaap de heetste was itfnds 1938. toen hon-i' derden mensen zijrf gesjtfjrven ten gevolge T van de hjite. Deze «W*r was het aantal sterfgevallen in vei-houBtlfig zeer gering. In <Se schadüw- liep de thermometer sommige «jageri op'tol meer dan 1» draden Fahren heit eji daar de lucht sper vochtig was, ipaaktp dit de hitte absoluutjpnverdraaglijk. l|>or het genootschap van .Britse bliceerd ovèrzicht c 2n niet minder d|an ne|ènulanden B«i,tse slra»ln(iotorèn :n licentief worden gebouwd. ie en België bouwen del Rolls. .Derwent" turbine-straalmotor, At-i inië voor een Argentijns jachtvliegtuig België voor de Nederlandse en Belg' Meteor" straaljagers,Tdie N. ldnd in licentie bouvrt' k Rolls Royce „Avpn". „Nene^' en jTi en de' Vei en België voor de Nederlt Glcfcter ..Meteor" strqafj, |dnd in licentie bouwt' pe Rolls Royce „Avdn". ..NeneA' en „tray" urbine straalmotoren' worden In licfent.e Sëpouwd in Australië, Canada,' Frankrijki In de' Verenigde P' - - „Öoblip" eji „Ghc in I Italië. EWeden se Itriöalja.1 thins geb Staten, pe De1 Havillan Ghost" turBincstr^almotorcnij eden en Zwitserlartij. ii Rngelse ftiiiialjager» en bommenwerpers! wojrden thins gebouwd in Australië (Deij Havilland ..Vampire" en English Electrics j,.Canherra'V|Frankrijk („Vampire"). Italië nen Zwitserland (Vampire en De WavillapdJ Vepom) en dfe yerenigde Staten (Cjanberra- bommenwerj»r). in de vel gebouwd strong SidcfePëy (de Sapphire, de Python, de Mamba en (He; Double Mamba) en voorts de Bristol „Olympus". jjnigde Staten worden voorts Britse straalmotoren van Arm- Zoals wij reeds meldden, hebben Ver. Staten Bolivia een pr|js van 1,18 dlr per I b aangeboden voor tin. Dete prijs ligt 9 ct boven de door de Reconstruction Finance Corporation genoteerde prijs. In een uitvoerig artikel wijst The Tii naar aanleiding van dit tincontract op de toenemende neiging der Ver. Staten om de Amerikaanse metaalprijzen beneden de wereldmarktprijzen te houden en waar mogelijk de metaalproductie te subsidiëren. Het contract dat de R.F.C. met Bolivia (naar zij zei) „iedere dag kan afsluiten", staat niet op zichzelf. Marginale metaal productie in de Ver. Staten wordt nu al gestimuleerd met behulp van premies, die uit officiële fondsen worden betaald. Bovendien worden de loco-prijzen voor koper, lood en zink beneden het prijsniveau op de vrije markt gehouden, door officiële maximum-prijzen. Weliswaar is de prijs an geraffineerd kopeT uit geïmporteerd erts in de Ver. Staten onlan&s gestegen van 3 c. tot 27,50 c. per 1b. Maar deze prijsstijging geldt niet voor koper geraf fineerd uit erts dat in de Ver. Staten zelf wordt geproduceerd. En hier ligt de prijs nog' altijd 10 procent beneden de export prijs. De prijs van lood is nog steeds niet boven het niveau van 17 ets gestegen, waarop de loodprijs zich al negen maanden lang bevindt, hoewel de Ver. Staten aan zienlijke hoeveelheden lood invoeren, tegen de vrije marktprijs, die meer dan een derde hoger is dan de vastgestelde prijs op de binnenlandse markt. The Times laat in het midden of deze politiek om de metaalprijzen tijdelijk laag te houden met het doel de defensiekosten te beperken, juist is of niet. In elk geval is de politiek die de Ver. Staten nu volgen niet ongelijk aan de politiek die de Ver. Staten toepasten in 1941 toen zij in de oor log werden betrokken. Het Amerikaanse Departement van Han del heeft de volgende exportquota voor diverse metaalproducten bekendgemaakt (alles in short ton): messing en bronsingots 3de kwartaal van dit jaar 781, vierde kwar taal 781. Het aanvullende quotum voor blik voor het derde kwartaal bedraagt 15.000 aan secondaire producten (aanvankelijk werd voor het derde kwartaal een quotum vast gesteld van 125.0QQ). Zink schroot, sheets, platen, strips, dust voor het derde kwartaal 3100; zink slabs, pigs en blocks voor het derde kwartaal 11.100. De exportquota voor het vierde kwartaal voor blik, zink en fabrikaten zijn nog niet vastgesteld. Scheepsbouw-nieuwtje. Voor de eerste faaal ln de geschiedenis is een tankschip in twe* delen gebouwd op verschillende werven. Het voorschip van de 23 000 ton metende Hon- defjell. dat gebouwd Is in Sunderland (Eng) zal Maandag naar de Tyne worden versleept, waar volgende maand het achterschip van stapel zal lopen. Daarna zullen in het droog dok te South Shields da twee 'delen worden samengevoegd. Gevaren The Times wijst wel op de gevaren die in internationaal opzicht kunnen voort komen uit een te lang voortzetten van deze politiek. Amerikaanse metaalverbruikers zijn bijvoorbeeld nu in staat een groot deel van hun grondstoffen te betrekken tegen aanzienlijk lagere prijzen dan hun concur renten in het buitenland. Deze positie is volmaakt tegengesteld aan die in normale tijden. Gewoonlijk waren de Amerikaanse prijzen, tengevolge van de relatief hoge kosten van de mijnbouw en de