mvói m Honderden Fransen snakken naar een „baby" r Programma Afdeling Gouda Virginia No. 1 Nel Oosthóut eti marionetten voor de V .A.R.A.-televisiecamera camerawerk, Matig goede ontvangst Kolenrel in de Kanier Meer vri jheid in verkeer door Suezkanaat Uw winkolio' bestelde te telegrafisch voor Ul Zo is de stand bij de reserves CLOWNTJE RICK OP AVONTUUR Genationaliseerd bedrijf bouwt kleine, snelle wagens Nog steeds niet genoeg Verscherping Belgische uitvoerc.ontróle Critiek niet gewenst, vindt Tito Waler hoven-bekken Loire naar Middellandse Zee GUNSTIG OORDEEL OVER HET „VRIJE LEGIOEN" Polen, Balten en Duitsers natnen deel aan de manoeuvres UW VRIENDEN DRINKEN ORANJEBOOM BIER! Waarom duiven zo graag grond eten Een vitamine-kwestie DE TALGO-TREIN - SPANJE's NIEUWSTE VERVOERMIDDEL Welkome treinbotsing Het Lied van Abadan S.S.-er stond terecht voor moord in 1945 In Augustus was het publiek niet koopgraag FWZEDE BLAD - PAGINA i GOUDSCHE COURANT WOENSDAG 10 OCTOBER MSÏ (Van onze speciale verslaggever) "L^en televisie-toestel kopen moge een hele. Aj uitgssf rijn. televisie uitsenden is be slist ook niet goedkoop. Men mag de kos ten sehatten op f MM per uur. maar daar naast komen "ook nog wel eens andere ktyken. Sinds verleden week de televisie in otij land startte, heeft men in de camera's al een vierde nieuwe buis aangebracht, en elke buis kost15M. Ook gisteren overdag was een der camera's in de Bus- semse studio in reparatie, waardoorvde re petities voor het avondprogramma niet ge makkelijk werden. De uitzending was dan ook niet vlekke loos. wat men in dit beginstadium trou wens niet mag verlangen Het was ditmaal de V.A.R.A., die met haar programma startte en het programma, dat ook al weer ten koste van veel voorbereidingen tot stand was gekomen, mocht er zijn. Vooral het televisie poppenspel door Willy van Hemert, met veel zin voor satire en humor geschreven, met de totstandkoming van Neérlands televisie tot onderwerp, was ge slaagd. Bert Brugmans ervèren kanden lie ten de poppetjes vrolijk dansen op de klan ken van liedjes en stemmen, die reeds eer der op de geluidsband waren vastgelegd Daarnaast was er"een ander interessant ex- Minister ontstemd over de toestand in mijn Man rits v Hoewel ia. bedekte termen, heeft minister iVan den Brink tqph, als antwoift-d op vra gen van het Kamerlid Maenen (K.V.P •ver wantoestanden in de Staatsmijn Mau- rlts. zijn afkeuring over de gedragslijn van de leiding uitgesproken. In een Katholiek mijnwerkersblad was «en publicatie verschenen over een tekort aan personeel aan de leeaband. waardoor het effect van het overwerk dat mijnwer kers vrijwillig op Zaterdagmiddagen ver richtten. grotendeels verloren ging Tijdens een onderhoud van hoofdbestuurders van de bond met de personeelschef vielen daar over harde woorden, totdat de chef zijn bezoekers kort en goed de deur wees De publicatie daarna viel niet in goede aarde, maar maakt? in elk geval de zaak aan het rollen. De minister meent, dat de aangewezen organen eerst de kans moeten krijgen de zaak tot een oplossing te brengen, al is hem geblekegi. dat het onderzoek in deze zaak tot dusver onvoldoende is geweest Hij meent niet te mogen nalaten degenen, die betrokken zijn bij het geschil, te wijzen op de zware verantwoordelijkheid, die zij ook tegenover land en volk dragen Een kwestie alsdeze kan verlammend werken op de ontwikkeling van de Publiekrechtelijke Be drijfsorganisatie. waar velen nog aarzelend tegenover staan. Moeilijkheden bij invoering van toeristenklasse Op de zitting In Mei op de Bermuda's werden de bij de IATA aangesloten lucht vaartmaatschappijen het ten aanzien van het instellen van een toeristenklasse over de volgende punten eens men zou bij wijze van experiment van October 1952 tot April 1953 een toeristenklasse o$er de Atlantische Oceaan invoeren met een maximum toe- «tuentle van 4 vluchten per week. men zou een •commissie samenstellen, die tussen Mei en October van dit jaar de hoogte van de tarieven zo& bestuderen: men verwachtte toen. dat dig tarieven zouden liggen tussen 225 dollar en 250 dollar enkele reis waar bij het traject New York—Londen als basis gold. tenzij een nader onderzoek ln de kost prijsberekening. of indien zeer ingrijpende verschijnselen dit tarief onbruikbaar zou den maken, het begrip ..toeristenklasse" zou worden gedefinieerd. Men zou dan dus voor het Noordallantische verkeer krijgen: het normale tarief, de ..buitèn seizoen -tarie ven en de 17-daagse retours, die alleen in Januari. Februari en Maart geldep Daar zou na October 1952 de toeristenklasse bij komen. 1 Hoewel daartoe met algemene stemmen was besloten zoals trouwens door de statu ten van de IATA Wordt geëist, verklaarden twee regeringen zich tegen dit besluit. Na dat' verschillende mogelijkheden waren overwogen leidde de zitting van de IATA. ln September in Lopden gehouden, er toe. "dat men het 17-daagse retour wil laten val len doch dat men het over de toeristen klasse toch niet eens kon worden. Wel be sloot men. de frequentie-beperking gedu rende de experimentele periode te laten vervallen. In November zal de IATA te Nice weer bijeenkomen. Men zal binnen niet al te lange tijd tot overeenstemming moeten komen, wil er na 1 April volgend jaar de datum waarop de tarievenovereen- komst afloopt, geen open situatie ontstaan. Naar de directeur van de KLM. de heer Van Balluseck. in een gesprek met verte genwoordigers van de pers meedeelde is de KLM voorstandster van het experiment en is onze nationale luchtvaartmaatschappij bij wijze van spreken gereed, om morgen met de toeristenklasse te beginnen. Wij stel len ^ns voor. in een volgend nummer op dez^aangelegenheid terug te komen. "liristelijkc echool voor Ambonese kinderen te Westerbork In het woonoord Schattenberg te Wester bork werd Maandagmiddag een bijzondere lagere school voor Ambonese ^kinderen geopend. In het woonoord is hiervoor een der barakken ingericht, waarin een zes- klassige school is ontstaan. De school ls als een filiaal te beschouwen van de school met de Bijbel lij Westerbork en telt 220 Ambonese leerlingen. Dit ik de eerste school in Nederland, die uitsluitend is in gericht voor het onderwijs aan Ambonese kinderen Het ligt in de bedoeling binnen kort ook over te gaan tot de oprichting yan scholen in andere Ambonese kampen periment: Nel Oosthout declameerde een fragment uit het treurspel van Henriëtte Roland Holst „Thomas Moore", nadat zij ingeleid door dr Garmt Stuiveling. Door het matige camerawerk (vooral de close-up werd te veel verwaarloosd), stelde de voor dracht in deze vorm ontegenzeglijk teleur Ook de te lange duur'verstoorde het even wicht van dit programma, dat wel iets te veel plaats aan het gesproken woord had ingeruimd. Om de twee hoofdbestanddelen van het programma heen was er de noodzakelijke officiële inleiding van de voorzitter van de VyA.R.A., mr J. A W. Burger, die betoogde, dat men vertrouwen heeft dat de televisie op den duur de massa zal bereiken Willem van Capellen, die op het laatste nippertje op bevel van Eric de Vries fen ander cos- tuum uit Hilversuirf moest laten komen, omdat het zijne te dapker in het beeld was. haalde aan de hand van een oude foto album herinneringen over de V.A R A. op en ook was er een filmpje over het grote V.AJl.A.