GOUD5CME COUDANT er 1 WEERBERICHT en Na toespraken en huldigingen zuchtte Catlsen: „Ik wil slapen' en DE KOFFIE ZONDER BON .©9 Generaal De Lattre de Tassigny te Parijs overleden Besprekingen tussen Nederland Indonesië begonnen „Fortuin heb ik niet gezocht” FALMOUTH STOND OP ZIJN KOP I’8 en ewilde wafel! eerste IJmuidense trawlers "1; ff De bonkaarten kunnen eindelijk in de kachel Eisenhower: „Een verlies voor de gehele vrije wereld” Grote militaire carrière .3 met haring in België plenaire vergadering Gelukwens aan Carlsen van onze regering ,Ik heb mijn uiterste best gedaan” Carlsen wijst aanbiedingen /voor film en boek van de hand De meisjes zongen D1"sdag 15 JanUar' Gelukwensen uit de gehele wereld De ondergang van de „Flying Enterprise” 11 JANUARI 1052 Prijs 10 cenf per nummer Zaterdag 12 Jan. 1952 Prijs abonnement: per week ƒ0.45 Verschijnt dagelijks per maand 1.95, per kwartaal 5.80 Bureau: Markt 31 Advert: 12 c. p. mm., bij contr. 10 c. Telefoon 2745 (twee lijnen) Chef-Exploitatie: D. DE KLERK Ing. Med.: 24 c. p. mm., contr. 20 c. Bustehouders popeline 385 serie II 485 n1 5—6 lui ria. Groot ichtOok dat het ..Ik te I leemt! enig doel (Tekening ontleend aan de ..News Chronicle”) •s?>< dobberen reeds op )en. geheel naar de bodem van de zee verdwijnt: le gc oquante en vulde wafel Babyjurkjes zuiver wol n rose bleu en wit serie 1 r in pakjes 5 ct. EIS DE GELE BUS Het drama voltr Stukken wrak) van was, zroui (ge tk di i Nee van jille, worden eveer in de heb- Trainingspakken ware kwal, met capuchon 24 jaar Q85 985 EENDRACHT MAAKT MACHT Directeur-ChefreSacteur: S. H. VAN DER KRAATS geluk- stui Genei Franse hebt" overLu jaah 1 t. „Uitmuntend! lap ongetwijfeld zei: veel tdruk- dering .„...haar komen Zwarte Carlsen moreel iperatuur: peratuur: ..ai wén. die sympathieke e eenvot n drot ■lijk. Meis- :oorgebouw >r he fijne (Van onze Engelse correspondent.) Falmouth heeft Vrijdag Kurt Carlsen en de andere hoofdfiguren van het drama met de Flying Enterprise een grootse ontvangst bereid. In dit vriéndelijke stadje met de smalle straten bleef deze massale huldiging uiterst genoeglijk. Duizenden waren bjj de haven- pier en op het vlak daarachter gelegen grote plein samengestroomd. De mensen hingen uit de ramen en stonden op de daken. Men wuifde, juichte en klapte in de handen, nadat de korte, gezette Carlsen, die de vriendelijkheid zelve is, en meer aan een artist doet denken, dan aan een harde zeeman, door de burgemeester naar het bordes van het stadhuis werd begeleid. Van het gebouw wapperden de Amerikaanse en Britse vlaggen en ook een grote vlag van de Verenigde Natie,». o e Rotter- lemingen rmorgen uurman i. Toen t“ j begroet nensen e »s. Carls: •reta en smeester i waren ter hebben het druk. Het man hij er il bre- gene- com- leger Distrl- .„..ap voor i voor de in het res- e nadelen, deze bon- gedurende in Tunis, itsers werd wel op zich ‘e deel van legerkorps- huis- man il (en >èel u f dat nt op lictl 986 5 m m. Mist 3. 4.6 gr. C 6,2 gr. C. 3,4 gr. C. Regen. Afnemende maan onder 16.52 i; onder 9.45 Afnemende maan ‘-sr 16 54 De rlandse regering heeft telegram men met gelukwensen gericht tot kapitein Kurt Carlsen van de Flying Enterprise en eerste stuurman Kenneth Dancy. De tele grammen zjjn voor de regering onder tekend door de minister van Verkeer en Waterstaat. zou welkt ibben. had aan boord vier toj zes uur ’slapen. Aan «het eind van de mid- nog door het gemeentebestuur receptie was gehouden, zei een zucht: „Er is maar één ding - naar bed Van officiële zijde vernemen wjj. dat Vrijdagmiddag het eerste contact is gelegd tussen de daartoe door de regering van de Republiek Indonesië aangewezen missie, onder leiding van professor dr Raden Soepomo en de leden v$n dc door de Nederlandse minister president daartoe'ingestelde interdepartementale commissie, onder leiding van de staats secretarissen mr N. S. Blom en L. Götzen. Hiermede hebben de besprekingen een aanvang genomen. 