Er zijn eeuwenoude banden tussen Amsterdam-Hamburg In 1598 werd voor de eerste maal voor weer Bloedige en p< Duisburger Conventie is Duitse zeehavens zeer onwelkom Strijd voor of tegen protectie in Duitsland weer ontbrand Inde grabbelton en aspecten een met communistische landen t f het vrachtprijs gefixeerd een DE HAVENCONCURRENTIE Station en Stationsplein vordereji .gestadig Spaanse nachtelijke proefvluchten Gunstige resultaten in militair verband Diisseldorfse „Hollandwoche” geeft - Nederlandse steden eigen dag Economische en culturele de Bijzondere punten van overeenkomst Harm Smits wint achtste étappe opnieuw aangevallen Nederlanders worden beschuldigd van unfaire concurrentie o.m. door vrachtonderbieding Protest tegei Er zit schot in de uitvoering van Arnhemse stadsplan Wereldhandel bereikte vorig jaar ongekende omvang Vreemde opvatting over gelijke voorwaarden Invoerpolitiek der regering TWEEDE BLAD - PAGINA 2 WOENSDAG 13 AUGUSTUS 1953 TUSSEN BOEREN EN VERBRUIKERS van tverl ichee .1 f een g< iet •ic'h- gen, doch uit tste afstand naar een waardige afsluiting van h.t a“ i zal vormen. De overige ruimte ■omen door flatwoningen, kan- inkels. Doordat alles op hoog- «eten, o richt zal het stationsplein dat t^jCgn" r gepi enter irzee t tot iuitse1 i unfair erklinkt illioen t van )eze i i een aan i de ivens fac- i en ten- drie ist ten ntal ten KOUDE OORLOG ïstduitst irken. 1 tober Iraagt ment, van verter niet deze i nale de Ui tt en I i, in word Zaterdagi vogels op lidige die nirgse Koor waar vanaf >den mochten begraven. lent jd v nz.05 en staat acl t 40.30 59 DUIVENKRONIEK i, dat de zou berc zetten igen c de lopen, in- de daat dooi boie Zet van w brar ie” dan is indu iren tex- leren. Beide expor- anti-trust itsaties. niet van één bepaalde ricJi- gevlogen, doch uit alle windstre- grootste afstand was Benicasim leontisc Atfnster nel mi< vang met een In 1751 v pers op 1662 waren 33 Er zijn in Hamburg twee straten: „Grosse” en „Kleine Freiheit” die hun naam - - Hollanders daar verkregen. En nog in het begin van de Hamburg verschillende kerken waar in het Nederlands niets ander op tweeërL kan gebeur huis i de na< Organisatie van de Japanse exporthandel toen op J Hanz-:- terk, voor zich ht: welk koor Hamburgs V2: a Tel PER ASPERA AD ASTRA het FIDE- met 3’Z» ronde van nicht won- d. Veen rman. Van ide van de 16de schepen dat rt Hamburg voer bekend, voor d** gefixeerd voor ,*.d en >nkele jart - -jelini *ede 1 Juni t< iode werde -voerd. Dit- in 674 dui- 465 vo- iernacht, in de ver- rn. 1 telt, nog niet ve< te voorbere i in besprekir s met veel /an er eerste bericht Bij een conclusies nachtvlie- :or prijzen rast beurt- stano was Schaken. In de derde ronde van tournooi te Helsinki won Nederland van Griekenland In de tweede ro.. het Ned. kamp voor dames te Maastric*- nen mevr. Heemskerk en mevr, v d reap van mevr. Roodzant en mej. Bouwt zodat belden aan de kop staan; mevr. Beusekom klopte mevr. Kleyn. Waterpolo.-le klasse: Merwe”- Olympische Spelen. In totaal hebben U den in het Stadion te Hel- waarvan 70.050 bij de ope- 1 de sluiting. Op de dag van maximjjm- relkt. omdat mgsbewljzen ip van Amster- elf dagen v«- i de Alster naar J het de handel scheepslading te jrsteem liet men .uren later weer “terd in Ham- van jorloofd ..-t mid- trw voeren *an i per week, met op niet vastge- i West-Duitslands ioen inwoners, on- van de oorlog en het van woonbuurten als [amm, en het feit da’ i van de Vrije Stad eeuwen open oog en leefde in den vreemde, deel van alle overige op de wereld als de meeste Hamburg en idere punten De wereldhatmi bereikt als n het feit, dat in d< den met de com belangrijke dalink Een zo juist d -“publiceerd i eweging zow< vang, waarbjj die doi zamelt. De v gedrukt schat c tegen cijfer totaal cijfer. Want Hamburg houden cn al is in Amsterdammers gewordei voor Amsterdamse vacai.» bij alle^Vi branddplf bodencentrum in de :hijnt het daarentef"”’ en. Het zijn vooi »n die stagnerenc dat de eigenaars verspreid liggende die de bodt it in het zakj einig voor de huk >is van de beurtvaart blijft schillen in de methoden die en. In Hamburg houdt le bepalingen dat alleen shaven gelost mocht verzoek van Haarlem op die stad in te rich- let het oog op de In de Nederlandse men het al spoedig zulke bepalingen en are Elbehavetu werd scheepshal zout, hout jaar keerd van 1613. Het was de zee, de scheepvaart en de handel die Amsterdam met Hamburg ver bonden. Maar het Hamburgse land had voor en naastdien nog andere directe oanden met Holland gehad. In de eerste helft van de 15de eeuw bracht de bisschop van Bremen een groot aantal Nederlanders naar de om geving van Hamburg voor het Indijken en droogleggen van het rharsland. Nu nog rijn er in Stade, tegenover Hamburg, tal van Nederlandse familienamen. Nog heet ten van Hamburg een zoetboerderij een „nonanderei" en de woorden die het Ham» burgs? platduits direct uit het Nederland» heeft overgenomen vormen een lange lijst- De Japanse exporthandel i panse exporteur litsland, verenigingen te afstand de prijzen zullei meen belang v-- dustrie. De ministt handel en de indut wet waarsct.v..l^' zou worden. De lid worden van porteurs indif len niet onde. gingen indien De Rijksdag keurd. waardoor 1 staat worden gestel men ter regeling van_ productiefaciliteiten, duetrieën, die hieroi o.m. die voor kat- tielfebrikgten. zij< Deze wet werd 1 Ai wetten stellen de teurs en fabrikar' wet en de wet op v ima van Amsterdam voor Vrij- t vastgesteld. Dit zal gebeu- jenkomst. die deze week ge- Den Haag met de overige ordigingen. KNAC o tseldi „Hol waarl loor ld. wereldexport van handelswaren. uit- kt in Amerikaanse dollars, wordt ge- op meer dan 76.000 miliioen dollar 56.000 miliioen dollar in 1950. Het van 1951 is meer dan 200 boven het I van 1937, het hoogst vooroorlogse de 30 ongeveer vierhor.