I rationalisatie, kapitaal en energie besparing EN KADERTRAINING wmru BS Van twee zwagers, twee kevers en twee verbalen België beschermt zieh tegen inflatoire kapitaalinvoer IJmuiden krijgt een havenradar als verjaringsgeschenk „En het zal leven" Horeca wil verlichting behouden Vooruitzichten blijven gunstig Reorganisatie bankwezen in West-Duitsland Rotterdams Philharmonisch Orkest opende concertseizoen MendelsslionBrahms en Respighi Dubbele wisselkoersen in Brazilië? Spoortariefhervorming in Italië in voorbereiding Vrachtverlaging transito Tsjecho-Slowakije v.v. Uitvoer dekt 97 pet van de invoer Zevenhuizen Arbeidsproductiviteit bij het vervoer Geslaagde Productiviteitsdag van Y erkeersinstituut Betekenis spreiding van werktijden Millioenenorder voor Van Doorae Lerarenstaking in Parijs Oriënterende handelsbesprekingen tussen Nederland en "Duitsland Ned. liberalisatie-lijst komt aan de orde Uitvocrcontróle wordt verscherpt Aanlooptijd is® nodig Hydraulische laadkraan is oplossing voor vele transportproblemen Nieuw apparaat uitkomst voor vrachtwagens Drs Posthuma gelooft in succes van beroep Herstelbank op bedrijfsleven Obligatielening tegen flexibele rente TWEEDE BLAD - PAGINA 2 GOUDSCHE COURANT DONDERDAG 11 OCTOBER 1951 Ds Den Hartogh sprak voor Geref. Zendingsbond De afdeling Gouda van de Geref Zen dingsbond belegde giateravond fn „Calvyn" voor het eerst in dit seizoen een samen komst. waorp da A. den Hartogh uit Scherpenzeel sprak over „En het *ai leven naar aanleiding van Ezechiël 47 1—12. Het W9s treurig gesteld met het voik Israel in de ballingschap m Babel, begon spreker. Het volk. dat immers steeds verder was weggezakt ln zijn goddeloosheid, in de afgoderij, was ten slotte overwonnen en werd in ballingschap naar Babel wegge voerd. Het volk was de ondergang nabij. Velen hadden zich in het nieuwe land aangepast, hadden zich vermengd en weinigen waren nog over. Onder hen bevond zich Ezechièl. de profeet, die niet afliet het volk Gods Woord te laten horen en hen sprak over een nieuwe toekomst een nieuw Kanadn onder Gods regering en een nieuwe tempel. In dit Bijbelgedeelte krijgt Ezechiël een Visioen, het visioen van de tempelstroom. Het water heeft levendmakende kracht, want de eertijds dorre bodem wordt vrucht baar en zelfs de Dode Zee wordt met dit water gevuld, zodat er vis in ksn leven en overal de aarde welig vruchten voortbrengt-, In dit visioen geeft God aan Ezechiël een beeld van de heerlijke toekomst, nl. de uit storting van de Heilige Geest. Deze Geest maakt dodén levend De Geest zoekt zich zelve niet. maar zoekt Christus fce verwer kelijken in d®de mensenzielen. Ezechièl zag dit van verre in een visioen, wij weten thans, zeide spreker, dat hét wer kelijkheid geworden is. Het wonder van de uitstorting van de Heilige Geest begon zo klein bij #nkele discipelen, die niet van zichzelf, maar door Hem alleen spraken. Toen begpn de stroom te vloeien en verwekte overalnieuw leven De gemeenten werden vermenigvuldigd God heeft ook de arbeid der zending genadig willen zegenen Vanavond moeten wij ons afvragen, aldus ds Den Hartogh. of deze stroom van leven ook ons heeft geraakt. Want hoe zending te bedrijven, als men zelf niet levendgemaakt is De zendeling moet spreken uit de vol heid van zijn gemoed. Het is zo hard nodig zending aan t« pak ken maar dit alles moet gesteund worden door vernieuwde zielen Als wij persoonlijk het werk van de Heilige Geest beleven, dan vloeit daaruit voort een enorme zen dingsdrang om aan iedereen te getuigen van Zijn liefde De zending heeft zo hard de steun, de liefde. d« hartelijkheid, de gymp.a#>ie en H medeleven van het volk van God nodig. Voordat de Geest .de harten levend maakt, moet bet Woord uitgedragen worden. Gods Kerk moet door het Woord uit te dragen zending bedrijven. ..En het zal leven" houdt ook een belofte in voor de toekomst. De aarde zal eenmaal vol zijn van de kennis des Heren, besloot ds Den Hartogh. De najaartmarkt te Woerden is Woensdag- den aan verbonden V I n r.- de buraemees- mnrnait ninn«n4 a iuii. morgen geopend door de Commissaris v de Konmgin in de provincie Zuid-Holland, mr L. A. Kesper Om aan de markt, die ook een kaasdag en een fokveedag omvat, meer bekendheid in binnen- en buitenland te geven, heeft men er enige feestelijkhe- ter van Woerden, mr H. H. C. Vos. me vrouw Kesper en de Commissaris van de Koningin in gesprek met de oudste kaas maker uit de omgeving van Woerden, J. van Vuren en zijn vrouw, die op een oude kaasbrik met disselboom zitten. Bodrijfshoreca heeft zich met een adres tot da directeur-generaal voor de Energie voorziening gewend, waarin zij bepleit, dat wanneer het in het voornemen mocht lig gen deze winter in bet kader van de beper king van het stroomverbruik opnieuw een verbod uit te vaardigen tot het doen bran den van de buitenverlichting van bedrijfs panden. de Horecabedrijven hiervan ont heffing wordt verleend Bedrijfshoreca acht hoar verzoek gewpt- tigd, omdat de bij haar aangesloten bedrij ven in de avonduren een verkeersfunctie vervullen. De amusementscentra in de gio- steden zouden, bij een eventueel verood een doods «nomen krijgén, terwijl deneon- buitanverlighting van Hor«ep-befcrijven minder als reclame, dan wel als ..wegwij- zr" moeten worden gezien Vrachtverhoging in verkeer naar Brazilië De Outward Continental Bfa «Affreight Conference maakt bekend, dat van 1 Dec af in het verkeer naar de Braziliaanse havens voor"verschillende goederensoorten nieuwe vrachtprijzen zullen gelden. Twee zwagers uit Zevenhuizen. De een controleur bij de Piantenziektekundige Dienst, de ander landbouwer. De contro leur had zijn familielid op de bon gezet, omdat dit had nagelaten op het aardappel land de coloradokever zo goed mogelijk te verdelgen. Het eerste bedrijf speelde voor de poli tierechter. De landbouwer had de contro leur een stomp tegen de borst gegeven en gezegd maak dat je wegkomt, anders sla ik je poten kapot. Tien gulden had de klap ge kost. Nu restte voor de kantonrechter het ver-- zuim van het spuiten tegen de aardappellus. tige kever. De landbouwer was nog kwaad 'k Had brand gehad zei hij. de hooiberg was afgebrand en de nasleep hield me een paar dagen bezig, zodat ik helemaal niet aan het spuiten heb gedacht- Toen waren er een paar kevers ingekomen. Moeét ik onder deze omstandigheden nu gelijk een verbaal hebben? Als ze je zoeken willen, 't Was geen onwil, met een paar dagen respijt zou er heus wel gespoten zijn. Maar i wat zei m'n zwager, ik hoef jou niet achterna te lopen. De controleur was er als getuige U bent een zwager van de landbouwer, informeerde de rechter. Jammer genoég wel. luidde het ant woord. Waarom jammer, wilde de rechter we ten. Nou. aldus de repliek, "t is- e.en schande voor de familie, dat zoiets gebjeurt. 't Is elk jaar zo. dat hij niet wil spulten. Ook thans heb ik weer twee kevers waargenomen, voor er gespoten werd. Elk jaar gaat hij pas spuiten als er gewaarschuwd is 't Is allemaal zoeken, vond de landbou wer. Al een tijd geleden heeft m'n zwager tegen m'n zoon gezegd: nu ben ik beëdigd ambtenaar en ik zal zorgen, aat je vader honderd gulden boete krijgt, als ik een kever vind. 