c Twee Rotterdamse Engelandvaarders maakten vergeefse een reis ■7 teiyaan^ Nederlands speelgoed mag er zijn De kip] GEWAAGDE ONDERNEMING MET EEN MOTORVLET WAAR HET HART VAN DE ma K.L.M. KLOPT SPANNENDE NOVEMBERDAGEN IN 1943 (1) 'EELGOED HEEFT PAEDAGOGISCHE WAARDE GOED Hervormii jt r CLOWNTJE RICK OP AVONTUUR - De ma] JAN MUSCH 60 jaar op de planken DE KOTA BAROE WAS EEN BOOT VOL BOFFERS De Caroet opengescheurd Duizenden pelgrims teleurgesteld i; m Burgemeester in toga vliegtechnisch bedrijf op Schiphol Prinses Julianaschool te e Brussel vijftig jaar \De Nederlandse school „Prinae* Juliana tABruaael zal ‘IJ October a de dag her- deiken waarop zij vijftig jaar geleden werd geopend Des morgens wordt in het school gebouw in de d’ Oultremontsti aat een reünie gehouden en op de Nederlandse ambassade te Bruasel een receptie Des avonds zullen leerlingen en oud-leerlingen en genodigden aan een groot feeet deelne men. WOENSDAG 5 TWEEDE BLAD - PAGINA S i de loudt expoi j.ar op zo Luchtvrachtvervoer op de en be- Pm Rients Balt overleden Gr. (Wordt vervolgd) was nog een het vertrek KERKELIJKE MUTATIES Dalsum, A. Kee« van •mak t meer zal tun- aar de op roken ie. de mo- tder- niet Ver- navi- gege- vller- "rordi it. we zijn i was ooi met I Ni ,lgt. 1951 z eerste an d< «.«Mai een verkeers ken zich terstond de mensen ip de steen men in d toldoende bra en. Dagelijks "an de mijr i op :e de ge Zi ■ren n d tenkoa sch Plannen van het A.T.G. Jan Musch 'zal dit seizoen z(Jn «0-jarlg toneeljublleum btf het Amsterdams Toneel gezelschap vieren In „De Spaanse Braban der” van Bredero, onder regie van Albert vAn Dalsum. diefstal uit, dat hem irwerp van de sprak de hoop ndelijk wilde zijn -,an du Nafl ;r« betreffen, heeft geleld toW issen het bestuur van'deze! haar muziekdirecteur Paul je daarvan heeft Paul Pella Is met de Nederlandse Ope- >lt is door het bestuur aan- czegging voor de véle m de Nederlandse Ope- HANDELSBERICHTEN Rodenrijs. 5 September 1951. Groenteveiling. ®r« A 00-/ 27.90. B *.00-19.20, C “Or®,1.Bloemkool le srt 22.0O-3*.M. 2e srt 12 0°-29 0°, Sla le srt S.7G-* 80, 2e srt 2.70-3.10. P®f «tuks; Perziken 0.04—0 13: Meloenen per stuk: T°maten A 0.23—0.32, B .c ?ia~P*r kg; Rodekool 7.8*— 18.20. per 100 kg: Rentegevers 0.84; Stokprinses- senbonen 0.44—0 85; Stamprinsessenbonen 0.44 ---—0.55. Duitse bonen 0.37—0.48, Pronkbonen s totale productie van de mijnen *3; Snijbonen 0.47-0.50; Postelein o lo irs te halfjaar van 1951 bedroeg ui- wl J«8'« £ndlJvl,e •-•o-’-M. per 100 tegenover 0.1OO4JT ton J„ 1M0 «J-. kommerstek 8.00-10 00. per 100 kg- Slkvellen :<‘uV b fii srjTi’T'"Ap" im n. „bagage-treintje", t e wapentjes, waarmede der lucht reizigers van vliegtuigen worden vervoert ,-lokle ian Hel >xes”. lengesteid ran Eyck, ise Hoomans, lerlant, Carla Smi'1 Wav Productie van de Limburgse mijnen gestegen van de gezamenlijke Llm- ilenmijnen stijgt. De cijfers halfjaar van 1951 zijn gun- Ifers over het eerste halfjaar tale produ”--- Juist, maatje! zei Ouwe Kees goed keurend. Dat is het. Nou, dat karweitje moest heel precies gebeuren, anders kreeg ik er van langs! blj*< In Septe<»uc< ser het tegen school werd Koningin Wil school” gcJ-‘ W. Coenraad. ■n, die bedankte Surgh J. Swaak, iet. J. J. Renslnk te De productie burgse «teenkol. over het eerste h_..j stiger dan de cijfe— - van 1950. De over het eer... - -- 0.254.278 ton tegenovt itje De gemiddelde dagprodi eeg 1951 over het eerste halfju.. 1950 was het cijfer 40.190 ton. Het bedrijf vindt tend in Nederland er het voeder bet gen uit de doll; derbehoefte van Goed speelgoed moet duurzaam zijn en een grote speelmogelijkheid bieden. Het kind moet zelf kunnen spelen met het speelgoed, bij mechanise! Vrie„ Loudi f berg, E en Jan Regisseurs Defresne, L lersel. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Maartens- Jijk R- W. Steur te Ouddorp Aangenomen naar Hall J. 1 vlootpredikant te Overveer., voor Kropswolde; naar Bu.