k I’S. leter! COUD5CHE COUBANT k ®J. Lijker Stampvolle sneltrein ontspoord Atoombom ontploft in Siberië bij Sloterdijk Passagiers ontsnapten tweemaal de dood 7/EEPBEDKHI aan RS ■MLON 'dige huid! Laatste Britten uit naar New York IGDE OVERWEG Russen beschikken thans over tenminste 30 bommen Lifter zou chauffeur Felle strijd aan het centrale front Aardappelfabriek door brand verwoest ders (essen) A Verbindingsofficieren der V.N. naar Pan Moen Djon Abadan vertrokken Rumoer op station Truman, pleit weer voor internationale controle Grote ravage, één gewonde hebben overvallen Ongeregeldheden aan Berlijnse sectorgrens Woensdagavond heeft de Westberlijnie politie ongeveer 7 000 Oostberlijnae commu nistische jongeren, die trachtten in de Fran se zone tt brandspuit; Géén hartelijk welkom Tot driemaal toe op politie irigereden AG 3 OCTOBER ISJi Donderdag 4 Oct. 1951 Prijs 10 cent per nummer 80ste Jaargang No 23400 Prijs abonnement. /0.38 per week fl.65 per maand Chsf-Exploitatle: D. Dl KLERK per kwartaal /«O van gene- Er werd de laurit wei Onii wet naar Prins Bernhard Amerika bet» Ie naam KREMLQN 4? 4* 9 naai op 6.47. OP 13-S6 t in de weg beat De reis va|i naar De Olympische fakkel voor Helsinki door 1 is 'Olmi streelt en vertroetelt! m, welke schraalheid i)nde parfum! e Brillantine Ruste erk. ASTRA utmend schoonheid! centra le zwaar- me nige aan ier veie 1 -1 rooit ■omde de Woud en heb om een .ongel... met e lerende EENDRACHT MAAKT MACHT igtAopen- wagons rech- •gt. dat b(j en demografische 1 bom op het over- ssten van kust van lou hep- van 26 Sow. zou i 1500 bommen >ben van onge- in v evei tie slaagde gebouw Een aardai voor’- denken aan directies angstig wijzers op de ren. die vroeger schrijven: Doe ;ingen op een ter laaie. de linies De brak, bev jke boodschap is tem... - Vanda: Harmele1 wegarbei vr|J te Dirscteur-CBefredacteur; 8. H. VAN DEK KKAATS veer één bc zijn er vas gische lucL verre de meerdere Is Unie, alduZ het blad. Am- had naar de De presi- 1, ir F. Q. :tle, maar worden r Am- )k van nacht van Zondag op Maan- r het eerst kennis met deze Hij controleerde voorbjjrij- 1 op dat tijdstip naderden ook t hun wagen. Hun wijze van 1 voldoende verlichting waren aanleiding het stopteken van gehoor te geven aan ■ed de bestuurder met brigadier, omen. Een Een der- later waar het van de daar kwam een »den. meneer, en >r met ons mes!” 1!” zei Panda, ffij met Willie Wip- a. .Ik kan geen al helemaal niet tonbrug oven de Rijn. die tijden* de oefening Jupiter door Franse enietroe pen is gebouwd. Operatie Jupiter was een onderdeel van de luchtverdeditungmefe- ningen Cirrus van de troepen hel Noord-Atlantische Pact V PER ASPERfc AD ASTRA Bureau: Markt 31. Telefoon 2745 (twee lijnen) 'Postrekening 48400 'ren. Zich te vervoegen IJ „DE IRIS U.OOT bom in de twee dagen Militairen 1st van overtuigd, dat de strate- rhtmacht der Verenigde Staten -rdere Is van die der Sowjet- der van de Burgemeester uitgangspur. elke erlicht met 90 kmpne- ktijdiq met het luiden ■n trein in aantocht is, iet knipperend licht, is gestoord, of buiten •gambtenaar ver- tesproken naniek Wel zijn de pas- irensentrein. dus >ns tot stilstand manieren uit de ien. - i ,1e ruiten zijn gebroken Voor 10g vrUwel intact, al'helt de kgHrekkelijk smalle en vierde wagen staan hoek van ongeveer 140 )ok de andere wagens *n nog alle t iaarentegen z ld en men vil life waarnemingen om 8 40 uur werden te volgende weerkundige UI gedaan 787 o m m Oost-Zuid-Oost 1? BB gr. C 18.0 gr. C- 6.6 gr C Onbewolkt