Er zijn eeuwenoude banden
tussen Amsterdam-Hamburg
In 1598 werd voor de eerste maal
voor
weer
Bloedige
en p<
Duisburger Conventie is Duitse
zeehavens zeer onwelkom
Strijd voor of tegen protectie
in Duitsland weer ontbrand
Inde grabbelton
en
aspecten
een
met communistische landen
t
f
het
vrachtprijs gefixeerd
een
DE HAVENCONCURRENTIE
Station en Stationsplein
vordereji .gestadig
Spaanse nachtelijke proefvluchten
Gunstige resultaten in
militair verband
Diisseldorfse „Hollandwoche” geeft
- Nederlandse steden eigen dag
Economische en culturele
de
Bijzondere punten van
overeenkomst
Harm Smits wint
achtste étappe
opnieuw aangevallen
Nederlanders worden beschuldigd van unfaire
concurrentie o.m. door vrachtonderbieding
Protest tegei
Er zit schot in de uitvoering van
Arnhemse stadsplan
Wereldhandel bereikte vorig jaar
ongekende omvang
Vreemde opvatting over
gelijke voorwaarden
Invoerpolitiek der regering
TWEEDE BLAD - PAGINA 2
WOENSDAG 13 AUGUSTUS 1953
TUSSEN BOEREN EN VERBRUIKERS
van
tverl
ichee
.1
f
een
g<
iet
•ic'h-
gen, doch uit
tste afstand
naar
een waardige afsluiting van h.t a“
i zal vormen. De overige ruimte
■omen door flatwoningen, kan-
inkels. Doordat alles op hoog- «eten, o
richt zal het stationsplein dat t^jCgn"
r
gepi
enter
irzee
t tot
iuitse1
i unfair
erklinkt
illioen
t van
)eze i
i een
aan
i de
ivens
fac-
i en
ten-
drie
ist
ten
ntal
ten
KOUDE OORLOG
ïstduitst
irken. 1
tober
Iraagt
ment,
van
verter
niet
deze i
nale
de Ui
tt en I
i, in
word
Zaterdagi
vogels op
lidige
die
nirgse Koor waar vanaf
>den mochten begraven.
lent
jd v
nz.05 en
staat acl
t 40.30 59
DUIVENKRONIEK
i, dat de
zou berc
zetten
igen c
de lopen,
in- de daat
dooi
boie
Zet
van
w brar
ie” dan
is indu
iren
tex-
leren.
Beide
expor-
anti-trust
itsaties.
niet van één bepaalde ricJi-
gevlogen, doch uit alle windstre-
grootste afstand was Benicasim
leontisc
Atfnster
nel mi<
vang
met een
In 1751 v
pers op
1662 waren
33
Er zijn in Hamburg twee straten: „Grosse” en „Kleine Freiheit” die hun naam
- - Hollanders daar verkregen. En nog in het begin van de
Hamburg verschillende kerken waar in het Nederlands
niets ander
op tweeërL
kan gebeur
huis
i de na<
Organisatie van de Japanse
exporthandel
toen op
J Hanz-:-
terk, voor zich
ht: welk koor
Hamburgs
V2:
a Tel
PER ASPERA
AD ASTRA
het FIDE-
met 3’Z»
ronde van
nicht won-
d. Veen
rman.
Van
ide van de 16de
schepen dat rt
Hamburg voer
bekend, voor d**
gefixeerd voor
,*.d en
>nkele jart
- -jelini
*ede
1 Juni t<
iode werde
-voerd. Dit-
in 674 dui-
465 vo-
iernacht,
in de
ver-
rn. 1
telt,
nog niet ve<
te voorbere
i in besprekir
s met veel
/an er
eerste
bericht
Bij een
conclusies
nachtvlie-
:or prijzen
rast beurt-
stano was
Schaken. In de derde ronde van
tournooi te Helsinki won Nederland
van Griekenland In de tweede ro..
het Ned. kamp voor dames te Maastric*-
nen mevr. Heemskerk en mevr, v d
reap van mevr. Roodzant en mej. Bouwt
zodat belden aan de kop staan; mevr.
Beusekom klopte mevr. Kleyn.
Waterpolo.-le klasse: Merwe”-
Olympische Spelen. In totaal hebben U
den in het Stadion te Hel-
waarvan 70.050 bij de ope-
1 de sluiting. Op de dag van
maximjjm-
relkt. omdat
mgsbewljzen
ip van Amster-
elf dagen v«-
i de Alster naar
J het de handel
scheepslading te
jrsteem liet men
.uren later weer
“terd in Ham-
van
jorloofd
..-t mid-
trw voeren *an
i per week, met
op niet vastge-
i West-Duitslands
ioen inwoners, on-
van de oorlog en het
van woonbuurten als
[amm, en het feit da’
i van de Vrije Stad
eeuwen open oog en
leefde in den vreemde,
deel van alle overige
op de wereld
als de meeste
Hamburg en
idere punten
De wereldhatmi
bereikt als n
het feit, dat in d<
den met de com
belangrijke dalink
Een zo juist d
-“publiceerd i
eweging zow<
vang, waarbjj
die doi
zamelt.
De v
gedrukt
schat c
tegen
cijfer
totaal
cijfer.
Want Hamburg
houden cn al is in
Amsterdammers gewordei
voor Amsterdamse vacai.»
bij alle^Vi
branddplf
bodencentrum in de
:hijnt het daarentef"”’
en. Het zijn vooi
»n die stagnerenc
dat de eigenaars
verspreid liggende
die de bodt
it in het zakj
einig voor
de huk
>is van de beurtvaart blijft
schillen in de methoden die
en. In Hamburg houdt
le bepalingen dat alleen
shaven gelost mocht
verzoek van Haarlem
op die stad in te rich-
let het oog op de
In de Nederlandse
men het al spoedig
zulke bepalingen en
are Elbehavetu werd
scheepshal
zout, hout
jaar keerd
van 1613.
