mvói
m
Honderden Fransen snakken
naar een „baby"
r
Programma Afdeling Gouda
Virginia No. 1
Nel Oosthóut eti marionetten voor de
V .A.R.A.-televisiecamera
camerawerk,
Matig
goede ontvangst
Kolenrel in de Kanier
Meer vri jheid in verkeer
door Suezkanaat
Uw
winkolio'
bestelde te
telegrafisch
voor Ul
Zo is de stand bij
de reserves
CLOWNTJE RICK OP AVONTUUR
Genationaliseerd bedrijf bouwt
kleine, snelle wagens
Nog steeds niet genoeg
Verscherping Belgische
uitvoerc.ontróle
Critiek niet gewenst,
vindt Tito
Waler hoven-bekken Loire
naar Middellandse Zee
GUNSTIG OORDEEL OVER HET
„VRIJE LEGIOEN"
Polen, Balten en Duitsers natnen deel
aan de manoeuvres
UW VRIENDEN DRINKEN
ORANJEBOOM BIER!
Waarom duiven zo graag grond eten
Een vitamine-kwestie
DE TALGO-TREIN - SPANJE's
NIEUWSTE VERVOERMIDDEL
Welkome treinbotsing
Het Lied van Abadan
S.S.-er stond terecht
voor moord in 1945
In Augustus was het publiek
niet koopgraag
FWZEDE BLAD - PAGINA i
GOUDSCHE COURANT
WOENSDAG 10 OCTOBER MSÏ
(Van onze speciale verslaggever)
"L^en televisie-toestel kopen moge een hele.
Aj uitgssf rijn. televisie uitsenden is be
slist ook niet goedkoop. Men mag de kos
ten sehatten op f MM per uur. maar daar
naast komen "ook nog wel eens andere
ktyken. Sinds verleden week de televisie in
otij land startte, heeft men in de camera's
al een vierde nieuwe buis aangebracht, en
elke buis kost15M. Ook gisteren
overdag was een der camera's in de Bus-
semse studio in reparatie, waardoorvde re
petities voor het avondprogramma niet ge
makkelijk werden.
De uitzending was dan ook niet vlekke
loos. wat men in dit beginstadium trou
wens niet mag verlangen Het was ditmaal
de V.A.R.A., die met haar programma
startte en het programma, dat ook al weer
ten koste van veel voorbereidingen tot
stand was gekomen, mocht er zijn. Vooral
het televisie poppenspel door Willy van
Hemert, met veel zin voor satire en humor
geschreven, met de totstandkoming van
Neérlands televisie tot onderwerp, was ge
slaagd. Bert Brugmans ervèren kanden lie
ten de poppetjes vrolijk dansen op de klan
ken van liedjes en stemmen, die reeds eer
der op de geluidsband waren vastgelegd
Daarnaast was er"een ander interessant ex-
Minister ontstemd over de
toestand in mijn Man rits v
Hoewel ia. bedekte termen, heeft minister
iVan den Brink tqph, als antwoift-d op vra
gen van het Kamerlid Maenen (K.V.P
•ver wantoestanden in de Staatsmijn Mau-
rlts. zijn afkeuring over de gedragslijn van
de leiding uitgesproken.
In een Katholiek mijnwerkersblad was
«en publicatie verschenen over een tekort
aan personeel aan de leeaband. waardoor
het effect van het overwerk dat mijnwer
kers vrijwillig op Zaterdagmiddagen ver
richtten. grotendeels verloren ging Tijdens
een onderhoud van hoofdbestuurders van
de bond met de personeelschef vielen daar
over harde woorden, totdat de chef zijn
bezoekers kort en goed de deur wees De
publicatie daarna viel niet in goede aarde,
maar maakt? in elk geval de zaak aan het
rollen.
De minister meent, dat de aangewezen
organen eerst de kans moeten krijgen de
zaak tot een oplossing te brengen, al is
hem geblekegi. dat het onderzoek in deze
zaak tot dusver onvoldoende is geweest Hij
meent niet te mogen nalaten degenen, die
betrokken zijn bij het geschil, te wijzen op
de zware verantwoordelijkheid, die zij ook
tegenover land en volk dragen Een kwestie
alsdeze kan verlammend werken op de
ontwikkeling van de Publiekrechtelijke Be
drijfsorganisatie. waar velen nog aarzelend
tegenover staan.
Moeilijkheden bij invoering
van toeristenklasse
Op de zitting In Mei op de Bermuda's
werden de bij de IATA aangesloten lucht
vaartmaatschappijen het ten aanzien van
het instellen van een toeristenklasse over
de volgende punten eens men zou bij wijze
van experiment van October 1952 tot April
1953 een toeristenklasse o$er de Atlantische
Oceaan invoeren met een maximum toe-
«tuentle van 4 vluchten per week. men zou
een •commissie samenstellen, die tussen Mei
en October van dit jaar de hoogte van de
tarieven zo& bestuderen: men verwachtte
toen. dat dig tarieven zouden liggen tussen
225 dollar en 250 dollar enkele reis waar
bij het traject New York—Londen als basis
gold. tenzij een nader onderzoek ln de kost
prijsberekening. of indien zeer ingrijpende
verschijnselen dit tarief onbruikbaar zou
den maken, het begrip ..toeristenklasse" zou
worden gedefinieerd. Men zou dan dus voor
het Noordallantische verkeer krijgen: het
normale tarief, de ..buitèn seizoen -tarie
ven en de 17-daagse retours, die alleen in
Januari. Februari en Maart geldep Daar
zou na October 1952 de toeristenklasse bij
komen. 1
Hoewel daartoe met algemene stemmen
was besloten zoals trouwens door de statu
ten van de IATA Wordt geëist, verklaarden
twee regeringen zich tegen dit besluit. Na
dat' verschillende mogelijkheden waren
overwogen leidde de zitting van de IATA.
ln September in Lopden gehouden, er toe.
"dat men het 17-daagse retour wil laten val
len doch dat men het over de toeristen
klasse toch niet eens kon worden. Wel be
sloot men. de frequentie-beperking gedu
rende de experimentele periode te laten
vervallen. In November zal de IATA te
Nice weer bijeenkomen. Men zal binnen
niet al te lange tijd tot overeenstemming
moeten komen, wil er na 1 April volgend
jaar de datum waarop de tarievenovereen-
komst afloopt, geen open situatie ontstaan.
Naar de directeur van de KLM. de heer
Van Balluseck. in een gesprek met verte
genwoordigers van de pers meedeelde is
de KLM voorstandster van het experiment
en is onze nationale luchtvaartmaatschappij
bij wijze van spreken gereed, om morgen
met de toeristenklasse te beginnen. Wij stel
len ^ns voor. in een volgend nummer op
dez^aangelegenheid terug te komen.
"liristelijkc echool voor
Ambonese kinderen
te Westerbork
In het woonoord Schattenberg te Wester
bork werd Maandagmiddag een bijzondere
lagere school voor Ambonese ^kinderen
geopend. In het woonoord is hiervoor een
der barakken ingericht, waarin een zes-
klassige school is ontstaan. De school ls
als een filiaal te beschouwen van de
school met de Bijbel lij Westerbork en telt
220 Ambonese leerlingen. Dit ik de eerste
school in Nederland, die uitsluitend is in
gericht voor het onderwijs aan Ambonese
kinderen Het ligt in de bedoeling binnen
kort ook over te gaan tot de oprichting yan
scholen in andere Ambonese kampen
periment: Nel Oosthout declameerde een
fragment uit het treurspel van Henriëtte
Roland Holst „Thomas Moore", nadat zij
ingeleid door dr Garmt Stuiveling. Door
het matige camerawerk (vooral de close-up
werd te veel verwaarloosd), stelde de voor
dracht in deze vorm ontegenzeglijk teleur
Ook de te lange duur'verstoorde het even
wicht van dit programma, dat wel iets te
veel plaats aan het gesproken woord had
ingeruimd.
Om de twee hoofdbestanddelen van het
programma heen was er de noodzakelijke
officiële inleiding van de voorzitter van de
VyA.R.A., mr J. A W. Burger, die betoogde,
dat men vertrouwen heeft dat de televisie
op den duur de massa zal bereiken Willem
van Capellen, die op het laatste nippertje
op bevel van Eric de Vries fen ander cos-
tuum uit Hilversuirf moest laten komen,
omdat het zijne te dapker in het beeld was.
haalde aan de hand van een oude foto
album herinneringen over de V.A R A. op
en ook was er een filmpje over het grote
V.AJl.A.-zomerfeest van verleden jaar
Omroeper Evert Garretzsen, en zijn vrou
welijke collega Joop Aiiema na de pauze,
deden hun werk gezellig natuurlijk en ten
slotte was het een zeer goede vondst om de
Bussumse televisiehond. die de vorige twee
uitzendingen met zijn geblaf af en toe ver
stoorde zoals de Mexicaanse hond in de
eerste radiotijd persoonlijk voor de lens
te halen, samen met Willy van Hemert.
Technisch kwam oók deze uitzending in
beeld en geluid voortreffelijk door. Wel
bleek herhaaldelijk hoe genadeloos scherp
de camera is. Men wil een oplossing zoe
ken door naast de vele lampen ook een
voetbehchting toe te gaan passen, die het
beeld milder zal maken.
Ondanks de officiële Egyptische politiek
<van handhaving der beperkingen op de
scheepvaart door het Suezkanaal (in strijd
met de resolutie van de Veiligheidsraad)
is de laatste weken het aantal schepen met
lading voor Haifa, dat het Suezkanaal pas
seerde. aanzienlijk toegenomen, aldus een
correspondent van Reuter te Port Said.
