24 artikelen in prijs!
T. M.S. TECH NI CU M
II
SPARTA
A
RENAULT 4
Motorhiiis G. Lagerweij
Bothastraat - Gouda - Tel. 3727
Ferdi Kubler waardig wegk^mpioen i
REGENJASSEN
PANDA EN DE WOUDROVERS
„KLEINTJES”
W.A.DE BRUIJN
OCCULTE KRACHTEN IN DE MENS
VAN
NELLÊ'S KOFFIE
„DE
EEN
JONGEN
DeKrnistochten
„VACATURE”
Reünie Theater
Heden
'tBestf paard vanstal
3
z
A
Vrachtrijders werden
gehuldigd
H.H. Gouda-leden en
Donateurs
KoorsBloi'iiinimajazijn
Jaarlijks Hor
te Rott
Opkomst herhalingsoelcnii^cn op 4 Septem
ber 1951 te Tilburg en Legerplaats Oirschot
Millioen Italianen werd teleurgesteld
Nederlandse profs en amateurs
bevochten goede plaatsen
DE WEGKAMPIOENEN
MAANDAG 3 SEPTEMBER 1951
GOUDSCHE COURANT
en dc
hard
Familieberichten
47 ct
250 c.c. 1595,
1,
OFFICMLE PUBLICATIE
opmerl
houdei
Al
and,
?ter-
f
hij was het
4
vergelijk!
vergelijk!
'an de
eeft bc
■■■■■■■■■■paai
Telefoon: 3066 3076 2763
in
posiiie ster!
■loton
i Rooi
n kop
Spreker: DE INGEWIJDE JOHANNES ANDREAS «eed. eert, i. het „succts" altijd woerd
Zeugstraat 54 Gouda i
Dinsdagsmiddags geopend
Vraai
Van
Binnen enige weken weef leverbaar:
Horex 350 cc. kopklep I 2560
het meest verkochte
Nederl. motorrijwiel.
Visrhayensitraat 56
Telef. 50433 - Rotterdam
mijn beste!"
Vitesse rare I
als
ren-
per
250
gram
Populaire Avondvoordracht
m.
ige
in (d
:rman—jHn<
NORMAX margarine
Belegen Boerenkaas v
O IK
Kaaskot
Kook-
Hot<
Oni
Roe
GOUDA
Stomerij en Ververij
Eerste blad - pagina-4
ischou- I Schwarze
je. dat drie roi
de 46 |»2 jninuten.
ReecwMtn de hoofJ“-
strijci/Weten voorlopig
en de Geminiani. die n
ip was Schaer en
Bintz (Lux
ging.
25 se<
•churken-plai
Woudrover. E
brengén,
het geld
roversbei
wel oren naar!
voor niets, maai
„Een eerlij’- -
CHEMISCH REINIGEN
EN WATERDICHT MAKEN!
omstandi»..
zij konden
algemene stopzet
brengen. Kijker
met deze zaak z<
■legen Boerenkaas v.v. 25 ct f j I*
ide Vette Boerenkaas 32 ct I I I A -I j
laskorrels 33 ct 1
ïok- en Lunchworst 34 ctf 1 REINIGING f
otel-HAM 42 ct 1
itbytspek 43 ct| O I
tokvlces 42 ct i I I
VERLOREN
omgeving Raam, een slejrt
bos. Tegen beloning terug
bezq>g$h: Kïugerlaan 101.
te ont-
ronde had
regen. Zijn
_z. Joris en
i en spoedig zij
De tweeCTB H.
ruim 4 min
laatste ronde
i kopv In de
J. Van Hoofs aard-
-, groente- en fruitbedr.
'Karnemelksloot 137.
Ge |Te koop aangeboden:
in prima staat. Dorpsstr. 31,
Gouderak.
Van Dinsdag 3
Donderdag, het
filmwerk
14 Jaar.
Geen krimpen, geen verkleuren
Verder:
J JAPONNEN
MANTELS
HERENCOSTUUMS
DEUX-PIECES
WINTERJASSEN, enz., enz.
is uitsluitend de betere, krimpvrije behandeling.
