CALVÉ-SAUS
ollen Tapijten
\\W\5
S
S
S
M
Het geld voor
dit pak Castella wolwas
ligt in uw brievenbus
BERTUS AERTS
I
■1
M
ZEER BELANGRIJKE SPOEDVEILING
Deze week extra lage prijzen in
Karpetten, Lopers en Bedstellen
KAPSALON
VAN KOOIJ
[Zeer uitgebreide werkloosheid in de Belgische
kleding- en confectienijverheid
Belastingdruk op wegverkeer
is onevenredig zwaar
Italiaanse statistiek van het
belangrijkste Europese
verkeer op
luchthavens
de
PANDA EN DE VERDW
*71
met O
Hotel-Restaurant Het Blauwe Kruis
1E KLAS WOLLEN TAPIJTEN
Kleiweg 25 - Gouda
Deze aanbieding geldt alleen voor Gouda en omgeving
permanenten
watergolven
Neem MOOIE KLEUR en GOEDE VERF
Het eerste streelt het oog, het tweede weert bederf
VERF - GLAS - SCHOONMAAKARTIKELEN
Belgisch"
'EDE BLAD - PAGINA 2
GOUDSCHE COURANT
VRIJDAG 16 MEI 1952
Iets bi|zonders,
Fijne SLjtl
Dessert-Koffie
Hoogfijn van
kwaliteit.
CALYE
US
s,a xorgwW 9 geen mes.
Gebruik noede manier:
tr rTWaden uit elkaar en
B-k^aeveoorxicW.9.
00k koe lelk&
sla lm m I
Geniet nu weef volop van gezonde, goedkope sla. En
proef eens wat een verrassend frisse, zachte smaak Uw
sla krijgt met Calvé Saus! Dat spreekt! Het is de enige
slasaus, bereid met de echte Delftsche Slaolie.
Sla met Calve Saus is zeldzaam lekker!
te GOUDA van een enorme hoeveelheid
zaterdagmiddag, 3 uur, zal in één der zalen van
Westhaven 4 te Gouda,
ten verzoeke van éen te goeder naam bekendstaand importeur publiek contant
verkocht worden: grote tabiïeksvoorraden
zoals: fraaie Wiltons en exclusieve machinale Smyrna's. Verder een grote partij
Salon-, Hall-, Foyer- en Slaapkamerkleedjes in diverse afmetingen.
Tevens zal onder de hamer komen een fraaie importzending Perzische en andera
Oosterse tapijten en kleedjes.
BELANGRIJK: Dit is voor een ieder de gelegenheid om zich op een extra voor
delige wijze in het bezit te stellen van een prima karpet.
KIJKDAGEN: Hedenavond van 8 tot 10 uur en morgen Zaterdag Van
's morgens 10 uur tot 's middags 3 uur.
N.B. In verband met de importance van deze velling worden belanghebbenden
verzocht, morgen Zaterdagmiddag uiterlijk J uur aanwezig te zijn.
Notaris G. J. v. WILLIGEN.
Klke Zaterdag hebben wij speciale aanbiedingen,
welke U aanmerkelijk voordeliger koopt dan op
andere dagen.
Wilton Bouclé gang- en traplopers
prachtige dessins en kleuren, 46 cm. breed.
Normale prijs 3.90 per me te t
Alleen Zaterdag 4.48 per meter
Wollen Moquette loper
effen beige met terra rand, 50 em. breed.
Normale prijs 6.25 per meter.
Alleen Zaterdag 4.90 per meter
Holtap karpetten
fttyfebel geweven, mooie bruin-beige kleuren. flinke
1 ftuiskamermaat. Normale prijs 38.—.
Alleen Zaterdag f 24.80
Wollen Wilton karpetten
in fraaie Perz dessins en kleuren, maat 200 x 280.
Normale prijs 138.—.
Alleen Zaterdag 79.80
Wollen Holtap karpetten
in diverse, fraaie dessins en kleuren, maat 200 x 280
(3 x 4). Normale prijs 79.—.
Alleen Zalardag 59.80
2 Persoon» Jumbo binnenveer
inatrasstellen
met 15 jaar schriftelijke garantie, overtrokken met
prima damast tijk en twee Java kapok kussens.
Normale prijs f 119.—.
Alleen Zaterdag f 87.90
2 Persoon» Jumbo spiraalniatra»
met fijn gevlochten netwerk, 15 jaar schriftelijke
garantie. Normale prijs 38.—.
Alleen Zaterdag 29.80
Speciaal koopje van onze Meubel afdeling:
Huiskamerstoelen
bestaande uit: 2 zware armstoelen en 4 zware
stoelen, bekleed met prima velours.
Normale prijs 159.—.
Alleen Zaterdag f 129.80
TC KOOP:
1. GROOT PAND
met grote open ruimte en pakhuis in Cfentrum der stad,
waarvan pakhuis vrij van huur te aanvaarden.
2. PRIMA WONING
aan de rand der stad, vrij van huur te aanvaarden.
3. GROOT HERENHUIS
met tuin en centrale verwarming, vrij van huur te
aanvaarden.
4. DIVERSE PANDEN
op eerste stand, voor geldbelegging. Hypotheken
beschikbaar.
TE HUUR
Pakhuisruimte in Centrum der ttad.
Makelaarskantoor A. VAN DUIN
Vredebest 28'30 Gouda Telefoon 3658
Agentschap N.V. Westl. Hypotheekbank, Den Haag.
s
Prachtige kwaliteit
gekaraw interlock
s
uitslmtend le keus
alle maten één prijs
s
De verkoop hiervan begint
Zaterdag om 9 uur
s
Dames, - let op de brievenbus! De post heeft u
dezer dagen een coupon bezorgd, die 41 cent waard
is. Iedereen, die twee blauwe pakken CASTELLA
met „Actief Wit** ("voor de gezinswas) koopt, ont
vangt van zijn winkelier tegen inlevering van deze
coupon gratis een pak CASTELLA Wolwas ter
waarde van 41 cent.