raffinage in hun eigen land, en door de protectie op de productie van de voornaamste metalen, veel hoger dan ln andere landen. Zo lang de oorlogsproductie concurrentie op de internationale markt beperkt, zal deze toe stand niet veel moeilijkheden brengen. Maar men mag verwachten dat het anders zal worden wanneer de hoogconjunctuür. veroorzaakt door de uitvoering van het defensie-programma een? voorbij zal zijn en wanneer op de internationale export markt voor metaalwaren de concurrentie weer zal opleven. Te Manchester is een wereldconferentie voorgesteld om te trachten internationale overeenstemming te bereiken over het tex- tielprijsniveau als oplossing voor de vrees van Lancashire, dat ér weer oneerlijke con currentie zal ontstaan van de zijde v»n de Japanse textielfabrieken. Het voorstefi^werd gedaan doop mev». S. I. Kato, lid van de Japanse Senaat, die reeds eerder informele besprekingen heeft gevoerd met de Katoen- raad. Volgehs Mevr. Kato wil Japan geen goederen uitvoeren tegen zeer lage prijzen, doch is het land verplicht uit te voeren teneinde te kunnen leven. Bovendien heeft Japan een werkloosheidsprobleem, terwijl er in Engeland evi tekort aan arbeidskrach ten bestaat. De oplossing voor de vrees van Lancashire is het bijeenroepen van een Wereldraad teneinde internationale over eenstemming te bereiken over de prijzen en sterkere banden tot stand te brengen tussen de textielproducerende landen, ln het bijzonder Lancashire en Japan. Amerikaanse graanuitvocr dit jaar op één na grootste Het Amerikaanse departement van land bouw deelt mede. dat de Amoaikaanse uit voer van graan in dit jaar per 30 Juni 607.520 000 bushels heeft bedragen, hetgeen op één na de grootste uitvoer is. die ooit werd gemeld. Het record van 680 millioen biishels werd bereikt in het jaar 1948 49. De export omvatte 361.665 000 bushels tarwe en tarweproducten en 245.855.000 bushels andere granen, Incl. mals, haver graansorghum. gerst en rogge. Ongeveer 56 pet van de uitvoer ging naar landen, die economische hulp van de Ver enigde Staten ontvangen, 11 pet naar de door de V. S. bezette gebieden in de Paci fic en ongeveer 25 pet naar Brazilië Ca nada, Egypte. India. Israël. Mexico en Joego-Slavië. ONTWIKKELING „DEENSE KOOPVAARDIJ" KOPENHAGEN. De Deense trampvaart heeft tegenover het voorafgaande jaar gun stiger resultaten kunnen bereiken, doordat de tarieven waren gestegen Ongeveer 25"« van de Deense handelsvloot is in de tramp vaart. ruim de helft in de lijnvaart en on geveer 20". In de tankvaart werkzaam (de laatste op grond van langlopende charter- overeenkomsten). De tarieven in de lijn vaart werden slechts voor enkele lijnen verhoogd en strfön in geen enkele verhou ding tot de gestegen bedrijfskosten. Volgens de heer Maegaard. directeur van de Deense rederij vereniging is de bepaling van de V.S., dat ten minste 50*/» van de Marshall-goederen op eigen schepen ver voerd moeten worden, een slecht voorbeeld, dat reeds door enkele landen als Zuid-Ame rika en landen in Azië wordt nagevolgd Voor de Deense koopvaardij, die geen enke le subsidie krijgt en deze ook niet wenst te ontvangen, maar met andere, door de staat gesubsidieerde lijnen moet concurre ren, kan zich in haar positie slechts hand haven door betere schepen en beter ge schoold personeel. De Deense scheepvaart maatschappijen moeten dan ook het meren deel van de winst voor verdere moderni sering en vernieuwing van hun vloot be steden om ook in de toekomst hun taak in het belang van hun land te kunnen ver vullen. Eind 1950 omvatte de Deense handelsvloot 551 schepen met ruim 1.220.000 b.r.t Van deze tonnages is 41.8*/. minder dan 5 jaar oud. maar 27.3* reeds ouder dan 20 jaar. Begin 1951 werden 59 schepen met 318.000 b.r.t. besteld. Daarvan zullen 32 schepen met 147.000 b.r.t. nog in de loop van dit jaar worden opgeleverd, terwijl 14 schepen met 84.000 b.r.t. in 1952, 10 schepen met 85.000 b.r.t. in 1953 en 3 schepen met 22.000 b.r.t pas in 1954 in de vaart gebracht zullen worden. Verder 20 schepen met 115.000 ««'"rende het eerste half jaar 1951 besteld. Resultaten In weerwil van de gestegen tarieven la gen ae netto ontvangsten van de Deense koopvaardij in 1950 slechts weinig boven net resultaat van het voorafgaande jaar. De bruto ontvangsten stegen van 658 mill, kronen in 1949 op 780 mill. In 1950 Deze stijging is echter niet het gevolg van de verhoogde tarieven, maar alleen te danken aan net feit. dat de Deense handelsvloot met 8'. werd uitgebreid en de dollaront vangsten tengevolge van de devaluatie ho gere bedragen in kronen opleverden. De Ü—o ?,?tv,angfiten stegen van 367.2 mill op 4081 mm. kronen; de uitgaven stegen met 214 terwijl de ontvangsten slechts met 18.2 toenamen. Sedert 1946 is het verschil tussen ontvangsten en uitgaven per t dw. voortdurend gekrompen en nu bijna nihil Volgens een door de