GOUD5CUE COURANT 5 m IQ Liïii adwaj Huren van vooroorlogse woningen met een kwart omhoog ic/e ui iiiiiiiiiira meer ets Frankrijk wil Tunesië zelfbestuur geven ismiddel fijne was hïr wjjii IIUMI Mislukte aanslag op Adenauer Kraak in het doel Korea: vice-versa „Een wolk van orders” POGING TOT ONTVOERING? O dram Het Oranje-team tegen België Niet wij, maar de Engelsen hadden hier boter op het hoofd B.O.V.AG. in conflict met bandenleveranciers V.V.V.’s maken propaganda in Scandinavië Baby niet hoofd in blikken bus bekneld jaat U S DAY R AUTOBUSSENMISERE VRAAGT INGRIJPENDE MAATREGELEN park tourwagens gewenst Mits de bey pro-Franse regering benoemt TOE! Inkrimping van Bomp^kket ontplofte op politiebureau Britse bladen maakten veel ophef van staaltransport naar het Oosten De zomerse gels 1952 Eén dode, één zwaar gewonde Petroleum bevatte niet minder dan twintig procent benzine „Winkelier had het moeten ruiken” WEERBERICHT Rouwdienst te Frankfort v Een toerwagenrallye op 29 April Op platteland nog iets meer Melksanering te Haarlem gaat niet door Tunesische kwestie voor Veiligheidsraad 1 inederland! 5BDAG 27 MAART IMf Vrijdag 28 Maart 1952 Prijs 10 cent per nummer IWS Verschijnt dagelijks Prijs abonnement: per week ƒ0.45 per maand 1.95, per kwartaal 5.80 Advert.: 12 c. p. mm, bij contr. 10 e. Dlrecteur-Chefredaeteur: g. H. VAN DER KRAATf 90ste Jaargang No 23548 Chef-Expioitatie: D. DE KLERK Ing. Med.: 24 c. per mm, contr. 20 c. g'"' andere spreek tijdig i rose) in fond; 5 Eén aardbei voor 21 cent de I ht 1 Bureaux: Zeugstraat 70—73 Telefoon 2745 (twea Itfnen) Postrekening 48400 reid. is vorii uit ons la.. laraan criefe) litga- be- in een nieuwe de leden der EENDRACHT MAAKT MACHT onderlag 3 April jge- twee Hun heel :hap op l.v. sniging larlem. sa >t invoerli ■lem xotiei en ge- de poltl bont ket iropi :ordomv: het 5t-El Gra naekf andk WedJ Landman (Sparta), Bakers in SchUndel (SVV) en v. d. Bogert «u fout van de vermenging nu eigen- imaakt is, kwam tijdens de zitting niet -ling. Uitspraak over 14 dagen. leuren met die I, hah?" wou, in met ■sbericht, dat ook in de Ver. Staten werd verspreid, is vorige week insport van 370 ton platen zacht staal, uit ons land naar linnen vier uur s(jn overgeladen op een Nederlands schip, voor vervoer naar de Russische zone van Duitsland. w bet bardas rdtn. dut geen delf kalkvlekken bet wasgoed l' towel m tier! \mmvermogen de lig voor Volgens het advies moeten de nieuwe huren ongeveer 145 procent boven die van Mei 1940 liggen en gerekend naar de huurverhoging, die reeds plaats heeft ge vonden, komt dit neer op een verhoging met een kwart boven de huren, die men nu reeds betaalt. Voor het platteland zal nog een iets hoger percentage worden afgekondigd, als het advies van de commissie wordt opge volgd. Binnen drie maanden niet voor de ver kiezingen kunnen publicaties verwacht worden over eventuele compensaties door loonsverhoging of belastingverlaging. 3 kón hij aan- ;rl lezen. En nu was het. die ...euwe klaarde de ruwe olie «uuwub weoMw leiding, di het rapport voor- £ek( >eid dienen te blij- Kirl e economisch inge- km. maat- voor de dat ik u uw ake- raaf Gaston l eken, zagl Ik q diet een mij idden. dat ik Het Ne< tegen Bel werpen, Doel: Jong (Al Wiertz brouck v. d. Tuj hoven), (ADO). Reserves: (PSV). Van (DOS). ind", Mul een i Utre< in De Amu.no -lillioen t productie van jet-Unie stond Met ui- Duitslanf mische I jaar in gew In houden verg het bedrijfsi hetwelk t Personen gunnini op ecc >orhe RSIL er in ge- markt te bren- ELENGEBIED! zowel voor de t te overtreffen zaam gelukkige md die al Uw direct over