k
I’S.
leter!
COUD5CHE COUBANT
k
®J.
Lijker
Stampvolle sneltrein ontspoord
Atoombom ontploft in Siberië
bij Sloterdijk
Passagiers ontsnapten tweemaal
de dood
7/EEPBEDKHI
aan
RS
■MLON
'dige huid!
Laatste Britten uit
naar
New York
IGDE OVERWEG
Russen beschikken thans over
tenminste 30 bommen
Lifter zou chauffeur
Felle strijd aan het
centrale front
Aardappelfabriek door
brand verwoest
ders (essen)
A
Verbindingsofficieren der
V.N. naar Pan Moen Djon
Abadan vertrokken
Rumoer op station
Truman, pleit weer
voor internationale
controle
Grote ravage,
één gewonde
hebben overvallen
Ongeregeldheden aan
Berlijnse sectorgrens
Woensdagavond heeft de Westberlijnie
politie ongeveer 7 000 Oostberlijnae commu
nistische jongeren, die trachtten in de Fran
se zone tt
brandspuit;
Géén hartelijk welkom
Tot driemaal toe op
politie irigereden
AG 3 OCTOBER ISJi
Donderdag 4 Oct. 1951
Prijs 10 cent per nummer
80ste Jaargang No 23400
Prijs abonnement.
/0.38
per week
fl.65
per maand
Chsf-Exploitatle: D. Dl KLERK
per kwartaal
/«O
van gene-
Er werd
de
laurit
wei
Onii
wet
naar
Prins Bernhard
Amerika
bet»
Ie naam KREMLQN
4?
4*
9
naai
op 6.47.
OP 13-S6
t in de weg beat
De reis va|i
naar
De Olympische fakkel
voor Helsinki
door
1 is
'Olmi
streelt en vertroetelt!
m, welke schraalheid
i)nde parfum!
e Brillantine Ruste
erk.
ASTRA
utmend schoonheid!
centra
le zwaar-
me
nige
aan
ier
veie 1
-1 rooit
■omde de Woud
en heb om een
.ongel...
met e
lerende
EENDRACHT
MAAKT MACHT
igtAopen-
wagons
rech-
•gt. dat b(j
en demografische
1 bom op het over-
ssten van
kust van
lou hep-
van 26
Sow.
zou
i 1500 bommen
>ben van onge-
in v
evei
tie
slaagde
gebouw
Een
aardai
voor’-
denken aan
directies angstig
wijzers op de
ren. die vroeger
schrijven: Doe
;ingen op een ter laaie.
de linies De brak, bev
jke boodschap is
tem... -
Vanda:
Harmele1
wegarbei
vr|J te
Dirscteur-CBefredacteur; 8. H. VAN DEK KKAATS
veer één bc
zijn er vas
gische lucL
verre de meerdere Is
Unie, alduZ het blad.
Am-
had
naar de
De presi-
1, ir F. Q.
:tle, maar
worden
r Am-
)k van
nacht van Zondag op Maan-
r het eerst kennis met deze
Hij controleerde voorbjjrij-
1 op dat tijdstip naderden ook
t hun wagen. Hun wijze van
1 voldoende verlichting waren
aanleiding het stopteken
van gehoor te geven aan
■ed de bestuurder met
brigadier,
omen. Een
Een der-
later
waar het
van de
daar kwam een
»den. meneer, en
>r met ons mes!”
1!” zei Panda, ffij
met Willie Wip-
a. .Ik kan geen
al helemaal niet
tonbrug oven de Rijn. die tijden* de
oefening Jupiter door Franse enietroe
pen is gebouwd. Operatie Jupiter was een
onderdeel van de luchtverdeditungmefe-
ningen Cirrus van de troepen hel
Noord-Atlantische Pact
V
PER ASPERfc
AD ASTRA
Bureau: Markt 31.
Telefoon 2745 (twee lijnen)
'Postrekening 48400
'ren. Zich te vervoegen
IJ „DE IRIS
U.OOT
bom in de twee dagen Militairen
1st van overtuigd, dat de strate-
rhtmacht der Verenigde Staten
-rdere Is van die der Sowjet-
der
van de
Burgemeester
uitgangspur.
elke
erlicht met 90 kmpne-
ktijdiq met het luiden
■n trein in aantocht is,
iet knipperend licht,
is gestoord, of buiten
•gambtenaar ver-
tesproken naniek
Wel zijn de pas-
irensentrein. dus
>ns tot stilstand
manieren uit de
ien. - i
,1e ruiten zijn gebroken Voor
10g vrUwel intact, al'helt
de kgHrekkelijk smalle
en vierde wagen staan
hoek van ongeveer 140
)ok de andere wagens
*n nog alle t
iaarentegen z
ld en men vil
life waarnemingen
om 8 40 uur werden te
volgende weerkundige
UI gedaan
787 o m m
Oost-Zuid-Oost 1?
