G0UD5CUE COUBANT
K.L.M.-toestel bij Frankfort verongelukt
(SSTE
44 Doden en 3 overlevenden
-x.
V.N.-commissie voor Duitsland
()iivei£’ichter zake terug
maakte
clatió
/Xd"gew;'og'!«liCoke Baan van vernielde bomen
400 meter
over
gratis
I -. I
Stormramp in V.S. eiste'
226 mensenlevens
v
- J
Johai
„Venlo”
De omgekomen
Nederlanders
Niemand was bewust
wat er gebeurde
Pogingen zullen echter
worden vQórtgezet
Als een bulldozer
door de bomen
noodlanding
bij Bangkok
emanning en passagiers
van K.L.M.-toestel
ongedeerd
Dertig doden bij
aardverschuiving
Je Tjiboda bij Bandoeng
Maandag 21 Maart 1952
Prijs 10 cent per nummer
(G22 MAABTMEJ
Prijs abonnement: per week t0.4b
Verschijnt dagelijks
per maand f 1.95, per kwartaal f 5.80
Bureaux: Zeugstraat 70—72
Telefoon 2745 (twee lijnen)
90ste Jaargang No 23544
Directeur-Chefredacteur: S. a VAN DER KRAATS
(-Exploitatie; D. DE KLERK
Cl
Postrekening 48400
de verongel
afgeknapte
Tóe laatste
[vlucht I
A FRIK*
en
thine
tusse
ende
1 zes inzittenden in leven. Twee van hen
ice naar een ziekenhuis en een derde, een
«I
Greenwich
inden
het wrak van»
tussen de
ukte Douglas
bomen.
pMsre/toAM
'‘^FRAMcroftr
yO*-<AWf$—
»una-±z r
van
Toet
zie
EENDRACHT
MAAKT MACHT
Nauwelijks
imiss
nder ge
ïnd van
.emming
eks zes
een
kok;
1 in
Tengt
schuivii
Tjiboda
Rotter-
tmlngen
in dit
gel dt
grafist
ZJij wi
niet tr
machi
van mej. Gau-
ond in het zie-
dagavond
igaan. De
kzaam op
I.L.M. op
Toen na
van het
Amerikc
Alle overleden
.de „Uniwrsitats'Ki
bracht, waar men
NEU ISENBURG
melkkar v JS bussen.
n. 26 x 2. Bov.kerkse-
Stolwijk,
ver gevo««.t.
zekerheid gezer-
aak js”.was Zo
>ord van de heer J.
ecteur van de
id(e vraag. ,.W|
zo vot
De bemanning van het v&rongelukte
K.Ï^.M.-vliegtuig „Koningin Juliana”, be
stond uit tiep leden. Van links naar rechts -
boven: L. E. J. Poutsma, gezagvoerder.
J J. Gart, tweede bestuurder, A. M. vah
der Stelt, derde bestuurder, C. van Etten,
le hoofdwerktuigkundige en H. van der
Lee, 2de boordwerktuigkundige. Onder:
C. Hoefnagel,- le radiotelegrafist, ~S de
Waard. 2de radiotelegrafist, F. J. Koers-
huis, 1ste steward, J. Blaauw, 2de steward
en mej. A.^J^G Gautidr, stewardess, die
de ramp overleefde.
te Boulogne
i Zaandam
tjulogne
Delfzijl
e Manchester
sbuttel
ïh n Dover
itey te Nantes
s te Boston
n
te Londen
y n Gothenburg
jongenspak 13
L. B. van Put
•eg 25. Stolwijk.
Advert: 12 c. p. jpm, bij contr. 10 c.
Ing. Med.: 24 c. per mm, contr. 20 c.
Ier on-
voort.
trkeerd
weg af
•n liggen,
inderzoek
jtoritei-
tinlstra-
leiden. De com-
i het vallende duis-
touw.
noodlanding werd uitgevoerd op vijf
afstand van het vliegveld van Bang-
Er was een storing in één der motoren,
s seint Aneta uit Djakarta.
