GOUD5CUE COURANT m r Lijker WEWlCMt 1 de Wysjinski beschuldigt Amerika verdragschennis van iSAa... inen zul- Ne^e|landse soldaten vervolge- Politieke commissie aanvaardt tiende (mnl.) nlichtingen onder lit Blad. Monteur door stroom gedood bij Rotterdams G.E.B. Westelijk ontwapeningsplan Russisch amendement vorworpen 7 Januari electrische treinen op traject Amersfoort-Zwolle Een gelukkig biggetje en een dol geworden koe Luitenant kolonel Eekhout in Nederland terug DE RUSSISCHE KLACHT TEGEN DE V.S. Duin Nieuwe koffiebon Paleis op de Dam HET 300.000STE DIER OP BOSSCHE VEEMARKT I7VM DAG JES DAG JES .3" Bestuurswisseling bij het N.O.C. Groot stadsgedeelte stroomloos door sluiting in centrale „Wij willen geen conflict met de V.S.” Wijziging van dienstregeling omvat niet minder dan 104 bladzijden Diesel-electrische treinen op nieuwe trajecten Benauwend avontuur van luchtreizigers Hoog officier nam steekpenningen aan fel»'PËCIBMBBR135r Donderdag 20 Dec. 1951 Prijs 10 cent per nummer Prijs abonnement: per week ƒ0.38 per maand 1.65, per kwartaal 4.90 Telefoon 2745 (twee lijnen) Advert.: 12 c. p. mm., bij contr. 10 c. Directeur-Chefredacteur: S. H. VAN DER KRAATS 90ste Jaargang No 23466 Chef-Exploltatie: D. DE KLERK Postrekening 48400 Ing. Med.: 24 c..p. mm., contr. 20 c. sk! rae- be- Ti jgsraai rdeeld eding gevraagd op «eeui e Le de ggen binnen mijn Heisa! Het leven 'raagt. KIJKER )A Verschijnt dagelijks Bureau: Markt 31 léén morgen gbetr togen ktdeg-pnjren. uit een series. B. 1.97 aliteit en Normale EENDRACHT MAAKT MACHT in Hng an- dese irken. de om het MIste ierd. gemld- X) stuks de kop ind. Zo om- i het hik- rs HG oliën kwal deuren. i flanel in mooie Normale prijs 10 90 ftG 9.75 lock en fantasie, i maten. Normale telang b(j igde 8ta- ..Wat relgc naai o Ko vr(j rut. i. Wellsv .iet Neóv •r 700 mat sn bnt- r eigen- personeel werkzaam! b Drie verricht. De overledei broedi Het clusi een heid van c over verki Een desse. Jrappez toujour- ten slotte is de vei «e een duwtje in plotseli men niet i ile het op botwei aardoor Eerst voor L~. strijd "eroor- ring aan >m in de fnimum 1 sersgestel 21 December Zon op 8.48: onder 16 28 Maan op onder 1225 van de mens, ook Nederlands Nieuw-C Spoorwegen ook nu tussentijds^ wijziging dienstregeling invoeren en precies jaar geleden is ook nu weer kolenbei ‘ergrond van die wijziging, is is er een zeer groot vei een verheugend verschil. Wai het vorig Jaar noodgedwongen 2—‘n. door een t(jdel|jke vervani -«treinen door autobussen, dit stap vooruit woi ari het in het N.S.-net _Jnde baanvak Amers- electrische treinen kan ni"et van uitvoering van alle na-oorlogse plannen in Nederland kan worden gezegd e h-t Na de electriflcatie van het Noorden volgt n°8 dle van het traject Arnhem-Zwolle. ook weer in twee etappes Arnhem—Zutfen hoopt men n.l. in Januari 1953 electrisch te F"18?1} kunmn bedienen en Zutfen—‘Zwot’fl in Mei en gecoördineerde :ing van alle strtjd- ile contrAle van de ithorst Homt voorzitter. voorzitter g en nog twee nieuwi de heren ir A. Paulei rgen om 8.40 uur werden te Rotter- ilgende weerkundige waarnemingen 763 l m m. Zuid-Oost 4. 