't Is niet waar, ontkende de controleur, 't Is allemaal broodnijd, omdat ik het land uit gegaan ben en ambtenaar geworden, waar door ik m'n brood iets gemakkelijker ver dien- De eis was vijftig gulden boete en de uit spraak werd dertig gulaen. waarbti de rech ter er rekening mee hield, dat de zaak door familieverhoudingen is vertroebeld. En 't lijkt me verstandig, wendde hij zich tot de controleur, dat u overplaatsing aan vraagt. Formulieren Dat zei ik u vertellen, aldus een machine fabrikant uit Haastrecht, op de vraag waar om hij geweigerd had het formulier voor de bedrijfstelling in te vullen. Tijdens de be zetting kreeg ik herhaaldelijk stalen om in te vullen- Dat deed ik niet tot het Centraal Bureau voor de Statistiek me er toe preste Drie dagen nadat ik het had ingevuld, kwa men de Duitsers en haalden, vier mensen van mijn personeel weg voor de arbeidsin zet in Duitsland. Ze zijn alle vier terugge komen. maar twee waren ziek en hebben een jaar moeten liggen. En daarom heb ik gezegd ik vul nooit meer iets in voor het zelfde bureau, nu dezelfde personen van destijds er nog aan verbonden zijn. Ik kan me best uw gevoelens van te genzin indenken. Maar het is nu toch een andere tijd. aldus de kantonrechter Een hoofdambtenaar van het Centraal Bu reau. als getuige gehoord, zei. dat bij zijn weten de in de bezettingstijd verkregen ge gevens nooit zijn misbruikt en hij achtte het zeer onwaarschijnlijk, dat deze gegevens "ter kennis van de Duitser* waren gekomen. Gegevens dienen uitsluitend voor de sta tistiek. De fabrikant verklaarde, dat de papieren, die de Duitsers 'bij zich hadden, toen zij destijds personeel kwamen vorderen, de zelfde waren, die hij een paar dagen tevo ren 'naar het Centraal Bureau had gestuurd. Ook het Openbaar Ministerie moet opga ven doen aan het Centraal Bureau, merkte de ambtenaar van het O-M.. mr J D. de Jong, op. Het is evenzeer een verplichting voor de fabrikant het formulier in te vul len Hij kan het niet prettig vinden, maar het moet Vijf en zeventig gulden boete.. De bepaling is er en u zult er aan moeten voldoen, zei ook d? rechter. Overigens zal ik in ernstige mate met uw gevoelens reke ning houden, maar de uitspraak drukt toch uit. dat u verplicht bent het formulier in te vullen. Twintig gulden. Vivisertic De Goudse garègehouder als gemachtigde voor een klant, die aan de benzinepomp had getankt efi een bekeuring had gekregen voor het overtreden van het stopverbod op Donderdagochtend op de Kleiweg. De nieuwe verkeersregeling op de Klei weg geldt toch als een proefneming, begon de rechter. Maar voor mijn zaak is het vivisectie, aldus de garagehouder Ai* ik mijn klanten niet meer aan de pomp kan bedienen, rijden ze door en gaan naar een ander, stelde hij zijn probleem en dit is voor hem nog" groter geworden nu hij een brief van het gemeente bestuur heeft ontvangen met de mededeling, dat de benzinepomp binnen afzienbare tijd zal moeten verdwijnen. Waarom kan er geen uitzondering gemaakt worden vroeg hij Dat gebeurt ook voor trouwpartijen bfj de kerk. Het is ln wezen toch hetzelfde^ of je stopt voor benzine of om te trouwen 't Ts allebei licht "öntvlambaar zou je kunnen zeggen, aldus de kantonrechter. De garagehouder meende, dat het stopverbod best soepel kan worden toegepast. In twee minuten is het tanken gebeurd zei hij en het gebeurt ettelijke ktren op een dag. dat je op de Kleiweg geen auto ziet. Er is nu eenmaal een stopverbod en dus was de tankende automobilist in overtre ding. Vijf gulden boete 'k Moet toegeven, dat het stopverbod voor de garagehouder funest is. het verscherpt de concurrentie, zei de rechter. Kunt u geen rijdende benzinepomp maken, die een eind je meegaat om al rijdende de auto» van benzine te voorèien? deed hij 'de garagehou der een oplossing aan de hand. 't Is een goed Idee. vorffl de gemachtig de. maar hij hield het toch maar liever op een soepele toepassing van het stopverbod. Eén gulden boete- Bij de P.Z.H. Ruime mate van order», export in stijgende fijn In het jaarverslag over het boekjaar 1950- 1951 van de N V. C Hoyng te 's-Gravenhage wordt gezegd, dat op de aandelen In de NV Kon Plateelbakkerij ..Zuid-Holland" te Gouda, waarvan de vennootschap de enige aandeelhoudster is. een dividend van 4"i (v j. 8*«) uitmakende een bedrag van Ifl.HJO (v j f 38 000) werd ontvangen Hoewel de resultaten van deze onderneming belangrnk gunstiger waren dan vorig jaar en een ho gere dividenduitkering zouden hebben toe gelaten. heeft de vergadering van aandeel houders dezer vennootschap op voorste! ven het bestuur besloten de overige winst te re serveren teneinde de liquiditeit te verbete ren. hetgeen, met het oog op de stijgende omzet en export dringend noodzakelijk is. De vooruitzichten in deze onderneming kunnen nog onveranderd gunstig genoemd worden De fabriek ia in ruime mate van orders voorzien, terwlil vooral de export zich in een steeds gtijgende* lijn blijft bewe gen. De grnnd- en brandstoffenvoorziemn- gen ondervinden geen stagnatie, jammer is het echter, dat. het, gebrek aan geschoolde arbeidskrachten altijd nog groot is. zodat de vqjledige productiecapaciteit niet geheel aangewend kan worden. Wat de gang van zaken bij de N.V. Hoyng bëtreft. delen de directeuren mede. dat de omzet zich vrijwel op het niveau van vorig jaar kon handhaven In het algemeen geno men kon de hedrijtsdrukte bevredigend worden genoemd De invloed van de ver minderende koopkracht kwam tot uiting in het lagere ?emiddelde bgdraa per koper Tengevolge van de grote stijging der goe derenvoorraden en mede tengevolge van de plaats gevonden hebbende verbouwingen, waartegenover |cn 4n varhouding slechts re- heiden verhoging van de hypothecaire geldlening staat, is- de liquiditeitsposilie van,de orderneming aanmerkelijk verslech- d en gezien <Je huidige omstandigheden mi huM Miralsnog geen directe verbetering intreden Om deze reden menCn directeuren geen voorstellen tot enige divldendbeta'.ing te mogen doen Zijpellen daarom voor om van de netto winst ad 48 981 (v j 85 077) een bedrag van 48.000 over te brengen naar een bijzondere reserve en een bedrag van 981 op nieuwe rekening te stellen. Na de sterke «tijging van de omzet in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar, is een vrij grote teruggang geconstateerd, terwijl de omzet zich thans min of meet op het peil van vorig jaar gestabiliseerd heeft Onder deze omstandigheden menCn directeuren bescheiden optimistisch te kun nen zijn en bevredigende resultaten te mo gen verwachten. Engeland. Frankrijk en Amerika hebben het wetsontwerp mzake de grote banken van het Westduitse ministerie van finan cien goedgekeurd. Naar verluidt voorziet het ontwerp in concentratie van de voor,- malige Duitse grote banken in drie rayons van het Duitse bondsgebied. Voorheen was West-Duitsland wat het bankwezen betreft in 11 rayons ingedeeld. De nieuwe rayons zijn Noord-Rijnland-Westfalen. de rest van de Engelse bezettingszóne. met inbegrip van Bremen, en Zuid-Duitsland. Gegrepen door Shakespeares ..A mid- summernight-dreamschreef de jonge Felix Mendelssohn op 17-|arige. leeftijd zijn ouverture en telkens weer treft het ons. hoe hij die subtiele, sprookjes-achtlge sfeer muzikaal heeft weten uit te beelden Immers, in dit werk heersen zoveel ver schillende stemmingen: de elfjeswereld Oberon eh Titanic, het vorstelijk paar. ka bouter Puck. een stoet elfjes enz. Zeker, romantisch is deze muziek bij uitstek en we zijn sindsdien wel wat nuchterder ge- wordeif. maar alleen een nur/cs zou deze muziek wiflen qitbannen Dat de muziek liefhebbers van heden nog gaarne de be koring. die van de als eerste nummer op het programma gespeelde ouverture uit gaat op zieh laten inwerken, bleek wel uit de bjival. die zowel de duverture. als het daarop volgende door Mendelssohn ze ventien jaren later geschreven Scherzo, flat m i muzikaal nóg hoger staat, ten deel vielen op het eerste concert .voor de vereni ging ..Het Gouds Volksconcert", dat het Rotterdams Philharmonisch Orkest gister avond in de Schouwburg gaf s Het .pièee de résistance" van het pro gramma was het -Copcerto Gregoriano van de Italiaan Ottorifto Respighi (1879— 1936) dat ik voor het eerst hoorde en dat uiteraard een geheel andere geest ademt Het R Ph O voerde dit stuk ..en famil.e uit. De bekende eerste concertfneester Sal- vatore Tomasso had hier zijn lessenaar ver laten en trad als viool-solist naar voretj. En met de ernst en het kunstenaarschap waar door deze serieuze musicus zich onder scheidt vertolkte hij dit concert, dat gere kend mag worden tot één van de mooiste der nieuwere vioolyconcerten. al begrijp ik. dat de meningen hierover door de nog niet hij ieder vertrouwde bouw. zullen uiteen .lopen. Nochtans zijp romantische invloeden aan dit opus niet te miskennen. Respighi heeft gebruik gemaakt van oude kerktoon aarden qn thema's, gekozen uit oude Grego riaanse Kerkbelangen, maar de invloed van* meesters als Debussy laat zich in deze com positie gelden. Ook harmonisch is ze inte ressant. Tot uitgesproken „modernen" rekent men Re^jighi niet. maar meer zoiets als Dopper. Joh Wagenaar. Landré Sr e d. Zeer mooi geschreven is het .Andante espressivo e sostenuto" en stellig ook de finale (Alleluja Tomasso mocht in de luide bijval van het