Wassende maar» onder 18 10 86 onder l».M De Perzische minister-president Mossadeq vertrekt Zondag uit Teheran naar New York om Perziê te vertegenwoordigen bt; de behandeling van het Engels-Perzisch- oliegeschil door de Veiligheidsraad, aldus is officieel te Teheran bekend gemaakt. We gens zijn slechte gezondheid zal Mossadeq zijn intrek nemen in een ziekenhuis te New 4 York. Hij ral worden vergezeld door zijn zoon Gholain Mossadeq. die grts is. De buitengewone gezant en gevolmachtigd minister tan Perzië, te 's Gravenhage. Hoessein Nsvab. zal zich eveneens per vliegtuig naar New York begeven. Hij zal Mossadeq van advies dienen over de uit spraak van het Internationaal Gerechtshof inzake het oliegeschil. Prins Bèrnhard zal zoals wij reeds meldden omstreeks 15 October aanstaan de met een Amerikaans militair toestel naar Washington vliegen. De Prins zal worden vergezeld door zijn chef-staf der marine, kapitein ter zee G N. H baron Van Til en zijn adjudanf 7t ter zeefeerste klasse A. F. Eibers. Na afloop van zijn bezoek aan Amerikaanse mannednsteUingen zal de Prins nog een dag bij zijn broeder prins Aschwfn te New York doorbrengen Kind door molenwiek gedood Een driejarig kindje van de molenaar te C£iyk aan de Ma<us heeft Woensdagmiddag karis gezien in eefi onbewaakt ogenblik de molenberg op te kïauteren Later vond men het meisje in deerniswekkende toestand te rug Het bleek, dat de kleine door de^no- lenwieken was getroffen. In het ziekenhuis a te Nijmegen is het meisje aan de gevolgen- De Olympische fakkel voor de spe- leo in 1952 zal van Grt<‘___2 Kopenhagen worden gevj"^, de traditionele wijze door som len ontstoken te zijn in de ruin de tempel van Zeug te Olympl Kopenhagen zal de fakkel offir I ontvangst worden genomen L, g burger - se esti nomen. waarop de marn en waarop zij aan t waren verwelkomd. Het hoofd van de brandweer van de Anglo-Iranian, Cartridge, deelde meda, dat de Perzische generaal Riahi nu verant woordelijk is voor de brandweer van de raffinaderij en hij zél zeer bezorgd te zijn over het brandgevaar te Abadan. Hij meent dat onder de huidige leiding het voorkomen van brand, hetgeen voor negen tig procent de taak der brandweer is. uit het oog zal worden verloren. Piaatieltjk mist Weerverwachting. tneegedeeld door het K N.M.I. in De Bilt, geldig van Donder dagavond tot Vrijdagavond. ïn de nacht en ochtend op veie plaat sen nevel ot mist, overigens droog weer met overdag meer bewolking. Zwakke tot matige wind uit uiteenlopende rich tingen Morgen overdag over het alge meen iets lagere temperaturen dan vandaag Weerkundit Hedenmorgen o, Rotterdam de Waarnemlnger Barometer: Wind Temperatuur: Maximum temperatuur: Minimum temperatuur; Weersgesteldheid 5 October Zon Maan De verbonden strijdkrachten in Centraal- Korea hebben in het gebied van Korangpori en Jontsjon op verscheidene punten terrein genomen, aldus een mededeling raai Ridgway's hoofdkwartier, krachtige tegenstand geboden. De New Ygeh^Times meldt dat het ge allieerde najaarsoffensief is ingezet met tanks en vlammenwerpers op een front van 65 km breedte in West- en Centraal-Korea. De berichten over de strijd worden zwaar gecensureerd. In sommige sectoren zijn, al dus deze berichten, de Noordelijken terug gedreven bij gevechten van man tegen man. Vanochtend zijn verbindingsofficieren der V. N. naar Pan Moen Djon vertrokken, naar gemeld wordt om een boodschap van de Noordelijken in ontvangst te nemen. Volgens de nieuwsdienst van de New York Times is de Noordelijke boodschap een