Deense rederij-ver eniging opgestelde analyse betreffende de .Van 4 dÜ ^Zangrijkste lJeensc scheepvaartmastschappiicn bedroeg timen 1930 en 1950 het gemiddelde dividend 7.9' van het aandelenkapitaal, maar slechts 3.6''. ^f"H.het .tot1ale kapitaal. Dit verschijnsel k Üls eeJn Y8n de voornaamste re- S«n« «i!h0,»F<! dat het ln Denemarken bijna onmogelijk is om nieuwe scheepvaart maatschappijen te stichten. Voor de bouw uhiP 18Jïp het ogenblik driemaal meer kapitaal nodig dan voor de oorlog en de typische „Noordzee-Baltic-Tramper". die vroeger een overheersende plaats ln de Deerne koopvaardijvloot Innam, beant- P]ot "Z. °°g °P de tegenwoordige Zsen, die aan de bemanning in stallaties en lonen worden gesteld, niet meer aan het algemene peil van de scheeps bouw. ANDAG 13 AUGUSTUS 1951 GOUDSCHE COURANT EERSTE BLAD - PAGINA I' o i9 \Vim Slijkhuis. Het gehele seizoen heeft hij nog weinig of niets ijionders laten zien om dan plotseling zoals Zaterdag in Londen dereen in verbazing te brengen door in een volkomen vreemd milieu n voor een volkomen vreemd publiek de drie mijji, een afstand, die gna gelijk staat met de 5000 meter te winnen in een op die van ooderson na (13 min. 53.2) snelste tijd ooit in Engejian^top deze afstand eniaakt: 14 min. 0.8 sec. Endat terwijl de weersomsta||jdigheden alles- halve ideaal waren te noemen. egen.' wind en nog meer regen het Was de moeite waard om dit alles uterdagmiddaR in White City te Londen trotseren, al »vai het alleen al om één .n de grootste drie mijl-races te zien, die n t ln Londen zijn gelopen. Vijf en dertig iniend toeschouwers liqten zich nat wor- ïn om Slijkhuis - Willie Slijkhuis, zoals ij in Engeland genoemd wordt, toe te jui- hen en nog een stuk of wat andere kam- loenen uit Amerika, Ehgeland en van het ^In'dên«trom«hde regen en een «tormach- tics wind tegeft werd dé eerste van de drie miil afgelegd ih 4 nhinuten en 40 seconden. In de eerste mijl domineerde de Oxford- man Philip Mprgan, maar dat duurde niet lang AAA. kampioen Roy Beckett nam vlug het Initlsgief over en voerde het veld san op de twefcdq mijl.. Weer een sprint en lt Slijkpuw. Gordon Plrie en Alan j hadden fich los gemaakt van de tst. Plotseling 1 Engelse Becketj, de rai kramp/ De «I SlUklAis. Pirj' rondefr voor de boeg een hoog tempo in in twee los té kunnen Jopdn. Parki mast' t.Slijky" op <Je'hielen ging zelfs san dq ki ftiet, teleurstelling bij Rft iliftk, toen de kahrpioeji loept «taken wegen^ spiel ging .das verder tur n Rawer. Met n^g ieg zette de Sib-jarige sde hoopïde anïW daar i Pirie kvj gevolgd é>br zijp j i de srtua wai de sftuatie bi Toen gebeyrde he Met nor SM Slijkhui*, met s\ de drie. de leidt zelfde plants all had tegen Sydne keer was er geej halen en yoorbl. te iterk voor Fii ■tand tussen z»kt« ,gde Pfrie kwam wèer oij|en lopen. Lang bleef; hij r naar voren. Slijkhuis. ZO Ifn van'de bel. am mer ihaduw Sll [et lufcen voofr de boeg nam |S Jaar de ouijste van over.forecie» op de- 1 het In 1946 gedaan ooderson. Doch deze tydney om hem in té 'e gaan. Slijkhuis wa* Met elke pa* de af- vergrotend, ging hij ai* eerste en met een vooriprong van 2t yard door de finieh. j In training voor de strijd tegen Gaston Reifr Op d» ochtend voor de race had Slijkhui» op de vraag van een Engelse reporter, wet bij van plan was te doen, gezegd: ,,Ik vreet niet vrat Ik kan doen. Ik heb dit sei- *o#n nog met veel bijzonders gepresteerd, I will do my best. Over twee wena moet lk in Zweden Gaston Reiff ontmoeten en laat dit dan voor deze moei lijke strijd m*n training zijn Welnu, Slijkhuis ken tevreden zijn en els bij over twee weken tegen de Belg in deze vorm iteekt, kan iedereen in Nederland de Strijd met een gerust hart te^jmoet zien. JA1 liep. Puck Brt I liepen er dan ook Zaterdag behalve Brouwer uit Den l^aag, die vijfde werd op de 100 yard* voor dames, verder geen Hollanders mee in deze internationale athletiekwedstrijden, die door „The News of the World" georganiseerd warén, een •aar uitslagen zullen onze lezers nog wel nteresseren. Zo won de Engelsman BUI Nankevllle de mij# in de uitstekende tijd van 4 min. 10.8 sec. Dq wereldrecordhou der Herb Mc. Kenley 'jvas mikschien wat teleurgestelfl dat zijn voornemen Wint'B Engelse record van 47.2 sec. op de kwart mijl*te breken mislukte wel moest mis lukken onder deze Omstandigheden doch :ijn overwinning ih de tijd van 47 4 sec. vas er niets minder :om. Mc .Donald Bailey deed door de 100 yards in 9.7 slee. te win-, nen wat en, van hem yefwacht werd en op' de 100 yard* voor dames was Sylvia Cbëe- leman de ftnelstei-en niet de Engelse kamf' jioetrê June Foulds. Een van de besje presy alles was dé halVje mijl van Wint in 1 mirt, 51.7 sec. !