auditorium het bewijs zien. dat zijn vertolking van deze edele mu ziek op prijs is gesteld Na de pauze de 2e Symphonie in D van Johs Brahms (183^—1897). voortzetter der klassieke tradities, antipode van Wagner De meester voltooide deze symphonie in 1877 Brahms. opgegroeid in een behoeftig milieu (zijn vader was dorpsmuzikant) heeft zich rhet ijzeren energie opgewerkt en toen hit zich van zijn aanleg bewust werd. ging hij in zijn symphonieën het bewijs leveren, dat de instrumentale muziek niet zoals Wagner beweerde bankroet was Dat dit bewijs doorslaand was, zal ieder, die dëze prachtige Tweede heeft gehoord, nog heden ten dage erkennen. Rijk aan thema's van uiteenlopend karakter, vooral het eerste deel (Allegro non troppol. het tweede deel is meer mediterend (Adagio non troppo). het derde deel doet denken aan een menuetto om dan te eindigen in het zang- ujke vierde deel. Door de overtuigende uit-" voering, waarvoor Eduard Flipse en zijn musici dank toekomt, is dit stuk stellig op zijn gunstigst gepresenteerd De geheel uitverkochte zaal heeft, blij ken* het applaus, dit eerste concert in de cyclus van zes zeer gewaardeerd. t t Er la een wetsontwerp ingediend bij de federale Kamer van Afgevaardigden, dat een regeringsvoorstel voor de invoering van dubbele wisselkoersen wil amenderen Volgens dit voorstel zal het Braziliaanse ministerie van financiën door bemiddeling van de Bank van Brazilië deelnemen aan valutatransacties op de voorgestelde ..vrije markt in concurrentie met de banken en in overeenstemming met de wettelijk vast gelegde bepalingen. Verder zal de Bank van Brazilië elke 6 maanden lijsten van in- en uitvoer goederen moeten opstellen, waar voor tegen de officiële wisselkoers betaald zal moeten worden. Onder de nieuwe wisselkoers zullen val len: a) exportgoederen, waarvan de prijs in internationale valuta herleid tot cruzei ros gelijk is aan of meer dan drie keer zo groot als de gemiddelde prijs in de periode 1937 39; b) exportgoederen, die tevens grondstof voor Braziliaanse industrieën zijn en s.chaars zijn op de binnenlandse markt; c) exportgoederen waarvan toe neming der binnenlandse productie met aanbevelenswaard is met het»oog op de on gunstige omstandigheden op internationale markten; dl exportgoederen, die bijna vol doen aan de voorwaarden onder a. b en c en waarvan de verkoopopbrengst nodig is om een evenwicht tussen export en import te handhaven; e) invoergoederen. waarvan inyoer noodzakelijk is tot handhaving van de Braztlia'anse productie wegens het ont breken van een soortgelijk binnenlands product, evenals grondstoffen en halffabri katen. die in de industrie gebruikt worden en niet concurreren met binnenlandse pro ducten; f) invoergoederen van vitale be tekenis voor de bevolking en waarvoor geer. concurrerend product wat kwaliteit en kwantiteit belfeft in het binnenland wordt voortgebracht. Volgens berichten in de Braziliaanse pers zullen buitenlandse handelstransacties, uit gevoerd tegen de officiële wisselkoers, met interveniëren met de transacties tegen de vrije koers en zullen zij zodanig worden uitgevoerd, dat er tussen in- en uitvoer evenwicht ontstaat. De Italiaanse vakpers houdt zich al enige tijd bezig met de op handen zijnde Italiaanse poortanef hervorming. Zover op dtt mo ment bekend, zal het goederenvervoer, ten gevolge van de omwerking van het tarief, een verhoging van ca 6*» ondergaan. In nrincipe wordt het waardetarief-systeem verlaten, teneinde de tarieven zo mogelijk aan de zelfkosten aan te passen. Hierdoor zal het voorkomen, dat de hogere klassen verlaagd en de lagere klassen verhoogd Iworden. Wij vernemen van de Deutsche Bundes- bahn, dat in de ..Mindestmengenvcrgütung" T.V.A. nr 1239 26 51 (Tl) voor het Roederen- verkeer Tsjechoslowakije enerzijds en de Beneluxlanden anderzyds thans ook de zen dingen, welke via Oost-Duitsland via het grensstation Schöna Dolni reizen, in de reeds eerder gepubliceerde vrachtverla- gmgen vallen. Tot nu toe golden deze ver lagingen alleen voor de zendingen die van resp. naar Tsjechoslowakije vié de Tsjechisch-Duitse grensstations in West- Duitsland nl. Furth i W en Schirnding'Gren- ze, werden vervoerd. Handel in September Volgens de voorlopige gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek be droeg de waarde van de Invoer in Septem ber 1951 f 715 miüioen (v.m. 793 millioen). terwijl voor een waarde van 693 millioen (v.m. 587 millioen) werd uitgevoerd. Uit brengt het dekkingspercentage voor Sep tember op 97 proeent. voor de periode Ja nuari—September gemiddeld 19 De sedert het tweede halfjear aangevan gen daling van de invoer, zette zich in Sep tember voort, terwijl de uitvoer daarente gen belangrijk is toegenomen. Opmerkelijk is dat in September de invoer lager en de uitvoer hoger wgs dan in welke maand in 1951 ook. Het deficit dat ln September met slechts f 22.5 millioen toenam, bedroeg sinds het begin van het jaar f 2.272 millioen (Jan.-~ Sept. 1950 1.984 mllUoen). De stijging van de omzet in de afgelopen twaalf maanden heeft, vergeleken met de voorgaande 12-maandsperlode (Sept. T930— Aug. 1951) de verhouding van de in- en uit voer verbeterd. Het deficit daalde met f i«5 millioen. terwijl het dekkingspercentage steeg van 70 op 72*/». Meer Amer. reserveschepen voor kolenvervoer De ECA zal de Amerikaanse scheepvaart- autoriteiten verzoeken om de eerstkomende weken wederom 100 Liberty-achepen van de reservevloot beschikbaar te stellen voor het vervoer van kolen naar Europa, zo ls te Washington bekend gemaakt. Tot dus verre zijn reeds 300 schepen van de reserve- vloot in de vaart gebracht, hoofdzakelijk voor het vervoer van kolen en graan onder het programma voor economischtypulpver- lening aan het-buitenland. Deze regerings schepen worden alleen gebruikt, wanneer er niet voldoende schepen van particuliere eigenaars beschikbaar zijn. De Amerikaanse koienuitvoer beloopt thans drie millioen ton per maand. Verlenging maximum vrachten bij Italiaanse spoorwegen De maximum vrachtprijzen, welke reeds eerder tot 30 Sept. waren verlengd, zijn we derom met drie maanden, dus tot 31 Dec. 1951, verlengd. VEEMARKT GOUDA 11 October. Aangevoerd 28 slachtvarkens 2.55—2.60 per kg, magere varkens 1.90— 2.05 per kg. 682 biggen 3050 per stuk. 1 rund. ƒ850 per stuk. 6 nuchtere kalveren 50—60 per stuk. 5 bokken en geiten 15 35 per stuk. Handel matig. KAASMARKT GOUDA 11 October Aangevoerd 259 partijen. Ie Kwaliteit ƒ2.33—2.40 2e kwaliteit 2.26— 2.32. extra tot 2,57 per kg. Handel kalm. VEEMARKT DELFT Op de veemarkt van Delft werden aan gevoerd 48 runderen, 23 nuchtere kalveren. 192 varkens. 552 biggen 26 schapen. 10 gei ten. Prijzen: voor kalfkoeien 675800 vare luieien f 500600. nuchtere kalveren f 45 55. biggen 40—45. lopers f 45—90. weide- schapen 100—140. magere varkens per kilo lev. gew 1.90—2. Handel kalm. Ammerstol Binnenkort winkelweek. De onlangs opgerichte winkeliersvereniging zal in de laatste week van October een winkelweek houden. Gift ontvangen. Van de Geref. Gemeente te Veenendaal ontving de kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente alhier een gift van ƒ50.— als bijdrage voor de bazar ten bate van het herstel der kerk.. Burgeriyke Stand. Getrouwd: A. den Hoed. 20 jaar en H. S Krap te Berg ambacht. 