BB gr. C
18.0 gr. C-
6.6 gr C
Onbewolkt
Wassende maar»
onder 18 10
86 onder l».M
De Perzische minister-president Mossadeq
vertrekt Zondag uit Teheran naar New
York om Perziê te vertegenwoordigen bt;
de behandeling van het Engels-Perzisch-
oliegeschil door de Veiligheidsraad, aldus
is officieel te Teheran bekend gemaakt. We
gens zijn slechte gezondheid zal Mossadeq
zijn intrek nemen in een ziekenhuis te New 4
York. Hij ral worden vergezeld door zijn
zoon Gholain Mossadeq. die grts is.
De buitengewone gezant en gevolmachtigd
minister tan Perzië, te 's Gravenhage.
Hoessein Nsvab. zal zich eveneens per
vliegtuig naar New York begeven. Hij zal
Mossadeq van advies dienen over de uit
spraak van het Internationaal Gerechtshof
inzake het oliegeschil.
Prins Bèrnhard zal zoals wij reeds
meldden omstreeks 15 October aanstaan
de met een Amerikaans militair toestel naar
Washington vliegen. De Prins zal worden
vergezeld door zijn chef-staf der marine,
kapitein ter zee G N. H baron Van Til en
zijn adjudanf 7t ter zeefeerste klasse A. F.
Eibers. Na afloop van zijn bezoek aan
Amerikaanse mannednsteUingen zal de
Prins nog een dag bij zijn broeder prins
Aschwfn te New York doorbrengen
Kind door molenwiek gedood
Een driejarig kindje van de molenaar te
C£iyk aan de Ma<us heeft Woensdagmiddag
karis gezien in eefi onbewaakt ogenblik de
molenberg op te kïauteren Later vond men
het meisje in deerniswekkende toestand te
rug Het bleek, dat de kleine door de^no-
lenwieken was getroffen. In het ziekenhuis a
te Nijmegen is het meisje aan de gevolgen-
De Olympische fakkel voor de spe-
leo in 1952 zal van Grt<‘___2
Kopenhagen worden gevj"^,
de traditionele wijze door som
len ontstoken te zijn in de ruin
de tempel van Zeug te Olympl
Kopenhagen zal de fakkel offir
I ontvangst worden genomen L,
g burger
- se esti
nomen.
waarop de marn
en waarop zij aan t
waren verwelkomd.
Het hoofd van de brandweer van de
Anglo-Iranian, Cartridge, deelde meda, dat
de Perzische generaal Riahi nu verant
woordelijk is voor de brandweer van de
raffinaderij en hij zél zeer bezorgd te zijn
over het brandgevaar te Abadan. Hij
meent dat onder de huidige leiding het
voorkomen van brand, hetgeen voor negen
tig procent de taak der brandweer is. uit
het oog zal worden verloren.
Piaatieltjk mist
Weerverwachting. tneegedeeld door het
K N.M.I. in De Bilt, geldig van Donder
dagavond tot Vrijdagavond.
ïn de nacht en ochtend op veie plaat
sen nevel ot mist, overigens droog weer
met overdag meer bewolking. Zwakke
tot matige wind uit uiteenlopende rich
tingen Morgen overdag over het alge
meen iets lagere temperaturen dan
vandaag
Weerkundit
Hedenmorgen o,
Rotterdam de
Waarnemlnger
Barometer:
Wind
Temperatuur:
Maximum temperatuur:
Minimum temperatuur;
Weersgesteldheid
5 October
Zon
Maan
De verbonden strijdkrachten in Centraal-
Korea hebben in het gebied van Korangpori
en Jontsjon op verscheidene punten terrein
genomen, aldus een mededeling
raai Ridgway's hoofdkwartier,
krachtige tegenstand geboden.