0%-ASt
Nu geen angst meer voor
uw (ijne was!
CASTELLA Wolwas brengt een volslagen om
wenteling op het gebied van de fijne was
Het rijke, fantastisch schuimende sop behoedt
d« meest kwetsbare weefsels. Al het vuil en
al het ttof worden zonder wrijven opgelost
Een nieuwe wereld gaat open.'
Vergeet nu alle zorg, die u altijd had, wanneer
fijn goed in de was moest. Het bederven van
wol en zijde in de was is nu voor altijd afge
lopen. Ga nu over op het gegarandeerd veilige,
ICO*/» alkalivrije wasmiddel CASTELLA Wolwas.
Wollen jumperljesl Nylons!
Babykleertjes! Speciale wasjes!
Noemt u maar op. 't Is alles veilig in CASTELLA
Wolwas. Wol wordt zachier dan dons, zijde voelt
weer als nteuw. Al het goed gaat viermaal zo lang
mee! Ook voor allerlei aparte wasjes (gordijnen,
etc.) is CASTELLA Wolwas onovertroffen!
Met KLEUR-ACTIEF. Uw kostbare lingerie, met
zijn fijne pasteltinten, wordt terstond bevrijd van
de doffe aanslag, die zeep en gewone wasmiddelen
op het weefsel achterlaten. Het Kleur-Actief, dat
aan CASTELLA Wolwas is toegevoegd, geef» alle
kleuren weer haar oorspronkelijke frisheid terug!
Is uw coupon verloren gegaan?
Maak u geen %org. Wend u tot
de Castella fabrieken tn Nijmegen
en u wordt onmiddellijk in de
gelegenheid gesteld om van het
unieke Castella-aanbod gratis ge
bruik te maken.
Dames denkt aan de a.s.
feestdagen en laat Uw
haar dan eena vakkundig
en modern
Crème behandelingen met
het nieuwste apparaat.
Als reclame
3 Stukken rozen-
toiletzeep 43cft
Karaemelksloot T. 37*4
v.h. RETZEMA - Zeugstraat 40 - Telef. 3189-3323
Onze vakkennis is Uw waarborg voor kwaliteit
ISMMMNMGBBNSfi
IJDAG 16 MEI 1952
GOUDSCHE COURANT
EERSTE BLAD - PAGINA 3
jaarverslag noemt in stand houden van een
gemeenschappelijke markt „baar bedrog"
ie prijzen met racer
concurrerend
Verdér lezen wij hierin: De gevolgen van
op de binnenlandse markt heersende
«lechte verkoop namen nog in scherpte toe
wesens de vinnige mededinging die wij
Nederlandse confectienijverheid
(Van onze Brusselse correspondent)
Het Jaarverslag over 1951 van de Nationale Federatie der Kleding- en Confectle-
■Hverheid laat een vrU somber geluld horen. De scherpe daling der grondstoffenprUzen.
Brallend op een duizelingwekkende stUging. de slechte verkoop op de binnenlandde markt.
Ids verzadiging van de Nederlandse markl en tenslotte de exportbelemmcringen hebben
en aanzienlijke achteruitgang, met als als gevolg daarvan, een uitgebreide werkloosheid
reroorsaakt. De depressie in deze nijverheid wordt door de werkloosheidsstaiistiek op
nnschouweI(jke «Ure In het licht gesteld. Het aantal werklozen bereikte hier. na een
Rkartitondige aelzoenhervattlng in het voorjaar 1951, ongeëvenaarde hoogtepunten. De
".„lle-aeisoen-perlode, In de maanden September en October, bracht slechts een zeer
lichte daling. In de maand December 1951 heeft het daggemiddelde van de werklozen
I9«I4 eenheden bereikt, d l. bijna 44 procent van het totaal aantal aan de sociale over-
IheidaaorR onderworpen arbeiders uit deze branche tegen 23.804 eenheden of 35 procent
tn December. 1950. Deze toestand wordt in het verslag „dramatisch'' genoemd.
het bestaan van een aanhoudende schaarste
in Nederland, doen de gevolgen der Bene-
lux-acCoorden op onze industrie zich len
volle voelen sedert de Benelux-markt ten
volle verzadigd is. Met kracht dient hier
onderstreept te worden dat de Belgische
confectiefabrikanten uit dien hoofde een
handicap ondervinden die practisch on
overkomelijk wordt. Zo onze industrieën
geen mededinging met gelijke wapens
duchten, kunnen wij nochtans niet het
hoofd bieden aan de mededinging, die uit
sluitend in het voordeel van de Neder
landse kledingindustrie kunstmatig ver
valst wordt door het behoud in Nederland,
van lonen en productiekosten die veel lager
zijn dan in ons land. (cursivering van ons.
Corr.)
Hoewel op zichzelf wenselijk, komen het
invoeren en het in stand houden van een
tolgemeenschap en Van een gemeenschap
pelijke markt in dergelijke omstandigheden
neer op een baar bedrog, waarvan c
ondernemingen en de werknemers, die
aan het werk stellen, onvermijdelijk
slachtoffers worden. De Belgische overheid
dient haar bijzondere aandacht tewijden
aan dit vraagstulff en wij hebben niet na
gelaten ze te waarschuwen. Zo men niet
de middelen ziet om deze toestand onmid-
delijk te verhelpen, dient dit vraagstuk
onderzocht en opgelost te worden op het
regeringsplan. Een hervatting van de
koop wij hopen zo spoedig mogelijk
op de beide binnenlandse markten, zou
ongetwijfeld een aanzienlijke verlichting
brengen, maar zulks neemt niet weg,
de grote dispariteit der lonen lussei
beide landen een hoofdprobleem blijft
len. waaraan een oplossing moet gegeven
worden.
