CALVÉ-SAUS ollen Tapijten \\W\5 S S S M Het geld voor dit pak Castella wolwas ligt in uw brievenbus BERTUS AERTS I ■1 M ZEER BELANGRIJKE SPOEDVEILING Deze week extra lage prijzen in Karpetten, Lopers en Bedstellen KAPSALON VAN KOOIJ [Zeer uitgebreide werkloosheid in de Belgische kleding- en confectienijverheid Belastingdruk op wegverkeer is onevenredig zwaar Italiaanse statistiek van het belangrijkste Europese verkeer op luchthavens de PANDA EN DE VERDW *71 met O Hotel-Restaurant Het Blauwe Kruis 1E KLAS WOLLEN TAPIJTEN Kleiweg 25 - Gouda Deze aanbieding geldt alleen voor Gouda en omgeving permanenten watergolven Neem MOOIE KLEUR en GOEDE VERF Het eerste streelt het oog, het tweede weert bederf VERF - GLAS - SCHOONMAAKARTIKELEN Belgisch" 'EDE BLAD - PAGINA 2 GOUDSCHE COURANT VRIJDAG 16 MEI 1952 Iets bi|zonders, Fijne SLjtl Dessert-Koffie Hoogfijn van kwaliteit. CALYE US s,a xorgwW 9 geen mes. Gebruik noede manier: tr rTWaden uit elkaar en B-k^aeveoorxicW.9. 00k koe lelk& sla lm m I Geniet nu weef volop van gezonde, goedkope sla. En proef eens wat een verrassend frisse, zachte smaak Uw sla krijgt met Calvé Saus! Dat spreekt! Het is de enige slasaus, bereid met de echte Delftsche Slaolie. Sla met Calve Saus is zeldzaam lekker! te GOUDA van een enorme hoeveelheid zaterdagmiddag, 3 uur, zal in één der zalen van Westhaven 4 te Gouda, ten verzoeke van éen te goeder naam bekendstaand importeur publiek contant verkocht worden: grote tabiïeksvoorraden zoals: fraaie Wiltons en exclusieve machinale Smyrna's. Verder een grote partij Salon-, Hall-, Foyer- en Slaapkamerkleedjes in diverse afmetingen. Tevens zal onder de hamer komen een fraaie importzending Perzische en andera Oosterse tapijten en kleedjes. BELANGRIJK: Dit is voor een ieder de gelegenheid om zich op een extra voor delige wijze in het bezit te stellen van een prima karpet. KIJKDAGEN: Hedenavond van 8 tot 10 uur en morgen Zaterdag Van 's morgens 10 uur tot 's middags 3 uur. N.B. In verband met de importance van deze velling worden belanghebbenden verzocht, morgen Zaterdagmiddag uiterlijk J uur aanwezig te zijn. Notaris G. J. v. WILLIGEN. Klke Zaterdag hebben wij speciale aanbiedingen, welke U aanmerkelijk voordeliger koopt dan op andere dagen. Wilton Bouclé gang- en traplopers prachtige dessins en kleuren, 46 cm. breed. Normale prijs 3.90 per me te t Alleen Zaterdag 4.48 per meter Wollen Moquette loper effen beige met terra rand, 50 em. breed. Normale prijs 6.25 per meter. Alleen Zaterdag 4.90 per meter Holtap karpetten fttyfebel geweven, mooie bruin-beige kleuren. flinke 1 ftuiskamermaat. Normale prijs 38.—. Alleen Zaterdag f 24.80 Wollen Wilton karpetten in fraaie Perz dessins en kleuren, maat 200 x 280. Normale prijs 138.—. Alleen Zaterdag 79.80 Wollen Holtap karpetten in diverse, fraaie dessins en kleuren, maat 200 x 280 (3 x 4). Normale prijs 79.—. Alleen Zalardag 59.80 2 Persoon» Jumbo binnenveer inatrasstellen met 15 jaar schriftelijke garantie, overtrokken met prima damast tijk en twee Java kapok kussens. Normale prijs f 119.—. Alleen Zaterdag f 87.90 2 Persoon» Jumbo spiraalniatra» met fijn gevlochten netwerk, 15 jaar schriftelijke garantie. Normale prijs 38.—. Alleen Zaterdag 29.80 Speciaal koopje van onze Meubel afdeling: Huiskamerstoelen bestaande uit: 2 zware armstoelen en 4 zware stoelen, bekleed met prima velours. Normale prijs 159.—. Alleen Zaterdag f 129.80 TC KOOP: 1. GROOT PAND met grote open ruimte en pakhuis in Cfentrum der stad, waarvan pakhuis vrij van huur te aanvaarden. 2. PRIMA WONING aan de rand der stad, vrij van huur te aanvaarden. 3. GROOT HERENHUIS met tuin en centrale verwarming, vrij van huur te aanvaarden. 4. DIVERSE PANDEN op eerste stand, voor geldbelegging. Hypotheken beschikbaar. TE HUUR Pakhuisruimte in Centrum der ttad. Makelaarskantoor A. VAN DUIN Vredebest 28'30 Gouda Telefoon 3658 Agentschap N.V. Westl. Hypotheekbank, Den Haag. s Prachtige kwaliteit gekaraw interlock s uitslmtend le keus alle maten één prijs s De verkoop hiervan begint Zaterdag om 9 uur s Dames, - let op de brievenbus! De post heeft u dezer dagen een coupon bezorgd, die 41 cent waard is. Iedereen, die twee blauwe pakken CASTELLA met „Actief Wit** ("voor de gezinswas) koopt, ont vangt van zijn winkelier tegen inlevering van deze coupon gratis een pak CASTELLA Wolwas ter waarde van 41 cent. 0%-ASt Nu geen angst meer voor uw (ijne was! CASTELLA Wolwas brengt een volslagen om wenteling op het gebied van de fijne was Het rijke, fantastisch schuimende sop behoedt d« meest kwetsbare weefsels. Al het vuil en al het ttof worden zonder wrijven opgelost Een nieuwe wereld gaat open.' Vergeet nu alle zorg, die u altijd had, wanneer fijn goed in de was moest. Het bederven van wol en zijde in de was is nu voor altijd afge lopen. Ga nu over op het gegarandeerd veilige, ICO*/» alkalivrije wasmiddel CASTELLA Wolwas. Wollen jumperljesl Nylons! Babykleertjes! Speciale wasjes! Noemt u maar op. 