BK dor u COUD5CI4E COURANT :r“zzz Lijker I DE FLYING ENTERPRISE GEZONKEN ®J de DRAAIBOEK VAN ONDERGANG VAN CARLSÉN’s SCHIP GW/ Films voor beter Begrip voor Kapitein Carlsen en stuurman I Dancy op het njppértje gered Gistermiddag om vier uur is de Flying Enterprise gezonken, ongeveer twintig minuten nadat de beide opvarenden, kapitein Kurt Carlsen en stuurman Dancy van de sleepboot Turmoil, het schip hadden verlaten. Beide mannen werden door de Turmoil aan boord genomen. Om 16.44 uur was de Flying Enterprise geheel onder water verdwenen. Carlsen en Daney bevinden zich thans, nog steeds aan boord van de Turmoil, in de haven van Falmouth. De havenarts heeft beide mannen onderzocht en verklaar^, dat beiden zich in goede lichamelijke toestand bevinden. Films voor beter begrip de Indo-minderheden ikt not t i - Critiek r Ata 13 dagen worstelen met de elementen mover de kérk vak. 85 cent VIE RUILT schip schudde en zonk in de golven Opmerkelijk Indonesisch plan .E' schipbreu werd het nadat het enl dat de mens winnen. Bijna in winning sloeg valid? schip w< gediend. De mn-t tddii X» - Overwinning en nederlaag De boeg verhief zich vijf meter, het fa t 1 Tl t 1 1 gpbouw Een epos vaïi zeema/ismoed «■- Reizen wórdt duurder Zeepfabriek te Wouw uilgebrand Ook Bidault geeft opdracht Jeïug Ma het incident met de Blitar Drie en twintig doden bij vliegramp in Engeland j In Korea gesneuveld 4 Me -XW'eS iw ofschoon er bij de meikhandelaren geen <111111 o Vrijdag 11 Jan. 1952 Prijs 10 rent per nimmer Verschijnt dagelijks Prijs abonnement: per week Bureau: Markt 31 Telefoon 2745 (twee lijnen) Dtre.l.Br-Chrtretarteur, H. VAN DIB K>AAT> 90ste Jaargang No 23482 Chef-Exploitatle: D. DE KLERK Postrekening 48400 Ing. Me<f24 c. p. mm., contr. 20 c. ENGELANB KANAAL Geoi 1 PRODUCT Car n dt I in Falmouth het rond 1 ige waarnt I* t i 110 JANUARI 1952 ffie zetten! t in een oogwenk dig hebt. LAHDttMh. LIZZAAO J verrukkelijke gebrande koffie, ing^s gebruikt, in een bandom* tige kop koffie. kt niet af. knijpt niet. I Vlet het voorschrift van kende Bpeclaalaaak van enier om een busje k f 3.- per busje op i gemeentewonlng met tuin Achterwiljefis voor andere >ing. Br. onder No 1OT2, eau van dit Blad. Kijkt De Fal- i de be* s|jn eendracht MAAKT MACHT irbar.- i door )nds, t de iverzeese i speciale afsluiting, oor de inhoud. tenkele buien Weerverwaehting" tneegfcdeeld door K N M I. ,Tn De Bilt. geldig, van Vrijdagavc tot Zaterdagavond I kt melksene- gebied zal ;em%ente i i Bloement jortse processen nieter* ziet «en t deze lang meen Enterpi >m 16.12 ..«ten In diens,, en 15 buitenlan- V PEP ASPERA AD ASTRA Ronc uitgebi de RUI zeep t dlgd. Toer woord wachtte aankomst de geven om Deze teleg evenwel Üit he vamenig kan wore ing (c.h.), de pensit Landbouw- van Fii izaken ....et. k het d( beves en Dancy Een kwartier oot* dat de F te zien was Het ondergaan van het schip was een merkwaardig gezicht: de boeg ver- ’d" hief, zich plotseling vijf meter, scheen te schudden en verdween daarna onder water. Dit gebeurde om 17 u. 12 (Nederlandse tijd) op 49 graden 38 minuten Noorderbreedte en 04 graden 23 minuten Westerlengte. Kamerlid, de rband met de sche autoritel- -iltlfc uif ..euw-Guin^a, chriftelUk het, prak, zonder op epop! Geef me t weddenschap* gepikt i, dat Jolliepop yacynthus Hoe ra tuur: ituur: op 8 47- onder 18 81 i op 16.54- onder Advert.: 12 c. p. mm., bij cftntr. 