Op nagenoeg dezelfde plaats, waar twee jaar geleden een Amerikaans
vliegtuig is neergestort, nabij Neu Isenburg, op acht kilometer van het
centrum van Frankfort gelegen, verongelukte Zaterdagmorgen, om even
kwart voor elf, het KLM-toestel „Koningin Juliana”, dat van Johannes
burg op weg was naar Amsterdam en dat wilde landen op het vliegveld
van Rhein-Main. Het toestel stortte neer in een bos op een vijftigtal meters
afstand van de weg Waldorf-Frankfort, schoof enkele honderden meters
door, waarbij talloze bomen als lucifershoutjes braken, en vloog kort
daarna in brand.
Het totaal verwoeste en in vele brokstukken uiteengevallen wrak van de 'trotse Douglas
D.C -6 der K.L.M. „Koningin Julianaligt thans uitgebrand in een bos vlak by het
Rhein-Main vliegveld, acht kilometer ten Zuiden van Frankfort. Tussen de ranke, rechte
dennen, hebben hier Zaterdagmorgen omstreeks kwart voor elf vier en veertig mensen by
een der zwaarste vliegrampen, die na de oorlog in Duitsland zün voorgekomen, het leven
verloren.
Van de zeven en veert
mej. Gautier uit Halfv
iaarvoor opge*
I jaar.
es te richten aan'
V
pee aspeea
ad astra
op
lijn,
sten
nog
het
laten
Uöiana, de
e, zei, dat de
Genève zou
geen antwoord
ontvangen zou
rijn; men zou daft vanuit Genève nog
i te Londen
ruil te Antwerpen
iven te J arrow on Tyno
Jlonne n Londen
-Londen p 19 Algiers
n Kopenhagen f'
Newburgh
j n Antwerpen
PREMIER VAN CEYLON
OVERLEDEN
ephen Senanayake, eerste minister van
don, is heden overleden. De toestand
i de 68-jarige premier was zorgwekkend
is de val, die hij dezer dagen maakte,
n zijn paard op hol sloeg.
sneeuwstor
>n Noorden
ffen Ameri
in Nqoi
'ten vai
is mer*
klein e...
stukje
longersm
se dood*
deren 'Waren h<
ting gestorven.
Na de volgende jaren in Japapse
tcrijgsgevangenschap te hebben ver
toefd keerde ir Smit naa¥ Nederland
terug, waar hij neg enige jaren een
functie vervulde bij de staf van de
commandant zeemacht.
rtig inzittenden zUn er nog slechts drie in leven, n.l. de stewardess
fwég, de enige, die van de tien koppen tellende bemanning niet om
leven Is gekomen, en twee Duitse passagiers. Enkele andere passagiers, die in
mnesburg waren ingestapt, ontkwamen aan de ramp, doordat zy het toestel in Rome
Londen
Manchester
Knia n Amsterdam
kerken te Antwerpen
am te Antwerpen
Caen n Antwerpen
n Rotterdam
-ntw p 20 Owers L.S,
Van de bemanning van de „Koningin
Juliana” zijn omgekomen:
Gezagvoerder L. E. J. Poutsma uit
Krommenie; tweede bestuurder J. J.
Gart uit Zwanenburg^ derde bestuurder
A. M. van der Stelt uit Amsterdam;
eerste radiotelegrafist C. Hoefnagel uit
Amstelveen; tweede radiotelegrafist S.
de Waard uit Amsterdam, eerste boord
werktuigkundige C. van Etten uit Den
Haag; tweede boordwerktuigkundige H.
v. d. Lee uit Amsterdam; eerste ste
ward F. J. Koetshuis uit Wassenaar;
tweede steward J. Blaauw uit Dor
drecht.
Vpn de passagiers kwamen de vol
gende Nederlanders om het leven; H. A.
Bennink uit Apeldoorn; ir N. J. C. Smit
uit Hilversum; A. de Koning, employé
van Wijtön Fügnoord uit Schiedam; J.
H- Feuth. directeur Kaufmanns Hui-
denhamjel te Wassenaar; R, J. de Vries,
assistent-stationschef der K.L.M. tfit
Amstelveen.