't Is alles veilig in CASTELLA Wolwas. Wol wordt zachier dan dons, zijde voelt weer als nteuw. Al het goed gaat viermaal zo lang mee! Ook voor allerlei aparte wasjes (gordijnen, etc.) is CASTELLA Wolwas onovertroffen! Met KLEUR-ACTIEF. Uw kostbare lingerie, met zijn fijne pasteltinten, wordt terstond bevrijd van de doffe aanslag, die zeep en gewone wasmiddelen op het weefsel achterlaten. Het Kleur-Actief, dat aan CASTELLA Wolwas is toegevoegd, geef» alle kleuren weer haar oorspronkelijke frisheid terug! Is uw coupon verloren gegaan? Maak u geen %org. Wend u tot de Castella fabrieken tn Nijmegen en u wordt onmiddellijk in de gelegenheid gesteld om van het unieke Castella-aanbod gratis ge bruik te maken. Dames denkt aan de a.s. feestdagen en laat Uw haar dan eena vakkundig en modern Crème behandelingen met het nieuwste apparaat. Als reclame 3 Stukken rozen- toiletzeep 43cft Karaemelksloot T. 37*4 v.h. RETZEMA - Zeugstraat 40 - Telef. 3189-3323 Onze vakkennis is Uw waarborg voor kwaliteit ISMMMNMGBBNSfi IJDAG 16 MEI 1952 GOUDSCHE COURANT EERSTE BLAD - PAGINA 3 jaarverslag noemt in stand houden van een gemeenschappelijke markt „baar bedrog" ie prijzen met racer concurrerend Verdér lezen wij hierin: De gevolgen van op de binnenlandse markt heersende «lechte verkoop namen nog in scherpte toe wesens de vinnige mededinging die wij Nederlandse confectienijverheid (Van onze Brusselse correspondent) Het Jaarverslag over 1951 van de Nationale Federatie der Kleding- en Confectle- ■Hverheid laat een vrU somber geluld horen. De scherpe daling der grondstoffenprUzen. Brallend op een duizelingwekkende stUging. de slechte verkoop op de binnenlandde markt. Ids verzadiging van de Nederlandse markl en tenslotte de exportbelemmcringen hebben en aanzienlijke achteruitgang, met als als gevolg daarvan, een uitgebreide werkloosheid reroorsaakt. De depressie in deze nijverheid wordt door de werkloosheidsstaiistiek op nnschouweI(jke «Ure In het licht gesteld. Het aantal werklozen bereikte hier. na een Rkartitondige aelzoenhervattlng in het voorjaar 1951, ongeëvenaarde hoogtepunten. De ".„lle-aeisoen-perlode, In de maanden September en October, bracht slechts een zeer lichte daling. In de maand December 1951 heeft het daggemiddelde van de werklozen I9«I4 eenheden bereikt, d l. bijna 44 procent van het totaal aantal aan de sociale over- IheidaaorR onderworpen arbeiders uit deze branche tegen 23.804 eenheden of 35 procent tn December. 1950. Deze toestand wordt in het verslag „dramatisch'' genoemd. het bestaan van een aanhoudende schaarste in Nederland, doen de gevolgen der Bene- lux-acCoorden op onze industrie zich len volle voelen sedert de Benelux-markt ten volle verzadigd is. Met kracht dient hier onderstreept te worden dat de Belgische confectiefabrikanten uit dien hoofde een handicap ondervinden die practisch on overkomelijk wordt. Zo onze industrieën geen mededinging met gelijke wapens duchten, kunnen wij nochtans niet het hoofd bieden aan de mededinging, die uit sluitend in het voordeel van de Neder landse kledingindustrie kunstmatig ver valst wordt door het behoud in Nederland, van lonen en productiekosten die veel lager zijn dan in ons land. (cursivering van ons. Corr.) Hoewel op zichzelf wenselijk, komen het invoeren en het in stand houden van een tolgemeenschap en Van een gemeenschap pelijke markt in dergelijke omstandigheden neer op een baar bedrog, waarvan c ondernemingen en de werknemers, die aan het werk stellen, onvermijdelijk slachtoffers worden. De Belgische overheid dient haar bijzondere aandacht tewijden aan dit vraagstulff en wij hebben niet na gelaten ze te waarschuwen. Zo men niet de middelen ziet om deze toestand onmid- delijk te verhelpen, dient dit vraagstuk onderzocht en opgelost te worden op het regeringsplan. Een hervatting van de koop wij hopen zo spoedig mogelijk op de beide binnenlandse markten, zou ongetwijfeld een aanzienlijke verlichting brengen, maar zulks neemt niet weg, de grote dispariteit der lonen lussei beide landen een hoofdprobleem blijft len. waaraan een oplossing moet gegeven worden. Nederlandse confectie- Bf»brtó'*ntën" die op hun eigen markt met deielfde moeilijkheden te kampen hadden, yjrdubbelden huh inspanningen op de Bel- fiiche markt, waar zij efen steeds groter en .^-.