-zomerfeest van verleden jaar Omroeper Evert Garretzsen, en zijn vrou welijke collega Joop Aiiema na de pauze, deden hun werk gezellig natuurlijk en ten slotte was het een zeer goede vondst om de Bussumse televisiehond. die de vorige twee uitzendingen met zijn geblaf af en toe ver stoorde zoals de Mexicaanse hond in de eerste radiotijd persoonlijk voor de lens te halen, samen met Willy van Hemert. Technisch kwam oók deze uitzending in beeld en geluid voortreffelijk door. Wel bleek herhaaldelijk hoe genadeloos scherp de camera is. Men wil een oplossing zoe ken door naast de vele lampen ook een voetbehchting toe te gaan passen, die het beeld milder zal maken. Ondanks de officiële Egyptische politiek <van handhaving der beperkingen op de scheepvaart door het Suezkanaal (in strijd met de resolutie van de Veiligheidsraad) is de laatste weken het aantal schepen met lading voor Haifa, dat het Suezkanaal pas seerde. aanzienlijk toegenomen, aldus een correspondent van Reuter te Port Said. Scheepvaartagenten wijzen erop. dat 5 sche. pen. die op de zwarte lijst staan, waaronder tankschepen, en vele andere schepen met voor Israël bestemde goederen na een on derzoek het kanaal mochten passeren Uit officiële cijfers blijkt, dat iif September 386 si hepen het Suezkanaal in Noofdelljke richting' passeerden, dat is tien procent meer dan in Augustus, en, dat in September 280 .tanKOihepen tegen 225 in Augustus door het kanaal voeren. Er zijn tekenen, dat de Egyptische beper kende maatregelen op de,^cheepvaart in het algemeen soepeler worden toegepast: het onderzoek op de schepen wordt met «en minimum aan oponthoud uitgevoerd en er Is een bepaalde neiging van „laat-maar- gaan". Er is echter nog geen spoor van bepaalde instructies van de regering in dit opzicht In goedingelichte kringen gelooft men. dat Egypte en de zeevarende mogendheden stil zwijgend overeengekomen zijn om het moeilijke vraagstuk van de beperkingen op de scheepvaart buiten cfe strekking van de resolutie van de Verenigde Naties op te WATERSTANDEN IS OCTOBER Mannheim 3 02 «01 Trier 1.03 W*8; Keu len OM —0.00; Ruhrort 2.00 -OM; Lobith 70 0«ï Nijmegen 8 03 —0 03. Armhem «.07 —0 02 Eefde 2 09 0.05; Deventer l.Ji OOS. Namen (La Plante) 141 onv Borgharen 39.54 0 07. Belfeld 10 74 —0 00: Grave 4 60 —0.07 VKfceswijk Berkenwoude E.H.B.O. opende nieuwe cursua. Op de jaarvergadering van de E.H.B.O werd als voorzitter gekozen de heer C A de Leede. in de vacature ontstaan door het bedanken van de heer K. M. Hailing Als penningmeester werd gekozen de heer F. C. de Bode in de plaats van de heer Joh. M. wan Erk. Als secretaris werd her kozen de heer H. Markus. In de vacature van de heer W. Stout werd gekozen de heer A. de Pater Gisteren werd een cursus ln eerste hulp bij ongelukken geopend. Cursusleider is de heer J. den Boon, arts te Lekkerkerk. De burgemeester, "ere-voorzitter van de ver eniging. sprak een kort woord. Hij weos vooral op het nut van deze cursus, mede1 in verband met de organisatie van de be scherming burgerbevolking, waarbij de E H.B.O. een belangrijke plaats inneemt. Aan deze cursus nemen 25 personen deel Boskoop Bloemenveiling. Coöperatieve Vereniging De Boskoopse Veiling. 9 October. Rozen, grootbl. per bos van 20 stuks Hadley 2 60 -3.60, Butterfly 1.301 70. Duisburg 1.20— 2 00, Mm Jules Bouché 2.002.60. Rosalan- dia 1.00—1.80. Better Times 1 40—3 20. Pech- thold l.Hk-1.60. Vierlanden 2.20—3 40. Edith Helen 1.70—2.60, Parel van Aalsmeer 0 60— 1.00. Queen Mary 0.80—1.10, gemengde ro zen 0.54—0.80. Polyantharozen per bos van 10 stuks Sweetheart 0.75—1.30. Else Poulsen 0.24— 0 38, Paulens Pink 0.150.40. Ellen Poulsen 0.40060, Juweeltjes 0.751.00. Ingar Ohl- son 0.85—1 20, Wolfsglorie 0.85—0.80. Plnoc- cHlo 0 70—1 30. Oranje Triumph 0 48—0.53. Rosa Muridi 0.85, Orleans 0.120.18. Diversen per 10 stuks: Clematis Prins Hendrik 2.50. idem Durandi 023, Physalis Franchettll 0 410.1J6, Monbretla 0.08—0 12, Dahlia's in soorten 0.100 18. Asters 0.12 0 16. Tritoma's 0.23, Chrysanten grootbloe- mig 1.50—2.70, iderp kleibloemlg 0 60—1 40 idem gemengd 100. tros-Chrysanten 0 50— 0 58, idem geel 0 15—0.21, idëhn wit 0*3— 0 16 idem crème 0 18—0 20. idem brons 0 22 —0.27, idem bruin 0.12—0 17. idem r<?se 0 18 —023 Helianthus 0 08—0 10. Symphoricar- pus 0 18—0.24. Herfstaaters 0 09 Diversen per stuk: Pernettyaplanten rode ■bes 0 39—0 55. idem rose bes 1 30. idem witte ybes 070—090, Begonia's 033—0 46. varens' 0.11-0.35: sierpluimen per stuk 0.26. Hekendorp Burgerlijke Stand. Geboren: Pieter. zoon van Teunis Maarten de Heus en J Ver boom. Nieuwerkerk a d. IJssel Beroepen. Onze oud-plaatsgenoot ds G W Rijkaen. Geref. predikant te Rotterdam- Zuid. die van 1940 tot 1943 predikant te dezer plaatse was ontving beroepen naar Amster dam en Hilversum. Oudewater Jubilarissen gehuldigd Maandag is op het kantoor van de directie van de Olie slagerij van H W Verloop aan de heer G A. Stuart bij zijn veertigjarig jubileum en aan de heer C. van Achthoven die reeds 48 jaar aan het bedrijf i« verbonden, onder woorden van waardering een gouden hor logeketting aangeboden. De dag is in huise lijke kring gevierd. fi eeuwijk Kachels branden weer: schoorsteenbrandje Tijdens afwezigheid van de bewohers is ln het huis van de familie P Dijksman aan de Platteweg een schoorsteenbrandje ont staan. Bij de thuiskomst was de garner in dikke rookwolken gehuld. Het brandje werd met ertïmers water "geblust Het vuur bleek te zijn ontsta&n aan het hout-' werk. dat in de schoorsteen Is verwerkt Reelassertngsdag. Dé huls-aan-huls- collecte voor de Nationale Reclasserings- raad heeft 113 60 opgebracht. Koe verdronken. - Een koe van de vee houder L. van Dijk is in de sloot geraakt en verdronken. ZevenhuizeA Beroep aangenomen. S>» W G Boven- dorp predikant van de. Geref Kerk te Vleuten—De Meern vroeger alhier, heeft een beroep naar Wapenveld aangenomen. Waddlnxveen Posthume onderscheiding Bij Koninklijk Besluit is toegekend het Bronzen Kruis posthuum aan de marechaus see te paard J. Molenaar^an het wapen der Koninklijke Marechaussee De heer Molenaar week bij de capitulatie in 1940 naar Engeland uit. waar hij tot ge heim agent werd opgeleid. Met een geheime dpdracht werd hij naar Nederland gezonde». Bij zijn dropping, eind Maart 1942. kwam hij om het leven. Stolwijk ..Jong en Oud" damt weer. De damclub „Jong en Oud" ln de buurt schap Beijersthe is met de huishoudelijke competitie begonnen. Uitslagen: R van dfr Hek—W. Speksnijder 2—0. P. 1. Noomen— Chr Slappendel 0—2. P I. Noomen—A de Groot 1—1. J Both—G. Graveland 0—2. Chr Slappendel—J. Benschop 1—1 p Blanken C Molenaar 2—0. R. van der Hek—P Baas 1—1, W Speksnijder—«C Molenaar 0—2. P Baas—C Molenaar 0—2. Jac Ver burg—Chr Slappendel 0—2. J de Jong—P Noomen 1—1. J Benschap— R. v d Hek 2—0. Jac. Verburg—C. Molenaar 1—1. Jac. van Vliet—P Baas 2—0. Chr. Slappendel— J. de Jong 1—1, J BenschapC. Molenaar 2—0. R van der Hek—P Blanken 0—2. C. Stoppelenburg—P Baas 2—0, Jac. v. Vliét A de Groot «1—1, Jac. VerburgH de Jong 20. R. van der Hek—P Noomen 0—2. P. Blanken—Jac Verburg 11. H de Jong P. Baas 2—0, J. Both—P. I. Noomen 02. Plattelandsvrouwen ln Amerika. In een bijeenkomst van de afdeling Stol wijk van de Bond van Plattelandsvrouwen heeft mej Kroes te Waddlnxveen een le zing gehouden over haar reis naa'f d» Ver enigde Staten, waartoe zij met vijftig vrou wen uit vele landen ln Europa ln de ge legenheid was gesteld Op interessante wijze heeft de spreekster haar belevenissen verteld. Burgerlijke Stand Geboren: Cornells Jan, z. v. G Koolwijk en H. van Bree, Neeltje Maria, d v. J Both en C. de Jong, Jannl Johanna d. v. J Buijenie en L Ver waal. Willem, z. v. T. Schreuder en J. Mul der. Geertje, d. v. B. Vermaal en W Ver sluis. Arle, z. v F de Jong en A den Boon Getrouwd: J Doeland. 