Het was de zee, de scheepvaart en de
handel die Amsterdam met Hamburg ver
bonden. Maar het Hamburgse land had voor
en naastdien nog andere directe oanden
met Holland gehad. In de eerste helft van de
15de eeuw bracht de bisschop van Bremen
een groot aantal Nederlanders naar de om
geving van Hamburg voor het Indijken en
droogleggen van het rharsland. Nu nog rijn
er in Stade, tegenover Hamburg, tal van
Nederlandse familienamen. Nog heet ten
van Hamburg een zoetboerderij een
„nonanderei" en de woorden die het Ham»
burgs? platduits direct uit het Nederland»
heeft overgenomen vormen een lange lijst-
De Japanse
exporthandel i
panse exporteur
litsland, verenigingen te
afstand de prijzen zullei
meen belang v--
dustrie. De ministt
handel en de indut
wet waarsct.v..l^'
zou worden. De
lid worden van
porteurs indif
len niet onde.
gingen indien
De Rijksdag
keurd. waardoor 1
staat worden gestel
men ter regeling van_
productiefaciliteiten,
duetrieën, die hieroi
o.m. die voor kat-
tielfebrikgten. zij<
Deze wet werd 1 Ai
wetten stellen de
teurs en fabrikar'
wet en de wet op v
ima van Amsterdam voor Vrij-
t vastgesteld. Dit zal gebeu-
jenkomst. die deze week ge-
Den Haag met de overige
ordigingen.
KNAC o
tseldi
„Hol
waarl
loor
ld.
wereldexport van handelswaren. uit-
kt in Amerikaanse dollars, wordt ge-
op meer dan 76.000 miliioen dollar
56.000 miliioen dollar in 1950. Het
van 1951 is meer dan 200 boven het
I van 1937, het hoogst vooroorlogse
de 30
ongeveer vierhor.*.
matig ras, gehv!
„Torre del Casino
stellingsgebouw. li-
tember tot 1 Decemb
nachtelijke lossingen,
185 duiven het luchtruim wer.
den. Estopina koos pikdonke
waarin geen manestraal de aar
De afstanden werden geleideli
van drie tot ongeveer vijftig 1
deze vluchten keerden 135
(prov. Castilië), ruim 70 km. De geregis
treerde snelheden in deze reeks waren gro
ter dan die der vorige: 912, 1014. 1095. 1261
meter per minuut De verliezen verminder
den met 2"Op 9 Juli 1910 werden de
proefnemingen van Estopina gecoördineerd
met nachtelijke militaire oefeningen van
de 8e regiment artillerie. Duiven onder
hielden de verbindingen tussen de troepen
te velde en het hoofdkwartier Bij uiterst
ongunstige weersgesteldheid werden acht
duivenbenchten verzonden, waarv.
zeven de staf bereikten, vóór de
militaire wielrijder: het achtste
werd ‘s morgens vroeg besteld
volgende gelegenheid geef ik de
waartoe senor Estopina inzake
gerij is gekomen.
Voor de studie van het oriënteringsver-
mogen, zijn zij alleszins de moeite waard.
Deze uitvoer werd geschat op 1500 mill*
dollar of niet meer dan twee procent
wijze de totale waarde van de wereldexport.
ld, dat De communistische landen leverden voor
’e van ongeveer 1570 miliioen dol-
vrije landen, het aandeel van de
ie hierin bedroeg slechts 20
van de wereldhandel in 1951
Izaak worden toegeschreven
ie behoefte aan goederen f-
ie verdediging van een aant
a het uitbreki
Dezelfde argumenten zijn hier meer dan
een half jaar lang gebruikt toen in het par
lement regeringsvoorstellen tot verminde
ring der reefiten op boter, kaas en eieren
en vlees aanhangig waren. Onder de druk
van de boerenorganisaties, die in de rege
ringspartijen over sterke invloeden be
schikken, is de behandeling van deze ver-
lagiften steeds weer uitgesteld en ten
slotte begin Juli geheel en al teruggenomen.
Het argument der toen luid protesterende
oppositie was. dat de regering zich van de
mogelijkheid zou beroven tijdig de invoer-
sluizen open te zetten wanneer gewijzigde
marktverhoudingen dit nodig zouden
maken.
Verweer van de regering
De regering heeft zich tegen de nieuwe
beschuldigingen verweerd door alle prijs
stijgingen toe te schrijven aan de algemene
schaarste in Europa ten gevolge van de
droogte. Dat de boterprijs in Duitsland zo
snel is opgelopen was volgens de staats
secretaris voor landbouw dr Sonneman.
uitsluitend te wijten aan de verminderde
binnenlandse productie ten gevolge van de
droogte De boerenorganisatie heeft intus
sen laten horen, dat zij in alle omstandig
heden aan de botertarieven wil blijven vast
houden Haar bezwaren gelden niet zozeer
de huidige prijzen dan wel bepaalde prijs
dalingen. die in het voorjaar tijdelijk zijn
opgetreden. Op het dieptepunt zijn de boter-
prljzen gedaald tot 4.75 mark per kilo ter
wijl de boeren menen minstens 5 70 mark
te moeten krijgen, willen zij in staat zijn '’e
voorgenomen uitbreiding der landbouw
productie door te voeren. Eenzelfde klacht
hebben de boeren over de varkenspriizen
Terwijl dus de verbruikers klagen dat de
regering in gebreke is gebleven om een
prijsstijging tijdig te remmen menen de boe
ren de regering te moeten aanvallen omdat
zij in het voorjaar bij het toen rijkelHk»
aanbod prijsdalingen heeft toegelaten Een
tweede klacht der boeren is. dat zij hun
fruit zelfs tegen spotprijzen niet meer kun
nen afzetten d^ar de. verbruikers de voor
keur geven aan veel duurdere buitenlandse
abrikozen en perziken.
—4: Brefsach 130 lOiX""*
Maxau 3.65 +7; Mannheinf
+2; Bingen 1.14 —4. C^flb
19 1; Bonn 69 Keulen
1.87 +1; Ruhrort 2.51 S;
nerik i 67 —4; Piochingen
—3: Trier 60 —5 Lo-
6 26 —1; Arnhem 6.49
enter 91 —4. Monsin 55 40
rgharen 39.10 +9; Belfeld
De Ronde van Duitsland
De 6e etappe van de Ronde van Duit*’ J
van Trier naar Wiesbaden over een t
van 256 kilometer, is gewonnen door onze
landgenoot Harm Smite. Tweede werd de
Duitser Weimer; 3. Pankoke (Did) z.t.; 4.
Van der Zande (Ned.) z.t; 5. Mueller (Did)
6.01.15; 6. Schneider (Did) z.t.; 7. De Feyter
(B.) z.t; 7. Steinhilb (Did) zt 9. Lambrichs
(Ned.) z.t; 10. Berger (Did) z.t. De overige
renners werden ex aequo geklasseerd in de
zelfde tijd ate Mueller.
In het algemeen klassement leidt De
Ryck (B.) met een totaaltijd van 39.56.41,
vóór De Mulder (B.) 40.00.05 en Theissen
(Did) 40.20.02. Smits (Ned.) staat achtste met
40.26.30, Lambrichs 15e met 40.30 59 en Van
der Zande 16e met een totaaltijd van 40.35.12.