Scheepvaartagenten wijzen erop. dat 5 sche.
pen. die op de zwarte lijst staan, waaronder
tankschepen, en vele andere schepen met
voor Israël bestemde goederen na een on
derzoek het kanaal mochten passeren Uit
officiële cijfers blijkt, dat iif September 386
si hepen het Suezkanaal in Noofdelljke
richting' passeerden, dat is tien procent
meer dan in Augustus, en, dat in September
280 .tanKOihepen tegen 225 in Augustus door
het kanaal voeren.
Er zijn tekenen, dat de Egyptische beper
kende maatregelen op de,^cheepvaart in het
algemeen soepeler worden toegepast: het
onderzoek op de schepen wordt met «en
minimum aan oponthoud uitgevoerd en er
Is een bepaalde neiging van „laat-maar-
gaan".
Er is echter nog geen spoor van bepaalde
instructies van de regering in dit opzicht In
goedingelichte kringen gelooft men. dat
Egypte en de zeevarende mogendheden stil
zwijgend overeengekomen zijn om het
moeilijke vraagstuk van de beperkingen op
de scheepvaart buiten cfe strekking van de
resolutie van de Verenigde Naties op te
WATERSTANDEN IS OCTOBER
Mannheim 3 02 «01 Trier 1.03 W*8; Keu
len OM —0.00; Ruhrort 2.00 -OM; Lobith 70
0«ï Nijmegen 8 03 —0 03. Armhem «.07 —0 02
Eefde 2 09 0.05; Deventer l.Ji OOS. Namen
(La Plante) 141 onv Borgharen 39.54 0 07.
Belfeld 10 74 —0 00: Grave 4 60 —0.07 VKfceswijk
Berkenwoude
E.H.B.O. opende nieuwe cursua.
Op de jaarvergadering van de E.H.B.O
werd als voorzitter gekozen de heer C A
de Leede. in de vacature ontstaan door
het bedanken van de heer K. M. Hailing
Als penningmeester werd gekozen de heer
F. C. de Bode in de plaats van de heer
Joh. M. wan Erk. Als secretaris werd her
kozen de heer H. Markus. In de vacature
van de heer W. Stout werd gekozen de
heer A. de Pater
Gisteren werd een cursus ln eerste hulp
bij ongelukken geopend. Cursusleider is de
heer J. den Boon, arts te Lekkerkerk. De
burgemeester, "ere-voorzitter van de ver
eniging. sprak een kort woord. Hij weos
vooral op het nut van deze cursus, mede1
in verband met de organisatie van de be
scherming burgerbevolking, waarbij de
E H.B.O. een belangrijke plaats inneemt.
Aan deze cursus nemen 25 personen deel
Boskoop
Bloemenveiling. Coöperatieve Vereniging
De Boskoopse Veiling. 9 October. Rozen,
grootbl. per bos van 20 stuks Hadley 2 60
-3.60, Butterfly 1.301 70. Duisburg 1.20—
2 00, Mm Jules Bouché 2.002.60. Rosalan-
dia 1.00—1.80. Better Times 1 40—3 20. Pech-
thold l.Hk-1.60. Vierlanden 2.20—3 40. Edith
Helen 1.70—2.60, Parel van Aalsmeer 0 60—
1.00. Queen Mary 0.80—1.10, gemengde ro
zen 0.54—0.80.
Polyantharozen per bos van 10 stuks
Sweetheart 0.75—1.30. Else Poulsen 0.24—
0 38, Paulens Pink 0.150.40. Ellen Poulsen
0.40060, Juweeltjes 0.751.00. Ingar Ohl-
son 0.85—1 20, Wolfsglorie 0.85—0.80. Plnoc-
cHlo 0 70—1 30. Oranje Triumph 0 48—0.53.
Rosa Muridi 0.85, Orleans 0.120.18.
Diversen per 10 stuks: Clematis Prins
Hendrik 2.50. idem Durandi 023, Physalis
Franchettll 0 410.1J6, Monbretla 0.08—0 12,
Dahlia's in soorten 0.100 18. Asters 0.12
0 16. Tritoma's 0.23, Chrysanten grootbloe-
mig 1.50—2.70, iderp kleibloemlg 0 60—1 40
idem gemengd 100. tros-Chrysanten 0 50—
0 58, idem geel 0 15—0.21, idëhn wit 0*3—
0 16 idem crème 0 18—0 20. idem brons 0 22
—0.27, idem bruin 0.12—0 17. idem r<?se 0 18
—023 Helianthus 0 08—0 10. Symphoricar-
pus 0 18—0.24. Herfstaaters 0 09
Diversen per stuk: Pernettyaplanten rode
■bes 0 39—0 55. idem rose bes 1 30. idem witte
ybes 070—090, Begonia's 033—0 46. varens'
0.11-0.35: sierpluimen per stuk 0.26.
Hekendorp
Burgerlijke Stand. Geboren: Pieter. zoon
van Teunis Maarten de Heus en J Ver
boom.
Nieuwerkerk a d. IJssel
Beroepen. Onze oud-plaatsgenoot ds G
W Rijkaen. Geref. predikant te Rotterdam-
Zuid. die van 1940 tot 1943 predikant te dezer
plaatse was ontving beroepen naar Amster
dam en Hilversum.
Oudewater
Jubilarissen gehuldigd Maandag is op
het kantoor van de directie van de Olie
slagerij van H W Verloop aan de heer
G A. Stuart bij zijn veertigjarig jubileum
en aan de heer C. van Achthoven die reeds
48 jaar aan het bedrijf i« verbonden, onder
woorden van waardering een gouden hor
logeketting aangeboden. De dag is in huise
lijke kring gevierd.
fi eeuwijk
Kachels branden weer: schoorsteenbrandje
Tijdens afwezigheid van de bewohers is
ln het huis van de familie P Dijksman aan
de Platteweg een schoorsteenbrandje ont
staan. Bij de thuiskomst was de garner in
dikke rookwolken gehuld. Het brandje
werd met ertïmers water "geblust Het
vuur bleek te zijn ontsta&n aan het hout-'
werk. dat in de schoorsteen Is verwerkt
Reelassertngsdag. Dé huls-aan-huls-
collecte voor de Nationale Reclasserings-
raad heeft 113 60 opgebracht.
Koe verdronken. - Een koe van de vee
houder L. van Dijk is in de sloot geraakt
en verdronken.
ZevenhuizeA
Beroep aangenomen. S>» W G Boven-
dorp predikant van de. Geref Kerk te
Vleuten—De Meern vroeger alhier, heeft
een beroep naar Wapenveld aangenomen.
Waddlnxveen
Posthume onderscheiding
Bij Koninklijk Besluit is toegekend het
Bronzen Kruis posthuum aan de marechaus
see te paard J. Molenaar^an het wapen der
Koninklijke Marechaussee
De heer Molenaar week bij de capitulatie
in 1940 naar Engeland uit. waar hij tot ge
heim agent werd opgeleid. Met een geheime
dpdracht werd hij naar Nederland gezonde».
Bij zijn dropping, eind Maart 1942. kwam hij
om het leven.
Stolwijk
..Jong en Oud" damt weer.
De damclub „Jong en Oud" ln de buurt
schap Beijersthe is met de huishoudelijke
competitie begonnen. Uitslagen: R van dfr
Hek—W. Speksnijder 2—0. P. 1. Noomen—
Chr Slappendel 0—2. P I. Noomen—A de
Groot 1—1. J Both—G. Graveland 0—2. Chr
Slappendel—J. Benschop 1—1 p Blanken
C Molenaar 2—0. R. van der Hek—P
Baas 1—1, W Speksnijder—«C Molenaar
0—2. P Baas—C Molenaar 0—2. Jac Ver
burg—Chr Slappendel 0—2. J de Jong—P
Noomen 1—1. J Benschap— R. v d Hek
2—0. Jac. Verburg—C. Molenaar 1—1. Jac.
van Vliet—P Baas 2—0. Chr. Slappendel—
J. de Jong 1—1, J BenschapC. Molenaar
2—0. R van der Hek—P Blanken 0—2. C.
Stoppelenburg—P Baas 2—0, Jac. v. Vliét
A de Groot «1—1, Jac. VerburgH de
Jong 20. R. van der Hek—P Noomen 0—2.
P. Blanken—Jac Verburg 11. H de Jong
P. Baas 2—0, J. Both—P. I. Noomen 02.
Plattelandsvrouwen ln Amerika.
In een bijeenkomst van de afdeling Stol
wijk van de Bond van Plattelandsvrouwen
heeft mej Kroes te Waddlnxveen een le
zing gehouden over haar reis naa'f d» Ver
enigde Staten, waartoe zij met vijftig vrou
wen uit vele landen ln Europa ln de ge
legenheid was gesteld Op interessante
wijze heeft de spreekster haar belevenissen
verteld.
Burgerlijke Stand Geboren: Cornells
Jan, z. v. G Koolwijk en H. van Bree,
Neeltje Maria, d v. J Both en C. de Jong,
Jannl Johanna d. v. J Buijenie en L Ver
waal. Willem, z. v. T. Schreuder en J. Mul
der. Geertje, d. v. B. Vermaal en W Ver
sluis. Arle, z. v F de Jong en A den Boon
Getrouwd: J Doeland. 19 j. te Haastrecht
en A. Bongers. 20 j M Deelen. 24 J. te
Krimpen a d. Lek en A. A Burggraaf, 21
j.; J van Zwienen, 25 j. te Lëkkerkerk en
M. Slappendel. 22 j
Overleden A. Speksnijder. 76 j., echtge
note van C. Vonk: A Potuljt, 76 jj. echtge
note" van W den Boer.
ie/W
Programma voor Zondag (aanvang 2.30 u.).
