GOUD5CUE COURANT
5
m
IQ
Liïii
adwaj
Huren van vooroorlogse woningen
met een kwart omhoog
ic/e
ui
iiiiiiiiiira
meer
ets
Frankrijk wil Tunesië
zelfbestuur geven
ismiddel
fijne was
hïr
wjjii
IIUMI
Mislukte aanslag op Adenauer
Kraak in het doel
Korea: vice-versa
„Een wolk van orders”
POGING TOT
ONTVOERING?
O
dram
Het Oranje-team
tegen België
Niet wij, maar de Engelsen hadden
hier boter op het hoofd
B.O.V.AG. in conflict met
bandenleveranciers
V.V.V.’s maken propaganda
in Scandinavië
Baby niet hoofd in
blikken bus bekneld
jaat U
S DAY
R
AUTOBUSSENMISERE VRAAGT
INGRIJPENDE MAATREGELEN
park tourwagens gewenst
Mits de bey pro-Franse regering benoemt
TOE!
Inkrimping van
Bomp^kket ontplofte
op politiebureau
Britse bladen maakten veel ophef
van staaltransport naar het Oosten
De zomerse gels 1952
Eén dode, één zwaar gewonde
Petroleum bevatte niet minder dan
twintig procent benzine
„Winkelier had het moeten ruiken”
WEERBERICHT
Rouwdienst te Frankfort
v Een toerwagenrallye
op 29 April
Op platteland nog iets meer
Melksanering te Haarlem
gaat niet door
Tunesische kwestie voor
Veiligheidsraad
1
inederland!
5BDAG 27 MAART IMf
Vrijdag 28 Maart 1952
Prijs 10 cent per nummer
IWS
Verschijnt dagelijks
Prijs abonnement: per week ƒ0.45
per maand 1.95, per kwartaal 5.80
Advert.: 12 c. p. mm, bij contr. 10 e.
Dlrecteur-Chefredaeteur: g. H. VAN DER KRAATf
90ste Jaargang No 23548
Chef-Expioitatie: D. DE KLERK
Ing. Med.: 24 c. per mm, contr. 20 c.
g'"'
andere
spreek tijdig i
rose) in
fond; 5
Eén aardbei voor 21 cent
de
I ht
1
Bureaux: Zeugstraat 70—73
Telefoon 2745 (twea Itfnen)
Postrekening 48400
reid. is vorii
uit ons la..
laraan
criefe)
litga-
be-
in een nieuwe
de leden der
EENDRACHT
MAAKT MACHT
onderlag 3 April
jge-
twee
Hun
heel
:hap
op l.v.
sniging
larlem. sa
>t invoerli
■lem
xotiei
en
ge-
de
poltl
bont
ket
iropi
:ordomv:
het
5t-El
Gra
naekf
andk
WedJ
Landman (Sparta), Bakers
in SchUndel (SVV) en v. d. Bogert
«u fout van de vermenging nu eigen-
imaakt is, kwam tijdens de zitting niet
-ling.
Uitspraak over 14 dagen.
leuren met die
I, hah?"
wou,
in met
■sbericht, dat ook in de Ver. Staten werd verspreid, is vorige week
insport van 370 ton platen zacht staal, uit ons land naar
linnen vier uur s(jn overgeladen op een Nederlands schip,
voor vervoer naar de Russische zone van Duitsland.
w bet bardas
rdtn. dut geen
delf
kalkvlekken
bet wasgoed
l'
towel m
tier!
\mmvermogen
de lig voor
Volgens het advies moeten de nieuwe
huren ongeveer 145 procent boven die van
Mei 1940 liggen en gerekend naar
de huurverhoging, die reeds plaats heeft ge
vonden, komt dit neer op een verhoging met
een kwart boven de huren, die men nu reeds
betaalt. Voor het platteland zal nog een iets
hoger percentage worden afgekondigd, als
het advies van de commissie wordt opge
volgd.
Binnen drie maanden niet voor de ver
kiezingen kunnen publicaties verwacht
worden over eventuele compensaties door
loonsverhoging of belastingverlaging.
3 kón hij aan-
;rl lezen. En nu
was het. die
...euwe
klaarde de
ruwe olie
«uuwub weoMw leiding, di
het rapport voor- £ek(
>eid dienen te blij- Kirl
e economisch inge- km.
maat-
voor de
dat ik u
uw ake-
raaf Gaston l
eken, zagl Ik q
diet een mij
idden. dat ik
Het Ne<
tegen Bel
werpen,
Doel:
Jong (Al
Wiertz
brouck
v. d. Tuj
hoven),
(ADO).