Frankfort.^Op
Plaats ran decamp
obEnsuRSEy I
FPA NKFORT
Vliegveld*] it
Tegenover een officier van het Ameri
kaanse hospitaal te Frankfort heeft êén (fcr
•verlevenden van de ramp, mevr. Ruéh
Tïorn. die van de huwelijksreis uit Rome
terugkeerde en achter in het vliegtuig naast
haar man zat, toen het toestel verongelukte,
de volgende verklaring af gelegd: „Ik had
niet de indruk, dat er iets ongewoons ge
béurde. Wij waren in gesprek met de ste
wardess, een ex-collega van mij. Plotseling
voelde ik een vreselijke schok en ik -verloor
mijn bewustzijn. Ik herinney mij niet kreten
te hebben gehoord. Ik geloof, dat niemand
?n ons zich bewust was. wat er gebeurde,
'oen ik bijkwam, bevond ik mij in het
iekenhuis".
GOUD AAN BOORD,
Aan boord van het.verongelukte toestel
bevond zich 491 kilogram plaatgoud,
totale geldwaarde ongeveer drie millioén
gulden, vprpakt in twaalf kisten, en F'
komstig uit Zui/i-Afrika. Het was een z
genaamde doorvoéïzending, kdie dus ni
voor ons land was bestemd. Het goud
na de ramp Voor het overgrote deel gebor
gen, (toch Zondag is men bij het wrak be-
•gonnerf aan e^poging tot „gopd^elven",
voor een aan talmaat jes dat nog zoek wiz.^
?gen een jonge Duitse vrouw, Ruth
zoor kort g^ondhostess bij de
inkfort, uit het wrak. Zij* was
igen te voren getrouwd en
haar echtgenoot terug uit
'Ikele wittebroodsdagen
Ikon-t^n overstuur
- zij had tweê gebroken
straatweg.
itussen slaagden de redders er in nog
ele andere, inzittenden, onder wie als
r bemanning mej. Bautier, uit
bevrijden. Kort daarop keerde
roepende om haar man bij het
doch toen was het reeds te
iaat. De redders moesten zich ijlings uit de
voeten maken, want mei een tot ver in de
omtrek hoortere klap explodeerde een der
benzinetanks*Delen van de machine wer*>
dHn door het bos geslingerd, terwijl steekr
vlammen omhc_„ "ï^-- ~-
redders er bij fen moedige'poging ih
de heer Horn nog uit het wrak t^ trekken,
doch hij had reeds zoveel brand«Bden op
gelopen. dat hij tijdens het naar
het ziekenhuis de laatste adem WMblies.
l ijdelijk moesten de enkele omstanders
daarna toezien hoe het vuur iich van het
wrak meester maakte, terwyr zij daar
binnen nog gekreun hoorden.
Binnen weinige ogenblikken arriveerden van
t toen, gierend met sirenes tientallen H«
Amerikaans* en Duitse ambulance-auto’s. ken
bulldozers, politiewagens tn andere op het geba
vliegveld gestationneerde brandweerauto's,
die de strijd tegen het vuur met schuim-
blusapparaten spoedig in hun voordeel be
slechtten. Bulldozers trokken daarna de
verschroeide en verbogen delen van het
omhulsel uiteen en daarna werden de stof
felijke resten op brancards naar de weg en
naar de ambulancewagens gedragen. Lang
niet alle inzittenden werden in het voorste
deel van het Wrak gevonden. Een aantal
H, werd honaerdvijftig rpetei* verder terug
aangetroffen bij het achterste gedeelte van
de romp.- 4
De slachtoffers
slachtoffers werden naar
Uinik” in Frankfort ge-
Zaterdagavond begon-
hter, dat nog nadere
jrden gedaan om de
van de autoriteiten der
te verkrijgen.-
nen is met de identificatie. De zes gewon
den werden naar een Amerikaans hospi
taal vervoerd, doch onderweg overleden
twee van hen. Zaterdagavond bezweek bo
vendien de Egyptenaar Girgis. De toestand
van de Duitser dr Schaumier is kritiek.
Mej. Gautier bracht het er wonderbdarlijk
goed af; zij heeft een armbreuk en wonden
aan het gezicht.