90ste*Jaargang No 23483 door Duits- al De Lattre krijgen. Hij wordt tot tien jaar ge- - CHOCOLA van de allen hun dat o De Lattre de erbevelhebber West-Europa. 4 einde 1950 •mmissaris en do-China. zerd behalve door *le andere ’n, o.a. met het i Oranje-Nassau, en Knight Weinig verandering Weerverwachting. meegedeeld door het K N M.I in De Bilh geldig van Zaterdag- b van ae avond tot Zondagavond. nwor Wisselend bewolkt met enkele buien. »om- mlge met sneeuw of hagel. Krachtige tot ma- tecnnici, tlge Noordelijke wind. Vannacht en morgen- i de che- ochtend in het binnenland hier en daar lichte vorst Morgen overdag ongeveer dezelfde tem- W is ech- peratuur als vandaag Weerkundige waarnemlpgen irden te f waarne n, toen hij zijn i nawuifde On en doordrlngenl >n staande verklaarde sr, waarop ik ben ge- stemming met de beste schap”. Voor stuurman post elke'dag honderden brie. jes. die kennis willen maken eh de mee sluiten tevens een foto bij. Foto's èn bri: worden door »««-«. kachel gedeponeerd. ae wercia zijn gc.un- Een reddingboot VI item Carlsen en stuur- is vrijdag aan .ekomen Lloyds heeft 'gespoeid. Het x taille verleend, die be- Brest nen, die door buiten- ijgedragen hebben tot □en en ladingen, die in ?rson We f Til hu rose studenten- hebben S' reéht: denis krjjgen, ma: gehad als kapitein geboden om zjjn i Cf 704.000 geschiei ben afi ij hooghartig in :hap ónmogelijk :n met een per— [aat!” Maar in-' >eest hervonden rlijk! Neem een Hij verfoeit de ij het misbruik j gegevens voor laden zal doen Jean M. G. de Lattre de erd op 2 Februari 1889 te Is (Vendée) geboren. dus op 19-jarige leef- -“-rilliger dienst 1935 we Enige seconden voordat het schip - de voorsteven ig nop juist zichtbaar. Hedenmorgen om 8 40 uur wet dam de volgende weerkundig^ 'gedaan: Barometer: Wind: eratuur: imum temp-- Minimum tempen Weersgesjteldh ei d 13 Januari Zon op 8.46; Maan op 18.09; 14 Januari - Zon op 8.45: onder 16 54 Maan op 19 22- onder 10.01 Naar het ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening ons meedeelt, wordt de rantsoenering van koffi» met ingang vari Maandag 14 Januari 1952 opgeheven, waarmee dus tevens een einde komt aan de levensmiddelendistributiék Na de opheffing van het Centraal butiekantoor maakte het bedrijfscha] Granen, Zaden en Peulvruchten vooi distributie van koffie gebruik van het tant van de „oude bonkaarten, De ~*J verbonden aan het gebruik van Opschudding in Ostende De drie IJhiuidense trawlers Thorina, Postboy en Claesje zijn Vrijdfig in de koop- vaardijhaven van Ostende Verschenen met samen duizend kisten in het Kanaal ge vangen haring aan boord. De schepen heb ben enige dagen in de haven van Duin kerken gelegen om op beter weer ta wach ten, maar de rederijen moesten de knoop doorhakken eh hun schepen naar Ostende sturen, omdat de lading dreigde te beder ven. Aangézien de directe aanvoer vèn Nederlandse haring en vis in België niet toegestaan is, heeft dit incident in Bel gische visserijkringen vrij veel opschud ding veroorzaakt. De rederr van de Postboy en de Thorina deelde ons mee. dat deze uitwijking naar'Ostende gezien moet wor