10 c. pensioenen w-Pensloenfor financiën en j en O’ Weerkundige waarnemingen unorgen om 8.40 uur werden te volgende weerkundige waarne De president^directeur van de Is- brandtsen Liné zei, toen hij het slot. Van het drama van de Flying Enterprise had vernomen: „Well done, Carlsen." (Brüvo Carlsen). Hij verklaarde, dat gezagvoer der Cartsen het bevel over een ander schip, dat wellicht weer Flying Enter prise wordt genoemd, zal krijgen. ir: Op tijdstip van Southland in Rot- -J»n van Flying Carlsen op gekap- jaarwlsseling op Gelukkig kinder De drt Ruys, pi reis uit gingen, viering gemaak: uitzondering zee ruw was. geplaatste Ned< boord, die „een De heer E. H. uit Singaj p middaguur gelukt yiqg Enterprise op >ers gezet naar Fal- bevestigen de tnse sleepboot >e John Weeks .Jth. eveneens itjager. ot schoenzolen, •et hij toch?. Gaep tot Gsepl met eenen ïhaafdé levens- were a ter zeé, u». heeft veroorzaakH aeeft bedroefd. Wij graag gezien, dat een bren >t en een Nederlandse latei omdat wij ^wapens de wereld heeft logen geen een riskan- i. Maar wij i man een gewel- itwikkelen, die soms na... verloren schip en 'T nutteloze schat- vn na een vergeefs 'itografen hebben -A nJeUwS5( lateriaal Tiet Jden ende >eef- Het rechtse Franse bisd P^ris-Fresse en de onafhankelijke Le Monde hebben critiek geoefend op l>et beleid van de getalvoerder van de Turmoil. Beid» bladen verklaren, dat de Flying Enterprise zich op het tijd stip van ontmoeting met de, Britse sleepboot dichter bjj de Franse haven Brest, dan b(j de,Engelse haven Falmouth bevond- Voorts schreven z(j beide, dat de Franse bleépboot Abeille 25 eerder had moeten worden ver zocht aan de sleep deel te nemen. De Paris* Preste vindt dat „het de schUn heeft, dat er een fout Is begaan”, terwtyl Le Monde van mening is, dat „typisché Britse koppig heid en overdreven nationale trots de ge zagvoerder van de Turmoil een verkeerde beslissing hebben doen nemen”. H.Ms Vliegdekschip „Karei Doorman’’ is Donderdagmiddag om kwart over twee uit Rotterdam naar de Nederlandse Antil len vertrokken. Het schip dat onder com mando staat vdn Kapitein ter Zqe G. Koudijs, wordt 23 Januari tg Willemstad verwacht. KIJKER De Life-Time combinatie heeft Carlsen contract voor 50.000 dollar aangebo- "oor, he't alleenrecht van publicatie uitvoerig verhaal van zijn bele- i het Alge- i en de be- laatschappü- •nstemming Algemeen LWWbouw-Penrioenfonds aangesloten cul tuurmaatschappijen passen nog steeds twee derde van de pensioenen van haar gepen- sionneerde employé’s bij. "Van de zijde? van *■-. net Algemeen Landhouw-Pensioenfonds. noch ook van de - rijde v^n de betrokken levensverzekeringsmaatschappijen. Werd op intermediair van de regering prijs gesteld. Opgejnerkt moge tevens nog worden, dat A h »een.tweetal individuele gevallen, los van net Algemeen J.andbouw-Pensioenfqnds. aiyjhangig zijn gemaakt. De mi* Jen de resultaten van deze4>roces- met belangstelling tegemoet, aangeriep resultaten ongetwijfeld medfi van be- zijn voor de deelqemers in het Alge- i Landbouw-Pensioenfonds. dn ter Wilh :h geen zorgen» „Op het eerste nd persoon met een den voo. van het yenissen. De pensioenen van employé’s der cultuurondernemingen Op een de heer met de uitkering van het Algemeen Lar.i! hebben de minister v* minister voor Unieza Kijksdeten 'geantwoord: onderhandelingen tussen La*dbouw-Pensibenfonds fokken ft levensverzekeringsmi ^Mgbben nog niet tot overeei Verschillende bij het pWbouw-Penrioenfonds ar- melkhandelaar krijgt een De klanten hebben h^t jverancier te eisen vertrouwen scorn-1* ichten en geschillen. Hedénmor dam de gedaah: Barometer: •worden. Deze Wihd: Minimum temperat gesteldheid: Januari Zon Maan en maak. >ord. :hip Sher- land*en Gene- rijftigtai opva- giers. op order •e aan twee van epikt. Kurt'Carl- ténse afkomst, ver te zullen blijven tot F opdagen. Schip .maakt m^zestig tot,tachtig graden over rtgeyeer 900 passagiers van de WillemJ" lie gistermorgen na een voorspoedige t Indonesië