Reserves:
(PSV). Van
(DOS).
ind",
Mul
een i
Utre<
in
De Amu.no
-lillioen t
productie van
jet-Unie stond
Met ui-
Duitslanf
mische I
jaar in
gew
In
houden verg
het bedrijfsi
hetwelk t
Personen
gunnini
op ecc
>orhe
RSIL er in ge-
markt te bren-
ELENGEBIED!
zowel voor de
t te overtreffen
zaam gelukkige
md die al Uw
direct over op
een hagelwitte
ege slijtage van
rijd* en 1
jevoelifl»
(Van één onzer verslaggevers)
Langs Neerlands- dreven ziet men dag in, dag uit 'autbUusseii snellen. Er ztfn zusjes en
broertjes, maar ook neven en nichten: aan de ene ztfde bussen. welke rijden op een vast
traject lijndiensten aan de andere zijde tourwagens. welke bepaalde groepen ver
voeren: voor excursies, vacantie-uitstapjes of rondritten. De nood in de wereld van de
autobussen heerst nu in het tourwagenbedrijf: er zijn te veel bussen zelfs in het hoog
seizoen en dit maakt de spoeling te dun.
President Aoriol heeft twee Franse functionarissen per vliegtuig naar Tunis gezonden met
z(jn antwoord op het protest van de Bey tegen de arrestatie van dc ministers. Deze brief
zal door de twee afgezanten en door de resident-generaai aan de bey overhandigd worden.
In de brief wordt onder meer gezegd, dat de Franse regering bereid is „met alle Tunesiërs
van goeden wille, die alle klassen en delen van Tunis vertegenwoordigen” te onderhan
delen. De Franse regering zou bereid zijn Tunesië, meer zelfbestuur te geven mits de bey
een regering van nationale eenheid benoemt die bereid is met Frankrijk te onderhandelen.
In de omgeving van de resident-generaai te Tunis wordt gezegd, dat de bey thans de keus
heeft tussen aanvaarding der voorgestelde hervormingen of definitief over te gaan naar het
kamp van de Neodestour.
15 uur--
5 uur 1.1 gr. C.
betrokken.
imissaris van politie In Mün-
in, heeft medegedeeld, dat een
het pakket op straat aan
van twaalf jaar had ge-
t verzoek, het te posten. Zij
Op 23 Maart is een defc;
N.D.V.N., 168 man sterk, p
pan naar Europa vertrokkt
aldaar van de aflossing.
Binnenkort zullei
vrijwilligers naar Ik»,
daar de gelederen van
sterken.
commissie, ingesteld door een
imissie van de Nederlandse ver-
msportondernemingen, toog
de studie en legde de resul-
beid in een rapport neer,
dit schriftuur werd hier-
ïgeven: de markt is over-
ie wordt aangegeven het
(en -
V
PER ASPERK
K AD ASTRA
liddeling, al
dan een tip
fabrikanten
verkrijgen.
ïtachement van het
per schip uit Ja-
J-okken, na aankomst
uwuit'.
len opnieuw Nederlandse zijn
Korea vertrekken om al- een
het N.D.V.N. te ver-
Hal voor de wedstrijd
r 6 April a.s. te Ant-
sengesteld:
>gels); achter: De
(Vitesse); midden:
(Sparta) en Bles-
r: v. d. Kuil (VSV),
i). Van Melio (Eind-
srenveen) en Clavan
In de kelder van het hpofdbureau van
olitie te MUnchen is gisteravond een aan
„.idskanseller Adenauer geadresseerd pak-
ontploft. Een sprlngstoffen-deskundige
van de politie werd zo zwaar gewond, dal
h|j in de loop van de avond Is overleden.
Een andere politieman werd eveneens
ernstig gewond. De overledene was gehuwd
en had drie kinderen.
De ondercomi
Aen, Weitmann,
»,,Cvkende man
twee jongens i
geven met het
het licht
vertaling van het Ou
nieuwe bljbelvertalini
de Deuterokanor.Lkv
boeken, welke ook vooi
ve zullen dienen, wor.
nevens het Nieuwe Test-
vertaling, van
Oud-Katholieke
De Oud-Kathol
nog de in 1732 verschem
taling van Van der
verouderd en i
oord-Oost 1 Daarnaast bezit
-1-* r alleen hct Nieuwi
JL’i.Sir' C 1908 is naar de
In een Londen* per:
melding gemaakt van het trat
Londen. Daar zou het staal bi,
..ederlanda elft
België, Zondag
i, is als volgt sam<
Kraak (Stormvoi
\DO) en Alberts
(DWS), Terlouw
(RCH) aanv.; vooi
ayn (Hermen DVS)
Lenstra (Heei
rden te Rotter-
waarnemlngen
755 5 m m.