“' Ind predikant, te Oegstgeest. Bedankt voor Cothen G. J. Dalen. bestaande uit e de koffers en en naar de 'd. van ziet ig veel eii arken. De di Ouv hij hi dit aansteken, rookwolken d» hij weer verder Zoals ik werkjes ren. Weet Jawel, u-?nen me --J-437 ton Ir. luctie bedroeg in jaar 41.263 ton In Het z.g. speciale tassen t Paul Pella verlaat de Nederlandse Opera Diepgaand ver*chil van mening t zien van punten, die het beleid var derlandse Opera betreffen, heeft een conflict tussen het bestuur fastening en haar muziekdirec Pella. Tengevolge daarvan heef zijn verbintenis met de Nedei ra beëindigd Dit is door het 1 vaard onder dankzeggir» diensten, die hij aar. 'i ra heeft bewezen. naar landen, dié voorheen de grootste leveranciers waren. Vooral houten speel goed, pluche artikelen, autopeds en driewielers zijn uitvoerproducten en de Nederlandse speelgoedindustrie is er in ge slaagd tegen concurrerende prijzen een goed artikel te leveren. Het uitgebrelde assorti ment heeft zich aangepast aan de smaak van het publiek, men vindt er speelgoed in van de laagste tot de hogere prijzen. Blik ken speelgoed wordt hier te lande niet gefa briceerd en merkwaardig is dat de verkoop van blikken speelgoed sterk terugloopt. Het motorschip Garoet van de Konink lijke Rotterdamsche Lloyd, dat in aanvaring is gekomen met het Engelse s.s Empire Jamaica, is Maandag op eigen kracht te Priok aangekomen. Aan bakboordzijde is de Garoet 50 voet opengescheurd ter hoogte van het beneden-tussendek Te Soerabaja zal het schip voorlopig en te Rotterdam definitief gerepareerd worden. De boeg van de Empire Jamaica is Ingedrukt; ankerspil en ankers gingen verloren iwe Kees moest even ophouden, want lad een vera pijpje gestopt en moest »n. Toen hij een paar grote de lucht had ingeblazen, ging >r met z’n verhaal. dus zei, ik moest allerlei opknappen. Ook het dek zwabbe- je, wat dat is? #1, zei Oepoetle. Het dek schoon- let een zwabber, dat is een ronde TTET is met de 1 jl ongedacht goed geen ei aan Engelan toch de hele prodt prijzen geplaatst wo export naar Duits! jaar reeds voor 5 en pluimvee ultgev totale opbrengst w zienlijk hoger wordi neemt Duitsland, on rekening Zb lang «taan, behoeft de N der zich geen zorge; Zjjn bedrijf zelfs noj het binnenland de hoger is dan iets b( de oorlog. In de jan het verbruik aan ei per jaar en per inw veer overeenkomt m was het verbruik r wat nog geen 80 stu in ons eigen land zo «amen met de expor daardoor blijven de publiek aan de hoge De vooruitzichten derij zouden dus r< als er geen omstand voorzichtigheid man Is. dat Duitsland on gen gaat maken. De ningspolitiek is tair beheerst door twee eerste is de protect boeren geëist wordt veelheid geld, die D kan besteden. Beidt voor onprettige vei zouden dan ook he landse afnemers heb een grote eierexpor Is er niet. België en 1 genoeg van zichzell geweldig veel eieren Denemai” T\E REEKS van de jongelui zoi de met een 14 dagen ver nieuwe zuigers. Toen dt derdelen eindelijk op waren aangekomen, w ic weinig tijd c te hebben de m< te zetten vóór vastgesteld w ilgend. Onf ■n hij zich 1 'itie meldde tevoren eei ^astraaV vooi mee eh t. i zo vrien» ook de werkplaats, waarin zij immers, als de avond zou zijn gevallen, nog volop werk te verrichten zouden hebben. Toen het don ker was geworden, werd er een kabel voor electrische stroom uit de werkplaats naar boord uitgebracht, doch doordat er kort sluiting ontstond, sprongen de hoofdstop pen. Het was niet geraden het Gemeente- Energiebedrijf op te bellen en te verzoeken, voorzieningen te komen treffen. De jon gelui, die als handig en ijverig bekend ston den, hielpen zichzelf uit de moeilijkheden van het ogenblik door de aansluitingkast open te breken en zelf de zekeringen te maken. De aldus herstelde stroomtoevoer stelde hen in staat de motor aan boord ver der in elkaar te zetten. Toen de motor ein delijk startklaar was, was het Zondagmor