De New Ygeh^Times meldt dat het ge
allieerde najaarsoffensief is ingezet met
tanks en vlammenwerpers op een front van
65 km breedte in West- en Centraal-Korea.
De berichten over de strijd worden zwaar
gecensureerd. In sommige sectoren zijn, al
dus deze berichten, de Noordelijken terug
gedreven bij gevechten van man tegen man.
Vanochtend zijn verbindingsofficieren
der V. N. naar Pan Moen Djon vertrokken,
naar gemeld wordt om een boodschap van
de Noordelijken in ontvangst te nemen.
Volgens de nieuwsdienst van de New
York Times is de Noordelijke boodschap
een antwoord op het onlangs door gene
raal Ridgway gedane voorstel tot hervat
ting der bestandsbespreki
plaats halverwege tussen
inhoud van de Noordelijl
nog niet bekendgemaakt.
veg in de I^ngewijdte-
de spoorweg Utrecht-
mte Hekendorp zullen
er 1951 des morgens
lemen voor treinaan-
ing van het wegverkeer
■men.
toond onder de bij de
weg geplaatste waar*
rlicht met 45 knippe-
nneer geen trein in
genomen
oniploffi
laboratei
in Middc
De perschef a
bom tot ontploffing had gebi
de Sow jet-verklaring, dat h<
slsche atoomprogram ui.
aan i reedzame ^toelen
bevestigt nogm^Bj
atoomwapen», ul^ppi
Volgens atoomgeleerden. -
So^jet-Unle tussen 1949
toom bommen te
vooruitgang dagelfdc snel
i als die in dejkerenigde Stal
jn twintig *bor
_.men Kbbben en
grondslag hebben gèlegd voor een i
productie. De Sowjet-Um^ zo menen
geleerden zou thans duYH^r dertig bot
men beschikken cn In □^■tonendte tws
maanden tot een productiq^Biyan 100
jaar kunnen komen
De Washington Po
de huidige indut-tricle en demc
indeling een Russische bom op h-
bevolkte deel van het Noord-Wer‘
de Verenigde Staten of aan de k.
de Stille Oceaan een uitwerking z<
ben. diergelijk zou staan aan die
Amerikaat»se bommen ..ergens in de
jet-Unie" neergeworpen Amertka
tfians in het bezit zijn van
en een productieterqpo hebt
--^.woonden.“bevonden
en hoofSgn t(jn dienst der-
./ijk, waar mf Lambooy vooru.c>.
aster was.
thouder G. H Buffers drukte er
zer ujt. dat de gemeenteraad
ivloed kon uitoefenen op de burge
meestersbenoeming Voorzitters van eni..
raadsfracties merkten op. dat door de be-
eming v^n een R K. burgemeester in een
id. welke in meerderheid niet die gelo<>fo-
iging is toegedaan teleurstellingen
■wekt Een der sprekers noemde het
ugreep van de redering bij de ben» e-
burgemeesters de grootste raads
el. uitgangspunt te nemen De veie
jkheden. welke burgemeester Lam
booy op ijn weg zal vinden werden uit-*-
voerig geëtaleerd, doch men hoopt» ,.>r
een goede samenwerking tussen t> urao mees
ter en raad vele ’raagstukken tot een op
lossing tp brengen
Mr Lambooy zei zijn benoeming
Hengelo een promotie te achten Moe
heden zijn er om overwonnen te w-
a,._ aldus spr die grote waarde hechtt»
i particulier -initiatief en werkzaamheid
3 burgerij.
zen, met wie zij zij jarenlang hadden
mengewerkt. Dinsdagavond en Woens-
gmorgen afscheid van hen hadden ge- Af
>men. De geivacueerden prezen de manier Irl'lBBauCU
aarop de marine de evacuatie had geleid
i waarop zij aan boord van de Mauritius |\p«47 y#
Gezinnen van mariniers mozen naar Surl-
jene name. De mariniers kunnen op hun verzoek
itad hun gezinnen naar Suriname laten overkomen
ar Dit besluit werd 26 September in Suriname
ontvangen. Onlangs was beslist, dat de uit
zending der gezinnen voorlopig niet zou
plaatsvinden
gekrabd. Niettemin zijn van geen der
wagens de koppelingen gebroken. Slechts
enkele ruiten braken. Het gevolg is. dat
slechts één der honderden passagiers, een
28-jarige inwoonster van Heemstede, lichtq
schaafwonden aan de benen opliep. Zij ko'n
ter plaatse worden geholpen en keerde op
eigen gelegenheid naar huis terug.
