ia«^\ AlBEKIHEUN maakt U het leWen stukken goedkoper! HULP Kertoncert WJE&BI r VRIJ W -.1 t wtMlj. Bremen wil samen '€>1 EL - X mét Hamburg tegen de Benelux-havens ChocalOJlBRepép 9R ~X3 F !1£WsïïSj puddingsaus 9Q - 4è Het Fr Zomef'Öiups’95 k Leverpastei QR PANDAen de schat van het eenzame eiland /..l® Huishoudelijke OmKAMER VANNEIX^ luilfxwjiar roor eerst over de helft gedicht Buiten! i.l ggytig»»*' r 14 vftor Beroep op nationaal chauvinisme KLEINTJES tteeds part, U het „SDCCCS" altijd weerd B3F jFi. Indonesië wenst exportvergunning suiker niet af te staan Een kind kan het U voorrekenen: blijvei HAT1011 Geeft mioder.iit, krijgt beUre waar Alleen dit vtrt hifi 3 Mènstands- woninto te Goudjjo^ Bri«M(n onder ^No. 6992 aan het Bureau yan dit Blad. di« t ut tf”0’ nog pxuivt^ Leerling-Monteur A Halfwas-Monteur voor de afdeling reparaties personenyeinen: 3 allround Schilders 2 Vakmah-Schuurders Universiteits Organist Texas OMARDE WOESTIJNltAVm; met YVONNE DE CARLO en RICHARD GREENE. Toegang 14 jaar. &n»^ =d«teeh^1 Ik “Tbr-S X’tten* In een eventueel dnternatioaal overleg i^s Bremen zwak punt Meer rune» ambterrar Wie Koffie drijikj m Setattelaar - - - B 3 i:: Normale export vijf a tien jaar Duitse ilollarldoof voor Van Iqht oui J Ontvoerde N in W. Javi Éérste blad - pagina 4 WOENSDAG 6 AUGUSTUS 1952 GOUDSCHE COURANT Dom is Bi 1 Te Onlogisch t 4 <4 zsMS l\ - 200 GRAM Familieberichten A PER BLIK V*V u GR( lO] ,1 Ml I I x 'i 2EER. vo: .ZAAM met g<^ V PEP ASPERA AD ASTPA X F Bremen utaland - -- _.x als het gaat om maat: «nrdele, die zullen gooit het et Duist havens.- een Ejigt Rijnk nog i •g al en Keuze vdh Bremen fabriek voor rollend N.V. te Boskoop - Spre in de Sardjar rechtsti deze stal dc c’G menis 7 op de voor g< boord. SMAKELIJK A LICHT VERTEERBAAR tQffitKorrii.njHti 4a kraahUapta'a» da aaur»e*Mi Maakt ,U «en« kennle met ont» bogjfljne DfeUC ATA. KOFFIE on GOUDWERK THEE jE.w Ma*** 90—f 1 De franse resident JW''X melk'en puur. 3 *°T Bijverdiensfê Voor gepenslonnaerden of he ren met veel vrije -tijd belang rijke bijverdienste aangeboden in het agsurantievak- Br. onder No. 6M1, Bureau van dit Blad. •rvoer i het ten grondslag In de eerste plaats iropese integratie V “n velen in Hambui le exporteurs hande rederijen, die benijdt. En in strijd langen, te ensT vele \\8 PLAN, EENMAAL WAp-OPGEVAT om. een ver- 2 zeemansscnat te ggfcn zoeken, verfnomde Jolllepop -, 'ils x*e gezien hebbwijWflgarna ging hij, ld het volle _jn nieuwe uiterlijk, PanddVvoor naar eeQ dichtbij insuitspanning.<„Ik hoop,"'’sprak hii. ..dat wil mfi .29 m. De voortsti l.A.N.-motor van 1 schip is geboux ile Generale astemd voor Zee. Er zijn ig. vee| en wijntai bij oude dame (injvonend) Brieven' onder No. 699J aan het Bureau vanl dit Blad: Vit andere bladen. Bevallen: A. L. Bron—Brand (z), Rotterdam: Hubei—Kra nendonk (d.1). sGravenhage; M, G. C. Brouwer—Praal Hilversum: Cre -- Een nieuw soort sigaret van een teer speciale I Van ütelle-mélangtf. bijzonder pittig! OESSERT-KOrriE P»r pOBdipak LOSSE r Komt U Donderdagmorgen op da Koffie V «1 «n PER FLES *-V Te koop aangeboden: 7 HOUDT U^r OGEN IN ERE! BEWAAR EN ViERSTERK HET LICHT IN UW* OGEN MET EEN GOEDE BRIL VOLGENS MEDISCH VOORSCHRIFT. ONZE GROTE COLLECTIE MONTUREN, MODERN NAAR VORM EN KLEUR, MAAKT HET MOGELIJK VOOR ELK GEZICHT HET JUIST PASSENDESMONTUUR TE KIEKEN. BIJ UW KEUZE ZULLEN WIJ U GAARNE ADVISEREN. OPTICIEN DJE - KLEIWEG 53 - TEL. 2384 - GOUDA IN PRISR^- EN TONEELKIJl^ÈRS EEN RUIME REUZE. leun tien i na< "m over een dat er zoveel laar de Belgische m wijst er op. dat _,.gels vervoer van laipd Westfalen over kan worden gespro et vervoer over de vooral de Nederland- rgestelde van Je spoorweg- als een emiddelen. “ijh voor liet ver let ener- tïrg vreest luxhavens. jkfe part- in het itionaal heil letio- aze sa- zal Zomoet goed voedsellijn," zegt de voedselexpert Hel tweede kwartaal niet half zo in het epr8te kwartaal, had n« brugd kunnen worden, s zou zijn door de rechtei de uitvoer naar het dollargebie bijzonder naar de V.S. flink te Muldfr s machines personenauto's: een en een Sollicitaties aan de tjedrijfsleidiqg’ der N.V. WBoskoop, Parklaan 2, schuin tegenover», het station. 1-L-w.e de- w— Met Planta brengt U de zuivere natuur op tafel. Planta is bereid uit tropische vetten, ’’t Geeft alles wat de zon aan kostbare voedingsstoffen in planten verzamelt. Precies wat Uw killeren nodig hebben. Planta is extra voedzafm, licht verteerbaar, smakelijken host niets meer dgnide margarine die U nu gebruikj, LET VotcENS DE ..VOEOINGSDRIEHÓEK'* B^VfoSHÜlS GOUWE 130, 3e huis, vanaf Groenendaal. verhuurt Bruidstoiletten, Bruidsslui Bont-Capes. fterengelfg heidskleding, enz. gevraagd 'iedere bezoeker van ons PoeliersbedrUf wordt een blövtytde cliënt Teléfoon K1821—214, Haastrecht. ceerd dan vood|Hambutg. Voor Bremen was de relatie met bijvoorbeeld Saksen en Thu- ringen stellig steeds van grote betekenis. ■■■■■■■ka perius (d.). utrecht: rT de avonds 8 uur, te geven door Beer—Kerstens (d.), Oisterwijk; Wevers—Pothuis (z.). Amster- Jt J dam: A. Blsschop—Mahler (z.), /JrApTl River Edge (U.S.A.); vBoisse- AAI vain-rTijWse^ (zj.^ Aerdenhout; Programmals Yevens bewijs van toegan^ad 8.75 aan de kerk. Verkrijgha lidden van ende rechten op bijzondere ifde van export naar het ten teelope van 55 millioen :chts voor 14 millioen D.M. ge- .jakt. zo maakt het ministerie >mische Zaken bekend. De zo- dollarkloof. die >net een maand- van 27 millioen DM. in het rtaal niet half zo groot was als rartaal. had nogmeerover- wanneer het gelukt »n op extra invoer -*-ied. in het te vergroten .uur plngspunt voor iak- Hamburg .en Bi Bremen samen voor de Duitse NIEUi w Verrijk Uw brood met levenslust niet zo h ?emt. dat lavenove juif or is. met het netior- *belangstel jitsland zal Natuurlijk za i ook met de bel ing moeten houder zou zijn tot bij; THALIA THEAffR is ons 'gezellig Familie- theater.. - Donderdag 7 Aug., 8.15 u., een film vol axfontuiw en romantiek in praoptige kleuren. Bespreek tijdig. in Bremen op. dat vele •n betrokken zijn rijen. Hiér jb»engt van de Rijnvvhrt in hier evenwel te doen i eenmaal zo gegroeid ui. uai van een op