GOUD5CUE COURANT
m
r
Lijker
WEWlCMt
1
de
Wysjinski beschuldigt Amerika
verdragschennis
van
iSAa...
inen zul- Ne^e|landse soldaten vervolge-
Politieke commissie aanvaardt
tiende (mnl.)
nlichtingen onder
lit Blad.
Monteur door stroom gedood bij
Rotterdams G.E.B.
Westelijk ontwapeningsplan
Russisch amendement vorworpen
7 Januari electrische treinen op
traject Amersfoort-Zwolle
Een gelukkig biggetje en een
dol geworden koe
Luitenant kolonel Eekhout in Nederland terug
DE RUSSISCHE KLACHT TEGEN DE V.S.
Duin
Nieuwe koffiebon
Paleis op de Dam
HET 300.000STE DIER OP BOSSCHE VEEMARKT
I7VM
DAG
JES
DAG
JES
.3"
Bestuurswisseling
bij het N.O.C.
Groot stadsgedeelte stroomloos
door sluiting in centrale
„Wij willen geen conflict met de V.S.”
Wijziging van dienstregeling omvat niet minder
dan 104 bladzijden
Diesel-electrische treinen
op nieuwe trajecten
Benauwend avontuur
van luchtreizigers
Hoog officier nam
steekpenningen aan
fel»'PËCIBMBBR135r
Donderdag 20 Dec. 1951
Prijs 10 cent per nummer
Prijs abonnement: per week ƒ0.38
per maand 1.65, per kwartaal 4.90
Telefoon 2745 (twee lijnen)
Advert.: 12 c. p. mm., bij contr. 10 c.
Directeur-Chefredacteur: S. H. VAN DER KRAATS
90ste Jaargang No 23466
Chef-Exploltatie: D. DE KLERK
Postrekening 48400
Ing. Med.: 24 c..p. mm., contr. 20 c.
sk!
rae-
be-
Ti
jgsraai
rdeeld
eding gevraagd op
«eeui
e Le
de
ggen binnen mijn
Heisa! Het leven
'raagt.
KIJKER
)A
Verschijnt dagelijks
Bureau: Markt 31
léén morgen
gbetr togen
ktdeg-pnjren.
uit
een
series.
B.
1.97
aliteit en
Normale
EENDRACHT
MAAKT MACHT
in
Hng
an-
dese
irken.
de
om
het
MIste
ierd.
gemld-
X) stuks
de kop
ind. Zo
om-
i het
hik-
rs
HG
oliën kwal
deuren.
i flanel in mooie
Normale prijs 10 90
ftG 9.75
lock en fantasie,
i maten. Normale
telang b(j
igde 8ta-
..Wat
relgc
naai
o Ko
vr(j rut.
i. Wellsv
.iet Neóv
•r 700 mat
sn bnt- r
eigen- personeel werkzaam!
b Drie verricht. De overledei
broedi
Het
clusi
een
heid van c
over verki
Een desse.
Jrappez toujour-
ten slotte is de vei
«e een duwtje in
plotseli
men niet i
ile het op
botwei
aardoor
Eerst
voor
L~. strijd
"eroor-
ring aan
>m in de
fnimum 1
sersgestel
21 December
Zon op 8.48: onder 16 28
Maan op onder 1225
van de mens, ook
Nederlands Nieuw-C
Spoorwegen ook nu
tussentijds^ wijziging
dienstregeling invoeren en precies
jaar geleden is ook nu weer kolenbei
‘ergrond van die wijziging,
is is er een zeer groot vei
een verheugend verschil. Wai
het vorig Jaar noodgedwongen
2—‘n. door een t(jdel|jke vervani
-«treinen door autobussen, dit
stap vooruit woi
ari het in het N.S.-net
_Jnde baanvak Amers-
electrische treinen kan
ni"et van uitvoering van alle na-oorlogse
plannen in Nederland kan worden gezegd
e h-t Na de electriflcatie van het Noorden volgt
n°8 dle van het traject Arnhem-Zwolle.
ook weer in twee etappes Arnhem—Zutfen
hoopt men n.l. in Januari 1953 electrisch te
F"18?1} kunmn bedienen en Zutfen—‘Zwot’fl in Mei
en gecoördineerde
:ing van alle strtjd-
ile contrAle van de
ithorst Homt
voorzitter.
voorzitter g
en nog twee nieuwi
de heren ir A. Paulei
rgen om 8.40 uur werden te Rotter-
ilgende weerkundige waarnemingen
763 l m m.