Noord-Oost _4
Door dit beri
dat ons land
sische zone
trokken was
dat het Wes
ingens echter Oost-Duitsland. I
brachten het door de Nederlai
en niet zoals
ilitieke. Het uit- Kirl
zijn, dat de on- den
- (Nederland
1 wagen en
vergunning-
»n.
jrnemingen, welke
afdeling bezitten
Mevrouw P. te Arcen meende gistermid
dag haar beide dochtertjes veilig in de
kinderbox achtergelaten te hebben, toen ze Drjtuu uuu
zich naar de keuken begaf. Maar tijdens by een brant
haar werk werd ze opgeschrikt door hevig om hfet leve:
geschrei. Toen ze in de kamer terugkeerde
vond ze de baby van een jaar met een
blikken bus over het hoofdje. De ouders
slaagden er niet in het kind te bevrijden.
Een dokter -kon de baby uit haar netelige uaim 7 m Buua
positie bevrijden. Het kind werd daarna VOorw. gevange
naar het ziekenhuis te Venlo overgebracht, tegen zich eiset
transport naar Rostock in de Russisphe
zone van Duitsland. Voor wat ons land be
treft is dus hier alleen sprake van door
voer van staal uit West-Duitsland naar
Londen. Daarvoor zijn geen vergunningen
nodig en bestaan geen restricties. Bij na
vraag is gebleken, dat bij de overlading in
Rotterdam niet bekend was, dat het staal
voor Oost-Duitsland bestemd zou zijn. Het
was alleen bedoeld voor transport naar
Londen. Voor Nederland is er dus alleen
sprake van een transport-technische kwes
tie, waarbij noch de Nederlandse industrie,
noch de Nederlandse handel zijn betrokken.
De uitvoer van het naar Londen vervoer
de staal naar Rostock, op verzoek van een
Britse opdrachtgever, gaat dus alleen En
geland aan. In Nederlandse kringen neemt
men aan, dat dit transport met toestemming
van de Britse autoriteiten, in casu van de
Bank of England, is geschied. In Engeland
ment" van goederen. Het is wellicht moge-
bestaan bepalingen voor het „transship-
lijk, dat dit staal daar niet onder valt.
Je ai
r Avii
lus ongei
tijn en
zal
De zomerzegels zullen dit jaar van 1 Mei
tot en met 25 Juni aan de postinrichtin-
gen verkrijgbaar worden gesteld. De netto-
opbrengst. boven de frankeerwaarde. is be
stemd voor sociale en culturele doeleinden
De zegels zijn ontworpen door D. van Gel
der te Veere. die ook de t°kst en de waar
decijfers verzorgde. De zegels zijn uitge-
De misère dateert al van jaren her, bij
v-t als paddestoelen uit de grond schieten
_.r roemruchte „wilde bussen". Het tour-
wagenpark werd toen zeer sterk opgevoerd,
doch toen wettelijk orde op zaken werd ge
steld, handhaafde men het aantal tour
wagens: een ieder kreeg tourwagenvergun-
ningen naar zijn aantal wagens. Na de oor
log in 1948 werden nieuwe vergunnin
gen uitgereikt en wederom waagde men het
niet het mes er in te zetten. De misère blééf
dus niet alleen, doch werd zelfs groter, daar
de tarieven uiteraard minder drastisch kon
den worden verhoogd dan de bedrijfson-
kosten waren gestegen.
En thans is het zelfs zover, dat in 1949
welk jaar geen ander beeld vertoont dan
het huidige iedere tourwagenbus gemid
deld 13.900 km aflegde. Bedenkt men hierbij
dat een tourwagen toch op z’n minst
km per jaar moet verslinden om rendabel
te zijn, dan springt overduidelijk in het oog
dat er in de wereld van de tourwagens iets
hapert.
Een werker
speciale comn.,ao.»
eniging van trar.“
einde 1950 aan de s
taten van deze arbt
Het kernpunt van
boven reeds aangei
voerd. Als remedie wordt aangegeve
uitreiken van tourwagenvergunning»
Koude Noordoosten wind.
