BK
dor
u
COUD5CI4E COURANT :r“zzz
Lijker
I
DE FLYING ENTERPRISE GEZONKEN
®J
de
DRAAIBOEK VAN ONDERGANG
VAN CARLSÉN’s SCHIP
GW/
Films voor beter Begrip voor
Kapitein Carlsen en stuurman I
Dancy op het njppértje gered
Gistermiddag om vier uur is de Flying Enterprise gezonken,
ongeveer twintig minuten nadat de beide opvarenden, kapitein
Kurt Carlsen en stuurman Dancy van de sleepboot Turmoil, het
schip hadden verlaten. Beide mannen werden door de Turmoil
aan boord genomen. Om 16.44 uur was de Flying Enterprise
geheel onder water verdwenen. Carlsen en Daney bevinden zich
thans, nog steeds aan boord van de Turmoil, in de haven van
Falmouth. De havenarts heeft beide mannen onderzocht en
verklaar^, dat beiden zich in goede lichamelijke toestand bevinden.
Films voor beter begrip
de Indo-minderheden
ikt
not
t
i
- Critiek
r
Ata 13 dagen worstelen met de elementen
mover de kérk
vak.
85
cent
VIE RUILT
schip schudde en zonk in de golven
Opmerkelijk Indonesisch plan
.E'
schipbreu
werd het
nadat het enl
dat de mens
winnen. Bijna in
winning sloeg
valid? schip w<
gediend. De
mn-t
tddii
X» -
Overwinning
en nederlaag
De boeg verhief zich vijf meter, het
fa t 1 Tl t 1 1 gpbouw
Een epos vaïi zeema/ismoed
«■- Reizen wórdt duurder
Zeepfabriek te Wouw
uilgebrand
Ook Bidault geeft
opdracht Jeïug
Ma het incident met
de Blitar
Drie en twintig doden bij
vliegramp in Engeland j
In Korea gesneuveld 4
Me -XW'eS
iw ofschoon er bij de meikhandelaren geen
<111111
o
Vrijdag 11 Jan. 1952
Prijs 10 rent per nimmer
Verschijnt dagelijks
Prijs abonnement: per week
Bureau: Markt 31
Telefoon 2745 (twee lijnen)
Dtre.l.Br-Chrtretarteur, H. VAN DIB K>AAT>
90ste Jaargang No 23482
Chef-Exploitatle: D. DE KLERK
Postrekening 48400
Ing. Me<f24 c. p. mm., contr. 20 c.
ENGELANB
KANAAL
Geoi
1
PRODUCT
Car
n dt
I
in Falmouth
het
rond
1
ige waarnt
I*
t
i
110 JANUARI 1952
ffie zetten!
t in een oogwenk
dig hebt.
LAHDttMh.
LIZZAAO J
verrukkelijke
gebrande koffie,
ing^s gebruikt,
in een bandom*
tige kop koffie.
kt niet af. knijpt niet. I
Vlet het voorschrift van
kende Bpeclaalaaak van
enier om een busje
k f 3.- per busje op
i gemeentewonlng met tuin
Achterwiljefis voor andere
>ing. Br. onder No 1OT2,
eau van dit Blad.
Kijkt
De
Fal-
i de
be*
s|jn
eendracht
MAAKT MACHT
irbar.-
i door
)nds,
t de
iverzeese
i speciale afsluiting,
oor de inhoud.
tenkele buien
Weerverwaehting" tneegfcdeeld door
K N M I. ,Tn De Bilt. geldig, van Vrijdagavc
tot Zaterdagavond
I kt
melksene-
gebied zal
;em%ente i
i Bloement
jortse
processen
nieter* ziet
«en t
deze
lang
meen
Enterpi
>m 16.12
..«ten In diens,,
en 15 buitenlan-
V
PEP ASPERA
AD ASTRA
Ronc
uitgebi
de RUI
zeep t
dlgd.
Toer
woord
wachtte
aankomst
de
geven om
Deze teleg
evenwel
Üit he
vamenig
kan wore
ing (c.h.),
de pensit
Landbouw-
van Fii
izaken
....et. k
het d(
beves
en Dancy
Een kwartier
oot* dat de F
te zien was
Het ondergaan van het schip was een merkwaardig gezicht: de boeg ver-
’d" hief, zich plotseling vijf meter, scheen te schudden en verdween daarna
onder water. Dit gebeurde om 17 u. 12 (Nederlandse tijd) op 49 graden 38
minuten Noorderbreedte en 04 graden 23 minuten Westerlengte.