19 j. te Haastrecht en A. Bongers. 20 j M Deelen. 24 J. te Krimpen a d. Lek en A. A Burggraaf, 21 j.; J van Zwienen, 25 j. te Lëkkerkerk en M. Slappendel. 22 j Overleden A. Speksnijder. 76 j., echtge note van C. Vonk: A Potuljt, 76 jj. echtge note" van W den Boer. ie/W Programma voor Zondag (aanvang 2.30 u.). Ie Klasse BoskoopNieuwkoop. Berg ambacht—Nieuwerkerk; DONKGr-Am- me rs: Groeneweg— Nic. Boys Res le klasse: BodegravendONA 4. Woeyden 2Schoonhoven 2. Gouderak 2 Waddlnxveen 2; Gouda 4GSV 3, 11 u.; Lekkerkerk 3-UNIO 2. 12 u 2e Klasse A Haastrecht 2—Schoonhoven 3. ONA 5—Gouda 5. 12 u.; Woerden 3— GSV 4. 12 u.; Esto—VEP 2; Stdlwijk 2— Olympia 3. 2e Klasse B Haastrecht 3—Zwervers 2, 12 u Ouijlewater 2GSV 5: Bergambacht 2—ONA 6. 12 u Olympia 4—Gouda 6 2e Klassé C: NSV—ONA 7; GSV 6—Esto 2. 12 u GDS—Niéuwkoop 2. 3e Klasse A: UNIO 3Bergambacht 3. 12 u Oudeweter 3Haastrecht 4. 12 u.; Amm. SV 3—Gr.-Ammers 2. 11.30 u TR^Jwijk 4 DONK 3. 12 uur. W 3e Klasse B Nieuwerkerk 2--G«kiderak 3 Moordrecht 4Groeneweg 2. 11.30 u.. DONK 4Zwervers 3. 3 uur. 3e Klasse C: ONA 8—Gouda 7. 10 u.; DONK 5—GDS 2. 12 u Groeneweg 4—Bos koop 3. 1130 u Nic. Boys 2—NSV 2. 3e Klasse D GDS 3—UNIO 4. 12 u.; Gou da 8—DONK 6. 12 uur 3e Klasse E Bodegraven 3-NSV 3. 12 u.; Nieuwkoop 3—Esto 3. 2 u.; VEP 4—DONK 7. 12 uur. Zaterdagmiddagcompctitie Aanvang 4 uur. le Klasse: Verheul—Waddinxv. Z.; Bode graven—lbi«; ZVVHSC; Spir.tRijnstreek Res le klasse Sportlust 2—Spirit 2: Jo- dan Boys 3+-Woerden Z. 2. HSC 2—ZVV 2. 2e Klasse A SSVG—Boskoop Z.; Moer- kapelle Z SKG. 2e Klasse B Boskoop Z. 2—Jodan Boys 5. Verheul 2Bodegraven Z. 2. 2e Klasse C: Rijnstreek 3Sportlust 4. WGJ 2—SKG 2; WDS 2—Spirit 4 Juniorencompeiitie Aanvang 4 uur. Afdeling A. Groep I ONA aGouda a. 4.15 u Olympia a—GSV a. 4.15 u.; DONK a Tankvaart Agatha 8 v Piadjoe n Saigon Caitex Delft io v Sidon te Pernis Caltex Lelden v Sidon te Peinit Caitex Perni* Rott-Sidon p I Algiers Chama 9 op 170 mijl ZW v Oueasant Duivendrecht 9 op 050 mijl W v Landsend Es»o Amsterdam 0 op 1500 m NO v Aruba Esto Den Haag 9 op 220 m NO v Azoren Esso Rotterdam 9 op 450 mijl NO v Flores Etrema 10 v Maiacaibo te Curasao Macoma Algiers-Fahaheel p 10 Ras Fartak Macuba Suez-Ras Tanura p 9 Makallah Malvina 8 v Montevideo n Curacao Mlrza stanlow-Ceuta p 9 Scüly eil. Mlira 9 v Gibraltar n Singapore Ondlna 9 v Singapore n Hongkong Papendrecht 9 v Saltend te Rotterdam Saroena Ui v Pladjoe te Soerabaya gcherpendrecht 9 op 500 m O v Cape Race Sliedrecht U v Bahrein te Suez verwacht Stanvac Pendopo 6 v Singapore n Penang ftunetta 9 op 1000 mijl ZW van Landsend Tankhaven 3. 9 v T Oeban n S Gerong Tarla 19 v Rotterdam te Port Said Tihia 9 op 550 mul Oost van Barbat^oa j NederlandIndonesië Friesland 0 v Pervang te p. swettenham Kot a Baroe Rott-Diakarta 10 v Genua Kota Ged# n v Rott te Djakarta verwacht Mapia Java-Amsterdam p 9 Finlstene Mod joker!» Java-Rottei dam p 9 Algiers Oranje i0 v Djakarta te Southampton Poelau Laut 9 op 100 m ZW v Kaap Matapai Raki 9 v Makassar te Balik Papan Roeblah 10 v Diakarta te TJlrebon salawati Java-Amst p o Finisterre Tabian 9 y Tandjong Pandang n Diakarta Tarakan Amst-Djakarta 9 v Djeddah Schoonhoven „A.P.L." speelde voor „Zonnestraal". Het* was een bijzondere eer voor de Schoonhovense toneelvereniging „Arto Post Laboro" om op de feestavond, die in het sanatorium „Zonnestraal" te Hilversum ter gelegenheid van de 88ste verjaardag van de stichter Jan van Zutphen werd ge geven. te worden uitgenodigd een toneel voorstelling te geven Onder luid applaus van de patiënten betrad de stoere „Ome Jan" de recreatiezaal, waar de directeur geneesheer. dr Bierhorst, hem namens de patiënten en het personeel feliciteerde. Vervolgens voerde „A.P.L." het toneel stuk ..Loods aan boord" van Johan Fabrl- cius op. dat met grote aandacht werd ge volgd. Een daverend applaus klonk toen het doek voor de laatste maal viel. Namens „A.P.L." bood do voorzitter, de heer Bob Smith, de jarige „Óme Jan" een mand met fruit aan. waarna de heer Van Zutphen met een geestige slotrede de da mes van „A.P.L." een doos met chocola aanbood B(J klimpartij gevallen. De twaalf jarige Govert van Asperen, die vóór het aanvangs&ir van de openbare lagere school met een bal speelde, raakte, toen de bal op het dak van het schoolgebouw terecht kwam en hij hem er af wilde halen, zijn evenwicht kwijt en viel daarbij zo on gelukkig, dat hij een hersenschudding kreeg. J. Boy6 a. 3 u.; Sportlust s—Woerden a. 2.45 u.: UNIO a—VEP a Groep II: Zwerver» aLekkerkerk a; Gr.- Ammers a—Boskoop a; Nieuwerkerk a— Schoonhoven a: GDS aWaddinxv. a. 3 u. Groep III: NSV aGouda c; Gouda b UNIO b; DONK b—J. Bóys b.2u„ Boskoop b—ZVV a. 2.45 uur. Afdeling B. Groep I: Bergambacht a Haastrecht a; Olympia bSchoonhoven te 3 u.: ONA c—GSV b. 2 u DONK c—AmmN SV a. 4.15 uur. Groep II ^>ouda dGr -Ammers b; ONA dSchoonhoven c. 3yu Oudewater a DONK d. J. Boys f-Jlaastrecht b. 2.45 u. Groep Hl WaddlniKveen b--Nieuwerkerk b Lekkerkerk t^MoerkapeJe a. Spirit a Zwervers b, 2 45 Gouderak a—Groene- (jroèp IV: Bodegraven a—Woerden b; Nieuwkoop aEsto a. Groep V ZVV bBoskoop c. 2.45 u.; WSE a—ONA a; Gouda eWaddinxveen c, 2 45 u GDS b—Olympia c. 4.15 uur. Afdeling C Groep I: Gouda f—VEP c. 2.45 \j.; Woerden cONA f. 2 45 u Waddinx veen d—GSV c. 2.45 u.. Olympia d—DONK e. 2 uur. Groep II Lekkerkerk cONA^g. 2.45 u.; Schoonhoven d—Gouda g,Amm SV b Olympia e. 3.30 uur. Groep III: J. Boys <f-GDS c, '2.45 u Nieuwerkerk c—Nieuwerkerk d. 2.45 u UNIO c—Bodegraven b. 2.45 uur. Reserve 2e klasse B: C.V.V. 2 Feijenoord 4 U.V.S. 2 Xerxes 3 Gouda 2 Sparta 4 H V V. 2 Neptunus 3 A D O. 4 V.U.C. 2 11— 4 1 80 18— 8 1 60 1610 160 11—10 1.— 19—19 0 80 9— 9 0 80 8—11 0 80 11—1% 0 60 6—14 7—15 050 Reserve 2e klasse C E.B.O.H. 2 4 4 0 0 8 17— 7 2 Leerdam 2 4 3 0 1 6 7— 3 1.50 Unitas 2 5 1 3 1 5 11- 8 1 De Hollandiaan 5 2 1 2 5 10— 9 1 V.U.C. 3 4 1 2 1 4 12—12 1 Quick 2 4 2 0 2 4 6—10 1 SVV. 1 5 2 0 3 4 9- 9 0 Hll D^F.C. 3 5 1 2 2 4 9—13 0 80 Fortune 2 5 1 1 3 3 5-11 060 Gouda 3 5 1 0 4 2 6-10 0 40 Reserve 3e klasse B H.P.S.V. 2 5 5 0 0 10 23— 5 2 O.N.A. 2 5 4 0 1 8 21— 7 1 60 Laakkwartier 2 5 3 2 0 8 14— 7 1 60 L.F.C. 3 5 3 0 2 6 12—16 1 20 Lugdunum 3 5 2 1 2 5 7— 9 1 Scheveningen 3 5 2 0 3 4 16—13 0 80 Olympia 2 5 2 0 3 4 10—13 0 80 B.M.T.,2 5 2 0 3 4 16—21 0 80 R K.AVV 2 5 0 1 4 1 8—25 0 20 U V S. 4 5 0 0 5 0 5—16 0.