Weerverwachting, meegedeeld door het
K N M.I. In De Bilt, geldig van Vrijdagavond
W Zaterdagavond schap wordt overeengek
m het Noorden van het land aanvankelijk ,8ar egjt vertaling vooi
•neeuw Krachtige tot Jia:de. langs de kust het licht zal zien. De ni
wellicht tot stormachtig :oenemende Noord-
OMtelljke wind. Aanhoudend koud.
Maart wassende maan
Zon op S M: onder 18 09
Maan op 7.12; onder
j Weerkundig* waarnemingen.
Hedenmorgen om 8.40 uur wen
volgend* weerkundige t
Barometer:
Wind:
Temperatuui
Maximum temperatuur:
Min.mum temperatuur-;
weeisgesteldheid;
Woensdag 2 April a.s. is er in Arnhem een
bijeenkomst van V.V.V.-directeu?en o.a. uit
Maastricht, Valkenburg. Nijmegen, Arnhem,
Enschede en vertegenwoordigers van V.V.V.
kantoren uit Overijssel en Gelderland. Het
ligt in de bedoeling om in de Scandinavische
landen een propaganda-actie te voeren, ten
einde de per toerwagen van deze landen
naar Frankrijk en Spanje reizende toeristen
aan te sporen, hun vacantietrip over Neder
land te maken.
Een door de Maastrichtse V-V.V. het vorig
jaar gevoerde actie had reeds tot resultaat
I dat gemiddeld eens per week een gezel
schap uit Scandinavië in Maastricht ver
bleef.
gaven de jongens drie mark voor de moeite.
Door de grote fooi waren de jongens echter
achterdochtig geworden en zij L.~.
pakket op het politiebureau.
In de kelder van het hoofdbureau verwij
derde een springstoffendeskundige van de
po|itle het verpakkingsmateriaal van het
pakket, dat een boek bevatte. Hierbij moet
hij een verborgen contact hebben aange
raakt, want plotseling ontplofte in het boek
verborgen springstoffen. Van de deskundig"
werden beide handen afgerukt. Een i
onmiddellijke nabijheid staande politieman
werd eveneens ernstig gewond. Een andere
politieman werd lichter gewond.
Commissaris Weitmann heeft medej
deeld, dat de twee Jongens door tw
rechercheurs worden ondervraagd,
namen zijn nog met bekendgemaakt.
Brand door roekeloosheid. Vorig jaar kwam
•n brand in een verffabrlek een arbeider
„Li lw,en. De brand ontstond, toen de
dampen van een relnlglngsvloeistof in vlam
raakten. De voorman P.. die zich had laten
overhalen een groter gedeelte dan gewoonlijk
tegelijk met de vluchtige vloeistof te doen be
handelen, hoorde voor de Haarlemse recht
bank 50 subs. 30 dagen hechtenis en een
voorw gevangenisstraf met twee Jaar proeftijd
en.
In de eerste helft van December 1950 deed
dch In Kaalte en in Nüverdal (Over|jsel)
een reeks geheimzinnige ontploffingen y„_.,
waarvan in één geval een inwoonster vin
Kaalte het slachtoffer werd. Een onderzoek
weet nit, dat in al deze gevallen petroleum
wss gebruikt, waarin zeker twintig procent
benzine was vermengd. Op beschuldiging
van dood door schuld stonden drie verdach
ten gisteren voor de Zwolse rechtbank te
recht.
In Almelo werd enkele weken vóór de
serie ontploffingen een tankauto volgeladen
met benzine en petroleum. In Nijverdal J w D0*le-
werden uit deze auto drie vaten gevuld met -
tezamen 600 liter brandstof. Een van de
vaten werd naar Raalte getransporteerd en L,
de inhoud verkocht. Op ,4 December wilde
een dame, inwoonster van Raalte. de 1
kschel aanmaken met behulp van petroleum.