antwoord op het onlangs door gene raal Ridgway gedane voorstel tot hervat ting der bestandsbespreki plaats halverwege tussen inhoud van de Noordelijl nog niet bekendgemaakt. veg in de I^ngewijdte- de spoorweg Utrecht- mte Hekendorp zullen er 1951 des morgens lemen voor treinaan- ing van het wegverkeer ■men. toond onder de bij de weg geplaatste waar* rlicht met 45 knippe- nneer geen trein in genomen oniploffi laboratei in Middc De perschef a bom tot ontploffing had gebi de Sow jet-verklaring, dat h< slsche atoomprogram ui. aan i reedzame ^toelen bevestigt nogm^Bj atoomwapen», ul^ppi Volgens atoomgeleerden. - So^jet-Unle tussen 1949 toom bommen te vooruitgang dagelfdc snel i als die in dejkerenigde Stal jn twintig *bor _.men Kbbben en grondslag hebben gèlegd voor een i productie. De Sowjet-Um^ zo menen geleerden zou thans duYH^r dertig bot men beschikken cn In □^■tonendte tws maanden tot een productiq^Biyan 100 jaar kunnen komen De Washington Po de huidige indut-tricle en demc indeling een Russische bom op h- bevolkte deel van het Noord-Wer‘ de Verenigde Staten of aan de k. de Stille Oceaan een uitwerking z< ben. diergelijk zou staan aan die Amerikaat»se bommen ..ergens in de jet-Unie" neergeworpen Amertka tfians in het bezit zijn van en een productieterqpo hebt --^.woonden.“bevonden en hoofSgn t(jn dienst der- ./ijk, waar mf Lambooy vooru.c>. aster was. thouder G. H Buffers drukte er zer ujt. dat de gemeenteraad ivloed kon uitoefenen op de burge meestersbenoeming Voorzitters van eni.. raadsfracties merkten op. dat door de be- eming v^n een R K. burgemeester in een id. welke in meerderheid niet die gelo<>fo- iging is toegedaan teleurstellingen ■wekt Een der sprekers noemde het ugreep van de redering bij de ben» e- burgemeesters de grootste raads el. uitgangspunt te nemen De veie jkheden. welke burgemeester Lam booy op ijn weg zal vinden werden uit-*- voerig geëtaleerd, doch men hoopt» ,.>r een goede samenwerking tussen t> urao mees ter en raad vele ’raagstukken tot een op lossing tp brengen Mr Lambooy zei zijn benoeming Hengelo een promotie te achten Moe heden zijn er om overwonnen te w- a,._ aldus spr die grote waarde hechtt» i particulier -initiatief en werkzaamheid 3 burgerij. zen, met wie zij zij jarenlang hadden mengewerkt. Dinsdagavond en Woens- gmorgen afscheid van hen hadden ge- Af >men. De geivacueerden prezen de manier Irl'lBBauCU aarop de marine de evacuatie had geleid i waarop zij aan boord van de Mauritius |\p«47 y# Gezinnen van mariniers mozen naar Surl- jene name. De mariniers kunnen op hun verzoek itad hun gezinnen naar Suriname laten overkomen ar Dit besluit werd 26 September in Suriname ontvangen. Onlangs was beslist, dat de uit zending der gezinnen voorlopig niet zou plaatsvinden gekrabd. Niettemin zijn van geen der wagens de koppelingen gebroken. Slechts enkele ruiten braken. Het gevolg is. dat slechts één der honderden passagiers, een 28-jarige inwoonster van Heemstede, lichtq schaafwonden aan de benen opliep. Zij ko'n ter plaatse worden geholpen en keerde op eigen gelegenheid naar huis terug. Het treinverkeer van Amsterdam uit naar het Westen lag geheel lam. JuUt in het spitsuur is dit een zeer groot ongemak voor duizenden, die m Amsterdam werken en elders wonen. De Spoorwegen schakelden evenwel terstond tientallen autobussen in. Eigen materieel alsmede van verscheidf touringcar ondernemingen in de hoofdst Van het Centraal Station Amsterdam naar Haarlem ontstond daardoor een pendel dienst met autobussen. Ook de