te Rotterdam van t<ord hebben aan Boord een mooie kvrst- "ing enl een gezellig Oud en Nieuw mee- laakt. Het weer was ook uitstekend, met van de lagtste dag. toen de Er waren verscheidene hoog- lerlandse’ ambtenaren aan koude neus komen halen”. De heer H. Tan. een Indonesische dans- leraar uit Singapore kwam daar juist op tijd aan de haven oijQiet schip te zien ver trekken. Eerst de volgende dag kon hij per vliegtuig naar Penang gagji en vandaar doorvliegen naar Medan. Per auto -haastte hij zid» paar Belawan en daar kon hij nog op hft nip pertje aan boord komen. Zijn reisdoel is merkwaardig en belangrijk. In opdracht vap een particulier gaat hij eenjaar lang bij De luchtvaart ""mst Bu^- lejfeft zes maan- D le^ndheid. De ,eedw tsohappu Ga.J t erlandse direc- qd [uitsluitend >ófe en Ma- jrewis door jn plaats in Met lar over nen wu. Over de redding van beide mannen wordt het volgende gemeld. Na het bericht. de Enterprise begon te zinken, vormden de aanwezige <che*jen een nauwe f het wrak. met db achterstevl.. eerst, langzaam in de golven wertiween Tengevolge van de zware slagzij ex' de hoge •nsen golven maakte de Enterprise water door »rtief genoeg geweest om het de 8choorateen. Om 16.12 uur (Ned. tijd) insen te geven en om voor de me|dde <ie Anfcrikaanse torpedobootjager krachten in te zetten, die bij Dillard Keith: ..Er zijn genoeg schepen inde en. Misschien heeft de trots der j,uurt orn Carlsen en Dancy te redden”, jn handen 16 uur; F|yjng Enterprise met tachtig Lt «raden slagzij nog drijvende Carlsen en ancy staan aan stuurboord van de stuur- d" zaak misgegaan. G» door de schoorsteen en dat Turmoil en eln en zijn metgezel van Dexterous z ch in de onmiddelluke om gered. De wereld Is ge- gevlng van hot zinkende schip bevonden, een drama ter ze«, dat 16.30 Uur meldde de Keith ..Carlsen en Dancy hebben na in zee te zijn gesprongen eW-touwladder van de Turmoil bereikt en *-Tengen zich in veiligheid". Een minuut .„ter: „De Flyinf Enterprise, die met de achtersteven wegzink^, kapseist. Carlsen en Dgncy kijken van het dek van de Turmoil toe". De Turmoil bevestigde op hetzelfde tijdstip, dab Carlsen en Dancy zich in vei ligheid bevonden. Een kwartier later seinde de Britse sleepboot? dat de Flying Enter prise niet meer te zien was r Mr H. D. Buurbanfan de Diet gerluchtilaart van,lndOTiesië hejtft ze den verlof tot herstel van ge» Indonesische Luchtvaartmaats' roeda, die tot 1961 onder Nederl tie zal blijVen, vliegt vooralsnöj binnen de Archipel en op SinrilJ nilla, maar Indonesië tracht Ju •bilaterale luchtvaartverdragen zfjn plas ae wereldluchtvaart veilig te «tellen Engeland wordt al gedurende elan jaf zo n vërdrag •tonde'rhandeld. Inmlddéls vliegt de B.O.A.Ci reeds op'Djakarta. evenals de Q^antas, een Australische-maatschappij. In donesische verkeersvliegers» zijn er nog nk/t, rdaar de RijkriuchtvaaTteei..,.,. er 8 Irr opleiding en piet de Ruys zijn dit- ,maal 18 leerlingen naar Southampton ver trokken om in Engeland të worden opgeleid Indonesiërs kuhnen tot' bekwame piloten worden opgeleid. De heer D. K. van Houten, onderdirecteur van de Garoeda vertelde, dat deze maat schappij jthans met, 8 Convailsr 8 Catalina- vllegboten en 22 Dakota's werkt en binn, kort rfbg 8 Convairs en 10 klrinere toest len wil bestellen. De luchtvaart biedt ir eilandenrijk go?de pprspec roeda heeft 80 K.L.M.-p' waarvan 65 Nederlanders ders.'j, Dinsdag 8 Januari: sleep komt In z zeegang. Wind neemt toe en men vaart door mistbanken. Nog vier sleepboten hebben zich bij het convool gevoegd. 