Nederlandse confectie-
Bf»brtó'*ntën" die op hun eigen markt met
deielfde moeilijkheden te kampen hadden,
yjrdubbelden huh inspanningen op de Bel-
fiiche markt, waar zij efen steeds groter en
.^-.«mikkclitker succes oogstten, dank zij de
■nrijzen welke zij kondCTi toepassen wegens
Pttn peil van lonen en productiekosten, dat
sinzienlijk lager ligt dan het Belgische
De importen in Belgié van confectie-
irtikelfcn uit Nederland wijzen in 1951 op
een afgetekende verhoging t o.v. het vorig
jaar terwijl onze eigen exporten naar Ne
derland van Juli 1951 af een geleidelijk
dalende duidelijk opvallende curve volgen".
Van 1949 tot JÓ50 werd de Belgische uit
voer naar Nederland van ruim 140 tot bijna
4(8 millioen opgevoerd Dit succes werd be
trekkelijk gemakkelijk behaald tengevolge
van het volledig openstellen van de nog
I onvoldoend bevoorrade Nederlandse markt
1 Het feit dat anderzijds 80 procent van de
larkt in 1950 naar Nederland was
-es wel op een broze structuur
I vin de Belgische uitvoer. In de loop van
f het tweede halfjaar van 1951 liep. zoals
de uitvoer naar Nederland
bruusk terug Hiervoor werd echter op
I andere uitvoermarkten m 1951 nog een com-
I pensatie gevonden. Voor het gehele jaar
1951 bedroeg de export naar Nederland
f 443,5 millioen frank tegen 487.8 millioen in
.De importen van kledingartikelen uil
Nederland hebben inlegendeel een totale
waarde van 318.5 millioen B. fr. bereikt
tegen 221.4 millioen in 1950.
Deze cijfers wijzen op een lichte achter
uitgang van de Belgische export en op een
vrij aanzienlijke aangroei van de Belgische
import uit Nederland Analvseert men. zoals
dit verslag doet. deze cijfers, dan blijkt
daaruit een in de loop van het jaar sterke
vermindering van de export, een zich hand
haven op een aanmerkelijk hoger peil dun in
1950 van de import. Zo bedroeg voor het
tweede semester de Belgische export naar
Nederland In 1951 163.7 millioen tegen 287
millioen in 1950 (zelfde periode). De over-
cijfers voor de Importen zijn
152,8 millioen B fr tegen 110.7
milUoeo in 1950 Deze lendenzen verscherpen
in het laatste kwartaal van 1951.
Waar onze balans sedert het openstellen
van de Nederlandse markt met een groot
afsloot", aldus het verslag. „ver-
n de maand December 1951 voor
de eerste maal een tekort"
vrzadigdc markt
Gedurende vele maanden bewimpeld door
de volgende
f millioen in 191
tich in het lat
t ..Waar onze
van de Nedet
f overschot afsl
L toont zij in d
,4-" de eerste mai
Butler:
Loonsverhoging zou
tol inflatie leiden
De Engelse minister van financiën.
Richard Butler, heeft gewaarschuwd, dat
Engeland in de vaste greep van een infla-
tionistische spiraalbeweging van lonen en
prijzen zou geraken, indien de actie, welke
thans voor loonsverhoging wordt gevoerd,
niet op tegenstand zou stuiten en zou lei
den tot een algemene en aanzienlijke stij
ging van het loonniveau Deze inflatie
spiraal zou veel schade en lijden kunnen
veroorzaken, voordat de stijging van lonen
en prijzen weer tot staan zou zijn gebracht,
zo zei hij.
De minister deed dit dringende verzoek
om matiging van de looneisen in een
spoedvergadering van vakbondsleiders,
vertegenwoordigers van de werkgevers en
leidende functionarissen van staatsbedrij
ven. Hij zette uiteen .dat dc huidige actie
voor loonsverhoging in geen geval gemoti
veerd wordt door het peil van de kosten
van levensonderhoud.
Het bestuur #n de 700 000 leden lellen
de vakvereniging van mijnwerkers in de
.hblenindustric heeft gisteren bekendge-
iblMkt. dat het een actie voor een aanzien-
Wike loonsverhoging zal voeren. Andere
vakbonden. die loonsverhogingen eisen I gewekt rustig te blijven en zich
zijn die der metaalbewerkers, welke 3 mll-f'Sen van gewelddaden. Gisteren
lioen leden telt, de vakbond van spoor-1 b\scoop te Tunis weer een bo
wegpersoneel, waarbij 630 000 arbeiders
zijn aangesloten, en de vakbond der land-
bouwarbeiders.
t Wordt weer vlaggetjesdag
xhinderen, we moeten binnen-
kort ueer onderduiken
Terug naar bilateralismc
Tot zover het verslag Wij willen gaarne
aannemen dat deze Federatie enigszins
onder de indruk verkeert van de huidige
malaise in de Belgische kledingindustrie,
welke zowel op de binnenlandse markl als
in de export bestaat, wij willen ook graag
veronderstellen dat men hier bijzonder
sterke woorden kiest om de eigen instanties
op de toestand opmerkzaam te maken en
haar steun te verkrijgen, maar waarheen
wil men ten slotte? Tot een afschaffing
van de Voor-Unie? Tot een terugkeer tot
het bilaterisme? De Nederlands-Belgische
handelsbalans is in het voordeel van Relgic
Het bilaterisme zou betekenen dat we in
plaats van bijna 100 procent vije invoer
voor Belgische producten in Nederland
Foster Dulles critiseert
buitenlandse politiek
der Ver. Staten
John Foster Dulles heeft in een rede te
P,tlsburgh verklaard, dat de Verenigde
Staten „gedoemd zijn ten onder te gaan"
"Boor ..omsingeüngspolitiek" en ten slotte
door een ..directe, hevige .aanval" van het
Russische communisme.
