ia«^\
AlBEKIHEUN
maakt U het leWen
stukken goedkoper!
HULP
Kertoncert
WJE&BI
r VRIJ W
-.1
t
wtMlj.
Bremen wil
samen
'€>1
EL - X
mét Hamburg
tegen de Benelux-havens
ChocalOJlBRepép 9R
~X3
F
!1£WsïïSj
puddingsaus 9Q
-
4è
Het Fr
Zomef'Öiups’95
k Leverpastei QR
PANDAen de schat van het eenzame eiland
/..l®
Huishoudelijke
OmKAMER
VANNEIX^
luilfxwjiar
roor
eerst over
de helft gedicht
Buiten!
i.l
ggytig»»*'
r 14
vftor
Beroep op nationaal
chauvinisme
KLEINTJES
tteeds part,
U het „SDCCCS"
altijd weerd
B3F jFi.
Indonesië wenst exportvergunning
suiker niet af te staan
Een kind kan het U
voorrekenen:
blijvei
HAT1011
Geeft mioder.iit, krijgt beUre waar
Alleen
dit
vtrt
hifi
3 Mènstands-
woninto
te Goudjjo^
Bri«M(n onder ^No. 6992 aan
het Bureau yan dit Blad.
di«
t ut tf”0’
nog
pxuivt^
Leerling-Monteur
A Halfwas-Monteur
voor de afdeling reparaties personenyeinen:
3 allround Schilders
2 Vakmah-Schuurders
Universiteits Organist
Texas
OMARDE
WOESTIJNltAVm;
met YVONNE DE CARLO
en RICHARD GREENE.
Toegang 14 jaar.
&n»^ =d«teeh^1
Ik “Tbr-S X’tten*
In een eventueel dnternatioaal
overleg i^s Bremen zwak punt
Meer rune»
ambterrar
Wie Koffie drijikj m Setattelaar
- -
- B 3 i::
Normale export
vijf a tien jaar
Duitse ilollarldoof voor
Van Iqht oui
J Ontvoerde N
in W. Javi
Éérste blad - pagina 4
WOENSDAG 6 AUGUSTUS 1952
GOUDSCHE COURANT
Dom
is
Bi
1
Te
Onlogisch
t
4
<4
zsMS
l\ - 200 GRAM
Familieberichten
A PER BLIK V*V
u
GR(
lO]
,1
Ml
I
I
x
'i
2EER. vo: .ZAAM
met
g<^
V
PEP ASPERA
AD ASTPA
X
F
Bremen
utaland - --
_.x als het gaat om maat:
«nrdele, die zullen
gooit
het et
Duist
havens.-
een Ejigt
Rijnk
nog i
•g al
en
Keuze vdh Bremen
fabriek voor rollend
N.V. te Boskoop -
Spre
in de
Sardjar
rechtsti
deze stal
dc c’G
menis 7
op de
voor g<
boord.
SMAKELIJK A
LICHT VERTEERBAAR
tQffitKorrii.njHti
4a kraahUapta'a»
da aaur»e*Mi
Maakt ,U «en« kennle
met ont» bogjfljne
DfeUC ATA. KOFFIE on
GOUDWERK THEE
jE.w Ma*** 90—f 1
De franse resident
JW''X
melk'en puur. 3 *°T
Bijverdiensfê
Voor gepenslonnaerden of he
ren met veel vrije -tijd belang
rijke bijverdienste aangeboden
in het agsurantievak- Br. onder
No. 6M1, Bureau van dit Blad.
•rvoer
i het
ten grondslag
In de eerste plaats
iropese integratie V
“n velen in Hambui
le exporteurs hande
rederijen, die
benijdt. En
in strijd
langen, te
ensT vele
\\8
PLAN, EENMAAL WAp-OPGEVAT om. een ver- 2
zeemansscnat te ggfcn zoeken, verfnomde Jolllepop -,
'ils x*e gezien hebbwijWflgarna ging hij, ld het volle
_jn nieuwe uiterlijk, PanddVvoor naar eeQ dichtbij
insuitspanning.<„Ik hoop,"'’sprak hii. ..dat wil mfi
.29 m. De voortsti
l.A.N.-motor van 1
schip is geboux
ile Generale
astemd voor
Zee. Er zijn
ig. vee| en wijntai
bij oude dame (injvonend)
Brieven' onder No. 699J aan
het Bureau vanl dit Blad:
Vit andere bladen.