gen 5 uur geworden. Inmiddels had Jan wa ter, stookolie en smeerolie getankt. Voorts zal het A.T.G. o.m. „The Brow ning version” van Terence Rattigan spelen, het stuk, dat verfilmd werd met Michael Redgrave in de rol van de middelmatige leraar. De Nederlandse titel zal luiden „De kruk”. De vertoning wordt op één avond gecombineerd met „Droom der gevangenen” (A sleep of prisoners), het stuk dat Chris topher Fry voor een kerk schreef. Van dit mysteriespel voert A. Defresne de regie. Het A.T.G. heeft ook „A Phoenix too fre quent” van Christopher Fry op zijn pro-t gramma gezet. Verder o.m. „Nieuw land'^ van Hans Tiemeyer onder regie van de schrijver. „Antfaone" van Sophokles en „Autumn gardAf. van Lillian Hellman, schrijfster o.m. van «Little For—” Het gezelschap is dit jaar sam« uit de dames Hetty Beck, Caro var. Mies Hagens, Marie Hamel, Elise Annie de Lange, Jenny van Maerlant, de Raet, Liane Saalborn, Mary Smithuysen, Tine de Vries, Marianne van Waveren en "DEEDS in October 1943 stond hun plan om er samen met het m.s. „Haven dienst I” vandoor te gaan, vast. De kansen om met behulp van deze motorboot, die vanwege haar goede uitwatering en haar krachtige motor voqr het gestelde doel wel geschikt scheen, de tocht naar de vrije sfeer te volbrengen, leken lang niet slecht te zijn. Zij waren immers, onder leiding van de walkapitein en de walmachinist van de Havendienst, juist bezig mei het schoonma ken van genoemde boot en het revideren van de motor, die van nieuwe zuigers moest worden voorzien. Zodra de motor in elkaar gezet zou zijn en dnaaien zou, zou de afvaart in stilte geschieden. De eerste tegenslagen te weinig te doen. Goed speelgoed moet het kind zelf bezig houden. De vraag naar werkelijk goed speelgoed is beduidend groter geworden, men wil niet meer voor een zo laag mogelijke prijs een zo groot mogelijk stuk speelgoed kopen. Ook plastic speelgoed wordt in ons land gemaakt. Daar de vormen en mallen zeer kostbaar zijn, heeft men op dit gebied ge streefd naar massaproductie, waardoor speelgoed tegen lage prijs kon worden ver vaardigd. Nederland heeft in de Necobo zijn eigen metaalconstructie-dozen gekregen, die in elk opzicht kunnen concurreren met wat het buitenland tot nu toe bracht. Op het ogenblik heeft men nog geen innen spelen met het speelgoed, last van Japanse concurrentie. daar ich speelgoed heeft het kind zelf de invoer er van tegelf dollars gaat en wij die er niet beschikbaar voor stellen Bovendien zijn de prijzen van het Japanse product veelvouden van de vooroor logse prijzen. Van het in Nederland gebruikte speel goed is 70 80’.. Nederlands fabrikaat. Met vol vertrouwen gaat de Nederlandse speelgoed industrie dan ook de I komst tegemoet en op komende Najaarsbeurs men vele nouveauté'* ki nen bewonderen. Ofschoon c 't ware op vreesd dat over vo' schikkei plaatsen vat en volwassenen hpkarren. welkt mijnen niet meer daar aanvoeren- wegrijden klauter berg slakken, in bruikbare stei a“ Nou zaVik julhe eens vertellen, wat me (er vu.vue.u.B zii fflkÏoS rSXJtui- »..uurw >cht benodigde “ende wcrkje8 laten ze aan boord van M.". dienst waren, de tocht aanvaardden om te zo niet gewaagd, was deze onderneming. T Duitsers te worden gegrepen en ten tweede vanwege met een in de gegeven weersomstandigheden abso Helaas bleek het later een vergeefse reis te zijn gei Maar, er deden zich voor Arie en Jan zoals mogelijkheden voor om aan de Arbeidsdienst, waarvoor zij s* verwachtten en die zij beslist niet van plan waren te vervul onderduiken, ofnaar Engeland uitwijken. Wegens gebrek organisaties, die adspirant-onderduikers onderdak verschaften, besloten zij tot een vlucht naar de overzijde van de Noordzee. ytllE MEENTda voorgoed Itot vergist zich. DeJNag achtige „Nienfands Birmaanse^ff’fens. zij het oorlogspad gewe maand/n. hebben ze vangnet minder dar Jjan vijandig gezind woners van dorpen. De laatste negen! machtigden, behoor gen.'die