Kamerlid, de
rband met de
sche autoritel-
-iltlfc uif
..euw-Guin^a,
chriftelUk het,
prak, zonder op
epop! Geef me
t weddenschap*
gepikt
i, dat Jolliepop
yacynthus Hoe
ra tuur:
ituur:
op 8 47- onder 18 81
i op 16.54- onder
Advert.: 12 c. p. mm., bij cftntr. 10 c.
pensioenen
w-Pensloenfor
financiën en
j en O’
Weerkundige waarnemingen
unorgen om 8.40 uur werden te
volgende weerkundige waarne
De president^directeur van de Is-
brandtsen Liné zei, toen hij het slot. Van
het drama van de Flying Enterprise had
vernomen: „Well done, Carlsen." (Brüvo
Carlsen). Hij verklaarde, dat gezagvoer
der Cartsen het bevel over een ander
schip, dat wellicht weer Flying Enter
prise wordt genoemd, zal krijgen.
ir: Op tijdstip van
Southland in Rot-
-J»n van Flying
Carlsen op gekap-
jaarwlsseling op
Gelukkig
kinder
De drt
Ruys, pi
reis uit
gingen,
viering
gemaak:
uitzondering
zee ruw was.
geplaatste Ned<
boord, die „een
De heer E. H.
uit Singaj
p middaguur gelukt
yiqg Enterprise op
>ers gezet naar Fal-
bevestigen de
tnse sleepboot
>e John Weeks
.Jth. eveneens
itjager.
ot schoenzolen,
•et hij toch?.
Gaep tot Gsepl
met eenen
ïhaafdé levens-
were
a ter zeé, u».
heeft veroorzaakH
aeeft bedroefd. Wij
graag gezien, dat een bren
>t en een Nederlandse latei
omdat wij
^wapens de
wereld heeft
logen geen
een riskan-
i. Maar wij
i man een gewel-
itwikkelen, die soms
na...
verloren schip en
'T nutteloze schat-
vn na een vergeefs
'itografen hebben
-A nJeUwS5(
lateriaal
Tiet
Jden
ende
>eef-
Het rechtse Franse bisd P^ris-Fresse en
de onafhankelijke Le Monde hebben critiek
geoefend op l>et beleid van de getalvoerder
van de Turmoil. Beid» bladen verklaren,
dat de Flying Enterprise zich op het tijd
stip van ontmoeting met de, Britse sleepboot
dichter bjj de Franse haven Brest, dan b(j
de,Engelse haven Falmouth bevond- Voorts
schreven z(j beide, dat de Franse bleépboot
Abeille 25 eerder had moeten worden ver
zocht aan de sleep deel te nemen. De Paris*
Preste vindt dat „het de schUn heeft, dat
er een fout Is begaan”, terwtyl Le Monde
van mening is, dat „typisché Britse koppig
heid en overdreven nationale trots de ge
zagvoerder van de Turmoil een verkeerde
beslissing hebben doen nemen”.
H.Ms Vliegdekschip „Karei Doorman’’ is
Donderdagmiddag om kwart over twee
uit Rotterdam naar de Nederlandse Antil
len vertrokken. Het schip dat onder com
mando staat vdn Kapitein ter Zqe G.
Koudijs, wordt 23 Januari tg Willemstad
verwacht.
KIJKER
De Life-Time combinatie heeft Carlsen
contract voor 50.000 dollar aangebo-
"oor, he't alleenrecht van publicatie
uitvoerig verhaal van zijn bele-
i het Alge-
i en de be-
laatschappü-
•nstemming
Algemeen
LWWbouw-Penrioenfonds aangesloten cul
tuurmaatschappijen passen nog steeds twee
derde van de pensioenen van haar gepen-
sionneerde employé’s bij. "Van de zijde? van
*■-. net Algemeen Landhouw-Pensioenfonds.
noch ook van de - rijde v^n de betrokken
levensverzekeringsmaatschappijen. Werd op
intermediair van de regering prijs gesteld.
Opgejnerkt moge tevens nog worden, dat
A h »een.tweetal individuele gevallen, los van
net Algemeen J.andbouw-Pensioenfqnds.
aiyjhangig zijn gemaakt. De mi*
Jen de resultaten van deze4>roces-
met belangstelling tegemoet, aangeriep
resultaten ongetwijfeld medfi van be-
zijn voor de deelqemers in het Alge-
i Landbouw-Pensioenfonds.
dn ter
Wilh
:h geen zorgen»
„Op het eerste
nd persoon met
een
den voo.
van het
yenissen.
De pensioenen van employé’s
der cultuurondernemingen
Op een
de heer
met de uitkering van
het Algemeen Lar.i!
hebben de minister v*
minister voor Unieza
Kijksdeten 'geantwoord:
onderhandelingen tussen
La*dbouw-Pensibenfonds
fokken ft levensverzekeringsmi
^Mgbben nog niet tot overeei
Verschillende bij het
pWbouw-Penrioenfonds ar-
melkhandelaar krijgt een
De klanten hebben h^t
jverancier te eisen
vertrouwen scorn-1*
ichten en geschillen.