'Flyipg En terprise ^zigzagt in spoor van Tuwnoil nu de zee,' Naewel niet ruatig, minder ruw Ls dan in de perste dagen en dus minder weer- stapd biedt. Snelheid moet verminderd worden Woensdag Enterprise n IW uit West-Nooi door hoog lang - -iat i s Rotter- lemingen 737.3 m m. West-Noord-West 3. 6,2.gr. C. 3 8 r' Licht bewolkt Voiig m„SB de studio's van de Arthur Rank-organisatie de filmproductie bestuderen om gewapend met da nodige kennis te Djakarta de ver vaardiging van een aéntal instructieve fftms te kunnen leidep. DezeYiims zullen de ideële strekking heb ben de Indonesische bevolking voor te lich ten over levensproblemen en belangen van de Indo-Chinese en Inda-Europese minder h^den. Het een particulier initiatief, maar men hoopt reger)ngsit%un de*ve;krU- gen. T7LYING ENTERPRISE r Haar drama is ui.t. Weinig zaken hebben de aandacht der mensen de laatste week zo gevangen ge houden als de lotgevallen van dit sphip Nu het op een stormachtige middag toch naar de kelder is gegaan, komen wij allen tot besef, hoe jammer wij het vinden. Hoe had den West-Europa en Amerika gehoopt op een happy ending van het drama! Reeds waren er alle tekenen, dat* de zaak werd opgeschroefd en buiten haar proporties ge licht. zoals dat gauw gebeurt, wanneer een onbekend kapitein en een ombekend schil in enkele dagen tot wereldnieuws van dt eerste orde worden verheven. Immer val: het de massa wat moeilijk maat te houden Wat was het. dat in dit drama van een schip en zijn kapitein de zeevarende volken zo sterk boeide? Daar was de eigenaardige betrekking, die er nog altijd bestari tussen het schip en de mens. Een schip is voor de mens nog altijd iets anders dan een leven loos wezen, dat zich slechts richt naar de wetten der natuurkunde In onze fantasie krijgt het bijna menselijjee kwaliteiten. Ifret kan willig of onwillig zijn, gehoorzaam of eigengereid, maar het is nooit een verza- meling levenloze materialen. Niemand heeft ons Nederlanders dat beter laten voelen dan de grote schrijver Arthur van Schendel in zijn meesterwerk „Het fregatschip Johanna Maria” Doch vooral was de belangstelling voor de Flying Enterprise buitengewoon groot geworden, omdat de kapitein zo h grootse demonstratie gaf van een der oudste tradities van de zee, die wil. dat de kapitein als laatste man> een verloren schip verlaat. Deze Amerikaanse kapitein van Deense afkomst, die koppig en onversaagd dagen lang en vooral de larïge nachten eenzaam stand hield op „zijn" schip, hield aller ver beelding gevangen. De stormen mochten beuken, hij bleef op zijn post. De wen ntaakte aanstalten om hem een grandioze hulde Le betuigen, er werden weddenschap pen zonder tal afgesloten, het havenstadje Falmouth liep vol mensen, wier vak het is alle nieuws te verzorgen, waarnaar de men sen haken, hij hield rustig stand. De wereld zweefde tussen vrees en hoop, terwijl de tussen schip en haven afknabbelde Aan de OBteveer ;r™ X 5-!^ 11 Geen sdUp werd in zijn dagenlange doo$s- Enterprise geh strijd zo vaak gefotografeerd als de Flying WM- Enterprise. Om geen schip zwermden zoveel radioreporters en nieuwsgMtrigevlj>«machl- nog pes. En dat alles, omdat dit schip in het <jat brandpunt van de belangstelling stond. De zee is echter niet sportief geweest. De stormen, die de laatste weken onder de f scheepvaart zo hebben huisgehouden, staken weer op. En misschien wa^én de mei ook niet sportief genoeg geweest om schip alle kar redding alle 1 de Jiand waren. Misschien t bergers, die het karwei eenmai hadden en die van geen andere hulp wilden weten, al was zij bij de hand, net precies de vertraging veroorzaakt, dia de nieuw opge- komen storm de kans gaf het zieltogend* schip de genadeslat geschiedenis der zee de onderzoekende instanties. In elk geval is de zaak n lukkig is de kapitein en zijn de laatste dagen gered. De