de vlakten grenzend aan het ge' haar tenten heeft zijn niet de enige wonen. Ert zijn no stammen, die de alti. de Brahmapoera en volken. Het gebied beperkt tot een be grond, dat omsloten vormige keten van zeer duidelijk afgeps en Birma. Hoewel zeker de 75.000 Naga s het k heeft gegeven, zijn legen gedeelten no seerd". Tijdens een naar de vlakten vai een dorp, verbrandd plunderden de hui? vorehs ze naar hun den met negentig k offers. OnmlddelHJk sammers de boosdot hun er enigen gevai Deze Naga-inval h vergeleken bij de ex ger op touw zetten, geschiedde in 1947 Birmaanse zijde vai dorp met de grond koppen bemachtigde de stammen elkaar nooit precies uit te «nellen gaat nog s beperkte schaal, maar gestadig vordt het gebied van de van de regering v Iaat men de bewone meer genieten van «chaving; er word, huizen opgericht. hervormingen z KLEUTER GESTIKT IN OLIENOOT Het driejarig meisje Petronella x uit de Stationsstraat te Schiedam i In een pinda. Een olienootje was luchtpijp gekomen: de ouders zagen kans het te verwijderen, evenmin all sen. Het meisj ziekenhuis overgeb. diende 50 liter zuurstof loe. Het mot... baten De levensgeesten waren geweken. Ah de winter nadert Een 65-jarige man, die geen woon- of ver blijfplaats heeft, dacht aan de naderende winter, toen hij zich Dinsdagavond bij de Haagse politie meldde met de mededeling, dijk dat hij even tevoren een fiets had gestolen Ai in de Malakkar". Hij voerde het aan de hand recherche te bergen. Met 878 Indonesische pelgrims en 5 le- vende koelen aan boord was de Kota Baroe toe- <»P weg naar Djeddah. toen de gexagvoer- de der, kapitein F. A. Lubbers, uit Djakarta een telegram kreeg met de opdracht zijn passagiers maar ergens In de buurt van Djeddah te lozen en die haven niet aan de heren Hans C“’- sum, Louis van van Hensbergen, Paul Huf, Kees Jan Modderman, Louis Saalborn. Johan Schmitz, Jacques Snoek, Jo Sternheii Hans Tiemeyer, Jan Velzeboer, Rc. Vries en Johan Walhain. Als gasten Nijhoff, Jacqueline Royaards- Herman Sternheim, Edwin Thomas i Musch meewerken. rs zijn Albert van Louis Saalborn en ..Qw-... «^-wvken. De over bid van de 10 000 candidaten tile voorbereidingen getrof- l lange reizen gemaakt van ^par Djakarta. Bovendien K ten aandeeT^qin 500 Kipen, om In aanmerking ■n kans op passage. Van 10 000 dezer aandelen ■■Bale maatschappij voor Fr willen oprichten: een De teleurgestelde pelgrims atestdemonstratie gehouden huiswaarts gegaan met de be- W^rSat zij volgend jaar voorrang zullen Krijgen, op vertoon van hun aandeel. De pest ah uitvlucht Kapitein Lubbers ging op al deze dingen niet diep in. Hij heeft pelgrim* gebracht en gaat straks die pelgrims weer ophalen en het zijn prettige passagiers, waar hij volkomen mee vertrouwd is en daarmee basta. Maar het Indonesische blad Abadi van de grote Masjoemi-partij heeft een ver- ren enkele gevallen van builenpest ge constateerd en al ligt dat gebied een hele woeatijn van Djeddah verwijderd, volgens Lgjee?ude Ind°nesische regering dit bericht dankbaar aan als voorwendsel ter bemanteling van het pelgrimsfiasco De reizen mochten zogenaamd niet doorgaan vanwege het peatgevaar. En om consequent te zijn, gaf men zelfs de twee reed* ver trokken schepen opdracht Djeddah te ver mijden. Of het waar is? Abadi zal zijn regering beter kennen dan wij. In de ouderdom van ruim 83 jaar Is te Ede overleden de heer Rients Balt, de ontwerper van het naar hem genoemde stenographle- systeem Rients Balt. Zijn verdiensten wer den erkend door zijn benoeming tot ridder in de orde van Oranje Nassau. De heer Rients Balt is in 1868 geboren in De Wilp (Gr Hij begon zijn loopbaan als onderwijzer. In 1897 ontwierp hij zijn steno- grafiesysteem, dat hij daarna aan vele on derwijsinrichtingen onderwees. Van 1906 tot 1919 was hij leraar stenografie aan de H.B.S. op het Van Alkemadeplein te Rotterdam. Verder was hij lange tijd leider van de ge meentelijke avondschool