«mikkclitker succes oogstten, dank zij de ■nrijzen welke zij kondCTi toepassen wegens Pttn peil van lonen en productiekosten, dat sinzienlijk lager ligt dan het Belgische De importen in Belgié van confectie- irtikelfcn uit Nederland wijzen in 1951 op een afgetekende verhoging t o.v. het vorig jaar terwijl onze eigen exporten naar Ne derland van Juli 1951 af een geleidelijk dalende duidelijk opvallende curve volgen". Van 1949 tot JÓ50 werd de Belgische uit voer naar Nederland van ruim 140 tot bijna 4(8 millioen opgevoerd Dit succes werd be trekkelijk gemakkelijk behaald tengevolge van het volledig openstellen van de nog I onvoldoend bevoorrade Nederlandse markt 1 Het feit dat anderzijds 80 procent van de larkt in 1950 naar Nederland was -es wel op een broze structuur I vin de Belgische uitvoer. In de loop van f het tweede halfjaar van 1951 liep. zoals de uitvoer naar Nederland bruusk terug Hiervoor werd echter op I andere uitvoermarkten m 1951 nog een com- I pensatie gevonden. Voor het gehele jaar 1951 bedroeg de export naar Nederland f 443,5 millioen frank tegen 487.8 millioen in .De importen van kledingartikelen uil Nederland hebben inlegendeel een totale waarde van 318.5 millioen B. fr. bereikt tegen 221.4 millioen in 1950. Deze cijfers wijzen op een lichte achter uitgang van de Belgische export en op een vrij aanzienlijke aangroei van de Belgische import uit Nederland Analvseert men. zoals dit verslag doet. deze cijfers, dan blijkt daaruit een in de loop van het jaar sterke vermindering van de export, een zich hand haven op een aanmerkelijk hoger peil dun in 1950 van de import. Zo bedroeg voor het tweede semester de Belgische export naar Nederland In 1951 163.7 millioen tegen 287 millioen in 1950 (zelfde periode). De over- cijfers voor de Importen zijn 152,8 millioen B fr tegen 110.7 milUoeo in 1950 Deze lendenzen verscherpen in het laatste kwartaal van 1951. Waar onze balans sedert het openstellen van de Nederlandse markt met een groot afsloot", aldus het verslag. „ver- n de maand December 1951 voor de eerste maal een tekort" vrzadigdc markt Gedurende vele maanden bewimpeld door de volgende f millioen in 191 tich in het lat t ..Waar onze van de Nedet f overschot afsl L toont zij in d ,4-" de eerste mai Butler: Loonsverhoging zou tol inflatie leiden De Engelse minister van financiën. Richard Butler, heeft gewaarschuwd, dat Engeland in de vaste greep van een infla- tionistische spiraalbeweging van lonen en prijzen zou geraken, indien de actie, welke thans voor loonsverhoging wordt gevoerd, niet op tegenstand zou stuiten en zou lei den tot een algemene en aanzienlijke stij ging van het loonniveau Deze inflatie spiraal zou veel schade en lijden kunnen veroorzaken, voordat de stijging van lonen en prijzen weer tot staan zou zijn gebracht, zo zei hij. De minister deed dit dringende verzoek om matiging van de looneisen in een spoedvergadering van vakbondsleiders, vertegenwoordigers van de werkgevers en leidende functionarissen van staatsbedrij ven. Hij zette uiteen .dat dc huidige actie voor loonsverhoging in geen geval gemoti veerd wordt door het peil van de kosten van levensonderhoud. Het bestuur #n de 700 000 leden lellen de vakvereniging van mijnwerkers in de .hblenindustric heeft gisteren bekendge- iblMkt. dat het een actie voor een aanzien- Wike loonsverhoging zal voeren. Andere vakbonden. die loonsverhogingen eisen I gewekt rustig te blijven en zich zijn die der metaalbewerkers, welke 3 mll-f'Sen van gewelddaden. Gisteren lioen leden telt, de vakbond van spoor-1 b\scoop te Tunis weer een bo wegpersoneel, waarbij 630 000 arbeiders zijn aangesloten, en de vakbond der land- bouwarbeiders. t Wordt weer vlaggetjesdag xhinderen, we moeten binnen- kort ueer onderduiken Terug naar bilateralismc Tot zover het verslag Wij willen gaarne aannemen dat deze Federatie enigszins onder de indruk verkeert van de huidige malaise in de Belgische kledingindustrie, welke zowel op de binnenlandse markl als in de export bestaat, wij willen ook graag veronderstellen dat men hier bijzonder sterke woorden kiest om de eigen instanties op de toestand opmerkzaam te maken en haar steun te verkrijgen, maar waarheen wil men ten slotte? Tot een afschaffing van de Voor-Unie? Tot een terugkeer tot het bilaterisme? De Nederlands-Belgische handelsbalans is in het voordeel van Relgic Het bilaterisme zou betekenen dat we in plaats van bijna 100 procent vije invoer voor Belgische producten in Nederland Foster Dulles critiseert buitenlandse politiek der Ver. Staten John Foster Dulles heeft in een rede te P,tlsburgh verklaard, dat de Verenigde Staten „gedoemd zijn ten onder te gaan" "Boor ..omsingeüngspolitiek" en ten slotte door een ..directe, hevige .aanval" van het Russische communisme. Dulles, die juist is teruggekeerd van een bezoek aan generaal Eisenhower te Parijs, leverde felle critiek op de politiek der Amerikaanse regering, die z.i. te veel aan dacht aan West-Europa heeft besteed, met verwaarlozing van Azië. In dit verband zei spreker, dat de Amerikaanse ministers van buitenlandse zaken sinds de val van Duits land in 1945 „17 reizen naar Europa heb ben gemaakt, waarmee 457 dagen waren