RIJNVIS NAAR LENS
De B M.T.-speler Rijnvis, die meermalen
voor het Nederlands jeugd-elftal heeljt ge
speeld, zal het volgende seizoen uitkomen
voor de Franse profclub Lens. De contrac
ten zijn reeds getekend en zijn naam staat
vermeld in ..France Sport".
October 1909. De afstand
bedraagt 45 km hemels-
experiment, dat werd uitge-
controle van de Spaanse offi-
mas. als vertegenwoordiger der
/erheden, werd door een der
e mpal. een officieel
Een tweede serie
;edaan van 1 Juni tot
periode werden
uitgevi
dan
‘ing.
-voor midde...
zolgden 's anderendaags, ii
morgen, terwijl 41 stuks (6e/«)
(Van een speciale medewerker)
ZJET WAS dit jaar voor de 25e maal
dat de Bredase Duivenliefhebbers-
- bond haar traditioneel, nationaal concours
clings van Dax organiseerde. Dit zilveren jubi-
n„Y leum heeft, doordat de fondsvlucht gevlo-
gen werd op 3 Augustus, zo ongeveer op
het hoogtepunt van de feestelijkheden, ter
gelegenheid van het 706-jarig bestaan
van Neerlands oudste Oranjestad, een
oranje tintje gekregen. Om het eens
bloemrijk te zeggen: deze zilveren Dax
zal met oranje letters worden geboekstaafd
in de annalen van de Bredase duivenspe
Er zal bovendien melding van gemai
worden, dat er op Oranje-Dax (4023 dui
ven) snelheden werden verwezenlijkt als
nooit te voren. Het wordt niet waarschijn
lijk geacht dat het onder uitzonderlijk
gunstige omstandigheden van weer en
wind gevestigde ..nieuwe wereldrecord”
der duiven van Jantje Koreman te Ooster-
hout en Louis de Rooij—Gijrath te Eindho
ven, in de komende vijf en twintig jaar
zal worden verbeterdf Gelost te Dax op
(middag 12 uur, werden de eerste
het hok gevonden 's Zondagsmor
gens tussen 4.30 en 5 uur Dit betekent <#at
de afstand van bijna duizend km werd
afgelegd in minder dan negen uren of an
ders en voor een liefhebber meer be
grijpelijker gezegd, dat de uitlopers een
snélheid bereikten van meer dan acht
tienhonderd meter per minuut. Althans in
theorie. De theorie, diq een periode van
ongeveer acht uren vooropstelt, van
’s avonds negenen tot 's anderendaagsmor-
gens vijven, waarin de wedvlucht wordt
geneutraliseerd. Van Bordeaux hebben wij
tweemaal iets dergelijks beleefd, in '36 en
in '50. Van Dax, voor zover mij bekend
nimmer. Het zou interessant zijn te
op welk tijdstip deze duiven, die
dagsavonds tussen tienen en twaalven.
:en totaal a"der be. Deze veronderstelling. die op goede gron-
■n nu bij benadert g ^en sfeunt brengt de kwestie van de (ge-
>eclen- dwongen) nachtvliegerij, die ik reeds eer-
Hiateil gevuld der aapsneed, nog eens ter tafel. De feiten
wijzen er op dat de duif, al is zij dan een
dagdier. in de duisternis wel'
elijk vliegen kan, en, wat belangrijk is,
juiste koers houden, op voorwaarde
CW....V* ó»t ei, om zo te zeggen, voor haar
niets anders op zit! Die voorwaarde kan
op tweeërlei wijze vervuld worden. Het
kan gebeuren dat de, met grote snelheid
op huis aankoersende duif, Dij het vallen
van de nacht, door een hevige „staartwind"
voortgestuwd te lang wacht met ergens neer
te strijken. In zulke, waarschijnlijk spo
radisch voorkomende gevallen, zet de vo
gel werktuiglijk op volle kracht door en
komt pas op vertrouwd terrein naar bene
den. Ko Nipius van Middelharnis, de sterk
ste speler van Nederland der na-oorlogse
jaren, maakte in '50 zo'n geval mee. Het
bespeuren’ maar de leverde hem de le prijs nationaal Bor-
imoeilijkheden zijn deaux in de N.A.B.v.P. op. Het kan ook
dan zal ook hier de gebeuren dat iemand proeven neemt en zijn
in de grond worden duiven, in het nachtelijk duister opiaat,
op enige kilometers van het hok. Ook dan
gaan de vogels op de wieken en ook dan
zijn erbij (en heel wat!) die hun, al of niet
;n ,gt1 verlichte hok weten te bereiken.
oral ae Het klassieke voorbeeld hiervan zijn de
proefnemingen van de, in October '45 over-
ledenA Spanjaard Estopina. José-Antonio
Estopina y Minana, voorzitter,van de Ko
ninklijke Spaanse Duivensportbond ,.La
laloma mensajera” begon zijn proeven op
September 1909 te Valencia. Hij bezat
ingeveer vierhonderd duiven, van middel-
natig ras, gehuisvest op hokken in de
’no" van het streektentoon-
In de periode van 30 Sep-
-,--?mber '09i deed hij 23
waarbij in totaal
-verden ingezon-
nuv..kere nachten,
"arde bescheen
lijk vergroot,
km. Over al
vogels (73'/t)
lel heeft in 1951 een bloei
nooit tevoren. ondanks
le handel van de vrije lan-
ómunistische gebieden --een
ig is ingetreden.
door de Verenigde Naties
rapport vermeldt de handels-
/el naar waarde als naar om-
J wordt uitgegaan van cijfers,
statistici van de V.N. zijn ver-
leder week een schip
Iedere week voer een schil
dam naar Hamburg iedere
trok een beurtvaarder van
het IJ Daarenboven stond
natuurlijk vrij per gehele s
bevrachten. Dit laatste systeem liet
echter enkele tientallen jaren later
vallen: want in 1650 werd in 1
burg bepaald dat het bevrachter
een geheel schip slechts geoor
was voor graan, hout en zout. In het
den van de zeventiende eeuw voerer
Hamburg twee beurtschepen
telkens twee „volgschepen”
stelde tijden.
De geschieden!- ~*-
dan vol van verse...**».,
beide steden toepasser
schepen men vrÜ streng aan de
-dam als in de eindbestemmingsl
worden vast en een V“
ook een beurtdienst op
wordt afgewezen m<
.».aties van Amsterdam,
hoofdstad echter nam r
niet meer zo nauw met i
lossen en laden in andei
gewoonte.