op een hagelwitte ege slijtage van rijd* en 1 jevoelifl» (Van één onzer verslaggevers) Langs Neerlands- dreven ziet men dag in, dag uit 'autbUusseii snellen. Er ztfn zusjes en broertjes, maar ook neven en nichten: aan de ene ztfde bussen. welke rijden op een vast traject lijndiensten aan de andere zijde tourwagens. welke bepaalde groepen ver voeren: voor excursies, vacantie-uitstapjes of rondritten. De nood in de wereld van de autobussen heerst nu in het tourwagenbedrijf: er zijn te veel bussen zelfs in het hoog seizoen en dit maakt de spoeling te dun. President Aoriol heeft twee Franse functionarissen per vliegtuig naar Tunis gezonden met z(jn antwoord op het protest van de Bey tegen de arrestatie van dc ministers. Deze brief zal door de twee afgezanten en door de resident-generaai aan de bey overhandigd worden. In de brief wordt onder meer gezegd, dat de Franse regering bereid is „met alle Tunesiërs van goeden wille, die alle klassen en delen van Tunis vertegenwoordigen” te onderhan delen. De Franse regering zou bereid zijn Tunesië, meer zelfbestuur te geven mits de bey een regering van nationale eenheid benoemt die bereid is met Frankrijk te onderhandelen. In de omgeving van de resident-generaai te Tunis wordt gezegd, dat de bey thans de keus heeft tussen aanvaarding der voorgestelde hervormingen of definitief over te gaan naar het kamp van de Neodestour. 15 uur-- 5 uur 1.1 gr. C. betrokken. imissaris van politie In Mün- in, heeft medegedeeld, dat een het pakket op straat aan van twaalf jaar had ge- t verzoek, het te posten. Zij Op 23 Maart is een defc; N.D.V.N., 168 man sterk, p pan naar Europa vertrokkt aldaar van de aflossing. Binnenkort zullei vrijwilligers naar Ik», daar de gelederen van sterken. commissie, ingesteld door een imissie van de Nederlandse ver- msportondernemingen, toog de studie en legde de resul- beid in een rapport neer, dit schriftuur werd hier- ïgeven: de markt is over- ie wordt aangegeven het (en - V PER ASPERK K AD ASTRA liddeling, al dan een tip fabrikanten verkrijgen. ïtachement van het per schip uit Ja- J-okken, na aankomst uwuit'. len opnieuw Nederlandse zijn Korea vertrekken om al- een het N.D.V.N. te ver- Hal voor de wedstrijd r 6 April a.s. te Ant- sengesteld: >gels); achter: De (Vitesse); midden: (Sparta) en Bles- r: v. d. Kuil (VSV), i). Van Melio (Eind- srenveen) en Clavan In de kelder van het hpofdbureau van olitie te MUnchen is gisteravond een aan „.idskanseller Adenauer geadresseerd pak- ontploft. Een sprlngstoffen-deskundige van de politie werd zo zwaar gewond, dal h|j in de loop van de avond Is overleden. Een andere politieman werd eveneens ernstig gewond. De overledene was gehuwd en had drie kinderen. De ondercomi Aen, Weitmann, »,,Cvkende man twee jongens i geven met het het licht vertaling van het Ou nieuwe bljbelvertalini de Deuterokanor.Lkv boeken, welke ook vooi ve zullen dienen, wor. nevens het Nieuwe Test- vertaling, van Oud-Katholieke De Oud-Kathol nog de in 1732 verschem taling van Van der verouderd en i oord-Oost 1 Daarnaast bezit -1-* r alleen hct Nieuwi JL’i.Sir' C 1908 is naar de In een Londen* per: melding gemaakt van het trat Londen. Daar zou het staal bi, ..ederlanda elft België, Zondag i, is als volgt sam< Kraak (Stormvoi \DO) en Alberts (DWS), Terlouw (RCH) aanv.; vooi ayn (Hermen DVS) Lenstra (Heei rden te Rotter- waarnemlngen 755 5 m m. Noord-Oost _4 Door dit beri dat ons land sische zone trokken was dat het Wes ingens echter Oost-Duitsland. I brachten het door de Nederlai en niet zoals ilitieke. Het uit- Kirl zijn, dat de on- den - (Nederland 1 wagen en