tuige geweest van een drama slechts materiële schade heeft en dat toch onze harten he in Nederland hadden Nederlandse sleepboot en tros het, werk hadden gedaan, ook ons dan op onze allersterkste v wereld hadden kunnen tonen. Het ging allemaal anders. De van de zee een les gehad. Wij mc dag voor de avond'prijzen, noch e< te sleep, póór zij veilig binnen is. hebben ook gezien, dat één di/e geestlafacht kan ont bij'na wonderen doet. Bijna. De zee heeft weer een een verloren lading bij haar ten gevoegd. Da bergers zijn karwei binden. Talloze fotografen de kapitein bij aankomst voor de r gierige» wereld op het gevoelige mt vastgelegd. Het decor te Falmouth was nie» zo vrolijk als men enkele dagen geleder zich had voorgesteld, bij de zegevierend J) binnenkomst van een sleper, een schecf- hangend schip, en enkele waakhonden van de marine. De verslaggevers hebben de woorden der ongebreidelde geestdrift in hun pen moeten houden. De Flying Enterprise heeft haar naam gestand gedaan. Die naam duidt*- maakte radiozender in bedrijf gesteld en maakt daarmee om de twee uur contact met de John Weeks. Het lukt eindelijk vanaf de John Weeks per lijn’ koffie, brood, verstaaperingeft, sigaretten lec tuur in granaathulzen naar Carlsel over te»brengen. f Vrfydag 4 Januari: Britse sleepbgoi Tur moil bereikt Flying Enterprise. Zee 1| ru' Nu en dan regen. 'Golven slaan overxjék- hut waar Carlsen verblijft. Na herhaalde vergeefse pogingen om tros ovêr Flying En terprise te werpen, gèlukt het stuurman v i o a e i Dancy van de Turmoil op een moment, dat ®00ra van de sleper het ajidere schip op een hoge golf kapot als tot op enkele meters nadert, met een le- beukt, vensgevaarlijke sppong en door een loshan gend touw te grijpen, bij Carlsen aan boord te komen. Wegens mist moeten verdere po gingen om contact te maken uitgesteld woi*- den:^^. EfObt 5 januari: Op het dWurmóil de Flyi_ sleeptouw te nemen Koers gez moqlh. Carlsen en Dancji b( tros om de voorstevén. Ffar Abeille is ook in de buurt. De is afgelost door de, Willard Kelt een Amerikaanse torpedobooL tKig Zondag f Januari: Carlsen en Daney kruf- •ren Êen^vooiwirend over dek om tros in te j jn petten en te controleren. Commentariëren per radio ontvangen mededelingen, dat voor hen suites zijn gereserveerd in .Londena hotel, waar ook ouders van Carlsen, per vlieÉthig uit Degemarken overgekomen, hun zoon tullen opwachten. Sleep vordert t snelheid van ongeveer drie khopen. •er is helder, zee rustig. Slagzij van Flying Enterprise nog zestig graden. Carl sen en Dancy ontvangen per lijn van de Keith nleu.we voorraad levensmiddelen, alsmede kaarsen voor licht en Verwarming. De tips Jcnapt af Maandag 7 Januari: sleep nog 150 mljljvan Falmouth, dat mén Woensdagochtend dankt te bereiken. 'en gebeurtenis, die 'swereldsbe- langstelling trok, is ten einde. De tbreuk van de Flying Enterprise .\»t drama van een ondergang, ikele dagen had geleken het van de natuur zou zidht van de over- de storm toe. Een in- jerd de genadeslag toe* overwinning in dit dra- ma-van-een-ondergang is gelegen in de redding te elfder ure van de twee opvarenden. Toen het schip plat op'zijn zijde lag en volliSp, sprongen zij van de schoorsteen in zee. Kapitein Carlsen y als laatste, na Dancy, de buitenstaan der. wie nietfSbond aan het vreemde schip, maa^die Carlsen vrijwillig bij I stond in de moeilijke gevaarvolle uren. Kort daarna zonk het schip. De ondergang was ook de overwinning - van de plicht, zoals kapitein Carlsen die opvatte. Een opvatting om respect voor te hebben. De nederlaag in dit drama leed de Engelse sleepboot. En moeilijk zal Mit te 'maken zijn of overmacht van de elementen, eer- zucht om de overwinning