Ie Klasse BoskoopNieuwkoop. Berg
ambacht—Nieuwerkerk; DONKGr-Am-
me rs: Groeneweg— Nic. Boys
Res le klasse: BodegravendONA 4.
Woeyden 2Schoonhoven 2. Gouderak 2
Waddlnxveen 2; Gouda 4GSV 3, 11 u.;
Lekkerkerk 3-UNIO 2. 12 u
2e Klasse A Haastrecht 2—Schoonhoven
3. ONA 5—Gouda 5. 12 u.; Woerden 3—
GSV 4. 12 u.; Esto—VEP 2; Stdlwijk 2—
Olympia 3.
2e Klasse B Haastrecht 3—Zwervers 2,
12 u Ouijlewater 2GSV 5: Bergambacht
2—ONA 6. 12 u Olympia 4—Gouda 6
2e Klassé C: NSV—ONA 7; GSV 6—Esto 2.
12 u GDS—Niéuwkoop 2.
3e Klasse A: UNIO 3Bergambacht 3. 12
u Oudeweter 3Haastrecht 4. 12 u.; Amm.
SV 3—Gr.-Ammers 2. 11.30 u TR^Jwijk 4
DONK 3. 12 uur. W
3e Klasse B Nieuwerkerk 2--G«kiderak 3
Moordrecht 4Groeneweg 2. 11.30 u.. DONK
4Zwervers 3. 3 uur.
3e Klasse C: ONA 8—Gouda 7. 10 u.;
DONK 5—GDS 2. 12 u Groeneweg 4—Bos
koop 3. 1130 u Nic. Boys 2—NSV 2.
3e Klasse D GDS 3—UNIO 4. 12 u.; Gou
da 8—DONK 6. 12 uur
3e Klasse E Bodegraven 3-NSV 3. 12 u.;
Nieuwkoop 3—Esto 3. 2 u.; VEP 4—DONK 7.
12 uur.
Zaterdagmiddagcompctitie
Aanvang 4 uur.
le Klasse: Verheul—Waddinxv. Z.; Bode
graven—lbi«; ZVVHSC; Spir.tRijnstreek
Res le klasse Sportlust 2—Spirit 2: Jo-
dan Boys 3+-Woerden Z. 2. HSC 2—ZVV 2.
2e Klasse A SSVG—Boskoop Z.; Moer-
kapelle Z SKG.
2e Klasse B Boskoop Z. 2—Jodan Boys
5. Verheul 2Bodegraven Z. 2.
2e Klasse C: Rijnstreek 3Sportlust 4.
WGJ 2—SKG 2; WDS 2—Spirit 4
Juniorencompeiitie
Aanvang 4 uur.
Afdeling A. Groep I ONA aGouda a.
4.15 u Olympia a—GSV a. 4.15 u.; DONK a
Tankvaart
Agatha 8 v Piadjoe n Saigon
Caitex Delft io v Sidon te Pernis
Caltex Lelden v Sidon te Peinit
Caitex Perni* Rott-Sidon p I Algiers
Chama 9 op 170 mijl ZW v Oueasant
Duivendrecht 9 op 050 mijl W v Landsend
Es»o Amsterdam 0 op 1500 m NO v Aruba
Esto Den Haag 9 op 220 m NO v Azoren
Esso Rotterdam 9 op 450 mijl NO v Flores
Etrema 10 v Maiacaibo te Curasao
Macoma Algiers-Fahaheel p 10 Ras Fartak
Macuba Suez-Ras Tanura p 9 Makallah
Malvina 8 v Montevideo n Curacao
Mlrza stanlow-Ceuta p 9 Scüly eil.
Mlira 9 v Gibraltar n Singapore
Ondlna 9 v Singapore n Hongkong
Papendrecht 9 v Saltend te Rotterdam
Saroena Ui v Pladjoe te Soerabaya
gcherpendrecht 9 op 500 m O v Cape Race
Sliedrecht U v Bahrein te Suez verwacht
Stanvac Pendopo 6 v Singapore n Penang
ftunetta 9 op 1000 mijl ZW van Landsend
Tankhaven 3. 9 v T Oeban n S Gerong
Tarla 19 v Rotterdam te Port Said
Tihia 9 op 550 mul Oost van Barbat^oa
j NederlandIndonesië
Friesland 0 v Pervang te p. swettenham
Kot a Baroe Rott-Diakarta 10 v Genua
Kota Ged# n v Rott te Djakarta verwacht
Mapia Java-Amsterdam p 9 Finlstene
Mod joker!» Java-Rottei dam p 9 Algiers
Oranje i0 v Djakarta te Southampton
Poelau Laut 9 op 100 m ZW v Kaap Matapai
Raki 9 v Makassar te Balik Papan
Roeblah 10 v Diakarta te TJlrebon
salawati Java-Amst p o Finisterre
Tabian 9 y Tandjong Pandang n Diakarta
Tarakan Amst-Djakarta 9 v Djeddah
Schoonhoven
„A.P.L." speelde voor „Zonnestraal".
Het* was een bijzondere eer voor de
Schoonhovense toneelvereniging „Arto
Post Laboro" om op de feestavond, die in
het sanatorium „Zonnestraal" te Hilversum
ter gelegenheid van de 88ste verjaardag
van de stichter Jan van Zutphen werd ge
geven. te worden uitgenodigd een toneel
voorstelling te geven Onder luid applaus
van de patiënten betrad de stoere „Ome
Jan" de recreatiezaal, waar de directeur
geneesheer. dr Bierhorst, hem namens de
patiënten en het personeel feliciteerde.
Vervolgens voerde „A.P.L." het toneel
stuk ..Loods aan boord" van Johan Fabrl-
cius op. dat met grote aandacht werd ge
volgd. Een daverend applaus klonk toen
het doek voor de laatste maal viel.
Namens „A.P.L." bood do voorzitter, de
heer Bob Smith, de jarige „Óme Jan" een
mand met fruit aan. waarna de heer Van
Zutphen met een geestige slotrede de da
mes van „A.P.L." een doos met chocola
aanbood
B(J klimpartij gevallen. De twaalf
jarige Govert van Asperen, die vóór het
aanvangs&ir van de openbare lagere school
met een bal speelde, raakte, toen de bal op
het dak van het schoolgebouw terecht
kwam en hij hem er af wilde halen, zijn
evenwicht kwijt en viel daarbij zo on
gelukkig, dat hij een hersenschudding
kreeg.
J. Boy6 a. 3 u.; Sportlust s—Woerden a.
2.45 u.: UNIO a—VEP a
Groep II: Zwerver» aLekkerkerk a; Gr.-
Ammers a—Boskoop a; Nieuwerkerk a—
Schoonhoven a: GDS aWaddinxv. a. 3 u.
Groep III: NSV aGouda c; Gouda b
UNIO b; DONK b—J. Bóys b.2u„ Boskoop
b—ZVV a. 2.45 uur.
Afdeling B. Groep I: Bergambacht a
Haastrecht a; Olympia bSchoonhoven te
3 u.: ONA c—GSV b. 2 u DONK c—AmmN
SV a. 4.15 uur.
Groep II ^>ouda dGr -Ammers b; ONA
dSchoonhoven c. 3yu Oudewater a
DONK d. J. Boys f-Jlaastrecht b. 2.45 u.
Groep Hl WaddlniKveen b--Nieuwerkerk
b Lekkerkerk t^MoerkapeJe a. Spirit a
Zwervers b, 2 45 Gouderak a—Groene-
(jroèp IV: Bodegraven a—Woerden b;
Nieuwkoop aEsto a.
Groep V ZVV bBoskoop c. 2.45 u.;
WSE a—ONA a; Gouda eWaddinxveen c,
2 45 u GDS b—Olympia c. 4.15 uur.
Afdeling C Groep I: Gouda f—VEP c. 2.45
\j.; Woerden cONA f. 2 45 u Waddinx
veen d—GSV c. 2.45 u.. Olympia d—DONK
e. 2 uur.
Groep II Lekkerkerk cONA^g. 2.45 u.;
Schoonhoven d—Gouda g,Amm SV b
Olympia e. 3.30 uur.
Groep III: J. Boys <f-GDS c, '2.45 u
Nieuwerkerk c—Nieuwerkerk d. 2.45 u
UNIO c—Bodegraven b. 2.45 uur.