vergunning- »n. jrnemingen, welke afdeling bezitten Mevrouw P. te Arcen meende gistermid dag haar beide dochtertjes veilig in de kinderbox achtergelaten te hebben, toen ze Drjtuu uuu zich naar de keuken begaf. Maar tijdens by een brant haar werk werd ze opgeschrikt door hevig om hfet leve: geschrei. Toen ze in de kamer terugkeerde vond ze de baby van een jaar met een blikken bus over het hoofdje. De ouders slaagden er niet in het kind te bevrijden. Een dokter -kon de baby uit haar netelige uaim 7 m Buua positie bevrijden. Het kind werd daarna VOorw. gevange naar het ziekenhuis te Venlo overgebracht, tegen zich eiset transport naar Rostock in de Russisphe zone van Duitsland. Voor wat ons land be treft is dus hier alleen sprake van door voer van staal uit West-Duitsland naar Londen. Daarvoor zijn geen vergunningen nodig en bestaan geen restricties. Bij na vraag is gebleken, dat bij de overlading in Rotterdam niet bekend was, dat het staal voor Oost-Duitsland bestemd zou zijn. Het was alleen bedoeld voor transport naar Londen. Voor Nederland is er dus alleen sprake van een transport-technische kwes tie, waarbij noch de Nederlandse industrie, noch de Nederlandse handel zijn betrokken. De uitvoer van het naar Londen vervoer de staal naar Rostock, op verzoek van een Britse opdrachtgever, gaat dus alleen En geland aan. In Nederlandse kringen neemt men aan, dat dit transport met toestemming van de Britse autoriteiten, in casu van de Bank of England, is geschied. In Engeland ment" van goederen. Het is wellicht moge- bestaan bepalingen voor het „transship- lijk, dat dit staal daar niet onder valt. Je ai r Avii lus ongei tijn en zal De zomerzegels zullen dit jaar van 1 Mei tot en met 25 Juni aan de postinrichtin- gen verkrijgbaar worden gesteld. De netto- opbrengst. boven de frankeerwaarde. is be stemd voor sociale en culturele doeleinden De zegels zijn ontworpen door D. van Gel der te Veere. die ook de t°kst en de waar decijfers verzorgde. De zegels zijn uitge- De misère dateert al van jaren her, bij v-t als paddestoelen uit de grond schieten _.r roemruchte „wilde bussen". Het tour- wagenpark werd toen zeer sterk opgevoerd, doch toen wettelijk orde op zaken werd ge steld, handhaafde men het aantal tour wagens: een ieder kreeg tourwagenvergun- ningen naar zijn aantal wagens. Na de oor log in 1948 werden nieuwe vergunnin gen uitgereikt en wederom waagde men het niet het mes er in te zetten. De misère blééf dus niet alleen, doch werd zelfs groter, daar de tarieven uiteraard minder drastisch kon den worden verhoogd dan de bedrijfson- kosten waren gestegen. En thans is het zelfs zover, dat in 1949 welk jaar geen ander beeld vertoont dan het huidige iedere tourwagenbus gemid deld 13.900 km aflegde. Bedenkt men hierbij dat een tourwagen toch op z’n minst km per jaar moet verslinden om rendabel te zijn, dan springt overduidelijk in het oog dat er in de wereld van de tourwagens iets hapert. Een werker speciale comn.,ao.» eniging van trar.“ einde 1950 aan de s taten van deze arbt Het kernpunt van boven reeds aangei voerd. Als remedie wordt aangegeve uitreiken van tourwagenvergunning» Koude Noordoosten wind. Weerverwachting, meegedeeld door het K N M.I. In De Bilt, geldig van Vrijdagavond W Zaterdagavond schap wordt overeengek m het Noorden van het land aanvankelijk ,8ar egjt vertaling vooi •neeuw Krachtige tot Jia:de. langs de kust het licht zal zien. De ni wellicht tot stormachtig :oenemende Noord- OMtelljke wind. Aanhoudend koud. Maart wassende maan Zon op S M: onder 18 09 Maan op 7.12; onder j Weerkundig* waarnemingen. Hedenmorgen om 8.40 uur wen volgend* weerkundige t Barometer: Wind: Temperatuui Maximum temperatuur: Min.mum temperatuur-; weeisgesteldheid; Woensdag 2 April a.s. is er in Arnhem een bijeenkomst van V.V.V.