*s Werelds grootste hotel staat in 'n onbehagelijke stad Modern comfort ook voor de werkman X Joegoslaven mogen klagen eHï oet Onoordeelkundige reclame grote bedragen verloren gaan FRAAIE BOULEVARD (ON )WUSHEDEN VAN WOUTERTJE N' In lelijke Amerikaanse huizen Vóór alles „business" MODE-NIEUWS van hier en daar Het Lied der Waardevolle Winden Het Groothandelsgebouw in Rotterdam U kunt het geloven of niet, maar.... Officieel Bureau onderzoekt en zorgt Echte hulp ofzand D', N* Reclame is vaak monster en mag dus niet monsterachtig zijn Aandacht gevraagd voor verbeteringen Grotere werkloosheid in Augustus Bespreking over aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen Herziening van Conventie van Warschau het doel Verkeerstellingen in Utrecht als voorbereiding voor sanering Dringende behoefte aan gegevens I.O.M.T.R.-congres te Scheveningeji werd gisteren geopend Secretariaat ook dit jaar in Nederland R'damse Raad aanvaardt Kernplan Euvel der opgebroken WSakw straten Weduwe van Louis Bouwmeester overleden Rotterdam krijgt wel nieuw station D.P. Aquavionschip met snelheid van 32 mijl per uur Binnenkort demonstratie te Scheveningen Twee reuzen Sergeant hield er een privé wapenkamer op na TWEEDE BLAD - PAGINA 2 VRIJDAG 7 SEPTEMBER I95f (Van een onzer verslaggevers) l^e grote dagen van Al Capone. James Belcwtro. machine-gun Met urn en de andere heeriers van de Chicagose on derwereld liggen al weer eetf* twintig' jaar achter ons. te weten de dagen dat deze in dividuen via grootscheeps georganiseerde drankve/|kop, prostitutie en speelholen ka pitalen verdienden en by deze activiteit meer hinder ondervonden van hun onder linge concurrentie dan van de politie. Niet temin kost de misdaad Chicago jaariyks nog immer een slordige 500 millioen dollar en ik moet bekennen, dat ik me in deze meest AméFikaamte van alle Amerikaanse steden niet behaaglUk heb gevoeld. Wanneer men Chicago via dtf, fameuze outer drive" voor de eerste maal de hand drukt, is die kennismaking bêdriegelijk, want deze toegangsweg tot de dynamische industriestad met zijn vijf millioen inwoners is een prachtige, tientallen kilometers lange boulevard met aan één zijde het met een binnenzee gelijkstaande Michigan-meer en met aan de andere kant parken, fris groent grasvelden, fonteinen, musea, luxueuze woonwijken en hotels. En de lieden, die ik in deze plezante entourage zag baden, zonnen, kuieren en frisse zeewind happen, benijdde ik vanwege hun woonoord. Zo betrad ik mijn hotel aan deze floris sante meerkant met vleiende gedachtpn ten opzichte van mijn tijdelijk verblijfsoord, maar deze eerste impressie bleef bepaald niet ongeschonden, toen ik The Stevens een uurtje later aan de achterkant verliet. Voordat ik echter de onbehagelijke gevoe lens. welke Chicago me bezorgde, wat nader motiveer, moet ik een reeks verbluffende superlatieven tc berde brengen, om de een voudige reden, dat mijn Amerikaanse gast heren het wenselijk hadden geacht mij on derdak te brengen in 's werelds grootste hotel, waar per nacht 5.000 mensen hun moede leden ter ruste kunnen leggen. Liever een bad dan poeha fantastische geval, omdat hij meende, dat In Chicago de congresstad van de Ver enigde Staten, vanwege haar centrale lig ging een dergelijke onderneming verant woord was. Voor 25 millioen dollar (op het ogenblik is het 25 verdiepingen hoge bouw werk het dubbele waard) liet hij een uiter lijk vrij eenvoudig bouwwerk neerzetten met 3.000 kamers, 25 liften, een enorme bal zaal. restaurants, cafétaria's en wat dies meer zij. Het werd een goed ingericht hotel met een ruime lobby (in de middaguren door een organist besproeid met vriendelijk gorgelende klanken), maar zeker geen pronkpaleis met tierelantijnen en krullen, want het is niet iri de eerste plaats luxe. wat de Amerikaanse hotelgasten op priji stellen, maar comfort en daaronder ver staan ze onherroepelijk een kamer met bad. toilet en telefoon. De hotelkamers zijn hier, wat meubilering betreft, zeker niet beter ingericht dan die In ons land en een persoonlijke sfeer van gastvrijheid ontbreekt uiteraard geheel in de ..bakbeesten maar de service en het badkamer-comfort wegen naar Amerikaan se begrippen zwaarder. En als ik het Woord service gebruik, denk ik b v. aan de eigen wasserij (200 employés) van The Stevens, welke de klant binnen een dag zijn goed terugbezorgt, bijgevolg per maand o.a. 32.000 overhemden. 20.000 paar sokken, 30 000 zak doeken. 18.000 stuks ondergoed moet was sen en daarnaast ook nog de 328.000 stuks linnen, in gebruik bij het hotel, in heldere staat moet houden. Fabriek onder de grond DlSt hotel is, zover ik kan nagaan, als hotel niet beter of slechter dan zijn concurrenten in de grote klasse, maar ik vertel u er iets meer van, omdat het nu eenmaal 's werelds grootste logement is en omdat zijn ganse menselijke en mate riële machinerie zo'n sprekend voorbeeld ts van de resultaten, welke de Amerikanen met hun uitgekiende werkmethoden weten te bereiken. Want ge begrijpt, dat de ex ploitatie van een dergelijke uitermate ge voelige onderneming, welke 2.000 mensen ir. zijn dienst heeft en er in zijn vijf ver diepingen onder de grond een reeks indruk wekkende machines op na houdt, om elec- triciteit te verwekken, 6 millioen liter wa ter per dag naar alle verdiepingen op te pompen en om het machtige huis op koud» dagen door middel van 150 ton kolen per dag te verwarmen, ge begrijpt, dat de ex ploitatie waarlijk zo effectief mogelijk moet zijn. Niettemin had The Stevens het somtijds heel moeilijk in de vooroorlogse jareneer, in 1942 kocht het leger dit reusachtige ge bouw. om er 10.000 cadetten van de lucht- maiht in te legeren. Drie jaar later voegde Conrad Hilton, machtige figuur op dit ge bied, The Stevens toe aan de reeds respec tabele serre hotels in zijn bezit. De Amerikanen sUn te allen tyde troti op superlatieven en royale eyfers en daar om «deelden de leiders van The Stevens me vol genoegen mee. dat er 75 telefonistes In hun dienst cRn om de iO.Ht gesprekken per dag te kunnen verwerken, dat er in samen werking met enkele andere grote t'hicagoae ondernemingen een ondergronds spoorweg net is gesticht om de kolenaa af te voeren en meer dergeiyke verbluffende saken; maar het trotst van al waren i(f op het feit. dat het een paar jaar geleden mogeiyk was gebleken In hun „Mammoethhotel" gelijk tijdig de nationale vergaderingen van de mocraten en republikeinen te houden, waar- by als veiligheidsmaatregel een tussen ruimte van veertien verdiepingen in acht werd genomen En voordat ik dan dit hotel aan de ach terzijde verlaat, vertel ik u volledigheids halve nog, dat financieel zeer bescheiden heden, zoals ik, 6 dollar (ƒ23 naar onze be grippen). Truman en MacArthur honderd dollar en normaal gefortuneerde families ongeveer 30 dollar voor logies (zonder ont bijt) betalen, waarbij het verschil dan uiteraard in ligging en omvang der kamers te vinden is. Een „moeilijke" stad Pal achter The Stevens begint, in overeenstemming met de abrupte con trasten in de meeste grote Amerikaanse steden, het afgrijselijk lelijke en naar mijn smaak onbehagelijke Chicago. In deze stad hebben generaties gewoond (en ipisschien zijn ze er nog), die zich met een ontembare energie op zakendoen en geldverdlenen werpen en hun stad in angstwekkend tempo tot de tweede van Amerika maakten en deden groeien tot het grootste spoorweg- en vlees-in-blik-centrum ter wereld, om de enorme staal- en andere industrieën thans niet eens te noemen. De sfeer in dit Chi cego. die voor een Europeaan wellicht de moeilijkste stad" van de V S. is. heb ik als energiek, maar onverbiddelijk hard aange voeld en het afstotend beeld van gore hui zen. kale brokken onkruidveld en miae- rabele