Ruim twee eeuwen lang, tot na de Napo-
sche tijd heeft da beurtvaart tussen
irdam en Hamburg bestaan. Maar ai in
.idden van de 18de eeuw was de om-
van deze scheepvaart in vergelijking
i eeuw vroeger aanzienlijk gedaald,
waren er in Hamburg 9 beurtschip-
i Amsterdam: een eeuw vroeger
er niet minder dan 33 Neder-
I Hamburgse schippers Vin
75 heeft het verbod van totale
^vrachtingen -- behalve dan voor
t en graan bestaan: in datJaatste
rde men weer terug tot de vrijheid
De werkzaamheden aan het nieuwe station
te Arnhem hebben het stadium bereikt,
waarin de grootste wanorde nog in staat is
een glimlach op de gezichten der bouwinge-
nieurs te toveren. Maar daarvoor is het dan
ook alleen aan hen duidelijk, hoe uit deze
warwinkel van puin, zandhopen, afgravin
gen en afbraak eens een modern nieuw ijverig g
station zal groeien. Voorlopig zit er voor de stadsplai
leek nog totaal geen tekening in Zelfs de
grote stationsoverkapping, waaronder de
stoom van de locomotieven soms kon blij
ven hangen, maar die ook beschutting tegen
de regen gaf is al verdwenen. De reizigers
behoeven bij regenweer echter niet nat te
worden, want op het tweede perron is de
nieuwe moderne restauratie al in vol be-,
drijf. De resten van het oude stationsgebouw
zijn ook al voor een groot deel afgebroken
Slechts het allerppodzakelijkste is nog
intact gehouden voor de kaartjesverkoop en
de in- en uitgangen Doordat de afgravingen
aan het stationsplein practisch zijn beë;n-
digd is de stationsruïne op een heuvel komen
te liggen, die voor de gaande man slechts
te bereiken is via e«n noodtrap. Straks zal
deze trap vervangen worden door de sta
tionsingang. Vamlit het gebouw zelf zal men
dan net als bij het Amstelstation via een
moderne omgang de perrons kunnen be
reiken.
De verandering van de onmiddellijke om
geving van het station houdt overigens ge
lijke tred met de vorderingen aan het sta
tion zelf. Het op de hoogte van de stations-
heuvel gelegen grote hotel Sluis aan de
Oude Stationsstraat is door de gemeente
aangekocht en zal worden afgebroken. In
de plaats daarvan komt op het reeds be
tegelde stationsplein het nieuwe hotel
Astoria met vier verdiepingen en een front-
breedte van 22 meter. Met de bouw daarvan
zal binnenkort worden begonnen Aan de
andere kant van het plein, waar de trolley
bussen reeds dagelijks af- en aanrijden komt
café Bristol met een frontbreedte van 37 -- -
meter Aan de Zuidzijde zal het grote ge- ting, die het begeerd idei
bouw van de Onderwijsinrichting Asso ver- huisje, met of zonder tu
rijzen, terwijl meer oostelijk het nieuwe zien naderen.
Hamburgs bier
Hamburg was Hanzestad, was Handeis-
Stad en was sedert eeuwen havenstad. Ar
sterdam dankt zijn opkomst in de veer
en vijftiende eeuw aan het Hamburgse bier
en met de Amsterdamse vaart op de Oostzee
was de vaart op Hamburg onmiddellijk ver
bonden. 2ibdat in 1642 per jaar meer dan 3000
«chepen tussen Amsterdam en Hamburg
Opnieuw ia in Duitsland de sedert jaren
gevoerde koude oorlog tussen boeren en
verbruikers ontbrand. De vr(j plotseling op
getreden schaarste aan boter, varkensvlees
en eieren heeft de prijzen sterk doen op-
Hoewel de regering heeft getracht
irdoor ontstane beroering op te vangen
•i»r de import van kleinere hoeveelheden
iter uit Nederland, Zweden en Nieuw
‘eland en door de aankondiging van de
invoer van driehonderdduizend varkens
heeft de ontwikkeling tot nieuwe algemene
aanvallen op de invoerpolitiek der regering
en op de protectionistische geest der boe-
schering en inslag zou zijn met betrekking r
tot de Duisburger Conventie. We willen Z(
niet beweren, dat zich te dien aanzien nim
mer onderbiedingen voordoen bij welke
prijsafspraak doen zich géén onderbiedingen
voor? maar dat dit zou gebeuren op een
wijze als men van de zijde der Duitse zee
havens zo graag suggereert, omdat men
hieraan zeer belangrijke rechten wil ont-
lenen, met name ten aanzien van de spoor
den vrachien, zoudén wij toch wel eens waarge-
be- n}aakt willen zien en het is, dunkt ons, éen
eis van fatsoen, dat men dit na al die be
schuldigingen ook doet. En dan positiever
dan door verdachtmakingen in de geest van
oncontroleerbaarheid der Nederlandse on
dernemingen als gevolg van het feit, dat
het hier veelal om dochterondernemingen
gaat.
1OUZ Wat de Duitse zeehavens vooral een doorn
nen en ook oog is‘ dÉt is- da* verband is ge-
iaghtengang M tussen de zeehaventarieven van de
zeggen, want d$ Duitse zeehavens dringen
toch juist zo aan op gelijke concurrentie-
'pte concur- verhoudingen en daar is zulk een koppeling
verschuiving toch wel een voosbeeld van.
Wat de Duitse zeehavens echter willen,
is niet gelijke concurrentieverhoudingen,
maar een dusdanig manipuleren met die
verhoudingen, dat de positie der Duitse zee
havens het gunstigst zal worden. In een personen de Spel
stelsel van geljjke concurrentie-verhoudin- sinkl bijgewoond.
lUitZOl O- A»A
roorde
-land zou
----.-lijke concur-
intievoorwaardcn voor de Noordzeeha-
zeker gaarne aanvaarden, de Neder-
se zeehavens verlangen niet beter, maar aan de Grote
rmoeden. dat de Duitse zeehavens zul- Gatsonides heel
erugschrikken voor de consequente
^passing Ivan hun denkbeelden. Dat is ook
wel begrijpelijk, maar bij zulk een con
stellatie past het toch niet zo hoog van de
blazen en zo in het wilde weg be
ringen te uiten als thans weer door
~*.utschd Zeitung is geschied.
In het gebied van A
en de politie gekomei
arbeiders en twee pc
heden begonnen, toer
twee dagen geleden 1
enige collega’s om pc
toestellen vernielden
in actie en werden t
de fabriek.