Niet duurder, wél voordeliger
vormd:
Magni. der’
warzer SinK die na cer
it ren- Tan! 1
n Het drie Nederlandei
'i bjj
aden ruim vijf minu-
iden zes en een halve
Fransman Varnajo
irtte. achter de lei-
Voorbereidende cursussen, eveneens 3 jaar
voor nog Schoolgaanden. Minimum leeftijd
12 Jaar en 8 maanden. Jongelui, die dit jaar
15 worden en jongeren 50 reductie.
Leerstof: de wiskunde van de le 3 jaar van
een HBS. B. Mulo onderwijs voor de
algemene ontwikkeling. Practijk en teke
nen Na deze 3 jaar toelating tot het eigen
lijke Middelbaar Technisch .Onderwijs. Ook
avondcursussen. Aanvang Woensdag 5
tember 1951. Inschrijving dagelijks,
"s avonds Eendrachtsweg 26—27. Rotterd
Telefoon 25575—25517.
Besteed Uw koffie
bon goed.
Koop het van ouds
betrouwbare
merkartikel.
tg Uw winkelier
Nelle’s Koffie.
Tel
PO? ASPERA
ad astda
ROODMERK GROENMERK GEELMERK
F 1.92 F 1.84 1.66
Dagelijkse betrekkinggids
Maandelijks pl.m. 2000 aang.
betrekk bijverdienste, thuis
werk, enz. in binnen- en bui-
tenl. Abonn. f 2.- p.w. Proefno.
40 ct. Adm. Blauwburgwal 13b.
Amsterdam.
Heden Maandag, 8.15 uur,
laatste voorstelling van Bing
Crosby’s topfilm
Iedere leeftijd.
uur, t.r
machtij
Jltta. bi
Technjicl
Grenzen
heer G.
viele dienst
danische Llo
Spaar de waardepunten
voor de plaatjes van
de prachtige
Piggelmeeboeken.
elfde ronde was de positie
kop de acht bovengenoemde t
minuien Koblet en Bartali. op
Opgericht 31 Maart 1B03. Opleiding tot
tekenaar en tekenaar-constructeur in Werk
tuigbouw, Vliegtuigbouw. Bouwkunde en
Electrotechniek Middelbaar Technisch
Onderwijs Duur 3 jaar. Voor jongelui met
Mulo B, Mulo A en goede wiskundecijfers.
3-jar. H.B.S enz. en na onderzoek. Geen
practijkjaar, want zoveel mogelijk practijk
op school. De werktuigbouwkundige faculteit
staat onder leiding van Prof. ir. E. S. Pacejka
w.i., oud-hoogleraar v. d Universiteit te
Bandoeng en Prof. dr. Ing. M. Beiner w.i.
oud-hoogleraar v. d. Universiteit te Wenen.
Tot zover de heer Re
Men moet de ministe
gebleken advies van zij
maatregel had ingevoe
met alle spoed, die de c
gunde, en misschien
meer, een eind aan d
maakt. Het is echter
daarbij de situatie in
als hefboom heeft gedi
lijke prijsberekeningset
te wringen. De winkeli
gedaan, wat ze konden
Tevergeefs. In zeker
'■mstandigheden mee.
u een vuist m|
stopzetting vi
sr vraat
met deze zaak zou zijn
keliers dit „agitatiemi
kunnen toepassen. Ov
nfen geneigd de beweri
over te lage marges
zout te nemen. Hier is
klagers wel degelijk ir
Maar gaat het altijd z<
faillissementenlijst als
in
renners met
■eg een lekke
i de twaalfde
ichtervolging
e aanmoedi-
'?s het par
een r’-
a> .eerde plotte
co-scherp dat zij
ipgroep losreden,
nog gelijk met Bar-
„aan gaan toer
inzette. De koj
meer te pakkei
NIEUWE
BQN
IS I
UIT
j Woensdagavond 5 September 8 uur. Beursgebouw Ing. Cool-
I singel. Bijdrage f 1.—De Tempelbouwers.