*. matig ras, gehv! „Torre del Casino stellingsgebouw. li- tember tot 1 Decemb nachtelijke lossingen, 185 duiven het luchtruim wer. den. Estopina koos pikdonke waarin geen manestraal de aar De afstanden werden geleideli van drie tot ongeveer vijftig 1 deze vluchten keerden 135 (prov. Castilië), ruim 70 km. De geregis treerde snelheden in deze reeks waren gro ter dan die der vorige: 912, 1014. 1095. 1261 meter per minuut De verliezen verminder den met 2"Op 9 Juli 1910 werden de proefnemingen van Estopina gecoördineerd met nachtelijke militaire oefeningen van de 8e regiment artillerie. Duiven onder hielden de verbindingen tussen de troepen te velde en het hoofdkwartier Bij uiterst ongunstige weersgesteldheid werden acht duivenbenchten verzonden, waarv. zeven de staf bereikten, vóór de militaire wielrijder: het achtste werd ‘s morgens vroeg besteld volgende gelegenheid geef ik de waartoe senor Estopina inzake gerij is gekomen. Voor de studie van het oriënteringsver- mogen, zijn zij alleszins de moeite waard. Deze uitvoer werd geschat op 1500 mill* dollar of niet meer dan twee procent wijze de totale waarde van de wereldexport. ld, dat De communistische landen leverden voor ’e van ongeveer 1570 miliioen dol- vrije landen, het aandeel van de ie hierin bedroeg slechts 20 van de wereldhandel in 1951 Izaak worden toegeschreven ie behoefte aan goederen f- ie verdediging van een aant a het uitbreki Dezelfde argumenten zijn hier meer dan een half jaar lang gebruikt toen in het par lement regeringsvoorstellen tot verminde ring der reefiten op boter, kaas en eieren en vlees aanhangig waren. Onder de druk van de boerenorganisaties, die in de rege ringspartijen over sterke invloeden be schikken, is de behandeling van deze ver- lagiften steeds weer uitgesteld en ten slotte begin Juli geheel en al teruggenomen. Het argument der toen luid protesterende oppositie was. dat de regering zich van de mogelijkheid zou beroven tijdig de invoer- sluizen open te zetten wanneer gewijzigde marktverhoudingen dit nodig zouden maken. Verweer van de regering De regering heeft zich tegen de nieuwe beschuldigingen verweerd door alle prijs stijgingen toe te schrijven aan de algemene schaarste in Europa ten gevolge van de droogte. Dat de boterprijs in Duitsland zo snel is opgelopen was volgens de staats secretaris voor landbouw dr Sonneman. uitsluitend te wijten aan de verminderde binnenlandse productie ten gevolge van de droogte De boerenorganisatie heeft intus sen laten horen, dat zij in alle omstandig heden aan de botertarieven wil blijven vast houden Haar bezwaren gelden niet zozeer de huidige prijzen dan wel bepaalde prijs dalingen. die in het voorjaar tijdelijk zijn opgetreden. Op het dieptepunt zijn de boter- prljzen gedaald tot 4.75 mark per kilo ter wijl de boeren menen minstens 5 70 mark te moeten krijgen, willen zij in staat zijn '’e voorgenomen uitbreiding der landbouw productie door te voeren. Eenzelfde klacht hebben de boeren over de varkenspriizen Terwijl dus de verbruikers klagen dat de regering in gebreke is gebleven om een prijsstijging tijdig te remmen menen de boe ren de regering te moeten aanvallen omdat zij in het voorjaar bij het toen rijkelHk» aanbod prijsdalingen heeft toegelaten Een tweede klacht der boeren is. dat zij hun fruit zelfs tegen spotprijzen niet meer kun nen afzetten d^ar de. verbruikers de voor keur geven aan veel duurdere buitenlandse abrikozen en perziken. —4: Brefsach 130 lOiX""* Maxau 3.65 +7; Mannheinf +2; Bingen 1.14 —4. C^flb 19 1; Bonn 69 Keulen 1.87 +1; Ruhrort 2.51 S; nerik i 67 —4; Piochingen —3: Trier 60 —5 Lo- 6 26 —1; Arnhem 6.49 enter 91 —4. Monsin 55 40 rgharen 39.10 +9; Belfeld De Ronde van Duitsland De 6e etappe van de Ronde van Duit*’ J van Trier naar Wiesbaden over een t van 256 kilometer, is gewonnen door onze landgenoot Harm Smite. Tweede werd de Duitser Weimer; 3. Pankoke (Did) z.t.; 4. Van der Zande (Ned.) z.t; 5. Mueller (Did) 6.01.15; 6. Schneider (Did) z.t.; 7. De Feyter (B.) z.t; 7. Steinhilb (Did) zt 9. Lambrichs (Ned.) z.t; 10. Berger (Did) z.t. De overige renners werden ex aequo geklasseerd in de zelfde tijd ate Mueller. In het algemeen klassement leidt De Ryck (B.) met een totaaltijd van 39.56.41, vóór De Mulder (B.) 40.00.05 en Theissen (Did) 40.20.02. Smits (Ned.) staat achtste met 40.26.30, Lambrichs 15e met 40.30 59 en Van der Zande 16e met een totaaltijd van 40.35.12. RIJNVIS NAAR LENS De B M.T.