Hotel Haarhüis dat met Marshallhulp tot
stand komt een waardige afsluiting van h .t
stationsplein zal
wordt ingenomen
toren en wir
bouw is geri
men in de zomer van l
reed hoopt te hebben eei
te zien geven dan mer
nog slechts kan vermot
schatting 15.000 miliioen dollar of 46 ho
ger dan in 1950.
Deze vermeerdering is toe te «chri.;
aan een toeneming in omvang van 28
en aan een gemiddelde verhoging van 14
van de prijzen. Het aandeel van de Ver
enigde Staten in de totale export bedraagt
18 tot 20 De invoer in de Verenigde
Staten bedroeg 10.500 miliioen dollar, d.i. I
een stijging van 22 ten opzichte van l£50.
T\E UNESCO ofwel d
Verenigde Naties vo
tenschap en Cultuur hei
•uw centrum gekregei
maand te Woudscht
bijeenkomst gehou'
Jnesco,. waar gespro
actieve onderwijsmethoc
gerschap. speciaal met
beginselen van de un
van de rechten van de i
Een hele mond vol.
generaal van de Unesco,
van deze gebeurtenissen
op een bijeenkomst te A
plannen van de Unesco
respectabel aantal dingt
directeur-generaal is e<
ker. zuidelijk, enpi
heeft hij een verleden i
cier. essayist en criticus
maat, iemand, die ged
conferentie toonde zijn
te beheersen. Hij wist,
hij wist precies, wat zi;
hij overzag het werk.
Die Unesco doet erg
uitvoerige opsomming,
generaal van het Unescc
Kijker meermalen de gc
wel erg veel hooi op hi
tenschappelijke en cult
niet te veel? Uit de inlei
rigens, dat de organisati
in beperkte mate, zelf
tracht. Op het terrein
derwijs, wetenschap, kui
begeerte en wat al niet,
gedaan. Natuurlijk blijv
moeienissen de doublure
lijk zijn er teleurstel
werkt pas sinds enige j
onoverzienbaar groot e
de Unesco overspannen
als bijv, die van onze g:
en misschie-n nog langei
jaar komen bij dit werk
het onderwijs aan de on
neemt men de tijd. V
Europa kunnen in de rei
en schrijven, wij vinden
ook erg knip, al gever
ons in doorsnee geen 1
mene ontwikkeling, maa
van de bevolking onzei
eens aan lezen en schri
aan hogere wiskunde.
Aan dat laatste doet di
els aan de natuurkunde,
nen. die worden uitgebn
ting van een internatii
voor atoomonderzoek. T
aan dit plan gedokterd
onder leiding van de g
geleerde Niels Bohr, he
over vergaderd en in C
Amsterdam vrolijk ver
nale reislust, alleen
verband, groeit en bloei
laboratorium (kosten 3
een synchro-cyclotron v
en een apparaat met eer
een proton-synchroton,
dat dan ook 14 miliioen
Het duurt zeven jaar or
te bouwen. Doch deze ci
leerzaam: men kan in
band wetenschappelijke
de staten afzonderlijk z
kunnen veroorloven.
Eén van de dingen,
zich, blijkens haar orgas
houdt, is de bestrijding
bieden, d.w.z. het tei
steeds opdringende drog
reldbevolking neemt n
zielen per dag toe. 5Jia,
ren! En met hulp vata
schap en ontginrlingsme
groen worden gebracht
een grijs verleden grote
Eén detail van het w
noemenden der intere
rijkste, zfyels men nu ti
fereert over dat were
enz., enz., heeft men e
sproken over het onder
kunde en verleden jaar
schiedenis.
Ziedaar een kardinaal
opvoeding. Alle oorlog»
ven in de geschiedenis
jongetjes op school le
vinden daarin voor ee
brandstof in opgetast. V
in zijn boekje leest, da
zulke aartsoorlogmakei
Heinrich Schmidt in het
eeuw na eeuw ruzie hee
wilde overheersen, will
reis elkaar best een bla
sturen. In onze geschiei
Belgische „opstand" va
anders uit dan de „be
1830 in de Belgische b
van op aan. dat de Spt
over die 16e eeuwse re
landén heel andere di
onze onderwijzers over
drukkers.
Waar ligt nu de waar
waarheid zal voor de n
onvindbare vogel blijv
gaat in elk geval jacht
Er wordt onder de Un
reldgeschiedenis geschr
werk, ruim opgezet, bei
van het mensdom. De
alle aangesloten landei
Over die oude tijdperk
eens worden, maar het
historie der meer niet
die directeur-generaal
man.... Wij komen me
waarschijnlijk wat verc
historisch vredespad.
wordt het grote handbi
waaruit de schrijvers
zullen putten gesc
schappelijk overleg, me
■loude chauvinisme, er
- groepen gevormd tussei
zullen trachten tot ovei
men over allerlei omstp
Amerikaanse en Duitse
J “verband al geruime
Wk aan de arbeid.
(Van onze correspondent.)
Van 26 October tot en met 2 November
wordt in Düsseldorf een „Hollandwoche
georganiseerd. Het doel van deze week
de economische en culturele banden tussen
deze belangrijke Westduitse Rijnstad en
Nederland te versterken. Deze ..Woche"
wordt georganiseerd door de stad Dusseldorf
met medewerking van de Nederlandse Ka
mer van Koophandel voor Duitsland. Voor
Nederland nemen deel Amsterdam, E..
Haag. Rotterdam. Arnhem en Maastricht.
Elk van deze steden zal in dezè „Woche”
een eigen dag hebben. Met bijeenkomsten en
tentoonstellingen zullen zij die dag hun eigen
karakter economisch en culutreel tot uit
drukking kunnen brengen.
Zondag 26 October is de officiële openings
dag. In de Rheinhalle is een bijeenkomst
waarop tegenwoordig zullen zijn: vertegen
woordigers van de deelnemende Nederlandse
steden, de Nederlandse Kamer van Koop- voor D
handel voor Duitsland en de Niederlandische d®ntie-(
Verein in Düsseldorf. De Koninklijke Har
monie van Maastricht, in gala-uniform, ver
leent hierbij muzikale opluistering. Hierna
trekt de Koninklijke Harmoni.e via de
Königsallee naar de Apollohal. waar de
officiële openingsplechtigheid plaats heeft
met het hijsen der vlaggen van de deelne-
•ijven mentje steden.
28 Verder staan die dag op het programma:
de vertoning van de film „Geschichte der
Holl&ndteohe Stëdte" en concerten door de
Maastrichtse Koninklijke Harmonip. De hele
week zal een z.g. Holland-revue gegeven
d.i. I worden.
