I
rationalisatie, kapitaal en energie
besparing EN KADERTRAINING
wmru
BS
Van twee zwagers, twee kevers
en twee verbalen
België beschermt zieh tegen
inflatoire kapitaalinvoer
IJmuiden krijgt een havenradar
als verjaringsgeschenk
„En het zal leven"
Horeca wil verlichting
behouden
Vooruitzichten
blijven gunstig
Reorganisatie bankwezen
in West-Duitsland
Rotterdams Philharmonisch Orkest
opende concertseizoen
MendelsslionBrahms
en Respighi
Dubbele wisselkoersen
in Brazilië?
Spoortariefhervorming in
Italië in voorbereiding
Vrachtverlaging transito
Tsjecho-Slowakije v.v.
Uitvoer dekt 97 pet
van de invoer
Zevenhuizen
Arbeidsproductiviteit bij het vervoer
Geslaagde Productiviteitsdag van
Y erkeersinstituut
Betekenis spreiding
van werktijden
Millioenenorder voor
Van Doorae
Lerarenstaking
in Parijs
Oriënterende handelsbesprekingen
tussen Nederland en "Duitsland
Ned. liberalisatie-lijst
komt aan de orde
Uitvocrcontróle wordt
verscherpt
Aanlooptijd is® nodig
Hydraulische laadkraan is oplossing
voor vele transportproblemen
Nieuw apparaat uitkomst
voor vrachtwagens
Drs Posthuma gelooft in succes van
beroep Herstelbank op bedrijfsleven
Obligatielening tegen
flexibele rente
TWEEDE BLAD - PAGINA 2
GOUDSCHE COURANT
DONDERDAG 11 OCTOBER 1951
Ds Den Hartogh sprak voor
Geref. Zendingsbond
De afdeling Gouda van de Geref Zen
dingsbond belegde giateravond fn „Calvyn"
voor het eerst in dit seizoen een samen
komst. waorp da A. den Hartogh uit
Scherpenzeel sprak over „En het *ai leven
naar aanleiding van Ezechiël 47 1—12.
Het W9s treurig gesteld met het voik
Israel in de ballingschap m Babel, begon
spreker. Het volk. dat immers steeds verder
was weggezakt ln zijn goddeloosheid, in de
afgoderij, was ten slotte overwonnen en
werd in ballingschap naar Babel wegge
voerd.
Het volk was de ondergang nabij. Velen
hadden zich in het nieuwe land aangepast,
hadden zich vermengd en weinigen waren
nog over. Onder hen bevond zich Ezechièl.
de profeet, die niet afliet het volk Gods
Woord te laten horen en hen sprak over een
nieuwe toekomst een nieuw Kanadn onder
Gods regering en een nieuwe tempel.
In dit Bijbelgedeelte krijgt Ezechiël een
Visioen, het visioen van de tempelstroom.
Het water heeft levendmakende kracht,
want de eertijds dorre bodem wordt vrucht
baar en zelfs de Dode Zee wordt met dit
water gevuld, zodat er vis in ksn leven en
overal de aarde welig vruchten voortbrengt-,
In dit visioen geeft God aan Ezechiël een
beeld van de heerlijke toekomst, nl. de uit
storting van de Heilige Geest. Deze Geest
maakt dodén levend De Geest zoekt zich
zelve niet. maar zoekt Christus fce verwer
kelijken in d®de mensenzielen.
Ezechièl zag dit van verre in een visioen,
wij weten thans, zeide spreker, dat hét wer
kelijkheid geworden is.
Het wonder van de uitstorting van de
Heilige Geest begon zo klein bij #nkele
discipelen, die niet van zichzelf, maar door
Hem alleen spraken. Toen begpn de stroom
te vloeien en verwekte overalnieuw leven
De gemeenten werden vermenigvuldigd God
heeft ook de arbeid der zending genadig
willen zegenen
Vanavond moeten wij ons afvragen, aldus
ds Den Hartogh. of deze stroom van leven
ook ons heeft geraakt. Want hoe zending te
bedrijven, als men zelf niet levendgemaakt
is De zendeling moet spreken uit de vol
heid van zijn gemoed.
Het is zo hard nodig zending aan t« pak
ken maar dit alles moet gesteund worden
door vernieuwde zielen Als wij persoonlijk
het werk van de Heilige Geest beleven,
dan vloeit daaruit voort een enorme zen
dingsdrang om aan iedereen te getuigen
van Zijn liefde
De zending heeft zo hard de steun, de
liefde. d« hartelijkheid, de gymp.a#>ie en H
medeleven van het volk van God nodig.
Voordat de Geest .de harten levend maakt,
moet bet Woord uitgedragen worden. Gods
Kerk moet door het Woord uit te dragen
zending bedrijven. ..En het zal leven" houdt
ook een belofte in voor de toekomst. De
aarde zal eenmaal vol zijn van de kennis
des Heren, besloot ds Den Hartogh.
De najaartmarkt te Woerden is Woensdag- den aan verbonden V I n r.- de buraemees-
mnrnait ninn«n4 a iuii.
morgen geopend door de Commissaris v
de Konmgin in de provincie Zuid-Holland,
mr L. A. Kesper Om aan de markt, die
ook een kaasdag en een fokveedag omvat,
meer bekendheid in binnen- en buitenland
te geven, heeft men er enige feestelijkhe-
ter van Woerden, mr H. H. C. Vos. me
vrouw Kesper en de Commissaris van de
Koningin in gesprek met de oudste kaas
maker uit de omgeving van Woerden, J.
van Vuren en zijn vrouw, die op een oude
kaasbrik met disselboom zitten.
Bodrijfshoreca heeft zich met een adres
tot da directeur-generaal voor de Energie
voorziening gewend, waarin zij bepleit, dat
wanneer het in het voornemen mocht lig
gen deze winter in bet kader van de beper
king van het stroomverbruik opnieuw een
verbod uit te vaardigen tot het doen bran
den van de buitenverlichting van bedrijfs
panden. de Horecabedrijven hiervan ont
heffing wordt verleend
Bedrijfshoreca acht hoar verzoek gewpt-
tigd, omdat de bij haar aangesloten bedrij
ven in de avonduren een verkeersfunctie
vervullen. De amusementscentra in de gio-
steden zouden, bij een eventueel verood
een doods «nomen krijgén, terwijl deneon-
buitanverlighting van Hor«ep-befcrijven
minder als reclame, dan wel als ..wegwij-
zr" moeten worden gezien
Vrachtverhoging in verkeer
naar Brazilië
De Outward Continental Bfa «Affreight
Conference maakt bekend, dat van 1 Dec
af in het verkeer naar de Braziliaanse
havens voor"verschillende goederensoorten
nieuwe vrachtprijzen zullen gelden.
Twee zwagers uit Zevenhuizen. De een
controleur bij de Piantenziektekundige
Dienst, de ander landbouwer. De contro
leur had zijn familielid op de bon gezet,
omdat dit had nagelaten op het aardappel
land de coloradokever zo goed mogelijk te
verdelgen.
Het eerste bedrijf speelde voor de poli
tierechter. De landbouwer had de contro
leur een stomp tegen de borst gegeven en
gezegd maak dat je wegkomt, anders sla ik
je poten kapot. Tien gulden had de klap ge
kost.
Nu restte voor de kantonrechter het ver--
zuim van het spuiten tegen de aardappellus.
tige kever. De landbouwer was nog kwaad
'k Had brand gehad zei hij. de hooiberg
was afgebrand en de nasleep hield me een
paar dagen bezig, zodat ik helemaal niet
aan het spuiten heb gedacht- Toen waren er
een paar kevers ingekomen. Moeét ik onder
deze omstandigheden nu gelijk een verbaal
hebben? Als ze je zoeken willen, 't Was
geen onwil, met een paar dagen respijt
zou er heus wel gespoten zijn. Maar i wat
zei m'n zwager, ik hoef jou niet achterna te
lopen.
De controleur was er als getuige U bent
een zwager van de landbouwer, informeerde
de rechter.
Jammer genoég wel. luidde het ant
woord.
Waarom jammer, wilde de rechter we
ten.
Nou. aldus de repliek, "t is- e.en schande
voor de familie, dat zoiets gebjeurt. 't Is elk
jaar zo. dat hij niet wil spulten. Ook thans
heb ik weer twee kevers waargenomen,
voor er gespoten werd. Elk jaar gaat hij
pas spuiten als er gewaarschuwd is
't Is allemaal zoeken, vond de landbou
wer. Al een tijd geleden heeft m'n zwager
tegen m'n zoon gezegd: nu ben ik beëdigd
ambtenaar en ik zal zorgen, aat je vader
honderd gulden boete krijgt, als ik een
kever vind.
't Is niet waar, ontkende de controleur, 't
Is allemaal broodnijd, omdat ik het land uit
gegaan ben en ambtenaar geworden, waar
door ik m'n brood iets gemakkelijker ver
dien-
De eis was vijftig gulden boete en de uit
spraak werd dertig gulaen. waarbti de rech
ter er rekening mee hield, dat de zaak door
familieverhoudingen is vertroebeld.
En 't lijkt me verstandig, wendde hij zich
tot de controleur, dat u overplaatsing aan
vraagt.
Formulieren
Dat zei ik u vertellen, aldus een machine
fabrikant uit Haastrecht, op de vraag waar
om hij geweigerd had het formulier voor de
bedrijfstelling in te vullen. Tijdens de be
zetting kreeg ik herhaaldelijk stalen om in
te vullen- Dat deed ik niet tot het Centraal
Bureau voor de Statistiek me er toe preste
Drie dagen nadat ik het had ingevuld, kwa
men de Duitsers en haalden, vier mensen
van mijn personeel weg voor de arbeidsin
zet in Duitsland. Ze zijn alle vier terugge
komen. maar twee waren ziek en hebben
een jaar moeten liggen. En daarom heb ik
gezegd ik vul nooit meer iets in voor het
zelfde bureau, nu dezelfde personen van
destijds er nog aan verbonden zijn.