zichzelf jfstak nauwelijks kan worden iar de redenering van Bremen Er zijn inderdaad ^ijnredé- t ..aüwe banden hebben met zeere- Maar er zijn ook Rijnrederijen met zeer nauwe relaties met verladi een niet onbelangrijk aeel is de Ri een speciale vorm van eigen vei rden met daar doorheengeweven De scheepswerf en machinefabriek „De Biesbosch" heeft het 1420 tons motorschip jadir” aan de eigenaars overgedragen, afmetingen van dit sheiterdeckschijj zijn 82/75 x 11.95 x 6,6 4.29 m. De voortstuwing liedt door een M A N.-motor van-1600 pk omw.'rnin. Het schip is gebouwd «xw j.A M. Compagnie Generale d'Artne- Maritimes en bestemd voor de dienst Middellandse Zee. Er zijn ruimten jekoelde lading, veej en wijntanks aan Rijnvaart begrijpt intussen wel. dat het in Duitsland niet gemakkelHk steun zal vin den als het gaat om maatregelen te zijnen voordele, die zullen gaan ten nadele van Hamburg. Het gooit het daarom over een andere boeg en het stelt vast, dat er zoveel verkeer is over Duisburg ni en Nederlandse havens. Men bijvoorbeeld van ijzer en Staal uit Bremen nauwelijks ook Öeroept op de ken omdat nagenoej lixeaen gordUn. ligt Duitse Rijnhavens sn logica ten grond- sc zeehaven% loopt 8 x Vit, terwijl ?T0E« HET PLAN, EENMA^WAS. OFGEVAT om.«n ver- fc'oX'S» - veroorloven om enigermate de leiding te nemen. Ik heb n»mell)k me een eoert glatenwi 7 Vervolgens wierp hij. met een wijde zwtai de deur van .het Maar Jolliepop was er va.. BESSÊNStff Q «5 nleuwa oogst (p flos O w MACARONI) nA 250 gram 10TE SPITSEN jg »OL«|4OJUPS‘,25 MIMA BISCUITS »oo gram X «n lationalisme ap- ering. Het lokaas, voorgehouden taaltransporten ten che en de Ngder- aldus de teHikstelling i als conse- vepvoer aen met van de aan tot de ex- vergunning len gegeven "anesië deze „Jene landen de bestaan- suiker- __jctie net consumptie, het in het rgunning, voi xporteerd. I zal eerst over worden uitgevoerd staking van arbeiders -J». verklaarde de heer blang van staat en volk -rden geschaad. Indien iuurt De regering heeft ,,De Biesbosch” droeg schip over aan Franse rederij Van de sedert April tot het mi dit jaar verleende rechten op invoer uit hoofde van export dollargebied ten belope van D.M is slechts voor 14 millioe bruik gema? van Econor genaamde «emiddelde v kwart eerste kwi kunnen wordei zijn door iltvoer naai in een ._w__ w om beoogde samenwerking tegen te gaan. Reeds kan men uit Bremen geluiden vernemen om «te komen tot een betere verhouding tussen Hamburg en Bremen met het oogmerk, dat deze beide Duitse havens gezamenlijk zullen optreden tégen de Beneluxhavens. behul- exFort. Een waar mogen var eiger moeten afzien en t J~n tegenover moeti kunstmatige middel minatie! Bremen wil dus het tegenpyerge.. port-4^ualization. Bremen wil de s; tarieven geheel en al gebruiken van de belartgrijkste accjuisitier Het wil ook vasthouden aan de in zijf deel werkende nuty-regulierngi en h( keert in dc onprettige’positie. jaat h< zijds de concurrentie van Hamburg en anderzijds die* van de Benelux Dat zal Bremen tot een heel moeilijk ner in een eventueel overleg