En terecht: Sparta is idei
125 c.c. 1125,—, 200 c.c. 1375,—, 25
direct leverbaar
244 Chauffeurs van Ato'Van Gend en
Loos pit verscheidene plaatsen .in het land
zijn Zondag in Utrecht gehuldigd. Zij heb
ben de - prestatie geleverd, vijf achtereen
volgende jaren volkomen schadevrij te
een rijden. Namens Veilig Verkeer werden zij
rol toegesproken door de burgemeester van
Zuilen, de heer D. Norbruis. die zijn waar
dering er over uitsprak, dat deze chauffeurs
hun taak als deelnemer aan het intensieve
verkeer van heden begrijpen. Voor hun
groot verantwoordelijkheidsgevoel. in
dienstbetrekking aan de dag gelegd, werden
gehuldigd 'door hun directeur, de heer
van Wessem.
Aan alle chauffeurs werd een onderschei
dingsteken uitgereikt. De families ontvan.
gen nog een verra
bes’el voor de komende feest
avonden onze speciale rood
witte (Gouda) corsages.
deze brief wordt^esproken van een beloning van 1000 ducaten.
maar waarom zouden wij er niet een nul bijschrijven? Met één
nulleken er bij komen we tot een bedragje, dat al onze moeite
tenminste enigszins beloont, vindt gij niet?’.’ Nu, dat vond Wip-
snof ook. Dat doen we!” riep hij. „Een heel goed idee! Er
groeit misschien tocfi nog wel eens een fatsoenlijke rover uit je,
wanneer je zo door ,gaat!"
Maar toevallig had Panda dit alles gehoord. en0
helemaal niet met Wipsnor eens. „Een fatsoenlijke rover...
mompelde hij binnensmonds. „O nee dat wordt hij nóóit! Daar
is hij nog véél te gemeen voor! Hij noemt zleh mijn vriend, en
hij bedriegt me alsof het maar niets is!”
We begrijpen wel, dat Panda het er niet bij zalitaUn zitten,
Uitjandere bladen.
Bevallen: I. Klompê—Kamil
j (z North Sydney (Austr.); A.
i Welling—Knoef (z), Borculo:
Doijer—Bos (z.), Zwolle: Ver-
j mculen—Rustenhoven (z.), Gro-
nlngen: H. A. A. t Hoen—Rem-
mers (d.), Groningen; M. M. B.
Hoensler—v. Boven (d Tricht Graaf riorlsweg 73. Telef. 2934
(Bet.); A. Kofferman—^noek (Qok verkrijgbaar in de hal),
(z.), Zaandam-
‘*Sl Getrouwd? A. R. B. Rottinghüis
en H. v. d Meulen. Leeuwar
den. J v. Egeiaat en F. L.
staartjes. Naarden: J. D B
Schoon en J. C. v. d. Velde,
Bussum; J. P Dudok v. Heel
ert M. C. v. d. Sande Bakhuy-
zen. Oegstgeest; II. J. v Laer
Wn M. E. M. Hulsinga. IJsel-
monde^ mr P. Beukenhorst en
rnr A. v. Rossum, Rotterdam;
M. v. Lee en J. Hennekam.
Amsterdam: F. Vos en L. Klijn.
Montreal (Con.); D. Tjalsma en
J. H. de Vries, ‘s Gravenhage.
P. Talma en L. A. Buis, 's Gra
venhage: dr P. Siderius en M.
v. d. Berg, Pernisj J'. M. Noo-
teboom en R. Franeken. HaaA I W Wsr
lem; J. Sipkes en.L. Schepers.
©verveen: c. vieu en H. j. gevraagd.
Kuik, Arnhem. appel-,
Overleden: W N. v. d. Heuvel -
Nout, 84 J., Amsterdam: D G. i
Althusius, 58 j Rotterdam:
Meyers, gep. dir. OfL-v. Ge-,
zondheld le kl. K.N.«* 77 j..
Zeist: A. Theocharidé|FRotter-
dam; C. J. Jansen—Christiaanse I
80 j.. Oegstgeest: J. Ruitenbeek.1
53 j Leiden; A Zierikzee, 77 j..
Leiden; G. C. Bastiaanse, 53 j..
Bandoeng; K. Straatman. 85 j..
‘s Gravenhage; M. Leenheer. 67 1
j., Barendrefht.