den als een noodsprong en niet als een overtreding van de bestaande bepalingen. Besloten werd Dinsdag 15 Januari a s. de eerste plenaire vergadering te doen houden De te voeren besprekingen zullen betrek king hebben op de vraagstukken betreffen de de Nederlands-lndonesische Unie en Nieyw-Guinea. Gezamenlijk zal worden ge zocht naar een antwoord op de vraag, welke herziening van de basis der Nederlatids- Indonesische betrekkingen voor beide lan den aanvaardbaar zou zijn. De resultaten van deze besprekingen, die een informeel karakter dragen, zullen voor zover mogelijk in de vorm van concrete (voor)-ontwerpen aan elk der beide rege ringen worden aangeboden. Vertrouwd wordt, dat de besprekingen in een hartelijke sfeer zullen worden gehouden en een goede verhouding en een vruchtbare samenwerking tussen beide landen zullen bevorderen. traal Jean de Lattre de Tassigny. de hoge commissaris cn opperbevel- iber in Indo-China. is gisteren te Parijs ‘rieden. Hij bereikte de leeftijd van 62 De generaal zal een nationale be grafenis krijgen. Generaal Eisenhower zei, toen hij het nieuws vernam: „Generaal De Lattre de Tassigny heeft in de tweede wereldoorlog als bevelhebber van het eerste Franse leger en later door zjjn werk in Indo- China. een schitterend voorbeeld gegeven. Het overlijden van deze leider en unieke persoonlijkheid is een verlies, niet slechts voor Frankrijk, doch voor de gehele vrije wereld”. Generaal J Tassigny werd op Moulleron-en-Pareds Op 2 October 1908, tijd, nam hij als vrijwilliger 12e regiment dragonders. In benoemd tot chef van de generale staf van de militaire gouver neur van Straatsburg; op 23 Maart 1939 be vorderd tot brigade generaal en in Sep tember, bij het uit breken van de oorlog met Duitsland, werd hij chef van de rale staf van de mandant van het mate sy was de Carlsen droeg en een baret. Zijn glimlach werkte aanstekel jes van het dak van een kantoorgebi zongen spontaan het Engelse liedje: Foi is a jolly good fellow I (Hij is zo’n 1 vent Het was Carlse" in het Behalve op gezet, terwL vertegenwoordij held van de dag legden, was er rip Flvine mende regen een huldiging op Hierna nam Carlsen in de raadzaal plaats voor de op de roodleren voorzitterszetel uitvoerige persconferentie, waarh hoofdzaak bekende feiten in hei acht. Dancy en Parker vulden haal aan. Carlsen bevestigde, dat hij aan boord ge bleven was uitsluitend, omdat hij er van overtuigd was, dat de Flying Enterprise zou kunnen worden geborgen. Pas toen Dot derdagmiddag het schip opnieuw water ging maken, werd het duidelijk, dat het zijn gral in de golven zou vinden. Een in hoge mate emotioneel ogenblik was het. toen Carlsen verklaarde, dat het absoluut onjuist was. dat zoals ergens was gesuggereerd hefn een fortuin in het vooruitzicht was ge steld. wanneer hij ajtn boord bleef. Ook al zou dat het geval zijn, dan zou hij dat niet hebben geaccepteerd. Een luid applaus weer klonk, toen Carlsen met nadruk zeide. dat hij de pogingen van twee eerlijke mannen om het schip te- redden in geen enkel op zicht tot een commercieel object gemaakt wilde zien. Onjuist was het ook, dat hij assistentie van de Nederlandse zeesleepboot Zwarte Zee zou hebben geweigerd, zoals het gerucht ging. Integendeel Hij had reeds in het be gin dadelijk haar hulp ingeroepen, maar zij was niet komen opdagen De hoop echter, dat de Zwarte Zee zou arriveren, had bijzonder gesterkt De helden van de „Flying Enterprise werd in Falmouth een overweldigende ontvangst bereid. Van links naar rechts stuurman Kenneth Dancy