Het treinverkeer van Amsterdam uit naar
het Westen lag geheel lam. JuUt in het
spitsuur is dit een zeer groot ongemak voor
duizenden, die m Amsterdam werken en
elders wonen. De Spoorwegen schakelden
evenwel terstond tientallen autobussen in.
Eigen materieel alsmede van verscheidf
touringcar ondernemingen in de hoofdst
Van het Centraal Station Amsterdam naar
Haarlem ontstond daardoor een pendel
dienst met autobussen. Ook de Noord- en
Daar het ongeluk op het spitsuur
gebeurde, ontstond op het Centraal
Station te Amsterdam een grote
stagnatie. Een uur na het ongeluk
vertrok via Zaandam de eerste trein
naar Leiden en verder en toen dit
werd aangekondigd. waren de wach
tenden niet meer te houden. Zij maak
ten geen gebruik van de tunnels,
doch renden over de rails naar het
perron, vanwaar deze trein zou ver
trekken. Door deze enorme drukte
werden twee mensen onder de voet
gelopen, die door de geneeskundige
dienst naar een ziekenhuis werden
overgebracht. Deze opstopping op het
Centraal Station heeft dus meer
slachtoffers geeist dan het spoorweg
ongeluk zelf
igavond heeft de
leveer 7 000 Oost be
jongeren, die trachtten in de Fran- Volgens at<>
te demonstreren, met behulp van was de Sowje
-.puiten uiteengejaagd De politie staat tien. ato<
de slaagde er lp de demonstranten naar de vooruitgar.
ittg Sowjet-Russteche sector terug te dringen hen als die in
«2 Jongeren werden gearresteerd De de- Sowjet-UnJe i
monstranten deelden communistisch pro- v&ardigd kuni
pagandamateriaal uit en zongen communis- grondslag her
tische liederen. Toen de fiolltie gebruik
ging maken van de gummistok wierpen de
jongeren stenen, waardoor tenminste drie
politiemannen werden .gewond en enige
politie-autos bescl
's Avonds onr tien uur was de toestand in
de Franse sector weer normaal, doch 4an
de OosttlUke zijde van de grens met de
Russische sector hielden zich grote groepen
communisten op. die anti-Westerse spreek
koren aanhieven.
Leden van de Westberlijnse ar.ti-commu-
nistische strijdgroep tegen onmenselijkheid
^itn begonnen met het afschieten van raket
ten met anti-communistisch propaganda
materiaal naar de Russische sector.
r
De perschef van president Truman heeft medegedeeld, dat „onlangs* in de
Sowjet-Unie opnieuw een atoombom tot ontploffing is gebracht”. Zijn
verklaring volgde op niet-officiëie berichten dat in de Sowjet-Unie on
langs (enige weken geleden) twee proeven met atoombommen zijn geno
men. Volgens deze bèrichten was de tweede proef goed geslaagd, doch
was de eerste, vroegere proefneming mislukt en waren de bewijzen voor
deze eerste proef minder zeker. Deze proef zou echter geen volkomen
mislukking zyn geweest; waarschijnlijk was slechts atomisch vuur vei>
oorzaakt, dat het materiaal aantastte doch niet t<^t ontploffing bracht
'De perschef Short, verklaarde, dat inge-
Derech. volgt* de politiek van de president om het
•kronkeld. Amerikaanse volk ten volle van de ontwik
kelingen die de‘Amerikaanse nationale vei
ligheid raken op de hoogte te houden,
Truman hem had opgedragen dez® verkla
ring af te leggen en opnieuw te wijzen op
de noodzakelijkheid van doelmatige inter
nationale contrftle <>p de atoomenergie
Verdere bijzonderheden kunnen niet gor
den gegeven zonder de belangen van de
Amerikaanse nationale veiligheid te bena
delen. aldus Short
Waarschijnlijk zijn de proeven in het
laatst van Juli of tn Augustus in Siberia
■’«en. Men gelooft, dat een bom tot
ling is gebracht bij een atoom
■>rium waarvan men weet dat het
len- of Noord-Oostelijk Siberië ligt
peraehei zei. dat de Sowjet-Unie een
tot ontploffing had gebracht ..ondanks
iowjet-verklarlng dat het Sowjet-Ru»-
atoomprogram uitsluitend gewijd was
Deze gebeartenh
dat de Sowjet-Unie
troduceren'
aldus A.F.P.,
en IMO In
maken. Indien
slheid zou htb-
iten. zou de
>mmen ver-
tevens de
aerie-
i deze
>om-
raalf
per
Door het springen van een wielband is gistermiddag even voorbij de
molen van Sloterdijk de sneltrein van Amsterdam naar Rotterdam met
een snelheid van over de honderd kilometer per uur uit de rails gelopen.