gemoeid". In deze periode hebben zij ech ter geen enkele n^al Azië of het gebied van de Stille Oceaan bezocht, aldus Dulles, die van mening was. dat de oorlog in Korea voorkomen had kunnen worden door een krachtige houding der V.S De Amerikaanse politiek ten aanzien van West-Europa noemde hij ..weifelend, on doeltreffend en buitensporig kostbaar". Dp vorderingen in de richting van een Euro pees legen waren z.i. te danken aan „het schitterende leiderschap van Frankrijk en aan het persoonlijke initiatief van generaal Eisenhower". Bey van Tunis maant bevolking tot kalmte Zeven bomaanslagen in drie dagen De bey van Tunis heeft de bevolking op- lewekt rustig te blijven en zich te onthou- en is in een bom ontploft. Er zijn geeu slachtoffers. Ook is een granaat naar een autobus geworpen. Niemand werd gewond- In totaal zijn de laatste drie dagen zeven bomaanslagen gepleegd. De voormalige minister van justitie Salah ben Yoessef. die onlangs naar Cairo vlucht te. toen ambtsgenoten waren gearresteerd, heeft alle hoofden van Arabische staten telegrafisch verzocht hun tussenkomst te verlenen om de bey van Tunis te bescher men ..die een gevangene is van het Franse imperialisme". De Franse druk op de bewol king van Tunesië en de bey groeit met de dag. aldus deze minister. R.T.C. met de West wordt voortgezet De voorzitters der delegaties ter conferen tie Nederland-Suriname-Nederlandse Antil len. hebben het volgende communiqué uit gegeven. „In de vergadering v^n de centrale com missie van Donderdagmiddag heeft de voor zitter van de Surinaamse delegatie meege deeld. dat deze delegatie, naar aanleiding van de Woensdag in de centrale commissie gevoerde besprekingen en gedane voorstel len. besloten heeft haar vertrek naar Suri name uit te stellen en de besprekingen-voort te zetten. Met de nadere uitwerking van deze voor stellen, welke beogen op korte termijn te komen tot het vaststellen van een statuut, dat voor alle delegaties aanvaardbaar is, is inmiddels een aanvang gemaakt. Er wordt naar gestreefd te bereiken, dat het beraad ever de uitwerking over enkele dagen haar beslag zal hebben gekregen, waarna het overleg in de centrale commissie en de drie delegaties kan worden hervat". (waartegenover geen 100 en zelfs geen 90 procent vrije invoer van Nederlandse pro ducten In België staat tengevolge van het andbouwprotocol) terug zouden gaan tot 75 procent, het percentage geldend voor de overige O.E.E S -landen. Ik geloof niet dat zelfs de Belgiche textielindustrie in haar geheel dit zou wensen Wij hebben in Ne derland. juist op aandringen der Belgen, onze prijzenpolitiek in de loop der jaren heel wat soepeler gemaakt, maar wij kun nen toch niet onze prijzen gaan opzetten ter wille van de Belgen en dan nog op een tijdstip dat de wereldmarkt in neerwaartse richting gaat. Er wordt en dat is ook des poedels kern in de Belgische nota over de Econo mische Unie van Belgische zijde steeds de nadruk gelegd op coördinatie van de binnenlandse politiek Daarbij wordt dan vooral gedacht aan onze lagere prijzen en lonen. De lonen moeten hier natuurlijk veel hoger zijn zolang de prijzen hoger liggen. Het is moeilijk omtrent de lonen verge lijkingen te maken. Daarvoor variëren zij te veel van bedrijfstak tot bedrijfstak. Dat de levensstandaard hier hoger is nn vooral verklaard worden door het feit dat de gezinsarbeid in België veel algemener is dan bij ons. terwijl de Belg tot grote of fers aan vrije tijd bereid is om de eenmaal verkregen hogere levensstandaard te hand haven Wat de prijzen betreft, twee kleine exportlanden als Nederland en België moe ten zich ten slotte niet naar elkaar maar naar de wereldmarkt richten. Wat de prijs ontwikkeling b v in de kledingslndustrie aangaat laten wij liever de opstellers van het opder havige verslag zelf het woord „De schijnbaar voorspoedige toestènd van België mag de werkelijkheid niet uit bet ook doen verliezen. Weg ens de dispariteit bestaande tussen de Belgi sche lonen en productiekosten en die in het buitenland zijn de Belgische prijzen in de meeste nijverheidssecto ren. i normale conjunctuur, niet meer conci reiend. D. jestat-d had zich reed; on het eindé van 1949 en gedu rende het eerste semester van 1950 af getekend. Een kentering van de hui dige conjunctuur zou deze stand van zaken op schrille wijze aan het licht doen komen. Deze toestand legt aan de Reeering de geb.edende plicht op, er van af te zien de aan de productie opgelegde lasten nog te bezwaren en door geschikte maatregelen op het ge bied van de fiscaliteit en van het kre diet de investeringen te bevorderen Uit dit citaat blijkt toch o.i. wel dat België hier voor problemen staat die met en zonder de Benelux om oplossing vragen. In e-n andere p- sage in dit verslag wordt opgemerkt dat ruime bevolkings lagen in Belgie ertoe kunnen ert