— Reserve 3e klasse C RV C. 2 4 3 1 0 7 8— 5 1.75 H B S. 3 5 3 1 1 »7 13— 6 1 40 Fostduiven 2 5 i 1 1 7 15— 8 1 40 V.C.S. 2 5 0 2 6 12— 8 1 20 G.S.V. 2 4 1 2 1 4 10— 8 1 Westerkw 2 5 2 1 2 5 13—14 1 Ammerstol 2 5 2 1 2 5 7—13 1- O N A. 3 5 0 3 2 3 9-12 0 60 H v Holland 2 5 1 0 4 2 10-*—16 0 40 H.VV. 3 5 1 0 4 2 6-13 040 Reserve 3e klasse G Flakkee 2 a 5 5 0 0 10 23— 5 2 E.D.S. 2 5 4 l 0 9 16— 8 1 80 D.E.H. 2 4 3 0 1 6 12— 8 1.50 Moordrecht 2 4 2 1 1 5 12—10 1.25 D.C.L. 2 5 2 2 1 6 19—17 1 20 H O V 3 5 2 1 2 5 14—13 1 S.M.V 2 5 1 1 3 3 10—17 000 FSV Pretoria 2 5 0 2 3 2 8—14 0 40 C K.C. 2 5 0 2 3 2 4-13 040 Hillesluis 2 5 0 0 5 0 7—20 0- 1229 30 Zo was de school dan weer be gonnen Rick en Bunkie zaten wear ln hun bank naast elkaag enluisterden narr meester Die had eën leuk werkje bedacKt voor deze eerste dag Ze kregen een gróót wel papier voor zich en daarop mochtelKze tëkenin- gen maken van dingen, die ze ln ae~v«cantie hadden beleefd Dat was Iets aardigs I Wie de aardigste tekeningen maakt, wint een mooi boek I beloofde meester Noudat vonden ze helemaal prach tig Vol ijver bogen ze zich over het papier Bunkie begon ingespannen te tekenen./na dat hij even had verzonnen. Hi] tekende de duinen Daar zat oom Tripje.je kon hei goed zien. aan z'n hoge hoed. En in die hoed stak een pijl. die Oepoetie zojuist had afgeschoten. Want dat was toen gebeurd weet j« nog wel Bunkie tekende verder Kijk. dgar zat Ouwe Kees op de bank., me» z'n pijpje. De drie jongens zaten voor hem op de grond en" luisterden naar zijn mooie verhalen Daaronder tekende Bunkie de vreemde geschiedenissen, van da walvis, waarin Ouwe Kees (die toen nog Jonge Kees was) met de andere schepelingen- was terecht gekomen.... ZATERDAGMIDDAGCOMPETITIE. 4e klasse B TO.GR 5 4 0 1 8 20—10 160 's Gravenzande 5 3 2 0 8 19—11 1.60 PP.S.C 5 3 1 1 7 14— 5 1 40 H T S V. 4 2 0 2 4 11- 8 1 Ornas 5 2 1 1 5 7—12 1.— V V OR. 5 2 0 3 4 17—15 0 80 R.SM 5 1 2 2 4 9-10 0 80 Jodan Boys 4 1 1 2 3 8-12 0 75 J.A.C. 5 1 1 3 3 9—15 060 Semper Altius 5 1 0 4 2 6-22 0 40 Reserve 3e klasse A Quick Bovs 2 3 2 1 0 5 16- 7 167 Noordwijk 2 3 2, 0 8 24—16 1 60 ARC 2 2 1 1 0 3 5— 0 1 50 Ter Leede 2 3 1 1 1 3 12-13 1 Semper Altius 2 4 1 1 2 3 7— 8 0 75 Jodan Boys 2 4i 1 1 2 3 9—13 0 75 Leiden 2 4 1 1 2 3 9—13 075 Rijnsb Boys 2 4 1 1 2 3 7—15 075 Ornas 2 3 0 1 2 1 4— 8 033 Waterpolo. G.Z.C..zcvpntallen in Rotterdamse competitie Het'eerste danreszevental en het derde en vierde herenzevental van GZC komen ditmaal uit ln de wintercompetitie van de Zwem bond voor Rotterdam en omstreken De Indeling is Dames. Afdeling A: GZC, HZPC ODZ en ZIAN. Heren Afdeling A GZC 3. Merwede Rotterdam 2. RZC 2. SZC 2. VZC: afdeling C: GZC 4. Botterdam 3, RZC 3. SZÓ 2. en VZC 2 Gisteravond zijn de GZC-ers in het Spaar- dersbad gestart Uitslagen GZC—HZPC. dames. 1GZC Cr-Rotterdam 2 "fièren, 2—1,/JZC 3—ZPC, heren. 92. Schaken. Öe Goudse Toren Uitslagen onderlinge cdmpetitle schaak club „De Goudse Toren": A de Jong—Joh de Jong 0—1. M. Ben- nlnga—J Tom 0—1, C. de Jong—C. Hete- ren J Vos—J. de Vries j. v /-Roon—A Rooseboom 1—0, J v.' Delft- M Lugtenburg 1—0, A .v d. Zaan—J Wou denberg afgebr P. Eer landH. van Leeu wen 10, A. EdelfnanA. M Bouwman 1—0; M Benninga—J. J. v Roon J. Zappy—C v Heteren 01, A. Nieuwveld— C. de Jong 1',-A RooseboomJ. de ViTes 1—0 M Lugtenburg—J. Tom 0r, H. v. Leeuwen—J Woudenberg 0—1, J. Voa—J v. Delft 1—0. MARKTBERICHTEN Graanmarkt Groningen GRONINGEN 9 October. Rode tarwe 21 25— 23 75. witte tarwe 21.25-24 -: inlandse rogge 28.25—32.25 win tergerst (vrij) 26 75—33—; inle vering 23 00—24 00; zomergerst (vrij) 28.75—34.71 inlevering 23.90-24 25. wlte haver 28 25—32 *0; groene erwten 37.54—St.80; paardenbonen 34M —37.00; waalsebonen 45 30—82 80- koolzaad «9 35 -59 50 karwijzaad 60 50-88 - gele mosterd zaad 50 40—7« 40 kananezaad 40 40—44 40 blau we maanzaad 70.50—122.50. duivenbonen 40 30— 51.50. Op de Groninger graanbeurs was het aanbog vrijwel gelijk. Over het geheel was de stem ming vast. met hogere prijzen. Veemarkt Groningen Aanvoer op de veemarkt Groningen: kall en melkkoeien (resp. le. 2e en 3e soort) 921 -ƒ 975. 950-7 900 1 650-/J75. kalfvaarzen 825— 925. 625—750 in het voorjaar kal vende koeien 800—900. 873—725; vare koelen 600—875. 475i25 stieren ƒ2 2! 2 30. ƒ1.90— 2 00 per kg Slachtgewicht kalveren en pinken 175550. slachtve» 2.#-f 2 40. 2.19—2.15. /l.70-/ 1.10 per kg slachtgewicht weldeschape* «5—'.20 vette lammeren «0—/ 100; vette schapen UI 130 loopvarkens 50— *4; biggen 39- 44. 29—34; vette varkens J 2.04— 2.14, 1.90—1.95 per kg levend gewicht, zouten P I 88— 1 93 per kg levend gewicht Aanvoer 1283 runderen. 309 kalvren. 999 scha pen. 410 varkens. 641 biggen. 56 paarden. 37 bok ken en gelten. 3635 totaal. In de beste kalf- en melkkoeten. waarvar het aanbod beperkt wgs. had de handel eer redelijk vlug en prijshoudend vei loop Oven gens was de aanvoer van gebri Iksvee zeeifc groot en bij trage handel handhaafden de pnj zen zich hierdoor met moeite. Van het «lacht vee jvas het aanbod voor een vlugge omze. veel te groot. De verkoop was hierdoor min der vlug en had een lagere prijs ten gevolge De prijzen der nuchtere kalveren onderglnger bu toenemende aanvoer hoegenaamd geen ver anderlng. In wolvee had de handel ln de vette schapen en vette lammeren een langzaam ver loop zodat met moeite de vorige weeksprtjzei waren te bedingen. De weideschapen warer vrij goed te pteatsen en waren ook weer zeei hoog ln prijs. Van de vette varkens was he aanbod minder groot. Er was veel vraag, zoda zij v'ug en tegen hogere prijzen werden ver handeld Ook de prijzen der zouters wares hoog. De biggenhaiTdel was door de grote aan voer zeer traag gestemd, waardoor de prijzez> zich met moeite staande hielden. Veen^arkl Doetinehem insdafe te I Op de Dinsdag te Doetinehem gehouden vee- ia rkt werden aangevoerd SOtO stuka vee. na melijk: 1422 runderen, waaronder begrepen 371 vette runderen. 286 vette kalveten, 215 nuch Itere kalveren. 218 schapen. I geiten. 9 paarden. 139 biggen en 20 lopers. De prijzen .bedroegen: kalf- en melkkoelei f 690950: kalfvaarzen 658^ 175; gulsti koelen 48o—680 gulste vaarzen -48M I—5M; pinken 350—450, graskalverei 190—290- fokkalveren 10O-ƒ 125; vet te schapen 90—115; lammeren 50—#5 biggen 35—45. lopers 55— 70; nuchter), kalveren 43—59. alles per stuk. Slachtvee: eerste kwaliteit 2 45— 2.00 pe" kg geslacht gewicht aan bouten, tweede ei derde kwaliteit 2 10— 2 40 per kg geslach' gewicht aan bouten; vette kalveren 1.00— 2.25 per kg levend gewicht. Over de gejtele Unie was de aanvoer hoger len de handel iets trager De prijzen van h* gebruIksvee waren vrijwel gelijk aan die vai de vorige week Door de grote aanvoeg vai. het slachtvee waren de prijzen iets gez«®4 In vette en nuchtere kalveren was een viuggt handel, doch de prijzen waren vooral ni« Ihoger. De prijzen van schapen en lammere! waren onveranderd De blggenhandel waa lui, terwijl de prijzen hoog waren. - Prijsverloop van Dinsdag October 1951. Groenteveiling; Aardappelen, grote 0.99- ƒ0.10. Andijvie 0 06. beide per kg. Bloemkoo 0 20—0 38 per stuk Snijbonen 0 41—0 72; Stam-~ prinsessenbonen 0 47—0 54. beide per kgKom kommers 0 12 per stuk- Kroten 0 14 Rode koo 0 12; Gele kool 011—0 12, alles per kg Bospeer 0 26 per bos. Waspeen 0.15—0 22. Prei 0 15: beid! per kg Selderij 3 904 10 per 100 bos. Knolsel derij 0 17 per kg; Sla 5 20—8 00 per 100 kroppeni Spinazie 0.13—0 34: Tomaten 0 17—0 82. Uien 0.U1 Witlof 0 40-0 81, alles per kg. Wpl blijft fonkel nieuw, met prach tige kleuren, ook na talloze keren Jr aroZNSPAQ 10 OCTOBER 1981 EERSTE BLAD - PAGINA 3 fvE JONGEMAN in het pension, in de U buurt ren Parijs, waar wij deze zomer onze vaeantii sleten, had maar één wens een baby-auto w« pleegden hefn er' mee Juist de dag vóór onze aankomst was hij Ae aelukkige vader van een baby gewor den maar de baby-auto bleef uit bflbv-euto't zijn in Frankrijk eenvoudig «iet te kragen en nu wil het. dat de Frans- man zijn zinnen juist op zo n, klein, zui- mg-Tfjdend wagentje heeft gezet. Vooral de Renault, die maar 400 000 franc» f 4400) koft, ia gewild. Wij kunnen dit merk met een