Zuid-Oost 4.
3,8 gr. C
4.6 gr. C
3.2 gr. C
Licht bewolkt
Laatste kwartier
De Kerstviering in het Paleis op de Danj
te Amsterdam zal in haar geheel recht
streeks via de radio worden uitgezonden
Deze uitzending geschiedt Zaterdag 22 De
cember te 17.00 uur via Hilversum I op
golflengte 402 meter In verband hiermee
zal het aangekondigde K H O -programma
een wijziging ondergaan Radio Nederland
Wereldomroep zal van deze Kerstviering
een uitgebreide reportage maken welke
Eerste Kerstdag zal worden uitgezonden.
V
PEB ASPERA
AD ASTDA
de oorzaak van alle dam
Tanuari a.s. door het In ged«
het geëlectrlficeerde
Amersfoort—Zwolle van kracht
in verband met kolenbesparing
«i Groningen—Leeuwarden M n
irdrechtNijmegen. Alk- Wet
Helder en Arnhem—Winterswijk
stoomtreinen door dieseltreinen
Op een buitengewone algemene verga
dering. die Woensdagavond in Den Haag
werd gehouden, is mr J. Linthorst Homan
in plaats van de aftredende voorzitter, C.
f Pahud de Mortagnes, tot voorzitter ge-
:tijK kozen. Tevens werden nog twee nieuwe
leden gekozen en wel de heren ir A. Paulen
en H. J. Slingenberg.
In de electrlciteltscentrale aan de Galileïstraat te Rotterdam Is gistermiddag een
monteur gedood, doordat hjj bjj het schoonmaken van een hoogspanningsschakelaar
kortsluiting maakte. Het brandje dat ontstond, had de Brandweer spoedig onder de knie.
Een groot gedeelte van Rotterdam-Zuid heeft ongeveer anderhalf uur zonder stroom
gezeten, waardoor o.a. het tramverkeer volkomen stagneerde.
Omstreeks 2
49-jarige W. J.
was van de
afval
de i
hiei
deli
kon
scht
dat
was
steekvl
een
aan
ei ve’ib«erS“ kond" *w<>X"Sbr"“ m
waardeerde diesel-electriscl
den uitgebreid, want het i
l de i
lanse we
ig, gebruikt
militaire organisati
ondergronds werk
van terreur te bedi
Hjk doel het ontke
en burgeroorlog".
„De Sow jet-Unie heeft er geen bel.,
zich in een conflict met de Verenigd'
ten te begeven", besloot Wysjinski
ik heb gesegd is Ingegeven door de welge
meende wens dat wjj ons niet bezig sullen
houden met kleine kuiperijen, hetgeen de
Russisch-Amerikaanse betrekkingen slechter
zou doen worden”.
^G 3.90
dieren- en bioem-
59.
<XG 0.39
id ijzeren kande-
irsen. In keurige
n male prijs 0 85.
<XG 0.59
van het zich inlaten met Ri
In de middagzitting van Woensdag heeft de politieke commissie van
de V.N. de Sowjêt-Russische klacht tegen Amerikaanse „agressieve
daden” en „inmenging in de binnenlandse aangelegenheden van andere
landen” behandeld. De Sowjet-Russische minister van buitenlandse zaken,
Wysjinski, zei, dat de Amerikaanse wet op de wederzijdse veiligheid
„neerkwam op schending van het internationale recht” en dat zij een
grove schending betekende van de tussen de beide landen bestaande
verplichtingen. Amerikaanse inmenging bleek uit de toewijzing van 100
millioen dollar voor het recruteren van personen en organiseren van
gewapende groepen onder misdadigers en oorlogsmisdadigers, die uit de
Sowjet-Unie waren gevlucht. De wet op de wederzijdse veiligheid als ge
heel „kon slechts worden beschouwd als een agressieve daad, bedoeld om
dé betrekkingen tussen de Verenigde Staten en de Sowjet-Unie en inter
nationale betrekkingen in het algemeen ingewikkeld te maken”.
Voorts zei Wysjinski. dat overeenkomsten
tussen de Verenirde Staten en de Sowjet-
Unie inhouden, dat beide partijen zich die
nen te onthouden van steunen van militaire
of andere organisaties, die een gewapende
strijd tegen de andere party willen voeren.