1950. Maandag is de dag van de Deutsch-Nie-
het einde van de 16de eeuw. Groter werd het
aantal schepen dat regelmatig tussen Am
sterdam en Hamburg voer en in 1598 werd,
voor zover bekend, voor de eerste maai een
vrachtprijs gefixeerd voor het zeevervoer
van stukgoed en massagoed tussen beide
havens. Enkele jaren later in 1613 werd een
definitieve regeling getroffen voor prijzen
en afvaartftijden waarmee een vi
vaartsysteem voor dit verkeer tot i
gekomen.
Ook In andere gedeelten van de stad wordt typisch
:1verig gewerkt aan de uitvoering van het degelijk
_rlan. Tal van hiaten in de binnenstad <je juiste
zijn reeds opgevuld met winkelpanden of echter dat
woningen. Andere open plekken hebben hun
bestemming gevonden en wachten op de
eerste steenleggingen. De plannen, voor de
herbouw van de Grote .Markt zijn tot be
vredigende ontwikkeling gekomen. Het blik-
punt is hier het nieuwe Provinciehuis dat
tot een hoogte van twee verdiepingen reeds
in skelet is opgetrokken. Naast de geprojec
teerde panden van tal van groenten- en
fruitgrossiers zullen ook nog enkele andere
zakenlieden daar hun herbouwplicht ten uit.
voer leggen. Weliswaar is van feitelijke
bouwactiviteit, behalve dan het provincie
huis. nog niet veel te besp
laatste voorbereidingsr
thans in bespreking en
spade met veel energie in de grc...»
gestoken.
Met het nieuwe
Rodenburgstraat schijn*
niet zo te willen vlotter 1
financiële moeilijkheden
ken. De bedeling is n’.l.
van de overal in de stad ven
bedeelhuizep en degenen, g*.
diensten onderhouden een duit
moeten doen. Zij voelen wei
plannen en zijn tevreden met
situatie, hoe bekrompen en moeilijk
soms ook is.
Ten slotte vindt de herbouw of nieuw
bouw van woningflats en andere huizen ge-
stading voortgang. Aan de rand van de stad,
zowel in Zuid als in Oost komen dagelijks
nieuwe woningen gereed, tot vreugde van
de vele .Jdanten” van het bureau Hulsves-
die het begeerd ideaal van een eigen
nmsje, met oi tuintje steeds meer
zien naderen.
Hamburg is in deze tijd
grootste stad met 1,6 millio'
danks de vernielingen
volkomen verdwijnen
Hammerbrook en Hr
reders en handelaren
Hamburg sedert vele
oor hadden voor wat k
heeft hen en een groot
Hamburgers een andere visie
en op zich zelf gegeven
andere Duitsers bezitten. Maar 1
Amsterdam hebben heel bijzone
van overeenkomst.
Niet dat de Amstel vergelijkbaar is met
de Alster, die een kilometer breed zich
dwars door Hamburg tot in het hart bij
Junfernstieg en Alster Ufer, uitstrekt. Mai
Hamburg heeft als weinig steden ter were.-,
echte grachtjes, „Fleete" waarmee de
ster, tussen de huizen door, zijn weg vu
naar de Elbe. Zoals Rokin en Damrak u»
oude Amstelmond in IJ en Zuiderzee
vormen.
derlandische Arbeitsgemelnschaft. Prof.
Locher uit Leiden zal dan spreken in de
kleine congreszaal. Rotterdam heeft zijn
dag op Dinsdag. Burgemeester en Wethou
ders zullen die dag in Düsseldorf zijn.
Woensdag staat de Nederlandse Kamer
van Koophandel voor Duitsland in het
brandpunt. In het Wirtschafsmuseum wordt „A
J-n een expositie geopend van Nederlandse r
...dustrie- en handelsproducten. ‘s Avonds
houdt de Kamer van Koophandel een gala-
receptie in Schlosz Benrather.
Maastricht heeft zijn eigen dag op Don
derdag. B. en W. van de Limburgse hoofd
stad zullen aanwezig zijn. Het beroemde
Limburgse Mannenkoor de Koninklijke
Den Zangvereniging Mastreechter Staar geeft
•icht. 's avonds een concert in de Robert Schu-
mannhal.
Het programm
dag is nog niet
ren op een bijei
houden wordt in I
stedenvertegenwooi
dag voor Arnhem. De
een autosterrit naar Düss
De laatste dag van de
Den Haag gereserveerd. Het
-orkest zal die dag in Düsseldot
certeren.
Verder zal in de loop van die week een
voetbalontmoeting plaats hebben tussen een
Duits en een Nederlands elftal.
WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN.
12 Augustus
Pannerden-TJsselJcop 150: I.teselkop-Hevea-
dorp 1 50: Heveadorp-WIjk bij Duurstede 1 35:
Wijk bij Duurstede-Vreeswijk 1 65: T.Tsselkop-
Doesburg I 40' Doesburg-Ztiffen 1 55: Zutfen-
Eefde 170: Eefde-Deventer 175: Deventer-Ka-
terveer 1 90
Rheinfelden 2 09
Straatsburg 2.05 +5:
1.91 —2; Mainz 1 96
1.20 4; Koblenz 11
67 +3: Düsseldorf
Wesel 2 21 Emmerik
1.09 +12; Steinbach 1.12
bith 8.45 —3; Nijmegen
1: Eefde 1 71 Dever*
-; Vtsé 49 55 *2: Borg..
10.78 +3; Grave 4.65 —1.
Britse stem over de Duitse
concurrentie
Richard Stokes (Labour) voormalig Lord
Privy Seal, heeft in een rede gewaarschuwd
tegen de toenemende concurrentie van de
Duitse industrie. ..Als gevolg van de alge
mene ontmanteling van de industrie door
de geallieerden na de oorlog heeft Duitsland
zich uitgerust met de nieuwste machines en
beschikt het over een even efficiënt pro
ductieapparaat als welk land ter wereld
ook" zo zeide hij. Engeland dient zich te
realiseren, welk een bedreiging dit voor
zijn exportmarkten vormt. Wanneer Duits
land buiten de verdediging van West-Euro-
pa gehouden zou worden, zou het al zijn
energie kunnen wijden aan de verovering
van deze markten. „Hoe spoediger Duits-
j ,and zijn bijdrage voor de Westelijke verde-
diging levert hoe beter het voor een
ieder is" aldus Stokes.
m de Oostzeehan- ten
**..isterdam voor de stad rela)
i IJ de voornaamste vaart -
len uit Hamburg, zo goed
Dantzig en Koningsberg
oopwaar naar Amsterdam kwa-
ir. met hun schip, soms weken of
liggen. In Bergen, in Nooi-
Hamburgs» en Amsterdamse
koopmanskantoren ontstaan,
im bleef het ‘bij havenlig-
De concurrentiepositie van de zeehai
wordt in hoofdzaak bepaald door drie
toren: de zeevrachten, de overslagkosten
de tgrieven van de spoorwegen, binm
scheepvaart en wegvervoer. Van deze f
factoren is de invloed van de oversiagkoe
het geringst. De zeevrachten worden
heerSt door invloeden, die geheel buiten de
havens liggen, n.l. door de conferences en
door de internationale marktverhoudingen.