De ouders en de verloofde v-
tier hebben haar Zaterdagavond in
kenhuis bezocht. Zij waren Zaterdi
per extra toestel naar Frankfort geg
verloofde van mej. Gautier is werk?
de paspoortenafdeling van de K.,
Schiphol.
De V.N. commissie voor verkiezingen
in geheel Duitsland heeft Zaterdag
een persconferentie in West-Berlijr
waarop ook zes Oostduitse journalisU.
aanwezig waren, meegedeeld, dat er no|
geen antwoord was ontvangen op ■-*
verzoek om in Oost-Duitsland toegei;
te worden. Albertson van Ijsland,
voorzitter van de commissie,
commissie Zondag naar
teruggaan, indien nog
van generaal Tsjoeikof
t toestel bovenc
le nog jonge-e<
>t van de K(
Hst toen r
tot de o
nine op
aankwam,
vrouw Hot
gen van een
keerde enkel
beste
Inti
derbr
^De piel
door vele
kon men de stuurhut c
Daar werd de commi»
.ontvangen door de Am<
ten van de Civi^Aerc
tion. die het ^lerzc
missie nam vervolgens
tqr de ravage in ogens
Zondag heeft de commissie verschillende
vluchten boven de omgeving van Frankfort
gemaakt. Op enige punten langs de route,
die de Koningin Juliana heeft gevolgd, wer-
de» luchtfoto’s genomen. 7
„Het onderzoek is op dit ogenblik nog
niet zo ver gevorderd, dat met een begin
van zekerheid gezegd kan worden wat de
oorzaak js”.was Zondagmiddag het ant
woord van de heer J. J. van Balkom onder
directeur van de K.L.M.. op een desbetref-
fend(e vraag. „Wil mogen echter verwach
ten”. zo voegde hij er aan toe. „dat er in
dit vraagstuk in de loop van de komeifde
drie, dagen verduidelijking zal komeri^.
Volgens 'ingewijden is in Rome, waar het
toestel enkele uran tevoren een tussenlan
ding -had gemaakt,» niqts gebleken van
technische storing. Het vliegtuig had ook
ruim voldoende benzine aan.boord.
le ^out1-
ifgtbioken bomen uil de
imhoog. het eerste paar,
aan de stam en dan. dichter
ikken toe, de volgende steeds
and. terwijl sommige zijn
>n duidelijk de'gehele baan
machine markerend.
-iel, onder de brc^ksluk-
de stuurhut was. steekt
m schipn in de lucht,
loop verwrongen alu-
:1e blauwe kajuitstoelen en
i verbrand materiaal. Mid-
ie romp liggen nog twee
■’en. wonderlijk genoeg vol-
^/er een afstand van hon-
iiggen daarachter overal stuk-
verspreid daarna het lantjings-
Iwee motoren, wa^van de pnv
jn. Nog eens honde^J-
»nzaam recht overeind
.leugel die het eerst
"Tecies het stuk met
I letters T.P.J.
Oorzaak nog onbekend
Over de oorzaak kan nog niets definitiefs
"pEN der slachtoffers van het onge-
T' geluk met de ..Kotüngin Julêana”
is de gepensionneerd Irapitein ter zee
van de technische dienst der konink
lijke marine ir N. J. C. Smit. Hij be
reikte de leeftijd van 50 jaar. Als
jong officier bij de fnarine werd hij
in de gelegenheid gesteld door de in
genieursstudie te Delft zich technisch
te bekwamen.
Toen de oorlojjton 1940 uitbrak^ be
vond hij zich op rat Nederlands ma-
rine-eskader ii^de fcost. Hij vervulde
er de functie van mef der machine
kamers op de Piet Hein Ir Smit was
een der zeer weinigen, die de slag op
de Javazee heeft^ (foerleeffl. Lange tijd
-dreef hij na de ondergang van zijn
schip op eeh vlot op zee rond en na
wonderbdarlijke redding kwam Hij op
Lombok aan land. Onmiddellijk nam
hij hier de leiding op zich om red
dingspogingen te ondernemen ten
einde te trachten nog mannen van de
gezonkpn oorlogsbodems op te pik
ken. Het is ook aan zijn onvermoeid
optreder) te danken, dat het plaatse
lijk hoofd van Lombok, ondér zijn lei
ding, verscheidene reddingsexpedi-
ties uitrustte naar omliggende eilan-/
den om naar overlevenden te zoeken.