sloppen, veelal onmiddellijk gren zend aan de luxueuze boulevards en win kelstraten met hun wolkenkrabbers, wekten in mij zulke onprettige gedachten aan hier boven genoemde „grote dagen van Al Ca pone op, dat ik ietwat gehaast en mijn hoekig fototoestel als wspen gereed hou dend. mijn eerste wandeling door Cblcago- in-het-duister heb volbracht. Ik beken echter, dat me niets gebeurde en dat ik hier alleen in direct levensgevaar heb verkeerd door een als galante geste be doelde actie van mijn gastheren, die. om hun waardering voor het Europese beroet nog eens te accentueren, een polltie-excorte naar hot vliegveld vroegen. Een politie-auto met sirene en twee motoragenten met si renes verschenen voor ons hotel en ver volgens werd de bus met de twaalf Euro peanen door het immens drukke verkeer van deze wereldstad „geleid". Dat beteken de vervaarlijk gillende sirenes, een negeren der rode stoplichten en een constant doods gevaar. We kwamen levend op het vlieg veld aan (waar we drie kwartier moesten wachten), maar mijn linkerhand vertoonde een brandblaar (mijn Antwerpse collega maakte met zijn sigaar een onverhoedse aanval) en mijn koffer een hengselbreuk, als gevolg van een tweemaal met gierende remmen verrichte noodlanding. Naar wij vernemen zullen de dwangbeve len voortaan niet meer door de H.H. Deurwaarders bij de belastingplichti gen worden betekend. Dat gaat voortaan andera. De Poat. onze ijverige P.T.T. zal het op knappen. Bij de Huls-aan-Huia-bezorïlng 1 Ja.. zóver la het al gekomen En als het bovenstaande maar een ttoutc fantasie van Woutertje is.. geloof gerust beste Lezer, de tijd ia niet meer ver-af. dat het gebeurt. Want reeds thins zie ik in mijn straat de H.H. ambtenaren, voornoemd, huia-aan-hula gaan Het allernieuwste op Kappersgebied ia thans. een Permanent voor Heren. Een Heer kan zich hierdoor verzekeren van een blijvende golf in zijn mannelijke scheiding. Helaas wordt hierbij niet de garantie gegeven, dat de bezitter van het fraaie kapsel ook permanent een Heer zal zijn het Rendier ala voedsel zal men in Engeland nu ook de Geit en de Bever bij wijze van proef voor de Vleesvoorzie ning inschakelen. In gedachten horen wij al het volgende tafelgesprek: „Mevrouw, mag ik U nog leti opleggen van dit Geitje-pasteitje?" „Graag meneer ..En nog 'n stukje gebraden Bever-Lever?" „Als ik U niet ontrief „Probeert U ook eens 'n hapje van deze Rendier-Nier „Kom, kom MevrouwtjeHet mooiste kómt nog Fret-Croquet met Escalope „Maar meneerU overstelpt mij!" d'Antilope „O. meneerik word er wild van!" (Van een onzer verslaggevers). riNDER ME ZIE IK DE MILITAIRE BAND. welk. tot afscheid de Star, and Strip». U blies a, ik de machtigste luchtbaal, van de Verenigde Staten en de eted Des-ton (Ohio) tot speelgoedachtige afmetingen verschrompelen: de Dakota, welke ons «ro'Pie van twaalf Europeanen deze Augustusmaand vele duizenden mijlen door het luchtruim vêêrf i op wegTaar Chicago. De vorig, .vend wandelde ik met twee Amenke.nae olli- eieren onze begeleiders, door de hoofdstraat van Dayton en deze allerhartelijkste lieden staken hun geestdrift over deze industriestad van 350.000 inwoners niet onder stoelen of ba"-non«e ttonec wat een atad". aaiden se op hun manier. „Wat een brede .traten en k."erir«hl. En d.n de, verkeer en v.or.1 die lonkelend, lichtreclame., t I. een van de mooiste plaatsen, die we kennen Ik knikte ja om niet onvriendelijk te zijn. maar mijn Europese hart, dat nu eenmaal wat stedenschoon betreft afgestemd is op harmonie en romantiek, klopte geen slag sneller voor de zakelijk verantwoorde bouw van Dayton. Toen de Amerikanen hun ste den bouwden, hebben ze bijna overal alleen aan de „business" gedacht, aan de moge lijkheid om hun steden een zo effectief mogelijke rol te laten ,fpelen in een .samen leving, welke voor een belangrijk cieei dc- paald werd door industrie en verkeer. En bijgevolg is het zeer begrijpelijk. recht-toi dat zij consequent het principe „recht-toe-recht- aan" huldigden en zich daarbij weinig stoorden aan het schone uiterlijk, waaraan wij meer gehecht zijn. maar dat in onze Westeuropese landen ook vaak eert mislei dend masker is om de droevige omstan digheden daarachter te verbergen Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het geheel bezien is de architectuur, wanneer ik de wilde bouw uit de jaren van onbeheerste groei zo mag noemen, een gru wel. De zucht tot imitaties en gebrek aan smaak deden millioenen monstruositeiten van baksteen en hout ontstaan, welke ech ter heel vaak een verrassend comfortabel interieur hebben Wij uit het oude Europa kunnen natuurlijk wel met een hooghartige glimlach de Amerikaanse bouwerij aan schouwen. maar wanneer we de hygiënische inrichting van de huizen, de aanwezigheid van baden en douches en van overig sani tair in vergelijkende percentages zouden uitdrukken, zou het resultaat beslist zeer beschamend voor ons zijn. Voor ons *Un een badkamer, een «skast De Engelse coupe van het herfstcostuum van zachte Engelse tweed gemaakt, zal menigeen bekoren. Het manteltje heeft grote borstzakken en volgt streng de lijnen va» het lichaam dat het omsluit, het is voorzien van een schootje, van boven afgelijnd door een smalle ceintuur. De rok daarentegen breidt zich naar onderen waaiervormig uit, daar hij geheel geplisseerd is. De zomer begint afscheid van ons te nemen en daarom gaat men uitzien naar wat warmere kleding. Wat zou men denken van dit wollen costuumpje met afgeronde revers, heupsakken en manteltje Onder de sterk geaccentueerde heuplijn komt dan de gladde, nauw toelopende rok. en centrale verwarming in een of andere vorm luxueuze begrippen, hier iRn ze het bezit van iedere normale werkman en nu kan men het materialistisch noemen, maar het is toch wel zeer begrUpeUJk. dat de Amerikanen de voorkeur geven aan hun hoogst onromantische en vaak lelijk» steden plus hun comfort boven de schone gevels en de dikwUis gore armoede van de oude wereld. Hoewel in een stad als Daytcn b.v. drie kwart vaTl de inwoners in hun eigen huls wonen, is het opvallend, dat er van de straat af gezien zo weinig animo voor het fleurige uiterlijk bestaat. Geen vrolijk verf je op de kozijnen, geen frisse gordijrlen, geen bloemen nogmaals, het directe com fort gaat boven de schijn maar de kans is reëel dat dit beter gaat worden, want in nauw verband mét de televisie is de zorg en genegenheid' voor het eigen „home" bezig uit te Moeien tot de grootste hobby van de huidige Amerikaan. Luchtvaart paradijs Amerikanen, die Europa duidelijk willen maken welke militaire inspan ningen zij zich getroosten, ons naar Dayton brachten, had een wel zeer duidelijke reden. Op enige kilometers afstand van deze stad in Ohio ligt namelijk de fenomenale lucht basis Wright-Patterson, waar 36 000 mensen hun dagelijkse brood verdienen en werken aan de verbetering van de luchtmacht, want dit is bovenal een experimentele basis, waar vooral ook in de lucht gepoogd wordt, hét wapen van onze gevaarlijke dagen zijn grootst mogelijke kracht te geven. We heb ben deze enorme militaire onderneming met zijn honderden gebouwen, woonhuizen, laboratoria, hangars en startbanen van drie kilometer lengte een dag lang bekeken en voor degene met kennis en animo voor de luchtvaart was dit gelijk een wandeling door een paradijs, wanneer hij althans de bittere achtergrond en noodzakelijkheid er van kon vergeten. We zagen de B. 36. de vervaarlijk» reuzen- forten met hun zes propellers en vier straal motoren, die een zware bommenlast over 15.000 kilometer kunnen vervoeren, we zagen de vrachtvliegtuigen, welke na daling hun ganse buik plus lading achter laten en opgelucht hun tocht vervolgen, helicoptères in velerlei variaties, gpzellig kleine