De Nederlandsche b
in hotel-, restaurant-,
bedrijven „Horecaf"
congres op 18. 19 en 2
T Op 20 Septem
Zaai van het Beursi
ledenvergadering, waai
de heer J G. Meijer in
beeld zal geven van d<
de Nederlandse hotelle
Wrekers optreden, pro
Jitta. buitengewoon
ehe Hogeschool
u van de Social
J M Mouuat
-1 van de
e^loyd.
ofdgroep róerden zich de favo-
lopig niet, met uitzondering van
ÓIk. met de Zwitsers Crocl Torti,
Rossi. Van Kerkhoven (B.) en
ux.) achter de vluchtelingen aan-
Na vier ronden had dit groepje 2 min.
sec. achterstand en het grote peloton lag
~?er dan 4 minuten. Koblet reed in de
groep vaak aan kop, waarvan hij
gebruik maakte urr
Het gevolg was.\B
koplopers steedsK
groepje, van zes A
haven en werd dot
absorbeerd. De eerstë^zfA
helft van de afstand. wM
in 4 uur 5 min. 41 sec. ai
heid 36.‘046 km
Toen kwam
woord. Hij zette i
volging in. en dat
t zijn achterstand zi
Iverwege de 8e ronde
Zwitser had o.itdai
JlissemenU...^„.
materiaal gaan werken
Er Ls nog een
in de pen kan
namelijk, dat op twee j
van de heer Reedijk
modeverschlllen wordt
en wel in die zin, dat
wat de mode betreft,
veel meer noten op zl
de jaren vlak vóór de
door de „demodage”
toen. Het is een vi
Kijkers indruk waarlij
schoenhandel wordt op
ren we echter in tam
1950 waren we veel a
wgt men altijd. Het bl
In totaal toch rijker
kan zijn....
Waar een economist
goed voor is!*
■f~\E GEMOEDEREN i
JL* zijn weer tot rust
11 de beruchte Prijzenbe
delsmarges Schoenen lï
Zij rust allang, maar t
zulke dingen niet in vr
weinig vrede kennen.
Overigens is de rust
cage, de minder gewen
itaande machines, nog
geheven. Ofschoon de sc
hoofdpijn meer heeft vi
blijven de orders bij d<
rustig, zelfs meer dan
binnenkomen. De wink
het beloop van de prijz
optimistisch te zijn ge.>
geleden, toen ze vo
schoenen onder de ma<
Geen wonder, dat de
steeds niet vol bezet di
orders, die juist de lai
komen, zijn vooral b
schoenfabrieken terecht
dus in het licht dezer
stellen, dat de prijzenb«
loosheid in de schoenin
weten had. De oorzak!
grote voorraden, die te
nomen. In dat opzicht 1
sie-Pruyt. aan wie des
één zijde kwalijk wen
zich slechts met een z
haastte, geen verwijt 1
haastige spoed hing de
de schoenindustrie niet
af. Verder blijkt, dat de
beslist korte termijn” h
eigenlijk rapport in bi;
hee/t weten in te kle
alweer een goede noot
In de Economisch-St
heeft de heer A. A. C. B
nog enkele opmerkinge
van dit rapport gemaakl
vindt hij het wat wondi
ter enkele weken na a
i beschikking door dcsk>
departement een ondei
schikking laat instelle
gij begint" was dus hi
verloren. Verder acht d
ver het minder juist, i
haar onderzoek de posi
de alleen werkende s>
een omzet van ongevee
sel per jaar, omdtit deze
maatgevend is voor het
Het blijkt nu. dat zo’r
keiler volgens de comr
vastgestelde marges sle
van f 1735 per jaar vooi
nieten, plus gemiddeld
van f600. Aangezien c
een dalende, dan een
heeft, acht de commissi
ufer. of dat theoretisc
Warden behaald. Volger
v J het wel vast, dat alth
zochte bedrijven betreft
king een onjuiste maati
Ook op grond van eei
een onderzoek, dat in
van de belaagde schoen
ten In de schoenwinki
hogere jaaromzet was
heer Reedijk tot de slo
zenbeschikking er voll
Er zijn niet alleen
ook morele nadelen ui!
dat bij de afkondiging
naar voren was gebra
in de schoenhandel te
voerd. Sommige bladen
om de indruk gewekt,
misbruik van de omst
maakt. De commissie-!
taten over 1950 van 22
De dienstplichtigen, wonende in Utrecht en omgeving, moeten
van Utrecht af reizen met een extra trein. Utrecht v. 8.23, Gel.
dermalsen v. S.50, ’s Hertogenbosch a. 9.12, Eindhoven a. 9.50
De dienstplichtigen, wonende in de provincie Zeeland. Roosen
daal, Breda,?of in de omgeving van genoemde plaatsen, moe
ten van Roosendaal af reizen met een extra trein. Roosendaal
8.50, Breda v. 9.14, Tilburg a 9.36, Eindhoven a 10.11.