voor stenografie en machineschrift in Rotterdam. Fusie in de vakopleiding^ voor kappers Na een langdurige vergadering te Utrecht, van Geel tot diep in de nacht heeft geduurd, is gestikt hebben Dinsdag de Ned. Vakschool voor vas in de Kappers en de Stichting Kappers Vakoplei- 'i T"?Pd”«teurDvlnlnd'e noemd de heer W. Scheepmaker. Verder beijvert de K.L.M zich het lucht vrachtvervoer tot in de perfectie uit te voe- een ren. voornamelijk door snel te laden en te ?gel- lossen. De heer Steensma zette ons uiteen, dat het thans mogelijk is acht ton lucht vracht in 20 minuten uit te laden en in 40 minuten in te laden. Een Convair-verkeers- kan- vliegtuig bijv., dat op Schiphol arriveert isatle met passagier*, post en bagage is in acht A tien minuten gelost en gereed om weer geladen te worden en te vertrekken. De mechanisatie, door middel van hefkraan- wagens en verplaatsbare transportbanden, “eelt hierbij een voorname rol. yeel overlast ondervindt het regelmatige luchtverkeer van de grote hoeveelheid paperassen, die de passagiers bij zich moe ten hebben voor de verschillende landen. Zelfs een K.L.M.-vliegtuig. dat op weg naar Curasao een tussenlanding in New York verricht, moet daar ongeveer 800 „copies” achterlaten, die betrekking hebben Inhoud van het vliegtuig, passagiers manning inbegrepen Ondanks al deze „tegenwind” gaat onze meer dan dertig jaar oude nationale lucht vaartmaatschappij voort met de uitvoering van haar diensten. „The price of safety is eternal vigilance" (de kosten van veiligheid zijn eeuwigdu rende waakzaamheid) stond er boven het positiebord in de Centrale verkeerskamer vermeld De K.L.M. heeft deze woorden tot het devies van de dienst Operations ge maakt.. JJET waren, nu ruim zeven jaar geleden, wel zeer spannende dagen voor de beide 18-jarige jongelui Arie Franken en Jan Koopmans, die op Zondag 28 November 1943 met een motorvlet van de Rotterdamse Havendienst, waar zij in ■o pogen Engeland te bereiken. Gedurfd, Ten eerste vanwege het gevaar door de e de risico van een schipbreuk soluut onzeewaardig scheepje, “weest. zij het zagen slechts twee -s: spoedig een oproep uilen, te ontkomen: x aan contacten met PEN VAN DE EERSTE DINGEN, waar- mede het kind kennis maakt, is het speelgoed. In zijn grote verscheidenheid draagt het speelgoed bij tot de opvoeding van hét kind. Zo vaak zegt men „het is maar speelgoed", men moet echter niet uit het oog verliezen, dat het kind door het speel goed de vormen leert kennen, de kleuren leert onderscheiden, kortom dat goed speel goed de smaak van het kind ontwikkelt. Te betreuren is het dat velen in ons land niet weten, dat Nederland zelf speel goed fabriceert, aldus de heer J. K. P. Dewald, adviseur van verschillende speel goedfabrieken in ons vaderland op een bij eenkomst van speelgoedfabrikanten in het Jaarbeursgebouw te Utrecht. Er zijn lan den. die reeds langere tijd en meer speel goed maken dan wij. Men denke slechts aan Neurenberg, dat echter in hoofdzaak blik speelgoed en cartonnage fabriceerde. Poppen en houten speelgoed leverde voor heen Thuringen. Beide leveranciers zitten thans echter achter het ijzeren gordijn en daardoor hebben de Nederlandse speelgoed fabrikanten van die zijde weinig last van concurrentie. Bovendien zijn de prijzen van het buitenlands product aanzienlijk geste gen, terwijl in ons land, in weerwil van de prijsstijging der materialen, de hogere lonen en de hoge sociale lasten, de prijzen van het speelgoed in vergelijking met andere pro ducten niet bijzonder zijn gestegen. De export van Nederlands speelgoed is belangrijk, naar vele landen wordt dit Nederlandse product uitge voerd, aan autopeds alleen bedroeg in het afgelopen jaar de export naar Ame rika zelfs 21/» millioen gul den. Hoewel de export zeer heeft te kampen met in- voermoeilijkheden, is het resultaat bevredigend. Er wordt zelfs geëxporteerd III, die af en derh’lv.c d loken, en met de beschrijven ie voorin lag te buiten kijf is de „Haven- °ndTUi.eJ‘d an zou daar- -.