Noord- en Daar het ongeluk op het spitsuur gebeurde, ontstond op het Centraal Station te Amsterdam een grote stagnatie. Een uur na het ongeluk vertrok via Zaandam de eerste trein naar Leiden en verder en toen dit werd aangekondigd. waren de wach tenden niet meer te houden. Zij maak ten geen gebruik van de tunnels, doch renden over de rails naar het perron, vanwaar deze trein zou ver trekken. Door deze enorme drukte werden twee mensen onder de voet gelopen, die door de geneeskundige dienst naar een ziekenhuis werden overgebracht. Deze opstopping op het Centraal Station heeft dus meer slachtoffers geeist dan het spoorweg ongeluk zelf igavond heeft de leveer 7 000 Oost be jongeren, die trachtten in de Fran- Volgens at<> te demonstreren, met behulp van was de Sowje -.puiten uiteengejaagd De politie staat tien. ato< de slaagde er lp de demonstranten naar de vooruitgar. ittg Sowjet-Russteche sector terug te dringen hen als die in «2 Jongeren werden gearresteerd De de- Sowjet-UnJe i monstranten deelden communistisch pro- v&ardigd kuni pagandamateriaal uit en zongen communis- grondslag her tische liederen. Toen de fiolltie gebruik ging maken van de gummistok wierpen de jongeren stenen, waardoor tenminste drie politiemannen werden .gewond en enige politie-autos bescl 's Avonds onr tien uur was de toestand in de Franse sector weer normaal, doch 4an de OosttlUke zijde van de grens met de Russische sector hielden zich grote groepen communisten op. die anti-Westerse spreek koren aanhieven. Leden van de Westberlijnse ar.ti-commu- nistische strijdgroep tegen onmenselijkheid ^itn begonnen met het afschieten van raket ten met anti-communistisch propaganda materiaal naar de Russische sector. r De perschef van president Truman heeft medegedeeld, dat „onlangs* in de Sowjet-Unie opnieuw een atoombom tot ontploffing is gebracht”. Zijn verklaring volgde op niet-officiëie berichten dat in de Sowjet-Unie on langs (enige weken geleden) twee proeven met atoombommen zijn geno men. Volgens deze bèrichten was de tweede proef goed geslaagd, doch was de eerste, vroegere proefneming mislukt en waren de bewijzen voor deze eerste proef minder zeker. Deze proef zou echter geen volkomen mislukking zyn geweest; waarschijnlijk was slechts atomisch vuur vei> oorzaakt, dat het materiaal aantastte doch niet t<^t ontploffing bracht 'De perschef Short, verklaarde, dat inge- Derech. volgt* de politiek van de president om het •kronkeld. Amerikaanse volk ten volle van de ontwik kelingen die de‘Amerikaanse nationale vei ligheid raken op de hoogte te houden, Truman hem had opgedragen dez® verkla ring af te leggen en opnieuw te wijzen op de noodzakelijkheid van doelmatige inter nationale contrftle <>p de atoomenergie Verdere bijzonderheden kunnen niet gor den gegeven zonder de belangen van de Amerikaanse nationale veiligheid te bena delen. aldus Short Waarschijnlijk zijn de proeven in het laatst van Juli of tn Augustus in Siberia ■’«en. Men gelooft, dat een bom tot ling is gebracht bij een atoom ■>rium waarvan men weet dat het len- of Noord-Oostelijk Siberië ligt peraehei zei. dat de Sowjet-Unie een tot ontploffing had gebracht ..ondanks iowjet-verklarlng dat het Sowjet-Ru»- atoomprogram uitsluitend gewijd was Deze gebeartenh dat de Sowjet-Unie troduceren' aldus A.F.P., en IMO In maken. Indien slheid zou htb- iten. zou de >mmen ver- tevens de aerie- i deze >om- raalf per Door het springen van een wielband is gistermiddag even voorbij de molen van Sloterdijk de sneltrein van Amsterdam naar