Hij zou een resolutie indienen, die een be
ar uit. dat de Nederlandse
iorea. zij het geen gezellige,
listige Kerstmis zuilen
iswaar is kort geleden
‘derlandse detachement
ian, plus honderd Zuid-
lit de achterhoede weer
worden geplaatst, doch hei
Ie linie rnceten plaats nemen
roep doet op de V.N. om de wet als in si
aan het Handvest van de V,N. te vei.
delen en om de Amerikaanse regering
te bevelen maatregelen te nemen, oi
toestand te voorzien.
Namens de Verenigde Staten sprak Mans
field „zonder voorbehoud" de Sowjet-Rus-
sische aanklacht tegen. Hij hield er aan vast,
dat de wet op de wedeszijdse veilighoid was
opgesteld in de geest van het Handvest der
Verenigde Naties en dat de wet het jongste
voorbeeld was van de Amerikaanse politiek
om te helpen „bij de opbouw van een sterke
en gezonde internationale gemeenschap".
De V.S. hebben geen agressie tegen de
Sowjet-Unie of enig ander land gepleegd en
zullen ook geen agressie plegen, aldus Mans
field. Volgens hem had de Sowjet-Unie een
verwrongen beeld van de wet gegeven. Het
werkelijke doel van de wet was „politieke
vluchtelingen, die willen deelnemen aan de
verdediging van de Noordatlantlsche ge
meenschap. te helpen", aldus de Ameri
kaanse vertegenwoordiger.
Een van de hoofdoorzaken van de thans
in de wereld bestaande spanning, aldus
Mansfield, is de inmenging door de Sowjet-
Unie in de binnenlandse aangelegenheden
van andere landen. „Het is een van de meest
ironische voorvallen die ooit in de wereld
geschiedenis zijn geboekstaafd, dat het nu
juist de Sowjet-regering moet zijn die een
ancjere buitenlandse regering en nog wel
die der Verenigde Staten beschuldigt
gMIllll»
De „gedropte” Kerstman j
Uit tweehonderd sollicitanten is nu
i eindelijk de than gekozen, die als
5 Kerstman-parachutist het Kerstfeest f
te St. Moritz zal opvrolijken. De 25-
jarige Engelsman Harrison zal aan g
zijn parachute op een bevroren meer B
landen, tegelijk met de geschenken, s
die hij meevoert. Voor aUe zekerheid le
zal hij onder de muts een- helm dra-
gen en ook zijn baardharen moeten
s stevig vastgeplakt worden, wil hl) g
niet een stuk jonger op de grond 3
arriveren dan hij er bij het begin van g
H zijn sprong uit zal zien. g
&iiMrai2i8iiiiiioiiiiaiMioo«
van het zich inlaten met Russische binnen
landse aangelegenheden”, aldus de Ameri
kaanse afgevaardigde.
Wysjinski zei verder dat de raadgever van
het Amerikaanse ministerie van buiten
landse zaken, John Foster Dulles had ge
sproken over „het opbouwen van een weer
macht met grote trefkracht, die bij de
grenzen van de Sowjet-Unie zou worden ge
legerd." „Is dat nu een strijdmacht v.oor
aanvalsdoeleinden of niet?”, vroeg hij en
vervolgde: „Doch dit gehele belachelijke
streven zal mislukken, want uw geschut,
gevechtswagens en gevechtsvliegtuigen zijn
niet tegen de onze opgewassen”.
Volgens Wysjinski worden de gelden, toe-
geweien op grond van de bepalingen der
Amerikaanse wet op de wederzijdse hulp
verlening. gebruikt voor „het stichten van
.ties, die er op uit z(jn
te verrichten en daden
drijven, met als uiteinde-
cetenen van een broeder-
itle voorlopig stop
zal dan nog de zeer ge-
‘sel-electrische tractie wor-
diesel-electriscbe tractie betreft over 18 3-
wagenstellen en 12 5-wagenstellen. Daar
zullen In de nabije toekomst 11 3-wagenstel-
len b(j komen en later (in 1953 en 1954) nog
14 2-wagenstellen en 20 enkele wagens
Andere wijzigingen
Annex aan de electriflcatie van het baan
vak Amersfoort—Zwolle worden talrijke
verbeteringen in de dienstregeling aange
bracht.
De dienst op de baanvakken Zwolle—
Kampen. Groningen—Nieuweschans. Zuid-
broek—Stadskanaal. Groningen—Delfzijl.
Groningen—Roodeschool. Groningen—Leeu
warden—Harlingen en. zij het in geringe
mate. Leeuwarden—Stavoren is omgewerkt
en afgestemd op de nieuwe vervroegde aan
komsttijden en de nieuwe verlate vertrek-
tijden der treinen van en naar Holland te
Groningen en Leeuwarden. In Groningen
zijn negen en te Leeuwarden zes nieuwe
aansluitingen ontstaan.