Hedénmor
dam de
gedaah:
Barometer:
•worden. Deze Wihd:
Minimum temperat
gesteldheid:
Januari
Zon
Maan
en maak.
>ord.
:hip Sher-
land*en Gene-
rijftigtai opva-
giers. op order
•e aan twee van
epikt. Kurt'Carl-
ténse afkomst, ver
te zullen blijven tot
F opdagen. Schip .maakt
m^zestig tot,tachtig graden over
rtgeyeer 900 passagiers van de WillemJ"
lie gistermorgen na een voorspoedige
t Indonesië te Rotterdam van t<ord
hebben aan Boord een mooie kvrst-
"ing enl een gezellig Oud en Nieuw mee-
laakt. Het weer was ook uitstekend, met
van de lagtste dag. toen de
Er waren verscheidene hoog-
lerlandse’ ambtenaren aan
koude neus komen halen”.
De heer H. Tan. een Indonesische dans-
leraar uit Singapore kwam daar juist op
tijd aan de haven oijQiet schip te zien ver
trekken.
Eerst de volgende dag kon hij per vliegtuig
naar Penang gagji en vandaar doorvliegen
naar Medan. Per auto -haastte hij zid» paar
Belawan en daar kon hij nog op hft nip
pertje aan boord komen. Zijn reisdoel is
merkwaardig en belangrijk. In opdracht vap
een particulier gaat hij eenjaar lang bij
De luchtvaart
""mst Bu^-
lejfeft zes maan- D
le^ndheid. De ,eedw
tsohappu Ga.J t
erlandse direc- qd
[uitsluitend
>ófe en Ma-
jrewis door
jn plaats in
Met
lar over
nen wu.
Over de redding van beide mannen wordt
het volgende gemeld. Na het bericht.
de Enterprise begon te zinken, vormden
de aanwezige <che*jen een nauwe f
het wrak. met db achterstevl..
eerst, langzaam in de golven wertiween
Tengevolge van de zware slagzij ex' de hoge
•nsen golven maakte de Enterprise water door
»rtief genoeg geweest om het de 8choorateen. Om 16.12 uur (Ned. tijd)
insen te geven en om voor de me|dde <ie Anfcrikaanse torpedobootjager
krachten in te zetten, die bij Dillard Keith: ..Er zijn genoeg schepen inde
en. Misschien heeft de trots der j,uurt orn Carlsen en Dancy te redden”,
jn handen 16 uur; F|yjng Enterprise met tachtig
Lt «raden slagzij nog drijvende Carlsen en
ancy staan aan stuurboord van de stuur-
d" zaak misgegaan. G» door de schoorsteen en dat Turmoil en
eln en zijn metgezel van Dexterous z ch in de onmiddelluke om
gered. De wereld Is ge- gevlng van hot zinkende schip bevonden,
een drama ter ze«, dat 16.30 Uur meldde de Keith ..Carlsen en
Dancy hebben na in zee te zijn gesprongen
eW-touwladder van de Turmoil bereikt en
*-Tengen zich in veiligheid". Een minuut
.„ter: „De Flyinf Enterprise, die met de
achtersteven wegzink^, kapseist. Carlsen en
Dgncy kijken van het dek van de Turmoil
toe". De Turmoil bevestigde op hetzelfde
tijdstip, dab Carlsen en Dancy zich in vei
ligheid bevonden. Een kwartier later seinde
de Britse sleepboot? dat de Flying Enter
prise niet meer te zien was r
Mr H. D. Buurbanfan de Diet
gerluchtilaart van,lndOTiesië hejtft ze
den verlof tot herstel van ge»
Indonesische Luchtvaartmaats'
roeda, die tot 1961 onder Nederl
tie zal blijVen, vliegt vooralsnöj
binnen de Archipel en op SinrilJ
nilla, maar Indonesië tracht Ju
•bilaterale luchtvaartverdragen zfjn plas
ae wereldluchtvaart veilig te «tellen
Engeland wordt al gedurende elan jaf
zo n vërdrag •tonde'rhandeld. Inmlddéls vliegt
de B.O.A.Ci reeds op'Djakarta. evenals de
Q^antas, een Australische-maatschappij. In
donesische verkeersvliegers» zijn er nog
nk/t, rdaar de RijkriuchtvaaTteei..,.,.
er 8 Irr opleiding en piet de Ruys zijn dit-
,maal 18 leerlingen naar Southampton ver
trokken om in Engeland të worden opgeleid
Indonesiërs kuhnen tot' bekwame piloten
worden opgeleid.