De vlam sloeg in de ,.petroleum"-kan en
de vrouw werd door de hierop volgende ex
plosie zo ernstig gewond, dat zij enige weken
later overleed
Terecht stonden nu de depotchef van een
De twee uit de zeventien
de eeuw daterende gevels
van „De silveren Spiegel"
aan het Kattegat te Am
sterdam, beginnen ouder-
domsverschijnselen te ver
tonen. De huisjes zakken
naar rechts, terwijl de
ronde Lutherse kerk, die
naast de beide huis
jes staat, naar links over
helt. Door arbeiders
worden nu ijlings maatre
gelen getroffen om verde
re verzakking te voorko
men. De oorzaak is dat
niet voldoende heipalen
i gebruikt. En ddt in
stad als Amsterdam, p
die op palen gebouwd is 4 -
•icht werd de Indruk gewekt,
I op die wijze staal naar de Rus
uitvoerde, of dat ons land be-
i bij de transitohandel van staal,
dat het Westen zo hard nodig heeft, naar
1 -“-land. Na een onderzoek, dat ook
2-/.mdse ambassade te Londen
is ingesteld, is gebleken, dat hier geen
sprake is van de uitvoer van staal uit Ne
derland naar de Russische zone, noch van
een Nederlandse transitohandel.
(Van een onzer, redacteuren)
Reeds laren lang heerst er ontevreden
heid b|j de garagehouders over het feit, dat
de in Nederland gevestigde importeur* en
fabrieken van autobanden op grote schaal
ook rechtstreeks aan de gebruikers leverer.
In het bijzonder aan de grote verbruikers-
Heeft men daar in de kringen van de han
del op zichzelf genomen reeds bezwaar te
gen. ernstiger nog z|jn de in deze kringen
bestaande bezwaren tegen het feit, dat deze
rechtstreekse leveranties geschieden met
kortingen, die groter zijn dan die welke de
handel geniet.
Reeds vele malen zijn over dit probleem
besprekingen gevoerd, maar thans is het tot
•en openlijke botsing gekomen; In de vorm
van een opzegging door de B.O.V.A.G.. de
organisatie van de garagehouders en de han
del, van 't zogenaamde R.A.I.-B.O.V.A.G-
V.A.C.O., contract, het contract tussen fa
brikanten en importeurs, handel, vulcani-
•eer- en coverbedrijven, waarbij de
B.O.V.A.G. de verplichting heeft aangegaan,
dat slechts autobanden van bekende merken
zullen worden verhandeld door de
B.O.V.A.G. bedrijven, zulks niet onder be
paalde prijzen
De B.O.V.A.G. heeft dit contract met on
middellijke inwerkingtreding opgezegd
dit betekent dat de garagebedrijven nu
heel vr|j zijn, zowel ten aanzien van dv
merken als met betrekking tot de prijzen.
Het is uiteraard niet denkbeeldig, dat een
«h ander in de nabije toekomst zal lelden
hit een - zij het mogelijk slechts tijdelijke
daling van-^ie prijzen van autobanden
- -"7 benzinestation te Almelo, de chauffeur van
Nijverdal (Overtfsel) een tankauto uit Coevorden en een winke-
re ontploffingen voor. Her uit Raalte, die de ‘petroleum doorver
kocht had. De substituut-officier van Justitie
vroeg voor de depotchef ontslag van rechts
vervolging. omdat hij niet verantwoordelijk
zou zijn voor de gang van zaken. Tegen C-
chauffeur, die hij wel verantwoordelijk
achtte „hij had moeten merken, dat er bij
de aflevering iets niet in de haak was"
eiste hij 100 boete, tégen de Raalter win
kelier „hij had kunnen ruiken, dat er
e door de petroleum gemengd was"
Wie actief is, kan van de
milde regen profiteren
„Er hangt een wolk van orders voor de
Amerikaanse of andere Navo-strljdkrach-
ten in de lucht. Onze taak is het om zoveel
mogel|jk uit deze wolk aan te trekken voor
Nederland", aldus de heer E. R. L. Weimar
van de Mutual Security Agency, welke or
ganisatie een stand heeft op de Voorjaars-
beurs te Utrecht. De zaak is dat de strijd
krachten In Nederland, West-Europa of
Amerika er steeds meer op uit zijn om voor
militaire leveringen slechts hoofdcontracten
af te sluiten.
Het gaat er om, dat fabrikanten, die een
product vervaardigen, dat wellicht bruik
baar is voor het militaire apparaat, zich in
verbinding stellen met degenen, die een
hoofdcontr^ct hebben gekregen. En omge
keerd zullen de firma's, die een hoofdcon
tract kregen, moeite doen om fabrikanten
te vinden, die bepaalde onderdelen van de
levering kunnen verzorgen.