Kampen wordt opide spitsuren frequenter
met Zwolle verbonden. De stoompendel-
treinen Groningen—Assen vv blijven
handhaafd. Hun frequentie werd echter
een avondtrein in beide richtingen vermin
derd door de verschuiving van de twee-uur-
sneltrelnen.
Onafhankelijk van
wijzigingen, die 7 Ja
gebruiknemen van
baanvak Amersfoor*
worden, zal in verb
op de baanvakken
—Harlingen—Dordr
maar—Den Helder
een aantal
worden vervangen
hagen schepte in
tch stond nog op
in van een hoek
Ide zich juist een
arnje Panda in
'erbittèrde Sjeik,
deze heerser uit
„Daar gaat juist
anneke schijnr-ln
lurlijk niet m/ij n
De politieke commissie van de V.N. heeft met 40 tegen 11 stemmen bjj zes onthoudingen
een Russisch amendement op de Westelüke ontwapeningsvoorstellen verworpen, waarbij
de Algemene Vergadering als voornaamste en belangrijkste taak gesteld zou hebben „het
onvoorwaardel(jk verbod van atoomwapens en de instelling van een strenge internationale
controle op de uitvoering van dit verbod”. Verder heeft de commissie met 43 tegen vflf
stemmen en acht onthoudingen haar goedkeuring gehecht aan de preambule jran de
Westelijke Grote Drie, die de noodzaak vaststelt, dat de V.N. volledige e
plannen opstellen voor de reglementering en de evenwichtige beperkin)
krachten en alle bewapening en voor een doeltreffende International»
atoomenergie, teneinde te verzekeren dat een verbod van atoomwapens tot stand komt en
het gebruik van de atoomenergie voor uitsluitend vredelievende doeleinden bestemd wordt
Kw Een Russisch amendement, dat aandringt
n »n op beperking van de bewapening van En-
•r het geland, China, Frankrijk, de Sowjet-Unie
espre- en V.S. met een derde binnen een jaar. is
..»t veertig tegen vijf stemmen bij twaalf
onthoudingen eveneens verworpen.
Met 51 stemmen tegen nul en zevei
houdingen is het eerste deel van de c_
liike resolutie der Westelijke Grote L..-
aangaande de Instelling van een ontwape
ningscommissie aangenomen.
Precies als een jaar geleden moeten i
Nederlandse Spoorwegen ook nu weer L_ nrtrtl„
Januari een tussentijdse wijziging van de “‘“J” 8
dienstregeling invoeren en precies als een 1
jaar geleden is ook nu weer kolenbesparing
de achtergrond van die wijziging. Maar
overigens is er een zeer groot verschil en
wel een verheugend verschil. Want moest
men het vorig jaar noodgedwongen een stap
terug doen, door een tijdelijke vervanging
van stoomtreinen door autobussen, dit jaar
kan een belangrijke stap vooruit worden
gedaan, als op 7 Januari het in het 7
van grote betekenis zjjnde baanvak
foort—Zwolle met •-
worden bediend.
Dat betekent niet alleen een verbeterii
voor het bewuste traject en daarmee
de verbindingen van het Noorden van
land, maar het betekent ook. dat die
electrisch materieel vrij kor*1 -*
i.warden.
Bij aankomst op Schiphol werden luite
nant kolonel Eekhout (midden) en kapi
tein de Haan (rechts) verwelkomd door
kolonel J. Daniels (links) namens de
minister van oorlog.
van de Douglas-
li/omië ziet er
torpedo en heeft, voor hij als l.
wordt af geschoten, bij een lengte
van meer dan zes meter, een middenlijn
van 53 cm. In de aluminiumcglinder zit
een vlot van 6.5 bij 2.5 meter, een vier-
cylinder binnenboordmotor, een radio-
ontvanginstallatie voor automatische be
sturing, voor 500 km brandstof, een ge
combineerd ontvang-zendapparaat. Tevens
mondvoorraad en wat er verder nodig is
om acht personen gedurende vijf dagen in
het leven te houden. Het vlot kan radio
grafisch worden bestuurd vanuit het
vliegtuig of schip dat het te water laat.
Links: de torpedovormige „verpakking”
van de nieuwe reddingboot. Met behulp
van laddertjes die van de boorden afhan
gen, kunnen overlevenden in de boot
klimmen (rechts).