alleen de bevechten of niet kunnen steunen op meer dan een Halve gpuw harde ervaring de oorzaak» van het falen waren. KlhlïMiffllIK;» YY/Ü hebben van de plannen van regisseur Hal Wallis, die een film van het avon- gestand gedi.n Dl.' naam duïdde op avon- £t.'Vkjltïn hfifS’xlcb'tAvoUe' VrUdag 28 December: Het Amerikaanse vrachtschip Flying Enterprise (Isbrandtsen Lines), van Hamburg op> weg naar New York met lading ruwijzer en stukgoederen, komt ongeveer 750 km Zuidwestelijk van Landsend in eeh orkaan terecht en maakt dertig graden slagzij naar bakboord. Zaterdag 29 December: Brits schip Sher- bourne en Amerikanen Southland *en Gene ral Greely te hulp gesneld. Vi renden, waaronder tien passagi VUUUU! ununnruiuiccii van kapitein Carlsen twee e boord gesprongen en opgei n vraag van het TwaRde Kamerlid. 8en. Amerikaan van Deens Vgn de Wetering (c.h.), in verband klaart alleen aan boord tb z sleepboothulp komt opdr~ slagzij vai'* bakboord. Maandag 31 December: Jaarwisseling arriveert terdam met zestiemjopvarendei Enterprise. Eenzame Carlser seisde schip constateert J- polshorloge en wenst zichzelf Nieuwjaar, denkend aan vrouw en - in Woqdbridge (New Jersey) en ouders Denemarken. Woensdag 2 Januari: Amerikaanse torpe dobootjager John W. Weeks in de buurt van Flying Enterprise, seint aan Carlsen bemoedigende boodschappen van familie en met maatschappij. Carlsen leeft van /edroogd wee voedsel, thee eh bier. r «•»-«. donderdag 1 Januari: Carlsen geeft geen gehoor aan verzoek van zijn vrouw om schip te verlaten. Wil zeemapseer hoog houden en belang van maatschappij in verband met nerging en verzekering be hartigen. Wrblijft in hut midscheeps? zonder licht of verwarming. Kan zich slecht^ kruipend bewegen. Jleeft zelfge- aan. Zij heeft verloren. Jammer. Flying Enterprise. 9 Januari: gevaar voor Flying se neemt toe door krachtiger wind >rd-We$t. Schip maakt water x>g overslaande golven. Drie uur is Turmoil bezig bij te draaien. Hër- vat eindelij ftet slepen. Dan Close up: sleeptros, schurend over het i de Flying Enterprise, springt eën hevigs ^IndStoot h et .chip Men bevindt rich op 57 m|jl van mouth. Tussen het losgeslagen schip en kust ligt Kaap Lizard, het van ouds I ruchte soheepakerkhof. In Falmouth onderwijl reeds de vlaggen uitgestoken...... Rond het middaguur’slaagt men er pi op nieuw een tros over de Flying Enterprise te krijgen, doch bevestigen is niet mf en de kabel slipt weer in zee. De ouders van Carlsen zijn aangekomen en wachten.... Hoge zeeën storten zich over hét geha vende schip, dat steeds meer .overhellend j*n stu«rlóos in Oostelijke richting afdrijf.. Carlsen seint: Wij hopen en bidden. Donderdag 18 JanuariCarlsen wil nog niet yan boord gehaald worden. Maar in de namiddag gaat het schip zodanig water Aaken, dat de toestand onhoudbaar wordt Carlzen en Dancy moeten dj strijd tegen de elementen opgevën. ZU verzoeken per hélicoptère afgehaald te worden,. Het ruwe weer maakt dit onn\oge!tyk. Dan draalt de Turmoil b(J lany de reeds zinkende Flying Enterprise en het gelukt de ,twe« koene zeelieden via een touwladder aan boord van de sleepboot te geraken. Één kwartier later verdwijnt Enterprise geheel in dé 'gblven. oer van de zeeman is gered. kis gevolg ben de Nederlandse Spoorwegen zich ge- ----1- noodzaakt gezien, met goedkeuring van de -.