Ik kan me best uw gevoelens van te
genzin indenken. Maar het is nu toch een
andere tijd. aldus de kantonrechter
Een hoofdambtenaar van het Centraal Bu
reau. als getuige gehoord, zei. dat bij zijn
weten de in de bezettingstijd verkregen ge
gevens nooit zijn misbruikt en hij achtte
het zeer onwaarschijnlijk, dat deze gegevens
"ter kennis van de Duitser* waren gekomen.
Gegevens dienen uitsluitend voor de sta
tistiek.
De fabrikant verklaarde, dat de papieren,
die de Duitsers 'bij zich hadden, toen zij
destijds personeel kwamen vorderen, de
zelfde waren, die hij een paar dagen tevo
ren 'naar het Centraal Bureau had gestuurd.
Ook het Openbaar Ministerie moet opga
ven doen aan het Centraal Bureau, merkte
de ambtenaar van het O-M.. mr J D. de
Jong, op. Het is evenzeer een verplichting
voor de fabrikant het formulier in te vul
len Hij kan het niet prettig vinden, maar
het moet Vijf en zeventig gulden boete..
De bepaling is er en u zult er aan moeten
voldoen, zei ook d? rechter. Overigens zal
ik in ernstige mate met uw gevoelens reke
ning houden, maar de uitspraak drukt toch
uit. dat u verplicht bent het formulier in
te vullen. Twintig gulden.
Vivisertic
De Goudse garègehouder als gemachtigde
voor een klant, die aan de benzinepomp had
getankt efi een bekeuring had gekregen
voor het overtreden van het stopverbod op
Donderdagochtend op de Kleiweg.
De nieuwe verkeersregeling op de Klei
weg geldt toch als een proefneming, begon
de rechter.
Maar voor mijn zaak is het vivisectie,
aldus de garagehouder Ai* ik mijn klanten
niet meer aan de pomp kan bedienen, rijden
ze door en gaan naar een ander, stelde hij
zijn probleem en dit is voor hem nog" groter
geworden nu hij een brief van het gemeente
bestuur heeft ontvangen met de mededeling,
dat de benzinepomp binnen afzienbare tijd
zal moeten verdwijnen. Waarom kan er geen
uitzondering gemaakt worden vroeg hij Dat
gebeurt ook voor trouwpartijen bfj de
kerk. Het is ln wezen toch hetzelfde^ of je
stopt voor benzine of om te trouwen
't Ts allebei licht "öntvlambaar zou je
kunnen zeggen, aldus de kantonrechter. De
garagehouder meende, dat het stopverbod
best soepel kan worden toegepast. In twee
minuten is het tanken gebeurd zei hij en
het gebeurt ettelijke ktren op een dag. dat
je op de Kleiweg geen auto ziet.
Er is nu eenmaal een stopverbod en dus
was de tankende automobilist in overtre
ding. Vijf gulden boete
'k Moet toegeven, dat het stopverbod voor
de garagehouder funest is. het verscherpt
de concurrentie, zei de rechter. Kunt u geen
rijdende benzinepomp maken, die een eind
je meegaat om al rijdende de auto» van
benzine te voorèien? deed hij 'de garagehou
der een oplossing aan de hand.
't Is een goed Idee. vorffl de gemachtig
de. maar hij hield het toch maar liever op
een soepele toepassing van het stopverbod.
Eén gulden boete-
Bij de P.Z.H.
Ruime mate van order»,
export in stijgende fijn
In het jaarverslag over het boekjaar 1950-
1951 van de N V. C Hoyng te 's-Gravenhage
wordt gezegd, dat op de aandelen In de NV
Kon Plateelbakkerij ..Zuid-Holland" te
Gouda, waarvan de vennootschap de enige
aandeelhoudster is. een dividend van 4"i (v
j. 8*«) uitmakende een bedrag van Ifl.HJO
(v j f 38 000) werd ontvangen Hoewel de
resultaten van deze onderneming belangrnk
gunstiger waren dan vorig jaar en een ho
gere dividenduitkering zouden hebben toe
gelaten. heeft de vergadering van aandeel
houders dezer vennootschap op voorste! ven
het bestuur besloten de overige winst te re
serveren teneinde de liquiditeit te verbete
ren. hetgeen, met het oog op de stijgende
omzet en export dringend noodzakelijk is.
De vooruitzichten in deze onderneming
kunnen nog onveranderd gunstig genoemd
worden De fabriek ia in ruime mate van
orders voorzien, terwlil vooral de export
zich in een steeds gtijgende* lijn blijft bewe
gen. De grnnd- en brandstoffenvoorziemn-
gen ondervinden geen stagnatie, jammer is
het echter, dat. het, gebrek aan geschoolde
arbeidskrachten altijd nog groot is. zodat
de vqjledige productiecapaciteit niet geheel
aangewend kan worden.
Wat de gang van zaken bij de N.V. Hoyng
bëtreft. delen de directeuren mede. dat de
omzet zich vrijwel op het niveau van vorig
jaar kon handhaven In het algemeen geno
men kon de hedrijtsdrukte bevredigend
worden genoemd De invloed van de ver
minderende koopkracht kwam tot uiting in
het lagere ?emiddelde bgdraa per koper
Tengevolge van de grote stijging der goe
derenvoorraden en mede tengevolge van de
plaats gevonden hebbende verbouwingen,
waartegenover |cn 4n varhouding slechts re-
heiden verhoging van de hypothecaire
geldlening staat, is- de liquiditeitsposilie
van,de orderneming aanmerkelijk verslech-
d en gezien <Je huidige omstandigheden
mi huM Miralsnog geen directe verbetering
intreden Om deze reden menCn directeuren
geen voorstellen tot enige divldendbeta'.ing
te mogen doen Zijpellen daarom voor om
van de netto winst ad 48 981 (v j 85 077)
een bedrag van 48.000 over te brengen
naar een bijzondere reserve en een bedrag
van 981 op nieuwe rekening te stellen.
Na de sterke «tijging van de omzet in het
eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar,
is een vrij grote teruggang geconstateerd,
terwijl de omzet zich thans min of meet
op het peil van vorig jaar gestabiliseerd
heeft Onder deze omstandigheden menCn
directeuren bescheiden optimistisch te kun
nen zijn en bevredigende resultaten te mo
gen verwachten.
Engeland. Frankrijk en Amerika hebben
het wetsontwerp mzake de grote banken
van het Westduitse ministerie van finan
cien goedgekeurd. Naar verluidt voorziet
het ontwerp in concentratie van de voor,-
malige Duitse grote banken in drie rayons
van het Duitse bondsgebied. Voorheen was
West-Duitsland wat het bankwezen betreft
in 11 rayons ingedeeld. De nieuwe rayons
zijn Noord-Rijnland-Westfalen. de rest van
de Engelse bezettingszóne. met inbegrip
van Bremen, en Zuid-Duitsland.
Gegrepen door Shakespeares ..A mid-
summernight-dreamschreef de jonge
Felix Mendelssohn op 17-|arige. leeftijd zijn
ouverture en telkens weer treft het ons.
hoe hij die subtiele, sprookjes-achtlge sfeer
muzikaal heeft weten uit te beelden
Immers, in dit werk heersen zoveel ver
schillende stemmingen: de elfjeswereld
Oberon eh Titanic, het vorstelijk paar. ka
bouter Puck. een stoet elfjes enz. Zeker,
romantisch is deze muziek bij uitstek en
we zijn sindsdien wel wat nuchterder ge-
wordeif. maar alleen een nur/cs zou deze
muziek wiflen qitbannen Dat de muziek
liefhebbers van heden nog gaarne de be
koring. die van de als eerste nummer op
het programma gespeelde ouverture uit
gaat op zieh laten inwerken, bleek wel uit
de bjival. die zowel de duverture. als het
daarop volgende door Mendelssohn ze
ventien jaren later geschreven Scherzo,
flat m i muzikaal nóg hoger staat, ten deel
vielen op het eerste concert .voor de vereni
ging ..Het Gouds Volksconcert", dat het
Rotterdams Philharmonisch Orkest gister
avond in de Schouwburg gaf s
Het .pièee de résistance" van het pro
gramma was het -Copcerto Gregoriano
van de Italiaan Ottorifto Respighi (1879—
1936) dat ik voor het eerst hoorde en dat
uiteraard een geheel andere geest ademt
Het R Ph O voerde dit stuk ..en famil.e
uit. De bekende eerste concertfneester Sal-
vatore Tomasso had hier zijn lessenaar ver
laten en trad als viool-solist naar voretj. En
met de ernst en het kunstenaarschap waar
door deze serieuze musicus zich onder
scheidt vertolkte hij dit concert, dat gere
kend mag worden tot één van de mooiste
der nieuwere vioolyconcerten. al begrijp ik.
dat de meningen hierover door de nog niet
hij ieder vertrouwde bouw. zullen uiteen
.lopen. Nochtans zijp romantische invloeden
aan dit opus niet te miskennen. Respighi
heeft gebruik gemaakt van oude kerktoon
aarden qn thema's, gekozen uit oude Grego
riaanse Kerkbelangen, maar de invloed van*
meesters als Debussy laat zich in deze com
positie gelden. Ook harmonisch is ze inte
ressant. Tot uitgesproken „modernen"
rekent men Re^jighi niet. maar meer zoiets
als Dopper. Joh Wagenaar. Landré Sr e d.