3,8 gr. C 4.6 gr. C 3.2 gr. C Licht bewolkt Laatste kwartier De Kerstviering in het Paleis op de Danj te Amsterdam zal in haar geheel recht streeks via de radio worden uitgezonden Deze uitzending geschiedt Zaterdag 22 De cember te 17.00 uur via Hilversum I op golflengte 402 meter In verband hiermee zal het aangekondigde K H O -programma een wijziging ondergaan Radio Nederland Wereldomroep zal van deze Kerstviering een uitgebreide reportage maken welke Eerste Kerstdag zal worden uitgezonden. V PEB ASPERA AD ASTDA de oorzaak van alle dam Tanuari a.s. door het In ged« het geëlectrlficeerde Amersfoort—Zwolle van kracht in verband met kolenbesparing «i Groningen—Leeuwarden M n irdrechtNijmegen. Alk- Wet Helder en Arnhem—Winterswijk stoomtreinen door dieseltreinen Op een buitengewone algemene verga dering. die Woensdagavond in Den Haag werd gehouden, is mr J. Linthorst Homan in plaats van de aftredende voorzitter, C. f Pahud de Mortagnes, tot voorzitter ge- :tijK kozen. Tevens werden nog twee nieuwe leden gekozen en wel de heren ir A. Paulen en H. J. Slingenberg. In de electrlciteltscentrale aan de Galileïstraat te Rotterdam Is gistermiddag een monteur gedood, doordat hjj bjj het schoonmaken van een hoogspanningsschakelaar kortsluiting maakte. Het brandje dat ontstond, had de Brandweer spoedig onder de knie. Een groot gedeelte van Rotterdam-Zuid heeft ongeveer anderhalf uur zonder stroom gezeten, waardoor o.a. het tramverkeer volkomen stagneerde. Omstreeks 2 49-jarige W. J. was van de afval de i hiei deli kon scht dat was steekvl een aan ei ve’ib«erS“ kond" *w<>X"Sbr"“ m waardeerde diesel-electriscl den uitgebreid, want het i l de i lanse we ig, gebruikt militaire organisati ondergronds werk van terreur te bedi Hjk doel het ontke en burgeroorlog". „De Sow jet-Unie heeft er geen bel., zich in een conflict met de Verenigd' ten te begeven", besloot Wysjinski ik heb gesegd is Ingegeven door de welge meende wens dat wjj ons niet bezig sullen houden met kleine kuiperijen, hetgeen de Russisch-Amerikaanse betrekkingen slechter zou doen worden”. ^G 3.90 dieren- en bioem- 59. <XG 0.39 id ijzeren kande- irsen. In keurige n male prijs 0 85. <XG 0.59 van het zich inlaten met Ri In de middagzitting van Woensdag heeft de politieke commissie van de V.N. de Sowjêt-Russische klacht tegen Amerikaanse „agressieve daden” en „inmenging in de binnenlandse aangelegenheden van andere landen” behandeld. De Sowjet-Russische minister van buitenlandse zaken, Wysjinski, zei, dat de Amerikaanse wet op de wederzijdse veiligheid „neerkwam op schending van het internationale recht” en dat zij een grove schending betekende van de tussen de beide landen bestaande verplichtingen. Amerikaanse inmenging bleek uit de toewijzing van 100 millioen dollar voor het recruteren van personen en organiseren van gewapende groepen onder misdadigers en oorlogsmisdadigers, die uit de Sowjet-Unie waren gevlucht. De wet op de wederzijdse veiligheid als ge heel „kon slechts worden beschouwd als een agressieve daad, bedoeld om dé betrekkingen tussen de Verenigde Staten en de Sowjet-Unie en inter nationale betrekkingen in het algemeen ingewikkeld te maken”. Voorts zei Wysjinski. dat overeenkomsten tussen de Verenirde Staten en de Sowjet- Unie inhouden, dat beide partijen zich die nen te onthouden van steunen van militaire of andere organisaties, die een gewapende strijd tegen de andere party willen voeren. Hij zou een resolutie indienen, die een be ar uit. dat de Nederlandse iorea. zij het geen gezellige, listige Kerstmis zuilen iswaar is kort geleden ‘derlandse detachement ian, plus honderd Zuid- lit de achterhoede weer worden geplaatst, doch hei Ie linie rnceten plaats nemen roep doet op de V.N. om de wet als in si aan het Handvest van de V,N. te vei. delen en om de Amerikaanse regering te bevelen maatregelen te nemen, oi toestand te voorzien. Namens de Verenigde Staten sprak Mans field „zonder voorbehoud" de Sowjet-Rus- sische aanklacht tegen. Hij hield er aan vast, dat de wet op de wedeszijdse veilighoid was opgesteld in de geest van het Handvest der Verenigde Naties en dat de wet het jongste voorbeeld was van de Amerikaanse politiek om te helpen „bij