De heer D. K. van Houten, onderdirecteur
van de Garoeda vertelde, dat deze maat
schappij jthans met, 8 Convailsr 8 Catalina-
vllegboten en 22 Dakota's werkt en binn,
kort rfbg 8 Convairs en 10 klrinere toest
len wil bestellen. De luchtvaart biedt ir
eilandenrijk go?de pprspec
roeda heeft 80 K.L.M.-p'
waarvan 65 Nederlanders
ders.'j,
Dinsdag 8 Januari: sleep komt In z
zeegang. Wind neemt toe en men vaart door
mistbanken. Nog vier sleepboten hebben
zich bij het convool gevoegd. 'Flyipg En
terprise ^zigzagt in spoor van Tuwnoil nu
de zee,' Naewel niet ruatig, minder ruw Ls
dan in de perste dagen en dus minder weer-
stapd biedt. Snelheid moet verminderd
worden
Woensdag
Enterprise n
IW uit West-Nooi
door hoog
lang -
-iat i
s Rotter-
lemingen
737.3 m m.
West-Noord-West 3.
6,2.gr. C.
3 8 r'
Licht bewolkt
Voiig m„SB
de studio's van de Arthur Rank-organisatie
de filmproductie bestuderen om gewapend
met da nodige kennis te Djakarta de ver
vaardiging van een aéntal instructieve
fftms te kunnen leidep.
DezeYiims zullen de ideële strekking heb
ben de Indonesische bevolking voor te lich
ten over levensproblemen en belangen van
de Indo-Chinese en Inda-Europese minder
h^den. Het een particulier initiatief,
maar men hoopt reger)ngsit%un de*ve;krU-
gen.
T7LYING ENTERPRISE
r Haar drama is ui.t.
Weinig zaken hebben de aandacht der
mensen de laatste week zo gevangen ge
houden als de lotgevallen van dit sphip Nu
het op een stormachtige middag toch naar
de kelder is gegaan, komen wij allen tot
besef, hoe jammer wij het vinden. Hoe had
den West-Europa en Amerika gehoopt op
een happy ending van het drama! Reeds
waren er alle tekenen, dat* de zaak werd
opgeschroefd en buiten haar proporties ge
licht. zoals dat gauw gebeurt, wanneer een
onbekend kapitein en een ombekend schil
in enkele dagen tot wereldnieuws van dt
eerste orde worden verheven. Immer val:
het de massa wat moeilijk maat te houden
Wat was het. dat in dit drama van een
schip en zijn kapitein de zeevarende volken
zo sterk boeide? Daar was de eigenaardige
betrekking, die er nog altijd bestari tussen
het schip en de mens. Een schip is voor de
mens nog altijd iets anders dan een leven
loos wezen, dat zich slechts richt naar de
wetten der natuurkunde In onze fantasie
krijgt het bijna menselijjee kwaliteiten. Ifret
kan willig of onwillig zijn, gehoorzaam of
eigengereid, maar het is nooit een verza-
meling levenloze materialen. Niemand heeft
ons Nederlanders dat beter laten voelen dan
de grote schrijver Arthur van Schendel in
zijn meesterwerk „Het fregatschip Johanna
Maria” Doch vooral was de belangstelling
voor de Flying Enterprise buitengewoon
groot geworden, omdat de kapitein zo h
grootse demonstratie gaf van een der oudste
tradities van de zee, die wil. dat de kapitein
als laatste man> een verloren schip verlaat.
Deze Amerikaanse kapitein van Deense
afkomst, die koppig en onversaagd dagen
lang en vooral de larïge nachten eenzaam
stand hield op „zijn" schip, hield aller ver
beelding gevangen. De stormen mochten
beuken, hij bleef op zijn post. De wen
ntaakte aanstalten om hem een grandioze
hulde Le betuigen, er werden weddenschap
pen zonder tal afgesloten, het havenstadje
Falmouth liep vol mensen, wier vak het is
alle nieuws te verzorgen, waarnaar de men
sen haken, hij hield rustig stand. De wereld
zweefde tussen vrees en hoop, terwijl de
tussen schip en haven afknabbelde Aan de OBteveer
;r™ X 5-!^
11 Geen sdUp werd in zijn dagenlange doo$s- Enterprise geh
strijd zo vaak gefotografeerd als de Flying WM-
Enterprise. Om geen schip zwermden zoveel
radioreporters en nieuwsgMtrigevlj>«machl- nog
pes. En dat alles, omdat dit schip in het <jat
brandpunt van de belangstelling stond.
De zee is echter niet sportief geweest. De
stormen, die de laatste weken onder de
f scheepvaart zo hebben huisgehouden, staken
weer op. En misschien wa^én de mei
ook niet sportief genoeg geweest om
schip alle kar
redding alle 1
de Jiand waren. Misschien t
bergers, die het karwei eenmai
hadden en die van geen andere hulp wilden
weten, al was zij bij de hand, net precies de
vertraging veroorzaakt, dia de nieuw opge-
komen storm de kans gaf het zieltogend*
schip de genadeslat
geschiedenis der zee
de onderzoekende instanties.