-speler Rijnvis, die meermalen voor het Nederlands jeugd-elftal heeljt ge speeld, zal het volgende seizoen uitkomen voor de Franse profclub Lens. De contrac ten zijn reeds getekend en zijn naam staat vermeld in ..France Sport". October 1909. De afstand bedraagt 45 km hemels- experiment, dat werd uitge- controle van de Spaanse offi- mas. als vertegenwoordiger der /erheden, werd door een der e mpal. een officieel Een tweede serie ;edaan van 1 Juni tot periode werden uitgevi dan ‘ing. -voor midde... zolgden 's anderendaags, ii morgen, terwijl 41 stuks (6e/«) (Van een speciale medewerker) ZJET WAS dit jaar voor de 25e maal dat de Bredase Duivenliefhebbers- - bond haar traditioneel, nationaal concours clings van Dax organiseerde. Dit zilveren jubi- n„Y leum heeft, doordat de fondsvlucht gevlo- gen werd op 3 Augustus, zo ongeveer op het hoogtepunt van de feestelijkheden, ter gelegenheid van het 706-jarig bestaan van Neerlands oudste Oranjestad, een oranje tintje gekregen. Om het eens bloemrijk te zeggen: deze zilveren Dax zal met oranje letters worden geboekstaafd in de annalen van de Bredase duivenspe Er zal bovendien melding van gemai worden, dat er op Oranje-Dax (4023 dui ven) snelheden werden verwezenlijkt als nooit te voren. Het wordt niet waarschijn lijk geacht dat het onder uitzonderlijk gunstige omstandigheden van weer en wind gevestigde ..nieuwe wereldrecord” der duiven van Jantje Koreman te Ooster- hout en Louis de Rooij—Gijrath te Eindho ven, in de komende vijf en twintig jaar zal worden verbeterdf Gelost te Dax op (middag 12 uur, werden de eerste het hok gevonden 's Zondagsmor gens tussen 4.30 en 5 uur Dit betekent <#at de afstand van bijna duizend km werd afgelegd in minder dan negen uren of an ders en voor een liefhebber meer be grijpelijker gezegd, dat de uitlopers een snélheid bereikten van meer dan acht tienhonderd meter per minuut. Althans in theorie. De theorie, diq een periode van ongeveer acht uren vooropstelt, van ’s avonds negenen tot 's anderendaagsmor- gens vijven, waarin de wedvlucht wordt geneutraliseerd. Van Bordeaux hebben wij tweemaal iets dergelijks beleefd, in '36 en in '50. Van Dax, voor zover mij bekend nimmer. Het zou interessant zijn te op welk tijdstip deze duiven, die dagsavonds tussen tienen en twaalven. :en totaal a"der be. Deze veronderstelling. die op goede gron- ■n nu bij benadert g ^en sfeunt brengt de kwestie van de (ge- >eclen- dwongen) nachtvliegerij, die ik reeds eer- Hiateil gevuld der aapsneed, nog eens ter tafel. De feiten wijzen er op dat de duif, al is zij dan een dagdier. in de duisternis wel' elijk vliegen kan, en, wat belangrijk is, juiste koers houden, op voorwaarde CW....V* ó»t ei, om zo te zeggen, voor haar niets anders op zit! Die voorwaarde kan op tweeërlei wijze vervuld worden. Het kan gebeuren dat de, met grote snelheid op huis aankoersende duif, Dij het vallen van de nacht, door een hevige „staartwind" voortgestuwd te lang wacht met ergens neer te strijken. In zulke, waarschijnlijk spo radisch voorkomende gevallen, zet de vo gel werktuiglijk op volle kracht door en komt pas op vertrouwd terrein naar bene den. Ko Nipius van Middelharnis, de sterk ste speler van Nederland der na-oorlogse jaren, maakte in '50 zo'n geval mee. Het bespeuren’ maar de leverde hem de le prijs nationaal Bor- imoeilijkheden zijn deaux in de N.A.B.v.P. op. Het kan ook dan zal ook hier de gebeuren dat iemand proeven neemt en zijn in de grond worden duiven, in het nachtelijk duister opiaat, op enige kilometers van het hok. Ook dan gaan de vogels op de wieken en ook dan zijn erbij (en heel wat!) die hun, al of niet ;n ,gt1 verlichte hok weten te bereiken. oral ae Het klassieke voorbeeld hiervan zijn de proefnemingen van de, in October '45 over- ledenA Spanjaard Estopina. José-Antonio Estopina y Minana, voorzitter,van de Ko ninklijke Spaanse Duivensportbond ,.La laloma mensajera” begon zijn proeven op September 1909 te Valencia. Hij bezat ingeveer vierhonderd duiven, van middel- natig ras, gehuisvest op hokken in de ’no" van het streektentoon- In de periode van 30 Sep- -,--?mber '09i deed hij 23 waarbij in totaal -verden ingezon- nuv..kere nachten, "arde bescheen lijk vergroot, km. Over al vogels (73'/t) lel heeft in 1951 een bloei nooit tevoren. ondanks le handel van de vrije lan- ómunistische gebieden --een ig is ingetreden. door de Verenigde Naties rapport vermeldt de handels- /el naar waarde als naar om- J wordt uitgegaan van cijfers, statistici van de V.N. zijn ver- leder week een schip Iedere week voer een schil dam naar Hamburg iedere trok een beurtvaarder van het IJ Daarenboven stond natuurlijk vrij per gehele s bevrachten. Dit laatste systeem liet echter enkele tientallen jaren later vallen: want in 1650 werd in 1 burg bepaald dat het bevrachter een geheel schip slechts geoor was voor graan, hout en zout. In het den van de zeventiende eeuw voerer Hamburg twee beurtschepen telkens twee „volgschepen” stelde tijden. De geschieden!- ~*- dan vol van verse...