Hier verleent de M.S.A. bemi
kan het bureau niet meer doen
geven. De activiteit van de
zelf is nodig om de order te ve..
thans volgens de wet Autovervoer
i de taak is van de commissie ver-
igen personenvervoer te baseren
2onomische gronden, en niet zoals
voorheen op sociaal-pol
eindelijk resultaat zal dus
economisch werkende bedrijven (I
telt 164 vergunninghouders met 1
143 met 2 op een totaal van 563
houders!) uitgeschakeld worden
Dat de lijndienstondernemini
tevens een tourwagen
min of meer zoals in
gesteld wordt ongemot. --
ven, is het gevolg van de economisch inge
stelde remedie: de lijndiensten zouden de
tarieven aanzienlijk moeten verhogen in-
wdien de ruime baten van de tourwagen-
hierbij sector zouden uitvallen, terwijl bovendien
st 25.000 de tourwagenafdeling de voor de lijndien
sten noodzakelijke reserve nuttig kunnen
aanwenden. De klap zal dus gedragen moe
ten worden door hen, die oneconomisch of
schadelijk voor de gehele bedrijfstak wer
ken. Uiteindelijk moet het zo yzorden, dat
de capaciteit afgestemd wordt op de be
hoefte.
Het betreft hier geen Nederlands staal,
maar staal, dat uit Dusseldorf en Duisburg
naar Rotterdam en vervolgens via Londen
runaige ROStOck werd vervoerd. Een Neder-
in zijn ]anflse expediteur kreeg van een buiten-
landse firma opdracht het naar Rotterdam
gezonden staal naar Londen te doen ver
voeren. Dat geschiedde met een Duits kust
vaartuig, de Jacob Pollmann, dat juist be
schikbaar was. In Londen werd het staal
op verzoek van een Britse opdrachtgever
overgeladen in een Nederlanda achlp, voor lijl
Omstreeks tien uur is Woensdagavond
een onbekend individu, door verbreking
van een ruit een villa in de buitenwijk van
Laren, terwijl de bewoners thuis waren,
binnengedrongen. De man is naar boven ge
gaan, heeft een elfjarig meisje van haar
bed gelicht en naar beneden gebracht. Op
het hulpgeroep van het kind snelde de va
der, die zich reeds ter ruste had begeven.
naar beneden. Hij trof daar zijn dochtertje
tend in de woonkamer aan. De „ontvoerder" ver-
dan dween haastig door de openstaande tuin
deuren in het struikgewas. Van de man ont
breekt tot nu toe ieder spoor.
In de kapel van de centrale begraafplaats
t« Frankfort is gisteren een rouwdienst ge-
houden voor de 45 slachtoffers van de ver-
•ngelukte Koningin Juliana.
Geestelijken van de Rooms-Katholieke, de
Protestantse en de Grieks-Orthodoxe kerk
leidden beurtelings de dienst, die bijge
woond werd door leden van het diploma
tieke corps, onder wie de Nederlandse am-
bajsadeur In Duitsland, vice-admiraal
M. de Booy, functionarissen van ae jx.ju.m.,
leden van de Westduitse regering en van het
gemeentebestuur van Frankfort, en enkele
verwanten van de omgekomenen. Honder
den ingezetenen van Frankfort waren even-
tens aanwezig. Een aparte dienst werd voor
je twee Israëlische slachtoffers gehouden
op de Joodse begraafplaats.
De toestand van de beide overlevenden
h bevredigend. De stewardess mej. Gauthier
Ij weer b(f bewustzijn gekomen. Zij kan
echter nog niet spreken. Het levensgevaar
b geweken.
Op 29 April organiseert de Nederlandse
Vereniging van Transport-Ondernemingen,
(N.V.T.O.) een toerwagenrallye, waaraan
wordt deelgenomen door een groot aantal
leden autobuabedr(jven van deze vereniging.
Op die dag zullen ruim dertig autobus
sen uit alle delen van het land naar het
Westen komen, waar van drie startplaatsen,
te weten Hoevelaken, Vlanen en Amsterdam
sterritten word engemaakt naar Zandvoort.
De wedstrijd bestaat uit drie gedeelten:
een kaartleesrit naar Zandvoort over een
atttand van 108 km voerend langs vaste tijd
en geheime routecontróles, een regelmatig-
heidsproef. waarbij met afgedekte snelheids
meter wordt gereden met een nader te be
palen snelheid, en een klassementsproef, die
zal worden afgelegd op het circuit te Zand
voort.