®as hffl mooi zonnig weer gejb weest. dan had dp?e snelle man van JamaicH het wereldrecord van 1 min. 49.2 gqkraakCi '*b de franse Kanaalj Aorcjft gemeld: ln verbadjd met Daily liï|iItocht uitgesteld tot Dln*u_. bok dén Jilet e,p evenmin in 0' loop van de komende twee wrvallenll «Me door het Londtnse blad uitgeloofde prijzen. af en 'AW It worijfl gemeld: In verbaRd met het slechte weer van de laatste dage| is de start vaiLïe Daily M|iltocht uitgesteld tot Dinsdagmorgen kwarlj over onverhoopt A^ok dén orden geetjart.' zich gisteren, af en RW Het zien bleef het Kanaal woelig eij volgens Ij zal hét nog urfii lang (d,uren voordat de éware deining afneemt. Intussen mmeri en zwerfster* iqij de buurt van hojel Normandie, hopend da^ het 1 i Zwethmen. Geertje Wielema verbetert Engels record Een ploeg van de Robben uit Hilversum, die een tien-daagse tournee maakt door En geland. heeft Zaterdagavond een wedstrijd gezwommen tegen een Engels team. Onze landgenoten wonnen m$t 19 tegen 17 pun- teh. Geertje Wielema hkd de 15-jarige En gelse kampioene Margaret MacDowall tot tegenstandster op de 100 yard* rugslag en won onbedreigd in 1 min. 6.4, een nieuw Engels record. Het oude record was 1 min. 8 sec Geertjé Wielema kwam ook uit op ie 220 yards vrije slag en werd tweede achter de Britse kampioene op de kwart mijl? Daphne Wilkinson, die een tijd maakte van 2 min. 35.4 sec. Uitslagen van Zaterdagmiddag. Condilet-prUi! 1 Parel Holland C 2. Po- mond. Tolo w. 4.—, pi. 1.80, 1 30, c.c. 3.10, k. S.80. Niet gelopen Petronella, Peli kaan S. Goud*ter-prl)s: 1. Lee Axklt; 2. Narciso G. Toto w. f 4.10, pl. 1.70, 1.30, c.c. 170, k. /8.J0. Q' ff l paatden gelopen n|dmond-prUs: 1 Osemorgan; 2 Olga S. Toto w.jf 2.10, pl. 1.80. c.c. 4.00, k. 7 Niet gejwpen Odysseus. Otto Diamant. lHhud Murry-prUs: 1. Nelson: 2 Nanda. Totq W ij 1 20, pl 1.10, 1.10, C.C f 2.80. k. 2.60. Niet gelopeii Narcis, Norbert M Nijlreiger S Vint d'Quest-prtJs: 1. Nanco M Norbert M. foto W. 28.70, pl. 7.20. f 1.50, C.C. 2.10, 32 40. Niet gelopen Pearl Spencer, Phéré- Kpnlng Axklt, Margaretha Hanover. worthy-prlJs: 1. Lucky Saint; 2. Matador; ere! S. Tolo w. 10—pl. 2 60., 2 30. _,.0. C.c. 5.40, k. 30 20. Alle Daalden ge- ïqpén. Uitslagen van Zorjdag. ">ra;«i. Olga v. S pl. f 18.10. Niet 'pi ('laude-prlls: 1 Princess Nora orthy: 3. Peter Spencer. Toto w. (0. 1 70. 1.80. A C. 10. k. gelqpen Parel Holland C Prltjce Malre, Oefe ning. Otis S Ostara.i Olivia Gjregor. Senator-pri)*: 1. Eloile du Nord: 2. Amon. L '•■*10, pl. 2.30, ƒ2.30, c.c. ,4.60. k gelopen' Bonheur Perdu, young 8an Remo-prUs: 1. Nanco M.: 2 Niqo Nar- 3. O Maryke. Toto w. 45.40, pl. f 16-50. ƒ2.70, cc.13 20, k. ƒ23 10. Niet ge- I Napoleon. Nijlreiger S„ Nooitgfedacht, fe M Kate Bonner. ingendaal-Ren: l. Willy II: 2 Brifojy; 3. (Advertentie) De drielanden ontmoeting Luxemburg- België B—Zuid Nederland heeft zeer te lijden gehad van de ongunstige weersge steldheid. Het tijdstip van aanvang moest wegens de zware regenval een uur ver schoven worden, en slechts ongeveer 500 toeschouwers woonden de wedstrijd bij Het slechte weer deed uiteraard ook geen goed aan het gehalte der prestaties, dat over het algemeen beneden het middel matige bleef. In de Zuidnederlandse ploeg zaten ook enkéle athleten uit andere delen (Van e i speciale verslaggever) scnaior-prui tölh vv. fiM f 11.30, Niet Sfl'ida. 324.40. Niet gelopen Dé 'évertoqht van Engeland naar rijk z^l» de meesten nog wel qven l)l| Deze geschiedde -met een motorjacht scheepje slingerde zo geweldig! h' weer. flat vrijwel alle zwemmers en e aan bciprd waren, zeeziek werden, iet alleen de zwemmers, maar ook inning had het zwaar te verduren. 1 nog een straffe wind toen h$t eep kille regen de haven binnen- zwemmers en zwemsters gingen door naar het naburige Wissant, vertoeven zullén totdat het start- tevén wordt. Yerscheidenen hunner hadderéViSpeciaal voedsel bij zich. De drie Egyptfnaren brachten uien. dadels en noten mee. ëh de Argentijn Antönio Abertondo droeg een grote doos met suikerpreparaten. In volgorde van de loting zijn de namen van de 7 zwemsters en de 13 zwemmers: Saied El Araby (Egypte). Jenny James (G.B Hassan Abd el Rekim (Egypte). Jason Zirganos (Griekenland). Antonio I Aberlondo (Argentinië). Brenda Fisher (G.B.) Louis Bombard (Frankrijk). Lars Boriil Watlle (Sweden). Eileen Fenton (G.B), Ned) Barnie (G.B Godfrey Chap man (G.B.)j Winnie Roach—Lueszler (Ca nada). Jan van Hemsberge'n (Ned.). Raphael Morland (Fr.). Hassan Hamad /Egypte), Jenny Kammersgaard (Deriemar- fen). Rogeij le Morvan (Fr.). Sally Bauer JZweden). Ejnriquefa Duarte (Argentinië) en Daniel Carpio (Peru). De 55-jarige Barnie is de oudste van het gezelschap en Enri- queta Duarte. die 22 lentes telt, de jongste. Von Cramm verslagen De halve eindstrijd van het heren enkel spel der ihternationale kampioenschappen van Duitsjand. tussen Lennart Bergelin (Zweden) en Gottfried von Cramm (Duits land). had een zeer spannend verloop. De partij, welke drie uren duurde, werd door Bergelin met 6—1 3—6 8—10 6—4 8—6 ge wonnen. ■rta. Toto cc ƒ4.20. Plator. ate PHI* van de K N.H. en R.V.: 1. Nellie r- 2. Notekraker S.; 3. Overste van Fre- Toto W. 2.