Reserve 2e klasse B:
C.V.V. 2
Feijenoord 4
U.V.S. 2
Xerxes 3
Gouda 2
Sparta 4
H V V. 2
Neptunus 3
A D O. 4
V.U.C. 2
11— 4 1 80
18— 8 1 60
1610 160
11—10 1.—
19—19 0 80
9— 9 0 80
8—11 0 80
11—1% 0 60
6—14
7—15
050
Reserve 2e klasse C
E.B.O.H. 2
4
4
0
0
8
17— 7
2
Leerdam 2
4
3
0
1
6
7— 3
1.50
Unitas 2
5
1
3
1
5
11- 8
1
De Hollandiaan
5
2
1
2
5
10— 9
1
V.U.C. 3
4
1
2
1
4
12—12
1
Quick 2
4
2
0
2
4
6—10
1
SVV. 1
5
2
0
3
4
9- 9
0 Hll
D^F.C. 3
5
1
2
2
4
9—13
0 80
Fortune 2
5
1
1
3
3
5-11
060
Gouda 3
5
1
0
4
2
6-10
0 40
Reserve 3e klasse B
H.P.S.V. 2
5
5
0
0
10
23— 5
2
O.N.A. 2
5
4
0
1
8
21— 7
1 60
Laakkwartier 2
5
3
2
0
8
14— 7
1 60
L.F.C. 3
5
3
0
2
6
12—16
1 20
Lugdunum 3
5
2
1
2
5
7— 9
1
Scheveningen 3
5
2
0
3
4
16—13
0 80
Olympia 2
5
2
0
3
4
10—13
0 80
B.M.T.,2
5
2
0
3
4
16—21
0 80
R K.AVV 2
5
0
1
4
1
8—25
0 20
U V S. 4
5
0
0
5
0
5—16
0.—
Reserve
3e
klasse C
RV C. 2
4
3
1
0
7
8— 5
1.75
H B S. 3
5
3
1
1
»7
13— 6
1 40
Fostduiven 2
5
i
1
1
7
15— 8
1 40
V.C.S. 2
5
0
2
6
12— 8
1 20
G.S.V. 2
4
1
2
1
4
10— 8
1
Westerkw 2
5
2
1
2
5
13—14
1
Ammerstol 2
5
2
1
2
5
7—13
1-
O N A. 3
5
0
3
2
3
9-12
0 60
H v Holland 2
5
1
0
4
2
10-*—16
0 40
H.VV. 3
5
1
0
4
2
6-13
040
Reserve 3e klasse G
Flakkee 2 a
5
5
0
0
10
23— 5
2
E.D.S. 2
5
4
l
0
9
16— 8
1 80
D.E.H. 2
4
3
0
1
6
12— 8
1.50
Moordrecht 2
4
2
1
1
5
12—10
1.25
D.C.L. 2
5
2
2
1
6
19—17
1 20
H O V 3
5
2
1
2
5
14—13
1
S.M.V 2
5
1
1
3
3
10—17
000
FSV Pretoria 2
5
0
2
3
2
8—14
0 40
C K.C. 2
5
0
2
3
2
4-13
040
Hillesluis 2
5
0
0
5
0
7—20
0-
1229 30 Zo was de school dan weer be
gonnen
Rick en Bunkie zaten wear ln hun bank
naast elkaag enluisterden narr meester
Die had eën leuk werkje bedacKt voor deze
eerste dag Ze kregen een gróót wel papier
voor zich en daarop mochtelKze tëkenin-
gen maken van dingen, die ze ln ae~v«cantie
hadden beleefd Dat was Iets aardigs I
Wie de aardigste tekeningen maakt,
wint een mooi boek I beloofde meester
Noudat vonden ze helemaal prach
tig Vol ijver bogen ze zich over het papier
Bunkie begon ingespannen te tekenen./na
dat hij even had verzonnen.
Hi] tekende de duinen Daar zat oom
Tripje.je kon hei goed zien. aan z'n hoge
hoed. En in die hoed stak een pijl. die
Oepoetie zojuist had afgeschoten. Want dat
was toen gebeurd weet j« nog wel
Bunkie tekende verder Kijk. dgar zat
Ouwe Kees op de bank., me» z'n pijpje. De
drie jongens zaten voor hem op de grond
en" luisterden naar zijn mooie verhalen
Daaronder tekende Bunkie de vreemde
geschiedenissen, van da walvis, waarin
Ouwe Kees (die toen nog Jonge Kees was)
met de andere schepelingen- was terecht
gekomen....
ZATERDAGMIDDAGCOMPETITIE.
4e klasse B
TO.GR
5 4
0
1
8
20—10
160
's Gravenzande
5 3
2
0
8
19—11
1.60
PP.S.C
5 3
1
1
7
14— 5
1 40
H T S V.
4 2
0
2
4
11- 8
1
Ornas
5 2
1
1
5
7—12
1.—
V V OR.
5 2
0
3
4
17—15
0 80
R.SM
5 1
2
2
4
9-10
0 80
Jodan Boys
4 1
1
2
3
8-12
0 75
J.A.C.
5 1
1
3
3
9—15
060
Semper Altius
5 1
0
4
2
6-22
0 40
Reserve 3e
klasse
A
Quick Bovs 2
3 2
1
0
5
16- 7
167
Noordwijk 2
3
2,
0
8
24—16
1 60
ARC 2
2 1
1
0
3
5— 0
1 50
Ter Leede 2
3 1
1
1
3
12-13
1
Semper Altius 2
4 1
1
2
3
7— 8
0 75
Jodan Boys 2
4i 1
1
2
3
9—13
0 75
Leiden 2
4 1
1
2
3
9—13
075
Rijnsb Boys 2
4 1
1
2
3
7—15
075
Ornas 2
3 0
1
2
1
4— 8
033
Waterpolo.
G.Z.C..zcvpntallen in
Rotterdamse competitie
Het'eerste danreszevental en het derde
en vierde herenzevental van GZC komen
ditmaal uit ln de wintercompetitie van de
Zwem bond voor Rotterdam en omstreken
De Indeling is
Dames. Afdeling A: GZC, HZPC ODZ
en ZIAN.
Heren Afdeling A GZC 3. Merwede
Rotterdam 2. RZC 2. SZC 2. VZC: afdeling
C: GZC 4. Botterdam 3, RZC 3. SZÓ 2. en
VZC 2
Gisteravond zijn de GZC-ers in het Spaar-
dersbad gestart Uitslagen GZC—HZPC.
dames. 1GZC Cr-Rotterdam 2 "fièren,
2—1,/JZC 3—ZPC, heren. 92.
Schaken.
Öe Goudse Toren
Uitslagen onderlinge cdmpetitle schaak
club „De Goudse Toren":
A de Jong—Joh de Jong 0—1. M. Ben-
nlnga—J Tom 0—1, C. de Jong—C. Hete-
ren J Vos—J. de Vries j.
v /-Roon—A Rooseboom 1—0, J v.' Delft-
M Lugtenburg 1—0, A .v d. Zaan—J Wou
denberg afgebr P. Eer landH. van Leeu
wen 10, A. EdelfnanA. M Bouwman
1—0; M Benninga—J. J. v Roon J.
Zappy—C v Heteren 01, A. Nieuwveld—
C. de Jong 1',-A RooseboomJ. de ViTes
1—0 M Lugtenburg—J. Tom 0r, H. v.
Leeuwen—J Woudenberg 0—1, J. Voa—J
v. Delft 1—0.
MARKTBERICHTEN
Graanmarkt Groningen
GRONINGEN 9 October. Rode tarwe 21 25—
23 75. witte tarwe 21.25-24 -: inlandse rogge
28.25—32.25 win tergerst (vrij) 26 75—33—; inle
vering 23 00—24 00; zomergerst (vrij) 28.75—34.71
inlevering 23.90-24 25. wlte haver 28 25—32 *0;
groene erwten 37.54—St.80; paardenbonen 34M
—37.00; waalsebonen 45 30—82 80- koolzaad «9 35
-59 50 karwijzaad 60 50-88 - gele mosterd
zaad 50 40—7« 40 kananezaad 40 40—44 40 blau
we maanzaad 70.50—122.50. duivenbonen 40 30—
51.50.
Op de Groninger graanbeurs was het aanbog
vrijwel gelijk. Over het geheel was de stem
ming vast. met hogere prijzen.
Veemarkt Groningen
Aanvoer op de veemarkt Groningen: kall
en melkkoeien (resp. le. 2e en 3e soort) 921
-ƒ 975. 950-7 900 1 650-/J75. kalfvaarzen
825— 925. 625—750 in het voorjaar kal
vende koeien 800—900. 873—725; vare
koelen 600—875. 475i25 stieren ƒ2 2!
2 30. ƒ1.90— 2 00 per kg Slachtgewicht
kalveren en pinken 175550. slachtve»
2.#-f 2 40. 2.19—2.15. /l.70-/ 1.10 per
kg slachtgewicht weldeschape* «5—'.20
vette lammeren «0—/ 100; vette schapen UI
130 loopvarkens 50— *4; biggen 39-
44. 29—34; vette varkens J 2.04— 2.14,
1.90—1.95 per kg levend gewicht, zouten
P I 88— 1 93 per kg levend gewicht
Aanvoer 1283 runderen. 309 kalvren. 999 scha
pen. 410 varkens. 641 biggen. 56 paarden. 37 bok
ken en gelten. 3635 totaal.
In de beste kalf- en melkkoeten. waarvar
het aanbod beperkt wgs. had de handel eer
redelijk vlug en prijshoudend vei loop Oven
gens was de aanvoer van gebri Iksvee zeeifc
groot en bij trage handel handhaafden de pnj
zen zich hierdoor met moeite. Van het «lacht
vee jvas het aanbod voor een vlugge omze.
veel te groot. De verkoop was hierdoor min
der vlug en had een lagere prijs ten gevolge
De prijzen der nuchtere kalveren onderglnger
bu toenemende aanvoer hoegenaamd geen ver
anderlng. In wolvee had de handel ln de vette
schapen en vette lammeren een langzaam ver
loop zodat met moeite de vorige weeksprtjzei
waren te bedingen. De weideschapen warer
vrij goed te pteatsen en waren ook weer zeei
hoog ln prijs. Van de vette varkens was he
aanbod minder groot. Er was veel vraag, zoda
zij v'ug en tegen hogere prijzen werden ver
handeld Ook de prijzen der zouters wares
hoog. De biggenhaiTdel was door de grote aan
voer zeer traag gestemd, waardoor de prijzez>
zich met moeite staande hielden.
Veen^arkl Doetinehem
insdafe te I
Op de Dinsdag te Doetinehem gehouden vee-
ia rkt werden aangevoerd SOtO stuka vee. na
melijk: 1422 runderen, waaronder begrepen 371
vette runderen. 286 vette kalveten, 215 nuch
Itere kalveren. 218 schapen. I geiten. 9 paarden.