In elk geval is de zaak n
lukkig is de kapitein en zijn
de laatste dagen gered. De
tuige geweest van een drama
slechts materiële schade heeft
en dat toch onze harten he
in Nederland hadden
Nederlandse sleepboot en
tros het, werk hadden gedaan, ook
ons dan op onze allersterkste v
wereld hadden kunnen tonen.
Het ging allemaal anders. De
van de zee een les gehad. Wij mc
dag voor de avond'prijzen, noch e<
te sleep, póór zij veilig binnen is.
hebben ook gezien, dat één
di/e geestlafacht kan ont
bij'na wonderen doet. Bijna.
De zee heeft weer een
een verloren lading bij haar
ten gevoegd. Da bergers zijn
karwei binden. Talloze fotografen
de kapitein bij aankomst voor de r
gierige» wereld op het gevoelige mt
vastgelegd. Het decor te Falmouth was nie»
zo vrolijk als men enkele dagen geleder
zich had voorgesteld, bij de zegevierend
J) binnenkomst van een sleper, een schecf-
hangend schip, en enkele waakhonden van
de marine. De verslaggevers hebben de
woorden der ongebreidelde geestdrift in hun
pen moeten houden.
De Flying Enterprise heeft haar naam
gestand gedaan. Die naam duidt*-
maakte radiozender in bedrijf gesteld en
maakt daarmee om de twee uur contact
met de John Weeks. Het lukt eindelijk
vanaf de John Weeks per lijn’ koffie,
brood, verstaaperingeft, sigaretten lec
tuur in granaathulzen naar Carlsel over
te»brengen. f
Vrfydag 4 Januari: Britse sleepbgoi Tur
moil bereikt Flying Enterprise. Zee 1| ru'
Nu en dan regen. 'Golven slaan overxjék-
hut waar Carlsen verblijft. Na herhaalde
vergeefse pogingen om tros ovêr Flying En
terprise te werpen, gèlukt het stuurman v i o a e i
Dancy van de Turmoil op een moment, dat ®00ra van
de sleper het ajidere schip op een hoge golf kapot als
tot op enkele meters nadert, met een le- beukt,
vensgevaarlijke sppong en door een loshan
gend touw te grijpen, bij Carlsen aan boord
te komen. Wegens mist moeten verdere po
gingen om contact te maken uitgesteld woi*-
den:^^.
EfObt 5 januari: Op
het dWurmóil de Flyi_
sleeptouw te nemen Koers gez
moqlh. Carlsen en Dancji b(
tros om de voorstevén. Ffar
Abeille is ook in de buurt. De
is afgelost door de, Willard Kelt
een Amerikaanse torpedobooL
tKig Zondag f Januari: Carlsen en Daney kruf-
•ren Êen^vooiwirend over dek om tros in te
j jn petten en te controleren. Commentariëren
per radio ontvangen mededelingen, dat voor
hen suites zijn gereserveerd in .Londena
hotel, waar ook ouders van Carlsen, per
vlieÉthig uit Degemarken overgekomen,
hun zoon tullen opwachten. Sleep vordert
t snelheid van ongeveer drie khopen.
•er is helder, zee rustig. Slagzij van
Flying Enterprise nog zestig graden. Carl
sen en Dancy ontvangen per lijn van de
Keith nleu.we voorraad levensmiddelen,
alsmede kaarsen voor licht en Verwarming.
De tips Jcnapt af
Maandag 7 Januari: sleep nog 150 mljljvan
Falmouth, dat mén Woensdagochtend dankt
te bereiken.
'en gebeurtenis, die 'swereldsbe-
langstelling trok, is ten einde. De
tbreuk van de Flying Enterprise
.\»t drama van een ondergang,
ikele dagen had geleken
het van de natuur zou
zidht van de over-
de storm toe. Een in-
jerd de genadeslag toe*
overwinning in dit dra-
ma-van-een-ondergang is gelegen in
de redding te elfder ure van de twee
opvarenden.
Toen het schip plat op'zijn zijde lag
en volliSp, sprongen zij van de
schoorsteen in zee. Kapitein Carlsen y
als laatste, na Dancy, de buitenstaan
der. wie nietfSbond aan het vreemde
schip, maa^die Carlsen vrijwillig bij I
stond in de moeilijke gevaarvolle
uren. Kort daarna zonk het schip. De
ondergang was ook de overwinning -
van de plicht, zoals kapitein Carlsen
die opvatte. Een opvatting om respect
voor te hebben. De nederlaag in dit
drama leed de Engelse sleepboot. En
moeilijk zal Mit te 'maken zijn of
overmacht van de elementen, eer-
zucht om de overwinning alleen de
bevechten of niet kunnen steunen
op meer dan een Halve gpuw harde
ervaring de oorzaak» van het falen
waren.