Door de tegenwoordigheid van geest van de bestuurder is het ongeluk
vrij goed afgelopen en in de overvolle forensentrein liep slechts één van
de honderden passagiers schaafwonden op. Ook vandaag nog was het
treinverkeer op dit traject gestremd.
De trein, die om 16 45 uit Amsterdam ver
trokken was. is vrijwel geheel uit de rails
gelopen. Een ooggetuige, een baggerwerker.
dia bezig was op het opgespoten terrein aan
de andere zijde van de Haarlemmcrstraa-t-
weg en het ongeluk zag gebeuren, was toen
wij hem spraken ruim een half uur na het
gebeurde. nog steeds hoogstverbaasd over
het feit, dat het ongeluk zo goed was ofge-
op lopen. ..Toen de trein met grote snelheid
wij naderde, hoorde ik direct, dat er iets niet
in orde was. Plotseling zag ik dat de derde
of vierde wagen naast de zat.
Rplintera en stukken staal vlogen
alle kanteen ik merkte nog op hoe di
genbestuunkr de tegenwoordigheid van
geest had de erectrische beugels te laten
zakken. J>n ogenblik dacht ik dat de wagens
boven op elkaar zouden terechtkomen en In
elkaar zouden schuiven. Steeds meer wagens
vlogen uit de rails en het zag er naar uit.
dat ze in de sloot naast de dijk terecht zou
den komen. Het leek wel of de slang van
treinwagons haar uiterste best deed om zlch-
--■* *- wicht te houden. Verder heb ik
-„-let. want Ik ben direct naar een
telefoon gerend om vtffmaal acht te bellen
De trein moet In ongelooflUk korte tijd tot
stilstand itln gekomen
Naar wij van een spaorwej
namen, schijnteer geen uitgi
in de trein te zljb ontstaan.
sagiers het was een foi
overvol zodra de wagoi
kwamen, op alle mogelijke r
trein geklomme
Slechts enkelt
de rest is de trein nc
zij sterk over op
spoordijk. De derde
in een knik met een hoek van om
graden op elkaar. Ook de ander
stdan krts-kras. maar ze zijn nog alle aan
Mlkaar gekoppeld Da rails daarentegen zijn
ltcr plaatse volkomen vermeld en men vindt
splinters van de bielsen, staalkrullep en af
geknapte bouten op flinke afstand.
De gewéldige schade die aan de spoorbaan
i» aangericht had tot gevolg, dat ieder spoor
verkeer tussen Haarlem en Amsterdam on
derbroken werd. Trouwens. de •Jts.poorde
‘—in heeft zowel links als rechts van de
„aan een electricHeitsmast geraakt L
termast is om de derde wagon gek
de linker is geknakt.^ De zware
gas gewichten liggen troosteloos over de
'lijk gehavende rails.
De spoordijk over een grote lep»
gereten door de zijkanten van de
Het hekjg van betonnen palen aan de r<
terzijde van de baan Is weggevaagd.
Ramp voorkomen
Dat het ongëluk zo goed is afgelopen, w
ook te danken-aan de hechtheid van de
wagons. De krachten, die zijn opgetreden
toen eenmaal een van de wagons „de rechte
weg" had verlaten, laten zich raden als men
ziet hoe van de stalen rails krullen zijn
Op de VeherWeg onder Anöterda» U
gisternacht een wagen tegen enkele paal)» s
en een boom gereden De chauffeur.’die
bloedend aan de kant van de weg werd
aangetroffen, vertelde, dat hij was aange
vallen door een lifter van ongeveer !10 jaar
Bij de spoorwegovergang nabij Sloterdijk
was de man naast de chauffeur gaan zitten
en had aangekondigd dat hij mee wijde
rijden De chauffeur had ®t. al ergerde
hij zich aan de brutaliteit van de man.
toegestaan. Halverwege wilde de man eens
klaps vechten en hij gaf de chauffeur eea
klap op het hoofd, waardoor deze versuft
werd Zodra de wagen na enkele botsingen
tot stilstand kwam, vluchtte de lifter zon
der iets mee te nemen De chauffeur werd'
in het ziekenhuis verbonden De politie stelt
een onderzoek in en heeft de vrtfchtauto in
beslag genomen.