—. pl. 1.20. 1 30. 2 80. 5.10. k. 4 Niet gelopen Mc Heny ote PrU* der K.N.H. en R.V.: 1 Rivallté: 'osto. Toto w. 2 60. pl. 1.20. 1.20. C.C. ƒ,3—k. ƒ4.— Niet gelopeq Noordwester. Klamila. Missive. Duroc. Taragas. Marjoletta. Mees Broekman. 'Santiago-priJs: l Maryanne; 2 New Vla- nlingman 3 O Nelly Zora Toto w. f 10 20, pl. 5.10. f 2 80. 6.80. C.C. 7 k 10.—. Alle paarden gelopen. Sansovino-prUs: l Kieviet S 2. Kentucky's Queen B 3. Lord Heny Toto w 1.80. pl- 1.40. 1.40. 2.10, C.C. 3.40, k. 5.10. Alle paarden gelopen. De een na de ander gaan de boeren in Zuid-Limburg het terrein van hun werk naar onder de grond verplaatsen. Eens was de mijnstreek een landbouwgebied, maar de mijnen vreten de grond weg en aan gezien de boer' voor het geld van zijn scha deloosstelling pok elders in het land geen behoorlijk stuk grond meer kan kopen, wordt hij veeljal mijnwerker Weer zijn 45 ha landbouwgrond onteigend. Hier zal de nieuwe steenslort vah de Oranje Nassau- mijnen l en IJl komen, bestaande uit ge steenten die mjoeten worden verwijderd om de kolen vrij tip maken. In dertig jaaj- tijds zal deze steenstort uit groeien tot een berg van 180 meter hoogte. 40 meter hoge? dan de beroemde pyramide van Cheops, bijna een kilometer lang en met een gewicht van 35 een inhoud van 25 mil- 400 meter bri millioen ton lioen m3. Seh ie'dc De beste lennisleraren In Den Haag werden de wedstrijden om het Nederlands tenniskampioenschap oefen- meesters beëindigd. De uitslagen luiden: Enkelspel finale: J. de Mos si. H. Hem mes 6—3 3—6 60 6—0; om de derde plaats J B. Mulder si. Schuur.ng 6—2 6—3 4—6 6-2. dubbelspel finale J B. Mulder en H Hemmes si. G. W. Mulder en Van Beem 6-1 6—4 2-6 7-5; om de derde plaats: A Dekkers en Bruin si. A. Hemmes en Schuu ring 63 86. Vergelekefi (net de maand Mei is de ex port van Indonesië gedurende Juni vermin derd met circa 200 millioen ruplah aldus blijkt uit de'door het Centrale Kantoor voor de Statistiek gepubliceerde cijfers. De totale export bedrpeg in Juni 395.6 millioen rupiahs aan deviezen, in Mei was dit cijfer 598.8 millioen. Exclusief aardolie zijn deze cijfers respectievelijk 320.4 en 515.9. Niettemin was de totale uitvoerwaarde in de eerste helf: van het lopende jaar 2.303.7 tegenover het gehele jaar 1950: 2.741.7 en het jaar 1949 1.477.5 millioen. Een arboidsconfliot bij de Indonesische luchtvaart Volgens een persbericht uit Djakarta zou het aan de Indonesische Luchtvaartmaat schappij „Garoeda" uitgeleende grond personeel van de K.L.M. een tot dusver mislukte actie tot verbetering in zijn po sitie besloten hebben met de mededeling, dat het in staking zal gaan. De K.L.M. in Nederland verklaart over een voorgenomen staking niets te hebben gehoord. Wel weet de K.L.M.dat het personeel bij de Garoeda ontevreden is, maar dat is een kwestie tussen de betrokkenen en de Indonesische maatschappij, waar de K.L M. buiten staat. van het land, o.a Buys van Tempo (Bus- sum) die de 400 meter horden won in 55.2 sec een goede tijd. De Belgen namen de leiding na het tweede nummer en stonderf die niet meer af In het eindklassement be zetten zij met 176 punten de eerste plaats, voor Zuid Nederland 163 en Luxemburg 15Ö punten. Gedetailleerde uitslag: ioo meter: 1 Ver- cruysse (B11.4 sec. 2 Van Gestel (B.) 11.5 3 F. Hammer (L 11-8 sec.. 4 Mooy (N.) iec., 5 Rulander (N 11.6 sec.. 6 SchaeHer 11.7 sec 200 meter: l Vercruysse (B 23 7 sec.. 2 Scliaeffer (L.) 23.8 sec.. 3 F Ham mer (L.) 23.8 sec.. 4 Cortebeek (B.) 23.9 sec., 5 Ruyters (N 8 Rulander (N.). 1000 meter: 1 Rasquin (L.) 50.4 sec., 2 Hamillus (L51.2. sec.. 3 Meynfrotd (B.) 51.2 sec 4 De Mulnck (B.) 52 sec 5 Metselaar (N.) 52.8 sec.. 6 Bezen- broek (N 53.4 sec. 800 meter 1 Barthel (L.) 1 58 2, 2 Lowagie (B1.59.2. 3 Desmet (B 2 00 8. 4 Van Ras (ND 2.01.2. 5 Muller (L.) 2 03.4, 6 Van der Heuvel (N.). 1500 meter: 1 Fiieden (L.) 4 08 0, 2 Horstenbach (N.) 4 09.4. 3 Hans? wijck (B.) 4.09.6. 4 Van Zeeland (N.) 4.12.2. 8 Tanghe B6 Mathlussi (L.) 5000 meter: 1 Linckriet (B 15.31-6. 2 Van der Veerdonk (N 15.43 0. 3 Dllllen (B.) 15.54.0. 4 Lataster (N.) 15 58 4 5 Schlltz (L). 110 meter horden: '1 Broeken (N 15.9 sec.. 2 Laermans (B16-2 sec 3 Bultiauw (B.) 16.4 sec.. 4 Fonck (L.f 10 5 sec. 5 Vlamlngs (N lti.8 sec 6 Klnsch (L.). 400 meter horden 1 Buys (N.) 55.2 sec., 2 Stockiet (B.)