Bevallen: A. L. Bron—Brand
(z), Rotterdam: Hubei—Kra
nendonk (d.1). sGravenhage;
M, G. C. Brouwer—Praal
Hilversum: Cre --
Een nieuw soort sigaret
van een teer speciale
I Van ütelle-mélangtf.
bijzonder pittig!
OESSERT-KOrriE P»r pOBdipak
LOSSE r
Komt U Donderdagmorgen op da Koffie V «1 «n
PER FLES *-V
Te koop aangeboden:
7 HOUDT U^r OGEN IN ERE!
BEWAAR EN ViERSTERK HET LICHT IN UW* OGEN MET EEN GOEDE
BRIL VOLGENS MEDISCH VOORSCHRIFT.
ONZE GROTE COLLECTIE MONTUREN, MODERN NAAR VORM EN
KLEUR, MAAKT HET MOGELIJK VOOR ELK GEZICHT HET JUIST
PASSENDESMONTUUR TE KIEKEN. BIJ UW KEUZE ZULLEN WIJ U
GAARNE ADVISEREN.
OPTICIEN DJE - KLEIWEG 53 - TEL. 2384 - GOUDA
IN PRISR^- EN TONEELKIJl^ÈRS EEN RUIME REUZE.
leun
tien
i na<
"m over een
dat er zoveel
laar de Belgische
m wijst er op. dat
_,.gels vervoer van
laipd Westfalen over
kan worden gespro
et vervoer over de
vooral de Nederland-
rgestelde van
Je spoorweg-
als een
emiddelen.
“ijh voor
liet ver
let ener-
tïrg vreest
luxhavens.
jkfe part-
in het
itionaal
heil
letio-
aze
sa-
zal
Zomoet goed voedsellijn,"
zegt de voedselexpert
Hel tweede kwartaal niet half zo
in het epr8te kwartaal, had n«
brugd kunnen worden, s
zou zijn door de rechtei
de uitvoer naar het dollargebie
bijzonder naar de V.S. flink te
Muldfr s
machines
personenauto's: een
en een
Sollicitaties aan de tjedrijfsleidiqg’ der N.V. WBoskoop,
Parklaan 2, schuin tegenover», het station.
1-L-w.e de- w—
Met Planta brengt U de zuivere natuur op tafel. Planta
is bereid uit tropische vetten, ’’t Geeft alles wat de zon
aan kostbare voedingsstoffen in planten verzamelt. Precies
wat Uw killeren nodig hebben. Planta is extra voedzafm,
licht verteerbaar, smakelijken host niets meer dgnide
margarine die U nu gebruikj,
LET VotcENS DE ..VOEOINGSDRIEHÓEK'*
B^VfoSHÜlS
GOUWE 130,
3e huis, vanaf Groenendaal.
verhuurt
Bruidstoiletten, Bruidsslui
Bont-Capes. fterengelfg
heidskleding, enz.
gevraagd
'iedere bezoeker van ons
PoeliersbedrUf wordt een
blövtytde cliënt
Teléfoon K1821—214,
Haastrecht.
ceerd dan vood|Hambutg. Voor Bremen was
de relatie met bijvoorbeeld Saksen en Thu-
ringen stellig steeds van grote betekenis.