-directeu?en o.a. uit Maastricht, Valkenburg. Nijmegen, Arnhem, Enschede en vertegenwoordigers van V.V.V. kantoren uit Overijssel en Gelderland. Het ligt in de bedoeling om in de Scandinavische landen een propaganda-actie te voeren, ten einde de per toerwagen van deze landen naar Frankrijk en Spanje reizende toeristen aan te sporen, hun vacantietrip over Neder land te maken. Een door de Maastrichtse V-V.V. het vorig jaar gevoerde actie had reeds tot resultaat I dat gemiddeld eens per week een gezel schap uit Scandinavië in Maastricht ver bleef. gaven de jongens drie mark voor de moeite. Door de grote fooi waren de jongens echter achterdochtig geworden en zij L.~. pakket op het politiebureau. In de kelder van het hoofdbureau verwij derde een springstoffendeskundige van de po|itle het verpakkingsmateriaal van het pakket, dat een boek bevatte. Hierbij moet hij een verborgen contact hebben aange raakt, want plotseling ontplofte in het boek verborgen springstoffen. Van de deskundig" werden beide handen afgerukt. Een i onmiddellijke nabijheid staande politieman werd eveneens ernstig gewond. Een andere politieman werd lichter gewond. Commissaris Weitmann heeft medej deeld, dat de twee Jongens door tw rechercheurs worden ondervraagd, namen zijn nog met bekendgemaakt. Brand door roekeloosheid. Vorig jaar kwam •n brand in een verffabrlek een arbeider „Li lw,en. De brand ontstond, toen de dampen van een relnlglngsvloeistof in vlam raakten. De voorman P.. die zich had laten overhalen een groter gedeelte dan gewoonlijk tegelijk met de vluchtige vloeistof te doen be handelen, hoorde voor de Haarlemse recht bank 50 subs. 30 dagen hechtenis en een voorw gevangenisstraf met twee Jaar proeftijd en. In de eerste helft van December 1950 deed dch In Kaalte en in Nüverdal (Over|jsel) een reeks geheimzinnige ontploffingen y„_., waarvan in één geval een inwoonster vin Kaalte het slachtoffer werd. Een onderzoek weet nit, dat in al deze gevallen petroleum wss gebruikt, waarin zeker twintig procent benzine was vermengd. Op beschuldiging van dood door schuld stonden drie verdach ten gisteren voor de Zwolse rechtbank te recht. In Almelo werd enkele weken vóór de serie ontploffingen een tankauto volgeladen met benzine en petroleum. In Nijverdal J w D0*le- werden uit deze auto drie vaten gevuld met - tezamen 600 liter brandstof. Een van de vaten werd naar Raalte getransporteerd en L, de inhoud verkocht. Op ,4 December wilde een dame, inwoonster van Raalte. de 1 kschel aanmaken met behulp van petroleum. De vlam sloeg in de ,.petroleum"-kan en de vrouw werd door de hierop volgende ex plosie zo ernstig gewond, dat zij enige weken later overleed Terecht stonden nu de depotchef van een De twee uit de zeventien de eeuw daterende gevels van „De silveren Spiegel" aan het Kattegat te Am sterdam, beginnen ouder- domsverschijnselen te ver tonen. De huisjes zakken naar rechts, terwijl de ronde Lutherse kerk, die naast de beide huis jes staat, naar links over helt. Door arbeiders worden nu ijlings maatre gelen getroffen om verde re verzakking te voorko men. De oorzaak is dat niet voldoende heipalen i gebruikt. En ddt in stad als Amsterdam, p die op palen gebouwd is 4 - •icht werd de Indruk gewekt, I op die wijze staal naar de Rus uitvoerde, of dat ons land be- i bij de transitohandel van staal, dat het Westen zo hard nodig heeft, naar 1 -“-land. Na een onderzoek, dat ook 2-/.mdse