Rotterdam met een snelheid van over de honderd kilometer per uur uit de rails gelopen. Door de tegenwoordigheid van geest van de bestuurder is het ongeluk vrij goed afgelopen en in de overvolle forensentrein liep slechts één van de honderden passagiers schaafwonden op. Ook vandaag nog was het treinverkeer op dit traject gestremd. De trein, die om 16 45 uit Amsterdam ver trokken was. is vrijwel geheel uit de rails gelopen. Een ooggetuige, een baggerwerker. dia bezig was op het opgespoten terrein aan de andere zijde van de Haarlemmcrstraa-t- weg en het ongeluk zag gebeuren, was toen wij hem spraken ruim een half uur na het gebeurde. nog steeds hoogstverbaasd over het feit, dat het ongeluk zo goed was ofge- op lopen. ..Toen de trein met grote snelheid wij naderde, hoorde ik direct, dat er iets niet in orde was. Plotseling zag ik dat de derde of vierde wagen naast de zat. Rplintera en stukken staal vlogen alle kanteen ik merkte nog op hoe di genbestuunkr de tegenwoordigheid van geest had de erectrische beugels te laten zakken. J>n ogenblik dacht ik dat de wagens boven op elkaar zouden terechtkomen en In elkaar zouden schuiven. Steeds meer wagens vlogen uit de rails en het zag er naar uit. dat ze in de sloot naast de dijk terecht zou den komen. Het leek wel of de slang van treinwagons haar uiterste best deed om zlch- --■* *- wicht te houden. Verder heb ik -„-let. want Ik ben direct naar een telefoon gerend om vtffmaal acht te bellen De trein moet In ongelooflUk korte tijd tot stilstand itln gekomen Naar wij van een spaorwej namen, schijnteer geen uitgi in de trein te zljb ontstaan. sagiers het was een foi overvol zodra de wagoi kwamen, op alle mogelijke r trein geklomme Slechts enkelt de rest is de trein nc zij sterk over op spoordijk. De derde in een knik met een hoek van om graden op elkaar. Ook de ander stdan krts-kras. maar ze zijn nog alle aan Mlkaar gekoppeld Da rails daarentegen zijn ltcr plaatse volkomen vermeld en men vindt splinters van de bielsen, staalkrullep en af geknapte bouten op flinke afstand. De gewéldige schade die aan de spoorbaan i» aangericht had tot gevolg, dat ieder spoor verkeer tussen Haarlem en Amsterdam on derbroken werd. Trouwens. de •Jts.poorde ‘—in heeft zowel links als rechts van de „aan een electricHeitsmast geraakt L termast is om de derde wagon gek de linker is geknakt.^ De zware gas gewichten liggen troosteloos over de 'lijk gehavende rails. De spoordijk over een grote lep» gereten door de zijkanten van de Het hekjg van betonnen palen aan de r< terzijde van de baan Is weggevaagd. Ramp voorkomen Dat het ongëluk zo goed is afgelopen, w ook te danken-aan de hechtheid van de wagons. De krachten, die zijn opgetreden toen eenmaal een van de wagons „de rechte weg" had verlaten, laten zich raden als men ziet hoe van de stalen rails krullen zijn Op de VeherWeg onder Anöterda» U gisternacht een wagen tegen enkele paal)» s en een boom gereden De chauffeur.’die bloedend aan de kant van de weg werd aangetroffen, vertelde, dat hij was aange vallen door een lifter van ongeveer !10 jaar Bij de spoorwegovergang nabij Sloterdijk was de man naast de chauffeur gaan zitten en had aangekondigd dat hij mee wijde rijden De chauffeur had ®t. al ergerde hij zich aan de brutaliteit van de man. toegestaan. Halverwege wilde de man eens klaps vechten en hij gaf de chauffeur eea klap op het hoofd, waardoor deze versuft werd Zodra de wagen na enkele botsingen tot stilstand kwam, vluchtte de lifter zon der iets mee te nemen De chauffeur