De buasen zullen ook passagiers vervoeren
voor wie een opstelwedstrijd Is uitgeschre
ven. Na de klassementsproef te Zandvoort
begeven de deelnemende autobussen zich
via de bollenstreek naar Avifauna in Alphen
aan de Rijn, waar dan dus ongeveer duizel
personen aanwezig zullen zijn en waar 6a»
een folkloristisch programma zal worden
uitgevoerd.
voerd in twee kleuren eu dragen elk de
voorstelling van een bloem. -
Ze zullen verschijnen in de volgende wijzend bes
waarden en kleuren: 2-4-2 cent duinroosje coflperatiev»
(rose) in natuurlijke kleuren tegen een rood
fond; 5+3 cent, dotterbloem (geel) in na
tuurlijke kleuren tegen een groen fond; 6
4 cent, donkerrode tulp tegen een lichter
rood fond; 10 5 cent, margriet (wit) in na- t.z.t. ai
tuurlijke kleuren tegen een geel fond en 20 eniglm
5 cent, een korenbloem (donkerblauw) in baar
natuurlijke kleuren tegen een lichtblauw
fond.
De zegels zijn gedrukt bij Joh.
en Zonen te Haarlem en zijn üitg
koperdiepdruk (rotogravure). Dc Man
grootte is 21.25 x 28.5 mm; de zegelgrootte
24.25 x 31.5 mm.
Voor de frankering blijven deze zomerze-
gels geldig tot en met 31 December 1953.
Op de veiling te Wageningen zlin Donder
dag de eerste kasaardbeien, vijf doosjes van
een pond, aangevoerd. De aardbeien gingen
voor 21 cent per stuk van de hand.
Nieuwe bijbelvertaling voor
Oufl-Katholieke Kerk
De bisschoppen der Oud-Katholieke Kerk
hebben een voorstel van de bisschoppelijke
commissie ter voorbereiding van een eigen
Oud-Katholieke Bijbelvertaling aanvaard,
waarbij met het Nederlandsch Bijbelgenoot
schap wordt overeengekomen, dat in het na-
ir de Oud-Katholieke
jenootschap verzorgd,
len. De nieuwe uitgave zal de
het Oude Testament van de
artaling bevatten, waaraan
r.onieke (de z.g. Aprocriefe)
eek voor de Lutherse uitga-
—orden toegevoegd, be-
■uwe Testament in een nieuwe
de hand van de leden der
Bijbelcommissie.
ilieke Kerk gebruikt thans
henen eigen Bijbelver-
Schuur, welke echter
moeilijk hanteerbaar is.
zij een nieuwe druk van chen, V
v. ./e Testament uit 1884. Sinds onèeket
„mm .iaar deze nieuwe bijbelvertaling uit
gezien, welke in een behoefte gaat voorzien.
Het advies van de lonen- en prijzencommissie over de huurverhoging is
thans gereed gekomen en naar de Telegraaf meedeelt, zal de klap flink
d 1 j aan^omen: procent méér huur voor alle woningen, die vóór de oorlog
^de^KL.WL, gebouwd werden. Dit zal dus waarschijnlijk ook de huurverhoging zijn,
die minister In *t Veld vóór 1 Januari 1953 reeds in het vooruitzicht had
gesteld.
een Woensdag te 's-Gravenhage ge-
-rgadering heeft het bestuur van
-„.'sgemeenschap voor de zuivel af-
’•^schikt op het verzoek van de
tSperalieve vereniging van Melkhandela-
ren te Haarlem, sanctie te verlenen aan het
besluit tot invoering van een melksanering
ie Haarlem en omgeving.
De motieven van deze afwijzing zullen
aan het bestuur der Coöperatieve ver-
ig van melkhandelaren worden ken
baar gemaakt. Deze beslissing betekent, dat
de melksanering te Haarlem vooralsnog niet
kan worden ingevoerd. Dit is een herhaling
/gevoerd 'n van Precedenten op dit gebied aldus de
De beeld- coöperatie. Indien df Haarlemse vereniging
eeh nieuw verzoek indient, waarbij reke
ning gehouden wordt met de motieven van
de afwijzing, zal dat op normale wijze be
handeld worden.
Naar van welingelichte zijde is vernomen,
wordt verwacht, dat het Frans-Tunesische
geschil de volgende week voor de Veilig
heidsraad zal worden gebracht. De groep
van 15 Arabische en Aziatische landen over
weegt thans met spoed op welke wijze de
kwestie het best zou kunnen worden voor
gedragen.