Zuid-Hollandse Vervoer Maatschappij ver
leende honderden vervoer naar huis.
Naar wjj later ’ernauMO z|jn de passa
gier», die overhaast uit de verongelukte
trein kropen, nog aan een tweede groot
gevaar ontsnapt. Evenals trouwens de pas
sagiers van een trein, die kort na het ge
beurde juist uit de richting Haarlem nader
de. De heer A. Dikkerboom. die het onge
luk had zien gebeuren, is pumiddeliyk in
de richting Haarlem langs de spoorbaan
gelopen en hij slaagde cr in een trein, die
met grote snelheid naderde, tot stilstand te
brengen. Deze trein zou eveneens ontspoord
z(jn door de aangeriehte ravage en Was
mogeljjk recht op de passagiers uit Amster
dam. die zich over de spoordijk hadden
verspreid, ingereden.
De hoofdcommissaris van politie te
sterdam, de heer H. A. J. G. Kaasjager
zich direct na de eerste melding i
plaats van het ongeluk begeven. I
dent-directeur van de Spoorwegen,
den Hollander, was juist op inspect
kon in Rotterdam gewaarschuwd
en heeft zich zo snel mogelijk naar
sterdam begeven om zich persoonlijk
de bijzonderheden op de hoogte te stellen
en leiding te geven aan hot opruimingwerk. «amar
waarmede kort na het invallen van de_<jujs- dagmc
terms werd begonnen
laag werd het treinverkeer Zog over
len Breukelen geleid Ploegen spoor-
beiders hoopten vandaag dAbaan nog
krijgen.
Een felle brand heeft gisteravond gewoed
in de aardappelmeelfabriek Muaseikanaal en
Omstreken te Terapelkanaal- Om ongeveer
kwart voor zeven werd de brand ontdekt
door een arbeider, die bezig was op de zo
genaamde droogzolder. De man. die het vuur
als een laaiende massa op zich zag aankomen
kon zich maar net uit de voeten maken
Onmiddellijk werd de brandweer gealar
meerd en spoedig waren de brandweerkorp
sen van Terapel. Sollingen, Onstweddt.
StadskanaaJ. Musselkanaal. Wildervank. ver
sterkt met twee fabneksspuiten. bezig een
strijd aan te binden tegen de vlammenzee.
Het vuur greep snel om zich heen en in
korte tijd stond het hoofdgebouw van deze
belangrijke aardappelmeelindustne in lich-
laaie. Op het moment, dat de brand ult-
Jrak, bevonden zich ruim dertig personen
in de fabriek. Persoonlijke ongevallen zijn
tnweL uitgebleven Dank zij de coördina-
van brandweerkorpsen uit de omgeving
igde men er In de brand tot het hoofd-
jw te beperken.
i dagproductie van ongeveer 1250 baal
ippelnwel ging verloren, terwijl er
orlopig nog geen sprake zal zijn, dat de
•rkzaamheden in de fabriek kunnen wor-
werken plus minus
capaciteit bedraagt
- centrales kreunen.
G/ Nog voor wij officieel piekuren hebben,
klinken er via de radio noodkreten door
onze huiskamers, om de mensen te bezwe
ren liever wat te kleumen en wat overtollig
lichtgebruik te kappen dan het uitvallen
van gehele netgedeelten te riskeren.
Gelukkig blijken deze kreten tot nog toe
te hebben geholpen Wij zien het licht soms
wat zwaarmoedig knipogen, wij houden onze
harten vast, want kaarsjes branden is ook
niet alles, maar tot het ogenblik, dat Kijker
dit rfeentent is het nog goed afgelopen.
Wat vandaag niet is. kan echter morgen
komen Een verstandig huismoeder houdt
de kaars in gereedheid.