**»., beide steden toepasser schepen men vrÜ streng aan de -dam als in de eindbestemmingsl worden vast en een V“ ook een beurtdienst op wordt afgewezen m< .».aties van Amsterdam, hoofdstad echter nam r niet meer zo nauw met i lossen en laden in andei gewoonte. Ruim twee eeuwen lang, tot na de Napo- sche tijd heeft da beurtvaart tussen irdam en Hamburg bestaan. Maar ai in .idden van de 18de eeuw was de om- van deze scheepvaart in vergelijking i eeuw vroeger aanzienlijk gedaald, waren er in Hamburg 9 beurtschip- i Amsterdam: een eeuw vroeger er niet minder dan 33 Neder- I Hamburgse schippers Vin 75 heeft het verbod van totale ^vrachtingen -- behalve dan voor t en graan bestaan: in datJaatste rde men weer terug tot de vrijheid De werkzaamheden aan het nieuwe station te Arnhem hebben het stadium bereikt, waarin de grootste wanorde nog in staat is een glimlach op de gezichten der bouwinge- nieurs te toveren. Maar daarvoor is het dan ook alleen aan hen duidelijk, hoe uit deze warwinkel van puin, zandhopen, afgravin gen en afbraak eens een modern nieuw ijverig g station zal groeien. Voorlopig zit er voor de stadsplai leek nog totaal geen tekening in Zelfs de grote stationsoverkapping, waaronder de stoom van de locomotieven soms kon blij ven hangen, maar die ook beschutting tegen de regen gaf is al verdwenen. De reizigers behoeven bij regenweer echter niet nat te worden, want op het tweede perron is de nieuwe moderne restauratie al in vol be-, drijf. De resten van het oude stationsgebouw zijn ook al voor een groot deel afgebroken Slechts het allerppodzakelijkste is nog intact gehouden voor de kaartjesverkoop en de in- en uitgangen Doordat de afgravingen aan het stationsplein practisch zijn beë;n- digd is de stationsruïne op een heuvel komen te liggen, die voor de gaande man slechts te bereiken is via e«n noodtrap. Straks zal deze trap vervangen worden door de sta tionsingang. Vamlit het gebouw zelf zal men dan net als bij het Amstelstation via een moderne omgang de perrons kunnen be reiken. De verandering van de onmiddellijke om geving van het station houdt overigens ge lijke tred met de vorderingen aan het sta tion zelf. Het op de hoogte van de stations- heuvel gelegen grote hotel Sluis aan de Oude Stationsstraat is door de gemeente aangekocht en zal worden afgebroken. In de plaats daarvan komt op het reeds be tegelde stationsplein het nieuwe hotel Astoria met vier verdiepingen en een front- breedte van 22 meter. Met de bouw daarvan zal binnenkort worden begonnen Aan de andere kant van het plein, waar de trolley bussen reeds dagelijks af- en aanrijden komt café Bristol met een frontbreedte van 37 -- - meter Aan de Zuidzijde zal het grote ge- ting, die het begeerd idei bouw van de Onderwijsinrichting Asso ver- huisje, met of zonder tu rijzen, terwijl meer oostelijk het nieuwe zien naderen. Hamburgs bier Hamburg was Hanzestad, was Handeis- Stad en was sedert eeuwen havenstad. Ar sterdam dankt zijn opkomst in de veer en vijftiende eeuw aan het Hamburgse bier en met de Amsterdamse vaart op de Oostzee was de vaart op Hamburg onmiddellijk ver bonden. 2ibdat in 1642 per jaar meer dan 3000 «chepen tussen Amsterdam en Hamburg Opnieuw ia in Duitsland de sedert jaren gevoerde koude oorlog tussen boeren en verbruikers ontbrand. De vr(j plotseling op getreden schaarste aan boter, varkensvlees en eieren heeft de prijzen sterk doen op- Hoewel de regering heeft getracht irdoor ontstane beroering op te vangen •i»r de import van kleinere hoeveelheden iter uit Nederland, Zweden en Nieuw ‘eland en door de aankondiging van de invoer van driehonderdduizend varkens heeft de ontwikkeling tot nieuwe algemene aanvallen op de invoerpolitiek der regering en op de protectionistische geest der boe- schering en inslag zou zijn met betrekking r tot de Duisburger Conventie. We willen Z( niet beweren, dat zich te dien aanzien nim mer onderbiedingen voordoen bij welke prijsafspraak doen zich géén onderbiedingen voor? maar dat dit zou gebeuren op een wijze als men van de zijde der Duitse zee havens zo graag suggereert, omdat men hieraan zeer belangrijke rechten wil ont- lenen, met name ten aanzien van de spoor den vrachien, zoudén wij toch wel eens waarge- be- n}aakt willen zien en het is, dunkt ons, éen eis van fatsoen, dat men dit na al die be schuldigingen ook doet. En dan positiever dan door verdachtmakingen in de geest van oncontroleerbaarheid der Nederlandse on dernemingen als gevolg van het feit, dat het hier veelal om dochterondernemingen gaat. 1OUZ Wat de Duitse zeehavens vooral een doorn nen en ook oog is‘ dÉt is- da* verband is ge- iaghtengang M tussen de zeehaventarieven van de zeggen, want d$ Duitse zeehavens dringen toch juist zo aan op gelijke concurrentie- 'pte concur- verhoudingen en daar is zulk een koppeling verschuiving toch wel een voosbeeld van. Wat de Duitse zeehavens echter willen, is niet gelijke concurrentieverhoudingen, maar een dusdanig manipuleren met die verhoudingen, dat de positie der Duitse zee havens het gunstigst zal worden. In een personen de Spel stelsel van geljjke concurrentie-verhoudin- sinkl bijgewoond. lUitZOl O- A»A roorde -land zou ----.-lijke concur- intievoorwaardcn voor de Noordzeeha- zeker gaarne aanvaarden, de Neder- se zeehavens verlangen niet beter, maar aan de Grote rmoeden. dat de Duitse zeehavens zul- Gatsonides heel erugschrikken voor de consequente ^passing Ivan hun denkbeelden. Dat is ook wel begrijpelijk, maar bij zulk een con stellatie past het toch niet zo hoog van de blazen en zo in het wilde weg be ringen te uiten als thans weer door ~*.utschd Zeitung is geschied. In het gebied van A en de politie gekomei arbeiders en twee pc heden begonnen, toer twee dagen geleden 1 enige collega’s om pc toestellen vernielden in actie en werden t de fabriek. Hotel Haarhüis dat met Marshallhulp tot stand komt een waardige afsluiting van h .t stationsplein zal wordt ingenomen toren en wir bouw is geri men in de zomer van l reed hoopt te hebben eei te zien geven dan mer nog slechts kan vermot schatting 15.000 miliioen dollar of 46 ho ger dan in 1950. Deze