vliegtuigjes, welke onbemand de lucht ingaan en radiografisch van de grond af bediend worden. We zagen de (alweer) grootste windtunnels ter wereld, stereos copische kleurenfóto's van zoveel duizend meter hoogte genomen en nog vele dingen meer. maar het ontegenzeggelijke hoogte punt van dit bezoek van het vliegveld Wright-Patterson was zonder enige twijfel de demonstratie, welke kolonel Richard Johnson met zijn Sabre, zijn straaljager, ten beste gaf. Deze Richard Johnson is een tenger ge bouwde Amerikaan met smal gezicht, on elegant kort geknipt haar, 33 jaar. getrouwd en twee kinderen. Maar daarenboven is deze man volkomen in de ban van de vlie gerij. Sinds zijn dertiende jaar onderhoudt hij connecties met vliegmachines, was tijdens de laatste oorlog in actie met een Thunderbolt boven het Middellandse Zee gebied, en in 1948 vestigde hij boven een Californische woestijn met de Sabre-jager van de Lockheed-fabrieken, welke ge het laatste jaar vele malen in de Koreaanse iegerberichten genoemd hebt gezien, het algemene wereld-snelheidsrecord, zijnde 670 mijl (bijna 1.100 km). Een nummertje op de Sabrc Deze tengere kolonel dan klom in zijn straalvliegtuig, startte de Sabre met zoveel geweld, dat vijftig met*r achter de warme lucht uitblazende «taart, een jonge man op de fiets plus een hek tegen de grond gingen, en schonk ons vervolgens zulk een fascinerend schouwspel, dat we tien minu ten lang vergaten, voor welk doel deze Sabre's gemeenlijk gebruikt plegen te wor den. Deze grandioze snelheid, deze acroba tiek en dit spel van de vervaarlijke vogel tegen de blauwe heïhel, waren adembene mend schoon. Johnson deed zijn Sabre het gras van het vliegveld scheren om dan plots als een vluchtende wondervogel vrijwel loodrecht te stijgen tot tweeduizend meter dan kwamen de loopings, het groeten met de vleugels, een aanvankelijk noodlottig schijnende val in de diepte en de beheersing over de materie enige henderden meters boven de grond. Toen kolonel Johnson eenmaal weer he fteden was. vertelde hij me. dat hU zo juist met een snelheid vsn meer dan 1.1M km gevlogen had. dat h|| rnlm I.MI vlieguren op x|jn naam hfceft. dat hij elke werkdag als testpiloot in de lucht Is en dat hij slch Zaterdags en Zondags, dus tijdens zijn vrije dagen, amuseert met miniatuur-modelvlieg tuigje»! (Na *«n jaar proefdraaien is het vast komen te staan, dat het plan van de Techn. Hoofdambtenaar, d» heer 3. K. Zierrus* te Lelden, om de overtollige kracht van Windmolens voor het produceren van electrlciteit te gebruiken, deug delijk Is. In de Benthuizer Polder ia de molen reeds van een Instal latie voorzien, die de windkracht ln electrlciteit omzet). I N ZWITSERLAND, (wij weten 't «1- len), heeft men de kracht der water- vullen. reeds lang gebruikt voor ener gie. ten bate van de industrie. De Zwit sers (men erkent 't volmondig), ont- oopten zich als zéér spitsvondig, er was bepaald geen spitser land in dit ver band. dan Zwitserland. Maar nü vlecht dan ook Nederland, met de nutuur een breder band. zodat de armoe hier ter hél vaurtwie Wind wint, wint een massa welvaart! WANT ZIE! Dit land der lint-bebou wing. klaagt nimmer over wind-ver flauwing. de Westenwind langs Neêr- lands kust. is wélbewust goed toege rusthij kan ons vele dagen plagen. en niet behagen door zijn vlagen, maar thans, nu hij iets gróóts verricht zien wij hem in een énder licht. Hij wordt bemind als béste vrind, die goeie ouwe Westenwind, wie zou om hem nog kla gend kniezen, al doet zijn kilte ons soms niezen, wie zou zUn aankomst niet verkiezen, als grote Brenger van Deviezen' Jij FöHN. jij Zwitser, oud •n grijs, blijf jij maar bij het Edelweiss, CycloonAnticycloonOrkaan blijf jij maar op de Oceaan, en jij, Tornado uit Japan, toon jij daarginds maar wat je kan. en de Sirocco, de woestijnwind, die heel Marokko wel licht fijn vindt die moet hier maar niet aanbelanden! Neen. Westenwind bii Westerstranden! DE TRAM verlaagt straks de tarie ven. de Wind brengt stroom hier naer believen, ta. onze Westenwind, zo zui ver. geeft ons tien ritten voor een stuiver, bij bromfiets, auto. vliegma chine. vervangt de Windkracht de ben zine, geen Rotsen zullen ons verblij den. Neen. „Winden waaien om oe Weiden!" Reeds kenden ln de Middeleeuwen, de Friezen. Hollanders en Zeeuwen de Rechten van de Vrije Windwaar 't nageslacht thans z ij bij spint. Tenmin steals de wind hier vrij blijft, en niet de Fiscus er iets bijschrijft, bij voorbeeld ziet mijn oog reeds beelden als: ..Heffing-Winden-Aanwas- Weelde". MAAR WAT brengt wel het méést sensatie, als Zegenspreider tjezer natie? Dat is het feit. heel kort gezeid. dnt men de electrlciteit verzamelt, óp- spaart en verspreidt. Gelijk de Huis vrouw(neen. geen spot!) in Weck fles ofin Keulse Pot, des Zomers fruit en groente inmaakt, en voor het heil van haar gezin waakt, zo spaart de wij ze molenaar, een Hoog Voltage bijel- kaar Van laaeste molen lot de hoog steWie Wind zaait, die zal Wel vaart oogsten! JA. IEDEREEN zal nu gaan «paren door molens energie vergaren, want ieder schaft zich. hoogst volda) voortaan een eigen molen aan. spaart zo een verborgen schatje, tuin. balkon of op z'n platje. Vrijwil lig. en niet nolens volens, voorziet men zich van kleine molens, geen snijboon, rauwkostmolens. neen! Hier telt ae windmolen alléén. En zelfs op straat, wanneer wij lopen, verzamelen wij stroom bij hopen, want weldra komt. zéér handelbaar, de Molen voor de Wandelaar, dat is een kleine, fijne mo len. heel diep in d' achterzak verscho len. al lopend groeit de port'monnaie. men waait met alle winden meeal uitgaand stjjgt ons uitgaanskasje en zo de wind waait, waait ons jasje. Wanneer De Bilt seint: ..Windkracht 16". zal men ons land hier op z'n bést zien. Kortom, 'kzie straks met welge vallen: Met molentjes lopen w ij allen. En die gedachte geeft mij krachten. Het ia een tróóstrijke ge dachte. Een troost, waarmee ik me ver win- Dat ik de e n i g e niet ben! WOUTERTJE rant Het zoveelste wereldwonder zullen we het Groothandelsgebouw nu maar niet noemen. maar er zijn toch dingen aan en in dit gigantische bouwwerk, die sterk de aan dacht trekken. En daar zijn dan in de eerste plaats de geasfalteerde autowegen dwars door het gebouw, zowel door de kelder, gelijkvloers als over de eerste etage. De foto laat zien hoe straks de vracht- en bestelauto's zullen laden en lossen op de weg langs de expeditie lokalen op de eerste verdieping, die zij verlaten via de serpentine-brug (niet zichtbaar op de foto) aan de westzijde van het gebouw. Het zal wel zomer 1052 worden voordat het gehele gebouw in gebruik zal zijn genomen. <3MC,£ -4 De koe in de eeuw der techniek. JOEGOSLAVISCHE Grondwet wt iorgt de onderdanen alle mogelijke menselijke vrijheden. In een land. dat zes jaar geleden pas een communistische rcvo§ lutie heeft doorworsteld en waar politieke en nationalistische tegenstellingen nog altijd tegen elkaar opbotsen, komen echter die vrijheden wel eens in het gedrangJ Nu bestaat er een bureau. Het Federale Bureau voor Klachten en Goede Wenken, waar iedereen in Joegoslavië over alles icatl hem niet naar de zin is. zijn beklag kan doen. zonder allerlei officiële instanties langs te gaan of allerlei plichtplegingen te maken. Ze behoeven slechts een brief te schrijven aan hel Bureau of. als ze hun hart liever persoonlijk willen luchten, kun nen ze er op hoge benen heenlopen in de zekerheid een willig oor te vinden. Aan het hoofd van het bureau staat een] ex-schoolmeester, de 34-jarige cqmmunis- tische secretaris-generaal van de Federale regering, de heer Krista Milosjewitsj. Déze man moet niets hebben van officieel uitd ziende loketten of balies hij is van me ning. dat het in dit klachtenbureau er zo on-l