de opbouw van een sterke en gezonde internationale gemeenschap". De V.S. hebben geen agressie tegen de Sowjet-Unie of enig ander land gepleegd en zullen ook geen agressie plegen, aldus Mans field. Volgens hem had de Sowjet-Unie een verwrongen beeld van de wet gegeven. Het werkelijke doel van de wet was „politieke vluchtelingen, die willen deelnemen aan de verdediging van de Noordatlantlsche ge meenschap. te helpen", aldus de Ameri kaanse vertegenwoordiger. Een van de hoofdoorzaken van de thans in de wereld bestaande spanning, aldus Mansfield, is de inmenging door de Sowjet- Unie in de binnenlandse aangelegenheden van andere landen. „Het is een van de meest ironische voorvallen die ooit in de wereld geschiedenis zijn geboekstaafd, dat het nu juist de Sowjet-regering moet zijn die een ancjere buitenlandse regering en nog wel die der Verenigde Staten beschuldigt gMIllll» De „gedropte” Kerstman j Uit tweehonderd sollicitanten is nu i eindelijk de than gekozen, die als 5 Kerstman-parachutist het Kerstfeest f te St. Moritz zal opvrolijken. De 25- jarige Engelsman Harrison zal aan g zijn parachute op een bevroren meer B landen, tegelijk met de geschenken, s die hij meevoert. Voor aUe zekerheid le zal hij onder de muts een- helm dra- gen en ook zijn baardharen moeten s stevig vastgeplakt worden, wil hl) g niet een stuk jonger op de grond 3 arriveren dan hij er bij het begin van g H zijn sprong uit zal zien. g &iiMrai2i8iiiiiioiiiiaiMioo« van het zich inlaten met Russische binnen landse aangelegenheden”, aldus de Ameri kaanse afgevaardigde. Wysjinski zei verder dat de raadgever van het Amerikaanse ministerie van buiten landse zaken, John Foster Dulles had ge sproken over „het opbouwen van een weer macht met grote trefkracht, die bij de grenzen van de Sowjet-Unie zou worden ge legerd." „Is dat nu een strijdmacht v.oor aanvalsdoeleinden of niet?”, vroeg hij en vervolgde: „Doch dit gehele belachelijke streven zal mislukken, want uw geschut, gevechtswagens en gevechtsvliegtuigen zijn niet tegen de onze opgewassen”. Volgens Wysjinski worden de gelden, toe- geweien op grond van de bepalingen der Amerikaanse wet op de wederzijdse hulp verlening. gebruikt voor „het stichten van .ties, die er op uit z(jn te verrichten en daden drijven, met als uiteinde- cetenen van een broeder- itle voorlopig stop zal dan nog de zeer ge- ‘sel-electrische tractie wor- diesel-electriscbe tractie betreft over 18 3- wagenstellen en 12 5-wagenstellen. Daar zullen In de nabije toekomst 11 3-wagenstel- len b(j komen en later (in 1953 en 1954) nog 14 2-wagenstellen en 20 enkele wagens Andere wijzigingen Annex aan de electriflcatie van het baan vak Amersfoort—Zwolle worden talrijke verbeteringen in de dienstregeling aange bracht. De dienst op de baanvakken Zwolle— Kampen. Groningen—Nieuweschans. Zuid- broek—Stadskanaal. Groningen—Delfzijl. Groningen—Roodeschool. Groningen—Leeu warden—Harlingen en. zij het in geringe mate. Leeuwarden—Stavoren is omgewerkt en afgestemd op de nieuwe vervroegde aan komsttijden en de nieuwe verlate vertrek- tijden der treinen van en naar Holland te Groningen en Leeuwarden. In Groningen zijn negen en te Leeuwarden zes nieuwe aansluitingen ontstaan. Kampen wordt opide spitsuren frequenter met Zwolle verbonden. De stoompendel- treinen Groningen—Assen vv blijven handhaafd. Hun frequentie werd echter een avondtrein in beide richtingen vermin derd door de verschuiving van de twee-uur- sneltrelnen. Onafhankelijk van wijzigingen, die 7 Ja gebruiknemen van baanvak Amersfoor* worden, zal in verb op de baanvakken —Harlingen—Dordr maar—Den Helder een aantal worden vervangen hagen schepte in tch stond nog