moeten worden gebracht gerede kleding te dragen Er is daaic.m belangrijke potentiële markt, 'ie t nog toe braak lag. „De erwezenlijking van deze doelstel ling verp* de oplossing van lrijke vraag stukken, die l iwel op technisch gebied als op dat van de distributie en van de prospec tie rijzen. Het is slechts ten koste hiervan dat de achterstand van ons land op dat gebied, len opzichte van talrijke andere Janden, zal kunnen ingehaald worden" Waarom dan steeds de „Benelux" als zondebok te gebruiken. Het is toch niet c e schuld dat hi - op het gebied van de dis t'ibutie nog talrijke misstanden bestaan er b.v. de herhaaldelijk beloofde vestigings wetgeving nog steeds op zich laat wachten terwijl omgekeerd de hoge pryzen weer hopt winstmarges en lonen in de hand werken. Lnat men liever trachten met de B< ja partner naar constructieve oplossing-üi te zoeken dan ons als ..scapegoat' te ge bruiken. Verzoek tot opheffing van langdurig faillissement afgewezen De president van de Haagse rechtbank heeft jhr T M van Asch van Wijck te Den Haag niet ontvankelijk verklaard in zijn eis tot opheffing van het faillissement, dat r«tim 24 jaar over hem werd uitgespro ken en hem veroordeeld kot de kosten van het geding, zijnde 302.50. Jhr Van Asch van Wijck is in Februari 1928 in staat van faillissement verklaard. De handhaving van dit faillissement door curator en rechtercommissaris was voor jhr Van Asch van Wijck aanleiding een rechtsvordering in te stellen bij de Haagse rechtbank, omdat hij van oordeel was, dat langdurige aanhouding van het fail lissement onrechtmatig en in strijd met het rechtkarakler van het faillissement is Be halve opheffing van het faillissement werd door eiser voorts vaststelling in rechte gevorderd, dat sedert 3 Maart 1945 geen wettige afwikkeling van het faillissement meer mogelijk was. omdat op die dag het vonnis van faillietverklaring en het proces- baal van de verificatie-vergadering in het oude Paleis van Justitie na een bom bardement zijn verbrand. Namens eiser trad in dit geding op mr K. van Rijcke- vorfici. Zijn stellingen werden bestreden door de curator in dit faillissement jhr mr R. W. J. den Tex. Belgische belangstelling voor Zuid-Amerika Voor de leden van „Mars e» Mercure" heeft oud-minister Brasseur Woensdag avond mededelingen gedaan over de re sultaten van het bezoek van de Belgische economische missie aan Latijns-Amerika. Tevens besprak hij enige methoden, die van invloed kunnen zijn op het Belgische han delsverkeer met het dollargebied. Hij wees r op. dat de Belgische industriëlen, willen ij zich een bevredigende plaats op de La- ijns-Amerikaanse markt veroveren, zich de odige inspanningen moeten getroosten. Dit al onder meer moeien bestaan in vestiging an verkoopkantoren, het zenden van teeh- icl naar deze landen, vestiging van maga zijnen van onderdelen en van herstelwerk- plaatsen. het geven van demonstraties, het houden van tentoonstellingen van Belgische producten, aanpassing van de Belgische fa bricage aan de behoeften der Zuidameri- knanse landen en het uitnodigen van zaken lieden uit die landen naar België De heer Brasseur gaf als zijn overtuiging te kennen, dat er op genoemde markten voor Belgische fabrikaten bepaalde moge lijkheden zijn en dat bij gelijke prijs dik wijls de voorkeur aan België zal worden gegeven. D^ oud-minister verklaarde ten slotte, dat een grote slap gezel zou zijn op de weg naar een aanzienlijke vergroting van de Belgische omzet in genoemde landen wan neer de Belgische regering een soort nros- pectieverzekering tot stand zou kunnen brengen, die de Belgische firma's zou dek ken tegen het risico, dat zij lopen door zich te verbinden in de vorm van kosten voor voorraadvorming. Drukke handel in vig lussen Engeland en Kusland De „Daily Telegraph" meldt, dat op 20 Mei in het parlement de voorwaaren be kendgemaakt zullen worden van de groot ste transactie in gezouten haring tussen Engeland en de Sowjct-Unie sedert de oor log. Men neemt aan. dat meer dan 80 mil lioen stuks vis naar de Sowjet-Unie zullen gaan. Deze zomer zal de uitvoer vermoedelijk .i&SUÜiö- vateo bedtagen. Krachtens de over eenkomst zal Engeland in ruil voor de ha ring zalm in blik ontvangen. De eerste zendingen naar de Sowjet-Unie zullen waarschijnlijk in Juni beginnen, wanneer de eerste zomervangst wordt gezouten. K.N.A.C. laat t tijdens algemene vergadering wederom critisehe geluiden horen In zUn openingswoord voor de jaarlijkse algemene vergadering van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (K.N.A.C.) heoU jhr mr J. Th. M. Smits van Oyen er op gewezen, dat het vraagstuk der lasten op het inotorwegvcrkeer helaas een klassiek geworden thema moet worden geacht. Kr gaat bjjna geen jaar voorbU of er moeten nieuwe helfingen worden betreurd of toekomstige hclastingen worden