“a vertrek, op het getij op 11 uur was e motor draaide, zouden de irkhaven uitvaren en in de Noordgeul gaan proefdraaien. De tijd, die nog moest verlopen vóór het zo laat was. werd door Arie benut om de laatste maal van zijn leven een be- van de verkëêrsvHegtüïi zoek aan zijn ouderlijk huis te brengen, bijgehouden Met één Behalve het jeugdige neefje, dat de tocht zjen waar zjCh bijv ee zou meemaken, moest hij thuis nog het een avond te voren naar Ne en ander gaan afhalen. Jan ging intussen ken, z[ch bevindt Daai een paar uurtjes in het vooronder van de een bureau, dat de we „Havendienst I" slapen. zodat een verkeersvliege Toen de klok elf aanwees, maakten de jongens zich op om de motor op gang te brengen. Een van de meest zenuwslopende momenten bleek toen voor hen te zijn aan gebroken: de motor weigerde! Hij draaide wel een ogenblik, doch viel telkens weer stil. Maar bovendien veroorzaakten de her haalde pogingen tot het op gang brengen van de motor een zo oorverdovend lawaai, dat het helemaal niet uitgesloten was dat daardoor de aandacht van de omgeving zou worden getrokken. Het ergste, dat de jon gelui althans van hun standpunt gezien zou kunnen overkomen, was, dat perso neel van de eigen dienst of van de Rivier politie, welke beide diensten in hetzelfde gebouw aan de Parkhaven zijn gevestigd, door het lawaai gealarmeerd, zich met het geval zou komen bemoeien. Niemand even- wel scheen het steeds weer onderbroken motorgeronk gehoord te hebben. Arie. motorman, heeft vervolgens, toen de i tor onwillig bleef, de brandstofpomp on< zocht. Een fout daarin kon hij evenwel ontdekken. te doen. Het zou practixch ónmogelijk zijn geweeat, al die aspirant hadji’* ergens op een rif achter te laten, maar gelukkig werd de order tijdig door Djakarta her roepen. De pelgrims gingen In Djeddah aan land en beleven thans in Mekka de vervulling van het ideaal, waarvoor zU veelal jaren lang hebben gespaard en 7.000 roeplahs hebben geofferd. Kapitein Lubbers, die Dim zijn bejaarde, maar nrbpere terdam aankwam, heeft al b vervoerd. iMze keer i autoriteiten aanvan) tarta Ll^d er J- Cy dt voor regering» 1 laivai De burgemeester van Ede, de heer J. J. G. Boot, heeft zijn gemeente Dinsdag verrast met een primeur, die niet naliet zeer de aandacht te trekken. BH de huwelijksvol trekking van ds G. Visser uit Avereest en mej R Haffmans uit Ede. verscheen de heer Boot, bij deze gelegenheid fungerend als ambtenaar van de Burgerlijke Stand, niet gekleed in deftig zwart in de trouwzaal, doch in een fonkelnieuwe, loodgrijze toga, gefestonneerd met donker fluweel en ver sierd met het in goud en blauw geborduur de gemeentewapen. Deze ..nieuwe mode" zal in Ede in de toe komst een onderdeel van het decorum blij ven vormen. tegenslagen, echter, die >uden ondervinden, open- "erlate aflevering der wc» deze en andere on- np Vrijdag 26 November iren aangekomen, was er uit de aard der zaak te weinig tijd over om nog gelegen heid te hebben de motor rustig en degelijk In elkaar te zetten vóór het tijdstip van ver trek, dat vastgesteld was op de Zondag daaraanvolgend. Onder meer zou er dan „donkere maan" zijn en het getij gunstig. Doch, er was nog een geheel andere reden, waarom het vertrek zo spoedig mogelijk moest plaatshebben: er was namelijk bij Arie thuis, waar de beide jongelui in de voorafgegane periode bij herhaling des avonds op zolder de plannen bespraken, kaarten pasten en de te volgen koersen uit zetten, op een <Jf andere wijze iets van hun voornemen uitgelekt. Bij afwezigheid ge durende enige weken van Arie’s vader had althans diens huishoudster op een gegeven ogenblik de Rivierpolitie gewaarschuwd. Het gevolg hiervan was. dat een recher cheur van deze politiedienst Arie op een ochtend staande hield. De vraag, door de bedoelde politieman aan Arie gesteld, lui dende: „Wat zijn jullie van