Een viermotorig vliegtuig met 52 perso
nen aan boord heeft meer dan anderhalf uur
boven het vliegveld van Los Angeles ge-
-I.fceld. Het landingsgestel weigerde en de
piloot vloog rond om de benzine op te ma
ken. teneinde de kans op brand te vermin
deren.
Op het laatste ogenblik werkte het lan
dingsgestel echter en kon het toestel nor
maal landen.
Tienduizend gulden nam ir H. E., luite-
nant-kolonel b.d. aan van een maatschappij
om een bepaalde officier niet op te roepen.
Als hoofd van het Bureau Vrijstelling Offi
cieren van het ministerie van Oorlog had
hij daar de macht toe.
Voor de Krijgsraad te Velde werd deze'
officier veroordeeld tot zes maanden ge
vangenisstraf.
Het ziet er r'
vrijwilligers in
dan toch een
kunnen vieren,
besloten, dat ht
(thans ongeveer
Koreaanse soldaten) ui
naar voren zal
zal in de tweed<
en dus niet aan het front.
Dit vertelde Dinsdagmiddag luitenant-
kolonel 'V. D. H. Eekhout, die 12 Februari
j.l. het bevel over de Nederlandse troepen in
Korea overnam. De eerste, die hem bij zijn
aankomst op%Schiphol begroette, was zijn
vrouw Voorts was namens de minister van
oorlog aanwezig kolonel J Daniëls van de
inspectie verkeerswezen, die de terugkerende
commandant en kapitein De Haan het kruis
voor recht en vrijheid, op de borst speldde
Luftenant-kol inel Eekhout is van mening
dat het Nederlandse detachement door zijn
tot Mei a'gernene opinie is. dat de /ranse
nlocomo- Nederlandse soldaten tot de besten in
behoren.
Iers en Kreeften alleen
zooruitbestelling.
Ie Kerstdagen gesloten,
>n voor vooruiiopgegeven
ellingen en voor zieken
tend.
Veranderlijke wind
Weerverwachtinig meegedeeld door het
K.N M l. in de Bilt, geldig van Donderdag
avond tot Vrijdagavond.
Zwakke tot matige wind ruimend naar
ge- Noordelijke richtingen. later verande;ijk. Wiz-
met setend bewolkt met enige regen of motregen.
Weinig verandering in temperatuur
Weerkundige waarnemingen
Hedenmorj
'im de vol„_..__
,,-Jaan:
Barometer:
Wind
Temperatuur:
Maximum tempera tuur:
temperatuur:
sldheid:
1 uur wilde de monteur, de
W. J. van der Staal, die In dienst
ie N.V. Electrostoom te Rotterdam,
opruimen, dat bij werkzaamheden op
eerste etage was ontstaan. Hij gebruikte
ïrvoor een stofzuiger, waarvan vermoe
lijk het metalen deel in aanraking is ge
komen met de kabel van de hoogspannings
schakelaar. waarop 17.000 volt stond. Voor
zijn maats beseften wat er gebeurde
Van der Staal reeds verkoold. Een
dam vloog door de kabel,
i groot deel van de strooi
i Zuid moest worden stopgej
)e stoffelijke resten van de
monteur zijn naar het Coolsini
gebracht.
De Brandweer, die middelalarm had ge
kregen. rukte uit met vier slangenwagens,
een autospuit en een gereedschapswagen.
Met vier hartdblusapparaten bluste perso
neel van de Gereedschapswagen het
brandje.
Op de Linker Maasoever waren
alle lichten uitgegaan, zodat
ders dacht, dan dat de Central
mistige dag. niet had kannen t
Trams konden niet verder, waai
dienst volkomen in de war liep. I
ongeveer half 4 was de storing
grootste gedeelte opgeheven.
De heer Van der Staal was niet In dienst
van het Gem. Energie Bedrijf, maar van
de particuliere N.V. Electrostoom waarvan
-irsoneel werkzaamheden in de fabriek
erricht. De overledene was niet gehuwd.
De Spoorwegen hebben geen hinder van
de storing ondervonden.
de teruf
Haan I
de borst spc
out is van mt
idse detachement door
veel heeft bijgedragen tot
houding tussen de Ver-
lederland en dat het bij
i zeer veel goodwill had
•rtkanen en de andere
lof over de
gde hij De
en de
Korea
Vaderlandse Kring bezorgt over lot van Nw-
Gulnea. De Vaderlandse Kring heeft in
manifest zijn ernstige ongerustheid over
uitelpdelijke resultaat der aanstaande bespre- en
kingen omtrent de status van Nederlands het
Niëuw-Guinea geult en zich tot het Neder
landse volk gericht met een ernstig eq drin-
--al het mogelijke te doen om de
-ischikkings-
de rechten
>ners van
:teren.