De dienstplichtigen, wonende in de provincie Noord-Holland.
moeten van Amsterdam af reizen met een extra trein. Amster
dam c.s. v. 8.43, Amsterdam m.p. v. 8.51, Amsterdam Amstel v.
8.56, 's Hertogenbosch a 10.12, Eindhoven a 10.47.
De dienstplichtigen, wonende in Den Haag, Rotterdam, Dor
drecht of in de omgeving van deze plaatsen moeten reizen
met een extra trein Den Haag h.s. v. 8.25, Rotterdam d.p. v
9.03. Feijenoord v. 9.14, Dordrecht v. 9.42, Tilburg a. 10.32, Eind
hoven a 11.10, terwijl de dienstplichtigen uitt Delft en Schie
dam moeten reizen met trein 1013, Delft v. 8.23, Schiedam v.
8.32, om te Rotterdam d.p. over te stappen op de extra trein.
De dienstplichtigen, wonende in het oosten des 14pds. moeten
van Nijmegen af reizen met een extra trein. Nijmegen v. 10.48,
Oss v. 11.12, 's Hertogenbosch a 11.31, Eindhoven a 12.06.
De hiprvoren niet nader aangeduide dienstplichtigen reizen
overeenkomstig hun lastgeving per eerste gelegenheid na 7.00
uur met treinen van de normale dienstregeling.
zevende en laatste ronde werd de jacht on
Nencini nog feller ingezet, waardoor zijn
voorsprong steeds kleiner werd.
Met nog 8 km te rijden werd- dt ie(.
dende Italiaan door oe Zwitser Wyss en
de Italiaan GhidiiU gepasseerd. Eén felle
minuut, sprint volgde, onze landgenoot Plantaz
plotse- Ghidini en Benedettl lagen enkele honder-
den meters voor de finish vlak bij elkaar.
Toen reeds begon Plantaz met een eind
spurt. Hij had een vrjje weg voor deh,
maar in de afstand heeft h(| zich misrekend
ipgroep En dat WM de reden waarom Ghidini en
»n Knj- ook Benedettl hem op de laatste 60 meter
Varese was voor hem wel een grote kracht
proef geweest. HU had «emakkelUk geklom
men. de lange hellingen had h|j zonder
moeite genomen. Maar die Italianen waren
sterk, individueel en als groep. Geen won
der, zt| hebben vier weken gezamenlijk in
Vernate bij Varese getraind. Wat een voor
sprong op de Nederlandse amateurs
(Van onze speciale verslaggever).
Gedurende de nacht van Zaterdag op Zondag bewogen zich duizenden lichtjes op de
„auto-strada tussen Milaan, en Varese. De uittocht van personenauto's, bussen. motor
rijwielen, scooters en driewielers, afkomstig uit de grote steden Milaan. Florence.
Bologna. Genua, Brescia. Turjjn en andere plaatsen was begonnen. En ai die wielerlief-
hebbers begaven zich naar het aardige, kleine stadje Varese, om langs het bUna 25 km
lange circuit een plaatsje te vinden en getuige te zijn van het wereldkampioenschap op
de weg voor professionals, waaraan immers, met uitzondering van de zieke cn koorts
achtige Fausto Coppi. alle cracks van negen landen deelnamen. Een prachtige over
winning van Ferdi Kübler op 30 meter voor de eindstreep in de sprint reeds beslist, dat
was de zware teleurstelling voor de Italianen, die beslist hadden gerekend op een vijfde
wereldtitel, maar in Minardi. Magni en Beviiacqua geen sprinters van dezelfde klasse
bezaten als Kübler. Onze renners hebben constant goed werk gedaan en dit werd ten
slotte beloond met een vijfde plaats voor Voorting. een zevende voor Wagtmans en een
tiende voor Dekkers. En daar de 20-jarige Eindhovenaar Plantaz Zaterdagmiddag bU de
amateurs uit een veld van 84 renners uit 19 landen met éen lange eindspurt beslag legde
•p een eervolle derde plaats, mogen wij over onze landgenoten meer dan tevreden zUn.