plan?”, beant woordde laatstgenoemde met een weder vraag: „Wat bedoelt U eigenlijk?". Het dot was, dat Arie meer van de rechercheur, dan deze van Arie te weten kwam. Het bleek namelijk, dat de vader van Arie, klaarblijkelijk door de huishoudster gewaar schuwd. vanuit Limburg, waar hij ver bleef, de Rivierpolitie te Rotterdam had opgebeld. De politieman bleek tenslotte evenwel gerust te stellen te zijn door de mededeling van Arie. dat Jan en hij de ver zorgster van de huishouding van zijn vader voor de mal hadden gehouden door haar deelgenote te maken van plannen, die zij in het geheel niet koesterden. Tot nu toe hebben wij steeds over twee jeugdige Engelandvaarders gesproken, doch eigenlijk waren het er drie. Dat zat zo in elkaar: tijdens de besprekingen ter voorbe reiding van de tocht kwam er s avonds vaak een dertienjarig neefje van Arie de beide jongens opzoeken. Dit neefje had het ten slotte zó ver gekregen, dat Arie bereid bleek hem naar Engeland mee te nemen. Weigering om hem, die van een en ander op de hoogte was gekomen, de tocht te laten meemaken, zou op een ruzie en derhalve op een fiasco zijn uitgelopen. Hoewel Jan er prtneipieel tegen was, heeft hij toch, teneinde alle narigheid te voorkomen, er in toegestemd dat de knaap mD^arKdeze derde In het verbond geen volwaardige was te noemen en hij boven dien noodgedwongen werd meegenomen, zullen we hem. mede omdat hij geen rol van enige betekenis heeft vervuld van zo’n knaap heb je meer last dan gem in het vervolg van ons verhaal niet dan bij strikte noodzaak noemen. De motor weigert •JTATERDAG 27 November te 13 uur was het er nog vèr van af. dat de motor van de „Havendienst I” in elkaar stond. Om te bereiken, dat deze die dag of ten minste de daarop volgende nacht toch nog gereed zou komen, besloten de beide avon turiers ’s middags te 15 uur op het werk terug te komen. Daar het wel vast stond, dat ze, om alles vóór het vertrek Klaar te krijgen, de eerstvolgende nacht zouden moe ten doorwerken, werd een list te baat geno men om van huis te kunnen wegblijven. Elk hunner vroeg toestemming om de nacht van Zaterdag op Zondag in het ouderlijk huis van de ander te mogen doorbrengen. De verkregen toestemming gaf hun de vrij heid van handelen, die zij. ter volvoering van hun plannen, zozeer behoefden. Belden namen van huis enige extra ken en andere voor de overtoc zaken mede. Teruggekomen op het werk, wai ’W t.dd.n, maakten zij alle ruiten van de patrtfspoor- ten in de voorkajuit met synthetische verf zwart. Zekerheidshalve verduisterden zij i onze speciale verslaggever). lodlging van de K.L.M. hebben wij iren een beze 1 nlsch bedrijf. Het vliegbedrL 2. C. Steensma mede, die het hooi„ le dienst Operations en de leider leneral Operations Groep, de heer Balkom. oud-verkeersvlieger. we- blijf in het buitenland verving, beden over de ganse vliegende personeel onder riIke bedrijf [elt het Hjnverkeer zowel in als K L M. op enki uropa met alles wat daaraan vast s geen sinecure als men weet dat I.L.M op het ogenblik 1200 man personeel in dienst is. die bij tijd over alle windstreken van de rspreid zijn. Per jaar worden door ist zo ongeveer 30.000 vlieghande- w.z. aankomsten en vertrekken tuigen, geregeld, kortom bij General operations „gebeurt" het. zoals de heer Steensma verklaarde. Dat „gebeuren" is minder eenvoudig dan men denkt: er Is bureau voor de gronddienst, dienstret. maat-samenwerking met andere luchtvaart maatschappijen. dagelijkse dienst enz Dit alles te zamen houdt de vliegtuigen in de lucht, maar er zijn ook nog technische kr- ten aan de verkeersvliegerij. die organis behoeven, zoals de navigatie, de vliegtech niek en de radiotechniek, bovendien is er nog een dienst voor vliegers, telegrafisten, boordwerktuigkundigen, stewards en ste- wardessen. een omvangrijke organisatie spec derhalve, die zich niet gemakkelijk laat V< maar welker bestaansrecht Onder leiding van de heer