Dulles, die juist is teruggekeerd van een
bezoek aan generaal Eisenhower te Parijs,
leverde felle critiek op de politiek der
Amerikaanse regering, die z.i. te veel aan
dacht aan West-Europa heeft besteed, met
verwaarlozing van Azië. In dit verband zei
spreker, dat de Amerikaanse ministers van
buitenlandse zaken sinds de val van Duits
land in 1945 „17 reizen naar Europa heb
ben gemaakt, waarmee 457 dagen waren
gemoeid". In deze periode hebben zij ech
ter geen enkele n^al Azië of het gebied
van de Stille Oceaan bezocht, aldus Dulles,
die van mening was. dat de oorlog in Korea
voorkomen had kunnen worden door een
krachtige houding der V.S
De Amerikaanse politiek ten aanzien van
West-Europa noemde hij ..weifelend, on
doeltreffend en buitensporig kostbaar". Dp
vorderingen in de richting van een Euro
pees legen waren z.i. te danken aan „het
schitterende leiderschap van Frankrijk en
aan het persoonlijke initiatief van generaal
Eisenhower".
Bey van Tunis maant
bevolking tot kalmte
Zeven bomaanslagen in
drie dagen
De bey van Tunis heeft de bevolking op-
lewekt rustig te blijven en zich te onthou-
en is in een
bom ontploft.
Er zijn geeu slachtoffers. Ook is een granaat
naar een autobus geworpen. Niemand
werd gewond- In totaal zijn de laatste drie
dagen zeven bomaanslagen gepleegd.
De voormalige minister van justitie Salah
ben Yoessef. die onlangs naar Cairo vlucht
te. toen ambtsgenoten waren gearresteerd,
heeft alle hoofden van Arabische staten
telegrafisch verzocht hun tussenkomst te
verlenen om de bey van Tunis te bescher
men ..die een gevangene is van het Franse
imperialisme". De Franse druk op de bewol
king van Tunesië en de bey groeit met de
dag. aldus deze minister.
R.T.C. met de West
wordt voortgezet
De voorzitters der delegaties ter conferen
tie Nederland-Suriname-Nederlandse Antil
len. hebben het volgende communiqué uit
gegeven.
„In de vergadering v^n de centrale com
missie van Donderdagmiddag heeft de voor
zitter van de Surinaamse delegatie meege
deeld. dat deze delegatie, naar aanleiding
van de Woensdag in de centrale commissie
gevoerde besprekingen en gedane voorstel
len. besloten heeft haar vertrek naar Suri
name uit te stellen en de besprekingen-voort
te zetten.
Met de nadere uitwerking van deze voor
stellen, welke beogen op korte termijn te
komen tot het vaststellen van een statuut,
dat voor alle delegaties aanvaardbaar is, is
inmiddels een aanvang gemaakt. Er wordt
naar gestreefd te bereiken, dat het beraad
ever de uitwerking over enkele dagen haar
beslag zal hebben gekregen, waarna het
overleg in de centrale commissie en de drie
delegaties kan worden hervat".
(waartegenover geen 100 en zelfs geen 90
procent vrije invoer van Nederlandse pro
ducten In België staat tengevolge van het
andbouwprotocol) terug zouden gaan tot 75
procent, het percentage geldend voor de
overige O.E.E S -landen. Ik geloof niet dat
zelfs de Belgiche textielindustrie in haar
geheel dit zou wensen Wij hebben in Ne
derland. juist op aandringen der Belgen,
onze prijzenpolitiek in de loop der jaren
heel wat soepeler gemaakt, maar wij kun
nen toch niet onze prijzen gaan opzetten
ter wille van de Belgen en dan nog op een
tijdstip dat de wereldmarkt in neerwaartse
richting gaat.
Er wordt en dat is ook des poedels
kern in de Belgische nota over de Econo
mische Unie van Belgische zijde steeds
de nadruk gelegd op coördinatie van de
binnenlandse politiek Daarbij wordt dan
vooral gedacht aan onze lagere prijzen en
lonen. De lonen moeten hier natuurlijk veel
hoger zijn zolang de prijzen hoger liggen.
Het is moeilijk omtrent de lonen verge
lijkingen te maken. Daarvoor variëren zij
te veel van bedrijfstak tot bedrijfstak. Dat
de levensstandaard hier hoger is nn
vooral verklaard worden door het feit dat
de gezinsarbeid in België veel algemener
is dan bij ons. terwijl de Belg tot grote of
fers aan vrije tijd bereid is om de eenmaal
verkregen hogere levensstandaard te hand
haven Wat de prijzen betreft, twee kleine
exportlanden als Nederland en België moe
ten zich ten slotte niet naar elkaar maar
naar de wereldmarkt richten. Wat de prijs
ontwikkeling b v in de kledingslndustrie
aangaat laten wij liever de opstellers van
het opder havige verslag zelf het woord
„De schijnbaar voorspoedige toestènd
van België mag de werkelijkheid niet
uit bet ook doen verliezen. Weg ens de
dispariteit bestaande tussen de Belgi
sche lonen en productiekosten en die
in het buitenland zijn de Belgische
prijzen in de meeste nijverheidssecto
ren. i normale conjunctuur, niet meer
conci reiend. D. jestat-d had zich
reed; on het eindé van 1949 en gedu
rende het eerste semester van 1950 af
getekend. Een kentering van de hui
dige conjunctuur zou deze stand van
zaken op schrille wijze aan het licht
doen komen. Deze toestand legt aan de
Reeering de geb.edende plicht op, er
van af te zien de aan de productie
opgelegde lasten nog te bezwaren en
door geschikte maatregelen op het ge
bied van de fiscaliteit en van het kre
diet de investeringen te bevorderen
Uit dit citaat blijkt toch o.i. wel dat
België hier voor problemen staat die met
en zonder de Benelux om oplossing vragen.