maken, bijzonder een eventueel internat overleg, omdat Bremen nog het meeste verwacht van een bescherming in netk naai verband Als het gaat om een keuj tussen samenwerking met Hamburg of menwerking met alle Noordzeehavens Bremen stellig de samenwerking met Ham burg kiezen, voor Bremen de minste van twee kwaden. Maar de nationale beslotenheid, die aan deze gedachtengang ten grondslag ligt is met veel in sürijd In de eerste plaats na tuurlijk met de Europese integratie Voorts met de belangen van velen in Hamburg, in het bijzonder van de exporteurs handelaren en buitenlandse rederijen, die Brengen Hamburg zozeer benijdt. En ook zijn deze Bremense wensen in strijd met speci- :n8l fieke Duitse belangen, te weten die van de Duitse Rijnhavens^ vele Westduitse verla ders en tenslotte ook van de Duitse belas tingbetalers. omdat wat Bremen wenst in wezen betekent het aantrekken van ver voer op ,kosten wn de Deutse Buncjesbahn Bremen zal ghss een kwade kans- lopen, dat de bereidl^id om aan zijn verlangens tegemoet te komen, niet zo heel groot zal zijn, wat niet wegneemt, dat men de fac- te.rs- tor Bremen in het havenoverleg toch niet tün- Zal mogen,verwaarlozen, juist omdat het zulk epn negatieve factor is. met als sterk ste troef een beroep op het netiowaal chau vinisme Men mag met 'belangstelling af wachten hoe men in Duitsland zal reageren op de Bremense ideeën Natuurlijk zal men op7 regeringsniveau ook met de belangen van BreiVisn rekening moeten houden. Maar dat pen bereid zou zijn tot bijzondere IfVan een onzer redacteuren) l Reeds eerder wezep wij eV op, dat Bremen een van dte moeilijkste punten vormt in een streven na|pr samenwerking tussen de Noordzeehavens. Bremen voelt n.l. zeer weinig vdor zulk een samenwerking, omdat het daarvan alleen maar nadeel verwacht. Bremen zal dan ook vermoedelijk streven zijn eigen helangetf te verdedigen al het mogelijke doen Als Bremen zich dus ^sequenties van het t- iraan een element van logica ten groi.„ - g- Minder logisch is, dat Bremen ook aan spraak maakt op een speciale behandeling e onaer- - <rood van het datfn Ham- 'iirtKdnet burg veel meer exporteurs, importeurs en de oude h»ndelsfirm* s z(jn gevestigd, die op xlch- Bremen Ie^ a*s ware een achterland vormen! Als een haven een bepaalde handel heeft weten aan te trekken, isydat een eigen ver dienste. Dat een andere ftaven. die zulk een handel niet bezit, dit gemis zou kunnen aanvoeren als een reden voor een speciale bescherming. l(|kt ons een nogal gewrongen redenering. Ook hier vinden wR weer de gedachtengang terug, dat een op verkeer zou kunnen ontlei simpel* feit van zjjg bestaan. Bremen ziet het met lede ogen aan, dat de Hamburgse Ko<$plie4en en expediteurs sterke mate reeds door hun bestaan vervoer aantrekken, scifiek nadeel in bet bijzonder in de stukgoedsector. Er wel begrijpe- 8aat van deze situatie een cumulerende wet tam- king uit. mede in verband met de structur- zijn der spoorwegtarieven. Veelal is het gemald kelijker in groupage 10 tot 15 ton voor Ham burg bijeen te brengen dan 5 ton voor Bre- I materiel en