officieel mogelijk moet toegaan Zo wordt de klager, wanneer hij zich bij de portier meldt, allereerst verwezen naar de wacht kamer, een licht vertrek, waar hij zich in een gemakkelijke zetel met blauwe kussens kan neervlijen en zich de tijd korten met de vele dagbladen, die er voor de bezoekers gereedliggen Alleen het portret van Tito aan de wand herinnert er aan. dat men zich hier in een regeringsgebouw bevindt Als bij een biechtmoeder AAST de wachtkamer bevindt zich het spreekvertrek, waar de kussenstoelen niet blauw .maar groen zijn. Toen een cor respondent het Bureau bezocht, vond hij daar een boerenvrouw van middelbare leef tijd. een witte zakdoek om het hoofd ge knoopt. bezig haar hart uit te storten tegen over een van de vrouwelijke beambten, die terwijl ze aandachtig luisterde, enkele aan tekeningen maakte Iedere dan krijgen we zeker twintig van dergelijke bezoeken, vertelde de heer Milosjewitsj, aan Reuters correspondent, ln de eerste zes maanden van dit jaar heefl het Bureau tienduizend klachten afkomstig uit het gehele land. behandeld en ongeveer 70*» daarvan waren rechtstreeks tot gene raal Tito gericht. Vroeger,gingen dergelijke klachten naar het persoonlijk secretariaat van de maarschalk, maar ze kwamen in zulke dikke stromen binnen.dat besloten werd ze toe te vertrouwen aan het Klach tenbureau. Ongeveer de helft van alle ge uite klachten zijn gegrond, zeide de leider van het Bureau en de meeste hebben be trekking op de gedwongen inlevering van landbouwproducten aan de regering, het woningvraagstuk en ontslagkwesties. Het Bureau schenkt ook aandacht aan goede denkbeelden, welke sommigen aan de hand menen te kunnen doen. In verge lijking tot de klachten zijn de raadgevingen welke hel Bureau bereiken, zeldzaam Niet alle klachten, welke bij het Bureau /orden Ingediend, zijn van ernstige aard oms sturen mensen een briefje aan maar schalk Tlto eenvoudig om hem te vragen om een kleine gunst, waarop ze eigenlijk geen recht hebben. Andere brieven zijn helemaal zuivere bedelbrieven; zo vragen de mensen soms een kachel of een radio toestel of een harmonica. Nu heeft Rankowitsj, de Joegoslavische minister van Binnenlandse Zaken onlangs onthuld, dat 47 van alle arrestaties, welke de Joegoslavische Geheime Politie in 1949 heeft verricht, later zjjn gebleken onge rechtvaardigd Ie zUn geweeat. Toen de Journalist aan de heer Milosjewitsj vroeg of er op dit punt klachten zjjn ontvangen, antwoordde hR: Dit jaar slechts enkele. Daarop haalde hij een gele map voor de dag en verteld? hij, dal qr een familie is. die onafgebroken pogingen heeft gedaan om uit to vinden hoe het komt. dat één van haar leden gearresteerd werd. Toen ze dit niet kon ontdekken wendde zij zich tot het Bureau, dat zich grondig met deze kwestie heeft bezig gehouden met het ge volg, dat zijn *eval nog eens in studie werd genomen hetgeen tot resultaat had. dat hij uit de gevangenis werd ontslagen Milosjewitsj legde er evenwel de nadruk op. dat het Bureau geen bevoegdheden heeft buiten de wet. Het kan er slechts op toe zien. dat de wetten des lands behoorlijk worden toegepast Zijn taak is het slechts na te gaan of klachten gegrond zijn en. indien ze gerechtvaardigd blijken, bij de desbetreffende autoriteiten een aanbeveling te doen om ten onrechte genomen besluiten te wijzigen Gebeurt dit niet. dan kan het Bureau zich tot een hogere instantie wen den. Tegen laster I NE HEER Milosjewitsj vertelde nog een staaltje van succesvol optreden van het Bureau in een geval, waarbij werkelijk een politiek slachtoffer bleek tc zijn ge maakt. Een jonge, werkloze vróuw uit Bel grado. wendde zich tot het Bureau met de klacht, dat zij geen baantje kon vinden, omdat, toen ze uit haar laatste betrekking ontslagen werd. in haar getuigschrift werd gezet, dat zij „een vijandin vin het volk" een „politiek ongewenste waS. Het Bureau stelde een onderzoek in. ontdekte, dat de verklaring in het getuigschrift slechts be rustte op een veronderstelling, voor de juistheid waarvan geen enkel bewijs was inden en zo werden de gewraakte be woordingen uit het getuigschrift geschrapt Daarop duurde het niet lang of de vrouw vond een betrekking buiten Belgrsdo. Een andere gele map. welke de leider van het Bureau de journalist liet zien bevatte een brief aan maarschalk Tito afkomstig van een boer. die veroordeeld was tot drie maanden gevangenisstraf daar hij verzuimd zou hebben zijn voorgeschreven laarlijkse hoeveelheid graan in te leveren „Ik doe een beroep op u. kameraad Tito", schreef hij „als een partisaan. die ln 1943 gewond werd. dientengevolge voor 70 in valide is en daardoor niet zo veel werk kan verzetten als tevorenDank zij de tussenkomst van het Bureau werd de man in vrijheid gesteld. Een andere bron van klachten is machts misbruik door ambtenuren. Dergelijke klachten worden natuurlijk steeds op haar waarheid getoetst en blijken ze gegrond, dan acht het Bureau het de beste straf voor de betrokkenen, dat het verhaal in kleuren en tfeuren in de dagblèden bekend wordt gemaakt. De vrees op dergelijke wijze publiekelijk aan de schandpaal te worden geslagen, maakt, dat de ambtenaren wei op hun tellen passen. Voor zover écn buitenstaander kan na- lan. doet het Federale Bureau voor Klachten en Raadgevingen, dat beschikt over een staf van dertig mensen goed werk. Lang niet alle Joegoslaven evenwel onder schrijven deze mening. Een bekend, maar als eerlUk te boek staand tegenstander van generaal Tito verzekerde de journalist, aan wie bovenstaande gegevens zRn te danken, dat alles, wat het Bureau doet. isde mensen zand in de ogen strooien Geref. Kerken. Tweetal te Oude Pekela: J. Duursema te Westeremden en J A. van Netten te Wommels. VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1951 TWEEDE BLAD - PAGINA 3 ERVARINGEN VAN HET CIHAN (Van een onzer redacteuren). „Millioenen guldens gaan verloren". Di Is de uitdagende titel van een brochure van het Centraal Instituut ter Bevordering van de Buitenlandse Handel, waarin meer aan dacht wordt gevraagd voor reclame-mate riaal als ondersteuning van de export. Dat er meer aandacht voor de verzorging van het reclame-materiaal nodig is. weet het Clhatt uit de ervaring die het elke dag op. nieuw opdoet, nameiyk dat die verzorging veel te wensen overlaat, vooral in vele mid delgrote bedrijven en door de nieuwe figuur, die zich na de oorlog Is gaan vertonen: die van de fabrikant-exporteur. Nog te veel houdt men ln Nederland vast aan de stelling, dat reclame reeds dan goed ls, als degene, die de reclame de wereld in stuurt haar goed vindthoe degene voor wie de reclame is bestemd ej over denkt, komt er minder op aan. Aangezien ook verschil lende reclame-deskundigen zich nog niet bezig hebben gehouden met de vraag aan welke eisen publiciteit in het buitenland moet voldoen, is het begrijpelijk, dat er aan reclame veel geld wordt uitgegeven, dat beter had kunnen worden besteed. Volgens een ruwe schattin* van het Cihan worden van de 350 millioen gulden, die Nederland totaal per jaar aan reclame besteedt, 175 millioen „weggegooid" door ondeskundige aanwending van het bedrag. Al wordt hier van slechts een gedeelte in het buitenland besteed, dan nog wijst dit op een ernstig gebrek aan inzicht. Gelukkig is er in de kringen van de reclame-deskundigen een kentering ten goede waar te nemen Men gaat zich daar thans meer en meer toeleg gen op de publiciteit in het buitenland, zulks ter aanvulling van de activiteiten van grote reclame-bureaux, die buitenlandse connec ties inschakelen, wanneer een van hun cliënten in het buitenlahd reclame wil maken. Sluitpost Te vtak vormt voor de Nederlandse on dernemer de reclame nog een gluitpost op de begroting. Voor de Nederlander is hei product