- 57.5 sec 3 Van Beneden <B.) 58.3 sec.. 4 Vlamlngs (N.) 1 min., 5 Fonck (L.). o Klnsch (LDiscdswcrnenl Derlchs (N 40 11 m. 2 Blgelbach (L.) 37 81 m. 3 Claesen (N.) 39.45 m, 4 Druyts (B.) 39 38 m. 5 Claus (B.) 38 66 m. 6 Kremer (L.) 38.52 m. Kogelstoten: t Derlchs (N 13.70 m. 2 Houtzager (N13 34 m. 3 Depre (B.l 13.14 m. 4 Bamps (B.) 13.01 m, 5 Kremer (L 12.82 m. 6 Fcipel (L 1153 m. Speerwerpen l poncelet (L.) 49.06 m. 2 Don- dellnger (L.) 48.77 m. 3 Bemien <N.) 48.47 m. 4 Van der Haegen (B.) 48 43 m, 5 Luyten (B., 47.58 m. 6 Kamerbeek (- 46.36 m Polsstok hoogspringen: l A. Knepper (L3 50 m. 2 Corn» (B.) 3 40 m. 3 Plrlot (B3.30 m. 4 Nauta (N.) 3.20 m. 5 Wijnhoven (N 3.10 m. 6 P. Knepper (L.) 2 40 m. Vèrspringen: 1 Mooy (N 6 98 m. 2 P. Knepper (L.) 6.73 m. 3 J 4 smets (N 6.52 m. fi Gestel (B.) 6 43 m. Hoog springen: l Week (B.l 1.75 m. 2 Vlanvngs (N "5 m. 3 Depauvv (B 1.75 m. 4 B(OCken (N 0 m. 5 Pixius (L.) 1.70 m 6 Friesink (L.) 5 m. 4 x 100 m est.: 1 Luxemburg 44 6 sec Z.-Nederland 44.6 sec., 3 Belgle gedeclas- erd. 4 x 400 m est. 1 België B 3.25.6. 2 Luxemburg 3.28.2. 3 Z.-Nederland gedeclas seerd. (Advertentie) het blauwt pakje dat 9 van dt 10 rollers eistn! De Nederlandse wmterpoloploeg heeft de nfgelopen dagen in Jerary nog twee onoffi- riële - wedstrijden gespeeld tegen de Engelse poloploeg. De uitslag van de tweede wedstrijd. 8—2. kwam de 9-0 van de eerste dicht nabU en pas in de derde krachtmeting hebben de Engelsen een klein stukje van de Union Jack weten te redden. Want met de rust was de stand 4—4 en Braasem en i n mannen hebben krachtig moeten doorzetten om ten slotte nog met 74 te winnen. De tweede wedstrijd, die Zaterdag werd gespeeld, was met de rust, toen de Engelsen met 6—1 achterstonden, reeds verkeken. Van Feggelen (2), Braasem (2), Bijlsma en Smol hadden de stand op 6—0 gebracht en pas even voor rust was het de Engelsman Weber, die de eerste tegengoal scoorde. Miller bracht na de rust de stand op 62 en daarna was het weer één en al Oranje, met doelpunten van Braasem en Van Feggelen, dat de klok sloeg. En gisteren was dan de laatste ontmoeting van de drie. Het Neder landse zevental had z'n opstelling iets gewij- rigd Fiftee van Dolfijn verdedigde het doel, terwijl Keetelaar als midachter was vervangen door Max van Gelder en wel licht was het daaraan te wijten, dat het in de gelederen niet zo klopte als in de twee andere wedstrijden. Bovendien waren de Engelsen vanzelfsprekend tuk op revanche. Het was voor hen geen geringe voldoe ning. dat *U het waren, die door hun ge vaarlijkste man Miller de score open den. Weliswaar had Van Feggelen nog geen minuut later de stand geëffend en was hU het. die Oranje ook de leiding gaf. maar de Engelsen bleven verbeten aanvallen en het was Weber, die de stand op 2—2 bracht. Door een strafworp nam Engeland op nieuw de leiding en zo heet ging het er toe, dat Van Gelder en Miller, die het nogal eens met elkaar aan, de stok hadden, •amen het water uit werden gestuurd. Van feggelen scoorde 3—3, Miller scoorde 4—3 en weer was het Van Feggelen. die nog voor de rust gelijk maakte. Na de hervatting pakten de Nederlander» de zaken wat steviger aan en er was nog geen minuut gespeeld toen Van Feggelen door Smol in staat werd gesteld zijn pioeg de leiding te geven. Weer verdwenen Van Gelder en Miller aan de kant. Zonder Miller bleek het Engelse team nog ma»r Wemig aanvalskracht te bezitten en toen Braasem een vrije worp kreeg te nemen ■jon Bijlsma in één lange rush doelpunten. Nog eenmaal kreeg Van Feggelen een kant nadat hij zich had vrijgemaakt van zijn bewaker, passeerde hij Hardie voor de zevende maal. Tegen het einde moest Miller nog eenmaal alleen het water verlaten, maar de Engelse defensie hield stand en gescoord werd niet meer. Honkbal. Zonder dat Sparta gisteren ln het veld kwam (het maakte een vergeefse reis naar Amsterdam) verbeterden de kampioens kansen van de Spartanen aanzienlijk door de verrassende 1514 nederlaag van EHS tegen AJax 2. De strijd om de eerste plaats gaat nu nog uitsluitend tussen ABC en Sparta. Boksen. In een partij van 10 ronden heeft de Bel gische zwaargewicht Karei Sijs op pun^en gewonnen van de Franse kampioen Olek. CRICKET Eerste klasse; Haarlem 61 (PeeieboOm 8 voor 33) verliest van Rood en Wit 98 voor 2 (Van Rossum 49. De Nljs 43); Kampong 150 voor 8 (Eikelboom 61. Klink 4 voor 38) tegen VRA 6U voor 6 (v. d BUI 4 voor 26) draw: VOC 12 voor 1 tegen Quick (N) 78 gestaakt; Sparta 69 tegen HBS gestaakt- overige wedstrUden niet door- RCTw"ede klasse: ACC III 41 verliest van Her cules 185 voor 4; Aiax (A) 167 voor 6 wint van LC: 124: HCC III 111 V. 4 wint van ACC II 109. Rood en Wit III 136 verliest van SCHC 140 6. Quick (H) 100 voor 7 wint van Hermes DVS II 62 Quick kampioen): Garrison Hook t van Sparta II 1" TTT HCC IV f 127; HBS III 172 ver- Eerste klasse: Blauw-VVGA 1-1 gestaakt; OVVO—SC Haarlem 14—1: Schoten—HHC 3—7 Overgangsklasse A: Ajax 2—EHS 15—14: B: DWS TYBB 3—1 gestaakt- DOS—HFC Haarlem 4—1. The Catchers—Ajax 6—8: Tweede A: Celeritas -Schiedam 12-8B HFC Haailem 2-Zand- voortmeeuwen 13—10; RooswUk—TYBB 2 11—13, Schoten 3—Kennemerlsnd 010 (Kennemer- Land kampioeti); C: Zeeburgia—DWV 13—10. De Fastnet-race Zaterdagmiddag