18 jaar. Collecte-opbrengst. De collecte ten bate van de Nationale Reclassering heeft 25.38 opgebracht. Bergambacht Burgerlijke Stand. Getrouwd: H. van Wijngaarden te Utrecht en C. v. d Berg Overleden: J. v d. Dool. 68 jaar. echtge note van T. de Vries. Onderlinge competitie. Uitslagen on derlinge competitie damclub Bergambacht: G. Graafland—L. Noorlander 2—0; C van EijkC. van Buren 2—0; A. Post—W. Val- star 0—2; A dc JoodeW Ravensberg 0—2; A. Pek—K. Mak afgebr W Kroone— J. Speksnijder 11; K. Mak—J. IJ. ten Kate 20; C. Kentie—J Graafland 20: C. van den Berg—H Speksnijder 0-2. K. v. d. Werken—B. Vermij 0—2, M Visser—C. Deelen 0—2; P Vermaat—J. IJ. ten Kate 1—1 en A. C. P. de Langen—J. Bieleveld 2—0. Laatste concert. Dc muziekvereniging ..Excelsior" heeft haar laatste concert in dit seizoen gegeven tn de muziektent te Bergstoep Er was veel publiek Ogfk de klub u t de vereniging onder de naam van ..De Blaastoetcrs" had veel succes, evenals het accordeon-ensemble van buurtvereni ging Bergstoep. Bodegraven Basar in nieuw Jeugdgebouw. Onder grote belangstelling werd gister avond de bazar geopend, die de Geref jeugd in haar bijna gereed gekomen ge bouw achter de kerk houdt. Ds Hartvelt prees de voortvarendheid van de jongens en meisjes waardoor deze bazar tot stand kwam. Hij dankte de auto riteiten. die er aan hadden meegewerkt, dat thans het gebouw, zij het dan enigszins provisorisch wat de verlichting betreft, in gebruik kon worden genomen. Dat de jeugd hard #ewerkt heeft bleek uit het grote aantal artikelen van allerlei aard. die in betrekkelijk korte tijd is ver-' zameld en op keurige stands is uitgestald De jeugd werd zo verrast door de goed geefsheid van het publiek, dat het nodig was naast de beide zalen van het nieuwe gebouw tevens de consistorie- en kerke- raadskamer voor de bazar te gebruiken Daar zijn voornamelijk de vele echte bazar- attracties te vinden. De opbrengst van deze bazar, die nog Vrijdag en Zaterdagmiddag en -avond is geopend, zal dienen voor het aanschaffen van de inventaris van het nieuwe jeugd gebouw Het nieuwe jeugdgebouw wordt in de loop van de volgende week officieel geopend. Chr. Bond van Overheidspersoneel bijeen. Onder voorzitterschap van de heer C. Hoogendoorn kwam in caféVink de af deling Bodegraven van de Chr. Bond van Overheidspersoneel in algemene vergade ring bijeen. Na afhandeling van enige huis houdelijke zaken sprak de heer C. Groen uit Utrecht, hoofdbestuurslid van de bond. over de rechtspositie van de ambtenaar De overheid is voor het personeel niet al leen werkgeefster, maar tevens gezags- draagster. zeide hij Uitvoerig werd ge sproken over de reactivering van het rijks- cverleg, het a s. ambtenaren-ziekenfonds- besluit en het contributievraagstuk. In de vacature, ontstaan door het bedan ken van de heer J. Oosterloo, werd als af delingsbestuurslid gekozen de heer G. Hoosbeek. Boskoop Matig bezoek aan tentoonstelling. Het bezoek aan de Chrysantententoon- stelling van de Propagandavereniging voor de Bloemisterij ..Flora is beneden de ver wachtingen gebleven. De Boskopers heb ben in dit opzicht, in tegenstelling met de bezoekers van buiten de gemeente, geen goed figuur geslagen Hierdoor is het fi nanciële resultaat van dc tentoonstelling zodanig, dat vermoedelijk het waarborg fonds zal moeten worden aangesproken. Dit neemt niet weg. dat het tentoonstel- lingsbestuur over het algemeen tevreden is. Men gelooft er in geslaagd te zijn de be zoekers van de tentoonstelling te laten zien wat Boskoop op het gebied der Chry santenteelt vermag. Sommige stadhouders hebben aardige zaken gedaan. Competitieprogramma voor ..Inter Nos". In de komende competitie van de Leidse Schaakbond zal de schaakclub ..Inter Nos" weer met drie tientallen uitkomen. Het eerste tiental Zal spelen in de eerste klasse tegen Voorschoten, Zoeterwoude, Caissa, Zwarte Pion en Hazerswoude Het tweede tiental speelt in de derde klasse A tegen L.S G- 5, Aarlanderveen, Alphen 4. Leider dorp 2 en Roelofarendsveen 2. Het derde tiental in de derde klasse B tegen Oude Wetering. Roelofarendsveen. V.T.L. 2. Alphen 3 en Ter Aar. Voor October staan drie wedstrijden op het programma op 19 October Voorschoten—Inter Nos, op 23 Öctober: Inter Nos 3—Oude Wetering en op 30 October; Inter Nos 2—L.S.G. 5. Kampioenschappen van ..De Luchtbode". De kampioenschappen van de postduiven vereniging ..De Luchtbodevielen dit «el- zoen ten deel aan Vitesse I M vfn den Berg, 2 A Sytzema, 3 G Lamoree Mid, Fond; I G. Lamoree, 2 C. F Middelkoop. 3 A. Verhoef. Fond 1 M. van deft Berg. 2 G Lamoree, 3 H. van der Willik. Jonge duiven: 1 G. Lamoree. 2 A. Sytzema. 3 A. Verhoef. Oud en jong: 1 H. van der Willik, 2 M. van den Berg, 3 C F. Middelkoop Generaal kampioen 1 G. Lamoree 702 pun ten. 2 M van den Berg 620 punten. 3 A. Sytzema 584 punten. Twee tegen één. De gebroedèrs Van der Laan hebben in de Tempelpolder met de zegen oen snoek van zeventien pond gevangen. De vis had een lengte van hbn- derddne centimeter. Damlust versloeg Moordrecht Na een spannende strijd zegevierde Dam lust over Moordrecht met 12—8. De per soonlijke resultaten luiden: P. Twigt (Moordrecht)—A. v. d. Berg (Damlust) 2-0. J. Verhoef—M. Zijlstra 1-1. G. M. v Jeveren—C Molenaar >—2, H Ad miraal—P. Versloot 2—0. C. Terlouw—A. v. Beurckom 1—1; J. BlomN. v. d. Wouden 0—2. W. v d. Panne—P Tom 2-8; M C Terlouw—P G. Schouten 6—2; G. de Bruin G J Barbier 0—2. T. Blitterswijk—D- Zwanenburg 0—2. Damlusts vijftal won met 8—i. Reeuwijk Voor de inmaak* Toen een groentehan delaar Dinsdag de groenten ging opladen, die langs de weg waren gezet om naar dé veiling te brengen, bleek dat een kist bonen was leeggehaald. Schoonhoven Over het werk van blinden. De vereniging ..Blinden-Penning" uit Amsterdam gaf in het Nutsgebouw een propaganda-avond. De heer Smallegangcn gaf aan de hand van lichtbeelden een uit eenzetting van het doel en werk van deze vereniging. Hierbij kreeg het publiek een duidelijk beeld van de werkzaamheden, die door blinden wordeh verricht, zoals weven, stoelen matten, vlechten en manden breien. Ter afwisseling zong het koor van „Blinden-Penning Mutaties bij de belastingen. Met ingang van 29 October is de heer A. G. v. d. Hout,'ontvanger van de directe be lastingen. invoerrechten en accijnzen, al hier. belast met de waarneming van het ontvangerschap aan het kantoor Gouda. Tot tijdelijk plaatsvervanger is benoemd de heer G. Tekelenburg. controleur A ten kantore van de ontvanger der directe be lastingen te Den Haag, eerste kantoor. Trommels op zicht. Om de bevolking in de gelegenheid te stellen de nieuwe marstrommen. het cadeau van de burgerij, te zien en te horen, maakte „Toageno" gis teravond een mars door de *tad. waarbij het niet aan belangstelling ontbrak. Openbare verkoping. Notaris B. J Teyinck heeft gisteren tn het koffiehui» Muilwijk, openbaar verkocht, het woonhuis met erf aan de Appelstraat 9. alhier' Koper werd de heer A. Groeneveld te dezer stede, voor j 1000. Het woonhuis Spoorstngel 15 met schuurtje en tuin en een perceel bouwland aan de Provinciale weg, groot 14.40 aren. werden niet verkocht Verkoping van huisen. Notaris R. Gallas. heeft gisteren in het ..Hof van Holland" op verzoek van dc erven D van den Bos. twee huizen publiek verkocht. Kopers werden van het huis met erf en tuin Noordeinde 65b, alhier, de heer D. van den Bos voor 3450; van het huis met schuur Zuideinde 30. de heer L. A. Lekkerkerk alhier voor 2500. MARKTBERICHTEN pienveiling Si. Aiinalaiid SINT ANNALAND. 9 October. Uien mid del 126 52. Uien drielingen f 26: Uien plck- lers r 25 58. Uien stek 8 30 Alles per 100 tg. Aanvoer: 50 ton Fruitveiling tc Tiel Vetllngbertcht van Woensdag to October 1N1. Appelen: Cox's Orange Pippin ««—«8. 22—17, Dukmanszoet 25—3S. 17—22; Ellisons Orange M —81. 20—33; Glorie v Holland 23—3«. 18—30. Groninger Kroon 30—30. 15—tl; Kaneel»uur)2J —34. IS—23. L*xton Superbe 35—38. 14—20; we moen 18—28. 12—17. Idem export I J 31 20, ld It f 19 00. Notarlsappelen 20—32, 14—18. ld export I 28 00—32.40: ld Ir 18 90. Ster- appelen 38—83, 18—28. Fr Bellefleur 22—31. 12— 20. Goudreinetten 27—42, 10—25; Jonathan 38—51. 17-20; Uilen 15—17. 10-12; ld export 1 19 80- 22 00; ld II U 00. Jasappelen 25—32. 17—24; Pondsappelen 18—24. 12—17. Zuur kroet rood per 100 kg 9.00, ld blank 10 50—10 85. Zoet kroet per 100 kg 1 50 Peren: Beurré CJalrgeau 37—52. 16—25. Con ference 38—58. 20—29. Bei gamotte 22—32. 18-20; Emil d Heyat 30—48 18— 28. Gleser Wildeman 30—40 10—28 Legipont 22—41. 14—20; ld. export I 48 30-/ 50 00. ld. II 36 70. Maagdeperen 21 —42. 18—25, Nouveau Polteau 22—33. 15—20. Pondsperen 25—30, 13—20; St. Rémy 23—38. 17— 24 IJsbouten 20—33. 18-10. William Duchesse 30—43. 20-20: Winterjan 25—34, 13—20; ZWIJn- dreclrtse Wijnperen 23—38. 18—21; ld. export I 3B 00-/ *3 00 id II 22 50. Biederode 14-42. 18—27 Veemarkt te 's Hertogenboseli Op de Bossche veemarkt van Woensdag wer* den aangevoerd 8180 stuks vee. zijnde 3008 run deren. 228 lopers. 385/vette Kalveren, 1008 big gen. 279 nuchtere kilveren. 212 achapen. 