139 biggen en 20 lopers.
De prijzen .bedroegen: kalf- en melkkoelei
f 690950: kalfvaarzen 658^ 175; gulsti
koelen 48o—680 gulste vaarzen -48M
I—5M; pinken 350—450, graskalverei
190—290- fokkalveren 10O-ƒ 125; vet
te schapen 90—115; lammeren 50—#5
biggen 35—45. lopers 55— 70; nuchter),
kalveren 43—59. alles per stuk.
Slachtvee: eerste kwaliteit 2 45— 2.00 pe"
kg geslacht gewicht aan bouten, tweede ei
derde kwaliteit 2 10— 2 40 per kg geslach'
gewicht aan bouten; vette kalveren 1.00—
2.25 per kg levend gewicht.
Over de gejtele Unie was de aanvoer hoger
len de handel iets trager De prijzen van h*
gebruIksvee waren vrijwel gelijk aan die vai
de vorige week Door de grote aanvoeg vai.
het slachtvee waren de prijzen iets gez«®4 In
vette en nuchtere kalveren was een viuggt
handel, doch de prijzen waren vooral ni«
Ihoger. De prijzen van schapen en lammere!
waren onveranderd De blggenhandel waa lui,
terwijl de prijzen hoog waren.
- Prijsverloop van Dinsdag October 1951.
Groenteveiling; Aardappelen, grote 0.99-
ƒ0.10. Andijvie 0 06. beide per kg. Bloemkoo
0 20—0 38 per stuk Snijbonen 0 41—0 72; Stam-~
prinsessenbonen 0 47—0 54. beide per kgKom
kommers 0 12 per stuk- Kroten 0 14 Rode koo
0 12; Gele kool 011—0 12, alles per kg Bospeer
0 26 per bos. Waspeen 0.15—0 22. Prei 0 15: beid!
per kg Selderij 3 904 10 per 100 bos. Knolsel
derij 0 17 per kg; Sla 5 20—8 00 per 100 kroppeni
Spinazie 0.13—0 34: Tomaten 0 17—0 82. Uien 0.U1
Witlof 0 40-0 81, alles per kg.
Wpl blijft fonkel
nieuw, met prach
tige kleuren, ook
na talloze keren
Jr
aroZNSPAQ 10 OCTOBER 1981
EERSTE BLAD - PAGINA 3
fvE JONGEMAN in het pension, in de
U buurt ren Parijs, waar wij deze zomer
onze vaeantii sleten, had maar één wens
een baby-auto w« pleegden hefn er' mee
Juist de dag vóór onze aankomst was hij
Ae aelukkige vader van een baby gewor
den maar de baby-auto bleef uit
bflbv-euto't zijn in Frankrijk eenvoudig
«iet te kragen en nu wil het. dat de Frans-
man zijn zinnen juist op zo n, klein, zui-
mg-Tfjdend wagentje heeft gezet.
Vooral de Renault, die maar 400 000 franc»
f 4400) koft, ia gewild. Wij kunnen dit merk
met een geruit hart noemen zonder ver
dacht te worden reclame te maken voor de
HenauRfabrieken ze zouden ong zelfs niet
dankbaar zijn voor reclame. Elke dag mel
den zich henderden Fransen aan in de hoop
noï eet* wagentje op de koR te tikken
#n getrooot worden hun namen dan toege
voegd aan de lange, lange wachtlijst van ge-
fadigden. Dezen moeten ten minste 2 jaar
■%achten alvorens ze h?t wagentje hunner
«Mromen kunnen bekomen, hoewel er elke 85
ieconden een Renault gereed komt. Elke
dag worden er 425 baby-wagentje* "lie
verd door de Renaultfabriek. waarin 4000
arbeidera werkzaam zijn. De fabriek is ge
vestigd in de Parijse voorstad Billancourt.
halfweg tussen de Eiffeltoren en Versailles.
Ze beslaat een oppervlakte van ruim 120 h a.
De onderneming begon In een heel k ein
loodsje waar de eerste Renaultauto in 1898
werd gebouwd. Dat oude loodsje heeft men
ln ere gehouden: het staat er nog altijd,
tegenover het tegenwoordige directiege
bouw. Tijdens de oorlog kwam de onderne
ming onder Duite beheer en na de bevrlj-
dlhg werd zij genationaliseerd, maar hoe
wel de „Régie Nationale des Uslnes Re
nault" staatgeigendom zijn, heeft zij nóg
altijd het karakter van een particuliete
onderneming en ia zij financieel autonoom
Tijdens de oorlog werd de fabriek ernstig
beschadigd en na de bevrijding had zij tf
kampen met brandstoffengebrek. tekort aan
grondstoffen, e.d maar zij heeft zich op
merkelijk snel hersteld. In de tijd van vijf
jaar werden 7 924 hoogst doelmatige nieuwe
machines en werktuigen ln gebruik genomen
en het ia vooral aan de invoering van de
nieuwste productiemethoden te danken, dat
de productie tegenwoordig zo groot is. Auto-
onderdelen worden thans aan de lopende
band vervaardigd en vooral de „electro-mc-
chanische „hoofden", ware robots, bewijzen
hierbij goede diensten Ze stoppen automa
tisch. wanneer het onderdeel van het pro
ductieproces. dat ze beheersen, gereed ls
In sommige gevallen zijn slechts twee ar
beiders nodig om 60 electro-machinalc
hoofden te bedienen en alle klassieke werk-
zaamheden. nodig bij de vervaardiging van
een auto. uit te voeren.
Alle delen van de toekomstige wagen
worden automatisch van de ene afdeling
naar de volgende vervoerd en alle afv«
wordt automatisch verzameld ln onder
grondse buizen, naar silo's gevoerd en na
sortering opnieuw gebruikt Op deze wijze
bespaart de ohderneming massa's op de
grondstoffen en bovendien zijn op deze wijze
de j loeren van de werkruimten ongewoon
net^s en schoon.
Snelle vluchf
OM een denkbeeld te geven van de
gunitlge resultaten van de productie
methoden, welke bij Renault worden toe
gepast. de volgende cijfers:
Sinds 1938 ia het aantal arbeiders, werk
zaam in'de fabriek, met 20*'« gestegen en
ook hun werktijd is mfct een vijfde van de
vroegere arbeidstijd toegenomen met Let
gevolg, dat het totaal aantal arbeidsuren
met 40*/« ls gestegen. De productie ls echter
ongeveer 300*'# boven het vooroorlogse pro
ductiecijfer.
Buitengewoon veel gewicht in de schaal
legt het feit. dat vrijwel aJJes, wat bij de
fabricatie van auto's nodig i«. door Renault
zelf wordt vervaardigd Renault bezit bij
voorbeeld zijn eigen staalfabriek en Leeft
zijn eigen gieterij en smederij, fabrieken
waarin lak. plastic, dieselpompen en land
bouwwerktuigen worden gemaakt. Staal,
gietijzer, koper, aluminium en mengsels
daarvan worden in Billancourt gegoten en
versmolten. Daar worden tevens grondstof
fen als watten, vilt. papier, bordpapier, ban
den enz. geproduceerd. Elke dag wordt 60
ton staal gemaakt ten behoeve van de ma
chine-onderdelen.
De productie is gestegen'van 11.984 wa
gens ln 1945 tot 142 455 ln 1950, en dit ver
tegenwoordigt 40*/* van Frankrijke totale
productie van auto's. Naar wordt verwacht,
zal dit cijfer nog stijgen
Overigen» wordt de productie niet be
paald tot het 4 pjc. baby-wagenjje. maar
worden er allerlei soort vehikels gecon
strueerd, welke op benzine lopen of een
dieselmotor "hebben- begtel-auto's. grstere
en kleinere vracht-auto's, landbouwtrac-
tors, locomotieven en zelfs machine» voor
Industriële doeleinden of ln gebruik bij de
marine.
F De firma, die veertig verkoop-agentschap-
pen in Frankrijk heeft en tien dochter
ondernemingen in de Franse Unie en elders,
bezit eveneens een bank en een onder
neming, die wagens op afbetaling verkoopt.
Een derda van de productie is bestemd
*oor de uitvoer. Europa en hèt Britse Ge
menebest zijn de voornaamste markten voor
Renault, maar ook de Verenigde Staten
riemen geregeld een Baby af. Ondanks het
feit. dat de vierzitswagen tot de goedkoopste
wagens behoort, heeft de Onderneming
vooral afzet gevonden in landen, die nog
over een flinke koopkracht beschikken, o a
Zwitserland. Zweden en België. Zij onder
vindt thans evenwel ernstige concurrentie
van de Duitse Volkswagen
Renault heeft fabrieken ln België, Enge
land. Ierland. Australië, Zuid-Afrika,
Pakistan en Mexico, waar onderdelen tn
elkaar worden geiet. Met andere landen
worden onderhandelingen gevoerd om (a
komen tot vestiging van eea dergelijke
fabriek.
De directie concentreert thans haar aan
dacht op de massaproductie van een nieuw
type wagen van 11 p.k., de Fregate. d.e zes
zitplaatsen heeft. Met deze productie is
juist een begin gemaakt Men vertrouwt dat
tegen het eind van 1952 elke dag een 250 tal
van die nieuwe wagena een nieuwe fabriek
die daarvoor te Flins. 75 km van Parijs ge
legen. wordt gebouwd, zullen verlaten. Op
hel ogenblik worden er elke dag nog slecnls
5 Fregates" voltooid. Men neemt aan, dat
met deze wagen kan worden geconcurreerd
met name tegen de Amerikaanse wagens,
die nu afzetgebied in Europa vinden, daar
ze goedkoper zullen zijn. minder benzine
gebruiken en even snel zullèn lopen als be-
ooelde Amerikaanse wagens.