ambassade te Londen is ingesteld, is gebleken, dat hier geen sprake is van de uitvoer van staal uit Ne derland naar de Russische zone, noch van een Nederlandse transitohandel. (Van een onzer, redacteuren) Reeds laren lang heerst er ontevreden heid b|j de garagehouders over het feit, dat de in Nederland gevestigde importeur* en fabrieken van autobanden op grote schaal ook rechtstreeks aan de gebruikers leverer. In het bijzonder aan de grote verbruikers- Heeft men daar in de kringen van de han del op zichzelf genomen reeds bezwaar te gen. ernstiger nog z|jn de in deze kringen bestaande bezwaren tegen het feit, dat deze rechtstreekse leveranties geschieden met kortingen, die groter zijn dan die welke de handel geniet. Reeds vele malen zijn over dit probleem besprekingen gevoerd, maar thans is het tot •en openlijke botsing gekomen; In de vorm van een opzegging door de B.O.V.A.G.. de organisatie van de garagehouders en de han del, van 't zogenaamde R.A.I.-B.O.V.A.G- V.A.C.O., contract, het contract tussen fa brikanten en importeurs, handel, vulcani- •eer- en coverbedrijven, waarbij de B.O.V.A.G. de verplichting heeft aangegaan, dat slechts autobanden van bekende merken zullen worden verhandeld door de B.O.V.A.G. bedrijven, zulks niet onder be paalde prijzen De B.O.V.A.G. heeft dit contract met on middellijke inwerkingtreding opgezegd dit betekent dat de garagebedrijven nu heel vr|j zijn, zowel ten aanzien van dv merken als met betrekking tot de prijzen. Het is uiteraard niet denkbeeldig, dat een «h ander in de nabije toekomst zal lelden hit een - zij het mogelijk slechts tijdelijke daling van-^ie prijzen van autobanden - -"7 benzinestation te Almelo, de chauffeur van Nijverdal (Overtfsel) een tankauto uit Coevorden en een winke- re ontploffingen voor. Her uit Raalte, die de ‘petroleum doorver kocht had. De substituut-officier van Justitie vroeg voor de depotchef ontslag van rechts vervolging. omdat hij niet verantwoordelijk zou zijn voor de gang van zaken. Tegen C- chauffeur, die hij wel verantwoordelijk achtte „hij had moeten merken, dat er bij de aflevering iets niet in de haak was" eiste hij 100 boete, tégen de Raalter win kelier „hij had kunnen ruiken, dat er e door de petroleum gemengd was" Wie actief is, kan van de milde regen profiteren „Er hangt een wolk van orders voor de Amerikaanse of andere Navo-strljdkrach- ten in de lucht. Onze taak is het om zoveel mogel|jk uit deze wolk aan te trekken voor Nederland", aldus de heer E. R. L. Weimar van de Mutual Security Agency, welke or ganisatie een stand heeft op de Voorjaars- beurs te Utrecht. De zaak is dat de strijd krachten In Nederland, West-Europa of Amerika er steeds meer op uit zijn om voor militaire leveringen slechts hoofdcontracten af te sluiten. Het gaat er om, dat fabrikanten, die een product vervaardigen, dat wellicht bruik baar is voor het militaire apparaat, zich in verbinding stellen met degenen, die een hoofdcontr^ct hebben gekregen. En omge keerd zullen de firma's, die een hoofdcon tract kregen, moeite doen om fabrikanten te vinden, die bepaalde onderdelen van de levering kunnen verzorgen. Hier verleent de M.S.A. bemi kan het bureau niet meer doen geven. De activiteit van de zelf is nodig om de order te ve.. thans volgens de wet Autovervoer i de taak is van de commissie ver- igen personenvervoer te baseren 2onomische gronden, en niet zoals voorheen op sociaal-pol eindelijk resultaat zal dus economisch werkende bedrijven (I telt 164 vergunninghouders met 1 143 met 2 op een totaal van 563 houders!) uitgeschakeld worden Dat de lijndienstondernemini tevens