227 zeugen en 37 geiten. De prijzen waren als volgt: melk- en kalf koeien 100—j 950. gulste koelen j 500750, kalfvaarzen 050— f 900. met papleren boven notering, klamvaarzen 308—i825; gulste vakrzen 500—575: pinken f 3504 475; gras kalveren 180280 fokkalveren 80-/ 130 drachtige zeugen 285—345; lopers 85— S0. biggen J 3S30, zware soorten boven notering; schapen 60—80; vette schapen liepen tot 115 en zulglammeren van 75— 95. alles per stuk. Aanvoer slachtvee 888 stuks. Prijzen- le kw 2.56-2 85. 2e kw J 2.353 45. 3e kw 3 20 2.30. stieren 2 30—3.43; worstkoeien ƒ180—2 00. alles per kg geslacht gewicht, vette kalveren 115— 2 43 per kg levend ge wicht. extra kwaliteiten boven notering, nuchtere slachtkaiveren ƒ145—ƒ155 per kg levend gewicht: slachtzeugen ï'jo—181 per kg levend gewicht; extra kwaltteiten tot 180 per kg levend gewicht met 4 kg tarra Precies twee maancfen vroeger dan vorig Jaar werd thans op de makrt van gisteren bet loo 000ste rund aangevoerd De aanvoer van rundvee was groter dan de vorige week Ook de aanvoer van kalfkoeien en kalfvaarzen was ruimer, waardoor de han del trager verliep De gesthikte koeien met papieren en de t.b.c.-vrije bleven aan prijs, voor de rest waren de prijzen iels zakkende Vare koelen, die voor de btetenkoppen werden geplaatst, werden goed verkocht, de rest trage handel met dalende prijzen De handel tn Jong vee. pinkvaarzen. pinken en graskalveren ver liep traag met dalende prijzen; het aanbod was veel groter dan de vraag, waardoor er r.ogal wal onverkocht bleven alasn Drachtige zeugen; kalme handel, doch de goede sooHen bleven aan prijs Lopers en biggen; handel flauw, de zware soorten •iggrfh Hepen boven notering. Ruimer aanvoer van vette kalveren, doch weinig handel voor export, waardoor de prijzen daalden Kleinere aanvoer van slacht kaiveren. handel trager doch ongeveer prijs houdend. Schapen en zulglammereq kleinere aanvoer goede zuiglammeren en vette schapen matige handel doch prijshoudend Handel in slachtvee was redelijk goed te noemen, doch de kwaliteiten bleven nauwelijks aan prijs, mindere soorten dalende prijzen Slachtzeugen kalme handel, prijzen bleven statlonnalr. af loop traag. COOP. TUINBOUWVEILING ..BARENDRECHT Si OMSTREKEN" G.A„ II4RENDRECHT- Velltngberlcht van Woensdag 10 October 1851. Groenteveiling: Andijvie 5 00—6 40 per too kg. Bloemkool A 28—30 ld b 24—36. ld C 14 —23. per stuk; Snijbonen 88—74; stambonen 20—54. Pronkbonen 22«4; Kroten 4—18, alles - per kg. Rode kool 8 30—13.20 per 100 kg: Gele kool 4—12; Groene kool 8—10; Wttte kool 4h-0. alles per kg: Bospeen 21—24 per bos. Waspeen 17—24; Winterpeen 0—14: Prei 14—10 alles per kg; SelderU 24 per bos; Sla 2 00—6 00 per lOO per kg; Peterselie 2—4 per bos. Uien 14—25 Witlof 38—81. belde per kg Fruitveiling: Druiven 77—84 per kg Meloenen 15—21 per stuk Appelen: Groninger Kroon 24— 44. Lane's Prince Albert 18—22; Elhsons Orange 18—22: Sterappelen 43—55; Notarisappelen 29- 38: Cox Orange Pippin 44—72. Glorie van Hol land 23—31. Allington Pippin 22—41 Peren: Fondant de Chetneu 44—30; Zwtjndrechtse Wijnperen 34—39 Beurré Ctairgeau 4é—44; Nou veau Polteau 38—30. Conference 34—él. DONDERDAG 11 OCTOBER 1951 GOUDSCHE COURANT TWEEDE BLAD - PAGINA 3 Arbeidsproductiviteit bij het vervoerswezen in theorie en practijk", zo zou men de voordrachten van prof. Tinbergen en drs Groot kunnen samenvatten, die zijn gehouden tijdens de stellig bijzonder geslaagde pro ductiviteitsdag. die het Nederlands Verkeers Instituut gisteren in de Sociëteit de Witte te Den Haag in samenwerking met de Contactgroep Opvoering Productiviteit heeft georganiseerd. Beide sprekers toonden aan. zulks in strijd met wat men vaak hoort, dat het vervoerwezen wel degelijk kan bijdragen tot opvoering van de productie en wel door rationa lisatie, kapitaal-energiebesparing en vooral ook door kadertraining. Minister Albregts. die de bijeenkomst opende, schetste de bijzondere moeilijkhe den. waarvoor Nederland bij het einde van de oorlog stond en van de opgaande lijn daarna, die door de gebeurtemsen op Ko- rea werd onderbroken Wij moeten thans de weg hervinden, die icidt naar herstel van onze welvaart, waartoe een verhoging van de arbeidsproductiviteit van begiissen- de invloed ia. Spr noemde het verkeer in dit verband van zeer grote betekenis. Hij vergeleek het verkeer met de bloedsomloop van het or ganisme. Inefflency van het verkeer wreekt zich op vele plaatsen Het verkeer is een van de belangrijkste factoren, die de ex terne organisatie van het bedrijfsleven be- Ealen. OoK wees spr op de invloed van et verkeer op de industrialisatie. Onze plaats in de wereld hangt voor een belangrijk deel af van onze deelneming aan het wereldverkeer, aldus de minister Daarom acht de minister het initiatief van het Vcrkecrsinstiuiut, om de arbeidspro ductiviteit bij het verkeerswezen te bezien, zeer gelukkig. Kan verkeer iet» doen Prof. dr J Tinbergen behandelde als eerste inleider de vraag of de verkeerssec- ior een bijdrage tot opvoering v»n de pro ductiviteit moet en kan leveren. Spr stelde en hij lichtte dit met cijfers toe dat de productie de grondslag is van alle wel vaart. Dat er op dit gebied in de onder scheiden landen grote verschillen bestsan is het gevolg van een complex van oorza ken ais daar zijn verschillen in k apitaals voorziening, grondstoffenrijkdom econo misch cn sociaal klimaat, organisatie enz. In het bijzonder de kapitaalvoorziening en de energie baren op het ogenblik zeer veel zorg. Spr verwacht, dat vooral de - energievoorziening steeds nijpender zal worden Er moet dus efficiency worden be tracht met kapitaal en energie Bij het verkeer kan men de arbeidspro ductiviteit met ais enige factor voor de opvoering van de productie aannemen Ook hot kapitaal speelt een belangrijke rol. In ren populair-wetenschappelijk betoog schetste prof. Tinbergen vervolgens, wat wij onder productiviteit moeten verstaan, waarbij hij de invloed van factoren als #tosten. opofferingen, rentestand enz. zeer )n het kort schetste De betrekkelijkheid van bepaalde ontwikkelingen mag met uit het oog worden verloren Een verhoogde efficiency, die voor een bepaald bedrijf zeer belangrijk is. behoeft dat nog met altijd in maatschappelijk verband te sijn. Maat schappelijk bezien heeft opvoering van ar beidsproductiviteit alleen nut als dit leidt tot verlaging van de kostprijs en al* het nuttig effect daarvan de gehele Neder- lande gemeenschap bereikt. Spr. gelooft, dat in Nederland door in-l itanties als het College van Rijksbemiddc. laars. Nederlands Instituut voor Efficiency. Commissie Opyoering Productiviteit enz. in de laatste' jaren reeds veel is bereikt, in welk verband hij ook de samenwerking met de vakbeweging belangrijk acht m Prijzen Opvoering van de productie isH de verkeerssector een verre van eenvoudige zaak.'Er is naar spr.'s mening sprake van een belangrijke kwaliteitsverbetering bij het perso nenvervoer, maar daar staan grote investeringen tegenover, waarbij prof. Tinbergen in twijfel trekt, of wel altijd even verstandig is geïn vesteerd. Op het gebied van de ver laging van de prijzen heeft de ver keerssector een zeer belangrijke bij drage geleverd. De prijzen voor het Ervoer zijn veel minder gestegen, dan die in andere sectoren, zulks wat het vervoer betreft practlsch gesproken over de gehele lijn. In de toekomst tsl het verkeer voor een irrr zware opgave worden gesteld, omdat kapitaal en.energie b(j het verkeer zulk een belangrijke rol spelen. De belangrijkste bij drage. die bet verkeer kan leveren tot de erhoglng van de productie is daarom een zo groot mogelijke zuinigheid met kapitaal goederen en energie Een anellere omloop van het rijdend materieel en beperking van erbruik van motorbrandstof en electrici- telt zijn belangrijker dan het uitsparen van mensen Ook atandaardisering acht prof. Tinbergen van groot belang. AU' voorbeel den noemde spr. in dit verband de Rt'C- tramwagen en het gestandaardiseerde spoorwegmaterleel Spreiding t an werktijden Tijdens de interessante discussie, die op deze inleiding volgde stelde de heer Dolk van de Haagse Tramweg M*atsch»0pij on- mer meer het vraagstuk van de spreiding an werktijden aan de orde, omdat het ont breken daarvan leidt tot zeer grote ver- voersspitsen. die een ongunstige invloed hebben op de investeringen van de ver keerssector Prof Tinbergen