nummer één en hfl houdt daaraan vast zonder er by te bedenken, dat bepaal de reclame-artikelen dikwyis voor de bui tenlander identiek zyn met het product. Dit geld! zowel voor de Chinees die op een af beelding van ren pakje vad twintig sigaret ten ook twintig sigaretten wil teilen en niet negentien, zoals door een perspectivi sche fout is voorgekomen als voor de koper van een machine, die eerder de af beelding van de machine onder ogen krijgt dan de machine zelf. omdat een vertegen woordiger nu eenmaal gemakketykcr papier mee kan nemen dan een omvangryk werk tuig. Het gevolg is natuurlijk, dat de concurren tie tussen twee verschillende producten ver- J§djoven wordt naar het vlak van een con currentie tussen twee reclame-methoden Het reclame-materiaal wordt op die manier niet alleen het visitekaartje van de expor teur. maar zelfs het monster. En als d.a reclame „monsterachtig" ls. wordt het be grijpelijk. dat niet alleen het geld voor de reclame zal zijn weggegooid, maar ook do verdienste van de eventuele order. Zichtbaarheid De buitenlander wil zien wat de exporteur hem te bieden heeft; dit geldt voor iedereen, al zal het visu.de element sterker spreken waar de buitenlander analph'abeet is. Het gaat daarom niet aan, dat een exporteur, zoals helaas nog zo vaak in ons land voor komt. zijn buitenlandse klant alleen de pi zen laat zien. iets waarop die klant weii gecharmeerd is. want betalen is H nergens populair. Hij wil wel betalen.! hij wil weten waarvoor. En hij kan dit niet I te weten komen uit een folder die alleen maar maten geeft, die bijvoorbeeld in de Angelsaksische landen niet gebruikelijk fijn. Evenmin kan hij dit te weten komen Financiële steun aan algemene ziekenfondsen De Staatssecretaris van Sociale Zaken (Volksgezondheid) heeft ten aanzien van ae financiële steun aan de algemene zieken fondsen, voor hun afdeling vrijwillige verze kering het volgende bepaald- De Zieken/ondsraad stelt over de jaren 1947. 1948 en 1949 een bedrag ter beschik king van elk algemeen ziekenfonds, dat in dit tijdperk a. de inkomensgrens had gesteld bp f 3750; b. degene, die om een andere reden d*n wegens overschrijden van de loongrens als verplicht verzekerde werd afgescheven. des- vraagd, zonder wachttijd en zonder bijzon dere beperkingen, als vrijwillig verzeker de Inschreef; c. de premie had gesteld op het bedrae. hetwelk door de Directeur-Generaal van de prijzen als ten hoogste toelaatbaar was toe gestaan; een en ander overeenkomstig de algemene voorwaarden, waaronder uit het Vereve- nigsfonds voorschotten in genoemd tijdperk ter beschikking werden gesteld uit een folder waarop wel afbeeldingen voorkomen, maar die van zodanige kwali teit zijn. dat men drie Verschillende dingen uit eenzelfde afbeelding kan afleiden, of die niet toont hoe iets in elkaar zit. Zo zijn er duizenderlei mogelijkheden, alle voetangels en klemmen, die verschillen naarmate men te doen heeft met een ander volk, ras of religie, of zelfs volksgroep en bedrijfstak. Het ls duidelijk, dat men bij Oosterse vol ken niet aan behoeft te komen met reclame materiaal dat is samengesteld naar Wes terse maatstaven. Nochtans houdt men er vaak geen reke ning mee. dat men in het Oosten in sommige gevallen betekenis hecht aan een bepaalde kleur, dat men voor Islamitische landen geen menselijke figuren in de reclame mag betrekken enz. Uit het bovenstaande blijkt, dat een be paalde reclame, hoe doeltreffend in alge mene zin deze kan zijn, lang niet overal aanslaat, waardoor men dus zijn doel voor bij schiet. Hetzelfde geldt, wanneer men uit sluitend naar dr omgeving van de versprei ding oordeelt. Grote sommen gaan verloren door omvangrijke publiciteit, waar gerichte reclame. kleinere kring dus. veel beter zou hebben voldaan, omdat zij daar juist weerklank vindt. En zo kan men doorgaan Doel Het is het doel van het Clhan geweest, de aandacht te vestigen op deze en derge lijke problemen. Het Cihan wil niet op treden als reclame-adviseur, maar wel wil rr.et de reclame-adviseurs samenwerken om de export te bevorderen door goede, gerichte reclame en daardoor terzelfder tijd de efficiency in het bedrijfsbeheer opvoeren De naam van Nederland als exporterend land staat hier op het spel: het kost in dit geval minder Nederland een goede dan een slechte naam te bezorgen. De uitdagende toon van de brochure is daarom gekozen, omdat men'bij het Cihan hoopt, dat het drukwerkje aanleiding zal zijn tot vruchtbare discussies, waarop on dernemer cn reclame-adviseur kunnen bouwen bij hun «streven Nederland in den vreemde meer goodwill te bezorgen. Gedurende Augustus steeg het aantal b|| de arbeidsbureatix ingeschreven mannelijke werklozen van 62.056 lot 71.339. te welen 53.727 geheel werklozen (vorige maand 4.5.262), 17.280 D.U. W-arbeiders (16.477) en 332 personen met volledig wachtgeld (317). In tegenstelling met het vorig jaar is in Augustus het aantal werklozen thans ge stegen Hierbij mag echter niet worden ver geten. dat in 1950 het grotere aanbod op de arbeidsmarkt een verschijnsel dat zich in Augustus altijd voordoet werd opge vangen door een vergrote vraag naar Ar beidskrachten als gevolg van de in die tijd toegenomen internationale spanningen. De beoerking van het bouwvolume en de financieringsmoeilijkhcden waarin verschil lende gemeenten verkeren hadden een be- lahgrüke invloed op de werkloosheid in de boudfcedrijven. welke van 7390 tot 9.684 toenam. De afloop der werkzaamheden in enige seizoensbedrijven, zoals de landbouw, d( conservenindustrie en de «uikerraffinade- rijen veroorzaakte een toeneming van d< werkloosheid obder de losse arbeiders. Ir de textiel- en de confectie-industrie deden de nfzetmoeilijkheden de werkloosheid «tij gen. De landbouw ondervond de invloed van de minder gunstige weersomstandigheden in Augustus. Do graanoogst werd hierdoor ver- Iraagd en ook met de aardappeloogst kon men'eerst later beginnen. De vraag naar mannelijk personeel daalde van 20.611 tot 16.699 De relatieve werkloosheid was hft hoogst in Drente met 46 en Groningen en Noord Brabant met 34. het laagst in Zeeland met 11 en Overijssel met 14 werklozen per 1 mannelijke beroepsbeoefenaren, terwijl het rijksgemiddelde 23 bedroeg tegen 20 op 31 Juli j.l. Hot aantal werkloze vrouwen steeg van 5883 tot 7688, de vraag naar vrouwelijk per soneel daalde van 12.728 tot 11.185. Franse invoer van Nederlandse en Deense holer en kaas t De Franse autoriteiten hebben ter ken nis van importeurs gebracht, dat deze v gunningen kunnen aanvragen voor de in voer van 50 ton Nederlandse, verse ongezou ten boter en van 4.850 ton Deense verse on- gezouten boter. Deze invoer geschiedt op grond van de met Nederland en Denemar ken gesloten handelsverdragen. De impor teurs moeten zich verplichten de boter op ie slaan tot het ministerie van Landbouw instructies geeft omtrent de verkoop Ook is een quotum van 500 ton Nederland se kaas (Edammer, Goudse en Mimoleltc) opengesteld. Op 11 September a s. zal de juridische commissie van de I C A O. te Madrid bijeen komen om de herziening van de internatio nale wetten aangaande de verantwoorde lijkheid van luchtvaartmaatschappijen bij ongelukken te bespreken. De thans geldende bepalingen werden vastgelegd In de Conventie van Warschau, die in 1929 door meer dan veertig landen werd getekend. In sommige landen is men echter van mening, dat de snelle ontwikke ling van en de vele veranderingen ln de luchtvaart een herziening van deze conven tie nodig maken. Volgens een van de be langrijkste bepalingen kan een luchtvaart- maatschappy voor iedere passagier, in geval van lichamelijk letsel of de dood tydens een internationale vlucht, maximaal verant- w-oordeiyk worden grsield voor 8.291 Ameri kaanse