De Belgische regering heeft "Maandag
bekend gemaakt, dat zij besloten heeft het
land te beveiligen tegen dreigende inflatie
door scherpe contróle op de export naar
Europese-^ landen, die reeds schulden aan
België hebben, In een communiqué is
medegedeeld, dat de volgende maatregelen
van economische zelfverdediging" onmid
dellijk van kracht zullen worden: 1. Er
zullen weer exportvergunningen nodig zijn
voor de gehele Belgische uitvoer er\ deze
zullen voorzichtig Worden verstrekt, opdat
de Belgische uitvoer binnen normale tra
ditionele grenzen blijft. 2. Alle betalingen,
welke aan Belgische exporteurs verschul
digd zijn wegens zendingen naar het bui
tenland. zullen tevoren nauwkeurig door
de Belgische nationale bank onderzocht
moeten worden.
De dirigent Jan Out. eertijds verbonden aan
het Residentie Orkest en thans eerste dirigent
van het Gelders Orkest te Arnhem, ia door
het Yorkshire Symphony Orchestra uitgeno
digd, in Februari twee concerten, in Huil en
Leeds, te dirigeren. Out heeft de uitnodiging
aanvaard.
De Nederlandse pianiste Marjo Tal maakt op
het ogenbllg een uitgebreide concertreis door.
Israël. De tournée. die al ln September begon
nen is. zal tot omstreeks midden November
duren. Marjo Tal geeft ln Israël meer dan 20
concerten, zowel met als zonder orkest.
In een rede heeft maarschalk Tito, naast
betuigingen, van vriendschappelijkheid te
genover de Westelijke mogendheden, ook
n minder plezierige opmerking gemaakt
Ala het Westen zegt. dat het wenst dat
'Joego-Slavlë sterk is. aldus Tito, en dat dit
de reden 1». waarom het Joego-Slavt# hu.o
heden zich niet te mengen in onze bii
landse aangelegenheden en ona met iust
te laten irrplaats van on» volk te vergifti
gen met propaganda door op een onmoge
lijke wijze critiek te leveren op de maat
regelen van de regering".
Er bestaat bij de bronnen van de Loirw
aan de voet van de berg Gerbier-de Jonr,
een voor Frankrijk geographisch unicum.
Dit is te danken aap het relief van het cen
traal massief, het oude bergsysteem uit het
primaire tijdperk, dat in het tertiaire tijd
perk door het opduwen van de Alpen, een
enorme „Schouderstoot" kreeg, waardoor
plotseling zijn zuid-oostgrens omhoog kwam
Het grote verschil in hoogte, dat men hier
■ontmoet is bekend onder de naam: „muur
van de Cevennen'
De technici hebben ontdekt, dat zij door
een ondergronds kanaal van 17 kilometer
lengte een val van bijna 650 meter kunnen
opwekken ln de streek van Montpezat en
vervolgens op tamelijke eenvoudige wijze,
de hydraulische hulpbronnen van het -bek
ken van de Loire zouden kunnen benutten
De Installatie van Isarles-Montpezat
maakt het boren van 25 km lange gangen
nodig. Voor de gehele stuwdam-inrichting
behoeft slechts 37.000 kubieke meter beton
gebruikt te worden. Voor Genissiat daaren
tegen waren 600 000 kubieke meter nodig.
De centrale van Montpezat zou reeds in Oc
tober 1953 kunnen ..draaien De kosten er
van zullen wel een 10 milliard Franse francs
bedragen, maar het zal voor Frankrijk weer
een besparing aan steenkoolinvoer geven
van 250 000 ton per jaar, of van 165 000 ton
petroleum.
litairen. is een patje, vermeldend arbeids
dienst, dat zij op de schouder dragen.
In h?t vaste Amerikaanse kamp bij Rai
se riautem. ten Westen van de Rlin in da
Frans? zone. vooral speelt het legioen een
belangrijke rol
De Amerikanen zijn zeer voldaan over
de diensten d:e deze' legionnairs tien be
wezen hebben. Het Blauwe Legioeii beataat
grotendeels uit geharde beroepssoldaten, af
komstig uit het Poolse leger van generaal
Anders en veteranen uit de Duitse weer
macht Het zijn dakloze, verbitterde lieden
van zowat een half dozijn verschillende
nationaliteiten, die althans éen ding gemeen
hfbben een diepgewortelde haat tegen het
communisme Dit is de reden, waarom er
in het Legioen zelf nooit enige wrijving ia
tussen de legionnaire en de Amerikaans
militairen. -
De discipline en de militaire hoffelijkheid
van de legionnairs ie dan ook in een Ameri
kaanse legerorder openlijk geprezen
In het begin hadden de Amerikanen be
zwaar tegen het burgerlijk karakter van het
legioen, maar het duurde niet lang of de
bezwaren verdwenen en lof kwam er voor
Jn de plaats.
Men wust op het succe*. dat zowel de
Engeleen al» de Amerikanen hebben gehad
door de Duitser* in hun bezettingezone* te
organiaeren in aemi-militaire organisaties.
Tijden* de jongste manoeuvres hebben de
Engelsen 7500 leden van de Duitse hulp
dienst gebruikt als wagenbestuurder» en
al* tankchauffeur*, terwijl ze ook «ls repa
rateur* zeer goed bruikbaar bleken te zijn.
De eigen manschappen, die men anders
voor deze werkles bad moeten gebruiken,
konden nu als volwaardige militairen aan de
oefeningen deelnemen.
De Amerikanen hebben het voorbeeld ge
geven door Europese manschappen voor het
eger te benutten; luchtmacht en vloot volg
den weldra dit voorbeeld Bij de lucht
macht kunnen zij uitstekend dienst doen sla
waarnemers en als luchtwachters Er zijn
zelfs reed* enige veteranen van het Legioen
ln werkelijke Amerikaanse dienat getreden.
[Da „Sabre" pan General Motors is het
prototype van de wagen van de toekomst.
Spéciaal met de hand gebouw4, ts de
„Sabre" voorzien van een 80-4al snufjes
die de automobilist van de toekomst een
nog niet gekend comfort zullen bezorgen.
Eén druppel water op een foto-electrische
sch\jf sluit automatisch de kap De radio-
antenne verdwijnt automatisch als men de
radio afzet. De sluiting van de ramen en
deuren, de bediening van de ruitenwis
sers. ailes is een kwestie van enkele knop
pen De snelheid van deze wagen zou 330
km per uur zijn. Voordat dit droombeeld,
waarvan op het ogenblik nog slechts één
exemplaar bestaat, al is het nog slechts
voor enkelen, werkelijkheid za' worden,
zal nog wel enige tijd verlopen. De ..Sabre"
is op het ogenblik geexposeerd op de
Parijse Automobielsalon 1951, die tot 14
October duurt.
A an de manoeuvres, die van 3 tot 10 Octo-
- ber in Duitsland zijn gehouden door
de gaallieerde leger*, de legers van de vrije
landen, hebben circa 25 000 Duitsera. Polen.
on<ierdanep van de Baltische landen en
anti -Sow jetgezinde Russen deelgenomen als
doctoren tandartsen, autobestuurders.^koks.
monteurs klerken en sch ldwachten Zij
hebben schouder aan schouder gestaan met
de Amerikaanse militairen ondei de Stars
and Stripes. x
Achter de eigenlijke frontlinies hebben
nog eens 50 000 Duitaera de aan de ma
noeuvres deelnemende troepen gesteund m
de levenamiddelencentra. de v^Bimelplaat-
sen van vervoermiddelen: aut^p en moto
ren terwi.il zij voorts adm nisiratief werk
hebben gedaan in de Amerikaanse zone van
Duitsland.
In de driehoek begrensd door Rijn en
Moezel, waar de Franse troepen opereerdeji.
hebben vele duizenden onderdanen van de
vroegere Baltisehe landen alsmede wit-Rus-
sen de Franaen gesteund.
De Amerikaanse legerleiding heeft de
25.000 Duitsers en vluchtelingen uit Sow-
jet-Rusland ondergebracht in arbeidadienst-
compagnieen. Deze vreemdelingen droegen
blauwgeverfde uniformen en helmen van
het Amerikaanse leger en droegen Ameri
kaanse wapens.
Dit ..blauwe legioen", zoals het gewoon
lijk wordt genoemd, is ondergebracht in ba
rakken en de leden staan ondér strenge mi
litaire tucht. Er zijn zelf» leden, zoals bijv:
de bruggenbouwer*, die de gewone Ameri
kaanse uniformen dragen Het enige dat
hen onderscheidt van de Amerikaanse mi-
f Advertentie)
OUIVESKROMEK
SPANJE's ultramoderne Talgó Trein
heeft nu juist een jaarlang dienst ge
daan en de betrokkenen zijn van mening,
dat dit nieuwe vervoermiddel zó'n succes
is geworden, dat het welltcht een revolutie
in het spoorwegverkeer heeft ingeluid.
Waarom, zo vragen Talgo-enthousiasten.
zich af? worstelen alle spoorwegen ter we
reld me,t 300 of 400 ton wegend maasie»ve
treinen van staal als een ,aluminiumtrein
van 80 ton het werk even goed kan doen
Geen sterveling tracht te beweren, dat de
Talgo-treln sneller rijdt dan gewone trei
nen of dat hij comfortabeler ls. Maar het
chassis, dat sterk verschilt van het gang
bare. bespaart 75"» op het gewicht. Alle
andere treinen of motors, die langs Tails lo
pen. zeggen de bewonderaar* van Talgo^ het
doet er niet toe hoe sterk ze zijn gestroom
lijnd of een modern silhouet hebben, zijn
in de grond een nabootsing van de vroegere
rijtuigen, die door paarden werden getrok
ken. Men heeft wielen en een chassis en
daarop wordt het gedeelte, dat dient tot
vervoer van reizigers of goederen, geplaatst.