is het vertreksein ge geven voor de 14e Fastnet-race van de Royal Ocean Racing Club. na een uitstel van verscheidene uren, wat voor de 29 deel nemende jachten het voordeel meebracht dat ze van de eb konden profiteren. De wedstrijd gaat rond de Fastnct-rots aan de Z.W -kust van Ierland naar Ply- mputh. afstand ongeveer 1015 km. In klasse 1 hadden „Circe" van de Zweeu Hardeberg en „Bloodhound" van de Engels man Wyatt een voorspoedige start, maar de „Olivier van Noort" van onze landgenoot A. Goudriaan moest terugkeren en opnieuw vertrekken, omdat instructies waren opgï- volgd, die voor een ander jacht waren be stemd. De Fransman Barbou, die in deze klasse met ..Janabel" had ingeschreven, liet verstek gaan. Bi? de inschrijvers ln klasse 2 waren de Fransman Marin met „Farewell" en de Ne derlander C. Bruynzeel met Zeevalk". Git Yarmouth komt het bericht, dat de reddingboot Zaterdag is uitgevaren om hulp te bieden aan een van de jachten, die aan de Fastnet-race deelnemen. Naar verluidt dreef het zonder mast in de richting van eten gevaarlijke zandbank.^ maar de naam i het jacht was nog niet bekend. lioelei Geen Zwitserse acht naar Mai;on Tijdens selectiewedstrijden, welke door de Zwitserse roelbond, met het oog op de kO' mende Europese kampioenschappen te Ma- (.on. op de Rotsee bij Luzern werden ge houden, werd het nummer vier zonde stuurman gewonnen door de ploeg van d> Rowing Club de Lausanne in 6.55.9. De R C de Lausanne zal Zwitserland te Magon ver tegenwoordigen. In het nummer acht kwam slechts één ploeg uit. Het was de acht van Belvolr R.C die de 2000 m aflegde in 6.29 6, een matigs prestatie, die de officials deed besluiten geen acht naar de Europese kampioenschap pen af te vaardigen. Athletiek. Nieuw jeugdrecord vèrspringen van Visser Zondagmiddag heeft de Amsterdammei Henk Visser tijdens districtswedstrijden voor heren en juniores op de sintelbaan te Amsterdam zijn jeugdrecord vèrspringen verbeterd. Op 15 Juli j.l., tijdens de natio nale kampioenschappen ln Hilversum, bracht Visser het record op 7.03 meter cn Zondag verbeterde hij in het nummer vèr springen voor junioren zijn prestatie met een sprong van 7.16 meter. Verdeeldheid inzake Spanje Derksen won de Grand Prix van Kopenhagen De internationale sprintwedstrijd om de grote prijs van Kopenhagen, welke te Ko penhagen werd gehouden, werd gewonnei; door onze landgenoot Jan Derksen. Hij won de finale vóór de Australiër Patterson en Senfftleben (Frankrijk) met een laatste m ln li.5 sec. de baankainpioenschappen Wegens de slechte weersomstandigheden zijn de wedstrijden voor de Nederlandse baankampioenschappen, die Zondagmiddag in het Olympisch stadion te Amsterdam zouden worden verreden, uitgesteld tot anavond 13 Augustus, aanvang halfacht Bij de achtervolging zijn de series voor Ie halve finales als volgt ingedeeld: pro fessionals: eerste rit: Schulte—Van der Kamp; tweede rit' Van Est—Peters; ama teurs: eerste rit: WillekesDe Moor, twee de rit: Visser—Brinkman. Volleybal. Nederland naar de Europese kampioenschappen Van 15—23 September worden te Parij3 de derde Europese kampioenschappen voi- levbal gehouden. Hiervoor hebben tot nu toe de volgende landen ingeschreven: Heren-kampioenschap: Bulgarije. Frank rijk. Nederland. Italië. Polen, Portugal. Z.-Slavië. Tsjecho Slowakije en België. In beginsel schreven nog in: Israël, Roemeni* en Rusland. Dames-kampioenschap: Bulgarije. Frank rijk. Nederland. Italië, Polen. Z-Slavié er. Tsjecho Slowakije. De inschrijvingen van Roemenië en Rusland moeten nog nader bevestigd worden. De voorwedstrijden worden in het ge reconstrueerde Pierre de Coubertin-stadion gehouden; de halve finales en de final«s in het Palals des Sports. Tijdens de kampioenschappen komt het congres van de internationale volleybal- federatie in de universiteitsstad te Parijs bijeen. Uitvoer van groente naar Duitsland «eer vrij Met Ingang van heden Is de uitvoer Van groente naar Duitsland weer geheel vrij De van Nederlandse zijde opgelegde beper kingen in de uit te voeren soorten zijn op geheven- Op vragen van de heer Welter in ver band met de militaire samenwerking tus sen de Verenigde Staten van Amerika en Spanje heeft minister Stikker geantwoord. dat de Nederlandse regering zich er van bewust is, dat de militaire toenadering tussen de Verenigde Staten en Spanje, welke een bilateraal karakter draagt, hier te lande enerzijds met ongerustheid wordt gadegeslagen, anderzijds in tegengestelde zin wordt opgevat. Mede met het oog op het bestaan in Nederland van deze twee stromingen (hetgeen algemene bekend heid heeft) ziet de Nederlandse regering nog geen aanleiding zich tegenover de Verenigde Staten over deze aangelegen heid in bepaalde zin uit te spreken. Wel goedkopere prijsklasse op komst De ondervakgroep margarinefabrikanten deelt mede. dat het niet. zoals er geruchten