In e-n andere p- sage in dit verslag
wordt opgemerkt dat ruime bevolkings
lagen in Belgie ertoe kunnen ert moeten
worden gebracht gerede kleding te dragen
Er is daaic.m belangrijke potentiële
markt, 'ie t nog toe braak lag.
„De erwezenlijking van deze doelstel
ling verp* de oplossing van lrijke vraag
stukken, die l iwel op technisch gebied als
op dat van de distributie en van de prospec
tie rijzen. Het is slechts ten koste hiervan
dat de achterstand van ons land op dat
gebied, len opzichte van talrijke andere
Janden, zal kunnen ingehaald worden"
Waarom dan steeds de „Benelux" als
zondebok te gebruiken. Het is toch niet c e
schuld dat hi - op het gebied van de dis
t'ibutie nog talrijke misstanden bestaan
er b.v. de herhaaldelijk beloofde vestigings
wetgeving nog steeds op zich laat wachten
terwijl omgekeerd de hoge pryzen weer
hopt winstmarges en lonen in de hand
werken.
Lnat men liever trachten met de B<
ja partner naar constructieve oplossing-üi
te zoeken dan ons als ..scapegoat' te ge
bruiken.
Verzoek tot opheffing van
langdurig faillissement
afgewezen
De president van de Haagse rechtbank
heeft jhr T M van Asch van Wijck te
Den Haag niet ontvankelijk verklaard in
zijn eis tot opheffing van het faillissement,
dat r«tim 24 jaar over hem werd uitgespro
ken en hem veroordeeld kot de kosten van
het geding, zijnde 302.50.
Jhr Van Asch van Wijck is in Februari
1928 in staat van faillissement verklaard.
De handhaving van dit faillissement door
curator en rechtercommissaris was voor
jhr Van Asch van Wijck aanleiding een
rechtsvordering in te stellen bij de Haagse
rechtbank, omdat hij van oordeel was, dat
langdurige aanhouding van het fail
lissement onrechtmatig en in strijd met het
rechtkarakler van het faillissement is Be
halve opheffing van het faillissement werd
door eiser voorts vaststelling in rechte
gevorderd, dat sedert 3 Maart 1945 geen
wettige afwikkeling van het faillissement
meer mogelijk was. omdat op die dag het
vonnis van faillietverklaring en het proces-
baal van de verificatie-vergadering in
het oude Paleis van Justitie na een bom
bardement zijn verbrand. Namens eiser
trad in dit geding op mr K. van Rijcke-
vorfici. Zijn stellingen werden bestreden
door de curator in dit faillissement jhr mr
R. W. J. den Tex.
Belgische belangstelling
voor Zuid-Amerika
Voor de leden van „Mars e» Mercure"
heeft oud-minister Brasseur Woensdag
avond mededelingen gedaan over de re
sultaten van het bezoek van de Belgische
economische missie aan Latijns-Amerika.
Tevens besprak hij enige methoden, die van
invloed kunnen zijn op het Belgische han
delsverkeer met het dollargebied. Hij wees
r op. dat de Belgische industriëlen, willen
ij zich een bevredigende plaats op de La-
ijns-Amerikaanse markt veroveren, zich de
odige inspanningen moeten getroosten. Dit
al onder meer moeien bestaan in vestiging
an verkoopkantoren, het zenden van teeh-
icl naar deze landen, vestiging van maga
zijnen van onderdelen en van herstelwerk-
plaatsen. het geven van demonstraties, het
houden van tentoonstellingen van Belgische
producten, aanpassing van de Belgische fa
bricage aan de behoeften der Zuidameri-
knanse landen en het uitnodigen van zaken
lieden uit die landen naar België
De heer Brasseur gaf als zijn overtuiging
te kennen, dat er op genoemde markten
voor Belgische fabrikaten bepaalde moge
lijkheden zijn en dat bij gelijke prijs dik
wijls de voorkeur aan België zal worden
gegeven.
D^ oud-minister verklaarde ten slotte,
dat een grote slap gezel zou zijn op de weg
naar een aanzienlijke vergroting van de
Belgische omzet in genoemde landen wan
neer de Belgische regering een soort nros-
pectieverzekering tot stand zou kunnen
brengen, die de Belgische firma's zou dek
ken tegen het risico, dat zij lopen door zich
te verbinden in de vorm van kosten voor
voorraadvorming.
Drukke handel in vig lussen
Engeland en Kusland
De „Daily Telegraph" meldt, dat op 20
Mei in het parlement de voorwaaren be
kendgemaakt zullen worden van de groot
ste transactie in gezouten haring tussen
Engeland en de Sowjct-Unie sedert de oor
log. Men neemt aan. dat meer dan 80 mil
lioen stuks vis naar de Sowjet-Unie zullen
gaan.
Deze zomer zal de uitvoer vermoedelijk
.i&SUÜiö- vateo bedtagen. Krachtens de over
eenkomst zal Engeland in ruil voor de ha
ring zalm in blik ontvangen. De eerste
zendingen naar de Sowjet-Unie zullen
waarschijnlijk in Juni beginnen, wanneer
de eerste zomervangst wordt gezouten.