Zeer mooi geschreven is het .Andante
espressivo e sostenuto" en stellig ook de
finale (Alleluja Tomasso mocht in de
luide bijval van het auditorium het bewijs
zien. dat zijn vertolking van deze edele mu
ziek op prijs is gesteld
Na de pauze de 2e Symphonie in D van
Johs Brahms (183^—1897). voortzetter der
klassieke tradities, antipode van Wagner
De meester voltooide deze symphonie in
1877 Brahms. opgegroeid in een behoeftig
milieu (zijn vader was dorpsmuzikant) heeft
zich rhet ijzeren energie opgewerkt en toen
hit zich van zijn aanleg bewust werd. ging
hij in zijn symphonieën het bewijs leveren,
dat de instrumentale muziek niet zoals
Wagner beweerde bankroet was Dat dit
bewijs doorslaand was, zal ieder, die dëze
prachtige Tweede heeft gehoord, nog heden
ten dage erkennen. Rijk aan thema's van
uiteenlopend karakter, vooral het eerste
deel (Allegro non troppol. het tweede deel
is meer mediterend (Adagio non troppo).
het derde deel doet denken aan een
menuetto om dan te eindigen in het zang-
ujke vierde deel. Door de overtuigende uit-"
voering, waarvoor Eduard Flipse en zijn
musici dank toekomt, is dit stuk stellig op
zijn gunstigst gepresenteerd
De geheel uitverkochte zaal heeft, blij
ken* het applaus, dit eerste concert in de
cyclus van zes zeer gewaardeerd.
t t
Er la een wetsontwerp ingediend bij de
federale Kamer van Afgevaardigden, dat
een regeringsvoorstel voor de invoering
van dubbele wisselkoersen wil amenderen
Volgens dit voorstel zal het Braziliaanse
ministerie van financiën door bemiddeling
van de Bank van Brazilië deelnemen aan
valutatransacties op de voorgestelde ..vrije
markt in concurrentie met de banken en
in overeenstemming met de wettelijk vast
gelegde bepalingen. Verder zal de Bank
van Brazilië elke 6 maanden lijsten van in-
en uitvoer goederen moeten opstellen, waar
voor tegen de officiële wisselkoers betaald
zal moeten worden.
Onder de nieuwe wisselkoers zullen val
len: a) exportgoederen, waarvan de prijs
in internationale valuta herleid tot cruzei
ros gelijk is aan of meer dan drie keer zo
groot als de gemiddelde prijs in de periode
1937 39; b) exportgoederen, die tevens
grondstof voor Braziliaanse industrieën
zijn en s.chaars zijn op de binnenlandse
markt; c) exportgoederen waarvan toe
neming der binnenlandse productie met
aanbevelenswaard is met het»oog op de on
gunstige omstandigheden op internationale
markten; dl exportgoederen, die bijna vol
doen aan de voorwaarden onder a. b en c
en waarvan de verkoopopbrengst nodig is
om een evenwicht tussen export en import
te handhaven; e) invoergoederen. waarvan
inyoer noodzakelijk is tot handhaving van
de Braztlia'anse productie wegens het ont
breken van een soortgelijk binnenlands
product, evenals grondstoffen en halffabri
katen. die in de industrie gebruikt worden
en niet concurreren met binnenlandse pro
ducten; f) invoergoederen van vitale be
tekenis voor de bevolking en waarvoor geer.
concurrerend product wat kwaliteit en
kwantiteit belfeft in het binnenland wordt
voortgebracht.
Volgens berichten in de Braziliaanse pers
zullen buitenlandse handelstransacties, uit
gevoerd tegen de officiële wisselkoers, met
interveniëren met de transacties tegen de
vrije koers en zullen zij zodanig worden
uitgevoerd, dat er tussen in- en uitvoer
evenwicht ontstaat.
De Italiaanse vakpers houdt zich al enige
tijd bezig met de op handen zijnde Italiaanse
poortanef hervorming. Zover op dtt mo
ment bekend, zal het goederenvervoer, ten
gevolge van de omwerking van het tarief,
een verhoging van ca 6*» ondergaan. In
nrincipe wordt het waardetarief-systeem
verlaten, teneinde de tarieven zo mogelijk
aan de zelfkosten aan te passen. Hierdoor
zal het voorkomen, dat de hogere klassen
verlaagd en de lagere klassen verhoogd
Iworden.
Wij vernemen van de Deutsche Bundes-
bahn, dat in de ..Mindestmengenvcrgütung"
T.V.A. nr 1239 26 51 (Tl) voor het Roederen-
verkeer Tsjechoslowakije enerzijds en de
Beneluxlanden anderzyds thans ook de zen
dingen, welke via Oost-Duitsland via het
grensstation Schöna Dolni reizen, in de
reeds eerder gepubliceerde vrachtverla-
gmgen vallen. Tot nu toe golden deze ver
lagingen alleen voor de zendingen die van
resp. naar Tsjechoslowakije vié de
Tsjechisch-Duitse grensstations in West-
Duitsland nl. Furth i W en Schirnding'Gren-
ze, werden vervoerd.
Handel in September
Volgens de voorlopige gegevens van het
Centraal Bureau voor de Statistiek be
droeg de waarde van de Invoer in Septem
ber 1951 f 715 miüioen (v.m. 793 millioen).
terwijl voor een waarde van 693 millioen
(v.m. 587 millioen) werd uitgevoerd. Uit
brengt het dekkingspercentage voor Sep
tember op 97 proeent. voor de periode Ja
nuari—September gemiddeld 19
De sedert het tweede halfjear aangevan
gen daling van de invoer, zette zich in Sep
tember voort, terwijl de uitvoer daarente
gen belangrijk is toegenomen. Opmerkelijk
is dat in September de invoer lager en de
uitvoer hoger wgs dan in welke maand in
1951 ook.
Het deficit dat ln September met slechts
f 22.5 millioen toenam, bedroeg sinds het
begin van het jaar f 2.272 millioen (Jan.-~
Sept. 1950 1.984 mllUoen).
De stijging van de omzet in de afgelopen
twaalf maanden heeft, vergeleken met de
voorgaande 12-maandsperlode (Sept. T930—
Aug. 1951) de verhouding van de in- en uit
voer verbeterd. Het deficit daalde met f i«5
millioen. terwijl het dekkingspercentage
steeg van 70 op 72*/».
Meer Amer. reserveschepen
voor kolenvervoer
De ECA zal de Amerikaanse scheepvaart-
autoriteiten verzoeken om de eerstkomende
weken wederom 100 Liberty-achepen van de
reservevloot beschikbaar te stellen voor
het vervoer van kolen naar Europa, zo ls
te Washington bekend gemaakt. Tot dus
verre zijn reeds 300 schepen van de reserve-
vloot in de vaart gebracht, hoofdzakelijk
voor het vervoer van kolen en graan onder
het programma voor economischtypulpver-
lening aan het-buitenland. Deze regerings
schepen worden alleen gebruikt, wanneer er
niet voldoende schepen van particuliere
eigenaars beschikbaar zijn. De Amerikaanse
koienuitvoer beloopt thans drie millioen
ton per maand.
Verlenging maximum vrachten
bij Italiaanse spoorwegen
De maximum vrachtprijzen, welke reeds
eerder tot 30 Sept. waren verlengd, zijn we
derom met drie maanden, dus tot 31 Dec.
1951, verlengd.
VEEMARKT GOUDA
11 October. Aangevoerd 28 slachtvarkens
2.55—2.60 per kg, magere varkens 1.90—
2.05 per kg. 682 biggen 3050 per stuk.
1 rund. ƒ850 per stuk. 6 nuchtere kalveren
50—60 per stuk. 5 bokken en geiten 15
35 per stuk. Handel matig.
KAASMARKT GOUDA
11 October Aangevoerd 259 partijen. Ie
Kwaliteit ƒ2.33—2.40 2e kwaliteit 2.26—
2.32. extra tot 2,57 per kg. Handel kalm.
VEEMARKT DELFT
Op de veemarkt van Delft werden aan
gevoerd 48 runderen, 23 nuchtere kalveren.
192 varkens. 552 biggen 26 schapen. 10 gei
ten.
Prijzen: voor kalfkoeien 675800 vare
luieien f 500600. nuchtere kalveren f 45
55. biggen 40—45. lopers f 45—90. weide-
schapen 100—140. magere varkens per kilo
lev. gew 1.90—2. Handel kalm.
Ammerstol
Binnenkort winkelweek. De onlangs
opgerichte winkeliersvereniging zal in de
laatste week van October een winkelweek
houden.
Gift ontvangen. Van de Geref. Gemeente
te Veenendaal ontving de kerkeraad der
Ned. Herv. Gemeente alhier een gift van
ƒ50.— als bijdrage voor de bazar ten bate
van het herstel der kerk..
Burgeriyke Stand. Getrouwd: A. den
Hoed. 20 jaar en H. S Krap te Berg
ambacht. 18 jaar.
Collecte-opbrengst. De collecte ten
bate van de Nationale Reclassering heeft
25.38 opgebracht.
Bergambacht
Burgerlijke Stand. Getrouwd: H. van
Wijngaarden te Utrecht en C. v. d Berg
Overleden: J. v d. Dool. 68 jaar. echtge
note van T. de Vries.
Onderlinge competitie. Uitslagen on
derlinge competitie damclub Bergambacht:
G. Graafland—L. Noorlander 2—0; C van
EijkC. van Buren 2—0; A. Post—W. Val-
star 0—2; A dc JoodeW Ravensberg
0—2; A. Pek—K. Mak afgebr W Kroone—
J. Speksnijder 11; K. Mak—J. IJ. ten Kate
20; C. Kentie—J Graafland 20: C. van
den Berg—H Speksnijder 0-2. K. v. d.
Werken—B. Vermij 0—2, M Visser—C.
Deelen 0—2; P Vermaat—J. IJ. ten Kate
1—1 en A. C. P. de Langen—J. Bieleveld
2—0.
Laatste concert. Dc muziekvereniging
..Excelsior" heeft haar laatste concert in
dit seizoen gegeven tn de muziektent te
Bergstoep Er was veel publiek Ogfk de
klub u t de vereniging onder de naam van
..De Blaastoetcrs" had veel succes, evenals
het accordeon-ensemble van buurtvereni
ging Bergstoep.
Bodegraven
Basar in nieuw Jeugdgebouw.