Teleurstellend is dit wel. De zevende win
ter na de bavrtjding. en nog zoveel moei
lijkheden Daartegen moet echter worden
opgemerkt, dat reeds jaren geleden onze
plannenmakers eerst het jaar 1952 aanwe
zen als daCjier bevrijding. van de atroom-
bepérkingen Qf de electriciteitshemel het
vrigend jaar onbewolkt zal stralen, dat is
ven twee Misschien hebban wij dan ein
delijk wel voldoende opwüHkingsmachines
in de Nederlandse centrales en zijn de
koppelnetten gereed, maar zwartkijkers
zijn bang, dat wij ni«> voldoende kolen zul
len hebben om al de kilowatts te produ
ceren die wij reeds thans gaarne zouden
gebruiken In dit verband zijn er tevens
stemmen opgegaan die twijfel uitspreken
aan de doeltreffendheid van <jezc beleggin
gen en die het onverstand!* vinden, dat
men in de buurt van gasfabrieken zoveel
propaganda maakt voor electrisch koken.
Dat dwingt maar tot het scheppen van pro
ductiecapaciteit. terwijl er gas volop aan
wezig Is. Koken op gas is. wat de warmte-
opbrengst van de kolen betreft, immers veel
voordeliger dan koken op electriciteit
Wij zitten door het enorm gestegen elec-
triciteitsgebruik met dat al voor een eigen
aardig probleem. Ruw geschat gebruikten
wij in 1950 meer dan tweemaal zoveel elec-
trische energie dan in de jaren vóór de
oorlog Onze bevolking is aardig toegeno
men daar niet van maar in óie tien jaar
verdubbeld, neen, dat zijn wij nog niet.
Ook onze prdtiuctie is geenszins zo toe
genomen. dat daarmee het gestegen ver
bruik verantwoord is te achten. (Kijker
bedoelt onze industriële productie) Daaruit
kan men slechts de gevolgtrekking maken,
dat wij veel royaler met stroom omspringen
dan een jaar of twaalf geleden
Die gevolgtrekking is juist Deze royali
teit is gemakkelijk te verklaren. Onze brave
gemeentelijke energiebedrijven hebben de
taHeven veel minder verhoogd dan met de
gewone indexcijfers overeenkomt Geen
wonder, want gewoonlijk barst bij elke
tariafsverhöging uit de een of andere hoek
een hels spektakel los en men heeft geen
flauw begrip, wat spektakel tegenwoordig
voor een invloed heeft Die invloed 1».
dunkt Kijker, zelfs zo gestegen, dat de stij
ging van het prijspeil er een klein kind
bij mag heten Hoe vervelend het ook moet
zijn het toe te geven, onze centrales leveren
feitelijk wat aan de goedkope kant(Zij
vedienen er doorgaans nog aan ook. de
swnmeriken En dat zijn nog wel over
heidsbedrijven ElectrUche stroom wordt
dus. naar verhouding, goedkoop geleverd en
omdat wij nu eenmaal ingesteld zijn
een algamaen hoger prijspeil, worden
er slordig mee. Dat is een economische
van Meden en Perze’n.
Bewijs dat «paar eena. Kijkerhoort
Kijkers geestesoor zich van alle kanten toe
roepen. En nog nijdig ook.
Welnu. Kijker levert u het recept voor
het bewijs. U schept in het avonduur een
luchtje. voorzichtig, want u bent verkouden
ee» u het weet. U wandelt door woonwij
ken. U werpt een aantal onbescheiden blik
ken door geopende gordijnen Het staat niet.
maar het kan niet anders Dan moet u eens
opletten in hoeveel kamers, lege kamers,
lieht brandt Als u eens naar binnen ging
(maar dat is natuurlijk té onbescheiden). «Hf in evei
zou u op veel plaatsen horen, dat er luid- niet opgele
sprekers bezig zijn door lege kamers over
bodige klanken te strooien. Natuurlijk kost
het aan- en uitknippen van licht moeite.
Daarom vindt Kijker tegenwoordig zelfs de
vorm van de lichtschakelaar van belang
Een tuimelschakelaar wipt men wat gemak
kelijker om dan een draaischakelaar Het is
wel prettig als men door het huis kan
lopen, terwijl óveral het licht brandt, maar
het kost stroom Normaal vormt de prijs
van de stroon^ een rem op overtoiliR ge-
bruik. maar die rem gaat slippen ais de
prijs töpt de stroefheid onderhoudt.