en zijn moeder, de moeder van Kurt Carlsen, kapitein Carlsen zelf met bloemen iitMle hand, zijn zuster en zijn vader. kaarten, die reeds twee en e^n half jaar geleden zijn uitgereikt, zijn te groot ge worden. De bonkaarten worden thans over bodig en kunnen worden vernietigd. De overheid verwacht geen groter v< bruik van koffie, aangezien gedurende laatste tijd onder de rantsoenering ongeveer tien procent van de cansumentenbonnen en toewijzingen aan Horecabedrijven e.d. niet werd opgenoman. De opheffing der rant soenering behetéft dus niet tot groter koffie- verbruik en paarmede tot besteding van meer deviezep te leiderr Met ipgang van dezelfde dag vervalt de maximumprijs voor koffie, ook omdat ook de centrale aankoop van koffie door de over heid zal worden beëindigd. Men dient er wel rekening mee te houden dat bij voort zetting van de rantsoenering de maximum prijs zou zijn verhbogd tengevolge van de omstandigheid, dat de voorraden koffie van de oude prijs uitgeput zijn, zodat de binnen landse prijs thans moet worden gebaseerd op dez hogere wereldmarktprijs. Pa’Ain IJJmX dè v^.S!stVer“.a^^g vsn**’™?.! lne *n te nemen. Een groot deel de uiterste doelmatigheid in de huishouding is ginds ook afkomstig van de omstandig heid, dat zoveel huisvrouwen daar in een „eroep werken. Het Duitse onderzoek heefrt wel aan het licht gebracht, dat het „beroep van 1 vrouw allesbehalve een sinecure is. De moet dat op zijn tijd beseffen. Meer wil i durft) Kijker er niet van zeggen. Stel voor, dat mevrouw Kijker dit leest, of een vriendelijke vriendin er haar attent maakt. Dat. loopt uit op een loonconflk. Ziedaar een beroepsrisico van KIJKER. Ml OME OpZltMMM. ieke figuur bleek te >ud en beminlijkheid zelve. een donkerblauwe regenjas «a„WjSTa$h,ne in te nemen. Een groot »".’a manier gedaan, kost gemid- bei aeid 300 calorieën aan arbeidsinspanning. als ee!1 Vr0UW de was met een 1sJCasJn?Shin,e doet, teruggebracht tot nog geen 90 calorieën. Bovendien is de fijdsbe- “Paring enorm. Dit voorbeeld bewijst wel, rhl er °P huishoudelijk gebied een me- 4«»#,Sa?e van h'lang kan zijn, doch doel- J®1*®nde hulp in deze richting kan alleen worden venvezenlijkt, als de productie zo- eei mogelijk wordt opgéVoerd. In Amerika Kapitein Parkers mening was. dat in de moeilijke omstandigheden inschakeling een tweede sleepboot niet mogelijk daar z(j elkaar dan waarschijnlijk in de weg zouden zitten. Was het weer minder ruw geweest, dan zou de spiksplinternieuwe sta len kabel, welke werd gebruikt, het ge houden hel* Carlsen I per dag ges dag. toen er i eer. officiële Carlsen met e dat ik wil „Ik heb mün uiterste best gedaan, maar het schip is gezonken”, verklaarde kapitein Carlsen 20 minuten na aankomst in Fal mouth in een radio-telefoongesprek met zijn vader. „Men kon niets doen, maar ik ben er zeker van, dat ik een andere Enter prise zal krijgen”. Toen de sleepboot Turmoil, aan boord waarvan kapitein Carlsen en stuurman Dancy zich bevondej^ de baai van Fal mouth binnenvoer, werd zij ontvangen door een juichende menigte Automobilis ten lieten hun claxons loeien en van alle schepen klonken de sirenes. Klaarblijkelijk een uiter- had iedereen vergeten, dat de twee zee- e zijn. Hij lieden uitgeput waren en behoefde hadden aan rust Kapitein Parker van de Turmoil, die ook aan het einde van zijn krachtfen was. doch die zijn gpede humeur had be waard, verkladde: „Allemaal betreuren wij. dat de Enterprise ons ontsnapt is, maar wij zijn erg blij Carlsen en Dancy te hebben kunnen redden”. Gistermorgen is