landbouw- vraagt.voor <le afdeling luidt de aan het Duitse ns pelerende Bremense redenei dat Hamburg dan wordt de winst van ijzer en stat detrimente van dc Belgiscl landse harens. Dat is beter. Bremtfnse gedachtengang. dan g< van vrachten voor Hamburg en quentie daarva» 't aantrekken van x door Hamburg ten koste van Bremt ilp van de vele in Hamburg gevestigde irteurs ën kooplieden. hoogst wonderlijke redenering Voor- Hamburg zou geen vervoer tot zich i trekken door hel „natuurlijke" mid- in een eigen handel Het zou van die infcei •n kracht voorkomende voordelen ^a)jr afzien en als compensatie zou daar »eten worden gesteld het 1 van de vrachtendiscri- Ook wijst men er I Nederfcndsa zëerederijer Nederlandse Rijnrederi Bremen dus het wezen het geding Men heeft hi met feiten Het is nu in dfe Rijnvaart, dat staande bedrijfstak nau- gesproken. Maar de redt is onvolledig. Er zijn i. rjjen. die nauwe bandt derijen. eveneens Voor vaart een speciale vorm van geworden met daar doorheen) beroepsvervoer. In die Rijnvaart ziet Bremen een aangrjj- ningspunt voor een samenwerking tussen Bremen. Laten Hamburg en sn trachteh het Duitse goed e havens te behouden, aldus ’de voornaamste punl vorige week aan de weet weigerde de bt plan uitvoerig wilde het plan mrt hem tt -.De-belangrijkste pi Afstelling vainbestu etn wetgevend! raad v elke het oude TMhet Ten aanzien van het xoorgesteld de ver^Jijl J adspirant-ambtenanw. Fransen en Tun/siërs voortaan ’alleen* voor’ stellen. Alleeningeval geschikte candidaten z wone omstandigheden worden’ afgewpken. p Fransen, die (hans bij zaain zijn, zullen word Het votwgestclde hof creten»op wettigheid toe raad zal alle wetsvoor met UMzonderiAg van betrekwiig hebben op Unanettn. Deze kwe: xooruSgd aan een nie tingsfa^. die zal besta xvie 72 gekozen en 24 b nesipche kamer vah kn yl. volgens het Fransi helft uit F/anun en vo nesiërs bestaan. - vain-r-TiJhsen (z.). Aerdenhc Bos—Cremers (d.), Groningen; M. Brussel—Schelling (z.), Maastricht; H.' J. Nijhoff— JLietferlnk (d.). Groningen; Wally—Berkhuysen (d.). Heem stede: H. H. v. Wijk-Verwey (<J.). Traralgon (Austr.); Dek ker—v„ Donkelaar (d.). Delft; J Nugteren—Hoor (z Kaitan- gata (Aüstr.). Getrouwd: A. Markx en 1 Gockel. Bussum: L. Mulder en C. A. 'Grotjohann' Emmtstad (Cur.): F. v. opbroek en C. G. I Bannink, Öroningen. Overleden: t J. v. Hooff, 66 j.. Meervekdhoven (N.B.): F. 3. BemelmaA. pastoor te Mije en Zegveld. M j.. Leiden. J. E. Snellen v., Vollenhoven, luit - kol. b.d. K.N.I.L., 75 j., Bilt- hotfen; 3. R. Hartsvelt Müller. cons. kort. bet. te A’datft, 53 -L jaap» Heemstede; N. Rhijnvls T Leljgraaf, 54 J.