■»*_•tts_* terprlse minister van Verkeer en Waterstaat, per 1 tió^elijk Februari a.s. tot een'gedeeltelijke yerhóging van reiziger»- en goederentarieve|> over te gapn. De ve^hogifig def reizigerstarieven betceft de tMieven voor afstanden van 22 kilometer en högfer. zoejat de prijs va# de nd meeste trajèctkaartep ongewijzigd blijft. |ft. Voortenkele reizen 'loopt verhoging van 22 •kilometer af'geleidelijk op van 4*/t tot 15’/« bij 150 kilometer waarna dit percentage wederom daalt. Voor retours loopt de ver hoging op van 3*1» tot IS’/e bij 150 kilometer, tot’zaterdagavond'*u kaarten is tot het uiterafe beperkt, zij be- tfclijke tot. Noordwesteiijke wind Kouder. k draagt gemiddel 1.8*/». Jflrjjrijzen van^èlge- vooral in de nacht en ochtend mene abonnementskawLjjS ga'an ongeveer weerkunde» w9arn»min«.n omhoog. Het -tarlMMfr jeugdkaarten ■blijft onveranderd. Doot deze verhoging, welke dus voornamelijk dé tarieven voor grotere afstanden betreft, is het reizen sinds 1939 gemiddeld 91*/« duurder geworden. Dei- prijsstijging ligt nog altijd ver beneden de prijsstijgingen van levensmiddelen, brantf- d. ,stof.fe.n e,lukle?1ln8' En <»k «taat zij in g> wëéï's^st de Flying nerlei verhouding-tot de prijsverhogingen. Maar de die de voor een spoorwegbedrijf belangrijke materialen sinds 1939 hebben ondergaan Kapitein Carlsen had kort nadat hij was opgepUsi «*n radio-telefonisch gesprek mat zijn orders, die in een hotel te Falmouth op hem wachten. Hij deelde hun mede, dat alles in orde was Zijn echtgenote hool<i® het nieuws van de redding via ds Kirka- gaard Jensen van de Deense Lutherse kerk te Perth Amboy (New Yersey). Mevrouw zoont in het nabijgelegen Wood- ~.dge. Zij verkeerde sinds verscheidene de gen in uiterst nerveuze toestand tengeyedge van de spanning over het lot van haar'man. Di Jensen deelde aan persvertegenwoordi gers mee, dat mevrouw Carlsen de bood- vormden Khap van haar echtgenoot had bearftwoord, ring om hü wilde echter over de i^houd- ven •verf het telegram niets meedelen en verklaarde, dat mevrouw Cartsen niet in staat .was th^ns een mededeling aan de pers te doen. kTMMWU» 0 CtrWuiMUM Na een ztrUd van dertien dagen met de elementen is gistermiddag een einde geko men aan het drama van het Amerikaanse vrachtschip Flying Enterprise. De hoop van de heldhaftige kapitein vgp het schip. Kurt Carlsen, om aan boord te kunnen blijven tot het in veilige haven zou z(jn gesleept vervloog, toen de Flying Enterprise begon te zinken. De zee waz zeer onstuimig en er -Cf' (.vielen ware slagregens. Carlsen en i” !Ik Britse metgezel, stuurman^ Dancy van - sleepboot Turmoil, verklaarden zich bereid om zich jnet een hefséhroefvliegtuig van het zinkende schip te laten halen. Toen het vliegtuig echter tengevolge van het slechte ‘5 weer moest terugkeren, bleef ^arisen en Daney geen andere keuze dan in zee te r de *Prin<CD- ZU waagden de sprong van de top van de schoorsteen vlak voordat het schip ’-*2j omsloeg. Na vier ot vUf minuten zwemmen :n zU door de sleepboot nirmoii op een kwartier na de mede- sn en Daney zich aan boorcL Perth vonden werd gemeld, dat Pa.,.,’en„Y< geheel onder water verdwe- «ridge. Zij radiozender in bedrijf gest laarmee om de twe< John Weeks. Het 1 Je John Weeks per 1 verAiaperinge(i, sigaret! in granaathulzen naar irengen. 1 Franse Rond het middernachtelU^uur is .brand - ‘•-[ebroken in een chemische fabriek aan jksweg te Wouw, waarin vocrrnamelUk en schuurmiddelen worden vervaar- VoprbUgangers zagen vlammen uit a slaan en alarmeerden de plaatse- irandweer. in het bovenste gedéelte van hat voor- gpbouw opgeslagen goederen warln in brand geraakt. Via het emballagemateriaal en de zeepproducten breidde het vuur zich ook tot de benevenverdieping uit, waar het kantoor en de zeepmakerij gevestigd zijn. De v^jwillige brandweer van Wouw kon het voovfcebouw niét reddeji. maar wist het en munitie vuur te beperken, zodat een aangrenzend Nieuw-Guii.. groot magazijn, waarin zeerbrandbére sloot de Nee grondstoffen lagen opgeslagen" behouden met de zendi bleef. Wei