Daarbij is men er o.m. in geslaagd
op eèn klein eilandje op een onbe
reikbaar stukje strand twee mannen,
die de hongersnood nabij waren van
een wisse dsod* te redden^ Twee an-
helaas reeds aan uitput-
i enige tijd de brand in het wrak
vliegtuig geblust was, doorzochten
:aanse en Duitse brandweerlieden
de ‘wrakstukken.
hadden verlaten.
Een kwartier na het ongeluk waren in totaal nog
•verleden echter tijdens Jiet vervoer per ambulanc
Egyptenaar, is Zaterdagavond aan de zeer zware brandwonden bezweken.
Omstreeks-jcwart voor elf Zaterdagmor
gen stuurd^ezagvoerder Poutsma de „Ko
ningin Juliana" uit de vrij laaghangende
wolken in een fijne motregen naar omlaag
en naderde het vliegveld normaal bij de
heersende Zuidwestelijke wind uit
Noordoostelijke richting. Vier kilometer
van de Noordoostelijke' uithoek van het
vliegveld af staat een Duitsfe tegelfabriek
aan de Frankfurter Strasse, een lange
rechte asfaltweg, die aan beide aijden be
grensd wordt door bossen. Enkele arbeiders
van deze fabriek zagen de machine zó laag
naderen, dat zij een moment vreesden het
toestel tegen de fabriek te zien vliegen. Dat
geschiedde niet.
Het vliegtuig vloog schuin over de weg
en botste daajr met een vleugel tegen de
kruin van een hoge den. die afknapte. By
de volgende boom brak de tip van deze
vleugel af. Het vliegtuig zette als een bull
dozer zi|n wej^ dwars door de vele bomen
voort. TerwijlR>vera| stukken van het alu
minium omhulsel rondviogen en tientallen
bJinen met krakend geweld als lucifer
houtjes in stukken braken en verplinter-
den. bfgon het vliegtuig steeds grotere
tegenstand te ondervinden, zodat het snel
vaart tverloor en op steeds dikkere en
minder buigzamé stammen stootte. Welk
é*n enorme kracht er in dit toestel heeft
geschuild, moge blijken uit het feit, dat het
zich met daverend geweld to<:h nog een
geul van ruim driehonderd meter heeft
gebaand door dit dichte bos.
Kranig reddingswerk
Drie Duitsers, di# in een vrachtwagen
over de frankfurter Strqsse reden, rendgfn
naar het wrak toe. dat op nauwelijks vijfng
meter van hen af lag. Zij slaagden er met
veel moeite in,een opening in efe romp te
forceren en vertelden later, dat zij daar
binnen uit de onbeschrijfelijke chaos van
over en door elkaar geworpen stoelen een
hartverscheurend gekreun en 'gejammer
hoorden.
Zij droegen een
Hom. tot voor kort g^ondhostess bij
K.L.M. te Frankfort, uit het wrak. Zij*1
juist vier dagen te voren g(
keerde met, haar echtgenoot
Rome, waar zij enkele w
hadden doorgebjtacht. Volkc
rende de vrouw'— zij had
armen naar de
Intussen slaagdei
enkele andere.
enig lid der be"'Q'
de romp te
Ruth Horn, r-
^fawrak terug, «w.»