kap. Kurt Carlsen samen met stuurman Dancy te Falmouth aan land gegaan. Toen zij voet aan wal zetten wer den zU begroet dóór 'het gejuich van dui zenden mensen en het geloei van claxons en sirenes. Carlsens vader en moeder, zijn zuster Greta en haar echtgenoot, alsmede de burgemeester en de gemeenteraad van Falmouth waren ter begroeting aanwezig. Het eerste wat Carlsen zei was: „Het spijL me ontzettend, dat ik niet in staat ben ge™ weest de Flying Enterprise mee te bren gen" Hij prees kapitein Parker en de be manning van de Turmoil, die „de tradities van een groot zeevarend volk” eer aan hebben gedaan. In Falmouth zijn de winkels gesloten en velen zijn naar de haven gegaan inplagts ion- van naar hun werk. lina de rnen*8te ging een gejuich op, toen L.J Carlsen zijn ouders omhelsde. Ook kapitein Parker van de Turmoil, die lia Carlsen ep Dancy aan wal ging, werd hartejljk toege- juicht. Voor de microfooi Carlsen „De manier holpen. is in overeenst tradities van de zee” Stuurman Dancy van de Turmoil ben te veel onder de. indruk om kunnen zéggen, doch ïk 'moet uitd king geven aan mijn grote bewondt voor kapitein Carlsen” De burgemeester van Falmouth begroette Carlsen namens de stad en de Deense marine-attaché te Londen las een persoon lijke boodschap van koning Frederik voor, waarin wordt gezegd, dat de koning met grote belangstelling en bewondering het prachtige zeemanschap en het gedrag» van Carlsen heeft gevolgd eipuiat het hem een grote verlichting is te Jfjeten. dat Carlsen in veiligheid is Dancy brengt de te'dag honderden brieven van meis- kennis willen maken eh de meesten zens een foto bij. Foto's èn brieven papa Dancy getrouwelijk in de 'boot'van de Flying Enterprise zijn kleine lieftallige dochtertje liet het strand van Kérlouan aan- helzen. Het was een echt *.familiefc vissersplaatsje ligt 60 km van pnmlddellijk had Falmouth contact Kurt Carlsén. die in alle opzichten een ui Amerikaanse filmproducent en -acteur n Welles zou, volgens de Daily Herald, getracht van kapitein Carlsen de ten voor de verfilming van de geschie- s van de Flying Enterprise te ver- tar hij zou evenmin succes hebben dc publiciteitsbureaux. die de i geweldige sommen hebben aan- i voor het verkrijgen van het recht naam te vermelden in hun reclame», 'arisen zou voorts een som van ongev““* .200 gulden voor auteursrechten var Hedenis van de Flying Enterprise „fgewezen. Verzekeringsgeld uitbetaald Vrijdag is de eigenaar van c Enterprise, Isbrandtsen. 800.000 tweederde van het bedrag, waarvoor u v Flying Enterprise was verzekerd, door een h Amerikaanse verzekeringsmaatschappij uit- betaald. ?ij Britse verzekeringsmaatschap- h,a| pijen was de .Enterprise voor de resterende 400.000 dollar verzekerd. Deze som dekt slechts het vergane schip, niet de lading. De heer Isbrandtsen heeft verklaard. een nieuw schip van hetzelfde type op I ogenblik vijf millioen dollar kost. Carlsen had de armen vol prachtige bloe men. vpn lange, kleurige linten voorzien. Met moeite kon hij zich door het gedrang van de enthousiaste menigte heenwerken. Hij j^erd, gevolgd door zijn overgelukkige ouders. Ook was natuurlijk de jeugdige stuurman Kenneth Dancy. die Carlsens lot vele dagen heeft gedeeld er met zijn naaste bloedverwanten, alsmede de grijze kapitein Parker van de Turmoil, die zich steeds door kleine lieftallige dochtertje liet om- feest iet met fANZE huisvrouwen VJ is een verschijnsel, dat iedere moet opvallen, al la het wel zo. dat zich hel hootd niet dadelijk over zal k Het U vrij gemakkehjk enkele oorzaken