gesignaleerd. In .dit verband sprak dc heer Smits van Oven zjjn grote bezorgdheid uit over het aanhangige wetsontwerp inzake het beperken van de parkcerheffingen. waarvan het vermoedelijk averechtse resultaat zal zijn. dat de gehate geldophaleril hij het overdag parkeren niet de kop wordt ingedrukt, terwijl de meeste gemeenten Leiderdorp en Amsterdam geven reeds het (goede?) voorbeeld zioh zullen haasten van de gesanitionncerde mogelijkheid tot dc instelling van een heffing voor het 's nachts laten staan, te profiteren. Markante cijfers over discriminatie Spreker vroeg zich af of de automobilis ten straks nog niet eens weet voor de on aangename verrassing komen te staan, dat de overigens op vele gebieden slechts moei zaam werkende Benelux-gedachte, wel ver eist de benzineprijs lot het Belgische ni veau op te trekken. De heer Smits van Oven noemde het een onbillijkheid dat daarentegen geen voldoen de fondsen beschikbaar worden gesteld om de meest urgente werken met werkelijke spoed en zonder beknibbelen, dat zich latei zal wreken af te maken. Men vergeel nog steeds te veel. dat een werkelijk modern wegennet, waarvan gelukkig enkele gedeel ten bestaan, voor Nederland geen luxe is. Een uitstekend wegennet en een relatief lage benzineprijs vormen bovendien één van de beste „selling points" om automobi listen uit den vreemde tot ons land te trek ken met alle heilzame gevolgen daarvan voor onze deviezenpositie. Juist de laatste jaren blijkt deze factor van hoe langer hoe groter betekenis. Ook het Jaarverslag van de secretaris, mr B. Ph.-Baron van Harinxma thoe Sloo- ten wijst op de zware lasten, die ook in het achter ons liggende jaar opnieuw aan het reeds overbelaste m'otorwegverkeer werden opgelegd De verontrustende en discrimine rende bedreiging van de economie van het automobielverkeer, waarop reeds eerder de aandacht moest worden gevestigd, heeft gich ondanks de vele protesten van allen, die bij het motorwegverkeer zijn betrokken, gerealiseerd. In het licht van de relatief en ook absoluut enorme belastingverzwarin gen, waaraan de personenauto de laatste kwart eeuw werd onderworpen, werd reeds het vorig jaar het, door de regering als matige verhoging voorgestelde percentage van de verhoging voor deze auto's (gemid deld 75 als onaanvaardbaar gekwalifi ceerd. Wan verb onding de K.N.A.C. ten zeerste geïnteresseerd. Aangezien zij daarbij nimmer schroomde ook de hand in eigen boezem te steken, meent zij thans te mogen zeggen, dat men rr na de oorlog nog niel in geslaagd is. het langzame verkeer tot dezelfde discipline te brengen, welke de doorsnee-automobilist kenmerkt. Er mocht wel eens wat meer waardering worden uitgesproken voor het dikwijls de situatie reddend optreden van de automobilisten, waardoor de vele fou ten der andere weggebruikers nog tijdig worden opgevangen. Service Hel verslag zet het misverstand recht, dat blijkens de ervaring in sommige krjngen heeft postgevat, n 1 dat de K.N.A.C. eigen11 lijk een sportclub is. Het is juist dat de K.N A.C. de aulomobielsport in ons land regelt en er leiding aan geeft en zelf ook evenementen organiseert. Daarom is ze trouwens ook Automobiel Club. Maar men mag toch niet uit het oog verhezen, dat het de service is. de zoveel mogelijk aan de persoon, d w.z. het lid. aapgepaste hulp voor de automobilist, welke de eerste plaats in het werkprogramma inneemt. In dit verband behoeft slechts te worden herinnejd aan het kosteloze verstrekken van grensdocurnen ten. de techhische, juridi sche en belastingdienst, het net van S.O.S.- posten, dat de leden bij panne ten dienst staat en niet in de laatste plaats de reis service. die zich voor het verstrekken van zorgvuldig uitgewerkte reisroutes tot het geheel in details voorbereiden van de reis .lilslrekt en bet werk van Technische Dienst en Onderhoudsdienst. De wanverhouding, die echter bestaat tussen de totale opbrengst van de ver schillende belastingen, waaronder hel. mo torwegverkeer gebukt gaat en de totale uit gaven ten bate van dat verkeer, inclusief het onderhoud voor de wegen, blijkt duide lijk uit de door Baron van Harinxma thoe Slooten genoemde cijfers over de jaren 1951 en 1950. waarin voor de wegen werd uitgegeven resp. 40.8 en 47.6 millioen gulden, terwijl aan belastingen werd opgebrachl 159 l en 218.3 millioen gulden. Sinds de bevrijding heeft het motorweg verkeer ruim 524 millioen gulden meer op gebracht dan aan de wegen en bruggen is besteed. Niettemin heeft de minister van Financiën op desbetreffende .wtagen in de Kamer medegedeeld, dat hij niet kon in staan voor het feit dat de belastingdruk op het motorwegverkeer niet nog groter Zou worden. De verkeersveiligheid heeft van oudsher gegaan Grotere uniformiteit van de statistieken der luchthavens zou geen weelde zijn Baanbrekend werk van het t „Centro"' te Rome Het te Rome gevestigde „Centro per lo sviluppo dei Trasporti Aerei" stelt zich tot doel de burgerluchtvaart te bevorderen, waarbij veel aandacht wordt besteed aan het Opstellen van statistieken en het uit werken van marktonderzoekmgen. Dit „Centro", waarvan de bekende Ita liaanse luchtvaartdeskundige dr ir Salvo- tore Tomasino de secretaris is, heeft thans een statistiek samengesteld over het inter nationale commerciële luchtvaartverkeer op de belangrijkste luchthavens in Europa er> in het Middellandse Zee-gebied. Gemakkelijk is c^jt werk zeker niet ge weest, want tot op de dag van heden wor den statistische gegevens door de lucht havens nog niet op uniforme wijze ver werkt en gerangschikt. De rangschikking van de gegevens is dus zonder enige twij fel zeer moeilijk geweest en bij een be schouwing van de cijfers, die betrekking hebben op Schiphol, valt dan ook op, dat deze niet overeenstemmen met de door de Dienst Luchthaven Schiphol gepubliceerde gegevens. Aangezien het „Centro per !o svüuppo dei Trasporti Aerei" zijn gegevens uit officiële bron heeft, zoals in de toe lichting vermeld staat, moeten deze ver schillen ontspruiten aan een bepaalde in terpretatie van <^e verschillende rubrieken Poging tot ordening Ih de statistiek is alleen het commerciële verkeer verwerkt; dus met militaire lucht vaart, sportvliegerij, reclamevluchten, de monstratievluchten. oefenvluchten en rondvluchten is geen rekening gehouden Grote moeite heeft men gehad bij het samenstellen van de cijfers van het tran- sito-veckeer, daar sommige luchthavens het transito-verkeer wel zorgvuldig scheiden van het gewone binnenkomende en uit gaande verkeer en andere luchthavens weer niet en dat bij het transito-verkeer landing en start koms als één beweging worden genoteerd en soms weer als twee In de toelichting van het „Centro" wordt terecht op grotere uniformiteit in de lucht havenstatistiek aangedrongen Dc chaos in de luchthavenstatistiek ts thans wel groot. De enc luchthaven rang schikt kranten en tijdschriften onder poat, de andere niet: de ene luchthaven geeft de gehele bagage op, de andere alleen de ba gage waarvoor extra betaald moet worden, een derde rangschikt de bagage weer on der goederenvervoer, een vierde registreert de bagage in het geheel niet; ten slotte maken slechts weinig luchthavens ka hun statistieken onderscheid tussen het vervo-t op lijndiensten en met chartervluchten Details Wij achten deze poging van het „Cen trum voor de ontwikkeling van het Lucht vervoer" om het luchtverkeer via de lucht havens statistisch vast te leggen, te inte- restant om een deel van de resultaten van het onderzoek niet in deze rubriek op te nemen. Wij geven daarom hieronder het aantal bewegingen, d.w.z. landingen plus starts (I); het aantal passagiers in duizend tallen, dat van de havens vertrok of «*r Kwam (II), behalve het transito dus. transitoverkeer van passagiers (III). hel vrachtverkeer in tonnen, behalve het transito (IV); het transito-vrachtverkecr. .n tonnen (V) tn 1938. 1948 en 1950 op de be langrijkste luchthavens op het Europese continent. Niet opgenomen hebben wij het. postvervoer. De luchthavens Athene-Ellinikon. Brus sel-Meisbroek. Lissabon-Portela. Oslp-Foi- nebu, Rome-Ciampino waren in 1938 nog diet in exploitatie In dat jaar had Athene drie luchthavens, namelijk Tatoi. Paleon- I'aliron en Nea-Peramos. dc hierop betrek king hebbende gegevens zijn approximatief De gegevens van Brussel hebben voor 1938 bbtrekking op de haven van Haren, voor 1948 slaan zij op het totale vervoer van Haren en Meisbroek, voor 1950 op Mels- broek alleen. De luchthaven Oslo-Fornebu werd in 1939 geopend, de vermelde cijfers hebben dus betrekking op dat jaar Voor Rome zijn de cijfers over 1938 ontleend aan het verkeer op het vliegveld „Littorio" en de luchthaven voor watervliegtuigen van Ostia. Ciampino was in dat jaar een mi- "itair vliegveld. De gegevens over Algiers. Bordeaux. Brusstl, Kopenhagen. Genève. Lissabon Londen. Marseille, Nice. Parijs. Wenen en Zurich slaan op het commercicle verkeer, waarin het binnenlandse verkeer geheel of ten dele is 'opgenomen Het vervoer, dat niet over lijndiensten is gegaan, is in de gegevens van Genève en Zurich met opgenomen In de cijfers van het vrachtvervoer zijn bagage, vracht en kranten opgenomen, doch niet de post De statistieken van Londen en Lissabon vermelden geen cijfers over bagage ln de cijfers 'van het vrachtvervoer in Kopen hagen. Dublin, Genève, Oslo. Shannon en Zurich is alleen de extra te betalen bagage opgenomen; in de andere cijfers is de ge hele bagage inbegrepen. Onder „Transito" is elke beweging slechts éénmaal vermeid De Zwitserse luchthavens nemen het tran sitovervoer van post en bagage in het op eigen land gerichte vervoer op, zodat elk tiansitovervoer tweemaal is