Bijna een millioen enthousiaste toeschou-1 Schwarzer maakten het negental vol. Na
wers- zagen hoe in het koele briesje, dat drie ronden was hun voorsprong reeds
over de Alpen de Po-vlakte inwoei, Aa 1 0
prof.-cracks hard van stapel liepefi.
in de defde ronde ontbrandde de
Negen deelnemers losten het peloton, ei
voldoening in het Nederlandse kamp was
groot toen bekend werd dat er drie land
genoten bij waren, t.w. Faanhof. Voorting
en Wagtmans. De Fransman Redolfl. de
Belg De Feyter, de Zwitser Kübler, de^Ita- op mee
lianen Beviiacqua en Minardi en de Duitser hoofdgi
4 min. 55 sec. een groep van 17
Van Est en Dekkers. Koblet krec
band en gaf na het ingaan van
ronde op, Bartali zette de ac.»
voort, onder de oorverdovende i
gingen van zijn landgenoten lafigi
cours, en liep in tot op ruimfeei
en de kleine Dekkers Demarreerde
ling samen met Diederich. zo-scherp c
zich volkomen uit de kopgroep losi
Dekkers kwam zowaar nog gelijk met
tali, maar liet de Italiaan gaan toen deze
er opnieuw een spurt
kon Bartali echter niet
gen.
De strijd we
voprdele van de snelle
met twee lengten klopte
Krachtproef voor Plantaz
IJet wereldkampioenschap op de weg voor
amateurs ging over 7 ronden van ruim
24 km. een totaalafstand van 172 km. Nadat
drie onzer landgenoten. Van Roon. Van
Breenen en Joris in de eerste ronde tot de
leidende groep behoorden, zakten zij in de
volgende ronde af of hadden met pech te
kampen. Door het dalen van het gemid
delde. dat in de eerste twee ronden ruim
37 km per uur bedroeg, veranderde de
onderlinge positie sterk. In de vierde ronde
lag een peloton van ongeveer 22 renners,
waarin Van Roon, ’öris en Plantaz zich be
vonden. aan kop. In de tweede groep, die
op anderhalve minuut volgde, reed Donker.
Van Breenen. die een nieuwe band had
moeten omleggen, en Peters, die bij
valpartij betrokken was. speelden fceen
meer.
Tijdens de vijfde ronde gelukte het de
Italiaan Nencini uit de kopgroep
snappen en op de helft van deze
hij een ruime voorsprong verkrc
achtervolgers onder wie Plantaz.
Van Roon zetten de aanval in
verminderde de achterstand,
groep met Donker volgde m^t
achterstand. In de één na 11
handhaafde Nencini zich aan
Zoals de oplettende lezer begrepen zal hebben, was het een
'an, dat Joris Goedbloed voorstelde .pan Wipsnor de
Eén van de rovers moest Panda's brief naar Jolliepop
waarop deze trouwe -bediende ,dan zonder twijfel met
1 op weg zou gaan naar Stotterburg -en dan ^fcu de
»nde hem onderweg» overvallen Nu, Wipsnor had daar
Dpt kunnen we .begrijpen; zo’n woudrover staat
voor niets, maai^van Joris zou men Het béter verwacht hebben!