Onder grote belangstelling werd gister
avond de bazar geopend, die de Geref
jeugd in haar bijna gereed gekomen ge
bouw achter de kerk houdt.
Ds Hartvelt prees de voortvarendheid
van de jongens en meisjes waardoor deze
bazar tot stand kwam. Hij dankte de auto
riteiten. die er aan hadden meegewerkt,
dat thans het gebouw, zij het dan enigszins
provisorisch wat de verlichting betreft, in
gebruik kon worden genomen.
Dat de jeugd hard #ewerkt heeft bleek
uit het grote aantal artikelen van allerlei
aard. die in betrekkelijk korte tijd is ver-'
zameld en op keurige stands is uitgestald
De jeugd werd zo verrast door de goed
geefsheid van het publiek, dat het nodig
was naast de beide zalen van het nieuwe
gebouw tevens de consistorie- en kerke-
raadskamer voor de bazar te gebruiken
Daar zijn voornamelijk de vele echte bazar-
attracties te vinden.
De opbrengst van deze bazar, die nog
Vrijdag en Zaterdagmiddag en -avond is
geopend, zal dienen voor het aanschaffen
van de inventaris van het nieuwe jeugd
gebouw Het nieuwe jeugdgebouw wordt
in de loop van de volgende week officieel
geopend.
Chr. Bond van Overheidspersoneel bijeen.
Onder voorzitterschap van de heer C.
Hoogendoorn kwam in caféVink de af
deling Bodegraven van de Chr. Bond van
Overheidspersoneel in algemene vergade
ring bijeen. Na afhandeling van enige huis
houdelijke zaken sprak de heer C. Groen
uit Utrecht, hoofdbestuurslid van de bond.
over de rechtspositie van de ambtenaar
De overheid is voor het personeel niet al
leen werkgeefster, maar tevens gezags-
draagster. zeide hij Uitvoerig werd ge
sproken over de reactivering van het rijks-
cverleg, het a s. ambtenaren-ziekenfonds-
besluit en het contributievraagstuk.
In de vacature, ontstaan door het bedan
ken van de heer J. Oosterloo, werd als af
delingsbestuurslid gekozen de heer G.
Hoosbeek.
Boskoop
Matig bezoek aan tentoonstelling.
Het bezoek aan de Chrysantententoon-
stelling van de Propagandavereniging voor
de Bloemisterij ..Flora is beneden de ver
wachtingen gebleven. De Boskopers heb
ben in dit opzicht, in tegenstelling met de
bezoekers van buiten de gemeente, geen
goed figuur geslagen Hierdoor is het fi
nanciële resultaat van dc tentoonstelling
zodanig, dat vermoedelijk het waarborg
fonds zal moeten worden aangesproken.
Dit neemt niet weg. dat het tentoonstel-
lingsbestuur over het algemeen tevreden is.
Men gelooft er in geslaagd te zijn de be
zoekers van de tentoonstelling te laten
zien wat Boskoop op het gebied der Chry
santenteelt vermag. Sommige stadhouders
hebben aardige zaken gedaan.
Competitieprogramma voor ..Inter Nos".
In de komende competitie van de Leidse
Schaakbond zal de schaakclub ..Inter Nos"
weer met drie tientallen uitkomen. Het
eerste tiental Zal spelen in de eerste klasse
tegen Voorschoten, Zoeterwoude, Caissa,
Zwarte Pion en Hazerswoude Het tweede
tiental speelt in de derde klasse A tegen
L.S G- 5, Aarlanderveen, Alphen 4. Leider
dorp 2 en Roelofarendsveen 2. Het derde
tiental in de derde klasse B tegen Oude
Wetering. Roelofarendsveen. V.T.L. 2.
Alphen 3 en Ter Aar. Voor October staan
drie wedstrijden op het programma op 19
October Voorschoten—Inter Nos, op 23
Öctober: Inter Nos 3—Oude Wetering en
op 30 October; Inter Nos 2—L.S.G. 5.
Kampioenschappen van ..De Luchtbode".
De kampioenschappen van de postduiven
vereniging ..De Luchtbodevielen dit «el-
zoen ten deel aan Vitesse I M vfn den
Berg, 2 A Sytzema, 3 G Lamoree Mid,
Fond; I G. Lamoree, 2 C. F Middelkoop.
3 A. Verhoef. Fond 1 M. van deft Berg.
2 G Lamoree, 3 H. van der Willik. Jonge
duiven: 1 G. Lamoree. 2 A. Sytzema. 3 A.
Verhoef. Oud en jong: 1 H. van der Willik,
2 M. van den Berg, 3 C F. Middelkoop
Generaal kampioen 1 G. Lamoree 702 pun
ten. 2 M van den Berg 620 punten. 3 A.
Sytzema 584 punten.
Twee tegen één. De gebroedèrs Van
der Laan hebben in de Tempelpolder met
de zegen oen snoek van zeventien pond
gevangen. De vis had een lengte van hbn-
derddne centimeter.
Damlust versloeg Moordrecht
Na een spannende strijd zegevierde Dam
lust over Moordrecht met 12—8. De per
soonlijke resultaten luiden:
P. Twigt (Moordrecht)—A. v. d. Berg
(Damlust) 2-0. J. Verhoef—M. Zijlstra 1-1.
G. M. v Jeveren—C Molenaar >—2, H Ad
miraal—P. Versloot 2—0. C. Terlouw—A. v.
Beurckom 1—1; J. BlomN. v. d. Wouden
0—2. W. v d. Panne—P Tom 2-8; M C
Terlouw—P G. Schouten 6—2; G. de Bruin
G J Barbier 0—2. T. Blitterswijk—D-
Zwanenburg 0—2.
Damlusts vijftal won met 8—i.
Reeuwijk
Voor de inmaak* Toen een groentehan
delaar Dinsdag de groenten ging opladen,
die langs de weg waren gezet om naar dé
veiling te brengen, bleek dat een kist bonen
was leeggehaald.
Schoonhoven
Over het werk van blinden.
De vereniging ..Blinden-Penning" uit
Amsterdam gaf in het Nutsgebouw een
propaganda-avond. De heer Smallegangcn
gaf aan de hand van lichtbeelden een uit
eenzetting van het doel en werk van deze
vereniging. Hierbij kreeg het publiek een
duidelijk beeld van de werkzaamheden, die
door blinden wordeh verricht, zoals weven,
stoelen matten, vlechten en manden breien.
Ter afwisseling zong het koor van
„Blinden-Penning
Mutaties bij de belastingen.
Met ingang van 29 October is de heer A.
G. v. d. Hout,'ontvanger van de directe be
lastingen. invoerrechten en accijnzen, al
hier. belast met de waarneming van het
ontvangerschap aan het kantoor Gouda.
Tot tijdelijk plaatsvervanger is benoemd
de heer G. Tekelenburg. controleur A ten
kantore van de ontvanger der directe be
lastingen te Den Haag, eerste kantoor.
Trommels op zicht. Om de bevolking
in de gelegenheid te stellen de nieuwe
marstrommen. het cadeau van de burgerij,
te zien en te horen, maakte „Toageno" gis
teravond een mars door de *tad. waarbij
het niet aan belangstelling ontbrak.
Openbare verkoping. Notaris B. J Teyinck
heeft gisteren tn het koffiehui» Muilwijk,
openbaar verkocht, het woonhuis met erf
aan de Appelstraat 9. alhier' Koper werd de
heer A. Groeneveld te dezer stede, voor
j 1000. Het woonhuis Spoorstngel 15 met
schuurtje en tuin en een perceel bouwland
aan de Provinciale weg, groot 14.40 aren.
werden niet verkocht
Verkoping van huisen. Notaris R. Gallas.
heeft gisteren in het ..Hof van Holland" op
verzoek van dc erven D van den Bos. twee
huizen publiek verkocht. Kopers werden
van het huis met erf en tuin Noordeinde
65b, alhier, de heer D. van den Bos voor
3450; van het huis met schuur Zuideinde
30. de heer L. A. Lekkerkerk alhier voor
2500.
MARKTBERICHTEN
pienveiling Si. Aiinalaiid
SINT ANNALAND. 9 October. Uien mid
del 126 52. Uien drielingen f 26: Uien plck-
lers r 25 58. Uien stek 8 30 Alles per 100
tg. Aanvoer: 50 ton
Fruitveiling tc Tiel
Vetllngbertcht van Woensdag to October 1N1.
Appelen: Cox's Orange Pippin ««—«8. 22—17,
Dukmanszoet 25—3S. 17—22; Ellisons Orange M
—81. 20—33; Glorie v Holland 23—3«. 18—30.
Groninger Kroon 30—30. 15—tl; Kaneel»uur)2J
—34. IS—23. L*xton Superbe 35—38. 14—20; we
moen 18—28. 12—17. Idem export I J 31 20, ld
It f 19 00. Notarlsappelen 20—32, 14—18. ld
export I 28 00—32.40: ld Ir 18 90. Ster-
appelen 38—83, 18—28. Fr Bellefleur 22—31. 12—
20. Goudreinetten 27—42, 10—25; Jonathan 38—51.
17-20; Uilen 15—17. 10-12; ld export 1 19 80-
22 00; ld II U 00. Jasappelen 25—32. 17—24;
Pondsappelen 18—24. 12—17. Zuur kroet rood
per 100 kg 9.00, ld blank 10 50—10 85.
Zoet kroet per 100 kg 1 50
Peren: Beurré CJalrgeau 37—52. 16—25. Con
ference 38—58. 20—29. Bei gamotte 22—32. 18-20;
Emil d Heyat 30—48 18— 28. Gleser Wildeman
30—40 10—28 Legipont 22—41. 14—20; ld. export
I 48 30-/ 50 00. ld. II 36 70. Maagdeperen 21
—42. 18—25, Nouveau Polteau 22—33. 15—20.
Pondsperen 25—30, 13—20; St. Rémy 23—38. 17—
24 IJsbouten 20—33. 18-10. William Duchesse
30—43. 20-20: Winterjan 25—34, 13—20; ZWIJn-
dreclrtse Wijnperen 23—38. 18—21; ld. export I
3B 00-/ *3 00 id II 22 50. Biederode 14-42.