een tourwagen min of meer zoals in gesteld wordt ongemot. -- ven, is het gevolg van de economisch inge stelde remedie: de lijndiensten zouden de tarieven aanzienlijk moeten verhogen in- wdien de ruime baten van de tourwagen- hierbij sector zouden uitvallen, terwijl bovendien st 25.000 de tourwagenafdeling de voor de lijndien sten noodzakelijke reserve nuttig kunnen aanwenden. De klap zal dus gedragen moe ten worden door hen, die oneconomisch of schadelijk voor de gehele bedrijfstak wer ken. Uiteindelijk moet het zo yzorden, dat de capaciteit afgestemd wordt op de be hoefte. Het betreft hier geen Nederlands staal, maar staal, dat uit Dusseldorf en Duisburg naar Rotterdam en vervolgens via Londen runaige ROStOck werd vervoerd. Een Neder- in zijn ]anflse expediteur kreeg van een buiten- landse firma opdracht het naar Rotterdam gezonden staal naar Londen te doen ver voeren. Dat geschiedde met een Duits kust vaartuig, de Jacob Pollmann, dat juist be schikbaar was. In Londen werd het staal op verzoek van een Britse opdrachtgever overgeladen in een Nederlanda achlp, voor lijl Omstreeks tien uur is Woensdagavond een onbekend individu, door verbreking van een ruit een villa in de buitenwijk van Laren, terwijl de bewoners thuis waren, binnengedrongen. De man is naar boven ge gaan, heeft een elfjarig meisje van haar bed gelicht en naar beneden gebracht. Op het hulpgeroep van het kind snelde de va der, die zich reeds ter ruste had begeven. naar beneden. Hij trof daar zijn dochtertje tend in de woonkamer aan. De „ontvoerder" ver- dan dween haastig door de openstaande tuin deuren in het struikgewas. Van de man ont breekt tot nu toe ieder spoor. In de kapel van de centrale begraafplaats t« Frankfort is gisteren een rouwdienst ge- houden voor de 45 slachtoffers van de ver- •ngelukte Koningin Juliana. Geestelijken van de Rooms-Katholieke, de Protestantse en de Grieks-Orthodoxe kerk leidden beurtelings de dienst, die bijge woond werd door leden van het diploma tieke corps, onder wie de Nederlandse am- bajsadeur In Duitsland, vice-admiraal M. de Booy, functionarissen van ae jx.ju.m., leden van de Westduitse regering en van het gemeentebestuur van Frankfort, en enkele verwanten van de omgekomenen. Honder den ingezetenen van Frankfort waren even- tens aanwezig. Een aparte dienst werd voor je twee Israëlische slachtoffers gehouden op de Joodse begraafplaats. De toestand van de beide overlevenden h bevredigend. De stewardess mej. Gauthier Ij weer b(f bewustzijn gekomen. Zij kan echter nog niet spreken. Het levensgevaar b geweken. Op 29 April organiseert de Nederlandse Vereniging van Transport-Ondernemingen, (N.V.T.O.) een toerwagenrallye, waaraan wordt deelgenomen door een groot aantal leden autobuabedr(jven van deze vereniging. Op die dag zullen ruim dertig autobus sen uit alle delen van het land naar het Westen komen, waar van drie startplaatsen, te weten Hoevelaken, Vlanen en Amsterdam sterritten word engemaakt naar Zandvoort. De wedstrijd bestaat uit drie gedeelten: een kaartleesrit naar Zandvoort over een atttand van 108 km voerend langs vaste tijd en geheime routecontróles, een regelmatig- heidsproef. waarbij met afgedekte snelheids meter wordt gereden met een nader te be palen snelheid, en een klassementsproef, die zal worden afgelegd op het circuit te Zand voort. De buasen zullen ook passagiers vervoeren voor wie een opstelwedstrijd Is uitgeschre ven. Na de klassementsproef te Zandvoort begeven de deelnemende autobussen zich via de bollenstreek naar Avifauna in Alphen aan de Rijn, waar dan dus ongeveer duizel personen aanwezig zullen