acht spreiding an werktijden inderdaad belangrnk. in elk verband hij weea op de mogelijkheid »n kantoórarbeid in de avonduren. Drs R G Wansink. directeur van de Ne> derlandae Spoorwegen stipuleerde, dat een snelle omloop van het materieel niet een kwestie is van sneller rijden, maar van be tere organisatie. Hij wees er verder op. dat de NS. met minder materieel meer vervoe. ren dan voor de oorlog en dat de Europese spoorwegmaatschappijen goede vorderingen maken met haar streven naar standaardisa- U Ook mr Spat. mr Vonk en de heer Kievit namen aan de discussie deel. Wal kan verkeer doen In de middagbijeenkomst behandelde dr* A M Groot de vraag op welke wijze de verkeerssector kan bijdragen tot verhog.ng van de productiviteit Het gedecentrali- c eerde karakter van hat vervoerbedrijf brengt met zich. dat het vraagstuk van de arbeidsproductiviteit bij het vervoer geheel anders ligt dan bij de induatrie Van groot belang is daarbij de persoonlijke instelling van de werknemers Nodig is de vereenzel viging van de werknemer met zijn bedrijf en met de hem opgedragen taak Het is van belang, dat de werknemers opvoering van de productiviteit kunnen zien als hun eigen belang en niet als een belang van aandeel houders. Spr. wee» op de merkwaardige analogie la de verhouding werknemer- werkgever en werkgever-overheid men be grijpt vaak de genomen maatregelen niet De heer Groot wees op de betekenis van een grotere verantwoordelijkheid ia gere regionen, zoalj wij die vooral ook in Amerika kennen Overigens is spr aiier- mmst geïmponeerd door de stand van or ganisatie en ontwikkeling van het Ame- irikaanse vervoerswezen. Van groet belang is. da» de lagere leiders de kennis werdt bijgebracht om een grotere zelfstandigheid te ontwikkelen b.v. tea aan- zien van de samenstelling van tranaportdla- grammen en ten aanaien van de metboden van laden en leasen. Ontwikkelt men de elementaire kennis der werknemers, dan zuilen maatregelen tot verbetering beter worden begrepen, in welk verband apr weea op de ongunstige verhouding tussen wacht tijd en werktijd, die thans b(j bet goederen- ervoer veelal bestaat, vooral by de eind punten. Ook deze apr wees op de betekenis van ïiandaardisatie ook ten aanzien van details Naar zün mening liggen op dit gebie^ bi] Ihet vervoer nog grote mogelijkheden Hij denkt daarbij aan typebeperking bij de on derdelen. Inefficiency Als men op de kaart van Nederland cir kels met een straal van 25 km. trekt, is het hele land overdekt. Nu doet zich het feit voër. dat binnen die cirkel», althans wat het goederenvervoer betreft, zo veel inefficiency bestaat. Van essentieel belang is de taakver deling van de door apr secundair genoemt» verbindingen binnen die cirkels. Hier moet 'n verbeterde samenwerking en 'n verbeterde outillage komen, ln Amerika heeft men dit begrepen. Het is bij de eindpunten, dat in Amerika een voortreffelijke geconcentreerde outillage is geschapen. Naar spr.'s mening kan dit ook ln Nederland geschieden en wel zonder grote investeringen Aan het slot van zijn betoog behandelde de heer Groot de aansluiting van het interne op het externe transport welk vraagstuk door de toeneming van de toepassing der palletmethode ven grote betekenis is ge worden Verbetering m deze betekent even eens opvoering van de productie. Alle verbeteringen, se vatte spr. «yn be- toeg samen, meeten van onéerap groeien vandaar de grote betekenis van het by brengen van kennis by bet lagere perso neel. Betere vermint aan de lagere leiding aeht de beer Groet derhalve de kern van het vraagstuk van de opvoeding van dt productiviteit by bet vervoeraweaen. Daar by is het van meer greet belang, dat de aver- draebt van kennis eenvoudig wordt gehou den. eenvoudiger dan w(j in Nederland ge wend zyn. Bij de discussie stelde de heer Balhuizen de vraag, hoe de denkbeelden van de heer Groot in Nedeiland. met zijn groot aantal kleine vervoerondernemlngen. kunnen wor den verwezenlijkt. Daarvoor is volgens de heer Groot nodig, dat aan de leider» van de kleine ondernemingen wordt duidelijk gemaakt hoeveel verspilling er is en wat daarvan de consequenties zijn. De dag werd besloten met een kort woord van de heer L. Neher, directeur-generaal van de P.T T. De Amerikaan»# regering beert toestem ming verleend eéh bedrag van 171 millioen gulden uit de legenwaarderekening der Marskallgelden te besteden veer de mili taire productie m ons land. Dit bedrag sol geheel tea goede komen aan de productie von materieel voor het Nederlandse leger. Verwaeht wardt. dat de order voor het vervaardigen vkn duizenden trucks voor bet leger aal worden geplaatst by Van Doornes Automobielfabriek te Elndhovea. welke fabriek daarvtfor eea belangrijke uitbreiding aal moeten onder gaan. De bedryfsruimte zal moeten worden uitgebreid van MM vierkante meter tet S3HO vierkante meier. Met de uitvoering van deze order zal ver scheidene jaren gemoeid zyn. Ook zal de peraoneelsterkte waarschijnlijk worden op gevoerd. Onze Parijae correspondent telefoneert: Na afloop van het schriftelijke deel der e.ndexamens. die door politieagenten, 'huis moeders en andere vrijwilliger* werden ge controleerd. hebben Dinsdag ca 250 candi- daten tn de Parijee studentenwijk het Quar- tier Latin, tegen hun Hakende leraren en gecommitteerden gemanifesteerd. Een paar maal werd hun optocht uiteengedreven maar toch aiaagden zij er in het ministerie van onderwijs te bereiken, waar een spreek koor werd aangeheven op de woorden „Laat ook de leraren werken". De «taking bij het middelbaar onderwij* zet zich intuaaen door en de examinatoren hebben geweigerd de proefwerken te corri geren Remplavanten te vinden zal nu de minister zeker niet gemakkelijk vallen Het syndicaat van het hoger-onderwtjaperaoneel eist thans eer algehele herziening der loon. schalen van alle functlonariasen Maar om dat daar een MM milliard frs. mee zou zijn gemoeid heeft premier Pleven hen laten weten. op,rhun verlangen niet in te kun nen gaan. Er zijn tekenen, dat ook andere ambtenaren in het bijzonder van het minis terie vsn financiën, de stak.ngs-psrolen over zullen nemen en eveneens binnenkort het werk zullen neerleggen. (Van een medewerker) Naar wij vernemen zullen heden te Bonn oriënterende besprekingen op een niet- offictele basis beginnen tussen een Ne derlandse regeringsdelegatie onder leiding van mr S Th J Teppema. plv. directeur- generaal van de Buitenlandse Economi sche Betrekkingen, en een delegatie van de West-Duitse bondsregering Er zullen hierbij geen formele handelsbesprekingen worden gevoerd, veeleer moet deze sa menkomst worden beschouwd als eet)N ge legenheid tot het voeren van een vertrou welijk gesifrek. waarbij, in beginsel alle onderwerpen, die verband houden met het Nederlands-Duitse handelsverkeer, aan de orde zullen kunnen komen. Het ligt voor de hand. dat o m. zal wor den gesproken over de invoer in Nederland van die producten, die onlangs van de Nederlandse liberalisatie-üjst zyn afge voerd. In artikel III van de Nederlands- Duitse handelsovereenkomst van 18 Ja nuari jJ is namelijk bepaald, dat in geval van wijziging van de Nederlandse liberali satie-lijst voor de desbetreffende goederen contingenten zullep worden vastgesteld op basis van de invoer gedurende de voor afgaande^ maanden. waarbij rekening J0hoel worden gehouden mat seizoen-schom melingen. i De Nederlandse autoriteiten hebben toen onlangs de liberalisatie-lijst zodanig be perkt werden dat de daarop voorkomende goederen nog slechts 60 procent van de in voer uitmaken, tegen 65 procent voorheen, als stelregel aangenomen, dat voor de ge schrapte posten voor de periode van 1 September tot 31 December 1951 contingen ten zullen gelden op basis van één derde van, de invoer in 1950 Krachtens de libe ralisatie-code v%n de OEES moeten maat regelen. door een deelnemend land getrof fen in afwijking van de algemeen aan vaarde liberalisatie van 75 procent, op non-discriminatoire wijze worden vastge steld en Nederland heeft zich op het stand punt gesteld, dat het door de vaststelling van contingenten op vorenomschreven wijze aan deze bepaling recht deed we dervaren. Er kan zich echter een conflict voordoen tussen deze interpretatie van de Panjse liberalisatie-code cn