gaan. in de bedoeling van de margarine- fabrikanten ligt binnenkort een gering per centage aardappelmeel aan de margarine van de lagere prijsklasse toe te voegen. Wel overwegen de fabrikanten een kwaliteitsonderscheiding van de twee prijsklassen Er is evenwel nog geen plan uitgewerkt. In de ondervakgroep marga- rinefabrikanten houdt men zich voorlopig nog bezig met.de vraag op welke wijze de margarine op controleerbare wijze in twee prijsklassen kan worden ingedeeld. Ter be scherming van de consument zouden de officiële keuringsinstanties dan de mar garine indelen in prijskasse i: „zuivere margarine" en prijsklasse 2 (goedkopere soort): „margarine met een z.g. verklik- kerstof". Nadrukkelijk werd ons verklaard, dat de. kwaliteit van de margarine van goed-, kopere soort (waarin dus een „verklikker- stof" zou worden gemengd) geen wijziging zal mogen ondergaan Wanneer de onder vakgroep een plan heeft vastgesteld zal dit voor verkrijging van een margebeschik king aan de officiële regeringsinstanties worden voorgelegd. Er bestaan verscheidene middelen om een kwaliteitsonderscheiding mogelijk te maken, zonder dat de voedingswaarde ot het vetgehalte van de margarine minder, wordt. In Italië is de verwerking van aardappel meel in margarine van de laagste prijs klasse wettelijk voorgeschreven. Het is ge bleken. dat deze met aardappelmeel ver werkte margarine niet slechter is dan an dere margarine. Lichtschip te water gelaten. Op de Rijks wei f in Den Heidei is een lichtschip te water telaten Het schip zal waarschijnlijk worden geplaatst in het Zuideltik gedeelte van het kustgebied. Op de Rijkswerf ls nog een licht schip in aanbouw, dat vermoedelUk in Januari ;e water zal worden gelaten. Thans zijn reeds in dienst de schepen Goeree, Texel en T»r- schelltngerbank. DHe Amerikaanse Voorlichtingsdienst geeft een artikel weer over de atoom energie. geschreven door dr Gerald Wendt, waarin al het goede wordt opgesomd, dat hiermee in de volgende eeuw verricht kan worden. De schrijver zegt dat de menshetd een duizendjarig tijdperk tegemoet gaat, dat omstreeks het jaar 2000 zal beginnen en dat. naar men mag hopen, een „tijdvak zal zijn van vrede en geluk. Het is te hopen, dat dr Wendt gelijk zal krijgen, maar het bewijs daarvoor moet nog geleverd worden. Hij zegt nJ. dat de atoomenergie ertoe kan bijdragen die op timistische verwachtingen in vervulling te doen gaan. Wij zijn zo vrij daar een klein beetje gereserveerd tegenover te staan. Tot nu toe hebben we van de atoomenergie bij rechtstreekse toepassing nog slechts kennis gekregen door bom ontploffingen en dat is nu niet bepaald een goede entree voor een vreedzaam tijdperk. Bovendien zijn we zo critisch geworden ten aanzien van nieuwe verove ringen van de techniek, dat de mens van vandaag niet zo onbeperkt enthousiast kan zijn over de ontketening van de atoom kracht als zijn grootvader cn betovergroot vader dat nog in alle argeloosheid kon zijn bij de eerste toepassingen van stoom en electriciteit. Toen geloofden we nog in de vooruitgang en namen we zelfs aan, dat techniek en beschaving hand in hand gin gen. Sindsdien hebben we heel wat bittere lessen moeten leren om te beseffen, dat niet tets Is dat vanzelf spreekt. Integendeel, we krijgen vaak de indruk, dat de mensheid krachten hanteert e ze niet voldoende kan beheersen. Dr Wendt schrijft, dat de atoomkrach ten voldoende energie kunnen leveren om al het werk te doen. dat er in de wereld te verrichten valt. Wanneer het eenmaal zover is zullen industrie en welvaart niet slechts gereserveerd blijven voor de paar landen, die de beschikking hebben over steenkolenmijnen en oliebronnen. De vol keren zullen dan (in het atoomtijdperk) gebruik maken van atoombrandstoffen, die overal in de wereld gemakkelijk en goedkoop geleverd kunnen worden. Atoomenergie zal het mwgelijk maken staalfabrieken te vestigen in Zuid-Ame rika., katoenfabrieken iif Egypte, chemi sche fabrieken in India en Indonesië^ kunstmestfabrieken in alle delen van Azië enz. enz. Voorts somt dr Wendt een aantal niet oninteressante bijzonderheden over de atoomkracht op. Een kilogram van de atoombrandstof heeft een omvang van slechts 35 kub. centimeter, dat is een bal letje ter grootte van een citroen. Niette min zit daar evenveel energie in als in 3 millioen kg steenkool. Voor een transatlan tische vlucht heeft een groot vliegtuig op het ogenblik 38.000 liter benzine nodig met een gewicht van 30 ton. Had men atoommotoren, dan zou voor dezelfde vlucht slechts 10 tot 12 gram brandstof nodig zijn. waardoor het vliegtuig 30 ton meer lading zou kunnen vervoeren. Vlie gen zal, zegt dr Wendt, in de atoom tijd even goedkoop worden als elke andere vorm van transport (tenminste als de atoomenergie niet per gram duurder komt dan benzine per 2'/i ton!).

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 3