geruit hart noemen zonder ver dacht te worden reclame te maken voor de HenauRfabrieken ze zouden ong zelfs niet dankbaar zijn voor reclame. Elke dag mel den zich henderden Fransen aan in de hoop noï eet* wagentje op de koR te tikken #n getrooot worden hun namen dan toege voegd aan de lange, lange wachtlijst van ge- fadigden. Dezen moeten ten minste 2 jaar ■%achten alvorens ze h?t wagentje hunner «Mromen kunnen bekomen, hoewel er elke 85 ieconden een Renault gereed komt. Elke dag worden er 425 baby-wagentje* "lie verd door de Renaultfabriek. waarin 4000 arbeidera werkzaam zijn. De fabriek is ge vestigd in de Parijse voorstad Billancourt. halfweg tussen de Eiffeltoren en Versailles. Ze beslaat een oppervlakte van ruim 120 h a. De onderneming begon In een heel k ein loodsje waar de eerste Renaultauto in 1898 werd gebouwd. Dat oude loodsje heeft men ln ere gehouden: het staat er nog altijd, tegenover het tegenwoordige directiege bouw. Tijdens de oorlog kwam de onderne ming onder Duite beheer en na de bevrlj- dlhg werd zij genationaliseerd, maar hoe wel de „Régie Nationale des Uslnes Re nault" staatgeigendom zijn, heeft zij nóg altijd het karakter van een particuliete onderneming en ia zij financieel autonoom Tijdens de oorlog werd de fabriek ernstig beschadigd en na de bevrijding had zij tf kampen met brandstoffengebrek. tekort aan grondstoffen, e.d maar zij heeft zich op merkelijk snel hersteld. In de tijd van vijf jaar werden 7 924 hoogst doelmatige nieuwe machines en werktuigen ln gebruik genomen en het ia vooral aan de invoering van de nieuwste productiemethoden te danken, dat de productie tegenwoordig zo groot is. Auto- onderdelen worden thans aan de lopende band vervaardigd en vooral de „electro-mc- chanische „hoofden", ware robots, bewijzen hierbij goede diensten Ze stoppen automa tisch. wanneer het onderdeel van het pro ductieproces. dat ze beheersen, gereed ls In sommige gevallen zijn slechts twee ar beiders nodig om 60 electro-machinalc hoofden te bedienen en alle klassieke werk- zaamheden. nodig bij de vervaardiging van een auto. uit te voeren. Alle delen van de toekomstige wagen worden automatisch van de ene afdeling naar de volgende vervoerd en alle afv« wordt automatisch verzameld ln onder grondse buizen, naar silo's gevoerd en na sortering opnieuw gebruikt Op deze wijze bespaart de ohderneming massa's op de grondstoffen en bovendien zijn op deze wijze de j loeren van de werkruimten ongewoon net^s en schoon. Snelle vluchf OM een denkbeeld te geven van de gunitlge resultaten van de productie methoden, welke bij Renault worden toe gepast. de volgende cijfers: Sinds 1938 ia het aantal arbeiders, werk zaam in'de fabriek, met 20*'« gestegen en ook hun werktijd is mfct een vijfde van de vroegere arbeidstijd toegenomen met Let gevolg, dat het totaal aantal arbeidsuren met 40*/« ls gestegen. De productie ls echter ongeveer 300*'# boven het vooroorlogse pro ductiecijfer. Buitengewoon veel gewicht in de schaal legt het feit. dat vrijwel aJJes, wat bij de fabricatie van auto's nodig i«. door Renault zelf wordt vervaardigd Renault bezit bij voorbeeld zijn eigen staalfabriek en Leeft zijn eigen gieterij en smederij, fabrieken waarin lak. plastic, dieselpompen en land bouwwerktuigen worden gemaakt. Staal, gietijzer, koper, aluminium en mengsels daarvan worden in Billancourt gegoten en versmolten. Daar worden tevens grondstof fen als watten, vilt. papier, bordpapier, ban den enz. geproduceerd. Elke dag wordt 60 ton staal gemaakt ten behoeve van de ma chine-onderdelen. De productie is gestegen'van 11.984 wa gens ln 1945 tot 142 455 ln 1950, en dit ver tegenwoordigt 40*/* van Frankrijke totale productie van auto's. Naar wordt verwacht, zal dit cijfer nog stijgen Overigen» wordt de productie niet be paald tot het 4 pjc. baby-wagenjje. maar worden er allerlei soort vehikels gecon strueerd, welke op benzine lopen of een dieselmotor "hebben- begtel-auto's. grstere en kleinere vracht-auto's, landbouwtrac- tors, locomotieven en zelfs machine» voor Industriële doeleinden of ln gebruik bij de marine. F De firma, die veertig verkoop-agentschap- pen in Frankrijk heeft en tien dochter ondernemingen in de Franse Unie en elders, bezit eveneens een bank en een onder neming, die wagens op afbetaling verkoopt. Een derda van de productie is bestemd *oor de uitvoer. Europa en hèt Britse Ge menebest zijn de voornaamste markten voor Renault, maar ook de Verenigde Staten riemen geregeld een Baby af. Ondanks het feit. dat de vierzitswagen tot de goedkoopste wagens behoort, heeft de Onderneming vooral afzet gevonden in landen, die nog over een flinke koopkracht beschikken, o a Zwitserland. Zweden en België. Zij onder vindt thans evenwel ernstige concurrentie van de Duitse Volkswagen Renault heeft fabrieken ln België, Enge land. Ierland. Australië, Zuid-Afrika, Pakistan en Mexico, waar onderdelen tn elkaar worden geiet. Met andere landen worden onderhandelingen gevoerd om (a komen tot vestiging van eea dergelijke fabriek. De directie concentreert thans haar aan dacht op de massaproductie van een nieuw type wagen van 11 p.k., de Fregate. d.e zes zitplaatsen heeft. Met deze productie is juist een begin gemaakt Men vertrouwt dat tegen het eind van 1952 elke dag een 250 tal van die nieuwe wagena een nieuwe fabriek die daarvoor te Flins. 75 km van Parijs ge legen. wordt gebouwd, zullen verlaten. Op hel ogenblik worden er elke dag nog slecnls 5 Fregates" voltooid. Men neemt aan, dat met deze wagen kan worden geconcurreerd met name tegen de Amerikaanse wagens, die nu afzetgebied in Europa vinden, daar ze goedkoper zullen zijn. minder benzine gebruiken en even snel zullèn lopen als be- ooelde Amerikaanse wagens. De Belgische regering heeft "Maandag bekend gemaakt, dat zij besloten heeft het land te beveiligen tegen dreigende inflatie door scherpe contróle op de export naar Europese-^ landen, die reeds schulden aan België hebben, In een communiqué is medegedeeld, dat de volgende maatregelen van economische zelfverdediging" onmid dellijk van kracht zullen worden: 1. Er zullen weer exportvergunningen nodig zijn voor de gehele Belgische uitvoer er\ deze zullen voorzichtig Worden verstrekt, opdat de Belgische uitvoer binnen normale tra ditionele grenzen blijft. 2. Alle betalingen, welke aan Belgische exporteurs verschul digd zijn wegens zendingen naar het bui tenland. zullen tevoren nauwkeurig door de Belgische nationale bank onderzocht moeten worden. De dirigent Jan Out. eertijds verbonden aan het Residentie Orkest en thans eerste dirigent van het Gelders Orkest te Arnhem, ia door het Yorkshire Symphony Orchestra uitgeno digd, in Februari twee concerten, in Huil en Leeds, te dirigeren. Out heeft de uitnodiging aanvaard. De Nederlandse pianiste Marjo Tal maakt op het ogenbllg een uitgebreide concertreis door. Israël. De tournée. die al ln September begon nen is. zal tot omstreeks midden November duren. Marjo Tal geeft ln Israël meer dan 20 concerten, zowel met als zonder orkest. In een rede heeft maarschalk Tito, naast betuigingen, van vriendschappelijkheid te genover de Westelijke mogendheden, ook n minder plezierige opmerking gemaakt Ala het Westen zegt. dat het wenst dat 'Joego-Slavlë sterk is. aldus Tito, en dat dit de reden 1». waarom het Joego-Slavt# hu.o heden zich niet te mengen in onze bii landse aangelegenheden en ona met iust te laten irrplaats