■■■■■■■ka
perius (d.). utrecht: rT de avonds 8 uur, te geven door
Beer—Kerstens (d.), Oisterwijk;
Wevers—Pothuis (z.). Amster- Jt J
dam: A. Blsschop—Mahler (z.), /JrApTl
River Edge (U.S.A.); vBoisse- AAI
vain-rTijWse^ (zj.^ Aerdenhout;
Programmals Yevens bewijs
van toegan^ad 8.75 aan de
kerk. Verkrijgha
lidden van
ende rechten op bijzondere
ifde van export naar het
ten teelope van 55 millioen
:chts voor 14 millioen D.M. ge-
.jakt. zo maakt het ministerie
>mische Zaken bekend. De zo-
dollarkloof. die >net een maand-
van 27 millioen DM. in het
rtaal niet half zo groot was als
rartaal. had nogmeerover-
wanneer het gelukt
»n op extra invoer
-*-ied. in het
te vergroten
.uur plngspunt voor
iak- Hamburg .en Bi
Bremen samen
voor de Duitse
NIEUi
w Verrijk
Uw brood met
levenslust
niet zo h
?emt. dat
lavenove
juif
or is. met
het netior-
*belangstel
jitsland zal
Natuurlijk za
i ook met de bel
ing moeten houder
zou zijn tot bij;
THALIA THEAffR
is ons 'gezellig Familie-
theater.. -
Donderdag 7 Aug., 8.15 u.,
een film vol axfontuiw en
romantiek in praoptige
kleuren.
Bespreek tijdig.
in Bremen op. dat vele
•n betrokken zijn
rijen. Hiér jb»engt
van de Rijnvvhrt in
hier evenwel te doen
i eenmaal zo gegroeid
ui. uai van een op zichzelf
jfstak nauwelijks kan worden
iar de redenering van Bremen
Er zijn inderdaad ^ijnredé-
t ..aüwe banden hebben met zeere-
Maar er zijn ook Rijnrederijen met
zeer nauwe relaties met verladi
een niet onbelangrijk aeel is de Ri
een speciale vorm van eigen vei
rden met daar doorheengeweven
De scheepswerf en machinefabriek „De
Biesbosch" heeft het 1420 tons motorschip
jadir” aan de eigenaars overgedragen,
afmetingen van dit sheiterdeckschijj zijn
82/75 x 11.95 x 6,6 4.29 m. De voortstuwing
liedt door een M A N.-motor van-1600 pk
omw.'rnin. Het schip is gebouwd «xw
j.A M. Compagnie Generale d'Artne-
Maritimes en bestemd voor de dienst
Middellandse Zee. Er zijn ruimten
jekoelde lading, veej en wijntanks aan
Rijnvaart
begrijpt intussen wel. dat het in
Duitsland niet gemakkelHk steun zal vin
den als het gaat om maatregelen te zijnen
voordele, die zullen gaan ten nadele van
Hamburg. Het gooit het daarom over een
andere boeg en het stelt vast, dat er zoveel
verkeer is over Duisburg ni
en Nederlandse havens. Men
bijvoorbeeld van
ijzer en Staal uit
Bremen nauwelijks
ook Öeroept op de ken omdat nagenoej
lixeaen gordUn. ligt Duitse Rijnhavens
sn logica ten grond- sc zeehaven% loopt
8 x Vit, terwijl
?T0E« HET PLAN, EENMA^WAS. OFGEVAT om.«n ver- fc'oX'S» -
veroorloven om enigermate de leiding te nemen. Ik heb n»mell)k me een eoert glatenwi
7 Vervolgens wierp hij. met een wijde zwtai de deur van .het Maar Jolliepop was er va..
BESSÊNStff Q «5
nleuwa oogst (p flos O w
MACARONI) nA
250 gram
10TE SPITSEN jg
»OL«|4OJUPS‘,25
MIMA BISCUITS
»oo gram X «n
lationalisme ap-
ering. Het lokaas,
voorgehouden
taaltransporten ten
che en de Ngder-
aldus de
teHikstelling
i als conse-
vepvoer
aen met
van de aan
tot de ex-
vergunning
len gegeven
"anesië deze
„Jene landen
de bestaan-
suiker-
__jctie net
consumptie,
het in het
rgunning, voi
xporteerd. I
zal eerst over
worden uitgevoerd
staking van arbeiders
-J». verklaarde de heer
blang van staat en volk
-rden geschaad. Indien
iuurt De regering heeft
,,De Biesbosch” droeg schip
over aan Franse rederij
Van de sedert April tot het mi
dit jaar verleende rechten op
invoer uit hoofde van export
dollargebied ten belope van
D.M is slechts voor 14 millioe
bruik gema?
van Econor
genaamde
«emiddelde v
kwart
eerste kwi
kunnen wordei
zijn door
iltvoer naai
in een ._w__ w
om beoogde samenwerking tegen te gaan. Reeds kan men uit Bremen
geluiden vernemen om «te komen tot een betere verhouding tussen
Hamburg en Bremen met het oogmerk, dat deze beide Duitse havens
gezamenlijk zullen optreden tégen de Beneluxhavens.
behul-
exFort.