op in van een hoek Ide zich juist een arnje Panda in 'erbittèrde Sjeik, deze heerser uit „Daar gaat juist anneke schijnr-ln lurlijk niet m/ij n De politieke commissie van de V.N. heeft met 40 tegen 11 stemmen bjj zes onthoudingen een Russisch amendement op de Westelüke ontwapeningsvoorstellen verworpen, waarbij de Algemene Vergadering als voornaamste en belangrijkste taak gesteld zou hebben „het onvoorwaardel(jk verbod van atoomwapens en de instelling van een strenge internationale controle op de uitvoering van dit verbod”. Verder heeft de commissie met 43 tegen vflf stemmen en acht onthoudingen haar goedkeuring gehecht aan de preambule jran de Westelijke Grote Drie, die de noodzaak vaststelt, dat de V.N. volledige e plannen opstellen voor de reglementering en de evenwichtige beperkin) krachten en alle bewapening en voor een doeltreffende International» atoomenergie, teneinde te verzekeren dat een verbod van atoomwapens tot stand komt en het gebruik van de atoomenergie voor uitsluitend vredelievende doeleinden bestemd wordt Kw Een Russisch amendement, dat aandringt n »n op beperking van de bewapening van En- •r het geland, China, Frankrijk, de Sowjet-Unie espre- en V.S. met een derde binnen een jaar. is ..»t veertig tegen vijf stemmen bij twaalf onthoudingen eveneens verworpen. Met 51 stemmen tegen nul en zevei houdingen is het eerste deel van de c_ liike resolutie der Westelijke Grote L..- aangaande de Instelling van een ontwape ningscommissie aangenomen. Precies als een jaar geleden moeten i Nederlandse Spoorwegen ook nu weer L_ nrtrtl„ Januari een tussentijdse wijziging van de “‘“J” 8 dienstregeling invoeren en precies als een 1 jaar geleden is ook nu weer kolenbesparing de achtergrond van die wijziging. Maar overigens is er een zeer groot verschil en wel een verheugend verschil. Want moest men het vorig jaar noodgedwongen een stap terug doen, door een tijdelijke vervanging van stoomtreinen door autobussen, dit jaar kan een belangrijke stap vooruit worden gedaan, als op 7 Januari het in het 7 van grote betekenis zjjnde baanvak foort—Zwolle met •- worden bediend. Dat betekent niet alleen een verbeterii voor het bewuste traject en daarmee de verbindingen van het Noorden van land, maar het betekent ook. dat die electrisch materieel vrij kor*1 -* i.warden. Bij aankomst op Schiphol werden luite nant kolonel Eekhout (midden) en kapi tein de Haan (rechts) verwelkomd door kolonel J. Daniels (links) namens de minister van oorlog. van de Douglas- li/omië ziet er torpedo en heeft, voor hij als l. wordt af geschoten, bij een lengte van meer dan zes meter, een middenlijn van 53 cm. In de aluminiumcglinder zit een vlot van 6.5 bij 2.5 meter, een vier- cylinder binnenboordmotor, een radio- ontvanginstallatie voor automatische be sturing, voor 500 km brandstof, een ge combineerd ontvang-zendapparaat. Tevens mondvoorraad en wat er verder nodig is om acht personen gedurende vijf dagen in het leven te houden. Het vlot kan radio grafisch worden bestuurd vanuit het vliegtuig of schip dat het te water laat. Links: de torpedovormige „verpakking” van de nieuwe reddingboot. Met behulp van laddertjes die van de boorden afhan gen, kunnen overlevenden in de boot klimmen (rechts). Een viermotorig vliegtuig met 52 perso nen aan boord heeft meer dan anderhalf uur boven het vliegveld van Los Angeles ge- -I.fceld. Het landingsgestel weigerde en de piloot vloog rond om de benzine op te ma ken. teneinde de kans op brand te vermin deren. Op het laatste ogenblik werkte het lan dingsgestel echter en kon het toestel nor maal landen. Tienduizend gulden nam ir H. E., luite- nant-kolonel b.d. aan van een maatschappij