werd' in het ziekenhuis verbonden De politie stelt een onderzoek in en heeft de vrtfchtauto in beslag genomen. Zuid-Hollandse Vervoer Maatschappij ver leende honderden vervoer naar huis. Naar wjj later ’ernauMO z|jn de passa gier», die overhaast uit de verongelukte trein kropen, nog aan een tweede groot gevaar ontsnapt. Evenals trouwens de pas sagiers van een trein, die kort na het ge beurde juist uit de richting Haarlem nader de. De heer A. Dikkerboom. die het onge luk had zien gebeuren, is pumiddeliyk in de richting Haarlem langs de spoorbaan gelopen en hij slaagde cr in een trein, die met grote snelheid naderde, tot stilstand te brengen. Deze trein zou eveneens ontspoord z(jn door de aangeriehte ravage en Was mogeljjk recht op de passagiers uit Amster dam. die zich over de spoordijk hadden verspreid, ingereden. De hoofdcommissaris van politie te sterdam, de heer H. A. J. G. Kaasjager zich direct na de eerste melding i plaats van het ongeluk begeven. I dent-directeur van de Spoorwegen, den Hollander, was juist op inspect kon in Rotterdam gewaarschuwd en heeft zich zo snel mogelijk naar sterdam begeven om zich persoonlijk de bijzonderheden op de hoogte te stellen en leiding te geven aan hot opruimingwerk. «amar waarmede kort na het invallen van de_<jujs- dagmc terms werd begonnen laag werd het treinverkeer Zog over len Breukelen geleid Ploegen spoor- beiders hoopten vandaag dAbaan nog krijgen. Een felle brand heeft gisteravond gewoed in de aardappelmeelfabriek Muaseikanaal en Omstreken te Terapelkanaal- Om ongeveer kwart voor zeven werd de brand ontdekt door een arbeider, die bezig was op de zo genaamde droogzolder. De man. die het vuur als een laaiende massa op zich zag aankomen kon zich maar net uit de voeten maken Onmiddellijk werd de brandweer gealar meerd en spoedig waren de brandweerkorp sen van Terapel. Sollingen, Onstweddt. StadskanaaJ. Musselkanaal. Wildervank. ver sterkt met twee fabneksspuiten. bezig een strijd aan te binden tegen de vlammenzee. Het vuur greep snel om zich heen en in korte tijd stond het hoofdgebouw van deze belangrijke aardappelmeelindustne in lich- laaie. Op het moment, dat de brand ult- Jrak, bevonden zich ruim dertig personen in de fabriek. Persoonlijke ongevallen zijn tnweL uitgebleven Dank zij de coördina- van brandweerkorpsen uit de omgeving igde men er In de brand tot het hoofd- jw te beperken. i dagproductie van ongeveer 1250 baal ippelnwel ging verloren, terwijl er orlopig nog geen sprake zal zijn, dat de •rkzaamheden in de fabriek kunnen wor- werken plus minus capaciteit bedraagt - centrales kreunen. G/ Nog voor wij officieel piekuren hebben, klinken er via de radio noodkreten door onze huiskamers, om de mensen te bezwe ren liever wat te kleumen en wat overtollig lichtgebruik te kappen dan het uitvallen van gehele netgedeelten te riskeren. Gelukkig blijken deze kreten tot nog toe te hebben geholpen Wij zien het licht soms wat zwaarmoedig knipogen, wij houden onze harten vast, want kaarsjes branden is ook niet alles, maar tot het ogenblik, dat Kijker dit rfeentent is het nog goed afgelopen. Wat vandaag niet is. kan echter morgen komen Een verstandig huismoeder houdt de kaars in gereedheid. Teleurstellend is dit wel. De zevende win ter na de bavrtjding. en nog zoveel moei lijkheden Daartegen moet echter worden opgemerkt, dat reeds jaren geleden onze plannenmakers eerst het jaar 1952 aanwe zen als daCjier bevrijding. van de atroom- bepérkingen Qf de electriciteitshemel het vrigend jaar onbewolkt zal stralen, dat is ven twee Misschien hebban wij dan ein delijk wel voldoende opwüHkingsmachines in de Nederlandse centrales en zijn de koppelnetten gereed, maar zwartkijkers zijn bang, dat wij ni«> voldoende kolen zul len hebben om al de kilowatts te produ ceren die wij reeds thans gaarne zouden gebruiken In dit verband zijn er tevens stemmen opgegaan die twijfel uitspreken aan de doeltreffendheid van <jezc beleggin gen en die het onverstand!