van on» volk te vergifti gen met propaganda door op een onmoge lijke wijze critiek te leveren op de maat regelen van de regering". Er bestaat bij de bronnen van de Loirw aan de voet van de berg Gerbier-de Jonr, een voor Frankrijk geographisch unicum. Dit is te danken aap het relief van het cen traal massief, het oude bergsysteem uit het primaire tijdperk, dat in het tertiaire tijd perk door het opduwen van de Alpen, een enorme „Schouderstoot" kreeg, waardoor plotseling zijn zuid-oostgrens omhoog kwam Het grote verschil in hoogte, dat men hier ■ontmoet is bekend onder de naam: „muur van de Cevennen' De technici hebben ontdekt, dat zij door een ondergronds kanaal van 17 kilometer lengte een val van bijna 650 meter kunnen opwekken ln de streek van Montpezat en vervolgens op tamelijke eenvoudige wijze, de hydraulische hulpbronnen van het -bek ken van de Loire zouden kunnen benutten De Installatie van Isarles-Montpezat maakt het boren van 25 km lange gangen nodig. Voor de gehele stuwdam-inrichting behoeft slechts 37.000 kubieke meter beton gebruikt te worden. Voor Genissiat daaren tegen waren 600 000 kubieke meter nodig. De centrale van Montpezat zou reeds in Oc tober 1953 kunnen ..draaien De kosten er van zullen wel een 10 milliard Franse francs bedragen, maar het zal voor Frankrijk weer een besparing aan steenkoolinvoer geven van 250 000 ton per jaar, of van 165 000 ton petroleum. litairen. is een patje, vermeldend arbeids dienst, dat zij op de schouder dragen. In h?t vaste Amerikaanse kamp bij Rai se riautem. ten Westen van de Rlin in da Frans? zone. vooral speelt het legioen een belangrijke rol De Amerikanen zijn zeer voldaan over de diensten d:e deze' legionnairs tien be wezen hebben. Het Blauwe Legioeii beataat grotendeels uit geharde beroepssoldaten, af komstig uit het Poolse leger van generaal Anders en veteranen uit de Duitse weer macht Het zijn dakloze, verbitterde lieden van zowat een half dozijn verschillende nationaliteiten, die althans éen ding gemeen hfbben een diepgewortelde haat tegen het communisme Dit is de reden, waarom er in het Legioen zelf nooit enige wrijving ia tussen de legionnaire en de Amerikaans militairen. - De discipline en de militaire hoffelijkheid van de legionnairs ie dan ook in een Ameri kaanse legerorder openlijk geprezen In het begin hadden de Amerikanen be zwaar tegen het burgerlijk karakter van het legioen, maar het duurde niet lang of de bezwaren verdwenen en lof kwam er voor Jn de plaats. Men wust op het succe*. dat zowel de Engeleen al» de Amerikanen hebben gehad door de Duitser* in hun bezettingezone* te organiaeren in aemi-militaire organisaties. Tijden* de jongste manoeuvres hebben de Engelsen 7500 leden van de Duitse hulp dienst gebruikt als wagenbestuurder» en al* tankchauffeur*, terwijl ze ook «ls repa rateur* zeer goed bruikbaar bleken te zijn. De eigen manschappen, die men anders voor deze werkles bad moeten gebruiken, konden nu als volwaardige militairen aan de oefeningen deelnemen. De Amerikanen hebben het voorbeeld ge geven door Europese manschappen voor het eger te benutten; luchtmacht en vloot volg den weldra dit voorbeeld Bij de lucht macht kunnen zij uitstekend dienst doen sla waarnemers en als luchtwachters Er zijn zelfs reed* enige veteranen van het Legioen ln werkelijke Amerikaanse dienat getreden. [Da „Sabre" pan General Motors is het prototype van de wagen van de toekomst. Spéciaal met de hand gebouw4, ts de „Sabre" voorzien van een 80-4al snufjes die de automobilist van de toekomst een nog niet gekend comfort zullen bezorgen. Eén druppel water op een foto-electrische sch\jf sluit automatisch de kap De radio- antenne verdwijnt automatisch als men de radio afzet. De sluiting van de ramen en deuren, de bediening van de ruitenwis sers. ailes is een kwestie van enkele knop pen De snelheid van deze wagen zou 330 km per uur zijn. Voordat dit droombeeld, waarvan op het ogenblik nog slechts één exemplaar bestaat, al is het nog slechts voor enkelen, werkelijkheid za' worden, zal nog wel enige tijd verlopen. De ..Sabre" is op het ogenblik geexposeerd op de Parijse Automobielsalon 1951, die tot 14 October duurt. A an de manoeuvres, die van 3 tot 10 Octo- - ber in Duitsland zijn gehouden door de gaallieerde leger*, de legers van de vrije landen, hebben circa 25 000 Duitsera. Polen. on<ierdanep van de Baltische landen en anti -Sow jetgezinde Russen deelgenomen als doctoren tandartsen, autobestuurders.^koks. monteurs klerken en sch ldwachten Zij hebben schouder aan schouder gestaan met de Amerikaanse militairen ondei de Stars and Stripes. x Achter de eigenlijke frontlinies hebben nog eens 50 000 Duitaera de aan de ma noeuvres deelnemende troepen gesteund m de levenamiddelencentra. de v^Bimelplaat- sen van vervoermiddelen: aut^p en moto ren terwi.il zij voorts adm nisiratief werk hebben gedaan in de Amerikaanse zone van Duitsland. In de driehoek begrensd door Rijn en Moezel, waar de Franse troepen opereerdeji. hebben vele duizenden onderdanen van de vroegere Baltisehe landen alsmede wit-Rus- sen de Franaen gesteund. De Amerikaanse legerleiding heeft de 25.000 Duitsers en vluchtelingen uit Sow- jet-Rusland ondergebracht in arbeidadienst- compagnieen. Deze vreemdelingen droegen blauwgeverfde uniformen en helmen van het Amerikaanse leger en droegen Ameri kaanse wapens. Dit ..blauwe legioen", zoals het gewoon lijk wordt genoemd, is ondergebracht in ba rakken en de leden staan ondér strenge mi litaire tucht. Er zijn zelf» leden, zoals bijv: de bruggenbouwer*, die de gewone Ameri kaanse uniformen dragen Het enige dat hen onderscheidt van de Amerikaanse mi- f Advertentie) OUIVESKROMEK SPANJE's ultramoderne Talgó Trein heeft nu juist een jaarlang dienst ge daan en de betrokkenen zijn van mening, dat dit nieuwe vervoermiddel zó'n succes is geworden, dat het welltcht een revolutie in het spoorwegverkeer heeft ingeluid. Waarom, zo vragen Talgo-enthousiasten. zich af? worstelen alle spoorwegen ter we reld me,t 300 of 400 ton wegend maasie»ve treinen van staal als een ,aluminiumtrein van 80 ton het werk even goed kan doen Geen sterveling tracht te beweren, dat de Talgo-treln sneller rijdt dan gewone trei nen of dat hij comfortabeler ls. Maar het chassis, dat sterk verschilt van het gang bare. bespaart 75"» op het gewicht. Alle andere treinen of motors, die langs Tails lo pen. zeggen de bewonderaar* van Talgo^ het doet er niet toe hoe sterk ze zijn gestroom lijnd of een modern silhouet hebben, zijn in de grond een nabootsing van de vroegere rijtuigen, die door paarden werden getrok ken. Men heeft wielen en een chassis en daarop wordt het gedeelte, dat dient tot vervoer van reizigers of goederen, geplaatst. De Taiga heeft gebroken met die oude. hinderlijke traditie Een Talgo wordt ge maakt van een aluminlumalliage volgens het principe van een vliegtulggeraamte. licht en toch sterk. Zij heeft twe'e wielen aan de achterkant. Het eigenlijke rijtuig wordt tus sen de wielen, niet ér óp geplaatst, met het gevolg, dat de wagen atevig en vaet^>p de rails ligt. volgens een systeem, dat de grootst mogelijke veiligheid biedt. Het voorste ge deelte van elke afdeling, die plaats biedt voor twaalf passagiers, is bevestigd aan het achtergedeelte van de voorgaande wagen, zodat de gehele trein, van de bagagewagen vooraan, tot de uitkijkwagen achteraan de trein, reageert als ware ze één geheel. Dientengevolge