om een bepaalde officier niet op te roepen. Als hoofd van het Bureau Vrijstelling Offi cieren van het ministerie van Oorlog had hij daar de macht toe. Voor de Krijgsraad te Velde werd deze' officier veroordeeld tot zes maanden ge vangenisstraf. Het ziet er r' vrijwilligers in dan toch een kunnen vieren, besloten, dat ht (thans ongeveer Koreaanse soldaten) ui naar voren zal zal in de tweed< en dus niet aan het front. Dit vertelde Dinsdagmiddag luitenant- kolonel 'V. D. H. Eekhout, die 12 Februari j.l. het bevel over de Nederlandse troepen in Korea overnam. De eerste, die hem bij zijn aankomst op%Schiphol begroette, was zijn vrouw Voorts was namens de minister van oorlog aanwezig kolonel J Daniëls van de inspectie verkeerswezen, die de terugkerende commandant en kapitein De Haan het kruis voor recht en vrijheid, op de borst speldde Luftenant-kol inel Eekhout is van mening dat het Nederlandse detachement door zijn tot Mei a'gernene opinie is. dat de /ranse nlocomo- Nederlandse soldaten tot de besten in behoren. Iers en Kreeften alleen zooruitbestelling. Ie Kerstdagen gesloten, >n voor vooruiiopgegeven ellingen en voor zieken tend. Veranderlijke wind Weerverwachtinig meegedeeld door het K.N M l. in de Bilt, geldig van Donderdag avond tot Vrijdagavond. Zwakke tot matige wind ruimend naar ge- Noordelijke richtingen. later verande;ijk. Wiz- met setend bewolkt met enige regen of motregen. Weinig verandering in temperatuur Weerkundige waarnemingen Hedenmorj 'im de vol„_..__ ,,-Jaan: Barometer: Wind Temperatuur: Maximum tempera tuur: temperatuur: sldheid: 1 uur wilde de monteur, de W. J. van der Staal, die In dienst ie N.V. Electrostoom te Rotterdam, opruimen, dat bij werkzaamheden op eerste etage was ontstaan. Hij gebruikte ïrvoor een stofzuiger, waarvan vermoe lijk het metalen deel in aanraking is ge komen met de kabel van de hoogspannings schakelaar. waarop 17.000 volt stond. Voor zijn maats beseften wat er gebeurde Van der Staal reeds verkoold. Een dam vloog door de kabel, i groot deel van de strooi i Zuid moest worden stopgej )e stoffelijke resten van de monteur zijn naar het Coolsini gebracht. De Brandweer, die middelalarm had ge kregen. rukte uit met vier slangenwagens, een autospuit en een gereedschapswagen. Met vier hartdblusapparaten bluste perso neel van de Gereedschapswagen het brandje. Op de Linker Maasoever waren alle lichten uitgegaan, zodat ders dacht, dan dat de Central mistige dag. niet had kannen t Trams konden niet verder, waai dienst volkomen in de war liep. I ongeveer half 4 was de storing grootste gedeelte opgeheven. De heer Van der Staal was niet In dienst van het Gem. Energie Bedrijf, maar van de particuliere N.V. Electrostoom waarvan -irsoneel werkzaamheden in de fabriek erricht. De overledene was niet gehuwd. De Spoorwegen hebben geen hinder van de storing ondervonden. de teruf Haan I de borst spc out is van mt idse detachement door veel heeft bijgedragen tot houding tussen de Ver- lederland en dat het bij i zeer veel goodwill had •rtkanen en de andere lof over de gde hij De en de Korea Vaderlandse Kring bezorgt over lot van Nw- Gulnea. De Vaderlandse Kring heeft in manifest zijn ernstige ongerustheid over uitelpdelijke resultaat der aanstaande bespre- en kingen omtrent de status van Nederlands het Niëuw-Guinea geult en zich tot het Neder landse volk gericht met een ernstig eq drin- --al het mogelijke te doen om de -ischikkings- de rechten >ners van :teren. «che treinen rijden. De verbindingen Zwol le—Leeuwarden en ZwolleGroninp®” worden tot Mei nog met dies treinen bediend hetgeen overstappen in Zwolle mas. d len ook deze trajecten zijn geël»»L. Overstappen