* vinden, dat men in de buurt van gasfabrieken zoveel propaganda maakt voor electrisch koken. Dat dwingt maar tot het scheppen van pro ductiecapaciteit. terwijl er gas volop aan wezig Is. Koken op gas is. wat de warmte- opbrengst van de kolen betreft, immers veel voordeliger dan koken op electriciteit Wij zitten door het enorm gestegen elec- triciteitsgebruik met dat al voor een eigen aardig probleem. Ruw geschat gebruikten wij in 1950 meer dan tweemaal zoveel elec- trische energie dan in de jaren vóór de oorlog Onze bevolking is aardig toegeno men daar niet van maar in óie tien jaar verdubbeld, neen, dat zijn wij nog niet. Ook onze prdtiuctie is geenszins zo toe genomen. dat daarmee het gestegen ver bruik verantwoord is te achten. (Kijker bedoelt onze industriële productie) Daaruit kan men slechts de gevolgtrekking maken, dat wij veel royaler met stroom omspringen dan een jaar of twaalf geleden Die gevolgtrekking is juist Deze royali teit is gemakkelijk te verklaren. Onze brave gemeentelijke energiebedrijven hebben de taHeven veel minder verhoogd dan met de gewone indexcijfers overeenkomt Geen wonder, want gewoonlijk barst bij elke tariafsverhöging uit de een of andere hoek een hels spektakel los en men heeft geen flauw begrip, wat spektakel tegenwoordig voor een invloed heeft Die invloed 1». dunkt Kijker, zelfs zo gestegen, dat de stij ging van het prijspeil er een klein kind bij mag heten Hoe vervelend het ook moet zijn het toe te geven, onze centrales leveren feitelijk wat aan de goedkope kant(Zij vedienen er doorgaans nog aan ook. de swnmeriken En dat zijn nog wel over heidsbedrijven ElectrUche stroom wordt dus. naar verhouding, goedkoop geleverd en omdat wij nu eenmaal ingesteld zijn een algamaen hoger prijspeil, worden er slordig mee. Dat is een economische van Meden en Perze’n. Bewijs dat «paar eena. Kijkerhoort Kijkers geestesoor zich van alle kanten toe roepen. En nog nijdig ook. Welnu. Kijker levert u het recept voor het bewijs. U schept in het avonduur een luchtje. voorzichtig, want u bent verkouden ee» u het weet. U wandelt door woonwij ken. U werpt een aantal onbescheiden blik ken door geopende gordijnen Het staat niet. maar het kan niet anders Dan moet u eens opletten in hoeveel kamers, lege kamers, lieht brandt Als u eens naar binnen ging (maar dat is natuurlijk té onbescheiden). «Hf in evei zou u op veel plaatsen horen, dat er luid- niet opgele sprekers bezig zijn door lege kamers over bodige klanken te strooien. Natuurlijk kost het aan- en uitknippen van licht moeite. Daarom vindt Kijker tegenwoordig zelfs de vorm van de lichtschakelaar van belang Een tuimelschakelaar wipt men wat gemak kelijker om dan een draaischakelaar Het is wel prettig als men door het huis kan lopen, terwijl óveral het licht brandt, maar het kost stroom Normaal vormt de prijs van de stroon^ een rem op overtoiliR ge- bruik. maar die rem gaat slippen ais de prijs töpt de stroefheid onderhoudt. Het lis werkelijk merkwaardig hoe ge voelig Meie economische weegschalen wer ken FAi ander voorbeeld is het gas