Een
waar
mogen
var
eiger
moeten afzien en t
J~n tegenover moeti
kunstmatige middel
minatie!
Bremen wil dus het tegenpyerge..
port-4^ualization. Bremen wil de s;
tarieven geheel en al gebruiken
van de belartgrijkste accjuisitier
Het wil ook vasthouden aan de in zijf
deel werkende nuty-regulierngi en h(
keert in dc onprettige’positie. jaat h<
zijds de concurrentie van Hamburg
en anderzijds die* van de Benelux
Dat zal Bremen tot een heel moeilijk
ner in een eventueel overleg maken,
bijzonder een eventueel internat
overleg, omdat Bremen nog het meeste
verwacht van een bescherming in netk
naai verband Als het gaat om een keuj
tussen samenwerking met Hamburg of
menwerking met alle Noordzeehavens
Bremen stellig de samenwerking met Ham
burg kiezen, voor Bremen de minste van
twee kwaden.
Maar de nationale beslotenheid, die aan
deze gedachtengang ten grondslag ligt is
met veel in sürijd In de eerste plaats na
tuurlijk met de Europese integratie Voorts
met de belangen van velen in Hamburg, in
het bijzonder van de exporteurs handelaren
en buitenlandse rederijen, die Brengen
Hamburg zozeer benijdt. En ook zijn
deze Bremense wensen in strijd met speci-
:n8l fieke Duitse belangen, te weten die van de
Duitse Rijnhavens^ vele Westduitse verla
ders en tenslotte ook van de Duitse belas
tingbetalers. omdat wat Bremen wenst in
wezen betekent het aantrekken van ver
voer op ,kosten wn de Deutse Buncjesbahn
Bremen zal ghss een kwade kans- lopen,
dat de bereidl^id om aan zijn verlangens
tegemoet te komen, niet zo heel groot zal
zijn, wat niet wegneemt, dat men de fac-
te.rs- tor Bremen in het havenoverleg toch niet
tün- Zal mogen,verwaarlozen, juist omdat het
zulk epn negatieve factor is. met als sterk
ste troef een beroep op het netiowaal chau
vinisme Men mag met 'belangstelling af
wachten hoe men in Duitsland zal reageren
op de Bremense ideeën Natuurlijk zal men
op7 regeringsniveau ook met de belangen
van BreiVisn rekening moeten houden. Maar
dat pen bereid zou zijn tot bijzondere
IfVan een onzer redacteuren)
l Reeds eerder wezep wij eV op, dat Bremen een van dte moeilijkste punten
vormt in een streven na|pr samenwerking tussen de Noordzeehavens.
Bremen voelt n.l. zeer weinig vdor zulk een samenwerking, omdat het
daarvan alleen maar nadeel verwacht. Bremen zal dan ook vermoedelijk
streven zijn eigen helangetf te verdedigen al het mogelijke doen
Als Bremen zich dus
^sequenties van het t-
iraan een element van logica ten groi.„
- g- Minder logisch is, dat Bremen ook aan
spraak maakt op een speciale behandeling
e onaer- - <rood van het datfn Ham-
'iirtKdnet burg veel meer exporteurs, importeurs en
de oude h»ndelsfirm* s z(jn gevestigd, die op xlch-
Bremen Ie^ a*s ware een achterland vormen!
Als een haven een bepaalde handel heeft
weten aan te trekken, isydat een eigen ver
dienste. Dat een andere ftaven. die zulk een
handel niet bezit, dit gemis zou kunnen
aanvoeren als een reden voor een speciale
bescherming. l(|kt ons een nogal gewrongen
redenering. Ook hier vinden wR weer de
gedachtengang terug, dat een
op verkeer zou kunnen ontlei
simpel* feit van zjjg bestaan.