18—27
Veemarkt te 's Hertogenboseli
Op de Bossche veemarkt van Woensdag wer*
den aangevoerd 8180 stuks vee. zijnde 3008 run
deren. 228 lopers. 385/vette Kalveren, 1008 big
gen. 279 nuchtere kilveren. 212 achapen. 227
zeugen en 37 geiten.
De prijzen waren als volgt: melk- en kalf
koeien 100—j 950. gulste koelen j 500750,
kalfvaarzen 050— f 900. met papleren boven
notering, klamvaarzen 308—i825; gulste
vakrzen 500—575: pinken f 3504 475; gras
kalveren 180280 fokkalveren 80-/ 130
drachtige zeugen 285—345; lopers 85—
S0. biggen J 3S30, zware soorten boven
notering; schapen 60—80; vette schapen
liepen tot 115 en zulglammeren van 75—
95. alles per stuk.
Aanvoer slachtvee 888 stuks. Prijzen- le kw
2.56-2 85. 2e kw J 2.353 45. 3e kw 3 20
2.30. stieren 2 30—3.43; worstkoeien
ƒ180—2 00. alles per kg geslacht gewicht,
vette kalveren 115— 2 43 per kg levend ge
wicht. extra kwaliteiten boven notering,
nuchtere slachtkaiveren ƒ145—ƒ155 per kg
levend gewicht: slachtzeugen ï'jo—181 per
kg levend gewicht; extra kwaltteiten tot 180
per kg levend gewicht met 4 kg tarra
Precies twee maancfen vroeger dan vorig
Jaar werd thans op de makrt van gisteren bet
loo 000ste rund aangevoerd
De aanvoer van rundvee was groter dan de
vorige week Ook de aanvoer van kalfkoeien
en kalfvaarzen was ruimer, waardoor de han
del trager verliep De gesthikte koeien met
papieren en de t.b.c.-vrije bleven aan prijs,
voor de rest waren de prijzen iels zakkende
Vare koelen, die voor de btetenkoppen werden
geplaatst, werden goed verkocht, de rest trage
handel met dalende prijzen De handel tn Jong
vee. pinkvaarzen. pinken en graskalveren ver
liep traag met dalende prijzen; het aanbod
was veel groter dan de vraag, waardoor er
r.ogal wal onverkocht bleven alasn Drachtige
zeugen; kalme handel, doch de goede sooHen
bleven aan prijs Lopers en biggen; handel
flauw, de zware soorten •iggrfh Hepen boven
notering. Ruimer aanvoer van vette kalveren,
doch weinig handel voor export, waardoor de
prijzen daalden Kleinere aanvoer van slacht
kaiveren. handel trager doch ongeveer prijs
houdend. Schapen en zulglammereq kleinere
aanvoer goede zuiglammeren en vette schapen
matige handel doch prijshoudend Handel in
slachtvee was redelijk goed te noemen, doch
de kwaliteiten bleven nauwelijks aan prijs,
mindere soorten dalende prijzen Slachtzeugen
kalme handel, prijzen bleven statlonnalr. af
loop traag.
COOP. TUINBOUWVEILING ..BARENDRECHT
Si OMSTREKEN" G.A„ II4RENDRECHT-
Velltngberlcht van Woensdag 10 October 1851.
Groenteveiling: Andijvie 5 00—6 40 per
too kg. Bloemkool A 28—30 ld b 24—36. ld C 14
—23. per stuk; Snijbonen 88—74; stambonen
20—54. Pronkbonen 22«4; Kroten 4—18, alles -
per kg. Rode kool 8 30—13.20 per 100 kg: Gele
kool 4—12; Groene kool 8—10; Wttte kool 4h-0.
alles per kg: Bospeen 21—24 per bos. Waspeen
17—24; Winterpeen 0—14: Prei 14—10 alles per
kg; SelderU 24 per bos; Sla 2 00—6 00 per lOO
per kg; Peterselie 2—4 per bos. Uien 14—25
Witlof 38—81. belde per kg
Fruitveiling: Druiven 77—84 per kg Meloenen
15—21 per stuk Appelen: Groninger Kroon 24—
44. Lane's Prince Albert 18—22; Elhsons Orange
18—22: Sterappelen 43—55; Notarisappelen 29-
38: Cox Orange Pippin 44—72. Glorie van Hol
land 23—31. Allington Pippin 22—41 Peren:
Fondant de Chetneu 44—30; Zwtjndrechtse
Wijnperen 34—39 Beurré Ctairgeau 4é—44; Nou
veau Polteau 38—30. Conference 34—él.
DONDERDAG 11 OCTOBER 1951
GOUDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD - PAGINA 3
Arbeidsproductiviteit bij het vervoerswezen in theorie en practijk", zo
zou men de voordrachten van prof. Tinbergen en drs Groot kunnen
samenvatten, die zijn gehouden tijdens de stellig bijzonder geslaagde pro
ductiviteitsdag. die het Nederlands Verkeers Instituut gisteren in de
Sociëteit de Witte te Den Haag in samenwerking met de Contactgroep
Opvoering Productiviteit heeft georganiseerd. Beide sprekers toonden
aan. zulks in strijd met wat men vaak hoort, dat het vervoerwezen wel
degelijk kan bijdragen tot opvoering van de productie en wel door rationa
lisatie, kapitaal-energiebesparing en vooral ook door kadertraining.
Minister Albregts. die de bijeenkomst
opende, schetste de bijzondere moeilijkhe
den. waarvoor Nederland bij het einde van
de oorlog stond en van de opgaande lijn
daarna, die door de gebeurtemsen op Ko-
rea werd onderbroken Wij moeten thans
de weg hervinden, die icidt naar herstel
van onze welvaart, waartoe een verhoging
van de arbeidsproductiviteit van begiissen-
de invloed ia.
Spr noemde het verkeer in dit verband
van zeer grote betekenis. Hij vergeleek het
verkeer met de bloedsomloop van het or
ganisme. Inefflency van het verkeer wreekt
zich op vele plaatsen Het verkeer is een
van de belangrijkste factoren, die de ex
terne organisatie van het bedrijfsleven be-
Ealen. OoK wees spr op de invloed van
et verkeer op de industrialisatie.
Onze plaats in de wereld hangt voor een
belangrijk deel af van onze deelneming aan
het wereldverkeer, aldus de minister
Daarom acht de minister het initiatief van
het Vcrkecrsinstiuiut, om de arbeidspro
ductiviteit bij het verkeerswezen te bezien,
zeer gelukkig.
Kan verkeer iet» doen
Prof. dr J Tinbergen behandelde als
eerste inleider de vraag of de verkeerssec-
ior een bijdrage tot opvoering v»n de pro
ductiviteit moet en kan leveren. Spr stelde
en hij lichtte dit met cijfers toe dat
de productie de grondslag is van alle wel
vaart. Dat er op dit gebied in de onder
scheiden landen grote verschillen bestsan
is het gevolg van een complex van oorza
ken ais daar zijn verschillen in k apitaals
voorziening, grondstoffenrijkdom econo
misch cn sociaal klimaat, organisatie enz.
In het bijzonder de kapitaalvoorziening
en de energie baren op het ogenblik zeer
veel zorg. Spr verwacht, dat vooral de
- energievoorziening steeds nijpender zal
worden Er moet dus efficiency worden be
tracht met kapitaal en energie
Bij het verkeer kan men de arbeidspro
ductiviteit met ais enige factor voor de
opvoering van de productie aannemen Ook
hot kapitaal speelt een belangrijke rol. In
ren populair-wetenschappelijk betoog
schetste prof. Tinbergen vervolgens, wat
wij onder productiviteit moeten verstaan,
waarbij hij de invloed van factoren als
#tosten. opofferingen, rentestand enz. zeer
)n het kort schetste De betrekkelijkheid
van bepaalde ontwikkelingen mag met uit
het oog worden verloren Een verhoogde
efficiency, die voor een bepaald bedrijf zeer
belangrijk is. behoeft dat nog met altijd in
maatschappelijk verband te sijn. Maat
schappelijk bezien heeft opvoering van ar
beidsproductiviteit alleen nut als dit leidt
tot verlaging van de kostprijs en al* het
nuttig effect daarvan de gehele Neder-
lande gemeenschap bereikt.
Spr. gelooft, dat in Nederland door in-l
itanties als het College van Rijksbemiddc.
laars. Nederlands Instituut voor Efficiency.
Commissie Opyoering Productiviteit enz. in
de laatste' jaren reeds veel is bereikt, in
welk verband hij ook de samenwerking
met de vakbeweging belangrijk acht m
Prijzen
Opvoering van de productie isH
de verkeerssector een verre van
eenvoudige zaak.'Er is naar spr.'s
mening sprake van een belangrijke
kwaliteitsverbetering bij het perso
nenvervoer, maar daar staan grote
investeringen tegenover, waarbij
prof. Tinbergen in twijfel trekt, of
wel altijd even verstandig is geïn
vesteerd. Op het gebied van de ver
laging van de prijzen heeft de ver
keerssector een zeer belangrijke bij
drage geleverd. De prijzen voor het
Ervoer zijn veel minder gestegen,
dan die in andere sectoren, zulks
wat het vervoer betreft practlsch
gesproken over de gehele lijn.
In de toekomst tsl het verkeer voor een
irrr zware opgave worden gesteld, omdat
kapitaal en.energie b(j het verkeer zulk een
belangrijke rol spelen. De belangrijkste bij
drage. die bet verkeer kan leveren tot de
erhoglng van de productie is daarom een
zo groot mogelijke zuinigheid met kapitaal
goederen en energie Een anellere omloop
van het rijdend materieel en beperking van
erbruik van motorbrandstof en electrici-
telt zijn belangrijker dan het uitsparen van
mensen Ook atandaardisering acht prof.