geregistreerd éénmaal voor aankomst en éénmaal voor start. Bij het beoordelen van onderstaande cij fers dient men in het oog te houden 1 dal in de cijfers over het aantal passagiers, dal in 1938 m Athene aankwam en daarvan vertrok (II) ook het dubbel getelde tran sito-aantal is begrepen; 2. dat in <}e cijfers van 't goederenverk. in '38 en '48 in Geneve en Zurich (IV) 't transito is inbegrepen en dat in het cijfer voor 1950 een zekere hoe veelheid bagag§ in transito tweemaal ge teld. is opgenomen; 3 dat in de cijfers voor Parijs (Le Bourget) van het goederenver voer over 1938 (IV) het transito is inbe grepen; 4 dat het cijfer van het transito vervoer van goederen (V) in Genève slechts betrekking heeft op goederen. Heeft „vermiste bruid'' wel ooit bestaan Volgens berichten in de Italiaanse bladen over de kwestie van _de jonggetrouwde vrouw, die tussen Napels en Paestum spoor loos verdwenen zou zijn met de auto van haar echtgenoot, terwijl dj^c °P z0ek was een monteur^chijnt men als i de nasporingen der politie tot dc conclusie te zijn gekomen dat het gehele verhgal'van de verdwijning ten slotte slechts fantasie zou kunnen zijn van de zich noemende Rudolf van Stephen, die uit Rotterdam afkomstig zou zijn. doch wiens identiteit, zoals reeds gemeld van bevoegde Nederlandse /iide niet bevestigd is. Niemand schijnt de auto vanhet paar in werkelijkheid gezien te hebben, ofsthoon er niet ver van de plaats, waar auto en bruid verdwenen zouden zijn. verscheidene huizen staan. Van Stephen heeft aan de politie ver klaard. dat zijn gehele bezit met de auto verdwenen is. aldus het Franse persbureau. Volgens een bericht van het Westduitse persbureau woi'dt anderzijds gedacht aan de mogelijkheid, dat de jonge vrouw op eigen gelegenheid verdwenen is. Economisch rapport van Verenigde Naties De productie in de vrij»* landen zal dit jaar van die aard zijn. .dat aan de civiele en militaire vraag gemakkelijk voldaan zal kun nen worden. Aldus wordt voorspeld in een door dc Veienigde Naties gepubliceerd economisch rapport, waaruit onder meer blijkt, dat in het afgelopen jaar meer ge produceerd werd dan ooit tevoren. Dit rapport zai vermoedelijk door de Econo mische en Sociale Raad van de Verenigde Naties als leidraad gebruikt worden op de conferentie, die op 20 Mei begint en in totaal ongeveer tien weker 'zal duren. Het voornaamste agendapunt vormt een be spreking van dc nog te treffen maat regelen om verbetering te brengen in de economische toestand- In het rapport wordt er op gewezen dat de internationale grondstoffenpositie geen beletsel vormt voor een verdere verhoging van i^e productie en dat ook in 1952 aan de civiele en militaire vraag gemakkelhk zal kunnen worden voldaan! vooropgesteld dot de defenr.ieproductie niet al te hoog t wordt opgevoerd Verwacht wordt, dat de geïndustriali seerde landen in 1952 evenveel kapitaal goederen zullen kunnen exporteren als 'n 1951. Mochten de bestaande politieke span ningen echter worden opgeheven, dan zou dit in aanzienlijke mate bijdragen tot een verhoging van het welvaartspeil, niet alleen in de geïndustrialiseerde landen, maar ook in de achtergebleven gebieden Tenslotte wordt er in het rapport nog de aandacht p gevestigd, dat dc voedsel productie zich weliswaar in stijgende lijn blijft bewegen, maar toch geen gelijke tred houdt met de bevolkingsaanwas, het geen ingrijpende maatregelen noodzakelijk maakt. HET BLEEK AL SPOEDIG, dat de Heer Bernard Brabbel, ver slaggever van het Handel- en Wandelblad", de algemene feestvreugde om het slagen van de demonstratie der Verdwijn- Machine dreigde te doen bekoelen. Hij bleef maar stokstijf staan en herhaalde met grote koppigheid, dat hij wilde wachten tot hu gesproken had met de burgemeester, die als enige (afgezien van de secretaris) getuige was geweest van deze demonstratie „Och kom toch!" riep Panda uit. „De burgemeester is natuurlijk nog bezig de machine te bewonderen! Zoiets ziet men niet alle dagen Kfcm, laten we samen een feestlied zingen'" Nu daar voelden de omstandera wel voor. Panda begon geestdrifttg te dirigeren en al spoedig schalde het lied „Lang zal hij leven" door het landschap. Men zong dit lied ongeveer elf keer en 1 iet het volgen doop „O. wat zijn wij heden blij", om daarna de eerste dertien coupletten van het bekende „Zie ginds komt de stoomboot" aan te heffen Maar nadat deze zang-aubade anderhalf uur had geduurd, verkeerde iedereen in staat van uit putting en Panda watf de enige, die nog zong, zij het dan ook ver moeid en beverig. En al die tijd was er niemand uit de vuur toren te voorschijn gekomen „En toch vraag ik me al." zei de Heer Bernard Brabbel nu. „waar de burgemeester blijft." En nu waren er meer, die dit Wel eens zouden willen weten.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1952 | | pagina 3