de hiervoor aangehaalde passage uit de Nederlands- Duitse handelsovereenkomst met name zh. dit het geval zyn bij die artikelen, waarvan de import in Nederland uit West- Duitsland sinds 1950 aanzienlijk is toege nomen. OM)ASKS SLECHT ZICHT TOCH VA AR HISSES Vanaf de dag waarop het Noord zeekanaal 75 jaar geleden geopend werd. de a.s. 1ste November, zullen alle zeeschepen die bij mist of slecht zicht de haven van IJmuiden willen binnenlopen, daarbij geholpen wor den door havenradar, de eerste ha venradar op het vasteland van Europa. De Redumrr Machine- en Apparaten!» kriek t* Badum brengt een nieuwe, naar Zweedse patenten vervaardigde hydrau i- sche laadkraan op de markt, die een oplos sing geeft veer vele transportproblemen. Vooral voor de vervoeronderneminzei^ zal dit handige tn gemakkelijk te bedienen hydraulische kraantje een groot "gemak en een met minder groot voordeel kunnen be tekenen. Maar ook voor de scheepvaart, voor betonindustrieën houtzngrrijen e„fi zitten bier zonder twijfel mogelijkheden In Zweden heeft dit apparaat reeds grote itceasen geboekt Al meer dan twee lui zend van deze kraantjes zijn ln de afgelopen laren door deze firma de Hydraulixka In- dustri A B te Hudiksvali vervaardigd en de vraag is zelfs zo groot, dat op het ogen blik wordt gebouwd aan een 'fabriek, wasr 4000 van dc/e kranen per jaar zullen wor- dën vervaardigd. In Bedum la men natuurlijk zo ver nog lang niet Maar ook voor ons land zün kan sen aanwezig /ie eerste is reeds gelev«:rd aan 'n transportonderneming ln Groningen en vele aanvragen liggen op uttvoerisig te wachten. Ook uit het buitenland heeft de Groningse fabriek reed» aanvragen ontvan gen Het is de Bedumer Machine- en Appa raten f abri elj: namelijk toegestaan ook buiten onze landsgrenzen te werken. waard->or zelf* de mogelijkheid bestaat dat ook deze kraan een bijdrage zal kunnen leveren tot de versteviging van onze deviezenpot, te meer daar alle onderdelen in eigen land worden vervaardigd. Nieuwe grijper Binnenkort hoopt men In Bedum ook te beginnen met de fabricage van een speciale grijper die aal worden vervaardigd onder Deense licentie en die co een Ideale com binatie vormt voor bedrUven. die zich bezig houden met het transport van zand en grint Ook wordt gewerkt aan een Idee om bet kraantje zodanig te construeren dat het •p de wagen verreden kan worden Hoewel zo veel mogelijk in serie zul wor-1 den gewerkt ls enige tegemoetkoming Hun speciale wensen niet uitgesloten Zo z»l men o m een iaadarm van 2.5 meter en een van 3 5 meter kunnen nemen. Bii beide biyft het hefvermogen echter gelijk. Weinig ruimte Deze iaadarm 'is inschuifbaar In uitge schoven toestand bedraagt het hefvermogen 500 kilogram, bij gedeeltelijke inkorting 750 kilogram en teruggebracht op halve af stand is het hefvermogen 1000 kilogram. Het gehele apparaat, dat aan beide zijden van de wagen door een eenvoudige hand greep bediend kan worden neemt op de wagen (tussen laadbak en cabins) niet meer dan 20 centimeter ruimte in Deze afstand kan nog geginger zijn wan neer de laadbak iets wordt ingenomen Het kraantje is geheel vervaardigd uit Zweedse •taalpljp. Een veiligheidsventiel zorgt er voor dat te grote belasting ts uitgesloten Het kraantje kun heffen, takken en zwen ken De werking is vol-hydraulisch. De hefhoogte bedraagt van de laadbak af vijf meter (naar- beneden) en vier meter naar boven. Het apparaat heeft een trek kracht van zes ton De Belgische regering heeft Maandag hekend gemaakt, dat aij besloten heeft het land te beveiligen tegen dreigende inflatie door scherpe controle op de export naar Europese landen, die reeds schulden aan Belgie hebben. Ia een communiqué is meegedeeld, dat de vol gende maatregelen van „economische zelfverdediging" onmiddellijk van kracht zullen worden: 1). Er zuilen weer exportvergunnin gen nodig zijn voor de gehele Belgische uitvoer en deze zullen voorzichtig wor den verstrekt, opdat de Belgische uit voer binnen normale traditionele gren zen blijft. 2) Alle betalingen, welke aan Belgi sche exporteurs verschuldigd zijn we gens zendingen naar het buitenland, zullen tevoren nauwkeurig tjoor de Bel gische Nationale Bank onderzocht moe ten worden. De noodzakelijke „visa" zullen slechts verstrekt worden, wan neer de Nationale Bank er van over tuigd is. dat de betrokken transacties in overeenstemming zijn met de Tiormale Belgische handel. Ter toelichting van de nieuwe maatrege len die- de Belgische regering ter bescher ming vsn Belgie s economische positie heeft genomen, heeft de minister van Han del. Jean Meurice. meegedeeld, dat de Bel gische uitvoer naar de landen van de Europese Betalingaunie een zodanige om vang heeft bereikt, dat het quotum ven 360 millioen dollars het maximumbedrag aan crediet. dat België de F.BU wenst te ver strekken is overschreden. Enerzijds is de EBU niet in staat het bedrag, waarmee het quotum is overschreden, voor 100 pet in goud te betalen, zoals oorspronkelijk was overeengekomen, en anderzijds kan België zich niet verenigen met een gang van *ak<m. waarbij de EBU een credietinstelling wordt, door middel waarvan België genoodzaakt wordt buitensporige credieten te verlenen. Minister Meurice deelde voorts mee. dat Belgie thans met de EBU onderhandelingen voert met het doel zoveel mogelijk betaling in goud' te verkrijgen^voor de uitvoer, die het quotum overtreft. Naar hij zei. zijn er redenen om te hopen dat er overeenstem ming zal worden bereikt. Volgens gewoonlyk welingelichte kringen te Brussel is het Belgische credietquotum van 360 millioen dollars thans met 80 mil lioen dollars overschreden Men deelt in deze kringen mee. dat in de Maandag te Partjs gehouden bijeenkomst van de be stuurscommissie der EBU is voorgesteld, dat België betaling van 50 pet van dit surplus in goud zal aanvaarden In dit geval zou aan Belgie door de EBU voor 80 millioen dollars crediet worden verstrekt, doch zou België zich moéten verplichten om iedere overschrijding vsn dit bedrag met nieuwe credieten te dekken. Nederlandlmionr*ië Barna» ia op S78 mijl O v Ceylon Rent kali» Amnt-Djakaxta v Genua FrietUns u v P Svsettenham te Smgapo'* aroote Bear ia v Djakarta n Amaterdam Indrapoera 10 v Djakarta n gemarang Mapta DJakarta-Amst p 11 Oue»sant Modjokerto p tg Gibraltar en wordt !4 v Dja- kaïta te Rotterda mverwacht oranje u v Djakarta te Amsterdam Raki 10 v Bal k Papan n Menado Roeblah i« v TJirebon n Semarang Ronde Asnet-Djakarta p 10 K Gua daful Tarakan Am*t-D)afcaiat p u Ma*towah Tomtai tl v Rotte dam n Djakarta willam Rape to v B»u*m n Sinsapoie Zeeland Makassar-Rott p 10 Djcddah TanCvaarl Agatha PiadjoeSaigon p to Anamba alt Armilla to v Pladjoe n sirkgapoie Barcndrecht Fahabeel-Heysnan» 11 ta Suez Cattex Leiden 10 v Rotte dam n Bidon Caitax Nederland U v Stdon te Pern t Cattex Parnti Rott-Sidon p 10 Kaap Bon cattex The Hagaa o it Gibraltar n Rotterdam Caitex utrecht p te Kaap Cerbon uitreis 4 ham a p Mnrsterre n Port Said tstuia to v Trlnrdad n Aruba tl»veil» p te Thursday «41 n Batik Papan lorllta ïo op too mijl NO v Bahrein Duivendrarht to op 4# mtjl W v Landaend Ena is od TM mlji NO van Sombrero alt. Bsao Amsterdam U op 7* m NO v Sombraio F»*» Den Haag 10 op 330 mijl ZW v Aroren Esso Rotterdam 10 op 4» mijl W v Sdlly Macoba Suez-Tanura p 11 Ra# Madrah» Mart*» to V Mtrl n Singapore M etui a 10 op 230 mijl ZO v Ra* el Madd Mlrza to op 1M mijl ZW van Oeussant Mttra p 10 Kaap de Gata n S.ngapdra Omala to v Singapore tt M.:l Ondtna te op 100 mul NW v Natoena «tl. siiedrarht U v Bahrein te Suez Sunetta 10 op 540 mOl NW v Finlsterre Taakhavaa 11 v Prtok te S. Gerond WATERSTANDEN M OCTOBER Mannheim i.M -é.M: Trier 1M *«-»T; Keu- len 0*1 —OW: Ruhrort 381 -0 87; LOtolth 8 73 —0 00 NtJirtegen OM -OM; Arnhem 1.83 —0 04 Fe de IN —OM Deventer 1 31 -804: Namen (Ls Plant ei l 4$ —0.01. Borgharen 38 JS—0.03. Belfeld 18 78 - 0.