Tinbergen van groot belang. AU' voorbeel
den noemde spr. in dit verband de Rt'C-
tramwagen en het gestandaardiseerde
spoorwegmaterleel
Spreiding t an werktijden
Tijdens de interessante discussie, die op
deze inleiding volgde stelde de heer Dolk
van de Haagse Tramweg M*atsch»0pij on-
mer meer het vraagstuk van de spreiding
an werktijden aan de orde, omdat het ont
breken daarvan leidt tot zeer grote ver-
voersspitsen. die een ongunstige invloed
hebben op de investeringen van de ver
keerssector Prof Tinbergen acht spreiding
an werktijden inderdaad belangrnk. in
elk verband hij weea op de mogelijkheid
»n kantoórarbeid in de avonduren.
Drs R G Wansink. directeur van de Ne>
derlandae Spoorwegen stipuleerde, dat een
snelle omloop van het materieel niet een
kwestie is van sneller rijden, maar van be
tere organisatie. Hij wees er verder op. dat
de NS. met minder materieel meer vervoe.
ren dan voor de oorlog en dat de Europese
spoorwegmaatschappijen goede vorderingen
maken met haar streven naar standaardisa-
U Ook mr Spat. mr Vonk en de heer Kievit
namen aan de discussie deel.
Wal kan verkeer doen
In de middagbijeenkomst behandelde dr*
A M Groot de vraag op welke wijze de
verkeerssector kan bijdragen tot verhog.ng
van de productiviteit Het gedecentrali-
c eerde karakter van hat vervoerbedrijf
brengt met zich. dat het vraagstuk van de
arbeidsproductiviteit bij het vervoer geheel
anders ligt dan bij de induatrie Van groot
belang is daarbij de persoonlijke instelling
van de werknemers Nodig is de vereenzel
viging van de werknemer met zijn bedrijf
en met de hem opgedragen taak Het is van
belang, dat de werknemers opvoering van
de productiviteit kunnen zien als hun eigen
belang en niet als een belang van aandeel
houders. Spr. wee» op de merkwaardige
analogie la de verhouding werknemer-
werkgever en werkgever-overheid men be
grijpt vaak de genomen maatregelen niet
De heer Groot wees op de betekenis van
een grotere verantwoordelijkheid ia
gere regionen, zoalj wij die vooral ook in
Amerika kennen Overigens is spr aiier-
mmst geïmponeerd door de stand van or
ganisatie en ontwikkeling van het Ame-
irikaanse vervoerswezen.
Van groet belang is. da» de lagere leiders
de kennis werdt bijgebracht om een grotere
zelfstandigheid te ontwikkelen b.v. tea aan-
zien van de samenstelling van tranaportdla-
grammen en ten aanaien van de metboden
van laden en leasen. Ontwikkelt men de
elementaire kennis der werknemers, dan
zuilen maatregelen tot verbetering beter
worden begrepen, in welk verband apr weea
op de ongunstige verhouding tussen wacht
tijd en werktijd, die thans b(j bet goederen-
ervoer veelal bestaat, vooral by de eind
punten.
Ook deze apr wees op de betekenis van
ïiandaardisatie ook ten aanzien van details
Naar zün mening liggen op dit gebie^ bi]
Ihet vervoer nog grote mogelijkheden Hij
denkt daarbij aan typebeperking bij de on
derdelen.
Inefficiency
Als men op de kaart van Nederland cir
kels met een straal van 25 km. trekt, is het
hele land overdekt. Nu doet zich het feit
voër. dat binnen die cirkel», althans wat het
goederenvervoer betreft, zo veel inefficiency
bestaat. Van essentieel belang is de taakver
deling van de door apr secundair genoemt»
verbindingen binnen die cirkels. Hier moet
'n verbeterde samenwerking en 'n verbeterde
outillage komen, ln Amerika heeft men dit
begrepen. Het is bij de eindpunten, dat in
Amerika een voortreffelijke geconcentreerde
outillage is geschapen. Naar spr.'s mening
kan dit ook ln Nederland geschieden en wel
zonder grote investeringen
Aan het slot van zijn betoog behandelde
de heer Groot de aansluiting van het interne
op het externe transport welk vraagstuk
door de toeneming van de toepassing der
palletmethode ven grote betekenis is ge
worden Verbetering m deze betekent even
eens opvoering van de productie.
Alle verbeteringen, se vatte spr. «yn be-
toeg samen, meeten van onéerap groeien
vandaar de grote betekenis van het by
brengen van kennis by bet lagere perso
neel. Betere vermint aan de lagere leiding
aeht de beer Groet derhalve de kern van
het vraagstuk van de opvoeding van dt
productiviteit by bet vervoeraweaen. Daar
by is het van meer greet belang, dat de aver-
draebt van kennis eenvoudig wordt gehou
den. eenvoudiger dan w(j in Nederland ge
wend zyn.
Bij de discussie stelde de heer Balhuizen
de vraag, hoe de denkbeelden van de heer
Groot in Nedeiland. met zijn groot aantal
kleine vervoerondernemlngen. kunnen wor
den verwezenlijkt. Daarvoor is volgens de
heer Groot nodig, dat aan de leider» van
de kleine ondernemingen wordt duidelijk
gemaakt hoeveel verspilling er is en wat
daarvan de consequenties zijn.
De dag werd besloten met een kort woord
van de heer L. Neher, directeur-generaal
van de P.T T.
De Amerikaan»# regering beert toestem
ming verleend eéh bedrag van 171 millioen
gulden uit de legenwaarderekening der
Marskallgelden te besteden veer de mili
taire productie m ons land.
Dit bedrag sol geheel tea goede komen
aan de productie von materieel voor het
Nederlandse leger. Verwaeht wardt. dat de
order voor het vervaardigen vkn duizenden
trucks voor bet leger aal worden geplaatst
by Van Doornes Automobielfabriek te
Elndhovea. welke fabriek daarvtfor eea
belangrijke uitbreiding aal moeten onder
gaan. De bedryfsruimte zal moeten worden
uitgebreid van MM vierkante meter tet
S3HO vierkante meier.
Met de uitvoering van deze order zal ver
scheidene jaren gemoeid zyn. Ook zal de
peraoneelsterkte waarschijnlijk worden op
gevoerd.
Onze Parijae correspondent telefoneert:
Na afloop van het schriftelijke deel der
e.ndexamens. die door politieagenten, 'huis
moeders en andere vrijwilliger* werden ge
controleerd. hebben Dinsdag ca 250 candi-
daten tn de Parijee studentenwijk het Quar-
tier Latin, tegen hun Hakende leraren en
gecommitteerden gemanifesteerd. Een paar
maal werd hun optocht uiteengedreven
maar toch aiaagden zij er in het ministerie
van onderwijs te bereiken, waar een spreek
koor werd aangeheven op de woorden
„Laat ook de leraren werken".
De «taking bij het middelbaar onderwij*
zet zich intuaaen door en de examinatoren
hebben geweigerd de proefwerken te corri
geren Remplavanten te vinden zal nu de
minister zeker niet gemakkelijk vallen Het
syndicaat van het hoger-onderwtjaperaoneel
eist thans eer algehele herziening der loon.
schalen van alle functlonariasen Maar om
dat daar een MM milliard frs. mee zou zijn
gemoeid heeft premier Pleven hen laten
weten. op,rhun verlangen niet in te kun
nen gaan. Er zijn tekenen, dat ook andere
ambtenaren in het bijzonder van het minis
terie vsn financiën, de stak.ngs-psrolen
over zullen nemen en eveneens binnenkort
het werk zullen neerleggen.
(Van een medewerker)
Naar wij vernemen zullen heden te Bonn
oriënterende besprekingen op een niet-
offictele basis beginnen tussen een Ne
derlandse regeringsdelegatie onder leiding
van mr S Th J Teppema. plv. directeur-
generaal van de Buitenlandse Economi
sche Betrekkingen, en een delegatie van
de West-Duitse bondsregering Er zullen
hierbij geen formele handelsbesprekingen
worden gevoerd, veeleer moet deze sa
menkomst worden beschouwd als eet)N ge
legenheid tot het voeren van een vertrou
welijk gesifrek. waarbij, in beginsel alle
onderwerpen, die verband houden met het
Nederlands-Duitse handelsverkeer, aan de
orde zullen kunnen komen.
Het ligt voor de hand. dat o m. zal wor
den gesproken over de invoer in Nederland
van die producten, die onlangs van de
Nederlandse liberalisatie-üjst zyn afge
voerd. In artikel III van de Nederlands-
Duitse handelsovereenkomst van 18 Ja
nuari jJ is namelijk bepaald, dat in geval
van wijziging van de Nederlandse liberali
satie-lijst voor de desbetreffende goederen
contingenten zullep worden vastgesteld op
basis van de invoer gedurende de voor
afgaande^ maanden. waarbij rekening
J0hoel worden gehouden mat seizoen-schom
melingen. i
De Nederlandse autoriteiten hebben toen
onlangs de liberalisatie-lijst zodanig be
perkt werden dat de daarop voorkomende
goederen nog slechts 60 procent van de in
voer uitmaken, tegen 65 procent voorheen,
als stelregel aangenomen, dat voor de ge
schrapte posten voor de periode van 1
September tot 31 December 1951 contingen
ten zullen gelden op basis van één derde
van, de invoer in 1950 Krachtens de libe
ralisatie-code v%n de OEES moeten maat
regelen. door een deelnemend land getrof
fen in afwijking van de algemeen aan
vaarde liberalisatie van 75 procent, op
non-discriminatoire wijze worden vastge
steld en Nederland heeft zich op het stand
punt gesteld, dat het door de vaststelling
van contingenten op vorenomschreven
wijze aan deze bepaling recht deed we
dervaren. Er kan zich echter een conflict
voordoen tussen deze interpretatie van de
Panjse liberalisatie-code cn de hiervoor
aangehaalde passage uit de Nederlands-
Duitse handelsovereenkomst met name
zh. dit het geval zyn bij die artikelen,
waarvan de import in Nederland uit West-
Duitsland sinds 1950 aanzienlijk is toege
nomen.