dollar. Voor iedere kilogram bagage of vracht bedraagt het maximum S 16.58 en voor bezittingen die de passagier by zich had 1 331.67. Deze beperking der aansprakeiyk- heid bestaat niet. als de schade veroorzaakt wordt door moedwillig slecht beheer. Reeds sedert 1939 is men bezig te trachten de Conventie van Warschau te herzien. En- xele leden van de I C A O. zijn er voorstan ders van. de tegenwoordige beperkingen te laten bestaan, andere staten hebben voor gesteld deze beperkingen te verdubbelen. In de Conventie van Warschau is ook be paald, dat in geval van letsel of dood de be wijslast bij de luchtvaartmaatschappij be rust. dat wil zeggen, dat de maatschappij moet bewijzen, dat letsel of dood niet het gevolg zijn van nalatigheid van de maat schappij of haar vertegenwoordigers. Het zelfde geldt voor vracht en bagage. Kan de maatschappij bewijzen, dat zij of haar ver tegenwoordigers alle maatregelen hebben genomen om het ongeluk te voorkomen, of dat het onmogelijk was zulke maatregelen te nemen, dan is de maatschappij niet aan sprakelijk. Zou het bovendien mogelijk zijn te bewijz en. dat de schade veroorzaakt werd door of toegeschreven kan worden aan na latigheid van het slachtoffer, dan kan de' maatschappij in enkele gevallen van alle verplichting worden vrijgesteld. De thans geldende Conventie zegt ook. dat de maat schappij van verantwoordelijkheid ontheven kan worden, als zij bewijst dat de schade werd veroorzaakt door een fout van de be stuurder. door onjuiste navigatie of onjuiste besturing van het vliegtuig, als de maat schappij in alle andere opzichten alle nodige stappen had gedaan om schade te voor komen. Bij de uitwerking van een nieuwe Con ventie zal men in Madrid waarschijnlijk de mogelijkheid onder de ogen zien. de definitie Uitgaande van de afdeling stadsontwikke ling van de gemeente Utrecht zullen er in Utrecht Dondeédag 27 en Vrijdag 28 Septem ber algemene verkeerswaarnemingen wor den verricht. Hiervoor zullen 100 resp. 600 medewerkers oudere leerlingen der mid delbare scholen en studenten van 's mor gens 7 uur tot 's avonds 7 uur in actie zijn met de telling van het rijdend verkeer. Op de eerste dag zullen aan de bestuurders van motorrijtuigen bij het binnenkomen en bij het verlaten van de agglomeratie enkele korte vragen worden gesteld over herkomst, bestemming e d. In de stad zijn voorts nog enkele ringen van waarneemplaatsen. waar de nummers der voertuigen worden genoteerd. De tweede dag wordt het rijwiel- verkeerverkeer geteld. Voor de ontwikkeling van de stad bestaat een dringende behoefte aan gegevens om trent samenstelling, intensiteit, splitsin gen en samenvoeging der verkeersstromen. Meer inzicht is nodig in de wijze waarop in de loop der dag de verkeersstromen zich een weg banen door het stadsgeheel. Het zal hierdoor mogelijk worden becijferingen te maken aangaande de invloed van de toekomstige ontwikkeling der stad op de aard, route en omvang van het verkeer. Er kan dan op verantwoorde wijze een begin worden gemaakt met het bepalen van lig ging en benodigde capaciteit der vereiste wegen, tunnels en bruggen. Voorts met het ontwerpen van parkeergelegenheden en op de duur: met de sanering van de binnenstad. De grootste stedenbouwkundige problemen zijn wel gelegen in de situatie op het Stjt- tionsplein, het Leidseveer en de' Smokke- laarsbrug. Belangrijk is echter ook de vraag naar het gewenste beloop der invalswegen, de verbindingen tussen de invalswegen en de verbindingen tussen de wijken. Een algemeen verkeersonderzoek, waarbij op één of twee dagen over de gehele stad een systematisch opgezet net van verkeera- waarneemplaatsen is gelegd, is tot nu toe ln Utrecht niet gehouden. Bij uitblijven van een dergelijk onderzoek zou het gevaar niet denkbeeldig zijn, dat op verkeerstechnisch gebied grote bedragen onjuist zouden wor den geïnvesteerd, waarbij dan nog komen de niet in geld uit te drukken dagelijkse verliezen tengevolge van een onlogisch we gennet. van een internationale luchtvaartmaat schappij een ruimere strekking te geven, ten einde een grotere toepassing van de Con ventie mogelijk te maken. Men zal verder de vervanging van de term „wilful mis conduct" (moedwillig slecht beheer), die verschillend kan worden geïnterpreteerd in landen met verscheidene juridische sy stemen, door een andere te bevorderen. Op de bijeenkomst te Madrid zal verder een rapport van dr Enrique Loaeza uit Mexico, eertijds voorzitter van de commis sie. over de wettelijke status van vliegtuigen worden besproken. De tegenwoordige voor zitter is de heer E T. Nunneley, lid van de United States Civil Aeronautics Board. Roulette zonder gelukskarakter Een Nederlandse Ingenieur en wiskundige heeft een behendigheidsspel geconstrueerd, dat sterk op roulette lijkt, doch waarbij, naar zijn berekening, het gelukskarakter ge ëlimineerd wordt. Zijn constructie houdt rekening met het waarnemingsvermogen van het menselijk oog. Voor een opletten de speler is het volgens de" constructeur mogelijk van tevoren precies aan te geven, waar het roulettebailetje op de schijf terecht zal komen. Hij heeft voor zijn „optische rouJette" drie constructiesy stemen ontworpen, die echter alle op het zelfde principe berusten. In kringen van anmsementsverenigingen, waarin men zich tot voOr kort voornamelijk met roulette en baccarat onledig hield be staat belangstelling voor de nieuwe roulet te Men overweegt het opstellen van enige tafels om na te gaan of deze „optische rou lette" als behendigheidsspel dezelfde attrac tie bezit als de voorshands verboden gewone roulette. Over de constructie van de „op tische roulette" wordt in verband met patentrechten zorgvuldig stilzwijgen in acht genomen. Over de legale aspecten van de behendig heidsroulette maaljt de uitvinder ziijh geen zorgen, omdat naar zijn mening het geluks karakter door zijn constructie vermeden wordt. Knoeier* van Koning Voetbal voor de rechtbank De officier van justitie pij de Amster damse rechtbank heeft gistermorgen tegen drie mannen van het inmiddels opgeheven sportweekblad Koning Voetbal een gevan genisstraf van vier maarrden geëist, omdat ieder van hen fraude had gepleegd met de door dit sportblad uitgeschreven voetbal prijsvraag Zodra Zondagsavonds de uitslagen ^be kend waren, vulden de drie verdachtëlVzelf formulieren in en maakten daarbij een eerste prijswinnaar. De inzendingen van de beste inzenders werden daardoor steeds overtroffen. Minister Joekes ziek tfe minlstèr van Sociale Zaken, mr A. M. Joekes. z^l wegens een operatieve be handeling zijn ambtelijke werkzaamheden enige weken moeten onderbreken. Gedu rende zijn afwezigheid zal de minister president. dr W Drees, als minister van Sociale Zaken ad interim optreden*. (Van een onzer redacteuren) Er heerst in deze dagen een waariyk in ternationale sfeer in cn by het Kurhaus te Scheveningen. waar van 6 tot 8 September het 5e congres wordt gehouden van $et International Office for Motor Trades and Repairs (I.O.M.T.R.). Frans. Engels. Duits en Italiaans weerklinkeh voortdurend door de grote zaal als een herinnering aan hel feit. dat ook het gebrek aan eenheid van taal een belemmering vormt voor de een wording! van Europa, waartoe ook de zo in- ternationaal georiënteerde automobiel- ui 5 vv ifeneijaal De Rotterdamse Gemeenteraad heeft Don derdagmiddag het z.g. Kernplan voor de binnenstad z.h.st. aanvaard, d'och niet dan n»dat woordvoerders van de verschil lende fflreties er nog enige bezwaren tegen hadden ingebracht of er nadere inlichtingen over hadden gevraagd. Voordat hij tot de beantwoording van deze vragen overging kon wethouder Meer» tens mededelen, dat de raioister van Finan ciën juist des morgens zijn handtekening voor het plan van de