Wkaat. De redders m(
voeten maken, want mei een tot v?
omtrek hoortere klap e|:plodeerde
benzinetanks.^Delen van de machii
door het bos geslingr"1-
-K100g a -
er bij ^en
Horn nog uit 1
„s, had reeds zov<
dat hij lijder
te Warnemunde
yonne te Swansea
Drogheda
lemouth verwacht
/lissingen
Leith
Grangemouth
srpool n Antwerpen
entfcrg n Rotterdam
ingefl
hde te Westervtk
hester
Soulogn^
am te Antwerpen
h n Rotterdam
land te Saltend
n i
te NSntes
n Aarhus
>uth n Flyhaouth
BurriaA»
ilanca n\^antez
thampton
Aalborg
■report n Delfzijl
is te Biyth
ford te Waterford I
v Parijs n Oslo
St Vincent n Veneti*
r n Londen
Gothenburg
te Sharpness
te Bordeaux
Falmouth
sbuttel n Moerdijk
e Pomaron
Londen te Helsinki
i te Antwerpen
i n Rotterdam
yn P 19 Lizard
en te Antwerpen
ilsterre n jTedala
Requejadd* verwacht
inden n Bordeaux
Hamburg n Port Talbot
un te Londen
en te Alloa
rford te Dundalk
d’ Olonnes
louth
>urg t«
n M
ynla
worden gemeld.'Er zijn ooggetuigen die Èe-
weren de machine kort 'voor het ongeluk
met een of rtieer stilstaande motofen door
de lucht te Jiebben zien gaan, maar dit is
officieel nergens bevestigd. Wel is met vry
grote zekerheid vastgesteld, dat het zicht
rcdeiyk was, ondanks hef regenachtige
weer en de vry lage bewolking.
Gebleken ia dat het toestel in verband met
windrichting eerst naar het veertig kilo
meter tet^ Noord-Oosten van het vliegveld
gelegen radiobaken Staden mbegt koejsen.
Dat is inderdaad geb'eurd/Om tien uur acht
en dertig seinde het, dat het Stadem was
gepasseerd op vierduizend voet hoogte en
het IneTdde voorts: „Nader nu. Offenbach,
daal tot tweeduizend voet”. Dat is het laat
ste wat men \i|#fi de „Roningin Juliana”
heeft gehóórd.
Om 11.03 uur kwam telefonisch bericht
binnpn van hqf ongeluk en rukten onfliid-
ddj^ijk alle brandweerauto's uit.
Het onderzoek
t^vee uur na de ramp vertrok
j van onderzoek en van
dfgen per extra machine naar
haar eigen aandringen kreeg
e K.L.M.-Constellation Venlo. on€“
zoerder Creel, die Vryd,agavom.
Iphol was vertrokken met bester
-“V heeft Zondagmorgen omstFeek,
„jed. tijd) om technische redenen e
dlanding moeten maken bU Bangki
t na de landing stond het toestel
ter laaie.
issagiers (34) en bemanning (10 perso-
bleven ongedeerd. Het vliegtuig werd
ar beschadigd. Het is de bedoeling, dat
passagiers de reis zo spoedig mogelijk
rtzetten met een ander vliegtuig.
Venlo was Vrijdagavond omstreeks
•n uur van Schiphol vertrokken. Het
tel moest volgens schema die avond
tussenlanding maken te München, de
ende morgen te Cairo. Zaterdagmiddag
Bagdad en moest Zaterdagavond om
i uur plaatselijke tijd te Karatsji zijn.
daar had de machine om 2 uur Zon-
ijorgen moeten vertrekken teneinde om
lur plaatselijke tijd heden te Bangkok
i te Dublin
:e Antwerpen
x>t n Glasgow
le te Ipswich
Hamburg
ilanca
ilsund n Wismar
iunde te Karlshamn
dam te Manchester
olm te Odense
ite te Casablanca
g n Zwyndrecht
ind
e Londen
tterdam te
1 te Lor'-
Gent
rrdam p jy Wight
>ton
sant n Casablanca
een poging doen om toestemming te
krijgen voor een onderzoek in Oost-
Duitsland.
Op de vraag of dc commissie haar hui
dige missie als mislukt beschouwde ant
woordde Albertson: „Wij willen de deur
niet te vroeg sluiten. Wij moeten op 1 Sep
tember rapport uitbrengen aan de secre-
taris-generaal van de V.N. en we hopen
alsnog antwoord van Tsjoeikof te krijgen.”
Max Kohstamm, Nederlands lid van de
V.N.-commissie, heyft Zaterdagavond voor
het Westberlijnse radiostation Rias gezegd:
„Onze hoop, dat alle verantwoordelijke
autoriteiten in Duitsland ons in staat zou
den stellen onze missie te volbrengen,
blijft onvervuld".