Huis- brandstojfen zijn veel duurder geworden Enkel* flbpulatre soorten zijn tot meer dan het drid- of viervoud van de vóór-oorlogsv prijs gestegen Gas voor huisvetwarmigg kostte ^oór de oorlog 3' ct per kub. meter, vandaag in doorsnee 7' ct. De tarieven zijn niet overal gelijk Naar verhouding is het 4 gas voor verwarminé dus minder in pros gestegen dan vaste brandstoffen. En zie daar. van hen. die een huiselijki^ haard stichten, stookt een veel groter percentage treil dan vroeger-deze met gas. d wz zeer veel baar jonggehuwden beginnen met een gashaard En veel oudgehuwden. schakelen wat de huiselijke haard betreft van kolen op f— over Om het gemak En omdat het eigenl niet zo duur is. ais je het gemak meetelt. Geen vuile boel, enz Precies als het water overal de laagste plekjes vindt, zoekt het publiek de laagste prijspeiltjes op. Doch .Kijker had het over de kreunende centrales. Wat is er «aan te doen, dat het j-^norsen met stroom ophoudt 7 Er komen “her en der tariefsverhogingen Met veel pijn. Geen enkele politieke partij geeft deze pillen graag aan haar kiezers te slikken, dus u begrijpt Maar ieder begrijpt, dal men er met aan ontkomt. Wanneer de tarieven stijgen, is men natuurlijk algemeen flink boos, maar men wordt weer wat zuini- Bcter echter is vrijwillige spaarzaamheid met energie Geen huis vol licht, zonder reden. Wij kunnen het niet meer betalen, als voik. juist dezer dagen las Kijker, hoe ontzaglijk veel millioenen wij per gootsteen en vuilnisvat over de balk gooien. (Wat een beeldspraak.hè Maar heus, we kunnen zuiniger, zonder ééti traantje yan werkelijk verdriet Laten» wij deze avonden kreunftWle centrales, waar kijken- naar de dansende schakelborden. Dezelfde hen op alle schattingen lieten méér electrffilh 1 Het kan tegenwoordig wel verkeren KIJKER ■ren werden iten deelder pagandam; tische lie< uit en zonggn comr Toen de politie gummistok wie aardoor tenmi den .gewond :hedigd. Woensdagmiddag werd, tnr R J. J Lam booy* geïnstalleerd tot burge'meeotfcr van Hengelo (Ctf Oad^fr’de velen die deze in stallatie bijwoonden.-bevonden zich de wet houders en hoofdgn nan dienst der gemeente Waalwijk, waar mf Lambooy voordien bur- gemeesU. Wethc- spijt ovei geen invi lestei idsfr noei stad. B overtuir zijn gew een mist ming van -ww. a tractie =1- lekenland naar E moeilijkheden, revlogen, na »p Usr sonnestra- i de ruïne» «sn z; - ipla. Te 1 Heieel in ,i - -- --door de I F meester Deense. Zweedse en Un- 1 z ee estafettelopen brenger, het vnnr *la - Stockholm', Hspsranda en Tornea naai 1; 1 de Finse hoofdstad '5 N* een gezamenlijke actie hebben Rijkspolitie te Kuinre en de genseentepol tie van Steenwjjk twee jongelieden uit Os- sens|ji gearresteerd, die met een auto tot driemaal toe op controlerende ambtenaren van de politie waren ingereden. De jongens, 17 en 18 jaar oud, waren niet in het besit van een rQbew|js. Een brigadier van politie te Steenwijk maakte in de nacht van Zondag op Maan dag j.l. voor het eerst kennis met deze ..wegpiraten". Hij controleerde voorbijrij dende auto's en de jongens met rijden en de oav voor de- brigadier aanleiding het te geven. Inplaato van gehoor te i deze sommatie reed de bestuurt grote vaart in de richting van de Deze kon nauwelijks de auto ontkoi Achtervolging had geen resultaat I gelijk gevaarlijk spel herhaalde zich elders in Steenwijk en in Kuinre. tweetal bijna twee wachtmeesters Rijkspolitie aanreed. De jongens zijn naar Steenwijk overge bracht.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 1