De Taiga heeft gebroken met die oude.
hinderlijke traditie Een Talgo wordt ge
maakt van een aluminlumalliage volgens het
principe van een vliegtulggeraamte. licht en
toch sterk. Zij heeft twe'e wielen aan de
achterkant. Het eigenlijke rijtuig wordt tus
sen de wielen, niet ér óp geplaatst, met het
gevolg, dat de wagen atevig en vaet^>p de
rails ligt. volgens een systeem, dat de grootst
mogelijke veiligheid biedt. Het voorste ge
deelte van elke afdeling, die plaats biedt
voor twaalf passagiers, is bevestigd aan het
achtergedeelte van de voorgaande wagen,
zodat de gehele trein, van de bagagewagen
vooraan, tot de uitkijkwagen achteraan de
trein, reageert als ware ze één geheel.
Dientengevolge is de bediening veel gemak
kelijker dan van een gewone trein, waarvan
ieder rijtuig ala een afzonderlijke eenheid
reageert. Bovendien ls het. dank zij het een
voudige twee-wieleneysteem. mogelijk dat
de trein zonder moeite om bochten glipt met
lüiiüüi
(„Nog één Britse technicus vertoeft ln Abadan, maar de reden daarvan heeft W:
weinig met olie te maken. Hij is verliefd op een Perzische schone, een 18-jarig 1
meisje, wier huis streng door de politie wordt bewaakt.").
(Dagbladbericht). f
■yertrokken zijn
Met snelle trein
Met bus of trèm
Of KLM
In Abadan
Nu vrouw èn man.
Chaotisch ligt
Als triest gezicht
Dat Abadan.
Gewoon een pan!
Na 't afscheids-we#
Abandonné.
Maar kUk: daar zit
Vol pit één Brit
Op wien 'k géén smet zie
Al tirt hij Attlee.
Hij is geen krènt
Maar 'n fijne vent
Hém wijd ik 't vers
Vérs van de Pérs,
Die Brit (geen Pers)
Had tand-gekners.
En zei: Nou! Slik 't!
Maar IK vertik
Nu zit die Brit
Nog fèrm en fit
Op zélfde plek
Als Mossadek.
Omdat hij wacht
Op Amors kracht.
Verliefde Brit
Van brein verhit,
Gij zijt een mén
In Abadan.
Geen handgranaat
Brengt zóveel baat!
1 Geen vliegtuig en geen bommenwerper, geen kruiser stelt de toestand acher- v
I per. Gij, wellicht schuchter, schriel en mager, doet méér dan een torpedojager. 3
t Gij zijt Ben Brit, stug. star en stijf, maar een John Buil en zegt: ik blijf!
F Al bracht niet 't nationaal gevoel, maar 't zélf-gevoel U tot dit doel. Het vluchten
I lijkt U véél infamer, 't Is voor U; AMOR NON SED CLAMOR
WOUTERTJE. j
u \„.;i-■- - f
een anelheid, die alleen wordt beperkt
door die van de dleael-electrische locomo
tief, die nog naar oude trant is gebouwd op
een chassis en met het oude wielenstc'.sel.
Verscheidene maatschappijen, die zich
intereseeren voor de ontwikkel.ng van de
Talgo zijn onlangs in Bilbao bijeengekomen
om te spreken «over de toekomatmogel.jkhe-
den van de nieuwerwetse trein op grond van
de één-jarige ervaring daarmee in Spanje.
Bedoelde maatschappijen, die zichzelf de
Talgofamilie noemen zijn: de Spaanse Talgo
Compagnie, die de Talgotrein heeft ontwor
pen. de American Car and Foundry
Compagnie, die de eerste treinen heeft ver.
vaardigd en de Duitse Wagenfabriek Ur-
dingen en de Franse Entreprises Industricl-
les Charenteuse*. die beide plannen koeste
ren om Talgotreinen voor hun land tc
bouwen.
Wat Spanje betreft, er zijn onderzoekin
gen aan de gang teneinde te ontdekken of de
Spaanse industrie bij machte ts meer treinen
te bouwen ten behoeve van de Spaanse
Staatsspoorwegen De Amerikaanse Car and
Foundry Company zal voorlopig niet meer
treinen kunnen bouwen tengevolge van de
alles beheersende oorlogsproductie, die aan
alle Amerikaanse werktuigfabrieken hoge
eisen stelt.
Hij hield 8tand
Tijdens dit eerste Jaar dat de Talgotrei
nen dienst deden op de lijn tussen Madrid
en Hendaye aan de Franse grens, hebben
ze 180 000 km. afgelegd ln dit tijdsbestek
werd een antwoord verkregen op de vraag,
die alle spoorweglleden hadden gesteld Wat
zal er gebeuren als die vederlichte Talgo
trein in botsing komt met een gewone stalen
trein Vele voorspellers verzekerden, dat
de Talgo dan als een stofje door de lucht
zou vliegen.
Nu liep in Juli van dit Jaar een Taiga-
trein, die met een snelheid van 65 km Val-
ladolid verliet In NoordelQke richting, ten
gevolge van een fout van een wiaaelwaehter.
tegen een goederentrein, die In tegengestel
de richting reed met een snelheid van 50
km. Het gevolg waa. dat vier goederenwa
gens tegen de grond werden gesmeten, ter
wijl de locomotief van de Talgotrein ernstig
werd beschadigd. De vijf eerste wagens vsn
de Talgotrein liepen uit de rails, maér de
rest bleef op de lijn staan Niemand werd
gewond of ook maar ernstig door elfcttr
geschud en de Talgotrein kon enkele uren
later de reia vervolgen met een nieuwe
maehlne.
Joae Ortega y Gasset. Spanje's bekendste
schrijver 'op het gebied van ét wijsbe
geerte. die zich toevallig ln de trein bevond,
verklaarde:
Ik denk, dat wanneer ik in een gewone
trein had gezeten, die op een dergelijke
wijze in botsing kwam met een goederen
trein. Ik zou zijn gedood of ernstig ge
wond.
De Talgo Compagnie was verheugd dat
de Talgotrein de proef van de heftige Bot
sing heeft doorstaan.
Reizigers maken gaarne gebruik van de
Talgotrein. In het eerste Jaar had hij gen
gemiddelde bezetting van 127 passagiers
per trein pp een totaal van 142 beschik
bare plaatsen.
De Dieael-electriache locomotief verbruik
te gemiddeld 1455 liters olie per kilometer,
hetgeen ongeveer een zevende kostte van de
voortbeweging van een gewone trein.
De Spagnsa Staatsspoorwegen hebben
het voornemen om. zodra er voldoende
Talgowagens beschikbaar zijn, ze op acht
andere lijnen te laten lopen.
Iu Uns ts de Oostenrijkse première gegeven
van de Zweedse opers Terugkeer van de
toondichter Kurt A tt er berg De opera's van
Atterbarg. die één vsn Zweden* belangrijkste
componisten wordt genoemd en voorzttter ts
van de Academie voor Schone Kunsten In
Stockholm, zijn tot dusver jwwel alleen ln
Zweden en Duitsland ten tonel* gebracht.