vermeerdering is toe te «chri.; aan een toeneming in omvang van 28 en aan een gemiddelde verhoging van 14 van de prijzen. Het aandeel van de Ver enigde Staten in de totale export bedraagt 18 tot 20 De invoer in de Verenigde Staten bedroeg 10.500 miliioen dollar, d.i. I een stijging van 22 ten opzichte van l£50. T\E UNESCO ofwel d Verenigde Naties vo tenschap en Cultuur hei •uw centrum gekregei maand te Woudscht bijeenkomst gehou' Jnesco,. waar gespro actieve onderwijsmethoc gerschap. speciaal met beginselen van de un van de rechten van de i Een hele mond vol. generaal van de Unesco, van deze gebeurtenissen op een bijeenkomst te A plannen van de Unesco respectabel aantal dingt directeur-generaal is e< ker. zuidelijk, enpi heeft hij een verleden i cier. essayist en criticus maat, iemand, die ged conferentie toonde zijn te beheersen. Hij wist, hij wist precies, wat zi; hij overzag het werk. Die Unesco doet erg uitvoerige opsomming, generaal van het Unescc Kijker meermalen de gc wel erg veel hooi op hi tenschappelijke en cult niet te veel? Uit de inlei rigens, dat de organisati in beperkte mate, zelf tracht. Op het terrein derwijs, wetenschap, kui begeerte en wat al niet, gedaan. Natuurlijk blijv moeienissen de doublure lijk zijn er teleurstel werkt pas sinds enige j onoverzienbaar groot e de Unesco overspannen als bijv, die van onze g: en misschie-n nog langei jaar komen bij dit werk het onderwijs aan de on neemt men de tijd. V Europa kunnen in de rei en schrijven, wij vinden ook erg knip, al gever ons in doorsnee geen 1 mene ontwikkeling, maa van de bevolking onzei eens aan lezen en schri aan hogere wiskunde. Aan dat laatste doet di els aan de natuurkunde, nen. die worden uitgebn ting van een internatii voor atoomonderzoek. T aan dit plan gedokterd onder leiding van de g geleerde Niels Bohr, he over vergaderd en in C Amsterdam vrolijk ver nale reislust, alleen verband, groeit en bloei laboratorium (kosten 3 een synchro-cyclotron v en een apparaat met eer een proton-synchroton, dat dan ook 14 miliioen Het duurt zeven jaar or te bouwen. Doch deze ci leerzaam: men kan in band wetenschappelijke de staten afzonderlijk z kunnen veroorloven. Eén van de dingen, zich, blijkens haar orgas houdt, is de bestrijding bieden, d.w.z. het tei steeds opdringende drog reldbevolking neemt n zielen per dag toe. 5Jia, ren! En met hulp vata schap en ontginrlingsme groen worden gebracht een grijs verleden grote Eén detail van het w noemenden der intere rijkste, zfyels men nu ti fereert over dat were enz., enz., heeft men e sproken over het onder kunde en verleden jaar schiedenis. Ziedaar een kardinaal opvoeding. Alle oorlog» ven in de geschiedenis jongetjes op school le vinden daarin voor ee brandstof in opgetast. V in zijn boekje leest, da zulke aartsoorlogmakei Heinrich Schmidt in het eeuw na eeuw ruzie hee wilde overheersen, will reis elkaar best een bla sturen. In onze geschiei Belgische „opstand" va anders uit dan de „be 1830 in de Belgische b van op aan. dat de Spt over die 16e eeuwse re landén heel andere di onze onderwijzers over drukkers. Waar ligt nu de waar waarheid zal voor de n onvindbare vogel blijv gaat in elk geval jacht Er wordt onder de Un reldgeschiedenis geschr werk, ruim opgezet, bei van het mensdom. De alle aangesloten landei Over die oude tijdperk eens worden, maar het historie der meer niet die directeur-generaal man.... Wij komen me waarschijnlijk wat verc historisch vredespad. wordt het grote handbi waaruit de schrijvers zullen putten gesc schappelijk overleg, me ■loude chauvinisme, er - groepen gevormd tussei zullen trachten tot ovei men over allerlei omstp Amerikaanse en Duitse J “verband al geruime Wk aan de arbeid. (Van onze correspondent.) Van 26 October tot en met 2 November wordt in Düsseldorf een „Hollandwoche georganiseerd. Het doel van deze week de economische en culturele banden tussen deze belangrijke Westduitse Rijnstad en Nederland te versterken. Deze ..Woche" wordt georganiseerd door de stad Dusseldorf met medewerking van de Nederlandse Ka mer van Koophandel voor Duitsland. Voor Nederland nemen deel Amsterdam, E.. Haag. Rotterdam. Arnhem en Maastricht. Elk van deze steden zal in dezè „Woche” een eigen dag hebben. Met bijeenkomsten en tentoonstellingen zullen zij die dag hun eigen karakter economisch en culutreel tot uit drukking kunnen brengen. Zondag 26 October is de officiële openings dag. In de Rheinhalle is een bijeenkomst waarop tegenwoordig zullen zijn: vertegen woordigers van de deelnemende Nederlandse steden, de Nederlandse Kamer van Koop- voor D handel voor Duitsland en de Niederlandische d®ntie-( Verein in Düsseldorf. De Koninklijke Har monie van Maastricht, in gala-uniform, ver leent hierbij muzikale opluistering. Hierna trekt de Koninklijke Harmoni.e via de Königsallee naar de Apollohal. waar de officiële openingsplechtigheid plaats heeft met het hijsen der vlaggen van de deelne- •ijven mentje steden. 28 Verder staan die dag op het programma: de vertoning van de film „Geschichte der Holl&ndteohe Stëdte" en concerten door de Maastrichtse Koninklijke Harmonip. De hele week zal een z.g. Holland-revue gegeven d.i. I worden. 