Een woordvoerder van de Franse delegatie
bij de V.N. verklaarde, dat indien de kwes-
tie-Tunesië voor de V.N. zou worden ge
bracht. zijn regering zou staande houden, dat
het een binnenlandse kwestie is, die buiten
de- bevoegdheid van de V.N. ligt
De Franse regering is er In geslaagd een
dringend debat over de kwestie-Tunesië in
I»., de Nationale Vergadering tot Dinsdag uit- i
2 gesteld te krijgen. De socialisten hadden om
liik het debat verzocht, doch zij hadden het
formele verzoek om een dringend debat, nog
vandaag te beginnen, nog niet ingediend. De 1
regering heeft de socialisten nu overgehaald
het debat tot na het weekeinde uit te stellen
met het argument, dat men eerst moet
afwachten, wat de uitwerking van Auriols
brief aan de bey zal zijn.
De twee Tunesische ministers, die Woens
dag uit hun hotel te Parijs waren verdwenen,
zijn Donderdag via Brussel te Genève aan-
Persoonlijke aanvallen
in radio-uitzendingen
Het lid der Tweede Kamer, de heer Welter
(KNP) heeft aan de minister van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen de volgende
vragen schriftelijk gesteld:
Keurt de regering het goed, dat in radlo-
uitzendingen persoonlijke aanvallen wor
den gedaan op politieke tegenstanders, zoals
bijvoorbeeld gebeurd is op 26 dezer in de
VARA-uitzending „Op de korrel?”
Zo neen, is de regering dan bereid
regelen te treffen, opdat hieraan vc
toekomst een einde wordt gemaakt?
Europese staalproducten in
1951 58,1 millioen ton
Blijkens de definitieve cijfers per eind
1951. die door de E.C.A. zijn gepubliceerd,
heeft de Europese staalproductie in genoemd
jaar de recordomvang van 67,6 millioen ton
gehad. Van het totaal werd 58,1 milUoen
ton in West-Europa geproduceerd en 9,5
millioen ton in de Oosteuropese landen.
De Amerikaanse productie in 1951 was
95,3 milUoen ton groot, waartegenover een
productie van 31,3 millioen ton in de Sow-
stond.
litzondering van die in Engeland,
ij en Spanje ia volgens de Econo-
Commissie de productie verleden
jaar in alle Europese landen de grootste
geweest, "welke ooit bereikt werd.
Nieuwe pijpleiding voor olie
uit Midden-Oosten
In Londen is medegedeeld, dat duizenden
tons ruwe olie in het Middellandse Zeege
bied beginnen aan te komen uit Noord-
Irak via eeh nieuwe buisleiding. Men ver
wacht, dat ruim 14 millioen ton olie uit de
Kirkukvelden In Irak per jaar zullen wor-
7 aangei-
_)e Iraq 1
komst van de c
de nieuwe oli<
lat in
zijn
ding, die 43
cost. Banias
rkuk. Van 6.
i worden
rklaarde,
jn
gekomen. Op het vliegveld aldaar ver
klaarden de ministers, Ben Joessef van
justitie en Mohammed Badra van sociale
zaken, dat zij op het gerucht, dat zij wel
licht te Parijs in hechtenis zouden worden
genomen, het beter hadden geoordeeld naar
Brussel uit te wijken.
gehe
in éi
het
■II, d
Midi
kor
m --
nieuwe buisL
ruim 14 millloe-
len in IraL
s voerd.
Petroleum Company, die de aan-
olie bekend heeft gemaakt in
iestad Banias in Syrië, ver-
i de afgelopen weken 25.000 ton
i gepompt in de nieuwe buis-
J millioen pond sterling heeft
as ligt op 880 km afstand van
de buisleiding moeten nog 180
aangelegd, doch de maatschappij
verklaarde, dat het mogelijk was het nieuwe
systeem in gebruik te nemen door de be
staande leidingen van de duidelijke ver
takking van de Kirkukbuisleldlng, die ein
digt in Haifa, te verbinden.
Invoer zuivel in Amerika
De bank- en valutacommissie van de
Amerikaanse Senaat heeft zich uitgesproken
tegen invoering van een regeling, waardoor
invoer van buitenlandse zuivel verboden
wordt. Zij keurde echter een regeling goed,
die ook tijdens de tweede wereldoorlog be
stond en betrekking heeft op vetten en oliën,
vetzuren en boter. Deze houdt in, dat Ame
rikaanse invoer van dergelijke producten
niet mag worden aangemoedigd. wanneer de
bevoorrading van een bevriend land er door
in gevaar wordt gebracht.
jNEDERLANp]
■7OMHIZC0ELI«»