OM)ASKS SLECHT ZICHT TOCH VA AR HISSES
Vanaf de dag waarop het Noord
zeekanaal 75 jaar geleden geopend
werd. de a.s. 1ste November, zullen
alle zeeschepen die bij mist of slecht
zicht de haven van IJmuiden willen
binnenlopen, daarbij geholpen wor
den door havenradar, de eerste ha
venradar op het vasteland van
Europa.
De Redumrr Machine- en Apparaten!»
kriek t* Badum brengt een nieuwe, naar
Zweedse patenten vervaardigde hydrau i-
sche laadkraan op de markt, die een oplos
sing geeft veer vele transportproblemen.
Vooral voor de vervoeronderneminzei^
zal dit handige tn gemakkelijk te bedienen
hydraulische kraantje een groot "gemak en
een met minder groot voordeel kunnen be
tekenen. Maar ook voor de scheepvaart,
voor betonindustrieën houtzngrrijen e„fi
zitten bier zonder twijfel mogelijkheden
In Zweden heeft dit apparaat reeds grote
itceasen geboekt Al meer dan twee lui
zend van deze kraantjes zijn ln de afgelopen
laren door deze firma de Hydraulixka In-
dustri A B te Hudiksvali vervaardigd en
de vraag is zelfs zo groot, dat op het ogen
blik wordt gebouwd aan een 'fabriek, wasr
4000 van dc/e kranen per jaar zullen wor-
dën vervaardigd.
In Bedum la men natuurlijk zo ver nog
lang niet Maar ook voor ons land zün kan
sen aanwezig /ie eerste is reeds gelev«:rd
aan 'n transportonderneming ln Groningen
en vele aanvragen liggen op uttvoerisig te
wachten. Ook uit het buitenland heeft de
Groningse fabriek reed» aanvragen ontvan
gen Het is de Bedumer Machine- en Appa
raten f abri elj: namelijk toegestaan ook buiten
onze landsgrenzen te werken. waard->or
zelf* de mogelijkheid bestaat dat ook deze
kraan een bijdrage zal kunnen leveren tot
de versteviging van onze deviezenpot, te
meer daar alle onderdelen in eigen land
worden vervaardigd.
Nieuwe grijper
Binnenkort hoopt men In Bedum ook te
beginnen met de fabricage van een speciale
grijper die aal worden vervaardigd onder
Deense licentie en die co een Ideale com
binatie vormt voor bedrUven. die zich bezig
houden met het transport van zand en
grint Ook wordt gewerkt aan een Idee om
bet kraantje zodanig te construeren dat het
•p de wagen verreden kan worden
Hoewel zo veel mogelijk in serie zul wor-1
den gewerkt ls enige tegemoetkoming Hun
speciale wensen niet uitgesloten Zo z»l
men o m een iaadarm van 2.5 meter en een
van 3 5 meter kunnen nemen. Bii beide
biyft het hefvermogen echter gelijk.
Weinig ruimte
Deze iaadarm 'is inschuifbaar In uitge
schoven toestand bedraagt het hefvermogen
500 kilogram, bij gedeeltelijke inkorting 750
kilogram en teruggebracht op halve af
stand is het hefvermogen 1000 kilogram.
Het gehele apparaat, dat aan beide zijden
van de wagen door een eenvoudige hand
greep bediend kan worden neemt op de
wagen (tussen laadbak en cabins) niet meer
dan 20 centimeter ruimte in
Deze afstand kan nog geginger zijn wan
neer de laadbak iets wordt ingenomen Het
kraantje is geheel vervaardigd uit Zweedse
•taalpljp. Een veiligheidsventiel zorgt er
voor dat te grote belasting ts uitgesloten
Het kraantje kun heffen, takken en zwen
ken De werking is vol-hydraulisch. De
hefhoogte bedraagt van de laadbak
af vijf meter (naar- beneden) en vier meter
naar boven. Het apparaat heeft een trek
kracht van zes ton
De Belgische regering heeft Maandag
hekend gemaakt, dat aij besloten heeft
het land te beveiligen tegen dreigende
inflatie door scherpe controle op de
export naar Europese landen, die reeds
schulden aan Belgie hebben. Ia een
communiqué is meegedeeld, dat de vol
gende maatregelen van „economische
zelfverdediging" onmiddellijk van
kracht zullen worden:
1). Er zuilen weer exportvergunnin
gen nodig zijn voor de gehele Belgische
uitvoer en deze zullen voorzichtig wor
den verstrekt, opdat de Belgische uit
voer binnen normale traditionele gren
zen blijft.
2) Alle betalingen, welke aan Belgi
sche exporteurs verschuldigd zijn we
gens zendingen naar het buitenland,
zullen tevoren nauwkeurig tjoor de Bel
gische Nationale Bank onderzocht moe
ten worden. De noodzakelijke „visa"
zullen slechts verstrekt worden, wan
neer de Nationale Bank er van over
tuigd is. dat de betrokken transacties in
overeenstemming zijn met de Tiormale
Belgische handel.
Ter toelichting van de nieuwe maatrege
len die- de Belgische regering ter bescher
ming vsn Belgie s economische positie
heeft genomen, heeft de minister van Han
del. Jean Meurice. meegedeeld, dat de Bel
gische uitvoer naar de landen van de
Europese Betalingaunie een zodanige om
vang heeft bereikt, dat het quotum ven 360
millioen dollars het maximumbedrag aan
crediet. dat België de F.BU wenst te ver
strekken is overschreden. Enerzijds is
de EBU niet in staat het bedrag, waarmee
het quotum is overschreden, voor 100 pet
in goud te betalen, zoals oorspronkelijk was
overeengekomen, en anderzijds kan België
zich niet verenigen met een gang van *ak<m.
waarbij de EBU een credietinstelling wordt,
door middel waarvan België genoodzaakt
wordt buitensporige credieten te verlenen.
Minister Meurice deelde voorts mee. dat
Belgie thans met de EBU onderhandelingen
voert met het doel zoveel mogelijk betaling
in goud' te verkrijgen^voor de uitvoer, die
het quotum overtreft. Naar hij zei. zijn er
redenen om te hopen dat er overeenstem
ming zal worden bereikt.
Volgens gewoonlyk welingelichte kringen
te Brussel is het Belgische credietquotum
van 360 millioen dollars thans met 80 mil
lioen dollars overschreden Men deelt in
deze kringen mee. dat in de Maandag te
Partjs gehouden bijeenkomst van de be
stuurscommissie der EBU is voorgesteld, dat
België betaling van 50 pet van dit surplus
in goud zal aanvaarden In dit geval zou
aan Belgie door de EBU voor 80 millioen
dollars crediet worden verstrekt, doch zou
België zich moéten verplichten om iedere
overschrijding vsn dit bedrag met nieuwe
credieten te dekken.
Nederlandlmionr*ië
Barna» ia op S78 mijl O v Ceylon
Rent kali» Amnt-Djakaxta v Genua
FrietUns u v P Svsettenham te Smgapo'*
aroote Bear ia v Djakarta n Amaterdam
Indrapoera 10 v Djakarta n gemarang
Mapta DJakarta-Amst p 11 Oue»sant
Modjokerto p tg Gibraltar en wordt !4 v Dja-
kaïta te Rotterda mverwacht
oranje u v Djakarta te Amsterdam
Raki 10 v Bal k Papan n Menado
Roeblah i« v TJirebon n Semarang
Ronde Asnet-Djakarta p 10 K Gua daful
Tarakan Am*t-D)afcaiat p u Ma*towah
Tomtai tl v Rotte dam n Djakarta
willam Rape to v B»u*m n Sinsapoie
Zeeland Makassar-Rott p 10 Djcddah
TanCvaarl
Agatha PiadjoeSaigon p to Anamba alt
Armilla to v Pladjoe n sirkgapoie
Barcndrecht Fahabeel-Heysnan» 11 ta Suez
Cattex Leiden 10 v Rotte dam n Bidon
Caitax Nederland U v Stdon te Pern t
Cattex Parnti Rott-Sidon p 10 Kaap Bon
cattex The Hagaa o it Gibraltar n Rotterdam
Caitex utrecht p te Kaap Cerbon uitreis
4 ham a p Mnrsterre n Port Said
tstuia to v Trlnrdad n Aruba
tl»veil» p te Thursday «41 n Batik Papan
lorllta ïo op too mijl NO v Bahrein
Duivendrarht to op 4# mtjl W v Landaend
Ena is od TM mlji NO van Sombrero alt.
Bsao Amsterdam U op 7* m NO v Sombraio
F»*» Den Haag 10 op 330 mijl ZW v Aroren
Esso Rotterdam 10 op 4» mijl W v Sdlly
Macoba Suez-Tanura p 11 Ra# Madrah»
Mart*» to V Mtrl n Singapore
M etui a 10 op 230 mijl ZO v Ra* el Madd
Mlrza to op 1M mijl ZW van Oeussant
Mttra p 10 Kaap de Gata n S.ngapdra
Omala to v Singapore tt M.:l
Ondtna te op 100 mul NW v Natoena «tl.
siiedrarht U v Bahrein te Suez
Sunetta 10 op 540 mOl NW v Finlsterre
Taakhavaa 11 v Prtok te S. Gerond
WATERSTANDEN M OCTOBER
Mannheim i.M -é.M: Trier 1M *«-»T; Keu-
len 0*1 —OW: Ruhrort 381 -0 87; LOtolth 8 73
—0 00 NtJirtegen OM -OM; Arnhem 1.83 —0 04
Fe de IN —OM Deventer 1 31 -804: Namen
(Ls Plant ei l 4$ —0.01. Borgharen 38 JS—0.03.