K.N.A.C. laat t tijdens algemene vergadering
wederom critisehe geluiden horen
In zUn openingswoord voor de jaarlijkse algemene vergadering van de Koninklijke
Nederlandsche Automobiel Club (K.N.A.C.) heoU jhr mr J. Th. M. Smits van Oyen er op
gewezen, dat het vraagstuk der lasten op het inotorwegvcrkeer helaas een klassiek
geworden thema moet worden geacht. Kr gaat bjjna geen jaar voorbU of er moeten
nieuwe helfingen worden betreurd of toekomstige hclastingen worden gesignaleerd. In
.dit verband sprak dc heer Smits van Oven zjjn grote bezorgdheid uit over het aanhangige
wetsontwerp inzake het beperken van de parkcerheffingen. waarvan het vermoedelijk
averechtse resultaat zal zijn. dat de gehate geldophaleril hij het overdag parkeren niet
de kop wordt ingedrukt, terwijl de meeste gemeenten Leiderdorp en Amsterdam geven
reeds het (goede?) voorbeeld zioh zullen haasten van de gesanitionncerde mogelijkheid
tot dc instelling van een heffing voor het 's nachts laten staan, te profiteren.
Markante cijfers over
discriminatie
Spreker vroeg zich af of de automobilis
ten straks nog niet eens weet voor de on
aangename verrassing komen te staan, dat
de overigens op vele gebieden slechts moei
zaam werkende Benelux-gedachte, wel ver
eist de benzineprijs lot het Belgische ni
veau op te trekken.
De heer Smits van Oven noemde het een
onbillijkheid dat daarentegen geen voldoen
de fondsen beschikbaar worden gesteld om
de meest urgente werken met werkelijke
spoed en zonder beknibbelen, dat zich latei
zal wreken af te maken. Men vergeel nog
steeds te veel. dat een werkelijk modern
wegennet, waarvan gelukkig enkele gedeel
ten bestaan, voor Nederland geen luxe is.
Een uitstekend wegennet en een relatief
lage benzineprijs vormen bovendien één
van de beste „selling points" om automobi
listen uit den vreemde tot ons land te trek
ken met alle heilzame gevolgen daarvan
voor onze deviezenpositie. Juist de laatste
jaren blijkt deze factor van hoe langer hoe
groter betekenis.
Ook het Jaarverslag van de secretaris,
mr B. Ph.-Baron van Harinxma thoe Sloo-
ten wijst op de zware lasten, die ook in het
achter ons liggende jaar opnieuw aan het
reeds overbelaste m'otorwegverkeer werden
opgelegd De verontrustende en discrimine
rende bedreiging van de economie van het
automobielverkeer, waarop reeds eerder de
aandacht moest worden gevestigd, heeft
gich ondanks de vele protesten van allen,
die bij het motorwegverkeer zijn betrokken,
gerealiseerd. In het licht van de relatief en
ook absoluut enorme belastingverzwarin
gen, waaraan de personenauto de laatste
kwart eeuw werd onderworpen, werd reeds
het vorig jaar het, door de regering als
matige verhoging voorgestelde percentage
van de verhoging voor deze auto's (gemid
deld 75 als onaanvaardbaar gekwalifi
ceerd.
Wan verb onding
de K.N.A.C. ten zeerste geïnteresseerd.
Aangezien zij daarbij nimmer schroomde
ook de hand in eigen boezem te steken,
meent zij thans te mogen zeggen, dat men
rr na de oorlog nog niel in geslaagd is. het
langzame verkeer tot dezelfde discipline te
brengen, welke de doorsnee-automobilist
kenmerkt. Er mocht wel eens wat meer
waardering worden uitgesproken voor het
dikwijls de situatie reddend optreden van
de automobilisten, waardoor de vele fou
ten der andere weggebruikers nog tijdig
worden opgevangen.
Service
Hel verslag zet het misverstand recht, dat
blijkens de ervaring in sommige krjngen
heeft postgevat, n 1 dat de K.N.A.C. eigen11
lijk een sportclub is. Het is juist dat de
K.N A.C. de aulomobielsport in ons land
regelt en er leiding aan geeft en zelf ook
evenementen organiseert. Daarom is ze
trouwens ook Automobiel Club. Maar men
mag toch niet uit het oog verhezen, dat het
de service is. de zoveel mogelijk aan de
persoon, d w.z. het lid. aapgepaste hulp
voor de automobilist, welke de eerste plaats
in het werkprogramma inneemt.
In dit verband behoeft slechts te worden
herinnejd aan het kosteloze verstrekken
van grensdocurnen ten. de techhische, juridi
sche en belastingdienst, het net van S.O.S.-
posten, dat de leden bij panne ten dienst
staat en niet in de laatste plaats de reis
service. die zich voor het verstrekken van
zorgvuldig uitgewerkte reisroutes tot het
geheel in details voorbereiden van de reis
.lilslrekt en bet werk van Technische Dienst
en Onderhoudsdienst.
De wanverhouding, die echter bestaat
tussen de totale opbrengst van de ver
schillende belastingen, waaronder hel. mo
torwegverkeer gebukt gaat en de totale uit
gaven ten bate van dat verkeer, inclusief
het onderhoud voor de wegen, blijkt duide
lijk uit de door Baron van Harinxma thoe
Slooten genoemde cijfers over de jaren
1951 en 1950. waarin voor de wegen werd
uitgegeven resp. 40.8 en 47.6 millioen gulden,
terwijl aan belastingen werd opgebrachl
159 l en 218.3 millioen gulden.
Sinds de bevrijding heeft het motorweg
verkeer ruim 524 millioen gulden meer op
gebracht dan aan de wegen en bruggen is
besteed. Niettemin heeft de minister van
Financiën op desbetreffende .wtagen in de
Kamer medegedeeld, dat hij niet kon in
staan voor het feit dat de belastingdruk op
het motorwegverkeer niet nog groter Zou
worden.