Het gevolg is, dat de tarieven en de kwa
liteit van de dienstverlening van de spoor
wegen, de binnenscheepvaart en het weg
vervoer het terrein vormen, waaróp de ha
vens in de onderlinge concurrentieverhi
dingen het meest invloed kunnen en
moeten uitoefenen, aldus de geda«hteng
die wordt ontwikkeld in een b<
over de concurrentie tussen de
havens in de Deutsche Zeitung.
Het blad stelt een verscheri
rentiestrijd vast, alsmede een verschuiving
van het vervoer naar de Belgische en Ne
derlandse havens ten nadele van de Duitse
Noordzeehavens. Het is duidelijk waarheen
men wil. De Duitse havens moeten invloed
uitoefenen en ook invloed hebben
op de aan- en afvoer naar en van de zee-
havens door de spoorwegen, de binnen- van «e*U*e «oncurrentte-verh
Scheepvaart en het wegvervoer. Het zijn 5en.passei? natuurlijk geen zeehavent
bekende geluiden, zoals het ook een be- n*?s^ricY’en- d,e al,®«n in het v<
kend en nu ook weer vernomen geluid is, ,Du>tse havens werken. Nederlai
dat Hamburg en Bremen van hun natuur- s®heppen van gelijke c
lijk achterland zijn afgesneden. Waartegen- Jc" evr
over naar onze mening toch altijd steeds zal X z‘
moeten worden gesteld, dat dit de conse- 1
quentie is van een oorlog, waarvan Duits- v, 1
land de aanstichter is geweest. Wat niet Ie’
wegneemt, wij wezen er reeds bij herhaling Pa?s
op, dat men begrip zal moeten hebben voor e
de bijzonder -moeilijke positie, waarin de *c 1
Duitse havens zijn komen te verkeren en
voor het feit, dat de omvangrijke bevolkin- v. n!.1.»
gen van die havens ook moeten leven. ae 1Jeuls
Waar de schoen wringt
De Deutsche Zeitung stelt dan verder,
dat de Elbe- en Weserhavens en Emden
zich beter in de internationale concurrentie
strijd zouden kunnen handhaven alk die
concurrentiestrijd fair en met gelijke voor-
waarden voor alle havens zou worden ge- 1 I 1 1 1 11
voerd Waarmee dus wordt gesuggereerd, UndailkS willig VHH handel
dat dit niet gebeurt en met name niet door C’
de Belgen en de Nederlanders. Deze ge
dachte wordt dan ook nader uitgewerkt,
waarbij het zwaartepunt wordt gelegd op
hét feit, dat er in Duitsland geen verband
bestaat tussen de binnenlandse vervoerbe
drijven, de havenbedrijven en de zeescheep
vaart en dat ook de onderdelen vèin de ha
venbedrijvigheid, zoals expeditie, opslag,
e.d., onderling gescheiden zijn in de Duitse
havens. ge
in Nederland en In mindere mate ook in bei
België is dat anders. Vooral in Nederland vai
zijn verschillende activiteiten nauw ver
weven. Nederlandse zeerederijen hebben
veelal ook een eigen havenoutillage en een
eigen Rijnrederij of treden ook op ais ex
pediteurs. Hierin ziet de Deutsche Zeitung
de kern van de concurrentiethoeilijkheden
voor de Duitse havens, vooral ook gezien
het gebrek ^an flexibiliteit in de tarieven,
die wordt veroorzaakt door de binding van
de binnenvaarttarieven aan de spoorweg
tarieven.
En dan komt de aap uit de mouw: men
maakt zich bezorgd over het slagen van de
Duisburger Conventie. Het wordt meer en
meer duidelijk, dat men de verdeeldheid bij
de Rijnvaart in de Duitse Noordzeehavens
gaarne heeft gezien. Een Duisburger Con
ventie past daar evenwel slecht in en in de
laatste maanden ontmoet men telkens op
nieuw, dat bittere opmerkingen worden ge
maakt over deze conventie en dat wordt
gevraagd om maatregelen, om daar een
tegenwicht tegen te vormen. Het spreekt
van zelf, dat dit de Rijnvaartbelanghebben-
den niet kan ontgaan en dat men in die
kringen op wel bijzonder duidelijke
wordt herinnerd aan de oude waarheid,
eendracht macht maakt.
Onbewezen beschuldigingen
Doch de verwijten aan de Nederlanders
gaan verder. Alles wat tot dusver is ge
noemd kan voor de Duitsers niet prettig
zijn, maar kan niet als unfair wofrden be
schouwd. Maar ook weerklinkt van Duitse
zijde steeds en ook in dit geval weer het
verwijt, aat de Nederlanders grif tot vracht
onderbieding bereid zijn. Men doet het voor
komen alsof dit verschijnsel met name ook
^1 get
week
l de ovei.„_
Zaterdag is de
<C organiseert dan
seldorf.
lollandwoche” Is
;erd. Het Resi-
>rf con-
voor middernacht op hun hok terug. 35 Vo
gels (19’/o) volgden 's anderendaags. In to
taal gingen 15 duiven (8*/«) verloren.
grootste snelheid die geregistreerd we
bedroeg 795 meter per minuut; de gemid
delde snelheid 560 meter. De belangrijkste
van deze nacht”
Bunol uit. op 16
BunolValencia
breed. Bij dit exr
voerd onder
cier B Cabar
militaire overneuen, v
duiven voor de eerste
bericht overgebracht,
proefnemingen werd gei
4 September 1910. In deze
51 naöhtelijke lossingen
maal beleefden niet minder
invt* ven deze n’euwe gewaarwordt!
ut Seis (69‘/«) keerden terug voor m
167 (25’/.) volgden 's anderendi
vroege
dwaalden
Er werd
ting uit
ken. De
aiaiiiuuis iwcc siraveii. „orusse en
danken aan vrijheden die Hollanders daar verkn
vorige eeuw waren er in I--
gepreekt werd.