„ Arnhem; C^A- KXrJtyrrM* P*r ,/f J»ndspak ^^in^en^W^^ertnga 80J.' KOEFIÏ/1«, ‘/.pond W* j. v. peek. 47 De Indonesische minister van Landbouw, de heer Mohammad Sardjan. heeft in een erview met ..Pedoman" gezegd.'dat een «ding van de suikerproductie de Indone sische positie op de internationale suiker markt zal bemoeilijken. --- In de Internationale Suikerovereenkomst jen meer suikegri ia bepaald, dat Indonesië jaarlijks 1 mil- 'regering een bedi lioen ton suiker mag exporteren. Door - schillende oorzakén gedurende de reve periode en daarrfa heeft Indonesië niet ki nen voldoen aaA het vastgestelde quotum voor de suikerexport. De huidige suiker productie van 500.000 ton bedraagt slechts het derde deel van de jaarlijkse suikerpro ductie van Indonesië van vóór de oorlog, en dit is slechts genöteg voor de binnen landse consumptie. Minister Sardjan deelde verder mede, dat enige suiker producerende landen hebbtn aangedrongen or, de intrekking Indonesië verleende vergunning port van suiker en dat deze aan andere landen zal wordt Volgens de minister wenst Indoi vergunning echter niet aan ande at te staan, dit in verband met dt de plannen tot uitbreiding van de productie. Hoewel de suikerprodut genoeg is voor de binnenlandse c< heeft Indonesië als bewijs, dat 1 bezit ip van een exportverg jaar 15.000 ton suiker geéxj normale export-programma 2 vijf tot tien jaar kunnen rekende over de stal suikerindustrie. in. dat het belai treeks zal word, iking voortduu Weerverwachting. nw K.N.M.I. in De Bilt, u avond tot Vrijdagavond! Aarfvjpkelijk weinig, meisje bewolking met 1 regen Zwakke tot matig lichtingen* Vrij warm. Weerkundige wi 4 Hedenmorgen om 4.40 1 tepdam de volgende wee gen gedaan: Barometer:' Wind: Temperatuur:'. Maxlmujn temperatuur! Minimum temperatuur: MfWagesteldheidi nen. Het gevolg is. dat de expediteur voor joederen. eventueel bestemd voon Bremen niet ten volle kan profiteren van de 5-tons vracht, zodat hij er de voorkeur aan zal geven deze goederen in groupage naar HamDuSjg tentenden in 10 en 15 tons ladin- Dat Bremeimdit een onprettige gang van zaken vindt eA dat Brëmen ook betreurt, dat de buitenlandse rederijen veelal wel een eigen kantobr hebben ir) Hamburg'en niet del in Bremen is heel begrijpelijk Maar die uit eigen handel en die eigen kantoren vormen nu juist een van de belangrijkste bases van dan een zeehaven Het gemis daarvan kan naar kun het ons wil voorkomen, toch bezwaarlijk worden uitgelegd als een gegronde reden om leem haven op een bijzondere manier te steuneX Die fe:gen handel en die •buiten landse ^vertegenwoordigingen bepalen juist of een haven of of niet tot de grote haviensl moet worden gerekend of anders uitgedrukt leiden er toe. dat een haven een grote ha ven Umrdt. De port-equalization, waarvoor men zo wel in de Beneluxhavens als in Hamburg wel voelt, is een schrikbeela voor Bremen. Dat Hamburg hierop bij monde van de heer Al Ernst Plate aandringt en dat dit aandrmgen» bij de Belgen eti Nederlanders weleeen ze- r kere weerklank vindt/ is de Bremenaren dan ook een doorn in het oog. Hierdoor p t komt Bremen in een merkwaardige or*der- 1 handelingspositie te verkeren. Enerzijds doet zich n.l. ook in dit probleem weer <J_ tegenstelling tussen Hamburg en Bremen volop gevoelen, maar anderzijds ziet Bre? men het thans juist als zijn belang om tot een zekere samenwerking met Hamburg te komen, waarbij men kan verwachten, dat het instrument vart het nationale chauvinis me met gretigheid zal worden bespeeld. Sa men stsijden om het Duitse goed zoveel mo gelijk over de ^Duitse zeehavens te laten 'xjiu. dat is thans het lokaas, dat Bremen "worhoudt aan Hamburg. Men voelt zich ook in Bremen weinig be haaglijk in verband met hét feit, dat het ijzeren gordija steeds in zo *•- wordt uitgelegö als een spec-- voor Hamburg. En dat is ook wel begrijpe- I&jk, want het is per saldo niet alleen Ham burg, dat door dit ijzeren gordijn van s.