Hij verzekerde echtei
pogingen zouden wor«;
medewerking J*
Sowjet-zone te
ff
gevolge van een grote aardver-
ing, die zich Zondagmorgen te
la bij Bandoeng voordeed, zijn der
tig personen om het leven gekomen. Een
en veertig pqjrsonen liepen verwondingen
op en acht worden vermist. De slacht-
offers zijn voor het merendeel vrouwen
en kinderen.
Volgens het nieuwsbureau Antara
raakte een a a rd massa van zestien meter
hoogte en vijftig meter lengte van een
heuvel los tengevolge van de aanhou
dende regen eiï bedolf de mensen, die op
een rijstveld aan het werk waren. Negen
der gewonden zijn in een ziekenhuis oV-
genomen.
Kaal en naargeestig staken de lichte
spanen van de afgebroken bomen
donkere schors omhoog, het
afgeknapt hoog aan de stam i
naar de wrakstukken toe, de i
lager bij de grond, terwijl
ontworteld. Spmer.
i de ongelukkige r
(et zware neuswie
i van wat eens de
gebarsten en we^bogei
Daarachter ligt de he
(minium met enkel
veel geschroeid en
denin de geopende
,K.L.M.-leesmappen
komen intact. Ovc
dgrd meter
kén metaal
gestel met twee motor
pellers verdwenen zijl
meter verder staat, eenz,
tegen een boom, de vlc
afknapte. Toevallig pro
de duidelijke grote rode
Volgens de Waatste ‘berichten zijn bij de
wervelstormen in de V.S. 226 mensen om
het leven gekomen; er zijn rüim duizend
gewonden. De wervelwinden werden ge
volgd door met zware regenval gfipaard
gaande stormen, waardoor grote en kleine
rivieren buiten bun oevers traden. Velen,
die door de wervelwinden waren gespaard,
kwamen door de watersnood om het leven.
Er is voor rhillioenen dollars schade aan
gericht.
Een. hevige sneeuwstorm „woedt thans In
het gebied ten Noorden vpn de vier door
tornado's getroffen Amerikaanse staten en
wel met name in Nqord-West-Kansas. Ne
braska en gedeelten van lowa. In dit gebied
zijn de telefoon- en telegraafverbindingen
verbroken.
s
Verspreide opklaringen^
Weer verwachting meegedeeld door het
K.14.M I in UteTBilt geldig van Maandagavond
tot Dinsdagavond.
Zwaar bewolkt met op vele plaatsen enige
regen of motregen maar later ook verspreide
opklaringen Zwakke tot matigewiii. aan
hankelijk uit uiteenlopende richtingen, later
hoofdzakelijk tussen Zuid en Zuld-West.
Weinig verandering in temperatuur
Weerkundige waarnemingen
Hedepmoigen om 8.40 uur werden te 1
dami de volgende weerkundige waar net
gedaaó:
US.srnm.
af- WjWd: Oost-Zuid-Oost 1.
go- TeEhperatuurr 6 0 gr. c.
uuo niet Maximum tempferatuur l« uur: 10 2.gr c.
Lichte regen.
25 Maart Nieuwe maan
Zon op 6.22; onder 19 02
Maan op 6.10; onder 18.59
idien mevrouw Hoefna*
echtgenote van de tele-
i Koningin Juliana, e.en plaats,
nóg niet of haar man al dan
v overlevenden behoorde. Toen de
op het vliegveld van Frankfort
verkreeg zij eerst zekerheid. Me:
>efnagel bleef onder de goede zor-
i stewardess op het vliegveld en
:1e uren later met het eei^te het
e toestel naar Amsterdam terug,
tussen zette de commis^f"zond(
treking haar tocht per autobus
•k des'pnheils werd al “gemai
auto’s en mensen. Van de 1
de stuurhut duidelijk zien
erd de commissie van or,u
■n door^e Amerikaanse aui
ronautical Adml
:oek
s in
tsch(
zev
toe:
uur
no<
koi
licl
P
nen
zw;
de
Voo