zijn en waar 6a» een folkloristisch programma zal worden uitgevoerd. voerd in twee kleuren eu dragen elk de voorstelling van een bloem. - Ze zullen verschijnen in de volgende wijzend bes waarden en kleuren: 2-4-2 cent duinroosje coflperatiev» (rose) in natuurlijke kleuren tegen een rood fond; 5+3 cent, dotterbloem (geel) in na tuurlijke kleuren tegen een groen fond; 6 4 cent, donkerrode tulp tegen een lichter rood fond; 10 5 cent, margriet (wit) in na- t.z.t. ai tuurlijke kleuren tegen een geel fond en 20 eniglm 5 cent, een korenbloem (donkerblauw) in baar natuurlijke kleuren tegen een lichtblauw fond. De zegels zijn gedrukt bij Joh. en Zonen te Haarlem en zijn üitg koperdiepdruk (rotogravure). Dc Man grootte is 21.25 x 28.5 mm; de zegelgrootte 24.25 x 31.5 mm. Voor de frankering blijven deze zomerze- gels geldig tot en met 31 December 1953. Op de veiling te Wageningen zlin Donder dag de eerste kasaardbeien, vijf doosjes van een pond, aangevoerd. De aardbeien gingen voor 21 cent per stuk van de hand. Nieuwe bijbelvertaling voor Oufl-Katholieke Kerk De bisschoppen der Oud-Katholieke Kerk hebben een voorstel van de bisschoppelijke commissie ter voorbereiding van een eigen Oud-Katholieke Bijbelvertaling aanvaard, waarbij met het Nederlandsch Bijbelgenoot schap wordt overeengekomen, dat in het na- ir de Oud-Katholieke jenootschap verzorgd, len. De nieuwe uitgave zal de het Oude Testament van de artaling bevatten, waaraan r.onieke (de z.g. Aprocriefe) eek voor de Lutherse uitga- —orden toegevoegd, be- ■uwe Testament in een nieuwe de hand van de leden der Bijbelcommissie. ilieke Kerk gebruikt thans henen eigen Bijbelver- Schuur, welke echter moeilijk hanteerbaar is. zij een nieuwe druk van chen, V v. ./e Testament uit 1884. Sinds onèeket „mm .iaar deze nieuwe bijbelvertaling uit gezien, welke in een behoefte gaat voorzien. Het advies van de lonen- en prijzencommissie over de huurverhoging is thans gereed gekomen en naar de Telegraaf meedeelt, zal de klap flink d 1 j aan^omen: procent méér huur voor alle woningen, die vóór de oorlog ^de^KL.WL, gebouwd werden. Dit zal dus waarschijnlijk ook de huurverhoging zijn, die minister In *t Veld vóór 1 Januari 1953 reeds in het vooruitzicht had gesteld. een Woensdag te 's-Gravenhage ge- -rgadering heeft het bestuur van -„.'sgemeenschap voor de zuivel af- ’•^schikt op het verzoek van de tSperalieve vereniging van Melkhandela- ren te Haarlem, sanctie te verlenen aan het besluit tot invoering van een melksanering ie Haarlem en omgeving. De motieven van deze afwijzing zullen aan het bestuur der Coöperatieve ver- ig van melkhandelaren worden ken baar gemaakt. Deze beslissing betekent, dat de melksanering te Haarlem vooralsnog niet kan worden ingevoerd. Dit is een herhaling /gevoerd 'n van Precedenten op dit gebied aldus de De beeld- coöperatie. Indien df Haarlemse vereniging eeh nieuw verzoek indient, waarbij reke ning gehouden wordt met de motieven van de afwijzing, zal dat op normale wijze be handeld worden. Naar van welingelichte zijde is vernomen, wordt verwacht, dat het Frans-Tunesische geschil de volgende week voor de Veilig heidsraad zal worden gebracht. De groep van 15 Arabische en Aziatische landen over weegt thans met spoed op welke wijze de kwestie het best zou kunnen worden voor gedragen. Een woordvoerder van de Franse delegatie bij de V.N. verklaarde, dat indien de kwes- tie-Tunesië voor de V.N. zou worden ge bracht. zijn regering zou staande houden, dat het een binnenlandse kwestie is, die buiten de- bevoegdheid van de V.N. ligt De Franse regering is er In geslaagd een dringend