is de bediening veel gemak kelijker dan van een gewone trein, waarvan ieder rijtuig ala een afzonderlijke eenheid reageert. Bovendien ls het. dank zij het een voudige twee-wieleneysteem. mogelijk dat de trein zonder moeite om bochten glipt met lüiiüüi („Nog één Britse technicus vertoeft ln Abadan, maar de reden daarvan heeft W: weinig met olie te maken. Hij is verliefd op een Perzische schone, een 18-jarig 1 meisje, wier huis streng door de politie wordt bewaakt."). (Dagbladbericht). f ■yertrokken zijn Met snelle trein Met bus of trèm Of KLM In Abadan Nu vrouw èn man. Chaotisch ligt Als triest gezicht Dat Abadan. Gewoon een pan! Na 't afscheids-we# Abandonné. Maar kUk: daar zit Vol pit één Brit Op wien 'k géén smet zie Al tirt hij Attlee. Hij is geen krènt Maar 'n fijne vent Hém wijd ik 't vers Vérs van de Pérs, Die Brit (geen Pers) Had tand-gekners. En zei: Nou! Slik 't! Maar IK vertik Nu zit die Brit Nog fèrm en fit Op zélfde plek Als Mossadek. Omdat hij wacht Op Amors kracht. Verliefde Brit Van brein verhit, Gij zijt een mén In Abadan. Geen handgranaat Brengt zóveel baat! 1 Geen vliegtuig en geen bommenwerper, geen kruiser stelt de toestand acher- v I per. Gij, wellicht schuchter, schriel en mager, doet méér dan een torpedojager. 3 t Gij zijt Ben Brit, stug. star en stijf, maar een John Buil en zegt: ik blijf! F Al bracht niet 't nationaal gevoel, maar 't zélf-gevoel U tot dit doel. Het vluchten I lijkt U véél infamer, 't Is voor U; AMOR NON SED CLAMOR WOUTERTJE. j u \„.;i-■- - f een anelheid, die alleen wordt beperkt door die van de dleael-electrische locomo tief, die nog naar oude trant is gebouwd op een chassis en met het oude wielenstc'.sel. Verscheidene maatschappijen, die zich intereseeren voor de ontwikkel.ng van de Talgo zijn onlangs in Bilbao bijeengekomen om te spreken «over de toekomatmogel.jkhe- den van de nieuwerwetse trein op grond van de één-jarige ervaring daarmee in Spanje. Bedoelde maatschappijen, die zichzelf de Talgofamilie noemen zijn: de Spaanse Talgo Compagnie, die de Talgotrein heeft ontwor pen. de American Car and Foundry Compagnie, die de eerste treinen heeft ver. vaardigd en de Duitse Wagenfabriek Ur- dingen en de Franse Entreprises Industricl- les Charenteuse*. die beide plannen koeste ren om Talgotreinen voor hun land tc bouwen. Wat Spanje betreft, er zijn onderzoekin gen aan de gang teneinde te ontdekken of de Spaanse industrie bij machte ts meer treinen te bouwen ten behoeve van de Spaanse Staatsspoorwegen De Amerikaanse Car and Foundry Company zal voorlopig niet meer treinen kunnen bouwen tengevolge van de alles beheersende oorlogsproductie, die aan alle Amerikaanse werktuigfabrieken hoge eisen stelt. Hij hield 8tand Tijdens dit eerste Jaar dat de Talgotrei nen dienst deden op de lijn tussen Madrid en Hendaye aan de Franse grens, hebben ze 180 000 km. afgelegd ln dit tijdsbestek werd een antwoord verkregen op de vraag, die alle spoorweglleden hadden gesteld Wat zal er gebeuren als die vederlichte Talgo trein in botsing komt met een gewone stalen trein Vele voorspellers verzekerden, dat de Talgo dan als een stofje door de lucht zou vliegen. Nu liep in Juli van dit Jaar een Taiga- trein, die met een snelheid van 65 km Val- ladolid verliet In NoordelQke richting, ten gevolge van een fout van een wiaaelwaehter. tegen een goederentrein, die In tegengestel de richting reed met een snelheid van 50 km. Het gevolg waa. dat vier goederenwa gens tegen de grond werden gesmeten, ter wijl de locomotief van de Talgotrein ernstig werd beschadigd. De vijf eerste wagens vsn de Talgotrein liepen uit de rails, maér de rest bleef op de lijn staan Niemand werd gewond of ook maar ernstig door elfcttr geschud en de Talgotrein kon enkele uren later de reia vervolgen met een nieuwe maehlne. Joae Ortega y Gasset. Spanje's bekendste schrijver 'op het gebied van ét wijsbe geerte. die zich toevallig ln de trein bevond, verklaarde: Ik denk, dat wanneer ik in een gewone trein had gezeten, die op een dergelijke wijze in botsing kwam met een goederen trein. Ik zou zijn gedood of ernstig ge wond. De Talgo Compagnie was verheugd dat de Talgotrein de proef van de heftige Bot sing heeft doorstaan. Reizigers maken gaarne gebruik van de Talgotrein. In het eerste Jaar had hij gen gemiddelde bezetting van 127 passagiers per trein pp een totaal van 142 beschik bare plaatsen. De Dieael-electriache locomotief verbruik te gemiddeld 1455 liters olie per kilometer, hetgeen ongeveer een zevende kostte van de voortbeweging van een gewone trein. De Spagnsa Staatsspoorwegen hebben het voornemen om. zodra er voldoende Talgowagens beschikbaar zijn, ze op acht andere lijnen te laten lopen. Iu Uns ts de Oostenrijkse première gegeven van de Zweedse opers Terugkeer van de toondichter Kurt A tt er berg De opera's van Atterbarg. die één vsn Zweden* belangrijkste componisten wordt genoemd en voorzttter ts van de Academie voor Schone Kunsten In Stockholm, zijn tot dusver jwwel alleen ln Zweden en Duitsland ten tonel* gebracht. (Van een speciale medewerker) ALLE duiven hebben niet dezelfde conatl- tutie of stofwisseling. Er zijn dus individuele verschillen- Wanpeer wil alge mene voorschriften voor de regeling der voeding geven, moeten wij toch elke duif afzonderlijk nagaan en onderzoeken hoe zij op het mengsel reageert. En zo nodig de samenstelling wijzigen Aldus dr J- C. Bonr In de oractllk komt van dit alles niet veel terecht. De overgrote meerderheid der lief hebbers redeneert als volgt: Wie zal beter weten dan de duif zelf wat ztt nodig heeft en wat goed voor haar is? Ik geef dus een gezond mengsel van diverse granen en peul vruchten. de duif zal er haar keus wel uit doen Indertijd heb ik een enquête gehouden onder de nationale fond-kampioenen van Belgié om eena na te gaan. welke voeder- meagsels door hen in de verfchlllende seizoenen werden toegediend, en in welke hoeveelheden. Ik kwam tot de slotsom dat de verschillen zo groot waren, dat er van een vaste lijn geen sprake kon ziin. Som migen gaven nooit of te nimmer groene erwten, anderen wilden absoluut „van geen mata" weten. We zijn weer in October. Alle dagen kunnen we handenvol veren rapen, van alle aoorten en categorieënde grote rul heeft haar hoogtepunt bereikt. Voor de ver nieuwing van haar verenpakje heeft de duif. volgens het boekje, overvloedig e.witten, mineralen en vitamines nodig I Houdt volièreduiven op stenen of houten bodem, in deze tijd van 't jaar maar eens uitsluitend op gerst U zult ras tot ontdek king komen, dat alle tier er uit gaat. De Ihele dag lopen ze te zoeken naar iet* wat ze blijkbaar niet vinden kunnen. Het grote verschil tussen vrij uitvliegende en vast zittende duiveri springt vooral nu ln 't oog: ln ruitijd. Vogels die vrii uit vliegen en open hok hebben, zijn bü redelijk weer meeatal gevlogenNaar het veld. Vooral op groene erwten en bonen van de nieuwe oogst zijn ze verzot. Er mag een bul regen op gevallen zijn waardoor ze al ..geachot^n" (ontkiemd) zijn, al* zé 's avonds thuis ko men zijn hun kroppen zo zwaar van het „aren lezen" dat ze ervan voorover hangen als weduwnaars in het begin van het eela zoen. die met hun macht en geweld geen raad weten. Eiwitten, minerale stoffen en vitamines, al die kostelijke dingen zijn op de akkers te vinden: het veld U een ware hoorn des overvloeds. Ko Nipius te Middelharnis. de sterkste speler van Ne derland der