A. D. Snitse- laar. verkeersvlieger, die thans de leiding van het vliegbedrijf heeft, hebben wij enkele van deze afdelingen of diensten, waar het werk in volle gang was bezocht Zo kwa men wij terecht in de Centrale verkeers kamer. die» onder leiding staat van de ver keersvlieger G. H. Frijns. Daar worden alle gegevens met wit en gekleurd krijt op zwarte houten wandborden over de positie n de verkeersvliegtuigen aangetekend en oogopslag kan men een vliegtuig, dat de New York is vertrok- arnaast bevindt zich weerkaarten bijwerkt. ...ieger, die gaat vertrek- (kan oriënteren op de hem ver*trekte weerkaart omtrent de op zijn route te verwachten weersgesteldheid. Ver der bezochten wij het bureau, dat de navi- gatiekoffers. die allerlei schriftelijke gege vens op gepaalde routes nopen* de vlieg velden en hun outillage enz. bevatten, bij werkt. Er is ook een afdeling waar zes Link-trainers staan opgesteld, waaf elke soek gebracht aan het verkeersvlieger zijn vliegvaardi f. dat op Schiphol la houdt op het gebied van bllr ‘—’rijf, zo deelde ons atmosferische storingen enz. L„ Tiede, die het hoofd hem daar bij wijze van wijls na aan de schenen gelc„_ Na afloop van de ommegang heeft de heer Steensma ons nog enkele bijzonder heden over de organisatie van dit omvang- medegedeeld Zo over de .cele van haar Europese lucht lijnen. Jie een gebied bestrijken waar de grondaiWist. ook in het buitenland, tot In de puntjes is geregeld de draadloze tele grafie te vervangen door draadloze tele fonie, zodat de vliegtuigbestuurder recht streeks via een microfoon met de „grond" kan spreker Stichter van deze Nederlandse school waa da Wolf. Zij werd geopend op 9 September 1001 en was oorspronkelijk een tweetalige school met Nederlandse én Franse leer krachten. Na 1908 werd evenwel meer de nadruk gelegd op het ondeiwij* in het Ne derlands en dit werd de voertaal Het Frans werd weliswaar niet verbannen; van de derde klasse af wordt dit onderwezen. Op voorstel van de toenmalige minister dr J. Th. de Visser werd in 1923 de school van het ministerie van Buitenlandse Zaken naar dat van Onderwijs overgeheveld en kon het subsidie verleend worden die ook de tondere scholen in Nederland ontvingen. o-3tember 1923 opende minister De Vl«- i.vt tegenwoordige schoolgebouw. De toen met goedvinden van ilhelmina „Prinses Jullana- gedoopt. Alweer om geen aandacht te trekken en geen argwaan te wekken er moest vooral rekening worden gehouden met de machi nist van de „Havendienst III, die af toe het ketelvuur kwam opstol stuurman van deze boot, die slapen werd de motor van dienst I" niet direct gestart. Mei. mede wachten tot het tijdstip van dat met het oog op het getij op 11 i bepaald. Als' de motor draaide, zo\ jongelui de Noordgeul g die nog werd door Ari sal van zijn lei land illing I jare ih* li Kapitein Lubbers, die Dinsdagmiddag met zijn bejaarde, maar nrbpere schip ub-Itot- terdam aankwam, heeft al jarenlang pMr grims vervoerd. Déze keer waren de Indo-^ nesische autoriteiten aanvankelijk van plan de Djakarta Lldyd en de Indonesian Na vigation Cy def klandizie te gunnen en speciaal voor Het pelgrimsvervoer werden met regeringssteun twee schepen aange- "S,s=2 aSSSSSE 1 v“” I’™1' een oud Öflk, schip, dst niet «en de Inter, teenhelm oldoen. inh.rf wé Te elf5^r ure werd alsnog een beroep ge en TiiiUn dann/P de Nederlandse Scheepvaartmaat- 4«_«una «cba/pljen en toen konden alleen de Kota BaI/e en de Tarakan nog tijdelijk een inoma* gr^p peigrim8 naar Mekka brengen. hum a yAlechts 1800 Indonesiërs konden dit jaar Met Moslim-heiligdom bezoeken. De over zees van 'grote meerderhei - heeft verjgefs^l fen hun hebb^^^^H 1 .««.ld, waaf elke -digheid onder- blind-landingcn. Het vuur wordt i spreken dik- •legd .tegan~ j enkel» 'ganisatle vanj ledegedeeld van haar Eun gebied bestrijkt het „v ..„•ld de igen door vliegtuigbe een microfoc-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 5