in Zwolle zal overigens i altijd nodig zijn, want de exprestrein n doorgaande treinen blijven, die 1- len van Zwolle door stoomlocomo tieven worden getrokken. Teh Zuiden van Zwolle worden deze exprestreinen. die zul len zijn samengesteld uit de nieuwe, llcht- geschildcrde doorgangsrijtuigen. worden ge trokken door electrische locomotieven. Wat nog op programma staat Zo nadert thans het grote electrificatie- plan van de N.S. van na de oorlog de vol- tooiing en wel geheel overeenkomstig het pen daarvoor gestelde tijdschema, wat belaas inga niet van de uitvoering van alle het driehonderdduizendste dier aam van de handelaar C. van Beem alt I doet op de Bossche veemarkt, heeft van vele zQden nemen. Het college van Burgemeester en Wethouders hallen om enig ceremonieel aan dit voor de Veemarkt belangrijke feit to veriehen. ■mvooSentaï Seü d’/groe'X nnaAinkkive de stad en van de markt. Wat dit laatste larm had et», laatste plaats de groei van het Bossche aneenwaaena veemarktbedrijf hebben- mogelijk gemaakt. 'Mr Loeft overhandigde aan de heer C. van Beem een reusachtige taart, waarop in marsepein een miniatuur van de veemarkt was aangebracht, en natuurlijk een marse peinen varkentje met het getal 300.000. De handelaar schonk het biggetje, dat een lint met de kleuren van de stad had omgekref'”’ aan het gemeentebestuur, dat op het dier ten geschenke gaf aan de Don Boscostichting. Deze stichting Pasen het dan volwassen geworder verwerken in het Paasmenu, arme gezinnen van de stad. Het 300.000ste dier is tevens het 120.000ste varken, dat op de markt werd aangevoerd Dit aanvoercijfer betekent dat de gemid delde dagaanvoer op de veemarkt 6.000 stuks is, waarmee 's Hertogenbosch aan d< staart van alle veemarkten in het lai—. werden vandaag 3691 stuks rundvee aan- Het bedrijfschap voor Granen. Zaden en Peulvruchten te Gravenhage heeft bon 524 algemeen aangewezen voor het ko- i van 125 gram koffie Deze bon kan met ■.igang van Vrlfdag 21 December 1951 wor den gebruikt en blHft geldig voor het kopen van koffie bli de detaillist tot en met 5 Januari 1952 Het rantsoen moet dienen voor zes weken De eerstvolgende bonaan- wilzing zal op 31 Jan-narl 1952 geschieden Radio-Kerstfeest uit nogi voor de Statist!»». heid m de rubricerini Er is uit het verse, riaal ook wel wr‘ gutomobielverkeer derland toch Wanneer men t met een autovei 1938 140.4, voor 1! de arme Nederl druk naar Den I den in 1946 alweer 245! Er bestaan betrekkelijk gunstige en on gunstige maanden voor de verkeersveilig heid. De ongunstige maanden zijn Januari. Augustus. September. October en November. December is gunstig. Rotterdams verkeersexpert, de hoofdin specteur K. J. Müller, behandelde de Ver- keerswetgeving ten dienste van de veilig heid. Hij brak een stevige lans voor een zo eenvoudig mogelijke formulering van de voorschriften en voor de aanpassing van de regels aan de aard der bevolking. Uit zijn betoog bleek duidelijk, hoe moeilijk het voor de wetgever Is de pas van de practijk iteeds bij te houden. Zijn wensen aan het ilot waren kort en direct de verkeersvoor- ichriften moeten duidelijk, beslist, ecor"- misch verantwoord, logisch, op de practi. «teunend en door de overheid te handhaven zijn. De kern der problemen moet er mee zijn op te lossen en men regelt slechts wat beslist geregeld moet worden Een mooi I verlanglijstje, alhoewel gemakkelijker opge maakt dan uitgevoerd Over de taak der politie heeft de heer J. R Hoogkamer zijn inzichten gegeven. Ook daarbij geldt, dat voorkomen beter is dan genezen De verkeersopvoeding. waaraan wü langzamerhand heel wat doen,1 werd uitvoerig beschouwd. Deze prae-adviseur bleek voorstander