laatste laren, die het geluk heeft in een rijke landbouwstreek (vette zeeklei) te wonen, kan er op het ?ind van het aeizoen «een korrel voer aan kwijt. De dag dat de nestbakken dichtgaan, wordt er op het hok geen eten meer gegeven De vogel* zitten dan avonds van onder tot boven onder de klei. De laatate tijd zijn er op grote schaal onderzoekingen gedaan naas de oorzaken van het verschilnael dat uit een voeding van plantaardige eiwitten, waarvan bekend 1 fi. dat ze op zifhzelf min der hoogwaardig en minder volledig is, toch even krachtige en vitale dieren kunnen op groeien als uit een voeding met eiwitten van dierlijke oorsprong. Men heeft nu ont dekt dat het hier een hoogst belangrijke vitamine-kwestie betreft. De auperioriteit, als ik mij zo eena mag uitdrukken, van dier lijk eiwit schijnt in de aanwezigheid van een vitamine-complex dat men A.P F (ani mal protein of dierlijk eiwit-factor) noemt te zijn gelegen A.P F nu, komt ook- vooy ln teelaarde Naar alle waarschijnlijkheid wordt zij door bepaalde schimmels en bac teriën. In goede teelaarde gevormd. Hiermee wordt een nieuw licht geworpen op het probleem waarvoor de onuitroeibare ge woonte van het grond-eten onzer duiven, de liefhebbers-onderzoekers al ainds jaar en dag had gesteld ..Hoe beter de grond als teelaarde." zegt Van der Hoek. „des te beter vermoedelijk de A P F Ik stel mi voor dat droge, onvruchtbare zandgronc er weinig yan zal bevatten." Het is een ver onderstelling. maar één die zeer aannemelijk klinkt. Zou het misschien een van de rede nen zijn waarom de duiven uit de Kempen en uié de Ardennen in 't algemeen zoveel minder presteren dan die van de kleigrond in de Vlaanders of de löss van Brabant. Henegouwen en Luik7 Van alle zaden is lijnzaad het rijkst aan eiwit Volgens Vermeyen gaf de meerderheid van de Ant werpse liefhebbers vroeger lijnzaad, terwijl men ln de Vlaanders meer geporteerd was voor koolzaad. Koolzaad is tegenwoordig overal ingeburgerd Het verschil is dan ook niet groot Lijnzaad mag iets hoger eiwit gehalte hebben en bovendien laxerend werken, daar staat tegenover dat kool of raapzaad wat meer vet bevat. Dr Bom be pleit een percentage van 15 20*/» Jjjnxaad in net ruimengael. dat verder noié'fiestaat uit 50 80erwten en bonen en de rest tarwe Ik geef er calciumgluconaat bij in het drinkwater, alsook een vingerhoed ge woon keukenzout. En wat het groenvoer betreft: niet* beter dan gesneden andiivip. Een drama van 5 Mei 1945. toen dolle Nederlandse S.S.-er» in Leersum zonder vorm van proces Nederlandse BS.-ers neerschoten, terwijl in het dorp de be vrijding gevierd werd. werd gisteren tijdens een zitting van de Bijzondere Strafkamer der Amsterdamse rechtbank nog eens opgehaald, toen een van de hoofd schuldigen. de 28-jarige voormalige S.S.-er J V uit Amsterdam, terechtstond. Hij was al eerder door een tribunaal tot twee jaar gevangenisstraf veroordeeld op grond van zijn politieke verleden, wist echter te ontsnappen en werd eerst vorig jaar in een garage in Den Haag. waar hij werkte, weer gevat. Toen wist men In middels, dat hij betrokken was geweest bij de moord op drie Nederlanders, als represaille voor de liquidatie van een van hen door de BS. Later had hij ook ge holpen bij het neerschieten van drie. on geveer 25 jaar oude B S -ers. De officier eiste acht jaar gevangenisstraf met aftrek van voorarrest en levenslange ontzetting ui*, de rechten. Uitspraak 22 October. Q6 MEISJE ONDER WAGEN Op de Zanderijweg nabij de Jachtlaan te Apeldoorn reed gistermiddag een met een p8ard bespannen en met puin geladen wagen. Enige kinderen Heten zich meetrek ken. ondanks herhaalde waarschuwingen van de voerman Op een gegeven moment viel een zesjarig meisje, zij geraakte onder een voorwiel en was op slag dood. (Advertentie) Naargaattig* gadachtan. tobbarijan •n angttgavoal wordan vardravan door MIJNHARDT'S ZENUWTABLETTEN Varstarkan hat zalivartrouwan an ttamman U waar moëdig an rustig. Blijkens de gegeven* van het Economisch Instituut voor de Middenstand, kan het omsetverloop in Augus tus J.l. in Ul van Ukken van deUilhandrl en am bacht weinig bevrediging schenken. Ook deae maand was de situgtie het on gunstigst in een aanUl branches, in welke z«. duurzame con sumptlegoc- deren worden verkocht als textiel, meubelen en schoei sel. Voor een deel kan deza gang van zaken worden ge zien als een normale sei zoenfluctuatie. Analyse van het gepubliceerde cijferma teriaal bracht echter aan het licht, dat de omzetten in de detailhandel ln tex tiel, in meubelen en aan verwante artikelen en in schoeisel in deze maand niet alleen resp. 36'10'/» en 22* lager waren dan die in de voorafgaande maand, maar dat eveneens ten opzichte van Augustus 1950 een belangrijke omzet daling is ingetreden en wel van re«p 23*15* en 11*'», zulks ondanks het feit, dat de prijzen van tal van ar tikelen in Augustus j.l. ho ger waren dan die ln de overeenkomstige maand van 1950. Dit houdt der halve in. dat de hoeveel- heidsomzetten in nog ster kere mate zijn teruggelopen dan de geldomzet. In de •choenhandel bijv. gaven de parenomzetten van Augustus 1950 op Augustus 1951 een daling te zien van niet minder dan 23*Hier bij dient te worden opge merkt, dat de omzetten in Augustus 1950 wat hoger waren dan normaal als ge volg van extra aankopen door het publiek na het uit breken van het Koreaanse conflict. Een en ander toont ten duidelijkste aan. dat ook in Augustus J.l. het publiek geen grote lust tot kopen aan de dag heeft gelegd. Een deel van het publiek schijnt nog steeds prijsda ling te verwachten en stelt zijn aankopen zolang mo gelijk uit. Volgens het Eco nomisch Instituut voor de Middenstand moet echter betwijfeld worden of deza prijsdaling verder zal door zetten. Dg voortdurende in ternationale spanning en andere moeilijkheden geven hiervoor zeker op dit ogen blik geen aanleiding. Ook dictator» nemen zo nu en dan obcantte en als zu behalve diciator ook nog grootvader zijn, kan het gebeuren, dat zij haast net als alle andere groot vaders met hun kleinkin deren spelen Groot papa Franco tilt lachend rijn kleindochtertje Car men hoog boven zijn hoofd. KERKELIJKE MUTATIES Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Groot-Am- mers A. L. v. d Smit te Onstwedde. Benoemd tot hulppred. te Joure Wt A. Dekker te Losdorp Tot hulppredikster te Utrecht mej. J M. van Ginkel, thana verblijfboudende in Amerika, die deze be- jnoeming aannam. Geref. Kerken. Beroepen te Groningen F. Vroon te Hengelo en W Dleperslöot te Franeker. Aangenomen naar Wilsum (Graafschap Bentheim) L. G Rozendal, cand. te Kam pen. die bedankte voor Hoek (Z1 Bedankt voor Zoutkamp A. O. Poppe t« Hoornsterzwaag (Fr.) Voor Hoogvliet J. S Barends te Raard Chr. Geref. Kerk. Tweetal te Nieuwpoort P. v. d. Bijl te Kgtwijk aan Zee en H. van Leeuwen te Delft Bedankt voor Arnhem M. W. Nieirwen- huijze te 's-Gravenhage-C Voor En schede H W. Eerland te Lisse. Geref. Gemeenten. Bedankt voor Ridder kerk H. van Gilst te Eispeet Giften en legaten Wijlen mej. A P Vis ser te Zwijndrecht heeft gelegateerd aan de Geref. Kerk aldaar 3000 - aan de diaconie 1.000. aan de Theologische Hoge school te Kampen en aan de V U elk ƒ2.000. aan de zending der Geref. K«rken in Zuid-Holland eveneens 2 000 aan de Ver voor Chr Onderwij* te Zwijndrecht 1.000; aan het Chr Blindeninstituut „BarUmeüs" te Zeut 500.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 3