«che treinen rijden. De verbindingen Zwol
le—Leeuwarden en ZwolleGroninp®”
worden tot Mei nog met dies
treinen bediend hetgeen
overstappen in Zwolle mas.
d len ook deze trajecten zijn geël»»L.
Overstappen in Zwolle zal overigens
i altijd nodig zijn, want de exprestrein
n doorgaande treinen blijven, die 1-
len van Zwolle door stoomlocomo
tieven worden getrokken. Teh Zuiden van
Zwolle worden deze exprestreinen. die zul
len zijn samengesteld uit de nieuwe, llcht-
geschildcrde doorgangsrijtuigen. worden ge
trokken door electrische locomotieven.
Wat nog op programma staat
Zo nadert thans het grote electrificatie-
plan van de N.S. van na de oorlog de vol-
tooiing en wel geheel overeenkomstig het pen
daarvoor gestelde tijdschema, wat belaas inga
niet van de uitvoering van alle
het driehonderdduizendste dier aam
van de handelaar C. van Beem alt I
doet op de Bossche veemarkt, heeft van vele zQden
nemen. Het college van Burgemeester en Wethouders
hallen om enig ceremonieel aan dit voor de Veemarkt belangrijke feit to veriehen.
■mvooSentaï Seü d’/groe'X
nnaAinkkive de stad en van de markt. Wat dit laatste
larm had et», laatste plaats de groei van het Bossche
aneenwaaena veemarktbedrijf hebben- mogelijk gemaakt.
'Mr Loeft overhandigde aan de heer C. van
Beem een reusachtige taart, waarop in
marsepein een miniatuur van de veemarkt
was aangebracht, en natuurlijk een marse
peinen varkentje met het getal 300.000. De
handelaar schonk het biggetje, dat een lint
met de kleuren van de stad had omgekref'”’
aan het gemeentebestuur, dat op
het dier ten geschenke gaf aan de
Don Boscostichting. Deze stichting
Pasen het dan volwassen geworder
verwerken in het Paasmenu,
arme gezinnen van de stad.
Het 300.000ste dier is tevens het 120.000ste
varken, dat op de markt werd aangevoerd
Dit aanvoercijfer betekent dat de gemid
delde dagaanvoer op de veemarkt 6.000 stuks
is, waarmee 's Hertogenbosch aan d<
staart van alle veemarkten in het lai—.
werden vandaag 3691 stuks rundvee aan-
Het bedrijfschap voor Granen. Zaden en
Peulvruchten te Gravenhage heeft
bon 524 algemeen aangewezen voor het ko-
i van 125 gram koffie Deze bon kan met
■.igang van Vrlfdag 21 December 1951 wor
den gebruikt en blHft geldig voor het kopen
van koffie bli de detaillist tot en met
5 Januari 1952 Het rantsoen moet dienen
voor zes weken De eerstvolgende bonaan-
wilzing zal op 31 Jan-narl 1952 geschieden
Radio-Kerstfeest uit
nogi
voor de Statist!»».
heid m de rubricerini
Er is uit het verse,
riaal ook wel wr‘
gutomobielverkeer
derland toch
Wanneer men t
met een autovei
1938 140.4, voor 1!
de arme Nederl
druk naar Den I
den in 1946 alweer
245!
Er bestaan betrekkelijk gunstige en on
gunstige maanden voor de verkeersveilig
heid. De ongunstige maanden zijn Januari.
Augustus. September. October en November.
December is gunstig.
Rotterdams verkeersexpert, de hoofdin
specteur K. J. Müller, behandelde de Ver-
keerswetgeving ten dienste van de veilig
heid. Hij brak een stevige lans voor een zo
eenvoudig mogelijke formulering van de
voorschriften en voor de aanpassing van de
regels aan de aard der bevolking. Uit zijn
betoog bleek duidelijk, hoe moeilijk het
voor de wetgever Is de pas van de practijk
iteeds bij te houden. Zijn wensen aan het
ilot waren kort en direct de verkeersvoor-
ichriften moeten duidelijk, beslist, ecor"-
misch verantwoord, logisch, op de practi.
«teunend en door de overheid te handhaven
zijn. De kern der problemen moet er mee
zijn op te lossen en men regelt slechts
wat beslist geregeld moet worden Een mooi
I verlanglijstje, alhoewel gemakkelijker opge
maakt dan uitgevoerd
Over de taak der politie heeft de heer J.