van een boter-bij-de-vis- cir^( systeem te zijn en al onderschatte hij ae pilo< bezwaren niet, hij voelde veel voor de be taalde waarschuwing. Mr J. M. Harmsen, chef van de juridische afdeling van de A.N.W.B., behandelde het aandeel, dat de rechterlijke macht tot de verkeersveiligheid kan leveren. Onze rech ters kunnen in dat opzicht heel wat doen, als zij het eens zijn. Tot fki toe zijn zij het vrijwel eens bij het berechten van het grote verkeersmopster, de man die dronken een motorrijtuig bestuurt. Deze jurist had een aantal rechtszaken, met botsingen, kruisin gen, voorrangswegen en wat al niet meer uitgeplozen, hoogst leerzaam voor ingewij den en ook interessant, om de tekorten in het menselijk waarnemingsvermogen die in sommige gevallen voor de dag komen. Een Veilig-Verkeerspecialist, d«t heer J. K. Leyen, besprak ook weer de opvoeding van de weggebruikers onder het veelzeg gend motto: ..Het is in het verkeer net als in’het leven: bij botsingen is er zelden één overwinnaar, meestal zijn er twee verlie zers". Uit zijn prae-advies kan men opma ken, dat er heel wat psychologie bij het ver- keersonderwijs wordt toegepast. Ons Neder lands verkeer en dit wordt met name o trent de wielrijders opgemerkt mist in algemeen vlotheid, discipline en ordeli heid. Vanwege ons beroemde individual me. Interessant was zijn opmerking, dat automobilist, die ook fietst, en de wielrij- De nieuwe reddingboot der. die chauffeert, toch weinig begrip heb- vuegluigfabrieken in Cali ben voor „de anderen". Zo'n allround-weg- alg een torn(,do en heeft. gebruiker .schaart zich meestal automatisch t d aan de zijde van hen. waartoe hij op dat ogenblik behoort. In Nederland zoekt men de schuld bijna altijd bij een ander, aldus deze expert in zijn wijsheid. Kijker wil het geenszins tegenspreken, doch waagt wel uw» - deze bescheiden opmerking, dat de conver- ii— Mtle van twee Parijse taxichauffeurs, die elkaar een automobilistisch „zoentje" heb ben gegeven, al evenmin getuigt van enige hist om de schuld niet„bij de ander te zoe- Verkeersongevallen zijn duur. De 20 000 slachtoffers per jaar laat Kijker nog buiten beschouwing. De schade in geld gemeten wordt op 88 millioen geschat. Per maand ruim 7 millioen. Per dag ruim een kwart millioen. Het Is op zichzelf al de moeite van zo'n congres waard. Gesteld, dat het helpt. Eh dat doet het in zeker opzicht waar schijnlijk wel. Ook de heer Leyen had veel wensen in zijn uitvoerig prae-advies verwerkt. Daar onder trof men waarschuwingen, schrifte lijke en „betaalde aantekeningen in het rijbewijs, de verplichting tot het volgen van verkeersonderwijs voor overtreders en het toepassen van een vrijwillige verkeers- contröle. Uit de discussies wil Kijker een belangrijk practisch puntje lichten: een snellere be rechting van de schuldige na verkeersonge vallen. Thans is de toestand zo, dat er In de regel een lange tijd verloopt tusspn het te berechten feit en de rechtszitting. Vlak na het ongeluk heeft de veroorzaker nog een schuldgevoel. Wanneer de feiten duidelijk spreken, zal zo'n automobilist toegeven, om te beginnen bij de ondervraging door de politie dat het zijn schuld is. Hij is nog onder de indruk. Doch dan begint het psy chologisch proces, dat men allerlei veront schuldigende omstandigheden gaat fanta seren en voor de rechter komt hij dan met allerlei uitvluchten aandragen, waarover hij maanden, zo niet een jaar heeft kunnen broeden. ■'»t congres heeft een reeks nuttige con- lies aanvaard, over een betere statistiek, betere verkeerswetgeving, voor een- optreden bij politie en justitie en keersonderwijs in allerlei graden, ssert op grond van het „frappez, toujours". De