van die bijzondere drukte op te sporen. De oorlogsjaren hebben de Nederlandse huis vrouw ontzaglijk veel extra werk bezorgd, omdat alle schaarste moeite en nog eens moeite vergt. Om te beginnen eiste de dis tributie veel extra energie. Verder is ge durende de oorlog door de grote schaarste op de vrouwelijke arbeidsmarkt het meisje voor halve of hele dagen een vrijwel onbe taalbare lux,e geworden. Zij is het na de oorlog geble ven, door de geldruimte, het gestegen arbeiders inkomen en de verschijnselen, ^je met de industrialisatie samenhangen. De schaarste, die vroeger zoveel extra distributiewerk gaf, is voorbij en laten wij er gerust nog een hoaraatje om aanheffen. De Nederlandse huisvroqw heeft echter nog de handen vol werk, omdat het gemid delde gezin groter is dan vroeger. Tja, die ooievaar is een werkverschaffer allereerste rang. Kinderen hebben een onmiskenbaar talent om de dagen tier moeders met arbeid te vullen en begint al dadelijk. En toch, als het maatschappelijke huls meubel van deze eeuw, de statisticus, zijn neus in onze zaken steekt en ons allerlei zij „zónder beroep' is. In. werkelijkheid oefent zij een moeilijk en zelfs buitenge woon vermoeiend beroep uit, waarbij ge- s ouwd, gewerkt, gerekend, overlegd en vooruitgezien moet worden, dat menig mannelijk beroep het er tegen aflegt. Bij ons maakt de man, of hij statisticus is of niet, er zich niet druk om Er zijn man nen nee. niet natuurlijk, beste lezer, evenmin als Kijker die graag een gezicht trekken, of zij het harde werk opknappen, terwijl mevrouw het maar voor het toekij ken heeft. Dat is natuurlijk niet aardig. De besten denken er niet over na. Viouwen werken niet, en daarmee uit. Trouwens, hoe zou je het moeten meten, wat een huis vrouw eigenlijk doet, maar dan weten schappelijk verantwoord, objectief? Bij ons weten we het niet. In Duitsland heeft men het probleem zowaar wel serieus aangepakt. Niet omdat men daar zoveel rid derlijker of galanter zou zijn. De Duitser is wat systematischer. Hij onderzoekt graag. Als maatstaf bij dit onderzoek heeft men genomen het aantaUcalorieën, dat per dag voor de beoefening van het beroap nodig is. Nu, die uitkomst moet ons mannen het schaamrood op de kaken brengen. Gemid deld „verzet" de huisvrouw in functie 3000 calorieën per dag. Dat is meer, dan wat in de meeste vrouwjelijke beroepen, bijvoor beeld kantoorwerk, nodig is. Het is echter oo* meer dan wat een groot aantal mannen posteert. En dan gebiedt de eerlijkheid nog irfraanmerking te nemen, dat de huisvrouw geen absolute Zondagsrust kent. Haar ma chine draait door. De dagprestatie van de huisvrouw, in calorieën gemeten, kor, een met die van letterzetters, teci bouwkundig-tekenaars, werkers in de mische industrieën. De tijdsindeling voor de huisvrouw is ech- JnLm,nKde1rJ gun“U« d?n die van manne rs ti» arbeiders- ZÜ verrichten haar arbeid f ^niet geconcentreerd in 8 uur per dag, doch T E. «veraeeld over vaak 15 tot 16 uur, wat het g werken nog vermoeiender maakt. huishou- Weersgi VnrZf beter worden ingericht? Dan o Janu iS,KjAer W.eer op èen pas aangevoerd keuken. Wij moeten er ernstig iiivl 1 g .me®. houden- dat de maatschappe- ®„t0®standen voorlopig de vrouwen tot een grote Inspanning zullen blijven dwin- nil1..,. aurom kan aan de inrichting van ri«»eUh^e,ihu ze<? niet 8eqoeg aandacht aan rinJlf dzaan?eid, vah dj* huisvrouwelijk domein worden besteed. Kijker (ge weet, du ,fot,ot«rafitls heeft) bekeek dezer lanX ePke!? kleurenfoto s, die-een Neder- k3!?1 e.in Amerika aan oude ken nissen had gestuurd. Daarbij was een foto 1?" de keuken. Dames, niet om u ja- ken’ maar wat was dat uitge- «nmiLI^.