R Hoogkamer zijn inzichten gegeven. Ook
daarbij geldt, dat voorkomen beter is dan
genezen De verkeersopvoeding. waaraan
wü langzamerhand heel wat doen,1 werd
uitvoerig beschouwd. Deze prae-adviseur
bleek voorstander van een boter-bij-de-vis- cir^(
systeem te zijn en al onderschatte hij ae pilo<
bezwaren niet, hij voelde veel voor de be
taalde waarschuwing.
Mr J. M. Harmsen, chef van de juridische
afdeling van de A.N.W.B., behandelde het
aandeel, dat de rechterlijke macht tot de
verkeersveiligheid kan leveren. Onze rech
ters kunnen in dat opzicht heel wat doen,
als zij het eens zijn. Tot fki toe zijn zij het
vrijwel eens bij het berechten van het grote
verkeersmopster, de man die dronken een
motorrijtuig bestuurt. Deze jurist had een
aantal rechtszaken, met botsingen, kruisin
gen, voorrangswegen en wat al niet meer
uitgeplozen, hoogst leerzaam voor ingewij
den en ook interessant, om de tekorten in
het menselijk waarnemingsvermogen die in
sommige gevallen voor de dag komen.
Een Veilig-Verkeerspecialist, d«t heer J.
K. Leyen, besprak ook weer de opvoeding
van de weggebruikers onder het veelzeg
gend motto: ..Het is in het verkeer net als
in’het leven: bij botsingen is er zelden één
overwinnaar, meestal zijn er twee verlie
zers". Uit zijn prae-advies kan men opma
ken, dat er heel wat psychologie bij het ver-
keersonderwijs wordt toegepast. Ons Neder
lands verkeer en dit wordt met name o
trent de wielrijders opgemerkt mist in
algemeen vlotheid, discipline en ordeli
heid. Vanwege ons beroemde individual
me. Interessant was zijn opmerking, dat
automobilist, die ook fietst, en de wielrij- De nieuwe reddingboot
der. die chauffeert, toch weinig begrip heb- vuegluigfabrieken in Cali
ben voor „de anderen". Zo'n allround-weg- alg een torn(,do en heeft.
gebruiker .schaart zich meestal automatisch t d
aan de zijde van hen. waartoe hij op dat
ogenblik behoort. In Nederland zoekt men
de schuld bijna altijd bij een ander, aldus
deze expert in zijn wijsheid. Kijker wil het
geenszins tegenspreken, doch waagt wel
uw» - deze bescheiden opmerking, dat de conver-
ii— Mtle van twee Parijse taxichauffeurs, die
elkaar een automobilistisch „zoentje" heb
ben gegeven, al evenmin getuigt van enige
hist om de schuld niet„bij de ander te zoe-
Verkeersongevallen zijn duur. De 20 000
slachtoffers per jaar laat Kijker nog buiten
beschouwing. De schade in geld gemeten
wordt op 88 millioen geschat. Per maand
ruim 7 millioen. Per dag ruim een kwart
millioen. Het Is op zichzelf al de moeite van
zo'n congres waard. Gesteld, dat het helpt.
Eh dat doet het in zeker opzicht waar
schijnlijk wel.
Ook de heer Leyen had veel wensen in
zijn uitvoerig prae-advies verwerkt. Daar
onder trof men waarschuwingen, schrifte
lijke en „betaalde aantekeningen in het
rijbewijs, de verplichting tot het volgen
van verkeersonderwijs voor overtreders en
het toepassen van een vrijwillige verkeers-
contröle.
Uit de discussies wil Kijker een belangrijk
practisch puntje lichten: een snellere be
rechting van de schuldige na verkeersonge
vallen. Thans is de toestand zo, dat er In
de regel een lange tijd verloopt tusspn het
te berechten feit en de rechtszitting. Vlak na
het ongeluk heeft de veroorzaker nog een
schuldgevoel. Wanneer de feiten duidelijk
spreken, zal zo'n automobilist toegeven, om
te beginnen bij de ondervraging door de
politie dat het zijn schuld is. Hij is nog
onder de indruk. Doch dan begint het psy
chologisch proces, dat men allerlei veront
schuldigende omstandigheden gaat fanta
seren en voor de rechter komt hij dan met
allerlei uitvluchten aandragen, waarover
hij maanden, zo niet een jaar heeft kunnen
broeden.