KlhlïMiffllIK;»
YY/Ü hebben van de plannen van regisseur
Hal Wallis, die een film van het avon-
gestand gedi.n Dl.' naam duïdde op avon-
£t.'Vkjltïn hfifS’xlcb'tAvoUe'
VrUdag 28 December: Het Amerikaanse
vrachtschip Flying Enterprise (Isbrandtsen
Lines), van Hamburg op> weg naar New
York met lading ruwijzer en stukgoederen,
komt ongeveer 750 km Zuidwestelijk van
Landsend in eeh orkaan terecht en maakt
dertig graden slagzij naar bakboord.
Zaterdag 29 December: Brits schip Sher-
bourne en Amerikanen Southland *en Gene
ral Greely te hulp gesneld. Vi
renden, waaronder tien passagi
VUUUU! ununnruiuiccii van kapitein Carlsen twee
e boord gesprongen en opgei
n vraag van het TwaRde Kamerlid. 8en. Amerikaan van Deens
Vgn de Wetering (c.h.), in verband klaart alleen aan boord tb z
sleepboothulp komt opdr~
slagzij vai'*
bakboord.
Maandag 31 December:
Jaarwisseling arriveert
terdam met zestiemjopvarendei
Enterprise. Eenzame Carlser
seisde schip constateert J-
polshorloge en wenst zichzelf
Nieuwjaar, denkend aan vrouw en -
in Woqdbridge (New Jersey) en ouders
Denemarken.
Woensdag 2 Januari: Amerikaanse torpe
dobootjager John W. Weeks in de buurt
van Flying Enterprise, seint aan Carlsen
bemoedigende boodschappen van familie en met
maatschappij. Carlsen leeft van /edroogd wee
voedsel, thee eh bier. r «•»-«.
donderdag 1 Januari: Carlsen geeft geen
gehoor aan verzoek van zijn vrouw om
schip te verlaten. Wil zeemapseer hoog
houden en belang van maatschappij in
verband met nerging en verzekering be
hartigen. Wrblijft in hut midscheeps?
zonder licht of verwarming. Kan zich
slecht^ kruipend bewegen. Jleeft zelfge-
aan.
Zij heeft verloren. Jammer.
Flying Enterprise.
9 Januari: gevaar voor Flying
se neemt toe door krachtiger wind
>rd-We$t. Schip maakt water
x>g overslaande golven. Drie uur
is Turmoil bezig bij te draaien. Hër-
vat eindelij ftet slepen. Dan
Close up: sleeptros, schurend over het
i de Flying Enterprise, springt
eën hevigs ^IndStoot h et .chip
Men bevindt rich op 57 m|jl van
mouth. Tussen het losgeslagen schip en
kust ligt Kaap Lizard, het van ouds I
ruchte soheepakerkhof. In Falmouth
onderwijl reeds de vlaggen uitgestoken......
Rond het middaguur’slaagt men er pi op
nieuw een tros over de Flying Enterprise
te krijgen, doch bevestigen is niet mf
en de kabel slipt weer in zee.
De ouders van Carlsen zijn
aangekomen en wachten....
Hoge zeeën storten zich over hét geha
vende schip, dat steeds meer .overhellend
j*n stu«rlóos in Oostelijke richting afdrijf..
Carlsen seint: Wij hopen en bidden.
Donderdag 18 JanuariCarlsen wil nog
niet yan boord gehaald worden. Maar in de
namiddag gaat het schip zodanig water
Aaken, dat de toestand onhoudbaar wordt
Carlzen en Dancy moeten dj strijd tegen
de elementen opgevën. ZU verzoeken per
hélicoptère afgehaald te worden,. Het ruwe
weer maakt dit onn\oge!tyk. Dan draalt de
Turmoil b(J lany de reeds zinkende Flying
Enterprise en het gelukt de ,twe« koene
zeelieden via een touwladder aan boord
van de sleepboot te geraken.