(Van een speciale medewerker)
ALLE duiven hebben niet dezelfde conatl-
tutie of stofwisseling. Er zijn dus
individuele verschillen- Wanpeer wil alge
mene voorschriften voor de regeling der
voeding geven, moeten wij toch elke duif
afzonderlijk nagaan en onderzoeken hoe zij
op het mengsel reageert. En zo nodig de
samenstelling wijzigen Aldus dr J- C. Bonr
In de oractllk komt van dit alles niet veel
terecht. De overgrote meerderheid der lief
hebbers redeneert als volgt: Wie zal beter
weten dan de duif zelf wat ztt nodig heeft
en wat goed voor haar is? Ik geef dus een
gezond mengsel van diverse granen en peul
vruchten. de duif zal er haar keus wel uit
doen Indertijd heb ik een enquête gehouden
onder de nationale fond-kampioenen van
Belgié om eena na te gaan. welke voeder-
meagsels door hen in de verfchlllende
seizoenen werden toegediend, en in welke
hoeveelheden. Ik kwam tot de slotsom dat
de verschillen zo groot waren, dat er van
een vaste lijn geen sprake kon ziin. Som
migen gaven nooit of te nimmer groene
erwten, anderen wilden absoluut „van geen
mata" weten. We zijn weer in October. Alle
dagen kunnen we handenvol veren rapen,
van alle aoorten en categorieënde grote rul
heeft haar hoogtepunt bereikt. Voor de ver
nieuwing van haar verenpakje heeft de
duif. volgens het boekje, overvloedig
e.witten, mineralen en vitamines nodig I
Houdt volièreduiven op stenen of houten
bodem, in deze tijd van 't jaar maar eens
uitsluitend op gerst U zult ras tot ontdek
king komen, dat alle tier er uit gaat. De
Ihele dag lopen ze te zoeken naar iet* wat
ze blijkbaar niet vinden kunnen. Het grote
verschil tussen vrij uitvliegende en vast
zittende duiveri springt vooral nu ln 't oog:
ln ruitijd. Vogels die vrii uit vliegen en open
hok hebben, zijn bü redelijk weer meeatal
gevlogenNaar het veld. Vooral op
groene erwten en bonen van de nieuwe
oogst zijn ze verzot. Er mag een bul regen
op gevallen zijn waardoor ze al ..geachot^n"
(ontkiemd) zijn, al* zé 's avonds thuis ko
men zijn hun kroppen zo zwaar van het
„aren lezen" dat ze ervan voorover hangen
als weduwnaars in het begin van het eela
zoen. die met hun macht en geweld geen
raad weten. Eiwitten, minerale stoffen en
vitamines, al die kostelijke dingen
zijn op de akkers te vinden: het veld
U een ware hoorn des overvloeds. Ko Nipius
te Middelharnis. de sterkste speler van Ne
derland der laatste laren, die het geluk
heeft in een rijke landbouwstreek (vette
zeeklei) te wonen, kan er op het ?ind van
het aeizoen «een korrel voer aan kwijt. De
dag dat de nestbakken dichtgaan, wordt
er op het hok geen eten meer gegeven De
vogel* zitten dan avonds van onder tot
boven onder de klei. De laatate tijd zijn
er op grote schaal onderzoekingen gedaan
naas de oorzaken van het verschilnael dat
uit een voeding van plantaardige eiwitten,
waarvan bekend 1 fi. dat ze op zifhzelf min
der hoogwaardig en minder volledig is, toch
even krachtige en vitale dieren kunnen op
groeien als uit een voeding met eiwitten
van dierlijke oorsprong. Men heeft nu ont
dekt dat het hier een hoogst belangrijke
vitamine-kwestie betreft. De auperioriteit,
als ik mij zo eena mag uitdrukken, van dier
lijk eiwit schijnt in de aanwezigheid van
een vitamine-complex dat men A.P F (ani
mal protein of dierlijk eiwit-factor) noemt
te zijn gelegen A.P F nu, komt ook- vooy ln
teelaarde Naar alle waarschijnlijkheid
wordt zij door bepaalde schimmels en bac
teriën. In goede teelaarde gevormd. Hiermee
wordt een nieuw licht geworpen op het
probleem waarvoor de onuitroeibare ge
woonte van het grond-eten onzer duiven,
de liefhebbers-onderzoekers al ainds jaar
en dag had gesteld ..Hoe beter de grond
als teelaarde." zegt Van der Hoek. „des te
beter vermoedelijk de A P F Ik stel mi
voor dat droge, onvruchtbare zandgronc
er weinig yan zal bevatten." Het is een ver
onderstelling. maar één die zeer aannemelijk
klinkt. Zou het misschien een van de rede
nen zijn waarom de duiven uit de Kempen
en uié de Ardennen in 't algemeen zoveel
minder presteren dan die van de kleigrond
in de Vlaanders of de löss van Brabant.
Henegouwen en Luik7 Van alle zaden is
lijnzaad het rijkst aan eiwit Volgens
Vermeyen gaf de meerderheid van de Ant
werpse liefhebbers vroeger lijnzaad, terwijl
men ln de Vlaanders meer geporteerd was
voor koolzaad. Koolzaad is tegenwoordig
overal ingeburgerd Het verschil is dan ook
niet groot Lijnzaad mag iets hoger eiwit
gehalte hebben en bovendien laxerend
werken, daar staat tegenover dat kool of
raapzaad wat meer vet bevat. Dr Bom be
pleit een percentage van 15 20*/» Jjjnxaad
in net ruimengael. dat verder noié'fiestaat
uit 50 80erwten en bonen en de rest
tarwe Ik geef er calciumgluconaat bij in
het drinkwater, alsook een vingerhoed ge
woon keukenzout.
En wat het groenvoer betreft: niet* beter
dan gesneden andiivip.
Een drama van 5 Mei 1945. toen dolle
Nederlandse S.S.-er» in Leersum zonder
vorm van proces Nederlandse BS.-ers
neerschoten, terwijl in het dorp de be
vrijding gevierd werd. werd gisteren
tijdens een zitting van de Bijzondere
Strafkamer der Amsterdamse rechtbank
nog eens opgehaald, toen een van de hoofd
schuldigen. de 28-jarige voormalige S.S.-er
J V uit Amsterdam, terechtstond.
Hij was al eerder door een tribunaal
tot twee jaar gevangenisstraf veroordeeld
op grond van zijn politieke verleden, wist
echter te ontsnappen en werd eerst vorig
jaar in een garage in Den Haag. waar hij
werkte, weer gevat. Toen wist men In
middels, dat hij betrokken was geweest
bij de moord op drie Nederlanders, als
represaille voor de liquidatie van een van
hen door de BS. Later had hij ook ge
holpen bij het neerschieten van drie. on
geveer 25 jaar oude B S -ers. De officier
eiste acht jaar gevangenisstraf met aftrek
van voorarrest en levenslange ontzetting
ui*, de rechten. Uitspraak 22 October.
Q6
MEISJE ONDER WAGEN
Op de Zanderijweg nabij de Jachtlaan te
Apeldoorn reed gistermiddag een met een
p8ard bespannen en met puin geladen
wagen. Enige kinderen Heten zich meetrek
ken. ondanks herhaalde waarschuwingen
van de voerman Op een gegeven moment
viel een zesjarig meisje, zij geraakte onder
een voorwiel en was op slag dood.
(Advertentie)
Naargaattig* gadachtan. tobbarijan
•n angttgavoal wordan vardravan door
MIJNHARDT'S ZENUWTABLETTEN
Varstarkan hat zalivartrouwan an
ttamman U waar moëdig an rustig.
Blijkens de gegeven* van
het Economisch Instituut
voor de Middenstand, kan
het omsetverloop in Augus
tus J.l. in Ul van Ukken
van deUilhandrl en am
bacht weinig bevrediging
schenken. Ook deae maand
was de situgtie het on
gunstigst in een aanUl
branches, in welke z«.
duurzame con sumptlegoc-
deren worden verkocht als
textiel, meubelen en schoei
sel.
Voor een deel kan deza
gang van zaken worden ge
zien als een normale sei
zoenfluctuatie. Analyse van
het gepubliceerde cijferma
teriaal bracht echter aan
het licht, dat de omzetten
in de detailhandel ln tex
tiel, in meubelen en aan
verwante artikelen en in
schoeisel in deze maand
niet alleen resp. 36'10'/»
en 22* lager waren dan
die in de voorafgaande
maand, maar dat eveneens
ten opzichte van Augustus
1950 een belangrijke omzet
daling is ingetreden en wel
van re«p 23*15* en 11*'»,
zulks ondanks het feit, dat
de prijzen van tal van ar
tikelen in Augustus j.l. ho
ger waren dan die ln de
overeenkomstige maand
van 1950. Dit houdt der
halve in. dat de hoeveel-
heidsomzetten in nog ster
kere mate zijn teruggelopen
dan de geldomzet. In de
•choenhandel bijv. gaven
de parenomzetten van
Augustus 1950 op Augustus
1951 een daling te zien van
niet minder dan 23*Hier
bij dient te worden opge
merkt, dat de omzetten in
Augustus 1950 wat hoger
waren dan normaal als ge
volg van extra aankopen
door het publiek na het uit
breken van het Koreaanse
conflict.
Een en ander toont ten
duidelijkste aan. dat ook in
Augustus J.l. het publiek
geen grote lust tot kopen
aan de dag heeft gelegd.
Een deel van het publiek
schijnt nog steeds prijsda
ling te verwachten en stelt
zijn aankopen zolang mo
gelijk uit. Volgens het Eco
nomisch Instituut voor de
Middenstand moet echter
betwijfeld worden of deza
prijsdaling verder zal door
zetten. Dg voortdurende in
ternationale spanning en
andere moeilijkheden geven
hiervoor zeker op dit ogen
blik geen aanleiding.
Ook dictator» nemen zo
nu en dan obcantte en als
zu behalve diciator ook
nog grootvader zijn, kan
het gebeuren, dat zij haast
net als alle andere groot
vaders met hun kleinkin
deren spelen Groot
papa Franco tilt lachend
rijn kleindochtertje Car
men hoog boven zijn
hoofd.
KERKELIJKE MUTATIES
Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Groot-Am-
mers A. L. v. d Smit te Onstwedde.
Benoemd tot hulppred. te Joure Wt A.
Dekker te Losdorp Tot hulppredikster
te Utrecht mej. J M. van Ginkel, thana
verblijfboudende in Amerika, die deze be-
jnoeming aannam.
Geref. Kerken. Beroepen te Groningen F.
Vroon te Hengelo en W Dleperslöot te
Franeker.
Aangenomen naar Wilsum (Graafschap
Bentheim) L. G Rozendal, cand. te Kam
pen. die bedankte voor Hoek (Z1
Bedankt voor Zoutkamp A. O. Poppe t«
Hoornsterzwaag (Fr.) Voor Hoogvliet J.
S Barends te Raard
Chr. Geref. Kerk. Tweetal te Nieuwpoort
P. v. d. Bijl te Kgtwijk aan Zee en H. van
Leeuwen te Delft
Bedankt voor Arnhem M. W. Nieirwen-
huijze te 's-Gravenhage-C Voor En
schede H W. Eerland te Lisse.
Geref. Gemeenten. Bedankt voor Ridder
kerk H. van Gilst te Eispeet
Giften en legaten Wijlen mej. A P Vis
ser te Zwijndrecht heeft gelegateerd aan
de Geref. Kerk aldaar 3000 - aan de
diaconie 1.000. aan de Theologische Hoge
school te Kampen en aan de V U elk
ƒ2.000. aan de zending der Geref. K«rken
in Zuid-Holland eveneens 2 000 aan de
Ver voor Chr Onderwij* te Zwijndrecht
1.000; aan het Chr Blindeninstituut
„BarUmeüs" te Zeut 500.