1950. Maandag is de dag van de Deutsch-Nie- het einde van de 16de eeuw. Groter werd het aantal schepen dat regelmatig tussen Am sterdam en Hamburg voer en in 1598 werd, voor zover bekend, voor de eerste maai een vrachtprijs gefixeerd voor het zeevervoer van stukgoed en massagoed tussen beide havens. Enkele jaren later in 1613 werd een definitieve regeling getroffen voor prijzen en afvaartftijden waarmee een vi vaartsysteem voor dit verkeer tot i gekomen. Ook In andere gedeelten van de stad wordt typisch :1verig gewerkt aan de uitvoering van het degelijk _rlan. Tal van hiaten in de binnenstad <je juiste zijn reeds opgevuld met winkelpanden of echter dat woningen. Andere open plekken hebben hun bestemming gevonden en wachten op de eerste steenleggingen. De plannen, voor de herbouw van de Grote .Markt zijn tot be vredigende ontwikkeling gekomen. Het blik- punt is hier het nieuwe Provinciehuis dat tot een hoogte van twee verdiepingen reeds in skelet is opgetrokken. Naast de geprojec teerde panden van tal van groenten- en fruitgrossiers zullen ook nog enkele andere zakenlieden daar hun herbouwplicht ten uit. voer leggen. Weliswaar is van feitelijke bouwactiviteit, behalve dan het provincie huis. nog niet veel te besp laatste voorbereidingsr thans in bespreking en spade met veel energie in de grc...» gestoken. Met het nieuwe Rodenburgstraat schijn* niet zo te willen vlotter 1 financiële moeilijkheden ken. De bedeling is n’.l. van de overal in de stad ven bedeelhuizep en degenen, g*. diensten onderhouden een duit moeten doen. Zij voelen wei plannen en zijn tevreden met situatie, hoe bekrompen en moeilijk soms ook is. Ten slotte vindt de herbouw of nieuw bouw van woningflats en andere huizen ge- stading voortgang. Aan de rand van de stad, zowel in Zuid als in Oost komen dagelijks nieuwe woningen gereed, tot vreugde van de vele .Jdanten” van het bureau Hulsves- die het begeerd ideaal van een eigen nmsje, met oi tuintje steeds meer zien naderen. Hamburg is in deze tijd grootste stad met 1,6 millio' danks de vernielingen volkomen verdwijnen Hammerbrook en Hr reders en handelaren Hamburg sedert vele oor hadden voor wat k heeft hen en een groot Hamburgers een andere visie en op zich zelf gegeven andere Duitsers bezitten. Maar 1 Amsterdam hebben heel bijzone van overeenkomst. Niet dat de Amstel vergelijkbaar is met de Alster, die een kilometer breed zich dwars door Hamburg tot in het hart bij Junfernstieg en Alster Ufer, uitstrekt. Mai Hamburg heeft als weinig steden ter were.-, echte grachtjes, „Fleete" waarmee de ster, tussen de huizen door, zijn weg vu naar de Elbe. Zoals Rokin en Damrak u» oude Amstelmond in IJ en Zuiderzee vormen. derlandische Arbeitsgemelnschaft. Prof. Locher uit Leiden zal dan spreken in de kleine congreszaal. Rotterdam heeft zijn dag op Dinsdag. Burgemeester en Wethou ders zullen die dag in Düsseldorf zijn. Woensdag staat de Nederlandse Kamer van Koophandel voor Duitsland in het brandpunt. In het Wirtschafsmuseum wordt „A J-n een expositie geopend van Nederlandse r ...dustrie- en handelsproducten. ‘s Avonds houdt de Kamer van Koophandel een gala- receptie in Schlosz Benrather. Maastricht heeft zijn eigen dag op Don derdag. B. en W. van de Limburgse hoofd stad zullen aanwezig zijn. Het beroemde Limburgse Mannenkoor de Koninklijke Den Zangvereniging Mastreechter Staar geeft •icht. 's avonds een concert in de Robert Schu- mannhal. Het programm dag is nog niet ren op een bijei houden wordt in I stedenvertegenwooi dag voor Arnhem. De een autosterrit naar Düss De laatste dag van de Den Haag gereserveerd. Het -orkest zal die dag in Düsseldot certeren. Verder zal in de loop van die week een voetbalontmoeting plaats hebben tussen een Duits en een Nederlands elftal. WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN. 12 Augustus Pannerden-TJsselJcop 150: I.teselkop-Hevea- dorp 1 50: Heveadorp-WIjk bij Duurstede 1 35: Wijk bij Duurstede-Vreeswijk 1 65: T.Tsselkop- Doesburg I 40' Doesburg-Ztiffen 1 55: Zutfen- Eefde 170: Eefde-Deventer 175: Deventer-Ka- terveer 1 90 Rheinfelden 2 09 Straatsburg 2.05 +5: 1.91 —2; Mainz 1 96 1.20 4; Koblenz 11 67 +3: Düsseldorf Wesel 2 21 Emmerik 1.09 +12; Steinbach 1.12 bith 8.45 —3; Nijmegen 1: Eefde 1 71 Dever* -; Vtsé 49 55 *2: Borg.. 10.78 +3; Grave 4.65 —1. Britse stem over de Duitse concurrentie Richard Stokes (Labour) voormalig Lord Privy Seal, heeft in een rede gewaarschuwd tegen de toenemende concurrentie van de Duitse industrie. ..Als gevolg van de alge mene ontmanteling van de industrie door de geallieerden na de oorlog heeft Duitsland zich uitgerust met de nieuwste machines en beschikt het over een even efficiënt pro ductieapparaat als welk land ter wereld ook" zo zeide hij. Engeland dient zich te realiseren, welk een bedreiging dit voor zijn exportmarkten vormt. Wanneer Duits land buiten de verdediging van West-Euro- pa gehouden zou worden, zou het al zijn energie kunnen wijden aan de verovering van deze markten. „Hoe spoediger Duits- j ,and zijn bijdrage voor de Westelijke verde- diging levert hoe beter het voor een ieder is" aldus Stokes. m de Oostzeehan- ten **..isterdam voor de stad rela) i IJ de voornaamste vaart - len uit Hamburg, zo goed Dantzig en Koningsberg oopwaar naar Amsterdam kwa- ir. met hun schip, soms weken of liggen. In Bergen, in Nooi- Hamburgs» en Amsterdamse koopmanskantoren ontstaan, im bleef het ‘bij havenlig- De concurrentiepositie van de zeehai wordt in hoofdzaak bepaald door drie toren: de zeevrachten, de overslagkosten