■'»t congres heeft een reeks nuttige con-
lies aanvaard, over een betere statistiek,
betere verkeerswetgeving, voor een-
optreden bij politie en justitie en
keersonderwijs in allerlei graden,
ssert op grond van het „frappez,
toujours". De aanhouder wint. En gend beroep.'al het mogelijl
verkeersveiligheid een zaak, regering te 'bewegen, het
s in de goede richting waard recht der volken te Jtifldhei
TN HET congressenrijke Utrecht hebben
1 de verkeersdéskundigen, verenigd in Het
Nederlandse Wegencongres, lang en breed
gesproken over hun dierbaarste onderwerp:
De Veiligheid van het Wegverkeer. Men
kan over nuttelozer zaken congresseren. Bij
Kijkers weten laat men dat dan ook geens
zins achterwege. Zo op het oog is die vei
ligheid een dood en dor onderwerp, maar
het wordt plots akelig levend, als twee
auto's in volle vaart tegen elkaar optornen,
mensen zieltogend in een bloedplas op
straat liggen, ambulance-auto’s aanrijden
onder dringepde signalen en de wagen van
de verkeerspolitie een brigade agenten af
levert. die meetlinten en fototoestellen gaan
hanteren.
De deskundigen te Utrecht herkauwden
braaf de gewone congreskost, zijnde prae-
adviezen opgelepeld met discussies en be-
iloten met een dessert van conclusies.
De eerste prae-ddviseur, ir J. F. L. v.
Gils. bracht als voornaam punt op zijn ver
langlijstje wat meer eenheid in de verwer
king van statistische gegevens naar voren.
Er is slechts één cijfer, dat over de gehele
linie tamelijk eenvormig wordt behandeld:
Jfc dat der doden bij verkeersongevallen. Ach
da* 18 een clKer» waaraan weinig te tor-
r nen valt. Voor de rest is de behandeling
{al willekeurig en het Centraal Bureau
de Statistiek is druk bezig meer een-
in de rubricering te brqngen.
schafte statistisch mate-
vat anders te halen. Het
_.?r is in dat doodarme Ne-
maar ontzaglijk gestegen.
als basisjaar 1932 aanneemt
jrkeer 100, wordt het voor
1939 iets minder, 138.5. maar
slanders, die dan ook erg
i Hsag moesten rijden, haal-
150 en over 1950 was het
„»tgeen al met al heeft geleid tot het
geschiedenis van de N.S. unieke feit, van
'n tussentijds wijzlgingsboekje op de dienst
regeling van niet minder dan 104 bladzijden!
Tot Zwolle kunnen
in de verbinding met «uw*»»., o»»»»*-
Gistermorgen om ongeveer acht uur werd in de Ve^jnarkthallen te ’s Hertogenbosch
igevoerd Het was een biggetje van ongeveer 60 pond
Drumpt (Gid.). De handelaar, die reeds 50 jaar raken
gelukwensen in ontvangst mogen
arriveerde rond negen uur aan^de
gevoerd, hetgeen een nieuw record betekenk
daar dit de hoogste dagaanvoer van rundl
vee is van alle Nederlandse veemarkten. I
Terwijl het een en ander zich op de/pêïC,
markt afspeeide heeft een dol geworden
koe de binnenstad op stelten geieU Het
beest ontsnapte bij het station en /rende
in de richting van De Dommel Het dier
dook het riviertje in. zwom naar over
kant om vandaar weer een duik t« wagei
in het frisse element. Blijkbaar nog nie
genoeg genoten hebbend van
tmgekregen sprong de koe nogmaals te water, zwom
zijn beurt ortder de WUheluiinabrug door en begon via
Bossche de Havensingel haar dolle galop door de
zal met binnenstad. De verkeerspolitie had handen
lorden biggetje te kort om het verkeer naar de grillen van
bestemd voor het koebeest enigermate te regelen. In een
garage tegenover het Oranjehotel geraakte
de koe bulten adem, doch zag toch nog kans
enkele daar gestalde auto's min of meer
te beschadigen.
Op advies van een i» allerijl gewaar
schuwde veearts heeft de politie een einde
gemaakt aan dit dolle koelenbestaan.
zelfbest
-iven en 6-
die van de bewor
.Guinea, tt respect
derla
tvleri
wel
iden.
van
ehee:
tiji
Jring
inder zich op c
t een dol gei
- stelten geM
t station en
De Dommel H
naar- U
duik t< wagen
_aar nog niet
het koude bad
water,
?n bei
galop u
litie had
ir de grill
—■’'‘len.
k’ ,’C - I J?