De verkeersveiligheid heeft van oudsher
gegaan
Grotere uniformiteit van de statistieken der
luchthavens zou geen weelde zijn
Baanbrekend werk van het
t
„Centro"' te Rome
Het te Rome gevestigde „Centro per lo
sviluppo dei Trasporti Aerei" stelt zich tot
doel de burgerluchtvaart te bevorderen,
waarbij veel aandacht wordt besteed aan
het Opstellen van statistieken en het uit
werken van marktonderzoekmgen.
Dit „Centro", waarvan de bekende Ita
liaanse luchtvaartdeskundige dr ir Salvo-
tore Tomasino de secretaris is, heeft thans
een statistiek samengesteld over het inter
nationale commerciële luchtvaartverkeer op
de belangrijkste luchthavens in Europa er>
in het Middellandse Zee-gebied.
Gemakkelijk is c^jt werk zeker niet ge
weest, want tot op de dag van heden wor
den statistische gegevens door de lucht
havens nog niet op uniforme wijze ver
werkt en gerangschikt. De rangschikking
van de gegevens is dus zonder enige twij
fel zeer moeilijk geweest en bij een be
schouwing van de cijfers, die betrekking
hebben op Schiphol, valt dan ook op, dat
deze niet overeenstemmen met de door de
Dienst Luchthaven Schiphol gepubliceerde
gegevens. Aangezien het „Centro per !o
svüuppo dei Trasporti Aerei" zijn gegevens
uit officiële bron heeft, zoals in de toe
lichting vermeld staat, moeten deze ver
schillen ontspruiten aan een bepaalde in
terpretatie van <^e verschillende rubrieken
Poging tot ordening
Ih de statistiek is alleen het commerciële
verkeer verwerkt; dus met militaire lucht
vaart, sportvliegerij, reclamevluchten, de
monstratievluchten. oefenvluchten en
rondvluchten is geen rekening gehouden
Grote moeite heeft men gehad bij het
samenstellen van de cijfers van het tran-
sito-veckeer, daar sommige luchthavens het
transito-verkeer wel zorgvuldig scheiden
van het gewone binnenkomende en uit
gaande verkeer en andere luchthavens
weer niet en dat bij het transito-verkeer
landing en start koms als één beweging
worden genoteerd en soms weer als twee
In de toelichting van het „Centro" wordt
terecht op grotere uniformiteit in de lucht
havenstatistiek aangedrongen
Dc chaos in de luchthavenstatistiek ts
thans wel groot. De enc luchthaven rang
schikt kranten en tijdschriften onder poat,
de andere niet: de ene luchthaven geeft de
gehele bagage op, de andere alleen de ba
gage waarvoor extra betaald moet worden,
een derde rangschikt de bagage weer on
der goederenvervoer, een vierde registreert
de bagage in het geheel niet; ten slotte
maken slechts weinig luchthavens ka hun
statistieken onderscheid tussen het vervo-t
op lijndiensten en met chartervluchten
Details
Wij achten deze poging van het „Cen
trum voor de ontwikkeling van het Lucht
vervoer" om het luchtverkeer via de lucht
havens statistisch vast te leggen, te inte-
restant om een deel van de resultaten van
het onderzoek niet in deze rubriek op te
nemen. Wij geven daarom hieronder het
aantal bewegingen, d.w.z. landingen plus
starts (I); het aantal passagiers in duizend
tallen, dat van de havens vertrok of «*r
Kwam (II), behalve het transito dus.
transitoverkeer van passagiers (III).
hel vrachtverkeer in tonnen, behalve het
transito (IV); het transito-vrachtverkecr. .n
tonnen (V) tn 1938. 1948 en 1950 op de be
langrijkste luchthavens op het Europese
continent. Niet opgenomen hebben wij het.
postvervoer.
De luchthavens Athene-Ellinikon. Brus
sel-Meisbroek. Lissabon-Portela. Oslp-Foi-
nebu, Rome-Ciampino waren in 1938 nog
diet in exploitatie In dat jaar had Athene
drie luchthavens, namelijk Tatoi. Paleon-
I'aliron en Nea-Peramos. dc hierop betrek
king hebbende gegevens zijn approximatief
De gegevens van Brussel hebben voor 1938
bbtrekking op de haven van Haren, voor
1948 slaan zij op het totale vervoer van
Haren en Meisbroek, voor 1950 op Mels-
broek alleen. De luchthaven Oslo-Fornebu
werd in 1939 geopend, de vermelde cijfers
hebben dus betrekking op dat jaar Voor
Rome zijn de cijfers over 1938 ontleend aan
het verkeer op het vliegveld „Littorio" en
de luchthaven voor watervliegtuigen van
Ostia. Ciampino was in dat jaar een mi-
"itair vliegveld.
De gegevens over Algiers. Bordeaux.
Brusstl, Kopenhagen. Genève. Lissabon
Londen. Marseille, Nice. Parijs. Wenen en
Zurich slaan op het commercicle verkeer,
waarin het binnenlandse verkeer geheel of
ten dele is 'opgenomen
Het vervoer, dat niet over lijndiensten
is gegaan, is in de gegevens van Genève
en Zurich met opgenomen In de cijfers
van het vrachtvervoer zijn bagage, vracht
en kranten opgenomen, doch niet de post
De statistieken van Londen en Lissabon
vermelden geen cijfers over bagage ln de
cijfers 'van het vrachtvervoer in Kopen
hagen. Dublin, Genève, Oslo. Shannon en
Zurich is alleen de extra te betalen bagage
opgenomen; in de andere cijfers is de ge
hele bagage inbegrepen. Onder „Transito"
is elke beweging slechts éénmaal vermeid
De Zwitserse luchthavens nemen het tran
sitovervoer van post en bagage in het op
eigen land gerichte vervoer op, zodat elk
tiansitovervoer tweemaal is geregistreerd
éénmaal voor aankomst en éénmaal voor
start.