Kernfinanciering had geplaatst. Deze financiële steun voor de thans voorgestelde kernbebouwing zal voor Rotterdam neerkomen, zo zei de wethou der. op e ?n bedrag van 40 millioen. De vermelding van dit 'bedrag ontlokte een teleurstellend gemompel, blijkbKar omdat men dit niet veel achtte voor de realisatie van het Kemplan, waarmee een bedrag van f 300 millioen is gemoeid. De heer Gestel (V.V.D) stelde nog de vraag of er voldoende ruimte- is gereser veerd voor bedrijfsbebouwing. waarop de wethouder antwoordde, dat dit Kernplan. evenals het vroegere Basisplan een „be weeglijk" plan ts, zodat er nog wijzigingen mogelijk zijn, Jioewel men zich zal hebben te houden aan een maximum bouwvolume van 5.200.000 m3. De Kernfinanciering zal in «ÉpiMBde gevallen van terugwerkende kracht zijn. Veel kon spr. nog niet zeggen over de inhoud van de Kernfinanciering, doch dit wist hij wel. dat degenen, die ge profiteerd hebben van de Herbouwregeling niet meer voor steun uit de Kernfinancie ring in aanmerking zouden komen. Deze mogelijkheid is wel open voor hen. die her- In de ouderdom van 82 jaar is te Amster dam overleden mevrouw .7 Bouwmeester, geb De Boer. weduwe van de grpte toneel speler Louis Bouwmeester. Haar stoffelijk pverschot is vandaag op de begraafplaats Zorgvlied aan de Amsteldijk te Amsterdam teraardebesteld. O.K. en W. wil geen Italiaanse opera Naar aanleiding van het vraagstuk „Italiaanse Opera" heeft de heer Alex Wun- nink. directeur van Carré, op de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders meege deeld. dat zowel het departement van Sociale Zaken, weigert, toestemming te ver lenen voor het engageren van een Italiaanse operagroep. De Nederlandse Opera, die een gesubsidieerde instelling is. zou hierdoor concurrentie ondervinden Italiaanse opera- groepen mogen derhalve slechts optreden in Brabant, Limburg en een deel van de pro vincie Utrecht. Ik beschouw dit aldus de heer Wun- nink als niet juist, te meer daar het Amsterdamse publiek alle rangen en standen hunkert naar een goede Ita liaanse opera. Bepaald onbillijk noemde de heer Wun- nink het, dat de V.A.R.A. wel Italiaanse kunstenaars mocht uitnodigen voor een opera-coneert in het Concertgebouw Deze bijeenkomst had niet het voorgestelde beslo ten karakter want aldus de heer Wun- nink door de V.A.R.A.-microfoon was bij herhaling bekendgemaakt, dat nog plaat sen verkrijgbaar waren. De heer Wunnink beklaagde zich voorts over het feit. dat de voorstellingen deze zomer op verzoek van het departement ge houden in het kader van het Holland Festi val bepaald geen financieel succes zijn ge weest Het zal hem nopen, een volgende maal ernstig te overwegen of het theater weer voor het Holland Festival opengesteld zal kunnen worden. bouwplichten hebben overgenomen cn ln de kern van de stad willen gaan bouwen. De heer C. van der Linden (V V D.) heeft voorts wederom een uitvoerige interpellatie gehouden over het euvel der opengebroken etraten en talrijke voorbeelden aange haald, van verkeersomleggingen en brekin- gèn, die tot ernstige stagnatie in het ver keer hebben geleid. Spr. drong er op aan, dat alles zou worden gedaan, dat Rotterdam zijn naam van opengebroken stad kwijt raakt, dat er een goede organisatie tussen de verschillende diensten tot stand komt en dat het veroorzaken van schade aan het bedrijfsleven en de neringdoenden zo veel mogelijk wordt beperkt. Wethouder Meertens verwierp de gedach te, dat er tussen de diensten geen goede coördinatie zou bestaan, doch zegde toe dat alles zou worden gedaan om tot verbete ring van de toestand te komen. Spoorwegplan goedgekeurd De burgemeester van Rotterdam, mr P. J. Oud. heeft in de gistermiddag gehouden raadsvergadering medegedeeld, dat ondanks de financiële moeilijkheden de werkzaam heden aan de spoorwegwerken te Rotterdaip zullen worden voorgestel en dat het beperkte spoorwegplan zal worden uitgevoerd. Dit blijkt uit een door hem van de minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting, mede namens diens ambtgenoten-van Financiën en Verkeer en Waterstaat ontvangen brief. De burgemeester deelde verder mede dat wel het overheidsaandeel in de kosten over de eerste drie jaren zal worden beperkt, doch daMentegenover staat, dat de Spoor wegen zich bereid hebben verklaard over deze jaren een groter deel te financieren, waardoor de aanvankelijk gevreesde verdere beperking achterwege zal kunnen blijven. Het beperkte plan. waarvan de uitvoering thans vaststaat, berekent, dat, met volledige handhaving van het grote spoorwegplan, voorshands zal worden volstaan met: De voltooiing van de spooriyn Nieuwer- kerk—Rotterdam D.P. met inbegrip van een onderdoorgang onder de Ceintuurbaan in het verlengde van de Stadhoudersweg cn met de aanleg van het emplacement Hille- gersberg. met het gevolg, dat het Maassta tion zal kunnen verdwijnen-, de bouw van een stukgoedercnloods aan de Westzeedyk: verbetering van de stationsgebouwen Beurs en FeiJenoord; aanleg van een nieuw„empla cement D.P. en de bouw van een nieuw station ter plaatse. Deze werkzaamheden zullen in de jarer 1951. J952 en 1953 haar beslag krijgen, met uitzondering van de bouw van het nieuvye station D P. en het Zuidelijk deel van het emplacement voor dit station, welke werken echter direct na 1953 zullen worden aange vangen. Dit laatste moge in zekere zin te betreuren zijn. doch kan anderzijds tot ge volg hebben, dat voor de definitieve plan nen voor het Station D.P. intussen ruimere mogelijkheden kunnen worden overwogen, aldus de burgemeester Voor het overige is het resultaat van het gepleegde overleg, mede dank zij de wel willende houding van Spoorwegen en ge zien in het lichbvan de huidige omstandig-; heden, naar de mening van Burgemeester en Wethouders bevredigend, omdat in elk geval voor 1954 de eigenlijke spoorwegver bindingen aanzienlijk zullen zijn verbetard, het station Maas zal kunnen worden opge heven en voor de stations Beurs en Feijen- oord een oplossing zal zijn verkregen, terwijl direct daarna de bouw van eon modern hoofdstation D.P. ter hand zal wor den genomen. - Begrafenisstoet Verstoord. In hoger beroep ls 150 boete geeist tegen een Etndhovense automobilist, die in Amsterdam tegen een lijk wagen was gebotst op weg naar een begraaf plaats. branche het hare wil bijdragen, onder meer doorNdit congres. In verband met dit doel wordt het terecht vanx grote betekenis ge acht. dat thans voor het eerst ook Enge land aan dit internationale overleg deel neemt. Nadat de buitenlandse gasten een bezoek hadden gebracht aan het fraaie bondsge- bouw van de B O V A G. In Den Haag. ver enigde het gezelschap zich aan een begroe- tingslunch ln Hotel Kurhaus. waarbij ook aanzaten de* minister van Verkeer en Wa terstaat. de heer H H. Weifcmers. de bur gemeester van Den Haag. mr F. Jd. A Schokking. *hir M Goote van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, drs W L. Groencveld Meyer, directeur- jfenegaal van de Middenstand, generaal D Brethouwer. directeur Materiaai [acht en mr F. E. Spat, voorzitter __mtraal Overleg. Na een welkomstwoord van burgemees ter Schokking sprak mr Spat, zoals hij zei als woordvoerder van de consumenten. De heer Spat hoopte op een goede onderlinge verstandhouding, ook met de verbruikers. Hij wilde dit congres tevens zien als een bijdrage tot het streven naar Europese in tegratie. Het eigenlijke congres werd geopend door minister Wemmers, die het congres even eens plaatste tegen de achtergrond van de Europese integratie, welke ook de Neder landse regering zo ten volle interesseert. In zijn antwoord wees mr A F. H. Jansen voorzitter van de B.O.V.A G.. cr op, dat in de automobielbranche sinds de eerste bij eenkomst tc Sundsvall reeds veel is bereikt op