Belfeld 18 78 - 0.«: Orsva 4 14 +0.04-
Voor een zeer groot gezelschap leden van
het departement Amsterdam der Nederland-
sche Maatschappij voor Nijverheid en Han
del, onder wie vele kopstukken uit het be
drijfsleven. bankiers, fabrikanten, enz. heeft
de heer drs J. F Posthuma. directeur van
de Maatschappij tot Financiering van het
Nationaal Herstei N.V. te 'a-Gravenhage.
gistermiddag aan een koffiemaaltijd in ..De
Groote Club" te Amsterdam een uitvoerige
uiteenzetting gegeven over zijn initiatief
nieuwe middelen te gaan aantrekken uit het
Nederlandse bedrijfsleven.
Zoals gemeld beschikt de bank nog jlethts
over weinig middelen om nieuwe credieten
te verlenen en daar een beroep op de kapi
taalmarkt thans niet mogelijk ts. heeft de
bank zich met de vier grote werkgevers
organisaties ln verbinding geteld om tn de
vorm van een obiigatieienmg een bedrag
van 40 55 millioen gid. aan te trekken met
een variabele rente, die om de vijf Jaar
wordt herzien
De heer Posthuma zeide zeer verheugd te
zijn over de ondervonden reactie. Deze ia
beter dan hij verwacht had Hy beeft dan
ook vertrouwen, een bedrag te zullen ioskrij
gen zowel voor de bank zelf alt voor de
t.nanciering van tic export. De aam rekke
üjke kant achtte hij. dat aidus door het
bedrijfsleven middelen ten behoeve van het
bedrijfsleven beschikbaar komen Hij wa»
van mening, dat het gevraagde bedrag ge
makkelijk bijeen kan komen vooral indien
de bedrijven zich op ander gebied enige be
perking opleggen. Zulks zou in het belang
z'tn van het algemeen economisch herstel
waarvan alle financiële huishoudingen hier
te lande zouden profiteren
Gezien de ruime afschrijvingen, die door
de ondernemingen verricht worden moet het
mogelijk zijn. een bedrag van 40-60 i liilioen
gid bijeen te krijgen In 1949 is afgesi bre
ven voor 280 millioen en gereserveerd voor
btjna 800 milltoen gid. De handelsbanken
hebben hem alle hulp toegezegd en ook bij
de werkgeversbonden vernam hij een posi
tief geluid.
Strategisch punt
Spreker zette uiteen hoe hij zich voorstelde
deze middelen te verkrijgen en noemde de
herstelbank ..het strategische punt voor een
ïnflaUonistische Inspuiting Het is de plicht
van de bank een zeer straffe bedrijfspolltiek
toe te passen, die "er op gericht U: zo spoe
dig mogelyk van de investeringen opbreng
sten te verkrijgen. En deze opbrengsten te
richten op erbetertng van de Nederlandse
betalingsbalans De stroppen, dfe de Herstel:
bank geleden heeft, lagen niet in de hoek
van de bestaande industrieën, doch uitslui
tend tn die van nieuwe ondernemingen,
te benauwd waren opgesteld Slaagt de bank
In haar opzet niet. dan zei zij haar poorten
moeten dicht houden en zal zij hear stimu
lerende taak niet meer kunnen vervullen
Spreker betoogde hoe van ontwikkeling der
industrie en u tbreiding van de export ook
de scheepvaart zal profiteren Op die ma
nier is het gejiele bedrijfsleven gebaat want
voor onze groetende bevolking ts alleen een
uitweg te vinden tn industrialisatie en emt-
zatie'
Daarom heeft spr het beroep gewaagd
Te IJmuiden worden de laatste proeven
genomen voor de Radarinstallatie
IJmuiden. Op de foto een meetcabine voor J
de redsrantenne op de Zuuierpier.
Op de Noord-Westelijke punt van de se- j
maphore. de hooggelegen post ven de Kust-
Iwacht, aan de Zuidkant van de buitenhaven. I
wordt op het ogenblik de meters hoge ra-
aarantenne gebouwd Twintig keer per mi
nuut zal de electromotor de antenne rond
doen draaien en 20 Veer per minuut.zal de
traal over de beide penoraroaschermen 1
trUken, schepen en boeien, kademuren en I
meerpalen als lichtende punten afteke- j
nend.
Enketo dagen vóór 1 November zullen I
>or het eerst op de twee radarschermen 1
van 40 cm doorsnee groter dan de nor-
male scheepsradar het zeegebied van j
iJmuiden. de buitenhaven en de toegangs
kanalen afgebeeld worden. Ieder ven beide
hermen heeft near keuze een zkhtbereik-
tn 2, 4 of 10 km. Wel staat de draaiende
[antenne op de semaphore, 1500 meter in vo- j
geivlucht van de 260 meter brede toegang
tussen de twee havenhooftten. maar op de j
radarschermen zal het punt juist tussen de j
twee havenhoofden als middelpunt worden j
afgebeeld Over het radarscherm wordt een
s» haalverdeling, een ro«s gelegd, en de be
dienende loods op de semaphore Ijan dire< t I
de positie van tedér schip ten opzichte van I
dit denkbeeldige punt aflezen.
Nauwkeurigheid
Deze havenrader gaat wat de nauwkeu- i
rlghetd van plaatsbepaling betreft, veei en
veel verder dan de gebruikelijke scheeps-
-Aar ln.de eerste plaats is de bundel-
reedte van de antenne slechts 97° terwijl
de gebruikte Impulslengte 1 16 rmcroeetRinde
rx-di nagt Mede aia gevolg ven deze b' de j
factoren zal het mogelijk zyn ter plaatse
van de haveningang afstanden ven circa 2t
meter nauwkeurig $e bepalen
Men weet hoe Amsterdam die deze radar-
installatie in IJmuiden doet plaatsen de
bediening i» in handen van de Loodsdienst
daarbij o.m. overwoog dat gemiddeld per
aar 156 schepen door mist verhinderd
worden IJmuiden binnen te lopen Dei8
wachttijden in herfst- en winterdagen zul
len dus voorlopig voor een deel kunnen
vervallen. Het eigenlijke probleem van een
havenradar is achter met zozeer een te< h-
nisch als wel een p»vchologisr„h vraagstuk.
In de luchtvaart ts radar een bekend in
strument en reeds ts het zover, dat tal van
vliegtuigen door commando's van de grond
af, 'binnengebracht worden.
gang van zaken
Bij de scheepvaart liggen de verhoudin
gen iet» anders Nor steeds is de kapitein
de verantwuoideiijke man die te zijner 1b-
formatie en hulp een loods, naast zich aan
boord heeft Bij de Noordzeekanaal - r adar
zal de loods, die buitengaats aan boord
komt,, door middel van een walkie-talkie tn
verbinding staan met de loods-aan-de-wal.
de man die achter de radarschermen zit.
Een luidspreker in dit radio-telefonisch
verbindingsmiddel geeft ook de kapitein of
stuurman van een binnenkomend schip ge
legenheid alle aanwijzingen van de radar
man aan de wal te volgen Bovendien heeft
.eden- zee loods een kaartje van de buiten
haven bij zich waarop mat het midden van
de havenmond aia middelpunt, een. roos met
afstandscirkel is afgebeeld, zodat men aan
l oord onmiddellijk kan aflezen wal er van
de walradar gezegd wordt.
Niet anders zal de havenradarloods doen
dan informatie» geven op grond waarvan
aan boord de navigatie bepaald Ran worden
De man-aan-de-wal geeft, wanneer n schip
de haven aanloopt, slechts de peiling en de
afstand ten opzichte van het middelpunt van
de havenmond aan Vaart een schip tussen
de havenhoofden dan kan het zijn. dat van
de wal wordt opgegeven, dat het schip nog
esttg meter uit het Zuiderhavenho^d ligt.
het schip in de buitenhaven dan%an er
o aanwijzing komen over een visserman
die mee naar binnen is gekomen of over
een bagger, die ergens^igt, of over een
bstakei. dat zich plotseling zou kunnen
oordoen Maar nimmer ral het fp zijn. dat
de stem van de wel eensklaps commandeert
Hard bakboord je roer'" wat aan boord
gebeuren moet blijft volkomen ter beoor
deling van zeeioods en kapitein.
Het zal nog wel enige tijd duren voor da
zeevarenden volkomen gewend zijn aan dit
nieuwste hulpmiddel Maar de gebruiksmo
gelijkheden van het jubilerende Noordr.4»e-
kanaal worden er wederom door vergroot.
•veriuigd. det het zal slagen waartoe hij
hoopt ca. 60 millioen gid bijeen te krijgen.
I "Vdens de levendige gedechtenwisseling
die merop volgde, en waaraar. ook werd
deelgenomen door burgemeester A. J.
d Aiily. die de bijeenkomst als voorzitter van
de Raad van Toezicht der Herstelbank bij-
V' onde. zeide spreker nug met betrekking
tot de exportfinanciering, dat een wera-
omn issie gevormd dient us worden d da
exporten moet selecteren die voor t.pan-
c.p.ng worden aangevraagd
In welke v tm wil de herr.-'oank ntt
geld bij het bedrijfsleven opnemen' zo luid
de één der vragen. Het Ideaal dat de neer
Posthuma z.icRt hierbij heeft gesteld ts eea
bligatieleninjg door middel van een oank-
syndicaat tegen een flexibele rente die una
de 5 jaar wordt vastgesteld. Dit la een no
vum. maar het is reeds tn goede «arde ge
vallen bij de Nederlandsche Handel Maat
schappij. d.e de leiding van zulk een svndi-
cast zou krijgen Voorts merkte spr Ib
ent woord op vragen nog op. dat de Herstei-
bank nu eenmaal geen rijksbureau ts ea
«ch derhalve r»4et in de eerste plaats tot da
staat om hulp zal richten Evenm n ttgi net
op haar weg zoals een der sprekers *ug"e-
nerde de minister van Financiën om f ta
aie tegemoetkomingen voor het oedrijf#-
Mvc i, bij het beschikbaar stailan van m ë-
de't n to verzoeken.