de tgrieven van de spoorwegen, binm scheepvaart en wegvervoer. Van deze f factoren is de invloed van de oversiagkoe het geringst. De zeevrachten worden heerSt door invloeden, die geheel buiten de havens liggen, n.l. door de conferences en door de internationale marktverhoudingen. Het gevolg is, dat de tarieven en de kwa liteit van de dienstverlening van de spoor wegen, de binnenscheepvaart en het weg vervoer het terrein vormen, waaróp de ha vens in de onderlinge concurrentieverhi dingen het meest invloed kunnen en moeten uitoefenen, aldus de geda«hteng die wordt ontwikkeld in een b< over de concurrentie tussen de havens in de Deutsche Zeitung. Het blad stelt een verscheri rentiestrijd vast, alsmede een verschuiving van het vervoer naar de Belgische en Ne derlandse havens ten nadele van de Duitse Noordzeehavens. Het is duidelijk waarheen men wil. De Duitse havens moeten invloed uitoefenen en ook invloed hebben op de aan- en afvoer naar en van de zee- havens door de spoorwegen, de binnen- van «e*U*e «oncurrentte-verh Scheepvaart en het wegvervoer. Het zijn 5en.passei? natuurlijk geen zeehavent bekende geluiden, zoals het ook een be- n*?s^ricY’en- d,e al,®«n in het v< kend en nu ook weer vernomen geluid is, ,Du>tse havens werken. Nederlai dat Hamburg en Bremen van hun natuur- s®heppen van gelijke c lijk achterland zijn afgesneden. Waartegen- Jc" evr over naar onze mening toch altijd steeds zal X z‘ moeten worden gesteld, dat dit de conse- 1 quentie is van een oorlog, waarvan Duits- v, 1 land de aanstichter is geweest. Wat niet Ie’ wegneemt, wij wezen er reeds bij herhaling Pa?s op, dat men begrip zal moeten hebben voor e de bijzonder -moeilijke positie, waarin de *c 1 Duitse havens zijn komen te verkeren en voor het feit, dat de omvangrijke bevolkin- v. n!.1.» gen van die havens ook moeten leven. ae 1Jeuls Waar de schoen wringt De Deutsche Zeitung stelt dan verder, dat de Elbe- en Weserhavens en Emden zich beter in de internationale concurrentie strijd zouden kunnen handhaven alk die concurrentiestrijd fair en met gelijke voor- waarden voor alle havens zou worden ge- 1 I 1 1 1 11 voerd Waarmee dus wordt gesuggereerd, UndailkS willig VHH handel dat dit niet gebeurt en met name niet door C’ de Belgen en de Nederlanders. Deze ge dachte wordt dan ook nader uitgewerkt, waarbij het zwaartepunt wordt gelegd op hét feit, dat er in Duitsland geen verband bestaat tussen de binnenlandse vervoerbe drijven, de havenbedrijven en de zeescheep vaart en dat ook de onderdelen vèin de ha venbedrijvigheid, zoals expeditie, opslag, e.d., onderling gescheiden zijn in de Duitse havens. ge in Nederland en In mindere mate ook in bei België is dat anders. Vooral in Nederland vai zijn verschillende activiteiten nauw ver weven. Nederlandse zeerederijen hebben veelal ook een eigen havenoutillage en een eigen Rijnrederij of treden ook op ais ex pediteurs. Hierin ziet de Deutsche Zeitung de kern van de concurrentiethoeilijkheden voor de Duitse havens, vooral ook gezien het gebrek ^an flexibiliteit in de tarieven, die wordt veroorzaakt door de binding van de binnenvaarttarieven aan de spoorweg tarieven. En dan komt de aap uit de mouw: men maakt zich bezorgd over het slagen van de Duisburger Conventie. Het wordt meer en meer duidelijk, dat men de verdeeldheid bij de Rijnvaart in de Duitse Noordzeehavens gaarne heeft gezien. Een Duisburger Con ventie past daar evenwel slecht in en in de laatste maanden ontmoet men telkens op nieuw, dat bittere opmerkingen worden ge maakt over deze conventie en dat wordt gevraagd om maatregelen, om daar een tegenwicht tegen te vormen. Het spreekt van zelf, dat dit de Rijnvaartbelanghebben- den niet kan ontgaan en dat men in die kringen op wel bijzonder duidelijke wordt herinnerd aan de oude waarheid, eendracht macht maakt. Onbewezen beschuldigingen Doch de verwijten aan de Nederlanders gaan verder. Alles wat tot dusver is ge noemd kan voor de Duitsers niet prettig zijn, maar kan niet als unfair wofrden be schouwd. Maar ook weerklinkt van Duitse zijde steeds en ook in dit geval weer het verwijt, aat de Nederlanders grif tot vracht onderbieding bereid zijn. Men doet het voor komen alsof dit verschijnsel met name ook ^1 get week l de ovei.„_ Zaterdag is de <C organiseert dan seldorf. lollandwoche” Is ;erd. Het Resi- >rf con- voor middernacht op hun hok terug. 35 Vo gels (19’/o) volgden 's anderendaags. In to taal gingen 15 duiven (8*/«) verloren. grootste snelheid die geregistreerd we bedroeg 795 meter per minuut; de gemid delde snelheid 560 meter. De belangrijkste van deze nacht” Bunol uit. op 16 BunolValencia breed. Bij dit exr voerd onder cier B Cabar militaire overneuen, v duiven voor de eerste bericht overgebracht, proefnemingen werd gei 4 September 1910. In deze 51 naöhtelijke lossingen maal beleefden niet minder invt* ven deze n’euwe gewaarwordt! ut Seis (69‘/«) keerden terug voor m 167 (25’/.) volgden 's anderendi vroege dwaalden Er werd ting uit ken. De aiaiiiuuis iwcc siraveii. „orusse en danken aan vrijheden die Hollanders daar verkn vorige eeuw waren er in I-- gepreekt werd. In de Oude Kerk in Amsterdam is nog altijd het Hambi de tijden der reformatie Hamburgse zeevaarders hun do< en Amsterdam hebben sedert vele eeuwen nauwe banden onder- deze eeuw Hamburg nimmer meer tot vacantieoord voor reizende den, terwijl