Één kwartier later verdwijnt
Enterprise geheel in dé 'gblven.
oer van de zeeman is gered.
kis gevolg
ben de Nederlandse Spoorwegen zich ge- ----1-
noodzaakt gezien, met goedkeuring van de -.■»*_•tts_*
terprlse minister van Verkeer en Waterstaat, per 1
tió^elijk Februari a.s. tot een'gedeeltelijke yerhóging
van reiziger»- en goederentarieve|> over te
gapn. De ve^hogifig def reizigerstarieven
betceft de tMieven voor afstanden van 22
kilometer en högfer. zoejat de prijs va# de
nd meeste trajèctkaartep ongewijzigd blijft.
|ft. Voortenkele reizen 'loopt verhoging van 22
•kilometer af'geleidelijk op van 4*/t tot 15’/«
bij 150 kilometer waarna dit percentage
wederom daalt. Voor retours loopt de ver
hoging op van 3*1» tot IS’/e bij 150 kilometer, tot’zaterdagavond'*u
kaarten is tot het uiterafe beperkt, zij be- tfclijke tot. Noordwesteiijke wind Kouder. k
draagt gemiddel 1.8*/». Jflrjjrijzen van^èlge- vooral in de nacht en ochtend
mene abonnementskawLjjS ga'an ongeveer weerkunde» w9arn»min«.n
omhoog. Het -tarlMMfr jeugdkaarten
■blijft onveranderd. Doot deze verhoging,
welke dus voornamelijk dé tarieven voor
grotere afstanden betreft, is het reizen sinds
1939 gemiddeld 91*/« duurder geworden. Dei-
prijsstijging ligt nog altijd ver beneden de
prijsstijgingen van levensmiddelen, brantf-
d. ,stof.fe.n e,lukle?1ln8' En <»k «taat zij in g> wëéï's^st
de Flying nerlei verhouding-tot de prijsverhogingen.
Maar de die de voor een spoorwegbedrijf belangrijke
materialen sinds 1939 hebben ondergaan
Kapitein Carlsen had kort nadat hij was
opgepUsi «*n radio-telefonisch gesprek mat
zijn orders, die in een hotel te Falmouth op
hem wachten. Hij deelde hun mede, dat
alles in orde was Zijn echtgenote hool<i®
het nieuws van de redding via ds Kirka-
gaard Jensen van de Deense Lutherse kerk
te Perth Amboy (New Yersey). Mevrouw
zoont in het nabijgelegen Wood-
~.dge. Zij verkeerde sinds verscheidene de
gen in uiterst nerveuze toestand tengeyedge
van de spanning over het lot van haar'man.
Di Jensen deelde aan persvertegenwoordi
gers mee, dat mevrouw Carlsen de bood-
vormden Khap van haar echtgenoot had bearftwoord,
ring om hü wilde echter over de i^houd- ven
•verf het telegram niets meedelen en verklaarde, dat
mevrouw Cartsen niet in staat .was th^ns
een mededeling aan de pers te doen.
kTMMWU» 0 CtrWuiMUM
Na een ztrUd van dertien dagen met de
elementen is gistermiddag een einde geko
men aan het drama van het Amerikaanse
vrachtschip Flying Enterprise. De hoop van
de heldhaftige kapitein vgp het schip. Kurt
Carlsen, om aan boord te kunnen blijven
tot het in veilige haven zou z(jn gesleept
vervloog, toen de Flying Enterprise begon
te zinken. De zee waz zeer onstuimig en er
-Cf' (.vielen ware slagregens. Carlsen en i”
!Ik Britse metgezel, stuurman^ Dancy van
- sleepboot Turmoil, verklaarden zich bereid
om zich jnet een hefséhroefvliegtuig van
het zinkende schip te laten halen. Toen het
vliegtuig echter tengevolge van het slechte
‘5 weer moest terugkeren, bleef ^arisen en
Daney geen andere keuze dan in zee te
r de *Prin<CD- ZU waagden de sprong van de top
van de schoorsteen vlak voordat het schip
’-*2j omsloeg. Na vier ot vUf minuten zwemmen
:n zU door de sleepboot nirmoii op
een kwartier na de mede-
sn en Daney zich aan boorcL Perth
vonden werd gemeld, dat Pa.,.,’en„Y<
geheel onder water verdwe- «ridge. Zij
radiozender in bedrijf gest
laarmee om de twe<
John Weeks. Het 1
Je John Weeks per 1
verAiaperinge(i, sigaret!
in granaathulzen naar
irengen.
1 Franse
Rond het middernachtelU^uur is .brand
- ‘•-[ebroken in een chemische fabriek aan
jksweg te Wouw, waarin vocrrnamelUk
en schuurmiddelen worden vervaar-
VoprbUgangers zagen vlammen uit
a slaan en alarmeerden de plaatse-
irandweer.
in het bovenste gedéelte van hat voor-
gpbouw opgeslagen goederen warln in
brand geraakt. Via het emballagemateriaal
en de zeepproducten breidde het vuur zich
ook tot de benevenverdieping uit, waar het
kantoor en de zeepmakerij gevestigd zijn.