«: Orsva 4 14 +0.04- Voor een zeer groot gezelschap leden van het departement Amsterdam der Nederland- sche Maatschappij voor Nijverheid en Han del, onder wie vele kopstukken uit het be drijfsleven. bankiers, fabrikanten, enz. heeft de heer drs J. F Posthuma. directeur van de Maatschappij tot Financiering van het Nationaal Herstei N.V. te 'a-Gravenhage. gistermiddag aan een koffiemaaltijd in ..De Groote Club" te Amsterdam een uitvoerige uiteenzetting gegeven over zijn initiatief nieuwe middelen te gaan aantrekken uit het Nederlandse bedrijfsleven. Zoals gemeld beschikt de bank nog jlethts over weinig middelen om nieuwe credieten te verlenen en daar een beroep op de kapi taalmarkt thans niet mogelijk ts. heeft de bank zich met de vier grote werkgevers organisaties ln verbinding geteld om tn de vorm van een obiigatieienmg een bedrag van 40 55 millioen gid. aan te trekken met een variabele rente, die om de vijf Jaar wordt herzien De heer Posthuma zeide zeer verheugd te zijn over de ondervonden reactie. Deze ia beter dan hij verwacht had Hy beeft dan ook vertrouwen, een bedrag te zullen ioskrij gen zowel voor de bank zelf alt voor de t.nanciering van tic export. De aam rekke üjke kant achtte hij. dat aidus door het bedrijfsleven middelen ten behoeve van het bedrijfsleven beschikbaar komen Hij wa» van mening, dat het gevraagde bedrag ge makkelijk bijeen kan komen vooral indien de bedrijven zich op ander gebied enige be perking opleggen. Zulks zou in het belang z'tn van het algemeen economisch herstel waarvan alle financiële huishoudingen hier te lande zouden profiteren Gezien de ruime afschrijvingen, die door de ondernemingen verricht worden moet het mogelijk zijn. een bedrag van 40-60 i liilioen gid bijeen te krijgen In 1949 is afgesi bre ven voor 280 millioen en gereserveerd voor btjna 800 milltoen gid. De handelsbanken hebben hem alle hulp toegezegd en ook bij de werkgeversbonden vernam hij een posi tief geluid. Strategisch punt Spreker zette uiteen hoe hij zich voorstelde deze middelen te verkrijgen en noemde de herstelbank ..het strategische punt voor een ïnflaUonistische Inspuiting Het is de plicht van de bank een zeer straffe bedrijfspolltiek toe te passen, die "er op gericht U: zo spoe dig mogelyk van de investeringen opbreng sten te verkrijgen. En deze opbrengsten te richten op erbetertng van de Nederlandse betalingsbalans De stroppen, dfe de Herstel: bank geleden heeft, lagen niet in de hoek van de bestaande industrieën, doch uitslui tend tn die van nieuwe ondernemingen, te benauwd waren opgesteld Slaagt de bank In haar opzet niet. dan zei zij haar poorten moeten dicht houden en zal zij hear stimu lerende taak niet meer kunnen vervullen Spreker betoogde hoe van ontwikkeling der industrie en u tbreiding van de export ook de scheepvaart zal profiteren Op die ma nier is het gejiele bedrijfsleven gebaat want voor onze groetende bevolking ts alleen een uitweg te vinden tn industrialisatie en emt- zatie' Daarom heeft spr het beroep gewaagd Te IJmuiden worden de laatste proeven genomen voor de Radarinstallatie IJmuiden. Op de foto een meetcabine voor J de redsrantenne op de Zuuierpier. Op de Noord-Westelijke punt van de se- j maphore. de hooggelegen post ven de Kust- Iwacht, aan de Zuidkant van de buitenhaven. I wordt op het ogenblik de meters hoge ra- aarantenne gebouwd Twintig keer per mi nuut zal de electromotor de antenne rond doen draaien en 20 Veer per minuut.zal de traal over de beide penoraroaschermen 1 trUken, schepen en boeien, kademuren en I meerpalen als lichtende punten afteke- j nend. Enketo dagen vóór 1 November zullen I >or het eerst op de twee radarschermen 1 van 40 cm doorsnee groter dan de nor- male scheepsradar het zeegebied van j iJmuiden. de buitenhaven en de toegangs kanalen afgebeeld worden. Ieder ven beide hermen heeft near keuze een zkhtbereik- tn 2, 4 of 10 km. Wel staat de draaiende [antenne op de semaphore, 1500 meter in vo- j geivlucht van de 260 meter brede toegang tussen de twee havenhooftten. maar op de j radarschermen zal het punt juist tussen de j twee havenhoofden als middelpunt worden j afgebeeld Over het radarscherm wordt een s» haalverdeling, een ro«s gelegd, en de be dienende loods op de semaphore Ijan dire< t I de positie van tedér schip ten opzichte van I dit denkbeeldige punt aflezen. Nauwkeurigheid Deze havenrader gaat wat de nauwkeu- i rlghetd van plaatsbepaling betreft, veei en veel verder dan de gebruikelijke scheeps- -Aar ln.de eerste plaats is de bundel- reedte van de antenne slechts 97° terwijl de gebruikte Impulslengte 1 16 rmcroeetRinde rx-di nagt Mede aia gevolg ven deze b' de j factoren zal het mogelijk zyn ter plaatse van de haveningang afstanden ven circa 2t meter nauwkeurig $e bepalen Men weet hoe Amsterdam die deze radar- installatie in IJmuiden doet plaatsen de bediening i» in handen van de Loodsdienst daarbij o.m. overwoog dat gemiddeld per aar 156 schepen door mist verhinderd worden IJmuiden binnen te lopen Dei8 wachttijden in herfst- en winterdagen zul len dus voorlopig voor een deel kunnen vervallen. Het eigenlijke probleem van een havenradar is achter met zozeer een te< h- nisch als wel een p»vchologisr„h vraagstuk. In de luchtvaart ts radar een bekend in strument en reeds ts het zover, dat tal van vliegtuigen door commando's van de grond af, 'binnengebracht worden. gang van zaken Bij de scheepvaart liggen de verhoudin gen iet» anders Nor steeds is de kapitein de verantwuoideiijke man die te zijner 1b- formatie en hulp een loods, naast zich aan boord heeft Bij de Noordzeekanaal - r adar zal de loods, die buitengaats aan boord komt,, door middel van een walkie-talkie tn verbinding staan met de loods-aan-de-wal. de man die achter de radarschermen zit. Een luidspreker in dit radio-telefonisch verbindingsmiddel geeft ook de kapitein of stuurman van een binnenkomend schip ge legenheid alle aanwijzingen van de radar man aan de wal te volgen Bovendien heeft .eden- zee loods een kaartje van de buiten haven bij zich waarop mat het midden van de havenmond aia middelpunt, een. roos met afstandscirkel is afgebeeld, zodat men aan l oord onmiddellijk kan aflezen wal er van de walradar gezegd wordt. Niet anders zal de havenradarloods doen dan informatie» geven op grond waarvan aan boord de navigatie bepaald Ran worden De man-aan-de-wal geeft, wanneer n schip de haven aanloopt, slechts de peiling en de afstand ten opzichte van het middelpunt van de havenmond aan Vaart een schip tussen de havenhoofden dan kan het zijn. dat van de wal wordt opgegeven, dat het schip nog esttg meter uit het Zuiderhavenho^d ligt. het schip in de buitenhaven dan%an er o aanwijzing komen over een visserman die mee naar binnen is gekomen of over een bagger, die ergens^igt, of over een bstakei. dat zich plotseling zou kunnen oordoen Maar nimmer ral het fp zijn. dat de stem van de wel eensklaps commandeert Hard bakboord je roer'" wat aan boord gebeuren moet blijft volkomen ter beoor deling van zeeioods en kapitein. Het zal nog wel enige tijd duren voor da zeevarenden volkomen gewend zijn aan dit nieuwste hulpmiddel Maar de gebruiksmo gelijkheden van het jubilerende Noordr.4»e- kanaal worden er wederom door vergroot. •veriuigd. det het zal slagen waartoe hij hoopt ca. 60 millioen gid bijeen te krijgen. I "Vdens de levendige gedechtenwisseling die merop volgde, en waaraar. ook werd deelgenomen door burgemeester A. J. d Aiily. die de bijeenkomst als voorzitter van de Raad van Toezicht der Herstelbank bij- V' onde. zeide spreker nug met betrekking tot de exportfinanciering, dat een wera- omn issie gevormd dient us worden d da exporten moet selecteren die voor t.pan- c.p.ng worden aangevraagd In welke v tm wil de herr.-'oank ntt geld bij het bedrijfsleven opnemen' zo luid de één der vragen. Het Ideaal dat de neer Posthuma z.icRt hierbij heeft gesteld ts eea bligatieleninjg door middel van een oank- syndicaat tegen een flexibele rente die una de 5 jaar wordt vastgesteld. Dit la een no vum. maar het is reeds tn goede «arde ge vallen bij de Nederlandsche Handel Maat schappij. d.e de leiding van zulk een svndi- cast zou krijgen Voorts merkte spr Ib ent woord op vragen nog op. dat de Herstei- bank nu eenmaal geen rijksbureau ts ea «ch derhalve r»4et in de eerste plaats tot da staat om hulp zal richten Evenm n ttgi net op haar weg zoals een der sprekers *ug"e- nerde de minister van Financiën om f ta aie tegemoetkomingen voor het oedrijf#- Mvc i, bij het beschikbaar stailan van m ë- de't n to verzoeken.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 3