aanhouder wint. En gend beroep.'al het mogelijl verkeersveiligheid een zaak, regering te 'bewegen, het s in de goede richting waard recht der volken te Jtifldhei TN HET congressenrijke Utrecht hebben 1 de verkeersdéskundigen, verenigd in Het Nederlandse Wegencongres, lang en breed gesproken over hun dierbaarste onderwerp: De Veiligheid van het Wegverkeer. Men kan over nuttelozer zaken congresseren. Bij Kijkers weten laat men dat dan ook geens zins achterwege. Zo op het oog is die vei ligheid een dood en dor onderwerp, maar het wordt plots akelig levend, als twee auto's in volle vaart tegen elkaar optornen, mensen zieltogend in een bloedplas op straat liggen, ambulance-auto’s aanrijden onder dringepde signalen en de wagen van de verkeerspolitie een brigade agenten af levert. die meetlinten en fototoestellen gaan hanteren. De deskundigen te Utrecht herkauwden braaf de gewone congreskost, zijnde prae- adviezen opgelepeld met discussies en be- iloten met een dessert van conclusies. De eerste prae-ddviseur, ir J. F. L. v. Gils. bracht als voornaam punt op zijn ver langlijstje wat meer eenheid in de verwer king van statistische gegevens naar voren. Er is slechts één cijfer, dat over de gehele linie tamelijk eenvormig wordt behandeld: Jfc dat der doden bij verkeersongevallen. Ach da* 18 een clKer» waaraan weinig te tor- r nen valt. Voor de rest is de behandeling {al willekeurig en het Centraal Bureau de Statistiek is druk bezig meer een- in de rubricering te brqngen. schafte statistisch mate- vat anders te halen. Het _.?r is in dat doodarme Ne- maar ontzaglijk gestegen. als basisjaar 1932 aanneemt jrkeer 100, wordt het voor 1939 iets minder, 138.5. maar slanders, die dan ook erg i Hsag moesten rijden, haal- 150 en over 1950 was het „»tgeen al met al heeft geleid tot het geschiedenis van de N.S. unieke feit, van 'n tussentijds wijzlgingsboekje op de dienst regeling van niet minder dan 104 bladzijden! Tot Zwolle kunnen in de verbinding met «uw*»»., o»»»»*- Gistermorgen om ongeveer acht uur werd in de Ve^jnarkthallen te ’s Hertogenbosch igevoerd Het was een biggetje van ongeveer 60 pond Drumpt (Gid.). De handelaar, die reeds 50 jaar raken gelukwensen in ontvangst mogen arriveerde rond negen uur aan^de gevoerd, hetgeen een nieuw record betekenk daar dit de hoogste dagaanvoer van rundl vee is van alle Nederlandse veemarkten. I Terwijl het een en ander zich op de/pêïC, markt afspeeide heeft een dol geworden koe de binnenstad op stelten geieU Het beest ontsnapte bij het station en /rende in de richting van De Dommel Het dier dook het riviertje in. zwom naar over kant om vandaar weer een duik t« wagei in het frisse element. Blijkbaar nog nie genoeg genoten hebbend van tmgekregen sprong de koe nogmaals te water, zwom zijn beurt ortder de WUheluiinabrug door en begon via Bossche de Havensingel haar dolle galop door de zal met binnenstad. De verkeerspolitie had handen lorden biggetje te kort om het verkeer naar de grillen van bestemd voor het koebeest enigermate te regelen. In een garage tegenover het Oranjehotel geraakte de koe bulten adem, doch zag toch nog kans enkele daar gestalde auto's min of meer te beschadigen. Op advies van een i» allerijl gewaar schuwde veearts heeft de politie een einde gemaakt aan dit dolle koelenbestaan. zelfbest -iven en 6- die van de bewor .Guinea, tt respect derla tvleri wel iden. van ehee: tiji Jring inder zich op c t een dol gei - stelten geM t station en De Dommel H naar- U duik t< wagen _aar nog niet het koude bad water, ?n bei galop u litie had ir de grill —■’'‘len. k’ ,’C - I J?

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1951 | | pagina 1