Het lis werkelijk merkwaardig hoe ge
voelig Meie economische weegschalen wer
ken FAi ander voorbeeld is het gas Huis-
brandstojfen zijn veel duurder geworden
Enkel* flbpulatre soorten zijn tot meer dan
het drid- of viervoud van de vóór-oorlogsv
prijs gestegen Gas voor huisvetwarmigg
kostte ^oór de oorlog 3' ct per kub. meter,
vandaag in doorsnee 7' ct. De tarieven zijn
niet overal gelijk Naar verhouding is het
4 gas voor verwarminé dus minder in pros
gestegen dan vaste brandstoffen. En zie
daar. van hen. die een huiselijki^ haard
stichten, stookt een veel groter percentage treil
dan vroeger-deze met gas. d wz zeer veel baar
jonggehuwden beginnen met een gashaard
En veel oudgehuwden. schakelen wat de
huiselijke haard betreft van kolen op f—
over Om het gemak En omdat het eigenl
niet zo duur is. ais je het gemak meetelt.
Geen vuile boel, enz Precies als het water
overal de laagste plekjes vindt, zoekt het
publiek de laagste prijspeiltjes op.
Doch .Kijker had het over de kreunende
centrales. Wat is er «aan te doen, dat het
j-^norsen met stroom ophoudt 7 Er komen
“her en der tariefsverhogingen Met veel
pijn. Geen enkele politieke partij geeft deze
pillen graag aan haar kiezers te slikken,
dus u begrijpt Maar ieder begrijpt, dal men
er met aan ontkomt. Wanneer de tarieven
stijgen, is men natuurlijk algemeen flink
boos, maar men wordt weer wat zuini-
Bcter echter is vrijwillige spaarzaamheid
met energie Geen huis vol licht, zonder
reden. Wij kunnen het niet meer betalen,
als voik. juist dezer dagen las Kijker, hoe
ontzaglijk veel millioenen wij per gootsteen
en vuilnisvat over de balk gooien. (Wat een
beeldspraak.hè Maar heus, we kunnen
zuiniger, zonder ééti traantje yan werkelijk
verdriet
Laten» wij deze avonden
kreunftWle centrales, waar
kijken- naar de dansende
schakelborden. Dezelfde hen
op alle schattingen lieten
méér electrffilh 1
Het kan tegenwoordig wel verkeren
KIJKER
■ren werden
iten deelder
pagandam;
tische lie<
uit en zonggn comr
Toen de politie
gummistok wie
aardoor tenmi
den .gewond
:hedigd.
Woensdagmiddag werd, tnr R J. J Lam
booy* geïnstalleerd tot burge'meeotfcr van
Hengelo (Ctf Oad^fr’de velen die deze in
stallatie bijwoonden.-bevonden zich de wet
houders en hoofdgn nan dienst der gemeente
Waalwijk, waar mf Lambooy voordien bur-
gemeesU.
Wethc-
spijt ovei
geen invi
lestei
idsfr
noei
stad.
B overtuir
zijn gew
een mist
ming van
-ww. a tractie =1-
lekenland naar E moeilijkheden,
revlogen, na »p
Usr sonnestra-
i de ruïne» «sn z;
- ipla. Te 1
Heieel in ,i
- -- --door de I
F meester Deense. Zweedse en Un- 1
z ee estafettelopen brenger, het vnnr *la -
Stockholm', Hspsranda en Tornea naai 1;
1 de Finse hoofdstad '5
N* een gezamenlijke actie hebben
Rijkspolitie te Kuinre en de genseentepol
tie van Steenwjjk twee jongelieden uit Os-
sens|ji gearresteerd, die met een auto tot
driemaal toe op controlerende ambtenaren
van de politie waren ingereden. De jongens,
17 en 18 jaar oud, waren niet in het besit van
een rQbew|js.
Een brigadier van politie te Steenwijk
maakte in de nacht van Zondag op Maan
dag j.l. voor het eerst kennis met deze
..wegpiraten". Hij controleerde voorbijrij
dende auto's en
de jongens met
rijden en de oav
voor de- brigadier aanleiding het
te geven. Inplaato van gehoor te i
deze sommatie reed de bestuurt
grote vaart in de richting van de
Deze kon nauwelijks de auto ontkoi
Achtervolging had geen resultaat I
gelijk gevaarlijk spel herhaalde zich
elders in Steenwijk en in Kuinre.
tweetal bijna twee wachtmeesters
Rijkspolitie aanreed.
De jongens zijn naar Steenwijk overge
bracht.