Bremen ziet het met lede ogen aan, dat
de Hamburgse Ko<$plie4en en expediteurs
sterke mate reeds door hun bestaan vervoer aantrekken,
scifiek nadeel in bet bijzonder in de stukgoedsector. Er
wel begrijpe- 8aat van deze situatie een cumulerende wet
tam- king uit. mede in verband met de structur-
zijn der spoorwegtarieven. Veelal is het gemald
kelijker in groupage 10 tot 15 ton voor Ham
burg bijeen te brengen dan 5 ton voor Bre-
I materiel en landbouw-
vraagt.voor <le afdeling
luidt de aan het Duitse ns
pelerende Bremense redenei
dat Hamburg dan wordt
de winst van ijzer en stat
detrimente van dc Belgiscl
landse harens. Dat is beter.
Bremtfnse gedachtengang. dan g<
van vrachten voor Hamburg en
quentie daarva» 't aantrekken van x
door Hamburg ten koste van Bremt
ilp van de vele in Hamburg gevestigde
irteurs ën kooplieden.
hoogst wonderlijke redenering Voor-
Hamburg zou geen vervoer tot zich
i trekken door hel „natuurlijke" mid-
in een eigen handel Het zou van die infcei
•n kracht voorkomende voordelen ^a)jr
afzien en als compensatie zou daar
»eten worden gesteld het
1 van de vrachtendiscri-
Ook wijst men er I
Nederfcndsa zëerederijer
Nederlandse Rijnrederi
Bremen dus het wezen
het geding Men heeft hi
met feiten Het is nu
in dfe Rijnvaart, dat
staande bedrijfstak nau-
gesproken. Maar de redt
is onvolledig. Er zijn i.
rjjen. die nauwe bandt
derijen.
eveneens
Voor
vaart een speciale vorm van
geworden met daar doorheen)
beroepsvervoer.
In die Rijnvaart ziet Bremen een aangrjj-
ningspunt voor een samenwerking tussen
Bremen. Laten Hamburg en
sn trachteh het Duitse goed
e havens te behouden, aldus
’de voornaamste punl
vorige week aan de
weet weigerde de bt
plan uitvoerig wilde
het plan mrt hem tt
-.De-belangrijkste pi
Afstelling vainbestu
etn wetgevend! raad
v elke het oude TMhet
Ten aanzien van het
xoorgesteld de ver^Jijl
J adspirant-ambtenanw.
Fransen en Tun/siërs
voortaan ’alleen* voor’
stellen. Alleeningeval
geschikte candidaten z
wone omstandigheden
worden’ afgewpken. p
Fransen, die (hans bij
zaain zijn, zullen word
Het votwgestclde hof
creten»op wettigheid toe
raad zal alle wetsvoor
met UMzonderiAg van
betrekwiig hebben op
Unanettn. Deze kwe:
xooruSgd aan een nie
tingsfa^. die zal besta
xvie 72 gekozen en 24 b
nesipche kamer vah kn
yl. volgens het Fransi
helft uit F/anun en vo
nesiërs bestaan. -
vain-r-TiJhsen (z.). Aerdenhc
Bos—Cremers (d.), Groningen;
M. Brussel—Schelling (z.),
Maastricht; H.' J. Nijhoff—
JLietferlnk (d.). Groningen;
Wally—Berkhuysen (d.). Heem
stede: H. H. v. Wijk-Verwey
(<J.). Traralgon (Austr.); Dek
ker—v„ Donkelaar (d.). Delft;
J Nugteren—Hoor (z Kaitan-
gata (Aüstr.).
Getrouwd: A. Markx en 1
Gockel. Bussum: L. Mulder en
C. A. 'Grotjohann' Emmtstad
(Cur.): F. v. opbroek en C. G. I
Bannink, Öroningen.
Overleden: t J. v. Hooff, 66
j.. Meervekdhoven (N.B.): F. 3.
BemelmaA. pastoor te Mije en
Zegveld. M j.. Leiden. J. E.