^.. natuurlijk achterland is afgesneden Ook vqor Bremen betekent het feit, dat Duits- ten aanzien van deze kwestie een onvoor- xcaardelijke houding' aangenomen en zh heeft haar beleid reeds vastgesteld Een en ander is gebaseerd op de plannen om de suikerproductie in gezonde banen te leiden en uit te breiden In het kader van dit plan heeft de regering een aantal kleine maal- machines gekocht, bestemd voor verdeling onder de bevolking, voor de productvan arenpalm-suiker. De Bank Industrie Ne gara heeft een aantal suikerfabrieken ge kocht. Om de landbouwers in staat te stel- mikeeriet te verbouwen, heeft de --- —drag van enkele tienduizen- or ver- roepiah beschikbaar gesteld ^oor cre- rolutje- Jffcten. op voorwaarde echter, dat de lend- :t kun- bouwers suikerriet verbouwen, bestemd voor de suikerfabrieken. Reeds 7 jaarlteekt de ƒegering kapitaal in de suikerindustrie I hij met zijn hoed zwaaide. „Hojo, hojo! Botteltje»* mij toe 'u te verzoeken-langszijde te komen en ntljS* runs te tappen! HojoJ'' izlge zeelieden, die hier rustig hun glaasje grenadine keksn niet weinig verbaasd op bü dit plotse* „Wat js dat er voor eentje?” vrtoeg een -be- ichttfes En. zijn buurman fluisterde: „Het lijkt - nwasser„Ach. jullie «begrijpdh net niet," ,Dat Is ‘natuurlijk een soort reclame voor _.i zte tegenwoordig. Moet Te opletten, weer repze" of zoiets; Zielig als ja zanT overtuigd, dat hij precies op een Ibeens naar de tapkast. Panda volgde DE KABINET: Bcs|j|ekifcgen i Nadat de kabinejsf Donkey, Woensdagmidd van Binnenlandse ^akc halfvier had gesproken heeft hij op het minisi 'waar hij zijn werkkam volgens nog minister Jl ker en minister Stafaor varf de avond ontving nog. prof. W. j iUKerr den B%m?P en minister Mevrouw Pieters, dii gebied van Cheribon on militairen bgvrijd Zoals getheki is, wer; Vrouw Pieters Dölderdi een dokter te Cheribon de onderneming Gempo ter kreeg de heer Piete -ondernemipg terugvte f zijn vrouw bij de bende steunmaatregelen voor Bremen. In wezen op grond van het feit, dat deze haven niet over even ktaehtige ladingaanbrengers in eigen kring beschikjrpls andere havens, in het bijzonder Hamburg, ifjkt ons toëh niet 8 erg waarschijnlijk. In zulk een gedachten- ^e aui gang zo* de slechtst geoutilleerde haven aanspraak kunnen maken op de grootste «esenie bescherming, want waarom zou men wel »'J uv speciale tariefmaatregelen nemen wegens het gemis aan expediteurg en een eigen handel en niet bijvoorbeeld wegens het ge mis van goede kranen en goede over- slaggelegenheid? zulk i kur een spec il gewroi i wil weei n haven recht lenen aan het

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1952 | | pagina 4