^ul?vrouw heeft a,les onder haar °"™!ddbereik, kooktoestel, koelkast, ’Pydrkasten, aanrecht op de centrale plaats ri2* kl?et midden daarvan, vóór het raam, „i-n aneJ?Met een minimum aan bewe ging, zonder nodeloos heen en weer geloop, xan zij haar werk doen. Ook in andere de- i»u»*ïan uet hu,s‘ door verbetering van V ^rond' vermijding van stofnesten, enz., no® wel wat te doen. Onze architecten met de nieuwe situatie meer en meer rekening moeten houden. wm-^rderukan er in ander opzicht arbeid ir?'k n besPaard- De stofzuiger, de elec- vjoerwrijver, zijn zo niet volstrekt mn°„d^ake i k’ toch 'n wezen nuttiger, dan ,ma? zou denken Een bijzondere nar» ’Ll06 huishoudwerkbesparende in Lotharingen. Hij onderscheidde zich tijdens de veldtocht van 1940 als comman dant van de 14e infanterie-divisie in de streek van Rethel en ontving als dank der regering het kruis van groot-officier in de orde van het legioen van eer. In ^1941 commandeerde hU g< enige maanden de Franse troepen i doch onder pressie van de Duits* hij tei*iggeroepfen en nam het bevc van een divisie in het onbezette i Frankrijk, met de rang van leö generaal. Als de vrije zone eveneens d' land wordt bezet, tracht generaal nog zijn troepen weg te .krij echter gearresteerd en to<. vangenisstraf veroordeeld. De generaal slaagt er evenwel in te ont snappen na de tralies van zijn cel te heb ben doorgezaagd en een houten kozijn te hebben uitgelicht. Hij weet aan de vijftig man politie, die La^al speciaal voor zijn bewaking had uitgezocht, te ontkomen. Met een touw werkt hij zich over de gevange- nismüur. Hij vindt de weg naar Londen, - J--- De Gaulle en voegt zich in N.-Afrika, waar hij van het«2e Franse ex- TTIT alle delen van de wereld zijn wensen voor kapit man Dancy binnengekomei hem de zilveren medaille v stejnd is voor diegenen, d gewone inspanning bijgedr: het behoud van schepen en ladingen, di< gevaar verkeren. Het Tilburgse studenten dispuut heeft telegrafisch het erelidmaat schap van A-One«aangeboden aan kapitein Carlsen. De Britse minister sprak telegra fisch zijn „grenzeloze bewondering” .uit. De organistatie van officieren der Britse koop vaardijvloot sprak van „prachtig zeeman- .licht. die L: d uitgezoc ie ieei- -Jrkt hij zi 4 in hPt nismüur. Hij vindt J commandant wordt peditiekorps. Na de' bevrijding van Elbji landen zijn troepen in Augustus 1944 op de kust r* de Provence, waarna Toulon. Marsei Lyon en Dijon door deze troepen bevrijd. Na 'de bevrijding werd generaal De Lattre de Tassigny in November 1945 be noemd tot inspecteur-generaal van de landstrijdkrachten en chef van de generale stat In October 1948 werd Tassigny benoemd tot oppei van de landstrijdkrachten in V Deze functie verwisselde hij voar die van Franse hoge commi opperbevelhebber in Indo-Chira Generaal De Lattre we»d de Franse regering, ook door vel staatshoofden onderscheiden Grootkruis in de orde van O de Leopoldsorde van België Commander of the Bath”. )t was uit de grond van zijn hart, dat sen verklaarde, dat hij had doorgezet it besef, dat iedereen achter hem stond. de pier, waar alles in scène was rille van radio, nlrrf en foto, wi_r mwoordigers eindeloos beslag ep de in de dag legden, was er in de stro- een huldiging op het bordes. Carlsen in de raadzaal pls'** voorzi 1 voor een irin nij de ’rinnering het ver- Postrekening 48400 '.hip ten onder.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1952 | | pagina 1