Snellen v., Vollenhoven, luit -
kol. b.d. K.N.I.L., 75 j., Bilt-
hotfen; 3. R. Hartsvelt Müller.
cons. kort. bet. te A’datft, 53
-L jaap» Heemstede; N. Rhijnvls
T Leljgraaf, 54 J.„ Arnhem; C^A-
KXrJtyrrM* P*r ,/f J»ndspak ^^in^en^W^^ertnga 80J.'
KOEFIÏ/1«, ‘/.pond W*
j. v. peek. 47
De Indonesische minister van Landbouw,
de heer Mohammad Sardjan. heeft in een
erview met ..Pedoman" gezegd.'dat een
«ding van de suikerproductie de Indone
sische positie op de internationale suiker
markt zal bemoeilijken. ---
In de Internationale Suikerovereenkomst jen meer suikegri
ia bepaald, dat Indonesië jaarlijks 1 mil- 'regering een bedi
lioen ton suiker mag exporteren. Door -
schillende oorzakén gedurende de reve
periode en daarrfa heeft Indonesië niet ki
nen voldoen aaA het vastgestelde quotum
voor de suikerexport. De huidige suiker
productie van 500.000 ton bedraagt slechts
het derde deel van de jaarlijkse suikerpro
ductie van Indonesië van vóór de oorlog,
en dit is slechts genöteg voor de binnen
landse consumptie.
Minister Sardjan deelde verder mede, dat
enige suiker producerende landen hebbtn
aangedrongen or, de intrekking
Indonesië verleende vergunning
port van suiker en dat deze
aan andere landen zal wordt
Volgens de minister wenst Indoi
vergunning echter niet aan ande
at te staan, dit in verband met dt
de plannen tot uitbreiding van de
productie. Hoewel de suikerprodut
genoeg is voor de binnenlandse c<
heeft Indonesië als bewijs, dat 1
bezit ip van een exportverg
jaar 15.000 ton suiker geéxj
normale export-programma 2
vijf tot tien jaar kunnen
rekende over de stal
suikerindustrie.
in. dat het belai
treeks zal word,
iking voortduu
Weerverwachting. nw
K.N.M.I. in De Bilt, u
avond tot Vrijdagavond!
Aarfvjpkelijk weinig,
meisje bewolking met 1
regen Zwakke tot matig
lichtingen* Vrij warm.
Weerkundige wi
4 Hedenmorgen om 4.40
1 tepdam de volgende wee
gen gedaan:
Barometer:'
Wind:
Temperatuur:'.
Maxlmujn temperatuur!
Minimum temperatuur:
MfWagesteldheidi
nen. Het gevolg is. dat de expediteur voor
joederen. eventueel bestemd voon Bremen
niet ten volle kan profiteren van de 5-tons
vracht, zodat hij er de voorkeur aan zal
geven deze goederen in groupage naar
HamDuSjg tentenden in 10 en 15 tons ladin-
Dat Bremeimdit een onprettige gang van
zaken vindt eA dat Brëmen ook betreurt,
dat de buitenlandse rederijen veelal wel een
eigen kantobr hebben ir) Hamburg'en niet del
in Bremen is heel begrijpelijk Maar die uit
eigen handel en die eigen kantoren vormen
nu juist een van de belangrijkste bases van dan
een zeehaven Het gemis daarvan kan naar kun
het ons wil voorkomen, toch bezwaarlijk
worden uitgelegd als een gegronde reden
om leem haven op een bijzondere manier te
steuneX Die fe:gen handel en die •buiten
landse ^vertegenwoordigingen bepalen juist
of een haven of of niet tot de grote haviensl
moet worden gerekend of anders uitgedrukt
leiden er toe. dat een haven een grote ha
ven Umrdt.
De port-equalization, waarvoor men zo
wel in de Beneluxhavens als in Hamburg
wel voelt, is een schrikbeela voor Bremen.