het gebied van internationale samen werking. Wandelend secretariaat Het congres begon met eert plenaire sit ting, tijdens welke de heer Jansen tot con gresvoorzitter werd benoemd. In deze ple naire zitting stond het congres, als gemeld onze editie van 1 September, voor de [beslissing of de I O.M T.R. 2al voortgaan met „wandelende secretariaten", of^cl dat een permanent secretariaat in het leven zal worden geroepen. Hierover werd uit voerig van gedachten gewisseld. De be hoefte aan een permanent secretariaat j wordt wel gevoeld, echter, mede met het oog op de financiële consequenties, niet dringend Besloten werd. dat het secreta riaat voorlopig „wandelend" zal blijven. Hoewel de Nederlandse delegatie er de voorkeur aan gaf. dat het secretariaat dit maal door Frankryk zou worden waarge nomen. werd de B.O.V.A.G. ook voor dit jaar belast met het secretariaat van de I.O.TVÏ.T.R., nadat hierop door vrRwel alle delegaties, waaronder de Franse, wai aan gedrongen. Besloten werd. dat het congres volgend jaar van 4—6 September te Parijs zal wor den gehouden. Heden wordt het congres in twee sectie Igesplitst, een voor de dealers en eeft^ëflor het garage- en servicebedrijf. Aainde orde komen dan o.m. vraagstukken oker de han del in gebruikte automobie^n. vakoplei- ding. unificatie van tarieven, benzine prijzen en bandenhandy Morgenavond biedt de B O V A G de fongressisten een diner aan in restauwiptJ.La Corvette" te Scheveningen. (Van een redacteuren) Binnenkort zal Nederland kennis kunnen maken met een zeer merkwaardige nieuwe verschijning op zee de Aquavion. die op weg van Stockholm naar Lc Havre Scheve- nlgen zal aandoen, bij welke gelegenheid een demonstratietocht zal worden gehou den. Voor deze tocht bestaat reeds grote belangstelling, want verscheidende «oheep- vaartmaatzchappUen. oliemaatschappijen en andere lichamen stellen het ten zeerste op prijs met dit nieuwe vaartuig kennis te ma ken. Het fascinerende in dit nieuwe vaartuig is. dat het zuke grote snelheden kan berei ken Het type. dat naar Scheveningen komt de Aquabuss 80. plaatsbiedend aan 80 per sonen. heeft tijdens reeds gemaakte proef tochten in de Oostzee een snelheid van 32 mijl per uur bereikt. Dit wordt mogelijk doordat bij dit «chip de principes van de luchtvaart op Re scheepvaart worden toege past. Het vaartuig wordt n.l. gedragen door de reactie van het water op twee of meer onder de romp gemonteerde vleugels. Reeds bil geringe snelheid wordt de romp volle dig uit het water geheven, terwijl de vleu gels onder het wateroppervlak blijven. Hiermede wordt bereikt, dat de water weerstand aanzienijlk wordt verminderd, zodat bij geringer motorvermogen en gerin ger brandstofverbruik een grotere «nelhetd wodt bereikt. Ook bij grote snelheden ont staan geen noemenswaardige trekgolven. hetgeen de bruikbaarheid in ondiep water en voor de binnenvaart uiteraard ten goede komt Zweedse uitvinding De Aquavion is een Zweedse uitvinding. Het z|jn de Zweedse ingenieurs Almqvist en Elgstr6m. die zich met de constructie van dit opmerkelijke vaartuig hebben bezig ge houden Daarna is er van Franse zRde be langstelling gekomen, hetgeen heeft geleid tot de oprichting van de Société Aquavion te Parijs, die houdster is van de wereldli- centierechten. Directeur van deze Société Aquavion is een Nederlander, te we ten ir J. van Geuns Ook is er reeds een vertegenwoordiging in Nederland. Het is de bedoeling, dat de licentierechten in Neder land zullen worden geëxploiteerd en dat. indien er belangstelling biykt te blRven be staan opdrachten worden gegeven aan Ne derlandse werven. Er zijn zes types Aquavlons. te weten de Aquapuce voor 2 personen, de Aquavit voor 5 personen (vorig jaar reeds geëxpo seerd op de Salon Nautique te Perijs), de Aquastroll voor 16 personen, de Aquabuss 40 voor 40 personen, de Aquabuss 80 voor 80 personen en de Aquabuss 110 voor 110 per sonen. Behalve de Aquapuce en de Aquavit zijn al deze types zeewaardig. Aquabuss 80 De Aquabi komt demonstreren, doet dit als j labuss 80. die in Scheveningen lit als gezegd op weg van Stockholm naar Le Hhvre. Het vaartuig is gekocht door de Société Fran- co-Khmère de Navigation te Saigon (Indo- China). Het zal voor de tropen geschikt worden gemaakt door de ETS LASAM. S A R L. Chantiers Navals te Conflons te Con- flans-Ste Honorine bij Parijs, welke werf licentiehoudster van de Aquavion is voor Frankrijk. Deze Aquabuss 80 werd gebouwd bij de AB Supermarin te Stockholm. Het schip, waarop uiteraard in ruime mate lichtmetaalconstructie is toegepast heeft een lengte over alles van 17.50. een breedte van 5.85 m en een diepgang voor anker van 1.70 m en tijdens de vaart van 1.25 m Het totale netto gewicht zonder brandstof bedraagt 9 ton. Het schip heeft een 6 cylinder Junckers dieselmotor, type Jumo D 205 met een vermogen van 860 pk bij 2800 omwer.telingen per minuut. Van dit vermogen wordt 600 pk gebruikt v%or het verkrijgen van de kruissnelheid van 32 mijl per uur. De maximumsnelheid van het be laden schip bedraagt 35 mill per uur de actie-radius 300 mill De Aquabuss 80 heeft, behalve de reeds genoemde dieselmotor twee benzine start motoren van ieder 62 pk voor de navigatie in de havens. Bij een snelheid van 6 mijl oer uur neemt de dieselmotor de taak van deze twee benzinemotoren over. Men deelde ons mee dat de Aquabuss 80 heeft gevaren bij windkracht 5/6 en 6/7. Een reuze-fiets voor een reus! In Augsburg trol. deze steltloper nogal wat belangstelling, toen hij op tijn hoge vehikel de straten onveilig maakte Wegens overtreding van de Vuurwapen- wet. 41 maal gepleegd, eiste de auditeur- militair b(j de Krijgsraad te Velde-West In Den Haag. 41 geldboeten van tien gulden elk tegen de sergeant K. H. uit Dordrecht. Deze onder-officier hoorde verder nog een gevangenisstraf vin vier maanden tegen zich eisen wegens belediging van z|Jn com mandant. alsmede verlaging tot de stand van soldaat laagste klasse. Sergeant H. ls verbonden gewee-st gan de Vaar- en Duikschool der genie te Dor drecht. Enige maanden geleden rees de verdenking, dat hij Iegergoederen zou heb- ben verduisterd. Een ln zijn woning inge steld onderzoek bracht echter een compleet .wapenarsenaal" aan het licht, bestaande ».m. uit machinegeweren, geweren, hand- 1 granaten en patronen. H.. die zich in de jaren van de bezetting zeer goed gedragen heeft, verklaarde, dat hij deze wapens uit de illegaliteit had bewaard omdat hij meende, dat ze onder een eventuele vol- gende bezetting van pas zouden kunnen ':omen De president van de Krijgsraad, luit.- kolone! mr dr J. P. van Erk. achtte deze verklaring niet disculperend. al zei hij over tuigd te Jiijn van H 's goede bedoelingen Ten aanzien van de ten laste gelegde bele digingen hij zou tijdens theorielessen op beledigende wijze over zijn commandant j hebben gesproken - verklaarde H dat hij niet de bedoeling had gehad zijn comman dant te beledigen De auditeur-militair achtte de beledigin gen echter bewezen Hij vroeg vrijspraak voor de ten laste gelegde verduistering van Iegergoederen. De raadsman meende, dat ook de beledigingen niet bewezen w§ren. Aantal radioluisteraars blijft stijgen Het aantal aangegeven radio-ontvangtoe- w ell^nJ0n Nederland bedroeg op 1 Septem ber 1.578 788 tegen 1.570 750 op 1 Augustus. Op 1 Augustus waren er 476.968 aangeslo- op h,et, rifksradiodistributienet tegen 477.523 op 1 Juli. Bode Kruiswedstrijden in Den Bosch 7.ond8g 22 September zullen ln de Bossche veemarkthallen de nationale wedstrijden van het Nederlandse Rode Kruis worden gehouden om het landskampioenschap van Nederland 1951 De beste ploeghelpstere en -helpers van de Nederlandse provincie* zullen elkaar bekampen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 3