debat over de kwestie-Tunesië in I»., de Nationale Vergadering tot Dinsdag uit- i 2 gesteld te krijgen. De socialisten hadden om liik het debat verzocht, doch zij hadden het formele verzoek om een dringend debat, nog vandaag te beginnen, nog niet ingediend. De 1 regering heeft de socialisten nu overgehaald het debat tot na het weekeinde uit te stellen met het argument, dat men eerst moet afwachten, wat de uitwerking van Auriols brief aan de bey zal zijn. De twee Tunesische ministers, die Woens dag uit hun hotel te Parijs waren verdwenen, zijn Donderdag via Brussel te Genève aan- Persoonlijke aanvallen in radio-uitzendingen Het lid der Tweede Kamer, de heer Welter (KNP) heeft aan de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen de volgende vragen schriftelijk gesteld: Keurt de regering het goed, dat in radlo- uitzendingen persoonlijke aanvallen wor den gedaan op politieke tegenstanders, zoals bijvoorbeeld gebeurd is op 26 dezer in de VARA-uitzending „Op de korrel?” Zo neen, is de regering dan bereid regelen te treffen, opdat hieraan vc toekomst een einde wordt gemaakt? Europese staalproducten in 1951 58,1 millioen ton Blijkens de definitieve cijfers per eind 1951. die door de E.C.A. zijn gepubliceerd, heeft de Europese staalproductie in genoemd jaar de recordomvang van 67,6 millioen ton gehad. Van het totaal werd 58,1 milUoen ton in West-Europa geproduceerd en 9,5 millioen ton in de Oosteuropese landen. De Amerikaanse productie in 1951 was 95,3 milUoen ton groot, waartegenover een productie van 31,3 millioen ton in de Sow- stond. litzondering van die in Engeland, ij en Spanje ia volgens de Econo- Commissie de productie verleden jaar in alle Europese landen de grootste geweest, "welke ooit bereikt werd. Nieuwe pijpleiding voor olie uit Midden-Oosten In Londen is medegedeeld, dat duizenden tons ruwe olie in het Middellandse Zeege bied beginnen aan te komen uit Noord- Irak via eeh nieuwe buisleiding. Men ver wacht, dat ruim 14 millioen ton olie uit de Kirkukvelden In Irak per jaar zullen wor- 7 aangei- _)e Iraq 1 komst van de c de nieuwe oli< lat in zijn ding, die 43 cost. Banias rkuk. Van 6. i worden rklaarde, jn gekomen. Op het vliegveld aldaar ver klaarden de ministers, Ben Joessef van justitie en Mohammed Badra van sociale zaken, dat zij op het gerucht, dat zij wel licht te Parijs in hechtenis zouden worden genomen, het beter hadden geoordeeld naar Brussel uit te wijken. gehe in éi het ■II, d Midi kor m -- nieuwe buisL ruim 14 millloe- len in IraL s voerd. Petroleum Company, die de aan- olie bekend heeft gemaakt in iestad Banias in Syrië, ver- i de afgelopen weken 25.000 ton i gepompt in de nieuwe buis- J millioen pond sterling heeft as ligt op 880 km afstand van de buisleiding moeten nog 180 aangelegd, doch de maatschappij verklaarde, dat het mogelijk was het nieuwe systeem in gebruik te nemen door de be staande leidingen van de duidelijke ver takking van de Kirkukbuisleldlng, die ein digt in Haifa, te verbinden. Invoer zuivel in Amerika De bank- en valutacommissie van de Amerikaanse Senaat heeft zich uitgesproken tegen invoering van een regeling, waardoor invoer van buitenlandse zuivel verboden wordt. Zij keurde echter een regeling goed, die ook tijdens de tweede wereldoorlog be stond en betrekking heeft op vetten en oliën, vetzuren en boter. Deze houdt in, dat Ame rikaanse invoer van dergelijke producten niet mag worden aangemoedigd. wanneer de bevoorrading van een bevriend land er door in gevaar wordt gebracht. jNEDERLANp] ■7OMHIZC0ELI«»

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1952 | | pagina 1