„Een eerlijk plan!” riep Wipsnor uit. „Uitstekend! Geef maar
hier, die brief, dan laat ik hem door een van mijn rovers bezor
gen!" „Een ogenblikje niet zo haastig, mijn beste!" sprak
Joris, terwijl hij de brief uit zijn hoed haalde. Vitesse rare bonum
De uitslag van de wedstrijd om het
wereldkampioenschap op de weg voor
profs luidt:
1. Kübler (Zwits.) 295 2 km in 8 uur
22 min. 28 sec., gem. snelheid 34.802 km
per uur; 2 Magni (It.) op 2 lengten; 3
Beviiacqua (It.); 4 De Feyter (B); 5
Voorting (Ned): 6 Schwarzer (Did); 7
Wagtmans (Ned.): 8 Minardi (It.) allen In
c dezelfde tijd als Kübler; op 1 min. 5 sec.:
9 Bartail (It.): 10 Dekkers (Ned) op 1
s min 35; 11 Diederich (Lux.) op 1 min. 47:
12 Van Kerckhoven (B.) op 5 min.; 13
G. de Rijck (Bop 6 min. 17; 14 Bobet
(Fr.); 15 G. Weilenmann (Zwits.): 16 Pa-
sotti (It.); IT* Van Est (Ned.); 18 Van
Steenbergen (B); 19 Kemp (Lux.); 20
Schotte (B): 21 Schser (Zwits); 22 K:r-
- chen (Lux); 23 De Sant! (It.): 24 Rossi
(Zwits.): 25 SchwaïrRn (Oost 26 Schnei
der (Oost.), allen in dezelfde tijd als De
5 Rijck.
1 De volledige uitslag bij de amateurs
luidt: 1 Ghidini (It.) 172.200 km in 4 uur
44 min. 22 sec., gemiddelde snelheid
36.633 km per uur; 2 Bcnedettl»(It.) op
een lengte; 3 Plantaz (Ned.) op 1' i lengte;
1 Pianezzi (Zwits.); 5 ex aequo Van de
Voorde (B.). Van Roon (Ned.). Jftris
-- (Ned.). Noyelle (B.). Dacquav (Fr Bas-
tianelli (Fr.). Zagers (B.). Ciancola (It.),
Schellenberg (Zwits.). Winterberg (Zwits),
Schramer (Zwits.). Pedersen (Denemar-
p <en), Lundh (Zweden). Rasmussen
(Denemarken) Hutmacher (Zwits
en Martensson (Zweden) allen in
dezelfde tijd als de winnaar. 21 Nencini
(It.) op 35 sec.; 22 Mouradian (Libanon)
- op 3 min. 20 sec.: 23 Lo Giudice (Fr.) z.t.;
24 Thomas (G.B.) z.t.; 25 Donker (Ned.)
zelfde tijd.
maar het was een wanhoopspo-
een aanvankelijk succes toch
hU viel ver terug. Van de
frs. die in de hoofdgroep za
ten. staakte Gerard Peterg de strijd in de
tiende ronde.
Na de
volgt: op
ners. op 4
i het tempo te drukken,
lat het verschil met de
^aangroeide. Het tweede
kon zich niet hand-
JVhgt grote pelofon ge-
J ronden. (Tw.z. de
Ten door de leiders
ifgelegd, gem. snel-
per uur.
de Italiaan Magni aan het
met Crocl Torti de achter-
„at in zo'n vervaarlijk tempo,
dat zijn achterstand zienderogen slonk en
halverwege de 8e ronde, toen hij zich al van
dc Zwitser had ontdaan, nog slechts iets
meer dan een minuut bedroeg.
Faanhof en Peters
uit de (trijd
IJet was toen al duidelijk dat Magni aan-
*Julting zou krijgen met de leiders, het
geen dan ook spoedig geschieddf*. Intussen
waren Faanhof en Redolfi teruggevallen
uit deze groep, en Faanhof zagen we niet
meer voorbij komen. Jammer, want hij be
hoorde tot degenen die mede kleur hadden
gegeven aan. de wedstrijd. Zo was cr dus
een leidend peloton van acht man gevc-~
De Feyter. Minardi. Beviiacqua. F
Kübler. Voorting. Wagtmans en Schwi
En tot het einde toe zouden deze acht
ners zich aan kop kunnen handhaven.
peloton deed overigens geen moeite om
te komen, lag na 6 ronden ruim vijf mir
ten achter, en na 9 ronden zes en een hal
minuut. Alleen de Fransman Van
waagde een kans en spui
UW GELIEFDE
SIGABETTEN
I |'->-| Jai dii is namelijk ons laboratorium Hier worden dagelijks tientallen proeven genomen
II Al onze grondstoffen en materialen worden op kwaliteit en hoedanigheid onderzocht
Slechts die. welke aan de hoogste eisen voldoen worden uitverkoren voor de fabri
catie VAN
HOORT DIT BU een SIGARETTENFABRIEK