was*de waterschade hier (froot., Uit het brandende gebouw kon, behou dens et* deel der boekhouding, niets wor den gered. De schade, die door ae verzeke ring wordt gedekt, wordt op' een ton ge raamd. Bij de blussingswerkzgamheden werd de brandweerma'n P de Wies getroffen door ee*n neerstortende’ brandende dakgoot. Hij is ter verpleging in het ziekenhuis te' Roosendaal opgenomen. H(j had een arm en een voetbreuk en"bnige snijtoonden aan het gelaat. De Franse Regeringscrisis irges Bidault heeft df hem door presf- Auriol verstrekte informatieve op- t tot hft vormen van een nieuwe Franse regering teruggegeven. Opyvragen van het Tweede heer Welter (K.N.P.), in verl aanhouding door de Indonesisc ten van e;n zending wapens'tn munitifr ulT twee Schepen, op weg naar Nieuw-Guinfea. heeft de minister-president schriftelUk het, volgende geantwoord: I Nadat de aanhouding door de Indonesi sche autoriteiten van etn zending wapen* -uJt m s Biftar bestemd voort ...juw-Guinea, bekend was geworden, be- 1 ■’■ot de Nederlandse regering, tn verband _L J-ding aan boord'van het m.s. Ta- lisse aan de scheepvaartmaatschappij te i-' verzoeken dit laatge schip Tandjong Priok 9 niet té doen aanlflpen. alvorens de verzp- kering zou zijn verkregen, dat de tweede zending ongemoeid zouworden gelaten Hieraan is uitvoering gegeven, doordat aan cle gezagvoerder van het m.s. Talisse is geseind, .crat hij r^et voor 18 December te Priok moest aankomen, waarbij de ge dachte voorzat, dat voor die datum ver moedelijk wel een oplossing éan de moei lijkheden zou zijn verkregen. Vah de zijde van de Hoge Commissaris te Djakarta zijn terstond herhaalde stappen bij de Indone sische regering 'ondernomen, ten einde te trachten van b^ar de verzekering te ver krijgen. dat de voor Nieuw-Guinea bestem- >dë munitie ongesnoeid zou worden gelaten. ~oen bleek, dat er géén bevredigend ant- >rd van de Indonesische regering te ver- ..ten was. is negen uur voor de tijd van van het schip langs verschillende zegen van Djakarta uit radiografisch aan e gezagvoerder van Talisse opdracht ge- even om buiten de 3-mijls grens te blijven. negrammen hebben de gezagvoerder 1 niet bereikt iet 'bovenstaande moge blijken» dat j verzuim van Nederlandse zijde niet •den gespreken. e Een Dakqta van de lijn Dublin—Northolt (Londen) is gisteravond boven Wales neer- j gestort Alle 20 passagiers en de drie Be- j “manningsleden zijn omgekomen. Hun lijken werden dobr een reddingsploeg gevonden. i De Öhkola was op weg van Northolt (vlieg veld nabij Londen^ naar-JJublin. T'“ regeling maakt bekend? dat tot haar iwezen tijdens gevechten in Korea zijn ïuveid: 22 December 195J sergeant G. Teunis- sen. afkomstig uit Bandoeng. Sergeant ,G. Teunissen werd 26 <Juli 1924 geboren. Hij was ongehtwd en afkomstig van J^et regi ment Grenadiers en Jagers. r a Op 4 Januari 1952 eerste luitenant J. G. H. Gunning, afkomstig uit Diepenveen, luite nant Gfinning werd |9 Mei 1924 geboren. tHij was gehuwd en afkomstig'van het regiment 4 Oranje-Ctelderland. WkXchVvaAtahoo" heeft Vaste wijken Sfior melkbezorgers ih Haarlém omgeving In de tweede helft van Februari zal Haarlem en naaste omgeving de melk»L. ring' worden ingevoerd, ylie een gebied zal beslaat^ waargge behalve» de gem^eni» Haar; lem behorerv*een deel van Bloemendaak; s Zwanynburgl^n het Santpoortse gedeelte J iën- van velsen. stel- De besturen van de' betrokken gemeen- moten in wenst. 1#en8ge2in<ihe'ld bestaat.' in tegenstèllin«<tmet 'andere gemeenten in Nederland, waar, de sanering een fpit is en jpaar alle melkhari- .i delaren er voorstanders van w’aren. 1 bied zal worden verdeeld

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1952 | | pagina 1