Keulen of Düsseldorf nog altijd trekpleisters intiegangers vormen, er is een treffepde overeenkomst verschillen tussen beide havensteden waardoor Reeperbahn en Rem- ilein tot thuishaven worden voor wederzijdse bezoekers. voeren en in 1625 de helft van alle s< die in Hamburg aankwamen, Amsterd—**.o thuishaven hadden Het was in de jaren toer del en -vaart op Amsterdi aan Amstel en aan IJ ae voornaa was, dat kooplieden uit Hambui als uit Bremen, Dantzig en 1. met hun koopwaar naar Amstei men en daar, met hun schip, soms wt maanden bleven liggen. In Ber wegen, waren Hamburgs» en **...p**_. pakhuizen en in Amsterdai plaatsen. Het kon gebeuren dat een dezer kóoplie- den gedurende zijn verblijf in Amsterdam kwam te overlijden Wat dan de grootste moeilijkheden bij het begraven opleverde landers en Want de Oude Kerk bood voor deze „Oos'.er- 1650 tot 177J lingen” geen plaats. De meeste grafplaatsen in de Kerk waren in het bezit van Arnster- Jaar dammers, terwijl bovendien de geestelijk- reld, heid er op wees dat deze Oosterlingen voor Al- een goed deel ketters en Lutheranen waren -indt De enige mogelijkheid was een plekje te c de vinden achteraf op een kerkhof waar de ge storven Hamburger dan bij nacht en ontij stillekens begraven kon worden. Hamburgse kooplieden hebben 1 verzoek van de magistraat van de - stad, het koor in de Oude Kï"’* id, Am en hun nakomelingen gekocht, srtiende tot op de huidige dag de naam t!-_ |toor draagt. Eeuwenoud te de handel tussen Elbe en Noorden Amstel. Maar groter betekenis kreeg zij „Holland met de opkomst van Amsterdam als eerste 1 stad der vrij wordende Nederlanden tegen 1 organisatie steeds de belangen der consu* menten bepleit. Daarnaast brengen ook lm. porteurs en industrie hun bezwaren tegen al te sterk overwicht van boerenbelangen bü de importpoiitiek naar voren. Het vakverbond heeft de regering opnieuw gevraagd de invoerrechten op boter en kaas te verlagen en die op aardappelen en var kensvlees geheel op te heffen. Het verlangt daarnaast 'n meer beweeglijke invoerpoli tiek en een algemene vermindering van de rechten op landbouwproducten. In de brief van het vakverbond aan de regering wordt een boterreserve van minstens 20.000 tun nodig genoemd om een stabiele prijs te handhaven Door het invoerrecht van 25*/« op boter zijn volgens het verbond echter de invoeren vrijwel geheel tot stilstand gekomen. De „volledige afscherming” van de bonds republiek van de internationale botermarkt en „binnenlandse marktmanipulaties” heb ben vplgens het vakverbond in de tijd van melkovervloed verhinderd, dat de prijzen tot een verantwoord niveau konden dalen. Van de zijde van de Duitse importeurs is er op gewezen, dat het moeilijk valt in te zien hoe de regering door de thans toege- stane boterimporten de prijzen zal kunnen drukken zolang het invoerrecht onvermin derd blijft. Het Duitse prijsniveau is thans zodanig, dat door buitenlandse importen jstens een stabilisatie kan worden be- 1 Rijksdag heeft een wet op de aangenomen, waardoor de Ja- ■?urs in staat worden gesteld i vormen die de handel en •n organiseren in het alge- van de exporthandel en de in- ninister voor de internationale de industrie verklaarde, dat deze :hijnlljk 20 Augustus van kracht exportindustrieën kunnen de verenigingen van ex- ilen zij dit wensen, doch zij zul- ler toezicht staan van de vereni- zij .outsiders" blijven. heeft tevens een wet goedge- kleinere industrieën in ïld verenigingen te vor- :.i de productie en de Tot de 14 kleine >nder vallen, behoi atoentextiel en vezel, t tijden en rayongoede* Augustus van kracht. Bi verenigingen van mten buiten de i j de handelsorgani Terwijl practisch alle handeldrijvende landen in verschillende mate tot de toe neming van de internationale handel in 1951 hebben bijgedragen, moest de onder” handel van de communistische landen ten beschouwing worden gelaten, omdat hiervan geen gegevens ter beschikking ston den. De cijfers, die door de vrije landen werden verstrekt, toonden echter aan. dat hun gezamenlijke uitvoer naar Oost-Europa en communistisch China gedurende de eer ste helft van het jaar met ongeveer 25*/« is gedaald. Deze uit- lap o* >»c totale wai )e commt een waarde larttten de vrije landen. l._.- Sojwt-Unie hierin bedr ti®teeneming van de wei*-.**..*... „i^^Bin hoofdzaak worden toet aaWOë enorme behoefte aan got behoeve van de verdediging v landen, welke acuut werd na van het conflict in Korea”. In grote lijnen kan de wereldhandel in 1951 als tfolgt worden gespecificeerd: De Verenigde Staten Uitvoer vede—HDZ 5—0. ia] hebben 850.380 Stadion 70.050 bij on_ ning en 67.000 bij de sluiting. Op de leel de Marathon waren er 68.700. De o capaciteit van 72.000 werd nooit ber< vele landen de onverkochte toegai niet tijdig teruggestuurd hadden. Automobilisme. Behalve Dries van der Lof zal a.s Zondag nog een andere Nederlander -de Grote Prijs te Zandvoort deelnemen. -onides heeft de beschikking gekregen over een Maserati van Bandeirantes, maar is zelf helaas ziek geworden, zodat zijn uitkomen nog niet zeker is In zijn plaats zou eventueel maj. J. Flinterman rijden Wielrennen. De Nederlander Fooy heeft te Genck een wedstrijd voor amateurs over 138 kilometer gewonnen in 3 uur 60 minuten, vóór de Belgen Grondelaers. Mehagnoul en Melders.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1952 | | pagina 4