Bij het beoordelen van onderstaande cij
fers dient men in het oog te houden 1 dal
in de cijfers over het aantal passagiers,
dal in 1938 m Athene aankwam en daarvan
vertrok (II) ook het dubbel getelde tran
sito-aantal is begrepen; 2. dat in <}e cijfers
van 't goederenverk. in '38 en '48 in Geneve
en Zurich (IV) 't transito is inbegrepen en
dat in het cijfer voor 1950 een zekere hoe
veelheid bagag§ in transito tweemaal ge
teld. is opgenomen; 3 dat in de cijfers voor
Parijs (Le Bourget) van het goederenver
voer over 1938 (IV) het transito is inbe
grepen; 4 dat het cijfer van het transito
vervoer van goederen (V) in Genève slechts
betrekking heeft op goederen.
Heeft „vermiste bruid'' wel
ooit bestaan
Volgens berichten in de Italiaanse bladen
over de kwestie van _de jonggetrouwde
vrouw, die tussen Napels en Paestum spoor
loos verdwenen zou zijn met de auto van
haar echtgenoot, terwijl dj^c °P z0ek was
een monteur^chijnt men als
i de nasporingen der politie
tot dc conclusie te zijn gekomen dat het
gehele verhgal'van de verdwijning ten slotte
slechts fantasie zou kunnen zijn van de
zich noemende Rudolf van Stephen, die uit
Rotterdam afkomstig zou zijn. doch wiens
identiteit, zoals reeds gemeld van bevoegde
Nederlandse /iide niet bevestigd is.
Niemand schijnt de auto vanhet paar in
werkelijkheid gezien te hebben, ofsthoon
er niet ver van de plaats, waar auto en
bruid verdwenen zouden zijn. verscheidene
huizen staan.
Van Stephen heeft aan de politie ver
klaard. dat zijn gehele bezit met de auto
verdwenen is. aldus het Franse persbureau.
Volgens een bericht van het Westduitse
persbureau woi'dt anderzijds gedacht aan
de mogelijkheid, dat de jonge vrouw op
eigen gelegenheid verdwenen is.
Economisch rapport van
Verenigde Naties
De productie in de vrij»* landen zal dit
jaar van die aard zijn. .dat aan de civiele en
militaire vraag gemakkelijk voldaan zal kun
nen worden. Aldus wordt voorspeld in een
door dc Veienigde Naties gepubliceerd
economisch rapport, waaruit onder meer
blijkt, dat in het afgelopen jaar meer ge
produceerd werd dan ooit tevoren. Dit
rapport zai vermoedelijk door de Econo
mische en Sociale Raad van de Verenigde
Naties als leidraad gebruikt worden op de
conferentie, die op 20 Mei begint en in
totaal ongeveer tien weker 'zal duren. Het
voornaamste agendapunt vormt een be
spreking van dc nog te treffen maat
regelen om verbetering te brengen in de
economische toestand-
In het rapport wordt er op gewezen dat
de internationale grondstoffenpositie geen
beletsel vormt voor een verdere verhoging
van i^e productie en dat ook in 1952 aan
de civiele en militaire vraag gemakkelhk
zal kunnen worden voldaan! vooropgesteld
dot de defenr.ieproductie niet al te hoog t
wordt opgevoerd
Verwacht wordt, dat de geïndustriali
seerde landen in 1952 evenveel kapitaal
goederen zullen kunnen exporteren als 'n
1951. Mochten de bestaande politieke span
ningen echter worden opgeheven, dan zou
dit in aanzienlijke mate bijdragen tot een
verhoging van het welvaartspeil, niet
alleen in de geïndustrialiseerde landen,
maar ook in de achtergebleven gebieden
Tenslotte wordt er in het rapport nog
de aandacht p gevestigd, dat dc voedsel
productie zich weliswaar in stijgende lijn
blijft bewegen, maar toch geen gelijke
tred houdt met de bevolkingsaanwas, het
geen ingrijpende maatregelen noodzakelijk
maakt.
HET BLEEK AL SPOEDIG, dat de Heer Bernard Brabbel, ver
slaggever van het Handel- en Wandelblad", de algemene
feestvreugde om het slagen van de demonstratie der Verdwijn-
Machine dreigde te doen bekoelen. Hij bleef maar stokstijf staan
en herhaalde met grote koppigheid, dat hij wilde wachten tot hu
gesproken had met de burgemeester, die als enige (afgezien van
de secretaris) getuige was geweest van deze demonstratie „Och
kom toch!" riep Panda uit. „De burgemeester is natuurlijk nog
bezig de machine te bewonderen! Zoiets ziet men niet alle dagen
Kfcm, laten we samen een feestlied zingen'"
Nu daar voelden de omstandera wel voor. Panda begon
geestdrifttg te dirigeren en al spoedig schalde het lied „Lang zal
hij leven" door het landschap. Men zong dit lied ongeveer elf
keer en 1 iet het volgen doop „O. wat zijn wij heden blij", om
daarna de eerste dertien coupletten van het bekende „Zie ginds
komt de stoomboot" aan te heffen Maar nadat deze zang-aubade
anderhalf uur had geduurd, verkeerde iedereen in staat van uit
putting en Panda watf de enige, die nog zong, zij het dan ook ver
moeid en beverig. En al die tijd was er niemand uit de vuur
toren te voorschijn gekomen
„En toch vraag ik me al." zei de Heer Bernard Brabbel nu.
„waar de burgemeester blijft." En nu waren er meer, die dit Wel
eens zouden willen weten.