In de Oude Kerk in Amsterdam is nog altijd het Hambi
de tijden der reformatie Hamburgse zeevaarders hun do<
en Amsterdam hebben sedert vele eeuwen nauwe banden onder-
deze eeuw Hamburg nimmer meer tot vacantieoord voor reizende
den, terwijl Keulen of Düsseldorf nog altijd trekpleisters
intiegangers vormen, er is een treffepde overeenkomst
verschillen tussen beide havensteden waardoor Reeperbahn en Rem-
ilein tot thuishaven worden voor wederzijdse bezoekers.
voeren en in 1625 de helft van alle s<
die in Hamburg aankwamen, Amsterd—**.o
thuishaven hadden
Het was in de jaren toer
del en -vaart op Amsterdi
aan Amstel en aan IJ ae voornaa
was, dat kooplieden uit Hambui
als uit Bremen, Dantzig en 1.
met hun koopwaar naar Amstei
men en daar, met hun schip, soms wt
maanden bleven liggen. In Ber
wegen, waren Hamburgs» en **...p**_.
pakhuizen en
in Amsterdai
plaatsen.
Het kon gebeuren dat een dezer kóoplie-
den gedurende zijn verblijf in Amsterdam
kwam te overlijden Wat dan de grootste
moeilijkheden bij het begraven opleverde landers en
Want de Oude Kerk bood voor deze „Oos'.er- 1650 tot 177J
lingen” geen plaats. De meeste grafplaatsen
in de Kerk waren in het bezit van Arnster-
Jaar dammers, terwijl bovendien de geestelijk-
reld, heid er op wees dat deze Oosterlingen voor
Al- een goed deel ketters en Lutheranen waren
-indt De enige mogelijkheid was een plekje te
c de vinden achteraf op een kerkhof waar de ge
storven Hamburger dan bij nacht en ontij
stillekens begraven kon worden.
Hamburgse kooplieden hebben 1
verzoek van de magistraat van de
- stad, het koor in de Oude Kï"’*
id, Am en hun nakomelingen gekocht,
srtiende tot op de huidige dag de naam
t!-_ |toor draagt.
Eeuwenoud te de handel tussen Elbe en Noorden
Amstel. Maar groter betekenis kreeg zij „Holland
met de opkomst van Amsterdam als eerste 1
stad der vrij wordende Nederlanden tegen 1
organisatie steeds de belangen der consu*
menten bepleit. Daarnaast brengen ook lm.
porteurs en industrie hun bezwaren tegen
al te sterk overwicht van boerenbelangen
bü de importpoiitiek naar voren.
Het vakverbond heeft de regering opnieuw
gevraagd de invoerrechten op boter en kaas
te verlagen en die op aardappelen en var
kensvlees geheel op te heffen. Het verlangt
daarnaast 'n meer beweeglijke invoerpoli
tiek en een algemene vermindering van de
rechten op landbouwproducten. In de brief
van het vakverbond aan de regering wordt
een boterreserve van minstens 20.000 tun
nodig genoemd om een stabiele prijs te
handhaven Door het invoerrecht van 25*/«
op boter zijn volgens het verbond echter
de invoeren vrijwel geheel tot stilstand
gekomen.
De „volledige afscherming” van de bonds
republiek van de internationale botermarkt
en „binnenlandse marktmanipulaties” heb
ben vplgens het vakverbond in de tijd van
melkovervloed verhinderd, dat de prijzen
tot een verantwoord niveau konden dalen.
Van de zijde van de Duitse importeurs is
er op gewezen, dat het moeilijk valt in te
zien hoe de regering door de thans toege-
stane boterimporten de prijzen zal kunnen
drukken zolang het invoerrecht onvermin
derd blijft. Het Duitse prijsniveau is thans
zodanig, dat door buitenlandse importen
jstens een stabilisatie kan worden be-
1 Rijksdag heeft een wet op de
aangenomen, waardoor de Ja-
■?urs in staat worden gesteld
i vormen die de handel en
•n organiseren in het alge-
van de exporthandel en de in-
ninister voor de internationale
de industrie verklaarde, dat deze
:hijnlljk 20 Augustus van kracht
exportindustrieën kunnen
de verenigingen van ex-
ilen zij dit wensen, doch zij zul-
ler toezicht staan van de vereni-
zij .outsiders" blijven.
heeft tevens een wet goedge-
kleinere industrieën in
ïld verenigingen te vor-
:.i de productie en de
Tot de 14 kleine
>nder vallen, behoi
atoentextiel en vezel, t
tijden en rayongoede*
Augustus van kracht. Bi
verenigingen van
mten buiten de i
j de handelsorgani
Terwijl practisch alle handeldrijvende
landen in verschillende mate tot de toe
neming van de internationale handel in 1951
hebben bijgedragen, moest de onder”
handel van de communistische landen
ten beschouwing worden gelaten, omdat
hiervan geen gegevens ter beschikking ston
den. De cijfers, die door de vrije landen
werden verstrekt, toonden echter aan. dat
hun gezamenlijke uitvoer naar Oost-Europa
en communistisch China gedurende de eer
ste helft van het jaar met ongeveer 25*/« is
gedaald.
Deze uit-
lap o* >»c
totale wai
)e commt
een waarde
larttten de vrije landen. l._.-
Sojwt-Unie hierin bedr
ti®teeneming van de wei*-.**..*...
„i^^Bin hoofdzaak worden toet
aaWOë enorme behoefte aan got
behoeve van de verdediging v
landen, welke acuut werd na
van het conflict in Korea”.
In grote lijnen kan de wereldhandel in
1951 als tfolgt worden gespecificeerd:
De Verenigde Staten Uitvoer
vede—HDZ 5—0.
ia] hebben 850.380
Stadion
70.050 bij
on_ ning en 67.000 bij de sluiting. Op de
leel de Marathon waren er 68.700. De
o capaciteit van 72.000 werd nooit ber<
vele landen de onverkochte toegai
niet tijdig teruggestuurd hadden.
Automobilisme. Behalve Dries van der Lof
zal a.s Zondag nog een andere Nederlander
-de Grote Prijs te Zandvoort deelnemen.
-onides heeft de beschikking gekregen over
een Maserati van Bandeirantes, maar is zelf
helaas ziek geworden, zodat zijn uitkomen nog
niet zeker is In zijn plaats zou eventueel maj.
J. Flinterman rijden
Wielrennen. De Nederlander Fooy heeft te
Genck een wedstrijd voor amateurs over 138
kilometer gewonnen in 3 uur 60 minuten, vóór
de Belgen Grondelaers. Mehagnoul en Melders.