De v^jwillige brandweer van Wouw kon
het voovfcebouw niét reddeji. maar wist het en munitie
vuur te beperken, zodat een aangrenzend Nieuw-Guii..
groot magazijn, waarin zeerbrandbére sloot de Nee
grondstoffen lagen opgeslagen" behouden met de zendi
bleef. Wei was*de waterschade hier (froot.,
Uit het brandende gebouw kon, behou
dens et* deel der boekhouding, niets wor
den gered. De schade, die door ae verzeke
ring wordt gedekt, wordt op' een ton ge
raamd.
Bij de blussingswerkzgamheden werd de
brandweerma'n P de Wies getroffen door
ee*n neerstortende’ brandende dakgoot. Hij
is ter verpleging in het ziekenhuis te'
Roosendaal opgenomen. H(j had een arm
en een voetbreuk en"bnige snijtoonden aan
het gelaat.
De Franse Regeringscrisis
irges Bidault heeft df hem door presf-
Auriol verstrekte informatieve op-
t tot hft vormen van een nieuwe
Franse regering teruggegeven.
Opyvragen van het Tweede
heer Welter (K.N.P.), in verl
aanhouding door de Indonesisc
ten van e;n zending wapens'tn munitifr ulT
twee Schepen, op weg naar Nieuw-Guinfea.
heeft de minister-president schriftelUk het,
volgende geantwoord: I
Nadat de aanhouding door de Indonesi
sche autoriteiten van etn zending wapen*
-uJt m s Biftar bestemd voort
...juw-Guinea, bekend was geworden, be- 1
■’■ot de Nederlandse regering, tn verband
_L J-ding aan boord'van het m.s. Ta-
lisse aan de scheepvaartmaatschappij te
i-' verzoeken dit laatge schip Tandjong Priok 9
niet té doen aanlflpen. alvorens de verzp-
kering zou zijn verkregen, dat de tweede
zending ongemoeid zouworden gelaten
Hieraan is uitvoering gegeven, doordat
aan cle gezagvoerder van het m.s. Talisse
is geseind, .crat hij r^et voor 18 December
te Priok moest aankomen, waarbij de ge
dachte voorzat, dat voor die datum ver
moedelijk wel een oplossing éan de moei
lijkheden zou zijn verkregen. Vah de zijde
van de Hoge Commissaris te Djakarta zijn
terstond herhaalde stappen bij de Indone
sische regering 'ondernomen, ten einde te
trachten van b^ar de verzekering te ver
krijgen. dat de voor Nieuw-Guinea bestem-
>dë munitie ongesnoeid zou worden gelaten.
~oen bleek, dat er géén bevredigend ant-
>rd van de Indonesische regering te ver-
..ten was. is negen uur voor de tijd van
van het schip langs verschillende
zegen van Djakarta uit radiografisch aan
e gezagvoerder van Talisse opdracht ge-
even om buiten de 3-mijls grens te blijven.
negrammen hebben de gezagvoerder
1 niet bereikt
iet 'bovenstaande moge blijken» dat
j verzuim van Nederlandse zijde niet
•den gespreken. e
Een Dakqta van de lijn Dublin—Northolt
(Londen) is gisteravond boven Wales neer- j
gestort Alle 20 passagiers en de drie Be- j
“manningsleden zijn omgekomen. Hun lijken
werden dobr een reddingsploeg gevonden. i
De Öhkola was op weg van Northolt (vlieg
veld nabij Londen^ naar-JJublin.
T'“ regeling maakt bekend? dat tot haar
iwezen tijdens gevechten in Korea zijn
ïuveid:
22 December 195J sergeant G. Teunis-
sen. afkomstig uit Bandoeng. Sergeant ,G.
Teunissen werd 26 <Juli 1924 geboren. Hij
was ongehtwd en afkomstig van J^et regi
ment Grenadiers en Jagers. r a
Op 4 Januari 1952 eerste luitenant J. G. H.
Gunning, afkomstig uit Diepenveen, luite
nant Gfinning werd |9 Mei 1924 geboren. tHij
was gehuwd en afkomstig'van het regiment
4 Oranje-Ctelderland.
WkXchVvaAtahoo" heeft Vaste wijken Sfior melkbezorgers
ih Haarlém omgeving
In de tweede helft van Februari zal
Haarlem en naaste omgeving de melk»L.
ring' worden ingevoerd, ylie een gebied zal
beslaat^ waargge behalve» de gem^eni» Haar;
lem behorerv*een deel van Bloemendaak; s
Zwanynburgl^n het Santpoortse gedeelte J
iën- van velsen.
stel- De besturen van de' betrokken gemeen-
moten in wenst. 1#en8ge2in<ihe'ld bestaat.' in tegenstèllin«<tmet
'andere gemeenten in Nederland, waar, de
sanering een fpit is en jpaar alle melkhari- .i
delaren er voorstanders van w’aren. 1
bied zal worden verdeeld