Dat Hamburg hierop bij monde van de heer Al
Ernst Plate aandringt en dat dit aandrmgen»
bij de Belgen eti Nederlanders weleeen ze- r
kere weerklank vindt/ is de Bremenaren
dan ook een doorn in het oog. Hierdoor p t
komt Bremen in een merkwaardige or*der- 1
handelingspositie te verkeren. Enerzijds doet
zich n.l. ook in dit probleem weer <J_
tegenstelling tussen Hamburg en Bremen
volop gevoelen, maar anderzijds ziet Bre?
men het thans juist als zijn belang om tot
een zekere samenwerking met Hamburg te
komen, waarbij men kan verwachten, dat
het instrument vart het nationale chauvinis
me met gretigheid zal worden bespeeld. Sa
men stsijden om het Duitse goed zoveel mo
gelijk over de ^Duitse zeehavens te laten
'xjiu. dat is thans het lokaas, dat Bremen
"worhoudt aan Hamburg.
Men voelt zich ook in Bremen weinig be
haaglijk in verband met hét feit, dat het
ijzeren gordija steeds in zo *•-
wordt uitgelegö als een spec--
voor Hamburg. En dat is ook wel begrijpe-
I&jk, want het is per saldo niet alleen Ham
burg, dat door dit ijzeren gordijn van s.^..
natuurlijk achterland is afgesneden Ook
vqor Bremen betekent het feit, dat Duits-
ten aanzien van deze kwestie een onvoor-
xcaardelijke houding' aangenomen en zh
heeft haar beleid reeds vastgesteld Een en
ander is gebaseerd op de plannen om de
suikerproductie in gezonde banen te leiden
en uit te breiden In het kader van dit plan
heeft de regering een aantal kleine maal-
machines gekocht, bestemd voor verdeling
onder de bevolking, voor de productvan
arenpalm-suiker. De Bank Industrie Ne
gara heeft een aantal suikerfabrieken ge
kocht. Om de landbouwers in staat te stel-
mikeeriet te verbouwen, heeft de
--- —drag van enkele tienduizen-
or ver- roepiah beschikbaar gesteld ^oor cre-
rolutje- Jffcten. op voorwaarde echter, dat de lend-
:t kun- bouwers suikerriet verbouwen, bestemd
voor de suikerfabrieken. Reeds 7 jaarlteekt
de ƒegering kapitaal in de suikerindustrie
I hij met zijn hoed zwaaide. „Hojo, hojo! Botteltje»*
mij toe 'u te verzoeken-langszijde te komen en ntljS*
runs te tappen! HojoJ''
izlge zeelieden, die hier rustig hun glaasje grenadine
keksn niet weinig verbaasd op bü dit plotse*
„Wat js dat er voor eentje?” vrtoeg een -be-
ichttfes En. zijn buurman fluisterde: „Het lijkt -
nwasser„Ach. jullie «begrijpdh net niet,"
,Dat Is ‘natuurlijk een soort reclame voor
_.i zte tegenwoordig. Moet Te opletten,
weer repze" of zoiets; Zielig als ja
zanT overtuigd, dat hij precies op een
Ibeens naar de tapkast. Panda volgde
DE KABINET:
Bcs|j|ekifcgen i
Nadat de kabinejsf
Donkey, Woensdagmidd
van Binnenlandse ^akc
halfvier had gesproken
heeft hij op het minisi
'waar hij zijn werkkam
volgens nog minister Jl
ker en minister Stafaor
varf de avond ontving
nog. prof. W. j iUKerr
den B%m?P en minister
Mevrouw Pieters, dii
gebied van Cheribon on
militairen bgvrijd
Zoals getheki is, wer;
Vrouw Pieters Dölderdi
een dokter te Cheribon
de onderneming Gempo
ter kreeg de heer Piete
-ondernemipg terugvte f
zijn vrouw bij de bende
steunmaatregelen voor Bremen. In wezen
op grond van het feit, dat deze haven niet
over even ktaehtige ladingaanbrengers in
eigen kring beschikjrpls andere havens, in
het bijzonder Hamburg, ifjkt ons toëh niet 8
erg waarschijnlijk. In zulk een gedachten- ^e aui
gang zo* de slechtst geoutilleerde haven
aanspraak kunnen maken op de grootste «esenie
bescherming, want waarom zou men wel »'J uv
speciale tariefmaatregelen nemen wegens
het gemis aan expediteurg en een eigen
handel en niet bijvoorbeeld wegens het ge
mis van goede kranen en goede over-
slaggelegenheid?
zulk
i kur
een spec
il gewroi
i wil weei
n haven recht
lenen aan het